stijgt de koopkracht niet of daalt die? Een verschil. De koopkracht is daarbij een gemiddelde wat het al een dingetje maakt. Als laatste is dat een economische blik die niet persé de waarheid goed mee geeft.mitsumark schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:40:
[...]
Bijvoorbeeld: https://www.nji.nl/cijfers/armoede-gezinnen
Op de (middel)lange termijn, wie gaat er (in nederland) op achteruit dan? Ik ken ze niet...
Ja, de koopkracht stijgt nu even niet, voornamelijk door kosten van energie, maar dat is tijdelijk en wordt (deels) gecompenseerd.
Dat de koopkracht tijdelijk niet stijgt, betekent niet dat je er opeens op achteruit gaat, het vertraagd alleen de vooruitgang.
Het is zoiets als meten of mensen genoeg te eten krijgen. Iedern die dat niet krijgt duw ik een zak chips in de handen en opgelost zou je denken. Cijfermatig ja, praktisch gezien niet.
laten we een essay niet als grondslag nemen dat iets een feit zou zijn. Verschillen in inkomen wil je relatief laag houden, dat is beter voor je samenleving. Gezien zijn veelvuldige label van 'de verzorgingsstaat' doet het me vooral heel achterhaal aan, die verzorgingsstaat is al ten grave gedragen. Het voelt aan als een verkapt pleidooi voor libertarisme, meer van waar we nu al mee te kampen hebben.Waarom heb je zo min mogelijk verschil nodig? Hoe wordt de maatschappij daar beter van?
Verschil is juist beter voor de maatschappij, want zo ontstaat verbinding.
https://www.socialevraags...jkheid-leve-het-verschil/
ik zou het niet weten wat de standaard is, maar politiek wordt er vele mee geschermt. Er zijn in ieder geval heel wat vragen te stellen over hoe goed we voldoen als staat aan zekere taken die we hebben (bv. recht op onderdak). Of hoe we door politiek beleid veel ondernemingsrisico volledig bij een arbeider neerleggen danwel de belastingbetaler (zie Schiphol als de staat weer moet bijspringen als voorbeeld hierop of de 0-uren contracten).Wat is de standaard?
@Señor Sjon er is natuurlijk wel nog een stevige nuance tussen een totalitair communistisch systeem of een maatschappij waarin je inkomensverschillen binnen de perken probeert te houden. Ongebreideld kapitalisme is in ieder geval een slecht idee: de VS is en blijft daar een heel sterk voorbeeld van. Hun maatschappelijk systeem is ver genoeg uitgehold dat wat mensen met diepe zakken heel wat voor elkaar krijgen waar een meerderheid geen trek in heeft, een soort feodalisme dus met slechts wat democratische stukjes behang (die meteen loslaten wanneer er druk op komt).
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien