Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.833.072 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
paQ schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 12:32:
[...]

Beetje Nederlands wellicht?
Ik hoorde gisteren bij BNR dat Nederland koploper is momenteel in Europa aangaande opbrengst zonnepanelen. (per hoofd van de bev.)
Dan kan een wp er ook prima uit toch? ;) Daardoor ontstaan er dit soort initiatieven. Maar idd, het loopt zo a-synchroon als je het maar kan krijgen. (even los van toenemend AC verbruik in zomer)
Met salderen vooralsnog niet een enorm probleem voor de thuisgebruiker, maar ik de oplossing nog niet helemaal eerlijk gezegd voor wanneer dat niet meer zo is, als opbrengst niet tegen een fatsoenlijk bedrag kan worden terugverkocht.
Eigenlijk heb je bij een warmtepomp een (behoorlijk) overschot nodig en daar zit hem nu juist het probleem, heel veel mensen hebben die overschot helemaal niet, kijk maar eens naar de daken, daar liggen vaak maar een stuk of 10 / 12 panelen op het dak, voor de meesten is dat nog geen 100% van hun eigen verbruik zonder WP. Voor een WP zou je eigenlijk circa min. 2000 kWh overschot moeten hebben (met salderen) ook heeft lang niet iedereen 400 Wp panels op het dak, zeker oudere panelen hebben rond de 250-300 Wp.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
route99 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:56:
@james27 Ga eens met een ervaren energie adviseur (van of via de gemeente of wijkenergie werkgroep ?) door je huis heen wat nog de opties zijn tav bestaande isolatie. Nog steeds is meer isolatie, zeker bij de huidige prijzen, altijd beter, ben het dan ook niet eens om zoals @paQ schreef dat het dan wel goed zou zitten bij een huis uit 2000. Tis dan alleen hoe praktisch het uitgevoerd kan worden en wil je af en toe een concessie doen aan iets? Immers je verwacht al een aardige basis isolatie. Maar met de huidige prijzen komen andere/extra opties sneller binnen je bereik dan in 2000. Ga er dus "open" in en kijk wat er mogelijk is. Zonder verdere beschrijving kan er op afstand niks en het lokaal beoordelen heeft zoveel voordelen.

En: Heb je al WTW systeem? En een douche warmte-terug-win systeem en is die nog aan te brengen?
Weet je hoe tocht/lucht dicht je huis is? Je zou een blowertest kun laten doen als je daar twijfels over hebt.
Er zijn nog genoeg huizen die geen WTW of mechanische afzuiging hebben, is achteraf ook best lastig in te bouwen, en juist huizen zonder deze ventilatie mogelijkheden is het hebben van een luchtdicht huis niet altijd de beste idee, je hebt gewoon luchtverversing nodig anders krijg je last met oa luchtvochtigheid en te hoog CO2. Maar je hebt helemaal gelijk dat met de huidige gasprijzen andere maatregelen ook weer interessant worden zoals dubbelglas vervangen door hr++ glas, met behoud van je kozijnen als voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09-10 15:43
paQ schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:58:
voor MIJ (met 1100 m3 gas; 650 cv, 450 tap) ziet het plaatje er zo uit:

optie 1
2200 quatt + nog elektra en wat zaken, pak m beet 2300-2400 euro. (MITS je tijdig had gepre-ordered)
bespaart dan ca 500 m3 gas, blijft er nog steeds gas nodig, ca 600m3@2,25 (twv 1600 euro incl vastrecht)
gaat dan 1200 kWh elektra tegenaan, twv 660 euro.
energie per jaar ca 2200 euro, was 2475.

In geval quatt 8 kW
investering 2300~2400 euro, besparing ca 275 per jaar.
Kleine correctie op je berekening. Besparing van 500m3 a 2.25 = 1125 min extra kosten elektra a 660 is dus een totale besparing van 465. Niet 275.
(immers 600*2.25=1350, vastrecht kan bij hybride erbuiten blijven)

Kan je toch een paar extra kwhtjes van kopen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shandar04
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:18
MacD007 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 12:31:
[...]
Dus een 4 kW Quatt met nachtstand en een geluidskast is denk ik het hoogst haalbare in jou situatie. Sorry voor deze slechte boodschap, helaas heb ik geen toverstok om wat dB weg te toveren, anders zou ik dat met alle plezier voor je doen. Geluid en warmtepompen blijft een probleem, zeker met de huidige rekenmethode, ik naar mijn mening veel te streng is en niet praktisch gericht is met de huidige inverter technologie die bijna elke warmtepomp nu heeft.
Ik weet (helaas) waar ik aan toe ben ja, ben vooral benieuwd hoe Quatt hier over denkt. Ik ben met mijn gemeente aan het overleggen of plaatsing achterin mijn tuin zou mogen mits bij het dichtstbijzijnde gebouw met woonfunctie niet meer dan 40db word veroorzaakt. Acht de kans klein aangezien dat tegen het huidige bouwbesluit in gaat; maar we gaan het zien.

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Evanrvb schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:19:
[...]

Kleine correctie op je berekening. Besparing van 500m3 a 2.25 = 1125 min extra kosten elektra a 660 is dus een totale besparing van 465. Niet 275.
(immers 600*2.25=1350, vastrecht kan bij hybride erbuiten blijven)

Kan je toch een paar extra kwhtjes van kopen ;)
Voor mij niet.
Het gaat mij nou juist om de extra besparing igv helemaal geen gas meer. Een neveneffect van Hybride is dat je nog steeds afhankelijk blijft van je gasaansluiting, en die dus ook betaalt. (ongeacht je verbruik op die meter)
Het is een jaarlijkse kostenpost die je (alleen) op deze wijze kunt elimineren.

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 16-09-2022 13:37 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Laatst online: 09-10 15:43
paQ schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:29:
[...]

Voor mij niet.
Het gaat mij nou juist om de extra besparing igv helemaal geen gas meer. Een neveneffect van Hybride is dat je nog steeds afhankelijk blijft van je gasaansluiting, en die dus ook betaalt. (ongeacht je verbruik op die meter)
Je bespaart met je hybride niet de gasaansluiting nee. (wat bij weinig verbruik de all electric juist interessant maakt idd) Maar in jou geval bij optie 1 moet je gewoon berekenen wat 500m3 gas kost tegenover 1200kwh. En op basis van jouw cijfers is dat 1125 vs 660. 465 is dus de besparing met hybride in jouw situatie. Nu betaal je immers ook vastrecht en dit blijf je betalen. Je gaat niet dubbel vastrecht betalen (zoals je in je berekening meegenomen hebt lijkt het)

All electric is voordeliger ivm meer m3 vs kwh besparing plus het vervallen van je gasaansluiting maar kost je wel een WPB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Evanrvb schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:56:
[...]

Je bespaart met je hybride niet de gasaansluiting nee. (wat bij weinig verbruik de all electric juist interessant maakt idd) Maar in jou geval bij optie 1 moet je gewoon berekenen wat 500m3 gas kost tegenover 1200kwh. En op basis van jouw cijfers is dat 1125 vs 660. 465 is dus de besparing met hybride in jouw situatie. Nu betaal je immers ook vastrecht en dit blijf je betalen. Je gaat niet dubbel vastrecht betalen (zoals je in je berekening meegenomen hebt lijkt het)

All electric is voordeliger ivm meer m3 vs kwh besparing plus het vervallen van je gasaansluiting maar kost je wel een WPB.
OK, heb je een punt.

Blijf je alleen alsnog zitten met hoge(re) jaarkosten na je terugverdiendtijd.
Mijn sommetjes heb ik gemaakt ter duiding van het FE vs Hybride bij Quatt gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:43
paQ schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:29:
[...]

Voor mij niet.
misschien mis ik iets, maar met 650 m3 gas voor je CV (=exact hetzelfde bij mij) moet je toch meer dan 1x 4 kW unit willen? Ik vermoed dat je je gas voor tapwater meeneemt in je berekening terwijl dit niet nodig is aangezien de Quatt 0 bijdraagt aan je tapwater, doet alleen CV.
Koevlaas formule geeft 650*8/1650 = 3.15 kW nodig bij -10 graden; quatt zelf geeft 3.7 kW bij A-7W35, dus zou 'in theorie' de Quatt je CV verwarming voor bijna 100% moeten kunnen overnemen.
Neem een warmtepomp boiler voor je tapwater & kijk naar wat alternatieve elektrisch opties voor wanneer het -20 is en je bent van gas af met 1x Quatt.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Toby-Wan schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 14:07:
[...]

misschien mis ik iets, maar met 650 m3 gas voor je CV (=exact hetzelfde bij mij) moet je toch meer dan 1x 4 kW unit willen? Ik vermoed dat je je gas voor tapwater meeneemt in je berekening terwijl dit niet nodig is aangezien de Quatt 0 bijdraagt aan je tapwater, doet alleen CV.
Koevlaas formule geeft 650*8/1650 = 3.15 kW nodig bij -10 graden; quatt zelf geeft 3.7 kW bij A-7W35, dus zou 'in theorie' de Quatt je CV verwarming voor bijna 100% moeten kunnen overnemen.
Neem een warmtepomp boiler voor je tapwater & kijk naar wat alternatieve elektrisch opties voor wanneer het -20 is en je bent van gas af met 1x Quatt.
Mogelijk. Dat weet ik niet, heb ik dus anderen aan laten rekenen.
Ik weet wel dat het met een therma V iig gaat werken, en dat ik dan dit stookseizoen er al vanaf ben :)
Dan is de eerste 750 euro al bespaard :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

MacD007 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 12:51:
[...]je hebt gewoon luchtverversing nodig anders krijg je last met oa luchtvochtigheid en te hoog CO2.
Veel mensen beseffen niet dat een wat ouder huis dat wat tocht ook ventileert.... alles wat je dicht maakt moet je op de juiste manier compenseren met na geïnstalleerde ventilatie, dat is altijd een voorwaarde. Hoe die ventilatie er uit ziet is situationeel, zowel technisch als financieel.
Het lijkt me iig de moeite waard toe kijken of een aanpassing subsidiabel is, dat kan toch behoorlijk wat schelen en een duurzaamheidslening is zeker 3x zo goedkoop dan een persoonlijk lening, check dit altijd zelf, de rente is behoorlijk in beweging. Met de huidige gasprijzen kan dat uit, zeker omdat je lasten naar beneden gaan zeker nadat alles afbetaald is en anders blijf je maar dat dure niet bespaarde gas betalen. Ga na het gemeente of energie overleg loket of hoe het ook mag heten..
Wat al vaker hier voorbij kwam: Kan een WTW echt niet overweeg met een deskundige samen of een decentrale WTW uit kan. Iig voor de woonkamer/keuken, de warmte plekken van het huis e ndie vaak de meeste warmte vragen maar ook de meeste ventilatie o.a. ivm het aantal personen en het koken.
Maar je hebt helemaal gelijk dat met de huidige gasprijzen andere maatregelen ook weer interessant worden zoals dubbelglas vervangen door hr++ glas, met behoud van je kozijnen als voorbeeld.
Oud dubbel glas had oorspronkelijk een Ug=2,8 maar das na 30-40 j of nog ouder ca 3,0-3,3 waar je met HR++
zeker 1,1 kunt halen, das een factor 3x zo goed. Of het in een bestaand kozijn af hangt sterk af of het geschikt is en als het qua vorm geschikt is, is het verf technisch wel OK te houden. Al het water komt nu op het kozijn das een koudebrug geworden. Het lak werk moet echt top zijn anders gaat het niet goed (=rotten).
Dan moet je alsnog dat kozijn kopen .... En nieuw glas (HR+++) plus nieuw HRR++ geschikt kozijn is subsidiabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
paQ schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 14:14:
[...]

Mogelijk. Dat weet ik niet, heb ik dus anderen aan laten rekenen.
Ik weet wel dat het met een therma V iig gaat werken, en dat ik dan dit stookseizoen er al vanaf ben :)
Dan is de eerste 750 euro al bespaard :>
ja dan zou ik daar ook voor gaan, maar die LG is een fatsoenlijke all-electric WP en kan dus ook tapwater doen.
Wat ik duidelijk probeerde te maken is dat een 8 kW Quatt net zoveel tapwater doet als een 4 kW Quatt, namelijk niks. En zo'n geval heeft het geen zin om je tapwater gasverbruik mee te nemen in een berekening.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Toby-Wan schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 14:18:
[...]

ja dan zou ik daar ook voor gaan, maar die LG is een fatsoenlijke all-electric WP en kan dus ook tapwater doen.
Wat ik duidelijk probeerde te maken is dat een 8 kW Quatt net zoveel tapwater doet als een 4 kW Quatt, namelijk niks. En zo'n geval heeft het geen zin om je tapwater gasverbruik mee te nemen in een berekening.
Dat zat er ook niet in meegenomen.
Wel is het zo dat hetgeen ik dien te verwarmen samen 115 m2 vloeroppervlak is, wat gelijktijdig gestookt moet kunnen worden. Voor alleen CV zou een 5kW Therma V ook al wat aan de krappe kant zijn is me voorgerekend, dus ik ga er dan ook niet van uit dat 1 Quatt 4kW het wel zou trekken in zijn eentje.

Ik was begonnen met Therma V 9kW incl tapwater, maar het levert nogal wat issues op kwa installatie in mijn huis. Zodoende dus WPB + quatt. En voor min of meer hetzelfde geld Therma V + wpb. (en 'direct')
Verder heb ik geen idee in welke staat mijn CV ketel precies verkeert. Die heeft wat te lijden gehad met de renovatie, en de jaren ervoor geen onderhoud gehad. (uit 2008 volgens mij)
Na deze stappen kan ik dan ook echt helemaal niks meer doen aan mijn huis aangaande maatregelen tegen energieverbruik. Het is dan wat het is.

[ Voor 32% gewijzigd door paQ op 16-09-2022 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
paQ schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 14:28:
[...]

Wel is het zo dat hetgeen ik dien te verwarmen samen 115 m2 vloeroppervlak is, wat gelijktijdig gestookt moet kunnen worden. Voor alleen CV zou een 5kW Therma V ook al wat aan de krappe kant zijn is me voorgerekend, dus ik ga er dan ook niet van uit dat 1 Quatt 4kW het wel zou trekken in zijn eentje.

Ik was begonnen met Therma V 9kW incl tapwater, maar het levert nogal wat issues op kwa installatie in mijn huis. Zodoende dus WPB + quatt. En voor min of meer hetzelfde geld Therma V + wpb. (en 'direct')
Verder heb ik geen idee in welke staat mijn CV ketel precies verkeert. Die heeft wat te lijden gehad met de renovatie, en de jaren ervoor geen onderhoud gehad. (uit 2008 volgens mij)
Na deze stappen kan ik dan ook echt helemaal niks meer doen aan mijn huis aangaande maatregelen tegen energieverbruik. Het is dan wat het is.
heb je toevallig je situatie al een keer gepost in het L/W warmtepomp topic? ik lees daar al een tijdje mee en het is schering en inslag met te groot berekende warmtepompen. Er zit daar veel kennis om je verder op weg te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Toby-Wan schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 14:43:
[...]

heb je toevallig je situatie al een keer gepost in het L/W warmtepomp topic? ik lees daar al een tijdje mee en het is schering en inslag met te groot berekende warmtepompen. Er zit daar veel kennis om je verder op weg te helpen.
Nee niet gedaan, maar eea is besteld, betaald, onderweg en reeds geleverd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:26
paQ schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 14:28:
[...]

Koevlaas formule toepassend op je huidige verbruik (dat was excl sww lees ik hierboven) heb je prima genoeg aan 4kw. Als je groter gaat kun je issues krijgen met pendelen en geluid. Te groot is net zo slecht als te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
olafmol schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 14:50:
[...]

Koevlaas formule toepassend op je huidige verbruik (dat was excl sww lees ik hierboven) heb je prima genoeg aan 4kw. Als je groter gaat kun je issues krijgen met pendelen en geluid. Te groot is net zo slecht als te klein.
Ik vertrouw op de expertise van degene die langs is geweest, alles heeft opgenomen en berekend. Ik heb geen reden om dat in twijfel te trekken in elk geval. Het maakt voor hem ook weinig uit lijkt me of we 5 of 7 kW installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
paQ schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 14:52:
[...]

Ik vertrouw op de expertise van degene die langs is geweest, alles heeft opgenomen en berekend. Ik heb geen reden om dat in twijfel te trekken in elk geval. Het maakt voor hem ook weinig uit lijkt me of we 5 of 7 kW installeren.
Ben wel nieuwsgierig hoe je adviseur heeft berekend dat je 7 kW nodig hebt? Geen kritiek, puur interesse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Shandar04 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:21:
[...]

Ik weet (helaas) waar ik aan toe ben ja, ben vooral benieuwd hoe Quatt hier over denkt. Ik ben met mijn gemeente aan het overleggen of plaatsing achterin mijn tuin zou mogen mits bij het dichtstbijzijnde gebouw met woonfunctie niet meer dan 40db word veroorzaakt. Acht de kans klein aangezien dat tegen het huidige bouwbesluit in gaat; maar we gaan het zien.
sorry @Shandar04, ik wil echt niet je plannen onmogelijk maken, bedenk wel dat je dan ook een goede isolatie bij je leidingwerk moet aanbrengen anders ga je te veel verliezen door de afstand, en aub diep genoeg graven, min. 60 cm diep ivm de vorstgrens (en extra verliezen net op dat moment dat je de verwarming het hards nodig hebt, het is een monoblok, dus er loopt gewoon je CV water in die leidingen en geen koudemiddel zoals bij splitunits.
Heb je al eens een berekening gedaan, in deze situatie heb je de berekening module Gg_2A (WP op tuinhuis achter in tuin) of Gg_1 (WP op maaiveld in tuin) nodig. Als je hulp nodig hebt zeg het maar, dat kan dan wel beter via een PM. als je dit wilt stuur me maar een berichtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcus0108
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 01-12-2024
Weet iemand wat de dikte is van de slangen als je deze bijvoorbeeld over de buitengevel naar beneden wilt laten lopen? Ik zoek voor mijn woning naar de mooiste esthetische oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 14:50:
[...]

Nee niet gedaan, maar eea is besteld, betaald, onderweg en reeds geleverd :)
het verbaast me dat dat blijkbaar in Spanje de warmtepompen dus gewoon leverbaar zijn en hier in Nederland deze een onbekende levertijd (zeg maar ruim een jaar of langer) hebben.
Het aspect garantie kun je dan natuurlijk wel op je buik schrijven, ik weet niet of ik dat risico wel wil nemen, ik weet mijn vrouw in ieder geval niet. ik weet niet of LG Nederland garantie hierop geeft, bij Auto's is het gelukkig wettelijk geregeld, dan heb je gewoon in Europa wettelijke garanties, hoe dat met deze dingen is geen idee.

wat me bij LG wel opvalt dat zij dus met verkeerde waarden mbt het geluid rekenen, in hun informatie geven ze de geluidsdruk Lp weer, terwijl de wettelijke EU en NL normen mbt het geluid in Geluidsvermogenniveau Lw, om het verschil duidelijk maken hier de formule om dit te berekenen. Lw = Lp + 8 + 20 x log (d/1m)
hier zijn wat voorwaarden aan verbonden. Deze formules gelden alleen voor bronnen die klein zijn in verhouding tot de afstand d(m) tussen bron en ontvanger én die het geluid in alle richtingen gelijk afstralen. Als de bron aan (nog) een reflecterend vlak grenst dan moet in de formule Lp met 3 dB worden verhoogt, bij een opstelling van een warmtepomp heb je bijna altijd deze reflectie (bv muur). Lp=10 x log (p² / po²) p=geluidsdruk (n/m²) en po=referentiedruk van 20 micro pascal (= 2.10-5 N/m²)
dus dat zijn gewoon twee verschillende waarden die je dus niet een op een kunt overnemen. De info die dus hier staat is jammer genoeg niet juist.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-To0i6gHOVfSdBCLkqa4feEBZwA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vF9NFa5ZqVobeTTfrTgRnIJk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 16-09-2022 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Marcus0108 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 15:58:
Weet iemand wat de dikte is van de slangen als je deze bijvoorbeeld over de buitengevel naar beneden wilt laten lopen? Ik zoek voor mijn woning naar de mooiste esthetische oplossing.
ik verwacht dat men flexleidingen toe gaat passen. Gangbare maten zijn 16 en 20 mm. Die moeten nog wel geisoleerd worden (13-15mm dikte, meer is beter) dus kom je ergens bij rond 45-50 mm uit per buis. Ze zijn er ook waar deze gecombineerd zijn (bv Wavin Tigris meerlagenbuis ISO 9).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-10 21:27
Als ik tussen de regels door lees, is een Quatt in combinatie met SWW niet een optie? Ik sta namelijk voor een dezelfde keus waarschijnlijk die iedereen heeft.

Het idee is simpel, een WP en een WPB, mijn gasverbruik weet ik niet want woon er nog niet. Januari/februari blijft de huidige situatie in stand dus zou ik kunnen meten, dan heb ik nog tijd om te kiezen tussen een 4 of 8kw.

Ook hebben we tijd genoeg, tot en met 02-2024 voor het vaste contract afloopt. We vragen ons dus af wat de slimste keuze is, wachten op een LG/Panasonic or whatever of toch gewoon een Quatt?

Meer info in mijn eigen topic, Mistacal in "Complete verduurzaming woning 1980"

[ Voor 8% gewijzigd door Mistacal op 16-09-2022 16:28 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Mistacal schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 16:28:
Als ik tussen de regels door lees, is een Quatt in combinatie met SWW niet een optie? Ik sta namelijk voor een dezelfde keus waarschijnlijk die iedereen heeft.

Het idee is simpel, een WP en een WPB, mijn gasverbruik weet ik niet want woon er nog niet. Januari/februari blijft de huidige situatie in stand dus zou ik kunnen meten, dan heb ik nog tijd om te kiezen tussen een 4 of 8kw.

Ook hebben we tijd genoeg, tot en met 02-2024 voor het vaste contract afloopt. We vragen ons dus af wat de slimste keuze is, wachten op een LG/Panasonic or whatever of toch gewoon een Quatt?

Meer info in mijn eigen topic, Mistacal in "Complete verduurzaming woning 1980"
even een vraag, ik neem aan geen nieuwbouw, die zou eigenlijk al een WP hebben.
kun je niet het verbruik van de vorige eigenaaren opvragen, dan heb je een idee over het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
MacD007 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 16:50:
[...]

even een vraag, ik neem aan geen nieuwbouw, die zou eigenlijk al een WP hebben.
kun je niet het verbruik van de vorige eigenaaren opvragen, dan heb je een idee over het verbruik.
Meeste is enkel glas en daar tocht het meer dan een blokhut van pallets. Heb de buren even gevraagd die hebben het beter voor elkaar.

@MacD007 de buren hebben 340m3 vanaf januari maar koud was het niet dit jaar.

Ik begrijp heel goed dat dit het vrijwel onmogelijk maakt om hier iets over te zeggen, toch zijn we gebrand om een WP + WPB te installeren volgend jaar voordat ons contract afloopt.

Misschien een stom idee maar een 8kw Quatt installeren en als dat te veel is er 1 te verkopen? :+

[ Voor 29% gewijzigd door Mistacal op 16-09-2022 17:02 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
route99 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 14:17:
[...]
Veel mensen beseffen niet dat een wat ouder huis dat wat tocht ook ventileert.... alles wat je dicht maakt moet je op de juiste manier compenseren met na geïnstalleerde ventilatie, dat is altijd een voorwaarde. Hoe die ventilatie er uit ziet is situationeel, zowel technisch als financieel.
Het lijkt me iig de moeite waard toe kijken of een aanpassing subsidiabel is, dat kan toch behoorlijk wat schelen en een duurzaamheidslening is zeker 3x zo goedkoop dan een persoonlijk lening, check dit altijd zelf, de rente is behoorlijk in beweging. Met de huidige gasprijzen kan dat uit, zeker omdat je lasten naar beneden gaan zeker nadat alles afbetaald is en anders blijf je maar dat dure niet bespaarde gas betalen. Ga na het gemeente of energie overleg loket of hoe het ook mag heten..
Wat al vaker hier voorbij kwam: Kan een WTW echt niet overweeg met een deskundige samen of een decentrale WTW uit kan. Iig voor de woonkamer/keuken, de warmte plekken van het huis e ndie vaak de meeste warmte vragen maar ook de meeste ventilatie o.a. ivm het aantal personen en het koken.

[...]
Oud dubbel glas had oorspronkelijk een Ug=2,8 maar das na 30-40 j of nog ouder ca 3,0-3,3 waar je met HR++
zeker 1,1 kunt halen, das een factor 3x zo goed. Of het in een bestaand kozijn af hangt sterk af of het geschikt is en als het qua vorm geschikt is, is het verf technisch wel OK te houden. Al het water komt nu op het kozijn das een koudebrug geworden. Het lak werk moet echt top zijn anders gaat het niet goed (=rotten).
Dan moet je alsnog dat kozijn kopen .... En nieuw glas (HR+++) plus nieuw HRR++ geschikt kozijn is subsidiabel.
dat geld voor mogelijk hout, als het echter hardhoud is is dit vaak ook gewoon toepasbaar, uiteraard moet je houten kozijnen onderhouden.
Bij kunststofkozijnen ligt dat iets anders, zolang deze bouwtechnisch in orde zijn kun je daar in de meeste gevallen het glas vervangen. Een nieuw kozijn met HR+++ is een veelvoud er van, vaak niet echt interessant als je van dubbel glas naar hoger wilt. bij enkel glas is dat weer een heel ander verhaal.
Wij hebben de ramen aan de voorkant (windkant) ook van rolluiken voorzien, ook als extra isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Mistacal schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 16:58:
[...]

Meeste is enkel glas en daar tocht het meer dan een blokhut van pallets. Heb de buren even gevraagd die hebben het beter voor elkaar.

Ik begrijp heel goed dat dit het vrijwel onmogelijk maakt om hier iets over te zeggen, toch zijn we gebrand om een WP + WPB te installeren volgend jaar voordat ons contract afloopt.

Misschien een stom idee maar een 8kw Quatt installeren en als dat te veel is er 1 te verkopen? :+
dat is echt serieeus een laag verbruik, huisje moet dan wel erg goed geisoleerd zijn of ze hebben de verwarming uit staan en stoken met de bewunste pallets ;) .
Bouwjaar huis ?
als je toch een 8 kW wilt, is wel erg veel zeg, met de Koevlaas formule kom ik net op 1,65 kW uit, dat tegen een 9 kW unit ! volgens mij zou je met 1 Quatt al meer dan voldoende hebben, kun je ook nog via een SWW boiler mee stoken vanuit de warmtepomp, Quatt ondersteunt dit op dit moment nog niet maar zitten er wel aan te denken, hadden ze tenminste geschreven. ik zou dat dus eerder doen, 1 Quatt, geen WPB maar zo snel dit via Quatt of anderen kan er een boiler op aan sluiten. Kun je die 2000 euro weer in je eigen zak steken, bij een nieuw huis is dat denk ik altijd welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Mistacal schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 16:58:
[...]Meeste is enkel glas en daar tocht het meer dan een blokhut van pallets. Heb de buren even gevraagd die hebben het beter voor elkaar.
Wij nu 395m3...idd wel heel zacht weer vanaf januari.
We hadden vorig jaar ca 750m3 gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

MacD007 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 17:42:
[...]dat is echt serieeus een laag verbruik, huisje moet dan wel erg goed geisoleerd zijn of ze hebben de verwarming uit staan en stoken met de bewunste pallets ;) .
Alleen gas, maar wel heel bewust gestookt, thermostaat nu 18 was eerder 19ºC. We hebben oud dubbel glas + rolluiken wat zit ca als HR++ gedraagt, als het rolluik dicht is..., als het open is overdag dan zakt de glas-T naar 13ºC. Dat scheelt bij ons ca 4 graden in glas-T binnen!
Bouwjaar huis ?
1982...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
route99 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 18:30:
[...]

Wij nu 395m3...idd wel heel zacht weer vanaf januari.
We hadden vorig jaar ca 750m3 gas.
Misschien beetje advocaat van de duivel, maar ik zie hier een paar posts met extreem lage gasverbruiken. Het zou zomaar kunnen dat electriciteit straks zodanig duur wordt, en gas weer stabiliseert, dat je met een warmtepomp, in een situatie met zo weinig gasverbruik, rendabeler bent als je nog even op gas doorgaat.

Ik heb geen glazen bol, maar denk dat vooral de 1000+ m3 huishoudens baat hebben bij minder gas, meer stroom. My 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
route99 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 18:34:
[...]
Alleen gas, maar wel heel bewust gestookt, thermostaat nu 18 was eerder 19ºC. We hebben oud dubbel glas + rolluiken wat zit ca als HR++ gedraagt, als het rolluik dicht is..., als het open is overdag dan zakt de glas-T naar 13ºC. Dat scheelt bij ons ca 4 graden in glas-T binnen!

[...]
1982...
is er geen optie om het glas naar HR++ te brengen, heb ik ook gedaan. dus oude kozijnen laten staan, waren bij mij kunststof, waren nog goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:24

Zenix

BOE!

olafmol schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 18:53:
[...]

Misschien beetje advocaat van de duivel, maar ik zie hier een paar posts met extreem lage gasverbruiken. Het zou zomaar kunnen dat electriciteit straks zodanig duur wordt, en gas weer stabiliseert, dat je met een warmtepomp, in een situatie met zo weinig gasverbruik, rendabeler bent als je nog even op gas doorgaat.

Ik heb geen glazen bol, maar denk dat vooral de 1000+ m3 huishoudens baat hebben bij minder gas, meer stroom. My 2 cents.
In mijn situatie, gasverbruik van 370m3 vorig jaar. Quatt kost 1600~
Een warmtepompboiler kost 1000~ (met subsidie en zelf installeren)
Daarnaast krijg ik nog een vergoeding van 250 netto en 750 fiscaal vriendelijk van mijn werkgever voor duurzame maatregelen. De terugverdientijd zit dan op zo'n 3,5~ jaar.

Een warmtepomp kan ook meer comfort geven bij een laag gasverbruik, mijn ketel kan niet lager dan 30 graden, waardoor het huis in de meeste gevallen in zo'n 2,5 uur op temperatuur is en de vloer dus niet meer lekker warm is. Met een warmtepomp kan ik op een lagere temperatuur verwarmen waardoor de vloer iets warmer blijft.

Met de energieprijzen die straks in de toekomst per uur gaan veranderen, denk ik ook dat je een warmtepomp beter kan inzetten en bijvoorbeeld in de winter tijdens uren met lage prijzen extra gaat verwarmen, zodat je een buffer hebt voor overdag. Die opties heb je niet bij gas. Een warmtepomp geeft je meer controle over hoe je de verwarming wilt gebruiken op een economische manier in combinatie met zonnepanelen.

Het is ook alleen maar rendabel als je voor een Quatt gaat, of zelf helemaal de installatie gaat doen. Ik had ook een offerte voor een Vaillant voor 10k. Dan is het helemaal niet rendabel.

Ik moet eerst nog even zien hoe de eerste installaties hier gaan, iedereen zit daar denk ik op te wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@olafmol Ons gebruik was al jaren vaak ruim onder de 1100m3, zie plaatje. In 2017/2018 iemand vaker thuis, idem in 2020 met corona zoals bij velen nog meer. Voor 2021 staat er 850m3 (alleen 21) maar de rekening was ca 750m3. Dus is er amper iets bijzonders om nu rond de 400 of zelfs 500 te zitten na zo'n super zacht jan-mei periode.
@MacD007 We hebben hout, maar er moet nog wel eea aangepast worden, ben er nog niet uit of dus toch triiple met nieuw kozijn.
HET voordeel om eerst via isoleren zo laag mogelijk te komen is dat de weg geïsoleerde kuubs nooit meer betaald hoeven te worden en uiteindelijk kan er een veel lichtere WP geplaatst worden.
En dan is de schaalgrootte vd WP ook groter geworden, zijn er vast al snel innovaties. Dus als de gasprijs niet echt nog verder door het dak gaat blijft het prima betaalbaar, ons maandbedrag is nu 40 euro/maand (incl de BTW regeling/e.d.), vorig jaar zaten we nog op 90 euro/maand maar kregen we vaak terug (ca €400/jaar)
En dan heb ik vnl de quick wins pas gedaan. Nog geen extra dak /extra gevel/extra glas isolatie v/e huis uit 1982 dus geïsoleerd vlgs de eisen van dat jaar.
We leven heel energie bewust, maar zitten never in de kou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
route99 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:49:

HET voordeel om eerst via isoleren zo laag mogelijk te komen is dat de weg geïsoleerde kuubs nooit meer betaald hoeven te worden en uiteindelijk kan er een veel lichtere WP geplaatst worden.
Dat voordeel is niet per definitie heel erg groot. momenteel zijn sommige grotere wp's bijna net zo duur als kleinere wp's, dat komt door de hogere subsidie op grotere wp's En vaak is de minimale afgifte ook nog gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@twain4me We gaan het zien hoe dit zich ontwikkelt. Ben vast niet de enige die hier mee te maken heeft. Lijkt me wel reden voor de WP-industrie om daar op te anticiperen.

Ik was in mijn omgeving niet onder de indruk van de diverse WP's en de resultaten tot nu toe. Als ze dat geld in isolatie gestoken hadden was voor hen het rendement heel veel hoger geweest en zoals ik vaak schrijf.. elke kuub die je weg isoleert hoef je nooit meer te stoken, net met gas maar voor mij in de toekomst ook niet meer met de WP. Imho had een deel van die personen veel meer gasreductie verwacht agv de warmtepomp, althans op papier vooraf verwacht... maar niet uit gekomen.

Edit:
Ergens snap ik het wel. Die installateurs draaien al een aantal jaren op max toeren en nu tot gloeiend heet maximaal. Heb dan maar eens de rust en de tijd om de situatie van de klant vanuit diverse perspectieven eens goed te bekijken. De kans dat er geen optimaal advies voor een WP komt is dus heel sterk toegenomen.

Tov van installateurs ben ik met mijn voortgang rete traag... :D maar aan de andere kant geeft het me ruimte om wel veel van die afwegingen door te nemen o.a. door in overleg/discussie met de Tweakers hier te gaan _/-\o_ 8) (y) en zo inzicht te krijgen de pros en cons van de aanpak van de diverse richtingen op isolatie- en warmtetechniek.
Ik probeer het waarom van de keuze echt te begrijpen, waardoor een keuze af kan vallen of juist op de shortlist komt. Ben daar hier vast niet uniek in. Maar ook hier op de duurzaamheidsfora komen kort door de bocht zaken voor die op het eerste gezicht heel interessant lijken door de presentatie van de TS waarvan dan toch wel geregeld blijkt dat er geplaatst in de context er toch nog best veel vragen zijn, het leek zo'n inkopper maar dan ineens niet meer.....

Ik vind het ook erg leuk om mee te denken, vooral in de isolatiemateriaal hoek, uiteraard vanwege mijn achtergrond. De WP zaken ken ik vnl theoretisch heb daar veel minder toegepast inzicht in, maar vind het toch leuk/interessant om te volgen..

[ Voor 51% gewijzigd door route99 op 16-09-2022 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Zenix schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:35:
[...]
Een warmtepomp kan ook meer comfort geven bij een laag gasverbruik, mijn ketel kan niet lager dan 30 graden, waardoor het huis in de meeste gevallen in zo'n 2,5 uur op temperatuur is en de vloer dus niet meer lekker warm is. Met een warmtepomp kan ik op een lagere temperatuur verwarmen waardoor de vloer iets warmer blijft.
Dat snap ik niet helemaal? Je warmtepomp verandert niets aan je afgifte systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 09:52
@olafmol Maar de warmtepomp kan wel water van 28 graden maken, zodat de vloer langer op een iets lagere temperatuur wordt verwarmd :)

Edit: ik snap het eigenlijk ook niet! CV ketel, open verdeler, retour bijmengen levert ook lagere temp (maar misschien wel een ketel die wat vaker uitgaat?)

[ Voor 39% gewijzigd door PVPaneel op 16-09-2022 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
PVPaneel schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 20:48:
@olafmol Maar de warmtepomp kan wel water van 28 graden maken, zodat de vloer langer op een iets lagere temperatuur wordt verwarmd :)

Edit: ik snap het eigenlijk ook niet! CV ketel, gesloten verdeler, retour bijmengen levert ook lagere temp (maar misschien wel een ketel die wat vaker uitgaat?)
Ligt mss aan je cv ketel, maar over het algemeen kun je die ook prima lage temperatuur laten draaien. Mss een instelling die je over het hoofd hebt gezien? Als je cv ketel pendelt dan staat ie te hoog ingesteld en krijgt je vvw de warmte niet weg. Kijk eens of je cv ketel de aanvoer Ta nog wat lager kan krijgen. Voor VVW is ergens tussen 25-35 goed, dan hoef je ook niet te mengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeFFeR1208
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:12
Weet iemand of je tzt je plek in de wachtrij kan overdragen aan vrienden / familie? Ik heb besloten om toch full electric te gaan i.p.v. hybride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-10 17:48

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
KeFFeR1208 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 22:07:
Weet iemand of je tzt je plek in de wachtrij kan overdragen aan vrienden / familie? Ik heb besloten om toch full electric te gaan i.p.v. hybride.
Ik gok gezien de wachtrij en de prijsverhoging dat ze dat liever niet doen, maar je zou het kunnen proberen.

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Zenix schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:35:
[...]

In mijn situatie, gasverbruik van 370m3 vorig jaar. Quatt kost 1600~
wat is je SWW verbruik ? circa 120 m3/j ?? blijft er circa 250 m3/j gas over, dat is extreem weinig, ik ben bang dat zelfs een Quatt dan langer nodig heeft om uit de kosten te komen. Je benodigd vermogen is max. rond de 1,5 kW, ik ben bang dat het min. vermogenafgifte van de Quatt al hoger is. Ook voor je SWW zal dit gelden, een COP van een WPB is ook nog lager, dus hogere kosten m.b.t. opgenomen vermogen, kosten Installatie WPB circa 2000,- en dat om circa 270 euro per jaar, netto circa 180-190 euro / jaar te besparen, oke je vastrecht komt er nog bovenop, dus circa 340 , ROI dus circa 6 jaar. levenduur zal rond de 15 jaar zijn. lijkt me niet echt mooie cijfers, maar het kan.
Een warmtepompboiler kost 1000~ (met subsidie en zelf installeren)
subsidie en zelf installeren gaat dus niet samen, dus als je een verkeerde of zelf gemaakte factuur (die heb je dus nodig voor de subsidie) maakt en dit komt uit, heb je hele slechte kaarten, dat is valsheid in geschrifte (De reguliere maximale straf (of gebruik voor het vervalste schrift) is een gevangenisstraf van 6 jaar, of een geldboete van de vijfde categorie (art. 225 strafrecht)
dus of de optie zelf installeren, volgens mij zijn de kosten duidelijk hoger dan de 1.000 euro wat jij aangeeft, of je laat het installeren en dan kun je wel subsidie krijgen.
Daarnaast krijg ik nog een vergoeding van 250 netto en 750 fiscaal vriendelijk van mijn werkgever voor duurzame maatregelen. De terugverdientijd zit dan op zo'n 3,5~ jaar.

Je vloerverwarming werkt op basis van een delta T, als deze te laag is (en dat zal bij een aanvoer van < 25 Gr.C zeker het geval zijn) zul je geen of zeer weinig temperatuurstijging van je vloer krijgen, vergeet niet dat bij een vloerverwarming het oppervlak van de vloer als een radiator werkt.
Met de energieprijzen die straks in de toekomst per uur gaan veranderen, denk ik ook dat je een warmtepomp beter kan inzetten en bijvoorbeeld in de winter tijdens uren met lage prijzen extra gaat verwarmen, zodat je een buffer hebt voor overdag. Die opties heb je niet bij gas. Een warmtepomp geeft je meer controle over hoe je de verwarming wilt gebruiken op een economische manier in combinatie met zonnepanelen.
leuk bedacht, echter zo werkt het dus niet, omdat een warmtepomp een lagere warmtetransfer heeft dan een CV (komt door de lagere delta T) heeft een warmtepomp dus langer nodig om een ruimte warm te krijgen en zal dus ook aan moeten blijven om je verliezen te compenseren. Dus een warmtepomp zal zeker in de winter ook als het buiten donker is gaan draaien, dan werken je zonnepanelen echter niet meer.
Het is ook alleen maar rendabel als je voor een Quatt gaat, of zelf helemaal de installatie gaat doen. Ik had ook een offerte voor een Vaillant voor 10k. Dan is het helemaal niet rendabel.

Ik moet eerst nog even zien hoe de eerste installaties hier gaan, iedereen zit daar denk ik op te wachten.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:36

Sport_Life

Solvitur ambulando

Was eigenlijk uit op een full electric WP, maar die prijzen zijn zo hoog dat het nooit rendabel is.
Hybrid zou een goede oplossing kunnen zijn. Zie mijn topic Business case CV ketel
Ben nu aan het overwegen onze ketel te vervangen, zijn er modellen die beter presteren icm de Quatt? (Of überhaupt hybride). Ik zat zelf aan de Xtreme 36 te denken.

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 17-09-2022 00:47 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Sport_Life schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 00:13:
Was eigenlijk uit op een full electric WP, maar die prijzen zijn zo hoog dat het nooit rendabel is.
Hybrid zou een goede oplossing kunnen zijn. Zie mijn topic Business case CV ketel
Ben nu aan het overwegen onze ketel te vervangen, zijn er modellen die beter presteren icm de Quatt? Ik zat zelf aan de Xtreme 36 te denken.
Een paar van Quatts mensen heeft bij remeha gewerkt dus ik ga ervanuit dat die combi prima zal werken _O- maargoed quatt is wat spaarzaam met info geven dus eigenlijk weten we vrij weinig hoe e.e.a. gaat werken als je voldoende afgifte en vermogen hebt zou de quatt in basis gewoon alles alleen afkunnen en feitenlijk alleen warm water maken met de cv die hoeft dan dus ook niet veel te kunnen :9

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002

Sport_Life

Solvitur ambulando

twain4me schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 00:24:
[...]

Een paar van Quatts mensen heeft bij remeha gewerkt dus ik ga ervanuit dat die combi prima zal werken _O- maargoed quatt is wat spaarzaam met info geven dus eigenlijk weten we vrij weinig hoe e.e.a. gaat werken als je voldoende afgifte en vermogen hebt zou de quatt in basis gewoon alles alleen afkunnen en feitenlijk alleen warm water maken met de cv die hoeft dan dus ook niet veel te kunnen :9
die afgifte zit wel goed.

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 17-09-2022 00:46 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Zenix

Zenix

BOE!

MacD007 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 23:52:
[...]

wat is je SWW verbruik ? circa 120 m3/j ?? blijft er circa 250 m3/j gas over, dat is extreem weinig, ik ben bang dat zelfs een Quatt dan langer nodig heeft om uit de kosten te komen. Je benodigd vermogen is max. rond de 1,5 kW, ik ben bang dat het min. vermogenafgifte van de Quatt al hoger is. Ook voor je SWW zal dit gelden, een COP van een WPB is ook nog lager, dus hogere kosten m.b.t. opgenomen vermogen, kosten Installatie WPB circa 2000,- en dat om circa 270 euro per jaar, netto circa 180-190 euro / jaar te besparen, oke je vastrecht komt er nog bovenop, dus circa 340 , ROI dus circa 6 jaar. levenduur zal rond de 15 jaar zijn. lijkt me niet echt mooie cijfers, maar het kan.

[...]

subsidie en zelf installeren gaat dus niet samen, dus als je een verkeerde of zelf gemaakte factuur (die heb je dus nodig voor de subsidie) maakt en dit komt uit, heb je hele slechte kaarten, dat is valsheid in geschrifte (De reguliere maximale straf (of gebruik voor het vervalste schrift) is een gevangenisstraf van 6 jaar, of een geldboete van de vijfde categorie (art. 225 strafrecht)
dus of de optie zelf installeren, volgens mij zijn de kosten duidelijk hoger dan de 1.000 euro wat jij aangeeft, of je laat het installeren en dan kun je wel subsidie krijgen.

[...]

Je vloerverwarming werkt op basis van een delta T, als deze te laag is (en dat zal bij een aanvoer van < 25 Gr.C zeker het geval zijn) zul je geen of zeer weinig temperatuurstijging van je vloer krijgen, vergeet niet dat bij een vloerverwarming het oppervlak van de vloer als een radiator werkt.

[...]
leuk bedacht, echter zo werkt het dus niet, omdat een warmtepomp een lagere warmtetransfer heeft dan een CV (komt door de lagere delta T) heeft een warmtepomp dus langer nodig om een ruimte warm te krijgen en zal dus ook aan moeten blijven om je verliezen te compenseren. Dus een warmtepomp zal zeker in de winter ook als het buiten donker is gaan draaien, dan werken je zonnepanelen echter niet meer.

[...]
SWW, geen idee. We douchen om de dag 5min met waterbesparende douchekop en douche WTW.
Beneden hebben we een kokendwaterkraan. Ik heb nog geen warmtepomp kunnen vinden die minder doet dan 3,5kW. We hebben nog niet echt strenge winters gehad sinds dit huis er staat. Buren doen blijkbaar 800m3, maar die zullen wel vaker douchen met een baby. Ik verwacht wel dat het minimaal vermogen van de warmtepomp lager is dan van de ketel.

Die WPB ga ik samen met mijn neef installeren, die heeft een eigen zaak en plaatst keukens en close-in boilers. Die wou mij helpen met het leidingwerk.

Dat de warmtepomp in het donker moet draaien, daar was ik van op de hoogte, maar als elektra prijzen in de nacht lager zijn dan overdag, dan kan je wel voor kiezen om een paar uur extra te verwarmen om de vloer te bufferen, zodat die overdag alleen de verliezen hoeft op te vangen.

Ook al is de terugverdientijd 6 jaar, wat mij betreft is dat prima. Dat was ook de terugverdientijd die ik voor ogen had voor mijn zonnepanelen. Maar door de energieprijzen is dat nu al bijna terugverdient. De ketel kan ik ook nog wel wat voor terugkrijgen als die nog maar 3 jaar oud is. Het is sowieso een stuk goedkoper dan de warmtepomp optie die ik kreeg bij het kopen van het huis, dat was namelijk 20k.

[ Voor 4% gewijzigd door Zenix op 17-09-2022 01:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
Zenix schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 01:06:
[...]

SWW, geen idee. We douchen om de dag 5min met waterbesparende douchekop en douche WTW.
Beneden hebben we een kokendwaterkraan. Ik heb nog geen warmtepomp kunnen vinden die minder doet dan 3,5kW. We hebben nog niet echt strenge winters gehad sinds dit huis er staat. Buren doen blijkbaar 800m3, maar die zullen wel vaker douchen met een baby. Ik verwacht wel dat het minimaal vermogen van de warmtepomp lager is dan van de ketel.

Die WPB ga ik samen met mijn neef installeren, die heeft een eigen zaak en plaatst keukens en close-in boilers. Die wou mij helpen met het leidingwerk.

Dat de warmtepomp in het donker moet draaien, daar was ik van op de hoogte, maar als elektra prijzen in de nacht lager zijn dan overdag, dan kan je wel voor kiezen om een paar uur extra te verwarmen om de vloer te bufferen, zodat die overdag alleen de verliezen hoeft op te vangen.

Ook al is de terugverdientijd 6 jaar, wat mij betreft is dat prima. Dat was ook de terugverdientijd die ik voor ogen had voor mijn zonnepanelen. Maar door de energieprijzen is dat nu al bijna terugverdient. De ketel kan ik ook nog wel wat voor terugkrijgen als die nog maar 3 jaar oud is. Het is sowieso een stuk goedkoper dan de warmtepomp optie die ik kreeg bij het kopen van het huis, dat was namelijk 20k.
De meeste warmtepompen kunnen terugmoduleren naar ca. 30% van hun piek capaciteit. Sommige merken kunnen nog verder terugmoduleren, maar heb de namen even niet paraat. Maar als je een 3,5 kW warmtepomp kiest kun je er van uitgaan dat ie ongeveer naar 1kW kan terugmoduleren. Ff de datasheet checken voor de zekerheid natuurlijk.

• MacD007
Zenix schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 01:06:
[...]

keukens en close-in boilers zijn wel wat anders dan een WP / WPB, maar je krijgt dus voor de installatie heel netjes een factuur. (die heb je namelijk nodig).
Hou ook rekening dat zowel de Quatt als ook de WPB op een apparte groep te zetten, mogelijk dat ze ook gezamelijk op een groep zouden kunnen (eigenlijk moet elke verbruiker >2000W (NEN 1010) zijn eigen groep hebben, nadeel op een groep is ook als die groep eruit ligt, heb je geen verwarming en geen warm water, een alamat kost je rond de 40 euro (dat is een combinatie aardlek+autom. zekering), de siemens die in dit forum langs kwam (kijk maar op mijn posts) is een voorbeeld die ook maar 1 Din module breed is (normaal zijn deze 2-Din breed) en zijn vaak makelijk in een zekeringskast bij te plaatsen, doe dit aub niet zelf als je er geen verstand van hebt maar laat dat door een vakman doen. die heeft dat binnen een half uurtje wel gedaan als je de stroomleidingen al hebt klaar liggen).
ik ken je vloerverwarming natuurlijk niet, maar vergis je niet in de buffermogelijkheid, die is wel groter dan bij radiatoren, maar ik betwijfel of je daarmee echte een warmtepomp voor langere tijd uit zal staan.
Overigens, wat is je huidig overschot? Heb je die nu niet, is het mogelijk nu nog interessant om wat panelen er bij te laten plaatsen, zover dat kan, die heb je in deze tijd zeker voor einde saldering terugverdient.
even een vraag, hoe oud is je huis? heb het vermoeden namelijk dat het een redelijk nieuw huis was, ik kan me natuurlijk vergissen.
Namelijk, een van de voorwaarden van de subsidie is:
- U laat de warmtepomp installeren in een woning waarvoor de omgevingsvergunning is aangevraagd voor of op 30 juni 2018. Is je huis dus nieuwer, dan helaas geen subsidie.

• MacD007
olafmol schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 01:37:
[...]

De meeste warmtepompen kunnen terugmoduleren naar ca. 30% van hun piek capaciteit. Sommige merken kunnen nog verder terugmoduleren, maar heb de namen even niet paraat. Maar als je een 3,5 kW warmtepomp kiest kun je er van uitgaan dat ie ongeveer naar 1kW kan terugmoduleren. Ff de datasheet checken voor de zekerheid natuurlijk.
laten we die nu juist van de Quatt nog niet hebben.

• MacD007
teacher schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:31:
[...]

Los van quatt, maar meer warmtepompen in het algemeen: je gasketel is een straaljager, en je warmtepomp een waxinelichtje. Je kan dus niet meer je huis van 17 naar 21 graden opstroken in een half uurtje.

Ok het kan wel, maar dan sla je achterover van het verbruik.
helemaal gelijk, maar dat vergeten dus een heleboel lui, die gaan nog steeds uit van hoe hun CV werkt, dat een warmtepomp heel anders werkt en dus ook dat je met deze heel anders je warmte moet gaan regelen is bij veel mensen nog niet echt aangekomen, bijna geen een fabrikant zegt dat er bij (dat word als een nadeel gezien, dus maar beter niet vertellen).

• Zenix

Zenix

BOE!

MacD007 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 12:22:
[...]
ik ken je vloerverwarming natuurlijk niet, maar vergis je niet in de buffermogelijkheid, die is wel groter dan bij radiatoren, maar ik betwijfel of je daarmee echte een warmtepomp voor langere tijd uit zal staan.
Overigens, wat is je huidig overschot? Heb je die nu niet, is het mogelijk nu nog interessant om wat panelen er bij te laten plaatsen, zover dat kan, die heb je in deze tijd zeker voor einde saldering terugverdient.
Ik heb 30 panelen Oost-West en mijn overschot is 5500kWh. https://pvoutput.org/aggr...d=90060&sid=79773&v=0&t=y

Geen ruimte voor meer panelen, 2 op de schuur en 28 op de het dak.
MacD007 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 12:22:
[...]
even een vraag, hoe oud is je huis? heb het vermoeden namelijk dat het een redelijk nieuw huis was, ik kan me natuurlijk vergissen.
Namelijk, een van de voorwaarden van de subsidie is:
- U laat de warmtepomp installeren in een woning waarvoor de omgevingsvergunning is aangevraagd voor of op 30 juni 2018. Is je huis dus nieuwer, dan helaas geen subsidie.
Dit is wel een goede inderdaad. Mijn huis is januari 2020 opgeleverd, eerdere fases van dit project zijn eerder opgeleverd, dus zal erom spannen. Heb een mail gestuurd naar de aannemer.

[ Voor 35% gewijzigd door Zenix op 17-09-2022 14:18 ]

• tonman51
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06-02-2023
Wat is nou eigenlijk verstandiger. Constant de temperatuur op 20 graden instellen voor dag en nacht. Of voor de nacht een graad of 4 terug zetten? Met een Quatt opstelling uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
tonman51 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 14:19:
Wat is nou eigenlijk verstandiger. Constant de temperatuur op 20 graden instellen voor dag en nacht. Of voor de nacht een graad of 4 terug zetten? Met een Quatt opstelling uiteraard.
Bij een warmtepomp geldt hetzelfde als met vloerverwarming: lange laag-temperatuur runs, dus geen nachtverlaging, en gewoon door laten lopen op een zo laag mogelijk vermogen om je huis op temperatuur te houden. Het opwarmen van een afgekoelde woning kost (relatief) meer energie dan het op temperatuur houden.

• Corona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-06-2024
route99 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:49:
@olafmol Ons gebruik was al jaren vaak ruim onder de 1100m3, zie plaatje. In 2017/2018 iemand vaker thuis, idem in 2020 met corona zoals bij velen nog meer. Voor 2021 staat er 850m3 (alleen 21) maar de rekening was ca 750m3. Dus is er amper iets bijzonders om nu rond de 400 of zelfs 500 te zitten na zo'n super zacht jan-mei periode.
@MacD007 We hebben hout, maar er moet nog wel eea aangepast worden, ben er nog niet uit of dus toch triiple met nieuw kozijn.
En dan is de schaalgrootte vd WP ook groter geworden, zijn er vast al snel innovaties. Dus als de gasprijs niet echt nog verder door het dak gaat blijft het prima betaalbaar, ons maandbedrag is nu 40 euro/maand (incl de BTW regeling/e.d.), vorig jaar zaten we nog op 90 euro/maand maar kregen we vaak terug (ca €400/jaar)
En dan heb ik vnl de quick wins pas gedaan. Nog geen extra dak /extra gevel/extra glas isolatie v/e huis uit 1982 dus geïsoleerd vlgs de eisen van dat jaar.
We leven heel energie bewust, maar zitten never in de kou.
In 2018 hebben we ons huis gekocht. In de tussentijd muurisolatie, nieuwe kunststof kozijnen, zonnepanelen (nu 28) en een pelletkachel.
2x cv (vanwege geschikt maken dubbele bewoning door vorige eigenaar). We gingen van 1e jaar 2350m3 (vrijstaand huis, 200m2) naar nu 930m3.
En dat zal lager worden omdat we nu ik is geworden. Quatt komt op 1 ketel, maar zit er aan te denken de andere ook te voorzien van een quatt. Hangt af of ik hier kan blijven. Zo ja, dan zit ik voor lage lasten.
Want het bizarre in NL is dat je wel voor €1500 mag huren maarngeen hypotheek van €1200.
En dat is ex stookkosten. Contract in juni afgesloten voor 1 jaar, stroom over, gas €1,75 per m3. Als die 930m3 200 kan worden ben ik blij.
Dus voor mij is het echt nu noodzaak om hier te blijven omdat het de meest voordelige optie is.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:11
Zenix schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 14:10:
[...]

Ik heb 30 panelen Oost-West en mijn overschot is 5500kWh. https://pvoutput.org/aggr...d=90060&sid=79773&v=0&t=y

Geen ruimte voor meer panelen, 2 op de schuur en 28 op de het dak.

[...]

Dit is wel een goede inderdaad. Mijn huis is januari 2020 opgeleverd, eerdere fases van dit project zijn eerder opgeleverd, dus zal erom spannen. Heb een mail gestuurd naar de aannemer.
Als.je huis niet gasloos was opgeleverd is de kans groot dat de omgevingsvergunning ouder is. De reden achter die subsidie eis is namelijk dat vanaf die datum de huizen gasloos moesten worden opgeleverd (in de vergunning dan dus).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:17
Heeft iemand ervaring met de combinatie droogbouw vloerverwarming ( snellere reactietijd dan een conventionele vloerverwarming ) en een warmtepomp ( hybride)?
Is daar nachtverlaging wel efficiënter?

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. 2xMarstek v3.

• Roel59
  • Laatst online: 17-09-2022
Interessante vooral nu. Wilde 99 € betalen en toen viel er iets op. Bedrijf gevestigd in Amsterdam, met kvk nummer maar met een duits bankrekening nummer uit Munchen DE28 2022 0800 0093 2242 32. Heb de betaling afgebroken. Ook kun je niet in contact komen, een chat met een robot waar je voorgeschotelde vragen cq antwoorden verkrijgt, je kan zelf niets vragen. Erg dubieus allemaal. Jammer, we zoeken verder.

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-10 20:26
Roel59 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 17:04:
Interessante vooral nu. Wilde 99 € betalen en toen viel er iets op. Bedrijf gevestigd in Amsterdam, met kvk nummer maar met een duits bankrekening nummer uit Munchen DE28 2022 0800 0093 2242 32. Heb de betaling afgebroken. Ook kun je niet in contact komen, een chat met een robot waar je voorgeschotelde vragen cq antwoorden verkrijgt, je kan zelf niets vragen. Erg dubieus allemaal. Jammer, we zoeken verder.
Het is weekend, logisch toch dat je met een robot chat lijkt me?

De aanbetaling moet inderdaad naar een Duits IBAN van E-tranz Bv. Geen idee waarom dat is.

@marijnflipse is één van de oprichters en kan hier wellicht meer over vertellen!

Bereken je warmteverlies

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
Hoe kan het 4kW model slechts 54db geluidsvermogen produceren terwijl bijvoorbeeld een Daikin Perfera airco 3.5kW model 60dB geluidsvermogen produceert?

Zit er interne demping in de Quatt oid dat kan toch nooit? Mitsubishi zit op een soortgelijk geluidsvermogen en dit zijn premium merken. Of is de buitenunit van een lucht/water stiller dan een lucht/lucht warmtepomp?

Of verward Quatt stiekem geluidsvermogen met geluidsdruk (gemeten op 1 meter)

[ Voor 9% gewijzigd door Penait1 op 17-09-2022 18:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-10 17:48

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ho ho. Er zijn vast wel valide redenen om een Duits rekeningnummer te nemen. Ik vind het erg kort door de bocht om op basis van die info direct af te haken en het dubieus te noemen.

Het staat zoals gezegd in ieder geval op naam van e-tranz b.v. Dat is de naam van het bedrijf Quatt voordat het Quatt heette. De naam is volgens de KvK dit jaar gewijzigd. Tot zover in orde dus.

Verder.. je kunt via die chatbot vragen stellen die uitkomen bij echte service medewerkers die binnen enkele dagen wel reageren. Stel je vraag daar zou ik zeggen , of betaal met CC als je het niet vertrouwt..

Oost west, 127.0.0.1 best!

• Felixvanwinkel
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15-08 10:13
Ik hoor hier en daar kritiek op het koelmiddel R32 dat ook Quatt gebruikt. Vanaf 2027 mag dit in de EU niet meer worden toegepast. Wat zou dit kunnen betekenen voor de clientèle van Quatt en waarschijnlijk ook heel veel andere WP-fabrikanten? Iemand een idee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Als je geen €99,- kan missen (die je gegarandeerd terugbetaald kan krijgen als je dit topic er op na leest) dan snap ik niet hoe je ooit de rest van het aankoopbedrag had kunnen opbrengen.

Misschien toch maar terug naar zelf houthakken en open haard stoken dan maar. Hoef je ook niet met een robot te praten.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:52

Proton_

Team Welles

@Felixvanwinkel ben je niet in de war met R410a? Of heb je er een bron bij?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Felixvanwinkel
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15-08 10:13

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
Daar staat niet dat het vanaf 2027 niet meer mag. Er is wel een voorstel met die datum ingediend.

En verder betreft het voorstel nieuwe installaties na 2027. Nu in het geheel nog niet relevant.

Edit: en het gaat in de door jou gedeelde link en in het daadwerkelijke voorstel helemaal niet over R32..

[ Voor 27% gewijzigd door Spykie op 17-09-2022 20:15 ]

Bereken je warmteverlies

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-10 21:03
Zie onderstaande link, zo te zien heb je met r32 geen probleem voor de gemiddelde warmtepomp https://www.koudeenluchtb...-gassenverordening-107267

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:52

Proton_

Team Welles

@Felixvanwinkel Quatt is geen split airco :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
  • Laatst online: 00:22
HBO88 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 20:10:
Zie onderstaande link, zo te zien heb je met r32 geen probleem voor de gemiddelde warmtepomp https://www.koudeenluchtb...-gassenverordening-107267
Als ik het artikel lees lijkt R410a niet meer in nieuwe installaties toegepast te mogen worden vanaf 2025, en R32 vanaf 2027?

Zeker als dit betekend dat de koelmiddelen alleen nog maar gerecycled mogen worden, maar niet meer nieuw gemaakt kan dat betekenen dat de prijzen voor bijvullen over de jaren gaan stijgen.

R32 lijkt daarin maar enkele jaren 'achter' te lopen op R410a, en is (als ik het aangehaalde artikel mag geloven) dus ook niet de beste keuze.

Wat het dan wel gaat worden is minder duidelijk. Propaan is mogelijk een goede optie, maar ook minder brandbare stoffen als ammoniak en Co2 zijn mogelijk geschikt (hoewel die nu vooral in grotere installaties toegepast lijken te worden).

Wat ik persoonlijk wel 'raar' vind aan de discussie over koelmiddelen is dat wetgevers alleen lijken te kijken naar Global Warming Potential, zonder na te denken over efficientie. Als een (theoretisch) koelmiddel een hoge GWP heeft, maar warmtepompen 20% efficienter laat draaien dan concurrenten kan ik me moeilijk voorstellen dat dat onder de streep niet beter voor het klimaat is dan een concurrent met een lagere GWP en lagere efficientie.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Gisteren mijn “videocall” gehad om mijn installatie door te spreken. Is een fijn gesprek geworden met een aardige vent. Mag ook gezegd worden. Even een opsomming van de dingen die mij opvielen.

- Kreeg een indicatie van mijn “bespaarbedrag” per jaar als de Quatt geïnstalleerd wordt. Vond dit bedrag behoorlijk hoog en bij navraag naar de details kreeg ik te horen dat ik deze calculatie opgestuurd krijg. Had ik dus op dat moment niet zoveel aan.
- De Quatt wordt bij mij op een plat dak geinstalleerd. Ik vroeg daarom naar de bevestigingsmogelijkheden om trillen te voorkomen. Hij gaf aan dat standaard de Quatt op een plat dak met dikke rubbers wordt bevestigd en indien gewenst ook met veerdempers. Ik vroeg nog om zware tegels maar die moet ik zelf regelen.
- Het advies over de plek van plaatsing is door Quatt berekend met oa het geluidsniveau in de calculatie mee te nemen. Ik kreeg dus groen licht voor de plaatsing op het platte dak qua geluidswetgeving en zonder dat hiervoor de geluidsreductiefeature voor hoeft aangesproken te worden. Dit gaf mij wel een goed gevoel. Dat ik dus de Quatt kan plaatsen op een tussenwoning, kan voldoen aan de wetgeving en indien er mogelijk issues zijn altijd nog gebruik kan maken van die geluidsreductie functie.
- De geluidsreductie functie zit niet in het “Quatt Care abonnement”. Dit anno houdt alleen maar in dat je 24/7 onmiddellijke support kan krijgen op de werking van je warmtepomp. Stel je voor dat een klep het begeeft ofzo en je hebt midden in de winter geen werkende warmtepomp. Dan komt er dus iemand langs om dit meteen te fixen.
- Ik wil de Quatt graag met koeling (fancoil unit). Dus ik heb de keuze voor installatie nu zonder of wachten tot 2023. Bij navraag bleek bij installatie nu dat de fancoil altijd later wel technisch toegevoegd kan worden. Eenpersoons alleen wel weer iemand langskomen waardoor de prijs totaal met instalatie misschien hoger uitvalt dan wanneer je deze fancoilunit in 1x in 2023 laat installeer met je warmtepomp. Over de prijs en mogelijkheden was er nog niks bekend, maar technisch gezien is het dus wel mogelijk.
- bestaande thermostaat moet wel opentherm ondersteunen om te kunnen werken met de Quatt.
- nu bestellen betekent met een week of 4 (oktober dus) plaatsen!

Vooralsnog zijn dit mijn bevindingen.
Ik moet alleen nog eeen keuze maken in de definitieve plek voor plaatsing en dan krijg ik mijn totale overzicht van kosten en weet ik dus wat ik excavation meer betaal voor plaatsing. Ik kom hier dus nog even op terug.

Vooralsnog een goed gevoel aan de meeting overgehouden.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
onlinaius schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 01:25:
[...]

Als ik het artikel lees lijkt R410a niet meer in nieuwe installaties toegepast te mogen worden vanaf 2025, en R32 vanaf 2027?
Waar lees je dit in het artikel?

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@krizzziz Welke nummer (ongeveer) ben je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
@krizzziz Goed dat je je zo hier plaatst, geeft zeker een vertrouwd gevoel voor deze partij. Ik ben sowieso al ergens in 2023 aan de beurt dus doe die koeling er maar meteen bij :)

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biondonl
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 05-05-2024
Goedemorgen
Ik heb op 31 augustus die videocall gehadt en heb nog steeds geen offerte .
Vandaag maar eens mailen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10-10 23:53
[...]

Zeker als dit betekend dat de koelmiddelen alleen nog maar gerecycled mogen worden, maar niet meer nieuw gemaakt kan dat betekenen dat de prijzen voor bijvullen over de jaren gaan stijgen.

R32 lijkt daarin maar enkele jaren 'achter' te lopen op R410a, en is (als ik het aangehaalde artikel mag geloven) dus ook niet de beste keuze.

Wat het dan wel gaat worden is minder duidelijk. Propaan is mogelijk een goede optie, maar ook minder brandbare stoffen als ammoniak en Co2 zijn mogelijk geschikt (hoewel die nu vooral in grotere installaties toegepast lijken te worden).

Wat ik persoonlijk wel 'raar' vind aan de discussie over koelmiddelen is dat wetgevers alleen lijken te kijken naar Global Warming Potential, zonder na te denken over efficientie. Als een (theoretisch) koelmiddel een hoge GWP heeft, maar warmtepompen 20% efficienter laat draaien dan concurrenten kan ik me moeilijk voorstellen dat dat onder de streep niet beter voor het klimaat is dan een concurrent met een lagere GWP en lagere efficientie.
Het is in elk geval een interessante ontwikkeling. Voor Quatt op dit moment nog niet heel interessant denk ik. Aangezien dit een gesloten systeem betreft zal er praktisch nooit bijgevuld moeten worden. Dat heeft met name effect op split airco's/split warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptingreenfield
https://nos.nl/artikel/2445215-overheid-springt-bij-energierekeningen-vanaf-november-omlaag

Dit is ook wel een interessante ontwikkeling. Als dit inderdaad zo ingevoerd gaat worden zou dat betekenen dat de terugverdientijd van een warmtepomp behoorlijk gaat stijgen. Je gaat namelijk meer KWH gebruiken tegen de hoge marktprijs en minder gas tegen de prijs met prijsplafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
krizzziz schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 06:39:
Gisteren mijn “videocall” gehad om mijn installatie door te spreken. Is een fijn gesprek geworden met een aardige vent. Mag ook gezegd worden. Even een opsomming van de dingen die mij opvielen.

- Kreeg een indicatie van mijn “bespaarbedrag” per jaar als de Quatt geïnstalleerd wordt. Vond dit bedrag behoorlijk hoog en bij navraag naar de details kreeg ik te horen dat ik deze calculatie opgestuurd krijg. Had ik dus op dat moment niet zoveel aan.
- De Quatt wordt bij mij op een plat dak geinstalleerd. Ik vroeg daarom naar de bevestigingsmogelijkheden om trillen te voorkomen. Hij gaf aan dat standaard de Quatt op een plat dak met dikke rubbers wordt bevestigd en indien gewenst ook met veerdempers. Ik vroeg nog om zware tegels maar die moet ik zelf regelen.
- Het advies over de plek van plaatsing is door Quatt berekend met oa het geluidsniveau in de calculatie mee te nemen. Ik kreeg dus groen licht voor de plaatsing op het platte dak qua geluidswetgeving en zonder dat hiervoor de geluidsreductiefeature voor hoeft aangesproken te worden. Dit gaf mij wel een goed gevoel. Dat ik dus de Quatt kan plaatsen op een tussenwoning, kan voldoen aan de wetgeving en indien er mogelijk issues zijn altijd nog gebruik kan maken van die geluidsreductie functie.
- De geluidsreductie functie zit niet in het “Quatt Care abonnement”. Dit anno houdt alleen maar in dat je 24/7 onmiddellijke support kan krijgen op de werking van je warmtepomp. Stel je voor dat een klep het begeeft ofzo en je hebt midden in de winter geen werkende warmtepomp. Dan komt er dus iemand langs om dit meteen te fixen.
- Ik wil de Quatt graag met koeling (fancoil unit). Dus ik heb de keuze voor installatie nu zonder of wachten tot 2023. Bij navraag bleek bij installatie nu dat de fancoil altijd later wel technisch toegevoegd kan worden. Eenpersoons alleen wel weer iemand langskomen waardoor de prijs totaal met instalatie misschien hoger uitvalt dan wanneer je deze fancoilunit in 1x in 2023 laat installeer met je warmtepomp. Over de prijs en mogelijkheden was er nog niks bekend, maar technisch gezien is het dus wel mogelijk.
- bestaande thermostaat moet wel opentherm ondersteunen om te kunnen werken met de Quatt.

Ik moet alleen nog eeen keuze maken in de definitieve plek voor plaatsing en dan krijg ik mijn totale overzicht van kosten en weet ik dus wat ik excavation meer betaal voor plaatsing. Ik kom hier dus nog even op terug.

Tnx voor de update! Paar vraagjes:

- “- De geluidsreductie functie zit niet in het “Quatt Care abonnement”: betekent dit dat ze bepaalde “plus” features niet in het standaard abonnement hebben, en dus uit kunnen zetten? Of hoe moet ik dit zien? Zit deze feature er wel standaard op of niet? Of als ik het aanzet, krijg ik dan geen 24/7 support meer?

- hoe hebben ze de geluidsdruk op de erfgrens precies berekend? Geluid staat er om bekend dat het nogal onvoorspelbaar kan zijn qua weerkaatsingen, resonanties ed. Ik begrijp dat uiteindelijk de praktijk de echte test is, maar het is wel tricky want gemeentes handhaven wel degelijk wanneer er geklaagd wordt door buren.

- is er rekening gehouden met resonanties? Plat dak van een houten constructie is hoogstwaarschijnlijk toch trillingen in je huis door resonanties. Ook met ontkoppeling door rubber en veren. Wordt eigenlijk altijd afgeraden om een buitenunit op of aan een houten constructie te plaatsen. Ws heb jij steen/beton? Houden ze hier rekening mee in hun advies?

Bvd! Olaf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cptingreenfield
olafmol schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:16:
[...]

Tnx voor de update! Paar vraagjes:

- “- De geluidsreductie functie zit niet in het “Quatt Care abonnement”: betekent dit dat ze bepaalde “plus” features niet in het standaard abonnement hebben, en dus uit kunnen zetten? Of hoe moet ik dit zien? Zit deze feature er wel standaard op of niet? Of als ik het aanzet, krijg ik dan geen 24/7 support meer?

Bvd! Olaf
Volgens mij bedoelde hij dat de geluidsreductiefunctie geen extra abonnement verreist. Er was een aantal weken terug een discussie ontstaan over of de geluidsreductiefunctie een standaardfuctie van het apparaat was of dat dit alleen gebruikt kon worden icm een abonnement. Hiermij lijkt hij te willen zeggen dat dit dus inderdaad geen Quatt Care vereist en dat Quatt Care echt enkel om ondersteuning gaat. Wat mij betreft goed nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVS138
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:28
[b][
Dit is ook wel een interessante ontwikkeling. Als dit inderdaad zo ingevoerd gaat worden zou dat betekenen dat de terugverdientijd van een warmtepomp behoorlijk gaat stijgen. Je gaat namelijk meer KWH gebruiken tegen de hoge marktprijs en minder gas tegen de prijs met prijsplafond.
zou toch niet zo zijn... zou mij ook weer niet verbazen eerlijk gezegd, maar ze kunnen niet van iedereen eenvoudig weten of ze wel of niet een WP hebben (en data analyse van verbruik zal al helemaal niet aan de orde zijn die een WP zou kunnen aantonen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Laatst online: 00:22
Spykie schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 06:41:
[...]

Waar lees je dit in het artikel?
"Singlesplits met een koudemiddelvolume kleiner dan drie kilogram mogen vanaf 1 januari 2025 alleen nog worden gevuld met F-gassen met een GWP-waarde lager dan 750. Dat betekent dat R32 nog wel kan, maar R410A niet. "

(mogelijk betekend dit wel dat monoblocks die dans ontspringen?)

"R32 valt bijvoorbeeld buiten de boot als het verbod in 2027 gaat gelden voor split-airco’s en warmtepompen met een vermogen kleiner dan 12 kW, gevuld met F-gassen met een GWP-waarde hoger dan 150."

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvogel1
  • Laatst online: 08:06

Klinkt als een prima gesprek.

Goed nieuws dus wat betreft de fancoil. In tegenstelling tot eerdere berichten blijkt het dus wel mogelijk te zijn om later toe te voegen (nog wel benieuwd naar de extra kosten, maar dat volgt dan later wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Pvogel1 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:04:
[...]

Klinkt als een prima gesprek.

Goed nieuws dus wat betreft de fancoil. In tegenstelling tot eerdere berichten blijkt het dus wel mogelijk te zijn om later toe te voegen (nog wel benieuwd naar de extra kosten, maar dat volgt dan later wel).
Ik heb altijd slechte ervaringen met “ja dat kan later toegevoegd worden”. Meestal komt het nooit zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-10 21:03

Top! Bij mij gaven ze ook aan dat nachtstand standaard is.
Met een week of 4 plaatsen is wel heel snel! Ik wacht nog op offerte en dan kan ik bestellen. Bij mij zeiden ze dat hij dit jaar geplaatst wordt. Ik heb zojuist nog een mail gestuurd voor de definitieve plaats van de unit, dus even afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• post.p
  • Laatst online: 07-10 23:22
Is het iemand recentelijk gelukt om de pre-order te annuleren? Mij lukt dit niet.

Er wordt gevraagd door de chatbot om een reserveringsnummer. Als ik deze invoer staat er 'Dit telefoonnummer lijkt niet te kloppen'. Bij het invoeren van een telefoonnummer pakt ie m ook niet.

Reden is dat ik inmiddels de Elga Ace geleverd ga krijgen, waarmee je later alsnog full electric kan gaan ook door de aanvulling van een indirect gestookte boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
post.p schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:26:
Is het iemand recentelijk gelukt om de pre-order te annuleren? Mij lukt dit niet.

Er wordt gevraagd door de chatbot om een reserveringsnummer. Als ik deze invoer staat er 'Dit telefoonnummer lijkt niet te kloppen'. Bij het invoeren van een telefoonnummer pakt ie m ook niet.

Reden is dat ik inmiddels de Elga Ace geleverd ga krijgen, waarmee je later alsnog full electric kan gaan ook door de aanvulling van een indirect gestookte boiler.
Waarom kan dat niet met de Quatt?

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
[s]@Mistacal Omdat het ook helemaal niet met een Elga kan? :) SWW met een Elga is met een aparte WPB die je er netjes naast hangt (of iig, een andere oplossing). @mkleinman heeft zijn Elga al (enige) jaren stand alone draaien, maar die doet daar ook geen SWW, en dat is toch zo'n beetje de Elga pioneer van tweakers :)

I stand corrected! @Mistacal, @mkleinman heeft er net zijn licht op laten schijnen.

[ Voor 30% gewijzigd door PVPaneel op 20-09-2022 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
PVPaneel schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:19:
@Mistacal Omdat het ook helemaal niet met een Elga kan? :) SWW met een Elga is met een aparte WPB die je er netjes naast hangt (of iig, een andere oplossing). @mkleinman heeft zijn Elga al (enige) jaren stand alone draaien, maar die doet daar ook geen SWW, en dat is toch zo'n beetje de Elga pioneer van tweakers :)
Dus onder de streep doet de Elga hetzelfde als de Quatt? Dan begrijp ik de full electric onderbouwing niet zo namelijk?

Reden waarom ik het vraag is omdat ik de Quatt wel wil inzetten in combinatie met een WPB

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EST
  • Laatst online: 20-09-2022

EST

Hallo,

Ik ben nieuw hier, en heb net een pre-order geplaatst voor een Quatt warmtepomp.
Erg interessante aanbieding. Zeker qua prijs.

Nu heb ik niet 80 pagina's met berichten doorgelezen.... maar zijn hier al mensen met een geïnstalleerd Quatt systeem? en hoe bevalt dat tot nu toe?

Alvast bedankt,

mvg,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@EST Niet in dit topic. Verder kun je je misschien voorstellen dat zelf al was die persoon er geweest, dat de Quatt dan voor ruimteverwarming welgeteld 1 dag dit jaar aan heeft kunnen staan gezien het weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Felixvanwinkel schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 19:43:
Ik hoor hier en daar kritiek op het koelmiddel R32 dat ook Quatt gebruikt. Vanaf 2027 mag dit in de EU niet meer worden toegepast. Wat zou dit kunnen betekenen voor de clientèle van Quatt en waarschijnlijk ook heel veel andere WP-fabrikanten? Iemand een idee?
Dat is nog een voorstel "... staat in een nieuw voorstel over F-gassen van de Europese Commissie dat deze maand aan het Europees Parlement heeft voorgelegd. ...".
Dus voor dat ze dat echt besloten hebben zijn we weer jaren verder, het betreft overigens, net als bij vorige F-gassen wijzigingen steeds alleen nieuwe units, bestaande units hebben daar geen last van, deze mogen nog steeds hervuld cq bijgevuld worden. Oude units met R32 worden hiervoor dan ook leeggemaakt en komt dat koudemiddel weer in de circulatie.
Het nieuwe koudemiddel zal wel propaan cq CO2 worden, bij de airco's lijkt dat nu te gebeuren, echter dit betekend wel weer een wijziging van de installatie omdat de werking van R32 en Propaan te ver uitelkaar liggen om dit zonder wijzigingen te kunnen doen. ook zal naar fittingen en afdichtigingen gekeken moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
post.p schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:26:

stuur hun een berichtje hierover, is een van de keuzes bij berichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steezywonder
  • Laatst online: 09-06-2024

Welk nummer ben je?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:20

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

PVPaneel schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:19:
@Mistacal Omdat het ook helemaal niet met een Elga kan? :) SWW met een Elga is met een aparte WPB die je er netjes naast hangt (of iig, een andere oplossing). @mkleinman heeft zijn Elga al (enige) jaren stand alone draaien, maar die doet daar ook geen SWW, en dat is toch zo'n beetje de Elga pioneer van tweakers :)
Mijn ELGA ACE kan SWW maken door middel van een driewegklep en wat elektronica. Hij kan het zelfs out of the box met een 2 parameters die moeten worden ingesteld en een blokkerend contact die aangesloten en aangestuurd moet worden met een arduino.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Juiste redenering, bij de F-Gassen regelgeving, deze is overigens global, dus niet alleen de EU, staat de GWP als top prioriteit helemaal bovenaan, dat is ook de insteek van de hele F-gassen regelgeving. Efficientie is hierbij geen thema, het gaat puur om het vermijden dat deze stoffen in de atmosfeer gaan komen, ver uit de meeste systemen gaan op enig tijdstip in hun levenscyclus wel een keer of meer lekken, tevens word via deze regelgeving ook het aftappen en opslaan bij deinstallatie geregeld. Bedrijven moeten ook jaarlijks al hun systemen raporteren, en dat is best een hoop werk, koste mij steeds minimaal een dag werk om de benodigde gegevens boven water te krijgen.

m.b.t. R32 zla dat met name een gevolg hebben op nieuwe systemen, bestaande systemen hebben daar nu nog geen last van, bij vervanging van de warmtepomp zal de nieuwe wel een ander koudemiddel gaan krijgen, propaan of CO2 schat ik nu in. met de zeer geringe hoeveelheden die in een dergelijk monoblok zitten zou ik me ook geen zorgen maken over de brandbaarheid van dergelijke stoffen, R32 is namelijk ook al brandbaar, dit is echter totaal geen vergelijk met een 5 kg propaan gastank wat menigeen in de garage heeft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
mkleinman schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:42:
[...]

Mijn ELGA ACE kan SWW maken door middel van een driewegklep en wat elektronica. Hij kan het zelfs out of the box met een 2 parameters die moeten worden ingesteld en een blokkerend contact die aangesloten en aangestuurd moet worden met een arduino.
volgens mij zit er bij de Elga geen Arduino in de box als deze geleverd word, dus dat is geen out of the box oplossing, wel leuk dat het dus kan. Het zou me niet verwonderen als dat dadelijk met een Quatt ook wel kan, maar dan moet een hobbiest eerst eens zijn handen aan zo'n ding krijgen.
Waarschijnlijk horen we dat binnenkort wel wat de mogelijkheden met een quatt allemaal zijn. Ben heel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EST
  • Laatst online: 20-09-2022

EST

PVPaneel schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:19:
@EST Niet in dit topic. Verder kun je je misschien voorstellen dat zelf al was die persoon er geweest, dat de Quatt dan voor ruimteverwarming welgeteld 1 dag dit jaar aan heeft kunnen staan gezien het weer...
Inderdaad normaal gebruik niet, maar als je zo'n unit plaats wil je uiteraard even testdraaien.
Althans dat zou ik doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
EST schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:14:
Hallo,

Ik ben nieuw hier, en heb net een pre-order geplaatst voor een Quatt warmtepomp.
Erg interessante aanbieding. Zeker qua prijs.

Nu heb ik niet 80 pagina's met berichten doorgelezen.... maar zijn hier al mensen met een geïnstalleerd Quatt systeem? en hoe bevalt dat tot nu toe?

Alvast bedankt,

mvg,
Voor zover zijn ze net bezig met de eerste installatie, er is vorige week daar een foto met een dubbele Quatt geweest, echter er zijn op dit forum, zoals reeds is gezegd, nog geen installaties van forumleden.
Er zijn wel een aantal die de opname hebben gedaan en een offerte hebben cq krijgen. Dus nog even afwachten. Geduld is een schone zaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Mistacal schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:30:
[...]

Dus onder de streep doet de Elga hetzelfde als de Quatt? Dan begrijp ik de full electric onderbouwing niet zo namelijk?

Reden waarom ik het vraag is omdat ik de Quatt wel wil inzetten in combinatie met een WPB
In principe is dat geen enkel probleem, het zijn twee verschillende systemen, de een voor verwarming ( WP bv Quatt ) en de ander voor SWW ( een WPB ). Je kunt ook voorlopig je huidige CV als SWW leverancier gebruiken en voor de verwarming de warmtepomp, voordeel hierbij is dat de huidige CV nog als backup kan dienen ( bv als het erg koud aan het worden is en de WP het niet meer alleen aan kan, dan weet je ook direct of en hoeveel backup je nodig hebt als later compleet van het gas af wilt. Later kun je dan de WPB erbij zetten die dan het SWW gaat overnemen, dat is dan het moment dat je gasloos kunt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
cptingreenfield schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:44:
[...]

Volgens mij bedoelde hij dat de geluidsreductiefunctie geen extra abonnement verreist. Er was een aantal weken terug een discussie ontstaan over of de geluidsreductiefunctie een standaardfuctie van het apparaat was of dat dit alleen gebruikt kon worden icm een abonnement. Hiermij lijkt hij te willen zeggen dat dit dus inderdaad geen Quatt Care vereist en dat Quatt Care echt enkel om ondersteuning gaat. Wat mij betreft goed nieuws.
Dit dus _/-\o_

ehhhh..HOI

• duysa01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-10 17:21
Ik zou het liefst de quatt op 10 à 15 meter van mijn (vrijstaande) huis plaatsen. Is dat erg nadelig ivm warmte verlies, of is dat goed te isoleren?

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-10 14:11
duysa01 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:26:
Ik zou het liefst de quatt op 10 à 15 meter van mijn (vrijstaande) huis plaatsen. Is dat erg nadelig ivm warmte verlies, of is dat goed te isoleren?
Een warmtepomp is het meest efficient als de water aanvoer temperatuur zo laag mogelijk blijft. Bij 10+ meter gaat je rendement behoorlijk omlaag, daarnaast heb je een warmtepomp met veel vermogen nodig om het met de koudere dagen toch warm te krijgen.
Ik zou adviseren een plek dichter bij je cv te zoeken.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
RVE_NL schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:00:
[...]

Een warmtepomp is het meest efficient als de water aanvoer temperatuur zo laag mogelijk blijft. Bij 10+ meter gaat je rendement behoorlijk omlaag, daarnaast heb je een warmtepomp met veel vermogen nodig om het met de koudere dagen toch warm te krijgen.
Ik zou adviseren een plek dichter bij je cv te zoeken.
Wat een onzin. Hoeveel verlies heeft 10mtr leiding?
Als je er bang voor bent gewoon een extra laag Armaflex erom.

• Yurie
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09-09-2024
Hier ook de reservering (in de 500) geannuleerd. Wellicht een keer in de toekomst naar full electric.
Pagina: 1 ... 20 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.