Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.833.175 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
HBO88 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:10:
Ik ga het doen. :) Ik wacht nog op 1 klein puntje aanpassing qua plaatsing kabelgoot, dan zal ik de aanbetaling van 1500 voldoen. Kan overigens via CC.

In het technisch rapport is een besparing indicatie gegeven. Ze rekenen bij mij een besparing van ~65% op mijn gasverbruik. Bij besparing van ongeveer 550m3 gas zou dat ongeveer 1030 kWh extra zijn. De kostenbesparing is gebaseerd op gem. prijs van CBS van 2 euro voor gas en 50 cent voor stroom. Die berekening klopt dus niet meer met het aankomend prijsplafond.

Stukje tekst over plaatsing warmtepomp, leidingwerk binnen en leidingwerk buiten, aangevuld met foto's van mezelf en van tijdens de videocall. Alternatieve opties zijn ook benoemd in het rapport.

Geluid.
Er staat dat een berekening is uitgevoerd, maar verder geen details. de uitkomst bij mij is dat ik minimaal 1m van de erfgrens moet zitten bij gebruik silent mode volgens quatt.

***members only***

Bij mij is een enkel een meerprijs voor extra gaten voor installatie. Mogelijk dat dat nog verandert omdat ik een kleine aanpassing wil qua plaatsing waardoor dat niet nodig zou zijn. Wanneer je thermostaat bijv. geen opentherm ondersteunt, zit er een honeywell thermostaat als meerprijs bij.

Het flexibele leidingwerk is speciaal gemaakt voor quatt staat er. Het plaatje ervan ziet er opzich goed uit.

Je krijgt ook een doorvoer voor muur, dak of plat dak, allen zwart.
Leiding goten zijn de standaard witte goten zoals bij een airco.
Daarnaast bigfoots voor plat dak, kunststof voeten voor begane grond of muurbeugel (zwart) voor de gevel.
Welk type dempers erbij zitten staat er niet bij helaas.
Ik miste wel een werkschakelaar in het verhaal. Maar omdat ze het hebben over een stopcontact en stekker heb je volgens mij geen werkschakelaar nodig.

Wat me niet helemaal duidelijk is, is de exacte lengtes van leidingwerk en goten. Die staan niet op het technisch rapport. enkel een inschatting van aantal meter leidingwerk.

Maar ik ga het toch maar doen, het zou in november al geïnstalleerd worden. Fingers crossed :)
OK, dus in wezen zegt Quatt: 550m3 gas kost je 1030 kWh?
Dan gaan ze uit van SCOP 5 heel de winter.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:56
HBO88 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:10:
Ik ga het doen. :)
--Snip --
Voor deze functionaliteitis het Quatt Care abonnement vereist. De kosten hiervan bedragen ca. €5-€10/maand, en bevat ook onderhoud, service en andere voordelen. Dit abonnement wordt momenteel verder uitgewerkt en zal over tijd uitgebreid worden.. U wordt hierover nader door ons geïnformeerd.
-- Snip --
Noem mij ouderwets maar een abonnement voor "timer functie naar silent" van ca 5 / 10 euro per maand vind ik nogal fors. Buiten het feit dat zo'n functie niet standaard beschikbaar is (al dan niet via een API in eerste instantie). Men heeft het over Artificial Intelligence dat er in zit en dan zo'n functie tegen maandelijkse fee 8)7.

Dat men onderhoud / service tegen abonnement wil aanbieden is tegenwoordig kennelijk geaccepteerd maar ik vind dat ik daarvoor gewoon moet kunnen bellen (al dan niet jaarlijks voor onderhoud en voor service wanneer nodig. :X maar ik zal wel ouderwets zijn..

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
paQ schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:18:
[...]

OK, dus in wezen zegt Quatt: 550m3 gas kost je 1030 kWh?
Dan gaan ze uit van SCOP 5 heel de winter.
Wie heeft het over (alleen) de winter?

550x8/1030=COP4,3
8kWh/m3 is waar ook de koevlaasformule mee rekent.

• paQ
  • Nu online
bbbrumbrum schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:21:
[...]

Wie heeft het over (alleen) de winter?
wanneer had je nog meer willen stoken dan?
(ik doel uiteraard op de 6 'stookmaanden')

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 28-09-2022 20:28 ]

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:32

Osxy

Holy crap on a cracker

paQ schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:27:
[...]

wanneer had je nog meer willen stoken dan?
Najaar en voorjaar

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:36
En juist op de koudste dagen zal de cv bijspringen, dus de warmtepomp hoeft het huis niet in z'n eentje warm te stoken op de enkele weken dat het ijskoud is en de COP daarvan tegenvalt vs de lente en herfst.

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-10 21:03
soepah schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:11:
[...]

Noem mij ouderwets maar een abonnement voor "timer functie naar silent" van ca 5 / 10 euro per maand vind ik nogal fors. Buiten het feit dat zo'n functie niet standaard beschikbaar is (al dan niet via een API in eerste instantie). Men heeft het over Artificial Intelligence dat er in zit en dan zo'n functie tegen maandelijkse fee 8)7.

Dat men onderhoud / service tegen abonnement wil aanbieden is tegenwoordig kennelijk geaccepteerd maar ik vind dat ik daarvoor gewoon moet kunnen bellen (al dan niet jaarlijks voor onderhoud en voor service wanneer nodig. :X maar ik zal wel ouderwets zijn..
De nachtmodus is standaard, maar om zelf het tijdstip/vermogen in te stellen heb je dus dat abbo, samen met nog wat andere dingen.
Zelf loop ik daar ook nog niet warm voor, een nachtmodus is voor mij belangrijk. Als er nog hele leuke features met dat abbo komen zal ik het overwegen.

• paQ
  • Nu online
bbbrumbrum schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:21:
[...]

550x8/1030=COP4,3
8kWh/m3 is waar ook de koevlaasformule mee rekent.
ja om het vermogen van de wp te bepalen (en naar boven af te ronden)

9.7 kWh in een m3 gas, HR ketel pikt er 8.8 uit
Dan zou het 550X8.8/1030 = 4.7 zijn

Ongeacht hoe je rekent, Quatt gaat hier uit van 1030 kWh verbruik, om 550m3 gas te besparen.
Ook stellen ze op de website 70-80% gas besparen (niet 65), maar dat zal afhankelijk zijn van hoeveel tapwater je gebruikt.
En stellen ze dat de COP 4.9 is.

Ik probeer gewoon even vat te krijgen op alle marketingpraat op de website, en wat een doorrekening aan verwachting geeft. 1030 kWh tegen 550 m3 zijn ook vrij precieze getallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:56
Staat er in de aanbiedingen van de voorinschrijvers nog een niet-goed-geld-terug clausule m.b.t. de prestatieclaims, bijvoorbeeld dat Quatt tot 20% meer bespaard dan andere hybrides?

Of die terugverdientijd waarmee op de website wordt gepronkt. Dat zijn stevige claims.

Ergens ook wel een loze kreet, want hoe ga je daar per unieke situatie precies achter komen? Dat een ander merk minder zou presteren dan Quatt? Ook wel makkelijk om te roepen, het is toch niet te checken.

Welk bewijs dragen ze eigenlijk aan voor die claims?

Ik lees tot nu toe vooral een gemiddeld vanaf geprijsde warmtepomp van een nog onbekend geïmporteerd merk vermarkt door een start-up zonder enig track-record in deze branche (nee, her en der een engineer weg plukken staat niet gelijk aan track-record) met besparingsgetallen die niet bijzonder zijn (65% in de post een stukje terug).

Kunnen mensen over 2,5,10 jaar nog onderdelen krijgen?

Waarom kiest men voor Quatt ipv Panasonic, Mitsubishi, Vaillant, Bosch, etc.?

Is het puur de hype, omdat ze de welbekende adaptieve stooklijn/klassieke vermogensregeling besmeuren met een buzzword sausje (AI/AutoTune)?

Is het eigenlijk al bekend welke warmtepomp schuil gaat achter die trendy façade? Een A merk? Een white-label aziaat? Dat laatste lijkt me waarschijnlijker gezien Quatt claimt relatief vlot significante aantallen te kunnen leveren.

Benieuwd of de eerste gebruikers zich ook geroepen voelen om een uitgebreide teardown/fotorapportage te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
B-lex schreef op woensdag 28 september 2022 @ 23:13:
Staat er in de aanbiedingen van de voorinschrijvers nog een niet-goed-geld-terug clausule m.b.t. de prestatieclaims, bijvoorbeeld dat Quatt tot 20% meer bespaard dan andere hybrides?

Of die terugverdientijd waarmee op de website wordt gepronkt. Dat zijn stevige claims.

Ergens ook wel een loze kreet, want hoe ga je daar per unieke situatie precies achter komen? Dat een ander merk minder zou presteren dan Quatt? Ook wel makkelijk om te roepen, het is toch niet te checken.

Ik lees tot nu toe vooral een gemiddeld vanaf geprijsde warmtepomp van een nog onbekend geïmporteerd merk vermarkt door een start-up zonder enig track-record in deze branche (nee, her en der een engineer weg plukken staat niet gelijk aan track-record) met besparingsgetallen die niet bijzonder zijn (65% in de post een stukje terug).

Kunnen klanten over 2,5,10 jaar nog onderdelen krijgen?

Is het puur de hype, omdat ze de welbekende adaptieve stooklijn/klassieke vermogensregeling besmeuren met een buzzword sausje (AI/AutoTune)?

Is het eigenlijk al bekend welke warmtepomp schuil gaat achter die trendy façade? Een A merk? Een white-label aziaat? Dat laatste lijkt me waarschijnlijker gezien Quatt claimt relatief vlot significante aantallen te kunnen leveren.

Benieuwd of de eerste gebruikers zich ook geroepen voelen om een uitgebreide teardown/fotorapportage te doen.
Voor iedereen verschillend maar de meeste mensen kiezen voor Quatt vanwege de lage all-in prijs verwacht ik. Voor 1600 euro heb ik geen Bosch, Vaillant, Panasonic etc.
En hij ziet er mooi uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:56
HBO88 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 23:18:
[...]

Voor iedereen verschillend maar de meeste mensen kiezen voor Quatt vanwege de lage all-in prijs verwacht ik. Voor 1600 euro heb ik geen Bosch, Vaillant, Panasonic etc.
En hij ziet er mooi uit.
Dat was een leuke actie, niet representatief voor de lange termijn, inmiddels vanaf €2400,- inc subsidie (vanaf…). En het abbo vermoeden van een tijd terug is ook werkelijkheid geworden. €5,-/€10,- per maand (zal ongetwijfeld duurder/geïndexeerd worden) gedurende 15 jaar (de te hopen levensduur met een onbekend product) is ook niet mis.

Hoe duur zijn de reserveonderdelen? Gaat men daar na 2 jaar garantie het geld mee verdienen?

Wie bel je bij een storing/defect?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
B-lex schreef op woensdag 28 september 2022 @ 23:35:
[...]

Dat was een leuke actie, niet representatief voor de lange termijn, inmiddels vanaf €2400,- inc subsidie (vanaf…). En het abbo vermoeden van een tijd terug is ook werkelijkheid geworden. €5,-/€10,- per maand (zal ongetwijfeld duurder/geïndexeerd worden) gedurende 15 jaar (de te hopen levensduur met een onbekend product) is ook niet mis.
Levensduur heeft niets te maken met het merk maar word uitsluitend bepaald door de kwaliteit van de gebruikte onderdelen (bv MTBF) en de juiste combinatie van deze, een bekend merk heeft alleen in het verleden laten zien dat zij dat spel van de juiste componenten beheerst ( of juist niet ).
Er zijn tal van producten van bekende merken bekend waar dat mis is gegaan, vaak door juist verkeerde keuzes of nieuwe ontwikkelingen die nog niet volledig doorontwikkeld zijn.
Daar zit ook het risico bij producten als Quatt, het is hun eerste. Het kan prima goed gaan maar ook tot een ramp uitlopen, de toekomst zal het zien.
Nu is het zo dat bij veel producenten zo dat zij deze componenten ook niet zelf maken maar gewoon deze kopen, dat zal bij Quatt ook niet anders zijn, dus de kans dat zij generieke onderdelen gebruiken is vrij groot en dus ook.de verkrijgbaarheid van onderdelen wat makkelijker is. De markt verandert natuurlijk wel snel dus de verkrijgbaarheid op langere termijn is maar de vraag, maar dat weet je bij de merk producten ook niet altijd.

Je zou zeker gezien de lage extra kosten de tweede unit van de 8k als reserve ingepakt als mogelijke reserve kunnen gebruiken, gewoon bij groot defect de twee units uitwisselen, dat zou je zelfs nog zelf kunnen doen bij een monoblok, het geld van een monteur en voorrijkosten heb je daarmee al terugverdient.
Hoe duur zijn de reserveonderdelen? Gaat men daar na 2 jaar garantie het geld mee verdienen?
ja, dat is bij een ander merk niet anders, belangrijk is welke soort technische gegevens zijn beschikbaar zodat eventueel een installateur deze kan repareren. Dat is dus eerder een punt van aandacht, ik vermoed dat dit er op dit moment niet is cq deze info niet wil vrijgeven. Bv is er een lijst van componenten ( merk, type enz) waarmee eventueel ook later deze gekocht kunnen worden, ik verwacht namelijk niet dat Quatt hier een eigen ontwikkeling heeft, het is meer slim de in de markt beschikbare componenten laten combineren, de vraag is ook waar zijn de units geproduceerd? ( China, India ?? )
Wie bel je bij een storing/defect?
Ik verwacht Quatt

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 29-09-2022 11:29 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
B-lex schreef op woensdag 28 september 2022 @ 23:13:

Dat zie ik niet alleen bij Quatt, en natuurlijk zullen ze zich uit de grijze massa moeten profileren, dus dergelijke claims zul je altijd zelf naar waarde moeten inschatten, het heet niet voor niets marketing, men had voor dat woord ook het woord oplichting kunnen nemen, maar dat had zo’n negatieve klank.

Die vraag zou je eigenlijk ook aan onze heren politici moeten vragen, daar gebeurt namelijk het zelfde, als je bewijzen van claims wilt zul je toch echt naar de universiteiten moeten gaan.
Ja, dat heb je nu met startups, overigens is elk bedrijf zo begonnen, en je hebt het juist Quatt probeert een redelijke (goede) warmtepomp tegen een behoorlijk scherpe prijs neer te zetten, dat je daarbij geen topprestaties kunt verwachten lijkt me duidelijk, wil je top ga je ook top betalen, bv een nibe, maar dan betaal je wel 10 keer zo veel, ja veel betere prestaties en ook betere kwaliteit, maar of dat ook echt 10 keer zo goed is betwijfel ik. Heb je bij auto’s ook, de een rijd een Mercedes of BMW en de ander heeft aan een Opel voldoende, alle hebben 4 wielen, een motor en een stuur en je komt er van A naar B mee.
Kunnen mensen over 2,5,10 jaar nog onderdelen krijgen?

Prijs ? Prijs ? Prijs ?
AI is gewoon een hype, de toekomst zal het zeggen, nu wordt het vaak te pas en onpas als marketing item misbruikt, of het echt ook AI is zal je nu alleen Quatt kunnen zeggen. We zullen dat in de toekomst nog veel vaker tegenkomen. Voor mij heeft dat nu geen meerwaarde.
Wat denk je zelf, een A merk verwacht ik niet, maar B en/of C merk zou best kunnen om hun productiecapaciteit volledig te kunnen benutten, zie je ook in andere sectoren gebeuren.
Ik verwacht nou niet, zeker net voor de winter, cq in de winter dat mensen dat ding uit elkaar gaan halen, ze zijn juist blij dat hij hangt en warmte geeft, dus elke actie die dat tegenwerkt, bv een tearoff, zal dus niet worden uitgevoerd. Het wachten is tot dat een of andere YouTuber of tech site dat ding in zijn handen krijgt en dat ding ontleed, op dit moment ben ik nog geen enkele tearoff tegengekomen van een warmtepomp.
Overigens schrijft DeWarmte dat zij gebruik maken van een panasonic compressor. Dus dat zou hier ook best het geval kunnen zijn dat ze een of ander bekend merk hebben verbouwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:01
MacD007 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:14:
Ik verwacht nou niet, zeker net voor de winter, cq in de winter dat mensen dat ding uit elkaar gaan halen, ze zijn juist blij dat hij hangt en warmte geeft, dus elke actie die dat tegenwerkt, bv een tearoff, zal dus niet worden uitgevoerd.
Het hangt er een beetje vanaf of het problemen met garantie op zou leveren. Ik zou er echter geen moeite mee hebben om de behuizing even open te schroeven. Ik verwacht dat je dan praat over een aantal schroefjes, waarna je de kappen er af kunt halen. Verder uit elkaar halen zou ik niet zien zitten, maar alles wat zichtbaar is na het verwijderen van de kappen (mits mogelijk zonder garantieverlies) zou ik met plezier op de foto zetten. Ik moet met nummertje 454 echter nog een poosje wachten.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:01

spacy

+++

onlinaius schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:48:
[...]

Het hangt er een beetje vanaf of het problemen met garantie op zou leveren. Ik zou er echter geen moeite mee hebben om de behuizing even open te schroeven. Ik verwacht dat je dan praat over een aantal schroefjes, waarna je de kappen er af kunt halen. Verder uit elkaar halen zou ik niet zien zitten, maar alles wat zichtbaar is na het verwijderen van de kappen (mits mogelijk zonder garantieverlies) zou ik met plezier op de foto zetten. Ik moet met nummertje 454 echter nog een poosje wachten.
Binnen de energietransitite zijn er inmiddels meerdere nieuwe merken met warmtepompen, maar ook allerlei nieuwe bedrijven rondom accu's. Ik denk dat de meeste consumenten er de komende jaren niet aan ontkomen om voor een nieuw product of zelfs nieuw merk te kiezen, tenzij je wel het geduld hebt of de portemonee om een elders aan te sluiten in de wachtrij.

Aan de andere kant is in dit topic al terecht gespeculeerd over welke grotere fabrikant achter deze warmtepomp zit. Als je dan de vergelijking trekt met bijvoorbeeld auoto's, merken en onderdelen. Denk ik dat er een prima aftermarkt gaat ontstaan voor 'orginele onderdelen' dan wel merkloos, orf exact hetzelfde onderdeel qua specificaties, maar dan van een ander merk.

Ja de initiele garantie kan qua service of afhandeling mogelijk een probleem worden, maar uiteindelijk zijn hier ook wel monteurs voor te vinden die de knowhow hebben om je apparaat van welk merk dan ook te fixen.
Maar 1 deel van de techniek ligt iets lastiger. Het 'gesloten?' systeem met het koelgas. Ik ben wel benieuwd hoe dit gaat wanneer Nederland volhangt met warmtepompen. Zelf moet ik hierover ook nog wat onderzoek doen bij bestaande merken. Want wat is dan de werkwijze wanneer het koelgas weggelekt is na verloop van jaren. Krijg je dan tijdelijk een vervangend exemplaar? of is dit bij al dit soort modellen op locatie te fixen ? Hoe groot is trouwens de kans op lekkage over de duur van meerdere jaren? Of ben ik op dit punt een pessimist?

• paQ
  • Nu online
spacy schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:08:
[...]

Binnen de energietransitite zijn er inmiddels meerdere nieuwe merken met warmtepompen, maar ook allerlei nieuwe bedrijven rondom accu's. Ik denk dat de meeste consumenten er de komende jaren niet aan ontkomen om voor een nieuw product of zelfs nieuw merk te kiezen, tenzij je wel het geduld hebt of de portemonee om een elders aan te sluiten in de wachtrij.

Aan de andere kant is in dit topic al terecht gespeculeerd over welke grotere fabrikant achter deze warmtepomp zit. Als je dan de vergelijking trekt met bijvoorbeeld auoto's, merken en onderdelen. Denk ik dat er een prima aftermarkt gaat ontstaan voor 'orginele onderdelen' dan wel merkloos, orf exact hetzelfde onderdeel qua specificaties, maar dan van een ander merk.

Ja de initiele garantie kan qua service of afhandeling mogelijk een probleem worden, maar uiteindelijk zijn hier ook wel monteurs voor te vinden die de knowhow hebben om je apparaat van welk merk dan ook te fixen.
Maar 1 deel van de techniek ligt iets lastiger. Het 'gesloten?' systeem met het koelgas. Ik ben wel benieuwd hoe dit gaat wanneer Nederland volhangt met warmtepompen. Zelf moet ik hierover ook nog wat onderzoek doen bij bestaande merken. Want wat is dan de werkwijze wanneer het koelgas weggelekt is na verloop van jaren. Krijg je dan tijdelijk een vervangend exemplaar? of is dit bij al dit soort modellen op locatie te fixen ? Hoe groot is trouwens de kans op lekkage over de duur van meerdere jaren? Of ben ik op dit punt een pessimist?
Quatt zal heus wel een grote leverancier achter zich hebben. Geloof nooit dat ze zelf (gaan) maken.
Hun verdienmodel zit op de lange termijn (uiteraard) op de abonnementsstructuur, en de waarde in de "AI" software. Dat klinkt sowieso spannender dan het is natuurlijk.
Het zijn gewoon stapjes met values hoe hard de compressor moet draaien, wanneer gas erbij enz.
Full inverter dus in zoverre dat mogelijk is.

Nu pakken ze de massa met geplaatste (pre)orders, en later hebben ze hun klanten locked-in. Zie anders niet voor me hoe een start-up anders zou moeten overleven, zonder de prijzen op te krikken. (wat ze nu ook al doen, na pre-order 3600 oid)

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 29-09-2022 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:53
Alleen maar dezelfde onderdelen als top-merk X in een kast stoppen is echt niet voldoende. Het gaat ook (vooral?) om de kwaliteitscontrole, productielijnen, hoe het geheel ontworpen is, onderhoudbaarheid, en service apparaat.

• MacD007
spacy schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:08:
[...]

ik verwacht dat dit nu juist een groot voordeel is van een monoblok, het gehele koudemiddelsysteem zit in de monoblok en er zijn dus geen externe cq binnenunits die ook met het koudemiddel werken, dus kort gezegt veel minder kans op lekkage (veel minder lengte van leidingen, geen binnen unit).

Bij een lekkage zal eerst het lek opgespoort moeten worden, is het lek een koppeling, zal deze vervangen moeten worden, is het een van de andere onderdelen zal dat vervangen moeten worden, en dan opnieuw zal het koudemiddel bijgevuld moeten worden. Dit zijn werkzaamheden die niet afwijken van andere warmtepomp of airco's. Ja je heb hiervoor wel je F-gassen certificatie nodig.
Je zou dus prima, wat ik al eerder heb geopert, de tweede unit (van de 8kW versie) als backup gebruiken, de huidige meerkosten (tot aan de prijsverhoging) is rond de 600€ (dacht ik), deze zou je dus prima als doner van reserveonderdelen cq vervangende unit (dat zou mijn voorkeur zijn) kunnen dienen als je met één 4 kW unit voldoende hebt.

Het probleem zit hem daarin om juist een vervanging van deze andere onderdelen te krijgen.

Heeft Quatt hier redelijk standaard onderdelen gebruikt cq is het hele koudemiddelsysteem eigenlijk van een goed verkrijgbaar type cq merk, is het geen probleem.

Heeft Quatt echter rare onderdelen daarin verwerkt zal het lastiger worden.
Mijn verwachting is echter dat zij gewoon een koudeunit gewoon van de markt gekocht hebben en daar hun eigen sausje er over gegoten hebben (aansturing, controller ed, omkasting), maar dat is dus een aanname van mij, geen idee hoe dat er uiteindelijk uit zal zien.
Mogelijk dat hier bij GoT iemand is die meer in de warmtepomp units markt kundig is en weet wat er bij de grote jongens zo te koop is.

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 29-09-2022 16:49 ]

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-10 22:19
Wat ik nu nergens terug kan vinden (en ik geef eerlijk toe dat ik niet de meest technische ben op dit gebied),
kan ik ook een Quatt gebruiken in combinatie met een Brink heteluchtverwarming?
Hun FAQ geeft geen antwoord en via de chat kom ik ook niet verder..

[ Voor 11% gewijzigd door TR1969 op 29-09-2022 17:10 ]

• MacD007
TR1969 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 17:08:
Wat ik nu nergens terug kan vinden (en ik geef eerlijk toe dat ik niet de meest technische ben op dit gebied),
kijk eens hier na: https://www.brinkclimates...lossingen/luchtverwarming
daar staat: "Bij hete luchtverwarming wordt warmte of koude getransporteerd via de lucht; het reageert snel, biedt veel comfort en is energiezuinig. De gewenste temperatuur in huis wordt veel sneller bereikt dan met vloer- of radiatorverwarming. Bovendien is het te combineren met een cv-ketel of stadsverwarming en, in een goed geïsoleerde woning, ook met een warmtepomp of zelfs hybride."
"Wist je dat je bij indirect gestookte luchtverwarming de mogelijkheid hebt om de (bestaande) luchtverwarmer aan te sluiten op een warmtepomp?",
het is dus meer een luchtventilatie die blijkbaar ook kan verwarmen, wat echter de bron van deze verwarming is, staat er niet duidelijk bij, wel spreken ze van CV, stadsverwarming en warmtepomp, dus ik vermoed dat deze dus eigenlijk altijd een verwarmingstoestel nodig heeft.

• bbbrumbrum
  • Niet online
TR1969 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 17:08:
Die vraag moet je niet bij Quatt neerleggen, maar bij Brink/installateur van de luchtverwarming.
Wat heb je nu voor verwarmingstoestel, hoeveel kW vermogen heeft die en wat is de huidige aanvoertemperatuur?

Er zijn op het forum wel vergelijkbare cases langsgekomen, maar dat ging meteen over WPs met veeeel meer vermogen dan de Quatt. Rondje zoeken gaat je dus wss ook nog wel wat nuttige info opleveren.

En daarnaast, als je warme/koude lucht wilt is het misschien raadzaam om maar gewoon over te stappen op L/L WP('s). Vrees dat de Brink ombouwen financieel niet heel interessant gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TR1969
  • Laatst online: 11-10 22:19
Ik zal zeker even contact opnemen met mijn installateur van de Brink.
Lucht/lucht warmtepomp zat ik voor mijn situatie ook te overwegen en volg dat topic ook met bovengemiddelde aandacht.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Biondonl
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 05-05-2024
Update
Hier vanuit order nummer 10 akkoord gegeven voor plaatsing en de 2de aanbetaling gedaan.
Me buren hebben geen enkele problemen ermee en zijn ook wel geïnteresseerd in wat ik laat plaatsen van Quatt.

Nu wachten op de datum wanneer ze gaan plaatsen dan zal ik ook meteen de foto's uploaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shandar04
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:57
Biondonl schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:00:
Update
Hier vanuit order nummer 10 akkoord gegeven voor plaatsing en de 2de aanbetaling gedaan.
Mooi, lijkt erop dat het toch allemaal goed gaat komen!

Moet je nog steeds 2 dagen voor de daadwerkelijke installatie het restant betalen?

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Biondonl schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:00:
Update
Me buren hebben geen enkele problemen ermee en zijn ook wel geïnteresseerd in wat ik laat plaatsen van Quatt.

Nu wachten op de datum wanneer ze gaan plaatsen dan zal ik ook meteen de foto's uploaden
Al een installatiedatum gekregen? Ik ben erg benieuwd wanneer ze beginnen met de installaties!

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biondonl
Shandar04 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:25:
[...]

Mooi, lijkt erop dat het toch allemaal goed gaat komen!

Moet je nog steeds 2 dagen voor de daadwerkelijke installatie het restant betalen?
Het restant moet je nog steeds vantevoren betalen .ikzelf maak me daar geen zorgen over want ik denk niet echt dat ze op slechte ervaringen wachten kwa installatie en werking van de qautt warmtepomp.
Heb een goede rechtsbijstand ervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biondonl
onlinaius schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:29:
[...]

Al een installatiedatum gekregen? Ik ben erg benieuwd wanneer ze beginnen met de installaties!
Ze schijnen in november te beginnen met de installaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:09
@marijnflipse

Ik heb de volgende vragen over documentatie, die nodig is om de Quatt goed/eerlijk met andere aanbieders te kunnen vergelijken:

- wanneer wordt het energielabel op de website gezet?
- wanneer kan ik het product fiche met alle relevantie info (Pdesignh, deellast vermogens, COPd,'s, efficientie getal, bivalent temperatuur, standby verbruik, etc. ) downloaden?
- komt er nog een BCRG registratie?
- wanneer komt er een gebruikershandleiding beschikbaar? (Waarin o.a. vermeld staat welke features het apparaat heeft)?

[ Voor 15% gewijzigd door Fullpower op 30-09-2022 13:48 ]

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Fullpower schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:38:
@marijnflipse

Ik heb de volgende vragen over documentatie, die nodig is om de Quatt goed/eerlijk met andere aanbieders te kunnen vergelijken:

- wanneer wordt het energielabel op de website gezet?
- wanneer kan ik het product fiche met alle relevantie info (Pdesignh, deellast vermogens, COPd,'s, efficientie getal, standby verbruik, etc. ) downloaden?
- komt er nog een BCRG registratie?
- wanneer komt er een gebruikershandleiding beschikbaar? (Waarin o.a. vermeld staat welke features het apparaat heeft)?
@HBO88 , @Biondonl , hebben jullie deze informatie (deels)?

Ik ben erg benieuwd naar het meegeleverde technische rapport waar Biondonl het over had. (of bevat dit heel veel privacy gevoelige informatie?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Biondonl schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:31:
[...]

Het restant moet je nog steeds vantevoren betalen .ikzelf maak me daar geen zorgen over want ik denk niet echt dat ze op slechte ervaringen wachten kwa installatie en werking van de qautt warmtepomp.
Heb een goede rechtsbijstand ervoor
even een vraag, heb jij ondertussen meer technische informatie cq documentatie gekregen bij de offerte, oa een energielabel was eigenlijk al verplicht. zo niet zou ik hun daar wel op aanspreken, daar heb jij wettelijk gewoon recht op en zijn zij verplicht om dit aan jou te verstrekken.
Ook de geluidswaarden van de silent mode horen ze nu aan te geven. en ik zou gewoon hun berekening opeisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zverdier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01-04-2023
Ik zit nog steeds te dubben tussen 4 of een 8 kw Quatt, zelf wil ik wat gas besparen maar ook stroom, aangezien de belachelijke energie kosten de saldering tov huidige elektriciteit kosten, is het belangrijk dat de warmtepomp ook zuinig is, van ons mag de cv best branden bij -4/-10, en in het voor en najaar de warmtepomp bijstaat, wij hebben 17 zonnepanelen van rond de 290wp, label A , 172 m2 , vloer verwarming) vrijstaand, gasverbuik afgelopen 10 maanden 720 m3, elektriciteit verbruik afgelopen 10 maanden 1900 kw en 3883 terug geleverd. Hier zit ook het verbruik van hybride auto bij (10kw) Ik hoop dat Quiatt snel belt voor de video call wij zitten in de 300

[ Voor 7% gewijzigd door zverdier op 01-10-2022 12:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
zverdier schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:08:
Ik zit nog steeds te dubben tussen 4 of een 8 kw Quatt, zelf wil ik wat gas besparen maar ook stroom, aangezien de belachelijke energie kosten de saldering tov huidige elektriciteit kosten, is het belangrijk dat de warmtepomp ook zuinig is, van ons mag de cv best branden bij -4/-10, en in het voor en najaar de warmtepomp bijstaat, wij hebben 17 zonnepanelen van rond de 290wp, label A , 172 m2 , vloer verwarming) vrijstaand, gasverbuik afgelopen 10 maanden 720 m3, elektriciteit verbruik afgelopen 10 maanden 1900 kw en 3883 terug geleverd. Hier zit ook het verbruik van hybride auto bij (10kw) Ik hoop dat Quiatt snel belt voor de video call wij zitten in de 300
ik ben bang dat je op Quiatt erg lang moet gaan wachten, Quatt zal wel eens nog eind dit jaar kunnen bellen, installatie zal vermoedelijk dan in begin 2023 zijn, mogelijk dat het wat sneller gaat. De eerste gaan ze in November plaatsen, daarom deze inschatting.
m.b.t. tot keuze 4kW cq 8kW, eerst hier een tabel op basis van je gasverbruik (geleend van het topic: "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MqZ2aXRaS0GvLlgs1rPIFw-VWDA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eIiG61JE1C4gPpQNvVI7q6qT.webp?f=user_large
op basis van je gasverbruik de laatste 10 mnd, daar zit dus geen volledig stookseizoen in, verwacht ik dat je zeker 400/450 kW er boven op moet tellen, dus kom je rond de 1100-1200 m3 gas/jaar uit. Daarvan zal circa 150-200 m3 voor je SWW zijn, dus effectief voor verwarming rond de 900 m3/jaar.
Het probleem van deze lijst is dat deze uit gaat van een warmtepompvermogen bij -10C, en dat gaat 1 Quatt (4,5kW) bij -10C dus niet halen. Wil je dus zeker zijn heb je eigenlijk de 8kW unit (= 2 Quatt's) nodig.
De tabel van Quatt is helaas wat meer natte finger werk en gaat dus niet uit van je gasverbruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-A2EA4eIoHW1IgwnSlNjOrYe3Sg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Cr9ICRufaqefZRTEP9kLkGLF.jpg?f=user_large (bron:quatt.io)

Alternatief kun je ook meer op je huidige CV in de echt koude dagen laten draaien, en voor de overige minder koude dagen kan het dan weer de warmtepomp alleen doen. Ketel Klets heeft hier een echt mooie en vooral informatieve video "Warmtepomp in de winter - nut en efficiëntie" gemaakt. ik zou dat echt eens gaan kijken. https://www.youtube.com/watch?v=5ZNghjtlCKY
In dat video woord prima uitgelegt dat wel eigenlijk de laatse jaren eigenlijk helemaal geen echt strenge winters (-10C) hebben gehad.
hier een aantal feiten uit deze video en van de weerdata van Franks Weer: link: https://frank62weer.com/overzichten-winter-2/. deze grafieken zijn van deze site overgenomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RXOGPpyaYyGil3eDnShNANLz8dw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZeVbyVi3ycW884woN3qoQl64.jpg?f=fotoalbum_large (bron: ketel klets video)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BA8THn5GUuljEPXzM9tC8BiAP0Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BoKzHVk4GkU28EwaDf3Rwafj.jpg?f=user_large
(bron: Franks Weer)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPig_3CdrjPjc2Sa2aagbdZ_6_I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tgSoiNW9cQ4ai7BwDEJSTsc3.jpg?f=user_large
(bron: Franks Weer)
vooral deze laatste tabel is zeer interessant: in de periode tussen 2001 - 2021 zijn er slechts 2 maanden geweest met een etmaalgemiddelde < 0C (beide in 2010, daarna dus niet meer).

Ook een overweging, daar zit ik zelf ook naar te kijken is de bedrijfszekerheid van de Quatt, daar is nu gewoon nog helemaal niets over ter zeggen, het nadeel is net als bij alle andere first editions dat hier de kans op constructiefouten cq vaker storingen gewoon grooter is, die leercurve zal Quatt nog moeten doen, aan de andere kant als ze een standaard bestaand ontwerp gekocht hebben zal dat ook weer meevallen.
Ik denk er over na om voor de redelijk geringe meerprijs van 600 euro toch voor de 8 kW versie te gaan, wel ook de bekabeling en leiding werk laten installeren (met extra afsluiters (binnen) voor de 2 CV leidingen van de tweede unit, deze kun je ook zelf al kopen), maar de unit niet buiten laten installeren maar thuis als reserve laten staan indien er na de 2 jaar (deze periode valt dan nog onder garantie) een storing cq defect optreed, die 600 euro ben je dan vermoedelijk al aan voorrijkosten en materiaal kwijt, plus je komt dan niet zonder verwarming te staan, goed de CV heb je dan natuurlijk ook nog. Een monoblok kun je namelijk wel zelf aansluiten zonder een F-gassen certificaat. Een ander voordeel is dat je dus proefondervindelijk kunt zien of de 4 kW in jouw situatie voldoende is of juist ook in de matige winter/voor- en najaartijd te kort schiet, dan kun je altijd nog de tweede unit erbij plaatsen, doe je dat later, word de tweede unit een heel stuk duurder (3.200 - 1.600 = 1.600 euro op basis van de huidige prijs 8kW).

sorry dat ik hier een beetje off-topic ben gegaan, echter om de vraagstelling ook algemeen mbt de benodige vermogen goed te kunnen inschatten lijkt me deze informatie wel van belang, juist ook omdat er nog veel gegevens mbt het vermogen van de Quatt nog onbekend zijn.
Met deze info is een inschatting, zeker in deze barre tijden, wel van belang.

Je teruglevering zal in de buurt komen van het gebruik van de 8 kW unit.
Is het iemand niet met mijn redenatie eens, opbouwend comentaar is welkom.

[ Voor 23% gewijzigd door MacD007 op 01-10-2022 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18:31
@MacD007 Niet (buiten) laten installeren, is geen installateursbon, dus geen subsidie voor de tweede unit (tenzij Quatt meewerkt aan fraude :)). Dan is het verschil iets groter dan 600..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
PVPaneel schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 15:13:
@MacD007 Niet (buiten) laten installeren, is geen installateursbon, dus geen subsidie voor de tweede unit (tenzij Quatt meewerkt aan fraude :)). Dan is het verschil iets groter dan 600..
Ja, je hebt helemaal gelijk, het onderdeel installatie ivm de subsidie was ik inderdaad vergeten, bedankt voor de aanvulling.
Dus wel laten installeren en daarna eventueel de unit deinstalleren, de CV leidingen die buiten zijn moeten dan wel afgesloten (vorstvrij) zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-10 21:31
Er was een vraag over het terugmoduleren van de Quatt en ik was zelf geinteresseerd in het minimale vermogen wat de Quatt kan leveren dus heb er een berichtje aan gewaagd naar Quatt.

Antwoord (binnen een dag) komt neer op dat hij moduleert tussen 30Hz en 90Hz.
Minimale vermogen is afhankelijk van diverse factoren, maar bij extreme kou zit het tussen de 600 en 1000 Watt. Bij een full electric oplossing met 2 quatts blijft het die waarde omdat er dan maar 1 quatt hoeft te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:22
Shutdown98 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:23:
Minimale vermogen is afhankelijk van diverse factoren, maar bij extreme kou zit het tussen de 600 en 1000 Watt. Bij een full electric oplossing met 2 quatts blijft het die waarde omdat er dan maar 1 quatt hoeft te draaien.
Maar niet bij extreme kou, want dan zal je die 2e quatt ook nodig hebben en draait die ook.

Sowieso zoek je niet minimale opgenomen vermogen bij extreme kou want dan zal hij juist zijn max opzoeken.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zverdier
Bestaat de 8kw van Quatt uit twee kasten? Of twee compressoren in één kast

[ Voor 29% gewijzigd door zverdier op 02-10-2022 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
zverdier schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:25:
Bestaat de 8kw van Quatt uit twee kasten? Of twee compressoren in één kast
Is al heeeeel vaak genoemd. Zijn gewoon 2 (losse) units.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zverdier
Gemist! Wordt wel een hele fabriek aan de gevel, gelukkig een mooi design!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
zverdier schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:48:
Gemist! Wordt wel een hele fabriek aan de gevel, gelukkig een mooi design!
Er is pas geleden een foto gepost waar de twee units naast elkaar geïnstalleerd zijn, eerste installatie.
Zie post op 14 september (laatste post pagina als je via plaatjes gaat zoeken)

[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 02-10-2022 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

MacD007 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:25:
[...]

Er is pas geleden een foto gepost waar de twee units naast elkaar geïnstalleerd zijn, eerste installatie.
Linkje?

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zverdier
Kwam de foto net tegen op advertentie Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Maakt ook dubbel zoveel geluid? Of werken ze samen op een slimme (opentherm oid) manier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
olafmol schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:37:
Maakt ook dubbel zoveel geluid? Of werken ze samen op een slimme (opentherm oid) manier?
Staat in de omschrijving bij Quatt. En ja ze maken dus ook meer lawaai, 57 dB versus 54 dB, dat is dus een stuk meer (Elke 3 decibel harder, is een verdubbeling van het geluid, hier een link waar je twee bronnen makkelijk met elkaar kunt optellen. https://www.naa.nl/kennis...veaus-optellen-aftrekken/

dit zijn wel zo beetje de max waarden van de warmtepomp, dus als deze echt op zijn max moet gaan werken.
Dat wil echter ook zeggen dat de 3 dB verschil blijft ten opzichte van een enkele Quatt. Klein voorbeeld: Maakt je Quatt (voorbeeld) 40 dB en je tweede Quatt zet je er naast ook met 40 dB, dan maken ze dus samen 43 dB.
Zie de opmerking van de post van Shutdown98 op 1-10-22, bij twee Quatt's gaan ze dus blijkbaar een beetje afhankelijk van de benodigd vermogen zich zelf terug regelen en indien mogelijk word 1 unit dan tijdelijk uitgezet. Dat vind ik dus wel een mooie oplossing, zeker in het na- en voorjaar zul je waarschijnlijk vaak maar 1 unit aan hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zverdier
Wat ik mij afvroeg hoe zit het met de kans op bevriezen als er een spanningsval of andere elektrische storing die optreedt bij -10 de bovengrondse CV unit deel bevriest ! er zit geen glycol in het cv net,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
zverdier schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 15:34:
Wat ik mij afvroeg hoe zit het met de kans op bevriezen als er een spanningsval of andere elektrische storing die optreedt bij -10 de bovengrondse CV unit deel bevriest ! er zit geen glycol in het cv net,
Die kans is er.

Ben wel benieuwd of hier maatregelen (vorstventiel) tegen genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
bbbrumbrum schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 17:22:
[...]

Die kans is er.

Ben wel benieuwd of hier maatregelen (vorstventiel) tegen genomen worden.
Zou hier dan niet een automatische melding via de app moeten komen? Gezien deze op een eigen groep staat krijg je dat dus anders niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
MacD007 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 17:35:
[...]

Zou hier dan niet een automatische melding via de app moeten komen? Gezien deze op een eigen groep staat krijg je dat dus anders niet mee.
Uh hoe zou het apparaat iets moeten versturen bij stroomuitval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
bbbrumbrum schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 19:47:
[...]

Uh hoe zou het apparaat iets moeten versturen bij stroomuitval?
Melding van de cloud bij geen contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Ik snap niet wat je link met deze vraag te maken heeft. Heb ik iets gemist? Sorry, had dat even gemist, het ging om een foto van de unit. Oké. 👍

[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 02-10-2022 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zverdier
Ik zit er toch aan te denken ( Als Quatt geïnstalleerd heeft) de installatie te vullen met glycol alleen weet ik niet hoeveel liter water er in de installatie zit en zal de concentratie moeten meten voor een verdunning tot -20, er moet een grondleidingen van 10 meter langs het huis naar de voorgevel aangelegd worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10-10 23:53
zverdier schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:25:
Ik zit er toch aan te denken ( Als Quatt geïnstalleerd heeft) de installatie te vullen met glycol alleen weet ik niet hoeveel liter water er in de installatie zit en zal de concentratie moeten meten voor een verdunning tot -20, er moet een grondleidingen van 10 meter langs het huis naar de voorgevel aangelegd worden
Waarom niet gewoon een vorstbeveiligingsklep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
zverdier schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:25:
Zeg maar dag tegen je COP, en garantie wss.
En hoe wilde je dit doen? Hij zit gewoon ingehaakt op je CV, daar is geen waterzijdige scheiding tussen….

Daarnaast, als je er echt bang voor bent, zou ik de vraag eerst eens bij de mannen van Quatt neerleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
paQ schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 20:33:
[...]

Melding van de cloud bij geen contact.

Paar uur stroomuitval zal geen probleem zijn, en je zult nog steeds iets ingebouwd moeten hebben (spuiklep bvb) waarmee je het systeem kan legen. Of tracing op accu. Of een DC noodpomp op accu. Of gewoon een vorstklep.

[ Voor 33% gewijzigd door bbbrumbrum op 02-10-2022 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
cptingreenfield schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 22:18:
[...]

Waarom niet gewoon een vorstbeveiligingsklep?
Dat lijkt me geen goed idee. hier een korte omschrijving en tekening van een dergelijk klep.
"Functie
Door middel van de vorstbeveiligingsklep kan de vloeistof van het
circuit worden afgetapt als de temperatuur ervan een gemiddelde
waarde van 3 °C bereikt. Zo voorkomt men ijsvorming in het circuit van
een installatie, meestal met warmtepomp, en potentiële beschadiging
van de machine en de leidingen"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7w_eEvORunhPuIFi0-uNrfmDTvI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nkL0yAkNwNfFtK25jfygr1wY.jpg?f=user_large
De Quatt moet natuurlijk ook voorbij de +3 Gr. nog werken, dus een dergelijke klep bied dus geen beveiliging. Deze beveiliging moet afhankelijk van de functie van de Quatt (spanningsloos cq in storing) dus gaan werken, dat zie ik niet met deze klep gebeuren.
Je zou dus binnen in de toevoer en afvoerleiding via afsluiters deze moeten kunnen afsluiten en deze dan in het afgesloten deel het CV water aftappen. ik denk dat je dat dus handmatig zou moeten doen, anders word deze beveiliging wel heel complex (controle op spanning Quatt, controle op functie Quatt, flowmeter die stillstaand dedecteerd).
De vraag aan Quatt is eigenlijk, indien de unit still valt door storing cq spanningsuitval kan dan de CV pomp van de CV ketel ook het water binnen de Quant unit nog rondpompen zodat je geen stillstaand water krijgt. Bij een stroming van het CV water zou eigenlijk voldoende moeten zijn mbt vorstschade, ookal ga je dus warmte verliezen via de warmtewisselaar van de warmtepomp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:55
MacD007 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 23:54:
[...]

Dat lijkt me geen goed idee. hier een korte omschrijving en tekening van een dergelijk klep.
"Functie
Door middel van de vorstbeveiligingsklep kan de vloeistof van het
circuit worden afgetapt als de temperatuur ervan een gemiddelde
waarde van 3 °C bereikt. Zo voorkomt men ijsvorming in het circuit van
een installatie, meestal met warmtepomp, en potentiële beschadiging
van de machine en de leidingen"
[Afbeelding]
De Quatt moet natuurlijk ook voorbij de +3 Gr. nog werken, dus een dergelijke klep bied dus geen beveiliging. Deze beveiliging moet afhankelijk van de functie van de Quatt (spanningsloos cq in storing) dus gaan werken, dat zie ik niet met deze klep gebeuren.
Je zou dus binnen in de toevoer en afvoerleiding via afsluiters deze moeten kunnen afsluiten en deze dan in het afgesloten deel het CV water aftappen. ik denk dat je dat dus handmatig zou moeten doen, anders word deze beveiliging wel heel complex (controle op spanning Quatt, controle op functie Quatt, flowmeter die stillstaand dedecteerd).
De vraag aan Quatt is eigenlijk, indien de unit still valt door storing cq spanningsuitval kan dan de CV pomp van de CV ketel ook het water binnen de Quant unit nog rondpompen zodat je geen stillstaand water krijgt. Bij een stroming van het CV water zou eigenlijk voldoende moeten zijn mbt vorstschade, ookal ga je dus warmte verliezen via de warmtewisselaar van de warmtepomp.
Eh, die 3 graden gaat over de temperatuur van het cv water in je leidingwerk, niet de buitentemperatuur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
MacD007 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:14:
[...]

Ik snap niet wat je link met deze vraag te maken heeft. Heb ik iets gemist? Sorry, had dat even gemist, het ging om een foto van de unit. Oké. 👍
Da’s een flinke hap ruimte voor 8kW :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zverdier
Zeg maar dag tegen je COP, en garantie wss.
En hoe wilde je dit doen? Hij zit gewoon ingehaakt op je CV, daar is geen waterzijdige scheiding tussen….

Wat heeft de COP er mee te maken (warmte afgifte door een antivriesmiddelen) de garantie is een punt,
Ik weet ook niet of mijn cv ketel er tegen kan betreft oxidatie! Ga ik uitzoeken
En hoe ik het doen ! gewoon cv installatie vullen met water en glycol en mengsel meten met refactometer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:39
@zverdier, warmteoverdracht is een stuk slechter met glycol dan met water. Dat resulteert in een lagere COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
jurjen_g schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 00:42:
[...]

Eh, die 3 graden gaat over de temperatuur van het cv water in je leidingwerk, niet de buitentemperatuur...
Oké, je hebt natuurlijk gelijk, had het even verkeerd gelezen. echter dan werkt de CV dus ook niet meer omdat het een systeem.is en je moet deze dus ook nog aan een afvoer aansluiten, is een hoop water in je CV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
MacD007 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:52:
[...]

Oké, je hebt natuurlijk gelijk, had het even verkeerd gelezen. echter dan werkt de CV dus ook niet meer omdat het een systeem.is en je moet deze dus ook nog aan een afvoer aansluiten, is een hoop water in je CV.
Je CV-ketel werkt ook niet bij stroomuitval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:07:
Volgens mij gaat het erover dat de warmtepomp buiten staat en dan (dus) de leidingen (die ook een stukje buiten zijn) kunnen bevriezen. Deze zijn echter geïsoleerd, dus heel snel zal dat niet gaan. Zeker in de winter zal het water in die leidingen ruim boven nul zijn (ik gok dat als de installatie even draait zal de aanvoer al boven de 20° zijn). Als de installatie tijdens de winter lange tijd uit staat, dan kan het water in de buitenleiding zeker gaan bevriezen, wanneer dit lange tijd niet stroomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkRood
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-10 14:40
[...]

Dát is het probleem! Het CV-systeem (de mijne) meet via de buitenvoeler of de temperatuur de kritische waarde (bij mij 5gr.) bereikt en gaat dan (uit veiligheid) het circuit opwarmen. Dat kan dus alleen als er géén stroomuitval is O-). Komt dat va(a)k(er) langdurig voor, moet je een aggregaat(je) aanschaffen!
Én wakker blijven :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

bij een algemene stroomuitval niet, maar als alleen de groep van de warmtepomp er uit vliegt blijft de cv gewoon lopen. Daarom is het beter om de CV en warmtepomp op twee aparte groepen te hebben lopen, ook is het handig om de hoofdzekering als automaat te hebben, kun je tenminste zelf de automaat resetten als deze er uit vliegt, anders moet je op de netbeheerder wachten.

[ Voor 30% gewijzigd door MacD007 op 03-10-2022 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkRood
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-10 14:40
MacD007 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:15:
[...]

............ Daarom is het beter om de CV en warmtepomp op twee aparte groepen te hebben lopen, ook is het handig om de hoofdzekering als automaat te hebben, kun je tenminste zelf de automaat resetten als deze er uit vliegt, anders moet je op de netbeheerder wachten.
Hoofdzekering als automaat? Daar kan/mag je toch niet bij? Zit toch in het afgesloten deel van de stroomkast onder de (slimme)meter.
Onder/in mijn groepenkast zit niet eens een hoofdschakelaar, dan kan ik niet eens zelf een groep bijplaatsen (Alamat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
HenkRood schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:06:
[...]

Hoofdzekering als automaat? Daar kan/mag je toch niet bij? Zit toch in het afgesloten deel van de stroomkast onder de (slimme)meter.
Onder/in mijn groepenkast zit niet eens een hoofdschakelaar, dan kan ik niet eens zelf een groep bijplaatsen (Alamat).
Ja dat kan nu, kun je bij je netbeheerder gewoon aanvragen, moet je wel betalen, het voordeel is dat je deze dus zelf kunt resetten. Bij nieuwe huizen zal deze denk ik al automatisch worden geplaatst.
Zou je bv in combinatie met een verzwaring kunnen aanvragen, zeker als deze bij een Quatt nodig hebt.
Dat is dus geen alamat, en ja hij komt net als je huidige hoofdzekering onder je meter te hangen en dit kun je dus niet zelf doen.
Zie ook het forum voor dit thema. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2053420

[ Voor 14% gewijzigd door MacD007 op 03-10-2022 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palus
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13-08-2023
MacD007 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:22:
[...]

Ja dat kan nu, kun je bij je netbeheerder gewoon aanvragen, moet je wel betalen, het voordeel is dat je deze dus zelf kunt resetten. Bij nieuwe huizen zal deze denk ik al automatisch worden geplaatst.
Zou je bv in combinatie met een verzwaring kunnen aanvragen, zeker als deze bij een Quatt nodig hebt.
Dat is dus geen alamat, en ja hij komt net als je huidige hoofdzekering onder je meter te hangen en dit kun je dus niet zelf doen.
Zie ook het forum voor dit thema. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2053420
Ik heb verzwaring aangevraagd van 1 naar 3 fase, kreeg gelijk een nieuwe slimme meter, gasmeter en een nieuwe 3 fase hoofdzekering automaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Laatst online: 21:00
Heb ik ook laten doen maar moest ook de hoofdkabel van buiten naar binnen laten vervangen anders was verzwaring niet mogelijk. Oude hoofdkabel kan men herkennen dat deze een soort van teer ommanteling heeft. Was gratis.

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. 2xMarstek v3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-10 21:27
Hier ook verzwaring aangevraagd, kreeg meteen een mail dat het wel 7 maanden kon gaan duren vanwege tekort aan meters.

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smooky
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Mistacal schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:21:
Hier ook verzwaring aangevraagd, kreeg meteen een mail dat het wel 7 maanden kon gaan duren vanwege tekort aan meters.
Eind april aangevraagd, halverwege augustus uitgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
Als de Quatt straks is geïnstalleerd, gaat hij toch gewoon aan, lees net bericht van het prijsplafond
Voor gas geldt straks een maximumprijs van 1,45 euro per kubieke meter en voor stroom geldt maximaal 0,40 euro. Deze prijzen gelden tot een bepaald verbruiksplafond: voor gas maximaal 1200 kuub per jaar en elektriciteit maximaal 2900 kWh per jaar
Dat zijn betere tarieven voor stroom, blij dat dit het nu wordt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cptingreenfield
HBO88 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:33:
Als de Quatt straks is geïnstalleerd, gaat hij toch gewoon aan, lees net bericht van het prijsplafond
[...]

Dat zijn betere tarieven voor stroom, blij dat dit het nu wordt
Dit is zeker een stuk beter!
Echter blijft wel dat wanneer je geen zonnepanelen hebt het al snel ongunstig wordt.
Zodra je boven het prijsplafond voor stroom komt is het al snel goedkoper om je eerste 1200m3 gas gewoon op te stoken.

Dat is puur vanuit de portemonnee gekeken, vanuit maatschappelijke overwegingen kan je natuurlijk besluiten om wel elektrisch te verwarmen ondanks de hogere prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-10 12:45
Ik ben aan het verbouwen en wil in afwachting van mijn Quatt (Q1 2023) nu al wel vast voorbereidingen treffen nu mijn cementdekvloer eruit ligt.

Maar wat kan ik hiervoor doen? 2 loze 20mm leidingen leggen van CV ketel/vloerverwarming tot de buitenmuur waar de Warmtepomp naar verwachting komt te staan?

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:40
louzy82 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:15:
Ik ben aan het verbouwen en wil in afwachting van mijn Quatt (Q1 2023) nu al wel vast voorbereidingen treffen nu mijn cementdekvloer eruit ligt.

Maar wat kan ik hiervoor doen? 2 loze 20mm leidingen leggen van CV ketel/vloerverwarming tot de buitenmuur waar de Warmtepomp naar verwachting komt te staan?
Om zeker te zijn kan je de vraag bij support van Quatt neerleggen.
Ik zit in soortgelijke situatie en had gevraagd of meerlagenbuis van 32x3 voldoende was, met als antwoord: "32x3 is ok. als hij maar aan beide kanten met 1" buitendraad vlakdichtend eindigt, isoleert en niet langer dan 20m is"

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:26
Eindelijk een keuze gemaakt waar de Quatt geplaatst gaat worden. Toch gekozen voor dakkkapel met plaatsing op rubbers en dempers.

Nu nog alleen in afwachting van het geluidsrapport/geluidscalculatie. Deze berekening/waardes zal ik denk ik nodig hebben bij het aanvragen van mijn vergunning voor de WP. Quatt geeft hiermee aan bezig te zijn. Ik wacht even af. Voor mij een no-go indien ik deze calculaties niet kan krijgen.

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
krizzziz schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:51:
Eindelijk een keuze gemaakt waar de Quatt geplaatst gaat worden. Toch gekozen voor dakkkapel met plaatsing op rubbers en dempers.

Nu nog alleen in afwachting van het geluidsrapport/geluidscalculatie. Deze berekening/waardes zal ik denk ik nodig hebben bij het aanvragen van mijn vergunning voor de WP. Quatt geeft hiermee aan bezig te zijn. Ik wacht even af. Voor mij een no-go indien ik deze calculaties niet kan krijgen.
vergunning-aanvraag???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
Ja helaas is voor veel gemeenten een opstelplaats anders dan in de achtertuin (*) vergunningplichtig. Ook voor airco's trouwens. Dat 95 procent dat niet weet en 99 procent het niet doet, doet daar niets aan af. Je kan geluk hebben dat je een een gemeente woont waar je vergunningvrij tot 2 buitenunits aan je achtergevel mag hangen, maar op een plat dak is sowieso vergunningplichtig. Gezien de aandacht voor geluid van warmtepompen heb je tegenwoordig ook meer kans op handhaving... Ik vraag om die reden ook een vergunning aan.

(*) Soms mag het ook in de voortuin als ie lager dan 1 meter is, maar dan heb je kans dat er een andere regel m.b.t. 'het aanzicht van de straat' die roet in het eten kan gooien

[ Voor 12% gewijzigd door jurjen_g op 04-10-2022 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
krizzziz schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:51:

Ben benieuwd of je de berekening krijgt. In het technisch rapport staat namelijk zelf geen berekening. enkel dat het berekend is met de afstand tot een erfgrens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-07 02:32
jurjen_g schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:49:
[...]

... Dat 95 procent dat niet weet en 99 procent het niet doet, doet daar niets aan af. ...
Voor mij doet dat juist alles er aan af. Als ze het toch niet controleren, waarom dan al die moeite.

Vraag me overigens af of het aan quatt is om de berekening te doen. Of dat het aanleveren van de cijfers en de plaats is waar hun verantwoordelijkheid stopt. Zou nml wel slim zijn om gezeik/aansprakelijkheid over geluid achteraf te vermijden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:41
r0bert schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 22:16:
[...]
waarom dan al die moeite.
Gemoedsrust O+

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
r0bert schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 22:16:
[...]

Voor mij doet dat juist alles er aan af. Als ze het toch niet controleren, waarom dan al die moeite.

Vraag me overigens af of het aan quatt is om de berekening te doen. Of dat het aanleveren van de cijfers en de plaats is waar hun verantwoordelijkheid stopt. Zou nml wel slim zijn om gezeik/aansprakelijkheid over geluid achteraf te vermijden
Ik heb buren die de technische vooruitgang niet zo zien zitten. Ik wil daarom 100% zekerheid vanwege mogelijke handhaving.
Daarnaast goed punt of dit de verantwoordelijkheid van Quatt is. Ik vind namelijk van wel.
Ik betaal iets voor een product waarbij ik wordt geadviseerd. Ik heb er niks aan als er gezegd wordt dat plaatsing kan met het oog op de geluidsproductie.
Om er later achter te komen dat de WP niet op
90% kan draaien maar op 40% vanwege het geluid. Mijn lokale partij die een WP kan installeren is veel duurder, doet mij geen calculatie toekomen, maar geeft mij wel de zekerheid of het kan ja/nee. En niet goed is geld terug.

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-10 14:36

oZy

Blijft toch lastig.. ik heb echt al té vaak gezien dat mensen die netjes een (dure, tijdrovende) vergunning aanvragen hun plannen moeten aanpassen of zelfs afstellen terwijl vergelijkbare voorbeelden zonder vergunning worden gedoogd met de boodschap 'handhaven doen we alleen bij klachten icm aantoonbare hinder' 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Ja helaas is voor veel gemeenten een opstelplaats anders dan in de achtertuin (*) vergunningplichtig. Ook voor airco's trouwens. Dat 95 procent dat niet weet en 99 procent het niet doet, doet daar niets aan af. Je kan geluk hebben dat je een een gemeente woont waar je vergunningvrij tot 2 buitenunits aan je achtergevel mag hangen, maar op een plat dak is sowieso vergunningplichtig. Gezien de aandacht voor geluid van warmtepompen heb je tegenwoordig ook meer kans op handhaving... Ik vraag om die reden ook een vergunning aan.

(*) Soms mag het ook in de voortuin als ie lager dan 1 meter is, maar dan heb je kans dat er een andere regel m.b.t. 'het aanzicht van de straat' die roet in het eten kan gooien
Dat is per gemeente verschillend, echter zijn de punten die jij aangeeft niet overal gelijk, kijk Mn even op de site van de omgevingsvergunning, daar kun je een stappenplan gaan doorlopen voor meer informatie.
Bv in mijn gemeente mag ik gewoon op het dak een unit plaatsen, alleen als hij niet aan de gestelde voorwaarden voldoet is deze vergunningsplichtig. Ik heb dit soort aspecten reeds diverse malen gepost.

Het kan voor jou situatie best vergunningsplichtig zijn, echter dit zo algemeen te stellen is dus onjuist. Vaak worden de voorwaarden verkeerd geïnterpreteerd en zo onnodig kosten gemaakt. Gemeenten weten heel vaak het ook niet hoe de regels nu echt zijn, dus via een vergunning is het voor hun gewoon kassa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
krizzziz schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 22:39:
[...]

Ik heb buren die de technische vooruitgang niet zo zien zitten. Ik wil daarom 100% zekerheid vanwege mogelijke handhaving.
Daarnaast goed punt of dit de verantwoordelijkheid van Quatt is. Ik vind namelijk van wel.
Ik betaal iets voor een product waarbij ik wordt geadviseerd. Ik heb er niks aan als er gezegd wordt dat plaatsing kan met het oog op de geluidsproductie.
Om er later achter te komen dat de WP niet op
90% kan draaien maar op 40% vanwege het geluid. Mijn lokale partij die een WP kan installeren is veel duurder, doet mij geen calculatie toekomen, maar geeft mij wel de zekerheid of het kan ja/nee. En niet goed is geld terug.
Helaas is het wettelijk niet juist, de eigenaar cq opdrachtgever van de buitenunit is wettelijk verantwoordelijk en aansprakelijk voor de berekening, hij had ook kunnen kiezen om het geheel te laten meten (dit is eigenlijk ook de eerste optie), het enige waar Quatt verantwoordelijk is dat zij de juiste informatie verstrekken zodat de eigenaar de juiste berekening kan maken, hij is overigens ook de enige die de plaats van de unit bepaald.
Grappig als je schrijft hoe je locale partij je zekerheid kan geven, ook als je extern een opdracht geeft tot het uitvoeren van een berekening cq meting blijf jij als opdrachtgever gewoon verantwoordelijk, het is ten slootte jou wp.
Ik zou die berekening gewoon zelf doen, zo lastig is het echt niet, Quatt dient wel jou van de juiste informatie te voorzien. Heb je ondertussen al je energielabel van de wp gekregen incl techn. Gegevens? Kom je er niet uit mag je me een Pm sturen, als ik je kan helpen doe ik dat graag. O-)
Dus even wachten voordat je de hond op zijn staart trapt, vergeet niet de kans op bijten is een stuk hoger dan geblaf. Kom je er niet zelf uit stuur me dan maar een Pm, ik kijk dan wel even met je mee of er geen andere mogelijkheden zijn.
Kijk is het vergunningsplichtig dan is het vergunningsplichtig, punt, mijn ervaring is echter dat het dat vaak gewoon niet is cq de regels zodanig zijn dat deze voor verschillende uitleg vatbaar zijn en niet allen war een of andere ambtenaar denk te weten (de mensen met echte kennis werken in het algemeen niet bij een gemeente).

[ Voor 14% gewijzigd door MacD007 op 05-10-2022 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
HBO88 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:12:
[...]

Ben benieuwd of je de berekening krijgt. In het technisch rapport staat namelijk zelf geen berekening. enkel dat het berekend is met de afstand tot een erfgrens.
Juist, daar heb je dus ook niets aan, je zult echt zelf de berekening zoals deze vermeld staat moeten uitvoeren. Quatt dient alleen de juiste gegevens te verstrekken.
Met deze berekening kun je aantonen dat je aan je zorgplicht hebt voldaan en je mocht aannemen dat je hiermee aan de geluidsnormen hebt voldaan.
Bij klachten zal een gemeente als eerste een dergelijke berekening cq rapport van een meting gaan vragen voordat zij zelf gaan meten. Vergeet niet we praten hier over regelgeving die uit gaat van een nominal max vermogen van de warmtepomp, vaak zal de werkelijke waarde vlink beneden deze waarden liggen.
Probeer dus eerst met je buren te praten en informeer deze bv ook over de uitkomst van de berekening (positieve uitkomst) dan zien zij zelf ook vaak in dat je aan de gestelde eisen hebt voldaan, dit maakt een kans op een klacht een heel stuk kleiner. Gemeenten hebben gewoon geen Manpower om dit zelf te controleren, zij acteren alleen na klachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:41
oZy schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 23:53:
[...]

Blijft toch lastig.. ik heb echt al té vaak gezien dat mensen die netjes een (dure, tijdrovende) vergunning aanvragen hun plannen moeten aanpassen of zelfs afstellen terwijl vergelijkbare voorbeelden zonder vergunning worden gedoogd met de boodschap 'handhaven doen we alleen bij klachten icm aantoonbare hinder' 8)7
Eens!

Offtopic: zo heb ik deze week een verhaal gehoord van een collega wiens dakkapel vergunning recent afgekeurd is. Alle andere huizen in de straat hebben er één..

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

De vraag die je zelf zou moeten stellen is eerder; ben ik verplicht een vergunning aan te vragen?
Het antwoord zou 3 keer gegeven kunnen worden.
1) een volmondig JA, dan zou je zelf de vraag moeten stellen; is er een andere mogelijkheid (bv locatie WP) waarbij niet niet nodig blijkt te zijn.
2) een volmondig NEE, dan zal een vergunning ook geen meerwaarde hebben en alleen kostenverhogend werken, we doen aan een WP om juist de kosten omlaag te brengen, dus aanvraag heeft geen nut en zin, niet doen dus.
3) Mogelijk noodzakelijk maar ??? , in de meeste gevallen zul je dus eerst moeten uitzoeken of het echt wettelijk noodzakelijk is, vaak kun je door net andere keuzes te maken, zeg maar een slimmere aanpak, dit vermeiden. In dit geval gewoon doen, dit voorkomt in veel gevallen onnodig gedoe en kosten.
In de voortuin mag het vaak juist niet, de afmetingen van de WP zijn sowieso een item waar je naar moet kijken, de Quatt valt door zijn redelijk geringe afmetingen overigens niet in deze categorie, Mn de groot vermogen units van bekende merken hebben daar last van. De 8 kW unit van Quatt moet je echt als 2 aparte units beschouwen. Dat zie je ook bij het toekennen van de subsidie terug.
[/quote]
[quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
Interessante discussie hier! Misschien vraag ik wel teveel van Quatt.
Ik ga je DM’en @MacD007

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Geen enkele warmtepomp fabrikant zal (en kan) garant staan voor mogelijke geluidsnorm-overschrijding. Daarvoor is de specifieke situatie per huis en gebruik gewoon te uniek. Zelfs een warmtepomp installateur zal vermoed ik daar z'n vingers niet aan branden, en zal dit best-effort doen.

Je moet het dus zelf uitzoeken, aansturen, inregelen, meten en aanpassen. Of iemand daar heeeeel veel geld voor betalen, en dan nog zit je ws met allemaal disclaimers etc. Het is allemaal nog vrij onontgonnen terrein.

Toch denk ik wel dat de overheid wat coulanter hierin gaat worden, aangezien het alternatief (gas) verdwijnt, en er vanuit de politiek van het gas weg wordt bewogen.

Voor nu is het denk ik: kijk goed naar de specs, naar je gebruik (hoe heet moet je het water in je systeem pompen, lager is beter ook qua geluid), en met name: probeer zoveel mogelijk afstand tot de erfgrens te creëren, minimaal 3m en meer is beter. Veel van de specs rekenen nl met 3 meter afstand geluidsDRUK in de "stille modus". En overleg met je buren, misschien kun je wel samen optrekken, dat scheelt ws al een hoop geklaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
olafmol schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:22:
Geen enkele warmtepomp fabrikant zal (en kan) garant staan voor mogelijke geluidsnorm-overschrijding. Daarvoor is de specifieke situatie per huis en gebruik gewoon te uniek. Zelfs een warmtepomp installateur zal vermoed ik daar z'n vingers niet aan branden, en zal dit best-effort doen.

Je moet het dus zelf uitzoeken, aansturen, inregelen, meten en aanpassen. Of iemand daar heeeeel veel geld voor betalen, en dan nog zit je ws met allemaal disclaimers etc. Het is allemaal nog vrij onontgonnen terrein.

Toch denk ik wel dat de overheid wat coulanter hierin gaat worden, aangezien het alternatief (gas) verdwijnt, en er vanuit de politiek van het gas weg wordt bewogen.

Voor nu is het denk ik: kijk goed naar de specs, naar je gebruik (hoe heet moet je het water in je systeem pompen, lager is beter ook qua geluid), en met name: probeer zoveel mogelijk afstand tot de erfgrens te creëren, minimaal 3m en meer is beter. Veel van de specs rekenen nl met 3 meter afstand geluidsDRUK in de "stille modus". En overleg met je buren, misschien kun je wel samen optrekken, dat scheelt ws al een hoop geklaag.
Dank voor je advies. Maar ik woon in een tussenwoning met een zeer korte achtertuin en geen mogelijkheid tot plaatsing in mijn voortuin. Ik kan simpelweg geen afstand creeren tot mijn buren.
Vandaar dat ik zo voorzichtig ben. EN de reden dat ik naar Quatt kijk, is dat zij meekijken naar de best mogelijke plek tot plaatsing van de WP. Ze geven aan calculaties uit te voeren. Die wil ik hebben. Dat was mijn insteek. Ik ben mij ervan bewust dat ik zelf verantwoordelijk ben.

ehhhh..HOI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
krizzziz schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:27:
[...]

Dank voor je advies. Maar ik woon in een tussenwoning met een zeer korte achtertuin en geen mogelijkheid tot plaatsing in mijn voortuin. Ik kan simpelweg geen afstand creeren tot mijn buren.
Vandaar dat ik zo voorzichtig ben. EN de reden dat ik naar Quatt kijk, is dat zij meekijken naar de best mogelijke plek tot plaatsing van de WP. Ze geven aan calculaties uit te voeren. Die wil ik hebben. Dat was mijn insteek. Ik ben mij ervan bewust dat ik zelf verantwoordelijk ben.
Hierboven hebben we volgens mij kunnen lezen dat ze hun calculaties niet onderbouwen in het rapport, dus volgens mij kun je daar verder niet zoveel mee dan toch?

NB ik leef met je mee hoor, ik woon in een jaren 30 rijtjeshuis in een grote stad, en het is allemaal leuk en aardig dat de overheid iedereen op de warmtepomp wil, maar tegelijkertijd de geluidsnormen aanscherpt. Dat gaat dus niet werken qua huidige technologie en afstanden in de meeste "rijtjeshuis" settings. Tenminste, ik heb het op honderd manieren geprobeerd binnen de norm te krijgen, maar ik vrees dat het met de huidige stand van zaken niet gaat lukken qua geluidsproductie in mijn setting. En dan heb ik nog "maar liefst" 2,5 meter afstand tot de erfgrens.

[ Voor 27% gewijzigd door olafmol op 05-10-2022 09:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cptingreenfield
In mijn geval kan ik ook theoretisch niet aan de geluidseisen voldoen (perceel is 4 meter breed). Echter heb ik wel de mogelijkheid om een warmtepomp helemaal achteraan de berging te plaatsen (CV hangt ook in de berging dus leidinglengte is +/- 7 meter max). De afstand tot de gevel van de buren bedraagt dan meer dan 10 meter. Dat is natuurlijk onhoorbaar, helemaal in de winter met de ramen dicht (en dan zullen ze ook niet in de tuin zitten). Buren hebben er dus ook geen problemen mee en de unit staat dan in de achtertuin uit het zicht.

Het zal vast geen problemen opleveren, maar officieel gezien mag het niet omdat er gerekend wordt tot de erfgrens, dat is dan ook het hele probleem.

Mijn buren aan de andere kant hebben twee airco units bijna op de erfgrens hangen. Wij hebben aan die kant geen ramen en het is dan ook echt onhoorbaar als ze voluit draaien. Mijn inziens is de huidige regelgeving niet logisch. Het zou al een stuk logischer zijn als ze kijken naar de bebouwing of het dichtstbijzijnde raam oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 00:32:
[...]
Ik zou die berekening gewoon zelf doen, zo lastig is het echt niet,
Ik denk dat je daarin vergist, ik heb er zojuist een uur in gestoken, en durf nog steeds niet met zekerheid te zeggen of ik alles goed heb gedaan. Ik heb er zelfs mijn twijfels over, aangezien ik dan kennelijk pas bij een LwA-max overdag van 65db in de problemen kom, en dat lijkt me wel erg hoog. Ik kan me goed voorstellen dat niet iedereen hier uitkomt. Op Tweakers zal een aardig deel er misschien nog wel uitkomen, maar Jan met de pet weet zich hier echt niet doorheen te worstelen.

Verder heb ik

Opgave LwA-max van leverancier (nacht)
Opgave K1 van leverancier (dag en nacht)

Volgens mij nog niet beschikbaar. (Even aangenomen dat LwA-max overdag de 54 / 57 db is die Quatt opgeeft).

Edit: maar misschien ligt het aan mij? Ik weet niet hoe het met anderen hier zit? Komen jullie er uit?

[ Voor 5% gewijzigd door onlinaius op 05-10-2022 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 29-09 16:40
sorry, dat ik inbreek maar weet iemand toevallig wat " een plat dak aan db issoleert?"

de heren van quatt, hebben hier geen info over echter is dit wel van belang voor toestemming vve.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurjen_g
michielsweb schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:51:
sorry, dat ik inbreek maar weet iemand toevallig wat " een plat dak aan db issoleert?"

de heren van quatt, hebben hier geen info over echter is dit wel van belang voor toestemming vve.
Daar valt zo niet veel op te antwoorden; dat ligt geheel aan de opbouw en materialen van het dak en de ruimtes eronder. Als het een houten dak is zou het zelfs zo kunnen zijn dat het geluid wordt versterkt door resonantie (en de ruimte eronder als klankkast) maar als het dik beton is hoor je vast helemaal nix meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 29-09 16:40
bitumen dak volgens mijn aankoop check. maar wat eronder ligt geen idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-10 12:45
Toby-Wan schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 18:34:
[...]

Om zeker te zijn kan je de vraag bij support van Quatt neerleggen.
Ik zit in soortgelijke situatie en had gevraagd of meerlagenbuis van 32x3 voldoende was, met als antwoord: "32x3 is ok. als hij maar aan beide kanten met 1" buitendraad vlakdichtend eindigt, isoleert en niet langer dan 20m is"
Via de chatbot kwam ik niet tot een plek om een vraag te stellen dus maar even op Info@ een email gestuurd.
Hopelijk krijg ik daar binnen een week antwoord op....

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
michielsweb schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:11:
bitumen dak volgens mijn aankoop check. maar wat eronder ligt geen idee
Hoezo wil de VVE dit weten? Is het een gedeeld plat dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
cptingreenfield schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:55:
In mijn geval kan ik ook theoretisch niet aan de geluidseisen voldoen (perceel is 4 meter breed). Echter heb ik wel de mogelijkheid om een warmtepomp helemaal achteraan de berging te plaatsen (CV hangt ook in de berging dus leidinglengte is +/- 7 meter max). De afstand tot de gevel van de buren bedraagt dan meer dan 10 meter. Dat is natuurlijk onhoorbaar, helemaal in de winter met de ramen dicht (en dan zullen ze ook niet in de tuin zitten). Buren hebben er dus ook geen problemen mee en de unit staat dan in de achtertuin uit het zicht.

Het zal vast geen problemen opleveren, maar officieel gezien mag het niet omdat er gerekend wordt tot de erfgrens, dat is dan ook het hele probleem.

Mijn buren aan de andere kant hebben twee airco units bijna op de erfgrens hangen. Wij hebben aan die kant geen ramen en het is dan ook echt onhoorbaar als ze voluit draaien. Mijn inziens is de huidige regelgeving niet logisch. Het zou al een stuk logischer zijn als ze kijken naar de bebouwing of het dichtstbijzijnde raam oid.
Er schijnt wel een soort "loophole" in de wetgeving te zijn:

"In het gewijzigde bouwbesluit staat benoemd dat de geluidseisen alleen betrekking hebben op installaties die buiten de uitwendige scheidingsconstructie van een woning zijn opgesteld. Zoals een warmtepomp die in een tuin staat of een airco die aan een gevel hangt. De eisen hebben dus geen betrekking op een installatie die in de woning staat of bijvoorbeeld in een bij de woning behorende schuur of garage."

Alklima heeft dat dus gebruikt om een "slim schuurtje" te ontwikkelen: https://alklima.nl/actuee...oor-buitendeel-warmtepomp

(bron: https://alklima.nl/servic...paper-geluidseisen-v3.pdf)
Pagina: 1 ... 22 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.