Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTweaker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-04-2024
Weet iemand wat de voorwaarden zijn voor een Ecodan PUHZ-SW75VHA.UK buitenunit automatishe defrost? Ben er inmiddels wel achter dat handmatige defrost werkt, mits TH3 (op te vragen via register 005) onder de 8 graden moet zijn. Echter werkt automatisch ontdooien niet. Met als gevolg dat er steeds ijs/sneeuw om de volledige buitenunit komt. Hoop dat iemand het antwoord woord weet. Met Breman kom ik niet verder. Ze hebben wel het koudemiddel vervangen, maar dit werkt niet. Ook staat op de SD kaart logging geen defrost signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
nessio schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 14:51:
Ik heb software versie 1301 op de SUZ-swm60 en ik heb 3 ipv 2 blokjes stille mode net als de puhz(normal, stil 1 en stil 2)
Mijn 1301 firmware op de SUZ-SWM80VA heeft ook 3 stille standen, maar er zijn er maar 2 die iets doen. De derde is hetzelfde als de normale stand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Hier ook even een defrost-plaatje van vanmorgen van mijn SUZ-SWM80VA:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pxrzsH_enne0rx8YZH_vaxwBuXI=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/957I3RO3ni9qR36Ih6HdF9PJ.png?f=fotoalbum_medium

Duurt meestal een minuut of 8 voordat de aanvoer weer >= retour is. Verder helemaal geen problemen mee, ja hij defrost elke 50-55 minuten, maar het huis is warm. Wel zie ik dat de automatische ruimteregeling een wat hogere aanvoertemperatuur kiest dan wanneer hij niet hoeft te defrosten. Lijkt me dus dat de regeling prima doet wat hij doen moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
joezzt schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 14:32:
Onvolwassen firmware in de buitenunit, gecombineerd met onmogelijkheid om deze te updaten ? Want ik krijg onder garantie een nieuwe pcb uit Spanje omdat ie niet ge-update kan worden, @laurens0619 heeft er al een.
Weet je ook wat precies de problemen in die software zijn? Overigens vraag ik me af of je de firmware van mijn buitenunit (PUHZ) wel kunt updaten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 16:14:
[...]

Weet je ook wat precies de problemen in die software zijn? Overigens vraag ik me af of je de firmware van mijn buitenunit (PUHZ) wel kunt updaten.
Niet precies precies, maar men zei dat mijn buitenunit met een te hoog vermogen start en dat daarvoor een nieuwe pcb nodig was.
Dat had niet te maken met de defrosts maar algemeen regelgedrag waardoor de regeling oscilleert en flippert tussen max en min vermogen met bijbehorende geluidsoverlast en slechte regeling.
Met defrosts werkt mijn wp Ok en betrouwbaar gelukkig, de techniek is goed.

[ Voor 25% gewijzigd door joezzt op 27-01-2024 16:19 ]

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!
joezzt schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 16:16:
Niet precies precies, maar men zei dat mijn buitenunit met een te hoog vermogen start en dat daarvoor een nieuwe pcb nodig was.
Dat had niet te maken met de defrosts maar algemeen regelgedrag waardoor de regeling oscilleert en flippert tussen max en min vermogen met bijbehorende geluidsoverlast en slechte regeling.
Heb jij een VA of een VA2 versie? (Dat staat niet in de TS of in je signature). Wellicht dat dit probleem in de VA2 verholpen is?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rfoppen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-08 13:06
Plenkske schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 14:22:
[...]

Zet er dan ook bij dat punt 2 en 3 niet bij iedereen is.
Hier zijn defrosts sneller dan 10 min (5 min ongeveer). De Ta is erna sneller op de gewenste Ta, vergeleken met wat ik hier zie in de grafieken van anderen.
Mocht ik de keuze hebben, zou ik ook voor een andere buitenunit gaan; maar ben het met @Plenkske eens om het wellicht iets te nuanceren.

Bij mijn VA2 zijn de defrosts ook rond de 5 minuten, en ben dan zo weer op de Ta. Verder is de frequentie gewoon uit te lezen middels een curl.

Wel moet ik zeggen dat het updaten naar de 1900 versie en het draaien op de stille modus de boel bij mij een stuk rustiger heeft gemaakt. Al wil ik nog wachten met conclusies trekken tot het weer wat kouder wordt.

offtopic:
@martijn v o Meer offtopic dan dit wordt het niet, *knip*

[ Voor 18% gewijzigd door Proton_ op 27-01-2024 20:17 ]

Appels zijn geen peren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:55
Andrehj schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 11:33:
Ik wil een soort disclaimer voor potentiële WP-kopers in de TS opnemen over de SUZ buitenunits, want ze vertonen nogal wat nadelen t.o.v. PUHZ modellen. Van de PUD en PUZ (die optisch lijken op de laatste PUHZ-generatie) zijn nog onvoldoende gegevens. De nadelen die ik zo op kan noemen zijn:
  • Meer onnodige defrosts (ook bij droog vriesweer).
  • Bij sommige gebruikers duren defrosts veel langer (tot ca 10 minuten) dan bij PUHZ modellen, waardoor daar netto tot wel 30% capaciteitsverlies is bij koud weer.
  • Maken meer geluid dan PUHZ (en vooral PUZ/PUD).
  • Vermogen niet te beperken met vermogenskabeltje
  • Compressorfrequentie niet uitleesbaar via informatie werking / SD kaart (wel via Procon en scripts via Melcloud)
Klopt dit lijstje een beetje? Ontbreekt er nog iets?
Ik ga binnenkort een SUZ-SWM40VA2 plaatsen. Niet bij mezelf, maar wel bekende, dus kan wel in contact blijven en informeren hoe het apparaat zich gedraagt. Als er iets bijzonders is, of juist niet, dan zal ik het hier melden. Ben benieuwd.
Reden dat ik hier voor dit model ga is het lage minimale vermogen t.o.v. de power inverters die Alklima aanbiedt.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 16:24:
[...]

Heb jij een VA of een VA2 versie? (Dat staat niet in de TS of in je signature). Wellicht dat dit probleem in de VA2 verholpen is?
Da's een VA, de snelle release van de VA2 na de VA versie deed mij eerder denken aan een structureel probleem. Eigenlijk zouden ze iedereen met een oudere VA versie moeten aanbieden om gratis te updaten als het werkelijk zo is. Nu moet ik de PCB zelf inbouwen of iemand proberen te vinden die daar ervaring mee heeft.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:00
nessio schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 14:51:
Ik heb software versie 1301 op de SUZ-swm60 en ik heb 3 ipv 2 blokjes stille mode net als de puhz(normal, stil 1 en stil 2)
Ik heb gisteravond bij diverse buren de defrost bekeken, maar overal het zelfde verschijnsel om de 50min en duurt tussen de 5 en 10 minuten.
Vanmorgen (woonkamer 21gr vraag 22gr, buiten 2 gr) 6.00 start, kort opstoken, defrost, opstoken, freewheelen, opstoken en dat herhaalt zich. Dus deel van de tijd geen warmte in de vloer.
Klinkt als verkeerd gebruik. Heb je al eens WAR geprobeerd ?

Een thermostaat die traag is zal te laat de WP een start laten geven en de inhaalslag die dan gemaakt moet worden gaat altijd gepaard met defrosts.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Plenkske schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 14:22:
[...]

Zet er dan ook bij dat punt 2 en 3 niet bij iedereen is.
Hier zijn defrosts sneller dan 10 min (5 min ongeveer). De Ta is erna sneller op de gewenste Ta, vergeleken met wat ik hier zie in de grafieken van anderen.
Da's misschien toch atmosferisch of plaatsingstechnisch (waar staat je unit), ik heb ook wel defrost tijden van 5 min, waarbij ie maar 2 min warmte onttrekt. Bij mij hangt ie aan een buitenmuur op het noorden. Dat plaatje van mij op de 17de was tijdens de sneeuwbuien bij ons toen de wp het erg moeilijk had.
Wat wel jammer is dat ie te vaak defrost, als je bedenkt dat een reset de wp direct zonder problemen naar een veel langer ritme gedurende lange tijd terug brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:00
@Knowbody Zowel op vaste Ta als op WAR zelfde gedrag (War = -10/35 7/27).
Bij vast Ta was dat freewheelen minder.

Maar ik ben niet de enige die met die SUZ zoveel defrost signaleert

als test 1x gereset, daarna 1x 90 min en toen weer elke 50min

[ Voor 37% gewijzigd door nessio op 27-01-2024 17:34 ]

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
@g-j-t

Je warmtepomp lijkt bij lagere temperaturen zn vermogen niet te halen, lijkt vlugger dan het hoort dicht te vriezen en lijkt langer nodig te hebben dan normaal om te ontdooien. Zou het kunnen dat er te weinig koudemiddel in zit? Wellicht te weinig vulling af fabriek, of meer leidinglengte en niet bijgevuld? Lekkage tijdens installatie of tijdens gebruik?

Wellicht is dit al gecheckt en heb ik het even gemist.

[ Voor 7% gewijzigd door M_AW op 27-01-2024 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
nessio schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 17:31:
@Knowbody Zowel op vaste Ta als op WAR zelfde gedrag (War = -10/35 7/27).
Bij vast Ta was dat freewheelen minder.

Maar ik ben niet de enige die met die SUZ zoveel defrost signaleert

als test 1x gereset, daarna 1x 90 min en toen weer elke 50min
Volgens mij gebruik jij ruimtecompensatie met de standaard Mitsubishi voeler die een te grote hysteresis heeft.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:53
Ik wil een soort disclaimer voor potentiële WP-kopers in de TS opnemen over de SUZ buitenunits, want ze vertonen nogal wat nadelen t.o.v. PUHZ modellen. Van de PUD en PUZ (die optisch lijken op de laatste PUHZ-generatie) zijn nog onvoldoende gegevens. De nadelen die ik zo op kan noemen zijn:
  • Bij sommige gebruikers duren defrosts veel langer (tot ca 10 minuten) dan bij PUHZ modellen, waardoor daar netto tot wel 30% capaciteitsverlies is bij koud weer.
  • Compressorfrequentie niet uitleesbaar via informatie werking / SD kaart (wel via Procon en scripts via Melcloud)
  • Sommige buitenunits hebben niet volwassen firmware waardoor de compressoren op te hoog vermogen starten. Omdat de firmware van de buitenunits niet te updaten is, moet daarvoor bij de units de PCB worden verwisseld. Dit probleem lijkt vooral bij de VA versies te spelen.
Ik heb een SUZ-SWM80VA. Een paar opmerkingen:

1) De compressorfrequentie is wel uit leesbaar via de sd-kaart. Dat is namelijk hoe ik het doe omdat ik niet echt thuis ben in Procon en HA (als er iemand tegen een mooie vergoeding dit bij mij wil realiseren dan hoor ik het graag:)).

2) Qua defrosts: Die duren bij mij tussen de 5-7 minuten (Ta lager dan Tr). Als het droog vriesweer zit er 1.5uur tussen 2 defrosts, zoals op 9 en 10 Januari bijvoorbeeld. Bij vochtig weer is het inderdaad 50-55 minuten. Het enige nadeel dat ik in dit opzicht heb gezien is dat als tijdens een run de relatieve vochtigheid daalt de defrost frequentie alleen afneemt als je de unit even uit zet.
Bij enkele defrosts heb ik de buitenunit bekeken, die zag helemaal wit dus die leken me niet onterecht. Ik heb echter niet bij elke defrost gekeken, dus weet niet of dat voor allemaal geldt.
Als je het defrost gedrag tussen 2 types goed wilt vergelijken dan zul je de data van enkele dagen/weken naast elkaar moet leggen mijn inziens. Enkele waarnemingen kunnen een niet-representatief beeld geven.

3) Geluid: Ik ben onder indruk van hoe stil deze unit is. Maar ik kan het niet vergelijken met andere types aangezien ik die nooit heb gehad. Vergelijk je de fabrieksspecificaties met elkaar?

4) Vermogensbeperking: Ik heb de silent mode altijd actief en bij opstart na een nacht stilstand piekt het vermogen gemiddeld op 5.5kW. Is dat teveel? Hangt natuurlijk ook af van je Ta setpoint instelling.

Zijn er ook voordelen van SUZ -units? Hogere COP, lagere prijs, kleinere afmetingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:34
joezzt schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 17:30:
[...]

Da's misschien toch atmosferisch of plaatsingstechnisch (waar staat je unit), ik heb ook wel defrost tijden van 5 min, waarbij ie maar 2 min warmte onttrekt. Bij mij hangt ie aan een buitenmuur op het noorden. Dat plaatje van mij op de 17de was tijdens de sneeuwbuien bij ons toen de wp het erg moeilijk had.
Wat wel jammer is dat ie te vaak defrost, als je bedenkt dat een reset de wp direct zonder problemen naar een veel langer ritme gedurende lange tijd terug brengt.
Staat hier op de grond bij een muur die gericht is op noordwest.

Te vaak defrosten is inderdaad jammer, mee eens.
Pas als de buitentemperatuur hoog genoeg is gaat ie zelf zijn defrost tussentijd veranderen. Anders blijft ie op 50 min, mits je een keer reset. Bij de vorige vorst periode heb ik 1x gereset en daarna ging het voor een lange tijd een stuk beter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plenkske
BAJ82 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 18:00:

Zijn er ook voordelen van SUZ -units? Hogere COP, lagere prijs, kleinere afmetingen?
Die voordelen kloppen volgens mij wel redelijk, al zal het soms niet heel veel schelen met andere units.
Lager standby verbruik is nog een klein voordeel. R32 wordt soms als voordeel gezien.

Toevallig gisteren de COP berekend over geheel 2023, met de gegevens uit de unit. Kwam op 4,6 uit. Ik ben daar tevreden mee.
Meting van stroomverbruik is trouwens ook best accuraat bij de SUZ units, nog een voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
BAJ82 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 18:00:
[...]

Ik heb een SUZ-SWM80VA. Een paar opmerkingen:

1) De compressorfrequentie is wel uit leesbaar via de sd-kaart. Dat is namelijk hoe ik het doe omdat ik niet echt thuis ben in Procon en HA (als er iemand tegen een mooie vergoeding dit bij mij wil realiseren dan hoor ik het graag:)).

2) Qua defrosts: Die duren bij mij tussen de 5-7 minuten (Ta lager dan Tr). Als het droog vriesweer zit er 1.5uur tussen 2 defrosts, zoals op 9 en 10 Januari bijvoorbeeld. Bij vochtig weer is het inderdaad 50-55 minuten. Het enige nadeel dat ik in dit opzicht heb gezien is dat als tijdens een run de relatieve vochtigheid daalt de defrost frequentie alleen afneemt als je de unit even uit zet.
Bij enkele defrosts heb ik de buitenunit bekeken, die zag helemaal wit dus die leken me niet onterecht. Ik heb echter niet bij elke defrost gekeken, dus weet niet of dat voor allemaal geldt.
Als je het defrost gedrag tussen 2 types goed wilt vergelijken dan zul je de data van enkele dagen/weken naast elkaar moet leggen mijn inziens. Enkele waarnemingen kunnen een niet-representatief beeld geven.

3) Geluid: Ik ben onder indruk van hoe stil deze unit is. Maar ik kan het niet vergelijken met andere types aangezien ik die nooit heb gehad. Vergelijk je de fabrieksspecificaties met elkaar?

4) Vermogensbeperking: Ik heb de silent mode altijd actief en bij opstart na een nacht stilstand piekt het vermogen gemiddeld op 5.5kW. Is dat teveel? Hangt natuurlijk ook af van je Ta setpoint instelling.

3) nee, deze unit is niet stil, middelmatig denk ik. Mijn vorige huis had een Viessman wp, daar sloeg je steil van achterover, andersom dus. Bij mijn achterburen steeg een vliegtuig op als hun mitsubishi wp (waarschijnlijk ook slecht afgesteld) aan stond. Die van ons hoorde je pas als je er direct langs liep en dan hoorde je alleen de fan.
4) ik nu ook als er geen defrosts zijn. Dan is mijn keus, booster aanzetten of silent uit, de laatste dus.

Voordeel, prijs, de helft van de prijs van een zubadan, makkelijke keus voor wat defrost perikelen. Als je je al zover georiënteerd hebt dat je weet wat dat is.
Maar als je installateur al fink wat duizenden euro’s vraagt voor installatie kun je beter voor zubadan gaan…
Dan heeft ie ook minder klachten.
Cop verschil tussen units is daarentegen wel pinda’s op je energierekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:11
  • Compressorfrequentie niet uitleesbaar via informatie werking (wel via Procon en scripts via Melcloud)
  • Sommige buitenunits hebben niet volwassen firmware waardoor de compressoren op te hoog vermogen starten. Omdat de firmware van de buitenunits niet te updaten is, moet daarvoor bij de units de PCB worden verwisseld. Dit probleem lijkt vooral bij de VA versies te spelen.
Flinke lijst.Zou het ook niet goed zijn om Alklima hiervan te verwittigen, op semi formele basis, dus als Tweakers gemeenschap?

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Plenkske schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 18:13:
[...]

Die voordelen kloppen volgens mij wel redelijk, al zal het soms niet heel veel schelen met andere units.
Lager standby verbruik is nog een klein voordeel. R32 wordt soms als voordeel gezien.

Toevallig gisteren de COP berekend over geheel 2023, met de gegevens uit de unit. Kwam op 4,6 uit. Ik ben daar tevreden mee.
Meting van stroomverbruik is trouwens ook best accuraat bij de SUZ units, nog een voordeel.
Ja, stroomverbruik meting is 👌 . De warmtemeting is afhankelijk van de sensoren en de nauwkeurigheid van de meting. Dat kan best afwijken, 10% op de flowmeter geeft al 10% afwijking op geproduceerde warmte, naar boven en omlaag, hetzelfde geldt voor de temperatuur sensoren. Maar uiteindelijk gaat het daar niet om, het gaat om het onmiskenbare feit dat je warmte uit de lucht oogst ipv gas verbrandt en toch de hut warm houdt.
Da’s 8)
Maar dit van vannacht is niet 8)
Om 00:15 heeft de thermostaat per ongeluk de wp even uitgezet. Om alles te normaliseren moet ik ‘m weer even uit en aanzetten 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pdvg6nlUL15WU8BJpZxR0B_KHFQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UmamlBGoO1eyiiO5x6mcIsQR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door joezzt op 27-01-2024 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-08 22:25

A-J

Ben ik weer… met een filmpje helaas van mijn buitenunit… mijn compressorgeluid is opgelost, maar nu heb ik out of the blue sinds een paar dagen een raar fangeluid die er eerst nog niet was. Lijkt wel alsof er iets aanloopt/slipt. Maar ik kan zo snel niets afwijkends in de fan waarnemen. Wat vinden jullie er van? Iemand dit eerder gehoord in zijn BU?
Installateur inlichten?

https://we.tl/t-Qzmza6rRT7

https://we.tl/t-eiXGbvBn0Z

[ Voor 13% gewijzigd door A-J op 27-01-2024 20:00 ]

WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EVfan schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:02:
Flinke lijst.Zou het ook niet goed zijn om Alklima hiervan te verwittigen, op semi formele basis, dus als Tweakers gemeenschap?
Die nadelen kennen ze best wel. En als ze een beetje slim zijn lezen ze hier mee. Dus ik denk niet dat dat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renownz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-09 15:29
Afgezien dat men het dan weet, wat zou er hypothetisch gezien aan gedaan kunnen worden (door Alklima)? Ik zie het hebben van mijn SUZ niet echt als een miskoop, maar ben wel geïnteresseerd in elke verbetering die ofwel via de installateur, alklima of Mitsubishi gedaan kan worden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:38
Wat is sowieso de propositie van de suz lijn tov de andere modellen? Wat ik uit ts vooral klein?

Ik begreep wel dat de suz2 wat verbeterd is en zaken als frequentie weer via binnenunit uitgelezen kan worden

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
laurens0619 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:11:
Ik begreep wel dat de suz2 wat verbeterd is en zaken als frequentie weer via binnenunit uitgelezen kan worden
Waar heb je gelezen dat de compressorfrequentie van een SUZ-...VA2 weer op de binnenunit uitgelezen kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Andrehj schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:19:
[...]

Waar heb je gelezen dat de compressorfrequentie van een SUZ-...VA2 weer op de binnenunit uitgelezen kan worden?
Vertelde de aklima monteur mij toen die hier was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
Wat is sowieso de propositie van de suz lijn tov de andere modellen? Wat ik uit ts vooral klein?

Prijs.
Minimale vermogen.

Vooral dat laatste kán een hele belangrijke factor zijn. Afhankelijk van de warmtevraag en nog vele andere factoren uiteraard.
Maar dat geldt alleen voor de 3 en de 4kW. Voor de 6 en 8 en 10kW (VA2) eigenlijk alleen prijs. Ik zou ze zelf niet aanraden.

[ Voor 11% gewijzigd door M_AW op 27-01-2024 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
-negeer deze-

[ Voor 251% gewijzigd door M_AW op 27-01-2024 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
M_AW schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 22:09:
[...]

Prijs.
Minimale vermogen.

Vooral dat laatste kán een hele belangrijke factor zijn. Afhankelijk van de warmtevraag en nog vele andere factoren uiteraard.
Maar dat geldt alleen voor de 3 en de 4kW. Voor de 6 en 8 en 10kW (VA2) eigenlijk alleen prijs. Ik zou ze zelf niet aanraden.
Ben dan heel benieuwd ten koste van wat het dan is gegaan dat de prijs lager is.

vooral de manier waarop ze defrost bij de suz doen lijkt minder efficient wat ik zo lees

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M_AW
laurens0619 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 22:24:
[...]

Ben dan heel benieuwd ten koste van wat het dan is gegaan dat de prijs lager is.

vooral de manier waarop ze defrost bij de suz doen lijkt minder efficient wat ik zo lees
Power inverter heeft 2 EEV's als ik het goed heb en de SUZ maar 1. Verder is de SUZ in het geheel gewoon kleiner. Significant kleiner. Minder koper. Minder aluminium. Of de regeling (firmware) zelf ook 'goedkoper' is daar kan ik nu niet over oordelen.
En natuurlijk een stukje 'marktpositionering'. Waarom is de 1.0 TSI van Volkswagen met 66kW goedkoper dan met 81kW? Zelfde motor. Zelfde auto. Zelfde remmen. Zelfde software. Ander vinkje. Positionering in de markt.

Het gaat hier ineens heel veel over de defrosts van de SUZ. Als ik mij niet vergis gaat het vooral over defrost op koude dagen met lage luchtvochtigheid. Die komen in NL niet veel voor. Ook bij andere merken (ten minste Panasonic en LG) bleek ineens dat er meer factoren zijn die een defrost opstarten dan alleen het verschil tussen verdampingstemperatuur en buitentemperatuur. Er lijkt ook op basis van tijdsinterval t.o.v. vorige defrost een defrost gestart te worden. Dat wisten 'we' met z'n allen niet omdat deze omstandigheden bijna nooit voorkomen in Nederland.
Verder zijn er in dit topic recent meldingen van een (één?) unit dit bijna 30% van de tijd in defrost staat of hiervan aan het herstellen is. Dit is natuurlijk niet acceptabel, dat moet opgelost worden! Maar dat wil ik niet direct op een hele serie betrekken.

[ Voor 7% gewijzigd door M_AW op 27-01-2024 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13-09 19:19
M_AW schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 17:40:
@g-j-t

Je warmtepomp lijkt bij lagere temperaturen zn vermogen niet te halen, lijkt vlugger dan het hoort dicht te vriezen en lijkt langer nodig te hebben dan normaal om te ontdooien. Zou het kunnen dat er te weinig koudemiddel in zit? Wellicht te weinig vulling af fabriek, of meer leidinglengte en niet bijgevuld? Lekkage tijdens installatie of tijdens gebruik?

Wellicht is dit al gecheckt en heb ik het even gemist.
Is niet gecontroleerd nog door de installateur. Het geeft in ieder geval geen foutmeldingen en de SWW runs lopen wel zoals ik het verwacht. Als dit het issue was denk ik wel dat Alklima dit eerst gecontroleerd wilde hebben voordat ze de installateur aangeven dat er een zwaardere buitenunit moet komen.
Maar je weet het nooit.

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
g-j-t schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 22:38:
[...]

Is niet gecontroleerd nog door de installateur. Het geeft in ieder geval geen foutmeldingen en de SWW runs lopen wel zoals ik het verwacht. Als dit het issue was denk ik wel dat Alklima dit eerst gecontroleerd wilde hebben voordat ze de installateur aangeven dat er een zwaardere buitenunit moet komen.
Maar je weet het nooit.
Op basis van de deltaT die ik in jouw grafiekjes aflees, en de gegevens die jij zelf benoemt, komt ik niet veel verder dan een afgeven vermogen van 4,5kW.
Als je de unit alle vrijheid geeft (dus geen stille modus ofzo) dan moet hij -tussen de defrosts door- gewoon makkelijk de 6kW afgeven!
Tenzij hij in een schoorsteen staat en zijn eigen lucht terug aanzuigt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

A-J schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:32:
Ben ik weer… met een filmpje helaas van mijn buitenunit… mijn compressorgeluid is opgelost, maar nu heb ik out of the blue sinds een paar dagen een raar fangeluid die er eerst nog niet was. Lijkt wel alsof er iets aanloopt/slipt. Maar ik kan zo snel niets afwijkends in de fan waarnemen. Wat vinden jullie er van? Iemand dit eerder gehoord in zijn BU?
Installateur inlichten?

https://we.tl/t-Qzmza6rRT7

https://we.tl/t-eiXGbvBn0Z
Sorry dat ik mezelf quote, maar mijn filmpjes waren wellicht niet zo duidelijk. Ik heb nu nog een poging gedaan, net na een opstart na defrost; nu echt goed te horen op beeld.

https://we.tl/t-DmGMOIInlb

Het lijkt niet te versnellen bij een hogere fanspeed, maar zeker weten doe ik het niet.
Wat denken jullie/raden jullie aan?

[ Voor 5% gewijzigd door A-J op 27-01-2024 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
M_AW schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 22:38:
[...]

Power inverter heeft 2 EEV's als ik het goed heb en de SUZ maar 1. Verder is de SUZ in het geheel gewoon kleiner. Significant kleiner. Minder koper. Minder aluminium. Of de regeling (firmware) zelf ook 'goedkoper' is daar kan ik nu niet over oordelen.

Het gaat hier ineens heel veel over de defrosts van de SUZ. Als ik mij niet vergis gaat het vooral over defrost op koude dagen met lage luchtvochtigheid. Die komen in NL niet veel voor. Ook bij andere merken (ten minste Panasonic en LG) bleek ineens dat er meer factoren zijn die een defrost opstarten dan alleen het verschil tussen verdampingstemperatuur en buitentemperatuur. Er lijkt ook op basis van tijdsinterval t.o.v. vorige defrost een defrost gestart te worden. Dat wisten 'we' met z'n allen niet omdat deze omstandigheden bijna nooit voorkomen in Nederland.
Verder zijn er in dit topic recent meldingen van een (één?) unit dit bijna 30% van de tijd in defrost staat of hiervan aan het herstellen is. Dit is natuurlijk niet acceptabel, dat moet opgelost worden! Maar dat wil ik niet direct op een hele serie betrekken.
Eens, maar kennelijk is het bij mijn woning in combinatie met het afgiftesysteem zo dat hij vrij zwaar belast wordt onder defrost omstandigheden. Als de unit lichter belast wordt gaat het wellicht beter.
Dat de voorkomende omstandigheden nooit voorkomt wil ik wel nuanceren. Onder de 5 graden begint het defrosten en bij 0 graden begint hij het vrij zwaar te krijgen. Bij het koudere vriesweer moest er een reset aan te pas komen om het defrost interval wat te verlengen maar hij ging vrolijk verder met 50 minuten interval anders. Onder de 5 graden nog nooit gehad dat hij geen defrost deed, regelmatig met een nagenoeg schone verdamper (zonnig en droog weer).
Dat hij bij zware omstandigheden (vocht en 0 graden) regelmatig moet defrosten is me helder, maar altijd onder de 5 graden, is wat anders. En omstandigheden onder de 5 graden komen regelmatig voor in de winter, met name hier in het oosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M_AW
g-j-t schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 22:49:
[...]

Eens, maar kennelijk is het bij mijn woning in combinatie met het afgiftesysteem zo dat hij vrij zwaar belast wordt onder defrost omstandigheden. Als de unit lichter belast wordt gaat het wellicht beter.
Dat de voorkomende omstandigheden nooit voorkomt wil ik wel nuanceren. Onder de 5 graden begint het defrosten en bij 0 graden begint hij het vrij zwaar te krijgen. Bij het koudere vriesweer moest er een reset aan te pas komen om het defrost interval wat te verlengen maar hij ging vrolijk verder met 50 minuten interval anders. Onder de 5 graden nog nooit gehad dat hij geen defrost deed, regelmatig met een nagenoeg schone verdamper (zonnig en droog weer).
Dat hij bij zware omstandigheden (vocht en 0 graden) regelmatig moet defrosten is me helder, maar altijd onder de 5 graden, is wat anders. En omstandigheden onder de 5 graden komen regelmatig voor in de winter, met name hier in het oosten.
Dat dit geen gangbaar gedrag is, daar zijn we het over eens.
Mijn eerste reactie als ik lees 'defrost onder 5 graden' (ofwel: defrost bij 4) is te weinig koudemiddel, te weinig flow (stille modus) of recirculatie.
Als deze alledrie zijn uitgesloten dan zit het in de unit zelf. Sensor die foute waarden meet? Firmare? Dat wordt inderdaad lastiger om zonder Alklima erbij vast te stellen.

edit: Zomaar een andere ingeving, maar nu wordt het wel wat lukraak gissen: Knik in de 1/'2" gasleiding? Waardoor de compressor er te hard aan moet trekken (bijna letterlijk) en er dus ook abnormale waarden van drukken en temperaturen in de verdamper plaatsvinden.

edit2: ik wil niet zeggen dat het niet aan de firmware kan liggen! Ik heb zelf momenteel een (knip) ander merk warmtepomp. Prima hardware. Het feit dat ik steeds actiever in dit topic van ME rondhang is de uitermate teleurstellende firmware. Ik weet hoe frustrerend het kan zijn om een prima systeem te hebben en een warmtepomt die vervolgens niet doet wat je zou verwachten ;)

[ Voor 18% gewijzigd door M_AW op 27-01-2024 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
M_AW schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 22:41:
[...]

Op basis van de deltaT die ik in jouw grafiekjes aflees, en de gegevens die jij zelf benoemt, komt ik niet veel verder dan een afgeven vermogen van 4,5kW.
Als je de unit alle vrijheid geeft (dus geen stille modus ofzo) dan moet hij -tussen de defrosts door- gewoon makkelijk de 6kW afgeven!
Tenzij hij in een schoorsteen staat en zijn eigen lucht terug aanzuigt :X
Eens, helaas is de praktijk anders helaas zoals ik een heel aantal posts terug al heb aangegeven. De gevraagde Ta wordt soms slechts de helft van de tijd gehaald.
Hij staat gewoon vrij trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
M_AW schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 22:52:
[...]

Dat dit geen gangbaar gedrag is, daar zijn we het over eens.
Mijn eerste reactie als ik lees 'defrost onder 5 graden' (ofwel: defrost bij 4) is te weinig koudemiddel, te weinig flow (stille modus) of recirculatie.
Als deze alledrie zijn uitgesloten dan zit het in de unit zelf. Sensor die foute waarden meet? Firmare? Dat wordt inderdaad lastiger om zonder Alklima erbij vast te stellen.

edit: Zomaar een andere ingeving, maar nu wordt het wel wat lukraak gissen: Knik in de 1/'2" gasleiding? Waardoor de compressor er te hard aan moet trekken (bijna letterlijk) en er dus ook abnormale waarden van drukken en temperaturen in de verdamper plaatsvinden.
Precies dit laatste heb ik ook al gedacht. Wellicht een knik ergens. Flow van het water is goed. Recirculatie is uitgesloten. Stille modus staat uit. Krijg alleen geen foutmeldingen (maar dit zal binnen een bepaalde bandbreedte niet gebeuren). Had deze verdenking alleen weg geredeneerd omdat geen foutmeldingen en sww runs die zonder rarigheden (op defrosts na) verlopen.
Met het plaatsen van een Puhz zullen ze de leidingen ook vervangen. Deze zijn hier een stukje dikker, ook voor de 75..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
joezzt schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 16:16:
[...]

Ik zie ook dat de frequentie voortdurend omhoog en omlaag gaat en daarbij het verbruik. Niet tussen min en max maar één stap hoger en lager. Pas heel laat in de run (na uren draaien) kan hij rustig gaan draaien met een stabiel opgenomen vermogen en frequentie. Als ik naast de unit sta hoor hem soms om de 10 seconden weer een andere frequentie lopen en. Fan draait dan ook steeds even harder en weer zachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Onder de 5 graden nog nooit gehad dat hij geen defrost deed, regelmatig met een nagenoeg schone verdamper (zonnig en droog weer).
Dat is wel echt anders bij mijn unit. Grens zit onder de 3, en ook niet direct (zie ik deze avond bv ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

A-J schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 22:48:
[...]

Sorry dat ik mezelf quote, maar mijn filmpjes waren wellicht niet zo duidelijk. Ik heb nu nog een poging gedaan, net na een opstart na defrost; nu echt goed te horen op beeld.

Het lijkt niet te versnellen bij een hogere fanspeed, maar zeker weten doe ik het niet.
Gewoon je installateur bellen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
Plenkske schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 23:26:
[...]

Dat is wel echt anders bij mijn unit. Grens zit onder de 3, en ook niet direct (zie ik deze avond bv ook).
Ik kijk hierbij naar de T van de sensor op de buitenunit. Die geeft bij mij iets te hoog aan als ik dit vergelijk met de sensor van de buitenunit van de airco die ernaast staat. Je hebt dus gelijk dat het iets lager is dan 5.
Bij 5 echte graden defrost hij echter ook al, heb het zelfs al eens bij 6 en 7 graden gezien. Onder de 3 á 4, altijd. Rond de 4 zie je wel het oprekken naar 1 of 1,5 uur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Voor mij was toen ik 2,5 jaar geleden de SUZ uitkoos ook het koelmiddel doorslaggevend.
R410a is meer belastend voor het milieu en wordt eerder uitgefaseerd dan R32.

Eerlijk gezegd snap ik niet dat iemand nu nog een R410a-unit zou laten plaatsen? Dat voelt niet heel toekomstvast...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:00
ocaj schreef op zondag 28 januari 2024 @ 04:28:
[...]

Voor mij was toen ik 2,5 jaar geleden de SUZ uitkoos ook het koelmiddel doorslaggevend.
R410a is meer belastend voor het milieu en wordt eerder uitgefaseerd dan R32.

Eerlijk gezegd snap ik niet dat iemand nu nog een R410a-unit zou laten plaatsen? Dat voelt niet heel toekomstvast...
Exact, in sommige R410 units zit >10ton CO2eq aan koudemiddel. Dat is echt enorm veel voor een consumenten warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

We gaan offtopic, maar:
Ze willen alles wel uitfaseren naast gas, maar waar gaan we mee verwarmen dan? R32 heeft ook nadelen (is ook waar R410a voor de helft uit bestaat).
Voorlopig zie ik niet iedereen een monoblock installeren en dan houden we alleen CO2 over? Gaat voorlopig niet gebeuren, dus zit je nog wel even goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

DutchWing schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 23:28:
[...]

Gewoon je installateur bellen.
Ja denk ik ook, niemand anders hier heeft dit gehoord in zn BU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aan de bezitters van een SUZ-SWMx0VA2 buitenunit: Willen jullie eens kijken of je inderdaad van deze generatie de compressorfrequentie wél weer kunt aflezen op de binnenunit? (Service → Informatie Werking → Code 016) zoals @laurens0619 van Alklima had gehoord?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:41
Andrehj schreef op zondag 28 januari 2024 @ 10:25:
Aan de bezitters van een SUZ-SWMx0VA2 buitenunit: Willen jullie eens kijken of je inderdaad van deze generatie de compressorfrequentie wél weer kunt aflezen op de binnenunit? (Service → Informatie Werking → Code 016) zoals @laurens0619 van Alklima had gehoord?
U vraagt, wij draaien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7K0OIu2Ff3QMF_VydLVPFzaNsfQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UoiJa9cQd30TLW5GYGnA6spk.jpg?f=fotoalbum_large

Bij mij is het altijd mogelijk geweest (ook voor de fw update naar 1900) om de compressorfrequentie of andere parameters zoals fan speed uit te lezen. SUZ-SWM80VA2. Overigens lees ik deze via HA iedere 2 minuten uit.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rfoppen
Bij dezen (TE LAAT!)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGkkDmKzkcKGqGXB_ONrjmk-65E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hcTlgeILgHGNjaKDkU2GFfi2.jpg?f=fotoalbum_large

Appels zijn geen peren

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Andrehj schreef op zondag 28 januari 2024 @ 10:25:
Hier een verse gebruiker van de SUZ-SWM80VA2. Het werkt hier ook: code 016 geeft nu een frequentie van 36 Hz. Ik geef jullie binnenkort een update als de laatste details van mijn installatie zijn voltooid en het een paar dagen/weken heeft gedraaid.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renownz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-09 15:29
Met de niet V2-versie krijg je dus **** te zien. De BU was niet in bedrijf op het moment van kijken, maar ik verwacht niet dat dit uitmaakt. Ik zou dan 0 verwachten. Wel bijzonder dat via MELCloud cURL opdracht deze data (en meer) wel beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfoppen
Hier ook nog een plaatje van vanochtend tot nu, waar goed te zien is dat de defrosts ophouden zodra de temp boven de +- 5 graden komt.

T Buiten is van de VA2 die bij mij op het dak staat (nieuwbouw af zo gedaan; geen keuze.) T Grond is een input van buienradar hier in de buurt.

Laatste defrost om 10.24, even wat zoeken en nu lekker stabiel op 26Hz. Met en Ta van 26.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOaoSCIiM10aD9h1jGS9M1mb9_M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AenoOB7mhSHVrr97JoFcLyNb.png?f=fotoalbum_large

Appels zijn geen peren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Tja en dan het stookgedrag van mijn SUZ-swm60
Ook na +/- 9.15 geen defrost ivm opgelopen buitentemperatuur
Maar stookgedrag is heel vreemd en daar waar de blauwe lijn gelijk loopt met de oranje stookt het ding helemaal niet. Dat is telkens 20 tot 25 min.
Normaal of stille modus geen verschil. Zelfde stookgedrag
War idem, alleen op vaste Ta iets mindr freewheelen.
Vraag temp = 22 om 12.00 nog steeds 21 Toen begon de sww run

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kb0o_biHWHto-0misAH50MLGP8A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NKyQG9DhjKQd79hLH9ENr37W.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door nessio op 28-01-2024 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
@Knowbody Als ik 22gr vraag en het is maar 21gr dan moet de thermostaat van ME toch de WP aanzetten en toch niet om het half uur een deel van de tijd uit? Al 2 winters wordt het niet goed warm.
Klagen bij .. = failliet Klagen bij de aannemer = volgens ons werkt het goed. Oke, nu gaan ze wat aanpassingen doen (volgens mij op goed geluk)
Rapport IAC is een week uitgesteld, wil gegevens van nog 2 .. projecten er bij betrekken. ben benieuwd.

[ Voor 48% gewijzigd door nessio op 28-01-2024 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
nessio schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:33:
@Knowbody Als ik 22gr vraag en het is maar 21gr dan moet de thermostaat van ME toch de WP aanzetten en toch niet om het half uur een deel van de tijd uit? Al 2 winters wordt het niet goed warm.
Klagen bij .. = failliet Klagen bij de aannemer = volgens ons werkt het goed. Oke, nu gaan ze wat aanpassingen doen (volgens mij op goed geluk)
Rapport IAC is een week uitgesteld, wil gegevens van nog 2 .. projecten er bij betrekken. ben benieuwd.
Deugt de buitensensor (is die stabiel?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Laatst online: 22:32
[...]

Kan iemand niet eens zien om met weerstandjes de Tbu sensor 5K hoger te laten meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Technician- schreef op zondag 28 januari 2024 @ 18:52:
Kan iemand niet eens zien om met weerstandjes de Tbu sensor 5K hoger te laten meten?
Dat is al gedaan. @Grolsch heeft dat zelfs helemaal geautomatiseerd om zijn buitenunit verder terug te laten moduleren. Is in dit topic al een paar maal uitgebreid behandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Andrehj schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:11:
[...]

Dat is al gedaan. @Grolsch heeft dat zelfs helemaal geautomatiseerd om zijn buitenunit verder terug te laten moduleren. Is in dit topic al een paar maal uitgebreid behandeld.
En werkte dat om minder snel de defrost te laten inkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Technician- schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:13:
En werkte dat om minder snel de defrost te laten inkomen?
Geen idee, maar ik geloof niet dat dat het doel was.
(en ik denk dat je dit beter aan @Grolsch kunt vragen).

[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 28-01-2024 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesdre
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-08 23:48
Technician- schreef op zondag 28 januari 2024 @ 18:52:
[...]

Welke sensor bedoel je met Tbu?
Ik volg het ook met interesse want ik heb ook erg snel en vaak defrosts.

Net de unit aangezet met 6graden buitentemp en binnen 20min weer een defrost.
Lijkt mij niet normaal toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DexYIyY6oowh7GPWaAgptQBl3PM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zqK9U8XppaSzxn5UqvWzYyCB.png?f=fotoalbum_large

WP: PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2D

Acties:
  • +1 Henk 'm!
wesdre schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:29:

Jawel. Zie Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen", laatste item.
(Hint: Die gepinde posts zijn er niet voor niets, die even lezen voorkomt veel vragen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
wesdre schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:29:
[...]

[Afbeelding]
Hij liep hier vanaf een uur of 14.15 vandaag. Liep op 600w dus erg rustig. Net defrost bij 7 graden, niet eens bij het opstarten dus maar bij een lopende run met beperkte belasting. Duurde wel kort maar waarschijnlijk compleet overbodig. :?

Edit: en dan een dergelijk herstel na de korte defrost. Opgenomen vermogen moet dan meteen weer eens stuk omhoog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MhsUcjRFbst63uOpZ61FKuMuqTg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yIDmGiwfMYBJLffqFCAbYn6o.jpg?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door g-j-t op 28-01-2024 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Andrehj schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:33:
[...]

Jawel. Zie Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen", laatste item.
(Hint: Die gepinde posts zijn er niet voor niets, die even lezen voorkomt veel vragen)
Zie geen gepinde oplossing voor de vele defrostst bij SUZ units.
Denk dat veel gebruikers daar baat bij hebben.

Ik vermoed maar zo dat als je een goede weerstandwaarde kiest en er tussen zet zodat de Tbu 10 C hoger wordt afgelezen de defrost perikelen over zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesdre
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-08 23:48
Andrehj schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:33:
[...]

Thanks, idd is de 20min pinpost niet blijven hangen :)
Maar ik heb uiteraard wel meer defrosts, maar zal het is wat beter monitoren als de temp net boven de 5 graden zit.
Vannacht was het rond de 2 graden en dan heb ik het volgende profiel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5uOe-mMdl07q7QwjCLZaIoN_L-U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zTxXGozvC9CLV8eQOVrvwwTb.png?f=fotoalbum_large

WP: PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2D

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Technician- schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:51:
V.z.i.w. is daar ook geen oplossing voor.
Ik vermoed maar zo dat als je een goede weerstandwaarde kiest en er tussen zet zodat de Tbu 10 C hoger wordt afgelezen de defrost perikelen over zijn.
Ik zou daar wel mee uitkijken, want dan heb je best kans dat ie helemaal niet meer ontdooit als ie vol ijs zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Andrehj schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:18:
[...]

V.z.i.w. is daar ook geen oplossing voor.

[...]

Ik zou daar wel mee uitkijken, want dan heb je best kans dat ie helemaal niet meer ontdooit als ie vol ijs zit.
Ja dat klopt, en ook een garantie dingetje.
Maar als de unit echt nog bij +7 staat te ontdooien en dit gaat pas bij 0C gebeuren (na plaatsen weerstand) zou het ook gewoon goed kunnen gaan.
Als je hoort hoevaak ze ontdooien hoef je niet zo van te zijn voor (snel) helemaal invriezen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Technician- schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:51:
[...]

De "oplossing" die bij mij prima werkt is het ding op ruimtetemperatuur-regeling laten staan. De Mitsubishi-regeling houdt er dan duidelijk rekening mee dat de defrosts vaak optreden (al of niet nodig laat ik in het midden, maar ze zijn ook niet helemaal gek bij Mitsubishi, dus zullen wel hun redenen hebben) en verhoogt de gevraagde aanvoertemperatuur vanzelf. Daarmee blijft het prima warm.
Ik zie hier vooral problemen bij mensen die op vaste aanvoertemperatuur of stooklijn draaien. Logisch, want die stand compenseert niet voor de defrosts.

Als je doel is om zo'n laag mogelijke aanvoertemperatuur te hebben en zo min mogelijk energie te verbruiken dan snap ik dat je het liever anders zou zien, maar als je doel is om zonder omkijken een warm huis te hebben dan voldoet de SUZ prima.

Oftewel: het is alleen een probleem als je er een probleem van maakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
ocaj schreef op zondag 28 januari 2024 @ 22:38:
[...]

De "oplossing" die bij mij prima werkt is het ding op ruimtetemperatuur-regeling laten staan. De Mitsubishi-regeling houdt er dan duidelijk rekening mee dat de defrosts vaak optreden (al of niet nodig laat ik in het midden, maar ze zijn ook niet helemaal gek bij Mitsubishi, dus zullen wel hun redenen hebben) en verhoogt de gevraagde aanvoertemperatuur vanzelf. Daarmee blijft het prima warm.
Ik zie hier vooral problemen bij mensen die op vaste aanvoertemperatuur of stooklijn draaien. Logisch, want die stand compenseert niet voor de defrosts.

Als je doel is om zo'n laag mogelijke aanvoertemperatuur te hebben en zo min mogelijk energie te verbruiken dan snap ik dat je het liever anders zou zien, maar als je doel is om zonder omkijken een warm huis te hebben dan voldoet de SUZ prima.

Ah het bekende “te veel naar grafiekjes turen”
Ja zolang je er niet op let heb je er geen last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Andrehj schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:13:
[...]

Geen idee, maar ik geloof niet dat dat het doel was.
(en ik denk dat je dit beter aan @Grolsch kunt vragen).
Ik gebruik het om lagere frequenties vrij te geven bij bepaalde buitentemperaturen, maar zover ik weet doet mijn Tbuiten sensor niets met defrosts.

Ik heb dan ook geen defrost probleem zoals de SUZ gebruikers hier, ik heb nog een "old school" SHW112YHA Warmtepomp.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
ocaj schreef op zondag 28 januari 2024 @ 22:38:
[...]

Da’s mooi. Zelf heb ik dat vorig jaar een aantal maanden gebruikt, werd mij te vaak te kil in huis (hoge hysterese) terwijl vervolgens de wp niet luisterde naar een temperatuur verhoging. De instabiele regeling waar ik last van heb , qua geluidsoverlast, was daarmee ook niet van de baan.
Een externe thermostaat met war curve die iets hoger staat ingesteld werkt net zo goed als ruimteregeling, ook bij defrosts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
joezzt schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:03:
[...]

Da’s mooi. Zelf heb ik dat vorig jaar een aantal maanden gebruikt, werd mij te vaak te kil in huis (hoge hysterese) terwijl vervolgens de wp niet luisterde naar een temperatuur verhoging. De instabiele regeling waar ik last van heb , qua geluidsoverlast, was daarmee ook niet van de baan.
Een externe thermostaat met war curve die iets hoger staat ingesteld werkt net zo goed als ruimteregeling, ook bij defrosts.
Helemaal mee eens.
Als dit juiste werkwijze is vlgs. Mitsubishi dan moeten ze snel
die achterhaalde bedieningsunit updaten.
- temp. nu niet ijk-baar
- temp. instelbaarheid verbeteren, nu hele graden
- instelbare hysteresis
Enige wat goed is aan dat ding, is de trage reactie op temp. veranderingen.

Verder klopt er gewoon iets niet met de wijze waarop de regeling omgaat bij de
instelling vaste temp. en temp. vlgs. stooklijn. Duurt veel te lang voordat de setpoint
temp. bij die instellingen gehaald word.

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Chip2710 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:38:
[...]

Helemaal mee eens.
Als dit juiste werkwijze is vlgs. Mitsubishi dan moeten ze snel
die achterhaalde bedieningsunit updaten.
- temp. nu niet ijk-baar
- temp. instelbaarheid verbeteren, nu hele graden
- instelbare hysteresis
Enige wat goed is aan dat ding, is de trage reactie op temp. veranderingen.
Voor de volledigheid: ik gebruik de ruimteregeling met de PAR-WT50, die is per halve graad in te stellen.

Helaas is in de FTC6 het schema alleen te stellen per hele graad.
Ik heb dus een basisschema in de binnenuit zitten en dat vul ik aan via nodered/procon (waar je de doeltemperatuur zelfs per honderste graad in kunt stellen, net zoals de ruimte-regeling zelf doet)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beestemans
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-09 21:01
Dit weekend eindelijk een "oude" PUHZ-WHA50VHAR2 unit werkend gekregen met een FTC2 bord bedoeld voor een Remeha unit (opstelling incombinatie met TzerraHP 690-5 of HybridPlus 390-5). Vorige eigenaar gebruikte het om een buffervat op temperatuur te houden (minimaal 35 °C) en stookte het vat voornamelijk op met zijn houtkachel.
De warmtepomp wordt nu aangestuurd zodra de Inventum Ecolution onvoldoende warmte produceerd om het huis op temperatuur te houden. Voorheen werd dit gedaan door het interne verwarmingselement bij te schakelen, nu zal er een signaal worden verstuurd naar de warmtepomp om bij te stoken via de Inventum unit (uitgang voor CV ketel aansturing). Simpel en doeltreffend.
Het was nogal een gedoe om uit te zoeken hoe de SW schakelaars op het FTC bord hoorde te staan, uiteindelijk blijkt de functionaliteit op dit specifieke bord meer op een FTC1 dan een FTC2. Terwijl de stroomvoorziening volgens de FTC2 standaard gaat.
Het is een oud beestje (bouwjaar 2014), echter weinig op aan te merken qua functionaliteit. Ik houd van simpele opstellingen en met de huidige opstelling werkt dit perfect. Door middel van de PAR-W21MAA kan ik hem ook als standalone laten draaien in geval van nood.
Al bij al een mooie stap om ons energieverbruik te halveren in de winter (minimaal COP2 verwacht ik in de wintermaanden) en de eerste dagen zagen er goed uit qua verbruik en energie. Defrosts op vol vermogen iets meer dan 1 uur interval en binnen 5 minuten afgerond toen het -1 °C was met een gemiddelde van COP 3,3. Tevreden Tweaker!

Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Suicide
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Zoals @ocaj al aangaf, systeem werkt prima voor mensen die er niet naar omkijken.
Echter ben ik van mening dat Mitsubishi de ruimteregeling veel te agressief heeft geprogrammeerd, waardoor je dus meer (onnodige?) defrosts krijgt en die dus weer ingehaald moet worden.
Zo blijf je in die vicieuze cirkel zitten...
Het verschil tussen de ruimteregeling en vaste Ta is duidelijk te zien bij een SUZ-40.

Hieronder een test om het verschil aan te geven.
Gisteren en vandaag dezelfde buitentemperatuur van 5 graden op dezelfde tijd gestart.
Ruimteregeling vroeg gisteren om een Ta van 28 graden, die vandaag als vaste Ta ingesteld.
Edit : na opm. @Red_Baron : Overige weersomstandigheden zoals RV waren nagenoeg gelijk.
Red_Baron schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:23:
[...]

Bedenk wel dat het dauwpunt/relatieve vochtigheid ook een aandeel hebben in de defrost cycli. Maar deze lijken niet veel verschil te hebben tussen gisteren en vandaag.
Resultaat:

4 defrosts bij ruimteregeling tegen 1 bij vaste Ta.
Uiteindelijk 40Hz bij ruimteregeling tegen 30Hz op vaste Ta.
Een systeem dat veel sneller stabiel loopt bij een vast Ta.

Ruimteregeling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EUMuSfAsWFw1qjuXiVlLjUklNwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xgjITqa7mLBhGI1Fpnz72hB9.jpg?f=fotoalbum_large

Vaste Ta:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8mqBrucrrNI2k4HddHqHiErz6U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XWrepFtYQXhwDSDzgr5w2HkB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Suicide op 29-01-2024 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red_Baron
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 01-05 08:36
Suicide schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:09:
Zoals @ocaj al aangaf, systeem werkt prima voor mensen die er niet naar omkijken.
Echter ben ik van mening dat Mitsubishi de ruimteregeling veel te agressief heeft geprogrammeerd, waardoor je dus meer (onnodige?) defrosts krijgt en die dus weer ingehaald moet worden.
Zo blijf je in die vicieuze cirkel zitten...
Het verschil tussen de ruimteregeling en vaste Ta is duidelijk te zien bij een SUZ-40.

Gisteren en vandaag dezelfde buitentemperatuur van 5 graden op dezelfde tijd gestart.
Ruimteregeling vroeg gisteren om een Ta van 28 graden, die vandaag als vaste Ta ingesteld.

Resultaat:

4 defrosts bij ruimteregeling tegen 1 bij vaste Ta.
Uiteindelijk 40Hz bij ruimteregeling tegen 30Hz op vaste Ta.
Een systeem dat veel sneller stabiel loopt bij een vast Ta.

Ruimteregeling:
[Afbeelding]

Vaste Ta:

[Afbeelding]
Bedenk wel dat het dauwpunt/relatieve vochtigheid ook een aandeel hebben in de defrost cycli. Maar deze lijken niet veel verschil te hebben tussen gisteren en vandaag.

PUHZ-SHW80 YAA ERST30C-VM2ED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
Red_Baron schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:23:
[...]

Klopt vergeten te vermelden, die waren nagenoeg gelijk.
Evenals de zonneschijn en wind, daarom was het een bijna identieke situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jlivermore
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-12-2024
Ik heb net een offerte ontvangen voor ons huis voor een PUHZ-SHW112YAA type warmtepomp. Deze pomp past bij ons huis op het vlak van warmteverlies en heeft de optie koelen. Ik heb net aan de installateur gevraagd waarom dit type en niet het nieuwere type PUZ-SHWM100xAA. Het modulatiebereik lijkt me iets hoger, koelgas minder slecht voor het milieu. Gewoon gevalletje stock leegmaken? Zou de nieuwe generatie een meerprijs waard zijn?
Verder staat op de offerte ook weer het typische buffervat. Van de 260m² vloerverwarming die er ligt zal er ongeveer 180m² effectief openstaan. Slaapkamers worden niet verwarmd. De algemene consensus hier is dat dit een nodeloze kost is?

Alvast bedankt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Suicide schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:09:
Edit : na opm. @Red_Baron : Overige weersomstandigheden zoals RV waren nagenoeg gelijk.
Geen dag is hetzelfde, dat maakt het zo lastig om dagen en verschillende regelingen te vergelijken.
Hier de frequentie-plaatjes van gisteren en vandaag, beide op ruimteregeling.

Gisteren (klik voor groter), sww-run ca 10:30:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PIoDdvo2Pbnjr_O5B4GqVt-Dw1M=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/ZAVvAUQZTddJke6knxSBsRjP.png?f=fotoalbum_medium
Vandaag, sww ca 8:00:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8KSYN5Kr1N4LH181J-AdpfOMxpA=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/kGfJ9OgMC1hKAeN3C3Ixs3T5.png?f=fotoalbum_medium

Oftewel: Vandaag was kennelijk minder defrost-weer dan gisteren?

Ik blijf het erg moeilijk vinden om nu in te schatten of de regeling echt beter zou kunnen en wat de precieze oorzaken zijn. Zolang we niet alle defrost-triggers van de SUZ kennen blijft het een beetje gissen vrees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A-J

A-J

Jlivermore schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:30:
Ik heb net een offerte ontvangen voor ons huis voor een PUHZ-SHW112YAA type warmtepomp. Deze pomp past bij ons huis op het vlak van warmteverlies en heeft de optie koelen. Ik heb net aan de installateur gevraagd waarom dit type en niet het nieuwere type PUZ-SHWM100xAA. Het modulatiebereik lijkt me iets hoger, koelgas minder slecht voor het milieu. Gewoon gevalletje stock leegmaken? Zou de nieuwe generatie een meerprijs waard zijn?
Verder staat op de offerte ook weer het typische buffervat. Van de 260m² vloerverwarming die er ligt zal er ongeveer 180m² effectief openstaan. Slaapkamers worden niet verwarmd. De algemene consensus hier is dat dit een nodeloze kost is?

Alvast bedankt,
Ik zie de PUD-SHWM100YAA niet terug op de Alklimasite. Wordt deze wel geleverd in NL?
Buffervat niet nodig , vooral als je geen naregeling hebt / als je genoeg VVW groepen altijd open hebt staan.

————————————————————

Trouwens over mijn rare fangeluid; de lagers van de motor zijn naar de klote volgens de monteur en wordt vervangen eerdaags. Lekker voor een unit van 4 maanden oud…

[ Voor 9% gewijzigd door A-J op 29-01-2024 17:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
ocaj schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:05:
[...]
Oftewel: Vandaag was kennelijk minder defrost-weer dan gisteren?
Of is de ruimteregeling zo inconsequent dat hij maar wat doet??? Wie weet het antwoord?

Ik kraak de ruimteregeling niet af, als ik op die regeling draai blijft het huis prima warm.
Geen gedoe en ik hoef er niet naar om te kijken.

Denk wel dat Mitsubishi wat meer mag kijken naar de frequentieregeling en de defrosts.
Zeker na een defrost gaat hij, naar mijn inziens, behoorlijk hard van start, wat weer tot een defrost lijdt.
Ook bij de periodes tussen de defrosts, lijkt een timer mede te bepalen wanneer een defrost te starten.
Ik heb periodes met exact dezelfde tussentijd, dit kan geen toeval zijn.

Als dit alles wat beter geregeld zou zijn dan maken de SUZ eigenaren misschien kans om COP koning @Andrehj te verslaan... _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
A-J schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:38:
Trouwens over mijn rare fangeluid; de lagers van de motor zijn naar de klote volgens de monteur en wordt vervangen eerdaags. Lekker voor een unit van 4 maanden oud…
Jij had toch dat aanloopgeluid? Zo klinken kapotte lagers niet. Ik ben benieuwd, maar geloof niet dat dat aan de lagers ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jlivermore
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-12-2024
A-J schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:38:
[...]

Ik zie de PUD-SHWM100YAA niet terug op de Alklimasite. Wordt deze wel geleverd in NL?
Buffervat niet nodig , vooral als je geen naregeling hebt / als je genoeg VVW groepen altijd open hebt staan.

————————————————————

Lijkt me inderdaad niet te worden geleverd in nl/be. Ik had me gebasseerd op de topicstart maar was nog niet zelf opzoek gegaan in het beschikbare gamma. De warmtepomp ligt in de balans met een thermia warmtepomp, qua prijs is de mutsibuschi een paar 100 eur duurder maar zonder buffer wordt hij dan misschien wel goedkoper. Dat verschil in prijs gaat mijn keuze niet echt beinvloeden. Heb de laatste tijd al erg veel meegelezen hier en bijgeleerd (waarvoor dank!!) En de ervaring die hier zit is ook wel een enorm plus. Weinig thermia lw bezitters hier op het forum en weinig instalateur in belgie, wat op termijn ook wel een nadeel kan zijn bij storingen of failliet van de instalateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozi
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-09 11:24
A-J schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 22:48:
[...]

Ik heb dit geluid bij mijn 80VA2 ook al gehoord. Maar nog niet vaak en is het dus lastig te vinden wat het is.
Nu ben ik mijn eigen installateur geweest.

Mijn vermoeden is dat er iets mee resoneert, maar heb zelf nog niet verder kunnen kijken wat exact.
Het eerste waar ik aan dacht is het rooster wat voor de fan zit. Ik wilde daar eens kijken of alle schroeven van vast zitten.
Ik weet ook dat mijn unit niet helemaal rechtop staat en lichtjes naar achteren gekanteld is. Dit moet ik nog aanpassen maar de unit staat op een wat uitdagende positie en moet de vergunning nog afgerond zien te krijgen van de opbouw zelf. In eerste instantie dacht ik dat het schuin staan een oorzaak zou kunnen zijn, maar die van jouw staat wel recht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IbtjMVEP3buD7GLfkkR4NfdWEVw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rK8FuzIngV95yUVWNcaIcZkk.png?f=fotoalbum_large

@A-J Heb jij al enig idee gekregen wat het daadwerkelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:08
Jlivermore schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:53:
[...]

Lijkt me inderdaad niet te worden geleverd in nl/be. Ik had me gebasseerd op de topicstart maar was nog niet zelf opzoek gegaan in het beschikbare gamma. De warmtepomp ligt in de balans met een thermia warmtepomp, qua prijs is de mutsibuschi een paar 100 eur duurder maar zonder buffer wordt hij dan misschien wel goedkoper. Dat verschil in prijs gaat mijn keuze niet echt beinvloeden. Heb de laatste tijd al erg veel meegelezen hier en bijgeleerd (waarvoor dank!!) En de ervaring die hier zit is ook wel een enorm plus. Weinig thermia lw bezitters hier op het forum en weinig instalateur in belgie, wat op termijn ook wel een nadeel kan zijn bij storingen of failliet van de instalateur.
Ik had dit nagevraagd bij de installateur en hij weer bij Alklima:

De R32 Zubadan units worden op de VSK 2024 gepresenteerd (begin februari) Uitlevering zal dan op zijn vroegst in Q3 van 2024 zijn.

Hou er rekening mee dat de R32 units niet per se beter zijn dan de oudere R410A units. Voor de kleinere warmtepompen die al beschikbaar zijn heeft @Andrehj dat deze week nog samengevat, voor deze grotere zijn de COP’s volgens het databook iets slechter.

Buffervat is afgelopen week ook weer ruimschoots besproken: Het zou theoretisch gezien niet nodig moeten hoeven zijn en is iets duurder in aanschaf en operating cost, maar installateurs doen het wel vaak omdat het de kans vergroot op een goed werkende installatie zonder in de details van ieder huis te hoeven duiken. Als je de mogelijkheid hebt om het zonder buffer te proberen en je bent zelf overtuigd dat dat kan dan is dat wellicht aan te raden.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
michaelvo schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:21:
[...]

Ik had dit nagevraagd bij de installateur en hij weer bij Alklima:

De R32 Zubadan units worden op de VSK 2024 gepresenteerd (begin februari) Uitlevering zal dan op zijn vroegst in Q3 van 2024 zijn.

Hou er rekening mee dat de R32 units niet per se beter zijn dan de oudere R410A units. Voor de kleinere warmtepompen die al beschikbaar zijn heeft @Andrehj dat deze week nog samengevat, voor deze grotere zijn de COP’s volgens het databook iets slechter.
Dank voor deze info. Nu mijn buitendeel waarschijnlijk vervangen gaat worden twijfel ik tussen de PUZ-SWM80YAA (R32) en de PUHZ-SW75YAA.
Het verschil in COP bij hogere temperaturen en lagere belastingen is best groot op basis van de datasheets die hier al zijn gedeeld Link. Zeker als je ziet dat bij iets lagere temperaturen en vanaf mid belasting de COP over het algemeen marginaal beter is. Dit is best apart. Aangezien er best veel warmere dagen zijn in een stookseizoen, kan dit best wel eens negatief uitpakken.
Bij de PUZ wordt wel een energieklasse A+++ aangegeven voor laagtemperatuur toepassing. Voor de PUHZ is dit A++.

Enige voordeel wat ik dan zie is een lager standby verbruik.
EDIT:Ik zag hierbij dezelfde 15W staan als bij de SUZ serie, dit geldt echter voor de PUZ-VAA. Voor de PUZ-YAA wordt hier ook 22W aangegeven.
Voor de PUHZ- YAA wordt 22W opgegeven. Maar dit is in de praktijk dus 30W lees ik hier. Dat vind ik eigenlijk niet meer van deze tijd. Bij de PUHZ-VAA geven ze hier ook 15W aan.
Drie fasen geeft dus een hoger standby verbruik?

https://erp.mitsubishielectric.eu/nl/erp/doclist/lot-1

https://erp.mitsubishielectric.eu/files/library/files/erpdocs/lot1/sw75cd_003_002.pdf

Hieronder de data, ook vergeleken met mijn SUZ. Deze zou overall een betere COP moeten halen. Je ziet ook dat de nieuwe PUZ, bij 12 graden het minder gaat doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Dibu_ei4A0ANepL-Y29ju0kChY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gjJyBCRVjgB5cXpV1gx2QRkN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RwCTHxHuGMv_Z44UUPWPOmka1FM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kvRPVHqf15CU82OH7wRtXH6v.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8wjhvNb_wV8Dzkgjq-ckRtZ1ZY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mE2OSSRtx1yqvAZyVWBvcjwW.png?f=user_large

[ Voor 47% gewijzigd door g-j-t op 30-01-2024 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 17:26
g-j-t schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:38:
[...]

Dank voor deze info. Nu mijn buitendeel waarschijnlijk vervangen gaat worden twijfel ik tussen de PUZ-SWM80YAA (R32) en de PUHZ-SW75YAA.
Het verschil in COP bij hogere temperaturen en lagere belastingen is best groot op basis van de datasheets die hier al zijn gedeeld Link. Zeker als je ziet dat bij iets lagere temperaturen en vanaf mid belasting de COP over het algemeen marginaal beter is. Dit is best apart. Aangezien er best veel warmere dagen zijn in een stookseizoen, kan dit best wel eens negatief uitpakken.
Bij de PUZ wordt wel een energieklasse A+++ aangegeven voor laagtemperatuur toepassing. Voor de PUHZ is dit A++.

Enige voordeel wat ik dan zie is een lager standby verbruik.
EDIT:Ik zag hierbij dezelfde 15W staan als bij de SUZ serie, dit geldt echter voor de PUZ-VAA. Voor de PUZ-YAA wordt hier ook 22W aangegeven.
Voor de PUHZ- YAA wordt 22W opgegeven. Maar dit is in de praktijk dus 30W lees ik hier. Dat vind ik eigenlijk niet meer van deze tijd. Bij de PUHZ-VAA geven ze hier ook 15W aan.
Drie fasen geeft dus een hoger standby verbruik?

https://erp.mitsubishielectric.eu/nl/erp/doclist/lot-1

https://erp.mitsubishielectric.eu/files/library/files/erpdocs/lot1/sw75cd_003_002.pdf
Energielabel A+++ moet een ηs ≥ 175 hebben, dat komt ongeveer overeen met een SCOP ≥ 4,38.

Edit: je geeft in de datasheet al aan dat de ηs = 187%

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
Blackraven schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:48:
[...]

Energielabel A+++ moet een ηs ≥ 175 hebben, dat komt ongeveer overeen met een SCOP ≥ 4,38.

Edit: je geeft in de datasheet al aan dat de ηs = 187%
Ah, helder. Dan zou de nieuwe PUZ op basis van deze waarde op gelijke voet moeten kunnen presteren als mijn huidige SUZ. Alleen bij hoge temperaturen is het verschil in COP wel apart dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Andrehj schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:32:
[...]

Jij had toch dat aanloopgeluid? Zo klinken kapotte lagers niet. Ik ben benieuwd, maar geloof niet dat dat aan de lagers ligt.
Ik ben ook echt benieuwd of het zal helpen… als het goed is, wordt het deze week nog vervangen.
Het geluid lijkt wel echt uit de fan of sinks van de verdamper te komen. Wat zou het anders moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

jozi schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:33:
[...]

Ik heb dit geluid bij mijn 80VA2 ook al gehoord. Maar nog niet vaak en is het dus lastig te vinden wat het is.
Nu ben ik mijn eigen installateur geweest.

Mijn vermoeden is dat er iets mee resoneert, maar heb zelf nog niet verder kunnen kijken wat exact.
Het eerste waar ik aan dacht is het rooster wat voor de fan zit. Ik wilde daar eens kijken of alle schroeven van vast zitten.
Ik weet ook dat mijn unit niet helemaal rechtop staat en lichtjes naar achteren gekanteld is. Dit moet ik nog aanpassen maar de unit staat op een wat uitdagende positie en moet de vergunning nog afgerond zien te krijgen van de opbouw zelf. In eerste instantie dacht ik dat het schuin staan een oorzaak zou kunnen zijn, maar die van jouw staat wel recht.

[Afbeelding]

@A-J Heb jij al enig idee gekregen wat het daadwerkelijk is?
Ik heb het rooster en het fan-blad eraf gehad en niets afwijkends kunnen zien. Alleen weer goed teruggeschroefd. Installateur idem. Ik en zij denken toch echt dat er iets in de fanmotor niet goed zit. Hij doet het verder wel, zonder onbalans.

Het enige wat er in de korte afgelopen periode is gebeurd aan de BU: sloffen eronder vandaan en op veerdemping gezet en ik heb het conpressorhuis open gehad om de transportbeveiliging eindelijk eruit te halen.

Ik houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Weer een update…vandaag kwam toevallig iemand langs van Reducd voor een geluidsmeting en offerte op te stellen. SWW stond al hoog (net een run gedaan) dus had ik ff tijdelijk opgehoogd tot 56 graden en geforceerd een run te doen… fan geluid was prima en zelfs niet zoals in het eerdere filmpje van dat slippende geluid. Maar, na 20min ging hij toch weer vreemd doen, en dit keer heel extreem (tijdens run dichtbij de 56graden… moet dat uitmaken?)

https://we.tl/t-OHuGRWMPWj

Klinkt dit niet als kapotte lagers? Wel vreemd dattie soms normaal draait, of dikwijls een slippend/aanlopend geluid maakt en nu dit…

[ Voor 5% gewijzigd door A-J op 30-01-2024 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
A-J schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:52:
Weer een update…vandaag kwam toevallig iemand langs van Reducd voor een geluidsmeting en offerte op te stellen. SWW stond al hoog (net een run gedaan) dus had ik ff tijdelijk opgehoogd tot 56 graden en geforceerd een run te doen… fan geluid was prima en zelfs niet zoals in het eerdere filmpje van dat slippende geluid. Maar, na 20min ging hij toch weer vreemd doen, en dit keer heel extreem (tijdens run dichtbij de 56graden… moet dat uitmaken?)

https://we.tl/t-OHuGRWMPWj

Klinkt dit niet als kapotte lagers? Wel vreemd dattie soms normaal draait, of dikwijls een slippend/aanlopend geluid maakt en nu dit…
Dit is geen lager volgens mij. Geluid loopt kwa frequentie ook niet gelijk met de fan volgens mij. Klinkt meer als een trilling die gelijk loopt met de compressor. Heb je je handen overal op de omkasting gelegd? Hier en daar eens drukken? Ik heb met de SUZ een soortgelijk geluid gehad. Dit bleek het rooster/ de bescherming van de verdamper aan de achterzijde die meetrilde. Hier zat een heel klein beetje ruimte tussen ergens. Heb dit beschermingsrooster iets aangetrokken en toen was het over. Het kan natuurlijk ook iets anders in de omkasting zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door g-j-t op 30-01-2024 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Ja ik twijfel zelf ook erg. Ook omdat deze problemen niet altijd aanwezig zijn. (Hij loopt als een zonnetje as we speak)
Thanks voor je input… die nieuwe fan is toch al besteld en wordt eerdaags geinstalleerd. Dan een kwestie van blijven monitoren. Dagelijks ff luisteren.
Bij mij is het rooster aan de achterzijde uit voorzorg verwijderd toen ik die compressor-geluid-problemen had door de transportbeveiliging (door de monteur)…

De fan loopt natuurlijk op verschillende frequenties/snelheden ook? Kan zijn dat hij raar doet bij bepaalde snelheden…

Ik word onderussen wel super gek van al die problemen bij zo’n nieuwe unit. Ik hoop echt dat het euvel in de fan motor zit en dat het binnenkort opgelost is met de uitwisseling hiervan. Keep u posted

[ Voor 32% gewijzigd door A-J op 30-01-2024 17:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
Ik hoorde het alleen bij bepaalde frequenties van de compressor. Dan trilt hij kennelijk harder. Ik zou als je het hoort even op de omkasting drukken en kijken wanneer het stil wordt. Anders samen met de installateur delen van de kast verwijderen om dingen uit te sluiten.
Ik betwijfel of dit geratel de fan is, aangezien de geluidsfrequentie (slechte woordkeuze, ik bedoel hier de snelheid van het geratel, niet de toonfrequentie) af lijkt te wijken van de rotatiesnelheid van de fan.

[ Voor 28% gewijzigd door g-j-t op 30-01-2024 20:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buell
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-09 20:02
A-J schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 17:52:
Ja ik twijfel zelf ook erg. Ook omdat deze problemen niet altijd aanwezig zijn. (Hij loopt als een zonnetje as we speak)
Thanks voor je input… die nieuwe fan is toch al besteld en wordt eerdaags geinstalleerd. Dan een kwestie van blijven monitoren. Dagelijks ff luisteren.
Bij mij is het rooster aan de achterzijde uit voorzorg verwijderd toen ik die compressor-geluid-problemen had door de transportbeveiliging (door de monteur)…

De fan loopt natuurlijk op verschillende frequenties/snelheden ook? Kan zijn dat hij raar doet bij bepaalde snelheden…

Ik word onderussen wel super gek van al die problemen bij zo’n nieuwe unit. Ik hoop echt dat het euvel in de fan motor zit en dat het binnenkort opgelost is met de uitwisseling hiervan. Keep u posted
Als ik een gok doe is het een leiding van je compressor die tegen de behuizing trilt met een bepaalde frequentie. De compressor heeft een eigen resonantie frequentie waarbij hij iets meer zal bewegen op de veren dan op andere frequenties.

Al gekeken of de compressor nog wel vast staat op de bouten nadat je de transport beveiliging er afgehaald hebt? (moer er af getrild) heb het zelfde mee gemaakt met een airco compresor. was wel een daikin.

even de voorste kap er af halen (waar de compressor staat) en als je het geluid hoort de leiding vast pakken om te horen of het geluid veranderd.

[ Voor 5% gewijzigd door buell op 31-01-2024 13:07 ]

ERSD-VM2D / PUHZ-SW75-YAA / SMA-tripower 6 /

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Thanks for the tip! Ga er zeker even naar kijken binnenkort.

Ze hebben vandaag iig de fanmotor vervangen en wat platen van de compressorbehuizing vast gezet (zat teveel speling in, zelfs met de schroeven goed vast). Ik houd het de aankomende dagen/weken goed in de gaten en zo hopelijk alle compressorfrequenties voorbij te horen komen en checken of het nu goed zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vO5SXisu4rIi_lfkMqAIs7K6Tkw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qv41beufYiAiluRlqtwEJkyz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YfFD2srFaCj4e-mdD75Rg1BYl70=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CnSOTzHIfevLXbcyntkXdD1b.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien uit zijn voegen getrild gedurende die 4 maanden met transportbeveiliging erin?

Bij evt. verder gezeik zonder aanwijsbare trillende/loszittende plaat of schroef, komt Alkima erbij en wordt mogelijk de BU uitgewisseld.

Ik laat nog van me horen voor de geïnteresseerden!

Ps. Ik zou best eens luisteren bij een mede tweaker met dezelfde BU, om te vergelijken met de mijne en kijken of het toch niet al naar de klote is. Send me a pm :)

[ Voor 12% gewijzigd door A-J op 31-01-2024 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 04:03
Sorry voor de flinke post, maar ik wil graag voldoende informatie leveren zodat anderen mee kunnen denken. Ik heb getwijfeld of ik een eigen topic aan moest maken, maar gezien de focus op Ecodan denk ik toch dat ik hier meer en betere reacties zal krijgen.

Aanleiding nieuwe warmtepomp
I.v.m. een terugroepactie van onze Ducobox Eco ventilatiewarmtepomp (nu iets meer dan 3 jaar oud) krijgen we van onze installateur een paar alternatieve warmtepompen aangeboden waaronder:
  • "kostenneutraal" een 5kW Inventum Modul-AIR red 170L
  • 730,- eigen bijdrage een 6kW Mitsubishi Ecodan 200L
  • 1000,- eigen bijdrage een 6kW Mitsubishi Ecodan 200L met koelen
  • (Andere twee opties zijn 5kW Inventum Modul-AIR blue (met koelen) en 6kW Mitsubishi Ecodan 300L (met koelen)).
Door 3 jaar lang ellende met onze huidige Duco ventilatiewarmtepomp voelen we erg weinig voor de Inventum (is ook weer een ventilatiewarmtepomp). Een Mitsubishi Ecodan lijkt een mooiere optie en dan denk ik dat de versie met koelen geen gekke 'deal' is (is 230 Euro meerprijs ten opzichte van eentje zonder koeling redelijk?).
Nu ben ik veel aan het inlezen geweest de afgelopen weken in de Warmtepomp-topics (in het bijzonder dit topic) en heb ik al wat doorgevraagd bij de installateur. Hopelijk willen de ervaringsdeskundigen hier meedenken. Belangrijkste doel van deze post is dat ik graag de installateur nu wel een warmtepomp laat installeren waar wij blij van worden! O+

De specs van onze woning:
  • Nieuwbouw opgeleverd december 2020.
  • Plat dak (met zonnepanelen) boven de tweede verdieping, bereikbaar via toegankelijk dakterras op eerste de verdieping.
  • Isolatie: vloer "min. RC3.5", wanden "min. RC4.5", daken "min. RC6.0".
  • Volledig elektrisch en dus gasloos ("EPC 0,4 min. volgens bouwbesluit").
  • Ventilatietype C (zal na vervanging Duco Silent worden, is nu onderdeel van de Ducobox Eco).
  • Hoekwoning met de zijgevel op het noord-noordoosten.
  • Vloerverwarming ca. 100m2, waarvan alleen de slaapkamers (17m2 + 11,5m2) dichtgedraaid.
  • Momenteel een Ducobox Eco 2,5kW ventilatiewarmtepomp, maar daar is dus een terugroepactie voor.
  • Twee bewoners (geen uitbreiding gepland) die graag sturen op duurzaam gebruik van energie (liever wel met wat meer comfort dan met onze huidige Duco).
  • SWW alleen voor douchen (Quooker in de keuken), zal per dag zo'n 100-150L van 38C zijn.

Binnenunit:
Als binnenunit willen ze de ERST20D-VM2D leveren in geval van koeling en 200 liter. Volgens mij is hier niet echt iets op aan te merken, maar ik hoor het graag als dat wel zo is. Wij denken wel dat 200 liter voor ons overkill is, want we hebben in de keuken een Quooker en douchen helemaal niet lang (we verbruiken nog niet eens 170 liter van 38C). Maar volgens de installateur is de 170 liter variant duurder, dus tja, dan zal 200 liter een beter optie zijn denk ik, met mogelijk iets lagere SWW temperatuur dan bij 170 liter?

Buitenunit:
De buitenunit had ik een SUZ-SWM60VA2 verwacht, maar ze willen een SUZ-SWM60VA leveren.
Echter, ik heb in dit topic al veel voorbij zien komen dat een SUZ-SWM60VA2 nieuwer en beter is (fysiek kleiner en lager minimaal vermogen). Ook vraag ik mij sterk af of een SUZ-SWM40VA2 niet al ruim voldoende zou zijn, dat gevoel kreeg ik wel steeds als ik dit topic doornam, maar ik weet niet hoe ik dit met zekerheid kan berekenen.
Ik zie vaak dat men het benodigde vermogen berekent a.d.h.v. gasverbruik, maar dat hebben wij dus niet. Maar kunnen we iets zeggen met de ~100 m2 (minus 28,5 dichtgedraaid?) vvw en moderne isolatie (zie de specs van de woning) of moet ik perse iets van een warmteverliesberekening ofzo opvragen bij de installateur?

spoiler:
Type vs vermogenMin A12/W25Max A-10/W35Koeling Min A25/W18Koeling Max A35/W7
SUZ-SWM40VA21,95,21,74,7
SUZ-SWM60VA3,16,72,65,9
SUZ-SWM60VA22,66,12,35,3

Ze willen de buitenunit trouwens op het 'hoofddak' plaatsen, daar is naast de zonnepanelen nog net ruimte denk ik. Is daar iets op tegen? Staat dan dus wel vol in de zon en op de wind, maakt dat veel uit voor de COP die de unit haalt?

MELCloud:
Wij dachten bij Tibber met MELCloud slim op daluren te kunnen verwarmen, maar ik zie bij zoeken in dit topic dat dat alleen met Mitsu airco's is, en dat verwarmingsruns toch vrij lang zouden moeten lopen, dus de vraag is of Tibber dan veel kan toevoegen (als warmtepompen al ondersteund gaan worden).
Ik had de leverancier gevraagd of MELCloud inclusief is; voor een meerprijs van 140,- willen ze die erbij leveren en installeren. Misschien nog steeds slim om te kunnen monitoren en door de installateur meteen met garantie geïnstalleerd te hebben?

Thermostaat:
Bij onze Duco is nu een Honeywell Round in gebruik. Volgens mij is die wel On/Off, maar als ik dit topic mag geloven had onze installateur hier nooit gebruik van moeten maken.
Nu heb ik gevraagd welke thermostaat ze in gedachten hebben en of ze er ook een van een ander merk willen installeren. Antwoord:
Een andere thermostaat van een ander merk is niet toepasbaar, in onze aanbieding zijn we er vanuit gegaan dat we de hoofdbediening demonteren en voorzien van plintplaat in de unit. De hoofdbediening monteren we in de woonkamer als kamer thermostaat deze is namelijk wel bedraad wat minder storing gevoelig is.
Nu heb ik in dit topic al gezien dat meer mensen zo'n situatie hebben met de hoofdbediening als thermostaat, maar ik heb natuurlijk ook gezien dat men massaal aanraadt om de Panasonic PAW-A2W-RTWIRED te gebruiken. Is het nu slim om de installateur toch te overtuigen dat een thermostaat van een ander merk (en in het bijzonder de genoemde Panasonic) wel toepasbaar is? Geen idee wat ze dan als meerprijs gaan vragen, maar anders moet ik als ik later toch een andere thermostaat wil een hoop gaan sleutelen denk ik om de hoofdbediening terug in de WP te krijgen, of valt dat mee?
En eigenlijk denk ik dat het ook wel raar is om geen bediening op de warmtepomp zelf te hebben.

Hopelijk heb ik zo een beetje genoeg info gegeven dat er mensen kunnen meedenken, maar als er meer details nodig zijn dan hoor ik het uiteraard graag. :)
Zijn er trouwens nog andere zaken waar ik op moet letten nu er nog niks definitief is afgesproken met de leverancier?

edit:
Plat dak info toegevoegd.

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
1. altijd met koelen nemen. Ik heb nu geen koelen (sukkel van een projectfiguur) en brandt in de zomer weg (tuin op zuid + 9 meter glas op zuid en ook 3 slaapkamer op zuid)
inmiddels overal zonwering (screens en pergola scherm) dat werkt goed, maar met een beetje koelen wordt de boel nog
aangenamer. Dat is comfort en dat wil je toch (las ik)
Meerprijs 1000 is een topaanbieding.
2. boiler 200 liter. die stel je in op 1x per dag opwarmen ipv steeds. wij gebruiken 50 kw per maand (geen Quooker, maar
hotfill boilertje, vult vanuit de grote boiler) verbruik is dus peanuts.
Als ik de keus had gehad, had ik zelfs voor de 300L boiler gekozen. Top bij verkoop aan gezin met kinderen. Wat is de meerprijs?
3. Hoofdbediening laat je gewoon in de woonkamer hangen. Later koppel je een andere thermostaat aan de hydrobox en schakel je de thermostaatfunctie van de hoofdcontroller uit. Die honeywell afvoeren
4. Melcloud voor 140,-- en geinstaleerd. Ook geen gekke prijs.
5. Dan ...60 ipv ...40 je hebt ventilatie C en geen wtw. Meer tocht en afvoer warme lucht Mogelijk is dat de afweging voor de 6kw.
6. Dak = platdak?

Ik vind het een prachtig aanbod als vervanging

Mogelijke hebben andere Ecodanners betere opmerkingen (ik heb tenslotte een gehandicapt systeem, zie voetregel)

[ Voor 12% gewijzigd door nessio op 03-02-2024 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beestemans
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-09 21:01
Ik sluit me volledig aan bij Nessio, prima aanbod qua prijs en uitvoering. Altijd voor koelen gaan en een zo groot mogelijk SWW vat. Opstelling op het dak zou ik liever niet doen in verband met bereikbaarheid.
Op zich is een Inventum geen slechte oplossing, al ben ik sceptisch dat het de zuinigste oplossing is qua energieverbruik. Ook die unit zal waarschijnlijk bij gaan verwarmen met een verwarmingselement.
Is de Ducobox technisch afgeschreven? Op zich als die wel iets doet kan die prima nog wat restwarmte terugwinnen zou ik zeggen aangezien je geen WTW (type D) hebt in je woning.

[ Voor 6% gewijzigd door beestemans op 01-02-2024 09:18 ]

Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 23:05
Exar schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:38:
Sorry voor de flinke post, maar ik wil graag voldoende informatie leveren zodat anderen mee kunnen denken. Ik heb getwijfeld of ik een eigen topic aan moest maken, maar gezien de focus op Ecodan denk ik toch dat ik hier meer en betere reacties zal krijgen.

Aanleiding nieuwe warmtepomp
I.v.m. een terugroepactie van onze Ducobox Eco ventilatiewarmtepomp (nu iets meer dan 3 jaar oud) krijgen we van onze installateur een paar alternatieve warmtepompen aangeboden waaronder:
  • "kostenneutraal" een 5kW Inventum Modul-AIR red 170L
  • 730,- eigen bijdrage een 6kW Mitsubishi Ecodan 200L
  • 1000,- eigen bijdrage een 6kW Mitsubishi Ecodan 200L met koelen
  • (Andere twee opties zijn 5kW Inventum Modul-AIR blue (met koelen) en 6kW Mitsubishi Ecodan 300L (met koelen)).
Door 3 jaar lang ellende met onze huidige Duco ventilatiewarmtepomp voelen we erg weinig voor de Inventum (is ook weer een ventilatiewarmtepomp). Een Mitsubishi Ecodan lijkt een mooiere optie en dan denk ik dat de versie met koelen geen gekke 'deal' is (is 230 Euro meerprijs ten opzichte van eentje zonder koeling redelijk?).
Nu ben ik veel aan het inlezen geweest de afgelopen weken in de Warmtepomp-topics (in het bijzonder dit topic) en heb ik al wat doorgevraagd bij de installateur. Hopelijk willen de ervaringsdeskundigen hier meedenken. Belangrijkste doel van deze post is dat ik graag de installateur nu wel een warmtepomp laat installeren waar wij blij van worden! O+

De specs van onze woning:
  • Nieuwbouw opgeleverd december 2020.
  • Isolatie: vloer "min. RC3.5", wanden "min. RC4.5", daken "min. RC6.0".
  • Volledig elektrisch en dus gasloos ("EPC 0,4 min. volgens bouwbesluit").
  • Ventilatietype C (zal na vervanging Duco Silent worden, is nu onderdeel van de Ducobox Eco).
  • Hoekwoning met de zijgevel op het noord-noordoosten.
  • Vloerverwarming ca. 100m2, waarvan alleen de slaapkamers (17m2 + 11,5m2) dichtgedraaid.
  • Momenteel een Ducobox Eco 2,5kW ventilatiewarmtepomp, maar daar is dus een terugroepactie voor.
  • Twee bewoners (geen uitbreiding gepland) die graag sturen op duurzaam gebruik van energie (liever wel met wat meer comfort dan met onze huidige Duco).
  • SWW alleen voor douchen (Quooker in de keuken), zal per dag zo'n 100-150L van 38C zijn.

Binnenunit:
Als binnenunit willen ze de ERST20D-VM2D leveren in geval van koeling en 200 liter. Volgens mij is hier niet echt iets op aan te merken, maar ik hoor het graag als dat wel zo is. Wij denken wel dat 200 liter voor ons overkill is, want we hebben in de keuken een Quooker en douchen helemaal niet lang (we verbruiken nog niet eens 170 liter van 38C). Maar volgens de installateur is de 170 liter variant duurder, dus tja, dan zal 200 liter een beter optie zijn denk ik, met mogelijk iets lagere SWW temperatuur dan bij 170 liter?

Buitenunit:
De buitenunit had ik een SUZ-SWM60VA2 verwacht, maar ze willen een SUZ-SWM60VA leveren.
Echter, ik heb in dit topic al veel voorbij zien komen dat een SUZ-SWM60VA2 nieuwer en beter is (fysiek kleiner en lager minimaal vermogen). Ook vraag ik mij sterk af of een SUZ-SWM40VA2 niet al ruim voldoende zou zijn, dat gevoel kreeg ik wel steeds als ik dit topic doornam, maar ik weet niet hoe ik dit met zekerheid kan berekenen.
Ik zie vaak dat men het benodigde vermogen berekent a.d.h.v. gasverbruik, maar dat hebben wij dus niet. Maar kunnen we iets zeggen met de ~100 m2 (minus 28,5 dichtgedraaid?) vvw en moderne isolatie (zie de specs van de woning) of moet ik perse iets van een warmteverliesberekening ofzo opvragen bij de installateur?

spoiler:
Type vs vermogenMin A12/W25Max A-10/W35Koeling Min A25/W18Koeling Max A35/W7
SUZ-SWM40VA21,95,21,74,7
SUZ-SWM60VA3,16,72,65,9
SUZ-SWM60VA22,66,12,35,3

Ze willen de buitenunit trouwens op het 'hoofddak' plaatsen, daar is naast de zonnepanelen nog net ruimte denk ik. Is daar iets op tegen? Staat dan dus wel vol in de zon en op de wind, maakt dat veel uit voor de COP die de unit haalt?

MELCloud:
Wij dachten bij Tibber met MELCloud slim op daluren te kunnen verwarmen, maar ik zie bij zoeken in dit topic dat dat alleen met Mitsu airco's is, en dat verwarmingsruns toch vrij lang zouden moeten lopen, dus de vraag is of Tibber dan veel kan toevoegen (als warmtepompen al ondersteund gaan worden).
Ik had de leverancier gevraagd of MELCloud inclusief is; voor een meerprijs van 140,- willen ze die erbij leveren en installeren. Misschien nog steeds slim om te kunnen monitoren en door de installateur meteen met garantie geïnstalleerd te hebben?

Thermostaat:
Bij onze Duco is nu een Honeywell Round in gebruik. Volgens mij is die wel On/Off, maar als ik dit topic mag geloven had onze installateur hier nooit gebruik van moeten maken.
Nu heb ik gevraagd welke thermostaat ze in gedachten hebben en of ze er ook een van een ander merk willen installeren. Antwoord:

[...]

Nu heb ik in dit topic al gezien dat meer mensen zo'n situatie hebben met de hoofdbediening als thermostaat, maar ik heb natuurlijk ook gezien dat men massaal aanraadt om de Panasonic PAW-A2W-RTWIRED te gebruiken. Is het nu slim om de installateur toch te overtuigen dat een thermostaat van een ander merk (en in het bijzonder de genoemde Panasonic) wel toepasbaar is? Geen idee wat ze dan als meerprijs gaan vragen, maar anders moet ik als ik later toch een andere thermostaat wil een hoop gaan sleutelen denk ik om de hoofdbediening terug in de WP te krijgen, of valt dat mee?
En eigenlijk denk ik dat het ook wel raar is om geen bediening op de warmtepomp zelf te hebben.

Hopelijk heb ik zo een beetje genoeg info gegeven dat er mensen kunnen meedenken, maar als er meer details nodig zijn dan hoor ik het uiteraard graag. :)
Zijn er trouwens nog andere zaken waar ik op moet letten nu er nog niks definitief is afgesproken met de leverancier?
Ik heb zelf ook een "oude" SUZ geleverd gekregen. Heb ik zelf geen problemen mee. Je kan nog kijken wat voor leidingdikte je hebt naar de verdelers toe. Die helpt mee met een hogere flow, waardoor je met een lagere Ta kan werken om toch je minimale vermogen kwijt te raken.

Volgens Koevlaas rekenmethode kwam ik uit mijn hoofd op 4,5 kW, maar een 7,5kW machine ging net goed qua minimum vermogen wegens het grote vloerverwarmingoppervlakte. Heb je enig idee hoeveel vermogen de unit die je nu hebt eruit pompt (als die het even wel doet)?

Op het dak geeft een rode vlag bij mij. Als het naast de zonnepanelen komt zal het hoogstwaarschijnlijk zo komen dat je later een hoogwerker moet hebben om erbij te kunnen. (niemand gaat ook onderhoud doen als er iets is). En als er een schoorsteen omheen gaat is de kans groot dat je gaat huilen wegen lage COP doordat je luchtcirculatie krijgt.

Ik heb nog geen losse thermostaat, ik heb wel gelezen dat het een crime is om die van de binnenunit weer los te krijgen.

Wij hebben zelf ook alleen voor douchen een SWW en dezelfde binnenunit. Als de kids en mijn vrouw en ik gaan douchen is er nog genoeg warm water voor 1 keer per dag opwarmen. Ik en mijn vrouw doen rustig aan met het water, maar de kids compenseren het wel door niet het water tussendoor uit te zetten.

Wat ik jammer vind van de buitenunit:
Defrosten terwijl het niet nodig is. Net iets slechter voor de COP, maar omdat ik een te grote unit heb en genoeg vloerverwarming krijg ik het huis nog wel warm.

Dat die als een malle aan de gang gaat (frequentie van 90-100Hz) bij SWW. Van mij mag die daar best langer over doen dan 15 minuten en het zal veel beter zijn voor de COP.

Verder heb ik niets te klagen en de SUZ is ook iets goedkoper als ik het goed begrepen heb.

EDIT, net de COP berekend voor januari en het is nog wel te doen met een SUZ:

mCOP HEATING: 5. (4,95)
mCOP SWW : 2.1
mCOP TOTAL: 4.6

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
Bedankt voor de input zover.
Het gaat inderdaad om een plat dak, dat op zich prima te bereiken is via ons goed toegankelijke dakterras (ongeveer 3 meter hoog vanaf dakterras, wij hebben momenteel geen geschikte ladder daarvoor maar die kunnen we natuurlijk aanschaffen als dat nodig is om er bij te kunnen).
Maar wellicht moet ik nog even doorvragen of ze een omkasting gepland hebben en of er voldoende ruimte zal zijn rondom de buitenunit voor optimale werking.

[ Voor 6% gewijzigd door Exar op 01-02-2024 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
nessio schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:54:
1. altijd met koelen nemen.
2. Als ik de keus had gehad, had ik zelfs voor de 300L boiler gekozen. Top bij verkoop aan gezin met kinderen. Wat is de meerprijs?
Koelen lijkt me inderdaad een goed plan, bij ons wordt het vooral op de bovenste verdieping erg warm in de zomer.
Meerprijs van de 300L variant is 1750,- (dus 750 bovenop de 1000 van de 200L met koeling). Mja, meer is beter voor verkoop waarschijnlijk, maar voor ons dus wel erg overkill...

Pagina: 1 ... 112 ... 190 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero