Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CingKorn
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-10 17:37
Beste allen,

Mijn vriendin en ik zijn bezig met een nieuwbouwwoning die naar alle waarschijnlijkheid wordt uitgerust met de ERSD-VM2D. Nu lees ik dat die compatible is met iedere thermostaat met aan/uit signaal in combinatie met de Ecodan.

Standaard krijgen we per kamer deze analoge Henco thermostaat (plaatje komt overeen, typenummer weet ik niet zeker). Als alternatief bieden ze deze digitale Henco thermostaat (ook hier komt het plaatje overeen, typenummer weet ik niet zeker) maar ook die vind ik er niet uit zien (meerprijs net geen € 600).

Deze zijn beide aan te sluiten middels drie-vierdraads aansluiting. Liever zie ik een Honeywell DT4 (oid) per kamer. Deze heeft echter geen drie-vierdraads aansluiting maar je dient hier 5 kabels op aan te sluiten (TTCBA). Nu ben ik totaal niet technisch aangelegd. In hoeverre is het mogelijk de analoge thermostaat te vervangen voor de Honeywell?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik gebruik de laatste tijd alleen maar de netatmo aan/uit thermostaat.

Dat ding doet gewoon precies wat het moet doen en werkt gewoon goed.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MABAR
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22-03-2024
Andrehj schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 18:13:
[...]

Kun je toelichten wat je met bovenstaande zin bedoelt? :?
Normaals gesproken staat ie in stand 1. Stand 3 komt uit de smart-grid handleiding van Ecodan. Gaat je vraag daarover?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11-10 20:11

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

CingKorn schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:08:
Beste allen,

Mijn vriendin en ik zijn bezig met een nieuwbouwwoning die naar alle waarschijnlijkheid wordt uitgerust met de ERSD-VM2D. Nu lees ik dat die compatible is met iedere thermostaat met aan/uit signaal in combinatie met de Ecodan.

Standaard krijgen we per kamer deze analoge Henco thermostaat (plaatje komt overeen, typenummer weet ik niet zeker). Als alternatief bieden ze deze digitale Henco thermostaat (ook hier komt het plaatje overeen, typenummer weet ik niet zeker) maar ook die vind ik er niet uit zien (meerprijs net geen € 600).

Deze zijn beide aan te sluiten middels drie-vierdraads aansluiting. Liever zie ik een Honeywell DT4 (oid) per kamer. Deze heeft echter geen drie-vierdraads aansluiting maar je dient hier 5 kabels op aan te sluiten (TTCBA). Nu ben ik totaal niet technisch aangelegd. In hoeverre is het mogelijk de analoge thermostaat te vervangen voor de Honeywell?
Ík gebruik zelf de Panasonic PAW-A2W-RTWIRED thermostaat en ben zeer tevreden. Deze heeft een kleine hysterese. Verder zou ik dit topic even goed doorlezen over de Honeywell thermostaat.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:39

breinonline

Are you afraid to be known?

CingKorn schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:08:
Beste allen,

Die digitale Henco staat modulerend bij, dat is niet aan/uit dus. Bovendien klinkt een thermostaat op elke kamer als dat er iets met naregeling gaat plaatsvinden. De ervaringen daarmee zijn vrij beroerd. Een goede aan/uit thermostaat in de woonkamer zou voldoende moeten zijn.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:28
breinonline schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:21:
[...]

Die digitale Henco staat modulerend bij, dat is niet aan/uit dus. Bovendien klinkt een thermostaat op elke kamer als dat er iets met naregeling gaat plaatsvinden. De ervaringen daarmee zijn vrij beroerd. Een goede aan/uit thermostaat in de woonkamer zou voldoende moeten zijn.
Er is in de praktijk een groot verschil tussen slaapkamers en studeerslaapkamers.

De reden dat ik zone regeling gebruik is precies daarom, anders kon het volstaan met inregelen (knijpen) zodat het nooit verder komt dan bijvoorbeeld 18 graden, behalve dan door de zoninstraling.
Maar dat werkt niet met kinderen die in hun slaapkamer wonen. 🥴😆

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MABAR schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:54:
Normaals gesproken staat ie in stand 1. Stand 3 komt uit de smart-grid handleiding van Ecodan. Gaat je vraag daarover?
Die standen zijn in dit topic nog nooit langs gekomen. Heb je een link naar die handleiding?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Kan ook per DM hoor, geen probleem.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

g-j-t schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 20:48:
[...]

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/77941996#77941996

Blijft een beetje discutabel maar Alkima vond van wel en de installateur kennelijk ook na een uitgevoerde warmteverliesberekening. Hierin zat echter een overdreven factor voor ventilatie vind ik. Ik kon de resultaten dus ook niet echt herkennen op basis van het oude gasverbruik.
Op de dagen rond de 0 had hij het echter best zwaar en vanwege de vele defrosts (tot wel 30 per dag) kreeg ik er dan nauwelijks nog iets warmte bij. Bij twee nachten -8 ging het wel weer aardig moet ik zeggen.

Maar lang verhaal kort, de installateur wil de buitenunit vervangen. In eerste instantie voor een SUZ SW80VA maar Ik kreeg de kans om met een acceptabele bijbetaling voor een PUHZ te gaan. Die kans grijp ik aan. Moduleert iets verder naar beneden, stukje meer vermogen over bij lage temperaturen en (enigzins) vergelijkbare COP en beter defrostgedrag.
Je gaat bij de formule van Koevlaas standaard uit van 1m3 = 8kWh bij 1650 piekuren bij hetzelfde stookgedrag.

Maar zo zijn er best nog behoorlijk wat verschillen tussen diverse formules aan de hand van het gasverbruik.

Met of zonder SWW inbegrepen en bovenverdieping wel of niet mee verwarmen.

Via bouw-energie of Technische unie (voorbeeld van hoe het ook kan)

Ben best wel benieuwd met welke gegevens je gerekend hebt en alle factoren eromheen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:40
@DutchWing doe het ook met dm
Zal pas vanmiddag of morgen worden

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:58
MABAR schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 18:07:
Ik wil mijn overtollige zonneenergie gebruiken om het boilervat een extra booster te geven naar 60 -65°. Heb alles geïnstalleerd en ga werken met Homewizard.

VRAAG: hoe pas ik de schakelstand / bedrijfsstand aan naar stand 3? Is dat een dipswitch of doe ik dat in het menu van de FTC?
Ik denk dat je op dit stukje doelt mbt standen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g6LFvGwQlf3f037_Mh05JmpPcqM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fL2V549KDqaj0LVsfpNhzyxi.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wMPFf_3wnEdfCzdxLA_LiF-clcg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eT8wGL0q14PRIeh10kiz4FTl.png?f=user_large

Dan is je antwoord denk ik:
De FTC6 biedt twee potentiaalvrije contacten (ingang 1 (IN11; TBI.3 3-4) en ingang 2 (IN12 TBI.3 1-2)),
die de warmtepomp volgens bovenstaande patronen schakelt.
Verder kun je deze user eens contacten. Die heeft dat geimplementeerd wat ik zo las:
Mazoutje schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:57:
Ik heb eindelijk de smart grid ready werkende gekregen. Momenteel zijn de zonnepanelen goed aan het opbrengen dus heb ik via de sg ready functionaliteit geschakeld dat mijn Ta naar 40 °C mag gaan in plaats van naar de Ta volgens de stooklijn. Ik moet nu wel nog eens kijken of die hogere Ta effectief naar de vloerverwarmingskringen wordt gestuurd, of dat dit enkel dient om het mengvat naar een hogere temperatuur te brengen.
Mazoutje schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:28:
[...]

Ik heb die twee klemmen IN11 en IN12 verbonden met twee relais die ik kan openen en sluiten vanuit mijn domotica systeem. Aangezien mijn domotica systeem geïntegreerd zit in Home Assistant heb ik dus scripts gemaakt voor de vier verschillende standen van de IN11 en IN12 klemmen.
- Alles uitschakelen (hoge prijs - blokkering)
- Normale werking (SG niet actief)
- Switch on command (overcapaciteit)
- Switch on recommendation (lage prijs)

Bij te veel zonneschijn roep ik de ene op, en als de zon weg is en ik merk structureel terug meer stroom die ik van het net moet halen dan roep ik de andere op.

[ Voor 41% gewijzigd door laurens0619 op 19-02-2024 11:06 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Home Assistant (HA) vraag, Uiteraard is de warmtepomp geïntegreerd in HA en zie ik alles mooi terug, behalve de daily energy consumed. Deze zie ik wel in de Melcloud app. Zie ik iets over het hoofd?

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Via welke integratie heb je de data van je warmtepomp in zicht?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

breinonline schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:36:
Via welke integratie heb je de data van je warmtepomp in zicht?
Ik denk dat ik de vraag niet snap. Want mijn antwoord zou zijn via de Melcloud?

machinekamer_daily_energy_consumed is ook de enige van de 8 entiteiten die een foutmelding geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Moby schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:15:
Home Assistant (HA) vraag, Uiteraard is de warmtepomp geïntegreerd in HA en zie ik alles mooi terug, behalve de daily energy consumed. Deze zie ik wel in de Melcloud app. Zie ik iets over het hoofd?
Zit daily_energy_consumed niet in het energierapport wat uit ha is gehaald, omdat dit een blokkade oplevert?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

KabouterSuper schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:13:
[...]

Zit daily_energy_consumed niet in het energierapport wat uit ha is gehaald, omdat dit een blokkade oplevert?
Aha, dat zou het wel verklaren. Jammer, dit is volgens mij maar 1 datapunt per dag
Is er iets om hier omheen te werken? Misschien via HACS?

[ Voor 7% gewijzigd door Moby op 20-02-2024 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-10 22:05

HaTe

haat niet

Moby schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:45:
[...]

Aha, dat zou het wel verklaren. Jammer, dit is volgens mij maar 1 datapunt per dag
Is er iets om hier omheen te werken? Misschien via HACS?
Wat ik doe is een input veld elke nacht laten updaten met de nieuwe waarde. Ik heb hier wel ergens de code gepost. Wellicht in het procon topic

[ Voor 6% gewijzigd door HaTe op 20-02-2024 23:32 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CingKorn
Eenieder dank voor de reactie!

Ik was niet de op hoogte inzake de hysteresis en ging er als leek van uit dat de moderne thermostaten toch ook zouden moeten werken op warmtepompen. Dit lijkt me inmiddels core-business voor installateurs maar wellicht dat dat in realiteit anders ligt.

De reden dat ik voor de Honeywell zou gaan (wat dus eigenlijk niet mogelijk is blijkt nu) is met name het uiterlijk en betaalbaarheid icm de connectiviteit (voor zo verre dat daadwerkelijk nodig is bij WP en vloerverwarming)
Grolsch schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:51:
Ik gebruik de laatste tijd alleen maar de netatmo aan/uit thermostaat.

Dat ding doet gewoon precies wat het moet doen en werkt gewoon goed.
In de woning hangen in totaal een 9-tal thermostaten. Ik kom de netatmo op Google tegen als kamerthermostaat. Het is me echter nog onduidelijk hoe ik 9 thermostaten ga koppelen aan de WP en zo individueel per kamer de temperatuur kan regelen. Tevens lees ik dat de Netatmo niet kan koelen, dit vind ik toch wel een gemis, daarbij is het ook een dure aangelegenheid om alle analoge thermostaten te vervangen voor de netatmo.
Speedyace schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:02:
[...]

Ík gebruik zelf de Panasonic PAW-A2W-RTWIRED thermostaat en ben zeer tevreden. Deze heeft een kleine hysterese. Verder zou ik dit topic even goed doorlezen over de Honeywell thermostaat.
Ik kom deze hier erg vaak tegen dus het kan niet anders dat dit een geschikt model is, echter vind ik het uiterlijk echt niet mals. Daarbij is ook deze optie met een 9-tal thermostaten een dure aangelegenheid. Zeker als het model je dan ook niet aan staat. Wat ik niet direct kon vinden is of dat deze ook kan koelen en ook hier de vraag of je per kamer individueel de temperatuur kan regelen?
breinonline schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:21:
[...]

Is dit gevoelsmatig voor jou een no-go of kan het toch goed gaan werken? Vooralsnog lijkt mij dit, wellicht bij nader inzien misschien de (veilige) optie...

Zijn er nog andere alternatieven die (goed) kunnen werken als kamerthermostaat (dus per kamer een kamerthermostaat die de temperatuur regelt) die enerzijds betaalbaar is en er modern uit ziet?

Ieder alvast dank voor de imput!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CingKorn schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:07:

Ik was niet de op hoogte inzake de hysteresis en ging er als leek van uit dat de moderne thermostaten toch ook zouden moeten werken op warmtepompen. Dit lijkt me inmiddels core-business voor installateurs maar wellicht dat dat in realiteit anders ligt.

De reden dat ik voor de Honeywell zou gaan (wat dus eigenlijk niet mogelijk is blijkt nu) is met name het uiterlijk en betaalbaarheid icm de connectiviteit (voor zo verre dat daadwerkelijk nodig is bij WP en vloerverwarming)

[...]

In de woning hangen in totaal een 9-tal thermostaten. Ik kom de netatmo op Google tegen als kamerthermostaat. Het is me echter nog onduidelijk hoe ik 9 thermostaten ga koppelen aan de WP en zo individueel per kamer de temperatuur kan regelen. Tevens lees ik dat de Netatmo niet kan koelen, dit vind ik toch wel een gemis, daarbij is het ook een dure aangelegenheid om alle analoge thermostaten te vervangen voor de netatmo.

[...]

Ik kom deze hier erg vaak tegen dus het kan niet anders dat dit een geschikt model is, echter vind ik het uiterlijk echt niet mals. Daarbij is ook deze optie met een 9-tal thermostaten een dure aangelegenheid. Zeker als het model je dan ook niet aan staat. Wat ik niet direct kon vinden is of dat deze ook kan koelen en ook hier de vraag of je per kamer individueel de temperatuur kan regelen?

[...]

Is dit gevoelsmatig voor jou een no-go of kan het toch goed gaan werken? Vooralsnog lijkt mij dit, wellicht bij nader inzien misschien de (veilige) optie...

Zijn er nog andere alternatieven die (goed) kunnen werken als kamerthermostaat (dus per kamer een kamerthermostaat die de temperatuur regelt) die enerzijds betaalbaar is en er modern uit ziet?

Al naar danfoss icon gekeken?

https://www.danfoss.com/n...art-heating/danfoss-icon/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
gr8-jen schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 20:43:
@laurens0619
ik heb nu een versie staan met dagelijkse SWW.

github

Ik weet nog niet wat je met die energie rapporten wilt. Als je dat kunt uitleggen wil ik het misschien ook wel ;)
thnx :) heb hem eindelijk kunnen installeren.
Heb hem nu geinstalleerd op een bestaande homeassistant installatie (dmv de ssh plugin). Ik kreeg wel wat vage errors bij de manier waarop de date nu verhoogd werd met aantal minuten dus daar eea moeten omschrijven.

nu maar afwachten of die de sww aan gooit :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-10 22:23
CingKorn schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:07:

[...]

[...]

[...]

In bepaalde specifieke gevallen heeft naregeling per kamer nut, maar in een goed geïsoleerd huis kan je beter waterzijdig inregelen op de verdelers en er vervolgens niet meer aankomen. Een groot probleem met naregeling is dat de warmtepomp zijn minimale vermogen niet kwijt kan in de zones die op dat moment open staan en gaat pendelen. Reken voor de grap maar eens uit hoeveel m2 er open moet staan. In deze post mijn ervaring en hoe je dat berekent.

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@CingKorn 9 thermostaten. Hoe groot is dat huis ?. Vrijstaand, kamers, m2, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimi89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16-05 13:56
Andrehj schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:18:
[...]

Dat kan alleen als er een (PAR) thermostaat of temperatuursensor in de woonkamer hangt. En ik weet eigenlijk zeker dat dat bij @Mimi89 niet het geval is.
Immidels bijna een weekje later, dus update tijd.

Vorige week had ik dus de curve naar 25 min en 34 max gezet. De kamer temperatuur is een welgetelde 0.4c gedaald deze week. Dus heb de curve weer 2 graden kouder gezet.

Vandaag de Melcloud module door mijn man geinstaleerd. Kan via de module uitlezen dat er gisteren 15KwH verbruikt is door de WP, geen idee of dat een beetje ok is.

Even ter proef de SWW van 55c naar 45c gezet (volgens energie verslag is wer 5.9KwH gebruikt hiervoor). We hebben een baby en een peuter in huis dus waren we ietjes pietjes bezorgd over genoeg heet water. Ga weer even een weekje ter proef doen, en volgende week weer evalueren.

Kan nogsteeds niet echt uitvogelen of de WP aan het pendelen is 😅 dus heb ik gewoon een excell voor het aantal als de 003 code ingevoerd wordt. En kijken hoeveel dagen het duurt voor die een nummer omhoog gaat.

Maar we zullen proefondervindelijk dit wel gaan uitzoeken.

Vind het 'niet aan hoeven denken' van de curve verwaming nog wel best fijn, dus aankoop van de kamer thermometer is nog even uitgesteld. Voor de KWH mater moeten we wachten tot de BF van mijn man weer eens in de buurt is en deze in de materkast kast kan zetten.

(Ben nogsteeds bang om de WP kapot te maken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mimi89 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:53:
Vorige week had ik dus de curve naar 25 min en 34 max gezet. De kamer temperatuur is een welgetelde 0.4c gedaald deze week. Dus heb de curve weer 2 graden kouder gezet.
Goed bezig.
Vandaag de Melcloud module door mijn man geinstaleerd. Kan via de module uitlezen dat er gisteren 15KwH verbruikt is door de WP, geen idee of dat een beetje ok is.
Waarschijnlijk klopt dat niet. Mijn ervaring met schatting van stroomverbuik van een PUHZ-SW75YAA door jouw binnenunit is dat die schatting veel te hoog is, en daardoor je geschatte COP veel te laag. Vandaar de tip om een kWh meter in de meterkast te installeren (en, als je ook juiste data in Melcloud wilt hebben, de pulsuitgang daarvan aan je binnenunit te hangen).
Even ter proef de SWW van 55c naar 45c gezet (volgens energie verslag is wer 5.9KwH gebruikt hiervoor). We hebben een baby en een peuter in huis dus waren we ietjes pietjes bezorgd over genoeg heet water. Ga weer even een weekje ter proef doen, en volgende week weer evalueren.
Kan nogsteeds niet echt uitvogelen of de WP aan het pendelen is 😅 dus heb ik gewoon een excell voor het aantal als de 003 code ingevoerd wordt. En kijken hoeveel dagen het duurt voor die een nummer omhoog gaat.
Dat kan veel gemakkelijker met Melcloud, via rapporten, temperatuur per uur. Als je aanvoertemperatuur mooi vlak is draait je WP constant. Als die steeds op en neer gaat pendelt je WP. Dat hoort er zo ongeveer uit te zien (plaatje van mijn WP van een uur geleden):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ESzTVc8SQ0wY-CXJMO8QO7HZx28=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ArfbV2iZrvpxAeZQUjeMcYnV.png?f=fotoalbum_large
Vind het 'niet aan hoeven denken' van de curve verwaming nog wel best fijn, dus aankoop van de kamer thermometer is nog even uitgesteld.
Die redenering snap ik niet. Juist als het buiten warmer wordt zal je WP gaan pendelen en zul je er dus wel aan moeten denken. Je bent nu goed bezig met het zoeken van de juiste curve. Uiteindelijk zul je een thermostaat nodig hebben voor de dagen waarop je warmtebehoefte minder is dan het minimale vermogen van de WP.
Realiseer je wel dat er in dit topic drie configuraties voor het regelen van de temperatuur zijn:
  1. Ca 70%: WAR curve (of constante aanvoertemperatuur) plus thermostaat (of soms een zoneregeling die ook als thermostaat functioneert).
  2. Ca 30%: Ruimtetemperatuurregeling.
  3. Ca 0.1% (alleen jij): Geen enkele regeling, alleen een WAR curve.
Het is bepaald niet voor niets dat alle andere gebruikers wel een vorm van temperatuurregeling hebben.
Voor de KWH mater moeten we wachten tot de BF van mijn man weer eens in de buurt is en deze in de materkast kast kan zetten.

Die gaat hier echt niet stuk van. Sterker nog, door de monitoring en de thermostaat zorg je er juist voor dat ie niet stuk gaat.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Mimi89 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:53:
[...]

Immidels bijna een weekje later, dus update tijd.

Vind het 'niet aan hoeven denken' van de curve verwaming nog wel best fijn, dus aankoop van de kamer thermometer is nog even uitgesteld. Voor de KWH mater moeten we wachten tot de BF van mijn man weer eens in de buurt is en deze in de materkast kast kan zetten.

Waarom niet gewoon gelijk een aan/uit kamerthermostaat plaatsen?

Bijvoorbeeld de Panasonic (topic zoek) een Siemens RDH100rf of de netatmo aan/uit?
Of de PAR-WT60 met ontvanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimi89
DutchWing schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 18:30:
[...]

Waarom niet gewoon gelijk een aan/uit kamerthermostaat plaatsen?

Bijvoorbeeld de Panasonic (topic zoek) een Siemens RDH100rf of de netatmo aan/uit?
Of de PAR-WT60 met ontvanger.
Omdat ik een leek ben die geen flauw idee heeft wat ze moet kopen en hoe dat te instaleren. Wij hebben ook geen manier om een bedraade meter te instaleren.
Mijn monteur is van mening dat WAR het beste is. En ik heb nogal de instelling : Ik heb niet voor gestudeerd dus ik volf advies van de expert. Ik vertel ook mijn arts niet hoe hij mij moet opereren.

Ik wil mijn huis iets minder warm hebben, dat is voornaamste. Als de heleboel gewoon blijft draaien zonder dat ik echt aan moet denken/zitten word ik helemaal blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimi89
Andrehj schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 17:55:
[...]

Goed bezig.

[...]

Waarschijnlijk klopt dat niet. Mijn ervaring met schatting van stroomverbuik van een PUHZ-SW75YAA door jouw binnenunit is dat die schatting veel te hoog is, en daardoor je geschatte COP veel te laag. Vandaar de tip om een kWh meter in de meterkast te installeren (en, als je ook juiste data in Melcloud wilt hebben, de pulsuitgang daarvan aan je binnenunit te hangen).
[...]
De pulsuitgang? Is dat een data kabel tussen de buiten en binnen unit? Want er loopt bij ons wel een utp maat kabel van de buitenunit naar binnen.
Dat kan veel gemakkelijker met Melcloud, via rapporten, temperatuur per uur. Als je aanvoertemperatuur mooi vlak is draait je WP constant. Als die steeds op en neer gaat pendelt je WP.
Bedankt! Heb hem gevonden. Mijn wp pendelt idd en veel ook. Hmm weer een graadje hoger gezet. Over een uurtje weer kijken.
Die redenering snap ik niet. Juist als het buiten warmer wordt zal je WP gaan pendelen en zul je er dus wel aan moeten denken. Je bent nu goed bezig met het zoeken van de juiste curve. Uiteindelijk zul je een thermostaat nodig hebben voor de dagen waarop je warmtebehoefte minder is dan het minimale vermogen van de WP
Ik moet het gewoon allemaal even uitpuzzelen. Is wel veel in een keer.
Zit nu beetje de advies van hier en de advies van mijn monteur. En die staan lijnrecht tegenover elkaar. Normaal had ik niet aan die ding gezeten. Maar ik vond het gewoon warm in huis, dus ben even gaan rondlezen.

Ik herhaal: ik ben een leek, ken niet veel meer over electronica de HAVO/VWO natuurkunde.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Mimi89 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 19:39:

De pulsuitgang? Is dat een data kabel tussen de buiten en binnen unit? Want er loopt bij ons wel een utp maat kabel van de buitenunit naar binnen.
Nee. De pulsuitgang van een kWh meter aan je binnenunit hangen. Maar dat is nu verreweg je kleinste probleem.
Eerst moet je zorgen voor een thermostaat zodat je WP zichzelf niet kapot pendelt. En als je nog twijfelt: Bel anders eens met Alklima en vraag wat zij vinden van het feit dat je een WP zonder enige thermostaat gebruikt...

En over het hoger zetten van de watertemperatuur: Dat kan er weliswaar voor zorgen dat het pendelen stopt of minder wordt, maar zorgt er ook voor dat het binnen nog warmer wordt, terwijl het nu al te warm is.
Nogmaals: je kunt niet zonder thermostaat! En je installateur die zegt dat het wel kan snapt het echt niet.

[ Voor 22% gewijzigd door Andrehj op 23-02-2024 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11-10 20:29
*knip* Vast goed bedoeld, maar hoort in V&A

[ Voor 90% gewijzigd door Proton_ op 23-02-2024 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Mimi89 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 19:02:
[...]

Omdat ik een leek ben die geen flauw idee heeft wat ze moet kopen en hoe dat te instaleren. Wij hebben ook geen manier om een bedraade meter te instaleren.
Mijn monteur is van mening dat WAR het beste is. En ik heb nogal de instelling : Ik heb niet voor gestudeerd dus ik volf advies van de expert. Ik vertel ook mijn arts niet hoe hij mij moet opereren.
Dat begrijp ik, maar je kan toch gewoon tegen je installateur zeggen ik wil een kamerthermostaat en de temperatuur WAR geregeld hebben.

In de installatie / klimaattechniek zijn er helaas enorme tekorten, ik zal nooit zelf zeggen dat ik alles weet of niet kan leren van collega’s in het vak.

Maar full on WAR werd zelfs met cv ketels per definitie niet (nooit) toegepast. Er is altijd een vorm van temperatuur beheersing zoals een ruimtethermostaat of thermostaatknoppen (zone-regeling) juist omdat de temperatuur door externe factoren nooit lineair kan zijn.
Ik wil mijn huis iets minder warm hebben, dat is voornaamste. Als de heleboel gewoon blijft draaien zonder dat ik echt aan moet denken/zitten word ik helemaal blij.
Daarvoor is de kamerthermostaat, je installatie blijft lekker door pruttelen en als de temperatuur door externe factoren te hoog wordt schakelt de warmtepomp tijdelijk uit.

Als je installateur niet wilt helpen kun je me altijd een PM sturen of @koevlaas2 als je meer richting het noorden woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wij hebben ook geen manier om een bedraade meter te instaleren.
Er zijn genoeg thermostaten die je draadloos kunt installeren. Je hebt dan een deel in de woonkamer en een ontvanger bij de binnenunit van je WP.
Van de in dit topic veelgenoemde Panasonic is die variant er, maar ook van de Netatmo (als ik me niet vergis) of van de eigen Mitsubishi thermostaat. Dus dat je geen kabel wilt tussen WP en thermostaat is dat geen reden om geen thermostaat te hebben.
(Overigens is het altijd "niet willen", nooit "niet kunnen" want de mogelijkheid om een draadje ergens langs een plint of muur te trekken is er altijd wel).

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 23-02-2024 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 20:10:
[...]

Er zijn genoeg thermostaten die je draadloos kunt installeren. Je hebt dan een deel in de woonkamer en een ontvanger bij de binnenunit van je WP.
Van de in dit topic veelgenoemde Panasonic is die variant er, maar ook van de Netatmo (als ik me niet vergis) […]
Klopt, de Netatmo aan/uit thermostaat is ook eenvoudig draadloos te gebruiken.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FGJ
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 09-10 16:19

FGJ

SebastiaanPs schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 20:49:
[...]

Klopt, de Netatmo aan/uit thermostaat is ook eenvoudig draadloos te gebruiken.
Hoe sluit je deze aan op de binnen unit? En werkt dat goed met de Ecodan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimi89
WP draait sinds 19:30 zonder te pendelen 😀
Nu nog een paar dagen in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FGJ schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 21:44:
Hoe sluit je deze aan op de binnen unit?
Zoals elke thermostaat, gewoon op de thermostaatingang.
En werkt dat goed met de Ecodan?
Gebruik even de zoekfunctie, dan vind je genoeg ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FGJ schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 21:44:
[...]

Hoe sluit je deze aan op de binnen unit? En werkt dat goed met de Ecodan?
Precies zoals Andrehj zegt. Je sluit het Netatmo relais aan op de thermostaatingang. Dat relais wordt draadloos bestuurd vanaf de Netatmo thermostaat (bijv. in je woonkamer).

[ Voor 3% gewijzigd door SebastiaanPs op 24-02-2024 06:46 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mimi89 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 22:44:
WP draait sinds 19:30 zonder te pendelen 😀
Nu nog een paar dagen in de gaten houden.
Waar hangt jouw Mitsu binnenunit? En ik neem aan dat het bedieningskastje op jouw binnenunit zit?

Afhankelijk van de plek kan het een goede optie zijn om de ruimteregeling in te schakelen met het bedieningskastje nog op de binnenunit. De Mitsu regelt dan de verwarming obv de lokale temperatuur bij de binnenunit. Bij mij correleerde de zolder best goed met de woonkamer. Ik heb de ruimteregeling 1.5 week op die manier gebruikt en dat werkte prima.
Je kunt het eens proberen, ik denk dat het veel beter werkt dan jouw huidige set up.

Wat te doen:
1) eerst de ruimteregeling goed instellen
→ Menu → Service → Bedieningsinstellingen → Verwarmingsbedrijf →
(om in dit menu te komen moet de WP even uitgeschakeld worden).

Pas hier de temp range aan naar bijv 25-35 gr.
Het interval naar 60 min.
Heat pump thermo difff adjust houd je op -5 en +5.
Nu staan de instellingen voor de ruimteregeling OK.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLsb2hMFdPm44k4GEFyZOMYZbkc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WVh5ZSSg7aly2NlJi4mtRZyy.webp?f=fotoalbum_large

(bij het verlaten van dit menu herstart de WP automatisch en gaat hij een SWW run doen)

2) schakel de ruimteregeling in, stel in op 20 gr.

3) afhankelijk van de temperatuur in je woonkamer na een heel aantal uren kun je het nog een graad verhogen of verlagen.

Let op: als je bedieningsmodule in een koude garage hangt dan zal dit niet zo goed werken want dat correleert niet goed met de temp in je woonkamer.

Edit: de ruimteregeling is ‘zelflerend’ dus geef het even een weekje de tijd voordat je definitieve conclusies trekt.

[ Voor 3% gewijzigd door SebastiaanPs op 24-02-2024 07:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
[...]

Zo'n thermostaat aansluiten is echt kinderlijk eenvoudig.

Alleen op WAR werken heb ik nog nooit ergens 100% zien werken, of je krijgt de hut niet warm, of de hut wordt te warm is mijn ervaring.

Voorlaatst nog bij een bekende van mij zo'n ding aangesloten.
In het geval van een Netatmo heb je 2 "kastje"
1 = de thermostaat die zet je ergens in je referentieruimte

Afbeeldingslocatie: https://www.robbshop.nl/thumbnail/92/2c/77/1672229197/NET_NTH01-BE-EC_image_1_1920x1920.jpg

Daar zit geen kabeltje aan, kun je weinig verkeerd aan doen.

2 = De schakelmodule (het relais)

Afbeeldingslocatie: https://pro.netatmo.com/client/assets/img/thermostat/box-content/elem7.jpg

Aan het relais zitten 2 kabels met elk 2 aders

Kabel 1 = 230V (voeding) deze 2 aders knoop je ergens in de binnenunit aan een 230V klem (indien element is aangesloten haal ik hem normaal daar weg)
Kabel 2 = schakeldraad voor aan/uit, die sluit je aan op de thermostaat ingang.

Vervolgens stel je de binnenunit in op WAR en controleer je de polariteit, en als de thermostaat net verkeerd om werkt verander je dit in de app.

Durft je kerel wel de kap van de binnenunit af te schroeven? 2 schroefjes, schiet maar eens een foto, dan wil ik het met pijltjes wel aangeven waar je wat aan moet knopen. Een beetje geëmancipeerde vrouw zou dit zelf moeten kunnen ;) 8)

LET OP: schakel ALTIJD de spanning uit als je de kap van de binnenunit afhaalt!

Afgelopen donderdag nog via Whatsapp contact gehad met @Borreman en volgens mij is het allemaal gelukt ;)

Bij die bekende van mij werkt het erg goed.
Hij had als klacht (Hij gebruikte ruimteregelen van Mitsu met de binnenunit als thermostaat) dat de WP de hele nacht liep te hobbelen, en overdag uitstond waardoor het 's avonds koud aanvoelde in huis.

Nu blijkft dat zijn oude boerderij niet zo goed is geïsoleerd als mijn hut, dus ik durf niet teveel nachtverlaging toe te passen.

Dit is het resultaat

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zHFu9Ou.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HbgVyRd.png

Instelling
23:30 ~ 12:00 = 20,5 graden
12:00 ~ 19:00 = 21 graden
19:00 ~ 23:30 = 21,5 graden

Hij is er erg tevreden mee.

Stooklijn van de WAR is erg woning specifiek, maar bij hem Tbuiten +10 = Ta 30, Tbuiten -5 = Ta 40
Hij heeft een oude boerderij en vloerverwarming met een open verdeler met pomp.
In eerste instantie stond de stooklijn lager, maar toen kreeg hij het niet warm.

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 24-02-2024 07:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SebastiaanPs schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 06:59:
Afhankelijk van de plek kan het een goede optie zijn om de ruimteregeling in te schakelen met het bedieningskastje nog op de binnenunit. De Mitsu regelt dan de verwarming obv de lokale temperatuur bij de binnenunit. Bij mij correleerde de zolder best goed met de woonkamer. Ik heb de ruimteregeling 1.5 week op die manier gebruikt en dat werkte prima.
Je kunt het eens proberen, ik denk dat het veel beter werkt dan jouw huidige set up.
Dat is een erg slecht advies. Het probleem is namelijk dat de binnenunit zelf opwarmt als ie gaat verwarmen. En bij een SWW cyclus helemaal. Dan is de binnenunit intern warm, en warmt zo ook de temperatuursensor op, waardoor de waarde van die sensor totaal niet representatief is voor de temperatuur in de woning.
Er zijn in dit topic ook al diverse gevallen bekend waarbij een installateur de unit op ruimteregeling had gezet en de sensor in het bedieningspaneel had gekozen. Dat werkte zoals te verwachten is voor geen meter. Hoe het bij jou wel kon werken is mij een raadsel.
Niet doen dus!

De temperatuursensor in het bedieningspaneel kun je alleen gebruiken als dat paneel los wordt genomen van de binnenunit en elders wordt opgehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 09:29:
[...]

Dat is een erg slecht advies. Het probleem is namelijk dat de binnenunit zelf opwarmt als ie gaat verwarmen. En bij een SWW cyclus helemaal. Dan is de binnenunit intern warm, en warmt zo ook de temperatuursensor op, waardoor de waarde van die sensor totaal niet representatief is voor de temperatuur in de woning.
Er zijn in dit topic ook al diverse gevallen bekend waarbij een installateur de unit op ruimteregeling had gezet en de sensor in het bedieningspaneel had gekozen. Dat werkte zoals te verwachten is voor geen meter. Hoe het bij jou wel kon werken is mij een raadsel.
Niet doen dus!

De temperatuursensor in het bedieningspaneel kun je alleen gebruiken als dat paneel los wordt genomen van de binnenunit en elders wordt opgehangen.
Ik snap je punt. Vreemd dat het bij mij wel heel goed werkte. Ik kreeg een zeer stabiele temperatuur in mijn woonkamer. Het leek mij ook geen adequate oplossing voor de lange termijn dus nu hangt het bedieningspaneel in mijn woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CingKorn
Wel gekeken maar dit is iets wat ik zelf niet kan... Dit zou dan via de installateur moeten gaan maar dat wordt niet aangeboden helaas.
Sven1234 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 22:55:
[...]

In bepaalde specifieke gevallen heeft naregeling per kamer nut, maar in een goed geïsoleerd huis kan je beter waterzijdig inregelen op de verdelers en er vervolgens niet meer aankomen. Een groot probleem met naregeling is dat de warmtepomp zijn minimale vermogen niet kwijt kan in de zones die op dat moment open staan en gaat pendelen. Reken voor de grap maar eens uit hoeveel m2 er open moet staan. In deze post mijn ervaring en hoe je dat berekent.
Hoe ze nu de regeling aanpakken is me onbekend, ik neem aan dat een installatiebedrijf hier goed over nadenkt hoe ze het aanpakken. Maar, aannames blijven natuurlijk altijd gevaarlijk 8)7
nessio schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 07:45:
@CingKorn 9 thermostaten. Hoe groot is dat huis ?. Vrijstaand, kamers, m2, etc
Totale woning is in totaal 205m², betreft een vrijstaande woning met twee woonlagen en een zolder (enkel bereikbaar via vlizotrap)

De thermostaten hangen in de volgende verblijfruimtes:
Begane grond
Woonkamer / keuken 60m²
Berging 14m²
Speelkamer 10m²
Werkkamer 12m²

Eerste verdieping
Slaapkamer 1 incl inloopkast 24m²
Slaapkamer 2 14m²
Slaapkamer 3 14m²
Waskamer 8m²

Dit zijn in totaal 8 thermostaten, in de badkamer komt nu een pulsschakelaar, dit wordt als volgt onderbouwd: De badkamer is gekoppeld aan alle thermostaten en dat betekent indien er ergens elders in de woning middels een aanwezige thermostaat warmte wordt gevraagd, hierop de badkamer meegaat in het verwarmen van de vloer. Zouden we een thermostaat in de badkamer plaatsen dan geeft dit een conflict met de E-radiator omdat dan zowel de vloerverwarming als E-radiator warmte willen geven. Zonder thermostaat zijn de vloerverwarming en E-radiator losgekoppeld van elkaar en kan er geen conflict ontstaan. Ter info in de badkamer bevindt zich een koelstop voor het blokkeren van de vloerkoeling. Hiermee wordt energie bespaard en voorkomt men condens op vloeren in de natte ruimte.

Bij de aannemer hebben we geklaagd dat de analoge thermostaten ons inziens niet meer van deze tijd zijn. Hier is meer over geklaagd en de aannemer heeft dan ook gereageerd: "Het analoog draai-systeem wordt nog op grote schaal toegepast. Er is besloten alsnog tenminste 1 thermostaat digitaal uit te gaan voeren ( die in de woonkamer ).

Willen we de rest ook digitaal kost ons dat ± €500.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:39
Is er toevallig iemand hier met een PAR-WT50R-E die wellicht ook interesse heeft in de ClimaControl module?

Ik zou graag zien hoe de PAR-WT50R-E communiceert met de Ecodan zodat ik dit kan nadoen in deze module. Idee is dat je de PAR-WT50R-E inplugt in de ClimaControl en de ClimaControl in de CN105 poort van de Ecodan.

Dan kunnen we andere (draadloze) thermostaten koppelen aan de Ecodan.
Direct via de ClimaControl module of bijvoorbeeld via Home Assistant.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
@CingKorn
Allereerst ik kom maar aan 158m2 verwarmt, klopt dat?

Badkamer wat ingewikkeld. Bij mij staat die groep gewoon altijd open. Draait de WP dan loopt de badkamer ook altijd mee. wij hebben ook een E-radiator, de DRL-E comfort remote. Heel handig ding heeft een boosterknopje dan werkt ie een uur en gaat weer uit of naar basis temperatuur
Geen koeling badkamer is geregeld op de verdeler HCN-20 bedraad -> groep 6 badkamer koelt niet (dit regelt de thermostaat van groep1 = kantoor. Als die zegt koelen gaat badkamer dicht)
Onze naregeling is niet verbonden met de wp is ook niet nodig in een A+++ woning met triple glas.
Nu het systeem goed is, is het overal warm. Je krijgt het niet eens koud in een slaapkamer (ja bij -5 misschien). Alle 4 slaapkamers en kantoor 115 m2 hebben thermostaten (honeywell, analoge jaren 80): nodig nee.
De hele benedenverdieping 90 m2 (10 groepen) staat op 1 verdeler en er is 1 thermostaat (nu de draadloze van ME die op een niet zonnige plek aan de noordkant staat)

In mijn situatie kan de WP altijd zijn minimum vermogen kwijt want er staan 10 groepen open
Lees het forum maar eens door, jouw systeem is hopeloos ingewikkeld en inefficiënt.
De installateur handelt volgens het bouwbesluit: elke kamer moet apart te regelen zijn en dan krijg je dit soort gedoe. Duur en ingewikkeld
Ik / wij hebben ook heel veel problemen gehad en hiervoor het IAC ingeschakeld en die zei al : regeling per kamer slaat nergens op

Laat het zo goedkoop mogelijk door de bouwer plaatsen en daarna ruk je de boel er uit.
Nogmaals lees het forum door dan weet je wat wel en niet zinvol is, kost je een weekend.
Een WP is heel wat anders dan een gas-cv. Helaas schort het toch wel vaak aan de kennis van de installateurs en krijg je nutteloze dingen opgedrongen( zoals jullie master/master regeling)

[ Voor 4% gewijzigd door nessio op 24-02-2024 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LED-Maniak schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 14:17:
Is er toevallig iemand hier met een PAR-WT50R-E die wellicht ook interesse heeft in de ClimaControl module?

Ik zou graag zien hoe de PAR-WT50R-E communiceert met de Ecodan zodat ik dit kan nadoen in deze module. Idee is dat je de PAR-WT50R-E inplugt in de ClimaControl en de ClimaControl in de CN105 poort van de Ecodan.

Ik begrijp het doel niet.
Iedereen in dit topic dit iets slims wil aansturen aan zijn WP heeft daar al diverse mogelijkheden voor, zoals genoemd in Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Wellicht moet je even uitleggen wat jouw methode hieraan toevoegt.

Ik begrijp ook niet waarom (en hoe) je die PAR thermostaat op de CN105 poort wilt aansluiten. Deze heeft namelijk een eigen aansluiting (CNRF) op de FTC.

Er is overigens al een voorbeeld in dit topic (weet niet meer wie dat was) die met een zelf geknutseld apparaat aan de CN105 zijn FTC heeft opgeblazen en daardoor vrij duur uit was (om over de zwaar negatieve WAF maar niet te spreken ;w ), dus ik zou hier wel mee uitkijken.

Daarom zou ik altijd iets gebruiken wat al degelijk is en gegarandeerd werkt. Bij Mitsubishi heb je dan normaliter twee mogelijkheden: Een Melcloud wifi adapter of een Procon. Al het andere is en blijft een risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-10 21:01
Goed genoeg zo? Hij had er genoeg van na de SWW run. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWnCFcWtKUMtOcpC7zh8kbpV13M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/upbWKYRZW8lsuFPmV9d6T3T3.png?f=fotoalbum_large

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 16:48:
[...]
Er is overigens al een voorbeeld in dit topic (weet niet meer wie dat was) die met een zelf geknutseld apparaat aan de CN105 zijn FTC heeft opgeblazen en daardoor vrij duur uit was (om over de zwaar negatieve WAF maar niet te spreken ;w ), dus ik zou hier wel mee uitkijken.
It wasn't me :+

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-02-2024 16:58 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
Andrehj schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 16:48:
[...]

Ik begrijp het doel niet.
Iedereen in dit topic dit iets slims wil aansturen aan zijn WP heeft daar al diverse mogelijkheden voor, zoals genoemd in Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Wellicht moet je even uitleggen wat jouw methode hieraan toevoegt.
Melcloud geeft een rate limit op zijn API. Zit je dus te knutselen en hopen dat de API in de toekomst niet nog verder geknepen gaat worden of afgesloten(Haier anyone? Daikin?). Daarnaast mis je data(oa. compressor freq.). Om nog maar niet te spreken dat melcloud nog wel eens wil haperen en niet iedereen zit te wachten op een cloud verbinding.

Procon is leuk, maar duur én ontzettend traag. >200 euro voor een CN105 naar RS485 conversie..

Als ik die PAR-WT50R-E ontrafeld heb dan kan je dus elke digitale thermostaat of thermometer aansluiten die je wil, de regeling via Home Assistant doen en aardig geld besparen(of wellicht heb je een andere smaak dan wat er nu te koop is wat direct compatibel is).

Of nog iets geks: wellicht wil je een Mitsubishi Electric airco combineren met de Mitsubishi Ecodan. Er zijn mensen die deze combinatie in huis hebben.

Met één en dezelfde display kan je dan beide apparaturen sturen. Dat is toch gaaf?
Ik begrijp ook niet waarom (en hoe) je die PAR thermostaat op de CN105 poort wilt aansluiten. Deze heeft namelijk een eigen aansluiting (CNRF) op de FTC.
Ter bevestiging dat het communicatie protocol hetzelfde is. Elektrisch zijn CN105, CNIT en CNRF exact dezelfde aansluiting. Zelfde condensatoren, zelfde weerstanden op de communicatielijnen, zelfde pinout. Waarbij de CNIT nog een extra polyfuse over zijn 12Volt uitgang heeft(dit is een service poort voor externe apparaten, wellicht in gedachte een Building Management systeem). En net zoals bij de CN110 en CN105 bij de airco's zal het mij niet verbazen als het protocol ook precies hetzelfde is.
Had je al in het topic bekeken? Er draaien inmiddels tientallen airco's en 2 Ecodan warmtepompen op de ClimaControl module. Al ongeveer een jaar. De hardware heeft zich dus wel bewezen. Ik wil de functionaliteit uitbreiden, gezien daar veel vragen over komen.

[edit]

Hier nog een linkje naar de data die de module momenteel uit Ecodan warmtepompen haalt:
LED-Maniak in "ClimaControl voor Mitsubishi Airco & Ecodan warmtepompen"

Aansturen van de warmtepomp werkt ook en wordt nu uitgebreid.

Wellicht is het ClimaControl topic een handige link voor de TS, gezien in de TS ook al een andere CN105 mod wordt benoemd(en dat toch wel eerder onder geknutsel te kwalificeren valt, waarbij ik mij kan voorstellen dat Tweakers daar minder comfortabel mee zijn). De hardware is uitgebreid getest dus daar zit vrijwel geen risico aan vergeleken zelf iets in elkaar solderen. @Andrehj @doek55 @LeonTebbens

[ Voor 27% gewijzigd door LED-Maniak op 26-02-2024 23:48 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-08 22:25

A-J

Heeft iemand hier ervaring met de Melcloud module wanneer je je wifi wachtwoord heb gewijzigd? Moet je dan per se deze module resetten en dan opnieuw erop inloggen en je wifi gegevens opnieuw invullen? En je WP uit melcloud app gooien en opnieuw registreren?
(Heeft het nog nadelen voor je WP dat er settings verloren gaan?)

WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FGJ
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 09-10 16:19

FGJ

SebastiaanPs schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 06:45:
[...]

Precies zoals Andrehj zegt. Je sluit het Netatmo relais aan op de thermostaatingang. Dat relais wordt draadloos bestuurd vanaf de Netatmo thermostaat (bijv. in je woonkamer).
Dank! Ik ben mij volop aan het inlezen, krijg in april de sleutel van mijn nieuwe woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@LED-Maniak dan koop je toch zelf een par-50wtr-e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
nessio schreef op zondag 25 februari 2024 @ 07:51:
@LED-Maniak dan koop je toch zelf een par-50wtr-e.
Beetje zonde voor alleen een testje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
LED-Maniak schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 14:17:

Ik had deze, maar net overgestapt op de netatmo

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimi89
Gisteren had ik dat de WP als het precies 5c was ging pendelen. Dus de forum doorgezocht en gelezen dat anderen dit opgelost hebben met de VV open te draaien, zo kan de WP meer vermogen kwijt. Dus heb ik alle verdelers opengedraaid. Dit heeft voor het probleem met pendelen bij 5c opgelost.

Nu heb ik vandaag 2x dat de WP heel kleine sprongetjes maakt om 05:00 (3 kleine sprongetjes) en om 14:00 (2 kleine sprongetjes).
Herkent iemand dit? Is dit ook pendelen? Kan dit kwaad?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IrX6lZJpylEDyDFw5FM0zfeltNg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZdBU3ki6Qcc40TLnyyvIHOYk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mimi89 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:04:
Gisteren had ik dat de WP als het precies 5c was ging pendelen. Dus de forum doorgezocht en gelezen dat anderen dit opgelost hebben met de VV open te draaien, zo kan de WP meer vermogen kwijt. Dus heb ik alle verdelers opengedraaid. Dit heeft voor het probleem met pendelen bij 5c opgelost.
Daarmee heb je meer afgifte gecreëerd, waardoor de WP wat meer vermogen kwijt kan en je woning dus extra wordt opgewarmd.
Dat is weliswaar goed (extra afgifte betekent dat de aanvoertemperatuur omlaag kan en je COP dus hoger wordt), maar is in jouw geval slechts een kleine pleister. Je hebt gewoon een thermostaat nodig.
Nu heb ik vandaag 2x dat de WP heel kleine sprongetjes maakt om 05:00 (3 kleine sprongetjes) en om 14:00 (2 kleine sprongetjes).
Herkent iemand dit? Is dit ook pendelen? Kan dit kwaad?
Dat is een gevolg van de resolutie van de temperatuursensor. Dat piekje naar boven is als ie 26.76 graden meet (wat ie afrondt op 27) en even later is het weer 26.74 (wat ie afrondt naar 26.5).
Praktisch gezien geen verschil dus.
Dat is zeker geen pendelen. Niet druk over maken.

Overigens erg knap van je WP dat ie met zo'n kleine dT van ca 2K kan draaien. Eerder schreef je dat je een flow had van 17 lpm. Die zal nu wel wat hoger zijn. Stel dat die nu 20 is, dan nog betekent dat dat het vermogen nu slechts 2.7 kW is.
Dat is echt het minimum van jouw WP. (Eigenlijk er al onder).

En dat bij een buitentemperatuur van zo'n 7 graden.

Dat betekent dus dat je WP bij alle temperaturen van 7 tot je stookgrens (ca 18 graden) zal gaan pendelen....
Jij hebt echt heel hard die thermostaat nodig.

[ Voor 17% gewijzigd door Andrehj op 25-02-2024 20:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mimi89
Dat is een gevolg van de resolutie van de temperatuursensor. Dat piekje naar boven is als ie 26.76 graden meet (wat ie afrondt op 27) en even later is het weer 26.74 (wat ie afrondt naar 26.5).
Praktisch gezien geen verschil dus.
Dat is zeker geen pendelen. Niet druk over maken.
Snappie, dat is goed.
Overigens erg knap van je WP dat ie met zo'n kleine dT van ca 2K kan draaien. Eerder schreef je dat je een flow had van 17 lpm. Die zal nu wel wat hoger zijn. Stel dat die nu 20 is, dan nog betekent dat dat het vermogen nu slechts 2.7 kW is.
Dat is echt het minimum van jouw WP. (Eigenlijk er al onder).
Als ik de P1meter gegevens vergelijk met vorige jaar is het verschil +/-0.5 kwh per uur. Meter zal dat moeten uitwijzen. Ben heel benieuwd.

Onze woonkamer is momenteel +/-22c (flow is 3L) en boven 20c (flow is 2L 1st en 1L zolder)
Als ik dT een beetje snap. Betekend dat toch een dT van 5? De water temp is 27-22= 5.
En dat bij een buitentemperatuur van zo'n 7 graden.

Dat betekent dus dat je WP bij alle temperaturen van 7 tot je stookgrens (ca 18 graden) zal gaan pendelen....
Jij hebt echt heel hard die thermostaat nodig.
Net 15.5k neegelegd voor een WP plus 6.5K voor extra zonnepanelen. Oh ja we hebben ook net een nieuwe EV...

Wat is €250..... Mijn spaargeld huilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-09 08:49
Mimi89 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:04:
Weet je zeker dat bij die precies 5c het geen defrosts zijn ipv pendelen? Ziet er op je P1 meter nagenoeg hetzelfde uit met piekjes enz. Hoe staat je buitenunit? Niet op het dak in een kap toevallig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Mimi89 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 21:25:
[...]

Snappie, dat is goed.

[...]

Onze woonkamer is momenteel +/-22c (flow is 3L) en boven 20c (flow is 2L 1st en 1L zolder)
Als ik dT een beetje snap. Betekend dat toch een dT van 5? De water temp is 27-22= 5.
Nee, je delta t is het verschil tussen aanvoer (voorlooptemperatuur) en retourtemperatuur. In je melcloud grafiekje het verschil tussen de blauwe en zwarte lijn dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimi89
leonlwd schreef op maandag 26 februari 2024 @ 08:48:
[...]

Weet je zeker dat bij die precies 5c het geen defrosts zijn ipv pendelen?
Toen de de VW verder opendraaide is het mee gestopt. Gisteren was het nagenoeg rond de 5c en bleef de lojn constant.
Ziet er op je P1 meter nagenoeg hetzelfde uit met piekjes enz.
Mijn P1 meter toont helaas maar per uur de samenvatting. Wil al heel lang de open Api van de P1 meter te benaderen om alles op 1 DB te zetten. Heb nu ook de Laadpaal en WP die op een andere protocol werken. Dus denk dat het een locale Grafana chart gaat worden ofzo.
Dus kan nu niet inzien of dat overeenkomt.
Hoe staat je buitenunit? Niet op het dak in een kap toevallig?
Buiten unit staat achter de garage, +/-60/70cm van de gevel, met een half open schutting ernaast dus voldoende lucht circulatie.
Binnenunit zit in de garage. Een om ouw kast komt er nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Heeft er iemand toevallig een keer een analyse gedaan tussen de impact van boiler temperatuur en energieveruik?

Momenteel draai ik het scriptje van @gr8-jen, waarvoor dank, maar ik ben nieuwschierig wat het mij zou kosten als ik hem permanent op 55 graden zou zetten ipv 48.

Een boiler van 55 graden kun je namelijk ook meer liters warm water uit halen dan een boiler van 48 graden waardoor je hem minder vaak/lang hoeft op te warmen.

Heeft iemand ooit al deze vergeliking gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@laurens0619 Ik heb gezien toen ons vat vroeger op een hogere temperatuur stond, in de eerste paar uur verlies je meer warmte dan erna.
Nu deze iets lager ingesteld staat, is het verlies ook minder snel.

Omgevingsfactoren maken het denk ik wel lastig om een goeie conclusie te trekken als je de analyse wilt maken.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-10 19:59
En met een binnenunit met geïntegreerd vat zul je ook het geheel zover moeten krijgen dat je via melcloud de temp van de bovenste sensor moet binnen krijgen als je het niet op GROOT hebt staan. (en een sensor die een hogere resolutie heeft.

Anders wordt het best moeilijk om een conclusie te trekken.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!
laurens0619 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 09:48:
Heeft er iemand toevallig een keer een analyse gedaan tussen de impact van boiler temperatuur en energieveruik?

Momenteel draai ik het scriptje van @gr8-jen, waarvoor dank, maar ik ben nieuwschierig wat het mij zou kosten als ik hem permanent op 55 graden zou zetten ipv 48.

Een boiler van 55 graden kun je namelijk ook meer liters warm water uit halen dan een boiler van 48 graden waardoor je hem minder vaak/lang hoeft op te warmen.

Heeft iemand ooit al deze vergeliking gemaakt?
Hoge temperatuur heeft twee nadelen:
1. Meer stilstandsverlies
2. Minder efficiënt opwarmen.

De truc is om dat opwarmen vooral te doen als het buiten op zijn warmst is of als het vat echt ver is afgekoeld.
Door dit te optimaliseren heb ik tot nu toe in februari een COP voor SWW van 3.41.
Dat was nooit gelukt met een SWW setpoint van 55.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Vanavond nog een ultieme poging gedaan om vaste Ta te draaien met mijn Mitsu SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D.
Set up: zie hier.
Samengevat bouwjaar 1931 nageïsoleerd, 41 m2 vloerverwarming en verder radiatoren.
Vorige week de laatste 3 radiatoren ook opengezet voor maximale afgifte.
Alle afgifte waterzijdig geregeld naar een vergelijkbare dT.

Vanavond vaste Ta 31 gr ingesteld. Ik heb de stilste modus ingesteld om het vermogen zoveel mogelijk te beperken.
- Toch geeft de WP weer een hoog vermogen, waardoor de Ta doorschiet en de WP na zo'n 50-55 min onnodig af slaat en opnieuw moet opstarten (zie screenshot 1).
- De WP moduleert zeer traag terug. Het opgenomen vermogen komt pas na +/- 2 uur onder de 1000 Watt.
- De WP moduleert in deze regeling niet ver terug. Bijna 3 uur na starten nog een Ta van 32 gr, dus hoger dan de ingesteld vaste Ta van 31 gr. Het opgenomen vermogen is op dat moment 962 Watt. Tb 5 gr.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFZIA0SJoOqRLc1wbQMtko4G0YA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n0NnK9x0xi2FZ5DviXVlcQhs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0PUJhtL9I66tlk82AeBK8yEY83E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eanIGI71gFCpVYkhANgAFCwy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/syXQbNVSYu5kQnMu6dYPWzLbzkw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V9rgNBdztDvkP1m7mEPFxY0b.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CmBZ3R2jZituR65oz6YB6oFwB14=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EORrqmdtPMu6ZJGPq4bBSQoV.jpg?f=fotoalbum_tile

Ter vergelijking de ruimteregeling: start op met een lager vermogen en moduleert sneller terug (gisteren na 50 min onder de 1000 Watt). Vanaf gisteravond tot vanmiddag een stabiele run van 18 uur lang gedraaid met een lagere Ta (29.5 graden) en lager vermogen (606 Watt). Vergelijkbare Tb. In de ruimteregeling moduleert mijn WP dus verder terug.
Met de ruimteregeling is mijn COP voor verwarmen in februari tot nu toe 4.89. Dat was nog niet volledig geoptimaliseerd, dus lijkt me best goed voor mijn situatie met beperkt vloerverwarming.
Instellingen ruimteregeling:
Ta 28-35 gr; interval 60 min; thermo diff -9 en +5.

De vaste Ta en WAR regeling van de SUZ-SWM**VA2 modellen functioneren naar mijn mening niet goed en moeten door Mitsubishi Electric verbeterd worden.
Concrete verbeterpunten:
1) rustiger starten zodat de Ta niet doorschiet en de onnodige stop en herstart vermeden kunnen worden.
2) sneller terug moduleren
3) verder terug moduleren zodat er met een lagere Ta (en dus hogere COP) verwarmd kan worden.
De unit kan dit alles wel in de ruimteregeling!

Ik hoop dat Alklima hier meeleest.

Nog aanvullingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08:37
@SebastiaanPs

De eerste dip na 50-55min lijkt wel op een defrost, aan je grafieken te zien is dit het niet. Hij lijkt dan idd het vermogen niet kwijt te kunnen.
Hij start inderdaad hoog bij jou maar je vraagt ook best een hoge TA voor met name de vloerverwarming. Bij mij is het opstarten vergelijkbaar. Het systeem probeert volgens mij vlot de TA te halen maar krijgt nog een lage TR. In het begin is je vloer nog koud en moet er meer energie bij. Ook bij mij (met een vaste TA van 27) geeft hij het eerste uur een hoger vermogen.
In het verloop van de run zal je TA stabiel blijven en je TR nog iets oplopen. Hiermee zakt bij mij het opgenomen vermogen ook. De pomp zal, naarmate de vloer op temperatuur komt, naar lagere frequentie moduleren.
De stille modus geeft volgens mij bij de SUZ niet een beperking van het vermogen maar enkel van de fan speed. Ik gebruik dit daarom niet omdat de pomp dan een wat minder rendement krijgt.

De ruimteregeling probeert een lage TA aan te houden. Maar stel dat je een vaste TA ook op 28 zou zetten, dan zou dit niet veel verschil moeten uitmaken. Was de T-buiten vergelijkbaar bij opstarten?
Ik zie overigens van dag tot dag ook verschillen in de piek bij opstarten. Soms is deze heel even 1500W en een andere dag (bij vergelijkbare T-buiten) blijft hij onder de 1000 om in de loop van de run terug te zakken naar 700-600-500w

De ruimteregeling gaf bij mij juist een onrustiger beeld. Dit kwam ook door de grotere hysterese. Dan was het huis verder afgekoeld voordat hij weer aansloeg en dat had weer een hoger startverbruik tot gevolg.

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
Gister, en ook wel eerder eens, een vreemd fenomeen. Vanaf een uur of 15uur lijkt de warmtepomp ineens te gaan pendelen. Het is door de zon dan uiteraard warmer in huis, de Netatmo zou dus moeten afslaan. Op zolder hangt ook nog een thermostaat en het kan zijn dat deze nog wel vraag heeft. Kan het zijn dat er, met alleen de zolder, dan te weinig afgifte is? Of hebben jullie een andere verklaring?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gXDeqSHFUNXSA6DPQ2DjU4qee2w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oj1YUFLg89xEpDmKZyEboIZW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11-10 20:11

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Andrehj schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:28:
[...]
Door dit te optimaliseren heb ik tot nu toe in februari een COP voor SWW van 3.41.
Dat was nooit gelukt met een SWW setpoint van 55.
Ik pak toch ook wel een COP van 3.27 met een setpoint van 52gr. Zoveel ontloopt het elkaar dus niet.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonlwd
Speedyace schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 09:30:
[...]

Ik pak toch ook wel een COP van 3.27 met een setpoint van 52gr. Zoveel ontloopt het elkaar dus niet.
Externe 300L tank hier. En met 50gr setpoint en legionella eens per 2 weken (voorverwarmd via buitenunit tot 55 graden) pak ik gemiddeld een dagelijkse COP van om en nabij 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-10 19:11
leonlwd schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 09:33:
[...]

Externe 300L tank hier. En met 50gr setpoint en legionella eens per 2 weken (voorverwarmd via buitenunit tot 55 graden) pak ik gemiddeld een dagelijkse COP van om en nabij 3.
Is dit inclusief het aandeel voor de legionella?

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
_RRM_ schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:46:
[...]

Is dit inclusief het aandeel voor de legionella?
Hoe bedoel je dat? Dit is gemiddeld, dus daar zit inderdaad ook een tweewekelijkse legionella-run bij. De dagelijkse COP is bij zo'n run uiteraard lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-10 19:11
leonlwd schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:13:
[...]

Hoe bedoel je dat? Dit is gemiddeld, dus daar zit inderdaad ook een tweewekelijkse legionella-run bij. De dagelijkse COP is bij zo'n run uiteraard lager.
Bedoelde inderdaad of dit gemiddeld is; dus alles voor normale SWW en Legionella bij elkaar levert gemiddeld een COP van 3 op.
Daar blijft ik op 2 hangen. (400L extern)

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Laatst online: 09-10 13:06
jozi schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:12:
[...]

Ze komen per 10 en vroeg mij af of misschien iemand in nl deze al niet over hebt liggen?
Had iemand zich nog gemeld? Ik wil hier ook nog mee aan de gang, wil in principe wel een lading van die kabeltjes uit het verre oosten halen ( en dan bedoel ik niet de achterhoek ) en maken met de weerstanden. Maar... als iemand er nog een paar heeft liggen, hou ik mij voor eentje aanbevolen.

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • +1 Henk 'm!
g-j-t schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:06:
@SebastiaanPs
In het verloop van de run zal je TA stabiel blijven en je TR nog iets oplopen. Hiermee zakt bij mij het opgenomen vermogen ook. De pomp zal, naarmate de vloer op temperatuur komt, naar lagere frequentie moduleren.
Dit klopt niet. Zelfs na bijna 3 uur zie je in de grafieken dat ik een Ta van 32 graden krijg, terwijl ik 31 graden vraag. Hij moduleert dus niet goed terug. Bij vergelijkbare omstandigheden deed hij dat in de ruimteregeling wel.
De ruimteregeling probeert een lage TA aan te houden. Maar stel dat je een vaste TA ook op 28 zou zetten, dan zou dit niet veel verschil moeten uitmaken. Was de T-buiten vergelijkbaar bij opstarten?
Ja de omstandigheden waren vergelijkbaar, ik denk zo’n 1-2 gr verschil in Tb
De ruimteregeling gaf bij mij juist een onrustiger beeld. Dit kwam ook door de grotere hysterese. Dan was het huis verder afgekoeld voordat hij weer aansloeg en dat had weer een hoger startverbruik tot gevolg.
Had je de max Ta aangepast, het regelingsinterval opgehoogd en het een week de tijd gegeven? Het lijkt een zelflerende regeling te zijn. In de eerste week veranderde het gedrag nog bij mij. Ik heb ook 2 dagen gehad met heel korte en frequente runs, dit verdween na het ophogen van het regelingsinterval van 10 naar 60 min.

Ik zal één dezer dagen eens een vaste Ta van 28 gr instellen en het resultaat delen. U vraagt wij draaien! 🙂

Edit: jij hebt de 60VA, niet de 60VA2. Het regelgedrag bij de SUZ-SWM**VA2 modellen lijkt te zijn veranderd tov de VA modellen.

[ Voor 4% gewijzigd door SebastiaanPs op 27-02-2024 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08:37
SebastiaanPs schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:26:
[...]

Dit klopt niet. Zelfs na bijna 3 uur zie je in de grafieken dat ik een Ta van 32 graden krijg, terwijl ik 31 graden vraag. Hij moduleert dus niet goed terug. Bij vergelijkbare omstandigheden deed hij dat in de ruimteregeling wel.

[...]

Ja de omstandigheden waren vergelijkbaar, ik denk zo’n 1-2 gr verschil in Tb

[...]

Had je de max Ta aangepast, het regelingsinterval opgehoogd en het een week de tijd gegeven? Het lijkt een zelflerende regeling te zijn. In de eerste week veranderde het gedrag nog bij mij. Ik heb ook 2 dagen gehad met heel korte en frequente runs, dit verdween na het ophogen van het regelingsinterval van 10 naar 60 min.

Ik zal één dezer dagen eens een vaste Ta van 28 gr instellen en het resultaat delen. U vraagt wij draaien! 🙂
Bij mij is de gegeven TA ook vaak 0,5 tot 1 graad hoger dan gevraagd. Er wordt ook wel gezegd dat hij dan de warmte niet kwijt kan, maar volgens mij is dit bij mij meer een meet/afrondingsding. Hij kan namelijk echter wel verder terug moduleren.

Ik had bij de ruimteregeling ook 60 min ingesteld. Minimale temp 26 en max 35. Hiermee ca. een maand gedraaid.

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 29-09 17:33
g-j-t schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:42:
[...]

Bij mij is de gegeven TA ook vaak 0,5 tot 1 graad hoger dan gevraagd. Er wordt ook wel gezegd dat hij dan de warmte niet kwijt kan, maar volgens mij is dit bij mij meer een meet/afrondingsding. Hij kan namelijk echter wel verder terug moduleren.

Ik had bij de ruimteregeling ook 60 min ingesteld. Minimale temp 26 en max 35. Hiermee ca. een maand gedraaid.
Hier hetzelfde!

Trouwens geen defrost bij buitentemperatuur van 3 gr C. Luchtvochtigheid ca. 82%.

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@g-j-t
Zoals beloofd, mijn SUZ-SWM80VA2 met een run met vaste Ta 28 gr
Normale modus (niet stil) en alle afgifte open, had ik reeds waterzijdig geregeld naar vergelijkbare dT.
Zie verdere details over mijn set up hier

Zie ook mijn eerdere posts over het regelgedrag van de SUZ-SWM80VA2 hier, hier en hier.

Vanavond rond 18:05 uur gestart met vaste Ta 28 gr.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s4BtmFvkukQdOQPYpOnNs8JOLJM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mwOHTqbpp1dH2Nysdi2NbSZi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0PkujGxMABglH6BKHMFDdcWZms=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0bVT5NXGXfJ7YZfHymiVzuM7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cgehSMSkYHzDqZ8o_xma30n0u-k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aR0pWmRotNJBLcgVOHdBWb5E.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GA2Ej3IrQ5aITLt3NDbOZKXMIPQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ofNTZ6R4sWfCTxnFCc6nNxjn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-w6n5w0qlI-qQmbc-W2jZdIHEI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/anfrt5Zct9UnMxkOOk1zw3Fo.jpg?f=fotoalbum_tile

Conclusies:
- De WP start weer met een (te) hoog vermogen, waardoor de Ta doorschiet en de WP na zo'n 40 min onnodig af slaat en opnieuw moet opstarten (zie screenshot 1). Jammer van alle extra compressorstarts die dit geeft, bijna een verdubbeling. Onnodig en nadelig voor de levensduur, hier moet Mitsubishi Electric mijns inziens wat aan doen.
- De WP moduleert langzaam terug, maar inderdaad iets vlotter dan bij vaste Ta 32 gr zoals in mijn eerdere post hier gerapporteerd.
- De WP moduleert nu redelijk ver terug. Meer dan 3 uur na starten nog een Ta van 29.5 gr, dus hoger dan de ingesteld vaste Ta van 28 gr, maar dat kan ook nog aan mijn afgifte liggen (deels radiatoren). Het opgenomen vermogen is op dat moment 583 Watt bij Tb 9 gr. Ik heb eerder ook wel eens 533 Watt gezien bij Tb 10 gr.

Edit: net om 22:02 uur afgeslagen door Ta overshoot, niet geheel verrassend. Iets hogere Ta nodig met mijn WP icm mijn afgiftesysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmoz
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 27-09 12:15
Hey allemaal, sinds een week ben ik ook een trotse eigenaar van een SUZ-SWM80VA + EHST20D-VM2D (mag worden toegevoegd aan eigenaarlijst @Andrehj).

In de afgelopen periode heb ik me door een deel van dit topic heen gewerkt (maar alle 464 pagina's is me nog niet gelukt!). Alleszins heb ik daar al heel veel goede tips en info uitgehaald, waardoor ik eigenlijk vanaf dag 1 al e.e.a. heb aangepast van de standaard instellingen door de installateur. Daarom ook hartelijk dank aan het delen van al jullie kennis en ervaringen! Moet wel gezegd worden: de installateur had op zich ook al best redelijke instellingen gedaan, vergeleken met een aantal andere situaties die ik hier heb gelezen!

Vooralsnog ben ik steeds op het schermpje (wat momenteel nog onze thermostaat is en dus op de adaptieve ruimteregeling staat) alles aan het volgen en zelf bijhouden (niet het meest handige), terwijl ik aan het zoeken ben naar een procon. Voor nu ben ik echter aangenaam verrast dat ik met hoogstwaarschijnlijk suboptimale instellingen toch nog een verwarmings COP van 4.75 uitkom.
SWW behoeft nog de nodige aanpassingen met een COP van 2.5, maar dat gaat vooral even zoeken zijn naar een goede temperatuur. En tot gisteren stond die nog op altijd verwarmen, wat veelal 's nachts gebeurde omdat we 's avonds met 2 volwassenen en 2 jonge kids douchten, dat is natuurlijk funest voor de COP...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06-10 10:53
Sinds vorige week maandag zijn wij ook in bezit van een ERST30D-VM2ED FTC6 i.c.m. een SUZ-SWM60 VA. We verwarmen de woonkamer met fancoils en boven hangen airco's voor verwarmen en koelen. Superleuk natuurlijk, maar ik ben toch redelijk een leek wat betreft deze zaken. Ik ben heel blij met de informatie die hier te vinden is!
Hoe dan ook probeer ik me wegwijs te maken in de apparatuur. De installateur heeft prima werk geleverd maar om optimaal gebruik te maken van de apparatuur moet je het huis kennen en een tijd de boel goed observeren.
Nu heb ik wel een paar vragen of zaken die me opgevallen zijn:

1. De warmtepomp zou moeten kunnen verwarmen en koelen. Nu is de optie koelen niet zichtbaar in de instellingen. Het is nu natuurlijk nog niet van toepassing, maar als het weer bloedheet wordt deze zomer dan wil ik er klaar voor zijn. Ik lees in de summiere handleiding dat het handmatig moet worden omgeschakeld naar verwarmen en koelen. Hoe gaat dat als de optie niet zichtbaar is, of gaat het tegenwoordig automatisch?
2. De installateur heeft h'm ingesteld met een compensatiecurve +5. Dat houdt de kamer lekker op temperatuur (20c) maar is de instelling ruimtetemp Auto-adaptatie niet beter? We hebben een simpele aan/uit thermostaat hangen. Ik mis de achterliggende informatie eigenlijk.
3. SWW staat braaf op 55c. Dat lijkt me vrij hoog... heeft er iemand al een optimale temperatuur bereikt? We zijn met 5 personen waarvan en 3 houden van héél lang douchen onder de regendouche ;)
4. Is er iets te doen aan het geluidsniveau van de binnenunit 's nachts? Geen idee wat dat ding aan het doen is maar soms staat hij aardig te brommen en te zoemen wanneer de kinders in bed kruipen. Het valt mij, eerlijk gezegd, tegen hoeveel geluid hij produceert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@Wouterie Andrehj en anderen hebben een hoop werk gestoken in de faqs en info in dit topic.
Neem pagina 1 helemaal door, daar worden de meeste zaken al uitgelegd.

Eigenlijk is het lezen van het hele topic (ja, dat zijn veel paginas) aan te raden zodat je kennis kunt opdoen en meteen kunt toepassen op je eigen situatie.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11-10 20:29
De importeur verhoogd de prijzen in april met 3% alle series en PuHz met 6%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
DaWizza schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:03:
@Wouterie Andrehj en anderen hebben een hoop werk gestoken in de faqs en info in dit topic.
Neem pagina 1 helemaal door, daar worden de meeste zaken al uitgelegd.

Eigenlijk is het lezen van het hele topic (ja, dat zijn veel paginas) aan te raden zodat je kennis kunt opdoen en meteen kunt toepassen op je eigen situatie.
Nou, ik ben een heel eind gekomen hoor (in elk geval tot pagina 12), met specifiek deze zaken in het achterhoofd maar zoverre kom ik er nog niet uit. Bijvoorbeeld het verwarmen of koelen. Er staat dat het instelbaar is in het menu maar die optie zie ik dus niet. Ik heb het type gecontroleerd maar anders dan in de handleiding en de filmpjes staat die optie er dus simpelweg niet. Ik vind het razend interessant om alles te lezen over condensafvoer etc... maar als iemand heel toevallig dit fenomeen herkent dan zou dat mij toch verder helpen. En aangezien zoeken op dit forum voor geen meter werkt maak ik graag gebruik van de kennis niet mensen wellicht paraat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
1. Even uit mijn hoofd. Menu > verwarming > links wisselen naar koelen. Zie ook deze screenshot.
2. Inderdaad even goed verdiepen in de verschillende regelingen: vaste TA, WAR, ruimteregeling. Lees de topic start, de gepinde posts, gebruik de zoekfunctie voor deze termen en lees vooral ook even deze post van Andrehj.
3. Minder lang douchen en naar temp 48 gr met drop van 8 gr zetten :) Of anders elke dag een graadje lager totdat je een keer een gil hoort.
4. Dat herken ik niet. Mijn binnenunit hangt op de gang op de 2e verdieping en maakt ongeveer net zoveel geluid als een koelkast. Meestal hoor je vooral de waterpomp volgens mij. Ik weet niet wat anderen ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Timmoz schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:52:
Hey allemaal, sinds een week ben ik ook een trotse eigenaar van een SUZ-SWM80VA + EHST20D-VM2D (mag worden toegevoegd aan eigenaarlijst @Andrehj).

In de afgelopen periode heb ik me door een deel van dit topic heen gewerkt (maar alle 464 pagina's is me nog niet gelukt!). Alleszins heb ik daar al heel veel goede tips en info uitgehaald, waardoor ik eigenlijk vanaf dag 1 al e.e.a. heb aangepast van de standaard instellingen door de installateur. Daarom ook hartelijk dank aan het delen van al jullie kennis en ervaringen! Moet wel gezegd worden: de installateur had op zich ook al best redelijke instellingen gedaan, vergeleken met een aantal andere situaties die ik hier heb gelezen!

Vooralsnog ben ik steeds op het schermpje (wat momenteel nog onze thermostaat is en dus op de adaptieve ruimteregeling staat) alles aan het volgen en zelf bijhouden (niet het meest handige), terwijl ik aan het zoeken ben naar een procon. Voor nu ben ik echter aangenaam verrast dat ik met hoogstwaarschijnlijk suboptimale instellingen toch nog een verwarmings COP van 4.75 uitkom.
SWW behoeft nog de nodige aanpassingen met een COP van 2.5, maar dat gaat vooral even zoeken zijn naar een goede temperatuur. En tot gisteren stond die nog op altijd verwarmen, wat veelal 's nachts gebeurde omdat we 's avonds met 2 volwassenen en 2 jonge kids douchten, dat is natuurlijk funest voor de COP...
Heb je een SUZ-SWM80VA of een SUZ-SWM80VA2?
Het verbaast mij als je niet al een nieuwe hebt. Ik had al een oude uit de voorraad.

Instellingen staan niet slecht denk ik, kan iets beter, maar als verbruik maar laag is. :)

Waarschijnlijk krijg je het rustiger en netter verwarmd met een losse thermostaat en WAR . Misschien krijg je dan een betere COP dan ik want ik heb nog de thermostaat niet ;)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
SebastiaanPs schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:55:
[...]

4. Dat herken ik niet. Mijn binnenunit hangt op de gang op de 2e verdieping en maakt ongeveer net zoveel geluid als een koelkast. Meestal hoor je vooral de waterpomp volgens mij. Ik weet niet wat anderen ervaren?
@Wouterie
Ik herken het dat de binnenunit veel geluid maakt. Je zou de pomp eens zachter kunnen zetten. Van stand 5 naar 4 scheelde bij mij veel geluid, maar kostte niet veel flow.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
SebastiaanPs schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:55:
[...]

1. Even uit mijn hoofd. Menu > verwarming > links wisselen naar koelen. Zie ook deze screenshot.
Dank! Helaas zie ik dus die optie niet terug. Als ik op het knopje druk dan wissel ik tussen de verschillende verwarmingsopties, maar koelen zit daar niet tussen. Ik zal nog eens met mijn installateur aan tafel gaan zitten. Hij komt toch nog terug voor de zonnepanelen.

Bedankt voor de verwijzing, ik kon het echt niet zo snel vinden met de zoekfunctie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
KabouterSuper schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:23:
[...]

@Wouterie
Ik herken het dat de binnenunit veel geluid maakt. Je zou de pomp eens zachter kunnen zetten. Van stand 5 naar 4 scheelde bij mij veel geluid, maar kostte niet veel flow.
Bij mij staat de pomp inderdaad op stand 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
KabouterSuper schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:23:
[...]

@Wouterie
Bedankt voor de tip! We gaan het meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Timmoz schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:52:
Zeker weten dat het geen VA2 is? De laatste 80VA was van december 2022, sindsdien zijn het allemaal VA2's.
Dat krijg je vast wel goed. Voor tips: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wouterie schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:27:
[...]
Dank! Helaas zie ik dus die optie niet terug. Als ik op het knopje druk dan wissel ik tussen de verschillende verwarmingsopties, maar koelen zit daar niet tussen. Ik zal nog eens met mijn installateur aan tafel gaan zitten. Hij komt toch nog terug voor de zonnepanelen.

Bedankt voor de verwijzing, ik kon het echt niet zo snel vinden met de zoekfunctie.
Check even de installatiehandleiding. Er zit een dipswitch op je FTC waarmee je de koeloptie uit (of aan) kan schakelen. Als die dipswitch niet goed staat werkt koelen niet.
Zit de condenswaterafvoer van je binnenunit wel netjes aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Kun je bij de PUHZ serie via een van de codes onder de 100 zien welk type buitenunit het is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Andrehj schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 17:28:
[...]

Zeker weten dat het geen VA2 is? De laatste 80VA was van december 2022, sindsdien zijn het allemaal VA2's.
De SUZ-SWMxx VA’s zijn nog leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

nessio schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 19:08:
Kun je bij de PUHZ serie via een van de codes onder de 100 zien welk type buitenunit het is?
Factory zero werkte hoofdzakelijk met de PUHZ-SW50VKA indien deze in een warmtepompkap zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmoz
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 27-09 12:15
gr8-jen schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:18:
[...]

Heb je een SUZ-SWM80VA of een SUZ-SWM80VA2?
Het verbaast mij als je niet al een nieuwe hebt. Ik had al een oude uit de voorraad.

Instellingen staan niet slecht denk ik, kan iets beter, maar als verbruik maar laag is. :)

Waarschijnlijk krijg je het rustiger en netter verwarmd met een losse thermostaat en WAR . Misschien krijg je dan een betere COP dan ik want ik heb nog de thermostaat niet ;)
Het is een VA, zal ook nog wel uit voorraad zijn. Zag dat de productiedatum dec 2022 was aan het plaatje op de zijkant. Maar voordat hij werd geïnalleerd had ik al eens de verschillen bekeken en die waren volgens mij niet zo heel groot, vooral het geluidsniveau zo even uit mijn hoofd.

M.b.t. losse thermostaat: dat is ook mijn uiteindelijke plan, zeker omdat ik het instellen per hele graad en niet calibreren nu niet heel handig vind (moet hem nu 1 graad hoger instellen dan de kamertemperatuur daadwerkelijk is). En heb het idee dat er ook een behoorlijke hysterese op zit, maar dat is gevoelsmatig.

Zou iemand trouwens eens willen meedenken of onderstaande hypothese kan kloppen?
Zoals ik het zou verwachten is dat de WP aangaat, lekker verwarmt, maar vervolgens toch ook weer uit. Met goed instellen temp/hysterese zou hij dan toch even uit moeten blijven (ruimte houdt warmte voldoende lang vast, dat weet ik uit ervaring van voor WP). Maar met de adaptieve ruimtetemperatuur regeling heb ik het idee dat deze 24/7 probeert te blijven draaien (wel goede check dat ik mijn minimum afgifte prima kwijt kom), waarbij hij gewoon kouder water door de vvw stuurt (~21 graden). Onder de streep lijkt me dit toch minder efficient: hij blijft toch constant op zijn minimaal vermogen draaien (~600-800W/h), i.t.t. een paar uur uit voordat hij weer iets warmer water (zeg een 28 graden?) moet maken voor een tijdje. Dat zijn dan wel meer opstarts dan 24/7 draaien, maar lijkt me ook niet belachelijk veel.

Maar goed, voor echt weten/vergelijken ga ik hiervoor gewoon moeten loggen, vooralsnog check ik geregeld het verbruik in p1monitor (geen structurele gebruikers op fase van WP, dus redelijk te volgen).
Hopelijk kan ik binnenkort voor een redelijke prijs een procon vinden (iemand tips? :-)). Liefst geen melcloud, maar als die procon niks wordt, dan wellicht toch wel.

Excuses voor het hele essay! Bedankt voor het meedenken en als ik ergens een hele denkfout maak, hoor ik het graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouterie
Andrehj schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 17:32:
[...]

Check even de installatiehandleiding. Er zit een dipswitch op je FTC waarmee je de koeloptie uit (of aan) kan schakelen. Als die dipswitch niet goed staat werkt koelen niet.
Zit de condenswaterafvoer van je binnenunit wel netjes aangesloten?
De DIP-switch inderdaad. Helemaal overheen gekeken. De condensafvoer is netjes aangesloten dus dat zou goed moeten gaan. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Timmoz schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 08:10:
[...]

Het is een VA, zal ook nog wel uit voorraad zijn. Zag dat de productiedatum dec 2022 was aan het plaatje op de zijkant. Maar voordat hij werd geïnalleerd had ik al eens de verschillen bekeken en die waren volgens mij niet zo heel groot, vooral het geluidsniveau zo even uit mijn hoofd.

M.b.t. losse thermostaat: dat is ook mijn uiteindelijke plan, zeker omdat ik het instellen per hele graad en niet calibreren nu niet heel handig vind (moet hem nu 1 graad hoger instellen dan de kamertemperatuur daadwerkelijk is). En heb het idee dat er ook een behoorlijke hysterese op zit, maar dat is gevoelsmatig.

Zou iemand trouwens eens willen meedenken of onderstaande hypothese kan kloppen?
Zoals ik het zou verwachten is dat de WP aangaat, lekker verwarmt, maar vervolgens toch ook weer uit. Met goed instellen temp/hysterese zou hij dan toch even uit moeten blijven (ruimte houdt warmte voldoende lang vast, dat weet ik uit ervaring van voor WP). Maar met de adaptieve ruimtetemperatuur regeling heb ik het idee dat deze 24/7 probeert te blijven draaien (wel goede check dat ik mijn minimum afgifte prima kwijt kom), waarbij hij gewoon kouder water door de vvw stuurt (~21 graden). Onder de streep lijkt me dit toch minder efficient: hij blijft toch constant op zijn minimaal vermogen draaien (~600-800W/h), i.t.t. een paar uur uit voordat hij weer iets warmer water (zeg een 28 graden?) moet maken voor een tijdje. Dat zijn dan wel meer opstarts dan 24/7 draaien, maar lijkt me ook niet belachelijk veel.

Maar goed, voor echt weten/vergelijken ga ik hiervoor gewoon moeten loggen, vooralsnog check ik geregeld het verbruik in p1monitor (geen structurele gebruikers op fase van WP, dus redelijk te volgen).
Hopelijk kan ik binnenkort voor een redelijke prijs een procon vinden (iemand tips? :-)). Liefst geen melcloud, maar als die procon niks wordt, dan wellicht toch wel.

Excuses voor het hele essay! Bedankt voor het meedenken en als ik ergens een hele denkfout maak, hoor ik het graag!
Als een WP 2 of 3 keer op een dag 6 a 7 uur draait is ook geen ramp. Ik laat de WP 11 uur draaien op minimum vermogen en dan blijft het ook warm. De Ta gaat misschien iets hoger dan hoeft wegens de defrost die gebeuren en het het water moet opwarmen.
Met warmer weer laat ik het korter draaien en jij zou bijvoorbeeld snachts een nachtverlaging van een hele of halve graad kunnen doen om het een paar uur uit te zetten. (Als je de losse thermostaat hebt)

Als hij kouder water erdoor heen jaagt. Is het dan niet de antivries die de pomp aanzet bij standaard 5 graden buiten temperatuur? Als je die op ** zet gaat deze misschien wel uit? Als je geen monoblock hebt is wat kan bevriezen in een warmteschild en hoeft dat niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Timmoz schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 08:10:
[...]
Voor een hoge efficiëntie (COP) wil je juist op een laag vermogen met een zo laag mogelijke Ta draaien. Je wil zo ver mogelijk naar linksonder komen in deze tabel. Dit bereik je door een grote afgifte (veel vloerverwarming bijv.) en 24/7 draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJULycvfK7WcBO9qyIaevT_c9wA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WYwYvT5Q83C2DeJPJVUZgJ7d.jpg?f=user_large

Wat betreft de ruimteregeling: die heeft inderdaad een aanzienlijke hysterese, dat is een belangrijk nadeel van de ruimteregeling. Dit kun je oplossen door met een vaste Ta of WAR te draaien en te regelen met een aan/uit thermostaat met instelbare hysterese, zoals de Panasonic of Netatmo.

Zelf heb ik een SUZ-SWM80VA2 en draai ik met de ruimteregeling ivm ongewenst gedrag met vaste Ta of WAR, zie mijn eerste posts. Ik heb de hogere hysterese van de ruimteregeling geaccepteerd. Maar dit speelt bij de 80VA niet.

[ Voor 6% gewijzigd door SebastiaanPs op 02-03-2024 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@DutchWing dan heeft mijn dochter 100% zeker de phuz-sw50vka. Zelfde project, kleiner huis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
SebastiaanPs schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:38:

Wat betreft de ruimteregeling: die heeft inderdaad een aanzienlijke hysterese, dat is een belangrijk nadeel van de ruimteregeling. Dit kun je oplossen door met een vaste Ta of WAR te draaien en te regelen met een aan/uit thermostaat met instelbare hysterese, zoals de Panasonic of Netatmo.
Of je lost het op zonder extra spullen te kopen door de ruimtetemperatuurregeling zó in te stellen dat hij eerder stopt. De Mitsubishi-defaults leggen m.i. net iets te veel focus op "anti-pendel", maar je kunt de instellingen aanpassen zodat hij wat minder overshoot heeft. Dat is overigens alleen een probleem als hij al op minimum vermogen draait. Als hij genoeg regelruimte heeft, dan schiet de ruimteregeling nooit door en regelt hij spot-on.

Bij de instellingen staat de bovenlimiet voor de "verschil-temperatuur" standaard op +5 (dat betekent dat hij pas gaat pendelen als de Ta 5 graden hoger is dan de doel-Ta die de ruimteregeling berekend heeft).
Als je die op +4 of +3 zet, dan schiet de kamertemperatuur niet zo door, maar gaat hij eerder pendelen.

Combineer je dat nog met het verhogen van de interval-tijd van (default) 10, naar 60 minuten of zo, dan ben je een heel eind van de overshoot af en stopt hij af en toe een uurtje.

Oftewel: De ruimteregeling is een fijne automaat die default zorgt voor lange runs, maar met een beetje tweaken kun je hem wel onder de duim houden.

Maar je kunt ook hopen op dagen zoals vandaag en gisteren met een lekker zonnetje. Zowel gisteren als vandaag gaat de warmtepomp om 10-11 uur uit, omdat de zon het al overgenomen heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Stook sinds 17/2 met de draadloze thermostaat van ME. Inleren duurt 2 tot 4 dagen
Wp mag alleen van 7.00 tot 21.00 stoken
Sww 1x per dag om 12.30
Hele huis blijft nu op exact gewenste temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

nessio schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:13:
Stook sinds 17/2 met de draadloze thermostaat van ME. Inleren duurt 2 tot 4 dagen
Wp mag alleen van 7.00 tot 21.00 stoken
Sww 1x per dag om 12.30
Hele huis blijft nu op exact gewenste temperatuur.
Je hebt hem nu helemaal aangepast naar standaard Ecodan open source?

Draait zeker al een stuk fijner zo :)

[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 02-03-2024 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wouterie schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:47:
De DIP-switch inderdaad. Helemaal overheen gekeken. De condensafvoer is netjes aangesloten dus dat zou goed moeten gaan. Thanks.
Niet gek dat je daar overheen keek, want normaliter staat die af-fabriek goed ingesteld. Vreemd dat dat bij jou niet het geval was.

Pagina: 1 ... 116 ... 192 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero