Vermogen druk je uit in Watt. W/h slaat technisch gezien nergens op.Timmoz schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 08:10:
Zou iemand trouwens eens willen meedenken of onderstaande hypothese kan kloppen?
Zoals ik het zou verwachten is dat de WP aangaat, lekker verwarmt, maar vervolgens toch ook weer uit. Met goed instellen temp/hysterese zou hij dan toch even uit moeten blijven (ruimte houdt warmte voldoende lang vast, dat weet ik uit ervaring van voor WP). Maar met de adaptieve ruimtetemperatuur regeling heb ik het idee dat deze 24/7 probeert te blijven draaien (wel goede check dat ik mijn minimum afgifte prima kwijt kom), waarbij hij gewoon kouder water door de vvw stuurt (~21 graden). Onder de streep lijkt me dit toch minder efficient: hij blijft toch constant op zijn minimaal vermogen draaien (~600-800W/h), i.t.t. een paar uur uit voordat hij weer iets warmer water (zeg een 28 graden?) moet maken voor een tijdje. Dat zijn dan wel meer opstarts dan 24/7 draaien, maar lijkt me ook niet belachelijk veel.
En de combinatie van 600-800W verbruik met 21 graden aanvoertemperatuur kan niet. Zodra je WP zoveel vermogen gebruikt is de compressor aan en produceert ie warmte.
Als jij een watertemperatuur van 21 graden meet, draait hooguit de waterpomp.
Verder zou ik me over die ruimtetemperatuurregeling niet zoveel zorgen maken, die werkt (mits parameters goed ingesteld) best goed, hooguit kun je in tijden van defrosts nog wat efficiency winnen als je een WAR-regeling + thermostaat gaat gebruiken. Maar dat heb je dit stookseizoen toch niet meer nodig.
Dus je hebt tot oktober om dit topic helemaal te lezen en op basis daarvan te beslissen welke thermostaat en monitoring device je gaat aanschaffen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.