Shandar04 schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:33:
Ik heb vandaag uitvoerig met mijn gemeente gepraat over de plaatsing van Quatt ergens op mijn perceel, de gemeente was erg meedenkend maar gaf ook aan dat door de nieuwe geluidseisen het een uitdaging word.
Ik zou mensen willen adviseren om dit ook te doen want er zijn nogal wat regels; zowel via het bouwbesluit als zoals mensen eerder riepen ook nog individueel per gemeente afwijkend.
Ik moet zelf bijvoorbeeld een vergunning a 160 euro aanvragen voor het plaatsen omdat de Unit hoger is dan 50 centimeter,
deze 50 cm zie je vaker bij gemeentes, echter zijn daar veelal de nodige uitzonderingen bij, heb je deze ook goed nagelezen, vaak laat de deskundigheid van de amtenaar te wensen over (is jammer) .
als voorbeeld in mijn gemeente (dat is dus geen garantie dat het in jou gemeent net zo is)
die 50 cm hoogte is bij installatie op een dak (geen hellend dak/dak van een dakkapel) en min. 1m van de dakrand geplaatst worden, en hij mag niet 50 cm boven de afgewerkte dakrand uitsteken. dan de uitzondering: als je de buitenunit binnen 50cm gemeten vanuit de gevel tot buitenkant unit plaats dan geld de beperking hoogte 50 cm niet. (de Quatt unit is 34 cm diep, dus een luchtruimte van16 cm, weet niet of dit voldoende is, zou echter wel moeten kunnen); dan ben dus vergunningvrij.[/quote]
[quote]
Bij montage aan de gevel hebben wij geen hoogtebeperking van de unit, wel mag hij niet naar het openbaartoegankelijk gebied gekeerd zijn (dus geen voorgevel) ook hier zie je weer de maximale diepte van 50 cm unit/gevel.
ik zou de ze regel die voor jou gemeente gelden noch maar eens goed doorlezen. Veel gemeentes maken gebruik van dezelfde opstellers, dus best kans dat het bij jou ongeveer gelijk luid.
ik verweest naar de airco's dit overal op daken/schuurtjes/uitbouwen staan en daarover kon de aardige mevrouw mij melden dat die waarschijnlijk grotendeels illegaal staan maar dat de gemeente niet over de capaciteit beschikt hier pro-actief naar te kijken (alleen na klachten).
Verder mag ik ook niet zomaar aan mijn gevel of in de tuin plaatsen, omdat het buiten de gebouwgrens valt betreft het een uitbreiding van het gebouw, dit geld ook als het een balkon betreft. Dit betekend dat het een individuele vergunning word; kosten 600 euro extra.
Conclusie van het gesprek:
1. De vergunning komt wel goed, moet je alleen betalen.
2. Je moet een rapport regelen dat aantoont dat het apparaat op de door jou gekozen locatie maximaal 40db (ook overdag) produceert op de erfgrens, er valt over te praten als dit 1-2 db extra is.
een berekening conform de rekentool van de overheid word ook toegestaan omdat via de bouwregelgeving landelijk zo bepaald is, daar mogen zij dus geen aanvullende eisen aan stellen. Zie de link, wel eerst goede de handleiding doorlezen, je maakt met deze rekentool heel snel fouten wat dus voor een verkeerde uitkomst zorgt.
een rapport wat dus een meting inhoud zou ik niet overwegen, dat moet namelijk door een gecertificeerd bedrijf gemaakt worden (heel duur, de meting moet oa nachts doorgevoerd worden, liefst geen extern geluid wat je meting kan verstoren, gaat overigens in een drukke grote stad leuk worden, krijg je dus eigenlijk nooit goed gemeten als je pech hebt door de storende externe geluiden)
https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekkingIk heb aangegeven dat dat zonder geluiddempende kast (en wellicht met ook) voor een rijtjeshuis dus onmogelijk is bij een apparaat wat 54/57db veroorzaakt; dat concludeerde ze ook.
Puntje bij paaltje, als ik de 8kw Quatt volgens het boekje wil plaatsen moet ik 17 db binnen een afstand van 3 meter weten te reduceren (tuin/huis = 6 meter breed).

om even heel eerlijk te zijn, een 8kW unit (dus 57 dB) en slechts 2m tot erfgrens ga dus nooit halen, ook niet met een geluidskast, de beste kunnen een kleine 10 dB (is wel maatwerk) reductie krijgen, dus ben je nog de nodige dB's van de 40 dB die je zou moeten hebben verwijderd. Groot nadeel, behalve de hoge kosten voor de kast (denk maar aan ruim 2000 euro, heb je ook nog een aparte vergunning nodig (a 600 euro), dat word wel een heel duur grapje ben ik bang.
Dus je moet het echt van de nachtstand hebben en die weten we gewoon nog niet, maar ik verwacht eigenlijk niet meer dan een 3 a 4 dB reductie, 5 dB zou al heel erg mooi zijn.
Bij iedere verdubbeling van de afstand gaat er 6 dB af, dus die -6 dB (2 m) kun je dus gebruiken.
even een vraag zou je met een 4 kW (ivm rijtjeshuis) er ook niet komen, die heeft 54 dB, met een nachtstand kom je redelijk in de buurt (nachtstand -4 dB (aanname) afstand -6 dB = 44 dB , al ben ik bang je je het net niet haalt (wel de beoogde + 4 a +3 dB schat ik, dat is dus dubbel het geluid wat je eigenlijk zou moeten hebben, kan er 1 a 2 dB naast zitten).
[
Voor 10% gewijzigd door
MacD007 op 05-09-2022 19:20
]