Het is stiekem toch ook wel erg naief om te denken dat hetzelfde clubje die afgelopen decennia dit alles in de hand gewerkt hebben onderdeel gaan zijn van de oplossing ervan; daarmee zouden ze hun eigen ruiten ingooien, want zij willen dit gewoon zo. Hoe je het ook wendt of keert, we hebben andere clubjes/mensen nodig om het anders te gaan doen.
In het verlengde van wat je zei, hoop ik ook dat de volgende stap gaat zijn dat men snel gaat inzien dat dit systeem een stervend systeem is. We kunnen niet meer verder met uitbuiten en winst boven alles.
En ik hoop dat onze linkse partijen dit ook allemaal gaan inzien, want er is tot nu toe maar 1 partij die beschrijft dat we een nieuw systeem moeten bedenken en dat kapitalisme, althans hoe dat nu ingevuld is, niet meer overeind kan blijven en dat is PvdD.
Zij zijn dan ook de enige partij die openlijk voorstander zijn van universeel basisinkomen als onderdeel van een nieuw systeem, mijns inziens ook één van de richtingen waar we naartoe moeten gaan, zoals
ik eerder al beargumenteerd had.
GroenLinks heeft in een nieuwsbrief vorig jaar of 2 jaar geleden ook aangegeven meer oor te hebben voor universeel basisinkomen.
Verrassend genoeg spreekt BIJ1 zich daar officieel niet openlijk voor uit, terwijl Simons wel eens heeft gezegd in een interview dat UBI wel ongelijkheid en bestraffing zou aanpakken (kan het niet meer vinden welk interview dat was).
In ieder geval moeten we mijns inziens af van de gedachte dat fatsoenlijk kunnen voorzien in basisbehoeftes een beloning moet zijn; het is een recht dat iedereen heeft. Dát moet de ingang zijn om een goeie samenleving op te bouwen.
We hebben onontkenbaar gezien dat uitbuiting (van resources, mensen, grondstoffen e.d.) samen met bestraffing en ontmoediging dé grondslag is aan alle ellende nu (kloof arm-rijk, woningcrisis, milieu & klimaatproblematiek, grondstoffentekorten, asielbeleid, e.d.), instant gehouden door huidige, conservatieve machthebbers.
Die machthebbers kunnen geen onderdeel zijn van de oplossing van de problemen zonder hun eigen standpunten/programma overboord te gooien. Dus het wordt de hoogste tijd om die machthebbers uit het zadel te wippen

Ik hoop gewoon dat meer mensen dit gaan zien, want kennelijk doet alles wat nu gaande is toch nog niet genoeg pijn voor genoeg mensen om verandering te forceren...