alexbl69 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:09:
[...]
Weet uit eigen ervaring dat zelfs 3e generatie allochtonen niet afdoende integreren. Ondanks dat men opgroeide in een bijna volledig autochtone gemeenschap blijft het bijvoorbeeld noodzakelijk om een huwelijkspartner te selecteren uit de (zeer beperkte) eigen groep. Niet voldoen aan deze eis resulteert in doodsbedreigingen van vader en broers.
[...]
Had men er destijds maar iets mee gedaan (max 10 miljoen). Dan was dit land nu een stuk leefbaarder geweest qua drukte en zou bijvoorbeeld de energietransitie een stuk eenvoudiger te realiseren zijn.
Er zijn ook zeker voordelen en ik kan er prima in meegaan dat het leefbaarder zou zijn, maar de huidige situatie is ook leefbaar.
Ik wil vooral aangeven dat het niet enkel iets relatief recents is.
[...]
We leven in een high-trust maatschappij, terwijl veel immigranten komen uit 'low-trust' maatschappijen.
Voorbeeld: ik heb een handelsfirma in bouwproducten waarbij het normaal is dat men op rekening koopt. Eigenlijk nooit problemen mee, behalve de laatste 15 jaar met... vul maar in. Vage eenmansbedrijfjes, cafetaria's, shoarmatenten. En als je dan na tig keer vruchteloos bellen een keer langsgaat weet men nooit meer wie de verbouwing ook alweer gedaan heeft.
Een man van Marokkaanse afkomst waar ik vaker zaken mee doe heeft het me een keer uitgelegd. Als jij in hun cultuur zo dom bent om iemand zonder betaling spullen mee te geven heeft degene die ermee weggaat het recht om je niet te betalen. Simpelweg omdat jij zo dom bent.
[...]
Het is wellicht ook wensdenken van ons dat we alles op dezelfde wijze kunnen blijven doen terwijl we zoveel veranderingen zien in de samenleving.
Iemand die van het oosten naar de randstad verhuist denkt hopelijk wel twee keer na of hij zijn achterdeur niet beter op slot moet doen in zijn nieuwe omgeving.
Maar jouw voorbeeld geeft goed aan dat het gewoon niet goed loopt met integratie. (iets dat overigens al decennialang een uitdaging is)
Hoezo een schijnoplossing. Nederland heeft al een halve eeuw een negatief geboortesaldo. Als we vandaag zouden stoppen met (arbeids-) migratie bouwen we ons binnen een paar jaar uit de problemen.
Ik geloof er niet in dat er in dat scenario wel voldoende woningen gebouwd zouden worden om de woningscrisis op te lossen.
Het helpt, ongetwijfeld, maar imho rekent men zichzelf rijk als dit als de hoofdoplossing gezien wordt.
[...]
En hoe lang wil je dat volhouden? Want iedereen die je nu binnen haalt wil ter zijner tijd ook een goede oude dag en verzorgd worden. Dan nog maar meer immigranten binnenhalen? Sinds WO2 groeit Nederland met 100.000 mensen per jaar. Dit kunnen we toch niet oneindig volhouden?
Als men niet af stapt van het denken in eeuwige groei zal het niet ondenkbaar zijn dat de voorgedragen oplossingen gevonden wordt in het binnenhalen van meer immigranten, bijv. uit de Banlieue.
Anders gesteld, hoe wil je met een krimpende beroepsbevolking de oude dag voor de babyboomers bekostigen? You can't have your cake and eat it.
We kunnen prima andere keuzes maken, maar ik zie er weinig fundamenteel debat over.
[...]
Volgens mij mag iedereen in dit land wonen waar hij of zij wil en gebruikt de overheid geen RAL waaier bij het toekennen van woningen.
Klopt, vrijwel niemand wil sociale huurwoningen in hun wijk, want dat heeft een hoogstwaarschijnlijk negatieve invloed op de leefsfeer. (en woningprijs)
Zolang niemand bereid is een stapje terug te doen in hun eigen wijk, is het een logisch gevolg dat je wijken krijgt vol met mensen die minder/niet gewenst zijn.
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice