Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:34
Andrehj schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:06:
[...]

Zorg dan dat je een print van de vermogens van je WP bij je hebt. Die vind je in het Databook (links zie TS van dit topic). Dat is zo'n tabelletje:
[Afbeelding] (maar dan van jouw WP, de PUHZ-SHW140YHA). Daarmee kun je aantonen dat bij ongeveer elke buitentemperatuur het minimum vermogen van je WP hoger is dan het benodigde vermogen om de woning warm te houden. Totaal niet passend dus.
waar staat min, mid, nominal and max voor? genoemde capaciteit is het minimale vermogen in dit geval?

WP: ZCR-80YA-300 / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW80YAA PV: 4350 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@Breud heb je de warmte verlies rekening ingezien ? bij mij stonden er een boel foute aannames in, en isolatie waarden die niet correct waren etc. Maar goed het is al geinstalleerd en met buffervat ook nog met die hoeveelheid m2 vv. opp. 8)7

Vraag het rapport iig op, kijken waarmee ze rekenen. Jouw woning voldoet ws aan BENG norm, en zal een waarde hebben rond 25 W/m2.

dus grove schatting: 300m2 * 25 = 7.5kW.
In jouw rapport moet dus iets van 15000/300 = 50 W/m2 als ze aan die 15kW willen komen. Bij die waarde hoort een hele andere soort woning dan een BENG woning. je heb mogelijk nog correctie van 2 W/m2 nodig als het een vrijstaande woning is.

In mijn geval kwam er 26.7 W/m2 uit, en had ik 8 kW nodig.
Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-tips.nl/media/kengetallen/Warmtepomp_richtgetal_watt_meter_jaar_vermogen_2021.png
(bron: https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/kengetallen/)

[ Voor 4% gewijzigd door xoror op 08-03-2024 14:06 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
In onze voorlopige energielabel staan deze waarden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IPkFU3X-7yGPRZNm7dDcDWakfyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OEuuaGaczxdPRRg7N1oGDf7B.jpg?f=fotoalbum_large

Ze komen op ruim 70kw energie behoefte per m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Breud schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:58:
In onze voorlopige energielabel staan deze waarden:

[Afbeelding]

Ze komen op ruim 70kw energie behoefte per m2
Als ik mij even niet vergist moet je die netto energiebehoefte maal 300m2 doen en dan delen door het aan piekuren, bijvoorbeeld 1650.

Dan zou je uitkomen op een 8 kW warmtepomp.

Hun gaan waarschijnlijk uit van de bruto benodigde warmtebehoefte, deze is ongeveer 12 kW.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 29-09 17:33
Hoe hebben de SUZ modellen het gedaan vannacht? Nog veel defrosts?

Ik heb gisteren als proef de weerstand geplaatst, zoals eerder in het topic besproken met @Technician- . Totaal heeft de unit 4x een defrost gedaan en een duidelijke interval was er niet. Het lijkt dus iets (positiefs) te doen??

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FrancD schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:34:

Ik heb gisteren als proef de weerstand geplaatst, zoals eerder in het topic besproken met @Technician- . Totaal heeft de unit 4x een defrost gedaan en een duidelijke interval was er niet. Het lijkt dus iets (positiefs) te doen??
Kun je met dit mooie weer (veel zon overdag en 's nachts koud) niet toe met enkel overdag verwarmen? Dat scheelt waanzinnig in je COP (en dus je energiekosten).
Bij een beetje redelijk geïsoleerde woning zou dat toch moeten lukken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn SUZ-SWM80VA2:

- Wo 6/3 vroege ochtend min temp 3 gr, opgenomen vermogen 608 Watt, géén defrosts
- Do 7/3 vroege ochtend min temp 3 gr, opgenomen vermogen 609 Watt, initieel géén defrosts, tijdens SWW run om 07:20u één defrost
- Vrij 8/3 vroege ochtend min temp 0.7 gr, opgenomen vermogen 801 Watt, 2x defrost om 06:50u en 08:50u
- Za 9/3 vroege ochtend min temp 4 gr, opgenomen vermogen 613 Watt, géén defrost

Dus hier bij Tb 3 gr géén defrost tijdens normale verwarming op laag vermogen; bij min temp 0.7 graden slechts 2 defrosts.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:51:
[...]

Kun je met dit mooie weer (veel zon overdag en 's nachts koud) niet toe met enkel overdag verwarmen? Dat scheelt waanzinnig in je COP (en dus je energiekosten).
Ik heb mijn warmtepomp (met relatief hoog minimumvermogen) nu 1.5 mnd en zie met een 24/7 ingestelde 20 gr het volgende:
- overdag met zoninstraling duidelijke opwarming huis waarop de warmtepomp afslaat. Ik wil het ook niet nog warmer hebben binnen.
- De WP draait vooral in de avond en nacht, slaat in de ochtend rond 10:00u à 10:30u af.

Dan draait de WP dus vooral tijdens de lagere Tb van het etmaal.
Ik heb daarom inderdaad al zitten denken aan avondverhoging, maar :
1) in de ruimteregeling ben ik met de Mitsu bediening in mijn woonkamer gebonden aan hele graden; bij instelling 21 graden warmt hij volgens mij tot max 22 gr op voordat hij stopt met verwarmen, dat is behoorlijk warm.
2) ik heb met mijn huis uit 1931 aardig wat warmteverlies 's nachts, waardoor hij bij deze minimumtemperaturen (0-5 graden globaal) toch weer 's nachts zal starten.

Denken jullie dat avondverhoging dan toch netto voordeel oplevert?
Of andere ideeën/oplossingen?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
Ik heb dat al eens geprobeerd. Maar mijn woning bj 2005 heeft veel glas op NO ZO en ZW. Daarbij helpt ventilatie type C ook niet. Ik heb dus voor bouwjaar 2005 relatief veel warmteverlies ‘s nachts. Ik vind het wel fijn om ‘s morgens in een warme woonkamer/badkamer te komen.

Overdag zorgen deze weersomstandigheden ervoor dat het makkelijk +22gr wordt in de woonkamer. De WP er dan ook nog bij laten draaien is eigenlijk niet te doen.

Om het in de badkamer in de ochtend behaaglijk te hebben zou ik wel een IR paneel kunnen plaatsen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:59

Ik denk dat je net niet koud genoeg weer hebt getest. Even in de nacht koud is niet iets waar ik nu last van hebt.
De WP staat niet aan tussen 20:30 en 9:15. Als die wel aan ging was het niet te koud, dus weinig defrosts gehad:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZQgWulWHaT0NeAxKO0MN7GQrImg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zzXCkLXPbvh1Dm6IdqZuyWj3.png?f=fotoalbum_large

5 maart om 10:00
7 maart om 21:00
8 maart om 11:00

Een paar dagen op 5 graden is ook niet zo erg. Als de luchtvochtigheid niet hoog is, zijn er ook weinig defrosts. Ook daar hoeft de WP niet in de nacht aan met een geisoleerd huis:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2D5TGxBwe3_rV6E7VP85d536nw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6wqm4WrtgPjOwWJpzxD5pHQP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_DAa061vadQYca9fJG6McTMeYc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/elUfD5zDIjAOVTvX6o4zWXE6.png?f=fotoalbum_large

Ik denk dat je net te laat bent met de WP test om wat resultaten uit te halen. Volgende winter ben ik wel benieuwd

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
Ik denk ook dat je gelijk hebt @gr8-jen
Volgend seizoen testen we opnieuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:32

Precies wat @Andrehj zegt. Als de zon schijnt hoeft de verwarming pas na de sww run, middags een een of 14.00 uur aan. Laat dan (geforceerd, thermostaat hoger) met hoge cop het beton even warm worden tot een uur of 8 in de avond. Smorgens hebben we al vlot de zon weer in huis en is het binnen no time weer 20 graden. Door het beton even op temp te brengen kom je prima de nacht door.
Als de zon niet schijn wacht ik tot een uur of 10. Als het dan rond 5 graden is wellicht nog 1 defrost. Een uur of 11 is de temp wel weer hoog genoeg.
Als de nachten niet zo fris waren hoefde de verwarming eigenlijk helemaal niet meer aan met dit soort dagen. Met ca 3-4kWh aan verwarming kom ik nu de nachten door.
Nadeel is wel dat je redelijk bewust moet sturen. Zou ik niets doen dan zou hij overdag niet aangaan en in de nacht beginnen. Wellicht de thermostaat overdag gewoon hoog zetten in het programma.

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!
g-j-t schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:17:
[...]

Precies wat @Andrehj zegt. Als de zon schijnt hoeft de verwarming pas na de sww run, middags een een of 14.00 uur aan. Laat dan (geforceerd, thermostaat hoger) met hoge cop het beton even warm worden tot een uur of 8 in de avond. Smorgens hebben we al vlot de zon weer in huis en is het binnen no time weer 20 graden. Door het beton even op temp te brengen kom je prima de nacht door.
Als de zon niet schijn wacht ik tot een uur of 10. Als het dan rond 5 graden is wellicht nog 1 defrost. Een uur of 11 is de temp wel weer hoog genoeg.
Als de nachten niet zo fris waren hoefde de verwarming eigenlijk helemaal niet meer aan met dit soort dagen. Met ca 3-4kWh aan verwarming kom ik nu de nachten door.
Nadeel is wel dat je redelijk bewust moet sturen. Zou ik niets doen dan zou hij overdag niet aangaan en in de nacht beginnen. Wellicht de thermostaat overdag gewoon hoog zetten in het programma.
Dat bewust sturen kun je ook voorkomen door je thermostaat op een plaats in je huis te hangen die niet door de zon opwarmt. Hier hangt ie daarom op de overloop. Het hele feestje van alleen overdag verwarmen, en niet uitschakelen door de eerste de beste zonnestraaltjes werkt daardoor vanzelf. Niks geen ingewikkelde regelingen nodig en toch minimale energiekosten en maximale COP (zie mijn resultaten in de statistieken van Tomexergie van februari).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
Andrehj schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:22:
[...]

Dat bewust sturen kun je ook voorkomen door je thermostaat op een plaats in je huis te hangen die niet door de zon opwarmt. Hier hangt ie daarom op de overloop. Het hele feestje van alleen overdag verwarmen, en niet uitschakelen door de eerste de beste zonnestraaltjes werkt daardoor vanzelf. Niks geen ingewikkelde regelingen nodig en toch minimale energiekosten en maximale COP (zie mijn resultaten in de statistieken van Tomexergie van februari).
Je geeft vaker aan dat lange runs op laag vermogen de beste zijn voor de COP.

Betekent dat jouw thermostaat dus eigenlijk de gehele dag warmte vraagt zodat je Wp aanblijft en warmte blijft produceren, precies genoeg zodat je themostaat niet afslaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Breud schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:28:
Je geeft vaker aan dat lange runs op laag vermogen de beste zijn voor de COP.
Niet te laag. Mijn WP (minimum vermogen ca 3 kW) heeft de maximale COP tussen de 4 en 5 kW bij een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur.
Betekent dat jouw thermostaat dus eigenlijk de gehele dag warmte vraagt zodat je Wp aanblijft en warmte blijft produceren, precies genoeg zodat je themostaat niet afslaat?
Veel tips vind je hier: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Jouw woning (met veel VVW, veel inhoud, dikke isolatie (en volgens mij ook WTW-ventilatie en drievoudig glas)) zou zich ook perfect voor dit scenario lenen. Maar dan moet je wel:
  • Een passende WP kopen, met vooral een laag minimum vermogen (rond de 3 kW).
  • Geen buffervat + secundaire pomp installeren.
  • Geen zoneregeling hebben.
  • De temperatuur regelen met een eenvoudige aan/uit thermostaat met 0.2K hysterese.
  • Met nachtverlaging werken.
Als je dat goed zou doen zouden we mooi kunnen kijken wie de laagste stookkosten en de hoogste rendementen haalt.
Met jouw huidige setup gaat dat helaas voor jou nooit lukken.

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 09-03-2024 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:29
Breud schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:28:
[...]

Je geeft vaker aan dat lange runs op laag vermogen de beste zijn voor de cop
Dat hoeft opzicht niet eens, bij koude installaties en relatief warm buiten heb je de beste COPs.
Vraag me wel eens af of in dit seizoen nachtberlaging juist niet positief uitpakt.

Maar globaal is dat wel vaak zo. Alleen blijft dit teveel in de hoofden van mensen plakken, die dan spreken over pendelen als de unit eens uit schakelt.

Korte runs op minimaal vermogen zijn nog beter voor de SCOP.

[ Voor 22% gewijzigd door Technician- op 09-03-2024 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:29

Leuk dat je dit uitprobeert. Ben benieuwd volgend seizoen wat het verschil is bij langere koude periodes. En misschien kun je de buitentemp nog wel iets hoger “faken” en hebben vele gebruikers een oplossing tot minder defrosts. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterMi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-03 17:05

PeterMi

Zubadan econdan PUHZ 80YY

Weet iemand wat er precies gebeurd bij de stille modus?

Wordt dan de ventilator snelheid van de buiten unit gereduceerd of de compressor frequentie geknepen?
Of misschien beiden?

Ik wil nog spelen met t opstartgedrag. Ik merk dat ik de ta kan verlagen tijdens een lange run op dagen van 10graden buiten temp of hoger. Echter kan dat niet al ik de ta standaard lager zet. Dan gaat ie pendelen.

Of moet ik hier toch t vermogenskabeltje voor gaan gebruiken. Ik heb geen last van geluidsoverlast.

[ Voor 46% gewijzigd door PeterMi op 09-03-2024 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
Andrehj schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:22:
[...]

Zou idd mooi zijn maar daar leent ons huis zich niet voor. Ook vinden we 20 graden boven te warm. Meestal is het 18 a19. Boven wordt dus minder gestookt en staat vaak iets open. Deuren open etc. Door zon op slaapkamers wordt de temp op de overloop hier ook beïnvloed.
Boven bovendien geen vv dus verwarmen gaat daar anders dan beneden. Boven is hier dus niet representatief voor beneden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
SebastiaanPs schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:10:
Ik heb daarom inderdaad al zitten denken aan avondverhoging, maar :
1) in de ruimteregeling ben ik met de Mitsu bediening in mijn woonkamer gebonden aan hele graden; bij instelling 21 graden warmt hij volgens mij tot max 22 gr op voordat hij stopt met verwarmen, dat is behoorlijk warm.

Denken jullie dat avondverhoging dan toch netto voordeel oplevert?
Of andere ideeën/oplossingen?
Dat is inderdaad behoorlijk waardeloos van de Mitsubishi bediening. Ik heb het "opgelost" door de halve-graden van mijn schema via Procon te sturen (en tegenwoordig doe ik stapjes van 0,25 graad voor iets meer verfijning). Via de Procon kun je de doel-kamertemperatuur tot op 0,01 graad instellen. Het is dus meer een user-interface probleem dan dat de regeling er niet mee overweg kan.

Zou gewoon standaard moeten kunnen zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimi89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16-05 13:56
Weer een stomme vraag. Hoe weet/ kan je uitzoeken of de WP instalatie gas lekt?
Ik ruik al een poosje een rare geur in de garage en nu ruik ik dat ook in mijn slaapkamer (wat boven de garage ligt.

Mijn man meent niets te ruiken. Maar ik ben hoogzwanger en maak me snel zorgen.

Kan ik via een menutje de gas druk meten ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mimi89 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 01:23:
Ik ruik al een poosje een rare geur in de garage en nu ruik ik dat ook in mijn slaapkamer (wat boven de garage ligt.

Als het goed is werkt je WP op stroom en niet op gas ;)

Als je koudemiddel bedoelt, dat kun je niet 1,2,3 op een meter aflezen.
Je ze zoude koppelingen optisch kunnen controleren op lekkage, en met bepaalde druktesten / temperatuurmetingen zou je bepaalde conclusies kunnen trekken, maar daar heb je wel een STEK figuur voor nodig.

Ook heb je van die "sniffers" waarmee ze langs de leidingen gaan om te controleren op lekkage.

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 10-03-2024 07:47 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
Voor het controleren zou je een mengsel van water met afwasmiddel kunnen maken en dat op koppelingen kunnen spuiten. Bij lekkage ontstaan er dan bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimi89
Grolsch schreef op zondag 10 maart 2024 @ 07:44:
[...]

Als het goed is werkt je WP op stroom en niet op gas ;)

Als je koudemiddel bedoelt, dat kun je niet 1,2,3 op een meter aflezen.
Je ze zoude koppelingen optisch kunnen controleren op lekkage, en met bepaalde druktesten / temperatuurmetingen zou je bepaalde conclusies kunnen trekken, maar daar heb je wel een STEK figuur voor nodig.

Ook heb je van die "sniffers" waarmee ze langs de leidingen gaan om te controleren op lekkage.
Hahaha klopt, maar ik zeg gas want het maakt me denken aan freon geur (oude koelkast). En ging eingelijk van uit dat de koelmiddel een vorm van vloeibare gas is 🤔, zoals de freon in koelkasten.

Mijn man zegt dat ik paranoide ben door de zwangerschap 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimi89
WillemSuper schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:47:
Voor het controleren zou je een mengsel van water met afwasmiddel kunnen maken en dat op koppelingen kunnen spuiten. Bij lekkage ontstaan er dan bellen.
Ja zoiets had ik ook bedacht. Maar dacht mischien geeft de WP een melding dat de druk veranderd is ofzo. Dat had ik wel een beetje gehoopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Mimi89 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:50:
Ja zoiets had ik ook bedacht. Maar dacht mischien geeft de WP een melding dat de druk veranderd is ofzo. Dat had ik wel een beetje gehoopt.
Dat kan fysiek niet. Die druk van het koelmiddel blijft gelijk totdat het laatste beetje vloeibare koudemiddel verdampt is. Daarna daalt de druk pas. Dat werkt hetzelfde als bij een busje campinggas.
Wel kun je een tekort aan koudemiddel afleiden uit een te lage verdampertemperatuur (te snel dichtvriezen) en frequente defrosts. Maar kleine lekkages kun je daarmee niet vinden.

Ik denk dat je man gelijk heeft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
Mimi89 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 01:23:

Niet bestemd voor dit topic, maar hebben jullie toevallig een hybride warmtepomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Mimi89
Ook al zou je lekkage hebben R32 is zwaarder dan lucht, dus dat stijgt niet op
https://www.arbotechniek..../Memo-Koudemiddel-R32.pdf

Tenzij je IN de garage slaapt, zou je er geen last van moeten hebben.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mimi89
Breud schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:40:
[...]

Niet bestemd voor dit topic, maar hebben jullie toevallig een hybride warmtepomp?
De hoofdaansluiting is verwijderd dus er is echt geen gas meer in huis 😀

@Andrehj @AUijtdehaag bedankt dat is gerustellend. 😃
Denk dat ik niet naar mijn hormonen moet luisten om 2:00 in de nacht 😅

[ Voor 20% gewijzigd door Mimi89 op 10-03-2024 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

PeterMi schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:29:
Weet iemand wat er precies gebeurd bij de stille modus?

Wordt dan de ventilator snelheid van de buiten unit gereduceerd of de compressor frequentie geknepen?
Of misschien beiden?

Ik wil nog spelen met t opstartgedrag. Ik merk dat ik de ta kan verlagen tijdens een lange run op dagen van 10graden buiten temp of hoger. Echter kan dat niet al ik de ta standaard lager zet. Dan gaat ie pendelen.

Of moet ik hier toch t vermogenskabeltje voor gaan gebruiken. Ik heb geen last van geluidsoverlast.
Zie start topic, aparte sectie :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Andrehj schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:51:
[...]

Geïnspireerd door dit bericht van @Andrehj hierboven ben ik toch eens op proef gestart met milde dag/avondverhoging en nachtverlaging, om te kijken of ik mijn WP bij gunstiger Tb kan laten draaien voor een betere COP.

Vannacht om 01:00u ingestelde temp omlaag naar 19.5 gr, waarop WP gestopt.
Vanaf 07:00u ingestelde temp weer naar 20.0 gr (kinderen die veel op de grond spelen).
Tussen 01:00-08:30u binnen temp slechts 0.7 gr gedaald. Dat viel me mee. Om 08:30u WP weer gestart.
Dus in dit tussenseizoen lijkt er zelfs in mijn jaren '30 huis wel wat mogelijk met dag/avondverhoging en nachtverlaging.
SebastiaanPs schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:10:
[...]
1) in de ruimteregeling ben ik met de Mitsu bediening in mijn woonkamer gebonden aan hele graden
ocaj schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 16:10:
[...]
Dat is inderdaad behoorlijk waardeloos van de Mitsubishi bediening. Ik heb het "opgelost" door de halve-graden van mijn schema via Procon te sturen (en tegenwoordig doe ik stapjes van 0,25 graad voor iets meer verfijning). Via de Procon kun je de doel-kamertemperatuur tot op 0,01 graad instellen. Het is dus meer een user-interface probleem dan dat de regeling er niet mee overweg kan.
Zou gewoon standaard moeten kunnen zoiets.
Inmiddels heb ik in het bericht van @joezzt hier en het bericht van @g-j-t hier gelezen dat de temp in Melcloud ook per 0.5 gr is in te stellen. Dank! Dat had ik nog niet gezien.

Daarnaast zag ik dat er in Melcloud met de functie 'weekklok' ook eenvoudig tijdschema's zijn te maken met temperaturen per 0.5 gr.

Vraag: weet iemand wat de functie hieronder (geel omcirkeld) voor effect heeft? "Temperatuur toename"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ddmKIm8zL11aI3JiTXrMzEb9TU4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NempMG769uend14xefRJNwcc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
SebastiaanPs schreef op zondag 10 maart 2024 @ 12:23:
Vraag: weet iemand wat de functie hieronder (geel omcirkeld) voor effect heeft? "Temperatuur toename"
[Afbeelding]
Ik snapte dat ook niet en heb heb dit in november 2020 gevraagd aan Alklima. Het is een regelparameter van de ruimtetemperatuurregeling. Ik kreeg het volgende antwoord:
Dit is de temperatuur welke hij doorverwarmd boven de ingestelde temperatuur.
Bij een ingestelde kamertemperatuur van 21 graden zal hij bij 0,5 verwarmen tot 21,5 en bij 1 tot 22 graden.
In de auto stand kijkt hij naar diverse dingen als draaitijd, compressorfrequentie en dergelijk. Afhankelijk daarvan wordt een verwachting bepaald wanneer hij weer moet aanspringen. Als de verwachting is dat dit snel weer moet gebeuren, dan zal hij verder doorverwarmen. Als de verwachting is dat hij langere tijd uit zal staan (kamertemperatuur zakt langzaam), dan zal hij slechts 0,5 graad doorverwarmen.

1 graad is energetisch de beste optie, vanwege minder start en stops.
0,5 graad levert het beste comfort op.
En de auto stand is een combinatie van bovenstaande, waarbij het hoogst mogelijke comfort wordt getracht te halen in combinatie met het minste energieverbruik. Echter zal aan beide kanten waar nodig wat concessies aan gedaan worden.
Bij veel VVW zou ik deze instellen op 0.5, anders auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:54

kimjansen

Nu ff niks...

Een kennisvraagje...

Het lijkt er op dat er bij een parallelbuffer (omwille klein systeemvolume en naregeling) en een (na)draaiende circulatiepomp nog een aardig debiet via de waaier van de stilstaande pomp in de binnenunit gedrukt wordt i.p.v. door de buffer getrokken. Ik vroeg me af of er iemand ervaring heeft met dat tegengaan? Zonder een discussie over wel/niet noodzaak van een buffer te voeren.

Nu heeft de Ecodan allerlei uitgangen waar de bedrijfstoestand een soort van uit te halen valt en dan zou dit misschien het eenvoudigst met het opensturen van een klep gaan. Maar kan me zo voorstellen dat de WP in storing zal springen als die klep net te laat of op verkeerde moment opent/sluit. Als alternatief zou de 3-wegklep voor keuze tussen SWW/CV in rust altijd op SWW kunnen staan, maar dat kan dacht ik niet(?). Diagrammen waar je kan achterhalen hoe de WP zijn uitgangen schakelt en bij welke condities hij opstart of in storing vliegt waar wellicht iets uit te halen is kan ik nergens vinden.

Zou je OUT16 hiervoor kunnen pakken, of iets met de 2-zoneregeling kunnen doen?

Speed kills, but beauty lives forever...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kimjansen schreef op zondag 10 maart 2024 @ 16:20:
Een kennisvraagje...

Het lijkt er op dat er bij een parallelbuffer (omwille klein systeemvolume en naregeling) en een (na)draaiende circulatiepomp nog een aardig debiet via de waaier van de stilstaande pomp in de binnenunit gedrukt wordt i.p.v. door de buffer getrokken. Ik vroeg me af of er iemand ervaring heeft met dat tegengaan? Zonder een discussie over wel/niet noodzaak van een buffer te voeren.
Je schrijft niks over hoe je de buffer hebt aangesloten, maar ik verwacht dat je er T-stukken in je leidingen zitten en de buffer met twee leidingen is aangesloten. In dat geval is het logisch dat er nog veel flow door de WP loopt, omdat een centrifugaalpomp immers intern een open constructie is.
Om dit op te lossen moet je de buffer met vier aansluitingen aansluiten. Dan is de weerstand door de WP zodanig veel hoger dan via de buffer dat er nauwelijks nog wat door de WP zal gaan.
Dit zorgt wel voor meer menging, waardoor je rendement (wat toch al lager is door die buffer) nog lager wordt.
Nu heeft de Ecodan allerlei uitgangen waar de bedrijfstoestand een soort van uit te halen valt en dan zou dit misschien het eenvoudigst met het opensturen van een klep gaan. Maar kan me zo voorstellen dat de WP in storing zal springen als die klep net te laat of op verkeerde moment opent/sluit. Als alternatief zou de 3-wegklep voor keuze tussen SWW/CV in rust altijd op SWW kunnen staan, maar dat kan dacht ik niet(?). Diagrammen waar je kan achterhalen hoe de WP zijn uitgangen schakelt en bij welke condities hij opstart of in storing vliegt waar wellicht iets uit te halen is kan ik nergens vinden.

Zou je OUT16 hiervoor kunnen pakken, of iets met de 2-zoneregeling kunnen doen?
Ik zou nooit een open/dicht klep in de primaire leiding vanuit de WP toevoegen. Zo'n single point of failure (die ook nog eens op een bijzondere niet standaard manier wordt aangestuurd) wil je gewoon niet in je systeem.
De 3-wegklep standaard in SWW-modus zetten kan niet, maar wil je ook zeker niet, dan krijg je door het warme water in het vat een waterstroom uit dat vat en koel je je SWW-vat af. Nefit heeft een tijd lang een dergelijke bug in hun warmtepompen gehad (of misschien zit het er nog steeds wel in), waar in het Nefit topic flink over werd geklaagd. Die prutsers zetten de 3-wegklep in SWW-stand zodra de WP in standby ging... |:(

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 10-03-2024 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:54

kimjansen

Nu ff niks...

Andrehj schreef op zondag 10 maart 2024 @ 17:17:
[...]

...buffer met vier aansluitingen...

[...]
Op de buffer zitten maar 2 aansluitingen van redelijke diameter (of zou op de 'ontluchting' en 'aftap' iets moeten komen) dus als open verdeler aansluiten wordt wat lastig en beetje tobben. Al zou er nog wel onderop iets op behoorlijke manier aangesloten kunnen worden waar anders een element kan, alleen schiet dat ook niet op.

Als het gedrag van de Ecodan na warmtevraag uit de zones en vervolgens het schakelen van klep/pomp uitgangen bij koelen/verwarmen/defrosten niet goed bekend is dan zou het nog een optie kunnen zijn om dit op het gemak zelf uit te vogelen en kijken of er toch een klepje te schakelen valt op een enigzins gunstig moment, wellicht dikke AVDO er voor.

Het is ook meer een experimentje om te bezien of dit wat uit maakt.

Speed kills, but beauty lives forever...

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Vraag 1: hoeveel % stijgt je COP per 1 gr stijging van de buitentemperatuur?
Dit kun je eenvoudig uitrekenen o.b.v. het Mitsu databook (zie topic start).

Als voorbeeld, de SUZ-SWM80VA2 o.b.v. de data op het minimumvermogen uit het Mitsu databook:
Ta 25 gr
Tb 2 gr -> Tb 7 gr: COP +3.9% per graad Tb
Tb 7 gr -> Tb 12 gr: COP +3.7% per graad Tb
Tb 12 gr -> Tb 15 gr: COP +4.7% per graad Tb
Ta 35 gr
Tb 2 gr -> Tb 7 gr: COP +3.6% per graad Tb
Tb 7 gr -> Tb 12 gr: COP +3.2% per graad Tb
Tb 12 gr -> Tb 15 gr: COP +4.3% per graad Tb

Tweede voorbeeld, de PUHZ-SW75YAA, weer o.b.v. de data op het minimumvermogen uit het Mitsu databook:
Ta 25 gr
Tb 2 gr -> Tb 7 gr: COP +4.4% per graad Tb
Tb 7 gr -> Tb 12 gr: COP +4.1% per graad Tb
Tb 12 gr -> Tb 15 gr: COP +0.2% per graad Tb
Ta 35 gr
Tb 2 gr -> Tb 7 gr: COP +4.4% per graad Tb
Tb 7 gr -> Tb 12 gr: COP +4.1% per graad Tb
Tb 12 gr -> Tb 15 gr: COP +0.1% per graad Tb

Vraag 2: hoeveel % stijgt je COP per 1 gr daling van de Ta?
Ook dit kun je eenvoudig uitrekenen o.b.v. het Mitsu databook (zie topic start), al zijn de datapunten beperkt (Ta 25 en 35 gr; Ta 45 gr en hoger wordt door weinigen toegepast).

Als voorbeeld, de SUZ-SWM80VA2 o.b.v. de data op het minimumvermogen uit het Mitsu databook:
Ta 35 gr -> Ta 25 gr
Tb 2 gr: COP +2.3% per graad Ta omlaag
Tb 7 gr: COP +2.4% per graad Ta omlaag
Tb 12 gr: COP +2.6% per graad Ta omlaag
Tb 15 gr: COP +2.8% per graad Ta omlaag

Tweede voorbeeld, de PUHZ-SW75YAA, weer o.b.v. de data op het minimumvermogen uit het Mitsu databook:
Ta 35 gr -> Ta 25 gr
Tb 2 gr: COP +1.8% per graad Ta omlaag
Tb 7 gr: COP +1.8% per graad Ta omlaag
Tb 12 gr: COP +1.8% per graad Ta omlaag
Tb 15 gr: COP +1.8% per graad Ta omlaag

Conclusie voor de Mitsu WPen:
- Per 1 gr Tb omhoog COP +3.5 à 4%
- Per 1 gr Ta omlaag COP ~ +2%

Dus wellicht verdient de Tb meer aandacht?
Vooral als je mogelijkheden hebt om veel te bufferen met vloerverwarming op een grote betonnen massa, zoals hier door @Andrehj wordt uitgelegd.

Overigens dacht ik dat de COP zou afhangen van Tlift (dus Ta - Tb) en dat het % stijging van de COP per 1 gr Tb omhoog of per 1 gr Ta omlaag gelijk zou zijn, maar dat is dus niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:17
Ik overweeg een warmtepomp om mijn beneden verdieping (vloerverwarming) te verwarmen + SWW (4 personen, incl 2 tieners). Heb een offerte voor:
  • SCR-M80V-300D set 10140 euro (ERST30D-VM2ED + SUZ-SWM80 VA)
  • PCR-75YA-300 set 9470 euro (ERST30D-VM2ED + PUHZ-SW75 YAA).
Daar gaat de subsidie nog af en komt nog 2250 installatie/materiaal kosten bij. En dan nog een optioneel buffervat van 100liter (1790e) of 200liter (2080e), alles inc. btw.

De afstand tussen de buiten unit en binnen unit is ongeveer 25m aan leiding, wat nog binnen de max van de ecodan zit (30m). Het argument voor de power inverter is de langere leiding en dat hij krachtiger is in de winter. Als ik naar de specsheets kijk zit ik wel wat verschillen maar als noob vraag ik me af welke keuze is moet maken. Wat van mijn punten (weet niet of ze kloppen).
  • COP ecodan is hoger
  • Power inverter is 3 fase
  • Ecodan is R32 en Power inverter is R410a, weet niet of dit iets uitmaakt.
  • Ecodan geluid buiten is hoger, maar staat ver weg achter schuur.
  • Subsidie hetzelfde
Ik heb al een ME airco, dus kan in dezelfde software en ook in Homey.
Iemand wat suggesties waar ik op moet letten of wat de verschillen zijn? Dank.

[ Voor 4% gewijzigd door The Source op 12-03-2024 23:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

The Source schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 23:12:
Ik overweeg een warmtepomp om mijn beneden verdieping (vloerverwarming) te verwarmen + SWW (4 personen, incl 2 tieners). Heb een offerte voor:
Daar gaat de subsidie nog af en komt nog 2250 installatie/materiaal kosten bij. En dan nog een optioneel buffervat van 100liter (1790e) of 200liter (2080e), alles inc. btw.
Kan vaak prima zonder buffervat, wat is je afgifte systeem?
De afstand tussen de buiten unit en binnen unit is ongeveer 25m aan leiding, wat nog binnen de max van de ecodan zit (30m).
Ecodan is de gehele lineup, je bedoeld de eco inverter of power inverter ;)
Het argument voor de power inverter is de langere leiding en dat hij krachtiger is in de winter. Als ik naar de specsheets kijk zit ik wel wat verschillen maar als noob vraag ik me af welke keuze is moet maken. Wat van mijn punten (weet niet of ze kloppen).
De eco inverter (zeker oudere type) is wat gevoelige voor defrost cycle, power inverters hebben daar geen last van.
Eco inverter heeft lagere stand-by verbruik VS power inverter. Dacht uit m’n hoofd 15W vs 30W.
  • COP ecodan is hoger
  • Subsidie hetzelfde
COP kun je terug vinden in het datebook, pak wel COP bij koudere dagen. Want dat is veel belangrijker!
De PUHZ-SW75 is ook in 1 fase te krijgen, maar zou niet mijn voorkeur wezen.
Als dat uitmaakt moet je R290 nemen, alleen dat duurt nog even voor die op de markt komen.
Eco inverter is 4 dB hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:17
DutchWing schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 23:45:
[...]

Kan vaak prima zonder buffervat, wat is je afgifte systeem?
72m2 vloerverwarming beneden (rond 2010 ingelegd).
+ 11m2 badkamer boven vloerverwarming + grote badkamer radiator
+ in toekomst wil ik de hal / overloop beneden van een radiator voorzien omdat daar geen vloerverwarming zit.
groen is vloerverwarming leidingen naar binnenunit in garage
paars koelmiddel leiding is 25m naar achter de buiten garage voor buitenunit.

Huis uit 89, stoken altijd op 21 graden.
dubbel glas, 9 cm spauw 5cm tempex/glaswol, geen na-isolatie
zolder binnenkant dak met 90mm PIR 4,1 RD na-geisoleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0cU3iJTZ9jyCBIAchIjtXIMqwk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GLdZi5aBv4H1oLulVxfvejIZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafparov
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 11:30

Mafparov

Factory Zero Mitsubishi Ecodan

Heeft iemand ervaring met uitlezen via SD-kaart?

Bij mijn installatie lukt het wel om instellingen op de kaart weg te schrijven maar een logbestand met bedrijfsinformatie vind ik niet op de SD-kaart terug. Het gaat om een Ecodan met een FTC5 moederboard. Werkt er iets niet goed? Is er een instelling in de regelaar die moet worden aangepast? Moet het kaartje vooraf op bijzondere wijze geformatteerd worden? Of moet er eerst een leeg logbestand op het kaartje geplaatst worden en zo ja, waar kan ik dat vinden? Het Card Tools programmaatje heb ik wel kunnen vinden.
Monitoring en initieel instellen via de SD-kaart in de binnenunit
(Met dank aan @Sven1234 )
Als laatste is er nog de (bewerkelijke) methode om de WP uit te lezen via de in de binnenunit ingebouwde SD-Kaart.
Deze kaart kun je uitlezen met het SD card tool van Alklima (https://alklima.nl/softwa...teurs/sd-card-tool-ecodan).
Het is misschien iets meer werk per keer, maar je hebt geen extra hardware nodig. Iedereen zonder enige programmeerkennis kan zo gedetailleerde informatie van de WP bestuderen (geeft meer info dan de Melcloud app).

Je moet wel elke keer de WP uitzetten, de groepen in de meterkast van de WP uitschakelen (contacten in de binnenunit zijn NIET aanraakveilig!), binnenunit open schroeven, SD kaart eruit halen, gegevens opslaan op je pc en dan uitlezen met de tool, vervolgens SD kaart weer terug, binnenunit weer dichtschroeven en alles weer aan. Even opletten dat de spanning van de binnen en buitenunit gaat en jezelf even ontladen voordat je per ongelijk contact maakt met de printplaat.

De WP logt per minuut en slaat 269 verschillende parameters op. Ook is het thermisch vermogen (parameter 76) in te zien.

Deze methode werkt wel erg goed voor het initieel instellen van je WP, of voor het backuppen van alle instellingen. Zie daarvoor:
HaTe in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" en
https://www.ecodan.de/nl/...an-warmtepompen/sd-kaart/
[/quote]

[ Voor 8% gewijzigd door Mafparov op 13-03-2024 05:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
De afstand tussen de buiten unit en binnen unit is ongeveer 25m aan leiding, wat nog binnen de max van de ecodan zit (30m). Het argument voor de power inverter is de langere leiding en dat hij krachtiger is in de winter.
Alternatief is nog de SUZ-SWM80VA2, die heeft een maximale afstand tussen binnen en buitenunit van 46 meter. Ik heb hier 26 meter en dat gaat prima. De 80VA2 produceert bij -7 nog 8.0 kW warmte bij Ta 35 graden (databook). De 80VA2 is volgens de specs stiller dan de 80VA. Verder heeft de 80VA2 wel een hoger minimumvermogen en er zijn wat issues geweest met de regeling, je kunt eens zoeken op @radeoxx, @jozi, @rfoppen en mijn naam. Maar heel eerlijk: mijn systeem functioneert nu prima.
Een buffervat heb je zeker niet nodig met zoveel vloerverwarming. Wel zorgen dat de verdeler ook pomploos wordt, waarbij de warmtepomp het water zonder menging direct de vloer in pompt. Belangrijk voor een lage Ta en goede COP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g-j-t

De afstand tussen de buiten unit en binnen unit is ongeveer 25m aan leiding, wat nog binnen de max van de ecodan zit (30m). Het argument voor de power inverter is de langere leiding en dat hij krachtiger is in de winter. Als ik naar de specsheets kijk zit ik wel wat verschillen maar als noob vraag ik me af welke keuze is moet maken. Wat van mijn punten (weet niet of ze kloppen).
  • COP ecodan is hoger
  • Subsidie hetzelfde
Ik heb al een ME airco, dus kan in dezelfde software en ook in Homey.
De PUHZ-SW75YAA is normaliter duurder dan de SUZ-SWM80. Als de prijzen van je offertes zo kloppen dan zou ik persoonlijk voor de PUHZ gaan.
Hier wordt de SUZ-SWM60VA binnenkort namelijk vervangen voor een PUHZ-SW75YAA. De 6kW versie moest er bij mij te hard aan trekken op koude dagen. Dit had vele defrosts tot gevolg en dit beperkte de totale verwarmingstijd te veel.
Onder de 5 graden defrost hij eigenlijk altijd standaard om de 50-55 minuten bij mij.
Als de unit groot/zwaar genoeg is, dan is dat geen probleem, zo bewijzen ook andere SUZ gebruikers hier maar bij mij ging dit dus niet goed (genoeg).
De PUHZ heeft een veel groter verdamperoppervlak t.o.v. het te leveren vermogen en stuurt defrosts wat anders aan. Ook heeft deze een lager minimum vermogen en een hoger maximaal vermogen.
Kwa COP is de PUHZ overall iets minder op papier maar ook hier laten de overzichten van Tomexergie (in het lucht-water topic) zien dat dit geen wet is.
Ik verwarm overigens beneden ca 85m2 en boven verwarmt hij de badkamer en 2 slaapkamers mee. Bij jou heeft de 80 dus wel iets meer over. Onze woning is vrijstaand en van 2017.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01:10
The Source schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 00:03:
[...]

72m2 vloerverwarming beneden (rond 2010 ingelegd).
+ 11m2 badkamer boven vloerverwarming + grote badkamer radiator
+ in toekomst wil ik de hal / overloop beneden van een radiator voorzien omdat daar geen vloerverwarming zit.
groen is vloerverwarming leidingen naar binnenunit in garage
paars koelmiddel leiding is 25m naar achter de buiten garage voor buitenunit.

Huis uit 89, stoken altijd op 21 graden.
dubbel glas, 9 cm spauw 5cm tempex/glaswol, geen na-isolatie
zolder binnenkant dak met 90mm PIR 4,1 RD na-geisoleerd.

[Afbeelding]
Alleen voor wat vloerverwarming heb je maar zeer weinig vermogen nodig.
Belangrijk is de verdeler aan te passen naar pomploos en het buffervat weg te laten.
Met een warmtepomp van rond de 4 kW vermogen zou je eigenlijk al uit de voeten moeten kunnen. Veel hoger hoef je niet te gaan zitten met SWW erbij.

Zo'n (handdoek)radiator doet maar weinig met lage aanvoertemperatuur. Het kan zijn dat je daar niet gelukkig van wordt. Ligt er ook aan of je het in de badkamer warmer wilt hebben dan ook de rest van de woning. Mogelijk voldoet daar de vloerverwarming, je zult het er mee moeten doen denk ik.

[ Voor 13% gewijzigd door Knowbody op 13-03-2024 08:44 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:23
Mafparov schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 05:44:
Heeft iemand ervaring met uitlezen via SD-kaart?

Bij mijn installatie lukt het wel om instellingen op de kaart weg te schrijven maar een logbestand met bedrijfsinformatie vind ik niet op de SD-kaart terug. Het gaat om een Ecodan met een FTC5 moederboard. Werkt er iets niet goed? Is er een instelling in de regelaar die moet worden aangepast? Moet het kaartje vooraf op bijzondere wijze geformatteerd worden? Of moet er eerst een leeg logbestand op het kaartje geplaatst worden en zo ja, waar kan ik dat vinden? Het Card Tools programmaatje heb ik wel kunnen vinden.
Kan je een foto maken van het bedieningspaneel op de binnenunit (in sommige gevallen hangt deze in de woonkamer of ergens anders)? Niet alle sd kaartjes worden geaccepteerd door de unit. Als je een sd logo met zwarte tekst en grijze achtergrond ziet is het goed (zie foto hieronder). Is het een grijze tekst met zwarte achtergrond, dan accepteert de unit de kaart niet en moet je een andere proberen (ondanks dat deze wel op de pc werkt). Zover ik weet zou elke normaal geformatteerde fat32 kaart het moeten doen, ook op de ftc5. De map "LOG" wordt zelf door de wp aangemaakt en als je met de sd card tool hier naar navigeert, dan kan je, de anders onleesbare, tekstbestanden inladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g9DP2wUUt30HotKn5CUeyohplSU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1dswU2C9obVCGLxu1jAcVtGL.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lees dit topic en de WP-faq (link zie TS), dan weet je waar je op moet letten en wat je wel of niet nodig hebt. Bovendien scheelt dat de gebruikelijke kennisdragers hier het voor de 100e keer intypen van dezelfde boodschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmulder
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 31-03 09:26
Misschien niet helemaal de correcte plek om dit te plaatsen, maar ik probeer het toch :) wij willen over naar een warmtepomp en de ecodan-serie staat bij mij hoog op de lijst (deels omdat we ook naar volle tevredenheid een airco van mitsubishi hebben).

Alhoewel ik veel van de interessante zaken op dit forum wil gaan uitproberen, laat ik de initiële plaatsing graag aan een installateur over. Heeft iemand kennis van bekwame installateurs, of een goede plek om deze te vinden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hpmulder schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:37:
Heeft iemand kennis van bekwame installateurs, of een goede plek om deze te vinden ?
Regio? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmulder
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 31-03 09:26
Oh ja, dat is handige info :D .. in de buurt van Den Haag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-10 15:14
Ik heb hetzelfde probleem als @Mafparov en na het derde SD kaartje van uiteindelijk zelfs 8GB maar gewoon opgegeven en de wifimodule aangeschaft... SD kaartje veranderde bij de originele steeds naar zwart, dus niet goed. Bij de tweede (32GB FAT32) bleef het wit maar na een dag geen bestanden op weggeschreven, opnieuw geformatteerd en nog een keer geprobeerd. Toch maar de 8GB nog geprobeerd en die liet ook niets op zich wegschrijven. In alle gevallen ook nog gekeken of dat schuifje van de SD kaart niet toevallig op ReadOnly stond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sven1234
Takkeding schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:03:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem als @Mafparov en na het derde SD kaartje van uiteindelijk zelfs 8GB maar gewoon opgegeven en de wifimodule aangeschaft... SD kaartje veranderde bij de originele steeds naar zwart, dus niet goed. Bij de tweede (32GB FAT32) bleef het wit maar na een dag geen bestanden op weggeschreven, opnieuw geformatteerd en nog een keer geprobeerd. Toch maar de 8GB nog geprobeerd en die liet ook niets op zich wegschrijven. In alle gevallen ook nog gekeken of dat schuifje van de SD kaart niet toevallig op ReadOnly stond.
Je geeft aan dat er na een dag nog niks op stond. Heb je dat over de nacht laten loggen? De gebruikte en geproduceerde energie wordt namelijk om middernacht bijgewerkt en misschien dat hij dan ook de data pas naar de sd kaart schrijft?

Op de website van Alkima zie je de sd kaart die te koop is voor installateurs. Het ziet er uit als een simpel Transcend sdhc 8gb class 4 kaartje.

@Mafparov het kan dus even zoeken zijn naar het juiste kaartje (eventueel je monteur vragen het officiële kaartje te installeren). Of zoals @Takkeding de Melcloud module aanschaffen (werkt ook wat makkelijker/sneller).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Takkeding
Energielogging werkt bij mij ook niet, zelf nog niet verder ingedoken maar installateur heeft aangegeven dat het normaal is. Mis de hele optie in het menu en in Melcloud staat dat er geen energiemeter is geinstalleerd. Vermoed zelf dat de WP sowieso niet helemaal zuiver aangesloten is en werkt maar daarvoor moet ik zelf alle documentatie een keer van A - Z nalopen aangezien installatiebedrijf het blijft wegwuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafparov

Mafparov

Dank voor de reacties tot zo ver. Ik heb Melcloud maar dat levert te weinig info. Het SD symbool op de regelaar kleurt zwart. Ik kan de instellingen via het menu wel inlezen op het kaartje maar het logbestand laat op zich wachten. Ik zal het nu wat langer laten zitten maar volgens mij staat in de beschrijving dat ie iedere minuut iets wegschrijft. Dus na een paar minuten verwacht ik dan iets te zien. Maar zo mooi is de wereld dus niet. We zoeken nog even verder en eventueel bestel ik zo’n kaartje van Mitsubishi.
Sven1234 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:51:
[...]

Je geeft aan dat er na een dag nog niks op stond. Heb je dat over de nacht laten loggen? De gebruikte en geproduceerde energie wordt namelijk om middernacht bijgewerkt en misschien dat hij dan ook de data pas naar de sd kaart schrijft?

Op de website van Alkima zie je de sd kaart die te koop is voor installateurs. Het ziet er uit als een simpel Transcend sdhc 8gb class 4 kaartje.

@Mafparov het kan dus even zoeken zijn naar het juiste kaartje (eventueel je monteur vragen het officiële kaartje te installeren). Of zoals @Takkeding de Melcloud module aanschaffen (werkt ook wat makkelijker/sneller).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Mafparov schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:32:
Dank voor de reacties tot zo ver. Ik heb Melcloud maar dat levert te weinig info. Het SD symbool op de regelaar kleurt zwart. Ik kan de instellingen via het menu wel inlezen op het kaartje maar het logbestand laat op zich wachten. Ik zal het nu wat langer laten zitten maar volgens mij staat in de beschrijving dat ie iedere minuut iets wegschrijft. Dus na een paar minuten verwacht ik dan iets te zien. Maar zo mooi is de wereld dus niet. We zoeken nog even verder en eventueel bestel ik zo’n kaartje van Mitsubishi.

[...]
Ik heb laatst een firmware update gedaan van de binnen unit. dat koste me wel 3 pogingen omdat de SD kaart steeds verkeerd was.

Hier was het een class 10 kaartje van 32GB op fat32 geformatteerd op een windows machine (linux zou ook moeten kunnen, maar MAC kan niet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hpmulder schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:15:
[...]

Oh ja, dat is handige info :D .. in de buurt van Den Haag
Je kunt @koevlaas2 eens bellen.
Die heeft ook mijn warmtepomp geïnstalleerd en die van vele andere Tweakers.
Ik kan hem van harte aanraden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
SebastiaanPs schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:57:
[...]

Je kunt @koevlaas2 eens bellen.
Die heeft ook mijn warmtepomp geïnstalleerd en die van vele andere Tweakers.
Ik kan hem van harte aanraden!
Eens. Heb wat doorzettingsvermogen, goede installateurs hebben het druk.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Takkeding schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:57:
Energielogging werkt bij mij ook niet, zelf nog niet verder ingedoken maar installateur heeft aangegeven dat het normaal is. Mis de hele optie in het menu en in Melcloud staat dat er geen energiemeter is geinstalleerd.
Dat zegt ie altijd als je niet zelf een kWh meter en/of heat meter aan de plus-ingangen hebt aangesloten. Dat is dus normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafparov

Mafparov

Via Melcloud heb ik geprobeerd een firmware update te doen. Maar dat gaf aan dat er geen update beschikbaar was. Blijkbaar kun je de firmware update ook downloaden. Dat zal ik dan nog eens bekijken. Als je een webadres hebt dan is dat welkom.
vormulier schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:38:
[...]

Ik heb laatst een firmware update gedaan van de binnen unit. dat koste me wel 3 pogingen omdat de SD kaart steeds verkeerd was.

Hier was het een class 10 kaartje van 32GB op fat32 geformatteerd op een windows machine (linux zou ook moeten kunnen, maar MAC kan niet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Mafparov schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:20:
Via Melcloud heb ik geprobeerd een firmware update te doen. Maar dat gaf aan dat er geen update beschikbaar was. Blijkbaar kun je de firmware update ook downloaden. Dat zal ik dan nog eens bekijken. Als je een webadres hebt dan is dat welkom.

[...]
Pinned post hier:
HaTe in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafparov

Mafparov

Voor iedereen in het topic bedankt voor de reacties. Het werkt inmiddels dus ik kan de installatie tweaken en uitlezen. Het valt me wel tegen wat ik aan informatie kan zien. In de beschrijving stond dat er 296 parameters iedere minuut worden weggeschreven. Die vind ik bij lange na niet terug. Ik had gehoopt temperaturen en drukken van het koelgas te zien. Maar die zitten niet in het logbestand. Weet iemand hoe je die in beeld kunt krijgen? Ik ben aan het studeren om de Procon daarvoor te gebruiken. Zie je daarmee dat soort waarden samen met bedrijfstoestanden wel?

[ Voor 12% gewijzigd door Mafparov op 13-03-2024 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
Andrehj schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:34:
[...]

[...]

Jouw woning (met veel VVW, veel inhoud, dikke isolatie (en volgens mij ook WTW-ventilatie en drievoudig glas)) zou zich ook perfect voor dit scenario lenen. Maar dan moet je wel:
  • Een passende WP kopen, met vooral een laag minimum vermogen (rond de 3 kW).
  • Geen buffervat + secundaire pomp installeren.
  • Geen zoneregeling hebben.
  • De temperatuur regelen met een eenvoudige aan/uit thermostaat met 0.2K hysterese.
  • Met nachtverlaging werken.
Als je dat goed zou doen zouden we mooi kunnen kijken wie de laagste stookkosten en de hoogste rendementen haalt.
Met jouw huidige setup gaat dat helaas voor jou nooit lukken.
Heeft de FTC6 controller niet deze hysterese en aan/uit modus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Breud schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:05:
Heeft de FTC6 controller niet deze hysterese en aan/uit modus?
De FTC6 zit in je binnenunit.
Je kunt ook de Mitsubishi (PAR xxx) afstandbediening als thermostaat gebruiken, maar dan zit je aan een hysterese van 0.5 à 1 graad vast, wat voor een moderne woning met VVW veel te veel is.
(Hier haal ik met een hysterese van 0.2K net 1 run per dag. Als ik een hysterese van 1 graad zou hebben, zou de WP maar eens per 3 of 4 dagen aan gaan, en de temperatuur des steeds 1 graad op en neer gaan. Niet bijzonder comfortabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
ik kreeg de indruk dat de FTC6 in je woonkamer diende te hangen, vanwege de instellingen die je hierop moest doen als:

- instellen compensatiecurve (WAR)
- instellen gewenste temperatuur ruimte voor 'auto adaptive mode'
- instellen programma (welke dag/tijden van de week dat een bepaalde modus moet lopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Breud schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:15:
ik kreeg de indruk dat de FTC6 in je woonkamer diende te hangen, vanwege de instellingen die je hierop moest doen als:

- instellen programma (welke dag/tijden van de week dat een bepaalde modus moet lopen)
FTC6 is de printplaat die de besturing doet van je WP, die mag je van mij in de woonkamer hangen maar dan doet je WP niks :P

Wat jij wilt instellen dient op de thermostaat te gebeuren die mogelijk nog in de binnen unit gemonteerd zit, maar niet een FTC6 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mafparov schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:20:
Jij haalt van alles door elkaar.
De firmware update die je via Melcloud kunt doen is enkel van de Melcloud adapter, niet van de FTC in de binnenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mafparov schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 18:48:
In de beschrijving stond dat er 296 parameters iedere minuut worden weggeschreven.
In welke beschrijving stond dat?

Maar als je Melcloud2Domoticz (of de HA versie) gebruikt, dan zal dat aantal van 296 wel aardig kloppen denk ik. Het zijn er in ieder geval een heleboel.
Edit: Even een lijstje gemaakt van alles wat Melcloud2Domoticz braaf elke paar minuten ophaalt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
[{"ID":190703
"Name":"andrehj"
"AddressLine1":"Straat 1"
"AddressLine2":null
"City":"Plaats"
"Postcode":"1234AB"
"Latitude":51xxxx
"Longitude":5xxxx
"District":null
"FPDefined":false
"FPEnabled":false
"FPMinTemperature":14
"FPMaxTemperature":16
"HMDefined":true
"HMEnabled":false
"HMStartDate":null
"HMEndDate":null
"BuildingType":2
"PropertyType":1
"DateBuilt":"2020-04-30T00:00:00"
"HasGasSupply":false
"LocationLookupDate":"2021-12-14T17:31:35.68"
"Country":159
"TimeZoneContinent":3
"TimeZoneCity":59
"TimeZone":119
"Location":72447
"CoolingDisabled":false
"LinkToMELCloudHome":false
"Expanded":true
"Structure":{"Floors":[]
"Areas":[]
"Devices":
{"DeviceID":xxxxxx
"DeviceName":"Warmtepomp"
"BuildingID":xxxxxx
"BuildingName":null
"FloorID":null
"FloorName":null
"AreaID":null
"AreaName":null
"ImageID":-9
"InstallationDate":"2020-04-30T00:00:00"
"LastServiceDate":"2020-04-30T00:00:00"
"Presets":[]
"OwnerID":260111
"OwnerName":null
"OwnerEmail":null
"AccessLevel":4
"DirectAccess":false
"EndDate":"2500-01-01T00:00:00"
"Zone1Name":null
"Zone2Name":null
"MinTemperature":0
"MaxTemperature":40
"HideVaneControls":false
"HideDryModeControl":false
"HideRoomTemperature":false
"HideSupplyTemperature":false
"HideOutdoorTemperature":false
"EstimateAtaEnergyProductionOptIn":false
"EstimateAtaEnergyProduction":false
"BuildingCountry":null
"OwnerCountry":null
"AdaptorType":-1
"LinkedDevice":null
"Type":1
"MacAddress":"c4:ac:59:7e:89:e7"
"SerialNumber":"2003063296"
"Device":{"PCycleActual":0
"ErrorMessages":""
"DeviceType":1
"FTCVersion":1500
"FTCRevision":"r0"
"LastFTCVersion":1000
"LastFTCRevision":"r0"
"FTCModel":3
"RefridgerentAddress":0
"DipSwitch1":46
"DipSwitch2":140
"DipSwitch3":24
"DipSwitch4":0
"DipSwitch5":38
"DipSwitch6":4
"HasThermostatZone1":true
"HasThermostatZone2":true
"TemperatureIncrement":0.5
"DefrostMode":0
"HeatPumpFrequency":0
"MaxSetTemperature":36.0
"MinSetTemperature":22.0
"RoomTemperatureZone1":20.5
"RoomTemperatureZone2":20.5
"OutdoorTemperature":12.0
"FlowTemperature":23.0
"FlowTemperatureZone1":25.0
"FlowTemperatureZone2":25.0
"FlowTemperatureBoiler":25.0
"ReturnTemperature":22.0
"ReturnTemperatureZone1":25.0
"ReturnTemperatureZone2":25.0
"ReturnTemperatureBoiler":25.0
"BoilerStatus":false
"BoosterHeater1Status":false
"BoosterHeater2Status":false
"BoosterHeater2PlusStatus":false
"ImmersionHeaterStatus":false
"WaterPump1Status":false
"WaterPump2Status":false
"WaterPump3Status":false
"ValveStatus3Way":false
"ValveStatus2Way":false
"WaterPump4Status":false
"ValveStatus2Way2a":false
"ValveStatus2Way2b":false
"TankWaterTemperature":45.0
"UnitStatus":0
"HeatingFunctionEnabled":true
"ServerTimerEnabled":false
"ThermostatStatusZone1":false
"ThermostatStatusZone2":false
"ThermostatTypeZone1":2
"ThermostatTypeZone2":2
"MixingTankWaterTemperature":25.0
"CondensingTemperature":9.41
"DemandPercentage":100
"ConfiguredDemandPercentage":null
"HasDemandSideControl":true
"DailyHeatingEnergyConsumed":5.56
"DailyCoolingEnergyConsumed":0.0
"DailyHotWaterEnergyConsumed":0.0
"DailyHeatingEnergyProduced":38.33
"DailyCoolingEnergyProduced":0.0
"DailyHotWaterEnergyProduced":0.0
"DailyLegionellaActivationCounter":1
"LastLegionellaActivationTime":"2024-03-02T12:00:00Z"
"EffectiveFlags":0
"LastEffectiveFlags":0
"Power":true
"EcoHotWater":true
"OperationMode":0
"OperationModeZone1":1
"OperationModeZone2":1
"SetTemperatureZone1":20.5
"SetTemperatureZone2":20.0
"SetTankWaterTemperature":47.0
"TargetHCTemperatureZone1":25.0
"TargetHCTemperatureZone2":0.0
"ForcedHotWaterMode":false
"HolidayMode":false
"ProhibitHotWater":false
"ProhibitHeatingZone1":false
"ProhibitHeatingZone2":false
"ProhibitCoolingZone1":false
"ProhibitCoolingZone2":false
"ServerTimerDesired":false
"SecondaryZoneHeatCurve":false
"SetHeatFlowTemperatureZone1":25.0
"SetHeatFlowTemperatureZone2":0.0
"SetCoolFlowTemperatureZone1":18.0
"SetCoolFlowTemperatureZone2":0.0
"DECCReport":false
"CSVReport1min":false
"Zone2Master":false
"DailyEnergyConsumedDate":"2024-03-12T00:00:00"
"DailyEnergyProducedDate":"2024-03-12T00:00:00"
"CurrentEnergyConsumed":1
"CurrentEnergyProduced":0
"CurrentEnergyMode":2
"HeatingEnergyConsumedRate1":1
"HeatingEnergyConsumedRate2":0
"CoolingEnergyConsumedRate1":0
"CoolingEnergyConsumedRate2":0
"HotWaterEnergyConsumedRate1":0
"HotWaterEnergyConsumedRate2":0
"HeatingEnergyProducedRate1":0
"HeatingEnergyProducedRate2":0
"CoolingEnergyProducedRate1":0
"CoolingEnergyProducedRate2":0
"HotWaterEnergyProducedRate1":0
"HotWaterEnergyProducedRate2":0
"ErrorCode2Digit":0
"SpSubDivisionsToWrite":0
"SpSubDivisionsToRead":0
"SpState":0
"SpSubDivisionsWriteInProgress":0
"SpSubDivisionsReadInProgress":0
"InitialSettingsData":null
"InitialSettingsTimestamp":null
"SupportsHourlyEnergyReport":false
"HasZone2":false
"HasSimplifiedZone2":false
"CanHeat":true
"CanCool":true
"HasHotWaterTank":true
"CanSetTankTemperature":true
"CanSetEcoHotWater":true
"HasEnergyConsumedMeter":true
"HasEnergyProducedMeter":true
"CanMeasureEnergyProduced":false
"CanMeasureEnergyConsumed":true
"Zone1InRoomMode":false
"Zone2InRoomMode":false
"Zone1InHeatMode":true
"Zone2InHeatMode":true
"Zone1InCoolMode":false
"Zone2InCoolMode":false
"AllowDualRoomTemperature":false
"IsGeodan":false
"HasEcoCuteSettings":false
"HasFTC45Settings":true
"HasFTC6Settings":true
"CanEstimateEnergyUsage":true
"CanUseRoomTemperatureCooling":true
"IsFtcModelSupported":true
"MaxTankTemperature":60.0
"IdleZone1":true
"IdleZone2":true
"MinPcycle":1
"MaxPcycle":1
"MaxOutdoorUnits":255
"MaxIndoorUnits":255
"MaxTemperatureControlUnits":0
"ModelCode":"027a"
"DeviceID":278565
"MacAddress":"c4:ac:59:7e:89:e7"
"SerialNumber":"2003063296"
"TimeZoneID":119
"DiagnosticMode":0
"DiagnosticEndDate":null
"ExpectedCommand":1
"Owner":260111
"DetectedCountry":null
"AdaptorType":-1
"FirmwareDeployment":null
"FirmwareUpdateAborted":false
"LinkedDevice":null
"WifiSignalStrength":-54
"WifiAdapterStatus":"NORMAL"
"Position":"Unknown"
"PCycle":2
"PCycleConfigured":null
"RecordNumMax":1
"LastTimeStamp":"2024-03-13T19:31:00"
"ErrorCode":8000
"HasError":false
"LastReset":"2022-03-31T20:05:27.521"
"FlashWrites":4
"Scene":null
"TemperatureIncrementOverride":0
"SSLExpirationDate":"2037-12-31T00:00:00"
"SPTimeout":1
"Passcode":null
"ServerCommunicationDisabled":false
"ConsecutiveUploadErrors":0
"DoNotRespondAfter":null
"OwnerRoleAccessLevel":1
"OwnerCountry":159
"HideEnergyReport":false
"ExceptionHash":null
"ExceptionDate":null
"ExceptionCount":null
"Rate1StartTime":"07:00:00"
"Rate2StartTime":"23:00:00"
"ProtocolVersion":0
"UnitVersion":0
"FirmwareAppVersion":19000
"FirmwareWebVersion":0
"FirmwareWlanVersion":0
"LinkToMELCloudHome":false
"LinkedByUserFromMELCloudHome":"00000000-0000-0000-0000-000000000000"
"EffectivePCycle":1
"MqttFlags":9
"HasErrorMessages":false
"Offline":false
"Units":[{"ID":1
"Device":0
"SerialNumber":"9L01141"
"ModelNumber":733
"Model":"PUHZ-SW75YAA"
"UnitType":0
"IsIndoor":false}
{"ID":2
"Device":0
"SerialNumber":"9M00173"
"ModelNumber":863
"Model":"ERSD-VM2D"
"UnitType":1
"IsIndoor":true}]}
"DiagnosticMode":0
"DiagnosticEndDate":null
"Location":72447
"DetectedCountry":null
"Registrations":649
"LocalIPAddress":null
"TimeZone":119
"RegistReason":"STARTUP"
"ExpectedCommand":1
"RegistRetry":0
"DateCreated":"2020-08-06T18:06:58.753Z"
"FirmwareDeployment":null
"FirmwareUpdateAborted":false
"Permissions":{"CanSetForcedHotWater":true
"CanSetOperationMode":true
"CanSetPower":true
"CanSetTankWaterTemperature":true
"CanSetEcoHotWater":false
"CanSetFlowTemperature":true
"CanSetTemperatureIncrementOverride":true}}]
"Clients":[]}
"AccessLevel":4
"DirectAccess":true
"MinTemperature":0
"MaxTemperature":40
"Owner":null
"EndDate":"2500-01-01T00:00:00"
"iDateBuilt":null
"QuantizedCoordinates":{"Latitude":51.95
"Longitude":6.0}}]
Dit lijstje heeft meer dan 300 regels, dus dat aantal van 296 zit zeker in de buurt ;)

Dat van elke minuut klopt overigens niet (meer), dan wordt je er al snel uitgekickt bij Melcloud (zie de discussie van enkele weken geleden).

[ Voor 88% gewijzigd door Andrehj op 13-03-2024 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Breud schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:15:
ik kreeg de indruk dat de FTC6 in je woonkamer diende te hangen
Ik denk dat je het bedieningspaneel van de binnenunit bedoelt. Die kun je in de woonkamer hangen (mits je die draad kunt trekken), maar dat doen de meesten niet. Als je WP eenmaal loopt hoef je daar namelijk maar heel zelden bij.
, vanwege de instellingen die je hierop moest doen als:
Dat doe je idd op dat paneel (maar meestal dus gewoon op de WP).
Dat kan ook op een PAR thermostaat.
Dat doe je meestal ook op het bedieningspaneel op de binnenunit. Maar stelt eigenlijk niet veel voor. Hier heb ik maar één stand: SWW altijd aan en verwarmings/koelbedrijf altijd aan.
De nachtverlaging regel ik met de externe (Panasonic) thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
Andrehj schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:30:
[...]

Dat zegt ie altijd als je niet zelf een kWh meter en/of heat meter aan de plus-ingangen hebt aangesloten. Dat is dus normaal.
Ah vandaar, vond het zo verwarrend dat het overal wel staat dat er ook geschat wordt, maar ook dat niet kan vinden op de unit zelf.

Mijn vermoeden dat de afgelopen maanden de legionella run nooit fatsoenlijk heeft gedraaid (TankTemperature kwam nooit boven de ingestelde waarde van 55 graden die de buitenunit maakte) heb ik denk ik wel kunnen bevestigen, kwam in de servicehandleiding tegen dat ECB1 de voeding is van de boosterunit. Dat ding verbind naar een zekering die al sinds de oplevering in OFF stond...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F1ELeE9Z_LsoYcjTiBKHFUVotnM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kjG21UCZRRkfQwPSZZDepcer.png?f=user_large

Nu maar afwachten tot de volgende legionella run wat 'ie doet. Stom dat de binnenunit hierover geen storing geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
vormulier schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:22:
[...]

FTC6 is de printplaat die de besturing doet van je WP, die mag je van mij in de woonkamer hangen maar dan doet je WP niks :P

Wat jij wilt instellen dient op de thermostaat te gebeuren die mogelijk nog in de binnen unit gemonteerd zit, maar niet een FTC6 is.
@Andrehj @vormulier ik heb het over dit kastje in bijgaande filmpje https://www.youtube.com/watch?v=RX31v4NoQf4

ik heb het over dit kastje
in dit filmpje worden de 3 heating modes beschreven waaronder vaste Ta, WAR en auto adaptive.
vanaf 2:08 benoemt hij de auto adaptive mode en laat hij een display zien met de gewenste ruimte temperatuur. Niet veel later benoemt hij ook de huidige ruimte temperatuur.

Daardoor was ik in de veronderstelling dat dit kastje in de woonkamer diende te hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Breud schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:43:
@Andrehj @vormulier ik heb het over dit kastje in bijgaande filmpje https://www.youtube.com/watch?v=RX31v4NoQf4

ik heb het over dit kastje
Dat is het bedieningspaneel wat in je binnenunit zit.
in dit filmpje worden de 3 heating modes beschreven waaronder vaste Ta, WAR en auto adaptive.
vanaf 2:08 benoemt hij de auto adaptive mode en laat hij een display zien met de gewenste ruimte temperatuur. Niet veel later benoemt hij ook de huidige ruimte temperatuur.

Daardoor was ik in de veronderstelling dat dit kastje in de woonkamer diende te hangen
Meestal niet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daar heeft iemand iets van afgetakt. Waar gaat dat extra paar draden (vanaf de onderzijde) naar toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
Andrehj schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:45:
[...]

Dat is het bedieningspaneel wat in je binnenunit zit.

[...]

Meestal niet dus.
dat verklaart wel waarom hij het sanitair warm water modus en verwarming op 'altijd aan' zet.
warm water wordt dan automatisch verwarmt wanneer hij onder setpoint komt. Eventueel slimmer bij te sturen via melcloud/HA.

waarom stelt hij dan toch de ruimte temperatuur van 23graden hierin voor de 'auto adaptive' mode en waarom is er dan een huidige ruimte temperatuur van 19 graden af te lezen? zijn dit de temperaturen die hij doorkrijgt van de kamerthermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
Andrehj schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:48:
[...]

Daar heeft iemand iets van afgetakt. Waar gaat dat extra paar draden (vanaf de onderzijde) naar toe?
Na even checken gaat dat naar de TB1 L+N waar deze vervolgens niet aangesloten is. Indoor unit krijgt zijn prik via de buitenunit. Beetje verwarrend dat deze kabel er nog zit dus, maar blijf er verder gewoon van af. Dank iig voor de oplettendheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Takkeding schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 20:02:
Na even checken gaat dat naar de TB1 L+N waar deze vervolgens niet aangesloten is. Indoor unit krijgt zijn prik via de buitenunit. Beetje verwarrend dat deze kabel er nog zit dus, maar blijf er verder gewoon van af. Dank iig voor de oplettendheid.
Dan zou ik die ongebruikte kabel weghalen als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Breud schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:53:
dat verklaart wel waarom hij het sanitair warm water modus en verwarming op 'altijd aan' zet.
warm water wordt dan automatisch verwarmt wanneer hij onder setpoint komt.
Nee. Hij warmt bij wanneer de temperatuur onder (setpoint - drop) komt.
Eventueel slimmer bij te sturen via melcloud/HA.
waarom stelt hij dan toch de ruimte temperatuur van 23graden hierin voor de 'auto adaptive' mode en waarom is er dan een huidige ruimte temperatuur van 19 graden af te lezen? zijn dit de temperaturen die hij doorkrijgt van de kamerthermostaat?
Geen idee wat je hier precies bedoelt. Maak eens een foto van het scherm met de instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
Andrehj schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 20:20:
[...]

Nee. Hij warmt bij wanneer de temperatuur onder (setpoint - drop) komt.

[...]

Geen idee wat je hier precies bedoelt. Maak eens een foto van het scherm met de instellingen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxe63q2oGqbP_gqq6jgM8pDRZiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bl3PHiGluVgJD2d2hMPG3lNl.jpg?f=fotoalbum_large

hier staat een auto adaptive ruimte temperatuur van 23 graden en een huidige temperatuur van 18 graden. Het is niet in het filmpje zichtbaar waar deze hangt, maar jullie zeggen dat deze onderdeel is van de binnenunit en daarmee in ons geval in de technische ruimte op zolder staat.

voor welke ruimte wordt hier nu 23 graden ingesteld en in welke ruimte meet hij de 18 graden af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Breud schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 20:25:
voor welke ruimte wordt hier nu 23 graden ingesteld en in welke ruimte meet hij de 18 graden af?
In de ruimte waar de ingestelde sensor hangt. Je kunt de sensor in dit bedieningspaneel gebruiken of een externe sensor (dit staat allemaal in de installatiehandleiding vermeld).

De reden dat hierboven de 23 van de 18 afwijkt is dat de verwarming uit staat (stop tekentje).

Als ik jou was zou ik de gebruikers- en installatiehandleidingen van de WP even uitgebreid lezen. Deze heb je bij de WP gekregen en kun je ook downloaden via de links in de TS.

Dat scheelt veel onnodige vragen.

[ Voor 18% gewijzigd door Andrehj op 13-03-2024 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafparov

Mafparov

Het zouden er 269 zijn. Staat in het hoof topic over de Ecodan onder het kopje monitoring. Maar die 269 zie ik er ook niet aan terug. Ik de file die je doorstuurde even bekeken en zie daar niet zo snel systeemdrukken in terug. Maar ik denk wel dat dit een optie is om te proberen.
Andrehj schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:31:
[...]

In welke beschrijving stond dat?

Maar als je Melcloud2Domoticz (of de HA versie) gebruikt, dan zal dat aantal van 296 wel aardig kloppen denk ik. Het zijn er in ieder geval een heleboel.
Edit: Even een lijstje gemaakt van alles wat Melcloud2Domoticz braaf elke paar minuten ophaalt:

[...]

Dit lijstje heeft meer dan 300 regels, dus dat aantal van 296 zit zeker in de buurt ;)

Dat van elke minuut klopt overigens niet (meer), dan wordt je er al snel uitgekickt bij Melcloud (zie de discussie van enkele weken geleden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mafparov schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:00:
Het zouden er 269 zijn. Staat in het hoof topic over de Ecodan onder het kopje monitoring. Maar die 269 zie ik er ook niet aan terug. Ik de file die je doorstuurde even bekeken en zie daar niet zo snel systeemdrukken in terug. Maar ik denk wel dat dit een optie is om te proberen.
Je moet die post wel even goed lezen. Die 269 staat onder het kopje met de SD-kaart. Nergens wordt beweerd dat er via Melcloud 269 parameters kunnen worden ingezien of dat je daarmee systeemdrukken kunt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven1234
Mafparov schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:00:

[...]
Hij logt 269 datavelden (data exporteren naar csv in de sd card tool), maar een deel daarvan is leeg. Het lastige is dat er over het algemeen ook geen beschrijving bij staat, dus het is ook redelijk puzzelen wat elk veld weergeeft. Zie deze post voor een uitleg van de belangrijkste velden.

Systeemdrukken worden voor zover ik weet niet gelogt (ze zitten niet in de procon/Melcloud data of de request codes). Wel worden verschillende temperaturen bijgehouden, maar voordat je daar iets mee kan moet je goed in de theorie van koelmiddelen en warmtepompen zitten. Het beste overzicht hiervan krijg je via de request codes (te vinden in de service handleiding van je binnen en buiten unit). Zie bijvoorbeeld request code 4 tm 14 hieronder. Alleen de buitentemperatuur (nr 9) wordt hiervan weergeven door procon/Melcloud en de rest zal je dus zelf moeten opvragen op het bedieningspaneel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t-t6rvcJ4Jnc1dGErKToqbi2jA8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VhdMxNJphCUZMx66EossWD56.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimi89
Knowbody schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:38:
[...]

Alleen voor wat vloerverwarming heb je maar zeer weinig vermogen nodig.
Belangrijk is de verdeler aan te passen naar pomploos en het buffervat weg te laten.
Met een warmtepomp van rond de 4 kW vermogen zou je eigenlijk al uit de voeten moeten kunnen. Veel hoger hoef je niet te gaan zitten met SWW erbij.
@The Source
Geen expert (lees maar even mijn vorige posts maar 😝) wij hebben ook net een 75YAA laten instaleren afgelopen maand.

Woning uit '88, 130M2 Vloerverwarming (3 verdiepingen) en 30m2 met convectors. Wel nageisoleerd zolder/vloer.

Wij hebben de flow van alle verdiepingen best moeten verhogen om de pendelen te stoppen. Met een water temperatuur van ongeveer 26/27c is het bij ons in huis dik 22c.

Jullie hebben de helft van de vloer oppervlakte. Ik zou even goed narekenen hoeveel vermogen jullie echt nodig zullen hebben.
Er Ijn veel slimmere koppen hier die je de weg kunnen wijzen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafparov

Mafparov

Ooit ben ik opgeleid tot koelmonteur. Omdat het moet ben ik weer rap mijn kennis aan het ophalen. Uit die temperaturen en wat dat zegt kom ik wel. De dataverwerking en vooral de vergaring data is een ander dingetje. Maar daar heb ik Tweakers gelukkig voor. Als ik die eerste 10 request codes zou kunnen loggen dat zou al wat zijn. Die zitten er nu niet bij. Je kunt ze alleen staties opvragen in de regelaar als er tenminste een sensor aangesloten is.
Sven1234 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:44:
[...]

Hij logt 269 datavelden (data exporteren naar csv in de sd card tool), maar een deel daarvan is leeg. Het lastige is dat er over het algemeen ook geen beschrijving bij staat, dus het is ook redelijk puzzelen wat elk veld weergeeft. Zie deze post voor een uitleg van de belangrijkste velden.

Systeemdrukken worden voor zover ik weet niet gelogt (ze zitten niet in de procon/Melcloud data of de request codes). Wel worden verschillende temperaturen bijgehouden, maar voordat je daar iets mee kan moet je goed in de theorie van koelmiddelen en warmtepompen zitten. Het beste overzicht hiervan krijg je via de request codes (te vinden in de service handleiding van je binnen en buiten unit). Zie bijvoorbeeld request code 4 tm 14 hieronder. Alleen de buitentemperatuur (nr 9) wordt hiervan weergeven door procon/Melcloud en de rest zal je dus zelf moeten opvragen op het bedieningspaneel.

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerryJuice
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:56
Beste Tweakers,

Al ruim twee jaar hebben wij een Mitsubishi Electric Ecodan warmtepomp. Het systeem bestaan uit een EHST20D binnenunit, een SUZ-SWM buitenunit en heeft altijd prima gefunctioneerd.

Na een korte stroomstoring gister geeft de binnenunit error L9 aan. Na wat zoekwerk in o.a dit topic tot de conclusie gekomen dat het een flow probleem betreft. Helaas blijft de storing steeds terug komen. Ook na leeghalen vuilafscheider, schoonmaken filter en ontluchten. Als ik na resetten de flow uitlees staat deze op 18. Ook is er in de installatie wizard warmteverlies te zien met wederom een flow van 18.

Zou het dan toch een defecte/smerige flow sensor zijn?

Zijn er nog dingen die ik kan proberen om de storing te verhelpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01:10
TerryJuice schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 00:07:

Mogelijk heb je afsluiters die niet meer wakker worden. Bijvoorbeeld thermische motoren op de groepen van de verdeler.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Beste Tweakers,

Al ruim twee jaar hebben wij een Mitsubishi Electric Ecodan warmtepomp. Het systeem bestaan uit een EHST20D binnenunit, een SUZ-SWM buitenunit en heeft altijd prima gefunctioneerd.

Na een korte stroomstoring gister geeft de binnenunit error L9 aan. Na wat zoekwerk in o.a dit topic tot de conclusie gekomen dat het een flow probleem betreft. Helaas blijft de storing steeds terug komen. Ook na leeghalen vuilafscheider, schoonmaken filter en ontluchten. Als ik na resetten de flow uitlees staat deze op 18. Ook is er in de installatie wizard warmteverlies te zien met wederom een flow van 18.

Beetje deze volgorde:
- Lage waterdruk. (gecheckt)
- Ontluchten. (gecheckt)
- Filters. (gecheckt)
- Afsluiters / klepmotoren. (reactie @Knowbody)
- Pomp. (gecheckt)
- Defecte flowsensor.
- Printplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafparov

Mafparov

Heb je dit al bekeken?

https://www.google.com/ga...4869,vid:qVDQqQSZI_s,st:0
Beste Tweakers,

[ Voor 20% gewijzigd door Mafparov op 14-03-2024 07:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafparov

Mafparov

Hoi Sven,
Uit welke service manual heb je deze request code list? In mijn manual staat alleen een kortere lijst die niet compleet is. De codes die ik invoer van deze lijst werken wel.
Sven1234 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:44:
[...]

[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sven1234
Mafparov schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:31:
Hoi Sven,
Uit welke service manual heb je deze request code list? In mijn manual staat alleen een kortere lijst die niet compleet is. De codes die ik invoer van deze lijst werken wel.

[...]
Uit de service manual van de PUHZ-SW75YAA en die van ERSD-VM2D (beide manuals geven request codes ("informatie werking" in NL) voor parameters van de buiten of binnen unit). Via de topic start, onder kopje "documentatie" kan je een link naar de Engelse website vinden (Alklima heeft ze niet meer op de website). Via Google zijn ze ook te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerryJuice
Bedankt voor de snelle reacties!
Knowbody schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 01:18:
[...]

Mogelijk heb je afsluiters die niet meer wakker worden. Bijvoorbeeld thermische motoren op de groepen van de verdeler.
Is er een manier waarmee ik dit kan controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:17
edit-

oeps verkeerde topic

[ Voor 82% gewijzigd door martijn k. op 14-03-2024 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

TerryJuice schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:27:
Bedankt voor de snelle reacties!

[...]

Is er een manier waarmee ik dit kan controleren?
Maak even foto's van je installatie, altijd makkelijker.

230v thermische motoren kun je eraf halen via schroef, click of borgpen.
Op de klep staat NC of NO, NC = klep is zonder spanning dicht / NO = klep is zonder spanning open.

Dus meet je spanning maar doet het NC of NO niet het gewenste gedrag, dan is deze kapot.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@TerryJuice Dit filmpje al bekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerryJuice
Nee deze had ik nog niet gezien, bedankt! Heb deze zojuist doorgenomen en kwam er achter dat de flow rate voor onze buitenunit wat te laag stond. Heb dit nu aangepast. Nu afwachten of de storing uit blijft..
DutchWing schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:20:
[...]

Maak even foto's van je installatie, altijd makkelijker.

230v thermische motoren kun je eraf halen via schroef, click of borgpen.
Op de klep staat NC of NO, NC = klep is zonder spanning dicht / NO = klep is zonder spanning open.

Dus meet je spanning maar doet het NC of NO niet het gewenste gedrag, dan is deze kapot.
Onderstaand een foto. Mechanisch werk durf ik zelf nog wel aan. Zodra het op elektra aankomt is het voor mij al snel te veel...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ri_-HRv0GHDbN0HaaVio-6JtbZk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XYpPE6nsJLj6fcGLzY9Ru0WP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-10 11:16
De L9 gebeurd bij boiler en cv bedrijf?
En is de L9 sporadisch of continue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerryJuice
Helaas, de goede hoop was van korte duur. Weer die L9 error.
BadConnection schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:00:
De L9 gebeurd bij boiler en cv bedrijf?
En is de L9 sporadisch of continue?
L9 gebeurde onder normaal bedrijf en is nu wel continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

TerryJuice schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:19:
Helaas, de goede hoop was van korte duur. Weer die L9 error.

[...]

L9 gebeurde onder normaal bedrijf en is nu wel continue.
Bedrading flow sensor zit goed, geen loszittende connectoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-10 11:16
Wat is de spanning tussen s1-s2 en/of s1-aarde en s2-aarde?

is de aansluiting vanaf de buitenunit

[ Voor 25% gewijzigd door BadConnection op 14-03-2024 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerryJuice
DutchWing schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:43:
[...]

Bedrading flow sensor zit goed, geen loszittende connectoren?
Nee, niets geks gevonden.
BadConnection schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:52:
Wat is de spanning tussen s1-s2 en/of s1-aarde en s2-aarde?

is de aansluiting vanaf de buitenunit
Niet echt tweaker waardig maar ik heb geen Multimeter :$.

Hoop dat ik snel een monteur in kan schakelen en het kan gooien op garantie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Laatst online: 07-10 02:25
Ik heb daar
TerryJuice schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:57:
[...]

Nee deze had ik nog niet gezien, bedankt! Heb deze zojuist doorgenomen en kwam er achter dat de flow rate voor onze buitenunit wat te laag stond. Heb dit nu aangepast. Nu afwachten of de storing uit blijft..
Welke flow rate heb je het dan over? Neem aan dat je de fabrieksinstellingen van de debietsensor(s) hebt nagekeken en ingesteld volgens het boekje zoals stap 3 van het gelinkte filmpje?

Wat voor flow lees je uit ten tijde van foutmelding en handmatig de pomp aanzetten via instellingen?

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerryJuice
Robindd schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 08:48:
Ik heb daar
[...]

Welke flow rate heb je het dan over? Neem aan dat je de fabrieksinstellingen van de debietsensor(s) hebt nagekeken en ingesteld volgens het boekje zoals stap 3 van het gelinkte filmpje?

Wat voor flow lees je uit ten tijde van foutmelding en handmatig de pomp aanzetten via instellingen?
Ik heb inderdaad dat filmpje gevolgd en de instellingen van de debiet sensor afgesteld volgens het boekje. Die stond dus wat te laag.

Als de unit niet op storing staat is de flow rond de 18. Zal zodra ik weer thuis ben de pomp eens op handmatig zetten en dan uitlezen.

Van de installateur kreeg ik de tip om de verdelers naar de vloerverwarming wat verder open te draaien, ook iets wat ik straks ga proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Laatst online: 07-10 02:25
TerryJuice schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:26:
[...]

Ik heb inderdaad dat filmpje gevolgd en de instellingen van de debiet sensor afgesteld volgens het boekje. Die stond dus wat te laag.

Als de unit niet op storing staat is de flow rond de 18. Zal zodra ik weer thuis ben de pomp eens op handmatig zetten en dan uitlezen.

Van de installateur kreeg ik de tip om de verdelers naar de vloerverwarming wat verder open te draaien, ook iets wat ik straks ga proberen.
Dat is op zich al vreemd, dat is een standaard instelling die niet gewijzigd dient te worden. Als je de range nu maar goed hebt staan, dat is erg belangrijk. Maar als je 18L/min leest, dan lijkt dat wel ok.
Hoe heb je min en max nu ingesteld staan?

Check even goed of dat er niets dicht loopt qua zones etc. waardoor je flow te laag zou worden.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Pagina: 1 ... 118 ... 192 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero