Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:22
Exar schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:22:
[...]

Koelen lijkt me inderdaad een goed plan, bij ons wordt het vooral op de bovenste verdieping erg warm in de zomer.
Meerprijs van de 300L variant is 1750,- (dus 750 bovenop de 1000 van de 200L met koeling). Mja, meer is beter voor verkoop waarschijnlijk, maar voor ons dus wel erg overkill...
Euh, de binnenunit is bij ons met veel vloeken en verwijderen van karton, piepschuim en pallet onder verwijderen net gelukt.

Als je die op zolder moet plaatsen:
300 liter had bij ons nooit gepast door de trap. (grote open trap met huis van 2018). Dus dan is het hopelijk een los vat, anders moet je een groot raam hebben op die verdieping en een verhuislift ofzo.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
rubenos schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:36:
Binnenkort krijg ik mijn nieuwbouwwoning met SUZ-SWM80 VA. Helaas komt de buitenunit vrij prominent midden in de tuin (naast/aan de berging). Onze tuinontwerper suggereert daarom een houten omkasting.

In dit topic vind ik voornamelijk de omkastingen die geluid reduceren zoals die van Merford, die zijn vast goed ontworpen. Ik vraag mij echter af of de timmerlieden die dit soort omkastingen online aanbieden zich echt verdiept hebben in prestaties, zoals airflow. Is er toevallig iemand hier die alleen een visuele omkasting heeft en weet waar ik op moet letten of een suggestie qua merk? Of kan dit niet zoveel kwaad?

Voorbeeld (deze is van Evolar):
[Afbeelding]
Van die houten “sier” kasten die ik bekeken heb, maakte ik me over de airflow geen zorgen. Ze zijn meestal nog open namelijk.
Als je ook goede demping van geluid wil dan is er meer nodig dan wat latjes. Namelijk speciaal materiaal dat geluidsgolven absorbeert én een grote massa heeft om ook de wat lagere tonen (compressor!).
te absorberen. Uiteindelijk kwamen wij uit op een reducd.nl kast: niet de allerhoogste demping zoals de Merford, maar wel mooi genoeg voor in de tuin in het zicht.
Succes met je zoektocht!

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
rubenos schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:44:
[...]

Uiteraard zal ik dan af en toe de omkasting eraf halen, en vanuit ligstoel de unit bewonderen.
Maar hij past qua kleur iets minder goed bij onze groene, ecologische tuin vol bloemen. En hij staat dus midden in die tuin vanwege de erfgrens regels...
Yep daarom kwamen wij uit op een redelijk mooie kast van reducd.nl, door hen gepoedercoat in de kleur van ons tuinhout:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hCXszMwbI7_cdsPm08ADsyRBsI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MndT3Hku9YchMsyCSauwcT3M.jpg?f=fotoalbum_large

Ondertussen is het terras ook anders gemaakt en valt ie nog minder op.
Deksel en zijwanden haal je er zo af door wat boutjes los te draaien.

[ Voor 7% gewijzigd door LeonTebbens op 01-02-2024 12:23 ]

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-09 22:22
LeonTebbens schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:19:
[...]

Van die houten “sier” kasten die ik bekeken heb, maakte ik me over de airflow geen zorgen. Ze zijn meestal nog open namelijk.
Als je ook goede demping van geluid wil dan is er meer nodig dan wat latjes. Namelijk speciaal materiaal dat geluidsgolven absorbeert én een grote massa heeft om ook de wat lagere tonen (compressor!).
te absorberen. Uiteindelijk kwamen wij uit op een reducd.nl kast: niet de allerhoogste demping zoals de Merford, maar wel mooi genoeg voor in de tuin in het zicht.
Succes met je zoektocht!
Dank Leon, naar aanleiding van je posts had ik deze kast toevallig al beter bekeken en staat zeker bovenaan mijn lijst als ik geluidsreductie wil. De warmtepomp komt bij ons ook tegen de berging aan, dus deze is ideaal. En lekker groen ;)
Ik ga het eerst even ervaren in de tuin voor ik kies tussen hout (bijv Evolar) en een Reducd.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 04:03
Bij nader vergelijken van de 60VA en de 60VA2 in het databook lijkt de VA2 niet perse beter, in elk geval niet wat betreft COP.
Volgens dat databook heeft de 60VA een hogere COP bij koelen (ta18) en een meestal hogere COP bij verwarmen met ta35 en is het 50/50 wie de beste COP heeft bij verwarmen met ta25.
Ik vraag me dus serieus af of het veel uitmaakt of je de 60VA of de 60VA2 hebt (afgezien van mogelijk teveel defrosten bij de VA2).

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Mijn SUZ red geen 8kW, de VA2 wel.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
gr8-jen schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:13:
Mijn SUZ red geen 8kW, de VA2 wel.
Bij de 60VA(2) is het andersom, daar heeft de VA iets meer vermogen (zowel min als max) dan de VA2.

[ Voor 4% gewijzigd door Exar op 01-02-2024 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Ja dat is fair, misschien moesten ze voor alles een VA2 leveren ;) . Die geeft trouwens wel meer info aan de binnenunit dan de oude. Ik mis het nog niet, maar wel een pre

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-09 21:01
gr8-jen schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 08:43:
[...]

Ik heb zelf ook een "oude" SUZ geleverd gekregen. Heb ik zelf geen problemen mee. Je kan nog kijken wat voor leidingdikte je hebt naar de verdelers toe. Die helpt mee met een hogere flow, waardoor je met een lagere Ta kan werken om toch je minimale vermogen kwijt te raken.

Volgens Koevlaas rekenmethode kwam ik uit mijn hoofd op 4,5 kW, maar een 7,5kW machine ging net goed qua minimum vermogen wegens het grote vloerverwarmingoppervlakte. Heb je enig idee hoeveel vermogen de unit die je nu hebt eruit pompt (als die het even wel doet)?

Op het dak geeft een rode vlag bij mij. Als het naast de zonnepanelen komt zal het hoogstwaarschijnlijk zo komen dat je later een hoogwerker moet hebben om erbij te kunnen. (niemand gaat ook onderhoud doen als er iets is). En als er een schoorsteen omheen gaat is de kans groot dat je gaat huilen wegen lage COP doordat je luchtcirculatie krijgt.

Ik heb nog geen losse thermostaat, ik heb wel gelezen dat het een crime is om die van de binnenunit weer los te krijgen.

Wij hebben zelf ook alleen voor douchen een SWW en dezelfde binnenunit. Als de kids en mijn vrouw en ik gaan douchen is er nog genoeg warm water voor 1 keer per dag opwarmen. Ik en mijn vrouw doen rustig aan met het water, maar de kids compenseren het wel door niet het water tussendoor uit te zetten.

Wat ik jammer vind van de buitenunit:
Defrosten terwijl het niet nodig is. Net iets slechter voor de COP, maar omdat ik een te grote unit heb en genoeg vloerverwarming krijg ik het huis nog wel warm.

Dat die als een malle aan de gang gaat (frequentie van 90-100Hz) bij SWW. Van mij mag die daar best langer over doen dan 15 minuten en het zal veel beter zijn voor de COP.

Verder heb ik niets te klagen en de SUZ is ook iets goedkoper als ik het goed begrepen heb.

EDIT, net de COP berekend voor januari en het is nog wel te doen met een SUZ:

mCOP HEATING: 5. (4,95)
mCOP SWW : 2.1
mCOP TOTAL: 4.6
Kan je bij de nieuwere modellen niet kiezen tussen efficientie en snelheid tijdens SWW run? Bij de oude modellen is het letterlijk een keuze op de FTC. Zal bij latere modellen wellicht verstopt zitten in de controller.

Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
beestemans schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 08:39:
[...]

Kan je bij de nieuwere modellen niet kiezen tussen efficientie en snelheid tijdens SWW run? Bij de oude modellen is het letterlijk een keuze op de FTC. Zal bij latere modellen twellicht verstopt zitten in de controller.
Ik ben er nog niet achter wat het dan is.
Het staat op Eco, ik heb het geprobeerd met silent mode maar dat gaf niet veel resultaat. Het ging nog steeds naar een frequentie van 80Hz+.
Ik heb allerlei tijden naar maximum gezet in de hoop dat die langer wil draaien. maar geen resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
gr8-jen schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:24:
[...]

Ik ben er nog niet achter wat het dan is.
Het staat op Eco, ik heb het geprobeerd met silent mode maar dat gaf niet veel resultaat. Het ging nog steeds naar een frequentie van 80Hz+.
Ik heb allerlei tijden naar maximum gezet in de hoop dat die langer wil draaien. maar geen resultaat.
Herkenbaar....

Die "eco" stand begrijp ik ook nog niet helemaal.
Hier start hij tijdens een sww run, waar hij ongeveer 60 minuten over doet, met 110Hz om dan tegen het einde uit te komen met 82Hz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13-09 19:19
SWW run op Eco geeft bij mij een opgenomen vermogen van max 2200Watt. Vorige week een keer via force SWW via Melcoud geprobeerd. Dan gaat ie naar 3200 watt en lijkt daarmee de ECO-stand te negeren. Ik wist niet eens dat de pomp zo hoog kon gaan. Snelheidsverschil voor opwarmen viel me tegen. Hij staat hier altijd op ECO en doet over zijn dagelijkse SWW run meestal tussen de 30 - 45 minuten (200l). Als het vat niet te veel is afgekoeld en bij wat hogere temperaturen buiten kan het ook in 20 min klaar zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door g-j-t op 02-02-2024 09:52 ]

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Ik doe de force SWW via Melcloud, misschien is dat het, in 20 minuten klaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BIUy97x1GnjgDF9_1lgWngsFSGY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VlEmg1zqjGKMeLslmI84UFIh.png?f=fotoalbum_large
Misschien kijken wat die doet als ik het niet meer hard laat starten? Ik ben benieuwd of het dan niet teveel opschuift in de dag qua verwarmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:43
COP voor januari was hier ook prima :)

SWW:
101>256=2.5

Verwarmen:
301kwh>1308: 4.3

Veel efficienter ga ik hem denk ik niet krijgen met een SUZ en de bijbehroende (onnodige?) defrosts...
Getallen zien er vergelijkbaar uit als @gr8-jen

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 02-02-2024 09:56 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 12:17

breinonline

Are you afraid to be known?

g-j-t schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:38:
SWW run op Eco geeft bij mij een opgenomen vermogen van max 2200Watt. Vorige week een keer via force SWW via Melcoud geprobeerd. Dan gaat ie naar 3200 watt en lijkt daarmee de ECO-stand te negeren. Ik wist niet eens dat de pomp zo hoog kon gaan. Snelheidsverschil voor opwarmen viel me tegen. Hij staat hier altijd op ECO en doet over zijn dagelijkse SWW run meestal tussen de 30 - 45 minuten (200l). Als het vat niet te veel is afgekoeld en bij wat hogere temperaturen buiten kan het ook in 20 min klaar zijn.
Klopt. Als je forceert dan is dat zonder eco. Als je de SSW temperatuur tijdelijk aanpast zodat je ingestelde daling wordt bereikt, dan start hij wel in eco modus.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
COP voor januari was hier matig:

SWW
53 -> 112 = 2,11

Verwarmen
374 -> 1357 = 3,62

De vloerverwarming in de keuken (waar de enige FTC hangt) krijgt nauwelijks flow, ondanks dat alles wagenwijd open staat. Bij TA 32 blijft de TA daar maar 25, terwijl het op de andere 3 verdiepingen wel goed gaat. Als ik alles dicht draai behalve de keuken dan verandert er ook niks.. ja er is meer flow, maar de ta blijft laag. De WP knalt ook altijd vrijwel altijd naar 3000w met 35ta voor verwarmen. Ga dit toch eens laten nakijken.

Het bedrijf dat alles heeft aangelegd in 2019/2020 is erg schimmig. Weigeren langs te komen tenzij ik nu een minimaal 2 jarig onderhoudscontract afsluit. Ze lijken ook niet heel happig om de buitenunit te onderhouden die op een 4 hoog plat dak staat (hebben ze notabene zelf bedacht). Ik hoorde dat er in 2022 in de straat 2 buitenunits omgewaaid waren door montage met te 'zwakke' of 'lichte' schokdempers.. beide onherstelbaar beschadigd. Ondanks dat de (opstal)verzekering ze vergoedt wilde het bedrijf ze niet vervangen. Na dreigen met rechtszaken is dit wel gebeurd en zijn ook de schokdempers van de andere Ecodans verzwaard 8)7

Voor mensen die een buitenunit op een hoog dak overwegen: doe het niet. De mijne is al 4 jaar niet onderhouden en veel partijen hebben er geen zin in omdat er een hoogwerker nodig is. Nu staan hier in de straat gelukkig een stuk of 25 Ecodans dus er valt collectief wat te regelen.

Als iemand in Noord-Nederland nog een betrouwbare onderhoudspartij kent dan houd ik me aanbevolen :+ Helaas ben ik niet de eerste eigenaar en weet ik niet exact hoe alles is aangelegd, maar ik heb het vermoeden dat er wel wat fouten zijn gemaak met aanleg warmtepomp en vloerverwarming. Met 1 minuut aanpassingen maken is de SWW COP met +0,6 toegenomen en zonder in te doen op comfort..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfoppen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-08 13:06
@stin00 Zo herkenbaar!

Hier precies dat, van nieuwbouw af hebben we hier de buitenunit op een plat dak staan. Niet te bereiken zonder ladder of hoogwerker. Zou ik nooit weer willen en mensen inderdaad ten zeerste afraden tenzij het echt makkelijk te bereiken is.

Hier is met een storm in feb 2022 de unit omgevallen. Daarna heb ik veel last van "herrie" gekregen, uiteindelijk is boel vervangen in nov 2023! (dat is geen tikfout.. bijna 2 jaar lopen leuren...)

Een onderhoudscontract is kansloos; grote partijen zeggen gewoon nee, doen we niet. Kleinere partijen rekenen hier ook een vracht aan extra kosten vanwege de huur van hoogwerkers en ander ongein.

Appels zijn geen peren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Even iets anders.

Ik heb hier een planning in melcloud staan dat de SWW run alleen mag draaien tussen 12:00 en 14:00.
Werkt opzich prima en hiermee voorkom ik dat mn SWW gaat draaien op de momenten dat het stroomnet al zwaar belast is (0800 en 1900)

Echter sporadisch komt het voor dat ik het niet met 1 run red, vooral als het bad is gebruikt in de avond.

Ik had nu een 2e run toegevoegd om 0300-0500 maar ik merk dat hij die run ALTIJD gaat draaien. ook als er nog 10gr minder in mn boiler zit (en mn min drop op 15gr staat).

Ik meen mij te herinneren dat dit by design is maar ik kan het niet terugvinden. Iemand enig idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:24
laurens0619 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:40:

Ik meen mij te herinneren dat dit by design is maar ik kan het niet terugvinden. Iemand enig idee?
Klopt, is by design.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
laurens0619 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:40:
Even iets anders.

Ik heb hier een planning in melcloud staan dat de SWW run alleen mag draaien tussen 12:00 en 14:00.
Werkt opzich prima en hiermee voorkom ik dat mn SWW gaat draaien op de momenten dat het stroomnet al zwaar belast is (0800 en 1900)

Echter sporadisch komt het voor dat ik het niet met 1 run red, vooral als het bad is gebruikt in de avond.

Ik had nu een 2e run toegevoegd om 0300-0500 maar ik merk dat hij die run ALTIJD gaat draaien. ook als er nog 10gr minder in mn boiler zit (en mn min drop op 15gr staat).

Klopt. Bij mij gaat hij ivm tijdslot aan om 14.00 uur. Ik zou het graag zo instellen dat hij ook kijkt naar de temp op dat moment en dat hij de run overslaat bij een bepaalde waarde. Ik dacht dat het wel zo te programmeren was via HA ofzo, maar dat hem ik niet.
Als ik de legionellarun heb gedaan en de temp is maar een paar graden lager dan setpoint, dan start hij geen SWW run en kan ik 2 dagen met een vulling.
Zodra de buitentemp wat hoger wordt, wellicht de tijdsklok maar loslaten en alleen bij de bepaalde t-drop weer opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@g-j-t
Helder en jammer

Ik ben het scriptje van @gr8-jen nog tegen voor de Legionella run.
Misschien idee om dat script aan te passen en hiermee ook de reguliere aansturing beinvloeden.
Moet ik alleen even kijken hoe. Of de CurrentSetTankWaterTemperature heel hoog of laag zetten (om aan uit te forceren) of iets anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
@laurens0619 Volgens mij gebruikt @Andrehj hier een script voor.
Ik weet niet of dot persé met een Procon moet of dat dit bijvoorbeeld ook kan met Melcloud2dometics. In dat laatste geval moet ik met er toch maar eens in gaan verdiepen. Dan kan ik meteen het SWW setpoint automatisch laten verhogen bij een legionella run.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
laurens0619 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:37:
@g-j-t
Helder en jammer

Ik ben het scriptje van @gr8-jen nog tegen voor de Legionella run.
Misschien idee om dat script aan te passen en hiermee ook de reguliere aansturing beinvloeden.
Moet ik alleen even kijken hoe. Of de CurrentSetTankWaterTemperature heel hoog of laag zetten (om aan uit te forceren) of iets anders
Na de uitleg dat Eco niet werkt met force SWW was ik ook van plan om iets te fabriceren. Ik kijk nog wel of ik iets kan maken dat tussen 2 tijdstippen in SWW toelaat of op een tijdstip de SetTankWaterTemperature omhoog gooit en weer omlaag als die bijna de originele gewenste temp bereikt.
Waarschijnlijk nog dat die eerst checked of het omhoog moet: ALs Legionella heeft gedraaid, hoeft het de dag daarop niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
gr8-jen schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:57:
[...]

Na de uitleg dat Eco niet werkt met force SWW was ik ook van plan om iets te fabriceren. Ik kijk nog wel of ik iets kan maken dat tussen 2 tijdstippen in SWW toelaat of op een tijdstip de SetTankWaterTemperature omhoog gooit en weer omlaag als die bijna de originele gewenste temp bereikt.
Waarschijnlijk nog dat die eerst checked of het omhoog moet: ALs Legionella heeft gedraaid, hoeft het de dag daarop niet.
Wat bedoel je met force sww wat niet werkt?
Vanuit de melcloud app kan ik wel een force SWW doen dus dat zou ook wel moeten lukken via scripting denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Als ik Force SWW doe is het niet zuinig. Het kan wel met scripting, waarschijnlijk moet het onder een andere "effective code" ofzo (ik kom niet op de naam), maar het negeert ECO en volgens mij op zekere hoogte ook silent mode, dus blaast als een malle terwijl ik best 2x of 3x langer wil wachten en betere COP wil krijgen.

Ik wil kijken of de SWW rustiger wil starten met een SetTankWaterTemperature hoger zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
aaaah, ik had de discussie wel gelezen maar had hem niet gelinkt aan Force SWW.

Ik weet niet wat de minimale SetTankWaterTemperature is maar als mn boiler leeg is, dan is de temp iets van 7 graden oid. Wil je hem uitlaten dan zou je die op 5 graden moeten zetten oid?

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 02-02-2024 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
gr8-jen schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:57:
[...]

Hebben we in het andere topic in mei 2023 een hele discussie over gehad. Zie ocaj in "Mitsubishi warmtepomp besturen met procon, ESPHome"
Kort samengevat: Force-SWW geeft vol gas. Als je hem iets rustiger wil laten opwarmen, dan kun je tijdelijk even de setpoint verhogen zodat hij tegen de "SWW-drop"-grens aanloopt en hij de rustige regeling gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:48
laurens0619 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:55:
COP voor januari was hier ook prima :)

SWW:
101>256=2.5

Verwarmen:
301kwh>1308: 4.3

Veel efficienter ga ik hem denk ik niet krijgen met een SUZ en de bijbehroende (onnodige?) defrosts...
Getallen zien er vergelijkbaar uit als @gr8-jen
SWW:
95>233=2.45

Verwarmen:
312>1161=3.72

Ben ik al blij mee.

Helaas zit mijn WP op een vrijstaande dak met veel wind.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
g-j-t schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:50:
@laurens0619 Volgens mij gebruikt @Andrehj hier een script voor.
Ik weet niet of dot persé met een Procon moet of dat dit bijvoorbeeld ook kan met Melcloud2dometics. In dat laatste geval moet ik met er toch maar eens in gaan verdiepen. Dan kan ik meteen het SWW setpoint automatisch laten verhogen bij een legionella run.
Voor SWW heb ik een paar scriptregels:
- Als een legionellarun wordt gedetecteerd verhoogt ie het SWW setpoint naar 55°C (en bij het einde van die run weer terug naar de normale 47°C.)
- Als om 13 uur het SWW onder de 39 °C is, wordt een SWW-run geforceerd. Daarbij wordt het vermogen van de WP begrensd op 75% door het vermogenskabeltje.

Beide scripts kun je zowel met een procon en eigen scripts, met melcloud2domoticz (plus wat aanpassingen) als met HA maken.

Daarbuiten start de WP zelf een SWW-run als het water bij de sensor onder de 34°C komt.

Dit geheel werkt prima, SWW-runs zijn meestal midden overdag bij maximaal rendement en, vooruitlopende op einde salderingsregeling, zoveel mogelijk gebruik makend van PV-stroom.
De enkele SWW-run die nog getriggerd wordt door de WP zelf start op een lekker lage temperatuur en heeft daardoor ook een goed rendement. Ik heb nog nooit zulke lage energiekosten voor SWW gehad als de afgelopen winter (zie de statistieken die Tomexergie maandelijks publiceert in het grote L/W WP topic).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gr8-jen
Het lijkt zeker wel uit te halen. Ik had nog een klein bugje waardoor die niet op tijd stopte, maar ik zie wel verschil
Gisteren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0B1OTWRJe5_zzc70Xqz5E71LFF4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NXWV6uC2UdZXKAg156MbMvk5.png?f=fotoalbum_large

Vandaag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CFu4iHd8MfVcFobq8LBhhKOSZ8I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UUvoI4KHjhAsqNN7ucZZTe2V.png?f=fotoalbum_large

Misschien start die minder heftig als ik setpoint niet zoveel ophoog.
Als ik de quirks eruit heb zet ik het wel in git. Dan kun je het tijdstip opgeven wanneer je SWW wilt runnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
Andrehj schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:21:
[...]

Beide scripts kun je zowel met een procon en eigen scripts, met melcloud2domoticz (plus wat aanpassingen) als met HA maken.
Goed om te horen dat dit ook via Melcloud kan. Inmiddels heb ik begrepen dat dit ook met Homey werkt. Dat leek me namelijk wel een goede (en voor mij werkbare) vervanging voor de losse Melcloud en MHI smart m-air app. Beide blinken niet uit in snelheid en mogelijkheden. Als bonus kan ik dan ook nog een hoop andere losse apps vervangen en kan ik zaken makkelijker en uitgebreider uitlezen.

[ Voor 4% gewijzigd door g-j-t op 02-02-2024 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozi
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-09 11:24
Ik ben inmiddels begonnen met node-red wat te gaan scripten en lees en stuur direct de esphome aan wat op het kastje van @AUijtdehaag draait. Deze stuurt dan weer de procon aan en werkt best goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XpX6eYdunh57_-ACAPl4twH5S8k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rfUHaXP5DxCX3V5NgP6EV5qD.png?f=fotoalbum_large

De legionella run ben ik nog niet aan begonnen omdat ik nog aan het dubben ben over de logica. In ben al meerdere voorbeelden in dit topic tegen gekomen en dat gaat uiteindelijk denk ik ook wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-08 22:25

A-J

Even een vraag over het beruchte PAC-SE55RA-E vermogensbegrenzingskabeltje. Deze moet binnen 10m worden gehouden. De afstand tussen mijn binnenunit en BU is 15 a 20meter schat ik, dus een no-go? Of zijn er mensen hier die dat met een simpele verlenging toch makkelijk redden? Of verbindt
Of hoeft de BU niet per se in verbinding te staan met de binnenunit met dit kabeltje? Ik ben niet van plan dit zelf te installeren, maar wil het principe wel snappen voordat ik het voorleg aan een/mijn installateur.
^ ik kwam daar niet zo snel wijs uit a.d.v. dit topic of productbeschrijving op de Alklimasite.

//edit: gevonden dat de schakeling bijvoorbeeld met een W1209 thermostaat kan. Zijn er ook andere opties?
En de vermogensbegrenzing geldt voor zowel SWW runs als verwarmingsmodus? En moet je hier zelf tussen schakelen met scrip(s) als je de begrenzing alleen wil laten gelden voor SWW runs?

[ Voor 45% gewijzigd door A-J op 03-02-2024 10:15 ]

WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!
A-J schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:59:
Even een vraag over het beruchte PAC-SE55RA-E vermogensbegrenzingskabeltje. Deze moet binnen 10m worden gehouden. De afstand tussen mijn binnenunit en BU is 15 a 20meter schat ik, dus een no-go? Of zijn er mensen
Ik heb hier al diverse verhalen gelezen van Tweakers die dit kabeltje succesvol langer hebben gemaakt dan de 10 meter.
hier die dat met een simpele verlenging toch makkelijk redden? Of verbindt
Of hoeft de BU niet per se in verbinding te staan met de binnenunit met dit kabeltje? Ik ben niet van plan dit zelf te installeren, maar wil het principe wel snappen voordat ik het voorleg aan een/mijn installateur.
De binnenunit doet precies helemaal niks met dat kabeltje.
Ik heb het kabeltje gewoon van de buitenunit (in de tuin) naar de meterkast getrokken en daar de schakelaar gemaakt. Zo blijf ik netjes binnen de 10 meter.
^ ik kwam daar niet zo snel wijs uit a.d.v. dit topic of productbeschrijving op de Alklimasite.
//edit: gevonden dat de schakeling bijvoorbeeld met een W1209 thermostaat kan. Zijn er ook andere opties?
Wat jij maar wilt. Uiteindelijk heb je gewoon iets nodig (schakelaar of relais) wat de juiste draadjes doorverbindt. Ik heb er twee vier-standen-draaischakelaars aan gehangen. Een relais (parallel aan de driewegklep) schakelt tussen de twee schakelaars. Zo kan ik het vermogen bij verwarmen/koelen anders instellen als bij SWW. Zie deze foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9rGg4kGqzmOZ-Ued0veFKFlgyyQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ouNxv3NEz4he2J6e6d9KKe9l.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iEc9izIFtmDeiX9TR2XuvGk7wik=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ocgenhPc00S3AeZ7odTTEaTL.png?f=user_large
Maar je kunt dit ook nog veel intelligenter (en ingewikkelder) maken.
Als je al iets met z-wave doet is een Fibaro Smart Implant niet zo gek. Die kun je voeden met de al aanwezige laagspanning in de buitenunit en dan zo aansturen als je maar wilt. Maar let wel op: Alles kan kapot, en verkeerd aansluiten geeft een koud huis (en een zeer lage WAF).
En de vermogensbegrenzing geldt voor zowel SWW runs als verwarmingsmodus? En moet je hier zelf tussen schakelen met scrip(s) als je de begrenzing alleen wil laten gelden voor SWW runs?
Zie boven.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
Andrehj schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:21:
[...]

Voor SWW heb ik een paar scriptregels:
- Als een legionellarun wordt gedetecteerd verhoogt ie het SWW setpoint naar 55°C (en bij het einde van die run weer terug naar de normale 47°C.)
- Als om 13 uur het SWW onder de 39 °C is, wordt een SWW-run geforceerd. Daarbij wordt het vermogen van de WP begrensd op 75% door het vermogenskabeltje.
Dit nog eens terug lezend: je kunt van buitenaf dus enkel een SWW run “forceren”. Hierbij beperkt in jouw geval het vermogenskabeltje het vermogen. Bij een SUZ is vermogensbeperking afhankelijk van de eco-stand voor SWW. Ik kan dit dus met deze buitenunit nog niet toepassen (nog even wachten op de andere buitenunit).

Met hoeveel opgenomen vermogen verloopt bij jou de SWW run ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-08 22:25

A-J

Andrehj schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:15:
[...]

Ik heb hier al diverse verhalen gelezen van Tweakers die dit kabeltje succesvol langer hebben gemaakt dan de 10 meter.

[...]

De binnenunit doet precies helemaal niks met dat kabeltje.
Ik heb het kabeltje gewoon van de buitenunit (in de tuin) naar de meterkast getrokken en daar de schakelaar gemaakt. Zo blijf ik netjes binnen de 10 meter.
Dus je binnenunit staat dan wel indirect in verbinding met je BU dmv relais driewegklep naar de schakelaars?
Wat jij maar wilt. Uiteindelijk heb je gewoon iets nodig (schakelaar of relais) wat de juiste draadjes doorverbindt. Ik heb er twee vier-standen-draaischakelaars aan gehangen. Een relais (parallel aan de driewegklep) schakelt tussen de twee schakelaars. Zo kan ik het vermogen bij verwarmen/koelen anders instellen als bij SWW. Zie deze foto's:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar je kunt dit ook nog veel intelligenter (en ingewikkelder) maken.
Als je al iets met z-wave doet is een Fibaro Smart Implant niet zo gek. Die kun je voeden met de al aanwezige laagspanning in de buitenunit en dan zo aansturen als je maar wilt. Maar let wel op: Alles kan kapot, en verkeerd aansluiten geeft een koud huis (en een zeer lage WAF).

[...]

Zie boven.
Super bedankt voor je beschrijving.

Werkt deze vermogensbeperking altijd goed voor de SWW-run ongeacht op welke modus je binnenunit de BU aanstuurt (dus non-silent mode/silent mode en eco/normal) m.a.w. is dit compatibel met alle bedrijfsmodi van de binnenunit?

WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!
g-j-t schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:44:
Met hoeveel opgenomen vermogen verloopt bij jou de SWW run ongeveer?
Dat hangt uiteraard nogal van de buitentemperatuur af, maar die van gisteren (bij 8 graden buiten, dus met compressor op 50 Hz) ging van 1.2 tot 1.8 kW.
A-J schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:21:
Dus je binnenunit staat dan wel indirect in verbinding met je BU dmv relais driewegklep naar de schakelaars?
Tsja, niet echt, want alles is door de relais galvanisch gescheiden.
Vanaf mijn buitenunit loopt het vermogenskabeltje naar de meterkast, en vanaf de binnenunit loopt een schakeldraadje terug naar schakelkastje in de meterkast.
Werkt deze vermogensbeperking altijd goed voor de SWW-run ongeacht op welke modus je binnenunit de BU aanstuurt (dus non-silent mode/silent mode en eco/normal) m.a.w. is dit compatibel met alle bedrijfsmodi van de binnenunit?
Ja. Overigens gebruik ik de silent modi van de binnenunit niet. De dichtstbijzijnde buren zitten zeker 30 meter vanaf de buitenunit, dus geluid is hier niet zo spannend.

[ Voor 20% gewijzigd door Andrehj op 03-02-2024 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-09 23:00
Wat vreemd, mijn SUZ slaat de sww run gewoon over als de temperatuur boven de ingestelde waarde komt (48-5) = 43.
Net nog gezien (in wizard zie ik het symbool verwarmen dan 5 min = - en dan gaat ie weer verder met verwarmen.
De rest van de 1,5 uur geeft niet meer symbool kraantje.
Software versie is 1301.
De aannemer heeft nu aanpassingen aan mijn wp gebeuren gedaan, daar kom ik later op terug.

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Iedereen maakt zich druk over onderhoud aan buitenunit. Wat moet er precies dan gebeuren aan dat ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nessio schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:59:
Iedereen maakt zich druk over onderhoud aan buitenunit. Wat moet er precies dan gebeuren aan dat ding?
Is gepind in dit topic. Even terugzoeken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De aannemer heeft nu aanpassingen aan mijn wp gebeuren gedaan, daar kom ik later op terug.
Doe dat dan even in het juiste topic: Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-09 11:06
Andrehj schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 15:21:
[...]

Is gepind in dit topic. Even terugzoeken dus.
Zal wel een domme vraag van me zijn, maar hoe zoek ik gepinde posts terug?
En misschien nog wel dommer: Wat is eigenlijk een gepinde post?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zwerius schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 15:42:
Zal wel een domme vraag van me zijn, maar hoe zoek ik gepinde posts terug?
Druk bovenaan de pagina op de punaise.
En misschien nog wel dommer: Wat is eigenlijk een gepinde post?
Een post die veel toevoegt. 90% van de discussies hier kun je (zeker als beginner) zonder meer overslaan, maar soms zitten er posts tussen van iemand die iets uitgebreid heeft uitgezocht en dat (meestal met foto's of grafieken) hier deelt. Die posts worden dan gepind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
A-J schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:59:
Even een vraag over het beruchte PAC-SE55RA-E vermogensbegrenzingskabeltje. Deze moet binnen 10m worden gehouden. De afstand tussen mijn binnenunit en BU is 15 a 20meter schat ik, dus een no-go? Of zijn er mensen hier die dat met een simpele verlenging toch makkelijk redden? Of verbindt
Yep, ik gebruik 25 meter utp kabel waarbij ik 2 of 4 kabeltjes parallel gebruik. En ook twee utp koppeldoosjes, zodat ik de eindconnectoren van de lange kabel heel kon houden.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-09 11:06
Andrehj schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 15:48:
[...]

Druk bovenaan de pagina op de punaise.

[...]

Een post die veel toevoegt. 90% van de discussies hier kun je (zeker als beginner) zonder meer overslaan, maar soms zitten er posts tussen van iemand die iets uitgebreid heeft uitgezocht en dat (meestal met foto's of grafieken) hier deelt. Die posts worden dan gepind.
Geeft inderdaad veel basis-informatie. Nooit geweten dat dat daar verzameld was.
Nooit te oud om te leren! ;)
Bedankt!

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
Andrehj schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:31:
[...]

Tsja, niet echt, want alles is door de relais galvanisch gescheiden.
Vanaf mijn buitenunit loopt het vermogenskabeltje naar de meterkast, en vanaf de binnenunit loopt een schakeldraadje terug naar schakelkastje in de meterkast.
Is het schema van aansluiten hiervan overeenkomstig 9.2 van de handleiding? (Zoals hier gepost:)
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/70363414#70363414

En is de schakeling met de driewegklep voor SWW met een geïntegreerde cylinderunit ook mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
ik heb het hier alleen gemeld, daar ik ahv dm's bewoners merk, dat deze dat andere forum vaak niet vinden.
Wat, hoe en het effect ga ik pas na verloop van tijd in het ander forum melden (wachten is op wat kouder weer)

[ Voor 6% gewijzigd door nessio op 04-02-2024 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
jozi schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 19:30:
Ik ben inmiddels begonnen met node-red wat te gaan scripten en lees en stuur direct de esphome aan wat op het kastje van @AUijtdehaag draait. Deze stuurt dan weer de procon aan en werkt best goed.

[Afbeelding]

De legionella run ben ik nog niet aan begonnen omdat ik nog aan het dubben ben over de logica. In ben al meerdere voorbeelden in dit topic tegen gekomen en dat gaat uiteindelijk denk ik ook wel lukken.
Ik zit hier even naar te kijken en zie dat esphome ook in node-red ondersteund is.
Maar wat doe je er precies mee?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!
g-j-t schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 16:26:
Is het schema van aansluiten hiervan overeenkomstig 9.2 van de handleiding? (Zoals hier gepost:)
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/70363414#70363414
Volgens mij wordt dat in die post uitgebreid uitgelegd. Wat is er niet duidelijk?
En is de schakeling met de driewegklep voor SWW met een geïntegreerde cylinderunit ook mogelijk?
Uiteraard. De FTC is tenslotte gelijk.
Overigens vraag ik me gezien het niveau van je vragen wel af of je hieraan moet beginnen. Enige elektrotechnische kennis is wel handig, en de antwoorden op al je vragen staan netjes in de diverse (installatie)handleidingen.

[ Voor 15% gewijzigd door Andrehj op 03-02-2024 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renownz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-09 15:29
Gisteren de bestaande draadloze Mitsubishi thermostaat vervangen voor een Netatmo on/off thermostaat met als hoofddoel een kleinere hysteresis. De bestaande verwarmde echt te lang door, en liet de woning teveel afkoelen voor ons gevoel.

Afkoppelen van de oude was eenvoudig. Dip 1-8 weer naar off gezet (not using wireless), nieuwe thermostaat aangesloten op de juiste klemmen.

Spanning er weer op en alles lijkt te werken. Aan bij warmtevraag, uit bij behaalde temp.
Echter lijkt de waterpomp te blijven draaien. Opgenomen vermogen is ook zo’n 69 Watt ipv de 9-10 Watt die het normaal doet in stand by.

Antivries staat uit, ingesteld op **
Wat kan er nog meer voor zorgen dat de pomp blijft lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
Andrehj schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:16:
[...]

Volgens mij wordt dat in die post uitgebreid uitgelegd. Wat is er niet duidelijk?

[...]

Uiteraard. De FTC is tenslotte gelijk.
Overigens vraag ik me gezien het niveau van je vragen wel af of je hieraan moet beginnen. Enige elektrotechnische kennis is wel handig, en de antwoorden op al je vragen staan netjes in de diverse (installatie)handleidingen.
Dat kabeltje in het buitendeel staat duidelijk beschreven en het is me helder hoe dat te doen. Ik lees alleen nergens hoe de aansluiting vanaf de binnenunit gedaan kan worden. Dus voor de schakeling in het kastje in je meterkast, voor de aparte vermogensbeperking van het SWW deel.
Mij elektrotechnische kennis is niet zo hoog idd, maar ik red me er prima mee als het duidelijk is. En als het niet duidelijk is stel ik vragen.
Kennelijk staat die info wel ergens maar ik heb het nog niet kunnen vinden.

Edit: gevonden in de handleiding van de cylinderbox. Uitgang 4.

[ Voor 3% gewijzigd door g-j-t op 03-02-2024 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John.S
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 26-07 19:47
renownz schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:38:
Gisteren de bestaande draadloze Mitsubishi thermostaat vervangen voor een Netatmo on/off thermostaat met als hoofddoel een kleinere hysteresis. De bestaande verwarmde echt te lang door, en liet de woning teveel afkoelen voor ons gevoel.

Afkoppelen van de oude was eenvoudig. Dip 1-8 weer naar off gezet (not using wireless), nieuwe thermostaat aangesloten op de juiste klemmen.

Spanning er weer op en alles lijkt te werken. Aan bij warmtevraag, uit bij behaalde temp.
Echter lijkt de waterpomp te blijven draaien. Opgenomen vermogen is ook zo’n 69 Watt ipv de 9-10 Watt die het normaal doet in stand by.

Antivries staat uit, ingesteld op **
Wat kan er nog meer voor zorgen dat de pomp blijft lopen?
Weet je zeker dat je normaal op 9 -10 watt zit? Dat is wel erg laag. De mitsu Ecodan staat er om bekend dat hij wat hoger in het stand-by zit (30 watt). De buiten-unit (althans de mijne)start bij de wat lagere temperaturen om het half uur een modus om olie van de het overige vloeistof te scheiden (heb ik mij laten vertellen). Vandaar soms piekjes naar de 60 watt.

WP: PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED PV: 4880 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renownz
John.S schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 18:43:
[...]

Weet je zeker dat je normaal op 9 -10 watt zit? Dat is wel erg laag. De mitsu Ecodan staat er om bekend dat hij wat hoger in het stand-by zit (30 watt). De buiten-unit (althans de mijne)start bij de wat lagere temperaturen om het half uur een modus om olie van de het overige vloeistof te scheiden (heb ik mij laten vertellen). Vandaar soms piekjes naar de 60 watt.
Dat weet ik zeker. De kWh meter is dan niet een geijkte, maar 10W en 69W is wel een groot verschil en is duidelijk zichtbaar in de grafiek. Waar het eerst constant 9-10 was is het nu constant een factor 7 hoger.

Bovendien hoor ik de pomp lopen (en ruisen in een van de oude radiatoren) nu, ook als er geen warmtevraag is. Dat was voor de thermostaat wissel niet het geval.

Iets laat de binnenunit besluiten de pomp te laten draaien…

Edit: plaatje ter verduidelijking: hier wordt de spanning weer ingeschakeld waarna je direct de 9 watt ziet opgenomen worden. Maar nu dus enkele minuten later springt de pomp aan en verbruik door naar de ~70
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EcWye5KGGJEFHS9FfLcIaxjrUu4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fWx8Hz6Y0oS6C2lwx8mcyJMk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door renownz op 03-02-2024 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
Bij de enkelfasige SUZ is het standby verbruik normaal 14-15W. Als de unit uit is geweest en er is nog geen SWW of verwarmingsbedrijf geweest dan is het bij mij ook 9W. Zodra er wel bedrijf is geweest gaat hij terug naar 14-15W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renownz
We hebben dezelfde unit. Bij mij valt ie steeds terug naar de 9w, maar dat kan natuurlijk de meetafwijking zijn. Is niet heel relevant, het gaat er mij om dat de pomp draait terwijl daar geen aanleiding voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@renownz Je kunt ergens in de instellingen instellen of de waterpomp altijd blijft draaien of niet. Even de (installatie)handleiding raadplegen. Waar staat die instelling op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
renownz schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 19:32:
We hebben dezelfde unit. Bij mij valt ie steeds terug naar de 9w, maar dat kan natuurlijk de meetafwijking zijn. Is niet heel relevant, het gaat er mij om dat de pomp draait terwijl daar geen aanleiding voor is.
Heb je in Servicemenu/extra instellingen/ eco instelling voor pomp op ON staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenBeu
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14-09 20:53
Ik ben mijn opties aan het afwegen om de warm water voorziening te vervangen.

Ik twijfel tussen een aparte warmtepomp boiler oid en een boiler die ik aan kan sluiten op mijn bestaande suz 80.

Mijn twijfel gaat er vooral om of het opwarmen van het vat onder de 5 graden buiten temperatuur niet te lang duurt waardoor de woning te veel gaat afkoelen. Dit ivm het vele defrosten ed.
Ik snap dat het deels afhankelijk is van de temperatuur instellingen.

Gezin van 4, 2 nog kleine kinderen maar wel 2 meiden en een vrouw😅.
Ik zou dan een vat van 300 liter willen plaatsen.

Tevens gaat de gedachte nog wel eens over een zonneboiler die op een extra spiraal word aangesloten in het zelfde vat

Zijn er ook ervaringen hier om dit samen met een zonneboiler te combineren?

Mitsubishi ERSD-VM2D.UK & SUZ-SWM80 VA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

RenBeu schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 22:52:

Ik twijfel tussen een aparte warmtepomp boiler oid en een boiler die ik aan kan sluiten op mijn bestaande suz 80.

Mijn twijfel gaat er vooral om of het opwarmen van het vat onder de 5 graden buiten temperatuur niet te lang duurt waardoor de woning te veel gaat afkoelen. Dit ivm het vele defrosten ed.

Tevens gaat de gedachte nog wel eens over een zonneboiler die op een extra spiraal word aangesloten in het zelfde vat

Afgifte systeem?
Gasverbruik (totaal) voor de warmtepomp?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:16

Ik heb in 2019 een 300l vat met 2 spiralen geplaatst waarvan 1 op mijn wp en ik heb een nibe wp geplaatst die mijn ventilatielucht gebruikt om sww te maken en dat laatste gebruik ik nu al 5 jaar om mijn 300l sww vat op 45 graden te houden. Daarnaast zou ik de 2e spiraal kunnen gebruiken voor een zonneboiler. Ik ben zeer tevreden met het systeem maar achteraf had ik het vat ook kunnen laten opwarmen met mijn wp want ik hrb wat overschot in vermogen en een zonneboiler gaat er nooit komen want dat loont niet.
Mijn advies, koop een rvs 300l vat geschikt voor een wp en sluit je bestaande wp hierop aan.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenBeu
DutchWing schreef op zondag 4 februari 2024 @ 00:08:
[...]

Afgifte systeem?
Gasverbruik (totaal) voor de warmtepomp?
Beganegrond en badkamer vloerverwarming, op de verdiepingen nog (grote) radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenBeu
corsat schreef op zondag 4 februari 2024 @ 08:07:
[...]

Ik heb in 2019 een 300l vat met 2 spiralen geplaatst waarvan 1 op mijn wp en ik heb een nibe wp geplaatst die mijn ventilatielucht gebruikt om sww te maken en dat laatste gebruik ik nu al 5 jaar om mijn 300l sww vat op 45 graden te houden. Daarnaast zou ik de 2e spiraal kunnen gebruiken voor een zonneboiler. Ik ben zeer tevreden met het systeem maar achteraf had ik het vat ook kunnen laten opwarmen met mijn wp want ik hrb wat overschot in vermogen en een zonneboiler gaat er nooit komen want dat loont niet.
Mijn advies, koop een rvs 300l vat geschikt voor een wp en sluit je bestaande wp hierop aan.
Achteraf gezien zou het dus een apparaat kunnen schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:54
Tegen het gevoel in gaat het opwarmen van het SWW vat vrij gemakkelijk. Het korte CV water circuit maakt het de warmtepomp niet moeilijker. De verdampertemperatuur daalt niet zo snel als bij verwarming waardoor het aantal defrosts reuze meevalt.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 12:17

breinonline

Are you afraid to be known?

Knowbody schreef op zondag 4 februari 2024 @ 09:16:
[...]

Tegen het gevoel in gaat het opwarmen van het SWW vat vrij gemakkelijk. Het korte CV water circuit maakt het de warmtepomp niet moeilijker. De verdampertemperatuur daalt niet zo snel als bij verwarming waardoor het aantal defrosts reuze meevalt.
Eens, alleen legionella duurt significant langer maar dat is met een extra element (bij voorkeur 3 fase) aan de onderkant van het SWW vat ook te versnellen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renownz
Andrehj schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 19:34:
@renownz Je kunt ergens in de instellingen instellen of de waterpomp altijd blijft draaien of niet. Even de (installatie)handleiding raadplegen. Waar staat die instelling op?
Afgezien van de antivriesmodus heb ik niet een altijd-aan instelling kunnen vinden. Had daar zelf eerder ook al naar gezocht.

Bij wijze van “ik ben toch niet gek” even de oude situatie met draadloze thermostaat weer aangesloten: geen continue draaiende waterpomp…
Wederom omgebouwd naar Netatmo: geen continue draaiende waterpomp… schiet mij maar lek :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renownz
g-j-t schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 20:21:
[...]

Heb je in Servicemenu/extra instellingen/ eco instelling voor pomp op ON staan?
Staat op ON

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renownz
corsat schreef op zondag 4 februari 2024 @ 08:07:
[...]

Waarom loont een zonneboiler niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
renownz schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:15:
Afgezien van de antivriesmodus heb ik niet een altijd-aan instelling kunnen vinden. Had daar zelf eerder ook al naar gezocht.

Bij wijze van “ik ben toch niet gek” even de oude situatie met draadloze thermostaat weer aangesloten: geen continue draaiende waterpomp…
Wederom omgebouwd naar Netatmo: geen continue draaiende waterpomp… schiet mij maar lek :S
Er zal toch ergens iets fout staan, want vele anderen hier (waaronder ikzelf) draaien probleemloos met een externe thermostaat en hier gaat de waterpomp direct uit als de compressor uitschakelt.
(Met wel een bug: de instelling van de nadraaitijd van de waterpomp doet niks, die pomp gaat altijd direct uit (FW 15.00))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renownz
Andrehj schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:18:
[...]

Er zal toch ergens iets fout staan, want vele anderen hier (waaronder ikzelf) draaien probleemloos met een externe thermostaat en hier gaat de waterpomp direct uit als de compressor uitschakelt.
(Met wel een bug: de instelling van de nadraaitijd van de waterpomp doet niks, die pomp gaat altijd direct uit (FW 15.00))
Eens. Nu schakelt ie wel weer direct uit, ook met de externe thermostaat. Ongetwijfeld iets fout gedaan bij de eerdere poging, maar wat er mis kan gaan met twee draadjes is mij een raadsel.
Enfin, ik zal in de loop van de dag een nieuwe poging wagen tot onderzoek, maar voor nu werkt het prima. Enige dingetje is dat er nu -39C wordt aangegeven, vanwege het ontbreken van de temperatuur terugkoppeling. Heb ik eerder in dit forum over gelezen, buig ik me later over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
breinonline schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:11:
[...]

Eens, alleen legionella duurt significant langer maar dat is met een extra element (bij voorkeur 3 fase) aan de onderkant van het SWW vat ook te versnellen.
Ik heb geen element in mijn boiler en daarom skip ik de legionella-run op dagen dat er defrosts zijn (maar ik gebruik ook niet de legionella-functie van de unit zelf, heb wat eigen anti-legionella-logica gebouwd in nodered).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
renownz schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:48:
[...]

Eens. Nu schakelt ie wel weer direct uit, ook met de externe thermostaat. Ongetwijfeld iets fout gedaan bij de eerdere poging, maar wat er mis kan gaan met twee draadjes is mij een raadsel.
Had je de binnenunit wel spanningsloos gemaakt? Dipswitches worden alleen ingelezen tijdens koud opstarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corsat
RenBeu schreef op zondag 4 februari 2024 @ 08:41:
[...]

Achteraf gezien zou het dus een apparaat kunnen schelen.
Ja en nee, ik kreeg destijds 1650€ subsidie voor de nibe, de unit koste 1725€ incl btw en ik kon hem via mijn werk ex btw kopen bij de TU :) .

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corsat
renownz schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:16:
[...]

Waarom loont een zonneboiler niet?
Daar is al genoeg over geschreven, je kan beter zonnepanelen plaatsen dan een zonneboiler. Mijn overbuurman is daar nu ook achtergekomen en eind vorig jaar is zijn zonneboiler weer van zijn dak gehaald en nu liggen er 6 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

RenBeu schreef op zondag 4 februari 2024 @ 08:39:
[...]

Beganegrond en badkamer vloerverwarming, op de verdiepingen nog (grote) radiatoren.
Dan gaat een 300 liter vat gewoon probleemloos.
Alleen gasverbruik heb je niet doorgegeven, ervan uitgaande dat deze matcht met je benodigde vermogen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Luitjes :)

Zoals velen hier heb ik een netamo thermostaat aangeschaft, en daar is niks mis mee. Het ellende is dat ze 100,- /160,- zijn afhankelijk van de dag en dat ik eigenlijk dan een thermostaat heb die geen koel funcfie heeft.

alsmede:
- Als je van het molhenhof systeem afkomt dat er tig lege doosjes in je muren zitten
- Cloud afhankelijk bent
- Als je meerdere ruimtes / verdiepingen wilt monitoren je daarna aan losse op batterijen werkende thermostaatjes vast zit
- De thermostaat potentieel niet meer werkt als je verhuisd, als de sysadmin die thuis weggaat of als netamo stopt

Alieexpress heeft mij helaas niet geholpen in mijn zoektocht naar een vervanger.
dus behold het prototype:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T3R_1VDfDOfOWyuCHHuK63yGEpg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/JzmOIoxTE5AqJtDm5eSTwICb.png?f=fotoalbum_tile

Momenteel zit alles er op en er aan op een +/-30,- (zonder behuizing), er is een wifi portal om alles in te stellen en hopelijk ook nog eens mqtt of een andere HA integratie.(maar momenteel werkt het dus als losse thermostaat die slim in te stellen is.) Het pcb ontwerp in kicad is ook al aardig opweg voor mijn doen :9

Maar allicht zijn er hier dus mensen die interesse hebben? (hulp hier in is ook welkom)

Overige functies:
- Alleen raporteren, niet schakelen van zones / wp
- Zones normaal altijd open voor flow (handig voor huur huizen)
- Alles instelbaar via thermostaat, maar ook uiteindelijk via ha/mqtt/web of gewoon een json uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renownz
ocaj schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:40:
[...]

Had je de binnenunit wel spanningsloos gemaakt? Dipswitches worden alleen ingelezen tijdens koud opstarten.
Yes, groep stond uit. Wat me wel opviel was dat bij de eerste keer starten er een lange tijd “Ecodan” en een oplopend % getal in beeld. De andere keren niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renownz
corsat schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:33:
[...]

Daar is al genoeg over geschreven, je kan beter zonnepanelen plaatsen dan een zonneboiler. Mijn overbuurman is daar nu ook achtergekomen en eind vorig jaar is zijn zonneboiler weer van zijn dak gehaald en nu liggen er 6 panelen.
Wordt misschien iets teveel offtopic, maar anderzijds loopt de ecodan van voorjaar tot najaar niet om sww te verwarmen, en dat lijkt mij de levensduur van het geheel te verlengen. Na afbouwen van de saldering vraag ik me af of de berekening nog standhoudt om op zonnepanelen overschot te vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
vormulier schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:26:

Zoals velen hier heb ik een netamo thermostaat aangeschaft, en daar is niks mis mee. Het ellende is dat ze 100,- /160,- zijn afhankelijk van de dag en dat ik eigenlijk dan een thermostaat heb die geen koel funcfie heeft.

alsmede:
- Als je van het molhenhof systeem afkomt dat er tig lege doosjes in je muren zitten
- Cloud afhankelijk bent
- Als je meerdere ruimtes / verdiepingen wilt monitoren je daarna aan losse op batterijen werkende thermostaatjes vast zit
- De thermostaat potentieel niet meer werkt als je verhuisd, als de sysadmin die thuis weggaat of als netamo stopt

Alieexpress heeft mij helaas niet geholpen in mijn zoektocht naar een vervanger.
[Afbeelding]

Momenteel zit alles er op en er aan op een +/-30,- (zonder behuizing), er is een wifi portal om alles in te stellen en hopelijk ook nog eens mqtt of een andere HA integratie.(maar momenteel werkt het dus als losse thermostaat die slim in te stellen is.) Het pcb ontwerp in kicad is ook al aardig opweg voor mijn doen :9

Maar allicht zijn er hier dus mensen die interesse hebben? (hulp hier in is ook welkom)

Overige functies:
- Alleen raporteren, niet schakelen van zones / wp
- Zones normaal altijd open voor flow (handig voor huur huizen)
- Alles instelbaar via thermostaat, maar ook uiteindelijk via ha/mqtt/web of gewoon een json uploaden.
nog even een dauwpunt (=max aanvoer koelwater temperatuur) eruit gooien door een dht22 meting ofzo :9
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
sensor:
  - id: dewpoint
    name: Dauwpunt
    platform: template
    lambda: |-
        return (243.5*(log(id(dht22_humidity).state/100)+((17.67*id(dht22_temperature).state)/
        (243.5+id(dht22_temperature).state)))/(17.67-log(id(dht22_humidity).state/100)-
        ((17.67*id(dht22_temperature).state)/(243.5+id(dht22_temperature).state))));
    unit_of_measurement: °C
    update_interval: 15s
    icon: 'mdi:thermometer-water'

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:04:
[...]

nog even een dauwpunt (=max aanvoer koelwater temperatuur) eruit gooien door een dht22 meting ofzo :9
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
sensor:
  - id: dewpoint
    name: Dauwpunt
    platform: template
    lambda: |-
        return (243.5*(log(id(dht22_humidity).state/100)+((17.67*id(dht22_temperature).state)/
        (243.5+id(dht22_temperature).state)))/(17.67-log(id(dht22_humidity).state/100)-
        ((17.67*id(dht22_temperature).state)/(243.5+id(dht22_temperature).state))));
    unit_of_measurement: °C
    update_interval: 15s
    icon: 'mdi:thermometer-water'
Momenteel heb ik een SHT31, dus die berekening kan er zeker zo in gepropt worden zonder problemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 14:25

Die functie heeft hij dus wèl, maar heeft een rare benaming, iets van "polariteit", als ik het goed heb onthouden.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenBeu
DutchWing schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:02:
[...]

Dan gaat een 300 liter vat gewoon probleemloos.
Alleen gasverbruik heb je niet doorgegeven, ervan uitgaande dat deze matcht met je benodigde vermogen.
Dat zou mooi zijn, en dan 1 met een zo groot mogelijke warmte wisselaar dus.
Was vanmiddag naar De Jong boilers aan het kijken, hier zijn nog enkele verschillende te krijgen.

Ah sorry totaal vergeten ook, dit was met erg zuinig stoken rond de 1000m3 in 2022, in 2023 was dit nog maar 500m3.

Waarvan ongeveer 10-15m3 per maand voor warm water. Echter zal dat hoger worden als ik de ketel zou houden en de kinderen groter worden.

De suz 80 had waarschijnlijk een type kleiner gekund adh van het verbruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

alsmede:
- Cloud afhankelijk bent

Leuk, maar erg ingewikkeld. Wat is er mis met de hier erg vaak genoemde Panasonic (die ook onder vele andere merken verkocht wordt)?
Geen last van cloud / sysadmin / wifi etc. Gewoon een simpele thermostaat aan een kabel die precies doet wat ie moet doen, namelijk de WP inschakelen bij 0.1K onder setpoint, en weer uit bij 0.1K boven setpoint. Zonder enige poespas, en daarmee überbetrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:29:
[...]

Leuk, maar erg ingewikkeld. Wat is er mis met de hier erg vaak genoemde Panasonic (die ook onder vele andere merken verkocht wordt)?
Geen last van cloud / sysadmin etc. Gewoon een simpele thermostaat die precies doet wat ie moet doen, namelijk de WP inschakelen bij 0.1K onder setpoint, en weer uit bij 0.1K boven setpoint. Zonder enige poespas, en daarmee überbetrouwbaar.
Naja de panasonic is ook niet geodkoop, ingewikkeld ach; houd me van de straat ;)

Soms moet je iets willen omdat het kan. Daar mee wil ik graag ook gewoon dingen kunnen meten / bijhouden over wifi en zonder gekke baterijen dus dan kan je soms beter aan de knutsel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

RenBeu schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:01:
[...]

Dat zou mooi zijn, en dan 1 met een zo groot mogelijke warmte wisselaar dus.
Was vanmiddag naar De Jong boilers aan het kijken, hier zijn nog enkele verschillende te krijgen.

Ah sorry totaal vergeten ook, dit was met erg zuinig stoken rond de 1000m3 in 2022, in 2023 was dit nog maar 500m3.

Waarvan ongeveer 10-15m3 per maand voor warm water. Echter zal dat hoger worden als ik de ketel zou houden en de kinderen groter worden.

De suz 80 had waarschijnlijk een type kleiner gekund adh van het verbruik
Gewoon de WPS-300 RVS boiler is prima.
Alklima verkoopt die ook standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
verkeerde topic...

[ Voor 95% gewijzigd door Andrehj op 04-02-2024 20:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jozi
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-09 11:24
AUijtdehaag schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:13:
[...]

Ik zit hier even naar te kijken en zie dat esphome ook in node-red ondersteund is.
Maar wat doe je er precies mee?
Je kan dus alle esphome parameters direct uitlezen zonder tussenkomst van iets anders zoals HA. In mijn geval lees ik er een paar parameters uit, geef elke parameter een unieke naam en join deze allemaal in een grote map (de flow bovenaan).

Vervolgens kan ik dan andere flows laten inhaken op deze gecombineerde dataset, hierop logica bouwen dan een signaal sturen wee terug via esphome direct. Bijvoorbeeld een
code:
1
{state: 1}
naar forceSWW.

In mijn geval forceer ik een SWW run in de middag zodat er warm water is na het eten om de minions te douchen en na 20:00 zodat ikzelf de volgende ochtend kan douchen. Ik heb liever dat de unit op 20:00 uur draait dan midden in de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
gr8-jen schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 18:42:
Het lijkt zeker wel uit te halen. Ik had nog een klein bugje waardoor die niet op tijd stopte, maar ik zie wel verschil
Gisteren
[Afbeelding]

Vandaag
[Afbeelding]

Misschien start die minder heftig als ik setpoint niet zoveel ophoog.
Als ik de quirks eruit heb zet ik het wel in git. Dan kun je het tijdstip opgeven wanneer je SWW wilt runnen
Als je nog een beta tester zoekt, ik hou mij aanbevolen :)

Ik wil eigenlijk paar zaken oplossen dmv automation:
- Legionella setpoint (check, zit er bij jou in)
- SWW run efficenter op bepaalde tijd van de dag doen (was je mee bezig begreep ik)
- Simpele wekelijks rapport van de COP. Dus niet zelf uitrekenen maar call doen naar de reporting API van melcloud en die getallen uitspugen/mailen oid.

Heb met HomeAssistant gekeken maar dat werkt wat traag op mijn Pi en ik vind het eigenlijk allemaal teveel bulk voor wat ik wil (heb geen andere functies uit homeassistant nodig).

Als jij update van het script met SWW beschikbaar hebt hoor ik het graag. Voeg ik zelf wel het COP rapport toe (en wie weet heb jij ook iets aan die code)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-09 22:58
Hmm, mijn melcloud in domoticz update niet meer. Zojuist ontdekt waarom, als ik inlog op de app.melcloud.com krijg ik de volgende melding:

We have detected excessive traffic from your account, your access to the service has been limited for a few hours.

Vreemd, werkt al maanden goed en nu opeens dit. Meer mensen met hetzelfde probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Sinds 3 maanden ofzo moet het om de 3 minuten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn k.
gr8-jen schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:50:
Sinds 3 maanden ofzo moet het om de 3 minuten
Ja dat heb ik al op 3min staan, heb echter wel 2 warmtepompen die ik allebei opvraag achter elkaar. Misschien dat het daardoor komt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online

🙋 hier een zonneboilerpaneel op een extra spiraal van ons 300L vat. Werkt als een tierelier van mei t/m september (geen SWW run’s nodig), maar in t winter seizoen is de zonkracht zo laag dat de zonneboilerpomp niet eens gaat draaien (temperatuur in het paneel is lager dan in het vat).

SWW run duurt ondanks defrosts zo’n 45 minuten bij ons bij Tb onder nul. 7 KW PUHZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
laurens0619 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:38:
[...]

Als je nog een beta tester zoekt, ik hou mij aanbevolen :)

Ik wil eigenlijk paar zaken oplossen dmv automation:
- Legionella setpoint (check, zit er bij jou in)
- SWW run efficenter op bepaalde tijd van de dag doen (was je mee bezig begreep ik)
- Simpele wekelijks rapport van de COP. Dus niet zelf uitrekenen maar call doen naar de reporting API van melcloud en die getallen uitspugen/mailen oid.

Heb met HomeAssistant gekeken maar dat werkt wat traag op mijn Pi en ik vind het eigenlijk allemaal teveel bulk voor wat ik wil (heb geen andere functies uit homeassistant nodig).

Als jij update van het script met SWW beschikbaar hebt hoor ik het graag. Voeg ik zelf wel het COP rapport toe (en wie weet heb jij ook iets aan die code)
Ik ben er mee bezig ja, het heeft een paar keer gedraaid, alleen vandaag niet :? .
Ik kijk nog wat het is, waarschijnlijk een hiccup omdat die niet elke minuut draait en ik de range te kort heb wanneer die mag starten.

Waarden heb ik ook wel eens naar gekeken, maar uiteindelijk laat ik het elke dag uitlezen en bereken in influx de wekelijkse COP. Als ik toch iets heb draaien voor cron kan er ook iets anders draaien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
martijn k. schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:48:
Hmm, mijn melcloud in domoticz update niet meer. Zojuist ontdekt waarom, als ik inlog op de app.melcloud.com krijg ik de volgende melding:

We have detected excessive traffic from your account, your access to the service has been limited for a few hours.

Vreemd, werkt al maanden goed en nu opeens dit. Meer mensen met hetzelfde probleem?
Ik heb het ook, waarschijnlijk wilde die daarom niet SWW starten :| ;w

EDIT:
Nee, bij mij was het vanaf 17:04

[ Voor 3% gewijzigd door gr8-jen op 05-02-2024 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn k.
gr8-jen schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:34:
[...]

Ik heb het ook, waarschijnlijk wilde die daarom niet SWW starten :| ;w

EDIT:
Nee, bij mij was het vanaf 17:04
Vreemd. Ik heb het nog steeds. Dus sinds 15.36u

Misschien hebben ze wat veranderd bij Melcloud? (hoop het niet!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricvee
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
martijn k. schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:48:
[...]

Vreemd. Ik heb het nog steeds. Dus sinds 15.36u

Misschien hebben ze wat veranderd bij Melcloud? (hoop het niet!)
Bij mij ook.Geen metingen meer vanaf 17:09

WP: PUD-SWM80YAA + EHSD-VM2D, ESP met MQTT Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:38
martijn k. schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:48:

Ja, exact hetzelfde.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenBeu
LeonTebbens schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:39:
[...]

🙋 hier een zonneboilerpaneel op een extra spiraal van ons 300L vat. Werkt als een tierelier van mei t/m september (geen SWW run’s nodig), maar in t winter seizoen is de zonkracht zo laag dat de zonneboilerpaneelpomp niet eens gaat draaien (dus temperatuur in het paneel is lager dan in het vat).

SWW run duurt ondanks defrosts zo’n 45 minuten bij ons bij Tb onder nul. 7 KW PUHz
Dat klinkt goed. Ik ga dr over nadenken.
De PUHz doet die ook elke 45min een defrost?
Dank je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
Exar schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:38:
Sorry voor de flinke post, maar ik wil graag voldoende informatie leveren zodat anderen mee kunnen denken. Ik heb getwijfeld of ik een eigen topic aan moest maken, maar gezien de focus op Ecodan denk ik toch dat ik hier meer en betere reacties zal krijgen.

Aanleiding nieuwe warmtepomp
I.v.m. een terugroepactie van onze Ducobox Eco ventilatiewarmtepomp (nu iets meer dan 3 jaar oud) krijgen we van onze installateur een paar alternatieve warmtepompen aangeboden waaronder:
  • "kostenneutraal" een 5kW Inventum Modul-AIR red 170L
  • 730,- eigen bijdrage een 6kW Mitsubishi Ecodan 200L
  • 1000,- eigen bijdrage een 6kW Mitsubishi Ecodan 200L met koelen
  • (Andere twee opties zijn 5kW Inventum Modul-AIR blue (met koelen) en 6kW Mitsubishi Ecodan 300L (met koelen)).
Door 3 jaar lang ellende met onze huidige Duco ventilatiewarmtepomp voelen we erg weinig voor de Inventum (is ook weer een ventilatiewarmtepomp). Een Mitsubishi Ecodan lijkt een mooiere optie en dan denk ik dat de versie met koelen geen gekke 'deal' is (is 230 Euro meerprijs ten opzichte van eentje zonder koeling redelijk?).
Nu ben ik veel aan het inlezen geweest de afgelopen weken in de Warmtepomp-topics (in het bijzonder dit topic) en heb ik al wat doorgevraagd bij de installateur. Hopelijk willen de ervaringsdeskundigen hier meedenken. Belangrijkste doel van deze post is dat ik graag de installateur nu wel een warmtepomp laat installeren waar wij blij van worden! O+

De specs van onze woning:
  • Nieuwbouw opgeleverd december 2020.
  • Plat dak (met zonnepanelen) boven de tweede verdieping, bereikbaar via toegankelijk dakterras op eerste de verdieping.
  • Isolatie: vloer "min. RC3.5", wanden "min. RC4.5", daken "min. RC6.0".
  • Volledig elektrisch en dus gasloos ("EPC 0,4 min. volgens bouwbesluit").
  • Ventilatietype C (zal na vervanging Duco Silent worden, is nu onderdeel van de Ducobox Eco).
  • Hoekwoning met de zijgevel op het noord-noordoosten.
  • Vloerverwarming ca. 100m2, waarvan alleen de slaapkamers (17m2 + 11,5m2) dichtgedraaid.
  • Momenteel een Ducobox Eco 2,5kW ventilatiewarmtepomp, maar daar is dus een terugroepactie voor.
  • Twee bewoners (geen uitbreiding gepland) die graag sturen op duurzaam gebruik van energie (liever wel met wat meer comfort dan met onze huidige Duco).
  • SWW alleen voor douchen (Quooker in de keuken), zal per dag zo'n 100-150L van 38C zijn.

Binnenunit:
Als binnenunit willen ze de ERST20D-VM2D leveren in geval van koeling en 200 liter. Volgens mij is hier niet echt iets op aan te merken, maar ik hoor het graag als dat wel zo is. Wij denken wel dat 200 liter voor ons overkill is, want we hebben in de keuken een Quooker en douchen helemaal niet lang (we verbruiken nog niet eens 170 liter van 38C). Maar volgens de installateur is de 170 liter variant duurder, dus tja, dan zal 200 liter een beter optie zijn denk ik, met mogelijk iets lagere SWW temperatuur dan bij 170 liter?

Buitenunit:
De buitenunit had ik een SUZ-SWM60VA2 verwacht, maar ze willen een SUZ-SWM60VA leveren.
Echter, ik heb in dit topic al veel voorbij zien komen dat een SUZ-SWM60VA2 nieuwer en beter is (fysiek kleiner en lager minimaal vermogen). Ook vraag ik mij sterk af of een SUZ-SWM40VA2 niet al ruim voldoende zou zijn, dat gevoel kreeg ik wel steeds als ik dit topic doornam, maar ik weet niet hoe ik dit met zekerheid kan berekenen.
Ik zie vaak dat men het benodigde vermogen berekent a.d.h.v. gasverbruik, maar dat hebben wij dus niet. Maar kunnen we iets zeggen met de ~100 m2 (minus 28,5 dichtgedraaid?) vvw en moderne isolatie (zie de specs van de woning) of moet ik perse iets van een warmteverliesberekening ofzo opvragen bij de installateur?

spoiler:
Type vs vermogenMin A12/W25Max A-10/W35Koeling Min A25/W18Koeling Max A35/W7
SUZ-SWM40VA21,95,21,74,7
SUZ-SWM60VA3,16,72,65,9
SUZ-SWM60VA22,66,12,35,3

Ze willen de buitenunit trouwens op het 'hoofddak' plaatsen, daar is naast de zonnepanelen nog net ruimte denk ik. Is daar iets op tegen? Staat dan dus wel vol in de zon en op de wind, maakt dat veel uit voor de COP die de unit haalt?

MELCloud:
Wij dachten bij Tibber met MELCloud slim op daluren te kunnen verwarmen, maar ik zie bij zoeken in dit topic dat dat alleen met Mitsu airco's is, en dat verwarmingsruns toch vrij lang zouden moeten lopen, dus de vraag is of Tibber dan veel kan toevoegen (als warmtepompen al ondersteund gaan worden).
Ik had de leverancier gevraagd of MELCloud inclusief is; voor een meerprijs van 140,- willen ze die erbij leveren en installeren. Misschien nog steeds slim om te kunnen monitoren en door de installateur meteen met garantie geïnstalleerd te hebben?

Thermostaat:
Bij onze Duco is nu een Honeywell Round in gebruik. Volgens mij is die wel On/Off, maar als ik dit topic mag geloven had onze installateur hier nooit gebruik van moeten maken.
Nu heb ik gevraagd welke thermostaat ze in gedachten hebben en of ze er ook een van een ander merk willen installeren. Antwoord:

[...]

Nu heb ik in dit topic al gezien dat meer mensen zo'n situatie hebben met de hoofdbediening als thermostaat, maar ik heb natuurlijk ook gezien dat men massaal aanraadt om de Panasonic PAW-A2W-RTWIRED te gebruiken. Is het nu slim om de installateur toch te overtuigen dat een thermostaat van een ander merk (en in het bijzonder de genoemde Panasonic) wel toepasbaar is? Geen idee wat ze dan als meerprijs gaan vragen, maar anders moet ik als ik later toch een andere thermostaat wil een hoop gaan sleutelen denk ik om de hoofdbediening terug in de WP te krijgen, of valt dat mee?
En eigenlijk denk ik dat het ook wel raar is om geen bediening op de warmtepomp zelf te hebben.

Hopelijk heb ik zo een beetje genoeg info gegeven dat er mensen kunnen meedenken, maar als er meer details nodig zijn dan hoor ik het uiteraard graag. :)
Zijn er trouwens nog andere zaken waar ik op moet letten nu er nog niks definitief is afgesproken met de leverancier?

edit:
Plat dak info toegevoegd.
Even mezelf quoten. Ik denk dat ik de volgende conclusies kan trekken, please correct me if I'm wrong. :>
  • ERST20D-VM2D (dus 200 liter en koelen) met SUZ-SWM60VA lijkt voor de gevraagde 1000,- meerprijs een mooie upgrade ter vervanging van onze Ducobox.
  • De nieuwere 60VA2 voegt, los van de kleinere fysieke afmetingen, niet perse veel toe ten opzichte van de 'oudere' 60VA.
  • Plaatsing op het dak lijkt op zich geen probleem als de buitenunit maar goed bereikbaar is.
  • Ik ga navragen of de buitenunit voldoende 'ademruimte' heeft als deze naast de zonnepanelen wordt geplaatst (veel ruimte is er niet).
  • Ik ga navragen of er een omkasting van de buitenunit gepland is en zo niet, of de BU niet meer beschut moet worden geplaatst (tegen wind/zon?).
  • Ik ga navragen of de buitenunit geen trillingen door het dak geeft of op andere manier geluidsoverlast.
  • De hoofdbediening als thermostaat is volgens de reacties hier geen probleem. Ik zal een extra thermostaat dan maar laten zitten. Volgens mij mis ik dan alleen het kleinere bereik waarbinnen de thermostaat aan en uit schakelt ('hysteresis').
  • Melcoud adapter installeren voor 140,- lijkt een goede deal, dus dat gaan we laten doen.
Zie ik verder nog iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Voor WAR regeling, die veel mensen prettig vinden, heb je een losse thermostaat nodig.
Ik heb het nog en en laat het op schema schakelen, maar wil het volgend jaar misschien wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier ook geen data meer van Melcloud en dezelfde foutmelding bij inloggen op website.
Eerst maar eens een weekje afwachten. En anders maar met wat meer spoed alles ombouwen naar de Procon die hier al een tijd op de plank ligt.

Pagina: 1 ... 113 ... 190 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero