Ik denk dat ik bedoel wat je vat onder "b) om een oplossing voor een oorzaak van probleem te vinden." wat denkt en doet iemand waarom en hoe kan je ervoor zorgen dat dat verandert of wordt voorkomen.Deathchant schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:41:
...
Waarom zou ik daar naar zoeken dan? Met welk doeleind? Ik heb geen inner itch aangaande Baudet (aahang) die gescratcht moet worden/soothing nodig heeft als dat is wat je bedoelt (cureren = helen). Ben ik volgens dat concept dan niet alsnog op zoek naar een bepaalde mate van begrip om te rechtvaardigen/snappen waarom hij is zoals hij is en waarom hij doet zoals ie doet? Wat schiet ik ermee op? Ik heel er helemaal niks mee. Wellicht begrijp ik niet goed wat je bedoelt, dus kun je een voorbeeld geven?
Ik zou vermoeden dat je het verkeerd aanvliegt door te beginnen bij de boodschap van de politicus te analyseren.
Als je wilt weten waarom Pietje op Jan stemt, dan is het toch logischer om te beginnen bij de normen en waarden van Pietje?
Vertrekpunt is dat hij niet tevreden is hoe het nu gaat, het moet anders. (anders zou hij wel voor een coalitiepartij stemmen)
Welke waarden bewegen hem richting Jan i.p.v. Klaas?
Bijv. als je anti-'eigen volk eerst' bent, dan zal je niet mogen uitkomen bij bepaalde partijen, hoe goed hun verhaal ook moge zijn.
Wat ook kan is dat men juist verschuift door (aangepraatte) angst, waardoor men bereid is in te leveren op normen en waarden om bepaalde zaken te behouden of te voorkomen.
Om zoiets te doorgronden moet je bij de kiezer beginnen, niet bij het verhaal van de politicus.
Als je wilt weten waarom Pietje op Jan stemt, dan is het toch logischer om te beginnen bij de normen en waarden van Pietje?
Vertrekpunt is dat hij niet tevreden is hoe het nu gaat, het moet anders. (anders zou hij wel voor een coalitiepartij stemmen)
Welke waarden bewegen hem richting Jan i.p.v. Klaas?
Bijv. als je anti-'eigen volk eerst' bent, dan zal je niet mogen uitkomen bij bepaalde partijen, hoe goed hun verhaal ook moge zijn.
Wat ook kan is dat men juist verschuift door (aangepraatte) angst, waardoor men bereid is in te leveren op normen en waarden om bepaalde zaken te behouden of te voorkomen.
Om zoiets te doorgronden moet je bij de kiezer beginnen, niet bij het verhaal van de politicus.
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Je moet beide bekijken de kiezer, de politicus en het verhaal (van kiezer en politicus) (en uiteraard ook niet alleen kiezers, maar ook de niet-stemgerechtigde kinderen van kiezers etc). Er zijn verschillende niveaus waarop je zou kunnen interveniëren. Maar (min of meer) daarover lopen geloof ik al andere topics.drooger schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:38:
...
Wat je hier doet heet een false dichotomy. Je doet nu alsof het enige redleijke alternatief voor het napraten van Baudet- of andere onzin erin ligt dat je weigert de standpunten of invalshoek van een ander te begrijpen. Aangezien er legio andere mogelijkheden zijn is deze schijbare tegenstelling dus helemaal geen echte tegenstelling, en daarmee onzin.Nox schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:54:
Omdat het me meermaals een ander inzicht heeft gegeven in andere discussies. Probeer het eens, een ander te begrijpen.
Oh, vast wel. Gewoon geen nieuws lezen of luisteren en je afsluiten van social media scheelt vast ook heel veel stress, maar ja, dan heb je weer zo weinig aan een topic als dezeScheelt mij echt bergen stress, een ander begrijpen, argumenten te bekijken en dan lekker links laten liggen in plaats van resoluut de deur dicht flikkeren als je ergens een onjuistheid hoort.
Zoals gezegd, er zijn nog legio andere mogelijkheden dan "my way, or the high way".Het zal wat zijn als in jouw vrienden- of familiekring iemand ook een andere politieke voorkeur heeft en je dan maar besluit die nooit meer te spreken.
Maar dat is iets anders dan een lijstje opsommen met redenen waarom je het hele verhaal toch best wel redelijk vindt. Als het verhaal niet redelijk is, dan wordt het dat niet redelijk van een paar stukjes die geen onzin zijn. En als het verhaal niet redelijk is, kun je het inderdaad beter links laten liggen dan het verder verspreiden of zelfs verdedigen (want daar had het wel alle schijn van in de oorspronklelijke opsomming van "goh, hier heeft ie eigenlijk wel gelijk in"-punten.)Let wel, ik vind de uitspraken van baudet nog steeds onzin en moet die vent absoluut niet en hij kraamt vele malen meer onzin uit dan de gemiddelde medemens, maar ondanks dat probeer ik toch altijd in zo'n geval een keer vanuit het perspectief van een ander te bekijken.
Begrijpen hoe iemand tot een mening kom tis iets anders dan die mening valideren als je tot de conclusie komt dat de mening waardeloos of zelfs schadelijk is. Ik ben met je eens dat het geen slechte gewoonte is een dergelijke analyse te doen, maar die moet dan wel kritisch genoeg zijn om te voorkomen dat je (al dan niet bewust) mee gaat praten met iemands waanideeen.Het is een beetje een vaste routine, hoe oneens je het met iemand ook bent, het is altijd beschaafd om vanuit een andermans perspectief te kijken naar het verhaal en erachter te komen waarom zo iemand iets zou zeggen. Dan heb je er in ieder geval voor je eigen gevoel alles aan gedaan om een ander te begrijpen.
Ligt een beetje aan de onjuistheden. Als iemand er een jaartje naastzit in een geschiedenisdiscussie is daar makkelijker doorheen te kijken dan als iemand een discussie over biologie begint met postuleren dat de aarde 6000 jaar oud is en er voetafdrukken van mensen naast die van dino's staan.Het zal wat zijn als je in discussie bent met iemand en die brengt een paar onjuistheden aan en dan besluit je maar dat alles onzin is en loop je weg van de discussie.
De discussie ontstond naar aanleiding van de uitspraak dat een FvD-lid (niet Baudet zelf volgens mij) in een speech "best wel een aantal valide opmerkingen maakte". Dat standpunt an sich geeft inderdaad de impressie dat degene die dat claimt meegaat in de gedachtengang van Baudet et al.Misschien is het gewoon interesse dat ik zo iemands uitspraken op zo'n manier benader, je bent niet verplicht om er naar te kijken maar ik probeer het vaak. Dat maakt mij toch geen baudet-aanhanger opeens? Lijkt wel alsof ik zo behandeld word![]()
Het is wel zaak om te weten of iets echt een mening is.
Baudet (en Rutte ook, overigens) heeft geen mening. Hij verkondigt geen mening; hij verkoopt ideeën. Hij is van afdeling sales en probeert jou een slecht ontworpen product te verkopen als een revolutionair idee.
Die scholen van Baudet als voorbeeld: is er iemand die denkt dat Baudet dat doet om zijn eigen kinderen een fatsoenlijke opleiding te kunnen bieden? Of is het om zijn sales pitch toe te passen op de plek waar kinderen op hun kwetsbaarst zijn (rol van gezag en tutor) om zo een jeugdbeweging op te zetten ter meerdere eer en glorie van zijn ego?
Baudet (en Rutte ook, overigens) heeft geen mening. Hij verkondigt geen mening; hij verkoopt ideeën. Hij is van afdeling sales en probeert jou een slecht ontworpen product te verkopen als een revolutionair idee.
Die scholen van Baudet als voorbeeld: is er iemand die denkt dat Baudet dat doet om zijn eigen kinderen een fatsoenlijke opleiding te kunnen bieden? Of is het om zijn sales pitch toe te passen op de plek waar kinderen op hun kwetsbaarst zijn (rol van gezag en tutor) om zo een jeugdbeweging op te zetten ter meerdere eer en glorie van zijn ego?
Nu weet ik niet of je Baudet en zijn handlangers überhaupt politicus mag noemen maar om iets te doen aan de problematiek die de kiezer ervaart is hun manier van denken feitelijk niet relevant. Ze willen namelijk helemaal niet bijdragen aan een oplossing en je moet ook niet de illusie hebben te denken dat je dat kunt veranderen.begintmeta schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:42:
[...]
Je moet beide bekijken de kiezer, de politicus en het verhaal (van kiezer en politicus) (en uiteraard ook niet alleen kiezers, maar ook de niet-stemgerechtigde kinderen van kiezers etc). Er zijn verschillende niveaus waarop je zou kunnen interveniëren. Maar (min of meer) daarover lopen geloof ik al andere topics.
Wat je wilt is de kiezer doorgronden: waarom stemt hij of zij op dit soort oplichters? De meeste kiezers willen namelijk helemaal geen totalitaire samenleving.
Daar ben ik het op zich mee eens.D-e-n schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:49:
[...]
Nu weet ik niet of je Baudet en zijn handlangers überhaupt politicus mag noemen maar om iets te doen aan de problematiek die de kiezer ervaart is hun manier van denken feitelijk niet relevant. Ze willen namelijk helemaal niet bijdragen aan een oplossing en je moet ook niet de illusie hebben te denken dat je dat kunt veranderen.
Wat je wilt is de kiezer doorgronden: waarom stemt hij of zij op dit soort oplichters? De meeste kiezers willen namelijk helemaal geen totalitaire samenleving.
Het veranderen van de passief kiesgerechtigde (eventueel misschien realistischer van de potentiele passief kiesgerechtigde/toekomstige politicus) is misschien een beetje te optimistisch of anders teveel een pre-crime-achtig idee, maar ik denk toch dat die ook zelf een niveau van interventie zou kunnen zijn.
Laten we inderdaad ook niet vergeten dat fascisme/racisme/discriminatie niet iets is dat je als mening kunt hebben. Het zijn feitelijke zaken die je doet/uit/bent of niet.
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Allemachtig, de inflatie is in augustus gestegen naar 13,6% (!!!!!).
En vanaf nu gaat het zelfs dubbel pijn doen. Augustus vorig jaar was de eerste maand dat de inflatie boven de 2% uit kwam (aug 2021: 2,4%) en de enorme stijging begon. We krijgen nu dus waar al voor gevreesd werd: inflatie op inflatie.
De 13,6% is gemeten volgens de 'Europese' methode. Volgende week maakt het CBS het cijfer volgens de 'Nederlandse' methode bekend, deze is in de regel iets lager. Het oude record volgens deze Nederlandse methode was 11,1% (jan 1975). Het lijkt logisch dat dit record gebroken wordt.
De inflatie is in Duitsland ook hoog (7,9%) waardoor een fikse renteverhoging door de ECB onvermijdelijk lijkt.
En dan te bedenken dat de inflatie ook nog eens gedempt wordt door allerhande (tijdelijke) overheidsmaatregelen.
En vanaf nu gaat het zelfs dubbel pijn doen. Augustus vorig jaar was de eerste maand dat de inflatie boven de 2% uit kwam (aug 2021: 2,4%) en de enorme stijging begon. We krijgen nu dus waar al voor gevreesd werd: inflatie op inflatie.
De 13,6% is gemeten volgens de 'Europese' methode. Volgende week maakt het CBS het cijfer volgens de 'Nederlandse' methode bekend, deze is in de regel iets lager. Het oude record volgens deze Nederlandse methode was 11,1% (jan 1975). Het lijkt logisch dat dit record gebroken wordt.
De inflatie is in Duitsland ook hoog (7,9%) waardoor een fikse renteverhoging door de ECB onvermijdelijk lijkt.
En dan te bedenken dat de inflatie ook nog eens gedempt wordt door allerhande (tijdelijke) overheidsmaatregelen.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
En dan is er nog de kans dat de NordStream "langer in onderhoud blijft" en de onzekerheid nog verder toeneemt. We blijven dus in interessante tijden levenalexbl69 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 07:56:
Allemachtig, de inflatie is in augustus gestegen naar 13,6% (!!!!!).
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Je overschat de invloed die een regering op dit percentage kan uitoefenen, zoveel factoren die buiten onze invloedssfeer liggen. Het probleem speelt overal en in Europa in het bijzonder, de tijd van 'gratis geld' is voorbij en de ECB weet dat.alexbl69 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 07:56:
De speelruimte voor welke regering dan ook is beperkt, de middengroepen massaal compenseren onbetaalbaar. Het blijft lapwerk, alleen extra voor de minima of breder voor iedereen is een ideologische discussie met beperkt effect.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Iedereen die nog uitging van gasleveringen uit Rusland was een dwaas. Ik mag toch hopen dat politiek Europa dit ook aan heeft zien komen.DevWouter schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:22:
[...]
En dan is er nog de kans dat de NordStream "langer in onderhoud blijft" en de onzekerheid nog verder toeneemt. We blijven dus in interessante tijden leven
En toch zullen er partijen op de beurs zijn die speculeren dat Rusland nu niet de kraan expres langer dicht houdt.ErikT738 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:35:
[...]
Iedereen die nog uitging van gasleveringen uit Rusland was een dwaas. Ik mag toch hopen dat politiek Europa dit ook aan heeft zien komen.
Maar... genoeg cynisme van mij. What goes down must get back up again... or stay down for the count... (damnit!)
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
@hoevenpe
Inflatie is inderdaad een Europees probleem. Wel moet je je afvragen waarom de gasprijs bij ons hoger is dan in gelijkwaardige Europese landen. Dat lijkt me wel gevolg van beleid. Andere landen zijn ook daadkrachtiger geweest in het aanpakken daarvan.
Inflatie is inderdaad een Europees probleem. Wel moet je je afvragen waarom de gasprijs bij ons hoger is dan in gelijkwaardige Europese landen. Dat lijkt me wel gevolg van beleid. Andere landen zijn ook daadkrachtiger geweest in het aanpakken daarvan.
De hogere gasprijs is onder meer te verklaren aan het volgende:D-e-n schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:38:
@hoevenpe
1. Wij betalen meer belasting dan onze buurlanden
2. Wij hebben produceren niet langer meer lokaal gas
3. Wij zijn heel laat geweest met afsluiten van lange termijn contracten
(achtergrond: Ik heb in de energiemarkt gewerkt)
Klopt, maar het blijven letterlijk lapmiddelen.D-e-n schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:38:
@hoevenpe
Voordeel van de huidige ontwikkeling is dat een prijsschok vaak het beste middel is om verandering te bereiken. Bij langzaam stijgende prijzen treedt gewenning op waardoor de noodzaak minder is.
Nadeel is dat de pijn niet eerlijk verdeeld, of eigenlijk volstrekt willekeurig is. Variabele versus vaste contracten (hoewel dit verschil zich vanzelf 'oplost'), maar ook heel verschillende woonsituaties (koop vs huur, all-in huurcontracten vs niet all-in), burgers die het geluk hebben in een nieuwe woning te wonen (BENG) versus burgers die dat geluk niet hebben en met een explosieve kostenstijging te maken krijgen waar ze weinig invloed op hebben. En dat door alle inkomens- en bevolkingsklassen heen, waarbij enkel de allerhoogste inkomens relatief weinig pijn hebben.
Het is voorwaar een ingewikkelde puzzel.
Het gaat toch om relative steiging, maakt die belasting dan wat uit, daarmee zou je toch eerder relatief lagere steiging uitkomen omdat de belasting per M3 geregeld kan zijn. Of je kunt die omlaag bijstellen van wege de hoge basis prijs.DevWouter schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:51:
[...]
De hogere gasprijs is onder meer te verklaren aan het volgende:
1. Wij betalen meer belasting dan onze buurlanden
2. Wij hebben produceren niet langer meer lokaal gas
3. Wij zijn heel laat geweest met afsluiten van lange termijn contracten
(achtergrond: Ik heb in de energiemarkt gewerkt)
Voornamelijk 3 zal een van de grote oorzaken zijn, gezien de laatste 30 jaar alles alleen kort termijn winst wordt bekeken en we lange termijn met de shit zitten zie practisch elk probleem in nederland waar korte termijn besparingen of winsten voor grote problemen zorgen op langer termijn.
Diezelfde politici zoals een nitwit van een Von der Leyen die dacht dat Putin wel snel door de knieen zou gaan door sancties.ErikT738 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:35:
[...]
Iedereen die nog uitging van gasleveringen uit Rusland was een dwaas. Ik mag toch hopen dat politiek Europa dit ook aan heeft zien komen.
you sir, are much mistaken (sadly).
Naieve wereldvreemde mensen zijn het daar in Brussel.
[ Voor 5% gewijzigd door RodeStabilo op 31-08-2022 09:15 ]
Ik weet niet of ze dat dacht? Sancties zijn toch altijd een kwestie van lange adem?RodeStabilo schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:03:
[...]
Diezelfde politici zoals een nitwit van een Van der Leyen die dacht dat Putin wel snel door de knieen zou gaan door sancties.
Dat hoor ik vaker, maar zo is het niet verkocht. Tot nu toe draait Vlad aan de knoppen (van de gaskraan) en zet ons letterlijk in de kou met wat pech.D-e-n schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:05:
[...]
Ik weet niet of ze dat dacht? Sancties zijn toch altijd een kwestie van lange adem?
Dan moeten we los van die afhankelijkheid, precies wat er nu gebeurt. Wat Brussel hiermee te maken heeft ontgaat me, behalve dat we Oekraine hadden moeten opgeven voor goedkoop gas?RodeStabilo schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:06:
[...]
Dat hoor ik vaker, maar zo is het niet verkocht. Tot nu toe draait Vlad aan de knoppen (van de gaskraan) en zet ons letterlijk in de kou met wat pech.
And to think they once said that computers would take away jobs.
meer dan primaIJzerlijm schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:11:
[...]
Dan moeten we los van die afhankelijkheid, precies wat er nu gebeurt.
Voor zover ik weet komen de sancties vanuit de EU.Wat Brussel hiermee te maken heeft ontgaat me,
Dat suggereer ik helemaal niet, dus leg me dat niet in de mond.behalve dat we Oekraine hadden moeten opgeven voor goedkoop gas?
Het ligt er ook een beetje aan wat je je laat verkopen. We zijn gewend geraakt aan korter-termijnpolitici, maar Ursula von der Leyen is (aangetrouwde) adel uit een goed aristocratisch nest. Die denken iets makkelijker in lange-termijnplannen.RodeStabilo schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:06:
Dat hoor ik vaker, maar zo is het niet verkocht.
Direct effect hebben ze logischerwijze enkel wanneer een staat schrikt van de respons en terugdeinst. Rusland heeft z'n acties al jaren gepland gehad en was van de sancties uit 2014 al niet onder de indruk. Nieuwe sancties heeft het gewoon rekening mee gehouden.RodeStabilo schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:06:
[...]
Dat hoor ik vaker, maar zo is het niet verkocht. Tot nu toe draait Vlad aan de knoppen (van de gaskraan) en zet ons letterlijk in de kou met wat pech.
Ze zijn wellicht wat heviger dan oorspronkelijk geanticipeerd, maar een knieval voor "nazi's" is het laatste wat Poetin z'n volk zal willen verkopen. Gewoon een zure appel en een nieuw status quo vanuit hun perspectief dus. Zolang het land het hoofd boven water weet te houden hebben sancties vooral een passief effect in de huidige oorlog.
Andere landen zijn ook niet zo afhankelijk van gas en hebben een betere mix met kernenergie en steenkool.D-e-n schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:38:
Wel moet je je afvragen waarom de gasprijs bij ons hoger is dan in gelijkwaardige Europese landen. Dat lijkt me wel gevolg van beleid. Andere landen zijn ook daadkrachtiger geweest in het aanpakken daarvan.
Beleid zal best wat schelen, maar het is niet het verschil tussen zeg 10% en 13,6% inflatie. De grote lijn blijft hetzelfde, veel landen hebben weer andere producten die duurder zijn.
De belasting op gas is bijna 1/3 van de prijs. Dus elke argument die we hanteren wanneer de benzineprijs stijgt en hoe we dat kunnen corrigeren is hier ook van toepassing. Echter bij benzine zijn de accijns aangepast, maar bij gas aan huis nog niet.ArgantosNL schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:00:
[...]
Het gaat toch om relative steiging, maakt die belasting dan wat uit, daarmee zou je toch eerder relatief lagere steiging uitkomen omdat de belasting per M3 geregeld kan zijn. Of je kunt die omlaag bijstellen van wege de hoge basis prijs.
Mogelijk dat we daar over 3 weken wat van horen (Prinsjesdag)
Punt 3 uit het lijstje van @DevWouter lijkt me anders een typisch punt voor de Nederlandse markt. Ik heb daar ook wel eens een artikel over gelezen waar dat ook werd aangestipt.hoevenpe schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:25:
[...]
Andere landen zijn ook niet zo afhankelijk van gas en hebben een betere mix met kernenergie en steenkool.
Beleid zal best wat schelen, maar het is niet het verschil tussen zeg 10% en 13,6% inflatie. De grote lijn blijft hetzelfde, andere landen hebben weer andere producten die duurder zijn.
Excuses, wat is precies de uitspraak van van der Leyen waarin ze voorspellingen doet over hoe snel de sancties Rusland op de knieen krijgt?RodeStabilo schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:13:
[...]
Dat suggereer ik helemaal niet, dus leg me dat niet in de mond.
And to think they once said that computers would take away jobs.
De belastingen op gas zijn volgens mij:DevWouter schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:28:
[...]
De belasting op gas is bijna 1/3 van de prijs. Dus elke argument die we hanteren wanneer de benzineprijs stijgt en hoe we dat kunnen corrigeren is hier ook van toepassing. Echter bij benzine zijn de accijns aangepast, maar bij gas aan huis nog niet.
Mogelijk dat we daar over 3 weken wat van horen (Prinsjesdag)
- BTW: Welke 21% van de prijs is. Met een hogere betekent dus ook dat je meer BTW moet betalen.
- Energiebelasting: Om de overgang naar duurzame elektra te financieren. Dit is een vaste prijs maar ook die is met ruim 4% gestegen (van 2021 naar 2022). Niet zo hard als double digits inflatie maar dat helpt ook niet om de boel betaalbaar te houden.
Het zou al een paar procent helpen als bv gas een maximum aan BTW afgifte zouden krijgen per m3. Want naast energiebedrijven profiteert de overheid op dit moment ook maximaal van de hogere gasprijs.
IJzerlijm schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:37:
van van der Leyen
offtopic:
Het is echt von der Leyen, ze is, zoals ik eerder aangaf, van adel. Beethoven, dat was wel van.
Het is echt von der Leyen, ze is, zoals ik eerder aangaf, van adel. Beethoven, dat was wel van.
Maar dat is alleen maar goed, want daar profiteren we dus allemaal van!Robkazoe schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:44:
Want naast energiebedrijven profiteert de overheid op dit moment ook maximaal van de hogere gasprijs.
offtopic:
Note to self: dubbelchecken dat je niet op een kieslijst komt, want met dit soort uitspraken ben je voor je het weet minister
Note to self: dubbelchecken dat je niet op een kieslijst komt, want met dit soort uitspraken ben je voor je het weet minister
[ Voor 46% gewijzigd door Dido op 31-08-2022 09:46 ]
Energie moet je tegenwoordig Europees of zelfs globaal zien. Bijna alle stroomnetwerken zijn op elkaar aangesloten en vangen elkaar op. Het inkopen en verkopen van energie gaat via een beurs zoals de AMX en in Nederland kennen we vooral APX en EEX. Energieaanbieders kopen en verkopen de hele tijd contracten die door energie producten beschikbaar worden gemaakt. Daar zitten lange contracten tussen die zekerheid bieden aan beide partijen maar ook korte contracten om met pieken en dalen om te gaan zodat wanneer Nederland onverwachts in de finale komt we niet een energie tekort hebben.hoevenpe schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:25:
[...]
Andere landen zijn ook niet zo afhankelijk van gas en hebben een betere mix met kernenergie en steenkool.
Gezien de meeste landen binnen de EU op dezelfde synchronisatie zitten hoeft daar ook niks omgezet worden. De mix is dus eigenlijk niet zo relevant behalve voor de energieaanbieders die vervolgens de verzoeken neerlegt bij de energieproducten waar ze nieuwe bronnen moeten vinden (zoals windenergie).
Gas is echter ingewikkelder omdat elke regio andere eisen stelt aan de eigenschappen van gas en het kostbaar is om te zetten. Zo is niet alle het Duitse gas geschikt voor Nederland en moet wanneer het ingekocht worden het verwerkt worden voordat het bij ons in de CV/fornuis/whatever terecht komt.
Formeel zijn het er 3, de laatste twee mag onder bepaalde omstandigheden sinds 2018/2019 ook samengevoegd worden onder de noemer van overheidsheffingenRobkazoe schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:44:
[...]
De belastingen op gas zijn volgens mij:
- BTW: Welke 21% van de prijs is. Met een hogere betekent dus ook dat je meer BTW moet betalen.
- Energiebelasting: Om de overgang naar duurzame elektra te financieren. Dit is een vaste prijs maar ook die is met ruim 4% gestegen (van 2021 naar 2022). Niet zo hard als double digits inflatie maar dat helpt ook niet om de boel betaalbaar te houden.
Het zou al een paar procent helpen als bv gas een maximum aan BTW afgifte zouden krijgen per m3. Want naast energiebedrijven profiteert de overheid op dit moment ook maximaal van de hogere gasprijs.
- BTW: Tijdelijk 9%, voorheen 21% en is van toepassing op de heffing.
- Energiebelasting
- Opslag duurzame energie
De energiebelasting is pakweg 17% bovenop de gasprijs en ODE is ongeveer 4% bovenop de gasprijs en dan pas gaat er BTW overheen. Ik gebruik hier pakweg omdat ik de percentages teruggerekend hebt om de verhouding met de kosten voor consument duidelijk te maken.
Bovenstaande is trouwens onder voorbehoud. ik werk al een tijdje niet meer in die sector
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
In één zin: Het is geen homogeen product.DevWouter schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:49:
Gas is echter ingewikkelder omdat elke regio andere eisen stelt aan de eigenschappen van gas en het kostbaar is om te zetten. Zo is niet alle het Duitse gas geschikt voor Nederland en moet wanneer het ingekocht worden het verwerkt worden voordat het bij ons in de CV/fornuis/whatever terecht komt.
Daarnaast is gas volgens mij ook iets lastiger te transporteren dan electriciteit, wat voor een groot deel komt door de gebrekkige infrastructuur tussen bijv. Spanje en Frankrijk (als ik het me goed herinner)
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
We moeten nog even wachten tot Prinsjesdag tot de maatregelen duidelijk wor....
https://www.ad.nl/politie...sting-op-arbeid~af47d41f/
https://www.rtlnieuws.nl/...imumloon-accijnsverlaging
Ownee, toch niet!
Ownee, toch niet!
[ Voor 20% gewijzigd door Robkazoe op 31-08-2022 11:42 ]
Een dag niet gelekt is een dag niet geleefdRobkazoe schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:40:
Ownee, toch niet!
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Dit kan je geen lekken meer noemen, aangezien het bewust is.anandus schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:50:
[...]
Een dag niet gelekt is een dag niet geleefd
Als ik het even kort mag samenvatten van dit pakket van 14 miljard euro (AD) of 10 miljard euro+ (RTL):Robkazoe schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:40:
Ownee, toch niet!
- Minimumloon omhoog met 10% (RTL);
- In het verlengde daarvan: AOW en andere uitkeringen gekoppeld aan minimumloon omhoog (RTL);
- Huurtoeslag omhoog (RTL);
- Zorgtoeslag omhoog (RTL);
- Kindgebonden budget omhoog (RTL);
- Tarief/percentage eerste schijf (loopt tot € 69.398 euro a 37,07%) gaat naar beneden (RTL);
- Verlaging van brandstofaccijns en energietoeslag voor lagere inkomens (RTL);
- Mogelijk nog compensatie 2022 lagere inkomens via gemeenten (AD);
- Lasten vermogenden en bedrijven omhoog (AD);
- Belasting voor energiebedrijven omhoog via mijnbouwheffing (AD);
Dit zullen mogelijk niet alle maatregelen zijn maar denk dat de grotere lijn wel duidelijk is. Onderaan de streep is dit pakket denk ik vooral goed voor de lagere inkomens wat hard nodig is. Zodra je in de buurt komt van een middeninkomen (en dus geen recht hebt op toeslagen), hou je alleen het voordeel van lagere percentage op schijf 1 over. Mijn gok: Die zal misschien iets naar beneden gaan (maximaal 2 procent), niet teveel want dan gaat de overheid teveel inkomsten missen. Maar daarmee dek je het gat van 10+ procent inflatie niet voor de middeninkomens.
En daarmee krijgt @hoevenpe wel gelijk (al hoewel dat wel een redelijke open deur is/was): Het is te duur om de middeninkomens te compenseren.
[ Voor 4% gewijzigd door Robkazoe op 31-08-2022 11:56 ]
Want alle andere lekken gingen per ongeluk?HollovVpo1nt schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:52:
[...]
Dit kan je geen lekken meer noemen, aangezien het bewust is.
M.u.v. Locatie elders, dan.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Ben wel benieuwd hoe dit pakket door (sociaal)links wordt ontvangen. Kan mij bijna niet voorstellen dat ze kritiek hebben op dit plan.Robkazoe schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:53:
[...]
Als ik het even kort mag samenvatten van dit pakket van 14 miljard euro (AD) of 10 miljard euro+ (RTL):
- Minimumloon omhoog met 10% (RTL);
- In het verlengde daarvan: AOW en andere uitkeringen gekoppeld aan minimumloon omhoog (RTL);
- Huurtoeslag omhoog (RTL);
- Zorgtoeslag omhoog (RTL);
- Kindgebonden budget omhoog (RTL);
- Tarief/percentage eerste schijf (loopt tot € 69.398 euro a 37,07%) gaat naar beneden (RTL);
- Verlaging van brandstofaccijns en energietoeslag voor lagere inkomens (RTL);
- Mogelijk nog compensatie 2022 lagere inkomens via gemeenten (AD);
- Lasten vermogenden en bedrijven omhoog (AD);
- Belasting voor energiebedrijven omhoog via mijnbouwheffing (AD);
Dit zullen mogelijk niet alle maatregelen zijn maar denk dat de grotere lijn wel duidelijk is. Onderaan de streep is dit pakket denk ik vooral goed voor de lagere inkomens wat hard nodig is. Zodra je in de buurt komt van een middeninkomen (en dus geen recht hebt op toeslagen), hou je alleen het voordeel van lagere percentage op schijf 1 over. Mijn gok: Die zal misschien iets naar beneden gaan (maximaal 2 procent), niet teveel want dan gaat de overheid teveel inkomsten missen. Maar daarmee dek je het gat van 10+ procent inflatie niet voor de middeninkomens.
En daarmee krijgt @hoevenpe wel gelijk (al hoewel dat wel een redelijke open deur is/was): Het is te duur om de middeninkomens te compenseren.
Moeten wij niet gewoon eens van die toeslagen af. Compensaties komt van alle kanten, maar als je (mijn mening) de bedrijven nu gewoon eens fatsoenlijk belast, dan kan het voor iedereen omlaag de kosten en heb je dat ingewikkelde systeem niet van toeslagen en compensaties via gemeentes etc.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Lijkt me een prima plan, echter wat ik nog wel een beetje mis is ( en dat hoor ik overal om me heen) dat veel van de kleinere bedrijven met de huidige prijzen niet meer overeind kunnen blijven....
Benieuwd of ze ook nog iets ( geen idee wat) met de hoge energie prijzen gaan doen....
Benieuwd of ze ook nog iets ( geen idee wat) met de hoge energie prijzen gaan doen....
Tja, dat is toch die vrije markt die we als liberaal Nederland zo schitterend efficiënt vinden?joppe113 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:06:
Lijkt me een prima plan, echter wat ik nog wel een beetje mis is ( en dat hoor ik overal om me heen) dat veel van de kleinere bedrijven met de huidige prijzen niet meer overeind kunnen blijven....
[ Voor 9% gewijzigd door Charly op 31-08-2022 12:13 ]
Dan zou het minimumloon ook fors omhoog moeten lijkt mij wil je van die toeslagen af. Zeker voor de lagere inkomens is het nodig om rond te komen.carpebios schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:04:
Moeten wij niet gewoon eens van die toeslagen af. Compensaties komt van alle kanten, maar als je (mijn mening) de bedrijven nu gewoon eens fatsoenlijk belast, dan kan het voor iedereen omlaag de kosten en heb je dat ingewikkelde systeem niet van toeslagen en compensaties via gemeentes etc.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Dit plan is in theorie makkelijker uit te voeren dan de praktijk. Het systeem is zo ingewikkeld geworden om zoveel mogelijk leed van mensen weg te moffelen met uitzondering op uitzondering, regel op regel. Dat is mooi want daardoor heb je nooit een (grotere) groep die in een keer genaaid wordt met een regeling. Het nadeel is dat het verschrikkelijk complex geworden is en dat de Belastingdienst een olietanker aan het besturen is.carpebios schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:04:
Als je alle toeslagen, compensaties en andere exotische regels overboord gooit en alles breed verlaagt dmv inkomstenbelasting of verhoogt met minimum loon, dan zullen bepaalde groepen (of uitzonderingen) ineens hele grote klappen krijgen. Die gaan er qua welvaart ineens 10 of 20% achteruit. En dat zijn vooral de mensen met lagere inkomens.
Dus ja, het plan is mooi. Maar is erg lastig om uit te voeren. Neemt niet weg dat de overheid best eens kan kijken of bepaalde zaken niet eenvoudiger/simpeler kunnen zonder dat er grote groepen benadeeld worden.
Volgens het FD gaat de eerste schrijf VPB naar 19% en box3 tarief gaat stapsgewijs naar 34%
Dat realiseer ik mij zeker hoor, dit gaat over jaren (vele), maar toch zou ik daar wel naartoe willen, stap voor stap, want de overheid met alle systemen etc lijkt idd een dinosaurus. Maar nu ken ik de andere landen in de EU niet qua systeem, maar zouden we niet ergens het kunnen afkijken waar het wel werkt, en dat langzaam proberen om te zetten. Volgens mij wilde Rutte dat zelfs in het verleden, maar daar is weinig van terecht gekomen.Robkazoe schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:21:
[...]
Dit plan is in theorie makkelijker uit te voeren dan de praktijk. Het systeem is zo ingewikkeld geworden om zoveel mogelijk leed van mensen weg te moffelen met uitzondering op uitzondering, regel op regel. Dat is mooi want daardoor heb je nooit een (grotere) groep die in een keer genaaid wordt met een regeling. Het nadeel is dat het verschrikkelijk complex geworden is en dat de Belastingdienst een olietanker aan het besturen is.
Als je alle toeslagen, compensaties en andere exotische regels overboord gooit en alles breed verlaagt dmv inkomstenbelasting, dan zullen bepaalde groepen (of uitzonderingen) ineens hele grote klappen krijgen. Die gaan er qua welvaart ineens 10 of 20% achteruit. En dat zijn vooral de mensen met lagere inkomens.
Dus ja, het plan is mooi. Maar is erg lastig om uit te voeren. Neemt niet weg dat de overheid best eens kan kijken of bepaalde zaken niet eenvoudiger/simpeler kunnen zonder dat er grote groepen benadeeld worden.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Dat gaat het al 10% blijkbaar, maar als dat nodig is dan is dat nodig, maar dan beloon je werken wel en ben je van dat oerwoud aan regels af en toeslagen van alle kanten. En dit kan natuurlijk niet in 1 jaar, maar meer uitgesmeerd over 10 jaar of zo, maar nu lijken er vooral regels bij te komen.Touchdomex schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:13:
[...]
Dan zou het minimumloon ook fors omhoog moeten lijkt mij wil je van die toeslagen af. Zeker voor de lagere inkomens is het nodig om rond te komen.
En dan weten we ook gelijk hoe het rechtsherstel voor box 3 betaald wordt. Een sigaar uit eigen doos dus.Lordy79 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:23:
Volgens het FD gaat de eerste schrijf VPB naar 19% en box3 tarief gaat stapsgewijs naar 34%
Het lijkt er wel op dat de dividendbelasting ook omhoog gaat (eindelijk), want dga's met een BV betalen geen belasting over hun zogenaamd niet bestaande box 3 vermogen. Maar als ze dividend niet uitkeren ontlopen ze alsnog deze belastingverhoging, lekker eerlijk weer op deze manier. Wat er natuurlijk moet komen is een heffing op bedrijfsvermogen als je het echt eerlijk wil maken, op z'n minst voor dga's.
Ik vermoed ondertussen ook dat D66 en CU de afgelopen weken/maanden met opzet hebben gewacht om stappen te zetten om de druk op de VVD en het CDA op te voeren.
Never waste a good crisis.
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.
Voor toeslagen is dat al gedaan. TL/DR: een alternatief is erg moeilijk.Robkazoe schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:21:
[...]
https://www.rijksoverheid...port-deel-2-ibo-toeslagen
Straks betaalt een DGA een toptarief van 25.8% VPB + 29.5% BOX 2 belasting = 47.7%Real schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:57:
[...]
Het lijkt er wel op dat de dividendbelasting ook omhoog gaat (eindelijk), want dga's met een BV betalen geen belasting over hun zogenaamd niet bestaande box 3 vermogen. Maar als ze dividend niet uitkeren ontlopen ze alsnog deze belastingverhoging, lekker eerlijk weer op deze manier. Wat er natuurlijk moet komen is een heffing op bedrijfsvermogen als je het echt eerlijk wil maken, op z'n minst voor dga's.
Geld in de BV laten kan nog steeds maar het aan jezelf uitlenen tegen laag tarief en dan doorlenen tegen een hoog tarief gaat straks nog maar tot 7 ton.
Een heffing op bedrijfsvermogen is er al. Dat heet vennootschapsbelasting en is een 2-schrijven tarief op het daadwerkelijk behaald rendement. Daar bovenop komt dus nog het BOX-2 tarief.
Door een 2-schijvenstelsel in te voeren in BOX-2 (per 2024) wordt de DGA verleid jaarlijks een dividend van circa 70K uit te keren.
Nee vpb is een winstbelasting. Geen vermogensbelasting. Bij een vermogensbelasting teert de belastingplichtige in op het vermogen, anders dan bij een inkomstenbelasting zoals vpb.Lordy79 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:00:
[...]
Een heffing op bedrijfsvermogen is er al. Dat heet vennootschapsbelasting en is een 2-schrijven tarief op het daadwerkelijk behaald rendement. Daar bovenop komt dus nog het BOX-2 tarief.
dubbel
[ Voor 97% gewijzigd door Real op 31-08-2022 13:06 ]
"Ja... Maar... Dat is één van ons..."anandus schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:54:
[...]
Want alle andere lekken gingen per ongeluk?
M.u.v. Locatie elders, dan.
Overigens schijnt het lekken onder andere het resultaat te zijn van journalisten die rondbellen met de vraag: "Ik heb begrepen uit een andere bron dat we komend jaar 20 miljoen gaan uitgeven... Nee, het is maar 15 miljoen? Super, bedankt voor de correctie."
En tja, als woordvoerder moet je toch iets zeggen
Tja ik had wel wat gezien in een vaste gasprijs voor zeg de eerste 1000 kuub per huishouden. Dan geef je iedereen wat lucht, je houdt een zekere prikkel tot besparing en je helpt ook de groepen vanaf zo'n 36.000 euro per jaar die nauwelijks geholpen worden met het huidige pakket. Ik vind het weinig creatief.Robkazoe schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:53:
[...]
Middeninkomens niet compenseren omdat het te duur is gaat voor een forse economische teruggang zorgen volgend jaar. Mensen gaan keihard bezuinigen.
Prima hoor dat er volle bak op de laagste inkomens ingezet wordt (hoewel ik denk dat je zelfs met 10% minimum loonverhoging er netto nog steeds (fors) op achteruit gaat). Maar een procentpuntje of wat in de laagste schijf IB aanpassen (zou maar om 0.7 miljard gaan) is een druppel op de gloeiende plaat. De bakker op de hoek, leraar, verpleegkundige politieagent, conducteur etc worden nauwelijks gecompenseerd
Als of je vanaf een modaal inkomen/boven de toeslagengrens op dit moment wél goed kan rondkomen. Ik denk het niet en politiek Den Haag lijkt de kop in het zand te steken.
Ik wens de mensen met een laag inkomen overigens in ieder geval tot en met 31 december een hele warme winter toe.
Dus boven de toeslagengrens is compensatie minimaal, DGA's gaan er zelfs op achteruit.
De VVD heeft haar achterban weer eens geen dienst bewezen...
De VVD heeft haar achterban weer eens geen dienst bewezen...
https://www.nu.nl/binnenland/6220942/wakker-dier-minister-schouten-blokkeerde-campagne-voor-eten-minder-vlees.html
Kan zij worden vervolgd hiervoor? Het moet toch een keer klaar zijn met dit soort fratsen die de wereld kapot maken voor de jonge generatie en de generaties erna.
Kan zij worden vervolgd hiervoor? Het moet toch een keer klaar zijn met dit soort fratsen die de wereld kapot maken voor de jonge generatie en de generaties erna.
Eerste schijf loopt tot 35.472 euro en bestaat uit 9.42 % belasting en 27.65% premie volksverzekering, samen 37.07%.Robkazoe schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:53:
[...]
Aangezien er 0,7 miljard euro voor de verlaging inkomstenbelasting is uitgetrokken (FD) kan ik mij niet voorstellen dat ze rekenen tot 69.398 euro. Aangezien de totale inkomstenbelasting zo'n 77 miljard euro is (en met premie volksverzekeringen zelf 113,5 miljard).
OK, je hebt gelijk. Maar de winstbelasting wordt gerealiseerd op het vermogen.Real schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:02:
[...]
Nee vpb is een winstbelasting. Geen vermogensbelasting. Bij een vermogensbelasting teert de belastingplichtige in op het vermogen, anders dan bij een inkomstenbelasting zoals vpb.
In ieder geval lijkt het me dubbelop als je een heffing op het rendement gaat leggen én een bedrijfsvermogenbelasting.
edit: en als de je DGA in prive wilt belasten op bedrijfsvermogen, dan is het ook dubbelop: enerzijds de box-2 belasting van straks 29.5% en anderszijds een vermogensbelasting.
Je moet de DGA gewoon 'verleiden' om dividend uit te keren. Eerste stap is genomen: een twee schijvenstelsel.
[ Voor 22% gewijzigd door Lordy79 op 31-08-2022 13:47 ]
Dividendbelasting maakt niet echt uit. Want dat is een voorheffing, die vervolgens verrekend wordt in je aangifte inkomstenbelasting.
De reden dat men aangeeft dat er dit jaar geen koopkrachtreparatie komt is omdat de Belastingdienst en het UWV dit niet op kort termijn kunnen realiseren. Laten we eerlijk zijn die twee uitvoeringsinstanties kunnen niets goed realiseren, dit zal zelfs voor volgend jaar een groot drama worden.Robkazoe schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:21:
[...]
Dit plan is in theorie makkelijker uit te voeren dan de praktijk. Het systeem is zo ingewikkeld geworden om zoveel mogelijk leed van mensen weg te moffelen met uitzondering op uitzondering, regel op regel. Dat is mooi want daardoor heb je nooit een (grotere) groep die in een keer genaaid wordt met een regeling. Het nadeel is dat het verschrikkelijk complex geworden is en dat de Belastingdienst een olietanker aan het besturen is.
Als je alle toeslagen, compensaties en andere exotische regels overboord gooit en alles breed verlaagt dmv inkomstenbelasting of verhoogt met minimum loon, dan zullen bepaalde groepen (of uitzonderingen) ineens hele grote klappen krijgen. Die gaan er qua welvaart ineens 10 of 20% achteruit. En dat zijn vooral de mensen met lagere inkomens.
Ik ben het met @carpebios eens, en zelfs de overheid roept al jaren dat het van al die verschillende toeslagen en subsidies af wil. Toch maakt de overheid het met hun nieuwe beleid telkens steeds ingewikkelde en breid men de toeslagen alleen maar uit. Het zijn en blijven telkens alleen maar tijdelijke oplossingen die het voor de toekomst alleen maar ingewikkelde maakt. Enkel en alleen omdat we een overheid hebben die de lasten niet wil neerleggen waar ze horen en dat is bij de (grote) bedrijven en de grootverbruikers.
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.Andyk125 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:17:
[...]
Het zijn en blijven telkens alleen maar tijdelijke oplossingen die het voor de toekomst alleen maar ingewikkelde maakt.
De winst wordt gerealiseerd uit ondernemerschap en is een onderdeel van de vermogensaanwas.Lordy79 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:45:
[...]
OK, je hebt gelijk. Maar de winstbelasting wordt gerealiseerd op het vermogen.
Het gaat mij erom dat burgers en bedrijven op een enigszins vergelijkbare manier worden belast voor wat betreft een vermogensbelasting. Ik ben overigens principieel tegen een vermogensbelasting (wat dus geen inkomstenbelasting is) ongeacht of het bedrijf of privé is, maar vind het heel raar dat particulieren wel over vermogen belast worden en bedrijven niet. Gelijke monniken, gelijke kappen.In ieder geval lijkt het me dubbelop als je een heffing op het rendement gaat leggen én een bedrijfsvermogenbelasting.
Dat verleiden wordt al heel lang geroepen, maar het is een publiek geheim dat veel dga's hun vermogen bewust in de BV houden om maar geen vermogens(rendements)belasting te betalen.Je moet de DGA gewoon 'verleiden' om dividend uit te keren. Eerste stap is genomen: een twee schijvenstelsel.
Als het enkel een rendementsbelasting of andere inkomstenbelasting zou betreffen maakt het mij allemaal minder uit, maar nu worden particulieren in essentie onteigend omdat ze spaartegoeden hebben die ze hebben aangehouden voor moeilijke tijden zodat de mensen die dat niet hebben gedaan kunnen worden gecompenseerd. En ik snap dat niet iedereen kan sparen, maar ik vind het heel raar om privé vermogen zuiver te belasten. Behalve dan weer als het een televisie of een piano is, want dan bestaat het zogenaamd niet.
Geldt dit ook een beleggingsBV of pensioenBV?Real schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:45:
[...]
De winst wordt gerealiseerd uit ondernemerschap en is een onderdeel van de vermogensaanwas.
Ja, het lijkt me ook een goed plan om natuurlijke personen hetzelfde te belasten als rechtspersonen.Het gaat mij erom dat burgers en bedrijven op een enigszins vergelijkbare manier worden belast voor wat betreft een vermogensbelasting.
Dat doen die DGA's omdat de belastingdruk op winst uit een BV lager is dan de BOX-3 belasting, zeker als je ook nog de 1-0 achterstand door de BOX-2 heffing meeneemt.Dat verleiden wordt al heel lang geroepen, maar het is een publiek geheim dat veel dga's hun vermogen bewust in de BV houden om maar geen vermogens(rendements)belasting te betalen.
Verwijderd
“Die DGA’s” zijn trouwens dikwijls ondernemers (die volledig risico nemen met 0,0 aanspraak op sociaal vangnet behoudens bijstand) die ervoor zorgen dat een groot deel van de mensen hier een gespreid bedje + vast contract + leasebak + pensioen + 0 risico hebben. Feitelijk aanjagers van de economie, voor zover je daar nog over kunt spreken.
Pak de Google’s en de Unilevers eens verdomme een keer aan, en ga niet DGA’s lopen treiteren met geneuzel.
Pak de Google’s en de Unilevers eens verdomme een keer aan, en ga niet DGA’s lopen treiteren met geneuzel.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2022 16:17 ]
Het is alleen jammer dat de meeste mensen met een laag inkomen een huurwoning hebben en daardoor geen echte energie verlagende maatregelen kunnen uitvoeren. De verhuurders hebben ook weinig baat bij het verbeteren van die woningen, dus ze zijn steeds veel geld kwijt aan energie.PolarBear schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:22:
[...]
Tja ik had wel wat gezien in een vaste gasprijs voor zeg de eerste 1000 kuub per huishouden. Dan geef je iedereen wat lucht, je houdt een zekere prikkel tot besparing en je helpt ook de groepen vanaf zo'n 36.000 euro per jaar die nauwelijks geholpen worden met het huidige pakket. Ik vind het weinig creatief.
...
Ik wens de mensen met een laag inkomen overigens in ieder geval tot en met 31 december een hele warme winter toe.
Om de verduurzaming te bevorderen zou de overheid steeds hogere energie eisen aan huurwoningen moeten stellen. Dat dat pas vanaf 2030 gaat gebeuren is treurig. Dus dat komt nog de volgende 8 jaar weer terug.
Is dat niet wat we zouden moeten verwachten?PolarBear schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:22:
[...]
Middeninkomens niet compenseren omdat het te duur is gaat voor een forse economische teruggang zorgen volgend jaar. Mensen gaan keihard bezuinigen.
In andere landen is die inflatie nu keihard bezig. Als het bij ons over een langere periode gespreid wordt, zal het hopelijk te overzien zijn. We kunnen niet alles door de overheid laten opvangen. Dat moeten we dan later toch weer terugbetalen.
Daarbij zijn er nog genoeg leveringsproblemen, dus een boost in de economie was toch niet te verwachten.
Waar ik me wel zorgen over maak, is of de Zuid-Europese landen het wel aankunnen. Of dat we weer terug in de tijd gaan en die landen weer aan het ECB-infuus moeten.
let the past be the past.
Klopt. Maar ook oppotters van vermogen terwijl dat helemaal niet nodig is en een flink deel gewoon uitgekeerd en belast zou kunnen worden, net zoals een IB-ondernemer óók gewoon jaarlijks moet afrekenen met de fiscus.Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:17:
Feitelijk aanjagers van de economie, voor zover je daar nog over kunt spreken.
Als de lonen in Zuid-Europa nou eens niet stijgen worden ze relatief goedkoper dan arbeidskrachten uit noord Europa en dat kan weer goed zijn voor de arbeidsparticipatie daar.SPee schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:24:
[...]
Waar ik me wel zorgen over maak, is of de Zuid-Europese landen het wel aankunnen. Of dat we weer terug in de tijd gaan en die landen weer aan het ECB-infuus moeten.
Verwijderd
Juist ja.Lordy79 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:24:
[...]
Klopt. Maar ook oppotters van vermogen terwijl dat helemaal niet nodig is en een flink deel gewoon uitgekeerd en belast zou kunnen worden, net zoals een IB-ondernemer óók gewoon jaarlijks moet afrekenen met de fiscus.
Totdat je een slecht jaar hebt in verband met, ik zeg maar wat, een recordhoogte inflatie of een pandemie, en je zonder eigen vermogen zit om dat op te vangen, je personeel niet meer kunt betalen, waarna de tent failliet gaat.
Je hebt geen idee waar je over praat.
Men zou ook naar de oorzaak van de toeslagen moeten kijken. Huursubsidie is nodig omdat de huizen in de markt te duur zijn. Zorgtoeslag is nodig omdat de premie van de verzekering voor veel mensen te hoog is geworden in het nieuwe stelsel. Wil je dat van de toeslagen af dan moet je dat soort dingen beter, lees: centraler, gaan regelen.Robkazoe schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:21:
[...]
Ziekte is ook een dingetje.. verzekeren is vrij prijzig maar je mag wel meebetalen aan het vangnet voor de rest.Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:27:
[...]
Juist ja.
Totdat je een slecht jaar hebt in verband met, ik zeg maar wat, een recordhoogte inflatie of een pandemie, en je zonder eigen vermogen zit om dat op te vangen, je personeel niet meer kunt betalen, waarna de tent failliet gaat.
Je hebt geen idee waar je over praat.
Wat let je om je uitgekeerde dividend weer als agio storting terug te geven aan de BV? Dan is er i.i.g. netjes belasting over betaald.Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:27:
[...]
Juist ja.
En denk je dat de IB-ondernemer niet dezelfde problemen heeft? Waarom moet die wel bloeden en de DGA niet?
Verwijderd
Ook als je het dividend niet uitkeert, is er “netjes belasting over betaald”. Omzetbelasting, winstbelasting (zojuist fors omhoog gegaan heb ik begrepen), werkgeverslasten, verzekeringen (+assurantiebelasting), enzovoort. Geld wat onderaan de streep overblijft ís al belast, op 10 mogelijke manieren.Lordy79 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:45:
[...]
Wat let je om je uitgekeerde dividend weer als agio storting terug te geven aan de BV? Dan is er i.i.g. netjes belasting over betaald.
En denk je dat de IB-ondernemer niet dezelfde problemen heeft? Waarom moet die wel bloeden en de DGA niet?
Daarnaast ga je volledig voorbij aan het punt dat met dergelijke constructies je dus eigen vermogen onnodig belast, als je het eerst allemaal als dividend uitkeert en dán weer als agio erin terugduwt. En agio kan je er ook niet zomaar weer uit halen trouwens, zonder dat je daar mogelijk wéér belasting over moet betalen, maar dat terzijde.
Nogmaals: eigen vermogen is cruciaal voor een onderneming en beslist niet hetzelfde als “onnodig vermogen oppotten”. Het is gewoonweg kortzichtig en populistische onzin waar je mee komt, zeker gelet op de kosten, verantwoordelijkheden en aansprakelijkheden waar werkgevers mee te maken hebben. Het hele punt nou juist is dat het níet “gelijke monniken, gelijke kappen is”, gelet om de grote verschillen op allerlei vlakken tussen een ondernemer en werknemer. Daarnaast is een ander doel van eigen vermogen om bijvoorbeeld in andere ondernemingen te kunnen investeren, wat de economie weer aanjaagt, en werkgelegenheid creëert.
*knip* hou het bij de inhoud, ga niet invullen wat iemand anders denkt.
Wat jij voorstelt, zou betekenen dat er fiscaal gezien vrij weinig verschil meer zit tussen een ondernemer en een werknemer. Dus waarom zou iemand dan nog überhaupt ondernemen, met alle risico’s van dien?
[ Voor 5% gewijzigd door defiant op 31-08-2022 22:01 ]
Natuurlijk doel ik op belasting op de behaalde winst, incl. dividendbelasting.Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 19:02:
[...]
Ook als je het dividend niet uitkeert, is er “netjes belasting over betaald”.
Maar om je rijtje even af te lopen...
Omzetbelasting -> dit betaalt de consument
Winstbelasting -> dit is max 25.8% en dus fors lager dan de 49.5% die een IB als max tarief heeft.
Werkgeverslasten -> betaalt een IB ondernemer ook, net als assurantiebelasting.
Verder weet ik niet wat je met 'enzovoort' bedoelt.
Ik kan me voorstellen dat dat 'onnodig' is als je een flink eigen vermogen hebt en daar de belastingheffing op wil uitstellenDaarnaast ga je volledig voorbij aan het punt dat met dergelijke constructies je dus eigen vermogen onnodig belast, als je het eerst allemaal als dividend uitkeert en dán weer als agio erin terugduwt.
Dat heb ik ook niet gezegd. Maar er wordt door menig BV/DGA wel onnodig veel eigen vermogen aangehouden. Dat kun je ontkennen maar vriend en vijand is het daarover eens.eigen vermogen is cruciaal voor een onderneming en beslist niet hetzelfde als “onnodig vermogen oppotten”.
https://meijburg.nl/nieuw...en-beter-belastingstelsel en er zijn nog recentere bronnen.
De de kosten en verantwoordelijkheden van IB ondernemers hetzelfde en de aansprakelijkheid zelfs groter....Het is gewoonweg kortzichtig en populistische onzin waar je mee komt, zeker gelet op de kosten, verantwoordelijkheden en aansprakelijkheden waar werkgevers mee te maken hebben.
Ik heb het over een IB-ondernemer vs een DGA. Niet over een werknemer vs een DGA.Het hele punt nou juist is dat het níet “gelijke monniken, gelijke kappen is”, gelet om de grote verschillen op allerlei vlakken tussen een ondernemer en werknemer. Daarnaast is een ander doel van eigen vermogen om bijvoorbeeld in andere ondernemingen te kunnen investeren, wat de economie weer aanjaagt, en werkgelegenheid creëert.
Verder geloof ik er helemaal niets van dat de gemiddelde ondernemer (of breder: gemiddelde mens) in andere ondernemingen investeert om de economie aan te jagen en werkgelegenheid te creëren. Je investeert om rendement te maken. Daar is niets mis mee.
Winst = inkomsten en dat moet belast worden. En een DGA moet net zo belast worden als een IB-ondernemer wat mij betreft.*knip*.
Ondernemen doe je omdat je - kort door de bocht - veel geld wilt verdienen met een goed businessmodel. Dat kun je (over het algemeen) niet in je eentje. Dat is riskant. Klopt.Wat jij voorstelt, zou betekenen dat er fiscaal gezien vrij weinig verschil meer zit tussen een ondernemer en een werknemer. Dus waarom zou iemand dan nog überhaupt ondernemen, met alle risico’s van dien?
[ Voor 3% gewijzigd door defiant op 31-08-2022 22:02 ]
Het gaat erom dat een zuivere vermogensbelasting sec in privé ook voor bedrijven moet worden geheven, omdat er geen enkele reden is om bedrijven daarvan uit te zonderen.
Maar dat zeg ik dus terwijl ik zelf een principieel tegenstander ben van een zuivere vermogensbelasting ongeacht of het een bedrijf of voor privé is, zolang andere bronnen van inkomstenbelasting zoals erfbelasting nog lang niet zijn uitgeput. Dat doet namelijk echt wat aan de vermogensongelijkheid. Belasten als loon dus.
Overigens wat betreft je eerdere argument waarom die reserves zo belangrijk zijn: er is meer dan 20 miljard euro aan NOW uitgekeerd en dat was binnen drie dagen beschikbaar.
Dat is toch wel gek als al die ondernemers zo goed voorbereid zijn en ook opvallend snel in vergelijking met het handje geld dat er nu met veel pijn en moeite piepend en krakend voor minima beschikbaar komt.
Op een pandemie kun je je niet voorbereiden. Dat is flauw. Wel op gewone economische pieken en dalen.Real schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 19:52:
[...]
Overigens wat betreft je eerdere argument waarom die reserves zo belangrijk zijn: er is meer dan 20 miljard euro aan NOW uitgekeerd en dat was binnen drie dagen beschikbaar.
.
En de NOW was er ook voor mensen in loondienst die anders en masse waren ontslagen (en dan was de overheid ook een vermogen kwijt geweest aan WW uitkeringen)
Het was niet mijn idee om met een pandemie aan te komen zetten (zie 16:27 uur), maar als het dan toch wordt aangevoerd dan mag het ook wel duidelijk zijn dat er met stoom en kokend water ineens grote bedragen beschikbaar was, terwijl de toeslagenouders, de Groningers, minima met energie-armoede of de vluchtelingen in Ter Apel kunnen wachten tot ze een ons wegen.Lordy79 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 20:00:
[...]
Op een pandemie kun je je niet voorbereiden. Dat is flauw.
Gezien de stakingen bij NS en zo (heeft met de landelijke politiek te maken aangezien de overheid de enige aandeelhouder van NS is), even een klein vraagje, gewoon uit interesse: er is personeel dat staakt en dat niet staakt. Voor zo ver ik begrijp komt dat door aansluiting bij verschillende vakbonden of juist niet. Natuurlijk is het een ieder vrij om alsnog mee te doen, gewoon uit solidariteit.
Maar stel nu, je zit aangesloten bij FNV en FNV kondigt een staking af, ben je dan eigenlijk verplicht om mee te staken of mag je ook nee zeggen tegen FNV en gewoon aan het werk gaan?
Maar stel nu, je zit aangesloten bij FNV en FNV kondigt een staking af, ben je dan eigenlijk verplicht om mee te staken of mag je ook nee zeggen tegen FNV en gewoon aan het werk gaan?
En dan vergeet je gemakshalve de afbouw van de algemene heffingskorting waardoor het op het piekpunt effectief 55,507% is.Lordy79 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 19:45:
[...]
Winstbelasting -> dit is max 25.8% en dus fors lager dan de 49.5% die een IB als max tarief heeft.
Verwijderd
*knip* s.v.p. definities juist gebruiken en onderbouwen., waarbij er weinig tot geen fiscaal verschil meer is tussen IB-ondernemer cq. ZZP’er, iemand in loondienst of iemand die DGA is van een onderneming met 20 man op de loonlijst. Ik probeer juist uit te leggen dat deze drie varianten zeer verschillend zijn, op meerdere vlakken, en dat het stupide is om te stellen dat de ene winst maar hetzelfde moet worden belast als de andere.Lordy79 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 19:45:
[...]
Natuurlijk doel ik op belasting op de behaalde winst, incl. dividendbelasting.
Maar om je rijtje even af te lopen...
Omzetbelasting -> dit betaalt de consument
Werkgeverslasten -> betaalt een IB ondernemer ook, net als assurantiebelasting.
Verder weet ik niet wat je met 'enzovoort' bedoelt.
[...]
Ik kan me voorstellen dat dat 'onnodig' is als je een flink eigen vermogen hebt en daar de belastingheffing op wil uitstellen
[...]
Dat heb ik ook niet gezegd. Maar er wordt door menig BV/DGA wel onnodig veel eigen vermogen aangehouden. Dat kun je ontkennen maar vriend en vijand is het daarover eens.
https://meijburg.nl/nieuw...en-beter-belastingstelsel en er zijn nog recentere bronnen.
[...]
De de kosten en verantwoordelijkheden van IB ondernemers hetzelfde en de aansprakelijkheid zelfs groter....
[...]
Ik heb het over een IB-ondernemer vs een DGA. Niet over een werknemer vs een DGA.
Verder geloof ik er helemaal niets van dat de gemiddelde ondernemer (of breder: gemiddelde mens) in andere ondernemingen investeert om de economie aan te jagen en werkgelegenheid te creëren. Je investeert om rendement te maken. Daar is niets mis mee.
[...]
Winst = inkomsten en dat moet belast worden. En een DGA moet net zo belast worden als een IB-ondernemer wat mij betreft.
[...]
Ondernemen doe je omdat je - kort door de bocht - veel geld wilt verdienen met een goed businessmodel. Dat kun je (over het algemeen) niet in je eentje. Dat is riskant. Klopt.
Iemand die ondernemer is voor de IB heeft bijvoorbeeld weer allerlei aftrekposten die iemand als DGA weer niet heeft. Een DGA kan wel degelijk hoofdelijk aansprakelijk gesteld worden bij, bijvoorbeeld, geld uit de onderneming te onttrekken waardoor de onderneming in gevaar komt. Iemand in loondienst heeft weer andere voordelen. Volgens mij zit daar over het algemeen een prima balans in en moeten we daar niet aan gaan lopen morrelen, zeker in het huidige economische klimaat. Er vloeien miljarden euro’s uit de economie als gevolg van multinationals die belasting ontwijken, en dan vind ik het gewoon niet oké om te stellen dat we dan maar weer DGA’s moeten gaan aanpakken. Het lijkt wel alsof je een karikatuur hebt bedacht bij de term DGA; iemand die per definitie op een miljoen euro stilzit of iets dergelijks. Je kunt niet op basis van de excessen beleid maken.
We betalen overigens echt meer dan genoeg belasting — het is eerder de vraag waar dat geld precies naartoe gaat en waarom er niet efficiënter met het geld kan worden omgegaan. Waar ik hoe dan ook zeer weinig voor voel, is om de overheid nóg meer middelen te geven om die vervolgens volstrekt verkeerd te verdelen.
Dat is een spijker op z’n kop. Voor wat betreft het laatste is het nog pijnlijker als je bedenkt dat er in een mum van tijd hele (bijna op industriële schaal) test- en vaccinatie centra werden opgetuigd, maar dezelfde orde van grootte voor, inderdaad opvang van asielzoekers, weer ingewikkeld is en er hotels in dorpjes moeten worden onteigend.Real schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 20:05:
[...]
Het was niet mijn idee om met een pandemie aan te komen zetten (zie 16:27 uur), maar als het dan toch wordt aangevoerd dan mag het ook wel duidelijk zijn dat er met stoom en kokend water ineens grote bedragen beschikbaar was, terwijl de toeslagenouders, de Groningers, minima met energie-armoede of de vluchtelingen in Ter Apel kunnen wachten tot ze een ons wegen.
[ Voor 11% gewijzigd door defiant op 31-08-2022 22:04 ]
VVD'er Daan de Neef stapt op als Kamerlid wegens 'ijskoude' asielaanpak
Het is zeker niet mijn partij en de VVD is van de hardst mogelijke koers met het Ter Apel beleid.... maar ik vind dit een moedige daad van verzet van dit kamerlid. Ik wil hierbij toch alsnog mijn respect uitspreken voor dit helaas voormalige kamerlid van de VVD.De Neef stelt dat de VVD ’simpelweg’ niet meer zijn partij is, want hij had bijvoorbeeld meer gerekend op ’medemenselijkheid’ in een week waarin een baby van drie maanden stierf in Ter Apel en Artsen zonder Grenzen sprak van een noodsituatie. ,,Die compassie bleef uit en er kwam, naar mijn smaak, een ijskoude aanpak voor in de plek”, schrijft De Neef op Twitter. ,,Ik kan en wil dit niet verdedigen.” Het ontbreekt De Neef aan balans in zijn politieke werk, tussen goede dingen doen en met moeite andere onderwerpen verdedigen.
Ik ken eenmanszaken met meer dan 20 man op de loonlijst. What is your point?Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:10:
[...]
waarbij er weinig tot geen fiscaal verschil meer is tussen IB-ondernemer cq. ZZP’er, iemand in loondienst of iemand die DGA is van een onderneming met 20 man op de loonlijst.
Volgens mij begrijp jij niet - maar correct me if I'm wrong - dat een IB-ondernemer (veel) meer kan zijn dan een ZZP'er. Ook mensen die een VOF hebben zijn IB-ondernemer maar een VOF kan echt een flink bedrijf zijn hoor.
Dat is jouw mening maar om een ander dan 'stupide' te noemen helpt niet in de discussie.het stupide is om te stellen dat de ene winst maar hetzelfde moet worden belast als de andere.
Klopt. Dat moet je allemaal gelijktrekken in mijn optiek.Iemand die ondernemer is voor de IB heeft bijvoorbeeld weer allerlei aftrekposten die iemand als DGA weer niet heeft.
Ja, dat lijkt me nogal wiedes. Als je dingen doet die niet mogen, mag je gelukkig door de beperkte aansprakelijkheid heenprikken. Net als wanneer een directeur van een rechtspersoon in harddrugs handelt.Een DGA kan wel degelijk hoofdelijk aansprakelijk gesteld worden bij, bijvoorbeeld, geld uit de onderneming te onttrekken waardoor de onderneming in gevaar komt.
Ja, maar waarom mag een DGA die een BV heeft met een solvabiliteit van 50% van jou belasting uitstellen en een IB ondernemer niet? Overigens is slechts een solvabiliteitstoets ook niet waterdicht want het is niet zo moeilijk om het balanstotaal van een rechtspersoon op te pompen.Iemand in loondienst heeft weer andere voordelen. Volgens mij zit daar over het algemeen een prima balans in en moeten we daar niet aan gaan lopen morrelen, zeker in het huidige economische klimaat.
WhataboutismEr vloeien miljarden euro’s uit de economie als gevolg van multinationals die belasting ontwijken
Nee hoor, dat heb ik niet gezegd. Lees maar terug. Dat is echt iets dat in jouw hoofd ontstaat, dat van die karikatuur.Het lijkt wel alsof je een karikatuur hebt bedacht bij de term DGA; iemand die per definitie op een miljoen euro stilzit of iets dergelijks. Je kunt niet op basis van de excessen beleid maken.
[qupte]We betalen overigens echt meer dan genoeg belasting — het is eerder de vraag waar dat geld precies naartoe gaat en waarom er niet efficiënter met het geld kan worden omgegaan. Waar ik hoe dan ook zeer weinig voor voel, is om de overheid nóg meer middelen te geven om die vervolgens volstrekt verkeerd te verdelen.[/quote]
Dat ben ik helemaal met je eens. Wat mij betreft zou er enorm gesneden moeten worden in overheidsuitgaven en de belastingen flink verlaagd moeten worden. Maar dat is niet zo relevant in de discussie over de DGA.
Enfin, we hebben standpunten uitgewisseld en zijn het niet eens.
Overigens ben ik zelf een DGA
Ken dansscholen die gerund worden door 1 persoon, sushi zaakjes gerund door 1 persoon, timmermannen, schilders, hoveniers. De lijst is eindeloos.Lordy79 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 19:45:
[...]
Ondernemen doe je omdat je - kort door de bocht - veel geld wilt verdienen met een goed businessmodel. Dat kun je (over het algemeen) niet in je eentje. Dat is riskant. Klopt.
Maar omdat ze het alleen afkunnen zijn ze geen ondernemers?
Wat probeer je te zeggen?
Eenmanszaken met 20 man personeel. Dan heb je echt een financiële doodswens.. maar he, ieder z'n ding.
Ik zeg toch, over het algemeen... Ik ken ook DGA's zonder personeel.init6 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 23:18:
[...]
Ken dansscholen die gerund worden door 1 persoon, sushi zaakjes gerund door 1 persoon, timmermannen, schilders, hoveniers. De lijst is eindeloos.
Maar omdat ze het alleen afkunnen zijn ze geen ondernemers?
Wat probeer je te zeggen?
De discussie ging over of DGA's en hun onderneming anders behandeld zouden moeten worden als IB ondernemers en @Verwijderd heeft daar in mijn ogen een ongefundeerde vrij extreme mening over en lijkt te doen alsof er geen DGA's zijn die hun vermogen om fiscale redenen in de BV houden.
En @wimo ik zou ook geen 20 man personeel in een eenmanszaak aannemen.
Nog even over de Vpb/box2 belasting
Zou het niet een goed idee zijn om de 1e schijf van de winstbelasting af te schaffen? Die is als de plannen doorgaan 19pct iov het 25.8 percentage van het hoge tarief voor de eerste 2 ton winst.
De bijna 7pct zou je dan kunnen teruggeven in de eerste schijf van de box2 belasting. Die schijf wordt straks 26pct en zou je kunnen verlengen van 67.000 tot 250.000.
Op die manier raak je de kleine DGA niet want die kan als de DGA winst uitkeert nog steeds genieten van een eerste schijf van in totaal 40.64pct wat fors lager ligt dan het box1 top tarief.
Maar de grotere DGA die meer dan 2 ton overhoudt betaalt - als de DGA meer dan 2 ton winst uitkeert - nog een paar procent meer over zijn top.
Gevolgen:
- er is dus geen nadeel voor de kleine DGA
- de grote DGA kan zijn vermogen blijven oppotten
- maar ook de grote DGA zal waarschijnlijk wel gebruik maken van de eerste schijf box2 omdat die fors lager ligt dan de 2e schijf.
- er zal dus per saldo veel meer winst uitgekeerd worden waardoor het oppotten toch wat afgeremd zal worden.
Zou het niet een goed idee zijn om de 1e schijf van de winstbelasting af te schaffen? Die is als de plannen doorgaan 19pct iov het 25.8 percentage van het hoge tarief voor de eerste 2 ton winst.
De bijna 7pct zou je dan kunnen teruggeven in de eerste schijf van de box2 belasting. Die schijf wordt straks 26pct en zou je kunnen verlengen van 67.000 tot 250.000.
Op die manier raak je de kleine DGA niet want die kan als de DGA winst uitkeert nog steeds genieten van een eerste schijf van in totaal 40.64pct wat fors lager ligt dan het box1 top tarief.
Maar de grotere DGA die meer dan 2 ton overhoudt betaalt - als de DGA meer dan 2 ton winst uitkeert - nog een paar procent meer over zijn top.
Gevolgen:
- er is dus geen nadeel voor de kleine DGA
- de grote DGA kan zijn vermogen blijven oppotten
- maar ook de grote DGA zal waarschijnlijk wel gebruik maken van de eerste schijf box2 omdat die fors lager ligt dan de 2e schijf.
- er zal dus per saldo veel meer winst uitgekeerd worden waardoor het oppotten toch wat afgeremd zal worden.
Heb je ook enige onderbouwing voor deze uitspraak?Lordy79 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 19:45:
[...]
Want hier herken ik mezelf (en menig ander ondernemer) niet in.
De meeste zelfstandig ondernemers worden dit omdat ze a) er in gerold zijn door erfopvolging of b) een idee hebben dat ze in loondienst niet zouden kunnen laten ontplooien.
Ik ken werkelijk geen enkele ondernemer wiens primaire doel het is om 'veel geld te verdienen'. Dat je met een goed idee en veel inzet een goedbelegde boterham kunt verdienen zal ik niet ontkennen, maar dat komt a) niet vanzelf en b) gaat ook regelmatig mis.
https://www.rtlnieuws.nl/...-vertrouwen-politiek-laagOngeveer de helft van de Nederlanders heeft geen of weinig vertrouwen in de politiek. Volgens 49 procent van de bevolking gaat het in Nederland 'de verkeerde kant op'. 19 procent zegt dat het juist 'de goede kant' op gaat en 22 procent neemt 'een middenpositie' in.
Op welke planeet leeft die 19%?
Havo bedrijfseconomie lesboekalexbl69 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:14:
[...]
Heb je ook enige onderbouwing voor deze uitspraak?
Alsof men ondernemer wordt vanwege een HAVO-lesboek...Lordy79 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:35:
Havo bedrijfseconomie lesboek
Dat zijn de VVD-stemmers vermoed ik?Piet_Piraat7 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:22:
[...]
https://www.rtlnieuws.nl/...-vertrouwen-politiek-laag
De planeet Zuid As in het Amsterdam kwadrant.Piet_Piraat7 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:22:
[...]
https://www.rtlnieuws.nl/...-vertrouwen-politiek-laag
Die lui van Enron willen wel een en ander voor je verhelderen. Of wat omgevallen energie bedrijfjes, of wat PGB kantoortjes.alexbl69 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:14:
[...]
Heb je ook enige onderbouwing voor deze uitspraak?
Want hier herken ik mezelf (en menig ander ondernemer) niet in.
De meeste zelfstandig ondernemers worden dit omdat ze a) er in gerold zijn door erfopvolging of b) een idee hebben dat ze in loondienst niet zouden kunnen laten ontplooien.
Ik ken werkelijk geen enkele ondernemer wiens primaire doel het is om 'veel geld te verdienen'. Dat je met een goed idee en veel inzet een goedbelegde boterham kunt verdienen zal ik niet ontkennen, maar dat komt a) niet vanzelf en b) gaat ook regelmatig mis.
[ Voor 56% gewijzigd door Sandor_Clegane op 01-09-2022 09:03 ]
Less alienation, more cooperation.
Dat lijkt me niet.hoevenpe schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:39:
[...]
Alsof men ondernemer wordt vanwege een HAVO-lesboek...
Waar gaat dit overSandor_Clegane schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:01:
[...]Die lui van Enron willen wel een en ander voor je verhelderen. Of wat omgevallen energie bedrijfjes, of wat PGB kantoortjes.
@Lordy79
Je bent dus enkel aan het trollen? Jij beweert dat ondernemers doen wat ze doen om veel geld te verdienen. Ik spreek je daarop aan en je reageert vervolgens als een recalcitrante puber.
Wil je nog inhoudelijk reageren?
Niet elke ondernemer is zoals jij. Sommigen zitter er wel degelijk voor het geld, zoals @Lordy79 aangeeft hoeft een goed businessmodel niet moreel te zijn. Zie de crypto snake oil reclames of de gok bedrijven.alexbl69 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:57:
[...]
Waar gaat dit over![]()
@Lordy79
Je bent dus enkel aan het trollen? Jij beweert dat ondernemers doen wat ze doen om veel geld te verdienen. Ik spreek je daarop aan en je reageert vervolgens als een recalcitrante puber.
Less alienation, more cooperation.
Ik heb je een bron gegeven. Wat wil je nog meer? Dat ik me moet nuanceren en dat er ondernemers zijn die het niet doen voor het geld?alexbl69 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:57:
[...]
Waar gaat dit over![]()
@Lordy79
Prima. Bij deze: er zijn ook ondernemers die het niet doen voor het geld. Maar dat is een kleine minderheid.
"Sommigen zitten er wel degelijk voor het geld" is al een stuk genuanceerder dan "Ondernemen doe je omdat je - kort door de bocht - veel geld wilt verdienen met een goed businessmodel."Sandor_Clegane schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:00:
[...]
Niet elke ondernemer is zoals jij. Sommigen zitter er wel degelijk voor het geld, zoals @Lordy79 aangeeft hoeft een goed businessmodel niet moreel te zijn. Zie de crypto snake oil reclames of de gok bedrijven.
Verder dient er naar mijn mening een duidelijk onderscheid te worden gemaakt tussen bonafide MKB ondernemers en lui van Enron, omgevallen energiebedrijfjes en PGB kantoortjes.
Voor 99% van de Nederlandse MKB ondernemers durf ik m'n handen in het vuur te steken. Die paar malafide dwaallichten hou je altijd.
Je Havo bedrijfseconomie lesboek?
Heb je ook een passage hieruit of moeten we het hiermee doen?
Is dat wel zo? Onderzoek wijst uit dat dit niet niet (vaak) de hoofdreden is. Als ik even wat achtergrond erbij pak en wat cijfertjes lijken de daadwerkelijk inkomensverschillen niet gigantisch.Lordy79 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:07:
[...]
Prima. Bij deze: er zijn ook ondernemers die het niet doen voor het geld. Maar dat is een kleine minderheid.
http://hoadd.noordhoff.nl/sites/7760/_assets/7760d01.pdfalexbl69 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:33:
[...]
Je Havo bedrijfseconomie lesboek?
Heb je ook een passage hieruit of moeten we het hiermee doen?
Daaruit citerend uit 2e pagina:
Dit hoofdstuk begint (in paragraaf 2.1) met het afbakenen van het begrip
onderneming. Daarbij blijkt dat niet alle ondernemingen zijn gericht op het
behalen van een zo hoog mogelijke winst.
De onderneming kan worden gezien als een doelgericht samenwerkingsverband, bestaande uit een coalitie van meerdere (groepen van) participanten.
In dat geval is de belangrijkste doelstelling van de onderneming het
voorzien in bepaalde maatschappelijke behoeften, zoals de behoefte aan
bepaalde producten (goederen en diensten), maar ook de behoefte aan
inkomen en werk. Deze opvatting wordt besproken in paragraaf 2.2.
Het bovenstaande neemt niet weg dat ook het streven naar (een zo hoog
mogelijke) winst of naar (een zo hoog mogelijke) aandeelhouderwaarde voor
veel ondernemingen een belangrijke doelstelling is. Maar het belang van
winst als doelstelling is niet voor alle ondernemingen gelijk. Voor sommige
typen ondernemingen is het winststreven belangrijker dan voor andere. In
paragraaf 2.3 bespreken wij verschillende typen ondernemingen samen
met de vraag hoe belangrijk het streven naar winst voor die verschillende
typen ondernemingen is.
Die eerste link praat alleen over ZZP'ers en dan dwalen we wel heel erg af van de reden dat ik mijn eerste statement maakte in de discussie gisteren met @VerwijderdEd Vertijsment schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:37:
[...]
Is dat wel zo? Onderzoek wijst uit dat dit niet niet (vaak) de hoofdreden is. Als ik even wat achtergrond erbij pak en wat cijfertjes lijken de daadwerkelijk inkomensverschillen niet gigantisch.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Voor de energie-en inflatiecrisis hebben we: Energie-en inflatiecrisis in Nederland
Voor de energie-en inflatiecrisis hebben we: Energie-en inflatiecrisis in Nederland