Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:23

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Recent een woning gekocht die we volledig aan het verbouwen zijn. Denk aan vloerverwarming gehele woning, nieuwe keuken met inductiekookplaat, 10000 WP zonnepanelen op het dak, etc.
Alles wat we doen is met voorbereiding op een full electric warmtepomp.

We zijn nu sinds afgelopen winter bezig met offertes aanvragen voor een warmtepomp en tot nu toe is iedere offerte waardeloos:
- Prijs veel te hoog (23k excl meerwerk)
- Neem geen nieuwe aanvragen in behandeling
- 50% aanbetalen, levertermijn onbekend
- Geven alleen indicatieve prijs: bestellen obv indicatieve prijs en na levering volgend jaar volgt de definitieve afrekening
- Forelli (/B merk) warmtepomp
- Hybride ("full electric verkopen we niet meer")
- Offerteaanvraag kost 600-900 euro, wordt in mindering gebracht op de offerteprijs, levertermijn onbekend...

Kortom, dat gaat hem niet worden binnen 1-2 jaar. We hebben genoeg budget, dat is het probleem niet, maar als een warmtepomp 25k moet kosten alles bij elkaar dan is de terugverdientijd zelfs met een hoge gasprijs 15 jaar.

De huidige ketel is een huurketel (overgenomen van vorige eigenaar) met 1 maand opzegtermijn, die kost 35 euro per maand (en jaarlijks geïndexeerd). Ik twijfel sterk om deze eruit te gooien en een nieuwe CV ketel te laten installeren. Een nieuwe ketel kost ongeveer 2.000,- inclusief installeren. Rekeninghoudend met de indexatie van die huurketel is de terugverdientijd zo'n 4-4,5 jaar.
Dan kan de installateur meteen de nieuwe vloerverwarming goed inrichten (is nu een puinhoop, vloerverwarming leggers zijn daar niet zo netjes in). En dan over 2-3 jaar kan ik weer offertes aanvragen van warmtepompen.

Gezien de vraag van warmtepompen (ook bij nieuwbouw) verwacht ik niet dat de prijzen gaan zakken, maar het kan wel zijn dat over 2-3 jaar de gasprijs weer daalt.

Ik wil de CO2 discussie even buiten beschouwing laten.

Mijn vraag: snijd mijn beredenering hout of kan ik toch beter wachten tot warmtepompen beter leverbaar zijn en prijzen enigszins stabiliseren? Wat vinden jullie?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Beste antwoord (via Sport_Life op 29-10-2022 13:39)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:01
De business case van de warmtepomp is er gewoon niet met een offerte (en voorwaarden) die nergens op slaan. Het hoeft niet zoveel te kosten. Dus deze optie gewoon over de schouder gooien.

De business case van 2K aan een CV verspijkeren is ook heel zwak. Dat is hetzelfde als ongeveer 6 jaar doorhuren. De kans dat je in die 6 jaar wel een warmtepomp geplaatst krijgt tegen een nettere prijs is natuurlijk reëel.... En dan is het rationeel gewoon slimmer om de huurketel te laten hangen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-07 13:56
Eerste vraag als je er deze winter toch warm bij wilt zitten: Is het afkopen van het huurcontract/overnemen van de huidige huurketel geen optie ? Dan hoeft de verhuurder hem niet weg te halen, en is het misschien voor beide partijen een goedkopere optie om die paar jaar uit te zitten ?

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-07 09:08
Overnemen zoals Oekiejoekie zegt of een nieuwe kopen, je hebt het geld. Risico van uitstellen is dat je te lang blijft huren en de kosten blijven oplopen.

Vraag bij overname is wat voor ketel er nu hangt met bouwjaar en wat je verbruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Oekiejoekie schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 22:17:
Eerste vraag als je er deze winter toch warm bij wilt zitten: Is het afkopen van het huurcontract/overnemen van de huidige huurketel geen optie ? Dan hoeft de verhuurder hem niet weg te halen, en is het misschien voor beide partijen een goedkopere optie om die paar jaar uit te zitten ?
Dat is een goede, maar helaas, dat is niet mogelijk:
Kan ik de cv-ketel overnemen?
Neen, dat is niet mogelijk. Maar u kunt altijd de ketel weg laten halen en een cv-ketel bij ons kopen. Hiervoor ontvangt u een gepaste offerte.

[ Voor 27% gewijzigd door Sport_Life op 16-09-2022 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-07 09:08
Sport_Life schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 22:26:
[...]

[...]

Ze kunnen m wel weghalen en een nieuwe plaatsen 8)7
Ik zou er een telefoontje aan wagen, als ze fatsoenlijk bereikbaar zijn tenminste. Ik weet niet wie de verhuurder is, maar soms is er wel wat mogelijk, alleen willen ze dan niet te veel verzoeken krijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Sport_Life schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 22:26:
[...]

[...]

Ze kunnen m wel weghalen en een nieuwe plaatsen 8)7
Oke, ik wilde even de pragmatische oplossing inschieten. En ik nam aan dat ze wel zo de restwaarde van die ketel wisten en dat het gemiddelde installatiebedrijf op dit moment niet al te ruim in het personeel zit om een ketel weg te halen. Maar daar werken ze dus niet aan mee ?

Ik zou dan wel zeker weten waar ik die nieuwe ketel niet zou bestellen. Niet bij die verhuurder >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Oekiejoekie schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 22:30:
[...]

Oke, ik wilde even de pragmatische oplossing inschieten. En ik nam aan dat ze wel zo de restwaarde van die ketel wisten en dat het gemiddelde installatiebedrijf op dit moment niet al te ruim in het personeel zit om een ketel weg te halen. Maar daar werken ze dus niet aan mee ?

Ik zou dan wel zeker weten waar ik die nieuwe ketel niet zou bestellen. Niet bij die verhuurder >:)
Ik laat mijn principes daarin los : als deze partij niet de duurste is heeft het wel mijn voorkeur, want dan kan dezelfde installateur de oude loskoppelen en de nieuwe meteen installeren.

Verder verdienen ze heel goed op die huurketels, dus ik snap dat ze het overkopen liever niet hebben. Dan zou iedereen dat na 3-4 jaar doen.
De vorige eigenaar heeft aan huur meer betaalt dan de kosten van een nieuwe ketel destijds 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 16-09-2022 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Sport_Life Wat kost het je nú als je de die 'huur-ketel' over neemt van de verhuurder (en wát voor een merk/type ketel praten we dan over)?

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 16-09-2022 22:38 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
De business case van de warmtepomp is er gewoon niet met een offerte (en voorwaarden) die nergens op slaan. Het hoeft niet zoveel te kosten. Dus deze optie gewoon over de schouder gooien.

De business case van 2K aan een CV verspijkeren is ook heel zwak. Dat is hetzelfde als ongeveer 6 jaar doorhuren. De kans dat je in die 6 jaar wel een warmtepomp geplaatst krijgt tegen een nettere prijs is natuurlijk reëel.... En dan is het rationeel gewoon slimmer om de huurketel te laten hangen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Sport_Life schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 22:35:
[...]

Ik laat mijn principes daarin los : als deze partij niet de duurste is heeft het wel mijn voorkeur, want dan kan dezelfde installateur de oude loskoppelen en de nieuwe meteen installeren.

Verder verdienen ze heel goed op die huurketels, dus ik snap dat ze het overkopen liever niet hebben. Dan zou iedereen dat na 3-4 jaar doen.
Heb je die afwijzing trouwens uit een FAQ ? Of uit een persoonlijk gesprek/brief van de verhuurder ?

Weghalen kost ze geld, dan zitten ze ook nog met een ketel die misschien nog niet afgeschreven is, maar die ze ook niet kunnen herplaatsen. Ik weet niet hoe oud het ding is ? Maar als het geen persoonlijke afwijzing was maar je het op de website zag staan, zou ik zeggen altijd proberen. Nee heb je, ja kun je proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Ronald schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 22:38:

Na 6 jaar heb ik ongeveer 1,5 ketel inclusief installatie betaald.
Als de warmtepomp binnen 4 jaar geïnstalleerd wordt is doorhuren interessanter, als het langer duurt dan "kost" het iedere maand 35 euro + indexatie (tzt >40 euro).

Tevens is er altijd nog de optie om hybride aan te leggen: SWW op de ketel en bij extreme koud, rest van het jaar op de warmtepomp. Als het heel koud is (korte dagen) dan leveren die pv panelen doorgaans ook minder op.

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 16-09-2022 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Sport_Life schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 22:40:
[...]

Als de warmtepomp binnen 4 jaar geïnstalleerd wordt is doorhuren interessanter, als het langer duurt dan "kost" het iedere maand 35 euro + indexatie (tzt >40 euro).
Ho wacht even. Die huur omvat ook het onderhoudsabonnement/kosten bij storingen als het goed is. Die eigen ketel moet ook onderhouden worden. Storingen zullen de eerste jaren wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Oekiejoekie schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 22:43:
[...]

Ho wacht even. Die huur omvat ook het onderhoudsabonnement/kosten bij storingen als het goed is. Die eigen ketel moet ook onderhouden worden. Storingen zullen de eerste jaren wel meevallen.
Ik betaalde bij mijn vorige woning 60 euro voor een onderhoudsbeurt, na 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

[...]

Tevens is er altijd nog de optie om hybride aan te leggen: SWW op de ketel en bij extreme koud, rest van het jaar op de warmtepomp. Als het heel koud is dan leveren die pv panelen doorgaans ook minder op.
Met 4 jaar x 12 Maanden mág die huidige ketel dus nogal wat 'kosten' qua overname?

Nogmaals de vraag welke ik hierboven al eerder stelde :*)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Will_M schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 22:36:
@Sport_Life Wat kost het je nú als je de die 'huur-ketel' over neemt van de verhuurder (en wát voor een merk/type ketel praten we dan over)?
Intergas HR Compact 36/30a

Kosten overname is hierboven over geschreven, zal wel bellen maandag maar ik verwacht een prijs die niet interessant is.

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 16-09-2022 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Sport_Life schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 22:46:
[...]

Intergas HR Compact 36/30a

Kosten overname is hierboven over geschreven, zal wel bellen maandag maar ik verwacht een prijs die niet interessant is.
Dat zijn geen heel dure ketels. Enig idee over het installatiejaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Oekiejoekie schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 22:50:
[...]

Dat zijn geen heel dure ketels. Enig idee over het installatiejaar ?
2017 ketel zelf is van 2016.

Welke ketels zijn goed volgens jullie? In ieder geval waarbij hybrid mogelijk is.

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 16-09-2022 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Sport_Life schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 22:51:
[...]

2017 ketel zelf is van 2016.

Welke ketels zijn goed volgens jullie? In ieder geval waarbij hybrid mogelijk is.
Hybrid is bij elke recente ketel mogelijk. Ook bij wat je nu hebt hangen. Het gaat er meer over hoe je de warmte af geeft. Of dat met een lagere temperatuur kan. Maar ik begreep dat je de vloerverwarming al aan wilde pakken, dus dan komt dat wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
[...]
Als de warmtepomp binnen 4 jaar geïnstalleerd wordt is doorhuren interessanter
Als je denkt dat je het binnen 4 jaar niet voor elkaar krijgt ben je pessimistischer dan ik ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou gewoon nu overstappen op een warmtepomp. Met wat dingen zelf voorbereiden moet 3-4K na aftrek subsidie haalbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:06
Denk dat het ook afhankelijk is van je verwachte gasverbuik en je tarief. In zijn algemeenheid is isoleren de eerste stap, want elke kuub die je niet nodig hebt, kost je ook niets. Daar ben je al goed mee op weg volgens mij. Enig idee welke energie behoefte er over blijft?

Met de huidige plannen van het kabinet lijkt het erop dat de gasprijzen tot +/- 1500 kuub gedempt gaan worden. Dan blijft de rekening redelijk betaalbaar en zal ik de overstap naar full electric maken in een periode waarin de prijzen van de warmte pompen wat minder onder druk staan. (Als die tijd ooit weer komt)

Feit is wel dat je nu of de hoofdprijs betaald en lang moet wachten of creatief een parallel import traject moet starten (en vind dan maar eens een installateur ..)

Overigens kost die ketel nieuw ongeveer 1000,-. Uitgaande van dat de verhuurder het beetje netjes weghaalt past die exact op je oude plek en hoeft installatie niet extreem duur te zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door koentjuh op 17-09-2022 09:19 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:11
Ik denk te lezen dat je niet zelf wil installeren.
Dan is een goede optie:
1/ een hybride WP laten plaatsen die ook bij -10 en -15 nog werkt (en dus instelbaar is) en voldoende vermogen heeft. Dan kan je na vertrek installateur deze zelf goed instellen, zodat de gasketel niet meer nodig voor verwarmen
2/ een Warmtepomp boiler laten plaatsen voor je SWW
3/ gasketel laten weghalen

Als je denkt dat je wel zelf CV werk kan doen (radiator aansluiten), dan kan je evt. ipv. stap 1 zelf een monoblock warmtepomp kopen en aansluiten.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:48
Kost een hybride deel na subsidie niet ongeveer evenveel als een nieuwe cv ketel?

Kun je dat ook overwegen, en dan zo instellen dat de CV pas bij extremen inspringt.
Dan zit je voor nu prima en kun je een aantal jaar afwachten wat de markt van full electric gaat doen.
Eventueel neem je vast een WPB voor je SWW, maar in principe kun je daar ook de ketel nog wel even voor laten hangen. Die betaal je toch al inclusief je vastrecht.

[ Voor 39% gewijzigd door pentaw1nz op 17-09-2022 12:08 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-06 20:15
Er worden nu zoveel warmtepompen geplaatst dat je vast wel aan een fatsoenlijke 2e hands ketel kunt komen. Prima om een paar jaar te overbruggen. Als je beetje goed kijkt welke ketel je nu hebt, dan kun je er wellicht 1 vinden met dezelfde aansluitingen. Dan is het vervangen toch een eitje.

Ik bedoel dit soort advertenties:
https://www.marktplaats.n...27-cv-ketel-remeha-avanti
Te koop!

CV-ketel Remeha Avanti CW4 28C
1 jaar oud!

Ik verkoop deze wegens aanschaf warmtepomp.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
koentjuh schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 09:12:
Denk dat het ook afhankelijk is van je verwachte gasverbuik en je tarief. In zijn algemeenheid is isoleren de eerste stap, want elke kuub die je niet nodig hebt, kost je ook niets. Daar ben je al goed mee op weg volgens mij. Enig idee welke energie behoefte er over blijft?

Met de huidige plannen van het kabinet lijkt het erop dat de gasprijzen tot +/- 1500 kuub gedempt gaan worden. Dan blijft de rekening redelijk betaalbaar en zal ik de overstap naar full electric maken in een periode waarin de prijzen van de warmte pompen wat minder onder druk staan. (Als die tijd ooit weer komt)

Feit is wel dat je nu of de hoofdprijs betaald en lang moet wachten of creatief een parallel import traject moet starten (en vind dan maar eens een installateur ..)

Overigens kost die ketel nieuw ongeveer 1000,-. Uitgaande van dat de verhuurder het beetje netjes weghaalt past die exact op je oude plek en hoeft installatie niet extreem duur te zijn.
Verbruik is lastig in te schatten, gemiddeld verbruik van vorige eigenaar zat op 2000m3 per jaar geloof ik. Berekend obv zijn eindstand en de installatie datum van de slimme meter.

Maar we hebben ondertussen dak beter geïsoleerd en overal ltv vloerverwarming aangelegd. Ik schat nu ongeveer hetzelfde (met 5 pers ipv 2).

Zo'n hybride vind ik eigenlijk geen slecht idee eigenlijk, de investering is een stuk lager en in de meeste tijd van het jaar zal het voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Sport_Life uwert rechner voor isolatie, na isolatie.

Warmte verlies houdt zich uiteindelijk best goed aan de natuurwetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Sport_Life schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 22:05:
Gezien de vraag van warmtepompen (ook bij nieuwbouw) verwacht ik niet dat de prijzen gaan zakken, maar het kan wel zijn dat over 2-3 jaar de gasprijs weer daalt.
Ik denk het wel eigenlijk, op een gegeven moment hebben alle huizen die geschikt zijn voor een warmtepomp er wel eentje en nieuwe woningen heb je met gastoestellen ook altijd gehad. Ook wordt er nu nog productietijd gestopt in hoge temperatuur en hybride modellen wat denk ik gewoon een overgangsfase is.

Ik zou gewoon nog een jaartje die 35 euro blijven betalen denk ik en kijken of de gasprijzen normaliseren ipv nu een nieuw gastoestel laten plaatsen, ok het is duurder dan zelf een toestel kopen, maar zo veel geld is het ook niet (en je krijgt daar waarschijinlijk ook het onderhoud voor wat ook al wel 200 euro kan kosten.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Ronald schreef op zondag 18 september 2022 @ 06:48:
@Sport_Life uwert rechner voor isolatie, na isolatie.

Warmte verlies houdt zich uiteindelijk best goed aan de natuurwetten.
Dak is van rd 3,5 naar rd 7 gegaan, best wat maar was in de basis al redelijk geisoleerd.
Verder wat extra hr++ glas geplaatst (triple ging niet in bestaande kozijnen). En wij stoken op 19 en die (oude) bewoners op 21 ;).
Ik wil nog wel vd winter met een warmte camera lekken opsporen, denk dat daar nog veel te verbeteren valt.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 18-09-2022 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Paul C schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 12:19:
Er worden nu zoveel warmtepompen geplaatst dat je vast wel aan een fatsoenlijke 2e hands ketel kunt komen. Prima om een paar jaar te overbruggen. Als je beetje goed kijkt welke ketel je nu hebt, dan kun je er wellicht 1 vinden met dezelfde aansluitingen. Dan is het vervangen toch een eitje.

Ik bedoel dit soort advertenties:
https://www.marktplaats.n...27-cv-ketel-remeha-avanti

[...]
Ik kan zo'n ding niet aansluiten en dat kost dan vaak al snel 500 euro.
Dus besparen zit alleen op de ketel a 300-500 euro, dan heb ik liever een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Sport_Life schreef op zondag 18 september 2022 @ 09:16:
Dus besparen zit alleen op de ketel a 300-500 euro, dan heb ik liever een nieuwe.
Als je een hybride een optie vindt kan je misschien net zo goed een intergas/Daikin hybride laten plaatsen. Had je die al gezien?

https://www.intergas-verw...producten/daikin-hybride/

Er is ook nog een kans dat dit qua aansluitingen ook mooi past op de huidige plek.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-07 17:01
[...]

Dan heb je het over 1:1 vervanging. Wel eens een kraan vervangen? Veel moeilijker wordt het niet. Als verse huiseigenaar is de eerste winst het zelf leren doen. YouTube en internet zijn je vrienden en fora op Tweakers goud😀

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-06 20:15
[...]

Je hebt het over paar tientjes per maand besparen, maar 500 euro over de balk smijten is wel prima... :?

Accepteer dan gewoon dat je dat geld nog een jaar of twee betaald en en stop al deze moeite in het vinden van een goede warmtepomp installateur en neem plaats in de grote wachtrij.

Het punt was trouwens niet dat je hem zelf moet installeren, maar dat als je dezelfde ketel of een ketel met dezelfde layout van aansluitingen vindt het wisselen super eenvoudig is. Maakt niet uit of jij het simpele werk doet, of de monteur het heel makkelijk heeft en dus snel klaar is. De besparing zit dus niet alleen op de ketel, maar juist op de arbeid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:10
ga op je gemak op zoek naar een goede warmtepomp en houd de cv ketel even aan. de boel goed inregelen en hoppa. desnoods een hybride erbij doen.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:47

Yucon

*broem*

Als je geschoren wordt moet je stilzitten. Ik zou op dit moment gewoon even helemaal niets gaan veranderen als het niet perse hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Paul C schreef op zondag 18 september 2022 @ 12:01:
[...]

Je hebt het over paar tientjes per maand besparen, maar 500 euro over de balk smijten is wel prima... :?
35e per maand huur = geld over de balk smijten imo ;).
Vorige eigenaar heeft al 2x de nieuwprijs incl installatie en onderhoud betaald 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 03:30
mischien een overbodig advies ik zie dat ltv wilt gaan stoken. dat is denk het idee. .
zorg je er dan ook voor dat je de juiste verdelers voor je vloerverwarming erin hebt zitten ?
niet alle verdelers zijn echt geschikt voor ltv. de ene wel de andere niet.
en modulerende thermostaat. en je cv ketel een beetje fatsoenlijk afstellen.

daarnaast een intrergas hra, nieuwe kopen en erin hangen. dat is niet zo moelijk.
of laten hangen door een lokaak bedrijf. geen 24 uurs loodgieter die naaien je.
vloerverwarming fatsoeneren wat moet daar dan ongeveer aan gebeuren ?

[ Voor 13% gewijzigd door miciel op 18-09-2022 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelad
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-10-2024
Wat je nu in de markt ziet is dat installateurs flink verdienen op het aanbieden van één soort WP. Vergelijken is, ook bezien de bullets die OP post lastig. Je kunt ervoor kiezen om zelf de WP aan te schaffen en een installateur erbij te zoeken. Kan een flinke duit schelen.

Om het verbruik te drukken kun je er óók voor kiezen om de huidige cv-ketel te vervangen en de nieuwe waterzijdig in te laten regelen en op 60 graden instellen. Daar is al een levendige discussie over in een ander draadje.
Zelf vind ik hybride een lapmiddel. Dit wordt als tussenoplossing gepresenteerd. Waaarnaartoe? Per wanneer? Hybride vereist een goede inregeling zodat de cv-ketel uitsluitend bijspringt op (extreem) koude dagen en daarmee fungeert als piek- en backupinstallatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Karelad schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:32:
Je kunt ervoor kiezen om zelf de WP aan te schaffen en een installateur erbij te zoeken. Kan een flinke duit schelen.
Veel succes er mee in de huidige arbeidsmarkt. Voor monoblocs lukt het je misschien nog wel, maar voor split-units lukt het je gewoon domweg niet. Dan komen ze alleen installeren als je hem daar ook gekocht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:48
Sport_Life schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:51:
[...]

35e per maand huur = geld over de balk smijten imo ;).
Vorige eigenaar heeft al 2x de nieuwprijs incl installatie en onderhoud betaald 8)7.
Die rekensom klopt niet helemaal als het ding er sinds 2017 hangt.
Installatie, installatie materialen, rookgas afvoer,ben je totaal toch al snel 1800 inclusief btw kwijt voor dergelijke ketel met installatie.

Dat is nu na 5 jaar dus betaald.

Laat het gewoon nog even hangen of pak alles aan imo. Elke andere tussenoplossing is financieel gewoon niet de beste keuze, als je het over een "businesscase " hebt.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Pagina: 1