Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-12-2024
Andrehj schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:55:
[...]

Ik kan mijn Ta niet lager dan 25 instellen.
Op stand 5 zou ik naar Ta 24.5 of zelfs Ta
24 kunnen, maar dat gaat dus niet.
Zeg je dan eigenlijk dat je met een stand 5 te snel op temp bent? En eigenlijk door stand 4 te gebruiken, minder afgifte creëert en dus een langere run?

Warmtepomp: PUHZ-SW100YAA - ERSC-VM2D

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RTJC schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:03:
Zeg je dan eigenlijk dat je met een stand 5 te snel op temp bent? En eigenlijk door stand 4 te gebruiken, minder afgifte creëert en dus een langere run?
Ja.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-09 20:12
Binnenkort krijg ik mijn nieuwbouwwoning met SUZ-SWM80 VA. Helaas komt de buitenunit vrij prominent midden in de tuin (naast/aan de berging). Onze tuinontwerper suggereert daarom een houten omkasting.

In dit topic vind ik voornamelijk de omkastingen die geluid reduceren zoals die van Merford, die zijn vast goed ontworpen. Ik vraag mij echter af of de timmerlieden die dit soort omkastingen online aanbieden zich echt verdiept hebben in prestaties, zoals airflow. Is er toevallig iemand hier die alleen een visuele omkasting heeft en weet waar ik op moet letten of een suggestie qua merk? Of kan dit niet zoveel kwaad?

Voorbeeld (deze is van Evolar):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lriLhHdb5keqlHHt4CsmAGzn6eU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uYCPrYn3TsQtXJvayO2PvzuD.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door rubenos op 24-01-2024 19:37 ]

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rubenos schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:36:
Binnenkort krijg ik mijn nieuwbouwwoning met SUZ-SWM80 VA. Helaas komt de buitenunit vrij prominent midden in de tuin (naast/aan de berging). Onze tuinontwerper suggereert daarom een houten omkasting.
Wat is er mis met een mooi stuk techniek in de tuin? :*) Die van ons staat zelfs prominent naast de voordeur. Kan er niet mee zitten, en vindt het zo wel mooi.
Maar in dit topic heeft volgens mij @LeonTebbens zijn WP inmiddels omkast. Misschien kan hij wat vertellen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-09 22:01

In dit topic vind ik voornamelijk de omkastingen die geluid reduceren zoals die van Merford, die zijn vast goed ontworpen. Ik vraag mij echter af of de timmerlieden die dit soort omkastingen online aanbieden zich echt verdiept hebben in prestaties, zoals airflow. Is er toevallig iemand hier die alleen een visuele omkasting heeft en weet waar ik op moet letten of een suggestie qua merk? Of kan dit niet zoveel kwaad?

[Afbeelding]
Als het koud is allemaal waardeloos.
Je moet je voorstellen dat de unit 2500-3500 m3/h 2 meter ver “wegwerpt” op topvermogen en defrost.
Die fan heeft geen “opvoerhoogte” die slingert de lucht weg zeg maar.
Door obstructies in welke vorm ook is dit zeer nadelig voor ontdooigedrag en bij heel koud weer.

Je kunt bij een houten omkasting misschien nog een deel met haakjes maken zodat je deze weg kan halen bij aankomend vriesweer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-09 22:01
DutchWing schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:52:
[...]

Los van de buffervat discussie, daar heb je vorstbeveiligingskleppen voor ;)
Weet niet of die je warmtepomp gaan redden hoor, als er een beetje water achterblijft in de platenwisselaar scheurt die alsnog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
Andrehj schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:39:
[...]

Wat is er mis met een mooi stuk techniek in de tuin? Die van ons staat zelfs prominent naast de voordeur. Kan er niet mee zitten, en vindt het zo wel mooi.
Maar in dit topic heeft volgens mij @LeonTebbens zijn WP inmiddels omkast. Misschien kan hij wat vertellen.
Uiteraard zal ik dan af en toe de omkasting eraf halen, en vanuit ligstoel de unit bewonderen.
Maar hij past qua kleur iets minder goed bij onze groene, ecologische tuin vol bloemen. En hij staat dus midden in die tuin vanwege de erfgrens regels...

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
Technician- schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:42:
[...]

Als het koud is allemaal waardeloos.
Je moet je voorstellen dat de unit 2500-3500 m3/h 2 meter ver “wegwerpt” op topvermogen en defrost.
Die fan heeft geen “opvoerhoogte” die slingert de lucht weg zeg maar.
Door obstructies in welke vorm ook is dit zeer nadelig voor ontdooigedrag en bij heel koud weer.

Je kunt bij een houten omkasting misschien nog een deel met haakjes maken zodat je deze weg kan halen bij aankomend vriesweer.
Mmm, ik kijk vanuit woning tegen de zijkant aan, zou ik die dan beter kunnen "omlijsten" en de voorzijde open laten om dit soort problemen te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Technician- schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:44:
Weet niet of die je warmtepomp gaan redden hoor, als er een beetje water achterblijft in de platenwisselaar scheurt die alsnog.
In het door jou geschetste geval (met allerlei kranen binnenshuis dichtgedraaid) kan ik me idd niet voorstellen dat een vorstbeveiligingsklep nog goed werkt, omdat er dan in huis helemaal geen circulatie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik heb mijn buitenunit zwart gespoten, omdat mijn partner geen 'koelkast' in de tuin wilde. Let op dat je dit alleen mag doen als je buitenunit niet meer de zon staat, want anders kan deze te warm worden.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-08 22:25

A-J

DutchWing schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:42:
[...]

Onderste lampje moet op de meest rechter of middelste stand staan, in de grafiek zie je in welk werkbereik de pomp aan het draaien is. (opvoerhoogte en debiet)
Zie ook de reactie van @Suicide hierboven.
Ja ik heb de Biral PrimAX xx6 130 T2

Je bedoelt de standen:
1 (proportionele druk) en 2 (constante druk) gebruikt. Stand 3 (constante snelheid)

Ik heb stand 1 , leek mij het meest logisch met 2 verdelers (1 voor bovenverdiepingen en 1 voor beneden). Alleen onder staat ALTIJD open, dus vandaar beter proportioneel? Of blijf je bij constante druk of beter snelheid? En dan H stand 1-4?

In stand 1 H 3 verspringt hij nu van 10 tot 16 m3/h (sorry die eerdergenoemde 26 was het aantal Watt), dus van 18L/min (alleen beneden open) naar +-26L/min flow (staat bijna of alles open).
Kan ik trouwens code 540 in de FTC van bijv. 23 ook als 2,3L/min beschouwen? en moet ik deze zo dicht mogelijk matchen bij de min of max van mijn secundaire pomp?

[ Voor 19% gewijzigd door A-J op 24-01-2024 20:44 ]

WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:42

breinonline

Are you afraid to be known?

rubenos schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:44:
[...]

Uiteraard zal ik dan af en toe de omkasting eraf halen, en vanuit ligstoel de unit bewonderen.
Maar hij past qua kleur iets minder goed bij onze groene, ecologische tuin vol bloemen. En hij staat dus midden in die tuin vanwege de erfgrens regels...
Ook dan moet jij bij @LeonTebbens zijn: LeonTebbens in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
Ha, nice. Groen gespoten dus? :7

Overigens zal hij bij ons wel in de zon staan.
Op basis van de eerste reacties: die houten omkastingen worden verkocht omdat er een markt voor is, maar het is niet perse een goed idee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-09 22:54

[Afbeelding]
In het algemene L/W forum zijn ook wat mensen die een kast hebben gemaakt:

https://gathering.tweaker...message/76018822#76018822

https://gathering.tweaker...message/75007166#75007166

https://gathering.tweaker...message/75007460#75007460

https://gathering.tweaker...message/74944648#74944648

Mijn wp staat vanuit de bouw in een deel van de schuur. De lamellen zijn van gezet metaal met opstaande randjes, staan onder 45 graden en ik merk dat wanneer de temperatuur onder de 6 graden zakt (en de ventilator van 450 naar 700 rpm gaat) ik opeens niet meer de cop uit de databoeken haal. Ik zak er dan opeens circa 0,5 onder. Lamellen voor de uitblaas opening gaan dus iets met je efficiëntie doen. Ziet er zo bij mij uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1LVOpEb5jac8uwhEpDlnoPR64dw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pSyoVN97XcvVCzGeLSU5ZJBs.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sven1234 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:35:
[...]

Mijn wp staat vanuit de bouw in een deel van de schuur. De lamellen zijn van gezet metaal met opstaande randjes, staan onder 45 graden en ik merk dat wanneer de temperatuur onder de 6 graden zakt (en de ventilator van 450 naar 700 rpm gaat) ik opeens niet meer de cop uit de databoeken haal. Ik zak er dan opeens circa 0,5 onder. Lamellen voor de uitblaas opening gaan dus iets met je efficiëntie doen. Ziet er zo bij mij uit:

[Afbeelding]
Nuttig overzicht van een aantal mooie kasten!

Ben wel benieuwd of de Tweakers een effect op de COP zien. Hoe verhoudt de COP zich tot ofwel (1) vóór plaatsing van de kast of (2) de COP-tabel van de fabrikant.

@assje @blb4 @Joris 407 @Dylantje2
Wat zijn jullie ervaringen?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:21
Met een kast er omheen is 't vooral zaak te zorgen dat er niet teveel uitgeblazen, afgekoelde lucht weer naar door de WP wordt aangezogen. Ik heb geen volledige meeting voor/na gedaan, ik zie wel dat de temperatuursensor achterop de WP bij lage temperaturen en weinig wind 1 graden lager aangeeft als de compressor draait tov dat de compressor uit is.

't grootste nadeel dat ik ervaar is dat door de schuine lamellen de koude lucht naar beneden geblazen wordt waardoor bij temperaturen voor de WP (en dus op onze achterom) rond 't vriespunt sneeuw blijft liggen en regen bevriest.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

SebastiaanPs schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:52:
[...]

Ben wel benieuwd of de Tweakers een effect op de COP zien. Hoe verhoudt de COP zich tot ofwel (1) vóór plaatsing van de kast of (2) de COP-tabel van de fabrikant.

Geeen verschil in cop. Daar kijk ik sws weinig naar.😂😂

Wat koude grond ivm naar beneden blazen.
Mijn achterkant is helemaal open dus daar wordt niets tegen gehouden

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

blb4 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 00:31:

't grootste nadeel dat ik ervaar is dat door de schuine lamellen de koude lucht naar beneden geblazen wordt waardoor bij temperaturen voor de WP (en dus op onze achterom) rond 't vriespunt sneeuw blijft liggen en regen bevriest.
Is dat ook niet zo zonder kast? Bij mij wel iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
rubenos schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:45:
[...]

Mmm, ik kijk vanuit woning tegen de zijkant aan, zou ik die dan beter kunnen "omlijsten" en de voorzijde open laten om dit soort problemen te voorkomen?
Hier had ik hem ook behoorlijk in het midden staan, zo kan het ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nPpo4ONkg9FZUcSvKBhSdB1kb58=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/317tgHEawoHBUkmn6mae1ueO.jpg?f=fotoalbum_large

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:54
Met een kast er omheen is 't vooral zaak te zorgen dat er niet teveel uitgeblazen, afgekoelde lucht weer naar door de WP wordt aangezogen. Ik heb geen volledige meeting voor/na gedaan, ik zie wel dat de temperatuursensor achterop de WP bij lage temperaturen en weinig wind 1 graden lager aangeeft als de compressor draait tov dat de compressor uit is.

Ook ik heb een hok om de WP gebouwd. Geïnspireerd op de Merford omkasting en diens omvang. Een ding van 150 x 150 x 150 cm. Binnenin spul van Merford geplakt.
Aan de aanzuig een muur met gaten, aan de uitblaas lamellen die er zo uit te pakken zijn.

Ik heb het gedaan voor esthetiek, de bescherming (storm) en geluid.

Mocht er in de toekomst gesleuteld worden dan kan dat, maar ik zal dan wel wat moeten losschroeven om bij de zijkant te kunnen. De voorkant is geen probleem en er is ook voldoende hoogte.

COP technisch gaat het prima, mogelijk beter dan zonder deze oplossing vanwege de windrichting.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozi
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-09 11:24
rubenos schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:24:
[...]

Ha, nice. Groen gespoten dus? :7

Overigens zal hij bij ons wel in de zon staan.
Op basis van de eerste reacties: die houten omkastingen worden verkocht omdat er een markt voor is, maar het is niet perse een goed idee.
Ik ben ooit op de alklima site tegengekomen dat je ze gewoon in deze kleur kan bestellen. Deze kleur stond namelijk in de optie lijst

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fzl8I-o8kCKcPrAIzbIBMb7T2M8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0Nyvsu5w9vMf48WkiCm7gvLT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door jozi op 25-01-2024 08:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:45
joezzt schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:12:
[...]

[Afbeelding]
Je hebt hem ingegraven ? :o :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
joezzt schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:12:
[...]

[Afbeelding]
Is er wel voldoende luchtstroom tussen die houtblokken? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
jozi schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:21:
[...]

Ik ben ooit op de alklima site tegengekomen dat je ze gewoon in deze kleur kan bestellen. Deze kleur stond namelijk in de optie lijst

[Afbeelding]
Ah idd, nice. Daar is het helaas te laat voor nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos

Goede tip. Misschien moet ik eerst een seizoen zonder draaien, wat ervaring op doen en dan met een geimproviseerde omkasting kijken of het nadelig effect heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
Sven1234 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:35:
[...]

[Afbeelding]
Mooie voorbeelden, dank. _/-\o_ Ik zal ook in dat topic zoeken. Mijn tuinierende vrouw kan die moestuin op de warmtepomp waarschijnlijk het meest waarderen. Ik vraag mij wel af of je hem dan niet teveel inbouwt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jozi
rubenos schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:39:
[...]

Mooie voorbeelden, dank. _/-\o_ Ik zal ook in dat topic zoeken. Mijn tuinierende vrouw kan die moestuin op de warmtepomp waarschijnlijk het meest waarderen. Ik vraag mij wel af of je hem dan niet teveel inbouwt.
Ik heb er geen ervarign mee maar wat ik zo hier lees is dat een hoop van de problemen komt doordat de lucht in de kast blijft hangen en dus hergebruikt wordt. Misschien handig om de lucht dus te begeleiden naar buiten door middel van de ruimte tussen de unit en kast daar op te vullen zodat de uitgaande lucht niet in de kast kan blijven hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-09 22:54
jozi schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:52:
[...]

Ik heb er geen ervarign mee maar wat ik zo hier lees is dat een hoop van de problemen komt doordat de lucht in de kast blijft hangen en dus hergebruikt wordt. Misschien handig om de lucht dus te begeleiden naar buiten door middel van de ruimte tussen de unit en kast daar op te vullen zodat de uitgaande lucht niet in de kast kan blijven hangen.
@Joris 407 heeft daar ooit een CFD analyse van gemaakt. In de 2e foto zie je aan de onderkant dat koude lucht weer aan de achterkant komt. Dat wil je inderdaad zo veel mogelijk voorkomen. @rubenos kijk ook even naar de foto boven de post met pool noodles ter afdichting.

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-09 19:54
jozi schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:21:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb die van mij mat zwart gerold. Deze verwarmd enkel de werkplaats overigens (tot enkel 14 graden dus draait enkel in de winter), ik wist niet dat het afgeraden werd eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:04
SebastiaanPs schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:52:
[...]

Ik heb geen meetdata zonder of met kast. Bij mij blijft die kast gewoon lekker, maar inderdaad je kunt het hiermee wel fout doen / suboptimaal, zie mijn cfd plaatjes.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:21
A-J schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 06:42:
[...]

Is dat ook niet zo zonder kast? Bij mij wel iig
Ik ben met mijn Panasonic WP een beetje dit topic ingetrokken door de discussie hier over omkastingen, bij mijn WP is 't uitblaasrooster horizontaal. Door 't lamellenrooster ervoor wordt dat dus nu meer naar beneden gericht.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
jozi schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:52:
[...]

Uiteraard hoort er een schot oid rondom de warmtepomp te zitten zodat uitblaas lucht gedwongen wordt eruit te gaan via de uitblaas.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Zou wat zijn >:) , @rubenos heeft het geraden, achter het hout met 2 meter afstand tot het hout.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:02
Eens gecheckt wat mijn software versie is van de printplaat: 1301
Overal bij lees ik hier veel nieuwere versies 1701 / 1801, wat zouden de verbeteringen zijn?

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 23:05
Dat weet niemand precies volgens mij.
Ik zag wel ergens dat alklima minimaal 1500 aanraad:

link naar post

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozi
De firmware versie zijn hier te vinden maar 1801 is daar geen onderdeel van en wat er precies wijzicht tussen versies wordt alleen proefondervindelijk waar genomen.

Ik ben nog in afwachting of ik deze versie 1801 kan krijgen via de leverancier van de unit, maar acht de kans klein

[ Voor 13% gewijzigd door jozi op 25-01-2024 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Ok. Duidelijk. Blijkbaar had .. nog besturingskasten met oudere software

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:04
Andrehj schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:09:
OK, dat zijn goede argumenten (voor monoblocks zonder flowbewaking).
Maar een Ecodan bewaakt netjes de flow (als je die sensor met de dipswitch niet uit hebt gezet). Bij te weinig of geen flow stopt ie gewoon, of weigert te starten.
En bevriezingsgevaar van de buitenunit is er bij een split ook al niet.
Dan blijven er dus wel erg weinig argumenten over voor dat buffervat...

Bovendien, zoals in het geval van @michaelvo, moet een installateur niet aankomen met het argument dat je een buffervat nodig hebt om een hoge COP te halen, want dat is pertinent onzin.
Nog even terugkomend op de buffervat discussie, ik heb ondertussen onderstaand antwoord gehad van Alklima via de installateur:
Wij adviseren ten alle tijden een buffer als openverdeler toe te passen wanneer een Power-of Zubadan systeem wordt toegepast. Dit komt omdat de pomp van het binnendeel uit het Ecodan systeem niet groot genoeg is om het totale afgifte circuit op de gewenste capaciteit door te pompen. Daarbij kan het zijn dat de statische opvoerhoogte van de pomp in het binnendeel niet groot genoeg is. Het gevolg is dat het ecodan systeem onnodig veel verwarmingscapaciteit moet leveren om de gewenste binnen temperatuur te bereiken, hierdoor wordt de totale efficiëntie van het systeem verminderd, het argument dat een buffervat capaciteit opneemt weegt hier niet tegen op. Daarbij maakt het dat bij het toepassen van een buffer als openverdeler je systeem perfect in te regelen is, hierdoor creëer je een goed werkend systeem dat precies is uitgelegd op de woning.

Alklima schaart zich in deze achter het advies van de installateur, het toepassen van een buffer als openverdeler is in deze situatie wenselijk om een goed werkend systeem te realiseren dat perfect is afgesteld op uw woning.
Er wordt dus niet hard gezegd dat een buffer de COP zou verhogen, maar wel dat zonder deze buffer het systeem 'niet goed werkend' is en/of 'niet goed afgesteld op uw woning'. Plus de pomp van de binnenunit zou niet sterk genoeg zijn.

Het lijkt mij er nu op dat ze de buffer toepassen zodat ze met minder problemen een groter scala aan huizen op een standaard manier kunnen installeren. Ze hebben grotere zekerheid dat het 'goed' werkt, en dat er eventueel een iets lagere COP zou zijn wordt op de koop toegenomen. Volgens mij strookt dit ook met wat @Technician- zegt, geen gezeik als mensen verdelers dichtdraaien of tóch naregeling gaan toepassen.

Ik ga me even beraden op hoe nu verder, dank voor alle hulp tot zoverre! _/-\o_

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:29
Het lijkt mij dat dit bericht in de start opgenomen zou moeten worden; maar betwijfel stiekem of dit wel gedaan wordt.......
Misschien kan een gepinde post er dan nog wèl af @Andrehj ?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Naalroc schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 17:09:
Het lijkt mij dat dit bericht in de start opgenomen zou moeten worden; maar betwijfel stiekem of dit wel gedaan wordt.......
Misschien kan een gepinde post er dan nog wèl af @Andrehj ?
Ik ben het eens met Alklima dat de waterpomp in de binnenunit voor de grotere warmtepompen (10 kW en groter) aan de kleine kant is.
Voor de kleinere warmtepompen (90% van dit topic) is die pomp groot zat, zolang het leidingwerk maar voldoende doorlaat heeft (dus minimaal 26mm binnenwerks).

Zolang zich hier nog niemand heeft gemeld die met een voldoende gedimensioneerd systeem achteraf toch een parallel buffervat nodig heeft, maar er wel diversen zijn die heel erg blij zijn dat vat niet meer te hebben hou ik mijn poot nog even stijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Weet iemand hoeveel watt de waterpomp in de FTC verbruikt? (Maximaal)
En deze is toch voldoende voor de meeste huishoudens hier met 180-190m2 woonoppervlak VVW?

Voor wat ik kan uitlezen, generen de interne en externe pompen dezelfde flow in max. settings bij alle groepen open, namelijk max 26-29L/min. De externe pomp verbruikt daarbij dan 35 watt.
Geinstalleerd door een installateur die Alkima’s voorschriften naleeft.

[ Voor 50% gewijzigd door A-J op 25-01-2024 17:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
A-J schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 17:24:
Weet iemand hoeveel watt de waterpomp in de FTC verbruikt? (Maximaal)
In die van mij zit een 60W pomp.
Maar wat die van jou verbruikt kun je toch zelf zien? Zet je WP op standby en kijk wat ie verbruikt. Zet de pomp handmatig aan op stand 1 en kijk wat het verschil is met standby. Zo ga je alle standen langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Ik heb maar een leidingdiameter binnenwaarts van 20mm. Leidingen vervangen is niet doen. In koker maar verspringt van 1e naar bgg. in dekvloer gestort.
De hydrobox komt er
Maar krijg ik dan meer flow als die toch laag blijft. Zwaardere pomp
Nu wordt de grundfos 15-60-130 vervangen door de 15-70-130. De 1e is te klein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Andrehj schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:59:
[...]

In die van mij zit een 60W pomp.
Maar wat die van jou verbruikt kun je toch zelf zien? Zet je WP op standby en kijk wat ie verbruikt. Zet de pomp handmatig aan op stand 1 en kijk wat het verschil is met standby. Zo ga je alle standen langs.
True, zal es kijken. Maar grote kans dat we een vergelijkbare pomp hebben. Je kan vast niet alle pompen qua vermogen 1 op 1 vergelijken. Maar jouw FTC pomp (waarschijnlijk op de mijne op stand 4-5) verbruikt het dubbele van wat mijn secundaire Biral pomp op max. vermogen verbruikt…. Dus dat verhaal van Alklima gaat mogelijk niet eens op. Het enige wat je niet in de FTC kan instellen is of je proportionele druk, constante druk of constante snelheid op je pomp wil draaien… dit kan op je secundaire pomp wel, en daar heb je dan een buffervat voor nodig!? Wet alle andere nadelen …
Dit is gewoon one-setup-fits-all én marketing(lees meer inkomsten voor Alklima en installateur).
Ze mogen best wel meer verdiepen in wat ze eigenlijk verkopen en meerdere opties aanbieden qua verdeling/inregeling en naregeling van de VVW en dus aansluiten op de wensen van de klant of beter voorlichten over de voor- en nadelen van een setup. Maar daar hebben ze geen zin in of snappen het zelf mogelijk niet goed genoeg.

[ Voor 22% gewijzigd door A-J op 25-01-2024 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmvdoorn
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23-10-2024
Hoi,

Is het mogelijk om de ecodan ERST30C-VM2ED uit te lezen met de Procon melcobems mini a1m? (R-5 model)

Ik heb deze wellicht wat te snel gekocht. Ik heb de procon aangesloten op de CN105, echter blijft de led aan wat wil zeggen dat er geen communicatie is.
Volgens de lijst wordt deze wp niet ondersteund...

Is er een mogelijkheid dat dit toch kan? sw update van de procon misschien?

Mocht dit niet lukken, is er dan iets anders om het toch uit te lezen? Liefst direct als modbus dan kan het de Loxone in.

Vast bedankt voor de reacties :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mmvdoorn schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:44:
Hoi,

Is het mogelijk om de ecodan ERST30C-VM2ED uit te lezen met de Procon melcobems mini a1m? (R-5 model)

Ik heb deze wellicht wat te snel gekocht. Ik heb de procon aangesloten op de CN105, echter blijft de led aan wat wil zeggen dat er geen communicatie is.
Volgens de lijst wordt deze wp niet ondersteund...

Is er een mogelijkheid dat dit toch kan? sw update van de procon misschien?
Volgens mij zijn er diverse posts in dit topic over een procon, en volgens mij is er ook eentje gepind waarin wordt uitgelegd hoe je de firmware van de procon kunt updaten.
Want die procon zou gewoon moeten werken. Jouw WP heeft gewoon een FTC6, net als de meesten in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasper van ek
  • Laatst online: 23-05-2024
Hallo

Ik ben in het bezit van een mitsubishi electric zubadan PUD-SHWM 100YAA/ERST20d-VM2D.

Voor het installeren en instellen veel gehad aan dit forum,veel dank daarvoor

Een probleem krijg ik niet opgelost Bij het instellen van de voorloop temperatuur kan ik de maximale temperatuur niet lager instellen dan 35 graden. wel hoger.maar ik wel hem verlagen.

Ik stook ruimtetemperatuur afhankelijk het controle paneel hangt daarvoor in de woonkamer.

de volgende foto's zijn van de instellingen om het duidelijk te maken
wat zie ik over het hoofd?

.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AyJl398zTOGujzneI-xA1uKcL8c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NcJlOoxIu3tWF15YuIpathX0.jpg?f=fotoalbum_large

i_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/teP-JBiL-jgPGs-L_1CgiZrJr1Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g8iQ8VyhJkIJaWyU9OcsEG5j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lDV7OaFKn0FAwQWGrF-cCSw9JOs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jtjbJ9twCNFfQ2iV1hRpbDmY.jpg?f=fotoalbum_large

ik hoor het graag van jullie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jasper van ek schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:24:
Een probleem krijg ik niet opgelost Bij het instellen van de voorloop temperatuur kan ik de maximale temperatuur niet lager instellen dan 35 graden. wel hoger.maar ik wel hem verlagen.
Dat klopt. Dat is een beperking in de software. Als je overigens de andere parameters goed hebt ingesteld heb je hier niet veel nadeel van.
En weet je zeker dat je bij Ta 23 het minimum vermogen van je WP kwijt kan?
Met een ruimtetemperatuur van 20 graden is dat nagenoeg onmogelijk, tenzij je een passief huis hebt van 500 m² oid...
Die waarde zal wel wat omhoog moeten.

Jouw foto's laten trouwens ook mooi één de grote nadelen van die ruimteregeling zien: De overshoot. Het is in jouw huis nu 1 graad boven setpoint.
Met een goede WAR curve en een thermostaat met kleine hysterese kun je die hysterese een stuk verkleinen (tot wel 0.2K).

[ Voor 16% gewijzigd door Andrehj op 25-01-2024 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-12-2024
jasper van ek schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:24:
Hallo

Ik ben in het bezit van een mitsubishi electric zubadan PUD-SHWM 100YAA/ERST20d-VM2D.

Voor het installeren en instellen veel gehad aan dit forum,veel dank daarvoor

Ik stook ruimtetemperatuur afhankelijk het controle paneel hangt daarvoor in de woonkamer.

de volgende foto's zijn van de instellingen om het duidelijk te maken
wat zie ik over het hoofd?

.[Afbeelding]

i_
[Afbeelding]

[Afbeelding]

ik hoor het graag van jullie ;)
Ik weet niet of je je SD kaart ook gebruikt, maar die geeft abnormaal bedrijf aan dus misschien moet je die even vervangen als je daar op termijn wat mee wilt doen.

Ook staat je SWW op 52 graden. Wellicht heb je een legionella run gehad en verklaart dat de redelijk hoge temp. Maar je zou deze wellicht wat naar beneden kunnen zetten om energie te besparen als het om een dagelijkse SWW run gaat. Tenzij je inhoud niet zo groot is.

Warmtepomp: PUHZ-SW100YAA - ERSC-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasper van ek
  • Laatst online: 23-05-2024
hallo

bedankt voor de reacties

de sww had ik vanmiddag al terug gezet naar 48 graden dus dat effect zien we
na de wekelijkse douche beurt ;)

gelukkig ligt het niet aan mij dat ik de voorloopwaarde waarde niet verder naar beneden kan zetten,
inderdaad die overshoot is irritant , ik zat al te denken aan een war regeling met thermostaat (panasonic) nu genoeg reden
om het te doen.

de minimale voorloop temperatuur ga ik verhogen en kijk de sd kaart na

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Die overshoot in de ruimtetemperatuur-regeling heb je alleen in het tussenseizoen als je minder warmteverlies hebt dan het minimum vermogen van de buitenunit. Mitsubishi heeft defaults die voor lange runs zorgen en wat overshoot op de koop toe neemt om de run langer te laten lopen, maar ook dat kun je instellen.

Default slaat de ruimtetemperatuur-regeling pas af bij 1 graad overshoot óf wanneer de aanvoertemperatuur 5 graden hoger is dan de berekende doeltemperatuur. Die +5 kun je verlagen naar +4 of +3, zodat hij eerder stopt. Daarmee zou je de overshoot wat moeten kunnen afremmen, beetje spelen wat de optimale waarde is. Als je hem te laag zet krijg je weer teveel start/stops, dat wil je ook niet. Ik kwam hier pas een paar weken geleden achter en sindsdien was het nog te fris voor flinke overshoots, dus ik wacht rustig op de lente om de juiste setting te vinden.

Zie screenshot in de FAQ in de topic-start (Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen") , daar heet het "Heat pump thermo diff adjust-> Upper limit", ben even kwijt hoe het in het Nederlands heet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red_Baron
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 01-05 08:36
michaelvo schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:58:
[...]

Nog even terugkomend op de buffervat discussie, ik heb ondertussen onderstaand antwoord gehad van Alklima via de installateur:

[...]

Er wordt dus niet hard gezegd dat een buffer de COP zou verhogen, maar wel dat zonder deze buffer het systeem 'niet goed werkend' is en/of 'niet goed afgesteld op uw woning'. Plus de pomp van de binnenunit zou niet sterk genoeg zijn.

Het lijkt mij er nu op dat ze de buffer toepassen zodat ze met minder problemen een groter scala aan huizen op een standaard manier kunnen installeren. Ze hebben grotere zekerheid dat het 'goed' werkt, en dat er eventueel een iets lagere COP zou zijn wordt op de koop toegenomen. Volgens mij strookt dit ook met wat @Technician- zegt, geen gezeik als mensen verdelers dichtdraaien of tóch naregeling gaan toepassen.

Ik ga me even beraden op hoe nu verder, dank voor alle hulp tot zoverre! _/-\o_
In het advies m.b.t. buffervat van Alklima staat iets wat mij bezig houdt.
"Daarbij kan het zijn dat de statische opvoerhoogte van de pomp in het binnendeel niet groot genoeg is. Het gevolg is dat het ecodan systeem onnodig veel verwarmingscapaciteit moet leveren om de gewenste binnen temperatuur te bereiken"
Kan iemand vertellen wat een te lage opvoerhoogte (druk) van de interne pomp te maken heeft met het buffervat.

PUHZ-SHW80 YAA ERST30C-VM2ED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
de primaire pomp in de hydrobox vult het buffervat
de secundaire (zwaardere) pomp levert het water aan de vloeren
Blijkbaar twijfelt men aan de cap van de pomp in de hydrobox.

Voorbeeld :
Ik heb bijvoorbeeld last van een te kleine circulaire pomp (grundfos 15-65-130)
Opvoerhoogte 65 decimeter maar dan levert ie maar 650/700 l/u
Wordt dinsdag door aannemer vervangen voor de 15-75-130 die levert 1050l/u op 65 decimeter
Ik krijg het nu dus niet warm en heb een COP van 1,9
We zullen zien of dat gaat helpen!
Sowieso gaat de boel er uit en komt er een hydrobox ipv het open source systeem van ... (zie voetregel)

[ Voor 8% gewijzigd door nessio op 26-01-2024 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13-09 19:19
Naar aanleiding van de prestaties van de wp bij koud weer, in combinatie met tot wel 29 defrosts per dag heeft Alklima nu met de installateur gekeken naar de data van de SD kaart.
Ik heb dit aangevuld met een berekening in een post van @Andrehj (kan hem zo niet terugvinden) waarbij ik keek naar de totale warmtebehoefte (85kW hier op een koude dag), delen door 24 uur - 1 uur sww en minus de defrost tijd. Ik heb eens gekeken hoeveel dat is en omdat niet meteen de TA gehaald wordt moet de unit op zn tenen lopen met koud weer. Met name door een opmerking die ik kreeg dat rond de 0 graden er een dip zit in het vermogen wat geleverd kan worden.

De SUZ is met zn 6 kW denk ik zwaar genoeg op basis van berekening met de Koevlaas methode, maar de factor defrosts gooit hier wat roet in het eten in mijn geval.
De installateur laat nu eerst een warmteverliesberekening maken. De oplossing is dan waarschijnlijk een andere buitenunit. Ik wil geen SUZ meer dus mogelijk is dit een PUHZ-75VAA die zelfs nog een lager vermogen kan leveren en als het moet tot 8kW kan gaan. Doordat ik hier ook bij lees dat deze alleen defrosts uitvoert als het nodig is en een grotere verdamper heeft zullen het aantal defrost uren sterk afnemen. Zeker op dagen waar dit bij mij de hele dag door ging maar het eigenlijk niet hoeft.
De COP van de PUHZ is op papier wat lager maar ik denk dat dit in de praktijk wel mee zal vallen. Energielabel is ook A++ vs A+++ van de SUZ voor verwarmen.

Nog een nadeel is dat het min. koelvermogen wat hoger is dan de SUZ. Dat zal dus, wel gependel opleveren als dit gebruikt gaat worden.

De unit is er overigens in de YAA (400V) en VAA (230V) versie. Wat zou evt. pleiten voor de 400V unit? Ik zie namelijk dat niemand de VAA heeft?
Er is ook een verschil in gewicht. 104 kilo voor de YAA, vs 92kilo voor de VAA. Verder zijn de specs hetzelfde, weet iemand waar dat in zit?

Ik zie nu ook de PUZ-SWM80VAA bij climamarket staan. Deze voert Alkima nog niet volgens mij? Ik zal er eens even induiken.

[ Voor 6% gewijzigd door g-j-t op 26-01-2024 16:33 ]

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@g-j-t Dat gedoe met die defrost was mij ook al opgevallen. Ik heb dit ook gemeld bij het IAC ivm de test. Het komt er op neer dat de helft van de tijd de WP geen warmte levert maar warmte uit de vloer haalt of freewheelt.
Mijn SUZ is theoretisch ook net voldoende voor dit huis, warmteverliesberekening 6442W Vermogen suz 60 = 6,7 bij -10/35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dendaak
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 25-08 12:47
Bij deze is het geklonken, bestelling geplaatst voor:
  • Buitentoestel: Mitsubishi: PUZ-SWM80YAA Power inverter
  • Binnenunit: Mitsubishi Ecodan Cylinderunit 200L H+C: ERST20F-VM6E
Thanks voor alle hulp hier afgelopen weken/maandag. ~ @Andrehj

Buitenunit: PUZ-SWM80YAA | Ventilatie : Zehnder ComfoAir Q350 | PV: 15 x Aiko Neostar Gen 2S+ 460Wp | Glas-Glas/All black

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 17:26
g-j-t schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:51:
Naar aanleiding van de prestaties van de wp bij koud weer, in combinatie met tot wel 29 defrosts per dag heeft Alklima nu met de installateur gekeken naar de data van de SD kaart.
Ik heb dit aangevuld met een berekening in een post van @Andrehj (kan hem zo niet terugvinden) waarbij ik keek naar de totale warmtebehoefte (85kW hier op een koude dag), delen door 24 uur - 1 uur sww en minus de defrost tijd. Ik heb eens gekeken hoeveel dat is en omdat niet meteen de TA gehaald wordt moet de unit op zn tenen lopen met koud weer. Met name door een opmerking die ik kreeg dat rond de 0 graden er een dip zit in het vermogen wat geleverd kan worden.

De SUZ is met zn 6 kW denk ik zwaar genoeg op basis van berekening met de Koevlaas methode, maar de factor defrosts gooit hier wat roet in het eten in mijn geval.
De installateur laat nu eerst een warmteverliesberekening maken. De oplossing is dan waarschijnlijk een andere buitenunit. Ik wil geen SUZ meer dus mogelijk is dit een PUHZ-75VAA die zelfs nog een lager vermogen kan leveren en als het moet tot 8kW kan gaan. Doordat ik hier ook bij lees dat deze alleen defrosts uitvoert als het nodig is en een grotere verdamper heeft zullen het aantal defrost uren sterk afnemen. Zeker op dagen waar dit bij mij de hele dag door ging maar het eigenlijk niet hoeft.
De COP van de PUHZ is op papier wat lager maar ik denk dat dit in de praktijk wel mee zal vallen. Energielabel is ook A++ vs A+++ van de SUZ voor verwarmen.

Nog een nadeel is dat het min. koelvermogen wat hoger is dan de SUZ. Dat zal dus, wel gependel opleveren als dit gebruikt gaat worden.

De unit is er overigens in de YAA (400V) en VAA (230V) versie. Wat zou evt. pleiten voor de 400V unit? Ik zie namelijk dat niemand de VAA heeft?
Ik vermoed de 25A afzekerwaarde op 1 fase...

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@g-j-t stuur even een DM. Ik heb nog info voor je.

[ Voor 181% gewijzigd door nessio op 26-01-2024 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
85 kWh per dag delen door 21 uur is maar 4 kW continu vermogen (en daar is dan al 2 uur voor defrosts vanaf getrokken). Dat moet een SUZ-60 toch met twee vingers in de neus kunnen leveren?

De YAA geeft een veel mooiere verdeling over de fasen, wat vooral relevant is op een 3x25A aansluiting en ook belangrijk is als je ooit eens een elektrische auto wilt opladen (die met een 11 kW lader belast namelijk altijd alle fasen gelijk, dan is het erg onhandig als een WP alles van één fase haalt). Ik zou altijd weer een YAA kopen.
Er is ook een verschil in gewicht. 104 kilo voor de YAA, vs 92kilo voor de VAA. Verder zijn de specs hetzelfde, weet iemand waar dat in zit?
Dat moet wel ergens een foutje zijn, want de units zijn op wat draden na precies gelijk. Alleen de windingen van de compressor zijn door de verschillende spanning anders, maar dat maakt qua gewicht ook niks uit.
Het verschil tussen een YAA en een VAA zal in werkelijkheid minder dan een kilo zijn.
Ik zie nu ook de PUZ-SWM80VAA bij climamarket staan. Deze voert Alkima nog niet volgens mij? Ik zal er eens even induiken.
Dat is de R32 opvolger van de PUHZ-SW75YAA (let op dat je wel de YAA koopt, ook van de SWM80), maar die is op een aantal punten qua rendement wat slechter. Is een maand of wat geleden nog besproken in dit topic.

Edit: Gevonden: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

in combinatie met tot wel 29 defrosts per dag heeft Alklima nu met de installateur gekeken naar de data van de SD kaart.
Gemiddeld 1 per uur, en soms iets meer, is dat zo erg (afwijkend) bij temperaturen die net boven 0 zijn of eronder de hele dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Uh, mijn suz doet dat ook. Maar als je kijkt op de in bedrijfsstelling wizard zul je zien dat ie binnen dat uur 5 a 10 min warnte uit de vloer haalt, dan 15 min opstookt, daarna bijna altijd 15 of meer freeweehlt (oftewel ding doet niets) en dan 20 a 25 min maximaal opstookt. Kijk maar eens naar mijn schermfoto's van een paar dagen terug.
Oftewel +/- helft van de tijd heb je niets aan die SUZ.
g-j-t heeft dit ook geconstateerd, vandaar Alklima opgetrommeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
Andrehj schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:17:
[...]

85 kWh per dag delen door 21 uur is maar 4 kW continu vermogen (en daar is dan al 2 uur voor defrosts vanaf getrokken). Dat moet een SUZ-60 toch met twee vingers in de neus kunnen leveren?
Dank voor je reactie.

T.a.v. die 4kW continu…dat dacht ik dus ook!
Maar met 29 defrost waarbij er effectief 10-15 minuten niets gebeurt, mede vanwege het weer moeten opvoeren van de Tr die gezakt is, is die 2 uur helaas veel te optimistisch. Ik kwam op bijna 6-7 uur aftrek voor sww en defrosts. Dan kom ik al op 5kW continu. Ik denk dat hij er daarmee rond de 0 graden al aardig aan moet trekken. Bij het iets koudere en droge weer ging het weer wel goed nl. toen had ik ook defrosts om de 1,5 uur (na een reset).

Voor wat betreft de 3 fasen; helder. Ik ga dat denk ik meteen maar doen inderdaad. Vanaf volgend jaar zal er ook een laadpaal komen dus meteen maar voorbereiden dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
A-J schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:54:
[...]

Gemiddeld 1 per uur, en soms iets meer, is dat zo erg (afwijkend) bij temperaturen die net boven 0 zijn of eronder de hele dag?
Bij mij gaat ie onder de 5 graden eigenlijk standaard om de 50 minuten defrosten. Tijdens de droge en koude dagen kreeg ik als uitzondering en na een reset, 1,5 dag een interval van 1,5 uur.

Onderstaande laat een beroerde defrost zien waar er effectief steeds een tijdsdeel verwarming wegvalt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b6ezMZdIYvV0IlmFSK2JqGP8R0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BAqmrq0HTamcVHWkPstT6k4B.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zijn ze wat korter maar steeds met de hersteltijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VxQ9FLewXJ_m_QF8Z3FomF2aYZE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ur76hXAdQrfdibnsq23CCBw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
g-j-t schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:33:
Maar met 29 defrost waarbij er effectief 10-15 minuten niets gebeurt, mede vanwege het weer moeten opvoeren van de Tr die gezakt is, is die 2 uur helaas veel te optimistisch. Ik kwam op bijna 6-7 uur aftrek voor sww en defrosts. Dan kom ik al op 5kW continu. Ik denk dat hij er daarmee rond de 0 graden al aardig aan moet trekken. Bij het iets koudere en droge weer ging het weer wel goed nl. toen had ik ook defrosts om de 1,5 uur (na een reset).
Een SUZ-SWM60VA doet volgens de specs veel meer dan 5 kW rond 0°C. Zonder defrosts zit ie rond de 8 kW (bij A0W35):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3UweEUEXmcwm-C9bn7oJeNBorDg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/omR6uNoG2J4VfYcWXGgJoiLK.png?f=user_large
(De dip bij 2 graden komt doordat dat cijfer inclusief het verlies door defrosts is).

Ik begrijp er niks van dat jouw WP zo slecht presteert. Dat komt totaal niet overeen met de specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Die van mij doet het net zo slecht (modbus is er uit).
Misschien kan die SUZ bij g-j-t net als bij mij zijn vermogen niet kwijt.

Heeft g-j-t zijn huis al eens vermeld ; type, vloer, regeling, etc kon het niet vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
Andrehj schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:44:
[...]

Een SUZ-SWM60VA doet volgens de specs veel meer dan 5 kW rond 0°C. Zonder defrosts zit ie rond de 8 kW (bij A0W35):
[Afbeelding]
(De dip bij 2 graden komt doordat dat cijfer inclusief het verlies door defrosts is).

Ik begrijp er niks van dat jouw WP zo slecht presteert. Dat komt totaal niet overeen met de specs.
Ik snap het ook niet. Volgens Alkima zat hij de koude dagen op basis van de SD data aan zijn max. Maar die 85kWh zou hij op papier met de vingers in de neus moeten kunnen idd.

De flow was met 17,5 gemiddeld prima. Probleem zit een beetje op de benedenverdieping die hij dan met moeite warm kan houden. Iets hoger krijgen van de temp lukt eigenlijk niet. Gebeurt door zon en gebruik van oven e.d. wel.
Beneden ca 65m2 vv met 6 groepen. 16mm buis met een flow van iets minder dan 2l per groep (alles open). Hier gaat nu ca 11 liter naartoe. Ik wil dit eigenlijk nog verbeteren door dikkere leidingen te trekken maar dit gaat best ingrijpend zijn. Maar stel dat ik het op 2,5l per groep krijg, zal nog niet substantieel verbeteren dan. Ta verhogen kan maar als ik de Ta op 29 instel (30 werkelijk)heeft ie wel moeite dit te halen.
Dat vind ik ook altijd vreemd bij mij, hoeveel vermogen hij ook moet leveren,Ta gaat altijd 0,5 -1 graad boven setpoint, normaal zou je dan zeggen dat het vermogen niet weg kan, maar dat lijkt me hier niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
g-j-t schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:03:
[...]

Ik snap het ook niet. Volgens Alkima zat hij de koude dagen op basis van de SD data aan zijn max. Maar die 85kWh zou hij op papier met de vingers in de neus moeten kunnen idd.

De flow was met 17,5 gemiddeld prima. Probleem zit een beetje op de benedenverdieping die hij dan met moeite warm kan houden. Iets hoger krijgen van de temp lukt eigenlijk niet. Gebeurt door zon en gebruik van oven e.d. wel.
Beneden ca 65m2 vv met 6 groepen. 16mm buis met een flow van iets minder dan 2l per groep (alles open). Hier gaat nu ca 11 liter naartoe. Ik wil dit eigenlijk nog verbeteren door dikkere leidingen te trekken maar dit gaat best ingrijpend zijn. Maar stel dat ik het op 2,5l per groep krijg, zal nog niet substantieel verbeteren dan. Ta verhogen kan maar als ik de Ta op 29 instel (30 werkelijk)heeft ie wel moeite dit te halen.
Dat vind ik ook altijd vreemd bij mij, hoeveel vermogen hij ook moet leveren,Ta gaat altijd 0,5 -1 graad boven setpoint, normaal zou je dan zeggen dat het vermogen niet weg kan, maar dat lijkt me hier niet.
Bij wijze van test alles dat niet de BG vloer ingaat even dichtdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@g-j-t Maar wat zijn de gegevens van je huis
vrijstaand
m2 beneden 65
boven ?
garage?
hoeveel verdelers en groepen
Energielabel
triple glas?

Met een flow van 17,5 moet het toch kunnen? Ik heb maar 11 en daarmee krijg ik het niet warm
als het onder 0 is, loopt de temp elke dag 0,5 tot 1 graad terug. ook als ik in de nacht doorstook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
nessio schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:52:
Die van mij doet het net zo slecht (modbus is er uit).
Misschien kan die SUZ bij g-j-t net als bij mij zijn vermogen niet kwijt.

Heeft g-j-t zijn huis al eens vermeld ; type, vloer, regeling, etc kon het niet vinden
Staat wel ergens maar lastig te vinden idd.

Vrijstaande woning 2017 (bouwbesluit 2012). HR++ glas. Ventilatie type C (Duco CO2 gestuurd) maar in de winter 1 rooster een beetje open. In de nacht dicht.
Beneden ca 65m2 vv hoh 15 cm. In dekvloek, 16 mm buizen, open verdeler met 6 groepen. Flow van bijna 2l per groep. Temp is hier 20
Garage/bijkeuken volledig geïsoleerd. 22m2 vv. Hoh 10cm, 3 groepen, open verdeler (vv is later ingefreesd). Flow van 0,5l per groep. Erg geknepen om het op ca 15 graden te houden. Warmer hoeft niet.
Totale flow beneden dus 12,5 a 13l

Boven paar m2 badkamer met 1 lus met rtl ventiel. Radiator hier draait ook mee.
Op 2 slaapkamers wordt het verwarmd tot ca 18 a 19 graden met totaal 2 radiatoren, geknepen op retourventiel. Blijft hier met Ta van 28 a 29 eigenlijk prima. PS5 op één van die kamers doet de rest :X

Regeling via ext thermostaat, Netatmo met hystere op 0,2. WP staat op een vaste Ta van 27 of 28. Onder de 0 graden 29 (ben de War stooklijn nog wat aan het zoeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
Knowbody schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:08:
[...]

Bij wijze van test alles dat niet de BG vloer ingaat even dichtdraaien.
Al eens gedaan. Dan komt er wel rust, verbruikt zakt. Maar dan blijft de hele woning niet warm. Flow komt niet hoger dan 12 liter dan nog steeds…

Probleem zit in een als HT aangelegd systeem. Helaas had het destijds niet mijn aandacht.
Ik heb het hier al eens geschetst en naar een oplossing gezocht.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/77570342#77570342

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Hoofdaan- en afvoerleidingen te dun? Maar je hebt wel flow!
Heeft Andrej nog een paar opmerkingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Heb je als test wel eens de ventilatie uit gezet. Ding zuigt nogal wat kubs weg
Ik heb een WTW die pomp het met 20gr terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!
g-j-t schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:40:
Onderstaande laat een beroerde defrost zien waar er effectief steeds een tijdsdeel verwarming wegvalt.

[Afbeelding]
Je conclusie is wat te pessimistisch. Zodra de Ta weer boven de Tr is voegt de WP weer warmte toe aan je huis. En om het verlies goed te maken kijk je naar het oppervlak tussen Ta en Tr.
In het bovenste plaatje (wat ik in de quote heb laten staan) zal de WP vanaf ca minuut 33 netto weer warmte toevoegen (en dus het verlies van de defrost hebben goed gemaakt).
Daardoor verlies je echter wel bijna 20 minuten aan netto verwarmingstijd. Als dat elk uur gebeurt ga je dat wel merken (ca 1/3 verlies van verwarmingsvermogen bij 1 defrost per uur).
Ik vind vooral opvallend hoe lang een defrost bij jou duurt. Je Ta blijft maar liefst 8 minuten onder Tr! Dat heb ik bij mijn WP nog nooit gezien. Misschien dat het aan je lage flow van slechts 12 pm ligt. Hoe is dat bij anderen met een SUZ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
Andrehj schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:47:
[...]

Je conclusie is wat te pessimistisch. Zodra de Ta weer boven de Tr is voegt de WP weer warmte toe aan je huis. En om het verlies goed te maken kijk je naar het oppervlak tussen Ta en Tr.
In het bovenste plaatje (wat ik in de quote heb laten staan) zal de WP vanaf ca minuut 33 netto weer warmte toevoegen (en dus het verlies van de defrost hebben goed gemaakt).
Daardoor verlies je echter wel bijna 20 minuten aan netto verwarmingstijd. Als dat elk uur gebeurt ga je dat wel merken (ca 1/3 verlies van verwarmingsvermogen bij 1 defrost per uur).
Ik vind vooral opvallend hoe lang een defrost bij jou duurt. Je Ta blijft maar liefst 8 minuten onder Tr! Dat heb ik bij mijn WP nog nooit gezien. Misschien dat het aan je lage flow van slechts 12 pm ligt. Hoe is dat bij anderen met een SUZ?
Eerste plaatje was wel een vrij lange defrost. Die op het tweede plaatje zijn korter. Flow is overigens geen 12 maar 17l. 12 is alleen de woonkamer (benedenverdieping).

Precies dit is mijn punt. En dan iedere 50 min.

[ Voor 9% gewijzigd door g-j-t op 26-01-2024 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-09 13:16
[...]

Mijn SUZ doet dat ook, bij een flow van 18-19 l/m. De eerste de beste defrost die ik er bij pak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6I2-_yJrCN_6IKATxqzNmpAIrdE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sR9sWcpgrHBBHL4aXiWk6YT8.png?f=fotoalbum_large
Ik zie ze ook wel wat langer duren zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 23:05
[...]

De dip duurt ongeveer 8-10 minuten bij mij. Ik heb een flow van 15l/m. De Tr is wel snel terug van de defrost, waarschijnlijk wegens alle buffer in de vloer.

Edit: met plaatje van toen het net in de ochtend begon met verwarmen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hg6LmlonNJ1MjZZVTFPsRw6lzk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wmSLQnoyfcpglIfYqtlgadL4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door gr8-jen op 26-01-2024 22:12 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Bij is het ook zo. Heb geen plaatjes maar foto's. zal alle temperaturen eens op een rij zetten en morgen in het forum plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denbach
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07:24
Hier idem qua defrost gedrag met een suz swm60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivandal
  • Laatst online: 10-09 08:03
Ik ben terug gegaan naar vorige week, toen hadden we wel een zeer hoge luchtvochtigheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjJ7Fq8v13MF3YzCrFfn100UWvY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jhVotxES1xErBls9ZcpUq5qL.png?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet minstens 1x per uur een defrost.
Een defrost van dichterbij bekeken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g5IAfsG2YZPlRTVhP6Q9IZ5BeWc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RU3XgyQPbCMS1rfm5B6vWuHo.png?f=fotoalbum_large

Deze data is via Melcloud genomen, dus een resolutie van +/-3 minuten, maar iedere defrost ziet er ongeveer gelijk uit

WP: SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM6D Vent: Zehnder Q450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
g-j-t schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:23:
[...]

Al eens gedaan. Dan komt er wel rust, verbruikt zakt. Maar dan blijft de hele woning niet warm. Flow komt niet hoger dan 12 liter dan nog steeds…

Probleem zit in een als HT aangelegd systeem. Helaas had het destijds niet mijn aandacht.
Ik heb het hier al eens geschetst en naar een oplossing gezocht.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/77570342#77570342
Ok ik hoopte dat er dan wat extra's de vloer in ging. Niet dus. Lussen van 100 meter komen niet boven de 2 lpm met 16x2 buis.

Herkenbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Mijn defrosts van de 17de ,-2.5 graden buiten. Incl geleverd vermogen boven en temperaturen beneden. Da’s een suz-40. Je ziet ook waarom ie defrost, het vermogen loopt snel terug.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sV05d_D1aW0jajwDEaRDKi4Op34=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oa6P8VyqOGY2Orb8DR8S6xtF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door joezzt op 27-01-2024 00:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Ik wil een soort disclaimer voor potentiële WP-kopers in de TS opnemen over de SUZ buitenunits, want ze vertonen nogal wat nadelen t.o.v. PUHZ modellen. Van de PUD en PUZ (die optisch lijken op de laatste PUHZ-generatie) zijn nog onvoldoende gegevens. De nadelen die ik zo op kan noemen zijn:
  • Meer onnodige defrosts (ook bij droog vriesweer).
  • Bij sommige gebruikers duren defrosts veel langer (tot ca 10 minuten) dan bij PUHZ modellen, waardoor daar netto tot wel 30% capaciteitsverlies is bij koud weer.
  • Maken meer geluid dan PUHZ (en vooral PUZ/PUD).
  • Vermogen niet te beperken met vermogenskabeltje
  • Compressorfrequentie niet uitleesbaar via informatie werking (wel via Procon en scripts via Melcloud). Dit is opgelost in de VA2 serie.
  • Sommige buitenunits hebben niet volwassen firmware waardoor de compressoren op te hoog vermogen starten. Omdat de firmware van de buitenunits niet te updaten is, moet daarvoor bij de units de PCB worden verwisseld. Dit probleem lijkt vooral bij de VA versies te spelen.
Gelukkig staan daar wel weer voordelen tegenover:
  • T.o.v. de PUHZ-serie heeft het koudemiddel een veel lager GWP (R32, net als in PUD/PUZ serie)
  • Compact
  • Goedkoper
  • Lager standbyverbruik
Klopt dit lijstje een beetje? Ontbreekt er nog iets?

[ Voor 44% gewijzigd door Andrehj op 28-01-2024 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
g-j-t schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:33:
[...]

Dank voor je reactie.

Voor wat betreft de 3 fasen; helder. Ik ga dat denk ik meteen maar doen inderdaad. Vanaf volgend jaar zal er ook een laadpaal komen dus meteen maar voorbereiden dan.
Wat echt raar is, is dat het vermogen in het begin na een defrost zo laag is, maar later veel meer. Heb je misschien de booster spanning eraf gehaald terwijl de software de booster aanzet en de wp dus denkt dat de booster aan is in het begin? Zo ja, moet je in de instellingen de booster uitzetten dan weet de software dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renownz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-09 15:29
Andrehj schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 11:33:
Ik wil een soort disclaimer voor potentiële WP-kopers in de TS opnemen over de SUZ buitenunits, want ze vertonen nogal wat nadelen t.o.v. PUHZ modellen. Van de PUD en PUZ (die optisch lijken op de laatste PUHZ-generatie) zijn nog onvoldoende gegevens. De nadelen die ik zo op kan noemen zijn:
  • Defrosts duren veel langer (tot ca 10 minuten) dan bij PUHZ modellen.
  • Daar netto tot wel 30% capaciteitsverlies bij koud weer.
Onnodige defrosts lijkt er inderdaad op, al zit er bij mij wel altijd ijs op. Niet totaal zinloos dus. Defrost duurt bij mij zo’n 5-6min, daarna gaat de aanvoer vrij snel weer richting wat t moet zijn.
Afgezien van een flink hoger verbruik en ta 34 koelt het huis niet af, en houd ik het netjes 20-20.5 binnen.
Hier een SUZ-SWM60VA
70m2 vvw ingefreesd. Huis uit 1992.

Hoeveel dat in capaciteitsverlies zal zijn bij mij kan ik niet oordelen, eveneens niet over de hoeveelheid geluid.

Dat een defrost vaker plaatsvindt is natuurlijk een feit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
Minder mogelijkheden tot tweaken, (bijv vermogenskabeltje)
Frequentie niet uitleesbaar via Melcloud (ook niet via sd kaart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
joezzt schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 11:34:
[...]

Wat echt raar is, is dat het vermogen in het begin na een defrost zo laag is, maar later veel meer. Heb je misschien de booster spanning eraf gehaald terwijl de software de booster aanzet en de wp dus denkt dat de booster aan is in het begin? Zo ja, moet je in de instellingen de booster uitzetten dan weet de software dat.
Het element staat alleen in software uit.

Zo start hij op bij temperaturen rond de 1 graad nadat hij een nacht uit heeft gestaan. Als het boven de 5 graden is, doet hij dit veel rustiger en komt het opgenomen vermogen nauwelijks of maar kort boven de 1000W. Hij lijkt zich wel te verslikken in het op orde krijgen de Ta hier.
Na iedere defrost moet ie meer stampen en na een uur zakt ie netjes als de defrosts uitblijven.

Onderste defrost is van vanmorgen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/negOTCCMzbutNStfjbzh3KVXWqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/raybB1MTxBkWGzs6zuVSUXNH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z51wyj9zZXnvwOvOn3kKLGNpo7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HY2chfj7NojRT1RA2KXoJOTW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renownz
g-j-t schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:22:
[...]

Frequentie kan via de bekende curl opdracht en parsen waar je wil.
Vermogenskabeltje kan volgens mij ook toch? edit: TS bekeken, je hebt gelijk

[ Voor 5% gewijzigd door renownz op 27-01-2024 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
g-j-t schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:22:
[...]

Ik weet niet met welke update ze het veranderd hebben maar bij 17.00 heb ik wel meer opties.
Waar je eerst de keuze had tussen "normal" en "quiet" kan ik net als bij de PUHZ uit 3 modi kiezen.
Onderstaande afbeelding klopt dan ook niet meer volgens mij voor de SUZ serie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DcIE4SPMLnpq3wf_fawmvE4tCNk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jSbzvZUqCeatAeBdR2j4SAGO.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Suicide op 27-01-2024 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-09 13:16
Suicide schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:37:
[...]

Ik weet niet met welke update ze het veranderd hebben maar bij 17.00 heb ik wel meer opties.
Waar je eerst de keuze had tussen "normal" en "quiet" kan ik net als bij de PUHZ uit 3 modi kiezen.

[Afbeelding]
Werkt die derde optie ook? Ik heb de silent modes nog niet geprobeerd, maar ik ging er vanuit dat alleen die met 1 streepje ook daadwerkelijk wat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
Knowbody schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:14:
[...]

Ok ik hoopte dat er dan wat extra's de vloer in ging. Niet dus. Lussen van 100 meter komen niet boven de 2 lpm met 16x2 buis.

Herkenbaar.
Even getest nog. Alleen de zes groepen beneden gaat ie naar 2,2 ongeveer. Draai ik van de zes, er twee dicht dan zit ik al bijna op 3l. Bij twee groepen open 4 liter per groep. Er is dus wel degelijk meer mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
renownz schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:35:
Frequentie kan via de bekende curl opdracht en parsen waar je wil.
Is dat een curl opdracht op data die vanuit Melcloud komt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renownz
Andrehj schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:45:
[...]

Is dat een curl opdracht op data die vanuit Melcloud komt?
Yes, vanuit deze deze post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-09 17:20
Tof! Net even getest met een ForceSWW en ik kan inderdaad de frequency uitlezen terwijl MELcloud zelf het niet heeft, net als de MELcloud plugin :P Maar met wat cURL magie dus wel.

Heb hier een SUZ-SWM40VA staan. Nu nog een keer uitvogelen hoe de energiemeting aan de praat te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renownz
Takkeding schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:37:
Tof! Net even getest met een ForceSWW en ik kan inderdaad de frequency uitlezen terwijl MELcloud zelf het niet heeft, net als de MELcloud plugin :P Maar met wat cURL magie dus wel.

Heb hier een SUZ-SWM40VA staan. Nu nog een keer uitvogelen hoe de energiemeting aan de praat te krijgen...
Let er alleen wel op dat je de polling frequentie niet te hoog zet. Zeker als je beide curl als MELCloud plugin gebruikt, merk ik dat de data bevriest en alleen met een reset van de wifi adapter weer actuele waardes geeft. Ik weet het, klinkt onlogisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12:08

martijn v o

Certified by Enphase.

Suicide schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:37:
[...]

[Afbeelding]
*knip* dit is de verkeerde plek voor zo'n uitwisseling

[ Voor 25% gewijzigd door Proton_ op 27-01-2024 20:19 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:45
  • Compressorfrequentie niet uitleesbaar via informatie werking / SD kaart (wel via Procon en scripts via Melcloud)
Zet er dan ook bij dat punt 2 en 3 niet bij iedereen is.
Hier zijn defrosts sneller dan 10 min (5 min ongeveer). De Ta is erna sneller op de gewenste Ta, vergeleken met wat ik hier zie in de grafieken van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
g-j-t schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:31:
[...]

Het element staat alleen in software uit.

Zo start hij op bij temperaturen rond de 1 graad nadat hij een nacht uit heeft gestaan. Als het boven de 5 graden is, doet hij dit veel rustiger en komt het opgenomen vermogen nauwelijks of maar kort boven de 1000W. Hij lijkt zich wel te verslikken in het op orde krijgen de Ta hier.
Na iedere defrost moet ie meer stampen en na een uur zakt ie netjes als de defrosts uitblijven.

Onderste defrost is van vanmorgen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo te zien is je electrisch vermogen ~1600 W na de defrost en je warmtevermogen 2.4 kW ( dT 2.5 bij 17 l/min ). Laat de temperatuur meting er 1 graden qua dT naast zitten, is het nog steeds veel te weinig warmtevermogen. Dus idd geen tijd meer aan besteden, losmaken en naar beneden kieperen ;-) of je metingen en instellingen nog maar eens dubbel checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
  • Compressorfrequentie niet uitleesbaar via informatie werking / SD kaart (wel via Procon en scripts via Melcloud)
Onvolwassen firmware in de buitenunit, gecombineerd met onmogelijkheid om deze te updaten ? Want ik krijg onder garantie een nieuwe pcb uit Spanje omdat ie niet ge-update kan worden, @laurens0619 heeft er al een.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Ik heb software versie 1301 op de SUZ-swm60 en ik heb 3 ipv 2 blokjes stille mode net als de puhz(normal, stil 1 en stil 2)
Ik heb gisteravond bij diverse buren de defrost bekeken, maar overal het zelfde verschijnsel om de 50min en duurt tussen de 5 en 10 minuten.
Vanmorgen (woonkamer 21gr vraag 22gr, buiten 2 gr) 6.00 start, kort opstoken, defrost, opstoken, freewheelen, opstoken en dat herhaalt zich. Dus deel van de tijd geen warmte in de vloer.

Pagina: 1 ... 111 ... 190 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero