Lordy79 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 20:38:
[...]
In basis ben ik dit volledig met je eens, maar zo werkt het helaas niet in de praktijk.
[...]
In basis ben ik dit ook met je eens, maar als er twee identieke bedrijven zijn waarbij bedrijf A een product nét iets goedkoper kan aanbieden omdat ze haar personeel (Binnen de kaders van de wet) zoveel mogelijk uitbuit, dan zal bedrijf A beter presteren (meer verkopen).
Zo werkt het ook in de wereld: veel landen buiten de EU houden zich niet aan dezelfde ethiek als die binnen de EU geëist wordt al minimum en kunnen daardoor goedkoper produceren dan bedrijven binnen de EU.
Je kunt niet van bedrijven (ook niet van burgers) verwachten dat ze roomser dan de paus moeten zijn als de wet dit niet vereist.
[...]
Dit gebeurt dus ook veel buiten de EU maar zelfs binnen Nederland zijn er wel eens tomatenplukkers of aspergestekers die onder het minimum loon worden betaald en/of waarbij de werkgever zich niet aan de arbeidstijdenwet houdt. Ander makkelijk voorbeeld is prostitutie: dit is in NL legaal maar er vindt helaas toch best wat uitbuiting plaats als ik de kranten mag geloven. Gelukkig wordt dit in Nederland wel aangepakt. Misschien met beperkt of wisselend succes, maar uitbuiting wordt in ieder geval niet gepromoot zoals in sommige niet-EU landen.
[...]
Waarom is het aannemen van Poolse of Hongaarse werknemers uitbuiting? Dat is gewoon legaal mits je je aan de regels houdt van minimumloon en arbeidstijden, CAO etc. etc.
[...]
Ja, in het stemhokje en/of door bewuste keuzes te maken bij het consumeren.
Wat ik merk is dat je de uitbuiting toch wat rechtpraat met als reden dat het a) de praktijk nu eenmaal is en b) zou passen binnen onze wetten, (of althans zoals deze uitgebaat/gehandhaafd wordt).
Daar ligt sowieso ook het probleem, want er wordt niet getoetst aan onze grondwet, tenzij er rechtszaken van komen.
Je zegt dat je niet van bedrijven kunt verwachten dat ze "roomser dan de paus" zijn als de wet het niet vereist...Ik weet niet zo goed wat je steeds probeert te zeggen, maar de volksmond-betekenis van die uitdrukking betekent dat je het nóg beter pretendeert te doen dan dat het allerhoogste heiligman het doet. Je gaat er dan vanuit dat de Paus dé heiligste en meest fatsoenlijke man is (die dat in de praktijk ook helemaal niet is).
In jouw context betekent het dus dat bedrijven het niet beter hoeven te doen dan dat de wet voorschrijft, en dáár kunnen wij ons dus niet vinden

Ja, er zijn wetten nodig en ook actieve handhaving van die wetten, om niet alleen burgers, maar ook bedrijven in het gareel te laten lopen. En ja, dat deze wetten nu veel te ruim zijn en teveel slechte ethiek toestaan, ook mee eens. We zouden veel strengere wetten voor bedrijven moeten hebben om hun steentje bij te dragen aan het klimaat en gezondheid.
Ik hoef voor de wet ook niets aan het milieu te doen. Ik hoef voor de wet ook geen afvalscheiding te doen, maar we worden wel aangespoord om er wat mee te doen, zelfs dusdanig dat als je het niet doet het financiele gevolgen voor je heeft. Dit is niet in de wet vastgelegd, maar het pakt wel zo uit in de praktijk voor ons burgers.
Voor bedrijven is er een stuk meer ruimte om consequentieloos in te bewegen.
M.a.w.: voor ons gelden strengere regels (of die nou in de wet liggen of niet) dan voor bedrijven.
Wij draaien op ethiek, empathie en menselijkheid wat zichzelf ook vaak in-check houdt, waardoor vastleggen in wetten niet altijd noodzakelijk lijkt. Als je die menselijkheid-factor eruit haalt, wat nou eenmaal onontkenbaar is in de bedrijvenwereld, is er altijd vrij spel om ook die grenzen om te blijven zoeken, en er zijn voorbeelden te over van grenzen die overschreden worden waar 0,0 consequenties voor zijn, bijvoorbeeld bepaalde uitstoten niet halen, integriteitsschandalen, of metoo-schandalen of andere zaken. Door slimme boekhouding. mooie praatjes, eigen interne onderzoeken met dubieuze testresultaten of andere truucjes komen bedrijven onder die verantwoordelijkheid uit.
En tja, laat de politiek/overheid en bedrijven nou exact hetzelfde willen: marktwerking, weinig maatschappelijke, sociale en klimaatverantwoordelijkheid dragen (want dat staat zogenaamd innovatie in de weg), en er is altijd wel een reden om zo min mogelijk voor de mensen/arbeiders te doen (voorbereiden op economisch slechte tijden, corona, oorlog, gebroken teen van de ceo, noem het maar op). Machtsposities veilighouden koste wat kost, want dat zorgt ervoor dat de rijken en grote bedrijven nog meer kapitaal krijgen (dat niet de economie in gaat) en dat is exáct wat ze willen, maar dat wilt niet zeggen dat we ze nu niks kwalijk mogen nemen en niet ter verantwoording mogen roepen en willen dat ze het beter doen.
It's not good enough en zo moeten we het ook niet aanvliegen.
Evil treats people like things, en door ook maar 1 intolerantie in het systeem/wet toe te staan, zal dit uiteindelijk altijd uitkomen (dat mensen als spullen behandeld worden), en het is toch zeker wel al duidelijk dat dit al het geval is.
Ja, de grondwet moet weer het begin worden van alles (in de praktijk!!), ja er moeten betere wetten komen, ja er moet een ander "systeem" komen, maar overheden en bedrijven is niet waar we het moeten zoeken: zij hebben er baat bij om het te laten zoals het gaat. Asking nicely never made sure minorities got their rights