Toon posts:

Hoofdzekering (smelt) laten vervangen voor automaten

Pagina: 1
Acties:

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-03 21:36
Naar aanleiding van dit topic (verplaatst uit: Zelf hoofdschakelaar plaatsen / werken onder spanning?) toch ook maar even uitgezocht wat de kosten zijn voor het vervangen van de hoofdzekering naar een automaat. Dit omdat ik de huidige meterkast moet gaan moderniseren. Maar de hoofdschakelaar is dermate groot dat ik mogelijk ruimte te kort kom. Dus die oude meuk wil ik er uit.
..maar toen zat ik met het feit .. hoe dan verder.. ik heb vroeger wel een keer een optater gehad met klussen in de schuur. En dat was alles behalve prettig.. dan wil ik zeker niet met 3-fasen een hele groepenkast gaan vervangen met de spanning er nog op.
Wederom een boel goede tips (en enge filmpjes) gezien.. ik laat de netbeheerder wel even langskomen voor een nieuwe hoofd-automaat vóór de meter. Dan kan ik daarna lekker zelf aan de gang met mijn groepenkast ná de meter.

[Voor 6% gewijzigd door Señor Sjon op 11-02-2021 09:25]

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:24
DonJunior schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:36:
Naar aanleiding van dit topic toch ook maar even uitgezocht wat de kosten zijn voor het vervangen van de hoofdzekering naar een automaat. Dit omdat ik de huidige meterkast moet gaan moderniseren. Maar de hoofdschakelaar is dermate groot dat ik mogelijk ruimte te kort kom. Dus die oude meuk wil ik er uit.
..maar toen zat ik met het feit .. hoe dan verder.. ik heb vroeger wel een keer een optater gehad met klussen in de schuur. En dat was alles behalve prettig.. dan wil ik zeker niet met 3-fasen een hele groepenkast gaan vervangen met de spanning er nog op.
Wederom een boel goede tips (en enge filmpjes) gezien.. ik laat de netbeheerder wel even langskomen voor een nieuwe hoofd-automaat vóór de meter. Dan kan ik daarna lekker zelf aan de gang met mijn groepenkast ná de meter.
Al heb je straks een automaat als hoofdzekering, je bent nog steeds verplicht om een hoofdschakelaar in je eigen groepenkast te hebben. ;)

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
DonJunior schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:36:
Naar aanleiding van dit topic toch ook maar even uitgezocht wat de kosten zijn voor het vervangen van de hoofdzekering naar een automaat. Dit omdat ik de huidige meterkast moet gaan moderniseren. Maar de hoofdschakelaar is dermate groot dat ik mogelijk ruimte te kort kom. Dus die oude meuk wil ik er uit.
Quanta costa? 350 euro? Voor dat geld kun je wel nog wel wat zegeltjes laten vervangen.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-03 21:36
Makrolon schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:41:
[...]

Al heb je straks een automaat als hoofdzekering, je bent nog steeds verplicht om een hoofdschakelaar in je eigen groepenkast te hebben. ;)
Dat begrijp ik.. maar die neem ik dan mee in de nieuwe groepenkast.
Nu zit er een oude schakelaar die dienst doet als 3-fase hoofdschakelaar. En dat is een flinke ruimte.

Ik wil dus vanaf de hoofdschakelaar alles gaan vernieuwen.
Dan is een hoofdautomaat onder de meter wel handig.. die kan ik dan gewoon zelf uitschakelen wanneer ik aan de groepenkast ga werken.

@kabeltjekabel
De prijzen zij niet mals. https://www.enexis.nl/con...20de%20kosten%20weten_3_5
Maar goed.. voor dat geld ga ik toch echt niet zelf mijn leven in de waagschaal leggen.

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-03 14:52
Valt toch wel mee? Reken erop dat zo'n monteur ca. 50-60 euro per uur kost, ex btw. Uurtje naar je toe rijden, uurtje werk, nog wat materiaal. Dit zijn gewoon vaste staffels. Als ie bij jou een halve dag bezig is, betaal je ook hetzelfde.

Als je toch alles gaat vernieuwen lekker mee laten nemen, ben je van al het gelul af in de toekomst. Ik snap alleen niet dat je het hebt over je leven in de waagschaal leggen... Je mag niet eens zelf aan je hoofdzekering komen.

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Asteroid9

General Failure

Ik snap alleen niet helemaal waarom je per se automaten wil. Uiteraard moet je nu veilig de kast kunnen plaatsen, maar dat kan ook door zegels verbreken, hoofdzekering verwijderen, nieuwe kast met hoofdschakelaar plaatsen en opnieuw laten verzegelen.
Dat laatste kost je bij een netbeheerder ca. 60 euro, en alternatief kun je het ook door een installateur met zegelrecht laten doen natuuurlijk.

Zodra je een nieuwe kast hebt met een normale hoofdschakelaar hoef je nooit meer aan de hoofdzekering / hoofdautomaat te komen.
Hooguit als je later weer eens de hele kast wil vervangen, maar normaliter is dat niet binnen 20 jaar of zo...

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• Karl042
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-02-2021
Het is verstandig om voor je begint de hoofdzekeringen te laten verwijderen door de netbeheerder. Behalve het gevaar van elektrocutie, je hebt al eens een optater gehad, moet je ook denken aan een kortsluiting en het gevaar van een vlamboog. Bedenk dat je hoofdzekeringen (waarschijnlijk 3x25A traag) wat meer doorlaten voor ze stuk gaan dan een groep in je groepenkast. Je wordt verder ook niet beschermd door een aardlekschakelaar. Als de netbeheerder je hoofdzekeringen moet vervangen voor automaten, dan kan het zijn dat ze de kabel in de straat spanningsvrij moeten maken, dat hangt af van de precieze situatie. Succes met je nieuwe groepenkast!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:08
Karl042 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:23:
dan kan het zijn dat ze de kabel in de straat spanningsvrij moeten maken, dat hangt af van de precieze situatie. Succes met je nieuwe groepenkast!
Met nadruk op *kan*. Maar beheerders hebben het juiste gereedschap, PBM's, opleiding en ervaring om werken onder spanning enigszins "veilig" te doen. En als ze de straat op zwart zetten, ligt de verantwoordelijkheid bij hen.

• Tweakerbobf
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-03 12:59
Van de week hier 1 smeltzekering door gegaan en inmiddels laten vervangen.

Nu begreep ik van de monteur dat de smeltzekeringen type D zijn, wanneer je deze laat vervangen door automaten dan komen er volgens mij C25 automaten in.

Nu zat ik te denken. Ik kan toch ook gewoon direct na de hoofdschakelaar 3x een C25 1 polige automaat plaatsen en daaruit de bestaande verdeling verder laten lopen?

Dan hebben we dezelfde beveiliging als wanneer Liander het vervangen heeft en de C25 zal er eerder uitgaan dan de 25a traag smeltzekering. (Wellicht kortsluiting uitgesloten)

Of is dit een opzet die heel vreemd is?
3x deze bijvoorbeeld https://www.elektramat.nl...polig-25a-c-kar-85001033/
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee