Zelf hoofdschakelaar plaatsen / werken onder spanning?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-snp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-06 21:14
Hey tweakers!

Ik heb in mijn hele huis de de elektrische installatie vernieuwd en heb daar (natuurlijk) altijd spanningsloos gewerkt. Nou wil ik de meterkast gaan aanpakken, want die is een beetje underpowered, kom ik er achter dat er geen hoofdschakelaar is.

Beetje googlen wijst uit dat er 2 mogelijkheden zijn:

1. Electricien met zegelrecht langs laten komen die de boel spanningsvrij kan maken en dan waarschijnlijk ook de meterkast installatie wil gaan doen
2. De hoofdschakelaar zelf installeren, onder spanning

Die eerste is natuurlijk de slimme oplossing, maar dat moet ook wat kosten.. en ik moet toegeven dat ik dit werk wel leuk vind om te doen, dus het ook graag zelf zou kunnen.

Hebben jullie tips voor gereedschap, strategieen, etc. Of wellicht gewoon zeer streng advies om het toch echt niet zelf te proberen?

Wil voorop stellen dat ik het nooit zou proberen met ongeschikt gereedschap of lakse discipline, ik ben me zeer gewaar van het gevaar dat elektriciteit omvat.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:22
Dus je bent zelf geen electricien en bent aan het klussen aan je installatie? 👎

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:57

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Nee. Gewoon niet doen. Lekker afblijven.

Wel eens 75A op 240V gevoeld? Want dat krijg je uit een 3x25A aansluiting.. Zoals hieronder terecht gesteld, klopt het niet dat er 75A uit een 3x25A aansluiting komt. Mijn waarschuwing blijft echter staan: doe dit niet zelf.

Ik ben collega’s kwijtgeraakt die niet oplette bij het werken aan een hoofdzekering. Of hun gezicht kwijt zijn. Of een oog. En dat zijn dus monteurs van een netbeheerder met alle papieren.

Je kunt ook je netbeheerder vragen om de aansluiting tijdelijk spanningsloos te maken.

[ Voor 67% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 06-07-2019 13:34 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 17:27:
Wel eens 75A op 240V gevoeld? Want dat krijg je uit een 3x25A aansluiting.
Heb jij weleens van de wet van Ohm gehoord?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:18
Ik denk het niet anders zou hij het hier vast niet vragen.

Maar wat ik me nu wel afvraag is of degene die hier antwoord “gewoon doen”, ook verantwoordelijk is voor de eventuele gevolgen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Shaggie_NB schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 17:33:
[...]

Heb jij weleens van de wet van Ohm gehoord?
Ja.

Doel van mijn post is de schrik er even goed in te brengen zodat TS het wel uit zijn hoofd laat om onder spanning te werken. Niet om alle natuurkundige feiten uit te leggen die er precies voor zorgen dat hij een paar maanden in Beverwijk mag logeren.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:54
In het verleden ook wel eens gedaan, maar toen het zegel van de hoofdaansluiting verbroken, zekering(en) eruit gedraaid (waren nog mooie porseleinen zekeringen), hoofdschakelaar geplaatst en toen netbeheerder gebeld dat er iets tegen het zegel gevallen was (semi opslagkast).
Netbeheerder kwam zonder morren nieuw zegel plaatsen en zonder verder gezeik.

Mijn advies bij deze: NIET onder spanning werken, dan liever de kosten voor een zegeltje betalen evt. maar niet onder spanning!

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-snp
Alright, volgens mij is tot nu toe iedereen tegen ;) uit nieuwsgierigheid @Heroic_Nonsense , wat voor soort fouten worden er gemaakt dat de elektricien toch in contact komt? Ik stelde me zo voor dat ik met lang geïsoleerd gereedschap en rubber handschoenen als een soort chirurg nooit dichter dan 15cm bij bloot koper zou komen, maar wellicht doe ik dan juist iets waardoor de shit in mijn face ontploft..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:45

WouterG

Dit is geen ondertitel

Bij mij zat er al geen zegel op de hoofdzekeringkast dus heb zelf de hoofdzekeringen verwijderd. Bij het plaatsen van de slimme meter heeft de monteur er zonder vragen een nieuw zegel opgeknepen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:39

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

d-snp schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 18:31:
Alright, volgens mij is tot nu toe iedereen tegen ;) uit nieuwsgierigheid @Heroic_Nonsense , wat voor soort fouten worden er gemaakt dat de elektricien toch in contact komt? Ik stelde me zo voor dat ik met lang geïsoleerd gereedschap en rubber handschoenen als een soort chirurg nooit dichter dan 15cm bij bloot koper zou komen, maar wellicht doe ik dan juist iets waardoor de shit in mijn face ontploft..
Grootste gevaar, als je met goed geïsoleerd spul werkt, is dat je een kortsluiting maakt tussen fase en nul, die vonk vliegt met een beetje pech iets verder dan 15 centimeter en/of ontsteekt een brandje. Beide gevallen wil je niet meemaken.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-06 21:50
d-snp schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 17:26:
Wil voorop stellen dat ik het nooit zou proberen met ongeschikt gereedschap of lakse discipline, ik ben me zeer gewaar van het gevaar dat elektriciteit omvat.
Het feit dat je de vraag stelt geeft al al aan dat dit niet het geval is.

Niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-snp
Waar zit die zekering eigenlijk? Is dat in het kastje van de meter zelf?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tlRWCLr.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

d-snp schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 18:44:

[Afbeelding]
In die onderste bult (onder G.E.B. en No10), ik kan het zegel zien zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door Freee!! op 05-07-2019 18:47 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 17:38:
[...]

Ja.

Doel van mijn post is de schrik er even goed in te brengen zodat TS het wel uit zijn hoofd laat om onder spanning te werken. Niet om alle natuurkundige feiten uit te leggen die er precies voor zorgen dat hij een paar maanden in Beverwijk mag logeren.
Nofi maar ik zou juist iemand die middelbare school natuurkunde schijnbaar niet kent niet al te serieus nemen in zo'n topic. Sowieso als het 3 fase is zou ik me drukker maken over de spanning tussen de fases dan de stroom op te tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-snp
Hoort deze pin niet ook verzegeld te zijn? Er komt niets los als ik hem er uit haal..

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PN5YXmg.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door d-snp op 05-07-2019 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

d-snp schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 18:52:
Hoort deze pin niet ook verzegeld te zijn? Er komt niets los als ik hem er uit haal..

[Afbeelding]
Ziet ernaar uit, dat ik toch wat anders zag dan het zegel. Dit is een heel ander probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-snp
Ik heb al anderhalf jaar geleden een slimme meter aangevraagd bij Liander, man van BAM kwam langs maar ging meteen weer weg omdat hij niet mocht werken aan een meterkast op een metalen plaat, hij had me niets verteld over dat er een zegel miste..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
1,5 jaar! geleden, en vandaag werd je wakker uit een coma ofzo?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• d-snp
Nee, ik bel ze om de drie maanden, maar ik wil nu die meterkast wel netjes dus daarom doe ik nu research. Had nog niet bedacht om zegeltjes te checken, lijkt me ook niet echt mijn taak :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:19
Toevallig maandag nieuwe kast laten plaatsen, die elektricien deed het zelf wel onder spanning.

Hij gebruikte VDE kniptang van Knipex om aan begin de aders vanuit kast Liander bij invoer oude stoppenkast af te knippen en weg te buigen, echt goed opzij en uit de weg.

Toen hij klaar was met de bijbehorende Knipex VDE striptang heel voorzichtig aders 1 voor 1 weer stukje gestript en met eerdere de nieuwe kast vastgezet.

Dat gezegd hebbend, hij was heel erg oude stempel, categorie 40+ jaar ervaring. Ik stond erbij te kijken, ging bij hem vrij soepel, maar ik zou het zelf echt nooit doen. Hij gaf er trouwens ook heel expliciet de don't try this at home waarschuwing bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Electricien trok hier gewoon zelf de zegels los en zei: De Liander heeft geen zin om hiervoor te komen en komt over paar weken toch met nieuwe meter, dus komt allemaal goed en wordt niet moeilijk over gedaan als het geen jaren duurt. Dat was uiteindelijk ook zo ;-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:05
Je hebt er een topic voor aangemaakt --> optie 1 dus graag :P

PVO

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WouterG
  • Laatst online: 12:45

WouterG

Dit is geen ondertitel

Twam schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 21:06:
Toevallig maandag nieuwe kast laten plaatsen, die elektricien deed het zelf wel onder spanning.
[..]
Ongelofelijke beunhaas dus. Geen enkel professioneel bedrijf laat zijn personeel onder spanning werken als daar geen grondige reden voor is, mocht dat wel zo zijn dan wordt dat niet ff gedaan maar komen er een hoop spullen meer bij kijken als een kniptang en striptang.
Waarom trok hij niet simpel even de zekeringen???

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:54
WouterG schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 21:11:
[...]

Ongelofelijke beunhaas dus. Geen enkel professioneel bedrijf laat zijn personeel onder spanning werken als daar geen grondige reden voor is, mocht dat wel zo zijn dan wordt dat niet ff gedaan maar komen er een hoop spullen meer bij kijken als een kniptang en striptang.
Waarom trok hij niet simpel even de zekeringen???
Het kan natuurlijk ook zo zijn zoals @Twam al zegt doordat de beste man nogal van de oude stempel is.

Grote kans dat de werkgever niet achter de actie van deze monteur staat, maar dat hij dit op eigen houtje doet/deed omdat hij geen zin had in "het gemartel van zekeringen uithalen", en ja ze bestaan, k ken ze ook wel die dit bij ons binnen het bedrijf deden (en dan hebben we het over mes-patronen die een flink hogere zekeringswaarde hebben).

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:22
Hebben jullie tips voor gereedschap, strategieen, etc. Of wellicht gewoon zeer streng advies om het toch echt niet zelf te proberen?
Alleen als je echt weet wat je doet, kan het. Maar ook dan is het ten strengste af te raden.

Als je hier tips moet vragen voor gereedschap, weet je niet helemaal wat je doet.

Niet lullig bedoeld, maar je moet dat gewoon echt niet doen dus.

Edit: moet je per se op korte termijn een hoofdschakelaar hebben? Anders nog eens een paar keer bellen voor die slimme meter en daarbij ook aangeven dat eerdere monteur niet aan dit oud spul wilde werken. Kans is groot dat bij installatie van een slimme meter een nieuw meterbord wordt geïnstalleerd met nieuwe hoofdzekering. En dan heb je automaten die je zelf kunt schakelen. Dan zet je daarna gewoon die hoofdschskelaar erin. Wellicht aan de telefoon de term 'saneren' even laten vallen. ;)

[ Voor 33% gewijzigd door dreamscape op 05-07-2019 21:44 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:50
Je kan ook bij je netbeheerder aanvragen om de smeltzekering te vervangen door automaten. Voor de werkzaamheden kan je die dan uit zetten en zo de installatie spanningsloos maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:38
Je kunt nu toch gewoon die onderste bult losmaken nu je dat stangetje eruit hebt? Nieuw zegel komt wel een keer daar wordt meestal niet moeilijk over gedaan. Je kunt dan de schroefzekering eruit draaien en spanningsvrij werken.

Er is wel een soort plan bij liander om al die oude stalen meterborden te vervangen, vroeg of laat kom je een keer aan de beurt.

Edit: die "stokjes" waar de gaten in zitten waar dat stangetje doorheen zat zijn eigenlijk bouten met schroefdraad. Gewoon linksom allebei uitdraaien, dan kun je die plaat met die bult lostrekken en kun je bij de schroefzekering(-en) en kun je de boel spanningsloos maken en je hoofdschakelaar monteren.

[ Voor 29% gewijzigd door ASW1 op 05-07-2019 21:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
De voeding komt hier van de buren :? Ik zie geen kabel van onderaf. Uit de muur er achter? Helemaal geen hoofdzekeringen hier?

Laten doen door iemand die onder spanning werkt met met handschoenen, gelaatscherm en isolerende schoenen is wat anders dan "zelf" zonder deze middelen hetzelfde trucje doen. In het eerste geval is het risico eigenlijk alleen van materiële aard. In het tweede geval heb je lichamelijk letsel als het fout gaat.

Tja, zolang netbeheerders het item "zegel plaatsen" gewoon als item op de prijslijst hebben staan....

Let wel dat de meeste antieke hoofdzekeringenkasten van binnen niet aanraakveilig zijn.
Christiaan676 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 21:40:
Je kan ook bij je netbeheerder aanvragen om de smeltzekering te vervangen door automaten. Voor de werkzaamheden kan je die dan uit zetten en zo de installatie spanningsloos maken.
Je kunt ook tegen de netbeheerder zeggen dat je _nu_ een slimme meter wilt :P . Met wat mazzel vervangen ze die antieke huisaansluitkast tegelijk met het meterbord en heb je gratis automaten. Anders kan het afhankelijk van de netbeheerder ~250-500 euro kosten...

[ Voor 19% gewijzigd door kabeltjekabel op 05-07-2019 22:09 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Kerel, wat is dat dan voor oeroude retrometer? Gewoon de hele boel LATEN vervangen door nieuw, degelijk en betrouwbaar spul.

En nooit aan een installatie onder spanning werken. Als je kijkt welke veiligheidsmaatregelen genomen (dienen te) worden in de professionele wereld, dan wil je toch niet met je tangetje een beetje rondpetsen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

d-snp schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 18:31:
Onoplettendheid, achteloosheid. In gedachte/vermoeid/bezig met de mooie vrouw des huizes zijn en een spanningsdragend deel aanraken of kortsluiting veroorzaken. Het niet dragen van beschermende middelen komt daar vaak ook bij.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Vinnienerd schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 17:27:
Dus je bent zelf geen electricien en bent aan het klussen aan je installatie? 👎
Werken aan je installatie kan prima. Zolang je het maar spanningsloos doet. En dat is waar in dit topic de voet wringt.

Maar een stopcontact bijplaatsen of een wissel schakelaar is echt niet zo spannend. Een groep is al iets spannender, maar ook niet echt rocket science. Je hele huis zit dan even zonder stroom. Maar verder is het gewoon kabels van de juiste kleur door verbindingen en geen kale aders laten rondslingeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

No flame taken ;)
maar ik zou juist iemand die middelbare school natuurkunde schijnbaar niet kent niet al te serieus nemen in zo'n topic. Sowieso als het 3 fase is zou ik me drukker maken over de spanning tussen de fases dan de stroom op te tellen.
Die ken ik wel, maar zoals gesteld was ik niet bezig met het educatieve deel op dat vlak.

Je hebt zeker gelijk, het zwakt mijn post af. Daarom heb ik hem zojuist aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 14:40
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 17:27:
Zoals hieronder terecht gesteld, klopt het niet dat er 75A uit een 3x25A aansluiting komt. Mijn waarschuwing blijft echter staan: doe dit niet zelf.[/i]
Als je aan de hoofdzekeringen prutst is wat die doorlaten sowieso niet de beperkende factor, maar dat van de zekering erachter, in de wijkkast. In mijn geval is me wel eens verteld dat die op 80A per fase afgezekerd zouden zijn, maar dat kan in een ander gebied/straat/whatever natuurlijk ook prima iets anders zijn.

In ieder geval, daarmee per ongeluk een lasapparaat implementeren is idd iets waar je niet naast wilt staan.

Ook ik zou TS enorm afraden op dit niveau zelf te gaan klussen. Ik vervang ook nog wel zelf een wandcontactdoos of schakelaartje (met de spanning er af), maar het vervangen van (delen van) je meterkast kun je beter overlaten aan iemand die de regels precies kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Regels kennen en volgen zijn twee veschillende dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:07
Zullen we adviezen om onder spanning te werken maar bewaren voor aan de borreltafel? Hier willen we ze in ieder geval niet meer zien.

[ Voor 109% gewijzigd door deepbass909 op 07-07-2019 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:50
Haal gewoon de zekeringen eruit je hebt toch al geen zegel. Dus dat gaat geen verschil maken.

Nooit onder spanning werken. Ik durf met zekerheid te zeggen dat je waarschijnlijk voorzichtiger bent om onder spanning te werken dan de gemiddelde monteur. Maar je wilt gewoon geen klein foutje maken. Doe het gewoon veilig, dat hoeft echt niet zo veel te kosten.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:09

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

De netbeheerder blijven bellen dat je de boel onder de meter niet veilig vindt en een nieuwe meter wil. Vooral zeggen dat als er een ongeval gebeurd, het hun verantwoordelijk is als ze geen veilige situatie creëren. Dan komen ze de boel vervangen, inclusief installatieautomaten in plaats van smeltveiligheden. Daarna kun je zelf de boel spanningsloos maken.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:47
Ik zat vorig jaar in precies dezelfde situatie. Ik heb toen een elektricien laten komen.

Die heeft toen de oude groepenkast verwijdert en de nieuwe opgehangen maar geen groepen aangesloten. Hij had het zegel verbroken en de hoofdzekeringen eruit gehaald zodat hij niet onder spanning werkte. Na afloop heeft hij nieuw zegel aangebracht. Ik heb daarna zelf alle groepen weer aangesloten.

Koste uiteindelijk in totaal maar € 65,- dat was mij het geld wel waard. Je bespaart al zoveel op elektra als je de complete installatie verder zelf hebt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weertenaar
  • Laatst online: 10-07 08:49
Skidmarks schreef op zondag 7 juli 2019 @ 08:10:
Ik zat vorig jaar in precies dezelfde situatie. Ik heb toen een elektricien laten komen.

Die heeft toen de oude groepenkast verwijdert en de nieuwe opgehangen maar geen groepen aangesloten. Hij had het zegel verbroken en de hoofdzekeringen eruit gehaald zodat hij niet onder spanning werkte. Na afloop heeft hij nieuw zegel aangebracht. Ik heb daarna zelf alle groepen weer aangesloten.

Koste uiteindelijk in totaal maar € 65,- dat was mij het geld wel waard. Je bespaart al zoveel op elektra als je de complete installatie verder zelf hebt gedaan.
Voor dat geld mag bij mij ook meteen komen.... Ik heb er een benaderd, maar omdat zegel op naam staat wil hij ook kijken of alles goed zit, of de kast leveren... kost me een paar honderd euro, ex. groepenkast.

Voor €65 een no brainer...VDE handschoenen en gelaatsmasker is al duurder...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat is 25A minimaal aan sluiting voor je neus. Hoe ga je dat veilig doen?

Slecht advies. Heel slecht advies.

[ Voor 32% gewijzigd door deepbass909 op 07-07-2019 20:52 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skidmarks
weertenaar schreef op zondag 7 juli 2019 @ 08:20:
[...]

Voor dat geld mag bij mij ook meteen komen.... Ik heb er een benaderd, maar omdat zegel op naam staat wil hij ook kijken of alles goed zit, of de kast leveren... kost me een paar honderd euro, ex. groepenkast.

Voor €65 een no brainer...VDE handschoenen en gelaatsmasker is al duurder...
Ik had gebeld naar de lokale elektricien en dit was de eerste die ik belde. Hun rekende geen voorrijkosten maar minimaal 1 uur arbeidskosten en dat was dus € 65,-. Dit is in zuid limburg http://www.kontaktbv.nl/

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Slechte reactie op heel slecht advies.

[ Voor 88% gewijzigd door deepbass909 op 07-07-2019 20:53 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skidmarks
Ach joh als je onder stroom staat trek je gewoon zelf de stekker eruit met je andere hand kijk maar:
[YouTube: Man saves himself from electrocution by unplugging the cord.]

Gelukkig hebben we hier wel aardlek. Zit er ook een aardlek achter je meterkast dus als je onder stroom komt te staan bij het klooien aan je hoofdzekering? Als die er al is zal hij vast geen 30 mA zijn maar een stuk hoger neem ik aan en dus heb je er niet veel aan.

[ Voor 9% gewijzigd door Skidmarks op 07-07-2019 08:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Ik heb in mijn hele huis de de elektrische installatie vernieuwd en heb daar (natuurlijk) altijd spanningsloos gewerkt. Nou wil ik de meterkast gaan aanpakken, want die is een beetje underpowered, kom ik er achter dat er geen hoofdschakelaar is.
Ik zou het uitbesteden.

[ Voor 33% gewijzigd door 50Miles op 07-07-2019 12:27 ]

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:01
Meest veilige is uiteraard optie1.

Aan de andere kant ALS je weet wat je doet, is het werken onder spanning goed te doen. Ik heb het zelf al een aantal keer gedaan en het stelt niet veel voor. Het zijn en blijven gewoon 2 koper draadjes...Je moet uiteraard geen foutjes maken, dus als je niet zeker bent van je zaak en/of geen risico wil nemen moet je gewoon de monteur laten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ts weet niet exact wat hij doet geeft hij zelf aan. Pro's horen eigenlijk niet onder spanning te werken als het ook veilig kan. Ts neemt dus overduidelijk sowieso risico's en eigenlijk wil ik hem deze exercitie ten zeerste afraden. Zo duur is de boel spanningsloos laten maken nou ook niet.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• d-snp
Jullie maken het ingewikkelder dan het is. Mijn vraag was welke veiligheidsmaatregelen de pro's treffen voor ze zoiets doen, en of het met die veiligheidsmaatregelen veilig genoeg is om zelf te proberen. Antwoord was nee, zelfs de pro's doen het over algemeen niet. Daarmee was wat mij betreft die kous af 20 reacties geleden ;) Ik ben niet iemand die risico's neemt met elektriciteit, heb ook netjes de NEN gelezen voor ik begon aan deze klus.

Ik heb 2 aardlekschakelaars en 4 automaten uit de bestaande installatie, daar moet een kookgroep en een paar groepen bij, maar het kastje is te klein daarvoor, vandaar dat ik op zoek ging naar een hoofdschakelaar.

Ik heb tot nu toe gewerkt onder de aanname dat Liander de meter wel zou komen vervangen voor ik klaar was beneden, maar dat blijkt dus niet het geval, vandaar dus dat ik nu met een andere blik naar de bestaande meterkast kijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

d-snp schreef op zondag 7 juli 2019 @ 11:36:
Jullie maken het ingewikkelder dan het is. Mijn vraag was welke veiligheidsmaatregelen de pro's treffen voor ze zoiets doen, en of het met die veiligheidsmaatregelen veilig genoeg is om zelf te proberen. Antwoord was nee, zelfs de pro's doen het over algemeen niet. Daarmee was wat mij betreft die kous af 20 reacties geleden ;) Ik ben niet iemand die risico's neemt met elektriciteit, heb ook netjes de NEN gelezen voor ik begon aan deze klus.

Ik heb 2 aardlekschakelaars en 4 automaten uit de bestaande installatie, daar moet een kookgroep en een paar groepen bij, maar het kastje is te klein daarvoor, vandaar dat ik op zoek ging naar een hoofdschakelaar.

Ik heb tot nu toe gewerkt onder de aanname dat Liander de meter wel zou komen vervangen voor ik klaar was beneden, maar dat blijkt dus niet het geval, vandaar dus dat ik nu met een andere blik naar de bestaande meterkast kijk.
Je bent niet de enige met problemen met @Anoniem: 670561 , kijk ook eens in Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Verstandige keuze, @d-snp ... Voor een stukje extra motivatie nog dit filmpje... https://youtu.be/hFy3jmdhbfI Dit kan ook het gevolg zijn op de ‘fantastische’ tip van @Mitch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wijze keuze :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:29

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Tip is graag filmen als je besluit het advies niet te volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitch
wolly_a schreef op zondag 7 juli 2019 @ 11:58:
Verstandige keuze, @d-snp ... Voor een stukje extra motivatie nog dit filmpje... https://youtu.be/hFy3jmdhbfI Dit kan ook het gevolg zijn op de ‘fantastische’ tip van @Mitch
Tips over sluiting maken horen hier niet thuis.

[ Voor 20% gewijzigd door deepbass909 op 07-07-2019 20:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

d-snp schreef op zondag 7 juli 2019 @ 11:36:
Jullie maken het ingewikkelder dan het is. Mijn vraag was welke veiligheidsmaatregelen de pro's treffen voor ze zoiets doen, en of het met die veiligheidsmaatregelen veilig genoeg is om zelf te proberen. Antwoord was nee, zelfs de pro's doen het over algemeen niet.
Dat had je ook in het Arbobesluit kunnen lezen ;). Artikel 3.5 lid 3 zegt het volgende:
Werkzaamheden aan of in de nabijheid van een elektrische installatie worden slechts uitgevoerd, indien de installatie of het gedeelte waaraan of in de nabijheid waarvan wordt gewerkt, spanningsloos is.
Nu is daar nog een (naar mijn mening zinloze) uitzondering op gemaakt in lid 5:
Het derde lid is niet van toepassing op werkzaamheden die worden verricht aan of in de nabijheid van een elektrische laagspanningsinstallatie, indien:

a. de dringende noodzaak van het onder spanning uitvoeren van die werkzaamheden is aangetoond;

b. tot het uitvoeren van die werkzaamheden door de daartoe bevoegde werknemer uitdrukkelijk opdracht is gegeven, en

c. de installatie tevens geschikt is voor het onder spanning uitvoeren van die werkzaamheden en door de daartoe bevoegde werknemer doeltreffende maatregelen zijn genomen om de aan die werkzaamheden verbonden gevaren te voorkomen.
Voor de duidelijkheid, er moet aan a, b, en c tegelijkertijd voldaan worden. Maar zoals ik al zei, naar mijn bescheiden mening (als voormalig WV'er (werkverantwoordelijke, verantwoordelijk voor veilig werken aan elektrische installaties) conform NEN3140) is er nooit een dringende noodzaak. Er kan áltijd spanningsloos gewerkt worden (met uitzondering van levensbedreigende situaties zoals patiënten in een ziekenhuis, maar hoe vaak komt dat voor). Dus onder spanning werken is gewoon een no-go.

Cunning linguist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OverSoft
  • Laatst online: 10-07 14:51
Ik heb 2 jaar geleden mijn meterkast zelf vervangen. Gewoon de zegel doorgeknipt en de hoofdstoppen er uit gedraaid.

Vorig jaar is een slimme meter geplaatst en ik heb de monteur niet gehoord over missende zegels.
Hij heeft er gewoon een nieuwe opgeknipt.

Zou me niet al te druk daar over maken.

Onder spanning werken zou ik dan toch weer niet doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 16:04

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

OverSoft schreef op zondag 7 juli 2019 @ 14:18:
Ik heb 2 jaar geleden mijn meterkast zelf vervangen. Gewoon de zegel doorgeknipt en de hoofdstoppen er uit gedraaid.

Vorig jaar is een slimme meter geplaatst en ik heb de monteur niet gehoord over missende zegels.
Hij heeft er gewoon een nieuwe opgeknipt.

Zou me niet al te druk daar over maken.
Tot er ook maar *iets* mis gaat met je electrische installatie, ze d'r achter komen dat je zelf heb lopen rommelen aan delen waar je niets te zoeken hebt.

Fikt je huis af, sta je met lege handen want je verzekeraar zegt "eigenaar heeft zelf lopen prutsen".

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Shunt

Boe

unezra schreef op zondag 7 juli 2019 @ 14:21:
[...]

Tot er ook maar *iets* mis gaat met je electrische installatie, ze d'r achter komen dat je zelf heb lopen rommelen aan delen waar je niets te zoeken hebt.

Fikt je huis af, sta je met lege handen want je verzekeraar zegt "eigenaar heeft zelf lopen prutsen".
Onzin kom maar eens met voorbeelden waar dit gedocumenteerd is gebeurd. Een hoop mensen roepen dit maar ik heb nog nooit een voorbeeld gezien wat dit ook daadwerkelijk onderbouwt.

Natuurlijk als jij een gevaarlijke situatie hebt gemaakt die aantoonbaar de oorzaak is van je brand dan zegt de verzekering kut voor je en bij een erkend installateur kan je de rekening dan daar neer leggen maar dan moet je het wel echt heel bont maken.

Zolang jij je aan de regels hebt gehouden in je huis is er geen verzekering die om de bonnetjes gaat vragen van je installatie.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
wolly_a schreef op zondag 7 juli 2019 @ 11:58:
Onder "Laagspanning" verstaat de energie-distributie sector veelal "alles onder de 1 kV" onder. Bijvoorbeeld zo'n mooie verdeelkast voor 6300A bij 690V. *Iets* dikkere geleiders en dito spanning zorgen voor een flink grotere vlamboog. ;)

Maargoed, dat masker + helm kun je voor 4 tientjes kopen; die helm komt bij meer dingen van pas. Dan heb je nog niet de handschoenen (6 tientjes) en sta je nog steeds niet geisoleerd van de grond, daar zit ca. 10 tientjes in.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Dan zou elke verzekeraar dat bij ieder afgefikt huis zeggen, want die zegels zijn dan natuurlijk ook gewoon weggebrand.

Cunning linguist.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:12
Shunt schreef op zondag 7 juli 2019 @ 14:30:
[...]

Onzin kom maar eens met voorbeelden waar dit gedocumenteerd is gebeurd. Een hoop mensen roepen dit maar ik heb nog nooit een voorbeeld gezien wat dit ook daadwerkelijk onderbouwt.

Natuurlijk als jij een gevaarlijke situatie hebt gemaakt die aantoonbaar de oorzaak is van je brand dan zegt de verzekering kut voor je en bij een erkend installateur kan je de rekening dan daar neer leggen maar dan moet je het wel echt heel bont maken.

Zolang jij je aan de regels hebt gehouden in je huis is er geen verzekering die om de bonnetjes gaat vragen van je installatie.
Er zijn genoen berechtingen van mensen die geprutst hebben met hun meter. Bijvoorbeeld https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:GHSHE:2019:180

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
@Mitch @kabeltjekabel Maar waarom zou je moetens en willens alle risico’s willen lopen om maar een paar tientjes te besparen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mitch
wolly_a schreef op zondag 7 juli 2019 @ 17:41:
@Mitch @kabeltjekabel Maar waarom zou je moetens en willens alle risico’s willen lopen om maar een paar tientjes te besparen?
Omdat het hier 300 euro ging kosten voor 3 minuten werk, zelf heb ik het in een kwartiertje gedaan, alles rustig en bedaard, en even 300 euro bespaard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
peltco schreef op zondag 7 juli 2019 @ 17:03:
[...]

Er zijn genoen berechtingen van mensen die geprutst hebben met hun meter. Bijvoorbeeld https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:GHSHE:2019:180
Wietkwekerij en meter slopen (= fraude) is wat anders dan zelf een hoofdschakelaar plaatsen. Overigens is de rechtszaak er verder weer typisch eentje met een netbeheerder; veel opgeblazen claims waar het grootste deel van tafel wordt geveegd.

Deze is wat dat betreft nog mooier;
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBGEL:2016:3303
wolly_a schreef op zondag 7 juli 2019 @ 17:41:
Bijvoorbeeld principe van alles zelf willen doen of enkel het monetaire argument.
Mitch schreef op zondag 7 juli 2019 @ 18:11:
[...]

Omdat het hier 300 euro ging kosten voor 3 minuten werk, zelf heb ik het in een kwartiertje gedaan, alles rustig en bedaard, en even 300 euro bespaard.
Ja, dat is dus geschift. Maargoed, 'zegel plaatsen' staat voor 6 tientjes op de prijslijst van de netbeheerder... dus...

Let overigens op dat sommige hoofdzekeringkasten zijn afgedicht met asbesthoudend koord..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

kabeltjekabel schreef op zondag 7 juli 2019 @ 18:21:
[...]
Let overigens op dat sommige hoofdzekeringkasten zijn afgedicht met asbesthoudend koord..
In dat geval is de netbeheerder verantwoordelijk en heeft die nog een stevig probleem ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Freee!! schreef op zondag 7 juli 2019 @ 18:30:
[...]

In dat geval is de netbeheerder verantwoordelijk en heeft die nog een stevig probleem ook.
Waarom? Het saneringstraject loopt toch nog gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

kabeltjekabel schreef op zondag 7 juli 2019 @ 18:40:
[...]
Waarom? Het saneringstraject loopt toch nog gewoon?
Voor schuurdaken ja, maar een woning met asbest mag je al niet meer verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
De hoofdzekeringenkast is dan ook eigendom van de netbeheerder... die verkoop je dus niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

kabeltjekabel schreef op zondag 7 juli 2019 @ 19:20:
De hoofdzekeringenkast is dan ook eigendom van de netbeheerder... die verkoop je dus niet :)
Nee, maar er zit wel asbest in de woning en daar kan de koper (terecht) een probleem van maken, dus heeft de verkoper een probleem en daarmee ook de eigenaar van die hoofdzekeringenkast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OverSoft
[...]

Onzin, dat gaat totaal niet op en gebeurt nooit.
Een huis eigenaar mag sowieso aan zijn eigen installatie werken...

Nu zit er overigens ook gewoon weer een zegel op, dus geen enkel probleem...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 16:04

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

OverSoft schreef op zondag 7 juli 2019 @ 19:57:
[...]

Nu zit er overigens ook gewoon weer een zegel op, dus geen enkel probleem...
Volgens mij is dat niet het geval.
Die verzegeling zit er niet voor niets.

Je mag ook niet zelf je electriciteitsmeter vervangen of er aan rommelen, of je gasmeter, watermeter, etc.

Dus ja, je mag aan je eigen installatie werken, maar dat *stopt* in geval van electra bij je meterkast. Alles wat daarvoor zit is niet van jou als huiseigenaar. :)

Dat dat zegel er weer op zit is meer geluk dan wijsheid, maar als ze hebben vastgelegd dat je d'r aan hebt gerommeld kun je alsnog een uitdaging hebben. Jij mag dat zegel immers helemaal niet verbreken, laat staan sleutelen aan wat er achter die zegel zit.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:43

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

d-snp schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 18:44:

[Afbeelding]
Wow, dat is wel een hele oude meter! Uit interesse, wat is die grote wijzerplaat eigenlijk?
En als ik zo kijk zou een complete revisie van de meterkast niet misstaan.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

OverSoft schreef op zondag 7 juli 2019 @ 19:57:
[...]

zeker, alleen dat verzegelde kastje is niet deel van jouw installatie.
Je hebt geluk gehad dat het niet gehandhaafd is, maar ik zou het niet aan derden aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Ik heb zojuist enkele hele slechte adviezen weg gehaald. Tips over kortsluiting maken, onder spanning werken of zegels verbreken horen niet hier thuis.

Als je niet weet wat je moet doen als je een elektrische installatie wil werken, wees dan verstandig en schakel hulp in van een professional of iemand met ervaring. Want hoe duur het misschien lijkt, je leven is nog altijd meer waard ;)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:40
Skidmarks schreef op zondag 7 juli 2019 @ 08:31:
Ach joh als je onder stroom staat trek je gewoon zelf de stekker eruit met je andere hand kijk maar:
[YouTube: Man saves himself from electrocution by unplugging the cord.]

Gelukkig hebben we hier wel aardlek. Zit er ook een aardlek achter je meterkast dus als je onder stroom komt te staan bij het klooien aan je hoofdzekering? Als die er al is zal hij vast geen 30 mA zijn maar een stuk hoger neem ik aan en dus heb je er niet veel aan.
Ter info: er zitten geen ALS'en in de wijkcabines.

Enkel rechttoe recht aan Smeltzekeringen per vertrekkende kring.
Kleinste die ik zie: 63A per fase, de grotere: 250A per fase.

Maar dat zegt niet alles. Bij een kortsluiting kunnen er veel grotere stromen lopen, afhankelijk van de wijktrafo kan dit gaan tot 15 á 20.000A. die stromen veroorzaken een vlamboog waardoor je direct geroosterd bent. Bijkomend veroorzaken die grote stromen ook grote lorentzkrachten op je elektro-materiaal waardoor de stukken in het rond kunnen vliegen.

Er is een heel groot verschil tussen werken voor of na je eigen zekeringkast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Freee!! schreef op zondag 7 juli 2019 @ 19:24:
[...]

Nee, maar er zit wel asbest in de woning en daar kan de koper (terecht) een probleem van maken, dus heeft de verkoper een probleem en daarmee ook de eigenaar van die hoofdzekeringenkast.
Denk niet dat het zo werkt eerlijk gezegd, maar sta open voor linkjes naar verhalen die het tegendeel aantonen.
unezra schreef op zondag 7 juli 2019 @ 20:07:
[...]

Je mag ook niet zelf je electriciteitsmeter vervangen of er aan rommelen, of je gasmeter, watermeter, etc.

Dus ja, je mag aan je eigen installatie werken, maar dat *stopt* in geval van electra bij je meterkast. Alles wat daarvoor zit is niet van jou als huiseigenaar. :)

Dat dat zegel er weer op zit is meer geluk dan wijsheid, maar als ze hebben vastgelegd dat je d'r aan hebt gerommeld kun je alsnog een uitdaging hebben. Jij mag dat zegel immers helemaal niet verbreken, laat staan sleutelen aan wat er achter die zegel zit.
Boven de meter is van de huiseigenaar, dus ook de draad tussen meter en hoofdschakelaar. Uit "praktische overwegingen" wordt dat deel door de netbeheerder verzorgd, waarmee ze eigenlijk al toegeven dat ze het onmogelijk gemaaky hebben bij je eigen spul te komen.

Al dit gezeur was er niet geweest als ze een hoofdschakelaar _in_ de meter hadden gedaan. Eerdere exemplaren slimme meters hebben die mogelijkheid, maar dat moest onbruikbaar gemaakt worden van de Twee Kamer... dus die hebben een firmwareupdate gekregen, haha.

Weet niet of de fysieke schakelaar er nog in zit bij nieuwere exemplaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

kabeltjekabel schreef op zondag 7 juli 2019 @ 22:04:
[...]
Denk niet dat het zo werkt eerlijk gezegd, maar sta open voor linkjes naar verhalen die het tegendeel aantonen.
Ik heb de laatste ongeveer 20 jaar twee huizen gekocht en één verkocht, waarbij de laatste koop en de verkoop binnen een maand van elkaar waren zo'n anderhalf jaar geleden, dus ik wat van die contracten onthouden en met name over asbest. Als koper van een huis zou ik botweg eisen dat die asbest voor de overdracht verwijderd was. En als verkoper zou ik dat begrijpen en de eigenaar van de betreffende asbest sommeren die asbest per zo snel mogelijk te verwijderen. In aanmerking nemend, dat dat best wel enige spoed kan hebben bij de verkoop van een huis en de stemming rond asbest, denk ik dat de verkoper een heel goede kans maakt in een kort geding als de betreffende netbeheerder niet heel vlot meewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
Boudewijn schreef op zondag 7 juli 2019 @ 20:25:
[...]
zeker, alleen dat verzegelde kastje is niet deel van jouw installatie.
Je hebt geluk gehad dat het niet gehandhaafd is, maar ik zou het niet aan derden aanraden.
Dat klopt, maar bij nieuwere installaties zijn het automaten en kan je ze uit zetten. Bij de oude zijn het draaistoppen en die kun je niet zonder zegel los halen. Beetje scheef dat je bij oude installaties de stoppen niet uit mag "zetten" en bij nieuwe wel.

Ach, zoals ik al zei: ik heb me er niet zo druk over gemaakt en als je dat wel doet moet je het of niet doen, of een buurman, kennis of vriend van de familie die electricien is maar even vragen om de zegeltang. Ken er genoeg die die weg hebben bewandeld.
unezra schreef op zondag 7 juli 2019 @ 20:07:
[...]

Het ging mij voornamelijk om de meterkast zelf (qua de opmerking: je mag aan je eigen installatie werken), niet de hoofdstoppen. (Daar heb ik immers niks aan veranderd, alleen even er uit gedraaid en inmiddels zit er weer een zegel op)

Zegelnummers worden overigens niet gelogged waar ze geïnstalleerd zijn, dus als je huis afgebrand is (samen met de zegels, die zijn immers van plastic de laatste 15 jaar), dan is er niemand die kan controleren of er een zegel op zat.

[ Voor 42% gewijzigd door OverSoft op 07-07-2019 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Freee!! schreef op zondag 7 juli 2019 @ 22:15:
[...]

Ik heb de laatste ongeveer 20 jaar twee huizen gekocht en één verkocht, waarbij de laatste koop en de verkoop binnen een maand van elkaar waren zo'n anderhalf jaar geleden, dus ik wat van die contracten onthouden en met name over asbest. Als koper van een huis zou ik botweg eisen dat die asbest voor de overdracht verwijderd was. En als verkoper zou ik dat begrijpen en de eigenaar van de betreffende asbest sommeren die asbest per zo snel mogelijk te verwijderen. In aanmerking nemend, dat dat best wel enige spoed kan hebben bij de verkoop van een huis en de stemming rond asbest, denk ik dat de verkoper een heel goede kans maakt in een kort geding als de betreffende netbeheerder niet heel vlot meewerkt.
Je weet vaak geeneens of daar asbest in zit, en dat weet de netbeheerder ook niet :+

En zeg nou zelf; heb jij je ooit afgevraagd of je hoofdzekeringkast asbest bevat? No way. Is volgens mij op sommige plekken nog tot 1992 geinstalleerd ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

OverSoft schreef op zondag 7 juli 2019 @ 22:55:
[...]

Dat klopt, maar bij nieuwere installaties zijn het automaten en kan je ze uit zetten. Bij de oude zijn het draaistoppen en die kun je niet zonder zegel los halen. Beetje scheef dat je bij oude installaties de stoppen niet uit mag "zetten" en bij nieuwe wel.

Ach, zoals ik al zei: ik heb me er niet zo druk over gemaakt en als je dat wel doet moet je het of niet doen, of een buurman, kennis of vriend van de familie die electricien is maar even vragen om de zegeltang. Ken er genoeg die die weg hebben bewandeld.

[...]

Het ging mij voornamelijk om de meterkast zelf (qua de opmerking: je mag aan je eigen installatie werken), niet de hoofdstoppen. (Daar heb ik immers niks aan veranderd, alleen even er uit gedraaid en inmiddels zit er weer een zegel op)

Zegelnummers worden overigens niet gelogged waar ze geïnstalleerd zijn, dus als je huis afgebrand is (samen met de zegels, die zijn immers van plastic de laatste 15 jaar), dan is er niemand die kan controleren of er een zegel op zat.
Zegels zijn ook niet voor dat doel in het leven geroepen, maar dienen ter voorkoming dat je voor de meter stroom aftapt. Als dat wel het geval is, maar de boel is verzegeld, dan zouden ze aan de hand van het nummer moeten kunnen achterhalen welke monteur dit heeft gedaan.

Verzegelen is dus 100% economisch en heeft niks met de veiligheid te maken. Je krijgt overigens wel op je flikker (en mogelijk een boete) als de zegels bij controle verbroken blijken te zijn.

Overigens is het feit dat je de stop eruit hebt gedraaid en weer terug, als genoeg om in overtreding te zijn. Je mag simpelweg niet in het verzegelde deel komen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Je kunt ook aftappen zonder zegels te knippen...
deepbass909 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 01:50:
[...]

Overigens is het feit dat je de stop eruit hebt gedraaid en weer terug, als genoeg om in overtreding te zijn. Je mag simpelweg niet in het verzegelde deel komen.
Liander heeft verzegelen als los item op de prijslijst staan. Verzegelen + fraude is op aanvraag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
deepbass909 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 01:50:
[...]

Zegels zijn ook niet voor dat doel in het leven geroepen, maar dienen ter voorkoming dat je voor de meter stroom aftapt. Als dat wel het geval is, maar de boel is verzegeld, dan zouden ze aan de hand van het nummer moeten kunnen achterhalen welke monteur dit heeft gedaan.

Verzegelen is dus 100% economisch en heeft niks met de veiligheid te maken. Je krijgt overigens wel op je flikker (en mogelijk een boete) als de zegels bij controle verbroken blijken te zijn.

Ik zeg ook niet dat ik "technisch gezien het gewoon mag". Ja, ze zouden er moeilijk over kunnen doen (of over hebben gedaan, er zit immers weer een zegel op).
Ik zeg alleen dat het scheef is dat je je eigen installatie niet uit mag zetten om er aan te werken.

Als je niet je eigen zegel wil verbreken, zou je de netbeheerder kunnen bellen om de stoppen er uit te laten halen en later terug laten komen om de boel weer in werking te stellen. Dat doen ze ook gewoon. Hoeveel dat kost verschilt per netbeheerder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Misschien mosterd na de maaltijd. Ik heb dezelfde situatie gehad. Bij het plaatsen van zonnepanelen heb ik in eigen beheer de gehele meterkast vervangen.

Ik heb een familielid met installateurspapieren maar geen zegelrecht, in overleg met Liander ( telefonisch en e-mail ) hebben wij zelf de verzegeling mogen verbreken van de hoofdzekeringkast en daarna de porseleinzekering verwijderd.

Daarna de hele groepenkast vervangen (2x4 groepen + 2x ALS + 1 hoofdschakelaar ) en daarna de hoofdzekering terug geplaatst. Daarna Liander weer gebeld en die hebben voor ik meen 65 euro de kast weer verzegeld.

Mocht je dit zelf ook mogen doen van Liander; Controleer rondom in zijn geheel de zekeringhouder voordat je hem los schroeft. Zie je scheuren/barsten in de zekeringhouder of is deze op een andere wijze beschadigd, dan niet er aan beginnen en Liander er bij halen. Controleer ook uitvoerig of er troep boven, naast, tussen of ergens in zit. Je wilt absoluut geen kortsluiting op je hoofdzekering. Er komen waarschijnlijk 3 fasen binnen die hoog zijn afgezekerd op de straat. ( 80A of hoger ). Dat levert enorme vlambogen als dat mis gaat.

Gezien de foto's heb je een hele oude installatie, grote kans dat die zekeringhouder beschadigd is.

Laat anders je installatie spanningsloos maken door iemand die er verstand van heeft en de juiste bescherming er voor heeft.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Freee!! schreef op zondag 7 juli 2019 @ 22:15:
[...]

Welnee. Er is geen dringende oorzaak voor jou om dat huis te kopen, noch voor de verkoper om het huis aan jou te verkopen. Daarnaast is er überhaupt geen dringende noodzaak om die asbest te verwijderen, als er niet aan die kast gewerkt wordt.
mkleinman schreef op maandag 8 juli 2019 @ 09:47:
Ik heb een familielid met installateurspapieren maar geen zegelrecht, in overleg met Liander ( telefonisch en e-mail ) hebben wij zelf de verzegeling mogen verbreken van de hoofdzekeringkast en daarna de porseleinzekering verwijderd.
Ik vind dat niet verstandig. Je hebt ook stalen zekeringkasten met daarin blanke koperaders. Daar mogen zelfs monteurs van Liander niet zomaar in werken. Het laten vallen van de schroefkop zorgt dan al voor een ontploffing als die verkeerd valt en verbinding maakt tussen aders en kast. Erg dom om daar dan maar even zekeringen uit te gaan draaien. Echt ver weg van blijven. Laat dit altijd aan de netbeheerder over.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weertenaar
  • Laatst online: 10-07 08:49
kabeltjekabel schreef op zondag 7 juli 2019 @ 18:21:
[...]

[...]

Ja, dat is dus geschift. Maargoed, 'zegel plaatsen' staat voor 6 tientjes op de prijslijst van de netbeheerder... dus...

Mijn netbeheerder (Enexis) wil niet komen. Ik heb gezegd het zegel door te knippen en of ze dan een nieuw zegel wilde komen plaatsen..."Nee doen we niet, je moet een installateur met zegelrecht bellen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Zit die hoofdschakelaar er nou in inmiddels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Bart ® schreef op maandag 8 juli 2019 @ 10:03:
[...]

Ik vind dat niet verstandig. Je hebt ook stalen zekeringkasten met daarin blanke koperaders. Daar mogen zelfs monteurs van Liander niet zomaar in werken. Het laten vallen van de schroefkop zorgt dan al voor een ontploffing als die verkeerd valt en verbinding maakt tussen aders en kast. Erg dom om daar dan maar even zekeringen uit te gaan draaien. Echt ver weg van blijven. Laat dit altijd aan de netbeheerder over.
Dat is wat ik dus ook probeer aan te geven. Ik zelf was hier nooit aan begonnen.

Het toeval wil dat het familielid in kwestie installateurspapieren heeft en bij een netbeheerder, heeft, gewerkt. En in geval van stalen zekeringkasten e.d. weet ik zeker dat hij er niet aan begonnen was :).

In principe = hoofdzekering en verbreken zegels altijd de netbeheerder. Period :)
weertenaar schreef op maandag 8 juli 2019 @ 11:48:
[...]

Mijn netbeheerder (Enexis) wil niet komen. Ik heb gezegd het zegel door te knippen en of ze dan een nieuw zegel wilde komen plaatsen..."Nee doen we niet, je moet een installateur met zegelrecht bellen."
Opvallend in mijn geval ( Liander ) kwam Liander netjes langs om de boel weer te verzegelen. De kap ging er eerst nog af om eea te controleren of wij geen gekke dingen stiekem hadden gedaan ;) en daarna werd hij verzegeld.

Leuk detail is dat de man van Liander zijn zegeltang met een hele partij zegels vergat mee te nemen. Heb ik voor gebeld en nog leuke attentie voor gekregen :)

[ Voor 28% gewijzigd door mkleinman op 08-07-2019 12:16 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
Leuk die zegels laten liggen inderdaad. Alhoewel de monteur mij vertelde dat hij het nummer van de zegel die hij gebruikte moest doorgeven aan de netbeheerder en die koppelt het dan aan de woning in hun administratie. Dus met losse zegels die je zelf plaatst ben je er nog niet.

Alhoewel ik mij afvraag of de netbeheerder dat echt gaat controleren. Die monteur vertelde ook dat als er geen zegel meer was omdat je met klussen met een beitel of zo was uitgeschoten hij ook gewoon een nieuw zegel kon plaatsen en dat daar niet zo moeilijk over gedaan werd in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Skidmarks schreef op maandag 8 juli 2019 @ 21:49:
Leuk die zegels laten liggen inderdaad. Alhoewel de monteur mij vertelde dat hij het nummer van de zegel die hij gebruikte moest doorgeven aan de netbeheerder en die koppelt het dan aan de woning in hun administratie. Dus met losse zegels die je zelf plaatst ben je er nog niet.

Alhoewel ik mij afvraag of de netbeheerder dat echt gaat controleren. Die monteur vertelde ook dat als er geen zegel meer was omdat je met klussen met een beitel of zo was uitgeschoten hij ook gewoon een nieuw zegel kon plaatsen en dat daar niet zo moeilijk over gedaan werd in de praktijk.
Als je het voor elkaar krijgt om per ongeluk met een beitel een zegel te slopen is er iets goed mis met je doe-het-zelf-kwaliteiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 17:38:
[...]

Ja.

Ga nooit liegen, veel mensen zijn te slim om voor gelogen te worden en dan bereik je alleen het tegenovergestelde.

Overigens wel eens hoor, met wat handigheid, gezond verstand en kennis van electra kan je veel zelf doen. Heb het zelf ook vaak zat gedaan & sleutel aan zat installaties. Die hoofdzekering vervangen onder spanning pas ik voor, als ik geen netbeheerdersdeel heb wat ik kan afschakelen begin ik er niet aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Skidmarks schreef op maandag 8 juli 2019 @ 21:49:

Niet helemaal hoe het werkt, althans niet bij Liander. Ik kan niet spreken voor de overige netbeheerders.

Zegels zitten per 100 stuks in een zak, met opeenvolgende zegelnummers. Bijvoorbeeld ZX387100 t/m ZX387199. Bij uitgave van een zak wordt deze geregistreerd op naam van een monteur. Als dan zegel ZX387136 gebruikt is bij meterfraude, dan weten ze van wie dat zegel was.

Daarnaast zit er in de zegeltang van de monteur ook een uniek nummer, die bij het dichtknijpen van het zegel, in het zegel geperst wordt. Daardoor is het dus ook te zien wie het zegel geplaatst heeft. Zegels noch zegeltang mogen door de monteur uitgeleend worden aan andere monteurs. Zowel bij verlies van zegels als tang moet er aangifte gedaan worden bij de politie.

Dat is alles wat geregistreerd wordt.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Hier wordt er opgemerkt dat bij een nieuwe meter ook de zekeringen vervangen worden door automaten. Is dit een vaste procedure? Bij mij bleven de oude zekeringen gewoon zitten toen er een slimme meter is geplaatst.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

kmf schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 08:05:
Hier wordt er opgemerkt dat bij een nieuwe meter ook de zekeringen vervangen worden door automaten. Is dit een vaste procedure? Bij mij bleven de oude zekeringen gewoon zitten toen er een slimme meter is geplaatst.
Bij enkel een meterwisseling worden inderdaad niet standaard de smeltpatronen vervangen door installatieautomaten.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 13:22
kmf schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 08:05:
Ik gaf aan dat dat wellicht zou gebeuren. Het is niet de standaard procedure, maar in geval van topicstarter kan ik me voorstellen dat de netbeheerder de boel wil moderniseren en dan komt er een nieuw meterbord met automaten.

[ Voor 5% gewijzigd door dreamscape op 09-07-2019 09:06 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Bart ® schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 07:29:
[...]

Niet helemaal hoe het werkt, althans niet bij Liander. Ik kan niet spreken voor de overige netbeheerders.

Zegels zitten per 100 stuks in een zak, met opeenvolgende zegelnummers. Bijvoorbeeld ZX387100 t/m ZX387199. Bij uitgave van een zak wordt deze geregistreerd op naam van een monteur. Als dan zegel ZX387136 gebruikt is bij meterfraude, dan weten ze van wie dat zegel was.

Daarnaast zit er in de zegeltang van de monteur ook een uniek nummer, die bij het dichtknijpen van het zegel, in het zegel geperst wordt. Daardoor is het dus ook te zien wie het zegel geplaatst heeft. Zegels noch zegeltang mogen door de monteur uitgeleend worden aan andere monteurs. Zowel bij verlies van zegels als tang moet er aangifte gedaan worden bij de politie.

Dat is alles wat geregistreerd wordt.
Ik ben ze (zegel+tang) eens tegen gekomen in de inboedel na faillissement... er valt dus soms wel een steekje her en der.

Systeem is gewoon niet waterdicht. Die hele oude zegels +30jr oud zijn ook echt niet geregistreerd. En kwam ze nog vaak genoeg tegen. Dat is m.i. een van de weinige voordelen van de installatie van alle 'slimme meters. Allemaal nieuwe 'geregistreerde' zegels!

Jammer dat de monteurs welke de meters plaatsen soms onvoldoende geschoold zijn. Ze hadden mooi elke aansluiting kunnen keuren. Mijn meterbord heeft mechanische beschadigingen (stuk uit) vooraf netbeheerder over geïnformeerd en werd gewoon niet vervangen?¿? Onderaannemers moeten natuurlijk wel zoveel meterwissels per dag doen... 8)7 TF-ontvanger wist hij niet hoe hij die aan moest sluiten en heb ik zelf maar gedaan... |:(

Wat betreft zelf klussen. Ik heb teveel ongelukken zien gebeuren door dat er installatie fouten zijn gemaakt door 'klus'bedrijven. Oud klasgenoot is hierdoor een week in coma gehouden. En ben daar zeer terughoudend in dit aan te bevelen... geen/onvoldoende kennis blijf eraf! Je speelt gewoon met levens. Je mag ook niet autorijden zonder rijbewijs.

Na de vrijgave van de energiemarkt is het m.i. gewoon een bende geworden

Wat betreft werken onder stroom... mens ruikt echt naar kip... En wil dat echt nooit meer ruiken! Ben ooit bij een verdeelinrichting geroepen nadat er door een collega, welke ik al 15 jaar kende, sluiting had gemaakt. 30 á 40cm 2,5mm2 massief koperdraad was gewoon verdampt(!) en railen beschadigd. Kast was van binnen verkopert en de 1,2MW (mega geen mili) voedingsbron op <10m afstand heeft men toen horen trippen/optoeren en het licht knipperde op heel het bedrijf. Over de piekstroom kan ik alleen maar gissen... De 400A mespatronen voorzekering van die kast zijn er toen niet(!) uitgegaan. Gewoon niet doen werken onder spanning!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-snp
Heftig verhaal @Delakhan!

Ik heb net weer even met Liander gebeld, redelijk aanhoudend geweest. Heb ze verteld dat ik het onveilig vind en dat het gesaneerd moet worden. Ze konden me niet helpen. Ik vroeg of het weer een jaartje ging duren, ze zei dat ik daar wel rekening mee moest houden. Ik vroeg of ik niet bij wijze van uitzondering ergens voor aan het saneringsschema zou kunnen, ze zei dat ze uberhaupt nog niet met het sanerinsproces zijn begonnen. Ze hebben nog niet eens een partner die het saneringsproces gaat uitvoeren, ze hebben meerdere offertes gekregen maar hebben nog niet een keuze gemaakt.

Nu in ieder geval een duidelijker beeld van waar ik op wacht.

Ik denk dat ik ga uitzoeken of ik de stoppenkast kan uitbreiden zonder de boel los te halen. Het is zo'n EATON Holec kastje, daar kun je in principe modules bovenop monteren. Dus dan haal ik er de stroom af middels de aardlekschakelaars, en plaats dan een kastje en automaten bij. Minder netjes dan gewoon een mooie nieuwe kast, maar ook minder gedoe, en misschien als er over een paar jaar dan toch een nieuwe meter komt dat ik dan ook een nieuwe kast koop en het allemaal netjes trek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

d-snp schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 17:01:

Ik heb net weer even met Liander gebeld, redelijk aanhoudend geweest. Heb ze verteld dat ik het onveilig vind en dat het gesaneerd moet worden.
Zij zijn de eigenaar en dus aansprakelijk als er door die onveiligheid ongelukken gebeuren, leuk werk voor de PR-afdeling :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:40
Kort geleden nog in een woning geweest waar er brand ontstaan was in de meterkast, aan de kant van de netbeheerder.
Was al vernieuwd maar er hingen nog wat oude kabels aan het plafond die verbrand waren, het moet redelijk de moeite geweest zijn.

's nachts gebeurd, de kinderen durven nu niet meer in hun eigen kamer slapen. Gelukkig was er een rookmelder.

Waarmee nu niet iedereen panisch moet worden, dit blijven gelukkig uitzonderingen.

Maar bij zo'n zaken moet je heel voorzichtig zijn. De gevolgen kunnen heel groot zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Daarom ook de meterkast niet gebruiken als opslag. Geen schoonmaakmiddelen, geen fles wasbenzine, geen cornflakes, geen poetsdoeken verzameling, etc.

Ik heb net weer even met Liander gebeld, redelijk aanhoudend geweest. Heb ze verteld dat ik het onveilig vind en dat het gesaneerd moet worden. Ze konden me niet helpen. Ik vroeg of het weer een jaartje ging duren, ze zei dat ik daar wel rekening mee moest houden. Ik vroeg of ik niet bij wijze van uitzondering ergens voor aan het saneringsschema zou kunnen, ze zei dat ze uberhaupt nog niet met het sanerinsproces zijn begonnen. Ze hebben nog niet eens een partner die het saneringsproces gaat uitvoeren, ze hebben meerdere offertes gekregen maar hebben nog niet een keuze gemaakt.

Ik denk dat ik ga uitzoeken of ik de stoppenkast kan uitbreiden zonder de boel los te halen. Het is zo'n EATON Holec kastje, daar kun je in principe modules bovenop monteren. Dus dan haal ik er de stroom af middels de aardlekschakelaars, en plaats dan een kastje en automaten bij. Minder netjes dan gewoon een mooie nieuwe kast, maar ook minder gedoe, en misschien als er over een paar jaar dan toch een nieuwe meter komt dat ik dan ook een nieuwe kast koop en het allemaal netjes trek.
Ze hebben ook eigen monteurs, maarja, in de jaren dat er niks gebouwd werd hebben ze op hun krent gezeten, en nu opeens moeten ze saneren en weer meer nieuwe aansluitingen opleveren...

EDIT: Niet de monteurs natuurlijk, maar degenen die zo slecht gepland hebben, spreekwoordelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
kabeltjekabel schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 18:48:
Daarom ook de meterkast niet gebruiken als opslag. Geen schoonmaakmiddelen, geen fles wasbenzine, geen cornflakes, geen poetsdoeken verzameling, etc.
Dit is een hele belangrijke... _/-\o_

En zoals ik de foto van het gedeelte van de netbeheerder zie is het wel een verouderde installatie maar dat wil nog niet zeggen een onveilige installatie. Ik zie/hoor persoonlijk dan ook geen dringende reden om deze aansluiting versnelt te moeten saneren.

Wel is TS nu natuurlijk bezig met de meterkast op te knappen en zou het nu goed uitkomen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1

In mijn eerdere post ASW1 in "Zelf hoofdschakelaar plaatsen / werken onder spanning?" heb ik je uitgelegd hoe je de boel spanningsvrij kunt maken. Gemist?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d-snp
Hey @ASW1, die heb ik niet gemist, maar alle andere reacties hebben me een beetje huiverig gemaakt over het uitdraaien van die zekering. Iemand had gewaarschuwd dat die behuizingen mogelijk beschadigd kunnen zijn en er dan alsnog risico's zijn dat er iets mis gaat.

Ik heb de kap er nog niet af gehaald dus ik heb nog niet echt een idee van wat er achter zit. Heb nu zoveel angstaanjagende reacties gezien dat ik bang ben dat het ding ontploft als ik er scheef naar kijk...
Pagina: 1 2 Laatste