Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.833.058 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:22

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
74Eric74 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:15:
[...]

Dat snap ik, maar als we beiden de hele dag werken kan dat ook 's middags gebeuren voordat we weer thuis komen. 24/7 dat ding laten loeien zal waarschijnlijk meer verbruiken dan die 3-4 uur per dag.
Uiteraard kan dat, de meeste waf's zijn het alleen niet eens om uit bed in een koud huis te komen.

punt is dus dat hij niet hoeft te loeien als je geen nachtverlaging toepast. als je ook nog dag verlaging toepast tsja dan zal het ongetwijfeld minder gebruiken, maar wel tegen een heel ander comfort nivo.

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:32
[...]

Dat snap ik, maar als we beiden de hele dag werken kan dat ook 's middags gebeuren voordat we weer thuis komen. 24/7 dat ding laten loeien zal waarschijnlijk meer verbruiken dan die 3-4 uur per dag.
Dat is dus afhankelijk van je huis. Een modern huis met lage temperatuurverwarming werkt niet met nachtverlaging. De ideale situatie voor een warmtepomp.

Engineering

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12-10 06:34
@74Eric74 Je exacte thuissituatie qua afgiftesysteem en isolatie ken ik niet, dus misschien is deze waarschuwing niet voor jou, maar tenzij je een snel reagerend ltv systeem hebt zoals ventiloconvectoren, een zeer laag warmteverlies (wat doe je dan met een hybride) of een grote buffer zoals een groot oppervlak aan vloerverwarming (dus traagheid) is het hele idee van "even snel wat graadjes opstoken" met een warmtepomp natuurlijk onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:03
Lynxathon schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 18:54:
[...]

Welk factuurnummer had jij? Ze zouden het namelijk op volgorde doen en niet gaan cherrypicken. Ik ben benieuwd of ze zich daar aan houden - ik heb nog niks gehoord en heb #44.
Zit in de 60. Check even je spam/reclame inbox, daar kwamen de mails bij mij terecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynxathon
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-04-2023
Dankje voor je antwoord. Geen uitnodiging gehad helaas.

Onze situatie is ook niet heel makkelijk, maar ik had gehoopt dat we toch gewoon eerlijk aan de beurt zouden komen volgens de volgorde van de wachtrij. Teleurstellend.

Ik heb inmiddels Quatt laten weten dat we onze bestelling annuleren. Ik blijf het topic wel volgen, en wie weet nemen we een Quatt over een paar jaar.
HBO88 schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:16:
[...]

Zit in de 60. Check even je spam/reclame inbox, daar kwamen de mails bij mij terecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-10 14:11
Lynxathon schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:11:

Onze situatie is ook niet heel makkelijk, maar ik had gehoopt dat we toch gewoon eerlijk aan de beurt zouden komen volgens de volgorde van de wachtrij. Teleurstellend.

Ik heb inmiddels Quatt laten weten dat we onze bestelling annuleren. Ik blijf het topic wel volgen, en wie weet nemen we een Quatt over een paar jaar.
[...]
Mogelijk heeft het te maken beschikbaarheid van installateurs in verschillende regio's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shandar04
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:18

[...]
Dat is wel anders dan @marijnflipse eerdere meldde, er werd eerder gesteld dat er puur op basis van factuurnummer geïnstalleerd zou worden onafhankelijk van de installatie.

Ben benieuwd of we hier een reactie op krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Shandar04 op 12-09-2022 13:25 ]

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08

ik heb eigenlijk ook op deze site nog geen anders luidende informatie gezien, of ik moet er over gelezen hebben, sorry had de post van @HBO88 niet gezien, dus er moet iets anders aan de hand zijn, ik vermoed wat @Shandar04 geschreven heeft, dat ze geen installateur bij jou in de buurt haden of dat er een tech. problem is , mogelijk dat ze bij de eerste installaties er achter zijn gekomen dat het toch meer werk is, ze moeten hun proces ook nog leren. dus ik denk dat het gewoon iets langer gaat duren, welk alternatief heb je ? als je nu bij een installateur aanklopt, die doet de deur nog niet eens meer open voor je, of lacht je compleet uit, met warmtepomp, zeker, geen problem, keuze genoeg, doen we ... in 2025 ben je de eerste.
vind je reactie wel erg overtrokken, je hebt blijkbaar nog niets officeel gehoord, dit forum is geen officele spreekbuis van Quatt, dus wat hier gezegt word moet je altijd in het juiste perspectief zien.
Neem gewoon even contact op met Quatt en stel je vraag mbt tot je installatie, of wacht gewoon je beurt af, ik heb in ieder geval bij Quatt nog geen teller gezien met welke pre-order ze nu bezig zijn, alle berichten daarover zover deze niet van Quatt komen zijn puur speculaties en van null komma nul waarde.
[quote]

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 12-09-2022 16:11 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-10 13:31
Quatt had aangegeven een partij te hebben geregeld met capaciteit qua installeren voor alle installaties dit jaar.

Nu zie ik vacatures voorbij komen van Quatt zelf waarin ze zoeken naar installateurs. Ik wens ze succes in deze zoektocht, omdat gekwalificeerde en technisch vaardig personeel zeer moeilijk te vinden is.

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lynxathon
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-04-2023
[b]MacD007 schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:57:

vind je reactie wel erg overtrokken, je hebt blijkbaar nog niets officeel gehoord, dit forum is geen officele spreekbuis van Quatt, dus wat hier gezegt word moet je altijd in het juiste perspectief zien.
Neem gewoon even contact op met Quatt en stel je vraag mbt tot je installatie, of wacht gewoon je beurt af, ik heb in ieder geval bij Quatt nog geen teller gezien met welke pre-order ze nu bezig zijn, alle berichten daarover zover deze niet van Quatt komen zijn puur speculaties en van null komma nul waarde.
Je hebt gelijk. Ik bracht het een beetje dramatisch 😅. Lang verhaal kort: wij gaan verhuizen naar het buitenland. We houden ons appartement aan, maar krijgen dan geen subsidie meer. De installatie moest dus snel gebeuren, anders kregen we geen subsidie. Ik had gehoopt lekker snel aan de beurt te zijn gezien onze vroege reservering, maar nu wordt het allemaal te kortdag. Ik vind het jammer dat andere wel reacties hebben van Quatt, terwijl wij eerder hebben gereserveerd.

Ik heb een aantal maanden geleden Quatt al gemaild, omdat we informatie nodig hadden voor de toestemming van de VvE, maar nooit een reactie gekregen. Ik had er daarom een hard hoofd in om ze te vragen of ze voor ons een beetje op konden schieten 😉.

Overigens nu wel een reactie ontvangen dat ze onze aanbetaling gaan terugbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:43
krizzziz schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:19:
Quatt had aangegeven een partij te hebben geregeld met capaciteit qua installeren voor alle installaties dit jaar.

Nu zie ik vacatures voorbij komen van Quatt zelf waarin ze zoeken naar installateurs. Ik wens ze succes in deze zoektocht, omdat gekwalificeerde en technisch vaardig personeel zeer moeilijk te vinden is.
Ik zag dit ook voorbij komen.. zonde dat ze zo laat begonnen zijn met investeren in personeel, ben blij dat ik nu een airco gehangen heb, wat ik eerst niet wou... :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shandar04
Robke15 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:21:
[...]
Ik zag dit ook voorbij komen.. zonde dat ze zo laat begonnen zijn met investeren in personeel, ben blij dat ik nu een airco gehangen heb, wat ik eerst niet wou... :7
Wat een aannames weer, wellicht hebben ze de installateurs voor de komende maanden al lang voor elkaar en is dit om de grote vraag te beantwoorden. Het zal niet makkelijk zijn om dat personeel te vinden (vandaar vast het lokkertje een Model Y van de zaak) maar dat zegt niks over of de eerste 400 installaties dit jaar gaan gebeuren of niet.

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robke15
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:43
Shandar04 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 18:00:
[...]

Wat een aannames weer, wellicht hebben ze de installateurs voor de komende maanden al lang voor elkaar en is dit om de grote vraag te beantwoorden. Het zal niet makkelijk zijn om dat personeel te vinden (vandaar vast het lokkertje een Model Y van de zaak) maar dat zegt niks over of de eerste 400 installaties dit jaar gaan gebeuren of niet.
Nouja aannames.. ben er al vanaf het begin bij en het loopt elke keer weer op een ditje of een datje, Q4 "22 is bijna begonnen he :P

Nee... ff zonder gein, een start up onderneming in zulke omstandigheden is moeilijk, heel moeilijk. Ik gun ze alle geluk! En ben erg benieuwd naar de eerste bevindingen van de Quatt pompen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biondonl
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 05-05-2024
wnwiigrtz schreef op donderdag 8 september 2022 @ 19:44:
Begin dit jaar ook de preorder gedaan van de Quatt, ben heel erg benieuwd naar de verhalen en ervaringen van @Dick Turpin en @Biondonl. Goed om te lezen dat de RVO-melding nu (eindelijk) officieel rond is.

Ik mis vanuit Quatt nog heel erg de communicatie over de plaatsing en de mogelijkheden daarvan. Bij het invullen van de installatiecheck werd gevraagd om een foto/video te maken van waar de warmtepomp geplaatst zou moeten worden, maar... dat weet ik dus niet. Ik zou daarin graag geadviseerd willen worden, hopelijk komt dat zodra de installatie dichterbij komt.

@marijnflipse Stomme vraag misschien, maar is de ingevulde vragenlijst van de installatie check nog ergens terug te vinden? Ik heb 'm een maand of 4 geleden ingevuld, maar ik heb behalve het bedank mailtje niet echt een kopie hiervan. Ik kan 'm wel nóg een keer invullen als ik iets vergeten ben, maar ik zou eigenlijk niet (precies) weten wat ik heb ingevuld. 8)7
We zijn nu bijna 2 weken verder met het gesprek met qautt en nog steeds nog in me email.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:52

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

[...]

Los van quatt, maar meer warmtepompen in het algemeen: je gasketel is een straaljager, en je warmtepomp een waxinelichtje. Je kan dus niet meer je huis van 17 naar 21 graden opstroken in een half uurtje.

Ok het kan wel, maar dan sla je achterover van het verbruik.

Wise enough to play the fool

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:53
teacher schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:31:
[...]

Los van quatt, maar meer warmtepompen in het algemeen: je gasketel is een straaljager, en je warmtepomp een waxinelichtje. Je kan dus niet meer je huis van 17 naar 21 graden opstroken in een half uurtje.

Ok het kan wel, maar dan sla je achterover van het verbruik.
Betekent dit dat je het beste de temperatuur constant op bijv. 20 graden kan laten staan? Is dat het voordeligst? Of lukt dat niet door bijvoorbeeld de nachtstand.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RVE_NL
okijokii schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:47:
[...]
Betekent dit dat je het beste de temperatuur constant op bijv. 20 graden kan laten staan? Is dat het voordeligst? Of lukt dat niet door bijvoorbeeld de nachtstand.
Voor mensen met laag temperatuur vloerverwarming (LTV) is dit sowieso (ook met een CV) de meest efficiente manier van verwarmen. (i.p.v. in de nacht terug zetten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NIB0R
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:54
RVE_NL schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:01:
[...]

Voor mensen met laag temperatuur vloerverwarming (LTV) is dit sowieso (ook met een CV) de meest efficiente manier van verwarmen. (i.p.v. in de nacht terug zetten)
Daar ben ik het niet mee eens. Ik ben exact jouw usecase en gebruik wel nachtverlaging sinds een aantal jaar. Hiervoor was ik ook bang gemaakt voor nachtverlaging. Nergens voor nodig, want ik verbruik nu minder gas. Een tweaker hier heeft het ook pragmatisch gemeten. Zie http://www.olino.org/blog...rverwarming-rendeert-wel/

Zie ook onderstaand topic met nog veel meer nuttige (gratis) tips
Gas besparen door middel van CV tuning deel III

• RVE_NL
NIB0R schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:13:
[...]
Daar ben ik het niet mee eens. Ik ben exact jouw usecase en gebruik wel nachtverlaging sinds een aantal jaar. Hiervoor was ik ook bang gemaakt voor nachtverlaging. Nergens voor nodig, want ik verbruik nu minder gas. Een tweaker hier heeft het ook pragmatisch gemeten. Zie http://www.olino.org/blog...rverwarming-rendeert-wel/

Zie ook onderstaand topic met nog veel meer nuttige (gratis) tips
Gas besparen door middel van CV tuning deel III
Ik heb het zelf ook geprobeerd, maar stookte beduidend meer met nachtverlaging.

Ik heb het artikel even bekeken en zie meteen waarom hier andere resultaten behaald worden. Bij het artikel wordt ervan uitgegaan dat je pas vanaf 16u weer op je "comfortabele" temperatuur wilt zitten. Dus een verlagingsduur van 17 uur per etmaal i.p.v. enkel de nacht. (Bij het lezen van de commentaren blijkt overigens dat pas om 19u de temperatuur daadwerkelijk 20.3 graden was, dus zelfs een effectieve verlagingsduur van 20u).
Gezien bij ons thuis altijd wel iemand thuis is (thuiswerk, kinderen) wil je het gewoon vanaf 7:30 weer 21 graden hebben. Dan heb je het over over een duur van slechts 21:00 tot 7:30 (10:30uur).

Als je structureel de nacht + kantooruren geen comfort wamte thuis wenst, vermoed ik dat je ook met een wamrepomp wel zuiniger bent met tijdelijk verlagen.

Bedankt voor de tip van het andere topic, die ga ik nog wel even doornemen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door RVE_NL op 14-09-2022 09:47 ]

• HBO88
Wat is nu het verschil tussen nachtverlaging ( dus je thermostaat paar graden lager zetten) en een nachtstand op een warmtepomp?

Bij de nachtstand laat je de thermostaat op dezelfde temperatuur staan, maar de warmtepomp draait zachter en zal de temperatuur niet kunnen halen waarschijnlijk, of zeg ik nu iets raars?

• Dick Turpin
  • Laatst online: 14-09-2022
Biondonl schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:20:
[...]

We zijn nu bijna 2 weken verder met het gesprek met qautt en nog steeds nog in me email.
Ik heb mijn afspraak verzet naar volgende week. Quatt staat nog steeds niet in de ISDE lijst en ik hoop in de tussentijd reacties van andere mensen te lezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:20
Dick Turpin schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:05:
[...]

Ik heb mijn afspraak verzet naar volgende week. Quatt staat nog steeds niet in de ISDE lijst en ik hoop in de tussentijd reacties van andere mensen te lezen.
ISDE vermelding is er ondertussen wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PpWeNpvdhFUY_dFw02YBHNdWbBs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VHMfaUuI5lKRGCjp06FXCQMv.png?f=user_large

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:54
Ik sta op nummer 12XX op de lijst. Komende winter gaan we meemaken hoeveel gas we nog verbruiken na diverse isolatiemaatregelen. Voor SWW is het plan om hierin te voorzien middels een W/W warmtepompboiler op de retour van de (nog aan te leggen) vloerverwarming van de bovenetage. Mijn vraag is wat er dan nog in de weg zou staan om de 5kW Quatt warmtepomp dan als all-elektric in te zetten zodra de CV vervangen wordt voor de WPB? Vooraf aan de Quatt installatie kan er nog een warmteverlies berekening gemaakt worden indien er twijfel bestaat of het vermogen genoeg is. En winter 2023/2024 kan ook ervaren worden of en hoe vaak de CV bijspringt.

Als het gaat om slechts enkele 100 m³ gas per jaar wat eventueel nog nodig is, dan is het voordeliger om dit middels COP1 elektrische verwarming te doen dan met stoken van gas (vanwege kWh-prijs versus gasprijs + vastrecht gasaansluiting).

(Betreft jaren 80 tussenwoning, circa 110m², vloer, spouw, vliering, deels dak nageïsoleerd, met HR++ glas, nieuwe voordeur + schuifpui en WTW ventilatie. Afgifte middels 1 convectorput, waar nog een nieuwe convector in komt en de rest vloerverwarming.)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Jermo
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 25-11-2024
Voor de LinkedIn gebruikers zie link naar het bericht dat Quatt een investering van €2M heeft ontvangen om te kunnen opschalen en de eerste 5000 warmtepompen te kunnen gaan uitrollen

https://www.linkedin.com/...are&utm_medium=member_ios

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:37
RVE_NL schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:01:
[...]

Ik heb ook een LTV, maar geen (warmte)buffer in de vloer zelf. (droogbouw)
In de nacht / afwezig gaat hij dus echt wel uit / terug naar 18.

Op gas heb ik dan beneden weer binnen 45 min op temp. (bijv van 19 naar 21,5)
En uiteraard koelt het ook weer snel terug als ik hem uitschakel. Een dag stoken op een koude dag (hele dag thuis) kost me zo ca 3,5 - 4,5 m3 gas afgifte temp 34 graden. (voor ca 115 m2 vvw)

@teacher zijn opmerking vind ik wel een punt van aandacht. Ik begrijp dat ik met een wp (dus) niet op die wijze kan verwarmen? De snelheid van opwarmen zal anders zijn, maar tegelijkertijd koelt eea natuurlijk wel nog net zo snel af.

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 14-09-2022 12:09 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shandar04
Jermo schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:38:
Voor de LinkedIn gebruikers zie link naar het bericht dat Quatt een investering van €2M heeft ontvangen om te kunnen opschalen en de eerste 5000 warmtepompen te kunnen gaan uitrollen

Mooi om te zien dat het kapitaal er in ieder geval is!

Ik vind de foto erbij wel een beetje apart, als de dubbele unit op de foto (57db) zo geplaatst is voldoet deze niet aan het bouwbesluit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8SE2RXfcjpNm5LdqnHCZhgJcUY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7KAWah7pqNAOYmVmzfgzo715.jpg?f=fotoalbum_large

Artikel 3.9.1 Zelfde perceel
Een toilet met waterspoeling, een kraan, een mechanische voorziening voor luchtverversing, een installatie voor warmte- of koudeopwekking, een installatie voor verhoging van waterdruk of een lift veroorzaakt in een niet-gemeenschappelijk verblijfsgebied van een aangrenzende op hetzelfde perceel gelegen woonfunctie een volgens NEN 5077 bepaald karakteristiek installatie-geluidsniveau van ten hoogste 30 dB.

Bij een verbouwing betreft die 40db, (art. 3.10), echter zit je zonder nachtstand dan nog 17db boven de legale grens aangezien de pomp tegen het raam (woonfunctie) aan staat.

• PVPaneel
@Shandar04 Bij de installatie zijn vast ook als service de ramen dichtgekit! >:) (Die bepaling geldt nl. voor het dichtstbijzijnde raam/deur dat open kan..)

[ Voor 8% gewijzigd door PVPaneel op 14-09-2022 15:17 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:26
Shandar04 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:30:
[...]

Ik vind de foto erbij wel een beetje apart, als de dubbele unit op de foto (57db) zo geplaatst is voldoet deze niet aan het bouwbesluit:
Ik vind het écht bijzonder knap hoe sommige mensen van iedere mug een olifant weten te maken. Bijzonder demotiverend altijd.

Bereken je warmteverlies

• PVPaneel
@Spykie Tja, is dit een mug. 57db naast een slaapkamerraam is niet fijn. Maar goed, verantwoordelijkheid opdrachtgever dus tja..

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• HBO88
vanmiddag gesprek gehad, positieve indruk.
Ze denken goed mee in wat je wil. Of mijn wensen mogelijk zijn hoor ik pas later als ik de offerte met installatie details krijg.
Het enige is dat ze via de videocall de details bepalen, als iemand gewoon langs komt kun je veel beter bekijken hoe de gaten etc geboord moeten worden en of iets mogelijk is. Nu is dat voor mij dus nog beetje vaag of het kan zoals ik wil.

Ze gaven aan dat de eerste units al gemonteerd zijn bij personeel/familie. Zie ook de foto een post hierboven, de units zien er echt strak uit in mijn mening. geen render foto meer in ieder geval.

Over de trillingsdempers voor de muurbeugels, deden ze standaard niet, maar hadden ze wel...? Ik gaf aan dat ik die zoizo wil en die krijg ik dan ook.
Overigens gebruiken ze voor de muurbeugels wel geluiddempende pluggen

Nachtstand zit gewoon in de app, keuze uit altijd silent mode of tussen 7 uur savonds en sochtends, of gewoon uit.
Quatt care abbo is meer onderhoud/service.

De regelunit binnen kan bedraad of draadloos aangesloten worden. Kreeg dus de vraag of je goede wifi hebt bij de CV ketel.

Ik had voor mijn installatie geen meerkosten, evt een extra gat boren kost 50 euro dus dat valt dan nog mee.
Ze hebben idd een meldcode, dus ze zullen straks op de lijst van September staan.

Zelf regel ik de elektra (overigens gaf hij aan max vermogen is 2300W), hij gaf aan dat er gewoon een stekker aan zit. vond ik beetje vreemd, had gewoon een kabel verwacht. bij iedereen is die lengte toch anders, of zetten ze er zelf een stekker aan? Ik zal voor de zekerheid een lasdoos en stopcontact maken.. :)

Ze hebben aangegeven dat voor het eind van het jaar de warmtepomp moet hangen.

Nu de offerte afwachten met meer details, maar al met al positieve indruk!

[ Voor 6% gewijzigd door HBO88 op 14-09-2022 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shandar04
Spykie schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:28:
[...]
Ik vind het écht bijzonder knap hoe sommige mensen van iedere mug een olifant weten te maken. Bijzonder demotiverend altijd.
Ik sta zeer positief tegenover Quatt en heb er best wel vertrouwen in dat alles goed gaat komen, maar het grootste probleem waar ik zelf (en waarschijnlijk vele anderen) mee zit is dat mijn gemeente/het bouwbesluit ervoor zorgen dat ik aan zeer strenge geluidseisen moet voldoen en daar vanuit Quatt nog geen passende reactie hier op tweakers is gekomen.

Ik hoop er net zo op dat het een mug is en de Quatt gewoon overal geplaatst mag worden.

• PVPaneel
@paQ Bij droogbouw reageert alles sneller. Bij traditionele vloerverwarming gaat er tijd zitten in het opwarmen van de buffer (de dekvloer). Uitzetten betekent dan langer restwarmte, maar ook meer tijd nodig om op te warmen; systeem is traag. Bij ltv radiatoren speelt dit bijv. minder omdat deze geforceerd de luchtcirculatie op gang brengen

• paQ
PVPaneel schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:14:
@paQ Bij droogbouw reageert alles sneller. Bij traditionele vloerverwarming gaat er tijd zitten in het opwarmen van de buffer (de dekvloer). Uitzetten betekent dan langer restwarmte, maar ook meer tijd nodig om op te warmen; systeem is traag. Bij ltv radiatoren speelt dit bijv. minder omdat deze geforceerd de luchtcirculatie op gang brengen
We gaan het meemaken; ik heb zojuist besloten toch nog snel een wp te installeren binnen enkele weken (monobloc) en van het gas af te gaan. Kan ik meteen zien hoe eea gaat reageren.

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:32
NIB0R schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:13:
[...]

Ik mis bij dit verhaal de details van het verwarmingsysteem. Maar het klinkt niet als LTV, dan leer je het snel af om aan de thermostaat te zitten. Eenmaal afgekoeld duurt het een eeuwigheid voor het huis weer op temperatuur is.

Engineering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-10 17:48

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
[...]

[Afbeelding]

Een toilet met waterspoeling, een kraan, een mechanische voorziening voor luchtverversing, een installatie voor warmte- of koudeopwekking, een installatie voor verhoging van waterdruk of een lift veroorzaakt in een niet-gemeenschappelijk verblijfsgebied van een aangrenzende op hetzelfde perceel gelegen woonfunctie een volgens NEN 5077 bepaald karakteristiek installatie-geluidsniveau van ten hoogste 30 dB.

Bij een verbouwing betreft die 40db, (art. 3.10), echter zit je zonder nachtstand dan nog 17db boven de legale grens aangezien de pomp tegen het raam (woonfunctie) aan staat.
Misschien snap ik het niet, maar volgens mij kijk ik naar een huis op de 1e verdieping. Als dit een vrijstaande woning is met ruimte tot de buren is er geen probleem toch? Als jij je WP vlakbij je eigen raam wilt plaatsen moet je dat zelf weten lijkt me?

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:17
geerttttt schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:51:
[...]

Misschien snap ik het niet, maar volgens mij kijk ik naar een huis op de 1e verdieping. Als dit een vrijstaande woning is met ruimte tot de buren is er geen probleem toch? Als jij je WP vlakbij je eigen raam wilt plaatsen moet je dat zelf weten lijkt me?
Klopt helemaal, je kan jezelf geen overlast bezorgen.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• MacD007
Dick Turpin schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:05:
[...]

kijk, om op de nieuwe lijst te kunnen staan moet deze ook zijn, en daar gaat het mis, er is nog geen nieuwe lijst op de officiele site van RVO, staat namelijk nog steeds de lijst van 10 augustus 2022. Dus we moeten nog even geduld hebben, hopelijk plaatst RVO nog voor einde van deze week de lijst of het wordt later, kan ook best zijn dat ze pas oktober een nieuwe lijst uitgeven.

• MacD007
paQ schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:17:
[...]

We gaan het meemaken; ik heb zojuist besloten toch nog snel een wp te installeren binnen enkele weken (monobloc) en van het gas af te gaan. Kan ik meteen zien hoe eea gaat reageren.
hoe heb je zo snel een WP kunnen bemachtigen ? of was deze al geruimte tijd in bestelling en wat gaat het worden ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
MacD007 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 23:32:
[...]

hoe heb je zo snel een WP kunnen bemachtigen ? of was deze al geruimte tijd in bestelling en wat gaat het worden ?
Nee zojuist besteld :+ Hij zegt binnen 4-5 (werk)dagen bij me te zijn.
Beetje googlen en gokje wagen dat ik hem krijg uit een ander Europees land. Hij had nog een
LG Therma V (7kW U44)

Mijn warmtepomp boiler was er overigens ook binnen 1 dag uit Belgie.

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 14-09-2022 23:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
HBO88 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:58:
vanmiddag gesprek gehad, positieve indruk.
Ze denken goed mee in wat je wil. Of mijn wensen mogelijk zijn hoor ik pas later als ik de offerte met installatie details krijg.
Het enige is dat ze via de videocall de details bepalen, als iemand gewoon langs komt kun je veel beter bekijken hoe de gaten etc geboord moeten worden en of iets mogelijk is. Nu is dat voor mij dus nog beetje vaag of het kan zoals ik wil.

Ze gaven aan dat de eerste units al gemonteerd zijn bij personeel/familie. Zie ook de foto een post hierboven, de units zien er echt strak uit in mijn mening. geen render foto meer in ieder geval.

Over de trillingsdempers voor de muurbeugels, deden ze standaard niet, maar hadden ze wel...? Ik gaf aan dat ik die zoizo wil en die krijg ik dan ook.
Overigens gebruiken ze voor de muurbeugels wel geluiddempende pluggen
vreemd verhaal, gezien de vele laagfrequente trillingen heb je die trillingsdempers echt wel nodig, ik zou ze in ieder geval laten monteren, welke trillingsdempende pluggen gebruiken ze? Merk en type zou wolkom zijn.
Nachtstand zit gewoon in de app, keuze uit altijd silent mode of tussen 7 uur savonds en sochtends, of gewoon uit.
hebben ze nu eindelijk ook iets over de geluidsvermogenniveau van de silent mode gezegt? cq hoeveel demping deze heeft (-3 dB of wat) ? Want laten we eerlijk zijn Geluid is en blijft een dingetje bij een warmtepomp, ongeacht het merk en type.
Op een ander forum nog iets gelezen over een panasonic WP van 7 kW met 68 dB, daar word je dus echt niet blij van. maar 57 dB voor een dubbele Quatt is en blijft lastig, zeker als je lastige buren hebt.
Quatt care abbo is meer onderhoud/service.

De regelunit binnen kan bedraad of draadloos aangesloten worden. Kreeg dus de vraag of je goede wifi hebt bij de CV ketel.
dit snap ik niet helemaal, ik had verwacht dat de regelunit bedraad aan de ketel zou gaan hangen.
Hebben ze ook verteld met welk protokol deze met de CV ketel communiceerd? OpenTerm of ?
met wie moet de regelunit dan bedraad cq draadloos (wifi) comuniceren, via de App is dat zowiezo draadloos.
Ik had voor mijn installatie geen meerkosten, evt een extra gat boren kost 50 euro dus dat valt dan nog mee.
Ze hebben idd een meldcode, dus ze zullen straks op de lijst van September staan.

Zelf regel ik de elektra (overigens gaf hij aan max vermogen is 2300W), hij gaf aan dat er gewoon een stekker aan zit. vond ik beetje vreemd, had gewoon een kabel verwacht. bij iedereen is die lengte toch anders, of zetten ze er zelf een stekker aan? Ik zal voor de zekerheid een lasdoos en stopcontact maken.. :)
ik zou voor de warmtepomp een alamat nemen, de in een eerdere post genoemde Siemens spanningsonafhankelijke is denk ik een goede en vooral veilige keuze.
kwam toevallig ook nog een 1-Din brede hoofdschakelaar tegen (bijzonder, normaal zijn deze bij 1 Fase altijd 2 Din Modules breed), zeker voor mensen die nog een oudere zekeringskast hebben waar nog geen hoofdschakelaar gemonteerd zit, is dat een goed idee.
Overigens moet je volgens NEN 1010 een werkschakelaar (buiten) bij de Warmtepomp installeren, er zijn ook modelen die je kunt beveiligen tegen onbevoed schakelen (slot).
Ze hebben aangegeven dat voor het eind van het jaar de warmtepomp moet hangen.
TOP, succes er mee en hou ons aub op de hoogte. ben wel weer positief verrast door jou verhaal, bedankt.
Nu de offerte afwachten met meer details, maar al met al positieve indruk!

• MacD007
paQ schreef op woensdag 14 september 2022 @ 23:37:
[...]

Nee zojuist besteld :+ Hij zegt binnen 4-5 (werk)dagen bij me te zijn.
Beetje googlen en gokje wagen dat ik hem krijg uit een ander Europees land. Hij had nog een
LG Therma V (7kW U44)

Mijn warmtepomp boiler was er overigens ook binnen 1 dag uit Belgie.
is dat dan met installatie of moet je deze dan zelf verzorgen ? want eigenlijk zou je dan geen subsidie krijgen, of hoe zit dat? (linkje mogelijk ?)

• MacD007
[...]

[Afbeelding]

Je hebt helemaal gelijk, maar ik vrees dat hier de keuze of geen eten of geluid de keuze snel gemaakt is (grapje).
ze zullen er snel genoeg achterkomen dat ze beter een andere plek moeten vinden voor de twee units. Nu kunnen we dus ook zien dat de aansluitingen van deze units aan de achterkant van de warmtepomp zitten, ik ben overigens ook bang dat hun dak van de aanbouw dadelijk mooi gaat resoneren omdat ik eigenlijk geen harde ondergrond (bv dikke tegels) er onder zie, alleen die dempers (gaan niet veel doen op een houten dak ben ik bang.), dit gaat ook problemen opleveren bij de overgangen dak en muur, zeer grote kans op lekkage. beter was geweest als deze tegen de buitenmuur was bevestigt met muurbeugels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
Spykie schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:28:
[...]

hoezo, dit is echt geen mug, eerder een hele dikke olifant die aan het vliegen is, hij heeft met zijn opmerking helemaal gelijk, kijk als jij het niet zo nauw gaat nemen met de wettelijke bepalingen zegt dat eerder iets over jou. Deze bepalingen zijn er namelijk voor jou veiligheid en gezondheid, dat geld in het algemeen van bouwregelgeving, hou je er niet aan dan kunnen er hele nare dingen gebeuren.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Spykie
Het gaat mij er meer om dat er super goed nieuws is m.b.t. de investering en dat dat dan ondergesneeuwd wordt door de gebruikte foto..

Het is écht super goed nieuws voor de eerst #xxx bestellingen dat er een investering a 2 milj. binnen is! Ja, er zijn (best veel) openstaande vragen maar er mag ook best af en toe een feestje gevierd worden :-).

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
Spykie schreef op donderdag 15 september 2022 @ 07:56:
Het gaat mij er meer om dat er super goed nieuws is m.b.t. de investering en dat dat dan ondergesneeuwd wordt door de gebruikte foto..

Het is écht super goed nieuws voor de eerst #xxx bestellingen dat er een investering a 2 milj. binnen is! Ja, er zijn (best veel) openstaande vragen maar er mag ook best af en toe een feestje gevierd worden :-).
sorry, ik had je post anders begrepen, als het dit is, heb je helemaal gelijk. tijd voor een feestje, bij Quatt dan, zo en nu genoeg gefeest :9B , quatt aan het werk, er wachten nog 5000 op jullie. d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:53
Na deze investering van 2 miljoen, hoeven we vast ook niet meer het hele bedrag vooruit te betalen :)

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• rsint
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-08 10:23
Jermo schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:38:

2 miljoen gaat zeker geen 5000 warmtepompen kunnen betalen......tenzij ze 400 euro per stuk kosten om te maken. Ik hoop net zo hard als iedereen (nr. 29xx hier) dat het gaat lukken allemaal, maar ze hebben wel meer kapitaal dan dit nodig.

• michielsweb
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 29-09 16:40
rsint schreef op donderdag 15 september 2022 @ 13:22:
[...]

2 miljoen gaat zeker geen 5000 warmtepompen kunnen betalen......tenzij ze 400 euro per stuk kosten om te maken. Ik hoop net zo hard als iedereen (nr. 29xx hier) dat het gaat lukken allemaal, maar ze hebben wel meer kapitaal dan dit nodig.
andere kant "er is een verschil tussen gedeelte aanbetaling en volledig bedrag.
Bij een grote verbouwing schiet je ook maar een deel voor "meestal materiaal kosten of zelfs maar een gedeelte"

zelfde geld eigenlijk dat ik nog altijd vindt. dat we in nederland doordraven.
de subsidie, zou aangevraagd moeten kunnen worden op basis van offerte. geeft de overheid akkoord.
dan krijgt het bedrijf zekerheid dat ze geld krijgen. waarop een financiering over het algemeen geen probleem is. lijkt mij zo .

• Spykie
[...]

Dat hoeft toch ook niet? Ze kunnen met dat geld bijvoorbeeld een bestelling van 1000 apparaten plaatsen bij hun leveranciers. Nadat er daar 500 van geplaatst zijn worden de volgende besteld. Enzovoorts.

Bereken je warmteverlies

• rsint
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-08 10:23
Spykie schreef op donderdag 15 september 2022 @ 13:30:
[...]

Dat hoeft toch ook niet? Ze kunnen met dat geld bijvoorbeeld een bestelling van 1000 apparaten plaatsen bij hun leveranciers. Nadat er daar 500 van geplaatst zijn worden de volgende besteld. Enzovoorts.
Jazeker, maar het bedrag garandeert nog geen succes. Het is wel mooi dat er meer mensen vertrouwen hebben in het bedrijf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RVE_NL
[...]
Waarom zou je in hemelsnaam 5000 warmtepompen volledig moeten betalen uit deze 2 miljoen? Iedere normale business moet een deel van zijn inventaris verkopen om weer opnieuw in te kopen. Dat is standaard cashflow.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• krizzziz
Ben nr. 70 op de lijst. Vandaag een mail gehad om mijn videocall in te plannen. Ben erg benieuwd!

ehhhh..HOI

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• MacD007
De Quatt staat nu ook officieel op de RVO ISDE subsidielijst van 13 september 2022.

https://www.rvo.nl/sites/...rmtepompen-13-09-2022.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x9Dz_hXBrncdoZCE7Nq8j6boa70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1jcNwRuJIlrkiu5cwrd6kieT.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is dus weer een positieve informatie. Nu nog de juiste Energielabel en verdere technische info, want deze staan nu vast en zouden nu ook door Quatt gepubliceerd moeten worden. (Energielabel is overigens een wettelijke eis, dus hup Quatt, zorg dat je deze noodzakelijke informatie aan ons consumenten verstrekt. )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
MacD007 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 23:55:
[...]

is dat dan met installatie of moet je deze dan zelf verzorgen ? want eigenlijk zou je dan geen subsidie krijgen, of hoe zit dat? (linkje mogelijk ?)
Installatie wordt netjes uitbesteed. Daar gaat het het RVO ook om. Je mag de wp zelf ergens aanschaffen. Ook uit Europa hebben ze telefonisch aan me bevestigd.
Zie ook niet in waarom niet. Het draait om de maatregel.
Factuur van de installateur is bewaking tot niet kunnen frauderen. (Of op zijn minst minder makkelijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkRood
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-10 14:40
mooi plaatje van het apparaat
https://magnet.me/nl-NL/bedrijf/quatt

• MacD007
krizzziz schreef op donderdag 15 september 2022 @ 18:17:
Ben nr. 70 op de lijst. Vandaag een mail gehad om mijn videocall in te plannen. Ben erg benieuwd!
We horen graag hoe het was gegaan. Alvast bedankt. Wel top, het gaat dus echt gebeuren. Succes met het gesprek. Mogelijkheid om nog open vragen te stellen, denk ik.

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 15-09-2022 22:02 ]

• freb
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21-12-2023
Waar wordt de Quatt geproduceerd?

• MacD007
freb schreef op donderdag 15 september 2022 @ 22:30:
Waar wordt de Quatt geproduceerd?
Gokje ? China vermoed ik. Overigens als de eerste worden geleverd moet dit soort gegevens gewoon meegeleverd zijn.

• krizzziz
€2.700 subsidie? Dit zou toch €2.200 worden? Wat wordt nou de prijs voor de eerste reserveringen?

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkRood
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-10 14:40
krizzziz schreef op donderdag 15 september 2022 @ 23:11:
€2.700 subsidie? Dit zou toch €2.200 worden? Wat wordt nou de prijs voor de eerste reserveringen?
In de door mij op 26 juli 22 ontvangen infobrief van QUATT staat:
Netto prijs blijft gelijk voor huidige pre-order klanten
Omdat tegelijkertijd, ook voor ons, de grondstof-, energie- en transportkosten blijven stijgen, hebben wij besloten de netto prijs voor huidige pre-order klanten op €1599 te houden en de prijs excl. subsidie naar €4299 te brengen. Daarmee profiteer je van betere performance tegen dezelfde lage prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• james27
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-09 06:47
HenkRood schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 00:08:
[...]

Daarmee profiteer je van betere performance tegen dezelfde lage prijs
Wat bedoel je precies met een betere performance?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:33
james27 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 00:20:
[...]

Hij zegt dat niet zelf, maar hij quote een quote van Quatt (lekkere alliteratie), maar het komt erop neer dat uiteindelijk de warmtepomp iets groter is geworden dan initieel aangeboden (4,5 kW ipv 4), waardoor dus ook de hogere subsidie, meer performance. Ze maken hem helaas bruto wel duurder, maar door de hogere subsidie blijft de prijs netto gelijk (althans voor degene die voor 1 september bestelden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
james27 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 00:20:
[...]

exact wat dat woord "betere performance" betekend, je krijgt een warmtepomp met een iets hoger vermogen en een iets hogere COP als het eerste ontwerp op was gebaseerd.
wat is daar nu zo moeilijk aan, zeker voor 1.600 euro heb je een prima deal, waarbij ik denk dat je deze binnen 1,5 jaar (dus 1,5 stookseizoenen dus) al hebt terugverdient, mogelijk zelfs iets eerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
MacD007 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 00:30:
[...]

exact wat dat woord "betere performance" betekend, je krijgt een warmtepomp met een iets hoger vermogen en een iets hogere COP als het eerste ontwerp op was gebaseerd.
wat is daar nu zo moeilijk aan, zeker voor 1.600 euro heb je een prima deal, waarbij ik denk dat je deze binnen 1,5 jaar (dus 1,5 stookseizoenen dus) al hebt terugverdient, mogelijk zelfs iets eerder.
Dat dus, al is je verbruik nu 1000m3 per jaar en je zou "slechts" uitgaan van 500m3 besparing, dat is met de huidige gasprijs al bijna 2000 euro. Je hebt hoger stroomverbruik, maar als de prijzen zo hoog blijven dan heb je met ruim een jaar je investering al terug..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• james27
HBO88 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 00:44:
[...]

Dat dus, al is je verbruik nu 1000m3 per jaar en je zou "slechts" uitgaan van 500m3 besparing, dat is met de huidige gasprijs al bijna 2000 euro. Je hebt hoger stroomverbruik, maar als de prijzen zo hoog blijven dan heb je met ruim een jaar je investering al terug..
Het is absoluut een mooie prijs, heb mijn om die reden ook aangemeld. Echter als ik mijn terugverdientijd berekenen valt het toch tegen in mijn geval. Mijn huidige prijs voor 1 kWh is 0.76 cent en voor 1m3 is dat 2,70 euro. Ik kan ongeveer 500m3 besparen dit zou met het huidige tarief 1345 euro kosten aan gas, berekent met een COP van 3 omdat ik richting de 55 graden moet gaan om mijn huis te verwarmen heb ik 1628 kWh aan stroom nodig om dit op te vangen wat neerkomt op 1253 euro een besparing van 92 euro per jaar.

Of zit er helemaal naast met mijn berekening dan zou ik dit ook graag horen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
james27 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 01:13:
[...]

Het is absoluut een mooie prijs, heb mijn om die reden ook aangemeld. Echter als ik mijn terugverdientijd berekenen valt het toch tegen in mijn geval. Mijn huidige prijs voor 1 kWh is 0.76 cent en voor 1m3 is dat 2,70 euro. Ik kan ongeveer 500m3 besparen dit zou met het huidige tarief 1345 euro kosten aan gas, berekent met een COP van 3 omdat ik richting de 55 graden moet gaan om mijn huis te verwarmen heb ik 1628 kWh aan stroom nodig om dit op te vangen wat neerkomt op 1253 euro een besparing van 92 euro per jaar.

Je berekening klopt wel. Komt vooral door relatief lage COP waarde en dure stroomprijs t.o.v. je gasprijs.
Misschien kun je de temperatuur omlaag brengen door wat maatregelen? Bijv nog ventilatoren op je radiatoren zetten om de afgifte te verbeteren, dan kan de CV temperatuur iets omlaag (pas ik zelf toe in de woonkamer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudyh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-10 21:01
Nieuw artikel over quatt: Portaal Duurzaam Financieel: Quatt haalt €2 miljoen op voor grootschalige uitrol van slimme warmtepomp - Duurzaam Financieel.
https://www.duurzaam-bele...ol-van-slimme-warmtepomp/

In oktober de eerste installatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandyAmsterdam
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-04 19:35
Wie gaat Quatt monteren? Hebben ze eigen monteurs of wordt dat gedaan door externe partijen? Als je nu besteld (inschijft), geven ze dan enige prognose wanneer Quatt geïnstalleerd wordt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
RandyAmsterdam schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 07:55:
Wie gaat Quatt monteren? Hebben ze eigen monteurs of wordt dat gedaan door externe partijen? Als je nu besteld (inschijft), geven ze dan enige prognose wanneer Quatt geïnstalleerd wordt?
Toevallig de website gelezen of op dit forum gezocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonman51
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06-02-2023
MacD007 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:19:
De Quatt staat nu ook officieel op de RVO ISDE subsidielijst van 13 september 2022.

https://www.rvo.nl/sites/...rmtepompen-13-09-2022.pdf

[Afbeelding]

Dat is dus weer een positieve informatie. Nu nog de juiste Energielabel en verdere technische info, want deze staan nu vast en zouden nu ook door Quatt gepubliceerd moeten worden. (Energielabel is overigens een wettelijke eis, dus hup Quatt, zorg dat je deze noodzakelijke informatie aan ons consumenten verstrekt. )
Wel een ander RVO nummer dan Marijn eerder zelf gaf.. op de lijst staat: KA21789
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-IBYTCS7mIAFR4RGGAjwNcBX6qU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NBtgRiTY6L6aM5sdCM18tseb.jpg?f=fotoalbum_large

Maar goed, de meldcode is er en daar gaat het om. Mijn laatste twijfel is wel weggenomen nu.
Laat die installatie maar beginnen.

[ Voor 4% gewijzigd door tonman51 op 16-09-2022 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
[...]

Dak al volliggen? Dat was al een nobrainer met 1/3 van die e-prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
[...]

Exact wat ik een aantal pagina's terug ook beschreef. Men kijkt vaak nogal door een roze bril en benoemt alleen maar de gasbesparing. Dat het stroom kost wordt voor het gemak maar even vergeten. En als je over 2 jaar niet meer kan salderen op een PV, loopt de terugverdientijd alleen maar verder van je weg. Besparen gaat pas echt aantikken als je van het gas af kan dmv warmtepompen, in welke vorm dan ook.

Ik kwam ook maar ergens aan de 200 besparing per jaar met een Quatt, met aanschaf van 2100 euro. Ik ga nu voor volledig elektrisch dmv wp (geen hybride) en wpb. Dan zit de terugverdientijd met huidige tarieven (0,55 en 2,25) op ca 5 jaar, met de helft aan investering. En niet onbelangrijk: veel stiller. Als ik vastrecht gas meereken waarschijnlijk 4 jaar.
Dubbele investering, in 2 x zo snelle terugverdiendtijd. Zo zie je hoe zwaar gas weegt op je energierekening.

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 16-09-2022 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
tonman51 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:22:
[...]

Wel een ander RVO nummer dan Marijn eerder zelf gaf.. op de lijst staat: KA21789
[Afbeelding]

Maar goed, de meldcode is er en daar gaat het om. Mijn laatste twijfel is wel weggenomen nu.
Laat die installatie maar beginnen.
Kan bij RVO liggen, mogelijk dat de eerste info nog een tijdelijke nummer was cq een fout van het RVO, met de publicatie op 13 september is het officieel en rechtsgeldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• james27
bbbrumbrum schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:36:
[...]

Dak al volliggen? Dat was al een nobrainer met 1/3 van die e-prijs.
Zonnepanelen zijn op mijn dak niet rendabel omdat het een bitumen dak betreft (hogere installatie kosten) die naar het Noorden afloopt. Heb verschillende offertes opgevraagd voor ongeveer 12 panelen prijzen variëren tussen de 8000 a 11000 euro netto. Zal naar manieren moeten zoeken om mijn huis nog beter te isoleren , het is een rijtjes woning uit 2001

[ Voor 11% gewijzigd door james27 op 16-09-2022 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
james27 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:40:
[...]

Zonnepanelen zijn op mijn dak niet rendabel omdat het een bitumen dak betreft (hogere installatie kosten) die naar het Noorden afloopt. Zal naar manieren moeten zoeken om mijn huis nog beter te isoleren , het is een rijtjes woning uit 2001
Kan me niet voorstellen dat je nog zo bijster veel kunt (na)isoleren dan? Bouwjaar 2001 zal toch al best goed zitten lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@james27 Ga eens met een ervaren energie adviseur (van of via de gemeente of wijkenergie werkgroep ?) door je huis heen wat nog de opties zijn tav bestaande isolatie. Nog steeds is meer isolatie, zeker bij de huidige prijzen, altijd beter, ben het dan ook niet eens om zoals @paQ schreef dat het dan wel goed zou zitten bij een huis uit 2000. Tis dan alleen hoe praktisch het uitgevoerd kan worden en wil je af en toe een concessie doen aan iets? Immers je verwacht al een aardige basis isolatie. Maar met de huidige prijzen komen andere/extra opties sneller binnen je bereik dan in 2000. Ga er dus "open" in en kijk wat er mogelijk is. Zonder verdere beschrijving kan er op afstand niks en het lokaal beoordelen heeft zoveel voordelen.

En: Heb je al WTW systeem? En een douche warmte-terug-win systeem en is die nog aan te brengen?
Weet je hoe tocht/lucht dicht je huis is? Je zou een blowertest kun laten doen als je daar twijfels over hebt.

[ Voor 36% gewijzigd door route99 op 16-09-2022 10:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• james27
route99 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:56:
@james27 Ga eens met een ervaren energie adviseur (van of via de gemeente of wijkenergie werkgroep ?) door je huis heen wat nog de opties zijn tav bestaande isolatie. Nog steeds is meer isolatie, zeker bij de huidige prijzen, altijd beter. Tis dan alleen hoe praktisch het uitgevoerd kan worden en wil je af en toe een concessie doen aan iets?
En: Heb je al WTW systeem? En een douche warmte-terug-win systeem en is die nog aan te brengen?
Dat zal ik zeker gaan doen, heb geen WTW maar een mechanische ventilatie met afzuiging op 3 punten. Ons gasverbruik is ongeveer 650m3 waarvan 150m3 voor tapwater. Meeste winst zal ik halen door vloerverwarming in de woonkamer aan te leggen en de radiatoren in de slaapkamers te vervangen door LTV radiatoren en in de badkamer een infrarood paneel te nemen. Ondanks dat de warmtepomp in mijn geval niet direct rendabel is zal ik het toch installeren 1599 euro is een mooie prijs, stap voor stap zal ik de afgifte systemen vervangen maar heb dan iedergeval wel direct bijgedragen om het gas verbruik te reduceren wat uiteindelijk toch moet gebeuren en op deze manier kan ik mijn steentje bijdragen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
james27 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:07:
[...]

Dat zal ik zeker gaan doen, heb geen WTW maar een mechanische ventilatie met afzuiging op 3 punten. Ons gasverbruik is ongeveer 650m3 waarvan 150m3 voor tapwater. Meeste winst zal ik halen door vloerverwarming in de woonkamer aan te leggen en de radiatoren in de slaapkamers te vervangen door LTV radiatoren en in de badkamer een infrarood paneel te nemen. Ondanks dat de warmtepomp in mijn geval niet direct rendabel is zal ik het toch installeren 1599 euro is een mooie prijs, stap voor stap zal ik de afgifte systemen vervangen maar heb dan iedergeval wel direct bijgedragen om het gas verbruik te reduceren wat uiteindelijk toch moet gebeuren en op deze manier kan ik mijn steentje bijdragen :-)
Ik denk dat het 'niet rendabele' zit in het hybride. Maar dat zijn zaken die kan @twain4me veel beter uitleggen.
Maar true, 1600 blijft een prima all in prijs hoor. Punt is alleen dat een niet hybride niet zo heel veel duurder hoeft te zijn/worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:37:
[...]

Exact wat ik een aantal pagina's terug ook beschreef. Men kijkt vaak nogal door een roze bril en benoemt alleen maar de gasbesparing. Dat het stroom kost wordt voor het gemak maar even vergeten. En als je over 2 jaar niet meer kan salderen op een PV, loopt de terugverdientijd alleen maar verder van je weg. Besparen gaat pas echt aantikken als je van het gas af kan dmv warmtepompen, in welke vorm dan ook.

Ik kwam ook maar ergens aan de 200 besparing per jaar met een Quatt, met aanschaf van 2100 euro. Ik ga nu voor volledig elektrisch dmw wp (geen hybride) en wpb. Dan zit de terugverdientijd met huidige tarieven (0,55 en 2,25) op ca 5 jaar. Als ik vastrecht gas meereken waarschijnlijk 4 jaar.
Sorry, paQ, ik snap je redenatie niet helemaal, je terugverdientijd wordt vooral bepaald door:
1) je investering, die ligt bij een all-electic met een hoger vermogen gewoon duidelijk hoger, zeker in vergelijk met een Quatt, zelfs de 8 kW uitvoering is beduidend goedkoper dan een Elga 4 kW, en dat is nog eens een hybride, een all-electric ben je ergens tussen de 9.000 en 12.000 euro kwijt plus de WPB die ook nog minimaal 2000 euro kost. Zelfs als je netto een Wp voor 6000 euro kunt krijgen min 8 kW klasse, ik ben ze nog niet tegengekomen overigens, + WPB ben je dus netto min 8000 kwijt.
2) je gasprijs, heb je eigenlijk een glazen bol voor nodig, is ook sterk afhankelijk van je eigen contract, heb je nu variabel dan kun je makkelijk ergens tussen de 3 euro en 4,4 euro per m3 gaan telen, heb je nog een meerjarig contract lopen, heb je geluk met je lagere gasprijs maar ook pech omdat je winst tov een warmtepomp dus lager is, dus langere ROI. Het zelfde is met je stroomprijs.
3) invloed zonnepanelen, belangrijk hier is de invloed ROI versus einde saldering, de reductie start in 2025, dus tot die tijd kun je nog maximaal salderen, dat betekend dat je overcapaciteit, als je die hebt, de eerste 2 jaar nog vol kunt benutten. Daardoor zal je ROI dus ook positief worden beïnvloed. Overigens is dat nog meer van toepassing tov all-electoc, omdat daar je stroomverbruik nog verder stijgt.
4) de warmtehuishouding van je woning in combinatie van de (S)COP van de warmtepomp Mn denoodzakelijke CV watertemperatuur die je nodig hebt. Bv radiatorventilatoren kunnen je capaciteit van je bestaaande radiatoren verhogen zodat je een lagere CV watertemperatuur kunt gebruiken. Mn je COP word hier duidelijk verbetert en verandert duidelijk je stroomverbruik, dat kan al snel 15-30% verschil maken.
5) je huidig gasverbruik, heb je nu al een redelijk laag gasverbruik ( bv 700 m3/j) zal het effect van een warmtepomp minder zijn dan bij een verbruik van ( bv 1700 m3/j) ook is je SWW aandeel daarin, eventueel met koken erbij van belang, is ook afhankelijk van de gezinssamenstelling en gebruik douche/bad. Gem. SWW ligt rond de 200 m3/j (+/- circa 50) daarom is de terugverdientijd van een WPB ook veel hoger, ik zelf heb een SWW van circa 130 m3/j bij een gasverbruik van circa 1500 m3/j ( als voorbeeld)
Bij mijn verbruik van 130 m3/j = 390 euro - verbruik electrisch = circa 200 euro netto, wat een ROI van 10 jaar is, dat is te lang bij een levensduur van 15 jaar. Ga ik dus pas doen tijdens vervanging van CV ketel.
De vaakgenoemde vaste kostenpost van gas, rond de 150 euro/j is dermate klein dat deze eigenlijk directe invloed op de ROI heeft. (Stel gasprijs 3 euro bij SWW verbruik van 200 m3/j en verwarming op 1200 m3/j en een besparing van de hybride warmtepomp van 50% (is erg laag, eigenlijk dus ook een verkeerde keuze van je warmtepomp, verwachting is meer richting 75-80%, afhankelijk van vermogen en COP) hou je een gasverbruik over van 200+600=800m3/j tov 1400 m3/j wat een jaarlijkse bruto besparing gas van 1,800 euro oplevert. Stel een verbruik van 1500 kWh/j (0,65 euro/kWh) = 975 euro/j dus je Quatt zou je binnen 2 jaar terugverdient hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:54
paQ schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:33:
[...]

Ik denk dat het 'niet rendabele' zit in het hybride. Maar dat zijn zaken die kan @twain4me veel beter uitleggen.
Maar true, 1600 blijft een prima all in prijs hoor. Punt is alleen dat een niet hybride niet zo heel veel duurder hoeft te zijn/worden.
Wat betaal jij dan netto voor je full-elektric WP en welk model is dat? En wat komt daar netto nog bovenop voor een WPB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
james27 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:07:
[...]

Kijk, daar komt de aap uit de mouw, als je huidig gasverbruik verwarming nog maar 500 m3/j is wat verwacht je dan van een ROI ? Bruto betekend dat circa 1.500 euro, netto zal dat eerder bij max. 50% liggen. Dus een Quatt heeft dan nog altijd een ROI van 3 a 3,5 jaar. Dat is toch een prima score? Een all-electric heb je niet onder de 8000, kan kom je al heel snel richting de ROI van 10 jaar. Terwijl je de Quatt kunt uitbreiden ( later ) dus de eerste investering niet verloren is gegaan, met de winst van de warmtepomp kun je dus zelf je uitbreiding financieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvogel1
  • Laatst online: 22:55
Weet iemand nog de prijs van de 8 / 9 Kw met fancoil optie?
Deze is namelijk van de website, maar dus in de zomer van 2023 nog een optie om als geheel te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:33:
[...]

Ik denk juist het tegenover gestelde, een hybride kan op korte tijd veel sneller rendabel zijn, zeker als je de Quatt als voorbeeld neemt, echter zul je je om te optimaliseren ook iets aan je afgiftesysteem moeten doen, bv de bekende radiatorenventilatoren, die kunnen namelijk de capaciteit bij lagere CV watertemperatuur duidelijk verhogen, dat wil je zeker bij een warmtepomp omdat je COP duidelijk beter is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pbure97
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-10 15:16
Pvogel1 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:49:
Deze is namelijk van de website, maar dus in de zomer van 2023 nog een optie om als geheel te installeren.
Originele prijzen

4 kw zonder koeling : €3799 incl. btw -> na subsidie €1599 incl. btw
4 kw +koeling : €4699 incl. btw -> na subsidie €2499 incl. btw
8 kw zonder koeling : €5199 incl. btw -> na subsidie €2199 incl. btw
8 kw +koeling : €6099 incl. btw -> na subsidie €3099 incl. btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Pvogel1 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:49:
Ik dacht rond de 650 euro, sorry zat dus fout, zie post hierboven. meer, maar ik vermoed dat de prijs nu wel heel anders zou kunnen worden, mogelijk dat deze ook voorlopig helemaal niet komt, zal waarschijnlijk afhangen hoeveel problemen ze met de huidige gaan krijgen, ik verwacht wel de nodige kinderziektes.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 16-09-2022 10:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
MacD007 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:35:
[...]

Sorry, paQ, ik snap je redenatie niet helemaal, je terugverdientijd wordt vooral bepaald door:
insert [hele opsomming aannames en naar jezelf toerekenen]
Mijn gas is 2,25 variabel geen 'makkelijk 3-4 euro'
ik verbruik 1100 geen 700
enz enz enz... we vallen in herhaling; elk huis en gebruik(er) is anders.
Een besparing zoals @james27 ligt veel dichter bij mijn situatie, en dan zie je dat het allemaal weinig zoden aan de dijk zet. Of althans, niet echt genoeg zoden dan.

voor MIJ (met 1100 m3 gas; 650 cv, 450 tap) ziet het plaatje er zo uit:

optie 1
2200 quatt + nog elektra en wat zaken, pak m beet 2300-2400 euro. (MITS je tijdig had gepre-ordered)
bespaart dan ca 500 m3 gas, blijft er nog steeds gas nodig, ca 600m3@2,25 (twv 1600 euro incl vastrecht)
gaat dan 1200 kWh elektra tegenaan, twv 660 euro.
energie per jaar ca 2200 euro, was 2475.

In geval quatt 8 kW
investering 2300~2400 euro, besparing ca 275 per jaar.

optie 2
2200 quatt + nog elektra en wat zaken, pak m beet 2300-2400 euro.
bespaart dan ca 500 m3 gas, blijven er 600 over.
wpb erbij netto 2000 euro, blijft er nog steeds gas nodig, ca 150m3 (twv 600 euro incl vastrecht)
gaat dan 2500 kWh elektra tegenaan, twv 1375 euro.
energie per jaar ca 2100 euro, was 2475.

In geval van een wpb + quatt 8 kW
investering 4400 euro, besparing ca 375 per jaar.

optie 3
LG Therma V 7kW voor CV. Te koop in Spanje voor 3600, installatie 1750, subsidie 2850, netto 2500
voornoemde WPB erbij voor tapwater netto na installatie ca 2000 euro
gas is dan 0m3, 0 vastrecht
gaat dan 3000 kWh (?) elektra tegenaan, twv 1650 euro.
energie per jaar 1760, was 2475.

In geval van Therma V monobloc 7kW + wpb
investering 4500, besparing 825 per jaar.

het kan heus hier en daar in prijs wat afwijken / verschillen, again per situatie, maar het algehele beeld blijft hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:58:
[...]

Een besparing zoals @james27 ligt veel dichter bij mijn situatie, en dan zie je dat het allemaal weinig zoden aan de dijk zet. Of althans, niet echt genoeg zoden dan.

optie 1
2100 quatt + nog elektra en wat zaken, pak m beet 2300-2400 euro. (MITS je tijdig had gepre-ordered)
bespaart dan ca 500 m3 gas, blijft er nog steeds gas nodig, ca 600m3@2,25 (twv 1600 euro incl vastrecht)

In geval quatt 8 kW

optie 2
2100 quatt + nog elektra en wat zaken, pak m beet 2300-2400 euro.
wpb erbij netto 2000 euro, blijft er nog steeds gas nodig, ca 150m3 (twv 600 euro incl vastrecht)

optie 3
LG Therma V 7kW voor CV. Te koop in Spanje voor 3600, installatie 1750, subsidie 2850, netto 2500
energie per jaar 1375, was 2475.

investering 4500, besparing 1100 per jaar.

het kan heus hier en daar in prijs wat afwijken / verschillen, again per situatie, maar het algehele beeld blijft hetzelfde
Sorry wat ik dus niet snap aan je bereking, je vergelijkt een 8 kW Quatt, wat eigenlijk een 9 kW is die als hybride werkt versus een LG 7 kW all-electric, met een COP A7/W35 van 4,7, dat moet dus wel een toverdoos zijn, minder vermogen en toch gasloos. Oké,
Heb je een link uit Spanje ? Kan ik dat ding ook eens bekijken.
Hoe kom jij aan die prijs ik zie deze voor circa 3900 euro + verzending (gaat denk ik ook duur worden, zeker 300 euro, ding is zwaar bijna 90 kg) graag een link waar jij deze hebt gekocht. Alvast bedankt
Overigens vind de gem. Consument een koop van een warmtepomp uit een ver land (Spanje) best eng en zal dat dus niet zo snel doen, iemand van tweakers zal dat vermoedelijk iets eerder doen.

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 16-09-2022 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
MacD007 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:08:
[...]

Sorry wat ik dus niet snap aan je bereking, je vergelijkt een 8 kW Quatt, wat eigenlijk een 9 kW is die als hybride werkt versus een LG 7 kW all-electric, dat moet dus wel een toverdoos zijn, minder vermogen en toch gasloos. Oké,
Heb je een link uit Spanje ? Kan ik dat ding ook eens bekijken.
de therma V: https://www.lg.com/nl/monobloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvogel1
  • Laatst online: 22:55
MacD007 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:56:
[...]

Ik dacht rond de 650 euro, sorry zat dus fout, zie post hierboven. meer, maar ik vermoed dat de prijs nu wel heel anders zou kunnen worden, mogelijk dat deze ook voorlopig helemaal niet komt, zal waarschijnlijk afhangen hoeveel problemen ze met de huidige gaan krijgen, ik verwacht wel de nodige kinderziektes.
Bedankt, ik kon het niet meer vinden.
Reeds al gemeld hier, maar via de chat kreeg ik onderstaande antwoord. Echter wist ik de oude prijzen dus niet meer.

Quatt:
Voor onze early adopters, zoals jij, die met koeling besteld hadden houden we de oude prijs aan. We verwachten de zomer van 2023 maar in een jaar kan veel gebeuren, 100% zekerheid kunnen we niet geven maar het is ons doel.

De afmeting die we voor nu hebben is 90x60x15 cm. Het zal niet veel daarvan afwijken.

Voor mijzelf wacht ik dus waarschijnlijk tot de zomer met koeling gezien met energie contract toch nog 1 jaar doorloopt en ik graag de koeling erbij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Pvogel1 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:21:
[...]

Bedankt, ik kon het niet meer vinden.
Reeds al gemeld hier, maar via de chat kreeg ik onderstaande antwoord. Echter wist ik de oude prijzen dus niet meer.

Quatt:
Voor onze early adopters, zoals jij, die met koeling besteld hadden houden we de oude prijs aan. We verwachten de zomer van 2023 maar in een jaar kan veel gebeuren, 100% zekerheid kunnen we niet geven maar het is ons doel.

De afmeting die we voor nu hebben is 90x60x15 cm. Het zal niet veel daarvan afwijken.

Voor mijzelf wacht ik dus waarschijnlijk tot de zomer met koeling gezien met energie contract toch nog 1 jaar doorloopt en ik graag de koeling erbij wil.
Voor die prijs, geef ik je helemaal gelijk, daar heb je geen normale airco voor, echter zal de werking ook iets minder zijn, mist toch het betere koelmiddel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shandar04
Gisteren bij Quatt mijn vraag neergelegd over geluid en de impact van de nachtstand/silent mode op de performance en efficiency van de Quatt.

Vraag:
De geluidsproductie van de 8kw Quatt is 57db, ik heb een rijtjeshuis en mag op de erfgrens volgens het bouwbesluit maximaal 40db meten. Mijn woning/tuin is 6 meter breed dus dit gaat zonder geluidsreductiemaatregelen een probleem worden. Ik zag dat de Quatt een silent mode krijgt die ervoor zorgt dat de pomp maximaal 40db genereerd, dat is natuurlijk top! Mijn vraag is of dit regelbaar is en als de pomp op max 40db word ingesteld hoeveel vermogen kan deze dan nog leveren en heeft dit impact op de efficiency?

Antwoord Quatt:
Omdat de Quatt Hybrid minder geluid moet maken draait het op een lager vermogen dan de normale stand. Wij leveren deze standaard met een nachtstand of voor de hele dag.
Wij zullen binnenkort nog wat meer specificaties hierover delen.
Met vriendelijke groet,
Quatt Support 😎

Quatt support meldde dat hier binnenkort meer nieuws over komt en netjes binnen de beloofde 24 uur :)
Positief nieuws voor mij is dat de pomp op 40db gelimiteerd kan worden wat plaatsing een stuk gemakkelijker maakt, nu hopen dat het de performance en efficiency niet teveel beïnvloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
paQ schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:58:
[...]

optie 1
2200 quatt + nog elektra en wat zaken, pak m beet 2300-2400 euro. (MITS je tijdig had gepre-ordered)

In geval quatt 8 kW

optie 2
2200 quatt + nog elektra en wat zaken, pak m beet 2300-2400 euro.

optie 3
energie per jaar 1375, was 2475.

investering 4500, besparing 1100 per jaar.

Volgens mij klopt je berekening niet helemaal, bij optie 3 ga je ervan uit dat die full elektric evenveel energie verbruikt als de quatt + restant cv?
Daarbij heeft de full elektric een lager vermogen als de dubelle quatt, heb je wel 8kw quat nodig? (Het kan natuurlijk in jou situatie dat 4kw niet afdoende is, maar 8kw te veel. Dat is dan in jou situatie nadelig voor de tvt van de quatt)

[ Voor 3% gewijzigd door RVE_NL op 16-09-2022 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
RVE_NL schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:52:
[...]

Volgens mij klopt je berekening niet helemaal, bij optie 3 ga je ervan uit dat die full elektric evenveel energie verbruikt als de quatt + restant cv?
Daarbij heeft de full elektric een lager vermogen als de dubelle quatt, heb je wel 8kw quat nodig? (Het kan natuurlijk in jou situatie dat 4kw niet afdoende is, maar 8kw te veel. Dat is dan in jou situatie nadelig voor de tvt van de quatt)
eens, zal eerder rond de 3MW komen. Ik pas het sommetje even aan.
full electric zou ik met 5kW in theorie uit kunnen, maar had graag wat headroom. Ik denk dat een 4 kW daarom te kort geeft.

Het (hoofd)punt echter is: voor een beetje meer geld kan ik van het gas af, en wordt de besparing groter. de "ROI" scoort derhalve veel (!) beter.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 16-09-2022 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-10 21:27
Ook hier de pre-order maar gedaan, soort van zekerheid. Vast contract loopt tot 02-2024 dus hopelijk een beetje op tijd.

Nu de rest van het systeem nog samenstellen

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Ik heb nu 2 reserveringen gedaan, er vanuit gaande dat dat nodig was voor 2 units (8kw). Nu wilde ik ook graag de koelfunctionaliteit wanneer die beschikbaar komt, hoe hebben jullie die gereserveerd? Dit was soort-van mijn intentie met die dubbele reservering, mijn rijtjeswoning is naar verwachting ruim voldoende geïsoleerd om met 4kw van het gas af te kunnen.

Nu kan ik deze vraag ook stellen wanneer ik aan de beurt ben voor het videogesprek (ongetwijfeld volgend jaar), maar wie weet tref ik @marijnflipse wel? :>

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:05
Shandar04 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:43:
Gisteren bij Quatt mijn vraag neergelegd over geluid en de impact van de nachtstand/silent mode op de performance en efficiency van de Quatt.

Vraag:
De geluidsproductie van de 8kw Quatt is 57db, ik heb een rijtjeshuis en mag op de erfgrens volgens het bouwbesluit maximaal 40db meten. Mijn woning/tuin is 6 meter breed dus dit gaat zonder geluidsreductiemaatregelen een probleem worden. Ik zag dat de Quatt een silent mode krijgt die ervoor zorgt dat de pomp maximaal 40db genereerd, dat is natuurlijk top! Mijn vraag is of dit regelbaar is en als de pomp op max 40db word ingesteld hoeveel vermogen kan deze dan nog leveren en heeft dit impact op de efficiency?

Antwoord Quatt:
Omdat de Quatt Hybrid minder geluid moet maken draait het op een lager vermogen dan de normale stand. Wij leveren deze standaard met een nachtstand of voor de hele dag.
Met vriendelijke groet,
Quatt Support 😎

Quatt support meldde dat hier binnenkort meer nieuws over komt en netjes binnen de beloofde 24 uur :)
Positief nieuws voor mij is dat de pomp op 40db gelimiteerd kan worden wat plaatsing een stuk gemakkelijker maakt, nu hopen dat het de performance en efficiency niet teveel beïnvloed.
Wat denk je zelf? ;) Ik schat in dat het vermogen voor de “silent mode” zeker naar 50% gaat, daarmee houd je je huis in de koude winter-avond en -nacht vermoedelijk niet warm. Anders had je niet voor de 8kw gekozen.

Ik vrees dat dit apparaat niet echt geschikt is voor rijtjeshuizen en andere dichtbebouwde gebieden, gemeentes handhaven echt wel tegenwoordig als er een klacht komt.

Ik hoop natuurlijk dat ik ongelijk heb :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:32
@paQ & @MacD007

Weet je, het boeit helemaal niemand hoeveel een ander gaat besparen, iedereen moet voor zichzelf uitrekenen of het rendabel is en zelf de knoop door hakken. Er zijn genoeg tools online om je huidige verbruik en prijs in te vullen en een schatting te krijgen. Ik wordt een beetje moe van die: Ik ga full, Ik ga hybride discussie. Je bereikt er uiteindelijk helemaal niks mee. Je kunt niet iemand anders in de portemonnee kijken.

"Verder adviseert de EU de lidstaten om hun stroomverbruik met 10 procent terug te brengen" Hoe dan, als iedereen straks een warmtepomp heeft die van oktober tot april elke dag draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Shandar04 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:43:

Vraag:

Antwoord Quatt:
Met vriendelijke groet,
Quatt Support 😎

Ik ben bang dat jij het anders leest dan wat Quatt bedoelt te zeggen, de nachtstand vermindert het geluid, ook eventueel ook op de dag, waarbij je wel performance gaat inboeten, maar niet met de door jou gewenste 40 dB ( sorry ), reductie naar 40 dB, wat technisch denk ik wel mogelijk zou zijn, heeft een te hoge reductie van de performance tot gevolg, dus wel een stille warmtepomp maar wel een koud huis, ik denk niet dat dit de bedoeling gaat zijn?
Een 8 kW in een rijtjeshuis zal ivm de geluidseisen gewoon niet gaan, je mag blij zijn met een reductie van - 6 dB, ik denk eerder dat ze dat waarschijnlijk niet gaan halen, een reductie van -3 a -4 dB is eerder te verwachten, bedenk dat een hele goede geluidskast rond de -10 dB zit, je zou dus een dubbele geluidskast moeten hebben om van de 57 dB naar onder de 40 dB komen, je krijgt los dat dit veel te duur en te groot gaat worden, ook nog last van te veel weerstand van de ventilatie.
Dus een 4 kW Quatt met nachtstand en een geluidskast is denk ik het hoogst haalbare in jou situatie. Sorry voor deze slechte boodschap, helaas heb ik geen toverstok om wat dB weg te toveren, anders zou ik dat met alle plezier voor je doen. Geluid en warmtepompen blijft een probleem, zeker met de huidige rekenmethode, ik naar mijn mening veel te streng is en niet praktisch gericht is met de huidige inverter technologie die bijna elke warmtepomp nu heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
medu80 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 12:25:

"Verder adviseert de EU de lidstaten om hun stroomverbruik met 10 procent terug te brengen" Hoe dan, als iedereen straks een warmtepomp heeft die van oktober tot april elke dag draait.
Beetje Nederlands wellicht?
Ik hoorde gisteren bij BNR dat Nederland koploper is momenteel in Europa aangaande opbrengst zonnepanelen. (per hoofd van de bev.)
Dan kan een wp er ook prima uit toch? ;) Daardoor ontstaan er dit soort initiatieven. Maar idd, het loopt zo a-synchroon als je het maar kan krijgen. (even los van toenemend AC verbruik in zomer)
Met salderen vooralsnog niet een enorm probleem voor de thuisgebruiker, maar ik de oplossing nog niet helemaal eerlijk gezegd voor wanneer dat niet meer zo is, als opbrengst niet tegen een fatsoenlijk bedrag kan worden terugverkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
medu80 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 12:25:
@paQ & @MacD007

Weet je, het boeit helemaal niemand hoeveel een ander gaat besparen, iedereen moet voor zichzelf uitrekenen of het rendabel is en zelf de knoop door hakken. Er zijn genoeg tools online om je huidige verbruik en prijs in te vullen en een schatting te krijgen. Ik wordt een beetje moe van die: Ik ga full, Ik ga hybride discussie. Je bereikt er uiteindelijk helemaal niks mee. Je kunt niet iemand anders in de portemonnee kijken.

In principe heb je gelijk, echter ook als je dit forum leest, zijn er veel mensen die dit lastig vinden, voorbeelden en tips hoe je dat voor je zelf kunt berekenen helpen daarbij, het geven van juist deze voorbeelden helpen andere mensen die niet zo goed zijn in die dingen dan als jij dat bent om voor hun zelf dit soort berekeningen cq afwegingen te kunnen maken, wij plaatsen dat dus niet met het motto kijk ik bespaar zoveel.

Je kunt nu een keer van het gas af willen en ook nog minder energie verbruiken, de warmte moet toch ergens vandaan komen. Er is maar een manier waar dat wel kan, we verhuizen in de winter allemaal naar Spanje of Marokko, Sahara, daar heb je de winter dan ook geen verwarming nodig, het werk en alles moet dan ook meeverhuizen natuurlijk. Daar heb je natuurlijk weer meer AC verbruik. _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door MacD007 op 16-09-2022 13:07 ]

Pagina: 1 ... 19 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.