Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.833.208 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
blackd schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:51:
[...]

Aanvulling:
Sterker nog, de fabrikant moet hier wat over roepen, wil je ze allemaal kunnen wegstrepen naar 0dB(A).
Zie de eerder gelinkte Whitepaper van Alklima, die benoemen de componenten waaruit de 3dB(A) marge is opgebouwd:
[Afbeelding]

Voor 2 van de 3 dB(A) geldt dus dat je deze pas kan wegstrepen als er op de juiste wijze getest/gemeten is door fabrikant. De laatste dB(A) hangt af van de manier van plaatsing.
dank je voor de mooie onderbouwing, das is ook de reden dat ik deze dus NIET in mindering heb gebracht omdat de onderbouwing vanuit de Fabrikant ontbreekt. Dus de marge zul je gewoon op 3 dB moeten laten.
De getoonde berekening is bij de avond/nacht helaas in de fout gegaan, ik had de tonaaltoeslag K1 per vergissing op 3 gezet, omdat deze op dit moment onbekend is heb ik deze op 0 gezet. In een eerdere post heb ik al gewezen op het feit dat Quatt oa de tonaaltoeslag K1 nog niet heeft gepubliceerd.

Deze wijziging heeft echter wel tot gevolg dat nu ook de Quatt in deze situatie een resultaat "VOLDOET" heeft gekregen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b12LU8Li4cXmOZS4i8wSNcZdjks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fBMPzqHInhyxcUCcRgH6tptm.jpg?f=fotoalbum_large

Dezelfde situatie nu echter met een 5m breed huis haalt de Quatt de norm voor de avond/nacht niet. Ook bij een 5,50m breed huis voldoet het helaas niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FCW-RMCKi1Y5GK0x1qYCvhhW4aY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FFm9Imv94k4zj2QgEHYbwxcT.jpg?f=fotoalbum_large

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:44
Misschien een heel stomme vraag, maar hoewel ik ruimte genoeg heb om de unit buiten te plaatsen, vraag ik mij af waarom het niet in mijn garage zou kunnen. Inhoud garage is ongeveer 53 m3, is niet verwarmd en heeft voldoende ventilatie. Ruimte en frisse lucht dus voldoende aanwezig.
Lucht is lucht zou ik zeggen, en de leidingen kunnen korter naar de cv-ketel.

[ Voor 7% gewijzigd door pietjm op 10-10-2022 13:12 ]

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:55
pietjm schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:04:
Misschien een heel stomme vraag, maar hoewel ik ruimte genoeg heb om de unit buiten te plaatsen, vraag ik mij af waarom het niet in mijn garage zou kunnen. Inhoud garage is ongeveer 53 m3, is niet verwarmd en heeft voldoende ventilatie. Lucht is lucht zou ik zeggen, en de leidingen kunnen korter naar de cv-ketel.
Als je zorgt voor (afdoende) aan/afvoer van je lucht, zodat je het debiet kunt behalen, moet dat best mogelijk zijn. Dat betekent een groot gat in je gevel :+

Anders moet je hem in de ruimte laten draaien, maar dat zal verwacht ik wel een deuk slaan in de efficiency van het apparaat. Je gaat immers je garage afkoelen (airco) en moet steeds koudere lucht aanzuigen. Het wordt een soort sneeuwbaleffect.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
als je het over een bijbehorend bouwwerk wilt hebben dan is de eerste voorwaarde dat de schuur op het achtererf geplaatst wordt. Dit betekend dat optie in het voorerf plaatsing dus via deze weg niet mogelijk is.

dan is de vraag wat is een bijbehorend bouwwerk en zijn er ook nog andere mogelijkheden?
Def: bijbehorend bouwwerk zijn constructies met een gelijke of ondergeschikte functie tot het hoofdgebouw.

het "hondenhok" wat in een eerdere post werd genoemd valt net zoals een op de grond staande warmtepomp onder:
Hoofdstuk II. Categorieën gevallen waarin voor bouwactiviteiten en planologische gebruiksactiviteiten geen omgevingsvergunning is vereist
Artikel 2
Een omgevingsvergunning voor activiteiten als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a of c, van de wet is niet vereist, indien deze activiteiten betrekking hebben op:
21.een ander bouwwerk in voor- of achtererfgebied, mits wordt voldaan aan de volgende eisen:
a.niet hoger dan 1 m, en
b.de oppervlakte niet meer dan 2 m2;
(bron: Besluit omgevingsrecht, bijlage II, vergunningsvrij bouwen), we gaan zo wel erg off-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:11:
[...]

Als je zorgt voor (afdoende) aan/afvoer van je lucht, zodat je het debiet kunt behalen, moet dat best mogelijk zijn. Dat betekent een groot gat in je gevel :+
hou minimaal rekening met openingen met het zelfde oppervlakte van de in en uitblaas van de unit, hou deze ook zo dicht mogelijk bij de unit, bij grotere afstanden heb je zelf nog meer oppervlakte nodig, ik maak me dan ook nog behoorlijk zorgen om de akoestiek van de schuur, dit kan zo maar een behoorlijke overlast bezorgen en als de buren dan gaan klagen heb je echt een probleem.
Anders moet je hem in de ruimte laten draaien, maar dat zal verwacht ik wel een deuk slaan in de efficiency van het apparaat. Je gaat immers je garage afkoelen (airco) en moet steeds koudere lucht aanzuigen. Het wordt een soort sneeuwbaleffect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-10 16:53
MacD007 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:53:
[...]

hou minimaal rekening met openingen met het zelfde oppervlakte van de in en uitblaas van de unit, hou deze ook zo dicht mogelijk bij de unit, bij grotere afstanden heb je zelf nog meer oppervlakte nodig, ik maak me dan ook nog behoorlijk zorgen om de akoestiek van de schuur, dit kan zo maar een behoorlijke overlast bezorgen en als de buren dan gaan klagen heb je echt een probleem.

[...]
Wat prototyping uit de hoek van Mitsubishi alklima: https://alklima.nl/actuee...oor-buitendeel-warmtepomp

Met uitgebreide onderbouwing: https://alklima.nl/servic...paper-geluidseisen-v3.pdf

[ Voor 9% gewijzigd door olafmol op 10-10-2022 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
en zo'n huisje heb je al voor 4000 euro :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
deze voldoet echter niet aan: een ander bouwwerk in voor- of achtererfgebied, deze heeft namelijk een maximale hoogte van 1 m (ipv 1,8m). Lijkt me dat ze de huidige omgevingswetgeving niet hebben meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
MacD007 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:53:
[...]
deze voldoet echter niet aan: een ander bouwwerk in voor- of achtererfgebied, deze heeft namelijk een maximale hoogte van 1 m (ipv 1,8m). Lijkt me dat ze de huidige omgevingswetgeving niet hebben meegenomen.

[...]
Scherp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkRood
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-10 14:40
MacD007 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:53:
[...]

[...]
[off topic]
Gevonden, wellicht hebben jullie hier wat aan? :?
https://bouwadviesshop.nl/vergunningsvrij-bouwen-schuur/
Invullen en je kunt zien of er vergunning nodig is.
[/on topic]

@olafmol - Sorry ik had jouw post gemist met dezelfde link 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door HenkRood op 10-10-2022 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Ik ben bang dat ik een hele domme vraag ga stellen, maar dat komt door alles wat hiervoor over schuurtjes wordt gezegd... 😇
Kan een hybride warmtepomp ook in een niet geïsoleerde garage (3x6) worden geplaatst? Of moet zo'n apparaat sowieso in aanraking met buitenlucht komen?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02:05
okijokii schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:29:
Ik ben bang dat ik een hele domme vraag ga stellen, maar dat komt door alles wat hiervoor over schuurtjes wordt gezegd... 😇
Kan een hybride warmtepomp ook in een niet geïsoleerde garage (3x6) worden geplaatst? Of moet zo'n apparaat sowieso in aanraking met buitenlucht komen?
Niet perse een domme vraag.

De warmtepomp moet de kou ergens kwijt. Dit gaat heel lastig worden in een garage, zelfs als deze van dun plaatstaal gemaakt is zal het nog lastig zijn om even veel kou kwijt te raken als de hoeveelheid warmte die je in je huis pompt.

Theoretisch zou het misschien kunnen als je een sterke luchtstroom door de garage creert, maar dan moet je dus ventilatieopeningen hebben, en zeer waarschijnlijk ook nog varianten met een stevige ventilator er op.

Daarnaast moet je ook nog rekening houden met efficientie, als je garage enkele graden onder de buitentemperatuur zit wordt de efficientie van de warmtepomp ook lager.

En wil je een garage die de helft van de winter vriest? ;)

Al met al zelden een goed plan lijkt me.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Nu online
onlinaius schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:49:
[...]

Niet perse een domme vraag.

De warmtepomp moet de kou ergens kwijt. Dit gaat heel lastig worden in een garage, zelfs als deze van dun plaatstaal gemaakt is zal het nog lastig zijn om even veel kou kwijt te raken als de hoeveelheid warmte die je in je huis pompt.

Theoretisch zou het misschien kunnen als je een sterke luchtstroom door de garage creert, maar dan moet je dus ventilatieopeningen hebben, en zeer waarschijnlijk ook nog varianten met een stevige ventilator er op.

Daarnaast moet je ook nog rekening houden met efficientie, als je garage enkele graden onder de buitentemperatuur zit wordt de efficientie van de warmtepomp ook lager.

En wil je een garage die de helft van de winter vriest? ;)

Al met al zelden een goed plan lijkt me.
Klinkt inderdaad als een slecht plan :). Dank voor de uitleg!

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-10 12:45
MacD007 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:54:
[...]
in je vloer denk ik niet, maar wel daarbuiten (muur, buitenlucht), en het zal een behoorlijk bundel van leidingen zijn, mn de twee geisoleerde CV leidingen, ook wil je daar niet echt veel bochtenwerk in hebben, naar de info worden hier RVS spiraalbuis leidingen van 26 mm DN20 gebruikt (+ 13 mm isolatie). dus zou je hier dus beter 2 loze buisleidingen van 50 mm (SN4) moeten plaatsen voor de CV leidingen, voor de overige leidingen heb je ook nog min 1 buis nodig, maar dat moet je eigenlijk met Quatt bespreken of zij dit willen.
[...]
2 loze buisleidingen om later dan de benodigde 26mm leiding van Quatt doorheen te voeren?
Dan zullen het hele flauwe bochten moeten zijn om de vloer in en uit te gaan neem ik aan?

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
louzy82 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:06:
[...]

2 loze buisleidingen om later dan de benodigde 26mm leiding van Quatt doorheen te voeren?
Dan zullen het hele flauwe bochten moeten zijn om de vloer in en uit te gaan neem ik aan?
Hoe dat exact uitgevoerd kan cq moet worden zul je echt met Quatt moeten bespreken, op dit forum kennen gewoon niet alle techn. specs waar je rekening mee moet houden, wij kunnen hier je hier alleen ideeën aanbrengen wat mogelijk zou kunnen zijn. Dus veel succes met de realisatie, laat ons wel het resultaat zien hoe je het hebt opgelost, alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
paQ schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:11:
[...]

Klinkt logisch. Was zo maar een idee. Dus maar buiten op de grond tegen de garage.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Nu online
pietjm schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:04:
Misschien een heel stomme vraag, maar hoewel ik ruimte genoeg heb om de unit buiten te plaatsen, vraag ik mij af waarom het niet in mijn garage zou kunnen. Inhoud garage is ongeveer 53 m3, is niet verwarmd en heeft voldoende ventilatie. Ruimte en frisse lucht dus voldoende aanwezig.
Lucht is lucht zou ik zeggen, en de leidingen kunnen korter naar de cv-ketel.
Sorry, ik zie nu pas dat dezelfde vraag op dezelfde dag is gesteld als de mijne...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
okijokii schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:02:
[...]

Sorry, ik zie nu pas dat dezelfde vraag op dezelfde dag is gesteld als de mijne...
pietjm schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:43:
[...]

Klinkt logisch. Was zo maar een idee. Dus maar buiten op de grond tegen de garage.
Als je het toch doet zou ik denk ik de Quatt direct tegen een ventilatierooster in de garage aan plaatsen wat precies even groot is als de uitgang van de Quatt (en de randen aan de zijkant afsluiten). Hierdoor wordt de Quatt de uitgaande ventilator van de garage. Zorg voor voldoende ventilatiegaten op andere plekken en het zou kunnen werken.

Het zou zelfs een klein voordeeltje kunnen hebben: als de garage vast zit aan het woonhuis haal je warmte die uit het woonhuis de garage in lekt terug. Daarnaast kun je voordelen hebben als de winterzon op de garage staat, dan is de lucht in de garage al snel wat warmer dan de buitenlucht. Je zou hier zelfs rekening mee kunnen houden als je ooit voor een nieuw dakbedekking moet gaan: zwarte bitumen, geen dak isolatie, en ventilatie (aanzuig) openingen van de garage vlak onder het dak.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Nu online
onlinaius schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 17:09:
[...]

[...]

Als je het toch doet zou ik denk ik de Quatt direct tegen een ventilatierooster in de garage aan plaatsen wat precies even groot is als de uitgang van de Quatt (en de randen aan de zijkant afsluiten). Hierdoor wordt de Quatt de uitgaande ventilator van de garage. Zorg voor voldoende ventilatiegaten op andere plekken en het zou kunnen werken.

Het zou zelfs een klein voordeeltje kunnen hebben: als de garage vast zit aan het woonhuis haal je warmte die uit het woonhuis de garage in lekt terug. Daarnaast kun je voordelen hebben als de winterzon op de garage staat, dan is de lucht in de garage al snel wat warmer dan de buitenlucht. Je zou hier zelfs rekening mee kunnen houden als je ooit voor een nieuw dakbedekking moet gaan: zwarte bitumen, geen dak isolatie, en ventilatie (aanzuig) openingen van de garage vlak onder het dak.
Interessant! Ik ga er over nadenken. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-10 17:48

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Kort gezegd staat daar dus het volgende:
De geluidseisen hebben geen betrekking op installaties welke geplaatst zijn in een bij de woning behorende schuur of garage + De geluidseisen gelden niet voor aanliggende utiliteitsgebouwen

Nu is dus idd alleen de vraag, wanneer mag je spreken van een schuur of garage? Wat is de minimum eis. Hoeveel muren/ramen etc moet het hebben? Mag het een open schuurtje zijn?

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
geerttttt schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 07:49:
[...]

Kort gezegd staat daar dus het volgende:
De geluidseisen hebben geen betrekking op installaties welke geplaatst zijn in een bij de woning behorende schuur of garage + De geluidseisen gelden niet voor aanliggende utiliteitsgebouwen

Nu is dus idd alleen de vraag, wanneer mag je spreken van een schuur of garage? Wat is de minimum eis. Hoeveel muren/ramen etc moet het hebben? Mag het een open schuurtje zijn?
ergens hierboven: HenkRood in "Ervaringen met Quatt?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
[...]

[...]

Of je trekt warme lucht uit je huis vanwege onderdruk.
Hetzelfde geldt voor een garage daarom niet isoleren. Als een dergelijk grote fan hard gaat draaien, dan is het binnen no time bekeken met de aanwezige (warmere) lucht in de garage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
paQ schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:38:
[...]

Of je trekt warme lucht uit je huis vanwege onderdruk.
Hetzelfde geldt voor een garage daarom niet isoleren. Als een dergelijk grote fan hard gaat draaien, dan is het binnen no time bekeken met de aanwezige (warmere) lucht in de garage.
Goed punt, zorgen dat de (eventuele) verbindingsdeur naar het huis dus luchtdicht is. Bij een vrijstaande garage geen issue.

Het is dat onze garage geisoleerd is, maar als ik er over na ga denken lijkt het eigenlijk theoretisch een steeds beter idee.

Aannames:

- Het garagedak is 18 m2 (3 bij 6 is vrij gebruikelijk).
- De zwarte bitumen worden in de volle zon gemiddeld 15 graden warmer dan de omgevingstemperatuur.
- De U waarde van het dak ligt op 3.5 (slechtere isolatie dan dubbel glas, beter dan enkel glas, slechter dan een dikke houten buitendeur)

Dan heb je een thermische doorgifte van 945 watt (m2 x U waarde x warmteverschil). Toch zeker niet niks, en dat kan toch zeker zomaar enkele graden schelen!

Daarnaast heb je s nachts een thermische buffer met warmte die in de constructiematerialen en de spullen die in je garage staan zit.

Op papier klinkt het zo gek nog niet! (of ik moet wat over het hoofd zien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkRood
onlinaius schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:49:
[...]

Goed punt, zorgen dat de (eventuele) verbindingsdeur naar het huis dus luchtdicht is. Bij een vrijstaande garage geen issue.

Het is dat onze garage geisoleerd is, maar als ik er over na ga denken lijkt het eigenlijk theoretisch een steeds beter idee.

Aannames:

- Het garagedak is 18 m2 (3 bij 6 is vrij gebruikelijk).
- De zwarte bitumen worden in de volle zon gemiddeld 15 graden warmer dan de omgevingstemperatuur.
- De U waarde van het dak ligt op 3.5 (slechtere isolatie dan dubbel glas, beter dan enkel glas, slechter dan een dikke houten buitendeur)

Dan heb je een thermische doorgifte van 945 watt (m2 x U waarde x warmteverschil). Toch zeker niet niks, en dat kan toch zeker zomaar enkele graden schelen!

Daarnaast heb je s nachts een thermische buffer met warmte die in de constructiematerialen en de spullen die in je garage staan zit.

Op papier klinkt het zo gek nog niet! (of ik moet wat over het hoofd zien).
Spannende gedachte! Hoeveel warmte kun je uit 45 M3 halen? Wel de verwerkte lucht naar buiten blazen, daar is de warmte al uitgehaald. Hoelang duurt het dat de aangetrokken lucht weer is opgewarmd? Als dit zou werken kun je hem ook in een (grote) kelder plaatsen; kun je hooguit koude voeten krijgen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10-10 23:53
In mijn niet geïsoleerde berging van 30m3 (6x2x2,5) is het in de winter ongeveer 1-5 graden warmer dan de buitentemperatuur (afhankelijk van de hoeveelheid zon verwacht ik). Als je daar een 4,5 of 9KW warmtepomp in zet is de luchtverplaatsing zo groot dat die ruimte in no-time vrijwel gelijk is aan de buitentempratuur.

Je moet daarvoor echt een flink gat in je buitenmuur maken en veel ventilatie openingen maken (waardoor het tempratuurverschil nog sneller afneemt).

Voor mij in elk geval geen oplossing, maar theoretisch kan je er vast een paar euro's mee besparen. Heel veel meer zal het niet zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkRood
cptingreenfield schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:25:
In mijn niet geïsoleerde berging van 30m3 (6x2x2,5) is het in de winter ongeveer 1-5 graden warmer dan de buitentemperatuur (afhankelijk van de hoeveelheid zon verwacht ik). Als je daar een 4,5 of 9KW warmtepomp in zet is de luchtverplaatsing zo groot dat die ruimte in no-time vrijwel gelijk is aan de buitentempratuur.

Je moet daarvoor echt een flink gat in je buitenmuur maken en veel ventilatie openingen maken (waardoor het tempratuurverschil nog sneller afneemt).

Voor mij in elk geval geen oplossing, maar theoretisch kan je er vast een paar euro's mee besparen. Heel veel meer zal het niet zijn denk ik.
Bovenstaande overwegingen brengen mij tot de vraag of het uitmaakt of de buitenunit het beste zoveel mogelijk aan de zuidzijde moet worden geplaatst :? Iemand een berekening? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
cptingreenfield schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:25:
Dat is niet onlogisch, op het moment dat je temperatuur verschil krijgt, ga je ook warmte verliezen door muren die niet met de zon in contact staan, dus het zal vrij snel stabiliseren. 945 watt aan thermische energie is toch geen kattenpis, en als je die ten gelde kunt maken zul je efficientie winnen.

Verder zal het waarschijnlijk tegen het dak aan warmer zijn als de zon hier op schijnt, en hier zou je op kunnen optimaliseren door de (aanvoer) ventilatieopeningen dicht onder het dak te maken. Je krijgt dan een luchtstroom die de warmte van het dak oppikt, door de warmtepomp gaat, en dan naar buiten gepushed wordt.

Ik weet ook niet of je het primair voor de efficientie moet doen, maar als je toch in de garage moet plaatsen vanwege geluid / leidingafstand / overheidsregels kun je als je het een beetje slim aanpakt mogelijk zelfs efficientie winnen ipv verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
HenkRood schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:36:
[...]

Bovenstaande overwegingen brengen mij tot de vraag of het uitmaakt of de buitenunit het beste zoveel mogelijk aan de zuidzijde moet worden geplaatst :? Iemand een berekening? O-)
Ik vermoed dat je daar inderdaad efficientie bij wint. Het zal ook nog uitmaken of je de warmtepomp op een plat dak plaatst of op de begane grond.

Verder vraag ik me ook al een poosje af of het efficienter is om een warmtepomp dicht bij de grond te plaatsen of hoger.

Factoren die daarbij meespelen zijn:

- Bodem is s nachts warmer dan de lucht
- Als het zonnig is zal de lucht sneller opwarmen, de bodem geeft langzaam de kou af
- Komt er een significante hoeveelheid aardwarmte vrij uit de bodem?
- Lucht bij de bodem is vaak vochtiger, vochtige lucht bevat meer energie.
- Vochtige lucht zorgt ook voor meer defrosts.

Ik heb nooit echt een antwoord kunnen vinden hoe deze factoren zich onderling verhouden en wat dus de optimale plaatsing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
HenkRood schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:01:
[...]

Spannende gedachte! Hoeveel warmte kun je uit 45 M3 halen? Wel de verwerkte lucht naar buiten blazen, daar is de warmte al uitgehaald. Hoelang duurt het dat de aangetrokken lucht weer is opgewarmd? Als dit zou werken kun je hem ook in een (grote) kelder plaatsen; kun je hooguit koude voeten krijgen :?
Hangt af van de warmteinstroom, die weer afhangt van de isolatiewaardes, of het zonnig is, etc.

Kelder kan op deze manier ook, als je de warmtepomp als luchtafvoer monteert op een ventilatierooster zou je mogelijk wat aardwarmte kunnen winnen. Wel uiteraard aan de andere kant ventilatieopeningen plaatsen. Gevoelsmatig zal dit minder effect opleveren dan in een garage waarbij de zon op het dak brand.

Montage op een ongeisoleerde bergzolder zou misschien ook winst kunnen opleveren, omdat je de zonnewarmte op het dak kunt winnen. Ik las recent van iemand die dat met de warmtepompboiler deed: lucht vlak onder het dakbeschot afzuigen, en deze ontdaan van warmte door de zijmuur weer afblazen.

Warmtepomp op een bergzolder lijkt me echter in de praktijk niet altijd werken, als deze te laag is, of alleen bereikbaar via een vlizotrap ga je waarschijnlijk geen installateur vinden die dat wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
[...]

[...]

Die roosters heb ik en zitten dan al op de hoogte van de Quatt als ik die op de grond laat zetten. Ga er met de installateur tzt over hebben. Maakt qua lengte van leidingen niet uit. Enige zorg is dan misschien het geluid dat in zo’n klankkast als een garage in huis te horen kan zijn. De garage grenst aan de woonkamer zonder deur er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-10 14:26
MacD007 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:48:
[...]

dank je voor de mooie onderbouwing, das is ook de reden dat ik deze dus NIET in mindering heb gebracht omdat de onderbouwing vanuit de Fabrikant ontbreekt. Dus de marge zul je gewoon op 3 dB moeten laten.
De getoonde berekening is bij de avond/nacht helaas in de fout gegaan, ik had de tonaaltoeslag K1 per vergissing op 3 gezet, omdat deze op dit moment onbekend is heb ik deze op 0 gezet. In een eerdere post heb ik al gewezen op het feit dat Quatt oa de tonaaltoeslag K1 nog niet heeft gepubliceerd.

Deze wijziging heeft echter wel tot gevolg dat nu ook de Quatt in deze situatie een resultaat "VOLDOET" heeft gekregen.

[Afbeelding]

Dezelfde situatie nu echter met een 5m breed huis haalt de Quatt de norm voor de avond/nacht niet. Ook bij een 5,50m breed huis voldoet het helaas niet.
[Afbeelding]
Wij weten niet wat voor effect de nachtstand heeft. Dit heeft Quatt m.i nog niet gepubliceerd. Zou het dus kunnen dat met de nachstand "aan" het geluid voldoende gereduceerd kan worden? Effect kan natuurlijk wel zijn dat de Quatt (indien er vraag naar verwarmen is) niet opgewassen is om de woning van de juiste warmte te voorzien aangezien deze door de nachtstand beperkt wordt in zijn vermorgen (om het geluid naar beneden te brengen).
Toch geeft Quatt aan dat de specs van hun product eigenlijk meer is dan nodig, waardoor je in nachtstand nog steeds je woning prima kan verwarmen.

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:24
krizzziz schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:44:
[...]

Wij weten niet wat voor effect de nachtstand heeft. Dit heeft Quatt m.i nog niet gepubliceerd. Zou het dus kunnen dat met de nachstand "aan" het geluid voldoende gereduceerd kan worden? Effect kan natuurlijk wel zijn dat de Quatt (indien er vraag naar verwarmen is) niet opgewassen is om de woning van de juiste warmte te voorzien aangezien deze door de nachtstand beperkt wordt in zijn vermorgen (om het geluid naar beneden te brengen).
Toch geeft Quatt aan dat de specs van hun product eigenlijk meer is dan nodig, waardoor je in nachtstand nog steeds je woning prima kan verwarmen.
dat is dan het 'makkelijke' van een hybride, die schakelt dan gewoon de CV bij wanneer hij het niet trekt.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkRood
8)7 (was dubbel) |:(

[ Voor 175% gewijzigd door HenkRood op 12-10-2022 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkRood
onlinaius schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:03:
[...]

Dat is niet onlogisch, op het moment dat je temperatuur verschil krijgt, ga je ook warmte verliezen door muren die niet met de zon in contact staan, dus het zal vrij snel stabiliseren. 945 watt aan thermische energie is toch geen kattenpis, en als je die ten gelde kunt maken zul je efficientie winnen.

Verder zal het waarschijnlijk tegen het dak aan warmer zijn als de zon hier op schijnt, en hier zou je op kunnen optimaliseren door de (aanvoer) ventilatieopeningen dicht onder het dak te maken. Je krijgt dan een luchtstroom die de warmte van het dak oppikt, door de warmtepomp gaat, en dan naar buiten gepushed wordt.

Ik weet ook niet of je het primair voor de efficientie moet doen, maar als je toch in de garage moet plaatsen vanwege geluid / leidingafstand / overheidsregels kun je als je het een beetje slim aanpakt mogelijk zelfs efficientie winnen ipv verliezen.
Dat de zon een niet te versmaden energie/warmte brenger is blijkt nu wel weer; vanmorgen kamertemperatuur 16gr.; Nu dank zij de zoninstraling en veel glas alweer19,5 gr. ☀️👍Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xQHfO7sjLD3soHHC8fHXDrNb7Jw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HHlEI7ASwapKEgUFX5rQDHPW.jpg?f=fotoalbum_large ps gewoon dubbel glas en jaren 1979 isolatie 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgecrusher
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-06 22:31
Hier ook al leden die een Quatt geinstalleerd hebben gekregen?
En dan ook eigen detailfoto's willen delen?
(ook hoe binnen e.e.a. aangesloten wordt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Edgecrusher schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:15:
Hier ook al leden die een Quatt geinstalleerd hebben gekregen?
En dan ook eigen detailfoto's willen delen?
(ook hoe binnen e.e.a. aangesloten wordt)
Als ik het goed begreep beginnen ze in november met de wachtlijst.

@HBO88 en @Biondonl staan beide hoog in de wachtlijst. Hebben jullie al een installatiedatum?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-10 21:03
nog niet, de aanbetaling is gedaan. Wacht op volgende bericht met de datum.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Biondonl
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 05-05-2024
Hier hetzelfde aanbetaling gedaan .me buren geïnformeerd en hebben geen problemen met de warmtepomp en zijn ook wel zeer geïnteresseerd wat er komt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:25
Ik ben vandaag me even gaan verdiepen in ons verwarmingssysteem. Een relatief nieuw huis, we wonen er nog maar 4 maanden dus geen ervaringen met vorige winter. Huis is zeer goed geisoleerd (2018) met vloerverwarming. Bovenverdiepingen hebben lage temperatuur verwarming bakken. Op dit moment hebben we een simpele Honeywell thermostaat (round).

CV aanvoertemp heb ik van 55 graden verlaagd naar 40. Ook heb ik een vloerverwarmingspomp schakelaar besteld om deze beter te laten cyclen en in de zomer uit te hebben. Nu stond deze permanent op 50W+ te draaien. jammer dat ik er nu pas achter kom...

met het oog op de komst van een Quatt, wat voor thermostaat of thermostaat systeem is hiervoor het best geschikt? Tado? Google nest? Of is juist in mijn situatie er toch al geen sprake meer van nachtverlaging e.d., dus wat heb je aan een slimme thermostaat, aanpassen hoef je dan toch niet meer...

ben benieuwd naar jullie ervaringen met smart thermostaat en een warmtepomp of gedachtes hierover

en nog een vraag, wat voor instelling zou geschikt zijn voor het vermogen van de vloerverwarmingspomp? Momenteel staat deze op linear maximaal vermogen. Wat voor impact gaat het hebben om deze terug te schroeven? Lijkt me dat met koude aanvoer temp dan juist de warmte wisseling beter zal gaan door de delta T wat zal vergroten.

[ Voor 14% gewijzigd door dikkiedik op 13-10-2022 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkO
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-10 17:05
dikkiedik schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:38:
Ik ben vandaag me even gaan verdiepen in ons verwarmingssysteem. Een relatief nieuw huis, we wonen er nog maar 4 maanden dus geen ervaringen met vorige winter. Huis is zeer goed geisoleerd (2018) met vloerverwarming. Bovenverdiepingen hebben lage temperatuur verwarming bakken. Op dit moment hebben we een simpele Honeywell thermostaat (round).

CV aanvoertemp heb ik van 55 graden verlaagd naar 40. Ook heb ik een vloerverwarmingspomp schakelaar besteld om deze beter te laten cyclen en in de zomer uit te hebben. Nu stond deze permanent op 50W+ te draaien. jammer dat ik er nu pas achter kom...

met het oog op de komst van een Quatt, wat voor thermostaat of thermostaat systeem is hiervoor het best geschikt? Tado? Google nest? Of is juist in mijn situatie er toch al geen sprake meer van nachtverlaging e.d., dus wat heb je aan een slimme thermostaat, aanpassen hoef je dan toch niet meer...

ben benieuwd naar jullie ervaringen met smart thermostaat en een warmtepomp of gedachtes hierover
Misschien moet je je vraag (ook) even in onderstaande topic stellen :) :

Gas besparen door middel van CV tuning deel III

"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-10 17:48

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter

Ik denk dat een thermostaat vrij weinig te doen heeft. Je hebt geen nachtverlaging dus wat je thermostaat moet doen is een modulatie niveau afgeven aan de ketel cq Quatt.
Het stukje dat hij op de juiste timing inschakelt om precies wanneer jij dat wenst de juiste temperatuur bereikt te hebben is er niet meer bij.

Ik heb ook een Google Nest, maar in feite zou een simpele Honeywell Round (dus eentje met modulatie maar zonder schema) voldoende zijn lijkt me.

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007

zou jij niet beter met een dergelijk apparaat (zie afbelding en link)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n11rsAcLXfio3ILOmVhbGf-G0Tg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8s96HpkM2Lr5ys80uISzwRNU.png?f=user_large geholpen zijn, ik heb deze en ben dik tevreden, kan ook in de zomer de pomp even kort regelmatig aanzetten, is beter voor de levensduur van de pomp.
https://www.tercalshop.nl...laar-type-tpomp3-11e.html

en nog een vraag, wat voor instelling zou geschikt zijn voor het vermogen van de vloerverwarmingspomp? Momenteel staat deze op linear maximaal vermogen. Wat voor impact gaat het hebben om deze terug te schroeven? Lijkt me dat met koude aanvoer temp dan juist de warmte wisseling beter zal gaan door de delta T wat zal vergroten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Laatst online: 23:25
ik heb exact die besteld. Komt morgen binnen. Tip voor de mensen die ook zoiets zoeken. Via vattenfall kun je met wat punten voor €30,- incl verzending zo'n ding bestellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cypress3d
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-10 13:25
Ik heb de pre order geplaatst! Fijn dat je €99 aanbetaald, een plekje krijgt op de reserveringslijst en het geld gewoon terug krijgt als je ervan af ziet. Levering medio 2023… ze nemen dit najaar nog contact met ons op.

Nog meer mensen de stap gezet? Je moet uiteindelijk toch iets kiezen en ik heb niet voor de Vincent gekozen maar de Quatt.

Voor de Vincent was het ook erg van belang dat je ventilatie goed was maar dat hebben we niet. We ventileren de badkamer en we krijgen hr++ glas met ventilatie roosters.

Nu even kijken wat voor type cv ketel goed past bij de Quatt 😉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rRa7MYNQFVDo4dw8DqyelcWB07w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vIgAdjHBFM5NviUtGTDmWtGG.png?f=fotoalbum_large

http://i1.tinypic.com/5yrg076.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
cypress3d schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 21:45:
Ik heb de pre order geplaatst! Fijn dat je €99 aanbetaald, een plekje krijgt op de reserveringslijst en het geld gewoon terug krijgt als je ervan af ziet. Levering medio 2023… ze nemen dit najaar nog contact met ons op.
Welkom bij de club, ik denk dat er veel die op dit forum zitten dit reeds gedaan hebben, redelijk veel zitten zelf bij de eersten, dus nog even wachten tot dat de eerste geinstallereerd gaan worden.
Nog meer mensen de stap gezet? Je moet uiteindelijk toch iets kiezen en ik heb niet voor de Vincent gekozen maar de Quatt.

Voor de Vincent was het ook erg van belang dat je ventilatie goed was maar dat hebben we niet. We ventileren de badkamer en we krijgen hr++ glas met ventilatie roosters.

Nu even kijken wat voor type cv ketel goed past bij de Quatt 😉
je zult dus een inschatting moeten maken wat je aan capaciteit van de CV nog nodig heeft, waarschijnlijk kun je met de kleinst mogelijke CV al snel voldoende zult hebben, zeker als je bv ook nog een open haard voor de extreme lage temperaturen kunt gebruiken. Veruit in de meeste tijd zal de CV tot het leveren van SWW veroordeeld zijn. Ik heb hier eens iets over op dit forum gezet. De laatste jaren heb je bijna geen extreme dagen meer met zeer lage temperaturen. Ook een goede tweede handse (ik zou hem wel laten controleren) is een optie of gewoon de bestaande CV laten hangen, juist omdat deze nagenoeg geen draaiuren als CV meer zal krijgen, dus de levensduur zal alleen maar toenemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BA8THn5GUuljEPXzM9tC8BiAP0Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BoKzHVk4GkU28EwaDf3Rwafj.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPig_3CdrjPjc2Sa2aagbdZ_6_I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tgSoiNW9cQ4ai7BwDEJSTsc3.jpg?f=user_large
[/quote]
[quote]

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 14-10-2022 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwetterpletter
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-10 13:52
Ik ben ook al even ingeschreven voor een 8kW Quatt. Onze huidige CV ketel is echter oud (2006) en ik zou het liefst meteen overgaan op full elektric. Heeft iemand enig idee of ik op de quatt module moet wachten of kan het ook met een andere warmtepompboiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:51
Ik wil niet vervelend zijn , maar jezelf inlezen in het onderwerp waar je vragen over stelt kan mogelijk het antwoord zijn op je vraag .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwetterpletter
fohn5 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 11:28:
Ik wil niet vervelend zijn , maar jezelf inlezen in het onderwerp waar je vragen over stelt kan mogelijk het antwoord zijn op je vraag .
Ik neem aan dat je daarmee reageert op mijn vraag over de quatt module vs andere warmtepompboiler. Ik heb de veelgestelde vragen op de quatt site doorgenomen maar daar staat niets over compatibiliteit met een boiler van een andere partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
kwetterpletter schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 11:56:
[...]

Ik neem aan dat je daarmee reageert op mijn vraag over de quatt module vs andere warmtepompboiler. Ik heb de veelgestelde vragen op de quatt site doorgenomen maar daar staat niets over compatibiliteit met een boiler van een andere partij.
En waarom zouden ze compatible moeten zijn? Zijn 2 losstaande systemen.

En ik denk dat @fohn5 doelde op dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:51
@kwetterpletter , lees dit maar even door . Denk dat je daar veel informatie uit kunt halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
kwetterpletter schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 11:56:
[...]

Een hybride warmtepomp is een heel ander product dan een warmtepompboiler.
De eerste werkt samen met een CV ketel en zorgt voor warm CV water, de laatste is een losstaand systeem dat zorgt voor warm kraanwater. (SWW, Sanitair Warm Water)
Je CV doet nu beide

Een Quatt vervangt dus (vooralsnog) niets, behalve wat gasverbruik op je CV.
Een warmtepomp (niet hybride) eventueel icm met warmtepompboiler vervangt heel je CV en gas.

het geld van mijn reservering heb ik overigens nog niet terug.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 15-10-2022 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
fohn5 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:08:
@kwetterpletter , lees dit maar even door . Denk dat je daar veel informatie uit kunt halen.
Het spijt me, maar op deze pagina is het 'inlezen' waar je het over hebt niet mogelijk.

Ik zit relatief diep in deze materie, en ik vind het een goede vraag, die eigenlijk eenvoudiger kan worden weergegeven als: kan de Quatt standalone draaien, zonder dat er een cv ketel aan gekoppeld zit?

Als dat het geval is kun je SWW namelijk 'op een andere manier' maken, of dat nu een warmtepompboiler, zonneboiler, normale boiler, doorstroomverwarmer, pelletkachel of warmtenet is.

Ik ga deze stap zelf nog niet zetten, maar zou ook heel graag het antwoord weten, want voor mij bepaald dat of ik over enkele jaren de cv ketel de deur uit kan doen en vervangen voor een (waarschijnlijk) warmtepompboiler.

Hoewel ik eventueel (als dat dan al beschikbaar is) ook een extra groot buffervat voor het cv systeem met een warmtespiraal en daar achter een doorstroomverwarmer wel interessant vind, omdat je zo een groot deel van de verwarming op je 'normale' warmtepomp doet, en de rest op de doorstroomverwarmer. Hierdoor win je efficientie op het warmtepomp deel (want de Quatt gaat maar tot 35 verwarmen, een warmtepompboiler wordt warmer dan dat), heb je een fijn grote buffer voor de cv en kom je nooit zonder warm water te zitten. Nadelen zijn dat je warmte onttrekt aan je cv, en dat een doorstroomverwarmer minder efficient is (hoewel deze in het overgrote deel van de gevallen zo'n 4 - 7 graden zal moeten bijstoken, en dat weegt mogelijk wel op tegen die salmonellaruns van de warmtepompboiler).

Maar ja, dan moet de Quatt natuurlijk wel standalone kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
De vraag is 'niet goed' omdat er producten met een ander doel als 'alternatief' worden vergeleken.
Zoals ik 1 post boven je schreef, kort door de bocht:
Een quatt helpt je gas te besparen op je warmte stookkosten.
@kwetterpletter haalt er vervolgens een warmtepompboiler bij, die een heel andere functie dient, namelijk: afwassen en douchen. Zeg maar de ouderwetse geiser.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 15-10-2022 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:05
Het is inmiddels half oktober, is er al eentje 'in het wild' gezien?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
bbbrumbrum schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:03:
[...]
En waarom zouden ze compatible moeten zijn? Zijn 2 losstaande systemen.

En ik denk dat @fohn5 doelde op dit topic.
als je het over een separate WPB hebt heb je helemaal gelijk, echter wat ik uit de post van @kwetterpletter lees bedoelde hij over een boiler die je ook op de warmtepomp can Quatt kan aansluiten en via deze weg ook full-electric (met een 8 kW unit) kunt gaan, bij Quatt hebben ze in het verleden wel op een dergelijk systeem als een mogelijke uitbreiding gezinsspeeld, of die er ook gaat komen is maar de vraag. Maar er zijn ook andere systemen waar je dit mogelijk zou kunnen worden. Het voordeel is via deze weg dat je een extra buitenunit (en dus geluid) gaat uitsparen, zeker als je al twee units buiten hebt hangen.
overigens mag een verwijzing naar een ander topic ook eens best vriendelijker gebeuren, het hoeft helemaal niet zo bot. (dat is overigens mijn eigen persoonlijke mening, fouten maken we allemaal, met een stuk vriendelijkheid wordt de wereld in ieder geval een stuk beter, andere lieden proberen al genoeg om de werkeld om zeep te helpen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
hoevenpe schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:47:
Het is inmiddels half oktober, is er al eentje 'in het wild' gezien?
Ja, gisteren probeerde er eentje de weg over te steken, probeerde hem nog te vangen echter was toch de Quatt (Quick). Heb wel nog een foto gemaakt, kijk maar eens op de zoekfunctie foto (speurtocht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
@kwetterpletter zijn initiële vraag is overigens of hij een jaar moet wachten (want daar komt het wel op neer intussen) en wil daarbij liever meteen full electric.
In dat geval zou ik zeggen: ga meteen full electric. Zoals @MacD007 ook al aangeeft is het nog maar de vraag of je straks idd FE KUNT gaan met Quatt. Start-ups beloven wel meer zaken die uiteindelijk nooit komen. Daarbij ben je met Full Electric ook -nagenoeg zeker- veel sneller voorzien.
Sterker nog, als je een installateur zover kunt krijgen, dan kan het heel snel gaan als je zelf durft een warmtepomp te kopen (gezien levertijden in Nederland zul je dan in het buitenland moeten shoppen ;) )

Maar het kan ook zomaar zijn dat je met een hybride systeem beter af bent omdat delen van je warmteafgifte systeem bijv een hoge temperatuur verlangen.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 15-10-2022 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:55:
@kwetterpletter zijn initiële vraag is overigens of hij een jaar moet wachten (want daar komt het wel op neer intussen) en wil daarbij liever meteen full electric.
In dat geval zou ik zeggen: ga meteen full electric. Zoals @MacD007 ook al aangeeft is het nog maar de vraag of je straks idd FE KUNT gaan met Quatt. Start-ups beloven wel meer zaken die uiteindelijk nooit komen. Daarbij ben je met Full Electric ook -nagenoeg zeker- veel sneller voorzien.
Sterker nog, als je een installateur zover kunt krijgen, dan kan het heel snel gaan als je zelf durft een warmtepomp te kopen (gezien levertijden in Nederland zul je dan in het buitenland moeten shoppen ;) )

Maar het kan ook zomaar zijn dat je met een hybride systeem beter af bent omdat delen van je warmteafgifte systeem bijv een hoge temperatuur verlangen.
helemaal juist, juist met het huidig energieplafond is een snelle aanschaf van een warmtepomp op dit moment sowieso geen zinnige bezigheid, al helemaal als je full-electric wilt gaan.
Overigens heb ik op dit moment daar nog mijn twijfels over of dat voor een gros van de huizen op dit moment echt de beste keuze is. in de huidige markt is dat nu zowieso niet, Quatt zou met een 8 kW in combinatie met een slime boiler best eens een prima idee kunnen zijn om Full-electric te gaan, mits je voldoende overcapaciteit hebt en bv een openhaard hebt die indien nodig bij zou kunnen springen (we praten dan over enkele dagen in het jaat, als het al voorkomt.).
Een standaard full-electric met de huidige prijzen van 10.000 en meer krijg je op dit moment geen zinig ROI mee, je RIO word dan ruim 10 Jaar en meer (ik kwam bij sommige op dik 15-16 jaar). Een Quatt met een boiler gaat rond de 4 jaar mogelijk zelf nog minder.
Om nu een jaar te wachten vind ik persoonlijk ook helemaal niet erg, in loop van dat jaar komen de kinderziektes, die er gegarandeerd in zitten, wel naar boven en hebben ze hopelijk ook al de oplossingen gevonden.
In combinatie met het energieplafond voor 2023 zijn de scherpe kantjes van de gasprijs eerst even weg, en ben je gewapend voor het stookseisoen 2023-2024.
Een gemiddeld huis zal dan in hybriede modus nog ergens tussen 150-200 m3 gas voor SWW en circa 200-300 m3 gas voor de bijverwarming nodig hebben. dus een gasverbruik van ergens tussen 350 - 500 m3 per jaar hebben. zelf bij een gasprijs van 3 euro is dat nog maar rond de 1.000 en 1.500 euro Gas per jaar. (stroomkosten warmtepomp niet meegerekend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Die discussie hebben we al vaker gevoerd en ik ben het nog altijd helemaal oneens met je :+
Mijn warmtepomp staat inmiddels (WPB ook) en wordt komende week met wat geluk in bedrijf gesteld.
Na subsidies e.d. heb ik het voor rond de 4000-4500 staan en werkend. EN 0 gas
De hele transitie bij elkaar dus.

V.w.b. prijsplafond is er nog steeds winst (na aanpassing van die idiote 70 cent iig) al gaat het komend kalenderjaar traag.

1150 m3 gas vertaald naar stroom voor WP en WPB, okt 22 - sept23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fm4fTI9_15XyAAgWqPifqwUEzew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kN2JvfORTJ05FhfLhP6qHVVE.jpg?f=fotoalbum_large

De echte slag sla ik dit jaar nog. 2e helft okt, nov en dec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:28:
Die discussie hebben we al vaker gevoerd en ik ben het nog altijd helemaal oneens met je :+
Mijn warmtepomp staat inmiddels (WPB ook) en wordt komende week met wat geluk in bedrijf gesteld.
Na subsidies e.d. heb ik het voor rond de 400-45000 staan en werkend. EN 0 gas
De hele transitie bij elkaar dus.

V.w.b. prijsplafond is er nog steeds winst (na aanpassing van die idiote 70 cent iig) al gaat het komend kalenderjaar traag.

1150 m3 gas vertaald naar stroom voor WP en WPB, okt 22 - sept23
[Afbeelding]

De echte slag sla ik dit jaar nog. 2e helft okt, nov en dec.
voor kosten van 45.000 euro heb je denk ik een RIO van >100 jaar. :*)
had jij je installatie niet uit het buitenland gehaald?
het soort huis maakt daar ook veel uit, ga je uit van een twee onder een kap huis met een gasverbruik van rond de 1.400 - 1.500 m3 gas per jaar of verbruik ja maar 800 m3 gas per jaar.
ik ging uit van prijzen van bekende merken als valliant, nibe en daar zit je all-in al snel ruim boven de 10.000 en meer. vergeet de nodige zonnepanelen niet mee te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
MacD007 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:44:
[...]

voor kosten van 45.000 euro heb je denk ik een RIO van >100 jaar. :*)
had jij je installatie niet uit het buitenland gehaald?
het soort huis maakt daar ook veel uit, ga je uit van een twee onder een kap huis met een gasverbruik van rond de 1.400 - 1.500 m3 gas per jaar of verbruik ja maar 800 m3 gas per jaar.
ik ging uit van prijzen van bekende merken als valliant, nibe en daar zit je all-in al snel ruim boven de 10.000 en meer. vergeet de nodige zonnepanelen niet mee te rekenen.
aangepast

vergeet al het gas niet mee te rekenen ;)

Ik heb gewoon een keurige Therma V 7 kW (idd uit Portugal besteld en daarom heel snel)
Niks exotisch, en niet alles hoeft perse Daikin te heten

En PRECIES! elk huis (en gebruiker) is anders.
maar, ik heb nog even wat moeite gestoken in dit te vergelijken met Quatt.

wederom alles op de komende 12 maanden berekend:
gas 1150 m3 + vastrecht = 2280 euro
70% CV gas vervangen door Quatt + vastrecht = 1940 euro (en bedankt prijsplafond)
100% gas vervangen door Full electric - vastrecht = 1080 euro (ondanks prijsplafond)

De investering kost me nu 2 x zoveel als een (early bird 8kW) Quatt, maar zoals ik een boel pagina's al terug stelde: er komt (vrij snel) een kantelpunt waarop je beter (nu) een grotere investering had kunnen doen.

[ Voor 22% gewijzigd door paQ op 15-10-2022 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
in beeld ziet dat er zo uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rV_GvO8V91bxY6HitvLzx4YSFvY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V5Jx1KwTIITWBts9PvxtEjad.png?f=fotoalbum_large
blauw en rood zijn gestapeld, en vormen samen de situatie met alleen een Quatt (COP 4), geel is als ik niks had gedaan

[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 15-10-2022 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:08:
in beeld ziet dat er zo uit.
[Afbeelding]
blauw en rood zijn gestapeld, en vormen samen de situatie met alleen een Quatt (COP 4), geel is als ik niks had gedaan
Leuk gemaakt echter snap ik nog steeds één ding niet aan je grafiek, waarom gaat gas op het einde niet naar nul? kan ook zijn dat ik het gewoon niet snap. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
MacD007 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:19:
[...]

Leuk gemaakt echter snap ik nog steeds één ding niet aan je grafiek, waarom gaat gas op het einde niet naar nul? kan ook zijn dat ik het gewoon niet snap. O-)
Omdat we ook in de zomer douchen ;)

verder ook irrelevant. De vraagstelling zou moeten zijn:
ik heb X aan gasverbruik per jaar
1. wat kost het me, en wat bespaart het me als ik Hybride ga
2. wat kost het me, en wat bespaart het me als ik Full Electric ga

[ Voor 25% gewijzigd door paQ op 15-10-2022 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:19:
[...]

Omdat we ook in de zomer douchen ;)

verder ook irrelevant. De vraagstelling zou moeten zijn:
ik heb X aan gasverbruik per jaar
1. wat kost het me, en wat bespaart het me als ik Hybride ga
2. wat kost het me, en wat bespaart het me als ik Full Electric ga
is dan het SWW niet electrisch? of mis ik iets in de horizontale (een datum lijn zou handig zijn) om het te verstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
MacD007 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:39:
[...]

is dan het SWW niet electrisch? of mis ik iets in de horizontale (een datum lijn zou handig zijn) om het te verstaan.
Dat kan met quatt niet.
Je kan er uiteraard ook een wpb naast zetten, maar dan geef je intussen evenveel (zo niet meer als je nu pas instapt) uit tov full electric. :?

Elektrificeer je verder, dus bijv met WPB:
Al ga ik nu (as we speak) naar 4 kW quatt hybride + WPB (ben ik hopelijk voor winter volgend jaar aan de beurt), dan geef ik evengoed 4000-4500 euro uit, maar zit ik nog steeds aan dat gasverbruik + vastrecht vast. Zolang elektra ten minste factor 3 minder kost van gas, zit ik hoe dan ook beter op full electric. Zonder prijsplafond is het minmaal factor 4. (t/m 31 dec factor 5)

Daarom zou het mooi zijn als iedereen voor zijn/haar eigen situatie een dergelijke berekening er naast houdt.
Dan kun je exact zien wat er gaat gebeuren op je bankrekening. De parameters zijn zo vluchtig als maar kan zijn. Prijsplafond, prijsverhogingen, wat als Putin, wat als Navo, levertijden, startup-prijs, ineens een hogere pre-order enz enz.
Als je dat in beeld hebt, kun je een behoorlijke inschatting maken van dat kantelpunt waar ik het over heb. Ook dat is bijzonder onderhevig aan wijzigingen op de energiemarkt uiteraard.
Maar STEL (je moet ergens mee rekenen, en je bent alleen maar zeker van de huidige situatie, omdat dat nu eenmaal de huidige situatie is) je neemt zoals het momenteel is 5 jaar op rij, dan heb ik met een Quatt 5 x 350 = 1650 euro bespaard, en met Full electric 5 x 1200 = 6000 euro bespaard.
2200 - 1650 = 550
4500 - 6000 = -1500

[ Voor 61% gewijzigd door paQ op 15-10-2022 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:20
fohn5 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 11:28:
Klopt, de helft van alle vragen hier zijn makkelijk zelf te vinden of op de site van Quatt of een paar pagina's terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steven_SvD
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-05 15:43
Ik heb de laatste 2 jaar bekeken qua gasverbruik (per dag), de koude dagen kom ik op max 9 m3 gas per dag uit.
Met een paar uitschieters per jaar tot 12 m3. (zit trouwens ook SWW en koken bij, 180 m3 per jaar)

2020: 980m3 voor verwarming, 1 dag 9-10 m3
2021: 980m3 voor verwarming, 3 dagen 9-10 m3, 4 dagen 10-11 m3, 2 dagen 11-12 m3
2022: tot nu toe 0 dagen > 9 m3

Als ik reken met 9 kWh per m3 gas, dan is dat 81 kWh warmte per dag, 3,4 kW warmtevraag (per uur).

Bij A-7W35 levert de Quatt 3,7 kW, daarmee zou de Quatt bijna alle warmte kunnen leveren.
Zoals bij de grafiek van @MacD007 te zien is zijn er 7 dagen dat de temperatuur onder de -5° komt. Dus theoretisch is de 3,4 kW haalbaar voor bijna heel het jaar, alleen die 7 dagen misschien niet, dan zou de ketel bij moeten springen.

Omdat ik de Quatt in de voortuin wil plaatsen (2,5 meter vanaf de voorkant van het huis) en de vloerverwarming verdeler in de kelder voor in het huis zit, wil ik daar de aansluiting maken op het CV circuit. Voor die 7 dagen per jaar zal de ketel bij moeten springen en wil ik niet dat de andere dagen het warme CV water van de Quatt eerst naar zolder moet om weer terug te moeten naar de kelder, vandaar het ik het volgende bedacht:

Ik ben erg benieuwd wat jullie denken van deze opstelling :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QsTnSnRzZkj-zZ5igeWx4RUYVTs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xMlZkap0EQneOgAGIfGgu3mn.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is een schema van hoe de Quatt zou moeten worden geïnstalleerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atA5pBi6o5uIMWW7NNpBhArZUP0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CF91290c5dvIXZ1ORw8V5Upw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Steven_SvD op 15-10-2022 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Is die 9m3 gas nou wel of niet incl SWW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven_SvD
  • Laatst online: 14-05 15:43
@paQ Dat is inclusief SWW, daar zou nog een 0,5 m3 per dag af kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwetterpletter
MacD007 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:49:
[...]

... echter wat ik uit de post van @kwetterpletter lees bedoelde hij over een boiler die je ook op de warmtepomp can Quatt kan aansluiten...
Inderdaad, dat was mijn vraag. Ik heb inderdaad de verkeerde term gebruikt; een warmtepompboiler bevat zelf een warmtepomp naast een resistief element. Ik bedoelde een boiler die gebruik kan maken van een bestaande warmtepomp. Is daar een eigen term voor?

In de veelgestelde vragen van Quatt wordt een toekomstige module genoemd. Dat zal wel zo'n boiler zijn. Het aansluiten van het water lijkt me het probleem niet. Mogelijk wel de aansturing van de quatt en eventueel een driewegklep.

Ik heb offerte's opgevraagd voor full electric en ben niet onder zo'n 15K gekomen en dan zou het nog steeds volgend jaar worden. Dan kan ik net zo goed op de Quatt wachten, die heb ik dan nog steeds voor het stookseizoen '23-'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
kwetterpletter schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 16:48:
[...]
Ik heb offerte's opgevraagd voor full electric en ben niet onder zo'n 15K gekomen en dan zou het nog steeds volgend jaar worden. Dan kan ik net zo goed op de Quatt wachten, die heb ik dan nog steeds voor het stookseizoen '23-'24
Ik begon ook met 12K. Dat werd uiteindelijk veel minder door WPB + WP, ipv WP + buffervat SWW.
Toen flink gaan shoppen voor de apparaten zelf. Scheelde ook het nodige geld. Enkele weken later staat het er allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 17:22:
[...]

Ik begon ook met 12K. Dat werd uiteindelijk veel minder door WPB + WP, ipv WP + buffervat SWW.
Toen flink gaan shoppen voor de apparaten zelf. Scheelde ook het nodige geld. Enkele weken later staat het er allemaal.
ja, dat is puur op jou situatie gepint, echter mensen die niets of weinig van de materie af weten en geen vriendelijke installateur kunnen vinden die dat allemaal voor hun installeerd en je zelf gaat shoppen, deels of helemaal in het buitenland, ligt deze situatie echter geheel anders.

Als je heel gewoon nu bij een installateur aanklopt, dan ben je echt 10.000+ kwijt voor een all-electric met een beetje vermogen, dan heb ik de zonnepanelen nog niet meegerekend.

kijk als je zelf de nodige verstand van de materie hebt en een koop in het buitenland van dergelijke spullen aandurft (garantie hebben is een ding, ze dan ook krijgen als je het echt nodig hebt is een ander ding, de nederlandse importeurs zien die grijze import vaak niet zitten en weigeren geregeld een garantieclaim, ookal zouden ze deze binnen europa eigenlijk niet mogen. Zelfs bij auto's, waar dat eigenlijk zelfs heel goed wettelijk geregeld is, geeft dat af en toe nog problemen.)
dan kom je wel goedkoper uit, ik verbaas me nog steeds dat geen nederlandse installateur op dat idee is gekomen, haalt zijn spullen uit Spanje of Portugaal, want daar zijn deze vaak gewoon leverbaar, en installeerd deze hier, volgens mij kun je dan behoorlijk winst maken, of de inkoop van de warmtepompen is voor installateurs gewoon zo laag, dus de winstmarge extreem hoog. ook zijn natuurelijk alleen vaak de buitenlandse merken als LG, Panasonic, Daikin ed daar te koop. Daarom vind ik de aanpak van Quatt of DeWarmte een stuk beter, nu nog kijken hoe dat in de praktijk werkt.

[ Voor 17% gewijzigd door MacD007 op 15-10-2022 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ja uiteraard pin ik het op mijn eigen situatie. Jij berekent niet anders hoor ;) Ik kan me nog posts herinneren in dit topic van terugverdientijden van 1,5 jaar voor de Quatt.

Nederlandse installateurs kunnen fluiten naar ondersteuning van de merken als ze grijs importeren. Slaat nergens op, maar het is wel hoe het gaat. En dan zijn we allemaal mooi de dupe van oplopende prijzen en enorme wachtlijst die weer de prijs opdrijven etc.

Dit soort dingen komen uit de lengte of de breedte. Quatt is deze start up ook niet begonnen om jou voor 1600 euro van een hybride pomp te kunnen voorzien hoor. Die moeten gewoon keihard winst maken, of (deze keer wel) zinspelen op een enorme buy-out. En dat begin je ook al te zien aan de huidige pre-order bedragen.
8599 euro voor 8 kW incl installatie, 5100 (2400) voor de 4 kW. Je HOEFT niet heel veel meer kwijt te zijn aan full electric oplossingen. Dat is wat ik zeg.

Laten we maar eens zien komend jaar hoe eea uitpakt met Quatt ;)
Ze claimen / plannen er vanaf het voorjaar 500 per maand te kunnen installeren, en vanaf de zomer zo'n 1000 per maand (!) En dan hoop ik dat de kinderziektes eruit zijn. Tussen nu en nov 2023, 7000 stuks. (als er al zoveel orders komen)
Maar 1000 per maand, dat is 50 per dag. Dat is geen kattenpis!

Ik hoop voor de tweakers die vooraan in de lijst staan dat de Quatts het gewoon goed gaan doen :)
Vooral enorm veel gas gaan besparen, want daar zit de winst. (En komend jaar juist wat minder :| )

Ik snap alleen nog steeds niet waarom je de zonnepanelen steeds als argument aanhaalt eerlijk gezegd.
Bij een Quatt + wpb schijnt dat argument niet te bestaan ofzo. Je moet toch kijken wat je uiteindelijk voor 1 kWh aan warmte uitgeeft?
En als je niet een Quatt + wpb doet, maar alleen een Quatt, dan geef je toch ook geld uit aan gas?
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
paQ schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:41:
De vraag is 'niet goed' omdat er producten met een ander doel als 'alternatief' worden vergeleken.
Mogelijk interpreteer ik het verkeerd, maar ik zag kwetterpletter niet vragen of hij een warmtepompboiler kan neerzetten ipv een quatt om daarmee zijn huis te verwarmen.

Ik interpreteer de vraag als: kan ik een warmtepompboiler naast de Quatt zetten en zo per direct full elektrisch gaan, of ben ik gedwongen te wachten tot Quatt full elektric zelf gaat aanbieden?

Maar misschien is mijn interpretatie daarvan niet juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
onlinaius schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 18:44:
[...]

Mogelijk interpreteer ik het verkeerd, maar ik zag kwetterpletter niet vragen of hij een warmtepompboiler kan neerzetten ipv een quatt om daarmee zijn huis te verwarmen.

Ik interpreteer de vraag als: kan ik een warmtepompboiler naast de Quatt zetten en zo per direct full elektrisch gaan, of ben ik gedwongen te wachten tot Quatt full elektric zelf gaat aanbieden?

Dat is idd wat hij bedoelt.

Ik denk alleen niet dat het realistisch is full electric te gaan naast een Quatt als je nu zelf een WPB er naast zet. Het is me verder ook niet duidelijk wat Quatt nu impliceert waar ze wellicht mee gaan komen in de toekomst. En of dat dan een functie is die achter een pay wall komt bijv. Ik heb mijn lesje wel geleerd in het verleden met 'gesloten' systemen. Heb er bij auto's ook een broertje dood aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
paQ schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 18:48:
[...]

Ik denk alleen niet dat het realistisch is full electric te gaan naast een Quatt als je nu zelf een WPB er naast zet.
Ik zit er dan weer niet zo diep in, maar wat doet de gemiddelde hybride warmtepomp als je de stekker uit de cv ketel trekt? Gaat deze dan heel stompzinnig in storing, of blijft deze gewoon lekker doorpompen, zo lang de sensoren geen rare dingen oppikken?

In dat eerste geval ben je namelijk afhankelijk van de goedheid van de leverancier van de warmtepomp om full elektric te gaan, in het 2e geval kun je het zelf met een wpb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
onlinaius schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 18:55:
[...]

Ik zit er dan weer niet zo diep in, maar wat doet de gemiddelde hybride warmtepomp als je de stekker uit de cv ketel trekt? Gaat deze dan heel stompzinnig in storing, of blijft deze gewoon lekker doorpompen, zo lang de sensoren geen rare dingen oppikken?

In dat eerste geval ben je namelijk afhankelijk van de goedheid van de leverancier van de warmtepomp om full elektric te gaan, in het 2e geval kun je het zelf met een wpb.
Ik weet niet of je CV water langs je ketel krijgt als diens pomp niet aan staat.
edit: hmm misschien bypass kraan maken?

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 15-10-2022 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:22
paQ schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 19:00:
[...]

Ik weet niet of je CV water langs je ketel krijgt als diens pomp niet aan staat.
In het door iemand geposte schema van Quatt lijkt het er sterk op dat de cv ketel in een bypass staat dmv een 3 weg klep. Of haal ik nu een andere hybride pomp door elkaar, ik kan de post niet meer vinden... In dat geval zou ik verwachten dat de Quatt zelfstandig het water rondpompt. Ik vermoed eigenlijk dat het enige verschil met een full-e monoblock zal zijn dat er wellicht geen backup heater in de warmtepomp zit. Ik denk dat als je onder die 3.6 kW warmtevraag blijft, het best mogelijk is om de Quatt monovalent in te zetten. Of als alternatief een kleine elektrische cv van 6 of.9 kW gebruiken in plaats van de gas cv, om als het echt moet.

Disclaimer: ik weet dat niet zeker, misschien zit er toch een sturing in dat de Quatt de pomp van de cv aanstuurt. Maar aangezien ze zeggen dat ze vrijwel alle cv's aankunnen, is mijn aanname dat ie monovalent kan werken .

[ Voor 16% gewijzigd door jurjen_g op 15-10-2022 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
jurjen_g schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 19:13:
[...]

In het door iemand geposte schema van Quatt lijkt het er sterk op dat de cv ketel in een bypass staat dmv een 3 weg klep. In dat geval zou ik verwachten dat de Quatt zelfstandig het water rondpompt. Ik vermoed eigenlijk dat het enige verschil met een full-e monoblock zal zijn dat er wellicht geen backup heater in de warmtepomp zit. Ik denk dat als je onder die 3.6 kW warmtevraag blijft, het best mogelijk is om de Quatt monovalent in te zetten. Of als alternatief een kleine elektrische cv van 6 of.9 kW gebruiken in plaats van de gas cv, om als het echt moet.
Ik heb het vermoeden dat je daarin gelijk hebt. Bij onze (toch al wat oudere) cv ketel draait de pomp alleen als de cv ketel verwarmt, niet permanent (gelukkig, want die pomp gebruikt best behoorlijk wat elektriciteit). Ik heb zo'n vermoeden dat het niet mogelijk is de pomp in te schakelen zonder dat de cv ketel verwarmt.

Het verklaart ook waarom bij veel (alle?) hybride warmtepompen het of / of is, waarbij de cv ketel oftewel de warmtepomp verwarmd.

Ik zou zelf eerder een airco aanraden als extra verwarming, ipv een elektrische cv. Pelletkachel is ook nog een optie, hoewel niet iedereen daar fan van is.

Edit: als ik het schema zie zouden de cv ketel en de Quatt volgens mij wel tegelijk moeten kunnen werken. Het cv water stroomt hierin altijd door de Quatt, en als de pomp van de cv ketel draait ook door de cv ketel.

Daarmee zou de Quatt theoretisch wel standalone moeten kunnen draaien, hoewel het wel de vraag is wat de software doet zodra de cv ketel niet aanspreekbaar is.

Het nadeel van dit systeem is (als ik het goed interpreteer) dat de cv ketel de verwarming niet kan oppakken als er een probleem met de Quatt ontstaat (en dan is inderdaad de vraag of het water dan door de pomp van de Quatt heen kan).

Mijn voorkeur zou dan ook hebben als er nog een leiding met handmatige afsluiter bijgeplaatst zou kunnen worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kfcXlnY7AUgSFmno0ff1uhfuyOA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PeKep89256W71N4ycmQpABMR.jpg?f=user_large

[ Voor 26% gewijzigd door onlinaius op 15-10-2022 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:24
onlinaius schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 18:44:
[...]
Een WPB is altijd mogelijk om aan je SWW te komen, los van type warmtepomp ofzo.
Resterende vragen zijn dan 1) kan de Quatt standalone draaien? & 2) welke extra warmteopwekker heb ik voor verwarming wanneer Quatt het niet trekt (L/L, pellet, of desnoods gas CV vervangen door elektrische CV)

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwetterpletter

Zoals ik al eerder schreef: ik bedoelde een boiler zonder eigen warmtepomp maar wel in staat om de warmte van de Quatt te gebruiken. Verkeerd woord gebruikt.
Quatt denkt zoiets over twee jaar aan te kunnen bieden maar ik vroeg me af of dat niet met een boiler van een ander merk zou kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bert
  • Laatst online: 30-07 02:32
Ja tuurlijk. W/w kan sowieso. Zolang je maar voldoende capaciteit hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
r0bert schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 20:57:
Ja tuurlijk. W/w kan sowieso. Zolang je maar voldoende capaciteit hebt
Maar alleen indirect en tot de Ta van je CV circuit. Want als de Quatt een aparte SWW temp zou hebben én een 3-weg klep bedienen dan is ‘ie klaar voor all-electric.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _CrookClaw_
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-08 21:03
Zojuist heb ik een mail van Quatt ontvangen om een meeting in te plannen met nummertje 100+. Er zit dus schot in de zaak!

Ik heb al een flink lijstje met onderwerpen waar ik het graag over wil hebben tijdens het gesprek. Maar omdat hier mede Tweakers zijn die een stuk meer kennis hebben van warmtepompen dan ik, nog de vraag of jullie nog zaken weten die ik zeker niet moet vergeten te vragen. Bijvoorbeeld qua geluidseisen, aansluitingen en aansturing HA/Tado.

Situatie: Rijtjeshuis met een perceel van 6,25m breed dat twee jaar geleden opgeleverd is (beetje jammer dat de pomp er niet standaard bij zat). Ongeveer 600-700 kuub gas per jaar. Zonnepanelen met ongeveer 1000kwh per jaar "over".

Verder hebben we een overkapping met panelen van polycarbonaat die over de hele breedte van het perceel staat. Dus daar is nog wel een uitdaging. Heeft iemand hier ervaring mee? waarschijnlijk moet de Quatt boven deze overkapping geplaatst worden.

Additionele informatie:

600 kuub is verwarming, rest is SWW. Woning is 139m2 en we wonen er met 2 personen, beneden is er vloerverwarming en op de eerste verdieping radiatoren met op de badkamer vloerverwarming. We stoken met 50 graden. Woonkamer en badkamer hebben hun eigen thermostaat die hun eigen verdieping regelen. Op alle radiatoren zit een Tado thermostaatkraan. 1 kamer op de eerste verdieping (met radiator) is mijn thuiswerk kantoor en die wordt 4 dagen per week verwarmd. Kamers op zolder worden "verwarmd" met infraroodpanelen

[ Voor 26% gewijzigd door _CrookClaw_ op 17-10-2022 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
sja uh dat is gissen, en zul je met Quatt moeten overleggen natuurlijk.
Grote kans je toch tijdelijk wat zal moeten demonteren neem ik aan, als er niet veilig op je overkapping gewerkt kan worden. Wat ik met name zou willen weten is hoeveel van die 600-700 kuub gas ik zou kunnen besparen door Quatt.
Zit daar koken bij (indien op gas)? warm water? met hoeveel personen? Welk afgiftesysteem, welke temperatuur.

[ Voor 35% gewijzigd door paQ op 17-10-2022 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:12

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@_CrookClaw_ experiment: alle radiatoren open, stoken op 30 graden, 24/7 thermostaat op 20, Tado de deur uit (of tijdelijk buiten gebruik ;) )
Met een warmtepomp is dat zuiniger en dan kan je gewoon gasloos met Quatt (als je SWW weet op te lossen).
En, uit nieuwsgierigheid, heb je een temperatuurlog van je werkkamer die je nu 3 dagen in de week niet stookt? Mijn hypothese: nog geen twee graden temperatuursverschil met de rest van het huis, dus de andere kamers zijn gewoon harder aan het stoken om het warmteverlies door plafond/binnenmuren te compenseren.
En hard stoken wil je niet met een warmtepomp.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Laatst online: 00:39
_CrookClaw_ schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:56:
Zojuist heb ik een mail van Quatt ontvangen om een meeting in te plannen met nummertje 100+. Er zit dus schot in de zaak!

Ik heb al een flink lijstje met onderwerpen waar ik het graag over wil hebben tijdens het gesprek. Maar omdat hier mede Tweakers zijn die een stuk meer kennis hebben van warmtepompen dan ik, nog de vraag of jullie nog zaken weten die ik zeker niet moet vergeten te vragen. Bijvoorbeeld qua geluidseisen, aansluitingen en aansturing HA/Tado.

Situatie: Rijtjeshuis met een perceel van 6,25m breed dat twee jaar geleden opgeleverd is (beetje jammer dat de pomp er niet standaard bij zat). Ongeveer 600-700 kuub gas per jaar. Zonnepanelen met ongeveer 1000kwh per jaar "over".

Verder hebben we een overkapping met panelen van polycarbonaat die over de hele breedte van het perceel staat. Dus daar is nog wel een uitdaging. Heeft iemand hier ervaring mee? waarschijnlijk moet de Quatt boven deze overkapping geplaatst worden.

Additionele informatie:

600 kuub is verwarming, rest is SWW. Woning is 139m2 en we wonen er met 2 personen, beneden is er vloerverwarming en op de eerste verdieping radiatoren met op de badkamer vloerverwarming. We stoken met 50 graden. Woonkamer en badkamer hebben hun eigen thermostaat die hun eigen verdieping regelen. Op alle radiatoren zit een Tado thermostaatkraan. 1 kamer op de eerste verdieping (met radiator) is mijn thuiswerk kantoor en die wordt 4 dagen per week verwarmd. Kamers op zolder worden "verwarmd" met infraroodpanelen
Ik had voor de hybride warmtepomp (Elga Ace in mijn geval] kwam ook een Tado systeem om per kamer te kunnen regelen. Ik heb het een week geprobeerd, maar de aansturing was echt een drama. Ondanks dat de thermostaat via OpenTherm was verbonden met de warmtepomp werd deze aan uit geschakeld, wat voor een warmtepomp echt niet optimaal is (hij gaat dan telkens kort op vol vermogen draaien, terwijl je hem eigenlijk langzaam wil laten lopen]. Ik heb het Tado systeem verkocht, radiatoren staan continue open in het hele huis], en regelen gaat via een buitensensor met een thermostaat in de woonkamer die het allemaal bijstuurt], en alleen een klokschema. Werkt helemaal naar wens. Simpel, comfortabel & efficient.

Edit schijnbaar was ik niet de enige met dat probleem.. Warmtepomp met Tado: ongewenst modulatie gedrag. Suggesties?

Overigens kan je ook met een hybride prima helemaal zonder gas, en dat kan ook los van Quatt. Soms is het vermogen van de warmtepomp meteen al voldoende, maar je kan ook nog een andere warmtebron toevoegen. Ik doe het zelf men airco voor het benodigde extra vermogen bij vorst, en een warmtepompboiler voor warm water.

[ Voor 8% gewijzigd door JBtL op 17-10-2022 19:26 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbombastic
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-02 21:29
JBtL schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:28:
[...]

Ik had voor de hybride warmtepomp (Elga Ace in mijn geval] kwam ook een Tado systeem om per kamer te kunnen regelen. Ik heb het een week geprobeerd, maar de aansturing was echt een drama. Ondanks dat de thermostaat via OpenTherm was verbonden met de warmtepomp werd deze aan uit geschakeld, wat voor een warmtepomp echt niet optimaal is (hij gaat dan telkens kort op vol vermogen draaien, terwijl je hem eigenlijk langzaam wil laten lopen]. Ik heb het Tado systeem verkocht, radiatoren staan continue open in het hele huis], en regelen gaat via een buitensensor met een thermostaat in de woonkamer die het allemaal bijstuurt], en alleen een klokschema. Werkt helemaal naar wens. Simpel, comfortabel & efficient.

Overigens kan je ook met een hybride prima helemaal zonder gas, en dat kan ook los van Quatt. Soms is het vermogen van de warmtepomp meteen al voldoende, maar je kan ook nog een andere warmtebron toevoegen. Ik doe het zelf men airco voor het benodigde extra vermogen bij vorst, en een warmtepompboiler voor warm water.
Bedankt voor het delen, erg interessant!
Ik was van plan om ook een Tado systeem te kopen, maar begin nu te twijfelen.
Mijn huis is uit 1974, maar wel redelijk goed geïsoleerd. De tado zou ik willen gebruiken voor de slaapkamer van mijn dochter van 1 in de winter en voor in mijn werkkamer. Ik ga denk ik eerst eens zonder proberen.

Mag ik vragen wat voor een wpb je hebt?

Before me there was many, after me there will be none. I'm the one!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Laatst online: 07:02

RobertowNL

For your gear!

Hoopvolle berichten. Ik denk dat ik zelf met een Quatt ook zo'n beetje zonder gas kan. Dan is een WPB over enige tijd dus een prima overweging.

Voorsorterend op de Quatt hier ook gezorgd de mogelijkheid om lager te stoken door middel van vloerisolatie en radiator ventilatoren.

Vorig jaar was mijn verbruik aan warmte ongeveer 800m3. Verwacht dit jaar een besparing van 10-15%. Dan zou je met het vermogen van de Quatt toch wel moeten kunnen afdekken.

[ Voor 20% gewijzigd door RobertowNL op 17-10-2022 19:24 ]

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Corona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-06-2024
mrbombastic schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 19:17:
[...]

Bedankt voor het delen, erg interessant!
Ik was van plan om ook een Tado systeem te kopen, maar begin nu te twijfelen.
Mijn huis is uit 1974, maar wel redelijk goed geïsoleerd. De tado zou ik willen gebruiken voor de slaapkamer van mijn dochter van 1 in de winter en voor in mijn werkkamer. Ik ga denk ik eerst eens zonder proberen.

Mag ik vragen wat voor een wpb je hebt?
Ik zou nu wel eens willen weten of het werkt met Honeywell Evohome. Daar heb ik nog steeds niets over kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-10 14:11
Proton_ schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:10:
@_CrookClaw_ experiment: alle radiatoren open, stoken op 30 graden, 24/7 thermostaat op 20, Tado de deur uit (of tijdelijk buiten gebruik ;) )
Met een warmtepomp is dat zuiniger en dan kan je gewoon gasloos met Quatt (als je SWW weet op te lossen).
Je zegt redelijk stellig dat je dan volledig gasloos kan met de Quatt. Maar kan ik dit op enige wijze vooraf berekenen voor mijn situatie?

Ik gebruik zelf 500m3 voor verwarming (excl. SWW), stook op 30 graden met laag temp vloerverwarming. Volgens de koevlaas berekening, zou ik dan aan 3KW (bij -10) ruim voldoende moeten hebben.
Is een 8KW Quatt nog van meerwaarde voor mijn situatie? (Met de gedachte full-e?)
Voor uitzonderlijke extreem koude dagen kan ik overigens altijd terugvallen op airco’s op iedere verdieping 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
RVE_NL schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 23:21:
[...]

Je zegt redelijk stellig dat je dan volledig gasloos kan met de Quatt. Maar kan ik dit op enige wijze vooraf berekenen voor mijn situatie?

Ik gebruik zelf 500m3 voor verwarming (excl. SWW), stook op 30 graden met laag temp vloerverwarming. Volgens de koevlaas berekening, zou ik dan aan 3KW (bij -10) ruim voldoende moeten hebben.
Is een 8KW Quatt nog van meerwaarde voor mijn situatie? (Met de gedachte full-e?)
Voor uitzonderlijke extreem koude dagen kan ik overigens altijd terugvallen op airco’s op iedere verdieping 1.
100% & 8kW is mega overkill.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnns85
  • Laatst online: 13-10 18:32
Ik ben ook van plan om met de Quatt (reservering ~ 2300) volgend jaar van het gas af te gaan. Voor SWW een WPB die in de plaats moet komen van de CV omdat er anders geen ruimte is. Huishouden van 2 pers zonder kinderen.

Vrijstaand huis, niet heel groot en goed geïsoleerd, gebruik nu zo'n 1100 m3 per jaar. Alleen vloerverwarming (staat altijd op max 35 graden) en airco/openhaard als bijverwarming mocht het nodig zijn op hele koude dagen.

Enige 'vraag' die ik dan nog heb is of de Quatt helemaal stand alone kan draaien zonder CV. Deze is dan uitsluitend voor de vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
dnns85 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:34:
Ik ben ook van plan om met de Quatt (reservering ~ 2300) volgend jaar van het gas af te gaan. Voor SWW een WPB die in de plaats moet komen van de CV omdat er anders geen ruimte is. Huishouden van 2 pers zonder kinderen.

Vrijstaand huis, niet heel groot en goed geïsoleerd, gebruik nu zo'n 1100 m3 per jaar. Alleen vloerverwarming (staat altijd op max 35 graden) en airco/openhaard als bijverwarming mocht het nodig zijn op hele koude dagen.

Enige 'vraag' die ik dan nog heb is of de Quatt helemaal stand alone kan draaien zonder CV. Deze is dan uitsluitend voor de vloerverwarming.
1100 m3 wordt wel krap met een 4kW warmtepomp denk ik, ligt er een beetje aan de bijverwarming nog of dit comfortabel gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptssn81
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11-10-2023
JBtL schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:28:
[...]
Kun je toelichten wat voor buitensensor en thermostaat je hebt? En hoe werkt dit met een klokschema, verlaag je dan de temperatuur toch met enkele graden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
JBtL schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:03:
[...]

1100 m3 wordt wel krap met een 4kW warmtepomp denk ik, ligt er een beetje aan de bijverwarming nog of dit comfortabel gaat.
Inhoud zegt (veel) minder dan daadwerkelijk gasverbruik. Als een huis optimaal geisoleerd is gaat er nl vrijwel geen warmte verloren en kun je met een kleine WP prima de boel warmhouden. Met de nadruk op "houden" want een WP werkt veel langzamer omdat de aanvoertemp zo laag mogelijk gehouden wordt. Dus het kan zo maar zijn dat je een paar dagen bezig bent om je huis op temperatuur te krijgen met een WP, vanaf dat moment is het een kwestie van op temperatuur *houden*, zo continue mogelijk.

Weet de vraagsteller @dnns85 dus hoeveel m3 gas er nu verbruikt wordt? Dan kun je daar de koevlaas formule wel op los laten..

duhhh..eerst maar eens koffie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
_CrookClaw_ schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:56:
nog de vraag of jullie nog zaken weten die ik zeker niet moet vergeten te vragen.
Een vraag die ik zelf heb (en meerdere mensen hier), maar waarvan ik niet weet of die ook voor jou opgaat: kan Quatt standalone worden gebruikt met een 'losse' SWW voorziening.

Wat doet de Quatt softwarematig als de cv ketel (permanent) niet beschikbaar is?

Wil Quatt er (als dit niet standaard kan) aan meewerken om de Quatt standalone te laten draaien zodat de gebruiker per direct gasloos kan zonder hiervoor van Quatt afhankelijk te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
olafmol schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:28:
[...]

Inhoud zegt (veel) minder dan daadwerkelijk gasverbruik.
Als ik het goed interpreteer is die 1100 M3 gasverbruik, geen inhoud. Dnns85 geeft aan geen grote woning te hebben en tenzij hij daar een andere interpretatie van heeft zal 1100 M3 vast niet de inhoud zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door onlinaius op 18-10-2022 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
onlinaius schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:36:
[...]

Als ik het goed interpreteer is die 1100 M3 gasverbruik, geen inhoud. Dnns85 geeft aan geen grote woning te hebben en tenzij hij daar een andere interpretatie van heeft zal 1100 M3 vast niet de inhoud zijn.
hahaha, oeps...ik neem nog maar een bakkie koffie geloof ik :P

Koevlaas zegt 6kW warmtepomp bij 1100m3 gasverbruik. Dus 4kW is idd (te) krap. Maar bij de 1100m3 zit ws ook SWW, reken daar op gemiddeld 300-400m3 per jaar, dan kom je op 800m3 voor verwarming, met koevlaas is dat 4kW. Dus voor alleen verwarming werkt 4kW wel.
Pagina: 1 ... 24 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.