Bart ® schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 07:29:
[...]
Niet helemaal hoe het werkt, althans niet bij Liander. Ik kan niet spreken voor de overige netbeheerders.
Zegels zitten per 100 stuks in een zak, met opeenvolgende zegelnummers. Bijvoorbeeld ZX387100 t/m ZX387199. Bij uitgave van een zak wordt deze geregistreerd op naam van een monteur. Als dan zegel ZX387136 gebruikt is bij meterfraude, dan weten ze van wie dat zegel was.
Daarnaast zit er in de zegeltang van de monteur ook een uniek nummer, die bij het dichtknijpen van het zegel, in het zegel geperst wordt. Daardoor is het dus ook te zien wie het zegel geplaatst heeft. Zegels noch zegeltang mogen door de monteur uitgeleend worden aan andere monteurs. Zowel bij verlies van zegels als tang moet er aangifte gedaan worden bij de politie.
Dat is alles wat geregistreerd wordt.
Ik ben ze (zegel+tang) eens tegen gekomen in de inboedel na faillissement... er valt dus soms wel een steekje her en der.
Systeem is gewoon niet waterdicht. Die hele oude zegels +30jr oud zijn ook echt niet geregistreerd. En kwam ze nog vaak genoeg tegen. Dat is m.i. een van de weinige voordelen van de installatie van alle 'slimme meters. Allemaal nieuwe 'geregistreerde' zegels!
Jammer dat de monteurs welke de meters plaatsen soms onvoldoende geschoold zijn. Ze hadden mooi elke aansluiting kunnen keuren. Mijn meterbord heeft mechanische beschadigingen (stuk uit) vooraf netbeheerder over geïnformeerd en werd gewoon niet vervangen?¿? Onderaannemers moeten natuurlijk wel zoveel meterwissels per dag doen...

TF-ontvanger wist hij niet hoe hij die aan moest sluiten en heb ik zelf maar gedaan...
Wat betreft zelf klussen. Ik heb teveel ongelukken zien gebeuren door dat er installatie fouten zijn gemaakt door 'klus'bedrijven. Oud klasgenoot is hierdoor een week in coma gehouden. En ben daar zeer terughoudend in dit aan te bevelen... geen/onvoldoende kennis blijf eraf! Je speelt gewoon met levens. Je mag ook niet autorijden zonder rijbewijs.
Na de vrijgave van de energiemarkt is het m.i. gewoon een bende geworden
Wat betreft werken onder stroom... mens ruikt echt naar kip... En wil dat echt nooit meer ruiken! Ben ooit bij een verdeelinrichting geroepen nadat er door een collega, welke ik al 15 jaar kende, sluiting had gemaakt. 30 á 40cm 2,5mm
2 massief koperdraad was gewoon verdampt(!) en railen beschadigd. Kast was van binnen verkopert en de 1,2MW (mega geen mili) voedingsbron op <10m afstand heeft men toen horen trippen/optoeren en het licht knipperde op heel het bedrijf. Over de piekstroom kan ik alleen maar gissen... De 400A mespatronen voorzekering van die kast zijn er toen niet(!) uitgegaan. Gewoon niet doen werken onder spanning!