De landelijke Nederlandse politiek 2022 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 84 Laatste
Acties:
  • 357.291 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Joris748 schreef op zondag 11 december 2022 @ 12:44:
[...]
Anderzijds kan de regering er ook voor kiezen om het staatshoofd op tour te sturen, evt samen met de MP. Het lijkt me zeker niet onoverkomelijk om rekening te houden met de gewenste 1 juli als 2023.
Ik hoor ze nu al klagen dat land X eerder hun excuses krijgt dan land Y of dat Rutte minder tijd in A is dan in B.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01:43

DevWouter

Creator of Todo2d.com

_Bailey_ schreef op zondag 11 december 2022 @ 12:57:
[...]

dit.

En ook worden hierdoor de poorten wágenwijd open gezet voor andere bevolkingsgroepen die ook excuses gaan eisen en met uiteraard de daarbij behorende euro's (het állerbelangrijkste) als schadevergoeding.
En ook deze mensen zullen hun best gaan doen om te bepalen wanneer de eisen zijn ingewilligd.

Rinse.Repeat.
En? Eisen kan je afwijzen.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:33
_Bailey_ schreef op zondag 11 december 2022 @ 12:57:
[...]

dit.

En ook worden hierdoor de poorten wágenwijd open gezet voor andere bevolkingsgroepen die ook excuses gaan eisen en met uiteraard de daarbij behorende euro's (het állerbelangrijkste) als schadevergoeding.
En ook deze mensen zullen hun best gaan doen om te bepalen wanneer de eisen zijn ingewilligd.

Rinse.Repeat.
Als we minder bevolkingsgroepen uitgebuit hadden, dan hadden niet zoveel excuses aangeboden hoeven worden :P

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:32

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Klopt, maar je weet nu al welke kaart er dan gespeeld gaat worden.

Dus de enige reden voor die clubjes is debiele eisen op tafel leggen en vervolgens met het belerende vingertje naar de "boze witte man" gaan wijzen die geen excuses willen maken. Even daarbij niet vermelden dat dit komt door bezopen eisen te stellen

De status quo dient immers gehandhaafd te worden

[ Voor 5% gewijzigd door Shadow_Agent op 11-12-2022 13:20 ]

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Shadow_Agent schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:20:
[...]

En er is wel een VN commissie te vinden die de eisen een officieel stempel geven. Zie hier de lijst van nog te dekoloniseren gebieden:
https://www.un.org/dppa/decolonization/en/nsgt

Allemaal Westerse kolonisatoren. Alleen de Westelijke Sahara niet maar wie daar de kolonisator is wordt niet genoemd, dat ligt te gevoelig. Verder is er nergens een gekoloniseerd gebied.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:29

hneel

denkt er het zijne van

Falklands staan er ook op. Ik weet zeker dat 100.0% van de inwoners brits wil blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:28
hneel schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:38:
Falklands staan er ook op. Ik weet zeker dat 100.0% van de inwoners brits wil blijven.
De oorspronkelijke inwoners of de huidige inwoners?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Philip Ross schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:41:
[...]

De oorspronkelijke inwoners of de huidige inwoners?
Welke oorspronkelijke inwoners bedoel je precies?
The Falkland Islands have never had any native inhabitants and no indigenous people have ever been displaced, instead the Islands were entirely unoccupied until 1765, when they were first claimed by the British who established a garrison at Port Egmont.
Aldus https://www.falklands.gov.fk/our-history

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 11-12-2022 13:43 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
wildhagen schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:43:
[...]

Welke oorspronkelijke inwoners bedoel je precies?

[...]

Aldus https://www.falklands.gov.fk/our-history
Precies mijn punt.
Gewoon je vlag ergens zetten en gaan wonen in het gebied van een ander land is niet normaal. Jammer voor die inwoners maar het is niet ineens hun land geworden daardoor.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 10:45
Philip Ross schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:46:
[...]

Precies mijn punt.
Gewoon je vlag ergens zetten en gaan wonen in het gebied van een ander land is niet normaal. Jammer voor die inwoners maar het is niet ineens hun land geworden daardoor.
En wat is dan volgens jou de oplossing voor deze kwestie?

Een destijds onbewoond eiland na ruim 250 jaar tegen de wil van de nu gevestigde bevolking teruggeven aan Argentinië?

Daar doe je niemand - behalve een paar Argentijnse nationalisten - een plezier mee en is nergens een oplossing voor.

Als we elke gebeurtenis van de afgelopen 500 jaar opnieuw gaan beoordelen tegen de normen en waarden die we nu gelukkig hebben wordt dat een gebed zonder einde. Dan moet bijna iedereen aan iedereen excuses gaan maken. Komen er ook nog herstelbetalingen bij kijken dan is het einde helemaal zoek en creëer je enkel een voedingsbodem voor haat, discriminatie en internationale conflicten.

Begrijp werkelijk niet waarom deze kwestie zo op de spits wordt gedreven en veel personen hier er nog bij staan te juichen ook. De beoogde soepeler integratie en anti-discriminatie schiet er in ieder geval helemaal niets mee op.

Maar goed, laat het geven van die excuses maar uitgesteld worden tot volgend jaar zomer. Dan heeft de regering bij het bepalen van hoe ver ze willen buigen voor deze idiote eisen te maken met een nieuwe Eerste Kamer. En gezien de peilingen betwijfel ik of ze er dan uit gaan komen.

Lijkt me überhaupt een leuk verkiezingsthema dit. Een referendum kennen we helaas niet meer, maar dit wordt wel the next best thing.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Shadow_Agent schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:20:
[...]

Dus de enige reden voor die clubjes is debiele eisen op tafel leggen en vervolgens met het belerende vingertje naar de "boze witte man" gaan wijzen die geen excuses willen maken. Even daarbij niet vermelden dat dit komt door bezopen eisen te stellen

De status quo dient immers gehandhaafd te worden
De bestaansreden voor dat soort clubs is niet om te blijven bestaan, maar om opgeheven te worden.

Zoals een organisatie die vind dat er 30 drempels in een wijk moet zijn. Zodra het doel bereikt is zal men opgeheven worden of een andere invulling moeten vinden. Verder zijn er ook tegemoetkoming, zo kan de tegenpartij voorstellen om meer snelheidsremmende maatregelen aan te leggen zoals slingerremmers. Wat veel tegenstanders vaak doen is het proces frustreren door het onnodig zwart-wit te maken door de andere partij als extreem af te schilderen.

Bedenk dat veel van deze club in de categorie "progressief" getypecast worden en dan is het doel verandering en dus niet het behouden van de status quo. Het is daarom juist opvallend dat conservatieve partijen deze partijen beschuldigen van het dat ze geen verandering willen. Het is dan vooral projectie vanuit het conservatieve hoek op de progressieve hoek. Dus "wat zou ik als conservatief persoon doen als ik hun schoenen staat".

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• alexbl69
DevWouter schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:15:
[...]
De bestaansreden voor dat soort clubs is niet om te blijven bestaan, maar om opgeheven te worden.
Het eisenpakket van gisteren is toch wel een duidelijk bewijs dat dit niet het geval is.

Men vroeg excuses. Men vroeg geen excuses met een paar A4tjes aan voorwaarden waaronder het verbod op woorden en het financieren van de in de afgelopen decennia opgebouwde Surinaamse staatsschuld.

Dan had men van tevoren duidelijk moeten maken wat de voorwaarden voor de aanvaarding van de excuses zouden zijn.

En het is ook niet dat deze aanvullende voorwaarden komen na een langdurig debat. Ze zijn er binnen enkele dagen/weken na aankondiging van de excuses bij 'verzonnen'. Dat kan mijns inziens enkel als obstructie worden gezien.

Men vroeg excuses, men krijgt wat men wil, en plotseling wordt er van alles bijgehaald. Om je eigen analogie door te trekken: nadat jouw organisatie de gewenste 30 drempels heeft gekregen wil men er plotseling 60. En dat zonder onderbouwing waarom dat nodig zou zijn.

Je zegt dat je wel eens als mediator optreedt. Dan weet je toch dat het inbrengen van extra eisen nadat een eerste eis ingewilligd is onwerkbaar is om tot een oplossing te komen?

[ Voor 18% gewijzigd door alexbl69 op 11-12-2022 14:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

alexbl69 schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:23:
[...]

Het eisenpakket van gisteren is toch wel een duidelijk bewijs dat dit niet het geval is.

Men vroeg excuses. Men vroeg geen excuses met een paar A4tjes aan voorwaarden waaronder het verbod op woorden en het financieren van de in de afgelopen decennia opgebouwde Surinaamse staatsschuld.

Dan had men van tevoren duidelijk moeten maken wat de voorwaarden voor de aanvaarding van de excuses zouden zijn.
Ik heb nog steeds geen overzicht van eisen gezien (het was ook geen open brief), tevens is de inhoud van excuus vanuit Nederland in nevelen gehuld.
En het is ook niet dat deze aanvullende voorwaarden komen na een langdurig debat. Ze zijn er binnen enkele dagen/weken na aankondiging van de excuses bij 'verzonnen'. Dat kan mijns inziens enkel als obstructie worden gezien.
Eens, maar de organisaties die zich al jaren inzetten voor het herstel zijn ook nauwelijks betrokken geweest en zijn nu dus overvallen/gepasseerd. Dat argument wordt nu dus door beide partijen gebruikt.
Men vroeg excuses, men krijgt wat men wil, en plotseling wordt er van alles bijgehaald. Om je eigen analogie door te trekken: nadat jouw organisatie de gewenste 30 drempels heeft gekregen wil men er plotseling 60. En dat zonder onderbouwing waarom dat nodig zou zijn.

Je zegt dat je wel eens als mediator optreedt. Dan weet je toch dat het inbrengen van extra eisen nadat een eerste eis ingewilligd is onwerkbaar is om tot een oplossing te komen?
offtopic:
Achtergrond: Ik gaf aan dat ik als "neutrale buitenstaander" bij conflicten word betrekken en dat ik daarvoor een handboek raadpleeg om objectief te blijven. Als er al een mediator is dan is het vaak iemand anders waar ik dan vaak op de achtergrond overleg om het te bespoedigen.

Ja, maar ook nee. Het doel van excuses is om een werkbare situatie te krijgen, niet om een partij gelukkig te maken.

Het indienen van extra eisen kan dan ook verschillende doelen hebben. Het kan oprecht noodzakelijk zijn, maar dan is het vaak onderdeel van eerdere verzoeken en is het niet zo zeer "extra eisen" maar "genegeerde eisen". Soms is het doel om het onderste uit de kan te halen, dit is meestal niet oprecht tenzij de machtsbalans verschoven is (zoals een rechterlijke uitspraak).
Dan blijft er nog valse voorwendselen over. Zoals vertragen of omdat men meer gehoord wil worden over de uitvoering (de "ik ben niet overtuigd dat zij mij wens begrijpen").

Zou ik de overheid zijn dan zou ik de extra eisen niet zo zeer als harde eisen beschouwen, maar eerder als een gelegenheid om de partijen betrokken te houden.

Dus ja, extra eisen maken een oplossing onbereikbaar, maar de vraag is dan ook of die oplossing zou werken.

offtopic:
Anekdote: Zo had ik ooit een situatie waarbij de excuserende partij verder wilde gaan dan nodig was en ik beide partijen moest overtuigen om dat niet te doen omdat anders de machtsbalans omgedraaid werd, de intentie was goed, maar het zou geen werkbare situatie opgeleverd hebben. Toen werden beide partijen boos op mij, maar gingen ze wel uitgebreider praten over hoe ze hun relatie wilde inrichten.
Waarschijnlijk was men meer gelukkig geweest met uitgebreidere excuses, maar dan hadden ze hun relatie niet besproken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

DevWouter schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:14:
[...]

Ik heb nog steeds geen overzicht van eisen gezien (het was ook geen open brief), tevens is de inhoud van excuus vanuit Nederland in nevelen gehuld.
De brief zelf is niet beschikbaar maar de nos en ander media hebben er al over geschren. Ook dat het kabinet niet op in gaat. Helaas moeten we alles via de media vernemen, dus uit tweede hand
[...]
Eens, maar de organisaties die zich al jaren inzetten voor het herstel zijn ook nauwelijks betrokken geweest en zijn nu dus overvallen/gepasseerd. Dat argument wordt nu dus door beide partijen gebruikt.
[...]
Misschien dat deze specifieke partijen niet zijn geconsulteerd, met anderen is dat zeker wel, ik quote uit het parool
Aan de andere kant: het verwijt dat Den Haag er een haastklus van maakt, lijkt niet terecht. Al jaren wordt achter de schermen toegewerkt naar het aanbieden van excuses. Het eerdergenoemde adviescollege heeft uitgebreid met heel veel betrokken burgers, activisten, wetenschappers, juristen en andere deskundigen gesproken.
Door deze zaken, die deels onmogelijk zijn te realiseren, nu op tafel te leggen, nu eindelijk het excuses gaat komen, dan ben je bewust bezig dit te saboteren..... en niet een werkbare situatie te creëren.

Ik dat eerst dat onze MP Rutte de datum niet slim had gekozen, maar misschien zag men dit aankomen. Zou ons kabinet zo slim zijn?

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

jeanj schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:54:
[...]

De brief zelf is niet beschikbaar maar de nos en ander media hebben er al over geschren. Ook dat het kabinet niet op in gaat. Helaas moeten we alles via de media vernemen, dus uit tweede hand
Klopt ook op de websites van partijen die de brief ondertekend heb staat geen informatie. Overigens heb ik geen moeite dat we het uit een tweede/derde hand krijgen zolang het maar betrouwbaar is. Helaas gaan er nu vooral geruchten rond en dat is vervelender.
[...]

Misschien dat deze specifieke partijen niet zijn geconsulteerd, met anderen is dat zeker wel, ik quote uit het parool
[...]

Door deze zaken, die deels onmogelijk zijn te realiseren, nu op tafel te leggen, nu eindelijk het excuses gaat komen, dan ben je bewust bezig dit te saboteren..... en niet een werkbare situatie te creëren.
Het adviescollege is geen directe partij van het conflict. Tevens is het waarschijnlijk (let op: speculatie) dat de overheid het advies niet volledig overgenomen heeft en dus men een advies dat geaccepteerd zou worden dusdanig aangepast heeft dat het haaks op de wensen en intentie van andere partijen staat.

Wat betreft het saboteren, als dat het doel is dan heeft iets/iemand een reden daarvoor. De vraag is dan vooral welke. Gezien dat soort zaken meestal vrij snel lekken (want een constructief iemand heeft hier een geweldig machtsmiddel) en we dat niet ervaren heb vermoed ik eerder dat er iets anders speelt.

Het is best wel zorgelijk hoeveel feiten we niet weten. Zeker vanuit de belangenpartij verwacht ik meer openheid. Misschien een tijdelijk mediastilte zodat men zich rustig kan beraden en met een nieuw voorstel kan komen?
Ik dat eerst dat onze MP Rutte de datum niet slim had gekozen, maar misschien zag men dit aankomen. Zou ons kabinet zo slim zijn?
Maar als men deze ophef had voorzien wat was dan de motivatie om het toch door te zetten? Althans, ik(!) zie geen meerwaarde in die aanpak.

En Rutte, ondanks zijn vele beperkingen staat bij mij wel te boek als iemand wiens moraal kompas uiteindelijk wel het noorden vindt. De suggestie dat dit opzet zou zijn vind ik ongeloofwaardig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:22
DevWouter schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:14:
Maar dan zou je dat toch kunnen afwachten, excuses worden immers aangeboden door iemand op zijn of haar manier, moment en woorden ?

Het lijkt er meer op dat sommigen in plaats van excuses, eigenlijk een onderhandeling wenste, waarvan excuses in woorden dan misschien een onderdeel van zou kunnen zijn, maar kennelijk niet de hoofdmoot. Alleen dan kan ik me voorstellen dat je zou kunnen stellen dat:
  • Je er vooraf bij betrokken bent
  • Vooraf eisen wilt stellen
  • Vooraf al niet tevreden zou zijn met een excuses in woorden
  • Het derhalve nu "te gehaast" zou vinden
Dus ik zou doorgaan met wat we wensten te bieden aan excuses en het daar verder bij te laten.
En het normale beleid van ontwikkelingssamenwerking te continueren en waar mogelijk uit te breiden, mits we daar fiducie in hebben op inhoudelijke gronden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-09 22:43
Heeft iemand wellicht zicht op wat er naast de excuses rond deze tijd de TK passeert? Ik heb zo'n naar gevoel dat we met zijn allen op de linkerhand van de goochelaar gefixeerd zijn terwijl de rechterhand ondertussen even wat totaal andere ongerelateerde wetgeving als hamerstuk passeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Vrijwel alles wat de Tweede Kamer doet is publiek bekend.

https://www.tweedekamer.nl/debat_en_vergadering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@DevWouter zou de op1 aflevering van afgelopen donderdag of vrijdag even nakijken. Advocaat van vijf belangenclubs zat daar aardig te bazelen over wat er allemaal anders moest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
alexbl69 schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:05:
[...]

En wat is dan volgens jou de oplossing voor deze kwestie?

Een destijds onbewoond eiland na ruim 250 jaar tegen de wil van de nu gevestigde bevolking teruggeven aan Argentinië?
Je weet dat het in die 250 jaar niet continu van Engeland is geweest toch? Dat is pas veel recenter. In de tussentijd zijn er meerdere, waaronder ook argentijnse, periodes geweest.

Op precieser te zijn. De helft was van Spanje (waar Argentinië ook onderdeel van was) en toen Argentinië onafhankelijk werd ging die helft mee. Vlak daarna kwamen de Britten die de andere helft hadden om het helemaal te veroveren.

[ Voor 19% gewijzigd door Philip Ross op 11-12-2022 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10:42
Waarom gaat eigenlijk de minister van Financiën de plooien gladstrijken met Suriname? Is dat niet meer iets voor buitenlandse zaken? Toevallig is die ook nog vice-premier, die kan prima de premier vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
DeKever schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:38:
Waarom gaat eigenlijk de minister van Financiën de plooien gladstrijken met Suriname? Is dat niet meer iets voor buitenlandse zaken? Toevallig is die ook nog vice-premier, die kan prima de premier vervangen.
In mijn cynisme kom ik er op dat zowel die van financien en buitenlandse zaken liever door waren gegaan op hun departement, maar dat niet mochten (wellicht vanwege de kwetsbaarheid om afgerekend te worden om de lijken uit de vorige periode), zie Hugo de Jonge die er nog zit, maar als hij op z'n oude portefeuille dat beduidend moeilijker was geweest.
Daarbij genomen wellicht het imago van Kaag als "diplomate" voor "de goede zaak" vanuit haar arbeidsverleden van voor Den Haag. Maar goed als dat zo zou zijn is het het zoveelste geval waarin blijkt dat imago er meer toe doet dan degelijk bestuur met verantwoordelijkheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 13:55

Lordy79

Vastberaden

Zij trok het kortste strootje...
Dat is niet bedoeld als (slechte) grap maar ik denk echt dat ze de agendas trokken en dat Kaag de minst belangrijke afspraak had staan....

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Lordy79 schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:52:
[...]

Dat is niet bedoeld als (slechte) grap maar ik denk echt dat ze de agendas trokken en dat Kaag de minst belangrijke afspraak had staan....
Kaag is van het internationale, ze heeft juist het langste strootje getrokken. Mooi, weer op reis. :)

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Ze is ook een van de vice premier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

gekkie schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:26:
Het lijkt er meer op dat sommigen in plaats van excuses, eigenlijk een onderhandeling wenste,
Excuses zijn vaak een onderhandeling. Men probeert iets te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Let maar op, Kaag wordt degene die sorry gaat zeggen.

Ik vraag me alleen af of ze ook meteen met geld gaat strooien of dat ze daar nog even mee wacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Lordy79 schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:52:
[...]

Van mij mag ze nog wel even doorwerken aan prijsplafonds, pensioenhervorming, stikstofuitkoop.
Wopke zal het best druk hebben, maar voor Kaag lijkt me hetzelfde.
Tenzij haar reis over de financiën gaat bij excuses en niet over de excuses ... dan zou het misschien weer logischer zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door gekkie op 11-12-2022 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
DevWouter schreef op zondag 11 december 2022 @ 19:28:
Excuses zijn vaak een onderhandeling. Men probeert iets te bereiken.
En wat probeert men dan nu te bereiken (van beide zijden) met deze excuses onderhandelingen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Philip Ross schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:26:
[...]

Je weet dat het in die 250 jaar niet continu van Engeland is geweest toch? Dat is pas veel recenter. In de tussentijd zijn er meerdere, waaronder ook argentijnse, periodes geweest.

Op precieser te zijn. De helft was van Spanje (waar Argentinië ook onderdeel van was) en toen Argentinië onafhankelijk werd ging die helft mee. Vlak daarna kwamen de Britten die de andere helft hadden om het helemaal te veroveren.
Ik vroeg om een oplossing, geen geschiedenisles :).

Maar toch bedankt voor de info ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
In mijn cynisme kom ik er op dat het hele gebeuren toch hoofdzakelijk over geld gaat, en dat de minister van Financiën dus de meest aangewezen persoon is om hierover te onderhandelen.

Als ik minder cynisch kijk (hoewel?) denk ik dat Kaag het wel lekker vindt om weer diplomate te mogen spelen.

Het is vooral slim van de VVD. Alles wat nu weg wordt gegeven kan door hun later gespind worden als zijnde weggeven door een D66 minister. Hoewel het dus volledig onder hun eigen verantwoordelijkheid gebeurt.

Zie vooral de volgende in een lange rij van precaire zaken opdoemen die men met een hele grote zak met geld af probeert te kopen zonder ook maar iets aan de onderliggende problematiek te doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
Antonius schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:27:
Heeft iemand wellicht zicht op wat er naast de excuses rond deze tijd de TK passeert? Ik heb zo'n naar gevoel dat we met zijn allen op de linkerhand van de goochelaar gefixeerd zijn terwijl de rechterhand ondertussen even wat totaal andere ongerelateerde wetgeving als hamerstuk passeert.
De soap rond het Europese digitale ID wellicht...

[YouTube: Omtzigt e.a WOEST omdat de digitale ID wordt doorgedrukt! 'Stelletje COALITIE-SLAVEN!']

Stemmen wordt vrij zinloos op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09:54
alexbl69 schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:20:
[...]

[YouTube: Omtzigt e.a WOEST omdat de digitale ID wordt doorgedrukt! 'Stelletje COALITIE-SLAVEN!']

Helaas niets nieuws onder de zon dus. Zo gaat het ondertussen al jaren, de coalitie-partijen houden het kabinet wel de hand boven het hoofd, waardoor het kabinet moties ongestraft naast zich neer kan leggen. Wat dat betreft kan ik wel begrijpen dat VVD/CDA het tijdens de formatie over functie elders voor Omtzigt hadden, ze willen alleen maar coalitie-slaven in de TK.

Wel gevaarlijk dat Omtzigt ze slaven noemt, straks willen ze ook excuses. Of zou die 120K euro per jaar schadeloosstelling voldoende zijn?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

alexbl69 schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:20:
[...]

Heb je jouw bron onderzocht?

Dat is een account van een rapper die geen relatie heeft met een antifascistisch organisatie. Hij komt uit het #IkDoeNietMeerMee kamp.

Hij publiceert vooral content met het doel om mensen emotioneel te krijgen. Het verdienmodel van extreem rechts.

Zo’n filmpje heeft een negatieve waarde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Even wat tegengif betreft het EU ID.

1. Het is optioneel.
2. Het is bedoeld om je o.a. online te legitimeren (vergelijkbaar met DigiD).
3. Zodat andere partijen niet zomaar aan de haal kunnen met je data.
4. Partijen krijgen alleen toegang tot data waar jij toestemming voorgeeft.

Tuurlijk zijn er punten die uitgezocht en verbeterd moeten worden, maar als je ooit in een hotel overnacht hebt en ze je paspoort even meenemen naar achteren dan snap je hoe waardevol zo’n oplossing kan zijn voor jouw privacy en veiligheid.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• alexbl69
DevWouter schreef op zondag 11 december 2022 @ 23:32:
[...]

Heb je jouw bron onderzocht?

Dat is een account van een rapper die geen relatie heeft met een antifascistisch organisatie. Hij komt uit het #IkDoeNietMeerMee kamp.

Hij publiceert vooral content met het doel om mensen emotioneel te krijgen. Het verdienmodel van extreem rechts.

Zo’n filmpje heeft een negatieve waarde.
Zolang het geen deepfake betreft is de bron van een feitelijk kamerdebat toch irrelevant? Begrijp de steen des aanstoots in deze niet.

Maar goed. Als meerdere mensen hier zo ongelooflijk gevoelig zijn voor wie dit filmpje gepost heeft, hier hetzelfde filmpje (maar dan iets langer) gepost door de SGP: YouTube: 'De Kamer als kunstgebit' - SGP-weekjournaal Afl. 42

Overigens wordt - in tegenstelling tot de rauwe beelden uit mijn oorspronkelijke 'foute' bron - het gebeuren hier wel enigszins besproken door 2 SGP presentatoren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
DevWouter schreef op zondag 11 december 2022 @ 23:46:

1. Het is optioneel.

Tuurlijk zijn er punten die uitgezocht en verbeterd moeten worden, maar als je ooit in een hotel overnacht hebt en ze je paspoort even meenemen naar achteren dan snap je hoe waardevol zo’n oplossing kan zijn voor jouw privacy en veiligheid.
Noem me sceptisch, maar wie geeft me de garantie dat de doelpalen tijdens (of beter: na) de wedstrijd niet zoals zo vaak door Brussel weer verschoven worden?

Het feit dat allerhande democratische processen en gewoonten in alle haast opzij worden geschoven om tot snelle invoering te komen belooft wat dat betreft weinig goeds.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

als je ooit in een hotel overnacht hebt en ze je paspoort even meenemen naar achteren dan snap je hoe waardevol zo’n oplossing kan zijn voor jouw privacy en veiligheid.
Even offtopic maar een tip voor een ieder:

Als je reist en je moet inderdaad je paspoort fysiek uit handen geven (en je wil dit niet) neem dan ook wat zelfgemaakte zwart/wit kopietjes mee met bepaalde gegevens afgeschermd en een watermerk "copy" erop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

alexbl69 schreef op maandag 12 december 2022 @ 03:49:
[...]

Zolang het geen deeffake betreft is de bron van een feitelijk kamerdebat toch irrelevant? Begrijp de steen des aanstoots in deze niet..
1. wees dubbel op je hoede, een gewaarschuwd mens telt voor twee.
2. Je bent ongetwijfeld bekend met het fenomeen cut and paste....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Lordy79 schreef op maandag 12 december 2022 @ 05:38:
[...]

Even offtopic maar een tip voor een ieder:

Als je reist en je moet inderdaad je paspoort fysiek uit handen geven (en je wil dit niet) neem dan ook wat zelfgemaakte zwart/wit kopietjes mee met bepaalde gegevens afgeschermd en een watermerk "copy" erop.
Veel plezier in een land zoals Tsjechië: onze paspoorten werden letterlijk op geëist en het was ook niet allemaal zo vriendelijk. Natuurlijk wel terug gekregen. Maar het is een illusie, dat ze in andere landen ook maar iets om je privacy geven....

Je maakt het jezelf er alleen maar moeilijker mee, als je moeilijk gaat doen over je privacy. In Nederland zullen ze er nog wel in mee werken en in Duitsland ook, qua privacy gaan die nog een stukje verder dan ons.

Echter in Tsjechië, ondanks dat het een redelijk beschaafd land geworden is: ze geven echt helemaal niets erom, dat de Nederlandse regering zijn burgers opdraagt balkjes op gevoelige persoonsgegevens te zetten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Wat een hypocriete bende. Rechtse partijen zijn bij elke liberalisering of privatisering gewaarschuwd voor de negatieve aspecten. Of het nu om wonen, zorg, onderwijs, ov of energie ging: de partijen, van CDA tot D66 tot VVD, waren er doof voor. En nu zouden ze zich plots zorgen maken?

Flikker op. Excuses voor het verkloten van het land zouden meer op zijn plaats zijn.

https://www.ad.nl/politie...in-slaap-gesust~ad2ddf6e/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

D-e-n schreef op maandag 12 december 2022 @ 07:51:
Wat een hypocriete bende. Rechtse partijen zijn bij elke liberalisering of privatisering gewaarschuwd voor de negatieve aspecten. Of het nu om wonen, zorg, onderwijs, ov of energie ging: de partijen, van CDA tot D66 tot VVD, waren er doof voor. En nu zouden ze zich plots zorgen maken?

Flikker op. Excuses voor het verkloten van het land zouden meer op zijn plaats zijn.

Och... Voortschrijdend inzicht is ook iets waard...

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• alexbl69

Hey, ruik je dat ook? Wat is dat toch? Een beetje een vreemde lucht, maar toch komt het me vaag bekend voor.... Ja, ik weet het!!! Het zijn de...

spoiler:
oOo *O* *O* VERKIEZINGEN!!!! *O* *O* oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Voor geïnteresseerden:

Over enkele ogenblikken start de hoorzitting van PACE in Parijs over het Pegasus afluisterschandaal.

https://pace.coe.int/en/

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Hoorzitting PACE is begonnen. Wie denkt waarom hier melden? Omtzigt is de voorzitter.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Real schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:32:
Voor geïnteresseerden:

Over enkele ogenblikken start de hoorzitting van PACE in Parijs over het Pegasus afluisterschandaal.

Ik ben nogal wat pessimistisch, hoeveel afluisterschandalen hebben we nu al gehad? Wie denkt dat het afluisteren minder gaat worden danwel gestopt gaat of kan worden door politici?

En dat zeg ik met de ironie vanuit een webbrowser waar van alles en nog wat getracked wordt.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
MikeyMan schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:10:
[...]

Och... Voortschrijdend inzicht is ook iets waard...
De vraag is of het voortschrijdend inzicht is of gewoon opportunisme. Want een paar maanden terug wilde men er nog niks van weten. En in bijvoorbeeld de zorg dendert de marktwerkingstrein nog gewoon door. Zie de recente plannen van Kuipers en het feit dat laboratoria die belangrijk zijn voor de virusbestrijding nog gewoon worden verpatst.

Waar een partij als de PvdA al twee decennia door het stof moet voor het niet goed omgaan met de integratie komen VVD, D66 en CDA al decennia weg met het bewust naar de kloten helpen van de publieke sector, terwijl er vanuit die sector en vanuit de oppositie genoeg is gewaarschuwd, wel meer dan tien jaar lang. En burger zal, blind gemaakt door haat richting linkse partijen, deze achterlijke draai weer gewoon als zoete koek slikken. En vervolgens weer klagen dat het allemaal zo slecht is met de politiek.

Alle problemen die we over Nederland krijgen uitgestort: we verdienen het als bevolking wat dat betreft ook gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:54

Working as intended.

Het moet wel aan enkele excessen liggen, want aan de onderliggende logica kan niet getornd worden. Even wat theater voor de bühne om mensen gerust te stellen, voordat mensen gaan twijfelen aan de algemeen erkende waarheid dat er geen alternatief mogelijk is. Nu even roepen om meer overheidssturing is op langere termijn minder schadelijk dan echte politieke oppositie.

Er is vrij handig een situatie opgetuigd waar politiek eigenlijk management is, deels expliciet met het frame van de BV Nederland. Daarmee stuur je de discussie gelijk al naar hoe je de BV moet leiden, niet naar of je een land als een bedrijf moet runnen. Daarmee heb je dan ook gelijk de verschillen in invloed tussen gemiddelde burger en de multinationals enzo verklaard, die hebben gewoon meer aandelen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Real schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:32:
Voor geïnteresseerden:

Met 56 kijkers in de stream zijn er niet zoveel mensen geïnteresseerd.

Dat politici niet mogen worden afgeluisterd is ook een lastige case in een week waarin er politici zijn opgepakt voor het beramen van een staatsgreep en grootschalige corruptie. In 2022 is dat onmogelijk te doen zonder in te breken op electronische communicatie. De qanon idiotenclub die nu in Duitsland wordt aangepakt zit ook vol met zelfverklaarde 'burgerjournalisten' die dolgraag een wet zouden zien dat ze immuun voor surveillance worden gemaakt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54

1. Het is optioneel.

Noem mij maar een 'pessimist is een optimist met ervaring', maar wij (als NL) zijn vaak grenzeloos naïef in de mogelijke reikwijdte en potentie van dit soort verzamelsystemen.

1. Het blijft zeker weten niet optioneel, het is eigenlijk een uitvloeisel van de coronapas die nog formeel nog steeds actief is.
2. Dat is niet allen online, maar ook op straat. Ik vrees voor Chinese toestanden dat je met een rood schermpje straks het openbare leven uitgeschopt wordt. We zien dagelijks wat de Chinese regering doet met digitale controle.
3. andere overheden zijn ook partijen en daar zijn met aangesloten organisaties er meer van dan je denkt.
4. die toestemming is fluïde. Omwille van corona is bv het EPD ook opengezet (ook al had je geen toestemming gegeven) voor zorgpartijen en vooralsnog niet gesloten. Als er een Europees leger gemobiliseerd moet worden vanwege $redenen, dan wordt er braaf geshopt in die data om geschikte kandidaten op te roepen.

Dit heeft alles in zich van function creep. Gewoon niet aan beginnen.

Maar dat allemaal terzijde, er was een meerderheid in de TK die opriep hier niet een krabbel onder te zetten. Vervolgens gaf het kabinet een middelvinger aan de TK, de boel is getekend inclusief een kek promofilmpje op de socials.

Volgens interne correspondentie van de staf van de Tweede Kamer, die in handen is van BNR, hebben negentig (ex-)parlementariërs dit jaar de deadline om hun eventuele bijverdiensten te melden bij de Belastingdienst niet gehaald. Volgens de griffie van de Tweede Kamer hebben veertig dat later alsnog gedaan, waarmee vijftig Kamerleden momenteel nog steeds in gebreke zouden zijn.
Gaan we er nu 50 een week schorsen? :+

[ Voor 12% gewijzigd door Señor Sjon op 12-12-2022 10:47 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 10:12
Iets met pot verwijt de ketel:
https://nos.nl/artikel/24...veninkomsten-niet-op-tijd

hele hetze dat Baudet weigert zijn neveninkomsten op te geven, maar zelf doet een groot deel het ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
_JGC_ schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:54:

hele hetze dat Baudet weigert zijn neveninkomsten op te geven, maar zelf doet een groot deel het ook niet.
Allemaal maar een week schorsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Robkazoe schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:28:
[...]

Het moet gemeld worden aan de belastingdienst...
Volgens de documenten hebben 90 (ex-)parlementariërs de deadline niet gehaald om hun eventuele bijverdiensten te melden bij de Belastingdienst. 134 (oud-)Kamerleden waren wel op tijd. Een Kamermedewerker schreef dat eind april, de deadline was 1 april 2021.

BNR meldt dat 40 (voormalig) Kamerleden later alsnog hun nevenverdiensten hebben opgegeven, waarmee er dus vijftig nog steeds in gebreke zijn.
Wat gebeurt er als een burger z'n neveninkomsten achterhoudt bij de belastingdienst?

en deze:
Kamerleden die meer dan 14 procent van hun salaris bijverdienen (ongeveer 17.000 euro) worden gekort. Die korting kan oplopen tot 35 procent: meer dan 40.000 euro per jaar.
Gaat ook niet om kleine bedragen. Iets met fraude? Vinkje bij de naam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Robkazoe schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:28:
[...]

Denk dat Rutte dan die kans aangrijpt om in die week lekker wat wetgeving door de Kamer te jassen :).

Hoewel... er zullen flink wat VVD'ers op die lijst staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:40
Don't do as I do, do as I say.

Maar, wat ik persoonlijk erger vind is dat dit al jarenlang bekend is. Er was een of andere commissie opgezet die dit zou onderzoeken en sancties uit zou delen. Tot op heden is alleen Baudet hierdoor gepakt?

Het wordt alleen maar erger als ik de cijfers zo lees. Lekker dan, voelen politici zich onschendbaar of zijn de procedures weer eens te wazig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Laatst online: 12-09 20:35
Vooral bijzonder dat zoveel Kamerleden tijd over hebben voor dit soort neveninkomsten.

Als je je werk als volksvertegenwoordiging serieus zou nemen heb je amper tijd om te slapen, vraag Pieter Omtzigt maar.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
hoevenpe schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:47:
Vooral bijzonder dat zoveel Kamerleden tijd over hebben voor dit soort neveninkomsten.

Als je je werk als volksvertegenwoordiging serieus zou nemen heb je amper tijd om te slapen, vraag Pieter Omtzigt maar.
Dat is ook wel het andere uiterste. Omdat hij geen eigen partij heeft, heeft hij ook de helft van de resources als reguliere Kamerleden. Ook blijft het angstig stil rondom zijn toekomst.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

eric.1 schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:44:

Het wordt alleen maar erger als ik de cijfers zo lees. Lekker dan, voelen politici zich onschendbaar of zijn de procedures weer eens te wazig?
Tsja, ze zijn toch praktisch onschendbaar? Wie was die minister ook alweer van transport die gewoon informatie meenam naar haar volgende job? Had toch ook nul komma nul consquenties. Nog maar te zwijgen van alle zwarte WOB verzoeken en alle andere schandalen.... En het ergste wat er kan gebeuren is dat ze uit de politiek moeten en een baantjes moeten accepteren. De horror.

Richtlijnen voor politici, wetten en regels voor de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

hoevenpe schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:47:

Zeker als er geklaagd wordt dat het zoveel/te veel werk is. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
eric.1 schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:44:
Don't do as I do, do as I say.

Maar, wat ik persoonlijk erger vind is dat dit al jarenlang bekend is. Er was een of andere commissie opgezet die dit zou onderzoeken en sancties uit zou delen. Tot op heden is alleen Baudet hierdoor gepakt?

Ik lees dat ze in februari formulieren krijgen die terug moeten voor 1 april. Klinkt als haalbaar, maar ik kan me ook voorstellen dat op 1 april nog niet alles gereed is. Ik wel erg benieuwd naar de aard van de overtredingen. Gaat het om 500 euro voor een lezing, of hebben we het over commissariaten, lobbywerk en dat soort dingen.

De opmerking dat over neveninkomsten in relatoe tot de werkdruk ligt voor de hand maar is een beetje flauw. Je kan best bizarre werkpieken hebben terwijl het andere delen van het jaar wat rustiger is.

Verder, de vergelijking met Baudet is snel gemaakt. Als ik me niet vergis weigerde hij principieel informatie te delen. Dat is net even wat anders dan de deadline missen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Señor Sjon schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:54:
[...]

Dat is ook wel het andere uiterste. Omdat hij geen eigen partij heeft, heeft hij ook de helft van de resources als reguliere Kamerleden. Ook blijft het angstig stil rondom zijn toekomst.
Klopt. Maar je krijgt de indruk dat de Kamerleden van de coalitiepartijen helemaal niks om handen hebben dan gedwee mee te stemmen met de fractie.

Die hebben zeeën van tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
DeKever schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:01:
[...]

Ik lees dat ze in februari formulieren krijgen die terug moeten voor 1 april. Klinkt als haalbaar, maar ik kan me ook voorstellen dat op 1 april nog niet alles gereed is. Ik wel erg benieuwd naar de aard van de overtredingen. Gaat het om 500 euro voor een lezing, of hebben we het over commissariaten, lobbywerk en dat soort dingen.
Ook over eerdere jaren heeft een aantal parlementariërs geen nevenverdiensten opgegeven. Over 2020 zijn dat er vijftien, en zeker één (ex-)Kamerlid heeft nog niks ingeleverd over 2018.

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

alexbl69 schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:08:
[...]

Klopt. Maar je krijgt de indruk dat de Kamerleden van de coalitiepartijen helemaal niks om handen hebben dan gedwee mee te stemmen met de fractie.

Die hebben zeeën van tijd.
Ze hebben allemaal een portefeuille waar ze aan werken. En dat ze meestemmen is verklaarbaar, ze leunen op de expertise van hun collega’s die de portefeuille onder hun hoede hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Señor Sjon schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:45:
[...]

Noem mij maar een 'pessimist is een optimist met ervaring', maar wij (als NL) zijn vaak grenzeloos naïef in de mogelijke reikwijdte en potentie van dit soort verzamelsystemen.

1. Het blijft zeker weten niet optioneel, het is eigenlijk een uitvloeisel van de coronapas die nog formeel nog steeds actief is.
2. Dat is niet allen online, maar ook op straat. Ik vrees voor Chinese toestanden dat je met een rood schermpje straks het openbare leven uitgeschopt wordt. We zien dagelijks wat de Chinese regering doet met digitale controle.
3. andere overheden zijn ook partijen en daar zijn met aangesloten organisaties er meer van dan je denkt.
4. die toestemming is fluïde. Omwille van corona is bv het EPD ook opengezet (ook al had je geen toestemming gegeven) voor zorgpartijen en vooralsnog niet gesloten. Als er een Europees leger gemobiliseerd moet worden vanwege $redenen, dan wordt er braaf geshopt in die data om geschikte kandidaten op te roepen.

Dit heeft alles in zich van function creep. Gewoon niet aan beginnen.

Maar dat allemaal terzijde, er was een meerderheid in de TK die opriep hier niet een krabbel onder te zetten. Vervolgens gaf het kabinet een middelvinger aan de TK, de boel is getekend inclusief een kek promofilmpje op de socials.
Alles wat functioneel goed is heeft last van function creep. Verder proef ik bij vele vooral angst en cynisme. Daarom is het ook belangrijk om voldoende kennis te hebben over het onderwerp.

Niet dat ik die expertise heb, maar een simpele Google naar de officiële bronnen en het verhaal wat verteld werd was onjuist.

De enige geldige reden om nee te zeggen is omdat het in de toekomst een vector voor misbruik is. Maar dat argument kan bij alles gebruikt worden. En soms is het “misbruik” gewoon keihard nodig om bepaalde doelen te bereiken, dat is een vrijheid die men heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
DeKever schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:01:
[...]

De opmerking dat over neveninkomsten in relatoe tot de werkdruk ligt voor de hand maar is een beetje flauw. Je kan best bizarre werkpieken hebben terwijl het andere delen van het jaar wat rustiger is.

Verder, de vergelijking met Baudet is snel gemaakt. Als ik me niet vergis weigerde hij principieel informatie te delen. Dat is net even wat anders dan de deadline missen.
Ik krijg in februari/maart de overzichten voor mijn belastingaangifte. Die moet ik voor 1 mei indienen. Nou doet de boekhouder dat voor me, dus ben ik afhankelijk van zijn tijd. Gelukkig kan hij uitstel aanvragen, maar dat is ook niet oneindig.

Verder, je weet dat het moet, dus je kunt je administratie gewoon bijhouden, in februari die formulieren krijgen en voor 1 april die formulier insturen.

Wat Baudet betreft, die weigert idd om op te geven. Ik vind dat ook niet kunnen, maar wat is het verschil tussen een kamerlid die 4 jaar achter ligt met opgeven van inkomsten of een kamerlid dat zegt dat het onzin is en het ook structureel niet inlevert? Moet ik als burger eens proberen, 4 jaar mijn belastingaangifte niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
_JGC_ schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:23:
[...]

Ik krijg in februari/maart de overzichten voor mijn belastingaangifte. Die moet ik voor 1 mei indienen. Nou doet de boekhouder dat voor me, dus ben ik afhankelijk van zijn tijd. Gelukkig kan hij uitstel aanvragen, maar dat is ook niet oneindig.

Verder, je weet dat het moet, dus je kunt je administratie gewoon bijhouden, in februari die formulieren krijgen en voor 1 april die formulier insturen.

Wat Baudet betreft, die weigert idd om op te geven. Ik vind dat ook niet kunnen, maar wat is het verschil tussen een kamerlid die 4 jaar achter ligt met opgeven van inkomsten of een kamerlid dat zegt dat het onzin is en het ook structureel niet inlevert? Moet ik als burger eens proberen, 4 jaar mijn belastingaangifte niet doen.
We kunnen er heel boos over worden, maar we weten echt niet waar het precies over gaat. Als iemand vier jaar lang niets aanlevert is dat laakbaar. Als deze het formulier met een nulopgaaf wel heeft verstuurd zonder handtekening is het wat mij betreft een storm in een glas water.

En ja, ik vind ook dat je in een maand de boel moet kunnen opgeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:02
DeKever schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:00:
[...]

We kunnen er heel boos over worden, maar we weten echt niet waar het precies over gaat. Als iemand vier jaar lang niets aanlevert is dat laakbaar. Als deze het formulier met een nulopgaaf wel heeft verstuurd zonder handtekening is het wat mij betreft een storm in een glas water.

En ja, ik vind ook dat je in een maand de boel moet kunnen opgeven.
Ik kan er als ambtenaar wel enorm boos over worden. Als we dit soort informatie achterhouden dan wel niet transparant over zijn of niet op orde hebben, dan hebben we gelijk te maken met integriteitschending en als het even kan buitelen de raadsleden (politiek) over elkaar heen om maatregelen te eisen bij de verantwoordelijke wethouder.
Idem geldt voor giften aannemen, de ambtelijke lijn bij heel veel organisaties is 0, noppes nada. Wat ik een prima uitgangspunt vind, je wordt toch betaald vanuit de maatschappij en je werkt namens de maatschappij en dan dien je neutraal te zijn. Toch lees je geregeld dat politici op kosten van derden zich laten fêteren, giften aannemen en dus nu ook extra inkomsten niet opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

_JGC_ schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:54:

Natuurlijk wel een verschil met een keer te laat of een keer vergeten en het structureel weigeren om te doen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Hoe ging dat ook alweer in de toeslagenaffaire? Gewoon de hele kamerlid vergoeding in 1x terugvorderen. 👍

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
Cyberpope schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:54:
[...]

Natuurlijk wel een verschil met een keer te laat of een keer vergeten en het structureel weigeren om te doen.
Klant van me was vergeten de nulaangifte van zijn lege holding BV te doen, hij had nml de accountant gevraagd dat ding op te heffen.
Belastingdienst was onverbiddelijk: te laat met aangifte doen = boete.

Dus tja, een keer te laat of een keer vergeten... de burger komt er niet mee weg. Waarom een kamerlid wel?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Brandbrief over ‘misdragingen’ Forum-Kamerleden: Van Meijeren meermaals beschonken aangetroffen
De beveiligingsdienst van de Tweede Kamer beklaagt zich over drankfeestjes en andere ‘misdragingen’ van Forum-Kamerleden en hun medewerkers. Zo zou Kamerlid Gideon van Meijeren meermaals beschonken zijn aangetroffen en ‘verzocht’ zijn het ‘Kamergebouw te verlaten’.

In de brief aan het bestuur van de Tweede Kamer van april vorig jaar, die in het bezit is van deze krant, klagen beveiligers en schoonmakers over een reeks ‘misdragingen’ op de Forum-burelen vanaf eind 2020 tot halverwege vorig jaar.

Het gaat over ‘feestjes’ op de fractiekamers bij Forum voor Democratie’ waarbij flessen drank achterblijven, ‘overal’ sigarettenpeuken liggen, ‘slapende FvD’ers’ worden aangetroffen en rotzooi wordt achtergelaten. Uit de brief: ‘Met Kamerleden en medewerkers Forum voor Democratie hebben zich het afgelopen half jaar meerdere zaken afgespeeld die in strijd zijn met veiligheidseisen, huisregels of basale fatsoensnormen’.

Zo is er op 16 oktober 2020 een ‘feestje’ op de fractiekamer van Forum. ‘Rookverbod genegeerd. Beveiliging spreekt FvD tevergeefs hierop aan. Rotzooi achterlaten: achttien flessen wijn, sigarettenpeuken op de grond, plant omgevallen’.
Meer info in het artikel.

Misschien dat FvD het pand van de Tweede Kamer beschouwd als een soort combinatie van cafe, discotheek en jeugdhostel oid, gezien de fotos bij het artikel? :?

Geeft wel weer iets over hun mentaliteit aan en hoe serieus ze de politiek nemen daar...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Hun doel is het omverwerpen van ons democratisch bestel. Niet vreemd dat ze derhalve geen boodschap hebben aan wet- en regelgeving.

Wat mij betreft verbieden, deze club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

dawg schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:21:
Hun doel is het omverwerpen van ons democratisch bestel. Niet vreemd dat ze derhalve geen boodschap hebben aan wet- en regelgeving.

Wat mij betreft verbieden, deze club.
Dan gaan ze ondergronds met alle ellende van dien... Kijk naar Duitsland...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

wildhagen schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:00:
Brandbrief over ‘misdragingen’ Forum-Kamerleden: Van Meijeren meermaals beschonken aangetroffen

[...]

Meer info in het artikel.

Misschien dat FvD het pand van de Tweede Kamer beschouwd als een soort combinatie van cafe, discotheek en jeugdhostel oid, gezien de fotos bij het artikel? :?

Geeft wel weer iets over hun mentaliteit aan en hoe serieus ze de politiek nemen daar...
Er mag niet gefilmd worden? Paar filmpjes hiervan richting kranten en de partij kan zich de volgende dag opdoeken. Moet toch niet zo moeilijk zijn? Als die mensen zo dronken zijn als het artikel impliceert, dan zal niemand zich herinneren welke beveiliger/persoon het filmpje had gemaakt.

FvD als studentenclubje. Triest en hilarisch tegelijkertijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Er is weer wat meer duidelijkheid rondom excuusgate:

https://www.ad.nl/politie...cuses-slavernij~a4c08601/

Kennelijk moeten er dus miljarden op tafel komen.
Het kabinet is volgens Haagse bronnen van plan om 200 miljoen euro vrij te maken voor een bewustzijnsfonds en 27 miljoen euro voor een slavernijmuseum in Amsterdam.
227 miljoen (wtf?!) is dus niet voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

dr.lowtune schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:01:
Er is weer wat meer duidelijkheid rondom excuusgate:

https://www.ad.nl/politie...cuses-slavernij~a4c08601/

Kennelijk moeten er dus miljarden op tafel komen.

[...]

227 miljoen (wtf?!) is dus niet voldoende.
Die 200 miljoen is blijkbaar over tien jaar uitgesmeerd voor lespakketten en degelijke.

Weet niet wie ik het hoorde zeggen, maar betalen om de staatsschuld van desi Bouterse af te lossen is ook vrij absurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:44

Yucon

*broem*

MikeyMan schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:06:
[...]

Die 200 miljoen is blijkbaar over tien jaar uitgesmeerd voor lespakketten en degelijke.

Weet niet wie ik het hoorde zeggen, maar betalen om de staatsschuld van desi Bouterse af te lossen is ook vrij absurd.
Het lastige is dat iedereen in principe wel recht heeft op het maken van z'n eigen fouten.

Maar tegelijkertijd zou je kunnen concluderen dat in genoeg voormalige koloniën het lokale bestuur niet goed werkt. Dat is niet heel omstreden en wordt zelfs door BLM/KOZP activisten erkend, waarbij die de schuld leggen hoe de staatsinrichting destijds daar opgezet is door de kolonisatoren. Op zich natuurlijk fijn dat er iets is waar de partijen het wel min of meer over eens lijken te zijn.

Dat zou je zeggen "laten we ze met dat stuk helpen" maar dat werkt eveneens weer als een lap op een rode stier omdat dat als een vernederende rolverdeling gezien wordt waarbij Europa weer eens even komt vertellen hoe het allemaal wel niet moet. Precies datgene waar men uit dekolonistatieoogpunt vanaf zou willen. Dit geheel zorgt vervolgens wel voor een onmogelijke spagaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Yucon schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:18:
[...]

Het lastige is dat iedereen in principe wel recht heeft op het maken van z'n eigen fouten.

Maar tegelijkertijd zou je kunnen concluderen dat in genoeg voormalige koloniën het lokale bestuur niet goed werkt. Dat is niet heel omstreden en wordt zelfs door BLM/KOZP activisten erkend, waarbij die de schuld leggen hoe de staatsinrichting destijds daar opgezet is door de kolonisatoren. Op zich natuurlijk fijn dat er iets is waar de partijen het wel min of meer over eens lijken te zijn.

Dat zou je zeggen "laten we ze met dat stuk helpen" maar dat werkt eveneens weer als een lap op een rode stier omdat dat als een vernederende rolverdeling gezien wordt waarbij Europa weer eens even komt vertellen hoe het allemaal wel niet moet. Precies datgene waar men uit dekolonistatieoogpunt vanaf zou willen. Dit geheel zorgt vervolgens wel voor een onmogelijke spagaat.
Vervolgvraag is dan; ligt het aan het feit dat het ex kolonien zijn?

En volgens mij hebben de gebieden waar we het over hebben geruime tijd forse ondersteuning gehad. Wat je zegt; dan is het ook niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:44

Yucon

*broem*

MikeyMan schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:29:
[...]

Vervolgvraag is dan; ligt het aan het feit dat het ex kolonien zijn?

En volgens mij hebben de gebieden waar we het over hebben geruime tijd forse ondersteuning gehad. Wat je zegt; dan is het ook niet goed.
Je kunt er niet omheen dat de grenzen op veel plekken op z'n minst nogal ongelukkig getrokken zijn. En ik heb ook niet het idee dat het belang van de bevolking op de eerste plek stond als het eens goed uitkwam iemand een duwtje te geven om aan de macht te komen.

Desondanks ben ik het ook met je eens dat er sindsdien aardig wat hulp die kant uit gegaan is. Het vervelende is dat er bijna geen uitweg lijkt te zijn als je rekening houdt met die kolonisatie-allergie aangezien de voormalige kolonisatoren op deze manier ook niet echt de kans krijgen hun fouten van toen te herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Yucon schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:48:
[...]

Je kunt er niet omheen dat de grenzen op veel plekken op z'n minst nogal ongelukkig getrokken zijn. En ik heb ook niet het idee dat het belang van de bevolking op de eerste plek stond als het eens goed uitkwam iemand een duwtje te geven om aan de macht te komen.

Desondanks ben ik het ook met je eens dat er sindsdien aardig wat hulp die kant uit gegaan is. Het vervelende is dat er bijna geen uitweg lijkt te zijn als je rekening houdt met die kolonisatie-allergie aangezien de voormalige kolonisatoren op deze manier ook niet echt de kans krijgen hun fouten van toen te herstellen.
Nou, ik bedoel meer dat de landen die het in dezelfde omgeving niet gecoloniseerd zijn geweest het vaak niet veel beter doen.

In Afrika bijvoorbeeld Ethiopië en Liberia. Maar ook Bhutan, Afghanistan en zo zullen er vast nog wel een paar zijn.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• alexbl69
[...]

Kijk als 'mooi' voorbeeld hiervan alleen al naar de corona-leningen.

Nederland wilde de eilanden een (renteloze) lening verstrekken, maar door ervaringen in het verleden en het door jou gemelde niet-functionerende bestuur leek het ze niet verstandig om die centen maar gewoon over te maken. Om dit te tackelen wilde Nederland dat de eilanden een Caribisch orgaan voor hervorming en ontwikkeling (COHO) op zouden richten, welke erop toe zou zien dat de steun op de juiste plaats terecht kwam en gepaard ging met bestuurlijke hervormingen.

De bestuurders op Sint Maarten vonden dat een dusdanige aantasting van hun soevereiniteit dat ze een aanklacht wegens racisme tegen Nederland hebben ingediend bij de VN. Nederland zou zich 'koloniaal' opstellen met de steunvoorwaarden.

Ontwikkelingshulp, coronasteun, proberen de eilanden van goed bestuur te voorzien. You are damned if you do, and damned if you don't. We doen het als Nederland toch nooit goed. En altijd weer diezelfde kaart: kolonialisme en racisme.

Overigens is het onvoorwaardelijk kwijtschelden van deze leningen nu één van de vele idiote acceptatie-eisen voor de excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Overigens is het onvoorwaardelijk kwijtschelden van deze leningen nu één van de vele idiote acceptatie-eisen voor de excuses.
@alexbl69 uitstekend idee. Dat geld komt toch nooit terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
Lordy79 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:43:
[...]

@alexbl69 uitstekend idee. Dat geld komt toch nooit terug.
Het zorgt er wel voor dat er niet nog meer die kant op gaat. Bij een schone lei, begint het circus van lenen en consumeren weer opnieuw. Een schuld betekent een rem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[...]

"Fouten maken mag, fouten oplossen moet" ;)

Iets wel/niet doen heeft gevolgen waar men verantwoordelijk voor is. De centrale vraag hier is of er een oplossing mogelijk is. En zo ja, welke.
DeKever schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:14:
[...]

Het zorgt er wel voor dat er niet nog meer die kant op gaat. Bij een schone lei, begint het circus van lenen en consumeren weer opnieuw. Een schuld betekent een rem.
Ik sluit me daarbij aan, overheden lenen van elkaar, dat is de status quo. Maar eerst een vraag: Heeft Nederland ooit wel staatsschulden kwijtgescholden? Ik wilde zeggen van wel, maar ik kan geen bron vinden, dus ik twijfel of ik dat geen verhaal van derde is.

Ten tweede denk ik dat vooral bepaalde beleggers dit willen.

En ten derde, blijf ik het vooral vreemd vinden dat "de schuld" afbetaald kan worden met liquide middelen. Ik heb liever dat mensen mij gunsten schuldig zijn ipv geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

DevWouter schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:27:
[...]

Ik sluit me daarbij aan, overheden lenen van elkaar, dat is de status quo. Maar eerst een vraag: Heeft Nederland ooit wel staatsschulden kwijtgescholden? Ik wilde zeggen van wel, maar ik kan geen bron vinden, dus ik twijfel of ik dat geen verhaal van derde is.
Goede vraag! Ik kan het ook niet vinden.
En ten derde, blijf ik het vooral vreemd vinden dat "de schuld" afbetaald kan worden met liquide middelen. Ik heb liever dat mensen mij gunsten schuldig zijn ipv geld.
Het gaat niet om gunsten. Het gaat - om proberen objectief te blijven - om een ereschuld/morele schuld die partij A aan partij B heeft.

Dat is iets heel anders dan dat ik jou diensten/gunsten verleen (a la Vito Corleone) en jij daardoor bij mij in het krijt staat. Niet in geld, maar ook heel anders manier dan een ereschuld/morele schuld. Een significant verschil is al dat ik ervoor kan kiezen/gekozen heb jou die dienst/gunst te bewijzen, terwijl in het geval van ereschuld, jij mij iets tegen mijn wil hebt aangedaan en daardoor een ereschuld/morele schuld hebt.

En dan dus nog een andere smaak... Neem nu China: China vindt het prettig als landen flink in het krijt staan (in geld) bij hen. Het geeft bepaalde macht. En inderdaad, ik denk dat dat meer macht geeft dan wanneer een land een morele schuld heeft. Blijkbaar ben jij niet zo'n machtwellusteling als Xi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

DeKever schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:14:
[...]

Zoek eens op Jubilee.
Wikipedia: Debt jubilee

Uitstaande schulden die nooit betaald kunnen worden heeft niemand wat aan.

Die rem is een rem op alles, letterlijk. Daarom is "austerity" ook iets dat niet werkt: hand op de knip: geen geld dat rondgaat: economie in het slop: recessie.

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Sandor_Clegane schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:41:
[...]

Zoek eens op Jubilee.

Grappig dat dit debt Jubilee wordt genoemd. Het bijbelse Jubeljaar is eens in de 50 jaar maar het kwijtschelden van schulden gebeurde (en gebeurt nog steeds) elke zeven jaar.
Het voorkomt inderdaad oninbare schulden maar ook dat mensen schulden verstekken aan anderen die onverantwoord zijn. Immers: je gaat niet aan iemand iets uitlenen als je weet dat je het niet terugkrijgt en zelfs juridisch wordt kwijtgescholden.

Het verschil met het jubeljaar (eens in de 50 jaar dus) is dat dat een great reset van al het onroerend goed gaf.... Dus als jouw vader 20 jaar geleden een stuk weiland heeft gekocht van mijn vader krijg ik dat als het nu jubeljaar is weer terug. Voor nop.

Ik wil ooit nog eens een studie doen naar de sociaal economische, financiële en macro economische gevolgen (op niveau van een land) als je dit zou invoeren in een moderne economie zoals die van Nederland.
Prins Bernhard zou dus op een gegeven moment al zijn panden moeten teruggeven.
Je zou, als het monopoly betrof, de straten opnieuw verdelen over alle spelers.

Ik ben heel positief over dit concept maar het zal natuurlijk nooit ingevoerd worden .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
Sandor_Clegane schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:41:
[...]

Zoek eens op Jubilee.

Die rem is een rem op alles, letterlijk. Daarom is "austerity" ook iets dat niet werkt: hand op de knip: geen geld dat rondgaat: economie in het slop: recessie.
Dat klopt. Maar wat niet helpt is schulden kwijtschelden zonder iets te doen aan de financiële huishouding.

Overigens lees ik ook niets over een eerdere kwijtschelding. Nederland heeft bij onafhankelijkheid 1,6 miljard aan hulp toegezegd. Dit is in de loop der jaren uitgekeerd en ook gebruikt om de staatsschuld te reduceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
DeKever schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:55:
[...]

Dat klopt. Maar wat niet helpt is schulden kwijtschelden zonder iets te doen aan de financiële huishouding.

Overigens lees ik ook niets over een eerdere kwijtschelding. Nederland heeft bij onafhankelijkheid 1,6 miljard aan hulp toegezegd. Dit is in de loop der jaren uitgekeerd en ook gebruikt om de staatsschuld te reduceren.
In dit artikel staat dat de schuld van Suriname zou vervallen en er daarnaast voor Hfl. 3 miljard aan ontwikkelingshulp beschikbaar zou zijn, als aanvulling op eerder toegezegde gelden.

Aangezien Suriname tot dat moment geen onafhankelijk land was kende het dus ook geen 'internationale' staatsschuld. Er was enkel een schuld aan 'moederland' Nederland aangezien men zelf geen geld kon lenen. Deze bestaande schuld is dus volledig kwijtgescholden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
Suriname bereidt zich voor op komst Kaag: 'Excuses kunnen nooit eenzijdig zijn'
’Sorry’-bezoek van Kaag onder hoogspanning: ’Op deze manier kunnen we nooit akkoord gaan’

De kritiek van de Surinaamse regering dat de Nederlandse regering teveel met de verkeerde mensen praat begrijp ik wel. Waarom zijn we überhaupt in gesprek met allerlei vage grotendeels gesubsidieerde clubs wiens bestaansrecht zo'n beetje bestaat uit 'wachten' op excuses? Clubjes die formeel niemand vertegenwoordigen.

Tegelijkertijd is er blijkbaar met de diverse regeringen amper overleg gepleegd. Dat is tenminste wat Suriname beweert. Als dat klopt kan ik die onvrede wel begrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

alexbl69 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 06:53:
Suriname bereidt zich voor op komst Kaag: 'Excuses kunnen nooit eenzijdig zijn'
’Sorry’-bezoek van Kaag onder hoogspanning: ’Op deze manier kunnen we nooit akkoord gaan’

De kritiek van de Surinaamse regering dat de Nederlandse regering teveel met de verkeerde mensen praat begrijp ik wel. Waarom zijn we überhaupt in gesprek met allerlei vage grotendeels gesubsidieerde clubs wiens bestaansrecht zo'n beetje bestaat uit 'wachten' op excuses? Clubjes die formeel niemand vertegenwoordigen.

Tegelijkertijd is er blijkbaar met de diverse regeringen amper overleg gepleegd. Dat is tenminste wat Suriname beweert. Als dat klopt kan ik die onvrede wel begrijpen.
Dat staat en valt wel bij wat er achter die onvrede zit. Het zal vast niet om het praten alleen gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
alexbl69 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 06:53:
Sowieso begrijp ik steeds minder van de datum en haast: belangenorganisaties gaan rollebollend over straat, Suriname gaat het excuus niet accepteren en het kabinet maakt er inhoudelijk en logistiek een puinhoop van.

De belangrijkste reden om dit aanstaande maandag (!) niet te doen is dat het totaal niet leeft in de Nederlandse publieke opinie. Zo'n excuus zou imo iets moeten veranderen: bijdragen aan betere beeldvorming, meer kansen voor de huidige generatie en het verminderen van racisme. Dat bereik je niet met 15 minuten nieuwsuur tussen de WK-finale en kerstinkopen door, daar zou je als maatschappij maandenlang naartoe moeten werken met objectieve documentaires en een breed gedragen debat in plaats van een gehaast ongesteund fait-compli.

Nu is het een haastklus en gaat het vooral over 'ondankbare nazaten', wat stereotypering en polarisatie alleen maar groter maakt zoals ook Marokkanen door voetbalrellen deels terug bij af zijn.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:33
hoevenpe schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:11:
[...]

Sowieso begrijp ik steeds minder van de datum en haast: belangenorganisaties gaan rollebollend over straat, Suriname gaat het excuus niet accepteren en het kabinet maakt er inhoudelijk en logistiek een puinhoop van.

De belangrijkste reden om dit aanstaande maandag (!) niet te doen is dat het totaal niet leeft in de Nederlandse publieke opinie. Zo'n excuus zou imo iets moeten veranderen: bijdragen aan betere beeldvorming, meer kansen voor de huidige generatie en het verminderen van racisme. Dat bereik je niet met 15 minuten nieuwsuur tussen de WK-finale en kerstinkopen door, daar zou je als maatschappij maandenlang naartoe moeten werken met objectieve documentaires en een breed gedragen debat in plaats van een gehaast ongesteund fait-compli.

Nu is het een haastklus en gaat het vooral over 'ondankbare nazaten', wat stereotypering en polarisatie alleen maar groter maakt zoals ook Marokkanen door voetbalrellen deels terug bij af zijn.
Ik hoorde deze week op Radio 2 dat het kabinet blijkbaar in het voorjaar al had besloten om op 19 december excuses aan te bieden. Ruim een half jaar voorbereidingstijd en, inderdaad, nog maken ze er een puinhoop van.

Oorspronkelijke plan van kabinet zou zijn geweest om op 19 december algemeen excuses aan te bieden en gedurende 2023 specifieke excuses aan te bieden, waarbij ook de koning betrokken zou worden. Komt op mij over dat de koning op tournee gaat. Op zich een prima aanpak, maar maak dat dan ook duidelijk als kabinet. Nu is er alleen maar onduidelijkheid en een hoop onvrede, waardoor de boodschap verloren gaat.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• hneel
  • Laatst online: 23:29

hneel

denkt er het zijne van

Het lijkt me het beste als dat volgend jaar zomer wordt gedaan, precies 150 jaar naa afschaffing van de slavernij. En dan niet namens de nederlandse bevolking, maar namens de staat. Het was de nederlandse staat die aan slavernij een wettelijke grondslag verleende.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
hoevenpe schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:11:
[...]

Maakte vorige week nog een (gekscherend bedoelde) opmerking dat als de regering wacht tot juli volgend jaar de samenstelling van de Eerste Kamer dusdanig is gewijzigd dat ze niks meer kunnen.

Gisteren bij Kee & Van Jole bleek dat dat argument door Rutte inderdaad is gebruikt om het nu maar snel te doen. Was het (zeldzaam iets :) ) met Van Jole eens dat excuses op die manier geen enkele waarde hebben. Als deze alleen door een coalitie gedaan kunnen worden in een kort tijdbestek dat ze de meerderheid hebben (welke in de peilingen al volledig weggevaagd is) is dat zinloos.

Excuses zijn alleen oprecht als ze door minimaal de helft van de Nederlandse bevolking gesteund worden. Anders is het een wassen neus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hoorde -ik dacht- Xander van der Wulp zeggen dat de datum was gekozen om júist voor het herdenkingsjaar de excuses gemaakt te hebben. Maar of dat een spin is, of dat het oprecht was, no clue.

De logica kan ik volgen.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 15-12-2022 09:37 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:23

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
MikeyMan schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:53:
[...]

Nou, ik bedoel meer dat de landen die het in dezelfde omgeving niet gecoloniseerd zijn geweest het vaak niet veel beter doen.

In Afrika bijvoorbeeld Ethiopië en Liberia. Maar ook Bhutan, Afghanistan en zo zullen er vast nog wel een paar zijn.
vergis je niet over wat de gevolgen zijn van gekoloniseerd worden (en daarna op eigen benen moeten staan). Een stabiel politiek bestel kost veel tijd. Nederland heeft zich daarbij lang niet altijd zo losjes opgesteld of aan de zijlijn gestaan en er is heel veel kennis over hoe een gebrek aan budget in een land over 50 jaar nog effecten heeft die meetbaar zijn en dat dat 100 jaar later nog groter kan zijn.

Ik denk dat het grootste probleem is dat het kabinet in de besluitvorming totaal niet geluisterd lijkt te hebben naar de landen waar ze excuses aan willen aanbieden. Men passeert ze dus nogmaals (en voert precies het gedrag uit waar men problemen mee heeft, even vanaf je tronen een excuusbriefje laten neerdwarrelen zonder te vragen wat er nu precies dwars zit) en zet het stug door.

Wederom loopt het op een beschamend toneelstukje uit, omdat er wederom geen communicatie lijkt te zijn, men niet luistert naar adviezen, men de gesprekspartners niet hoort, criticasters negeert en stug door blijft gaan met een planning. Je zou haast denken dat dit de modus operandi is van de regerende partijen op elk dossier, niet? :)

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

polthemol schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:50:
[...]

vergis je niet over wat de gevolgen zijn van gekoloniseerd worden (en daarna op eigen benen moeten staan). Een stabiel politiek bestel kost veel tijd. Nederland heeft zich daarbij lang niet altijd zo losjes opgesteld of aan de zijlijn gestaan en er is heel veel kennis over hoe een gebrek aan budget in een land over 50 jaar nog effecten heeft die meetbaar zijn en dat dat 100 jaar later nog groter kan zijn.

Ik denk dat het grootste probleem is dat het kabinet in de besluitvorming totaal niet geluisterd lijkt te hebben naar de landen waar ze excuses aan willen aanbieden. Men passeert ze dus nogmaals (en voert precies het gedrag uit waar men problemen mee heeft, even vanaf je tronen een excuusbriefje laten neerdwarrelen zonder te vragen wat er nu precies dwars zit) en zet het stug door.

Wederom loopt het op een beschamend toneelstukje uit, omdat er wederom geen communicatie lijkt te zijn, men niet luistert naar adviezen, men de gesprekspartners niet hoort, criticasters negeert en stug door blijft gaan met een planning. Je zou haast denken dat dit de modus operandi is van de regerende partijen op elk dossier, niet? :)
Denk dat daar ook zeker wel wat in zit...

Maar op welke wijze zou het een beschamend toneelstukje zijn?

Als ik de eisen zo zie is dat goeddeels afhankelijk van de cheque die wordt uitgeschreven.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:23

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
MikeyMan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:53:
[...]

Denk dat daar ook zeker wel wat in zit...

Maar op welke wijze zou het een beschamend toneelstukje zijn?

Als ik de eisen zo zie is dat goeddeels afhankelijk van de cheque die wordt uitgeschreven.
dit is heel erg lang uitgesteld geworden en een beetje politiek genegeert. Je ziet nu dat men hardnekkig een besluitvorming erdoor duwt, ookal komen er behoorlijk duidelijke signalen dat de ontvangende partij hier niet op zit te wachten, men lijkt zelfs geen inspraak te krijgen in wanneer die excuses worden aangeboden. Dat is bijna alsof ik tegen jou aankondig dat ik vannacht om 03:00 sorry kom zeggen tegen je, jij zegt dat je op dat moment daar geen behoefte aan hebt en ik je te kennen geef toch om 03:00 aan je deur te staan om sorry te zeggen. Dat gaat dus niet werken waarschijnlijk, buiten dat het een beetje neerkomt alsof je vanaf je troon een laf excuuszwaait maakt naar een of andere uithoek van je rijk en door gaat met je zaken.

Er waren heel veel momenten die beter waren, maar dit is weer een dingetje wat even maar afgetikt moet worden lijkt het en daardoor kan ik me niet ontdoen van het gevoel dat men op zoek is naar wat positieve PR nu de probleemdossiers nog altijd blijven liggen zonder iets van progressie.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
polthemol schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:58:
Er waren heel veel momenten die beter waren, maar dit is weer een dingetje wat even maar afgetikt moet worden lijkt het en daardoor kan ik me niet ontdoen van het gevoel dat men op zoek is naar wat positieve PR nu de probleemdossiers nog altijd blijven liggen zonder iets van progressie.
Positieve PR naar wie toe?

Niet naar de nederlandse kiezer, die zit in grote meerderheid niet op excuses te wachten. Alleen bij DENK en GroenLinks is een meerderheid voor, niet de doelgroep waar VVD en CDA met een doorgedrukt excuus zieltjes kunnen winnen.

Pagina: 1 ... 81 ... 84 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de energie-en inflatiecrisis hebben we: Energie-en inflatiecrisis in Nederland