Ypuh schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:28:
Een rode vlag was wat mij betreft ook wel eerlijk/begrijpelijk geweest. De helft van de baan was bezet door een dwarsstaande kapotte auto, naast al het vuil op de baan i.c.m. versleten banden, dat levert gewoon volop gevaar op.
Masi heeft voor het weekend blijkbaar al aangegeven dat hij niet de rode vlag zou gebruiken voor een auto in de muur in T14. En daar heeft hij zich ook netjes aan gehouden. Een rode vlag wordt ook alleen ingezet als de baan geblokkeerd is, wat overduidelijk niet het geval was want zelfs toen de auto aan de kraan hong kwam het hele veld er langs. Of als de werkzaamheden te lang duren (bv reparatie barrière), en gezien het binnen 5 ronden was opgelost was dat ook niet het geval (alhoewel er denk ik wel wat is vals gespeeld door de SC langzaam(er) te laten rijden).
Max had dan 15 seconden achterstand cadeau gekregen, en Lewis óók een gratis pitstop. De laatste 3-4 ronden hadden dan eerlijker kunnen verlopen en LH gewonnen (Mercedes was gewoon stukken beter deze dag).
Dat vind ik nogal een aanname. Remember Baku? Daar ging Hamilton ook wel even winnen bij de herstart, totdat die meteen na één bocht buiten de punten reed. En bij een (her)start kan het altijd "mis" gaan. Verstappen ging immers ook van P1 naar P2 door een mindere start, ook dat had Hamilton kunnen gebeuren. En hetzelfde bij een rolling start. Ook dan had Verstappen best een kans gehad om Hamilton in te halen. En met maar 2 of 3 ronden te gaan was er ook geen garantie dat Hamilton er weer aan voorbij kon gaan.
En als er een rode vlag was geweest en Hamilton was achter Verstappen gefinisht was het resultaat exact hetzelfde geweest "waarom een rode vlag? Waarom Verstappen terug in het spel brengen? Masi beslist het kampioenschap".
Mercedes wou maar één ding, en dat was finishen zoals ze toen reden, of SC tot het einde, of een VSC, of afvlaggen voordat 58 ronden was gereden.
Note: overigens wel eens dat Hamilton de winst verdiende. Maar Verstappen het kampioenschap.