Warmtepomp met Tado: ongewenst modulatie gedrag. Suggesties?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
In augustus hebben we een L/W warmtepomp (Airwell Wellea monoblock) laten plaatsen en sinds enige tijd staat die ook aan.

We gebruiken een Tado slimme thermostaat die nu dus de warmtepomp aanstuurt in plaats van de CV ketel.

Ik ervaar nu een probleem waar ik op het forum vaker over heb gelezen, maar nog geen echt goed antwoord voor heb gevonden.

De Tado staat in aan/uit modus maar probeert dan nog steeds een "slim" aan/uit signaal te moduleren. Als de temperatuur in de buurt komt van de ingestelde waarde gaat hij niet meer continu aan maar tijdje aan, tijdje uit. Zo gauw hij even 'uit' zegt, stopt de WP met werken. Even later zegt hij weer 'aan' en start de WP weer op. Dat geeft dus een onrustig en inefficient gedrag.

Is de Tado zo in te stellen dat hij dit niet doet, en gewoon 'aan is aan' en 'uit is uit' doet?

Of heeft iemand een advies voor een andere thermostaat die wel enige slimheid aan boord heeft maar qua aansturing wel een echte aan/uit optie kent?

Op dit moment zet ik hem dan maar op 22 wanneer ik het eigenlijk 20,5 wil hebben. De WP levert 40 graden water naar mijn radiatoren (helaas geen vloerverwarming hier) en de temperatuur stabiliseert zich dan redelijk rond die gewenste waarde. Als het te hoog wordt zet ik hem bijvoorbeeld weer op 19 zodat hij uit gaat. Maar ik wil natuurlijk liever gewoon normaal aansturen, bijvoorbeeld op 20.5 met een beetje hysterese zodat de WP rustig door kan pruttelen, rustig een tijdje uit kan blijven en dan weer aangaat als de temp iets is gedaald.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-05 21:51

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

mddd schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:49:
In augustus hebben we een L/W warmtepomp (Airwell Wellea monoblock) laten plaatsen en sinds enige tijd staat die ook aan.

We gebruiken een Tado slimme thermostaat die nu dus de warmtepomp aanstuurt in plaats van de CV ketel.

Ik ervaar nu een probleem waar ik op het forum vaker over heb gelezen, maar nog geen echt goed antwoord voor heb gevonden.

De Tado staat in aan/uit modus maar probeert dan nog steeds een "slim" aan/uit signaal te moduleren. Als de temperatuur in de buurt komt van de ingestelde waarde gaat hij niet meer continu aan maar tijdje aan, tijdje uit. Zo gauw hij even 'uit' zegt, stopt de WP met werken. Even later zegt hij weer 'aan' en start de WP weer op. Dat geeft dus een onrustig en inefficient gedrag.

Is de Tado zo in te stellen dat hij dit niet doet, en gewoon 'aan is aan' en 'uit is uit' doet?

Of heeft iemand een advies voor een andere thermostaat die wel enige slimheid aan boord heeft maar qua aansturing wel een echte aan/uit optie kent?

Op dit moment zet ik hem dan maar op 22 wanneer ik het eigenlijk 20,5 wil hebben. De WP levert 40 graden water naar mijn radiatoren (helaas geen vloerverwarming hier) en de temperatuur stabiliseert zich dan redelijk rond die gewenste waarde. Als het te hoog wordt zet ik hem bijvoorbeeld weer op 19 zodat hij uit gaat. Maar ik wil natuurlijk liever gewoon normaal aansturen, bijvoorbeeld op 20.5 met een beetje hysterese zodat de WP rustig door kan pruttelen, rustig een tijdje uit kan blijven en dan weer aangaat als de temp iets is gedaald.
Ik begrijp wat je bedoeld, het zou al een verbetering zijn als we in de app konden instellen hoelang hij minimaal Aan / Uit blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naliya
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-05 09:19
Dit is bekend bij een Tado en kan niet aangepast worden.

Ik heb het zelf opgelost middels een relais die nadat de Tado uitgaat het signaal naar de warmtepomp blijft sturen voor x aantal minuten (door jouw in te stellen)

Bijvoorbeeld deze https://a.aliexpress.com/_EuvdXYJ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-05 13:54
@mddd @Naliya

Als je mailt met de Tado customer service, kunnen ze de aan/uit tijd van het relais (in je tado) aanpassen en dan werkt het een stuk beter.

Zie ook; tado in "Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2"

[ Voor 21% gewijzigd door Motorfret op 07-10-2022 22:35 ]

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naliya
Motorfret schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 22:33:
@mddd @Naliya

Als je mailt met de Tado customer service, kunnen ze de aan/uit tijd van het relais (in je tado) aanpassen en dan werkt het een stuk beter.

Bedankt voor de link. Ik vraag me alleen af of dat de gewenste effect gaat hebben. Als de temp binnen 19,8 is en de thermostaat op 20 staat en de minimale aan tijd 15 min is, gaat hij denk ik alsnog na 15 min uit vanwege het "modulatie" gedrag? Dat wil je niet.

Met een relais blijft de relais een aan signaal sturen tot bijvoorbeeld 30 min nadat de Tado uit is gegaan. Gaat Tado weer aan binnen die 30 min begint stopt de relais met tellen en begint pas opnieuw als Tado weer uitgaat.

Maar ik kan het fout hebben, ik heb niet beide getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-05 17:24
Sinds deze zomer kan ik onze warmtepomp via ModBus uitlezen, en mijn vermoeden is bevestigd dat ook bij ons de Tado stevig vai het relais aan het moduleren is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yFLId_kvIzGR9-688fuEVIFli4o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JEeRACkcRzm3DmChhGc9yE4v.png?f=fotoalbum_large

(status 8 = warm water / status 4 is geen CV vraag, status 6 (geel) is CV vraag))

Ik ga eens kijken of Tado mij verder kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartMe
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09-05 21:30
Ik heb toevallig gisteren hetzelfde probleem ontdekt. Ik probeer eerst via de helpdesk een oplossing te bekomen, en anders zal ik de Daikin aansturen via een shelly die aan gaat vanaf als 1 van the radiatorkranen meer dan 10% open staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartMe
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09-05 21:30
Ik krijg voorlopig geen reactie van tado en ga in tussentijd een shelly 1 (aangestuurd door home assistant) parallel over de tado aansturing monteren zodat er warmtevraag is als minstens een van de twee relais sluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkyFlyer
Het lijkt dat Tado bij mij dit gedrag door de tweede lijn support uitgezet kan worden. Ik hoop aankomende week dat bevestigd te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

als hij zoveel schakelt betekent dat ook dat je stooklijn veel te lomp staat. omlaag met die temperaturen dus.

begin maar eens met 35 graden water en zorgen dat die radiatoren overal open staan. waarschijnlijk kom je nog wel lager uit dan 35. gewoon beginnen met 35 en elke dag een graad eraf snoepen tot je de toko niet meer warm houd. dan 2 graden erbij.

[ Voor 59% gewijzigd door flippy op 15-10-2022 22:08 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkyFlyer
@flippy Wat je stelt is veel te simpel. Tado is een PID controller, en zoals je in mijn data kan zien, en zoals Tado zelf ook aangeeft, is het standaard gedrag dat hij probeert te "moduleren", wat bij een warmtepomp averechts werkt. En goede stooklijn is belangrijk (ik heb er in mijn WP zelfs 2, afhankelijk of de warmtevraag komt van een vloerverwarming zone, of een radiator zone. Maar als je die gaat afstellen zoals jij suggereert, ben je tegen de PID settings van Tado aan het vechten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ja en nee, als de temperatuur doorschiet begint de tado met klapperen. als dat veel gebeurt is dat wel een indicatie dat de stooklijn te hoog staat.

dat die tados gewoon rotdingen zijn voor warmtepompen en veel te slim proberen te zijn is een ander verhaal.
gasketels vinden dit gedrag ook niet leuk maar niemand heeft een gasketel met de logging die warmtepompen hebben dus mensen zien het gewoon niet. daarom heeft tado ook weinig zin om er wat aan te doen omdat de meeste mensen een tado halen om te proberen te besparen op hun stookkosten zonder iets anders te doen en de gebruiker ziet/hoort de gasketel ook niet constant schakelen.

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 15-10-2022 22:58 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 11:45

zAo

GPLv2 Fanboy

Hoewel ik een ketel heb, is me dit gedrag ook opgevallen. Soms resulteert het in een huiskamer van 2 graden te warm, waarschijnlijk ook omdat de vloerverwarming ook nog eens na ijlt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Heb hetzelfde gehad met een Eneco Toon. Constructie gemaakt met esp bordje met esphome die het signaal van Toon als digitaal aan/uit signaal ontvangt en een relais aanstuurt dat verbonden is met de warmtepomp. Op die manier kon ik zelf dit moduleer gedrag er zoveel mogelijk uit filteren. Maar het bleef ruk en ging door het ‘zelflerende vermogen’ van Toon elke keer weer mis. Het algoritme van Toon ging proberen om mijn algoritme te slim af te zijn :+
Toon is nu een smart panel zonder thermostaat functie en er hangt een Nest naast die het echt prima doet.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtakkie
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14-08-2023
SkyFlyer schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 21:55:
Het lijkt dat Tado bij mij dit gedrag door de tweede lijn support uitgezet kan worden. Ik hoop aankomende week dat bevestigd te zien.
@skyflyer ik ben erg benieuwd of dit kan.

Heb namelijk precies hetzelfde probleem. Door de pulsmodulatie zet de Tado mijn Daikin hybride warmtepomp continu aan/uit hetgeen slechts is voor compressor en rendement.

Als de relais gewoon zou kunnen werken als 'echt' aan/uit en niet alsnog (puls)moduleert zou dat het probleem oplossen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jRIthjn4HRamkEuSg40Ts_Eg3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ad5SwcOD49gNE3v7k7R5RVbk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baszbas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:23
Hier (helaas) ook herkenbaar.. Wij hebben een Panasonic Aquarea warmtepomp met daarachter een (5) zone-regeling van Schutz, ik zag soortgelijk gedrag (en extremer, want 5 thermostaten die allemaal hetzelfde gedrag vertonen).

Uiteindelijk heb ik dit pendelgedrag redelijk op kunnen vangen door op de zoneregeling met de jumpers een vertraging (nalooptijd) van 15 minuten in te stellen, waardoor een run minimaal 15 minuten is, en de 15 minuten opnieuw begint te tellen wanneer 1 van de thermostaten een aan/uit signaal geeft.

Heb je op de Tado verdeler eventueel ook de mogelijkheid om een vaste nalooptijd in te stellen/te verlengen, of zit de tado thermostaat direct op de vraagsturing van je warmtepomp?

[ Voor 5% gewijzigd door baszbas op 18-10-2022 14:51 . Reden: aanvulling vraag ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Het voelt goed om te weten dat er meer mensen zijn.. ookal is er niet een echt goede oplossing. Tado kan dingen instellen maar dat kost altijd moeite en blijft buiten je eigen controle.

Ik heb zitten kijken naar een zelfbouw aanpassing zoal @Naliya en @Devil noemen. Maar ik heb al zo weinig tijd en genoeg hobbies om die spaarzame tijd mee in te vullen.

Dus ik ben voor de botte-bijl oplossing gegaan: Tado eruit. Met de WP had ik sowieso al minder aan de slimme radiator knoppen, ik wil immers niet mijn werkkamer of slaapkamer dichtdraaien om hem later weer langzaam op te laten warmen, maar liever gewoon rustig het hele huis mee laten gaan. Er zitten nu weer 'domme' thermostaatknoppen in de slaapkamers zodat ik ze nog wel iets koeler kan houden dan de woonkamer/werkkamer maar die kamers gaan zelf dus geen warmtevraag meer uitsturen, wat prima is.

Voor de sturing heb ik nu een Netatmo thermostaat gekocht. Die heb je naast een Opentherm variant ook in een aan/uit variant. En die laatste kun je zelf instellen: moet hij met PID werken dan doet hij ongeveer hetzelfde als de Tado. Of moet hij op een simpeler hysterese instelling werken. Dat doe ik dus en dat gaat prima. WP blijft draaien tot de gewenste temperatuur (+ 0.1) is bereikt, gaat uit tot het 0.2 graden is afgekoeld en dan weer aan. De hysterese is gewoon in de app instelbaar. Een grote plus in vergelijking met Tado vind ik.

[ Voor 6% gewijzigd door mddd op 18-10-2022 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dtakkie
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14-08-2023
Motorfret schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 22:33:
@mddd @Naliya

Hoi Motorfret
Hoe hebben ze dat bij jou dan ingesteld?

Kan de minimale tijd apart voor 'aan' en apart voor 'uit' worden bepaald

Bijvoorbeeld voor 'aan' minimaal 30 minuten en voor 'uit' minimaal 1 minuut?

En verandert dit de pulscyclus? (Ik zie dat hij bij lichtgrijs na 20 minuten aan, 10 minuten uit gaat, zou dat als we minimaal aan op 30 minuten zetten betekenen dat hij de 'uit' puls dan overslaat?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
Ondertussen druk bezig met 2de lijn:
Dat komt door de PID-logica die op de Slimme Thermostaten wordt toegepast, aangezien ze niet direct kunnen moduleren, proberen ze de verwarming te "pulsen" om iets te bereiken dat lijkt op modulatie.

In sommige gevallen, zoals die van u, is dit natuurlijk niet wenselijk. Als je wilt, kunnen we enkele instellingen toepassen op de Slimme Thermostaten om ze te dwingen het relais in de verwarmingsstand te houden zolang ze een actieve warmtevraag ontvangen.
Dit is toegepast, bij mij lijkt het echter nog niet opgelost te zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_7erNxF-gGYXllHxDHyQb6529Kg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SBGZbgPy4EWG8SEL53R5gLRV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _CrookClaw_
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-05 16:36
Excuus verkeerde topic:)

[ Voor 98% gewijzigd door _CrookClaw_ op 18-10-2022 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

Ik ben bang dat ik mijn Tado er ook uit ga gooien als @tado niet snel met een fix komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
Ik ben nog steeds bezig met Tado, het gaat bij mij i.i.g. nog steeds niet goed:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_bX0UXb4xMSZoZiIi596b7K53uE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HTPjppcXgG732WnQs5x7t7HG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
Het lijkt nu goed te staan, maar is nog niet helemaal zeker, vanwege het zachte weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

Hoe heb je het voor elkaar gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
dtakkie schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:51:
[...]

Hoi Motorfret
Hoe hebben ze dat bij jou dan ingesteld?

Kan de minimale tijd apart voor 'aan' en apart voor 'uit' worden bepaald

Bijvoorbeeld voor 'aan' minimaal 30 minuten en voor 'uit' minimaal 1 minuut?

En verandert dit de pulscyclus? (Ik zie dat hij bij lichtgrijs na 20 minuten aan, 10 minuten uit gaat, zou dat als we minimaal aan op 30 minuten zetten betekenen dat hij de 'uit' puls dan overslaat?)
Bij mij is het 50 minuten 'aan' en 15 minuten 'uit'
De pomp blijft ook echt die tijd aan.
De compressor gaat wel uit, maar dat komt omdat de retour te ver oploopt ivm de hoge buitentemperaturen (vermogen kan hij niet kwijt)

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-05 21:51

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

Motorfret schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 17:06:
[...]

Bij mij is het 50 minuten 'aan' en 15 minuten 'uit'
De pomp blijft ook echt die tijd aan.
De compressor gaat wel uit, maar dat komt omdat de retour te ver oploopt ivm de hoge buitentemperaturen (vermogen kan hij niet kwijt)
Is dit door de Tado helpdesk ingesteld?
Ben je voorlopig tevreden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
zAo schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 16:58:
Hoe heb je het voor elkaar gekregen?
De afgelopen weken met Tado support bezig geweest, deze hebben verschillende instellingen geprobeerd. Zodra ik consequent het goede stookgedrag zie, zal ik vragen wat anderen met een warmtepomp moeten vragen.

Misschien dat @tado al mee kan kijken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TS400003
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 26-09-2024
Ik wil even reageren op de combinatie mono warmtepomp en tado. Ook ik heb sinds 2 maanden een warmtepomp en deze aangesloten op ons tado systeem. In ons geval warmt de warmtepomp het water op in een 200 liter watervat. Dit gebeurt volledig onafhankelijk van het tado systeem. Wanneer het water in het warmtevat onder een ingestelde onder temperatuur komt dan gaat de warmtepomp gedurende enige tijd (afhankelijk van de buitentemperatuur) aan tot het water in het vat een ingestelde boven temperatuur bereikt.
Kortom de klacht over te veel en te snel aan en uitgaan van de warmtepomp is in deze opstelling niet van toepassing.
Ons huis bevat alleen radiatoren (allen voorzien van een tadoknop). Zodra er een warmtevraag is dan wordt door het tadosysteem de grundfoss cv pomp (aangesloten achter het warmtevat) middels een aan/uit schakeling aangezet. Het warme water uit het warmtevat wordt vervolgens gestuurd naar 1 of meer radiatoren. Omdat het water in het warmtevat al warm is, worden de radiatoren snel warm. En via radiator ventilatoren wordt ook de ruimte sneller opgewarmd. In ons geval is tado bedraad aangesloten aan de cv pomp via een relais. Draadloos is ook mogelijk, maar vereist weer een extra investering.
Voor de duidelijkheid, de cv ketel is afgesloten voor verwarming. Op dit moment gebruiken we alleen de cv ketel om het tapwater (vooraf verwarmt door het warmtevat) nog wat extra te verwarmen. Maar dit blijkt in de praktijk onnodig te zijn en zal binnenkort worden aangepast en dan zijn we volledig van het gas af.
Hoewel in de praktijk de combinatie warmtepomp en tado goed lijkt te werken, zijn er toch nog wel een aantal onduidelijkheden. Zo is het onduidelijk of het aantal “golfjes” in het tadosysteem invloed heeft op de automatische kracht van cv pomp. Ook reageert de cv pomp bij slechts 1 “golfje” twijfelachtig (soms wel, soms laat, soms niet?). Bij 2 of 3 golfjes reageert de cv pomp direct. Slecht 1 maal heb ik een overshoot van 0,5 graden bemerkt, maar bijna altijd is het verschil niet meer dan 0,2 graden.
Tenslotte nog een aantal opmerkingen. In alle adviezen die ik heb gelezen of gekregen over het installeren van een warmtepomp ging over de noodzaak om naast een warmtepomp ook een warmtevat te laten installeren. Met als reden dat hierdoor het “pendelen” van een warmtepomp wordt voorkomen. Ook het koelen van je huis zou met deze opstelling mogelijk moeten zijn, alleen moet tado haar software hiervoor aanpassen. Tenslotte moet ik nog een oplossing installeren om in de zomerperiode te zorgen dat de cv pomp af en toe aangaat om vastlopen te voorkomen.
Ik hoop dat dit verhaal bijdraagt aan de kennis over warmtepompen en tado.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkyFlyer
Bij mij lijkt het nu goed te werken;

Mijn warmtepomp heeft 2 stooklijnen, en heb 2 Tado controllers om deze separaat aan te sturen.

We zijn bij de eerste stooklijn begonnen en deze staat nu i.i.g. helemaal goed, boven de 50% warmtevraag (kun je via de API uitlezen) sluit het contact (warmtepomp gaat "aan"), onder de 50% opent het contact (warmtepomp gaat "uit") en de curve voor warmtevraag is zeer steil. Hierdoor pendeld de warmtepomp niet meer. Ik ben nu bezig met de andere zones. Hierbij zit ook een duidelijk 50% aan/uit al ingesteld zie ik in de logging, maar de curves zijn minder steil. Dit komt mogelijk nog.

Lang verhaal kort, 2de (3e?) lijns support kan dus e.a. goed instellen voor gebruik met een warmtepomp. @tado misschien een mogelijkheid om deze configuratie voor advanced gebruikers open te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvA73
  • Laatst online: 16-02-2024
SkyFlyer schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:42:
Sinds deze zomer kan ik onze warmtepomp via ModBus uitlezen, en mijn vermoeden is bevestigd dat ook bij ons de Tado stevig vai het relais aan het moduleren is:

[Afbeelding]

(status 8 = warm water / status 4 is geen CV vraag, status 6 (geel) is CV vraag))

Ik ga eens kijken of Tado mij verder kan helpen.
@SkyFlyer welke hard- en software heb je gebruikt om dit soort data en grafieken boven water te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

SkyFlyer schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 00:18:
[...]

De afgelopen weken met Tado support bezig geweest, deze hebben verschillende instellingen geprobeerd. Zodra ik consequent het goede stookgedrag zie, zal ik vragen wat anderen met een warmtepomp moeten vragen.

Misschien dat @tado al mee kan kijken?
@tado kunnen jullie hier iets over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
KvA73 schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:11:
[...]

@SkyFlyer welke hard- en software heb je gebruikt om dit soort data en grafieken boven water te krijgen?
Home Assistant, daarop de "native" integratie met Tado en mijn Hitachi Yutaki S warmtepomp met ModBus module, die ook for de Home Assistant ModBus integratie wordt uitgelezen. (Dit is wat meer werk, kan hier de YAML wel voor op GitHub zetten, als iemand die nodig heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvA73
Zelf Vaillant Arotherm Plus warmtepomp met parallel buffer aangesloten op vloerverwarming en radiatoren. COP veel te laag. Deze wk worden oude mengverdelers ingewisseld voor pomploze verdelers. Tado stuurt CV pomp en zoneklep vloer aan. Daarnaast ook tado radiatorknoppen. Zelf idee dat “modulerende” aan uit schakeling tado (vloerverwarming) zorgt voor onrustig gedrag wp. Zie foto.

Daarnaast schakelt Tado pas naar 100% wanneer temperatuur 0,5 graden onder ingestelde temperatuur (20 graden) is. Verwarmt dan door tot 20,5 graden. Daardoor steeds 1 graad te overbruggen. Heb juist bewust gekozen voor vaste temperatuur. Zie 2e foto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MECjZtPB8sxU3MPHzf1TNv5pxaw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sWqxN6PV4Vj1pus7R3fC2g4c.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K92FwtocQg_KGgu6TuroAehurPE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gtRGDLu5Dj0LsHYEL3FmsEMc.jpg?f=fotoalbum_large

Klopt het dat warmtepomp te onrustig draait?

Tado heeft nu parameters nu aangepast. Nog niet kunnen testen. Zie reactie Tado hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g9Ruhs2ymDVXXOEWTX1Noxwqo98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BRMcXXAEQJbactCfHrGCCYRd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mooie lange runs smorgens maar knalt daarna veel te ver door. die naregeling is dus nutteloos door die enorme vertraging en je stooklijn staat te hoog waardoor je te ver doorschiet als de zon komt helpen.

ben geen fan van die korte tikjes tussendoor. waar zijn die van?

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 28-11-2022 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvA73
flippy schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:06:
mooie lange runs smorgens maar knalt daarna veel te ver door. die naregeling is dus nutteloos door die enorme vertraging en je stooklijn staat te hoog waardoor je te ver doorschiet als de zon komt helpen.

ben geen fan van die korte tikjes tussendoor. waar zijn die van?
Zou doorschieten nog wel begrijpen als de zon schijnt, maar was op deze dag geen sprake van. Stooklijn van 0,6 al verlaagd naar 0,5 maar merk dat radiatoren dan net te kort komen. Deze wk worden Jaga’s geïnstalleerd ipv oude type 22. Wellicht dan wel lagere stooklijn mogelijk. CV ketel kon vloer veel beter op temp houden (+/- 0,2 graden).

Denk dat die kleine tikjes (15-20 minuten steeds) komen doordat radiatoren steeds wat warmte vragen (tado radiatorkranen) en op gegeven moment buffer opgewarmd moet worden. Hoe zou je dat kunnen voorkomen / reduceren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

KvA73 schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:27:
[...]

Zou doorschieten nog wel begrijpen als de zon schijnt, maar was op deze dag geen sprake van. Stooklijn van 0,6 al verlaagd naar 0,5 maar merk dat radiatoren dan net te kort komen. Deze wk worden Jaga’s geïnstalleerd ipv oude type 22. Wellicht dan wel lagere stooklijn mogelijk. CV ketel kon vloer veel beter op temp houden (+/- 0,2 graden).

Denk dat die kleine tikjes (15-20 minuten steeds) komen doordat radiatoren steeds wat warmte vragen (tado radiatorkranen) en op gegeven moment buffer opgewarmd moet worden. Hoe zou je dat kunnen voorkomen / reduceren?
je moet van die naregeling op de radiatoren af. stook alleen op de vloer en stel de radiatoren vast af zodat die ruimte gelijk meetrekt met de vloer. dus afknijpen met voetventel en de kraan gewoon open. kan nooit zo zijn dat de WP op moet starten omdat 1 radiator ergens een halve graad erbij wilt.

het probleem is niet de WP , het is de naregeling die de boel verstoort.

probeer het eens om te regelen dat de WP alleen luistert naar de vloerverwarmingthermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvA73
flippy schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:31:
[...]

je moet van die naregeling op de radiatoren af. stook alleen op de vloer en stel de radiatoren vast af zodat die ruimte gelijk meetrekt met de vloer. dus afknijpen met voetventel en de kraan gewoon open. kan nooit zo zijn dat de WP op moet starten omdat 1 radiator ergens een halve graad erbij wilt.

het probleem is niet de WP , het is de naregeling die de boel verstoort.

probeer het eens om te regelen dat de WP alleen luistert naar de vloerverwarmingthermostaat.
Snap je punt en denk dat je gelijk hebt. Punt is alleen dat we in avond en wknd regelmatig houtkachel aanhebben in woonkamer. Thermostaat woonkamer vraagt dan dus geen warmte terwijl kinderen in hun slaapkamers (radiatoren) wel warmte nodig hebben. Nog idee hoe dat anders op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

KvA73 schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:37:
[...]

Snap je punt en denk dat je gelijk hebt. Punt is alleen dat we in avond en wknd regelmatig houtkachel aanhebben in woonkamer. Thermostaat woonkamer vraagt dan dus geen warmte terwijl kinderen in hun slaapkamers (radiatoren) wel warmte nodig hebben. Nog idee hoe dat anders op te lossen?
negeren dat je een houtkachel hebt. je vloer brengt een paar kW in op zijn best, die kachel doet 10~20kW op zijn sloffen. dat de WP ook de vloer doet is simpelweg geen factor in de ruimtetemperatuur als je hout gaat stoken.

klopt het trouwens dat je een open verdeler hebt met eigen pomp?

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 28-11-2022 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvA73
flippy schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:39:
[...]

negeren dat je een houtkachel hebt. je vloer brengt een paar kW in op zijn best, die kachel doet 10~20kW op zijn sloffen. dat de WP ook de vloer doet is simpelweg geen factor in de ruimtetemperatuur als je hout gaat stoken.

klopt het trouwens dat je een open verdeler hebt met eigen pomp?
Klinkt logisch. Snap alleen nog niet hoe ik dat moet realiseren. Tado schakelt immers CV pomp (na buffervat) en zoneklep vloer uit zodra ingestelde temp bereikt is. Zou eigenlijk soort openhaard stand in tado moeten hebben: doorstoken op laatste temp / negeren ruimte temp.

Hebben momenteel nog 3 mengverdelers met g
pompen voor vloerverwarming. Worden morgen ingewisseld door pomploze verdelers. Hebben dan alleen nog CV pomp na buffer.

[ Voor 6% gewijzigd door KvA73 op 28-11-2022 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

KvA73 schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:50:
[...]

Klinkt logisch. Snap alleen nog niet hoe ik dat moet realiseren.
geef een zwiep aan de thermostaat als je hout gaat stoken zodat ie door blijft lopen.

ik zou er toch echt naar kijken om de hoeveelheid tado-kleppen op het systeem te minimaliseren of in elk geval samen te voegen naar grotere en dus minder groepen. als je constant in 1 ruimte een warmtevraag hebt maar in de rest niet moet er gewerkt worden aan de waterbalans ipv de WP aantrappen om 1 radiaitor op te stoken. als je voldoende laag zit in je stooklijn en de waterzijgie regeling goed hebt zou je vrijwel geen verschil moeten hebben door je hele huis. heb je dat wel moet je dus waterzijdig bezig gaan met debieten aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Devil schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 22:34:
Heb hetzelfde gehad met een Eneco Toon. Constructie gemaakt met esp bordje met esphome die het signaal van Toon als digitaal aan/uit signaal ontvangt en een relais aanstuurt dat verbonden is met de warmtepomp. Op die manier kon ik zelf dit moduleer gedrag er zoveel mogelijk uit filteren. Maar het bleef ruk en ging door het ‘zelflerende vermogen’ van Toon elke keer weer mis. Het algoritme van Toon ging proberen om mijn algoritme te slim af te zijn :+
Toon is nu een smart panel zonder thermostaat functie en er hangt een Nest naast die het echt prima doet.
Werkt de Nest thermostaat dan wel ideaal met een warmtepomp? Ik dacht dat deze ook een soort van modulerende gedrag deed met het aan/uit contact?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Heb hem nu ongeveer twee maanden en geen enkele oneigenlijke schakeling gehad.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_tw
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-04 13:15
SkyFlyer schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 22:19:
@flippy Wat je stelt is veel te simpel. Tado is een PID controller, en zoals je in mijn data kan zien, en zoals Tado zelf ook aangeeft, is het standaard gedrag dat hij probeert te "moduleren", wat bij een warmtepomp averechts werkt. En goede stooklijn is belangrijk (ik heb er in mijn WP zelfs 2, afhankelijk of de warmtevraag komt van een vloerverwarming zone, of een radiator zone. Maar als je die gaat afstellen zoals jij suggereert, ben je tegen de PID settings van Tado aan het vechten.
Hoe werkt dit dan, 2 stooklijnen? Weet de warmtepomp vanuit welke zone er warmtevraag komt, en op basis daarvan bepaald hij zn aanvoertemperatuur? Wat als ze beide warmtevraag hebben?

Hoe weet de wp dan uit welke zone er warmtevraag komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
wouter_tw schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:32:
[...]

Hoe werkt dit dan, 2 stooklijnen? Weet de warmtepomp vanuit welke zone er warmtevraag komt, en op basis daarvan bepaald hij zn aanvoertemperatuur? Wat als ze beide warmtevraag hebben?

Hoe weet de wp dan uit welke zone er warmtevraag komt?
Elke Tado ruimte aansturing waar hij een warmte vraag moet doen (extensiekit, of een dummy thermostaat, die feitelijk als 2de extensiekit dienst doet). De warmtepomp ziet 1 of 2 van de contacten gesloten en pakt de bijbehorende stooklijn. Wanneer er zowel een vloerverwarming, als radiator vraag is, dan eerst de hoge (radiator) stooklijn gebruikt.

Aangezien ook de radiator stooklijn maximaal 40 graden is, is dat geen probleem voor de vloeren, deze ruimtes zijn dan alleen sneller en minder efficiënt op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_tw
SkyFlyer schreef op woensdag 7 december 2022 @ 22:18:
[...]

Elke Tado ruimte aansturing waar hij een warmte vraag moet doen (extensiekit, of een dummy thermostaat, die feitelijk als 2de extensiekit dienst doet). De warmtepomp ziet 1 of 2 van de contacten gesloten en pakt de bijbehorende stooklijn. Wanneer er zowel een vloerverwarming, als radiator vraag is, dan eerst de hoge (radiator) stooklijn gebruikt.

Aangezien ook de radiator stooklijn maximaal 40 graden is, is dat geen probleem voor de vloeren, deze ruimtes zijn dan alleen sneller en minder efficiënt op temperatuur.
Aha de wp heeft dus 2 contacten waar de aan/uit sturing van de extensie kits op zit. Dan stel je dus een stooklijn per contact in. Waarom minder effecient dan? Aangezien je beide 40 graden gebruikt? Of is die 40 graden bij een hogere buitentemperatuur al bereikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
wouter_tw schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:54:
[...]

Aha de wp heeft dus 2 contacten waar de aan/uit sturing van de extensie kits op zit. Dan stel je dus een stooklijn per contact in. Waarom minder effecient dan? Aangezien je beide 40 graden gebruikt? Of is die 40 graden bij een hogere buitentemperatuur al bereikt?
Stooklijn/circuit 2 (vloerverwarming) gaat niet tot 40 graden, maar 40 graden is voor de meeste (i.i.g. sowieso voor die van mij) vloerverwarming systemen de maximale temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:47
DutchWing schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:59:
[...]

Werkt de Nest thermostaat dan wel ideaal met een warmtepomp? Ik dacht dat deze ook een soort van modulerende gedrag deed met het aan/uit contact?
Ik heb geen WP, maar draai mijn Nest gen 3 met de TrueRadiant setting op OFF, wat effectief geen modulatie is. Hij begint dan warmte te vragen als je onder de ingestelde ruimte-temp zit, de water temp is in te stellen als "voorloop", en dat vraagt ie dan continue, totdat ie de ruimtetemperatuur bereikt heeft. Heel simpel dus, geen "low load" oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_tw
SkyFlyer schreef op donderdag 8 december 2022 @ 22:20:
[...]

Stooklijn/circuit 2 (vloerverwarming) gaat niet tot 40 graden, maar 40 graden is voor de meeste (i.i.g. sowieso voor die van mij) vloerverwarming systemen de maximale temperatuur.
Ik heb zelf een mengverdeler. Kan ook met 60 graden water aankomen. Niet erg effecient natuurlijk.

Welk type wp heb jij?

Maar jouw wp moduleert dus niet en draait op vol vermogen begrijp ik gezien je aan/uit regeling?

[ Voor 13% gewijzigd door wouter_tw op 09-12-2022 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
wouter_tw schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 08:04:
[...]

Ik heb zelf een mengverdeler. Kan ook met 60 graden water aankomen. Niet erg effecient natuurlijk.

Welk type wp heb jij?

Maar jouw wp moduleert dus niet en draait op vol vermogen begrijp ik gezien je aan/uit regeling?
Ik heb ook op mijn vloerverwarmingen nog gesloten verdelers zitten, maar pas deze waarschijnlijk binnenkort aan, om er open verdelers van de maken. Dan maakt het wel uit.

Ik heb een Hitachi Yutaki S (RWM-2,0NRE / RAS-2WHVRP), deze moduleert juist extreem efficient, maar warmtepompen moduleren niet aan de hand van thermostaten, maar aan de hand van een stooklijn (met weer/temperatuur sensor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_tw
SkyFlyer schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:41:
[...]

Ik heb ook op mijn vloerverwarmingen nog gesloten verdelers zitten, maar pas deze waarschijnlijk binnenkort aan, om er open verdelers van de maken. Dan maakt het wel uit.

Ik heb een Hitachi Yutaki S (RWM-2,0NRE / RAS-2WHVRP), deze moduleert juist extreem efficient, maar warmtepompen moduleren niet aan de hand van thermostaten, maar aan de hand van een stooklijn (met weer/temperatuur sensor).
Waarom maakt dat uit?

Je kunt toch je aanvoerthermostaat maximaal openzetten? Of bedoel je dat je meer flow haalt?

Hoezo extreem efficient? Bedoel je het modulatiebereik?

Alleen met tado gaat die aan/uit sturing dus nog momenteel met intervallen. Wat je eigenlijk aan de wp over wil laten.

Modulatie toch op basis van de retourtemperatuur. Is deze dicht bij delta t, dan terug moduleren. Althans dat kan ik me voorstellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
wouter_tw schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:08:
[...]

Waarom maakt dat uit?

Je kunt toch je aanvoerthermostaat maximaal openzetten? Of bedoel je dat je meer flow haalt?

Hoezo extreem efficient? Bedoel je het modulatiebereik?

Alleen met tado gaat die aan/uit sturing dus nog momenteel met intervallen. Wat je eigenlijk aan de wp over wil laten.

Modulatie toch op basis van de retourtemperatuur. Is deze dicht bij delta t, dan terug moduleren. Althans dat kan ik me voorstellen
Klopt, aanthermostaat maximaal open zetten is het alternatief, en mijn puzzel is inderdaad of het uitmaakt op de flow. (En het scheelt wat stroom kosten).

Extreem efficiënt inderdaad, omdat hij heel ver terug kan moduleren. Daarom heb ik zo'n kleine warmtepomp.

Tado moduleert dus bij mij *niet* meer (ook niet met intervallen), dat is dus door support gefixed.

En je hebt gelijk, moduleren gebeurd natuurlijk op de retour, a.d.h.v. de stooklijn, niet direct op de stooklijn.

[ Voor 5% gewijzigd door SkyFlyer op 10-12-2022 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_tw
SkyFlyer schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:17:
[...]

Klopt, aanthermostaat maximaal open zetten is het alternatief, en mijn puzzel is inderdaad of het uitmaakt op de flow. (En het scheelt wat stroom kosten).

Extreem efficiënt inderdaad, omdat hij heel ver terug kan moduleren. Daarom heb ik zo'n kleine warmtepomp.

Tado moduleert dus bij mij *niet* meer (ook niet met intervallen), dat is dus door support gefixed.

En je hebt gelijk, moduleren gebeurd natuurlijk op de retour, a.d.h.v. de stooklijn, niet direct op de stooklijn.
Scheelt misschien wat stroom. Maar de pomp aan de wp kant kan dan misschien ook zachter draaien. Of je hebt 2 pompen en kunt dus meer flow halen en dus meer warmte afgifte.

Hoeveel kw is die warmtepomp en wat is zn modulatiebereik? Hoeveel graden kan die max maken?

Oke tado zet dus bij jou aan/uit zolang er warmtevraag is van een ruimte. En kiest afhankelijk van het contact de stooklijn. De wp moduleert dan zelf terug als er minder afgifte is begrijp ik. Retour wordt warmer

Kan me idd voorstellen dat als de retour te snel oploopt de wp terug moduleert.

Snap alleen dat delta t verhaal van een wp nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martyn89
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 02-04 21:32
KvA73 schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:02:
Tado heeft nu parameters nu aangepast. Nog niet kunnen testen. Zie reactie Tado hieronder.

[Afbeelding]
Hoe gaat het nu met de aangepaste parameters? Ik heb toevallig dezelfde uitvraag uitstaan voor aansturing van mijn Daikin Intergas, mij vragen ze of ik bij Daikin de minimale aan en minimale uit tijd wil opvragen zodat die ingesteld kan worden. Die uitvraag staat nu bij Daikin, maar bij jou lijkt het er op dat ze zelf al wat optimale waarden hebben voor gebruik met een warmtepomp. Ga dat Tado eens navragen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvA73
Martyn89 schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:33:
[...]

Hoe gaat het nu met de aangepaste parameters? Ik heb toevallig dezelfde uitvraag uitstaan voor aansturing van mijn Daikin Intergas, mij vragen ze of ik bij Daikin de minimale aan en minimale uit tijd wil opvragen zodat die ingesteld kan worden. Die uitvraag staat nu bij Daikin, maar bij jou lijkt het er op dat ze zelf al wat optimale waarden hebben voor gebruik met een warmtepomp. Ga dat Tado eens navragen!
Moeilijk te zeggen nog. Allerlei ander gedoe met WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-01 02:44
Zit ook al lang te rommelen met Tado, blijft irritant en baal ervan. M'n WP kan supermooi lopen op minimum/deellast (15% / 380 watt) maar Tado verziekt het iedere keer rond setpoint.

Ik heb de wireless controller in gebruik, daar is de warmtepomp nu aangesloten op het + en - contact.
Zat te denken, zou het nog uitmaken als ik de WP op de NO aansluitingen plaats, die sluit bij warmtevraag waardoor de WP misschien minder vaak aan en uit zal springen?

@SkyFlyer
Hoe heb jij het e.e.a. aangesloten? ook via de standaard bus? (+ en - contact)

@Naliya is dat wat jij ook hebt gedaan icm een extra relais van Ali? volgens mij heb ik nog zo'n relais liggen

Hoor het graag

[ Voor 3% gewijzigd door sgsdebruijn op 02-01-2023 12:18 ]

#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
sgsdebruijn schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:13:
Zat te denken, zou het nog uitmaken als ik de WP op de NO aansluitingen plaats, die sluit bij warmtevraag waardoor de WP misschien minder vaak aan en uit zal
Dat helpt niet, want bij “halve warmte vraag” gaat Tado juist elke paar minuten het contact open of dicht doen. Enkel een andere aansturing (niet moduleren maar meer richting een ouderwetse hysterese) gaat je echt helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-01 02:44
mddd schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:46:
[...]

Dat helpt niet, want bij “halve warmte vraag” gaat Tado juist elke paar minuten het contact open of dicht doen. Enkel een andere aansturing (niet moduleren maar meer richting een ouderwetse hysterese) gaat je echt helpen.
Dank je, das ook precies de vraag die ik stelde aan de Tado helpdesk.
Zou fijn zijn als het werkt, heb 5x Tado thermostaat hangen.

Optie is wel om er een relais tussen te zetten die vertraagd sluit

#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
Heb je de service desk van Tado je instellingen al laten veranderen?

Je kunt een minimale "aan" en "uit" tijd laten instellen.

Tevens kun je hem zo laten instellen dat het relais van de extensiekit "aan" is bij iedere warmtevraag.
Hiermee ondervang je het aan/uit modulerend gedrag dat de Tado standaard heeft.

als je een (grote) buffer hebt, kun je er ook voor kiezen om de Tado alleen de tweede pomp aan te laten sturen en de WP volledig WAR te draaien.
die kijkt dan in principe alleen of de buffer op temperatuur is.

Met de juiste stooklijn zijn lange runs dan geen probleem meer (bij mij iig)

[ Voor 33% gewijzigd door Motorfret op 02-01-2023 13:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TS400003
  • Laatst online: 26-09-2024
Even ter aanvulling op de reactie van @Moterfret. Klopt dat bij Tado aansturing van een tweede pomp aangesloten op een warmwater buffervat de warmtepomp alleen aangestuurd wordt door de eigen software van de mono warmtepomp (in onze situatie een Meeding 20D 7kwh) en er geen sprake is van pendelen. Temperatuur is alle ruimtes (geen vloerverwarming maar zeer forse radiatoren en ventilatoren) zeer constant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
sgsdebruijn schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:13:
Zit ook al lang te rommelen met Tado, blijft irritant en baal ervan. M'n WP kan supermooi lopen op minimum/deellast (15% / 380 watt) maar Tado verziekt het iedere keer rond setpoint.

Ik heb de wireless controller in gebruik, daar is de warmtepomp nu aangesloten op het + en - contact.
Zat te denken, zou het nog uitmaken als ik de WP op de NO aansluitingen plaats, die sluit bij warmtevraag waardoor de WP misschien minder vaak aan en uit zal springen?

@SkyFlyer
Hoe heb jij het e.e.a. aangesloten? ook via de standaard bus? (+ en - contact)
+/- contact is toch OpenTherm of ander protocol? Ik heb hem "gewoon" (is het enige wat de Hitachi ondersteunt) via relais aangesloten. Maar zoals andere stellen, de wijziging die je nodig hebt, is via de servicedesk van @tado te doen. De instelling lijkt nu simpelweg te zijn meer of minder dan 50% warmtevraag is respectievelijk aan of uit. Daarnaast heeft de warmtevraag (i.i.g. voor mijn woonkamer) een zeer steile curve (hij schakelt snel van 0 naar 100% warmtevraag)

Hiermee komt momenteel bij mij het pendelen niet meer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdkolk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06:20
Motorfret schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:11:
...
Tevens kun je hem zo laten instellen dat het relais van de extensiekit "aan" is bij iedere warmtevraag.
Hiermee ondervang je het aan/uit modulerend gedrag dat de Tado standaard heeft.
ik heb voor de aansturing van onze LG deze instelling laten doorvoeren, en ben tot nu toe tevreden.

LG Therma V 9KW, tado kamerthermostaat + draadloze extensiekit 230v aan-uit.
Alleen de kamerthermostaat kan warmte vragen: de tado radiatorknoppen heb ik verwijderd (woonkamer, hal, bijkeuken) of ingesteld als slave (slaapkamers).

Het relais bij de warmtepomp is continue gesloten op het moment dat Tado denkt meer dan 0% warmte nodig te hebben.
Bij het bereiken van de ingestelde temperatuur is de warmtevraag van Tado nog steeds boven 0% en blijft de WP doorverwarmen. Ik heb na enig bijstellen van de WAR nu een redelijk constante kamertemperatuur die ca 0,5 graad hoger is dan op de thermostaat ingesteld, maar toen de Ta / WAR hoger stond werd er nog zoveel warmte in de vloer gepompt dat we ruim 2 graden te hoog doorschoten.

NB: de warmtevraag in procenten is uit te lezen in Home Assistant, maar niet goed te controleren in de Tado app. De app toont pas een "golfje" bij 33% vraag.

LG HU091MR+HN091MR.NK5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-05 06:00

HermanGast

Exige GT3

Kan ik het probleem samenvatten dat Tado voor iedere ruimte met warmtevraag goed werkt, behalve in het grensgebied waarbij er niet gemoduleerd wordt maar een aan-uit-aan-uit.. schakeling de warmtepomp aangestuurd wordt om minder warmte af te geven?
Dus een warmtevraag van 33% of 66% wordt door Tado vertaald naar een repeterend patroon van paar minuten aan en dan weer uit. En dat is niet goed voor warmtepompen.
En als een kleine ruimte warmte vraagt krijgt de warmtepomp ook nauwelijks belasting.

En de oplossing zoeken we in:
a. Relais om het kortstondig uitzetten te overbruggen, of instellingen door Tado-support aan laten passen
b. Bufferfunctie introduceren, als die er al niet is
c. Kleine ruimtes uit het Tado systeem halen
d. Vloerverwarming(en) altijd aan, door pomp of klep te wijzigen

En aan de positieve kant, als de stooklijn goed werkt zal een WP minder energie in het systeem stoppen als de retour temperatuur wat hoger wordt wanneer er minder warmte afgifte is. Minder zwaar belasten is veel beter dan aan/uit cyclus, dus dat draagt bij aan de oplossing.

[ Voor 7% gewijzigd door HermanGast op 30-05-2023 21:59 ]

Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevlarD
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-05 16:18
Domme vraag waarschijnlijk (ik heb nog geen warmtepomp) maar zou Tado ook kunnen werken met alleen de Tado-radiatorthermostaten? M.a.w. wat zou er gebeuren er als je alleen de verbinding van de centrale Tado-thermostaat met de warmtepomp verbreekt maar het Tado-systeem verder intact laat, de gewenste maximum watertemperatuur rechtstreeks op de WP instelt en verder de temperatuur van een specifieke ruimte via de Tado-radiatorknoppen regelt?

Wat ik kan bedenken is dat je ruimte nooit warmer kan worden dan wat er er op de WP staat ingesteld, (ook al zet je de Tado-knoppen op een hetere stand) en dat de Tado-knoppen bij een koelingsvraag de kraan dicht draaien terwijl je dan juist wel gekoeld koud water via je WP in je radiatoren of vloerverwarming wilt hebben. Maar dat zou je met wat slimme domoticascripts wel op kunnen lossen...

Tado kan dan in ieder geval niet meer de WP moduleren. Die regelt dan gewoon zichzelf via de retourtemperatuur op basis van de warmtevraag van de radiatoren. Of maak ik nu een denkfout?

[ Voor 9% gewijzigd door KevlarD op 07-06-2023 02:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
@KevlarD Het Tado systeem werkt niet onder thermostaat, dus daar ga je (al) fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljanvdb
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:05
KevlarD schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 02:47:
Domme vraag waarschijnlijk (ik heb nog geen warmtepomp) maar zou Tado ook kunnen werken met alleen de Tado-radiatorthermostaten? M.a.w. wat zou er gebeuren er als je alleen de verbinding van de centrale Tado-thermostaat met de warmtepomp verbreekt maar het Tado-systeem verder intact laat, de gewenste maximum watertemperatuur rechtstreeks op de WP instelt en verder de temperatuur van een specifieke ruimte via de Tado-radiatorknoppen regelt?

Wat ik kan bedenken is dat je ruimte nooit warmer kan worden dan wat er er op de WP staat ingesteld, (ook al zet je de Tado-knoppen op een hetere stand) en dat de Tado-knoppen bij een koelingsvraag de kraan dicht draaien terwijl je dan juist wel gekoeld koud water via je WP in je radiatoren of vloerverwarming wilt hebben. Maar dat zou je met wat slimme domoticascripts wel op kunnen lossen...

Tado kan dan in ieder geval niet meer de WP moduleren. Die regelt dan gewoon zichzelf via de retourtemperatuur op basis van de warmtevraag van de radiatoren. Of maak ik nu een denkfout?
Volgens mij kan dat wel werken. Je gebruitk de Tado knoppen dan gewoon als (dure) thermostaat knoppen. Zo hebben wij het hier nu ook een paar weken getest toen de warmtepomp nog draaide in april: Remeha thermostaat in de woonkamer (aan de Elga Ace warmtepomp) met Tado thermostaatknoppen in de slaapkamers waar radiatoren hangen. De knoppen draaien gewoon de radiatoren dicht als het te warm wordt in de kamer en open als het te koud wordt. En je kunt ze nog steeds bedienen via de app. In de woonkamer hebben wij vloerverwarming.

Ik vraag me wel af of dit uiteindelijk een goede oplossing is. Goed waterzijdig inregelen en de rest aan de warmtepomp laten is denk ik uiteindelijk efficiënter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KevlarD
Motorfret schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:25:
@KevlarD Het Tado systeem werkt niet onder thermostaat, dus daar ga je (al) fout.
Ik haal die thermostaat dus ook niet weg. Die blijft gewoon in het Tado-netwerk. Ik onderbreek alleen de verbinding naar de warmtepomp. Ik dacht namelijk dat dat slechts eenrichtingsverkeer zou zijn en dat de CV-ketel of warmtepomp sowieso niks terugmeldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevlarD
[quote]wiljanvdb schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:58:
[...]

Volgens mij kan dat wel werken. Je gebruitk de Tado knoppen dan gewoon als (dure) thermostaat knoppen.

Klopt. Maar da's altijd nog beter dan ze weer weg te moeten doen ;-) Bovendien kan ik die prima met domotica aansturen waardoor er verder geen handmatig werk aan zit.

[quote]wiljanvdb schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:58:
[...]
Ik vraag me wel af of dit uiteindelijk een goede oplossing is. Goed waterzijdig inregelen en de rest aan de warmtepomp laten is denk ik uiteindelijk efficiënter.

Maar dan verlies je toch de mogelijkheid om de temperatuur per ruimte apart automatisch in te stellen?

[ Voor 33% gewijzigd door KevlarD op 08-06-2023 00:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naliya
Ondertussen is het me gelukt om twee dingen voor elkaar te krijgen via Tado support:

Slimme radiatorknoppen in aan/uit modus. Ze gaan dus of helemaal open, of helemaal dicht. Dit is gewenst icm. hoge flow voor een WP.

Ook kan Tado support nu de min aan tijd instellen en de min uit tijd.

Als je Tado in relais modus gebruikt zou heet dus mogelijk moeten zijn om via hun support de juiste parameters ingesteld te krijgen.

Op deze manier dient Tado als een max thermostaat voor mijn beneden verdieping en de slimme radiatorknoppen hetzelfde voor de bovenverdieping, ik heb het ook zo ingesteld dat de radiatorknoppen niet zelf de WP aan kunnen zetten. Goed watersijdig inregelen dus.

[ Voor 23% gewijzigd door Naliya op 08-06-2023 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:28
Ik zie dit wat oudere topic. Wij hebben ook een tado thermostaat en zijn daar heel tevreden over.
Nu proberen we een warmtepomp geoffreerd en uiteindelijk geinstalleerd te krijgen, maar ik vraag mij af hoe nu die samenwerking is. Ik lees dat Tado nu een Warmtepomp Connector heeft, maar het aantal warmtepomp merken waar deze mee samenwerkt is heel beperkt. Ik herken in ieder geval Vaillant.

Is die connector nieuw? Hebben diegene die hierboven de warmtepomp aansturen ook deze connector?
Is er ervaring met andere merken en de samenwerking met Tado?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
Connector zag ik ook vorige week, ken hem nog niet misschien dat @tado toelichting kan geven wat de extra functionaliteit is. Ikzelf gebruik de Tado simpelweg met aan/uit relais.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tado
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online

tado

Bedrijfsaccount tado
De warmtepomp connector is nieuw, en praat direct met de digitale bus van bepaalde warmtepompen. Het voordeel is dat de warmtepomp zelf verantwoordelijk blijft voor de regeling van de warmtepomp zelf maar dat je toch schema's kan instellen en op afstand de warmtepomp kunt bedienen.

Daarnaast kan de warmtepomp connector met "Balance" werken:
https://support.tado.com/...balance-voor-warmtepompen

In de toekomst verwachten we veel meer dynamische energietarieven en dan zorgt tado Balance ervoor dat de warmtepomp zo veel mogelijk gebruik maakt van de goedkopere uren van de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon V
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14-11-2024
@tado De link werkt niet meer en ik kan op de site de Connector niet vinden. Ik heb een V3 systeem in combinatie met Daikin Altherma 3 MT en dynamisch tarief. Hoe kan ik mijn WP zo efficiënt mogelijk aansturen met de V3? Of moet ik over naar X?
Pagina: 1