De landelijke Nederlandse politiek 2022 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 84 Laatste
Acties:
  • 357.438 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Señor Sjon schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 16:29:
Een partij die vol op inclusiviteit gaat, maar je uit wil sluiten als je geen prik wil (Paternotte iz QR en vaxplicht)
Een partij die wetenschap hoog heeft staan, behalve als het niet uitkomt (De Groot vs eigen D66 landbouwbureau)
Een partij die anderen de maat neemt over omgangsvormen, maar niet naar haarzelf kijkt (MeToo in de partij met o.a. Smeets, Remkes beschonken noemen, het laten 'slingeren' van Functie Elders).
Een partij die via koehandel de voorzittershamer krijgt (Bergkamp)
Een partij die zegt voor vrouwenrechten op te komen, behalve als ze een andere mening hebben (Kaag vs vd Plas onlangs bijvoorbeeld).

De hyperpolitieke correctheid (en ook wel hypocriete) van woke is wat uitstekend bij D66 past.
Woke kan je een topic mee vullen. Maar dat lijkt me tegenwoordig te volatiel, ook voor GoT.

Wellicht een verduidelijkend artikel op de vrijdagmiddag:
https://dekanttekening.nl...en-gewoon-dat-je-zwijgt2/

[...]

[...]

Het artikel is veel langer, maar geeft imo wel goed aan waar voor veel conservatieve mensen de pijn zit. Ik herken er heel veel uit mezelf in.
Mooie foto ook: mijmerend met een sigaar over "vroegah". Meer hoef je eigenlijk ook niet te weten. :) Spreekt echt boekdelen.

Edit:
Rijken proeft bij de ‘progressieve goegemeente’ een antikoloniaal sentiment, ook als het over migratie gaat. ‘Aanhangers van de woke-ideologie zien migratie ook als payback time. Eerst koloniseerde Europa bijna de hele wereld, nu moeten de witte Europeanen hun schulden terugbetalen, zo is het idee. Dit is puur rancuneus. Het is ook hypocriet. De westerse samenleving wordt afgewezen, terwijl de vruchten van deze samenleving wel worden geplukt. En mensen met een migratieachtergrond die hun mond vol hebben van racisme en kolonialisme begaan door witte Nederlanders zijn niet bereid om te leven in landen die inmiddels vrij zijn van kolonialisme.’
Alleen als je geen verstand hebt van materiële condities en hoe dingen door de tijd werken kun je dit geloven.

Voorbeeldje:
While the past few years have shed additional light on the colonial experience, there is much that we still do not know. For example, how much money was really taken out of India? In a collection of essays published recently by Columbia University Press, Patnaik attempts to make a comprehensive estimate. Over roughly 200 years, the East India Company and the British Raj siphoned out at least £9.2 trillion (or $44.6 trillion; since the exchange rate was $4.8 per pound sterling during much of the colonial period).
https://www.livemint.com/...rom-India-Utsa-Patna.html

Hoe kan het toch dat je zo arm bent en nu op achterstand staat? Raar......

[ Voor 36% gewijzigd door Sandor_Clegane op 10-07-2022 10:36 ]

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Bij die peiling van vandaag staat BBB op inmiddels 1 zetel achter VVD....

Wat verder opvalt is dat CDA kleiner is dan CU.
Op rechts is verder mogelijkheden om een rechtse regering te krijgen zonder FVD en CU maar PvdA en GroenLinks zijn samen wel groter dan VVD en ik zie dan eerder hun groter worden omdat rechts zwaar verdeeld is. D66 en CDA kan je zowel op rechts als links inwisselen wat ervoor kan zorgen dat Rutte exit is als hij nog steeds partijen blijft uitsluiten. En we krijgen eindelijk Klaver als premier maat wat zal hij doen want VVD heeft al deel van hun verkiezingsprogramma al uitgevoerd :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9fcIhJt3mV9GD1MFudiandxvkOU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4SYN8bJ4XEa3HQRpE28hLhpK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door New Yorker op 10-07-2022 10:38 ]

Weg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:39
New Yorker schreef op zondag 10 juli 2022 @ 10:35:
dat Rutte exit is als hij nog steeds partijen blijft uitsluiten.
Welke partijen sluit Rutte uit dan, anders dan de twee die ieder weldenkend mens niet in een kabinet wil zien? Rutte heeft de vorige keer de PVV en FvD uitgesloten maar het lijkt me toch niet meer dan logisch om clubs uit te sluiten die zelf bevolkingsgroepen willen uitsluiten of gewoon ronduit fascistisch zijn.

Ik dacht ook dat deze discussie nu wel eens klaar was. Een aantal partijen doet gewoon niet mee in het coalitie rekensommetje. Ik zou ze ook gewoon buiten het links vs rechts verhaal houden.

In het algemeen zijn dit soort peilingen overigens zinloos. Die zetels kan BBB ook zo weer kwijt zijn als de boeren weer minder in het nieuws zijn. Wat ik wel constateer is dat een premier van een partij met minder dan 25 zetels te weinig mandaat zal hebben, wie het ook is. In een situatie als deze zou je eigenlijk een andere manier moeten zoeken om die aan te wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
D-e-n schreef op zondag 10 juli 2022 @ 11:11:
[...]

Wat ik wel constateer is dat een premier van een partij met minder dan 25 zetels te weinig mandaat zal hebben, wie het ook is. In een situatie als deze zou je eigenlijk een andere manier moeten zoeken om die aan te wijzen.
Je zou een MP moeten willen die in ieder geval geen verdeeldheid creëert met een groot deel van de inwoners.

Daar zit zoals het er nu naar uitziet per definitie een uitdaging als een partij als BBB, FvD, PVV maar ook de GL.

Een D66 heeft zichzelf geen goed gedaan maar de afkeer van deze partij en VVD, en zelfs CDA is significant minder dan bij de eerdere vier.

De tijd zal het ons leren en een peiling is niet meer dan dat, zeker voor partijen die populistisch zijn kan het tij bijzonder snel keren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
@Napo
FvD of PVV kun je uitsluiten als premier levende partijen en mevrouw van der Plas als premier lijkt me vooral lachwekkend. Maar verder hangt heel erg van het poppetje af denk ik. De ene VVD-er, D66-er of PvdA-er is de andere niet.

Alhoewel ik nu toch mag hopen dat de kiezers die D66 nu weer kwijtraakt aan GL of PvdA niet weer de fout zullen maken op Kaag te stemmen in de hoop dat ze dan sociaal beleid zullen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-10 14:41

Lordy79

Vastberaden

D-e-n schreef op zondag 10 juli 2022 @ 11:53:
@Napo
mevrouw van der Plas als premier lijkt me vooral lachwekkend.
Ik vind een liegende en bedriegende premier een groter probleem dan een "lachwekkende" premier.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
Lordy79 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 12:40:
[...]

Ik vind een liegende en bedriegende premier een groter probleem dan een "lachwekkende" premier.
Een liegende premier is een groot probleem ja. Maar als we vervolgens de sprookjes vertellende buurvrouw als opvolger zouden krijgen zouden we er weinig mee opschieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

D-e-n schreef op zondag 10 juli 2022 @ 12:43:
[...]

Een liegende premier is een groot probleem ja. Maar als we vervolgens de sprookjes vertellende buurvrouw als opvolger zouden krijgen zouden we er weinig mee opschieten.
Of jij onderschat de gevolgen van 10 jaar Rutte of ik onderschat de moeder de gans factor van mevrouw vd Plas.
Vergeet niet dat het hele stikstof verhaal is ontstaan en 10 jaar onder het tapijt is geveegd door Rutte's kabinetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Lordy79 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 13:14:
[...]

Of jij onderschat de gevolgen van 10 jaar Rutte of ik onderschat de moeder de gans factor van mevrouw vd Plas.
Vergeet niet dat het hele stikstof verhaal is ontstaan en 10 jaar onder het tapijt is geveegd door Rutte's kabinetten.
En BBB pretendeert dat ingrijpen op deze manier niet nodig is terwijl juist dat wel nodig is na jaar en dag uitstel. Deels mede dankzij de lobby die BBB op grote vlakken volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Napo schreef op zondag 10 juli 2022 @ 13:16:
[...]

En BBB pretendeert dat ingrijpen op deze manier niet nodig is terwijl juist dat wel nodig is na jaar en dag uitstel. Deels mede dankzij de lobby die BBB op grote vlakken volgt.
Je gaat helemaal voorbij mijn punt. Mijn punt is dat Rutte erger is dan mevr. vd Plas. Dat Rutte donkerrood is hoeft niet te betekenen dat vd Plas brandschoon hoeft te zijn om minder erg te zijn dan Rutte.

Maar goed laat maar weer want G'd verhoedde dat er iets positiefs gezegd wordt over een rechtse politicus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:34
Lordy79 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 13:28:
[...]

Je gaat helemaal voorbij mijn punt. Mijn punt is dat Rutte erger is dan mevr. vd Plas. Dat Rutte donkerrood is hoeft niet te betekenen dat vd Plas brandschoon hoeft te zijn om minder erg te zijn dan Rutte.

Maar goed laat maar weer want G'd verhoedde dat er iets positiefs gezegd wordt over een rechtse politicus.
En waar baseer je die gedachte en aanname op dat ze minder erg zal zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

gekkie schreef op zondag 10 juli 2022 @ 13:33:
[...]

En waar baseer je die gedachte en aanname op dat ze minder erg zal zijn ?
Waarom wel? Ik geloof niet dat elke politicus of elk mens zo slecht is als Rutte de premier. Als je verantwoordelijk bent voor het toeslagenschandaal treed je af en verdwijn je uit de politiek. Dat is natuurlijk slechts een mening en heeft met ethiek te maken.

Ik denk dat alle lijsttrekkers van de afgelopen tweede kamer verkiezingen minder erg zijn met uitzondering van Dhr Baudet. Daar heb ik mijn sterke twijfels.

Wat is gewoon aanmatigend vind is dat mevrouw vd Plas lachwekkend zou zijn als premier. Ik begrijp niet waar dat op gebaseerd is. Dat ze onredelijk is in het stikstof debat lijkt me evident maar ik vind de SGP onredelijk in sommige medisch ethische debatten, de SP onredelijk is sociaal economische debatten en zo kan ik nog wel even doorgaan over de dierenpartij en Bij1.

[ Voor 23% gewijzigd door Lordy79 op 10-07-2022 13:42 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Zit je al 20 jaar te zeuren over charlatans in de politiek met Wilders komen we aan dat na 10 jaar Rutte zowel Wilders, Baudet als vandePlas een volwaardig alternatief zien. Als je dan toch perse als volk bedonderd wil worden is dat vooral de juiste richting. Molslims zijn de schuld, we worden homeopathisch vervangen door slaaf DNA en er is pas een stikstofprobleem als ik hem zelf heb gezien (met de ogen dicht).

Dat Rutte rot als een mispel is, is duidelijk. Maar deze bevolking heeft hem toch echt gekozen en de aangedragen alternatieven zijn echt nauwelijks beter. Misschien moeten we meer zeiken over de bevolking zelf die structureel zwakke keuzes maakt en zichzelf steeds meer in armoede jaagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Lordy79 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 13:38:
[...]

Waarom wel? Ik geloof niet dat elke politicus of elk mens zo slecht is als Rutte de premier. Als je verantwoordelijk bent voor het toeslagenschandaal treed je af en verdwijn je uit de politiek. Dat is natuurlijk slechts een mening en heeft met ethiek te maken.

Ik denk dat alle lijsttrekkers van de afgelopen tweede kamer verkiezingen minder erg zijn met uitzondering van Dhr Baudet. Daar heb ik mijn sterke twijfels.
Nouja ik sta niet te springen om de belangen achterban van Rutte, maar ik sta ook niet bepaald te springen om de belangen achterban van mevrouw v/d Plas. En ik heb niet de illusie dat indien verkozen tot onze nieuwe primus interparis, ze daar ineens onafhankelijk van zou zijn. Daarnaast zijn FvD, PVV en JA21 het meest verwante. Dus de kans dat je die er bij zult krijgen ook.

Het is lastig wegen, want er zijn genoeg verschillen, maar uiteindelijk kom ik er niet op uit dat de ene minder erg is dan de andere. Hooguit dat we het van de ene al bewezen hebben gezien in bestuur en van mevrouw van der Plas nog niet (en wat mij betreft mag dat zo blijven en waren we al enige tijd van Rutte verlost).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Lordy79 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 13:14:
[...]

Het klopt dat de kabinetten Rutte het onder tafel geveegd hebben. Maar BBB veegt het nog steeds onder tafel. Ze heeft uiteraard niet de hele negatieve geschiedenis van Rutte op andere terreinen maar puur naar stikstof gekeken is mevrouw van der Plas nog erger.
[...]
Laten we het inhoudelijk houden en niet gaan zeuren als iemand kritiek krijgt. Je kunt ook niet beweren dat GL of PvdA hier zo positief benaderd worden. Ik denk dat iedere kiezer wel zoekende is maar dat ligt dan waarschijnlijk meer aan de maatschappij dan aan de politici. Wij stemmen tenslotte op ze

Het is verder niet mijn schuld dat Rutte alles bij elkaar liegt, het CDA een puinhoop is, mevrouw van der Plas sprookjes vertelt en Eerdmans Trump/Baudet nog verdedigde toen de fascistische inslag al lang en breed op tafel lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
gekkie schreef op zondag 10 juli 2022 @ 13:44:
[...]
Daarnaast zijn FvD, PVV en JA21 het meest verwante. Dus de kans dat je die er bij zult krijgen ook.
Geen idee hoe BBB daar over denkt maar ik mag toch hopen dat ook BBB het FvD zou uitsluiten. Ook mevrouw van der Plas zou toch moeten weten dat van collaboreren met dat soort clubs ongelukken komen. We hebben gezien hoe het faciliteren van aandacht voor die club als desastreus heeft uitgepakt van de maatschappij.

Volgens mij heb je de VVD ook dan nog steeds nodig maar dat terzijde.

[ Voor 10% gewijzigd door D-e-n op 10-07-2022 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Wat is gewoon aanmatigend vind is dat mevrouw vd Plas lachwekkend zou zijn als premier. Ik begrijp niet waar dat op gebaseerd is. Dat ze onredelijk is in het stikstof debat lijkt me evident maar ik vind de SGP onredelijk in sommige medisch ethische debatten, de SP onredelijk is sociaal economische debatten en zo kan ik nog wel even doorgaan over de dierenpartij en Bij1.
Dat is voornamelijk de ervaring met de LPF en diverse lokale partijen. Een partij die uit het niets heel groot wordt en dan een aantal ministers en andere bestuurders moet leveren leidt heel vaak tot vriendjespolitiek en opportunisten die niks hebben met de denkbeelden van de partij maar alleen er voor hun eigen gewin en/of status zijn. Dat wordt dan ruzie, schandalen en alles behalve het uitvoeren van het programma waar de partij op verkozen is. Maar in plaats van een gemeente is nu het hele land de klos.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
[...]

Wat is gewoon aanmatigend vind is dat mevrouw vd Plas lachwekkend zou zijn als premier. Ik begrijp niet waar dat op gebaseerd is. Dat ze onredelijk is in het stikstof debat lijkt me evident
Die laatste zin en voornamelijk ook de hele positionering daarin maakt dat ze niet reeele verwachtingen schept en - op basis van peilingen - daarmee een achterban krijgt van enig formaat.

Wellicht de andere kant op rederen: Welke kwaliteiten heeft v/d Plas die haar een goede premier maken. Daarbij is het hebben van een grote achterban van belang maar ik mag hopen dat we wat meer onderbouwing kunnen vinden om tot de conclusie komen waarom ze geschikt zou kunnen zijn.
[...]

Daarmee mis je overigens ook mijn punt ;)

Ik stel niet dat Rutte goed of slecht is, noch dat er een directe link is tussen BBB en VVD noch dat één brandschoon is en de andere niet. Als je VVD/Rutte afvalt wegens het Stikstofverhaal is er eigenlijk geen enkele basis om pro-BBB te zijn door het stikstofverhaal.

De huidige coalitie heeft eindelijk door (mede dankzij de rechter) dat we iets moeten doen, een nieuwe coalitie met bijvoorbeeld de BBB die dat zou verkomen helpt ons land op geen enkele manier.

[ Voor 34% gewijzigd door Napo op 10-07-2022 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
D-e-n schreef op zondag 10 juli 2022 @ 13:51:
[...]
Geen idee hoe BBB daar over denkt maar ik mag toch hopen dat ook BBB het FvD zou uitsluiten. Ook mevrouw van der Plas zou toch moeten weten dat van collaboreren met dat soort clubs ongelukken komen. We hebben gezien hoe het faciliteren van aandacht voor die club als desastreus heeft uitgepakt van de maatschappij.
Als dat het verschil is tussen wel of niet in de oppositie blijven ?
Ik verwacht niet dat een aanzienlijk deel van haar achterban daar dusdanig principieel tegen gekant zou zijn.
Misschien wat ex-CDA wel, maar de FDF lui weer niet bepaald. Vleugje oud-CDA "maar wij houden dat wel onder controle" erbij gelijk aan hun PVV experiment, et voila.
Volgens mij heb je de VVD ook dan nog steeds nodig maar dat terzijde.
Dat zou kunnen, achja alles in het landsbelang heh er moet geregeerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:08
20 zetels voor BBB is een zeepbel vergelijkbaar met TON van Rita Verdonk en eerder de 60 virtuele zetels voor Wouter Bos met vrijwel hetzelfde programma als Ad Melkert.

Het is de trend die zorgen zou moeten baren, blijkbaar voelen steeds minder kiezers zich aangesproken tot traditionele partijen en de bijbehorende onherkenbare compromissen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D-e-n
hoevenpe schreef op zondag 10 juli 2022 @ 13:57:
Het is de trend die zorgen zou moeten baren, blijkbaar voelen steeds minder kiezers zich aangesproken tot traditionele partijen en de bijbehorende onherkenbare compromissen.
Waarom blijf je maar zo lief voor die kiezer? Je mag toch aannemen dat een kiezer begrijpt dat er compromissen gesloten worden? En je mag het de kiezer toch wel verwijten als die een liegende premier in het zadel houdt?

Onze politici zijn niets anders dan een afspiegeling van de maatschappij. En misschien zien we hier ook wel een algemeen probleem van de maatschappij naar voren komen. Ik zou het de verheerlijking van de consumerende burger willen noemen. Dezelfde burger die verhaal komt halen bij een leraar als hun "trots" een vier heeft voor een proefwerk of geen VWO advies krijgt. De klant die leegloopt in een review als een pakketje een dag te laat is. De consument die denkt dat keuzevrijheid tot aan de hemel reikt en dat hij/zij met alles zijn/haar zin krijgt. En zo wordt ook het vakje in het stemhokje rood gekleurd. "De klant is koning" wordt "de kiezer heeft altijd gelijk". Maar zo werkt het niet natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
@D-e-n je kan ook ver gaan met compromissen, zo heeft VVD veel weggegeven aan D66 en weinig terug gekregen. Hierdoor zijn hun kiezers teleurgesteld aan hun partij en stappen dus mogelijk over op splinter partijen. Zo heeft 52% van VVD stemmers begrip op boeren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EMPihBMj4X0_V3Q5wR37qehKi9c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kV9WmUfY80yG8yjQWn4Whef6.jpg?f=fotoalbum_large
Dit laat zien dat er een verdeeldheid is binnen VVD

[ Voor 67% gewijzigd door New Yorker op 10-07-2022 14:27 ]

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Je zou het stemgedrag van de kiezer kunnen vergelijken met iets wat je hier ook op Tweakers wel ziet.

Dan komt er een nieuwe webwinkel met lagere prijzen en als vliegen op stroop komen de consumenten daar op af. Vervolgens blijkt zo'n shop onbetrouwbaar want levertijden kloppen niet, producten worden niet geleverd of het blijkt grijze import te zijn met problemen met de garantie. Na verloop van tijd krijgt zo'n shop slechte reviews en haken mensen (terecht) af. Maar vervolgens maakt de shop een doorstart onder een andere naam of begint de eigenaar gewoon opnieuw en dan komen diezelfde klanten daar toch weer gewoon op af. Iets met een ezel en een steen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
New Yorker schreef op zondag 10 juli 2022 @ 14:24:
@D-e-n je kan ook ver gaan met compromissen, zo heeft VVD veel weggegeven aan D66 en weinig terug gekregen. Hierdoor zijn hun kiezers teleurgesteld aan hun partij en stappen dus mogelijk over op splinter partijen. Zo heeft 52% van VVD stemmers begrip op boeren https://peilingen.maurice...-vvd-op-1-zetel-genaderd/
Heeft de VVD zoveel ingeleverd of is dat slechts het beeld dat heerst? In tegenstelling tot het beruchte VVD-PvdA kabinet hebben we hier namelijk te maken met vier partijen dus relatief veel compromis. En vergeet niet dat de stikstof een rechterlijke uitspraak betreft. Sowieso leveren partners van de VVD doorgaans meer kiezers in dan de VVD zelf dus iets zegt me dat VVD-kiezers de laatsten zijn die mogen klagen over het beleid van de kabinetten Rutte.

En belangrijker: je had het over een liegende premier maar de kiezers die jij nu verdedigt hebben daar dus gewoon op gestemd. Dus kennelijk is liegen geen probleem maar een uitspraak van de rechter op een onhandige manier uitvoeren wel?

[ Voor 8% gewijzigd door D-e-n op 10-07-2022 14:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
D-e-n schreef op zondag 10 juli 2022 @ 14:10:
Ik zou het de verheerlijking van de consumerende burger willen noemen.
Is dat de schuld van de kiezer of van de politiek waar al decennia klankbordgroepen, mannetjesmakers en reclamebureaus de dienst uitmaken?

Verkiezingscampagnes vol speerpunten, tv- en radiospotjes, debatten die meer op idols lijken dan over de inhoud gaan, etc. Politiek is marketing, het programma het product en het mag geen verrassing zijn dat de review van de uitvoering daarvan slechts één of twee sterren oplevert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

hoevenpe schreef op zondag 10 juli 2022 @ 14:40:
[...]

Is dat de schuld van de kiezer of van de politiek waar al decennia klankbordgroepen, mannetjesmakers en reclamebureaus de dienst uitmaken?

Verkiezingscampagnes vol speerpunten, tv- en radiospotjes, debatten die meer op idols lijken dan over de inhoud gaan, etc. Politiek is marketing, het programma het product en het mag geen verrassing zijn dat de review van de uitvoering daarvan slechts één of twee sterren oplevert...
Dat, maar gezien het dC interview met Oudenampsen en Mellink wat ik gisteren postte laat eigenlijk zien dat men in Den Haag ook niet echt anders meer kan, want:
'Maar in neoliberalisme zit een sterke neiging om een economisch vraagstuk waar het parlement zeggenschap over zou moeten hebben in een democratie tot een vraagstuk van bestuurders te maken.’
Ze gaan er niet meer over, dat hebben we hier al wel eens eerder besproken. Tja, en dan rest je enkel nog de marketing kant; laat mensen geloven dat ze er nog wel invloed op hebben. Tel daarbij op dat de traditionele middenpartijen inmiddels geen eigen ideeën meer produceren doordat hun business clubs teveel hang naar het (grote) bedrijfsleven hebben waardoor ze erg afhankelijk zijn gemaakt van externe consultatie.

It’s the economy, stupid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
[...]

Het hangt allemaal met elkaar samen. Het is echter te simpel om alleen de politiek de schuld te geven. Want ook hier is de politiek deels weer een uitvloeisel van. Marketing is tenslotte niet in de politiek bedacht.

Verschil is dat marketing in de politiek directe gevolgen heeft voor héél de bevolking. Als domme consumenten massaal voor bijvoorbeeld een piramidespel vallen dan is dat vervelend voor hen maar heeft dat geen invloed op mij. Ik kan dan denken "eigen schuld". Ik kan wat betreft niet wachten tot die hele cryptomarkt in elkaar dondert. Maar in de politiek heeft het meer gevolgen. Wij hebben er last van als een grote groep mensen FvD stemt. Want het maakt het land minder bestuurbaar.

Maar dan zou ik zeker als het politiek aankomt iedereen toch op het hart willen drukken: op het moment dat wij met elkaar allemaal wat beter opletten zou het volgens mij toch beter moeten gaan. Vermijd die spreekwoordelijke nieuwe webshop die van alles belooft maar doe research.
dawg schreef op zondag 10 juli 2022 @ 14:49:
[...]

Ze gaan er niet meer over, dat hebben we hier al wel eens eerder besproken.
Ze gaan er wél over. Ze hebben echter besloten er niet meer over te gaan. Op het moment dat ze nu besluiten er weer wel over te gaan kunnen ze daar natuurlijk gewoon een start mee maken.

Maar dan moeten "wij" dus wat anders doen in het stemhokje en op partijen gaan stemmen die in elk geval de intentie hebben het anders te willen gaan doen.

[ Voor 14% gewijzigd door D-e-n op 10-07-2022 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Lordy79 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 12:40:
[...]

Nou sluit het een het ander natuurlijk niet uit ;).
[...]

Dit ja. Kijk naar een politiek debat, en kijk vooral ook naar de socials van diverse partijen die naar mijn mening meer aan de populistische kant zitten (FvD, Denk, PVV, BBB zijn toch wel de meest opvallende). Die kamerleden zijn niet uit op gelijk of een constructieve discussie. Ze zijn er op uit om een mooie outtake op insta te kunnen zetten, en als het even meezit halen ze de pers. Iedereen die geen zin heeft om zich te verdiepen (en laten we wel wezen, dat zijn er heel veel) smult ervan en laat zich makkelijk beïnvloeden. Je hebt natuurlijk ook een groep die steevast bij 'hun merk' blijft en ook bar weinig van de inhoud weet - althans, dat is mijn beeld van de gemiddelde VVD aanhanger, maar ik zie het ook bij PvdA en GL stemmers. Het gebeurt bij elke partij. Er is maar een klein groepje dat zich a la de gemiddelde Tweaker inleest en een weloverwogen keus maakt. Tot zover mijn korte en waarschijnlijk veel te simpele analyse.

Wat heeft het voor zin om als partij te vechten voor die laatste groep, als je kunt leunen op je vaste klant en de shoppende consument met mooie filmpjes en rare leuzen naar binnen kunt hengelen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
Thomas schreef op zondag 10 juli 2022 @ 16:18:
Die kamerleden zijn niet uit op gelijk of een constructieve discussie. Ze zijn er op uit om een mooie outtake op insta te kunnen zetten, en als het even meezit halen ze de pers.
Je mag de media daar ook op aanspreken: een genuanceerd verhaal haalt hooguit een hoek op pagina zoveel, een rel staat op de voorpagina en vult alle discussieprogrammas.

Mooi voorbeeld: dag in dag uit gaat het over over rellende boeren, krant, tv, sociale media. Tegelijkertijd demonstreren duizenden huisartsen, vreedzaam vol bevlogenheid omdat het water ze aan de lippen staat. Het enige wat de voorpagina haalt is hun door de politie geblokkeerde wandeling, echt inhoudelijk is er bijna niets over te lezen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

hoevenpe schreef op zondag 10 juli 2022 @ 16:50:
[...]

Je mag de media daar ook op aanspreken: een genuanceerd verhaal haalt hooguit een hoek op pagina zoveel, een rel staat op de voorpagina en vult alle discussieprogrammas.

Mooi voorbeeld: dag in dag uit het over over rellen de boeren, krant, tv, sociale media. Tegelijkertijd demonstreren duizenden huisartsen, vreedzaam vol bevlogenheid omdat het water ze aan de lippen staat. Het enige wat de voorpagina haalt is hun door de politie geblokkeerde wandeling, echt inhoudelijk is er bijna niets over te lezen...
Zeker als je een krant uit 1988 er eens bij pakt. Een hele pagina genuanceerde artikelen aangaande politiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

[...]

Mooi voorbeeld: dag in dag uit gaat het over over rellende boeren, krant, tv, sociale media. Tegelijkertijd demonstreren duizenden huisartsen, vreedzaam vol bevlogenheid omdat het water ze aan de lippen staat. Het enige wat de voorpagina haalt is hun door de politie geblokkeerde wandeling, echt inhoudelijk is er bijna niets over te lezen...
Het vervelende is dat er best media is die vrij genuanceerd verslaggeeft, maar we leven natuurlijk ook in de tijd van door social media gecreëerde media-bubbels en ON op de publieke omroep. Hoe bereik je mensen die niet willen, maar ook bijna niet kunnen horen? Ergens hoop je dat de politiek er boven staat, maar dat is helaas niet zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

[...]

Wat zou de conclusie zijn?
dawg schreef op zondag 10 juli 2022 @ 16:54:
[...]

Zeker als je een krant uit 1988 er eens bij pakt. Een hele pagina genuanceerde artikelen aangaande politiek.
Het had de krant van vorige week kunnen zijn: boeren, koeriersdiensten.
Edit: dat is best een leuke site, thanks.

[ Voor 24% gewijzigd door Sandor_Clegane op 10-07-2022 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Ik luister vooral podcasts over onderwerpen die me interesseren, zoek meer de uithoeken op als GeenStijl, TPO maar ook Joop.nl en FTM. Traditionele media negeer ik of zie ik vooral als amusement.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
En de draai waarvan je wist dat die ging komen...
Senatoren PvdA tekenen bij kruisje voor CETA

De coalitie heeft in de Senaat geen meerderheid, dus wordt hardstikke spann... OH NEE HAHA de PvdA heeft vandaag aangekondigd dat de gehele fractie (bekend van de aangekondigde fusie met GroenLinks, dat tegen is) vóór CETA gaat stemmen. Senator Ruud Koole schrijft in de Volkskrant een stuk dat erop neerkomt dat iedereen alle tegenstanders van CETA is (o.a.: de Tweede Kamerfractie van de PvdA) stomme tokkies zijn. Bovendien heeft Koole hoogstpersoonlijk bij Justin Trudeau en Ursula von der Leyen een inlegvelletje geregeld.
Succes met je gezamenlijke Senaatsfractie... :F

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 10-10 07:40
New Yorker schreef op zondag 10 juli 2022 @ 14:24:
@D-e-n je can ook ver gaan met compromissen, zo heeft VVD veel weggegeven aan D66 en weinig terug gekregen.
Ah ja, de altijd oppermachtige D66. Dat verhaal begint een beetje eentonih worden. Wat zelfreflectie en objectiviteit zou de VVD/CDA stemmer wat dat betreft langzamerhand sieren.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Neelie Kroes en Uber iemand? :7
https://www.trouw.nl/econ...itiek-bespeelde~b1c8fc2f/

https://www.trouw.nl/binn...elijk-voor-uber~baa403e9/
In de periode dat Uber met een illegale app probeerde de taximarkt open te breken, heeft Neelie Kroes intensief voor het bedrijf gelobbyd, zo blijkt uit gelekte documenten. Terwijl haar expliciet was gezegd niet bij Uber in dienst te gaan.
Zeg niet te snel: “het is weer een VVD’er”, maar het is weer een VVD’er.

[ Voor 46% gewijzigd door dawg op 10-07-2022 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
hoevenpe schreef op zondag 10 juli 2022 @ 17:30:
[...]

Ik luister vooral podcasts over onderwerpen die me interesseren, zoek meer de uithoeken op als GeenStijl, TPO maar ook Joop.nl en FTM. Traditionele media negeer ik of zie ik vooral als amusement.
Maar die uithoeken brengen geen objectief nieuws. Soms hebben ze wel eens een scoop maar het zijn vooral blogs bedoeld voor een specifieke doelgroep. Word je er wijzer van als het ene blog zwart en het andere wit zegt?

FTM vind ik dan weer een vreemde eend in de bijt. Dat is gewoon ijzersterke onderzoeksjournalistiek. Die zoeken iets uit en brengen dat. Aan jou om dan te oordelen. Ik zou graag meer "FTM" op tv willen zien en minder "GS" of "Joop".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

dawg schreef op zondag 10 juli 2022 @ 18:16:
https://www.trouw.nl/econ...itiek-bespeelde~b1c8fc2f/

https://www.trouw.nl/binn...elijk-voor-uber~baa403e9/

[...]

2 for 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Tja je moet een beetje werken voordat je in de adviesraad mag natuurlijk. Sowieso is die afkoelperiode een Doorn in het oog voor hardwerkende nederlanders..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Trouw zit achter een betaalmuur, ook een reden waarom ik de tradionele media minder gebruik.

Had het hier gelezen, mijn grootste vraag is 'waarom'?
Neelie Kroes (vvd) lobbyde ILLEGAAL voor Uber bij kabinet van premier Mark Rutte (vvd)

Gek is dat toch. Dat dingen precies zo blijken te werken zoals je denkt dat ze werken, en dat je er dan toch boos over kunt worden als je daar achter komt. Neelie Kroes, de vvd-coryfee voor wie door de NPO te pas en te onpas de rode loper wordt uitgerold voor een afrekening in het journalistieke circuit, of anders om leeghoofdig met de stroom mee te blaten over vrouwenquota. heeft keihard de anti-corruptieregels van de EU overtreden. Dat blijkt uit The Uber Files (niet de appjes van de JFVD, maar van het taxibedrijf, red.) die vandaag worden onthuld.

Trouw: "Kroes was tot eind 2014 Eurocommissaris voor digitale zaken, maar wilde al in 2015 betaald aan de slag in een hoge adviesraad bij Uber. Eurocommissarissen mogen echter achttien maanden lang geen posities aanvaarden op een terrein waar ze zich als Eurocommissaris mee bezig hebben gehouden. Zij heeft twee keer per brief verzocht om toch eerder te mogen aantreden. Zowel de voorzitter van een speciale ethische commissie in Brussel als commissievoorzitter Jean-Claude Juncker wezen dat verzoek echter resoluut af. Ook na die afwijzingen bleef Kroes afspreken met een hoge adviseur van premier Mark Rutte, of met Rutte zelf, om de toekomst van Uber in Nederland te bespreken."
Heeft Neelie in als die jaren als eurocommisaris niet genoeg verdiend om een leuke woning in Wassenaar te kopen, doe er een Landrover, zeilboot en tweede huis in Frankrijk bij. Op een gegeven moment heb je toch genoeg..

Macron zit er trouwens ook vuistdiep in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:49
hoevenpe schreef op zondag 10 juli 2022 @ 20:23:
[...]
mijn grootste vraag is 'waarom'?
Voor sommigen is genoeg nooit genoeg.

En misschien is ze destijds wel op die positie gekomen door bij bepaalde personen in het krijt te komen. Een 'schuld' die later terug moet worden betaald. Zal natuurlijk niet Uber zelf zijn, maar wellicht invloedrijke personen die flink aan Uber verdienden.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

alexbl69 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 20:38:
[...]

En misschien is ze destijds wel op die positie gekomen door bij bepaalde personen in het krijt te komen. Een 'schuld' die later terug moet worden betaald. Zal natuurlijk niet Uber zelf zijn, maar wellicht invloedrijke personen die flink aan Uber verdienden.
Het is veel simpeler. @Virtuozzo Heeft er een keer een onderzoek naar gelinkt geloof ik maar kan het niet terug vinden. Maar het zijn zichzelf versterkende netwerken. Geen netwerken waar mensen elkaar heel bewust bevoordelen, maar wel elkaar op een manier versterken dat dit de uitkomst is. Het is natuurlijk gedrag, waarvan iemand zich heel bewust moet zijn gedrag te veranderen.

En ja, dat mogen wij van onze politici wel vragen, nee zelfs eisen. Maar daarin speelt ook de cultuur van de VVD een rol. Een ideologie waarin kansen pakken en gaan voor eigenbelang een hoofdrol speelt.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Cyberpope schreef op zondag 10 juli 2022 @ 20:53:
[...]

Het is veel simpeler. @Virtuozzo Heeft er een keer een onderzoek naar gelinkt geloof ik maar kan het niet terug vinden. Maar het zijn zichzelf versterkende netwerken. Geen netwerken waar mensen elkaar heel bewust bevoordelen, maar wel elkaar op een manier versterken dat dit de uitkomst is. Het is natuurlijk gedrag, waarvan iemand zich heel bewust moet zijn gedrag te veranderen.

En ja, dat mogen wij van onze politici wel vragen, nee zelfs eisen. Maar daarin speelt ook de cultuur van de VVD een rol. Een ideologie waarin kansen pakken en gaan voor eigenbelang een hoofdrol speelt.
Inderdaad. Het is schering & inslag binnen de internationale bestuurslagen. Ons kent ons, dat idee. Wellicht niet geheel bewust maar dat er veel moeite wordt gedaan om geschikte mensen te zoeken geloof ik niet zo. Daarnaast is het ook wel heel erg handig natuurlijk, iemand die toegang heeft tot nationale én Europese parlementen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

alexbl69 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 20:38:
[...]

Het blijft toch gek dat ik een notaris geld moet betalen voor een background-check op mezelf uit naam van de Wwft als ik, zegge, een huis koop, maar de mensen die verantwoordelijk zijn voor dergelijke wetgeving en daadwerkelijk bezig zijn met sinistere vormen van zelfverrijking gewoon met ambtsmisdrijven wegkomen.

Er zijn voor deze mensen gewoon geen consequenties, daar ze blijkbaar tot een beschermde klasse behoren. Net zoals de sms’jes van Von Der Leyen die ineens zijn verdwenen (hè, waar hebben we dat eerder gehoord). Een soort van EU-despotisme eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Cyberpope schreef op zondag 10 juli 2022 @ 20:53:
[...]

Netwerk corruptie. Ons kent ons. zoveel namen voor. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-10 22:11
hoevenpe schreef op zondag 10 juli 2022 @ 20:23:

Heeft Neelie in als die jaren als eurocommisaris niet genoeg verdiend om een leuke woning in Wassenaar te kopen, doe er een Landrover, zeilboot en tweede huis in Frankrijk bij. Op een gegeven moment heb je toch genoeg..
Iedereen vind van zichzelf dat hij de goodguy is. Vrijwel niemand zal zeggen iets alleen voor het geld te doen, althans niet op dat niveau.
Ik vermoed dat onze neoliberale vrienden niks zagen in die gereguleerde taxi markt. Want regels belemmeren de ondernemers enz. Dus dat moest worden open gebroken.
En zoals altijd met neoliberaal beleid is de gewone arbeider hier het slachtoffer, want uber&co buiten hun chauffeurs gigantisch uit. Daar is geen droog brood mee te verdienen. Alleen de mensen die echt niet anders kunnen meldden zich daarvoor aan, niet wetende dat ze er eigenlijk niks mee opschieten. Maar fuck de armen, hadden ze maar niet arm moeten zijn

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-10 13:53
No shit. Maar zolang we in dit land een collectief Stockholm Syndroom hebben met de VVD, verandert er helaas niet zo veel. Mocht Van Rey inmiddels niet ook weer lekker aan de slag?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
dreamscape schreef op zondag 10 juli 2022 @ 22:38:
[...]

No shit. Maar zolang we in dit land een collectief Stockholm Syndroom hebben met de VVD, verandert er helaas niet zo veel. Mocht Van Rey inmiddels niet ook weer lekker aan de slag?
Er is natuurlijk ook een groep die het wel prima vind. Ze weten dat de VVD shit is voor iedereen, maar zolang het voor hunzelf goed is stemmen ze er toch op. Hoe hoger het inkomen en vermogen, hoe groter de kans dat mensen de nadelen voor anderen prima vinden zolang ze zelf een voordeel hebben. Nederland is een enorm rijk land met zo'n beetje de meest extreme vermogensongelijkheid ter wereld. Iedereen die in die groep valt stemt vrolijk VVD zolang de VVD duidelijk laat zien dit te willen behouden. De dividendbelasting is een mooi voorbeeld.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-10 13:53
PilatuS schreef op zondag 10 juli 2022 @ 22:58:
Iedereen die in die groep valt stemt vrolijk VVD zolang de VVD duidelijk laat zien dit te willen behouden. De dividendbelasting is een mooi voorbeeld.
De VVD is er vooral voor het grootkapitaal. Zoals je al zegt, de dividendbelasting is een mooi voorbeeld. Ze zijn er niet voor Henk en Ingrid en wel voor Diederik en Marie-Louise met 8x modaal. Maar ondertussen houden ze Peter en Willemijn met 2,5x modaal de mooie worst voor dat ze er ook voor hun zijn. Peter en Willemijn worden echter voor de gek gehouden, maar hebben dat helaas niet door.

Overigens zijn Diederik, Marie-Louise, Peter en Willemijn ontzettende sukkels dat ze op die partij blijven stemmen, maar dat zijn Henk en Ingrid met hun keuze waarschijnlijk ook. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:01

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Het probleem is nog niet eens zozeer de VVD, je hebt altijd het risico dat er een partij ontstaat die het democratische principe, d.w.z. je houdt ook zoveel mogelijk rekening met de belangen van iedereen, niet zo nauw neemt.

Maar in ons coalitiestelsel regeert de VVD nooit alleen, het zijn dus vooral andere partijen die de VVD de middelen geven om dit te doen. Dat we in dit land in een bestuurlijke chaos zitten, is evengoed te danken aan D66, CDA, CU en verder terug PvdA en PVV. Die partijen zijn net zo verantwoordelijk, want ze regeerden immers mee en gaven democratisch hun mandaat aan het beleid.

De logica is waarmee de VVD zich kan beroepen om een zwaar overwicht kan uitoefenen op coalitiegenoten is al vaak teruggekomen:
  • Het introduceren van het concept: "wie breekt is de enigste verliezer". De mogelijkheid van breken met een coalitie is essentieel in een democratie, maar in Nederland heeft men het tot een zonde verklaart.
  • Het verkleinen van electorale ruimte door extreme partijen. De VVD kan zich opwerpen als beschermer tegen extremisme, mits hun standpunten maar meer gewicht krijgen. Tevens is er minder ruimte voor democratische oppositie, dus de VVD komt altijd in beeld als regeringspartij.
  • Het depolitiseren van ideologie. Ideologie staat niet meer ter discussie, dus is de standaard ideologie van het neoliberalisme het uitgangspunt van beleid, wat tevens ook de ideologie is van de VVD.
En zo zijn er nog wel een aantal meer.

Als kiezer van bovenstaande coalitiegenoot is het dus zaak de partij af te rekenen op het vermogen tegenwicht te geven aan de VVD en te breken met logica en vanzelfsprekendheid van de macht van de VVD. Zonder intern debat binnen zulke partijen waarin dit expliciet te sprake komt, kan je er vanuit gaan dat in een volgende coalitie hetzelfde gebeurd.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
hoevenpe schreef op zondag 10 juli 2022 @ 17:30:
[...]

FTM is erg goed, maar GeenStijl heeft toch weinig met onderzoeksjournalistiek te maken?
D-e-n schreef op zondag 10 juli 2022 @ 18:21:
[...]

Maar die uithoeken brengen geen objectief nieuws. Soms hebben ze wel eens een scoop maar het zijn vooral blogs bedoeld voor een specifieke doelgroep. Word je er wijzer van als het ene blog zwart en het andere wit zegt?

FTM vind ik dan weer een vreemde eend in de bijt. Dat is gewoon ijzersterke onderzoeksjournalistiek. Die zoeken iets uit en brengen dat. Aan jou om dan te oordelen. Ik zou graag meer "FTM" op tv willen zien en minder "GS" of "Joop".
Precies. Ik heb voor de grap maar weer eens een paar GeenStijl artikelen geopend en gelezen, maar heb niet het idee dat ik nou wat bijgeleerd heb.

March of the Eagles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• alexbl69
XWB schreef op maandag 11 juli 2022 @ 00:24:
[...]
...maar GeenStijl heeft toch weinig met onderzoeksjournalistiek te maken?
Ja en nee.

Meer dan 90% wat er op staat zou je kunnen scharen onder 'populistisch gebral', maar af en toe schieten ze raak. Mijns inziens hoofdzakelijk omdat sommige klokkenluiders de weg naar de (redactie van) deze site weten te vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:13

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
alexbl69 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 07:52:
[...]

Ja en nee.

Meer dan 90% wat er op staat zou je kunnen scharen onder 'populistisch gebral', maar af en toe schieten ze raak. Mijns inziens hoofdzakelijk omdat sommige klokkenluiders de weg naar de (redactie van) deze site weten te vinden.
'even a broken clock is right twice a day' ;)

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

dreamscape schreef op zondag 10 juli 2022 @ 23:31:
[...]

De VVD is er vooral voor het grootkapitaal. Zoals je al zegt, de dividendbelasting is een mooi voorbeeld. Ze zijn er niet voor Henk en Ingrid en wel voor Diederik en Marie-Louise met 8x modaal.
Nee, het is nog erger: dividendbelasting afschaffen is puur voor buitenlandse aandeelhouders in Nederlandse bedrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-10 18:09
defiant schreef op zondag 10 juli 2022 @ 23:33:
Het probleem is nog niet eens zozeer de VVD, je hebt altijd het risico dat er een partij ontstaat die het democratische principe, d.w.z. je houdt ook zoveel mogelijk rekening met de belangen van iedereen, niet zo nauw neemt.

Maar in ons coalitiestelsel regeert de VVD nooit alleen, het zijn dus vooral andere partijen die de VVD de middelen geven om dit te doen. Dat we in dit land in een bestuurlijke chaos zitten, is evengoed te danken aan D66, CDA, CU en verder terug PvdA en PVV. Die partijen zijn net zo verantwoordelijk, want ze regeerden immers mee en gaven democratisch hun mandaat aan het beleid.

De logica is waarmee de VVD zich kan beroepen om een zwaar overwicht kan uitoefenen op coalitiegenoten is al vaak teruggekomen:
  • Het introduceren van het concept: "wie breekt is de enigste verliezen". De mogelijkheid van breken met een coalitie is essentieel in een democratie, maar in Nederland heeft men het tot een zonde verklaart.
  • Het verkleinen van electorale ruimte door extreme partijen. De VVD kan zich opwerpen als beschermer tegen extremisme, mits hun standpunten maar meer gewicht krijgen. Tevens is er minder ruimte voor democratische oppositie, dus de VVD komt altijd in beeld als regeringspartij.
  • Het depolitiseren van ideologie. Ideologie staat niet meer ter discussie, dus is de standaard ideologie van het neoliberalisme het uitgangspunt van beleid, wat tevens ook de ideologie is van de VVD.
En zo zijn er nog wel een aantal meer.

Als kiezer van bovenstaande coalitiegenoot is het dus zaak de partij af te rekenen op het vermogen tegenwicht te geven aan de VVD en te breken met logica en vanzelfsprekendheid van de macht van de VVD. Zonder intern debat binnen zulke partijen waarin dit expliciet te sprake komt, kan je er vanuit gaan dat in een volgende coalitie hetzelfde gebeurd.
Je hebt ook nog het Kunduzakkoord gehad in 2012, waardoor het lijstje 'medeplichtige' partijen een stuk langer is. Het lijkt wel alsof iedereen chantabel is erdoor en zich op moraliteit laat inpakken door Rutte. Die heeft nog geen actieve herinnering aan zijn ontbijt, dus hij laveert overal doorheen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D-e-n
@Señor Sjon
@defiant
Ter verdediging van de kleinere partijen: die zijn natuurlijk veel minder "chantabel" door VVD/CDA op het moment dat ze groter worden. Bijvoorbeeld een GL met dertig zetels zal hele andere compromissen sluiten dan een GL met tien zetels.

Laten we godsnaam niet vervallen in de oude teneur van "alle partijen zijn één pot nat" want dat klopt gewoon niet. Het alles op één hoop gooien is het afgelopen decennium enkel een excuus geweest om dan toch maar weer op Rutte te stemmen.

En natuurlijk lost het niet op de VVD stemmen niet alles in één keer op. Maar het afserveren van de grote stimulator van het beleid van de laatste tien jaar lijkt me een hele goede start. Maar blijf dan wel weg bij de rattenvangers die beloven wat niemand kan waarmaken.

[ Voor 5% gewijzigd door D-e-n op 11-07-2022 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:01

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
D-e-n schreef op maandag 11 juli 2022 @ 12:53:
Laten we godsnaam niet vervallen in de oude teneur van "alle partijen zijn één pot nat" want dat klopt gewoon niet. Het alles op één hoop gooien is het afgelopen decennium enkel een excuus geweest om dan toch maar weer op Rutte te stemmen.
Degene die met Rutte hebben geregeerd hebben er niet voor gekozen om de macht van de VVD te breken, terwijl er wel degelijk middelen waren. Zeker als regeringspartij draagt men verantwoordelijkheid voor het hele beleid, want men geeft immers het mandaat en zit in de ministerraad. De status quo daarin accepteren is echter geen verplichting of noodzakelijkheid in het landsbelang.

Want het z.g.n. "landsbelang" kan net zo goed gediend zijn met een forse regeringscrisis die al dan niet leid tot een breuk, als die crisis ervoor zorgt dat de verhouding rechtgezet en gecorrigeerd worden. Het regeren in het "landsbelang" heeft er nu juist voor gezorgd dat alle ministeries in een crisis zitten qua beleid en uitvoering.

We zijn inmiddels al zo ver dat partijen zoals D66 of CU dit niet zelf gaan doen, dit zullen de kiezers/leden moeten afdwingen, daarvoor zijn die partijen te veel gaan lijken op de VVD qua ideologie en macht. De pot is misschien wat natter dan je denk ik.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
@defiant
D66 is al sinds Dittrich en Pechtold een partij die economisch VVD-beleid voorstaat. Dus daar heb ik het niet over.

En het klopt dat partijen vaak te laf zijn geweest in het kabinet, denk aan Samson ten tijde van de PvdA-VVD periode. Maar dan nog gaat het enorm helpen als de verhoudingen anders liggen.

De "laffe" partij heeft intrensiek nog de mogelijkheid om alsnog het leven te beteren. Dat gaat bij de VVD gewoon niet gebeuren. Die denken nog steeds dat ze goed bezig zijn. Dat is een groot verschil en het is de dood voor de politiek als we dat vergeten. Het is koren op de molen van "rechts" Nederland dat "links" de schuld in dde schoenen probeert te schuiven.

[ Voor 15% gewijzigd door D-e-n op 11-07-2022 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
D-e-n schreef op maandag 11 juli 2022 @ 12:53:
@Señor Sjon
@defiant
Ter verdediging van de kleinere partijen: die zijn natuurlijk veel minder "chantabel" door VVD/CDA op het moment dat ze groter worden. Bijvoorbeeld een GL met dertig zetels zal hele andere compromissen sluiten dan een GL met tien zetels.

En natuurlijk lost het niet op de VVD stemmen niet alles in één keer op. Maar het afserveren van de grote stimulator van het beleid van de laatste tien jaar lijkt me een hele goede start. Maar blijf dan wel weg bij de rattenvangers die beloven wat niemand kan waarmaken.
GL en PvdA delen nu al twee formaties het bed met elkaar, dus ik zie ze in dat optiek als gezamenlijke cluster. Je kan niet de calimero-kaart gaan spelen dat kleine partijen weinig te verwijten valt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-e-n
Señor Sjon schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:02:
[...]

GL en PvdA delen nu al twee formaties het bed met elkaar, dus ik zie ze in dat optiek als gezamenlijke cluster. Je kan niet de calimero-kaart gaan spelen dat kleine partijen weinig te verwijten valt.
Natuurlijk valt ze wat te verwijten. Maar het verwijt is teveel meegaan met de VVD. Maar dan blijven VVD en CDA toch de hoofdschuldigen. Ik proef hier weer de neiging dat onder het tapijt te vegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik snap dan die will to please niet om toch met dat beleid in te stemmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Señor Sjon schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:15:
Het werkt niet maar ik snap het wel. Je wilt als partij toch invloed, je wilt meedoen, je wilt "verantwoordelijkheid" nemen, je wilt niet weglopen want er is een meerderheid nodig. En dan denken ze het beleid een beetje bij te kunnen sturen wat natuurlijk niet echt lukt als het beleid an sich niet wijzigt.

De meeste mensen, en dus ook politici, zijn gewoon niet zo heldhaftig dat ze dit soort groepsdruk kunnen weerstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Daar lijkt het wel op. En het schijnt elke keer te werken. :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
'Belastingdienst lekte vertrouwelijke informatie aan Uber'

Wat zijn we toch in vredesnaam voor bananenrepubliek (geworden)?

Dit moet toch politiek aangestuurd zijn? De Belastingdienst gaat niet op eigen houtje de samenwerking met buitenlandse diensten frustreren en onder een hoedje spelen met een multinational.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alexbl69 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:27:
'Belastingdienst lekte vertrouwelijke informatie aan Uber'

Dit moet toch politiek aangestuurd zijn? De Belastingdienst gaat niet op eigen houtje de samenwerking met buitenlandse diensten frustreren en onder een hoedje spelen met een multinational.
Corruptie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Nee, bewuste cultuur die er komt op toegedichte wens van ministers / kamer. Een beetje zoals een hond vals maken, gebeurd niet altijd bewust.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
alexbl69 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:27:
Stap 1) Ga naar je muziek streaming app

Stap 2) Zoek naar de band Bachman-Turner Overdrive

Stap 3) Open hun hit 'You ain't seen nothing yet'

Stap 4) Terwijl je geniet van het gitaarspel op de Gretsch 6120 uit 1957 door Randy Bachman lees je dit artikel:

‘Dank voor je geweldige steun, Neelie’

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14:19

Amphiebietje

In de blubber

Cyberpope schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:56:
[...]

Nee, bewuste cultuur die er komt op toegedichte wens van ministers / kamer. Een beetje zoals een hond vals maken, gebeurd niet altijd bewust.
In elk geval zal dit mogelijk leiden tot buitenlandse onderzoeken naar de rol van de NL'se fiscus in het bevoordelen van multinationals.

Zou toch wat zijn als de Belastingdienst op een zwarte lijst zouden belanden en/of er wat hoge werknemers bij een buitenlands bezoek achter de tralies... :')

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Señor Sjon
Real schreef op maandag 11 juli 2022 @ 19:30:
[...]

Stap 1) Ga naar je muziek streaming app

Stap 2) Zoek naar de band Bachman-Turner Overdrive

Stap 3) Open hun hit 'You ain't seen nothing yet'

Stap 4) Terwijl je geniet van het gitaarspel op de Gretsch 6120 uit 1957 door Randy Bachman lees je dit artikel:

‘Dank voor je geweldige steun, Neelie’
En dan te bedenken dat ze Europees commissaris voor mededinging, vanaf 1 november 2004 tot 1 december 2009 was. Juist om dit soort dingen tegen te gaan. Echt, het is voorbij schaamteloos. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Zouden we deze week nog meer 'onthullingen' krijgen?

Zo'n eerste paar weken van het reces is natuurlijk een perfect 'take out the trash' moment. Er moet wel iets heel extreems gebeuren willen de Kamerleden terugkomen van reces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dude360
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-10 20:02
alexbl69 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:54:
paywall artikelen gebruiken we niet, ook niet via proxysystemen

[ Voor 55% gewijzigd door polthemol op 12-07-2022 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mnarijnm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17-10 18:41
Na het lezen van het artikel dat @Real deelde (bedankt daarvoor), vraag ik mij toch iets af. In onze democratie kan op een volksvertegenwoordiger kiezen. Maar de uitvoering wordt allemaal gedaan door de top ambtenaren. Zo trad het kabinet af met de kindertoeslag'affaire'. Hoogste ambtenaar van de Belastingdienst vertrekt zelf vanwege de affaire, maar zou daarna gelijk een nieuwe baan krijgen als hoogste ambtenaar bij de gemeente Den Haag. 8)7 Zij zijn toch net zo schuldig aan alle leed die is toegedaan aan alle onschuldige mensen, of zie ik dit helemaal verkeerd?

Dan lees je leukweg dit in een oud artikel van RTL ;
Meestal krijgen ze een andere topfunctie bij de overheid, ook als overduidelijk is dat ze tekort zijn geschoten.
:X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Heb je dat nummer van BTO van zojuist al weer uitgezet? Zet het maar weer aan:

Ambtenaren Financiën voorzagen juridische problemen rond box 3-heffing

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Señor Sjon schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:39:
[...]

En dan te bedenken dat ze Europees commissaris voor mededinging, vanaf 1 november 2004 tot 1 december 2009 was. Juist om dit soort dingen tegen te gaan. Echt, het is voorbij schaamteloos. :X
"Maar ze heeft ook veel goede dingen gedaan" -Rutte :+

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Er moet wel iets heel extreems gebeuren willen de Kamerleden terugkomen van reces.
En de gemiddelde burger zit in het buitenland of is bezig z'n koffer te pakken...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

[...]

Tja. VVD. Zolang er geld verdiend kan worden en het juridisch niet aangepakt kan worden, is het helemaal top. Dan ben je een getapte jongen.
mnarijnm schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:04:
Na het lezen van het artikel dat @Real deelde (bedankt daarvoor), vraag ik mij toch iets af. In onze democratie kan op een volksvertegenwoordiger kiezen. Maar de uitvoering wordt allemaal gedaan door de top ambtenaren. Zo trad het kabinet af met de kindertoeslag'affaire'. Hoogste ambtenaar van de Belastingdienst vertrekt zelf vanwege de affaire, maar zou daarna gelijk een nieuwe baan krijgen als hoogste ambtenaar bij de gemeente Den Haag. 8)7 Zij zijn toch net zo schuldig aan alle leed die is toegedaan aan alle onschuldige mensen, of zie ik dit helemaal verkeerd?

Omdat er exact dezelfde ideologie achter zit. Van jaren 90 moesten "snelle jongens" topambtenaren worden van de ministeries. Niet meer selecteren op vakmanschap en maatschappelijk toewijding, maar trainees en managers die vooral op hun "managementkwaliteiten" worden aangenomen. En wisselen voordat effect van beleid duidelijk wordt. Dat is diezelfde "markt" elementen die ook daar geïntroduceerd worden.

En wij bestellen het allemaal. Door ons eigen gedrag als burger en nieuwsconsument en stemhokje.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
mnarijnm schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:04:

[...]
:X
Ik roep dit vaker, ook in andere topics: Verantwoordelijkheid nemen gebeurt niet meer. Niemand wordt ooit écht gestraft voor de blunders die er door de overheid gemaakt wordt. Je hebt zo weer een baan, binnen of buiten de politiek. Schandaal na schandaal en na verkiezingen hebben we nog steeds dezelfde coalities.

En omdat niemand dus verantwoordelijk gehouden wordt, wordt het gedrag dat tot schandalen leidt enkel versterkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Cyberpope schreef op maandag 11 juli 2022 @ 22:33:
[...]

Tja. VVD. Zolang er geld verdiend kan worden en het juridisch niet aangepakt kan worden, is het helemaal top. Dan ben je een getapte jongen.

[...]

Omdat er exact dezelfde ideologie achter zit. Van jaren 90 moesten "snelle jongens" topambtenaren worden van de ministeries. Niet meer selecteren op vakmanschap en maatschappelijk toewijding, maar trainees en managers die vooral op hun "managementkwaliteiten" worden aangenomen. En wisselen voordat effect van beleid duidelijk wordt. Dat is diezelfde "markt" elementen die ook daar geïntroduceerd worden.

En wij bestellen het allemaal. Door ons eigen gedrag als burger en nieuwsconsument en stemhokje.
Het McKinsey effect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Tk55 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 23:05:
[...]

Ik roep dit vaker, ook in andere topics: Verantwoordelijkheid nemen gebeurt niet meer. Niemand wordt ooit écht gestraft voor de blunders die er door de overheid gemaakt wordt. Je hebt zo weer een baan, binnen of buiten de politiek. Schandaal na schandaal en na verkiezingen hebben we nog steeds dezelfde coalities.

En omdat niemand dus verantwoordelijk gehouden wordt, wordt het gedrag dat tot schandalen leidt enkel versterkt.
En dat ondermijnt ook het vertrouwen, omdat het de kloof verscherpt tussen zij die aan de goede kant zitten en zij die dat niet niet zitten. Nu heb ik in zekere zin best begrip voor de unieke positie van de overheid, die moet ook optreden als anderen het niet meer kunnen of willen. Maar het totale gebrek aan verantwoording als dingen verwijtbaar fout zijn gegaan is wel een probleem.

Komt bij dat de landelijke overheid het gewoon simpelweg niet klaar speelt op de grote dossiers. Corona was een drama. Stikstof loopt helemaal uit de klauwen. Inflatie/koopkracht gaat uit de rails lopen. Gezinnen de vernieling in helpen blijkt heel eenvoudig, het oplossen duurt vele jaren. Je kunt nu al uittekenen dat we in de winter met torenhoge gasprijzen gaan zitten, waar is het plan? Asielzoekers fatsoenlijk huisvesten is ook te moeilijk. En dan laten we het drama dat financiën decentrale overheden heet nog buiten beschouwing.

Het is een disaster waiting to happen hoor, ik hou m’n hart vast bij de Statenverkiezingen en daarmee de nieuwe Eerste Kamer. Het zou me niets verbazen als het land daarna zeer moeilijk regeerbaar wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
[...]

Ach, de initiële opdracht van Frans Timmermans was volgens mij dat hij ervoor moest waken dat Brussel niet nodeloos zaken die landen zelf konden regelen naar zich toe zou trekken :).

Zijn invulling daarvan was ook wel heel bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:20
Cyberpope schreef op maandag 11 juli 2022 @ 22:33:
[...]

[...]

Ik zie het bij de multinational waar ik werk ook. De mensen met vaktechnische kennis waarschuwen voor bepaalde problemen, de snelle managers slaan de waarschuwingen in de wind. En als het dan verkeerd gaat, doen ze net alsof hun neus bloed. Of ze hebben niet eens in de gaten dat zij de sh*t hebben veroorzaakt en geven anderen de schuld.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

CETA lijkt er wel te komen. Ik geloof dat dit wel alles zegt over hoe het staat met onze politiek en waar de prioriteiten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:40

HollovVpo1nt

I like gadgets

Met verkiezen verhelp je het probleem niet en dat baart mij zorgen. Cultuur is niet zomaar te veranderen met nieuwe poppetjes. Nederland is - als je het leuk vindt om te horen of niet - een corrupte staat. Corruptie moet je grondig doorspoelen. Dat betekent mensen verantwoordelijk houden voor hun daden. Zolang dat niet gebeurt zal er geen reden zijn voor ambenaren en bewindspersonen zich te misdragen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Baseman77
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17-10 16:27

Baseman77

We move

Señor Sjon schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:15:
Tsja, Klaver is een van de weinige politici die het anders deed en besloot om in 2017 niet in zee te gaan met de VVD en niet meer deel te nemen aan de kabinetsformatie. Omdat hij de gevolgen zag aankomen en omdat hij zich niet kon vinden in de plannen.
En wat was het gevolg? Voornamelijk hoon en laster, zowel vanuit de regeringspartijen (met name de VVD natuurlijk) als vanuit de media als vanuit 'de bevolking'.

Hij was een lafaard, een wegloper, een verliezer, durfde zijn verantwoordelijkheid niet te nemen, miste de kans om mee te regeren, liet zijn stemmers in de steek, was een waardeloze manager, enz..

Argumentatie die hier ook gretig werd gebruikt. Om nu te vragen waarom politici vooral meelopen.
Men vergeet blijkbaar snel.

Zie ook bijv. de eerste boerenprotesten in 2019, de doodskist met Klaver erop.
GL en Klaver hebben niets/weinig te maken met de huidige stikstofproblematiek, dat mogen vooral CDA en VVD zich aanrekenen, maar hij wordt er wel op afgerekend. Zo typisch.

[ Voor 13% gewijzigd door Baseman77 op 12-07-2022 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:40

HollovVpo1nt

I like gadgets

Sandor_Clegane schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 09:40:
CETA lijkt er wel te komen. Ik geloof dat dit wel alles zegt over hoe het staat met onze politiek en waar de prioriteiten liggen.
Andere lidstaten waaronder Frankrijk, Duitsland en Italië moeten ook nog stemmen. Europese lidstaten moeten unaniem zijn. Er loopt ook nog een onderhandeling met Cyprus, die aanvankelijk tegen CETA gestemd heeft. Ik hoop dat er onder die lidstaten wel zinnige mensen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

HollovVpo1nt schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 09:44:
[...]

Andere lidstaten waaronder Frankrijk, Duitsland en Italië moeten ook nog stemmen. Europese lidstaten moeten unaniem zijn. Er loopt ook nog een onderhandeling met Cyprus, die aanvankelijk tegen CETA gestemd heeft. Ik hoop dat er onder die lidstaten wel zinnige mensen zijn...
PVDA ook een mooi stel: "zoals de wind waait, waait mijn jasje".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Sandor_Clegane schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 09:45:
PVDA ook een mooi stel: "zoals de wind waait, waait mijn jasje".
Hoe kan je over een gezamenlijke Senaatsfractie hebben als je het op zo'n fundamenteel punt oneens bent?
Dat is toch totaal ongeloofwaardig naar de kiezer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

hoevenpe schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 10:07:
[...]

Hoe kan je over een gezamenlijke Senaatsfractie hebben als je het op zo'n fundamenteel punt oneens bent?
Dat vond ik ook, ze hadden Thijssen ook nog geïnterviewd en die kwam met wat zwak geneuzel over wat de PVDA zou stemmen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
HollovVpo1nt schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 09:44:
[...]

Ach, die worden allemaal wel op een ander gebied gepaaid om hun stem te krijgen.

Wat in Nederland op kleinere schaal gebeurt gebeurt Europees op grote schaal: niks is meer zuiver, alles heeft met elkaar te maken. Middels cadeautjes en/of dreigementen worden zaken die niets met elkaar te maken hebben aan elkaar gekoppeld.

Er zijn mensen die zeggen dat dit nodig is om tot besluitvorming te komen, en er zijn mensen die vinden dat dit enkel tot slechte of halfbakken besluiten leidt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
hoevenpe schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 10:07:
[...]

Als zo'n combinatie partij mijn stem wil krijgen moeten ze daar inderdaad wel duidelijk over zijn. Anders krijg je hetzelfde als met de zorg onder Samson: voor de verkiezingen beweren dat er in de zorg samengewerkt moet worden en na de verkiezingen de consultants politiek van Schippers verdedigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Ik hoop dat PvdA instort na dit debacle. Telkens als PvdA kans krijgt bij langetermijnbesluiten de doorslag te geven, staan ze w.m.b. aan de verkeerde kant van de geschiedenis. Het is keer op keer neoliberaal, waar men voor kiest. Dat moet maar eens afgelopen zijn, derhalve hoop ik oprecht dat heel die partij in elkaar klapt en verdwijnt. De stemmen richting SP en/of GL (liever PvdD).

Natuurlijk, het was al bekend dat óók PvdA ten prooi gevallen is aan externe consultatie, maar toch is het elke keer hopen op beter gezien de uitlatingen die men bezigt welke toch centrumlinks zijn. Maar dan komt puntje bij paaltje. Iedere keer weer. Misschien naïef dat ik anders verwachtte. My bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
PvdA heeft een stabiele oude electoraat en zullen voorlopig niet weggaan. Ze kunnen beter een samenwerking met VVD aan gaan dan GroenLinks omdat ze VVD meerdere keren aan een meerderheid geholpen hebben.

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:58
Toch bijzonder hoe overal wordt gesproken over fracties/partijen in de Eerste Kamer en hoe die stemmen. De Eerste Kamer is helemaal niet om politiek te bedrijven - de leden zouden partij-onafhankelijk moeten zijn.

Daarnaast kiest de burger niet de leden van de Eerste Kamer; dat doen de Provinciale Staten. Het is dus naar mijn idee volledig onzinnig om het te hebben over fracties/partijen in de Eerste Kamer omdat ik als burger geen directe invloed heb wie daar zitten.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
New Yorker schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 15:18:
PvdA heeft een stabiele oude electoraat en zullen voorlopig niet weggaan. Ze kunnen beter een samenwerking met VVD aan gaan dan GroenLinks omdat ze VVD meerdere keren aan een meerderheid geholpen hebben.
En waar staat PvdA ook al weer voor ? Als de VVD er ergens niet voor is dan is het wel de gemiddelde arbeider. Als de PvdA gaat samenwerken met de VVD dan moeten ze iets aan hun naam doen en is waar de partij ooit voor stond compleet verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
PilatuS schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 15:37:
[...]

En waar staat PvdA ook al weer voor ? Als de VVD er ergens niet voor is dan is het wel de gemiddelde arbeider. Als de PvdA gaat samenwerken met de VVD dan moeten ze iets aan hun naam doen en is waar de partij ooit voor stond compleet verdwenen.
Iis PvdA dan nog voor arbeiders dan? De jure wel maar inmiddels zijn ze voor mensen met bijstandsuitkering en vluchtelingen en willen geld van hun arbeiders. Die nu middeninkomens zijn geworden en hun plannen moeten bekostigen.

Ik vind het nog steeds zonde dat het geen SP is geworden in 2012.

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
New Yorker schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:05:
[...]
zijn ze voor mensen met bijstandsuitkering en vluchtelingen
Ja, ok.... Ik laat de discussie verder maar.
Ik vind het nog steeds zonde dat het geen SP is geworden in 2012.
Mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

New Yorker schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:05:
[...]

Iis PvdA dan nog voor arbeiders dan? De jure wel maar inmiddels zijn ze voor mensen met bijstandsuitkering en vluchtelingen en willen geld van hun arbeiders. Die nu middeninkomens zijn geworden en hun plannen moeten bekostigen.
Wat een onzin zeg. Voor dit verdrag stemmen, maar ook de regeerperiode 2012-2017, en de regeerperiode onder Kok, tonen aan dat ze juist niet voor de kleine man zijn. Of dat nu uitkeringsgerechtigden, vluchtelingen of arbeiders tot aan middeninkomens zijn is niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
dawg schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:12:
[...]

Wat een onzin zeg. Voor dit verdrag stemmen, maar ook de regeerperiode 2012-2017, en de regeerperiode onder Kok, tonen aan dat ze juist niet voor de kleine man zijn. Of dat nu uitkeringsgerechtigden, vluchtelingen of arbeiders tot aan middeninkomens zijn is niet relevant.
Die periode 2012-2017 was toch een domme fout van de kiezer? Maandenlang werd SP verheerlijkt en stonden aan de top van peilingen maar mensen vonden die gladde praatjes van Samsom beter. En Roemer maakte fouten bij die verkiezingen debatten waardoor hij werd aangevallen en niet meer kon herstellen.

Weg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

New Yorker schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:24:
[...]

Die periode 2012-2017 was toch een domme fout van de kiezer? Maandenlang werd SP verheerlijkt en stonden aan de top van peilingen maar mensen vonden die gladde praatjes van Samsom beter. En Roemer maakte fouten bij die verkiezingen debatten waardoor hij werd aangevallen en niet meer kon herstellen.
Verkiezingsretoriek is één, maar uitvoering is wat anders. Die discrepantie is veel te groot bij PvdA. Keer op keer weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJJ
  • Laatst online: 13:24

JJJ

dawg schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 15:10:
Ik hoop dat PvdA instort na dit debacle. Telkens als PvdA kans krijgt bij langetermijnbesluiten de doorslag te geven, staan ze w.m.b. aan de verkeerde kant van de geschiedenis. Het is keer op keer neoliberaal, waar men voor kiest. Dat moet maar eens afgelopen zijn, derhalve hoop ik oprecht dat heel die partij in elkaar klapt en verdwijnt. De stemmen richting SP en/of GL (liever PvdD).

Natuurlijk, het was al bekend dat óók PvdA ten prooi gevallen is aan externe consultatie, maar toch is het elke keer hopen op beter gezien de uitlatingen die men bezigt welke toch centrumlinks zijn. Maar dan komt puntje bij paaltje. Iedere keer weer. Misschien naïef dat ik anders verwachtte. My bad.
Een beetje het post mortem op de invloed die Frans Rutten heeft gehad op het beleid van Kok / de PvdA wat nooit is uitgevoerd en zich nu wreekt.
Pagina: 1 ... 36 ... 84 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de energie-en inflatiecrisis hebben we: Energie-en inflatiecrisis in Nederland