Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.832.961 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJB66
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14-05 12:34
Ik heb de bovenstaande draad gelezen en heb meer interesse in dit product gekregen.
Een ding dat ik niet kan terug vinden is of de unit ook in staat, is om warm tapwater te maken?
Er zal dan wel een boiler bij aangeschaft moeten worden, maar het zou het in de zomer maanden wel erg interessant kunnen maken dat de warmte die dan beschikbaar is voor het douche gebruikt kan worden.

Heeft iemand hier informatie over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shandar04
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:11
RobertJB66 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:11:
Ik heb de bovenstaande draad gelezen en heb meer interesse in dit product gekregen.
Een ding dat ik niet kan terug vinden is of de unit ook in staat, is om warm tapwater te maken?
Er zal dan wel een boiler bij aangeschaft moeten worden, maar het zou het in de zomer maanden wel erg interessant kunnen maken dat de warmte die dan beschikbaar is voor het douche gebruikt kan worden.

Heeft iemand hier informatie over?
Hier zijn hybride warmtepompen zoals Quatt niet voor geschikt, daar zul je een (warmtepomp) boiler oid voor moeten aanschaffen om (nog meer) van het gas af te kunnen gaan.

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Shandar04 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:28:
[...]

Hier zijn hybride warmtepompen zoals Quatt niet voor geschikt, daar zul je een (warmtepomp) boiler oid voor moeten aanschaffen om (nog meer) van het gas af te kunnen gaan.
even een kleine aanvulling, in principe heb je gelijk, echter is ook bij hybride warmtepompen het mogelijk om via aanvullende installaties, een warmtepomp boiler is daar een voorbeeld van, maar het zou ook met een boilervat voor tapwater kunnen, panasonic heeft nu zo iets in hun nieuwe hybride+, zie een link in een eerdere post deze week. Alleen is dit wat gecomplexer dan gewoon een warmtepomp met een CV.
Quatt zou iets dergelijks ook kunnen aanbieden, echter denk ik dat ze nu met de warmtepomp alleen al hun handen vol hebben, ze hebben op dit moment gewoon niet de kennis en mogelijkheden om dit nu te doen, mogelijk dat het in de toekomst als Quatt een succes gaat worden, gaat komen.

heieronder een voorbeeld wat je bv met de panasonic hybrid+ met stap 2 kun doen, dit zou dus ook met een quatt kunnen, mits je de aansturing daarop aanpast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Qs8_X-Ys_JWb_0KffLlHcSEpRg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lNSqqXR7QoLJCOVDQTDTn3To.jpg?f=fotoalbum_large
bron: panasonic hybid+

[ Voor 23% gewijzigd door MacD007 op 17-08-2022 22:56 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron6
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-09 13:40
geerttttt schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 23:33:
Aha het mysterie van het abonnement is wellicht opgelost:
https://support.quatt.io/...mogen-van-de-quatt-hybrid

Voor extra features moet je een Quatt Care abonnement afsluiten dus... Hm...
Als ze zoiets belangrijks achter een abonnement structuur zetten overweeg ik ook verder te kijken. Ik heb echt een broertje dood aan het moeten afsluiten van abonnementen. Als dit waar is, dan gaat dat dus echt niet werken voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruudonline
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-10 22:12
Ron6 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:48:
[...]

Als ze zoiets belangrijks achter een abonnement structuur zetten overweeg ik ook verder te kijken. Ik heb echt een broertje dood aan het moeten afsluiten van abonnementen. Als dit waar is, dan gaat dat dus echt niet werken voor mij.
Helemaal mee eens. Echt bizar dat ze zo'n standaard feature achter een abonnement zetten. Misschien dat de buren wel mee willen betalen als het ook in hun belang is 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
ruudonline schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:12:
[...]

Helemaal mee eens. Echt bizar dat ze zo'n standaard feature achter een abonnement zetten. Misschien dat de buren wel mee willen betalen als het ook in hun belang is 8)7
dit soort "standaard dingen" hoort gewoon bij het product te zitten, als ze dit gaan doorzetten is het ook voor mij een duidelijk NO-GO. Heren Quatt, knopen jullie dat maar eens vlink achter jullie oren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:46
Ron6 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:48:
[...]

Ik heb geen moeite met abonnementen bij apparaten. Als deze een toegevoegde waarde hebben. Een extra backup in de cloud of support/onderhoud om maar wat te noemen. Maar ik weiger om een abo af te sluiten voor iets wat ofwel basis functionaliteit moet zijn ofwel vereist is om het product sowieso te gebruiken. Moet je eens vragen aan de mensen met een slimme deurbel waarvan de abo kosten even met 30 procent omhoog gingen pas (nieuws: Ring verhoogt prijzen van Basic-abonnement met dertig procent).

Als ik weet dat een product een abo vereist, dan komt het er hier niet in. Alles in mijn huis moet autonoom werken en niet afhankelijk zijn van abonnementen of clouds van derden. Om een concreet voorbeeld te geven, mijn Homey smarthome heb ik er ook uitgesmeten omdat deze enkel geprogrammeerd kon worden vanuit de cloud en deze cloud er uren uit lag toen ik iets wilde aanpassen. Ik was altijd in de veronderstelling dat de cloud enkel een 2e ingang was en je lokaal altijd uit de voeten kon, dat bleek een misrekening en heb ik direct actie op ondernomen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Maar even serieus. Waar staat dat dan :?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:55
paQ schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:14:
Maar even serieus. Waar staat dat dan :?
Met de Quatt app, kun je het geluidsvermogen aanpassen op de tijden dat jij dat wilt. Zo kun je zelf aftasten wat voor jou (en evt. je buren) het beste klinkt!
Voor deze feature is een Quatt Care abonnement nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabe83
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:37
Ik kan me herinneren dat tado ook eens zo'n trucje heeft uitgehaald. Ze gingen van een gratis app naar een abonnement wat tot veel commotie heeft geleid onder de 'early adaptors'. Uiteindelijk hebben ze het toen netjes opgelost en een eenmalige afkoopsom aangeboden met een lifetime optie voor de eerste lichting proefpersonen klanten.. Wellicht dat Quatt ook zoiets kan doen aangezien de eerste installaties ook een soort van proefpersonen zijn. Maar goed, zo lang het niet zeker is of er een abonnement komt en hoe dit eruit komt te zien is het allemaal speculatie...ik hoop in ieder geval dat er binnenkort meer duidelijkheid komt over het totaalbeeld, maar het kan natuurlijk ook strategie zijn om te kijken hoe wij op bepaalde functies reageren...het blijft vooralsnog ??????? en moeilijk vergelijken met de bestaande garde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lynxathon
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-04-2023
Wat een teleurstelling. Specificaties kunnen nog wijzigen, maar opeens een belangrijke feature achter de betaalmuur… 😢

Ik wacht nog even op officieel bericht, maar ga dan waarschijnlijk mijn order annuleren. Het was een leuk idee, zo’n voordelige warmtepomp - maar dan moet je niet een dure abo-feature erbij doen. Dat strookt niet mer jezelf profileren als prijsvechter. Door het toegenomen lawaai ten opzichte van de eerste specificaties, zal ik de feature zeker nodig hebben. Anders worden de buren niet blij.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Na 7 maanden dit topic te hebben meegelezen is dit de conclusie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GvP_ywc2FfWvLj4VpqL5qbLWNFM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rTm5PUX6PxWWm4Yt5CU2JJFt.jpg?f=fotoalbum_large

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shandar04
HBO88 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:25:
[...]

Met de Quatt app, kun je het geluidsvermogen aanpassen op de tijden dat jij dat wilt. Zo kun je zelf aftasten wat voor jou (en evt. je buren) het beste klinkt!
Voor deze feature is een Quatt Care abonnement nodig.
Als er een abonnement nodig is voor een aantal luxere features die bij concurrerende pompen ook niet aanwezig zijn kan ik me er in vinden. Aangezien het Care heet zou dat kunnen betekenen dat dit een servicecontract is waarbij je ook betaald voor eventueel onderhoud aan je pomp zoals je dat vaak bij een CV-ketel kan afsluiten. Dat zou dan rond de 10 euro per maand moeten zijn en niet veel meer.

Blijft echter speculeren, ben wel beniuwd of hier iemand is die voor september ingepland staat (want de 1e 400 zouden sept-dec 22 ingepland staan). Dit zou wel een van mijn eerste vragen zijn voordat verder ga met Quatt.
Als je bent gebonden aan een abonnement voor standaardfunctionaliteit is dat niet wat men voorgeschoteld kreeg tot nu toe.

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Lynxathon schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:06:
Wat een teleurstelling. Specificaties kunnen nog wijzigen, maar opeens een belangrijke feature achter de betaalmuur… 😢

Ik wacht nog even op officieel bericht, maar ga dan waarschijnlijk mijn order annuleren. Het was een leuk idee, zo’n voordelige warmtepomp - maar dan moet je niet een dure abo-feature erbij doen. Dat strookt niet mer jezelf profileren als prijsvechter. Door het toegenomen lawaai ten opzichte van de eerste specificaties, zal ik de feature zeker nodig hebben. Anders worden de buren niet blij.
heel even een mogelijk heel stomme vraag ? hoezo toegenomen lawaai? Was dit niet altijd al 54 dB (Geluidsvermogenniveau Lw) ? of bedoel je de 8 kW, wat eigenlijk gewoon twee 4 kW modules zijn, en ja deze 8 kW stond eerst ook op 54 dB (wat een rekenwonders zijn ze bij Quatt, toch nog maar even terug naar de schoolbanken, 54 dB + 54 dB = 54 db ?? (volgens Quatt eerst wel), nee dus, je moet deze Log. optellen, kom je dus op 57 dB uit. (had even geduurd voor dat ze dat bij Quatt doorhaden.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:35
Ik zit er ook steeds meer aan te denken de 99 euro terug te halen. Die Panasonic hybrid+ lijkt me een betere optie tevens betalen, abonnement!? Helaas. Doe ik niet aan mee. Ik betaal ook geen abonnement voor mijn airco of cv ketel.

Ook zijn onze amigo’s te lang stil, telkens weer het smoesje. RVO problemen. Als je problemen hebt. Bel je op, regel je het en binnen een week kom je met nieuws en bewijzen.

Einde van de week geen nieuws is plek 229 komt vrij. :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lynxathon
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-04-2023
MacD007 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:39:
[...]

heel even een mogelijk heel stomme vraag ? hoezo toegenomen lawaai? Was dit niet altijd al 54 dB (Geluidsvermogenniveau Lw) ? of bedoel je de 8 kW, wat eigenlijk gewoon twee 4 kW modules zijn, en ja deze 8 kW stond eerst ook op 54 dB (wat een rekenwonders zijn ze bij Quatt, toch nog maar even terug naar de schoolbanken, 54 dB + 54 dB = 54 db ?? (volgens Quatt eerst wel), nee dus, je moet deze Log. optellen, kom je dus op 57 dB uit. (had even geduurd voor dat ze dat bij Quatt doorhaden.)
Het was eerst 52 dB (“net zo luid als een koelkast”) en nu 54 dB (“net zo luid als een koelkast”).

Ik zit/zat bij de eerste 50 (“levering: Herfst 2022”), maar nog niks gehoord trouwens.

[ Voor 6% gewijzigd door Lynxathon op 17-08-2022 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Ik zit ook ruim onder de 100, dus zou ook als een van de eerste aan de beurt zijn.
Maar ik wacht gewoon nog rustig af tot alle info duidelijk is. Zoizo krijg je eerst een uitgewerkte offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 11-10 22:30
Als er abonnementen komen, is het voor mij ook een no-go.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-10 17:48

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Lynxathon schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:42:
[...]

Het was eerst 52 dB (“net zo luid als een koelkast”) en nu 54 dB (“net zo luid als een koelkast”).

Ik zit/zat bij de eerste 50 (“levering: Herfst 2022”), maar nog niks gehoord trouwens.
Laat ff weten als je bericht hebt. Als ze richting september willen gaan installeren dan zul je toch nu zo een keer een datum als installatie voorstel krijgen toch?

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Even een vraag: zijn er hier al mensen die de werkvoorbereiders aan de telefoon gehad hebben oid? Heeft diegene met jullie ook bijv. Gesproken over de plaatsingslocatie? Dus of het niet te dicht op de erfgrens zit vanwege geluidseisen? Hoor graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
geerttttt schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:46:
Even een vraag: zijn er hier al mensen die de werkvoorbereiders aan de telefoon gehad hebben oid? Heeft diegene met jullie ook bijv. Gesproken over de plaatsingslocatie? Dus of het niet te dicht op de erfgrens zit vanwege geluidseisen? Hoor graag!
Nog niets gehoord, zit bij de eerste 60. Laat wel wat weten als ik offerte en definitief info heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
als ik de laatste berichten lees krijg ik helaas steeds meer een slecht gevoel bij Quatt, blijkbaar lezen ze wel onze posts maar handelen erna ho maar, ik heb zelden zo een slechte communicatie gezien, wat moeten we doen om hun eens eindelijk wakker te krijgen of is het bewust hun strategie, als het het laatste is ben ik bang voor het ergste, ik ben ondertussen me ook over de Panasonic hybrid+ aan het informeren als een mogelijk andere keuze.
Zie de kracht van een multinational, qua communicatie een heel stuk beter, daarom snap ik Quatt niet, de bestaande markt geeft duidelijk aan wat de vraag van de consument is en wat deze verwacht.

kijk ook maar naar hun garantietermijn, die 2 jaar zijn eigenlijk gewoon de wettelijke eis, bij de concurrentie zie je vaak meer, gezien de techniek die daar achter zit zou je dat ook verwachten, de waarde van garantie is bij een startup zowieso een heikel punt, gaan ze de garantieperiode überhaupt wel halen? Als je dan ook nog op het minimale gaat zitten geeft dit niet echt vertrouwen.

Wat me opvalt dat de FAQ nog steeds erg algemeen en simpel gesteld zijn, echt belangrijke informatie staat er eigenlijk niet in of deze zijn dermate algemeen gesteld. In het begin is dat voor een startup begrijpelijk echter nu kort voor de eerste installaties zouden deze ondertussen wat meer en vooral specifieker gevuld moeten zijn. (dus ook hier het toverwoord communicatie, bij Quatt hebben ze waarschijnlijk een ander boek gelezen, helaas laten ze door deze aanpak (sorry dat ik het zeg, amateuristisch komt daar erg in de buurt) een heleboel liggen.

Ik was zeer gecharmeerd over de eerste insteek, helaas laten ze onderweg best veel steken vallen, Quatt zorg dat je dat op hele korte tijd op orde krijgt, anders ben ik bang dat de tijd anders jullie inhaalt, kun je het niet zelf (dat is overigens helemaal geen schande) zorg dat je hulp op dit gebied krijgt. Het zou jammer zijn als dat de oorzaak is dat een mooi idee het niet gaat halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Lynxathon schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:42:
[...]

Oke, die 52 dB waren volgens mij ook de geluidsdruk (Lp) (gokje overigens), mogelijk dat door technische keuzes en wijzigingen in de buitenunit de waarde omhoog gegaan is. "net zo luid als een koelkast is dan weer een uitspraak waaruit blijkt dat diegene die dit geschreven heeft totaal geen kaas van geluid gegeten heeft, of hij heeft zelf nog een koelkast uit de 50 jaren van de vorige eeuw.

Als je bij de eerste 50 bent vind ik het echt onbegrijpelijk dat je nog niets gehoord hebt. Nogmaals, ik blijf het roepen Quatt, zorg dat je je communicatie met je klanten op orde krijgt, Quatt verdient hier echt de spreekwoordelijke schop onder de kont. Heren worden jullie nu eindelijk eens wakker. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
"Binnen enkele weken ontvangen de eerste klanten hun werkvoorbereidingsrapport incl. offerte om de bestelling definitief te maken."
Dat was 26 juli. Ik verwacht zelf eigenlijk wel dat we voor 1 september wel wat horen (wishful thinking)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:04
Ik heb een Quatt gepreordered, maar dit abonnement begint toch een flink nare nasmaak te geven. Als dit vanaf begin was gecommuniceerd had ik er nooit ingestapt, dit is de spreekwoordelijke "aap uit de mouw" voor de lage aanschafprijs..

Veel installateurs bieden een service abonnement voor 'monitoring' op afstand, en daar is niks mis mee, al zit hier normaal gesproken geen functionaliteit achter verborgen.
ik had laatst een offerte voor een andere warmtepomp waar ook een abonnement bij gekozen kon worden a 18-19 euro per maand. ik vond dit eigenlijk al erg fors, zeker gezien mijn service abonnement voor mijn huidige CV (=mijn referentie punt) iets van 7 euro per maand is voor onderhoudsbeurt om het jaar. Een andere offerte geeft een service abonnement voor 8-9 euro per maand.
Dit zet de abonnement prijzen van Quatt toch in een flink ander daglicht.
Daarnaast, wat mag je verwachten voor een abonnement voor 600 tot 900 € per jaar? Een gratis upgrade naar all-electric na 4 jaar??
geerttttt schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:44:
  • Abonnement 1</div><div class="unit-add-cost-label">+€0 p.m
  • Abonnement 2</div><div class="unit-add-cost-label">+€50 p.m
  • Abonnement 3</div><div class="unit-add-cost-label">+€75 p.m

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
HBO88 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:50:
"Binnen enkele weken ontvangen de eerste klanten hun werkvoorbereidingsrapport incl. offerte om de bestelling definitief te maken."
zou daar tussen wel niet eerst nog contact met de klant moeten zijn? Het zou zonde zijn als je een offerte krijgt die direct weer in de prullemand kunt stoppen omdat bepaalde zaken niet juist zijn overgekomen, gezien hun redelijk simpele app die ze gebruikt heben met de eerste hoofdvragen mbt de installatie lijkt het me sterk als er meer dan 25% van de aanvragen zonder nadere navraag cq verduideling tot een juiste offerte zal komen en het maken van een offerte die fouten bevat is gewoon zonde van de tijd, dat kost uiteindelijk meer dan een korte check met de klant.
Dat was 26 juli. Ik verwacht zelf eigenlijk wel dat we voor 1 september wel wat horen (wishful thinking)
ik zal voor je duimen, ben mn geinteressert over de inhoud van de offerte en uitwerking van de installatie, oa de inbinding met de CV installatie, wat daarover is nog helemaal niets te vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:00

RobertowNL

For your gear!

Toby-Wan schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:54:
Ik heb een Quatt gepreordered, maar dit abonnement begint toch een flink nare nasmaak te geven. Als dit vanaf begin was gecommuniceerd had ik er nooit ingestapt, dit is de spreekwoordelijke "aap uit de mouw" voor de lage aanschafprijs..

Veel installateurs bieden een service abonnement voor 'monitoring' op afstand, en daar is niks mis mee, al zit hier normaal gesproken geen functionaliteit achter verborgen.
ik had laatst een offerte voor een andere warmtepomp waar ook een abonnement bij gekozen kon worden a 18-19 euro per maand. ik vond dit eigenlijk al erg fors, zeker gezien mijn service abonnement voor mijn huidige CV (=mijn referentie punt) iets van 7 euro per maand is voor onderhoudsbeurt om het jaar. Een andere offerte geeft een service abonnement voor 8-9 euro per maand.
Dit zet de abonnement prijzen van Quatt toch in een flink ander daglicht.
Daarnaast, wat mag je verwachten voor een abonnement voor 600 tot 900 € per jaar? Een gratis upgrade naar all-electric na 4 jaar??

[...]
Gezien er op die zelfde pagina's nog toch ipsum lorem teksten stonden zou ik 0 waarde hechten aan de bedragen die er staan.

Persoonlijk snap ik niet direct waarom er zoveel gespeculeer nodig is. Binnen nu en een maand is er echt wel meer duidelijkheid.

Lijkt mij gewoon prima om Quatt even een aantal weken te geven om te zorgen dat de offerte trajecten starten en daar alle informatie compleet is.

Liever dat dat zo soepel mogelijk loopt dan dat ze hier de hele dag op aannames moeten reageren.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
RobertowNL schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:57:
[...]

Gezien er op die zelfde pagina's nog toch ipsum lorem teksten stonden zou ik 0 waarde hechten aan de bedragen die er staan.

Persoonlijk snap ik niet direct waarom er zoveel gespeculeer nodig is. Binnen nu en een maand is er echt wel meer duidelijkheid.
dit gaat hun waarschijnlijk wel veel klanten kosten, iets waar zeker een startup in de eerste fase echt niet op zit te wachten zou je zeggen, door daar adequat op te reageren, zo lastig is dat niet, heb je dat punt direct opgelost, door nu juist niet te reageren word het alleen maar erger (over dit thema zijn overigens genoeg boeken over geschreven). Een statup heeft niet de luxe met de optie "het waait wel weer over".
Zelfs grote bedrijven hebben daar al hun waterloo gevonden.
Lijkt mij gewoon prima om Quatt even een aantal weken te geven om te zorgen dat de offerte trajecten starten en daar alle informatie compleet is.

Liever dat dat zo soepel mogelijk loopt dan dat ze hier de hele dag op aannames moeten reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
RobertowNL schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:57:
[...]

In principe mee eens, al zijn 0, 50 & 75 euro voor mij wel erg specifieke bedragen en lijken mij niet zo 'random' als de ipsum lorem teksten. Kies dan 1, 2, 3. Wil ze best voordeel van de twijfel geven, maar dit gedoe helpt ze niet echt .

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10 08:50
We hebben het nu al weer 2 dagen over tarieven die misschien wel of misschien niet bij een abbonement horen van een pagina die nog in ontwikkeling zat en duidelijk niet af was. Of die bedragen wel of niet kloppen kunnen we nog dagen over verder speculeren maar waar ik helemaal met @MacD007 en anderen mee ga is dat de cummunicatie een extreem gemis is.

Blijkbaar leest er wel iemand mee die binnen een paar uur de pagina achter een wachtwoord kan zetten. Maar om vervolgens een berichtje te posten dat het allemaal nog fake-news is kan er niet vanaf.

En daar ligt precies het grote pijnpunt. Voor 90% in dit topic loopt iedereen met dezelfde vragen, die eigenlijk super makkelijk verduidelijkt kunnen worden als iemand van Quatt even de moeite neemt om er één uurtje voor te gaan zitten. En dan overdrijf ik echt niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
HBO88 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:02:
[...]

ik denk het, ik heb die nachtmodus zeker nodig maar wil daar niet per maand voor gaan betalen.
Overigens een miljoen rond 2030 is idioot, dat zijn meer dan 400 installaties per dag... 8)7
meer nog als je rekening houdt met dat de zondag waarschijnlijk al afvalt, een zaterdag is misschien al een minder gangbare installatiedag ;)

Wat betreft de abonnementsbedragen moet ik ook toegeven, een willekeurige prijs is zo getypt als webdeveloper. Kans is 50/50 dat dat daadwerkelijk kloppende prijzen zijn.

Dat er een abonnementsmodel komt voor geluidsreductie lijkt wel een feit, wat ik wel erg raar vind. Een abonnement lijkt mij een logisch iets voor.... een 4g module voor wereldwijde toegang tot je quatt, naast de gratis optie om wifi te gebruiken. Euum, misschien extra snelle support via een care abbo? Een regelmatige controle van je installatie? Een adviesrapportje om de zoveel tijd die de zuinigheid van je installatie toetst? misschien geavanceerde features voor uitgebreide schema's? (draai op 100% tussen 10 en 17 op weekdagen, want dan ben ik toch aan het werk, of geofencing, whatever.

Dat zijn + opties die niet essentieel zijn maar wel leuk voor de heb, als je dat wilt. Nachreductie is een functie die verschil maakt tussen wel of niet de unit mogen/kunnen/willen plaatsen, dat is geen plus feature, dat is een basisfeature.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoT.Typhoon
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-10 22:53
Mijn god een abonnement voor een warmtepomp om m "smart" te maken, droevig, kan het niet anders stellen. Ga het wel op een andere manier oplossen, gewoon een smart-plug erin en die gaat zelf even bepalen wanneer dat ding aan en afschakelt.

• HBO88
GoT.Typhoon schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 01:35:
Mijn god een abonnement voor een warmtepomp om m "smart" te maken, droevig, kan het niet anders stellen. Ga het wel op een andere manier oplossen, gewoon een smart-plug erin en die gaat zelf even bepalen wanneer dat ding aan en afschakelt.
Ja dat is leuk, maar wat je niet kan is moduleren. En je wilt juist dat hij snachts op een lager vermogen draait.

• GoT.Typhoon
HBO88 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 04:31:
[...]

Ja dat is leuk, maar wat je niet kan is moduleren. En je wilt juist dat hij snachts op een lager vermogen draait.
Klopt, zijn een hoop dingen niet mogelijk, gelukkig is de installatie pas ergens in 2023, kan ik nog even de kat uit de boom kijken en even zien wat wel en niet mogelijk is. Ook de bedragen die hier voor het abonnement worden genoemd zijn absurd en als dat zo doorgaat ga ik wel weer lekker op kolen stoken.

[ Voor 13% gewijzigd door GoT.Typhoon op 18-08-2022 05:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:45
GoT.Typhoon schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 05:00:
[...]

Klopt, zijn een hoop dingen niet mogelijk, gelukkig is de installatie pas ergens in 2023, kan ik nog even de kat uit de boom kijken en even zien wat wel en niet mogelijk is. Ook de bedragen die hier voor het abonnement worden genoemd zijn absurd en als dat zo doorgaat ga ik wel weer lekker op kolen stoken.
Waar ik eerst teleurgesteld was dat ik met nummer 454 niet meer in 2022 aan de beurt kom, zoals oorspronkelijk aangegeven, begint dat nu een opluchting te worden. Ik ben blij dat ik niet bij de eerste 200 zit, want ik begin er steeds een harder hoofd in te krijgen.

Ik heb mijn reservering nog niet geannuleerd, omdat ik nog even de kans heb om ook nog even de kat uit de boom te kijken, maar de laatste keer dat ik positief nieuws van Quatt zag is toch al enkele maanden geleden en mijn optimisme van het begin is toch wel een behoorlijk eind weg.

En @Quatt ik sluit me aan bij velen hier: ga verdorie eens wat doen aan jullie informatievoorziening. Een configuratorpagina achter een wachtwoord steken wint geen enkele klant wat bij, had die tijd gebruikt om meer duidelijkheid te scheppen...

[ Voor 11% gewijzigd door onlinaius op 18-08-2022 09:43 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09-10 17:18
Wanneer er meer dan een paar euro gerekend gaat worden voor een abonnement om op nachtmodus te kunnen gaan, gaat deze jongen het ook op een andere manier doen. En eigenlijk wil ik helemaal geen abonnement, gezien de risico's op prijsverhogingen hiervan in de toekomst.

Helaas maar waar.

Ik vond het leuk bij jullie een kijkje in de keuken te nemen, maar ik wil gewoon geen abonnement voor een nachtstand.

Dat is overigens wat anders dan een onderhoudscontract waar je elke maand een klein bedrag voor zou kunnen betalen. Maar ook dat, vind ik, moet een keuze zijn van de consument. Ik zou dit persoonlijk namelijk altijd zelf eerst willen proberen.

En ook ik zou graag willen zien wat jullie nu hebben ingestuurd aan data. Wil graag wat dingen vergelijken en overleggen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Quibus001
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-10 23:03
Even ten aanzien van die abonnementen... In de brochure voor de investeerders (Quatt Pitch Deck 4.0) staat het volgende: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q4DtrHvsyx7B_FiXvzc_WF2D6O4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MJ4RMCJW67IOXTsulZVjd9O7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Quibus001 op 18-08-2022 12:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
Quibus001 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:07:
Even ten aanzien van die abonnementen... In de brochure voor de investeerders (Quatt Pitch Deck 4.0) staat het volgende: [Afbeelding]
Kijk, blijkbaar spreken ze bij Quatt met twee tongen. Wat ik hier lees maakt overigens meer zin, hoewel ik de prijs nog steeds aan de hoge kant zie.

Heren Quatt, knoop dit even in jullie oren, zo snel de kosten hoger zijn (abo) dan de besparingen (savings) is het een duidelijke NO-GO, Duidelijk ? Een Abo heeft zin voor een gebruiker als hij daarin een voordeel ziet en is NIET bedoeld om de kas van Quatt te vullen. Ga je dat wel doen ga je de wedstrijd verliezen.

Kijk een klant wil best een kleine meerprijs betalen als hij daardoor:

- extra bespaarmogelijkheden krijgt die verder gaan dan normaal te verwachten zijn, ook hier moeten de bespaarmogelijkheden groter zijn dan de kosten (15€ uitgeven om 5€ te besparen, is het paard achter de wagen spannen) zeg maar een pro versie van de software, dat wil dus niet zeggen dat de normale versie een uitgeklede versie zou moeten worden, in het verleden heben dat al meer bedrijven geprobeerd, en er zijn er maar een paar die er mee weg zijn gekomen, die hadden overigens allemaal veel betere kaarten dan jullie.

- snellere service, bv direct binnen 4 uur met een online ondersteuning, dit vergt echter een behoorlijke investering voor jullie bv ivm de cybersecurity maatregelen, er is geen een koper die makkelijk gehakt wil worden. De vraag is of dit op dit moment een prioriteit zou moeten zijn, ik denk dat jullie op dit moment andere problemen hebben die eerst aandacht vergen, communicatie is er een van. Dat dit later kan, prima.

Dan nog over jullie garantietermijn, high lifespan (15 Y) en dan maar 2 jaar garantie ??? wat is nu waar ???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Laatst online: 08:00

RobertowNL

For your gear!

MacD007 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:37:
[...]

Kijk, blijkbaar spreken ze bij Quatt met twee tongen. Wat ik hier lees maakt overigens meer zin, hoewel ik de prijs nog steeds aan de hoge kant zie.

Heren Quatt, knoop dit even in jullie oren, zo snel de kosten hoger zijn (abo) dan de besparingen (savings) is het een duidelijke NO-GO, Duidelijk ? Een Abo heeft zin voor een gebruiker als hij daarin een voordeel ziet en is NIET bedoeld om de kas van Quatt te vullen. Ga je dat wel doen ga je de wedstrijd verliezen.

Kijk een klant wil best een kleine meerprijs betalen als hij daardoor:

- extra bespaarmogelijkheden krijgt die verder gaan dan normaal te verwachten zijn, ook hier moeten de bespaarmogelijkheden groter zijn dan de kosten (15€ uitgeven om 5€ te besparen, is het paard achter de wagen spannen) zeg maar een pro versie van de software, dat wil dus niet zeggen dat de normale versie een uitgeklede versie zou moeten worden, in het verleden heben dat al meer bedrijven geprobeerd, en er zijn er maar een paar die er mee weg zijn gekomen, die hadden overigens allemaal veel betere kaarten dan jullie.

- snellere service, bv direct binnen 4 uur met een online ondersteuning, dit vergt echter een behoorlijke investering voor jullie bv ivm de cybersecurity maatregelen, er is geen een koper die makkelijk gehakt wil worden. De vraag is of dit op dit moment een prioriteit zou moeten zijn, ik denk dat jullie op dit moment andere problemen hebben die eerst aandacht vergen, communicatie is er een van. Dat dit later kan, prima.

Dan nog over jullie garantietermijn, high lifespan (15 Y) en dan maar 2 jaar garantie ??? wat is nu waar ???
Een cv ketel gaat ook 15 jaar mee, maar heeft toch ook veel korter garantie. Het ene sluit het andere niet uit.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
RobertowNL schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:51:
[...]

Een cv ketel gaat ook 15 jaar mee, maar heeft toch ook veel korter garantie. Het ene sluit het andere niet uit.
Mijn CV heeft een duidelijk langer garantietermijn dan deze 2 jaar. Mijn airco (ook een warmtepomp) overigens ook, deze heeft 10 jaar op de compressor, overige delen 5 jaar.

Overigens is bij garantie niet de levensduur maar de MTBF een belangrijk aspect. Dat heeft weer te maken met de kwaliteit van de verschillende onderdelen die worden toegepast.

[ Voor 17% gewijzigd door MacD007 op 18-08-2022 12:57 ]

• GoT.Typhoon
Even ten aanzien van die abonnementen... In de brochure voor de investeerders (Quatt Pitch Deck 4.0) staat het volgende: [Afbeelding]
Wat bedoelen ze hier met 24-40% gross margin? Dat de installatie duurder kan uitvallen, of de subsidie lager?

Edit: Oh zie het al, dit is iets voor investeerders, 25-40% marge per product, mijn god, geen verkeerde sector.

Vind het wel raar taalgebruik "we make money". Normaal zie je wel ander taalgebruik hierin, bijvoorbeeld, "we make the world a warmer place at an affordable price". Zoiets weet je wel, zeker door een marketing stagiair geschreven.

[ Voor 23% gewijzigd door GoT.Typhoon op 18-08-2022 13:07 ]

• HBO88
GoT.Typhoon schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:01:
[...]

Wat bedoelen ze hier met 24-40% gross margin? Dat de installatie duurder kan uitvallen, of de subsidie lager?
nee dat is bruto winstmarge.

Ofwel, de verkoopprijs - kostprijs. Dus ze maken hier een aardige winst op. Ik snap echt niet hoe ze dat doen.

• GoT.Typhoon
HBO88 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:06:
[...]

nee dat is bruto winstmarge.

Ofwel, de verkoopprijs - kostprijs. Dus ze maken hier een aardige winst op. Ik snap echt niet hoe ze dat doen.
Teveel winst en duidelijk over de rug van hun kopers, het taalgebruik liegt er niet om.

• MacD007
GoT.Typhoon schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:01:
[...]

Edit: Oh zie het al, dit is iets voor investeerders, 25-40% marge per product, mijn god, geen verkeerde sector.
Vergeet niet, dat betalen we dus uiteindelijk allemaal uit eigen zak, overigens is dit wel brutto margin, dus oa de ontwikkelingskosten ed gaan hier waarschijnlijk wel nog af. maar dat wil je natuurlijk niet zeggen bij investerders, die willen alleen maar geld zien, maar daar in tegen lopen ze ook het risico om alles kwijt te raken.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
GoT.Typhoon schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:08:
[...]

Teveel winst en duidelijk over de rug van hun kopers, het taalgebruik liegt er niet om.
Hoezo? Als de prijs blijft staan en de abboloze functionaliteit voldoet heb je toch een mooie WP voor weinig geld.
Eea zal vast ook aangedikt zijn voor het beoogde publiek.
We gaan het allemaal zien.
Het zou een mooi apparaat voor mijn ouders zijn, en scheelt mij weer een weekendje een Pana of Vailliant op de plek klussen.
Maar voorlopig zal ik ze het ook nog niet aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moast
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 28-08-2023
Ik wilde ook de pitch eens lezen want ik kon het bijna niet geloven wat ze op de slide meldden.
<stuk verwijderd, niet goed gelezen>

Een inhoudelijke reactie op de pitch:
Ze zeggen 2,5 miljoen euro nodig te hebben voor de eerste 500 installaties.
Dat is 5000!! Euro per geïnstalleerde unit.
Dit klinkt allemaal niet ok jongens.

Voor degenen die het zelf willen lezen:
https://docsend.com/view/cgdvhizh6kmxcxw5

[ Voor 17% gewijzigd door Moast op 18-08-2022 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redcoil
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-10 08:33

Redcoil

Polyinterpretabel

Moast schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:13:
[...]

Ik wilde ook de pitch eens lezen want ik kon het bijna niet geloven wat ze op de slide meldden. Ook ik heb versie 4 gelezen, maar deze specifieke slide is verdwenen.
De totale presentatie is nu 20 pagina’s.

Dus weer leest er kennelijk iemand mee, past zaken aan maar reageert hier niet. Een zorgelijke zaak. Ik wil niet weer de vergelijking moeten maker met het app scooterverhaal maar het lijkt steeds meer een luchtkasteel helaas.

En nog inhoudelijke reactie op de pitch:
Ze zeggen 2,5 miljoen euro nodig te hebben voor de eerste 500 installaties.
Dat is 5000!! Euro per geïnstalleerde unit.
Dit klinkt allemaal niet ok jongens.

Voor degenen die het zelf willen lezen:
https://docsend.com/view/cgdvhizh6kmxcxw5
Dank voor het delen, had die link ook gevonden inderdaad. ;) De pagina lijkt er nog wel in te zitten, het is pagina 13 volgens mij.

¯\_(ツ)_/¯

• Moast
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 28-08-2023
Redcoil schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:32:
[...]

Dank voor het delen, had die link ook gevonden inderdaad. ;) De pagina lijkt er nog wel in te zitten, het is pagina 13 volgens mij.
Oh ja ik zie het nu pas! Ik pas mijn vorige reactie aan. Onterechte klacht van mijn kant.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Het wordt wel een beetje kleppende taarten hierzo.

Mensen: 25% tot 40% BRUTO marge zegt compleet niks. Als het nou netto-marge zou zijn... (dan zou er iets totaal mis zijn).

In het begin is sowieso R&D en AK groot percentage, waardoor je nog vet toelegt op de eerste units (wat gewoon 'normaal' is).

Aangaande de abo's: als er basis-functies achter een pay-wall komen, dan is dit echt een no-go, maar als er aanvullende diensten komen waarvan je zelf mag bepalen of je ze nodig vindt, dan mag je dus ook zelf bepalen of dat het geld waard is (niemand hier weet wat de diensten worden, dus weet je ook niet of het duur is).

Wellicht zijn het vormen van All-in onderhoud (dus ook na de garantie worden de onderdelen binnen het contract vervangen). Dat strookt best met melden dat de te verwachten levensduur 15 jaar is (want gemiddeld heeft Quatt dan weinig kosten). Sommige mensen worden heel blij van per maand een bedrag om "er zeker van te zijn dat alles goed werkt; en in geval van een storing het snel wordt opgelost". Als je op Kassa/Radar hoort/ziet wat sommigen voor hun CV-abotje betalen, dan bewijst het gewoon dat er een markt voor is.

Over de nachtstand: als überhaupt de vaste nachtstand achter de paywall zit, dan is dat een dikke no-go (nog los van dat de nachtstand dan waarschijnlijk niet te gebruiken is je "geluid op de erfgrens" berekening), maar als het abo ervoor zorgt dat de Wp harder kan draaien (zonder een te hard geluid op de erfgrens te halen), dan kan het zijn dat dit voor sommigen het geld waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
En ook telkens het plaatje erop van Remeha, dat die luid is en ouderwets. Maar de Quatt maakt volgens de specs 2x zoveel meer lawaai als de Remeha, 54 vs 48 dBa. Ik heb er een hard hoofd in, we gaan het zien, het is 99 euro.

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:38
Jake schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:40:
Het wordt wel een beetje kleppende taarten hierzo.
Amen.

Bereken je warmteverlies

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
GoT.Typhoon schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:08:
[...]

Nou ja, zo kun je niet rekenen. Stel jij ontwikkelt een softwarepakket en drukt dit op een CD'tje en legt dit in de winkel, dan is je brutowinst ook hoog, namelijk alles - de kosten voor de distributie van dat cd'tje. Maar je hebt natuurlijk wel maanden geprogrammeerd om de software te maken, dat zijn geen kosten voor die specifieke uitgave van de CD met de software maar voor de software in het algemeen.

Quatt heeft natuurlijk een warmtepomp met x onderdelen, dus op de materialen en alles maken ze beste winst, maar die winst hebben ze nodig om hun R&D te bekostigen, de hosting van alles, de servicedesk mensen die je helpen bij problemen, en de directeur die ooit hoopt een dikke BMW te kunnen kopen. ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Laatst online: 10-10 15:39
Moet je eens vragen aan Remeha wat de bruto marge is op hun warmtepomp... Doe ik een klein gokje, die is meer dan 100%. Bruto marge is een mooie indicator wanneer je volume bereikt. Grote afzetmarkt en veel aantallen kunnen pushen.

Warmtepompen zijn naar mijn mening nu vooral zo duur door een simpel vraag een aanbod principe. Units zijn slecht leverbaar en vakmannen kunnen vragen wat ze willen. Quatt springt in een gat om te concurreren op prijs. Als ze dat redelijk kunnen doen, ongeacht een paywall of alle andere negatieve zaken die genoemd worden. Maar als ze structureel de helft goedkoper zijn (netto), dan blijft het voor veel mensen een interessant product.

Ik heb nogsteeds redelijk vertrouwen in Quatt. Ik zit hier niet in om de allerbeste warmtepomp te kopen voor een dubbeltje. Maar vooral om een redelijke warmtepomp te kopen voor extreem weinig. Een grote klap geven op de gas besparing en die laatste paar procent kan me minder interesseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ondertussen heb ik ook contact met Quatt, blijkbaar kun je wel netjes telefonisch contact met ze hebben, dus pluspunten daarvoor. Hier wat snippets:
Beste geerttttt,

We hebben de goedkeuring van de RVO ontvangen maar stonden tot onze verbazing niet op de meest recente lijst. We zitten hier achteraan.

Het maximale aantal dB op de erfgrens mag 40dB zijn. We zullen samen kijken wat er mogelijk is als we uw gegevens hebben.

Met vriendelijke groet,
Quatt Support 😎
Beste geerttttt,

Een meter is inderdaad dicht op de erfgrens. Wellicht dat we na de digitale schouw nog andere mogelijkheden zien.

We zullen binnenkort het Quatt Care Abonnement introduceren. Dat is een maandelijks abonnement waarbij enkele extra opties aanwezig zullen zijn zoals een sound slider waarmee het geluid handmatig beïnvloed kan worden.

Wij zullen binnenkort hier meer over communiceren dus hou onze website in de gaten.

Met vriendelijke groet,
Quatt Support 😎

• cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10-10 23:53
dikkiedik schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:55:
Moet je eens vragen aan Remeha wat de bruto marge is op hun warmtepomp... Doe ik een klein gokje, die is meer dan 100%. Bruto marge is een mooie indicator wanneer je volume bereikt. Grote afzetmarkt en veel aantallen kunnen pushen.
Een brutomarge van meer dan 100%? Krijgen ze dan geld toe op de onderdelen voor hun warmtepompen?
Aangezien ze toch de warmtepompen (of onderdelen) moeten inkopen zal een brutomarge nooit hoger kunnen zijn dan de omzet.

Verder met je eens dat 25-40% brutomarge echt niet gek is. Kijk eens wat voor overige kosten daar verder nog af moeten, dan blijft er onder aan de streep niet zo gek veel over hoor.

• medu80
Wat is dan het verschil tussen een warmtepomp voor je CV en een zwembad warmtepomp. Eentje van Aquark, Fairland of BWT. Die kunnen ook verwarmen bij -15, halen een COP van 2.5 bij -25, tenminste volgens de specs van de InverX.
Die dingen kun je al kopen voor rond de 1500 euro. Zo heel veel water zit er niet in een normale cv circuit. Waar zit'm het verschil in? Is de 2500 euro wat je extra betaald dus de software en installatie?

[ Voor 8% gewijzigd door medu80 op 18-08-2022 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-10 19:22

spacy

+++

medu80 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:54:
Wat is dan het verschil tussen een warmtepomp voor je CV en een zwembad warmtepomp. Eentje van Aquark, Fairland of BWT. Die kunnen ook verwarmen bij -15, halen een COP van 2.5 bij -25, tenminste volgens de specs van de InverX.
Die dingen kun je al kopen voor rond de 1500 euro. Zo heel veel water zit er niet in een normale cv circuit. Waar zit'm het verschil in? Is de 2500 euro wat je extra betaald dus de software en installatie?
De lage water temperatuur misschien? ik moet het eerste zwembad nog tegenkomen dat 50'C of warmer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:43

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een zwembadwp heeft ook geen circulatiepomp (a label €100-200+), praktisch geen geluidsdemping (61 kg voor de '11 kW' unit), specs op Ta 15 in plaats van -7/-10/-15. De 46 dB geluidsdruk van de "heel stille" InverX bij A15W26 op 1 meter bijvoorbeeld is nog altijd meer dan mijn warmtepomp bij een meer relevante A-7W35 doet waarbij de compressor daadwerkelijk drukverschil moet leveren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• dikkiedik
  • Laatst online: 10-10 15:39
cptingreenfield schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:07:
[...]

Een brutomarge van meer dan 100%? Krijgen ze dan geld toe op de onderdelen voor hun warmtepompen?
Aangezien ze toch de warmtepompen (of onderdelen) moeten inkopen zal een brutomarge nooit hoger kunnen zijn dan de omzet.

Verder met je eens dat 25-40% brutomarge echt niet gek is. Kijk eens wat voor overige kosten daar verder nog af moeten, dan blijft er onder aan de streep niet zo gek veel over hoor.
sorry reken omgekeerd. bruto marge van 50%. Ofwel, 100% marge t.o.v. inkoop prijs.

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een Elga meer dan 3000 euro inkoop kost. Terwijl verkoop excl subsidies op ruim 7000 zit.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• marijnflipse
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-10 15:57
Hello! *Uiteraard* is er door jullie een pagina gevonden die nog in development is. Er komt geen Quatt Care voor €25, €50 en/of €75 per maand. Dit zijn placeholders geplaatst door developers. Wij zijn dit bedrijf niet begonnen om besparende warmtepompen te maken met abonnementen waar je als klant verlies op maakt ;-)

Er komt een Quatt Care abonnement, maar daar zit niks in wat niet eerder door ons als "standaard inbegrepen" gecommuniceerd is, of off-market is. Zaken als nacht/silent modi zijn ingebrepen zonder abonnement.

Quatt Care zal voornamelijk onderhoud zijn. Daarnaast ook software features zoals geluidslimiet in de tijd aanpassen, mobiele data (indien nodig) en waarschijnlijk in de toekomst andere gave stuff die je niet bij concurrenten ziet.

Zoals hier inderdaad gemeld is, is Quatt Care nu geen prio en focussen we op de uitrol. Zodra we meer informatie hebben over Quatt Care, zullen we dat delen.

Ciao O+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HBO88
marijnflipse schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 17:13:
Zaken als nacht/silent modi zijn ingebrepen zonder abonnement.
Kijk, hier worden veel mensen blij van!

• Wunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-09 14:01
Ik krijg hier ook een heel slecht gevoel bij. Functionaliteit achter abonnementskosten? Sorry maar dan ben ik out..

Eneco deed dit ook met Toon, eerst redelijk maandbedrag, toen ineens abbo verhogen toen er een goede dekking was van geinstalleerde units.. Niet eens? most basic functies zijn dan nog maar over, zonnepanelen monitoring en alles weg.

Eerste wat ik daarmee heb gedaan is 'em geroot en geen cent meer aan eneco gegeven.

Ik zie hier redelijk hetzelfde gebeuren, eerst een X aantal installaties uitzetten en dan functionaliteit achter (dure) abonnementen stoppen op een later moment. Classic bait and switch.

Ik denk dat ik m'n pre-order maar ga annuleren en voor een 'normale' warmtepomp ga. Ik geef liever initieel wat meer uit dan in een abonnement vastgezet te worden om de pomp uberhaupt normaal te kunnen gebruiken.

Wat als de toko falliet gaat? Weg functies, zit je met een gelimiteerde pomp die je dan al niet kunt bedienen.

Dit voelt allemaal niet goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wunk
Quatt Care zal voornamelijk onderhoud zijn. Daarnaast ook software features zoals geluidslimiet in de tijd aanpassen, mobiele data (indien nodig) en waarschijnlijk in de toekomst andere gave stuff die je niet bij concurrenten ziet.
Even voor de duidelijkheid:

Als ik lokaal niet alles kan instellen op de pomp en er lokale hardwarefuncties achter een abonnement gelocked worden op een apparaat waar we duizenden euro's voor neertellen, dan is het voor mij een directe nee en heb ik 0 interesse in deze oplossing.

Dus: Gaan er zaken ANDERS dan remote bediening, statistieken en jaarlijks fysiek onderhoud gelocked worden achter een abonnement? Zo ja dan ga ik zo m'n order annuleren.

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:51
medu80 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:49:
En ook telkens het plaatje erop van Remeha, dat die luid is en ouderwets. Maar de Quatt maakt volgens de specs 2x zoveel meer lawaai als de Remeha, 54 vs 48 dBa. Ik heb er een hard hoofd in, we gaan het zien, het is 99 euro.
Welke Remeha heeft maar 48 dB op vollast? Dat klinkt heel interessant! Maar ik gok dat dat je het verkeerd hebt, de Elha Ace 4kW is 53 dB 3n de 6kW is 57 kW volgens Remeha zelf. Daarbij zit dan ook nog een binnendeel met 37 dB...

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Wunk schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 17:21:
Ik krijg hier ook een heel slecht gevoel bij. Functionaliteit achter abonnementskosten? Sorry maar dan ben ik out..

Eneco deed dit ook met Toon, eerst redelijk maandbedrag, toen ineens abbo verhogen toen er een goede dekking was van geinstalleerde units.. Niet eens? most basic functies zijn dan nog maar over, zonnepanelen monitoring en alles weg.

Eerste wat ik daarmee heb gedaan is 'em geroot en geen cent meer aan eneco gegeven.

Ik zie hier redelijk hetzelfde gebeuren, eerst een X aantal installaties uitzetten en dan functionaliteit achter (dure) abonnementen stoppen op een later moment. Classic bait and switch.

Ik denk dat ik m'n pre-order maar ga annuleren en voor een 'normale' warmtepomp ga. Ik geef liever initieel wat meer uit dan in een abonnement vastgezet te worden om de pomp uberhaupt normaal te kunnen gebruiken.

Wat als de toko falliet gaat? Weg functies, zit je met een gelimiteerde pomp die je dan al niet kunt bedienen.

Dit voelt allemaal niet goed
Klinkt mij als prima. Ik hoop dat Quatt een soort lokale api bouwt, zodat je er tegenaan kunt praten en ook zodat alles nog beschikbaar blijft bij een faillissement. Maar wees eerlijk, als Volvo morgen failliet gaat kun jij je autoverwarming ook niet meer activeren via je app.

Tuurlijk, Volvo gaat minder snel failliet als Quatt, maar helemaal voorkomen doe je het niet. Maar nogmaals, @marijnflipse een lokale api please :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• marijnflipse
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-10 15:57
geerttttt schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 18:23:
[...]

Klinkt mij als prima. Ik hoop dat Quatt een soort lokale api bouwt, zodat je er tegenaan kunt praten en ook zodat alles nog beschikbaar blijft bij een faillissement. Maar wees eerlijk, als Volvo morgen failliet gaat kun jij je autoverwarming ook niet meer activeren via je app.

Tuurlijk, Volvo gaat minder snel failliet als Quatt, maar helemaal voorkomen doe je het niet. Maar nogmaals, @marijnflipse een lokale api please :)
Dit is iets wat we overwegen. Niet voor faillissement, maar wel om lokale integraties te enablen.

• MacD007
marijnflipse schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 18:43:
[...]

Dit is iets wat we overwegen. Niet voor faillissement, maar wel om lokale integraties te enablen.
Ik ben blij dat er eindelijk door Quatt een reactie komt, beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen. Ben dus benieuwd welke informatie door Quatt er verder komt. Hou dat vast. 👍

• medu80
spacy schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 16:05:
[...]

De lage water temperatuur misschien? ik moet het eerste zwembad nog tegenkomen dat 50'C of warmer is.
In een zwembad zit wel iets meer liters als je cv circuitje. En je argument raakt kant nog wal. Wie wil er zwemmen in water van 50 graden?? Het ging mij om het werkingsprincipe.

Een zwembadwarmtepomp werkt ook bij -15 graden (De recente duurdere varianten). Een zwembadwarmtepomp heeft ook een compressor en R32. Deze verwarmt ook water, met een delta van 1 a 1,5 bij 3m3 per uur.

• medu80
jurjen_g schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 18:11:
[...]

Welke Remeha heeft maar 48 dB op vollast? Dat klinkt heel interessant! Maar ik gok dat dat je het verkeerd hebt, de Elha Ace 4kW is 53 dB 3n de 6kW is 57 kW volgens Remeha zelf. Daarbij zit dan ook nog een binnendeel met 37 dB...
Misschien een ander merk, maar ik kan zweren dat ik ergens 48dBa heb gelezen. Dus de dBa's van Quatt is echt niet zo bijzonder. Tevens ik heb niet gezegd in vollast....:-)

• medu80
Er komt een Quatt Care abonnement, maar daar zit niks in wat niet eerder door ons als "standaard inbegrepen" gecommuniceerd is, of off-market is. Zaken als nacht/silent modi zijn ingebrepen zonder abonnement.

Ciao O+
Dus nacht/silence modus zijn inbegrepen. Maar als je een schema wilt maken waarin deze moet schakelen naar nacht/silence, dien je te betalen. Anders moet je elke avond het knopje indrukken? Inmiddels ook maar informatie opgevraagd van de Panasonic Hybrid+

Enkele pagina's geleden was ik een ambassadeur voor Quatt, maar inmiddels begint het een nare nasmaak te krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door medu80 op 18-08-2022 20:13 ]

• MacD007
medu80 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:09:
[...]

Misschien een ander merk, maar ik kan zweren dat ik ergens 48dBa heb gelezen. Dus de dBa's van Quatt is echt niet zo bijzonder. Tevens ik heb niet gezegd in vollast....:-)
Even ter info, de geluidswaarde is voor warmtepompen altijd in vollast, dat is wettelijk zo bepaald, er is een uitzondering, als het een nachtstand heeft dan mag dat met een vaste reductie van de vollast. Het is dus geen geluidsdruk (Lp).

• MacD007
medu80 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:10:
[...]

Dus nacht/silence modus zijn inbegrepen. Maar als je een schema wilt maken waarin deze moet schakelen naar nacht/silence, dien je te betalen. Anders moet je elke avond het knopje indrukken? Inmiddels ook maar informatie opgevraagd van de Panasonic Hybrid+
Eigenlijk niet, omdat de tijd waar de 40 dB van toepassing is ook wettelijk bepaald is, dus geen noodzaak om hier een eigen tijd in te geven, hiermee zou je namelijk niet meer aan de plaatsingsvoorwaarden voldoen. Dus vaste omschakelpunten.

Zou wel leuk zijn om ook voor die een topic te openen. Mogelijk dat ik dat ga doen. Ook om een leuk alternatief te hebben.
Nieuw topic gestart ook om het hier zuiver met als thema Quatt te houden. Hier de link https://gathering.tweaker...message/72473600#72473600
Enkele pagina's geleden was ik een ambassadeur voor Quatt, maar inmiddels begint het een nare nasmaak te krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 18-08-2022 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
MacD007 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:06:
[...]

Ik ben blij dat er eindelijk door Quatt een reactie komt, beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen. Ben dus benieuwd welke informatie door Quatt er verder komt. Hou dat vast. 👍
Absoluut. Communicatie is key jongens, ik kan me voorstellen dat jullie onder tijdsdruk werken en denken dat een enkele annulerende klant niet zo'n big deal is met 3000+ pre-orders, maar communicatie is echt van groot belang.

Als je nu duidelijk communiceert kun je later ook een keer eerlijk verkopen dat wellicht een levering vertraagd is, of wanneer er een onvoorzien probleem is met alle warmtepompen wat niet eenvoudig opgelost kan worden.

Mensen pikken meer omdat je een start up bent, mensen accepteren dat er geen mogelijkheden zijn tot reviews, video's, volledige specificaties. Maar als start up staat daar wel tegenover dat je je klanten mee moet nemen in je proces.

Doe er mee wat je wilt Quatt :) wij zijn onderdeel van jullie team, ik denk dat de meesten hier net zo graag alle plannen willen zien uitkomen als dat jullie dat willen :)

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11-10 21:38
Offtopic..
@medu80
Ik heb hier een Weau full inverter staan, die ik (als het zwembad overleden is) om wil bouwen om mijn boiler te verwarmen, qua specificaties moet dat idd kunnen. Nu heb ik even snel de binnenkant bekeken, het probleem wordt denk ik de warmtewisselaar. Deze heeft minimaal 3 m3/uur nodig. Ik weet niet of deze overbrugd kan worden door een iets kleinere (en een lagere flow) om een grotere delta T te krijgen.
Een leuk tweakers project. :P

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Laatst online: 10-10 13:31
geerttttt schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 18:23:
[...]

Misschien iets voor de TS, de tweakers die bij Quatt zijn geweest hebben meerdere keren genoemd dat Quatt bezig is met lokale API’s te overwegen. Bijvoorbeeld met Home Assistant.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
krizzziz schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 06:48:
[...]

Misschien iets voor de TS, de tweakers die bij Quatt zijn geweest hebben meerdere keren genoemd dat Quatt bezig is met lokale API’s te overwegen. Bijvoorbeeld met Home Assistant.
Ik hoop het , alleen al een simpele webserver waar je parameters tegenaan kunt gooien ergens in die controlbox zou voor mij voldoende zijn. Of desnoods een tcp poort met documentatie of een seriele poort ergens die je mag gebruiken. Als ik er maar iets mee kan met mijn eigen software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wunk
geerttttt schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:43:
[...]

Ik hoop het , alleen al een simpele webserver waar je parameters tegenaan kunt gooien ergens in die controlbox zou voor mij voldoende zijn. Of desnoods een tcp poort met documentatie of een seriele poort ergens die je mag gebruiken. Als ik er maar iets mee kan met mijn eigen software.
Belangrijk is ook of die functies dan lokaal direct worden uitgevoerd en niet tegen een cloud auth aan. Werkt 't lullen tegen de API ook als internet connectiviteit weg is of gaat 'ie dan in limp modus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eleuth
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20-07 09:48
Ook ik durf de gok wel aan. Want het risico is dus 99 euro.

Maar ik ben het met anderen eens, dat het chique zou zijn als er hele duidelijke informatie over in ieder geval de prijs staat.
De 1599 euro is de prijs waar de subsidie al vanaf is, maar het is ongewis of je dan eerst ongeveer 4200 euro moet betalen en hopen op subsidie teruggave.
Dat is nml een bedrag wat niet iedereen (tijdelijk) kan ophoesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Eleuth schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:34:
De 1599 euro is de prijs waar de subsidie al vanaf is, maar het is ongewis of je dan eerst ongeveer 4200 euro moet betalen en hopen op subsidie teruggave.
Voor zover is dat inderdaad bij alle warmtepompen het geval. De subsidie krijg je namelijk zelf, niet het bedrijf wat het plaatst.

Wat ik minder netjes vind van Quatt (als dit inderdaad klopt) dat je het hele bedrag vooraf moet betalen, een stevige aanbetaling en een deel achteraf vind ik netter, al is het maar omdat beide partijen dan meer incentive hebben de installatie netjes en op tijd af te ronden.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Eleuth schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:34:
Ook ik durf de gok wel aan. Want het risico is dus 99 euro.

Maar ik ben het met anderen eens, dat het chique zou zijn als er hele duidelijke informatie over in ieder geval de prijs staat.
Dat is nml een bedrag wat niet iedereen (tijdelijk) kan ophoesten.
Je betaalt inderdaad het volle bedrag. Vervolgens dien je een aanvraag voor subsidie in en krijg je na een tijdje geld terug.

Overigens, als Quatt straks een meldnummer heeft en op de ISDE lijst staat, krijg je *vrijwel* zeker de subsidie.
Ook al wordt er geproken over een subsidiepot die leeg kan zijn aan het eind van dit jaar. Maar volgend jaar komt er weer een nieuwe subsidie pot. De mensen die dus een aanvraag ingediend hadden en de pot is leeg, krijgen dan als eerste de subsidie uit de nieuwe pot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shandar04
Ik ben van plan de 8kW aan te schaffen, weet iemand of er een limiet is aan het aantal subsidie aanvragen voor warmptepompen?

Bij de aanscahf van een 8kW geeft Quatt aan dat er 2x 2700 euro subsidie te verkrijgen is omdat het om 2 modellen van 4kW gaat. Zit er een limiet aan het aantal aanvragen (op het moment) of kan je bijvoorbeeld over 3 jaar nog een warmtepomp (bijvoorbeeld om full electric te gaan) bijplaatsen en wederom subsidie aanvragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Shandar04 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:47:
Ik ben van plan de 8kW aan te schaffen, weet iemand of er een limiet is aan het aantal subsidie aanvragen voor warmptepompen?
Goede vraag, zat ook met dat probleem, kon echter niets vinden dat daar een max. aantal opzit, blijkbaar kun je dus 2 units gewoon aanvragen.Het kan ook zijn dat ze voor de 8 kW een andere Meldcode gaan krijgen, dat is dus nog even afwachten.
voor de duidelijkheid hier de voorwaarden voor een warmtepomp zoals deze op de ISDE site staan. (stand aug. 2022)
Voorwaarden
- U bent eigenaar van de koopwoning en het is uw hoofdverblijf (of wordt uw hoofdverblijf direct na renovatie).
- De warmtepomp is een nieuw product en is dus geen tweedehands / gebruikt product.
- U laat de warmtepomp installeren in een woning waarvoor de omgevingsvergunning is aangevraagd voor of op 30 juni 2018.
- De warmtepomp is geïnstalleerd voordat u een aanvraag gaat doen.
- De installatie is gedaan door een bouwinstallatiebedrijf. De installatie mag u niet zelf doen.
- U bent in het bezit van een factuur en betaalbewijs van de aanschaf en installatie van uw warmtepomp.
- U kunt tot maximaal 12 maanden na installatie van uw warmtepomp nog subsidie aanvragen. Dat kan anders worden, als u uw aanvraag combineert met een aanvraag voor een isolatiemaatregel, dan geldt namelijk dat u tot 12 maanden na het installeren of aanbrengen van de eerste maatregel subsidie aan kunt vragen.
- Wilt u naast de warmtepomp ook nog een of meer isolerende maatregelen laten uitvoeren? Dan kunt u alle maatregelen in 1 aanvraag indienen.
Bij de aanscahf van een 8kW geeft Quatt aan dat er 2x 2700 euro subsidie te verkrijgen is omdat het om 2 modellen van 4kW gaat. Zit er een limiet aan het aantal aanvragen (op het moment) of kan je bijvoorbeeld over 3 jaar nog een warmtepomp (bijvoorbeeld om full electric te gaan) bijplaatsen en wederom subsidie aanvragen?
[/quote]
voor een warmteboiler kun je dus ook weer een subsidie aanvragen.
[quote]

[ Voor 42% gewijzigd door MacD007 op 20-08-2022 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:43

Proton_

Team Welles

De cascade snapte ik wel als upgradepad van hybride naar full-e, maar om er mee te beginnen is het toch betrekkelijk oninteressant?
€2200 netto en €5400 subsidie klinkt leuk, maar je mag wel eerst even €7600 voorschieten.
Een stillere, enkele monoblock die ook 7.4 kW doet bij A-7W35 heb je voor €4800 met €2850 subsidie.
Het verschil moet dan goedgemaakt worden met de inclusieve installatie (die in cascade complexer is: open verdeler + afgiftepomp nodig als je het netjes wil doen, of flowmeter, terugslagklep en regellus als het cheap moet)

Overigens zou ik vooralsnog rekenen op €2550/5100 subsidie met de specs tot dusver bekend.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• r0bert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-07 02:32
Ik lees verschillende mensen die twijfelen of af willen zien van hun pre-order. Mocht je bij de groep zitten welke dit jaar nog geïnstalleerd wordt, dan neem ik met alle plezier je plek in als early adopter, DM.

Daarnaast erger ik me enorm aan de arrogante houding van sommige mensen. Een eigen kijk is prima, maar continue Quatt bashen omdat een bepaald detail je niet aan staat, is niet chique. Opbouwende kritiek: prima, afhaken: prima, fud: not done.

Dat het product en de specs nog aan verandering onderhevig is, is inherent aan de huidige fase en die ruimte moet een startende onderneming ook hebben. Als early adopter moet je vertrouwen hebben in de beste intenties van het project, en anders lekker verder kijken. Je wantrouwen botvieren in dit topic ten kostte van het algehele sentiment rond Quatt is hoogst irritant voor mensen die wel enthousiast zijn over dit innovatieve Nederlandse product 💪🏼🇳🇱

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
r0bert schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:00:
Ik lees verschillende mensen die twijfelen of af willen zien van hun pre-order. Mocht je bij de groep zitten welke dit jaar nog geïnstalleerd wordt, dan neem ik met alle plezier je plek in als early adopter, DM.

Daarnaast erger ik me enorm aan de arrogante houding van sommige mensen. Een eigen kijk is prima, maar continue Quatt bashen omdat een bepaald detail je niet aan staat, is niet chique. Opbouwende kritiek: prima, afhaken: prima, fud: not done.

Dat het product en de specs nog aan verandering onderhevig is, is inherent aan de huidige fase en die ruimte moet een startende onderneming ook hebben. Als early adopter moet je vertrouwen hebben in de beste intenties van het project, en anders lekker verder kijken. Je wantrouwen botvieren in dit topic ten kostte van het algehele sentiment rond Quatt is hoogst irritant voor mensen die wel enthousiast zijn over dit innovatieve Nederlandse product 💪🏼🇳🇱
Helemaal met je eens. Geef deze mensen de ruimte om te ontwikkelen, tips die ze mee kunnen nemen en laat alle onnodige fud achterwege. Dat draagt meestal niet bij en zegt vooral iets over je eigen onzekerheid. Probeer de opmerkingen eens te verpakken in positieve feedback. Er wordt mee gelezen, en zo langzamerhand weten we dat er ook vaak iets mee gedaan wordt. Wil je dit product niet, neem dan zwijgend afscheid. Ook geen probleem lijkt me voor Quatt.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-10 22:41

Bullshit. Mensen geven terecht aan dat het beetje verdacht is dat Quatt “tot hun eigen verrassing” niet op de RVO lijst staan zonder dat ze dat verder onderbouwen met bewijslast. Geen enkel document te vinden over communicatie met RVO, NUL.

Even een fijn worst case scenario voor de eerste tweeduizend inschrijvers. Hoera je quatt wordt over twee maanden geïnstalleerd! Wil je nu even 1500 en twee dagen voor installatie de rest overmaken? En op de dag van de installatie blijft het stil. 2000*4000 euro, hmmm.

Geen echte communicatie, geen plaats op de subsidielijst, volledige vooruitbetaling op een product wat nog niet bestaat. Dat is de huidige situatie. Ja er is een testopstelling die sommigen gezien hebben..

Dus ja er is alle reden voor twijfel. Net zoveel als ruimte voor jouw enthousiasme

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _gibeon_
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-09 14:26
delpit schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:53:
[...]

Bullshit. Mensen geven terecht aan dat het beetje verdacht is dat Quatt “tot hun eigen verrassing” niet op de RVO lijst staan zonder dat ze dat verder onderbouwen met bewijslast. Geen enkel document te vinden over communicatie met RVO, NUL.
Je kunt je ook afvragen of/waarom wij "recht" zouden hebben op het inzien van die communicatie. Waarom zou dat nodig zijn? De toezegging van Quatt is er dat je die subsidie krijgt, ook als er (nog) geen meldcode is. Daar kun je ook genoegen mee nemen, lijkt me. Zeker zolang er bij niemand een installatie gepland is. Je kunt je zorgen prima uiten op het moment dat de werkvoorbereiding contact met je opneemt en daar harde afspraken over maken.
De collectieve verontwaardiging van mensen die nog lang niet aan de beurt zijn, vind ik daarmee zwaar overdreven en het creëert een neerwaartse spiraal van wantrouwen die echt nergens op gebaseerd is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-10 22:41
_gibeon_ schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:13:
[...]

Je kunt je ook afvragen of/waarom wij "recht" zouden hebben op het inzien van die communicatie. Waarom zou dat nodig zijn? De toezegging van Quatt is er dat je die subsidie krijgt, ook als er (nog) geen meldcode is. Daar kun je ook genoegen mee nemen, lijkt me. Zeker zolang er bij niemand een installatie gepland is. Je kunt je zorgen prima uiten op het moment dat de werkvoorbereiding contact met je opneemt en daar harde afspraken over maken.
De collectieve verontwaardiging van mensen die nog lang niet aan de beurt zijn, vind ik daarmee zwaar overdreven en het creëert een neerwaartse spiraal van wantrouwen die echt nergens op gebaseerd is.
Het gaat niet over recht, het gaat over evenwicht, het gaat over eerlijke feiten waarbij ook de negatieve en verdachte feiten benoemd moeten worden. 100% betaling vooraf op een product waar nog geen werkend productie-exemplaar van getoond is, waar nog geen duidelijkheid is over uiteindelijke specs en of er überhaupt subsidie op verstrekt gaat worden. En dat pakweg een week of een maand voordat installatie zou moeten beginnen. Waar tot op de dag van vandaag in de folder de specificaties onder voorbehoud zijn. Hoezo 2700 subsidie wanneer de specs nu nog niet vastliggen?

Enthousiasme is prima, maar realisme ook, zodat mensen zelf kunnen nadenken over risico’s op basis van alle feiten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• onlinaius
delpit schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:27:
[...]
Enthousiasme is prima, maar realisme ook, zodat mensen zelf kunnen nadenken over risico’s op basis van alle feiten.
okijokii schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:25:
[...]
Wil je dit product niet, neem dan zwijgend afscheid. Ook geen probleem lijkt me voor Quatt.
Als early adopter moet je vertrouwen hebben in de beste intenties van het project, en anders lekker verder kijken.
Ik kan me in beide kanten wel deels vinden.

Ik ben een van de eerdere inschrijvers (met plaats 454) en ben ook best wel enthousiast over Quatt. Ik erger me al tijden aan de 'domheid' van veel warmtepompen die op dit moment op de markt zijn. Puur regelen op buitentemperatuur, en dan ook nog vertrouwen dat de installateur de instellingen (qua schaketemperatuur) goed aanpast aan het huis (wat altijd een ruwe inschatting is) vind ik echt een 2010 manier van regelen.
Ik zie een product dat dit (volgens Quatt) slimmer gaat doen graag tegemoet.

Aan de andere kant hebben ook bij mij de twijfels de laatste tijd toch wel wat toegeslagen.

Eerst toen de specificaties toch niet zo heel super bleken te zijn (voor een 2022 warmtepomp), vooral door het lage elektrische vermogen waardoor bij koude temperaturen al vrij snel geen volledige verwarmingscapaciteit gehaald kan worden.

Daarna door de verschoven installatie (van 2022 naar 2023), door het 'Quatt care abonnement' met gelockte features en door het volledige vooruit betalen, wat ik toch wel een beetje dubieus vind.

Het meest erger ik me echter aan de gebrekkige communicatie. Ik sluit me dan ook graag bij geerttttt aan:
geerttttt schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 23:13:
[...]

Absoluut. Communicatie is key jongens, ik kan me voorstellen dat jullie onder tijdsdruk werken en denken dat een enkele annulerende klant niet zo'n big deal is met 3000+ pre-orders, maar communicatie is echt van groot belang.

Als je nu duidelijk communiceert kun je later ook een keer eerlijk verkopen dat wellicht een levering vertraagd is, of wanneer er een onvoorzien probleem is met alle warmtepompen wat niet eenvoudig opgelost kan worden.

Mensen pikken meer omdat je een start up bent, mensen accepteren dat er geen mogelijkheden zijn tot reviews, video's, volledige specificaties. Maar als start up staat daar wel tegenover dat je je klanten mee moet nemen in je proces.

Doe er mee wat je wilt Quatt :) wij zijn onderdeel van jullie team, ik denk dat de meesten hier net zo graag alle plannen willen zien uitkomen als dat jullie dat willen :)
Je hebt geen uitgewerkt product en geen reviews van bestaande klanten. Dan is het toch niet heel gek dat er klanten zijn die gaan twijfelen als alle informatie er bijna met geweld uitgetrokken moet worden?

Laat gewoon uit jezelf zien wat je hebt, dat is gelijk een goede marketing kans!

Onze aanvraag voor het subsidietraject is verzonden. Hiermee staan de specificaties vast, en die delen we dan ook met trots met jullie...

Onze app is nagenoeg af, hier laten we je alvast een voorproefje zien van wat je kunt verwachten. Delen waar we nog niet zeker van zijn hebben we even geblurred, maar zodra we daar wel zeker van zijn laten we het uiteraard direct weten!

Elke 2 weken een email met een update in een paar honderd woorden kost je 1.5 uur werk, geeft je bestaande klanten meer vertrouwen in je product, creert goodwill als het een keer mis gaat, en trekt nieuwe klanten over de streep. Of een email om de 4 weken, en dan gebruik je de vrijgekomen tijd om de FAQ's te updaten met nieuwe informatie.

Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind het raar dat veel tweakers hier enthousiaster lijken te zijn over Quatt dan Marijn Flipse en de rest van het Quatt team, en dat laat me inderdaad wel eens twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80

Niemand doet aan FUD, het is alleen zeer twijfelachtig gezien de berichten die naar buiten komen. Eerst abonnement, daarna een RVO dat niet van het bestaan van Quatt weet. Als early-adaptor heb je wel wat meer recht op openheid. Weet je anders heeft Alberto Stegeman, Kees van der Spek en Tim Hofman ook niks meer te doen.

Welkom bij Boos, jij bent boos he,
Ja, ik heb een warmtepomp gekocht, die zou geleverd worden in q4 2022 en ik ben mijn geld kwijt. Bedrijf reageert niet meer.
Heb je aanbetaald, ja alles vooraf.
En alle kijkers denken dan, oooh wat dom. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:57:
...

Ik kan me in beide kanten wel deels vinden.
Ja, volledig mee eens.
Ik ben een van de eerdere inschrijvers (met plaats 454) en ben ook best wel enthousiast over Quatt. Ik erger me al tijden aan de 'domheid' van veel warmtepompen die op dit moment op de markt zijn. ...

Aan de andere kant hebben ook bij mij de twijfels de laatste tijd toch wel wat toegeslagen.

Eerst toen de specificaties toch niet zo heel super bleken te zijn (voor een 2022 warmtepomp), vooral door het lage elektrische vermogen waardoor bij koude temperaturen al vrij snel geen volledige verwarmingscapaciteit gehaald kan worden.
Helaas zijn nog steeds een heleboel tech. specs niet beschikbaar terwijl je mag verwachten dat deze op het moment van aanvragen bij de RVO bekend en vast zouden moeten staan.
Ook had ik ondertussen ook een terugkoppeling van Quatt verwacht, te lang er mee wachten is gewoon schadelijk voor Quatt, heb je nog geen info van het RVO laats dan het weten, Heren, dat zijn gewoon basis kennis over de juiste communicatie met mogelijke klanten, vergeet niet klanten klagen niet, ze switchen (naar een andere aanbieder).
Daarna door de verschoven installatie (van 2022 naar 2023), door het 'Quatt care abonnement' met gelockte features en door het volledige vooruit betalen, wat ik toch wel een beetje dubieus vind.

Het meest erger ik me echter aan de gebrekkige communicatie. Ik sluit me dan ook graag bij geerttttt aan:
Ik weet ondertussen niet meer hoe vaak dit niet al gezegd is, blijkbaar komt het gewoon bij Quatt niet aan, of ze zijn dermate arrogant (als startup kun je dat echt niet veroorloven) of ze lopen als een kip zonder kop rond (weet niet of dit ten goede komt voor het product).
[...]

Je hebt geen uitgewerkt product en geen reviews van bestaande klanten. Dan is het toch niet heel gek dat er klanten zijn die gaan twijfelen als alle informatie er bijna met geweld uitgetrokken moet worden?

Laat gewoon uit jezelf zien wat je hebt, dat is gelijk een goede marketing kans!
Dit is helaas al zo vaak gezegt, maar blijktbaar hebben ze bij Quatt toch andere ideen.
Onze aanvraag voor het subsidietraject is verzonden. Hiermee staan de specificaties vast, en die delen we dan ook met trots met jullie...

Onze app is nagenoeg af, hier laten we je alvast een voorproefje zien van wat je kunt verwachten. Delen waar we nog niet zeker van zijn hebben we even geblurred, maar zodra we daar wel zeker van zijn laten we het uiteraard direct weten!

Elke 2 weken een email met een update in een paar honderd woorden kost je 1.5 uur werk, geeft je bestaande klanten meer vertrouwen in je product, creert goodwill als het een keer mis gaat, en trekt nieuwe klanten over de streep. Of een email om de 4 weken, en dan gebruik je de vrijgekomen tijd om de FAQ's te updaten met nieuwe informatie.
zo of iets dergelijks zou prima kunnen, doe dit op je eigen FAQ en mogelijk ook op dit forum
Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind het raar dat veel tweakers hier enthousiaster lijken te zijn over Quatt dan Marijn Flipse en de rest van het Quatt team, en dat laat me inderdaad wel eens twijfelen.
ik hoop nog steeds op een mooi en goed product maar krijg er steeds meer hoofdpijn van en ik ben bang dat er een heleboel zo over denken, heel simpel, gaan er 1 of 2 zal dat voor Quatt geen efect hebben, gaan er meer en posten dat ook op dit forum, dank zou je heel snel een mooi sneeuwbal effect krijgen en voor je het weet ben je honderden klanten kwijt. Ook de kans dat zich nieuwe mensen gaan aansluiten zal ook kleiner worden dan als er hier alleen maar positieve dingen worden besproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
onlinaius schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:57:
[...]

[...]

[...]

Helemaal mee eens, tegelijk heb ik liever een bedrijf wat niet op de fles gaat, wat uiteindelijk levert, dan een bedrijf met een blik goede marketeers die veel mooie verhalen vertellen en uiteindelijk faillissement omdat de beloftes te groot waren... Maar ergens in het midden zou fijn zijn. Eens per 2 weken lijkt me een goed streven, zo weten je klanten ook dat ze rustig de nieuwsbrief kunnen afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ik heb trouwens wel net een preorder geplaatst. Ik ben rond de 4000 qua ordernummer. Er zal vast e.e.a tussen zitten wat gecancelled heeft ondertussen, maar het duurt vast nog even voor ik aan de buurt ben. Ik hoop in ieder geval voor zomer '23...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dschreve
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11-06-2023
Werkt het ook met een Toon Thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Laatst online: 10-10 13:31
Dschreve schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 21:44:
Werkt het ook met een Toon Thermostaat?
De AI controller van Quatt zou eerst gewoon samenwerken met bestaande thermostaten. Hele oude thermosten waren niet mogelijk om eraan te koppelen hadden ze gezegd. Dus de Toon moet prima gaan volgens mij.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
krizzziz schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 22:13:
[...]

De AI controller van Quatt zou eerst gewoon samenwerken met bestaande thermostaten. Hele oude thermosten waren niet mogelijk om eraan te koppelen hadden ze gezegd. Dus de Toon moet prima gaan volgens mij.
Hun controller zal in ieder geval een aan-uit thermostaat ondersteunen lijkt me, omdat dat erg simpel is. Opentherm misschien, maar ik vraag me af of er echt een meerwaarde is om te kunnen moduleren met een warmtepomp.

En toon ondersteunt beide opties dus lijkt me prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
geerttttt schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 23:21:
[...]

Hun controller zal in ieder geval een aan-uit thermostaat ondersteunen lijkt me, omdat dat erg simpel is. Opentherm misschien, maar ik vraag me af of er echt een meerwaarde is om te kunnen moduleren met een warmtepomp.
ik dacht hier op het forum het ergens gelezen te hebben dat het via OpenTherm gaat en natuurlijk aan/uit. kon het echter zo snel niet vinden. :F
En toon ondersteunt beide opties dus lijkt me prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-10 21:30
krizzziz schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 22:13:
[...]

En @geerttttt

Dit klinkt als alleen OpenTherm thermostaten, en geen aan/uit.

Dat is ook logisch, want als je enige vorm van slimme AI software wil benutten, dan moet je toch wel weten waar de temperatuur op staat ingesteld. En daar heb je OpenTherm voor nodig.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:00

twain4me

Proton_ schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 19:20:
De cascade snapte ik wel als upgradepad van hybride naar full-e, maar om er mee te beginnen is het toch betrekkelijk oninteressant?
€2200 netto en €5400 subsidie klinkt leuk, maar je mag wel eerst even €7600 voorschieten.
Een stillere, enkele monoblock die ook 7.4 kW doet bij A-7W35 heb je voor €4800 met €2850 subsidie.
Het verschil moet dan goedgemaakt worden met de inclusieve installatie (die in cascade complexer is: open verdeler + afgiftepomp nodig als je het netjes wil doen, of flowmeter, terugslagklep en regellus als het cheap moet)

Overigens zou ik vooralsnog rekenen op €2550/5100 subsidie met de specs tot dusver bekend.
Ik sanp er ook echt helemaal niets van, ik ben vooral huiverig wat het gaat betekenen voor verduurzamen in algemene zin, dit soort exploits geven doorgaans weer een excuus om niets te doen of om subsidies en goede regelingen te veranderen of geheel af te schaffen. dat was bij die w/w wpb met veel teveel subsidie niet heel anders, Het geeft het verduurzamingstraject een raar smaakje en gewoon een slechte naam. Ik blijf van mening dat je dergelijk boekhoudkundige slimmigheidjes niet moet willen als default oplossing. uiteindelijk pak je toch €2500 subsidie die niet nodig is en elders ingezet kan worden. Ook leuk als je denkt de 2e unit nog later toe te voegen en er geen subsidie meer is dan wordt die enkele KW toch een duur geintje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-10 21:33
Je wantrouwen botvieren in dit topic ten kostte van het algehele sentiment rond Quatt is hoogst irritant voor mensen die wel enthousiast zijn over dit innovatieve Nederlandse product 💪🏼🇳🇱
Maar waaruit blijkt die innovativiteit dan? Niets van de specs is nog helder, zelfs het vermogen niet, laat staan de SCOP. Er staan wat buzzwords op een website zoals AI. Er zijn Tweakers langs geweest die een warmtepomp met een mooie omkasting hebben gezien, die kan ik thuis ook voor je maken (nu ja, bij wijze van). Veel concreters heb ik rond dat bezoek niet gelezen. Bij de RVO is nog niks bekend over meldcodes, wat in het stadium van binnenkort installeren toch bijzonder te noemen valt.

Tegelijk gaat dit om een markt waarin het gaat om grote bedragen, er zijn tekorten en dus overal lange wachttijden, je kunt adverteren met toch mooie prijzen na aftrek van forse subsidies, het is kortom *de* perfecte markt voor charlatans. Of dat voor Quatt geldt, claim ik niet. Maar de rode vlaggen stapelen zich ondertussen op, precies zoals je in zo'n geval ook zou verwachten, en dan als klap op de vuurpijl nog even volledige vooruitbetaling zonder nog maar één opgeleverde installatie.

Je wilt te graag dat het allemaal klopt en daardoor wordt je verblind. Dat is precies waar op ingespeeld wordt.

Voor die mogelijkheid waarschuwen lijkt mij niet meer dan logisch, gezien de feiten.

Nu gaat het risico om €100, inderdaad. Maar straks is het ineens €4000 (of whatever bedrag van duizenden euro's). Je staat daar na aanbetaling al met 1 voet in. De grootste hindernis is voor hun al genomen. Blijf opletten, kortom.

Voor alle duidelijkheid, ik hoop uiteindelijk ook gewoon dat het bedrijf goed bezig is en druk om alles op de rit te krijgen. Of dat echt zo is, en dus of we binnenkort berichten krijgen van goed werkende installaties, zou ik zelf zeker afwachten voordat ik een dergelijk bedrag vooraf zou betalen. En volledig vooraf betalen bij een installatie-opdracht waarbij zat mis kan gaan, moet je eigenlijk sowieso al niet willen.

[ Voor 17% gewijzigd door Wilke op 21-08-2022 16:37 ]

Pagina: 1 ... 15 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.