wat is je SWW verbruik ? circa 120 m3/j ?? blijft er circa 250 m3/j gas over, dat is extreem weinig, ik ben bang dat zelfs een Quatt dan langer nodig heeft om uit de kosten te komen. Je benodigd vermogen is max. rond de 1,5 kW, ik ben bang dat het min. vermogenafgifte van de Quatt al hoger is. Ook voor je SWW zal dit gelden, een COP van een WPB is ook nog lager, dus hogere kosten m.b.t. opgenomen vermogen, kosten Installatie WPB circa 2000,- en dat om circa 270 euro per jaar, netto circa 180-190 euro / jaar te besparen, oke je vastrecht komt er nog bovenop, dus circa 340 , ROI dus circa 6 jaar. levenduur zal rond de 15 jaar zijn. lijkt me niet echt mooie cijfers, maar het kan.
Een warmtepompboiler kost 1000~ (met subsidie en zelf installeren)
subsidie en zelf installeren gaat dus niet samen, dus als je een verkeerde of zelf gemaakte factuur (die heb je dus nodig voor de subsidie) maakt en dit komt uit, heb je hele slechte kaarten, dat is valsheid in geschrifte (De reguliere maximale straf (of gebruik voor het vervalste schrift) is een gevangenisstraf van 6 jaar, of een geldboete van de vijfde categorie (art. 225 strafrecht)
dus of de optie zelf installeren, volgens mij zijn de kosten duidelijk hoger dan de 1.000 euro wat jij aangeeft, of je laat het installeren en dan kun je wel subsidie krijgen.
Daarnaast krijg ik nog een vergoeding van 250 netto en 750 fiscaal vriendelijk van mijn werkgever voor duurzame maatregelen. De terugverdientijd zit dan op zo'n 3,5~ jaar.
Een warmtepomp kan ook meer comfort geven bij een laag gasverbruik, mijn ketel kan niet lager dan 30 graden, waardoor het huis in de meeste gevallen in zo'n 2,5 uur op temperatuur is en de vloer dus niet meer lekker warm is. Met een warmtepomp kan ik op een lagere temperatuur verwarmen waardoor de vloer iets warmer blijft.
Je vloerverwarming werkt op basis van een delta T, als deze te laag is (en dat zal bij een aanvoer van < 25 Gr.C zeker het geval zijn) zul je geen of zeer weinig temperatuurstijging van je vloer krijgen, vergeet niet dat bij een vloerverwarming het oppervlak van de vloer als een radiator werkt.
Met de energieprijzen die straks in de toekomst per uur gaan veranderen, denk ik ook dat je een warmtepomp beter kan inzetten en bijvoorbeeld in de winter tijdens uren met lage prijzen extra gaat verwarmen, zodat je een buffer hebt voor overdag. Die opties heb je niet bij gas. Een warmtepomp geeft je meer controle over hoe je de verwarming wilt gebruiken op een economische manier in combinatie met zonnepanelen.
leuk bedacht, echter zo werkt het dus niet, omdat een warmtepomp een lagere warmtetransfer heeft dan een CV (komt door de lagere delta T) heeft een warmtepomp dus langer nodig om een ruimte warm te krijgen en zal dus ook aan moeten blijven om je verliezen te compenseren. Dus een warmtepomp zal zeker in de winter ook als het buiten donker is gaan draaien, dan werken je zonnepanelen echter niet meer.
Het is ook alleen maar rendabel als je voor een Quatt gaat, of zelf helemaal de installatie gaat doen. Ik had ook een offerte voor een Vaillant voor 10k. Dan is het helemaal niet rendabel.
Ik moet eerst nog even zien hoe de eerste installaties hier gaan, iedereen zit daar denk ik op te wachten.