Naar aanleiding van de prestaties van de wp bij koud weer, in combinatie met tot wel 29 defrosts per dag heeft Alklima nu met de installateur gekeken naar de data van de SD kaart.
Ik heb dit aangevuld met een berekening in een post van @
Andrehj (kan hem zo niet terugvinden) waarbij ik keek naar de totale warmtebehoefte (85kW hier op een koude dag), delen door 24 uur - 1 uur sww en minus de defrost tijd. Ik heb eens gekeken hoeveel dat is en omdat niet meteen de TA gehaald wordt moet de unit op zn tenen lopen met koud weer. Met name door een opmerking die ik kreeg dat rond de 0 graden er een dip zit in het vermogen wat geleverd kan worden.
De SUZ is met zn 6 kW denk ik zwaar genoeg op basis van berekening met de Koevlaas methode, maar de factor defrosts gooit hier wat roet in het eten in mijn geval.
De installateur laat nu eerst een warmteverliesberekening maken. De oplossing is dan waarschijnlijk een andere buitenunit. Ik wil geen SUZ meer dus mogelijk is dit een PUHZ-75VAA die zelfs nog een lager vermogen kan leveren en als het moet tot 8kW kan gaan. Doordat ik hier ook bij lees dat deze alleen defrosts uitvoert als het nodig is en een grotere verdamper heeft zullen het aantal defrost uren sterk afnemen. Zeker op dagen waar dit bij mij de hele dag door ging maar het eigenlijk niet hoeft.
De COP van de PUHZ is op papier wat lager maar ik denk dat dit in de praktijk wel mee zal vallen. Energielabel is ook A++ vs A+++ van de SUZ voor verwarmen.
Nog een nadeel is dat het min. koelvermogen wat hoger is dan de SUZ. Dat zal dus, wel gependel opleveren als dit gebruikt gaat worden.
De unit is er overigens in de YAA (400V) en VAA (230V) versie. Wat zou evt. pleiten voor de 400V unit? Ik zie namelijk dat niemand de VAA heeft?
Er is ook een verschil in gewicht. 104 kilo voor de YAA, vs 92kilo voor de VAA. Verder zijn de specs hetzelfde, weet iemand waar dat in zit?
Ik zie nu ook de PUZ-SWM80VAA bij climamarket staan. Deze voert Alkima nog niet volgens mij? Ik zal er eens even induiken.
[
Voor 6% gewijzigd door
g-j-t op 26-01-2024 16:33
]
WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp