17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Inderdaad, ik zou zeker afraden om hier nog op in te stappen. Het feit dat ze duidelijk meelezen en zeer selectief reageren lijkt mij een rode vlag. Iets van de communicatie met de RVO lijkt me eenvoudig te plaatsen.Wilke schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 16:00:
[...]
Maar waaruit blijkt die innovativiteit dan? Niets van de specs is nog helder, zelfs het vermogen niet, laat staan de SCOP. Er staan wat buzzwords op een website zoals AI. Er zijn Tweakers langs geweest die een warmtepomp met een mooie omkasting hebben gezien, die kan ik thuis ook voor je maken (nu ja, bij wijze van). Veel concreters heb ik rond dat bezoek niet gelezen. Bij de RVO is nog niks bekend over meldcodes, wat in het stadium van binnenkort installeren toch bijzonder te noemen valt.
Tegelijk gaat dit om een markt waarin het gaat om grote bedragen, er zijn tekorten en dus overal lange wachttijden, je kunt adverteren met toch mooie prijzen na aftrek van forse subsidies, het is kortom *de* perfecte markt voor charlatans. Of dat voor Quatt geldt, claim ik niet. Maar de rode vlaggen stapelen zich ondertussen op, precies zoals je in zo'n geval ook zou verwachten, en dan als klap op de vuurpijl nog even volledige vooruitbetaling zonder nog maar één opgeleverde installatie.
Je wilt te graag dat het allemaal klopt en daardoor wordt je verblind. Dat is precies waar op ingespeeld wordt.
Voor die mogelijkheid waarschuwen lijkt mij niet meer dan logisch, gezien de feiten.
Nu gaat het risico om €100, inderdaad. Maar straks is het ineens €4000 (of whatever bedrag van duizenden euro's). Je staat daar na aanbetaling al met 1 voet in. De grootste hindernis is voor hun al genomen. Blijf opletten, kortom.
Voor alle duidelijkheid, ik hoop uiteindelijk ook gewoon dat het bedrijf goed bezig is en druk om alles op de rit te krijgen. Of dat echt zo is, en dus of we binnenkort berichten krijgen van goed werkende installaties, zou ik zelf zeker afwachten voordat ik een dergelijk bedrag vooraf zou betalen. En volledig vooraf betalen bij een installatie-opdracht waarbij zat mis kan gaan, moet je eigenlijk sowieso al niet willen.
Ik vraag me af of tweakers niet eens journalistiek onderzoek kan doen, het bedrijf is niet heel ver weg voor ze. Misschien kunnen ze dan ook wat meer vertellen over o.a. de ai en deze Nederlandse startup zou best interessant moeten zijn voor ze.
[ Voor 4% gewijzigd door -NRG- op 21-08-2022 17:15 ]
even een vraag, want ik snap in het geheel niet wat je bedoeld? Wil je geen subsidie, prima, vraag deze gewoon niet aan, is er weer ruimte voor een ander, niemand verplicht je te verduurzamen of een subsidie aan te vragen, van mij hoef je dat zeker niet.twain4me schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 15:45:
[...]
Ik sanp er ook echt helemaal niets van, ik ben vooral huiverig wat het gaat betekenen voor verduurzamen in algemene zin, dit soort exploits geven doorgaans weer een excuus om niets te doen of om subsidies en goede regelingen te veranderen of geheel af te schaffen. dat was bij die w/w wpb met veel teveel subsidie niet heel anders, Het geeft het verduurzamingstraject een raar smaakje en gewoon een slechte naam. Ik blijf van mening dat je dergelijk boekhoudkundige slimmigheidjes niet moet willen als default oplossing.
Het is dus geen boekhoudkundig trukje, maar gewoon compleet volgens de voorwaarden van de subsidie, ben je het daar mee niet eens, klaag dan aub niet hier, maar ga naar Den Haag, kun je daar je beklaag gaan doen.
overigens snap je blijkbaar niet het doel van deze subsidie, die is namelijk om de kosten van een WP zodanig omlaag te brengen dat deze een prima alternatief gaat worden voor een verwarmingstoestel ipv een gasgestookte CV ketel, en in Nederland heeft nu niet iedereen 100.000 euro op de bank staan om dat geheel uit eigen zak te betalen. dus hoemeer WP er in Nederland bijkomen hoe beter, zeker met de huidige gastekorten, dat haden ze toen deze subsidie was ontwikkeld nog helemaal niet kunnen zien.
helaas snap ik deze zin ook niet, dus je spreek je eigenlijk hier tegen, eerst mag het van jou niet en later als er geen subsidie meer is is het te duur? Overigens zal over een tijd de kosten van WP wel omlaag gaan.uiteindelijk pak je toch €2500 subsidie die niet nodig is en elders ingezet kan worden. Ook leuk als je denkt de 2e unit nog later toe te voegen en er geen subsidie meer is dan wordt die enkele KW toch een duur geintje.
Een eigenschap van subsidies is nu een keer dat deze eindig is, wacht je te lang dan heb je gewoon pech, is je eigen schuld, had je gewoon eerder moeten reageren.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Mag toch aannemen dat er een serieuze schouw door een betrouwbaar en controleerbare partij gedaan wordt voordat de volledige factuur voldaan moet worden?Wilke schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 16:00:
Nu gaat het risico om €100, inderdaad. Maar straks is het ineens €4000 (of whatever bedrag van duizenden euro's). Je staat daar na aanbetaling al met 1 voet in. De grootste hindernis is voor hun al genomen. Blijf opletten, kortom.
Met 54db zijn er weinig plekken waar dit systeem geplaatst kan worden, 40db op de erfgrens is echt een dingetje.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
54 dB is de vollast. Er is een nachtmodus maar nog niet bekend hoeveel db die ishoevenpe schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 18:02:
[...]
Mag toch aannemen dat er een serieuze schouw door een betrouwbaar en controleerbare partij gedaan wordt voordat de volledige factuur voldaan moet worden?
Met 54db zijn er weinig plekken waar dit systeem geplaatst kan worden, 40db op de erfgrens is echt een dingetje.
Met de eerste installatie over twee weken zou dat inmiddels toch bekend moeten zijn?HBO88 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 18:18:
54 dB is de vollast. Er is een nachtmodus maar nog niet bekend hoeveel db die is
volgens mij dus niet, de door jou aangegeven "serieuze schouw door een betrouwbaar en controleerbare partij", wie zou dat dan moeten doen ? (kiwa) en vooral zij doen dat dus ook niet voor niets, mag je dus gewoon minimaal 500€ erop zetten.hoevenpe schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 18:02:
[...]
Mag toch aannemen dat er een serieuze schouw door een betrouwbaar en controleerbare partij gedaan wordt voordat de volledige factuur voldaan moet worden?
is een beetje afhankelijk van je type woning, bij een twee onder een kap zal er al snel een afstand van circa 4 a 5 meter naar de erfgrens hebben, daar zal het wel gaan lukken, bij een rijtjeshuis word dat wat lastiger, maar dat probleem heb je bijna bij elke WP in die situatie. in die situatie heb je sowieso eigenlijk maar één optie, namelijk aan je achterkant richting tuin. De voorkant zal bijna bij elke gemeente niet toegestaan worden.Met 54db zijn er weinig plekken waar dit systeem geplaatst kan worden, 40db op de erfgrens is echt een dingetje.
Q4 dus dat is oktober.hoevenpe schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 18:21:
[...]
Met de eerste installatie over twee weken zou dat inmiddels toch bekend moeten zijn?
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
De partij die de warmtepomp komt plaatsen?MacD007 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 18:32:
volgens mij dus niet, de door jou aangegeven "serieuze schouw door een betrouwbaar en controleerbare partij", wie zou dat dan moeten doen ?
Mag aannemen dat dat bekende namen in de markt zijn, met een geverifieerd track-record. Installateurs die meedenken mbt leidingwerk en geluidbelasting, eventuele knelpunten vooraf in kaart brengen zeker omdat het een nieuw onbewezen product is. Het komende kwartaal gaat een hoop kinderziektes opleveren, heel normaal in deze fase maar daar moet je als startup wel op anticiperen.
Zag ergens vanaf september staan, is dat veranderd? Dan nog, het systeem zou inmiddels klaar moeten zijn voor massaproductie.Gerardwaz schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 19:07:
Q4 dus dat is oktober.
Als je dit forum of op Quatt.io had gelezen had je zelf een antwoord op je vraag kunnen zien, installatie zal dus door Quatt zelf gebeuren, zij doen zelf de digitale schouw dmv fotos en filmpjes en bouwtekeningen die je moet aanleveren, als hier dan nog vragen zijn komt er een telefonische afspraak. Wat ik begrepen heb komen ze dus niet vooraf langs. De installatie gebeurt door Quatt (of door hun ingehuurde partijen) zelf.hoevenpe schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 19:08:
[...]
De partij die de warmtepomp komt plaatsen?
hoe dat dadelijk in de praktijk gaat werken, we zullen het zien.
Mag aannemen dat dat bekende namen in de markt zijn, met een geverifieerd track-record. Installateurs die meedenken mbt leidingwerk en geluidbelasting, eventuele knelpunten vooraf in kaart brengen zeker omdat het een nieuw onbewezen product is. Het komende kwartaal gaat een hoop kinderziektes opleveren, heel normaal in deze fase maar daar moet je als startup wel op anticiperen.
We gaan het inderdaad zien, ik zou meer zekerheid willen voordat ik zoveel geld overmaak.MacD007 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 19:30:
De installatie gebeurt door Quatt (of door hun ingehuurde partijen) zelf.
hoe dat dadelijk in de praktijk gaat werken, we zullen het zien.
Zekerheid heb je inderdaad niet, zie de melding onderaan, echter je krijgt wel een offerte, aan de hand van deze offerte zou je moeten kunnen zien of je het risico wilt nemen, na accepatie krijg je een uitvoerige uitwerking van de installatie. Wil je meer zekerheid zul je denk ik beter een andere aanbieder van warmtepompen kiezen, hoewel je bij die ook niet weet of je in 2023 überhaupt er wel eentje krijgt.hoevenpe schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 19:32:
[...]
We gaan het inderdaad zien, ik zou meer zekerheid willen voordat ik zoveel geld overmaak.
Ik denk mn de mensen die als eerste zich hebben ingeschreven, dus laten we zeggen de eerste 400 moeten hier de spits afbijten, de mensen die pas in Q1 en Q2 van 2023 aan de beurt zijn kunnen het dan wat beter inschatten. TIP Betaal met je CC, bij de meeste CC heb je een verzekering als ze niet leveren, ik dacht voor 180 dagen. (bij ABN AMRO 180 dagen, als je een gold card hebt zelfs 1 jaar lang. Aflevergarantie: geld terug als uw aankoop niet wordt geleverd)
"Let op:
Bij interesse in Quatt lees dan dit topic goed door. Het betreft hier een start-up en daarmee dus een investering (en geen aankoop) met bijbehorende risico's. Lees jezelf daarom goed in."
[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 21-08-2022 20:06 ]
Ik zie geen vraag, dit is een monoloog, maar ik ga een poging doen je vraag te raden en er antwoord op te gevenMacD007 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 17:47:
[...]
even een vraag, want ik snap in het geheel niet wat je bedoeld? Wil je geen subsidie, prima, vraag deze gewoon niet aan, is er weer ruimte voor een ander, niemand verplicht je te verduurzamen of een subsidie aan te vragen, van mij hoef je dat zeker niet.
Het is dus geen boekhoudkundig trukje, maar gewoon compleet volgens de voorwaarden van de subsidie, ben je het daar mee niet eens, klaag dan aub niet hier, maar ga naar Den Haag, kun je daar je beklaag gaan doen.
Boekhoudkundige truukjes zijn altijd volgens de regels, de vraag is of die regels er voor bedoeld zijn en het effect gewenst is
Het doel van de subsidie is warmtepompen in huizen krijgen door de drempel te verlagen en daarnaast de partijen in de markt ondersteunen zodat ze opleiding trajecten kunnen starten (vandaar dat je geen subsidie meer krijgt als DIY-eroverigens snap je blijkbaar niet het doel van deze subsidie, die is namelijk om de kosten van een WP zodanig omlaag te brengen dat deze een prima alternatief gaat worden voor een verwarmingstoestel ipv een gasgestookte CV ketel, en in Nederland heeft nu niet iedereen 100.000 euro op de bank staan om dat geheel uit eigen zak te betalen.
tsja ik heb ook geen 100.000 euro op de bank en toch een wp gekocht wat is je punt? want het mag duidelijk zijn dat je geen 100k nodig hebt.
Mijn vraag/opmerking gaat over of die 2e subsidie voor de 8KW versie wel gewenst is, en het mogelijke negatieve effect op het draagvlak van diezelfde subsidie. niet omdat ik mensen geen 2 subsidies gun maar dat je met een iets zwaarder enkele unit nagenoeg het zelfde financiele plaatje kan hebben zonder dat er 2 wp's en 2 subsidies nodig zijn. ergo er meer huizen aan de wp kunnen met minder gemeenschaps geld.dus hoemeer WP er in Nederland bijkomen hoe beter, zeker met de huidige gastekorten, dat haden ze toen deze subsidie was ontwikkeld nog helemaal niet kunnen zien.
Ik denk dat het slechts een kwestie is van tijd voordat de vragen in denhaag gaan komen over dubbele subsidies voor dezelfde instalatie. dat is overegens niet uniek voor quatt er zijn ook genoeg mensen die 2x subsidie hebben voor het zelfde huis, alvast een reserve wp goedkoop verkrijgen bv.
Dus omdat jij het niet snapt spreek ik mijzelf tegenhelaas snap ik deze zin ook niet, dus je spreek je eigenlijk hier tegen, eerst mag het van jou niet en later als er geen subsidie meer is is het te duur? Overigens zal over een tijd de kosten van WP wel omlaag gaan.
Het mag duidelijk zijn dat ik dus gewoon hier blijf en niet naar denhaag ga

Ik snap je punt hoor betreft het dubbel krijgen van subsidie. Desondanks heeft de RVO denk ik toch wel kunnen nadenken over een dubbele aanvraag, zo geniaal bedacht is het nu ook weer niet.
Plus je kunt je afvragen wat precies de bedoeling van de subsidie is. Is het omdat je puur zoveel mogelijk mensen aan de warmtepomp wil hebben? Ja dan is dit dubbel. Of wil je compenseren dat een warmtepomp gewoon vrij duur is vanwege de compressor en weet ik wat er nodig is zodat de rendabiliteit per pomp omhoog gaat? In dat geval lijkt het me niet raar dat je er 2 kunt indienen...
Oost west, 127.0.0.1 best!
We hadden een <300 reserving. En hebben netjes onze 99 euro terug ontvangen zonder problemen of vertraging.
Onze hoop is dat Quatt slaagd in hun missie, meer concurentie is tenslotte vaak een voordeel voor de klant. En mogelijk stappen we dus op een later moment wel weer opnieuw in.
Ik hoop dat 't een succesvol product word, maar ik vind het teveel geld met teveel onzekerheden op dit moment
Had je niet even kunnen vragen of ik je plek mocht innemen?spacy schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:34:
Wij zijn uitgestapt, de reden is een aantal onzekerheden hier al eerder benoemd, maar ook dat we nog meer klussen en duurzame investeringen willen doen op korte termijn. Die gaan we nu eerst doen, en op een later moment gaan we ons wel weer opnieuw richten op een eventuele warmtepomp voor verwarmen.
We hadden een <300 reserving. En hebben netjes onze 99 euro terug ontvangen zonder problemen of vertraging.
Onze hoop is dat Quatt slaagd in hun missie, meer concurentie is tenslotte vaak een voordeel voor de klant. En mogelijk stappen we dus op een later moment wel weer opnieuw in.
Ik heb dit verzoek gelezen, maar nee dit is niet in lijn met mijn princiepes, dus helaas voor jou.geerttttt schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:14:
[...]
Had je niet even kunnen vragen of ik je plek mocht innemen?
Bovendien vond ik het een prima mogelijkheid om te kijken hoe de communicatie met Quatt zou verlopen, en dat was naar wens.
Leuke tip voor de CC. Maar voor zowel mijn AMEX kart (Flying Blue Silver) en Mastercard (via ING) wordt wel een diefstal/schade/verlies verzekering afgegeven. Maar geen "aflevergarantie". Tevens zag ik maximale bedragen van €5K voorbij komen per "incident". Dus in mijn geval ben ik niet gedekt.MacD007 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 20:02:
[...]
Ik denk mn de mensen die als eerste zich hebben ingeschreven, dus laten we zeggen de eerste 400 moeten hier de spits afbijten, de mensen die pas in Q1 en Q2 van 2023 aan de beurt zijn kunnen het dan wat beter inschatten. TIP Betaal met je CC, bij de meeste CC heb je een verzekering als ze niet leveren, ik dacht voor 180 dagen. (bij ABN AMRO 180 dagen, als je een gold card hebt zelfs 1 jaar lang. Aflevergarantie: geld terug als uw aankoop niet wordt geleverd)
ehhhh..HOI
ik heb een CC van SNS, dat gaat via ICS cards. die hebben wel een aflevergarantie, maar kan niet vinden tot welk bedrag.krizzziz schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:16:
[...]
Leuke tip voor de CC. Maar voor zowel mijn AMEX kart (Flying Blue Silver) en Mastercard (via ING) wordt wel een diefstal/schade/verlies verzekering afgegeven. Maar geen "aflevergarantie". Tevens zag ik maximale bedragen van €5K voorbij komen per "incident". Dus in mijn geval ben ik niet gedekt.
Met de ING credit card ben je hiervoor wel verzekerd, ze noemen dit de GelTerugService. Minimaal 30 dagen na betaling en voor 120 dagen na betaling.krizzziz schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:16:
[...]
Leuke tip voor de CC. Maar voor zowel mijn AMEX kart (Flying Blue Silver) en Mastercard (via ING) wordt wel een diefstal/schade/verlies verzekering afgegeven. Maar geen "aflevergarantie". Tevens zag ik maximale bedragen van €5K voorbij komen per "incident". Dus in mijn geval ben ik niet gedekt.
Ontopic vraag: Ik zie tussen verschillende berichten info staan welke niet op de Quatt website terug te vinden zijn, zijn deze misschioen te bundelen in de openingspost?
Meen je dat?geerttttt schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:14:
[...]
Had je niet even kunnen vragen of ik je plek mocht innemen?
ik wacht gewoon mijn beurt af, vind het ook wel handig om nu net niet bij de eersten te zijn. Blijf wel op een goede afloop hopen.
Vind het wel goed van Quatt om bij het stoppen op de wachtlijst geen gezeur te maken en netjes het geld terug te storten.
waarom niet, volgens mij bij de eerste aanbetaling, die is toch < dan 5.000 euro, de overige restantbetaling volgens mij dus ook. Vergeet niet dat deze betalingen door de banken als twee verschillende betalingen worden gezien.krizzziz schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:16:
[...]
Ja en nee, ik zit momenteel op een variabel tarief omdat ik een van de gelukkige klanten was van welkom energie die failliet is gegaan tijdje geleden, dus met een jong gezin betaal ik mij afgelopen winter en dit winter nog veel erger blauw aan energie. Ik kom wel rond hoor, maar ik zou best wel een early adopter willen zijn.
Maar tegelijk wil ik ook niet voorkruipen, dus wellicht is mijn gedachte niet zo kosher richting de rest. Mea culpa.
Ik heb geïnformeerd bij Quatt, maar een verzoek voor het wisselen van volgorde/plaats doen ze niet aan. Ook niet tegen vergoeding.geerttttt schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:38:
[...]
(..), maar ik zou best wel een early adopter willen zijn.
Maar tegelijk wil ik ook niet voorkruipen, dus wellicht is mijn gedachte niet zo kosher richting de rest. Mea culpa.
Dat ze dat niet tegen vergoeding willen snap ik sowieso, dat klinkt al snel helemaal niet goed. Maar 't is prima, ik wacht de early adopters af.r0bert schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:14:
[...]
Ik heb geïnformeerd bij Quatt, maar een verzoek voor het wisselen van volgorde/plaats doen ze niet aan. Ook niet tegen vergoeding.
Jammer! Het maakt mijn kansen om in 2022 nog aan de beurt te zijn een tikje groter, maar eerlijk gezegd heb ik liever 150 man extra die mij voorgaan. Die 2 maanden extra wachten komt het ook niet op, maar 2 maanden aan real life ervaringen vind ik een stuk interessanter.r0bert schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:14:
[...]
Ik heb geïnformeerd bij Quatt, maar een verzoek voor het wisselen van volgorde/plaats doen ze niet aan. Ook niet tegen vergoeding.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
niet zo netjes, gewoon op je beurt wachten, wel ook goed van Quatt om daar niet op in te gaan, voor je het weet is er een regelrechte zwarte markt ervoor.r0bert schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:14:
[...]
Had je hem erder willen hebben had je er gewoon eerder bij moeten zijn
Ik zal zelf nog tot ruim in 2023 moeten wachten, vind het prima zo, die mensen die voor me zijn hebben dit ook gewoon verdient en waren sneller overtuigd en ik moest ooknog rekening houden met WAF, die vond het eerst helemaal niet zo'n goed idee, onbekende firma, nog geen werkende warmtepomp en geen ervaringen van gebruikers.
Het betreft een aantrekkelijke basisprijs, doorgevoerde prijsstijging valt weg tegen de mogelijk hogere subsidie.
Hoop dat er snel duidelijkheid komt over definitieve subsidie.
Vraag mij af hoe de relatief hoge Cop waarde wordt behaald. Het betreft een standaard monoblock van andere leverancier. Zelf zeggen ze dat ze vooral inzetten op AI.
Waarbij ik dan niet hoop de AI achter een abonnement zit.
Haal ik hierbij nou dingen door elkaar?
doorgevoerde prijsstijging: de prijs blijft idd voor huidige bestelling 1599. Echter komt er vanaf 1 september een prijsstijging op van 800 euro.Jortjr schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:45:
Ik probeer hier alleen een beetje te volgen maar ben er nog niet uit wat ik er nu van moet vinden.
Het betreft een aantrekkelijke basisprijs, doorgevoerde prijsstijging valt weg tegen de mogelijk hogere subsidie.
Hoop dat er snel duidelijkheid komt over definitieve subsidie.
Vraag mij af hoe de relatief hoge Cop waarde wordt behaald. Het betreft een standaard monoblock van andere leverancier. Zelf zeggen ze dat ze vooral inzetten op AI.
Waarbij ik dan niet hoop de AI achter een abonnement zit.
Haal ik hierbij nou dingen door elkaar?
Voor de rest is er nog niet veel definitief bekend.
Mijn mening: als je ook maar een beetje interesse hebt, zou ik voor 1 september een reservering plaatsen. Je bent voorlopig toch nog niet aan de beurt met installatie, maar je hebt dan wel de lagere prijs te pakken.
Je kunt altijd afzien van je reservering en dan krijg je gewoon netjes die 99 euro terug.
Ook ik heb alle vragen die ik hierboven lees en de berichtgeving van Quatt is veel te summier in mijn ogen. Ik heb alle info al ingevuld en ben "vroeg" in 2023 aan de beurt als ik de planning zo zie in hun mail (ik zit in de 600 serie) dus ik laat alles nog even lekker staan maar ik blijf dit forum zeker volgen.
Ook om te onderzoeken in hoeverre het ding gewoon ook echt werkt.
【ツ】Ipad air2, Macbook pro 2012, Samsung a53, Skagen Hybrid【ツ】
Welk COP gaat het dan over? Want ik kan niet echt een COP vinden die relatief hoog is. Zie ook:Jortjr schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:45:
Vraag mij af hoe de relatief hoge Cop waarde wordt behaald.
onlinaius schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:50:
Onderstaand een lijstje met wat vermogens en cop getallen van Quatt en enkele concurrenten, zodat het wat makkelijker is om prestaties te vergelijken. Oranje cijfers zijn berekend / geschat.
[Afbeelding]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
zie de reactie van quatt hierop, in het kort gezegd, verbeter mee maar als ik het onjuist zie, dat de standard zaken van de warmtepomp gewoon gratis zijn, incl de AI functies en nachtfuncties, alleen bepaalde reporting functies en onderhoud op afstand ed zul je appart moeten afsluiten via een abbo. wat deze gaan kosten weten we nog niet, de eerder genoemde 50 en meer waren gewoon dummy getallen. dus nog even afwachten.4play schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:24:
Ik heb me ook ingeschreven voor dit warmtepomp product (project) en lees hier ineens tot mijn schrik dat er waarschijnlijk een betaalde functie komt. Dat is iets waar ik het ook absoluut niet mee eens ben, ik wil graag alle standaard opties via een gratis platform kunnen instellen. Dat je wat extra inzicht en lange termijn opties in een app gooit dat wind ik wel prima. Maar een automatische avond stand zou standaard moeten zijn zonder een betaalde abbovorm.
dan ben je nog vrij snel aan de beurt, in hoevere je daarmee blij me moet zijn om in de winter de CV dan een dag uit te hebben, zeker als er dan tijdens de installatie problemen zijn, ben je niet echt blij. Ik zou dat eigenlijk niet willen. Aan de andere kant kun je als alles goed werkt ook direct behoorlijk gas besparen, zeker met de huidige prognoses van mogelijk wel boven de 5 a 6 euro mer m3 hou je uitgave dan lekker beperkt, mogelijk zelfs dat je binnen 2 jaar de Warmtepomp hebt terugverdient.Ook ik heb alle vragen die ik hierboven lees en de berichtgeving van Quatt is veel te summier in mijn ogen. Ik heb alle info al ingevuld en ben "vroeg" in 2023 aan de beurt als ik de planning zo zie in hun mail (ik zit in de 600 serie) dus ik laat alles nog even lekker staan maar ik blijf dit forum zeker volgen.
dat weet op dit moment nog niemand, aan de andere kant, het is geen Rocket Science, alleen de AI functie is hier redelijk nieuw. Deze zal wel werken, maar in verloop van de tijd zal deze wel verbetert gaan worden.Ook om te onderzoeken in hoeverre het ding gewoon ook echt werkt.
Nee dat is dus niet waar, finetuning van bijvoorbeeld nachtstand/geluidsniveau dB's komt ook achter een abbo. En dan ga je een grens over waar je functionaliteit ook achter een paywall zet.
Er komt een 'standaard' nachtstand zonder abbo, maar finetuning met. En dan komen we op een slippery slope van wat er in de toekomst nog meer achter een paywall komt, of wat er gebeurt als 't bedrijf straks niet meer bestaat?
Tja, zat andere units hebben ook alleen maar een vaste nachtstand. Dus je zou kunnen zeggen dat het gewoon extra functionaliteit is.Wunk schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:42:
> alleen bepaalde reporting functies en onderhoud op afstand ed zul je appart moeten afsluiten via een abbo
Nee dat is dus niet waar, finetuning van bijvoorbeeld nachtstand/geluidsniveau dB's komt ook achter een abbo. En dan ga je een grens over waar je functionaliteit ook achter een paywall zet.
Er komt een 'standaard' nachtstand zonder abbo, maar finetuning met. En dan komen we op een slippery slope van wat er in de toekomst nog meer achter een paywall komt, of wat er gebeurt als 't bedrijf straks niet meer bestaat?
Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)
Bij bij ligt persoonlijk de grens dat als er infrastructuur achter zit, zoals statistieken, remote access, onderhoud of om even m'n auto als voorbeeld erbij te pakken: kaartupdates, google maps, verkeers informatie, software updates, ik geen enkel probleem heb om een abonnement er op af te sluiten. Leverancier maakt ook kosten op onderhoud en infrastructuur.
Maar als er zaken als geluids tuning, of zoals Audi doet: DAB+, Matrix LED koplampen, etc achter maandabonnementen locked, dan gaat m'n bloed koken. Ik kan daar ZO slecht tegen. Ik wil dat soort zaken prima afkopen met een eenmalige aankoop, maar dat gepers om lokale functies die op geen enkele manier van een online infrastructuur afhankelijk zijn maar achter abonnementen te locken om mensen maandelijks extra eurootjes uit te zuigen vind ik de meest consumentonvriendelijke ontwikkeling die er de laatste jaren naar voren is gekomen.
Ik geef daar dan ook gewoon geen geld aan uit, da's voor mij een "vote with your wallet" princiepe.
Het is volgens mij nog steeds software functies die achter een abbo komen, geen hardware functies. Een nachtstand is standaard, om (blijkbaar) het vermogensniveau snachts zelf te kunnen kiezen zit dan achter het abbonnement. Maar dat is dan toch echt een software feature..Wunk schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:50:
Als consument vind ik het een heel kwalijke zaak als er lokale hardware functies achter betaalde maandelijkse paywalls komen.
Bij bij ligt persoonlijk de grens dat als er infrastructuur achter zit, zoals statistieken, remote access, onderhoud of om even m'n auto als voorbeeld erbij te pakken: kaartupdates, google maps, verkeers informatie, software updates, ik geen enkel probleem heb om een abonnement er op af te sluiten. Leverancier maakt ook kosten op onderhoud en infrastructuur.
Maar als er zaken als geluids tuning, of zoals Audi doet: DAB+, Matrix LED koplampen, etc achter maandabonnementen locked, dan gaat m'n bloed koken. Ik kan daar ZO slecht tegen. Ik wil dat soort zaken prima afkopen met een eenmalige aankoop, maar dat gepers om lokale functies die op geen enkele manier van een online infrastructuur afhankelijk zijn maar achter abonnementen te locken om mensen maandelijks extra eurootjes uit te zuigen vind ik de meest consumentonvriendelijke ontwikkeling die er de laatste jaren naar voren is gekomen.
Ik geef daar dan ook gewoon geen geld aan uit, da's voor mij een "vote with your wallet" princiepe.
Ben het helemaal met je eens, net zoals een hoop anderen hier. Op dit moment is er echter onvoldoende bekend. Door het hier aan te geven maak je het in ieder geval bekend bij Quatt, ze lezen immers mee. Hoop dat ze zich naar aanleiding van de negatieve reacties op de betaalmuur zich nog eens achter de oren krabben en anders gaan besluiten. Tot er meer bekend is zullen we echter af moeten wachten. 🤷♂️Wunk schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:50:
Als consument vind ik het een heel kwalijke zaak als er lokale hardware functies achter betaalde maandelijkse paywalls komen.
Bij bij ligt persoonlijk de grens dat als er infrastructuur achter zit, zoals statistieken, remote access, onderhoud ()....
Ik acht de kans klein dat Quatt op deze individuele post gaat reageren, wellicht kan je ze beter direct contacteren. Ze lezen wel mee maar reageren dan over het algemeen op vraagstukken die uitbundig besproken zijn.Dick69 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:51:
@quatt de buiten unit moet op een plat dak komen te staan,recht boven de cv ketel.Doen jullie ook een gat boren in betonen dakplaat en daarna weer waterdicht dichtbranden?
Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).
Aan de hand van jouw info/fotos die je hebt moeten versturen krijg je vanzelf een installatie rapport. Daarin moet staan of het haalbaar is en welke extra kosten ze ervoor rekenen.Dick69 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:51:
@quatt de buiten unit moet op een plat dak komen te staan,recht boven de cv ketel.Doen jullie ook een gat boren in betonen dakplaat en daarna weer waterdicht dichtbranden?
De eerste rapporten moeten nog verstuurd worden overigens.
zou je dat eigenlijk wel willen ? ik zou opteren als dat mogelijk is de leiding richting zijkant te laten gaan en daar iets omlaag en dan naar binnen. ik denk namelijk dat je de leiding met isolatie nooit helemaal waterdicht kunt krijgen (of je zou een behoorlijke opstaande koof moeten maken waar je dan daar de leiding in voert). Een vertikale cv leiding door het dak is vragen om moeilijkheden, zeker na een tijd.Dick69 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:51:
Daar zijn gewoon speciale doorvoeren voor. Elk schoorsteentje of ventilatiepunt in een plat dak heeft hetzelfde “probleem”.MacD007 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:54:
[...]
zou je dat eigenlijk wel willen ? ik zou opteren als dat mogelijk is de leiding richting zijkant te laten gaan en daar iets omlaag en dan naar binnen. ik denk namelijk dat je de leiding met isolatie nooit helemaal waterdicht kunt krijgen (of je zou een behoorlijke opstaande koof moeten maken waar je dan daar de leiding in voert). Een vertikale cv leiding door het dak is vragen om moeilijkheden, zeker na een tijd.
even afwachten, tot dat er een duidelijk beeld van de standard cq betaal functies/opties door Quatt op hun site is, wij kunnen van alles bedenken of comentaar leveren, maar uiteindelijk is dat gewoon dagdromen, waar we uiteindelijk niets mee opschieten.Wunk schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:42:
> alleen bepaalde reporting functies en onderhoud op afstand ed zul je appart moeten afsluiten via een abbo
de huidige trend is dat veel opties of dat nu hardware cq software of services zijn via een abbo worden aangeboden, de autoindustrie is daar een "mooi" voorbeeld van, of je dat als consument wilt is je eigen keuze.
mbt bv de nachtstand, ik zou bv niet weten wat ik met een nachtstand die tussen de vaste nachtstand en de dagstand instaat zou moeten, je kunt met deze instelbare nachtstand bv niet ivm de geluidswaarden bepalen. Het zou een andere situatie zijn indien er behalve een normale nachtstand ook een super quit nachtstand aangeboden zou gaan worden (tegen betaling), die zou je dus alleen nodig hebben indien je anders de geluidswarden niet zou kunnen halen, alternatief zou je ook voor een omkasting kunnen kiezen. (die is dan weer eenmalig).
juist, en die veroorzaken bijna altijd gedurende de tijd problemen, zeker als je met redelijk flex materiaal te maken hebt, die krijg je gewoon op den duur niet goed waterdicht omdat deze te veel werken.bbbrumbrum schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:02:
[...]
Daar zijn gewoon speciale doorvoeren voor. Elk schoorsteentje of ventilatiepunt in een plat dak heeft hetzelfde “probleem”.
en wat is de functie van deze "finetuning", je hebt een nachtstand (waarmee je dus aan de eis van 40 dB erfgrens voldoet (of niet) en de dagstand waar je aan de eis van 45 dB kunt voldoen, dat zijn dus vaste gegevens waar je dus met je plaatsingsopties rekening mee moet gaan houden.Wunk schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:42:
Waardes die daar ergens tussen liggen hebben eerder een functie dat het vermogen iets hoger komt te liggen geduurende de nacht omdat je met een iets luidere unit ook de grens van 40 dB door je gekozen opstelling kunt halen. Dat zie ik dus een aanvullende optie die dus niet algemeen toepassbaar is. dus een software feature.
dat is altijd een risico, zeker in het bijzonder bij een start up. Dat is een afweging die iedereen voor zich zelf moet maken, je kunt nu niet deze vergelijken met een bedrijf wat al bv 50 jaar bestaat, maar ook die kunnen omvallen of producten niet meer ondersteunen.Er komt een 'standaard' nachtstand zonder abbo, maar finetuning met. En dan komen we op een slippery slope van wat er in de toekomst nog meer achter een paywall komt, of wat er gebeurt als 't bedrijf straks niet meer bestaat?
Afgelopen donderdag weer eens een mail gekregen van quatt (want ik zit bij de eerste 50) dat ze meer foto's en video's wilden hebben en ook waar ik de installatie wilden hebben.
Ik zelf wil de installatie achter me huis hebben ook omdat ik daar ook me 2 airco units staan.
Dat kon volgens hun niet vanwege de leidingen die dik 10cm dik zijn en dus niet langs me zonnescherm kunnen .kreeg wel een nieuw voorstel aan voorkant huis maar daar zit onze badkamer en laat daar dus niet even een gat inboren.
Nu weer geopperdt wil de installatie achter me huis en dan boren ze maar 3 nieuwe gaten in me huis en door de vloeren en ook maar even gevraagd wil graag een foto van de leidingen die hun zeggen dat die
/f/image/5YRPSvmDVjBygRyXVI4di9Ka.png?f=fotoalbum_large)
Hun voorstel zit 30cm van de erfgrens?Biondonl schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 08:06:
kreeg wel een nieuw voorstel aan voorkant huis maar daar zit onze badkamer en laat daar dus niet even een gat inboren.
Vraag eens hoe ze denken aan de geluidsnormen te voldoen, van 54db naar 45db overdag heb je imo minimaal 3-5 meter voor nodig.
Marketingtechnisch begrijp ik Quatt wel. Goede zichtbaarheid aan de voorkant van de woning.Biondonl schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 08:06:
Goedemorgen
Afgelopen donderdag weer eens een mail gekregen van quatt (want ik zit bij de eerste 50) dat ze meer foto's en video's wilden hebben en ook waar ik de installatie wilden hebben.
Ik zelf wil de installatie achter me huis hebben ook omdat ik daar ook me 2 airco units staan.
Dat kon volgens hun niet vanwege de leidingen die dik 10cm dik zijn en dus niet langs me zonnescherm kunnen .kreeg wel een nieuw voorstel aan voorkant huis maar daar zit onze badkamer en laat daar dus niet even een gat inboren.
Nu weer geopperdt wil de installatie achter me huis en dan boren ze maar 3 nieuwe gaten in me huis en door de vloeren en ook maar even gevraagd wil graag een foto van de leidingen die hun zeggen dat die [Afbeelding]10cm dik zijn.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Ik vraag mijzelf af hoe dit uberhaupt voor een tussenwoning te doen is? gezien de gemiddelde tussenwoning niet meer dan 5 meter breed is, is het onmogelijk om 3 meter afstand te houden tot de erfgrens (zeker als je de breedte van de unit zelf ook nog meerekent).hoevenpe schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:01:
[...]
Hun voorstel zit 30cm van de erfgrens?
Vraag eens hoe ze denken aan de geluidsnormen te voldoen, van 54db naar 45db overdag heb je imo minimaal 3-5 meter voor nodig.
Hoe loopt dit proces? Als ik bij Quatt bestel doen zij een schouwing en geven ze een rapport af wat ik de gemeente kan geven om te laten zien dat zaken in orde zijn? Wat als de gemeente later vraagt om de unit te verwijderen omdat hij niet aan de geluidsnormen voldoet, voor wie zijn de kosten?
sorry, maar eigenlijk is dat dus niet echt hun probleem, jij als eigenaar bent verplicht om aan de bouwvoorschriften te voldoen, aan de andere kant heb je gelijk, je verwacht van een installateur wel dat hij met je mee denkt en de juiste adviezen o.a. met de juiste plaatsing geeft.hoevenpe schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:01:
[...]
Hun voorstel zit 30cm van de erfgrens?
overigens zou ik de bal terug kaatsen en vragen hoe zij van plan zijn aan de geluidsnormen van 45 en 40 dB op deze plaats te voldoen, ik ben bang dat de gene die dit heeft bedacht nog helemaal niet aan dat aspect heeft gedacht. (ik blijf maar positief denken).
als ik echter de foto van biondonl zie, ben ik bang dat hij in geen een situatie (ik mis eigenlijk een plattegrond van zijn percel) een geschikte plaats kan vinden. m.b.t. de nieuwe geluidseisen is voor dergelijke reitjeshuizen eigenlijk geen goede plaatsing voor een warmtepomp mogelijk, sorry, maar ik heb deze regels niet gemaakt.
als het al aan de voorkant moet, ik hoop maar dat hij daarvoor geen vergunning nodig heeft, in mijn gemeente zou dit bv niet mogen zonder vergunning en een vergunning kost direct bijna 700 euro, zou ik het onder het raam van de keuken (op de grond of met beugel tegen de muur) plaatsen, waarbij de leidingen via de gang naar boven gaan, ik vermoed dat de CV op de zolder staat. het leidingwerk zal dan circa 8m zijn.
mn de mogelijke problematiek om dit ding aan de voorkant te plaatsen (vergunnungtechnisch) is het in het zicht plaatsen vragen om problemen, ik zou toch proberen om dit ding aan de achtergevel kwijt te kunnen, een advies, praat met je buren vooraf en bespreek het aspect geluid goed met hun door, want anders kom je heel snel in de problemen en bij de meeste gemeentes betekend dit echt het verwijderen van de unit en dan gaan ze echt op je leten bij het herplaatsen, mogelijk zelfs met de verplichting om een vergunning aan te vragen.
Nog een vraag: hoeveel buitenunits heeft hij al ? bij veel gemeentes heb je namelijk een limit van 2 buitenunits vergunningsvrij, bij meer heb je weer een vergunning nodig, als je die al krijgt.
[ Voor 44% gewijzigd door MacD007 op 27-08-2022 12:53 ]
Ja inderdaad. Er is een aardig verschil tussen: "hmm, 2.5 meter, dat zal wel goed zijn" natte vinger werk, en de buitenunit nog geen meter uit de erfgrens hangen. In het eerste geval is dat al dan niet een verkeerde inschatting, maar nog enigszins te verantwoorden, het 2e geval lijkt meer op koste wat kost willen installeren, zonder rekening te houden met bestaande normen.MacD007 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:09:
[...]
sorry, maar eigenlijk is dat dus niet echt hun probleem, jij als eigennaar bent verplicht om aan de bouwvoorschriften te voldoen, aan de andere kant heb je gelijk, je verwacht van een installateur wel dat hij met je mee denkt en de juiste adviezen o.a. met de juiste plaatsing geeft.
Ik heb liever een zacht gehor van de buren en mezelf snachts (grote kans dat je het niet eens hoort) dan dat ik 600 euro per maand aan gas betaal straks in de winter
Van een professionele installateur mag je goed advies en een systeem dat aan al de wettelijke eisen voldoet verwachten, formeel is de consument verantwoordelijk maar die zal nooit alle relevante regelgeving kennen.MacD007 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:09:
sorry, maar eigenlijk is dat dus niet echt hun probleem, jij als eigennaar bent verplicht om aan de bouwvoorschriften te voldoen.
Mag aannemen dat een leverancier die redelijkerwijs had kunnen weten dat de installatie de normen ruimschoots overschrijdt achteraf in gebreke gesteld kan worden.
Dit alles nog los van de vraag of in deze gemeente technische installaties zichtbaar aan de voorzijde van het huis geplaatst mogen worden, dat is ook niet overal het geval.
Als je buren daar anders over denken en naar de rechter stappen dan gaat jouw warmtepomp toch echt van de gevel af...HBO88 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:22:
Ik heb liever een zacht gehor van de buren en mezelf snachts (grote kans dat je het niet eens hoort) dan dat ik 600 euro per maand aan gas betaal straks in de winter
Dat is geen onredelijk standpunt, maar je bent niet de enige die daar wat over te zeggen heeft. Als je heel goed met je buren kunt opschieten zal dat in de praktijk inderdaad wel zo gaan. Ik zie mijn buren geen problemen geven als de geluidswaarde 1 db te hoog is op de erfgrens (ook omdat de ramen van hun woning nog 2 meter verder liggen), en ik doe weer niet moeilijk over de geur van hun houtkachel die ze in de winter stevig stoken.HBO88 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:22:
Tja, heel Nederland zal aan de warmtepomp moeten straks. Dus we kunnen wel allemaal praten over 40db en erfgrens, maar dit is niet een probleem van quatt.
Je zult echter maar net die ene Karin als buurvrouw hebben die naar de rechter stapt, waardoor jij je mooie Quattje moet verwijderen.
De regels houden nog niet echt rekening met 'iedereen moet aan de warmtepomp', of ze verwachten dat deze in de toekomst fors stiller worden (waar ik mijn twijfels bij heb, omdat je een ventilator maar beperkt stiller kunt maken).
Of komen ze even langs met een purschuim bus....hoevenpe schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:29:
[...]
Als je buren daar anders over denken en naar de rechter stappen dan gaat jouw warmtepomp toch echt van de gevel af...
weinig kans hier, omdat je zelf de plek hebt aangegeven. Jij als opdrachtgever kunt je in Nederland niet met het argument verschuilen dat je de regels niet kent, je word gewoon geacht om de wetten te kennen, staat zelfs zo in de wet, in een rechtzaak heb je dan hele slechte kaarten met dit argument.hoevenpe schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:24:
[...]
Van een professionele installateur mag je goed advies en een systeem dat aan al de wettelijke eisen voldoet verwachten, formeel is de consument verantwoordelijk maar die zal nooit alle relevante regelgeving kennen.
Mag aannemen dat een leverancier die redelijkerwijs had kunnen weten dat de installatie de normen ruimschoots overschrijdt achteraf in gebreke gesteld kan worden.
dat heb ik ook mijn vraagteken bij, echter zijn de verschillen qua gemeentes groot, kleine gemeenten hebben dit vaak nog niet goed op orde, bij de wat grotere gemeentes hebben ze op dit punt al duidelijke regels waar je aan moet houden, zeker als je dat in zicht monteert, kun je vragen verwachten.Dit alles nog los van de vraag of in deze gemeente technische installaties zichtbaar aan de voorzijde van het huis geplaatst mogen worden, dat is ook niet overal het geval.
niet alleen de buren, beetje afhankelijk waar je woond, denk ik. was er maar een omkasting dan.ds23man schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:43:
[...]
Of komen ze even langs met een purschuim bus....
Laten we vooral oplossingen maken die stil genoeg zijn in de vinexwijk. Want we hebben nou eenmaal veel rijtjeshuizen in Nederland, die van het gas af moeten.HBO88 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:22:
Tja, heel Nederland zal aan de warmtepomp moeten straks. Dus we kunnen wel allemaal praten over 40db en erfgrens, maar dit is niet een probleem van quatt.
Het is gewoon een probleem om rekening mee te houden, niet zo makkelijk af doen.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Met 41db op de erfgrens ben ik het helemaal met je eens, het leven is geven en nemen.onlinaius schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:32:
Ik zie mijn buren geen problemen geven als de geluidswaarde 1 db te hoog is op de erfgrens (ook omdat de ramen van hun woning nog 2 meter verder liggen), en ik doe weer niet moeilijk over de geur van hun houtkachel die ze in de winter stevig stoken.
In dit specifieke geval is het 54db op één meter van de installatie die op 30cm van de erfgrens gemonteerd wordt, met een verdubbeling per 3db praat je over 16x-32x meer geluid dan de nachtelijke norm. Overdag is het 8x zo hard.
Daar hoef je geen zeurende Karin voor te heten...
Ze zijn er dus serieus mee bezig. Ik verwachtte de eerste rapporten toch ook al deze of volgende week
Inderdaad. Er wordt aanstalten gemaakt om daadwerkelijk iets te leveren. Houd ons op de hoogte graagHBO88 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:23:
Maar wat ik nu toch weer positief vind, dit is het eerste bericht dat ik hier lees dat er een soort rapport is van quatt en ze vragen om meer info.
Ze zijn er dus serieus mee bezig. Ik verwachtte de eerste rapporten toch ook al deze of volgende week
Ik heb hier zelf al 2 airco buiten units staan .geen enkel probleem met de buren hoor. 1 van me naaste buren heeft er nu zelf ook 1 laten plaatsen hoor.MacD007 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:09:
[...]
sorry, maar eigenlijk is dat dus niet echt hun probleem, jij als eigenaar bent verplicht om aan de bouwvoorschriften te voldoen, aan de andere kant heb je gelijk, je verwacht van een installateur wel dat hij met je mee denkt en de juiste adviezen o.a. met de juiste plaatsing geeft.
overigens zou ik de bal terug kaatsen en vragen hoe zij van plan zijn aan de geluidsnormen van 45 en 40 dB op deze plaats te voldoen, ik ben bang dat de gene die dit heeft bedacht nog helemaal niet aan dat aspect heeft gedacht. (ik blijf maar positief denken).
als ik echter de foto van biondonl zie, ben ik bang dat hij in geen een situatie (ik mis eigenlijk een plattegrond van zijn percel) een geschikte plaats kan vinden. m.b.t. de nieuwe geluidseisen is voor dergelijke reitjeshuizen eigenlijk geen goede plaatsing voor een warmtepomp mogelijk, sorry, maar ik heb deze regels niet gemaakt.
als het al aan de voorkant moet, ik hoop maar dat hij daarvoor geen vergunning nodig heeft, in mijn gemeente zou dit bv niet mogen zonder vergunning en een vergunning kost direct bijna 700 euro, zou ik het onder het raam van de keuken (op de grond of met beugel tegen de muur) plaatsen, waarbij de leidingen via de gang naar boven gaan, ik vermoed dat de CV op de zolder staat. het leidingwerk zal dan circa 8m zijn.
mn de mogelijke problematiek om dit ding aan de voorkant te plaatsen (vergunnungtechnisch) is het in het zicht plaatsen vragen om problemen, ik zou toch proberen om dit ding aan de achtergevel kwijt te kunnen, een advies, praat met je buren vooraf en bespreek het aspect geluid goed met hun door, want anders kom je heel snel in de problemen en bij de meeste gemeentes betekend dit echt het verwijderen van de unit en dan gaan ze echt op je leten bij het herplaatsen, mogelijk zelfs met de verplichting om een vergunning aan te vragen.
Nog een vraag: hoeveel buitenunits heeft hij al ? bij veel gemeentes heb je namelijk een limit van 2 buitenunits vergunningsvrij, bij meer heb je weer een vergunning nodig, als je die al krijgt.
dat zal lastig worden met de huidige ventilators, een sterke luchtverplaatsing tegen een warmtewisselaar maakt helaas gewoon lawaai (oa door turbulentie maar ook door de motor van de ventilator).!null schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:16:
[...]
Laten we vooral oplossingen maken die stil genoeg zijn in de vinexwijk. Want we hebben nou eenmaal veel rijtjeshuizen in Nederland, die van het gas af moeten.
Het is gewoon een probleem om rekening mee te houden, niet zo makkelijk af doen.
toepassen van een stille ventilator die wel de vereiste luchtverplaatsing kan leveren (motor + de schoepen aanpassen) is vaak behoorlijk duur, daarnaast heb je ook nog de resonanties die binnen een kast kunnen optreden, is allemaal wel te doen, maar is ook weer een stuk duurder in productie.
dus de combinatie goedkope Warmtepomp versus een zeer stille warmtepomp is op dit moment gewoon niet mogelijk.
ja, dat is ook best mogelijk, wat ik probeerde te zegen is praat met je buren.Biondonl schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 14:05:
[...]
Ik heb hier zelf al 2 airco buiten units staan .geen enkel probleem met de buren hoor. 1 van me naaste buren heeft er nu zelf ook 1 laten plaatsen hoor.
In de praktijk zal het ook erg af hangen van de indeling van het huis. In het geval van Biondonl denk ik douche / toiletraampjes te zien. Als je als buren een beetje met elkaar overweg kunt kan ik me goed voorstellen dat je wat minder moeite hebt met het geluid van een warmtepomp in je douche, dan in je slaapkamer. Het slaapkamerraam zit verderop, hoewel het me niet zou verbazen als ook dit nog niet aan de normen voldoet.hoevenpe schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:22:
[...]
Met 41db op de erfgrens ben ik het helemaal met je eens, het leven is geven en nemen.
In dit specifieke geval is het 54db op één meter van de installatie die op 30cm van de erfgrens gemonteerd wordt, met een verdubbeling per 3db praat je over 16x-32x meer geluid dan de nachtelijke norm. Overdag is het 8x zo hard.
Daar hoef je geen zeurende Karin voor te heten...
het vervelende aan de huidige norm is dat de max. waarde aan de erfgrens is opgehangen en niet aan een plek waar de mogelijke overlast ontstaat. Bij rijtjeshuisjes is dit dus echt een nadeel.onlinaius schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 14:37:
[...]
In de praktijk zal het ook erg af hangen van de indeling van het huis. In het geval van Biondonl denk ik douche / toiletraampjes te zien. Als je als buren een beetje met elkaar overweg kunt kan ik me goed voorstellen dat je wat minder moeite hebt met het geluid van een warmtepomp in je douche, dan in je slaapkamer. Het slaapkamerraam zit verderop, hoewel het me niet zou verbazen als ook dit nog niet aan de normen voldoet.
overigens weten we nog steeds niet welke geluidswaarde de nachtmodus heeft, als ik #Biondonl was zou ik deze waarde nu wel gewoon van Quatt eisen, omdat hij hiermee met de plaatsing rekening mee moet houden. Stel dat deze waarde 41 dB zou zijn (wat ik overigens niet verwacht) dan heb je mogelijkheden (voor of achter).
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Stellen ze echt die plek aan de voorkant zo als op het plaatje voor? let wel op dat dit in veel gemeentes vergunningsplichtig is.Biondonl schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 08:06:
Goedemorgen
Nu weer geopperdt wil de installatie achter me huis en dan boren ze maar 3 nieuwe gaten in me huis en door de vloeren en ook maar even gevraagd wil graag een foto van de leidingen die hun zeggen dat die [Afbeelding]10cm dik zijn.
Ja die plek stelde hun echt voor.ben al 3 dagen aan het mailen met de mannen van quatt.twain4me schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 17:04:
[...]
Stellen ze echt die plek aan de voorkant zo als op het plaatje voor? let wel op dat dit in veel gemeentes vergunningsplichtig is.
Heb nu zelf maar een offerte opgevraagdt voor 3 betonboringen in me huis.want wil die qautt alleen achter hebben .me cv installatie zit ook aan de achterkant van het huis
Zit zelf bij de eerste 60 dus wacht met spanning af!
Hoe is jouw situatie? Is er kans dat ze nog meer info van jou nodig zijn?HBO88 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 17:40:
Zijn er nog meer mensen die een rapport/bericht van quatt hebben gehad?
Zit zelf bij de eerste 60 dus wacht met spanning af!
slim, quatt is daarin overegens niet anders dan de meeste andere instalateurs. dus zelf goed kijken wat je wil en de boel voorkauwen en dat is hier overduidelijk dus ook nodig. boven je voordeur zo dicht op de erfgrens is gewoon een waardeloze plek ookal is de behuizing iets mooier dan een witte kast, hij is niet zo mooi dat je hem als een soort van reclame bak boven de voordeur wilBiondonl schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 17:38:
[...]
Ja die plek stelde hun echt voor.ben al 3 dagen aan het mailen met de mannen van quatt.
Heb nu zelf maar een offerte opgevraagdt voor 3 betonboringen in me huis.want wil die qautt alleen achter hebben .me cv installatie zit ook aan de achterkant van het huis
Ik denk zelf redelijk eenvoudig. Heb een aanbouw achter en wil hem aan de gevel hangen. Dan de leidingen paar meter omhoog, door/onder het dak heen en daarachter zit CV op de zolder. De buren hebben op dezelfde manier 2 airco units hangen.geerttttt schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 17:43:
[...]
Hoe is jouw situatie? Is er kans dat ze nog meer info van jou nodig zijn?
Enige punt is dat hij dan midden onder het raam van een slaapkamer hangt.
Ik ben nummer 10 op de lijstgeerttttt schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 17:43:
[...]
Hoe is jouw situatie? Is er kans dat ze nog meer info van jou nodig zijn?
heel even een mogelijk dome vraag, waarom heb je 3 betonboringen nodig? Wat is het bouwjaar van je woning ? voor de buitenmuur heb je echt geen betonboring nodig, en waarschijnlijk is je binnenmuur van gas- cq celbeton of kalkzandsteen, of heb jij een betonnen binnenmuur?Biondonl schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 17:38:
[...]
Ja die plek stelde hun echt voor.ben al 3 dagen aan het mailen met de mannen van quatt.
heb je een echte betonnen muur dan kun je beter wel dat door een professional laten doen.
overigens een vraagje, weet jij nu het aantal dB in de nachtstand?
Dan heb je overdag nog steeds een uitdaging:MacD007 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 15:02:
Stel dat deze waarde 41 dB zou zijn (wat ik overigens niet verwacht) dan heb je mogelijkheden (voor of achter).
- 1 meter 54db
- 2 meter 51db
- 5 meter 48db
- 10 meter 45db
Woning is van 1979 .en alle muren en etages zijn van beton.al gemerkt met de verbouwing en aanleg van de airco en leidingen.MacD007 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 17:55:
[...]
heel even een mogelijk dome vraag, waarom heb je 3 betonboringen nodig? Wat is het bouwjaar van je woning ? voor de buitenmuur heb je echt geen betonboring nodig, en waarschijnlijk is je binnenmuur van gas- cq celbeton of kalkzandsteen, of heb jij een betonnen binnenmuur?
heb je een echte betonnen muur dan kun je beter wel dat door een professional laten doen.
overigens een vraagje, weet jij nu het aantal dB in de nachtstand?
Heb nu ook een offerte opgevraagdt bij een professioneel betonboring bedrijf.
Van qautt heb ik zelf nog geen enkele informatie over de unit kwa geluid en nachtstand. Eigenlijk alleen maar vragen van hun kant.
Ik ben nummer 10 op de orderlijst en zou wel eens echte foto's van het echte apparaat willen zien en ook wel eens meer informatie.
Dus quatt breng nu maar een echte update kwa productie en montage bij 1 van de eerste 25 orders
Doet Quatt het beton boren niet verzorgen? Wij zijn ook ingeschreven en alles is bij ons beton, behalve de ramen.Biondonl schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:16:
[...]
Woning is van 1979 .en alle muren en etages zijn van beton.al gemerkt met de verbouwing en aanleg van de airco en leidingen.
Van qautt heb ik zelf nog geen enkele informatie over de unit kwa geluid en nachtstand. Eigenlijk alleen maar vragen van hun kant.
Ik ben nummer 10 op de orderlijst en zou wel eens echte foto's van het echte apparaat willen zien en ook wel eens meer informatie.
Dus quatt breng nu maar een echte update kwa productie en montage bij 1 van de eerste 25 orders
Ben nog steeds aan het bakkeleien met 1 van de personen bij qautt die de digitale schouw doet.de leiding van de qautt kon niet achterom vanwege me zonnescherm .Dus kreeg de optie aan de voorkant van me huis.en daar wil ik dat ding dus niet.prakka schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:21:
[...]
Doet Quatt het beton boren niet verzorgen? Wij zijn ook ingeschreven en alles is bij ons beton, behalve de ramen.
Over gaten boren nog geeneens over gesproken dus zelf maar een offerte opgevraagdt.
Hoop maandag weer een mail te krijgen van qautt en zal ze daar meteen op wijzen en anders laat ik de gaten zelf wel boren.
Is het onderwerp geluid en afstand tot de erfgrens ooit ter sprake gekomen? Zou dat eerst uitzoeken voordat je gaten in het beton gaat boren.Biondonl schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:37:
Ben nog steeds aan het bakkeleien met 1 van de personen bij qautt die de digitale schouw doet.
ik zou dat gewoon vragen, daar heb je gewoon recht op, zeker ivm de juiste plaatsing ivm wettelijke regelgeving, daar moeten zij gewoon ook aan voldoen cq informatie over verstrekken. Overigens is de door hun voorgestelde plaats sws een no-go (ben ik bang voor je).Biondonl schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:16:
[...]
Woning is van 1979 .en alle muren en etages zijn van beton.al gemerkt met de verbouwing en aanleg van de airco en leidingen.
[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 27-08-2022 19:58 ]
Daarom is er gelukkig dir ontwikkeling al die andere oplossingen met binnengeplaatste warmtepompen of andere vormen van warmtewisselaars buiten.MacD007 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 14:13:
[...]
dat zal lastig worden met de huidige ventilators, een sterke luchtverplaatsing tegen een warmtewisselaar maakt helaas gewoon lawaai (oa door turbulentie maar ook door de motor van de ventilator).
toepassen van een stille ventilator die wel de vereiste luchtverplaatsing kan leveren (motor + de schoepen aanpassen) is vaak behoorlijk duur, daarnaast heb je ook nog de resonanties die binnen een kast kunnen optreden, is allemaal wel te doen, maar is ook weer een stuk duurder in productie.
dus de combinatie goedkope Warmtepomp versus een zeer stille warmtepomp is op dit moment gewoon niet mogelijk.
Dat heeft ook weer zijn eigenaardigheden en is ook niet altijd goedkoop nee (hoeft niet altijd veel duurder te zijn)
Zonnescherm eraf, warmtepomp monteren, paar kokerprofielen tegen de muur, daar je zonnescherm op monteren.Biondonl schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:37:
[...]
Ben nog steeds aan het bakkeleien met 1 van de personen bij qautt die de digitale schouw doet.de leiding van de qautt kon niet achterom vanwege me zonnescherm .Dus kreeg de optie aan de voorkant van me huis.en daar wil ik dat ding dus niet.
Over gaten boren nog geeneens over gesproken dus zelf maar een offerte opgevraagdt.
Hoop maandag weer een mail te krijgen van qautt en zal ze daar meteen op wijzen en anders laat ik de gaten zelf wel boren.
Wise enough to play the fool
Voordeel hiervan is het ontbreken van een buitenunit. Op zich is een buitenunit geen probleem maar ik wil deze opties wel afwegen. Bij de Vincent vraag ik me echter wel af of ik binnenshuis geen geluidprobleem creëer.
Ben benieuwd naar jullie reacties?
De Vincent zal niet zo efficiënt werken als een warmtepomp met buitenunit, maar wordt in ieder geval wel geleverd door een bedrijf met een geschiedenis.Han61 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 09:21:
Ik heb me ingeschreven voor een quatt warmtepomp maar kijk ook nog met een schuin oog naar de Vincent warmtepomp.
Voordeel hiervan is het ontbreken van een buitenunit. Op zich is een buitenunit geen probleem maar ik wil deze opties wel afwegen. Bij de Vincent vraag ik me echter wel af of ik binnenshuis geen geluidprobleem creëer.
Ben benieuwd naar jullie reacties?
Je ziet ook dat Itho gelijk kiest voor de grote project bouw markt, en later pas aan consumenten gaat leveren. Momenteel krijg je die Vincent dus helemaal niet als consument.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Ik denk dat de Vincent vooral prima draait in een technische ruimte / washok wat dicht kan met een deur. En dat je er minder blij van wordt als hij in een open trappenhuis hangt.
Aangenomen dat je QUATT10 bent, zie ik dat je nog geen videocall hebt gehad met onze werkvoorbereiders. Ik zal zorgen dat je daar maandag een uitnodiging voor krijgt. Is handiger dan mailenBiondonl schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:37:
[...]
Ben nog steeds aan het bakkeleien met 1 van de personen bij qautt die de digitale schouw doet.de leiding van de qautt kon niet achterom vanwege me zonnescherm .Dus kreeg de optie aan de voorkant van me huis.en daar wil ik dat ding dus niet.
Betonboringen doen we, maar is niet standaard, dus tegen €50/gat.
Ja ik ben van de order QUATT10.en heb alleen mailverkeer gehad.kijk ik wil gewoon de Quatt achter me huis hebben naast me airco units en ook de kabels van de Quatt langs me andere airco leidingen hebben .dat ik voor die boringen extra moet betalen geen enkel probleem.marijnflipse schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:37:
[...]
Aangenomen dat je QUATT10 bent, zie ik dat je nog geen videocall hebt gehad met onze werkvoorbereiders. Ik zal zorgen dat je daar maandag een uitnodiging voor krijgt. Is handiger dan mailenIn die call bespreken (=maken we gezamelijk) we het plan van aanpak en kun je ook al je vragen stellen. Zo zorgen we dat er niks gebeurt waar je niet achter staat.
Hoop dat ik deze week de uitnodiging mag ontvangen of dat het bij jullie op kantoor mag bespreken zodat ik de Quatt ook eens in het echt mag zien .
Mvg order Quatt10
Hey @marijnflipse , mooi dat je inhaakt op dit gedeelte. Zoals je ziet is geluidsniveaus eigenlijk een rode draad en zal denk ik nog vaker naar voren gaan komen als pijnpunt. Een cruciaal punt is dan de decibel niveaus en voornamelijk de onbekendheid van decibels in de nachtstand.marijnflipse schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:37:
[...]
Aangenomen dat je QUATT10 bent, zie ik dat je nog geen videocall hebt gehad met onze werkvoorbereiders. Ik zal zorgen dat je daar maandag een uitnodiging voor krijgt. Is handiger dan mailenIn die call bespreken (=maken we gezamelijk) we het plan van aanpak en kun je ook al je vragen stellen. Zo zorgen we dat er niks gebeurt waar je niet achter staat.
Kunnen jullie daar meer duidelijkheid over geven? Nu blijft het zo vaag en onduidelijk voor ons als klanten. Of is dit nog niet officieel gemeten of vastgesteld?
Daarnaast vroeg ik mij af of 4kWh en 8kWh het max gebruik is, of al genormaliseerd is aan de hand van de COP.
Vandaag netje's de uitnodiging gehad om woensdag om 13:00 de videocall te gaan maken het zal mij benieuwen wat daar uitkomt en welke offerte ik daarna krijg.marijnflipse schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:37:
[...]
Ik hou jullie op de hoogte
Vergeet niet te vragen hoe het zit met de subsidieBiondonl schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:03:
[...]
Vandaag netje's de uitnodiging gehad om woensdag om 13:00 de videocall te gaan maken het zal mij benieuwen wat daar uitkomt en welke offerte ik daarna krijg.
Ik hou jullie op de hoogte
Die vraag komt zeker van mijn kant-NRG- schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:51:
[...]
Vergeet niet te vragen hoe het zit met de subsidie
kWh = energie = vermogen x tijdGoT.Typhoon schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:13:
Ik wil de Quatt nog kopen voordat de prijs omhoog gaat, ik zit te twijfelen tussen de 4kWh en de 8kWh, is het beter om meer te pakken ook al heb je minder nodig bij warmtepompen (of is ergens een soort efficientieboog net als met voedingen).
Daarnaast vroeg ik mij af of 4kWh en 8kWh het max gebruik is, of al genormaliseerd is aan de hand van de COP.
kW = vermogen
In deze context gaat het over thermisch vermogen, elektrisch vermogen is minder.
Er is zeker een efficiëntiecurve, maximale COP is doorgaans bij ongeveer 30% deellast, maar dat is zeker niet de enige overweging (zie warmtepomp FAQ).
Quatt levert "8 kW" met een cascade van tweemaal "4 kW" units. Er is nog geen informatie over de aansturing, dus weten we ook niet of dat is met een optimalisatie op weinig compressorstarts, weinig geluid of weinig verbruik.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dit topic is gesloten.