Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:13
KabouterSuper schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:20:
[...]

Dat heb ik ook. Ik heb mijn cards maar opnieuw gemaakt (want er zijn welgedelijk sensoren).
Wat bedoel je hiermee?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
FrancD schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:01:
@Technician- en @joezzt

[Afbeelding]

Even voor mijn begrip (weinig verstand van elektronica):
De weerstand moet dus gewijzigd worden, zodat T=1 wordt T=5.

Origineel is de weerstand bij T=1 34k Ohm. Dat moet dus 29 k Ohm worden. Daarvoor heb ik een parallel geschakelde weerstand van 200k Ohm nodig?

Juist?
Ja, de formule is (R1*R2)/(R1+R2) of voor het begrip 1/(1/R1 + 1/R2)
Dus 1/R1 + 1/R2 geeft snel de verhoudingen weer , maak eentje heel groot dan veranderd er niks, maak eentje heel klein dan wordt dat de waarde.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:19
@Technician- en @joezzt

[Afbeelding]

Origineel is de weerstand bij T=1 34k Ohm. Dat moet dus 29 k Ohm worden. Daarvoor heb ik een parallel geschakelde weerstand van 200k Ohm nodig?

Juist?
Jij hebt weer een andere weerstands grafiek
Beter eerst meten welke weerstand / temp je nu meet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik bedoel dat de bestaande sensoren een foutmelding gaven, maar dat de geupdate versie van de Melcloud integratie weldegelijk sensoren had (en ze leken dezelfde naam te hebben). Ik heb in de cards de sensoren met foutmeldingen verwijderd en de nieuwe sensoren er weer aan toegevoegd. Logischerwijs ontbraken de sensoren die gevuld worden uit het energie-rapport van melcloud.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 29-09 17:33
Technician- schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:45:
[...]

Jij hebt weer een andere weerstands grafiek
Beter eerst meten welke weerstand / temp je nu meet
Ik heb de grafiek van ME gebruikt die je hierboven hebt gepost. Daarin de lijn gekopieerd die nodig is om bepaalde T te bereiken. Of ben ik nu onzinnig bezig? 8)7

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
FrancD schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:57:
[...]

Ik heb de grafiek van ME gebruikt die je hierboven hebt gepost. Daarin de lijn gekopieerd die nodig is om bepaalde T te bereiken. Of ben ik nu onzinnig bezig? 8)7
Oooh heb je dat gedaan.
JA als je de weerstand rond 0 punt wil beïnvloeden met 5K is jouw stelling juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:13
KabouterSuper schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:52:
[...]

Ik bedoel dat de bestaande sensoren een foutmelding gaven, maar dat de geupdate versie van de Melcloud integratie weldegelijk sensoren had (en ze leken dezelfde naam te hebben). Ik heb in de cards de sensoren met foutmeldingen verwijderd en de nieuwe sensoren er weer aan toegevoegd. Logischerwijs ontbraken de sensoren die gevuld worden uit het energie-rapport van melcloud.
Maar nu werkt die COP berekening niet denk ik toch? Heb jij wel de Hz frequentie die je kunt uitlezen?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
radeoxx schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 14:23:
[...]
Maar nu werkt die COP berekening niet denk ik toch? Heb jij wel de Hz frequentie die je kunt uitlezen?
Ik heb geen Hz frequentie in HA (had ik ook niet met de vorige HA release). Ik heb ook een ad-hoc python script (aangepaste versie van pymelcloud), en daar staat de frequentie wel netjes in. Ik ben er nog niet ingedoken waarom ik geen frequentie heb; dat moet toch gemakkelijk toe te voegen zijn.

Het is wel erg jammer dat de melcloud app/website zo beperkt/brak is en dat melcloud het steeds moeilijker maakt om bruikbare data regelmatig te downloaden. Nog even en ze introduceren 2FA, dan kunnen we helemaal niets meer buiten de app/website om.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
Technician- schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:07:
[...]

Oooh heb je dat gedaan.
JA als je de weerstand rond 0 punt wil beïnvloeden met 5K is jouw stelling juist.
Moet ik verder nog opletten welk type weerstand van 200k Ohm ik moet kiezen? % afwijking zo klein mogelijk en verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
FrancD schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 14:51:
[...]

Moet ik verder nog opletten welk type weerstand van 200k Ohm ik moet kiezen? % afwijking zo klein mogelijk en verder?
Er loopt (bijna) geen stroom door dus maakt niet uit.

Ps koop een nieuwe defrostsensor alvast. Als je ooit een garantie moet claimen even de originele terugzetten. ;)
En even het gedrag monitoren daarna, al zou eens wat meer ijs zeker geen schade kunnen opleveren.
De druksensoren grijpen dan wel in.

Ben heel benieuwd hoe dit werkt!

[ Voor 33% gewijzigd door Technician- op 09-02-2024 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
PS als je alles liever orgineel houdt kun je ook tweaken met een kleine warmtebron die je met alutape aan de sensor plakt.
Bv een 1-2W ledlampje 12V. Misschien deze samen met een externe tenpsensor in een huls brengen en vastplakken aan de defrost sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
Technician- schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:38:
PS als je alles liever orgineel houdt kun je ook tweaken met een kleine warmtebron die je met alutape aan de sensor plakt.
Bv een 1-2W ledlampje 12V. Misschien deze samen met een externe tenpsensor in een huls brengen en vastplakken aan de defrost sensor.
Kan ik de weerstand niet in het stekkertje van de tempsensor steken? Of moet deze echt in de draad worden gekoppeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
FrancD schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:41:
[...]

Kan ik de weerstand niet in het stekkertje van de tempsensor steken? Of moet deze echt in de draad worden gekoppeld?
Kan wel als die maar contact maakt (goed).

Je kunt eerst eens proberen de defrost sensor (zie plaatje eerder in het topic) op te zoeken en deze eens met stukje isolatie plakken of deze met een stukje buis een cm buiten de condensor plaatsen om te kijken wat het ontdooigedrag doet (zodat die in lucht van 5C blijft in niet direct onder de 0C schiet omdat deze nogal uit de luchtstroom zit dus ws in een stuk zit wat snel ijs aanslaat)

Als dat al weinig uitmaakt dan weet je dat alvast alvorens allerlei toeren uit te halen ;)

[ Voor 46% gewijzigd door Technician- op 09-02-2024 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-10 23:22
shaft83 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:11:
[...]

25l/min is bij ons ook de max met pompstand 5 op de PUD-SHWM120YAA + EHSD-VM2D. Nu begrijp ik dat dit mager is voor een 12kW warmtepomp. Het betreft hier een woning uit 2016 200m2 vloeroppervlak met vloerverwarming zowel bg als 1e verdieping. Wanneer alle zones open staan komt de flow nog steeds niet boven de 25lpm. Ook bij de SWW waar 2x 500l (ja ik weet het, is best wat veel maar het gaat hier om een B&B met meerdere (bad)kamers :) ) opgewarmd moet worden komt hij niet boven een flow van 25lpm. Filter onlangs nog gecontroleerd en geen vervuiling meer aangetroffen. We hebben hier een TA van 32 nodig om alles comfortabel warm te houden. Wanneer er een hogere flow mogelijk zou zijn kan ik toekomen met een lagere TA en dus een beter rendement. Iemand nog ideeën of is de 25lpm gewoon in orde?
25L is ongeveer het maximum dat je uit een hydrobox kan krijgen, met direct een buffervat ernaast waar de wp op draait zag ik ooit eens 26L maar meestal lager in gewone huis tuin en keuken systemen.
Ta 32 is best veel maar niet schrikwekkend hoog, wat is dan je retour temperatuur ?
2 500L vaten bij elkaar, wie verzint zoiets ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
nessio schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:15:
Om 7.15 stopt ie er mee. Om 7.55 heb ik de boiler handmatig gestart, maar wp freeweelde nog steeds.
Overigens haalt ie tussen de defrosts nooit de 32gr Ta.
Mogelijk komt dat door de lage flow, maar daar kan ik nu niets aan doen.
Ta 32c is teveel blijkbaar.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rfoppen schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:23:
[...]

Aaah het is voor onze eigen protection! Security voor alles, Makes sense... LOL.

Ik snap dat ze eea moeten doen om hun infra goed draaiende te houden; maar dit is gewoon lomp. Zonder enige communicatie vooraf. Voor mij persoonlijk maakt het niet veel uit; ik monitor eigenlijk alleen maar. Kan me echter voorstellen dat andere personen automation hebben op basis van die data.

Had wel zo klantvriendelijk geweest om even een heads-up te geven...

That said overigens, @SebastiaanPs @radeoxx hier met mijn VA2 draai ik met hogere buiten temps (lees boven 8 a 9 graden) ook op ruimte-temp. Dat lijkt het best te werken.

Daaronder ga ik terug naar een vaste Ta.
Nu ben ik wel benieuwd. Wat observeer jij dan? Waarom de voorkeur voor ruimtetemp regeling bij T buiten >8-9 graden en waarom juist voor vaste Ta bij temp daaronder?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
koevlaas2 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:47:
[...]

25L is ongeveer het maximum dat je uit een hydrobox kan krijgen, met direct een buffervat ernaast waar de wp op draait zag ik ooit eens 26L maar meestal lager in gewone huis tuin en keuken systemen.
Ta 32 is best veel maar niet schrikwekkend hoog, wat is dan je retour temperatuur ?
2 500L vaten bij elkaar, wie verzint zoiets ?
In het Panasonic warmtepomp topic zit iemand met een probleem in de warmtepomp (J serie) van 7KW en die draait op 42 L/min.
Dat kan toch nooit zo’n hoge waarde of zitten daar giga pompen in?

Als je met een 12KW maar 25l/min haalt zou ik toch via open buffer en sec pomp draaien.
Want zonder enkele weerstand zal deze misschien de 30L/min halen en dat is 10,5kw bij delta T 5K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Technician- schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 22:07:
[...]

In het Panasonic warmtepomp topic zit iemand met een probleem in de warmtepomp (J serie) van 7KW en die draait op 42 L/min.
Dat kan toch nooit zo’n hoge waarde of zitten daar giga pompen in?

Als je met een 12KW maar 25l/min haalt zou ik toch via open buffer en sec pomp draaien.
Want zonder enkele weerstand zal deze misschien de 30L/min halen en dat is 10,5kw bij delta T 5K
Panasonics kunnen inderdaad makkelijk 40L of meer halen en soms haal ik dit op de ontluchtingsstand ook wel, Mitsubishi's daarentegen zitten heel anders in elkaar die 2 zijn niet met elkaar te vergelijken.
Een Mitsubishi Ecodan/zubadan binnenunits zijn hetzelfde voor de 4 t/m 14kW en dat zijn geen debietwonders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Technician- schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 22:07:
[...]

Draait die man/vrouw echt op 42L p/m, want veel te veel flow en je krijgt problemen.
Een J serie gaat standaard zelf bepalen welk debiet er nodig is, sowieso zet ik het maximale debiet terug als er 42 mogelijk zou kunnen zijn.
Voor 7 kW is 18L per minuut ongeveer goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
laurens0619 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 06:50:
@gr8-jen cool! Ga (helaas) nu op wintersport dus kan t pas volgendr week testen.

Met energy report bedoel ik eigk precies wat ze net uit de melcloud library hebben gesloopt. Ik vond de call wel netjes die ze hadden, alleen dat hij bij iedere update opnieuw werd gevraagd was wat onnodig :p

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
async def fetch_energy_report(self, device) -> Optional[Dict[Any, Any]]:
        """Fetch energy report containing today and 1-2 days from the past."""
        device_id = device.device_id
        from_str = (datetime.today() - timedelta(days=2)).strftime("%Y-%m-%d")
        to_str = (datetime.today() + timedelta(days=2)).strftime("%Y-%m-%d")

async with self._session.post(
            f"{BASE_URL}/EnergyCost/Report",
            headers=_headers(self._token),
            json={
                "DeviceId": device_id,
                "UseCurrency": False,
                "FromDate": f"{from_str}T00:00:00",
                "ToDate": f"{to_str}T00:00:00"
            },
            raise_for_status=True,
        ) as resp:
            return await resp.json()
Maar die data zit toch ook in .meldata? Die krijg je terug bij elke call. Ik sla elke keer in Influx db op wat er wordt gegeven .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4nMExErpxaW5Y-Dj7xS49PU_q2Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2dzZSy0hnRx7qQetY4s6BiLO.jpg?f=fotoalbum_large

Dan hoef je ook geen extra call te doen. :)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricvee
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:15
Weet iemand al wat de maximale frequentie is om met melcloud2domoticz uit te lezen?
Bij mij stond ie op 3 minuten, deed het gisteren van 14:00 tot 16:00, en daarna ben ik weer gelocked.
Ik heb hem gisteravond om 20:00 weer uitgezet, maar ik ben nu nog steeds gelocked.

WP: PUD-SWM80YAA + EHSD-VM2D, ESP met MQTT Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ricvee schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:30:
Weet iemand al wat de maximale frequentie is om met melcloud2domoticz uit te lezen?
Bij mij stond ie op 3 minuten, deed het gisteren van 14:00 tot 16:00, en daarna ben ik weer gelocked.
Ik heb hem gisteravond om 20:00 weer uitgezet, maar ik ben nu nog steeds gelocked.
Hier draait ie sinds deze week op 30 minuten. Wellicht dat een kwartier ook wel kan. 3 minuten gaat zeker niet meer goed (maar daar was je zelf ook al achter).
Ik zou zeggen: probeer het uit (en laat hier weten wat het resultaat is) ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 10-02-2024 12:39 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John.S
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 26-07 19:47
ricvee schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:30:
Bij mij staat hij op 5 minuten, en dat gaat prima…ik draai de standaard MELCloud integratie (HA), met daarnaast nog een los API script (om de 5 min).

WP: PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED PV: 4880 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
John.S schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:53:
Bij mij staat hij op 5 minuten, en dat gaat prima…ik draai de standaard MELCloud integratie (HA), met daarnaast nog een los API script (om de 5 min).
Dat is de HA versie. Die doet werkt onder water heel anders dan Melcloud2Domoticz. Dus het is maar de vraag in hoeverre die twee te vergelijken zijn.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
@Technician- en @joezzt

[Afbeelding]

Juist?
Yep.

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfoppen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-10 15:30
SebastiaanPs schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 22:06:
[...]

Nu ben ik wel benieuwd. Wat observeer jij dan? Waarom de voorkeur voor ruimtetemp regeling bij T buiten >8-9 graden en waarom juist voor vaste Ta bij temp daaronder?
Bij de lagere temperaturen, vooral onder de 5, als er defrosts zijn, dan heb ik het idee dat de vaste Ta wat minder agressief tekeer gaat.

Bij ruimtetemp gaat het te hard, en lukt het niet om stabiel te draaien tussen twee defrosts in. Het gaat dan zelfs zo hard omhoog wat af en toe voor een overshoot zorgt, met pendelen tot gevolg. Met de stille modus aan gaat het al iets beter, maar een vaste Ta heb ik minder overall stroomverbruik. (WAR beetje hetzelfde beeld.)

Zonder defrosts lukt het met ruimtetemp wel om op een bepaald moment stabiel te draaien, soms lijkt het even te duren; maar dan heb ik runs van complete dagen. En verder vind ik vooral makkelijker :)

Wellicht dat ik bij 6 graden al naar ruimtetemp kan, maar met het weerbeeld van tegenwoordig heb ik maar iets marge voor mezelf ingebouwd (de ene week 12 graden en de week daarna weer 0 graden... ik heb geen trek om iedere dag die instellingen om te zetten, en sowieso heeft de ruimtetemp meen ik even nodig om z'n balans te vinden.)

/edit BTW Ik draai nog altijd met een poll van 3 minuten, zondere enige onderbreking of melding van onze MELcloud vrienden.

[ Voor 4% gewijzigd door rfoppen op 10-02-2024 13:42 . Reden: stukje toegevoegd ]

Appels zijn geen peren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John.S
  • Laatst online: 26-07 19:47
Andrehj schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 13:35:
[...]

Dat is de HA versie. Die doet werkt onder water heel anders dan Melcloud2Domoticz. Dus het is maar de vraag in hoeverre die twee te vergelijken zijn.
Een poll op de reversed API door de HA versie, of een ander alternatief zou volgens mij niet uit moeten maken. Tenzij je iets gekst doet als per JSON object een pull willen doen…

WP: PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED PV: 4880 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
John.S schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 14:03:
Een poll op de reversed API door de HA versie, of een ander alternatief zou volgens mij niet uit moeten maken. Tenzij je iets gekst doet als per JSON object een pull willen doen…
Melcloud2domoticz gebruikt geen API en logt elke keer opnieuw in. Die stuurt maar twee keer een http request en haalt daarmee alle data op. HA logt volgens mij eenmalig in en hergebruikt dan steeds die verkregen session key. Volgens mij haalt HA ook op een wat andere manier de data op.
Ik ben geen programmeur, maar voor zover ik dat heb kunnen volgen zijn dat belangrijke verschillen.
Echter, zolang Mitsubishi niet vertelt wat precies wel of niet mag blijft het gissen (of uitproberen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Nu online
Andrehj schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:32:
[...]

Hier draait ie sinds deze week op 30 minuten. Wellicht dat een kwartier ook wel kan. 3 minuten gaat zeker niet meer goed (maar daar was je zelf ook al achter).
Ik zou zeggen: probeer het uit (en laat hier weten wat het resultaat is) ;)
@ricvee
Bij mij staat die weer op 3 minuten, ik heb wel een eigen script gebaseerd op melcloud2momoticz dat nu alleen inlogt als die met de oude sessie niet kan inloggen. Dat scheelt toch weer de helft aan calls.
Dat gaat nu 1,5 dag goed. Ik heb daarvoor het als test om de minuut gezet, dat duurde een paar uur voor ik er uit werd gegooid.
Over een of twee dagen wil ik het nog wel is proberen met 2 minuten interval.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gr8-jen schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 14:43:
Bij mij staat die weer op 3 minuten, ik heb wel een eigen script gebaseerd op melcloud2momoticz dat nu alleen inlogt als die met de oude sessie niet kan inloggen. Dat scheelt toch weer de helft aan calls.
Dat gaat nu 1,5 dag goed. Ik heb daarvoor het als test om de minuut gezet, dat duurde een paar uur voor ik er uit werd gegooid.
Die modificatie van dat inloggen is erg interessant. Zou je je script (of alleen het eerste stukje wat dat inloggen regelt) hier willen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricvee
@gr8-jen
Ik zou ook graag jouw script willen zien!
Als het bij jou goed loopt met 3 minuten met de helft minder calls, dan zou het bij dus goed moeten gaan met 6 minuten.
Het vreemde bij mij is, dat wanneer ik er uit ben gegooid, het meer dan 24 uur duurt voordat ik er weer in mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Nu online
Ja dat kan.

Het staat hier gepost met een linkje naar github.

Het inloggen en data ophalen heb ik in functies gezet. Die functies roep ik later in het script aan.
Als ik sessie heb, log ik niet opnieuw in en roep ik meteen data aan.
Als de data geen json is (wegens http error dat login niet klopt) log ik opnieuw in en haal nog een keer de data op.

Als het klopt dat HA daadwerkelijk om de minuut kan ophalen, wil ik het script nog wel in meerdere stukken verdelen en temperaturen en energie verbruik met andere intervallen ophalen. Maar dan moet ik de tijd nemen om die code te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Nu online
Bij mij duurt het niet zolang bij een uitprobeersel dat ik ben uitgesloten. ik denk max 12 uur, kan korter zijn omdat ik het niet meteen probeer na een paar uur.

Misschien is het bij het forceren van een nieuwe sessie gereset? Zo te zien moest ik vanochtend om 01:15 in de ochtend een nieuwe sessie laten aanmaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hebben jullie melclouders nog geen eigen topic net als ons proconners? :+

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gr8-jen schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 14:58:
Ja dat kan.

Het staat hier gepost met een linkje naar github.

Het inloggen en data ophalen heb ik in functies gezet. Die functies roep ik later in het script aan.
Als ik sessie heb, log ik niet opnieuw in en roep ik meteen data aan.
Als de data geen json is (wegens http error dat login niet klopt) log ik opnieuw in en haal nog een keer de data op.
Dankjewel! _/-\o_ Jouw versie is nu ook opgenomen in "Monitoring en besturing op afstand".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
gr8-jen schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 14:43:
[...]

@ricvee
Bij mij werkt het al een paar dagen op 2 minuten, met 1 api call op /ListDevices. Lijkt me ook wel logisch omdat de data van melcloud ook maar elke 2 minuten wordt ge-update.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Nu online
Dankjewel, wist je dat het ook het setpoint omhoog zet als er een legionella run is gestart en nu ook setpoint omhoog zet op het tijdstip dat je jouw dagelijkse SWW wilt draaien. (Is iets rustiger dan met een force SWW)
@joezzt
Ik zal het later zien of 2 minuten nog werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 15:11:
Hebben jullie melclouders nog geen eigen topic net als ons proconners? :+
Voorlopig nog niet. Misschien over een paar weken een idee als het nog steeds te doen is om het uit de webinterface te halen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
Technician- schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:20:
[...]

Kan wel als die maar contact maakt (goed).

Je kunt eerst eens proberen de defrost sensor (zie plaatje eerder in het topic) op te zoeken en deze eens met stukje isolatie plakken of deze met een stukje buis een cm buiten de condensor plaatsen om te kijken wat het ontdooigedrag doet (zodat die in lucht van 5C blijft in niet direct onder de 0C schiet omdat deze nogal uit de luchtstroom zit dus ws in een stuk zit wat snel ijs aanslaat)

Als dat al weinig uitmaakt dan weet je dat alvast alvorens allerlei toeren uit te halen ;)
Net de unit open gehad. De sensor is dus heel lastig te bereiken achter de compressor. Om erbij te kunnen moet het zijpaneel waar de koelmiddelleidingen in gaan er ook af. Vond ik voor nu ff teveel werk. Of hij makkelijk los kan is ook maar de vraag, want de sensor op de verdamper RT68 is in een blokje geschoven wat aan de leidingen vast zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JClSHZ1QoUxgi-ukLPjST8IY-yI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tp85nQE0EMaNZvpz8Tha9mPV.jpg?f=fotoalbum_large

De 3 thermistors bestaan overigens uit 1 set (van € 200,-!) en zijn ook met 1 stekker verbonden met de printplaat. De weerstand in de draad zetten is dan wel makkelijk te doen. Ik heb de weerstand nog niet binnen, dus dat wordt volgend weekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qxbv2VooFB2c3pZ-0QqXRXCWRHs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MtjF2oLCKEf2AF5Z1YQ3vK9s.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
FrancD schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 17:22:
[...]

Net de unit open gehad. De sensor is dus heel lastig te bereiken achter de compressor. Om erbij te kunnen moet het zijpaneel waar de koelmiddelleidingen in gaan er ook af. Vond ik voor nu ff teveel werk. Of hij makkelijk los kan is ook maar de vraag, want de sensor op de verdamper RT68 is in een blokje geschoven wat aan de leidingen vast zit.
[Afbeelding]

De 3 thermistors bestaan overigens uit 1 set (van € 200,-!) en zijn ook met 1 stekker verbonden met de printplaat. De weerstand in de draad zetten is dan wel makkelijk te doen. Ik heb de weerstand nog niet binnen, dus dat wordt volgend weekend.

[Afbeelding]
Intressant. De sensor trek je zo uit die huls. Maar moet je er idd wel bij kunnen.
Is de defrost sensor niet bereikbaar door het fan rooster eraf te schroeven. Deze zou in het luchtstromende deel moeten zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrancD
Technician- schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 18:03:
[...]

Intressant. De sensor trek je zo uit die huls. Maar moet je er idd wel bij kunnen.
Is de defrost sensor niet bereikbaar door het fan rooster eraf te schroeven. Deze zou in het luchtstromende deel moeten zitten.
Nee, helaas. Zit achter het zijpaneel wat een deel de hoek omgaat en dus niet in de verdamper (net als de RT68 dus)..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RhTyQQJnCqh_NPZuSXXifkOhpGI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1r21dhTzxqm3hNJbL0jtXH0b.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door FrancD op 10-02-2024 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-08 22:25

A-J

Zijn er mensen hier met ervaring over de koelprestaties van een systeem vergelijkbaar uit mijn sig.?

Mijn binnenunit ondersteunt het niet helaas (BU wel als het goed is), maar ik overweeg deze t.z.t. toch te vervangen voor de koel-variant. Bij ons op zolder (vvw aanwezig) wordt het 's zomers erg heet tot wel 30+graden op warme dagen en daar komen dan t.z.t. airco's of ik stap over op dus vloerkoeling. Mijn huis is uit 2009, dus goed geisoleerd, maar geen balans(WTW)-ventilatie--enkel afzuiging.

Mijn vragen:
- is dit rendabel voor mijn huis, of ga ik hoge stroomkosten krijgen in de zomer voor een 'niet-zo-koel' huis?
- en staat de buitenunit dan best vaak/lang en hard to loeien bij graden boven 25C buiten? Is dit vergelijkbaar met de power van verwarmen bij kwakkeltemps of meer richting de power bij 0 C of lager? Of nog meer; vergelijkbaar met een SWW-run?

WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Met vloerkoeling kan je het wat aangenamer krijgen maar je bent beperkt door het dauwpunt omdat je niet ontvochtigd. Je unit hoeft waarschijnlijk niet veel geluid te maken omdat met hard koelen je daar nog veel sneller tegenaan loopt. Maar meer dan een graad of 2 tot 3 aftoppen zal niet werken op basis van mijn ervaring. Een echte airco lijkt me in jouw situatie effectiever.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!
A-J schreef op zondag 11 februari 2024 @ 09:29:
Zijn er mensen hier met ervaring over de koelprestaties van een systeem vergelijkbaar uit mijn sig.?

Mijn binnenunit ondersteunt het niet helaas (BU wel als het goed is), maar ik overweeg deze t.z.t. toch te vervangen voor de koel-variant. Bij ons op zolder (vvw aanwezig) wordt het 's zomers erg heet tot wel 30+graden op warme dagen en daar komen dan t.z.t. airco's of ik stap over op dus vloerkoeling. Mijn huis is uit 2009, dus goed geisoleerd, maar geen balans(WTW)-ventilatie--enkel afzuiging.

Mijn vragen:
- is dit rendabel voor mijn huis, of ga ik hoge stroomkosten krijgen in de zomer voor een 'niet-zo-koel' huis?
- en staat de buitenunit dan best vaak/lang en hard to loeien bij graden boven 25C buiten? Is dit vergelijkbaar met de power van verwarmen bij kwakkeltemps of meer richting de power bij 0 C of lager? Of nog meer; vergelijkbaar met een SWW-run?
Geluid is geen probleem, maar begin even met rekenen. Hoeveel koelvermogen kun je bij Ta18 in de vloeren kwijt en wat is het minimum vermogen van je WP?
Als dat niet past kun je proberen in blokken van een uur te koelen, dus steeds 1 of 2 uur aan en dan weer 1 of 2 uur uit.
Stroomkosten zijn trouwens laag, de COP bij koelen is erg hoog, vooral als je 's nachts koelt (kan nog zolang er salderingsregeling is).
Mijn sCOP voor 's nachts koelen met de WP zat afgelopen zomer op 7.89 (excl standby-verbruik, maar dat heb je toch, ook als je niet koelt)
Dauwpunt blijft wel een dingetje, er is niets zo comfortabel als ontvochtigend koelen met aan airco.

Je kunt overigens in jouw WP gewoon een dipswitch omzetten (zie installatiehandleiding), dan koelt ie prima. Enig probleem is dat er geen condenswaterafvoer in je binnenunit zit, maar als je dat risico aandurft kun je het eens proberen.

Ik doe overigens beide. De zolderverdieping wordt gekoeld met een splitairco (met binnenunits op beide zolderkamers), en de massa daaronder koel ik met de WP.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 11-02-2024 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-08 22:25

A-J

Andrehj schreef op zondag 11 februari 2024 @ 10:11:
[...]

Geluid is geen probleem, maar begin even met rekenen. Hoeveel koelvermogen kun je bij Ta18 in de vloeren kwijt en wat is het minimum vermogen van je WP?
Als dat niet past kun je proberen in blokken van een uur te koelen, dus steeds 1 of 2 uur aan en dan weer 1 of 2 uur uit.
Stroomkosten zijn trouwens laag, de COP bij koelen is erg hoog, vooral als je 's nachts koelt (kan nog zolang er salderingsregeling is).
Mijn sCOP voor 's nachts koelen met de WP zat afgelopen zomer op 7.89 (excl standby-verbruik, maar dat heb je toch, ook als je niet koelt)
Dauwpunt blijft wel een dingetje, er is niets zo comfortabel als ontvochtigend koelen met aan airco.

Je kunt overigens in jouw WP gewoon een dipswitch omzetten (zie installatiehandleiding), dan koelt ie prima. Enig probleem is dat er geen condenswaterafvoer in je binnenunit zit, maar als je dat risico aandurft kun je het eens proberen.

Ik doe overigens beide. De zolderverdieping wordt gekoeld met een splitairco (met binnenunits op beide zolderkamers), en de massa daaronder koel ik met de WP.
Ta staat dan 's zomers voor koelen standaard op 18C? Of fluctueert dat?

Is die condensbak onderin met gat eronder voor waterafvoer het enige verschil tussen beide binnenunits of zitten er dieper binnenin nog andere afvoerleidingen? Anders kunnen we wellicht dat ook zelf in elkaar knutselen.

Echter denk ik als ik dit zo lees, ik niet ontkom aan airco's op zolder.

WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Nu online
joezzt schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 16:29:
[...]

Bij mij werkt het al een paar dagen op 2 minuten, met 1 api call op /ListDevices. Lijkt me ook wel logisch omdat de data van melcloud ook maar elke 2 minuten wordt ge-update.
Ik heb het geprobeerd en het ging goed totdat ik waardes ging aanpassen om SWW te triggeren. Hij updated niks meer. Dus maar weer op 3 minuten gezet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricvee
Antwoord van Alklima op mijn vraag hoe het zit met de Melcloud toegang:

Vanwege toegang van ongeautoriseerde externe applicaties tot het MELCloud-platform heeft er op maandag 5 februari een beveiligingsupdate plaatsgevonden. Wanneer het MELCloud-platform onrechtmatig gebruik herkend zal het account voor een aantal uur worden geblokkeerd. De enige 2 die nog gesupport worden via home assisstent zijn Google home en Alexa, zoals staat beschreven in de manual. Het account zal na enkele uren vanzelf weer gedeblokkeerd worden.

Op de vraag wat de frequentie mag zijn:

Helaas kan ik hier niks over zeggen.

[ Voor 7% gewijzigd door ricvee op 12-02-2024 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanaaldijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Nu online

kanaaldijk

23000 Wp, WP 11,2 kW ecodan

Ik heb een MAC-567IF-E wifi van een airco gehaald deze heeft dus het blauwe scherm voor de instellingen.
Kan je deze op een warmtepomp zetten en krijg je dan het oranje scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
FrancD schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 18:24:
[...]

Nee, helaas. Zit achter het zijpaneel wat een deel de hoek omgaat en dus niet in de verdamper (net als de RT68 dus)..
[Afbeelding]
Heb je al wat geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renownz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-10 16:12
kanaaldijk schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:51:
Ik heb een MAC-567IF-E wifi van een airco gehaald deze heeft dus het blauwe scherm voor de instellingen.
Kan je deze op een warmtepomp zetten en krijg je dan het oranje scherm?
Je zal het als nieuw apparaat moeten aanmelden in MELCloud, en mogelijk de adapter moeten resetten, maar verder zou het moeten werken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kanaaldijk
  • Nu online

kanaaldijk

renownz schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:48:
[...]

Je zal het als nieuw apparaat moeten aanmelden in MELCloud, en mogelijk de adapter moeten resetten, maar verder zou het moeten werken
@renownz ik heb hem geprobeerd te resetten maar dat lukt niet als je hem weer opnieuw aanmeld ziet hij het zelfde nummer en zeg dan dat hij al is aangemeld. Op deze manier kan ik niet verder komen om het apparaat opnieuw in te voeren.
Ik heb ook al mijn account opnieuw ingevoerd kun toen wel het opnieuw het apparaat invoeren, er is nog wel een probleem Melcloud kan niet mijn binnen deel van mijn warmtepomp EHSC-VM2C

[ Voor 15% gewijzigd door kanaaldijk op 13-02-2024 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrancD
Nee, nog niet aan toe gekomen. Ik ga van het weekend even opnieuw kijken. Weerstand is ooknog niet binnen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renownz
kanaaldijk schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:56:
[...]

@renownz ik heb hem geprobeerd te resetten maar dat lukt niet als je hem weer opnieuw aanmeld ziet hij het zelfde nummer en zeg dan dat hij al is aangemeld. Op deze manier kan ik niet verder komen om het apparaat opnieuw in te voeren.
Ik heb ook al mijn account opnieuw ingevoerd kun toen wel het opnieuw het apparaat invoeren, er is nog wel een probleem Melcloud kan niet mijn binnen deel van mijn warmtepomp EHSC-VM2C
Wel eerst de oude airco verwijderd uit MELCloud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanaaldijk
  • Nu online

kanaaldijk

renownz schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 07:45:
[...]

@renownz hoe dan?? zie niet dat er nog iets in zit. Volgen mij kan er ook maar een apparaat per melcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Welke handleiding moet ik nu hebben voor een FTC6 binnenunit met geintregeerde 200 liter boiler?
Een bekende van mij heeft zo'n ding (ICM een SHW112YAA buitenunit) en zit te donderen met zijn SWW settings.

Ik kan me herinneren dat er 2 sensoren inzitten, en dat bij instelling "groot" of "normaal" de temperatuur van de 2 sensoren gemiddeld wordt, terwijl je op het scherm alleen maar de middelste sensor ziet.

Nu heeft hij setpoint SWW 55 graden, max daling 8 graden, dus hij zou bij 47 graden weer moeten SWW verwarmen.

Maar hij ziet nu 32 graden en de WP gaat NIET verwarmen.
Ik verwacht dat dit met die 2 sensoren te maken heeft en de instelling normaal of groot.

Maar alle documentatie die ik doorlees heeft het niet over 2 sensoren.

Ik ben hier aan het zoeken:

https://www.mitsubishi-le.../technical-documentation/

[ Voor 23% gewijzigd door Grolsch op 14-02-2024 13:06 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:41
Grolsch schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:05:
Welke handleiding moet ik nu hebben voor een FTC6 binnenunit met geintregeerde 200 liter boiler?
Een bekende van mij heeft zo'n ding (ICM een SHW112YAA buitenunit) en zit te donderen met zijn SWW settings.

Ik kan me herinneren dat er 2 sensoren inzitten, en dat bij instelling "groot" of "normaal" de temperatuur van de 2 sensoren gemiddeld wordt, terwijl je op het scherm alleen maar de middelste sensor ziet.

Nu heeft hij setpoint SWW 55 graden, max daling 8 graden, dus hij zou bij 47 graden weer moeten SWW verwarmen.

Ik verwacht dat dit met die 2 sensoren te maken heeft en de instelling normaal of groot.

Staat volgens mij ook niet duidelijk in de handleiding beschreven.

Het display geeft de temperatuur van de onderste sensor weer. Die staat bij mij soms al op 22 terwijl ik nog gewoon warm kan douchen. (Daarna is het dan ook wel afgelopen..)

Als hij op normaal staat dan stuurt hij op de temp van de bovenste sensor. Dus zie je de temp op het display al verder dalen dan het moment dat hij een SWW run gaat maken.
Staat hij op groot, dan stuurt hij op de onderste sensor volgens mij. Daar is de temp eerder lager dus zal hij eerder een SWW run maken en daarmee een grotere hoeveelheid warm water beschikbaar houden. In de handleiding van de cylinderunit staat bij SWW opladen: "Selecteer de hoeveelheid SWW. Als u veel heet water nodig heeft, selecteert u GROOT, hierdoor nemen de bedrijfskosten echter toe".

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
g-j-t schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:47:
[...]

Staat volgens mij ook niet duidelijk in de handleiding beschreven.

Het display geeft de temperatuur van de onderste sensor weer. Die staat bij mij soms al op 22 terwijl ik nog gewoon warm kan douchen. (Daarna is het dan ook wel afgelopen..)

Als hij op normaal staat dan stuurt hij op de temp van de bovenste sensor. Dus zie je de temp op het display al verder dalen dan het moment dat hij een SWW run gaat maken.
Staat hij op groot, dan stuurt hij op de onderste sensor volgens mij. Daar is de temp eerder lager dus zal hij eerder een SWW run maken en daarmee een grotere hoeveelheid warm water beschikbaar houden. In de handleiding van de cylinderunit staat bij SWW opladen: "Selecteer de hoeveelheid SWW. Als u veel heet water nodig heeft, selecteert u GROOT, hierdoor nemen de bedrijfskosten echter toe".
Ik denk ook dat het zo werkt, maar had dit graag teruggelezen in de officiële documentatie, maar dat heb jij dus ook nog niet weer gevonden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
Grolsch schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:59:
[...]

Ik denk ook dat het zo werkt, maar had dit graag teruggelezen in de officiële documentatie, maar dat heb jij dus ook nog niet weer gevonden...
Ik was nog aan het zoeken.. maar de digitale handboeken die ik kan vinden, lijken andere versies dan de versie die ik op papier heb. Al op verschillende locaties gezocht. Er staat een documentnummer achterop: DG79H174N02. Installatie handleiding voor de EHPT, EHST, ERPT en ERST series.

Edit; de betreffende pagina:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ofS0mN2o_1cyfJdyCTOhTTDYBPs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0aCjQ5pimCFP2nHJolJoOXHq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door g-j-t op 14-02-2024 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Grolsch schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:05:

Ik kan me herinneren dat er 2 sensoren inzitten, en dat bij instelling "groot" of "normaalstandaard" de temperatuur van de 2 sensoren gemiddeld wordt, terwijl je op het scherm alleen maar de middelste sensor ziet.

Mitsubishi laat hier duidelijk steken vallen, want dit wordt niet duidelijk omschreven, en wat vooral niet helpt is dat ie op de display een andere sensor laat zien als waarop ie regelt.

Volgens mij regelt ie in standje normaalstandaard (wat het zuinigst is) op de bovenste sensor, maar laat ie de waarde van de onderste sensor zien op de display. Dat is natuurlijk enorm verwarrend.

Waarom ze dat niet met een SW-update fixen is mij een raadsel, want de vraag komt hier elke maand oid terug.

@g-j-t Ook in die handleiding staat bovenstaande kromme logica niet uitgelegd. Daarin staat alleen wat normaal en groot inhoudt.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 14-02-2024 18:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
g-j-t schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:06:
[...]

Ik was nog aan het zoeken.. maar de digitale handboeken die ik kan vinden, lijken andere versies dan de versie die ik op papier heb. Al op verschillende locaties gezocht. Er staat een documentnummer achterop: DG79H174N02. Installatie handleiding voor de EHPT, EHST, ERPT en ERST series.

Edit; de betreffende pagina:

[Afbeelding]
Zoals @Andrehj ook al aangeeft, hier wordt dus niet duidelijk uitgelegd hoe het werkt, maar ik denk dat ik het nu wel snap.

@Andrehj standje normaal bestaat niet, het is of "standaard" (bovenste sensor wordt gebruikt) of "groot" (middelste sensor wordt gebruikt).

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 14-02-2024 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denbach
  • Laatst online: 11-10 06:22
Heb wel eens de proef op de som genomen, er klopt geen hout van. Als je binnen een uur na het verwarmen van het SWW gaat douchen tot het water koud word, je kijkt dan op de temperatuur meter zal je zien dat deze lager als 20 graden aangeeft. Staat het opgewarmde SWW vat langer stil, bijvoorbeeld 12 uur dan heb je soms al vanaf 30 graden of minder koud water.

Mijn oplossing is temperatuur drop instellen op 14 graden ( SWW 47 ) en gewoon op het warmste moment van de dag ( tussen 13:00 en 16:00 ) SWW verwarmen toestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renownz
Klopt het dat met een externe boiler er niet gekozen kan worden tussen standaard en groot? Bij mij staat er alleen groot in het display zonder de mogelijkheid dit te veranderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
renownz schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:09:
Klopt het dat met een externe boiler er niet gekozen kan worden tussen standaard en groot? Bij mij staat er alleen groot in het display zonder de mogelijkheid dit te veranderen.
Ja, want dan heb je maar 1 sensor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kanaaldijk
  • Nu online

kanaaldijk

renownz schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 07:45:
[...]

@renownz Hij werkt ik had hem nog niet goed verbonden met mijn modem

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Omdat ik mijn overgang van Melcloud2Domoticz naar de Procon (alvast dank @ocaj en @Remco45 ) nog even uitstel tot na het verwarmingsseizoen, heb ik toch maar besloten om Melcloud2Domoticz nog een grondige upgrade te geven.

Met hulp van het script van @gr8-jen _/-\o_ heb ik (hoofdzakelijk) het volgende veranderd:
  • Alleen inloggen als de sessie verlopen is.
  • Data niet meer uit .data halen maar uit .deviceid.
  • De data via de Melcoud-namen uit de json halen.
Resultaat hiervan is
  • Dat er nog maar één van de drie http-requests naar Melcloud over is. Het script draait nu met een interval van 4 minuten.
  • Dat het script nu ook gelijk geschikt is voor meerdere units (dus ook om de data van onze ME airco's uit te lezen, schrijven was me nog even te veel werk).
  • Dat de jq commando's eenvoudiger en inzichtelijker zijn geworden.
@alberthakvoort: Wellicht handig om ook jouw versie bij Github van wat extra commentaar te voorzien, of wellicht te upgraden met deze manier om het aantal http-calls naar Melcloud te verminderen.

Voor wie ook nog wat langer met Melcloud2Domoticz wil doen is hier het script:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
#!/bin/bash

## Melcloud2Domoticz version 4.0.0
## Many thanks to albert[at]hakvoort[.]co, Giljam Val and Gr8jen 
## Version by andrehj 

## Debug mode to trace process
#McDebug=On
McDebug=Off
#Pausing=On
Pausing=Off

if [ "$McDebug" = On ] ; then echo 'DEBUG: Debug mode On'; fi
if [ "$Pausing" = On ] ; then echo 'DEBUG: Pausing mode On'; fi
if [ "$McDebug" = On ] ; then echo 'DEBUG: Setting various variables'; fi

## Melcloud username/password
USERNAME=xxx
PASSWORD=xxx

## Melcloud device names (only works if names are without spaces!)
HP1="xxxx"     #Name of A2W heatpump in Melcloud, between double quotes
AC1="xxxx"  #Name of first airconditioner (A2A heatpump) in Melcloud, between double quotes
AC2="xxxx"   #Name of second airconditioner (A2A heatpump) in Melcloud, between double quotes

## Domoticz Server Settings
SERVERIP=127.0.0.1
PORT=8080

## Script folder without trailing slash
FOLDER=/home/pi/domoticz/melcloud

## Path
CAT=/bin/cat     #path must be /bin/cat or this script has to be modified! (variable $cat does not always work)
CURL=/usr/bin/curl
JQ=/usr/bin/jq
PIDOF=/bin/pidof

## IDX Domoticz Settings

#Thermostat Setpoint
IDXSetHeatFlowTemperatureZone1=92

#Thermostat Setpoint
IDXSetCoolFlowTemperatureZone1=93

#Thermostat Setpoint
IDXSetTemperatureZone1=94

#Selector Switch
# 10 = Heating-Thermostat
# 20 = Heating-FlowTemp
# 30 = Heating-WDC
# 40 = Cooling-Thermostat
# 50 = Cooling-FlowTemp
IDXOperationModeZone1=103

#Switch
IDXPower=100

#Temperature
IDXOutdoorTemperature=89

#Temperature
IDXRoomTemperatureZone1=90
IDXRoomTemperatureAC1=290
IDXRoomTemperatureAC2=291

#Temperature
IDXFlowTemperature=110
#Temperature
IDXReturnTemperature=111
#Custom Sensor Hz
IDXHeatPumpFrequency=112
#TemperatureSensor Offset (or delay) due to thermal resistance between water and sensor
TempSensorDelay=2

#Text
IDXProhibitZone1=96

#Text
IDXHeatpumpStatus=97

#Switch
IDXHeatpumpActive=101

#Set DHW to 0 if you're not using DHW, otherwise put 1 there
DHW=1

#Text
IDXEcoHotWater=98

#Temperature
IDXTankWaterTemperature=91

#Text
IDXProhibitHotWater=99

#Thermostat Setpoint
IDXSetTankWaterTemperatureDHW=95
IDXSetTankWaterTemperatureLegionella=155
IDXSetTankWaterTemperatureActual=156

#Energy Meters
IDX_HP_Energy_E=137
IDX_HP_Energy_H=133
IDX_HP_Energy_C=132

#Switch
IDXForcedHotWaterMode=102

## Default settings if nothing received, for failsafe only
DOperationModeZone1=0
DSetTemperatureZone1=20
DSetHeatFlowTemperatureZone1=25
DSetCoolFlowTemperatureZone1=18
DSetTankWaterTemperatureDHW=47
DSetTankWaterTemperatureLegionella=53
DForcedHotWaterMode=false
DEcoHotWater=true
DTemperatureIncrementOverride=0

###########################################################################
#                   No changes are needed here below                      #

#                          Function declarations                          #

# Login on MelCloud, validate credentials and return Session ContextKey
login(){
  if [ "$Pausing" = On ] ; then read -p "0 Press enter to resume ..."; fi
  if [ "$McDebug" = On ] ; then echo "DEBUG: Testing MelCloud login and get session key" > /dev/tty; fi
  $CURL -s -o $FOLDER/.session 'https://app.melcloud.com/Mitsubishi.Wifi.Client/Login/ClientLogin' \
    -H 'Cookie: policyaccepted=true; gsScrollPos-189=' \
    -H 'Origin: https://app.melcloud.com' \
    -H 'Accept-Encoding: gzip, deflate, br' \
    -H 'Accept-Language: nl-NL,nl;q=0.9,en-NL;q=0.8,en;q=0.7,en-US;q=0.6,de;q=0.5' \
    -H 'Content-Type: application/json; charset=UTF-8' \
    -H 'Accept: application/json, text/javascript, */*; q=0.01' \
    -H 'Referer: https://app.melcloud.com/' -H 'X-Requested-With: XMLHttpRequest' \
    -H 'Connection: keep-alive' --data-binary '{"Email":'"\"$USERNAME\""',"Password":'"\"$PASSWORD\""',"Language":12,"AppVersion":"1.17.3.1","Persist":true,"CaptchaResponse":null}' --compressed ;
    LOGINCHECK=`/bin/cat $FOLDER/.session | $JQ '.ErrorId'`
    if [ "$LOGINCHECK" = "1" ]; then
        echo "----------------------------------"
        echo "|Wrong Melcloud login credentials|"
        echo "---------------------------------"
        exit
   fi
   if [ "$Pausing" = On ] ; then read -p "1 Press enter to resume ..."; fi
   SESSION=`cat $FOLDER/.session | $JQ '."LoginData"."ContextKey"' -r`
   if [ "$McDebug" = On ] ; then echo "DEBUG: New session key within login function is OK and is $SESSION" > /dev/tty; fi 
   echo "$SESSION"
   ## Writing session key to file
   # Retrieving date & time
   DateTime=$(date +"%Y-%m-%d %T")
   # Write data to file:
   echo "$DateTime New session key is $SESSION" >> $FOLDER/melcloudstatus.log
   if [ "$Pausing" = On ] ; then read -p "2 Press enter to resume ..."; fi
}

## Get Data for all Devices and write it to .deviceid
getData(){
if [ "$McDebug" = On ] ; then echo "DEBUG: Get data from MelCloud and write it to .deviceid" > /dev/tty; fi
if [ "$McDebug" = On ] ; then echo "Session key when logging into Melcloud is $1" > /dev/tty; fi
$CURL -s -o $FOLDER/.deviceid 'https://app.melcloud.com/Mitsubishi.Wifi.Client/User/ListDevices' \
  -H 'X-MitsContextKey: '"$1"'' \
  -H 'Accept-Encoding: gzip, deflate, br' \
  -H 'Accept-Language: nl-NL,nl;q=0.9,en-NL;q=0.8,en;q=0.7,en-US;q=0.6,de;q=0.5' \
  -H 'Referer: https://app.melcloud.com/' \
  -H 'X-Requested-With: XMLHttpRequest' \
  -H 'Cookie: policyaccepted=true; gsScrollPos-189=' \
  -H 'Connection: keep-alive' --compressed
}

#                       End function declarations                         #

echo "-----------------------"
echo "Melcloud2Domoticz 4.0.0"
echo "-----------------------"

## Check required apps availability
if [ "$McDebug" = On ] ; then echo 'DEBUG: Checking apps/paths'; fi
if [ ! -f $JQ ]; then
    echo "jq package is missing, check https://stedolan.github.io/jq/ or for Debian/Ubuntu -> apt-get install jq"
    exit
fi
if [ ! -f $CURL ]; then
    echo "curl is missing, or wrong path"
    exit
fi
if [ ! -f $CAT ]; then
    echo "cat is missing, or wrong path"
    exit
fi
if [ ! -f $PIDOF ]; then
    echo "pidof is missing, or wrong path"
    exit
fi

# check if we are the only local instance
if [ "$McDebug" = On ] ; then echo 'DEBUG: Checking instance'; fi
if [[ "`$PIDOF -x $(basename $0) -o %PPID`" ]]; then
        echo "This script is already running with PID `$PIDOF -x $(basename $0) -o %PPID`"
        echo "$DateTime, exit due to not being only instance of script" >> $FOLDER/melcloudstatus.log
        exit
fi

# Retrieving date & time, setting Data folder and initial variables
DateTime=$(date +"%Y-%m-%d %T")
SEND2MELCLOUD=0
DATA="/bin/cat $FOLDER/.deviceid"

## Check if Domoticz is online
if [ "$McDebug" = On ] ; then echo 'DEBUG: Check if Domoticz is online'; fi
CHECKDOMOTICZ=`$CURL --max-time 5 --connect-timeout 5 -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command&param=getversion" | $JQ '.status' -r`
if [ "$CHECKDOMOTICZ" != "OK" ]; then
        echo "Domoticz unreachable at $SERVERIP:$PORT"
        exit
fi

# Check if the .session exists and is not empty
if [ "$McDebug" = On ] ; then echo 'DEBUG: Check if the .session exists and is not empty'; fi
if [ ! -s "${FOLDER}/.session" ]; then
  if [ "$McDebug" = On ] ; then echo 'DEBUG: .session not present, logging in into Melcloud'; fi
  SESSION=$(login)
  if [ "$McDebug" = On ] ; then echo "DEBUG: New session key within main program after login is $SESSION"; fi
else
  if [ "$McDebug" = On ] ; then echo 'DEBUG: .session present, retrieving session key from it'; fi
  SESSION=`cat $FOLDER/.session | $JQ '."LoginData"."ContextKey"' -r`
fi
if [ "$McDebug" = On ] ; then echo "DEBUG: Session key within main program is $SESSION"; fi
if [ "$Pausing" = On ] ; then read -p "3 Press enter to resume, after this point getData is run ..."; fi

## Get Data for all Devices and write it to .deviceid
getData $SESSION

## Check if data output is fine
/bin/cat $FOLDER/.deviceid | $JQ -e . >/dev/null 2>&1
if [ ${PIPESTATUS[1]} != 0 ]; then
        echo "Retrieved Data in .deviceid is not json compatible, session expired?....logging in again...."
        echo "$DateTime, .deviceid not json compatible, logging in again" >> $FOLDER/melcloudstatus.log
        SESSION=$(login)
        if [ "$McDebug" = On ] ; then echo "DEBUG: Sessionkey after new login is $SESSION"; fi
        if [ "$Pausing" = On ] ; then read -p "4 Press enter to resume ..."; fi
        getData $SESSION
        if [ "$Pausing" = On ] ; then read -p "5 Press enter to resume ..."; fi
         ## Check if data output is fine
        /bin/cat $FOLDER/.deviceid | $JQ -e . >/dev/null 2>&1
        if [ ${PIPESTATUS[1]} != 0 ]; then
                echo "Retrieved Data is still not json compatible, something went wrong...Help...."
                if [ "$Pausing" = On ] ; then read -p "6 Press enter to resume ..."; fi
                exit
        fi
fi

## Deviceid is needed to send the data for the correct device to Melcloud
DEVICEID=`$DATA | $JQ '.[]."Structure"."Devices" | .[] | select(."DeviceName" == "'$HP1'")."DeviceID"'`
if [ "$McDebug" = On ] ; then echo DeviceID=$DEVICEID; fi

## Retrieving data from .deviceid
if [ "$McDebug" = On ] ; then echo 'DEBUG: Retrieving various variables from .deviceid'; fi
SetTemperatureZone1=`$DATA | $JQ '.[]."Structure"."Devices" | .[] | select(."DeviceName" == "'$HP1'")."Device"."SetTemperatureZone1"'`
RoomTemperatureZone1=`$DATA | $JQ '.[]."Structure"."Devices" | .[] | select(."DeviceName" == "'$HP1'")."Device"."RoomTemperatureZone1"'`
OperationMode=`$DATA | $JQ '.[]."Structure"."Devices" | .[] | select(."DeviceName" == "'$HP1'")."Device"."OperationMode"'`
OperationModeZone1=`$DATA | $JQ '.[]."Structure"."Devices" | .[] | select(."DeviceName" == "'$HP1'")."Device"."OperationModeZone1"'`
SetHeatFlowTemperatureZone1=`$DATA | $JQ '.[]."Structure"."Devices" | .[] | select(."DeviceName" == "'$HP1'")."Device"."SetHeatFlowTemperatureZone1"'`
SetCoolFlowTemperatureZone1=`$DATA | $JQ '.[]."Structure"."Devices" | .[] | select(."DeviceName" == "'$HP1'")."Device"."SetCoolFlowTemperatureZone1"'`
TankWaterTemperature=`$DATA | $JQ '.[]."Structure"."Devices" | .[] | select(."DeviceName" == "'$HP1'")."Device"."TankWaterTemperature"'`
SetTankWaterTemperature=`$DATA | $JQ '.[]."Structure"."Devices" | .[] | select(."DeviceName" == "'$HP1'")."Device"."SetTankWaterTemperature"'`
ForcedHotWaterMode=`$DATA | $JQ '.[]."Structure"."Devices" | .[] | select(."DeviceName" == "'$HP1'")."Device"."ForcedHotWaterMode"'`
OutdoorTemperature=`$DATA | $JQ '.[]."Structure"."Devices" | .[] | select(."DeviceName" == "'$HP1'")."Device"."OutdoorTemperature"'`
EcoHotWater=`$DATA | $JQ '.[]."Structure"."Devices" | .[] | select(."DeviceName" == "'$HP1'")."Device"."EcoHotWater"'`
ProhibitZone1=`$DATA | $JQ '.[]."Structure"."Devices" | .[] | select(."DeviceName" == "'$HP1'")."Device"."ProhibitHeatingZone1"'`
ProhibitHotWater=`$DATA | $JQ '.[]."Structure"."Devices" | .[] | select(."DeviceName" == "'$HP1'")."Device"."ProhibitHotWater"'`
Power=`$DATA | $JQ '.[]."Structure"."Devices" | .[] | select(."DeviceName" == "'$HP1'")."Device"."Power"'`
FlowTemperature=`$DATA | $JQ '.[]."Structure"."Devices" | .[] | select(."DeviceName" == "'$HP1'")."Device"."FlowTemperature"'`
ReturnTemperature=`$DATA | $JQ '.[]."Structure"."Devices" | .[] | select(."DeviceName" == "'$HP1'")."Device"."ReturnTemperature"'`
HeatPumpFrequency=`$DATA | $JQ '.[]."Structure"."Devices" | .[] | select(."DeviceName" == "'$HP1'")."Device"."HeatPumpFrequency"'`
RoomTemperatureAC1=`$DATA | $JQ '.[]."Structure"."Devices" | .[] | select(."DeviceName" == "'$AC1'")."Device"."RoomTemperature"'`
RoomTemperatureAC2=`$DATA | $JQ '.[]."Structure"."Devices" | .[] | select(."DeviceName" == "'$AC2'")."Device"."RoomTemperature"'`

## Convert OperationModes to text
if [ "$McDebug" = On ] ; then echo "Debug: Convert OperationMode to text"; fi
if [ "$OperationModeZone1" == "0" ]; then
    OPMODEZONE1T="Heating-Thermostat"
    OPMODEZ1=10
fi
if [ "$OperationModeZone1" == "1" ]; then
    OPMODEZONE1T="Heating-FlowTemp"
    OPMODEZ1=20
fi
if [ "$OperationModeZone1" == "2" ]; then
    OPMODEZONE1T="Heating-WDC"
    OPMODEZ1=30
fi
if [ "$OperationModeZone1" == "3" ]; then
    OPMODEZONE1T="Cooling-Thermostat"
    OPMODEZ1=40
fi
if [ "$OperationModeZone1" == "4" ]; then
    OPMODEZONE1T="Cooling-FlowTemp"
    OPMODEZ1=50
fi
if [ "$OperationMode" == "0" ]; then
    OPMODE="Off"
fi
if [ "$OperationMode" == "1" ]; then
    OPMODE="DHW"
fi
if [ "$OperationMode" == "2" ]; then
    OPMODE="Heating"
fi
if [ "$OperationMode" == "3" ]; then
    OPMODE="Cooling"
fi
if [ "$OperationMode" == "4" ]; then
    OPMODE="Defrost??"
fi
if [ "$OperationMode" == "5" ]; then
    OPMODE="Standby"
fi
if [ "$OperationMode" == "6" ]; then
    OPMODE="Legionella"
fi

## Get old status/opmode from Domoticz
if [ "$McDebug" = On ] ; then echo "Debug: Get old status/opmode from Domoticz"; fi
OLDOPMODE=`$CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=devices&rid=$IDXHeatpumpStatus" | $JQ -r '.result[]."Data"'`

if [ "$McDebug" = On ] ; then echo "Debug: Sending all data to Domoticz"; fi
## Update Heatpump active switch (turns on when the heatpump is running, heating/cooling/defrosting and DHW)
DHeatpumpActive=`$CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=devices&rid=$IDXHeatpumpActive" | $JQ -r '.result[]."Data"'`
if [ $DHeatpumpActive == "Off" ] && [[ $OperationMode =~ [1-4,6] ]]; then
    echo "DHeatpumpActive = off | OperationMode > 0 or 5"
    $CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=$IDXHeatpumpActive&switchcmd=On" > /dev/null
else
    if [ $DHeatpumpActive == "On" ] && [[ $OperationMode =~ [0,5] ]]; then
        echo "DHeatpumpActive = on | OperationMode = 0"
        $CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=$IDXHeatpumpActive&switchcmd=Off" > /dev/null
    fi
fi

## Update Heatpump status text
DHeatpumpStatus=`$CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=devices&rid=$IDXHeatpumpStatus" | $JQ -r '.result[]."Data"'`
if [ "$OPMODE" != "$DHeatpumpStatus" ]; then
    $CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command&param=udevice&idx=$IDXHeatpumpStatus&nvalue=0&svalue=$OPMODE"
fi

## Update OutdoorTemperature
$CURL -q -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command&param=udevice&idx=$IDXOutdoorTemperature&nvalue=0&svalue=$OutdoorTemperature" > /dev/null

## Update RoomTemperatureZone1
$CURL -q -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command&param=udevice&idx=$IDXRoomTemperatureZone1&nvalue=0&svalue=$RoomTemperatureZone1" > /dev/null

## Update RoomTemperature AC1
$CURL -q -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command&param=udevice&idx=$IDXRoomTemperatureAC1&nvalue=0&svalue=$RoomTemperatureAC1" > /dev/null

## Update RoomTemperature AC2
$CURL -q -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command&param=udevice&idx=$IDXRoomTemperatureAC2&nvalue=0&svalue=$RoomTemperatureAC2" > /dev/null

## Update TankWaterTemperature
if [ $DHW == "1" ]; then
    $CURL -q -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command&param=udevice&idx=$IDXTankWaterTemperature&nvalue=0&svalue=$TankWaterTemperature" > /dev/null
fi

# Update FlowTemperature
$CURL -q -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command&param=udevice&idx=$IDXFlowTemperature&nvalue=0&svalue=$FlowTemperature" > /dev/null

# Update ReturnTemperature
$CURL -q -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command&param=udevice&idx=$IDXReturnTemperature&nvalue=0&svalue=$ReturnTemperature" > /dev/null

# Update HeatPumpFrequency
$CURL -q -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command&param=udevice&idx=$IDXHeatPumpFrequency&nvalue=0&svalue=$HeatPumpFrequency" > /dev/null

## Power status
DPower=`$CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=devices&rid=$IDXPower" | $JQ -r '.result[]."Status"'`
if [ "$DPower" == "On" ]; then
    DPower="true"
else
    DPower="false"
fi

if [ $DPower != $Power ]; then  
    echo "Update Power"
    SEND2MELCLOUD=1
fi

## SetTemperatureZone1
DSetTemperatureZone1=`$CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=devices&rid=$IDXSetTemperatureZone1" | $JQ -r '.result[]."Data"'`
## Update DSetTemperatureZone1 (removes red time out bar in Domoticz)
$CURL -q -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command&param=setsetpoint&idx=$IDXSetTemperatureZone1&setpoint=$DSetTemperatureZone1" > /dev/null

## Remove .0 for comparison
    DSetTemperatureZone1="${DSetTemperatureZone1%.0}"

if [ "$DSetTemperatureZone1" != "$SetTemperatureZone1" ]; then
            echo "Update SetTemperatureZone1"
            SEND2MELCLOUD=1
    fi

## SetHeatFlowTemperatureZone1
DSetHeatFlowTemperatureZone1=`$CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=devices&rid=$IDXSetHeatFlowTemperatureZone1" | $JQ -r '.result[]."Data"'`
## Update SetHeatFlowTemperatureZone1 (removes red time out bar in Domoticz)
$CURL -q -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command&param=setsetpoint&idx=$IDXSetHeatFlowTemperatureZone1&setpoint=$DSetHeatFlowTemperatureZone1" > /dev/null

DSetHeatFlowTemperatureZone1="${DSetHeatFlowTemperatureZone1%.0}"

if [ "$DSetHeatFlowTemperatureZone1" != "$SetHeatFlowTemperatureZone1" ]; then
            echo "Update SetHeatFlowTemperatureZone1"
            SEND2MELCLOUD=1
    fi

## SetCoolFlowTemperatureZone1
DSetCoolFlowTemperatureZone1=`$CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=devices&rid=$IDXSetCoolFlowTemperatureZone1" | $JQ -r '.result[]."Data"'`
## Update SetCoolFlowTemperatureZone1 (removes red time out bar in Domoticz)
$CURL -q -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command&param=setsetpoint&idx=$IDXSetCoolFlowTemperatureZone1&setpoint=$DSetCoolFlowTemperatureZone1" > /dev/null

DSetCoolFlowTemperatureZone1="${DSetCoolFlowTemperatureZone1%.0}"

if [ "$DSetCoolFlowTemperatureZone1" != "$SetCoolFlowTemperatureZone1" ]; then
            echo "Update SetCoolFlowTemperatureZone1"
            SEND2MELCLOUD=1
    fi

if [ $DHW == "1" ]; then
    ## SetTankWaterTemperatures
    DSetTankWaterTemperatureDHW=`$CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=devices&rid=$IDXSetTankWaterTemperatureDHW" | $JQ -r '.result[]."Data"'`
    DSetTankWaterTemperatureLegionella=`$CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=devices&rid=$IDXSetTankWaterTemperatureLegionella" | $JQ -r '.result[]."Data"'`
    if [ "$McDebug" = On ] ; then echo "Current DHW setpoint is $SetTankWaterTemperature"; fi
    ## Check if legionella cycle runs, then raise DHW temp
    if [ $OPMODE == "Legionella" ]; then
        if [ "$McDebug" = On ] ; then echo "Heat Pump running legionella cycle, raising DHW setpoint to $DSetTankWaterTemperatureLegionella degrees"; fi
        SetTankWaterTemperatureActual=$DSetTankWaterTemperatureLegionella
    else
        if [ "$McDebug" = On ] ; then echo "Heat Pump not running legionella cycle, setting DHW setpoint to normal $DSetTankWaterTemperatureDHW degrees"; fi
        SetTankWaterTemperatureActual=$DSetTankWaterTemperatureDHW
    fi

## Remove .0 for comparison and calculation
    if [ "$McDebug" = On ] ; then echo "Current DHW script setpoint is $SetTankWaterTemperatureActual degrees"; fi
    SetTankWaterTemperatureActual="${SetTankWaterTemperatureActual%.0}"
    if [ "$McDebug" = On ] ; then echo "Current DHW script setpoint is $SetTankWaterTemperatureActual degrees"; fi

## Decrease DHW setpoint by variable TempSensorDelay if unit is running DHW or Legionella to 
    ## compensate for the thermal resistance between sensor and water.
    if [ $OPMODE == "Legionella" ] || [ $OPMODE == "DHW" ]; then
        if [ "$McDebug" = On ] ; then echo "Heat Pump running Legionella or DHW cycle, correcting setpoint by $TempSensorDelay degrees"; fi
        SetTankWaterTemperatureActual=$(echo "scale=0;($SetTankWaterTemperatureActual-$TempSensorDelay)/1" | bc)
    fi

## Check if new setpoint is different from current Melcloud setpoint
    if [ "$McDebug" = On ] ; then echo "Current Melcloud setpoint is $SetTankWaterTemperature degrees"; fi
    if [ "$SetTankWaterTemperatureActual" != "$SetTankWaterTemperature" ]; then
        echo "Update SetTankWaterTemperature"
        SEND2MELCLOUD=1
    fi

## Update SetTankWaterTemperatures (removes red time out bar in Domoticz)
    $CURL -q -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command&param=setsetpoint&idx=$IDXSetTankWaterTemperatureDHW&setpoint=$DSetTankWaterTemperatureDHW" > /dev/null
    $CURL -q -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command&param=setsetpoint&idx=$IDXSetTankWaterTemperatureLegionella&setpoint=$DSetTankWaterTemperatureLegionella" > /dev/null
    $CURL -q -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command&param=setsetpoint&idx=$IDXSetTankWaterTemperatureActual&setpoint=$SetTankWaterTemperatureActual" > /dev/null
fi

## OperationModeZone1
DOperationModeZone1=`$CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=devices&rid=$IDXOperationModeZone1" | $JQ -r '.result[]."Level"'`
if [ "$DOperationModeZone1" -ne "$OPMODEZ1" ]; then
    echo "Update OperationModeZone1"
    if [ "$DOperationModeZone1" == "10" ]; then
        DOperationModeZone1=0
    fi
    if [ "$DOperationModeZone1" == "20" ]; then
        DOperationModeZone1=1
    fi
    if [ "$DOperationModeZone1" == "30" ]; then
        DOperationModeZone1=2
    fi
    if [ "$DOperationModeZone1" == "40" ]; then
        DOperationModeZone1=3
    fi
    if [ "$DOperationModeZone1" == "50" ]; then
        DOperationModeZone1=4
    fi
    SEND2MELCLOUD=1
fi

## ForcedHotWaterMode
if [ $DHW == "1" ]; then
    DForcedHotWaterMode=`$CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=devices&rid=$IDXForcedHotWaterMode" | $JQ -r '.result[]."Data"'`
    if [ "$ForcedHotWaterMode" == true ]; then
        echo "ForcedHotWaterMode in Melcloud is on"
    fi
    if [ "$DForcedHotWaterMode" == "On" ] || [ "$ForcedHotWaterMode" == true ]; then
        echo "ForcedHotWaterMode switch in Domoticz or in Melcloud is on"
        if [ "$DForcedHotWaterMode" == "On" ]; then
            echo "ForcedHotWaterMode switch in Domoticz is on"
            $CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=$IDXForcedHotWaterMode&switchcmd=Off"      
            SEND2MELCLOUD=1
        fi
        DForcedHotWaterMode=true
    else
    fi
fi

## EcoHotWater
if [ $DHW == "1" ]; then
    DEcoHotWater=`$CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=devices&rid=$IDXEcoHotWater" | $JQ -r '.result[]."Data"'`
    if [ "$DEcoHotWater" != "$EcoHotWater" ]; then
        $CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command&param=udevice&idx=$IDXEcoHotWater&nvalue=0&svalue=$EcoHotWater"
        echo "Updating EcoHotWater text"
    fi
fi

## ProhibitZone1
DProhibitZone1=`$CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=devices&rid=$IDXProhibitZone1" | $JQ -r '.result[]."Data"'`
if [ "$DProhibitZone1" != "$ProhibitZone1" ]; then
    $CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command&param=udevice&idx=$IDXProhibitZone1&nvalue=0&svalue=$ProhibitZone1"
    echo "Updating ProhibitZone1 text"
fi

## ProhibitHotWater
if [ $DHW == "1" ]; then
    DProhibitHotWater=`$CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=devices&rid=$IDXProhibitHotWater" | $JQ -r '.result[]."Data"'`
    if [ "$DProhibitHotWater" != "$ProhibitHotWater" ]; then
        $CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command&param=udevice&idx=$IDXProhibitHotWater&nvalue=0&svalue=$ProhibitHotWater"
        echo "Updating ProhibitHotWater text"
    fi
fi

echo "SetTemperatureZone1=$SetTemperatureZone1"
echo "RoomTemperatureZone1=$RoomTemperatureZone1"
echo "RoomTemperatureAC1=$RoomTemperatureAC1"
echo "RoomTemperatureAC2=$RoomTemperatureAC2"
echo "OperationMode=$OperationMode:$OPMODE"
echo "OperationModeZone1=$OperationModeZone1:$OPMODEZONE1T"
echo "SetHeatFlowTemperatureZone1=$SetHeatFlowTemperatureZone1"
echo "SetCoolFlowTemperatureZone1=$SetCoolFlowTemperatureZone1"
echo "OutdoorTemperature=$OutdoorTemperature"
echo "ProhibitZone1=$ProhibitZone1"
echo "Power=$Power"
echo "FlowTemperature=$FlowTemperature"
echo "ReturnTemperature=$ReturnTemperature"
echo "HeatPumpFrequency=$HeatPumpFrequency"

if [ $DHW == "1" ]; then
    echo "DHW Tank Temperature=$TankWaterTemperature"
    echo "DHW Setpoint from Melcloud=$SetTankWaterTemperature"
    echo "DHW Normal Setpoint=$DSetTankWaterTemperatureDHW"
    echo "DHW Legionella Setpoint=$DSetTankWaterTemperatureLegionella"
    echo "DHW Actual Setpoint=$SetTankWaterTemperatureActual"
    echo "ForcedHotWaterMode=$ForcedHotWaterMode in Melcloud"
    echo "ProhibitHotWater=$ProhibitHotWater"
    echo "EcoHotWater=$EcoHotWater"
else
    echo "DHW=disabled"
fi

if [ "$McDebug" = On ] ; then echo "DEBUG: SEND2MELCLOUD = $SEND2MELCLOUD"; fi
if [ "$Pausing" = On ] ; then read -p "Just before contacting Melcloud to send, press enter to resume ..."; fi

if [ "$SEND2MELCLOUD" == "1" ]; then
    echo "Updating Melcloud settings"
    # EffectiveFlags settings
    # temp      8589934592
    # DHW/flow  281474976710688
    # mode      8
    # power     1
    # force DHW 65536
    # all       281483566710825
    $CURL -s -o $FOLDER/.send 'https://app.melcloud.com/Mitsubishi.Wifi.Client/Device/SetAtw' -H 'X-MitsContextKey: '"$SESSION"'' \
    -H 'Origin: https://app.melcloud.com' -H 'Accept-Encoding: gzip, deflate, br' \
    -H 'User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/71.0.3578.98 Safari/537.36' \
    -H 'Content-Type: application/json; charset=UTF-8' \
    -H 'Referer: https://app.melcloud.com/' \
    -H 'X-Requested-With: XMLHttpRequest' \
    -H 'Cookie: policyaccepted=true; gsScrollPos-2=0' \
    -H 'Connection: keep-alive' --data-binary '{"EffectiveFlags":281483566710825,"SetTemperatureZone1":'$DSetTemperatureZone1',"OperationModeZone1":'$DOperationModeZone1',"SetHeatFlowTemperatureZone1":'$DSetHeatFlowTemperatureZone1',"SetCoolFlowTemperatureZone1":'$DSetCoolFlowTemperatureZone1',"HCControlType":1,"SetTankWaterTemperature":'$SetTankWaterTemperatureActual',"ForcedHotWaterMode":'$DForcedHotWaterMode',"TemperatureIncrementOverride":'$DTemperatureIncrementOverride',"DeviceID":'"$DEVICEID"',"DeviceType":1,"Power":'"$DPower"',"HasPendingCommand":true,"Offline":false,"Scene":null,"SceneOwner":null}' --compressed
    cat $FOLDER/.send | jq '.'
fi

## If there is a change in operation mode (eq from heating to DHW), log the current values of the energy meters
if [ "$OLDOPMODE" != "$OPMODE" ]; then
    ## Retrieving data from Domoticz:
    HP_Energy_E=`$CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=devices&rid=$IDX_HP_Energy_E" | $JQ -r '.result[]."Data"'`
    HP_Energy_H=`$CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=devices&rid=$IDX_HP_Energy_H" | $JQ -r '.result[]."Data"'`
    HP_Energy_C=`$CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=devices&rid=$IDX_HP_Energy_C" | $JQ -r '.result[]."Data"'`
    # Remove text " kWh" from all values:
    HP_Energy_E="${HP_Energy_E% kWh}"
    HP_Energy_H="${HP_Energy_H% kWh}"
    HP_Energy_C="${HP_Energy_C% kWh}"
    # Write data to file:
    echo "$DateTime,$OLDOPMODE,$OPMODE,$HP_Energy_E,$HP_Energy_H,$HP_Energy_C" >> $FOLDER/energydata_at_status_change.csv
fi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-10 22:23
Voor de mensen die Melcloud niet meer willen gebruiken, maar nog geen procon hebben kunnen vinden, @Tiimmeh heeft een andere oplossing werkend gekregen met een esp print rechtstreeks op poort CN105: link

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11-10 20:11

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Vandaag de Procon aan de unit gehangen samen met de M5Stack ATOM RS485 met dank @AUijtdehaag
Tevens de code van @AUijtdehaag van Esphome gebruikt en wordt direct herkend in home assistant en ziet er mooi uit. d:)b

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricvee
Andrehj schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:02:
Omdat ik mijn overgang van Melcloud2Domoticz naar de Procon (alvast dank @ocaj en @Remco45 ) nog even uitstel tot na het verwarmingsseizoen, heb ik toch maar besloten om Melcloud2Domoticz nog een grondige upgrade te geven.
Super! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Ik was er ook al mee begonnen, maar heb te weinig tijd.
Bedankt voor het delen, @Andrehj

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
Hier wordt binnenkort de buitenunit vervangen voor een PUHZ-SW75YAA. De binnenunit is de ERST20D-VM2D. Ik zie echter dat deze 1/4" - 1/2" aansluitingen heeft voor de koelleidingen. De PUHZ heeft 3/8" - 5/8" koelleidingen. De ‘oude’ koelleidingen gaat de installateur dan ook vervangen.
Op de site van Alklima en in de installatiehandleiding geven ze aan dat de ERST20D-VM2D de juiste binnenunit is voor de PUHZ-SW75, terwijl de binnenunits, eindigend op een C wel een grotere aansluiting hebben. De korte vernauwing bij de binnenunit is dan kennelijk geen probleem?

Hier zal dan nog iets van een verloop tussen moeten? Ik kan hier in de handleiding niet over vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Byorn
  • Laatst online: 13:13
g-j-t schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 09:47:

Hier zal dan nog iets van een verloop tussen moeten? Ik kan hier in de handleiding niet over vinden.
Deze combo pas geleden geplaatst en hier komen idd verloop koppelingen bij de aansluitingen op de binnen unit.

Bij alklima staan ze er ook bij als je de set selecteert en dan kijkt bij de opties

https://alklima.nl/leveri...inverter/pcr-75ya-200-set

[ Voor 16% gewijzigd door Byorn op 17-02-2024 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
@Byorn Dank! Die had ik nog niet gezien. Ik zal het voor de zekerheid aan ze doorgeven. De ervaring leert dat dat geen kwaad kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byorn
  • Laatst online: 13:13
Dat lijkt mij ook een goed idee, zou jammer zijn als ze dat niet bij zich hebben de dag van montage. Om dan maar te hopen dat hun groothandel dat toevallig in de schappen heeft liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:16
Inderdaad. Bij mij zouden er 2 henco perskoppelingen worden vervangen.
Ik zei nog tegen de uitvoerder. Denk om dit zijn speciale “pers 26 naar 22 draai /plat met rubber ring”
Wp deels leeg, komt de installateur: die heb ik niet, haal ze wel bij walraven of zo. Mooi niet dus, liggen alleen bij henco op afroep.
Grrr. Werd dus nieuwe afspraak.

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Hier wordt binnenkort de buitenunit vervangen voor een PUHZ-SW75YAA. De binnenunit is de ERST20D-VM2D. Ik zie echter dat deze 1/4" - 1/2" aansluitingen heeft voor de koelleidingen. De PUHZ heeft 3/8" - 5/8" koelleidingen. De ‘oude’ koelleidingen gaat de installateur dan ook vervangen.
Op de site van Alklima en in de installatiehandleiding geven ze aan dat de ERST20D-VM2D de juiste binnenunit is voor de PUHZ-SW75, terwijl de binnenunits, eindigend op een C wel een grotere aansluiting hebben. De korte vernauwing bij de binnenunit is dan kennelijk geen probleem?

Het staat wel omschreven maar heel summier.
In de servicehandleiding van de buitenunit staat diameter leiding en maximale lengte vermeld in de tabel. Bij de binnenunit staat alleen de aansluitmaat vermeld.

Was de buitenunit overigens toch te klein of?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

nessio schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:08:
Inderdaad. Bij mij zouden er 2 henco perskoppelingen worden vervangen.
Ik zei nog tegen de uitvoerder. Denk om dit zijn speciale “pers 26 naar 22 draai /plat met rubber ring”
Wp deels leeg, komt de installateur: die heb ik niet, haal ze wel bij walraven of zo. Mooi niet dus, liggen alleen bij henco op afroep.
Grrr. Werd dus nieuwe afspraak.
Maak eens een foto van wat je precies bedoelde.
Lijkt mij vrij onwaarschijnlijk dat een groothandel dit niet standaard op voorraad heeft.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die vraag is hier (en voordat dit topic bestond in het grote L/W wp topic) al een aantal keer langs gekomen.
De geadviseerder werkwijze is de leidingen uitvoeren volgens de maten van de buitenunit, en dan bij de binnenunit een verloopje plaatsen naar de kleinere maat. Zo zit het bij mij ook, en dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MABAR
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22-03-2024
Ik wil mijn overtollige zonneenergie gebruiken om het boilervat een extra booster te geven naar 60 -65°. Heb alles geïnstalleerd en ga werken met Homewizard.

VRAAG: hoe pas ik de schakelstand / bedrijfsstand aan naar stand 3? Is dat een dipswitch of doe ik dat in het menu van de FTC?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MABAR schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 18:07:
VRAAG: hoe pas ik de schakelstand / bedrijfsstand aan naar stand 3? Is dat een dipswitch of doe ik dat in het menu van de FTC?
Kun je toelichten wat je met bovenstaande zin bedoelt? :?

[ Voor 21% gewijzigd door Andrehj op 17-02-2024 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
DutchWing schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:45:
[...]

Was de buitenunit overigens toch te klein of?
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/77941996#77941996

Blijft een beetje discutabel maar Alkima vond van wel en de installateur kennelijk ook na een uitgevoerde warmteverliesberekening. Hierin zat echter een overdreven factor voor ventilatie vind ik. Ik kon de resultaten dus ook niet echt herkennen op basis van het oude gasverbruik.
Op de dagen rond de 0 had hij het echter best zwaar en vanwege de vele defrosts (tot wel 30 per dag) kreeg ik er dan nauwelijks nog iets warmte bij. Bij twee nachten -8 ging het wel weer aardig moet ik zeggen.

Maar lang verhaal kort, de installateur wil de buitenunit vervangen. In eerste instantie voor een SUZ SW80VA maar Ik kreeg de kans om met een acceptabele bijbetaling voor een PUHZ te gaan. Die kans grijp ik aan. Moduleert iets verder naar beneden, stukje meer vermogen over bij lage temperaturen en (enigzins) vergelijkbare COP en beter defrostgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:16
@DutchWing zal foto maken

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimi89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16-05 13:56
Zijn er hier meer mensen die op een curve verwarmen? Ons is dat aangeraden door de monteur. Hij gaf aan dat de WP vaker last/problemen ervaart als je een thermostaat gebruikt en vaker gaat pendelen.

Nu staat onze setting op -9 en is het nogsteeds 22c in huis. Ik vind zelf de verbruik redelijk ok. +/-10-15kwh per dag. Maar dan zijn we zoiezo groot verbruikers.

Voor de woonkamer vind ik dat prettig, voor de kinder kamers is dat stukken minder. Heb nu zelfs de raam open in de slaapkamers om de temperatuur wat aangenamer te maken. De verdeler van de Vloer verwarming heb ik al redelijk geknepen.

Dus eingelijk zoek ik advies, van hoe staat bij jullie de curve?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@Mimi89 Curve gebruiker hier.
Vvw op bg
Radiatoren op 1e
Niets op 2e

Die temp staat tussen de 34 en 38 graden liggend aan de buiten temp, het heeft mij een winter gekost om te monitoren was de WP doet om de temps aan te passen zodat deze net niet pendelt.

Als je daar zin in hebt (en het kunt met bijv een procon) dan kan het prima werken.

Het ligt aan je oppervlakte, isolatie, vermogen en afgifte wat bij je kunt werken. Als je meer info over je huis kunt geven is daar iets over te roepen.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mimi89 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 23:37:
Zijn er hier meer mensen die op een curve verwarmen? Ons is dat aangeraden door de monteur. Hij gaf aan dat de WP vaker last/problemen ervaart als je een thermostaat gebruikt en vaker gaat pendelen.

Nu staat onze setting op -9 en is het nogsteeds 22c in huis. Ik vind zelf de verbruik redelijk ok. +/-10-15kwh per dag. Maar dan zijn we zoiezo groot verbruikers.

Voor de woonkamer vind ik dat prettig, voor de kinder kamers is dat stukken minder. Heb nu zelfs de raam open in de slaapkamers om de temperatuur wat aangenamer te maken. De verdeler van de Vloer verwarming heb ik al redelijk geknepen.

Er zijn veel Tweakers die een WAR gebruiken met een curve, maar eigenlijk altijd mét een thermostaat.
Als je een WAR gebruikt zónder thermostaat (als ik het goed begrijp is dit bij jou het geval), dan gaat je WP bij heel milde temperaturen 24/7 verwarmen op de laagste temperatuur van je curve. Dat is eigenlijk in vrijwel ieder huis teveel, waardoor je onnodig veel verwarmt en het te warm wordt binnen.
Dus mijn advies zou zijn: als je een WAR gebruikt, doe dat dan altijd met een thermostaat.
Het gebruik van een thermostaat geeft geen pendelen. Zie de topic start, de gepinde post van Andrehj over zuinig verwarmen en de vele ervaringen (met ondersteundende gegevens en afbeeldingen) van Tweakers in dit topic.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimi89
DaWizza schreef op zondag 18 februari 2024 @ 08:40:
@Mimi89 Curve gebruiker hier.
Vvw op bg
Radiatoren op 1e
Niets op 2e

Die temp staat tussen de 34 en 38 graden liggend aan de buiten temp, het heeft mij een winter gekost om te monitoren was de WP doet om de temps aan te passen zodat deze net niet pendelt.

Als je daar zin in hebt (en het kunt met bijv een procon) dan kan het prima werken.

Het ligt aan je oppervlakte, isolatie, vermogen en afgifte wat bij je kunt werken. Als je meer info over je huis kunt geven is daar iets over te roepen.
Wij hebben een nageisoleerde eind jaren 80 woning. Met vloerverwarming op alle 3 verdiepingen. Verwarmde oppervlakte is 120m2, hiernaast hebben we een aanbouw van 32m2 die op andere manier verwarmd wordt.

Wij hebben een PUHZ-SW75YAA met een 300L vat. Kan beide verwarmen als koelen.

Gee idee wat een Procon is. Dus weet niet of ik dat heb.

In basis vind ik nu de prestaties prima. Is iog gen 24c meer in huis 😂 maar zou het een graadje of 2 lager wel fijn vinden. Denk dat het ook in de energie rekening scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimi89
SebastiaanPs schreef op zondag 18 februari 2024 @ 08:52:
[...]

Er zijn veel Tweakers die een WAR gebruiken met een curve, maar eigenlijk altijd mét een thermostaat.
Als je een WAR gebruikt zónder thermostaat (als ik het goed begrijp is dit bij jou het geval), dan gaat je WP bij heel milde temperaturen 24/7 verwarmen op de laagste temperatuur van je curve. Dat is eigenlijk in vrijwel ieder huis teveel, waardoor je onnodig veel verwarmt en het te warm wordt binnen.
Dus mijn advies zou zijn: als je een WAR gebruikt, doe dat dan altijd met een thermostaat.
Het gebruik van een thermostaat geeft geen pendelen. Zie de topic start, de gepinde post van Andrehj over zuinig verwarmen en de vele ervaringen (met ondersteundende gegevens en afbeeldingen) van Tweakers in dit topic.
Adcies van de instalateur kom ook omdat we 100% op Vloerverwarming zitten, dus duurt het echt dagen voor de vloer koeler/warmer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mimi89 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 23:37:

Monteur snapt het niet, want normaliter combineer je de curve met een thermostaat. Anders zou je op de dagen waarin je gemiddeld minder vermogen nodig hebt dan het minimum vermogen van je WP een pendelende WP krijgen. En op dagen met veel zon wordt het veel te warm binnen.
Let op: Door het gebruik van die thermostaat voorkom je dus het pendelen.

Maar je kunt ook de adaptieve ruimteregeling gebruiken. Dat werkt ook al heel aardig, mits juist ingesteld.

Ik kan je eigenlijk alleen maar adviseren om dit topic eens heel grondig door te lezen. Begin met de gepinde posts. Daar kun je veel nuttigs uit halen. Bovendien regent het vandaag toch de hele dag.

Over de curve: Hoe die moet staan hangt heel erg van je huis af. Die van mij staat helemaal vlak, maar dat zegt niks over wat bij jou het beste werkt.
Hoe je de curve bepaalt vind je in deze post: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" (ook gepind trouwens).
Die van jou staat trouwens al niet goed (te hoog), want met een juiste curve wordt het met het grijze weer van nu niet te warm binnen.

Verder denk ik dat door het feit dat je blijkbaar geen thermostaat hebt, je WP nu flink staat te pendelen. Heb je daar enig zicht op? Hoe vaak start ie per dag? Mocht je totaal geen monitoring hebben, dan kun je altijd via het service menu → informatie werking → code 003 het aantal compressorstarts sinds installatie opvragen (waarde is in honderden starts, dus maal 100 doen).
Met vvw zou je hooguit een paar starts per dag moeten hebben. Als dat (veel) meer is weet je wat er aan de hand is.

Weet je trouwens zeker dat je niet met de adaptieve ruimteregeling draait? Post eens een foto van het hoofdscherm van het bedieningspaneel van de binnenunit?

[ Voor 19% gewijzigd door Andrehj op 18-02-2024 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimi89
Andrehj schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:06:
[...]

Monteur snapt het niet, want normaliter combineer je de curve met een thermostaat. Anders zou je op de dagen waarin je gemiddeld minder vermogen nodig hebt dan het minimum vermogen van je WP een pendelende WP krijgen. En op dagen met veel zon wordt het veel te warm binnen.
Let op: Door het gebruik van die thermostaat voorkom je dus het pendelen.

Maar je kunt ook de adaptieve ruimteregeling gebruiken. Dat werkt ook al heel aardig, mits juist ingesteld.

Ik kan je eigenlijk alleen maar adviseren om dit topic eens heel grondig door te lezen. Begin met de gepinde posts. Daar kun je veel nuttigs uit halen. Bovendien regent het vandaag toch de hele dag.

Over de curve: Hoe die moet staan hangt heel erg van je huis af. Die van mij staat helemaal vlak, maar dat zegt niks over wat bij jou het beste werkt.
Hoe je de curve bepaalt vind je in deze post: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" (ook gepind trouwens).
Die van jou staat trouwens al niet goed (te hoog), want met een juiste curve wordt het met het grijze weer van nu niet te warm binnen.

Verder denk ik dat door het feit dat je blijkbaar geen thermostaat hebt, je WP nu flink staat te pendelen. Heb je daar enig zicht op? Hoe vaak start ie per dag? Mocht je totaal geen monitoring hebben, dan kun je altijd via het service menu → informatie werking → code 003 het aantal compressorstarts sinds installatie opvragen (waarde is in honderden starts, dus maal 100 doen).
Met vvw zou je hooguit een paar starts per dag moeten hebben. Als dat (veel) meer is weet je wat er aan de hand is.

Weet je trouwens zeker dat je niet met de adaptieve ruimteregeling draait? Post eens een foto van het hoofdscherm van het bedieningspaneel van de binnenunit?
Ik zal iog nooit beweren het beter te weten dan de monteur. Ik ben iig hier helemaal niet in thuis. Mijn man iets meer. Maar eerlijk gezegd snap ik 3/4 van de gesprekken in deze forum niet. Met T waardes etc 😵‍💫 Natuurkunde is me al een tijdje geleden.

Ik heb gisteren zelf de curve al wat verlaagt heb hem nu op 41 bij -15 en 32 bij 10 gezet. En dit is al een graad of 4 lager dan het stond. Als ik die post van Andrj lees dan kan hij bij ons heel stuk lager (volledig VV)

Ik kan wel ge KWH verbruik vinden (634 in Jan) dat is dus met opstarten en zeker een week op 24c in huis. Productie was (2061KwH)

Die andere instelling kan ik niet vinden. Ik kan wel met de P1 meter zien dat er 1/2 keer per dag een gebruik piek is buiten gebruik van huishoudelijke aparaten.

Hier de huidige beeld van de instellingen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oXZlv-F5o_Wc9_yalLDkrd7s40M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wCfGfu11C5NIZPXHNJmPtTCH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mimi89 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:59:
Ik heb gisteren zelf de curve al wat verlaagt heb hem nu op 41 bij -15 en 32 bij 10 gezet. En dit is al een graad of 4 lager dan het stond. Als ik die post van Andrj Andrehj lees dan kan hij bij ons heel stuk lager (volledig VV)
Vertel eens wat meer over je woning? Hoe oud? Hoeveel VVW? Evt vorig gasverbruik? Tussenwoning of vrijstaand?

Die temperaturen zijn in ieder geval te hoog voor een woning die enkel met VVW wordt verwarmd.
Bijzonder is wel dat je met die hoge temperaturen niet een veel te warme woning krijgt. Ik heb zo maar eens het vermoeden dat hier nog een buffervat meespeelt, en/of een vloerverwarmingsverdeler met eigen pomp en thermostaat.

SWW is ook flink warm trouwens. Tips: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Niemand verwacht dat je alles direct snapt, maar als je gewoon mee gaat lezen begrijp je steeds meer.
De dingen die je nog steeds niet snapt nadat je het hele topic hebt gelezen kun je gewoon vragen. Maar meestal zijn die al een (paar keer) gevraagd, dus ben je de uitleg daarvan al eens tegen gekomen.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 18-02-2024 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimi89
Andrehj schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:09:
[...]

Vertel eens wat meer over je woning? Hoe oud? Hoeveel VVW? Evt vorig gasverbruik? Tussenwoning of vrijstaand?

Die temperaturen zijn in ieder geval te hoog voor een woning die enkel met VVW wordt verwarmd.
Bijzonder is wel dat je met die hoge temperaturen niet een veel te warme woning krijgt. Ik heb zo maar eens het vermoeden dat hier nog een buffervat meespeelt, en/of een vloerverwarmingsverdeler met eigen pomp en thermostaat.

SWW is ook flink warm trouwens. Tips: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Niemand verwacht dat je alles direct snapt, maar als je gewoon mee gaat lezen begrijp je steeds meer.
De dingen die je nog steeds niet snapt nadat je het hele topic hebt gelezen kun je gewoon vragen. Maar meestal zijn die al een (paar keer) gevraagd, dus ben je de uitleg daarvan al eens tegen gekomen.
Nageisoleerde 2-onder-1kap woning uit '88. Zolder heeft 16+cm isolatie vloer +/-20cm isolatie. HR++ ramen overal.
120m2 +/- met VVW, alles is op 10cm afstand gezet. +/-40m2 die op ander electrische verwarming draait(die staat nooit echt aan en die kamer worden niet kouder dan 15c) VVW heeft geen pompen, want is aangelegd met WP in gedachte. Hoofdbuis is 32mm(als dat belangrijk is).

Gas verbruik was net geen 900m3 vorige jaar. Over dag stond alles op 20c en snachts op 18c. Maar meestal was het niet verder dan 19c gedaald in de nacht.

Onze instalatie heeft idd een buffervat. Geen andere pompen ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:28
@Mimi89 Bij +10 graden buiten moet je eerder denken aan 25 tot 27 graden aanvoer in het geval van vloerverwarming.

Bij -10 kun je dat punt maximaal 7 graden hoger leggen, meer zal de warmtepomp er niet in krijgen bij vloerverwarming. Dus denk daar aan 32 tot 34 graden.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mimi89 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:18:
[...]

Nageisoleerde 2-onder-1kap woning uit '88. Zolder heeft 16+cm isolatie vloer +/-20cm isolatie. HR++ ramen overal.
120m2 +/- met VVW, alles is op 10cm afstand gezet. +/-40m2 die op ander electrische verwarming draait(die staat nooit echt aan en die kamer worden niet kouder dan 15c) VVW heeft geen pompen, want is aangelegd met WP in gedachte. Hoofdbuis is 32mm(als dat belangrijk is).

Gas verbruik was net geen 900m3 vorige jaar. Over dag stond alles op 20c en snachts op 18c. Maar meestal was het niet verder dan 19c gedaald in de nacht.

Onze instalatie heeft idd een buffervat. Geen andere pompen ed.
Zit dat buffervat in serie (dus in de retour?) of parallel? In dat laatste geval zou er nog een pomp ergens in de leiding na het buffervat kunnen zitten.

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je met deze installatie zonder thermostaat op zo'n hoge watertemperatuur draait zonder dat het tropisch wordt binnen...
Zeker ook gezien het lage gasverbruik.

Of draai je op een (veel te) lage flow? Wat is je flow? (service menu → informatie werking → code 540)
Dan kun je ook gelijk kijken naar code 003 zoals eerder gevraagd.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 18-02-2024 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimi89
Andrehj schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:28:
[...]

Zit dat buffervat in serie (dus in de retour?) of parallel? In dat laatste geval zou er nog een pomp ergens in de leiding na het buffervat kunnen zitten.

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je met deze installatie zonder thermostaat op zo'n hoge watertemperatuur draait zonder dat het tropisch wordt binnen...
Zeker ook gezien het lage gasverbruik.

Of draai je op een (veel te) lage flow? Wat is je flow? (service menu → informatie werking → code 540)
Ik heb in elke kamer (2 in de woonkamer) hygrometers hangen. Zo controleer ik de kamer temperatuur. Woonkamer is een stabiel 22-22.6c en de slaapkamers 20-21c (veels te warm voor ons) de WP stond ook tot gisteren (toen ik zelf de curve 4c lager zette) op -9c. Dus als ik de werking van die curve een beetje snap 45c-9 = 36c en laagste 36-9 = 27c.

In alle kamers staan de ventilatie roosters open. En ik doe regelmatig de raam open. Het liefst heb ik de slaapkamers dichter bij de 16c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mimi89 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:40:
[...]

Ik heb in elke kamer (2 in de woonkamer) hygrometers hangen. Zo controleer ik de kamer temperatuur. Woonkamer is een stabiel 22-22.6c en de slaapkamers 20-21c (veels te warm voor ons) de WP stond ook tot gisteren (toen ik zelf de curve 4c lager zette) op -9c. Dus als ik de werking van die curve een beetje snap 45c-9 = 36c en laagste 36-9 = 27c.

In alle kamers staan de ventilatie roosters open. En ik doe regelmatig de raam open. Het liefst heb ik de slaapkamers dichter bij de 16c.
Dat van die -9 verklaart al een hoop. Maar waarom verander je de curve zelf niet? Dat je de correctie op -9 moet zetten zegt al dat die curve veel te hoog staat.
En een raam open zetten om de WP te corrigeren is ook de omgekeerde wereld.

Wat staat er nou bij de codes 003 en 540?

Als je de curve goed hebt (zie link die ik eerder plaatste) kun je een thermostaat toevoegen. Voor meer info, zoek in dit topic op thermostaat.

[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 18-02-2024 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimi89
Andrehj schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:28:
[...]
003 = 7 op 44 dagen
540 = 17

Acties:
  • +1 Henk 'm!
7*100 =700 starts
700/44 = 16 starts per dag. Daar gaat je WP weliswaar niet stuk van, maar is wel te veel met vvw, zeker gezien het feit dat je net de winter (waarin een goed gedimensioneerde WP continu kan draaien) gehad hebt.

Ter vergelijking: Ik heb dezelfde WP, en verwarm ook enkel met VVW.
In de vier wintermaanden heb ik in totaal ca 400 starts (dus gemiddeld zo'n 3 per dag).
Over een heel jaar zit ik op 600 à 700 starts. Dat haal jij al in 44 dagen...
540 = 17
Is aan de lage kant, maar gaat nog net. Op welke stand staat je waterpomp?

Jouw zgn "monteur" heeft zichzelf inmiddels aardig gediskwalificeerd. Hij zet de WAR-curve ca 10 graden te hoog en zegt dat je geen thermostaat nodig hebt, waardoor je nu met een pendelende WP zit, een te warm huis, een onnodig hoge energierekening en een compressor met onnodig verkorte levensduur. |:(
Die moet duidelijk even terug naar school.

Aan jou (en je man) nu de uitdaging om dit goed te krijgen. Wat prima kan, als je:
  1. Iets aan monitoring gaat doen. Minimaal is het stroomverbruik (installeer een HomeWizard kWh meter voor de WP groep) en wat grafieken (Melcloud adapter).
  2. Je WAR curve goed zet (zie link hierboven).
  3. Een thermostaat toevoegt.
Verder voldoe je aan alle voorwaarden (goede isolatie, vloerverwarming op alle verdiepingen, pompvrije verdelers) om zeer efficiënt met je WP de keet te kunnen verwarmen.

[ Voor 16% gewijzigd door Andrehj op 18-02-2024 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Andrehj schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:34:
[...]

7*100 =700 starts
700/44 = 16 starts per dag. Daar gaat je WP weliswaar niet stuk van, maar is wel te veel met vvw, zeker gezien het feit dat je net de winter (waarin een goed gedimensioneerde WP continu kan draaien) gehad hebt.

Ter vergelijking: Ik heb dezelfde WP, en verwarm ook enkel met VVW.
In de vier wintermaanden heb ik in totaal ca 400 starts (dus gemiddeld zo'n 3 per dag).
Over een heel jaar zit ik op 600 à 700 starts. Dat haal jij al in 44 dagen...

[...]

Is aan de lage kant, maar gaat nog net. Op welke stand staat je waterpomp?

Jouw zgn "monteur" heeft zichzelf inmiddels aardig gediskwalificeerd. Hij zet de WAR-curve ca 10 graden te hoog en zegt dat je geen thermostaat nodig hebt, waardoor je nu met een pendelende WP zit, een te warm huis, een onnodig hoge energierekening en een compressor met onnodig verkorte levensduur. |:(
Die moet duidelijk even terug naar school.

Aan jou (en je man) nu de uitdaging om dit goed te krijgen. Wat prima kan, als je:
  1. Iets aan monitoring gaat doen. Minimaal is het stroomverbruik (installeer een HomeWizard kWh meter voor de WP groep) en wat grafieken (Melcloud adapter).
Verder voldoe je aan alle voorwaarden (goede isolatie, vloerverwarming op alle verdiepingen, pompvrije verdelers) om zeer efficiënt met je WP de keet te kunnen verwarmen.
@Mimi89 deze post van Andrehj vat het heel mooi samen. Ik zou zijn adviezen zeker ter harte nemen! Resultaat is straks: een comfortabele temperatuur in je gehele huis tegen zeer lage kosten. Plus een warmtepomp met een lange levensduur.
Let op: neem niet meerdere thermostaten/zoneregeling, maar één enkele aan/uit thermostaat (dus niet modulerend) met lage hysterese zoals de Panasonic of Netatmo. Zoek maar op deze trefwoorden in dit topic en het algemene lucht/water warmtepomp topic.
Als je straks die thermostaat hebt, dan zet je alle vloerverwarmingsgroepen in huis volledig open en dan knijp je de groepen van de kamers waar het te warm wordt (gezien jouw wensen zullen dat de slaapkamers zijn), zodat die wat minder warmte krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimi89
Andrehj schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:34:
[...]

Wij hebben nu de curve aangepast om die weer lager te zetten 34c bij -15 en 25 bij 10. Zullen nu even de lage kant monitoren. Ga eerst 2-3 dagen wachten met weer aanpassen zodat de huis op temperatuur kan komen.

Die Melcloud module heb ik ook besteld.

Binnen thermostaat gaan we nog even naar kijken. Heb vandaag Migraine en is dit meer info dan wat ik kan verweken vandaag.

Eerlijk gezegd ben ik nog steeds bang om teveel aan de WP te zitten 😅

Zal van de week met een heldere hoofd weer alles doornemen.
Maar heel erg bedankt voor al het advies. Zal zeker meer in de forum duiken.

Edit:mijn man vindt dit officieel de hoogte punt van mijn nestel drang 🙈 dat ik zelfs de WP moet gaan instellen.

[ Voor 6% gewijzigd door Mimi89 op 18-02-2024 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:58
@Mimi89
Waarom niet gewoon de modus omzetten naar kamerthermostaat modus? (Dus ander modus, geen extra hardware). Is ene beetje de default instelling in de meeste situaties

Enige nadeel wat ik van die modus vind is dat die soms te lang aanblijft maar icm nachtverlaging draait die voor mij perfect :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
laurens0619 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:10:
@Mimi89
Waarom niet gewoon de modus omzetten naar kamerthermostaat modus? (Dus ander modus, geen extra hardware). Is ene beetje de default instelling in de meeste situaties

Enige nadeel wat ik van die modus vind is dat die soms te lang aanblijft maar icm nachtverlaging draait die voor mij perfect :)
Dat kan alleen als er een (PAR) thermostaat of temperatuursensor in de woonkamer hangt. En ik weet eigenlijk zeker dat dat bij @Mimi89 niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:58
Andrehj schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:18:
[...]

Dat kan alleen als er een (PAR) thermostaat of temperatuursensor in de woonkamer hangt. En ik weet eigenlijk zeker dat dat bij @Mimi89 niet het geval is.
Owja ik zie het, die module hangt (nog) in de kast ipv de rest erbuiten.
In dat geval is losse thermostaat denk het makkelijkste (al dan niet draadloos)

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1 ... 115 ... 192 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero