Los van de problematiek in Nederland (daar heb je een punt) wil ik het vooral vanuit de ogen van de asielzoeker.Rockvee2 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:18:
[...]
De reden waarvoor veel mensen ook tegen asielzoekers zijn is omdat er veel gelukszoekers bij zijn die in Europa/NL binnenkomen die gewoon een goed leven in het land van herkomst. Maar daar wordt te weinig tegen opgetreden door de IND . Landen die niet willen meewerken moeten gewoon gekort worden op hun ontwikkelingshulp vanuit NL of sancties opleggen aan het land.
Ben je een gelukszoeker als je alle je vrienden en familie achter laat in een kans op een ander land?
Ben je een gelukszoeker als je al je diploma's en accreditatie niks betekent in een ander land?
Ben je een gelukszoeker als je bereid bent om duizenden euros(!) schuld te maken voor een kans in een ander land?
Ben je een gelukszoeker als je geen keuze hebt om met criminele elementen samen te werken?
Ben je een gelukszoeker als je weet dat je in het ander land de zwakkere partij bent maar er toch heen trekt?
Geluk kan op verschillende manieren gedefinieerd worden afhankelijk van de filosofie die men volgt. Volgens Adler wordt het o.a. gedefinieerd door de interpersoonlijke banden die men heeft. Dit moet een gezonde(!) mix zijn van werk, vriendschap en liefde. Op het moment dat iemand een "gelukszoeker" wordt dan is dat omdat die van mening is dat die ergens anders meer "geluk kan vinden".
Echter als je naar Nederland vertrekt dan moet je alle bestaande relaties met werk, vriendschap en liefde vaak opgegeven op een kans om die hier te vinden.
Immers zoeken is geen garantie dat je het vind.
Persoonlijke anekdote: Ik ben ooit een tijd lang bevriend geweest met Syrische vluchteling omdat die bij onze club kwam spelen. Die had daar een HBO opleiding en een eigen winkel met personeel. Zijn ouders woonde op het platteland. Maar uiteindelijk is hij illegaal naar Nederland gegaan om daar asiel aan te vragen. Hij had geen vrienden hier en hele dagen bellen naar Syrie was ook geen oplossing. Uiteindelijk kreeg hij de tip op zijn nieuwe werk (op het niveau van MBO2) om te gaan sporten bij een club zodat hij contacten kon opbouwen.
Ik heb met eens keer gepraat over gelukkig zijn (ik zat toen zelf in een lichte depressie) en dat vond hij vreemd. Hij was vooral blij dat hij veilig was en dat als hij een knal hoorde het vaak vuurwerk was of een deur die te hard dicht ging. Hij was blij dat hij een baan had om zijn rekeningen te betalen. En hij was blij dat hij met mensen kon praten.
En dat is dan een voorbeeld van iemand die het "geluk" gevonden heeft.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel