Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
@RVE_NL Misschien als je een ongeisoleerd koperen leiding 10cm onder maaiveld legt. Maar zoals de reactie eronder, flink inpakken met isolatie en op een meter diep leggen en het verlies valt reuze mee.
Ik kan het voor je uitrekenen maar lijkt me haast overbodig, een WP doet, ongeveer 10L/min? De verblijftijd is dan bijzonder kort in een stukje 22mm leiding van 10m lang.
Mocht het onverhoopt tijdens de zeer koude dagen toch afnemen kan je altijd een wat tracing toevoegen al dekn ik niet dat het zinvol is.
__/`\__/`\__
Kijk maar zelf hoeveel verlies armaflex bij bv -10 gr heeft, heel simpel hoe goed je ook isoleert, verlies zul je houden. We zeggen ook niet dat het niet kan, hou echter wel rekening met de consequenties.bbbrumbrum schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:07:
[...]
Wat een onzin. Hoeveel verlies heeft 10mtr leiding?
Als je er bang voor bent gewoon een extra laag Armaflex erom.
Tracing is in dit geval niet zinvol, tm elektrische tracing, die is om het geval vorstvrij te houden, ga je bij een wp in de winter niet veel last krijgen. Ik zou wel een flex kunststofcv leiding gebruiken.Mistacal schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:15:
Hoe meer er afhaken, hoe snelle rik aan de beurt ben dan maar![]()
@RVE_NL Misschien als je een ongeisoleerd koperen leiding 10cm onder maaiveld legt. Maar zoals de reactie eronder, flink inpakken met isolatie en op een meter diep leggen en het verlies valt reuze mee.
Ik kan het voor je uitrekenen maar lijkt me haast overbodig, een WP doet, ongeveer 10L/min? De verblijftijd is dan bijzonder kort in een stukje 22mm leiding van 10m lang.
Mocht het onverhoopt tijdens de zeer koude dagen toch afnemen kan je altijd een wat tracing toevoegen al dekn ik niet dat het zinvol is.
Dat is niet geheel correct, voor particuliere toepassing is het enkel vorstvrij houden maar zodra je met chemicaliën gaat werken ligt het vriespunt c.q. kristallisatie punt boven de 5 of 10 graden. Wij maken onze eigen dubbelwandige leidingsystemen met tracing en isolatie tot 50w/m.MacD007 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:22:
[...]
Tracing is in dit geval niet zinvol, tm elektrische tracing, die is om het geval vorstvrij te houden, ga je bij een wp in de winter niet veel last krijgen. Ik zou wel een flex kunststofcv leiding gebruiken.
Ik ben wel een mooi systeem tegen gekomen maar is zeker niet goedkoop. Dat is het voorgeisoleerde systeem van Terrendis, die heb je in verschillende varianten. Enige aandachtspunt vind ik de muur doorvoer. Afdichten op een ribbelbuis is bijzonder lastig en gaat niet, of ze moeten een speciale versie hebben gemaakt. Ik zie dat die krengen stervens duur zijn die doorvoeren. Dat kan een stuk goedkoper.
[ Voor 4% gewijzigd door Mistacal op 21-09-2022 10:29 ]
__/`\__/`\__
Is het dak van een houten dakconstructie? Zo ja loop je kans op een klankkast, heb je niet de mogelijkheid om deze tegen een muur van je huis te monteren? Anders zeker twee lagen dikke stoeptegels ( ruim leggen ) om voldoende vaste massa te krijgen.krizzziz schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 06:39:
Gisteren mijn “videocall” gehad om mijn installatie door te spreken. Is een fijn gesprek geworden met een aardige vent. Mag ook gezegd worden. Even een opsomming van de dingen die mij opvielen.
- Kreeg een indicatie van mijn “bespaarbedrag” per jaar als de Quatt geïnstalleerd wordt. Vond dit bedrag behoorlijk hoog en bij navraag naar de details kreeg ik te horen dat ik deze calculatie opgestuurd krijg. Had ik dus op dat moment niet zoveel aan.
- De Quatt wordt bij mij op een plat dak geinstalleerd. Ik vroeg daarom naar de bevestigingsmogelijkheden om trillen te voorkomen. Hij gaf aan dat standaard de Quatt op een plat dak met dikke rubbers wordt bevestigd en indien gewenst ook met veerdempers. Ik vroeg nog om zware tegels maar die moet ik zelf regelen.
Hoe hebben ze dat berekend, ik zou wel deze berekening van ze eisen, bij klachten heb je deze namelijk wel nodig, aardig dat ze de berekening voor je doen, eigenlijk zouden ze de rekentool van de Rijksoverheid hiervoor moeten gebruiken.- Het advies over de plek van plaatsing is door Quatt berekend met oa het geluidsniveau in de calculatie mee te nemen. Ik kreeg dus groen licht voor de plaatsing op het platte dak qua geluidswetgeving en zonder dat hiervoor de geluidsreductiefeature voor hoeft aangesproken te worden. Dit gaf mij wel een goed gevoel. Dat ik dus de Quatt kan plaatsen op een tussenwoning, kan voldoen aan de wetgeving en indien er mogelijk issues zijn altijd nog gebruik kan maken van die geluidsreductie functie.
hebben ze nu eindelijk gezegd hoeveel deze nu is, daar zijn wel namelijk wel benieuwd naar?- De geluidsreductie functie zit niet in het “Quatt Care abonnement”. Dit anno houdt alleen maar in dat je 24/7 onmiddellijke support kan krijgen op de werking van je warmtepomp. Stel je voor dat een klep het begeeft ofzo en je hebt midden in de winter geen werkende warmtepomp. Dan komt er dus iemand langs om dit meteen te fixen.
- Ik wil de Quatt graag met koeling (fancoil unit). Dus ik heb de keuze voor installatie nu zonder of wachten tot 2023. Bij navraag bleek bij installatie nu dat de fancoil altijd later wel technisch toegevoegd kan worden. Eenpersoons alleen wel weer iemand langskomen waardoor de prijs totaal met instalatie misschien hoger uitvalt dan wanneer je deze fancoilunit in 1x in 2023 laat installeer met je warmtepomp. Over de prijs en mogelijkheden was er nog niks bekend, maar technisch gezien is het dus wel mogelijk.
- bestaande thermostaat moet wel opentherm ondersteunen om te kunnen werken met de Quatt.
- nu bestellen betekent met een week of 4 (oktober dus) plaatsen!
Vooralsnog zijn dit mijn bevindingen.
Ik moet alleen nog eeen keuze maken in de definitieve plek voor plaatsing en dan krijg ik mijn totale overzicht van kosten en weet ik dus wat ik excavation meer betaal voor plaatsing. Ik kom hier dus nog even op terug.
Vooralsnog een goed gevoel aan de meeting overgehouden.
Jullie stellen dat het extreem in je verbruik hakt. Wie eist bewijst?MacD007 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:15:
[...]
Kijk maar zelf hoeveel verlies armaflex bij bv -10 gr heeft, heel simpel hoe goed je ook isoleert, verlies zul je houden. We zeggen ook niet dat het niet kan, hou echter wel rekening met de consequenties.
Heb ik het woord extreem gebruikt? , dacht het niet, echter pure natuurkunde zegt me dat ik verlies heb, hoe veel cq hoe weinig is van een heleboel factoren afhankelijk, kan het, natuurlijk echter het heeft wel een prijs, pas je hele goede isolatie toe kost het je geld en weinig capaciteitsverlies of doe je het niet ... die keuze zal iedereen voor zich zelf moeten maken, wij wijzen alleen op de mogelijke problemen.bbbrumbrum schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:35:
[...]
Jullie stellen dat het extreem in je verbruik hakt. Wie eist bewijst?
Nogmaals, lezen, als ik jou bedoelde had ik wel je gezegd.MacD007 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:42:
[...]
Heb ik het woord extreem gebruikt? , dacht het niet, echter pure natuurkunde zegt me dat ik verlies heb, hoe veel cq hoe weinig is van een heleboel factoren afhankelijk, kan het, natuurlijk echter het heeft wel een prijs, pas je hele goede isolatie toe kost het je geld en weinig capaciteitsverlies of doe je het niet ... die keuze zal iedereen voor zich zelf moeten maken, wij wijzen alleen op de mogelijke problemen.
Gaat me alleen om dat het in context geplaatst word, iedereen snapt dat er verlies is, juist de hoeveelheid bepaald of het acceptabel is.
Daar gaat gewoon CV water erdoorheen, daar zit, normaal geen of slechts zeer weinig chemie in het water, is dus hier niet van toepassing. Ik ken tenminste niemand die glycol in zijn CV water doet, gaat ook een beetje duur worden.Mistacal schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:28:
[...]
Dat is niet geheel correct, voor particuliere toepassing is het enkel vorstvrij houden maar zodra je met chemicaliën gaat werken ligt het vriespunt c.q. kristallisatie punt boven de 5 of 10 graden. Wij maken onze eigen dubbelwandige leidingsystemen met tracing en isolatie tot 50w/m.
Ik ben wel een mooi systeem tegen gekomen maar is zeker niet goedkoop. Dat is het voorgeisoleerde systeem van Terrendis, die heb je in verschillende varianten. Enige aandachtspunt vind ik de muur doorvoer. Afdichten op een ribbelbuis is bijzonder lastig en gaat niet, of ze moeten een speciale versie hebben gemaakt. Ik zie dat die krengen stervens duur zijn die doorvoeren. Dat kan een stuk goedkoper.
-10 kan sowieso al niet omdat je hem op 60cm diepte legt dus onder de vorstgrens en dus 0 graden of hoger.bbbrumbrum schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:35:
[...]
Jullie stellen dat het extreem in je verbruik hakt. Wie eist bewijst?
Klopt maar we zien producten vaak te beperkt in het toepassingsgebied.MacD007 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:48:
[...]
Daar gaat gewoon CV water erdoorheen, daar zit, normaal geen of slechts zeer weinig chemie in het water, is dus hier niet van toepassing. Ik ken tenminste niemand die glycol in zijn CV water doet, gaat ook een beetje duur worden.
[...]
Preciesbbbrumbrum schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:47:
[...]
Nogmaals, lezen, als ik jou bedoelde had ik wel je gezegd.
Gaat me alleen om dat het in context geplaatst word, iedereen snapt dat er verlies is, juist de hoeveelheid bepaald of het acceptabel is.
[ Voor 59% gewijzigd door Mistacal op 21-09-2022 10:53 ]
__/`\__/`\__
Maar het hangt van een hoop factoren af, meer details op https://www.pipelife.nl/c...f/Terrendis_Catalogus.pdf bladzijde 42 (=pagina 22 in de PDF).
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Misschien het geluid, of onderhoud. Op een vakantiepark (landal reeuwijk) waar alle woningen een dergelijke installatie hadden stonden ze soms in een cluster bij elkaar met een haagje er om.MacD007 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:11:
[...]
Wat is de reden om de WP zo ver van het huis te plaatsen.
Het kan wel, maar bedenk dat je dus behoorlijk in het zeer goed isoleren en voldoende diep ingraven van de leidingen vereist plus je gaat altijd vermogen cq temp. Inleveren.
kijk, bedankt, dat zijn dus serieuze oplossingen, zal maar niet naar het prijskaartje vragen, kijk met deze soort oplossingen kun je nog wel iets verder,alleen denk ik dat de meeste huisbezitters dit er niet voor over hebben. P.S. de op de foto leidingen liggen eigenlijk niet diep genoeg. (in Nederland ligt de vorstgrens op -0,6m, gezien de koudere winters ivm het klimaat, zou ik daar best nog een 10 cm bij doen, ben je de kommende jaren in ieder geval veilig.Proton_ schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:18:
Een beetje grondleiding heeft op warmtepomptemperaturen slechts zo'n 10 W/m verlies.
Maar het hangt van een hoop factoren af, meer details op https://www.pipelife.nl/c...f/Terrendis_Catalogus.pdf bladzijde 42 (=pagina 22 in de PDF).
:strip_exif()/f/image/eUipKlmtsWsv6jAUbAqhpRTF.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qM3hMOUTKU8HDDDbKXwBd0pT.jpg?f=user_large)
Kan je Armaflex ingraven dan? Ik zou denken dat er water tussen loopt en het dan niet meer goed isoleert.Als je er bang voor bent gewoon een extra laag Armaflex erom.
Komt aardig overeen met onze oplossing.Proton_ schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:18:
Een beetje grondleiding heeft op warmtepomptemperaturen slechts zo'n 10 W/m verlies.
Ik verwacht hier nog wel een extra zandlaag overheen want dit is zeker niet diep genoeg. De kosten zitten op 40 euro per meter voor een 25mm dubbel buis, dus het valt allerzins mee vind ik.MacD007 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:20:
[...]
kijk, bedankt, dat zijn dus serieuze oplossingen, zal maar niet naar het prijskaartje vragen, kijk met deze soort oplossingen kun je nog wel iets verder,alleen denk ik dat de meeste huisbezitters dit er niet voor over hebben. P.S. de op de foto leidingen liggen eigenlijk niet diep genoeg. (in Nederland ligt de vorstgrens op -0,6m, gezien de koudere winters ivm het klimaat, zou ik daar best nog een 10 cm bij doen, ben je de kommende jaren in ieder geval veilig.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
__/`\__/`\__
Al reactie gehad van Quatt ?Biondonl schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:54:
Goedemorgen
Ik heb op 31 augustus die videocall gehadt en heb nog steeds geen offerte .
Vandaag maar eens mailen
Nog helemaal niks al 3 dagen een email van mijn kant en geen enkele respons.
jaleel gemaild en die Marijn
QUATT WORDT EENS WAKKER KWA SERVICE EN KLANTVRIENDELIJK .
nou, hier anders ook!r0bert schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:21:
Ben wel erg benieuwd naar de ervaringen van de eerste installatie. Hoe lang nog? Nieuwsgierig! 😅
er moeten inmiddels toch ook wel 'echte klanten' een Quatt hebben intussen
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
En ik ben order nummer tienBiondonl schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:46:
[...]
Nog helemaal niks al 3 dagen een email van mijn kant en geen enkele respons.
jaleel gemaild en die Marijn
QUATT WORDT EENS WAKKER KWA SERVICE EN KLANTVRIENDELIJK .
3 dagen om een e-mail te beantwoorden is niet zoveel vind ik. Komt vast goed.
vind je ...? ik vind 3 dagen wel erg lang, 1 dag om te lezen en te snappen wat er staat, cq de antwoorden van het videogesprek uit te werken, mogelijk dat er nog iets isometrisch getekend moet worden, de volgende dag concept antwoord formuleren cq offerte opstellen en dag 3 check van de mail cq offerte door een derde ... en voor een startup lijkt het me juist heel belangrijk om je eerste klanten zo snel binnen te halen, die wil je dus niet onnodig lang laten wachten. Stuur tenminste als het langer duurt even een tussentijds berichtje, dan weet de klant tenminste dat men er me bezig is.r0bert schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:20:
[...]
3 dagen om een e-mail te beantwoorden is niet zoveel vind ik. Komt vast goed.
[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 21-09-2022 18:37 ]
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Kreeg netjes dag later reactie dat het verwerkt is. Voor de dempers gaan ze isolatoren gebruiken?? welk type waren ze nog testjes mee aan het uitvoeren.
Kun je de tekst van het artikel plaatsen hier? ik heb geen account.
Ik dacht namelijk exact hetzelfde, ze zouden prijzen van voor de oorlog pakken. Dus iets van 1.60 per m3 gas en in de 40 cent voor kwh. Ik heb in half januari een jaarcontract afgesloten, die bedragen komen bijna exact overeen.
Nu blijkt het voorstel 70 cent te zijn voor kwh en 1,50 per m3 gas. Die 70 cent is gewoon het huidige tarief...
Dan wordt de warmtepomp volgens mij duurder dan de CV???
Vanaf ca 65 cent wordt een wp idd duurder dan CV stoken. (Althans miv 1 jan)HBO88 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:22:
[...]
Dan wordt de warmtepomp volgens mij duurder dan de CV???
Precies wat ik al aangaf een paar dagen terug. Door dit prijsplafond is een warmtepomp opeens totaal niet meer gunstig als je nu minder dan 1200 kuub gas gebruikt. De terugverdientijd loopt aanzienlijk op en het is zelfs voordeliger om de warmtepomp dan uit te laten zolang het prijsplafond geldt (tenzij je voldoende zonnepanelen hebt, maar zelfs dan kan je beter je overcapaciteit terugleveren voor 60 cent kwh)
Via de CV kost me dat 700 * 1.5 = 1050 euro.
Met warmtepomp is dat ((700 * 10.2) / 3.9) * 0.7 = 1300 euro!
Tenzij mijn berekening niet klopt is het echt aanzienlijk duurder...???
[ Voor 16% gewijzigd door RobertowNL op 21-09-2022 19:57 ]
Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)
Ja maar je deed het toch voor het milieu en omdat we allemaal van het Russische gas afwilden?HBO88 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:45:
stel ik ga 700m3 gas via warmtepomp besparen. Ik neem een COP van 3.9.
[ Voor 5% gewijzigd door olafmol op 21-09-2022 19:57 ]
Ja daarom wordt het gas ook de helft goedkoper. Zodat we er zo snel mogelijk af kunnen.olafmol schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:56:
[...]
Ja maar je deed het toch voor het milieu en omdat we allemaal van het Russische gas afwilden?
Klopt, en dan reken je nog de plafondprijs. Met een warmtepomp kom je daar waarschijnlijk dik boven, en dan kan je zomaar richting de euro per kWh gaan.HBO88 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:45:
Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW
er is een separaat topic over btw
Klopt niet. Hier word meestal 8kWh/m3 aangehouden, maar meer dan 9 is het sowieso niet.marcovandam schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:05:
[...]
Klopt, en dan reken je nog de plafondprijs. Met een warmtepomp kom je daar waarschijnlijk dik boven, en dan kan je zomaar richting de euro per kWh gaan.
[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 22-09-2022 10:21 ]
[ Voor 88% gewijzigd door teacher op 22-09-2022 10:21 ]
[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 22-09-2022 10:22 ]
Volgens mij klopt je berekening niet helemaalHBO88 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:45:
1m3 gas = 9,77 kwh warmte maar je CV ketel heeft een efficiente van 90% dus moet je rekenen met 1m3 gas = 8,8
je warmtepomp berekening is dus (700*8,8)/3,9 (ik neem aan dat deze COP wel klopt?)) *0,7 = 1105 euro
Nog steeds een kromme verhouding maar het verschil is aanzienlijk kleiner.
Louzy#2475
En dat komt omdat de factor 4 is, hetgeen normaal is.louzy82 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:46:
Mijn energieprijzen staan vast voor de komende 2,5 jaar op 0,23 en 1,1
Mijn berekening is als volgt:
Gas: 1000 * 1,1 = 1.100 euro
Warmtepomp: ((1000 * 8,8)/3,9) * 0,23 = 518 euro
0,70 > 1,50 is factor 2.
En daarom zul je wel met een zeer goede scop op de proppen moeten komen om niet duurder uit te gaan zijn.
cap 0,25 of 0,30 zou daarom veel meer in lijn zijn met het plan.
[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 22-09-2022 10:49 ]
Dat zat ik mij dus ook net te bedenken. In sommige situaties is het voordeliger om alsnog te stoken met gas met de CV-ketel en op andere momenten wel met de warmtepomp en elektriciteit.tonman51 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:52:
Nu is dit topic uiteraard geen klantenservice van Quatt.. maar zou de AI software rekening kunnen houden met uurtarieven?
Consumenten kunnen energie ook afsluiten bij bv de ABWB die levert volgens de inkoopprijzen die verschillen per uur (en gas per dag) [Afbeelding]
Ik heb een tussenwoning, net als heel veel mensen hier, en qua geluid ben je dus gelimiteerd op het aantal plaatsen waar je de WP kan plaatsen. Zie hieronder een afbeelding van mijn huis (niet dat van mij, maar zelfde type). Fear my Paint-skills. Ik heb drie mogelijkheden:
1. Op de dakkapel (rood), die gedeeld wordt tussen mij en mijn buren. Dakkapel is breed genoeg en op deze plek kan je met 8m slang naar de CV.
Voordeel: Uit het zicht en relatief makkelijke plaatsing
Nadeel: Geluidsoverlast mogelijk en slecht bereikbaar voor onderhoud
2. Aan de voorkant ( Blauw) van de woning. Achter de WP zit precies de technische ruimte waar de CV hangt.
Voordeel: relatief makkelijk installatie. Weinig slangen nodig en slangen ook niet zichtbaar. Qua geluidsproductie best optie.
Nadeel: hangt vol op het zicht (ondanks het mooie design heeft dit niet mijn voorkeur). Mogelijk 1x Quatt unit niet voldoende om naar Full electric te gaan. Ruimte voor een tweede is niet mogelijk.
3. Op de schuur onder badkamerraam (groen).
Voordeel: Geen geluidsoverlast verwacht vanwege plaatsing op betonnen schuur.
Nadeel: veel slangwerk over voorkant gevel nodig om naar CV te gaan. Ziet er niet uit.
Let op, aan achterzijde van woning plaatsing niet mogelijk vanwege het onmogelijk bereiken CV ketel.
Wat zouden jullie kiezen?
:strip_exif()/f/image/qqWEuXteeH5DBm5cGvyBXlLv.jpg?f=fotoalbum_large)
ehhhh..HOI
https://www.saniheat.nl/p...xmCXn-Rr1nVcaAvYqEALw_wcB
Is geen plat dak beschikbaar. En oplossingen voor montage op schuin dak heeft Quatt niet.paQ schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:28:
en op het dak boven de technische ruimte?
https://www.saniheat.nl/p...xmCXn-Rr1nVcaAvYqEALw_wcB
ehhhh..HOI
nee, vandaar dat ik link naar het schoorsteen model montage oplossing.krizzziz schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:35:
[...]
Is geen plat dak beschikbaar. En oplossingen voor montage op schuin dak heeft Quatt niet.
Wellicht als je hem zelf aanschaft dat ze het wel willen monteren?
Optie 2 duskrizzziz schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:10:nt-skills. Ik heb drie mogelijkheden:
1. Op de dakkapel (rood).
Geen optie, zou ik als buurman nooit accepteren.
2. Aan de voorkant ( Blauw) van de woning. Achter de WP zit precies de technische ruimte waar de CV hangt.
Doen! Heeft geen nadeel, aanzicht is prima.
Ziet er niet uit, slechte oplossing
De tweede optie dus.
[Afbeelding]
Engineering
Qua geluid heb je eigenlijk bij alle 3 pech, ook omdat het ook nog in het zicht is, welke regels heeft je gemeente mbt de buitenunits van wp/airco’s ? Kun je de wp niet op de grond plaatsen direct naast de voordeur eventueel met een kleine omkaping om hem uit het zicht te houden.krizzziz schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:10:
Omdat een aantal mensen hier in dit topic gereageerd hebben op het advies van de plaatsing van de WP door Quatt op mijn houten dakkapel, gooi ik even het onderstaande erin.
Ik heb een tussenwoning, net als heel veel mensen hier, en qua geluid ben je dus gelimiteerd op het aantal plaatsen waar je de WP kan plaatsen. Zie hieronder een afbeelding van mijn huis (niet dat van mij, maar zelfde type). Fear my Paint-skills. Ik heb drie mogelijkheden:
1. Op de dakkapel (rood), die gedeeld wordt tussen mij en mijn buren. Dakkapel is breed genoeg en op deze plek kan je met 8m slang naar de CV.
Voordeel: Uit het zicht en relatief makkelijke plaatsing
Nadeel: Geluidsoverlast mogelijk en slecht bereikbaar voor onderhoud
Voordeel: relatief makkelijk installatie. Weinig slangen nodig en slangen ook niet zichtbaar. Qua geluidsproductie best optie.
Nadeel: hangt vol op het zicht (ondanks het mooie design heeft dit niet mijn voorkeur). Mogelijk 1x Quatt unit niet voldoende om naar Full electric te gaan. Ruimte voor een tweede is niet mogelijk.
Voordeel: Geen geluidsoverlast verwacht vanwege plaatsing op betonnen schuur.
Nadeel: veel slangwerk over voorkant gevel nodig om naar CV te gaan. Ziet er niet uit.
Let op, aan achterzijde van woning plaatsing niet mogelijk vanwege het onmogelijk bereiken CV ketel.
Wat zouden jullie kiezen?[Afbeelding]
WP in een dergelijke situatie krijg je eigenlijk niet volgens de regels geplaatst.
Vanwege onze tuin is dit echt niet mogelijk aan de voorkant.MacD007 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:08:
[...]
Qua geluid heb je eigenlijk bij alle 3 pech, ook omdat het ook nog in het zicht is, welke regels heeft je gemeente mbt de buitenunits van wp/airco’s ? Kun je de wp niet op de grond plaatsen direct naast de voordeur eventueel met een kleine omkaping om hem uit het zicht te houden.
WP in een dergelijke situatie krijg je eigenlijk niet volgens de regels geplaatst.
Zou het plaatsen aan de achterzijde in de punten bovenaan wel kunnen volgens gemeenteregels?
ehhhh..HOI
Achterkant mag je (voor zover ik weet) gewoon zelf weten, zolang je niet meer dan 40dB op de erfgrens aan geluidsdruk produceert.krizzziz schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:25:
[...]
Vanwege onze tuin is dit echt niet mogelijk aan de voorkant.
Zou het plaatsen aan de achterzijde in de punten bovenaan wel kunnen volgens gemeenteregels?
Ook voor de achterkant zijn er regels maar aangezien de meeste gemeentes niet heel actief zijn met handhaven zul je daar vaak minder druk en last van hebben, geluid is en blijft dus wel een punt, praat daarom met je buren, als zij niet actief gaan klagen zul je waarschijnlijk geen last ondervinden.olafmol schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 00:37:
[...]
Achterkant mag je (voor zover ik weet) gewoon zelf weten, zolang je niet meer dan 40dB op de erfgrens aan geluidsdruk produceert.
Aan de voorkant is het gewoon een ander verhaal, echter kijk wel goed welke specifieke eisen die de gemeente stelt, dat is best heel verschillend. Kijk met name op hun site, probeer in eerste instantie niet met hun persoonlijk te praten, vaak sta je dan al met 0:1 achter, uitzonderingen daargelaten, er zijn gelukkig sommige gemeenten er achtergekomen dat zij ten dienste van de burgers moeten zijn en niet anders om.
__/`\__/`\__
Ik kan het op de site van mijn gemeente ook nergens vindenMistacal schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:18:
Ik ben ook aan het kijken of de gemeente er iets over zegt maar kan er weinig over vinden, waar zou je zoiets moeten kunnen terug vinden?
Heb op ruimtelijkeplannen.nl gekeken maar daar zie je ook maar weinig staan. In de omgevingsvisie allemaal mooie plaatjes maar verder 0,0paQ schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:20:
[...]
Ik kan het op de site van mijn gemeente ook nergens vinden
__/`\__/`\__
In (stad) Utrecht wordt echt daadwerkelijk gehandhaafd. Volgens mij is de voorkant gerelateerd aan de welstandscommissies. Geluid komen ze meten na een klacht van buren, en bij meer dan 40dB moet je maatregelen nemen.r0bert schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:42:
Gemeentes boeit het echt geen reet en zal alleen in actie komen als je de rijdende rechter met een tv-ploeg in de tuin van de buren ziet staan.
Mijn zijtuin is geen achtererf, maar ik neem het risico wel
Het huis stond er eerder dan de (zij)straat er lag, dus wellicht dat daar nog een uitzondering op zit oid. Maar ik ga geen slapende honden wakker maken.
[ Voor 39% gewijzigd door paQ op 23-09-2022 09:11 ]
Het achtererfgebied wordt gedefinieerd in bijlage II van het Nederlandse Besluit omgevingsrecht en luidt als volgt: "erf achter de lijn die het hoofdgebouw doorkruist op 1 meter achter de voorkant en van daaruit evenwijdig loopt met het aangrenzend openbaar toegankelijk gebied, zonder het hoofdgebouw opnieuw te doorkruisen of in het erf achter het hoofdgebouw te komen".
hoekhuis, aan openbare weg, geen achtererfPVPaneel schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:17:
@paQ Want hoekhuis? Ik vraag het, want alles in het gebied 1m achter je voorgevel is in principe wel achtererf
[...]
Als je het netjes houdt en rekening houdt met iedereen zien ze hier nooit zo veel reden om te handhaven. Beetje leven en laten leven. Buren die gaan verbouwen enzo, overleggen ook gewoon netjes met de mensen om hen heen over de voorgenomen plannen. Vergunningsvrij of niet.
Nu heb ik alleen een ca 1m verspringende zijgevel, vanaf de voorzijde gezien.
En precies in de 'nis' (dus waar de zijgevel juist smaller is) ga ik de wp neerzetten.
Het zou ook wel echt muggenziften zijn als daar iemand een probleem in zou zoeken.
En behalve al het bovenstaand: de website vermeldt werkelijk nergens iets over regels, hoeveel, waar, enz.
[ Voor 66% gewijzigd door paQ op 23-09-2022 09:31 ]
Volgens het bouwbesluit zijn alle 3 de plaatsen geen optie omdat je de 40db op de erfgrens met deze locaties nooit gaat halen zonder geluid reducerende omkasting. Ben erg benieuwd of Quatt hier iets over heeft gezegd?krizzziz schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:10:
Ik zou zoals anderen zeggen met je buren praten en hun voorkeur meenemen in je besluit en eventueel zonder je adres op te geven met je gemeente bellen hoe ze staan tegenover het plaatsen van een warmtepomp bij een rijtjeshuis i.c.m. de regels van het bouwbesluit en eventuele lokale regels.
Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).
Volgens Quatt levert plaatsing op plek 1 (dakkapel) een goede situatie op, dit wil zeggen dat dan de grens van 40db niet wordt overschreden. De calculatie daarvan krijg je zelf niet te zien.Shandar04 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:37:
[...]
Volgens het bouwbesluit zijn alle 3 de plaatsen geen optie omdat je de 40db op de erfgrens met deze locaties nooit gaat halen zonder geluid reducerende omkasting. Ben erg benieuwd of Quatt hier iets over heeft gezegd?
Ik zou zoals anderen zeggen met je buren praten en hun voorkeur meenemen in je besluit en eventueel zonder je adres op te geven met je gemeente bellen hoe ze staan tegenover het plaatsen van een warmtepomp bij een rijtjeshuis i.c.m. de regels van het bouwbesluit en eventuele lokale regels.
Dit is dus zonder gebruik van de app waarbij de "nachtstand" ingeschakeld kan worden. Dit heb je dus altijd nog achter de hand.
Daarnaast, als ik de Quatt op plek 2 installeer (voorgevel) ik ben meer dan 1 meter van de erfgrens af en ben verder dan 3 meter bij eventuele ramen van de buren. Haal ik dan de 40db nog steeds niet?
ehhhh..HOI
Volgens de specs levert de enkele unit 54db aan geluid, dit word gemeten op 1 meter afstand; dit zou betekenen dat om dit onder de 40 te krijgen je minimaal ~2,5 keer die afstand moet verdubbelen (6db afname per verdubbeling van de afstand is de theorie) om op 40db te komen. 1 --> 2 meter (48db) --> 4 meter (42db) --> 6 (39db) meter afstand moet bewaren.krizzziz schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:52:
[...]
Volgens Quatt levert plaatsing op plek 1 (dakkapel) een goede situatie op, dit wil zeggen dat dan de grens van 40db niet wordt overschreden. De calculatie daarvan krijg je zelf niet te zien.
Dit is dus zonder gebruik van de app waarbij de "nachtstand" ingeschakeld kan worden. Dit heb je dus altijd nog achter de hand.
Daarnaast, als ik de Quatt op plek 2 installeer (voorgevel) ik ben meer dan 1 meter van de erfgrens af en ben verder dan 3 meter bij eventuele ramen van de buren. Haal ik dan de 40db nog steeds niet?
40db op de erfgrens kan je bij een rijtjeshuis dus eigenlijk nooit aan voldoen met een perceel van minder dan 12+ meter breed. Ik ben heel erg benieuwd wat voor berekening Quatt hanteert om dit wel mogelijk te maken.
Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).
Die 54 dB is max VZIW. Normaal blijf je daar ver onder lijkt me. Als je dus een beetje overcapaciteit hebt zou dat toch niet zo'n probleem moeten zijn.Shandar04 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:26:
[...]
Volgens de specs levert de enkele unit 54db aan geluid, dit word gemeten op 1 meter afstand; dit zou betekenen dat om dit onder de 40 te krijgen je minimaal ~2,5 keer die afstand moet verdubbelen (6db afname per verdubbeling van de afstand is de theorie) om op 40db te komen. 1 --> 2 meter (48db) --> 4 meter (42db) --> 6 (39db) meter afstand moet bewaren.
40db op de erfgrens kan je bij een rijtjeshuis dus eigenlijk nooit aan voldoen met een perceel van minder dan 12+ meter breed. Ik ben heel erg benieuwd wat voor berekening Quatt hanteert om dit wel mogelijk te maken.
Na nog 4 weken geen enkele reactie of offerte van de zijde van Qautt geef ik ze nog 1 week of tenminste een reactie te geven op me e-mails.
Anders cancel ik me order (ben order 10)want als dit ook me de service zo gaat heb ik er een hard hoofd in)
Vraag ik hier in de buurt van me woonadres om 2 offertes voor een all-electric warmtepomp heb ik die al in me email zitten
Ook aankomende donderdag een gesprek over een inductie-cv waar ik een demonstratie en uitleg krijg van het bedrijf wat ze installeert en levert.
Mbt het geluid is de erfgrens alleen van belang als deze direct aan een buurman grenst, zit aan jouw erfgrens een openbaar stuk ( groenvoorziening, weg, fietspad ed) er tussen dan zijn deze geluidsregels (45/40 dB) niet van toepassing. Dus als ik dat goed lees zit je met montage aan zijkant mbt het geluid wel goed,paQ schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:07:
Oh well. Mijn warmtepomp gaat vooralsnog gewoon aan de zijkant van het huis, op ongeveer 3-3,5m van de straat / rabatstrook. Ik moffel hem wel weg achter beplanting en een ombouw.
Mijn zijtuin is geen achtererf, maar ik neem het risico wel
Het huis stond er eerder dan de (zij)straat er lag, dus wellicht dat daar nog een uitzondering op zit oid. Maar ik ga geen slapende honden wakker maken.
Gelukkig is dat dus landelijk geregeld en mag een gemeente daar geen eigen regels op na houden.
Een ander punt is de zichtbaarheid (op basis van een omgevingsvergunning ), daar kan een gemeente ook eigen voorwaarden aan verbinden, bv niet in zicht op cq voor de voorkant (rooilijn huis) cq beperking plaats van de unit cq aantal buitenunits, zie hiervoor mijn andere Posts waar dit uitvoerig is beschreven.
Als iemand daar niet zelf uitkomst wil ik daar best bij helpen, dit wel beter via een pm omdat dit forum daar niet voor bedoeld is ( topicregels)
Sorry, die 54 dB is dus niet de geluidsdruk, maar de geluidsvermogenniveau, beide in dB maar zijn totaal andere waarden, wat jij ook nog vergeet zijn de reflectievlakken die een behoorlijke rol kunnen spelen, het geheels is dus een heel stuk complexer. De enige juiste manier om het te berekenen is om de rekentool te volgen, deze is ook wettelijk erkend anders zou je moeten meten en dan ben je dus al te laat als het niet klopt.Shandar04 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:26:
[...]
Volgens de specs levert de enkele unit 54db aan geluid, dit word gemeten op 1 meter afstand; dit zou betekenen dat om dit onder de 40 te krijgen je minimaal ~2,5 keer die afstand moet verdubbelen (6db afname per verdubbeling van de afstand is de theorie) om op 40db te komen. 1 --> 2 meter (48db) --> 4 meter (42db) --> 6 (39db) meter afstand moet bewaren.
Vaak zie je dat fabrikanten de geluidsdruk nemen, juist omdat deze iets lager is, echter voor de geluidsbepaling mag deze niet toegepast worden,
Juist wel, omdat volgens de bepalingen de geluidswaarde op basis van max. nominal vermogen gebruikt dient te worden incl. een vaste nachtstand, helaas dat zijn de rekenregels, dat deze behoorlijk van de werkelijkheid kunnen afwijken is juist echter heb je daar niets aan, ook het meten dient bij het max vermogen te gebeuren, dergelijke metingen zijn behoorlijk uitvoerig en vooral heel duur.( een meting kan hierbij net zo duur zijn als de Quatt zelf).kwetterpletter schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 16:24:
[...]
Die 54 dB is max VZIW. Normaal blijf je daar ver onder lijkt me. Als je dus een beetje overcapaciteit hebt zou dat toch niet zo'n probleem moeten zijn.
Het probleem is als het niet op hun site staat betekent het niet dat het ook mag, helaas zijn nog heel veel gemeenten die nog steeds menen dat ze digital dit niet hoeven te doen, is gewoon jammer, je loopt wel de kans dat bij een inspectie of dergelijke een gemeente ook na jaren nog kan handhaven.paQ schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:20:
[...]
hoekhuis, aan openbare weg, geen achtererf
***members only***
Als je het netjes houdt en rekening houdt met iedereen zien ze hier nooit zo veel reden om te handhaven. Beetje leven en laten leven. Buren die gaan verbouwen enzo, overleggen ook gewoon netjes met de mensen om hen heen over de voorgenomen plannen. Vergunningsvrij of niet.
Nu heb ik alleen een ca 1m verspringende zijgevel, vanaf de voorzijde gezien.
En precies in de 'nis' (dus waar de zijgevel juist smaller is) ga ik de wp neerzetten.
Het zou ook wel echt muggenziften zijn als daar iemand een probleem in zou zoeken.
En behalve al het bovenstaand: de website vermeldt werkelijk nergens iets over regels, hoeveel, waar, enz.
- Ja hij maakt geluid en je hoort hem, en de buren zeker ook. Overigens geven beide aan er binnen geen last van te hebben. Hij blaast het hardst wanneer het echt koud is. Exact wanneer iedereen binnen zit met alles dicht. In de nacht zet ik hem standaard uit. Het hoeft niet, maar wil t zelf wel.
- Vanaf april tot medio september staat hij 24/7 uit. Hij doet alleen 1x per +/- 24 uur een SWW run. Dat is 25 minuten, maar vrijwel onhoorbaar omdat het buiten qua temp vrij warm is. De periode waarin iemand buiten zit, heeft echt niemand er last van. De airco van de buren, die hem aan hebben staan wanneer juist iedereen in de thuis zit, levert meer overlast. Die staat namelijk continue te zoemen als je buiten zit.
Bottom-line: het geluid is er zeker, maar moet niet overdreven worden. Buren horen het alleen als je thuis komen of ff de vuilniszak weggooien.. dat is 1 minuut op een dag. Ze hebben r beide geen enkele moeite mee, maar ik zal niet ontkennen: als iemand wilt zieken om moeilijk te doen, dan ga je wellicht nat.. dat is het risico idd. Goed om te weten: in het voorjaar / najaar heb je niet veel nodig om te stoken, dan is het vaak nog rond de 10 graden. De pure winterdagen maken t meeste geluid, maar over hoeveel dagen praat je dan? 100? Dat is echt zeer te overzien..
Tja ik zou nog beetje geduld hebben. Op mijn mails kreeg ik snel reactie, echter wacht ik ook al paar weken op de offerte. Maar ik wacht gewoon even af.Biondonl schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:35:
Goedemorgen
Na nog 4 weken geen enkele reactie of offerte van de zijde van Qautt geef ik ze nog 1 week of tenminste een reactie te geven op me e-mails.
Anders cancel ik me order (ben order 10)want als dit ook me de service zo gaat heb ik er een hard hoofd in)
Vraag ik hier in de buurt van me woonadres om 2 offertes voor een all-electric warmtepomp heb ik die al in me email zitten
Ook aankomende donderdag een gesprek over een inductie-cv waar ik een demonstratie en uitleg krijg van het bedrijf wat ze installeert en levert.
Over die inductieCV, zou ik echt niet doen. Ben je wel gasloos, maar efficiëntie is maar gewoon 100procent, dus een COP van 1.
Kijk als ze gewoon eens een mailtje geven dat de offerte nog even iets langer duurt .dan ben je klantvriendelijk en servicegericht bezig.HBO88 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:21:
[...]
Tja ik zou nog beetje geduld hebben. Op mijn mails kreeg ik snel reactie, echter wacht ik ook al paar weken op de offerte. Maar ik wacht gewoon even af.
Over die inductieCV, zou ik echt niet doen. Ben je wel gasloos, maar efficiëntie is maar gewoon 100procent, dus een COP van 1.
Hoe gaat het straks met de service aan je qautt of bij problemen.
Hoop echt dat de service en klantvriendelijk beter gaat worden
Weet iemand of dit werkt.
Ik zit hier over na tedenken een electrische cv ketel van Bosch te plaatsen met een warmtepomp.
[ Voor 56% gewijzigd door Halm1 op 24-09-2022 15:11 ]
Als er een normale thermostaat aan kan, zal hij waarschijnlijk ook met Quatt werken.
[ Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 26-09-2022 08:00 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Het is inderdaad nu een beetje: waar wacht je nou eigenlijk opBiondonl schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:52:
[...]
Kijk als ze gewoon eens een mailtje geven dat de offerte nog even iets langer duurt .dan ben je klantvriendelijk en servicegericht bezig.
Hoe gaat het straks met de service aan je qautt of bij problemen.
Hoop echt dat de service en klantvriendelijk beter gaat worden
Een video call, dan 4 weken niks, dan moet er nog een offerte komen waar je misschien nog vragen of opmerkingen bij hebt, en dan moet de daadwerkelijke installatie nog ingepland worden.
Beetje vreemd is het wel ja.
Je hebt onlangs het pre-installatie gesprek met één onze werkvoorbereiders Jermaine of Jaleel gehad. In dat gesprek hebben we het installatieplan en de besparingscheck besproken. Wij hebben daarna toegezegd om binnen 2 weken het Technisch Rapport en de Offerte te sturen. Helaas is de verzending hiervan vertraagd door enkele onvoorziene omstandigheden. We verwachten uiterlijk volgende week de documenten naar je te kunnen sturen.
Excuses voor de vertraging en dank voor je geduld
Kijk eindelijk een reactie van qautt is dat nou zo moeilijk
Hoewel ik het in een algemeen geval met je eens zou zijn vind ik de berichten van Biondonl naar en van Quatt wel wat toevoegen. We hebben te maken met een startup, en ik en velen met mij zitten met smart te wachten tot de eerste installaties gerealiseerd zijn. Vertragingen die bij Quatt optreden vind ik zeker onderdeel van het 'ervaringen met Quatt', topic.olafmol schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:53:
Hi @Biondonl ik zou het wel op prijs stellen als je deze topic niet ge(mis)bruikt als je persoonlijke correspondentie/escalatie kanaal met Quatt. Tnx!
Ik heb mezelf ook schuldig gemaakt aan de discussie over warmtepompen in het algemeen en alternatieven voor Quatt, maar dit topic is uiteraard primair aangemaakt voor ervaringen.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Heb je wel een punt, maar zijn/haar berichten beginnen de boel wel enigszins te vervuilen. En het helpt natuurlijk ook niet als je de bedrijfsnaam steeds verkeerd schrijftonlinaius schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:09:
[...]
Hoewel ik het in een algemeen geval met je eens zou zijn vind ik de berichten van Biondonl naar en van Quatt wel wat toevoegen. We hebben te maken met een startup, en ik en velen met mij zitten met smart te wachten tot de eerste installaties gerealiseerd zijn. Vertragingen die bij Quatt optreden vind ik zeker onderdeel van het 'ervaringen met Quatt', topic.
Ik heb mezelf ook schuldig gemaakt aan de discussie over warmtepompen in het algemeen en alternatieven voor Quatt, maar dit topic is uiteraard primair aangemaakt voor ervaringen.
Kijk ik zal echt niet de enige zijn met dit probleem .Ook was er hier een lid van qautt en die hoor je ook niet meer kijk een beetje communicatie zal wel helpen naar vooral de eerste bestellingen en de plaatsingen .olafmol schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:53:
Hi @Biondonl ik zou het wel op prijs stellen als je deze topic niet ge(mis)bruikt als je persoonlijke correspondentie/escalatie kanaal met Quatt. Tnx!
Kijk ik verkoop ook iets en daar hangt ook gewoon me communicatie en service aan.
Ben ook duurder dan de meeste maar hang daar wel me service aan .
Ik wens qautt echt alle succes toe met hun product en dat hangt ook af vanaf hun informatie en service naar de klanten
Het is Quatt toch? Of zit je ze met opzet te plagen?Biondonl schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:45:
[...]
Kijk ik zal echt niet de enige zijn met dit probleem .Ook was er hier een lid van qautt en die hoor je ook niet meer kijk een beetje communicatie zal wel helpen naar vooral de eerste bestellingen en de plaatsingen .
Kijk ik verkoop ook iets en daar hangt ook gewoon me communicatie en service aan.
Ben ook duurder dan de meeste maar hang daar wel me service aan .
Ik wens qautt echt alle succes toe met hun product en dat hangt ook af vanaf hun informatie en service naar de klanten
BTW, dank voor je reactie, ik begrijp je punt.
[ Voor 6% gewijzigd door olafmol op 26-09-2022 13:49 ]
Net een klein half uurtje geleden het technisch rapport en de offerte van Quatt gekregen.🙂
Als ik met de offerte akkoord ga wordt de Quatt in november geïnstalleerd .
Ik zelf ga alleen nog even langs me buren of ze er geen bezwaar mee hebben .want heb al 2 airco units achter en wil wel de vrede houden met me buren
Als er een tweaker hier in alkmaar het technisch rapport wil inzien dan mag hij langskomen
Hoi Biondonl, hier ook een Alkmaarder, lijkt me interessant om te zien!Biondonl schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:52:
Even een kleine update
Net een klein half uurtje geleden het technisch rapport en de offerte van Quatt gekregen.🙂
Ik zelf ga alleen nog even langs me buren of ze er geen bezwaar mee hebben .want heb al 2 airco units achter en wil wel de vrede houden met me buren
Als er een tweaker hier in alkmaar het technisch rapport wil inzien dan mag hij langskomen
Ik woon gewoon in een rijtjes woning in de wijk de horn-zuid .RikTW schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:18:
[...]
Hoi Biondonl, hier ook een Alkmaarder, lijkt me interessant om te zien!In wat voor huis woon je?
Huis is van 1979 en recentelijk verbouwdt 2 verdiepingen (zonnepanelen-vloerverwarming-vloerisolatie-nieuwe keuken+inductie-3 airco installaties-nieuwe groepenkast 3 fase -nieuwe dakkapel-nieuwe badkamer -nieuwe complete voordeur en wc raam-alles was al hr++glas.
Dus een normale woning
Additionele kosten zijn het boren van 1 gatpaQ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:19:
@Biondonl en @HBO88
Komen er voor jullie nou nog additionele kosten bij? Of is het zoals in de pre-order besteld?
bij veel gemeentes ben je dan vergunningsplichtig (> 2 buitenunits = vergunningsplichtig), ik weet natuurlijk niet hoe dat bij jou gemeente geregelt is, is ook alleen als waarschuwing bedoelt.Biondonl schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:52:
Even een kleine update
ik zie wel in Alkmaar verschillende aanvragen cq goedkeuringen voor buitenunits ivm de omgevingsvergunning.
Ik denk dat er wel wat meer mensen geïnteresseerd zijn hoe dit document er uit ziet, kun jij mogelijk een van alle persoonlijke info verwijderde delen hier plaatsen. ik ben in ieder geval reuze benieuwd hoe zij dit form hebben gegeven.Als er een tweaker hier in alkmaar het technisch rapport wil inzien dan mag hij langskomen
[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 28-09-2022 00:02 ]
Met mijn Domotica ben ik een poging aan het wagen om ruimtegestuurd te gaan verwarmen (zoneregeling). Zo wil ik mijn verwarming inschakelen zodra er warmtevraag is op een of meerdere van de gekoppelde thermostaten welke ik in de verschillende kamers heb hangen. Momenteel stuur ik dan mijn Pelletkachel aan (via een relais), maar in de toekomst zou ik dan de Quatt hiervoor willen gaan inzetten.
Middels een Opentherm gateway kan ik een thermostaat simuleren; deze zal dan de huidige temperatuurwaarde van de woonkamersensor en ingestelde gevraagde temperatuur doorgeven aan de Quatt.
Hoe zou ik dit echter moeten doen als ik meerdere thermostaten heb ? Van alle kamers de laagste temperatuur ophalen en vervolgens het grootst gemeten instelwaarde meegeven o.i.d. ? iemand al ervaring met een dergelijke regeling ?
Kleine sidenote, bij het development team van Quatt zitten zeker een aantal Home Assistant hobbyisten.L_Edje schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:40:
Even een ander onderwerp, maar wel gerelateerd aan de Quatt.
Met mijn Domotica ben ik een poging aan het wagen om ruimtegestuurd te gaan verwarmen (zoneregeling). Zo wil ik mijn verwarming inschakelen zodra er warmtevraag is op een of meerdere van de gekoppelde thermostaten welke ik in de verschillende kamers heb hangen. Momenteel stuur ik dan mijn Pelletkachel aan (via een relais), maar in de toekomst zou ik dan de Quatt hiervoor willen gaan inzetten.
Middels een Opentherm gateway kan ik een thermostaat simuleren; deze zal dan de huidige temperatuurwaarde van de woonkamersensor en ingestelde gevraagde temperatuur doorgeven aan de Quatt.
Hoe zou ik dit echter moeten doen als ik meerdere thermostaten heb ? Van alle kamers de laagste temperatuur ophalen en vervolgens het grootst gemeten instelwaarde meegeven o.i.d. ? iemand al ervaring met een dergelijke regeling ?
Een API voor het uitlezen van info was wel iets waar ze aan dachten. Geen idee of verdere integratie daar nog zou gaan gebeuren.
ehhhh..HOI
Niet echt een antwoord op je vraag, maar houd je wel rekening met de afgifte van de warmte?L_Edje schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:40:
Zo wil ik mijn verwarming inschakelen zodra er warmtevraag is op een of meerdere van de gekoppelde thermostaten welke ik in de verschillende kamers heb hangen.
Zoneregeling is een leuk idee, maar met een warmtepomp zit je ook met de temperatuur cv water wat de warmtepomp moet maken, en als je delen van het huis gaat verwarmen zou het kunnen dat je de afgifte temperatuur van de warmtepomp moet verhogen om voldoende warmte kwijt te kunnen.
Zie ook onderstaande link om wat meer inzicht te krijgen in hoeveel warmte je kwijt kunt (uitgaande van vloerverwarming).
https://www.klusidee.nl/pdf/warmte%20afgifte%20tabel.pdf
Theoretisch voorbeeldje:
Aannames: binnentemp van 20 graden, watertemp van 35 graden
Je verwarmt 60 m2 vloerverwarming op de hele benedenverdieping. Je kunt dan in het optimale geval (10cm hartleidingen afstand) 5820 watt aan warmte kwijt en in het meest pessimistische geval 4380 watt.
Stel nu dat je uitgaat van een werkkamer van 12 m2, dan kun je in het optimale geval 1164 watt aan warmte kwijt en in het meest pessimistische geval 876 watt.
De vraag is of de Quatt zo ver terug kan moduleren, en als dat het geval is of je dan nog genoeg verwarmingscapaciteit hebt.
Je kunt in dat geval de watertemperatuur die de Quatt aanlevert verhogen, maar de vraag is of het dan niet efficienter is om een groter oppervlak te verwarmen met een watertemperatuur van 35 graden.
Hoop aannames uiteraard, omdat ik je situatie niet ken. Mogelijk is het helemaal geen issue, maar ik wilde het toch even aandragen.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Wat je niet wilt is veel start-stops voor je warmtepomp (room 1 needs heat -> generate heat, stop, room 2 needs heat, etc).
Uiteraard is zoiets zelf te bouwen maar houd rekening met die leercurve.
wie van vissen houdt, houdt niet van vissen
volgens mij maak je een veelgemaakte fout om een warmtepomp met een CV cq andere verbrandingskachel te vergelijken, mn de warmteafgifte per tijdseenheid is bij de tweede groep veel hoger, die kun je dus prima per tijd aansturen om bv de warmte omhoog te krijgen.L_Edje schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:40:
Even een ander onderwerp, maar wel gerelateerd aan de Quatt.
Een warmtepomp heeft echter per tijdseenheid een veel lagere warmteafgifte en heeft zijn voordeel juist bij een langdurig een lagere hoeveelheid warmte af te geven. dwz dat een warmtepomp juist zo veel mogelijk gelijk belast zijn warmte moet afgeven. Een zoneregeling, zeker die vaak wisseld qua warmtevraag is hiervoor naar mijn mening minder geschikt. Ook werkt de efficentie minder goed als de warmtepomp steeds op vol vermogen moet schakelen en dan weer stil moet staan. Daarom word ook bij bv vloerverwarming het afgeraden om bij een warmtepomp een nachtstand in te schakelen. als ik het verkeerd heb kun je me gerust verbeteren, heb ik ook weer iets bijgeleerd.
Zelf zat ik te denken aan de volgende situaties:
- Thuiswerk kantoor dat in het weekend niet wordt gebruikt; lijkt mij zonde om die in het weekend te verwarmen.
- De woonkamer welke vaak wel op temperatuur is, terwijl de slaapkamers (in verband met slechtere isolatie) kouder blijven. De woonkamerthermostaat slaat af, terwijl de rest van het huis nog niet op temperatuur is.
Toegegeven, nu heb ik een pelletkachel-cv welke ca. 30% van zijn vermogen aan de woonkamer afgeeft en de rest aan de CV leiding. Zodoende speelt nu veel meer het probleem dat de woonkamer sneller warm is dan de rest van het huis. Als ik zou gaan stoken met warmtepomp, zal het huis mogelijk gelijkmatiger warm worden.
In het technisch rapport is een besparing indicatie gegeven. Ze rekenen bij mij een besparing van ~65% op mijn gasverbruik. Bij besparing van ongeveer 550m3 gas zou dat ongeveer 1030 kWh extra zijn. De kostenbesparing is gebaseerd op gem. prijs van CBS van 2 euro voor gas en 50 cent voor stroom. Die berekening klopt dus niet meer met het aankomend prijsplafond.
Stukje tekst over plaatsing warmtepomp, leidingwerk binnen en leidingwerk buiten, aangevuld met foto's van mezelf en van tijdens de videocall. Alternatieve opties zijn ook benoemd in het rapport.
Geluid.
Er staat dat een berekening is uitgevoerd, maar verder geen details. de uitkomst bij mij is dat ik minimaal 1m van de erfgrens moet zitten bij gebruik silent mode volgens quatt.
Bij mij is een enkel een meerprijs voor extra gaten voor installatie. Mogelijk dat dat nog verandert omdat ik een kleine aanpassing wil qua plaatsing waardoor dat niet nodig zou zijn. Wanneer je thermostaat bijv. geen opentherm ondersteunt, zit er een honeywell thermostaat als meerprijs bij.
Het flexibele leidingwerk is speciaal gemaakt voor quatt staat er. Het plaatje ervan ziet er opzich goed uit.
Je krijgt ook een doorvoer voor muur, dak of plat dak, allen zwart.
Leiding goten zijn de standaard witte goten zoals bij een airco.
Daarnaast bigfoots voor plat dak, kunststof voeten voor begane grond of muurbeugel (zwart) voor de gevel.
Welk type dempers erbij zitten staat er niet bij helaas.
Ik miste wel een werkschakelaar in het verhaal. Maar omdat ze het hebben over een stopcontact en stekker heb je volgens mij geen werkschakelaar nodig.
Wat me niet helemaal duidelijk is, is de exacte lengtes van leidingwerk en goten. Die staan niet op het technisch rapport. enkel een inschatting van aantal meter leidingwerk.
Maar ik ga het toch maar doen, het zou in november al geïnstalleerd worden. Fingers crossed
Dit topic is gesloten.