Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.833.035 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:15
Proton_ schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:45:
[...]

kWh = energie = vermogen x tijd
kW = vermogen
In deze context gaat het over thermisch vermogen, elektrisch vermogen is minder.
Er is zeker een efficiëntiecurve, maximale COP is doorgaans bij ongeveer 30% deellast, maar dat is zeker niet de enige overweging (zie warmtepomp FAQ).
Quatt levert "8 kW" met een cascade van tweemaal "4 kW" units. Er is nog geen informatie over de aansturing, dus weten we ook niet of dat is met een optimalisatie op weinig compressorstarts, weinig geluid of weinig verbruik.
Als het allemaal onbekend is doe ik de 8kWh wel, ik kan het achteraf nog altijd veranderen volgens Quatt zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dansko84
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:25
Ik kom nu net een vergelijkbare warmtepomp tegen van De Warmte (die hebben nu een warmtepomp waar ze warmte uit het riool onttrekken). De nieuwe warmtepomp (de Pomp AO) lijkt verdacht veel op de Quatt: https://www.dewarmte.nl/product-pompao

Zouden ze een samenwerking zijn aangegaan?

De Warmte levert al enige tijd een warmtepomp (HeatCycle) waarmee ze warmte uit je riool gebruiken om SWW (Sanitair Warm Water) mee te maken. De Pomp AO is een nieuw product welke zojuist is aangekondigd.

[ Voor 26% gewijzigd door Dansko84 op 29-08-2022 15:55 . Reden: Toevoeging HeatCycle ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DN59
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 24-06-2024
Dansko84 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:31:
Ik kom nu net een vergelijkbare warmtepomp tegen van De Warmte (die hebben nu een warmtepomp waar ze warmte uit het riool onttrekken). De nieuwe warmtepomp (de Pomp AO) lijkt verdacht veel op de Quatt: https://www.dewarmte.nl/product-pompao

Interessant, Blijkbaar een nieuw (2e) product, want via de homepage dewarmte.nl kom je bij producten alleen bij "De heatcycle" . Zeker ook een interessant concept

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shandar04
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:00
De nieuwe warmtepomp (de Pomp AO) lijkt verdacht veel op de Quatt: https://www.dewarmte.nl/product-pompao
Er staat op die site het volgende:
Onze Panasonic compressor is ontworpen met oog op duurzaamheid, stabiliteit en betrouwbaarheid.

Lijkt mij een partij die een bepaalde Warmtepomp bij panasonic inkoopt en er een mooi kastje omheen bouwt die (kijkende naar de geluidsproductie) standaard wat dempt.

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online

De Warmte levert al enige tijd een warmtepomp (HeatCycle) waarmee ze warmte uit je riool gebruiken om SWW (Sanitair Warm Water) mee te maken. De Pomp AO is een nieuw product welke zojuist is aangekondigd.
Heel gaaf, maar... Meer dan 2x zo duur als Quatt. Ze rekenen 3400 euro all-in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08

de compressor komt van Panasonic blijkbaar. "Onze Panasonic compressor is ontworpen met oog op duurzaamheid, stabiliteit en betrouwbaarheid" (zou dat niet voor elk apparaat gelden ??)

wel een pluspunt: Inclusief twee jaar full service. Iets mis? wij fixen het!

Deze heeft wel meer vermogen één Quatt unit, namelijk tot 8,3 kW.

en een nachtstand van : ongeveer 47 dB, wel weer raar, weten ze het nog niet ?
ook hier weer onduidelijkheden over het subsidiebedrag, als je dan op de ISDE lijst kijk kom je alleen dat tegen:
ISDE lijst aug. 2022:
KA21095 DeWarmte DeWarmtepomp WP0 (KP50, R32) 6 4.200,00 (subsidie per 1.1.2022) en dat is dus een water/water warmtepomp, dus geen lucht/water warmtepomp.
met een totale prijs van: "na de betaling van €6.100, krijg je 44% terug door the ISDE subsidie, resulterend in een netto prijs van €3.400 incl. BTW, installatie en 2 jaar full service."
iemand kan niet rekenen of ook deze pomp staat niet op de lijst net als de Quatt ????
6.100 -/- 4.200 is bij mij 1.900€ en geen 3.400€.
en 44% van €6.100,- is bij mij €2.684; de subsidiebedragen zijn echter of 2.700 of 2.850 euro. Dus het zal danwel 2.700 euro zijn, echter ook deze staat dus (nog) niet op de huidige lijst.
Helaas ook hier weer mooie praat maar technische info ????

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 29-08-2022 16:23 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Nu online
MacD007 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:13:
[...]

de compressor komt van Panasonic blijkbaar. "Onze Panasonic compressor is ontworpen met oog op duurzaamheid, stabiliteit en betrouwbaarheid" (zou dat niet voor elk apparaat gelden ??)

wel een pluspunt: Inclusief twee jaar full service. Iets mis? wij fixen het!

Deze heeft wel meer vermogen één Quatt unit, namelijk tot 8,3 kW.

en een nachtstand van : ongeveer 47 dB, wel weer raar, weten ze het nog niet ?
ook hier weer onduidelijkheden over het subsidiebedrag, als je dan op de ISDE lijst kijk kom je alleen dat tegen:
ISDE lijst aug. 2022:
KA21095 DeWarmte DeWarmtepomp WP0 (KP50, R32) 6 4.200,00 (subsidie per 1.1.2022)
met een totale prijs van: "na de betaling van €6.100, krijg je 44% terug door the ISDE subsidie, resulterend in een netto prijs van €3.400 incl. BTW, installatie en 2 jaar full service."
iemand kan niet rekenen of ook deze pomp staat niet op de lijst net als de Quatt ????
6.100 -/- 4.200 is bij mij 1.900€ en geen 3.400€.

Helaas ook hier weer mooie praat maar technische info ????
44% van 6100= 2684. Totaal is dus 6100-2684 =3400 dus klopt wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 06:34
@MacD007 De warmtepomp uit de ISDE lijst bestaat al een tijdje (april 2021 op de markt) en haalt warmte uit rioolwater (HeatCycle). Deze AO lucht/water warmtepomp is van hetzelfde bedrijf en heeft zo te zien nog geen meldcode. Qua marketing en opzet lijkt het erg op elkaar. Quatt lijkt het iets te winnen op prijs, maar dat is puur door de "2x4kW subsidie verdubbelaar". Verder weer treurig weinig scop info. Allen A7/W35 en A7/W55... Oktober zijn de eerste intakes...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielsweb
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 29-09 16:40
ik mis eigenlijk de volgende specificaties.
- hoeveel gaten heeft de instalateur nodig voor de buiten muur.
- welke diameter.
- mag de aansluiting buiten haaks naar de unit lopen?
- hoe zwaar weegt de quatt in gebruik. ( will de vve weten)
- is het mogenlijk een oude radiator aansluiting te hergebruiken als aansluiting ? ( rare vraag mischien maar er staat nu nog een keuken radiator die weggaat )
- anders hoeveel afstand is het waard te overbruggen richting de cv.
- welke stroom voorziening heeft de unit nodig!

immers als deze informatie bekend is. kan ik bij de keuken renovatie vast voorbereidend werk laten doen! zo zit ik maar 1 keer in de rommel.
@marijnflipse

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marijnflipse
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-10 15:57
geerttttt schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:43:
[...]

Hey @marijnflipse , mooi dat je inhaakt op dit gedeelte. Zoals je ziet is geluidsniveaus eigenlijk een rode draad en zal denk ik nog vaker naar voren gaan komen als pijnpunt. Een cruciaal punt is dan de decibel niveaus en voornamelijk de onbekendheid van decibels in de nachtstand.

Kunnen jullie daar meer duidelijkheid over geven? Nu blijft het zo vaag en onduidelijk voor ons als klanten. Of is dit nog niet officieel gemeten of vastgesteld?
Yes, uiteraard goede vraag. Als ik het antwoord had, had ik hem gegeven. Maar nog niet alle waarden zijn officieel vastgesteld, dus wil geen verwarring zaaien. Het niveau van nachtstand/stille modus is dus ook nog niet bepaald. Dat doen we de komende weken, en we zorgen er uiteraard voor dat hij voor rijwoningen goed geschikt blijft. Mocht het niet top zijn, kunnen we dat OTA aanpassen. Omdat we veel vermogen hebben, is er genoeg ruimte om geluid te reduceren als dat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:29
Dit bericht krijg je van Dewarmte wanneer je je inschrijft voor hun warmtepomp. Qua installatie lijkt het toch anders en geeft misschien ook andere mogelijkheden:

De investering voor jou bedraagt € 6100,- incl. BTW en na aftrek van de subsidie* kom je op € 3400,- netto uit. Wij helpen je met de subsidie aanvraag.

In 3 eenvoudige stappen zorgen wij voor een zorgeloze installatie.

Reserveren (voltooid)
Woningcheck
Installatie

En besparen maar! Geen zorgen, we leggen de stappen hieronder in detail uit.

Volgende stap begin oktober

Wij zijn druk bezig om de onderstaande stappen zo gemakkelijk mogelijk te maken. Wij zullen een mailtje sturen zodra we klaar zijn voor stap 2. We verwachten dat dit begin oktober is. Maar dit kan ook eerder zijn. Voor nu is ervanuit jou dus geen actie nodig en vragen we je nog heel even om je geduld.

Stap 2a, Stuur ons een aantal foto's

Om een goede inschatting te kunnen maken of de Pomp AO in jouw woning toepasbaar is hebben we enkele foto’s nodig van onderstaande locaties.

De locatie waar de Pomp AO moet komen te staan
De dichtstbijzijnde radiator (of vloerverwarming verdeler)
De verwachte locatie van de gevel- of dakdoorvoer.
De locatie van de CV ketel (hier moet bedrading naartoe worden gelegd)

Stap 2b, Wij checken jouw foto's

Wij checken jouw foto's zo snel mogelijk en komen bij je terug met een van de onderstaande antwoorden.

De Pomp AO past in jouw woning! Yes, door naar de digitale inspectie.
De Pomp AO kan toch niet geplaatst worden. In dit geval zullen we uitleggen waarom dit niet kan en je het reserveringsbedrag terugstorten. Ook zullen we samen kijken of we een andere oplossing voor jouw situatie hebben.
De foto's zijn niet duidelijk genoeg. In dit geval zullen we je vragen om nieuwe foto's te sturen met een instructie en uitleg waarom de gestuurde foto's niet voldoen.

Stap 2c, De digitale inspectie via Whatsapp videobellen

Bij een succesvolle beoordeling van jouw foto's zullen we je een calendar uitnodiging sturen. Hier kan jij de digitale inspectie inplannen, gewoon wanneer het jou uitkomt. De digitale inspectie duurt ongeveer 30 minuten. Tijdens de inspectie geef jij ons een virtuele tour door jouw huis. Vragen als, "waar moet de Pomp AO geplaatst worden?" en "hoe gaat het leidingwerk lopen" worden tijdens deze inspectie beantwoord. Onderstaande uitkomsten zijn mogelijk.

De Pomp AO past direct in jouw woning! Yes, door naar de installatie.
De Pomp AO kan toch niet geplaatst worden. In dit geval zullen we uitleggen waarom dit niet kan en je het reserveringsbedrag terugstorten. Ook zullen we samen kijken of we een andere oplossing voor jouw situatie hebben.
Er moet extra werk gerealiseerd worden. Bijna elk huis is anders en in sommige huizen is de installatie een stuk complexer. Als er extra voorwerk gerealiseerd moet worden zullen we dit altijd in goed overleg inplannen. Ook zullen we eventuele kosten transparant en duidelijk communiceren. Bij annulering wordt het reserveringsbedrag teruggestort. Bij overeengekomen extra werk gaan we door naar stap 3.

Stap 3, De installatie

Bij een succesvolle digitale inspectie zullen we je de koopovereenkomst en aanbetalingsmail sturen. Na de aanbetaling is de afgesproken installatiedatum definitief en komen wij bij jou installeren!

Genieten van circulaire warmte

Gefeliciteerd! De Pomp AO staat in jouw huis. Wij sturen je de eindfactuur, de inloggegevens voor onze webapp en een link om in 3 stappen de ISDE subsidie eenvoudig en snel aan te vragen, dit kan direct na betaling van de eindfactuur. Nu kan jij heerlijk genieten van duurzame warmte, dit is goed voor het milieu en jouw portemonnee.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• marijnflipse
Zeker niet! De Warmte gebruikt Quatt als inspiratiebron laten we maar zeggen O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marijnflipse
-NRG- schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:51:
[...]

Vergeet niet te vragen hoe het zit met de subsidie :)
Subsidie komt er.

Echter heeft RVO haar belofte naar ons gebroken omdat "er mensen op vakantie zijn".

Nu "zal de eerstvolgende update, waarin ook jullie (=Quatt) apparaat zit, niet eerder zijn dan de eerste volle week van september."

Wij wachten dus net zo ongeduldig op een nieuwe update van RVO als jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:47

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
marijnflipse schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:32:
[...]

Zeker niet! De Warmte gebruikt Quatt als inspiratiebron laten we maar zeggen O-)
tsja gelukkig hebben jullie alles zelf gemaakt en verzonnen

kennen we deze nog?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nEfW_lIv1IpdQ9SKEXPShV6w9DA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KAoCTHYzVvYz5PWKswjRGj70.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marijnflipse
twain4me schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:41:
[...]

tsja gelukkig hebben jullie alles zelf gemaakt en verzonnen

kennen we deze nog?
Guilty! Wij hebben inderdaad stockphotos gebruikt.

Spoiler alert:

We doen het nog steeds! :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt
  • Laatst online: 10-10 17:48

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
marijnflipse schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:25:
[...]

Yes, uiteraard goede vraag. Als ik het antwoord had, had ik hem gegeven. Maar nog niet alle waarden zijn officieel vastgesteld, dus wil geen verwarring zaaien. Het niveau van nachtstand/stille modus is dus ook nog niet bepaald. Dat doen we de komende weken, en we zorgen er uiteraard voor dat hij voor rijwoningen goed geschikt blijft. Mocht het niet top zijn, kunnen we dat OTA aanpassen. Omdat we veel vermogen hebben, is er genoeg ruimte om geluid te reduceren als dat nodig is.
Kijk, helder antwoord. Dank je! Maar als jullie daadwerkelijk rijwoningen als klant willen verwelkomen zul je toch rekening moeten houden met velen die een meter van de erfgrens of minder als enige mogelijkheid hebben toch?

Sterker nog, ik heb een vrijstaande woning maar tenzij ik de pomp midden in mijn voor of achtertuin zet dan is 1 meter tot de erfgrens toch wel ongeveer het maximaal haalbare.

Hoe gaan jullie daarmee om? Is dat dan geen optie? Of eigen risico? Of krijg je dan een berekeningetje dat je dan maximaal x procent vermogen kunt gebruiken om binnen de geluids marge te blijven?

Geluidsproductie is voor mij het grootste zorgenpunt, ik hoop dat jullie daarin mogelijkheden hebben :)

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-10 14:11
Ik zie dat bij DeWarmte Pomp AO ook een 150L warmtepompboiler vat is inbegrepen. Dit is bij Quatt toch niet het geval toch, daar gaat het met €1600 enkel over de warmtepomp. Of lees ik ergens overheen?

Edit: volgens klopt bovenstaand mbt de boiler niet en is de faq pagina over een compleet ander product. In dat geval is Quatt veel scherper geprijsd.

[ Voor 26% gewijzigd door RVE_NL op 29-08-2022 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Nu online
RVE_NL schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:09:
Ik zie dat bij DeWarmte Pomp AO ook een 150L warmtepompboiler vat is inbegrepen. Dit is bij Quatt toch niet het geval toch, daar gaat het met €1600 enkel over de warmtepomp. Of lees ik ergens overheen?
Nee, Quatt is enkel een hybride warmtepomp voor je CV, niet voor douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Nu online
marijnflipse schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:25:
[...]
en we zorgen er uiteraard voor dat hij voor rijwoningen goed geschikt blijft. Mocht het niet top zijn, kunnen we dat OTA aanpassen. Omdat we veel vermogen hebben, is er genoeg ruimte om geluid te reduceren als dat nodig is.
Dus jullie kunnen het geluid op afstand (= vermogensniveau) aanpassen? Kunnen wij dat straks zelf ook of zit dat achter het care abbo?
En als je dan geen abbo neemt, dan krijg je als nachtstand gewoon de minimale vermogensstand?

Wacht met spanning een installatie videocall af! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
@marijnflipse zou je mij andere post willen beantwoorden please dan kan ik beoordelen of ik mee kan doen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Aangezien ik ergens helemaal achterin de wachtrij kom te staan, heb ik besloten dat tegen de tijd dat ik aan de beurt ben genoeg ervaringen heb kunnen lezen. Heb gelijk voor 8kw gereserveerd, mochten de geluidsniveaus binnen de perken zitten dan pik ik een mooie deal mee, en zo niet dan kan ik gelukkig de reservering terugdraaien.

Eigenlijk is deze periode vlak voor de prijsstijging wel de sweet spot - als je geduld hebt natuurlijk.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
michielsweb schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:15:
Min 3 stuks 2 voor de beide CV leidingen en 1 voor de spanning en signal kabels.
- welke diameter.
Voor de CV zal dat circa 10 cm zijn, zie eerdere post ivm voor de isolatie, voor stroomkabel 3* 2,5 spanning is dat maar een kleine diameter.
Waarom niet? Heb je bij de CV leidingwerk nu ook.alleen even met de isolatie rekening houden.
Kijk anders bij de concurrenten wat een 5 kW monoblok ongeveeer weegt, zal niet zo veel er naast zitten. Installatie zal vermoedelijk op rubberen voetjes of op een muurhaak gebeuren.
- is het mogenlijk een oude radiator aansluiting te hergebruiken als aansluiting ? ( rare vraag mischien maar er staat nu nog een keuken radiator die weggaat )
Voor een 4 kW unit zal dat ergens rond de 1400-1600 W zijn, dus een groep van 16 A zolang daar geen zware gebruikers ( ovens, wasm. of droger, kookplaat) opzitten zal geen probleem zijn, beter is echter om voor de warmtepomp een aparte groep te maken. In een appartement zal dat echter lastig worden, denk ik.
immers als deze informatie bekend is. kan ik bij de keuken renovatie vast voorbereidend werk laten doen! zo zit ik maar 1 keer in de rommel.
@marijnflipse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@RVE_NL Veel scherper geprijsd? Een 2x4 kW Quatt kost 3299, een 8 kW AO van DeWarmte kost 3400? Qua specs blijft het karig vergelijken aan beide kanten van de ring. Als de genoemde 50 dB wordt gehaald, is die AO 7db stiller dan de duoquatt..Lijkt me persoonlijk voor die 101 euro meer dan prettiger, maar goed; eerst zien (of was het horen ;)) en dan geloven..
Ben het wel eens met Marijn dat er hier stevig "geïnspireerd" wordt.

Edit: Bovenstaande is alleen voor nieuwe klanten vanaf 1 september; tot die tijd is de duoquatt 2199 en zoals @RVE_NL aangeeft, aantrekkelijk geprijsd.

[ Voor 24% gewijzigd door PVPaneel op 30-08-2022 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
PVPaneel schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 06:32:
@RVE_NL Veel scherper geprijsd? Een 2x4 kW Quatt kost 3299, een 8 kW AO van DeWarmte kost 3400? Qua specs blijft het karig vergelijken aan beide kanten van de ring. Als de genoemde 50 dB wordt gehaald, is die AO 7db stiller dan de duoquatt..Lijkt me persoonlijk voor die 101 euro meer dan prettiger, maar goed; eerst zien (of was het horen ;)) en dan geloven..
Ben het wel eens met Marijn dat er hier stevig "geïnspireerd" wordt.

Edit: Bovenstaande is alleen voor nieuwe klanten vanaf 1 september; tot die tijd is de duoquatt 2199 en zoals @RVE_NL aangeeft, aantrekkelijk geprijsd.
Voor mijn persoonlijke situatie is het een vergelijking tussen Quatt 4kw en DeWarmte AO (er bestaat slechts 1 variant).
Er is natuurlijk een hele markt voor mensen die geen 8kw nodig hebben.
Daarbij heb ik een vrijstaande woning met plat dak, dus dat geluid daar maak ik mij al helemaal geen zorgen over. Zo zie je maar dat producten ieder eigen doelgroepen hebben 😉

[ Voor 17% gewijzigd door RVE_NL op 30-08-2022 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
RVE_NL schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:09:

Edit: volgens klopt bovenstaand mbt de boiler niet en is de faq pagina over een compleet ander product. In dat geval is Quatt veel scherper geprijsd.
Waar lees jij over de WPB met 150L vat?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@okijokii Dat komt omdat RVE_NL abusievelijk keek naar de FAQ van de HeatCycle (wat op zich niet gek is gezien ze daar naar verwijzen vanuit DeWarmte AO Warmtepomp mail). Het is duidelijk dat de aanmeldpagina live is en de rest nog moet. Blijkt ook uit het feit dat ze nu aanmeldingen willen hebben en dan in de loop van september/oktober pas met het vervolgproces beginnen, omdat dat nog niet is ingeregeld. Ben heel benieuw hoe ze dat combineren met installaties starten in november! Maar ach, ik ken een zeker startup die nu ook door dat proces aan het worstelen is :D

[ Voor 24% gewijzigd door PVPaneel op 30-08-2022 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
PVPaneel schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:22:
@okijokii Dat komt omdat RVE_NL abusievelijk keek naar de FAQ van de HeatCycle (wat op zich niet gek is gezien ze daar naar verwijzen vanuit DeWarmte AO Warmtepomp mail). Het is duidelijk dat de aanmeldpagina live is en de rest nog moet. Blijkt ook uit het feit dat ze nu aanmeldingen willen hebben en dan in de loop van september/oktober pas met het vervolgproces beginnen, omdat dat nog niet is ingeregeld. Ben heel benieuw hoe ze dat combineren met installaties starten in november! Maar ach, ik ken een zeker startup die nu ook door dat proces aan het worstelen is :D
Viel mij ook op dat de FAQ op de Heatcycle sloeg. Ik heb me op beide ingeschreven en zal tzt de hopelijk beste keuze maken. Geluid is zeker 1 van de afwegingen. Daarnaast rendement en service.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RVE_NL
okijokii schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:18:
[...]
Waar lees jij over de WPB met 150L vat?
Als je op de warmtepomp pagina op veelgestelde vragen klikt staat er een item “wat voor een boiler wordt er geïnstalleerd met Heatcycle”. Maar zoals aangegeven in mijn post lijkt de veelgestelde vragen pagina helaas over een compleet ander product te gaan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HBO88
  • Nu online
Misschien kunnen we voor de heatcycle een apart topic maken en het hier puur over de Quatt houden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
HBO88 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:38:
Misschien kunnen we voor de heatcycle een apart topic maken en het hier puur over de Quatt houden
Heb een nieuwe topic aangemaakt onder de titel “ Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)”

Als er nog medeautors zich willen aansluiten graag. Zal in de loop van de dag kijken of ik eerste informatie er op kan zetten, aanvullingen en verbeteringen zijn van harte welkom.
Update: Eerste informatie is erop gezet.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 30-08-2022 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Nu online
[b]MacD007 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 00:01:
Voor een 4 kW unit zal dat ergens rond de 1400-1600 W zijn, dus een groep van 16 A zolang daar geen zware gebruikers ( ovens, wasm. of droger, kookplaat) opzitten zal geen probleem zijn, beter is echter om voor de warmtepomp een aparte groep te maken. In een appartement zal dat echter lastig worden, denk ik.
Eerder laag in die range / net er wat onder. Als ik de specificaties doorreken kom ik op een compressorcapaciteit van 1285 watt (daar zal uiteraard wat speelruimte op zitten).
120 watt voor de rest van het systeem lijkt me ruim genomen, dus ik denk dat je die 1400 watt wel gaat redden.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-10 21:42

OmeJoyo

This is me

Toch voor 99 euro de gok maar genomen voor de 8k versie. Bij de aanvraag staat al meteen erbij dat het al maanden gaat duren voordat je weet of je huis geschikt is, dus tijd genoeg om af te wachten en het verloop te zien van de installaties. Als dat drama is, dan annuleer ik, anders kunnen we de volgende winter starten met besparen.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duysa01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-10 17:21
Ik had me ook ingeschreven bij de collectieve inkoop warmte pomp van VEH, ik kreeg zojuist de volgende mail:
--
Leveringsproblemen hybride warmtepomp

We hebben te maken met aanhoudende leveringsproblemen van de hybride warmtepomp, door gebrek aan onderdelen en vakmensen. Wachttijden bij de leveranciers zijn inmiddels opgelopen tot ruim een jaar. Wij organiseren een nieuwe actie zodra de productiecapaciteit bij de fabrikanten voldoende is opgeschaald en leveranciers de beschikbaarheid van hybride warmtepompen kunnen garanderen.
--
Grappig genoeg gisteren een vriendin op bezoek. Haar zoon is een totaal onervaren loodgieter die wel solo opdrachten moet uitvoeren

Maak me wel zorgen hoe quatt de kwaliteit van de installatie voor elkaar gaat krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:12
duysa01 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:58:
Ik had me ook ingeschreven bij de collectieve inkoop warmte pomp van VEH, ik kreeg zojuist de volgende mail:
--

We hebben te maken met aanhoudende leveringsproblemen van de hybride warmtepomp, door gebrek aan onderdelen en vakmensen. Wachttijden bij de leveranciers zijn inmiddels opgelopen tot ruim een jaar. Wij organiseren een nieuwe actie zodra de productiecapaciteit bij de fabrikanten voldoende is opgeschaald en leveranciers de beschikbaarheid van hybride warmtepompen kunnen garanderen.
--
Grappig genoeg gisteren een vriendin op bezoek. Haar zoon is een totaal onervaren loodgieter die wel solo opdrachten moet uitvoeren

Maak me wel zorgen hoe quatt de kwaliteit van de installatie voor elkaar gaat krijgen!
dat is een terechte zorg en gaat waarschijnlijk ook grote problemen opleveren. Je ziet aan alles dat dit een hele zware dobber wordt. Het zal duidelijk zijn dat ik er niet in geloof en er geen geld in steek, maar zo nu en dan kijk ik eens in dit topic of Quat per ongeluk toch een paar WPs heeft kunnen kopen/leveren/installeren ergens.

WPs installeren is niet supermoeilijk maar je moet vooral ervaring opdoen en training krijgen. Laten die twee dingen nu niet gaan omdat er geen machines zijn om te installeren dus kun je ook niet oefenen. Beetje lullig circeltje wordt dat dus >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
duysa01 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:58:
--

--

een (on)ervaren loodgieter die in mijn electrische installatie gaat komen, mooi niet, leken hebben in mijn kast niets verloren, vergeet niet dat jij als opdrachtgever medeverantwoordelijk bent als er een zwaar ongeval heeft plaats gevonden. Bij ons op het werk worden van externe bedrijven de papieren van de mensen die bij ons iets komen installeren nagetrokken (vooraf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
MacD007 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:39:
[...]

een (on)ervaren loodgieter die in mijn electrische installatie gaat komen, mooi niet, leken hebben in mijn kast niets verloren, vergeet niet dat jij als opdrachtgever medeverantwoordelijk bent als er een zwaar ongeval heeft plaats gevonden. Bij ons op het werk worden van externe bedrijven de papieren van de mensen die bij ons iets komen installeren nagetrokken (vooraf).
Als de monteur van Quatt een optater krijgt omdat hij iets fout doet bij de elektrische installatie, of bij wijze van spreken de warmtepomp op zijn hoofd krijgt neem ik aan dat ik niet verantwoordelijk ben als consument. In een zakelijke situatie waarbij je opdrachtgever bent is dat misschien anders, maar zo'n vaart zal dat als consument niet lopen lijkt me.

Verder... De (nieuwe) monteurs van Quatt moeten ook gewoon ervaring op kunnen doen. Of het verstandig is dat die mensen op dag 1 zelfstandig WP's gaan plaatsen weet ik niet, maar dat zal ook afhangen van de training die er aan vooraf is gegaan en wellicht een ervaren installateur die op kantoor bereikbaar is bij vragen. Wat mij betreft mag een monteur die weinig praktijkervaring maar wel getraind is best bij mij de WP installeren, mits ze maar er voor zorgen dat het degelijk opgeleverd wordt (uiteindelijk).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:35
Waar staat eigenlijk dat het onervaren monteurs zijn. Of zijn dit aannames? Zullen we eerst een wachten totdat de eerste paar zijn opgehangen. Dan weten we meer, speculaties heeft niemand wat aan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[quote]geerttttt schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:49:
[...]

Als de monteur van Quatt een optater krijgt omdat hij iets fout doet bij de elektrische installatie....

Een dergelijke optater kan zelfs bij 230V dodelijk zijn, jaarlijks zijn er genoeg voorbeelden te vinden die dit elk jaar opnieuw aangeven. niets voor niets mogen alleen vaklui aan deze installaties werken.

had een tijdje geleden ook lui binnen die een airco installerden, de een was dus wel vakbekwaam voor electro en de ander was dat voor airco's. kon je ook duidelijk zien dat de heren wisten waar ze mee bezig waren.

Dat verwacht ik overigens ook bij Quatt. in eerste instantie is Quatt de opdrachtgever van deze mensen en dus ook aansprakelijk, ook als het bv ZZPérs zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Ik snap niet waarom de kennis en kunde van de installateurs in twijfel wordt getrokken. Een Mercedes monteur die bij Audi aan de slag gaat krijgt dan wel een training in Audi componenten, maar je hoeft 'm echt niet meer te vertellen dat je vuurwerk krijgt als je beide polen van de accu doorverbind.

Ik ga er gewoon van uit dat er WP installateurs komen die alle ins en outs van de ontwikkelaars gekregen hebben, misschien hebben ze wel bijgedragen aan het ontwerp in het kader van installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
nst6ldr schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 18:35:
Ik snap niet waarom de kennis en kunde van de installateurs in twijfel wordt getrokken. Een Mercedes monteur die bij Audi aan de slag gaat krijgt dan wel een training in Audi componenten, maar je hoeft 'm echt niet meer te vertellen dat je vuurwerk krijgt als je beide polen van de accu doorverbind.

Ik ga er gewoon van uit dat er WP installateurs komen die alle ins en outs van de ontwikkelaars gekregen hebben, misschien hebben ze wel bijgedragen aan het ontwerp in het kader van installatie.
helaas ken ik de branche een beetje en ook dat er tussen de vele vakmensen helaas ook genoeg beunhazen er tussen zitten, zeg maar bakkers en slagers die net voldoende instructies gekregen hebben hoe ze een steeksleutel vast moeten vasthouden, maar ga nu niet verwachten dat ze de gevaren van dat werk tot in de puntjes weten, helaas niet.

maar mbt Quatt weten we helmaal niet met welk manschappen ze de installaties gaan klaren, ik verwacht wel zeker in de eerste fase waar ze het toch even onder de knie moeten krijgen dat het met de vakmensen wel goed gaat komen, alleen ben ik een beetje bang van niet nederlands sprekende mannen, want die kennen de eisen en voorschriften die we in Nederland hebben waarschijnlijk ook niet, heb ik zelf vaak genoeg meegemaakt, op en top vaklui maar doen het vaak net wat anders dan we in Nederland afgesproken hebben en gewend zijn. kun je ook niet verwachten, dus die hebben gewoon wat meer toezicht en ondersteuning nodig, op een grote bouwplaats is dat prima te doen, maar met een twee man ploeg wordt dat gewoon wat lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
@MacD007 bedankt voor je eerdere reactie.
was je eerdere diameter 10cm geschat ? of is dat industrie standaard ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Nu online
michielsweb schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:39:
@MacD007 bedankt voor je eerdere reactie.
was je eerdere diameter 10cm geschat ? of is dat industrie standaard ?
lijkt me niet dat er gaten van 10cm in je muur geboord worden... :/ De CV leidingen zijn 22mm.
Dus ik neem aan gaten net groot genoeg voor die leidingen. Voor en achter de muur krijg je dan de isolatie eromheen, maar in het stukje door de muur niet neem ik aan.
Als dat anders is hoor ik het graag!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:35
MacD007 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:19:
[...]

alleen ben ik een beetje bang van niet nederlands sprekende mannen, want die kennen de eisen en voorschriften die we in Nederland hebben waarschijnlijk ook niet, heb ik zelf vaak genoeg meegemaakt, op en top vaklui maar doen het vaak net wat anders dan we in Nederland afgesproken hebben en gewend zijn. kun je ook niet verwachten.
Vind je dit niet een beetje een bekrompen gedachte? Als je geen Nederlands kan, ken je de voorschriften niet? Ik snap die opmerking echt niet. Stemmingmakerij!
Ik heb ervaring met een Italiaanse Stucadoor, werkt prima. Een Duitser heeft mijn zwembad gebouwd. Perfect. Spraken beide geen Nederlands. Zullen we afwachten wat en of er überhaupt een warmtepomp geïnstalleerd gaat worden. Voordat we alle niet Nederlands sprekende monteurs gaan betichten van amateuristische arbeid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
HBO88 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:00:
[...]

lijkt me niet dat er gaten van 10cm in je muur geboord worden... :/ De CV leidingen zijn 22mm.
Dus ik neem aan gaten net groot genoeg voor die leidingen. Voor en achter de muur krijg je dan de isolatie eromheen, maar in het stukje door de muur niet neem ik aan.
ik hoop eigenlijk dat @marijnflipse dit verduidelijkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
michielsweb schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 23:56:
[...]

ik hoop eigenlijk dat @marijnflipse dit verduidelijkt
Waarom?

Wil je ook dat ze Uponor ipv Viega gebruiken?

Dit is gewoon aan de installateur, we weten niet welke materialen ze gebruiken, en je wilt echt wel wat speel/bewegingsruimte hebben. De isolatie moet heel blijven, en alupex in deze diameters is ook niet supersoepel gerei, daarnaast zal veelal meteen na de boring een radius ingezet moeten worden.
Als voorbeeldje, als ze 2x32mm geisoleerd gebruiken dan is die 100mm nog aan de krappe kant.

Ik zou zeggen: boeien. Linksom of rechtsom komt dit gewoon goed, of je nu 10 of 20mm PUR rond je leiding hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbure97
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-10 15:16
cptingreenfield schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:28:
[...]

Dit vroeg ik mij ook af en heb ik dan ook gevraagd aan Quatt. Ik kreeg zojuist de volgende reactie:

"Beste ****,

Vooralsnog houden we de optie met of zonder koeling aan. We zijn nog wel aan het oriënteren of de koeling later als toevoeging mogelijk is.

Met vriendelijke groet,

Quatt Support

Ricardo from Quatt"
Gisteren is een deel van de veelgestelde vragen op de website geüpdatet.

Bovenstaand oriënteren is "Het is momenteel niet mogelijk om de koeling na installatie toe te voegen." geworden.

Jammer, want voor de eerste afnemers wil dit zeggen dat ze moeten kiezen tussen een stookseizoen verliezen of de koelmogelijkheid verliezen. Daar komt nog bij dat ook wat betreft koelen nog weinig bekend is. Als je besluit te wachten is het de vraag waarop precies en of zomer wel haalbaar zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pvogel1
  • Laatst online: 16:36
Erg jammer, zeker omdat eerst de aanname was met koeling, daarna koeling als extra functie toevoegen en nu kan het alleen in een installatie in de zomer 2023. Hoewel dat dus nog maar de vraag is.

Zojuist nog navraag gedaan via de chat, maar daar werd het inderdaad alleen bevestigd dat het later niet mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Pvogel1 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:37:
Erg jammer, zeker omdat eerst de aanname was met koeling, daarna koeling als extra functie toevoegen en nu kan het alleen in een installatie in de zomer 2023. Hoewel dat dus nog maar de vraag is.

Zojuist nog navraag gedaan via de chat, maar daar werd het inderdaad alleen bevestigd dat het later niet mogelijk is.
Lezen, @marijnflipse heeft al bevestigd dat (top)koelen er gewoon in zit, waar het over gaat is een extra fancoilunit om condenserend mee te koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pvogel1
bbbrumbrum schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:41:
[...]

Lezen, @marijnflipse heeft al bevestigd dat (top)koelen er gewoon in zit, waar het over gaat is een extra fancoilunit om condenserend mee te koelen.
Ik bedoelde dus ook de failcoilunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Nu online
Voor hen die ook graag de koeling hadden gehad: overweeg ook eens een 4KW unit met losse airco.
Dit is vooral interessant als 4KW in (laten we er een willekeurig nummer op plakken) 95% van de dagen voldoende is, waarbij de airco de resterende dagen bijspringt.

Voordelen:
- Minder afhankelijk van 1 verwarmingssysteem
- Sneller warm
- (waarschijnlijk) wat flexibeler qua plaatsing
- meer flexibiliteit: 2 units op lager vermogen of 1 op hoger vermogen. Ook meer te kiezen qua geluid, en waar je dat minder storend vind (mits je ze niet naast elkaar hebt staan).

Nadelen:
-Extra unit
-Duurder (vermoed ik)

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pvogel1
Ik heb nog navraag gedaan of de prijs hetzelfde blijft bij uitstel naar de zomer van 2023 en hoe zeker de zomer van 2023 is. Wellicht willen er meer deze informatie, dus bij deze het antwoord van Quatt hieronder:

Voor onze early adopters, zoals jij, die met koeling besteld hadden houden we de oude prijs aan. We verwachten de zomer van 2023 maar in een jaar kan veel gebeuren, 100% zekerheid kunnen we niet geven maar het is ons doel.

De afmeting die we voor nu hebben is 90x60x15 cm. Het zal niet veel daarvan afwijken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Biondonl
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 05-05-2024
Vandaag het gesprek met de mensen van qautt gehad.binnen nu en 2 weken krijg ik alle documenten. Voor de rest weinig nieuws .
Moet echt even afwachten op de papieren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
HBO88 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:00:
[...]

normaal loopt de isolatie mee door de muur, daar zijn een aantal voordelen bij, oa het voorkomen van koudebruggen, je wilt een cv prijp niet direct tegen een stenen muur aan hebben liggen ivm corrosie en beschadigigen, slechte afdichting bij de muur, mn bij de buitenkant waardoor je onnodig verlies gaat krijgen.
dus ja, je laat de isolatie gewoon doorlopen.

De afmeting was op basis van info van quatt (uit een vorige post) is dus ook een beetje afhankelijk van de dikte van de isolatie, ik persoonlijk zou hier eerder meer dan te weinig kiezen.

Een aantal zaken zou je ook anders bv via een mantelbuis kunnen regelen, dus ook een beetje afhankelijk van je eigen situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Biondonl schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:00:
Vandaag het gesprek met de mensen van qautt gehad.binnen nu en 2 weken krijg ik alle documenten. Voor de rest weinig nieuws .
even een vraag, hoe liep het gesprek, wat was je gevoel na afloop, eerder positief, normaal of eerder negatief. Gaf je het gesprek voldoende meerwaarde cq antwoorden op je openstaande vragen en hoe werd er op je vragen gereageerd. (open of meer gesloten en korte antwoorden). en als laatste hoe schat je de deskundigheid van de mensen van Quatt in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:19:
Voor hen die ook graag de koeling hadden gehad: overweeg ook eens een 4KW unit met losse airco.
Dit is vooral interessant als 4KW in (laten we er een willekeurig nummer op plakken) 95% van de dagen voldoende is, waarbij de airco de resterende dagen bijspringt.

Voordelen:
- Minder afhankelijk van 1 verwarmingssysteem
- Sneller warm
- (waarschijnlijk) wat flexibeler qua plaatsing
- meer flexibiliteit: 2 units op lager vermogen of 1 op hoger vermogen. Ook meer te kiezen qua geluid, en waar je dat minder storend vind (mits je ze niet naast elkaar hebt staan).

Nadelen:
-Extra unit
-Duurder (vermoed ik)
het nadeel van jou idee inderdaad :
- de kosten, voor 600 euro meer heb je geen losse airco, daarvoor betaal je al snel € 600 (voor een 2 kW) meer, eentje met nog meer vermogen is nog eens veel duurder, dan heb ik het nog niet over een A merk, zoals Daikin, want dan gaat de meerprijs al snel richting €1.000 of meer.

- die extra unit had je met de 8 kW ook al, dus dat is om het even. ook met de geluidsproductie zul je ongeveer gelijk uit komen, of je moet de airco op een andere plaats (kunnen) plaatsen, omdat je je daar niet beperkt bent met de plaatsing tov je CV.

waar ik benieuwd ben is bij de 8 kW uitvoering, hoe is het geregeld als je bv in het voor en na-jaar niet de volledige 8 kW nodig hebt maar eigenlijk met één unit van 4 kW het ook al aan kunt, kun je bv de tweede unit in deze situatie uitzetten of kunnen beide dermate laag in de afgifte gaan zodat ze beide aan blijven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

Ik heb mij ook aangemeld, aangezien de prijs morgen hoger gaat worden. Ik ben niet van plan om de warmtepomp als hybride te gebruiken, maar als all-electric. Mijn verbruik was de afgelopen jaren 400m3, dus 4kW is genoeg om het huis warm te houden.

Als je op Linkedin kijkt, zie je dat ook dat er een aantal ex-Remeha medewerkers nu bij Quatt werken. Het zou mij dus niet verbazen dat het onderhuids een Remeha gaat worden.

[ Voor 26% gewijzigd door Zenix op 31-08-2022 15:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Biondonl
MacD007 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:15:
[...]

even een vraag, hoe liep het gesprek, wat was je gevoel na afloop, eerder positief, normaal of eerder negatief. Gaf je het gesprek voldoende meerwaarde cq antwoorden op je openstaande vragen en hoe werd er op je vragen gereageerd. (open of meer gesloten en korte antwoorden). en als laatste hoe schat je de deskundigheid van de mensen van Quatt in?
Ik vond ze op mijn vragen zeer open.en het gevoel na afloop was positief .de deskundigheid is voor mij gevoel goed .maar het zal ook wel afhangen van de monteurs en er zal ervaring op moeten gedaan worden met de aanleg van de qautt.
Zal nu echt moeten wachten op de offerte en de aanverwante informatie van qautt.
Wat ik wel begreep is dat de full-electric pas in 2024 komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shandar04
Biondonl schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:13:
Zal nu echt moeten wachten op de offerte en de aanverwante informatie van qautt.
Heb je toevallig nog gevraagd naar de betaaldata? Wat mij niet helemaal lekker zit is dat je 2 dagen voor installatie het resterende bedrag moet betalen. (Waarom niet gewoon bij/na oplevering)

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biondonl
Shandar04 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:21:
[...]

Heb je toevallig nog gevraagd naar de betaaldata? Wat mij niet helemaal lekker zit is dat je 2 dagen voor installatie het resterende bedrag moet betalen. (Waarom niet gewoon bij/na oplevering)
Dat heb ik niet gevraagd wacht even op de offerte en dan kan ik zo de vraag stellen aan de persoon waar ik het gesprek mee had.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
Biondonl schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:13:
[...]

Ik vond ze op mijn vragen zeer open.en het gevoel na afloop was positief .de deskundigheid is voor mij gevoel goed .maar het zal ook wel afhangen van de monteurs en er zal ervaring op moeten gedaan worden met de aanleg van de qautt.
Wat ik wel begreep is dat de full-electric pas in 2024 komt
dat is in ieder geval positief wat we van je horen over Quatt. graag zouden we van je een kort overzicht van de documentatie willen zien die je binnenkort gaat krijgen. Ik vermoed dat er een hele volksstam hierop zit te wachten. *O* d:)b :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Nu online
MacD007 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:26:
het nadeel van jou idee inderdaad :
- de kosten, voor 600 euro meer heb je geen losse airco, daarvoor betaal je al snel € 600 (voor een 2 kW) meer, eentje met nog meer vermogen is nog eens veel duurder, dan heb ik het nog niet over een A merk, zoals Daikin, want dan gaat de meerprijs al snel richting €1.000 of meer.
De 600 is voor het verschil tussen 4 en 8KW (na subsidie). De koeloptie kost nog wat meer (hoewel ik de prijs daarvan niet helemaal meer weet), maar als ik het me goed herinnerde lag het onder de 1000 euro (?) en een (4KW) airco onder de 1600 gaat ook krap worden vermoed ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynxathon
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-04-2023
Zenix schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:54:
Ik heb mij ook aangemeld, aangezien de prijs morgen hoger gaat worden. Ik ben niet van plan om de warmtepomp als hybride te gebruiken, maar als all-electric. Mijn verbruik was de afgelopen jaren 400m3, dus 4kW is genoeg om het huis warm te houden.
Alleen voor de verwarming, of ga je Quatt ook (deels) inzetten voor SWW? Ben benieuwd wat je in gedachte hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

Lynxathon schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:18:
[...]

Alleen voor de verwarming, of ga je Quatt ook (deels) inzetten voor SWW? Ben benieuwd wat je in gedachte hebt.
Hiervoor wil ik een WPB gaan gebruiken. Een boilervat bij een L/W WP is qua kosten zowat hetzelfde, dus dan heb ik liever een WPB.

[ Voor 4% gewijzigd door Zenix op 31-08-2022 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Pbure97 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:29:
[...]

Gisteren is een deel van de veelgestelde vragen op de website geüpdatet.

Bovenstaand oriënteren is "Het is momenteel niet mogelijk om de koeling na installatie toe te voegen." geworden.

Jammer, want voor de eerste afnemers wil dit zeggen dat ze moeten kiezen tussen een stookseizoen verliezen of de koelmogelijkheid verliezen. Daar komt nog bij dat ook wat betreft koelen nog weinig bekend is. Als je besluit te wachten is het de vraag waarop precies en of zomer wel haalbaar zou zijn.
Ik vraag me af of koeling met handmatige oplossingen wel zou kunnen. Ik wil graag op verzoek gewoon koud water a la 7 graden kunnen pompen door de Quatt.. dan regel ik zelf wel een convector/air coil en dat de vloerverwarming hiervoor uitgesloten wordt. Maar ik hoop dat er een manier is om het commando te geven dat hij flink gaat koelen...
Time will tell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Biondonl schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:00:
geen datum genoemd voor installatie dus?

• MacD007
De nieuwe prijzen zijn een feit op de site van Quatt.io

De 4 kW nu voor € 2.399,- incl installatie netto
De 8 kW nu voor € 3.199,- incl installatie netto

Ik hoop dat volgende week wel de meldkode van hun producten bedend worden.

• Biondonl
geerttttt schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:41:
[...]
geen datum genoemd voor installatie dus?
Nope binnen nu en 2 weken krijg ik de offerte. En dan beslis ik

• MacD007
Biondonl schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:23:
[...]

Nope binnen nu en 2 weken krijg ik de offerte. En dan beslis ik
Ik zou wel de RVO meldkode voor de isde subsidie even afwachten.

• james27
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-09 06:47
MacD007 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:22:
De nieuwe prijzen zijn een feit op de site van Quatt.io

De 4 kW nu voor € 2.399,- incl installatie netto
De 8 kW nu voor € 3.199,- incl installatie netto

Ik hoop dat volgende week wel de meldkode van hun producten bedend worden.
Wat ik niet snap, de prijs is met 50% gestegen maar de terugverdientijd is hetzelfde gebleven. Deze zou dan toch ook langer moeten zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:44

RobertowNL

For your gear!

james27 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:28:
[...]

Wat ik niet snap, de prijs is met 50% gestegen maar de terugverdientijd is hetzelfde gebleven. Deze zou dan toch ook langer moeten zijn?
Scheelt dat de gasprijs ook minimaal x2 is gegaan ;)

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

• tonman51
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06-02-2023
Op de website van Quatt geven ze aan dat bij de installatie een app inbegrepen zit. “Quatt Android/iOS app (incl. software updates)”
Ik kan deze app echter nog niet vinden in de play store of de Apple App Store.
@marijnflipse kunt u aangeven wanneer dat wel het geval is?

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

tonman51 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:03:
Op de website van Quatt geven ze aan dat bij de installatie een app inbegrepen zit. “Quatt Android/iOS app (incl. software updates)”
En in het verlengde daarvan: FDroid? :)

• Shandar04
tonman51 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:03:
Ik gok dat ze nu bezig zijn met het inplannen van installaties (speculatie uiteraard) en dat de app beschikbaar komt net voor de eerste installaties daadwerkelijk worden geïnstalleerd.

[ Voor 7% gewijzigd door Shandar04 op 01-09-2022 15:27 ]

• MacD007
nst6ldr schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:24:
[...]

En in het verlengde daarvan: FDroid? :)
FDroid gaat met een apple niet werken O-) , denk ook niet dat ze dat gaan doen. 8)7

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

MacD007 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:34:
[...]

FDroid gaat met een apple niet werken O-) , denk ook niet dat ze dat gaan doen. 8)7
Zoals ik het lees komt er een app voor beide Android en Apple, dus dan is FDroid niet zo'n gek verzoek toch? Zolang ik maar geen Google Play hoef te sandboxen puur voor m'n warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
nst6ldr schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:40:
[...]

Zoals ik het lees komt er een app voor beide Android en Apple, dus dan is FDroid niet zo'n gek verzoek toch? Zolang ik maar geen Google Play hoef te sandboxen puur voor m'n warmtepomp.
Mits ze geen fancy google API's gebruiken kunnen ze ook een losse APK aanbieden toch? Of uberhaupt de APK uit de play store trekken en handmatig installeren? Ik denk dat het mensen zonder 'normale' app store te verwaarlozen is voor een bedrijf als Quatt...

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

geerttttt schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:58:
[...]

Ik denk dat het mensen zonder 'normale' app store te verwaarlozen is voor een bedrijf als Quatt...
Maar wat is de moeite om het bijvoorbeeld op FDroid te zetten (of losse APK)? Dan heb je letterlijk 100% dekking voor moderne mobiele platformen (Sailfish incluis) voor wat, 10 minuten extra werk inclusief koffie halen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RVE_NL
Met alle dingen waarop een start-up moet focussen, denk ik dat zoiets als FDroid echt laag op een prioriteit lijstje staat. Het is simpelweg niet noodzakelijk, en toch wel een niche extra kanaal.
Ik zou eerder een API verwachten voor smart home integratie met bijvoorbeeld een home assistant. Maar zelfs zo’n dingen zijn voordat de eerste zeg 2500 installaties opgeleverd zijn meer “nice to have” dan “must have”.

• MacD007
nst6ldr schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:40:
[...]

Sorry, ik was maar aan het plagen, geen idee of dat met een API met Android gaat werken. Daar hebben jullie waarschijnlijk meer kaas van gegeten. 😇

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• marijnflipse
App komt inderdaad rond eerste consumenten installaties online voor iOS & Android

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• marijnflipse
En we hebben een RVO meldcode: KA21724 met €2700 subsidie. (8kW is 2x dit bedrag).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GOSK4YhDgXfwmTxQplykHBT7NsI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VHMfaUuI5lKRGCjp06FXCQMv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• marijnflipse
michielsweb schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:15:
- welke diameter.

@marijnflipse
Hier nog wat extra info over installaties:

Hoeveel gaten heeft de installateur nodig voor de buiten muur?
- Per installatie is 1 gat benodigd van 100mm diameter, hierdoor zal het leidingwerk, elektra en een buskabel lopen.

Mag de aansluiting buiten haaks naar de unit lopen?
Buiten kan dit inderdaad, binnen kunnen we niet teveel bochten maken aangezien dit het doorvoeren van het leidingwerk lastig maakt.

Hoe zwaar weegt de Quatt Hybrid in gebruik?
De Quatt weegt 60 kg, in gebruik (gevuld) zal dit ongeveer 63 kg zijn. Daarbij komt nog eventueel het opstellingsmateriaal.

Is het mogelijk een oude radiatoraansluiting te hergebruiken als aansluiting? (rare vraag misschien maar er staat nu nog een keukenradiator die weggaat)
Op dit moment is het niet mogelijk om zogenaamd parallel op de CV installatie in te koppelen. Deze optie verwachten we in de eerste helft van 2023 uit te rollen met een software update. Voor nu moeten we dus in de buurt van de ketel inkoppelen, waardoor we tegelijk met ketel en warmtepomp kunnen verwarmen. Bij parallelle inkoppeling vervalt deze mogelijkheid en zal de warmtepomp wat minder uren kunnen maken

Hoeveel afstand is het waard te overbruggen richting de CV?
Buiten willen we uiteraard zo min mogelijk leidingwerk in verband met warmteverlies. In totaal is 20 meter afstand de max. tussen CV en warmtepomp

Welke stroomvoorziening heeft de unit nodig?
Eén Quatt Hybrid (4 kW) heeft een gewoon stopcontact nodig met 230V. De unit trekt max 10A (2300W, vergelijkbaar met een wasmachine), daarom moet de groep waarop dit stopcontact zit vrij zijn van andere grootgebruikers zoals wasmachine, droger, oven, etc.

De 8 kW versie (tweemaal de 4kW) heeft een aparte groep nodig, 230V, 1 fase, max 16A. De units worden aangesloten op 1 werkschakelaar nabij de units. De reden dat 2 units 16A en geen 2x10=20A nodig hebben is omdat we de dubbele opstelling zullen begrenzen op max 16A. In de praktijk betekent dit dat we begrenzen op vermogen bij hoge watertemperaturen als het of erg warm is buiten (dan is er geen grote warmtevraag) of als het erg koud (<-10) is buiten (dan is het rendement laag waardoor inzet van ketel logischer is).

Moet nu weer aan 't werk! O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shandar04
@marijnflipse

Zou je ook wat kunnen laten weten over jullie insteek betreffende geluid op de erfgrens, hier is in eerdere posts vrij veel over gesproken.

Ik krijg van mijn eigen gemeente zojuist te horen dat de installatie moet voldoen aan het bouwbesluit 2012 punt 3.8 en 3.9; deze geeft aan dat er bij aangrenzende niet-gemeenschappelijk verblijfsgebied slechts 40db te horen mag zijn.

Ik woon als zovelen in een rijtjeshuis en de afstand om 17db te overbruggen is als ik teruglees aanzienlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dFbYUpNxMwz9gyL5q-3Rne9Yuh8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sYQjwHib4Kp4KWjDrRrbtSbs.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:
Uitgaande van 57db op 1 meter afstand en een afname van 6db per verdubbeling van de afstand (correct me if i'm wrong) moet de Quatt dus op minimaal 8 meter afstand van het dichtstbijzijnde raam geplaatst worden. Dat zou betekenen dat bij een beetje gemiddeld rijtjeshuis plaatsing aan de voor of achterkant van een woning of aan de gevel geen optie is.

[ Voor 16% gewijzigd door Shandar04 op 02-09-2022 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:17
marijnflipse schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:53:
[...]

Is het mogelijk een oude radiatoraansluiting te hergebruiken als aansluiting? (rare vraag misschien maar er staat nu nog een keukenradiator die weggaat)
Op dit moment is het niet mogelijk om zogenaamd parallel op de CV installatie in te koppelen. Deze optie verwachten we in de eerste helft van 2023 uit te rollen met een software update. Voor nu moeten we dus in de buurt van de ketel inkoppelen, waardoor we tegelijk met ketel en warmtepomp kunnen verwarmen. Bij parallelle inkoppeling vervalt deze mogelijkheid en zal de warmtepomp wat minder uren kunnen maken
Dit is wel heel interessant. Zou dit ook betekenen dat (va 2023) je (parallel?) kan aankoppelen op een bestaande radiator aan de (bv) de andere kant van je huis? (Bus kabel moet natuurlijk naar je cv ketel, maar dat is geen probleem). Zou veel flexibelere installaties (bv cv op zolder, Quatt beneden naast het huis) op kunnen leveren….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biondonl
Buiten kan dit inderdaad, binnen kunnen we niet teveel bochten maken aangezien dit het doorvoeren van het leidingwerk lastig maakt

Marijnflipse
Mij werdt gezegdt dat de unit niet naast me airco units geplaatst kan worden vanwege de haakse bocht naar binnen?? De leiding van de Quatt kan bij binnenkomst woning dan rechtstreeks naar boven de cv ruimte in (alleen nieuwe gaten boren naast me airco leidingen)

Kan de Quatt op dempers staan waar ook airco"s units op staan
Maak eens echte foto's van de Quatt (voorkant. Achterkant het leidingwerk)
Of krijg ik de echte foto's met de offerte
Mvg order Quatt10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Shandar04 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:03:
@marijnflipse

Zou je ook wat kunnen laten weten over jullie insteek betreffende geluid op de erfgrens, hier is in eerdere posts vrij veel over gesproken.

Ik krijg van mijn eigen gemeente zojuist te horen dat de installatie moet voldoen aan het bouwbesluit 2012 punt 3.8 en 3.9; deze geeft aan dat er bij aangrenzende niet-gemeenschappelijk verblijfsgebied slechts 40db te horen mag zijn.

Ik woon als zovelen in een rijtjeshuis en de afstand om 17db te overbruggen is als ik teruglees aanzienlijk.

[Afbeelding]

Edit:
Uitgaande van 57db op 1 meter afstand en een afname van 6db per verdubbeling van de afstand (correct me if i'm wrong) moet de Quatt dus op minimaal 8 meter afstand van het dichtstbijzijnde raam
helaas niet, je moet de erfgrens aanhouden, bij een rijtjeshuis is dat dus de scheidslijn tussen de twee woningen (sorry, kan er helaas niet meer voor je maken).
geplaatst worden. Dat zou betekenen dat bij een beetje gemiddeld rijtjeshuis plaatsing aan de voor of achterkant van een woning of aan de gevel geen optie is.
Helaas is dit wel de juiste conclusie als je geen andere geluidsbeschermende maatregel gaat nemen, dus die nachtstand is echt belangrijk, zeker bij een rijteshuis. Dat ding midden in de tuin wil je eigenlijk ook niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shandar04
MacD007 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 16:35:
[...]
helaas niet, je moet de erfgrens aanhouden, bij een rijtjeshuis is dat dus de scheidslijn tussen de twee woningen (sorry, kan er helaas niet meer voor je maken).
[...]
Helaas is dit wel de juiste conclusie als je geen andere geluidsbeschermende maatregel gaat nemen, dus die nachtstand is echt belangrijk, zeker bij een rijteshuis. Dat ding midden in de tuin wil je eigenlijk ook niet hebben.
Ik hoor van mijn gemeente, regels = bouwbesluit ipv 45db overdag en 40db 's nachts op de erfgrens, ben wel benieuwd waar dat dan vandaan komt?

Voor mij zou het dan achterin de tuin worden, daar heb ik opties ook met betrekking op geluidsreductie.
Word echter wel een leiding van bijna 15 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Biondonl schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 16:13:
Buiten kan dit inderdaad, binnen kunnen we niet teveel bochten maken aangezien dit het doorvoeren van het leidingwerk lastig maakt

Marijnflipse
Mij werdt gezegdt dat de unit niet naast me airco units geplaatst kan worden vanwege de haakse bocht naar binnen?? De leiding van de Quatt kan bij binnenkomst woning dan rechtstreeks naar boven de cv ruimte in (alleen nieuwe gaten boren naast me airco leidingen)
gezien de uitspraak van Marijn zou dat ook gewoon kunnen, de aansluiting is eigenlijk gewoon een CV leiding, die zijn ook in een hakse bocht te krijgen, ik vermoed echter dat zij met flexibele Alu/Pex leiding werken, echter dat zou ook geen probleem moeten zijn, eerst een hakse bocht eventueel met een korte flex leiding en dan weer verder met een Flex leiding, je zou deze ook kunnen buigen overigens. (zou je eigenlijk in de offerte moeten kunnen zien) voorbeeld van een dergelijke flexleiding voor CV. hier moet natuurlijk nog wel de isolatie over.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kvXBWk015ZQp-2gxFcOrtafUKyY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m7ldRDPZUdu6tsZFIdkF5pas.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l6zB713c53xyUYYD1x1tr4evbTQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fhYrtpnnSDC1CzoVLNIOdEat.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5QkObmN__6h8IWXEsHkiSt4rQHY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yT22ETRNwI0ZtqCXZRCBYjAf.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fyyM0KtTzZYCTzujuUlE6sv5sro=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zngpTCZnRSGP8QHUwGkFtavj.jpg?f=user_large
Kan de Quatt op dempers staan waar ook airco"s units op staan
is wel de verwachting, want de Quatt monoblok is eigenlijk niets anders dan een iets uitgebreidere versie van een airco buitenunit. zonder ga je trillingen in je huis krijgen (bromtoon), wil je niet.
Maak eens echte foto's van de Quatt (voorkant. Achterkant het leidingwerk)
Of krijg ik de echte foto's met de offerte
Mvg order Quatt10
veel succes met je offerte, we duimen voor je. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Shandar04 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 16:40:
[...]

Ik hoor van mijn gemeente, regels = bouwbesluit ipv 45db overdag en 40db 's nachts op de erfgrens, ben wel benieuwd waar dat dan vandaan komt?
deze nieuwe regelgeving is per 1 april 2021 van kracht en komt uit een wijziging van het bouwbesluit 2012 (Staatsblad 2020, nr. 189), De bepalingsmethode voor de nieuwe geluidseisen (o.a. de 40 / 45 dB) is vastgelegd in de Regeling Bouwbesluit 2012 (Staatscourant 2020, 62676). in deze bepalingsmethode staat naast de primaire bepaling (meten) ook gebruikt gemaakt mag worden van akoestische berekeningen volgens het rekenmodel van de overheid. https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking

dus heeft de gemeente gelijk, het staat dus ook in het bouwbesluit en is van toepassing voor alle buitenunits van airco's en WP die op en na 1-4-2021 zijn cq worden geinstalleerd.
Overigens kan een gemeente ook nog aanvullende eisen mbt de welstand eisen, vaak is plaatsing voor 1 meter achter de voorgevelrooilijn niet toegestaan (dus geen plaatsing aan de voorgevel). Maar dit is per gemeente verschillend, echter zie ik bij veel grotere gemeentes de zelfde regels en zelf de zelfde plaatje verschijnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fje8RIXmIEYVwhgLWeSOklO8oc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zQJliTAYp3gx4wAAEhgfDPfs.jpg?f=fotoalbum_large
de rode gebieden zijn dus een no-go.
Voor mij zou het dan achterin de tuin worden, daar heb ik opties ook met betrekking op geluidsreductie.
Word echter wel een leiding van bijna 15 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KVS138
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-10 09:48
Shandar04 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:03:

Edit:
Uitgaande van 57db op 1 meter afstand en een afname van 6db per verdubbeling van de afstand (correct me if i'm wrong) moet de Quatt dus op minimaal 8 meter afstand van het dichtstbijzijnde raam geplaatst worden. Dat zou betekenen dat bij een beetje gemiddeld rijtjeshuis plaatsing aan de voor of achterkant van een woning of aan de gevel geen optie is.
Wil dit graag begrijpen gezien ik ook een rijtjeshuis heb, maar was het niet zo dat het niet tot het raam van de buren (aanname dat je die bedoeld?) gaat maar letterlijk vanaf de erfgrens (e.g. bij mij nog geen meter vanaf de voordeur naar de publieke straat zeg maar)? Betreft Utrecht voor als het uitmaakt.

thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
KVS138 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 17:09:
[...]

Wil dit graag begrijpen gezien ik ook een rijtjeshuis heb, maar was het niet zo dat het niet tot het raam van de buren (aanname dat je die bedoeld?) gaat maar letterlijk vanaf de erfgrens (e.g. bij mij nog geen meter vanaf de voordeur naar de publieke straat zeg maar)?

thx!
je moet de afstand tot je buren nemen, die grens tussen jullie huis en dat van de buren is de erfgrens, die loopt dus voor tot achter in je tuin door.
De afstand van je voorgevelrooilijn tot de straat is hierbij niet van belang, je moet dus echt zijwaarts meten tot aan de grens. Dat zijn ook de waarden die je in moet geven in de rekentool. zie de link in een eerdere reactie van mij.
bij een rijtjeshuis is dat best lastig en ga je zonder een nachtstand sowieso niet halen, betwijfel of je dat met een nachtstand wel kunt overigens, maar die weten we nog niet. ik vrees dat je in een dergelijk situatie niet om een geluidskap heen kunt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
mrdop schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 16:05:
[...]

Dit is wel heel interessant. Zou dit ook betekenen dat (va 2023) je (parallel?) kan aankoppelen op een bestaande radiator aan de (bv) de andere kant van je huis? (Bus kabel moet natuurlijk naar je cv ketel, maar dat is geen probleem). Zou veel flexibelere installaties (bv cv op zolder, Quatt beneden naast het huis) op kunnen leveren….
Dit zou ik ook graag willen weten. Geeft veel meer mogelijkheden. Wanneer ik bij Dewarmte lees wat ze nodig hebben, lijkt dat een beetje hier op. Of heb ik het mis?

Dewarmte:

Om een goede inschatting te kunnen maken of de Pomp AO in jouw woning toepasbaar is hebben we enkele foto’s nodig van onderstaande locaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
okijokii schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 18:45:
[...]

Dit zou ik ook graag willen weten. Geeft veel meer mogelijkheden. Wanneer ik bij Dewarmte lees wat ze nodig hebben, lijkt dat een beetje hier op. Of heb ik het mis?

knipsel van de lange post marijn.

volgens mij is met name de laatste zin belangrijk, "Bij parallelle inkoppeling vervalt deze mogelijkheid (tegelijk met ketel en warmtepomp kunnen verwarmen)" bij parallelle inkoppeling ben je dus die gecombineerde functie kwijt, en die lijkt mij nu juist als het wat houder gaat worden wel handig zodat de CV de warmtepomp dan kan ondersteunen om toch de gewenste kamertemperatuur te behalen.
met name bij die installaties waar je twee of drie hoofdgroepen hebt, bij mij zijn dat er eigenlijk drie, een aan de voorkant van het huis, een aan de achterkant en een voor de vloerverwarming.
Ga je parallell gebruik bij bv de intake aan de tweede hoofdgroep bv dan hebben de andere hoofdgroepen dus geen warmte-invoer van de warmtepomp (zeker als je op dat moment nog in de solo-bedrijf (alleen warmtepomp) hebt, dan word het in die andere hoofdgroep(en) wel erg koud, ik weet niet wie daar eigenlijk op zit te wachten, ik in ieder geval niet, juist omdat je maar een stromingsrichting in je leiding hebt. Dus dat de intake van de warmtepomp dicht bei de hoofdleiding van de CV ligt lijkt me ook duidelijk en wenselijk. _/-\o_
Dewarmte:

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 02-09-2022 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Optimus-Prime
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10-10-2022
Hallo,

Is er ook een bouwvergunning nodig? Heeft de welstandscommissie nog iets te zeggen gelet op het geluid dat de quatt produceert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Optimus-Prime schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:20:
Hallo,

Is er ook een bouwvergunning nodig? Heeft de welstandscommissie nog iets te zeggen gelet op het geluid dat de quatt produceert?
normaal gesproken niet, je hebt eigenlijk een omgevingsvergunning nodig, dat is iets anders dan een bouwvergunning omdat het onder een niet-bouwkundige aard valt. Vaak zijn er echter wel voorwaarden waarbij je dus een vrijstelling voor de aanvraag kunt krijgen, dat is echter per gemeente verschillend, wat dus in mijn gemeente onder een vrijstelling of niet valt hoeft in jou gemeente dat weer anders zijn. dus altijd bij je eigen gemeente informeren (kijk maar op hun website).

De welstandscommissie zal normaal gesproken zich niet bemoeien met bouwkundige eisen maar kijk normaal gezien naar de uiterlijke kenmerken (hoe het er uit ziet), dat is ook de reden dat bv bij monumenten je veelal geen toestemming krijgt voor het plaatsen van dergelijke dingen omdat het beeld van het huis te veel verstord zou worden. Bij niet momumenten, zeg maar de meer normale huizen zijn veel gemeenten die bv in het zicht van de voorgevel dergelijke dingen niet toestaan, zie bv de tekening van een eerdere post vanmij. maar nochmaals dat kan dus bij jou gemeente weer anders liggen.
Kleine gemeentes hebben soms heel weinig over dit soort dingen geregeld, maar zijn nog wel uitzonderingen.

mbt het geluid zijn dat dus geen gemeentelijke regels maar komen uit het bouwbesluit en zijn dus in heel Nederland gelijk. overdag mogen deze max. 45 dB en avond/nacht slechts 40 dB steeds gemeten/berekend op de erfgrens met je buren, heb je er twee, zul je dus met beide rekening houden. dit geld dus niet alleen aan de voorkant van je huis maar dus ook aan de zij- en achterkant van je huis. Zet je het ding achter in je tuin heb je dus ook nog met je achterburen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Nu online
[b]MacD007 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 19:18:
Ga je parallell gebruik bij bv de intake aan de tweede hoofdgroep bv dan hebben de andere hoofdgroepen dus geen warmte-invoer van de warmtepomp (zeker als je op dat moment nog in de solo-bedrijf (alleen warmtepomp) hebt, dan word het in die andere hoofdgroep(en) wel erg koud, ik weet niet wie daar eigenlijk op zit te wachten, ik in ieder geval niet,
[...]
Je hebt al een 'relatief' ingewikkeld systeem met 3 groepen. Het is zeker niet ongebruikelijk, maar ik heb hier 2 groepen, 1 voor de bovenverdieping en 1 beneden. Ik stook de bovenste echter nooit, en verwarm eigenlijk alleen op de vloerverwarming op de (volledige) benedenverdieping.

Als ik boven helemaal niet meer stook wordt alleen de badkamer niet meer verwarmd, dat zou een risicootje kunnen geven met vocht. In het ergste geval zou dat betekenen dagelijks de cv ketel eventjes aan om de vloerverwarming in de douche op te stoken.

Niet voor iedereen dus een even groot probleem, zeker 'kleine' woningen hebben niet altijd meer groepen. Als je vloerverwarming hebt zijn het er over het algemeen 2, heb je die niet dan is 1 groep voor zover ik weet niet ongebruikelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door onlinaius op 03-09-2022 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
marijnflipse schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:53:
[...]

Hier nog wat extra info over installaties:

Hoeveel gaten heeft de installateur nodig voor de buiten muur?
- Per installatie is 1 gat benodigd van 100mm diameter, hierdoor zal het leidingwerk, elektra en een buskabel lopen.

Buiten kan dit inderdaad, binnen kunnen we niet teveel bochten maken aangezien dit het doorvoeren van het leidingwerk lastig maakt.

Hoe zwaar weegt de Quatt Hybrid in gebruik?
De Quatt weegt 60 kg, in gebruik (gevuld) zal dit ongeveer 63 kg zijn. Daarbij komt nog eventueel het opstellingsmateriaal.

Hoeveel afstand is het waard te overbruggen richting de CV?
Buiten willen we uiteraard zo min mogelijk leidingwerk in verband met warmteverlies. In totaal is 20 meter afstand de max. tussen CV en warmtepomp

Welke stroomvoorziening heeft de unit nodig?
Eén Quatt Hybrid (4 kW) heeft een gewoon stopcontact nodig met 230V. De unit trekt max 10A (2300W, vergelijkbaar met een wasmachine), daarom moet de groep waarop dit stopcontact zit vrij zijn van andere grootgebruikers zoals wasmachine, droger, oven, etc.

De 8 kW versie (tweemaal de 4kW) heeft een aparte groep nodig, 230V, 1 fase, max 16A. De units worden aangesloten op 1 werkschakelaar nabij de units. De reden dat 2 units 16A en geen 2x10=20A nodig hebben is omdat we de dubbele opstelling zullen begrenzen op max 16A. In de praktijk betekent dit dat we begrenzen op vermogen bij hoge watertemperaturen als het of erg warm is buiten (dan is er geen grote warmtevraag) of als het erg koud (<-10) is buiten (dan is het rendement laag waardoor inzet van ketel logischer is).

Moet nu weer aan 't werk! O-)
Hey Marijnflipse

bedankt voor deze info. nu kan in conclaaf met de VVE.
om toestemming te vergaren :)

m.v.g
Michiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
nst6ldr schreef op donderdag 1 september 2022 @ 17:37:
[...]

Maar wat is de moeite om het bijvoorbeeld op FDroid te zetten (of losse APK)? Dan heb je letterlijk 100% dekking voor moderne mobiele platformen (Sailfish incluis) voor wat, 10 minuten extra werk inclusief koffie halen?
sinds wanneer mag je op fdroid closed source apps zetten dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:06
Optimus-Prime schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:20:
Hallo,

Geluid: is niet afhankelijk van instanties, maar gewoon wettelijk vastgelegd. Op de erfgrens mag hij overdag maximaal 45 dB (A) geluidsdruk geven, en 's nachts maar 40 dB {A). Daar ben jij zelf gewoon verantwoordelijk/aansprakelijk voor. Er zijn rekentools (zoek maar in de warmtepomp topics) om aan de hand van de door een fabrikant maximale waarde, te berekenen of in jouw situatie je daar waarschijnlijk aan voldoet.

Dat gezegd hebbende, als de buren uiteindelijk overlast ervaren, dan zal er bij twijfel daadwerkelijk gemeten gaan worden...

Voor een eventuele vergunning voor het plaatsen zelf moet je ff kijken bij het omgevingsvergunning loket, het verschilt per gemeente en zeker qua plek waar je hem plaatst of je een vergunning moet aanvragen of niet.

[ Voor 14% gewijzigd door jurjen_g op 03-09-2022 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
michielsweb schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 07:14:
[...]

Hey Marijnflipse

bedankt voor deze info. nu kan in conclaaf met de VVE.
om toestemming te vergaren :)

m.v.g
Michiel
ik ben bang dat je nog een heel belangrijk aspect vergeten bent, bij een appartement is dat wel heel belangrijk, namelijk wat is het geluid in de avond/nacht. Dat weten we nog steeds niet, volgens marijn zijn ze er nu mee bezig, deze waarde zal waarschijnlijk je enige bottlenek zijn bij de installatie. Ga ook alvast maar eens een berekening met de rekentool maken (van de overheid) om te kijken hoe de situatie er bij jou uit ziet, voor de nachtstand zou je bv -3dB als richtgetal kunnen gebruiken.
overigens succes met je VVE, kan soms best lastig zijn, met name als deze zelf geen technisch inzicht hebben. ik zou mn het voordeel ook voor anderen zeker ivm de energiecrisis even aanscherpen, lage investeringskosten, snele terugverdientijd enz.

nog een kleine tip met je vraag over die oude radiatorleiding, als deze geen verdere aftakingen heeft naar een andere radiator en dus direct op je hoofdleiding van je CV is aangesloten zou je deze mogelijk alsnog kunnen gebruiken (maar dat gaat alleen als deze dus GEEN andere aftakingen heeft (er voor en en na).

[ Voor 26% gewijzigd door MacD007 op 03-09-2022 12:19 ]

Pagina: 1 ... 17 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.