Ja, exact hetzelfde.martijn k. schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:48:
Hmm, mijn melcloud in domoticz update niet meer. Zojuist ontdekt waarom, als ik inlog op de app.melcloud.com krijg ik de volgende melding:
We have detected excessive traffic from your account, your access to the service has been limited for a few hours.
Vreemd, werkt al maanden goed en nu opeens dit. Meer mensen met hetzelfde probleem?
Ongeveer elk uur een defrostRenBeu schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:58:
[...]
Dat klinkt goed. Ik ga dr over nadenken.
De PUHz doet die ook elke 45min een defrost?
Dank je wel.
WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021
Hier geen problemen via HA, ik haal elke minuut de data op.
Edit: toch ook dezelfde melding in MELCloud. Interval maar even naar 3minuten gezet in HA. Erg hinderlijk, het zal me niet verbazen als we straks abonnementen gaan zien voor deze services.
Edit: toch ook dezelfde melding in MELCloud. Interval maar even naar 3minuten gezet in HA. Erg hinderlijk, het zal me niet verbazen als we straks abonnementen gaan zien voor deze services.
[ Voor 61% gewijzigd door TerminalNL op 05-02-2024 22:44 ]
Inmiddels draait mijn warmtepomp en is de gaskraan gesloten. Een mooi moment en wat een prachtig efficiënt apparaat!
Ik wil iedereen die hier en op het algemene L/W WP topic bijdragen heeft geleverd hartelijk bedanken! Ik zag dat er een aantal zijn die al járenlang meedraaien, respect!
In deze post deel ik mijn eerste ervaringen met de regelingen van de Mitsu en ik zal beargumenteren waarom ik denk dat de ruimteregeling bij dit type Mitsu waarschijnlijk zuiniger is en voor minder starts/stops zorgt dan een vaste Ta/WAR.
Situatie: tussenwoning bouwjaar 1931, 161 m2.
- Isolatie: HR++ dubbelglas, vloer voor 2/3 geisoleerd met Rc 4.5, dak Rc ~ 1.3-1.7, geen muurisolatie (lastig door mooie sierlijsten etc.)
- Oud gasverbruik: na recente verbouwing 12.6 m3 bij daggemiddelde temp -2 gr. Gas CV stookte max Ta 40 gr, dus ik schat +/- 9 kWh warmte per m3 gas. Benodigd vermogen bij -7 is daarmee 6.76 kW (uitgaande van 21 stookuren)
- WP: Mitsu SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D.
- Buitenunit 26 meter van de binnenunit: koelleiding in de tuingrond dubbel geisoleerd in mantelbuis 10 meter, over de achtergevel met alleen standaard isolatie 9 meter, binnen resterende 7 meter.
- Afgifte altijd open: begane grond 41 m2 nieuwe vloerverwarming (pomploze verdeler, 6 groepen, 10 cm hoh, 3649W @ 35/30/20), 1e verdieping 2x T21, 1x T20, 2x T10 (totaal 892W @ 35/30/20).
- Afgifte dicht: 1x T20 bij slecht geisoleerde voordeur, 2e verdieping 1x T32 en 1x T20 (totaal 729W @ 35/30/20).
- Flow 18-19 L/min op pompstand 4
- Thermostaat: Netatmo aan/uit met instelbare hysterese.
- 300 L SWW vat @ 48 gr met drop 8 gr
- Metingen: Kamstrup multical 303 warmtemeter + gecertificeerde kWh meter.
Ervaring met vaste Ta en WAR:
- Zoals hier en hier eerder ook gerapporteerd door @radeoxx: de SUZ-SWM80VA2 start met een vrij hoog vermogen waardoor de Ta makkelijk doorschiet en de WP afslaat. De WP moduleert in deze modus met vaste TA of WAR niet optimaal terug, waardoor een hogere Ta moet worden gehanteerd. In mijn geval moest ik een vaste Ta van 33 gr instellen om pendelen te voorkomen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/f7qtV6JzlXnvea3sZuEpL5WF.png?f=user_large)
- Met de instelling vaste Ta 33 gr had ik een COP van 5.58 tijdens stabiele run met Ta 34 gr, warmteproductie 4.8 kW, opname 860 W, Tbuiten 9 gr. Wilde niet verder terug moduleren.
Ervaring met ruimteregeling:
Gelijke T buiten. De SUZ-SWM80VA2 piekt in de ruimteregeling minder hoog en de WP moduleert sneller en verder terug.
:fill(white):strip_exif()/f/image/uae3fd685CGGBWKeV88kSPGp.png?f=user_large)
- Met de ruimteregeling haalde ik een COP van 6.46 tijdens een stabiele run met Ta 30.29 gr, warmteproductie 3.6 kW, opname 577 W, Tbuiten 10 gr.
Hier nog even naast elkaar:
/f/image/rYRliAY8bOgKyNKAPT16BOk2.png?f=fotoalbum_large)
Conclusies:
bij mijn SUZ-SWM80VA2 ...
- geeft de ruimteregeling een minder hoog opstartvermogen en moduleert de WP sneller en verder terug.
- is de ruimteregeling waarschijnlijk zuiniger en zorgt deze voor minder starts/stops dan een vaste Ta/WAR.
Let wel: ik heb de regelingen nog niet getest/vergeleken bij lage buitentemperaturen.
Vragen:
- @radeoxx @jozi @rfoppen Kunnen jullie ook eens de ruimteregeling testen? Ben benieuwd of jullie bovenstaande kunnen bevestigen en of wij dit ook gaan zien bij lagere buitentemperaturen.
- bij een deel van de runs in de ruimteregeling zie ik dat de WP na enige tijd weer wat omhoog moduleert tijdelijk. Weet iemand hoe dat komt?
/f/image/fhskvNIOLfFZzQ0ereunCde3.png?f=fotoalbum_large)
Edit: als je geinteresseert bent, lees dan ook eens deze nuttige posts van @ocaj met de SUZ-SWM80VA:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74035414
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76841990
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76848594 -> dus wel even een paar dagen de tijd geven!
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77114436
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77334792
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73724102 -> misschien de oorzaak van het na enige tijd weer wat omhoog moduleren tijdelijk.
Ik wil iedereen die hier en op het algemene L/W WP topic bijdragen heeft geleverd hartelijk bedanken! Ik zag dat er een aantal zijn die al járenlang meedraaien, respect!
In deze post deel ik mijn eerste ervaringen met de regelingen van de Mitsu en ik zal beargumenteren waarom ik denk dat de ruimteregeling bij dit type Mitsu waarschijnlijk zuiniger is en voor minder starts/stops zorgt dan een vaste Ta/WAR.
Situatie: tussenwoning bouwjaar 1931, 161 m2.
- Isolatie: HR++ dubbelglas, vloer voor 2/3 geisoleerd met Rc 4.5, dak Rc ~ 1.3-1.7, geen muurisolatie (lastig door mooie sierlijsten etc.)
- Oud gasverbruik: na recente verbouwing 12.6 m3 bij daggemiddelde temp -2 gr. Gas CV stookte max Ta 40 gr, dus ik schat +/- 9 kWh warmte per m3 gas. Benodigd vermogen bij -7 is daarmee 6.76 kW (uitgaande van 21 stookuren)
- WP: Mitsu SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D.
- Buitenunit 26 meter van de binnenunit: koelleiding in de tuingrond dubbel geisoleerd in mantelbuis 10 meter, over de achtergevel met alleen standaard isolatie 9 meter, binnen resterende 7 meter.
- Afgifte altijd open: begane grond 41 m2 nieuwe vloerverwarming (pomploze verdeler, 6 groepen, 10 cm hoh, 3649W @ 35/30/20), 1e verdieping 2x T21, 1x T20, 2x T10 (totaal 892W @ 35/30/20).
- Afgifte dicht: 1x T20 bij slecht geisoleerde voordeur, 2e verdieping 1x T32 en 1x T20 (totaal 729W @ 35/30/20).
- Flow 18-19 L/min op pompstand 4
- Thermostaat: Netatmo aan/uit met instelbare hysterese.
- 300 L SWW vat @ 48 gr met drop 8 gr
- Metingen: Kamstrup multical 303 warmtemeter + gecertificeerde kWh meter.
Ervaring met vaste Ta en WAR:
- Zoals hier en hier eerder ook gerapporteerd door @radeoxx: de SUZ-SWM80VA2 start met een vrij hoog vermogen waardoor de Ta makkelijk doorschiet en de WP afslaat. De WP moduleert in deze modus met vaste TA of WAR niet optimaal terug, waardoor een hogere Ta moet worden gehanteerd. In mijn geval moest ik een vaste Ta van 33 gr instellen om pendelen te voorkomen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/f7qtV6JzlXnvea3sZuEpL5WF.png?f=user_large)
![]() | ![]() | ![]() |
- Met de instelling vaste Ta 33 gr had ik een COP van 5.58 tijdens stabiele run met Ta 34 gr, warmteproductie 4.8 kW, opname 860 W, Tbuiten 9 gr. Wilde niet verder terug moduleren.
Ervaring met ruimteregeling:
Gelijke T buiten. De SUZ-SWM80VA2 piekt in de ruimteregeling minder hoog en de WP moduleert sneller en verder terug.
:fill(white):strip_exif()/f/image/uae3fd685CGGBWKeV88kSPGp.png?f=user_large)
![]() | ![]() |
- Met de ruimteregeling haalde ik een COP van 6.46 tijdens een stabiele run met Ta 30.29 gr, warmteproductie 3.6 kW, opname 577 W, Tbuiten 10 gr.
Hier nog even naast elkaar:
/f/image/rYRliAY8bOgKyNKAPT16BOk2.png?f=fotoalbum_large)
Conclusies:
bij mijn SUZ-SWM80VA2 ...
- geeft de ruimteregeling een minder hoog opstartvermogen en moduleert de WP sneller en verder terug.
- is de ruimteregeling waarschijnlijk zuiniger en zorgt deze voor minder starts/stops dan een vaste Ta/WAR.
Let wel: ik heb de regelingen nog niet getest/vergeleken bij lage buitentemperaturen.
Vragen:
- @radeoxx @jozi @rfoppen Kunnen jullie ook eens de ruimteregeling testen? Ben benieuwd of jullie bovenstaande kunnen bevestigen en of wij dit ook gaan zien bij lagere buitentemperaturen.
- bij een deel van de runs in de ruimteregeling zie ik dat de WP na enige tijd weer wat omhoog moduleert tijdelijk. Weet iemand hoe dat komt?
/f/image/fhskvNIOLfFZzQ0ereunCde3.png?f=fotoalbum_large)
Edit: als je geinteresseert bent, lees dan ook eens deze nuttige posts van @ocaj met de SUZ-SWM80VA:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74035414
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76841990
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76848594 -> dus wel even een paar dagen de tijd geven!
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77114436
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77334792
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73724102 -> misschien de oorzaak van het na enige tijd weer wat omhoog moduleren tijdelijk.
[ Voor 4% gewijzigd door SebastiaanPs op 05-02-2024 22:36 ]
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Vanochtend de cron weer aangezet en het werkt weer!
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
Ik heb tot gisteravond iedere twee minuten een poll gedaan. Krijg nu de eerder genoemde melding, excessive usage...
Het zou me niet verbazen als ze dit soort gebruik meer aan banden gaan leggen om kosten aan hun kant te voorkomen oid. Het is niet de eerste partij die voor API gebruik wat restricties opleggen (reddit anyone?)
Ik heb voor nu de boel even uitgezet, en ga over een paar uur een poll om de 5 minuten doen. En als dat werkt, steeds weer iets vaker. Had makkelijker geweest als die gasten gewoon een "retry-after" hadden meegegeven. Dit is wel erg bot de deur dichtdoen.
Het zou me niet verbazen als ze dit soort gebruik meer aan banden gaan leggen om kosten aan hun kant te voorkomen oid. Het is niet de eerste partij die voor API gebruik wat restricties opleggen (reddit anyone?)
Ik heb voor nu de boel even uitgezet, en ga over een paar uur een poll om de 5 minuten doen. En als dat werkt, steeds weer iets vaker. Had makkelijker geweest als die gasten gewoon een "retry-after" hadden meegegeven. Dit is wel erg bot de deur dichtdoen.
Appels zijn geen peren
Nachtje verder, en nog geen melcloud verbinding terug...
Ik zoek me suf in ha, maar ik kan de poll van de melcloud-integratie niet vinden. Heb je een tip wat ik moet je om de polling uit te zetten/aan te passen?rfoppen schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 06:59:
Ik heb tot gisteravond iedere twee minuten een poll gedaan. Krijg nu de eerder genoemde melding, excessive usage...
When life gives you lemons, start a battery factory
Ik heb in HA de standaard Melcloud integratie ge-disabled ( Settings -- Devices and Service -- Integrations )KabouterSuper schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 08:10:
[...]
Ik zoek me suf in ha, maar ik kan de poll van de melcloud-integratie niet vinden. Heb je een tip wat ik moet je om de polling uit te zetten/aan te passen?
En ik heb nog een directe API call die ik doe, daar heb ik in de sensor.yaml simpelweg de resource URL aangepast (BROKEN in de domeinnaam gezet, zodat er geen verkeer meer naar melcloud.com gaat)
Appels zijn geen peren
Als ik op ruimteregeling draai zie ik dat ook wel eens. Komt waarschijnlijk door ofwel de buitentemperatuur, ofwel dat de software het nodig vind om iets hogere Ta te gaan draaien.SebastiaanPs schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:52:
Mooie post trouwens ! Bij jou lijkt het vooral goed te werken omdat deze regeling zonder te gaan pendelen op een lagere Ta kan draaien.
Thanks, ik heb de integratie nu ook gedisabled. Later maar eens op zoek naar de polling frequentie.rfoppen schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 08:19:
[...]
Ik heb in HA de standaard Melcloud integratie ge-disabled ( Settings -- Devices and Service -- Integrations )
En ik heb nog een directe API call die ik doe, daar heb ik in de sensor.yaml simpelweg de resource URL aangepast (BROKEN in de domeinnaam gezet, zodat er geen verkeer meer naar melcloud.com gaat)
@KabouterSuper Ik ben inmiddels weer online, en krijg weer data binnen. Kon op de site aanloggen, heb een nieuwe API key opgepikt en nu om de 3 minuten aan het pollen.
Ik laat de integratie nog even uit.
Appels zijn geen peren
Tippie waar het pollen aan te passen is in HA, gaat nog stroef voor merfoppen schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 09:59:
@KabouterSuper Ik ben inmiddels weer online, en krijg weer data binnen. Kon op de site aanloggen, heb een nieuwe API key opgepikt en nu om de 3 minuten aan het pollen.

Had ook een nieuwe API key nodig, zonder aanpassingen in de polling draait het weer.
[ Voor 9% gewijzigd door _RRM_ op 06-02-2024 10:55 ]
Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L
@_RRM_
In de "officiele" integratie zit er geen (makkelijke) mogelijkheid om dat aan te passen voor zover ik weet.
Volgens de source op Github, zou je in de __init__.py de MIN_TIME_BETWEEN_UPDATES, die al op 15 mins staat kunnen aanpassen. Mocht er ooit een update komen, dan wordt dat waarschijnlijk weer overschreven.
https://github.com/home-a...ents/melcloud/__init__.py
In de directe integratie, heb ik in mijn sensor.yaml de scan_interval naar 180 gezet (3 mins)
In de "officiele" integratie zit er geen (makkelijke) mogelijkheid om dat aan te passen voor zover ik weet.
Volgens de source op Github, zou je in de __init__.py de MIN_TIME_BETWEEN_UPDATES, die al op 15 mins staat kunnen aanpassen. Mocht er ooit een update komen, dan wordt dat waarschijnlijk weer overschreven.
https://github.com/home-a...ents/melcloud/__init__.py
In de directe integratie, heb ik in mijn sensor.yaml de scan_interval naar 180 gezet (3 mins)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| - platform: rest name: ecodan_cmd resource: https://app.melcloud.com/Mitsubishi.Wifi.Client/user/ListDevices?id=xxx&buildingID=xxx method: GET headers: X-MitsContextKey: 'xxxxx' #force_update: true scan_interval: 180 timeout: 600 |
Appels zijn geen peren
Ik heb de polling via melcloud2domoticz even stop gezet, kijken of ik er nu weer na een paar uur in kan...
Bijzonder blijft het..
Bijzonder blijft het..
Via de app werkt het weer. HA laat nog het één en ander achterwege qua informatie. Interval maar op 3 min gezet.
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
App werkt totdat je opnieuw probeert in te loggen, dan krijg je de melding
We have detected excessive traffic from your account, your access to the service has been limited for a few hours.
Hier heb ik even de Melcloud integratie in HA uitgezet.martijn k. schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:24:
App werkt totdat je opnieuw probeert in te loggen, dan krijg je de melding
Paar uur gewacht
Inloggen via de site (app.melcloud.com) lukt weer
X-Mitscontentkey is veranderd, aangepast in HA
Integratie weer aangezet
Reload YAML
Alles werkt weer.
Dit is mega interessant! Ik heb de quote even wat ingekort, anders wordt het een drukke bende.SebastiaanPs schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:52:
Zeer nuttig verhaal over SUZ-SWM80VA2 die beter werkt op Ruimtetemperatuur dan vaste Ta
Ik werk nu nog met vaste Ta, omdat de hoge buitentemperaturen zorgen voor een goed werkende (lees: terugmodulerende) WP. Ik ga dit met de ruimtetemperatuurregeling eens proberen. Als dit goed werkt, betekent het helaas wel dat je alleen de interne thermostaat kunt gebruiken toch (=bedraad)? Of zijn er ook oplossingen voor een draadloze thermostaat die je dan in de woonkamer kunt gebruiken voor de ruimtetemperatuurregeling?
Bedankt voor jouw zeer nuttige post!
[ Voor 41% gewijzigd door radeoxx op 06-02-2024 15:15 ]
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal
Volgens mij kan je ook deze draadloze Mitsu thermostaat gebruiken: PAR-WT50 R-Eradeoxx schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:11:
[...]
Dit is mega interessant! Ik heb de quote even wat ingekort, anders wordt het een drukke bende.
Ik werk nu nog met vaste Ta, omdat de hoge buitentemperaturen zorgen voor een goed werkende (lees: terugmodulerende) WP. Ik ga dit met de ruimtetemperatuurregeling eens proberen. Als dit goed werkt, betekent het helaas wel dat je alleen de interne thermostaat kunt gebruiken toch (=bedraad)? Of zijn er ook oplossingen voor een draadloze thermostaat die je dan in de woonkamer kunt gebruiken voor de ruimtetemperatuurregeling?
Bedankt voor jouw zeer nuttige post!
Dit is wat @ocaj eerder gebruikt en wellicht nu nog steeds?
Is alleen niet zo goedkoop (Google).
Weet iemand andere opties?
Edit: om eerst eens te proberen kun je eerst ook je controller op de binnenunit laten zitten. Bij mij werkte dat goed met ruimteregeling 20 gr op de Mitsu binnenunit op de 2e verdieping. Daarmee vrij stabiel een temp van 20.3-21.0 graden in mijn woonkamer op de begane grond.
[ Voor 13% gewijzigd door SebastiaanPs op 06-02-2024 15:55 ]
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Nou, 2 uurtjes later weer eruit geklapt....gr8-jen schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 06:42:
Vanochtend de cron weer aangezet en het werkt weer!
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
Ben bang dat het een haier gevalletje word.. Data maar een keer per 5 of 10 min opvragen of lokaal alles opvragen met een procon / esp.gr8-jen schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:09:
[...]
Nou, 2 uurtjes later weer eruit geklapt....
Ik heb sinds ongeveer 14:00 mijn L/L units op 5 minuten staan (is een melcloud plugin in domoticz). Werkt nu nog steeds.
Net even de nieuwe X-Mitscontentkey toegevoegd en alles werkt weer. (is blijkbaar veranderd)
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
de koppeling tussen Homey en Melcloud lijkt nog gewoon te werken.
Ik doe mijn monitoring op HA, en die koppeling werkt sinds gisteren niet meer. Maar de aansturing van de HP doe ik via Homey, en dat lijkt het gewoon nog te doen.
Ik doe mijn monitoring op HA, en die koppeling werkt sinds gisteren niet meer. Maar de aansturing van de HP doe ik via Homey, en dat lijkt het gewoon nog te doen.
Hier werkt hij ook weer. Heb voor de zekerheid het interval maar direct op 5 minuten gezet...
Bij mij werkt de android-app wel, maar via de browser naar https://app.melcloud.com/ niet, en melcloud2domoticz dus ook niet.
Vanmorgen om 7:00 cronjob gestopt, nu nog steeds geen toegang,maar nog steeds:
Vanmorgen om 7:00 cronjob gestopt, nu nog steeds geen toegang,maar nog steeds:
WP: PUD-SWM80YAA + EHSD-VM2D
Klopt, gebruik ik al sinds november 2021 en heb nog geen reden gevonden voor iets anders. Bevalt uitstekend.SebastiaanPs schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:33:
[...]
Volgens mij kan je ook deze draadloze Mitsu thermostaat gebruiken: PAR-WT50 R-E
Dit is wat @ocaj eerder gebruikt en wellicht nu nog steeds?
Net trouwens als de Procon die ik met tussenpauzes van 1 seconde uitlees zonder meldingen over "excessive traffic". Ik lees hier de afgelopen dagen weer een bevestiging waarom ik essentiële apparatuur nooit aan een (mel)cloud zal hangen....
Ik moet trouwens wel zeggen dat ik dit gedoe met Melcloud uitermate flauw en klantonvriendelijk van Mitsubishi vind. Dit kun je ook anders oplossen, door
- Netjes een mailtje te te sturen naar de betreffende accounts en
- In die mail gewoon te vermelden wat wél mag, bijvoorbeeld een poll elke 5 minuten.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Hoe lang heb jij de polling uitgeschakeld gehad en wat was jouw poltijd?martijn k. schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:58:
Hier werkt hij ook weer. Heb voor de zekerheid het interval maar direct op 5 minuten gezet...
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Hier loopt ook nog een parallel discussie rondom de MELCloud perikelen;
https://github.com/home-assistant/core/issues/109728
WP: PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED PV: 4880 wp
Ik vond het nogal een schok om de Melcloud app te zien na net 100€ uitgegeven te hebben aan zo'n wifi adapter.
Na een nodeloos complex aanmeldproces kom je in een soort webapp uit 2013 terecht, waar je ook nog niet eens zoveel zelf kan instellen.
Dat maakte me niet zoveel uit, aangezien ik het alleen had aangeschaft om vervolgens in HA te gaan gebruiken.
Bovendien is het gebruik van platformen zoals HA haast noodzakelijk om de tekortkomingen van hun eigen software te omzeilen, zoals een setpoint verhogen voordat de legionella run start, omdat ie anders 100% op het element gaat zitten bakken.
Overigens bijzonder dat via HA bepaalde waardes nog steeds worden doorgestuurd terwijl ik via de app niets meer kan
Na een nodeloos complex aanmeldproces kom je in een soort webapp uit 2013 terecht, waar je ook nog niet eens zoveel zelf kan instellen.
Dat maakte me niet zoveel uit, aangezien ik het alleen had aangeschaft om vervolgens in HA te gaan gebruiken.
Bovendien is het gebruik van platformen zoals HA haast noodzakelijk om de tekortkomingen van hun eigen software te omzeilen, zoals een setpoint verhogen voordat de legionella run start, omdat ie anders 100% op het element gaat zitten bakken.
Overigens bijzonder dat via HA bepaalde waardes nog steeds worden doorgestuurd terwijl ik via de app niets meer kan
Koop lekker een procon, daar heb je veel meer aan.
Die melcloud app voelt en beetje aan als 13" velgen onder een dikke auto
Dat klopt. Maar die app gebruik ik dan ook nooit. Overigens schijnt daar volgens bovenstaande link (eindelijk) een modernere versie van te komen.Grolsch schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:54:
Lekker ?Grolsch schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:54:
Die dingen zij schofterig duur, en je koopt er niet zo maar een.. je moet dat even via een dealer kopen er is geen webshop die hem verkoopt..
onmogelijk ? nee.. Maar lekker is anders
Had hem op 5min gezet en ben er alweer uitgegooit. Zet hem nu maar eens op 20min en activeer hem weer zodra ik weer toegang heb.Andrehj schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:41:
[...]
Hoe lang heb jij de polling uitgeschakeld gehad en wat was jouw poltijd?
Dit is dus het nadeel van cloud services, ze bedenken daar dat het ze teveel data kost en zonder melding limiteren ze het. Zie dit github ook vol staan met dezelfde problemen....
Wat ik bedoelde: Hoe lang moest jij wachten voordat het weer werkte?martijn k. schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:59:
Had hem op 5min gezet en ben er alweer uitgegooit. Zet hem nu maar eens op 20min en activeer hem weer zodra ik weer toegang heb.
Dat weet ik niet precies, uitgezet vanochtend voor het werk en na het werk deed hij het weer..Andrehj schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:01:
[...]
Wat ik bedoelde: Hoe lang moest jij wachten voordat het weer werkte?
Ik lees op die github link dat hij na ongeveer 2 uur weer werkt na het uitzetten.
Hier zegt iemand te hebben gebeld met de support waar ze schijnen te hebben aangegeven dat het bewust is. Slecht verhaal.
https://community.homey.app/t/app-pro-melcloud-melcloud-extension-take-control-of-your-heat-pumps/73094/154
https://community.homey.app/t/app-pro-melcloud-melcloud-extension-take-control-of-your-heat-pumps/73094/154
WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp
Ik heb destijds (2020) 84 euro betaald, @AUijtdehaag had hem toen voor mij opgescharreld ergens.vormulier schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:27:
[...]
Lekker ?
Die dingen zij schofterig duur, en je koopt er niet zo maar een.. je moet dat even via een dealer kopen er is geen webshop die hem verkoopt..
onmogelijk ? nee.. Maar lekker is anders
Daar doe ik het voor. Mocht je een tip hebben, hoor ik het graag!AUijtdehaag schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:53:
@vormulier
Voor een 145 euro moet wel lukken een procon te bestellen denk ik.
Melcloud is ook niet gratis.
Voordeel is dat er niemand meer komt tussen je procon en je esp...
tja balen van die api maar tegelijk
- het is geen officiele api, ze bieden een web-app aan. Api is reverse engineered
- de plugin is ook wel lui geschreven. Er zit mooie report api call in om bv je datapunten van afgelopen uur te krijgen. Maar iedere x minuten pollen is sneller en makkelijker
Zou mooi zijn als melcloud gewoon officiele api zou aanbieden met daarbij bv x calls per account oid. En het zou ook mooi zijn als plugin developers iets meer rekening zouden houden met de load die ze veroorzaken.
Als ik kijk hoe sommige plugins geschreven zijn verwacht ik dat meer partijen rate limiting gaan toepassen. Het kost ze flink geld (vaak per api call) dus ergens snap ik het wel
- het is geen officiele api, ze bieden een web-app aan. Api is reverse engineered
- de plugin is ook wel lui geschreven. Er zit mooie report api call in om bv je datapunten van afgelopen uur te krijgen. Maar iedere x minuten pollen is sneller en makkelijker
Zou mooi zijn als melcloud gewoon officiele api zou aanbieden met daarbij bv x calls per account oid. En het zou ook mooi zijn als plugin developers iets meer rekening zouden houden met de load die ze veroorzaken.
Als ik kijk hoe sommige plugins geschreven zijn verwacht ik dat meer partijen rate limiting gaan toepassen. Het kost ze flink geld (vaak per api call) dus ergens snap ik het wel
[ Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 06-02-2024 23:01 ]
CISSP! Drop your encryption keys!
Ja, ik zit al te denken hoe ik calls kan halveren door alleen sessie te vernieuwen wanneer die verlopen is.
Waarschijnlijk is het een rate limit per uur. Misschien kan ik iets fixen dat standaard per uur ophaal en als je iets wilt volgen, dat je dan elke x minuten checkt.
Het is wel ruk, want ik wil niet in code vastzetten wanneer Legionella zou gaan draaien. Ff aankijken hoe het gaat met niet automatisch sessie vernieuwen.
Waarschijnlijk is het een rate limit per uur. Misschien kan ik iets fixen dat standaard per uur ophaal en als je iets wilt volgen, dat je dan elke x minuten checkt.
Het is wel ruk, want ik wil niet in code vastzetten wanneer Legionella zou gaan draaien. Ff aankijken hoe het gaat met niet automatisch sessie vernieuwen.
Deze is nu gesloten omdat er een fix zit in de 2024.2 release die vandaag uitkomt.John.S schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:55:
Hier loopt ook nog een parallel discussie rondom de MELCloud perikelen;
Tierelier
Ik krijg mijn MeLCloud integratie niet meer geïnstalleerd in hom assistant.
Wellicht een rare vraag, waarom hechten de meeste zoveel waarde aan al die inzichten? Krijg je hiermee nu echt zoveel meer rendement eruit en hoe ga je die terugverdienen?
Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2
Niet alles hoeft terugverdient te worden.beestemans schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:01:
Wellicht een rare vraag, waarom hechten de meeste zoveel waarde aan al die inzichten? Krijg je hiermee nu echt zoveel meer rendement eruit en hoe ga je die terugverdienen?
Mijn computer, een badjas, een krijtbord aan de muur, een procon
Sommigen vinden het gewoon tof, anderen doen het om kennis te vergaren, weer anderen doen er niets mee.
Voor mij is het technische interesse en finetunen van de WP.
Het is allemaal prima, kies voor jezelf wat je ermee wilt.
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW
Voor de technisch iets minder onderlegde mensen: wat gaat de fix worden? Gewoon de interval aanpassen?jorisdekloris schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:25:
[...]
Deze is nu gesloten omdat er een fix zit in de 2024.2 release die vandaag uitkomt.
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Dankjewel. Sinds vanochtend kom ik er weer in. Voor nu maar even met een poll-interval van 1 uur. Dan heb ik weliswaar weinig aan de grafieken van de compressorfrequentie, maar werken tenminste de scripts voor het automatisch maken van SWW om 13 uur en het downloaden van mijn verbruiksdata weer.martijn k. schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:01:
Dat weet ik niet precies, uitgezet vanochtend voor het werk en na het werk deed hij het weer..
Ik lees op die github link dat hij na ongeveer 2 uur weer werkt na het uitzetten.
Volgens mij wel jaMoby schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:51:
[...]
Voor de technisch iets minder onderlegde mensen: wat gaat de fix worden? Gewoon de interval aanpassen?
Tierelier
Maar dat is een oplossing voor Homeassistent, niet voor de Melcload app zelf.
Maakt voor mij niet heel veel uit maar ik deed mijn meeste aanpassingen via Melcloud app. Als het via HA wel werkt zal ik wel omschakelen.
Vreemde actie.
Edit: O wacht, als HA minder aanvragen gaat doen zal de Melcloud app ook weer gaan werken zeker.
[ Voor 11% gewijzigd door Moby op 07-02-2024 10:42 ]
Scan interval van de Melcloud api wordt niet aangepast, blijft op 60sec.
Men lijkt het er over eens te zijn dat de Energy reporting de boosdoener is voor de throttling, welke dan ook wordt uitgeschakeld vanuit de Melcloud integratie - breaking change.
https://github.com/home-assistant/core/pull/109832
Je kan deze data nog steeds via cURL opvragen en gebruiken zoals je gewend bent. Wellicht wel slim om de je eigen polling interval flink omhoog te schroeven.
Men lijkt het er over eens te zijn dat de Energy reporting de boosdoener is voor de throttling, welke dan ook wordt uitgeschakeld vanuit de Melcloud integratie - breaking change.
Je kan deze data nog steeds via cURL opvragen en gebruiken zoals je gewend bent. Wellicht wel slim om de je eigen polling interval flink omhoog te schroeven.
Misschien eens kijken of er wat mogelijk is als er meer mensen interesse hebben?renownz schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:29:
[...]
Daar doe ik het voor. Mocht je een tip hebben, hoor ik het graag!
Voor 100~150euro heb ik ook namelijk wel interesse. 250euro of meer is het mij niet waard namelijk, zeker als melcloud straks ongeveer weer werkt.
Bijvoorbeeld in iedere call de http response code uitlezen en een nieuwe login forceren als het nodig is.gr8-jen schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 07:52:
Ja, ik zit al te denken hoe ik calls kan halveren door alleen sessie te vernieuwen wanneer die verlopen is.
In de homeassistant code lijken ze wel alleen opnieuw in te loggen als de sessie echt is verlopen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| try: mel_devices = await mel_devices_setup(hass, conf[CONF_TOKEN]) except ClientResponseError as ex: if isinstance(ex, ClientResponseError) and ex.code == 401: raise ConfigEntryAuthFailed from ex raise ConfigEntryNotReady from ex except (TimeoutError, ClientConnectionError) as ex: raise ConfigEntryNotReady from ex hass.data.setdefault(DOMAIN, {}).update({entry.entry_id: mel_devices}) await hass.config_entries.async_forward_entry_setups(entry, PLATFORMS) return True |
Wel gek dat het nodig is want die token zou 1 jaar geldig moeten zijn (maar ik vermoed dat ze force sign out doen oid als ze denken dat het automated is). Als je die code omschrijft naar .sh dan ben je er al denk ik.
Ik snap je punt dmv legionella run. Je zou wel interval statisch kunnen maken in het script en vervolgens LastLegionellaActivationTime uitlezen. Als currentday == (LastLegionellaActivationTime + interval) dan je legionella modus activeren en temperatuur omhoog. (wel ff tijd van de datetime afhalen)
code:
1
| "LastLegionellaActivationTime": "2024-02-03T14:03:00Z", |
[ Voor 30% gewijzigd door laurens0619 op 07-02-2024 12:37 ]
Ik heb net de nieuwe versie geinstalleerd. Er zijn veel minder sensoren. De MIN_TIME_BETWEEN_UPDATES in __init__ .py is nog steeds 15 minuten. Het SCAN_INTERVAL in climate.py is nog steeds 60 seconden.renownz schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:48:
Scan interval van de Melcloud api wordt niet aangepast, blijft op 60sec.
Iemand enig idee hoe je met een automation de refresh periodiek kunt starten ipv via de polling in de integration?
Update: ik heb een melding in de log dat melcloud.climate niet gevonden kan worden. To be continued.
[ Voor 5% gewijzigd door KabouterSuper op 07-02-2024 13:44 ]
Dat ging al 6 uur lang goed. Nu het poll-interval op 30 minuten gezet. To be continued...Andrehj schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:03:
Dankjewel. Sinds vanochtend kom ik er weer in. Voor nu maar even met een poll-interval van 1 uur.
Nou, ik programmeer al jaren niet meer actief in een taal. Laat staan zonder framework of in Bashlaurens0619 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:26:
[...]
Bijvoorbeeld in iedere call de http response code uitlezen en een nieuwe login forceren als het nodig is.
In de homeassistant code lijken ze wel alleen opnieuw in te loggen als de sessie echt is verlopen:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 try: mel_devices = await mel_devices_setup(hass, conf[CONF_TOKEN]) except ClientResponseError as ex: if isinstance(ex, ClientResponseError) and ex.code == 401: raise ConfigEntryAuthFailed from ex raise ConfigEntryNotReady from ex except (TimeoutError, ClientConnectionError) as ex: raise ConfigEntryNotReady from ex hass.data.setdefault(DOMAIN, {}).update({entry.entry_id: mel_devices}) await hass.config_entries.async_forward_entry_setups(entry, PLATFORMS) return True
Wel gek dat het nodig is want die token zou 1 jaar geldig moeten zijn (maar ik vermoed dat ze force sign out doen oid als ze denken dat het automated is). Als je die code omschrijft naar .sh dan ben je er al denk ik.
Ik snap je punt dmv legionella run. Je zou wel interval statisch kunnen maken in het script en vervolgens LastLegionellaActivationTime uitlezen. Als currentday == (LastLegionellaActivationTime + interval) dan je legionella modus activeren en temperatuur omhoog. (wel ff tijd van de datetime afhalen)
code:
1 "LastLegionellaActivationTime": "2024-02-03T14:03:00Z",
Voorlopig lijkt het gelukt te zijn om alleen een login te doen als er geen sessie is of als de data niet gelezen kan worden.
Interval van 5 minuten gaat de laatste 6 uur goed
Setpoint ging ook omhog wanneer ik het wilde.
fingers crossed 🤞gr8-jen schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:32:
[...]
Nou, ik programmeer al jaren niet meer actief in een taal. Laat staan zonder framework of in Bash.
Voorlopig lijkt het gelukt te zijn om alleen een login te doen als er geen sessie is of als de data niet gelezen kan worden.
Interval van 5 minuten gaat de laatste 6 uur goedEven kijken hoe lang die het volhoudt.
Setpoint ging ook omhog wanneer ik het wilde.
Hier staat hij op 20min en dat lijkt goed te gaanAndrehj schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:33:
[...]
Dat ging al 6 uur lang goed. Nu het poll-interval op 30 minuten gezet. To be continued...
Probeer nu 15min.
Ik ga terug naar 3 minuten interval en kijk of ik morgen nog steeds data hebgr8-jen schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:32:
[...]
Interval van 5 minuten gaat de laatste 6 uur goedEven kijken hoe lang die het volhoudt.
Beetje laat at the party, maar ik heb eigenlijk direct na een korte pause, de boel weer op drie minuten refresh gezet.
Werkt tot nu toe nog prima. Inc. de standaard integratie.
Werkt tot nu toe nog prima. Inc. de standaard integratie.
Appels zijn geen peren
Hier was het altijd al 180sec + 60sec van de standaard integratie.
Rond de 70 calls per uur blokkeren vanwege “excessive traffic” is echt niet meer van deze tijd.
Gezien de omvang van het aantal klagende gebruikers denk ik eerder aan een f/u van het MELCloud team…
Rond de 70 calls per uur blokkeren vanwege “excessive traffic” is echt niet meer van deze tijd.
Gezien de omvang van het aantal klagende gebruikers denk ik eerder aan een f/u van het MELCloud team…
Zou kunnen. Toen ik het een dag later weer gewoon aanzette was dat nog niet voorbij en was ik na 2 uur weer geblokkeerd.
Ach ja, nu heb ik ook een "mooie" login check. Als het vanmiddag nog steeds werkt zet ik de wijzigingen in git.
Ach ja, nu heb ik ook een "mooie" login check. Als het vanmiddag nog steeds werkt zet ik de wijzigingen in git.
Ik heb van mijn L/L units niet zo vaak data nodig dus ik laat hem op 5 minuten staan, werkt prima.
Omdat het vannacht fris was (ongeveer 2 graden hier), dacht ik net laat ik eens kijken wat de warmtepomp heeft gedaan. Ik werd positief verrast. Dus nog maar eens een SUZ defrost bericht.
Kamertemperatuur regeling, min. Ta 28 en max Ta 35. Na legionellarun begon hij om 17:00 weer te verwarmen.
Onderstaande buitentemp en rlv meet ik met een weerstation die iets verderop in de tuin staat. Op de unit is het dus waarschijnlijk iets anders (ik schat in iets kouder).
19:15 - 1e defrost - buitentemp 4,3 graden en 98% rlv
20:00 - 2e defrost - buitentemp 4,1 graden en 98% rlv
20:55 - 3e defrost - buitentemp 3,2 graden en 99% rlv
Hierna geen enkele defrost meer en sinds 21:50 stabiel draaiend op 630 Watt (nu nog steeds). De buitentemp is sindsdien tussen 0,9 en 2,2 graden geweest met 99% rlv. Binnentemperatuur is in die tijd ook stabiel gebleven.
Het maximum opgenomen vermogen sinds 17:00 lag rond de 900 Watt.
Bij mijn unit (SUZ-SWM60VA) heb ik nog steeds geen vast gegeven gevonden mbt de defrosts. Dat blijkt nu wel weer. Zoals het hoort kijkt hij niet alleen maar naar de buitentemp. Bij de vorst periode in januari had hij, net als bij andere, wel last van het vaste patroon en ik kreeg hem er toen uit na 1 reset.
Omdat het vannacht fris was (ongeveer 2 graden hier), dacht ik net laat ik eens kijken wat de warmtepomp heeft gedaan. Ik werd positief verrast. Dus nog maar eens een SUZ defrost bericht.
Kamertemperatuur regeling, min. Ta 28 en max Ta 35. Na legionellarun begon hij om 17:00 weer te verwarmen.
Onderstaande buitentemp en rlv meet ik met een weerstation die iets verderop in de tuin staat. Op de unit is het dus waarschijnlijk iets anders (ik schat in iets kouder).
Hierna geen enkele defrost meer en sinds 21:50 stabiel draaiend op 630 Watt (nu nog steeds). De buitentemp is sindsdien tussen 0,9 en 2,2 graden geweest met 99% rlv. Binnentemperatuur is in die tijd ook stabiel gebleven.
Bij mijn unit (SUZ-SWM60VA) heb ik nog steeds geen vast gegeven gevonden mbt de defrosts. Dat blijkt nu wel weer. Zoals het hoort kijkt hij niet alleen maar naar de buitentemp. Bij de vorst periode in januari had hij, net als bij andere, wel last van het vaste patroon en ik kreeg hem er toen uit na 1 reset.
Bij mij met de SUZ-SWM80VA2 exact hetzelfde! Ruimteregeling. Gisteravond wel defrosts, vannacht en vanmorgen niet meer ondanks buitentemperatuur van rond de 2 graden. Met de ruimteregeling draait hij de hele nacht en ochtend al stabiel op laag vermogen en houdt hij de binnentemperatuur heel mooi stabiel.Plenkske schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:23:
Ik heb van mijn L/L units niet zo vaak data nodig dus ik laat hem op 5 minuten staan, werkt prima.
Ik zie ook wisselende patronen. Ik pas nog nachtverlaging toe en zie morgens bij 7 graden soms wel twee of drie defrosts (soms ook niet een). Gistermiddag een uur na de SWW run eentje, 15.15uur, 16.30, 17,30 en toen bij afnemende buitentemp pas om 20.10uur weer eentje. Hierna weer eentje om 21.00uur. Een half uur later ging hij uit. Totaal 8 stuks gister.Plenkske schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:23:
De verklaring van Alklima klopt dus wel. Er zit een factor in die op basis van de benodigde tijd voor een defrost bepaald wanneer de volgende nodig is. Dit zou ook kunnen verklaren waarom hij soms al na 20 min even een defrost doet. Eigenlijk een soort test? Dit werkt echter niet volledig want ik zie regenmatig volledig onnodige defrosts.
Vandaag na de start om 8.00 uur weer trouw om de 50 minuten.
Volgens mij doet elk model dit. Staat ook in een gepinde post in dit topic.g-j-t schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:31:
Dit zou ook kunnen verklaren waarom hij soms al na 20 min even een defrost doet.
Klopt, maar wellicht zou dit een reden kunnen zijn (soort van test dus)?Plenkske schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:07:
[...]
Volgens mij doet elk model dit. Staat ook in een gepinde post in dit topic.
Zou kunnen, maar het slaat natuurlijk nergens op bij temperaturen boven 0. Of boven 3, als ze voorzichtig willen zijn.g-j-t schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:12:
[...]
Klopt, maar wellicht zou dit een reden kunnen zijn (soort van test dus)?
De verdamper zal een stukje kouder worden dan de omgeving. Hoeveel kouder is natuurlijk per situatie/belasting anders.
Het ligt er maar net aan hoe hard de warmtepomp moet werken. Hoe kouder de verdamper is hoe meer energie deze uit de buitenlucht kan halen, maar zal daardoor ook sneller onder het dauwpunt en vriespunt komen. Daar moet de fabrikant mee zien te dealen, maar hoe groter de verdamper hoe makkelijker dit gaat.Plenkske schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:15:
[...]
Zou kunnen, maar het slaat natuurlijk nergens op bij temperaturen boven 0. Of boven 3, als ze voorzichtig willen zijn.
De SUZ-SWM modellen lijken een vrij kleine 1-laags verdamper te hebben. Mijn SW75YAA heeft een 2-laags verdamper met een veel grotere omvang. De zwaardere modellen hebben zelfs 3 lagen.
Ik vind dit best een interessant idee om de unit bij >3 graden buitentemp te laten denken dat het 3 graden warmer is. Hoe kan ik dit aanpakken?Technician- schreef op zondag 28 januari 2024 @ 18:52:
[...]
Kan iemand niet eens zien om met weerstandjes de Tbu sensor 5K hoger te laten meten?
Een goede weerstand kiezen en die ertussen plaatsen? Als iemand mij op weg kan helpen, dan wil ik dit best eens proberen.
Hij geeft nu aan dat het 5gr. is en gaat gewoon defrosten met een totaal schone verdamper!
SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022
Zou eerder +10C doen dan haha.FrancD schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:51:
[...]
Ik vind dit best een interessant idee om de unit bij >3 graden buitentemp te laten denken dat het 3 graden warmer is. Hoe kan ik dit aanpakken?
Een goede weerstand kiezen en die ertussen plaatsen? Als iemand mij op weg kan helpen, dan wil ik dit best eens proberen.
Hij geeft nu aan dat het 5gr. is en gaat gewoon defrosten met een totaal schone verdamper!
Maar zoek de weerstands tabel op van de sensorwaarde, staat in data boek en dan weet je het.
:strip_exif()/f/image/l8s9NfMsubhuYiKxiv87tt56.jpg?f=fotoalbum_large)
Installatie ging recent toen het koud was trillen en ging geluid maken, toen ben ik gaan zoeken waar het vandaan kwam. Ben ik hier uitgekomen. Toen heb ik ik dat ding van de bodem naar 0.1 bar gedraaid en toen was het weg.
Natuurlijk fijn dat het opgelost is, ik heb alleen geen idee wat ik nu precies gedaan of aangepast heb. Ja ik heb van iets de druk aangepast, alles wat ik kan bedenken is dat omdat de druk hoger is door het warmer water, dat omdat het kouder is buiten omdat ik met WAR werk.
Dus ik heb de druk nu met 0.1 bar verlaagd?
Is meer of minder bar goed voor de flow of doet het echt helemaal niks?
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Welke temperatuur geeft je defrost sensor (RT61) kort voordat de defrost start? Ik weet niet of je die kunt uitlezen bij een SUZ model. Als dat zo'n 8 graden onder de buitentemp is kan dat mogelijk ook een defrost triggeren.FrancD schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:51:
[...]
Ik vind dit best een interessant idee om de unit bij >3 graden buitentemp te laten denken dat het 3 graden warmer is. Hoe kan ik dit aanpakken?
Wat je gedaan hebt is symptoombestrijding. Je creeert nu gewoon een kortsluiting.Bschnitz schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:59:
[Afbeelding]
Installatie ging recent toen het koud was trillen en ging geluid maken, toen ben ik gaan zoeken waar het vandaan kwam. Ben ik hier uitgekomen. Toen heb ik ik dat ding van de bodem naar 0.1 bar gedraaid en toen was het weg.
Natuurlijk fijn dat het opgelost is, ik heb alleen geen idee wat ik nu precies gedaan of aangepast heb. Ja ik heb van iets de druk aangepast, alles wat ik kan bedenken is dat omdat de druk hoger is door het warmer water, dat omdat het kouder is buiten omdat ik met WAR werk.
Je kunt beter kijken of er meer flow over de installatie kan. Vernauwingen weghalen meer afgifte creëren
Ja die sensoren uitlezen, als iemand dat kan kun je via reversed engineering de voorwaarde voor defrost achterhalen.doek55 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:03:
[...]
Welke temperatuur geeft je defrost sensor (RT61) kort voordat de defrost start? Ik weet niet of je die kunt uitlezen bij een SUZ model. Als dat zo'n 8 graden onder de buitentemp is kan dat mogelijk ook een defrost triggeren.
Dit zal via uitgebreide modbus uitlezing misschien mogelijk zijn.
Ik schat zo in dat de voorwaarde idd een delta T op glijdende grafiek op Tbuiten is tov de defeostsensor
Als ik het zo schat zal het zijn bv
Tb 8C delta Tdef 10K
Tb 0C delta Tdef 8K
Tb -5 delta Tdef 5K
[ Voor 4% gewijzigd door Technician- op 08-02-2024 12:15 ]
Kan ik niet uitlezen...doek55 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:03:
[...]
Welke temperatuur geeft je defrost sensor (RT61) kort voordat de defrost start? Ik weet niet of je die kunt uitlezen bij een SUZ model. Als dat zo'n 8 graden onder de buitentemp is kan dat mogelijk ook een defrost triggeren.
Wat je hebt gedaan is de Bypass aangepast naar een lagere druk.Bschnitz schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:59:
[Afbeelding]
Wat betekent dat de warmte nu via de bypass zo weer de WP in gaat en niet naar je afgifte, dus je hebt "kortsluiting" gecreëerd.
Waarom zit die bypass er überhaupt, is daar een reden voor
"Normaal gesproken" zit er geen bypass in het systeem, dit hoort er alleen in als je onvoldoende flow kwijt kunt in je afgiftesysteem door naregeling ofzo
Je kunt over de defrostsensor wellicht een weerstand proberen van 1000k parallel over de weerstand aansluiten.
Deze met een NO contact op afstand schakelbaar maken.
Maar je kunt eerst proberen gewoon een 10K weerstand met wago klemmen voor soepel draad er parallel overheen te zetten, even de draad doorknippen en aanstrippen.
:strip_exif()/f/image/4FzXJW6bx8nH4rvzgg0ZqvHp.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier de weerstand-temperatuur grafiek.
Weet ik niet, was zo opgeleverd. Flow op de WP staat op max, dacht 5?Grolsch schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:15:
[...]
Wat je hebt gedaan is de Bypass aangepast naar een lagere druk.
Wat betekent dat de warmte nu via de bypass zo weer de WP in gaat en niet naar je afgifte, dus je hebt "kortsluiting" gecreëerd.
Waarom zit die bypass er überhaupt, is daar een reden voor
"Normaal gesproken" zit er geen bypass in het systeem, dit hoort er alleen in als je onvoldoende flow kwijt kunt in je afgiftesysteem door naregeling ofzo
Naregeling, denk dan dat dit de Danfoss is. Daar regel ik alleen aan/uit mee tho, geen flow enzo.
Maar goed om te weten wat het is en wat het doet.
Moet wel zeggen dat de vloer nu warmer aanvoelt dan normaal. De aanvoer temperatuur en afvoer temperatuur liggen nu ook 1c dichter bij elkaar dan normaal.
Normaal zit er ca 4-5C verschil tussen en nu 3-4.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Ik denk dat 10K te ruim genomen is.
De unit gaat nu defrosten onder de 5 graden. Ik wil dat hij dat doet < 1 graad, bij die temp komt er sowieso ijs op de verdamper. Dan is een weerstand van 5K prima.
De unit gaat nu defrosten onder de 5 graden. Ik wil dat hij dat doet < 1 graad, bij die temp komt er sowieso ijs op de verdamper. Dan is een weerstand van 5K prima.
@Technician- 10 k zal een typefout zijn, 100 k lijkt er meer op.FrancD schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:50:
Ik denk dat 10K te ruim genomen is.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Och ja, nee een denkfout, heel dom van me.joezzt schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:18:
[...]
@Technician- 10 k zal een typefout zijn, 100 k lijkt er meer op.
De weerstandswaarde parallel om van 100k 90k te maken is 1000k
Ik heb mij zelf vandaag maar een nieuwe Procon melcobems mini (A1M) kado gedaan.
De verkoper maar even om een foto gevraagd zodat ik weet dat het wel de Procon melcobems mini (A1M) is.
Want na de poll-interval op 30 minuten gezet te hebben kom ik er weer niet in.
De boel maar weer uitgezet in HA en na een paar uurtjes werkt het weer eventjes.
Nu nog even ander zaken erbij bestellen zodat ik het via WIFI kan benaderen.
:strip_exif()/f/image/QgEi7a4qkFJQRtfGGXgnrlt6.jpg?f=fotoalbum_large)
De verkoper maar even om een foto gevraagd zodat ik weet dat het wel de Procon melcobems mini (A1M) is.
Want na de poll-interval op 30 minuten gezet te hebben kom ik er weer niet in.
De boel maar weer uitgezet in HA en na een paar uurtjes werkt het weer eventjes.
Nu nog even ander zaken erbij bestellen zodat ik het via WIFI kan benaderen.
:strip_exif()/f/image/QgEi7a4qkFJQRtfGGXgnrlt6.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UGGqMJrqYZrKsNkSuUH4aHjF.jpg?f=user_large)
@laurens0619
ik heb nu een versie staan met dagelijkse SWW.
github
Ik weet nog niet wat je met die energie rapporten wilt. Als je dat kunt uitleggen wil ik het misschien ook wel
ik heb nu een versie staan met dagelijkse SWW.
github
Ik weet nog niet wat je met die energie rapporten wilt. Als je dat kunt uitleggen wil ik het misschien ook wel
@gr8-jen cool! Ga (helaas) nu op wintersport dus kan t pas volgendr week testen.
Met energy report bedoel ik eigk precies wat ze net uit de melcloud library hebben gesloopt. Ik vond de call wel netjes die ze hadden, alleen dat hij bij iedere update opnieuw werd gevraagd was wat onnodig
Met energy report bedoel ik eigk precies wat ze net uit de melcloud library hebben gesloopt. Ik vond de call wel netjes die ze hadden, alleen dat hij bij iedere update opnieuw werd gevraagd was wat onnodig
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| async def fetch_energy_report(self, device) -> Optional[Dict[Any, Any]]: """Fetch energy report containing today and 1-2 days from the past.""" device_id = device.device_id from_str = (datetime.today() - timedelta(days=2)).strftime("%Y-%m-%d") to_str = (datetime.today() + timedelta(days=2)).strftime("%Y-%m-%d") async with self._session.post( f"{BASE_URL}/EnergyCost/Report", headers=_headers(self._token), json={ "DeviceId": device_id, "UseCurrency": False, "FromDate": f"{from_str}T00:00:00", "ToDate": f"{to_str}T00:00:00" }, raise_for_status=True, ) as resp: return await resp.json() |
Als ze ook vertellen wat die zijn, zorgen we dat we er niet overheen gaan ipv zelf uitproberen wanneer het breekt.
Aaah het is voor onze eigen protection! Security voor alles, Makes sense... LOL.Speedyace schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:41:
Kwam het volgende bericht tegen op X.
[Afbeelding]
Ik snap dat ze eea moeten doen om hun infra goed draaiende te houden; maar dit is gewoon lomp. Zonder enige communicatie vooraf. Voor mij persoonlijk maakt het niet veel uit; ik monitor eigenlijk alleen maar. Kan me echter voorstellen dat andere personen automation hebben op basis van die data.
Had wel zo klantvriendelijk geweest om even een heads-up te geven...
That said overigens, @SebastiaanPs @radeoxx hier met mijn VA2 draai ik met hogere buiten temps (lees boven 8 a 9 graden) ook op ruimte-temp. Dat lijkt het best te werken.
Daaronder ga ik terug naar een vaste Ta.
Appels zijn geen peren
Hier geeft Melcould geen meldingen meer over het vele verkeer, alles lijkt weer te werken. Ik weet niet of Homeassistent updaten naar 2024.2.0 hier mee te maken heeft.
Hier zit inderdaad een fix in, dat kan je allemaal terug vinden in de release notesMoby schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:26:
Hier geeft Melcould geen meldingen meer over het vele verkeer, alles lijkt weer te werken. Ik weet niet of Homeassistent updaten naar 2024.2.0 hier mee te maken heeft.
of in de hier boven ergens genoemde git pagina.
Of het voldoende is voor je persoonlijk dat de timeout naar (standaard?) 30 min gaat is dan daar gelaten.
Hier heb ik home assistant geüpgraded en de Melcloud integratie werkt weer een hele dag zonder problemen. Alleen al mijn sensoren werken niet meer (sensor.yaml).Moby schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:26:
:fill(white):strip_exif()/f/image/100urSyrjGika0y58KoxogUk.png?f=user_large)
Iemand enig idee? In de logs geen enkele foutmelding of melding..
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal
Volgens mij is dat deze: https://github.com/home-assistant/core/pull/109832radeoxx schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:50:
[...]
Hier heb ik home assistant geüpgraded en de Melcloud integratie werkt weer een hele dag zonder problemen. Alleen al mijn sensoren werken niet meer (sensor.yaml).
[Afbeelding]
@Technician- en @joezzt
/f/image/71d7h6OwgpQ5mVjIZ0rxQFak.png?f=fotoalbum_large)
Even voor mijn begrip (weinig verstand van elektronica):
De weerstand moet dus gewijzigd worden, zodat T=1 wordt T=5.
Origineel is de weerstand bij T=1 34k Ohm. Dat moet dus 29 k Ohm worden. Daarvoor heb ik een parallel geschakelde weerstand van 200k Ohm nodig?
Juist?
/f/image/71d7h6OwgpQ5mVjIZ0rxQFak.png?f=fotoalbum_large)
Even voor mijn begrip (weinig verstand van elektronica):
De weerstand moet dus gewijzigd worden, zodat T=1 wordt T=5.
Origineel is de weerstand bij T=1 34k Ohm. Dat moet dus 29 k Ohm worden. Daarvoor heb ik een parallel geschakelde weerstand van 200k Ohm nodig?
Juist?
Dat heb ik ook. Ik heb mijn cards maar opnieuw gemaakt (want er zijn welgedelijk sensoren).radeoxx schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:50:
[...]
Hier heb ik home assistant geüpgraded en de Melcloud integratie werkt weer een hele dag zonder problemen. Alleen al mijn sensoren werken niet meer (sensor.yaml).
[Afbeelding]
Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero