Wat misschien helpt is de samenvatting van gerben Gerbenvl in "NIBE L/W warmtepomp optimalisatie"
Ook ik zit volgens mij behoorlijk vast in de ''fabrieksinstellingen'' door installateur en zelfs na bezoek van NIBE.
De afgelopen dagen was het natuurlijk behoorlijk koud en zag dat de temperatuur in huis regelmatig niet werd gehaald. Ik heb bij de installateursinstellingen gezien dat overdag de pomp maximaal 60Hz mag draaien tot 2300 en vanaf 2300 tot 0700 naar maximaal 112Hz. Dit klinkt gek, meeste hebben het andersom maar ik heb hem redelijk goed weggezet in de tuin dat we er nachts minder last van hebben. Ik heb onlangs een kast eromheen laten bouwen en afgelopen week de block freq van 60 naar 80hz gezet maar dan komt er zo'n vreselijke snerp shit geluid uit, niet te doen eigenlijk.
Mijn stooklijn heeft een curve van 6 en verschuiving 2. Zou het zin hebben om de curve of verschuiving hoger te zetten zodat de aangevoerde temperatuur hoger wordt en dat de pomp misschien minder hard hoeft te draaien? Het is een woning uit 1925 maar wel helemaal geisoleerd enz mar toch, zou graag zien dat hij minder herrie maakt.. Iemand verdere tips?
De afgelopen dagen was het natuurlijk behoorlijk koud en zag dat de temperatuur in huis regelmatig niet werd gehaald. Ik heb bij de installateursinstellingen gezien dat overdag de pomp maximaal 60Hz mag draaien tot 2300 en vanaf 2300 tot 0700 naar maximaal 112Hz. Dit klinkt gek, meeste hebben het andersom maar ik heb hem redelijk goed weggezet in de tuin dat we er nachts minder last van hebben. Ik heb onlangs een kast eromheen laten bouwen en afgelopen week de block freq van 60 naar 80hz gezet maar dan komt er zo'n vreselijke snerp shit geluid uit, niet te doen eigenlijk.
Mijn stooklijn heeft een curve van 6 en verschuiving 2. Zou het zin hebben om de curve of verschuiving hoger te zetten zodat de aangevoerde temperatuur hoger wordt en dat de pomp misschien minder hard hoeft te draaien? Het is een woning uit 1925 maar wel helemaal geisoleerd enz mar toch, zou graag zien dat hij minder herrie maakt.. Iemand verdere tips?
Curve hoger zetten betekent hogere aanvoertemp. Hogere aanvoertemp betekent dat de wp harder moet werken want er moet meer energie in. Als je vervolgens op 60Hz blokkeert, trap je op de rem en ga je die hogere Ta niet krijgen.
Krijg je nu wel de Ta boven de gevraagde Ta met 60 Hz? Denk het niet? Dat is waarschijnlijk waarom je huis niet warm wordt.
Krijg je nu wel de Ta boven de gevraagde Ta met 60 Hz? Denk het niet? Dat is waarschijnlijk waarom je huis niet warm wordt.
Bij mij hebben een paar dingen het meeste effect gehad op de compressorsnelheid.
Die ging omlaag door van curve 4 naar 3 te gaan, en daarna verder door de DOT van -10 naar -15 te zetten. dat is het punt waarbij de compressor op 100% vermogen mag draaien.
Hij ging vannacht (-8 buiten) door tot ca 75 Hz.
Maar het heeft ook te maken met de dimensionering van je hele systeem. Die van mij is dus aardig overgedimensioneerd.
Die ging omlaag door van curve 4 naar 3 te gaan, en daarna verder door de DOT van -10 naar -15 te zetten. dat is het punt waarbij de compressor op 100% vermogen mag draaien.
Hij ging vannacht (-8 buiten) door tot ca 75 Hz.
Maar het heeft ook te maken met de dimensionering van je hele systeem. Die van mij is dus aardig overgedimensioneerd.
Hi,
dank voor je reactie. Hoe kan het dat je pomp efficienter gaat draaien bij het verlagen van je aanvoertemperatuur? (4 naar 3 zeg je). En waar in het menu kan ik de DOT eventueel aanpassen?
Ik heb de F2120-20 pomp dus volgens mij zouden de specs voldoende moeten zijn.
dank voor je reactie. Hoe kan het dat je pomp efficienter gaat draaien bij het verlagen van je aanvoertemperatuur? (4 naar 3 zeg je). En waar in het menu kan ik de DOT eventueel aanpassen?
Natuurkunde. Grof gezegd: Hoe warmer je iets wilt maken hoe meer energie je er in moet stoppen en hoe minder efficient dat gaat. Er komt meer bij kijken, maar je kunt het al zien aan de opgaves van de fabrikant. Kijk naar de cijfers van COP. Daar staan waardes voor 7/35 en 7/45 (buitentemperatuur/aanvoertemperatuur bij een delta T van 5 tussen aanvoer en retour). Ik heb de F2120/16 en die heeft COP 5.11 respectievelijk 4.14 bij die waardes, dat geeft aan dat je de aanvoertemperatuur beter laag kunt houden.Durkydurk schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 19:42:
Hi,
Een F2120-20 is de grootste in de range. Heb je wat grafieken? Graadminuten, compressorsnelheid, aanvoer em retourtemp? Radiatoren of vvw?
Nee ik heb geen data verder maar zou dat wel graag willen hebben. Geen idee waar te beginnen.
Ben jij tegen een uurtarief in te huren wellicht? Haha, ik zou dolgraag hulp willen hebben want zelf kom ik niet verder dan stooklijnen of block freq op dit moment. Ik kan die usb in de SMO steken en een paar dagen tracken? geen idee of dat wat is?
EDIT:
ik heb vloerverwarming door het hele huis liggen
Ben jij tegen een uurtarief in te huren wellicht? Haha, ik zou dolgraag hulp willen hebben want zelf kom ik niet verder dan stooklijnen of block freq op dit moment. Ik kan die usb in de SMO steken en een paar dagen tracken? geen idee of dat wat is?
EDIT:
ik heb vloerverwarming door het hele huis liggen
[ Voor 7% gewijzigd door Durkydurk op 18-02-2025 21:00 ]
Zonder meetdata is het lastig conclusies trekken.
Ik zou beginnen met MyUplink, eventueel met een abbo op geschiedenis. Dan kun je meerdere gegevens in 1 grafiek bekijken, maar de gratis versie gaat ook. Dan kun je steeds 1 van de gegevens tegelijk zien.
Nmm heb je dat gewoon nodig om te kunnen zien wat er gebeurt als je een instelling wijzigt.
Edit: ja dat kan ook met de usb optie en de nibe pc software/excel, maar dat is een stuk minder makkelijk.
Ik zou beginnen met MyUplink, eventueel met een abbo op geschiedenis. Dan kun je meerdere gegevens in 1 grafiek bekijken, maar de gratis versie gaat ook. Dan kun je steeds 1 van de gegevens tegelijk zien.
Nmm heb je dat gewoon nodig om te kunnen zien wat er gebeurt als je een instelling wijzigt.
Edit: ja dat kan ook met de usb optie en de nibe pc software/excel, maar dat is een stuk minder makkelijk.
[ Voor 13% gewijzigd door wickydude op 18-02-2025 21:35 ]
Yes ok! Ik heb myuplink gedownload en gelijk beide abbonementen genomen. Voor gebruik van uplink en de geschiedenis. Hieronder de aanvoer en retour in een grafiek, daaronder de compressor freq en daaronder de graadminuten
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FQ6SWN1DtIBKM93aHizQ2ZNT.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/jpnXCdY2oanCS0NWjkXZV2fZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wb50BcUU2hKGbDlva30vyo5F.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FA8sDm5DjWpTKmfdWmTCPZu6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rQx4LYVOcKuYXWZl36z0BYQA.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FQ6SWN1DtIBKM93aHizQ2ZNT.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/jpnXCdY2oanCS0NWjkXZV2fZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wb50BcUU2hKGbDlva30vyo5F.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FA8sDm5DjWpTKmfdWmTCPZu6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rQx4LYVOcKuYXWZl36z0BYQA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Th7slQyCzzjbotwiqIPQB3GW.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door Durkydurk op 18-02-2025 22:19 ]
@Durkydurk
Vloerverwarming door heel het huis ? Pomploze verdelers en nieuwbouw ?
Als er geen parallel buffervat aanwezig is dan volstaat curve 2.
Vloerverwarming door heel het huis ? Pomploze verdelers en nieuwbouw ?
Als er geen parallel buffervat aanwezig is dan volstaat curve 2.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Dat is wel all over the place ja. Eens, kies eerst maar eens een lagere curve. Geen nieuwbouw. Misschien dan eerst eens 4 proberen?
Paar dingen om te checken.
Max aanvoer temperatuur op 40 graden (1.30.6 als het goed is)
DOT -10 of lager, instelling op vloerverwarming (7.1.6.2)
Paar dingen om te checken.
Max aanvoer temperatuur op 40 graden (1.30.6 als het goed is)
DOT -10 of lager, instelling op vloerverwarming (7.1.6.2)
Het is een huis uit 1925, compleet geisoleerd met voorzetwanden en hr++ glas. Vloerverwarming op alle drie de verdiepingen inderdaad. Ik heb twee buffervaten. een voor tapwater (450L) en een voor vloerverwarming (ik dacht 180 liter). Op iedere verdieping zit een verdeler.
Ik zal de max aanvoer temp en DOT -10 of lager eens aanpassen.
Afgelopen nacht heeft hij 3x de 112Hz gehaald! Echt waanzin lijkt mij dat bij -2??
Ik heb zojuist mijn curve aangepast van 5 naar 4 en verschuiving heb ik op 2 laten staan.
EDIT:
max aanvoer staat op 40
DOT staat op -10
Zoals eerder gezegd mijn curve aangepast van 5 naar 4. Verschuiving staat op 2.
Als ik kijk naar alle temperaturen per individuele ruimte ben ik redelijk stabiel gebleven vannacht, 3 kamers moeten 0.2 bijstoken en de tv kamer op BG 0.7. De grote woonkamer is praktisch op temperatuur
Moraal van het verhaal; de energiekosten vind ik wel belangrijk maar het allerbelangrijkste vind ik een consistente en RUSTIGE buitenunit die voorspelbaar en relaxed draait.
Afgelopen nacht heeft hij 3x de 112Hz gehaald! Echt waanzin lijkt mij dat bij -2??
Ik heb zojuist mijn curve aangepast van 5 naar 4 en verschuiving heb ik op 2 laten staan.
EDIT:
max aanvoer staat op 40
DOT staat op -10
Zoals eerder gezegd mijn curve aangepast van 5 naar 4. Verschuiving staat op 2.
Als ik kijk naar alle temperaturen per individuele ruimte ben ik redelijk stabiel gebleven vannacht, 3 kamers moeten 0.2 bijstoken en de tv kamer op BG 0.7. De grote woonkamer is praktisch op temperatuur
Moraal van het verhaal; de energiekosten vind ik wel belangrijk maar het allerbelangrijkste vind ik een consistente en RUSTIGE buitenunit die voorspelbaar en relaxed draait.
[ Voor 33% gewijzigd door Durkydurk op 19-02-2025 07:38 ]
Heb je nog een bereik geblokkeerd? Dan zou die eerst eens weghalen.Durkydurk schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 07:27:
Het is een huis uit 1925, compleet geisoleerd met voorzetwanden en hr++ glas. Vloerverwarming op alle drie de verdiepingen inderdaad. Ik heb twee buffervaten. een voor tapwater (450L) en een voor vloerverwarming (ik dacht 180 liter). Op iedere verdieping zit een verdeler.
Ik heb zojuist mijn curce aangepast van 5 naar 4 en verschuiving heb ik op 2 laten staan.
Gokje: Bij een defrost zie ik bij mij de frequentie ook wel omhoog gaan, als hij dat bij zeg 80Hz zou willen doen maar dat deel is geblokkeerd, zou het kunnen dat hij doorschiet naar het hogere bereik waar hij wel weer mag werken.
Hoe stel ik dat goed correct in? ik stel block freq 1 en blok freq 2 beide op 120? Of beide naar 0?
EDIT: of zet ik bij stille modus toegestaan : UITVINKEN (staat nu aangevinkt)
EDIT: of zet ik bij stille modus toegestaan : UITVINKEN (staat nu aangevinkt)
[ Voor 29% gewijzigd door Durkydurk op 19-02-2025 09:36 ]
Stille modus toegestaan heb ik uitgevinkt maar terwijl hij nog wel stond aangevinkt stond aan de onderzijde dat freq 1 of freq 2 niet geblokkeerd mochten zijn.. maar goed alles staat nu uit. Ik zie bij compr freq dat deze hele ochtend hij een stuk stabieler staat de draaien op gemiddel 40/45Hz. Benieuwd naar de temperatuur straks.
dat vinkje geeft aan dat je in een programma wel of niet de stille modus mag activeren dacht ik. Ben benieuwd of je grafiekjes er morgen anders uit zien,
Dank voor de geboden hulp, ik zal morgen rond 10:00 een nieuwe printscreen maken en deze delen.
Ook weer compressor freq / aanvoer & retour en graadminuten als foto
Ook weer compressor freq / aanvoer & retour en graadminuten als foto
Ok, nachtje gedraaid, hierbij de resultaten.
Compress freq, aanvoer & retour, graadminuten:
/f/image/c05LCv0x5spcY2LKxrOsT0wT.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/nbbm7zY5QyfHFKvfYGdWHkPO.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/OILY30oIpyueLlS5LqaneUla.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/TxWbVNCZLk8EhR19DUFEtRIq.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/X9LylwISuo7SGPy6I3tADytn.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/SODbAmnJDN5viV2b9Js4rawz.png?f=fotoalbum_large)
EDIT: helaas wel gezien dat de temperatuur in de tv kamer op BG wel een graad was gezakt, dat had ik eerder ook al, daarom had ik de stooklijn 1 verhoogd, maar dat is dus niet werkbaar want dan gaat de pomp in een soort overdrive. Ik zie dus graag een rustige buitenunit maar wel mijn huis op temperatuur. Ideeën hoe dit te regelen?
Compress freq, aanvoer & retour, graadminuten:
/f/image/c05LCv0x5spcY2LKxrOsT0wT.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/nbbm7zY5QyfHFKvfYGdWHkPO.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/OILY30oIpyueLlS5LqaneUla.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/TxWbVNCZLk8EhR19DUFEtRIq.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/X9LylwISuo7SGPy6I3tADytn.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/SODbAmnJDN5viV2b9Js4rawz.png?f=fotoalbum_large)
EDIT: helaas wel gezien dat de temperatuur in de tv kamer op BG wel een graad was gezakt, dat had ik eerder ook al, daarom had ik de stooklijn 1 verhoogd, maar dat is dus niet werkbaar want dan gaat de pomp in een soort overdrive. Ik zie dus graag een rustige buitenunit maar wel mijn huis op temperatuur. Ideeën hoe dit te regelen?
[ Voor 7% gewijzigd door Durkydurk op 20-02-2025 09:34 ]
Ziet er wel beter uit ja. Is je systeem waterzijdig goed ingeregeld? tv kamer zou wellicht wat meer flow moeten krijgen ni vergelijking met de andere ruimtes.
Ja, dat weet ik dus niet, mijn installateur en NIBE zijn wel geweest vanwege allemaal ander gedoe met de pomp maar of dat goed ingeregeld is, is een mysterie. Ik ga vragen of zij dit kunnen doen.
Zou een beetje jammer zijn als je het hele huis warmer moet stoken omdat je die ene ruimte warmer wilt hebben.
Ik gebruik hier in de badkamer en de werkkamer een elektrisch kacheltje van de gamma voor die momenten dat die laatste 1 of 2 graden er bij moeten
Ik gebruik hier in de badkamer en de werkkamer een elektrisch kacheltje van de gamma voor die momenten dat die laatste 1 of 2 graden er bij moeten
Dan zou je toch gewoon de woonkamer wat meer flow geven en de rest een fractie minder?
In het kader van optimalisatie: ik heb vandaag de legionallarun gehad waarbij de ELK max 3kW mocht doen. Dat is niet optimaal. Dat laatste stuk met de ELK duurde bij 3kW ca. 1,5 uur in plaats van de 20 minuten bij 9kW, en verbruikte daarbij 4.6kWh ipv 3ish kWh.
Als het goed zonnig zou zijn geweest hier was dat nog niet zo'n probleem, maar dat was het niet. Plus dat de graadminuten daardoor tot -453 zijn gekomen.
Volgende keer eens met 6kW proberen.
Als het goed zonnig zou zijn geweest hier was dat nog niet zo'n probleem, maar dat was het niet. Plus dat de graadminuten daardoor tot -453 zijn gekomen.
Leuke test. Benieuwd waar je op uitkomt.wickydude schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:55:
In het kader van optimalisatie: ik heb vandaag de legionallarun gehad waarbij de ELK max 3kW mocht doen. Dat is niet optimaal. Dat laatste stuk met de ELK duurde bij 3kW ca. 1,5 uur in plaats van de 20 minuten bij 9kW, en verbruikte daarbij 4.6kWh ipv 3ish kWh.
Hoi wickydude,wickydude schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:55:
Ik heb een tijdje voor de legionella run alleen een ELK gehad met 6 kw om van 52 naar 58 te komen. Een keer is dit mislukt, de temperatuur kwam niet verder dan 56 doordat het buiten te koud was en het verlies van het rondpompen over de buitenunit niet opwoog tegen de verwarming van de ELK van 6 kW. Toen een 4,5 kW spiraal in de SSW die ik erin had zitten voor verwarmen bij koelen ook aangezet als stap 3. Het gevolg een veel efficiëntere verwarming tot 58 graden … verbruik 2,5 kWh in de winter met vorst tot 1,5 kWh uur in de zomer. Besparing van 1,5 in de zomer tot soms wel 4 kWh in de winter… Vergt wel een investering maar kun je uitbreiden in de zomer met een aansturing op je verwarmingselement om het SSW direct te verwarmen ipv energie terug te leveren … THOR 9s bv. Mijn SSW vat meet 500 liter. Bovenstaande cijfers alleen voor de ophoging van 52 graden naar 58 graden, daaronder altijd met warmtepomp. Hoop dit helpt als referentie.
Hey Marc.
Dit was meer een experiment met bestaande onderdelen, investeren gelukig niet nodig 😄
Ik heb een ELK9 die max 9kW kan leveren (in drie stappen, 3, 6, 9) en dat dus ook deed bij de vorige run.
9kW is meer dan mijn PV kan leveren, in het kader van zoveel mogelijk eigenverbruik heb ik de ELK gelimiteerd om te kijken of ik de legionellarun kon draaien binnen mijn PV opbrengst.
Hij komt er dus uiteindelijk wel, maar verbruikt daarvoor aanzienlijk meer energie dan bij de volle 9kW. Wat me best verbaasde eigenlijk, maar dat zal inderdaad bij het rondpompen naar de buitenunit meer verlies gegeven hebben.
Als de zon goed schijnt en ik energie overheb vind ik dat niet zo erg, maar als het bewolkt is zoals vandaag moet ik dan 1,5kWh meer uit het net trekken. Jammer.
Ik geef volgende keer de tweede stap op 6kW vrij, kijken hoe snel het dan gaat. Op een zonnige dag kan ik dat ook nog net met mijn PV afdekken.
Dit was meer een experiment met bestaande onderdelen, investeren gelukig niet nodig 😄
Ik heb een ELK9 die max 9kW kan leveren (in drie stappen, 3, 6, 9) en dat dus ook deed bij de vorige run.
9kW is meer dan mijn PV kan leveren, in het kader van zoveel mogelijk eigenverbruik heb ik de ELK gelimiteerd om te kijken of ik de legionellarun kon draaien binnen mijn PV opbrengst.
Hij komt er dus uiteindelijk wel, maar verbruikt daarvoor aanzienlijk meer energie dan bij de volle 9kW. Wat me best verbaasde eigenlijk, maar dat zal inderdaad bij het rondpompen naar de buitenunit meer verlies gegeven hebben.
Als de zon goed schijnt en ik energie overheb vind ik dat niet zo erg, maar als het bewolkt is zoals vandaag moet ik dan 1,5kWh meer uit het net trekken. Jammer.
Ik geef volgende keer de tweede stap op 6kW vrij, kijken hoe snel het dan gaat. Op een zonnige dag kan ik dat ook nog net met mijn PV afdekken.
Vraagje over de-frost …
Op dagen dat de temperatuur van onder de vijf naar boven de vijf gaat en de buitenunit niet meer hoeft te de-frosten zie ik een de-frost #2 optreden, onder de vijf alleen een #1. Iemand een idee hoezo?
F2120-20 met SMO40
Grafieken met Domoticz, bovenste vandaag, daaronder afgelopen maand.
Op dagen dat de temperatuur van onder de vijf naar boven de vijf gaat en de buitenunit niet meer hoeft te de-frosten zie ik een de-frost #2 optreden, onder de vijf alleen een #1. Iemand een idee hoezo?
F2120-20 met SMO40
Grafieken met Domoticz, bovenste vandaag, daaronder afgelopen maand.
:strip_exif()/f/image/3PSAjpXPgbGzwADq2QXSjmcN.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door MarcKeulers op 20-02-2025 21:46 ]
Een 1 betekent een actieve defrost (compressor aan, fan uit), een 2 een passieve, waarbij alleen de fan draait maar de compressor uit is. Volgens de handleiding passief alleen als de temp BT28 boven 4 graden is.
[ Voor 42% gewijzigd door wickydude op 20-02-2025 21:58 ]
Dank, zal eens kijken of ik een temperatuur bereik heb met alleen passieve defrosten, moet ik anders loggen, neem nu de max op een dag … alles werkt perfect, gewoon benieuwd.wickydude schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:46:
Een 1 betekent een actieve defrost, een 2 een passieve, waarbij alleen de fan draait.
Als je een gepland window hebt voor warmwater kun je in diezelfde planning de stooklijn -1 of -2 punten doen. Dan gaan je graadminuten niet zo extreem.wickydude schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:55:
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Mijn ervaring is dat het niet meer energie verbruikt als je warmwater langzamer opwarmt, maar dat de warmte van boven tot onder gelijkmatiger warm is. Je voorraad warmwater is dan gemiddeld toegenomen.wickydude schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:54:
Hey Marc.
...
Dat zou kunnen, het verschil tussen bt6 en bt7 is deze keer iets kleiner
Goedemorgen,
Een hele poos ben ik mij aan het oriënteren voor een warmte pomp.
De Nibe S2125-12 bijvoorbeeld.
Ligt het aan mij of is de datasheet niet heel duidelijk.
Weet iemand hoeveel vermogen deze pomp levert bij -7?
Ik heb namelijk een warmtepomp nodig die bij -7 nog ca. 9-10 kw kan leveren?
Zonnepanelen: 6.820 WP Inverter SMA Tripower STP 6.0 | Homebattery: 3x 5kw Sessy.
Je kunt ook een berekening door een installateur laten maken. Probleem is alleen dat veel installateurs te weinig kennis hebben voor een goed advies.Mrwandelfreak schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:38:
Goedemorgen,
Ik heb destijds (9 jaar geleden) zelf Nibe gebeld en zij hebben een berekening voor mij gemaakt. Ik had ongeveer hetzelfde vermogen nodig en ben toen uitgekomen op de F2040-8
Als je in de installatiemanual kijkt zie je deze tabel
/f/image/ABBkXPNlhIeKkInZOgdDaC06.png?f=fotoalbum_large)
De eerste regel geeft aan wat je zoekt. Bij -7 en een aanvoertemperatuur van 35 graden heeft de s2125-12 een vermogenafgifte (warmte) van 7,23kW bij elektrische input van 2,73 kW met een COP van 2,65.
Dan zou je er juist eentje groter moeten kiezen als je 9 a 10kW nodig hebt.
/f/image/ABBkXPNlhIeKkInZOgdDaC06.png?f=fotoalbum_large)
De eerste regel geeft aan wat je zoekt. Bij -7 en een aanvoertemperatuur van 35 graden heeft de s2125-12 een vermogenafgifte (warmte) van 7,23kW bij elektrische input van 2,73 kW met een COP van 2,65.
Dan zou je er juist eentje groter moeten kiezen als je 9 a 10kW nodig hebt.
En jezelf afvragen hoeveel dagen we hier in Nederland nog -7 hebben.. elektrisch element erbij als het echt nodig is.
Ik denk dat de uitdaging bij vochtig weer en rond het vriespunt een grotere uitdaging is. Dan heb je zoveel defrosts dat je vermogen over een heel uur gezien veel lager is. Die dagen heb je veel meer in Nederland dus ik zou ook zeker daar naar kijken.
Toen het afgelopen dagen vroor (-3 tm -6) draaide mijn S2125-12 op een veel lager vermogen dan bij 0 tot +2 graden. Simpelweg omdat je minder defrosts hebt.
Ik denk dat de uitdaging bij vochtig weer en rond het vriespunt een grotere uitdaging is. Dan heb je zoveel defrosts dat je vermogen over een heel uur gezien veel lager is. Die dagen heb je veel meer in Nederland dus ik zou ook zeker daar naar kijken.
Toen het afgelopen dagen vroor (-3 tm -6) draaide mijn S2125-12 op een veel lager vermogen dan bij 0 tot +2 graden. Simpelweg omdat je minder defrosts hebt.
[ Voor 8% gewijzigd door dvdhaar op 22-02-2025 11:28 ]
We hebben de afgelopen week ervaren dat warmtepompen vooral hun best moeten doen bij een buitentemperatuur rond het vriespunt.
Zodra het een aantal dagen achtereen vriest, wordt de lucht droger een hobbelt een WP moeiteloos door.
De tijd dat het meerdere dagen achtereen -7 graden wordt is geweest.
Als je aan de kust woont is het gebruikelijk dat een warmteverliesberekening uitgaat van -7 graden. Dat zal hier wel zo zijn.
Als je dan 9 kW nodig hebt en de warmtepomp haalt er maar 7, dan zal dat in de praktijk echt voldoen. De woning verliest dan volgens de berekening meer dan wat de verwarming erin pompt dus de temperatuur zal dalen.
Maar dat gebeurt ook als het rond het vriespunt is en er steeds defrosts optreden. De woningen blijven gewoon warm, ook als de temperatuur iets daalt is het niet zo 123 koud.
Ik zou het wel aandurven met die Nibe S2125-12.
PS grappig dat @dvdhaar gelijktijdig een verhaal van dezelfde strekking typte.
Zodra het een aantal dagen achtereen vriest, wordt de lucht droger een hobbelt een WP moeiteloos door.
Als je aan de kust woont is het gebruikelijk dat een warmteverliesberekening uitgaat van -7 graden. Dat zal hier wel zo zijn.
Als je dan 9 kW nodig hebt en de warmtepomp haalt er maar 7, dan zal dat in de praktijk echt voldoen. De woning verliest dan volgens de berekening meer dan wat de verwarming erin pompt dus de temperatuur zal dalen.
Maar dat gebeurt ook als het rond het vriespunt is en er steeds defrosts optreden. De woningen blijven gewoon warm, ook als de temperatuur iets daalt is het niet zo 123 koud.
[ Voor 4% gewijzigd door Knowbody op 22-02-2025 11:31 ]
Hier is het de afgelopen weken toch een paar keer voorgekomen dat het s nachts onder de -8 ging…dvdhaar schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:27:
En jezelf afvragen hoeveel dagen we hier in Nederland nog -7 hebben.. elektrisch element erbij als het echt nodig is.
Ik denk dat je vermogen (kW) en energie (kWh) door elkaar haalt. KW vermogen zal ook bij jou hoger geweest zijn, energie in kWh kan lager geweest zijn.
Wat ik juist gemerkt heb is dat -5 totaal geen probleem is bij helder weer. Mijn pomp draaide toen werkelijk als een zonnetje, binnen zelfs 22,5/23 graden (had deze stap iets te hoog gezet op mijn eigen stooklijn) dus weer iets kunnen verlagen van 36 aanvoer naar 34 aanvoer bij -10.Knowbody schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:29:
We hebben de afgelopen week ervaren dat warmtepompen vooral hun best moeten doen bij een buitentemperatuur rond het vriespunt.
Maar het probleem zit hem vooral in het vochtige weer van enkele weken geleden. Vocht/mist is gewoon drama, en als dan de nacht ook nog richting vriespunt gaat dan moet hij echt aan de bak. Alles is bij mij goed blijven lopen zonder het element in te schakelen, altijd 21+ binnen geweest dus ik mag niet klagen maar het verbruik schiet gewoon richting 45kWh per dag maar ach. Hoort erbij toch!
Omgerekend met het gasverbruik voordat ik mijn WP had is het nog steeds een stuk goedkoper in December/Jan/Feb.
Ik ben tevreden.
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Volvo XC40 P8 Full Electric / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
De conclusie dat als het een aantal dagen vriest het dan droger wordt is overigens natuurkundig gezien onzin, het kan prima weken vriezen en vochtig zijn. Dat als het hier heel koud is dat vaak komt in combinatie met een hogedrukgebied, helder(en dus droog) weer klopt wel.
Ik denk dat -8 helemaal geen probleem is voor een Nibe warmtepomp. Bovendien is dat maar enkele uren, niet uren lang toch?wickydude schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:46:
[...]
Hier is het de afgelopen weken toch een paar keer voorgekomen dat het s nachts onder de -8 ging…
Ik denk dat je vermogen (kW) en energie (kWh) door elkaar haalt. KW vermogen zal ook bij jou hoger geweest zijn, energie in kWh kan lager geweest zijn.
Ik bedoelde het vermogen/frequentie waarop de warmtepomp draait. Rond het vriespunt is dit vrijwel constant op maximaal vermogen met veel defrosts. Bij kouder en droger weer is dit hooguit de helft van het vermogen.
Dat betekent dat, ondanks dat het kouder is, het stroomverbruik veel lager is.
Hoe wil je SWW gaan maken? Ook door de WP?Mrwandelfreak schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:38:
Goedemorgen,
Weet dat tijdens het aanmaken van SWW geen warmte door de vloerverwarming of radiatoren gaat. Timing van SWW is daarmee belangrijk imo.
NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004
Ok, zo bedoel je dat. dat herken ik niet bij mijn f2120-16. Hoe kouder, hoe hoger de frequentie. Maximaal vermogen heb ik nog niet voorbij zien komen.dvdhaar schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:38:
[...]
Ik denk dat -8 helemaal geen probleem is voor een Nibe warmtepomp. Bovendien is dat maar enkele uren, niet uren lang toch?
Ik bedoelde het vermogen/frequentie waarop de warmtepomp draait. Rond het vriespunt is dit vrijwel constant op maximaal vermogen met veel defrosts. Bij kouder en droger weer is dit hooguit de helft van het vermogen.
Dat betekent dat, ondanks dat het kouder is, het stroomverbruik veel lager is.
Ik zeg overigens niet dat -8 een probleem is, ik gaf aan dat het toch best wel voorkomt.
Afijn, geeft maar weer eens aan dat een one-size-fits-all oplossing niet bestaat.
Overigens hoeft je laatste zin niet waar te zijn. Stroomverbuik wordt over tijd gemeten.
Als je wp een sprintje trekt om bij te halen (zeg 3kW voor 20 minuten= 1kWh) kan dat net zoveel stroom verbruiken als langer op een lager pitje draaien (zeg 1kW voor een uur = ook 1kWh).
Uiteindelijk zal dezelfde hoeveelheid kWh in je huis gestopt moeten worden om het warm te houden.
En hoe kouder buiten, hoe meer kWh. Dus een dag op -7 kost nog steeds meer energie dan een dag op +2.
Als je wp een sprintje trekt om bij te halen (zeg 3kW voor 20 minuten= 1kWh) kan dat net zoveel stroom verbruiken als langer op een lager pitje draaien (zeg 1kW voor een uur = ook 1kWh).
Uiteindelijk zal dezelfde hoeveelheid kWh in je huis gestopt moeten worden om het warm te houden.
En hoe kouder buiten, hoe meer kWh. Dus een dag op -7 kost nog steeds meer energie dan een dag op +2.
Dank allen voor jullie berichten.
Ik vindt het gewoon heel moeilijk om een juiste keuze te maken.
Volgens mijn installateur heb ik bij mijn verbruik van 1700m3 per jaar ca. 9 kw nodig bij -7
Ik ben in een vergevorderd stadium voor een Weheat Sparrow, deze levert 6-9 kw.
Aanvankelijk hebben we het gehad over een Weheat Blackbird. Deze levert 9 -12 kw.
Volgens mijn installateur past deze prima. Maar aangezien dit een warmte pomp is voor een platdak en bijvoorbeeld dakkapellen zijn wij daarvan afgestapt. Ivm klankkast. (wij zijn slechte slapers)
Hij had als alternatief de Sparrow. Qua vermogen volgens hem ook prima voor ons huis.
Maar begin toch te twijfelen of deze voldoende levert voor mijn huis.
Boven stoken we niet.
Onder ca. 100m2 vloerverwarming in samenwerking met radiatoren.
De 5 radiatoren gaan we vervangen voor Jaga's.
Volgens mijn installateur heb ik bij mijn verbruik van 1700m3 per jaar ca. 9 kw nodig bij -7
Aanvankelijk hebben we het gehad over een Weheat Blackbird. Deze levert 9 -12 kw.
Volgens mijn installateur past deze prima. Maar aangezien dit een warmte pomp is voor een platdak en bijvoorbeeld dakkapellen zijn wij daarvan afgestapt. Ivm klankkast. (wij zijn slechte slapers)
Hij had als alternatief de Sparrow. Qua vermogen volgens hem ook prima voor ons huis.
Boven stoken we niet.
Zonnepanelen: 6.820 WP Inverter SMA Tripower STP 6.0 | Homebattery: 3x 5kw Sessy.
SWW zal ook met de warmtepomp gaan gebeuren.martius schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:42:
[...]
Hoe wil je SWW gaan maken? Ook door de WP?
Weet dat tijdens het aanmaken van SWW geen warmte door de vloerverwarming of radiatoren gaat. Timing van SWW is daarmee belangrijk imo.
Dacht zelf aan 200 liter boiler. Moet deze altijd gekozen worden van het merk Nibe?
Ik heb deze week de weerregeling (menu 4.4 op S1255PC) aangezet. Is daar een betaald myUplink (Premium Manage) abonnement voor verplicht om dat werkend te krijgen?
S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20
Ik ben vorige week gaan kijken naar de compressor curve. Beetje cryptisch hoe je die moet lezen, configureren. Maar waar het dus op neer komt, het linkse getal is de temperatuur wanneer het vol vermogen mag, en het rechtse getal wanneer het van het minimum vermogen af mag.The_FrankO schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:23:
Vorige week heb ik eens het vinkje aangezet dat er rekening wordt gehouden met het dynamische uurtarief. Dat gaf wel heel ander gedrag hoe er met de graadminuten omgegaan wordt. Het lijkt wel of deze dan kunstmatig lager wordt gezet.
[Afbeelding]
Ik vond dit wel opmerkelijk en interessant gedrag. Het gaf mij het idee dat er toch wel degelijk wat meer sturing mogelijk is om de lengte van de runs te verbeteren.
Ik heb het vinkje toch weer uitgezet, de temperatuur schommeling gaf mij een minder behaaglijke gevoelstemperatuur.
Wat mij zo stoort is dat uit en aan zijn van de warmtepomp altijd hetzelfde patroon volgt, ongeacht de temperatuur. Defrosts daar gelaten. Ik krijg daarbij het gevoel dat er een heel complex systeem omheen is gebouwd wat in de praktijk resulteert in 40 minuten uit, daarna 90 minuten aan, repeat.
Hier een voorbeeld waarin je ziet dat de graadminuten afbouwen, en bij -120 gaat het weer netjes aan en de graadminuten worden in rap tempo naar 0 gebracht:
[Afbeelding]
Wat ik graag zou willen is dat de warmtepomp op een lager pitje gaat draaien en dan maar bij wijze van 5 uur doet om die graadminuten weg te werken.
Is daar nog iets mee te sturen?
Ik heb de stooklijn op 3 staan, DOT op -15°C.
Ik wil dus eigenlijk dat de warmtepomp minder hard gaat lopen om die graadminuten weg te werken.
NIBE SHB10 AMS 10-12
Eventueel met invloeden van applicaties van buitenaf? Beetje zoals dat dynamische prijzen vinkje. Voor de Panasonic warmtepomp zijn er bijvoorbeeld dit soort oplossingen:
https://github.com/edterb...=readme-ov-file#softstart
Met positief resultaat! 20 februari heb ik een mooie lange run gehad op zo’n 25hz:
:strip_exif()/f/image/PIGtUih712c0PWDPCjaOWBik.jpg?f=fotoalbum_large)
25hz is volgens mij het minimum, ik heb hem er nog niet onder gezien.
Nu is het te warm om verder af te kunnen stellen. Wellicht van de zomer dat ik ook de SWW compressor curve ga bijstellen, die staat nu nog op auto.
Het document wat gedeeld is in dit topic is zeer informatief, bedankt daarvoor. Wat ik hierin wel mis is een stappenplan voor optimalisatie of probleemonderkenning.
Ik ben zelf deze stappen doorlopen:
1. Inzicht krijgen in verloop van de aanvoer- en retourtemperatuur. En hoe dit zich verhoudt met de graadminuten.
2. Heat Curve zien te vinden waarmee de temperatuur binnen naar wens blijft. Lager is beter.
3. Compressor Curve verlagen om de verwarm cycles te verlengen doordat de compressor op een lagere frequentie werkt.
Ik heb de start heating nu op -120 graadminuten staan. Dit kan ik negatiever maken zodat het wat langer duurt voordat hij weer aanspringt, de temperatuur in de kamer kan dan wel meer gaan schommelen.
Het blijft een leuke hobby zo’n warmtepomp
@Mrwandelfreak
De vorige bewoners hier hadden een gasverbruik van rond de 2500 m3. Wij hebben een Nibe S2125-12 (vloerverwarming + radiatoren en SWW). Elektrisch element staat geblokkeerd.
Altijd 21 graden in huis, ongeveer 100m2 verwarmen we. De rest (200m2) minimaal. Het is een vrijstaande woning uit 1998.
Om tot deze keuze te komen hebben we destijds een warmteverliesberekening laten maken waarbij is gekeken naar vloer, muur, dak en glasisolatiewaarden. Ook welke ruimtes we een bepaalde temperatuur wilden hebben. De ligging van het huis is daarbij ook meegenomen.
De vorige bewoners hier hadden een gasverbruik van rond de 2500 m3. Wij hebben een Nibe S2125-12 (vloerverwarming + radiatoren en SWW). Elektrisch element staat geblokkeerd.
Altijd 21 graden in huis, ongeveer 100m2 verwarmen we. De rest (200m2) minimaal. Het is een vrijstaande woning uit 1998.
Om tot deze keuze te komen hebben we destijds een warmteverliesberekening laten maken waarbij is gekeken naar vloer, muur, dak en glasisolatiewaarden. Ook welke ruimtes we een bepaalde temperatuur wilden hebben. De ligging van het huis is daarbij ook meegenomen.
De S2125 compressor draait 24/7 en stopt niet, ook tijdens defrosts niet (wel iets lagere frequentie). Het stroomverbruik is dan een uur lang vrijwel constant 2500W. Laatst draaide de warmtepomp meer dan een week achter elkaar op 1 run.wickydude schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:19:
Overigens hoeft je laatste zin niet waar te zijn. Stroomverbuik wordt over tijd gemeten.
Volgens mij is dit bij een F serie anders. Daar sprint ‘ie meer inderdaad. Dus dan zal dit inderdaad ook wel met het stroomverbruik iets anders gezien moeten worden.
Of je Nibe-only moet hebben durf ik niet te zeggen.Mrwandelfreak schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:23:
[...]
SWW zal ook met de warmtepomp gaan gebeuren.
Dacht zelf aan 200 liter boiler. Moet deze altijd gekozen worden van het merk Nibe?
Wat ik heb gemerkt is dat als ik de SWW niet goed time qua moment en duur de impact om de warmte van het huis groot is en duur dat dit weer bijgewerkt is imo te lang duurt.
Achteraf had ik een andere opzet gekozen. I.p.v. alles door 1wp te laten doen splitsen in twee aparte systemen. Oftewel twee kleinere wp’s.
NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004
Ik heb een s2125-12, waar we eerder ook 1700m3 gas stookten. Beneden 110m2 vloerverwarming. Boven stook ik nauwelijks. Vrijstaande woning en geen enkel probleem. Een 2125-8 had waarschijnlijk ook geen probleem geweest.Mrwandelfreak schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:21:
Boven stoken we niet.
Een ervaren installateur of technisch adviesbureau is goud waard voor een dergelijke beslissing (zowel qua kosten als toekomstig comfort). Een paar honderd euro aan onafhankelijk advies besteden kan dan wel eens uiteindelijk heel veel geld en/of ergernis besparen.
Om goed beslagen ten ijs te komen heb je misschien wat aan de volgende 2 websites waar je als geïnteresseerde leek al een eind kunt komen om te bepalen welk vermogen je nodig hebt:
Wat ik verder ben tegengekomen is dat Nederlandse installateurs snel aan de hoge kant zitten met hun vermogens. Dat kan prettig lijken maar kan ook makkelijk leiden tot inefficiënt draaien van de warmtepomp met (te) veel start/stops waardoor de compressor sneller slijt. Het mooiste is als je warmtepomp zachtjes doorpruttelt op laag vermogen: zuinig en met minder slijtage.
Om goed beslagen ten ijs te komen heb je misschien wat aan de volgende 2 websites waar je als geïnteresseerde leek al een eind kunt komen om te bepalen welk vermogen je nodig hebt:
- https://warmtepomp-weetje...hikt-voor-een-warmtepomp/
- https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/woning-geschiktheid/
Wat ik verder ben tegengekomen is dat Nederlandse installateurs snel aan de hoge kant zitten met hun vermogens. Dat kan prettig lijken maar kan ook makkelijk leiden tot inefficiënt draaien van de warmtepomp met (te) veel start/stops waardoor de compressor sneller slijt. Het mooiste is als je warmtepomp zachtjes doorpruttelt op laag vermogen: zuinig en met minder slijtage.
Misschien een klein beetje vergelijkbaar.rusman schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:15:
[...]
Ik heb een s2125-12, waar we eerder ook 1700m3 gas stookten. Beneden 110m2 vloerverwarming. Boven stook ik nauwelijks. Vrijstaande woning en geen enkel probleem. Een 2125-8 had waarschijnlijk ook geen probleem geweest.
1700m3 gas per jaar.
Vrijstaand huis bouwjaar 1993
Normaal dubbelglas ook van 1993
Spouwmuur isolatie waarde welke hoorde van die tijd. 6 of 8 cm steenwol.
Unidek dak isolatieplaten van 1993 (piepschiem)
Vloerverwarming 100m2 met ondersteuning van radiatoren.
Bedankt voor je tips, ik ga er mee aan de slag.macbelly schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:56:
Een ervaren installateur of technisch adviesbureau is goud waard voor een dergelijke beslissing (zowel qua kosten als toekomstig comfort). Een paar honderd euro aan onafhankelijk advies besteden kan dan wel eens uiteindelijk heel veel geld en/of ergernis besparen.
Om goed beslagen ten ijs te komen heb je misschien wat aan de volgende 2 websites waar je als geïnteresseerde leek al een eind kunt komen om te bepalen welk vermogen je nodig hebt:De sites lijken qua opzet veel op elkaar en geven erg veel achtergrondinformatie. Het gebruik van kentallen voor verschillende woningtypes helpt je om snel een gevoel te krijgen wat wel/niet mogelijk is.
- https://warmtepomp-weetje...hikt-voor-een-warmtepomp/
- https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/woning-geschiktheid/
Hebben meerdere warmtepomp bezitters dit?martius schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:13:
[...]
Of je Nibe-only moet hebben durf ik niet te zeggen.
Wat ik heb gemerkt is dat als ik de SWW niet goed time qua moment en duur de impact om de warmte van het huis groot is en duur dat dit weer bijgewerkt is imo te lang duurt.
Achteraf had ik een andere opzet gekozen. I.p.v. alles door 1wp te laten doen splitsen in twee aparte systemen. Oftewel twee kleinere wp’s.
Een warmtepomp voor het verwarmen en een extra warmtepomp boiler?
Dat is mijn gedachte hierin nog niet zo gek.
Laat weten, wat is het bouwjaar en type van de woning, welk type ventilatie heb je en met hoeveel personen jullie in de woning zijn. Heb je de 50 graden test gedaan? Heb je nog isolerende maatregelen uitgevoerd?Mrwandelfreak schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:21:
Boven stoken we niet.
ik denk dat jaga’s helemaal niet nodig zijn.
Zelf heb ik een woning uit 1986 met vloerverwarming en radiatoren en kan met een Nibe F2040-8 onder alle omstandigheden verwarmen naar 22 graden waarbij zelf de elektrische bijverwarming geheel uitstaat.
Mijn totaal gasverbruik was 1.500 m3 en het stroomverbruik nu voor verwarming en warmwater ca 3.100 kWH nodig gemiddeld per jaar over de afgelopen vijf jaren.
Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.
@Mrwandelfreak
Bij dergelijke specs van je huis kun je je geld waarschijnlijk beter eerst in verdere isolatie steken: HR++ beglazing (met U-waarde 0,9 of beter), dak-, muur- en vloerisolatie verbeteren waar mogelijk. Kijk ook of je de ventilatie kunt verbeteren gecombineerd met een WTW-installatie. Dat kan ook flink in energieverbruik schelen (je hoeft schone maar koude ventilatielucht van buiten niet meer te verwarmen). Zou zomaar kunnen dat je je gasverbruik met 40% of nog meer kunt verminderen.
Door het lagere energieverbruik heb je (veel) minder vermogen nodig en dat scheelt je direct in de aanschaf. En daarna natuurlijk voor altijd lagere maandlasten.
Heb je de 50C test al gedaan, dwz de keteltemperatuur op 50C en kijken of je je huis kunt warm krijgen en houden?
Bij dergelijke specs van je huis kun je je geld waarschijnlijk beter eerst in verdere isolatie steken: HR++ beglazing (met U-waarde 0,9 of beter), dak-, muur- en vloerisolatie verbeteren waar mogelijk. Kijk ook of je de ventilatie kunt verbeteren gecombineerd met een WTW-installatie. Dat kan ook flink in energieverbruik schelen (je hoeft schone maar koude ventilatielucht van buiten niet meer te verwarmen). Zou zomaar kunnen dat je je gasverbruik met 40% of nog meer kunt verminderen.
Door het lagere energieverbruik heb je (veel) minder vermogen nodig en dat scheelt je direct in de aanschaf. En daarna natuurlijk voor altijd lagere maandlasten.
Heb je de 50C test al gedaan, dwz de keteltemperatuur op 50C en kijken of je je huis kunt warm krijgen en houden?
Ik in ieder geval niet. Vind het zo wel duur genoeg zonder dubbel uit te moeten voeren.Mrwandelfreak schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:23:
[...]
Hebben meerdere warmtepomp bezitters dit?
Heb ook geen problemen met SWW. Ik sta dat toe tussen 12 en 16u, de wp wisselt zelf af en toe tussen verwarming en SWW (300l). De graadminuten lopen wat verder op maar is geen probleem. Haalt ie later weer in.
Ik denk dat het gros van de wp bezitters er geen probleem mee heeft. De massa in je vloer is zo groot dat het best een keer wat langer mag duren.
Ik doe het ook gewoon met 1 WP, hij schakelt zelf op basis van wanneer er warmwatergebruik verwacht wordt en dat gaat prima hier. Dat ene uurtje per dag dat hij SWW doet, daar heb ik geen last van. Er is genoeg warmte in de vloer om dat tijdelijk op te vangen. Temperatuur in de woonkamer is dag en nacht super stabiel rond de 21gr.Mrwandelfreak schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:23:
[...]
Ben het niet met je eens, je kunt je geld beter uitgeven aan iets wat direct je huis duurzamer maakt en je lasten verlaagt. Het geld wat je overhoudt kun je sparen en later nog eens aan isolatie uitgeven. Of iets anders.macbelly schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:34:
@Mrwandelfreak
Plus je stoot direct geen CO2 meer uit.
Mijn huis heeft ook zulke specs, blijft prima warm.
Ga dit jaar eens naar hr++ glas kijken.
Bouwjaar 1993clodders schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:26:
[...]
Laat weten, wat is het bouwjaar en type van de woning, welk type ventilatie heb je en met hoeveel personen jullie in de woning zijn. Heb je de 50 graden test gedaan? Heb je nog isolerende maatregelen uitgevoerd?
ik denk dat jaga’s helemaal niet nodig zijn.
Zelf heb ik een woning uit 1986 met vloerverwarming en radiatoren en kan met een Nibe F2040-8 onder alle omstandigheden verwarmen naar 22 graden waarbij zelf de elektrische bijverwarming geheel uitstaat.
Mijn totaal gasverbruik was 1.500 m3 en het stroomverbruik nu voor verwarming en warmwater ca 3.100 kWH nodig gemiddeld per jaar over de afgelopen vijf jaren.
Vrijstaande woning.
Mechanische ventilatie, alleen op de badkamers. Staat alleen maar aan tijdens douchen of in bad gaan.
4 persoons huishouden.
Ik stook nu sinds november op 35graden als test. We houden ons huis warm op 19graden. Zonder nachtverlaging.
Verder (nog) niet na geïsoleerd.
Isolatie verbeteren is altijd een prima idee.wickydude schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:56:
[...]
Ben het niet met je eens, je kunt je geld beter uitgeven aan iets wat direct je huis duurzamer maakt en je lasten verlaagt. Het geld wat je overhoudt kun je sparen en later nog eens aan isolatie uitgeven. Of iets anders.
Plus je stoot direct geen CO2 meer uit.
Mijn huis heeft ook zulke specs, blijft prima warm.
Ga dit jaar eens naar hr++ glas kijken.
Wij willen het alleen andersom doen.
Eerst de warmtepomp, dan onder nieuwe kozijnen met trippelglas en de kruipruimte na isoleren.
Oke, duidelijk.wickydude schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:49:
[...]
Ik in ieder geval niet. Vind het zo wel duur genoeg zonder dubbel uit te moeten voeren.
Heb ook geen problemen met SWW. Ik sta dat toe tussen 12 en 16u, de wp wisselt zelf af en toe tussen verwarming en SWW (300l). De graadminuten lopen wat verder op maar is geen probleem. Haalt ie later weer in.
Ik denk dat het gros van de wp bezitters er geen probleem mee heeft. De massa in je vloer is zo groot dat het best een keer wat langer mag duren.
Hat basisprincipe blijft gelijk. Hoe kouder het buiten is, hoe meer energie er in je huis moet om de temperatuur te handhaven.dvdhaar schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:47:
[...]
De S2125 compressor draait 24/7 en stopt niet, ook tijdens defrosts niet (wel iets lagere frequentie). Het stroomverbruik is dan een uur lang vrijwel constant 2500W. Laatst draaide de warmtepomp meer dan een week achter elkaar op 1 run.
Volgens mij is dit bij een F serie anders. Daar sprint ‘ie meer inderdaad. Dus dan zal dit inderdaad ook wel met het stroomverbruik iets anders gezien moeten worden.
Kan zijn dat ik je verkeerd begrijp hoor, maar ik kan me nog steeds niet voorstellen dat je systeem in een uur bij +2 meer energie verbruikt dan in een uur bij -5. Ook al heb je meer defrosts.
Dat was ook geen conclusie.Piper schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:37:
De conclusie dat als het een aantal dagen vriest het dan droger wordt is overigens natuurkundig gezien onzin, het kan prima weken vriezen en vochtig zijn. Dat als het hier heel koud is dat vaak komt in combinatie met een hogedrukgebied, helder(en dus droog) weer klopt wel.
Voordat de luchtvochtigheid droger is moet het wat langer vriezen. Het is niet zo dat zodra het onder het vriespunt komt, de lucht ineens droog is.
Je geeft via MyUplink de lokatie door. De besturing moet toch weten in welke regio je zit.macbelly schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:33:
Ik heb deze week de weerregeling (menu 4.4 op S1255PC) aangezet. Is daar een betaald myUplink (Premium Manage) abonnement voor verplicht om dat werkend te krijgen?
Abonnementen moet iedereen voor zichzelf weten, maar sommige Tweakers komen bij mij als kniepers over. Ik maak er geen punt van om 25 of 50 euro per jaar te betalen voor een extra service. Daarmee sponsor ik het platform ook een beetje ;-)
Ik denk dat je bij dit type woning feitelijk veel te veel gas verbruik. Als ik kijk naar het gasverbruik van 1.700 m3 dan kan je hiermee ca 160 m2 woning verwarmen. Je geeft aan dat er ca 100 m2 wordt verwarmd. dus dit is wel een groot verschil. Mogelijk kan een co2 gestuurde ventilatiebox het gasverbruik flik verminderen. Op grond van 1.700 m3 gasverbruik denk ik dat je een warmtepomp met een vermogen van ca 7,5 kw nodig zal moeten hebben. .Mrwandelfreak schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:57:
[...]
Bouwjaar 1993
Vrijstaande woning.
Mechanische ventilatie, alleen op de badkamers. Staat alleen maar aan tijdens douchen of in bad gaan.
4 persoons huishouden.
Ik stook nu sinds november op 35graden als test. We houden ons huis warm op 19graden. Zonder nachtverlaging.
Verder (nog) niet na geïsoleerd.
Als ik kijk naar de verwarmde oppervlakte van ca 100 m2 dan heb je een warmtepomp van ca 4,5 kw nodig.
Ik denk dat je aan een energiecoach in je plaatst moet vragen of zij naar de woning kijken om te onderzoeken waarom je zoveel gasverlies hebt.
Kijk ik naar de standaardwoning uit de periode 1992 -2003 dan is er ca 122 kWh per m2 energie nodig per m2 gebruiksoppervlakte. met een CO2 gestuurde ventilatie is nog maar ca 70 kWh per m2 nodig
Voor verwarming van de woning wordt ca 1,350 m3 gas gebruikt.
1360 x 9,768 = 13.284 kWh / 122 is ca 110 m2 verwarmde oppervlakte.
Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.
Niet te hard van stapel lopen. Deze vraag was gewoon om te weten of het wel of niet verplicht is. Ik heb de Premium Manage licentie dus het werkt bij mij.Knowbody schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:38:
[...]
Je geeft via MyUplink de lokatie door. De besturing moet toch weten in welke regio je zit.
Abonnementen moet iedereen voor zichzelf weten, maar sommige Tweakers komen bij mij als kniepers over. Ik maak er geen punt van om 25 of 50 euro per jaar te betalen voor een extra service. Daarmee sponsor ik het platform ook een beetje ;-)
Ik heb gemerkt dat ik geen herinnering heb gekregen bij het einde van m'n Premium History licentie dus het is wel handig om te weten of ik zelf actie moet ondernemen volgend jaar ...
Ik denk dat je een paar variabelen mist.clodders schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:48:
[...]
Ik denk dat je bij dit type woning feitelijk veel te veel gas verbruik. Als ik kijk naar het gasverbruik van 1.700 m3 dan kan je hiermee ca 160 m2 woning verwarmen. Je geeft aan dat er ca 100 m2 wordt verwarmd. dus dit is wel een groot verschil. Mogelijk kan een co2 gestuurde ventilatiebox het gasverbruik flik verminderen. Op grond van 1.700 m3 gasverbruik denk ik dat je een warmtepomp met een vermogen van ca 7,5 kw nodig zal moeten hebben. .
Als ik kijk naar de verwarmde oppervlakte van ca 100 m2 dan heb je een warmtepomp van ca 4,5 kw nodig.
Ik denk dat je aan een energiecoach in je plaatst moet vragen of zij naar de woning kijken om te onderzoeken waarom je zoveel gasverlies hebt.
Kijk ik naar de standaardwoning uit de periode 1992 -2003 dan is er ca 122 kWh per m2 energie nodig per m2 gebruiksoppervlakte. met een CO2 gestuurde ventilatie is nog maar ca 70 kWh per m2 nodig
Waaronder de ingestelde kamertemperatuur.
Toen we ons huis kochten hebben we de bewoners gevraagd naar het gasverbruik, zij zaten op 2100 kuub. Wij zaten een stuk lager,1600 of zo, in hetzelfde huis, dan wel met vloerverwarming die we hebben aangelegd.
En de energiecoach zal je waarschijnlijk ook de volgende aanpak aanbevelen (trias energetica van de verduurzaming in het jargon):clodders schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:48:
[...]
Ik denk dat je bij dit type woning feitelijk veel te veel gas verbruik. Als ik kijk naar het gasverbruik van 1.700 m3 dan kan je hiermee ca 160 m2 woning verwarmen. Je geeft aan dat er ca 100 m2 wordt verwarmd. dus dit is wel een groot verschil. Mogelijk kan een co2 gestuurde ventilatiebox het gasverbruik flik verminderen. Op grond van 1.700 m3 gasverbruik denk ik dat je een warmtepomp met een vermogen van ca 7,5 kw nodig zal moeten hebben. .
- Beperk de energievraag
- Gebruik energie uit hernieuwbare (duurzame) bronnen
- Gebruik eindige (fossiele) energiebronnen efficiënt
Deze aanpak is één van de redenen dat m'n maandelijks voorschot is verlaagd van €400 per maand naar €5 (!), m'n warmtepomp geen 9-12kW nodig heeft maar genoeg heeft aan 6-8kW (tot nu toe in ons huis van 175m2 uit 1989 niet meer dan 1200W gebruikt uitgezonderd de wekelijkse anti-legionella behandeling), ik geen losse koelunit hoefde te kopen in m'n Nibe omdat die bij het kleinere model al standaard inbegrepen was. De WTW-ventilatie levert 6500kWh reductie in warmtevraag de afgelopen 12 maanden. Tel uit je winst (maar achteraf balansventilatie aanbrengen is wel een dingetje meestal).
Ik heb destijds uitvoerig contact gehad met Nibe en andere leveranciers en allen gaven aan dat je een WP niet moet over dimensioneren omdat de kans op pendelen dan toeneemt, temeer omdat heel koude dagen niet vaak voorkomen.Mrwandelfreak schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:21:
Boven stoken we niet.
Persoonlijk zou ik voor een Nibe gaan, Nibe is een fabrikant met heel veel ervaring in met name de koude omgeving van Scandinavië.
Over WTW hoef je niet in te zitten bij koude dagen…. de regeling van je WP is goed genoeg om te zorgen dat je huis en WTW op temperatuur zijn.
Ja hoor, hier een WP voor de verwarming van het huis en een aparte WP boiler voor het warm water. Ik ben er blij mee. Wanneer de WP het rondom 0 graden druk bezig is hoeft die zich niet druk te maken over een SWW run. In de zomer is de WP het huis aan het koelen dan dat gaat op minimaal vermogen en maakt dus nauwelijks geluid. Wanner er dan een SWW run doorheen komt zou die op een flink vermogen aan de gang gaan en bijbehorend geluid maken in de tuin.Mrwandelfreak schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:23:
[...]
Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5
Misschien even verduidelijken wat je bedoelt met ‘over WTW hoef je niet in te zitten’. Ook in koude dagen bewijst de WTW z’n dienst. De afgelopen week werd de geventileerde lucht voorverwarmd van -5C naar 15C. Dat scheelt je een heleboel energie die anders (extra) door je WP moet worden geleverd. De WTW maakt het een stuk zuiniger en dus goedkoper. Als vuistregel kun je uitgaan van een besparing van 100m3 gas voor iedere 1000kWh die je WTW levert. En dat tegen alleen maar het draaien van 2 ventilatoren (in mijn geval 0,9kWh per dag).Mars2020 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:57:
[...]
…
Over WTW hoef je niet in te zitten bij koude dagen…. de regeling van je WP is goed genoeg om te zorgen dat je huis en WTW op temperatuur zijn.
Ik begrijp wat een WTW doelt en hoe deze werkt. Echter ik kan je vuistregel niet helemaal volgenmacbelly schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:24:
[...]
Misschien even verduidelijken wat je bedoelt met ‘over WTW hoef je niet in te zitten’. Ook in koude dagen bewijst de WTW z’n dienst. De afgelopen week werd de geventileerde lucht voorverwarmd van -5C naar 15C. Dat scheelt je een heleboel energie die anders (extra) door je WP moet worden geleverd. De WTW maakt het een stuk zuiniger en dus goedkoper. Als vuistregel kun je uitgaan van een besparing van 100m3 gas voor iedere 1000kWh die je WTW levert. En dat tegen alleen maar het draaien van 2 ventilatoren (in mijn geval 0,9kWh per dag).
Als vuistregel kun je uitgaan van een besparing van 100m3 gas voor iedere 1000kWh die je WTW levert.
Bedoel je dat de WTW 1000 kWh aan energie bespaard? Geeft de installatie aan wat de energiebesparing is die natuurlijk afhankelijk is van de binnen en buitentemperatuur
Omdat de SMO 40 en S40 meerdere warmtepomp buitenunits aan kan sturen zou ik nu als ik het over mocht doen kiezen voor 2 kleintjes op 1 systeem.Mrwandelfreak schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:23:
[...]
De besturing heeft alleen maar signalen van de temperatuur van een SWW boilervat nodig. Het maakt dus niet veel uit welk merk vat je kiest.
Ik zou een DJG kiezen.
Dat dus. De impact van SWW run is dermate groot dat ik ook voor die opzet had gekozen, achteraf.Knowbody schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:58:
[...]
Omdat de SMO 40 en S40 meerdere warmtepomp buitenunits aan kan sturen zou ik nu als ik het over mocht doen kiezen voor 2 kleintjes op 1 systeem.
De besturing heeft alleen maar signalen van de temperatuur van een SWW boilervat nodig. Het maakt dus niet veel uit welk merk vat je kiest.
Ik zou een DJG kiezen.
Als je kijkt naar het stroomverbruik zie je bij de kwakkeltemperaruren een soort sinusvorm. Na elke stop vd compressor duurt het weer voordat de compressor hogere toerentallen draait.wickydude schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:07:
[...]
Hat basisprincipe blijft gelijk. Hoe kouder het buiten is, hoe meer energie er in je huis moet om de temperatuur te handhaven.
Kan zijn dat ik je verkeerd begrijp hoor, maar ik kan me nog steeds niet voorstellen dat je systeem in een uur bij +2 meer energie verbruikt dan in een uur bij -5. Ook al heb je meer defrosts.
Wanneer je de defrosts niet meer hebt zie je een vrijwel rechte lijn in opgenomen vermogen. Het zou kunnen dat de WP onder de streep zuiniger loopt bij -5 dan bij bijvoorbeeld +1
Ook hangt het af van de stooklijn.
De mijne staat op 2 en ligt dus relatief vrij vlak. Bij -5 vraagt hij 27 graden, bij +5 maar 25 . Het benodigde vermogen is maar een fractie meer bij -5, maar wel constant en mogelijk gemiddeld dan zelfs lager.
Die herinnering kreeg ik ook niet. Exact op de datum 1 jaar later deden de getallen het niet meer en kon ik geen aanpassingen doen. Na verlenging had ik direct weer toegang.macbelly schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:51:
[...]
Niet te hard van stapel lopen. Deze vraag was gewoon om te weten of het wel of niet verplicht is. Ik heb de Premium Manage licentie dus het werkt bij mij.
Ik heb gemerkt dat ik geen herinnering heb gekregen bij het einde van m'n Premium History licentie dus het is wel handig om te weten of ik zelf actie moet ondernemen volgend jaar ...
Het zegt mij steeds minder wat anderen verbruiken.wickydude schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:07:
[...]
Ik denk dat je een paar variabelen mist.
Waaronder de ingestelde kamertemperatuur.
Toen we ons huis kochten hebben we de bewoners gevraagd naar het gasverbruik, zij zaten op 2100 kuub. Wij zaten een stuk lager,1600 of zo, in hetzelfde huis, dan wel met vloerverwarming die we hebben aangelegd.
Als ik het 19 graden in huis wil hebben zal ik vrijwel geen verbruik meer hebben. Maar dat is me te koud. Dus inderdaad de getallen zeggen niet zoveel. Het douche gedrag speelt ook mee.
Je zal regelmatig op de site https://myuplink.com/ moeten kijken, want dan zie je ook gelijk of er een update is en ook wanneer je abonnement afloopt.Knowbody schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:14:
[...]
Die herinnering kreeg ik ook niet. Exact op de datum 1 jaar later deden de getallen het niet meer en kon ik geen aanpassingen doen. Na verlenging had ik direct weer toegang.
Bij mij was de laatste update van 23 januari 2025.
In het hoofdscherm kijk je een melding te zien van een update.
Heb gelijk op downloaden geklikt en naar de warmtepomp gegaan en hier bevestigd dat de update geïnstalleerd kan worden. Hierna krijg je bij apparaten te zien dat je de laatste versie heb geïnstalleerd.
De ervaring is, dat de installatiebedrijven bij controle van de warmtepomp geen update bij zich hebben.
Het is natuurlijk wenselijk dat Nibe zelf een mail stuur dat er een update klaar staat. Heb vandaag aan Nibe de vraag gesteld of er een melding in de app geplaatst kan worden dat er een update beschikbaar is. Ben benieuw met welke reactie zij gaan komen.
Het is eigen verantwoordelijk om deze op de installatie te zetten,
De update melding komt in de app onder het kopje profiel.clodders schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:30:
[...]
Je zal regelmatig op de site https://myuplink.com/ moeten kijken, want dan zie je ook gelijk of er een update is en ook wanneer je abonnement afloopt.
Bij mij was de laatste update van 23 januari 2025.
In het hoofdscherm kijk je een melding te zien van een update.
Heb gelijk op downloaden geklikt en naar de warmtepomp gegaan en hier bevestigd dat de update geïnstalleerd kan worden. Hierna krijg je bij apparaten te zien dat je de laatste versie heb geïnstalleerd.
De ervaring is, dat de installatiebedrijven bij controle van de warmtepomp geen update bij zich hebben.
Het is natuurlijk wenselijk dat Nibe zelf een mail stuur dat er een update klaar staat. Heb vandaag aan Nibe de vraag gesteld of er een melding in de app geplaatst kan worden dat er een update beschikbaar is. Ben benieuw met welke reactie zij gaan komen.
Het is eigen verantwoordelijk om deze op de installatie te zetten,
Ook meldt Myuplink zich middels een notificatie.
Ik bedoel dat je ook bij koude dagen voldoende warm tap water hebt en dat ook je huis gewoon warm wordt. Het is niet zo dat je bij strenge vorst geen of minder warm tapwater hebt.clodders schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:32:
[...]
Ik begrijp wat een WTW doelt en hoe deze werkt. Echter ik kan je vuistregel niet helemaal volgen
Als vuistregel kun je uitgaan van een besparing van 100m3 gas voor iedere 1000kWh die je WTW levert.
Bedoel je dat de WTW 1000 kWh aan energie bespaard? Geeft de installatie aan wat de energiebesparing is die natuurlijk afhankelijk is van de binnen en buitentemperatuur
Natuurlijk gaat wel je cop wat omlaag, maar daar kan met de berekening van het systeem al rekening worden gehouden.
9 graden buiten. Af en toe slaat de WP aan.
De verdamper gaat naar -2 a -3 graden en doet dus ook defrosts.
Dat deed hij altijd al, ondanks de hoge buitentemperatuur. Er lekt geen R401A en hij doet het verders 'prima'.
Ontevreden ben ik over het geluid van de fan op snelheid 4.
Verder is de compressor niet zo netjes ingepakt als bij monoblocks die een apart compartiment hebben en dus alleen daardoor al stiller zijn.
Fan snelheid 3 of 4 maakt nauwelijks verschil op die verdampertemperatuur dus ik houd de stille modus actief.
Je zou zeggen dat bij +9 graden buitentemperatuur de verdamper niet zo koud hoeft te worden maar ja dat doet hij wel. Op 25 Hz al notabene.
4 kW warmte met ca 620 Wvuit het net.
De verdamper gaat naar -2 a -3 graden en doet dus ook defrosts.
Dat deed hij altijd al, ondanks de hoge buitentemperatuur. Er lekt geen R401A en hij doet het verders 'prima'.
Ontevreden ben ik over het geluid van de fan op snelheid 4.
Verder is de compressor niet zo netjes ingepakt als bij monoblocks die een apart compartiment hebben en dus alleen daardoor al stiller zijn.
Fan snelheid 3 of 4 maakt nauwelijks verschil op die verdampertemperatuur dus ik houd de stille modus actief.
Je zou zeggen dat bij +9 graden buitentemperatuur de verdamper niet zo koud hoeft te worden maar ja dat doet hij wel. Op 25 Hz al notabene.
4 kW warmte met ca 620 Wvuit het net.
Bedankt voor je reactie.Knowbody schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:46:
[...]
De update melding komt in de app onder het kopje profiel.
Ook meldt Myuplink zich middels een notificatie.
In de afgelopen twee jaar heb ik deze melding niet gezien in de app.
Dus ik moet beter opletten!
Bij de eerst komende update zal ik kijken of ik deze ook in de app te ziet is.
Trouwens in de app zie ik nu ook wanneer mijn premium abonnement afloopt dus ik hoe niet meer op de site te kijken voor deze informatie.
Nibe geeft in de handleiding wel aan welke voltages van de sensor bij welke temperatuur hoort.Knowbody schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:58:
[...]
Omdat de SMO 40 en S40 meerdere warmtepomp buitenunits aan kan sturen zou ik nu als ik het over mocht doen kiezen voor 2 kleintjes op 1 systeem.
Ik zou een DJG kiezen.
Dus het is wel van belang dat de juiste sensor gebruikt wordt, en dat die past in de boilermeetpunten. Ik vermoed dat dat redelijk gestandaardiseerd is over de merken heen, maar misschien toch iets om te checken?
Uiteraard de sensoren die Nibe levert toepassen.wickydude schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:50:
[...]
Nibe geeft in de handleiding wel aan welke voltages van de sensor bij welke temperatuur hoort.
Dus het is wel van belang dat de juiste sensor gebruikt wordt, en dat die past in de boilermeetpunten. Ik vermoed dat dat redelijk gestandaardiseerd is over de merken heen, maar misschien toch iets om te checken?
Elke boiler met meetpijpjes kan toegepast worden. Die meetpijpjes zijn groot genoeg voor de sensor. Belangrijk is dat de spiraal geschikt is voor warmtepomp. Dus veel oppervlakte.
De verschillen zitten in isolatie en of het geëmailleerd staal is of RVS. RVS is dunner maar heeft als voordeel dat er geen anode nodig is.
Dat bedoel ik inderdaad. De afgelopen frisse dagen scheelde me dat ruim 1.5kW aan vermogen (ruim 40kWh per dag) bij een buitentemperatuur van -5C tot 0C en een inblaastemperatuur van 15C tot 17C. De WTW unit rapporteert de energiewaardes keurig in de app (zie afbeeldingen). OP dit moment bij hogere temperaturen is de opbrengst een stuk minder maar wordt de lucht nog steeds opgewarmd tot ongeveer 17C.clodders schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:32:
[...]
Ik begrijp wat een WTW doelt en hoe deze werkt. Echter ik kan je vuistregel niet helemaal volgen
Op het display van de WTW kun je continu zien hoeveel de lucht wordt opgewarmd. In de zomer gebeurt het omgekeerde (de koelere uitgeblazen lucht koelt de warmere schone lucht af). De WTW is ongeveer 1 jaar in bedrijf. Over die periode was de COP ongeveer 20 (6405/327) en sinds 1 januari zelfs 34 (1350/40). Dat is nog eens wat anders dan onze warmtepompen!
De omrekening naar gas: 1m3 gas komt overeen met afgerond 10kWh warmte. Dan levert iedere 1000kWh WTW-warmte 100m3 gasbesparing op (of 200 kWh voor een warmtepomp met SCOP 5).
:strip_exif()/f/image/7VXCwhA9txG60JQIoyiTuPdp.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/pIplDdjUcfLqSSYqetevPu2S.png?f=user_large)
[ Voor 6% gewijzigd door macbelly op 23-02-2025 15:19 ]
Bedank voor je reactie, nu kan ik het begrijpen. Ben benieuwd wat de jaarlijkse besparing is.macbelly schreef op zondag 23 februari 2025 @ 15:10:
[...]
Dat bedoel ik inderdaad. De afgelopen frisse dagen scheelde me dat ruim 1.5kW aan vermogen (ruim 40kWh per dag) bij een buitentemperatuur van -5C tot 0C en een inblaastemperatuur van 15C tot 17C. De WTW unit rapporteert de energiewaardes keurig in de app (zie afbeeldingen). OP dit moment bij hogere temperaturen is de opbrengst een stuk minder maar wordt de lucht nog steeds opgewarmd tot ongeveer 17C.
Op het display van de WTW kun je continu zien hoeveel de lucht wordt opgewarmd. In de zomer gebeurt het omgekeerde (de koelere uitgeblazen lucht koelt de warmere schone lucht af). De WTW is ongeveer 1 jaar in bedrijf. Over die periode was de COP ongeveer 20 (6405/327) en sinds 1 januari zelfs 34 (1350/40). Dat is nog eens wat anders dan onze warmtepompen!![]()
De omrekening naar gas: 1m3 gas komt overeen met afgerond 10kWh warmte. Dan levert iedere 1000kWh WTW-warmte 100m3 gasbesparing op (of 200 kWh voor een warmtepomp met SCOP 5).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik neem aan dat het vrijwel onmogelijk is om zo'n installatie in een bestaande woning te plaatsen zonder ingrijpende verbouwingen, aangezien het toch wel een voor de hand liggende beslissing lijkt.macbelly schreef op zondag 23 februari 2025 @ 15:10:
[...]
Dat bedoel ik inderdaad. De afgelopen frisse dagen scheelde me dat ruim 1.5kW aan vermogen (ruim 40kWh per dag) bij een buitentemperatuur van -5C tot 0C en een inblaastemperatuur van 15C tot 17C. De WTW unit rapporteert de energiewaardes keurig in de app (zie afbeeldingen). OP dit moment bij hogere temperaturen is de opbrengst een stuk minder maar wordt de lucht nog steeds opgewarmd tot ongeveer 17C.
Op het display van de WTW kun je continu zien hoeveel de lucht wordt opgewarmd. In de zomer gebeurt het omgekeerde (de koelere uitgeblazen lucht koelt de warmere schone lucht af). De WTW is ongeveer 1 jaar in bedrijf. Over die periode was de COP ongeveer 20 (6405/327) en sinds 1 januari zelfs 34 (1350/40). Dat is nog eens wat anders dan onze warmtepompen!![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ligt aan de woning. Als je al mechanische ventilatie in het hele huis hebt dan is een wtw unit inbouwen best makkelijk mogelijk. Heb je nergens mech ventilatie en betonnen vloeren dan wordt het moeilijk/onmogelijk om kanalen aan te brengen. Heb je het niet maar heb je een huis met houten vloerconstructies dan kun je mogelijk wat flexibeler zijn.warsame schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:11:
[...]
Ik neem aan dat het vrijwel onmogelijk is om zo'n installatie in een bestaande woning te plaatsen zonder ingrijpende verbouwingen, aangezien het toch wel een voor de hand liggende beslissing lijkt.
Edit: ben geen installatie expert he, pin me dr niet op vast. Ook met bestaande ventilatie zullen er nog best haken en ogen zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door wickydude op 24-02-2025 12:35 ]
On a separate note, it appears the heat pump goes into defrost every 3 working hours exactly. The same behaviour I observe with mine even on a bright sunny day with temperatures above +10 degrees.
Is this described anywhere in documentation?
In the installation instructions of your heat pump, there should be a chapter on defrosting.
Basically, if the value of BT16 drops below the setpoint (usually -3) it starts accumulating "defrost time", then when a certain value is reached, a defrost cycle will start.
That being said, +10 is usually pretty far above the range where defrosts will occur.
Basically, if the value of BT16 drops below the setpoint (usually -3) it starts accumulating "defrost time", then when a certain value is reached, a defrost cycle will start.
That being said, +10 is usually pretty far above the range where defrosts will occur.
Ik heb helaas geen ventilatie in mijn huis, alleen wat roosters bij een deel van de ramen in de woonkamer.wickydude schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:59:
[...]
Ligt aan de woning. Als je al mechanische ventilatie in het hele huis hebt dan is een wtw unit inbouwen best makkelijk mogelijk. Heb je nergens mech ventilatie en betonnen vloeren dan wordt het moeilijk/onmogelijk om kanalen aan te brengen. Heb je het niet maar heb je een huis met houten vloerconstructies dan kun je mogelijk wat flexibeler zijn.
Edit: ben geen installatie expert he, pin me dr niet op vast. Ook met bestaande ventilatie zullen er nog best haken en ogen zijn.
Situatie is bij elk huis weer anders.In theorie is natuurlijk van alles mogelijk, maar er hangt altijd een prijskaartje aan. Kan van zoveel dingen afhangen.
Bij mij is er in de badkamer en de wc achteraf afzuiging aangebracht. de pijp van de wc is doorgeboord vanuit een inloopkast op de overloop die er recht boven zit, dan door het plafond naar de ruimte tussen plafond en de houten vliering vloer. Badkamer recht omhoog door die houten vloer heen, de ventilator zit daar net boven.
Ik heb er wel eens over nagedacht dat uit te breiden via pijpen die door de vloeren gaan, en dan een koof er omheen. En voor WTW wil je zowel een afzuig- als een aanvoor kanaal hebben, liefst niet te dicht bij elkaar om geen "kortsluitstroming"te krijgen.Wordt me te ingewikkeld/duur/grote puinhoop.
Bij mij is er in de badkamer en de wc achteraf afzuiging aangebracht. de pijp van de wc is doorgeboord vanuit een inloopkast op de overloop die er recht boven zit, dan door het plafond naar de ruimte tussen plafond en de houten vliering vloer. Badkamer recht omhoog door die houten vloer heen, de ventilator zit daar net boven.
Ik heb er wel eens over nagedacht dat uit te breiden via pijpen die door de vloeren gaan, en dan een koof er omheen. En voor WTW wil je zowel een afzuig- als een aanvoor kanaal hebben, liefst niet te dicht bij elkaar om geen "kortsluitstroming"te krijgen.Wordt me te ingewikkeld/duur/grote puinhoop.
Ik heb in mijn huis uit 1981 met betonnen vloeren, maar met mechanische afzuiging het volgende gedaan:wickydude schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:59:
[...]
Ligt aan de woning. Als je al mechanische ventilatie in het hele huis hebt dan is een wtw unit inbouwen best makkelijk mogelijk. Heb je nergens mech ventilatie en betonnen vloeren dan wordt het moeilijk/onmogelijk om kanalen aan te brengen. Heb je het niet maar heb je een huis met houten vloerconstructies dan kun je mogelijk wat flexibeler zijn.
- afzuigen in wc, badkamer en woonkamer/keuken (klein beetje)
- extra toevoerkanaal door de koof aangelegd, naast de afvoerbuis. Deze ter hoogte van begane grond plafond in met t-stuk gesplitst en weggewerkt achter verlaagd plafond.
- 2 toevoerpunten in woonkamer/keuken.
Dit zorgt voor een lichte overdruk in de woonkamer, wat onder de deur door (flinke kier) via de gang naar de wc en badkamer loopt. Het is niet ideaal, maar het was wat (prijs)technisch haalbaar was.
Er bestaan ook decentrale units. Dat is makkelijker bij bestaande bouw, maar is veel prijziger of veel minder efficient. En in ons geval met maar aan 1 kant een gevel met frisse lucht, alsnog moeilijk.
Het nieuw aanbrengen van centrale ventilatie met WTW (aka balansventilatie) is inderdaad vaak een flinke opgave. Maar in veel gevallen kun je ook gebruik maken van bestaande mogelijkheden die je huis biedt. Er zijn ook verschillende fora op tweakers.net die hier aandacht aan besteden voor inspiratie:
Ontwerp balansventilatie met WTW in bestaande woning
Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic
Wij hebben de WTW-ventilatie aangebracht toen we ons huis uit 1989 grondig gerenoveerd hebben. Er zaten veel verlaagde schrootjesplafonds in waar we vanaf wilden. Op dat moment konden we de ventilatiebuizen aanleggen.
Ontwerp balansventilatie met WTW in bestaande woning
Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic
Wij hebben de WTW-ventilatie aangebracht toen we ons huis uit 1989 grondig gerenoveerd hebben. Er zaten veel verlaagde schrootjesplafonds in waar we vanaf wilden. Op dat moment konden we de ventilatiebuizen aanleggen.
[ Voor 18% gewijzigd door macbelly op 25-02-2025 10:38 ]