NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 97 98 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Pieter Hermens schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:20:
[...]

Oeps, blijkt mijn abonnement op 25 okt. Zonder aankondiging verlopen te zijn. Snel opnieuw verlengd, alles werkt weer. :)
Had ik ook. Krijg je geen bericht van maar de data is er gewoon, ook van de gemiste dagen.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:33
Knowbody schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:41:
Myuplink werkt weer bij mij.

Jippie.

Mijn nieuwe wp'tje draait trouwens fijn. Ben heel benieuwd hoe het gaat uitpakken als het richting de koudere temperaturen gaat, de hele dag rond het vriespunt zegmaar.
In 2022 had ik de AMS 10-6 tijdelijk, en die deed het ook prima eigelijk, totdat ik teveel vroeg door geëxperimenteer op verkeerde momenten. Daarvan heb ik geleerd om nooit de stooklijn te verhogen als het kouder dreigt te worden, dan ben je te laat.

Nu ik eigenlijk weer eenzelfde unit heb gekozen, maar in een andere jas, wordt dat nog spannend maar ook weer niet want hij moet het gewoon kunnen doen. Neemt niet weg dat ik er nieuwsgierig naar ben. Het is nu nog niet koud genoeg buiten, dat duurt nog wel even. 😊
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier geen SWW maar dit was het bij mij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-BFynyfxTBlCPR4Fb8H3MWSTuQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cGOEOD7dgBt07MZJRoOzcUyf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iPETMTi86_kIiyu4crCUFZlwEwY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gkNhsmJuPtC5i5yd8CFcmTRQ.png?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet piekt hij flink zodra hij opstart, hij doet bij mij toch telkens nog een defrost van zeg 5 minuten en ook nu vaker een passieve. Je zou verwachten dat dit met deze temperaturen niet nodig is, maar het zal toch wel beter zijn?

Binnen temp netjes rond 21,5 gebleven.

Aanpassing om de pompen maximaal 80% te laten draaien en minimaal 1% in rust heeft me 10kWh bespaard deze Oktober tegenover vorig jaar Oktober. Verbruik WP ligt iets hoger, maar kan goed komen door het hogere verbruik bij goedkopere stroomprijzen?

[ Voor 5% gewijzigd door mvrooij op 30-10-2025 09:51 ]

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

• Knowbody
  • Nu online
@mvrooij
Ik draai bewust eerst even zonder SPA. Heb nog nauwelijks defrosts geteld.
Maar ja, low and slow werkt momenteel. Curve 3.0
Boven de ongeveer 8 graden buitentemperatuur gaat de waarde van de berekende temperatuur parten spelen en kan de wp niet anders dan pauzes nemen want de graadminuten lopen dan naar 0.
Maar doorgaans onder die grens van circa 8 graden blijft hij eindeloos lopen en regelt precies op de berekende aanvoertemperatuur.
Graadminuten wegwerken is dan ook geen doel, maar een middel !!
Als ik de pauzes wil voorkomen dan zou ik nachtverlaging moeten doen maar dat is ook weer contra, want de waarde van energie is in de nacht lager. En bovendien komt hij dan met 25 Hz niet weg om het overdag in te halen en zal omhoog toeren. Misschien is dat COP technisch wel gunstiger.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• mvrooij
Knowbody schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:00:
@mvrooij
Ik draai bewust eerst even zonder SPA. Heb nog nauwelijks defrosts geteld.
Maar ja, low and slow werkt momenteel. Curve 3.0
Boven de ongeveer 8 graden buitentemperatuur gaat de waarde van de berekende temperatuur parten spelen en kan de wp niet anders dan pauzes nemen want de graadminuten lopen dan naar 0.
Maar doorgaans onder die grens van circa 8 graden blijft hij eindeloos lopen en regelt precies op de berekende aanvoertemperatuur.
Graadminuten wegwerken is dan ook geen doel, maar een middel !!
Als ik de pauzes wil voorkomen dan zou ik nachtverlaging moeten doen maar dat is ook weer contra, want de waarde van energie is in de nacht lager. En bovendien komt hij dan met 25 Hz niet weg om het overdag in te halen en zal omhoog toeren. Misschien is dat COP technisch wel gunstiger.
Ik heb het idee dat mijn SPA nu wat beter en rustiger werkt op de instelling Opslaan in plaats van Opslaan PLUS. Je ziet dit ook top aan het verbruik.
Twijfel wel om de instelling aan te gaan passen dat hij moet defrosten bij -3 en niet bij 0 graden (BT16). Passief laat ik wel staan, die mag hij gerust vaker doen.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
mvrooij schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:48:
[...]

Hier geen SWW maar dit was het bij mij:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zoals je ziet piekt hij flink zodra hij opstart, hij doet bij mij toch telkens nog een defrost van zeg 5 minuten en ook nu vaker een passieve. Je zou verwachten dat dit met deze temperaturen niet nodig is, maar het zal toch wel beter zijn?
Die pieken kun je er wel uitkrijgen, dat is mij ook gelukt. Ik kan je alleen zo 123 niet meer vertellen hoe :-). Hier start de wp mooi rustig op.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lUe_F6qTwLGVWpOSs_TlJ-v6A5U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m5nVNDFzd5bj6Yuux1AOwBxs.jpg?f=fotoalbum_large

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
mvrooij schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:48:
[...]

Aanpassing om de pompen maximaal 80% te laten draaien en minimaal 1% in rust heeft me 10kWh bespaard deze Oktober tegenover vorig jaar Oktober. Verbruik WP ligt iets hoger, maar kan goed komen door het hogere verbruik bij goedkopere stroomprijzen?
Bedoel je het verbruik over de maand oktober? Het is een stukje kouder dan vorig jaar. Hier nu 40 kWh dit jaar tov 23 kWh vorig jaar.

• Knowbody
  • Nu online
mvrooij schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:26:
[...]

Ik heb het idee dat mijn SPA nu wat beter en rustiger werkt op de instelling Opslaan in plaats van Opslaan PLUS. Je ziet dit ook top aan het verbruik.
Twijfel wel om de instelling aan te gaan passen dat hij moet defrosten bij -3 en niet bij 0 graden (BT16). Passief laat ik wel staan, die mag hij gerust vaker doen.
Je kunt ook comfort kiezen. Bij een lage stooklijn zoals de mijne gaan de smart functies het verschil niet echt maken. Die functies lijken mij vooral nuttig bij een systeem met alleen maar radiatoren.

• mvrooij
G-addict schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:58:
[...]

Die pieken kun je er wel uitkrijgen, dat is mij ook gelukt. Ik kan je alleen zo 123 niet meer vertellen hoe :-). Hier start de wp mooi rustig op.[Afbeelding]
Haha dat is jammer, maar op zich is het geen ramp maar daardoor gaat hij wel starten met een defrost en bij iets kouder weer lijkt hij dit vaker te blijven doen.

• mvrooij
G-addict schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:04:
[...]

Bedoel je het verbruik over de maand oktober? Het is een stukje kouder dan vorig jaar. Hier nu 40 kWh dit jaar tov 23 kWh vorig jaar.
Ja klopt, ik verwacht ongeveer 20% meer verbruik deze Oktober tegenover vorig jaar van de WP zelf.

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:11

Piper

No guts, no glory

Knowbody schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:08:
[...]

Je kunt ook comfort kiezen. Bij een lage stooklijn zoals de mijne gaan de smart functies het verschil niet echt maken. Die functies lijken mij vooral nuttig bij een systeem met alleen maar radiatoren.
Juist niet, met hele lage aanvoertemperaturen heb je juist vloerverwarming en een goed geïsoleerd huis. Bij mij draait hij nu praktisch alleen op een lage stroomprijs en is de binnentemp altijd goed.

• mvrooij
Piper schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:56:
[...]

Juist niet, met hele lage aanvoertemperaturen heb je juist vloerverwarming en een goed geïsoleerd huis. Bij mij draait hij nu praktisch alleen op een lage stroomprijs en is de binnentemp altijd goed.
Ik moet zeggen dat het hier ook juist erg goed werkt, op de goedkopere tijden begint hij en op de hele dure tijden stopt hij. Temperatuur door mijn isolatie etc. blijft top en gaat niet schommelen.

Enige wat ik gewoon merk is dat hij nadat hij bijvoorbeeld 4/5 uur uit geweest is hij aangaat waardoor hij een defrost krijgt. Op moment dat het warmere water door de WP blijft stromen is dit misschien niet nodig?

Ik ben tevreden hoor, alleen nu al defrosts is voor mijn gevoel minder maar niet perse gek.

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:21
Ik werk sinds ik een dynamisch contract heb ook met SPA en had beide op Opslaan PLUS gezet. Voor sww werkt dat bij mij prima, maar ik merk dat voor verwarming het warmteverlies van mijn huis toch te groot is bij mijn standaard stooklijn. Ik heb vloerverwarming, maar mijn vloer buffert duidelijk niet genoeg bij 4 - 2.

Kan ik nu het beste de stooklijn aanpassen of SPA op Comfort of Opslaan zetten om de efficiëntie zo hoog mogelijk te krijgen?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• Piper

Piper

No guts, no glory

Ik zou het eerst met een tandje minder SPA proberen denk ik.

• Knowbody
  • Nu online
Aziraphale schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:46:
Ik werk sinds ik een dynamisch contract heb ook met SPA en had beide op Opslaan PLUS gezet. Voor sww werkt dat bij mij prima, maar ik merk dat voor verwarming het warmteverlies van mijn huis toch te groot is bij mijn standaard stooklijn. Ik heb vloerverwarming, maar mijn vloer buffert duidelijk niet genoeg bij 4 - 2.

Kan ik nu het beste de stooklijn aanpassen of SPA op Comfort of Opslaan zetten om de efficiëntie zo hoog mogelijk te krijgen?
Eigenlijk hoort een stooklijn bij het huis. Dus SPA aanpassen.

Heb je ingefreesde vvw ?

• Aziraphale
Knowbody schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:51:
[...]

Eigenlijk hoort een stooklijn bij het huis. Dus SPA aanpassen.

Heb je ingefreesde vvw ?
Nee, broodje/ligger vloer met extra dikke isolatie. Vvw ligt in de cementdekvloer. Zou je dan Comfort adviseren of Opslaan?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• Knowbody
  • Nu online
Aziraphale schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:07:
[...]

Nee, broodje/ligger vloer met extra dikke isolatie. Vvw ligt in de cementdekvloer. Zou je dan Comfort adviseren of Opslaan?
Ik denk comfort voor een stooklijn 2 a 3. Maar gewoon proberen.

• mvrooij
Misschien domme vraag maar waarom werkt niet iedereen met een eigen stooklijn? Ik heb het idee sinds ik deze afgelopen 2 jaar gefinetuned heb het bij iedere temperatuur perfect is.

Voorheen bij de gewone stooklijn was ik bij verschillende buitentemperaturen niet altijd tevreden.

• Aziraphale
Knowbody schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:16:
[...]

Ik denk comfort voor een stooklijn 2 a 3. Maar gewoon proberen.
Ok, thanks. Ik probeer het nu eerst even met Opslaan, heb ik daarna comfort nog op de achterhand.

Heb jij trouwens eng idee waar de "overdrachtsvergoeding" van 4.2.5.2 op slaat? Moeten/kunnen we daar wat mee?

@mvrooij In mijn geval simpelweg geen tijd/zin om me daar uitgebreid in te verdiepen. Af en toe pas ik de offset iets aan als de temperatuur niet goed is, maar het is me gewoon teveel gedoe om dat bij iedere temperatuur te doen.

• Knowbody
  • Nu online
Aziraphale schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:22:
[...]

Ok, thanks. Ik probeer het nu eerst even met Opslaan, heb ik daarna comfort nog op de achterhand.

Heb jij trouwens eng idee waar de "overdrachtsvergoeding" van 4.2.5.2 op slaat? Moeten/kunnen we daar wat mee?

@mvrooij In mijn geval simpelweg geen tijd/zin om me daar uitgebreid in te verdiepen. Af en toe pas ik de offset iets aan als de temperatuur niet goed is, maar het is me gewoon teveel gedoe om dat bij iedere temperatuur te doen.
4.2.5.2 heb ik niet op mijn app.

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:21
Knowbody schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:08:
[...]

Sinds juli dus dynamisch en nu mijn eerste stookseizoen met echte dynamische sturing. Voorheen getest maar toen ook bezig met andere testen van mijn installatie, dus nu pas echt zicht op hoe dynamisch met mijn installatie werkt.

Om nu te komen op jouw punt van een lage stooklijn.
Ik werk met een eigen stooklijn die bijna overeenkomt met 2-3 of 3-1. Omdat ik tussen beiden zit, gekozen voor een eigen stooklijn. 'k merk nu dat voorheen, met SPA uit, er gewacht werd op opwek van de zonnepanelen om direct te verwarmen als het niet noodzakelijk was vanwege het lage verlies vd woning. Nu wordt, vanwege OPSLAAN PLUS, gekeken naar de relatief goedkoopste, bekende, momenten van de dag en wordt de woning eigenlijk alleen op die tijden verwarmd. Wat ik wel merk is dat het tijdsslot vast staat, en het werk in de beschikbare tijd gepland wordt. Met een hogere aanvoer temp als gevolg. Opslaan dus .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8NF51kAwVhmmKNE7Bw3OrxG7Rk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/BvhOE2Wlvd7n4TrIN8wQxvA8.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MccDwUMoLl0Q2yKgzf9EKMBEngY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/LP3HBTK2JN9Tsh8kVtUcxE8V.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KUGwVaFaIlJHhnNt9_ztFlSJb6U=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/EruFkMxsCikLtB3MDTMiX1Sr.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2mSPlc86_hDGVeqERBfLzKw2XwY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/XSEXthC2TB3xtkgnQ2EUYqrl.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GF_Lr6u6YGjU-FPs4RRgVaVDCSM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/QtAsGpKnE9q3o4a4J5hdsb6v.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_NVvUEzPQTA0h98fQksbjUDxCY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/MiTHwnX5lCL4BD0WwmFsVWmb.png?f=fotoalbum_tile
SWW gebeurd wel,vanwege instellingen in 4.2.2, op zonneopwek. 'k wacht nu met smart( :P ) op de tijd dat de zonneopwek te ver wegzakt. We douchen in de avond en ik heb een nachtblokkade mbt SWW-productie. Zoals ik het verwacht zal de SWW tussen 12-16 gepland gaan worden en dat is volgens mij ook de beste manier om stilstandsverliezen, die in de zomer door overproductie gedekt kunnen worden, in de winter te beperken. Onze SWW-opslag is voldoende om als ik, in het holst vd nacht, thuis kom vh werk om toch lekker warm te douchen.

lang verhaal kort . Met SPA, SMART CONTROLE, en nu ook contact met de slimme meter verveel ik me een beetje. hahaha ;)

[ Voor 39% gewijzigd door jurgen purgen op 31-10-2025 12:06 . Reden: wat beeld materiaal erbij ]

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

• jurgen purgen
[...]

die zag ik ook staan na de update maar wist niet of dat al besproken was en of het überhaupt nieuw was. zal wel een regio ding zijn denk. Volgens mij zag ik bij Heatgeek een keertje iets voorbijkomen dat er speciale energiecontracten zijn als je een wp hebt. Zoiets als de opslag bij dynamisch denk ik :? :?

Even een vraagje en opmerking over de achterblijvende bufferende werking van je vloer.
Heb je gekoeld deze zomer en heb je voorverwarmd voor het nu aanstaande stookseizoen?
Ik ben al sinds september de koude, van de vloerkoeling, uit t beton aan het trekken en de vloer heeft nu een constantere temp als dat ik eerder had.
Je moet je pomp denk ik een paar dagen tot eigenlijk een weekje geven om het beton op te warmen. Pas dan kan die ook gaan afstralen. Nachtkoeling gaat dit proces natuurlijk in de weg zitten en kost meer tijd om de plaat op temp te krijgen. Want terwijl de vloer opwarmt, geeft ie natuurlijk ook al warmte af. De gebruiker kan dat het idee krijgen dat er wat mis is.

[ Voor 34% gewijzigd door jurgen purgen op 31-10-2025 11:59 ]

• Aziraphale
Knowbody schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 23:54:
[...]

4.2.5.2 heb ik niet op mijn app.
Zit ook niet in de app, maar in het menu van de s320.

• mvrooij
[...]

Eene kant prima als je het teveel gedoe vind, maar het stelt echt niks voor. Je pakt gewoon als "basis" de cijfers die jou huidige stooklijn nu neemt. Die stel je dan in bij Eigen Stooklijn en dan in de loop van de tijd zie je als het buiten bijvoorbeeld 10 graden is of het binnen te koud of te warm is. Mocht het te warm worden bij 10 graden buiten dan zet je hem 1 graden lager. Is het te koud dan zet je hem 1 graden hoger. Zo kun je het per buiten temp fine tunen.

Dit brengt bij mij een veel stabielere binnen temperatuur.

• Knowbody
  • Nu online
[...]

Ik vermoed dat als je een dynamische energie leverancier hebt die ook nog verschillende tarieven hanteert per moment van de dag (extra stimulatie of ontmoediging) dat het daar voor dient. Wel mooi.

Van een Tibber ofzo zou je dat kunnen verwachten. Of bijvoorbeeld Octopus (UK).

• Aziraphale
@mvrooij Ik zal morgen eens kijken. Heb je dat op de smo ingesteld of in MyUplink?

@jurgen purgen Koelen doe ik er niet mee, want dan krijg extreem korte runs en schiet hij in storing. Mijn huis lijkt, hoewel volledig geïsoleerd, gewoon redelijk wat warmte te verliezen in de nacht. Simpel voorbeeld: Als ik een avond de houtkachel aan heb gaat de temperatuur makkelijk naar 23-25 graden bij doorstoken, maar dat is de volgende dag volledig weg. Ik denk zelf dat type en leeftijd van het huis ermee te maken hebben (vrijstaand, 1956) en ook dat we altijd ventoren open hebben om de ventilatie in stand te houden. Centrale ventilatie met een wtw zou helpen en ik ben ook al over een oplossing daarvoor na aan het denken, maar dat is nog niet zo eenvoudig door de buizen.

Nachtverlaging doe ik niet aan, dus ik denk echt hij 's nachts te weinig buffert om ook overdag de temperatuur vast te kunnen houden.

@Knowbody Ik zit vandaag nog bij Energie van Ons en vanaf morgen bij Zonneplan. Bij die laatste zou ik me er iets bij voor kunnen stellen, bij de eerste absoluut niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Aziraphale op 31-10-2025 20:07 ]

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Er werd hier van de week ook al over gesproken. De warmtepomp die aangeeft naar defrost te gaan zonder daar werkelijk noodzaak voor is. Op sommige plekken wordt er gesproken over dat dit is om de olie en gassen weer goed te krijgen. Toch voelt dit niet goed.

Ik heb een NIBE SHB10 AMS 10-12, staat op stooklijn 3 en heb de compressor curve helemaal teruggedraaid waardoor ik nu draai op het minimum van 25Hz. Start verwarmen staat op -240 graadminuten.
Met deze temperaturen zit ik op een run tussen 2 a 3 uur, waarna het zo’n 2 uur duurt voordat de -240 graadminuten zijn bereikt.

Het lijkt er echter op dat de “defrost” na x aantal minuten bedrijf zijn ding gaat doen. Dus staat los van of het nodig is (mijn mening) of dat het net een tijd stil heeft grstaan. Regelmatig start de warmtepomp, 5 minuten later gaat de “defrost” zijn ding al doen, 1 minuut later gaan we weer verwarmen.

Hier goed te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1DLu6kLNzF4Z9sFnl4EvHBQhKE0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9MtRjVb7rJRCWQyYP3AHtoRj.jpg?f=fotoalbum_large
Bovenste sensor is de indicator defrost, die zie je dus 2 minuten naar “ACTIVE” gaan (groen).
Ook terug te zien in de aantal starts, compressor frequentie en energieverbruik dat omhoog gaat.
Water temperatuur zie je het ook in.
Dit doet ie terwijl de verdamper (roze kleur) boven 0°C ligt. En binnen een minuut nadat het systeem aan is gegaan.

Later zie je hetzelfde weer rond 04:45, maar dan na zo’n anderhalf uur werken.

Dit voelt nogal inefficiënt. Is dit by design? Is er iets wat je kunt monitoren om te zien waarom het systeem dit nodig acht?

iRacing Profiel | Mijn SimRig

• Knowbody
  • Nu online
The_FrankO schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:34:
Er werd hier van de week ook al over gesproken. De warmtepomp die aangeeft naar defrost te gaan zonder daar werkelijk noodzaak voor is. Op sommige plekken wordt er gesproken over dat dit is om de olie en gassen weer goed te krijgen. Toch voelt dit niet goed.

Ik heb een NIBE SHB10 AMS 10-12, staat op stooklijn 3 en heb de compressor curve helemaal teruggedraaid waardoor ik nu draai op het minimum van 25Hz. Start verwarmen staat op -240 graadminuten.
Met deze temperaturen zit ik op een run tussen 2 a 3 uur, waarna het zo’n 2 uur duurt voordat de -240 graadminuten zijn bereikt.

Het lijkt er echter op dat de “defrost” na x aantal minuten bedrijf zijn ding gaat doen. Dus staat los van of het nodig is (mijn mening) of dat het net een tijd stil heeft grstaan. Regelmatig start de warmtepomp, 5 minuten later gaat de “defrost” zijn ding al doen, 1 minuut later gaan we weer verwarmen.

Hier goed te zien:
[Afbeelding]
Bovenste sensor is de indicator defrost, die zie je dus 2 minuten naar “ACTIVE” gaan (groen).
Ook terug te zien in de aantal starts, compressor frequentie en energieverbruik dat omhoog gaat.
Water temperatuur zie je het ook in.
Dit doet ie terwijl de verdamper (roze kleur) boven 0°C ligt. En binnen een minuut nadat het systeem aan is gegaan.

Later zie je hetzelfde weer rond 04:45, maar dan na zo’n anderhalf uur werken.

Dit voelt nogal inefficiënt. Is dit by design? Is er iets wat je kunt monitoren om te zien waarom het systeem dit nodig acht?
Het staat beschreven in de Nibe AMS10 Technical manual.

Het kan een vorm van defrost zijn, genaamd een oil return. Doordat je lange runs afdwingt kan het zijn dat de 3 uurs teller hier mee te maken heeft.

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Knowbody schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:15:
[...]

Het staat beschreven in de Nibe AMS10 Technical manual.

Het kan een vorm van defrost zijn, genaamd een oil return. Doordat je lange runs afdwingt kan het zijn dat de 3 uurs teller hier mee te maken heeft.
Ik lees hierin inderdaad het volgende:
During heating operation, this function is a variant of defrosting and occurs at 3 hours of accumulated operation
Lijkt dus niet onderuit te kunnen komen, ook met kortere runs ga je die “accumulated” 3 uur een keer halen.

Als het systeem nou zo was dat het bij een shutoff zou doen, dan had je nog kunnen tunen naar runs van net niet 3 uur.

iRacing Profiel | Mijn SimRig

• Knowbody
  • Nu online
The_FrankO schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:31:
[...]

Ik lees hierin inderdaad het volgende:
During heating operation, this function is a variant of defrosting and occurs at 3 hours of accumulated operation
Lijkt dus niet onderuit te kunnen komen, ook met kortere runs ga je die “accumulated” 3 uur een keer halen.

Als het systeem nou zo was dat het bij een shutoff zou doen, dan had je nog kunnen tunen naar runs van net niet 3 uur.
Ik begrijp de 'frustratie'. Monitoren brengt dat met zich mee. Tweaker life.
Mensen die er totaal niet naar om kijken hebben ook totaal nergens last van. 😉

• hrv
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 11-11 23:50

hrv

Afgelopen twee dagen twee maal een "PASSIVE" defrost van ongeveer 1 tot 2 minuten op sensor "Defrosting (EB101)".

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11-11 19:52
Vraagje,

Ik wil in het weekend lekker de houtkachel stoken. Hoogrendements kacheltje, dus geeft erg veel warmte af.

Daarom wil ik dat de warmtepomp vanaf donderdagochtend niet veel meer doet, zodat het wat afkoelt voordat die kachel aan gaat. Anders is het in no-time 25 graden en dat is ook niet lekker.

Ik stook volledig weersafhankelijk, de RMU staat niet ingeschakeld als ruimtevoeler. Stooklijn 3-0 momenteel, in de winter gaat dat richting 3-2.
Ik heb nu een nachtverlaging van -1 en een weekend verlaging van -2, maar ik heb niet het idee dat dat ook maar iets uithaalt. 's ochtends vroeg is namelijk de kamer op z'n warmst (mogelijk vanwege SPA?). Iemand een idee hoe ik dit kan regelen?

Ik kan het ook met de naregeling regelen, maar het effect daarvan is dat ik de woonkamer en keuken dichtstuur, waardoor de WP het water door wat korte circuits jaagt met tot gevolg suizende geluiden en korte runs. Dit heeft dus niet mijn voorkeur.

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 1 HW PiB

• AnJaJoRe
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17:54
RISL schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:04:
Vraagje,

Ik wil in het weekend lekker de houtkachel stoken. Hoogrendements kacheltje, dus geeft erg veel warmte af.

Daarom wil ik dat de warmtepomp vanaf donderdagochtend niet veel meer doet, zodat het wat afkoelt voordat die kachel aan gaat. Anders is het in no-time 25 graden en dat is ook niet lekker.

Ik stook volledig weersafhankelijk, de RMU staat niet ingeschakeld als ruimtevoeler. Stooklijn 3-0 momenteel, in de winter gaat dat richting 3-2.
Ik heb nu een nachtverlaging van -1 en een weekend verlaging van -2, maar ik heb niet het idee dat dat ook maar iets uithaalt. 's ochtends vroeg is namelijk de kamer op z'n warmst (mogelijk vanwege SPA?). Iemand een idee hoe ik dit kan regelen?

Ik kan het ook met de naregeling regelen, maar het effect daarvan is dat ik de woonkamer en keuken dichtstuur, waardoor de WP het water door wat korte circuits jaagt met tot gevolg suizende geluiden en korte runs. Dit heeft dus niet mijn voorkeur.
Maak in MyUplink een ‘Modus’ aan waarin je de Temperatuur op iets laags instelt bijv.10gr, en/of de compressor blokkeert en/of bijverwarming blokkeert
Daarna maak je een dagprogramma voor je gewenste dag waarin je deze modus instelt voor de uren dat je hout stookt
Wel later dit programma weer uitzetten

F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 RSV300X boiler UKV100 serieel-buffer Alleen Radiatoren (8 beg.grond,5etage) PV9200Wp Oppervlak 2x100m2 600m3 bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A++

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Bij de non-S smo40 kun je de temperaturen per dag programmeren in 1.3.1

• RISL
AnJaJoRe schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:13:
[...]

Maak in MyUplink een ‘Modus’ aan waarin je de Temperatuur op iets laags instelt bijv.10gr, en/of de compressor blokkeert en/of bijverwarming blokkeert
Daarna maak je een dagprogramma voor je gewenste dag waarin je deze modus instelt voor de uren dat je hout stookt
Dat ga ik even opzoeken.

• RISL
wickydude schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:29:
Ga ik naar kijken, bedankt voor de suggestie.

• AnJaJoRe
Het voordeel van deze methode is dat je dat in je luie stoel op de app kunt doen, voor de andere methoden zoals die van wickydude moet je steeds naar de SMO, RMU, of VVM
😎

F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 RSV300X boiler UKV100 serieel-buffer Alleen Radiatoren (8 beg.grond,5etage) PV9200Wp Oppervlak 2x100m2 600m3 bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A++

• wickydude
  • Nu online
AnJaJoRe schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:50:
[...]

Het voordeel van deze methode is dat je dat in je luie stoel op de app kunt doen, voor de andere methoden zoals die van wickydude moet je steeds naar de SMO, RMU, of VVM
😎
Maar volgens mij kan jouw methode (Modus) alleen met een S40. Ik herken dat niet in de Smo40.
Overigens, met een beheer abbo kan ik dat programma ook in de app doen hoor.

[ Voor 5% gewijzigd door wickydude op 06-11-2025 11:14 ]

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:59
Voor mijn ontwerp met een F2050-06 met los tapwatervat en SMO 40 of S40 probeer ik een circulatiepomp te kiezen. Het is mij eigenlijk onduidelijk welk type pomp ik moet hebben en hoe deze aangstuurd kan worden.

Sowieso is het mij onduidelijk hoe een pomp dient te werken voor efficiënt omgaan met:
1. Open/sluitende radiatoren
2. Tapwaterverwarming (ander debiet?)

Ik zie verschillende types aansturingssignaal: 0-10v, PWM, aan-uit.
Maar ook verschillende werkwijzes mbt de de modulatie (of gebrek er aan): aan-uit, gelijke druk.

Wie kan mij op weg helpen om een juiste pomp te kiezen?
Ik heb een 100m² huis met radiatoren, ga een extern tapwatervat plaatsen en deels ruimteinvloedregeling gebruiken.

• AnJaJoRe
Kanoet schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:52:
Voor mijn ontwerp met een F2050-06 met los tapwatervat en SMO 40 of S40 probeer ik een circulatiepomp te kiezen. Het is mij eigenlijk onduidelijk welk type pomp ik moet hebben en hoe deze aangstuurd kan worden.

Sowieso is het mij onduidelijk hoe een pomp dient te werken voor efficiënt omgaan met:

Maar ook verschillende werkwijzes mbt de de modulatie (of gebrek er aan): aan-uit, gelijke druk.

Ik heb een 100m² huis met radiatoren, ga een extern tapwatervat plaatsen en deels ruimteinvloedregeling gebruiken.
Ik ben niet deskundig genoeg om een echt advies te geven, maar je beschrijving lijkt een beetje op mijn huis, alleen radiatoren (gewoon overgestapt van gasketel naar WP op hetzelfde afgiftesysteem) , bij mij 2x100m2 dus wat groter vermogen, zie mijn signature met de beschrijving.
De hierbij geplaatste circulatiepomp is een Grundfoss UPM2 25-70, werkt prima voor dit systeem, geluidloos, modulerend
Misschien heb je hier wat aan

• wickydude
  • Nu online

Als je dit soort vragen hebt kun je beter een installateur bellen.

• Knowbody
  • Nu online

UPM2 25-70 draait bij mij. Ik wilde eigenlijk een 25-40 maar dat is er niet van gekomen en blijkbaar hoeft het niet want de regeling regelt de pompsnelheid terug en niet eens naar het minimum.

Momenteel betekent dat dat het systeem draait met een dT van 1,5 a 1,8K

Als bij jou radiatoren dicht gaan lopen is dat niet handig tenzij je een parallel buffervat in je systeem hebt en dan heb je een tweede pomp nodig, een Alpha2.

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:59
AnJaJoRe schreef op donderdag 6 november 2025 @ 18:01:
[...]

Ik ben niet deskundig genoeg om een echt advies te geven, maar je beschrijving lijkt een beetje op mijn huis, alleen radiatoren (gewoon overgestapt van gasketel naar WP op hetzelfde afgiftesysteem) , bij mij 2x100m2 dus wat groter vermogen, zie mijn signature met de beschrijving.
De hierbij geplaatste circulatiepomp is een Grundfoss UPM2 25-70, werkt prima voor dit systeem, geluidloos, modulerend
Misschien heb je hier wat aan
Knowbody schreef op donderdag 6 november 2025 @ 18:14:
[...]

UPM2 25-70 draait bij mij. Ik wilde eigenlijk een 25-40 maar dat is er niet van gekomen en blijkbaar hoeft het niet want de regeling regelt de pompsnelheid terug en niet eens naar het minimum.

Momenteel betekent dat dat het systeem draait met een dT van 1,5 a 1,8K

Als bij jou radiatoren dicht gaan lopen is dat niet handig tenzij je een parallel buffervat in je systeem hebt en dan heb je een tweede pomp nodig, een Alpha2.
Bedankt voor jullie bijdragen. Volgens mij dook ik iets te diep in de pompmaterie en raakte vervolgens alle draad kwijt. Gewoon PWM dus en het wordt aangestuurd door de SMO.

Ik heb bij de cursussen bij Nibe zelf de SMO in mijn handen gehad voor de inbedrijfsstelling, maar daar werd echt maar weinig aandacht besteed aan finetuning en efficientie. Het was vooral standaardinstellingen(huis met radiatoren of vvw). Ik heb de installateurshandleidingen van de SMO's bekeken maar daar zie ik weinig staan mbt het sturen op een kleinere of specifiekere dT. Zie ik iets over het hoofd?

• Knowbody
  • Nu online
@Kanoet de kleine dT ontstaat eigenlijk als de PWM gestuurde pomp alsnog genoeg debiet levert. Dat is bij mij zo, het afgiftesysteem heeft weinig weerstand. De pomp zou nog verder terug kunnen moduleren wat mij betreft maar goed als de regeling het prima vindt dan maak ik mij misschien te druk.

Het maximale debiet wordt overschreden maar goed hoe erg is dat....

Eigelijk is het helemaal geen probleem. De WP (Ik heb deze sinds 2 weken) heeft in al die tijd een paar keer een defrost gedaan. De verdamper temperatuur blijft in het gunstige gebied.
De COP is volgens de Energy Log tegel ook beter dan voorheen.

Enige wat ik mogelijk nog kan doen is spelen met de DOT instelling. Maar die staat prima.

• AnJaJoRe
Kanoet schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 18:46:
[...]

[...]

Bedankt voor jullie bijdragen. Volgens mij dook ik iets te diep in de pompmaterie en raakte vervolgens alle draad kwijt. Gewoon PWM dus en het wordt aangestuurd door de SMO.

Ik heb bij de cursussen bij Nibe zelf de SMO in mijn handen gehad voor de inbedrijfsstelling, maar daar werd echt maar weinig aandacht besteed aan finetuning en efficientie. Het was vooral standaardinstellingen(huis met radiatoren of vvw). Ik heb de installateurshandleidingen van de SMO's bekeken maar daar zie ik weinig staan mbt het sturen op een kleinere of specifiekere dT. Zie ik iets over het hoofd?
Zoek niet op dT maar op ‘delta’ voor SMO S40 in menu 7.1.1.2 en 7.1.6.2

• Knowbody
  • Nu online
Vandaag toen ik met de neus voor de SMO stond viel me iets op dat ik niet herken.

Via menu 3.1.3 of 3.1.8
De temperaturen van BT3, BT12 en BT15 wisselen elke seconde een paar tienden plus of min.

In de logs kan ik dat gedrag terugzien aan de ribbelige lijntjes.

Met de vorige warmtepomp had ik dat niet.

• jurgen purgen
Knowbody schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 20:36:
Vandaag toen ik met de neus voor de SMO stond viel me iets op dat ik niet herken.

Via menu 3.1.3 of 3.1.8
De temperaturen van BT3, BT12 en BT15 wisselen elke seconde een paar tienden plus of min.
Ja dat was altijd toch al zo . Bij mij zijn die waarden vd sensoren best stabiel. Nu zie ik bv alleen mijn graadminuten teruglopen. Dure uren zijn bijna voorbij, dus hij tel af.
In de logs kan ik dat gedrag terugzien aan de ribbelige lijntjes.

Met de vorige warmtepomp had ik dat niet.
Ik heb jou wel een vraag (voor jou..).
De flow van GP1,(Circulatiepomp verwarmingssysteem) lees ik af bij Aanvoersensor (BF1). Maar als ik bij 3.1.10 Systeemonderdelen kijk zie ik bij GP1 geen flow, alleen een percentage. Daaronder bij Bronpomp (EB100-GP2) staat er een percentage EN de flow. Ik zou graag deze flow bij willen houden om te berekenen hoeveel energie er vanuit mijn PVT wordt gewonnen. In de geschiedenis kan ik de parameter echter niet vinden. Ik moet dus als de pomp actief is zijn debiet checken in Myuplink.
Misschien weet jij waar ik de geschiedenis deze waarde kan vinden?

• Knowbody
  • Nu online
jurgen purgen schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 23:49:
[...]
Ja dat was altijd toch al zo . Bij mij zijn die waarden vd sensoren best stabiel. Nu zie ik bv alleen mijn graadminuten teruglopen. Dure uren zijn bijna voorbij, dus hij tel af.

[...]

Ik heb jou wel een vraag (voor jou..).
De flow van GP1,(Circulatiepomp verwarmingssysteem) lees ik af bij Aanvoersensor (BF1). Maar als ik bij 3.1.10 Systeemonderdelen kijk zie ik bij GP1 geen flow, alleen een percentage. Daaronder bij Bronpomp (EB100-GP2) staat er een percentage EN de flow. Ik zou graag deze flow bij willen houden om te berekenen hoeveel energie er vanuit mijn PVT wordt gewonnen. In de geschiedenis kan ik de parameter echter niet vinden. Ik moet dus als de pomp actief is zijn debiet checken in Myuplink.
Misschien weet jij waar ik de geschiedenis deze waarde kan vinden?
Nou nee dat was niet altijd zo, de waarden springen heen en weer. In de app kun je dat niet zien daarvoor is de verversingstijd te lang. Op het SMO scherm zie je alsof ze de oscilleren.

Het gaat om 3 signalen, de anderen zijn stabiel. In de afbeelding zie je als je goed kijkt 5 temperaturen waarvan die 3 oscilleren.
NB de WP stond hier de hele nacht uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VmCgy7VYUEl76lL9w6l1ryIvfzU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/m4FvLE4IoqWmUNAEppnhFuxl.png?f=fotoalbum_large
...

Van jouw pomp getallen kan ik niets zeggen, ik heb ze niet. Misschien kun je de entiteiten op Modbus wel zien -als je HA ofzo hebt- ?

• jurgen purgen
Knowbody schreef op zondag 9 november 2025 @ 08:52:
[...]

Nou nee dat was niet altijd zo, de waarden springen heen en weer. In de app kun je dat niet zien daarvoor is de verversingstijd te lang. Op het SMO scherm zie je alsof ze de oscilleren.

Het gaat om 3 signalen, de anderen zijn stabiel. In de afbeelding zie je als je goed kijkt 5 temperaturen waarvan die 3 oscilleren.
NB de WP stond hier de hele nacht uit.

[Afbeelding]
...

Van jouw pomp getallen kan ik niets zeggen, ik heb ze niet. Misschien kun je de entiteiten op Modbus wel zien -als je HA ofzo hebt- ?
Ja .. dat herken ik .. ik ga er bij mij vanuit dat het door de naregeling komt omdat er groepen open en dicht lopen. Het begint bij de aanvoer en de retour die daar dan op reageert en zo krijg je een gepingpong van reacties op elkaar. De pompdruk en snelheid reageren hier op een beetje op maar niet erg anders dan op andere momenten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DlRMUUZ6SghV9FVHXp-NeEoiha0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZMsc2rBJpXnkcbnvtMjZi3uW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9PPhxbgU63C7EIqLTqtq3OxncA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LjyuvzGFMAzaG4jSZ3JOV7nZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OYiuLaoeddM4AViB4WDPL1AZQaY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ER4C32V5MzlPlMkKV9F22W6w.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/keZDsR7SjdBl9Z_rdDsDGjGDajU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IKrfILgm69kZRL8m8Ac3IrcG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hU4_lrruB-sjSr6MchBiPwPD0dY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bnA2ZbkKL6zsy3Vt7qkPh7SW.jpg?f=fotoalbum_tile
Elk jaar zeg ik tegen mezelf dat ik er wat aan ga doen, maar ik heb nog een uitbreiding in gedachten mbt tot het afgiftesysteem, dus ik plan alles in 1 opknapbeurt. Wanneer die er komt🤷‍♂️..

Hier nog geen HA. Wel in de planning, maar laag in de prio nu.

PS: mijn bronpomp staat op intermitterend

• Knowbody
  • Nu online
jurgen purgen schreef op zondag 9 november 2025 @ 13:26:
[...]

Ja .. dat herken ik .. ik ga er bij mij vanuit dat het door de naregeling komt omdat er groepen open en dicht lopen. Het begint bij de aanvoer en de retour die daar dan op reageert en zo krijg je een gepingpong van reacties op elkaar. De pompdruk en snelheid reageren hier op een beetje op maar niet erg anders dan op andere momenten.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Elk jaar zeg ik tegen mezelf dat ik er wat aan ga doen, maar ik heb nog een uitbreiding in gedachten mbt tot het afgiftesysteem, dus ik plan alles in 1 opknapbeurt. Wanneer die er komt🤷‍♂️..

Hier nog geen HA. Wel in de planning, maar laag in de prio nu.

PS: mijn bronpomp staat op intermitterend
Bij jou is dat anders. Minuten versus seconden. Bij mij wisselt de temperatuur van 3 AA23 sensoren elke SECONDE!

Heb een vermoeden dat het aan dat AA23 circuit board ligt.

De resolutie van de geschiedenis is uiteraard niet per seconde maar toch is het geen strakke lijn, zoals die van BT14 wel is (nu blauw).
Allemaal sensoren die in de warmtepomp zitten.

Het rechte stukje waar de marker staat is een stukje van 5 minuten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e9KiNRyYPyhu9xbsCFCs6I8Pyxg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OhUTc4Ch5jSRBZU4ekZjWMkk.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Knowbody op 09-11-2025 14:38 ]

• jurgen purgen
Knowbody schreef op zondag 9 november 2025 @ 14:32:
[...]

Bij jou is dat anders. Minuten versus seconden. Bij mij wisselt de temperatuur van 3 AA23 sensoren elke SECONDE!

Heb een vermoeden dat het aan dat AA23 circuit board ligt.

De resolutie van de geschiedenis is uiteraard niet per seconde maar toch is het geen strakke lijn, zoals die van BT14 wel is (nu blauw).
Allemaal sensoren die in de warmtepomp zitten.

Het rechte stukje waar de marker staat is een stukje van 5 minuten

[Afbeelding]
Raar idd.

Misschien sinds een bepaalde update een fijnere resolutie is de weergaven hiervan.
Was er in die rustige periode iets bijzonders aan de hand?
Dit keer ben ik degeen zonder deze parameters niet in mijn systeem

• wickydude
  • Nu online
Kan zijn dat de kaart een wat mindere verbinding heeft (stekker? Insteekkaart?) of dat daarvan de aarding /shielding niet helemaal lekker zit zodat je emc dingetjes krijgt?

• Knowbody
  • Nu online
wickydude schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:35:
Kan zijn dat de kaart een wat mindere verbinding heeft (stekker? Insteekkaart?) of dat daarvan de aarding /shielding niet helemaal lekker zit zodat je emc dingetjes krijgt?
Zoiets dacht ik ook. Niets bijzonders kunnen zien.

• RISL
AnJaJoRe schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:13:
[...]

Waar vind ik deze 'modus'? Afgelopen weekend flink aan het zoeken geweest in de SMO40, maar krijg het niet gevonden?

• wickydude
  • Nu online
De 'modus' bestaat niet in de SMO40. Ik zou gewoon het programma gebruiken om de temperatuur te verlagen op de gewenste momenten.

• RISL
Dat bleek ik al gedaan te hebben vorig jaar (zie foto, wellicht doe ik iets fout), maar ik merk daar in huis niets (of in ieder geval niet genoeg) van.

Ik zou willen dat de warmtepomp donderdag op vrijdagnacht naar een andere stooklijn zou gaan of naar een andere gewenste temperatuur.
Nu stookt hij iedere dag van de week net zo hard (met name 's nachts vanwege SPA dat aanstaat).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XE16cIFCZKiepf3HrWukXS97IS4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kneW9Hf3eP4ElUYOQGXMdpsN.jpg?f=fotoalbum_large

• wickydude
  • Nu online
Zo te zien heb je geen BT50 actief. Dan zijn deze getallen verschuivingen van de stooklijn. Ik heb een RMU40/BT50 actief, ik zie daar bij 1.3.1 dan dat ik temperaturen kan instellen.
Je kunt de getallen wat verhogen, kijken wat dat brengt. En SPA werkt nu eigenlijk tegen je. Aan de ene kant verlaag je de temperatuur, aan de andere kant zeg je " laat maar wat meer warmte in huis stoppen" .

Uit de gebruikershandleiding:

Instellen van de temperatuur (zonder
geactiveerde ruimtevoelers):
Instelbereik: -10 tot +10
Standaardwaarde: 0

Het display geeft de instelwaarden voor verwarming weer
(verschuiving stooklijn). Verhoog of verlaag de waarde op
het display om de binnentemperatuur te verhogen of te
verlagen.
Gebruik de selectieknop om een nieuwe waarde in te stellen.
Bevestig de nieuwe instelling met een druk op OK.
Het aantal stappen dat de waarde moet worden gewijzigd
voor een graad verschil in de binnentemperatuur hangt af
van de verwarmingsinstallatie. Eén stap is normaliter vol-
doende, maar in sommige gevallen kunnen meerdere stap-
pen nodig zijn.

• AnJaJoRe
RISL schreef op maandag 10 november 2025 @ 11:40:
[...]

Dat bleek ik al gedaan te hebben vorig jaar (zie foto, wellicht doe ik iets fout), maar ik merk daar in huis niets (of in ieder geval niet genoeg) van.

Ik zou willen dat de warmtepomp donderdag op vrijdagnacht naar een andere stooklijn zou gaan of naar een andere gewenste temperatuur.
Nu stookt hij iedere dag van de week net zo hard (met name 's nachts vanwege SPA dat aanstaat).

[Afbeelding]
Als ik zo naar je plaatjes kijk (ik heb deze SMO niet dus weet niet zeker of mijn idee klopt) denk ik dat je programma WÈL aangeeft wat je in de beschreven perioden wil, maar NIET wat je er tussen in wilt, er zou dus na de regel van “maandag 19.30-06.30 verschuiving-1” een regel moeten volgen met “dinsdag 06.30-19.30 verschuiving (met je gewenste waarde)” waarna de rest volgt en dat voor iedere dag.
Ik zou verwachten dat als je dat niet doet het systeem geen reden heeft om om te schakelen
Ben benieuwd of andere gebruikers dit ook zo zien
In mijn SMO S40 komt het programmeren feitelijk ook hier op neer

• RISL
Ik snap je, maar volgens mij geef je in het programma aan wat je wil afwijken ten opzichte van de standaard ingestelde stooklijn/instellingen. Zo werkt het ook voor je warmwaterprogramma.

Volgend weekend opnieuw proberen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FyDKf3qrPEWb98fe6CuxILqQKa4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HgNH1vpYsfszYRVKIEMPKfcX.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had eerst nog extremere waardes gekozen (-10), maar eerst dit even proberen.

• Knowbody
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F7u65grIAUPjYR6d64lEIulP0Rs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gip4PcJk4MpdGqJ2NOoocmMz.jpg?f=fotoalbum_large

• wickydude
  • Nu online
RISL schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:45:
Ik snap je, maar volgens mij geef je in het programma aan wat je wil afwijken ten opzichte van de standaard ingestelde stooklijn/instellingen. Zo werkt het ook voor je warmwaterprogramma.

Ik had eerst nog extremere waardes gekozen (-10), maar eerst dit even proberen.
Heb je ook gekeken wat er bij schema 2 en 3 staat? Zodat ze elkaar niet dwars gaan zitten?

• kayano55
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18:10
Inf1nite schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:44:
[...]

Zie https://www.nibe.eu/downl...ling_koelen_verwarmen.pdf:

[...]

Waarschijnlijk staat je stooklijn gewoonweg te hoog. De invloed factor staat standaard op 2. 20-19 = 1 graad verschil. Factor 2 betekend dat er 1 * 2 graden = 2 graden van de berekende aanvoertemperatuur wordt gehaald.

Om de juiste stooklijn te vinden pas je deze in kleine stapjes aan. De steilheid van de curve bepaalt het schil in aanvoertemperatuur bij de verschillende buitentemperaturen, en dmv de offset kun je de curve in zijn geheel verticaal vershuiven. Probeer na elke wijziging 48u te wachten voordat je de stooklijn weer aanpast.

Je probeert eerst de juiste helling te vinden door de factor van je RMU op 0 te zetten (zodat deze de berekening niet verstoord) en een helling te zoeken die bij alle buitentemperaturen ongeveer dezelfde binnentemperatuur oplevert (dit kun je het beste doen met koud weer). Als vervolgens bij elke buitentemperatuur de kamertemperatuur 1 graad te hoog is, dan kun je de curve in zijn geheel naar beneden vershuiven door de offset met 1 te verlagen.

Is het vooral bij koud weer te warm binnen? Verlaag de curve met -1.
Is het vooral bij warm weer te warm binnen? Verlaag de offset met -1.

Als je de perfecte stooklijn hebt gevonden kun je gaan spelen met de factor van je RMU. Deze kan dan verstoringen in de kamertemperatuur opvangen door invloed van weer, wind e.d..

Ik heb zelf de factor van de RMU op 0 gezet en draait dus volledig obv de buitentemperatuur. Dit omdat door zoninstraling bij ons de kamertemperatuur ver oploopt waardoor de vloerverwarming uit gaat en de vloer afkoelt, waardoor de WP snachts extra hard moet werken.
Dit heb ik dus ook, ik heb NIBE F1253 ingestelde temperatuur is 22 maar binnen is het continu 23 of zelfs 24 de RMU factor staat op 2.0. Vloeren in de ochtend lauw rest van de dag gewoon koud, Wij hebben twee hele grote ramen waardoor als de zon schijnt de temperatuur kan oplopen. Waardoor het nooit zakt naar 22 of er onder en dus de thermostaat de warmtepomp blokkeert. De stooklijn staat nu momenteel op 5 / 0. Hoe is dit op te lossen?

• Piper

Piper

No guts, no glory

Als je het te warm vindt binnen moet je de stooklijn verlagen en bijv naar 3/0 zetten. Als je de vloer te koud vindt dan moet je ‘m s nachts niet of minder laten draaien en zoninstraling beperken.

• Knowbody
  • Nu online
kayano55 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:51:
[...]

Dit heb ik dus ook, ik heb NIBE F1253 ingestelde temperatuur is 22 maar binnen is het continu 23 of zelfs 24 de RMU factor staat op 2.0. Vloeren in de ochtend lauw rest van de dag gewoon koud, Wij hebben twee hele grote ramen waardoor als de zon schijnt de temperatuur kan oplopen. Waardoor het nooit zakt naar 22 of er onder en dus de thermostaat de warmtepomp blokkeert. De stooklijn staat nu momenteel op 5 / 0. Hoe is dit op te lossen?
Die factor 2 op 0 zetten waarmee je de invloed vd ruimtetemperatuur buitenspel zet. Ook in 1.9.4 het vinkje weghalen.
Stooklijn op 3 of 4 zetten.

• RISL
Foutje, ik had een post overgeslagen en dacht dat er op mijn vraag werd gereageerd door Piper.

[ Voor 80% gewijzigd door RISL op 11-11-2025 16:39 ]

• RISL
wickydude schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:44:
[...]

Heb je ook gekeken wat er bij schema 2 en 3 staat? Zodat ze elkaar niet dwars gaan zitten?
Ja, schema 2 en 3 staan niet actief. Maar bedankt voor het meedenken, je zou zoiets inderdaad gemakkelijk over het hoofd zien.

• Inf1nite
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:23
kayano55 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:51:
[...]

Wat Knowbody zegt inderdaad. En wat ik in mijn verhaal heb geschreven. Het kan best even duren voordat je de juiste stooklijn hebt gevonden. Ik denk dat er bij mij wel 2 stookseizoenen overheen zijn gegaan voordat ik tevreden was over de stooklijn.

Heb je toevallig ook een nieuwbouw woning? Bij ons voelt de vloer eigenlijk zelden warm aan. Pas wanneer de buitentemperatuur rond de 0 graden zakt begint deze merkbaar warmer te worden. Curve staat op 2/0 en de invloed van de thermostaat staat uit.

Juist bij de huidige temperaturen werkt het systeem top! Hij draait minimaal (super zuinig!) en de temperatuur binnen is 21/22 graden. Ik weet uit ervaring dat als het systeem niet draait (ik had de starttemperatuur te laag staan) de temperatuur wel zakt, dus blijkbaar werkt het prima zonder dat de vloer merkbaar warm aanvoelt.

Als de zon wel een keer schijnt, dan wordt het ook wel gelijk warm binnen, daar is helaas weinig aan te doen. Ik doe nog regelmatig mijn zonwering (screens) dicht.

• jurgen purgen
[...]

Ook al is het nu voor een test en begrijp ik nog niet echt welke invloed het zal hebben, maar ik heb de opslag en belastingen opgeteld en toegevoegd. Zoals ik dat ook ooit bij m'n omvormer had ingesteld. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2hog8mGpSE6sj77DpHA_5RRNfTw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vU4E8iCGUfjuJK2nJbUAqoPI.jpg?f=fotoalbum_large

• Aziraphale
@jurgen purgen Ik ben heel benieuwd of je er iets van gaat merken!

• jurgen purgen
Aziraphale schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 22:23:
@jurgen purgen Ik ben heel benieuwd of je er iets van gaat merken!
Ik ga er eigenlijk van uit dat er niks zal gebeuren omdat maar 1 tijdslot is. Er is dus geen incentive om te wachten op goedkopere momenten want er is maar 1 prijs.
Het heeft pas zin als er dus tijdvakken komen die goedkoper of duurder zijn.
Voorlopig hebben we hetzelfde in SPA.

[ Voor 14% gewijzigd door jurgen purgen op 12-11-2025 08:52 ]

• kayano55
Inf1nite schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 16:43:
[...]

Wat Knowbody zegt inderdaad. En wat ik in mijn verhaal heb geschreven. Het kan best even duren voordat je de juiste stooklijn hebt gevonden. Ik denk dat er bij mij wel 2 stookseizoenen overheen zijn gegaan voordat ik tevreden was over de stooklijn.

Heb je toevallig ook een nieuwbouw woning? Bij ons voelt de vloer eigenlijk zelden warm aan. Pas wanneer de buitentemperatuur rond de 0 graden zakt begint deze merkbaar warmer te worden. Curve staat op 2/0 en de invloed van de thermostaat staat uit.

Juist bij de huidige temperaturen werkt het systeem top! Hij draait minimaal (super zuinig!) en de temperatuur binnen is 21/22 graden. Ik weet uit ervaring dat als het systeem niet draait (ik had de starttemperatuur te laag staan) de temperatuur wel zakt, dus blijkbaar werkt het prima zonder dat de vloer merkbaar warm aanvoelt.

Als de zon wel een keer schijnt, dan wordt het ook wel gelijk warm binnen, daar is helaas weinig aan te doen. Ik doe nog regelmatig mijn zonwering (screens) dicht.
Ja het is een nieuwbouwwoning van 2024, maar woon er zelf pas drie weken. Bij mij stond de Stooklijn op 5 en de offset op -1. Dit heb ik gewijzigd naar 5/0, en gisteren de factor van 2.0 naar 1.0 verplaatst. Want wij hebben de ingestelde temperatuur op 22 maar binnen is dus altijd 23 of soms 24 waardoor de thermostaat de warmtepomp blokkeert om te verwarmen. Heb in de ochtenden lauwe vloeren maar de rest van de dag koude vloeren.

• Piper

Piper

No guts, no glory

Het gaat nu alleen maar warmer worden bij je, want de aanvoertemp wordt nu minder gedrukt terwijl het warmer is dan je thermostaat. Je moet ook je stooklijn naar beneden zetten, zet deze eens op 3/0 en kijk dan verder.

• Knowbody
  • Nu online
kayano55 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:42:
[...]

Ja het is een nieuwbouwwoning van 2024, maar woon er zelf pas drie weken. Bij mij stond de Stooklijn op 5 en de offset op -1. Dit heb ik gewijzigd naar 5/0, en gisteren de factor van 2.0 naar 1.0 verplaatst. Want wij hebben de ingestelde temperatuur op 22 maar binnen is dus altijd 23 of soms 24 waardoor de thermostaat de warmtepomp blokkeert om te verwarmen. Heb in de ochtenden lauwe vloeren maar de rest van de dag koude vloeren.
Nibe werkt gewoon het beste op puur WAR, dus op curve. De graadminuten regeling is al een soort thermostaat.

Het hele machine learning dat tegenwoordig deel uitmaakt van als wat met de AI hype te maken heeft, is niet perse nodig. Nu zit dat niet op de non-S regelingen en juist die oudere regelingen hebben altijd al afgeraden om vloerverwarming te laten regelen door een ruimtevoeler. Dat wil bij Nibe niet goed.

Wil je dat, dan moet je dat via AUX doen waarmee je keihard de warmtepomp blokkeert als er een temperatuur bereikt is. Maar de graadminuten regeling zit een beetje in de weg voor zo'n opzetje.

In een nieuwbouw woning is curve 5 te hoog en werkt en systeem met vloerverwarming niet fijn als de ruimtevoeler deel uit maakt van de sturing.
Tenminste, ik kom er steeds van terug en het draait bij mij het fijnst op WAR (weather compensated).

Curve 3 of 4 zal 22 a 23 geven. Als geen van beide curves bij het huis past, dan pak je curve 0 en programmeert daar de waarden die precies tussen die van curve 3 en 4 inliggen.

Als je een gewenste temperatuur van 21 of 22 graden wilt, dan zet je de minimale aanvoertemperatuur ook op die waarde (20 is daar geen logische keuze, tenzij je streeft naar een ruimtetemperatuur van 20)
NB de minimale aanvoertemperatuur is een parameter en staat los van de curve.

• kayano55
Knowbody schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:00:
[...]

Nibe werkt gewoon het beste op puur WAR, dus op curve. De graadminuten regeling is al een soort thermostaat.

Het hele machine learning dat tegenwoordig deel uitmaakt van als wat met de AI hype te maken heeft, is niet perse nodig. Nu zit dat niet op de non-S regelingen en juist die oudere regelingen hebben altijd al afgeraden om vloerverwarming te laten regelen door een ruimtevoeler. Dat wil bij Nibe niet goed.

Wil je dat, dan moet je dat via AUX doen waarmee je keihard de warmtepomp blokkeert als er een temperatuur bereikt is. Maar de graadminuten regeling zit een beetje in de weg voor zo'n opzetje.

In een nieuwbouw woning is curve 5 te hoog en werkt en systeem met vloerverwarming niet fijn als de ruimtevoeler deel uit maakt van de sturing.
Tenminste, ik kom er steeds van terug en het draait bij mij het fijnst op WAR (weather compensated).

Curve 3 of 4 zal 22 a 23 geven. Als geen van beide curves bij het huis past, dan pak je curve 0 en programmeert daar de waarden die precies tussen die van curve 3 en 4 inliggen.

Als je een gewenste temperatuur van 21 of 22 graden wilt, dan zet je de minimale aanvoertemperatuur ook op die waarde (20 is daar geen logische keuze, tenzij je streeft naar een ruimtetemperatuur van 20)
NB de minimale aanvoertemperatuur is een parameter en staat los van de curve.
Alles wat jij noemt zegt mij echt niets haha sorry daarvoor, toen ik hier kwam wonen stonde de stooklijn op 5 en de curve op -1. Nu dus 5/0 zie ook afbeelding, het grootste knelpunt is dat de woonkamer altijd 23 of zelfs 24 graden is terwijl de gewenste temperatuur 22 is, waardoor de thermostaat de pomp blokeert om op te warmen, Zie afbeelding van de huidige Curve.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3EE-1RxUsd5vC679dc6I69F4gec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/trKhvqnBo9DxsS5HZ0f0lvuc.jpg?f=fotoalbum_large

• mvrooij
kayano55 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:09:
[...]

Alles wat jij noemt zegt mij echt niets haha sorry daarvoor, toen ik hier kwam wonen stonde de stooklijn op 5 en de curve op -1. Nu dus 5/0 zie ook afbeelding, het grootste knelpunt is dat de woonkamer altijd 23 of zelfs 24 graden is terwijl de gewenste temperatuur 22 is, waardoor de thermostaat de pomp blokeert om op te warmen, Zie afbeelding van de huidige Curve.[Afbeelding]
Wat ze hier al zeggen, Curve naar 3/0 zetten dan zit je waarschijnlijk goed. Misschien is zelfs 2/0 mogelijk maar dat is gewoon testen deze winter.

• wickydude
  • Nu online
kayano55 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:09:
[...]

Alles wat jij noemt zegt mij echt niets haha sorry daarvoor, toen ik hier kwam wonen stonde de stooklijn op 5 en de curve op -1. Nu dus 5/0 zie ook afbeelding, het grootste knelpunt is dat de woonkamer altijd 23 of zelfs 24 graden is terwijl de gewenste temperatuur 22 is, waardoor de thermostaat de pomp blokeert om op te warmen, Zie afbeelding van de huidige Curve.[Afbeelding]
Je RMU40 in de woonkamer is een ruimtesensor, geen thermostaat als zodanig, zoals je bij een cv ketel gewend was.
Een warmtepomp is een traag systeem op lage temperatuur. De regeling werkt met de buitentemperatuur en de stooklijn.
De stooklijn geeft aan wat de aanvoertemperatuur naar je vloer wordt bij een bepaalde buitentemperatuur. De ruimtesensor meet de binnentemperatuur en de regelaar gebruikt die als een (beperkte) correctie op die aanvoertemperatuur. Hij blokkeert niets.
Dat je vloer koud aanvoelt is precies wat je verwacht als het binnen 24 graden is. Als er warmte in je vloer gestopt zou worden, zou het alleen nog maar warmer worden in huis.
Zoals al gezegd, kies eerst eens stooklijn 3 en kijk een paar dagen aan wat er gebeurt.

• Knowbody
  • Nu online
wickydude schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:23:
[...]

Je RMU40 in de woonkamer is een ruimtesensor, geen thermostaat als zodanig, zoals je bij een cv ketel gewend was.
Een warmtepomp is een traag systeem op lage temperatuur. De regeling werkt met de buitentemperatuur en de stooklijn.
De stooklijn geeft aan wat de aanvoertemperatuur naar je vloer wordt bij een bepaalde buitentemperatuur. De ruimtesensor meet de binnentemperatuur en de regelaar gebruikt die als een (beperkte) correctie op die aanvoertemperatuur. Hij blokkeert niets.
Dat je vloer koud aanvoelt is precies wat je verwacht als het binnen 24 graden is. Als er warmte in je vloer gestopt zou worden, zou het alleen nog maar warmer worden in huis.
Zoals al gezegd, kies eerst eens stooklijn 3 en kijk een paar dagen aan wat er gebeurt.
niet het trage van de warmtepomp is het probleem, maar het trage van de vloer. Bij gas niet anders.

@kayano55 1.9.4 uitvinken. Is ook al gezegd.

• Dane86
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:01
Ik heb al een aantal jaar een nibe f2040 met een smo s40 draaien hier en wil nu graag Smart Room Comfort uitproberen. Ik heb de RMU S40 geconfigureerd als ruimtesensor in het auto menu, maar ik heb niet het idee dat er al iets gebeurd. Het wordt wel steeds kouder in huis.

Wat moet ik aanpassen om de Smart Room Comfort modus aan te zetten zodat de stooklijn wordt losgelaten?

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:14
Dane86 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:54:
Ik heb al een aantal jaar een nibe f2040 met een smo s40 draaien hier en wil nu graag Smart Room Comfort uitproberen. Ik heb de RMU S40 geconfigureerd als ruimtesensor in het auto menu, maar ik heb niet het idee dat er al iets gebeurd. Het wordt wel steeds kouder in huis.

Wat moet ik aanpassen om de Smart Room Comfort modus aan te zetten zodat de stooklijn wordt losgelaten?
Dit staat in de changelog toen de functie toegevoegd is:
Machine learning AI functionality Smart Room Comfort to control indoor temperature. Functionality
is automatic activated when a room sensor is set for controlling heating in menu 1.3.3. For users that
using room sensor control, it will be migrated to Smart Room Comfort function after SW update. Plea-
se note a good room sensor position is highly recommended

Bij mij werkt deze functie een stuk beter dan een stooklijn.

• kayano55
wickydude schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:23:
[...]

Dat snap ik dus niet, als ik aangeef dat de vloeren koud zijn geven jullie aan verlaag de stooklijn naar 3/0 dit is dan toch koudere aanvoer.

En bij factor 2.0 blokkeert van de ruimtesensor zegt de sensor tegen de waterpomp ik heb ingesteld 22 maar binnen is het 23 of zelfs 24 dan neemt die toch geen warmte meer aan?

• kayano55
mvrooij schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:14:
[...]

Wat ze hier al zeggen, Curve naar 3/0 zetten dan zit je waarschijnlijk goed. Misschien is zelfs 2/0 mogelijk maar dat is gewoon testen deze winter.
Dat snap ik dus niet, als ik aangeef dat de vloeren koud zijn geven jullie aan verlaag de stooklijn naar 3/0 dit is dan toch koudere aanvoer.

En bij factor 2.0 van de ruimtesensor zegt de sensor toch tegen de waterpomp ik heb ingesteld 22 graden maar binnen is het 23 of zelfs 24 dan neemt die toch geen warmte meer aan?

• Dane86
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:01
TheMystery schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:09:
[...]

Dit staat in de changelog toen de functie toegevoegd is:
Machine learning AI functionality Smart Room Comfort to control indoor temperature. Functionality
is automatic activated when a room sensor is set for controlling heating in menu 1.3.3. For users that
using room sensor control, it will be migrated to Smart Room Comfort function after SW update. Plea-
se note a good room sensor position is highly recommended

Bij mij werkt deze functie een stuk beter dan een stooklijn.
Bedoelen ze daar dat menu mee waar je kan aangeven of de ruimtesensor verwarming/koeling/vochtigheid mag beinvloeden? Daar had ik het aangezet maar hij sloeg behoorlijk op hol in het begin.

Hetzelfde gedrag als de oude werking van die beinvloeding. Zware overcorrectie. Ik zal het nog eens aanzetten en het even de tijd geven

• wickydude
  • Nu online
kayano55 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:41:
[...]

En bij factor 2.0 blokkeert van de ruimtesensor zegt de sensor tegen de waterpomp ik heb ingesteld 22 maar binnen is het 23 of zelfs 24 dan neemt die toch geen warmte meer aan?
Het gaat er meer om dat je aangeeft dat je ruimtetemperatuur te hoog is. Dan wil je toch geen extra warmte toevoegen door je vloer nog eens op te stoken?
De sensor heeft aangegeven dat het warm genoeg is in huis.
Waarom ben je dan verbaasd dat je vloer koud is?

• wickydude
  • Nu online
Als je huis te warm is heeft het systeem dus te veel warmte ingebracht. Dat gebeurt door je vloerverwarming.
Als je daar minder warmte in wilt brengen zodat je kamertemperatuur omlaag gaat, moet je aanvoertemperatuur omlaag bij een gegeven buitentemperatuur.
Dat regel je met de stooklijn. Stooklijn 3 geeft een lagere aanvoertemperatuur bij bijvoorbeeld 10 graden buiten dan dat stooklijn 5 geeft. En stopt dus minder warmte in je huis --> lagere kamertemperatuur.

De temperatuur van je vloer verhogen is geen doel, maar een middel om de kamertemperatuur te verhogen.
Bij een cv ketel met radiatoren worden de radiatoren ook koud als de kamer op temperatuur is.

[ Voor 17% gewijzigd door wickydude op 12-11-2025 15:44 ]

• Inf1nite
[...]

Ik vermoed dat je vooral last hebt van de zoninval? De invloed van de warmtepomp bij een correcte stooklijn (in mijn geval 2/0) is beperkt. Al zou je warmtepomp uitstaat gaat je binnentemperatuur hoogstwaarschijnlijk alsnog richting de 24 graden (in ieder geval bij mij, met ramenpartij op het zuiden). Vrees dat zonwering het enige is dat daartegen kan werken, of een raam openzetten o.i.d.

Mijn ervaring is, net zoals bij Knowbody, dat WAR (invloed ruimtesensor op 0) het beste werkt. Anders gaat je WP overdag niet draaien en moet hij in de avond en nacht overcompenseren. Dit komt omdat de temperatuur van de vloer traag is.

Bij het zoeken van de stooklijn heb ik mij vooral gericht op dat de temperatuur in de nacht rond de 21 graden is, bij elke buitentemperatuur. Als dat het geval is, dan zul je zien dat op een bewolkte dag, wanneer de invloed van de zon beperkt is, de temperatuur rond de 21 zal blijven schommelen.

Wanneer je dat hebt bereikt dan zou je eens met de invloed van de ruimtesensor kunnen stoeien.

Hoop dat ik het goed uitleg :)

• Inf1nite
Is je temperatuur altijd te warm dan moet je gewoon je stooklijn verlagen zoals wickydude zegt. Aangezien je een nieuwbouw huis hebt zal die dus zeker eerder richting 2-3 gaan dan 5. Maar om de juiste stooklijn te vinden zou ik dus focussen op die temperatuur in de nacht wanneer de zon geen rol speelt. En dan zorgen dat deze stabiel is bij alle buitentemparturen zonder invloed van de ruimtesensor (factor 0).

• wickydude
  • Nu online
[...]
Het is geen kwestie van warmte aannemen. Je warmtepomp maakt warmte en geeft die ALTIJD af aan je vloer. Er zit geen klep die dichtgaat als de ruimte sensor ziet dat het te warm wordt.
Zoals gezegd geeft die sensor de temperatuur door aan de regeling en zal de gevraagde aanvoertemperatuur verlagen. De warmtepomp zal het water minder warm maken. En dus zal je vloer uiteindelijk afkoelen tot om en nabij de ruimtetemperatuur.
Ik denk dat je je nog wat meer moet inlezen in hoe zo'n systeem werkt.
En ja, dat kan koud aanvoelen aan je voetjes :P

[ Voor 5% gewijzigd door wickydude op 12-11-2025 16:01 ]

• kayano55
Inf1nite schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:49:
Is je temperatuur altijd te warm dan moet je gewoon je stooklijn verlagen zoals wickydude zegt. Aangezien je een nieuwbouw huis hebt zal die dus zeker eerder richting 2-3 gaan dan 5. Maar om de juiste stooklijn te vinden zou ik dus focussen op die temperatuur in de nacht wanneer de zon geen rol speelt. En dan zorgen dat deze stabiel is bij alle buitentemparturen zonder invloed van de ruimtesensor (factor 0).
En stel dat het dalijk in de winter kouder wordt, en ik heb de stooklijn nu verlaagd naar 3/0 duurt het dan niet langer dat het huis opwarmt omdat dan de aanvoertemperatuur lager ligt?

• Knowbody
  • Nu online
Low and slow @kayano55 werkt het fijnst. Veel systemen hebben teveel vermogen en kunnen niet eens low and slow.

Ik heb nu een warme vloer, doordat het continue aan staat. Het is dan 23 graden op de sensor, maar die bemoeit zich lekker nergens mee. Ook heb ik geen zoneregeling die het alleen maar erger kan maken.

Ik baal er al van dat het buiten nu 14 graden is geworden want dan gaat het systeem stoppen en pas over een paar uur weer aan.

Als de regeling ook nog eens beïnvloed wordt door een ruimtesensor -wat bij Nibe redelijk goed kan werken in geval van radiatoren of ingefreesde vloerverwarming maar in nieuwbouw echt lastig is om goed werkend te krijgen, zeker met grote raampartijen- krijg je juist lange pauzes en dus een vloer die afkoelt terwijl die door de lage temperaturen toch al niet zo warm aanvoelt. Dikkere sokken kopen helpt.

Maar goed je snapt het niet maar dat komt later wel.

• kayano55
Inf1nite schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:46:
[...]

Ik vermoed dat je vooral last hebt van de zoninval? De invloed van de warmtepomp bij een correcte stooklijn (in mijn geval 2/0) is beperkt. Al zou je warmtepomp uitstaat gaat je binnentemperatuur hoogstwaarschijnlijk alsnog richting de 24 graden (in ieder geval bij mij, met ramenpartij op het zuiden). Vrees dat zonwering het enige is dat daartegen kan werken, of een raam openzetten o.i.d.

Mijn ervaring is, net zoals bij Knowbody, dat WAR (invloed ruimtesensor op 0) het beste werkt. Anders gaat je WP overdag niet draaien en moet hij in de avond en nacht overcompenseren. Dit komt omdat de temperatuur van de vloer traag is.

Bij het zoeken van de stooklijn heb ik mij vooral gericht op dat de temperatuur in de nacht rond de 21 graden is, bij elke buitentemperatuur. Als dat het geval is, dan zul je zien dat op een bewolkte dag, wanneer de invloed van de zon beperkt is, de temperatuur rond de 21 zal blijven schommelen.

Wanneer je dat hebt bereikt dan zou je eens met de invloed van de ruimtesensor kunnen stoeien.

Hoop dat ik het goed uitleg :)
Heb ook hele grote ramen aan zuiden inderdaad, maar mij probleem is niet dat het binnen warm is he. Het geeft soms wel 23 aan en dan is het prima maar de vloeren voelen alleen in de ochtenden lauw aan en rest van de dag niet daar gaat het mij om. Niet dat 23 warm is, maar de temperatuur nooit daalt onder de 23

• Knowbody
  • Nu online
kayano55 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:31:
[...]

En stel dat het dalijk in de winter kouder wordt, en ik heb de stooklijn nu verlaagd naar 3/0 duurt het dan niet langer dat het huis opwarmt omdat dan de aanvoertemperatuur lager ligt?
Dat is een denkfout. Ook niet erg.

Het huis wordt namelijk nooit meer koud. De verwarming staat altijd aan.
Een warmtepomp werkt het best als die precies het vermogen heeft om het warmteverlies (een continue proces) van de woning te compenseren.

Als het kouder wordt wordt de vloer vanzelf warmer. Daar zorgt die curve 3 voor.

Maar curve 3 werkt niet als jij de ruimtesensor geactiveerd houdt. Dan zoekt het systeem zelf een curve en luistert naar half naar jouw instelling.

• Knowbody
  • Nu online
kayano55 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:34:
[...]

Heb ook hele grote ramen aan zuiden inderdaad, maar mij probleem is niet dat het binnen warm is he. Het geeft soms wel 23 aan en dan is het prima maar de vloeren voelen alleen in de ochtenden lauw aan en rest van de dag niet daar gaat het mij om. Niet dat 23 warm is, maar de temperatuur nooit daalt onder de 23
Nogmaals, en dan houd ik erover op, de juiste curve is belangrijk en het is verreweg het fijnst als de warmtepomp continue draait.

Ik ben om die reden overgestapt van een 12 kW maar een 6 kW.
Omdat jij een aardwarmte systeem hebt zal het vermogen niet snel teveel zijn maar precies goed.
Echter de instellingen zijn niet praktisch.

[ Voor 10% gewijzigd door Knowbody op 12-11-2025 16:39 ]

• kayano55
Knowbody schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:36:
[...]

Nogmaals, en dan houd ik erover op, de juiste curve is belangrijk en het is verreweg het fijnst als de warmtepomp continue draait.

Ik ben om die reden overgestapt van een 12 kW maar een 6 kW.
Dus wat moet ik ervoor doen om de warmtepomp continu te laten draaien? met grote raampartijen aan de zuidkant?
Als jij mij dat kan vertellen dan houd ik er ook over op, alvast bedankt!

• Knowbody
  • Nu online
kayano55 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:38:
[...]

Dus wat moet ik ervoor doen om de warmtepomp continu te laten draaien? met grote raampartijen aan de zuidkant?
Als jij mij dat kan vertellen dan houd ik er ook over op, alvast bedankt!
F1253 dus dan in 1.9.4 vinkje weghalen.

Curve 3 had je al dat is om te proberen prima.

Omdat je van 5 komt duurt het even voordat je effect hebt. Bij 5 had je overshoot in de ruimtetemperatuur en dus daardoor lange pauzes en een koude vloer. Daarom hebben wij gezegd om de curve omlaag te doen en omdat je wilt ervaren of je de juiste curve hebt gevonden is het belangrijk dat externe invloeden uitstaan.

De ruimtesensor uitvinken dus. En als er ook zoneregeling aanwezig is helpt dat mogelijk ook niet mee.

[ Voor 85% gewijzigd door Knowbody op 12-11-2025 16:49 ]

• kayano55
Knowbody schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:39:
[...]

Omdat je van 5 komt duurt het even voordat je effect hebt. Bij 5 had je overshoot in de ruimtetemperatuur en dus daardoor lange pauzes en een koude vloer. Daarom hebben wij gezegd om de curve omlaag te doen en omdat je wilt ervaren of je de juiste curve hebt gevonden is het belangrijk dat externe invloeden uitstaan.

Thanks, ik ga dit eens uitproberen! Bedankt voor de geduld maar ik ben zo onbekend met dit systeem!
De ruimtesensor uitvinken dus. En als er ook zoneregeling aanwezig is helpt dat mogelijk ook niet mee.

• Knowbody
  • Nu online

• Inf1nite
kayano55 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:34:
[...]

Ah excuses, ik begrijp nu wat je bedoelt.

Wat ik dus doe is zoals Knowbody zegt; 100% WAR draaien, dus zonder invloed van de ruimtesensor (factor 0). En dan op zoek gaan naar de goede stooklijn (stabiele binnentemperatuur bij elke buitentemperatuur).

Als je die hebt gevonden en je vindt het te warm/koud dan kun je de stooklijn in zijn geheel naar onder/boven verschuiven met de offset.

Mijn ervaring is dat je systeem dan een stuk rustiger en zuiniger zal draaien en dat de temperatuur van de vloer ook niet/amper schommelt gedurende de dag :).

[ Voor 10% gewijzigd door Inf1nite op 12-11-2025 17:22 ]

• kayano55
Knowbody schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:39:
[...]

Zie afbeeldingen, zo dus? Nogmaals bedankt voor de genomen moeite! Deze instellingen moeten (kunnen) ervoor zorgen dat het allemaal constant blijft (zoals vloer warmer aanvoelen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sjmr_HJtjttfXNUIyriEC_ph0rk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JLpz6p8qB6B5z4K5letYux24.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6VgqSYOaNPO_t2xjFjGpZsxRwKA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vTkQwiMxRyED0GrjcTS2Aori.jpg?f=fotoalbum_tile

• Knowbody
  • Nu online
kayano55 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:32:
[...]

Zie afbeeldingen, zo dus? Nogmaals bedankt voor de genomen moeite! Deze instellingen moeten (kunnen) ervoor zorgen dat het allemaal constant blijft (zoals vloer warmer aanvoelen)
[Afbeelding][Afbeelding]
Ja onze ervaring en vermoeden is dat dit prettiger zal werken.

Je kunt aan de voor gedefinieerde curves wel zien dat ze steeds verder uit elkaar gaan lopen.
Omdat het nu rond de 10 a 14 graden is buiten, ontloopt de aanvoertemperatuur van bijvoorbeeld curve 3 en 4 elkaar nauwelijks, maar als het rond het vriespunt is, worden de verschillen groter.
De uitdaging is dan ook om een curve te vinden die de juiste helling heeft. Dan zal het huis ongeveer dezelfde temperatuur behouden bij alle denkbare buitentemperaturen.

Is de helling van de curve passend bij de woning, maar de temperatuur in huis net even te koud dan verhoog je de offset. Of je verlaagt het als het te warm is. 1 punt tegelijk.

Heb je voor nu een goede curve maar in januari als het vriest klopt die niet meer, dan is curve 3 niet de juiste. Je moet dan niet compenseren met de offset (het 2e getal bij de curve) maar met een andere curve.

Ik denk dat je met een curve tussen 2 en 4 wel aardig in de buurt komt van wat je wenst aan temperatuur in huis.

Met curve 2 zul je niet snel een warme vloer ervaren en met curve 4 begint dat voor de voeten aangenaam te worden.
Allerlei factoren spelen daarbij mee: de vloerbedekking, de pompsnelheid, de dikte en onderlinge afstand van de slangen in de vloer en de raampartijen. Triple glas geeft dan weer een fractie minder koudeval dan HR++ maar goed... Je zult het moeten ervaren.

• Knowbody
  • Nu online
kayano55 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:32:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Ja. Als je de ruimtesensor hebt uitgevinkt, zul je merken dat je geen temperatuur meer kunt instellen via het scherm zoals bijvoorbeeld 22 graden, maar een offset. Laat die voorlopig op 0 staan. Je curve is dan 3 [0]
Zet je de offset op +1, dan zie je dat bij je curve terug als 3 [1].
Etc.

• kayano55
Knowbody schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:45:
[...]

Ja onze ervaring en vermoeden is dat dit prettiger zal werken.

Je kunt aan de voor gedefinieerde curves wel zien dat ze steeds verder uit elkaar gaan lopen.
Omdat het nu rond de 10 a 14 graden is buiten, ontloopt de aanvoertemperatuur van bijvoorbeeld curve 3 en 4 elkaar nauwelijks, maar als het rond het vriespunt is, worden de verschillen groter.
De uitdaging is dan ook om een curve te vinden die de juiste helling heeft. Dan zal het huis ongeveer dezelfde temperatuur behouden bij alle denkbare buitentemperaturen.

Is de helling van de curve passend bij de woning, maar de temperatuur in huis net even te koud dan verhoog je de offset. Of je verlaagt het als het te warm is. 1 punt tegelijk.

Heb je voor nu een goede curve maar in januari als het vriest klopt die niet meer, dan is curve 3 niet de juiste. Je moet dan niet compenseren met de offset (het 2e getal bij de curve) maar met een andere curve.

Ik denk dat je met een curve tussen 2 en 4 wel aardig in de buurt komt van wat je wenst aan temperatuur in huis.

Met curve 2 zul je niet snel een warme vloer ervaren en met curve 4 begint dat voor de voeten aangenaam te worden.
Allerlei factoren spelen daarbij mee: de vloerbedekking, de pompsnelheid, de dikte en onderlinge afstand van de slangen in de vloer en de raampartijen. Triple glas geeft dan weer een fractie minder koudeval dan HR++ maar goed... Je zult het moeten ervaren.
Dan nog een laatste vraag, ik heb ook een WTW van zehnder ComfoAir E 300, zullen deze instellingen die ik zojuist heb toegepast invloed hebben op de WTW?
Pagina: 1 ... 97 98 Laatste