Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-05 09:18
Vervolg 26L/m verhaal bij SWW
1. ik kan niet het aantal liters instellen. Alleen pompstand 1-5 (zie foto)
2. staat op eco zie foto
3. DeltaT is meestal 2
4. flowsensor staat goed
5. in 50 min si boiler opgewarmd van 18gr naar 49gr

Ik heb per maand +/- 30/32 kwh verbruik aan SWW
Dus 1 hooguit 2 kwh per dag, boiler start 1x per dag om 12.00.
Zou dit te weinig zijn voor een goede meting
De COP haal ik uit de hoofdcontroller

Deze maand maart tot nu verbruik 21 / geleverd energie 40 (februari 30 / 57)
Daarvoor niet relevant want is de boel nog niet vervangen (rotzooi is vervangen op 29/1)

Het lijkt wel of de pomp altijd max draait, het maakt niet uit of 1 of 5 kies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sOx_4Nwuq3o5lOG_hB4uNHRJAi0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0OUf10sjvs70cwNtMJY99ET5.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7XKewY_Ka1XsXFZhPlAv3EswatI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Oq8oGFZW7Sbc4Y3B7jVXroof.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TEf3tKPoiCJjTXnlsz6RHqtoo10=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eY6wbDcN1LrkW8S7yLWQm4p9.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NT895OODuv7JJFKhkn1U4Wyn58E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RZkdrh5xaEA7ZfscREAHyzJJ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MWkQ3jUzGSgiXAxww8YyDO3ynhs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GB4ejSxhdsWs3btjsVBDDKfD.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_WqFStxPIJay7lU1w3UrpLWd00=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/V0z1q5pfA4vg6rkZ1bx2k6zl.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door nessio op 22-03-2024 07:38 ]

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Gister zoals je op de foto's ziet vrijwel de hele boiler leeg getrokken naar 18gr
Vanmorgen geconstateerd : COP 4.00
Normaal weinig warm water gebruik . dan moet ie opwarmen van 38/39 naar 48.
Denk dat dat ongunstig is voor de COP. (SUZ serie?)

Ik ga dit eerst eens verder in kaart brengen.
Meerdere malen de komende tijd leeg trekken en dan checken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Vraagje: Ik zag toevallig vandaag dat de druk meter op de WP wel wat laag leek:

- 24 november 1.5 bar
- 22 maart 1.1 bar

Dit is een druk verlies van .4 bar in 4 maanden. Is dit een beetje in de lijn der verwachting?

En allicht een meer offtopic vraag. Maar weet er iemand een water druk meter die ik aan HA kan hangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-05 09:54
Misschien ergens lucht die er uit ging. Misschien een kapotte automatische ontluchting.

1 keer per jaar een beetje erbij zou ik acceptabel vinden. Nog sneller niet

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
nessio schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 13:19:
Gister zoals je op de foto's ziet vrijwel de hele boiler leeg getrokken naar 18gr
Vanmorgen geconstateerd : COP 4.00
Normaal weinig warm water gebruik . dan moet ie opwarmen van 38/39 naar 48.
Denk dat dat ongunstig is voor de COP. (SUZ serie?)

Ik ga dit eerst eens verder in kaart brengen.
Meerdere malen de komende tijd leeg trekken en dan checken
Bij mij is de SUZ ook te snel klaar en wil niet langzaam vullen. Ik wil nog experimenteren met minder verhogen.
Legionella staat op 1 keer in de 2 weken, kijken hoeveel impact dat heeft. Mijn verbruik is ook zo laag dat elke legionella erin hakt

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Byorn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:39
Je kan ook nog bij de DHW pomp de snelheid van 2 naar 1 zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/as3dW5YEKbGEqWpuyAMt5lhtdgs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9MSULqRBcR98uQhpyg4x5m4z.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:29
gr8-jen schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 15:18:
[...]

Bij mij is de SUZ ook te snel klaar en wil niet langzaam vullen. Ik wil nog experimenteren met minder verhogen.
Legionella staat op 1 keer in de 2 weken, kijken hoeveel impact dat heeft. Mijn verbruik is ook zo laag dat elke legionella erin hakt
Als je werkelijk bang bent voor legionella zul je de temperatuur telkens boven de 55 moeten houden.

Alleen na stilstaand water langer dan een week kun je even het vat in temperatuur verhogen en de kranen doorspoelen. Voor de rest is een wekelijkse run vooral schijnveiligheid. Want de overige dagen accepteer je het dan.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Iemand een idee waarom de warmtepomp steeds op koelen programma springt?

Wanneer ik de warmtepomp op compensatie curve programma zet, springt die daarna automatisch naar een minuut weer op koelen.

We hebben zone regeling in combinatie met watts thermostaten. In de controle module staat ook een functie om te verwarmen en te koelen. Deze staat op enkel verwarmen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uq2fP7hrjdPuhPS-X5WNk4rCYgA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ITx0cylFvpXaEvuU84b360MR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/04NEDlYVTRkh6aIJY9uEg5W7MqM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UgKvnwqc7KKPRS43KTkBbexB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8gZwhQ0QiVRWZjUOe88ug4AtoIo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rmuwwMKoGYSIFBxXN01RxUQ2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BIDhKbRjD8SPF74E2IS0NQ8QXTc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cAqtHcDU1LlsC3idARkJElQ0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kFO2eIMZjtqWqNxEMvNw_V34mJw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dOGg4i7yDPN6wilKC1Gn6HbX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
FrankSpin schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 19:12:
Iemand een idee waarom de warmtepomp steeds op koelen programma springt?
Je zult wel zo'n stomme automatisch omschakelmodule van Alklima in de binnenunit hebben zitten.
Stuur eens een foto van de binnenkant van je binnenunit?
Zie hier een foto van die meuk: mdbraber in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Als test kun je die eerst eenvoudig uitschakelen door daarvan de voeding en/of de CN105 connector op de FTC los te halen. Vergeet niet eerst de WP uit te schakelen en daarna de spanning van de beide groepen van je WP af te schakelen! De contacten in de binnenunit zijn niet aanraakveilig.

Die module uitzetten heeft diverse voordelen:
  • Je kunt nu zelf beslissen wanneer de WP moet koelen. Bij een beetje redelijk geïsoleerde woning zet je de WP ergens rond 1 mei op koelen en ergens in september weer op verwarmen. Tussendoor steeds omschakelen kost bakken onnodige energie.
  • Je hebt nu een Proton die je naar believen kunt gebruiken om de WP te monitoren en aan te sturen. Zie Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Edit:
99% van die modules zit in nieuwbouwwoningen. En in 99% van de gevallen hebben die tegenwoordig VVW. Waarom eindigt jouw verwarmingscurve bij +50°C |:( als jij vloerverwarming hebt? Of ben jij de uitzondering op bovenstaande 99%?
Tip: Bepaal de juiste stooklijn en bespaar bergen energie: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

[ Voor 37% gewijzigd door Andrehj op 22-03-2024 19:47 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
@Andrehj bedankt voor de snelle reactie.

Ik ben echt nog een noob qua deze warmtepomp, nog geen tijd gehad om mij in alles te verdiepen.

Maar het verbaast mij niets dat de defaults die de installateur heeft ingesteld niet correct zijn.
Energieverbruik is ook echt hoog. Al heb ik nog niet inzicht in enkel verbruik van WP. Hier komen nog aparte kWh meters tussen.

Ik heb inderdaad wel vloerverwarming. Dus zo’n hoge temperatuur slaat ook nergens op.

Hoe krijg ik de voorzijde eraf. Voorzichtig geprobeerd maar krijg hem er niet af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Onder de binnenunit zit als het goed is een handvat vast met schroeven.
Als je die los haalt is het optillen en weghalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Knowbody schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 18:03:
[...]

Als je werkelijk bang bent voor legionella zul je de temperatuur telkens boven de 55 moeten houden.

Alleen na stilstaand water langer dan een week kun je even het vat in temperatuur verhogen en de kranen doorspoelen. Voor de rest is een wekelijkse run vooral schijnveiligheid. Want de overige dagen accepteer je het dan.
Het staat toch ook niet wekelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FrankSpin schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 20:03:
@Andrehj bedankt voor de snelle reactie.

Ik ben echt nog een noob qua deze warmtepomp, nog geen tijd gehad om mij in alles te verdiepen.

Maar het verbaast mij niets dat de defaults die de installateur heeft ingesteld niet correct zijn.
Energieverbruik is ook echt hoog. Al heb ik nog niet inzicht in enkel verbruik van WP. Hier komen nog aparte kWh meters tussen.
Dat is zeker verstandig, en het absoluut minimum voor monitoring.
Ik heb inderdaad wel vloerverwarming. Dus zo’n hoge temperatuur slaat ook nergens op.
Hoe krijg ik de voorzijde eraf. Voorzichtig geprobeerd maar krijg hem er niet af.
Voor een binnenunit met geïntegreerd SWW-vat volg de tip van @gr8-jen hierboven. Heb je een los SWW-vat, dan kun je gemakkelijk de twee schroefjes aan de onderkant los draaien en de deksel er naar boven toe af pakken.

En ik zie dat je een zoneregeling hebt. Die zijn berucht en ook vaak de oorzaak van een erg hoog verbruik. Lees dit topic (of gebruik de zoekfunctie op "zoneregeling" en "PWM").

Of je WP een beetje redelijk draait kun je (o.a.) afleiden uit het aantal compressor starts. Via het service menu → Informatie werking → code 003 krijg je het aantal honderden starts te zien.
Ik zit op 7 à 800 starts per jaar. Een moderne woning met VVW moet gemakkelijk onder de 2000 per jaar kunnen blijven. Waar staat die teller bij jou op, en sinds wanneer is de WP in bedrijf?

[ Voor 14% gewijzigd door Andrehj op 22-03-2024 20:51 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:14
Vraag. Ik heb gister de vakantiestand eens geprobeerd met alleen SWW uit (weekend weg). Normaal draait de verwarming op vaste TA van 27. Aan deze instellingen niets veranderd.
Bij verwarmingsvraag gister, via de externe thermostaat, zou ik verwachten dat hij gewoon de vaste 27 graden levert. Hij ging echter naar wel 33 graden TA. Ik zag het op afstand vanwege het hogere opgenomen vermogen. Vakantiestand via Melcloud uitgezet en hij ging terug naar 27. Tijdens de hogere temp zag ik dat de TA wel gewoon op 27 stond.
Werk de vaste TA normaal wel in de vakantiestand? De handleiding geeft geen duidelijkheid iig.

Edit: heel stom en overheen gelezen. De TA moet je voor de vakantiestand los instellen. Stond niet bij de beschrijving van de vakantiestand maar in het menu.

[ Voor 11% gewijzigd door g-j-t op 25-03-2024 17:51 ]

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-04 20:48

A-J

Weet iemand of de binnenunit stroom van de groep waarop deze staat aangesloten (zijn eigen stekker) pakt voor een legionella-run op de booster, of gebruikt deze altijd (dus incl. booster) stroom van de BU ; oftewel de 3-fase groep? Indien dit laatste geldt, waarom heeft de binnenunit dan eigenlijk een aparte stekker die je nog eens moet aansluiten?

[ Voor 3% gewijzigd door A-J op 23-03-2024 09:10 ]

WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:54
Bij mijn unit gebruikt de binnenunit de spanning en stroom die door de buitenunit geleverd wordt; jij hebt het over een aparte stekker die aan de binnen unit zit.
Dan moet dàt de spanningsvoorziening zijn voor het element, dat je nodig hebt voor de legionella run, want dat element is enkel-fase, en zou dus met een stekker aangesloten kunnen zijn.
Ik vind dit wel een beetje vreemd, middels een 'stekker', maar het kan natuurlijk wèl. Ik zou ook hier een vaste verbinding verwachten naar de meterkast, maar hoeft niet want 1800W = nog geen 8A.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:45
A-J schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 09:09:
Weet iemand of de binnenunit stroom van de groep waarop deze staat aangesloten (zijn eigen stekker) pakt voor een legionella-run op de booster, of gebruikt deze altijd (dus incl. booster) stroom van de BU ; oftewel de 3-fase groep? Indien dit laatste geldt, waarom heeft de binnenunit dan eigenlijk een aparte stekker die je nog eens moet aansluiten?
Over de stekker meet ik inderdaad het element voor de legionella run.

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
voor mensen die nog goedkoop monitoring willen dmv esphome/home assistant.
Je kan heel eenvoudig zonder te solderen een esp32 erin hangen. zie xoror in "Mitsubishi Ecodan CN105 poort uitlezen (via ESP8266)"

zal dat nog wel beter documenteren, maar wilde iig al meedelen dat het werkt :D

[ Voor 74% gewijzigd door xoror op 27-04-2024 22:21 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-04 11:00
Van de week de sleutel gekregen.
Het viel mij vandaag op dat ondanks de verwarming hier uit staat, er toch ruim 24kwh verbruik is geregistreerd door de WP in 1 dag

Dat kan mijn inziens niet alleen voor het warm houden van het SWW zijn

Ondanks dat springt de WP ook regelmatg aan Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EvNk_LgtACdtt2ilYDpA7GJILxw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RiJ6DZwsAggPslECg8m2LFuU.jpg?f=fotoalbum_large

Is het normaal dat deze aanspringt ondanks dat er geen enkele warmtevraag is? Alle thermostaten staan uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bde3gGRd9btZUYQNGPmUIg3rRkE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aoWnIcWnhBUfZUCNPtgAoHZ9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/emuzGNbpv_FQOjEE87A5iiCA4V8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HVWwKPXEJ81qU2C5xmWdmU0Z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Breud op 24-03-2024 12:24 ]

WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Vreeken
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-05 17:39
De verwarming staat niet uit. Dat is te zien aan het 'play' symbooltje naast het huisje.
Wat doen al die thermostaten die je uit heb staan? Zitten die aan de warmtepomp of zijn dat allemaal losse zone dingetjes?

Goed kans dat je warmtepomp op eigen houtje, zonder fatsoenlijke terugkoppeling uit het huis staat te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Breud schreef op zondag 24 maart 2024 @ 12:13:
Het viel mij vandaag op dat ondanks de verwarming hier uit staat, er toch ruim 24kwh verbruik is geregistreerd door de WP in 1 dag

Ondanks dat springt de WP ook regelmatg aan [Afbeelding]

Is het normaal dat deze aanspringt ondanks dat er geen enkele warmtevraag is? Alle thermostaten staan uit

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Defineer uit met thermostaten. Gezien je het over meervoud hebt klinkt het als zone regeling.
Daar wenst iedereen je hier heel veel plezier mee. Het advies is om het er uit te halen zeker als je mohlenhof hebt.

Als ik de zone regeling hier aanzet dan sprint hij op de bg elke 15 min wel aan / uit afhankelijk hoe de wind/ zon staat en hoe de WTW blaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Volgens de afbeelding knal je heel maart al 20kWh per dag erdoorheen.. dat is fors :+

Je zegt dat er geen warmtevraag is, maar ik zie een +0 compensatiecurve en verwarmen staat momenteel aan.

Je SWW is ook vrij warm met 56 graden, maar wellicht is er net een legionellarun geweest.

Lijkt me handig als je even de installateur terugroept. Meerdere thermostaten klinkt als zoneregeling en dat is trammelant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
xoror schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 15:26:
voor mensen die nog goedkoop monitoring willen dmv esphome/home assistant.
Je kan heel eenvoudig zonder te solderen een esp32 erin hangen. zie xoror in "Mitsubishi Ecodan CN105 poort uitlezen (via ESP8266)"

[Afbeelding]

zal dat nog wel beter documenteren, maar wilde iig al meedelen dat het werkt :D
Ik kan bevestigen dat het werkt.

Draai nu de esphome versie op een FCT5.
Heb nog spullen liggen voor de geinteresseerde.

[ Voor 0% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-03-2024 12:32 . Reden: Er komt geen rook uit deze keer ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
vormulier schreef op zondag 24 maart 2024 @ 12:30:
[...]

Defineer uit met thermostaten. Gezien je het over meervoud hebt klinkt het als zone regeling.
Daar wenst iedereen je hier heel veel plezier mee. Het advies is om het er uit te halen zeker als je mohlenhof hebt.

Als ik de zone regeling hier aanzet dan sprint hij op de bg elke 15 min wel aan / uit afhankelijk hoe de wind/ zon staat en hoe de WTW blaast.
We hebben een Watts vision systeem. Elke ruimte heeft zijn eigen thermostaat. Als het goed is zou de WP alleen moeten aanspringen als er warmtevraag in de woonkamer is. Met de overige thermostaten kan ik verlagen tov de referentie ruimte.

Het is idd vreemd dat de WP aangaat ondanks dat de thermostaten allemaal op ‘off’ staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:08

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je geeft aan dat de thermostaat in de woonkamer geen warmtevraag creërt en in combinatie met het hoge verbruik per dag doet mij vermoeden dat de thermostaat niet werkt en je warmtepomp continu loopt. Aangezien je net de sleutel hebt gekregen vermoed ik dat je nog geen monitoring hebt om dit te controleren. Twee opties:
  • kijk regelmatig even bij de unit om te controleren of hij bijna continu aan staat
  • gebruik de sd card tool (zie topic start) om te controleren hoeveel de unit aan staat
Als hij continu aan staat, dan is de tekst hieronder handig (let op dat hij kan pendelen en dus regelmatig even voor 15 min afschakeld om daarna weer aan te gaan). Als de unit regelmatig voor langere tijd uit staat (zeg enkele uren), dan is er toch iets met je thermostaat aan de hand en moet je het probleem daar zoeken.

Bij mijn buren heb ik 2 van dergelijke problemen gezien:
  • bij een zat er een error in de unit die de zone motors aanstuurt, met als resultaat dat ondanks dat alle thermostaten op 15 graden stonden en het in de ruimtes 20 was, de balk toch een vraag bleef creëren. Alle zones stonden dicht, de warmtepomp bleef aan en stond gigantisch te pendelen. Buurman had niks door, maar wel last van een zeer hoge energierekening. In iets meer dan 3 jaar had hij bijna 100.000 runs te pakken (bijna elke 15 minuten aan/uit). Er is geen vast aantal start/stops waarbij een unit stuk gaat, maar 200.000 runs is vaak wel einde levensduur
  • bij een andere buurman bleef de unit ook continue draaien, terwijl er geen warmtevraag was. Wij hadden toen allebei nog geen kennis van warmtepompen en na een vraag op dit forum werd ons vermoeden bevestigd: de thermostaat was helemaal niet aangesloten en door het blauwe draadje werd er continue warmte gevraagd. Zie hier de post

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
Sven1234 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:07:
[...]

Je geeft aan dat de thermostaat in de woonkamer geen warmtevraag creërt en in combinatie met het hoge verbruik per dag doet mij vermoeden dat de thermostaat niet werkt en je warmtepomp continu loopt. Aangezien je net de sleutel hebt gekregen vermoed ik dat je nog geen monitoring hebt om dit te controleren. Twee opties:
  • kijk regelmatig even bij de unit om te controleren of hij bijna continu aan staat
  • gebruik de sd card tool (zie topic start) om te controleren hoeveel de unit aan staat
Als hij continu aan staat, dan is de tekst hieronder handig (let op dat hij kan pendelen en dus regelmatig even voor 15 min afschakeld om daarna weer aan te gaan). Als de unit regelmatig voor langere tijd uit staat (zeg enkele uren), dan is er toch iets met je thermostaat aan de hand en moet je het probleem daar zoeken.
We hebben idd net de sleutel en nog geen mogelijkheid om de Wp uit te lezen. Wat de wp nu doet is om het kwartier of zo dat de WP heel even aan gaat en vervolgens na een paar minuten weer uitgaat.
De thermostaten staan oversl uit.

Ik heb voornu de warmte modus van de warmtepomp even uit gezet, alleen de SWW draait.

Morgen ga ik de installateur eens bellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Breud klinkt als pendelen waar we je voor gewaarschuwd hadden :(

voor monitoring: kijk naar berichten terug naar post van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
xoror schreef op zondag 24 maart 2024 @ 16:45:
@Breud klinkt als pendelen waar we je voor gewaarschuwd hadden :(

voor monitoring: kijk naar berichten terug naar post van mij.
Zou kunnen. Maar er lijkt ook een warmtevraag aansturing naar de ketel te gaan, terwijl er geen thermostaten aanstaan.

Morgen de installateur bellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Vreeken
Een enkele dipswitch verkeerd omzetten kan dat al veroorzaken.... Of een 'verkeerd soort thermostaat' zoals mij overkwam.

[ Voor 30% gewijzigd door Jeroen Vreeken op 24-03-2024 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-05 12:33
AUijtdehaag schreef op zondag 24 maart 2024 @ 12:31:
[...]

Ik kan bevestigen dat het werkt.

Draai nu de esphome versie op een FCT5.
Heb nog spullen liggen voor de geinteresseerde.
Pas jij wel een beetje op je voor je mainboard >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@alberthakvoort
Dat was even spannend inderdaad, maar het draait sinds vandaag. ;)
Reageert wel een stuk vlotter dan een procon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zondag 24 maart 2024 @ 19:03:
@alberthakvoort
Dat was even spannend inderdaad, maar het draait sinds vandaag. ;)
Reageert wel een stuk vlotter dan een procon.
what could go wrong, had al voor je getest >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-04 16:02
Byorn schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 15:44:
Je kan ook nog bij de DHW pomp de snelheid van 2 naar 1 zetten.

[Afbeelding]
Dit is een oude pomp, een ERSD-VM2D heeft een nieuwe moderne en energiezuinig.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Ik heb een nieuwe circulatiepomp
Ben voorlopig aan het testen
Lagere en hogere temperaturen sww
En boiler 15gr laten afkoelen voor ie weer mag stoken, etc

[ Voor 4% gewijzigd door nessio op 25-03-2024 07:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Byorn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:39
koevlaas2 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 23:00:
[...]

Dit is een oude pomp, een ERSD-VM2D heeft een nieuwe moderne en energiezuinig.
Deze pomp zit er toch nog steeds in bij een cilinder unit? Heb vorige week nog nog een cilinder unit geplaatst van bouwjaar 2023 en daar zat deze pomp er in elk geval nog wel in. En een Grundfoss upm pomp als hoofd circulatie pomp, de zelfde als in zon hydrobox unit zit dacht ik.
Mn opmerking was gericht naar @gr8-jen om zo wellicht zijn sww run iets op te kunnen rekken. De gemeten flow zal ook niet veranderen omdat die sww pomp niet over de flow sensor draait maar de afgifte naar de cilinder zou wat meer tijd moeten kosten was de gedachte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

xoror schreef op zondag 24 maart 2024 @ 19:13:
[...]

what could go wrong, had al voor je getest >:)
Hartstikke leuk idee…!

Misschien is het wel mijn onderbuik gevoel, maar voor €11,- vraag ik mij af of die na 3-4 jaar niet ineens intern doorbrand of je FTC print alsnog opblaast.

Wel 1x meegemaakt bij een ex die dacht slim te zijn met zo’n goedkope oplader welke vervolgens gewoon even uit de muur kwam zetten met een knal. Vandaar wat voorzichtiger met dit soort dingen…

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
DutchWing schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 11:52:
[...]

Hartstikke leuk idee…!

Misschien is het wel mijn onderbuik gevoel, maar voor €11,- vraag ik mij af of die na 3-4 jaar niet ineens intern doorbrand of je FTC print alsnog opblaast.

Wel 1x meegemaakt bij een ex die dacht slim te zijn met zo’n goedkope oplader welke vervolgens gewoon even uit de muur kwam zetten met een knal. Vandaar wat voorzichtiger met dit soort dingen…
10 euro per board is 'duur' hoor, de meeste zijn maar een euro of 6 a 7...
m5stack is een van de bekendere merken.

Wat betreft stuk maken: je heb natuurlijk nooit garanties. Maar we lezen/sturen de zelfde signalen die een procon/melcloud adapter ook stuurt. Dus dan zou het daar ook stuk moeten gaan. Als je geen gekke dingen doet kan er niet zoveel fout gaan he? @AUijtdehaag :+

bij de panasonics hebben ze ook een controller (heishamon) met veel gebruikers. op die van @AUijtdehaag na nog nooit gelezen dat er wat kapot ging. (maar goed hij was ook wel aan het expirimenteren)

de projecten zijn z'n 3 jaar geleden online gekomen, en sindsdien draaien mensen het. Ik heb denk ik nu bijna 2 jaar heb draaien(een of andere no-name-witwerk 6 euro board die sinds dit weekend is vervangen met een m5stack)

Het enige wat aan slijtage onderhevig is, is het flash geheugen. Maar dat gaat nog steeds heel lang mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:04

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij energie gegevens kan je nog een x het vinkje indrukken en kan je zien waarvoor de energie gebruikt is, sww of verwarmen.

Zit er ook een watts h/c module bij de warmtepomp of draait deze continu weersafhankelijk?

Zit er een kabel aangesloten op in1? En hoe staat dipswitch SW2-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
BadConnection schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 21:04:
[...]

Bij energie gegevens kan je nog een x het vinkje indrukken en kan je zien waarvoor de energie gebruikt is, sww of verwarmen.

Zit er ook een watts h/c module bij de warmtepomp of draait deze continu weersafhankelijk?

Zit er een kabel aangesloten op in1? En hoe staat dipswitch SW2-1
Ja, er hangt een h/c module naast de warmtepomp. Gek genoeg slechts twee lampjes aan, terwijl er 4 verdelers / aansluitmodules zijn. Ook lijkt 1 aansluitmodule altijd aan te staan (lampje pomp aan), overige drie staat pomp uit.

Hoe de kabels en dipswitches ingeregeld zijn weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadConnection
Twee lampjes aan op de H/c module betekend dat er warmte vraag is vanuit de installatie.
1 lampje brand altijd , geeft aan op de installatie verwarmings of koel modus staat. Tweede lampje geeft aan of er warmte vraag is.

Heb je ook een watts vision display, daar op kan je per zone zien of er warmtevraag is.

Ook is het belangrijk dat de thermostaten ingesteld zijn op hysteresche en niet proportioneel uit m’n hoofd instellingen 23. Dan draait de installatie rustiger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
Op de h/c module branden voortdurend 2 lampjes. Alle thermostaten staan uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Breud schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 03:16:
Op de h/c module branden voortdurend 2 lampjes. Alle thermostaten staan uit.
Dat gedonder ook altijd met die naregelingen ;)

Laten we voorop stellen, je WP loopt gewoon, anders stond er geen play tekentje, en had je niet zoveel verbruik.

Het is niet zo heel spannend, je WP heeft een thermostaat ingang (220V) en die moet "ergens" op aangesloten zijn.

Aangezien je WP niet uit gaat zit daar het probleem.
Hij draait op WAR (compensatiecurve volgens het Mitsuboekje).

Hij kan zijn minimale warmte niet kwijt, waarschijnlijk vanwege de naregeling, dus hij loopt gigantisch te pendelen met veel energieverbruik en lage COP tot gevolg.

Polariteit kun je aanpassen dmv een dipswitch

disclaimer als je de binnenunit los maakt, maakt ALTIJD de installatie spanningsloos

Maar begin eens met een energiemeter voor je buitenunit te zetten, dan kun je monitoren.
Meten = weten, gissen = missen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
dinsdag komt de installateur terug en mag hij het hele systeem nog eens nalopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Breud schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:58:
dinsdag komt de installateur terug en mag hij het hele systeem nog eens nalopen.
14kW wp voor BENG woning icm naregeling :+ installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Breud schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:58:
Ik zou er maar niet al teveel vertrouwen in hebben, en ik zou zelf willen weten hoe het zit.

Voor je het weet "knutselt" hij weer iets in elkaar wat je niet wil.

Maar ik ben dan ook een eigenwijze tukker :*) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
we hebben ook gevraagd naar alle documentatie over warmtepomp, naregeling, groepen etc.
ook komt de installateur uit leggen hoe het systeem exact in elkaar zit, zodat we zelf weten hoe het werkt, ingeregeld is en wordt aangestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:08
Breud schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:42:
we hebben ook gevraagd naar alle documentatie over warmtepomp, naregeling, groepen etc.
ook komt de installateur uit leggen hoe het systeem exact in elkaar zit, zodat we zelf weten hoe het werkt, ingeregeld is en wordt aangestuurd.
Bij ons zijn 25 woningen opgeleverd door de BAM en Comfort Partners deed de warmtepomp en vloerverwarming. Als er een monteur langs kwam voor werkzaamheden (er was nogal wat mis in het begin), dan had je meestal naderhand meer problemen dan daarvoor. Die mannen hadden geen flauw idee wat zij deden. Daarom ben ik heel snel begonnen met zelf uitzoeken hoe het werkt. Dit advies zou ik ook aan jou en andere willen geven. Zolang er geen compressor in de soep loopt heb je het meestal zelf 10x sneller en beter opgelost dan een gemiddelde monteur bij dit soort grote bedrijven.

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:31
Sven1234 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:51:
[...]

Bij ons zijn 25 woningen opgeleverd door de BAM en Comfort Partners deed de warmtepomp en vloerverwarming. Als er een monteur langs kwam voor werkzaamheden (er was nogal wat mis in het begin), dan had je meestal naderhand meer problemen dan daarvoor. Die mannen hadden geen flauw idee wat zij deden. Daarom ben ik heel snel begonnen met zelf uitzoeken hoe het werkt. Dit advies zou ik ook aan jou en andere willen geven. Zolang er geen compressor in de soep loopt heb je het meestal zelf 10x sneller en beter opgelost dan een gemiddelde monteur.
Wij hadden een geweldig goeie installateur. Een enorm enthousiaste en gemotiveerde man... Maar ook hij heeft niet de optimale instellingen toegepast. Snap ik ook wel, want het is gewoon maatwerk. Hij levert het functioneel op. Het werkt. Het warme water doet het, de woning wordt warm... Goed, hij had een dip-switch verkeerd gezet... maar al met al laten ze een werkende situatie achter die goed genoeg is voor de meeste mensen die er verder geen omkijken naar willen hebben.
Net als bij zoveel apparatuur eigenlijk. Maar het loont inderdaad echt om jezelf erin te verdiepen. Kennis te vergaren en zelf vaardig genoeg worden om de boel beter te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
dat is zeker de intentie, maar eerst eens door aannemer / installateur de boel eens goed werkend laten opleveren, zonder al te veel pendelen van de WP.

Nadien kunnen we verbeteren / fine tunen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Breud schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:20:
dat is zeker de intentie, maar eerst eens door aannemer / installateur de boel eens goed werkend laten opleveren, zonder al te veel pendelen van de WP.

Nadien kunnen we verbeteren / fine tunen
je moet de basis wel onder de knie hebben, anders kan ie je van alles wijsmaken...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• koevlaas2
Vandaag een PUHZ-SW100YAA weer inbedrijf gesteld waarvan de compressor defect was.
Meteen ook een ervaring rijker met de samenwerking met meerwaarde van Alklima.
Ik had na ongeveer 30 minuten de conclusie getrokken dat de compressor defect was en daarna met Alklima intotaal een maand bezig geweest om dezelfde conclusie te krijgen maar dan van hun.
Een paar dagen later een nieuwe compressor met daarbij een rekening van ruim €2k, gelukkig met een betalingstermijn van 30 dagen.
De compressor vervangen daarvan staat in het servicemanual half beschreven hoe dit moet maar uiteindelijk moet je dus toch zelf aan de hobby en de belangrijke details zoals stikstof erdoor blazen tijdens het uitsolderen moet je ook maar zelf bedenken.

Ik heb dus de buitenunit van het schuurdak gehaald, in mijn woonkamer en in alle rust en warmte van de woonkamer was het vervangen wel te doen. Daarna de unit weer het dak op en gevuld met nieuw koudemiddel.
Hij draait weer.

Nu heb ik de oude compressor ingepakt en die gaat retour Alklima hopende dat ik de rekening niet hoef te betalen, een Mitsubishi van Alklima heeft 3 jaar garantie op onderdelen.
Al met al heeft het wel 2 volle dagen werk gekost incl. op het dak en eraf.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 16:55:
Vandaag een PUHZ-SW100YAA weer inbedrijf gesteld waarvan de compressor defect was.
Ik had na ongeveer 30 minuten de conclusie getrokken dat de compressor defect was en daarna met Alklima intotaal een maand bezig geweest om dezelfde conclusie te krijgen maar dan van hun.
Een paar dagen later een nieuwe compressor met daarbij een rekening van ruim €2k, gelukkig met een betalingstermijn van 30 dagen.
De compressor vervangen daarvan staat in het servicemanual half beschreven hoe dit moet maar uiteindelijk moet je dus toch zelf aan de hobby en de belangrijke details zoals stikstof erdoor blazen tijdens het uitsolderen moet je ook maar zelf bedenken.

Ik heb dus de buitenunit van het schuurdak gehaald, in mijn woonkamer en in alle rust en warmte van de woonkamer was het vervangen wel te doen. Daarna de unit weer het dak op en gevuld met nieuw koudemiddel.
Hij draait weer.

Nu heb ik de oude compressor ingepakt en die gaat retour Alklima hopende dat ik de rekening niet hoef te betalen, een Mitsubishi van Alklima heeft 3 jaar garantie op onderdelen.
Jeetje, wat een werk. Dat is een halve nieuwe.
Enig idee waardoor de compressor stuk is gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadConnection

Hij draait weer.

Ook een burn-out filter geplaatst? Leidingen doorgeblazen? Je wil niet dat dit straks nog een keer gebeurt. (Heb het dat al eens meegemaakt 😥)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Fakman
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 27-03-2024

Hij draait weer.

Normaliter stuurt Alklima ook de inverterprint af.
Omdat deze door de defecte compressor teveel stroom door de transistoren kan hebben gekregen.
En klopt, je moet eerst betalen, terugsturen en dan hopen dat het gecrediteerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Andrehj schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:17:
[...]

Jeetje, wat een werk. Dat is een halve nieuwe.
Enig idee waardoor de compressor stuk is gegaan?
Nee geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
De Fakman schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:14:
[...]

Normaliter stuurt Alklima ook de inverterprint af.
Omdat deze door de defecte compressor teveel stroom door de transistoren kan hebben gekregen.
En klopt, je moet eerst betalen, terugsturen en dan hopen dat het gecrediteerd wordt.
Alleen een compressor, gelukkig voelde ik meteen aan de dikke pijp dat ie het deed.
Heb ook verder geen burnout filter geplaatst, wel nieuw koudemiddel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

koevlaas2 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:30:
[...]

Alleen een compressor, gelukkig voelde ik meteen aan de dikke pijp dat ie het deed.
Heb ook verder geen burnout filter geplaatst, wel nieuw koudemiddel.
Normaal gesproken plaats je ook een burn-out filter bij een compressor vervanging, just to be safe!

Wijbenga info sheet 9

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
DutchWing schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 00:13:
[...]

Normaal gesproken plaats je ook een burn-out filter bij een compressor vervanging, just to be safe!

Wijbenga info sheet 9
Lastig dat filter ertussen te krijgen in de wirwar van leidingen, maar je hebt een goed punt.
Staat niets over in de 'handleiding' uit het databoek dus ik was mijn handen in onschuld O-)
Leidingen doorblazen heeft ook niet zoveel zin omdat de wanden van die leidingen gestuct zijn met olie waar eventuele deeltjes aan blijven plakken.
Heb de boel wel goed en lang gevacumeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadConnection
Heb een x de olie om mn oren gehad bij het doorblazen van de leiding🫣. Dr blijft idd wel altijd een olie film op de leiding wand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafparov
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20-04 19:37

Mafparov

Factory Zero Mitsubishi Ecodan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VD7zjRWsIMJllgIDKnTLtgZDJYw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R6NN35xVoAaOJeOdG1i3fHBU.jpg?f=fotoalbum_large
Kan iemand dit verklaren? Vanmorgen plotseling een forse dip in de temperatuur van het boilerwater. Niemand gedoucht of iets dergelijks. Wat gebruikt er in de ecodan nog meer warmte van het het boilerwater?

[ Voor 13% gewijzigd door Mafparov op 29-03-2024 08:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Mafparov schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 07:59:
[Afbeelding]
Kan iemand dit verklaren? Vanmorgen plotseling een forse dip in de temperatuur van het boilerwater. Niemand gedoucht of iets dergelijks. Wat gebruikt er in de ecodan nog meer warmte van het het boilerwater?
Op het moment dat de tank temperatuur daalt is de WP al begonnen met de SWW run, correct toch? Dan komt de dip volgens mij door menging in het vat (verstoring van de gelaagdheid). Ik zie dat ook na de start van mijn SWW runs.

[ Voor 3% gewijzigd door SebastiaanPs op 29-03-2024 08:06 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafparov

Mafparov

SebastiaanPs schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 08:04:
[...]

Op het moment dat de tank temperatuur daalt is de WP al begonnen met de SWW run, correct toch? Dan komt de dip volgens mij door menging in het vat (verstoring van de gelaagdheid). Ik zie dat ook na de start van mijn SWW runs.
Het lijkt me zo’n forse dip. Het zou wel zoiets kunnen zijn. Ik zal straks het SD kaartje eens uitlezen. Dan kan ik zien wanneer de pomp begon te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
dat is een SWW run. Dat kan je ook zien aan je flow temp, die loopt op tot boven je boiler setpont. hoef je geen sdcard voor te bekijken. Dat ziet er bij mij zo uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3RU3mNCvdo-Zs6Cy0rSm4wPyNbw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cq18Rfd0UVWEzlqnSkxMbMvn.png?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door xoror op 29-03-2024 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafparov

Mafparov

xoror schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:12:
dat is een SWW run. Dat kan je ook zien aan je flow temp, die loopt op tot boven je boiler setpont. hoef je geen sdcard voor te bekijken. Dat ziet er bij mij zo uit
[Afbeelding]
Van flow temperatuur kan ik het me beter voorstellen. Van de tanktemperatuur minder. Beïnvloeding door de flow is wel afhankelijk van de positie van de sensor. Blijkbaar is die wat ongelukkig geplaatst. Ik heb niet paraat waar die zit. Ik ga er wel vanuit dat dit de verklaring is.
Het SD kaartje lees ik om te zoveel tijd uit omdat de installatie niet helemaal fijn draait. En ik ben me nog aan het verdiepen in Home Assistant. Dus ik heb helaas op Melcloud na geen volledige monitoring van alle data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivandal
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:18
Is inderdaad normaal bij een SWW. Het vat gaat mengen, dus het koude water onderaan mengt met het warme water bovenaan (waar de sensor zit). Bij mij ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ZKStM1WS0RTcXswYCFFAUljrQ4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PZeRbQxqW1yyrUAqoghb3ngl.png?f=fotoalbum_large

WP: SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM6D Vent: Zehnder Q450

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Dat is helemaal normaal; ik lees de temperaturen van het warme water op 3 plekken uit, plus de temperatuur die de Mitsu zelf aangeeft. De middelste sensor duikt àltijd eerst naar beneden, zoals dat hier te zien is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5I0EIsQCxKRABAR0_FSew6rQ1S8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YCL6PayU9vafsh57QSEk68vw.png?f=user_large

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
Niet vergeten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/36Caqh7_sDU2fra5KAHcyNpk4kI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/r2GO14GxcyG9DZyiq4og1Q9v.jpg?f=user_large

Basisinstellingen > Zomertijd > ON

(en nee dit gaat niet vanzelf, zie ook de startpost met verbetervoorstellen)

Have a good paas!

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:43
Resultaat voor maart eindelijk goed, denk ik. Benieuwd naar jullie maand scores.

SWW: COP 3.0
Verwarmen: COP 4.5

Totaal verbruik 157Kwh.

Instellingen die ik veranderd heb tov februari:

- WP mag alleen verwarmen tussen 8:30 en 19:00
- SWW alleen tussen 12:00 en 15:00
- SWW max temp 52c

Warmteverlies over deze nachtverlaging is ongeveer 1.5c voor verwarmen en als ik geen SWW gebruik ongeveer 6c op de SWW tank.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
Maart

Sww : cop 1,9. Temp 50gr
Vw : cop 3,85. Hele huis op 1 slaapkamer na 21,5gr

Totaal verbruik 306 kwh

Verwarmen alleen tussen 8.00 en 21.00
Nachtverlies 1gr
Sww. Alleen tussen 12.30 en 14.00
Verlies in de nacht 4gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
nieuwbouw huis vol vocht en stucadoors bezig (brengen veel vocht het huis in)

Heb de warmtepomp sinds gisteren 14:00u eens laten draaien. Het was warmer vanochtend, maar ik schrok van de hoeveel kwh verbruik (33 kwh in nog geen 18uur). Volgens mij het resultaten van gigantisch pendelen en relatief veel bouwvocht in huis. (WTW heeft ook de hele tijd staan loeien)

Ik heb er nog geen monitoring aan hangen, dus ik moet even voorzichtige conclusies nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Breud schreef op maandag 1 april 2024 @ 09:02:

Heb de warmtepomp sinds gisteren 14:00u eens laten draaien. Het was warmer vanochtend, maar ik schrok van de hoeveel kwh verbruik (33 kwh in nog geen 18uur). Volgens mij het resultaten van gigantisch pendelen en relatief veel bouwvocht in huis. (WTW heeft ook de hele tijd staan loeien)

Ik heb er nog geen monitoring aan hangen, dus ik moet even voorzichtige conclusies nemen.
Meten = weten, gissen = missen

33kWh in 18 uur betekent zo'n 1833Watt continu, lijkt mij niet vreemd voor een steenkoude vloer.

Hoe hoog staat de Ta :? En sluit eerst eens een kWh meter aan en trek dan je conclussies.

Als een kWh meter "lastig" is, schaf dan in ieder geval een P1 meter aan van HomeWizzard ofzo, dan heb je tenminst een klein beetje een idee van wat er gebeurd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Naalroc
LeonTebbens schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:37:
Niet vergeten:
[Afbeelding]
Basisinstellingen > Zomertijd > ON
En vandaag: de energierapportage voor Tom! ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Breud schreef op maandag 1 april 2024 @ 09:02:

Dat je die kWh-meter moet installeren heb ik je op 24 december al verteld...
Sindsdien blijf je hier maar posten, maar ik heb niet het idee dat je iets met de vele adviezen doet.
Zo ga je dit probleem van de veel te grote WP natuurlijk nooit oplossen.

Overigens, als je een koud huis op temperatuur moet brengen dan is het niet minder dan logisch dat de WP veel energie verbruikt. Dat betekent alleen maar dat je veel thermische massa binnen de geïsoleerde schil hebt, wat bij een WP erg gunstig is.
En als je WP in 18 uur 33 kWh verbruikt (hoe meet je dat trouwens zonder kWh meter? :? ), dan staat die echt niet te pendelen (tenzij de aanvoertemperatuur op een idiote 55°C of zo is ingesteld...), daarvoor is het opgenomen vermogen veel te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-04 13:03
Hallo allemaal,

Hier de buurman van Breud met dezelfde 14kwh buitenunit. Ik heb al even een p1 meter er aan gehangen en wat geprobeerd via de watts zoneregeling.

Onderstaande situatie is met de regelbare zones dicht en TA vast op 25:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lrZjREkqgEdux6-bY22dHf1ZULA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3jtVgQ5nTKK5TI0n3OrZyHFy.png?f=fotoalbum_large

‘s nachts een tijdje uitgeweest (automatisch) en daarna weer flink gaan pendelen.

Toen eens geprobeerd de individuele thermostaten op 30 te zetten om ze continue open te hebben. TA wederom op 25. WP heeft tijdje uitgestaan maar woning is amper afgekoeld. Na inschakeling dit patroon, nog steeds pendelen maar wel in langere stapjes. Ochtend zal een SWW run geweest zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HI9xB1lLracz4Hn6vNTQpmR5m2w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JflbKMdBnxDrZUFzhF1hXgGv.png?f=fotoalbum_large

Th1a lijkt in ieder geval niet goed te gaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iVGMWLxhj6KvVlZEjxzfprGJGMU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/94OhUtahSWZGTiucTnQIzg3X.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen maar eens kijken waar de installateur mee komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joppe schreef op maandag 1 april 2024 @ 18:45:
Hallo allemaal,

Hier de buurman van Breud met dezelfde 14kwh buitenunit. Ik heb al even een p1 meter er aan gehangen en wat geprobeerd via de watts zoneregeling.

[Afbeelding]

‘s nachts een tijdje uitgeweest (automatisch) en daarna weer flink gaan pendelen.

Toen eens geprobeerd de individuele thermostaten op 30 te zetten om ze continue open te hebben. TA wederom op 25. WP heeft tijdje uitgestaan maar woning is amper afgekoeld. Na inschakeling dit patroon, nog steeds pendelen maar wel in langere stapjes. Ochtend zal een SWW run geweest zijn.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De warmtepomp is waarschijnlijk inderdaad flink aan het pendelen omdat deze zijn minimumvermogen niet kwijt kan in het afgiftesysteem.
Meer van het afgiftesysteem open helpt inderdaad, maar blijkbaar is dat nog onvoldoende. Zet je Ta eens naar 27 graden zou ik zeggen, plus houd veel van het afgiftesysteem open, dan kan de warmtepomp het minimumvermogen kwijt en vermindert het pendelen.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Bschnitz schreef op maandag 1 april 2024 @ 08:13:
Resultaat voor maart eindelijk goed, denk ik. Benieuwd naar jullie maand scores.

SWW: COP 3.0
Verwarmen: COP 4.5

Totaal verbruik 157Kwh.

Instellingen die ik veranderd heb tov februari:

- WP mag alleen verwarmen tussen 8:30 en 19:00
- SWW alleen tussen 12:00 en 15:00
- SWW max temp 52c

Warmteverlies over deze nachtverlaging is ongeveer 1.5c voor verwarmen en als ik geen SWW gebruik ongeveer 6c op de SWW tank.
Met een bijzonder slecht afgestelde warmtepomp zonder schema:

SWW COP 2,37 (45 > 107)
Verwarmen COP 4,36 (142 > 620)

Edit: zojuist maar een schema opgezet voor SWW, er staat nu maandag t/m zondag een zwart balkje tussen 12:00 en 15:00. Max SWW temp 48 en mag zakken naar 39. Ben benieuwd wat de SWW april COP wordt.

[ Voor 13% gewijzigd door stin00 op 01-04-2024 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-05 13:53

DJT

Hallo allemaal,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zoneregeling icm met een (overbemeten) WP werkt gewoon niet. Zet alles even 24u uit, daarna alle groepen open en zorgen voor 2u warmtevraag, dan kijken wat hij doet. Redelijke kans dat hij niet gaan pendelen.

Ik verwarm hier in de winter op 3 momenten het hele huis; een uurtje in de late nacht, 1,5u rond het middaguur en nog 2u einde middag. In het vroege voorjaar gaat de warmtevraag rond het middaguur eruit omdat de zon het huis dan voldoende verwarmd..

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Hallo allemaal,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Goed bezig.
Check even mijn gepinde post over het vinden van de juiste stooklijn.
Die Ta moet veel hoger, omdat het minimale vermogen van jullie WP zo hoog is.
Begin maar eens met Ta 28, en zo de Ta zoeken waarbij de WP niet meer pendelt.

En ook voor jou hetzelfde advies als voor je buurman: vraag de installateur waarom jullie zo'n waanzinnig grote WP hebben, zet die zoneregeling buiten werking en dring bij de installateur aan op een passende WP (ca 8 kW).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:02
Net de AtomS3 module die ik heb gekocht van @AUijtdehaag in werking gesteld, was een kleine uitdaging omdat ik 'm niet via de wifi gekoppeld kreeg dus echt even moest flashen via ESPHome, maar draait nu geweldig. Kan een SWW run ook forceren en bijna direct aan de gang zien gaan. Ook wordt de frequentie van de SUZ-SWM40VA goed en regelmatig uitgelezen, wat niet via de MelCloud koppeling werkte.

Echt geweldig, zeker omdat de hardware zo weinig kost. Kunnen bijna 10 van die Melcloud wifi modules voor gehaald worden :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Laat @AUijtdehaag maar lopen, het kost af en toe een printplaat, maar het resultaat mag er zijn ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Grolsch
Alle credits voor @xoror natuurlijk, maar dit is wel goed voor mijn zelfvertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Joppe /breud. Vergeten jullie niet het vloerdrogingsprotocol!

Waarom staat tha1 op -39 = woonkamer thermostaat

[ Voor 13% gewijzigd door nessio op 03-04-2024 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Vreeken
-39 is de waarde voor een niet bestaande sensor. Veel sensors hebben een meetbereik dat begint op -39. Als de sensor er niet is staat hij intern op '0' wat als -39 wordt weergegeven.

Waarschijnlijk staat TH1 bij deze warmtepompen niet goed ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
  • Laatst online: 19:30
AUijtdehaag schreef op woensdag 3 april 2024 @ 04:04:
@Grolsch
Alle credits voor @xoror natuurlijk, maar dit is wel goed voor mijn zelfvertrouwen.
Loop ik ondertussen vreselijk achter mijn met procon enz? :9

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@Robindd Procon is uit, ESP is in: voor gebruikers zonder monitoring is er een veel goedkopere en makkelijkere oplossing:

Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Procon kan nog een paar dingen meer uitlezen, maar de meest belangrijke dingen kan je nu via esp. Ik ben nog bezig om de software ook te verbeteren, dus een esphome implementatie op basis van ecodan ha local. De sensoren draaien al, moet nog de bedieningselementen toevoegen en dan zal ik het vrijgeven. Integratie via ESPHome is verder erg eenvoudig en heeft standaard koppeling naar home assistant bijvoorbeeld.

Voordeel van esp32 is dat je ook geen aparte voeding nodig heb (bij een procon moet je de modbus nog uitlezen, daar heb je wel iets van een esp + rs485 voor nodig die weer een voeding nodig heeft). Dus gewoon plug & play. Voor specifieke vragen, kan je in het bovengenoemde topic terecht.

[ Voor 10% gewijzigd door xoror op 03-04-2024 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
Inmiddels is de monteur geweest en zijn we iets wijzer:

De schakelmodule voor Heating/Cooling schakelt niet af waardoor er continue warmtevraag naar de warmtepomp wordt gestuurd, ook wanneer geen enkel van de thermostaten warmte vraagt

Volgens de aanwezige monteur was het tóch een Master/Master naregeling, ondanks dat in de TO een Master/Slave naregeling is beschreven. Master/Master icm met de joekel van een WP lijkt me niet wenselijk. Geen naregeling lijkt de voorkeur te hebben volgens Andrej, maar Master/Slave lijkt me de 2 na beste optie.

Vanwege de geconstateerde problemen weet ik nog niet of het systeem via PWM of hysterese draait. Dat zal ik in de volgende afspraak eens aanhalen.

Volgens de monteur was er een collega 'met wat minder ervaring' bezig geweest bij onze installaties. Dan weet je eigenlijk alweer genoeg :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Breud die collega met minder ervaring heeft het zeker voor alle huizen gedaan. Zou gewoon Master/Slave eisen zoals overeengekomen.

Overigens heb ik ook Master/Master, en als je je thermostaten via homeassistant kan bedienen kan je daar vrij eenvoudig Master/Slave mee emuleren. Je moet een master thermostaat aanwijzen en de rest in de slave groep zetten.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
# Thermostat automations
- id: HeatpumpMasterSlaveThermostatSyncIdle
  alias: Sync Master thermostats state to slaves (Idle)
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: climate.woonkamer
  condition:
    - condition: template
      value_template: >
        {{ (trigger.from_state.attributes.hvac_action != trigger.to_state.attributes.hvac_action) and state_attr('climate.woonkamer', 'hvac_action') in ['idle', 'off']}}
  action:
    - service: climate.turn_off
      data:
        entity_id: group.thermostatslaves

- id: HeatpumpMasterSlaveThermostatSyncHeatCool
  alias: Sync Master thermostats state to slaves (Heating/Cooling)
  trigger:
    platform: state
  condition:
        {{ (trigger.from_state.attributes.hvac_action != trigger.to_state.attributes.hvac_action) and state_attr('climate.woonkamer', 'hvac_action') in ['heating', 'cooling'] }}
  action:
    - service: climate.turn_on
      data:

Wanneer de Master in Idle of Off gaat, worden alle slaves ook uitgezet. Wanneer de Master warmtevraag heeft, worden de slaves ook aangezet. Op deze manier kunnen slaves alleen warmte vragen als de Master actief is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Robindd schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:08:
[...]

Loop ik ondertussen vreselijk achter mijn met procon enz? :9
Volgens mij is jouw systeem met de modbus usb stick nog steeds de uitgebreidste
Maar de modernere mens gebruikt gewoon een esp via wifi. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
xoror schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:39:
@Breud die collega met minder ervaring heeft het zeker voor alle huizen gedaan. Zou gewoon Master/Slave eisen zoals overeengekomen.

Overigens heb ik ook Master/Master, en als je je thermostaten via homeassistant kan bedienen kan je daar vrij eenvoudig Master/Slave mee emuleren. Je moet een master thermostaat aanwijzen en de rest in de slave groep zetten.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
# Thermostat automations
- id: HeatpumpMasterSlaveThermostatSyncIdle
  alias: Sync Master thermostats state to slaves (Idle)
  trigger:
    - platform: state
  condition:
        {{ (trigger.from_state.attributes.hvac_action != trigger.to_state.attributes.hvac_action) and state_attr('climate.woonkamer', 'hvac_action') in ['idle', 'off']}}
  action:
    - service: climate.turn_off
      data:

- id: HeatpumpMasterSlaveThermostatSyncHeatCool
  alias: Sync Master thermostats state to slaves (Heating/Cooling)
  trigger:
    platform: state
  condition:
        {{ (trigger.from_state.attributes.hvac_action != trigger.to_state.attributes.hvac_action) and state_attr('climate.woonkamer', 'hvac_action') in ['heating', 'cooling'] }}
  action:
    - service: climate.turn_on
      data:

Wanneer de Master in Idle of Off gaat, worden alle slaves ook uitgezet. Wanneer de Master warmtevraag heeft, worden de slaves ook aangezet. Op deze manier kunnen slaves alleen warmte vragen als de Master actief is.
dank voor de code, Home Assistant ga ik ook draaien zodra WIFI thuis werkend is en zal zo master/slave emuleren. Kudo's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Tja de opleiding moet komen van ervaren installateurs met wp kennis ( wie o wie)
Of van OOM cursussen en heel veel lezen
Ze hebben 60 jaar aardgas kennis en warmtepompen goed dimensioneren en installeren is toch een ander dingetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xoror schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:21:
Voordeel van esp32 is dat je ook geen aparte voeding nodig heb. Dus gewoon plug & play. Voor specifieke vragen, kan je in het bovengenoemde topic terecht.
Vreemd argument. Een Procon heeft ook geen aparte voeding nodig. Hij haalt zijn voeding gewoon uit de binnenunit dia de CN105 connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:51:
[...]

Vreemd argument. Een Procon heeft ook geen aparte voeding nodig. Hij haalt zijn voeding gewoon uit de binnenunit dia de CN105 connector.
De procon zelf wel, maar je moet nog iets hebben om de modbus uit te lezen (meestal iets van esp + RS485). Die moet voeding hebben, misschien had ik het even niet handig geformuleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xoror schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:54:
De procon zelf wel, maar je moet nog iets hebben om de modbus uit te lezen (meestal iets van esp + RS485). Die moet voeding hebben, misschien had ik het even niet handig geformuleerd.
Dat doe ik (en volgens mij de meesten) met een modbus USB adapter, die zijn voeding haalt uit de USB-aansluiting van de domotica PC (Raspberri Pi o.i.d). Dus ook hier geen extra voeding nodig.

Volgens mij is het belangrijkste voordeel van de ESP-oplossing dat het veel goedkoper is dan een Procon, en het belangrijkste nadeel dat het een hoog knutselgehalte heeft, waarbij een aansluitfout kan leiden tot een kapotte FTC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:59:
[...]

Dat doe ik (en volgens mij de meesten) met een modbus USB adapter, die zijn voeding haalt uit de USB-aansluiting van de domotica PC (Raspberri Pi o.i.d). Dus ook hier geen extra voeding nodig.

Volgens mij is het belangrijkste voordeel van de ESP-oplossing dat het veel goedkoper is dan een Procon, en het belangrijkste nadeel dat het een hoog knutselgehalte heeft, waarbij een aansluitfout kan leiden tot een kapotte FTC.
de raspberry pi moet je toch ook van stroom voorzien :+ Maar okay als je die al had draaien dan heb je geen extra voeding nodig, maar nog wel even draadjes erheen trekken.

Het knutselgehalte is verder juist enorm afgenomen met deze oplossing. Het solderen is weg, en je heb gewoon een klein 'kastje' met 1 kabeltje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:25

MrScratch

I am rubber, you are glue

Andrehj schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:59:
[...]

Helaas staan de raspberry Pi (meterkast begane grond) en de binnenunit (vliering 3e verdieping) zo ongeveer het verst mogelijk van elkaar weg in mijn huis. Dus die optie is er voor mij niet. Dus een esp-board met wifi is dan de oplossing en die heeft inderdaad stroom nodig.

Vooral fijn dat er steeds makkelijkere oplossingen mogelijk zijn voor de wat minder technische gebruikers onder ons. Ook is de procon moeilijk aan te komen, dacht ik? Dus als die er tussenuit gehaald kan worden, is dat ook weer een voordeel.

Ik weet niet meer nu hoe ik ooit zonder mijn HomeAssistant toegang tot de warmtepomp kan. Dat is zo fijn om op afstand alles te kunnen uitlezen en managen.

[ Voor 19% gewijzigd door MrScratch op 03-04-2024 10:45 ]

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
AUijtdehaag schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:43:
[...]

Volgens mij is jouw systeem met de modbus usb stick nog steeds de uitgebreidste
Maar de modernere mens gebruikt gewoon een esp via wifi. ;)
Hahaha, noem je mij nu oud(erwets) :o
Het werkt nog altijd dikke prima. In het kader van, niet iets werkends aanpassen laten we het maar even nog zo :)

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
DaWizza schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:11:
@Robindd Procon is uit, ESP is in: voor gebruikers zonder monitoring is er een veel goedkopere en makkelijkere oplossing:

Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32
Ik loop al wat langer mee met een WP en monitoring daarvan met een Procon dan jou denk ik ;) iig voor de tijd dat de ESP oplossing er was, anders had @AUijtdehaag me die wel verkocht :P
Ben behoorlijk happy met de procon en het feit dat ik redelijk kan omgaan met Node Red en alles er omheen om te programmeren wat ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:14
Gister is bij ons de PUHZ75YAA geplaatst ter vervanging van de SUZ. Ervaringen volgen nog.

Dat het standbyverbruik hoger is wist ik, maar herkennen jullie deze piekjes ook? Deze gaan tot 50 a 60 watt en komen overeen met het verbruik de eerste uren na inschakelen stroom. Wordt hiermee olie verwarmd voor de compressor o.i.d.? Ik herken het niet van de SUZ.

Update: hij blijft het nu doen. 15 min 26 watt, gevolgd door 15 minuten het hogere verbruik. Er is verder geen warmtevraag. vannacht 2 keer en vanaf 7 uur structureel. Kan het zijn dat dit is omdat hij net in bedrijf is genomen? Ik blijf het wel even in de gaten houden maar op deze wijze is het standby verbruik wel erg hoog.
Ik heb inmiddels al meer over de "piekjes" gelezen in dit topic. komt meer voor zie ik, maar om het kwartier is wel een vrij hoge frequentie die ik elders niet zie. Hoop erop dat het nieuwigheid is. Dadelijk voor het eerst een SWW run. Ben benieuwd hoe het daarna is.

Edit: verder gezocht met een aangepaste zoekterm en het deel vanaf hier Link Beschrijft eigenlijk hetzelfde. Ik wist van de 24-27W standby maar dit is wel iets meer. Per jaar telt dit leuk mee in het verbruik als dit altijd zo is. DE SUZ had kennelijk een andere vorm van carterverwarming. Daar was het standby verbruik zonder piekjes

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GCGJh8gUPW2i8nvSLZ-9lLpd0-A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j44K8iQH20TzVLwp6xBsrR2W.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door g-j-t op 04-04-2024 14:01 ]

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Pagina: 1 ... 120 ... 182 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero