Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerryJuice
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:32
Robindd schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:30:
[...]

Dat is op zich al vreemd, dat is een standaard instelling die niet gewijzigd dient te worden. Als je de range nu maar goed hebt staan, dat is erg belangrijk. Maar als je 18L/min leest, dan lijkt dat wel ok.
Hoe heb je min en max nu ingesteld staan?

Check even goed of dat er niets dicht loopt qua zones etc. waardoor je flow te laag zou worden.
Ik heb het bereik debietmeters nu op 6 tot 12 staan, volgens het filmpje de juiste standen voor onze buitenunit. Inderdaad merkwaardig dat dit niet goed ingesteld stond.

Heb de verdelers van de vloerverwarming verder open gedraaid, installatie draait nu een half uurtje met een flow van 8, is dit genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TerryJuice schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 15:18:
Ik heb het bereik debietmeters nu op 6 tot 12 staan, volgens het filmpje de juiste standen voor onze buitenunit. Inderdaad merkwaardig dat dit niet goed ingesteld stond.

Heb de verdelers van de vloerverwarming verder open gedraaid, installatie draait nu een half uurtje met een flow van 8, is dit genoeg?
Geen idee waar je die 6-12 hebt ingesteld, maar een flow van 8 lpm is normaliter zeker niet genoeg. Dat zal ook de reden voor je flow errors zijn. Zie Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" voor een berekening van wat je nodig hebt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marpas
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02-05 15:27
Hoi allen,

Ik heb nu ongeveer een jaar mijn Ecodan warmtepomp draaien. Ik heb een externe 300 liter RVS SWW boiler. Hier zit ook een magnesium anode in, maar daar heb ik mijn vraagtekens bij. Ik heb een apart topic gestart met wat meer info. RVS SWW Boiler Magnesium Anode?

Ik hoor graag wat jullie bevindingen zijn rondom de setup, ik heb namelijk nog niet echt concrete informatie kunnen vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door Marpas op 15-03-2024 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerryJuice
Andrehj schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 15:39:
[...]

Geen idee waar je die 6-12 hebt ingesteld, maar een flow van 8 lpm is normaliter zeker niet genoeg. Dat zal ook de reden voor je flow errors zijn. Zie Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" voor een berekening van wat je nodig hebt.
Die 6-12 is de instelling voor de flow/debietsensor, zoals in het filmpje te zien is.

Ik weet niet of dat geholpen heeft, of het verder opendraaien van de verdelers maar de installatie draait nu drie uur zonder storing.

Hopen dat het zo blijft!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TerryJuice schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:55:
Die 6-12 is de instelling voor de flow/debietsensor, zoals in het filmpje te zien is.

Ik weet niet of dat geholpen heeft, of het verder opendraaien van de verdelers maar de installatie draait nu drie uur zonder storing.

Hopen dat het zo blijft!
Hij kan wel zonder storing draaien (omdat die 8 nu net hoger is dan het ingestelde minimum), maar dat betekent nog niet dat 8 lpm voldoende is. Uitgaande van een dT van 5 graden kun je daarmee slechts 2.8 kW kwijt.
Je WP is vast groter dan dat, ergo, die flow moet omhoog.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12-04 22:20
TerryJuice schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:55:
[...]

Hopen dat het zo blijft!
Weet je zeker dat die 6-12 de juiste instelling is? Bij mijn type is dat 5-100, dat is nogal een verschil?

Eerder was je flow 18 l/min?

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerryJuice
FrancD schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 20:32:
[...]

Weet je zeker dat die 6-12 de juiste instelling is? Bij mijn type is dat 5-100, dat is nogal een verschil?

Eerder was je flow 18 l/min?
Dat is inderdaad nogal een verschil!

Voorheen was de flow inderdaad 18, toen stonden de verdelers van de vloerverwarming nog niet zo ver open. Kan dit niet het verschil maken?

Ik heb de instelling overigens uit onderstaande tabel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6oUVrkxGNlcvwr8DNR7w-q1LHmQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qbhdn5aNX0FuCZHULdaGbGD6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrancD
Dit is niet de juiste tabel daarvoor!

Dit betreft de flow in je CV systeem, dus de snelheid van het water door je leidingen.

De 5-100 betreft de instelling van de sensor zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
leonlwd schreef op maandag 13 november 2023 @ 20:25:
Kan iemand mij misschien een korte uitleg geven wat de debietsensor doet en waar deze op moet staan? Min/max. 😀

En wat doet het? Meet het alleen of heeft het ook invloed op de flow die je hebt?

Kan er zo niets over vinden in de handleiding.
Is eerder besproken hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

FrancD schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 21:44:
Dit is niet de juiste tabel daarvoor!

Dit betreft de flow in je CV systeem, dus de snelheid van het water door je leidingen.

De 5-100 betreft de instelling van de sensor zelf.
Er waren altijd 2 instellingen met 5L/min tot 100L/min.

1. Vind je onder extra instellingen >> debietsensor, die moet je altijd op 5L/min en 100L/min laten staan.

2. Vind je onder instellingen warmtepomp >> Bereik debietmeter warmtepomp, die kun je dus aanpassen maar je flow blijft gelijk.

Je flow is laten we zeggen 15 liter per minuut, zet je de minimale flow boven de 15 je krijgt knipperende LP.
Zet je de maximale flow onder de 15 je krijgt knipperende LP.
Is je flow onder de 5 L/min onafhankelijk van de minimale/maximale flow instelling bij punt 2. Dan zal de warmtepomp eerst LP knipperen en vervolgens de L9 storing optreden.

Overigens staat punt 2 bij mij ook gewoon op 5 en 100 L/min, net even getest alleen een signalering, maar geen blokkering of vergrendeling van de warmtepomp totdat de oorzaak is verholpen.

[ Voor 8% gewijzigd door DutchWing op 15-03-2024 22:42 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-04 16:02
SebastiaanPs schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:57:
[...]

Je kunt @koevlaas2 eens bellen.
Die heeft ook mijn warmtepomp geïnstalleerd en die van vele andere Tweakers.
Ik kan hem van harte aanraden!
Koevlaas kookt over momenteel.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerryJuice
DutchWing schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 22:35:
[...]

Er waren altijd 2 instellingen met 5L/min tot 100L/min.

1. Vind je onder extra instellingen >> debietsensor, die moet je altijd op 5L/min en 100L/min laten staan.

2. Vind je onder instellingen warmtepomp >> Bereik debietmeter warmtepomp, die kun je dus aanpassen maar je flow blijft gelijk.

Je flow is laten we zeggen 15 liter per minuut, zet je de minimale flow boven de 15 je krijgt knipperende LP.
Zet je de maximale flow onder de 15 je krijgt knipperende LP.
Is je flow onder de 5 L/min onafhankelijk van de minimale/maximale flow instelling bij punt 2. Dan zal de warmtepomp eerst LP knipperen en vervolgens de L9 storing optreden.

Overigens staat punt 2 bij mij ook gewoon op 5 en 100 L/min, net even getest alleen een signalering, maar geen blokkering of vergrendeling van de warmtepomp totdat de oorzaak is verholpen.
Ik heb alleen de instelling onder punt 2 aangepast, de extra instellingen >> debietsensor staat nog op 5l/min tot 100l/min.

instellingen warmtepomp >> Bereik debietmeter heeft dus geen invloed op de flow? Dan lijkt mij dat het verder opendraaien van de verdelers vloerverwarming het verschil heeft gemaakt.

Installatie draait verder nog zonder storing met een flow van 9l/min tijdens verwarmen. Idealiter moet deze dus omhoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:18
Is zeker al tig keer gevraagd maar probeer het toch?

Heeft ME een monoblock die ook echt (zonder binnenunit) is aan te sluiten als monobloc?

Bv de PUZ-WM serie?

Lijkt gewoon standalone te kunnen draaien.
In de datatabel staat geen artnummer bij de stuurkast, dus is deze inbegrepen, vermoedt ik.

Waarom hoor je hier weinig over, lijkt me een zeer betaalbaar en stil model. En ME is top van de markt. En ze zijn helemaal niet duur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BntwbZlVcVYWi3GnIyc03kxowaA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bj5AnLFXgeDRDbE0YXhL9Myl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 66% gewijzigd door Technician- op 16-03-2024 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Ohnee zit helemaal geen pomp of besturing niks in.

Dus moet je de binnen hydro-unit ook kopen en kwijt kunnen jammer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u1XlsdFVWBCbOaQhAvskQLGdbU8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cPHSEHdJbSckdPQGsC4pqjcX.jpg?f=fotoalbum_large

Ook echt niks erin, geen flowmeter, sensoren e.d. aan de waterkant, zit allemaal in de te grote binnenunit

[ Voor 9% gewijzigd door Technician- op 16-03-2024 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-05 20:26

HaTe

haat niet

Technician- schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 10:30:

[Afbeelding]

Ook echt niks erin, geen flowmeter, sensoren e.d. aan de waterkant, zit allemaal in de te grote binnenunit
Je kan ook een losse FTC kopen, maar dan heb je uiteraard nog pompen en sensoren nodig. Denk niet dat je daar wat mee opschiet qua ruimtegebruik

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Technician- schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 10:30:

[Afbeelding]

Je kunt ook even bij de Britten kijken (op Youtube oid). Die werken vaak ook met een monoblock en dan hebben ze binnen een klein kastje met de FTC en inderdaad ergens een losse pomp en flow sensor en expansievat in de leiding. Als je dan de back-up-heater wegbezuinigt kun je het toch een stuk compacter maken dan in een echte binnenunit, maar het is wel veel meer werk om alles bij elkaar te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
TerryJuice schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 09:50:
[...]

Ik heb alleen de instelling onder punt 2 aangepast, de extra instellingen >> debietsensor staat nog op 5l/min tot 100l/min.

instellingen warmtepomp >> Bereik debietmeter heeft dus geen invloed op de flow? Dan lijkt mij dat het verder opendraaien van de verdelers vloerverwarming het verschil heeft gemaakt.

Installatie draait verder nog zonder storing met een flow van 9l/min tijdens verwarmen. Idealiter moet deze dus omhoog?
Die moet minimaal verdubbelen voor een acceptabele COP en dus rekening €…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

TerryJuice schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 09:50:
[...]

Klopt helemaal.
9 L/min = 3,1 kW bij een delta T van 5 graden.
15 L/min = 5,2 kW bij een delta T van 5 graden.
20 L/min = 6,9 kW bij een delta T van 5 graden.

Dan heb je een idee welke flow je nodig hebt.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

koevlaas2 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 07:39:
[...]

Koevlaas kookt over momenteel.
Een tijdje terug was het rustiger, alleen maar fijn genoeg werk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Andrehj schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 10:51:
[...]

Je kunt ook even bij de Britten kijken (op Youtube oid). Die werken vaak ook met een monoblock en dan hebben ze binnen een klein kastje met de FTC en inderdaad ergens een losse pomp en flow sensor en expansievat in de leiding. Als je dan de back-up-heater wegbezuinigt kun je het toch een stuk compacter maken dan in een echte binnenunit, maar het is wel veel meer werk om alles bij elkaar te zoeken.
Ok goede tip maar dat is me iets teveel geknutsel.
Hoop dat de nieuwe propaan versies wel all
In monoblocs zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Technician- schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 12:07:
[...]

In monoblocs zijn
Ook binnenunit nodig of opensource.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
DutchWing schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 12:15:
[...]

Jammer

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 17-03-2024 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-05 21:08
DutchWing schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 12:15:
[...]

Ik heb een open source systeem. Dus binnen alleen maar platenwarmtewisselaar, pomp, flowswitch en FTC.
Toen ik het bouwde (13 jaar geleden) had je nog geen flowsensoraansluiting aan de FTC. Verder ontbraken er nog wel meer dingen, waardoor ik er zelf nog een hele besturing bij heb gebouwd, maar dat hoeft nu gelukkig niet meer.
Voordeel van een open source systeem is wel, dat je het geschikt kunt maken voor gebruik met niet zuurstfodiffusiedichte vv-slangen. Die had ik dus. VV uit 1987. Maar ik heb dus alle leidingen van koper of kunststof en de circulatiepomp is RVS.
Voordeel van open source is wel, dat je er iets meer van je eigen ideeën in kunt stoppen. Maar met de huidige FTC's is er al een hoop toegevoegd dat er vroeger niet in zat.
Het werkt verder trouwens prima.
Voor details, zie: https://geen-energierekening-meer.weebly.com/warmtepomp.html

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Zwerius schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:01:
[...]

Ik heb een open source systeem. Dus binnen alleen maar platenwarmtewisselaar, pomp, flowswitch en FTC.
Toen ik het bouwde (13 jaar geleden) had je nog geen flowsensoraansluiting aan de FTC. Verder ontbraken er nog wel meer dingen, waardoor ik er zelf nog een hele besturing bij heb gebouwd, maar dat hoeft nu gelukkig niet meer.
Voordeel van een open source systeem is wel, dat je het geschikt kunt maken voor gebruik met niet zuurstfodiffusiedichte vv-slangen. Die had ik dus. VV uit 1987. Maar ik heb dus alle leidingen van koper of kunststof en de circulatiepomp is RVS.
Voordeel van open source is wel, dat je er iets meer van je eigen ideeën in kunt stoppen. Maar met de huidige FTC's is er al een hoop toegevoegd dat er vroeger niet in zat.
Ik heb zelf nog geen aanvraag voor een open source installatie gehad. De meeste kiezen toch voor Hydrobox of cilinder-unit i.v.m. alles ingebouwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Vandaag is de 4groeps verdeler met pomp vervangen voor een 5groeps verdeler zonder pomp.

De installatie ging makkelijk, door alle lucht in de buizen gaf de WP wel LP knipperend aan.
Na ontluchten ging ie lekker pruttelen, ipv een flow van 18l/m voorheen zit ie nu op 21l/m. En dat met 15mm buizen. _/-\o_

De groepen zijn ook mooi ingeregeld. Als de aanbouw komt zijn we meteen voorbereid met de extra groep.

Met de hogere flow kan de aanvoertemp ook misschien 1 graden naar beneden, daar ga ik nog mee testen.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaWizza schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:29:
Vandaag is de 4groeps verdeler met pomp vervangen voor een 5groeps verdeler zonder pomp.

De installatie ging makkelijk, door alle lucht in de buizen gaf de WP wel LP knipperend aan.
Na ontluchten ging ie lekker pruttelen, ipv een flow van 18l/m voorheen zit ie nu op 21l/m. En dat met 15mm buizen. _/-\o_

De groepen zijn ook mooi ingeregeld. Als de aanbouw komt zijn we meteen voorbereid met de extra groep.

Met de hogere flow kan de aanvoertemp ook misschien 1 graden naar beneden, daar ga ik nog mee testen.
Goed bezig, maareh, met 10 cm HoH (aanbevolen voor bestaande bouw, zeker in een aanbouw met naar verhouding meer buitenoppervlak) en 80 meter per groep, zit je op 8 m² per groep. Meestal worden aanbouwen groter. Had je niet een 6-groeps verdeler moeten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
DutchWing schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:20:
[...]

Ik heb zelf nog geen aanvraag voor een open source installatie gehad. De meeste kiezen toch voor Hydrobox of cilinder-unit i.v.m. alles ingebouwd :)
Is ook zo. Maar als je zuurstofrijk CV-water hebt is dat wel een probleempje.
Je kunt natuurlijk weer een extra warmtewisselaar (+pomp) inbouwen, maar dan wordt het ook weer gecompliceerder en vanwege de dT over de extra warmtewisselaar kost het ook nog eens COP.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:48:
[...]

Goed bezig, maareh, met 10 cm HoH (aanbevolen voor bestaande bouw, zeker in een aanbouw met naar verhouding meer buitenoppervlak) en 80 meter per groep, zit je op 8 m² per groep. Meestal worden aanbouwen groter. Had je niet een 6-groeps verdeler moeten hebben?
Ik snap je vraag en aanname. Er komt een mini aanbouw van 3.5x2m voor opslag en witgoedapparatuur. Daarmee redden we het wel met die ene groep.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:20
Technician- schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 12:07:
[...]

In monoblocs zijn
Ik heb recentelijk een oude monoblock unit geïnstalleerd op een bestaand CV systeem. Kwestie van monoblock plaatsen, FTC en een extra pomp installeren. Meer niet! Valt reuze mee qua complexiteit.

Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 01-05 14:22
Het is wel mooi weer om het minimum electrische vermogen van de warmtepomp te zien. Hier een zubadan 112 12kw. Ik heb geen sensoren om het thermische vermogen correct te meten. Volgens het databook zou dat 4,3 kW zijn..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wCRjVBojA7dfowVyACtnxROht5g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XXE1oNtxQqKrNqcfczH9L2MT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door WillemSuper op 17-03-2024 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
beestemans schreef op zondag 17 maart 2024 @ 00:07:
[...]

Ik heb recentelijk een oude monoblock unit geïnstalleerd op een bestaand CV systeem. Kwestie van monoblock plaatsen, FTC en een extra pomp installeren. Meer niet! Valt reuze mee qua complexiteit.
Oké, Alklima zal een setje verkopen. Weet jij welk art nummer dat is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Zwerius schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:01:
[...]

Aah leuk, jouw verhaal had ik al eens eerder gelezen, en Twentenaren uuut Ootmarsum altijd goed!

Ps wat bedoelt men met de FTC? Is dat de complete hydrobinnenunit of alleen de besturing met de FTC software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Technician- schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:00:
[...]

Aah leuk, jouw verhaal had ik al eens eerder gelezen, en Twentenaren uuut Ootmarsum altijd goed!

Ps wat bedoelt men met de FTC? Is dat de complete hydrobinnenunit of alleen de besturing met de FTC software?
FTC=Flow Temperature Controller. Het is de besturing van de WP, waarop je zaken aansluit als:
pomp
flowsensor
temperatuursensors
thermostaat

Tevens zitten er nog wat DIP-switches op voor een aantal instellingen.

Bij een split unit van ME zit de print gewoon in de binnenunit verwerkt.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Zwerius schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:16:
[...]

FTC=Flow Temperature Controller. Het is de besturing van de WP, waarop je zaken aansluit als:
pomp
flowsensor
temperatuursensors
thermostaat

Tevens zitten er nog wat DIP-switches op voor een aantal instellingen.

Bij een split unit van ME zit de print gewoon in de binnenunit verwerkt.
Maar dat zijn toch de typenamen PAC-
Ken ik wel van de DX luchtbehandelingskast toepassingen.

Voor de monobloc is dus nodig een PAC-IF033 B-E en een flowsensor PAC-FS01-E te plaatsen.
En een pomp, welk aanstuurtype is de pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Technician- schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:46:
[...]

Maar dat zijn toch de typenamen PAC-
Ken ik wel van de DX luchtbehandelingskast toepassingen.

Voor de monobloc is dus nodig een PAC-IF033 B-E en een flowsensor PAC-FS01-E te plaatsen.
En een pomp, welk aanstuurtype is de pomp?
Ik heb nog een PAC-IF021. Die kan een pomp alleen maar aan/uit schakelen.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Zwerius schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:50:
[...]

Ik heb nog een PAC-IF021. Die kan een pomp alleen maar aan/uit schakelen.
Is bij de nieuwe ook zo zie ik.
Wat een groot nadeel is, bij buffervatloze oplossingen:
Je wil een andere flow bij defrost en max bedrijf, en regelen op delta T 5

De kant en klare monobloc oplossing is de set WM met de hydrobox. Deze is een stunning €10500,- bruto ex btw :D

[ Voor 14% gewijzigd door Technician- op 17-03-2024 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Technician- schreef op zondag 17 maart 2024 @ 13:02:
[...]

De kant en klare monobloc oplossing is de set WM met de hydrobox. Deze is een stunning €10500,- bruto ex btw :D
Bedenk even dat ik vanwege het "zuurstofrijke" water in mijn CV alleen maar componenten kan toepassen van koper, messing , RVS of kunststof. Ik kan daarom ook geen regelbare pomp vinden. Dus ik doe het er zo maar mee. Bij mij draait de pomp (Grundfos UPS25-80N180) altijd op maximaal. Zolang de compressor loopt + 2 minuten nadraaitijd en verder buiten het stook- en koelseizoen 1 x per dag 5 minuten. Verder is de pomp natuurlijk uit. De pomp heeft wel een 3-standenschakelaar. Als ik de contacten daarvan naar buiten breng, zou ik met een slimme schakeling de pomp misschien een deel van de tijd wel op een lagere flow kunnen laten draaien.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Technician- schreef op zondag 17 maart 2024 @ 13:02:
Dat valt best mee. Pomp staat hier gewoon altijd op stand 4 (ca 19 lpm). Dat gaat prima, ook bij defrosts. En regelen op dT 5 is ook nergens voor nodig. Meestal is mijn dT trouwens lager dan dat, die zit tussen de 3.5 en 4.5 graden. Ik zie geen reden om hier allerlei moeilijke regelingen aan toe te voegen.
Je kunt deze natuurlijk ook ergens anders bestellen als bij Alklima...

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 17-03-2024 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Technician- schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:43:
[...]

Oké, Alklima zal een setje verkopen. Weet jij welk art nummer dat is?
Even bellen of een mail sturen, zo ingewikkeld is dat toch niet? ;)

[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 17-03-2024 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
DutchWing schreef op zondag 17 maart 2024 @ 13:23:
[...]

Even bellen of een mail sturen, zo ingewikkeld is dat toch niet? ;)
Kon zijn dat je het zo wist scheelt me een belletje.
Sorry luie techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1456812

Mijn vriendin en ik hebben een nieuwbouw huis gekocht welke momenteel gebouwd wordt (BENG norm) maar waarbij we vrij weinig informatie krijgen vanuit de aannemer over bepaalde zaken. Zelf ben ik daarom aan het oriënteren over het aantal extra zonnepanelen wat we nodig gaan hebben. Helaas ben ik zelf echter niet heel technisch, dus vandaar ook de hulpvraag of mijn berekening enigszins kan kloppen en of er vergelijkbare ervaringen zijn met deze aantallen.

We krijgen 126m woonoppervlakte, hoekhuis, WTW en een Mitsubishi Electric Ecodan 6kW SUZ-SWM60 met E(H/R)ST20D. Volgens mijn berekening (via: https://warmtepomp-weetje...uik-warmtepomp-berekenen/) zou het geschatte verbruik op 1503 kWh per jaar uitkomen bij een COP van 4, en het tapwater op 1414 kWh per jaar. Samen dus een kleine 3000 kWh per jaar.

Vooral het geschatte verbruik lijkt mij erg weinig als ik ooit de verhalen hoor / lees, en ik ben dus benieuwd of dit realistisch is en of er hier mensen zijn met ongeveer zelfde specificaties? Ik ben bij deze berekening uitgegaan van 4 personen (hoop op uitbreiding ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:39
Anoniem: 1456812 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 14:35:
Mijn vriendin en ik hebben een nieuwbouw huis gekocht welke momenteel gebouwd wordt (BENG norm) maar waarbij we vrij weinig informatie krijgen vanuit de aannemer over bepaalde zaken. Zelf ben ik daarom aan het oriënteren over het aantal extra zonnepanelen wat we nodig gaan hebben. Helaas ben ik zelf echter niet heel technisch, dus vandaar ook de hulpvraag of mijn berekening enigszins kan kloppen en of er vergelijkbare ervaringen zijn met deze aantallen.

We krijgen 126m woonoppervlakte, hoekhuis, WTW en een Mitsubishi Electric Ecodan 6kW SUZ-SWM60 met E(H/R)ST20D. Volgens mijn berekening (via: https://warmtepomp-weetje...uik-warmtepomp-berekenen/) zou het geschatte verbruik op 1503 kWh per jaar uitkomen bij een COP van 4, en het tapwater op 1414 kWh per jaar. Samen dus een kleine 3000 kWh per jaar.

Vooral het geschatte verbruik lijkt mij erg weinig als ik ooit de verhalen hoor / lees, en ik ben dus benieuwd of dit realistisch is en of er hier mensen zijn met ongeveer zelfde specificaties? Ik ben bij deze berekening uitgegaan van 4 personen luxe (hoop op uitbreiding ;))
Een schatting maken is erg lastig omdat het van veel factoren afhankelijk is:
- hoe warm stook je het
- hoe goed is de isolatie in de praktijk
- wat is de temperatuur buiten, vooral vorst periodes geeft een hoger verbruik. Maar die zijn er tegenwoordig niet veel
- hoeveel warm water verbruik je
- hoe warm zet je het water

De schatting die je geeft vind ik vooral betreft warm water erg hoog.
Stel de boiler zou elke dag opwarmen, dan is dat gemiddeld 2kWh per dag(als die niet te heet staat ingesteld), 365x2 = 730 kWh. *
Met jou schatting kan de boiler gemiddeld bijna 2x per dag opgewarmd worden. En in mijn ervaring zit het dichter bij 1x dan 2x per dag.

* Reken nog wat extra voor legionella programma, afhankelijk van hoe vaak je die insteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:35

Vooral het geschatte verbruik lijkt mij erg weinig als ik ooit de verhalen hoor / lees, en ik ben dus benieuwd of dit realistisch is en of er hier mensen zijn met ongeveer zelfde specificaties? Ik ben bij deze berekening uitgegaan van 4 personen (hoop op uitbreiding ;))
Onze ervaringscijfers voor DHW, 2 personen, maar wel wat uitgebreider douchen: we verbruiken 0.9-1.1 m3 gas per dag, ca.300 m3 per jaar. Neem voor de warmte opbrengst van gas 1m3 ~8 kWh, dan is ons verbruik 2400 kWh aan warmte, bij een COP van 2.5 ( is wat conservatief, mijn warmtepomp komt de komende maanden, maar dit is wel een veilige aanname, als je de ervaringen hier meeneemt) is dat dan 950 kWh, exclusief een legionella run elke zeg twee weken. Dus 1050 tot 1100 kWh is wat wij in onze schattingen hebben meegenomen.
Dus je schatting van 1400 kWh is wat hoog, als je minder luxe baddert kan het beneden de 1000 kWh per jaar.
Hoop dat dit helpt.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Kijk even naar de statistieken van Tomexergie, gepind in het algemene L/W WP topic. Dan krijg je wel een indruk.
Overigens vind ik dat verbruik van vooral SWW enorm hoog. Of het verbruik voor verwarmen van de woning hoog of laag is hangt nogal van het type (tussenwoning of vrijstaand?) en grootte af.
Onze verbruiken van de afgelopen 12 maanden (voor ca 1200 m³ vrijstaand incl verwarmde garage uit 2020):
  • 1463 kWh verwarmen met warmtepomp
  • 34 kWh verwarmen met airco
  • 256 kWh koelen met warmtepomp
  • 232 kWh koelen met airco
  • 276 kWh SWW warmtepomp
  • 74 kWh SWW via dompelelement (legionellacyclus)
  • 333 kWh voor de WTW ventilatie
Totaal 2668 kWh voor een perfect geregeld klimaat in huis (temperatuur in de winter ca 20.5, in de zomer 23 en altijd de luchtvochtigheid onder controle, tussen 40 en 60%).

Tip: Lees dit topic helemaal, en als je ook WTW-ventilatie hebt gekocht, dat topic ook. Dat kan je veel ellende voorkomen.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 17-03-2024 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:17

Er zijn er al meer en ik zal het bevestigen:
Ik zit zelf in een hoekwoning uit 2018, ~150m2 oppervlakte, BENG met RC 6 rondom. Eerst max 800 m3 gas verbruik, meestal 650 m3, en nu het grotere broertje van jullie huis laten installeren.
4 personen met bad, maar wij gebruiken die nooit en douchen alleen. 1 keer per dag water opwarmen is genoeg voor ons.
We zijn koukleumen en stoken het hele huis op 22.5 graden. Als je later de instellingen optimaliseert kun je veel besparen. Verwarmen, SSW en wekelijkse legionella geven een minimum COP van 4 in januari.

Ik heb ook mijn verbruik in het overzicht van tomexergie. Eerst dacht ik 2000kWh extra te verbruiken door de warmtepomp, maar dat lijkt voor dit jaar veel te veel.
De rest van verbruik in huis kun je beter zelf inschatten denk ik.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
Technician- schreef op zondag 17 maart 2024 @ 13:55:
[...]

Kon zijn dat je het zo wist scheelt me een belletje.
Sorry luie techneut
Eerlijk gezegd ben ik er behoorlijk van overtuigd dat de FTC word meegeleverd, anders heb je niks aan de monoblock. Ook de beschrijvingen van Mitsubishi verwijzen ernaar.
Ik heb bij mijn installatie alles zelf moeten uitzoeken over type nummers, Alklima weet dat zeer slecht bij de oudere types. Vraag bij Alklima of het erbij zit, die weten het zeker. Toen ik ernaar vroeg kreeg ik in ieder geval de vraag welke FTC ik had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
beestemans schreef op zondag 17 maart 2024 @ 20:05:
Eerlijk gezegd ben ik er behoorlijk van overtuigd dat de FTC word meegeleverd, anders heb je niks aan de monoblock. Ook de beschrijvingen van Mitsubishi verwijzen ernaar.
Ik heb bij mijn installatie alles zelf moeten uitzoeken over type nummers, Alklima weet dat zeer slecht bij de oudere types. Vraag bij Alklima of het erbij zit, die weten het zeker. Toen ik ernaar vroeg kreeg ik in ieder geval de vraag welke FTC ik had.
Als jij een buitenunit bestelt, zit daar bij Mitsubishi Electric nooit een binnenunit bij. En dus ook geen losse FTC, want die zit normaliter in de binnenunit (die je er immers ook los bij moet bestellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
beestemans schreef op zondag 17 maart 2024 @ 20:05:
[...]

Ja alleen als je sets besteld. En er zijn geen sets met losse FTC
Deze wel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WrTvTN3xoauAdIHaejg_R80yf-o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y1hfvZbK0SfpK7Q2VEGMViuR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UZ1gVypgdUuU4FQsUZYtFTP5VhA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9dL6znWtlK89OOdQCyqYzlvv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Technician- op 17-03-2024 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
Dan vraag je toch een offerte voor een buitenunit en FTC als je enkel voor CV wilt gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
DutchWing schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 11:45:
[...]

Een tijdje terug was het rustiger, alleen maar fijn genoeg werk :)
Nou bij mij niet rustig geweest, wel schiet het nu op met de wachtrij van vorig jaar wegwerken.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

koevlaas2 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:38:
[...]

Nou bij mij niet rustig geweest, wel schiet het nu op met de wachtrij van vorig jaar wegwerken.
Zal wel met iemand anders in de war zijn dan... In ieder geval lekker bezig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GritX
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 28-04 12:44
Wat zijn de cop en scop waarden terug van de Ecodan Cylinderunit 200 liter 9 kW warmtepomp PUZ-SWM80YAA | ERST20F-YM9E? Ik vind die nergens terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

GritX schreef op maandag 18 maart 2024 @ 06:31:
Wat zijn de cop en scop waarden terug van de Ecodan Cylinderunit 200 liter 9 kW warmtepomp PUZ-SWM80YAA | ERST20F-YM9E? Ik vind die nergens terug.
Databook Vol. 6.0
https://library.mitsubish...TW_Databook_Vol.6_.0_.pdf

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 18-03-2024 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je de TS al gelezen? Met name de links naar documentatie zijn voor jou interessant....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:46
Wat voor verschiltemperatuur voor de boiler is normaal? Daarmee bedoel ik verschil tussen aanvoer en afvoer (THW1 en THW2)

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nessio schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:38:
Wat voor verschiltemperatuur voor de boiler is normaal? Daarmee bedoel ik verschil tussen aanvoer en afvoer (THW1 en THW2)
Dat hangt van het vermogen en de flow af en laat zich daaruit gemakkelijk uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
O, dus daar geldt ook de gewone formule.
Maar maakt het dan niet uit hoe lang de spiraal in de boiler is?
Mijn flow is 26L/m op pompstand 1, temperatuurverschil is +/- 3 gr (aan- / afvoer)
Ik zoek een verklaring voor de lage COP van hooguit 2.00

[ Voor 41% gewijzigd door nessio op 18-03-2024 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nessio schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:41:
Ja, de natuurkunde verandert niet.
Uiteraard. Langer (meer oppervlak) is een kleinere dT tussen je Ta en het water in je vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
Mijn flow is 26L/m op pompstand 1, temperatuurverschil is +/- 3 gr (aan- / afvoer)
Hoe hoog moet je WP gaan in temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tip: check even deze post van Andrehj met een overzicht van de Mitsubishi Electric 8 kW warmtepompen. Kijk naar de COP bij minimaal vermogen met Ta 25 en/of 35 gr (afhankelijk van jouw afgiftesysteem). De warmtepomp draait in praktijk de meeste uren op minimaal vermogen. De PUZ heeft een flink slechtere COP dan de SUZ en PUHZ modellen.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@francD max = 48 gr opwarmen van 17 gr naar 48 gr duurt 40 minuten met flow 26L/m COP komt niet hoger dan 2.00 met de huidige buitentemperatuur van 16gr temp.verschil aan- / afvoer is max 3 gr.
@Andrehj Aha, dus langere spiraal betekent zeker in het begin een lagere Tr dan bij een korte spiraal.

[ Voor 21% gewijzigd door nessio op 18-03-2024 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
Dat is vrij laag ja...

In maart is het bij mij (200L) en ook op 48gr:
ik verwarm dagelijks om 15.00 uur
opgenomen 25kWh
gegenereerd 78kWh
COP 3.12

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaag een grote stroomstoring bij ons in de regio, en ruim 18.000 aansluitingen zaten +- 1 uur zonder stroom.

Nog niet eerder meegemaakt, maar ik was aangenaam verrast dat alles gewoon vanzelf weer opstart en bleef werken, waaronder de WP.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibbelke
  • Laatst online: 24-03 20:47
Ik ben bang dat ook hier de installatie niet goed is. Er komt op vandaag meer bij kijken, maar alles is op te lossen. Fout gaat het bij installaties zonder buffer. Bij Möhlenhoff gaat men er altijd van uit dat er een buffer geplaatst wordt, alleen in NL vinden de wp fabrikanten dat dit wel kan.
Het grootste probleem is dat er veel te laat wordt nagedacht hoe een wp en een regeling samen gaan.
Een wp fabrikant gaat het om de COP, een regelfabrikant wil de temperaturen goed regelen en zonder deugdelijk ontwerp botst dit; helaas krijgt de regeling de schuld......
Er is een partij die hier een prima oplossing voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:37
ibbelke schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:27:
...........
Ja, ga door: :?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Te hoge flow voor dat vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Ik ben bang dat ook hier de installatie niet goed is. Er komt op vandaag meer bij kijken, maar alles is op te lossen. Fout gaat het bij installaties zonder buffer. Bij Möhlenhoff gaat men er altijd van uit dat er een buffer geplaatst wordt, alleen in NL vinden de wp fabrikanten dat dit wel kan.
Het grootste probleem is dat er veel te laat wordt nagedacht hoe een wp en een regeling samen gaan.
Een wp fabrikant gaat het om de COP, een regelfabrikant wil de temperaturen goed regelen en zonder deugdelijk ontwerp botst dit; helaas krijgt de regeling de schuld......
Is dit nog gewoon Nederlands? Ik begrijp heel wat wollige taal maar dit is me te wollig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafparov
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20-04 19:37

Mafparov

Factory Zero Mitsubishi Ecodan

Bij warmteuitwisseling is altijd het oppervlak van een lichaam bepalend. In het geval van jouw boiler is niet alleen de lengte beperkt maar ook de doorlaatdiameter van de spiraal. Je zult proefondervindelijk uit moeten vinden bij welke flow je de beste COP treft. Zodra mijn modbus werkt onderzoek ik dat ook. Als je met tegenstroom warmtewisselaars werkt dan verkrijg je meestal de beste resultaten bij gelijke flow als de vloeistoffen aan beide zijden gelijk zijn althans. Omdat in het boilervat de vloeistof stil staat zou je daarom denken dat de flow door de spiraal zo laag mogelijk moet zijn voor het beste resultaat. Maar het resultaat is niet alleen afhankelijk van de flow in de boiler. Ook de flow in hydrobox of platenwisselaar is daarin een factor. En die stelt heel andere eisen aan de flow voor de meest optimale warmteoverdracht daarin. Daarom moet je je niet alleen richten op de flow in de boilerspiraal en zul je moeten experimenteren met verschillende flows en mogelijk aanvoertemperaturen om je meest optimale COP te vinden met deze boiler en deze platenwisselaar.
nessio schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:16:
@francD max = 48 gr opwarmen van 17 gr naar 48 gr duurt 40 minuten met flow 26L/m COP komt niet hoger dan 2.00 met de huidige buitentemperatuur van 16gr temp.verschil aan- / afvoer is max 3 gr.
@Andrehj Aha, dus langere spiraal betekent zeker in het begin een lagere Tr dan bij een korte spiraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lees je even in. En zoek even in dit topic op Mohlenhof, Mohlenhoff en andere variaties van die naam. Probleem is divers:
  1. Installateur regelt de VVW niet af, maar smijt er een zoneregeling in die dat voor hem op moet lossen.
  2. Mohlenhof probeert met PWM een warmtepomp aan te sturen.
  3. Er staan niet voldoende zones open om het minimaal vermogen van de WP kwijt te kunnen.
En dan krijg je dus problemen. Een buffervat (tenzij >500 liter oid) helpt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mafparov schreef op maandag 18 maart 2024 @ 19:11:
Bij warmteuitwisseling is altijd het oppervlak van een lichaam bepalend. In het geval van jouw boiler is niet alleen de lengte beperkt maar ook de doorlaatdiameter van de spiraal. Je zult proefondervindelijk uit moeten vinden bij welke flow je de beste COP treft. Zodra mijn modbus werkt onderzoek ik dat ook. Als je met tegenstroom warmtewisselaars werkt dan verkrijg je meestal de beste resultaten bij gelijke flow als de vloeistoffen aan beide zijden gelijk zijn althans. Omdat in het boilervat de vloeistof stil staat zou je daarom denken dat de flow door de spiraal zo laag mogelijk moet zijn voor het beste resultaat. Maar het resultaat is niet alleen afhankelijk van de flow in de boiler. Ook de flow in hydrobox of platenwisselaar is daarin een factor. En die stelt heel andere eisen aan de flow voor de meest optimale warmteoverdracht daarin. Daarom moet je je niet alleen richten op de flow in de boilerspiraal en zul je moeten experimenteren met verschillende flows en mogelijk aanvoertemperaturen om je meest optimale COP te vinden met deze boiler en deze platenwisselaar.
Sorry, maar dit slaat kant nog wal en je maakt het vooral veel te ingewikkeld. Die flow moet net als bij gewoon verwarmen zo hoog mogelijk zijn om je benodigde Ta te minimaliseren. Ingewikkelder is het niet. Pomp gewoon op stand 5 dus.

[ Voor 54% gewijzigd door Andrehj op 18-03-2024 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij is je waterpomp enorm groot. Is dat om te dunne leidingen in je vloer te compenseren? Want de waterpomp van Mitsubishi levert echt geen flow van 26 lpm op stand 1. Waarmee het een FZ probleem is. Ergo, verkeerde topic.
Hoe kan een grote flow voor een lage COP zorgen (afgezien van door het extra energieverbruik van de waterpomp)? Ben benieuwd naar het (theoretisch) mechanisme daar achter, maar denk dat dat niet bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:57
Andrehj schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:01:
[...]

Hoe kan een grote flow voor een lage COP zorgen (afgezien van door het extra energieverbruik van de waterpomp)? Ben benieuwd naar het (theoretisch) mechanisme daar achter, maar denk dat dat niet bestaat.
Simpel. Er kan gewerkt worden met een lagere temperatuur (kleinere dT) als de flow omhoog gaat om toch hetzelfde vermogen te bereiken.

De lagere flow temperatuur heeft dan weer dit voordeel: hoe dichter de flow temperatuur (Ta) ligt bij de bron temperatuur hoe minder de compressor hoeft te doen.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Knowbody schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:08:
Simpel. Er kan gewerkt worden met een lagere temperatuur (kleinere dT) als de flow omhoog gaat om toch hetzelfde vermogen te bereiken.

De lagere flow temperatuur heeft dan weer dit voordeel: hoe dichter de flow temperatuur (Ta) ligt bij de bron temperatuur hoe minder de compressor hoeft te doen.
Je leest niet goed.
@koevlaas2 geeft de hoge flow als oorzaak van de lage COP. Normaliter zorgt hoge flow echter juist voor een hogere COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Andrehj schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:12:
[...]

Je leest niet goed.
@koevlaas2 geeft de hoge flow als oorzaak van de lage COP. Normaliter zorgt hoge flow echter juist voor een hogere COP.
Te hoge flow is slecht, ergens is een optimaal punt. Knijp anders eens met de kranen van je binnenunit de flow tijdens een sww run en kijk of de cop omhoog gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:47:
Te hoge flow is slecht, ergens is een optimaal punt. Knijp anders eens met de kranen van je binnenunit de flow tijdens een sww run en kijk of de cop omhoog gaat.
Je beantwoordt de vraag niet. Waarom zou een te hoge flow slecht zijn?
(Afgezien van dat op een gegeven moment de waterpomp wel erg veel stroom gaat gebruiken, of dat je ruis in de leidingen krijgt door de hoge stroomsnelheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Andrehj schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:31:
[...]

Je beantwoordt de vraag niet. Waarom zou een te hoge flow slecht zijn?
(Afgezien van dat op een gegeven moment de waterpomp wel erg veel stroom gaat gebruiken, of dat je ruis in de leidingen krijgt door de hoge stroomsnelheid).
L p/s x 4,2 x delta T = vermogen.
We hebben 26L p/m en delta T = 3
(26/60) x 4,2 x 3 = 5,46kW vermogen, best richting het maximale vermogen van het apparaat.
Nu met 16L
(16/60) x 4,2 x 5 = 5,6 kW, hetzelfde maar toch beter voor de cop volgens mij.
Test het maar eens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:36:
(26/60) x 4,2 x 3 = 5,46kW vermogen, best richting het maximale vermogen van het apparaat.
Nu met 16L
Test het maar eens.
Met de hogere flow is je Ta iets lager, waardoor de COP iets hoger zou moeten liggen. Dat zal in dit geval niet heel veel uitmaken, waardoor de flow van 16 (of desnoods 20) lpm ook voldoende zal zijn.
Maar dat de COP hier lager van wordt gaat er bij mij niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Ik heb nu dezelfde pomp als in een hydrobox van ME.
Ww pompstand 5 is flow 16L/m
Sww pompstand 1 is flow 26L/m
Alle….. rotzooi is verwijderd alleen de inventum boiler is nog standaard …
Platenwisselaar / 3weg klep / circulatiepomp is nu gelijk aan de hydrobox van ME.
Cop ww is nu 3,50 tot 4,40
Cop sww is nu max 2,00

Dat laatste verbaasde me
Die is domweg gelijk gebleven met voor de vervanging met sww flow van 14L/m
Ww flow was toen 10/11L/m

[ Voor 25% gewijzigd door nessio op 19-03-2024 08:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

nessio schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 07:39:
Alle….. rotzooi is verwijderd alleen de inventum boiler is nog standaard …
Platenwisselaar / 3weg klep / circulatiepomp is nu gelijk aan de hydrobox van ME.
Cop ww is nu 3,50 tot 4,40
Cop sww is nu max 2,00

Dat laatste verbaasde me
Die is domweg gelijk gebleven met voor de vervanging met sww flow van 14L/m
Ww flow was toen 10/11L/m
Welke flowsensor zit erin?
Staat het bereik van de flowsensor wel juist ingesteld? Zie filmpje wat @Andrehj had gepost enkele dagen geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:00
koevlaas2 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:36:
[...]

Nu met 16L
Test het maar eens.
Met een temperatuur resolutie van 0,5 graad kun je zo'n berekening niet zinnig doen.
Er is een trade-off in stroomverbruik van de pomp zoals @Andrehj aangeeft, maar ik vermoed dat het vrijwel altijd beter is om meer flow te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:33
Andrehj schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:50:
[...]

Met de hogere flow is je Ta iets lager, waardoor de COP iets hoger zou moeten liggen. Dat zal in dit geval niet heel veel uitmaken, waardoor de flow van 16 (of desnoods 20) lpm ook voldoende zal zijn.
Maar dat de COP hier lager van wordt gaat er bij mij niet in.
Zou het misschien nog zo kunnen zijn dat de warmtewisselaar in de binnenunit niet bij elke flow dezelfde efficiëntie in warmteoverdracht heeft? Ik kan me zo voorstellen dat de flow dusdanig hoog kan zijn dat het water niet genoeg de tijd heeft om de warmte komend van de buitenunit volledig op te nemen (dus dat de temperaturen bij het uitgaan van de warmtewisselaar nog niet helemaal gelijk zijn). In dat geval is misschien wel een hogere Ta vanuit de buitenunit nodig om de lagere Ta richting SWW vat te krijgen. En dus een lagere COP bij lagere Ta. Maar ik zit ook maar hardop te denken...

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:07

Exigence

dnkroz

Water heeft geen intelligentie die denkt van: "he, shit, nu ben ik de warmtewisselaar alweer voorbij, wat stom, helemaal vergeten mijn warmte af te geven!"

De natuurkunde vertelt dat warmteoverdracht ontstaat door temperatuurverschil. Hogere flow (bij gelijke Ta) = hogere gemiddelde temperatuur over een warmtewisselaar = hogere warmteoverdracht.

Betekent dus dat je in onderstaande twee situaties dezelfde warmteoverdracht hebt:
- Ta 50, Tr 30, dT 20 (gemiddelde temperatuur over de wisselaar = 40)
- Ta 42, Tr 38, dt 4 (gemiddelde temperatuur over de wisselaar = 40)

In beide situaties is er dezelfde warmteoverdracht (vermogen). Echter in de tweede situatie kan de Ta omlaag van 50 naar 42, wat beter is.

Men moet eens stoppen met het fabeltje dat flows te hoog kunnen zijn omdat het water dan "de tijd niet heeft om warmte af te geven". Met die redenatie zou de beste flow zo goed als 0 zijn, dan heeft het water lekker "de tijd om warmte af te geven". Maar iedereen snapt dat dat niet werkt.

[ Voor 27% gewijzigd door Exigence op 19-03-2024 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De flow kan eigenlijk alleen maar te hoog zijn als er ruis / geluid in de leidingen ontstaat, dan is een te hoge flow storend.

Voor een WP is een hogere flow eigenlijk altijd beter, omdat dan de Ta naar beneden kan wat beter is voor de COP.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:07

Exigence

dnkroz

Grolsch schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:53:
De flow kan eigenlijk alleen maar te hoog zijn als er ruis / geluid in de leidingen ontstaat, dan is een te hoge flow storend.

Voor een WP is een hogere flow eigenlijk altijd beter, omdat dan de Ta naar beneden kan wat beter is voor de COP.
Heb mijn post hierboven aangevuld met een concreet voorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nessio schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 07:39:
Eens met @DutchWing
Die combi kan niet kloppen. De standaard pomp van de hydrobox van ME haalt nooit 26 lpm in stand 1. Zelfs in stand 5 haalt ie dat in de praktijk niet eens. Dan stopt het bij zo'n 23 lpm voor SWW. Zie deze pompcurve:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VDR8nUHo1p9Yf7zJI4tHLZR8TVs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/713RyX31GgSvQjk0MXhfnh4e.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkonoly
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05-07-2024
Beste mensen,

Ik kan de offset voor de th1a niet vinden, ik heb hem uit de binnenunit gehaald en in de woonkamer gehangen en gebruik deze waarde dus om de kamer temp te bepalen.

Alvast bedankt voor de reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Noshi schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:11:
[...]

Met een temperatuur resolutie van 0,5 graad kun je zo'n berekening niet zinnig doen.
Er is een trade-off in stroomverbruik van de pomp zoals @Andrehj aangeeft, maar ik vermoed dat het vrijwel altijd beter is om meer flow te hebben.
Beter om in deellast te draaien dus sowieso de eco stand en niet teveel flow.
Mijn ervaring overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:27
LeonTebbens schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:08:
[...]

Tip: Bij ons lopen de leidingen vanaf zolder in een zinken regenpijp langs de gevel. Ziet er best mooi uit:
[Afbeelding]

PS: dit is een oude foto, de buitenunit staat ondertussen achterin de tuin (20m leiding totaal).
Ik zit ook te denken aan een regenpijp voor mijn kabels en leidingen van 6 kW warmtepomp. Is dit een ø80 regenpijp? Welke diameter leidingen gaan hier doorheen en is er ook isolatie toegepast? Heb je enig idee wat het warmteverlies is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:09
gebruiker001 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:54:
[...]

Ik zit ook te denken aan een regenpijp voor mijn kabels en leidingen van 6 kW warmtepomp. Is dit een ø80 regenpijp? Welke diameter leidingen gaan hier doorheen en is er ook isolatie toegepast? Heb je enig idee wat het warmteverlies is?
Die van mij lopen door een witte vierkant dichte kabelgoot, net naast/achter de regenpijp (heb een wit huis, dus prima)

De leidingen naar de buitenunit zijn voorzien van isolatie, zoals deze:

https://www.installatieen...24-M1-detail-1024x768.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Kom binnenkort terug op mn L/m sww
Even geen tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
nessio schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 07:33:
Kom binnenkort terug op mn L/m sww
Even geen tijd
Zet sww op de eco stand en verlaag de flow via de pomp instellingen in het menu service naar 16L p/m. En dan horen we wel of je cop stijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:53:

Ik kan dit apparaat toch niet op 42L per minuut laten draaien ? Is een 9 kW Panasonic serie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PT-u8JbD9RZnsKAu9vfe6RMQUH0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2OtyDpBqPrQtutpj2EaqHUTl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
@koevlaas2 Waarom niet? Welk probleem los een verlaging op?

[ Voor 39% gewijzigd door DaWizza op 20-03-2024 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
DaWizza schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:46:
@koevlaas2 Waarom niet? Welk probleem los een verlaging op?
Nou je wil je 2 variabelen in de vermogenssom natuurlijk wel over voldoende hysterese laten beschikken, water op hoge snelheid door je systeem jagen betekend een lage delta t wat de speling hierop erg klein maakt. Iedere verandering van de delta t heeft dan direct grote gevolgen omdat het meteen een grote % wijziging betreft.
Liever heb ik een delta t van zeg 4 en wat minder liters per minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricvee
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:58
koevlaas2 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:04:
[...]

Nou je wil je 2 variabelen in de vermogenssom natuurlijk wel over voldoende hysterese laten beschikken, water op hoge snelheid door je systeem jagen betekend een lage delta t wat de speling hierop erg klein maakt. Iedere verandering van de delta t heeft dan direct grote gevolgen omdat het meteen een grote % wijziging betreft.
Liever heb ik een delta t van zeg 4 en wat minder liters per minuut.
Heb je dat dan liever voor alleen SWW, of ook voor verwarming?

WP: PUD-SWM80YAA + EHSD-VM2D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
gebruiker001 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:54:
[...]

Ja 80 mm. Beide geïsoleerde koudemiddel flexpijpen, 3 fasen elektra en stuurstroomkabel gaan er doorheen.

Regenpijp of zo’n witte “airco” goot maakt qua isolatie niet veel uit. Over warmteverlies op lange leidingen is in dit topic al heel wat geschreven

[ Voor 14% gewijzigd door LeonTebbens op 20-03-2024 17:22 ]

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
ricvee schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:06:
[...]

Heb je dat dan liever voor alleen SWW, of ook voor verwarming?
Beide uiteraard.
Liefst stel je je flow zo in dat het mooie waarden oplevert zowel als delta t en als liters per minuut.
Schroom niet om een wat hogere flow uit te proberen kijken wat dat doet en daarna terugregelen eventueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-04 11:43
Heel de topic afgezocht. Vele die vragen hebben over de PAC-EVP12-E maar uiteindelijk geen echte antwoord. Heeft iemand nu wel/niet de PAC-EVP12-E gebruikt? Mijn installateur heeft een losse 18l expansievat gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-05 20:26

HaTe

haat niet

Xmoo schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:24:
Heel de topic afgezocht. Vele die vragen hebben over de PAC-EVP12-E maar uiteindelijk geen echte antwoord. Heeft iemand nu wel/niet de PAC-EVP12-E gebruikt? Mijn installateur heeft een losse 18l expansievat gebruikt.
Ik heb mijn cilinderunit bij Climamarket besteld. Daar kreeg je deze erbij. Ik heb uiteindelijk gekozen om ook een regulier expansievat te gebruiken ivm toekomstig onderhoud waarbij het vervangen van een regulier expansievat goedkoper is dan het vervangen van dit vat (>100 euro)
De PAC-EVP12-E heb ik aan mijn vader geschonken en zit nu in een gescheiden vloerverwarming systeem :) .

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Exigence schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:50:
Water heeft geen intelligentie die denkt van: "he, shit, nu ben ik de warmtewisselaar alweer voorbij, wat stom, helemaal vergeten mijn warmte af te geven!"

De natuurkunde vertelt dat warmteoverdracht ontstaat door temperatuurverschil. Hogere flow (bij gelijke Ta) = hogere gemiddelde temperatuur over een warmtewisselaar = hogere warmteoverdracht.

Betekent dus dat je in onderstaande twee situaties dezelfde warmteoverdracht hebt:
- Ta 50, Tr 30, dT 20 (gemiddelde temperatuur over de wisselaar = 40)
- Ta 42, Tr 38, dt 4 (gemiddelde temperatuur over de wisselaar = 40)

In beide situaties is er dezelfde warmteoverdracht (vermogen). Echter in de tweede situatie kan de Ta omlaag van 50 naar 42, wat beter is.

Men moet eens stoppen met het fabeltje dat flows te hoog kunnen zijn omdat het water dan "de tijd niet heeft om warmte af te geven". Met die redenatie zou de beste flow zo goed als 0 zijn, dan heeft het water lekker "de tijd om warmte af te geven". Maar iedereen snapt dat dat niet werkt.
Helemaal mee eens, echter een kleine aanvulling.
Een hogere flow vraagt meer pompvermogen van de circulatiepomp.
Nu is dat extra vermogen meestal maar klein in verhouding tot de (elektrische) vermogensverlaging van de WP door de hogere COP, maar ergens komt een punt dat de COP winst niet meer opweegt tegen het extra benodigde vermogen van de circulatiepomp.

Dus als je het hele plaatje wilt zien, moet je ook het extra stroomverbruik van de circulatiepomp in het verhaal betrekken. ;)

Zwerius Kriegsman

Pagina: 1 ... 119 ... 182 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero