Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.833.204 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 29-09 16:40
olafmol schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:26:
[...]

Hoezo wil de VVE dit weten? Is het een gedeeld plat dak?
helaas wel, mijn bovenburen zijn geen kopers maar huurders.
dus helaas valt er geen directe deal te sluiten. en dus moet ik de woonbron overtuigen.
de andere vragen zijn de voorgesteld aansluit routes. dat lijkt vooralsnog een redelijke oplossing te hebben en goedkoop. 2 gaten die dan waterdicht en brand veilig gedicht moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:53
michielsweb schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:31:
[...]

helaas wel, mijn bovenburen zijn geen kopers maar huurders.
dus helaas valt er geen directe deal te sluiten. en dus moet ik de woonbron overtuigen.
de andere vragen zijn de voorgesteld aansluit routes. dat lijkt vooralsnog een redelijke oplossing te hebben en goedkoop. 2 gaten die dan waterdicht en brand veilig gedicht moeten worden.
Als het een betonnen constructie is, en de buitenunit staat meer dan 3m van geopende ramen van je bovenburen, moet het geen probleem zijn. We zorgen voor goede demping met bigfoots, dikke veren, stoeptegels ed.

Als het een houten constructie is oid, dan heb je een issue, want dat gaat geheid resoneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mattijssch
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:57

mattijssch

Model 3 LR

olafmol schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:26:
[...]

Hoezo wil de VVE dit weten? Is het een gedeeld plat dak?
Bij een VVE is de volledige buitenschil volledig eigendom van en verantwoordelijkheid voor de VVE. Dus bij lekkage/reparatie aan het dak moet iedereen, ook de mensen die lager wonen meebetalen.

Je mag dus NOOIT zomaar zonnepanelen een warmtepomp of iets anders op het dak zetten, ook niet als jij er alleen en recht onder woont. Doe je het toch dan kan de VVE eisen dat je alles er weer af haalt en eventuele schade en vervolgschade herstelt, of deze op jou verhalen. Toestemming is dus altijd geboden. En dat geldt ook voor alles wat je op/aan de buitenmuren aanbrengt en aanpast.

Het leven in een VVE is niet makkelijk bij een energietransitie... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-07 02:32
Werkt zo'n warmtepomp ook met een Google Nest? Wil een nieuwe kopen maar als ik over 6 maanden dat ding niet meer kan gebruiken, is het net een wat te dure aankoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-10 21:03
r0bert schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:36:
Werkt zo'n warmtepomp ook met een Google Nest? Wil een nieuwe kopen maar als ik over 6 maanden dat ding niet meer kan gebruiken, is het net een wat te dure aankoop
Ja. De thermostaat moet Opentherm ondersteunen. En de Nest doet dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
onlinaius schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:00:
[...]

Ik denk dat je daarin vergist, ik heb er zojuist een uur in gestoken, en durf nog steeds niet met zekerheid te zeggen of ik alles goed heb gedaan. Ik heb er zelfs mijn twijfels over, aangezien ik dan kennelijk pas bij een LwA-max overdag van 65db in de problemen kom, en dat lijkt me wel erg hoog. Ik kan me goed voorstellen dat niet iedereen hier uitkomt. Op Tweakers zal een aardig deel er misschien nog wel uitkomen, maar Jan met de pet weet zich hier echt niet doorheen te worstelen.

Verder heb ik

Opgave LwA-max van leverancier (nacht)
Opgave K1 van leverancier (dag en nacht)

Volgens mij nog niet beschikbaar. (Even aangenomen dat LwA-max overdag de 54 / 57 db is die Quatt opgeeft).

Edit: maar misschien ligt het aan mij? Ik weet niet hoe het met anderen hier zit? Komen jullie er uit?
Heb ook nooit beweert dat het makkelijk is, ik heb er best wat uurtjes insteken, airco installatie, maar is wel gelukt. Het probleem is je eigen situaties, dat is dermate bepalend dat een gewone waarde xx dB nog helemaal niets zegt.
Maar als je de handleiding eerst eens goed doorleest moet het eigenlijk wel lukken, mits er de juiste gegevens beschikbaar zijn. Helaas geeft Quatt hier nog steeds geen volledige openheid.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
michielsweb schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:11:
bitumen dak volgens mijn aankoop check. maar wat eronder ligt geen idee
De VVE dient de bouwtekeningen en bestek te hebben, anders kunnen zij hun taak mbt het onderhoud juist uitvoeren, dus zij dienen je vraag eigenlijk moeten kunnen beantwoorden.
Echter heb je geen andere mogelijkheid dan het dak ? Bv op je balkon? Zijn er bv utilitykanalen tot aan het dak die ook in jou appartement uitkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-10 17:48

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
olafmol schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:31:
[...]

Er schijnt wel een soort "loophole" in de wetgeving te zijn:

"In het gewijzigde bouwbesluit staat benoemd dat de geluidseisen alleen betrekking hebben op installaties die buiten de uitwendige scheidingsconstructie van een woning zijn opgesteld. Zoals een warmtepomp die in een tuin staat of een airco die aan een gevel hangt. De eisen hebben dus geen betrekking op een installatie die in de woning staat of bijvoorbeeld in een bij de woning behorende schuur of garage."

Alklima heeft dat dus gebruikt om een "slim schuurtje" te ontwikkelen: https://alklima.nl/actuee...oor-buitendeel-warmtepomp

(bron: https://alklima.nl/servic...paper-geluidseisen-v3.pdf)
Interessant. Dus bouw ik een "schuur" om mijn warmtepomp heen, zijn er ineens geen eisen meer qua geluid? Vanaf wanneer beschouwen ze het als een schuur?

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
geerttttt schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:37:
[...]

Interessant. Dus bouw ik een "schuur" om mijn warmtepomp heen, zijn er ineens geen eisen meer qua geluid? Vanaf wanneer beschouwen ze het als een schuur?
Daar lijkt het idd op. Toevallig heb ik de gemeente een tijdje geleden over de vloer gehad ivm geluidsoverlast van een achterliggend wooncomplex (een ventilator die 24 uur per dag aan stond te loeien duh) en toen gaf de man van de gemeente al aan dat ze alleen konden handhaven bij airco en warmtepomp units die aan/tegen het gebouw hingen, maar niet als er iets binnen was, en nu blijkt dus ook als er iets in een schuurtje oid staat. Dat begint me nu wat helderder te worden, ik vond het toen een vreemd verhaal.

https://bouwadviesshop.nl/vergunningsvrij-bouwen-schuur/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bert
olafmol schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:48:
[...]

Daar lijkt het idd op. Toevallig heb ik de gemeente een tijdje geleden over de vloer gehad ivm geluidsoverlast van een achterliggend wooncomplex (een ventilator die 24 uur per dag aan stond te loeien duh) en toen gaf de man van de gemeente al aan dat ze alleen konden handhaven bij airco en warmtepomp units die aan/tegen het gebouw hingen, maar niet als er iets binnen was, en nu blijkt dus ook als er iets in een schuurtje oid staat. Dat begint me nu wat helderder te worden, ik vond het toen een vreemd verhaal.

Pfff hoe Hollands. Dit vind ik dan weer het andere uiterste. Zo kun je altijd wat.. laten we hetzelfde apparaat maken als een warmtepomp, maar het een warmtegenerator noemen, dan is er geen wetgeving voor 🤷‍♂️

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-10 12:45
louzy82 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:15:
Ik ben aan het verbouwen en wil in afwachting van mijn Quatt (Q1 2023) nu al wel vast voorbereidingen treffen nu mijn cementdekvloer eruit ligt.

Maar wat kan ik hiervoor doen? 2 loze 20mm leidingen leggen van CV ketel/vloerverwarming tot de buitenmuur waar de Warmtepomp naar verwachting komt te staan?
Ik heb binnen een dag reactie ontvangen van Quatt support op deze vraag:
Per installatie is 1 gat benodigd van 100mm diameter, hierdoor zal het leidingwerk, elektra en een buskabel lopen
Ik begreep het antwoord niet helemaal precies want het leek alsof het antwoord wees op het gat in de muur en ik wil weten wat ik ter voorbereiding vast in mijn cementdekvloer kan maken om te voorkomen dat er straks leidingen over de muur en plafond lopen van de CV/ Vloerverwarming naar de andere kant van de kamer naar de buitenmuur waar de Quatt komt.
Het antwoord wat ik je stuurde zijn de leidingen die van de Quatt naar de CV ketel moeten. Zie hieronder een schema. Afhankelijk van je situatie kan het dus meer dan alleen de waterleidingen zijn.
Wij gebruiken de volgende waterleidingen:
DN20 leidingen. buitendiameter 26mm. Materiaal is RVS304. Isolatie in NBR 13mm met anti pik pvc coating
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/itp1TMIf5J7wd21EcsotjPtuvnM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/znQwWbMQCIM03lEkl4xm7rfS.png?f=fotoalbum_large
Ik moet het antwoord nog wat verder ontleden en bespreken met mijn loodgieter maar als ik het lees lijkt me het niet mogelijk om deze leidingen in de cementdekvloer te laten passen? (cementdekvloer wordt ca. 85mm)

Is die isolatie van 13mm wel nodig als het in de cementdekvloer komt te liggen (die verwarmd is door de vloerverwarming)?

Ik heb nog een vraag gesteld wat het alternatief is, buiten onder de bestrating?

[ Voor 3% gewijzigd door louzy82 op 06-10-2022 11:00 ]

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 29-09 16:40
MacD007 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:09:
[...]

De VVE dient de bouwtekeningen en bestek te hebben, anders kunnen zij hun taak mbt het onderhoud juist uitvoeren, dus zij dienen je vraag eigenlijk moeten kunnen beantwoorden.
Echter heb je geen andere mogelijkheid dan het dak ? Bv op je balkon? Zijn er bv utilitykanalen tot aan het dak die ook in jou appartement uitkomen?
er loopt achter mijn cv kast een utility kanaal achter mijn cv ketel rechtstreeks naar het dak.
vandaar ook dat ik denk dat het dak een optie is.

op mijn balkon kan wel. maar dan gaan we galmen en ik denk dat ik zoiezo daar last van heb (onder slaapkamer raam) maar ook dat het gaat galmen bij de buren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
louzy82 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:57:
[...]

[...]

Ik begreep het antwoord niet helemaal precies want het leek alsof het antwoord wees op het gat in de muur en ik wil weten wat ik ter voorbereiding vast in mijn cementdekvloer kan maken om te voorkomen dat er straks leidingen over de muur en plafond lopen van de CV/ Vloerverwarming naar de andere kant van de kamer naar de buitenmuur waar de Quatt komt.

[...]

Ik moet het antwoord nog wat verder ontleden en bespreken met mijn loodgieter maar als ik het lees lijkt me het niet mogelijk om deze leidingen in de cementdekvloer te laten passen? (cementdekvloer wordt ca. 85mm)

Is die isolatie van 13mm wel nodig als het in de cementdekvloer komt te liggen (die verwarmd is door de vloerverwarming)?

Ik heb nog een vraag gesteld wat het alternatief is, buiten onder de bestrating?
Dit is wel een fijn plaatje voor een overzicht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:48
Woensdag gaan we de warmtepomp installeren, dus ik ga mijn Quatt order annuleren (35xx)
Is dat een kwestie van een mailtje sturen? Of is er een online procedure?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• post.p
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23:51
Goede vraag, afgelopen week is bij mij een Elga Ace geïnstalleerd Ik heb 2 maanden geleden een verzoek ingediend waar ik niets op gehoord heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Er zit een chat functie op hun website? En staat er in de correspondentie na inschrijven nergens een telefoon nummer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-10 14:01

spacy

+++

olafmol schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:07:
Er zit een chat functie op hun website? En staat er in de correspondentie na inschrijven nergens een telefoon nummer?
Ik heb het inderdaad via de chat gedaan, via die route kreeg ik uiteindelijk een email en die moest ik bevestiggen. Deze route/service werkt prima en wordt online door meer bedrijven gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ultramarine
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-08 00:27
paQ schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:25:
Woensdag gaan we de warmtepomp installeren, dus ik ga mijn Quatt order annuleren (35xx)
Is dat een kwestie van een mailtje sturen? Of is er een online procedure?
Ik heb enkele weken geleden geannuleerd. Dat kan via de chatfunctie op de website van Quatt. Geld heb ik ook netjes teruggekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:48
Het is een geautomatiseerd formulier (inmiddels?) via de chatfunctie.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
louzy82 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:57:
[...]

[...]

[...]
Wat ik uit deze tekening kan ontnemen is dat de retourleiding dus altijd eerst door de warmtepomp gaat en geen afsluiting van de CV leiding richting warmtepomp mogelijk is (dus geen byepass richting CV ketel, bv via een driewegklep in de retour). Wat gebeurt als de warmtepomp uit staat ? want dan zou er eigenlijk geen flow mogelijk zijn omdat de pomp van de warmtepomp dan ook niet werkt. ik weet niet of dit echt zo'n goed idee is, mogelijk dat iemand hier nader op kan kijken.
Wat mij echter opvalt is dat voor de voedingsleiding 3* 1,5 mm2 doorsnede wordt aangegeven, dat lijkt me aan de kleine kant, hiervoor zou ik toch 2,5 mm2 willen hebben, of ik zou me moeten vergissen, de voedingsleiding zou namelijk 2 units aan moeten kunnen. Zeker indien deze in een buis met twee CV leidingen duidelijk boven de 30 gr. kunnen komen, 1,5mm2 zou voor 230V/16A als losse kabel en lengte < 20 m wel aan de eisen van NEN 1010 voldoen, echter bied een hogere doorsnede van 2,5mm2 wel meer veiligheidsmarge.
Overigens dient er wel een werkschakellar direct naast de warmtepomp geplaatst te worden.(eis NEN1010)

in je vloer denk ik niet, maar wel daarbuiten (muur, buitenlucht), en het zal een behoorlijk bundel van leidingen zijn, mn de twee geisoleerde CV leidingen, ook wil je daar niet echt veel bochtenwerk in hebben, naar de info worden hier RVS spiraalbuis leidingen van 26 mm DN20 gebruikt (+ 13 mm isolatie). dus zou je hier dus beter 2 loze buisleidingen van 50 mm (SN4) moeten plaatsen voor de CV leidingen, voor de overige leidingen heb je ook nog min 1 buis nodig, maar dat moet je eigenlijk met Quatt bespreken of zij dit willen.

[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 07-10-2022 03:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r0bert
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_YzWvtylj3xklR8bWaGS6CUpc0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ryOFBMY1QhKMugk0g2tCu5Qa.png?f=fotoalbum_large

📬

https://quatt-25848718.hs...40394&utm_source=hs_email

[ Voor 36% gewijzigd door r0bert op 08-10-2022 10:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HBO88
Stukje uit de mail over geluid:
Hoeveel geluid maakt de Quatt Hybrid?👂
Wij hebben veel vragen gehad over de geluidsproductie. We hebben hier een belangrijk criterium bij gemaakt tijdens de ontwikkeling, en we zijn verheugd te vermelden dat de Quatt Hybrid één van de stilste warmtepompen in zijn klasse is.

Nu het (grootste deel) van de officiële testresultaten binnen is, kunnen we de volgende getallen delen (excuses voor de technische termen):

Maximaal geluidsvermogen*:
(Hiermee wordt gerekend om aan de maximale eis van 45dB(A) geluidsdruk* op de erfgrens overdag te voldoen.)

Quatt Hybrid: 55dB(A)
Elga Ace 4: 61dB(A) (bron)
Daikin Altherma: 62dB(A) (bron)
Minimaal geluidsvermogen*:
(Silent mode. Hiermee wordt gerekend om aan de maximale eis van 40dB(A) geluidsdruk* op de erfgrens s'nachts te voldoen.)

Quatt Hybrid: 52dB(A) @2.8kW
Elga Ace 4: 56dB(A) (@2.4kW) (bron)
Daikin Altherma: onbekend
Om bovenstaande gegevens goed te kunnen begrijpen: 3dB(A) minder, betekent 2x minder geluid, 6dB(A) minder betekent 4x minder geluid, etc.

*Geluidsvermogen is niet hetzelfde als geluidsdruk. Geluidsdruk is afhankelijk van afstand (en demping door bijv. een schutting). Om van geluidsvermogen naar geluidsdruk te komen, is een berekening nodig van de situatie. Deze maken wij voor jou. Doordat de geluidsniveaus van de Quatt Hybrid erg laag zijn, voldoet de Quatt in bijna alle gevallen aan de wettelijke eisen. Als dit bij jou niet zo is, dan zullen we je dat uiteraard ook mededelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
HBO88 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:41:
Stukje uit de mail over geluid:
Hoeveel geluid maakt de Quatt Hybrid?👂
Wij hebben veel vragen gehad over de geluidsproductie. We hebben hier een belangrijk criterium bij gemaakt tijdens de ontwikkeling, en we zijn verheugd te vermelden dat de Quatt Hybrid één van de stilste warmtepompen in zijn klasse is.

Nu het (grootste deel) van de officiële testresultaten binnen is, kunnen we de volgende getallen delen (excuses voor de technische termen):

Maximaal geluidsvermogen*:
(Hiermee wordt gerekend om aan de maximale eis van 45dB(A) geluidsdruk* op de erfgrens overdag te voldoen.)

Quatt Hybrid: 55dB(A)
Elga Ace 4: 61dB(A) (bron)
Daikin Altherma: 62dB(A) (bron)
Minimaal geluidsvermogen*:
(Silent mode. Hiermee wordt gerekend om aan de maximale eis van 40dB(A) geluidsdruk* op de erfgrens s'nachts te voldoen.)

Quatt Hybrid: 52dB(A) @2.8kW
Elga Ace 4: 56dB(A) (@2.4kW) (bron)
Daikin Altherma: onbekend
Om bovenstaande gegevens goed te kunnen begrijpen: 3dB(A) minder, betekent 2x minder geluid, 6dB(A) minder betekent 4x minder geluid, etc.

*Geluidsvermogen is niet hetzelfde als geluidsdruk. Geluidsdruk is afhankelijk van afstand (en demping door bijv. een schutting). Om van geluidsvermogen naar geluidsdruk te komen, is een berekening nodig van de situatie. Deze maken wij voor jou. Doordat de geluidsniveaus van de Quatt Hybrid erg laag zijn, voldoet de Quatt in bijna alle gevallen aan de wettelijke eisen. Als dit bij jou niet zo is, dan zullen we je dat uiteraard ook mededelen.
tnx, interessant! Ik denk dan dat 2.8kW het laagste vermogen is waarop de Quatt kan draaien?

Ben ook wel benieuwd of iemand van Quatt kan vertellen hoe ze dit gerealiseerd hebben? Slimmer moduleren, grotere fan die langzamer kan draaien, omkasting beter isoleren, combi van alledrie? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:24
olafmol schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:04:
[...]

tnx, interessant! Ik denk dan dat 2.8kW het laagste vermogen is waarop de Quatt kan draaien?

Ben ook wel benieuwd of iemand van Quatt kan vertellen hoe ze dit gerealiseerd hebben? Slimmer moduleren, grotere fan die langzamer kan draaien, omkasting beter isoleren, combi van alledrie? :)
Ik vermoed dat 2.8kW het (software-begrensde) maximale vermogen met silent mode is en niet met minimale vermogen van de Quatt. Anders zou de Quatt niet lager dan 57% kunnen terugmoduleren en dat lijkt me niet bijster veel.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Toby-Wan schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:56:
[...]

Ik vermoed dat 2.8kW het (software-begrensde) maximale vermogen met silent mode is en niet met minimale vermogen van de Quatt. Anders zou de Quatt niet lager dan 57% kunnen terugmoduleren en dat lijkt me niet bijster veel.
Idd, gewoon ff zoeken in dit topic.
Het volgende was al gepost;
Shutdown98 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:23:
Er was een vraag over het terugmoduleren van de Quatt en ik was zelf geinteresseerd in het minimale vermogen wat de Quatt kan leveren dus heb er een berichtje aan gewaagd naar Quatt.

Antwoord (binnen een dag) komt neer op dat hij moduleert tussen 30Hz en 90Hz.
Minimale vermogen is afhankelijk van diverse factoren, maar bij extreme kou zit het tussen de 600 en 1000 Watt. Bij een full electric oplossing met 2 quatts blijft het die waarde omdat er dan maar 1 quatt hoeft te draaien.
Dus als het max vermogen 4,5kW (A7W35) @90Hz is dan is het bij 30Hz: 1.5kW.
Nog even afgezien van de wellicht iets betere COP in deellast.
De 2.8kW zit dus nagenoeg exact midden in het modulatiebereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Check. Enig idee waarom deze 2.8kW er dan expliciet wordt neergezet? Als ik de laagste dB waarde zou willen meten zou ik denk ik bij de minimale modulatie meten. Maar ik mis vast iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
olafmol schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:25:
Check. Enig idee waarom deze 2.8kW er dan expliciet wordt neergezet? Als ik de laagste dB waarde zou willen meten zou ik denk ik bij de minimale modulatie meten. Maar ik mis vast iets.
nee dus, omdat je in de silend mode ook nog enig vermogen over wilt houden. Dat zie je ook bij andere warmtepompen.
Echter ben ik een beetje teleurgesteld van deze nieuwe cijfers:
eerst was de Quatt 54 dB nu dus 55 dB, dat is al een stuk meer.
en de nacht modus (silent mode) is met 50 dB ook niet bepaald stil, er is best nog een heel stuk te gaan richting 40 dB.
maar ondertussen wel wel blij dat ze eindelijk deze cijfers laten zien. Wat ik echter nog steeds mis is hun energielabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
met de nieuwsbrief die vandaag binnen kwam zijn een aantal zaken nu gecommuniceerd, best even er op moeten wachten, top dat het er nu is.
De eerste Quatt Hybrids zijn geïnstalleerd
Hier een aantal foto's van de installaties. in het algemeen zien ze er netjes uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zz5RUlydaeytRG1FDZVjkJt-dWE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W7AbmCmRnPXSxLqoKxYwkfrI.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/whpNsTOvW8GsTSlovyIYfz7PDes=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iRPBxgz4za0GZQGzTD3ImZ12.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aW6KoxNY1Qfl2F6fEq5OYx7Zdh8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z2g5KtWXsGxwnVx77QbYRxEa.jpg?f=fotoalbum_large
Onze planning loopt uit
niet leuk maar prima dat ze het communiceren. er zit nu ook een voorlopig planning bij, top.
We lopen ongeveer 1 maand uit, en we verwachten nu komende januari de 400e warmtepomp te kunnen uitleveren (eerder was dit in december).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDTZLvkbb6h5kqmWLIzbtMLdnMc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/szcaR4MIgmwjDAFTGXXqNZ6N.jpg?f=user_large
Wij regelen de subsidie voor je:
Nog meer goed nieuws! De Quatt Hybrid is officieel goedgekeurd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). De meldcode (KA21789) is binnen. De Quatt Hybrid 4kW komt in aanmerking voor € 2.700 subsidie. Kies je voor de Quatt Hybrid 8kW, dan heb je er twee en is de simpele rekensom: 2x € 2.700 = € 5.400 subsidie.
Wij regelen gratis de subsidieaanvraag voor je, samen met onze partner Simpel Subsidie, zodat jij de subsidie keurig op je rekening ontvangt.
Goed nieuws, zeker voor mensen die dit gewoon lastig vinden.
Van installatieplan naar offerte
Onze werkvoorbereiders zijn gestart met pre-installatievideogesprekken. Iedereen komt aan de beurt, maar het kan nog wel een paar weken tot maanden duren voordat jouw video-call ingepland wordt.
ben benieuwd, ik verwacht dat dit bij de huidige aantallen nog wel even gaat duren.
Ik vraag me overigens af of het wachten met de huidige prijsplafond energie echt een straf is, in de meeste gevallen is de CV in de komende periode goedkoper dan een warmtepomp, maar ik verwacht dat dit echt een eenmalige actie van de overheid is, dus als ze deze zomer de WP gaan installeren ben ik voor de komende jaren gereed.
Ik heb een pre-order gedaan, wat nu?
Nu gaat het beginnen! We hebben een uitgebreid artikel in de veel gestelde vragen toegevoegd om uit te leggen uit welke stappen het proces bestaat.
Ze hebben dus de FAQ aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:09
bbbrumbrum schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:05:
[...]

Idd, gewoon ff zoeken in dit topic.
Het volgende was al gepost;

[...]

Dus als het max vermogen 4,5kW (A7W35) @90Hz is dan is het bij 30Hz: 1.5kW.
Nog even afgezien van de wellicht iets betere COP in deellast.
De 2.8kW zit dus nagenoeg exact midden in het modulatiebereik.
Dat minimum vermogen zal idd hoger zijn. Ga maar uit van 2kWatt oid bij 7c. Bij 12c is het nog hoger. Misschien wel 2,5kWatt.

Maar eigenlijk blijft dit gissen. Het zou mooi zijn als @marijnflipse eindelijk zou komen met de onderliggende info voor het energielabel. Daar kun je dit soort gegeven eenvoudig uit afleiden. Hiermee kan iedereen zelf zien waar de Quatt beter of slechter is dan de concurrent. (Gedachte die nu mij in op komt is: ze willen niet dat wij dit weten...) Kijk naar de Elga Ace, daar heeft Remeha in de handleiding keurig deze info toegevoegd, in tabel 10, op pag. 17.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Fullpower schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:56:
[...]

Dat minimum vermogen zal idd hoger zijn. Ga maar uit van 2kWatt oid bij 7c. Bij 12c is het nog hoger. Misschien wel 2,5kWatt.

Maar eigenlijk blijft dit gissen. Het zou mooi zijn als @marijnflipse eindelijk zou komen met de onderliggende info voor het energielabel. Daar kun je dit soort gegeven eenvoudig uit afleiden. Hiermee kan iedereen zelf zien waar de Quatt beter of slechter is dan de concurrent. (Gedachte die nu mij in op komt is: ze willen niet dat wij dit weten...) Kijk naar de Elga Ace, daar heeft Remeha in de handleiding keurig deze info toegevoegd, in tabel 10, op pag. 17.
Jammer voor Quatt, het energielabel is verplicht, eigenlijk betekend het niet hebben van een energielabel een Verkoop en uitleverstop, dat wil Quatt en wij natuurlijk ook niet. Dus Quatt, kom op met dat Energielabel, voordat er iemand een officiele klacht richting de overheid stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcus0108
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 01-12-2024
Om te bepalen waar de toekomstige Quatt warmtepomp komt te staan is voor mij het geluid zeer bepalend. Weet iemand of er een mobiele app is die je kan instellen om 55 decibel geluid te produceren? Ik ken alleen apps die geluid meten als ontvanger. De bedoeling is om vervolgens de geluidsbron van 55 decibel neer te leggen op de diverse plekken om zo te kunnen bepalen wat de beste plaats is voor de warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Marcus0108 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 18:47:
Om te bepalen waar de toekomstige Quatt warmtepomp komt te staan is voor mij het geluid zeer bepalend. Weet iemand of er een mobiele app is die je kan instellen om 55 decibel geluid te produceren? Ik ken alleen apps die geluid meten als ontvanger. De bedoeling is om vervolgens de geluidsbron van 55 decibel neer te leggen op de diverse plekken om zo te kunnen bepalen wat de beste plaats is voor de warmtepomp.
even een vraag, hoe ga je dit dan meten, want op je gehoor kun je niet dus niet vertrouwen.
voor welke telefoon ? Apple of Android.

Android: noise generator (tmsoft)
Apple: noice generator (tmsoft)

anders zoeken op noise generator

Tip: min. 4 metingen uitvoeren: 1 en 2: direct bij de bron, hiermee calibreer je de bron , 55dB (1 keer met witte ruis, 1 keer met roze ruis (deze heeft meer lage frequenties). Het beste deze meting min. 3 keer herhalen. Het beste kun je dit doen door een BT speakertje op de plaats van de warmtepomp (1/2 hoogte van de pomp) plaatsen, dus NIET je telefoon op de grond leggen, dit verhoogd de kans op meetfouten.

Dan meting aan beide kanten van je erfgrens meten (loodrecht op de locatie van je warmtepomp), meting op 1,5 m hoogte. Meting min. 5 min doen (noteer de laagste en hoogste waarde), kies voor dB zonder filter (A,B of C).

Beide metingen doorvoeren overdag (bv rond 12:00) en ook avond/nacht ergens tussen 22:00 - 02:00 uur, hoe later hoe beter. hou rekening met externe geluidsinvloeden zoals het verkeer. Liefst zo geluidsstil mogelijk.
Hou wel rekening dat de meeste geluids meting apps een behoorlijke afwijking kunnen hebben, dit kan ook van merk en type telefoon verschillen. Ik zelf heb afwijkingen tot wel 3dB gezien, maar ook apps die bijna het kunnen opnemen met een klasse 2 en zelfs met klasse 1 geluidsmeters.

Een dergelijke meting is overigens uitsluitend voor eigen gebruik, met deze uitkomsten kun je dus niet naar een gemeente of andere overheid.

[ Voor 55% gewijzigd door MacD007 op 08-10-2022 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

MacD007 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:04:
[...]

Jammer voor Quatt, het energielabel is verplicht, eigenlijk betekend het niet hebben van een energielabel een Verkoop en uitleverstop, dat wil Quatt en wij natuurlijk ook niet. Dus Quatt, kom op met dat Energielabel, voordat er iemand een officiele klacht richting de overheid stuurt.
Die zullen ze ongetwijfeld al hebben, anders krijg je ook geen meldcode bij de RVO.

Zal wel loslopen met een officiële klacht, ze hebben nog niks fysiek verkocht.
Er staat nog steeds pre-order op hun website…

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
DutchWing schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 19:19:
[...]

Die zullen ze ongetwijfeld al hebben, anders krijg je ook geen meldcode bij de RVO.

Zal wel loslopen met een officiële klacht, ze hebben nog niks fysiek verkocht.
Er staat nog steeds pre-order op hun website…
Nee, op de nieuwsbrief die we vandaag gekregen hebben zijn de eerste units geinstalleerd, en dus is er een verplichting om de energielabel te hebben en dze vrij te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

MacD007 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 19:22:
[...]

Nee, op de nieuwsbrief die we vandaag gekregen hebben zijn de eerste units geinstalleerd, en dus is er een verplichting om de energielabel te hebben en dze vrij te geven.
Dan klopt je stelling inderdaad ;)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
DutchWing schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 19:34:
[...]

Dan klopt je stelling inderdaad ;)
Never mind.

[ Voor 15% gewijzigd door olafmol op 08-10-2022 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baron de L
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-07-2024
Met deze nieuwe gegevens rondom het geluidsvermogen (email update), hoe ver zou de warmtepomp dan van de erfgrens moeten staan?

Is het realistisch om te zeggen dat dit 2.5 meter zou kunnen zijn? Uitgaande van een tussenwoning waar de Quatt op de uitbouw komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyperfox
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 28-08-2024
MacD007 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 19:22:
[...]

Rare vraag…. Maar hoe komen jullie aan die nieuwsbrief? Ik heb niks ontvangen, wel ingeschreven uiteraard? Of krijgen nu alleen de echt vroege inschrijvers al een nieuwsbrief? Ben zelf nr 33xx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkRood
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-10 14:40
Hyperfox schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 20:23:
[...]

Rare vraag…. Maar hoe komen jullie aan die nieuwsbrief? Ik heb niks ontvangen, wel ingeschreven uiteraard? Of krijgen nu alleen de echt vroege inschrijvers al een nieuwsbrief? Ben zelf nr 33xx
planning: https://support.quatt.io/...ijn-quatt-hybrid-geleverd
dus: 2001 - 3400 ~ Jun - Jul 2023 _/-\o_

PS: ook gekeken in de spambox? :O

[ Voor 3% gewijzigd door HenkRood op 08-10-2022 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Hyperfox schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 20:23:
[...]

Ik had al het meeste van de nieuwsbrief gepost. Als er belangstelling is kan ik deze ook in zijn geheel posten, Mn voor die mensen die hem dus niet gekregen hebben. Dus laat het maar even weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Baron de L schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 20:07:
Met deze nieuwe gegevens rondom het geluidsvermogen (email update), hoe ver zou de warmtepomp dan van de erfgrens moeten staan?

Is het realistisch om te zeggen dat dit 2.5 meter zou kunnen zijn? Uitgaande van een tussenwoning waar de Quatt op de uitbouw komt te staan.
Dat is lastig te zeggen, als er belangstelling is wil ik het wel uitrekenen. Ik ben overigens bang dat je dat dus niet gaat halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
HenkRood schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:16:
[...]

Volgens mij zit "2xxx" niet zo vol. Toen er 2500+ op website stond deelden ze "36xx" uit (zoiets heb ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Op verzoek van de klant, stond in de mail. Andere foto was wel netjes afgewerkt.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hyperfox
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 28-08-2024
HenkRood schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:16:
[...]

De nieuwsbrief is vandaag pas bij mij in de mail gekomen. Gelukkig :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baron de L
  • Laatst online: 16-07-2024
MacD007 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:46:
[...]

Dat is lastig te zeggen, als er belangstelling is wil ik het wel uitrekenen. Ik ben overigens bang dat je dat dus niet gaat halen
Het lijkt mij een van de meest gestelde vragen; “Hoe ver van de erfgrens kan de Quatt minimaal staan met de laatste gegevens?”

Ik ben zeer nieuwsgierig in ieder geval. Een schatting zou al enorm helpen.

Alvast bedankt.💪

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

MacD007 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:33:
met de nieuwsbrief die vandaag binnen kwam zijn een aantal zaken nu gecommuniceerd, best even er op moeten wachten, top dat het er nu is.
De eerste Quatt Hybrids zijn geïnstalleerd
Hier een aantal foto's van de installaties. in het algemeen zien ze er netjes uit.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Onze planning loopt uit
niet leuk maar prima dat ze het communiceren. er zit nu ook een voorlopig planning bij, top.
We lopen ongeveer 1 maand uit, en we verwachten nu komende januari de 400e warmtepomp te kunnen uitleveren (eerder was dit in december).
[Afbeelding]
Wij regelen de subsidie voor je:
Nog meer goed nieuws! De Quatt Hybrid is officieel goedgekeurd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). De meldcode (KA21789) is binnen. De Quatt Hybrid 4kW komt in aanmerking voor € 2.700 subsidie. Kies je voor de Quatt Hybrid 8kW, dan heb je er twee en is de simpele rekensom: 2x € 2.700 = € 5.400 subsidie.
Wij regelen gratis de subsidieaanvraag voor je, samen met onze partner Simpel Subsidie, zodat jij de subsidie keurig op je rekening ontvangt.
Goed nieuws, zeker voor mensen die dit gewoon lastig vinden.
Van installatieplan naar offerte
Onze werkvoorbereiders zijn gestart met pre-installatievideogesprekken. Iedereen komt aan de beurt, maar het kan nog wel een paar weken tot maanden duren voordat jouw video-call ingepland wordt.
ben benieuwd, ik verwacht dat dit bij de huidige aantallen nog wel even gaat duren.
Ik vraag me overigens af of het wachten met de huidige prijsplafond energie echt een straf is, in de meeste gevallen is de CV in de komende periode goedkoper dan een warmtepomp, maar ik verwacht dat dit echt een eenmalige actie van de overheid is, dus als ze deze zomer de WP gaan installeren ben ik voor de komende jaren gereed.
Ik heb een pre-order gedaan, wat nu?
Nu gaat het beginnen! We hebben een uitgebreid artikel in de veel gestelde vragen toegevoegd om uit te leggen uit welke stappen het proces bestaat.
Ze hebben dus de FAQ aangepast.
Ligt het aan mij, of ziet de Quatt er ook opeens anders uit qua kleurstelling dan op de eerste renders?

Die waren voor mijn gevoel veel bruinige/donkerder van kleur. Dit is gewoon een lichtgrijze doos met een stripje hout erop. Eigenlijk net zo mooi/lelijk als veel conventionele warmtepompen.

En waren de eerste renders niet allemaal netjes aan de muur gemonteerd, in plaats van op van de betonbandjes op de grond?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Laatst online: 00:39
Baron de L schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:58:
[...]

Het lijkt mij een van de meest gestelde vragen; “Hoe ver van de erfgrens kan de Quatt minimaal staan met de laatste gegevens?”

Ik ben zeer nieuwsgierig in ieder geval. Een schatting zou al enorm helpen.

Alvast bedankt.💪
Bij 55 dB geluidsvermogen, zonder reflectie (bijvoorbeeld op een uitbouw], is de geluidsdruk op 1m afstand 47 dB, en op 2m afstand 41dB. Om op de erfgrens onder de 45 dB te blijven, moet je er 1.25m vanaf blijven. Staat er ergens een reflecterende muur, dan moet je daarvoor corrigeren en zal de afstand wat groter moeten zijn. Ik denk dat je bij 2.5 meter altijd wel binnen de norm blijft.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Laatst online: 02:05
JBtL schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:18:
[...]

Bij 55 dB geluidsvermogen, zonder reflectie (bijvoorbeeld op een uitbouw], is de geluidsdruk op 1m afstand 47 dB, en op 2m afstand 41dB. Om op de erfgrens onder de 45 dB te blijven, moet je er 1.25m vanaf blijven. Staat er ergens een reflecterende muur, dan moet je daarvoor corrigeren en zal de afstand wat groter moeten zijn. Ik denk dat je bij 2.5 meter altijd wel binnen de norm blijft.
Ik vermoed dat de meeste mensen vooral qua nachtmodus eerder in de problemen raken. Ik zou graag de uitkomsten van mijn berekening delen, maar ergens gaat er nog wat verkeerd in de excelsheet, en dat wil ik graag eerst oplossen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02:31
er is wel meer aan de hand, ding staat zo te zien niet in de buurt van iets waar het water uit de unit goed weg kan lopen. Als je hem als hybride gebruikt waarschijnlijk minder een ding, maar zo'n beetje alle monoblocks hebben in de handleiding staan dat je een voorziening voor afwatering moet hebben bij de opstelplaats (grindbak ofzo)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Fr33z schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:29:
[...]

er is wel meer aan de hand, ding staat zo te zien niet in de buurt van iets waar het water uit de unit goed weg kan lopen. Als je hem als hybride gebruikt waarschijnlijk minder een ding, maar zo'n beetje alle monoblocks hebben in de handleiding staan dat je een voorziening voor afwatering moet hebben bij de opstelplaats (grindbak ofzo)
Wat is het probleem daarmee? Luchtvochtigheid rond de unit? De 2 airco's die we hier hebben wateren respectievelijk op het terras en op het platte (bitumen) dak van de aanbouw af, dus ergens heb ik het idee dat afwateren op een hard oppervlak niet ongebruikelijk is?

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:20:
[...]

Ik vermoed dat de meeste mensen vooral qua nachtmodus eerder in de problemen raken. Ik zou graag de uitkomsten van mijn berekening delen, maar ergens gaat er nog wat verkeerd in de excelsheet, en dat wil ik graag eerst oplossen.
als je hulp nodig hebt, laat het dan even via een pm weten, mogelijk dat ik je kan helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:32:
[...]

Wat is het probleem daarmee? Luchtvochtigheid rond de unit? De 2 airco's die we hier hebben wateren respectievelijk op het terras en op het platte (bitumen) dak van de aanbouw af, dus ergens heb ik het idee dat afwateren op een hard oppervlak niet ongebruikelijk is?
De reden is dat er best veel water vrij kan komen, dus een vorstvrij afwatering is dan ook wel handig, als je dat gewoon op een dak op grond gaat lozen, onstaat er als het vriest een behoorlijke ijsvlakte, los dat je afvoer ook nog kan dichtvriezen. dat wil je dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Laatst online: 20:30
Ik heb sinds eind vorige maand ook een pre-order en zit hoog in de 52xx range. Volgens planning is hij dan voor de volgende winter geïnstalleerd.

Nou is het geval dat ik de pre-order heb gedaan met het oog op mijn nieuwe woning en ik voorlopig daar niet bij kan om de pre-installatiecheck te doen, foto's te maken etc. Maar ik heb al 2 keer met hoofdletters "ACTIE VEREIST" e-mails ontvangen. Ik vind echter nergens een e-mailadres om even te mailen dat ik die pre-installatiecheck voorlopig niet kan doen en of dat een probleem is.

Werkt gewoon info@..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Wat ik juist fijn vond aan deze foto is dat je kunt zien dat de leidingen bijna een haakse bocht kunnen maken. Daar was ik benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
onlinaius schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:32:
[...]

het probleem is dat je condensor bij vochtig weer rond de 2 graden buitentemp ofzo vaak elke 30min dichtvriest (omdat vocht uit de buitenlucht aanvriest op je buitenunit/condensor). Daarna gaat je WP een defrost doen, waarbij al dat ijs eraf gesmolten wordt --> smeltwater uit je unit dus. Als je pech hebt wordt dat een hele mooie ijsplaat, wat gevaarlijk kan zijn als het op een pad is ofzo. Verder is het ook zo dat dit steeds hoger kan worden en je afvoer dicht kan vriezen etc.

voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Aqt9IWCIwBuS8DqqCzdUxrxaQE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/shv2BCS54j0VggT1cYmTrW9x.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:11
Yes, dat is 'm!

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:43:
[...]

De reden is dat er best veel water vrij kan komen, dus een vorstvrij afwatering is dan ook wel handig, als je dat gewoon op een dak op grond gaat lozen, onstaat er als het vriest een behoorlijke ijsvlakte, los dat je afvoer ook nog kan dichtvriezen. dat wil je dus niet.
Ja, dat klopt wel, onder de airco ligt in de winter af en toe een 'ijsplasje'. Niet echt heel storend, als het overdag boven het vriespunt komt smelt het weer, en als het heel koud is wil het ook nog wel eens weg 'vriesdrogen'. Ik heb er eerlijk gezegd nooit echt een probleem in gezien.

Ik kan me voorstellen dat het een groter probleem wordt als de airco op de begane grond bij een looproute staat, maar dat is hier gelukkig niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Fr33z schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 13:13:
[...]

het probleem is dat je condensor bij vochtig weer rond de 2 graden buitentemp ofzo vaak elke 30min dichtvriest (omdat vocht uit de buitenlucht aanvriest op je buitenunit/condensor). Daarna gaat je WP een defrost doen, waarbij al dat ijs eraf gesmolten wordt --> smeltwater uit je unit dus. Als je pech hebt wordt dat een hele mooie ijsplaat, wat gevaarlijk kan zijn als het op een pad is ofzo. Verder is het ook zo dat dit steeds hoger kan worden en je afvoer dicht kan vriezen etc.

voorbeeldje:
[Afbeelding]
Makes sense. Hier hangt de airco op een cm of 30 / 40 hoog, dus voordat dat dichtgevroren is heb je (gok ik) maanden constante vorst nodig (afgelopen winter nooit meer dan een cm ijs onder de airco gehad).

In een looproute natuurlijk wel een groter probleem, dan zou een grindpad inderdaad wel wat veiliger kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkRood
@Vincm
Werkt gewoon info@..?
Dat kan (ook) goed zijn.
Als ze installatiegegevens vragen krijg je antwoord via installatie@quatt.io ;)

[ Voor 11% gewijzigd door HenkRood op 09-10-2022 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
  • Laatst online: 22:27
Jeroenneman schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:05:
[...]

Ligt het aan mij, of ziet de Quatt er ook opeens anders uit qua kleurstelling dan op de eerste renders?

Die waren voor mijn gevoel veel bruinige/donkerder van kleur. Dit is gewoon een lichtgrijze doos met een stripje hout erop. Eigenlijk net zo mooi/lelijk als veel conventionele warmtepompen.
Ja, dat valt mij ook op. Op de foto's valt het me best wel tegen.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkRood
okijokii schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 16:16:
[...]

Ja, dat valt mij ook op. Op de foto's valt het me best wel tegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1TFvxZO60RnnKLl4YavzF32Hjt0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3mV5B5oAy512K2nzPtKOIJFF.jpg?f=fotoalbum_large

Valt toch wel mee? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:36
Ik zou hem zelf iets meer baksteen rood willen dan hij nu lijkt te zijn. Maar het lijkt me dat we in overleg met quatt ook zelf wel met een spuitbus aan de gang kunnen om hem naar eigen verlangen te camoufleren? (Vanzelfsprekend als hij uit staat en alles goed afgeplakt zodat de verf alleen op de ombouw komt en niet in het apparaat.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Vind je? Ik vind de ombouw nu in sommige foto's echt neigen naar lichtgrijs. Op de renders lijkt het veel meer alsof de behuizing bijna dezelfde kleur heeft als het hout.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wnwiigrtz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-10 08:03
Jeroenneman schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:02:
[...]

Vind je? Ik vind de ombouw nu in sommige foto's echt neigen naar lichtgrijs. Op de renders lijkt het veel meer alsof de behuizing bijna dezelfde kleur heeft als het hout.
Ja, viel mij ook op, maar als je de foto's naast elkaar zet komt de kleur wel aardig overeen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ju02KswshO6mhGeh9yGw1qU4MeQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jtZHlBHWmrc6rFVbn9SDxaYc.png?f=user_large

Denk dat het vooral een beetje optisch bedrog is.Op de site van Quatt wordt ie gepresenteerd op een zwarte achtergrond, op de foto is het tegen een witte achtergrond, de omgeving heeft nogal invloed op je kleurbeleving, net als bijv. in onderstaande "illusie":

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/13/c1/90/13c190ce0907ad9884b8cb6582ccf29c.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkRood
Onno ! schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:01:
Ik zou hem zelf iets meer baksteen rood willen dan hij nu lijkt te zijn. Maar het lijkt me dat we in overleg met quatt ook zelf wel met een spuitbus aan de gang kunnen om hem naar eigen verlangen te camoufleren? (Vanzelfsprekend als hij uit staat en alles goed afgeplakt zodat de verf alleen op de ombouw komt en niet in het apparaat.)
Als ie hard moet werken, wordt ie vanzelf vuurrood *O* :)F <3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PIiS7h4RSA--WhG3aWTV3bpwuHg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h6mDI8pAY1K1mPT4OxgO8IpA.jpg?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door HenkRood op 09-10-2022 17:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Ik vind 'm er prima uit zien, komt ook behoorlijk overeen met de foto.

Een rode unit had misschien bij een jaren 70 woning gepast, met rode kozijnen enzo. Dit is veel neutraler maar toch wel een vriendelijk aanzicht.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ah, Quatt adverteert ook ineens op Instagram. Blijkbaar willen ze nog meer pre-orders, klinkt als goed nieuws.

Maar ook zie ik daar een paar foto's die ik niet eerder gezien heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fDHi8HFqcdYYC8FkDs4BYt4m0KQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QpzCDol6z2dgIefKUixzj9o5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cL5ugJhHTbOxz4xOYzQA7FhdTaY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JuvdF2U0gsC1c0X4TDnImpnI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
onlinaius schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 15:07:
[...]

Makes sense. Hier hangt de airco op een cm of 30 / 40 hoog, dus voordat dat dichtgevroren is heb je (gok ik) maanden constante vorst nodig (afgelopen winter nooit meer dan een cm ijs onder de airco gehad).

In een looproute natuurlijk wel een groter probleem, dan zou een grindpad inderdaad wel wat veiliger kunnen zijn.
Met dat hoogteverschil is er geen probleem inderdaad. Nu treed dit verschijnsel vooral op als het nog net niet vriest, want de lucht is vaak juist heel vochtg als we van dat weer hebben waarbij de temp. ~2 a 3C is en de luchtvochtigheid 90% of meer. Echt winterweer is juist vrij droog en dus weinig problemen met ijsvorming.

Maar goed, er heeft vast iemand hier rekening mee gehouden bij Quatt.... (Toch :+ ?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
En nog een fototjeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-R0gG26wW4Wh5Frxxy23uQAgn7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vOF0VBgMuYZppvbixusJcnrM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
En wat dacht je van foto's van de Quatt app?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UrW5a-m1K8cTYxNAtuNcIcvKExI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FfnEfhf0rvAI6qmin75zq6Hs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herw76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-09 10:48
Moet het allemaal maar zien hoe de warmtepomp werkt en ook het geluid .
Ik vindt de kast buiten erg klein als het een monblock is.
Wordt ook geen buffer toegepast dus meer start en stopt lijkt mijn .
Mijn keuze gaat toch meer maar een merk zoals Panasonic.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MacD007
voor de belanghebbenden een berekening gedaan voor een rijtjeshuis van 6m breed, plaatsing warmtepomp op de grond tegen de achterkant van de gevel.
tuin omgeven van tuinschermen van 1,8 hoog rondom.

Uitkomst: overdag voldoet de warmtepomp aan de eis van 45 dB, tijdens de avond/nacht voldoet deze echter niet aan de eis van 40 dB.

plattegrond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cDmvRuqgscrrTuTD2sxGxL3aMys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NZhRPLFqs79VtYsrlfEZMPjM.jpg?f=fotoalbum_large

de berekening volgens de rekentool.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LS8yEii5zfC8E-0UP4Vaajfb6qs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wVrYHDf5WWnMivIxVL1KmnjZ.jpg?f=fotoalbum_large

let op, dit is een voorbeeld, de eigen situatie kan afwijken dus ook de uitkomst. Dus geen garantie voor je eigen situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkRood
Ik ben altijd benieuwd bij de plaatsing aan de voorgevel waar de CV-ketel dan staat? Als je een "moederhaard" met cv-circulatie hebt kan het, maar hoe anders?? CV op verdieping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:11
HenkRood schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 19:30:
[...]

Ik ben altijd benieuwd bij de plaatsing aan de voorgevel waar de CV-ketel dan staat? Als je een "moederhaard" met cv-circulatie hebt kan het, maar hoe anders?? CV op verdieping?
De leidingen kunnen toch langs de voorgevel, tegen de regenpijp aan, naar zolder?

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkRood
Spykie schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 19:46:
[...]

De leidingen kunnen toch langs de voorgevel, tegen de regenpijp aan, naar zolder?
Tja, dat kan, maar zie ik niet op deze foto!
Wordt ook een flinke afstand (2x)2,70 naar boven (zolder) en de diepte van het huis (cv-ketel veelal aan achterzijde) of hangketel op BG, naast meterkast/CV-kast(?). Ook op slaapverdieping (1e).
Weet niet of dat (eerste geval) binnen de verlangde afstand valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
ik ken een heleboel gemeenten waar dit dus niet kan, voorgevel montage is bij deze echt een no-go. tuurlijk kun je het gewoon doen, maar je loopt wel een kans dat een gemeente dit opvalt en dan krijg je geheid problemen. uiteraard weet ik niet of dit in dit specifieke geval ook van toepassing is, dan mag je je je gelukkig prijzen. overigens wel een mooi plaatje en ik vind deze niet misstaan, zeker tegen al de normale vrij lompe units die je veel ziet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

MacD007 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:11:
[...]

ik ken een heleboel gemeenten waar dit dus niet kan, voorgevel montage is bij deze echt een no-go. tuurlijk kun je het gewoon doen, maar je loopt wel een kans dat een gemeente dit opvalt en dan krijg je geheid problemen. uiteraard weet ik niet of dit in dit specifieke geval ook van toepassing is, dan mag je je je gelukkig prijzen. overigens wel een mooi plaatje en ik vind deze niet misstaan, zeker tegen al de normale vrij lompe units die je veel ziet.
Dat is alleen als hij aan de gevel bevestigd wordt, als hij los op de grond staat gelden de regels van:
oppervlakte: _< 2m²
Hoogte: _< 1m²
= Geen vergunning benodigd.
Is qua regelgeving niet anders als een hondenhok in de voortuin bijvoorbeeld.

Sommige gemeentes willen de wel eens van afwijken, maar officieel moeten zij zich houden aan landelijke regelgeving.

[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 09-10-2022 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkRood
DutchWing schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:22:
[...]

Dat is alleen als hij aan de gevel bevestigd wordt, als hij los op de grond staat gelden de regels van:

Sommige gemeentes willen de wel eens van afwijken, maar officieel moeten zij zich houden aan landelijke regelgeving.
Dus bij 2 units in de prijzen 😀👹
Bij 2 hondenhokken dus ook👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

HenkRood schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:39:
[...]

Dat laatste durf ik niet met zekerheid te zeggen, waarschijnlijk dat ze het als 1 apparaat zien omdat het dezelfde installatie betreft.

Vaak zeggen gemeentes ook dat je een vergunning nodig hebt, terwijl soms alleen een meldplicht voldoende is.
Ook is de ene gemeente meer welwillend en de andere gemeente maakt van elke mug een olifant, je weet hopelijk zelf wel in welke categorie jouw gemeente valt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Jij hebt gelijk, bedankt voor de aanvulling. Ik was dat stuk montage aan de grond even vergeten, dat mag dus wel, alleen dus niet met een beugel tegen de muur. (eigenlijk een beetje krom, maar ja dat zie je wel vaker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 21:29:
[...]

Jij hebt gelijk, bedankt voor de aanvulling. Ik was dat stuk montage aan de grond even vergeten, dat mag dus wel, alleen dus niet met een beugel tegen de muur. (eigenlijk een beetje krom, maar ja dat zie je wel vaker)
Heeft montage op de grond niet sowieso (bijna?) altijd de voorkeur? Ik zou liever hebben dat de trillingen van de warmtepomp de grond in gaan, dan dat deze de muur van de woning in gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ik blijf geïntrigeerd door de suggestie dat als je een mini-'schuurtje' om je Quatt heenbouwt dat je geen geluidseisen meer hebt.

Niet dat ik dan vol-aso hem wil richten naar mijn buren strak tegen de erfgrens, maar bij een casus net-wel net-niet volgens de eisen is dat wel een fijn backup plan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rudyh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-10 21:01
HenkRood schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:39:
[...]

Dus als ik alle posts van de afgelopen dagen goed begrijp, moet ik straks een hondenhok (≈ schuurtje voor de hond, die ik niet heb) op mijn dak zetten, zodat ik voldoe aan alle geluidseisen en alle eisen voor vergunningen.

Cool! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 21:38:
[...]

Heeft montage op de grond niet sowieso (bijna?) altijd de voorkeur? Ik zou liever hebben dat de trillingen van de warmtepomp de grond in gaan, dan dat deze de muur van de woning in gaan.
Als je hem op de bg grond zet heb je helemaal gelijk, zet je hem echter op een dak van bv een aanbouw dan is de soort constructie van het dak weer de bepalende factor, bij beton zou het kunnen, echter bij hout is het eigenlijk een no-go, met behoorlijke kans op resonantie.

Een ander punt is dat deze vrijstelling sowieso dus alleen geld voor montage op de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
rudyh schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 08:53:
[...]

Dus als ik alle posts van de afgelopen dagen goed begrijp, moet ik straks een hondenhok (≈ schuurtje voor de hond, die ik niet heb) op mijn dak zetten, zodat ik voldoe aan alle geluidseisen en alle eisen voor vergunningen.

;) op je dak heeft geen zin, het moet vrijstaan van je huis:

https://alklima.nl/servic...paper-geluidseisen-v3.pdf

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MacD007
rudyh schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 08:53:
[...]

Nee, dan krijg je de dierenbescherming op je dak. 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
MacD007 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 19:11:
voor de belanghebbenden een berekening gedaan voor een rijtjeshuis van 6m breed, plaatsing warmtepomp op de grond tegen de achterkant van de gevel.

Uitkomst: overdag voldoet de warmtepomp aan de eis van 45 dB, tijdens de avond/nacht voldoet deze echter niet aan de eis van 40 dB.

plattegrond:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

let op, dit is een voorbeeld, de eigen situatie kan afwijken dus ook de uitkomst. Dus geen garantie voor je eigen situatie.
Ik probeer de waarden 45dB en 40dB (of lager) in de afbeelding van je rekentool terug te vinden, maar mis ze denk ik. Waar moet ik kijken voor de uiteindelijk berekende geluidsdruk op de erfgrens overdag en 's nachts?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
olafmol schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 08:57:
[...]

Ik probeer de waarden 45dB en 40dB (of lager) in de afbeelding van je rekentool terug te vinden, maar mis ze denk ik. Waar moet ik kijken voor de uiteindelijk berekende geluidsdruk op de erfgrens overdag en 's nachts?
Olafmol, dat is niet mijn rekentool, maar de rekentool van de overheid, ik zag overigens nog een fout in de berekening, dus daar zal ik vandaag nog even naar kijken, maar zover ik de tool begrijp kijkt hij naar de berekende waarde versus de berekende waarde die in het geel een blok hoger staat, is deze kleiner of gelijk dan is het oordeel voldoet, is deze hoger dan krijg je “voldoet niet”.
Het punt met Quatt is dat wij bv de K waarde niet weten, die heb ik dus maar op 0 gezet, is deze hoger dan word de totale geluidswaarde op de erfgrens dus hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shandar04
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:27
[...]

Heb je hier een bron van? Zou mij potentieel 800 piek kunnen schelen :)

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
olafmol schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 08:57:
De tool werkt 'andersom', ze controleren/berekenen wat het maximale geluidsvermogen is op de bronpositie om de 40/45dB(A) niet te overschrijden. Je moet dus vooral kijken naar 'VOLDOET' en 'VOLDOET NIET' om te bepalen of je binnen de grenzen blijft.

Als je zelf wilt zien wat de berekende waardes op de perceelgrens zijn, kun je de uitgerekende waarde van 'maximaal toelaatbaar (LwA + K1 – Domkasting)' (ofwel dag ofwel nacht) invullen en dan zie je in het schema rechts in het paars op de perceelschets de berekende waardes, en kun je zien waar de piek in geluidsdruk is. Ook staat erboven de min en max van de geluidsdruk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ltdQ7jF8zlMqujJNDH25pqX-f1w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dWqHJj3Y8e1xNRK2KRWcj1vb.png?f=fotoalbum_large
geerttttt schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 22:05:
Ik blijf geïntrigeerd door de suggestie dat als je een mini-'schuurtje' om je Quatt heenbouwt dat je geen geluidseisen meer hebt.
Het al dan niet vergunningplichtig zijn voor plaatsing van de buitenunit staat los van de wettelijke geluidseisen. Het al dan niet vergunningplichtig zijn hangt af van een aantal factoren (o.a. plaatsing aan gevel of op grond, welk deel van het perceel). De geluidseisen gelden altijd. Op deze link kun je terugvinden hoe dat wettelijk geregeld is: https://www.nvkl.nl/rekentool/
Shandar04 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:41:
Heb je hier een bron van? Zou mij potentieel 800 piek kunnen schelen :)
Het verschil was al eens in een ander topic voorbij gekomen, ik had hier ook vragen over. DutchWing in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Dit zit hem in Besluit omgevingsrecht (Bor). Zie bijv. https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/101

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
blackd schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:59:

[...]

Het al dan niet vergunningplichtig zijn voor plaatsing van de buitenunit staat los van de wettelijke geluidseisen. Het al dan niet vergunningplichtig zijn hangt af van een aantal factoren (o.a. plaatsing aan gevel of op grond, welk deel van het perceel). De geluidseisen gelden altijd. Op deze link kun je terugvinden hoe dat wettelijk geregeld is: https://www.nvkl.nl/rekentool/
Vergunningsplichtig ben ik sowieso niet voor het plaatsen van de buitenunit in mijn geval. Hij komt in mijn achtertuin en voor dergelijke zaken is in mijn gemeente sowieso geen vergunning nodig.

De geluidseisen zijn landelijk, dus dat wel. Maar wat ik dus begreep geldt dat dus alleen voor apparatuur die buiten staat, zoals een buitenunit. Tenzij, die ergens "binnen" staat, zoals in een "schuurtje"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
MacD007 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 19:11:

plattegrond:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je hebt de marge nu op 3 dB staan, deze kan je op 0 zetten. Scheelt toch weer een meter. Daikin geeft trouwens 1 dB aan, met het volgende argument
In de rekentool dient een marge te worden ingevuld. De tool adviseert standaard 3 dB(A) marge, dit be-staat uit 2 dB(A) marge voor akoestische berekeningen en 1 dB(A) voor het geluid in de 63Hz octaafband.

De 2 dB(A) marge is er doorgaans om het verschil tussen ontwerp en realisatie op te vangen. Onze Daikin-geluidswaarden zijn echter het resultaat van daadwerkelijke metingen en komen niet voort uit berekeningen of aannames, waardoor er geen verschil is tussen het ontwerp en de realisatie. Daarom hanteren we hiervoor een marge van 0 dB(A).

Het geluid in de 63Hz octaafband wordt voor onze Daikin-producten wel gemeten en inbegrepen in de gepubliceerd waardes, maar er is geen informatie over de uitstraling vanuit de bron in de verschillende richtingen. Daarom dient te worden uitgegaan van een marge van 1 dB(A).De marge die gehanteerd dient te worden bij Daikin buitenunits is: 1 dB(A)

[ Voor 29% gewijzigd door JBtL op 10-10-2022 10:34 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
geerttttt schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:01:
Maar wat ik dus begreep geldt dat dus alleen voor apparatuur die buiten staat, zoals een buitenunit. Tenzij, die ergens "binnen" staat, zoals in een "schuurtje"...
Ah, dan begrijp ik je beredenering wat beter. Hoe dat met wetgeving dan zit, durf ik niet te zeggen.
Ik zou dan goed kijken naar de definitie van buiten/binnen. Want waarom is een buitenunit in een omkasting dan ook geen 'binnen'?

Wel weet ik dat hier in de wijk nieuwbouwprojecten gasloos worden opgeleverd met een warmtepomp die volledig in de schuur geplaatst zijn. Hou dan wel rekening met voldoende en juiste airflow en ook de gevolgen van defrost cycles. Bij een familielid stond de schuur helemaal blauw van de damp wanneer de WP een defrost aan het doen was, leek net of de schuur in de hens stond. Met een houten schuurtje is al dat vocht ook niet echt bevorderlijk voor de levensduur van de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
blackd schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:26:
[...]

Ah, dan begrijp ik je beredenering wat beter. Hoe dat met wetgeving dan zit, durf ik niet te zeggen.
Ik zou dan goed kijken naar de definitie van buiten/binnen. Want waarom is een buitenunit in een omkasting dan ook geen 'binnen'?

Wel weet ik dat hier in de wijk nieuwbouwprojecten gasloos worden opgeleverd met een warmtepomp die volledig in de schuur geplaatst zijn. Hou dan wel rekening met voldoende en juiste airflow en ook de gevolgen van defrost cycles. Bij een familielid stond de schuur helemaal blauw van de damp wanneer de WP een defrost aan het doen was, leek net of de schuur in de hens stond. Met een houten schuurtje is al dat vocht ook niet echt bevorderlijk voor de levensduur van de schuur.
Nou ja een "schuur", dat is dus precies de vraag. Wanneer is het "wettelijk gezien" een schuurtje? Moet hij dan helemaal dicht zijn? of gewoon alleen overdekt? En moet het een bepaalde hoogte hebben? Dat is interessant om te weten, want het zou natuurlijk wel handig zijn als een leuk getimmerd afdakje over je warmtepomp voldoende zou zijn om hem buiten de geluids-eisen te houden. Even afgezien van dat je een goede buur bent uiteraard. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
geerttttt schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:20:
Nou ja een "schuur", dat is dus precies de vraag.
Ik zou eerst op zoek gaan naar de definitie 'buiten':
In de Nota van toelichtingen kun je vinden hoe de wijzigingen van het Bouwbesluit 2012 zijn aangepast:
https://rijksoverheid.bou...rtikelsgewijs/hfd3/afd3-2
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2020-189.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mR52MFF6It8AeglX0YFmXawVJ6U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CAAE1Ut00CBmhTj9AZIFmxm1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iz6Em29wIaNkkXuwspAsmWszaqM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6gtEDBlS6XB07CBqQIQd6ML2.png?f=fotoalbum_large

Hier staat dus:
die is opgesteld buiten de uitwendige scheidingsconstructie van een bouwwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
JBtL schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:14:
[...]

Je hebt de marge nu op 3 dB staan, deze kan je op 0 zetten. Scheelt toch weer een meter. Daikin geeft trouwens 1 dB aan, met het volgende argument
Om het geheel algemeen te houden heb ik de handleiding gevolgd, daarom ook de 3 dB toegepast, je kunt dit ivm bepaalde situaties en gebruikte apparatuur (wp) wel aanpassen, maar dit is dan geen algemene toepassing meer. Deze berekening is ook meer bedoeld om te kijken hoe de Quatt het in een rijtjeshuis doet, overigens zit er nog een foutje in deze berekening, die zal ik vandaag nog aanpassen, ik weet nu nog niet of en hoeveel uitwerking deze heeft. Dus graag nog even geduld. Wat ik niet zal doen is om rekentrucs toe te passen om maar in een gewenste situatie te komen, anders heeft een dergelijke actie ook geen zin.
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
MacD007 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:37:
[...]

Om het geheel algemeen te houden heb ik de handleiding gevolgd, daarom ook de 3 dB toegepast, je kunt dit ivm bepaalde situaties en gebruikte apparatuur (wp) wel aanpassen, maar dit is dan geen algemene toepassing meer. Deze berekening is ook meer bedoeld om te kijken hoe de Quatt het in een rijtjeshuis doet, overigens zit er nog een foutje in deze berekening, die zal ik vandaag nog aanpassen, ik weet nu nog niet of en hoeveel uitwerking deze heeft. Dus graag nog even geduld. Wat ik niet zal doen is om rekentrucs toe te passen om maar in een gewenste situatie te komen, anders heeft een dergelijke actie ook geen zin.

[...]
Het is geen rekentruc, je mag beargumenteerd afwijken van de standaard 3 dB marge. Misschien kan Quatt zelf daar nog iets over zeggen, aangezien andere fabrikanten ook een interpretatie geven van de tool. 3dB klinkt als weinig, maar maakt toch flink wat uit op de plaatsingsmogelijkheden.

Sidenote, ik heb zelf een hybride warmtepomp, geplaatst voordat deze geluidsregels ingingen. Staat op 20 cm van de erfgrens, op 1 meter van de gevel. Wel achter een stenen muur van 1.5 m hoog tussen de woningen. Deze zou nu niet meer voldoen volgens de geluidstool, maar er is echt totaal geen overlast. Zeker ook omdat de warmtepomp alleen aanstaat op de momenten dat jij en je buren niet buiten zitten. In mijn geval kan je de warmtepomp nooit in de tuin van de buren boven het omgevingsgeluid uithoren. Deze geluidsgrenzen zijn wat mij betreft heel erg voorzichtig. Wat prima is, maar om dan nog daarboven extra voorzorgen in te bouwen vindt ik wel wat veel van het goede.

[ Voor 24% gewijzigd door JBtL op 10-10-2022 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
JBtL schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:45:
Het is geen rekentruc, je mag beargumenteerd afwijken van de standaard 3 dB marge. Misschien kan Quatt zelf daar nog iets over zeggen,...
Aanvulling:
Sterker nog, de fabrikant moet hier wat over roepen, wil je ze allemaal kunnen wegstrepen naar 0dB(A).
Zie de eerder gelinkte Whitepaper van Alklima, die benoemen de componenten waaruit de 3dB(A) marge is opgebouwd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QmGyh0mrD6WP5_T_eV8y2NVHliM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/j25Cc1M45Tac2LvbxqtB1QaM.png?f=user_large

Voor 2 van de 3 dB(A) geldt dus dat je deze pas kan wegstrepen als er op de juiste wijze getest/gemeten is door fabrikant. De laatste dB(A) hangt af van de manier van plaatsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
geerttttt schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:20:
[...]

Nou ja een "schuur", dat is dus precies de vraag. Wanneer is het "wettelijk gezien" een schuurtje? Moet hij dan helemaal dicht zijn? of gewoon alleen overdekt? En moet het een bepaalde hoogte hebben? Dat is interessant om te weten, want het zou natuurlijk wel handig zijn als een leuk getimmerd afdakje over je warmtepomp voldoende zou zijn om hem buiten de geluids-eisen te houden. Even afgezien van dat je een goede buur bent uiteraard. :)
Had het eerder in deze topic ook al hierover gehad:

Pagina: 1 ... 23 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.