Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.833.345 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
bbbrumbrum schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 16:47:
[...]

En wanneer trekt de Quatt 80A dan?
"Een Bkar heeft een Inom van 3-5 Inom"; wat bedoel je precies?
Dat is de uitschakelstroom van de automaat als de stroom (Inom= Stroom nominaal) ook maar kortstondig (binnen 0,1 sec) uitschakeld. Inschakelstromen van bv motoren (zit dus ook in je pomp van de warmtepomp) kan wel oplopen tot 6 à 8 maal de nominale stroom, zit je dus redelijk dicht tegen de maximale nominale stroomsterkte aan (bv 12A, dan kan je inschakelstroom kortstondig wel 96A zijn, een automaat van 16A Bkar kan dat dus niet aan en zal gaan schakelen (binnen 0,1 sec), een 16A Ckar zou dit dus wel aan kunnen.). Het vervelende is dat mn de aanloopstromen behoorlijk hoog kunnen oplopen.
Waar komt de onzin van buiten WCD vandaan? Dat zou Picobello BV niet eens doen, veel meer werk dan verlengsnoertje naar binnen . :+
Weet ook niet wat de IP-rating van een aangesloten buiten WCD is, maar icm een normale Schuko stekker kan ik me niet voorstellen dat dat echt waterdicht is.
Voor buiten zou je eigenlijk minimaal IP65 willen en dat in de combinatie stekker en WCD. heb ik echter nog niet gevonden.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:51
buiten WCD is nergens genoemd. Quatt meld juist dat je een gat van 10cm krijgt in je gevel voor doorvoeren van de leidingen en elektrakabels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
MacD007 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 18:30:
[...]
Dat is de uitschakelstroom van de automaat als de stroom (Inom= Stroom nominaal) ook maar kortstondig (binnen 0,1 sec) uitschakeld. Inschakelstromen van bv motoren (zit dus ook in je pomp van de warmtepomp) kan wel oplopen tot 6 à 8 maal de nominale stroom, zit je dus redelijk dicht tegen de maximale nominale stroomsterkte aan (bv 12A, dan kan je inschakelstroom kortstondig wel 96A zijn, een automaat van 16A Bkar kan dat dus niet aan en zal gaan schakelen (binnen 0,1 sec), een 16A Ckar zou dit dus wel aan kunnen.). Het vervelende is dat mn de aanloopstromen behoorlijk hoog kunnen oplopen.

[...]

Voor buiten zou je eigenlijk minimaal IP65 willen en dat in de combinatie stekker en WCD. heb ik echter nog niet gevonden.
Ja je hebt gelijk, maar: dit is van toepassing op "conventionele" motoren, zoals een oude compressor van een warmtepomp.

Maar Quatt gebruikt een inverter compressor. Zo'n type compressor heeft een aanzienlijk lagere aanloopstroom. Daarmee heb je dus helemaal geen last dat je 16A Bkar tript bij inschakelen van de warmtepomp en daarmee is er dus ook geen probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
HBO88 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 18:44:
buiten WCD is nergens genoemd. Quatt meld juist dat je een gat van 10cm krijgt in je gevel voor doorvoeren van de leidingen en elektrakabels.
Juist, en dat mag nu juist niet (NEN1010), heeft met de veiligheid te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
HBO88 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 18:50:
[...]

Ja je hebt gelijk, maar: dit is van toepassing op "conventionele" motoren, zoals een oude compressor van een warmtepomp.

Maar Quatt gebruikt een inverter compressor. Zo'n type compressor heeft een aanzienlijk lagere aanloopstroom. Daarmee heb je dus helemaal geen last dat je 16A Bkar tript bij inschakelen van de warmtepomp en daarmee is er dus ook geen probleem :)
dat is dan een aanname, ik ga liever op feiten af, dus Quatt, geeft deze gegevens gewoon af, als ze een goede inverter hebben kan dat best veel uitmaken, maar ik moet dat wel ZEKER weten. overigens vermoed ik dat dit bij een 8 kW nog steeds spandend gaat worden, ik zou hier liever een 20A Ckar willen hebben, kan ook geen kwaad, is iets duurder, maar als je later deze alsnog moet nemen betaal je dubbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
MacD007 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 19:29:
[...]

dat is dan een aanname, ik ga liever op feiten af, dus Quatt, geeft deze gegevens gewoon af, als ze een goede inverter hebben kan dat best veel uitmaken, maar ik moet dat wel ZEKER weten. overigens vermoed ik dat dit bij een 8 kW nog steeds spandend gaat worden, ik zou hier liever een 20A Ckar willen hebben, kan ook geen kwaad, is iets duurder, maar als je later deze alsnog moet nemen betaal je dubbel.
in de specs op hun site staat type compressor: inverter. Welk type staat er niet bij. Ik heb zelf nog een 16A C liggen, dus die plaats ik zoizo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-10 17:48

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
HBO88 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 18:44:
Dus wat willen ze dan? Een euro stekker naar binnen doorvoeren en jou verzoeken om een binnen stopcontact te prepareren? Of wat is hun wens?

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
geerttttt schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 19:32:
[...]

Dus wat willen ze dan? Een euro stekker naar binnen doorvoeren en jou verzoeken om een binnen stopcontact te prepareren? Of wat is hun wens?
Wellicht hebben ze een stekker met een lang stuk kabel die je naar buiten voert,en dan aansluit op de quatt.
Ik vind het iig ook vreemd dat ze verzoeken om een stopcontact.
Ik heb een stopcontact en verdeeldoos gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _CrookClaw_
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-08 21:03
geerttttt schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 19:32:
[...]

Dit is inderdaad de wens van Quatt. Ik zorg op de zolder voor een (opbouw) WCD op een aparte groep (het mocht ook op de groep van de warmtepompdroger, maar ik heb zelf gekozen voor een nieuwe groep). En dan sluiten zij de Quatt aan op de WCD.

De offerte en het technisch rapport staan eigenlijk alleen maar privé gegevens op. Dus deze kan ik niet delen. Ik heb nog een paar vragen bij Quatt open staan. Als deze positief worden beantwoord dan gaan we de opdracht plaatsen.

Wel kan ik delen dat het 175 euro incl. kost om een steiger te laten bouwen om de Quatt op hoogte te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barbapapa720
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-10 23:23
Ik ben nieuw hier op het forum en sta ook op de wachtlijst van Quatt. Lees ik het goed dat de 8kw versie bestaat uit 2x4kw unit? En dat er dus 2 units aan de buitenmuur komen?

Want dan moet ik mijn locatie aan de gevel herzien.

Ik heb het al gevonden. Aanvullende vraag. Vorig stookseizoen hebben we 1800m³ gebruikt. Ons huis was toen nog niet geïsoleerd. Inmiddels hebben we spouwmuur rd2 en kruipruimte rd5 laten isoleren met eps en de zolder met Icynene rd5,4.

Als ik verbruik terugreken naar verbruik per dag 1800/140=13 per dag gemiddeld.
13/24*9=5kw nodig voor warmtepomp. Maar dit was vóór isolatie. Zou een 4kw Quatt voldoende zijn?

Voor volgend jaar staat ook een WPB ook de planning. Zo hoop ik van het gas af te gaan.

[ Voor 53% gewijzigd door Barbapapa720 op 23-10-2022 07:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-10 20:21
Barbapapa720 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 07:19:
Ik ben nieuw hier op het forum en sta ook op de wachtlijst van Quatt. Lees ik het goed dat de 8kw versie bestaat uit 2x4kw unit? En dat er dus 2 units aan de buitenmuur komen?

Ik heb het al gevonden. Aanvullende vraag. Vorig stookseizoen hebben we 1800m³ gebruikt. Ons huis was toen nog niet geïsoleerd. Inmiddels hebben we spouwmuur rd2 en kruipruimte rd5 laten isoleren met eps en de zolder met Icynene rd5,4.

13/24*9=5kw nodig voor warmtepomp. Maar dit was vóór isolatie. Zou een 4kw Quatt voldoende zijn?

Voor volgend jaar staat ook een WPB ook de planning. Zo hoop ik van het gas af te gaan.
Je maakt een belangrijke denkfout: je verbruikt niet elke dag je gemiddelde. Het grootste deel van de 1800 kuub zal in een klein deel van het jaar verstookt worden. Met de koevlaasformule kom ik op iets meer dan 8 kWh uit voor je benodigde WP-vermogen. Of je uitkomt met de helft daarvan met je nieuwe isolatie (en evt. bijverwarming met een airco als het echt een keer - 7 wordt) is lastig te zeggen. Dan zou je eigenlijk een winter moeten afwachten of een gedetailleerde energieberekenimg voor je huis (laten) maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
Barbapapa720 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 07:19:

Eens met @Compuchip87 , verder als je toch al van plan bent om een WPB te nemen, kan je je gasverbruik voor SWW eraf halen voordat je vermogen van WP betekent voor verwarming.
Afhankelijk van je reserveringsnummer, is er best de kans dat de Quatt pas na dit stookseizoen geïnstalleerd wordt en heb je dus een beter referentiepunt van gasverbruik incl isolatie. Als ik goed begrepen heb kan je tijdens digitale schouw alsnog wisselen tussen 4 of 8 kW Quatt

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Nu online
_CrookClaw_ schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 20:59:
[...]

De offerte en het technisch rapport staan eigenlijk alleen maar privé gegevens op. Dus deze kan ik niet delen. Ik heb nog een paar vragen bij Quatt open staan. Als deze positief worden beantwoord dan gaan we de opdracht plaatsen.
Is er gesproken over / is installatie inclusief dingen als magnetische vuilfilter etc?
Zo ja dan zou dat mooi zijn, zo nee dan moet ik zelf aan de slag..

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barbapapa720
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-10 23:23
Compuchip87 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 09:45:
[...]

Je maakt een belangrijke denkfout: je verbruikt niet elke dag je gemiddelde. Het grootste deel van de 1800 kuub zal in een klein deel van het jaar verstookt worden. Met de koevlaasformule kom ik op iets meer dan 8 kWh uit voor je benodigde WP-vermogen. Of je uitkomt met de helft daarvan met je nieuwe isolatie (en evt. bijverwarming met een airco als het echt een keer - 7 wordt) is lastig te zeggen. Dan zou je eigenlijk een winter moeten afwachten of een gedetailleerde energieberekenimg voor je huis (laten) maken.
Deze 1800m³ is op 4 maanden verbruikt (nov, dec, jan en feb) en deze 1800m³ heb ik dus afgezet tegen die 4 maanden, niet het hele jaar.

Daarnaast heb ik ook in de gehele woning airco units om te verwarmen. De vloerverwarming is met name om de kou van de vloer af te halen.

Waarschijnlijk kom ik pas in februari of maart aan de beurt (nummer 693) en heb ik al meer inzicht. Uiteindelijk gaat het om €600 meerprijs 4 tov 8 dus daar gaat het niet inzitten. Wel in plaatsing aan de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Toby-Wan schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 10:04:
[...]

Is er gesproken over / is installatie inclusief dingen als magnetische vuilfilter etc?
Staat niet in technisch rapport dat dat erbij zit. Zul je dus zelf toe moeten voegen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
Ik wist eigenlijk niet dat zoiets bestond.
Is een vuilafscheider echt noodzakelijk of is het meer marketing?
Ik zie dat Caleffi vuilafscheiders goed getest worden.
Quatt moet toch leidingwerk redelijk aanpassen, dus als ik zelf zo'n afscheider koop kunnen ze die er gelijk tussen plaatsen. Dat lijkt me geen meerwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02:05
MacD007 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 19:29:
ik zou hier liever een 20A Ckar willen hebben, kan ook geen kwaad, is iets duurder, maar als je later deze alsnog moet nemen betaal je dubbel.
Maar ik neem aan dat dat in combinatie is met een nieuw circuit? Want ik neem aan dat je niet zomaar een 20A op een voormalige 16A groep mag zetten?

Het zou wel het probleem met de 2 grootverbruikers in de groep fixen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:11:
[...]

Maar ik neem aan dat dat in combinatie is met een nieuw circuit? Want ik neem aan dat je niet zomaar een 20A op een voormalige 16A groep mag zetten?
zolang deze ongebruikt is en er voldoende afstand tot de hoofdzekering bestaat kan dat normaal wel, je moet dit dus niet doen als de groep in gebruik is, dan zul je dus echt een groep moeten bijplaatsen, dat kan dus een 16A of 20A zijn Bkar of Ckar, afhankelijk van de verbruiker, bij Quatt 8 kW zou ik eerder voor een Ckar gaan omdat een Bkar redelijk aan de limit kan komen, het kan goed gaan, maar ook fout.
Het zou wel het probleem met de 2 grootverbruikers in de groep fixen.
Dat is zoals reeds heb genoemd een beetje afhankelijk van je hoofdzekering van je netbeheerder, als deze 35A of 40 A (1 fase) is zou dat eigenlijk geen probleem moeten zijn, natuurlijk ook een beetje afhankelijk van de huidige verbruikers, zwz zul je bij het bijplaatsten van een groep moeten kijken of je niet je aanvoer overbelast, is dit het geval zul je dus moeten verhogen cq over moeten gaan op 3-fase.
Dat laatste betekend helaas ook dat je de hele groepenkast moet aanpassen cq vervangen.
Er moet dan oa een hoofdschakelaar voor 3-fase geplaatst worden, deze zijn al 4-DIN module breed.plus je groepen moeten van zo veel mogelijk gelijk over de fasen verdeeld worden, vaak moet je dan een of meer aardlekschakelaar bijplaatsten.
Hoeveel je huidige aansluiting heeft staat op je rekening, maar kun je ook eenvoudig online bij je netbeheerder inzien.
Tip, moet je verhogen vraag dan direct of ze een automaat plaatsen i.p.v. een smeltzekering, kan kun je zelf namelijk weer inschakelen als het mis gaat, anders moet je op een monteur wachten, in de winter is dat dus geen plezier.
overigens, doe zelf geen wijzigingen in de meterkast als je daartoe niet bevoegd bent, verkeerde keuzes mn in groepenkasten is een van de hoofdoorzaken van brand in huis. Na een dergelijke brand wat al erg genoeg is wil je echt geen gezeur met de verzekering, alleen om een paar euro's te besparen.

[ Voor 19% gewijzigd door MacD007 op 23-10-2022 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Als je de Quatt 8kW hebt, zou ik gewoon 2 aparte groepen maken.
Een nieuwe 20A automaat kan wel, maar als je een 3fase aansluiting hebt ( hoofdzekering 3x25A) ben je niet echt selectief meer. Bij hoofdzekering van 35A ben je nog wel selectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
onlinaius schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:11:
[...]

Want ik neem aan dat je niet zomaar een 20A op een voormalige 16A groep mag zetten?
Ja, dat is geen enkel probleem als die groep enkel gebruikt wordt voor een of twee grootverbruikers, en voorzien is 3x2,5mm kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ff2000
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-10 13:31
Ik lees het forum ook al een tijdje mee. Ik sta op nummer 245 op de lijst. En wil graag 2 buitenunits.

Er wordt hier veel gesproken over 2 units op 1 fase te zetten. Maar is dat wel verstandig vraag ik mij af. Als je een fase volledig belast betekend dit dat andere apparaten er eigenlijk geen aanspraak op kunnen maken, toch?

Ik heb bijvoorbeeld een elektrische auto en laad thuis met 3x16A. De hoofdaansluiting is hier 3x25A.
Het liefst heb ik die 2 units verdeeld over 3 fasen. Denk dat dat lastig wordt maar dan verdeeld over 2 fasen. Zo kan ik via homeassistant het stroomverbruik van de warmtepomp meten en mijn laadsnelheid van mijn auto reduceren als dat noodzakelijk is.

Vroeg of laat zal iedereen hier tegenaan lopen, denk ik….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
ff2000 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 12:51:
Ik lees het forum ook al een tijdje mee. Ik sta op nummer 245 op de lijst. En wil graag 2 buitenunits.

Er wordt hier veel gesproken over 2 units op 1 fase te zetten. Maar is dat wel verstandig vraag ik mij af. Als je een fase volledig belast betekend dit dat andere apparaten er eigenlijk geen aanspraak op kunnen maken, toch?

Ik heb bijvoorbeeld een elektrische auto en laad thuis met 3x16A. De hoofdaansluiting is hier 3x25A.
Het liefst heb ik die 2 units verdeeld over 3 fasen. Denk dat dat lastig wordt maar dan verdeeld over 2 fasen. Zo kan ik via homeassistant het stroomverbruik van de warmtepomp meten en mijn laadsnelheid van mijn auto reduceren als dat noodzakelijk is.

Precies wat ik hiervoor zei. Als je de ruimte in meterkast hebt gewoon een eigen groep per Quatt unit.
Het mooiste bij 3 fasen aansluiting is om te proberen om je belasting zo gelijk mogelijk te verdelen over de 3 fasen.
Dus in jouw geval 2 automaten die allebei op een andere fase zijn aangesloten is meer dan prima!

Kom bijv. ook 5000W zonnepaneel installaties tegen met 1 fase omvormer, maar huisaansluiting is 3 fase. Dat mag wel, maar je aansluiting is niet helemaal in balans dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
ff2000 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 12:51:

daarom moet er ook voldoende afstand tussen de capaciteit tussen de verschillende groepen en de hoofdaansluiting zitten. Met een 3-fase aansluiting (vaak is dat 3*25A, is in de meeste gevallen ook ruim voldoende, voor de 35A ga je een stuk meer vastrecht betalen) heb je zoals je aangeeft dus meer ruimte.
de twee Quatt elk op een aparte groep aansluiten vind ik helemaal niet zo gek idee, je bouwd daar gewoon een stuk meer zekerheid mee in, echter gaat dat dus ook meer kosten omdat je dus ook vanuit de meterkast naar de quatt twee leidingen moet trekken. Quatt (denk ik) wil het alleen zo goedkoop mogelijk maken, volgens mij zijn in hun installatie ook geen wzh opgenomen mbt electra (graag een bevestiging van deze gedachte), dus aanpassingen aan meterkast incl. kabelwerk moet je zelf verzorgen (ik verwacht namelijk dat de monteur van Quatt geen bevoegdheid heeft om hieraan te werken (daarom ook dat gedoe met de stekker), ik vind dit echt een minpunt van Quatt. ze willen iets installeren wat niet volgens de wettelijke norm is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Nu online
HBO88 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 10:50:
Ik wist eigenlijk niet dat zoiets bestond.
Is een vuilafscheider echt noodzakelijk of is het meer marketing?
Ik zie dat Caleffi vuilafscheiders goed getest worden.
Quatt moet toch leidingwerk redelijk aanpassen, dus als ik zelf zo'n afscheider koop kunnen ze die er gelijk tussen plaatsen. Dat lijkt me geen meerwerk
Het is iets wat (voor zover ik gezien heb) bij elke WP offerte erbij in zit, zeker icm bestaande radiatoren. Dat het er bij Quatt niet in zit zou mij niets verbazen, is toch weer 200-250 euro..
Er is dan altijd kans/risico op kleine deeltjes & vervuiling welke je (of ik) liever niet door je nieuwe WP wilt pompen, plus het reduceert ietwat de efficiëntie van het CV water omdat het geen warmte transporteert (dit komt wel uit de marketing.. ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 14:53:
[...]

Het is iets wat (voor zover ik gezien heb) bij elke WP offerte erbij in zit, zeker icm bestaande radiatoren. Dat het er bij Quatt niet in zit zou mij niets verbazen, is toch weer 200-250 euro..
Er is dan altijd kans/risico op kleine deeltjes & vervuiling welke je (of ik) liever niet door je nieuwe WP wilt pompen, plus het reduceert ietwat de efficiëntie van het CV water omdat het geen warmte transporteert (dit komt wel uit de marketing.. ;) )
vuilafscheiders en automatische ontluchters zijn geen overbodige dingen, ik heb ze bij mijn CV ook extra laten monteren, ook voor een warmtepomp zou ik deze laten monteren, doe dit wel in de vorstvrije ruimte. je levensduur van je warmtepomp zou best eensdaardoor langer kunnen worden. mn je warmtewisselaar is belangrijk, daar wil je echt geen troep in krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Ok bedankt. Zijn er nog aan te bevelen vuilafscheiders? Kom zelf die Caleffi dirtmag tegen voor niet veel geld
https://www.technim.nl/in...t_Y0gV9UpcthoCiNUQAvD_BwE
Ben wat minder handig met loodgieterswerk dan met elektra, maar zo'n ding zet je er zo tussen toch?

[ Voor 37% gewijzigd door HBO88 op 23-10-2022 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
HBO88 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 15:50:
Ok bedankt. Zijn er nog aan te bevelen vuilafscheiders? Kom zelf die Caleffi dirtmag tegen voor niet veel geld
https://www.technim.nl/in...t_Y0gV9UpcthoCiNUQAvD_BwE
Ben wat minder handig met loodgieterswerk dan met elektra, maar zo'n ding zet je er zo tussen toch?
ik heb een Spirovent, die waren toendertijd eigenlijk de beste, zijn wel wat duurder maar werken wel. 1 a 2 keer per jaar even het vuilvaatje aftappen en klaar, ze zijn er nu ook als combi. worden via knelvitting vastgemaakt. vaak word je keuze door de afmeting van je CV buis beperkt, niet alles is in alle maten verkrijgbaar.
https://www.installatieva...cheider-22mm-knel-uc022wj installatie via knelkoppeling, heb je deze volgens mij nodig.
Knelkoppeling DN20 ribbelbuis naar 22mm koperen knelkoppeling
https://www.groene-energi...---22mm-koper-knelk-.html (link is alleen een voorbeeld met mooie technische info)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
MacD007 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 14:49:
[...]
daarom moet er ook voldoende afstand tussen de capaciteit tussen de verschillende groepen en de hoofdaansluiting zitten. Met een 3-fase aansluiting (vaak is dat 3*25A, is in de meeste gevallen ook ruim voldoende, voor de 35A ga je een stuk meer vastrecht betalen) heb je zoals je aangeeft dus meer ruimte.
de twee Quatt elk op een aparte groep aansluiten vind ik helemaal niet zo gek idee, je bouwd daar gewoon een stuk meer zekerheid mee in, echter gaat dat dus ook meer kosten omdat je dus ook vanuit de meterkast naar de quatt twee leidingen moet trekken. Quatt (denk ik) wil het alleen zo goedkoop mogelijk maken, volgens mij zijn in hun installatie ook geen wzh opgenomen mbt electra (graag een bevestiging van deze gedachte), dus aanpassingen aan meterkast incl. kabelwerk moet je zelf verzorgen (ik verwacht namelijk dat de monteur van Quatt geen bevoegdheid heeft om hieraan te werken (daarom ook dat gedoe met de stekker), ik vind dit echt een minpunt van Quatt. ze willen iets installeren wat niet volgens de wettelijke norm is.

[...]
Ik vind het eigenlijk wel slim, een ketel monteur verwacht ook gewoon een kant en klaar stopcontact. Zij ook, kabel naar binnen en ergens daar willen ze hem gewoon inprikken. De belasting en eventueel rekening houdend met meerdere fasen is dan je eigen zorg.

En waarom ook niet, elektrakabel is prima te verlengen mits ze degelijke bekabeling gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-10 21:31
De electra is nog wel verwarrend. Ik heb iemand zien schrijven dat Quatt gewoon met een werkschakelaar werkt, maar ook iemand die zegt dat de stekker naar binnen gehaald gaat worden (wat een vreemde methode zou zijn)
Ik zou in alle gevallen een werkschakelaar buiten gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Shutdown98 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 18:40:
De electra is nog wel verwarrend. Ik heb iemand zien schrijven dat Quatt gewoon met een werkschakelaar werkt, maar ook iemand die zegt dat de stekker naar binnen gehaald gaat worden (wat een vreemde methode zou zijn)
Officieel moet dat ja, maar dat staat niet in het technisch rapport. Je moet een stopcontact hebben.
Nu weet ik alleen niet helemaal of je dan ook voldoet aan de norm, want een werkschakelaar is nodig om een systeem veilig uit te zetten die vast bekabeld is.
Als je een stekker uit een stopcontact trekt, bereik je hetzelfde, dus wellicht mag dat officieel wel zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkRood
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-10 14:40
HBO88 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 19:14:
[...]

Officieel moet dat ja, maar dat staat niet in het technisch rapport. Je moet een stopcontact hebben.
Nu weet ik alleen niet helemaal of je dan ook voldoet aan de norm, want een werkschakelaar is nodig om een systeem veilig uit te zetten die vast bekabeld is.
Als je een stekker uit een stopcontact trekt, bereik je hetzelfde, dus wellicht mag dat officieel wel zo.
Op een van de vragen hier in het forum heeft Marijn geantwoord: De units (2x4kW) worden aangesloten op 1 werkschakelaar nabij de units.. Dus begrijp ik het technische rapport niet(?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
HenkRood schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 20:10:
[...]

Op een van de vragen hier in het forum heeft Marijn geantwoord: De units (2x4kW) worden aangesloten op 1 werkschakelaar nabij de units.. Dus begrijp ik het technische rapport niet(?)
ik heb de 4kW, dus kan zijn dat die geen werkschakelaar krijgt. Er staat netjes in het rapport wat je krijgt, leidingen, doorvoer, voetjes etc, maar de werkschakelaar staat er niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Nu online
HenkRood schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 20:10:
[...]

Dat verschil komt van de 2 varianten, 4kW
met stekker, 8 kW (=2 units) moet wel aparte groep met werkschakelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

geerttttt schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 18:07:
[...]

Ik vind het eigenlijk wel slim, een ketel monteur verwacht ook gewoon een kant en klaar stopcontact. Zij ook, kabel naar binnen en ergens daar willen ze hem gewoon inprikken. De belasting en eventueel rekening houdend met meerdere fasen is dan je eigen zorg.

En waarom ook niet, elektrakabel is prima te verlengen mits ze degelijke bekabeling gebruiken.
Een gemiddelde CV ketel trekt max 80 watt, totaal zinloze vergelijking.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

[...]

Arbo technisch zou het stopcontact buiten bij de unit moeten zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-10 21:31
Dat is bijzonder. De werkschakelaar is met name voor veiligheid bij onderhoudswerkzaamheden. Dat er niet per ongeluk iemand de stekker er weer in steekt als je aan het werkt bent.
Is dus ook in het belang van Quatt.

Andersom zou ik ook niet de warmtepomp in een stopcontact op een slaapkamer oid willen hebben.

Als dochterlief de mobiel wil opladen ligt de warmtepomp er uit.

Verder is een werkschakelaar amper een investering te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
ds23man schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 20:28:
[...]

Een gemiddelde CV ketel trekt max 80 watt, totaal zinloze vergelijking.
Een Quatt ook 10a max, prima te doen met een regulier stekker. Ik zou zelf ook liever een vaste aansluiting nemen, maar toch, technisch gezien kan het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Shutdown98 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 20:32:

Verder is een werkschakelaar amper een investering te noemen.
Dat is zo, er van uitgaande dat alles in orde is. Wat als je bij een klant komt die geen kabel getrokken heeft. Sta je dan mooi als installateur.

Of je trekt de installatiedoos open en ziet geen aardedraad, of slecht afgestripte aders die raar met een lasdop vastgedraaid zijn, wat dan?

Een stekker is makkelijk qua verantwoordelijkheid. Is er geen stopcontact? Of niet degelijk? Dan trek je tijdelijk een verlengsnoer en vertel je de klant dat ze zelf een degelijk stopcontact zullen moeten voorzien. Jij kunt je werk doen als installateur en de klant regelt het stopcontact later alsnog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Kan dit ding ook gewoon zonder CV ketel draaien?

Ik zit volgens de bekende formule op 3,7KW benodigd vermogen. Dat is met het verbruik van afgelopen jaar, waarbij een deel van de isolatiemaatregelen nog niet zijn meegenomen, aangezien die pas afgelopen zomer zijn voltooid. Ik ga nog 2m2 dak in een kast van R=0.5 naar R=5.5 brengen en 18m2 zolder van R=3 naar R=5.5.

Gasketel is 12 jaar, roestige gasleiding door de kruipruimte 44 jaar. Ik hoop dat de gasleiding de ketel nog overleeft, aangezien ik beide tegelijk wil verwijderen.
Quatt zou aan de gevel kunnen hangen en dan tzt een warmtepompboiler op plaats van de ketel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
[...]

Correct. Ik heb meerderen hier zien schrijven dat er een werkschakelaar tussen moet zitten volgens de NEN1010, maar de NEN1010 omschrijft echter het volgende:
De werkschakelaar wordt in NEN 1010 als volgt omschreven:

536.3.2 Werkschakelaars: toestellen voor uitschakeling bij niet-elektrotechnisch onderhoud.

NEN 1010 omschrijft het begrip ‘werkschakelaar’ echter breder en geeft aan dat als werkschakelaar kunnen dienen: meerpolige schakelaars, vermogensschakelaars en stopcontacten.

[ Voor 8% gewijzigd door geerttttt op 23-10-2022 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Shutdown98 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 18:40:
Niet volledig ongebruikelijk, onze airco's hier zijn ook (door de vorige bewoner) aangesloten met een normale kabel, die in een normaal stopcontact zit.

Voor mij had dat het voordeel dat automatiseren een stuk makkelijker was, omdat via een slimme zigbee stopcontact uit het energieverbruik kan afleiden wat de huidige status van de airco is. Hierdoor kan ik deze een stuk eenvoudiger automatiseren om te verwarmen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
_JGC_ schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 21:03:
Kan dit ding ook gewoon zonder CV ketel draaien?
@_CrookClaw_ heeft daar recent goed nieuws op gekregen: ja, dat kan. De Quatt draait gewoon door als er geen ketel bereikbaar is. Dit is heel goed nieuws omdat het een upgradepad open zet waarbij je niet afhankelijk bent van Quatt. Quatt wil / kan geen full electrisch leveren? Warmtepompboiler er in, cv-ketel er uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
onlinaius schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 23:08:
[...]

@_CrookClaw_ heeft daar recent goed nieuws op gekregen: ja, dat kan. De Quatt draait gewoon door als er geen ketel bereikbaar is. Dit is heel goed nieuws omdat het een upgradepad open zet waarbij je niet afhankelijk bent van Quatt. Quatt wil / kan geen full electrisch leveren? Warmtepompboiler er in, cv-ketel er uit.
Goed om te weten. Zojuist nog even berekend dat de extra maatregelen die ik neem nog eens 65 kuub gas zouden moeten besparen bij een gemiddeld stookjaar, dan zou ik op 3,3KW uitkomen, wat lager is dan de Quatt kan leveren bij -7.

Het zijn maar kleine besparingen, maar alles wat je niet verliest hoef je ook niet te stoken. Dan trekt zo'n klein warmtepompje gewoon de hele woning zonder ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
geerttttt schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 18:07:
[...]

Het enige feit is echter wel dat de wcd direct naast de CV “in het zicht is” van de monteur, bij de warmtepomp heb je dat dus niet, de monteur weet dus niet zeker of de unit spanningsvrij is en blijft, daarom ook de EIS om direct naast de buitenunit een werkschskelaar te plaatsen waarmee zichtbaar voor de monteur deze spanningsvrij is en blijft. Kortom het gaat hier om de veiligheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 23:03:
[...]

Niet volledig ongebruikelijk, onze airco's hier zijn ook (door de vorige bewoner) aangesloten met een normale kabel, die in een normaal stopcontact zit.
wat leken doen is hun eigen verantwoording, ik zag genoeg dingen waar ik dacht dat het nooit mogelijk zou zijn, echter om dat nu als advies ook zo te zeggen gaat mij toch iets te ver. Vergeet niet dat mn regels in de electrotechniek met bloed geschreven is, nog steeds gaan er jaarlijks een hoop lui dood door een foute electrische installatie, het is ook een van meest voorkomende brandoorzaken.
Is je eigen veiligheid en die van je familie wel veel waard hou je dan aan deze redelijk simpele regels, het kost mogelijk iets meer, maar je krijgt er ook veel voor terug. Een vaste aansluiting kost je gemiddeld rond de 50 euro meer ( een verdeeldoos en een werkschakelaar voor buiten ( overigens kun je daar prima een energiemeter plaatsen die via zigbee of WiFi aan te sturen) is en je hebt daar dan ook geen ruimte nodig in je meterkast.
Voor mij had dat het voordeel dat automatiseren een stuk makkelijker was, omdat via een slimme zigbee stopcontact uit het energieverbruik kan afleiden wat de huidige status van de airco is. Hierdoor kan ik deze een stuk eenvoudiger automatiseren om te verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
geerttttt schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 22:10:
[...]

Correct. Ik heb meerderen hier zien schrijven dat er een werkschakelaar tussen moet zitten volgens de NEN1010, maar de NEN1010 omschrijft echter het volgende:

[...]
Ja, maar die moeten dus vanaf de werkplek wel inzienbaar zijn, daarom is een wcd/stekker naast een CV een prima “werkschakelaar” echter als deze aan de andere kant van de muur zit dus niet meer, ik ken merdere voorvallen waar dit tot zeer ernstige situaties heeft geleid. Daarom zie je ook altijd dat een werkschakelaar in het zicht direct bij de desbetreffende apparaat geplaatst word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
ds23man schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 20:31:
[...]

Arbo technisch zou het stopcontact buiten bij de unit moeten zitten.
Juist alleen dat wil je dus niet bij een vaste installaties, juist daarvoor hebben ze een perfect idee gehad, we ontwerpen een werkschakelaar ( voor buiten die prima tegen regen kan.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

MacD007 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 00:27:
[...]

Het enige feit is echter wel dat de wcd direct naast de CV “in het zicht is” van de monteur, bij de warmtepomp heb je dat dus niet, de monteur weet dus niet zeker of de unit spanningsvrij is en blijft, daarom ook de EIS om direct naast de buitenunit een werkschskelaar te plaatsen waarmee zichtbaar voor de monteur deze spanningsvrij is en blijft. Kortom het gaat hier om de veiligheid.
Daarom was mijn opmerking dat het stopcontact daarom buiten zou moeten zitten. Quatt overtreedt de regels met een stopcontact binnen.!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
ds23man schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 03:08:
[...]

Daarom was mijn opmerking dat het stopcontact daarom buiten zou moeten zitten. Quatt overtreedt de regels met een stopcontact binnen.!
Misschien dan toch maar buiten plaatsen zoals dit:
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcQkjhmwTyl5NcJx7neP443h_5Pb6eDEggnrYfRWYLk1AP-0CZL15Xswu8DYievzhVLQHvQ9cNdcNEtUjADMbEKcDud4mC3K6EeI0I3E7Yiv&usqp=CAE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudyh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:10
Ik had een vraag omtrent het elektrisch verbruik van een Quatt.
Als ik even uitga van wat de rijksoverheid nu opgeeft als gemiddeld verbruik van een huishouden (mbt het prijsplafond) en je verbruikt zonder Quatt 1200 kuub gas en 2900kWh aan elektra.

Wat zou met Quatt (laten we even uitgaan van de 4kWh unit) het elektrisch verbruik worden?

Kan iemand mij dit aub voorrekenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Nu online
rudyh schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 08:54:
Ik had een vraag omtrent het elektrisch verbruik van een Quatt.
Als ik even uitga van wat de rijksoverheid nu opgeeft als gemiddeld verbruik van een huishouden (mbt het prijsplafond) en je verbruikt zonder Quatt 1200 kuub gas en 2900kWh aan elektra.

Wat zou met Quatt (laten we even uitgaan van de 4kWh unit) het elektrisch verbruik worden?

Kan iemand mij dit aub voorrekenen?
Wat ik hier op tweakers vaak voorbij zie komen is de vuistregel dat aantal extra verbruikte elektrische kWh = 2* aantal bespaarde m3 gas. Dit volgt uit dat een kuub gas ongeveer 8-9 kWh warmte levert, maar een warmtepomp een COP van 4-4.5 heeft.
dus bij 1000 m3 bespaard gas, zal extra elektra verbruik rond de 2000 kWh liggen.
voor jouw geval moet je van je 1200 m3 gas eerst je gas voor SWW aftrekken en daarna verder rekenen (Quatt zelf zegt 80% besparing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudyh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:10
Toby-Wan schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:13:
[...]
Wat ik hier op tweakers vaak voorbij zie komen is de vuistregel dat aantal extra verbruikte elektrische kWh = 2* aantal bespaarde m3 gas. Dit volgt uit dat een kuub gas ongeveer 8-9 kWh warmte levert, maar een warmtepomp een COP van 4-4.5 heeft.
dus bij 1000 m3 bespaard gas, zal extra elektra verbruik rond de 2000 kWh liggen.
voor jouw geval moet je van je 1200 m3 gas eerst je gas voor SWW aftrekken en daarna verder rekenen (Quatt zelf zegt 80% besparing)
Helder, daar kan ik iets mee.
Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
beetje hetzelfde idd, het gasverbruik dat je bespaart omzetten in kWh (1 m3 gas is ongeveer 9 kWh idd) en dan delen door de efficientie van je warmtempomp, de SCOP.

Dus 1000 * 9 / 4 = 2250kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik heb hier thuis ook een airco op regulier stopcontact maar met buiten een werkschakelaar op zelfde voeding. Daarmee ben je overal vanaf, binnen kan stekker eruit en buiten is werkschakelaar altijd nog het laatste punt waarop je ook alles spanningsvrij kan maken.

Zou verwachten dat quatt dat ook zo doet voor veiligheid van hun eigen monteurs bij onderhoud etc

[ Voor 16% gewijzigd door Sander op 24-10-2022 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 29-09 16:40
Sander schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:19:
Ik heb hier thuis ook een airco op regulier stopcontact maar met buiten een werkschakelaar op zelfde voeding. Daarmee ben je overal vanaf, binnen kan stekker eruit en buiten is werkschakelaar altijd nog het laatste punt waarop je ook alles spanningsvrij kan maken.

Zou verwachten dat quatt dat ook zo doet voor veiligheid van hun eigen monteurs bij onderhoud etc
terwijl je toch zou denken dat je een werkschakelaar gelijk aan een unit vastbouwd.
ik zie het nut niet dat je die dan weer los op je woning monteert.

laten we een standaard pc " als voorbeeld nemen" die heeft toch ook een werkschakelaar op de psu zitten"
ik bedoel een " montage op de buitenschil van van wp zou toch niet zo heel lastig te ontwerpen zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door michielsweb op 24-10-2022 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

michielsweb schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:21:
[...]

terwijl je toch zou denken dat je een werkschakelaar gelijk aan een unit vastbouwd.

laten we een standaard pc " als voorbeeld nemen" die heeft toch ook een werkschakelaar op de psu zitten"
ik bedoel een " montage op de buitenschil van van wp zou toch niet zo heel lastig te ontwerpen zijn.
Dat zie je vaak bij buitenunits die op het dak staan en er geen muur in de buurt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Nu online
ik heb het idee dat wel/geen werkschakelaar deels is ingegeven om de prijs te drukken, net als met een vuil-/luchtafscheider die eigenlijk standaard bij elke andere warmtepomp inclusief is.
hoewel een vuilafscheider niet veiligheids-kritisch is, heeft het wel een positieve impact op de levensduur en daarmee de ervaring met de Quatt.
deze 2 dingen bij elkaar maakt elke Quatt al 250-300 euro goedkoper dan elke concurrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
Toby-Wan schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:28:
ik heb het idee dat wel/geen werkschakelaar deels is ingegeven om de prijs te drukken, net als met een vuil-/luchtafscheider die eigenlijk standaard bij elke andere warmtepomp inclusief is.
hoewel een vuilafscheider niet veiligheids-kritisch is, heeft het wel een positieve impact op de levensduur en daarmee de ervaring met de Quatt.
deze 2 dingen bij elkaar maakt elke Quatt al 250-300 euro goedkoper dan elke concurrent
lijkt me toch dat je het vrij makelijk verkoopt als "optie pakket"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

michielsweb schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:32:
[...]

lijkt me toch dat je het vrij makelijk verkoopt als "optie pakket"
Vindt het bepaald niet vertrouwingwekkend als je a. de Nen norm moedwillig overtreedt en b. een essentieel onderdeel als een vuilfilter gewoon niet monteert. Elke WP fabrikant geeft geen garantie als de laatste niet gemonteerd is. En inmiddels is het bij CV ketels met DC pomp ook al bijna verplicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HBO88
Toby-Wan schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:28:
Een werkschakelaar kost twee tientjes en een vuilafscheider heb je voor zo'n 125 euro. Dus voor 150 euro ben je klaar aan materiaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10-10 23:53
Wat ik me nog afvraag. Volgens mijn airco installateur was een werkschakelaar niet verplicht indien de unit op een eigen groep zit. Dan is de 'werkschakelaar' gewoon de automaat in de meterkast. Als ik zelf ga googelen vind ik ook dezelfde info. Het is wenselijk dat de monteur de schakelaar kan zien maar het lijkt niet verplicht te zijn. Iemand die informatie heeft waar staat dat dit verplicht is? Op basis hiervan zou een stekker ook kunnen toch?

Hier komt er overigens gewoon een werkschakelaar tussen, ik moet toch een volledig nieuwe groep trekken. Dan doe ik het meteen goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:06
cptingreenfield schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:29:
Wat ik me nog afvraag. Volgens mijn airco installateur was een werkschakelaar niet verplicht indien de unit op een eigen groep zit. Dan is de 'werkschakelaar' gewoon de automaat in de meterkast. Als ik zelf ga googelen vind ik ook dezelfde info. Het is wenselijk dat de monteur de schakelaar kan zien maar het lijkt niet verplicht te zijn. Iemand die informatie heeft waar staat dat dit verplicht is? Op basis hiervan zou een stekker ook kunnen toch?

Hier komt er overigens gewoon een werkschakelaar tussen, ik moet toch een volledig nieuwe groep trekken. Dan doe ik het meteen goed.
Ik heb op de airco's geen werkschakelaar. Op de wp wel. Het is meer dat in geval van, en hij (installateur) kan niet bij de automaat binnen (of je moet zoeken wat en waar) dan is een werkschakelaar wel wenselijk.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
michielsweb schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:21:
[...]

Leuk bedacht, maar helaas, de bedoeling is dat je ALLES van het apparaat spanningsvrij maakt, een schakelaar op het apparaat maakt dus deel uit van dat apparaat en de bedoeling is nu juist dat je het hele apparaat spanningsvrij maakt en houd, aders zou namelijk een deel van het apparaat nog steeds niet spanningsvrij zijn. Dat is dus ook de reden dat het een losse schakelaar is die 2-polig schakelt, dus fase en de nul. Een normale schakelaar zou alleen de fase onderbreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:55:
[...]

Ik heb op de airco's geen werkschakelaar. Op de wp wel. Het is meer dat in geval van, en hij (installateur) kan niet bij de automaat binnen (of je moet zoeken wat en waar) dan is een werkschakelaar wel wenselijk.
Het verbaast me dat we meer werk er van maken om iets niet te doen dan gewoon het uit te voeren, helaas zijn er een heleboel installateurs niet op de hoogte van de eisen of vinden het allemaal te lastig, een werkschakelaar monteren kost weer 15 min extra, dus doen we het niet.
Gebruik gewoon je gezond verstand en volg de eisen en dat is gewoon een werkschakelaar.
Hier een geschikte versie https://www.elektramat.nl...ren-ews-225setwartelmoer/incl. de benodigde wartels (kabel blijft het zelfde), in deze kun je zelf nog een module plaatsen om je verbruik te monitoren, deze hoeft dan ook niet in je meterkast geplaatst te worden, vaak is deze toch al vol. Link: https://www.home2link.nl/shelly-em-wifi-energiemeter.html
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-K-GerD0QmMk3SHTPbhkdEbjt4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CKftPQwsv9XHrbUs2HnmtSU9.jpg?f=user_large
Bron: Elektramat (prijs: 14 euro)

[ Voor 24% gewijzigd door MacD007 op 24-10-2022 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptingreenfield
paQ schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:55:
[...]

Zeker mee eens dat het wenselijk is. Dat wordt overal ook aangegeven. Mijn NEN kennis is te beperkt maar ik kan nergens vinden dat het echt een harde eis is. Dus wat dat betreft zou Quatt dan theoretisch niets fout doen toch? Behalve dat ze het voor hun eigen monteurs wat gevaarlijker en lastiger maken (wat ik dan alsnog niet kan begrijpen voor die 2 tientjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
cptingreenfield schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:06:
[...]

Zeker mee eens dat het wenselijk is. Dat wordt overal ook aangegeven. Mijn NEN kennis is te beperkt maar ik kan nergens vinden dat het echt een harde eis is. Dus wat dat betreft zou Quatt dan theoretisch niets fout doen toch? Behalve dat ze het voor hun eigen monteurs wat gevaarlijker en lastiger maken (wat ik dan alsnog niet kan begrijpen voor die 2 tientjes).
Lezen van de nen 1010 is helaas niet zo eenvoudig, voor een leek is ook vaak de gebruikte termologie en woordgebruik niet altijd even duidelijk, wat jij in de nen1010 zoekt als eis zul je niet vinden gewoon omdat het daar anders geformuleerd is, voor de deskundige is het wel direct duidelijk. Dus neem het gewoon aan dat het dus wel een eis is. Overigens is de eigenaar verplicht om een veilige installatie te hebben, een Quatt zou eigenlijk het op hun manier niet mogen installeren, verantwoordelijk is echter de huiseigenaar. Dat is overigens ook zo wettelijk geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
MacD007 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:56:
[...]

Leuk bedacht, maar helaas, de bedoeling is dat je ALLES van het apparaat spanningsvrij maakt, een schakelaar op het apparaat maakt dus deel uit van dat apparaat en de bedoeling is nu juist dat je het hele apparaat spanningsvrij maakt en houd, aders zou namelijk een deel van het apparaat nog steeds niet spanningsvrij zijn. Dat is dus ook de reden dat het een losse schakelaar is die 2-polig schakelt, dus fase en de nul. Een normale schakelaar zou alleen de fase onderbreken.
ik bedoelde meer " montage punt op de buitenschil"
of te wel, ingang voor 2 boutjes om de schakelaar vast te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
michielsweb schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:34:
[...]

ik bedoelde meer " montage punt op de buitenschil"
of te wel, ingang voor 2 boutjes om de schakelaar vast te zetten.
Nogmaals leuk bedacht, maar nee, gewoon zo als het hoort, tegen een muur de werkschakelaar bevestigen, deze mag namelijk geen directe verbinding ( los van de kabel natuurlijk ) met het apparaat hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 24-10-2022 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cptingreenfield
Hier staat toch duidelijk dit:

"Werkschakelaars moeten goed bereikbaar en duidelijk herkenbaar zijn (537.3.4) en zo zijn aangebracht dat toevallige
inschakeling wordt voorkomen (537.3.3).
Stopcontacten met een toegekende stroom van ten
hoogste 16 A kunnen ook als werkschakelaar dienst

doen (toelichting 537.3.1).
Voorkomen moet worden dat tijdens het uitvoeren
van niet-elektrotechnische werkzaamheden onopzettelijk wordt ingeschakeld. Dit geldt niet als vanaf de
plaats waar wordt gewerkt, de plaats waar is uitgeschakeld is te overzien (463.2). Maatregelen om per
abuis inschakelen te voorkomen kunnen zijn (toelichting 463.2):
- het aanbrengen van sloten;
- het aanbrengen van waarschuwingsborden;
- plaatsing in een afsluitbare ruimte of afsluitbaar omhulsel."

Dus kun je nog steeds voldoen aan de NEN zonder werkschakelaar, indien je bijvoorbeeld een waarschuwingsbord aanbrengt. Als je in elk geval maar voorkomt dat de installatie per abuis ingeschakeld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

cptingreenfield schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:33:
[...]

"Werkschakelaars moeten goed bereikbaar en duidelijk herkenbaar zijn (537.3.4) en zo zijn aangebracht dat toevallige

van niet-elektrotechnische werkzaamheden onopzettelijk wordt ingeschakeld. Dit geldt niet als vanaf de
plaats waar wordt gewerkt, de plaats waar is uitgeschakeld is te overzien (463.2). Maatregelen om per

Dus kun je nog steeds voldoen aan de NEN zonder werkschakelaar, indien je bijvoorbeeld een waarschuwingsbord aanbrengt. Als je in elk geval maar voorkomt dat de installatie per abuis ingeschakeld kan worden.
Ja, en komt het kereltje van 4 langs die een video honger actie doet en de stekker erin steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Nu online
HBO88 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:09:
[...]

Een werkschakelaar kost twee tientjes en een vuilafscheider heb je voor zo'n 125 euro. Dus voor 150 euro ben je klaar aan materiaal
ligt uiteraard aan merk & type, vaak wordt een combi vuil-/luchtafscheider in offerte gezet ipv alleen vuilafscheider en uiteraard is mijn eigen arbeid gratis maar die van installateur niet :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
cptingreenfield schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:33:
[...]

juist, en jij garandeerd dat dit altijd gebeurt ... in een huis situatie ... en het leuke is, jij als huiseignaar bent verantwoordelijk, wie houd toezicht ? enz ... , ook voor de fouten van een ander ... nee, een werkschakelaar lijkt me daar echt een veel beter alternatief (is ook nog eens goedkoper), maar als je niet wilt, moet je het maar zelf weten. ik zou het in ieder geval zo niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

En vergeet niet dat een servicemonteur zo weer rechtsomkeer kan gaan als er geen werkschakelaar is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cptingreenfield
MacD007 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:49:
[...]

juist, en jij garandeerd dat dit altijd gebeurt ... in een huis situatie ... en het leuke is, jij als huiseignaar bent verantwoordelijk, wie houd toezicht ? enz ... , ook voor de fouten van een ander ... nee, een werkschakelaar lijkt me daar echt een veel beter alternatief (is ook nog eens goedkoper), maar als je niet wilt, moet je het maar zelf weten. ik zou het in ieder geval zo niet doen.
Zeker niet, ik geef alleen aan dat het wél mogelijk én toegestaan is in tegenstelling tot wat jij hier roept.
Zoals ik eerder al aangaf komt er bij mij gewoon een werkschakelaar en dat kan ik verder iedereen ook aanraden.

De afweging van Quatt hier zal waarschijnlijk kostenbesparing zijn. Ik zou hier als bedrijf niet op willen besparen, maar het is niet onmogelijk en breekt ook niet direct regels (tenzij de stekker dus bereikbaar is voor iedereen en er geen maatregelen worden genomen tegen het per abuis inschakelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptingreenfield
ds23man schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:51:
En vergeet niet dat een servicemonteur zo weer rechtsomkeer kan gaan als er geen werkschakelaar is.
Dat zou helemaal mooi zijn. Een monteur van Quatt komt hem ophangen zonder werkschakelaar, vervolgens komt er een monteur van Quatt om meteen weer te vertrekken wegens het ontbreken van een werkschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

cptingreenfield schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:21:
[...]

Dat zou helemaal mooi zijn. Een monteur van Quatt komt hem ophangen zonder werkschakelaar, vervolgens komt er een monteur van Quatt om meteen weer te vertrekken wegens het ontbreken van een werkschakelaar.
Quatt heeft geen monteurs.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

cptingreenfield schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:14:
[...]

Zeker niet, ik geef alleen aan dat het wél mogelijk én toegestaan is in tegenstelling tot wat jij hier roept.
Zoals ik eerder al aangaf komt er bij mij gewoon een werkschakelaar en dat kan ik verder iedereen ook aanraden.

De afweging van Quatt hier zal waarschijnlijk kostenbesparing zijn. Ik zou hier als bedrijf niet op willen besparen, maar het is niet onmogelijk en breekt ook niet direct regels (tenzij de stekker dus bereikbaar is voor iedereen en er geen maatregelen worden genomen tegen het per abuis inschakelen).
De stekkeroplossing is alleen maar bedoeld voor mobiele apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:17
ds23man schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 18:24:
[...]

De stekkeroplossing is alleen maar bedoeld voor mobiele apparatuur.
Waar in de norm staat dat dan? Dat iemand het vindt doet er niet veel toe.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptingreenfield
Spykie schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:37:
[...]

Waar in de norm staat dat dan? Dat iemand het vindt doet er niet veel toe.
Dat staat er ook niet. Een ingebouwde koelkast/vaatwasser/blabla is geen mobiele apparatuur maar heeft ook gewoon een stekker toch? Mag dat dan ook allemaal niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptingreenfield
ds23man schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 18:21:
[...]

Quatt heeft geen monteurs.....
Waarom denk je dat?
Ze geven aan met monteurs in eigen dienst en met zzp'ers te werken. In beide gevallen krijgen de monteurs zelf de opdracht om zonder werkschakelaar te installeren dus zou het gek zijn als ze er dan daarna niet meer aan willen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Zo'n werkschakelaar, hang je die binnen of buiten op?
Als dat ding binnen hangt kan een handige puber dat ding toch ook zo inschakelen terwijl de monteur buiten bezig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

_JGC_ schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:03:
Zo'n werkschakelaar, hang je die binnen of buiten op?
Als dat ding binnen hangt kan een handige puber dat ding toch ook zo inschakelen terwijl de monteur buiten bezig is?
Bij het apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

cptingreenfield schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:45:
[...]

Waarom denk je dat?
Ze geven aan met monteurs in eigen dienst en met zzp'ers te werken. In beide gevallen krijgen de monteurs zelf de opdracht om zonder werkschakelaar te installeren dus zou het gek zijn als ze er dan daarna niet meer aan willen werken.
Als je met soort ronkende advertenties moet werken:

https://www.quatt.io/installation

Heb je gewoon geen mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerardButler
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 31-03-2023
ds23man schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:10:
[...]

Als je met soort ronkende advertenties moet werken:

https://www.quatt.io/installation

Heb je gewoon geen mensen.
Ik heb tegenwoordig wel vreemdere “tekenbonussen” gezien. We hebben momenteel een vreemde markt. En die Tesla’s zijn goedkoper dan een Transporter. Dus het klinkt leuk, maar eigenlijk is het voor Quatt zelfs goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

GerardButler schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:13:
[...]

Ik heb tegenwoordig wel vreemdere “tekenbonussen” gezien. We hebben momenteel een vreemde markt. En die Tesla’s zijn goedkoper dan een Transporter. Dus het klinkt leuk, maar eigenlijk is het voor Quatt zelfs goedkoper.
Alleen voor hoofdmonteurs in vaste dienst. En wat nou het voordeel qua gereedschap een Hilti of Wiha moet zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:17
Exact mijn punt, ik ben het met je eens ;-)

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Een warmtepomp cq. het apparaat hangt hangt zowel binnen als buiten. Dus hang je de werkschakelaar bij de binnenunit of bij de buitenunit?

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
herofruit schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:50:
[...]

Een warmtepomp cq. het apparaat hangt hangt zowel binnen als buiten. Dus hang je de werkschakelaar bij de binnenunit of bij de buitenunit?
De Quatt is een monoblok, dus alleen een buitenunit, dus de werkschakelaar dus binnen ( word deze ook niet nat ....) grapje, dus deze wordt bij de buitenunit geplaatst. Ook heeft een warmtepomp een binnenunit (warmtewisselaar) ook dan plaats je de werkschakelaar bij de buitenunit. (In het zicht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
MacD007 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:03:
[...]

De Quatt is een monoblok, dus alleen een buitenunit, dus de werkschakelaar dus binnen ( word deze ook niet nat ....) grapje, dus deze wordt bij de buitenunit geplaatst. Ook heeft een warmtepomp een binnenunit (warmtewisselaar) ook dan plaats je de werkschakelaar bij de buitenunit. (In het zicht)
Ah, domme opmerking dus van mijn kant, sorry. Dank voor de verduidelijking. Logisch! :)

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _CrookClaw_
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-08 21:03
Disclaimer:
Ik weet dat er soms gezegd wordt dat we hier geen persoonlijke situaties moeten behandelen, echter denk ik dat meer mensen (zeker in redelijk recente huizen) een dergelijke opstelling hebben. Dus ik gok dat meer mensen uiteindelijk met deze vragen te maken krijgen.

Ik heb contact gehad met Quatt over ons systeem en zij zeggen eerst wel multizone te supporten maar nu blijkt het niet zo te zijn, terwijl de informatie erg schaars is vanuit Quatt (mailtjes van 1 regel, geen uitleg over de consequenties). Uiteraard snap ik dat ze het druk hebben, maar ik ga geen 2000 euro uitgeven als ik niet precies weet wat ik ga kopen en wat hier de consequenties van zijn.
Situatie
Wij hebben twee Tado thermostaten, een in de woonkamer en een in de badkamer. Deze twee thermostaten zijn verbonden met mijn Intergas Xtreme36 cv ketel. Als een van de twee (of allebei) een warmtevraag heeft stuurt de ketel een Honeywell VC4013 aan om op de juiste zone te verwarmen.

Nu heb ik onderstaande foto gestuurd naar Quatt om er zeker van te zijn dat het gaat werken. Ik kreeg toen het antwoord dat ze alleen zoneregeling van Tado ondersteunen. Nu heb ik naar alle apparaten gekeken die Tado verkoopt. Maar die verkopen geen apparaten om de fysieke zone te regelen (cv water). Alleen thermostaten en accessoires voor thermostaten. Dus ik heb het gevoel dat Quatt en ik over verschillende apparaten hebben.

De response van Quatt is dat in deze setup de Honeywell er tussenuit gaat en dat eigenlijk alles vanuit de thermostaat van de woonkamer bediend gaat worden (master/slave).
Vragen
Voor de situatie dat ik geen gelijk heb en Quatt maakt er 1 zone van, heb ik een aantal vragen:

1. Wat zijn hier dan de consequenties van om van twee zones naar 1 zone te gaan?
2. Is dit voor een WP juist beter of niet?
3. Toekomstbestendigheid, als ik de CV eruit wil doen, een WPB koop en van het gas af. Hoe ga ik dan de zones aansturen als Quatt dit niet support? Is het dan sowieso niet beter om gewoon 1 zone te hebben?

Alvast bedankt!

Een foto van ons CV systeem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V98mWrZhkUIRdxFUqRsP3pgi17I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kADUh4riny3R923rY4f90Xf8.jpg?f=fotoalbum_large
Toby-Wan schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 10:04:
[...]

Hier is niet over gesproken. Naar aanleiding van wat ik hier gelezen heb, heb ik de vraag wel uitgezet bij Quatt.

[ Voor 5% gewijzigd door _CrookClaw_ op 24-10-2022 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krissiekris
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-10 14:43
Je kan door middel van de radiatorknoppen die ze aanbieden van Tado zones maken in je huis. Bijvoorbeeld een radiatorknop op de thermostatische radiatorkraan bij de verdeler van je vloerverwarming, radiatorknop van tado in de badkamer en radiatorknop in een andere kamer die je apart wil kunnen stoken.

De radiatorknoppen meten zelf de omgevingstemperatuur, of kunnen gestuurd worden door een tado temperatuurmeter.

Je verdeelt die radiatorknoppen in 'kamers' binnen de tado app en je kan per kamer temperatuur regelen.

Je hebt dus een thermostatische radiatorkraan nodig op elke zone die je (fysiek) apart wilt kunnen aansturen om daar dan zo'n Tado knop op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Nu online
@_CrookClaw_ @krissiekris
voor tado danwel andere types naregeling icm met warmtepomp zou je eens kunnen zoeken/verdiepen in
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

in dit topic is er best veel over geschreven, echter is vaak de conclusie dat het toch minder makkelijk & voor de hand liggend is vergeleken met een CV ketel als warmteopwekker.
Een warmtepomp moet in eerste instantie zijn minimale flow kwijt kunnen om pendelen te voorkomen, dus zal er altijd een bepaald aantal radiatoren / vloerverwarming altijd open moeten staan (dus zonder naregeling). Zeker zonder buffervat, wat ook het geval is bij de Quatt..
Daarnaast wil je eigenlijk dat hij zoveel mogelijk flow kwijt kan in je verwarmingssysteem, zodat de warmtepomp op een lagere aanvoertemperatuur (& hogere COP) kan draaien. Enige vorm van naregeling werkt dit principe tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:11
_CrookClaw_ schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 22:46:
Disclaimer:
Ik weet dat er soms gezegd wordt dat we hier geen persoonlijke situaties moeten behandelen, echter denk ik dat meer mensen (zeker in redelijk recente huizen) een dergelijke opstelling hebben. Dus ik gok dat meer mensen uiteindelijk met deze vragen te maken krijgen.

Ik heb contact gehad met Quatt over ons systeem en zij zeggen eerst wel multizone te supporten maar nu blijkt het niet zo te zijn, terwijl de informatie erg schaars is vanuit Quatt (mailtjes van 1 regel, geen uitleg over de consequenties). Uiteraard snap ik dat ze het druk hebben, maar ik ga geen 2000 euro uitgeven als ik niet precies weet wat ik ga kopen en wat hier de consequenties van zijn.
Situatie
Wij hebben twee Tado thermostaten, een in de woonkamer en een in de badkamer. Deze twee thermostaten zijn verbonden met mijn Intergas Xtreme36 cv ketel. Als een van de twee (of allebei) een warmtevraag heeft stuurt de ketel een Honeywell VC4013 aan om op de juiste zone te verwarmen.

Nu heb ik onderstaande foto gestuurd naar Quatt om er zeker van te zijn dat het gaat werken. Ik kreeg toen het antwoord dat ze alleen zoneregeling van Tado ondersteunen. Nu heb ik naar alle apparaten gekeken die Tado verkoopt. Maar die verkopen geen apparaten om de fysieke zone te regelen (cv water). Alleen thermostaten en accessoires voor thermostaten. Dus ik heb het gevoel dat Quatt en ik over verschillende apparaten hebben.

De response van Quatt is dat in deze setup de Honeywell er tussenuit gaat en dat eigenlijk alles vanuit de thermostaat van de woonkamer bediend gaat worden (master/slave).
Vragen
Voor de situatie dat ik geen gelijk heb en Quatt maakt er 1 zone van, heb ik een aantal vragen:

1. Wat zijn hier dan de consequenties van om van twee zones naar 1 zone te gaan?
2. Is dit voor een WP juist beter of niet?
3. Toekomstbestendigheid, als ik de CV eruit wil doen, een WPB koop en van het gas af. Hoe ga ik dan de zones aansturen als Quatt dit niet support? Is het dan sowieso niet beter om gewoon 1 zone te hebben?

Alvast bedankt!

Een foto van ons CV systeem:
[Afbeelding]

[...]

Hier is niet over gesproken. Naar aanleiding van wat ik hier gelezen heb, heb ik de vraag wel uitgezet bij Quatt.
Ben hier ook benieuwd naar. Ik heb ook een relatief nieuw huis en een CV ketel die zowel een Lage Temperatuur Verwarming zone (woonkamer) en een Hoge Temperatuur Verwarming zone (slaapkamers) van warm water voorziet. Ik begrijp echter niet waarom een hybride warmtepomp hier niet mee om kan gaan.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shandar04
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:19
Tupolev schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:23:
[...]
Ben hier ook benieuwd naar. Ik heb ook een relatief nieuw huis en een CV ketel die zowel een Lage Temperatuur Verwarming zone (woonkamer) en een Hoge Temperatuur Verwarming zone (slaapkamers) van warm water voorziet. Ik begrijp echter niet waarom een hybride warmtepomp hier niet mee om kan gaan.
Een Hybride warmtepomp heeft niet het vermogen van een Full Electric warmtepomp en kan daardoor alleen lage temperatuur verwarming leveren. Een CV ketel kan zo 15 Kilowatt aan warmte genereren door gas te verbranden en snel water verwarmen naar 60-90 graden. Een hybride warmtepomp is hier niet voor gemaakt en levert bij voorkeur ~35 graden, deze warmte word uit buitenlucht gewonnen (hoe dat werkt moet je maar is googlen) en is beperkt in de snelheid waarmee dit geleverd kan worden. Daarom zijn hybride warmtepompen niet bedoeld om in hoogtemperatuur verwarming te voorzien.

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
Shandar04 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:26:
[...]

Een Hybride warmtepomp heeft niet het vermogen van een Full Electric warmtepomp en kan daardoor alleen lage temperatuur verwarming leveren. Een CV ketel kan zo 15 Kilowatt aan warmte genereren door gas te verbranden en snel water verwarmen naar 60-90 graden. Een hybride warmtepomp is hier niet voor gemaakt en levert bij voorkeur ~35 graden, deze warmte word uit buitenlucht gewonnen (hoe dat werkt moet je maar is googlen) en is beperkt in de snelheid waarmee dit geleverd kan worden. Daarom zijn hybride warmtepompen niet bedoeld om in hoogtemperatuur verwarming te voorzien.
In principe heeft het vermogen van de warmtepomp weinig te maken met de temperatuur, je kunt met een laag vermogen een kleine hoeveelheid water vrij heet maken, maar voor de efficientie van zowel een full electric als een hybride is dit niet aan te raden.

Als ik zoek op een 7KW Panasonic Monoblock levert deze tot 60 graden. De meeste hybrides kunnen ook minimaal 55 leveren, dus daar zit niet echt een verschl in.

Echter is dit zowel bij een cv ketel als bij een warmtepomp minder efficient, des te lager de temperatuur, des te beter.

60 - 90 graden is een heel ander verhaal, dat is voor veel warmtepompen sowieso een probleem omdat bepaalde koelgassen bepaalde eigenschappen hebben, en veel gebruikte zoals R32 en R410A zijn niet erg geschikt om hoge temperaturen mee te genereren. Voor hogere temperaturen wordt vaak propaan gebruikt, maar ook hierbij is de efficientie niet om over naar huis te schrijven.

Qua verwarming / temperaturen is 8KW aan Quatt dus niet 'anders' dan 7KW aan Panasonic all electric.
Echter, 60 - 90 graden ga je niet halen, en als het even mogelijk is zou ik ook de max (55?) proberen te vermijden, omdat het met een behoorlijk efficientieverlies gepaard gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
Shandar04 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:26:
[...]

Ik vraag me af wat het probleem is , maar waarschijnlijk is er spraakverwarring. De temperatuur van de HT zone is geen probleem, dat is slechts een instelling op de ketel. Daarnaast is dit een topic over de Quatt warmtepomp en snap ik de verwijzing naar google niet.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Nu online
Het primaire verschil tussen een hybride en all-electric is niet zozeer het nominale vermogen, maar meer het operationele gebied van buitentemperaturen waarin hij een redelijk vermogen kan produceren.
Een pure hybride (klassiek voorbeeld Remeha Elga Ace) is gemaakt in de wetenschap dat er een CV ketel als back up is, vandaar dat bij standaard instellingen de Elga Ace bij +/- 0 graden overschakelt naar CV ketel.
Een all-electric moet tot veel lagere temperaturen (zeg -20 graden) een redelijk vermogen kunnen leveren en hebben (soms) slechts een beperkte backup verwarmer (een 3 kW elektrisch element ofzo). Dit zie je ook direct terug in dat all-electric modellen doorgaans groter zijn, omdat die meer lucht moeten verplaatsen om er nog een redelijk vermogen aan warmte eruit te kunnen halen.
Quatt noemt zichzelf een 'all-electric ready' hybride en zal dus een beetje de gulden middenweg kiezen: kan wel tot lagere temperaturen blijven werken (spec zegt -25 graden), maar geleverde vermogen zal (waarschijnlijk) sneller dalen dan bij een als dusdanig ontworpen all-electric warmtepomp

@Tupolev wellicht een alternatief idee is om te kijken of je andere / grotere radiatoren kunt ophangen zodat je geen HT circuit meer hebt en alles kunt verwarmen op de lage, warmtepomp-gunstige temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
Toby-Wan schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:15:

@Tupolev wellicht een alternatief idee is om te kijken of je andere / grotere radiatoren kunt ophangen zodat je geen HT circuit meer hebt en alles kunt verwarmen op de lage, warmtepomp-gunstige temperaturen
Juist het apart aansturen van de twee zones vind ik erg prettig. De ketel bepaalt op basis van de thermostaat welke zone verwarmd moet worden. Dit systeem wil ik graag zo houden, het instellen van een lagere temperatuur is geen probleem, ik heb in alle kamers convectors hangen en de radiators op de badkamers zijn ruim bemeten.
Ik vraag me gewoon af waarom dit niet kan werken met een Quatt. Aangezien ik vast niet de enige ben met zo’n systeem zou ik verwachten dat dit wel mogelijk is.

Engineering

Pagina: 1 ... 26 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.