Dan ga je er vanuit dat wij dus te weinig uren maken. Ik denk niet dat meer uren werken mensen productiever maakt. Personeelstekort is denk ik eerder het gevolg van keuzen mogelijkheden. Als ik de keuze heb tussen twee banen die hetzelfde betalen, dan kies ik voor het werk wat mij het meest aan staat. Wil je mensen terug halen naar bepaalde sectoren dan moet je deze mensen wel iets bieden.Cid Highwind schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 15:14:
[...]
Ik denk persoonlijk dat dit vraagstuk het paard achter de wagen spant. Zolang het Nederlandse systeem minder werken stimuleert doordat die laatste 8 uren het minste bijdragen aan je persoonlijke rijkdom, blijft het een perverse prikkel. If you can’t beat them, join them. En de maatschappij in z’n geheel kraakt en piept: https://nos.nl/artikel/24...-achilleshiel-samenleving
Persoonlijk zou ik, aangezien die laatste 8 uren werken in de week effectief mijn potentiële weekend met 33% inkorten, wel willen zien dat juist die uren het minst belast zouden worden puur als stimulans.
Alleen loop je tegen het nadeel aan dat het dan weer erg interessant wordt een papieren werkelijkheid te creëren waarin men minder werkt dan in de boeken staat, om hetzelfde salaris te behouden tegen lagere belastingen, o.i.d.
Ik vraag me wel heel erg af hoe de overheid dit varkentje gaat wassen. Want al het andere dan het hele systeem tegen het licht houden krijg je enkel een doekje voor het bloeden.
Er was deze week een tv programma op rtlz over de arbeiders in de VS en hoe sommige werkgevers een omzwaai maakte en de werknemers veel extras boden omdat zij het idee hadden van een blije werknemer is een goede werknemer.
Zo boden ze de werknemers een goed salaris, huisvesting, scholen voor hun kinderen en ziektekostenverzekeringen. Totaal nieuwe concepten voor die tijd.
De meeste mensen willen maar 1 ding, een fijn veilig leven.
Bied mensen een fijne werkomgeving, een goed salaris en zekerheid en de mensen komen vanzelf.
Blijkt dat sommige bedrijven hier niet mee kunnen concurreren, dan is er dus geen plaats voor deze bedrijven. Marktwerking toch? Maar in plaats daarvan hebben we jaren lang het systeem zo ingedeeld dat de werknemer steeds minder zekerheid kreeg. Groei is de maatstaaf geworden, als een bedrijf niet groeit doet het iets fout, als de economie niet groeit doen we iets fout.
Je hebt het over een perverse prikkeling. Maar je legt deze neer bij de werknemer.
:strip_exif()/f/image/t7iMBkt6VooFJP9CckjZUrqz.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/XVJWpT468NMyJxIzCwVXw2tE.png?f=fotoalbum_large)