De landelijke Nederlandse politiek 2022 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 84 Laatste
Acties:
  • 357.419 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:56
defiant schreef op zondag 15 mei 2022 @ 00:26:
Tom-Jan Meeus in het NRC:
Hoe managementlogica het won van de realiteit

Het is om diezelfde redenen dat kieswijzers (imho) zouden moeten worden afschaft. De daadwerkelijke ideologie van een partij heeft vele malen meer voorspellende waarde voor het uitgevoerde beleid en uitkomsten dan de standpunten en posities die ze uitdragen vanuit marketing perspectief.
Het afschaffen van de kieswijzers is een goed idee, maar het zou de uitkomst moeten zijn van een traject waarin we als maatschappij anders gaan kijken naar de politiek.

Het lastige is dat ik mij geen voorstelling kan maken van de andere manier van kijken. Hoe ziet een verkiezingsstrijd er uit als je het niet hebt over specifieke vraagstukken maar over ideologie?
In de 15 jaar dat ik de politiek volg, is het altijd ditjesdatjes gezeur geweest. Dat maakt dat ik mij lastig een voorstelling kan maken van een andere manier van politiek bedrijven.

Ken jij voorbeelden wat politieke ideologische discussies die wel op het juiste niveau gevoerd worden? Binnenland of buitenland, maakt niet uit.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Robkazoe schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:02:
[...]

Had het hier van het weekend toevallig op een verjaardagsfeestje over. Alleen toen hadden we het over de lonen in combinatie met de huidige torenhoge inflatie. Ik vind persoonlijk het een hele slechte zaak dat de inflatie maar zeer beperkt wordt gecompenseerd door cao loonsverhogingen. Met andere woorden: We krijgen er in het gunstigste geval 3% compensatie op een inflatie van 10% oftewel: elke werknemer levert gewoon 7% van zijn koopkracht in alsof het niets is. Toen kwam het argument op tafel: "Ja, maar als alle werknemers er 10% bij krijgen, dan worden alle diensten en producten ook 10% duurder waardoor je in een oneindige loop komt".

Nu is dat argument dat diensten/producten 10% duurder wordt, natuurlijk niet helemaal waar. Want arbeidskosten zijn een aanzienlijk deel van een product of dienst maar nooit het enige component. Maar wat mij betreft een belangrijker punt is in het totaalplaatje van een product of dienst: Waarom kunnen bedrijven niet iets interen op hun winstmarge? We verwachten/accepteren het wel dat een heel land even -7% doet op hun koopkracht. Maar de aandeelhouders willen wel aan het einde van de rit dezelfde winsten en dividenden als vorig jaar.

En datzelfde geldt voor de arbeidsmigranten. Het is allemaal de race naar beneden toe. Eerst Oost Europa, dan Afrika, dan het Midden Oosten, vervolgens door naar India toe. De winsten zijn heilig, maar een beetje fatsoenlijk investeren in mensen zit er niet echt in.
Weet wel dat in sommige branches de winstmarge op producten lager dan 7% is. Dan kan je dus niet zomaar spreken van minder winst maken, een bedrijf duikt dan heel snel in de rode cijfers. Er zijn uiteraard ook legio branches waar de marges zo hoog zijn dat er best wat minder winst gepakt zou kunnen worden. Slimme bedrijven doen dat denk ook wel om de retentie van goed personeel te bevorderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:59
dr.lowtune schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:52:
[...]

Weet wel dat in sommige branches de winstmarge op producten lager dan 7% is. Dan kan je dus niet zomaar spreken van minder winst maken, een bedrijf duikt dan heel snel in de rode cijfers. Er zijn uiteraard ook legio branches waar de marges zo hoog zijn dat er best wat minder winst gepakt zou kunnen worden. Slimme bedrijven doen dat denk ook wel om de retentie van goed personeel te bevorderen.
Ik zat nog te twijfelen om dat erbij te posten, maar wilde geen super lange post. Maar dit verhaal gaat inderdaad niet op voor retail en horeca om maar eens twee sectoren te noemen. Beide hebben dunne marges. Horeca is lang dicht geweest + heeft mega schulden bij de overheid. Maar er zijn ook legio bedrijven waar het allemaal erg goed gaat en waar ze omkomen in het werk en goede marges aanwezig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:18
dr.lowtune schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:52:
[...]

7% meer loon betalen staat natuurlijk niet gelijk aan 7% minder winst. Voor de meeste bedrijven zal de gedaalde koopkracht een stuk schadelijker zijn voor hun bottom-line.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:43
Robkazoe schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:58:
[...]

Ik zat nog te twijfelen om dat erbij te posten, maar wilde geen super lange post. Maar dit verhaal gaat inderdaad niet op voor retail en horeca om maar eens twee sectoren te noemen. Beide hebben dunne marges. Horeca is lang dicht geweest + heeft mega schulden bij de overheid. Maar er zijn ook legio bedrijven waar het allemaal erg goed gaat en waar ze omkomen in het werk en goede marges aanwezig zijn.
Ik word dan weer altijd blij als ik een vriendelijke ober van middelbare leeftijd zie op een terras. Blijkbaar kan het bijvoorbeeld in Spanje of Italië wel uit om er een respectabele baan op na te houden ipv de Nederlandse praktijk van goedkope arbeidskrachten. Waar zitten dan de verschillen?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Joris748 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:36:
[...]

Ik word dan weer altijd blij als ik een vriendelijke ober van middelbare leeftijd zie op een terras. Blijkbaar kan het bijvoorbeeld in Spanje of Italië wel uit om er een respectabele baan op na te houden ipv de Nederlandse praktijk van goedkope arbeidskrachten. Waar zitten dan de verschillen?
Gezien de prijsverschillen tussen b.v. de Duitse en NL horeca snap ik dat ook niet.
Terwijl daar je ook niet alle jonge mensen in de horeca ziet.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:00
Cyberpope schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:38:
[...]

Gezien de prijsverschillen tussen b.v. de Duitse en NL horeca snap ik dat ook niet.
Terwijl daar je ook niet alle jonge mensen in de horeca ziet.
In Duitsland werkt men best veel op €400 basis. Ik ken dat uit mijn omgeving door veel Duitse familie. Dat zijn vaak banen van een beperkt aantal uren en niet de kostwinnaar van het gezin.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
polthemol schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:10:
[...]

de analyse is tenenkrommend: men negeert het EU aspect, het Nederlandse loon is nog eens niet persé het issue, er zijn te veel loopholes waardoor een EU-arbeidsmigrant een sub-Nederlands loon verdient.

De rest van het stuk betrekt er zaken bij die niet zomaar aan arbeidsmigratie te knopen zijn, maar eerder andere politieke keuzes (verloedering bv).

Het punt 'arbeiders te kort dat is niet echt het issue' is ook bedenkelijk: vergrijzing heeft gevolgen. Oa, dat sommige beroepen het met minder mensen moeten gaan doen. Seizoensarbeid heeft gevolgen: er zijn weinig professionele aspergesstekers omdat je het maar een klein deel van het jaar kunt doen. Dus men gaat mensen via flexibele contracten aannemen als ze goedkoop genoeg izjn. Vanaf dat die prijs omhoog gaat, zal men waarschijnlijk gaan investeren in andere landbouwwerktuigen die de arbeider vervangen (dat doet men nu trouwens al op plekken omdat ze geen mensen vinden).

De stop op arbeidsmigratie is dus een onzalig idee vanuit de titel. Een hogere beloning gaat het ook niet oplossen: de Roemeen, Pool of Hongaar is nog altijd goedkoper met dank aan schimmige legale constructies. Dat is wat je moet aanpakken: arbeidsmigraten gelijk behandelen (wat trouwens ook meteen op mag gaan voor kenniswerkers met belastingvoordeeltjes als ze vanuit het buitenland moeten komen. Dat is een soortgelijk krom iets aan de andere kant van de loonschaal veelal).
Tsja, ik schiet ook in de kramp bij veel columns van Frank Kalshoven.

Maar arbeidsmigratie, of hoe wij met arbeid en migratie zijn evenzeer politieke keuzes, als de gevolgen, zoals bijvoorbeeld de verloedering van woonwijken dat zijn, toch?

Als je hogere eisen stelt aan migratie, schimmige constructies beëindigt, worden de kosten ook hoger, en wordt het minder aantrekkelijk, ook daarmee trek je aan de rem.

De rapporten gaan er iets uitgebreider op in.
https://www.nlarbeidsinsp...22/05/09/jaarverslag-2021

Wat verloedering van woonwijken betreft.
Utrecht heeft eindelijk onze beruchte mevrouw Chang buiten de gemeentegrenzen gewerkt.
Nu zijn ze in Stichtse Vecht met een kat-en muisspel met madam verwikkeld, die haar pijlen gericht heeft op arbeidsmigranten die niet zoveel klagen.
https://www.volkskrant.nl...haar-werk-voort~b372e0a1/
https://www.rtvutrecht.nl...anlieues-van-parijs-woont

Iedereen die we hier naar toe halen, moet ook ergens wonen.

En het gaat niet zozeer om het stoppen van arbeidsmigratie. Als wel op rem staan, en ons gaan oriënteren op wat wij willen in dit land.
Die opmerking van CBS en NIDI is zeer actueel. Het
rapport van het Adviescollege Stikstofproblematiek
(Commissie Remkes - 2020) ‘Niet alles kan overal’ en de
passages over stikstof in het huidige coalitieakkoord,
onderstrepen dat.

Terwijl traditioneel voor uitbreiding van economische
activiteit geld/kapitaal een beperkende factor
(‘constraint’) is, toont het rapport dat die rol nu
vooral toekomt aan de natuurlijke leefomgeving.
Want naast stikstof zijn ook CO₂, water en andere
aspecten van de leefomgeving in toenemende mate een
beperkende factor.
Voor de Arbeidsinspectie betekent dit de komende jaren
een ambitie om onwenselijke verdienmodellen op de
arbeidsmarkt in beeld te brengen. Vanuit de gedachte
dat de Nederlandse samenleving er baat bij heeft dat er
een systeem tot stand komt waarin de maatschappelijke
kosten van verdienmodellen tot uitdrukking komen in
de prikkelstructuur die werkgevers en uitzendbureaus
ervaren
. Daarvoor zette we ons als Inspectie in Nederland
in. En in de context van de Europese arbeidsmarkt
doen we dat samen met onze collega-arbeidsinspecties
in Europa.
Jij begint nu over aspergestekers.

Al die veeteelt?
En al die slachterijen?
Chemische industrie?
Grijze distributiedozen?

Misschien als we daar wat minder in investeren. Hebben we juist meer ruimte voor die aspergesteker.

En dan lees ik bijvoorbeeld van de pluimveehouders, dat we maar wat minder natte natuur en wilde watervogels moeten hebben in Nederland, omdat dit zo'n groot risico is qua vogelgriep.
Als ze in het buitenland eieren en vlees willen hebben, zetten ze zelf maar wat pluimveehouders neer, die hebben vast wel ergens ruimte met meer afstand tot natte natuur.

https://nos.nl/artikel/24...nieuwe-natuur-moet-anders
https://www.rabobank.nl/k...uctie-van-eieren-zet-door
https://www.kipinnederland.nl/

Het is tijd om keuzes te maken wat we willen.
Meer eieren, meer export van vlees, meer arbeidskrachten van buiten om dat allemaal draaiende te houden.
Maar ook meer stikstof, minder natte natuur, minder woningen, meer uitgebuite buitenlandse arbeidskrachten, en bijvoorbeeld meer werk voor de arbeidsinspectie.

Ook een gevolg van een politieke keuze, want je kunt er ook meer geld naar de inspectie schuiven zodat ze meer mankracht hebben.
De Arbeidsinspectie is zeven dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar;
ook via Meld Misdaad Anoniem. In 2021 ontving de
Arbeidsinspectie 270 meldingen, wat neerkomt op
elke werkdag één. “We zoeken naar een balans in wat
we kunnen waarmaken. We gaan in op verzoeken om
voorlichting, maar zetten onze capaciteit niet op nog
meer voorlichting geven; want met de voorlichting
die we geven gaan mensen het herkennen en gaan ze
melden
.” Olthof vult aan: “Je kunt niet niéts doen met
een melding, wetend dat er slachtoffers zijn, maar er
dan geen voor tijd hebben omdat je voorlichting aan
het geven bent. Het klinkt krom, maar dit is hoe het
werkt.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

daanb14 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:42:
[...]

In Duitsland werkt men best veel op €400 basis. Ik ken dat uit mijn omgeving door veel Duitse familie. Dat zijn vaak banen van een beperkt aantal uren en niet de kostwinnaar van het gezin.
Per uur? Wil ik ook wel in duits cafe voor gaan staan.
En deeltijd werk komt ook in NL veel voor.

Dus wat zeg je nu eigenlijk?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daanb14
  • Laatst online: 09:00
Cyberpope schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:01:
[...]

Dit gaat om banen waar het loon op €400 ligt en het per werkgever verschilt hoeveel uur werk daar dan tegenover staan. Dat zijn niet altijd gunstige constructies/uurvergoedingen. Wat ik ermee bedoel te zeggen is dat ondanks dat ik ook van mening ben dat de situatie m.b.t. de horeca niet lekker is, het gras aan de andere kant van de grens niet per se groener hoeft te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door daanb14 op 16-05-2022 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-10 22:00

Amphiebietje

In de blubber

daanb14 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:09:
[...]

Dit gaat om banen waar het loon op €400 ligt en het per werkgever verschilt hoeveel uur werk daar dan tegenover staan. Dat zijn niet altijd gunstige constructies/uurvergoedingen. Wat ik ermee bedoel te zeggen is dat ondanks dat ik ook van mening ben dat de situatie m.b.t. de horeca niet lekker is, het gras aan de andere kant van de grens niet per se groener hoeft te zijn.
Noem eens een minimum en maximum, dat is duidelijker. 400 Euro voor hoeveel uur? 20? 40?
En is dat netto of bruto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-10 21:15
Het is relevant voor een coronadraadje maar ik vond dit nieuws hier ook wel passend. Kuipers beweert niet eens meer dat de rijksoverheid verantwoordelijkheid heeft. Die ligt toch vooral bij de burgers en het bedrijfsleven. Stom dat ze zich dit pas nu realiseren, al die onnodige lockdowns de afgelopen jaren waren dus helemaal niet nodig want we konden het blijkbaar als samenleving prima zelf.

Fijn dat Kuipers nu in ieder geval wel beseft dat we ook op het gebied van coronabeleid vooral meer marktwerking nodig hebben. Misschien is dit ook wel een vruchtbare strategie voor bijvoorbeeld de energietoeslag. Gewoon de toeslag afschaffen en stellen dat de energieleveranciers hun verantwoordelijkheid moeten nemen en het samen moeten oplossen met de burgers die niet rond kunnen komen.

Het past in ieder geval wel in de strategie van een kleine, liberale overheid. Je vraagt je dan wel af waar die dure ministers dan nog voor nodig zijn.

https://nos.nl/artikel/24...e-coronagolf-zegt-kuipers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

daanb14 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:09:
[...]

Die snap ik.

Maar ik stel wel vast dat de prijzen in NL stelselmatig een fors stuk hoger zijn (kwaliteit niet beter), terwijl ik de indruk heb dat er in Duitsland b.v. meer (ouder) personeel rondloopt als b.v. in een gemiddeld NL restaurant. Als dat niet naar de lonen gaat waarin dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-10 13:00

Lordy79

Vastberaden

Cyberpope schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:34:
[...]

Die snap ik.

Maar ik stel wel vast dat de prijzen in NL stelselmatig een fors stuk hoger zijn (kwaliteit niet beter), terwijl ik de indruk heb dat er in Duitsland b.v. meer (ouder) personeel rondloopt als b.v. in een gemiddeld NL restaurant. Als dat niet naar de lonen gaat waarin dan wel?
De inkoopprijs van drank
Huisvestingkosten
Kantoorkosten
Verzekeringen
Marketing
Reiskosten
Inkoop kosten
Verkoopkosten
Financieringskosten
Belastingen

Maar zullen we het door sommigen gewenste antwoord op je vraag geven? In de zakken van de aandeelhouders/uitbaters/eigenaars/ondernemers/de duivel...

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Lordy79 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:00:
[...]

De inkoopprijs van drank
Huisvestingkosten
Kantoorkosten
Verzekeringen
Marketing
Reiskosten
Inkoop kosten
Verkoopkosten
Financieringskosten
Belastingen

Maar zullen we het door sommigen gewenste antwoord op je vraag geven? In de zakken van de aandeelhouders/uitbaters/eigenaars/ondernemers/de duivel...
Huisvestingskosten —> Idiote huurprijzen (wie profiteren daar het meest van?) of in de tang bij de brouwer
Financieringskosten —> iedere 5 jaar een nieuwe inrichting (is dat nodig?)
Marketing —> tja, we moeten wel meegaan in de hype. Als het niet hip genoeg is, kun je net zo goed geen plaatjes op insta zetten.

Alle die factoren drijven de prijs op. Op de rug van die ene ondernemer liften heel veel anderen mee.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Lordy79 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:00:
[...]

De inkoopprijs van drank
Huisvestingkosten
Kantoorkosten
Verzekeringen
Marketing
Reiskosten
Inkoop kosten
Verkoopkosten
Financieringskosten
Belastingen

Maar al deze kosten hebben NL ondernemers ook. Dus waar zit het structurele verschil?
Ik snap een stukje in huisvesting. Ik geloof best dat NL duurder is.

Maar ik geloof ondertussen ook niet meer dat de kostprijs de reden is de horeca in NL zoveel duurder is. Ik geloof uberhaupt niet meer dat er een duidelijk relatie zit tussen wat iets kost om te maken en de prijs die de consument betaald. Zo geloof ik er geen drol van dat bier zoveel duurder is om te maken in NL als in Duitsland. Toch is bier in NL structureel in de horeca fors duurder. En dan wil ik zelfs geloven dat de cafe-eigenaar hier een stuk meer inkoop moet betalen in verhouding tot Duitsland. Maar waarom is dat?

De dure horeca, die daarom personeel moet uitknijpen zit natuurlijk niet alleen in de uitbater. Maar in de hele keten. En blijkbaar willen wij het betalen, dus gaat het omhoog.

Dat de markt dat gaat corrigeren is een illusie. Want degene die dat doen, worden vakkundig uitgeschakeld of aangesproken. Monopolie in cafe's? Nee, niet in uitbaters, maar ga eens kijken van wie de panden zijn en de leverancier van o.a. bier.

Doet je mee beetje denken aan de advertenties van Shell aangaf dat de pomphouder zo weinig winst maken. O.a. met een forse post "inkoop". Dat zij zelf die inkoopprijs voor de pomphouder bepaalden... Tja, dat melden ze er subtiel niet bij.

Maar over je laatste opmerking. Ja, de winsten van ondernemingen zijn grosso modo alleen gestegen de afgelopen 30 jaar. Meer als de gemiddelde lonen. Geldt zeker niet voor elke onderneming, maar in het algemeen wel. En onderneming zijn ook niet snel meer tevreden met de winstpercentages die ze hadden in de jaren 60/70/80. Net zo min als de CEO tevreden is met de salarisverhouding (hoogste / laagste) uit die periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-10 13:00

Lordy79

Vastberaden

Cyberpope schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:32:
[...]
. Ja, de winsten van ondernemingen zijn grosso modo alleen gestegen de afgelopen 30 jaar. .
Ik hoop dat jij of je ouders dan wat aandelen bezitten de afgelopen 30 jaar. Direct of indirect via een pensioenfonds. Want iedereen geeft maar af op het bedrijfsleven maar daar wordt t geld verdiend en belasting betaald.
Vennootschapsbelasting of ondernemer-IB.
Loonbelasting die het personeel van die ondernemers moeten betalen. Personeel heeft geen baan zonder het bedrijfsleven.
Assurantiebelasting over verzekeringen.
Onroerend zaak belasting voor panden eigenaren en gebruikers.
Accijnzen over zakelijk verbruikte benzine.
Etc

Ja, er zijn uitwassen in de wereld en ik kan er met mijn hoofd niet bij dat die Philips knakker toch een bonus krijgt voor toekomstige prestaties. En dat het niet omlaag kan omdat de andere bonussen dan ook omlaag gaan... Och wat zielig. En als dat echt zielig is ontkoppel je dat toch? Dat is geen rocketscience.

Maar dat gevit op het bedrijfsleven ben ik wel een beetje zat. Ik ken genoeg ondernemers met 50 tot 100 man personeel die keihard werken, hart voor alle stakeholders incl. Personeel hebben, risico's nemen en ja... Enkele miljoenen per jaar verdienen. Niks mis mee.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Lordy79 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:43:
[...]
k hoop dat jij of je ouders dan wat aandelen bezitten de afgelopen 30 jaar. Direct of indirect via een pensioenfonds. Want iedereen geeft maar af op het bedrijfsleven maar daar wordt t geld verdiend en belasting betaald.
Vennootschapsbelasting of ondernemer-IB.
Loonbelasting die het personeel van die ondernemers moeten betalen. Personeel heeft geen baan zonder het bedrijfsleven.
Assurantiebelasting over verzekeringen.
Onroerend zaak belasting voor panden eigenaren en gebruikers.
Accijnzen over zakelijk verbruikte benzine.
Etc
Het is geen of/of verhaal. Denk je dat als die logistiek bedrijven hier zouden zitten als we als samenleving niet een heel goed wegennet hadden gebouwd? En ga zo door. Bedrijfsleven verdiend geen reet in NL ls we niet wegen, ziekenhuizen, en de rest van de maatschappelijke structuur hadden. Meest succesvolle landen op langere termijn zijn landen die dat in balans hebben. En iedereen bijdraagt aan een betere samenleving, maar dan ook iedereen. Bedrijfsleven, burgers, overheid, non-profit, allemaal samen. Daarom is al eeuwen goed toeven in Scandinavië.
Ja, er zijn uitwassen in de wereld en ik kan er met mijn hoofd niet bij dat die Philips knakker toch een bonus krijgt voor toekomstige prestaties. En dat het niet omlaag kan omdat de andere bonussen dan ook omlaag gaan... Och wat zielig. En als dat echt zielig is ontkoppel je dat toch? Dat is geen rocketscience.

Maar dat gevit op het bedrijfsleven ben ik wel een beetje zat. Ik ken genoeg ondernemers met 50 tot 100 man personeel die keihard werken, hart voor alle stakeholders incl. Personeel hebben, risico's nemen en ja... Enkele miljoenen per jaar verdienen. Niks mis mee.
Het is cultuur, geen uitwas. Kijk naar de banken van 2008 Echt iets geleerd? Denk het niet. En zo zijn er vele voorbeelden. Meer als andersom. En ja met 100 man personeel op minimumloon hebben rondlopen en zelf met miljoenen weglopen vind ik wel iets mis mee. Dat is meer winst per werknemer dan die mensen als maandloon krijgen. Niet in balans.

En risico's nemen? Dan ben je een prutser. Zelfs de simpelste bedrijven die ik ken hebben zaken goed geregeld. Zelfs met 3 man personeel. Bedrijf met personeel en orders in ene BV. Voorraad en machines in andere BV. Machines verhuren aan bedrijf 1. Hoppa risico's enorm beperkt. Tenzij met je met onderpand werkt, ben je wel een enorme prutser als je met je privékapitaal het schip in gaat als een risico fout gaat. Ja, kleine ondernemers die geen geld hebben voor beschermingsconstructies, maar de rest? Dekken het gewoon af. Paar jaar geleden nog een verhaal waarmee een vriendin zich liet afschepen. Ondernemer gaf aan dat hij zelfs niet meer kon pinnen. Ja..echt (not). Woont nog gewoon waar hij woont, rijdt wat hij rijdt en vreet geen boterham minder. Wel paar slecht lopende winkels kwijt en de kosten daarvan afgewenteld op de samenleving (net 6 maanden ervoor deze winkels verkocht aan aparte b.v.). Of een vriend van mij, die directeur is van een grote bouwmaterialen leverancier. Klant ploft en voor 80k het schip in (kan bedrijf wel hebben, omzet 60 miljoen). 2 weken later exact zelfde bedrijf maar onder andere naam weer klant. Kan hij wel nee zeggen, maar dan verdiend hij zeker niets meer aan die klant, nu kan hij die 80k nog beetje terugverdienen, dus zaken als usual (alleen niet meer op rekening). Hij wordt er nog eens niet meer boos om, hoort bij "het spel". En zo kan ik boeken vol schrijven. Het systeem is verrot.

Ik ben het 100% met je eens als je echt ondernemer bent, met je volledige privevermogen als risico in de waagschaal dat je goed mag verdienen. Maar dat zie ik vaak niet. Niet met vermogens die er toe doen.
En ja, we mogen veel meer het MKB waarderen. Veel meer. Daar sluit ik me grif bij aan.

Maar dat hele circus wat we opgetuigd hebben, waarbij geld het primair product doel is ipv de onderneming, noem ik niet "het bedrijfsleven" wat we moeten koesteren, die het geld verdiend voor NL. Sterker nog de meeste van die clubs betalen niet eens belasting, dat is de kleine MKB'er om de hoek die dat doet.

Ik heb nog (opa spreekt) geleerd in de economielessen van de studie dat het belangrijkste doel van een onderneming, het voortbestaan van die onderneming was. Kom daar tegenwoordig nog om. Ze stoppen nu me liefde een bedrijf vol met schulden en laten het omvallen. Als dat 10 euro extra winst oplevert.

De rol van de politiek is om het speelveld eerlijk te houden. En we zien daar sinds de jaren 80 een forse verschuiving naar de belangen van de industrie en grotere vermogens. Mocht wellicht wel iets na de jaren 70, maar nu mag de pendule weer een beetje de andere kant op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:06
*knip* dit is een politiek en maatschappelijk topic, de problemen die hier besproken worden zijn dan ook van dien aart dat ze niet individueel opgelost kunnen worden. Dit soort jij-bak argumentatie is dan ook niet constructief en daarom ongewenst.

[ Voor 69% gewijzigd door defiant op 16-05-2022 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-10 23:09
[...]

Dat de markt dat gaat corrigeren is een illusie.
[...]
Ja, de winsten van ondernemingen zijn grosso modo alleen gestegen de afgelopen 30 jaar. Meer als de gemiddelde lonen. Geldt zeker niet voor elke onderneming, maar in het algemeen wel. En onderneming zijn ook niet snel meer tevreden met de winstpercentages die ze hadden in de jaren 60/70/80. Net zo min als de CEO tevreden is met de salarisverhouding (hoogste / laagste) uit die periode.
Het lijkt er toch op dat de barrière om een nieuw bedrijf te beginnen om de concurrentie aan te gaan gewoon te hoog is geworden, met name door allerlei gedoe met regelgeving en (nu) het gebrek aan personeel. Er is gewoon geen prikkel meer voor bedrijven om te concurreren op prijs, als je met je concurrenten (impliciet) afspreekt de prijzen nooit naar beneden te doen gaat de winst natuurlijk gestaag omhoog over een lange periode.
Amphiebietje schreef op zondag 15 mei 2022 @ 08:41:

[...]

Zo langzamerhand komt er uit het landelijk beleid van de kabinetten Rutte een methode naar voren die lijkt op het bewust beleidsmatig oorlog voeren tegen lagere eenheden zoals gemeentes en burgers. Werkelijk alsof ze denken dat de sturende overheid geheel wegbezuinigd moet worden en een wild west situatie gewenst is.

Je hoeft alleen maar te kijken naar andere landen waar gemeentes veel meer verantwoordelijk zijn voor de eigen financiën om te zien wat er komen gaat. Niet onderhouden wegen van 30 jaar oud vol scheuren, niet plaatsvindend groenonderhoud, geen voorzieningen zoals scholen, bibliotheken etc., grote aantallen leegstaande gebouwen omdat de jongeren wegtrekken om elders hun heil te zoeken [...]
Ik woon zelf in de VS waar nog veel meer lokaal is geregeld dan Nederland en het eindresultaat is feitelijk dat rijke steden/gebieden het steeds beter doen en arme echt op de klippen lopen. Of dat wenselijk is of niet laat ik even in het midden voor Nederland - je kunt natuurlijk denken dat heel Nederland genivelleerd zou moeten worden of dat de gebieden die verantwoordelijk zijn voor meer welvaart daar ook van moeten profiteren. Nu is het zo dat met name de Randstad per saldo de rekening betaald.

Afbeeldingslocatie: https://economie.rabobank.com/globalassets/2019/05-may/sp-nl-provincies/fig2.png
https://economie.rabobank...n-nederlandse-provincies/

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Kaaswagen schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:59:
Het lijkt er toch op dat de barrière om een nieuw bedrijf te beginnen om de concurrentie aan te gaan gewoon te hoog is geworden, met name door allerlei gedoe met regelgeving en (nu) het gebrek aan personeel. Er is gewoon geen prikkel meer voor bedrijven om te concurreren op prijs, als je met je concurrenten (impliciet) afspreekt de prijzen nooit naar beneden te doen gaat de winst natuurlijk gestaag omhoog over een lange periode.
Dus moet de politiek zorgen dat het speelveld eerlijker wordt. Een vrije markt kan alleen bestaan als de overheid het reguleert op een of andere manier. En daarin is de balans zoek.
Ik woon zelf in de VS waar nog veel meer lokaal is geregeld dan Nederland en het eindresultaat is feitelijk dat rijke steden/gebieden het steeds beter doen en arme echt op de klippen lopen. Of dat wenselijk is of niet laat ik even in het midden voor Nederland - je kunt natuurlijk denken dat heel Nederland genivelleerd zou moeten worden of dat de gebieden die verantwoordelijk zijn voor meer welvaart daar ook van moeten profiteren. Nu is het zo dat met name de Randstad per saldo de rekening betaald.

[Afbeelding]
https://economie.rabobank...n-nederlandse-provincies/
Het ene kan niet bestaan zonder het andere. Zonder de arme gebieden zijn er ook geen rijke gebieden. Zo simpel is het. En als de arme gebieden echt op de klippen gaan lopen, gaat het met de rijke gebieden ook fout.

En was de randstad ook zo ver geweest zonder alle miljarden uit de aardgas bubble uit Groningen?

Op deze manier redeneren is een zeer simplistisch model van de werkelijkheid niet niet houdbaar zal blijken op langere termijn. Net zoals de fabel van oneindige groei of andere ideologische politieke retoriek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-10 23:09
Cyberpope schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:27:
[...]

Het ene kan niet bestaan zonder het andere. Zonder de arme gebieden zijn er ook geen rijke gebieden. Zo simpel is het. En als de arme gebieden echt op de klippen gaan lopen, gaat het met de rijke gebieden ook fout.

[...]
Wat is daar de onderbouwing voor? Kijk naar Brussel en het samenspel met Wallonië. Ik zeg expliciet niet dat het een goede verdeling van welvaart is, maar het is - denk ik - zeker mogelijk.

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09:03
Cyberpope schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:01:
[...]

€450 jobs zijn zogenaamde minijobs (Geringfügig entlohnte Beschäftigung), die zijn er in twee varianten. Of je krijgt een bepaald uurloon (uiteraard gelijk aan of boven min. uurloon) waardoor je aan een maximaal aantal uren zit (uurloon x uren = 450/maand) of je werkt in één kalenderjaar maximaal 3 maanden of 70 dagen (kurzfristige Beschaffung, seizoensarbeid) en verdient daarmee maximaal €450/maand.

Zoiets geloof ik :p

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-10 22:16
Hey das grappig, en ik maar denken dat de gasopbrengsten voornamelijk ten gunste van de randstad waren gekomen, gezien de europese onderzoeken welke Groningen continue bovenaan de rijkste delen van europa zet, terwijl we er hier erg weinig van terug zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:26
[...]
Maar over je laatste opmerking. Ja, de winsten van ondernemingen zijn grosso modo alleen gestegen de afgelopen 30 jaar. Meer als de gemiddelde lonen. Geldt zeker niet voor elke onderneming, maar in het algemeen wel. En onderneming zijn ook niet snel meer tevreden met de winstpercentages die ze hadden in de jaren 60/70/80. Net zo min als de CEO tevreden is met de salarisverhouding (hoogste / laagste) uit die periode.
Denk dat vooral het onderscheid tussen grote ondernemingen enerzijds en kleine/middelgrote ondernemingen anderzijds hierin heel belangrijk is.

Mijn indruk is dat de grote ondernemingen maximaal hebben geprofiteerd van maatschappelijke en economische ontwikkelingen in de laatste paar decennia, terwijl dat voor de kleine/middelgrote ondernemingen veel minder geldt. De grootste winsten vind je volgens mij dan ook bij de eerste groep.

En ja, de arbeidsinkomensquote daalt al jaren, maar ook daar zitten er tussen de verschillende bedrijven grote verschillen.

Het grote bedrijfsleven 'gebruikt' grosso modo enkel arbeidspotentieel en probeert de investeringen in personeel en arbeidsomstandigheden zo klein mogelijk te laten zijn. Bij een stijgende omzet daalt dan de arbeidsinkomensquote.

Bij kleinere ondernemingen, die traditioneel wel beter voor hun personeel zorgen, heeft het mijns inziens echter een andere oorzaak. Als ik naar mijn eigen (kleine) bedrijf kijk zijn de kosten voor personeel anders dan salaris de afgelopen decennia spectaculair gestegen. Ik heb het dan over zaken als opleidingskosten, arbeidsongeschiktheid, BHV, certificaten, steeds kostbaarder gereedschap, technische hulpmiddelen, communicatiemiddelen. En dan vergeet ik er vast nog wel een paar.

Allemaal zaken die direct of indirect het werk- of privéklimaat van de werknemer ten gunste komen, maar dan in een andere vorm dan loon. En allemaal zaken die voorheen minder kostbaar waren of domweg door de overheid gefaciliteerd werden.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:06
Lordy79 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:43:
Maar dat gevit op het bedrijfsleven ben ik wel een beetje zat.
*knip* commentaar op moderatie in het algemeen kun je in het feedbacktopic doen, niet hier

[ Voor 54% gewijzigd door polthemol op 17-05-2022 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos_V
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:35
[...]

Maar al deze kosten hebben NL ondernemers ook. Dus waar zit het structurele verschil?
Ik snap een stukje in huisvesting. Ik geloof best dat NL duurder is.

Maar ik geloof ondertussen ook niet meer dat de kostprijs de reden is de horeca in NL zoveel duurder is. Ik geloof uberhaupt niet meer dat er een duidelijk relatie zit tussen wat iets kost om te maken en de prijs die de consument betaald. Zo geloof ik er geen drol van dat bier zoveel duurder is om te maken in NL als in Duitsland. Toch is bier in NL structureel in de horeca fors duurder. En dan wil ik zelfs geloven dat de cafe-eigenaar hier een stuk meer inkoop moet betalen in verhouding tot Duitsland. Maar waarom is dat?
Heeft Duitsland ook die rare constructie van wurgcontracten tussen brouwerijen en horecauitbaters?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Rutte verwijderde jarenlang sms'jes wegens ruimtegebrek op oude telefoon
Premier Mark Rutte verwijderde jarenlang elke dag sms'jes van zijn telefoon, omdat hij te weinig ruimte op het apparaat had om de berichten op te slaan. Sms'jes die hij belangrijk genoeg vond om te archiveren, stuurde hij door naar ambtenaren, de rest verwijderde hij zelf, meldt de Volkskrant woensdag.

Doordat de premier steeds zelf zijn sms-berichten verwijderde, valt volgens de Volkskrant niet te achterhalen of dat in lijn met de Archiefwet gebeurde. Volgens die wet moet de overheid belangrijke informatie behouden en toegankelijk maken. Op die manier kan de overheid verantwoording afleggen. Ook kan de informatie van nut zijn bij onderzoeken.

De krant had in 2020 via de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) om inzage van Ruttes sms'jes over het coronabeleid gevraagd. Vervolgens kreeg de krant alleen berichten in te zien die Rutte aan zijn eigen ambtenaren had verstuurd. Daarbij zouden de sms'jes niet uit de telefoon van de premier zelf zijn gekomen, maar alleen uit telefoons van de ambtenaren.

De werkwijze van de premier kwam dinsdag aan het licht tijdens een rechtszaak die de Volkskrant had aangespannen. Volgens de landsadvocaat deed Rutte tijdens en voor de coronapandemie aan "realtime archivering". Pas afgelopen donderdag ontving de premier een nieuwe telefoon, aldus de Rijksvoorlichtingsdienst.
Volgens RTL heeft hij wel een tweede telefoon voor nieuws;
Archiefwet

Omdat Rutte telkens zelf heeft besloten of hij de gegevens wiste, is niet duidelijk of hij mogelijk in strijd handelde met de Archiefwet. Functiegerelateerde correspondentie mag niet zomaar worden vernietigd, schrijft de krant.

Op de telefoon die Rutte gebruikte, zou slechts opslagcapaciteit zijn voor 20 smsjes. Hij had wel een telefoon met meer opslagruimte, maar die zou hij alleen gebruiken om nieuws te volgen.

Sinds afgelopen donderdag zou Rutte een nieuwe telefoon hebben, met meer opslagruimte.
In de categorie; knullig

[ Voor 17% gewijzigd door RodeStabilo op 18-05-2022 08:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
Je bent me net een minuut voor. Vooral dit pareltje uit het NOS artikel is mooi:
De landsadvocaat zei dat er geen reden is om aan te nemen dat deze methode ondeugdelijk heeft uitgepakt.
8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
ErikT738 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:34:
[...]

Je bent me net een minuut voor. Vooral dit pareltje uit het NOS artikel is mooi:

[...]

8)7
"Geen actieve herinnering" krijgt ineens een extra dimensie :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Dan ontving hij wel heeeeel veel SMS'jes per dag, zeg. Zelfs op mijn Nokia van 15 jaar oud heb ik ruimte voor honderden berichten.

Totaal ongeloofwaardig van Rutte dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

RodeStabilo schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:46:
[...]

"Geen actieve herinnering" krijgt ineens een extra dimensie :|
"Geen papieren/elektronisch spoor" is gewoon standaard Rutte beleid. Hij kan zo bij de Maffia aan de slag, die houden er vergelijkbare werkwijzes op na. :r

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Robkazoe
RodeStabilo schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:32:
Rutte verwijderde jarenlang sms'jes wegens ruimtegebrek op oude telefoon

[...]

Volgens RTL heeft hij wel een tweede telefoon voor nieuws;

[...]

In de categorie; knullig
Dat is niet knullig. Nu loop je het te framen als iets onschuldigs maar dat is het helemaal niet. Want net als het privé e-mail gebruik van Hugo voor werkdoeleinden, moet je nu maar weer op Marks blauwe ogen vertrouwen of hij al het juiste doorstuurt naar de ambtenaren. Mocht er ooit onderzoeken komen of WOB-verzoeken verstuurd worden, dan weet je dus nooit of je alles krijgt. Dit is weer heel schadelijk voor de politiek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Gelukkig hebben we een sleepnet! De AIVD heeft die smsjes nog wel…

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Dit kan je toch niet afdoen als knullig? We hebben het niet over een nieuwe bestuurder in de politiek maar een minister-president die er al 12 jaar zit, laat staan zijn eerdere jaren in de politiek.

Het is een bewuste keuze om deze acties uit te voeren. Onwetendheid kan ik mij na al die jaren ook niet voorstellen, en indien wel is het een ander probleem.

Het past overigens prima binnen het kader van weinig notities binnen Algemene Zaken, bewust beperkte vastlegging met als reden "klein departement" en nu dus "weinig opslag". Dit is geen natuurwet, dit is een keuze.

[ Voor 18% gewijzigd door Napo op 18-05-2022 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Napo schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:55:
[...]

Dit kan je toch niet afdoen als knullig?
Nee natuurlijk niet maar om zo vroeg in de ochtend al flink met azijn te spuien :P
Het neigt gewoon naar (digitale) imcompetentie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Robkazoe
RodeStabilo schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:01:
[...]

Nee natuurlijk niet maar om zo vroeg in de ochtend al flink met azijn te spuien :P
Het neigt gewoon naar (digitale) imcompetentie.
Nee, het ruikt naar de Rutte-doctrine.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• alexbl69
Werkelijk godgeklaagd weer dit...

Kan die man inmiddels niet aangeklaagd worden voor opzettelijke tegenwerking van democratische processen?

Kom bij dit soort zaken steeds weer terug bij vergelijkingen met personen/bedrijfsleven bij hun belastingaangiftes: als ik mijn bescheiden over de voorgaande 7 jaar niet kan overhandigen heb ik een groot probleem. Al gaat het om een bonnetje voor een etentje van €50 van 5 jaar geleden; als ik het niet meer aan kan tonen wordt het niet geaccepteerd en krijg ik zelfs een boete.

Waarom geldt dat principe in vredesnaam niet voor een premier van een land die ons parlementair stelsel steeds verder frustreert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Amphiebietje schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:51:
Dan ontving hij wel heeeeel veel SMS'jes per dag, zeg. Zelfs op mijn Nokia van 15 jaar oud heb ik ruimte voor honderden berichten.

Totaal ongeloofwaardig van Rutte dus.
Volgens de nieuwsberichten kon de telefoon maar 20 berichten aan. Wat nu waar is weet ik niet maar ik kan me voorstellen dat telefoons eind jaren 90 deze beperking hadden maar in 2022? of tien jaar hiervoor...

Dit zaakje stinkt aan alle kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Gelul van Rutte natuurlijk. Als het een probleem is dat hij te weinig opslag heeft, had hij allang gewoon een betere mobiel moeten kopen. Anders is het een technofoob. In alles weer typisch Rutte dit en zou er niets van geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
RodeStabilo schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:18:
[...]

Volgens de nieuwsberichten kon de telefoon maar 20 berichten aan. Wat nu waar is weet ik niet maar ik kan me voorstellen dat telefoons eind jaren 90 deze beperking hadden maar in 2022? of tien jaar hiervoor...

Dit zaakje stinkt aan alle kanten.
Er is meer ruimte op de telefoon maar dan moet Rutte alle "supergaaf" memes wissen die hij altijd in de VVD-appgroep plaatst :+

Ik snap echt niet hoe die man hier mee weg blijft komen. Op welk moment worden dit soort acties daadwerkelijk strafbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
N.a.v een gelijkwaardig incident in 2019 (verdwenen sms) heeft dat heeft uiteindelijk geleid tot een uitspraak van RvS.

Sms’jes en Whats­App-be­rich­ten op za­ke­lij­ke én pri­vé­te­le­foons zijn te ‘wob­ben’

Dus Rutte wist prima dat je deze niet mag verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
En dan die 'verklaring' 8)7 : "Volgens de landsadvocaat deed Rutte tijdens en voor de coronapandemie aan "realtime archivering" ".

Ga dat vanaf nu ook doen. Alles direct door de (echte en digitale) shredder in het kader van 'realtime archivering'. Geef ik bij de belastingdienst elk jaar een zakelijk verlies en een inkomen €500 per maand op. Kom maar op met die toeslagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
RodeStabilo schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:36:
N.a.v een gelijkwaardig incident in 2019 (verdwenen sms) heeft dat heeft uiteindelijk geleid tot een uitspraak van RvS.

Sms’jes en Whats­App-be­rich­ten op za­ke­lij­ke én pri­vé­te­le­foons zijn te ‘wob­ben’

Dus Rutte wist prima dat je deze niet mag verwijderen.
Helaas zegt de Raad van State niets over het niet mogen wissen. Dus: alleen nog beschikbare informatie is 'WOB-baar'. Lijkt me niet onlogisch dat op deze manier zelfs na het ontvangen van een WOB-verzoek er nog van alles gewist wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Laatst online: 18:22
[...]

Afbeeldingslocatie: https://economie.rabobank.com/globalassets/2019/05-may/sp-nl-provincies/fig2.png
Die grafiek is geen onderbouwing voor wat je daar stelt - dat de randstad de rekening betaalt. Bruto TW is de productiewaarde per hectare. Je laat dus vooral zien dat de provincies niet even dichtbevolkt en even groot zijn. Het klopt wel dat de randstad bovengemiddeld productief is, maar dat is af te leiden uit de andere grafiek uit het artikel:
Afbeeldingslocatie: https://economie.rabobank.com/globalassets/2019/05-may/sp-nl-provincies/fig1.png

Hier zie je duidelijk dat het aandeel van de productie in de randstadprovincies groter is dan het aandeel van de bevolking (dus hogere productiviteit). Dat nivelleren hoef je verder niet actief te doen, dat doet de markt vanzelf in huizenprijzen.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Nu we hier op een tech-forum zitten: er is vast wel iemand die weet hoeveel data er met de opslag van een SMS is gemoeid.

Dat gaat toch niet over megabytes per SMS?

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:50

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Real schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:54:
Nu we hier op een tech-forum zitten: er is vast wel iemand die weet hoeveel data er met de opslag van een SMS is gemoeid.

Dat gaat toch niet over megabytes per SMS?
Hoeveel is de limiet ook alweer wat je vroeger op de simkaart kon opslaan.

Dat is toevallig precies 20 SMS'jes

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Touchdomex schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:59:
[...]

Maar een telefoon heeft toch ook nog een eigen geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Real schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:03:
[...]

Moet je wel de SMS'jes overplaatsen naar dat geheugen of instellen dat het daar wordt opgeslagen...

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Touchdomex schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:59:
[...]

Vroeger ja. Vroeger. Er gaat ook heel iets anders mis als Rutte tot voor kort rondliep met een telefoon uit 1998 toen dat probleem speelde.

[ Voor 3% gewijzigd door RodeStabilo op 18-05-2022 10:05 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Toch fijn zo’n premier die vrijwel alles doet wat gewoon in de categorie “openlijke corruptie” valt.

En we kijken ernaar en er gebeurt niets. Onze democratie is geen vergelijk met die van zo’n 15 jaar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-10 16:53

Agent47

I always close my contracts.

Ik ben totaal niet rechts aangelegd qua stemmen, maar jemig Rutte kan volgens mij nog iemand in elkaar slaan ( bewijs van spreken) en dan nog komt hij er mee weg.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

[...]

Dat zat vast al vol met lolcatz.

Weet je? Dit soort dingen verbazen mij niet eens meer. Rutte doet gewoon precies wat hij wil en wat hem uitkomt, want hij weet dat dit toch geen consequenties heeft. Het is niet strafbaar, dus het is moreel juist.

We zijn een bananenmonarchie, want dit excuus kan regelrecht uit een Tropico game komen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

"The hits just keep on coming"

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Touchdomex schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:04:
[...]
Moet je wel de SMS'jes overplaatsen naar dat geheugen of instellen dat het daar wordt opgeslagen...
Ja, dat overplaatsen moet dus ook. Er volgt namelijk uit art. 3 en art. 5 lid 1 van de Archiefwet dat je zonder selectielijst niet zomaar archiefbescheiden mag vernietigen.
De overheidsorganen zijn verplicht de onder hen berustende archiefbescheiden in goede, geordende en toegankelijke staat te brengen en te bewaren, alsmede zorg te dragen voor de vernietiging van de daarvoor in aanmerking komende archiefbescheiden.
1 De zorgdrager is verplicht tot het ontwerpen van selectielijsten waarin tenminste wordt aangegeven welke archiefbescheiden voor vernietiging in aanmerking komen.
Dat lijkt mij niet rijmen met het concept 'realtime archivering' want 'geheugen is vol'.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

En dan komt er misschien weer een debatje, motie van wantrouwen er bij, die het dan niet haalt omdat de coalitie (dus ook D66 met hun “nieuwe leiderschap “) steunt en dat is het dan.

En Nederland blijft er op stemmen. En tegelijkertijd gaat het vertrouwen in de politiek weer omlaag. (Bij mij niet overigens, daar zit het al op 0 :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Het kan een beveiligde telefoon zijn die geen enkele data opslag toestaat, dus ook niet een SMS bericht. Er zijn al hacks geweest via SMS berichten.

https://news.cision.com/n...e-cryptotelefoon,c2436568

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
IJzerlijm schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:58:
[...]

Het kan een beveiligde telefoon zijn die geen enkele data opslag toestaat, dus ook niet een SMS bericht. Er zijn al hacks geweest via SMS berichten.

https://news.cision.com/n...e-cryptotelefoon,c2436568
SMS is niet veilig, dus dat dit medium überhaupt gebruikt wordt is mij een raadsel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:21
dr.lowtune schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:52:
En dan komt er misschien weer een debatje, motie van wantrouwen er bij, die het dan niet haalt omdat de coalitie (dus ook D66 met hun “nieuwe leiderschap “) steunt en dat is het dan.

En Nederland blijft er op stemmen. En tegelijkertijd gaat het vertrouwen in de politiek weer omlaag. (Bij mij niet overigens, daar zit het al op 0 :P )
Ik sta er net zo in. Ik snap niet waaróm men massaal VVD blijft stemmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Piet_Piraat7 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:09:
[...]

Ik sta er net zo in. Ik snap niet waaróm men massaal VVD blijft stemmen.
Omdat dit hun niet persoonlijk raakt of boeit. Mensen zijn alleen bezig met zichzelf en als ze er geen last van hebben dan stemmen ze er zo de volgende keer weer op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:57
Touchdomex schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:12:
[...]

Omdat dit hun niet persoonlijk raakt of boeit. Mensen zijn alleen bezig met zichzelf en als ze er geen last van hebben dan stemmen ze er zo de volgende keer weer op.
Dit, en dit is de groep mensen die links als de oorzaak van alle problemen zie(ondanks dat puur links al meer dan 50 jaar niet aan de macht is, maar goed die mensen vinden een VVD,CDA,PVDA kabinet al links)
Maar de andere rechtse partijen weer te extreem vinden? oh en D66 is ook links.

En een groep mensen vind Rutte zo leuke man. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
@Touchdomex @Vrietje Het is denk ook een probleem dat er geen echte uitdager van Rutte rondloopt. Ik zou in ieder geval niet weten wie premier zou moeten worden mocht de VVD een keer niet winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:21
ErikT738 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:19:
@Touchdomex @Vrietje Het is denk ook een probleem dat er geen echte uitdager van Rutte rondloopt. Ik zou in ieder geval niet weten wie premier zou moeten worden mocht de VVD een keer niet winnen.
Je vindt geen enkele kandidaat beter dan iemand die overduidelijk dement is of glashard daarover liegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:21:
[...]

Je vindt geen enkele kandidaat beter dan iemand die overduidelijk dement is of glashard daarover liegt?
Het gaat er niet om of ze beter zijn of niet, het gaat er om dat ik de prominenten van andere partijen niet in die rol kan zien.

En uiteraard is het glashard liegen in Rutte's geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
ErikT738 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:26:
[...]

Het gaat er niet om of ze beter zijn of niet, het gaat er om dat ik de prominenten van andere partijen niet in die rol kan zien.
En waarom is dat?

Waarom zou een Hoekstra, Marijnissen of Klaver dat niet kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:21
Vrietje schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:18:
[...]

Dit, en dit is de groep mensen die links als de oorzaak van alle problemen zie(ondanks dat puur links al meer dan 50 jaar niet aan de macht is, maar goed die mensen vinden een VVD,CDA,PVDA kabinet al links)
Maar de andere rechtse partijen weer te extreem vinden? oh en D66 is ook links.

En een groep mensen vind Rutte zo leuke man. 8)7
Zo herken ik een hoop VVD-stemmers niet. Men stemt gewoon VVD/Rutte omdat zij dat de beste keuze vinden, period.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:00
En dat kan je Rutte/ de VVD ook niet echt verwijten dat de rest nog slechter gevonden wordt. Maar wel weer bijzonder dit...

En dit zal inderdaad weer een onzinnig debat worden, met een "hele mooie" rij oneliners en we gaan daarna gewoon door met waar we mee bezig waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
https://www.nu.nl/politie...t-zorgwekkende-trend.html

Willen we meer of minder verantwoording over overheidsuitgaven? MINDER, MINDER, MINDER! Nou, dan gaat Rutte dat regelen!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:45
ErikT738 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:26:
[...]

Dat jij, en vele andere kiezers, het niet kunnen zien maakt niet dat anderen het niet zouden kunnen. Het is dus enkel beeldvorming.

Ga eens terug naar de start van het tijdperk van Rutte: vond iedereen hem toen ook zo geschikt? De helft van de VVD-ers had zelfs liever Verdonk gehad. Mensen vinden Rutte anno 2022 vooral geschikt omdat ze zich niet meer kunnen voorstellen dat er een ander zit. Zet daar pakweg Asscher tien jaar neer en we weten ook niet beter.

En het is niet dat Rutte nu zo'n geweldige visie heeft. Sterker nog: hij gaat er zelfs prat op dat hij die niet heeft. Zijn cv is ook beperkt: meer dan een geschiedenis student met wat HR ervaring is het niet. Rutte staat wat mij betreft dan ook symbool voor de staat van het land: een land dat in de greep gehouden wordt door managers, adviseurs en accountants die vooral weten hoe ze iets moeten verkopen maar die inhoudelijk heel er weinig meebrengen.

@migchiell
Ook aan jou de concrete vraag: vond je Rutte 10 jaar terug ook al geschikt? Of Balkenende toen hij het stokje overnam.

[ Voor 5% gewijzigd door D-e-n op 18-05-2022 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:03
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:21:
[...]

Dieptriest, maar waar. Ik kan niemand uit huidige kabinet/kamer bedenken die ik liever als premier zou zien dan de visieloze, antidemocratische, volksverlakkende aartsleugenaar die er nu zit.

Femke Halsema, die zou ik nog wel voor me zien, als premier. Qua uitstraling, qua volwassenheid, qua betrouwbaarheid, qua professionaliteit, qua staatsmanschap (bij gebrek aan een gendertoepasselijk woord daarvoor), qua beschaving.

Aboutaleb ook.

Gaat niet gebeuren, weet ik ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-10 15:34
Vanaf 2026 wordt een hybride warmtepomp de standaard voor het verwarmen van woningen, kondigt het kabinet dinsdag aan.

https://www.nu.nl/economi...-vervanging-cv-ketel.html

Ondertussen al meerdere gezinnen in een koopwoning in mijn omgeving die niet meer rond kunnen komen door de energiekosten en de duurdere boodschappen.
Duizenden woning niet of marginaal geschikt voor deze vorm van verwarming.
Er moet helaas meer komen dan een dwang richting deze mega investering voor veel woningbezitters.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
D-e-n schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:42:
[...]

Dat jij, en vele andere kiezers, het niet kunnen zien maakt niet dat anderen het niet zouden kunnen. Het is dus enkel beeldvorming.

Ga eens terug naar de start van het tijdperk van Rutte: vond iedereen hem toen ook zo geschikt? De helft van de VVD-ers had zelfs liever Verdonk gehad. Mensen vinden Rutte anno 2022 vooral geschikt omdat ze zich niet meer kunnen voorstellen dat er een ander zit. Zet daar pakweg Asscher tien jaar neer en we weten ook niet beter.

En het is niet dat Rutte nu zo'n geweldige visie heeft. Sterker nog: hij gaat er zelfs prat op dat hij die niet heeft. Zijn cv is ook beperkt: meer dan een geschiedenis student met wat HR ervaring is het niet. Rutte staat wat mij betreft dan ook symbool voor de staat van het land: een land dat in de greep gehouden wordt door managers, adviseurs en accountants die vooral weten hoe ze iets moeten verkopen maar die inhoudelijk heel er weinig meebrengen.

@migchiell
Ook aan jou de concrete vraag: vond je Rutte 10 jaar terug ook al geschikt? Of Balkenende toen hij het stokje overnam.
Beiden wekten, bij hun aantreden, bij mij niet de indruk kundige bestuurders van het land te zijn, en hebben dat beeld ook daarna niet kunnen bijstellen.

Even los van inhoud/ideologie, puur kijkend naar uitstraling, zou ik bv. Van Aartsen wel voor me zien als premier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
migchiell schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:54:
[...]
Even los van inhoud/ideologie, puur kijkend naar uitstraling, zou ik bv. Van Aartsen wel voor me zien als premier.
Je noemt nu vooral (voormalig) burgemeesters. Dat is geen toeval. Die heb je namelijk al in zo'n rol mogen aanschouwen. Maar dat is dus weer de beeldvorming. Het komt vertrouwd over dus zal het wel goed zijn.

Maar waarom zouden, en dan weer los van de inhoud, Kaag of Klaver het minder doen dan Rutte? Ik zie geen enkele reden. Die worden wellicht ook ooit ergens burgemeester en dan zullen de inwoners van de betreffende stad ook niet beter weten.

Ik was zelf fan van Asscher. Die had ik me zo als premier kunnen voorstellen en die had dan ook nog inhoud. Maar zelfs Ploumen, die ik echt niet zo geweldig vond, zou het minstens zo goed kunnen als Rutte. Laten we ook niet doen alsof het rocket science is.

We vergeten ook nog wel eens dat we in Nederland de kamer kiezen en niet de premier. Eigenlijk vind ik dat zelfs maar bijzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:33

drooger

Falen is ook een kunst.

migchiell schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:43:
[...]

Dieptriest, maar waar. Ik kan niemand uit huidige kabinet/kamer bedenken die ik liever als premier zou zien dan de visieloze, antidemocratische, volksverlakkende aartsleugenaar die er nu zit.

Femke Halsema, die zou ik nog wel voor me zien, als premier. Qua uitstraling, qua volwassenheid, qua betrouwbaarheid, qua professionaliteit, qua staatsmanschap (bij gebrek aan een gendertoepasselijk woord daarvoor), qua beschaving.

Aboutaleb ook.

Dus je blijft liever bij het "bekende kwaad"?
Wat zou een andere premier nóg slechter kunnen doen dan?

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
D-e-n schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:01:
[...]

Je noemt nu vooral (voormalig) burgemeesters. Dat is geen toeval. Die heb je namelijk al in zo'n rol mogen aanschouwen. Maar dat is dus weer de beeldvorming. Het komt vertrouwd over dus zal het wel goed zijn.

Maar waarom zouden, en dan weer los van de inhoud, Kaag of Klaver het minder doen dan Rutte? Ik zie geen enkele reden. Die worden wellicht ook ooit ergens burgemeester en dan zullen de inwoners van de betreffende stad ook niet beter weten.

Ik was zelf fan van Asscher. Die had ik me zo als premier kunnen voorstellen en die had dan ook nog inhoud. Maar zelfs Ploumen, die ik echt niet zo geweldig vond, zou het minstens zo goed kunnen als Rutte. Laten we ook niet doen alsof het rocket science is.

We vergeten ook nog wel eens dat we in Nederland de kamer kiezen en niet de premier. Eigenlijk vind ik dat zelfs maar bijzaak.
Misschien moeten we instellen dat de premier altijd eerst burgemeester van een grote gemeente moet zijn geweest :)

Maar laat ik dan bv Wouter Bos noemen, of inderdaad Asscher; die lijken mij een stuk beter op hun plek als premier dan Kaag of Klaver. Kaag zou het prima doen, waarmee ik bedoel niet slechter dan Rutte, maar ik beschouw haar ook eigenlijk als de lang verloren gewaande zus van Rutte. En bij Klaver (en ook bij Jetten trouwens) mis ik een bepaalde volwassenheid in de uitstraling.

Puur mijn persoonlijke mening, kan ook lang niet altijd goed uitleggen waar het hem in zit.

Hell, (en hier ga ik bv @hoevenpe even tegen de schenen trappen): ik vind zelfs Sylvana Simons een meer premierwaardige uitstraling hebben dan Rutte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:44
migchiell schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:43:
[...]

Aboutaleb ook.

Aboutaleb zeker.

Halsema absoluut niet. Maar dat is uitsluitend een persoonlijk iets. Heb haar een jaar of 6-7 geleden in een restaurant meegemaakt, en hoe ze daar de eigenaresse onnodig uitkafferde, heeft mijn beeld van haar compleet verwoest destijds. Wellicht had ze een slechte dag toen, maar dat ging echt nergens over.

[ Voor 3% gewijzigd door renegrunn op 18-05-2022 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
drooger schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:05:
[...]

Dus je blijft liever bij het "bekende kwaad"?
Wat zou een andere premier nóg slechter kunnen doen dan?
Wat er nóg slechter kan weten we pas als iemand het probeert :)

Maar "slechter dan nu kan het toch niet worden" vind ik een erg cynische manier om een andere premier te kiezen, hoe waar en toepasselijk het ook moge zijn. En ja, ik weet dat we de premier niet kiezen, althans niet direct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
@Napo Het gaat er niet om dat niemand anders het kan, het gaat er om dat mensen het idee hebben dat niemand anders het kan.

@D-e-n Ik probeer Rutte echt niet te verdedigen of op te hemelen of iets dergelijks. Zoals je zelf aangeeft gaat het puur om de beeldvorming die naar mijn idee enorm in Rutte's voordeel werkt.
Cobb schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:52:
Vanaf 2026 wordt een hybride warmtepomp de standaard voor het verwarmen van woningen, kondigt het kabinet dinsdag aan.

https://www.nu.nl/economi...-vervanging-cv-ketel.html

Ondertussen al meerdere gezinnen in een koopwoning in mijn omgeving die niet meer rond kunnen komen door de energiekosten en de duurdere boodschappen.
Duizenden woning niet of marginaal geschikt voor deze vorm van verwarming.
Er moet helaas meer komen dan een dwang richting deze mega investering voor veel woningbezitters.
Het leuke is ook nog dat de fabrieken en monteurs het nu allemaal al niet aankunnen. Dus zelfs als je het geld wel hebt is het niet makkelijk. Mijn CV vertoont inmiddels wat kuren maar alle bedrijven in de buurt geven gewoon doodleuk aan geen nieuwe klanten aan te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:33

drooger

Falen is ook een kunst.

migchiell schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:12:
[...]

Maar "slechter dan nu kan het toch niet worden" vind ik een erg cynische manier om een andere premier te kiezen, hoe waar en toepasselijk het ook moge zijn. En ja, ik weet dat we de premier niet kiezen, althans niet direct.
Ik vind iemand in het zadel houden, zeker als hij/zij ons niet bevalt, uit een soort angst dat het nog erger zou kunnen worden, anders ook niet geweldig. ;)

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
OK, niks aan de hand. Er zijn "nooit bewust" belangrijke zaken achtergehouden door het wissen van de SMS berichten. Dus.

https://www.metronieuws.n...-zaken-achtergehouden-br/

Blijkbaar is er naast de Archiefwet ook een richtlijn van Binnenlandse Zaken. Ik vermoed deze:

https://www.informatiehui...ing-bewaren-chatberichten

Kaag heeft volgens het nieuwsbericht hierboven geen mening over het wissen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
migchiell schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:12:
[...]

Je laat je nu vooral regeren door angst. Maar wees eerlijk: wat voor ergs zou er nu kunnen gebeuren als PvdA of D66 de premier levert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
ErikT738 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:12:
@Napo Het gaat er niet om dat niemand anders het kan, het gaat er om dat mensen het idee hebben dat niemand anders het kan.
En het enige wat er hier voornamelijk terugkomt is opsommingen van personen die wel of niet geschikt zijn. De basis zou moeten zijn wat het profiel is van een minister-president en vanuit daar kan je dan wellicht verder kijken welke opties er zouden zijn.

Het idee hebben dat niemand anders het kan is dodelijk omdat we op die manier vast blijven zitten in de huidige situatie, een situatie die tragisch is en tot op heden heeft de huidige minster-president aangetoond niet in staat te zijn om een nieuwe bestuurscultuur te bewerkstelligen.
ErikT738 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:12:
@D-e-n Ik probeer Rutte echt niet te verdedigen of op te hemelen of iets dergelijks. Zoals je zelf aangeeft gaat het puur om de beeldvorming die naar mijn idee enorm in Rutte's voordeel werkt.
En dat is bijzonder, hoeveel moet er fout gaan eer de beeldvorming om Rutte niet meer in zijn voordeel werkt? De lijst met twijfelachtige/kwalijke zaken wordt langer en langer en keer op keer blijft hij de "beste" kandidaat?

In middels moet enigszins duidelijk zijn dat met alle acties van de afgelopen jaren dat Rutte op een aantal vlakken ongeschikt is als minister-president. De enige manier om van bestuurscultuur te veranderen is dat er nieuwe bestuurders komen. Dat was een jaar geleden al duidelijk maar dat wordt met de week nog duidelijker. Dan zelfs liever een nieuwe minister-president die ongeschikt blijkt dan dat we aan een ongeschikte minister-president vast blijven kleven.

Ieder land krijgt de regering die het verdient

[ Voor 9% gewijzigd door Napo op 18-05-2022 13:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:34
migchiell schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:10:
ik vind zelfs Sylvana Simons een meer premierwaardige uitstraling hebben dan Rutte.
Nee hoor, mijn schenen zijn veilig.

Ben inmiddels totaal afgehaakt bij de landelijke politiek... :)

[ Voor 21% gewijzigd door hoevenpe op 18-05-2022 13:27 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

D-e-n schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:22:
[...]

Je laat je nu vooral regeren door angst. Maar wees eerlijk: wat voor ergs zou er nu kunnen gebeuren als PvdA of D66 de premier levert?
Dan stappen die ongetwijfeld weer in een coalitie met VVD, wordt Rutte minister Binnenlandse Zaken belast met vormgeven nieuwe bestuurscultuur.

Gekscherend bedoeld maar helaas kan ik er eigenlijk niet om lachen, ons Parlement is een karikatuur geworden.

It’s the economy, stupid!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
dawg schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:26:
Gekscherend bedoeld maar helaas kan ik er eigenlijk niet om lachen, ons Parlement is een karikatuur geworden.
Ze hebben de mazzel dat Wilders niet iets gematigder is (maar eigenlijk ook niet wil) anders hadden ze een iets groter electoraal probleem gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
dawg schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:26:
[...]

Dan stappen die ongetwijfeld weer in een coalitie met VVD, wordt Rutte minister Binnenlandse Zaken belast met vormgeven nieuwe bestuurscultuur.
Ik kan me niet voorstellen dat Rutte onder een ander gaat dienen. Maar los daarvan was de vraag natuurlijk bedoeld voor mensen die Rutte nog steeds als "acceptabel", niet voor de kiezers die de PvdA of D66 al te rechts vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
[...]

Niets anders dan normaal, zoals we ook zien met het vervangen van een minister. Eerste periode business as usual, dan wat aanpassingen om het beter op de rit te krijgen waarna het weer tijd voor verkiezingen is en tijd voor veranderingen.

Dat we geen Rutte 2.0 hebben of zelfs maar een Rutte 1.1 is een postiief iets, er zijn iets te veel twijfelachtige acties in de afgelopen periode om daar - mijns inziens - op voort te borduren. Wat dat betreft zie ik liever dat er een gok wordt genomen met een Marijnesen/Klaver/Hoekstra of zelfs Kaag (die inmiddels legio onhandige uitspraken heeft gedaan) dan dat we blijven doorgaan met een twijfelachtige minister-president.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migchiell
drooger schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:18:
[...]

Ik vind iemand in het zadel houden, zeker als hij/zij ons niet bevalt, uit een soort angst dat het nog erger zou kunnen worden, anders ook niet geweldig. ;)
[...]

Oh maar ik bedoelde ook zeker niet dat Rutte dan maar zou moeten aanblijven... wat mij betreft had ie al veel eerder moeten opstappen, na al die manieren waarop hij de kamer en het volk volkomen heeft geschoffeerd en beschaamd...

Wat dat betreft kan het inderdaad niet veel erger, en zou bv Kaag inderdaad een prima opvolger kunnen zijn, of een random iemand van VVD/D66/CDA, of ook PvdA, GL, PvdD... eigenlijk iedereen behalve de echte rabiate mafklappers als FvD en PVV.

[ Voor 14% gewijzigd door migchiell op 18-05-2022 13:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
Napo schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:31:
[...]

Niets anders dan normaal, zoals we ook zien met het vervangen van een minister. Eerste periode business as usual, dan wat aanpassingen om het beter op de rit te krijgen waarna het weer tijd voor verkiezingen is en tijd voor veranderingen.

Dat we geen Rutte 2.0 hebben of zelfs maar een Rutte 1.1 is een postiief iets, er zijn iets te veel twijfelachtige acties in de afgelopen periode om daar - mijns inziens - op voort te borduren. Wat dat betreft zie ik liever dat er een gok wordt genomen met een Marijnesen/Klaver/Hoekstra of zelfs Kaag (die inmiddels legio onhandige uitspraken heeft gedaan) dan dat we blijven doorgaan met een twijfelachtige minister-president.
Hoekstra lijkt me ook niet wenselijk, die is ook niet op een frisse manier bij het CDA naar voren geschoven. Herinnert iemand de lijsttrekkerverkiezing tussen De Jonge en Omtzigt nog? De Jonge wordt lijsttrekker, heeft geen tijd meer en ineens staat Hoekstra daar. Ik herinner je eraan dat Hoekstra een achtergrond heeft bij McKinsey en Shell. Kaag heeft afgedaan, mooi PR verhaal maar hol.

Aboutaleb staat bij mij met stip op nummer 1, gevolgd door Marijnissen en Halsema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Joris748 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:44:
[...]

Hoekstra lijkt me ook niet wenselijk, die is ook niet op een frisse manier bij het CDA naar voren geschoven. Herinnert iemand de lijsttrekkerverkiezing tussen De Jonge en Omtzigt nog? De Jonge wordt lijsttrekker, heeft geen tijd meer en ineens staat Hoekstra daar. Ik herinner je eraan dat Hoekstra een achtergrond heeft bij McKinsey en Shell. Kaag heeft afgedaan, mooi PR verhaal maar hol.

Aboutaleb staat bij mij met stip op nummer 1, gevolgd door Marijnissen en Halsema.
En aan wat voor profiel dient een minister-president te voldoen?

Losse namen schieten niet op als we geeneens een kader weten te stellen.

Een geschiedenis bij McKinsey en Shell is niet direct een indicatie van ongeschiktheid, de manier waarop de partij hem naar voren heeft geschoven doet mijns inziens ook niet direct daar aan af.

[ Voor 11% gewijzigd door Napo op 18-05-2022 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Napo schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:50:
[...]

Onafhankelijk
Kritisch
Verbindend
Volksvertegenwoordiger
Integer
Democratisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
[...]

@D-e-n merkte het al eerder op: mijn ideale premierskandidaten zijn (oud)burgemeesters.

Boven de partijen staand, professioneel, betrouwbaar, uit op het algemeen belang ipv. het eigen (partij)belang, volwassen, vertrouwenwekkend zijn steekwoorden die me zo te binnen schieten. Staatsman (v/m/x), kortom.

In mijn ogen is de premier de burgemeester van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Minister Uslu stuurt uitgerekend vandaag het jaarverslag over 2021 van de Inspectie Overheidsinformatie en Erfgoed naar de Tweede Kamer

https://www.rijksoverheid...eidsinformatie-en-erfgoed

Onder de koptekst 'Een dementerende overheid 2.0?’ op pagina 9 staat:
Het is vaak onduidelijk welke informatie bewaard wordt, en welke informatie vernietigd wordt. De overheid heeft moeite met het beheren van informatie die wordt verwerkt in nieuwe(-re) technologie. Bovendien is het geregeld onduidelijk wie verantwoordelijk is voor het beheer van welke informatie. De Inspectie ziet daarom in de actuele situatie, ondanks alle gedane inspanningen, nog steeds een toename van de risico’s voor de transparantie en de betrouwbaarheid van de overheid.
15 jaar geleden verscheen al een rapport met de titel 'Een dementerende overheid?’ en daarom staat er nu dus 'Een dementerende overheid 2.0?’.

Maar is het echt alleen maar vergeetachtigheid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
[...]

Een geschiedenis bij McKinsey en Shell is niet direct een indicatie van ongeschiktheid, de manier waarop de partij hem naar voren heeft geschoven doet mijns inziens ook niet direct daar aan af.
Het lijkt me een redelijk open deur aan welk profiel een premier dient te voldoen. Het lijstje van @Joris748 is een aardig voorbeeld, maar ik kan me geen kandidaat voorstellen die zegt NIET aan één van deze punten te kunnen voldoen.

En het is een leuke vrijetijdsbesteding om het over namen als Klaver of zelfs Simons te hebben, maar die zijn electoraal volstrekt irrelevant voor deze functie. Als er geen gekke dingen gebeuren zitten we voorlopig nog wel opgescheept met een premier van VVD huize, en heel misschien als er wat geks gebeurt van D66.

Maar aangezien Rutte al zijn potentiële bedreigers en opvolgers eruit heeft gewerkt en Kaag ook niet veel beter lijkt is de situatie vrij hopeloos.

Bijna de enige manier om het tij te keren is erop te hopen dat Rutte een keer een dusdanig grote uitglijder begaat dat hij wordt afgezet of strafrechtelijk vervolgd wordt. Maar de kans daarop lijkt me helaas heel erg klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
migchiell schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:54:
[...]

@D-e-n merkte het al eerder op: mijn ideale premierskandidaten zijn (oud)burgemeesters.

Boven de partijen staand, professioneel, betrouwbaar, uit op het algemeen belang ipv. het eigen (partij)belang, volwassen, vertrouwenwekkend zijn steekwoorden die me zo te binnen schieten. Staatsman (v/m/x), kortom.

In mijn ogen is de premier de burgemeester van Nederland.
De rol van burgemeester is wel een iets andere. De burgemeester maakt bijvoorbeeld niet het beleid van het college waar een premier wel beleid maakt voor het kabinet.

Maar nogmaals: ik kies toch vooral ook voor een partij. Als ik dan terugkijk naar het duel tussen Roemer en Samson zoveel jaren terug: kiezers lieten Roemer vallen omdat Samson een betere indruk maakte als premierskandidaat. Maar het resultaat was dat Samson in al zijn ijverigheid om die waardig staatsman te zijn uiteindelijk heel veel waar de PvdA voor stond in de sloot kieperde. Achteraf had ik dan toch liever de wat onhandige maar misschien iets standvastigere Roemer gehad.
alexbl69 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:00:
[...]

En het is een leuke vrijetijdsbesteding om het over namen als Klaver of zelfs Simons te hebben, maar die zijn electoraal volstrekt irrelevant voor deze functie. Als er geen gekke dingen gebeuren zitten we voorlopig nog wel opgescheept met een premier van VVD huize, en heel misschien als er wat geks gebeurt van D66.
Heel vaak gaat het bij andere lijsttrekkers toch ook over de persoon. En dat doen "we" dan toch zelf. Als al die over Rutte klagende Rutte stemmers maar op Rutte blijven stemmen omdat ze pakweg Ploumen "ongeschikt" vinden dan verandert er niks.

[ Voor 23% gewijzigd door D-e-n op 18-05-2022 14:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
De partijleden zijn gepasseerd bij zijn benoeming, die is er doorheen gedrukt door de partijtop. Dat is al anti-democratisch. Waarom moest juist Hoekstra partijleider worden? Welke belangen dient dat?

Tenzij Hoekstra het licht heeft gezien na zijn tijd bij Shell en McKinsey, lijkt me iemand met een achtergrond in de grootbedrijven niet de juiste persoon om het volk te dienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
Het hele probleem is dat de premier wordt geleverd door de grootste partij en de grootste partij (nagenoeg?) altijd in een coalitie terecht komt. We kunnen wel zeggen Rutte weg moet en dat er een onafhankelijk persoon premier moet worden. Maar zolang VVD de grootste blijft, blijft die partij de regering dicteren. Het enige verschil wat dat oplevert is een ander gezicht naar buiten maar de Rutte-doctrine blijft bestaan en de glibberige werkwijze van de VVD zal niet veranderen.

Ik betwijfel ook ten zeerste dat Kaag premier had willen zijn van dit kabinet in een fictieve wereld als zij de mogelijkheid had gekregen ondanks dat D66 de tweede partij was geweest. Waarom zou je verantwoordelijk willen zijn voor een regering met zo'n grote VVD footprint erop? Tenzij je echt mega machtsgeil bent, maar anders zal niemand dat aandurven.

offtopic:
En als ik dit nu zo zit te typen denk ik, Kaag had het gewoon gedaan. Lekker machtspolitiek spelen, je naam in de boeken als eerste vrouwelijke premier van Nederland maar ondertussen lekker het jarenlange VVD beleid recht lullen. En de VVD had hier denk ik maximaal van genoten. Want wanneer de shit the fan raakt, ga je als VVD lekker dreigen dat je de steun van de premier in gaat trekken en kun je dat lekker weer als dwangmiddel gebruiken. En als het dan toch definitief breekt, geef je gewoon maximaal de schuld van de premier die toch niet van jouw partij is en zeg je: "We hadden gewoon voor Rutte moeten gaan. Blame D66!!!"

[ Voor 6% gewijzigd door Robkazoe op 18-05-2022 14:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

[...]

Er zit wel een zeker wereldbeeld achter, evenals een type bestuursstijl, welke ons inmiddels in deze situatie gebracht heeft. In mijn optiek is een CV met dergelijke bedrijven erop geen indicatie voor geschiktheid voor het premierschap. Sterker nog, het is naar mijn mening zelfs geen indicatie voor geschiktheid voor hoogste ambtenaar eender welk ministerie dan ook.

It’s the economy, stupid!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

dawg schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:06:
[...]

Er zit wel een zeker wereldbeeld achter, evenals een type bestuursstijl, welke ons inmiddels in deze situatie gebracht heeft. In mijn optiek is een CV met dergelijke bedrijven erop geen indicatie voor geschiktheid voor het premierschap. Sterker nog, het is naar mijn mening zelfs geen indicatie voor geschiktheid voor hoogste ambtenaar eender welk ministerie dan ook.
Eerder niet.

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:00
alexbl69 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:00:
[...]

Het lijkt me een redelijk open deur aan welk profiel een premier dient te voldoen. Het lijstje van @Joris748 is een aardig voorbeeld, maar ik kan me geen kandidaat voorstellen die zegt NIET aan één van deze punten te kunnen voldoen.

Maar aangezien Rutte al zijn potentiële bedreigers en opvolgers eruit heeft gewerkt en Kaag ook niet veel beter lijkt is de situatie vrij hopeloos.

Bijna de enige manier om het tij te keren is erop te hopen dat Rutte een keer een dusdanig grote uitglijder begaat dat hij wordt afgezet of strafrechtelijk vervolgd wordt. Maar de kans daarop lijkt me helaas heel erg klein.
Ik denk dat dat wel meevalt, ik kan me niet voorstellen dat hij hierna nog een termijn door zou willen gaan. Daarnaast kan ik me goed voorstellen dat ook dit kabinet niet de rit uit gaat zitten en dat bij de val van een kabinet Rutte er ook mee stopt.

De ergste shit rondom bestuurscultuur/achterkamertjes is pas na de verkiezingen in de publiciteit gekomen én hij is bij volgende verkiezingen (als ze de rit uitzitten) by far de langstzittende premier óf als ze vallen de enige waarbij 4 kabinetten de rit niet hebben uitgezeten. Dat kan je bijna niet niet uitmelken als andere partijen.

En dat de grootste partij in de regering zit is in de parlementaire geschiedenis volgens mij ook geen gegeven. Maar dan moeten de andere partijen wel met een duidelijk verhaal komen waarom 't VVD-verhaal onzin is en waarom 't milieu/klimaat juist zo belangrijk is.

Ik ben het wel mee eens dat het risico op de VVD als grootste erg groot is. Alles wat rechts van de VVD heeft over 't algemeen zulke extreme standpunten dat ze nooit de grootste zullen worden. Dus of de VVD moet instorten (lijkt me niet realistisch) of links van de VVD (een D66/ GL/ PvdA/ SP) moet de grootste worden.
En dat lukt ze alleen als ze én een aansprekend boegbeeld hebben, want helaas gaat 't ook wel erg om 't poppetje, én een eerlijk verhaal hebben.

Ja, het is ongelooflijk klote dat er zoveel geld naar de stikstofcrisis gaat/ naar de verduurzaming etc. Maar leg die noodzaak dan verdorie eens goed uit.
Pagina: 1 ... 23 ... 84 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de energie-en inflatiecrisis hebben we: Energie-en inflatiecrisis in Nederland