SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb
Ja, de formule is (R1*R2)/(R1+R2) of voor het begrip 1/(1/R1 + 1/R2)FrancD schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:01:
@Technician- en @joezzt
[Afbeelding]
Even voor mijn begrip (weinig verstand van elektronica):
De weerstand moet dus gewijzigd worden, zodat T=1 wordt T=5.
Origineel is de weerstand bij T=1 34k Ohm. Dat moet dus 29 k Ohm worden. Daarvoor heb ik een parallel geschakelde weerstand van 200k Ohm nodig?
Juist?
Dus 1/R1 + 1/R2 geeft snel de verhoudingen weer , maak eentje heel groot dan veranderd er niks, maak eentje heel klein dan wordt dat de waarde.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Jij hebt weer een andere weerstands grafiekFrancD schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:01:
@Technician- en @joezzt
[Afbeelding]
Origineel is de weerstand bij T=1 34k Ohm. Dat moet dus 29 k Ohm worden. Daarvoor heb ik een parallel geschakelde weerstand van 200k Ohm nodig?
Juist?
Beter eerst meten welke weerstand / temp je nu meet
Ik bedoel dat de bestaande sensoren een foutmelding gaven, maar dat de geupdate versie van de Melcloud integratie weldegelijk sensoren had (en ze leken dezelfde naam te hebben). Ik heb in de cards de sensoren met foutmeldingen verwijderd en de nieuwe sensoren er weer aan toegevoegd. Logischerwijs ontbraken de sensoren die gevuld worden uit het energie-rapport van melcloud.
When life gives you lemons, start a battery factory
Ik heb de grafiek van ME gebruikt die je hierboven hebt gepost. Daarin de lijn gekopieerd die nodig is om bepaalde T te bereiken. Of ben ik nu onzinnig bezig?Technician- schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:45:
[...]
Jij hebt weer een andere weerstands grafiek
Beter eerst meten welke weerstand / temp je nu meet

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022
Oooh heb je dat gedaan.FrancD schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:57:
[...]
Ik heb de grafiek van ME gebruikt die je hierboven hebt gepost. Daarin de lijn gekopieerd die nodig is om bepaalde T te bereiken. Of ben ik nu onzinnig bezig?
JA als je de weerstand rond 0 punt wil beïnvloeden met 5K is jouw stelling juist.
Maar nu werkt die COP berekening niet denk ik toch? Heb jij wel de Hz frequentie die je kunt uitlezen?KabouterSuper schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:52:
[...]
Ik bedoel dat de bestaande sensoren een foutmelding gaven, maar dat de geupdate versie van de Melcloud integratie weldegelijk sensoren had (en ze leken dezelfde naam te hebben). Ik heb in de cards de sensoren met foutmeldingen verwijderd en de nieuwe sensoren er weer aan toegevoegd. Logischerwijs ontbraken de sensoren die gevuld worden uit het energie-rapport van melcloud.
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb
Ik heb geen Hz frequentie in HA (had ik ook niet met de vorige HA release). Ik heb ook een ad-hoc python script (aangepaste versie van pymelcloud), en daar staat de frequentie wel netjes in. Ik ben er nog niet ingedoken waarom ik geen frequentie heb; dat moet toch gemakkelijk toe te voegen zijn.radeoxx schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 14:23:
[...]
Maar nu werkt die COP berekening niet denk ik toch? Heb jij wel de Hz frequentie die je kunt uitlezen?
Het is wel erg jammer dat de melcloud app/website zo beperkt/brak is en dat melcloud het steeds moeilijker maakt om bruikbare data regelmatig te downloaden. Nog even en ze introduceren 2FA, dan kunnen we helemaal niets meer buiten de app/website om.
When life gives you lemons, start a battery factory
Moet ik verder nog opletten welk type weerstand van 200k Ohm ik moet kiezen? % afwijking zo klein mogelijk en verder?Technician- schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:07:
[...]
Oooh heb je dat gedaan.
JA als je de weerstand rond 0 punt wil beïnvloeden met 5K is jouw stelling juist.
Er loopt (bijna) geen stroom door dus maakt niet uit.FrancD schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 14:51:
[...]
Moet ik verder nog opletten welk type weerstand van 200k Ohm ik moet kiezen? % afwijking zo klein mogelijk en verder?
Ps koop een nieuwe defrostsensor alvast. Als je ooit een garantie moet claimen even de originele terugzetten.
En even het gedrag monitoren daarna, al zou eens wat meer ijs zeker geen schade kunnen opleveren.
De druksensoren grijpen dan wel in.
Ben heel benieuwd hoe dit werkt!
[ Voor 33% gewijzigd door Technician- op 09-02-2024 16:27 ]
Bv een 1-2W ledlampje 12V. Misschien deze samen met een externe tenpsensor in een huls brengen en vastplakken aan de defrost sensor.
Kan ik de weerstand niet in het stekkertje van de tempsensor steken? Of moet deze echt in de draad worden gekoppeld?Technician- schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:38:
PS als je alles liever orgineel houdt kun je ook tweaken met een kleine warmtebron die je met alutape aan de sensor plakt.
Bv een 1-2W ledlampje 12V. Misschien deze samen met een externe tenpsensor in een huls brengen en vastplakken aan de defrost sensor.
Kan wel als die maar contact maakt (goed).FrancD schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:41:
[...]
Kan ik de weerstand niet in het stekkertje van de tempsensor steken? Of moet deze echt in de draad worden gekoppeld?
Je kunt eerst eens proberen de defrost sensor (zie plaatje eerder in het topic) op te zoeken en deze eens met stukje isolatie plakken of deze met een stukje buis een cm buiten de condensor plaatsen om te kijken wat het ontdooigedrag doet (zodat die in lucht van 5C blijft in niet direct onder de 0C schiet omdat deze nogal uit de luchtstroom zit dus ws in een stuk zit wat snel ijs aanslaat)
Als dat al weinig uitmaakt dan weet je dat alvast alvorens allerlei toeren uit te halen
[ Voor 46% gewijzigd door Technician- op 09-02-2024 17:23 ]
25L is ongeveer het maximum dat je uit een hydrobox kan krijgen, met direct een buffervat ernaast waar de wp op draait zag ik ooit eens 26L maar meestal lager in gewone huis tuin en keuken systemen.shaft83 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:11:
[...]
25l/min is bij ons ook de max met pompstand 5 op de PUD-SHWM120YAA + EHSD-VM2D. Nu begrijp ik dat dit mager is voor een 12kW warmtepomp. Het betreft hier een woning uit 2016 200m2 vloeroppervlak met vloerverwarming zowel bg als 1e verdieping. Wanneer alle zones open staan komt de flow nog steeds niet boven de 25lpm. Ook bij de SWW waar 2x 500l (ja ik weet het, is best wat veel maar het gaat hier om een B&B met meerdere (bad)kamers) opgewarmd moet worden komt hij niet boven een flow van 25lpm. Filter onlangs nog gecontroleerd en geen vervuiling meer aangetroffen. We hebben hier een TA van 32 nodig om alles comfortabel warm te houden. Wanneer er een hogere flow mogelijk zou zijn kan ik toekomen met een lagere TA en dus een beter rendement. Iemand nog ideeën of is de 25lpm gewoon in orde?
Ta 32 is best veel maar niet schrikwekkend hoog, wat is dan je retour temperatuur ?
2 500L vaten bij elkaar, wie verzint zoiets ?
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ta 32c is teveel blijkbaar.nessio schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:15:
Om 7.15 stopt ie er mee. Om 7.55 heb ik de boiler handmatig gestart, maar wp freeweelde nog steeds.
Overigens haalt ie tussen de defrosts nooit de 32gr Ta.
Mogelijk komt dat door de lage flow, maar daar kan ik nu niets aan doen.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Nu ben ik wel benieuwd. Wat observeer jij dan? Waarom de voorkeur voor ruimtetemp regeling bij T buiten >8-9 graden en waarom juist voor vaste Ta bij temp daaronder?rfoppen schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:23:
[...]
Aaah het is voor onze eigen protection! Security voor alles, Makes sense... LOL.
Ik snap dat ze eea moeten doen om hun infra goed draaiende te houden; maar dit is gewoon lomp. Zonder enige communicatie vooraf. Voor mij persoonlijk maakt het niet veel uit; ik monitor eigenlijk alleen maar. Kan me echter voorstellen dat andere personen automation hebben op basis van die data.
Had wel zo klantvriendelijk geweest om even een heads-up te geven...
That said overigens, @SebastiaanPs @radeoxx hier met mijn VA2 draai ik met hogere buiten temps (lees boven 8 a 9 graden) ook op ruimte-temp. Dat lijkt het best te werken.
Daaronder ga ik terug naar een vaste Ta.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
In het Panasonic warmtepomp topic zit iemand met een probleem in de warmtepomp (J serie) van 7KW en die draait op 42 L/min.koevlaas2 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:47:
[...]
25L is ongeveer het maximum dat je uit een hydrobox kan krijgen, met direct een buffervat ernaast waar de wp op draait zag ik ooit eens 26L maar meestal lager in gewone huis tuin en keuken systemen.
Ta 32 is best veel maar niet schrikwekkend hoog, wat is dan je retour temperatuur ?
2 500L vaten bij elkaar, wie verzint zoiets ?
Dat kan toch nooit zo’n hoge waarde of zitten daar giga pompen in?
Als je met een 12KW maar 25l/min haalt zou ik toch via open buffer en sec pomp draaien.
Want zonder enkele weerstand zal deze misschien de 30L/min halen en dat is 10,5kw bij delta T 5K
Panasonics kunnen inderdaad makkelijk 40L of meer halen en soms haal ik dit op de ontluchtingsstand ook wel, Mitsubishi's daarentegen zitten heel anders in elkaar die 2 zijn niet met elkaar te vergelijken.Technician- schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 22:07:
[...]
In het Panasonic warmtepomp topic zit iemand met een probleem in de warmtepomp (J serie) van 7KW en die draait op 42 L/min.
Dat kan toch nooit zo’n hoge waarde of zitten daar giga pompen in?
Als je met een 12KW maar 25l/min haalt zou ik toch via open buffer en sec pomp draaien.
Want zonder enkele weerstand zal deze misschien de 30L/min halen en dat is 10,5kw bij delta T 5K
Een Mitsubishi Ecodan/zubadan binnenunits zijn hetzelfde voor de 4 t/m 14kW en dat zijn geen debietwonders.
Draait die man/vrouw echt op 42L p/m, want veel te veel flow en je krijgt problemen.Technician- schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 22:07:
[...]
In het Panasonic warmtepomp topic zit iemand met een probleem in de warmtepomp (J serie) van 7KW en die draait op 42 L/min.
Een J serie gaat standaard zelf bepalen welk debiet er nodig is, sowieso zet ik het maximale debiet terug als er 42 mogelijk zou kunnen zijn.
Voor 7 kW is 18L per minuut ongeveer goed.
Maar die data zit toch ook in .meldata? Die krijg je terug bij elke call. Ik sla elke keer in Influx db op wat er wordt gegeven .laurens0619 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 06:50:
@gr8-jen cool! Ga (helaas) nu op wintersport dus kan t pas volgendr week testen.
Met energy report bedoel ik eigk precies wat ze net uit de melcloud library hebben gesloopt. Ik vond de call wel netjes die ze hadden, alleen dat hij bij iedere update opnieuw werd gevraagd was wat onnodig
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 async def fetch_energy_report(self, device) -> Optional[Dict[Any, Any]]: """Fetch energy report containing today and 1-2 days from the past.""" device_id = device.device_id from_str = (datetime.today() - timedelta(days=2)).strftime("%Y-%m-%d") to_str = (datetime.today() + timedelta(days=2)).strftime("%Y-%m-%d") async with self._session.post( f"{BASE_URL}/EnergyCost/Report", headers=_headers(self._token), json={ "DeviceId": device_id, "UseCurrency": False, "FromDate": f"{from_str}T00:00:00", "ToDate": f"{to_str}T00:00:00" }, raise_for_status=True, ) as resp: return await resp.json()
:strip_exif()/f/image/2dzZSy0hnRx7qQetY4s6BiLO.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan hoef je ook geen extra call te doen.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
Bij mij stond ie op 3 minuten, deed het gisteren van 14:00 tot 16:00, en daarna ben ik weer gelocked.
Ik heb hem gisteravond om 20:00 weer uitgezet, maar ik ben nu nog steeds gelocked.
WP: PUD-SWM80YAA + EHSD-VM2D, ESP met MQTT Domoticz
Hier draait ie sinds deze week op 30 minuten. Wellicht dat een kwartier ook wel kan. 3 minuten gaat zeker niet meer goed (maar daar was je zelf ook al achter).ricvee schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:30:
Weet iemand al wat de maximale frequentie is om met melcloud2domoticz uit te lezen?
Bij mij stond ie op 3 minuten, deed het gisteren van 14:00 tot 16:00, en daarna ben ik weer gelocked.
Ik heb hem gisteravond om 20:00 weer uitgezet, maar ik ben nu nog steeds gelocked.
Ik zou zeggen: probeer het uit (en laat hier weten wat het resultaat is)
[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 10-02-2024 12:39 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Bij mij staat hij op 5 minuten, en dat gaat prima…ik draai de standaard MELCloud integratie (HA), met daarnaast nog een los API script (om de 5 min).ricvee schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:30:
Weet iemand al wat de maximale frequentie is om met melcloud2domoticz uit te lezen?
WP: PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED PV: 4880 wp
Dat is de HA versie. Die doet werkt onder water heel anders dan Melcloud2Domoticz. Dus het is maar de vraag in hoeverre die twee te vergelijken zijn.John.S schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:53:
Bij mij staat hij op 5 minuten, en dat gaat prima…ik draai de standaard MELCloud integratie (HA), met daarnaast nog een los API script (om de 5 min).
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Yep.FrancD schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:01:
@Technician- en @joezzt
[Afbeelding]
Juist?
WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021
Bij de lagere temperaturen, vooral onder de 5, als er defrosts zijn, dan heb ik het idee dat de vaste Ta wat minder agressief tekeer gaat.SebastiaanPs schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 22:06:
[...]
Nu ben ik wel benieuwd. Wat observeer jij dan? Waarom de voorkeur voor ruimtetemp regeling bij T buiten >8-9 graden en waarom juist voor vaste Ta bij temp daaronder?
Bij ruimtetemp gaat het te hard, en lukt het niet om stabiel te draaien tussen twee defrosts in. Het gaat dan zelfs zo hard omhoog wat af en toe voor een overshoot zorgt, met pendelen tot gevolg. Met de stille modus aan gaat het al iets beter, maar een vaste Ta heb ik minder overall stroomverbruik. (WAR beetje hetzelfde beeld.)
Zonder defrosts lukt het met ruimtetemp wel om op een bepaald moment stabiel te draaien, soms lijkt het even te duren; maar dan heb ik runs van complete dagen. En verder vind ik vooral makkelijker
Wellicht dat ik bij 6 graden al naar ruimtetemp kan, maar met het weerbeeld van tegenwoordig heb ik maar iets marge voor mezelf ingebouwd (de ene week 12 graden en de week daarna weer 0 graden... ik heb geen trek om iedere dag die instellingen om te zetten, en sowieso heeft de ruimtetemp meen ik even nodig om z'n balans te vinden.)
/edit BTW Ik draai nog altijd met een poll van 3 minuten, zondere enige onderbreking of melding van onze MELcloud vrienden.
[ Voor 4% gewijzigd door rfoppen op 10-02-2024 13:42 . Reden: stukje toegevoegd ]
Appels zijn geen peren
Een poll op de reversed API door de HA versie, of een ander alternatief zou volgens mij niet uit moeten maken. Tenzij je iets gekst doet als per JSON object een pull willen doen…Andrehj schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 13:35:
[...]
Dat is de HA versie. Die doet werkt onder water heel anders dan Melcloud2Domoticz. Dus het is maar de vraag in hoeverre die twee te vergelijken zijn.
WP: PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED PV: 4880 wp
Melcloud2domoticz gebruikt geen API en logt elke keer opnieuw in. Die stuurt maar twee keer een http request en haalt daarmee alle data op. HA logt volgens mij eenmalig in en hergebruikt dan steeds die verkregen session key. Volgens mij haalt HA ook op een wat andere manier de data op.John.S schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 14:03:
Een poll op de reversed API door de HA versie, of een ander alternatief zou volgens mij niet uit moeten maken. Tenzij je iets gekst doet als per JSON object een pull willen doen…
Ik ben geen programmeur, maar voor zover ik dat heb kunnen volgen zijn dat belangrijke verschillen.
Echter, zolang Mitsubishi niet vertelt wat precies wel of niet mag blijft het gissen (of uitproberen).
@ricveeAndrehj schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:32:
[...]
Hier draait ie sinds deze week op 30 minuten. Wellicht dat een kwartier ook wel kan. 3 minuten gaat zeker niet meer goed (maar daar was je zelf ook al achter).
Ik zou zeggen: probeer het uit (en laat hier weten wat het resultaat is)
Bij mij staat die weer op 3 minuten, ik heb wel een eigen script gebaseerd op melcloud2momoticz dat nu alleen inlogt als die met de oude sessie niet kan inloggen. Dat scheelt toch weer de helft aan calls.
Dat gaat nu 1,5 dag goed. Ik heb daarvoor het als test om de minuut gezet, dat duurde een paar uur voor ik er uit werd gegooid.
Over een of twee dagen wil ik het nog wel is proberen met 2 minuten interval.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
Die modificatie van dat inloggen is erg interessant. Zou je je script (of alleen het eerste stukje wat dat inloggen regelt) hier willen delen?gr8-jen schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 14:43:
Bij mij staat die weer op 3 minuten, ik heb wel een eigen script gebaseerd op melcloud2momoticz dat nu alleen inlogt als die met de oude sessie niet kan inloggen. Dat scheelt toch weer de helft aan calls.
Dat gaat nu 1,5 dag goed. Ik heb daarvoor het als test om de minuut gezet, dat duurde een paar uur voor ik er uit werd gegooid.
Ik zou ook graag jouw script willen zien!
Als het bij jou goed loopt met 3 minuten met de helft minder calls, dan zou het bij dus goed moeten gaan met 6 minuten.
Het vreemde bij mij is, dat wanneer ik er uit ben gegooid, het meer dan 24 uur duurt voordat ik er weer in mag.
Het staat hier gepost met een linkje naar github.
Het inloggen en data ophalen heb ik in functies gezet. Die functies roep ik later in het script aan.
Als ik sessie heb, log ik niet opnieuw in en roep ik meteen data aan.
Als de data geen json is (wegens http error dat login niet klopt) log ik opnieuw in en haal nog een keer de data op.
Als het klopt dat HA daadwerkelijk om de minuut kan ophalen, wil ik het script nog wel in meerdere stukken verdelen en temperaturen en energie verbruik met andere intervallen ophalen. Maar dan moet ik de tijd nemen om die code te bekijken.
Misschien is het bij het forceren van een nieuwe sessie gereset? Zo te zien moest ik vanochtend om 01:15 in de ochtend een nieuwe sessie laten aanmaken.
Dankjewel!gr8-jen schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 14:58:
Ja dat kan.
Het staat hier gepost met een linkje naar github.
Het inloggen en data ophalen heb ik in functies gezet. Die functies roep ik later in het script aan.
Als ik sessie heb, log ik niet opnieuw in en roep ik meteen data aan.
Als de data geen json is (wegens http error dat login niet klopt) log ik opnieuw in en haal nog een keer de data op.
Bij mij werkt het al een paar dagen op 2 minuten, met 1 api call op /ListDevices. Lijkt me ook wel logisch omdat de data van melcloud ook maar elke 2 minuten wordt ge-update.gr8-jen schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 14:43:
[...]
@ricvee
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Dankjewel, wist je dat het ook het setpoint omhoog zet als er een legionella run is gestart en nu ook setpoint omhoog zet op het tijdstip dat je jouw dagelijkse SWW wilt draaien. (Is iets rustiger dan met een force SWW)Andrehj schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 15:31:
[...]
Dankjewel!Jouw versie is nu ook opgenomen in "Monitoring en besturing op afstand".
@joezzt
Ik zal het later zien of 2 minuten nog werkt.
Voorlopig nog niet. Misschien over een paar weken een idee als het nog steeds te doen is om het uit de webinterface te halenAUijtdehaag schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 15:11:
Hebben jullie melclouders nog geen eigen topic net als ons proconners?
Net de unit open gehad. De sensor is dus heel lastig te bereiken achter de compressor. Om erbij te kunnen moet het zijpaneel waar de koelmiddelleidingen in gaan er ook af. Vond ik voor nu ff teveel werk. Of hij makkelijk los kan is ook maar de vraag, want de sensor op de verdamper RT68 is in een blokje geschoven wat aan de leidingen vast zit.Technician- schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:20:
[...]
Kan wel als die maar contact maakt (goed).
Je kunt eerst eens proberen de defrost sensor (zie plaatje eerder in het topic) op te zoeken en deze eens met stukje isolatie plakken of deze met een stukje buis een cm buiten de condensor plaatsen om te kijken wat het ontdooigedrag doet (zodat die in lucht van 5C blijft in niet direct onder de 0C schiet omdat deze nogal uit de luchtstroom zit dus ws in een stuk zit wat snel ijs aanslaat)
Als dat al weinig uitmaakt dan weet je dat alvast alvorens allerlei toeren uit te halen
:strip_exif()/f/image/Tp85nQE0EMaNZvpz8Tha9mPV.jpg?f=fotoalbum_large)
De 3 thermistors bestaan overigens uit 1 set (van € 200,-!) en zijn ook met 1 stekker verbonden met de printplaat. De weerstand in de draad zetten is dan wel makkelijk te doen. Ik heb de weerstand nog niet binnen, dus dat wordt volgend weekend.
:strip_exif()/f/image/MtjF2oLCKEf2AF5Z1YQ3vK9s.jpg?f=fotoalbum_large)
Intressant. De sensor trek je zo uit die huls. Maar moet je er idd wel bij kunnen.FrancD schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 17:22:
[...]
Net de unit open gehad. De sensor is dus heel lastig te bereiken achter de compressor. Om erbij te kunnen moet het zijpaneel waar de koelmiddelleidingen in gaan er ook af. Vond ik voor nu ff teveel werk. Of hij makkelijk los kan is ook maar de vraag, want de sensor op de verdamper RT68 is in een blokje geschoven wat aan de leidingen vast zit.
[Afbeelding]
De 3 thermistors bestaan overigens uit 1 set (van € 200,-!) en zijn ook met 1 stekker verbonden met de printplaat. De weerstand in de draad zetten is dan wel makkelijk te doen. Ik heb de weerstand nog niet binnen, dus dat wordt volgend weekend.
[Afbeelding]
Is de defrost sensor niet bereikbaar door het fan rooster eraf te schroeven. Deze zou in het luchtstromende deel moeten zitten.
Nee, helaas. Zit achter het zijpaneel wat een deel de hoek omgaat en dus niet in de verdamper (net als de RT68 dus)..Technician- schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 18:03:
[...]
Intressant. De sensor trek je zo uit die huls. Maar moet je er idd wel bij kunnen.
Is de defrost sensor niet bereikbaar door het fan rooster eraf te schroeven. Deze zou in het luchtstromende deel moeten zitten.
:strip_exif()/f/image/1r21dhTzxqm3hNJbL0jtXH0b.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door FrancD op 10-02-2024 18:33 ]
Mijn binnenunit ondersteunt het niet helaas (BU wel als het goed is), maar ik overweeg deze t.z.t. toch te vervangen voor de koel-variant. Bij ons op zolder (vvw aanwezig) wordt het 's zomers erg heet tot wel 30+graden op warme dagen en daar komen dan t.z.t. airco's of ik stap over op dus vloerkoeling. Mijn huis is uit 2009, dus goed geisoleerd, maar geen balans(WTW)-ventilatie--enkel afzuiging.
Mijn vragen:
- is dit rendabel voor mijn huis, of ga ik hoge stroomkosten krijgen in de zomer voor een 'niet-zo-koel' huis?
- en staat de buitenunit dan best vaak/lang en hard to loeien bij graden boven 25C buiten? Is dit vergelijkbaar met de power van verwarmen bij kwakkeltemps of meer richting de power bij 0 C of lager? Of nog meer; vergelijkbaar met een SWW-run?
WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Geluid is geen probleem, maar begin even met rekenen. Hoeveel koelvermogen kun je bij Ta18 in de vloeren kwijt en wat is het minimum vermogen van je WP?A-J schreef op zondag 11 februari 2024 @ 09:29:
Zijn er mensen hier met ervaring over de koelprestaties van een systeem vergelijkbaar uit mijn sig.?
Mijn binnenunit ondersteunt het niet helaas (BU wel als het goed is), maar ik overweeg deze t.z.t. toch te vervangen voor de koel-variant. Bij ons op zolder (vvw aanwezig) wordt het 's zomers erg heet tot wel 30+graden op warme dagen en daar komen dan t.z.t. airco's of ik stap over op dus vloerkoeling. Mijn huis is uit 2009, dus goed geisoleerd, maar geen balans(WTW)-ventilatie--enkel afzuiging.
Mijn vragen:
- is dit rendabel voor mijn huis, of ga ik hoge stroomkosten krijgen in de zomer voor een 'niet-zo-koel' huis?
- en staat de buitenunit dan best vaak/lang en hard to loeien bij graden boven 25C buiten? Is dit vergelijkbaar met de power van verwarmen bij kwakkeltemps of meer richting de power bij 0 C of lager? Of nog meer; vergelijkbaar met een SWW-run?
Als dat niet past kun je proberen in blokken van een uur te koelen, dus steeds 1 of 2 uur aan en dan weer 1 of 2 uur uit.
Stroomkosten zijn trouwens laag, de COP bij koelen is erg hoog, vooral als je 's nachts koelt (kan nog zolang er salderingsregeling is).
Mijn sCOP voor 's nachts koelen met de WP zat afgelopen zomer op 7.89 (excl standby-verbruik, maar dat heb je toch, ook als je niet koelt)
Dauwpunt blijft wel een dingetje, er is niets zo comfortabel als ontvochtigend koelen met aan airco.
Je kunt overigens in jouw WP gewoon een dipswitch omzetten (zie installatiehandleiding), dan koelt ie prima. Enig probleem is dat er geen condenswaterafvoer in je binnenunit zit, maar als je dat risico aandurft kun je het eens proberen.
Ik doe overigens beide. De zolderverdieping wordt gekoeld met een splitairco (met binnenunits op beide zolderkamers), en de massa daaronder koel ik met de WP.
[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 11-02-2024 10:14 ]
Ta staat dan 's zomers voor koelen standaard op 18C? Of fluctueert dat?Andrehj schreef op zondag 11 februari 2024 @ 10:11:
[...]
Geluid is geen probleem, maar begin even met rekenen. Hoeveel koelvermogen kun je bij Ta18 in de vloeren kwijt en wat is het minimum vermogen van je WP?
Als dat niet past kun je proberen in blokken van een uur te koelen, dus steeds 1 of 2 uur aan en dan weer 1 of 2 uur uit.
Stroomkosten zijn trouwens laag, de COP bij koelen is erg hoog, vooral als je 's nachts koelt (kan nog zolang er salderingsregeling is).
Mijn sCOP voor 's nachts koelen met de WP zat afgelopen zomer op 7.89 (excl standby-verbruik, maar dat heb je toch, ook als je niet koelt)
Dauwpunt blijft wel een dingetje, er is niets zo comfortabel als ontvochtigend koelen met aan airco.
Je kunt overigens in jouw WP gewoon een dipswitch omzetten (zie installatiehandleiding), dan koelt ie prima. Enig probleem is dat er geen condenswaterafvoer in je binnenunit zit, maar als je dat risico aandurft kun je het eens proberen.
Ik doe overigens beide. De zolderverdieping wordt gekoeld met een splitairco (met binnenunits op beide zolderkamers), en de massa daaronder koel ik met de WP.
Is die condensbak onderin met gat eronder voor waterafvoer het enige verschil tussen beide binnenunits of zitten er dieper binnenin nog andere afvoerleidingen? Anders kunnen we wellicht dat ook zelf in elkaar knutselen.
Echter denk ik als ik dit zo lees, ik niet ontkom aan airco's op zolder.
WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp
Ik heb het geprobeerd en het ging goed totdat ik waardes ging aanpassen om SWW te triggeren. Hij updated niks meer. Dus maar weer op 3 minuten gezetjoezzt schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 16:29:
[...]
Bij mij werkt het al een paar dagen op 2 minuten, met 1 api call op /ListDevices. Lijkt me ook wel logisch omdat de data van melcloud ook maar elke 2 minuten wordt ge-update.
Vanwege toegang van ongeautoriseerde externe applicaties tot het MELCloud-platform heeft er op maandag 5 februari een beveiligingsupdate plaatsgevonden. Wanneer het MELCloud-platform onrechtmatig gebruik herkend zal het account voor een aantal uur worden geblokkeerd. De enige 2 die nog gesupport worden via home assisstent zijn Google home en Alexa, zoals staat beschreven in de manual. Het account zal na enkele uren vanzelf weer gedeblokkeerd worden.
Op de vraag wat de frequentie mag zijn:
Helaas kan ik hier niks over zeggen.
[ Voor 7% gewijzigd door ricvee op 12-02-2024 09:18 ]
Kan je deze op een warmtepomp zetten en krijg je dan het oranje scherm?
Heb je al wat geprobeerd?FrancD schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 18:24:
[...]
Nee, helaas. Zit achter het zijpaneel wat een deel de hoek omgaat en dus niet in de verdamper (net als de RT68 dus)..
[Afbeelding]
Je zal het als nieuw apparaat moeten aanmelden in MELCloud, en mogelijk de adapter moeten resetten, maar verder zou het moeten werkenkanaaldijk schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:51:
Ik heb een MAC-567IF-E wifi van een airco gehaald deze heeft dus het blauwe scherm voor de instellingen.
Kan je deze op een warmtepomp zetten en krijg je dan het oranje scherm?
@renownz ik heb hem geprobeerd te resetten maar dat lukt niet als je hem weer opnieuw aanmeld ziet hij het zelfde nummer en zeg dan dat hij al is aangemeld. Op deze manier kan ik niet verder komen om het apparaat opnieuw in te voeren.renownz schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:48:
[...]
Je zal het als nieuw apparaat moeten aanmelden in MELCloud, en mogelijk de adapter moeten resetten, maar verder zou het moeten werken
Ik heb ook al mijn account opnieuw ingevoerd kun toen wel het opnieuw het apparaat invoeren, er is nog wel een probleem Melcloud kan niet mijn binnen deel van mijn warmtepomp EHSC-VM2C
[ Voor 15% gewijzigd door kanaaldijk op 13-02-2024 20:59 ]
Nee, nog niet aan toe gekomen. Ik ga van het weekend even opnieuw kijken. Weerstand is ooknog niet binnen…
Wel eerst de oude airco verwijderd uit MELCloud?kanaaldijk schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:56:
[...]
@renownz ik heb hem geprobeerd te resetten maar dat lukt niet als je hem weer opnieuw aanmeld ziet hij het zelfde nummer en zeg dan dat hij al is aangemeld. Op deze manier kan ik niet verder komen om het apparaat opnieuw in te voeren.
Ik heb ook al mijn account opnieuw ingevoerd kun toen wel het opnieuw het apparaat invoeren, er is nog wel een probleem Melcloud kan niet mijn binnen deel van mijn warmtepomp EHSC-VM2C
@renownz hoe dan?? zie niet dat er nog iets in zit. Volgen mij kan er ook maar een apparaat per melcloudrenownz schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 07:45:
[...]
Wel eerst de oude airco verwijderd uit MELCloud?
Een bekende van mij heeft zo'n ding (ICM een SHW112YAA buitenunit) en zit te donderen met zijn SWW settings.
Ik kan me herinneren dat er 2 sensoren inzitten, en dat bij instelling "groot" of "normaal" de temperatuur van de 2 sensoren gemiddeld wordt, terwijl je op het scherm alleen maar de middelste sensor ziet.
Nu heeft hij setpoint SWW 55 graden, max daling 8 graden, dus hij zou bij 47 graden weer moeten SWW verwarmen.
Maar hij ziet nu 32 graden en de WP gaat NIET verwarmen.
Ik verwacht dat dit met die 2 sensoren te maken heeft en de instelling normaal of groot.
Maar alle documentatie die ik doorlees heeft het niet over 2 sensoren.
Ik ben hier aan het zoeken:
https://www.mitsubishi-le.../technical-documentation/
[ Voor 23% gewijzigd door Grolsch op 14-02-2024 13:06 ]
Staat volgens mij ook niet duidelijk in de handleiding beschreven.Grolsch schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:05:
Welke handleiding moet ik nu hebben voor een FTC6 binnenunit met geintregeerde 200 liter boiler?
Een bekende van mij heeft zo'n ding (ICM een SHW112YAA buitenunit) en zit te donderen met zijn SWW settings.
Ik kan me herinneren dat er 2 sensoren inzitten, en dat bij instelling "groot" of "normaal" de temperatuur van de 2 sensoren gemiddeld wordt, terwijl je op het scherm alleen maar de middelste sensor ziet.
Nu heeft hij setpoint SWW 55 graden, max daling 8 graden, dus hij zou bij 47 graden weer moeten SWW verwarmen.
Ik verwacht dat dit met die 2 sensoren te maken heeft en de instelling normaal of groot.
Het display geeft de temperatuur van de onderste sensor weer. Die staat bij mij soms al op 22 terwijl ik nog gewoon warm kan douchen. (Daarna is het dan ook wel afgelopen..)
Als hij op normaal staat dan stuurt hij op de temp van de bovenste sensor. Dus zie je de temp op het display al verder dalen dan het moment dat hij een SWW run gaat maken.
Staat hij op groot, dan stuurt hij op de onderste sensor volgens mij. Daar is de temp eerder lager dus zal hij eerder een SWW run maken en daarmee een grotere hoeveelheid warm water beschikbaar houden. In de handleiding van de cylinderunit staat bij SWW opladen: "Selecteer de hoeveelheid SWW. Als u veel heet water nodig heeft, selecteert u GROOT, hierdoor nemen de bedrijfskosten echter toe".
WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp
Ik denk ook dat het zo werkt, maar had dit graag teruggelezen in de officiële documentatie, maar dat heb jij dus ook nog niet weer gevonden...g-j-t schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:47:
[...]
Staat volgens mij ook niet duidelijk in de handleiding beschreven.
Het display geeft de temperatuur van de onderste sensor weer. Die staat bij mij soms al op 22 terwijl ik nog gewoon warm kan douchen. (Daarna is het dan ook wel afgelopen..)
Als hij op normaal staat dan stuurt hij op de temp van de bovenste sensor. Dus zie je de temp op het display al verder dalen dan het moment dat hij een SWW run gaat maken.
Staat hij op groot, dan stuurt hij op de onderste sensor volgens mij. Daar is de temp eerder lager dus zal hij eerder een SWW run maken en daarmee een grotere hoeveelheid warm water beschikbaar houden. In de handleiding van de cylinderunit staat bij SWW opladen: "Selecteer de hoeveelheid SWW. Als u veel heet water nodig heeft, selecteert u GROOT, hierdoor nemen de bedrijfskosten echter toe".
Ik was nog aan het zoeken.. maar de digitale handboeken die ik kan vinden, lijken andere versies dan de versie die ik op papier heb. Al op verschillende locaties gezocht. Er staat een documentnummer achterop: DG79H174N02. Installatie handleiding voor de EHPT, EHST, ERPT en ERST series.Grolsch schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:59:
[...]
Ik denk ook dat het zo werkt, maar had dit graag teruggelezen in de officiële documentatie, maar dat heb jij dus ook nog niet weer gevonden...
Edit; de betreffende pagina:
:strip_exif()/f/image/0aCjQ5pimCFP2nHJolJoOXHq.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 38% gewijzigd door g-j-t op 14-02-2024 14:10 ]
Mitsubishi laat hier duidelijk steken vallen, want dit wordt niet duidelijk omschreven, en wat vooral niet helpt is dat ie op de display een andere sensor laat zien als waarop ie regelt.Grolsch schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:05:
Welke handleiding moet ik nu hebben voor een FTC6 binnenunit met geintregeerde 200 liter boiler?
Ik kan me herinneren dat er 2 sensoren inzitten, en dat bij instelling "groot" of "normaalstandaard" de temperatuur van de 2 sensoren gemiddeld wordt, terwijl je op het scherm alleen maar de middelste sensor ziet.
Volgens mij regelt ie in standje normaalstandaard (wat het zuinigst is) op de bovenste sensor, maar laat ie de waarde van de onderste sensor zien op de display. Dat is natuurlijk enorm verwarrend.
Waarom ze dat niet met een SW-update fixen is mij een raadsel, want de vraag komt hier elke maand oid terug.
@g-j-t Ook in die handleiding staat bovenstaande kromme logica niet uitgelegd. Daarin staat alleen wat normaal en groot inhoudt.
[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 14-02-2024 18:06 ]
Zoals @Andrehj ook al aangeeft, hier wordt dus niet duidelijk uitgelegd hoe het werkt, maar ik denk dat ik het nu wel snap.g-j-t schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:06:
[...]
Ik was nog aan het zoeken.. maar de digitale handboeken die ik kan vinden, lijken andere versies dan de versie die ik op papier heb. Al op verschillende locaties gezocht. Er staat een documentnummer achterop: DG79H174N02. Installatie handleiding voor de EHPT, EHST, ERPT en ERST series.
Edit; de betreffende pagina:
[Afbeelding]
@Andrehj standje normaal bestaat niet, het is of "standaard" (bovenste sensor wordt gebruikt) of "groot" (middelste sensor wordt gebruikt).
[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 14-02-2024 17:06 ]
Mijn oplossing is temperatuur drop instellen op 14 graden ( SWW 47 ) en gewoon op het warmste moment van de dag ( tussen 13:00 en 16:00 ) SWW verwarmen toestaan.
Ja, want dan heb je maar 1 sensor.renownz schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:09:
Klopt het dat met een externe boiler er niet gekozen kan worden tussen standaard en groot? Bij mij staat er alleen groot in het display zonder de mogelijkheid dit te veranderen.
@renownz Hij werkt ik had hem nog niet goed verbonden met mijn modemrenownz schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 07:45:
[...]
Wel eerst de oude airco verwijderd uit MELCloud?
Met hulp van het script van @gr8-jen
- Alleen inloggen als de sessie verlopen is.
- Data niet meer uit .data halen maar uit .deviceid.
- De data via de Melcoud-namen uit de json halen.
- Dat er nog maar één van de drie http-requests naar Melcloud over is. Het script draait nu met een interval van 4 minuten.
- Dat het script nu ook gelijk geschikt is voor meerdere units (dus ook om de data van onze ME airco's uit te lezen, schrijven was me nog even te veel werk).
- Dat de jq commando's eenvoudiger en inzichtelijker zijn geworden.
Voor wie ook nog wat langer met Melcloud2Domoticz wil doen is hier het script:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 #!/bin/bash ## Melcloud2Domoticz version 4.0.0 ## Many thanks to albert[at]hakvoort[.]co, Giljam Val and Gr8jen ## Version by andrehj ## Debug mode to trace process #McDebug=On McDebug=Off #Pausing=On Pausing=Off if [ "$McDebug" = On ] ; then echo 'DEBUG: Debug mode On'; fi if [ "$Pausing" = On ] ; then echo 'DEBUG: Pausing mode On'; fi if [ "$McDebug" = On ] ; then echo 'DEBUG: Setting various variables'; fi ## Melcloud username/password USERNAME=xxx PASSWORD=xxx ## Melcloud device names (only works if names are without spaces!) HP1="xxxx" #Name of A2W heatpump in Melcloud, between double quotes AC1="xxxx" #Name of first airconditioner (A2A heatpump) in Melcloud, between double quotes AC2="xxxx" #Name of second airconditioner (A2A heatpump) in Melcloud, between double quotes ## Domoticz Server Settings SERVERIP=127.0.0.1 PORT=8080 ## Script folder without trailing slash FOLDER=/home/pi/domoticz/melcloud ## Path CAT=/bin/cat #path must be /bin/cat or this script has to be modified! (variable $cat does not always work) CURL=/usr/bin/curl JQ=/usr/bin/jq PIDOF=/bin/pidof ## IDX Domoticz Settings #Thermostat Setpoint IDXSetHeatFlowTemperatureZone1=92 #Thermostat Setpoint IDXSetCoolFlowTemperatureZone1=93 #Thermostat Setpoint IDXSetTemperatureZone1=94 #Selector Switch # 10 = Heating-Thermostat # 20 = Heating-FlowTemp # 30 = Heating-WDC # 40 = Cooling-Thermostat # 50 = Cooling-FlowTemp IDXOperationModeZone1=103 #Switch IDXPower=100 #Temperature IDXOutdoorTemperature=89 #Temperature IDXRoomTemperatureZone1=90 IDXRoomTemperatureAC1=290 IDXRoomTemperatureAC2=291 #Temperature IDXFlowTemperature=110 #Temperature IDXReturnTemperature=111 #Custom Sensor Hz IDXHeatPumpFrequency=112 #TemperatureSensor Offset (or delay) due to thermal resistance between water and sensor TempSensorDelay=2 #Text IDXProhibitZone1=96 #Text IDXHeatpumpStatus=97 #Switch IDXHeatpumpActive=101 #Set DHW to 0 if you're not using DHW, otherwise put 1 there DHW=1 #Text IDXEcoHotWater=98 #Temperature IDXTankWaterTemperature=91 #Text IDXProhibitHotWater=99 #Thermostat Setpoint IDXSetTankWaterTemperatureDHW=95 IDXSetTankWaterTemperatureLegionella=155 IDXSetTankWaterTemperatureActual=156 #Energy Meters IDX_HP_Energy_E=137 IDX_HP_Energy_H=133 IDX_HP_Energy_C=132 #Switch IDXForcedHotWaterMode=102 ## Default settings if nothing received, for failsafe only DOperationModeZone1=0 DSetTemperatureZone1=20 DSetHeatFlowTemperatureZone1=25 DSetCoolFlowTemperatureZone1=18 DSetTankWaterTemperatureDHW=47 DSetTankWaterTemperatureLegionella=53 DForcedHotWaterMode=false DEcoHotWater=true DForcedHotWaterMode=false DTemperatureIncrementOverride=0 ########################################################################### # No changes are needed here below # ########################################################################### ########################################################################### # Function declarations # ########################################################################### # Login on MelCloud, validate credentials and return Session ContextKey login(){ if [ "$Pausing" = On ] ; then read -p "0 Press enter to resume ..."; fi if [ "$McDebug" = On ] ; then echo "DEBUG: Testing MelCloud login and get session key" > /dev/tty; fi $CURL -s -o $FOLDER/.session 'https://app.melcloud.com/Mitsubishi.Wifi.Client/Login/ClientLogin' \ -H 'Cookie: policyaccepted=true; gsScrollPos-189=' \ -H 'Origin: https://app.melcloud.com' \ -H 'Accept-Encoding: gzip, deflate, br' \ -H 'Accept-Language: nl-NL,nl;q=0.9,en-NL;q=0.8,en;q=0.7,en-US;q=0.6,de;q=0.5' \ -H 'Content-Type: application/json; charset=UTF-8' \ -H 'Accept: application/json, text/javascript, */*; q=0.01' \ -H 'Referer: https://app.melcloud.com/' -H 'X-Requested-With: XMLHttpRequest' \ -H 'Connection: keep-alive' --data-binary '{"Email":'"\"$USERNAME\""',"Password":'"\"$PASSWORD\""',"Language":12,"AppVersion":"1.17.3.1","Persist":true,"CaptchaResponse":null}' --compressed ; LOGINCHECK=`/bin/cat $FOLDER/.session | $JQ '.ErrorId'` if [ "$LOGINCHECK" = "1" ]; then echo "----------------------------------" echo "|Wrong Melcloud login credentials|" echo "---------------------------------" exit fi if [ "$Pausing" = On ] ; then read -p "1 Press enter to resume ..."; fi SESSION=`cat $FOLDER/.session | $JQ '."LoginData"."ContextKey"' -r` if [ "$McDebug" = On ] ; then echo "DEBUG: New session key within login function is OK and is $SESSION" > /dev/tty; fi echo "$SESSION" ## Writing session key to file # Retrieving date & time DateTime=$(date +"%Y-%m-%d %T") # Write data to file: echo "$DateTime New session key is $SESSION" >> $FOLDER/melcloudstatus.log if [ "$Pausing" = On ] ; then read -p "2 Press enter to resume ..."; fi } ## Get Data for all Devices and write it to .deviceid getData(){ if [ "$McDebug" = On ] ; then echo "DEBUG: Get data from MelCloud and write it to .deviceid" > /dev/tty; fi if [ "$McDebug" = On ] ; then echo "Session key when logging into Melcloud is $1" > /dev/tty; fi $CURL -s -o $FOLDER/.deviceid 'https://app.melcloud.com/Mitsubishi.Wifi.Client/User/ListDevices' \ -H 'X-MitsContextKey: '"$1"'' \ -H 'Accept-Encoding: gzip, deflate, br' \ -H 'Accept-Language: nl-NL,nl;q=0.9,en-NL;q=0.8,en;q=0.7,en-US;q=0.6,de;q=0.5' \ -H 'Accept: application/json, text/javascript, */*; q=0.01' \ -H 'Referer: https://app.melcloud.com/' \ -H 'X-Requested-With: XMLHttpRequest' \ -H 'Cookie: policyaccepted=true; gsScrollPos-189=' \ -H 'Connection: keep-alive' --compressed } ########################################################################### # End function declarations # ########################################################################### echo "-----------------------" echo "Melcloud2Domoticz 4.0.0" echo "-----------------------" ## Check required apps availability if [ "$McDebug" = On ] ; then echo 'DEBUG: Checking apps/paths'; fi if [ ! -f $JQ ]; then echo "jq package is missing, check https://stedolan.github.io/jq/ or for Debian/Ubuntu -> apt-get install jq" exit fi if [ ! -f $CURL ]; then echo "curl is missing, or wrong path" exit fi if [ ! -f $CAT ]; then echo "cat is missing, or wrong path" exit fi if [ ! -f $PIDOF ]; then echo "pidof is missing, or wrong path" exit fi # check if we are the only local instance if [ "$McDebug" = On ] ; then echo 'DEBUG: Checking instance'; fi if [[ "`$PIDOF -x $(basename $0) -o %PPID`" ]]; then echo "This script is already running with PID `$PIDOF -x $(basename $0) -o %PPID`" echo "$DateTime, exit due to not being only instance of script" >> $FOLDER/melcloudstatus.log exit fi # Retrieving date & time, setting Data folder and initial variables DateTime=$(date +"%Y-%m-%d %T") SEND2MELCLOUD=0 DATA="/bin/cat $FOLDER/.deviceid" ## Check if Domoticz is online if [ "$McDebug" = On ] ; then echo 'DEBUG: Check if Domoticz is online'; fi CHECKDOMOTICZ=`$CURL --max-time 5 --connect-timeout 5 -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command¶m=getversion" | $JQ '.status' -r` if [ "$CHECKDOMOTICZ" != "OK" ]; then echo "Domoticz unreachable at $SERVERIP:$PORT" exit fi # Check if the .session exists and is not empty if [ "$McDebug" = On ] ; then echo 'DEBUG: Check if the .session exists and is not empty'; fi if [ ! -s "${FOLDER}/.session" ]; then if [ "$McDebug" = On ] ; then echo 'DEBUG: .session not present, logging in into Melcloud'; fi SESSION=$(login) if [ "$McDebug" = On ] ; then echo "DEBUG: New session key within main program after login is $SESSION"; fi else if [ "$McDebug" = On ] ; then echo 'DEBUG: .session present, retrieving session key from it'; fi SESSION=`cat $FOLDER/.session | $JQ '."LoginData"."ContextKey"' -r` fi if [ "$McDebug" = On ] ; then echo "DEBUG: Session key within main program is $SESSION"; fi if [ "$Pausing" = On ] ; then read -p "3 Press enter to resume, after this point getData is run ..."; fi ## Get Data for all Devices and write it to .deviceid getData $SESSION ## Check if data output is fine /bin/cat $FOLDER/.deviceid | $JQ -e . >/dev/null 2>&1 if [ ${PIPESTATUS[1]} != 0 ]; then echo "Retrieved Data in .deviceid is not json compatible, session expired?....logging in again...." echo "$DateTime, .deviceid not json compatible, logging in again" >> $FOLDER/melcloudstatus.log SESSION=$(login) if [ "$McDebug" = On ] ; then echo "DEBUG: Sessionkey after new login is $SESSION"; fi if [ "$Pausing" = On ] ; then read -p "4 Press enter to resume ..."; fi getData $SESSION if [ "$Pausing" = On ] ; then read -p "5 Press enter to resume ..."; fi ## Check if data output is fine /bin/cat $FOLDER/.deviceid | $JQ -e . >/dev/null 2>&1 if [ ${PIPESTATUS[1]} != 0 ]; then echo "Retrieved Data is still not json compatible, something went wrong...Help...." if [ "$Pausing" = On ] ; then read -p "6 Press enter to resume ..."; fi exit fi fi ## Deviceid is needed to send the data for the correct device to Melcloud DEVICEID=`$DATA | $JQ '.[]."Structure"."Devices" | .[] | select(."DeviceName" == "'$HP1'")."DeviceID"'` if [ "$McDebug" = On ] ; then echo DeviceID=$DEVICEID; fi ## Retrieving data from .deviceid if [ "$McDebug" = On ] ; then echo 'DEBUG: Retrieving various variables from .deviceid'; fi SetTemperatureZone1=`$DATA | $JQ '.[]."Structure"."Devices" | .[] | select(."DeviceName" == "'$HP1'")."Device"."SetTemperatureZone1"'` RoomTemperatureZone1=`$DATA | $JQ '.[]."Structure"."Devices" | .[] | select(."DeviceName" == "'$HP1'")."Device"."RoomTemperatureZone1"'` OperationMode=`$DATA | $JQ '.[]."Structure"."Devices" | .[] | select(."DeviceName" == "'$HP1'")."Device"."OperationMode"'` OperationModeZone1=`$DATA | $JQ '.[]."Structure"."Devices" | .[] | select(."DeviceName" == "'$HP1'")."Device"."OperationModeZone1"'` SetHeatFlowTemperatureZone1=`$DATA | $JQ '.[]."Structure"."Devices" | .[] | select(."DeviceName" == "'$HP1'")."Device"."SetHeatFlowTemperatureZone1"'` SetCoolFlowTemperatureZone1=`$DATA | $JQ '.[]."Structure"."Devices" | .[] | select(."DeviceName" == "'$HP1'")."Device"."SetCoolFlowTemperatureZone1"'` TankWaterTemperature=`$DATA | $JQ '.[]."Structure"."Devices" | .[] | select(."DeviceName" == "'$HP1'")."Device"."TankWaterTemperature"'` SetTankWaterTemperature=`$DATA | $JQ '.[]."Structure"."Devices" | .[] | select(."DeviceName" == "'$HP1'")."Device"."SetTankWaterTemperature"'` ForcedHotWaterMode=`$DATA | $JQ '.[]."Structure"."Devices" | .[] | select(."DeviceName" == "'$HP1'")."Device"."ForcedHotWaterMode"'` OutdoorTemperature=`$DATA | $JQ '.[]."Structure"."Devices" | .[] | select(."DeviceName" == "'$HP1'")."Device"."OutdoorTemperature"'` EcoHotWater=`$DATA | $JQ '.[]."Structure"."Devices" | .[] | select(."DeviceName" == "'$HP1'")."Device"."EcoHotWater"'` ProhibitZone1=`$DATA | $JQ '.[]."Structure"."Devices" | .[] | select(."DeviceName" == "'$HP1'")."Device"."ProhibitHeatingZone1"'` ProhibitHotWater=`$DATA | $JQ '.[]."Structure"."Devices" | .[] | select(."DeviceName" == "'$HP1'")."Device"."ProhibitHotWater"'` Power=`$DATA | $JQ '.[]."Structure"."Devices" | .[] | select(."DeviceName" == "'$HP1'")."Device"."Power"'` FlowTemperature=`$DATA | $JQ '.[]."Structure"."Devices" | .[] | select(."DeviceName" == "'$HP1'")."Device"."FlowTemperature"'` ReturnTemperature=`$DATA | $JQ '.[]."Structure"."Devices" | .[] | select(."DeviceName" == "'$HP1'")."Device"."ReturnTemperature"'` HeatPumpFrequency=`$DATA | $JQ '.[]."Structure"."Devices" | .[] | select(."DeviceName" == "'$HP1'")."Device"."HeatPumpFrequency"'` RoomTemperatureAC1=`$DATA | $JQ '.[]."Structure"."Devices" | .[] | select(."DeviceName" == "'$AC1'")."Device"."RoomTemperature"'` RoomTemperatureAC2=`$DATA | $JQ '.[]."Structure"."Devices" | .[] | select(."DeviceName" == "'$AC2'")."Device"."RoomTemperature"'` ## Convert OperationModes to text if [ "$McDebug" = On ] ; then echo "Debug: Convert OperationMode to text"; fi if [ "$OperationModeZone1" == "0" ]; then OPMODEZONE1T="Heating-Thermostat" OPMODEZ1=10 fi if [ "$OperationModeZone1" == "1" ]; then OPMODEZONE1T="Heating-FlowTemp" OPMODEZ1=20 fi if [ "$OperationModeZone1" == "2" ]; then OPMODEZONE1T="Heating-WDC" OPMODEZ1=30 fi if [ "$OperationModeZone1" == "3" ]; then OPMODEZONE1T="Cooling-Thermostat" OPMODEZ1=40 fi if [ "$OperationModeZone1" == "4" ]; then OPMODEZONE1T="Cooling-FlowTemp" OPMODEZ1=50 fi if [ "$OperationMode" == "0" ]; then OPMODE="Off" fi if [ "$OperationMode" == "1" ]; then OPMODE="DHW" fi if [ "$OperationMode" == "2" ]; then OPMODE="Heating" fi if [ "$OperationMode" == "3" ]; then OPMODE="Cooling" fi if [ "$OperationMode" == "4" ]; then OPMODE="Defrost??" fi if [ "$OperationMode" == "5" ]; then OPMODE="Standby" fi if [ "$OperationMode" == "6" ]; then OPMODE="Legionella" fi ## Get old status/opmode from Domoticz if [ "$McDebug" = On ] ; then echo "Debug: Get old status/opmode from Domoticz"; fi OLDOPMODE=`$CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=devices&rid=$IDXHeatpumpStatus" | $JQ -r '.result[]."Data"'` if [ "$McDebug" = On ] ; then echo "Debug: Sending all data to Domoticz"; fi ## Update Heatpump active switch (turns on when the heatpump is running, heating/cooling/defrosting and DHW) DHeatpumpActive=`$CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=devices&rid=$IDXHeatpumpActive" | $JQ -r '.result[]."Data"'` if [ $DHeatpumpActive == "Off" ] && [[ $OperationMode =~ [1-4,6] ]]; then echo "DHeatpumpActive = off | OperationMode > 0 or 5" $CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command¶m=switchlight&idx=$IDXHeatpumpActive&switchcmd=On" > /dev/null else if [ $DHeatpumpActive == "On" ] && [[ $OperationMode =~ [0,5] ]]; then echo "DHeatpumpActive = on | OperationMode = 0" $CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command¶m=switchlight&idx=$IDXHeatpumpActive&switchcmd=Off" > /dev/null fi fi ## Update Heatpump status text DHeatpumpStatus=`$CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=devices&rid=$IDXHeatpumpStatus" | $JQ -r '.result[]."Data"'` if [ "$OPMODE" != "$DHeatpumpStatus" ]; then $CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=$IDXHeatpumpStatus&nvalue=0&svalue=$OPMODE" fi ## Update OutdoorTemperature $CURL -q -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=$IDXOutdoorTemperature&nvalue=0&svalue=$OutdoorTemperature" > /dev/null ## Update RoomTemperatureZone1 $CURL -q -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=$IDXRoomTemperatureZone1&nvalue=0&svalue=$RoomTemperatureZone1" > /dev/null ## Update RoomTemperature AC1 $CURL -q -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=$IDXRoomTemperatureAC1&nvalue=0&svalue=$RoomTemperatureAC1" > /dev/null ## Update RoomTemperature AC2 $CURL -q -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=$IDXRoomTemperatureAC2&nvalue=0&svalue=$RoomTemperatureAC2" > /dev/null ## Update TankWaterTemperature if [ $DHW == "1" ]; then $CURL -q -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=$IDXTankWaterTemperature&nvalue=0&svalue=$TankWaterTemperature" > /dev/null fi # Update FlowTemperature $CURL -q -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=$IDXFlowTemperature&nvalue=0&svalue=$FlowTemperature" > /dev/null # Update ReturnTemperature $CURL -q -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=$IDXReturnTemperature&nvalue=0&svalue=$ReturnTemperature" > /dev/null # Update HeatPumpFrequency $CURL -q -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=$IDXHeatPumpFrequency&nvalue=0&svalue=$HeatPumpFrequency" > /dev/null ## Power status DPower=`$CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=devices&rid=$IDXPower" | $JQ -r '.result[]."Status"'` if [ "$DPower" == "On" ]; then DPower="true" else DPower="false" fi if [ $DPower != $Power ]; then echo "Update Power" SEND2MELCLOUD=1 fi ## SetTemperatureZone1 DSetTemperatureZone1=`$CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=devices&rid=$IDXSetTemperatureZone1" | $JQ -r '.result[]."Data"'` ## Update DSetTemperatureZone1 (removes red time out bar in Domoticz) $CURL -q -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command¶m=setsetpoint&idx=$IDXSetTemperatureZone1&setpoint=$DSetTemperatureZone1" > /dev/null ## Remove .0 for comparison DSetTemperatureZone1="${DSetTemperatureZone1%.0}" if [ "$DSetTemperatureZone1" != "$SetTemperatureZone1" ]; then echo "Update SetTemperatureZone1" SEND2MELCLOUD=1 fi ## SetHeatFlowTemperatureZone1 DSetHeatFlowTemperatureZone1=`$CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=devices&rid=$IDXSetHeatFlowTemperatureZone1" | $JQ -r '.result[]."Data"'` ## Update SetHeatFlowTemperatureZone1 (removes red time out bar in Domoticz) $CURL -q -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command¶m=setsetpoint&idx=$IDXSetHeatFlowTemperatureZone1&setpoint=$DSetHeatFlowTemperatureZone1" > /dev/null ## Remove .0 for comparison DSetHeatFlowTemperatureZone1="${DSetHeatFlowTemperatureZone1%.0}" if [ "$DSetHeatFlowTemperatureZone1" != "$SetHeatFlowTemperatureZone1" ]; then echo "Update SetHeatFlowTemperatureZone1" SEND2MELCLOUD=1 fi ## SetCoolFlowTemperatureZone1 DSetCoolFlowTemperatureZone1=`$CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=devices&rid=$IDXSetCoolFlowTemperatureZone1" | $JQ -r '.result[]."Data"'` ## Update SetCoolFlowTemperatureZone1 (removes red time out bar in Domoticz) $CURL -q -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command¶m=setsetpoint&idx=$IDXSetCoolFlowTemperatureZone1&setpoint=$DSetCoolFlowTemperatureZone1" > /dev/null ## Remove .0 for comparison DSetCoolFlowTemperatureZone1="${DSetCoolFlowTemperatureZone1%.0}" if [ "$DSetCoolFlowTemperatureZone1" != "$SetCoolFlowTemperatureZone1" ]; then echo "Update SetCoolFlowTemperatureZone1" SEND2MELCLOUD=1 fi if [ $DHW == "1" ]; then ## SetTankWaterTemperatures DSetTankWaterTemperatureDHW=`$CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=devices&rid=$IDXSetTankWaterTemperatureDHW" | $JQ -r '.result[]."Data"'` DSetTankWaterTemperatureLegionella=`$CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=devices&rid=$IDXSetTankWaterTemperatureLegionella" | $JQ -r '.result[]."Data"'` if [ "$McDebug" = On ] ; then echo "Current DHW setpoint is $SetTankWaterTemperature"; fi ## Check if legionella cycle runs, then raise DHW temp if [ $OPMODE == "Legionella" ]; then if [ "$McDebug" = On ] ; then echo "Heat Pump running legionella cycle, raising DHW setpoint to $DSetTankWaterTemperatureLegionella degrees"; fi SetTankWaterTemperatureActual=$DSetTankWaterTemperatureLegionella else if [ "$McDebug" = On ] ; then echo "Heat Pump not running legionella cycle, setting DHW setpoint to normal $DSetTankWaterTemperatureDHW degrees"; fi SetTankWaterTemperatureActual=$DSetTankWaterTemperatureDHW fi ## Remove .0 for comparison and calculation if [ "$McDebug" = On ] ; then echo "Current DHW script setpoint is $SetTankWaterTemperatureActual degrees"; fi SetTankWaterTemperatureActual="${SetTankWaterTemperatureActual%.0}" if [ "$McDebug" = On ] ; then echo "Current DHW script setpoint is $SetTankWaterTemperatureActual degrees"; fi ## Decrease DHW setpoint by variable TempSensorDelay if unit is running DHW or Legionella to ## compensate for the thermal resistance between sensor and water. if [ $OPMODE == "Legionella" ] || [ $OPMODE == "DHW" ]; then if [ "$McDebug" = On ] ; then echo "Heat Pump running Legionella or DHW cycle, correcting setpoint by $TempSensorDelay degrees"; fi SetTankWaterTemperatureActual=$(echo "scale=0;($SetTankWaterTemperatureActual-$TempSensorDelay)/1" | bc) fi ## Check if new setpoint is different from current Melcloud setpoint if [ "$McDebug" = On ] ; then echo "Current DHW script setpoint is $SetTankWaterTemperatureActual degrees"; fi if [ "$McDebug" = On ] ; then echo "Current Melcloud setpoint is $SetTankWaterTemperature degrees"; fi if [ "$SetTankWaterTemperatureActual" != "$SetTankWaterTemperature" ]; then echo "Update SetTankWaterTemperature" SEND2MELCLOUD=1 fi ## Update SetTankWaterTemperatures (removes red time out bar in Domoticz) $CURL -q -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command¶m=setsetpoint&idx=$IDXSetTankWaterTemperatureDHW&setpoint=$DSetTankWaterTemperatureDHW" > /dev/null $CURL -q -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command¶m=setsetpoint&idx=$IDXSetTankWaterTemperatureLegionella&setpoint=$DSetTankWaterTemperatureLegionella" > /dev/null $CURL -q -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command¶m=setsetpoint&idx=$IDXSetTankWaterTemperatureActual&setpoint=$SetTankWaterTemperatureActual" > /dev/null fi ## OperationModeZone1 DOperationModeZone1=`$CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=devices&rid=$IDXOperationModeZone1" | $JQ -r '.result[]."Level"'` if [ "$DOperationModeZone1" -ne "$OPMODEZ1" ]; then echo "Update OperationModeZone1" if [ "$DOperationModeZone1" == "10" ]; then DOperationModeZone1=0 fi if [ "$DOperationModeZone1" == "20" ]; then DOperationModeZone1=1 fi if [ "$DOperationModeZone1" == "30" ]; then DOperationModeZone1=2 fi if [ "$DOperationModeZone1" == "40" ]; then DOperationModeZone1=3 fi if [ "$DOperationModeZone1" == "50" ]; then DOperationModeZone1=4 fi SEND2MELCLOUD=1 fi ## ForcedHotWaterMode if [ $DHW == "1" ]; then DForcedHotWaterMode=`$CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=devices&rid=$IDXForcedHotWaterMode" | $JQ -r '.result[]."Data"'` if [ "$ForcedHotWaterMode" == true ]; then echo "ForcedHotWaterMode in Melcloud is on" fi if [ "$DForcedHotWaterMode" == "On" ] || [ "$ForcedHotWaterMode" == true ]; then echo "ForcedHotWaterMode switch in Domoticz or in Melcloud is on" if [ "$DForcedHotWaterMode" == "On" ]; then echo "ForcedHotWaterMode switch in Domoticz is on" $CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command¶m=switchlight&idx=$IDXForcedHotWaterMode&switchcmd=Off" SEND2MELCLOUD=1 fi DForcedHotWaterMode=true else DForcedHotWaterMode=false fi fi ## EcoHotWater if [ $DHW == "1" ]; then DEcoHotWater=`$CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=devices&rid=$IDXEcoHotWater" | $JQ -r '.result[]."Data"'` if [ "$DEcoHotWater" != "$EcoHotWater" ]; then $CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=$IDXEcoHotWater&nvalue=0&svalue=$EcoHotWater" echo "Updating EcoHotWater text" fi fi ## ProhibitZone1 DProhibitZone1=`$CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=devices&rid=$IDXProhibitZone1" | $JQ -r '.result[]."Data"'` if [ "$DProhibitZone1" != "$ProhibitZone1" ]; then $CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=$IDXProhibitZone1&nvalue=0&svalue=$ProhibitZone1" echo "Updating ProhibitZone1 text" fi ## ProhibitHotWater if [ $DHW == "1" ]; then DProhibitHotWater=`$CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=devices&rid=$IDXProhibitHotWater" | $JQ -r '.result[]."Data"'` if [ "$DProhibitHotWater" != "$ProhibitHotWater" ]; then $CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=$IDXProhibitHotWater&nvalue=0&svalue=$ProhibitHotWater" echo "Updating ProhibitHotWater text" fi fi echo "SetTemperatureZone1=$SetTemperatureZone1" echo "RoomTemperatureZone1=$RoomTemperatureZone1" echo "RoomTemperatureAC1=$RoomTemperatureAC1" echo "RoomTemperatureAC2=$RoomTemperatureAC2" echo "OperationMode=$OperationMode:$OPMODE" echo "OperationModeZone1=$OperationModeZone1:$OPMODEZONE1T" echo "SetHeatFlowTemperatureZone1=$SetHeatFlowTemperatureZone1" echo "SetCoolFlowTemperatureZone1=$SetCoolFlowTemperatureZone1" echo "OutdoorTemperature=$OutdoorTemperature" echo "ProhibitZone1=$ProhibitZone1" echo "Power=$Power" echo "FlowTemperature=$FlowTemperature" echo "ReturnTemperature=$ReturnTemperature" echo "HeatPumpFrequency=$HeatPumpFrequency" if [ $DHW == "1" ]; then echo "DHW Tank Temperature=$TankWaterTemperature" echo "DHW Setpoint from Melcloud=$SetTankWaterTemperature" echo "DHW Normal Setpoint=$DSetTankWaterTemperatureDHW" echo "DHW Legionella Setpoint=$DSetTankWaterTemperatureLegionella" echo "DHW Actual Setpoint=$SetTankWaterTemperatureActual" echo "ForcedHotWaterMode=$ForcedHotWaterMode in Melcloud" echo "ProhibitHotWater=$ProhibitHotWater" echo "EcoHotWater=$EcoHotWater" else echo "DHW=disabled" fi if [ "$McDebug" = On ] ; then echo "DEBUG: SEND2MELCLOUD = $SEND2MELCLOUD"; fi if [ "$Pausing" = On ] ; then read -p "Just before contacting Melcloud to send, press enter to resume ..."; fi if [ "$SEND2MELCLOUD" == "1" ]; then echo "Updating Melcloud settings" # EffectiveFlags settings # temp 8589934592 # DHW/flow 281474976710688 # mode 8 # power 1 # force DHW 65536 # all 281483566710825 $CURL -s -o $FOLDER/.send 'https://app.melcloud.com/Mitsubishi.Wifi.Client/Device/SetAtw' -H 'X-MitsContextKey: '"$SESSION"'' \ -H 'Origin: https://app.melcloud.com' -H 'Accept-Encoding: gzip, deflate, br' \ -H 'Accept-Language: nl-NL,nl;q=0.9,en-NL;q=0.8,en;q=0.7,en-US;q=0.6,de;q=0.5' \ -H 'User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/71.0.3578.98 Safari/537.36' \ -H 'Content-Type: application/json; charset=UTF-8' \ -H 'Accept: application/json, text/javascript, */*; q=0.01' \ -H 'Referer: https://app.melcloud.com/' \ -H 'X-Requested-With: XMLHttpRequest' \ -H 'Cookie: policyaccepted=true; gsScrollPos-2=0' \ -H 'Connection: keep-alive' --data-binary '{"EffectiveFlags":281483566710825,"SetTemperatureZone1":'$DSetTemperatureZone1',"OperationModeZone1":'$DOperationModeZone1',"SetHeatFlowTemperatureZone1":'$DSetHeatFlowTemperatureZone1',"SetCoolFlowTemperatureZone1":'$DSetCoolFlowTemperatureZone1',"HCControlType":1,"SetTankWaterTemperature":'$SetTankWaterTemperatureActual',"ForcedHotWaterMode":'$DForcedHotWaterMode',"TemperatureIncrementOverride":'$DTemperatureIncrementOverride',"DeviceID":'"$DEVICEID"',"DeviceType":1,"Power":'"$DPower"',"HasPendingCommand":true,"Offline":false,"Scene":null,"SceneOwner":null}' --compressed cat $FOLDER/.send | jq '.' fi ## If there is a change in operation mode (eq from heating to DHW), log the current values of the energy meters if [ "$OLDOPMODE" != "$OPMODE" ]; then ## Retrieving data from Domoticz: HP_Energy_E=`$CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=devices&rid=$IDX_HP_Energy_E" | $JQ -r '.result[]."Data"'` HP_Energy_H=`$CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=devices&rid=$IDX_HP_Energy_H" | $JQ -r '.result[]."Data"'` HP_Energy_C=`$CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=devices&rid=$IDX_HP_Energy_C" | $JQ -r '.result[]."Data"'` # Remove text " kWh" from all values: HP_Energy_E="${HP_Energy_E% kWh}" HP_Energy_H="${HP_Energy_H% kWh}" HP_Energy_C="${HP_Energy_C% kWh}" # Write data to file: echo "$DateTime,$OLDOPMODE,$OPMODE,$HP_Energy_E,$HP_Energy_H,$HP_Energy_C" >> $FOLDER/energydata_at_status_change.csv fi
Tevens de code van @AUijtdehaag van Esphome gebruikt en wordt direct herkend in home assistant en ziet er mooi uit.
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
Super!Andrehj schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:02:
Omdat ik mijn overgang van Melcloud2Domoticz naar de Procon (alvast dank @ocaj en @Remco45 ) nog even uitstel tot na het verwarmingsseizoen, heb ik toch maar besloten om Melcloud2Domoticz nog een grondige upgrade te geven.
Ik was er ook al mee begonnen, maar heb te weinig tijd.
Bedankt voor het delen, @Andrehj
Op de site van Alklima en in de installatiehandleiding geven ze aan dat de ERST20D-VM2D de juiste binnenunit is voor de PUHZ-SW75, terwijl de binnenunits, eindigend op een C wel een grotere aansluiting hebben. De korte vernauwing bij de binnenunit is dan kennelijk geen probleem?
Hier zal dan nog iets van een verloop tussen moeten? Ik kan hier in de handleiding niet over vinden.
Deze combo pas geleden geplaatst en hier komen idd verloop koppelingen bij de aansluitingen op de binnen unit.g-j-t schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 09:47:
Hier zal dan nog iets van een verloop tussen moeten? Ik kan hier in de handleiding niet over vinden.
Bij alklima staan ze er ook bij als je de set selecteert en dan kijkt bij de opties
https://alklima.nl/leveri...inverter/pcr-75ya-200-set
[ Voor 16% gewijzigd door Byorn op 17-02-2024 10:45 ]
Ik zei nog tegen de uitvoerder. Denk om dit zijn speciale “pers 26 naar 22 draai /plat met rubber ring”
Wp deels leeg, komt de installateur: die heb ik niet, haal ze wel bij walraven of zo. Mooi niet dus, liggen alleen bij henco op afroep.
Grrr. Werd dus nieuwe afspraak.
2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
Het staat wel omschreven maar heel summier.g-j-t schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 09:47:
Hier wordt binnenkort de buitenunit vervangen voor een PUHZ-SW75YAA. De binnenunit is de ERST20D-VM2D. Ik zie echter dat deze 1/4" - 1/2" aansluitingen heeft voor de koelleidingen. De PUHZ heeft 3/8" - 5/8" koelleidingen. De ‘oude’ koelleidingen gaat de installateur dan ook vervangen.
Op de site van Alklima en in de installatiehandleiding geven ze aan dat de ERST20D-VM2D de juiste binnenunit is voor de PUHZ-SW75, terwijl de binnenunits, eindigend op een C wel een grotere aansluiting hebben. De korte vernauwing bij de binnenunit is dan kennelijk geen probleem?
In de servicehandleiding van de buitenunit staat diameter leiding en maximale lengte vermeld in de tabel. Bij de binnenunit staat alleen de aansluitmaat vermeld.
Was de buitenunit overigens toch te klein of?
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Maak eens een foto van wat je precies bedoelde.nessio schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:08:
Inderdaad. Bij mij zouden er 2 henco perskoppelingen worden vervangen.
Ik zei nog tegen de uitvoerder. Denk om dit zijn speciale “pers 26 naar 22 draai /plat met rubber ring”
Wp deels leeg, komt de installateur: die heb ik niet, haal ze wel bij walraven of zo. Mooi niet dus, liggen alleen bij henco op afroep.
Grrr. Werd dus nieuwe afspraak.
Lijkt mij vrij onwaarschijnlijk dat een groothandel dit niet standaard op voorraad heeft.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Die vraag is hier (en voordat dit topic bestond in het grote L/W wp topic) al een aantal keer langs gekomen.g-j-t schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 09:47:
Hier wordt binnenkort de buitenunit vervangen voor een PUHZ-SW75YAA. De binnenunit is de ERST20D-VM2D. Ik zie echter dat deze 1/4" - 1/2" aansluitingen heeft voor de koelleidingen. De PUHZ heeft 3/8" - 5/8" koelleidingen. De ‘oude’ koelleidingen gaat de installateur dan ook vervangen.
De geadviseerder werkwijze is de leidingen uitvoeren volgens de maten van de buitenunit, en dan bij de binnenunit een verloopje plaatsen naar de kleinere maat. Zo zit het bij mij ook, en dat werkt prima.
VRAAG: hoe pas ik de schakelstand / bedrijfsstand aan naar stand 3? Is dat een dipswitch of doe ik dat in het menu van de FTC?
Kun je toelichten wat je met bovenstaande zin bedoelt?MABAR schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 18:07:
VRAAG: hoe pas ik de schakelstand / bedrijfsstand aan naar stand 3? Is dat een dipswitch of doe ik dat in het menu van de FTC?
[ Voor 21% gewijzigd door Andrehj op 17-02-2024 18:13 ]
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/77941996#77941996DutchWing schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:45:
[...]
Was de buitenunit overigens toch te klein of?
Blijft een beetje discutabel maar Alkima vond van wel en de installateur kennelijk ook na een uitgevoerde warmteverliesberekening. Hierin zat echter een overdreven factor voor ventilatie vind ik. Ik kon de resultaten dus ook niet echt herkennen op basis van het oude gasverbruik.
Op de dagen rond de 0 had hij het echter best zwaar en vanwege de vele defrosts (tot wel 30 per dag) kreeg ik er dan nauwelijks nog iets warmte bij. Bij twee nachten -8 ging het wel weer aardig moet ik zeggen.
Maar lang verhaal kort, de installateur wil de buitenunit vervangen. In eerste instantie voor een SUZ SW80VA maar Ik kreeg de kans om met een acceptabele bijbetaling voor een PUHZ te gaan. Die kans grijp ik aan. Moduleert iets verder naar beneden, stukje meer vermogen over bij lage temperaturen en (enigzins) vergelijkbare COP en beter defrostgedrag.
2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
Nu staat onze setting op -9 en is het nogsteeds 22c in huis. Ik vind zelf de verbruik redelijk ok. +/-10-15kwh per dag. Maar dan zijn we zoiezo groot verbruikers.
Voor de woonkamer vind ik dat prettig, voor de kinder kamers is dat stukken minder. Heb nu zelfs de raam open in de slaapkamers om de temperatuur wat aangenamer te maken. De verdeler van de Vloer verwarming heb ik al redelijk geknepen.
Dus eingelijk zoek ik advies, van hoe staat bij jullie de curve?
Vvw op bg
Radiatoren op 1e
Niets op 2e
Die temp staat tussen de 34 en 38 graden liggend aan de buiten temp, het heeft mij een winter gekost om te monitoren was de WP doet om de temps aan te passen zodat deze net niet pendelt.
Als je daar zin in hebt (en het kunt met bijv een procon) dan kan het prima werken.
Het ligt aan je oppervlakte, isolatie, vermogen en afgifte wat bij je kunt werken. Als je meer info over je huis kunt geven is daar iets over te roepen.
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
Er zijn veel Tweakers die een WAR gebruiken met een curve, maar eigenlijk altijd mét een thermostaat.Mimi89 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 23:37:
Zijn er hier meer mensen die op een curve verwarmen? Ons is dat aangeraden door de monteur. Hij gaf aan dat de WP vaker last/problemen ervaart als je een thermostaat gebruikt en vaker gaat pendelen.
Nu staat onze setting op -9 en is het nogsteeds 22c in huis. Ik vind zelf de verbruik redelijk ok. +/-10-15kwh per dag. Maar dan zijn we zoiezo groot verbruikers.
Voor de woonkamer vind ik dat prettig, voor de kinder kamers is dat stukken minder. Heb nu zelfs de raam open in de slaapkamers om de temperatuur wat aangenamer te maken. De verdeler van de Vloer verwarming heb ik al redelijk geknepen.
Als je een WAR gebruikt zónder thermostaat (als ik het goed begrijp is dit bij jou het geval), dan gaat je WP bij heel milde temperaturen 24/7 verwarmen op de laagste temperatuur van je curve. Dat is eigenlijk in vrijwel ieder huis teveel, waardoor je onnodig veel verwarmt en het te warm wordt binnen.
Dus mijn advies zou zijn: als je een WAR gebruikt, doe dat dan altijd met een thermostaat.
Het gebruik van een thermostaat geeft geen pendelen. Zie de topic start, de gepinde post van Andrehj over zuinig verwarmen en de vele ervaringen (met ondersteundende gegevens en afbeeldingen) van Tweakers in dit topic.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Wij hebben een nageisoleerde eind jaren 80 woning. Met vloerverwarming op alle 3 verdiepingen. Verwarmde oppervlakte is 120m2, hiernaast hebben we een aanbouw van 32m2 die op andere manier verwarmd wordt.DaWizza schreef op zondag 18 februari 2024 @ 08:40:
@Mimi89 Curve gebruiker hier.
Vvw op bg
Radiatoren op 1e
Niets op 2e
Die temp staat tussen de 34 en 38 graden liggend aan de buiten temp, het heeft mij een winter gekost om te monitoren was de WP doet om de temps aan te passen zodat deze net niet pendelt.
Als je daar zin in hebt (en het kunt met bijv een procon) dan kan het prima werken.
Het ligt aan je oppervlakte, isolatie, vermogen en afgifte wat bij je kunt werken. Als je meer info over je huis kunt geven is daar iets over te roepen.
Wij hebben een PUHZ-SW75YAA met een 300L vat. Kan beide verwarmen als koelen.
Gee idee wat een Procon is. Dus weet niet of ik dat heb.
In basis vind ik nu de prestaties prima. Is iog gen 24c meer in huis 😂 maar zou het een graadje of 2 lager wel fijn vinden. Denk dat het ook in de energie rekening scheelt.
Adcies van de instalateur kom ook omdat we 100% op Vloerverwarming zitten, dus duurt het echt dagen voor de vloer koeler/warmer is.SebastiaanPs schreef op zondag 18 februari 2024 @ 08:52:
[...]
Er zijn veel Tweakers die een WAR gebruiken met een curve, maar eigenlijk altijd mét een thermostaat.
Als je een WAR gebruikt zónder thermostaat (als ik het goed begrijp is dit bij jou het geval), dan gaat je WP bij heel milde temperaturen 24/7 verwarmen op de laagste temperatuur van je curve. Dat is eigenlijk in vrijwel ieder huis teveel, waardoor je onnodig veel verwarmt en het te warm wordt binnen.
Dus mijn advies zou zijn: als je een WAR gebruikt, doe dat dan altijd met een thermostaat.
Het gebruik van een thermostaat geeft geen pendelen. Zie de topic start, de gepinde post van Andrehj over zuinig verwarmen en de vele ervaringen (met ondersteundende gegevens en afbeeldingen) van Tweakers in dit topic.
Monteur snapt het niet, want normaliter combineer je de curve met een thermostaat. Anders zou je op de dagen waarin je gemiddeld minder vermogen nodig hebt dan het minimum vermogen van je WP een pendelende WP krijgen. En op dagen met veel zon wordt het veel te warm binnen.Mimi89 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 23:37:
Zijn er hier meer mensen die op een curve verwarmen? Ons is dat aangeraden door de monteur. Hij gaf aan dat de WP vaker last/problemen ervaart als je een thermostaat gebruikt en vaker gaat pendelen.
Let op: Door het gebruik van die thermostaat voorkom je dus het pendelen.
Maar je kunt ook de adaptieve ruimteregeling gebruiken. Dat werkt ook al heel aardig, mits juist ingesteld.
Ik kan je eigenlijk alleen maar adviseren om dit topic eens heel grondig door te lezen. Begin met de gepinde posts. Daar kun je veel nuttigs uit halen. Bovendien regent het vandaag toch de hele dag.
Over de curve: Hoe die moet staan hangt heel erg van je huis af. Die van mij staat helemaal vlak, maar dat zegt niks over wat bij jou het beste werkt.
Hoe je de curve bepaalt vind je in deze post: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" (ook gepind trouwens).
Die van jou staat trouwens al niet goed (te hoog), want met een juiste curve wordt het met het grijze weer van nu niet te warm binnen.
Verder denk ik dat door het feit dat je blijkbaar geen thermostaat hebt, je WP nu flink staat te pendelen. Heb je daar enig zicht op? Hoe vaak start ie per dag? Mocht je totaal geen monitoring hebben, dan kun je altijd via het service menu → informatie werking → code 003 het aantal compressorstarts sinds installatie opvragen (waarde is in honderden starts, dus maal 100 doen).
Met vvw zou je hooguit een paar starts per dag moeten hebben. Als dat (veel) meer is weet je wat er aan de hand is.
Weet je trouwens zeker dat je niet met de adaptieve ruimteregeling draait? Post eens een foto van het hoofdscherm van het bedieningspaneel van de binnenunit?
[ Voor 19% gewijzigd door Andrehj op 18-02-2024 10:14 ]
Ik zal iog nooit beweren het beter te weten dan de monteur. Ik ben iig hier helemaal niet in thuis. Mijn man iets meer. Maar eerlijk gezegd snap ik 3/4 van de gesprekken in deze forum niet. Met T waardes etc 😵💫 Natuurkunde is me al een tijdje geleden.Andrehj schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:06:
[...]
Monteur snapt het niet, want normaliter combineer je de curve met een thermostaat. Anders zou je op de dagen waarin je gemiddeld minder vermogen nodig hebt dan het minimum vermogen van je WP een pendelende WP krijgen. En op dagen met veel zon wordt het veel te warm binnen.
Let op: Door het gebruik van die thermostaat voorkom je dus het pendelen.
Maar je kunt ook de adaptieve ruimteregeling gebruiken. Dat werkt ook al heel aardig, mits juist ingesteld.
Ik kan je eigenlijk alleen maar adviseren om dit topic eens heel grondig door te lezen. Begin met de gepinde posts. Daar kun je veel nuttigs uit halen. Bovendien regent het vandaag toch de hele dag.
Over de curve: Hoe die moet staan hangt heel erg van je huis af. Die van mij staat helemaal vlak, maar dat zegt niks over wat bij jou het beste werkt.
Hoe je de curve bepaalt vind je in deze post: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" (ook gepind trouwens).
Die van jou staat trouwens al niet goed (te hoog), want met een juiste curve wordt het met het grijze weer van nu niet te warm binnen.
Verder denk ik dat door het feit dat je blijkbaar geen thermostaat hebt, je WP nu flink staat te pendelen. Heb je daar enig zicht op? Hoe vaak start ie per dag? Mocht je totaal geen monitoring hebben, dan kun je altijd via het service menu → informatie werking → code 003 het aantal compressorstarts sinds installatie opvragen (waarde is in honderden starts, dus maal 100 doen).
Met vvw zou je hooguit een paar starts per dag moeten hebben. Als dat (veel) meer is weet je wat er aan de hand is.
Weet je trouwens zeker dat je niet met de adaptieve ruimteregeling draait? Post eens een foto van het hoofdscherm van het bedieningspaneel van de binnenunit?
Ik heb gisteren zelf de curve al wat verlaagt heb hem nu op 41 bij -15 en 32 bij 10 gezet. En dit is al een graad of 4 lager dan het stond. Als ik die post van Andrj lees dan kan hij bij ons heel stuk lager (volledig VV)
Ik kan wel ge KWH verbruik vinden (634 in Jan) dat is dus met opstarten en zeker een week op 24c in huis. Productie was (2061KwH)
Die andere instelling kan ik niet vinden. Ik kan wel met de P1 meter zien dat er 1/2 keer per dag een gebruik piek is buiten gebruik van huishoudelijke aparaten.
Hier de huidige beeld van de instellingen.
:strip_exif()/f/image/wCfGfu11C5NIZPXHNJmPtTCH.jpg?f=fotoalbum_large)
Vertel eens wat meer over je woning? Hoe oud? Hoeveel VVW? Evt vorig gasverbruik? Tussenwoning of vrijstaand?Mimi89 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:59:
Ik heb gisteren zelf de curve al wat verlaagt heb hem nu op 41 bij -15 en 32 bij 10 gezet. En dit is al een graad of 4 lager dan het stond. Als ik die post van Andrj Andrehj lees dan kan hij bij ons heel stuk lager (volledig VV)
Die temperaturen zijn in ieder geval te hoog voor een woning die enkel met VVW wordt verwarmd.
Bijzonder is wel dat je met die hoge temperaturen niet een veel te warme woning krijgt. Ik heb zo maar eens het vermoeden dat hier nog een buffervat meespeelt, en/of een vloerverwarmingsverdeler met eigen pomp en thermostaat.
SWW is ook flink warm trouwens. Tips: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Niemand verwacht dat je alles direct snapt, maar als je gewoon mee gaat lezen begrijp je steeds meer.
De dingen die je nog steeds niet snapt nadat je het hele topic hebt gelezen kun je gewoon vragen. Maar meestal zijn die al een (paar keer) gevraagd, dus ben je de uitleg daarvan al eens tegen gekomen.
[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 18-02-2024 11:10 ]
Nageisoleerde 2-onder-1kap woning uit '88. Zolder heeft 16+cm isolatie vloer +/-20cm isolatie. HR++ ramen overal.Andrehj schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:09:
[...]
Vertel eens wat meer over je woning? Hoe oud? Hoeveel VVW? Evt vorig gasverbruik? Tussenwoning of vrijstaand?
Die temperaturen zijn in ieder geval te hoog voor een woning die enkel met VVW wordt verwarmd.
Bijzonder is wel dat je met die hoge temperaturen niet een veel te warme woning krijgt. Ik heb zo maar eens het vermoeden dat hier nog een buffervat meespeelt, en/of een vloerverwarmingsverdeler met eigen pomp en thermostaat.
SWW is ook flink warm trouwens. Tips: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Niemand verwacht dat je alles direct snapt, maar als je gewoon mee gaat lezen begrijp je steeds meer.
De dingen die je nog steeds niet snapt nadat je het hele topic hebt gelezen kun je gewoon vragen. Maar meestal zijn die al een (paar keer) gevraagd, dus ben je de uitleg daarvan al eens tegen gekomen.
120m2 +/- met VVW, alles is op 10cm afstand gezet. +/-40m2 die op ander electrische verwarming draait(die staat nooit echt aan en die kamer worden niet kouder dan 15c) VVW heeft geen pompen, want is aangelegd met WP in gedachte. Hoofdbuis is 32mm(als dat belangrijk is).
Gas verbruik was net geen 900m3 vorige jaar. Over dag stond alles op 20c en snachts op 18c. Maar meestal was het niet verder dan 19c gedaald in de nacht.
Onze instalatie heeft idd een buffervat. Geen andere pompen ed.
Bij -10 kun je dat punt maximaal 7 graden hoger leggen, meer zal de warmtepomp er niet in krijgen bij vloerverwarming. Dus denk daar aan 32 tot 34 graden.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Zit dat buffervat in serie (dus in de retour?) of parallel? In dat laatste geval zou er nog een pomp ergens in de leiding na het buffervat kunnen zitten.Mimi89 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:18:
[...]
Nageisoleerde 2-onder-1kap woning uit '88. Zolder heeft 16+cm isolatie vloer +/-20cm isolatie. HR++ ramen overal.
120m2 +/- met VVW, alles is op 10cm afstand gezet. +/-40m2 die op ander electrische verwarming draait(die staat nooit echt aan en die kamer worden niet kouder dan 15c) VVW heeft geen pompen, want is aangelegd met WP in gedachte. Hoofdbuis is 32mm(als dat belangrijk is).
Gas verbruik was net geen 900m3 vorige jaar. Over dag stond alles op 20c en snachts op 18c. Maar meestal was het niet verder dan 19c gedaald in de nacht.
Onze instalatie heeft idd een buffervat. Geen andere pompen ed.
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je met deze installatie zonder thermostaat op zo'n hoge watertemperatuur draait zonder dat het tropisch wordt binnen...
Zeker ook gezien het lage gasverbruik.
Of draai je op een (veel te) lage flow? Wat is je flow? (service menu → informatie werking → code 540)
Dan kun je ook gelijk kijken naar code 003 zoals eerder gevraagd.
[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 18-02-2024 11:30 ]
Ik heb in elke kamer (2 in de woonkamer) hygrometers hangen. Zo controleer ik de kamer temperatuur. Woonkamer is een stabiel 22-22.6c en de slaapkamers 20-21c (veels te warm voor ons) de WP stond ook tot gisteren (toen ik zelf de curve 4c lager zette) op -9c. Dus als ik de werking van die curve een beetje snap 45c-9 = 36c en laagste 36-9 = 27c.Andrehj schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:28:
[...]
Zit dat buffervat in serie (dus in de retour?) of parallel? In dat laatste geval zou er nog een pomp ergens in de leiding na het buffervat kunnen zitten.
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je met deze installatie zonder thermostaat op zo'n hoge watertemperatuur draait zonder dat het tropisch wordt binnen...
Zeker ook gezien het lage gasverbruik.
Of draai je op een (veel te) lage flow? Wat is je flow? (service menu → informatie werking → code 540)
In alle kamers staan de ventilatie roosters open. En ik doe regelmatig de raam open. Het liefst heb ik de slaapkamers dichter bij de 16c.
Dat van die -9 verklaart al een hoop. Maar waarom verander je de curve zelf niet? Dat je de correctie op -9 moet zetten zegt al dat die curve veel te hoog staat.Mimi89 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:40:
[...]
Ik heb in elke kamer (2 in de woonkamer) hygrometers hangen. Zo controleer ik de kamer temperatuur. Woonkamer is een stabiel 22-22.6c en de slaapkamers 20-21c (veels te warm voor ons) de WP stond ook tot gisteren (toen ik zelf de curve 4c lager zette) op -9c. Dus als ik de werking van die curve een beetje snap 45c-9 = 36c en laagste 36-9 = 27c.
In alle kamers staan de ventilatie roosters open. En ik doe regelmatig de raam open. Het liefst heb ik de slaapkamers dichter bij de 16c.
En een raam open zetten om de WP te corrigeren is ook de omgekeerde wereld.
Wat staat er nou bij de codes 003 en 540?
Als je de curve goed hebt (zie link die ik eerder plaatste) kun je een thermostaat toevoegen. Voor meer info, zoek in dit topic op thermostaat.
[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 18-02-2024 11:45 ]
003 = 7 op 44 dagenAndrehj schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:28:
[...]
540 = 17
7*100 =700 startsMimi89 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:04:
003 = 7 op 44 dagen
700/44 = 16 starts per dag. Daar gaat je WP weliswaar niet stuk van, maar is wel te veel met vvw, zeker gezien het feit dat je net de winter (waarin een goed gedimensioneerde WP continu kan draaien) gehad hebt.
Ter vergelijking: Ik heb dezelfde WP, en verwarm ook enkel met VVW.
In de vier wintermaanden heb ik in totaal ca 400 starts (dus gemiddeld zo'n 3 per dag).
Over een heel jaar zit ik op 600 à 700 starts. Dat haal jij al in 44 dagen...
Is aan de lage kant, maar gaat nog net. Op welke stand staat je waterpomp?540 = 17
Jouw zgn "monteur" heeft zichzelf inmiddels aardig gediskwalificeerd. Hij zet de WAR-curve ca 10 graden te hoog en zegt dat je geen thermostaat nodig hebt, waardoor je nu met een pendelende WP zit, een te warm huis, een onnodig hoge energierekening en een compressor met onnodig verkorte levensduur.

Die moet duidelijk even terug naar school.
Aan jou (en je man) nu de uitdaging om dit goed te krijgen. Wat prima kan, als je:
- Iets aan monitoring gaat doen. Minimaal is het stroomverbruik (installeer een HomeWizard kWh meter voor de WP groep) en wat grafieken (Melcloud adapter).
- Je WAR curve goed zet (zie link hierboven).
- Een thermostaat toevoegt.
[ Voor 16% gewijzigd door Andrehj op 18-02-2024 12:41 ]
@Mimi89 deze post van Andrehj vat het heel mooi samen. Ik zou zijn adviezen zeker ter harte nemen! Resultaat is straks: een comfortabele temperatuur in je gehele huis tegen zeer lage kosten. Plus een warmtepomp met een lange levensduur.Andrehj schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:34:
[...]
7*100 =700 starts
700/44 = 16 starts per dag. Daar gaat je WP weliswaar niet stuk van, maar is wel te veel met vvw, zeker gezien het feit dat je net de winter (waarin een goed gedimensioneerde WP continu kan draaien) gehad hebt.
Ter vergelijking: Ik heb dezelfde WP, en verwarm ook enkel met VVW.
In de vier wintermaanden heb ik in totaal ca 400 starts (dus gemiddeld zo'n 3 per dag).
Over een heel jaar zit ik op 600 à 700 starts. Dat haal jij al in 44 dagen...
[...]
Is aan de lage kant, maar gaat nog net. Op welke stand staat je waterpomp?
Jouw zgn "monteur" heeft zichzelf inmiddels aardig gediskwalificeerd. Hij zet de WAR-curve ca 10 graden te hoog en zegt dat je geen thermostaat nodig hebt, waardoor je nu met een pendelende WP zit, een te warm huis, een onnodig hoge energierekening en een compressor met onnodig verkorte levensduur.![]()
Die moet duidelijk even terug naar school.
Aan jou (en je man) nu de uitdaging om dit goed te krijgen. Wat prima kan, als je:Verder voldoe je aan alle voorwaarden (goede isolatie, vloerverwarming op alle verdiepingen, pompvrije verdelers) om zeer efficiënt met je WP de keet te kunnen verwarmen.
- Iets aan monitoring gaat doen. Minimaal is het stroomverbruik (installeer een HomeWizard kWh meter voor de WP groep) en wat grafieken (Melcloud adapter).
Let op: neem niet meerdere thermostaten/zoneregeling, maar één enkele aan/uit thermostaat (dus niet modulerend) met lage hysterese zoals de Panasonic of Netatmo. Zoek maar op deze trefwoorden in dit topic en het algemene lucht/water warmtepomp topic.
Als je straks die thermostaat hebt, dan zet je alle vloerverwarmingsgroepen in huis volledig open en dan knijp je de groepen van de kamers waar het te warm wordt (gezien jouw wensen zullen dat de slaapkamers zijn), zodat die wat minder warmte krijgen.
Wij hebben nu de curve aangepast om die weer lager te zetten 34c bij -15 en 25 bij 10. Zullen nu even de lage kant monitoren. Ga eerst 2-3 dagen wachten met weer aanpassen zodat de huis op temperatuur kan komen.Andrehj schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:34:
[...]
Aan jou (en je man) nu de uitdaging om dit goed te krijgen. Wat prima kan, als je:
Die Melcloud module heb ik ook besteld.
Binnen thermostaat gaan we nog even naar kijken. Heb vandaag Migraine en is dit meer info dan wat ik kan verweken vandaag.
Eerlijk gezegd ben ik nog steeds bang om teveel aan de WP te zitten 😅
Zal van de week met een heldere hoofd weer alles doornemen.
Maar heel erg bedankt voor al het advies. Zal zeker meer in de forum duiken.
Edit:mijn man vindt dit officieel de hoogte punt van mijn nestel drang 🙈 dat ik zelfs de WP moet gaan instellen.
[ Voor 6% gewijzigd door Mimi89 op 18-02-2024 15:54 ]
Waarom niet gewoon de modus omzetten naar kamerthermostaat modus? (Dus ander modus, geen extra hardware). Is ene beetje de default instelling in de meeste situaties
Enige nadeel wat ik van die modus vind is dat die soms te lang aanblijft maar icm nachtverlaging draait die voor mij perfect
CISSP! Drop your encryption keys!
Dat kan alleen als er een (PAR) thermostaat of temperatuursensor in de woonkamer hangt. En ik weet eigenlijk zeker dat dat bij @Mimi89 niet het geval is.laurens0619 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:10:
@Mimi89
Waarom niet gewoon de modus omzetten naar kamerthermostaat modus? (Dus ander modus, geen extra hardware). Is ene beetje de default instelling in de meeste situaties
Enige nadeel wat ik van die modus vind is dat die soms te lang aanblijft maar icm nachtverlaging draait die voor mij perfect
Owja ik zie het, die module hangt (nog) in de kast ipv de rest erbuiten.Andrehj schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:18:
[...]
Dat kan alleen als er een (PAR) thermostaat of temperatuursensor in de woonkamer hangt. En ik weet eigenlijk zeker dat dat bij @Mimi89 niet het geval is.
In dat geval is losse thermostaat denk het makkelijkste (al dan niet draadloos)
CISSP! Drop your encryption keys!
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero