Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Prima methode is idd om te kijken wat je in de zomermaanden zoal aan gas verbruikt. Rond dat wat af naar boven voor de wintermaanden. (douche je net iets warmer / langer, af en toe in bad)onlinaius schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:45:
[...]
Als je deze methode gebruikt raad ik inderdaad wel aan om even specifiek te kijken wat SWW is. Bij ons (2 personen) ligt deze namelijk veel lager, op zo'n 6 - 8 kuub per maand in de zomer. In de winter gaat 1 van de 2 af en toe in bad, dus daar zal het verbruik een paar kuub hoger ligger. Maar uiteindelijk halen we amper de 100 kuub per jaar SWW. Dus ga niet direct van gemiddeld SWW verbruik uit, want die kan er aardig naast zitten.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Vanzelfsprekend.onlinaius schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:45:
[...]
Als je deze methode gebruikt raad ik inderdaad wel aan om even specifiek te kijken wat SWW is. Bij ons (2 personen) ligt deze namelijk veel lager, op zo'n 6 - 8 kuub per maand in de zomer. In de winter gaat 1 van de 2 af en toe in bad, dus daar zal het verbruik een paar kuub hoger ligger. Maar uiteindelijk halen we amper de 100 kuub per jaar SWW. Dus ga niet direct van gemiddeld SWW verbruik uit, want die kan er aardig naast zitten.
Klopt, die 1100 m3 gasverbruik is idd met SWW, dus die 800 m3 is wel realistisch. Het eventueel bijverwarmen met de airco zit nog niet in dit historisch verbruik en ook wordt er nog 20-jaar oud dubbelglas vervangen door HR++.olafmol schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:41:
[...]
hahaha, oeps...ik neem nog maar een bakkie koffie geloof ik
Koevlaas zegt 6kW warmtepomp bij 1100m3 gasverbruik. Dus 4kW is idd (te) krap. Maar bij de 1100m3 zit ws ook SWW, reken daar op gemiddeld 300-400m3 per jaar, dan kom je op 800m3 voor verwarming, met koevlaas is dat 4kW. Dus voor alleen verwarming werkt 4kW wel.
Met name omdat er al een buitenunit voor de airco's staat denk ik dat het ivm een eventuele vergunning voor meer dan 2 units wel fijn is om op 4kW te blijven, dus één Quatt unit.
Als je idd nog wat isolatie verbeteringen gaat/kunt doorvoeren, zou ik het er zeker wel op wagen. Maar waarom niet gelijk full-electric met bv een 4kW monobloc en een warmtepompboiler voor je SWW?dnns85 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:53:
[...]
Klopt, die 1100 m3 gasverbruik is idd met SWW, dus die 800 m3 is wel realistisch. Het eventueel bijverwarmen met de airco zit nog niet in dit historisch verbruik en ook wordt er nog 20-jaar oud dubbelglas vervangen door HR++.
Met name omdat er al een buitenunit voor de airco's staat denk ik dat het ivm een eventuele vergunning voor meer dan 2 units wel fijn is om op 4kW te blijven, dus één Quatt unit.
Dat verbruik ligt hier wel hoger, zo'n 15-20 kuub per maand in de zomer, in de winter nog hoger. En de ketel die er nu hangt is ook al vrij oud (15+ jaar) dus die zal niet super efficient zijn.onlinaius schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:45:
[...]
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Hier ook hoor....pubers, koukleumen, veel sporten, een ligbad dat af en toe wordt gebruikt, afwassen etc.. 0,7-1m3 per dag is niet raar bij ons voor SWW.dnns85 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:56:
[...]
Dat verbruik ligt hier wel hoger, zo'n 15-20 kuub per maand in de zomer, in de winter nog hoger. En de ketel die er nu hangt is ook al vrij oud (15+ jaar) dus die zal niet super efficient zijn.
Wel naar zitten kijken en wil wel full-electric met een warmtepompboiler voor SWW, maar dit zal waarschijnlijk een losse unit moeten worden die dan nét past in de ruimte die we daarvoor hebben. Omdat de Quatt dan bijna geen ruimte binnen in neemt is dat een fijne oplossing. En eind vd winter kan de ketel dan weg, daar een WPB erin en wachten op de Quatt die dan in de loop van de zomer komt... Dat is het plan vooralsnog.olafmol schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:55:
[...]
Als je idd nog wat isolatie verbeteringen gaat/kunt doorvoeren, zou ik het er zeker wel op wagen. Maar waarom niet gelijk full-electric met een warmtepompboiler voor je SWW?
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Ik geloof dat het mogelijk moet zijn om later extra units bij te plaatsen, maar dan betaal je wel 2x volledige installatie kosten & (als ik eea goed begrijp) gaat je dat niet verder brengen om volledig gasloos te worden. Een tweede unit zal wat extra verwarmingsvermogen toevoegen, maar heeft nog steeds geen optie voor SWW en ook geen backup verwarming voor wanneer het te koud wordt (zeg minder dan -10 graden).okijokii schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:28:
Zal het ook mogelijk zijn om het 'uit te proberen'? Dus eerst de 4kW en mocht dat niet voldoende zijn er nog een 4kW bijplaatsen tzt?
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Ergo: als je full electric beoogt, waarom dan risico nemen met iets wat als hybride wordt verkocht en niemand nog weet hoe het ding zich in bepaalde omstandigheden gaat gedragen?
Als je ook nog een airco hebt zie ik dat ook wel goed komen.olafmol schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:55:
[...]
Als je idd nog wat isolatie verbeteringen gaat/kunt doorvoeren, zou ik het er zeker wel op wagen. Maar waarom niet gelijk full-electric met bv een 4kW monobloc en een warmtepompboiler voor je SWW?
Gelijk full electric zou kunnen, maar het hangt er dus ook een beetje vanaf of de Quatt standalone kan draaien.
Als dat het geval is, is voor mij ook het plan om in najaar 2023 of ergens in 2024 de cv ketel weg te halen en van het gas af te gaan.
Het 'fijne' aan hybride is dat je het even kunt proberen, en niet beide in 1x hoeft te regelen (hoewel een upgradepad voor ogen hebben wel handig is).
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Omdat ik voor de Quatt onder de 2000 zit, en daarna nog een vergelijkbaar (of iets lager) bedrag voor de warmtepompboiler, en ik zelf niet technisch genoeg ben en dus afhankelijk ben van marktpartijen die 10.000 vragen voor full electric, na subsidie?paQ schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:54:
Ik denk als je besloten hebt om een hybride warmtepomp te kopen, waar nog letterlijk niemand ervaring mee heeft, het vrij tricky is om er van uit te gaan dat je daar mee full electric kunt gaan. Het gaat heus wel slagen in bepaalde huizen / huishoudens, al dan niet met een additionele warmtevoorziening. (En SWW uiteraard)
Ergo: als je full electric beoogt, waarom dan risico nemen met iets wat als hybride wordt verkocht en niemand nog weet hoe het ding zich in bepaalde omstandigheden gaat gedragen?
Kunnen is misschien wel een optie, maar wil ik ook 5000 extra er in steken om direct full electric te gaan?
onlinaius schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:58:
[...]
Omdat ik voor de Quatt onder de 2000 zit, en daarna nog een vergelijkbaar (of iets lager) bedrag voor de warmtepompboiler, en ik zelf niet technisch genoeg ben en dus afhankelijk ben van marktpartijen die 10.000 vragen voor full electric, na subsidie?
Kunnen is misschien wel een optie, maar wil ik ook 5000 extra er in steken om direct full electric te gaan?
Exact. Dus dat 'fijne' komt grotendeels voort uit de 'early bird' prijs waarvoor mensen hem hebben kunnen pre-orderen. Als het niet lukt, moet er een bijverwarming bij, of een extra Quatt (extra investering) en als het dan (net aan) wel lukt alsnog een wpb boiler bijv.onlinaius schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:56:
[...]
Het 'fijne' aan hybride is dat je het even kunt proberen, en niet beide in 1x hoeft te regelen (hoewel een upgradepad voor ogen hebben wel handig is).
Onder aan de streep zijn de verschillen dan echt niet meer zo groot.
(en het hoeft echt niet voor 10k als je zelf wat durft te shoppen)
Ik heb niks tegen hybride pompen, maar die hebben een bepaalde inzet, namelijk: hybride. Krijgt het apparaat het moeilijk, hup cv ketel aan.
Het is mij persoonlijk iig wel wat waard om comfort te hebben als het een paar dagen vriest bijv. En niet moet grijpen naar: "naja dan zetten we wel een paar straalkacheltjes neer voor die paar dagen per jaar", terwijl de Quatt buiten staat te ploeteren en herrie te maken. (bij wijze van)
Let wel op dat de uitkomst van de Koevlaas formule, het benodigde vermogen bij koude buitenlucht is, -7 of -10 als je in het oosten woont. De Quatt doet geen 4kW bij -7. Dus dan toch beter de 8kW, of alternatieve bijverwarming.olafmol schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:41:
[...]
hahaha, oeps...ik neem nog maar een bakkie koffie geloof ik
Koevlaas zegt 6kW warmtepomp bij 1100m3 gasverbruik. Dus 4kW is idd (te) krap. Maar bij de 1100m3 zit ws ook SWW, reken daar op gemiddeld 300-400m3 per jaar, dan kom je op 800m3 voor verwarming, met koevlaas is dat 4kW. Dus voor alleen verwarming werkt 4kW wel.
Goed punt. Ik zou toch denk ik eerder voor iets minder gaan en dan op die paar (te) koude dagen een alternatief (bv kacheltje erbij) pakken dan dat de wp 98% van het jaar staat te pendelen. Tenzij die 2x4kW samen naar hetzelfde minimale vermogen kunnen. Ik heb geen idee hoe ze "geschakeld" worden, ik vermoed gewoon een soort "seriële hybride" met OpenTherm, dus nr 2 schakelt bij als nr 1 het niet meer red?jurjen_g schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:18:
[...]
Let wel op dat de uitkomst van de Koevlaas formule, het benodigde vermogen bij koude buitenlucht is, -7 of -10 als je in het oosten woont. De Quatt doet geen 4kW bij -7. Dus dan toch beter de 8kW, of alternatieve bijverwarming.
Quatt heeft mij eerder verteld dat de 8 kW gewoon 2x 4kW is, en dat bij weinig warmtevraag maar 1 van de 2 meedoet dus het minimale vermogen van de 8 kW is gelijk aan die van de 4kW.olafmol schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:26:
[...]
Goed punt. Ik zou toch denk ik eerder voor iets minder gaan en dan op die paar (te) koude dagen een alternatief (bv kacheltje erbij) pakken dan dat de wp 98% van het jaar staat te pendelen. Tenzij die 2x4kW samen naar hetzelfde minimale vermogen kunnen. Ik heb geen idee hoe ze "geschakeld" worden, ik vermoed gewoon een soort "seriële hybride" met OpenTherm, dus nr 2 schakelt bij als nr 1 het niet meer red?
Check. Weet je ook of ie de load netjes verdeelt over 2 units als er meer dan 4kW gevraagd wordt? Dit ivm geluid, ik vermoed dat 2 tegelijkertijd draaiende units een stuk meer geluid produceren dan 1 6kW unit bv, maar misschien hebben ze iets slims bedacht om de totale geluidsdruk van 2 gelijktijdige units te minimaliseren?jurjen_g schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:36:
[...]
Quatt heeft mij eerder verteld dat de 8 kW gewoon 2x 4kW is, en dat bij weinig warmtevraag maar 1 van de 2 meedoet dus het minimale vermogen van de 8 kW is gelijk aan die van de 4kW.
Helaas, meer weet ik niet. Ik zou hopen dat hun AI besturing de boel optimaliseert op zo lang mogelijke runs per WP, en bij defrosts dat de 1 de ander opwarmt en zo. Maar of dat zo gaat zijn is voor mij koffiedik.olafmol schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:39:
[...]
Check. Weet je ook of ie de load netjes verdeelt over 2 units als er meer dan 4kW gevraagd wordt? Dit ivm geluid, ik vermoed dat 2 tegelijkertijd draaiende units een stuk meer geluid produceren dan 1 6kW unit bv, maar misschien hebben ze iets slims bedacht om de totale geluidsdruk van 2 gelijktijdige units te minimaliseren?
Voor mezelf nu bezig met een all electric oplossing, maar voor mn ouders lijkt dit een mooie optie. Zeker als de mensen die nu ervaring opdoen ook hun ervaringen blijven delen. Hoe vaak slaat de cv ketel nog aan is ook een interessant thema.
Ik dacht in dit topic gelezen te hebben dat voor de 8kw geen aparte groepen nodig waren voor de 2 4kW units en dat dit inderdaad inhoud dat bij lage temperaturen ze niet allebei volle bak staan te draaien, of 1 zelfs afschakeld.olafmol schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:39:
[...]
Check. Weet je ook of ie de load netjes verdeelt over 2 units als er meer dan 4kW gevraagd wordt? Dit ivm geluid, ik vermoed dat 2 tegelijkertijd draaiende units een stuk meer geluid produceren dan 1 6kW unit bv, maar misschien hebben ze iets slims bedacht om de totale geluidsdruk van 2 gelijktijdige units te minimaliseren?
Ik kan dit echter verkeerd gelezen of begrepen hebben

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Dan moet de temperatuur toch eerst een heel eind zakken nog. Zal vast nog even duren eer dat je daar reactie op krijgt. En ook dan is het ENORM afhankelijk van huis(houden).HaraldBou schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:37:
Hoe vaak slaat de cv ketel nog aan is ook een interessant thema.
Merendeel woningen nu al geschikt voor warmtepomp of warmtenet | Change Inc.
Warmtepompen alg. info:
https://www.change.inc/en...tepomp-en-warmtenet-39032
Over QUATT: https://www.change.inc/en...cent-extra-besparen-37824
[ Voor 13% gewijzigd door HenkRood op 18-10-2022 21:44 ]
weet iemand inmiddels wat die 'module' nou eigenlijk is?HenkRood schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:40:
Gelezen:
Merendeel woningen nu al geschikt voor warmtepomp of warmtenet | Change Inc.
Warmtepompen alg. info:
https://www.change.inc/en...tepomp-en-warmtenet-39032
Over QUATT: https://www.change.inc/en...cent-extra-besparen-37824
Of wordt dat een COP1 doorstroomverwamer? (de zin vermeldt namelijk 'module', en 'van het gas af' in 1 zin)
Zijn ze nog lang niet mee bezig, is eventuele vervolgstap, net zo als all electric ☀️ Is ook een wat ouder interview!paQ schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:03:
[...]
weet iemand inmiddels wat die 'module' nou eigenlijk is?
Of wordt dat een COP1 doorstroomverwamer? (de zin vermeldt namelijk 'module', en 'van het gas af' in 1 zin)
[ Voor 4% gewijzigd door HenkRood op 18-10-2022 22:17 ]
Dit moet nog ontwikkeld worden, in het eerste begin was het 'extra Quatt erbij' voor gasloos, daarna werd er toch ook gesproken over SWW voorraadvat, en nu 'module aan warmtepomp'.paQ schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:03:
[...]
weet iemand inmiddels wat die 'module' nou eigenlijk is?
Er wordt over nagedacht en dat is voor nu prima, eerst zorgen voor een berg geïnstalleerde hybrides
wilden ze de Quatt niet plaatsen.i.v.m. de veiligheid van de monteurs
Vooral de WP op zijn plek krijgen is lastig maar ik bood aan om dat zelf te (laten) doen. Toen kreeg ik van Quatt te horen dat ze dan wel de Quatt willen plaatsen maar op een later moment. Ze geven namelijk de voorkeur aan installaties die “bereikbaar” zijn.
Ik ben nr.70 op de lijst en bij plaatsing nu zou ik in November (mijn eigen inschatting op basis van feedback van Quatt). Nu laten zij mij dit jaar nog weten wanneer ik aan de beurt zou zijn.
De gesprekken zijn goed geweest en ik heb er al die tijd een goed gevoel aan over gehouden. Maar bij een eerste videocall mededelen dat ze de Quatt regulier kunnen plaatsen, en bij de tweede videocall aangeven dat ze niet kunnen plaatsen op dit moment, dat viel bij mij niet erg goed. Niks te nadele van de Quatt medewerker die mij help, die heeft voor mijn gevoel ook intern zijn best gedaan.
Ik wacht het wel af.
ehhhh..HOI
Ik gebruik de eTwist thermostaat met de Elga Ace. De `eigen` thermostaat van het merk warmtepomp werkt over het algemeen toch het beste. Dat zal voor de Quatt waarschijnlijk niet anders gelden. Aansturing van meer generieke thermostaten (Tado, Honeywell etc.] is met name ontwikkeld voor gasketels, waardoor aansturing van een warmtepomp vaak de mist in lijkt te gaan.ptssn81 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:16:
[...]
Kun je toelichten wat voor buitensensor en thermostaat je hebt? En hoe werkt dit met een klokschema, verlaag je dan de temperatuur toch met enkele graden?
Klokschema is min 1 graad, en stille modus, zodat de warmtepomp `s nachts minder vermogen heeft (dan is het ook minder warm, je wil een warmtepomp vanaf een uur of 10 in de ochtend tot 7 uur in de avond net iets harder laten draaien omdat dan de buitentemperatuur dan gemiddeld wat hoger is. Mooie bij de Elga Ace is dat je zelf heel erg veel kan instellen, en dit werkt in mijn situatie optimaal (denk ik]
Maar deze regeling is nog echt voor verbetering vatbaar, een weersvoorspelling inbouwen zou bijvoorbeeld zeker helpen. Ik ben benieuwd wat Quatt hiervan maakt. Ik denk zelf dat aansturing van de warmtepomp het gebied is waarop warmtepompen, en dan met name met buitenlucht als bron, nog het meest kunnen verbeteren.
[ Voor 4% gewijzigd door JBtL op 19-10-2022 06:00 ]
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
Van de tweakers leden nog niemand. Zelf ben ik nummer 10 op de lijst naar het schijnt in november gaan ze de Quatt plaatsen.HaraldBou schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:37:
Zijn er inmiddels tweakers of anderen die de quatt thuis hebben staan en ook werkend? Hij staat in de lijst van het RVO, dus die discussie is achter de rug. Ik ben benieuwd naar de ervaringen bij het plaatsen en aansluiten en naar de eerste ervaringen van een werkende quatt. Hoe werkt het ding samen met welke ketel. Maakt het inderdaad weinig geluid, etc. Ik lees het graag.
Voor mezelf nu bezig met een all electric oplossing, maar voor mn ouders lijkt dit een mooie optie. Zeker als de mensen die nu ervaring opdoen ook hun ervaringen blijven delen. Hoe vaak slaat de cv ketel nog aan is ook een interessant thema.
jij was er helemaal vroeg bijBiondonl schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:06:
[...]
Van de tweakers leden nog niemand. Zelf ben ik nummer 10 op de lijst naar het schijnt in november gaan ze de Quatt plaatsen.
Ik heb een fijn gesprek met Quatt gehad. We zijn wel buiten de timebox van 30 minuten gegaan maar dat was geen enkel probleem voor de Quatt medewerker. De Quatt medewerker luisterde ook goed naar mijn feedback en zo zijn we samen tot een plan gekomen om de Quatt te installeren.
Ik weet niet of er meer mensen zijn met een overkapping over de volledige breedte van het perceel, maar de oplossing is dat ik (zelf/ander bedrijf) twee platen moet verwijderen en dan kan Quatt een steiger bouwen tot onderkant overkapping en vervolgens zullen ze vanuit daar werken. Dit vind ik een goede oplossing. Ze gaan een gat vanuit de zolder naar buiten maken omdat de CV zich op de zolder bevindt. Dan leggen ze vanuit buiten de leidingen aan.
Verder is het misschien wel handig om te vermelden dat je zelf voor een stroomaansluiting moet zorgen. Quatt wilt dat wel doen maar daar schakelen ze een extern bedrijf voor in. Als je een beetje handig bent kun je makkelijk zelf een opbouw stopcontact plaatsen. Mocht het op een aparte groep moeten, dan kun je het dus door Quatt laten doen of zelf een bedrijf regelen. Doe dit dan wel op tijd regelen want de installateurs zijn erg druk.
Dit speelt inderdaad ook voor mezelf en heb het hier uitvoerig over gehad. De Quatt blijft netjes werken als hij geen verbinding heeft met de ketel. Je zou dus de Quatt als enige warmtebron kunnen gebruiken. Ik heb ook gevraagd of je een WPB (lees: ander merk dan Quatt) naast de Quatt kunt gebruiken. Hij zei dat hij niet wist of andere WPB geschikt zijn voor Quatt. Hierbij eigenlijk de vraag aan jullie: Mijn inziens zou je deze twee systemen (verwarming & SWW) volledig los van elkaar kunnen laten werken. Wellicht dat je dan wat efficiëntie mist. Hoeveel zou dit kunnen zijn?onlinaius schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:34:
[...]
Een vraag die ik zelf heb (en meerdere mensen hier), maar waarvan ik niet weet of die ook voor jou opgaat: kan Quatt standalone worden gebruikt met een 'losse' SWW voorziening.
Wat doet de Quatt softwarematig als de cv ketel (permanent) niet beschikbaar is?
Wil Quatt er (als dit niet standaard kan) aan meewerken om de Quatt standalone te laten draaien zodat de gebruiker per direct gasloos kan zonder hiervoor van Quatt afhankelijk te zijn?
Proton_ schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:10:
@_CrookClaw_ experiment: alle radiatoren open, stoken op 30 graden, 24/7 thermostaat op 20, Tado de deur uit (of tijdelijk buiten gebruik)
Met een warmtepomp is dat zuiniger en dan kan je gewoon gasloos met Quatt (als je SWW weet op te lossen).
En, uit nieuwsgierigheid, heb je een temperatuurlog van je werkkamer die je nu 3 dagen in de week niet stookt? Mijn hypothese: nog geen twee graden temperatuursverschil met de rest van het huis, dus de andere kamers zijn gewoon harder aan het stoken om het warmteverlies door plafond/binnenmuren te compenseren.
En hard stoken wil je niet met een warmtepomp.
Ook dit heb ik nagevraagd, hierbij was de Quatt medewerker heel duidelijk. Ze hebben met Tado (op dit moment het enige merk thermostaat) een goede integratie, de CiC (Commander in Chief) vangt dit pendelen (zie topic van JBtL en zal er een zo efficient mogelijke aansturing van de WP maken. Dus ik laat nog even alles hangen van Tado om het uit te proberen. Hierbij zie je wel het verschil tussen Quatt en bijvoorbeeld de aangehaalde Elga Ace. De Elga wordt direct door de thermostaat aangestuurd. Als de thermostaat voor gas is ontwikkeld (zoals bij Tado lijkt het) kan deze de WP dus dom aansturen. Quatt filtert deze dommigheid eruit en maakt er wat moois van:)JBtL schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:28:
[...]
Ik had voor de hybride warmtepomp (Elga Ace in mijn geval] kwam ook een Tado systeem om per kamer te kunnen regelen. Ik heb het een week geprobeerd, maar de aansturing was echt een drama. Ondanks dat de thermostaat via OpenTherm was verbonden met de warmtepomp werd deze aan uit geschakeld, wat voor een warmtepomp echt niet optimaal is (hij gaat dan telkens kort op vol vermogen draaien, terwijl je hem eigenlijk langzaam wil laten lopen]. Ik heb het Tado systeem verkocht, radiatoren staan continue open in het hele huis], en regelen gaat via een buitensensor met een thermostaat in de woonkamer die het allemaal bijstuurt], en alleen een klokschema. Werkt helemaal naar wens. Simpel, comfortabel & efficient.
Edit schijnbaar was ik niet de enige met dat probleem.. Warmtepomp met Tado: ongewenst modulatie gedrag. Suggesties?
Overigens kan je ook met een hybride prima helemaal zonder gas, en dat kan ook los van Quatt. Soms is het vermogen van de warmtepomp meteen al voldoende, maar je kan ook nog een andere warmtebron toevoegen. Ik doe het zelf men airco voor het benodigde extra vermogen bij vorst, en een warmtepompboiler voor warm water.
Ik heb ook naar de kinderziektes gevraagd. De Quatt medewerker zei kort gezegd als er kinderziektes zijn, zitten deze in de CiC en niet in de WP. De hardware is goed getest en uit zijn verhaal kon ik ook wel opmerken dat de pomp zelf een redelijk generiek stukje hardware is. Mocht de CiC in storing komen dan kunnen ze gewoon langskomen, laptop eraan en het probleem oplossen.paQ schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 18:32:
Ja uiteraard pin ik het op mijn eigen situatie. Jij berekent niet anders hoorIk kan me nog posts herinneren in dit topic van terugverdientijden van 1,5 jaar voor de Quatt.
Nederlandse installateurs kunnen fluiten naar ondersteuning van de merken als ze grijs importeren. Slaat nergens op, maar het is wel hoe het gaat. En dan zijn we allemaal mooi de dupe van oplopende prijzen en enorme wachtlijst die weer de prijs opdrijven etc.
Dit soort dingen komen uit de lengte of de breedte. Quatt is deze start up ook niet begonnen om jou voor 1600 euro van een hybride pomp te kunnen voorzien hoor. Die moeten gewoon keihard winst maken, of (deze keer wel) zinspelen op een enorme buy-out. En dat begin je ook al te zien aan de huidige pre-order bedragen.
8599 euro voor 8 kW incl installatie, 5100 (2400) voor de 4 kW. Je HOEFT niet heel veel meer kwijt te zijn aan full electric oplossingen. Dat is wat ik zeg.
Laten we maar eens zien komend jaar hoe eea uitpakt met Quatt
Ze claimen / plannen er vanaf het voorjaar 500 per maand te kunnen installeren, en vanaf de zomer zo'n 1000 per maand (!) En dan hoop ik dat de kinderziektes eruit zijn. Tussen nu en nov 2023, 7000 stuks. (als er al zoveel orders komen)
Maar 1000 per maand, dat is 50 per dag. Dat is geen kattenpis!
Ik hoop voor de tweakers die vooraan in de lijst staan dat de Quatts het gewoon goed gaan doen
Vooral enorm veel gas gaan besparen, want daar zit de winst. (En komend jaar juist wat minder)
Ik snap alleen nog steeds niet waarom je de zonnepanelen steeds als argument aanhaalt eerlijk gezegd.
Bij een Quatt + wpb schijnt dat argument niet te bestaan ofzo. Je moet toch kijken wat je uiteindelijk voor 1 kWh aan warmte uitgeeft?
En als je niet een Quatt + wpb doet, maar alleen een Quatt, dan geef je toch ook geld uit aan gas?
Over de levering: je krijgt een aantal dagen voor plaatsing de Quatt en andere onderdelen toegestuurd. Hou er rekening mee dat je een aantal dagen een apparaat van zo'n 60kg en nog een aantal andere dozen ergens kwijt moet kunnen.
Over een paar dagen krijg ik de offerte. Mochten mensen daarin geïnteresseerd zijn, wil ik daar wel wat van delen (tenzij er overal persoonlijke details in staan)
Betreffende onderstaand:
een WPB (warmtepompboiler) is in principe altijd losstaand en nooit gekoppeld op welke manier dan ook aan een WP. Een (hybride) WP doet de ruimteverwarming & WPB doet SWW, dus ook geen enkele koppeling nodig._CrookClaw_ schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:39:
Ik heb ook gevraagd of je een WPB (lees: ander merk dan Quatt) naast de Quatt kunt gebruiken. Hij zei dat hij niet wist of andere WPB geschikt zijn voor Quatt. Hierbij eigenlijk de vraag aan jullie: Mijn inziens zou je deze twee systemen (verwarming & SWW) volledig los van elkaar kunnen laten werken. Wellicht dat je dan wat efficiëntie mist. Hoeveel zou dit kunnen zijn?
Nu zijn er wel WPB's met een extra warmtewisselaar, waar je in theorie een WP aan zou kunnen hangen. Dit is nog vrij recent besproken in topic voor warmtepompboilers en consensus was dat dit geen goed idee is, omdat veel WP's (hybrides sowieso) daar de hoge temperatuur (60 graden) niet voor kunnen halen.
Dit is wel uitstekend nieuws, mooi!_CrookClaw_ schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:39:
De Quatt blijft netjes werken als hij geen verbinding heeft met de ketel. Je zou dus de Quatt als enige warmtebron kunnen gebruiken.
Naja, ga maar gewoon uit van wat kinderziektes / ongewenst gedrag. Dat is ook helemaal niet vreemd natuurlijk. Verder met ^^ over de WPB. Dat zijn in essentie losse systemen. Op papier werkt een warmtepomp nog net wat efficiënter dan een WPB, dus zou het opwarmen van SWW ook in wezen net iets zuiniger kunnen op een warmtepomp (wel weer duurdere boiler), maar dat wordt een lastig verhaal met een hybride._CrookClaw_ schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:39:
Ik heb ook naar de kinderziektes gevraagd. De Quatt medewerker zei kort gezegd als er kinderziektes zijn, zitten deze in de CiC en niet in de WP. De hardware is goed getest en uit zijn verhaal kon ik ook wel opmerken dat de pomp zelf een redelijk generiek stukje hardware is. Mocht de CiC in storing komen dan kunnen ze gewoon langskomen, laptop eraan en het probleem oplossen.
Verder geheel volgens verwachting; stukje overkapping demonteren.
Moet zeggen dat de behuizing er wel echt puik uitziet

Als de Quatt standalone kan werken zie ik geen reden waarom een standalone warmtepompboiler niet zou kunnen. Deze systemen staan inderdaad volledig los van elkaar._CrookClaw_ schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:39:
Mijn inziens zou je deze twee systemen (verwarming & SWW) volledig los van elkaar kunnen laten werken. Wellicht dat je dan wat efficiëntie mist.
Wat betreft de efficientie: dat zal voornamelijk afhangen van waar je de warmte vandaan haalt. Als je warmtepompboiler warmte aan je verwarmde schil onttrekt zal de boiler zelf vrij efficient zijn, maar deze warmte moet ook weer worden aangevuld. In dat geval is een boilervat met warmtepomp die de warmte van buiten haalt efficienter.
Zet je het boilervat buiten de verwarmde schil dan zal de efficientie niet veel verschillen met een warmtepomp met buitenunit die dezelfde temperatuur SWW aanmaakt.
Heb je een ventilatiesysteem in huis dan is het vaak een goede optie om de warmte te onttrekken aan de afvoer.
Als dit niet het geval is schijnt het ook nog mogelijk te zijn om 2 openingen te maken voor de warmtepompboiler, 1 voor aanzuigen en 1 voor afvoer. Het nadeel hiervan is dat ze wel ver genoeg uit elkaar moeten zitten, en dat je natuurlijk 2 gaten en bijbehorend buiswerk moet regelen.
Is 60 graden voor een boilervat gebruikelijk, of is 40 graden met een wat groter boilervat (en uiteraard af en toe een salmonellarun op een hitte element) efficienter?[b]ldegroot89 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:51:
Nu zijn er wel WPB's met een extra warmtewisselaar, waar je in theorie een WP aan zou kunnen hangen. Dit is nog vrij recent besproken in topic voor warmtepompboilers en consensus was dat dit geen goed idee is, omdat veel WP's (hybrides sowieso) daar de hoge temperatuur (60 graden) niet voor kunnen halen.
60+ graden is voor de legionella run inderdaad. De standaard temperatuur ligt onder andere aan je eigen warmtebehoefte, maar dit kan de WPB uitstekend zelf.onlinaius schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:21:
[...]
Is 60 graden voor een boilervat gebruikelijk, of is 40 graden met een wat groter boilervat (en uiteraard af en toe een salmonellarun op een hitte element) efficienter?
Er is eigenlijk geen argument om een warmtepomp te koppelen aan een warmtepompboiler, laat staan een hybride warmtepomp
40 zal te kort schieten voor SWW. Zou toch eerder naar 50 kijken. Mijn WPB varieert mijn temperatuur tussen 53 en 60 graden afhankelijk van mijn gebruik in de dagen ervoor. (op de warmtepomp overigens, niet op element)onlinaius schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:21:
[...]
Is 60 graden voor een boilervat gebruikelijk, of is 40 graden met een wat groter boilervat (en uiteraard af en toe een salmonellarun op een hitte element) efficienter?
Ik ben benieuwd wanneer ik de offerte krijg en dan zou ook meer bekend zijn over de timing van de plaatsing.
Dat is ook de plaats waar ik 'm waarschijnlijk wil. Welke leidinglengte resulteert dat ongeveer in bij jou? Bij mij staat de cv namelijk op zolder.Luuk81 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:09:
Ik ben nr 138 en heb gister de digitale schouw gehad. Prima gesprek en goede uitleg gehad over de beste locatie voor de buiten unit. Ik wilde ‘m op de grond achter de uitbouw ipv op het dak en dat was geen probleem. De Remeha e-twist thermostaat was niet compatibel werd me verteld, dus die moet ik omwisselen voor een Honeywell Lyric T6.
Ik ben benieuwd wanneer ik de offerte krijg en dan zou ook meer bekend zijn over de timing van de plaatsing.
Ho, dat lijkt me vreemd!Luuk81 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:09:
Ik ben nr 138 en heb gister de digitale schouw gehad. Prima gesprek en goede uitleg gehad over de beste locatie voor de buiten unit. Ik wilde ‘m op de grond achter de uitbouw ipv op het dak en dat was geen probleem. De Remeha e-twist thermostaat was niet compatibel werd me verteld, dus die moet ik omwisselen voor een Honeywell Lyric T6.
Je thermostaat moet open therm compatible zijn. En dat is de Remeha E-twist :
https://www.remeha.nl/act...rm-installatie-en-werking
Die honeywell kost je zo 170 euro extra, vind ik best een hoop geld. Ik ben van mening dat die Etwist geschikt is. En zo niet, zou ik een zelf een goedkope thermostaat kopen.
Met een warmtepomp ga je toch niet de thermostaat gebruiken om een graadje hoger of lager te zetten, je hebt eigenlijk continu dezelfde temp nodig. En met de lage temperatuur heb je een langzame opwarming, dus even snel graadje hoger werkt niet.
Dus een (dure) slimme thermostaat voor bediening op afstand voegt weinig toe.
Daarnaast sluit je de thermostaat aan op de commander in chief, en die kun je regelen op afstand lijkt mij.
Dus de goedkoopste open therm thermostaat is al geschikt.
precies, een honeywell round modulation is 60 euro en zou lijkt mij ook prima moeten werken. Het meest belangrijke wat zo'n ding moet doen is het modulatieniveau doorgeven aan de ketel, dat doen ze allemaal wel. Kan me voorstellen dat ze getest zijn met een paar belangrijke thermostaten en dat dat wat voordelen heeft, maar verder...HBO88 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:58:
[...]
Ho, dat lijkt me vreemd!
Die honeywell kost je zo 170 euro extra, vind ik best een hoop geld. Ik ben van mening dat die Etwist geschikt is. En zo niet, zou ik een zelf een goedkope thermostaat kopen.
Met een warmtepomp ga je toch niet de thermostaat gebruiken om een graadje hoger of lager te zetten, je hebt eigenlijk continu dezelfde temp nodig. En met de lage temperatuur heb je een langzame opwarming, dus even snel graadje hoger werkt niet.
Daarnaast sluit je de thermostaat aan op de commander in chief, en die kun je regelen op afstand lijkt mij.
Oost west, 127.0.0.1 best!
Überhaupt zou je denk ik bij een WP de waterverwarmings logica zoveel mogelijk bij de WP zelf willen leggen, die weet NL als beste hoe ie efficiënt het water op temperatuur krijgt en houdt. Hoe minder een kamer thermostaat dan slim probeert te zijn met (opentherm) modulatie, hoe beter, lijkt me. KISSgeerttttt schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:16:
[...]
precies, een honeywell round modulation is 60 euro en zou lijkt mij ook prima moeten werken. Het meest belangrijke wat zo'n ding moet doen is het modulatieniveau doorgeven aan de ketel, dat doen ze allemaal wel. Kan me voorstellen dat ze getest zijn met een paar belangrijke thermostaten en dat dat wat voordelen heeft, maar verder...
ja het zou kunnen dat Quatt gebruik maakt van de info die de thermostaat doorgeeft als actuele binnentemperatuur en de setpoint, om zelf te bepalen hoe goed de warmtepomp de woning warm kan houden. Het lijkt mij dat als je een AI "commander-in-chief" (wat een term) bouwt, dat je die info nodig hebt om te kunnen bepalen hoe goed je warmtepomp het aan kan en wanneer er echt een ketel bijgeschakeld moet worden...olafmol schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:19:
[...]
Überhaupt zou je denk ik bij een WP de waterverwarmings logica zoveel mogelijk bij de WP zelf willen leggen, die weet NL als beste hoe ie efficiënt het water op temperatuur krijgt en houdt. Hoe minder een kamer thermostaat dan slim probeert te zijn met (opentherm) modulatie, hoe beter, lijkt me. KISS
Mijn CV staat in de bijkeuken en de leidingen zijn daarmee maar een meter of 3-4. Maar ik heb in het gesprek gemerkt dat er echt wel ruimte is voor het zoeken naar een oplossing.Frisian1206 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 07:44:
[...]
Dat is ook de plaats waar ik 'm waarschijnlijk wil. Welke leidinglengte resulteert dat ongeveer in bij jou? Bij mij staat de cv namelijk op zolder.
HBO88 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:58:
[...]
Ho, dat lijkt me vreemd!
Bijeengesprokkelde info Quatt / Marijn Flipse / Tweakers:Toby-Wan schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:29:
Een vraag voor degenen die al met Quatt gesproken hebben over installatie, zouden jullie kunnen aangeven wat voor type & formaat buis ze gaan gebruiken? Meerlagenbuis? DN20 of DN25? Installeren zo ook gelijk zo'n magnetische vuilfilter/microbellenontluchter?
marijnflipse [QUATT] INFO via tweakers.net 02-09-2022
We hebben een RVO meldcode: KA21724 met €2700 subsidie. (8kW is 2x dit bedrag).
Hier nog wat extra info over installaties:
Hoeveel gaten heeft de installateur nodig voor de buiten muur?
- Per installatie is 1 gat benodigd van 100mm diameter, hierdoor zal het leidingwerk, elektra en een buskabel lopen.
Mag de aansluiting buiten haaks naar de unit lopen?
Buiten kan dit inderdaad, binnen kunnen we niet teveel bochten maken aangezien dit het doorvoeren van het leidingwerk lastig maakt.
Hoe zwaar weegt de Quatt Hybrid in gebruik?
De Quatt weegt 60 kg, in gebruik (gevuld) zal dit ongeveer 63 kg zijn. Daarbij komt nog eventueel het opstellingsmateriaal.
Is het mogelijk een oude radiatoraansluiting te hergebruiken als aansluiting?
(rare vraag misschien maar er staat nu nog een keukenradiator die weggaat)
Op dit moment is het niet mogelijk om zogenaamd parallel op de CV installatie in te koppelen. Deze optie verwachten we in de eerste helft van 2023 uit te rollen met een software update. Voor nu moeten we dus in de buurt van de ketel inkoppelen, waardoor we tegelijk met ketel en warmtepomp kunnen verwarmen. Bij parallelle inkoppeling vervalt deze mogelijkheid en zal de warmtepomp wat minder uren kunnen maken
Hoeveel afstand is het waard te overbruggen richting de CV?
Buiten willen we uiteraard zo min mogelijk leidingwerk in verband met warmteverlies. In totaal is 20 meter afstand de max. tussen CV en warmtepomp
Welke stroomvoorziening heeft de unit nodig?
Eén Quatt Hybrid (4 kW) heeft een gewoon stopcontact nodig met 230V.
De unit trekt max 10A (2300W, vergelijkbaar met een wasmachine), daarom moet de groep waarop dit stopcontact zit vrij zijn van andere grootgebruikers zoals wasmachine, droger, oven, etc.
De 8 kW versie (=tweemaal de 4kW ) heeft een aparte groep nodig, 230V, 1 fase, max 16A. *)
De units worden aangesloten op 1 werkschakelaar nabij de units.
De reden dat 2 units 16A en geen 2x10=20A nodig hebben is omdat we de dubbele opstelling zullen begrenzen op max 16A. In de praktijk betekent dit dat we begrenzen op vermogen bij hoge watertemperaturen als het of erg warm is buiten (dan is er geen grote warmtevraag) of als het erg koud (<-10) is buiten (dan is het rendement laag waardoor inzet van ketel logischer is).
Wij gebruiken de volgende waterleidingen:
DN20 leidingen. buitendiameter 26mm. Materiaal is RVS304. Isolatie in NBR 13mm met anti pik pvc coating
[ Voor 3% gewijzigd door HenkRood op 20-10-2022 18:11 ]
Bedankt voor de uitgebreide samenvatting, deze informatie had ik blijkbaar gemist.HenkRood schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:06:
DN20 leidingen. buitendiameter 26mm. Materiaal is RVS304. Isolatie in NBR 13mm met anti pik pvc coating
Ik heb ook een Isense. De thermostaat sluit je straks met een kabeltje aan op de Comander in Chief module. En die gaat weer met een kabeltje naar je CV ketel.zverdier schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:11:
wij snappen niets meer van de thermostaat, zelf hebben wij een I sence open therm, of moet de thermostaat WiFi hebben om te communiceren met CiC van quatt
Wat wordt hier bedoeld met 'minder uren kunnen maken'?HenkRood schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:06:
[...]
Bij parallelle inkoppeling vervalt [tegelijk met ketel en warmtepomp kunnen verwarmen] en zal de warmtepomp wat minder uren kunnen maken.
Ik vind dit ook wel een interessante optie aangezien ik zonder al te veel slopen geen optie heb om leidingwerk naar buiten te krijgen. Ik heb nog wel een overbodig cv circuit wat makkelijk naar buiten kan. Dat gaat dan om ca. 4 meter à 2x16mm uponor zonder radiatoren dus.
+1oZy schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 00:16:
[...]
Wat wordt hier bedoeld met 'minder uren kunnen maken'?
Ik vind dit ook wel een interessante optie aangezien ik zonder al te veel slopen geen optie heb om leidingwerk naar buiten te krijgen. Ik heb nog wel een overbodig cv circuit wat makkelijk naar buiten kan. Dat gaat dan om ca. 4 meter à 2x16mm uponor zonder radiatoren dus.
Ik heb ook een radiator die weggaat welke op een verdeler zit waar aansluitmogelijkheden zijn zonder al teveel sloopwerk.
Ik snap niet helemaal wat ze nu zeggen/bedoelen hiervboven.
Aan de andere kant ben ik aan de beurt als ze zeggen dat het probleem er niet meer is..
[ Voor 23% gewijzigd door iop op 21-10-2022 09:13 ]
mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P
wanneer CV & Quatt op verschillende punten hun ingang op het CV circuit hebben, heb je 2x een aanvoertemperatuur setting & 2x een retourtemperatuur setting en gaat het schema zoals eerder voorbijkwam ook niet meer op. Ik vermoed dat er dan ook meerder flow sensors & bypasses nodig zijn om beide warmtebronnen te reguleren, wellicht dat dit voor nu betekent dat de CiC dit nog niet goed geregeld krijgt en dus de CV meer laat brandeniop schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:10:
[...]
+1
Ik heb ook een radiator die weggaat welke op een verdeler zit waar aansluitmogelijkheden zijn zonder al teveel sloopwerk.
Ik snap niet helemaal wat ze nu zeggen/bedoelen hiervboven.
Aan de andere kant ben ik aan de beurt als ze zeggen dat het probleem er niet meer is..
Ik neem aan dat men het volgende bedoelt:oZy schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 00:16:
[...]
Wat wordt hier bedoeld met 'minder uren kunnen maken'?
In die situatie zal telkens OF de Quatt, OF je cv ketel de verwarming doen, nooit tegelijk. Dus als de Quatt het 'net niet meer aankan', gaat ie uit. In de standaard situatie kan de Quatt voorverwarmen en de ketel het laatste zetje geven. Dus dan doet de Quatt langer mee met verwarmen en maakt ie 'meer uren'.
Betekent dit dat quatt geen optie is voor mij? Of werkt quatt ook met een soort CV aan/uit schakeling?
Ik vraag me af in hoeverre dat wenselijk is. Een CV ketel moet minimaal 6KW kwijt, sommigen zelfs 8 tot 10. Dat komt dan bovenop de 4KW van de Quatt.jurjen_g schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:36:
[...]
Ik neem aan dat men het volgende bedoelt:
In die situatie zal telkens OF de Quatt, OF je cv ketel de verwarming doen, nooit tegelijk. Dus als de Quatt het 'net niet meer aankan', gaat ie uit. In de standaard situatie kan de Quatt voorverwarmen en de ketel het laatste zetje geven. Dus dan doet de Quatt langer mee met verwarmen en maakt ie 'meer uren'.
Ik haal nu extreem hoog rendement op de ketel door lage retour, als die eerst voorverwarmd wordt ben je dat kwijt.
Ik denk dat gezien het bovenstaande de optimale instelling/aansturing zorgt dat de WP en CV goed zullen samenwerkenmarijnflipse schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:00:
[...]
COP van 2.3 - 3.2. 't zal dus van buiten temperatuur, gas & elektriciteitsprijzen en optimalisatie criteria (CO2 besparen vs. kosten besparen) afhangen of hij dan nog aanslaat of de CV zal aanzetten.
[...].
Zoekfunctie: " temperatuur" voor meer resultaten
[ Voor 7% gewijzigd door HenkRood op 21-10-2022 10:47 ]
aantal kW uit de Quatt zal dalen bij dermate koude temperaturen dat de CV moet bijspringen, wanneer deze bijspringt hangt inderdaad af van factoren zoals genoemd door @HenkRood ._JGC_ schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:23:
[...]
Ik vraag me af in hoeverre dat wenselijk is. Een CV ketel moet minimaal 6KW kwijt, sommigen zelfs 8 tot 10. Dat komt dan bovenop de 4KW van de Quatt.
Ik haal nu extreem hoog rendement op de ketel door lage retour, als die eerst voorverwarmd wordt ben je dat kwijt.
Elke hybride opstelling met CV als bij-/naverwarmer zal ten koste gaan van het CV-rendement, maar dat is een (kleine) prijs die je betaalt voor de grote besparing van 70-80% minder gasverbruik doordat de CV alleen in uiterste gevallen bijspringt.
In dat geval zou halverwege inkoppelen dus efficienter moeten zijn voor de cv ketel (want lagere aanvoertemperatuur). Aan de andere kant verhoog je daarmee de aanvoertemperatuur van de warmtepomp eweer een beetje, wat op dat punt weer efficientie kost. Hoe dat zich tegen elkaar verhoud lijkt me lastig in te schatten. Ik ga er niet aan beginnen, want als de Quatt afdoende blijkt te zijn denk ik dat er in 2023 / 24 een warmtepompboiler komt, maar als je langere tijd hybride denkt te draaien is het een afweging.Toby-Wan schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:08:
[...]
aantal kW uit de Quatt zal dalen bij dermate koude temperaturen dat de CV moet bijspringen, wanneer deze bijspringt hangt inderdaad af van factoren zoals genoemd door @HenkRood .
Elke hybride opstelling met CV als bij-/naverwarmer zal ten koste gaan van het CV-rendement, maar dat is een (kleine) prijs die je betaalt voor de grote besparing van 70-80% minder gasverbruik doordat de CV alleen in uiterste gevallen bijspringt.
juist, dus ook de 4,5 kW Quatt heeft dus conform NEN1010 een eigen separate groep nodig. eigenlijk wil ik de warmtepomp ook niet via een stekker in het net aansluiten, er dient conform NEN1010 gewoon een werkschakelaar (zie andere post vanmij, kosten <20 euro) buiten gemonteerd worden en vandaar uit een kabel naar een verdeeldoos binnen.HenkRood schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:06:
[...]
Bijeengesprokkelde info Quatt / Marijn Flipse / Tweakers:
marijnflipse [QUATT] INFO via tweakers.net 02-09-2022
We hebben een RVO meldcode: KA21724 met €2700 subsidie. (8kW is 2x dit bedrag).
Hier nog wat extra info over installaties:
Hoeveel gaten heeft de installateur nodig voor de buiten muur?
- Per installatie is 1 gat benodigd van 100mm diameter, hierdoor zal het leidingwerk, elektra en een buskabel lopen.
Mag de aansluiting buiten haaks naar de unit lopen?
Buiten kan dit inderdaad, binnen kunnen we niet teveel bochten maken aangezien dit het doorvoeren van het leidingwerk lastig maakt.
Hoe zwaar weegt de Quatt Hybrid in gebruik?
De Quatt weegt 60 kg, in gebruik (gevuld) zal dit ongeveer 63 kg zijn. Daarbij komt nog eventueel het opstellingsmateriaal.
(rare vraag misschien maar er staat nu nog een keukenradiator die weggaat)
Op dit moment is het niet mogelijk om zogenaamd parallel op de CV installatie in te koppelen. Deze optie verwachten we in de eerste helft van 2023 uit te rollen met een software update. Voor nu moeten we dus in de buurt van de ketel inkoppelen, waardoor we tegelijk met ketel en warmtepomp kunnen verwarmen. Bij parallelle inkoppeling vervalt deze mogelijkheid en zal de warmtepomp wat minder uren kunnen maken
Hoeveel afstand is het waard te overbruggen richting de CV?
Buiten willen we uiteraard zo min mogelijk leidingwerk in verband met warmteverlies. In totaal is 20 meter afstand de max. tussen CV en warmtepomp
Welke stroomvoorziening heeft de unit nodig?
De unit trekt max 10A (2300W, vergelijkbaar met een wasmachine), daarom moet de groep waarop dit stopcontact zit vrij zijn van andere grootgebruikers zoals wasmachine, droger, oven, etc.
advies: plaats een spanningsonafhankelijke (dit is een nieuwe eis NEN1010) alamat (zekering+aardlek in één), in een eerdere post van mij kun je een dergelijk ding zien (je hebt deze ook in een 1-DIN breede versie, handig als je weinig ruimte in je meterkast hebt. Advies is eigenlijk altijd op een warmtepomp een eigen groep te geven, liefst ook eentje die onafhankelijk van je CV is (dus deze twee niet op dezelfde aardlek, daarom ook een alamat (aardlekautomaat), bij een aardingsfout zou anderes ook de andere groepen die op een aardlek staan er uit klappen, lijkt me niet echt handig, tenzij je graag in het donker zit)
heb je geen ruimte of heb je nog een oude groepenkast met smeltzekeringen zou je ook kunnen kiezen voor een PV-verdeler (dat is eigenlijk een kleine aparte groepenkast waar ruimte voor een aantal DIN-rail componenten zit (vaak een stuk of 6 DIN plekken), dat is voldoende voor een hoofdschakelaar (is een verplichting vanuit NEN1010 en één 2-din Breed alamat (houd je nog 2 lege plekken over), een dergelijke kast kost circa 100 euro (afm. circa 180mm(H), 180mm (
Eigenlijk is dit een gemiste kans, in de meeste gevallen kan voor de nieuwe groep een iets zwardere zekering (20A) gekozen worden, daarmee is de begrenzing eigenlijk niet nodig, dus als je zowieso een extra groep moet bijplaatsen, laat dan direct kijken of ze (afhankelijk van je hoofdzekering) ipv 16A een 20A alamat (bv 20A / 30mA / B-kar / spanningsonafhankelijk)kunnen plaatsen. Belangrijk kies ook hier voor een alamat ipv een zekering omdat de aardlek dan ook voor min. 20A geschikt moet zijn, zeker bij oudere groepenkasten zie je nog veel 16A aardlekschakelaars. de kosten zijn heel redelijk en vaak heb je voor een alamat ook nog minder plaats nodig.De 8 kW versie (=tweemaal de 4kW ) heeft een aparte groep nodig, 230V, 1 fase, max 16A. *)
De reden dat 2 units 16A en geen 2x10=20A nodig hebben is omdat we de dubbele opstelling zullen begrenzen op max 16A.
Dat zijn RVS spiraalleidingen met isolatie, 13 mm is overigens aan de laage kant (standaard isolatie), advies is zeker om deze buiten van een tweede isolatie te voorzien, ze zullen de afstand leidingen buiten waarschijnlijk zo kort mogelijk willen houden.In de praktijk betekent dit dat we begrenzen op vermogen bij hoge watertemperaturen als het of erg warm is buiten (dan is er geen grote warmtevraag) of als het erg koud (<-10) is buiten (dan is het rendement laag waardoor inzet van ketel logischer is).
[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 21-10-2022 16:33 ]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
eigenlijk verwacht ik wel, omdat je dan gewoon met een aan/uit regeling te maken hebt, je mist dan gewoon de mogelijkheid om te moduleren, maar dat hebt je nu ook niet, om zeker te zijn zul je de vraag aan Quatt zelf moeten stellen. Signaal loopt dan via de CIC.duysa01 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:12:
Ik heb geen open therm ketel, namelijk een nefit ecomline excel hrc 30h uit 2007, sterk gereviseerd, dus kan nog wel even mee.
Betekent dit dat quatt geen optie is voor mij? Of werkt quatt ook met een soort CV aan/uit schakeling?
je krijgt dan de modus:
- CV UIT: alleen warmte via de warmtepomp
- CV AAN: warmtepomp aan (dus de CV krijgt reeds voorverwarmd water (hoger retour) en verwarmt deze verder tot de gewenste temperatuur). of warmtepomp uit: Alleen CV werkt.
daarom ook de "eis" van Quatt om de leiding zo dicht mogelijk bij de hoofdleiding van de CV ketel te plaatsen, want dan heb je dat dus niet.Toby-Wan schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:18:
[...]
wanneer CV & Quatt op verschillende punten hun ingang op het CV circuit hebben, heb je 2x een aanvoertemperatuur setting & 2x een retourtemperatuur setting en gaat het schema zoals eerder voorbijkwam ook niet meer op. Ik vermoed dat er dan ook meerder flow sensors & bypasses nodig zijn om beide warmtebronnen te reguleren, wellicht dat dit voor nu betekent dat de CiC dit nog niet goed geregeld krijgt en dus de CV meer laat branden
Heb je een oud stuk leiding wat op dat punt uitkomt maar verder geen vertakking in het CV leidingwerk heeft kun je deze "oude - losse leidingen" prima gebruiken. hebben ze nog vertakkingen die wel nog in bedrijf zijn is dat niet zo handig.
Volgens mij is dat niet meer het geval toch? De NEN sprak vroeger over dat apparaten met een aansluitwaarde >2000 watt een eigen groep moesten hebben. Dat staat er tegenwoordig niet meer in. ER staat nuMacD007 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:07:
[...]
juist, dus ook de 4,5 kW Quatt heeft dus conform NEN1010 een eigen separate groep nodig. eigenlijk wil ik de warmtepomp ook niet via een stekker in het net aansluiten, er dient conform NEN1010 gewoon een werkschakelaar (zie andere post vanmij, kosten <20 euro) buiten gemonteerd worden en vandaar uit een kabel naar een verdeeldoos binnen.
advies: plaats een spanningsonafhankelijke (dit is een nieuwe eis NEN1010) alamat (zekering+aardlek in één), in een eerdere post van mij kun je een dergelijk ding zien (je hebt deze ook in een 1-DIN breede versie, handig als je weinig ruimte in je meterkast hebt. Advies is eigenlijk altijd op een warmtepomp een eigen groep te geven, liefst ook eentje die onafhankelijk van je CV is (dus deze twee niet op dezelfde aardlek, daarom ook een alamat (aardlekautomaat), bij een aardingsfout zou anderes ook de andere groepen die op een aardlek staan er uit klappen, lijkt me niet echt handig, tenzij je graag in het donker zit)
"De installatie moet zijn verdeeld in voldoende eindgroepen om gelijktijdig gebruik van te voorziene apparatuur mogelijk te maken. Waar nodig moet voor specifieke apparaten met een hoge aansluitwaarde worden voorzien in afzonderlijke eindgroepen"
Dat zou betekenen dat je naast een apparaat van 2300 watt nog prima een aantal kleinverbruikers kunt hebben op dezelfde groep.
Ja, maar er word duidelijk gesproken over een aantal kleinverbruikers, of je dat bij een warmtepomp nu echt zou willen, ik vind dus dat ik dat niet wil, vooral met het oog welke invloeden deze kleinverbruikers op de warmtepomp kan hebben, een stopkontact (WCD) waar de vrouw een strijkijzer in zou kunnen stoppen valt dus al uit (dat is dus al geen kleinverbruiker meer, het zelfde met een koffiemaschine, waterkoker of een zware computer (laptop zou kunnen). Dus een LED lampje zou nog kunnen, echter als deze buiten hangt en er een aardingsfout optreed (gebeurt dus vaak als je het niet wilt) gaat je warmtepomp uit. ik zou dat dus niet willen, het is ook een beetje hoe je de NEN1010 gaat lezen, wil je tot het uiterste gaan of doe je dat met beleid (de NEN1010 gaat daar nu ook wat meer van uit, het bied je wel nu wat meer vrijheid, die moet je echter wel met beleid toepassen, anders gaa je daar heel snel spijt van hebben.) met name de deel van de nieuwe tekst "Waar nodig moet voor specifieke apparaten met een hoge aansluitwaarde worden voorzien in afzonderlijke eindgroepen" onderschrijft dit, in praktijk zal dus voor een verwarmingstoestel dit van toepassing zijn.cptingreenfield schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:30:
[...]
Volgens mij is dat niet meer het geval toch? De NEN sprak vroeger over dat apparaten met een aansluitwaarde >2000 watt een eigen groep moesten hebben. Dat staat er tegenwoordig niet meer in. ER staat nu
"De installatie moet zijn verdeeld in voldoende eindgroepen om gelijktijdig gebruik van te voorziene apparatuur mogelijk te maken. Waar nodig moet voor specifieke apparaten met een hoge aansluitwaarde worden voorzien in afzonderlijke eindgroepen"
Dat zou betekenen dat je naast een apparaat van 2300 watt nog prima een aantal kleinverbruikers kunt hebben op dezelfde groep.
[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 21-10-2022 17:10 ]
Ben ik zeker met je eens hoor. Bij ons komt hij middels een PV verdeler op dezelfde groep als de zonnepanelen (dus in feite ook gewoon een eigen groep). Maar ik reageerde vooral op dat je zei dat het niet NEN1010 conform is. Dat klopt naar mijn idee niet omdat het volgens de NEN1010 dus wel degelijk zou kunnen. Er zit dan ook nog 1300watt ruimte op, dus zelfs een zware computer zal echt nog geen problemen opleveren (ook al zou ik het alsnog niet aanraden).MacD007 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:42:
[...]
Ja, maar er word duidelijk gesproken over een aantal kleinverbruikers, of je dat bij een warmtepomp nu echt zou willen, ik vind dus dat ik dat niet wil, vooral met het oog welke invloeden deze kleinverbruikers op de warmtepomp kan hebben, een stopkontact (WCD) waar de vrouw een strijkijzer in zou kunnen stoppen valt dus al uit (dat is dus al geen kleinverbruiker meer, het zelfde met een koffiemaschine, waterkoker of een zware computer (laptop zou kunnen). Dus een LED lampje zou nog kunnen, echter als deze buiten hangt en er een aardingsfout optreed (gebeurt dus vaak als je het niet wilt) gaat je warmtepomp uit. ik zou dat dus niet willen, het is ook een beetje hoe je de NEN1010 gaat lezen, wil je tot het uiterste gaan of doe je dat met beleid (de NEN1010 gaat daar nu ook wat meer van uit, het bied je wel nu wat meer vrijheid, die moet je echter wel met beleid toepassen, anders gaa je daar heel snel spijt van hebben.)
Een airco/warmtepomp die buiten hangt zal niet zo snel een aardfout optreden. als het eenmaal goed geinstalleerd is gebeurt er weinig mee. Het is geen grondspot of buitenlampje waar vocht in kan komen.MacD007 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:42:
[...]
echter als deze buiten hangt en er een aardingsfout optreed (gebeurt dus vaak als je het niet wilt) gaat je warmtepomp uit.
Ik vind het zelf ook vreemd dat ze het aansluiten op een stopcontact en niet gewoon met een verdeeldoos. Ze moeten er zelf een stekker aan maken, want bij iedereen zal de kabellengte anders zijn.MacD007 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:42:
[...]
J een stopkontact (WCD) waar de vrouw een strijkijzer in zou kunnen stoppen valt dus al uit (dat is dus al geen kleinverbruiker meer, het zelfde met een koffiemaschine, waterkoker of een zware computer (laptop zou kunnen).
Ik maak iig zelf een verdeeldoos (en wcd) achter de zolderkastjes voor de quatt, op een eigen groep.
Ik plaats er wel gelijk een Shelly 1PM tussen, dan kan ik het stroomverbruik goed volgen.
Ik denk dat het gemak is. Stopcontact kan de klant voorbereiden en hoeven zij alleen erin te drukken. Extra snoer interesseert ze niet zo denk ik. Afbinden of oprollen of achter de unit verstoppen en klaar., Op een verdeeldoos aansluiten betekent dat er ook een werkschakelaar moet zijn. Dat is meer uitlegwerk voor de klant of duurder voor hun om aan te leggen, en kost meer tijd.HBO88 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:13:
[...]
Ik vind het zelf ook vreemd dat ze het aansluiten op een stopcontact en niet gewoon met een verdeeldoos. Ze moeten er zelf een stekker aan maken, want bij iedereen zal de kabellengte anders zijn.
Ik maak iig zelf een verdeeldoos (en wcd) achter de zolderkastjes voor de quatt, op een eigen groep.
Ik plaats er wel gelijk een Shelly 1PM tussen, dan kan ik het stroomverbruik goed volgen.
De 8 kW versie (=tweemaal de 4kW ) heeft een aparte groep nodig, 230V, 1 fase, max 16A. *)
De reden dat 2 units 16A en geen 2x10=20A nodig hebben is omdat we de dubbele opstelling zullen begrenzen op max 16A
Bovenstaand het antwoord (was van QUATT) ✔️
Ik denk dat het "stopcontact"/WCD+RA, meer figuurlijk wordt gebruikt 😀 Aarding van de buiten unit(s) lijkt mij heel belangrijk!
[ Voor 8% gewijzigd door HenkRood op 21-10-2022 18:29 ]
Helemaal mee eens, ik bedoelde ook juist op die andere verbruikers, waar dit eerder kan gebeuren, als als je daar dus een aardfout op gaat krijgen is je warmtepomp dus ook de pineut, daarom ook het dringende advies, plaats een warmtepomp gewoon op een aparte groep.HBO88 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:11:
[...]
Een airco/warmtepomp die buiten hangt zal niet zo snel een aardfout optreden. als het eenmaal goed geinstalleerd is gebeurt er weinig mee. Het is geen grondspot of buitenlampje waar vocht in kan komen.
Op een aparte groep zetten geeft gelijk de uitgelezen mogelijkheid om een kWh-meter eraan te hangen, zodat je de (elektrische) verbruik/prestatie van je warmtepomp in de gaten kan houden en wellicht later nog iets slims mee kan doenMacD007 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 19:07:
[...]
Helemaal mee eens, ik bedoelde ook juist op die andere verbruikers, waar dit eerder kan gebeuren, als als je daar dus een aardfout op gaat krijgen is je warmtepomp dus ook de pineut, daarom ook het dringende advies, plaats een warmtepomp gewoon op een aparte groep.
formeel moet de werkschakelaar dus nog steeds, namelijk aan de buitenkant, zodat de monteur altijd zelf deze kan afsluiten en zekeren (afsluiten dus) en in zicht heeft, een stekker in in WCD aan de binnenkant is dus geen optie, of het moet superman zijn die door de muur kan gaan kijken.geerttttt schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:45:
[...]
Ik denk dat het gemak is. Stopcontact kan de klant voorbereiden en hoeven zij alleen erin te drukken. Extra snoer interesseert ze niet zo denk ik. Afbinden of oprollen of achter de unit verstoppen en klaar., Op een verdeeldoos aansluiten betekent dat er ook een werkschakelaar moet zijn. Dat is meer uitlegwerk voor de klant of duurder voor hun om aan te leggen, en kost meer tijd.
hieruit blijkt de heren van Quatt helaas dus niet over voldoende kennis van de NEN1010 hebben, anders zouden ze een dergelijk antwoord niet geven, dus zo niet doen.HenkRood schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 18:24:
HERHALING: Welke stroomvoorziening heeft de unit nodig?
De reden dat 2 units 16A en geen 2x10=20A nodig hebben is omdat we de dubbele opstelling zullen begrenzen op max 16A
Bovenstaand het antwoord (was van QUATT) ✔️
Ik denk dat het "stopcontact"/WCD+RA, meer figuurlijk wordt gebruikt 😀 Aarding van de buiten unit(s) lijkt mij heel belangrijk!
Indien je bij de 8 kW unit een groep die met 20A is gezekerd heb je die begrenzing dus niet nodig en kan de unit dus met meer vermogen (4600W max, en dat blijkt nu juist 2* het vermogen van de 4,5kW unit te zijn) werken.
Je moet een norm ook met zijn achtergrond en verbonden andere normen lezen, overigens gaf je zelf al aan dat het in princiepe (en daar ben ik het met je eens) kan echter gezien het apparaat zijnde een warmtepomp dus niet kan (overigens is dat dus de uitkomst van een risicoinschatting die een leek vaak niet of niet juist kan uitvoeren), daarom zijn er ook duidelijke eisen over de vakbewaamheid van mensen die met deze norm moeten werken. dus het lijkt net of het mag, kijk je echter even verder kom je voldoende redenen tegen om het juist niet te doen. de uitkomst op het einde in dit specifieke doel is nee, bij andere aparatuur kan deze afweging een andere uitkomst geven.cptingreenfield schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:08:
[...]
Ben ik zeker met je eens hoor. Bij ons komt hij middels een PV verdeler op dezelfde groep als de zonnepanelen (dus in feite ook gewoon een eigen groep). Maar ik reageerde vooral op dat je zei dat het niet NEN1010 conform is. Dat klopt naar mijn idee niet omdat het volgens de NEN1010 dus wel degelijk zou kunnen. Er zit dan ook nog 1300watt ruimte op, dus zelfs een zware computer zal echt nog geen problemen opleveren (ook al zou ik het alsnog niet aanraden).
Overigens snap ik niet dat mensen heel moeilijk doen en het zich erg lastig maken om iets niet te doen terwijl de oplossing gewoon makelijk en helmaal niet duur hoeft te zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 21-10-2022 19:30 ]
Volgens mij trekken de units rond de 1kw in warmtepomp bedrijf en gaat het limiteren alleen om de elektrische elementen. Maar dat is een aanname.MacD007 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 19:15:
[...]
hieruit blijkt de heren van Quatt helaas dus niet over voldoende kennis van de NEN1010 hebben, anders zouden ze een dergelijk antwoord niet geven, dus zo niet doen.
Indien je bij de 8 kW unit een groep die met 20A is gezekerd heb je die begrenzing dus niet nodig en kan de unit dus met meer vermogen (4600W max, en dat blijkt nu juist 2* het vermogen van de 4,5kW unit te zijn) werken.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
we hebben het hier over de max. electrisch vermogen (van het hele systeem) wat over een groep gaat, is dat vermogen te hoog, ook is dat maar even, zal de zekering gaan trigeren en dus uitschakelen. Dus we hebben het hier niet over het verwarmingsvermogen van de warmtepomp.!null schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 19:29:
[...]
Volgens mij trekken de units rond de 1kw in warmtepomp bedrijf en gaat het limiteren alleen om de elektrische elementen. Maar dat is een aanname.
Als je het electrisch vermogen van 1 quatt unit bekijkt is dat 2300W, dat is ruim voldoende binnen een met 16A afgezekerde groep. Bij twee units die zamen de 8 kW unit vormen, zal dat dus max. 4600W zijn, dat ga je dus met een 16A groep niet meer halen.(16A is max. 3680W). Met een 20A groep zit je net goed.
@MacD007waarom denk je dat een automaat er bij overbelasting meteen uit zou gaan?MacD007 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 19:59:
[...]
we hebben het hier over de max. electrisch vermogen (van het hele systeem) wat over een groep gaat, is dat vermogen te hoog, ook is dat maar even, zal de zekering gaan trigeren en dus uitschakelen. Dus we hebben het hier niet over het verwarmingsvermogen van de warmtepomp.
Als je het electrisch vermogen van 1 quatt unit bekijkt is dat 2300W, dat is ruim voldoende binnen een met 16A afgezekerde groep. Bij twee units die zamen de 8 kW unit vormen, zal dat dus max. 4600W zijn, dat ga je dus met een 16A groep niet meer halen.(16A is max. 3680W). Met een 20A groep zit je net goed.
En het is een technische keuze van Quatt, ik zou zeggen: geef bij hen aan dat je netjes 2 B16 groepen voorziet, of 1 B20, en of ze dan voor jou de "begrenzing" willen verwijderen?
[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 21-10-2022 21:14 ]
Ik dacht dat ze buiten een buitenstopcontact wilden hebben om op aan te sluiten? Dan hoeft het niet, al kun je je afvragen hoe wenselijk een permanent aangesloten buitenstekker is..MacD007 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 19:10:
[...]
formeel moet de werkschakelaar dus nog steeds, namelijk aan de buitenkant, zodat de monteur altijd zelf deze kan afsluiten en zekeren (afsluiten dus) en in zicht heeft, een stekker in in WCD aan de binnenkant is dus geen optie, of het moet superman zijn die door de muur kan gaan kijken.
Kun je het technisch rapport delen?Luuk81 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 21:10:
Na het gesprek van afgelopen dinsdag heb ik vandaag het technisch rapport en de offerte ontvangen. Prijs wordt 4299 (exclusief de subsidie) en nu 1.500 aanbetalen. Rapport is conform besproken tijdens de digitale schouw, dus ik heb akkoord gegeven. Ze geven aan vanaf november de eerste warmtepompen te plaatsen. Gezien het afgelopen van mijn huidige energiecontract op 11 november, mogen ze van mij snel installeren...
Was niet de opzet! SorryHenkRood schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 20:24:
@teacher
[mbr]liever geen ge-tag / aandachttrekkerij in dit topic.[/mbr]

Maar 2300 is max vermogen. Wellicht bij een defrost ofzo. Als je er 2 bij elkaar hebt kun je dat prima zo regelen dat ze niet tegelijk aan gaan op max vermogen.MacD007 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 19:59:
[...]
we hebben het hier over de max. electrisch vermogen (van het hele systeem) wat over een groep gaat, is dat vermogen te hoog, ook is dat maar even, zal de zekering gaan trigeren en dus uitschakelen. Dus we hebben het hier niet over het verwarmingsvermogen van de warmtepomp.
Kunnen blijven werken op een B16 met 3x2.5mm2 is wel wat waard en prima haalbaar.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Misschien mis is iets, maar een extra groep leggen lijkt mij (als leek) toch niet zo heel makkelijk? Een extra groep vereist ook eigen kabelwerk. Laat de Quatt nu net helemaal aan de andere kant van het huis liggen als waar de meterkast zit, en ik zou echt niet weten hoe dat nieuwe circuit van de meterkast naar de Quatt zou moeten komen. Alle 3 de groepen aan de achterkant van het huis hebben al grootverbruikers (airco, airco en wasmachine), dus dat gaat nog wel een dingetje worden.MacD007 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 19:26:
Overigens snap ik niet dat mensen heel moeilijk doen en het zich erg lastig maken om iets niet te doen terwijl de oplossing gewoon makelijk en helmaal niet duur hoeft te zijn.
Een extra groep toevoegen in de meterkast zou inderdaad niet al te ingewikkeld moeten zijn, maar ik zie het nog niet helemaal voor me hoe dat extra kabelwerk naar de achterkant van de woning moet komen.
Edit: ik sta ook wel een beetje versteld van de hoge vermogens van de Quatt, maar ook van onze airco's.
De Quatt heeft zoals eerder al gezien een compressor met een vrij beperkt elektrisch vermogen, dus waar die piek vandaan komt van bijna het dubbele van wat de compressor aankan vind ik nog vrij raadselachtig.
Ik zie hier bij onze airco's hetzelfde: 2.68KW max vermogen, terwijl ik ze in de praktijk nog nooit boven de 1600 heb zien zitten.
Nemen de fabrikanten dit allemaal onzinnig ruim, of gebruikt bijv een defrost zo enorm veel meer?
[ Voor 21% gewijzigd door onlinaius op 22-10-2022 12:06 ]
Wellicht door kruipruimte als je die hebt?onlinaius schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 12:02:
[...]
Misschien mis is iets, maar een extra groep leggen lijkt mij (als leek) toch niet zo heel makkelijk? Een extra groep vereist ook eigen kabelwerk. Laat de Quatt nu net helemaal aan de andere kant van het huis liggen als waar de meterkast zit, en ik zou echt niet weten hoe dat nieuwe circuit van de meterkast naar de Quatt zou moeten komen. Alle 3 de groepen aan de achterkant van het huis hebben al grootverbruikers (airco, airco en wasmachine), dus dat gaat nog wel een dingetje worden.
Een extra groep toevoegen in de meterkast zou inderdaad niet al te ingewikkeld moeten zijn, maar ik zie het nog niet helemaal voor me hoe dat extra kabelwerk naar de achterkant van de woning moet komen.
Zo heb ik ook de groep voor de Quatt (of andere WP) aangelegd. kWh meter in meterkast voor monitoring & werkschakelaar buiten voor eigen gemoedsrust
Die hebben we hier helaas ook niet. Om fysiek een nieuwe kabel naar de plek te leggen waar de Quatt moet komen zie ik eigenlijk alleen als opties naar buiten, langs de regenpijp omhoog, over het dak, en aan de achterkant weer naar beneden, of naar buiten, de oprijlaan deels uitgraven en een grondkabel leggen.Toby-Wan schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 12:06:
Wellicht door kruipruimte als je die hebt?
Of de wasmachine van die ene groep af halen, ergens anders zetten en daar een nieuwe afvoer maken.
Allemaal opties waar ik nu niet heel vrolijk van wordt.
Edit: hoewel er wel een krachtstroom aansluiting in de garage ligt, maar ik heb zo'n vermoeden dat de Quatt daar ook niets mee kan.
[ Voor 9% gewijzigd door onlinaius op 22-10-2022 12:13 ]
Kan je daar niet een soort van '2e groepenkast' maken op de krachtstroom aansluiting en daar van 1 fase een groep voor de Quatt van aftakken? Lijkt mij de minst invasieve manier.onlinaius schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 12:10:
[...]
Die hebben we hier helaas ook niet. Om fysiek
Edit: hoewel er wel een krachtstroom aansluiting in de garage ligt, maar ik heb zo'n vermoeden dat de Quatt daar ook niets mee kan.
Edit: een en ander hangt wel af hoe zwaar de kabel & huidige afzekering is
[ Voor 7% gewijzigd door Toby-Wan op 22-10-2022 12:27 ]
daar zit deze namelijk voor, het zal niet direct bij een kleine overschrijding gebeuren, maar zal uiteindelijk wel gebeuren.bbbrumbrum schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 20:24:
[...]
@MacD007waarom denk je dat een automaat er bij overbelasting meteen uit zou gaan?
En het is een technische keuze van Quatt, ik zou zeggen: geef bij hen aan dat je netjes 2 B16 groepen voorziet, of 1 B20, en of ze dan voor jou de "begrenzing" willen verwijderen?
een automaat gaat er bij overbelasting niet meteen uit hoor. Dat doet hij enkel bij kortsluiting.bbbrumbrum schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 20:24:
[...]
@MacD007waarom denk je dat een automaat er bij overbelasting meteen uit zou gaan?
als je een 16A automaat overbelast met 24A, moet hij er binnen een uur afschakelen.
zou bv via de kruipruimte kunnen gebeuren, heb je mogelijk nog lege buizen liggen die richting de Quatt lopen? of je legt (laat leggen) een kabel via de buitenmuur (type YMvK) cq langs de buitenmuur in de grond (wel dan de juiste kabel gebruiken (YMVK-AS Grondkabel 3 aderig)), vaak is de route (kruipruimte+buitenkant muur (cq grond) de meest makelijke.onlinaius schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 12:02:
[...]
Misschien mis is iets, maar een extra groep leggen lijkt mij (als leek) toch niet zo heel makkelijk? Een extra groep vereist ook eigen kabelwerk. Laat de Quatt nu net helemaal aan de andere kant van het huis liggen als waar de meterkast zit, en ik zou echt niet weten hoe dat nieuwe circuit van de meterkast naar de Quatt zou moeten komen. Alle 3 de groepen aan de achterkant van het huis hebben al grootverbruikers (airco, airco en wasmachine), dus dat gaat nog wel een dingetje worden.
Edit: ik sta ook wel een beetje versteld van de hoge vermogens van de Quatt, maar ook van onze airco's.
De Quatt heeft zoals eerder al gezien een compressor met een vrij beperkt elektrisch vermogen, dus waar die piek vandaan komt van bijna het dubbele van wat de compressor aankan vind ik nog vrij raadselachtig.
Ik zie hier bij onze airco's hetzelfde: 2.68KW max vermogen, terwijl ik ze in de praktijk nog nooit boven de 1600 heb zien zitten.
Nemen de fabrikanten dit allemaal onzinnig ruim, of gebruikt bijv een defrost zo enorm veel meer?
dat kan, alleen zijn daar wel een aantal regels voor, je gaat eigenlijk voor een subgroepenkast (in dit geval een 3 Fase, deze heeft zijn eigen hoofdschakelaar en hier kun je dus ook bestaande groepen cq nieuwe groepen plaatsen (je zou bv ook een PV verdeler kunnen gebruiken, dat is eigenlijk het zelfde (alleen vaak wat kleiner), daar sluit je dan weer je 3-fase verbruiker op aan en via een 1-fase zekering de quatt. hou wel rekening met de selectiveit van je groepen, dat moet wel kloppen.Toby-Wan schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 12:21:
[...]
Kan je daar niet een soort van '2e groepenkast' maken op de krachtstroom aansluiting en daar van 1 fase een groep voor de Quatt van aftakken? Lijkt mij de minst invasieve manier.
Edit: een en ander hangt wel af hoe zwaar de kabel & huidige afzekering is
nee, dat is een veel voorkomende denkfout, een kortsluitstroom is wat anders dan een overbelasting, dat zijn echt twee verschillende zaken.HBO88 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 14:08:
[...]
een automaat gaat er bij overbelasting niet meteen uit hoor. Dat doet hij enkel bij kortsluiting.
als je een 16A automaat overbelast met 24A, moet hij er binnen een uur afschakelen.
met betrekking tot de tijd zie het volgende: De elektromagnetische uitschakeling van een B-karakteristiek moet bij 5 x Inom binnen 0,1 seconde afschakelen. Een B-karakteriek heeft een Inom van ergens tussen de 3 en 5 Inom. Overigens kan het zijn dat je bij een warmtepomp (net als een airco) beter een C-karakteriek kunt nemen door de hogere inschakelpiek (deze kan dus behoorlijk hoger zijn dan je normale stroom).
Overigens hebben automaten ook geen onbeperkt leven, eigenlijk zou je een automaat die na circa 10 keer is geschakeld moeten vervangen. Flipt een automaat dus regelmatig uit is er iets mis met de installatie cq automaat, of deze heeft een te lage capaciteit of een verkeerde karakteriek (bij bij een warmtepomp).
Overigens zou het handig van Quatt zijn als zij de ook de inschakelstroom publiceren, want die heb je eigenlijk nodig voor de juiste bepaling van je zekering. (B of toch C karakteriek)
[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 22-10-2022 15:06 ]
nogmaals, los of het mag, ik betwijfel dit, een vaste aansluiting dient niet via een stekker/WCD (zeker niet buiten) aangesloten te worden, ik zou dat zeker niet accepteren, dit is vragen om problemen. dus gewoon, zoals het hoort, via een vaste kabel en een werkschakelaar monteren.geerttttt schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 21:23:
[...]
Ik dacht dat ze buiten een buitenstopcontact wilden hebben om op aan te sluiten? Dan hoeft het niet, al kun je je afvragen hoe wenselijk een permanent aangesloten buitenstekker is..
En wanneer trekt de Quatt 80A dan?MacD007 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 15:01:
[...]
nee, dat is een veel voorkomende denkfout, een kortsluitstroom is wat anders dan een overbelasting, dat zijn echt twee verschillende zaken.
met betrekking tot de tijd zie het volgende: De elektromagnetische uitschakeling van een B-karakteristiek moet bij 5 x Inom binnen 0,1 seconde afschakelen. Een B-karakteriek heeft een Inom van ergens tussen de 3 en 5 Inom. Overigens kan het zijn dat je bij een warmtepomp (net als een airco) beter een C-karakteriek kunt nemen door de hogere inschakelpiek (deze kan dus behoorlijk hoger zijn dan je normale stroom).
Overigens hebben automaten ook geen onbeperkt leven, eigenlijk zou je een automaat die na circa 10 keer is geschakeld moeten vervangen. Flipt een automaat dus regelmatig uit is er iets mis met de installatie cq automaat, of deze heeft een te lage capaciteit of een verkeerde karakteriek (bij bij een warmtepomp).
Overigens zou het handig van Quatt zijn als zij de ook de inschakelstroom publiceren, want die heb je eigenlijk nodig voor de juiste bepaling van je zekering. (B of toch C karakteriek)
"Een Bkar heeft een Inom van 3-5 Inom"; wat bedoel je precies?
Waar komt de onzin van buiten WCD vandaan? Dat zou Picobello BV niet eens doen, veel meer werk dan verlengsnoertje naar binnen .
Weet ook niet wat de IP-rating van een aangesloten buiten WCD is, maar icm een normale Schuko stekker kan ik me niet voorstellen dat dat echt waterdicht is.
Dit topic is gesloten.