NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 84 ... 94 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:25
berry76 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 16:34:
[...]

Kijken welke Nibe thermostaat kan communiceren met jouw controller van Nibe. En hoe de kamerthermostaat aangesloten moet worden. Bedraad of via draadloze verbinding.
Elke thermostaat met een simpel aan-uit contact.

Voor vloerverwarming ben je dan een thermostaat nodig die een kleine hysterese heeft.

Begrijpen doe ik het niet, dat Tibber verhaal. Nibe levert immers SPA regeling.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berry76
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13-09 19:17
Tibber zou achter de schermen aan het uitzoeken zijn of ze grid rewards ook voor “slimme” nibe wp kunnen gaan toepassen.

Dan gaat het om de wp die je via Powerups van Tibber met de app van Tibber verbindt.

Maar dat is niet officieel aangekondigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-09 17:03
Weet iemand welke entiteit in home assistant je moet hebben om de relatieve luchtvochtigheid uit te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnJaJoRe
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13:59
wickydude schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:16:
Klopt het trouwens dat de bijverwarming ingeschakeld wordt als de WW instelling naar luxe gaat? Ik dacht dat die alleen met compressor zou werken. Ik wou bij veel zon mijn water wat warmer maken, maar niet de ELK gebruiken. Met HA kan ik de stand wel naar luxe zetten, maar helaas niet de stoptemperatuur instellen.
Iemand een idee?
Ik vind dit toch nodeloos moeilijk, je kunt gewoon op de SMO S40 of via MyUplink een dagprogramma maken waar verschillende modi kunnen worden geprogrammaard op tijd
Ik heb een Modus aangemaakt voor SWW waarin de Bijverwarming is geblokkeerd, daar slaat de de ELK nooit aan, en dat deel van de programmering is alleen tussen 14.00 en 15.30 u, SWW is gewoonlijk slechts 45min.
Voor de rest van de dag is SWW sowieso geblokkeerd

F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 RSV300X boiler UKV100 serieel-buffer Alleen Radiatoren PV9200Wp Oppervlak 200m2 600m3 bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-09 17:30
Mijn SWW modus Normaal is vrijgeschakeld tussen 12 en 16u.
Ik heb nog niet gezien dat ik de elk kan blokkeren, zal eens kijken of dat in de non-s ook te vinden is.
Ik schakel al SG Ready coontact aan, maar hij houdt nog steeds bij 52 graden op, dat is bij mij de stoptemp van modus normaal. Ik vind dat ie nog best wat verder door mag als ik veel zon heb. Maar niet met 9kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnJaJoRe
wickydude schreef op zondag 2 februari 2025 @ 18:13:
Ik heb nog niet gezien dat ik de elk kan blokkeren, zal eens kijken of dat in de non-s ook te vinden is.
Ik schakel al SG Ready coontact aan, maar hij houdt nog steeds bij 52 graden op, dat is bij mij de stoptemp van modus normaal. Ik vind dat ie nog best wat verder door mag als ik veel zon heb. Maar niet met 9kW
Om hoog genoeg te kùnnen komen is het ook nodig de maximale temperatuur aan te geven in menu 1.30.6 (ik weet het, dat is in het menu ‘verwarming’ maar dat is waar aangegeven is hoe hoog je WP maximaal moet kunnen, als die waarde op bijv.55gr staat kan de WP alleen de maximale temp voor SWW halen door de ELK in te schakelen (zo las ik het tenminste)

F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 RSV300X boiler UKV100 serieel-buffer Alleen Radiatoren PV9200Wp Oppervlak 200m2 600m3 bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
AnJaJoRe schreef op zondag 2 februari 2025 @ 18:46:
[...]

Om hoog genoeg te kùnnen komen is het ook nodig de maximale temperatuur aan te geven in menu 1.30.6 (ik weet het, dat is in het menu ‘verwarming’ maar dat is waar aangegeven is hoe hoog je WP maximaal moet kunnen, als die waarde op bijv.55gr staat kan de WP alleen de maximale temp voor SWW halen door de ELK in te schakelen (zo las ik het tenminste)
Dat klopt niet. Max aanvoertemp staat op 40 graden vanwege vloerverwarming (staat expliciet genoemd bij de toelichting in het schermpje), maar sww gaat gewoon daar boven. Tot 52 of 53 graden zonder bijverwarming.
Ik kan wel een blokkeerschema maken, maar dan zal hij ook bij de periodieke verhoging niet meedoen. Die doe ik ook om 12u. Zal er nog eens over denken hoe ik dat het handigst kan indelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leguan
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02-08 09:59
Knowbody schreef op zondag 2 februari 2025 @ 00:10:
[...]

Elke thermostaat met een simpel aan-uit contact.

Voor vloerverwarming ben je dan een thermostaat nodig die een kleine hysterese heeft.

Begrijpen doe ik het niet, dat Tibber verhaal. Nibe levert immers SPA regeling.
Misschien werkt SPA van Nibe na de talloze software updates inmiddels wel goed, maar ik was er anderhalf jaar geleden totaal niet over te spreken. Vooral het moment waarop de SWW run werd getriggerd was ronduit slecht. SWW instelling op smart control en bij de SPA instellingen maximale ruimte aan de regeling gegeven. Toch werd de SWW run vrijwel altijd in de dure uren uitgevoerd. Dus ben ik overgestapt naar een zelfbouw SWW aansturing vanuit Home Assistant i.c.m. stooklijn beïnvloeding door Tibber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Leguan schreef op zondag 2 februari 2025 @ 22:07:
[...]

Misschien werkt SPA van Nibe na de talloze software updates inmiddels wel goed, maar ik was er anderhalf jaar geleden totaal niet over te spreken. Vooral het moment waarop de SWW run werd getriggerd was ronduit slecht. SWW instelling op smart control en bij de SPA instellingen maximale ruimte aan de regeling gegeven. Toch werd de SWW run vrijwel altijd in de dure uren uitgevoerd. Dus ben ik overgestapt naar een zelfbouw SWW aansturing vanuit Home Assistant i.c.m. stooklijn beïnvloeding door Tibber.
Je probleem was toen waarschijnlijk smart control voor SWW.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-09 09:39
berry76 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 08:25:
Tibber zou achter de schermen aan het uitzoeken zijn of ze grid rewards ook voor “slimme” nibe wp kunnen gaan toepassen.

Dan gaat het om de wp die je via Powerups van Tibber met de app van Tibber verbindt.

Maar dat is niet officieel aangekondigd.
Dit zou wel gaaf zijn. Al gebruikt mijn WP maximaal 3kW geloof ik.

Wat wel interessant wordt is een ELK-9 die vol aan kan bij negatieve onbalans, daar win je wel wat mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinjesk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-09 17:03
ApexAlpha schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:14:
[...]

Dit zou wel gaaf zijn. Al gebruikt mijn WP maximaal 3kW geloof ik.

Wat wel interessant wordt is een ELK-9 die vol aan kan bij negatieve onbalans, daar win je wel wat mee.
dat zou zeker wel interessant zijn. Nieuwe salderen 🤣🤣🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:08
Ik zie in deze koude dagen dat mijn warmtepomp continu rond de 2000 W verbruikt, behalve tijdens de ontdooiing. Gisteren was het totale verbruik volgens HomeWizard 27 kWh, en tijdens de ontdooiing zag ik dat het verbruik tijdelijk daalde. Gisteren was het 19 deforsts en vandaag zit ik al op 17, tijdens defrost zakt het verbruikt terug naar ongeveer 100 W.

Dit verbruik valt me niet tegen, vooral omdat mijn huis lekker op het setpoint van 21°C zit, soms zelfs 20,5°C, wat voor mij prima is. Ik vermoed dat dit lage verbruik tijdens de ontdooiing komt doordat ik geen ELK heb, en dat de warmtepomp de ontdooiing dan mogelijk uitvoert met het sanitaire warm water (SWW). In de app zie ik trouwens dat de ELK ingeschakeld is, maar ik heb geen ELK.

Zijn er mensen met een vergelijkbare setup? Ik heb een NIBE F2040-6 in combinatie met een SMO-S40, werkend met radiatoren in een matig geïsoleerde woning. Ik zou graag de opbouw van het energiemeterverbruik van de warmtepomp willen zien. Hieronder zie je het verbruik van gisteren. Op momenten dat het verbruik plotseling daalt, denk ik dat dit te maken heeft met een ontdooing.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uj8HvBxjrCXBqWj772tQJEEbTZs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vyc3Baj8ANwSNcjlUHhLjmWm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
warsame schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:01:
Ik zie in deze koude dagen dat mijn warmtepomp continu rond de 2000 W verbruikt, behalve tijdens de ontdooiing. Gisteren was het totale verbruik volgens HomeWizard 27 kWh, en tijdens de ontdooiing zag ik dat het verbruik tijdelijk daalde. Gisteren was het 19 deforsts en vandaag zit ik al op 17, tijdens defrost zakt het verbruikt terug naar ongeveer 100 W.

Dit verbruik valt me niet tegen, vooral omdat mijn huis lekker op het setpoint van 21°C zit, soms zelfs 20,5°C, wat voor mij prima is. Ik vermoed dat dit lage verbruik tijdens de ontdooiing komt doordat ik geen ELK heb, en dat de warmtepomp de ontdooiing dan mogelijk uitvoert met het sanitaire warm water (SWW). In de app zie ik trouwens dat de ELK ingeschakeld is, maar ik heb geen ELK.

Zijn er mensen met een vergelijkbare setup? Ik heb een NIBE F2040-6 in combinatie met een SMO-S40, werkend met radiatoren in een matig geïsoleerde woning. Ik zou graag de opbouw van het energiemeterverbruik van de warmtepomp willen zien. Hieronder zie je het verbruik van gisteren. Op momenten dat het verbruik plotseling daalt, denk ik dat dit te maken heeft met een ontdooing.
[Afbeelding]
Een ELK wordt niet gebruikt bij ontdooien. Hij haalt de warmte tijdelijk terug uit het huis door de flow om te draaien en daarmee de verdamper warm te krijgen. Dat kost nauwelijks stroom, vandaar even laag verbruik, maar de warmte die uit het huis is gehaald moet wel weer worden aangevuld, waardoor hij daarna weer wat harder/langer moet lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
wickydude schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:22:
[...]

Een ELK wordt niet gebruikt bij ontdooien. Hij haalt de warmte tijdelijk terug uit het huis door de flow om te draaien en daarmee de verdamper warm te krijgen. Dat kost nauwelijks stroom, vandaar even laag verbruik, maar de warmte die uit het huis is gehaald moet wel weer worden aangevuld, waardoor hij daarna weer wat harder/langer moet lopen.
Duidelijk. Dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Mijn statistieken van gisteren. Niet helemaal vergelijkbaar.
F2120-16 SMO40, SWW 1x per dag. Vrijstaand 1990 met 80m2 vvw beneden en radiatoren boven.
Gisteren 7 defrosts. Temperatuur ging s nachts omlaag tot -7.4 in de vrije ruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_yFMMLkO52vrk64GOYk3QVIpXM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VbFdCJgqsMnHBVZsrCEMRL9X.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/57JZZfHNYrcpGHpKJSbKyOusH44=/x800/filters:strip_exif()/f/image/b9Ulh1Hqecm04itaOu22s4b8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ytLqEYcnR1UeUj77CHEH0d0Kqr4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lZsQB645TtPbGRTujSWhJOuu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online

theo66

NIBE S1155-6

Nog een vraagje voor de statistiek. Ik heb een NIBE S1155. Kan ik uit de (standaard) parameters uit de warmtepomp en MyUplink ook het rendement van verwarming en SWW apart van elkaar berekenen? Meende dat het kon maar zie het nu even niet meer.

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnJaJoRe
theo66 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:21:
Nog een vraagje voor de statistiek. Ik heb een NIBE S1155. Kan ik uit de (standaard) parameters uit de warmtepomp en MyUplink ook het rendement van verwarming en SWW apart van elkaar berekenen? Meende dat het kon maar zie het nu even niet meer.
Ja dat kan, door energielog op usb uit te draaien uit de smo, dat kan op basis van per maand en per dag maar dan is het wel per uur, enorme lappen cijfers
Toch vrij eenvoudig te bewerken in Excel, en dan krijg je zoiets (mijn verbruik in 2024 per maand)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EtxGSbXvj34bS0438E0T-HzPRE4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fIb0ojhUQcPu4AOoE1STjssr.png?f=fotoalbum_large

Totalen onder de tabel, per maand naast de tabel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
wickydude schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:16:
F2120-16 SMO40, SWW 1x per dag. Vrijstaand 1990 met 80m2 vvw beneden en radiatoren boven.
Gisteren 7 defrosts. Temperatuur ging s nachts omlaag tot -7.4 in de vrije ruimte.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
En ben je daar tevreden mee?

Duidelijk veel te veel power waardoor je op koudere dagen nog stops hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21:47
warsame schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:01:

[Afbeelding]
Hier een vergelijkbare situatie met een F2040-6 en een 2 onder 1 kap met radiatoren en 16 m2 plafondverwarming. Hieronder de vermogensopname van vandaag met temperaturen van -5 tot +5 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I30mHJq8kOsOG1wuejGZsk0olr0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q0mPYvWGwyaWrkrHxoyL7WSB.png?f=fotoalbum_large

Dus iedere 50 min tot een uur een defrost vannacht. Vanmiddag met de zon is die even uitgegaan omdat het binnen te warm werd. Nu is die weer aan het optoeren.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurk2
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:30

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vind de compressor frequentie best hoog. Bij mij zit die veel meer rond de 40 Hz.
Als je dat voor elkaar krijgt, krijg je denk ik ook minder compressor starts.
Buitentemperatuur grafiek ziet er een beetje raar uit, klopt die wel? Plaatsing sensor uit de zon?

55.605 Wattpiek, Nibe F2120-16, Home assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Knowbody schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:42:
[...]

En ben je daar tevreden mee?

Duidelijk veel te veel power waardoor je op koudere dagen nog stops hebt.
Ligt qua verbruik redelijk in de lijn der verwachting. Vorig jaar januari 339m3 gas (481 graaddagen), afgelopen januari 791kWh (496 graaddagen).
Dit mechanisme heeft Nibe zo bedacht, de ratio van het aantal bedrijfsuren vs aantal starts ligt nu netjes op 1.04.
De temperatuur ging hier over de laatste paar dagen van +9 a 10 overdag naar -7 s nachts.
Dat komt aardig dicht bij de DOT van -10. Het is ook weer niet zo dat ie het huis super warm maakt, de temp in huis blijft rond 19,7 . Als de unit dan op 90Hz komt, met een defrost erbij 1,5u bezig is om de GM weg te werken, een half uurtje uit gaat (dat zijn dan 120 GM) en dan weer start vind ik dat nou ook weer niet zo overbemeten.

@Gurk2 Dit is niet de wp sensor maar een losse in de tuin. Uit de zon, zeker snachts ;)

[ Voor 23% gewijzigd door wickydude op 04-02-2025 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Overigens is 2kW elektrisch voor een F2040-6 ook aardig dicht bij het maximum. Volgens de data is de -7/35 waarde voor de f2040-6 1,79kW elektrisch.@warsame Hoe zagen je graadminuten er uit op die dag?
Voor de F2120-16 is dat 3.33kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Zat nog ff grof te rekenen. 339m3 gas is ongeveer 3300 kWh equivalent. Als ik dat nu met 800kWh elektrisch gedaan heb zou dat een COP van net boven de 4 zijn. Graaddagen voor het gemak even genegeerd.
vind ik voor januari niet slecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Hallo iedereen.
Onze Nibe F2120-16 draait nu de tweede winter als een speertje.
Huis lekker warm en in de koude maand circa 1300kWh gebruikt waarbij de 50 graden soms even werd aangetikt maar regelmatig 43 graden de max was.

We gaan copy-pasten bij een vriend met een Nibe F2125-12 die zijn condens in een pijp in een grindbak laat vallen tot onder de vorstgrens.

Nibe geeft geen diameters en dus mijn vraag: welke diameter hebben jullie gebruikt voor de valpijp?
Is het raadzaam een verwarmingslint te plaatsen in de buis?
Nibe heeft hier standaard een mooi plekje voor een extra automaatje in haar meterkat in de buitenunit.

Onderstaand de opzet met wat dichterlijke vrijheid in de vorm van het gat ;) :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PoI_wGQLWHIBFBzFeZ2lsGi1ScU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/psyeI2RPnP6z3slicsD3uS1o.jpg?f=user_large

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnJaJoRe
bioscrasher schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:31:
Hallo iedereen.
Huis lekker warm en in de koude maand circa 1300kWh gebruikt waarbij de 50 graden soms even werd aangetikt maar regelmatig 43 graden de max was.

We gaan copy-pasten bij een vriend met een Nibe F2125-12 die zijn condens in een pijp in een grindbak laat vallen tot onder de vorstgrens.

Nibe geeft geen diameters en dus mijn vraag: welke diameter hebben jullie gebruikt voor de valpijp?
Nibe heeft hier standaard een mooi plekje voor een extra automaatje in haar meterkat in de buitenunit.

[Afbeelding]
Bij mij minofmeer dezelfde configuratie, 1100kWh in januari, inderdaad lekker warm.
De waterafvoer heb ik geen extra pijp aan, loopt gewoon in het grintbed weg en bij de huidige temperaturen heb ik ook niet de indruk dat zo’n diepe pijp nodig is
WP staat er vanaf mid-januari 2023 dus 3e winter, geen probleem bemerkt van belemmerde waterafloop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
Ik heb er ook geen extra pijp aan. Hangt misschien een beetje van de plaats af waar hij staat. Bij mij vrij luw, dicht tegen de muur aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilvermeeuw
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-06 11:14
bioscrasher schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:31:
Hallo iedereen.

[Afbeelding]
Ik gebruik 40 mm. Zonder verwarmingslint In de drie winters dat deze staat (F2120-12) heb ik deze nog niet nodig gehad. De 40 mm is goed geisoleerd, tot zo'n 30 cm onder de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
wickydude schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 08:45:
Overigens is 2kW elektrisch voor een F2040-6 ook aardig dicht bij het maximum. Volgens de data is de -7/35 waarde voor de f2040-6 1,79kW elektrisch.@warsame Hoe zagen je graadminuten er uit op die dag?
Voor de F2120-16 is dat 3.33kW.
Sorry voor mijn late reactie. Ik ben nog bezig met het knutselen aan Grafana in combinatie met Home Assistant. Zo zagen mijn graadminuten op 2 feb eruit. en enkele extra grafieken er meteen bijAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oTswMB5JrH4z9xjvBJCfTMLEWAI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/quDujEMI5WKnXAF5evOJb3TN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Aan je aanvoer/returntemp grafiek kun je mooi zien dat de flow wordt omgedraaid (aanvoer daalt onder returntemp).
Verder houdt hij de graadminuten op niveau, mooi. Compressor werkt op de pieken wel dicht tegen zijn maximum aan zo te zien.
Lijkt mij aardig goed gedimensioneerd dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
wickydude schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 23:02:
Aan je aanvoer/returntemp grafiek kun je mooi zien dat de flow wordt omgedraaid (aanvoer daalt onder returntemp).
Verder houdt hij de graadminuten op niveau, mooi. Compressor werkt op de pieken wel dicht tegen zijn maximum aan zo te zien.
Lijkt mij aardig goed gedimensioneerd dan.
Ik ben blij met mijn keuze om all-electric te gaan, vooral gezien het feit dat mijn huis toch best oud is en niet goed geïsoleerd. Aanvankelijk wilde mijn installateur een hybride opstelling met de F2040-8 voorstellen, maar ik heb uiteindelijk gekozen voor de F2040-6 all-electric.

Het enige waar ik niet helemaal tevreden mee ben, is de hygiëneboiler van 200 liter. Ondanks dat we een huishouden van twee personen zijn en we meestal niet langer dan vijf minuten douchen, begint het water na ongeveer vier minuten behoorlijk lauwwarm te worden en is het niet meer echt aangenaam. Ik heb alles geprobeerd, van de instellingen voor groot, gemiddeld of klein verbruik, maar het probleem blijft. De temperatuur van het water ligt tussen de 53°C en 48°C, maar het effect blijft hetzelfde.

Ik vraag me af of dit wellicht te maken heeft met een probleem met de boiler of misschien met de manier waarop de hygiëneboiler werkt in vergelijking met een traditionele boiler. Het lijkt alsof het water niet voldoende op temperatuur blijft tijdens het douchen, wat mogelijk komt door een te lage capaciteit of een probleem met de regeling van de boiler.

Daarnaast heb ik 's avonds, wanneer het erg koud buiten is, last van het geluid dat de warmtepomp maakt. Het is behoorlijk storend, en mijn buren beginnen langzaam te mopperen over het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:39
@warsame heb je gekeken of dat dit het probleem is met je douchewater?
Welke douchethermostaatkraan werkt goed met warmtepompwater?

Daarnaast zou je een douchewtw kunnen overwegen, maar ik denk niet dat dat je probleem op lost, en inbouwen bij retrofit is vaak erg lastig.

Betreffende het geluid; als het erger is dan in het begin is er mogelijk onderhoud nodig. Anders kan een suskast mogelijk soelaas bieden.

[ Voor 17% gewijzigd door big bang op 06-02-2025 20:47 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18:50
warsame schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:09:
[...]

Ik ben blij met mijn keuze om all-electric te gaan, vooral gezien het feit dat mijn huis toch best oud is en niet goed geïsoleerd. Aanvankelijk wilde mijn installateur een hybride opstelling met de F2040-8 voorstellen, maar ik heb uiteindelijk gekozen voor de F2040-6 all-electric.

Het enige waar ik niet helemaal tevreden mee ben, is de hygiëneboiler van 200 liter. Ondanks dat we een huishouden van twee personen zijn en we meestal niet langer dan vijf minuten douchen, begint het water na ongeveer vier minuten behoorlijk lauwwarm te worden en is het niet meer echt aangenaam. Ik heb alles geprobeerd, van de instellingen voor groot, gemiddeld of klein verbruik, maar het probleem blijft. De temperatuur van het water ligt tussen de 53°C en 48°C, maar het effect blijft hetzelfde.

Ik vraag me af of dit wellicht te maken heeft met een probleem met de boiler of misschien met de manier waarop de hygiëneboiler werkt in vergelijking met een traditionele boiler. Het lijkt alsof het water niet voldoende op temperatuur blijft tijdens het douchen, wat mogelijk komt door een te lage capaciteit of een probleem met de regeling van de boiler.

Daarnaast heb ik 's avonds, wanneer het erg koud buiten is, last van het geluid dat de warmtepomp maakt. Het is behoorlijk storend, en mijn buren beginnen langzaam te mopperen over het geluid.
Ik heb ook een all electric F2040-8 met VVM320 en herken je problemen niet. Als het water rond de 50 graden is kunnen we er een (ruim) bad mee vullen en ook nog douchen. Als we alleen maar douchen is er zeker voldoende ww.
Is de installatie wel huist aangesloten?

Om het geluid te verminderen zou je voor de avond een tijdschema aan kunnen maken met stille stand. Dan draait de unit op wat lager toeren en dus minder lawaai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Mars2020 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 21:00:
[...]

Ik heb ook een all electric F2040-8 met VVM320 en herken je problemen niet. Als het water rond de 50 graden is kunnen we er een (ruim) bad mee vullen en ook nog douchen. Als we alleen maar douchen is er zeker voldoende ww.

Om het geluid te verminderen zou je voor de avond een tijdschema aan kunnen maken met stille stand. Dan draait de unit op wat lager toeren en dus minder lawaai.
Een VVM is dan ook geen hygiëne boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@warsame kan het zijn dat de sensoren in de boiler op de verkeerde plek meten of is dat af-fabriek ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
Knowbody schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 21:42:
[...]

Wat @Knowbody zegt. Misschien dat dit normaal is bij een hygiëne boiler??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Laatst online: 20:57
[...]
....
Is de spiraal voldoende groot en in de juiste richting aangesloten?

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
LangeFries schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 21:46:
[...]

Is de spiraal voldoende groot en in de juiste richting aangesloten?
Goede vraag. Hoe kan ik dat controlleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
@warsame dan zul je het schema en de specs van de boiler moeten zien te vinden. Vaak is er in de installatie handleiding wel het nodige te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
[...]

Dat heb ik ook overwogen, maar ik vraag me af of dit niet ten koste gaat van de efficiëntie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
[...]

Kan weinig vinden over de hygieneboiler, maar je hebt natuurlijk wel dat de warmteoverdracht nog moet plaatsvinden terwijl het water er doorheen stroomt . Als het buiten koud is is het water wat er in komt kouder dan in de zomer en zal dan misschien niet snel genoeg warmte op kunnen nemen, vooral als het vat al wat is afgekoeld?

Uit je grafieken is af te leiden dat hij in een koude nacht tegen maximum compressorfrequentie zit. Ik zie ongeveer 110Hz?. Dan maakt ie uiteraard meer geluid dan als hij op 25Hz draait. Je zou inderdaad eens de stille stand kunnen gebruiken of anders een geluiddempende omkasting zoals hierboven genoemd.
De stille stand levert uiteraard minder warmte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NqSpmE-06ByhVrrqmUtnduwzd-0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UKj9MK6oG5gk4xuOc7qlYGF5.png?f=fotoalbum_large

Inmiddels wat verder om de compressor wat meer te laten draaien bij zon/lage prijs vanuit het victron systeem.
i.p.v. de graadminuten beinvloed ik nu de stooklijn offset via MyUplink vanuit de victron Cerbo.
Om Ca 10:30 had ik vandaag voldoende zonneenenergie om de compressor te laten draaien. Hierdoor werd de stooklijn met 5 graden omhoog getrokken waardoor ik een mooie lange run had overdag (licht groene lijn=Nibe calculatie voor de wensaanvoer). Later in de middag geen zon meer en wat minder gedraaid. Om 20:00 weer wat draaien.
nauwelijks meetbare schommeling in kamertemperatuur gezien vanwege de kuubs beton.

Begint ergens op te lijken...

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18:50
Knowbody schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 21:42:
[...]

Hygiene boiler is toch je warmtapwater of is dat weer wat anders. In de VVM320 zit de WTW boiler (180l) namelijk geïntegreerd in de unit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
Hygiene boiler is warmtapwater maar werkt anders dan een “normale” boiler zoals in de vvm zit.
Bij een hygiene boiler gebruik je niet direct het warme water dat in de boiler zit, maar is de boiler eigenlijk een buffervat, waar koud tapwater direct doorheen stroomt (door een spiraalvormige leiding) en daarbij door de buffer opgewarmd wordt voordat het uit het vat komt en naar je kraan gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door wickydude op 07-02-2025 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 05:44
[...]

Hoeveel L/min is je douchekop? Zijn de in- en uitgaande SWW leiding correct (koud onder erin, warm boven eruit) aangesloten? Die 53 en 48 graden, is dat voor of na het douchen en gemeten op relevante posities t.o.v. je spiraal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 05:44
[...]
In een eerdere post lees ik dat je huis slecht/matig geisoleerd is en je verwarmt met enkel radiatoren. Dan is het toch niet zo vreemd dat je wp een bak herrie maakt bij lage buitentemperaturen?
Als je daar vanaf wil zul je toch het probleem bij de bron moeten aanpakken en zorgen dat je aanvoertemperatuur omlaag kan. Dus isoleren, afgifte aanpakken (meer/grotere radiatoren, fans op de radiatoren, vloer/wand/plafondverwarming aanbrengen etc.) Of een geluidsdempende kast om de buitenunit, maar dit gaat wel ten koste van het rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaafst
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-08 15:27
wickydude schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 08:36:
Hygiene boiler is warmtapwater maar werkt anders dan een “normale” boiler zoals in de vvm zit.
Dat verschilt per VVM. De VVM500 heeft een hygiëneboiler, de VVM320 een reguliere.
Aanvankelijk wilde mijn installateur een hybride opstelling met de F2040-8 voorstellen, maar ik heb uiteindelijk gekozen voor de F2040-6 all-electric.
Hoe zijn die opties vergelijkbaar? De F2040-6 heeft minder vermogen dan de F2040-8 en toch gebruik je die eerste zonder hulp van een gasketel terwijl die voor de 2e optie wel was voorgeschreven. Heb je nu wel voldoende capaciteit?

Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo66
  • Nu online

theo66

NIBE S1155-6

Ik heb wat zitten spelen met de data van mijn NIBE S1155-6 warmtepomp. Zie onder het overzicht met het rendement.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xzB7QZEq6VDuDE12DCvxhuJAJks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AcNooLIBiTZY8UXCjJItvmJh.jpg?f=fotoalbum_large

In het onderste deel heb ik de verbruikscijfers van de warmtepomp zelf vervangen door verbruik gemeten door een MID meter in de meterkast. Verbruik is naar rato toebedeeld aan verwarming en SWW.

Het verschil in rendement tussen verwarming en SWW is fors. Over verwarming ben ik wel tevreden, SWW lijkt wat laag. Reacties, observaties, suggesties?

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16:22

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij mij dezelfde set-up.
2 jaar geleden was het verbruik van het hele huis is in januari 1804 kWh.
Vorig jaar 1158 kWh.
Dit jaar 963 kWh.

Reductie is te danken aan isoleren en daardoor kunnen terugregelen van de WP en aan de adviezen en kennis in dit topic.
Ook verbruik ik een hoger percentage zelf opgewekte energie.

Vorige eigenaar heeft 2 jaar met de WP hier gewoond en in de app van de zonnepanelen zie ik dat zij ruim 13 Mwh verbruiken per jaar. Vorig jaar zat ik met hele huis op 7Mwh en dat lijkt nog verder te zakken.

Huis staat buitenaf in de polder, vol in de elementen, uit 1914 met redelijke isolatie.

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 1 HW PiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miranda89
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 18:54
theo66 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 00:13:
Het verschil in rendement tussen verwarming en SWW is fors. Over verwarming ben ik wel tevreden, SWW lijkt wat laag. Reacties, observaties, suggesties?
Het lijkt me dat dit in het verschil in aanvoertemperatuur zit. Voor SWW gebruik je (denk ik) een (veel) hogere aanvoertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeeDeWee
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:33
Leguan schreef op zondag 2 februari 2025 @ 22:07:
[...]

@Leguan Ik heb precies dezelfde ervaring met SPA. Ik gebruik ook HomeAssistant en ben benieuwd hoe je dit hebt opgelost. Kun je eens delen.

Ik heb mijn warmtepomp eens aan Tibber gekoppeld maar dat werkt vreemd. Mijn ruimtethermostaat wordt niet gebruikt omdat ik alleen vloerverwarming heb. Ik zag de Tibber app mijn warmtepomp regelen als n aan/uit thermostaat.

Ik heb een nibe S1255-6PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leguan
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02-08 09:59
JeeDeWee schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:05:
[...]

@Leguan Ik heb precies dezelfde ervaring met SPA. Ik gebruik ook HomeAssistant en ben benieuwd hoe je dit hebt opgelost. Kun je eens delen.

Ik heb mijn warmtepomp eens aan Tibber gekoppeld maar dat werkt vreemd. Mijn ruimtethermostaat wordt niet gebruikt omdat ik alleen vloerverwarming heb. Ik zag de Tibber app mijn warmtepomp regelen als n aan/uit thermostaat.

Ik heb een nibe S1255-6PC
Iedere dag om 14:00 wordt het voordeligste aaneengesloten blok van 2 uur bepaald met behulp van de volgende Home Assistant package: https://github.com/kotope/ha_nordpool_cheapest_hours

Dat blok van 2 uur wordt als agenda item opgenomen in de kalender (die je moet toevoegen aan Home Assistant).

Vervolgens laat ik een automatisering draaien op de start en eindtijd van dat kalender item waarmee de starttemperatuur wordt verhoogd van 10 graden naar 46 graden en de stoptemperatuur wordt verhoogd van 40 graden naar 51 graden:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
alias: "Cheapest hours: Calendar start"
description: ""
mode: single
triggers:
  - event: start
    offset: "0:0:0"
    entity_id: calendar.electricity
    trigger: calendar
conditions: []
actions:
  - action: modbus.write_register
    data:
      hub: Nibe
      address: 64
      value: 510
  - action: modbus.write_register
    data:
      hub: Nibe
      address: 60
      value: 460
  - device_id: mijn telefoon
    domain: mobile_app
    type: notify
    title: Warmwater run gestart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcKeulers
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 30-07 19:02
wickydude schreef op zondag 2 februari 2025 @ 18:13:
Wickydude, mijn situatie is een F2120-20 met SMO40, ik heb de laatste jaren gespeeld met de SSW modus en om in mijn geval een temperatuur boven de 52 graden onder in het vat te krijgen moet de bijverwarming aan, dat is of de ELK of de verwarmingsspiraal in het SSW 500liter vat. Als ik naar mijn wekelijkse legionella run kijk dan loopt die tot 52 graden met de warmtepomp alleen, daarna gaat de warmtepomp uit en wordt er over de ELK en het verwarmingsspiraal verwarmt. Legionella run loopt tot 58 graden onder in het vat.

Reden voor een verwarmingsspiraal in het vat is dat ik bij koelen de verwarming van de SSW niet over de warmtepomp laat lopen, te veel energie verlies, je komt dan van 18 graden en na het verwarmen van 50 graden. Verder ga ik er van uit dat bij koelen er genoeg zon is :-). Dus wellicht niet optimaal energetisch maar er is dan genoeg energie …

Mijn SSW run is van 11:15 tot 13:00 uur, legionella op zondag vanaf 11:00 uur. De legionella run is voor 2 dagen genoeg warm water …

Hoop dat dit helpt, mijn situatie is een SMO40 dus geen s serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcKeulers
Srednier schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 23:36:
[Afbeelding]

Inmiddels wat verder om de compressor wat meer te laten draaien bij zon/lage prijs vanuit het victron systeem.
i.p.v. de graadminuten beinvloed ik nu de stooklijn offset via MyUplink vanuit de victron Cerbo.
Om Ca 10:30 had ik vandaag voldoende zonneenenergie om de compressor te laten draaien. Hierdoor werd de stooklijn met 5 graden omhoog getrokken waardoor ik een mooie lange run had overdag (licht groene lijn=Nibe calculatie voor de wensaanvoer). Later in de middag geen zon meer en wat minder gedraaid. Om 20:00 weer wat draaien.
nauwelijks meetbare schommeling in kamertemperatuur gezien vanwege de kuubs beton.

Begint ergens op te lijken...
Srednier, super mooi, ik heb een vergelijkbare situatie, zou je wat meer kunnen delen hoe je vanuit de Victron via myUplink de stooklijn opzet verandert ? Bij voorbaat dank! Marc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
MarcKeulers schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:33:
[...]

Wickydude, mijn situatie is een F2120-20 met SMO40, ik heb de laatste jaren gespeeld met de SSW modus en om in mijn geval een temperatuur boven de 52 graden onder in het vat te krijgen moet de bijverwarming aan, dat is of de ELK of de verwarmingsspiraal in het SSW 500liter vat. Als ik naar mijn wekelijkse legionella run kijk dan loopt die tot 52 graden met de warmtepomp alleen, daarna gaat de warmtepomp uit en wordt er over de ELK en het verwarmingsspiraal verwarmt. Legionella run loopt tot 58 graden onder in het vat.

Reden voor een verwarmingsspiraal in het vat is dat ik bij koelen de verwarming van de SSW niet over de warmtepomp laat lopen, te veel energie verlies, je komt dan van 18 graden en na het verwarmen van 50 graden. Verder ga ik er van uit dat bij koelen er genoeg zon is :-). Dus wellicht niet optimaal energetisch maar er is dan genoeg energie …

Mijn SSW run is van 11:15 tot 13:00 uur, legionella op zondag vanaf 11:00 uur. De legionella run is voor 2 dagen genoeg warm water …

Hoop dat dit helpt, mijn situatie is een SMO40 dus geen s serie.
Ok, daar lijkt het bij mij dus ook op. Jammer, maar ik wil die 9kw piek niet. Mijn pv komt daar niet bij, heb 8kwp liggen. Als ik nou de ELK max 6kW zou kunnen laten doen zou het lukken, maar ja, daar heeft de SMO40 geen instelling voor voor zover ik kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
big bang schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:45:
@warsame heb je gekeken of dat dit het probleem is met je douchewater?
Welke douchethermostaatkraan werkt goed met warmtepompwater?

Daarnaast zou je een douchewtw kunnen overwegen, maar ik denk niet dat dat je probleem op lost, en inbouwen bij retrofit is vaak erg lastig.

Betreffende het geluid; als het erger is dan in het begin is er mogelijk onderhoud nodig. Anders kan een suskast mogelijk soelaas bieden.
k heb de link gelezen, maar aangezien ik dit probleem met verschillende thermostaatkranen heb – in de douche, bij de wasbak en de aanrechtkraan – denk ik niet dat dit de oorzaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
wickydude schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:28:
[...]

Ok, daar lijkt het bij mij dus ook op. Jammer, maar ik wil die 9kw piek niet. Mijn pv komt daar niet bij, heb 8kwp liggen. Als ik nou de ELK max 6kW zou kunnen laten doen zou het lukken, maar ja, daar heeft de SMO40 geen instelling voor voor zover ik kan vinden.
Een ELK bestaat uit spiralen van 1,5 kW. De manier van schakelen met de 2 interne relais in de ELK zelf bepaalt wat er uit komt.

Als het met de SMO -wat me sterk lijkt- niet kan dan kan je uiteraard wel iets met de bedrading bereiken.

Edit: uiteraard kan je net als met de S40, met de SMO40 ook gewoon in stappen schakelen.
Klemmenstrook X2 is daarvoor bedoeld.

[ Voor 10% gewijzigd door Knowbody op 09-02-2025 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
[...]

Ik vind het zelf lastig om te beoordelen of de installatie correct is aangesloten. Ik heb de installateur gevraagd om langs te komen, maar ik vrees dat het nog even kan duren voordat dat gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
Knowbody schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 21:44:
@warsame kan het zijn dat de sensoren in de boiler op de verkeerde plek meten of is dat af-fabriek ?
Er hangt slechts één sensorkabel vrij hoog aan de boiler, die volgens de Nibe-app BT6 zou moeten zijn. In de app, onder 'Info' en dan 'Hotwater', staan BT6, 12 en 3 vermeld, maar de laatste twee geven de aanvoer- en retourtemperatuur aan. Ik denk niet dat er andere sensoren voor warmwater zijn dan BT6 voor de boiler.
Edit: foto van de sensor bijgevoegd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nYojDqxbCx8CemfFZV7uymD0S_w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/63m18NbxYpvIkEoiAOWHZgNI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door warsame op 09-02-2025 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Knowbody schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:45:
[...]

Een ELK bestaat uit spiralen van 1,5 kW. De manier van schakelen met de 2 interne relais bepaalt wat er uit komt.

Als het met de SMO -wat me sterk lijkt- niet kan dan kan je uiteraard wel iets met de bedrading bereiken.

Edit: uiteraard kan je net als met de S40, met de SMO40 ook gewoon in stappen schakelen.
Klemmenstrook X2 is daarvoor bedoeld.
Ik weet dat de smo zelf de stappen kan schakelen, ik heb alleen niet kunnen vinden hoe ik die zelf via HA met myuplink integratie kan aan of uit schakelen.
Die is minder uitgebreid dan via modbus.
Ook niet hoe ik in de smo op 6kW begrenzen kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
wickydude schreef op zondag 9 februari 2025 @ 14:12:
[...]

Ik weet dat de smo zelf de stappen kan schakelen, ik heb alleen niet kunnen vinden hoe ik die zelf via HA met myuplink integratie kan aan of uit schakelen.
Die is minder uitgebreid dan via modbus.
Ook niet hoe ik in de smo op 6kW begrenzen kan.
Als je minder stappen instelt gaat die ook minder ver komen. Zo kun je bereiken dat 3 kW en 6 kW de enige opties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
warsame schreef op zondag 9 februari 2025 @ 14:04:
[...]

Er hangt slechts één sensorkabel vrij hoog aan de boiler, die volgens de Nibe-app BT6 zou moeten zijn. In de app, onder 'Info' en dan 'Hotwater', staan BT6, 12 en 3 vermeld, maar de laatste twee geven de aanvoer- en retourtemperatuur aan. Ik denk niet dat er andere sensoren voor warmwater zijn dan BT6 voor de boiler.
Edit: foto van de sensor bijgevoegd.[Afbeelding]
Eentje maar. Ja dat moet dan BT6 zijn want daar stuurt hij op.
Doordat die hoog hangt kan er slecht op gestuurd worden. Kan hij niet naar het midden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Ok, dat zou ik kunnen proberen. Ik had het zo begrepen dat ie bij een instelling van 1 stap in 1x naar 9kw gaat.
Omdat ie toen ik hem op 2 stappen had staan van 3kw meteen naar 9kw ging.

[ Voor 25% gewijzigd door wickydude op 09-02-2025 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
wickydude schreef op zondag 9 februari 2025 @ 14:27:
Ok, dat zou ik kunnen proberen. Ik had het zo begrepen dat ie bij een instelling van 1 stap in 1x naar 9kw gaat.
Mogelijk zit er een brug in de ELK zodat die alle externe 'stappen' overruled.

Mijn heater (wel Nibe, geen ELK) had dat af-fabriek. Die brug moest eruit, de brugfunctie wordt door de SMO relais overgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
@warsame ik heb (uit nieuwsgierigheid) nog eens wat zitten googlen naar hygieneboilers.
Als ik het goed begrijp dan zit er een bepaalde hoeveelheid water in de spiraal, die opgewarmd wordt.
Zolang er geen vraag is gaat dat volume naar de temperatuur van het vat.
Als je nu gaat douchen komt dat volume er uit en wordt natuurlijk met koud water aangevuld. Dat krijgt dan minder tijd om op te warmen zodat je water kouder wordt als het initiele volume verbruikt is.
Dat is het inherente nadeel van dit boilertype.
Stop je dan met douchen dan warmt het volume in de spiraal weer op. Gaat de 2e persoon dan douchen dan gebeurt weer hetzelfde.

[ Voor 12% gewijzigd door wickydude op 09-02-2025 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
Knowbody schreef op zondag 9 februari 2025 @ 14:26:
[...]

Eentje maar. Ja dat moet dan BT6 zijn want daar stuurt hij op.
Doordat die hoog hangt kan er slecht op gestuurd worden. Kan hij niet naar het midden?
Ik kan het ongeveer 10 cm lager hangen, dan komt het bijna in het midden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wickydude
wickydude schreef op zondag 9 februari 2025 @ 14:27:
Omdat ie toen ik hem op 2 stappen had staan van 3kw meteen naar 9kw ging.
@Knowbody je hebt gelijk. 1 stap ingesteld, op luxe ingesteld en hij ging niet hoger dan 3kw. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
warsame schreef op zondag 9 februari 2025 @ 15:15:
[...]

Ik kan het ongeveer 10 cm lager hangen, dan komt het bijna in het midden.
Dat is te overwegen.
Wat ik gedaan heb met die sensoren (ik heb BT7 ook): heat paste (van een computer processor bijvoorbeeld) gebruikt en gewikkeld in alu folie zodat ze goed contact maken met de meetpijpjes. Met een balpen ver genoeg in het pijpje drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcKeulers
wickydude schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:28:
[...]

Snap dat je die 9kw piek niet wilt.

[ Voor 49% gewijzigd door MarcKeulers op 09-02-2025 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warsame
Knowbody schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:46:
[...]

Dat is te overwegen.
Wat ik gedaan heb met die sensoren (ik heb BT7 ook): heat paste (van een computer processor bijvoorbeeld) gebruikt en gewikkeld in alu folie zodat ze goed contact maken met de meetpijpjes. Met een balpen ver genoeg in het pijpje drukken.
Dat is een goede. Ga ik ook doen. Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Hoewel ik niet ontevreden ben over hoe de F2120-16 draait, ga ik toch maar eens kijken wat er gebeurt met de DOT van -10 naar -15.
In ieder geval sprong de compressorfrequentie van ca 60 terug naar 40Hz (bij de rode streep).
Kijken hoe het komende week gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HNF3bpvjRhmcS-i9KNXE1WpZB4w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vkhUXCAdofFOyMfV2Jw98zjR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21:47
wickydude schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:11:
Hoewel ik niet ontevreden ben over hoe de F2120-16 draait, ga ik toch maar eens kijken wat er gebeurt met de DOT van -10 naar -15.
In ieder geval sprong de compressorfrequentie van ca 60 terug naar 40Hz (bij de rode streep).
Kijken hoe het komende week gaat.
[Afbeelding]
En waar staat de dT op?
Je had waarschijnlijk die -10 kunnen laten staan bij DOT en dan dT verlagen. Hier staat dT sinds een aantal weken op 10 graden in plaats van 15. Dit verhoogt de waterpomp flow zodat de delta T tussen aanvoer en afvoer lager wordt.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Henielma schreef op zondag 9 februari 2025 @ 21:43:
[...]

En waar staat de dT op?
Je had waarschijnlijk die -10 kunnen laten staan bij DOT en dan dT verlagen. Hier staat dT sinds een aantal weken op 10 graden in plaats van 15. Dit verhoogt de waterpomp flow zodat de delta T tussen aanvoer en afvoer lager wordt.
Ingesteld op vvw+radiatoren, dus 15 graden. Heb het idee dat het dan boven bij de radiatoren net iets warmer wordt.
Overigens, toen ik die verhoogde zag ik niet zo’n grote invloed op de compressorsnelheid.
De dT is ook pas 15 bij de DOT dus nu bij -15. Bij de huidige temperatuur ligt de dT al een flink stuk lager. Nu ongeveer 5,5 a 6 graden.

[ Voor 18% gewijzigd door wickydude op 09-02-2025 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
MarcKeulers schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:37:
[...]

Srednier, super mooi, ik heb een vergelijkbare situatie, zou je wat meer kunnen delen hoe je vanuit de Victron via myUplink de stooklijn opzet verandert ? Bij voorbaat dank! Marc
Tuurlijk,
Ik weet alleen niet hoe waar je ongeveer staat in het victron systeem, en of je node-red kent, dus even globaal de stappen:
1) Venus OS large draaien zodat je node-red hebt draaien in de Cerbo/ander GX
2) Pallet myUplink toevoegen aan node-red
3) Wat prutsen om de myUplink account in te richten.
4) Met de node Myuplink kun je met GET/v3/devices allerlei data downloaden.
5) Met de node PATCH /v2/devices kun je data schrijven, als je onderstaand er in stopt met een node
msg.payload=
{
"47011" : offset.toString()
}
47011 is de nibe parameter voor stooklijn offset, in elk geval bij mijn SMO40/F2120-20 combi
offset + of - bepaal je ergens in je javascript of nodes

Ziet er zoiets uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z51Ijhc2bZYd-ZbOsOs6pMidFb8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HGU01cvLfiPZEuns1HoqBlWJ.png?f=fotoalbum_large
met in 'stooklijn offset'
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OwKJvs_i7qyMHmbpSMvYUQcoabs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zafYJVrvcSsbbliZtne095NC.png?f=user_large

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
Mijn systeem is plots begonnen sww voor de defrosts te gebruiken. Tr =~26 graden Ta rond de 32. Er is voldoende warmte in het cv systeem voorhanden. Voor 4 defrosts kost dat grofweg 6kWh sww, dus meer dan 3kWh elektrisch. Daar komt natuurlijk een behoorlijk deel van in de CV terecht, maar dat kost bijna niks. Wat kan dit triggeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Probleem met de driewegklep? Geen idee verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
LangeFries schreef op maandag 10 februari 2025 @ 08:36:
Mijn systeem is plots begonnen sww voor de defrosts te gebruiken. Tr =~26 graden Ta rond de 32. Er is voldoende warmte in het cv systeem voorhanden. Voor 4 defrosts kost dat grofweg 6kWh sww, dus meer dan 3kWh elektrisch. Daar komt natuurlijk een behoorlijk deel van in de CV terecht, maar dat kost bijna niks. Wat kan dit triggeren?
Bijzonder! Te weinig flow in het afgiftesysteem ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcKeulers
Srednier schreef op zondag 9 februari 2025 @ 22:25:
[...]

Tuurlijk,
Ik weet alleen niet hoe waar je ongeveer staat in het victron systeem, en of je node-red kent, dus even globaal de stappen:
1) Venus OS large draaien zodat je node-red hebt draaien in de Cerbo/ander GX
2) Pallet myUplink toevoegen aan node-red
3) Wat prutsen om de myUplink account in te richten.
4) Met de node Myuplink kun je met GET/v3/devices allerlei data downloaden.
5) Met de node PATCH /v2/devices kun je data schrijven, als je onderstaand er in stopt met een node
msg.payload=
{
"47011" : offset.toString()
}
47011 is de nibe parameter voor stooklijn offset, in elk geval bij mijn SMO40/F2120-20 combi
offset + of - bepaal je ergens in je javascript of nodes

Ziet er zoiets uit:
[Afbeelding]
met in 'stooklijn offset'
[Afbeelding]
Dank ik zal erin duiken, op dit moment te weinig tijd, wacht tot 1 mei … zier strak uit met node-red! Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:26
Wellicht een update uitgevoerd? Ik meende dat jij op een oude versie draaide en dat gaandeweg de defrost dmv SWW aan een update is toegevoegd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
@wickydude De driewegklep schakelt juist om dit mogelijk te maken. Je hoort het ding gaan als je er bij staat.

@Benjamin1 Sinds ik over moest naar myUplink draai ik recente software. Er stond al wel een paar dagen een nieuwe update te wachten toen dit begon op te treden. Toen heb ik eerst maar de update uitgevoerd. Hoopte op 2 vliegen in een klap. Nieuwe SW, wellicht een bug minder en ook even een frisse boot. Hielp niet. Vanmiddag stokoude settings ingeladen van een backup. Daarna nog een tijd bezig geweest alle settings te herstellen die ik sindsdien veranderd had, maar geen soelaas. Zet zo weer de originele terug. Het kan nog steeds een setting zijn, die niet in die oude backup zat en dus ook niet aangepast wordt. Ik overweeg alles terug te zetten naar fabrieks defaults en opnieuw te beginnen, maar dan moet ik wel alles eerst precies opschrijven. En de startoptie doorlopen.

@Knowbody Heb net het filter opengehaald. Zat niks in. flow tijdens de calibratie 21.3l/m zoals altijd.
Update: De eerste en enige defrost tot nu toe is gelukt. Hopelijk gaat het nu weer goed.

Dit is echt irritant. 's middags laad ik altijd de boiler bij (immers zuniger door de middagtemperaturen en de gratis zonne-energie) en dan kan ik 's ochtends heerlijk douchen. Maar als hij in de tussentijd minstens 3x ontdooid op SWW is de douche lauw of erger.

[ Voor 3% gewijzigd door LangeFries op 11-02-2025 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:16

Piper

No guts, no glory

Wel vreemd dat het zo opeens ontstaan is, bij mij doet ‘ie dit regelmatig omdat ik met behoorlijk lage temperaturen werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Update na een paar dagen de DOT van -10 naar -15 gezet te hebben.
WP maakt langere runs op lagere snelheid, maar qua verbruik per dag lijkt het niet zo veel verschil te maken.
Buitentemperaturen verschillen niet zo veel de laatste dagen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pcHjRJGbjmPVasQYAYen_WG2niY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3UV4PUmyONwjML08zwa04tGh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
wickydude schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:17:
Update na een paar dagen de DOT van -10 naar -15 gezet te hebben.
WP maakt langere runs op lagere snelheid, maar qua verbruik per dag lijkt het niet zo veel verschil te maken.
Buitentemperaturen verschillen niet zo veel de laatste dagen.
[Afbeelding]
Ik heb DOT op -20 staan. Ik ervaar hetzelfde qua stroomverbruik. Voor het aantal start/stops is het wel gunstig.

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 1 HW PiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcKeulers
LangeFrans, ik ben geen expert maar kan de windsterkte hiermee te maken hebben ? Dat de temperatuur in de compressor niet zijn waarde bereikt ? Weet niet of je systeem “op de wind staat” ?

Gok van mijn kant. Hoop het helpt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin1
Ik heb hetzelfde fenomeen. Bij mijn gaan de defrosts inmiddels ook uit het SWW vat waardoor deze temperatuur kelderd.
Ook bij mij is de retourtemperatuur ruim voldoende (24+ graden) maar toch geen defrosts uit de vloer maar uit het SWW vat..... vreemd wat dit triggert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Benjamin1 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:06:
[...]

Ik heb hetzelfde fenomeen. Bij mijn gaan de defrosts inmiddels ook uit het SWW vat waardoor deze temperatuur kelderd.
Ook bij mij is de retourtemperatuur ruim voldoende (24+ graden) maar toch geen defrosts uit de vloer maar uit het SWW vat..... vreemd wat dit triggert...
Interessant.

Staan de actuele graadminuten mogelijk op een punt dat ze niet verder kunnen (omdat de backup heater niet is vrijgegeven) ? Zoiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin1
Knowbody schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:00:
[...]

Interessant.

Staan de actuele graadminuten mogelijk op een punt dat ze niet verder kunnen (omdat de backup heater niet is vrijgegeven) ? Zoiets
Dat was idd het geval toen het SWW werd aangesproken. Interessant...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
@Benjamin1 Bij mij is het 4x op rij goed gegaan nadat ik het filter nagekeken had. Vanavond was het ineens weer zover. Heb nu het filter nog eens nagekeken. Brandschoon. Waterdruk wat bijgevuld. Duimen dat het nu weer goed gaat.
Het andere wat door mijn hoofd speelt, is dat de myuplink commando's per ongeluk de setting van de tankdefrost raken. Ik heb dat premium abo en stuur hem graag wat bij af en toe. De laatste dagen heb ik al minstens 15x weer in moeten loggen met elke keer een nieuwe email code. Echt hopeloos.

@Knowbody De graadminuten zijn bij mij geen reden om dit zo te doen

[ Voor 6% gewijzigd door LangeFries op 12-02-2025 21:50 ]

• nicosp
  • Registratie: December 2013

nicosp

NIBE S1255-6PC

Dat inlog probleem bij myuplink had ik ook maar als ik even niet zo snel was met reageren op het inloggen deed hij het als nog vanzelf misschien heb je iets aan mijn opmerking

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:28

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Leguan schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 21:58:

[...]

Zolang de binnentemperatuur nog acceptabel is, kun je de bijverwarming ook zo instellen dat deze pas ingezet mag worden vanaf een temperatuur onder nul. Standaard staat de instelling op +5 graden. Ik heb die van mij ingesteld op -4. Zo lang de compressor het kan bijbenen, moet die al het werk doen. Dan maar flink op z'n tenen lopen. Alles beter dan COP 1, want dat doet echt pijn in mijn duurzame energie hart.

[...]
Vandaag wederom 10kw elektrische bijverwarming in huis. Toch die setting maar eens aanpassen, heb je enig idee waar deze setting staat ?

edit - Is dat menu 7.1.10.2 Stop bijverwarming? Stond bij mij ook op 5gr. Ik heb deze setting vervolgens op -2 gezet en gelijk een relais schakelde om waardoor de bijverwarming direct uit viel. Die omschrijving klinkt zo onlogisch?!

Ik ga ook nog eens controlleren waarom die graad minuten zo snel negatief staan. Iemand had daar ook iets over geplaatst wat ik nog moet najagen ... maar vooralsnog weer een stapje vooruit

[ Voor 22% gewijzigd door WeaZuL op 13-02-2025 09:50 ]

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
De snelheid van je graadminuten heeft te maken met hoe snel je water (oftewel je vloer in de meeste gevallen) afkoelt.Regeling kijkt naar verschil tussen berekende aanvoertemp en werkelijke aanvoertemp. Aangezien je water circuleert gaat je Ta naar de Tr waarde. Die gaat uiteindelijk richting de vloertemperatuur. Hoe meer massa in je vloer en hoe beter geisoleerd alles is, hoe langzamer de vloer afkoelt / je graadminuten verder negatief gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 19:58
wickydude schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:44:
De snelheid van je graadminuten heeft te maken met hoe snel je water (oftewel je vloer in de meeste gevallen) afkoelt.Regeling kijkt naar verschil tussen berekende aanvoertemp en werkelijke aanvoertemp. Aangezien je water circuleert gaat je Ta naar de Tr waarde. Die gaat uiteindelijk richting de vloertemperatuur. Hoe meer massa in je vloer en hoe beter geisoleerd alles is, hoe langzamer de vloer afkoelt / je graadminuten verder negatief gaan.
Dit klopt niet. De graadminuten zijn niet (direct) afhankelijk van de Tr.

De graadminuten in het Nibesysteem worden berekend door het verschil tussen de berekende aanvoer temperatuur (Ta,gewenst) en de daadwerkelijke Ta te vermenigvuldigen met de tijd. Als je daadwerkelijke Ta 1 uur lang 1 grC lager is dan je Ta,gewenst, dan dalen je graadminuten met 60 (60*(-1) grC). Omgekeerd als de Ta groter is dan Ta,gewenst, dan stijgen de graadminuten.

De graadminuten kunnen met name hard zakken tijdens een SWW run, of een defrost. Dit probeert het Nibe systeem vervolgens goed te maken door een tijd de Ta boven de Ta,gewenst te houden. Als het vermogen van de wtp hiervoor te klein is, of de verstoringen te groot, dan kunnen de graadminuten niet weggewerkt worden.

De Ta,gewenst wordt berekend uit de buitentemperatuur en de stooklijn, met eventueel (indien ingesteld) een correctie door een ruimtevoeler.

[ Voor 7% gewijzigd door cgms op 13-02-2025 11:57 ]

• wickydude
Niet direct nee, maar wel indirect. Zoals ik zei, (misschien niet duidelijk genoeg), het water blijft circuleren ook als de wp geen warmte produceert. Tenminste bij mij, ik heb een parallelle buffer met een aparte circulatiepomp. Dan heeft de hele kring uiteindelijk ongeveer dezelfde temperatuur. Totdat de wp weer gaat draaien.
Edit: kan de vraag ook verkeerd begrepen hebben. is natuurlijk anders als je graadminuten nooit terug op 0 komen en je wp niet uit gaat. SWW en defrosts zijn zeker van invloed, gaat zelfs harder dan aangezien bij defrosts de flow wordt omgedraaid en daardoor je Ta omlaag vliegt.

Ter illustratie: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ExcTMAy3A3om5UpAGl-uTupO_U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JZgYTLqlkNL3lPPIRKSY320T.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door wickydude op 13-02-2025 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgms
wickydude schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:08:
Niet direct nee, maar wel indirect.

Ter illustratie: [Afbeelding]
Daarom had ik de direct ook tussen haakjes gezet. Indirect natuurlijk wel wat, maar jouw post had misschien eerst de graadminuten uit moeten leggen.

Is je plaatje ook van een S2125? Verschrikkelijk hoe veel % van de tijd dat ding lijkt te defrosten (bij mij ook). De frequentie snap ik nog wel, want hij zit echt in het ijs als hij start. Maar de duur van de defrosts is wat pijn doet. Minimaal 10 minuten, soms wel 25. Dan zit hij bij slechte omstandigheden (zoals vannacht) 1/3 van de tijd te ontdooien. En dan maar 2/3 van de tijd om die warmte er weer in te stoppen.

Ik heb hierover nog een vraag open staan bij mijn installateur, die hem naar Nibe heeft gestuurd. Gisteren nog gebeld, maar na 2 weken nog steeds geen antwoord zeiden ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Nee F2120-16. Gisteren 9 defrosts, valt mee als ik dat hier zo meelees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgms
Ik had er 20 de afgelopen 24 uur. Vooral afgelopen nacht was een drama. Ik hoop dat het de komende dagen beter wordt, als het natte weer wat verder achter ons is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Vorige week heb ik eens het vinkje aangezet dat er rekening wordt gehouden met het dynamische uurtarief. Dat gaf wel heel ander gedrag hoe er met de graadminuten omgegaan wordt. Het lijkt wel of deze dan kunstmatig lager wordt gezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5OGDPuaU1TtNafoKquX7mibe53k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/46ckV0LChPORtD1abYIKqbPt.jpg?f=fotoalbum_large
Ik vond dit wel opmerkelijk en interessant gedrag. Het gaf mij het idee dat er toch wel degelijk wat meer sturing mogelijk is om de lengte van de runs te verbeteren.

Ik heb het vinkje toch weer uitgezet, de temperatuur schommeling gaf mij een minder behaaglijke gevoelstemperatuur.

Wat mij zo stoort is dat uit en aan zijn van de warmtepomp altijd hetzelfde patroon volgt, ongeacht de temperatuur. Defrosts daar gelaten. Ik krijg daarbij het gevoel dat er een heel complex systeem omheen is gebouwd wat in de praktijk resulteert in 40 minuten uit, daarna 90 minuten aan, repeat.

Hier een voorbeeld waarin je ziet dat de graadminuten afbouwen, en bij -120 gaat het weer netjes aan en de graadminuten worden in rap tempo naar 0 gebracht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eayAYl5UU0jm3uG_tIldSN12cys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6haJJiiv8P4WpQQ0NZO3GlF8.jpg?f=fotoalbum_large
Wat ik graag zou willen is dat de warmtepomp op een lager pitje gaat draaien en dan maar bij wijze van 5 uur doet om die graadminuten weg te werken.

Is daar nog iets mee te sturen?
Ik heb de stooklijn op 3 staan, DOT op -15°C.
Ik wil dus eigenlijk dat de warmtepomp minder hard gaat lopen om die graadminuten weg te werken.
NIBE SHB10 AMS 10-12

Eventueel met invloeden van applicaties van buitenaf? Beetje zoals dat dynamische prijzen vinkje. Voor de Panasonic warmtepomp zijn er bijvoorbeeld dit soort oplossingen:
https://github.com/edterb...=readme-ov-file#softstart

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@The_FrankO we hebben dezelfde buitenunit.

De mijne draait niet lekker als je goed naar de fan luistert (vervelende toon). Exemplarisch wellicht.
Daarom staat hij permanent op stille modus. Dan gaat de fan van stand 4 naar 3.

In de stille stand komt hij ook niet hoger dan 60 Hz en met de koude dagen die geweest zijn kon hij de graadminuten niet bijbenen. Maar dat gaf niet zo veel. Temperatuur in huis was prima, hoewel gedaald. En de GM bleven hangen op 519 (backup heater was immers nog niet toegestaan)

Gisteren liep hij weer in door langzaam die 500 GM weg te werken (buiten 2 graden ipv 0) en toen werd het eigenlijk te warm, en greep de externe begrenzer in bij 22 graden.

Stooklijn 2-1, flow vast op 60% en dat is 25 a 30 lpm.

[ Voor 15% gewijzigd door Knowbody op 16-02-2025 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BG-new
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 11:26
Hallo iedereen.

In ben nieuw op deze Topic maar volg dit al een tijdje.
Dit omdat wij onze oude condensatie gasketel hebben laten vervangen op 18 december 2024.
Ter info: woning van 2006 voorzien van radiatoren
Dit door volgende type warmtepomp: BA-SVM 10-200/12E + AMS10-8 + binnenruimtesensor RTS 40 + buitensensor. Ook moet ik melden dat de instelling/bijstellingen voor dit systeem voor mij chinees is, graadminuten, stooklijnen. is het iemand dit mij hierin wegwijs zou kunnen maken en eens onze grafieken kunnen bekijken of het systeem goed of slecht draait. want bij onze leverancier moeten we niet veel vragen want zijn zeggen best op fabrieksinstelling te laten staan. maar wat denken jullie?

indien er nog nodige gegevens/instelling nodig zijn laat gerust nog weten.
Mvg Bart

Ter info:

1.9.1.1 stooklijn 7 verschuiving -1
1.9.2 externe instelling 20,5
1.9.3.2 afgifte systeem 20,0
1.9.4 instellingen punt sensor = OP + factor verschuiving 3.0
4.9.3 graadminuten Start compressor -60DM
Startdiff bijverwarming 400DM
Verschil bijverwarming stoppen 30DM

Instellingen modus auto : Stop verwarming 18
Stop bijverwarming 0,0
filtertijd 24u
Bedrijfstatus: auto
functie voorkeur: warmtapwater 30min
verwarming 30min
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4uug1E19x4acN-TsTfB0BXI-rHA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/umtXmtQ8WJt2yyvxm3vCU5xG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTopUqaZ1Q4SbjjU2u7Fv5v2Am4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/datGhEubvjftGM8vtQecjWXd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IY6877JNAQ-RChuGK4k1Fc2WVhM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zOiOCPEZOPxxspN6dfn1iuEW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UaWSgH4ZYT4obiDEFhQcrhLQERw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jicz0yIsLok3wJMmM8eOLf14.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 60% gewijzigd door BG-new op 16-02-2025 19:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theo66
  • Nu online

theo66

NIBE S1155-6

BG-new schreef op zondag 16 februari 2025 @ 19:05:
Hallo iedereen.

In ben nieuw op deze Topic maar volg dit al een tijdje.
Dit omdat wij onze oude condensatie gasketel hebben laten vervangen op 18 december 2024.
Ter info: woning van 2006 voorzien van radiatoren
Dit door volgende type warmtepomp: BA-SVM 10-200/12E + AMS10-8 + binnenruimtesensor RTS 40 + buitensensor. Ook moet ik melden dat de instelling/bijstellingen voor dit systeem voor mij chinees is, graadminuten, stooklijnen. is het iemand dit mij hierin wegwijs zou kunnen maken en eens onze grafieken kunnen bekijken of het systeem goed of slecht draait. want bij onze leverancier moeten we niet veel vragen want zijn zeggen best op fabrieksinstelling te laten staan. maar wat denken jullie?

indien er nog nodige gegevens/instelling nodig zijn laat gerust nog weten.
Mvg Bart

Ter info:

1.9.1.1 stooklijn 7 verschuiving -1
1.9.2 externe instelling 20,5
1.9.3.2 afgifte systeem 20,0
1.9.4 instellingen punt sensor = OP + factor verschuiving 3.0
4.9.3 graadminuten Start compressor -60DM
Startdiff bijverwarming 400DM
Verschil bijverwarming stoppen 30DM

Instellingen modus auto : Stop verwarming 18
Stop bijverwarming 0,0
filtertijd 24u
Bedrijfstatus: auto
functie voorkeur: warmtapwater 30min
verwarming 30min
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je vraag is mij niet zo duidelijk. “Staat ie goed ingesteld of draait ie goed of slecht?”
Is er een probleem waar je wat aan wilt doen, te warm, te koud, te veel stroom gebruik, te veel lawaai of te veel defrosts?
Voor uitleg over de regeling, NIBE heeft filmpjes op youtube om bijv graadminuten uit te leggen.
De handleiding, installatiehandleiding of de handleiding in bedrijfstelling goed lezen heeft mij ook geholpen.
In de MyUplink app kun je gebruikte en geproduceerde energie zichtbaar maken, geeft al een beeld van rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:34
BG-new schreef op zondag 16 februari 2025 @ 19:05:
want bij onze leverancier moeten we niet veel vragen want zijn zeggen best op fabrieksinstelling te laten staan. maar wat denken jullie?
Fabrieksinstellingen zijn in zeer uitzonderlijke situatie van toepassingen aangezien elke situatie anders is. Tenzij je in de Nibe fabriek werkt 🤣

Wat je kan doen is de startpost van @apelders nogmaals doorlezen en de samenvatting goed bestuderen. Hierin staan veel ervaringen en tips die je op jouw situatie kan doorvoeren. Het helpt je ook waarschijnlijk om je systeem beter te begrijpen.

Daarnaast heeft @theo66 een punt. Wat is het probleem? Waar loop je tegen aan?

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Pagina: 1 ... 84 ... 94 Laatste