Zo'n Honeywell afsluiter kan volgens mij aangestuurd worden vanuit een draadloze ontvanger van Tado als je die combineert met een draadloze temperatuurmeter.
Het enige wat ik kan zeggen is om je wat te verdiepen in andere topics. de consensus is dat een naregeling an sich geen probleem hoeft te zijn, zolang er altijd maar genoeg afgifte openstaat dat de warmtepomp zijn minimale flow & vermogen kwijt kan.Tupolev schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:23:
[...]
Juist het apart aansturen van de twee zones vind ik erg prettig. De ketel bepaalt op basis van de thermostaat welke zone verwarmd moet worden. Dit systeem wil ik graag zo houden, het instellen van een lagere temperatuur is geen probleem, ik heb in alle kamers convectors hangen en de radiators op de badkamers zijn ruim bemeten.
Ik vraag me gewoon af waarom dit niet kan werken met een Quatt. Aangezien ik vast niet de enige ben met zo’n systeem zou ik verwachten dat dit wel mogelijk is.
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Hier hangt ie alvastMacD007 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:03:
[...]
De Quatt is een monoblok, dus alleen een buitenunit, dus de werkschakelaar dus binnen ( word deze ook niet nat ....) grapje, dus deze wordt bij de buitenunit geplaatst. Ook heeft een warmtepomp een binnenunit (warmtewisselaar) ook dan plaats je de werkschakelaar bij de buitenunit. (In het zicht)
:strip_exif()/f/image/FoJysvFn1hxhFSpXAIqleTx3.jpg?f=fotoalbum_large)
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Een CV met een LT en een HT zone is volgens mij geen naregeling. Mijn ketel stuurt gewoon 2 aparte circuits aan met een gezamenlijke retour. Blijkbaar is dat hier geen bekend systeem.Toby-Wan schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:07:
[...]
Het enige wat ik kan zeggen is om je wat te verdiepen in andere topics. de consensus is dat een naregeling an sich geen probleem hoeft te zijn, zolang er altijd maar genoeg afgifte openstaat dat de warmtepomp zijn minimale flow & vermogen kwijt kan.
Engineering
Ik heb eerder in een ander topic besproken waarom het zoneren met een warmtepomp vaak niet of nauwelijks zin heeftTupolev schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:23:
[...]
Juist het apart aansturen van de twee zones vind ik erg prettig. De ketel bepaalt op basis van de thermostaat welke zone verwarmd moet worden. Dit systeem wil ik graag zo houden, het instellen van een lagere temperatuur is geen probleem, ik heb in alle kamers convectors hangen en de radiators op de badkamers zijn ruim bemeten.
Ik vraag me gewoon af waarom dit niet kan werken met een Quatt. Aangezien ik vast niet de enige ben met zo’n systeem zou ik verwachten dat dit wel mogelijk is.
JBtL in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
En zie ook deze video
YouTube: Why NOT to ZONE Heat Pumps! or boilers.. (SURPRISING RESULTS!!)
Om zuinig te stoken hoef je het waarschijnlijk niet te doen, en is het ook prima om te verwarmen in ruimtes waar je niet bent (ook de badkamer] omdat je daarmee de efficientie van het systeem bevordert (wegens lagere aanvoertemperatuur]. Dat compenseert dan weer veelal het hogere warmteverlies. Uitzonderingen zijn een slechte isolatie van het huis in zijn geheel, of juist goede isolatie tussen de kamers en verdiepingen onderling (dan heb je dus aparte warmtezones in je huis gecreeerd]. Heb je dit niet gedaan, dan onderschat je waarschijnlijk het warmtetransport tussen de kamers in je huis.
Heb je voor de vloerverwarming een aparte pomp, dan valt het te overwegen om deze te vervangen (of om te bouwen] door een pomploze verdeler. Door een verdeler met pomp moet de warmtepomp een hogere temperatuur maken dan eigenlijk nodig is, wat niet voordelig is voor de efficientie.
[ Voor 9% gewijzigd door JBtL op 25-10-2022 18:22 ]
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
doe maar duur, ABB dacht ik te zien.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Ach laat het een tientje meer zijn, staat iets strakker naast de (nieuwe) kozijnen zo dan 1 met zo'n rode schakelknop
Mocht de vrouw de design kast van Quatt niet mooi vindenHBO88 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:31:
[...]
De extra omkasting voor de quatt staat er ook al zie ik
Is er nou eindelijk eens een datasheet van dat ding? Kan zijn dat ik het gemist heb.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
https://support.quatt.io/...-van-een-quatt-warmtepompds23man schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:14:
Is er nou eindelijk eens een datasheet van dat ding? Kan zijn dat ik het gemist heb.
:strip_exif()/f/image/C8Fj1nffBGDeDgEB9K2NXmh3.jpg?f=fotoalbum_large)
zag nu ook dat de geluidswaarden weer zijn gewijzigd, nu is de 4 kw 55 dB en de 8 kW nu 58 dB. beide een verhoging van 1 dB.
[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 25-10-2022 20:45 ]
ja vreemd. in de laatste mail staat ook nog 54dB ja.MacD007 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:41:
[...]
https://support.quatt.io/...-van-een-quatt-warmtepomp
[Afbeelding]
zag nu ook dat de geluidswaarden weer zijn gewijzigd, nu is de 4 kw 55 dB en de 8 kW nu 58 dB. beide een verhoging van 1 dB.
De Elga is wat dat betreft dan ook om te huilen, de Elga is echt een aanvulling op de cv ketel, en standalone kan alleen met andere backups.Toby-Wan schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:15:
Het primaire verschil tussen een hybride en all-electric is niet zozeer het nominale vermogen, maar meer het operationele gebied van buitentemperaturen waarin hij een redelijk vermogen kan produceren.
Een pure hybride (klassiek voorbeeld Remeha Elga Ace) is gemaakt in de wetenschap dat er een CV ketel als back up is, vandaar dat bij standaard instellingen de Elga Ace bij +/- 0 graden overschakelt naar CV ketel.
De Quatt is eerlijk gezegd op dit punt ook slechter dan ik had verwacht. Ik denk dat ik was afgehaakt als we hier niet al 2 airco's hadden hangen die als backup kunnen dienen. Er zijn echter genoeg hybrides die niet onderdoen voor Full electric, en die ook bij -7 nog netjes (nagenoeg) het volledige vermogen behalen.
Onderstaand een lijstje wat ik eerder in dit topic heb gepost.
:strip_exif()/f/image/EM42LIZDQYPQJhnntArbVOXm.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door onlinaius op 26-10-2022 00:46 ]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Nu kan je in principe elke (all-electric) warmtepomp in hybride aansluiten, zo zou ik zelf bijvoorbeeld de vwl55/6 niet een hybride noemen omdat Vaillant hem ook als all-electric aanbied (gebruikt ook R290 en kan 75 graden water makenonlinaius schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 00:43:
[...]
De Elga is wat dat betreft dan ook om te huilen, de Elga is echt een aanvulling op de cv ketel, en standalone kan alleen met andere backups.
De Quatt is eerlijk gezegd op dit punt ook slechter dan ik had verwacht. Ik denk dat ik was afgehaakt als we hier niet al 2 airco's hadden hangen die als backup kunnen dienen. Er zijn echter genoeg hybrides die niet onderdoen voor Full electric, en die ook bij -7 nog netjes (nagenoeg) het volledige vermogen behalen.
Onderstaand een lijstje wat ik eerder in dit topic heb gepost.
[Afbeelding]
Volgens mij hebben ze het tempo bij Quatt er nu aardig inzitten. Ik ben deze week ook gemaild met het verzoek om een online afspraak in te plannen (#2**).
Ik wil graag mijn ervaring met quatt delen, Ik heb een installatiegesprek gehad en daarin alles besproken qua installatie. Daarnaast had ik een vraag over de betaling. De medewerker gaf aan dat ik 1500 euro moest aanbetalen en de rest aan de monteurs bij aflevering. Heel reëel leek me.
Toen kreeg ik de offerte en moest ik ineens 2200 euro aanbetalen en 4 dagen voor de installatiedatum het overige bedrag van € 5300,-. Hiermee loop ik dus het risico als er niet geinstalleerd wordt ik 7600 euro kwijt ben. Ik heb bij quatt aangegeven dat dit niet is wat afgesproken was. Helaas kreeg ik te horen dat de medewerker een fout had gemaakt en dat ze de procedure niet gaan wijzigen.
Ik heb contact gehad met de RVO en deze geven aan dat de warmtepomp en het bedrijf niet op betrouwbaarheid zijn gecontroleerd. De warmtepomp voldoet op papier aan de eisen.
Al met al een ter groot risico. En ik heb altijd geleerd als iets te mooi lijkt te zijn om waar te zijn kan het niet kloppen. Het is voor mij een te groot risico en vind ook dat quatt echt steken heeft laten vallen.
Toen kreeg ik de offerte en moest ik ineens 2200 euro aanbetalen en 4 dagen voor de installatiedatum het overige bedrag van € 5300,-. Hiermee loop ik dus het risico als er niet geinstalleerd wordt ik 7600 euro kwijt ben. Ik heb bij quatt aangegeven dat dit niet is wat afgesproken was. Helaas kreeg ik te horen dat de medewerker een fout had gemaakt en dat ze de procedure niet gaan wijzigen.
Ik heb contact gehad met de RVO en deze geven aan dat de warmtepomp en het bedrijf niet op betrouwbaarheid zijn gecontroleerd. De warmtepomp voldoet op papier aan de eisen.
Al met al een ter groot risico. En ik heb altijd geleerd als iets te mooi lijkt te zijn om waar te zijn kan het niet kloppen. Het is voor mij een te groot risico en vind ook dat quatt echt steken heeft laten vallen.
Ik vind 7600 toch een wat ander bedrag dan wat op de website staat: 5100. Waar komt dat verschil van 2500 euro vandaan?
Ik wist niet dat deze R290 gebruikt, weer wat geleerd! Dat verklaart mogelijk ook het relatief lage aantal KW's bij A7/W35 ten opzichte van A-7/W35.Toby-Wan schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 08:15:
[...]
Nu kan je in principe elke (all-electric) warmtepomp in hybride aansluiten, zo zou ik zelf bijvoorbeeld de vwl55/6 niet een hybride noemen omdat Vaillant hem ook als all-electric aanbied (gebruikt ook R290 en kan 75 graden water maken). Dus om quatt hiermee 1 op 1 te vergelijken is misschien niet helemaal eerlijk
Mijn punt was ook meer dat de scheidslijn tussen all electric en hybride niet zo groot is als sommigen verwachten.
Apparaten met matige prestaties zullen als hybride ingezet worden, omdat je full electric hier niet meer weg komt, maar in principe is een warmtepomp een warmtepomp, ze hebben allemaal basaal dezelfde componenten en werken allemaal volgens dezelfde natuurkundige principes. Daarom vind ik 'full electric is beter in een hogere aanvoertemperatuur leveren' een vrij grote oversimplificatie.
Overigens zeg ik niet dat een Elga een slecht apparaat is, maar persoonlijk zou ik deze niet in veel gevallen aanraden als men ooit wil upgraden naar full electric. Uiteraard zijn er uitzonderingen bijv. als het om een heel goed geisoleerd huis gaat of dat er aanvullende verwarming in de vorm van airco of pelletkachel aanwezig zijn.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Het is al veel vaker gezegd in dit topic, maar dit soort werkwijze, ook het langzaam over de streep trekken, je staat er al met een voet in, dan met twee, dan "oh nee foutje van de verkoper, maar je moet wel echt eerst betalen". Echt alle alarmbellen rinkelen, wederom.Edwin Peters schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:16:
Ik wil graag mijn ervaring met quatt delen, Ik heb een installatiegesprek gehad en daarin alles besproken qua installatie. Daarnaast had ik een vraag over de betaling. De medewerker gaf aan dat ik 1500 euro moest aanbetalen en de rest aan de monteurs bij aflevering. Heel reëel leek me.
Ik zou eerst de verhalen afwachten van de eerste honderd waarbij hij naar tevredenheid geinstalleerd is, en niet bij een bedrijf met nul track record een dergelijk bedrag overmaken inderdaad.
laten we niet weer die discussie starten. Het is een startup en je moet volledig betalen voordat je geleverd krijgt. Ideaal of wenselijk? nee.
Maar daar staat tegenover dat je voor een scherpe prijs een hybride WP installatie kunt hebben. Dus het is voor iedereen een afweging of je die "gok" neemt.
En het gaat om een warmtepomp, in de basis is dat geen rocket science, dus het zal wel werken. Belangrijk is inderdaad meer of er netjes wordt geinstalleerd etc.
Ik betaal via CC en dan heb je nog een garantie erop als er niet geleverd zou worden, mocht je dat als risico zien.
Overigens wacht ik nog op de mail met mijn installatiedatum, zou ergens in november zijn.
Maar daar staat tegenover dat je voor een scherpe prijs een hybride WP installatie kunt hebben. Dus het is voor iedereen een afweging of je die "gok" neemt.
En het gaat om een warmtepomp, in de basis is dat geen rocket science, dus het zal wel werken. Belangrijk is inderdaad meer of er netjes wordt geinstalleerd etc.
Ik betaal via CC en dan heb je nog een garantie erop als er niet geleverd zou worden, mocht je dat als risico zien.
Overigens wacht ik nog op de mail met mijn installatiedatum, zou ergens in november zijn.
Het is ook de vraag hoeveel er van die 4000+ (?) pre-orders blijven plakken.rabe83 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:16:
Volgens mij hebben ze het tempo bij Quatt er nu aardig inzitten. Ik ben deze week ook gemaild met het verzoek om een online afspraak in te plannen (#2**).
#2** zegt niets over de aantallen die geplaatst zijn / worden geplaatst voor jouw afspraakdatum. (en daarna plaatsingsdatum)
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
mits 'early-bird'HBO88 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:48:
laten we niet weer die discussie starten. Het is een startup en je moet volledig betalen voordat je geleverd krijgt. Ideaal of wenselijk? nee.
Maar daar staat tegenover dat je voor een scherpe prijs een hybride WP installatie kunt hebben.
Wat een onzin. Mij is een toezegging gedaan. Het verhaal klopt niet.HBO88 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:48:
Gezien hij al een offerte heeft gekregen zal er een lager (early bird) tarief zijn berekend. Dus misschien 3 stuks? Of veel additionele kosten voor installatie?ds23man schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:22:
Ik vind 7600 toch een wat ander bedrag dan wat op de website staat: 5100. Waar komt dat verschil van 2500 euro vandaan?
kun je wat verder uitwijden? Ben nu ook wel benieuwd hoe je prijs tot stand is gekomen (vs wat je voorheen is medegedeeld)Edwin Peters schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:51:
[...]
Wat een onzin. Mij is een toezegging gedaan. Het verhaal klopt niet.
Inderdaad alle alarmbellen rinkelen. En een aanbetaling snap ik. Ik zou zelfs een extra betaling voor als de spullen geleverd worden snappen. maar het hele bedrag en mijn installatie kan pas in januari terwijl mij toegezegd was dit jaar nog. Als het bedrijf betrouwbaar was hadden ze iets gedaan en gezegd het is u beloofd en wij doen wat we zeggen.Wilke schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:35:
[...]
Het is al veel vaker gezegd in dit topic, maar dit soort werkwijze, ook het langzaam over de streep trekken, je staat er al met een voet in, dan met twee, dan "oh nee foutje van de verkoper, maar je moet wel echt eerst betalen". Echt alle alarmbellen rinkelen, wederom.
Ik zou eerst de verhalen afwachten van de eerste honderd waarbij hij naar tevredenheid geinstalleerd is, en niet bij een bedrijf met nul track record een dergelijk bedrag overmaken inderdaad.
Ik ben erg benieuwd welk nummer jij bent (of een range mocht je niet comfortabel zijn met het noemen van het exacte nummer) in combinatie met dat je nu al gebeld bent voor installatie in januari.Edwin Peters schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:58:
[...]
Inderdaad alle alarmbellen rinkelen. En een aanbetaling snap ik. Ik zou zelfs een extra betaling voor als de spullen geleverd worden snappen. maar het hele bedrag en mijn installatie kan pas in januari terwijl mij toegezegd was dit jaar nog. Als het bedrijf betrouwbaar was hadden ze iets gedaan en gezegd het is u beloofd en wij doen wat we zeggen.
Januari zouden mensen moeten zitten die nummer zeg 300+ hebben want ze hebben gezegd de 1e 400 uiterlijk januari.
Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).
Ik had nummer 95, zou naar januari gaan omdat ze dit jaar geen 8kw gaan uitleveren.Shandar04 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:01:
[...]
Ik ben erg benieuwd welk nummer jij bent (of een range mocht je niet comfortabel zijn met het noemen van het exacte nummer) in combinatie met dat je nu al gebeld bent voor installatie in januari.
Januari zouden mensen moeten zitten die nummer zeg 300+ hebben want ze hebben gezegd de 1e 400 uiterlijk januari.
Zowel op de website als in eerder gestuurde emails staat duidelijk vermeldt dat het volledige bedrag vóór de installatiedatum voldaan moet zijn.Edwin Peters schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:58:
[...]
Inderdaad alle alarmbellen rinkelen. En een aanbetaling snap ik. Ik zou zelfs een extra betaling voor als de spullen geleverd worden snappen. maar het hele bedrag en mijn installatie kan pas in januari terwijl mij toegezegd was dit jaar nog. Als het bedrijf betrouwbaar was hadden ze iets gedaan en gezegd het is u beloofd en wij doen wat we zeggen.
Helaas veranderen er vaak details 'stilzwijgend' door een aanpassing in bijvoorbeeld de veelgestelde vragen op de website. De vooruitbetaling was in het verleden uiterlijk 2 dagen voor installatiedatum noodzakelijk, nu is dat 7 dagen.
Om op de hoogte te blijven moet je wekelijks nakijken welke veelgestelde vragen zijn gewijzigd...
Dat is wel nieuw, ik heb een 4kw besteld maar wil eigenlijk een 8kw afnemen; bij het bestellen stond dat je dit nadien mocht aanpassen en dit geen invloed zou hebben op je reservering. Met mijn nummer in de 350 ben ik dan wel benieuwd of het voor mij nog mogelijk gaat zijn om in januari een 8kw te krijgen.Edwin Peters schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:20:
[...]
Ik had nummer 95, zou naar januari gaan omdat ze dit jaar geen 8kw gaan uitleveren.
Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).
8kW is toch letterlijk 2 x 4kW units naast elkaar? Waarom zou dat moeilijker zijn dan één?Shandar04 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:01:
[...]
Dat is wel nieuw, ik heb een 4kw besteld maar wil eigenlijk een 8kw afnemen; bij het bestellen stond dat je dit nadien mocht aanpassen en dit geen invloed zou hebben op je reservering. Met mijn nummer in de 350 ben ik dan wel benieuwd of het voor mij nog mogelijk gaat zijn om in januari een 8kw te krijgen.
Subsidieds23man schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:22:
Mij is uitgelegd dat de software nog niet op orde is om 2x4kw units te laten samen werken. Ze focussen nu eerst op de uitrol van de 4kw unit.Compuchip87 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:10:
[...]
8kW is toch letterlijk 2 x 4kW units naast elkaar? Waarom zou dat moeilijker zijn dan één?
Ik had aanvankelijk de 8kw besteld, maar heb nu gekozen voor de 4kw unit (zou nét moeten lukken qua vermogen) met de mogelijkheid om die later uit te breiden naar 8kw. Er is alleen niet duidelijk of dit dan ook voor early bird prijs kan en of ik dan weer helemaal achteraan de lijst met installaties kom. Dat onderzoeken ze en daar komen ze op terug.
subsidie op zo'n 8kw unit is 2x2700. €5400,- ISDE subsidie dus. Wat je netto bedrag op moment van de pre-order was moet je heir nog bij optellen. Dus kom je zo op het genoemde bedrag uit van ruim 7k.
Opzich normale gang van zaken bij producten met subsidie. Als je zonnepanelen koopt betaal je toch ook eerst de btw om die vervolgens weer terug te krijgen?
ruim 7000 euro is dan alleen wel een probleem voor minder vermogende/liquide huishoudens, terwijl het netto bedrag zeer beperkt is voor een 8kw warmtepomp.
Ik heb het gesprek met Quatt ook gehad. Voor een 4Kw unit. Wij hebben een hele simpele installatie en vallen mogelijk binnen één van de pilot installaties. Meer info krijg ik snel en verwacht voor einde dit jaar een Quatt op het dak te hebben. Alle vragen werden netjes beantwoord en ik ben eerlijk gezegd helemaal niet zo sceptisch. Ben vooral benieuwd en enthousiast naar het resultaat.
Opzich normale gang van zaken bij producten met subsidie. Als je zonnepanelen koopt betaal je toch ook eerst de btw om die vervolgens weer terug te krijgen?
ruim 7000 euro is dan alleen wel een probleem voor minder vermogende/liquide huishoudens, terwijl het netto bedrag zeer beperkt is voor een 8kw warmtepomp.
Ik heb het gesprek met Quatt ook gehad. Voor een 4Kw unit. Wij hebben een hele simpele installatie en vallen mogelijk binnen één van de pilot installaties. Meer info krijg ik snel en verwacht voor einde dit jaar een Quatt op het dak te hebben. Alle vragen werden netjes beantwoord en ik ben eerlijk gezegd helemaal niet zo sceptisch. Ben vooral benieuwd en enthousiast naar het resultaat.
Hier hetzelfde. Mijn installatie is ook vrij simpel, ik kijk uit naar de mail van quatt met installatiedatum en sta er positief in.dikkiedik schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:18:
subsidie op zo'n 8kw unit is 2x2700. €5400,- ISDE subsidie dus. Wat je netto bedrag op moment van de pre-order was moet je heir nog bij optellen. Dus kom je zo op het genoemde bedrag uit van ruim 7k.
Ze hebben mij ook een 4kw aanbevolen. Ik woon in een grote woonboerderij en kan je vertellen 4kw gaat hem echt niet worden.
een hybride warmtepomp levert altijd een besparing op. Of het je hele verbruik gaat dekken is een ander verhaal natuurlijk. wellicht dat ze daarom een 4kw unit nog aanbieden aan je?
ik denk uiteindelijk dat op dit moment heel specifiek maatwerk lastig is voor een start-up zoals Quatt. Voor de recht toe recht aan systemen ben ik enthousiast. Als het wat ingewikkelder wordt moeten ze zich nog wel bewijzen als ik zo de berichtgeving in dit topic inschat.
neemt niet weg dat voor veel Quatt pre-orders er volgens mij een prima unit aan gaat komen die het gasverbruik echt significant gaat drukken komende winter! een paar dagen voor installatie een aanbetaling vind ik persoonlijk ook niet heel raar.
Wat me trouwens positief verraste is dat ze gratis het papierwerk voor de ISDE subsidie gaan doen. Ik had de RVO vandaag ook nog even aan de lijn met wat vragen over de stand van zaken van de subsidie pot. Daar zit nog 85 miljoen euro in voor dit jaar. Volgend jaar is het subsidie bedrag nog niet vastgesteld maar ze verwachte op dit moment niet een verlaging van de subsidie, eerder een verhoging.
ik denk uiteindelijk dat op dit moment heel specifiek maatwerk lastig is voor een start-up zoals Quatt. Voor de recht toe recht aan systemen ben ik enthousiast. Als het wat ingewikkelder wordt moeten ze zich nog wel bewijzen als ik zo de berichtgeving in dit topic inschat.
neemt niet weg dat voor veel Quatt pre-orders er volgens mij een prima unit aan gaat komen die het gasverbruik echt significant gaat drukken komende winter! een paar dagen voor installatie een aanbetaling vind ik persoonlijk ook niet heel raar.
Wat me trouwens positief verraste is dat ze gratis het papierwerk voor de ISDE subsidie gaan doen. Ik had de RVO vandaag ook nog even aan de lijn met wat vragen over de stand van zaken van de subsidie pot. Daar zit nog 85 miljoen euro in voor dit jaar. Volgend jaar is het subsidie bedrag nog niet vastgesteld maar ze verwachte op dit moment niet een verlaging van de subsidie, eerder een verhoging.
denk dat een verlaging in deze tijd van stijgende prijzen ook een vreemde move zou zijn, zeker als het doel is om de transitie in stand te houden of te versnellen.dikkiedik schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:33:
In de huidige subsidielijst zie je al dat van 2021 naar 2022 de subsidie in de Quatt-vermogen klasse van 1800 naar 2700 euro was verhoogd (+50%).
daarom wilde ik even informeren naar evt risico's van verlaging van ISDE subsidies.
Ik denk overigens dat bij een verhoging van de subsidie Quatt deze extra marge zal gaan inhouden op de definitieve offerte. net als bij de verhoging afgelopen zomer van het vermogen en extra subsidie die daarmee gepaard kwam.
maar 1599 euro netto is natuurlijk eigenlijk een habbekrats in de huidige markt. Eigenlijk vind ik het bijna niet kunnen (politieke opvatting), dat er meer subsidie op staat dan wat het netto gaat kosten. Maarja, dat is politiek sentiment eenmaal. enige wat je kunt doen is je profijt er van pakken ipv langs de zijlijn staan mokken
Ik denk overigens dat bij een verhoging van de subsidie Quatt deze extra marge zal gaan inhouden op de definitieve offerte. net als bij de verhoging afgelopen zomer van het vermogen en extra subsidie die daarmee gepaard kwam.
maar 1599 euro netto is natuurlijk eigenlijk een habbekrats in de huidige markt. Eigenlijk vind ik het bijna niet kunnen (politieke opvatting), dat er meer subsidie op staat dan wat het netto gaat kosten. Maarja, dat is politiek sentiment eenmaal. enige wat je kunt doen is je profijt er van pakken ipv langs de zijlijn staan mokken
Beetje vreemd dat er nu pas gecommuniceerd zou worden dat 8kw op dit moment een probleem zou zijn.Edwin Peters schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:27:
Ze hebben mij ook een 4kw aanbevolen. Ik woon in een grote woonboerderij en kan je vertellen 4kw gaat hem echt niet worden.
Ik wil 8kw én actieve koeling, maar ik had reeds geaccepteerd dat de koeling af zou vallen omdat ik anders een stookseizoen zou verliezen. Als de vertraging nog oploopt maakt dat het weer logischer om wél op de koeling te wachten.
De ervaring leert echter dat er weinig garanties zijn dat 8kw met koeling wel degelijk lukt in "zomer 2023". Daarnaast is ook niet geheel duidelijk wat men precies aanbiedt met de koelingsfunctie. Ik meen zelfs ergens gelezen te hebben dat men probeert de prijzen voor installatie in zomer 2023 gelijk te houden, maar dat er geen garanties zijn, maar ik vind dit niet zo snel terug. Het zou vrij vervelend zijn om voor uitstel te kiezen om vervolgens nog een paar keer slecht nieuws te ontvangen.
in mijn gesprek met quatt ook gevraagd naar het koelcircuit.Pbure97 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:09:
[...]
Ik wil 8kw én actieve koeling, maar ik had reeds geaccepteerd dat de koeling af zou vallen omdat ik anders een stookseizoen zou verliezen. Als de vertraging nog oploopt maakt dat het weer logischer om wél op de koeling te wachten.
mij werd verteld dat deze vanaf 2023 leverbaar is, en ook instelbaar is voor eerdere klanten (early birds). maar hierover krijg ik nog een mail nagestuurd ter bevestiging hoe dit precies werkt en of er eventuele kosten mee gemoeid zijn. het ging nog er om dat er nog niet voldoende getest is hiermee.
Staat wel beetje haaks op de FAQ dus ik houd er wel rekening mee dat deze info niet klopt.
[ Voor 9% gewijzigd door dikkiedik op 26-10-2022 14:18 ]
Als je een bewezen product en gestandaardiseerde service wilt, moet je niet als early adopter met een Startup in zee gaan. Dat lijkt me nogal logisch, ze zijn volgens mij net een paar weken uit pilot dus de eerste batch klanten is proefkonijn.
naja, dat is echt maar enkele minuten werk.dikkiedik schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:33:
Wat me trouwens positief verraste is dat ze gratis het papierwerk voor de ISDE subsidie gaan doen.
inloggen met digid, adres invullen, paar vragen beantwoorden, meldcode invullen, de rekening en je betaalbewijs uploaden.
zo'n klusje rekenen ze zo €100+ euro voor bij andere partijen.paQ schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:29:
[...]
naja, dat is echt maar enkele minuten werk.
inloggen met digid, adres invullen, paar vragen beantwoorden, meldcode invullen, de rekening en je betaalbewijs uploaden.
hier krijg je voor 1500 euro extra er nog een warmtepomp bij ook.
laat mij maar proefkonijn zijn. Ik geloof het wel, als de eerste paar maanden alles nog niet optimaal draait zal dat later wel gecorrigeerd kunnen worden in de software. Die buitenunits gaan ze nu echt niet meer wijzigen voor de eerst komende duizenden klanten. Bovendien zal die buitenunit ook ergens ingekocht worden en ongetwijfeld identiek zijn aan een andere warmtepomp met een ander label. mooie behuizing er omheen en een eigen software platformpje er op en gaan met die banaan.
sja, lege hulsdikkiedik schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:34:
[...]
zo'n klusje rekenen ze zo €100+ euro voor bij andere partijen.
Met verbouwen is het (soms) wel echt een ander verhaal.
Daar heb ik echt 2 avonden op gezeten met alle maatregelen, berekeningen, foto's, rekeningen verzamelen enz enz.
Maar 1 apparaat met 1 screenshot met betaalbewijs en 1 pdf factuur. Sja.

dat zijn eenmaal de prijzen in de huidige markten. mensen betalen voor gemak. En dat is blijkbaar inbegrepen bij Quatt. dat vind ik netjes. Anders had ik het ook wel zelf gedaan, maar als ze hier geld voor zouden rekenen zal het je verbazen hoeveel mensen dat gewoon neerleggen om het zelf maar niet te hoeven doen.
Nog even een update over enkele vragen die hier de afgelopen tijd gesteld zijn.
1. Er zit bij de installatie geen vuilfilter en geen microbelontluchter. Quatt heeft mij medegedeeld dat beide onderdelen in eigen beheer geïnstalleerd kunnen worden.
2. De Quatt 4kw heeft een stekker en Quatt 8kw krijgt een werkschakelaar.
3. De Quatt 8kw wordt inderdaad later ingepland omdat de aansturing van de twee units nog niet af is. Dit geldt tevens voor de moeilijke 4kw installaties (waar ze nu misschien nog geen oplossing voor hebben).
Ik heb de aanbetaling van 1500 gedaan. Ik moet zeggen dat ik me ook enigzins zorgen maak om alles voor te schieten. Al staat daar tegenover dat:
- Er tweakers naar hun HQ zijn geweest.
- De Quatt is werkend gezien.
- Ze netjes antwoord geven op alle vragen.
- Ze specifieke zaken melden hoe de Quatt geleverd en geplaatst gaat worden.
- Ze de moeite hebben genomen om de WP op de ISDE lijst te krijgen.
Dus als het een scam zou zijn, is het wel een hele goede:D. Daarom heb ik gewoon aanbetaald.
1. Er zit bij de installatie geen vuilfilter en geen microbelontluchter. Quatt heeft mij medegedeeld dat beide onderdelen in eigen beheer geïnstalleerd kunnen worden.
2. De Quatt 4kw heeft een stekker en Quatt 8kw krijgt een werkschakelaar.
3. De Quatt 8kw wordt inderdaad later ingepland omdat de aansturing van de twee units nog niet af is. Dit geldt tevens voor de moeilijke 4kw installaties (waar ze nu misschien nog geen oplossing voor hebben).
Ik heb de aanbetaling van 1500 gedaan. Ik moet zeggen dat ik me ook enigzins zorgen maak om alles voor te schieten. Al staat daar tegenover dat:
- Er tweakers naar hun HQ zijn geweest.
- De Quatt is werkend gezien.
- Ze netjes antwoord geven op alle vragen.
- Ze specifieke zaken melden hoe de Quatt geleverd en geplaatst gaat worden.
- Ze de moeite hebben genomen om de WP op de ISDE lijst te krijgen.
Dus als het een scam zou zijn, is het wel een hele goede:D. Daarom heb ik gewoon aanbetaald.
Het zal echt geen scam zijn. Hoop wel voor iedereen dat uiteindelijk alle aankopen / betalingen ook echt geleverd worden. (Zie verhaal van warmte24 bijv)
warmte24 is echt iets heel anders. dat is gewoon een opportunist geweest die een webshopje in elkaar heeft gedraaid in een middag en gewoon niet leverbare producten is gaan verkopen.
ook de Etargo angst lijkt nog steeds vrij groot hier. Ik heb me een aantal maanden geleden me in deze zaak wel wat verdiept om een risico afweging te maken. Maar ook daar lijkt het gewoon volgens de regels verlopen te zijn. Investeerders kopen aandelen in Etargo tijdens de grote tech bullrun. Bedrijf maakt veel schulden en kosten in die periode. Er komt een overname bod die te goed is om af te wijzen ondanks dat de aandelen 95% minder waard geworden zijn. Balen is het wel, maar het risico van OTC aandelen.
Zo heb ik ook aandelen tesla gekocht tegen de hoofdprijs. Nu we 50% lager staan is Tesla toch niet meteen een scam?
een aanbetaling voor een product is andere koek (zoals nu het geval bij Quatt). Daar sta je juridisch ook een stuk sterker mee. In het Etargo geval is het juridisch zelfs gewoon netjes afgehandeld ondanks dat er veel mensen erg weinig geld terugkregen voor de uitstaande aandelen.
mand
ook de Etargo angst lijkt nog steeds vrij groot hier. Ik heb me een aantal maanden geleden me in deze zaak wel wat verdiept om een risico afweging te maken. Maar ook daar lijkt het gewoon volgens de regels verlopen te zijn. Investeerders kopen aandelen in Etargo tijdens de grote tech bullrun. Bedrijf maakt veel schulden en kosten in die periode. Er komt een overname bod die te goed is om af te wijzen ondanks dat de aandelen 95% minder waard geworden zijn. Balen is het wel, maar het risico van OTC aandelen.
Zo heb ik ook aandelen tesla gekocht tegen de hoofdprijs. Nu we 50% lager staan is Tesla toch niet meteen een scam?
een aanbetaling voor een product is andere koek (zoals nu het geval bij Quatt). Daar sta je juridisch ook een stuk sterker mee. In het Etargo geval is het juridisch zelfs gewoon netjes afgehandeld ondanks dat er veel mensen erg weinig geld terugkregen voor de uitstaande aandelen.
mand
Daar bleek wel meer aan de hand te zijn lees ik nu. Geen KVK, privé persoon die dit heeft opgezet. Dan zou ik het ook niet gedaan hebben.paQ schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:50:
Het zal echt geen scam zijn. Hoop wel voor iedereen dat uiteindelijk alle aankopen / betalingen ook echt geleverd worden. (Zie verhaal van warmte24 bijv)
nee nee, de "fiscalist" die gedupeerden zogenaamd probeert af te kopen met een percentage van het reeds betaalde bedrag gaat dat over._CrookClaw_ schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:59:
[...]
Daar bleek wel meer aan de hand te zijn lees ik nu. Geen KVK, privé persoon die dit heeft opgezet. Dan zou ik het ook niet gedaan hebben.
zou dat niet liggen aan een 8 kW Quatt (2 * de 4 kW Quatt), prijs 2300€ + 2 * de subsidie (die je dus later weer terugkrijgt via de RVO) van 2700€ = 7700€ (prijzen even afgerond), dus dat klopt, effectief incl. de ontvangen subsidie betaal je 2300€ voor een 8 kW unit.ds23man schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:22:
overigens staan hun betalingsvoorwaarden duidelijk op hun site en zijn al regelmatig hier besproken, als je dat niet wilt, dan moet je het niet doen, zo eenvoudig, overigens is dit met een betaling via CC prima af te zekeren, dat is tenminste bij mijn CC zo.
[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 26-10-2022 15:08 ]
die betalingsvoorwaarden stonden er niet op toen ik besteld heb. dit is later gedaan.MacD007 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:07:
[...]
zou dat niet liggen aan een 8 kW Quatt (2 * de 4 kW Quatt), prijs 2300€ + 2 * de subsidie (die je dus later weer terugkrijgt via de RVO) van 2700€ = 7700€ (prijzen even afgerond), dus dat klopt, effectief incl. de ontvangen subsidie betaal je 2300€ voor een 8 kW unit.
overigens staan hun betalingsvoorwaarden duidelijk op hun site en zijn al regelmatig hier besproken, als je dat niet wilt, dan moet je het niet doen, zo eenvoudig, overigens is dit met een betaling via CC prima af te zekeren, dat is tenminste bij mijn CC zo.
Mijn creditcard gaat tot 2500 euro dus helaas is die optie er niet.
Ik heb besteld en tussentijds heeft men deze betalingsvoorwaarden online gezet. De medewerker van het installatie gesprek heeft letterlijk tegen mij gezegd natuurlijk betaald u niet alles voordat het is geinstalleerd. dat zou ik ook niet doen....
Ik vraag me dan af wanneer je besteld hebt, in de mail van 26 juli is dit al te lezen en bij de veelgestelde vragen al sinds deze op de site geplaatst zijn.Edwin Peters schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:17:
[...]
die betalingsvoorwaarden stonden er niet op toen ik besteld heb. dit is later gedaan.
Ik heb besteld en tussentijds heeft men deze betalingsvoorwaarden online gezet. De medewerker van het installatie gesprek heeft letterlijk tegen mij gezegd natuurlijk betaald u niet alles voordat het is geinstalleerd. dat zou ik ook niet doen....
in maart of april al.Pbure97 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:22:
[...]
Ik vraag me dan af wanneer je besteld hebt, in de mail van 26 juli is dit al te lezen en bij de veelgestelde vragen al sinds deze op de site geplaatst zijn.
Ik heb net weer reactie gehad van Quatt. Het voorstel is dat mijn installatie on hold staat tot er meerdere geinstalleerd zijn. Prima tussen oplossing.
Of het nu wel of niet op de site staat vind ik niet zo belangrijk. Betalingsvoorwaarden kijk ik pas naar wanneer ik de werkelijke offerte accepteer en daadwerkelijk een overeenkomst aan ga .
Als je zoals Quatt claimt de beste installatie wil leveren en als bedrijf niet kan /wil voorfinancieren , wat ik ook begrijp. Maar tevens vertrouwen wil winnen bij je eerste klanten zou ik zeggen .Vooraf 90% aanbetalen en laatste 10% ( zeg de winst /marge ) binnen een week na opleveren betalen. Geeft je als klant ook het gevoel dat je nog iets hebt als er kleine schoonheidsfouten zijn. ( Ga er voorlopig nog steeds vanuit dat algehele installatie netjes zal verlopen en apparaat doet wat het moet doen)
Mijn 5 cent , sta ver op de lijst dus wacht al jullie berichten positief/negatief hier rustig af en zal mede op basis daarvan beslissen. Alvast bedankt voor jullie input .
Als je zoals Quatt claimt de beste installatie wil leveren en als bedrijf niet kan /wil voorfinancieren , wat ik ook begrijp. Maar tevens vertrouwen wil winnen bij je eerste klanten zou ik zeggen .Vooraf 90% aanbetalen en laatste 10% ( zeg de winst /marge ) binnen een week na opleveren betalen. Geeft je als klant ook het gevoel dat je nog iets hebt als er kleine schoonheidsfouten zijn. ( Ga er voorlopig nog steeds vanuit dat algehele installatie netjes zal verlopen en apparaat doet wat het moet doen)
Mijn 5 cent , sta ver op de lijst dus wacht al jullie berichten positief/negatief hier rustig af en zal mede op basis daarvan beslissen. Alvast bedankt voor jullie input .

Die van mij ook, maar je kunt via Ideal geld op je creditcard zetten en daarmee verhoog je de limiet van 2500. En je bent dan wel voor het gehele bedrag verzekerd.Edwin Peters schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:17:
[...]
.
bij mij is het limit €5000,- per gebeurtenis en max €10.000 per jaar. (ING CC)
Dus een 4kw unit valt hier mooi onder.
Dus een 4kw unit valt hier mooi onder.
Zou deze vuilafscheider een goede keus zijn?
https://www.technim.nl/in...LHlkzP0qmm3QaAtQ-EALw_wcB
Is niet duur!
Is niet duur!
Zeker niet duur. Bedenk wel even waar die zou moeten komen. Normaal gesproken zit deze in de retour richting (of zo dicht mogelijk bij) de warmtepomp, en of de 22mm dan nog OK is.HBO88 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:50:
Is niet duur!
nadeel; is vooral kunststof, de versie die ik pas geleden gepost heb is van messing, gaat volgens mij een CV leven mee. is natuurlijk wel iets goedkoper, zelf zou ik daar niet op besparen.HBO88 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:50:
Is niet duur!
Vergeet niet dat je deze toch circa 2 keer per jaar moet openschroeven.
hoezo dat dan? je hoeft de binnenkant toch niet 2x per jaar schoon te maken? het aftappen van het vuil is toch voldoende?MacD007 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 20:15:
[...]
nadeel; is vooral kunststof, de versie die ik pas geleden gepost heb is van messing, gaat volgens mij een CV leven mee. is natuurlijk wel iets goedkoper, zelf zou ik daar niet op besparen.
Vergeet niet dat je deze toch circa 2 keer per jaar moet openschroeven.
ja in de retourleiding onder de CV ketel. Dat stuk pijp moet toch aangepast worden, omdat je de 2 leidingen van de Quatt in die retour zet. Dus dan kan dit er gelijk bij. Is het werk niet.Toby-Wan schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 20:12:
[...]
Zeker niet duur. Bedenk wel even waar die zou moeten komen. Normaal gesproken zit deze in de retour richting (of zo dicht mogelijk bij) de warmtepomp, en of de 22mm dan nog OK is.
Ik zorg dat hij klaar ligt voor de monteurs komen.
Kunststof is prima. En je spui’t m idd. Openschroeven valt onder de noemer “kapot repareren”, kan meer kwaad dan t helpt.HBO88 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:10:
[...]
hoezo dat dan? je hoeft de binnenkant toch niet 2x per jaar schoon te maken? het aftappen van het vuil is toch voldoende?
Ik had dit bij Quatt nagevraagd, maar ze wilden zo'n filter niet extra installeren. Ik had letterlijk gezegd: dit is 1 knelkoppeling meer dan wat ze toch al moeten doen. Maar het antwoord was nee.HBO88 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:13:
[...]
ja in de retourleiding onder de CV ketel. Dat stuk pijp moet toch aangepast worden, omdat je de 2 leidingen van de Quatt in die retour zet. Dus dan kan dit er gelijk bij. Is het werk niet.
Ik zorg dat hij klaar ligt voor de monteurs komen.
Ik vind persoonlijk het twee keer openhalen van de leiding echt bullshit. Met ook nog eens meer risico voor Quatt qua garantie van de WP omdat bij twee keer openhalen er meer kans is op rotzooi in het water wat in de eerste 2 jaar in de WP kan komen.
Ik ben zelf trouwens aan het kijken om deze unit te plaatsen in de retour:
https://www.warmteservice...3366?origin=-tl001-12-84-
Heeft iemand hiermee ervaring?
[ Voor 14% gewijzigd door _CrookClaw_ op 26-10-2022 22:20 ]
Wel vreemd, ze willen toch dat je tevreden bent? Het is idd 1 knelkoppeling meer, stelt echt niets voor. Nouja we zien wel. Of ik zet hem er zelf tussen vlak voordat ze komen_CrookClaw_ schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 22:11:
[...]
Ik had dit bij Quatt nagevraagd, maar ze wilden zo'n filter niet extra installeren. Ik had letterlijk gezegd: dit is 1 knelkoppeling meer dan wat ze toch al moeten doen. Maar het antwoord was nee.
Ik vind persoonlijk het twee keer openhalen van de leiding echt bullshit. Met ook nog eens meer risico voor Quatt qua garantie van de WP omdat bij twee keer openhalen er meer kans is op rotzooi in het water wat in de eerste 2 jaar in de WP kan komen.
Het Quatt 'kantoor personeel' zal vast de installatie niet komen doen_CrookClaw_ schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 22:11:
[...]
Ik had dit bij Quatt nagevraagd, maar ze wilden zo'n filter niet extra installeren. Ik had letterlijk gezegd: dit is 1 knelkoppeling meer dan wat ze toch al moeten doen. Maar het antwoord was nee.

ik heb ze bewust los gekocht, zo heb je meer controle over waar je ze plaatst:_CrookClaw_ schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 22:11:
[...]
ontluchter-> warm water
vuilscheider -> retour
ik heb beide van spirotech, en ze doen het goed!
Dat bedoelde ik ook, maar daarvoor moet je wel iets openschroeven, ik heb dan toch liever metaal dan plastic.HBO88 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:10:
[...]
hoezo dat dan? je hoeft de binnenkant toch niet 2x per jaar schoon te maken? het aftappen van het vuil is toch voldoende?
De link hier boven van warmteservice is ook nog een prima prijs, ik zou de spiro nemen. https://www.warmteservice...3366?origin=-tl001-12-84-
[ Voor 27% gewijzigd door MacD007 op 27-10-2022 09:36 ]
Gewoon aan de monteur vragen, je zult wel denk ik de vuilafscheider en koppelingen klaar moeten liggen, als je het dan netjes vraagt zal hij het wel voor je doen kopje koffie met iets lekkers kan mogelijk helpen.HBO88 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 22:29:
[...]
Wel vreemd, ze willen toch dat je tevreden bent? Het is idd 1 knelkoppeling meer, stelt echt niets voor. Nouja we zien wel. Of ik zet hem er zelf tussen vlak voordat ze komen
Dat potje met het kraantje is wel van messing hoor, het huis erboven is van plasticMacD007 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:33:
[...]
Dat bedoelde ik ook, maar daarvoor moet je wel iets openschroeven, ik heb dan toch liever metaal dan plastic.
De link hier boven van warmteservice is ook nog een prima prijs, ik zou de spiro nemen. https://www.warmteservice...3366?origin=-tl001-12-84-
Ik heb laatste 43K aanbetaling gedaan aan een auto die pas weken later kwam. Dat is pas zweten_CrookClaw_ schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:39:
Ik heb de aanbetaling van 1500 gedaan. Ik moet zeggen dat ik me ook enigzins zorgen maak om alles voor te schieten.

Net op WNL stand van Nederland next gezien, quatt montage en MarijnFlipse, pas vier warmte pompen gemonteerd, ik denk dat het allemaal lang gaat duren, om snelheid te genereren zouden zij eigenlijk eenvoudige woonhuizen met voorrang moeten gaan installeren
Een linkje zou wel prettig zijn....zverdier schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 21:25:
Net op WNL stand van Nederland next gezien, quatt montage en Martijn Flipse, pas vier warmte pompen gemonteerd, ik denk dat het allemaal lang gaat duren, om snelheid te genereren zouden zij eigenlijk eenvoudige woonhuizen met voorrang moeten gaan installeren
https://www.npostart.nl/s...t/27-10-2022/POW_05373236
Vanaf minuut 6:15
Stukje van een minuutje of drie. Veel wijzer ga je er niet van worden.
Alleen op de foto's in de mail stonden al 3 geplaatste units, ze hadden het hier over nummer 4. Maar als dit al enige tijd geleden is opgenomen dan zegt die 4 stuks ook nog niet zo veel natuurlijk.
Alleen op de foto's in de mail stonden al 3 geplaatste units, ze hadden het hier over nummer 4. Maar als dit al enige tijd geleden is opgenomen dan zegt die 4 stuks ook nog niet zo veel natuurlijk.
[ Voor 57% gewijzigd door RobertowNL op 27-10-2022 21:55 ]
Je vergeet de dubbele unit naast elkaar waar ze mee op de foto staan. Misschien dat dit echt klantnummer 3 is? Die anderen zijn misschien collegas van Quatt die als 1e test dienen? Of een aandeelhouder ofzo?RobertowNL schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 21:40:
https://www.npostart.nl/s...t/27-10-2022/POW_05373236
Oost west, 127.0.0.1 best!
Zou ik het verkeerd begrepen/ gelezen hebben, 50 stuks per dag wegzetten !! 5 is al veel voor 2 man, en als de eerste 400 in de komende 2 maanden nog geplaatst gaan worden wordt dat aardig aanpoten
5 op een werkdag voor 2 installateurs kan volgens mij nooit. Hier was het een simpele airco, rechttoe recht aan door de (ok, betonnen) muur. Weet niet meer precies maar die waren zeker 2 a 3 uur bezig met 2 man. En een airco is zeker simpeler dan een L/W pomp want je hoeft je niet druk te maken over een water-zijde. Dus nee. Misschien dat je 2 op een dag net aan zou kunnen redden als alles mee zit? Denk ik? Je moet er ook nog heen rijden, een keer lunchen ooit. Max 1 op een dag zou me ook niets verbazen.zverdier schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:06:
Zou ik het verkeerd begrepen/ gelezen hebben, 50 stuks per dag wegzetten !! 5 is al veel voor 2 man, en als de eerste 400 in de komende 2 maanden nog geplaatst gaan worden wordt dat aardig aanpoten
Ga er maar gewoon van uit dat je met 2 man een dag bezig bent bij een simpele installatie. Bij de moeilijke gevallen ben je wel 2 dagen bezig.
Gaat lekker zonder warmte pomp afgelopen 7 dagen 12m3 gas gebruikt huishouden met twee personen binnen temperatuur 19,5/20 oC iets meer stroom gebruikt door wat minder zon en meer plug-in auto aangesloten 58 kw. Maar ik wil toch een Quatt al vindt mijn vrouw het onzinnig, jij met je speeltjes!!
Ps
Vloerverwarming/ Cv, vrijstaande woning 650m3 label A , bj.1989 rv waarde 3,5 in NH
Ps
Vloerverwarming/ Cv, vrijstaande woning 650m3 label A , bj.1989 rv waarde 3,5 in NH
[ Voor 13% gewijzigd door zverdier op 29-10-2022 10:01 ]
Keurig! Ook even gekeken: 8m3 gas de afgelopen 7 dagen mét kind, jaren 30 hoekhuis zonder vloerverwarmingzverdier schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 09:49:
Gaat lekker zonder warmte pomp afgelopen 7 dagen 12m3 gas gebruikt huishouden met twee personen binnen temperatuur 19,5/20 oC iets meer stroom gebruikt door wat minder zon en meer plug-in auto aangesloten 58 kw. Maar ik wil toch een Quatt al vindt mijn vrouw het onzinnig, jij met je speeltjes!!
Ps

wel een beetje off topic,Spykie schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 11:46:
[...]
Keurig! Ook even gekeken: 8m3 gas de afgelopen 7 dagen mét kind, jaren 30 hoekhuis zonder vloerverwarming
ja imderdaad.
[ Voor 49% gewijzigd door teacher op 29-10-2022 14:38 ]
bij extreemkoud heb je wellicht een probleem maar ook hier zou je dan evt. een elektrische mill radiatoren kunnen aanschaffen.medu80 schreef op zondag 3 april 2022 @ 18:40:
[...]
Ik vermoed dat hij dan te weinig KW's heeft om de woning te verwarmen bij extreem koude temperaturen.
reageren op een dergelijke oude post is eigenlijk niet echt handig en bied ook niet een een meerwaarde. Deze discusie ging oa ook over wel of niet full-electric en wel of niet voldoende capaciteit, en daar zie je gewoon de twee kampen tegen elkaar. Met deze opmerkingen kunnen we helaas niet zo veel meer omdat de kontext volledig verloren is.FireSheep schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:49:
[...]
bij extreemkoud heb je wellicht een probleem maar ook hier zou je dan evt. een elektrische mill radiatoren kunnen aanschaffen.
en ja, als je capaciteit te kort komt kun je dat op diverse manieren oplossen, bij de een is het volledige gasloos (dan moet je wel electrisch of PV of zonnecolletors) en bij de ander zal de backup uit de bestaande CV ketel bestaan. Welke keuze je maakt heeft veel te maken welke noodzaak er ligt, hoeveel kapitaal er beschikbaar is cq men wilt uitgeven en vergeet niet de technische mogelijkheden van het huis. Laten we een ding niet vergeten, een warmtepomp zal echt niet in alle situaties de beste optie zijn. Bv de geluidsaspect zal bij veel full-electric echt een probleem zijn, mn name de wat oudere types (goedkoper) maken helaas te veel lawaai.
Al iemand met een geplande installatie datum?
Nope ben order 10 en nog geen geplande installatie datumtonman51 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:41:
Al iemand met een geplande installatie datum?
Ik heb hier de winters van de laatste twee jaar op slimmemeterportaal nagekeken, op de koudste dag die ik heb staan (meeste gasverbruik) moet een warmtepomp van 3,6KW hier 20 uur per dag draaien.FireSheep schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:49:
[...]
bij extreemkoud heb je wellicht een probleem maar ook hier zou je dan evt. een elektrische mill radiatoren kunnen aanschaffen.
Die koudste dag had ik de berging niet geisoleerd en lag de vloer open voor riool aanpassingen. Die week hebben we ook kunnen schaatsen.
Ik denk dat het wel los gaat lopen met een 4KW warmtepomp hier.
Geef je een seintje als je iets hoort?Biondonl schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:20:
[...]
Nope ben order 10 en nog geen geplande installatie datum
vraagje, iemand een idee of 14x2 buis vvw problemen oplevert met de quatt ?
16x2 lijkt financieel en manier van installatie niet haalbaar. en met 14x2 haal ik nog wat isolatie inhuis op de vloer
16x2 lijkt financieel en manier van installatie niet haalbaar. en met 14x2 haal ik nog wat isolatie inhuis op de vloer
Kan op zich prima, maar zou je lussen beperkt houden tot 50 meter. Meer groepen dus.michielsweb schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:04:
heb je eventueel ook hier aan gedacht, deze werkt met 10mm buis dus nog iets lager, mn bedoeld bij bestaande bouw.michielsweb schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:04:
https://www.warp-systems.nl/FAQ/
yes mac, echter moet ik bekennen dat juist de 10mm systemen echt niet rendabel zijn. minder efficient en duurder in aanschaf. ik ben nu op een dbs14 uitgekomen van een duitse importeur. maandag hopelijk een duitse offerte in mail en naar bouw depot sturen
scheelt ongeveer 1500 euro
Care to share die Duitse importeur?michielsweb schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:13:
yes mac, echter moet ik bekennen dat juist de 10mm systemen echt niet rendabel zijn. minder efficient en duurder in aanschaf. ik ben nu op een dbs14 uitgekomen van een duitse importeur. maandag hopelijk een duitse offerte in mail en naar bouw depot sturen![]()
@michielsweb voor Quatt zal hetzelfde gelden als elke andere warmtepomp: hij wordt blij van een hoog debiet en lage leidingweerstand.
Bij 14mm (12 inwendig?) dus meer en kortere groepen maken, liefst 10 cm hoh en <70 meter groepen.
Bij 14mm (12 inwendig?) dus meer en kortere groepen maken, liefst 10 cm hoh en <70 meter groepen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
En daarom doet de Warp Systems denk ik maar een maximale run van 40/50 meter ivm.Proton_ schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:25:
@michielsweb voor Quatt zal hetzelfde gelden als elke andere warmtepomp: hij wordt blij van een hoog debiet en lage leidingweerstand.
duidelijk antwoord. is 70 echt een harde max of is tot 80 uitloop net iets minder efficientaar wel mogenlijk het is even kloten met leidingen door de verbindings gang
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Uit nieuwsgierigheid maar eens gevraagd hoe het staat met inplannen van de 1e installs...
We zijn druk bezig met de planning die per regio plaats gaat vinden. We zijn nog steeds van plan om half november te beginnen, en zullen de uitnodigingen rond die tijd versturen.
Met vriendelijke groet,
Quatt Support 😎
Oost west, 127.0.0.1 best!
Dit topic is gesloten.