Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.833.048 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-Tim
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-10 17:01
Ik ben vooral benieuwd of de Quatt ook liggend geplaatst kan worden? In plaats van staand tegen een buitenmuur zou ik het liefst tzt liggend op een dakkapel monteren namelijk.

Op de site van Quatt vind ik daar niet direct iets over namelijk. In principe zou het niet uit moeten maken, de kern is dat er voldoende ruimte beschikbaar is rondom om wisseling van lucht mogelijk te maken, maar ik ben toch benieuwd of het kan.

Weet iemand daar toevallig iets van?

Bijkomend voordeel is dat de leiding naar de CV veruit het kortste is namelijk.

Nog even los van of dat mag bij de welstandscommissie bij de gemeente, dat moet ik nog uitzoeken.

Wanna play?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
F-Tim schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 16:00:
Ik ben vooral benieuwd of de Quatt ook liggend geplaatst kan worden? In plaats van staand tegen een buitenmuur zou ik het liefst tzt liggend op een dakkapel monteren namelijk.

Op de site van Quatt vind ik daar niet direct iets over namelijk. In principe zou het niet uit moeten maken, de kern is dat er voldoende ruimte beschikbaar is rondom om wisseling van lucht mogelijk te maken, maar ik ben toch benieuwd of het kan.

Weet iemand daar toevallig iets van?

Bijkomend voordeel is dat de leiding naar de CV veruit het kortste is namelijk.

Nog even los van of dat mag bij de welstandscommissie bij de gemeente, dat moet ik nog uitzoeken.
Nee! Dat gaat de compressor niet leuk vinden, eventuele ontluchtingsvoorzieningen werken niet goed, en ook de bescherming tegen de elementen zal hierdoor negatief beïnvloed worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Optimus-Prime
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10-10-2022
Hallo,

Wat ik me afvraag: vanaf 2026 is het verplicht om voor huiseigenaren bij vervanging van een cv-ketel te kiezen voor een hybride warmtepomp....wat kan je dan nog als huiseigenaar doen om de geluidsoverlast van een warmtepomp te beperken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Optimus-Prime schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 17:51:
Hallo,

Wat ik me afvraag: vanaf 2026 is het verplicht om voor huiseigenaren bij vervanging van een cv-ketel te kiezen voor een hybride warmtepomp....wat kan je dan nog als huiseigenaar doen om de geluidsoverlast van een warmtepomp te beperken?
Dat zijn zaken die typisch niet overwogen worden, daar zie ik meerdere eindscenario's in en de meest waarschijnlijke is wat mij betreft dat het stilzwijgend aan de gemeente wordt overgelaten met versplintering van gedoogbeleid en eigen regels tot gevolg.

Verder is er gewoon totaal niet over nagedacht.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Laatst online: 21:02
nst6ldr schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 18:26:
[...]

Dat zijn zaken die typisch niet overwogen worden, daar zie ik meerdere eindscenario's in en de meest waarschijnlijke is wat mij betreft dat het stilzwijgend aan de gemeente wordt overgelaten met versplintering van gedoogbeleid en eigen regels tot gevolg.

Of ze gaan wel handhaven en dan ben je verplicht een dure (stille) pomp te kopen / pvt panelen te nemen of een aardwarmteput te slaan.

Dan gaat het een heel erg duur geintje worden om aan de warmtepomp te gaan.

Edit: o ja, warmtepomp binnen met 2 ventilatiekanalen is ook nog een optie.

[ Voor 5% gewijzigd door onlinaius op 03-09-2022 18:38 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
nst6ldr schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 18:26:
[...]

nee, dat is niet juist, helaas weet onze media dit soort zaken zonder enige kennis van zaken weer volledig verkeerd voor te stellen en onze politiek ook wars van enige kennis van wat dan ook doet er nog een schepje bovenop.

De verplichting voor een hybride WP combinatie met een normale CV installatie is alleen van toepassing als aan een aantal voorwaarden word voldaan.
een van die voorwaarden is het geluid, kun je dus geen WP plaatsen omdat je je niet aan de geluidseisen kunt voldoen vervalt deze verplichting.
dit geld bv ook voor monumenten, die kunnen dus ook niet aan de WP. overigens valt dat weer onder de omgevingsvergunning.
overigens is de geluidseis ingebonden in het bouwbesluit en dus overal in Nederland gelijk.
Wat je ziet is dat gemeentes ook wakker worden en plots bepaalde lui in de gemeenteraad dit niet willen, vaak uit onkunde enof omdat de welstandscommissie het niet aan staat, maar dat zijn allemaal zaken die met een omgevingsvergunning te maken hebben.
Nieuwbouwhuizen zullen gewoon anders ontworpen worden waarbij ook met het aspect geluid van een warmtepomp rekening gehouden dient te worden.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-10 17:48

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
MacD007 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 18:45:
[...]

nee, dat is niet juist, helaas weet onze media dit soort zaken zonder enige kennis van zaken weer volledig verkeerd voor te stellen en onze politiek ook wars an enige kennis van wat dan ook doet er nog een schepje bovenop.

De verplichting voor een hybride WP combinatie met een normale CV installatie is alleen van toepassing als aan een aantal voorwaarden word voldaan.
een van die voorwaarden is het geluid, kun je dus geen WP plaatsen omdat je je niet aan de geluidseisen kunt voldoen vervalt deze verplichting.
Ja, maar als ze het zo bepalen, weet je wat je dan krijgt? De meest stille warmtepomp is... Wat, 52db overdag en 45 in de nacht ofzo? Nou, als jij die in het midden van je woning tegen de gevel aan plakt of in het midden van je tuin neerzet is het prima mogelijk om aan de warmtepomp te gaan. Oftewel, gefeliciteerd, u mag aan de warmtepomp, u krijgt geen ontzegging. :)

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 18:37:
[...]

Of ze gaan wel handhaven en dan ben je verplicht een dure (stille) pomp te kopen / pvt panelen te nemen of een aardwarmteput te slaan.
het voldoen aan de geluidsnormen is gewoon je eigen verantwoordelijkheid, je moet dus niet verbaast als ze dan gaan handhaven. Overigens zal dat niet zo een vaart lopen, alleen als je buren gaan klagen kun je problemen verwachten, dus vooraf goed met je buren overlegen.

PV panelen zijn niet verplicht, maar als je weet dat een warmtepomp nu een keer niet op lucht werkt zul je er wel energie in moeten stoppen, of je koopt dat gewoon (heb je dus geen PV nodig) of je wekt deze energie mbv PV zelf op en betaal je deze dus niet.
voor een gem. warmtepomp heb je circa 3.500 kwh per jaar nodig (op basis van 1000 m3 gasverbruik)
een PV installatie hiervoor kost je gem. circa €6.000, die heb je dus na iets meer dan 2 jaar al terugverdient.
darna bespaar je jaarlijks circa €2.800 incl. TLV. (gratis verwarming over een aantal jaren.).

voor een aardwarmteput krijg je in Nederland bijna geen vergunning, en zijn ook veel te duur tov de andere typen WP. Een Quatt 8kW koste maar €2.100, die heb je ook zonder PV binnen 3 jaar terugverdient.
met PV word dat iets meer dan 1 jaar.
Dan gaat het een heel erg duur geintje worden om aan de warmtepomp te gaan.

Edit: o ja, warmtepomp binnen met 2 ventilatiekanalen is ook nog een optie.
Mogelijk ja maar wat is je COP? ben bang dat die heel laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
geerttttt schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 18:55:
[...]

Ja, maar als ze het zo bepalen, weet je wat je dan krijgt? De meest stille warmtepomp is... Wat, 52db overdag en 45 in de nacht ofzo? Nou, als jij die in het midden van je woning tegen de gevel aan plakt of in het midden van je tuin neerzet is het prima mogelijk om aan de warmtepomp te gaan. Oftewel, gefeliciteerd, u mag aan de warmtepomp, u krijgt geen ontzegging. :)
ik ben bang dat we zo een beetje aan het doordraven zijn, mijn verwachting is (dat zie ik uit de officele stukken) dat deze "verplichting" net als de "verplichting" van de brandmelders en van de "geluidseisen voor WP en Airco's buitenunits" via het bouwbesluit wettelijk word geregeld.

m.n. de nieuwbouwsector zal hier als eerste mee te maken hebben, dat zijn ook projecten die makelijk via de tekentafel door de overheid getoetst en gecontroleerd kan worden. Er komt gewoon een extra vakje op de checklist voor de vergunning van het bouwwerk.
ook met de huidige tekorten van WP in de markt zullen ze al blij zijn als alle nieuwbouwprojecten van een warmtepomp voorzien kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 29-09 16:40
MacD007 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:11:
[...]

ik ben bang dat je nog een heel belangrijk aspect vergeten bent, bij een appartement is dat wel heel belangrijk, namelijk wat is het geluid in de avond/nacht. Dat weten we nog steeds niet, volgens marijn zijn ze er nu mee bezig, deze waarde zal waarschijnlijk je enige bottlenek zijn bij de installatie. Ga ook alvast maar eens een berekening met de rekentool maken (van de overheid) om te kijken hoe de situatie er bij jou uit ziet, voor de nachtstand zou je bv -3dB als richtgetal kunnen gebruiken.
overigens succes met je VVE, kan soms best lastig zijn, met name als deze zelf geen technisch inzicht hebben. ik zou mn het voordeel ook voor anderen zeker ivm de energiecrisis even aanscherpen, lage investeringskosten, snele terugverdientijd enz.

nog een kleine tip met je vraag over die oude radiatorleiding, als deze geen verdere aftakingen heeft naar een andere radiator en dus direct op je hoofdleiding van je CV is aangesloten zou je deze mogelijk alsnog kunnen gebruiken (maar dat gaat alleen als deze dus GEEN andere aftakingen heeft (er voor en en na).
ik was me hiervan bewust. van daar dat ik ook zoveel mogelijk vragen stel. ik wil mijn vraag goed onderbouwen. tevens ga ik ook aangeven. dat de geluids overlast " best wel te overzien is omdat we aan een vrij drukke straat zitten. tevens zullen er 2026 toch aan moeten. dus dan kan groot vve stemmer woning bouw een proefkonijn hebben.

:)

das dan de theorie in iedergeval.
nee heb ik, ja kan ik krijgen met geluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
michielsweb schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 20:56:
[...]

ik was me hiervan bewust. van daar dat ik ook zoveel mogelijk vragen stel. ik wil mijn vraag goed onderbouwen. tevens ga ik ook aangeven. dat de geluids overlast " best wel te overzien is omdat we aan een vrij drukke straat zitten.
Leuk gevonden, het probleem is dat dit bij een berekening totaal geen aspect is waar men rekening mee gaat houden, je kunt het niet eens in je berekening invoeren.
Tip: ga je eens goed inlezen mbt het bereken van de geluidseisen, de handleiding van de rekentool is daar best handig voor. Met wat voorberldberekeningen kun je mogelijk ook een goede sier maken. Succes met het overleg.
tevens zullen er 2026 toch aan moeten. dus dan kan groot vve stemmer woning bouw een proefkonijn hebben.

:)

das dan de theorie in iedergeval.
nee heb ik, ja kan ik krijgen met geluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:38
die 2026 is een proefballonetje en geen wet/regelgeving heh. Niet slecht dat mensen nu hiermee aan de slag gaan, maar het is nog lang geen vast besluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 06:34
Overigens @michielsweb, wat nog wel eens wordt vergeten (mocht het toch tot een meting komen). Op je eigen perceel gelden bij het dichtstbijzijnde raam/deur (die open kan) dezelfde waarde als op de perceelsgrens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-10 19:44
Zijn er mensen die daadwerkelijk al de Quatt geinstalleerd gekregen hebben?
Ik lees al een tijdje mee, en moet bekennen dat ik niet alle pagina's gelezen heb, maar er bekruipt mij toch een vreemd gevoel gezien hun eerdere startups...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
[b]MacD007 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:01:
PV panelen zijn niet verplicht, maar als je weet dat een warmtepomp nu een keer niet op lucht werkt zul je er wel energie in moeten stoppen, of je koopt dat gewoon (heb je dus geen PV nodig) of je wekt deze energie mbv PV zelf op en betaal je deze dus niet.
Bij de PVT ging het me even niet om de elektriciteitsopwek, maar om de waterkanalen in de panelen. Panelen met ingebouwde waterkanalen zijn een stuk duurder, maar het is wel een manier waarop iedereen die zonnepanelen kan leggen verplicht aan de warmtepomp kan. Helaas, haal je oude zonnepanelen er maar af, en vervang ze voor PVT panelen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
[b]MacD007 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:01:
Doet er niet toe, je kunt aan de warmtepomp, dus helaas.

COP zal sterk afhangen van de hoeveelheid lucht die je er doorheen pompt, dat kan heel veel zijn, maar in de praktijk denk ik dat deze inderdaad meestal wel minder zal zijn dan bij een normale buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-10 21:30
Voor de COP is de afgifte temperatuur natuurlijk ook erg belangrijk.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:06
@onlinaius Je bent stellig over de PVT. Wat is het thermisch vermogen bij 0 graden op een sombere kerstdag?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Ronald schreef op zondag 4 september 2022 @ 11:46:
@onlinaius Je bent stellig over de PVT. Wat is het thermisch vermogen bij 0 graden op een sombere kerstdag?
En koelvermogen? Lekker de panelen verwarmen in de zomer >:)

Dit zijn overigens serieuze vragen die vaker gesteld worden maar een technisch onderbouwd antwoord blijft vooralsnog achter.
MacD007 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:01:
voor een gem. warmtepomp heb je circa 3.500 kwh per jaar nodig (op basis van 1000 m3 gasverbruik)
een PV installatie hiervoor kost je gem. circa €6.000, die heb je dus na iets meer dan 2 jaar al terugverdient.
darna bespaar je jaarlijks circa €2.800 incl. TLV. (gratis verwarming over een aantal jaren.).

voor een aardwarmteput krijg je in Nederland bijna geen vergunning, en zijn ook veel te duur tov de andere typen WP. Een Quatt 8kW koste maar €2.100, die heb je ook zonder PV binnen 3 jaar terugverdient.
met PV word dat iets meer dan 1 jaar.

[...]

[...]
Mss even je cijfers nalopen.
1000m3 bij 9kWh (wat al héél optimistisch is) =9000kWh / COP3 (wat heel pessimistisch is, Tweaker L/W gemiddelde zit eerder richting de COP4) = 3000kWh.
Ik zelf zou eerder stellen: 1000x8/3.5=~2300kWh.
PV moet ook zeker wel sub€1.5/WP kunnen.

En aardwarmtebron geen vergunning, heb je daar een bron (haha) voor?

[ Voor 57% gewijzigd door bbbrumbrum op 04-09-2022 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
bbbrumbrum schreef op zondag 4 september 2022 @ 11:59:
[...]

Dit zijn overigens serieuze vragen die vaker gesteld worden maar een technisch onderbouwd antwoord blijft vooralsnog achter.
Omdat geen PVT fabrikant zich aan deze data durft te branden. Ik heb 150W ooit een keer gevonden bij -10.... maar kan dat al niet meer terug vinden

Dat betekend in elk geval dat ik niet genoeg uit mijn platte dak, mijn noord dak, mijn garage dak kan halen. dat zou om meer dan 10kWp elektrisch gaan.

(Ik wil @onlinaius heel graag de kans geven, maar wat mij betreft is PVT een mors dood geboren kind)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
bbbrumbrum schreef op zondag 4 september 2022 @ 11:59:
[...]

[...]

Mss even je cijfers nalopen.
1000m3 bij 9kWh (wat al héél optimistisch is) =9000kWh / COP3 (wat heel pessimistisch is, Tweaker L/W gemiddelde zit eerder richting de COP4) = 3000kWh.
Ik zelf zou eerder stellen: 1000x8/3.5=~2300kWh.
PV moet ook zeker wel sub€1.5/WP kunnen.
Ben bewust van zeer pessimistische cijfers uit gegaan, in de praktijk zal het veel al beter gaan, word je alleen maar blij van.
Mbt de kosten pv ben ik even van een gemid. Bedrag rond de €2 uit gegaan, zie bv de Consumentenbond.
Zeker in de huidige markt waar alles duurder aan het worden is. Ik ben me bewust dat het ook goedkoper kan.

Mbt de aardwarmtebron, naar wat ik hier gevonden heb moet je voor dergelijke bron wel een vergunning aanvragen, deze word in Nederland vrijwel niet afgegeven, oa het waterschap is hier in het algemeen niet echt blij van. Wat iemand niet legaal aan het doen is hoort hier niet thuis.
En aardwarmtebron geen vergunning, heb je daar een bron (haha) voor?

[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 04-09-2022 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
!null schreef op zondag 4 september 2022 @ 11:23:
Voor de COP is de afgifte temperatuur natuurlijk ook erg belangrijk.
Juist, daarom heb niet een COP maar dus verschillende bij diverse buiten (lucht) en binnentemperaturen ( CV water)
Belangrijk is hier niet appels met peren vergelijken. Dus de voor jou belangrijke COP met elkaar vergelijken, dat is dus afhankelijk van je huis, installatie ed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
@MacD007 kun je eens ophouden een product te shillen dat niet eens bestaat (namelijk die Quatt)? Ik zie in rijen posts hier op GoT terug dat mensen rekenen met "ja nee een WP zoals de Quatt heb je vanaf 2200 euro dus een andere optie is onzin".

Dat ding is er nog helemaal niet dus zet het er niet bij als een optie die beschibkaar is aub. Verder zet je vaak getallen neer maar zit je er faliekant naast (bijv. 3500 kWh / jaar voor een WP om 1000 m3 aardgas te vervangen). Let een beejte op de stelligheid van wat je zegt want het rammelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
MacD007 schreef op zondag 4 september 2022 @ 13:05:
[...]

Ben bewust van zeer pessimistische cijfers uit gegaan, in de praktijk zal het veel al beter gaan, word je alleen maar blij van.
Mbt de kosten pv ben ik even van een gemid. Bedrag rond de €2 uit gegaan, zie bv de Consumentenbond.
Zeker in de huidige markt waar alles duurder aan het worden is. Ik ben me bewust dat het ook goedkoper kan.

Mbt de aardwarmtebron, naar wat ik hier gevonden heb moet je voor dergelijke bron wel een vergunning aanvragen, deze word in Nederland vrijwel niet afgegeven, oa het waterschap is hier in het algemeen niet echt blij van. Wat iemand niet legaal aan het doen is hoort hier niet thuis.

[...]
Waar heb je het nu over? Gesloten bronnen voor W/W WPs zijn idd vergunningsplichtig, en mag alleen door gecertificeerde partijen uitgevoerd worden. Je kúnt het niet zelf doen.
Deze bronnen worden wel dagelijks tientallen geboord.

Maar de terminologie die je gebruikt, “aardwarmte”, word typisch voor veel diepere boringen van enkele kilometers bedoeld. Die zijn wel schaars in NL, maar dat is ook zeer kostbaar en alleen in collectieve vorm voor woningen bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
bbbrumbrum schreef op zondag 4 september 2022 @ 14:09:
[...]
Maar de terminologie die je gebruikt, “aardwarmte”, word typisch voor veel diepere boringen van enkele kilometers bedoeld. Die zijn wel schaars in NL, maar dat is ook zeer kostbaar en alleen in collectieve vorm voor woningen bruikbaar.
Mijn excuses, die verwarring komt door mij omdat ik begon over een aardwarmteput. Ik bedoelde inderdaad een grondwarmteput.

Aardwarmte lijkt me ook geen gek idee, maar dat kun je niet individueel doen, mogelijk is dat ooit nog eens te regelen op wijkniveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Ronald schreef op zondag 4 september 2022 @ 12:04:
[...]
Omdat geen PVT fabrikant zich aan deze data durft te branden. Ik heb 150W ooit een keer gevonden bij -10.... maar kan dat al niet meer terug vinden
Mogelijk wordt hier geen waarde aan gehangen omdat dit afhangt van de temperatuur van het aangevoerde koudemiddel?

Ik neem aan dat er geen vaste hoeveelheid kou / warmte is die vanuit panelen in de omgevingslucht gebracht kan worden. Als je de panelen 150 graden onder de 0 kan krijgen kun je een bijna onbeperkte hoeveelheid kou aan de lucht kwijt en bij 150 graden boven de 0 kun je een zeer grote hoeveelheid hitte kwijt.

In de praktijk is dat uiteraard niet haalbaar, en 'extreme' waarden zijn zeer inefficient (lage COP), maar het thermisch vermogen per paneel zal mede bepaald worden door de specificaties van de aangesloten warmtepomp. Neem bijv een propaan warmtepomp: deze kan hogere temperaturen leveren dan een R410 / R32 warmtepomp (en mogelijk ook lagere temperaturen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
@MacD007 je komt over als iemand die vrij goed in zijn materie zit in dit topic.

zou ik je eventueel mogen berichten op tweakers?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fr33z
michielsweb schreef op zondag 4 september 2022 @ 19:07:
@MacD007 je komt over als iemand die vrij goed in zijn materie zit in dit topic.

Haha, dat wordt een koude kermis 8) 8) Let op, "lijkt goed in de materie te zitten" maar zit op belangrijke punten er heel anders in dan de breder geaccepteerde standpunten. Ik zou een eigen topic aanmaken en wat meer wisdom of the crowd vragen want met 1 persoon kom je er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:53
Is dit nog wel het Quatt topic? Of drijven we er langzaam bij weg ...

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
okijokii schreef op zondag 4 september 2022 @ 19:28:
Is dit nog wel het Quatt topic? Of drijven we er langzaam bij weg ...
sja, zo lang er geen quatts geleverd worden is er toch eigenlijk helemaal geen quat topic? :9 :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r0bert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-07 02:32
Het wachten is op de eerste offertes denk ik. Zal niet lang duren. Het klinkt alsof het toch nog redelijk volgens verwachting loopt ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
bbbrumbrum schreef op zondag 4 september 2022 @ 14:09:
[...]

Waar heb je het nu over? Gesloten bronnen voor W/W WPs zijn idd vergunningsplichtig, en mag alleen door gecertificeerde partijen uitgevoerd worden. Je kúnt het niet zelf doen.
Deze bronnen worden wel dagelijks tientallen geboord.

ik was dit thema "aardwarmte" niet begonnen, het was een replay van een andere post. en daar heb ik op geantwoord, als je ondiepe boringen bedoeld, dat is id een ander aspect en daar was mijn antwoord niet op bedoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Fr33z schreef op zondag 4 september 2022 @ 19:45:
[...]

sja, zo lang er geen quatts geleverd worden is er toch eigenlijk helemaal geen quat topic? :9 :+
als je dat zo ziet, prima, dan is mijn vraag wat doe jij dan op dit topic ? want dat bestaat voor jou niet ?

Ze zijn bezig zo ver wij dat kunnen zien, en zonder inside informatie weet op dit moment niemand wat de huidige stand van de ontwikkeling is, er zijn een boel mensen die deze club de nodige ruimte en succes toewensen, ik ben er een van, en ja wij weten dat er een kans is dat het op het einde toch niet lukt, dat is voor ons een bekend risico. En je hebt mensen die dit maar een hele scam vinden, dat mag, zolang je daar wel echte feiten hebt en niet alleen jou kant van het verhaal wilt kennen.

Dus wacht gewoon tot dat de eerste ervaringen van een installaties gebeurt zijn (of juist het niet uitgevoerde zijn van een installatie) en dan kunnen we op basis van feiten hierover comentaar leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
michielsweb schreef op zondag 4 september 2022 @ 19:07:

ik heb me net als zoveel met dit thema moeten bezig houden, ik snap je vraag niet hellemaal, maar als je bedoelt om mij een PM te sturen, ja, dat mag. echter geen garantie voor de uitkomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
Fr33z schreef op zondag 4 september 2022 @ 19:18:
[...]

Haha, dat wordt een koude kermis 8) 8) Let op, "lijkt goed in de materie te zitten" maar zit op belangrijke punten er heel anders in dan de breder geaccepteerde standpunten. Ik zou een eigen topic aanmaken en wat meer wisdom of the crowd vragen want met 1 persoon kom je er niet.
gelukkig hebben we dan jou nog die dan de vinger gaat wijzen (overigens zonder met echte feiten te komen), nogmaals sta ik open voor verbetering, echter dan wel met echte feiten en geen fabels.
PS ik zal voortaan op geen enkele post van jou meer reageren, je bent het mijn tijd gewoon niet waard.

[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 04-09-2022 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
onlinaius schreef op zondag 4 september 2022 @ 14:41:
[...]

Mogelijk wordt hier geen waarde aan gehangen omdat dit afhangt van de temperatuur van het aangevoerde koudemiddel?

Ik neem aan dat er geen vaste hoeveelheid kou / warmte is die vanuit panelen in de omgevingslucht gebracht kan worden. Als je de panelen 150 graden onder de 0 kan krijgen kun je een bijna onbeperkte hoeveelheid kou aan de lucht kwijt en bij 150 graden boven de 0 kun je een zeer grote hoeveelheid hitte kwijt.

In de praktijk is dat uiteraard niet haalbaar, en 'extreme' waarden zijn zeer inefficient (lage COP), maar het thermisch vermogen per paneel zal mede bepaald worden door de specificaties van de aangesloten warmtepomp. Neem bijv een propaan warmtepomp: deze kan hogere temperaturen leveren dan een R410 / R32 warmtepomp (en mogelijk ook lagere temperaturen).
Elk materiaal heeft een zekere warmteweerstand... Koper vrij laag, glaswol vrij hoog. Gezamenlijk krijg je warmteweerstand van een constructie. Dit zou ook voor een PVT paneel te bepalen moeten zijn; en dan kun je bij een zekere deltaT berekenen hoeveel warmtetransport je krijgt.

Je merkt al op in andere bewoordingen dat veel deltaT ongewenst is - want het verslechterd COP.

Gedachtespinsel: Ik heb 28x1,7m² aan enkelglas op zuiden met deltaT 12 graden (0 graden kamer, -12 buiten) in u-wert rechner gezet. Dat geeft me een transmissie van 3,37kW...
Dit is het absolute maximum aan oppervlak wat ik op mijn dak kan krijgen.
Ik vermoed dat een PVT paneel meer warmteweerstand heeft dan dit rare verhaal ;)
Ik vermoed ook dan deltaT 12 graden al veel meer is dan gewenst.

Ik heb met de beste in redelijkheid te realiseren isolatie 5kW nodig.
28x1,7m² PVT kost veel meer extra t.o.v. puur PV dan een grondbron.

Snap je waarom ik PVT gewoon niet zie (helaas overigens!) ;-)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonman51
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06-02-2023
@marijnflipse Om nog maar eens het aspect geluidsoverlast aan te stippen… Is Quatt misschien ook bezig met een eigen omkasting om het geluid te reduceren. De fabrikant Merford bied deze dure kasten op maat aan en claimen rond 90% minder geluid (9 dB(A) test Consumentenbond) en de pomp zou geen last hebben van de kast. Helaas zijn de kasten alles behalve mooi. Ze zijn ook erg groot en zoals eerder aangegeven, erg kostbaar.
Toch kunnen ze uitkomst bieden in tal van situaties waar mensen dus wel last hebben van de pomp.

De Consumentenbond heeft eind 2020 een test gedaan en je kunt hun bevindingen lezen in dit artikel:

https://www.consumentenbo...pomp/omkasting-warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonman51
@marijnflipse Nog een vraagje.. 🙏🏻 Wordt er bij de installatie offerte ook een vuil/roest filter aangeboden? Kan me zomaar voorstellen dat de meeste cv leidingen na een paar jaar goed vervuild zijn en dat de pomp het beter doet met schone leidingen.
Evt zelf aanschaffen en met installatie van de pomp mee laten nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
tonman51 schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:35:
@marijnflipse Nog een vraagje.. 🙏🏻 Wordt er bij de installatie offerte ook een vuil/roest filter aangeboden? Kan me zomaar voorstellen dat de meeste cv leidingen na een paar jaar goed vervuild zijn en dat de pomp het beter doet met schone leidingen.
Evt zelf aanschaffen en met installatie van de pomp mee laten nemen?
Idem voor een automatische ontluchting, of zit deze reeds in de unit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shandar04
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:18
tonman51 schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:07:
De fabrikant Merford bied deze dure kasten op maat aan en claimen rond 90% minder geluid (9 dB(A) test Consumentenbond) en de pomp zou geen last hebben van de kast.
https://www.consumentenbo...pomp/omkasting-warmtepomp
Ik weet niet hoe ze daar rekenen, maar het artikel noemt een reductie van 60 naar 50 db, dat is geen 90% maar ~17%.

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Shandar04 schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:49:
[...]

Ik weet niet hoe ze daar rekenen, maar het artikel noemt een reductie van 60 naar 50 db, dat is geen 90% maar ~17%.
Misschien even inlezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:22

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Om maar even geheel ontopic te zijn wil ik mijn ervaring wel delen, mijn ervaring met quatt is dat ze de informatievoorziening en email comunicatie slecht op orde hebben. En dat daarom dit topic "het vraag het @marijnflipse vragen uurtje" is geworden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
Fr33z schreef op zondag 4 september 2022 @ 19:18:
[...]

Vooralsnog kwam hij met serieuze tips en ideeën betreft VVE gesprekken.
ik wil daarom hem gewoon berichten. bij vragen om een sterkere kans te hebben om mijn uitstoot te vermideren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
michielsweb schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:13:
[...]

Vooralsnog kwam hij met serieuze tips en ideeën betreft VVE gesprekken.
ik wil daarom hem gewoon berichten. bij vragen om een sterkere kans te hebben om mijn uitstoot te vermideren.
Ja dat kan ik me voorstellen. Mijn reactie was ook overtrokken, heb het in een slechte bui geschreven. Ik ben vooral heel sceptisch over luchtfietserij zoals de Quatt en vind het vreemd dat er mensen zijn die gewoon een berekening met de info op die website maken, terwijl die dingen nog niet eens bestaan.

je kunt van @MacD007 vast een solide antwoord krijgen, maar afhankelijk van je vraag kan het de moeite zijn om het in een eigen topic te zetten voor verschillende invalshoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
MacD007 schreef op zondag 4 september 2022 @ 23:22:
[...]

gelukkig hebben we dan jou nog die dan de vinger gaat wijzen (overigens zonder met echte feiten te komen), nogmaals sta ik open voor verbetering, echter dan wel met echte feiten en geen fabels.
PS ik zal voortaan op geen enkele post van jou meer reageren, je bent het mijn tijd gewoon niet waard.
Mijn excuses, ik was veel te fel hier. Ik zal de toon matigen en een aantal dingen weghalen. Waar ik moeite mee heb is dat er nog geen Quatts geleverd zijn maar er wel mensen mee rekenen alsof het een echte oplossing is. Voor mij bestaat het niet zolang ze er niet fysiek zijn en geeft het mensen alleen maar valse hoop door er alvast mee te rekenen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
Shandar04 schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:49:
[...]

het zijn dB's, dus dat is een logaritmische schaal.
Een geluidsniveau verminderen met 3 dB(A) komt neer op een halvering ervan, kijk maar in de tabel hieronder.
Tabel om ruwweg twee geluidsniveau's te vergelijken.
0 dB ≡ factor 1
3 dB ≡ factor 2
6 dB ≡ factor 4
10 dB ≡ factor 10

Dus 10 dB minder is ruwweg 10 keer stiller. Daarom hebben deze geluidskasten ook zo'n goed dempend vermogen. Nadeel is dat wil je dergelijke goede demping krijgen zonder te veel weerstand (= mindering van de capaciteit) te generen je dus maatwerk ip de desbetreffende warmtepomp moet gaan doen, dit maatwerk is gewoon duur in zo wel het bepalen van de geluidsdemping als het maken van de kast zelf (is dus echt maatwerk voor één type).
Kostenfactor voor een goed verkochte type ligt rond de €1.800 (bron:consumentenbond), voor de Quatt zal dat best nog eens een stuk hoger kunnen liggen.
Dus met een omkasting verdubbbel je bijna je investeringskosten, los van het feit dat het behoorlijk groote dingen zijn (factor 3 a 4 ten opzichte van je al niet kleine warmtepomp).

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 05-09-2022 13:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
twain4me schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:29:
Om maar even geheel ontopic te zijn wil ik mijn ervaring wel delen, mijn ervaring met quatt is dat ze de informatievoorziening en email comunicatie slecht op orde hebben. En dat daarom dit topic "het vraag het @marijnflipse vragen uurtje" is geworden. ;)
kijk, en daar zijn denk ik het heel veel mensjes met je eens, mij inclusief, dus je mag best kritiek op Quatt hebben zolang dit maar opbouwend bedoeld is (dat is dan mijn insteek, anderen kunnen daar gerust anders over denken, ik vraag me dan alleen af welke impact zij daarmee dan bereiken).
Wat ik wel gezien heb dat Quatt naar dit forum luistert en soms daar ook op inspeeld, meer kunnen wij denk ik ook niet verwachten.
Het is tenslotte hun eigen zaak en twee kapiteins op de brug gaat gewoon niet werken, maar een goede loods kan wel het verschil tussen een goede vaart en aan de grond lopen maken. Ik zie ons dus meer in de functie van loods, die ongevraagd commentaar levert, het is aan de kapitein om daar iets mee te doen (of niet).

ik heb in ieder geval de hoop en moed nog niet opgegeven, de komende 2 a 3 maanden zullen het laten zien, ben benieuwd. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shandar04
Ik heb vandaag uitvoerig met mijn gemeente gepraat over de plaatsing van Quatt ergens op mijn perceel, de gemeente was erg meedenkend maar gaf ook aan dat door de nieuwe geluidseisen het een uitdaging word.
Ik zou mensen willen adviseren om dit ook te doen want er zijn nogal wat regels; zowel via het bouwbesluit als zoals mensen eerder riepen ook nog individueel per gemeente afwijkend.

Ik moet zelf bijvoorbeeld een vergunning a 160 euro aanvragen voor het plaatsen omdat de Unit hoger is dan 50 centimeter, ik verweest naar de airco's dit overal op daken/schuurtjes/uitbouwen staan en daarover kon de aardige mevrouw mij melden dat die waarschijnlijk grotendeels illegaal staan maar dat de gemeente niet over de capaciteit beschikt hier pro-actief naar te kijken (alleen na klachten).

Verder mag ik ook niet zomaar aan mijn gevel of in de tuin plaatsen, omdat het buiten de gebouwgrens valt betreft het een uitbreiding van het gebouw, dit geld ook als het een balkon betreft. Dit betekend dat het een individuele vergunning word; kosten 600 euro extra.

Conclusie van het gesprek:
1. De vergunning komt wel goed, moet je alleen betalen.
2. Je moet een rapport regelen dat aantoont dat het apparaat op de door jou gekozen locatie maximaal 40db (ook overdag) produceert op de erfgrens, er valt over te praten als dit 1-2 db extra is.

Ik heb aangegeven dat dat zonder geluiddempende kast (en wellicht met ook) voor een rijtjeshuis dus onmogelijk is bij een apparaat wat 54/57db veroorzaakt; dat concludeerde ze ook.

Puntje bij paaltje, als ik de 8kw Quatt volgens het boekje wil plaatsen moet ik 17 db binnen een afstand van 3 meter weten te reduceren (tuin/huis = 6 meter breed). 8)7

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Shandar04 schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:33:
Ik heb vandaag uitvoerig met mijn gemeente gepraat over de plaatsing van Quatt ergens op mijn perceel, de gemeente was erg meedenkend maar gaf ook aan dat door de nieuwe geluidseisen het een uitdaging word.
Ik zou mensen willen adviseren om dit ook te doen want er zijn nogal wat regels; zowel via het bouwbesluit als zoals mensen eerder riepen ook nog individueel per gemeente afwijkend.

Ik moet zelf bijvoorbeeld een vergunning a 160 euro aanvragen voor het plaatsen omdat de Unit hoger is dan 50 centimeter,
deze 50 cm zie je vaker bij gemeentes, echter zijn daar veelal de nodige uitzonderingen bij, heb je deze ook goed nagelezen, vaak laat de deskundigheid van de amtenaar te wensen over (is jammer) .
als voorbeeld in mijn gemeente (dat is dus geen garantie dat het in jou gemeent net zo is)
die 50 cm hoogte is bij installatie op een dak (geen hellend dak/dak van een dakkapel) en min. 1m van de dakrand geplaatst worden, en hij mag niet 50 cm boven de afgewerkte dakrand uitsteken. dan de uitzondering: als je de buitenunit binnen 50cm gemeten vanuit de gevel tot buitenkant unit plaats dan geld de beperking hoogte 50 cm niet. (de Quatt unit is 34 cm diep, dus een luchtruimte van16 cm, weet niet of dit voldoende is, zou echter wel moeten kunnen); dan ben dus vergunningvrij.[/quote]
[quote]
Bij montage aan de gevel hebben wij geen hoogtebeperking van de unit, wel mag hij niet naar het openbaartoegankelijk gebied gekeerd zijn (dus geen voorgevel) ook hier zie je weer de maximale diepte van 50 cm unit/gevel.
ik zou de ze regel die voor jou gemeente gelden noch maar eens goed doorlezen. Veel gemeentes maken gebruik van dezelfde opstellers, dus best kans dat het bij jou ongeveer gelijk luid.
ik verweest naar de airco's dit overal op daken/schuurtjes/uitbouwen staan en daarover kon de aardige mevrouw mij melden dat die waarschijnlijk grotendeels illegaal staan maar dat de gemeente niet over de capaciteit beschikt hier pro-actief naar te kijken (alleen na klachten).

Verder mag ik ook niet zomaar aan mijn gevel of in de tuin plaatsen, omdat het buiten de gebouwgrens valt betreft het een uitbreiding van het gebouw, dit geld ook als het een balkon betreft. Dit betekend dat het een individuele vergunning word; kosten 600 euro extra.

Conclusie van het gesprek:
1. De vergunning komt wel goed, moet je alleen betalen.
2. Je moet een rapport regelen dat aantoont dat het apparaat op de door jou gekozen locatie maximaal 40db (ook overdag) produceert op de erfgrens, er valt over te praten als dit 1-2 db extra is.
een berekening conform de rekentool van de overheid word ook toegestaan omdat via de bouwregelgeving landelijk zo bepaald is, daar mogen zij dus geen aanvullende eisen aan stellen. Zie de link, wel eerst goede de handleiding doorlezen, je maakt met deze rekentool heel snel fouten wat dus voor een verkeerde uitkomst zorgt.
een rapport wat dus een meting inhoud zou ik niet overwegen, dat moet namelijk door een gecertificeerd bedrijf gemaakt worden (heel duur, de meting moet oa nachts doorgevoerd worden, liefst geen extern geluid wat je meting kan verstoren, gaat overigens in een drukke grote stad leuk worden, krijg je dus eigenlijk nooit goed gemeten als je pech hebt door de storende externe geluiden)
https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking
Ik heb aangegeven dat dat zonder geluiddempende kast (en wellicht met ook) voor een rijtjeshuis dus onmogelijk is bij een apparaat wat 54/57db veroorzaakt; dat concludeerde ze ook.

Puntje bij paaltje, als ik de 8kw Quatt volgens het boekje wil plaatsen moet ik 17 db binnen een afstand van 3 meter weten te reduceren (tuin/huis = 6 meter breed). 8)7
om even heel eerlijk te zijn, een 8kW unit (dus 57 dB) en slechts 2m tot erfgrens ga dus nooit halen, ook niet met een geluidskast, de beste kunnen een kleine 10 dB (is wel maatwerk) reductie krijgen, dus ben je nog de nodige dB's van de 40 dB die je zou moeten hebben verwijderd. Groot nadeel, behalve de hoge kosten voor de kast (denk maar aan ruim 2000 euro, heb je ook nog een aparte vergunning nodig (a 600 euro), dat word wel een heel duur grapje ben ik bang.
Dus je moet het echt van de nachtstand hebben en die weten we gewoon nog niet, maar ik verwacht eigenlijk niet meer dan een 3 a 4 dB reductie, 5 dB zou al heel erg mooi zijn.
Bij iedere verdubbeling van de afstand gaat er 6 dB af, dus die -6 dB (2 m) kun je dus gebruiken.
even een vraag zou je met een 4 kW (ivm rijtjeshuis) er ook niet komen, die heeft 54 dB, met een nachtstand kom je redelijk in de buurt (nachtstand -4 dB (aanname) afstand -6 dB = 44 dB , al ben ik bang je je het net niet haalt (wel de beoogde + 4 a +3 dB schat ik, dat is dus dubbel het geluid wat je eigenlijk zou moeten hebben, kan er 1 a 2 dB naast zitten).

[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 05-09-2022 19:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0bert
Shandar04 schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:33:
(..)
ik verweest naar de airco's dit overal op daken/schuurtjes/uitbouwen staan en daarover kon de aardige mevrouw mij melden dat die waarschijnlijk grotendeels illegaal staan maar dat de gemeente niet over de capaciteit beschikt hier pro-actief naar te kijken (alleen na klachten).
(..)
What else do you need? 😅

Daarnaast, als de buurtjes ook een WP willen, zie ik een makkelijk akkoord. Niet te Hollands gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
r0bert schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:23:
[...]

What else do you need? 😅

Daarnaast, als de buurtjes ook een WP willen, zie ik een makkelijk akkoord. Niet te Hollands gaan doen.
Dit dus. Aircos en wps schieten uit de grond en dat zal de komende jaren alleen maar meer worden. Iedereen voelt de gasprijs wel, als dan ook nog eens toevallig je ketel stuk gaat of je huis sowieso goed geschikt is voor een WP zullen veel mensen daarvoor kiezen. Of bij de volgende hittegolf een airco bestellen.

In mijn geval overweeg ik hem gewoon te plaatsen, mijn buren zijn oud en hebben geen ramen gericht op waar ik de wp wil plaatsen. Vanaf de wp tot hun huis ben je zeker 5 meter verder, de erfgrens zit echter op 1 a 1,5 meter ongeveer.

Ik riskeer dan dat ze klagen, waarop ik hem zal moeten verplaatsen, maar ik hoop dat het niet zover komt. Ik kan hem ook nog altijd onder mijn overkapping plaatsen, als het zonnig zomerweer is en ik buiten zit, staat hij toch niet aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
geerttttt schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:34:
[...]

Dit dus. Aircos en wps schieten uit de grond en dat zal de komende jaren alleen maar meer worden. Iedereen voelt de gasprijs wel, als dan ook nog eens toevallig je ketel stuk gaat of je huis sowieso goed geschikt is voor een WP zullen veel mensen daarvoor kiezen. Of bij de volgende hittegolf een airco bestellen.

In mijn geval overweeg ik hem gewoon te plaatsen, mijn buren zijn oud en hebben geen ramen gericht op waar ik de wp wil plaatsen. Vanaf de wp tot hun huis ben je zeker 5 meter verder, de erfgrens zit echter op 1 a 1,5 meter ongeveer.

Ik riskeer dan dat ze klagen, waarop ik hem zal moeten verplaatsen, maar ik hoop dat het niet zover komt. Ik kan hem ook nog altijd onder mijn overkapping plaatsen, als het zonnig zomerweer is en ik buiten zit, staat hij toch niet aan. :)
Ja, dat is ook een optie, hij is helaas al bij de gemeente geweest, dus dat zal mogelijk lastig worden, tenminste als ze daar wakker zijn.
Ik was ook niet naar de gemeente gestapt, je kunt bijna altijd de informatie ook online opzoeken.
Wel even met de buurman(en) hierover praten, als zij niet lastig doen kun je je gang gaan.
Wel zo slim om hem dus niet aan de voorkant plaatsen, want dat is vragen om problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
MacD007 schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:42:
[...]

Ja, dat is ook een optie, hij is helaas al bij de gemeente geweest, dus dat zal mogelijk lastig worden, tenminste als ze daar wakker zijn.
Ik was ook niet naar de gemeente gestapt, je kunt bijna altijd de informatie ook online opzoeken.
Wel even met de buurman(en) hierover praten, als zij niet lastig doen kun je je gang gaan.
Wel zo slim om hem dus niet aan de voorkant plaatsen, want dat is vragen om problemen.
Ik wil eerst natuurlijk zelf wel eens weten hoe het geluid in de praktijk nu klinkt. als het meevalt doe ik het. Ik geloof dat mijn buurman ook nog zonnepanelen wil, wie weet kan ik hem er wel mee helpen als wederdienst haha ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
Het lijkt mij geen goed idee te gaan marchanderen met de regels welke betrekking hebben op het geluid op de erfgrens.
Nog afgezien wat je buurman er nu van vind, weet je niet hoe dat later uitpakt, sowieso bij de verkoop van huis heb je dan al een probleem en wat gebeurd er wanneer je buurman zijn huis wil gaan verkopen.

Ik zou dat risico absoluut niet willen lopen, bij plaatsing moet alles gewoon binnen de huidige norm zijn, en anders geen plaatsing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
geerttttt schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:00:
[...]

Ik wil eerst natuurlijk zelf wel eens weten hoe het geluid in de praktijk nu klinkt. als het meevalt doe ik het. Ik geloof dat mijn buurman ook nog zonnepanelen wil, wie weet kan ik hem er wel mee helpen als wederdienst haha ;)
In de praktijk zal het geluid erg meevallen, echter daar houd de rekenmethode geen rekening mee, deze kijkt alleen naar de max. waarde ( die je dus niet vaak zult gaan gebruiken, zeker s’nachts niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Raolte schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:36:
Het lijkt mij geen goed idee te gaan marchanderen met de regels welke betrekking hebben op het geluid op de erfgrens.
Nog afgezien wat je buurman er nu van vind, weet je niet hoe dat later uitpakt, sowieso bij de verkoop van huis heb je dan al een probleem en wat gebeurd er wanneer je buurman zijn huis wil gaan verkopen.

Ik zou dat risico absoluut niet willen lopen, bij plaatsing moet alles gewoon binnen de huidige norm zijn, en anders geen plaatsing.
Je hebt zeker een punt en zo ver het mogelijk is met redelijke aanpassingen ben ik er ook helemaal voor.
Echter is deze geluidseis net redelijk nieuw en de buitenunits die er voor geplaatst zijn hebben geen enkele beperking mbt het geluid ( dus alles wat voor 1-4-2021 is geplaatst mag zo veel herrie maken als ze willen)
Een ander punt is dat de norm uitgaat van de max. Geluidsproductie en je dus geen invloed cq regeling kunt toepassen muv de vaste nachtstand.)
Het ontwikkelen van stilllere buitenunits zal nog wel even duren en word helaas ook weer duurder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dick Turpin
  • Laatst online: 14-09-2022
Volgende week heb ik een afspraak voor een video call.
Hebben jullie tips waar ik naar moet vragen?

Ik woon in een twee-onder-een kap woning met een geschakelde garage. Ik dacht eraan om de warmtepomp tussen mijn woning en de buren te plaatsen (dus op de garage). Qua geluid is de pomp dan gericht naar de buren op 2 meter van de erfgrens. Zou dat goed komen qua DB's?

Een andere mogelijkheid is de warmtepomp op de tuin te richten zodat er geen evt weerkaatsing van het geluid is.

Waar ik verder nog over twijfel is de vooruitbetaling. Ik betaal liever als alles er is voordat ze beginnen te installeren. Met internetbankieren staat het geld direct op hun rekening. Bij vooruitbetaling moet ik toch aan het fiasco mbt de elektrische scooters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shandar04
Dick Turpin schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:58:

Ik woon in een twee-onder-een kap woning met een geschakelde garage. Ik dacht eraan om de warmtepomp tussen mijn woning en de buren te plaatsen (dus op de garage). Qua geluid is de pomp dan gericht naar de buren op 2 meter van de erfgrens. Zou dat goed komen qua DB's?

Een andere mogelijkheid is de warmtepomp op de tuin te richten zodat er geen evt weerkaatsing van het geluid is.

Waar ik verder nog over twijfel is de vooruitbetaling. Ik betaal liever als alles er is voordat ze beginnen te installeren. Met internetbankieren staat het geld direct op hun rekening. Bij vooruitbetaling moet ik toch aan het fiasco mbt de elektrische scooters.
Hoi Dick,

Gaaf dat je al bijna aan de beurt bent!

Als je de laatste paar pagina's terug leest zul je zien dat er qua geluidsproductie nogal wat haken en ogen aan de plaatsing zitten. Wellicht vinden je buren het prima dat je hem op de garage zet en hebben ze geen probleem met het geluid, maar qua afstand ga je wel ruim over het toegestaade (40db) geluidsniveau op de erfgrens heen. Of de Quatt qua geluid te 'richten' is betwijfel ik. Dit is iets wat ik zeker met Quatt zou bespreken.

Qua betaling zou ik persoonlijk willen weten waarom je het resterende bedrag 2 dagen voor de daadwerkelijke installatie moet betalen ipv na installatie. Een optie is om met creditcard te betalen, veel creditcard leveranciers bieden aflevergarantie wat inhoud dat als de partij waaraan jij betaald hebt niet levert (en je moeite hebt gedaan dit geschil op te lossen) kunnen ze de transactie voor je terug proberen te draaien.

[ Voor 8% gewijzigd door Shandar04 op 06-09-2022 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:03

Mooi dat je een call krijgt! Mag ik vragen welk nummer je (ongeveer) hebt?
Zelf zou ik de warmtepomp op de tuin te richten. Op de garage geeft misschien ongewenste resonantie? Wellicht beter aan een gevel te hangen.
Een vraag die ik zelf heb is hoe is de afwerking (dus zitten er trillingsdempers bij etc. koker om de leidingen)

Inderdaad betaling is ook wel een ding. Als je een creditcard hebt zou dat een optie kunnen zijn. Geen garanties, maar geeft mogelijk een iets veiliger gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:25
MacD007 schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:37:
Bij iedere verdubbeling van de afstand gaat er 6 dB af, dus die -6 dB (2 m) kun je dus gebruiken.
3 dB (halvering) per verdubbeling toch?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007

Wat een toppie, alvast vanharte gefeliciteerd, was ik vergeten te zeggen.

Wil je een eerlijk antwoord, helaas nee, als je de getalletjes bedoeld. Maak maar eens de berekening. Door de afstand kun je 6 dB er van afhalen, maar is dan nog een lange weg richting de 40 dB.

Heb je al met je buurman gesproken, dat zou ik als eerste doen.

En zorg dat je tenminste 1 meter van de voorkant (rooilijn) van je huis blijft. Ik zou ook de pomp tegen je gevel plaatsen op muurbeugels, met een carport zou je als het tegenzit bromgeluiden kunnen veroorzaken, je carport kan dan als een soort klankkast het geluid zelfs nog versterken.
Betaal met een cc, wel even je voorwaarden chevken. Bij de meeste ben je verzekerd indien niet geleverd gaat worden.

Succes met je videogesprek en hou ons op de hoogte.

Vragen:
Type CV leiding en isolatie
Afwerking buiten (type gootjes)
Type dempers muurbeugels
Werkschskelaar (buiten) afsluitbaar
De juiste alamat (spanningsonafhankelijk) en ruimte in je meterkast min 1 din breed
Heeft de unit een eigen energiemeter ( is bij een warmtepomp wel erg interessant )
Afvoer condenswater ( denk ik via je dak carport )

De andere forumleden zullen dat denk ik nog prima aanvullen, zal wel een hoop vergeten zijn

Heb je een optie om hem aan de achterkant te installeren? Kan je helpen mbt het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
hoevenpe schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:07:
[...]

3 dB (halvering) per verdubbeling toch?
L (2x verder weg) = 10.log 0,25 = -6dB.

Echter bij korte afstanden is dat minder, reflexievlakken ed kunnen daar ook nog een rol in spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-10 15:39
goed nieuws dat de eerste aan de beurt lijken te zijn. Ben erg benieuwd naar de ervaringen van de installatie.

Ik zit rond nr 300, dus hopelijk binnenkort de uitnodiging. Ik zal de spam in de gaten houden... vorige mails kwamen namelijk of in spam of bij reclame terecht (gmail)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Shandar04 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:06:
[...]

Hoi Dick,

Gaaf dat je al bijna aan de beurt bent!

Als je de laatste paar pagina's terug leest zul je zien dat er qua geluidsproductie nogal wat haken en ogen aan de plaatsing zitten. Wellicht vinden je buren het prima dat je hem op de garage zet en hebben ze geen probleem met het geluid, maar qua afstand ga je wel ruim over het toegestaade (40db) geluidsniveau op de erfgrens heen. Of de Quatt qua geluid te 'richten' is betwijfel ik. Dit is iets wat ik zeker met Quatt zou bespreken.
Nee, dat is juist, dit soort geluid (het is geen speaker) heeft een bol karakteristiek, die dus alle kanten in 3D uitstraalt, dat zie je ook bij de berekening van deze geluidsbron. Een vlak (vloer en/of muur) die dichter dan 2,5 meter staat zal daarbij ook nog als reflexievlak dienen, waardoor je een halve bol of kwart bol karakteristiek krijgt.
Qua betaling zou ik persoonlijk willen weten waarom je het resterende bedrag 2 dagen voor de daadwerkelijke installatie moet betalen ipv na installatie. Een optie is om met creditcard te betalen, veel creditcard leveranciers bieden aflevergarantie wat inhoud dat als de partij waaraan jij betaald hebt niet levert (en je moeite hebt gedaan dit geschil op te lossen) kunnen ze de transactie voor je terug proberen te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bert
Raolte schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:36:

Zekerheid vind je tussen 4 (6) planken.

Per saldo kies je dus voor "niet van het gas gaan" wat ook "tegen de (toekomstige) regels" is. Yolo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bert
Ik begreep dat wanneer je kiest voor 8 KW ipv 4 KW je twee units krijgt ipv 1.

Als ik 4 KW neem, kost me dat 2400 na subsidie.
Als ik 8 KW neem, kost me dat 3200 (800 extra) na subsidie.

Waarom betaal ik voor de 2e unit maar 1/3e van de prijs van de eerste? Is dit dan de installatiekosten + "de marge"?

[ Voor 3% gewijzigd door r0bert op 07-09-2022 09:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:00
r0bert schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:43:

Waarom betaal ik voor de 2e unit maar 1/3e van de prijs van de eerste? Is dit dan de installatiekosten + "de marge"?
De subsidie x 2, en de installatiekosten zijn idd maar marginaal hoger.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
r0bert schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:43:

Beter de bruto prijzen excl subsidie vergelijken dan zie je dat de meerprijs door een duidelijk lagere installatiekosten word veroorzaakt, het gross van de kosten voor installatie zit al in de eerste, overigens zijn dit de nieuwe prijzen na 1-9-22, had je al een pre-order voor die datum zijn de prijzen nog eens een stuk kleiner en ook de meerkosten voor de 8 kW is minder, 1.599 voor de 4 kW en 2.199 voor de 8 kW, subsidiebedrag is 2.700 voor de 4 kW en 5.400 voor de 8 kW.

• GerardButler
  • Laatst online: 31-03-2023
Hallo allen. Zelf heb ik de Warmtepomp eerder dit jaar ook in pre-order genomen. Ik ben voor de 8KW met koeling gegaan, en dus moet ik nog wachten tot volgend jaar juli voor mij installatie. Wel wil ik graag het één en ander gaan bedenken voor de plaatsing van de unit.

Ik heb een vrijstaande woning, die vooral een lang perceel heeft (10 x 110 meter). Ik slaap aan de achterkant van mijn huis, uitkijkend op de tuin. Mijn CV hangt in de bijkeuken, die naast mijn slaapkamer zit. Logischerwijs is het dus verstandig de unit zo dicht mogelijk achter neer te zetten. Maar mijn vrouw maakt zich zorgen over het geluid van de unit aangezien waarschijnlijk dicht bij de slaapkamer komt.

Zelf heb ik nog niet het geluid van een warmtepomp ervaren, dus kan er nog niet over meepraten, en dat is lastig. Dus kan ik ook niet goed inschatten hoeveel geluid er precies geproduceerd gaat worden.

Nou denk ik dat 54/57db niet echt storend hoeft te zijn, als de schuifpui dicht is. Maar hoe zit het met laagfrequent van warmtepomp units?

p.s. heeft iemand nog de oude prijzen uit het hoofd beschikbaar? Op de pre-order bon staat eigenlijk alleen maar de 99,- van de pre-order. En niet wat de units toen kostte, want volgens de e-mails horen de pre-orders voor de verhoging nog wel onder de oude prijs-afspraak. Alleen kan ik die niet meer vinden.

[ Voor 13% gewijzigd door GerardButler op 08-09-2022 15:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:32
@GerardButler Gewoon, letterlijk een post boven die van jouw...

• 4play
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-10 22:42

4play

-Nintendo- fan

Ik heb net contact gehad met een duurzaam loket en die gaf aan dat het voor een in Nederland geproduceerd model warmtepomp goed mogelijk moet zijn om de 40decibel te halen op de erfgrens ook als die betrekkelijk dicht bij de erfgrens geplaatst gaat worden.

Het beste resultaat voor de veiligheid/zekerheid is als je hem 2,5m buiten de erfgrens gaat plaatsen. Maar dat is bij mijn huis (5m breed) zo goed als onmogelijk dan moet ik hem MIDDEN OP mijn huis gaan plaatsen. En dan blaast hij juist onder mijn carport wat heel veel extra lawaai geeft.

Ik heb nu een info aanvraag gedaan bij de gemeente in hoeverre deze opstelling mag. Aangezien dat dit volgens mij voor mij de meest ideale oplossing is. Wel strak tegen de erfgrens met de buren maar ik hoop dat het niet nodig is dat mijn warmtepomp de hele dag vol hoeft te blazen.

Aangezien mijn gemeente (Zwolle) voor airco's en warmtepompen een regel heeft dat ze niet te opzichtig in het straatbeeld mogen vraag ik me af of het kan. (maar ik kan daar ook niet meer de informatie over terugvinden.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cd0n4hN-zIe3DaVssp4185CV5kw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/q9f0YDLOpg1LzeitG0WKYLC1.jpg?f=user_large

【ツ】Ipad air2, Macbook pro 2012, Samsung a53, Skagen Hybrid【ツ】

• MacD007
4play schreef op donderdag 8 september 2022 @ 16:49:
Ik heb net contact gehad met een duurzaam loket en die gaf aan dat het voor een in Nederland geproduceerd model warmtepomp goed mogelijk moet zijn om de 40decibel te halen op de erfgrens ook als die betrekkelijk dicht bij de erfgrens geplaatst gaat worden.

Het beste resultaat voor de veiligheid/zekerheid is als je hem 2,5m buiten de erfgrens gaat plaatsen. Maar dat is bij mijn huis (5m breed) zo goed als onmogelijk dan moet ik hem MIDDEN OP mijn huis gaan plaatsen. En dan blaast hij juist onder mijn carport wat heel veel extra lawaai geeft.

Ik heb nu een info aanvraag gedaan bij de gemeente in hoeverre deze opstelling mag. Aangezien dat dit volgens mij voor mij de meest ideale oplossing is. Wel strak tegen de erfgrens met de buren maar ik hoop dat het niet nodig is dat mijn warmtepomp de hele dag vol hoeft te blazen.

Aangezien mijn gemeente (Zwolle) voor airco's en warmtepompen een regel heeft dat ze niet te opzichtig in het straatbeeld mogen vraag ik me af of het kan. (maar ik kan daar ook niet meer de informatie over terugvinden.)

[Afbeelding]
Voorkant van je huis? Ben bang van niet. Zal eens kijken of ik iets voor je kan vinden. Overigens een behoorlijke boute uitspraak van dat loket, weten zij wel überhaupt waarover ze praten? Ik ken geen enkele warmtepomp die met de nachtstand ook maar dicht bij die 40 dB komt. De waarde is op de nachtstand op anders onder vollast (overdag) en dan heb je 45 dB.

even een check van de omgevingsvergunning zwolle uitgevoerd, echter daar word je ook niet wijzer van, zwolle lijkt of het geen regels mbt buitenunits van airco's en warmtepompen heeft.
dit was de uitkomst van de omgevingvergunning check:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1PfXGd6r-KGAWw2rxezXVRCStIU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4SoihbTjsvr0NL2Mec9hP1mp.jpg?f=user_large

dit heb ik kunnen vinden (bron: omgevingsweb) :
Vergunningvrij bouwen is een limitatieve opsomming van bouwactiviteiten die zijn beschreven in artikel 2 en artikel 3 van Bijlage II Bor. Bouwwerkzaamheden en bouwwerken die niet te vinden zijn in die 2 artikelen zijn dus vergunningplichtig.Nu krijgen we regelmatig de vraag of een buitenunit van een warmtepomp vergunningvrij is. Dit is niet heel eenvoudig met een ja of nee te beantwoorden.Het wel of niet vergunningplichtig zijn is te vergelijken met de vragen over buitenunits van airco's. Met het verschil dat de buitenunits van warmtepompen vaak wel iets groter zijn. Zie hier ook het antwoord op helpdeskvraag over deze aircounits. https://www.omgevingsweb....unningvrij-te-plaatsenEen heel kleine buitenunit zou je je dus wellicht ook onder artikel 3 lid 8 kunnen laten vallen, echter voor wat betreft jurisprudentie bij een airco gaat het al mis boven de 50cm in welke richting dan ook.Uit jurisprudentie kunnen we ook opmaken dat een unit wordt gezien als een onderdeel van een bouwwerk als het tegen de gevel aan hangt, of op een dak van dat gebouw wordt geplaatst.Als de warmtepompunit op de grond staat en deze niet hoger is dan 1 meter. Dan kan de unit onder artikel 2.21 vergunningvrij worden geplaatst.Als er een ombouw(kast) omheen zit en de hoogte meer dan 1 meter is, dan hebben we het over een bijbehorend bouwwerk. En dan geldt artikel 2 lid 3. Een buitenunit is in die gevallen vergunningvrij in het achtererfgebied, en indien hij is toegestaan qua nog mogelijke vierkante meters bebouwing in het bebouwingsgebied. Daarnaast zou hij ook onder artikel 3 lid 1 kunnen vallen mits de unit in het achtererfgebied wordt geplaatst en hij volgens de voorschriften van het bestemmingsplan qua bouwmogelijkheid is toegestaan.Een buitenunit van een warmtepomp in de voortuin of een naar openbaar gebied gekeerd erfdeel van meer dan 1 meter hoog, met of zonder ombouw is dus vergunningplichtig, met daarbij een welstandsbeoordeling tenzij geen redelijke eisen van welstand van toepassing zijn.Geluid van warmtepompenVoor geluid geldt Bouwbesluit afdeling 3.1/3.2 bescherming tegen geluid van buiten, waarbij de meeste warmtepompen die goed en trillingsvrij zijn geïnstalleerd hier ten opzichte van het binnen niveau goed aan voldoen. Maar als je als buren met een raam open slaapt dan zul je de wamptepomt unit in veel gevallen zeker kunnen horen.Over het geluid van de warptepomp buitenunit is nog geen regelgeving in het Bouwbesluit. Zie o.a. De Minister van BZK heeft echter wel aangekondigd hiervoor regelgeving in het Bouwbesluit te gaan opnemen als ook de BENG eisen in het Bouwbesluit komen. Tot die tijd kun je als gemeente geluidseisen regelen in de APV. Maar dan blijft het een heel lastige om hier op te kunnen handhaven.

echter dit bied mogelijk wat mogelijkheden:
Echter, op grond van art. 2.21 Bijlage II Besluit omgevingsrecht (hierna: Bor), is een omgevingsvergunning voor bouwactiviteiten en planologische gebruiksactiviteiten (strijd met het bestemmingsplan) niet vereist indien deze bouwactiviteit betrekking heeft op een bouwwerk in voor- of achtererfgebied, mits wordt voldaan aan de volgende eisen: het bouwwerk is niet hoger dan 1 meter en het oppervlakte is niet groter dan 2 m². Blijft een buitenunit van een warmtepomp binnen deze maatvoering, dan is deze vergunningsvrij te plaatsen.

[ Voor 54% gewijzigd door MacD007 op 08-09-2022 18:31 ]

• 4play

4play

-Nintendo- fan

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik kon ook niet heel veel vinden maar ik kan ook niet vinden waarom het niet zou mogen.

Dat van het geluid is inderdaad wel een een boute uitspraak. Maar de meneer van het loket wist wat het bestaan van quatt en volgde het project ook met veel interesse. Aan de achterkant heb ik minder tot geen plek op m'n gevel en anders moet er wel heel veel aansluislang worden getrokken naar mn CV ketel.

• MacD007
GerardButler schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:24:
Hallo allen. Zelf heb ik de Warmtepomp eerder dit jaar ook in pre-order genomen. Ik ben voor de 8KW met koeling gegaan, en dus moet ik nog wachten tot volgend jaar juli voor mij installatie. Wel wil ik graag het één en ander gaan bedenken voor de plaatsing van de unit.

Ik heb een vrijstaande woning, die vooral een lang perceel heeft (10 x 110 meter). Ik slaap aan de achterkant van mijn huis, uitkijkend op de tuin. Mijn CV hangt in de bijkeuken, die naast mijn slaapkamer zit. Logischerwijs is het dus verstandig de unit zo dicht mogelijk achter neer te zetten. Maar mijn vrouw maakt zich zorgen over het geluid van de unit aangezien waarschijnlijk dicht bij de slaapkamer komt.

Zelf heb ik nog niet het geluid van een warmtepomp ervaren, dus kan er nog niet over meepraten, en dat is lastig. Dus kan ik ook niet goed inschatten hoeveel geluid er precies geproduceerd gaat worden.

Nou denk ik dat 54/57db niet echt storend hoeft te zijn, als de schuifpui dicht is. Maar hoe zit het met laagfrequent van warmtepomp units?
Uit jou omschrijving is het even lastig te begrijpen, een korte tekening cq plattegrond zou hier helderheid in kunnen geven.
m.b.t. het geluid is helaas van de Quatt nog niet veel bekend, in princiepe heb je twee factoren, de geluidsdruk en de tonale eigenschap van het geluid.
een beetje afhankelijk van de buitenmuur, de aanwezigheid van isolatie in de spouw, binnenmuur zal het geluid wel door deze muur gedempt worden. Hoeveel is zonder de bijzonderheden te weten niet te zeggen.

belangrijk is dat er contactgeluid vermeden moet worden, dus geen bevestiging aan de buitenmuur maar de unit op een los van de buitenmuur staand harde Sokkel (bv 2 a 3 dikke betontegels die in ruim zand zijn gelegd. op de betontegels moeten dan speciale rubberen voeten (Big Foot - Rubberen grondblokken - Trillings Dempers) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tRypdDKJ_ECbddI_woyMkbr4zII=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kfhFuE9he8C5cL3VIuWTqulM.jpg?f=user_large link: https://www.bol.com/nl/nl...0kXQwQEAQYASABEgKrHfD_BwE

zou na de installatie het geluid nog te hoog zijn kan er tegen de muur ter hoogte van de warmtepomp speciale geluidsdempendebuitenplaten geplaatst worden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WPoU8rjPUq-pig7g1gtuF0mUvdc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DuwObCuZxRKLhg66v8jmRICR.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HdI7WDkHwxdjoT59ZRObKHpMZwM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Mo9R7YXbCaP8pa1fsWNHtYX2.jpg?f=user_large.
p.s. heeft iemand nog de oude prijzen uit het hoofd beschikbaar? Op de pre-order bon staat eigenlijk alleen maar de 99,- van de pre-order. En niet wat de units toen kostte, want volgens de e-mails horen de pre-orders voor de verhoging nog wel onder de oude prijs-afspraak. Alleen kan ik die niet meer vinden.
De prijzen staan in mijn post direct boven die van jou, dus kijk daar even naar.[/quote]
[quote]

[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 08-09-2022 18:56 ]

• PVPaneel
De meneer van het loket kan van alles zeggen, maar een quatt met 54 db is, op de erfgrens geplaatst, niet 40db zonder enige demping. Ook met 2,5m ben je er zeker niet..

Misschien is het uit context gehaald, maar een uitspraak als "moet goed mogelijk zijn" is natuurlijk onzin..

[ Voor 28% gewijzigd door PVPaneel op 08-09-2022 19:00 ]

• HBO88
MacD007 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 18:53:
[...]
Uit jou omschrijving is het even lastig te begrijpen, een korte tekening cq plattegrond zou hier helderheid in kunnen geven.
m.b.t. het geluid is helaas van de Quatt nog niet veel bekend, in princiepe heb je twee factoren, de geluidsdruk en de tonale eigenschap van het geluid.
een beetje afhankelijk van de buitenmuur, de aanwezigheid van isolatie in de spouw, binnenmuur zal het geluid wel door deze muur gedempt worden. Hoeveel is zonder de bijzonderheden te weten niet te zeggen.

belangrijk is dat er contactgeluid vermeden moet worden, dus geen bevestiging aan de buitenmuur maar de unit op een los van de buitenmuur staand harde Sokkel (bv 2 a 3 dikke betontegels die in ruim zand zijn gelegd. op de betontegels moeten dan speciale rubberen voeten (Big Foot - Rubberen grondblokken - Trillings Dempers) [Afbeelding] link: https://www.bol.com/nl/nl...0kXQwQEAQYASABEgKrHfD_BwE

zou na de installatie het geluid nog te hoog zijn kan er tegen de muur ter hoogte van de warmtepomp speciale geluidsdempendebuitenplaten geplaatst worden. [Afbeelding]

[Afbeelding].

[...]

De prijzen staan in mijn post direct boven die van jou, dus kijk daar even naar.[/quote]
[quote]
Ik heb een aanbouw, dak is van hout. Daar de unit zetten zoals jij beschrijft gaat volgens mij niet werken, dan heb ik alsnog een enorme klankkast.

Aan de gevel kan toch ook prima? Dan komt hij op die rubbers of veren. Moet toch ook goed zijn, tenminste beter dan op het dak van de aanbouw?

• MacD007
4play schreef op donderdag 8 september 2022 @ 18:53:
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik kon ook niet heel veel vinden maar ik kan ook niet vinden waarom het niet zou mogen.

Dat van het geluid is inderdaad wel een een boute uitspraak. Maar de meneer van het loket wist wat het bestaan van quatt en volgde het project ook met veel interesse. Aan de achterkant heb ik minder tot geen plek op m'n gevel en anders moet er wel heel veel aansluislang worden getrokken naar mn CV ketel.
ik kan je helaas maar een antwoord geven, praat met je buurman, en als hij geen problemen maakt kun het op hoop van zegen proberen echter wettelijk gezien zit je echt compleet fout en met een geluidskast kom je van de regen in de drup, want dan weet je zeker dat je een vergunning nodig hebt plus kan de welstandcommisie ook nog hun drol er op leggen. je loopt ook de kans omdat het dermate in het zicht is dat bij een inspectie de gemeente wakker word.
Het problem met het geluid heb je dus ook bij je achterkant, het grote voordeel, het ziet niemand.

• 4play

4play

-Nintendo- fan

@MacD007 ik zal tijdens de buurt BBQ aan het eind van de avond het eens naar voren brengen. Als mijn directe buurman (aan die kant) al wat ehhh soepeler is in zijn mening.

Maar ik begin te vermoeden dat ik geen (wettelijk) goed huis heb voor deze versie van een warmtepomp. Maar we wachten als of gewoon af.

• MacD007
HBO88 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 19:00:
[...]

Ik heb een aanbouw, dak is van hout. Daar de unit zetten zoals jij beschrijft gaat volgens mij niet werken, dan heb ik alsnog een enorme klankkast.

Aan de gevel kan toch ook prima? Dan komt hij op die rubbers of veren. Moet toch ook goed zijn, tenminste beter dan op het dak van de aanbouw?
Dat was ook een reactie op de post van @GerardButler.

op basis van jou beschrijving is in die situatie een bevestiging aan de muur wel de betere optie, mijn opmerking ging over het vermijden van contactgeluid (op de grond), op een aanbouw kun je dat niet op die manier oplossen, je hebt helemaal gelijk. klankkast vermijden en tegen de buitenmuur.

• wnwiigrtz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:59
Begin dit jaar ook de preorder gedaan van de Quatt, ben heel erg benieuwd naar de verhalen en ervaringen van @Dick Turpin en @Biondonl. Goed om te lezen dat de RVO-melding nu (eindelijk) officieel rond is.

Ik mis vanuit Quatt nog heel erg de communicatie over de plaatsing en de mogelijkheden daarvan. Bij het invullen van de installatiecheck werd gevraagd om een foto/video te maken van waar de warmtepomp geplaatst zou moeten worden, maar... dat weet ik dus niet. Ik zou daarin graag geadviseerd willen worden, hopelijk komt dat zodra de installatie dichterbij komt.

@marijnflipse Stomme vraag misschien, maar is de ingevulde vragenlijst van de installatie check nog ergens terug te vinden? Ik heb 'm een maand of 4 geleden ingevuld, maar ik heb behalve het bedank mailtje niet echt een kopie hiervan. Ik kan 'm wel nóg een keer invullen als ik iets vergeten ben, maar ik zou eigenlijk niet (precies) weten wat ik heb ingevuld. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonman51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QAO_dMhT_I6mGCfm9HcHB9NfLrI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mL92MUaKffrJcp6V2wKpmVUL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonman51
“en het geheel aan de wettelijke en bouwtechnische eisen voldoet”

Dit heeft dan dus ook betrekking op wettelijke regels omtrent geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shandar04
r0bert schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:23:
[...]

What else do you need? 😅

Haalbare regels voor het plaatsen zou fijn zijn....

Ik woon in een woonwijk en mijn buurvrouw zegt vrij gevoelig te zijn voor geluid (zucht), daarnaast zouden die ook op niet al te lange termijn ook nog wel eens kunnen gaan verhuizen (gaan die investering niet doen); zit ik straks met buren die mijn illegaal geplaatste pomp weg willen hebben en zit ik met de gebakken peren en kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkRood
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:40
Gevonden op https://www.milieucentraa...st-warmtepomp-dec2021.pdf
Mag je aannemen dat dit juist is?
Heb ik een vergunning nodig?
Voor een lucht/water warmtepomp heb je geen vergunning nodig, tenzij je in een monument of in een beschermd stadsgezicht woont of wanneer de buitenunit van de warmtepomp zeer goed zichtbaar is voor de omgeving. Voor een bodem/water warmtepomp kan een vergunning of melding nodig zijn voor het boren van de bodembron.
Vul de vragen in op www.omgevingsloket.nl om zeker te weten of je een vergunning nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shandar04
Dit is onjuist, milieucentraal is een stichting met duurzaam belang; die kunnen dit leuk schrijven maar jou gemeente (en het bouwbesluit landelijk) bepaald uiteindelijk welke regels er gelden.

Vandaar mijn eerdere oproep, bespreek de plaatsing met je gemeente; elke gemeente kan zijn eigen regels/wetgeving hebben bovenop landelijke regelgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
@HenkRood Begin eens met een online vergunningcheck bij het omgevingsloket. Die vertelt je meestal al iets meer. En verder eens met @Shandar04. Er wordt hiet nog wel eens makkelijk gedaan, maar als je zekerheid wilt zul je slapende honden wakker moeten maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
tonman51 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:13:
“en het geheel aan de wettelijke en bouwtechnische eisen voldoet”

Dit heeft dan dus ook betrekking op wettelijke regels omtrent geluid?
er staat meedenken ... dus is en blijft het in eerste instantie je eigen verantwoordelijkheid en die kun je dus niet doorschuiven aan een installateur. helaas zo zit in Nederland de wet inelkaar.

en helaas, met de nieuwe geluidswaarde hebben ze de lat helaas voor een heleboel mensen te hoog gelegd, er zullen in de toekomst best nieuwe ontwikkelingen komen waardoor warmtepompen stiller gaan worden, alleen daar hebben we nu niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
HenkRood schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:38:
Gevonden op https://www.milieucentraa...st-warmtepomp-dec2021.pdf
Mag je aannemen dat dit juist is?

te weten of je een vergunning nodig hebt.
[...]
lezen is een vak, er staat tenzij ... en neem contact op met ... Vul de vragen in op www.omgevingsloket.nl om zeker te zijn. een uitkomst zie je in een post van mij op 8-9-2022.

Vaak is dat dermate algemeen dat je eigenlijk daar dus ook niets aan hebt

in het princiepe heb je gelijk maar er zijn ondertussen dermate veel mits en maren dat vrijwel altijd er een is die van toepassing is.
als je dieper in de wettelijke materie kijkt zie je ook dat de afmetingen van een warmtepomp een rol gaan spelen, o.a. 1m hoog is er een van, maar iets dieper kom je ook nog 0,5 m tegen (in 3D), en daar gaat dus bijna elke warmtepomp nat, hoogte van 1m is veelal geen probleem, echter 50 cm ga het heel snel halen, als het niet de diepte is dan is het wel de breedte of hoogte.
Overigens zie je bij veel gemeentes ook dat ze er nog helemaal niet klaar voor zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HBO88
Kreeg zojuist een mail om een afspraak te maken voor de videocall. Volgende week woensdag ben ik aan de beurt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkRood
MacD007 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:38:
[...]

Overigens zie je bij veel gemeentes ook dat ze er nog helemaal niet klaar voor zijn
Jazeker! Je/Jullie hebben helemaal gelijk! Tuurlijk maken ze (ambtenaren 8)7 ) er weer een onduidelijk verhaal van; kunnen ze zich er geen buil aan vallen >:) .
Welk verhaal je ook zoekt, het geeft geen duidelijkheid! En straks, als het een verplichting wordt is er een probleem. Hoe ze dat dan oplossen? Niet dus; wij zijn probleemeigenaar (zo noemen ze dat bij de gemeente) (héél vroeger bij gemeenten gewerkt, gelukkig als wegbouwkundige). Beoordelingen zijn niet alleen afhankelijk van wettelijke kaders (of de "geest" van de wet) maar ook van de behandelend ambtenaar. Als je goed beschouwd, is een paal in de grond al een bouwwerk. Maar als je iets aan de gevel hangt buiten zicht van de openbare weg, kan een melding (of geen melding) het probleem oplossen.
Net wat al genoemd is, ga je het informeren, worden ze wakker! Dus? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkRood
PVPaneel schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:07:
@HenkRood Begin eens met een online vergunningcheck bij het omgevingsloket. Die vertelt je meestal al iets meer. En verder eens met @Shandar04. Er wordt hiet nog wel eens makkelijk gedaan, maar als je zekerheid wilt zul je slapende honden wakker moeten maken...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/836IkMHUjRVOEMgH3hAtFEcJtyU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5mnifmZD9hisIZTYgn3JK4r4.jpg?f=fotoalbum_large

Na de check wordt je ook niet wijzer; resultaat: Neem bij twijfel contact op met de gemeente voor meer informatie.

aanvulling: https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR31971/1
Beleidsregel bouwvergunningvrije airco-units Geldend van 13-05-2009 t/m heden
(“verandering van niet-ingrijpende aard aan een bestaand bouwwerk”)

Tja, is dit wel duidelijk of hangt het weer af van de interpretatie? |:(
Lijkt wel op de conclusie van Milieu-Centraal (?)

PS: dit zijn de vastgestelde beleidsregels van gem. Berkelland.

[ Voor 18% gewijzigd door HenkRood op 09-09-2022 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynxathon
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-04-2023
HBO88 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:14:
Kreeg zojuist een mail om een afspraak te maken voor de videocall. Volgende week woensdag ben ik aan de beurt :)
Welk factuurnummer had jij? Ze zouden het namelijk op volgorde doen en niet gaan cherrypicken. Ik ben benieuwd of ze zich daar aan houden - ik heb nog niks gehoord en heb #44.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@HenkRood Tja, dat helpt in jouw geval niet. In mijn gemeente rolt er netjes uit dat een buitenunit een vergunning nodig heeft tenzij deze minder dan 50 cm uit de gevel uitsteekt. En dan nog blijft het advies dat ik eerder al gaf staan; of je vraagt het en dan weet je het of je neemt een gok. Dat laatste wilde ik niet doen met mijn dakkapel en daar ben ik blij om, want het oorspronkelijke ontwerp werd afgekeurd op het bestemmingsplan, maar viel wel onder een gemeenschappelijke uitzondering waardoor ie als nog geplaatst mocht worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkRood
PVPaneel schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 19:59:
@HenkRood Tja, dat helpt in jouw geval niet. In mijn gemeente rolt er netjes uit dat een buitenunit een vergunning nodig heeft tenzij deze minder dan 50 cm uit de gevel uitsteekt. En dan nog blijft het advies dat ik eerder al gaf staan; of je vraagt het en dan weet je het of je neemt een gok. Dat laatste wilde ik niet doen met mijn dakkapel en daar ben ik blij om, want het oorspronkelijke ontwerp werd afgekeurd op het bestemmingsplan, maar viel wel onder een gemeenschappelijke uitzondering waardoor ie als nog geplaatst mocht worden...
Buitenunit op voorgevel, neem ik aan. Lijkt mij logisch, aanzicht vanaf openbare weg!
(off topic) Nu een dakkapel: met plat dak vergunning vrij; met aflopend dak (veel fraaier en minder onderhoud); vergunning plichtig, ook als aan achterzijde! (on topic) :(

• 74Eric74
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:28
HenkRood schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:10:
[...]

Buitenunit op voorgevel, neem ik aan. Lijkt mij logisch, aanzicht vanaf openbare weg!
(off topic) Nu een dakkapel: met plat dak vergunning vrij; met aflopend dak (veel fraaier en minder onderhoud); vergunning plichtig, ook als aan achterzijde! (on topic) :(
Ik dacht dat je op een dakkapel ook een omgevingsvergunning nodig hebt omdat de buitenunit hoger is dan 50cm? Misschien zit ik fout hoor, maar ik meende dat ergens gelezen te hebben. :?

Overigens heb ik al even zitten spelen met de rekentool van de overheid met betrekking tot geluid aan de erfgrens en dan is de buitenunit op de dakkapel eigenlijk wel een mooie oplossing.

[ Voor 8% gewijzigd door 74Eric74 op 10-09-2022 09:51 ]

• HenkRood
74Eric74 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 09:50:
[...]

Ik dacht dat je op een dakkapel ook een omgevingsvergunning nodig hebt omdat de buitenunit hoger is dan 5cm
Nee, ik haakte in op jouw opmerking over jouw dakkapel(vergunning) gaat niet over de WPunit, vandaar offtopic.

• HenkRood
74Eric74 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 09:50:
[...]

Overigens heb ik al even zitten spelen met de rekentool van de overheid met betrekking tot geluid aan de erfgrens en dan is de buitenunit op de dakkapel eigenlijk wel een mooie oplossing.
Zoals al eerder is opgemerkt: NIET doen! Werkt als een klankkast! Tenzij je dakkapel van beton is >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 74Eric74
HenkRood schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 11:38:
[...]

Zoals al eerder is opgemerkt: NIET doen! Werkt als een klankkast! Tenzij je dakkapel van beton is >:)
En met van die trillingsdempende blokken eronder? Zal waarschijnlijk nooit 100% weg zijn, maar aangezien de warmtepomp 's avonds niet aan hoeft, denk ik niet dat er heel veel last van hoeft te zijn.

Buiten dat om is dat ongeveer de enige plek bij mij waar ik aan de geluidseisen kan voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 22:22

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
74Eric74 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 11:48:
[...]

En met van die trillingsdempende blokken eronder? Zal waarschijnlijk nooit 100% weg zijn, maar aangezien de warmtepomp 's avonds niet aan hoeft, denk ik niet dat er heel veel last van hoeft te zijn.

Buiten dat om is dat ongeveer de enige plek bij mij waar ik aan de geluidseisen kan voldoen.
Opzich hoeft het niet, jij bent de baas, maar warmtepompen werken doorgaans beter als ze langzaam het huis warm houden ipv nachtverlaging toepassen en smorgens volle bak met een relatief hoge aanvoer temp en dus een lager rendement de boel warm proberen te maken. voor een bruikbaar systeem is is toch wel een paar uur voordat je opstaat de boel aanslingeren minimaal. en gezien hij hard gaat werken gaat hij ook hard geluid maken in die uurtjes. als je huis een totale ramp is qua isolatie en afgifte kan je het gerust zo doen aangezien je dan toch een hoge aanvoer temp nodig hebt. :+

• 74Eric74
twain4me schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:01:
[...]

Opzich hoeft het niet, jij bent de baas, maar warmtepompen werken doorgaans beter als ze langzaam het huis warm houden ipv nachtverlaging toepassen en smorgens volle bak met een relatief hoge aanvoer temp en dus een lager rendement de boel warm proberen te maken. voor een bruikbaar systeem is is toch wel een paar uur voordat je opstaat de boel aanslingeren minimaal. en gezien hij hard gaat werken gaat hij ook hard geluid maken in die uurtjes. als je huis een totale ramp is qua isolatie en afgifte kan je het gerust zo doen aangezien je dan toch een hoge aanvoer temp nodig hebt. :+
Dat snap ik, maar als we beiden de hele dag werken kan dat ook 's middags gebeuren voordat we weer thuis komen. 24/7 dat ding laten loeien zal waarschijnlijk meer verbruiken dan die 3-4 uur per dag.
Pagina: 1 ... 18 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.