zverdier schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:08:
Ik zit nog steeds te dubben tussen 4 of een 8 kw Quatt, zelf wil ik wat gas besparen maar ook stroom, aangezien de belachelijke energie kosten de saldering tov huidige elektriciteit kosten, is het belangrijk dat de warmtepomp ook zuinig is, van ons mag de cv best branden bij -4/-10, en in het voor en najaar de warmtepomp bijstaat, wij hebben 17 zonnepanelen van rond de 290wp, label A , 172 m2 , vloer verwarming) vrijstaand, gasverbuik afgelopen 10 maanden 720 m3, elektriciteit verbruik afgelopen 10 maanden 1900 kw en 3883 terug geleverd. Hier zit ook het verbruik van hybride auto bij (10kw) Ik hoop dat Quiatt snel belt voor de video call wij zitten in de 300
ik ben bang dat je op Quiatt erg lang moet gaan wachten, Quatt zal wel eens nog eind dit jaar kunnen bellen, installatie zal vermoedelijk dan in begin 2023 zijn, mogelijk dat het wat sneller gaat. De eerste gaan ze in November plaatsen, daarom deze inschatting.
m.b.t. tot keuze 4kW cq 8kW, eerst hier een tabel op basis van je gasverbruik (geleend van het topic: "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic".
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eIiG61JE1C4gPpQNvVI7q6qT.webp?f=user_large)
op basis van je gasverbruik de laatste 10 mnd, daar zit dus geen volledig stookseizoen in, verwacht ik dat je zeker 400/450 kW er boven op moet tellen, dus kom je rond de 1100-1200 m3 gas/jaar uit. Daarvan zal circa 150-200 m3 voor je SWW zijn, dus effectief voor verwarming rond de 900 m3/jaar.
Het probleem van deze lijst is dat deze uit gaat van een warmtepompvermogen bij -10C, en dat gaat 1 Quatt (4,5kW) bij -10C dus niet halen. Wil je dus zeker zijn heb je eigenlijk de 8kW unit (= 2 Quatt's) nodig.
De tabel van Quatt is helaas wat meer natte finger werk en gaat dus niet uit van je gasverbruik.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Cr9ICRufaqefZRTEP9kLkGLF.jpg?f=user_large)
(bron:quatt.io)
Alternatief kun je ook meer op je huidige CV in de echt koude dagen laten draaien, en voor de overige minder koude dagen kan het dan weer de warmtepomp alleen doen. Ketel Klets heeft hier een echt mooie en vooral informatieve video "Warmtepomp in de winter - nut en efficiëntie" gemaakt. ik zou dat echt eens gaan kijken.
https://www.youtube.com/watch?v=5ZNghjtlCKY
In dat video woord prima uitgelegt dat wel eigenlijk de laatse jaren eigenlijk helemaal geen echt strenge winters (-10C) hebben gehad.
hier een aantal feiten uit deze video en van de weerdata van Franks Weer: link:
https://frank62weer.com/overzichten-winter-2/. deze grafieken zijn van deze site overgenomen.
:strip_exif()/f/image/ZeVbyVi3ycW884woN3qoQl64.jpg?f=fotoalbum_large)
(bron: ketel klets video)
(bron: Franks Weer)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tgSoiNW9cQ4ai7BwDEJSTsc3.jpg?f=user_large)
(bron: Franks Weer)
vooral deze laatste tabel is zeer interessant: in de periode tussen 2001 - 2021 zijn er slechts 2 maanden geweest met een etmaalgemiddelde < 0C (beide in 2010, daarna dus niet meer).
Ook een overweging, daar zit ik zelf ook naar te kijken is de bedrijfszekerheid van de Quatt, daar is nu gewoon nog helemaal niets over ter zeggen, het nadeel is net als bij alle andere first editions dat hier de kans op constructiefouten cq vaker storingen gewoon grooter is, die leercurve zal Quatt nog moeten doen, aan de andere kant als ze een standaard bestaand ontwerp gekocht hebben zal dat ook weer meevallen.
Ik denk er over na om voor de redelijk geringe meerprijs van 600 euro toch voor de 8 kW versie te gaan, wel ook de bekabeling en leiding werk laten installeren (met extra afsluiters (binnen) voor de 2 CV leidingen van de tweede unit, deze kun je ook zelf al kopen), maar de unit niet buiten laten installeren maar thuis als reserve laten staan indien er na de 2 jaar (deze periode valt dan nog onder garantie) een storing cq defect optreed, die 600 euro ben je dan vermoedelijk al aan voorrijkosten en materiaal kwijt, plus je komt dan niet zonder verwarming te staan, goed de CV heb je dan natuurlijk ook nog. Een monoblok kun je namelijk wel zelf aansluiten zonder een F-gassen certificaat. Een ander voordeel is dat je dus proefondervindelijk kunt zien of de 4 kW in jouw situatie voldoende is of juist ook in de matige winter/voor- en najaartijd te kort schiet, dan kun je altijd nog de tweede unit erbij plaatsen, doe je dat later, word de tweede unit een heel stuk duurder (3.200 - 1.600 = 1.600 euro op basis van de huidige prijs 8kW).
sorry dat ik hier een beetje off-topic ben gegaan, echter om de vraagstelling ook algemeen mbt de benodige vermogen goed te kunnen inschatten lijkt me deze informatie wel van belang, juist ook omdat er nog veel gegevens mbt het vermogen van de Quatt nog onbekend zijn.
Met deze info is een inschatting, zeker in deze barre tijden, wel van belang.
Je teruglevering zal in de buurt komen van het gebruik van de 8 kW unit.
Is het iemand niet met mijn redenatie eens, opbouwend comentaar is welkom.
[
Voor 23% gewijzigd door
MacD007 op 01-10-2022 14:54
]