Je kunt het de baby boomers niet kwalijk nemen dat men gas heeft opgepompt uit Groningen, dat was een politiek besluit en wellicht dat de meerderheid heeft gekozen voor de politiek verantwoordelijken; maar de vraag is of zij de keuze hebben gemaakt om te stemmen op die politieke partij vanwege dat onderdeel in hun mogelijke partijprogramma.
Dat de Nederlandse overheid daardoor niet meer belasting hoefde te innen door de inkomsten van Groningen te gebruiken voor verbetering en sociale voorzieningen, ook dat is een politieke keuze.
Daarbij heeft die generatie verhouding van hun inkomsten en ten opzichte van die tijd evenveel belasting betaald, ook zij kunnen weinig aan doen dat men generaties later kiest voor minder of zelfs geen kinderen waardoor de huidige generaties nu evenredig meer moeten betalen om de sociale voorzieningen te behouden.
Verder zijn ook deze groep hard meegroeid met de toename van welvaart. Toename van welvaart gaat gepaard met bijkomende kostenstijgingen op producten als eten, arbeid, etc en daardoor zullen ze evenredig ook meer belasting afdragen.
Daarnaast is het ook die generatie die nu het meeste in luxe leeft en het meeste geld uitgeeft.
Je bedoelt dat ze daadwerkelijk geld uitgeven (aan luxe) en daarom ook een positieve bijdrage leveren aan de Nederlandse economie?
Poeh zeg, stel je voor dat jij je leven hard hebt gewerkt en dat je het niet mag uitgeven aan luxe producten of dat hun vermogen niet terug vloeit naar de Nederlandse economie... Schandalig!

Een huis kopen wordt niet ineens mogelijk als jongeren en dertigers iets zuiniger leven.
Er valt niet op te sparen tegen de toegenomen prijzen.
Dat zij een huis hebben gekocht voor FL 50.000,- in de jaren 70, 80 betekent niet dat ze dezelfde loon of pensioenuitkering hadden als nu, kijk het wel even in verhouding en naar ratio van de inkomsten en welvaart in die tijd. Verder wordt ook vergeten dat arbeid en producten van onderhoud net zo goed mee groeit met de economie en ook wordt even vergeten dat de hypotheekrente in die tijd enorm hoog was:
Over de hypotheekrente geschiedenis wordt veel gezegd en geschreven. Als je kijkt naar de grafiek bovenaan deze pagina, is de stand van de hypotheekrente vanaf de helft van de jaren ’80 van de vorige eeuw zichtbaar. De hypotheekrente lag toen echt stukken hoger dan nu en aan het begin van de jaren ’90 waren rentes van 10% of 11% eerder regel dan uitzondering. Dat had alles te maken met de hoge kapitaalmarktrente op dat moment. Er was eind jaren ’80 veel economische en politieke onzekerheid, onder andere als gevolg van de val van de Berlijnse Muur en de economische heropbouw van de voormalige Oostbloklanden.
BRON:
https://www.hypotheker.nl/actueel/historische-rentestanden/
Er zijn zoveel factoren die schuldig zijn aan de enorme prijzenstijging van huizen, een vingertje wijzen naar alleen de boomers is wel heel erg kort door de bocht en omdat het probleem wordt verkleind naar 1 schuldige groep ook nog eens populistisch geneuzel aangezien er zoveel factoren zijn dat heeft gezorgd voor te weinig weinig woningen.
Lordy79 schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:24:
[...]
Ik ben het met een groot deel van je poost eens, @
nwagenaar maar wat kun je mijn dochter van rond de 20 verwijten dat ze niet spaart? De spaarrente staat al jaren op 0. Ik heb haar nooit kunnen leren om te sparen.
Zelf kreeg ik ooit 8 percenten op mijn spaargeld (ja, lang geleden) en dat vond ik natuurlijk te gek!
Natuurlijk ben ik het met je eens dat als je geen beloning krijgt, dat sparen dan niet aantrekkelijk is. Persoonlijk vind ik: spaarrente of niet, je spaart voor later, voor iets wat je echt wilt hebben of als het tegen zit.
Of het nu een nieuwe wasmachine is, een woning, de borg voor je nieuwe huurwoning, een goede 2e handsauto, rijlessen, etc dat maakt niet uit.
En dat spaarrente niet meer zo hoog is als vroeger (zilvervloot sparen!

) of zelfs 0%, dat betekent niet dat het daarom maar het geld besteed moet worden ipv dat je het (gedeeltelijk) als een buffer voor later gebruikt.
En dit is geen verwijt, ik kijk even naar verstandig zijn en verder kijken naar de toekomst.
Neemt niet weg dat je je kinderen natuurlijk kunt leren om een deel van je geld apart te zetten voor onvoorziene zaken en/of grote uitgaven die je in de toekomst wilt doen en voor te rekenen wat het kost om een lening van 1000 euro aan te gaan tegen (een bescheiden) 5% en die in 5 jaar aflost.
Precies, daar doe je het voor. Het klinkt outbollig en ook boomerachtig - trust me, toen ik 16+ was ik ook geen fan van dit gezeur door mijn ouders - maar uiteindelijk ben ik wel blij dat ik dit heb gedaan.
Mijn ouders zijn nu met pensioen, maar werkte allebei vanaf hun 14e als bouwvakker en verpleegkundige (met een tijdelijke pauze als gevolg van mij en mijn zus); woonden in een huurwoning en zeker tot mijn 14e was het thuis geen vetpot; dus ik kreeg sparen er met paplepel ingegoten en mijn vakantiebaantjes gingen op naar een nieuwe brommer, verzekering, etc.
Ik heb nooit een lening hoeven af te sluiten voor een auto, MBO en HBO studie, etc omdat ik vanaf mijn 16e parttime ben gaan werken waarbij ik 25% mocht uitgeven en de rest moest sparen (dat of kostgeld).
Ook nu heb ik nog steeds een buffer achter de hand en dit wordt nu gedeeltelijk gebruik voor de verbouwing, verbetering en verduurzaming van onze (nieuwe) koopwoning die wij (toevallig) van boomers hebben gekocht en notabene 25K onder de marktprijs als gevolg van de situatie in Oekraine