BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label
Ik zit nu op 4-1, lager wordt hem met dit weer zeker niet. Zou mooi zijn, maar ik vrees dat het dan wat onaangenaam in huis wordt.Knowbody schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:34:
[...]
Daarmee krijgt hij wat langer de gelegenheid om het zonder hulp te doen.
Maar de grootste winst zit in de lage curve.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Wat loopt er niet lekker dan? Kan ook aan andere parameters liggen als flow over de groep misschien? De rmu moet wel uit de zon, niet dicht bij de kookplaat b.v. en andere invloeden hangen.Aziraphale schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:31:
@Knowbody @Benjamin1 @thijsbov Thanks! Hij deed het bij mij op ML goed, maar ik heb de rmu in de woonkamer met vvw en merk dat dat toch niet helemaal lekker loopt.
@Knowbody Waarom GM op 800?
Een woord: Houtkachel.thijsbov schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:54:
[...]
Wat loopt er niet lekker dan? Kan ook aan andere parameters liggen als flow over de groep misschien? De rmu moet wel uit de zon, niet dicht bij de kookplaat b.v. en andere invloeden hangen.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Hoe dat dan schematisch ongeveer in elkaar zit?MarcKeulers schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:55:
[...]
@surcharge , ik heb een houtkachel met warmtewisselaar zodat een groot deel van de houtkachel warmte naar het verwarmingsvat gaat. Ik ken je situatie niet, mijn vat is in P3 geschakeld, dus parallel. Wat wil je weten ?
Vervangen van de compressor weet ik niet.
Oh ja, dat is begrijpelijk.... die gaat je systeem fors beïnvloeden. Wij hebben er zelf ook een, maar onze rmu zit in de keuken.Aziraphale schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:57:
[...]
Een woord: Houtkachel.Maar goed, dat had ik wel verwacht. Wat ik bijzonder vond is het grote verschil tussen berekende en feitelijke Ta.
Mogelijk kan je deze vraag bij Nibe stellen met je config, dat heb ik ook een keer gedaan en kreeg prima verklaring. Is dit ook het geval als de kachel uit is, dus al het volledig via de wp geregeld wordt?
Ik las daarover een stuk terug dat een update e.e.a. heeft aangepast. De ruimte sensor staat nu aangevinkt als leading en een WAR staat nu uit. Houtkachel staat nu aan ivm de ijzige wind hier in het noorden maar de WP is uit vanwege de ruimte sensor. Dus de rest van het huis koelt nu erg af.Benjamin1 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:01:
[...]
Zoals in de handleiding staat is een systeem met vloerverwarming niet geschikt voor sturing op een ruimtesensor
Vloerverwarming gehele benedenverdieping (behalve slaapkamer) en boven T33 voor de werkkamer waar het daardoor nu 18 graden is.
@surcharge hierbij een standaard schema van nordic fire:surcharge schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 22:00:
[...]
Hoe dat dan schematisch ongeveer in elkaar zit?
:strip_exif()/f/image/TfgxitIdOuTI6llPvcsXL1bj.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarbij de aansluiting van na de pomp ( de rode omcirkelde 1) direct op het vat voor NIBE zit, zie mijn schema:
:strip_exif()/f/image/gGu54vYwS0G4SEOWkSZ9FqvA.jpg?f=fotoalbum_large)
Wellicht handiger om anderen hier niet mee te vermoeien en in een privé chat verder gaan ?
NIBE SMO40 F2120-20, SE 9000 Wp, Victron 9,2 kWh
Ja, dat gebeurt hier natuurlijk ook als we hout stoken. Niet meer dan normaal als je geen aparte zoneregeling hebt aangelegd.Skipperhenk schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 22:02:
[...]
Ik las daarover een stuk terug dat een update e.e.a. heeft aangepast. De ruimte sensor staat nu aangevinkt als leading en een WAR staat nu uit. Houtkachel staat nu aan ivm de ijzige wind hier in het noorden maar de WP is uit vanwege de ruimte sensor. Dus de rest van het huis koelt nu erg af.
Vloerverwarming gehele benedenverdieping (behalve slaapkamer) en boven T33 voor de werkkamer waar het daardoor nu 18 graden is.
Je andere keus is geen houtstook als je het boven ook warm wilt hebben
Of boven bijverwarming plaatsen in de vorm van een een elektrisch kacheltje of IR paneel of zo. Heb ik er ook bij voor de werkkamer en de badkamer.
[ Voor 9% gewijzigd door wickydude op 03-02-2026 22:22 ]
Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase
Dacht het anders begrepen te hebben, die update heeft juist de WAR opzij gezet en de RMU als leading ingesteld. Dit zou dan in e.o.a. menu (3) weer aangepast moeten worden. Dus dan blijft de WP gewoon draaien op de WAR en overal dus wel warm.wickydude schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 22:17:
[...]
Ja, dat gebeurt hier natuurlijk ook als we hout stoken. Niet meer dan normaal als je geen aparte zoneregeling hebt aangelegd.
Je andere keus is geen houtstook als je het boven ook warm wilt hebben
Of boven bijverwarming plaatsen in de vorm van een een elektrisch kacheltje of IR paneel of zo. Heb ik er ook bij voor de werkkamer en de badkamer.
En dan krijg je het beneden weer extra warm als je de houtkachel opstookt. Can’t have it all 🤷♂️Skipperhenk schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 22:32:
[...]
Dacht het anders begrepen te hebben, die update heeft juist de WAR opzij gezet en de RMU als leading ingesteld. Dit zou dan in e.o.a. menu (3) weer aangepast moeten worden. Dus dan blijft de WP gewoon draaien op de WAR en overal dus wel warm.
ik dacht dat je 6kw model gerwoon softwarematig naar een 8kw model gezet kan worden. Zelf nog nooit gedaan maar had zoiets vernomen dat dat mogelijk was.surcharge schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:18:
Hier is het nu 20°c in Zweden (onder nul) en de warmtepomp redt het net onze vrijstaande woning uit 1960 zonder elektrisch bij te verwarmen als we aggressief bijstoken met hout.
Iemand ervaringen met een houtkachel in serie met een Nibe warmtepomp? Dit huis had een houtkachel voorheen dus de aansluitingen zitten nog steeds in de kelder. Als het dan echt koud is of de stroomprijzen hoog willen we dan bijstoken met hout.
We hebben een Nibe F-1245 6 kW. Is het mogelijk om als de compressor vervangen moet worden die nog te vervangen voor de 8 kW?
Biobased insulation @ rd=5,5 - 23 kWp PV - 30kWh ESS - Huawei Charger - Nibe S2125-12 (mijn 11e WP @home) - 36 HP icm 300 ltr ZB- Zehnder Q450 ERV - Ochsner mini IWP - 7x MHI L/L Wp - Skoda Enyaq 85 kWh - Snoek stofzuigsysteem - gasloos 2017
Al drie jaar vraag ik me af of de impact van Defrost nu echt niet beter afgevangen kan worden. De pomp draait goed tot hij van het padje getrokken wordt door defrosts, overtrekt en weer defrost... Duurt uren.
Nu hoor ik dat de installatie profs van het idee terug komen 'n dat alleen serieel vat goed is.
Wie heeft er parallel en wat doet dat voor je?
Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE
hier werk ik met parallel buffervat met gekoppelde retourleiding.Ik kan niet heel veel anders omdat ik werk met naregeling per ruimte (vertrekregeling).ReLight schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:07:
Wie heeft er icm een s2125, of dergelijke monoblock een parallel buffervat?
Al drie jaar vraag ik me af of de impact van Defrost nu echt niet beter afgevangen kan worden. De pomp draait goed tot hij van het padje getrokken wordt door defrosts, overtrekt en weer defrost... Duurt uren.
Nu hoor ik dat de installatie profs van het idee terug komen 'n dat alleen serieel vat goed is.
Biobased insulation @ rd=5,5 - 23 kWp PV - 30kWh ESS - Huawei Charger - Nibe S2125-12 (mijn 11e WP @home) - 36 HP icm 300 ltr ZB- Zehnder Q450 ERV - Ochsner mini IWP - 7x MHI L/L Wp - Skoda Enyaq 85 kWh - Snoek stofzuigsysteem - gasloos 2017
Idem met serieel buffer, defrosts regelmatig om de plm.2 uren, steeds in 5a6min klaar, aan-en-af-voer temperaturen ook net zowickydude schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:25:
ik heb een parallel vat, zoals velen denk ik. met een F2120-16 heb ik geen problemen met defrosts. Merk er weinig van, behalve dat de stromen gemixt worden en dat de BT12/BT3 combo altijd hoger zit dan de BT25/BT71 combo. Maar dat zie ik als feature, is geen probleem.
F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 boiler RSV300X buffer-serieel UKV100 Alleen Radiatoren (8 beg.grond,5 op etage) PV9200Wp Oppervlak 2x100m2 600m3 Vrijstaand bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A++
Klinkt heel interessant. Zou ook kloppen met de kopie van de installatiehandleiding die ik heb, die dezelfde onderdelen heeft voor het compressor gedeelte met 6 kW en 8 kW.zwollie schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 07:21:
[...]
ik dacht dat je 6kw model gerwoon softwarematig naar een 8kw model gezet kan worden. Zelf nog nooit gedaan maar had zoiets vernomen dat dat mogelijk was.
Heel erg bedankt. Ik dacht ook aan een soortgelijk schema voor de houtkachel, maar wist niet precies hoe dat dan in elkaar zou steken.MarcKeulers schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 22:15:
[...]
@surcharge hierbij een standaard schema van nordic fire:
[Afbeelding]
Daarbij de aansluiting van na de pomp ( de rode omcirkelde 1) direct op het vat voor NIBE zit, zie mijn schema:
[Afbeelding]
Wellicht handiger om anderen hier niet mee te vermoeien en in een privé chat verder gaan ?
Voorlopig blijf ik nog even op ons houtfornuis stoken, maar als de winters zo koud blijven overweeg ik wel om ook weer een houtkachel te installeren.
Kan ik nog vragen hoe je al die temperatuursensors hebt toegevoegd?
Meeste temp sensoren zijn via NIBE, die ik toegevoegd heb doe ik met een raspberry pi / pico en de beruchte DS18B20 sensoren, helaas heel veel “DS18B20 troep” in omloop uit China … een simpel programmaatje en elke minuut een waarde naar mijn logger sturen … hoop dat helpt.surcharge schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:44:
[...]
Heel erg bedankt. Ik dacht ook aan een soortgelijk schema voor de houtkachel, maar wist niet precies hoe dat dan in elkaar zou steken.
Voorlopig blijf ik nog even op ons houtfornuis stoken, maar als de winters zo koud blijven overweeg ik wel om ook weer een houtkachel te installeren.
Kan ik nog vragen hoe je al die temperatuursensors hebt toegevoegd?
500 liter P3 vanwege cv houtkachel en 3 zones. Defrost zijn om de twee uur in laagste stand van de compressor. Om het uur in hoogste stand. Geen verdere problemen met dichtvriezen of iets dergelijks …ReLight schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:07:
Dat doe je door de freq block te verwijderen in menu 7.1.3.1 (S1155)zwollie schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 07:21:
[...]
ik dacht dat je 6kw model gerwoon softwarematig naar een 8kw model gezet kan worden. Zelf nog nooit gedaan maar had zoiets vernomen dat dat mogelijk was.
Ik heb dat dus gedaan, en alles draait rustig en modulerend verder. Hij gaat bijna nooit naar maximale frequentie. Moet ook niet, want het is nog geen -10.
0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l
Ik begrijp dat er vragen zijn over inzet van boiler tijdens ontdooicyclus. De regeling mag tijdens ontdooicyclus gebruik maken van de aanwezige bronnen in het systeem ook als deze via programmering zijn geblokkeerd. Immers wil de regeling de machine zo lang als mogelijk inzetbaar houden met de beschikbare mogelijkheden, voorkeur is hierbij uiteraard het afgiftesysteem. De regeling zal niet zomaar naar een boiler overschakelen en er is dus aanleiding om dit wel te doen. Om een boiler ontdooiing te starten zijn er eerdere ontdooiingen vanuit het afgiftesysteem mislukt (3x), hierna kijkt de regeling of er een andere warmere bron (boiller) aanwezig is en schakelt hierna over. Zodra de regeling kiest om ontdooiing uit een boiler te doen, zal deze een vast aantal ontdooiingen hieruit doen voordat weer bepaald wordt om eventueel terug te schakelen naar het afgiftesysteem. Als er daarnaast dan een programma aanwezig is waarbij opwarmen van de boiler is geblokkeerd tot een bepaald tijdsslot, dan kan dit voor problemen zorgen. Ons advies is om geen programmeringen in te stellen.
Bij regelmatige boilerontdooiingen liggen er vaak flow gerelateerde oorzaken ten grondslag, denk hierbij aan:
- Verstopt vuilfilter.
- Werking circulatiepomp.
- Weerstand vanuit installatie.
- Capaciteit afgiftesysteem.
Voorwaardes voor ontdooien of inzet van boiler tijdens ontdooien worden bepaald door ons hoofdkantoor in Zweden en zijn niet aanpasbaar.
Alle zaken die ze noemen kan ik uitsluiten. Als ik het programma blokkeren tapwater uitschakel in het rooster, heb ik geen SWW comfort problemen, maar ik zie wel +- 10 defrosts op SWW per dag. Dit resulteert in een dagelijks extra verbruik van 10kWh. xCOP3 is dit 30kWh extra om tapwater te kunnen gebruiken. Als je dit terug zou rekenen naar gas, is dit ruim 3m3 per dag.
Via de instelling accessoires heb ik de functie tapwater volledig uitgeschakeld en ben ik gaan douchen op de CV ketel. hier is het verbruik 0,7m3 gas per dag.
Los van de discussie SWW heeft de warmtepomp geen enkel probleem met defrosten als de functie tapwater volledig is uitgeschakeld. Ik kan het statement van Nibe hier ook mee ontkrachten en dit heb ik ook naar ze terug gekoppeld.
Ik draai inmiddels 3,5 jaar met onze S2125-12 en dit is ook het eerste seizoen waarin deze problemen optreden. Er zit iets in de software wat veel te vroeg besluit SWW te selecteren voor defrosts. Het bijbehorende extra energieverbruik is belachelijk.
Ze zullen dit wel weer gaan terugkoppelen naar Zweden, en hun antwoord over 2 weken delen:). Ik vind het voor een dergelijk merk wel bijzonder slecht hoe ze dit benaderen en aanpakken. Er gaat bijna een compleet stookseizoen verloren zonder concrete actie.
Ik ben benieuwd of na de eerste defrost op SWW een herstart van de SMO-S40 kan helpen om de teller te resetten, zodat de volgende wellicht weer op de vloer is.
Iemand dat al uitgesloten?
BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label
Overigens kan het natuurlijk best zijn dat ze in Zweden al flink aan het testen zijn maar bijvoorbeeld moeite hebben om het gedrag te reproduceren.
[ Voor 3% gewijzigd door wickydude op 04-02-2026 13:02 ]
Kan goed inderdaad.. ik heb er geen last meer van na de update, of dus een van de reboots van de SMO. Proberen waard lijkt me! En dan controleren bij elke defrost wat de melding hier is:Knowbody schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:58:
Geen programmeringen klinkt plausibel.
Ik ben benieuwd of na de eerste defrost op SWW een herstart van de SMO-S40 kan helpen om de teller te resetten, zodat de volgende wellicht weer op de vloer is.
Iemand dat al uitgesloten?
[ Voor 10% gewijzigd door dvdhaar op 04-02-2026 13:37 ]
De temperatuursverschillen tussen noord en zuid NL zijn nu ook groot, dus dat kan ook meespelen.dvdhaar schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:36:
[...]
Kan goed inderdaad.. ik heb er geen last meer van na de update, of dus een van de reboots van de SMO. Proberen waard lijkt me! En dan controleren bij elke defrost wat de melding hier is:
[Afbeelding]
(Ik woon zelf in Noord-NL) voornamelijk continu vorst momenteel.
De 'bug' zou dan moeten zijn dat een succesvolle defrost wordt aangemerkt als onsuccesvol waardoor er een x aantal volgende defrosts sowieso mbv de SWW boiler uitgevoerd worden. En als er in dit reeks weer een onsuccesvolle zit blijft het in dat kringetje doorgaan.wickydude schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:02:
Het lijkt ook iets specifiek voor de S2125 te zijn als ik het goed zie?
Overigens kan het natuurlijk best zijn dat ze in Zweden al flink aan het testen zijn maar bijvoorbeeld moeite hebben om het gedrag te reproduceren.
Dus moeten ze zoeken naar waarom een defrost het label onsuccesvol krijgt.
Iemand enig idee of deze "Laatst ontdooien" waarde ergens in modbus te vinden is? Kan het niet vinden.dvdhaar schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:36:
[...]
Kan goed inderdaad.. ik heb er geen last meer van na de update, of dus een van de reboots van de SMO. Proberen waard lijkt me! En dan controleren bij elke defrost wat de melding hier is:
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door HRV op 04-02-2026 17:52 ]
Heb de update via USB gedraaid, zodra op 4.8.5 dan geeft hij een melding "update via internet" via deze update ga je vervolgens weer terug naar 4.7.6martius schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:14:
Middels deze link is 4.8.5 te downloaden:
https://api.myuplink.com/...-n/version/4.8.5/download
Gebruik op eigen risico aangezien deze idd niet meer als "Download software update" wordt aangeboden.
In de release notes wordt nog wel (10:13 - 29.01.2026) verwezen naar de 4.8.5 update .... deze Nibe-kabouters toch.
Ik ga eens zien wat er gebeurt op deze versie, de regeling is toch al ellende dus laat mij maar het proefkonijn zijn.
Volgens mij niet. Net als de luchtvochtigheid van de RMU 😔HRV schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:51:
[...]
Iemand enig idee of deze "Laatst ontdooien" waarde ergens in modbus te vinden is? Kan het niet vinden.
Probeer registers 2800 (temp) en 3130 (RLV) eens. Die geven voor RMU S40 de gezochte waarden sinds ca release 2.27.5.dvdhaar schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 18:48:
[...]
Volgens mij niet. Net als de luchtvochtigheid van de RMU 😔
S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6
Er is een app van danfoss heet ref tools gratis te downloaden . Staan meerder koudemiddelen op. Stel dat het buiten 7 gr is met een schone verdamper in het buitenunit zal de verdampings temperatuur ongeveer op 0 gr zitten (delta t 7gr lucht in lucht uit)vlgs opgave Nibe.Deze 0 gr komt over een met een druk van 6,97 bar. Komt de verdamper meer in het ijs dan zal de delta t toenemen dan wordt de zuigdruk lager . M.a.W buiten +7 gr met een delta T van 10 wordt er verdampt bij -3 Druk is af te lezen in de app my yuplink. Dus bij -3 vriest het buitenunit in. Naarmate je dus verder daalt met de buitentemperatuur ben je lager aan het verdampen dus meer invriezen. Je kan aanhouden als het buiten 9 a 10 gr is heb je geen ontdooiing nodig want de werktemperatuur ligt boven 0.format5 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:27:
Helaas is het dichtvriezen bij mij weer opnieuw begonnen sinds gisteren...
De verdamper zit weer helemaal dichtgevroren, 1 grote ijsblok.
Handmatig ontdooien starten heeft net als de voorgaande keren geen zin.
Is er iemand die de druktabellen van r410a snapt?
Misschien dat er aan de hand van de druk te herleiden valt of er mogelijk nog te weinig koudemiddel aanwezig is.
@LangeFries Misschien dat we de druk in mijn systeem kunnen vergelijken met die van jou om daar iets aan terug te kunnen vinden?
Op het moment dat het systeem even in storing heeft gestaan is de LP (BP8) en de HP(BP9) druk gestabiliseerd op 7.1 (ik verwacht bar)
BT16 is dan 2,3 BT84 nog 9.1
BT28 is op dat moment al een aantal uur rond de 3,4
Zie hier:
Version: 4.8.7
Release date: 2026-02-05
CHANGES
•
•
•
•
Air to water heatpumps: Fixed issue with operating hours compressor not being saved correctly when
restarting the product
Fixed issues with soft inputs on AUX (e.g. level switch).
SMO S40 with GSHP: Fixed an issue where the brine pump was not displayed in menu 7.1.2.9 when
selected on AUX input
Fixed issue that external adjustment didn't affect calculated supply.
[ Voor 74% gewijzigd door MvRtje op 05-02-2026 10:57 ]
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart
Nu dus maar afwachten.
Omdat meerdere mensen hier problemen mee hebben (gehad) wilde ik dit hier even melden.
Hieronder nog een afbeelding van de alarmmeldingen en een foto van het ijs in het ventilatorhuis
:strip_exif()/f/image/XccQhsSHR7chmitYr8PxZ74N.jpg?f=fotoalbum_large)
NIBE VVM_S320 + S2125-12 met RMU_S40 | PV SolarEdge SE9k 8.500 KWh per jaar
MIjn warmtepomp staat op blokken ca 0,25 bovenop het platte dakhavisoft schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:06:
Vandaag weer 4 maal een alarmmelding storing "Ventilatoralarm in buitenunit warmtep." ontvangen. De eerste alarmmelding heb ik gereset maar er kwamen kort na elkaar nog 3 alarmmeldingen waardoor o.a. de compressor niet meer wilde opstarten. Na de 4e alarmmelding werkte alles ineens weer naar behoren. Wel constateerde ik dat er na het weer opstarten stukken ijs onderin het ventilatorhuis lagen! Smiddags is er monteur van het installatiebedrijf bij geweest die geen oorzaak kon vinden en de storingsdienst van Nibe heeft gebeld. Hij kreeg te horen dat de oorzaak waarschijnlijk condenswater was wat niet goed kon weglopen en bevroor. Hij kreeg het advies om de warmtepomp wat naar voren te kantelen zodat het condenswater, beter, zou kunnen weglopen. Ik was bij dat gesprek aanwezig en kreeg de indruk dat dit probleem vaker voorkwam ook vind ik de oplossing nou niet echt geweldig. Maar goed als het helpt dan is het goed.
Nu dus maar afwachten.
Omdat meerdere mensen hier problemen mee hebben (gehad) wilde ik dit hier even melden.
Hieronder nog een afbeelding van de alarmmeldingen en een foto van het ijs in het ventilatorhuis
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.
Klinkt eigenlijk wel aannemelijk, zeker met de temperaturen die nu rond de nul zijn zal dat wel kunnen spelen.havisoft schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:06:
Vandaag weer 4 maal een alarmmelding storing "Ventilatoralarm in buitenunit warmtep." ontvangen. De eerste alarmmelding heb ik gereset maar er kwamen kort na elkaar nog 3 alarmmeldingen waardoor o.a. de compressor niet meer wilde opstarten. Na de 4e alarmmelding werkte alles ineens weer naar behoren. Wel constateerde ik dat er na het weer opstarten stukken ijs onderin het ventilatorhuis lagen! Smiddags is er monteur van het installatiebedrijf bij geweest die geen oorzaak kon vinden en de storingsdienst van Nibe heeft gebeld. Hij kreeg te horen dat de oorzaak waarschijnlijk condenswater was wat niet goed kon weglopen en bevroor. Hij kreeg het advies om de warmtepomp wat naar voren te kantelen zodat het condenswater, beter, zou kunnen weglopen. Ik was bij dat gesprek aanwezig en kreeg de indruk dat dit probleem vaker voorkwam ook vind ik de oplossing nou niet echt geweldig. Maar goed als het helpt dan is het goed.
Nu dus maar afwachten.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zit in het noorden dus de kou houdt hier aardig huis.
Onze F2050-6 heeft deze week 104 Kwh verbruikt.
Dit jaar staat de teller op 712 Kwh.
Soms heb ik het idee dat de WP "op hol is" omdat het actuele verbruik soms nogal hoog is. Dan reset ik de unit en lijkt de rust weergekeerd maar heb geen documentatie van hoelang dat dan goed gaat.
Dat zou zomaar kunnen. Zojuist even snel tegel toegevoegd verw incl bijverw, is vanaf gisteravond 19.00 tot zojuist 84 Kwh.surcharge schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:09:
Hier blijft een W/W warmtepomp (F1245-6 kW) gerust regelmatig de hele dag vol aanstaan. Kan het zijn dat de warmtepomp bijverwarmd met de elektrische elementen als de graadminuten te laag worden? Dan neemt het stroomverbruik snel toe.
Graadminuten vandaag tussen de min 800 - min 500
[ Voor 5% gewijzigd door Skipperhenk op 05-02-2026 19:15 ]
Hebben ze het niet gehad over menu 4.11.3 Ventilator ontdooien? Diverse instellingen om al dan niet structureel de ventilator te ontdooien. Normaal staat dit uit.havisoft schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:06:
Nu dus maar afwachten.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik sta natuurlijk niet naast mijn warmtepomp en in de regio Den Bosch is het redelijk mild in vergelijking met het noorden de laatste week, maar ik heb nog geen ijs gezien in het ventilatorhuis. Toen het sneeuwde ook niet.
Overigens heb ik een Engels YouTube filmpje gezien waar de ventilatormotor was gesneuveld (herrie van het lager) omdat de warmtepomp niet waterpas stond. Was een LG apparaat meen ik.
Nibe S2125-12, SMO S40, ELK9, Vloerverwarming+radiatoren Enphase 7560Wp, ABB SCU200
Dit zijn hele korte defrost tijden. Bij mij ligt dit meestal in de orde van 10 minuten, soms daalt het tot ca 7 minuten.AnJaJoRe schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:37:
[...]
Idem met serieel buffer, defrosts regelmatig om de plm.2 uren, steeds in 5a6min klaar, aan-en-af-voer temperaturen ook net zo
Ik zie dat je met radiatoren draait, wat zijn jouw doorsnee CV aanvoer temperaturen?
Ik zit mij hardop af te vragen of een hogere CV temperatuur, het ontdooien verkort? Bij lage buiten temperaturen, dus hogere CV temperaturen, lijken mijn defrost tijden te bekorten. De interval tijd wordt vooral bepaald door de luchtvochtigheid die bij lagere temperaturen sterk daalt.
Nibe S2125-12, SMO S40, ELK9, Vloerverwarming+radiatoren Enphase 7560Wp, ABB SCU200
Ik ook in het Noord Oosten, waar het het koudst is dit stookseizoen. De F2050-6 gaat steeds weer naar 95 Hz (doorgaans 1500 W).Skipperhenk schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:02:
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar het KWH verbruik wat de Nibe unit op geeft in deze koude periode.
Ik zit in het noorden dus de kou houdt hier aardig huis.
Onze F2050-6 heeft deze week 104 Kwh verbruikt.
Dit jaar staat de teller op 712 Kwh.
Soms heb ik het idee dat de WP "op hol is" omdat het actuele verbruik soms nogal hoog is. Dan reset ik de unit en lijkt de rust weergekeerd maar heb geen documentatie van hoelang dat dan goed gaat.
Max 34 kWh per dag, maar soms komt daar de bijverwarming nog bij.
Klopt, Urban Plumbers.RedGolf schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:35:
[...]
Hebben ze het niet gehad over menu 4.11.3 Ventilator ontdooien? Diverse instellingen om al dan niet structureel de ventilator te ontdooien. Normaal staat dit uit.
Ik sta natuurlijk niet naast mijn warmtepomp en in de regio Den Bosch is het redelijk mild in vergelijking met het noorden de laatste week, maar ik heb nog geen ijs gezien in het ventilatorhuis. Toen het sneeuwde ook niet.
Overigens heb ik een Engels YouTube filmpje gezien waar de ventilatormotor was gesneuveld (herrie van het lager) omdat de warmtepomp niet waterpas stond. Was een LG apparaat meen ik.
Jazeker. Het andere systeem dat ik beheer (AMS10-12) draait op 45-50 graden en defrosten gaat als een malle!RedGolf schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:46:
[...]
Dit zijn hele korte defrost tijden. Bij mij ligt dit meestal in de orde van 10 minuten, soms daalt het tot ca 7 minuten.
Ik zie dat je met radiatoren draait, wat zijn jouw doorsnee CV aanvoer temperaturen?
Ik zit mij hardop af te vragen of een hogere CV temperatuur, het ontdooien verkort? Bij lage buiten temperaturen, dus hogere CV temperaturen, lijken mijn defrost tijden te bekorten. De interval tijd wordt vooral bepaald door de luchtvochtigheid die bij lagere temperaturen sterk daalt.
Zo klaar en door.
28,5 kWh vandaag voor de buitenunit incl sww met Max 53Hz. voor normaal bedrijf.
Heb deze en vorige winter max 11x defrost op een dag gehad.
Ik denk dat installateurs de voorkeur voor een serieel buffervat hebben omdat dit eenvoudiger en goedkoper is. Bij een serieschakeling verhoog je de systeeminhoud waardoor er meer volume aanwezig is om te kunnen ontdooien. Regeltechnisch verandert er niets (eenvoudig) er hoeft geen pomp bij geplaatst te worden. Nadeel van een serieschakeling is dat het niets veranderd aan de maximale flow welke de warmtepomp (GP12) kan halen indien het leidingwerk aan de dunne kant is. Dit is bij mij het geval, de belangrijkste leiding is 16mm binnenzijde waar dit 25 zou moeten zijn.ReLight schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:07:
Bij een twee pijps parallel buffer kan de warmtepomp (GP12) mits het leidingwerk tussen warmtepomp en buffervat de juiste diameter heeft, probleemloos maximaal draaien en dus ontdooien. Keerzijde is de noodzaak van een 2e pomp (tussen buffer en CV systeem) welke er voor zorgt dat het CV systeem water krijgt. Deze pomp draait solo (aan/uit via SMO) en werkt meestal met constante of proportionele druk.
Temperatuur technisch zie je dat BT25 en BT12 dezelfde temperatuur hebben, de flow (GP12) over de warmtepomp is normaal/vaak veel hoger dan GP10. De dT van de warmtepomp blijft daardoor relatief klein. Bij de retour zie je dat BT71 (CV systeem) lager kan worden dan bt3 (retour warmtepomp) de dT aan de CV zijde kan daar hoger zijn dan aan de warmtepomp zijde. Indien juist BT25 zou dalen onder BT12, draait GP10 te hard, er wordt koud retour water bij de aanvoer gemengd waardoor BT25 daalt. Dat is niet wat je wilt.
Deze specifieke eigenschappen zorgen er voor dat een 2 pijps parallel buffer meestal in het voordeel is t.ov. een 4 pijps buffer, waar de aanvoer altijd enkele graden hoger zal zijn dan wat het CV systeem nodig heeft.
Parallel buffers zijn eigenlijk een must bij nageregelde systemen omdat je dan geen enkele zekerheid hebt over flow die gehaald kan worden tijdens ontdooien.
Oké dan betekent dit dat ik best een wat hogere CV temperatuur kan aanhouden, het rendementsverlies valt geheel of gedeeltelijk weg door efficiënter ontdooien en de daaruit voortvloeiende zaken als vermogensverlies door stilstand en het extra vermogen om de graadminuten weg te werken.Knowbody schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:07:
[...]
Jazeker. Het andere systeem dat ik beheer (AMS10-12) draait op 45-50 graden en defrosten gaat als een malle!
Zo klaar en door.
Bij mij is inderdaad bt25 een kleine 3 graden lager dan bt12, en 2,5gr hoger dan Tberekend. De pomp is harder gezet naar 3 constant om de runs wat langer te laten duren en om meer water naar de radiatoren boven te krijgen.RedGolf schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:17:
[...]
Temperatuur technisch zie je dat BT25 en BT12 dezelfde temperatuur hebben, de flow (GP12) over de warmtepomp is normaal/vaak veel hoger dan GP10. De dT van de warmtepomp blijft daardoor relatief klein. Bij de retour zie je dat BT71 (CV systeem) lager kan worden dan bt3 (retour warmtepomp) de dT aan de CV zijde kan daar hoger zijn dan aan de warmtepomp zijde. Indien juist BT25 zou dalen onder BT12, draait GP10 te hard, er wordt koud retour water bij de aanvoer gemengd waardoor BT25 daalt. Dat is niet wat je wilt.
Uiteindelijk stopt de wp dezelfde hoeveelheid energie in het huis, het duurt alleen wat langer. De wp draait rustig door, heb het idee dat ie minder verbruikt dan vorige winter ook al is het kouder.
Moet ik nog eens uitspitten.
Dat klinkt wel logisch. Volgens mij ligt TBerekend / TSetpoint in het midden van BT25/BT71, anders gezegd BT25 zo hoog gestuurd dat de gemiddelde CV temperatuur op het setpoint ligt.wickydude schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:30:
[...]
Bij mij is inderdaad bt25 een kleine 3 graden lager dan bt12, en 2,5gr hoger dan Tberekend. De pomp is harder gezet naar 3 constant om de runs wat langer te laten duren en om meer water naar de radiatoren boven te krijgen.
Uiteindelijk stopt de wp dezelfde hoeveelheid energie in het huis, het duurt alleen wat langer. De wp draait rustig door, heb het idee dat ie minder verbruikt dan vorige winter ook al is het kouder.
Moet ik nog eens uitspitten.
Niet echt. In steady state ligt bt71 een paar tienden onder Tberekend en bt25 dus 2 gr er boven. Delta T tussen die twee is rond de 3 graden op het moment. Varieert natuurlijk een beetje met veranderende temperaturen buiten. Dit is van een maandje geleden maar ziet er nog zo uit.RedGolf schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 22:05:
[...]
Dat klinkt wel logisch. Volgens mij ligt TBerekend / TSetpoint in het midden van BT25/BT71, anders gezegd BT25 zo hoog gestuurd dat de gemiddelde CV temperatuur op het setpoint ligt.
Ik draai nu 4.7.6 op de SMO en 3.1.19 op de S2125-12. Vorige keer (december) werd de download via de app beschikbaar gesteld.
Volgens mij kun je op de SMO alleen via een USB stick updaten.
[ Voor 10% gewijzigd door RedGolf op 05-02-2026 22:49 ]
Mijn ervaring is dat het beter werkt om deze pomp continu te laten draaien en de circulatiepomp van de warmtepomp zelf intermitterend in te stellen, je hebt dan veel minder warmteverlies op het moment dat de compressor niet draait.RedGolf schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:17:
[...]
Deze pomp draait solo (aan/uit via SMO) en werkt meestal met constante of proportionele druk.
De gemiddelde aanvoertemperatuur komt ongeveer overeen met de berekende aanvoertemperatuur. Hier tenminste met smo40 als regelaar.RedGolf schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 22:05:
[...]
Dat klinkt wel logisch. Volgens mij ligt TBerekend / TSetpoint in het midden van BT25/BT71, anders gezegd BT25 zo hoog gestuurd dat de gemiddelde CV temperatuur op het setpoint ligt.
[ Voor 29% gewijzigd door G-addict op 06-02-2026 07:17 ]
Een goede dimensionering is in alle gevallen belangrijk, of er nu een serieel, parallel of helemaal geen buffervat in je installatie aanwezig is. Het gaat nooit echt fijn functioneren als er leidingen te dun zijn uitgevoerd.RedGolf schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:17:
[...]
Ik denk dat installateurs de voorkeur voor een serieel buffervat hebben omdat dit eenvoudiger en goedkoper is. Bij een serieschakeling verhoog je de systeeminhoud waardoor er meer volume aanwezig is om te kunnen ontdooien. Regeltechnisch verandert er niets (eenvoudig) er hoeft geen pomp bij geplaatst te worden. Nadeel van een serieschakeling is dat het niets veranderd aan de maximale flow welke de warmtepomp (GP12) kan halen indien het leidingwerk aan de dunne kant is. Dit is bij mij het geval, de belangrijkste leiding is 16mm binnenzijde waar dit 25 zou moeten zijn.
Waauw, echt super mooi en duidelijk uitgelegd. Nadat ik dit gelezen had, ben ik meteen mijn grafieken gaan bekijken. Daarbij valt het me op dat het dT‑verschil tussen BT12 en BT25 bij mij rond de 3,5 graden ligt. Ik heb een parallel buffervat met radiatoren, maar dit dT blijft te groot en ik krijg het voorlopig niet lager. De Wilo Pico (GP10?) staat al op zijn laagste stand.RedGolf schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:17:
[...]
Ik denk dat installateurs de voorkeur voor een serieel buffervat hebben omdat dit eenvoudiger en goedkoper is. Bij een serieschakeling verhoog je de systeeminhoud waardoor er meer volume aanwezig is om te kunnen ontdooien. Regeltechnisch verandert er niets (eenvoudig) er hoeft geen pomp bij geplaatst te worden. Nadeel van een serieschakeling is dat het niets veranderd aan de maximale flow welke de warmtepomp (GP12) kan halen indien het leidingwerk aan de dunne kant is. Dit is bij mij het geval, de belangrijkste leiding is 16mm binnenzijde waar dit 25 zou moeten zijn.
Bij een twee pijps parallel buffer kan de warmtepomp (GP12) mits het leidingwerk tussen warmtepomp en buffervat de juiste diameter heeft, probleemloos maximaal draaien en dus ontdooien. Keerzijde is de noodzaak van een 2e pomp (tussen buffer en CV systeem) welke er voor zorgt dat het CV systeem water krijgt. Deze pomp draait solo (aan/uit via SMO) en werkt meestal met constante of proportionele druk.
Deze specifieke eigenschappen zorgen er voor dat een 2 pijps parallel buffer meestal in het voordeel is t.ov. een 4 pijps buffer, waar de aanvoer altijd enkele graden hoger zal zijn dan wat het CV systeem nodig heeft.
Parallel buffers zijn eigenlijk een must bij nageregelde systemen omdat je dan geen enkele zekerheid hebt over flow die gehaald kan worden tijdens ontdooien.
F2040-6 | SMO-S40 | Hygiene boiler 200 L | Alleen radiatoren | HoekHuis BJ 1952 | Buffervat 25 L | Wilo Yonos PICO circulatiepomp | NIBE RTS 40
Kijk even naar mijn plaatje van gisteren. Mijn BT12 is ook hoger dan BT25. Dat is niet meteen een probleem.warsame schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 08:42:
[...]
Waauw, echt super mooi en duidelijk uitgelegd. Nadat ik dit gelezen had, ben ik meteen mijn grafieken gaan bekijken. Daarbij valt het me op dat het dT‑verschil tussen BT12 en BT25 bij mij rond de 3,5 graden ligt. Ik heb een parallel buffervat met radiatoren, maar dit dT blijft te groot en ik krijg het voorlopig niet lager. De Wilo Pico (GP10?) staat al op zijn laagste stand.
F2040-6 | SMO-S40 | Hygiene boiler 200 L | Alleen radiatoren | HoekHuis BJ 1952 | Buffervat 25 L | Wilo Yonos PICO circulatiepomp | NIBE RTS 40
De buffer en pomp zien daar echter niets van.
Bij mij gaat dat ook zo, maar … als ik op USB download en dan installeer (gaat eigenlijk altijd goed) dan wordt NÁ de installatie de nieuwe update pas gezien en wil hij die opnieuw installeren, eerder gaat die melding niet meer weg 🫣RedGolf schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 22:48:
Ik zie in MyUplink dat er wel nieuwe SMO S40 firmware (4.8.7) klaar staat voor downloaden, maar via de app of op de SMO wordt (nog?) geen melding gemaakt van de update.
Ik draai nu 4.7.6 op de SMO en 3.1.19 op de S2125-12. Vorige keer (december) werd de download via de app beschikbaar gesteld.
Volgens mij kun je op de SMO alleen via een USB stick updaten.
F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 boiler RSV300X buffer-serieel UKV100 Alleen Radiatoren (8 beg.grond,5 op etage) PV9200Wp Oppervlak 2x100m2 600m3 Vrijstaand bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A++
Elk voordeel hep zijn nadeel 😔RedGolf schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:46:
[...]
Dit zijn hele korte defrost tijden. Bij mij ligt dit meestal in de orde van 10 minuten, soms daalt het tot ca 7 minuten.
Inderdaad zijn mijn temperaturen veel hoger dan die van de vloerverwarmers hier, en navenant het stroomverbruik
Door mijn hoge temperaturen en serieele buffer is er genoeg energie om snel te ontdooien
De afgelopen maand was wat kouder dan eerdere jaren, bovendien waaide het flink, en dat heeft naar mijn gevoel veel invloed
Buiten nú om het vriespunt: BT12 51,9’ BT3 45,9’ BT25 49,7’ BT71 44,3’ (beetje merkwaardig dat BT3 retour bij de WP zelf hoger aangeeft dan BT71 retour in huis bij de SMO, omdat beide sensoren bij de pomp zo’n 2 graden verschil met de sensoren binnen heb ik een vermoeden dat dat een meetfout is, enig verschil is wel te verwachten met plm.14mtr geisoleerde leiding onder het huis, maar deze waarden zijn wat onlogisch)
Helaas stroomverbruik januari plm.1500kWh, gelukkig dit jaar nog saldering
Toch … omgerekend nog altijd goedkoper dan gas 🤗
[ Voor 8% gewijzigd door AnJaJoRe op 06-02-2026 11:41 ]
Bij mij is dat ook zo, BT12/3 32.1/28.3 en BT25/71 29.1/26.6. met veel kortere leidingAnJaJoRe schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:36:
[...]
Buiten nú om het vriespunt: BT12 51,9’ BT3 45,9’ BT25 49,7’ BT71 44,3’ (beetje merkwaardig dat BT3 retour bij de WP zelf hoger aangeeft dan BT71 retour in huis bij de SMO, omdat beide sensoren bij de pomp zo’n 2 graden verschil met de sensoren binnen heb ik een vermoeden dat dat een meetfout is, enig verschil is wel te verwachten met plm.14mtr geisoleerde leiding onder het huis, maar deze waarden zijn wat onlogisch)
Er zijn geen twee installaties hetzelfde maar indien je net als ik een parallel buffer hebt welke twee pijps aangesloten is en de primaire flow hoger is dan de CV zijde, circuleert de CV niet over de buffer en zijn BT25 en BT12 (aanvoer) op een paar tienden gelijk. De delta T aan de CV zijde kan beduidend hoger zijn ofwel BT71 lager. Een 4 pijps buffer reageert weer anders.AnJaJoRe schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:36:
[...]
Elk voordeel hep zijn nadeel 😔
Inderdaad zijn mijn temperaturen veel hoger dan die van de vloerverwarmers hier, en navenant het stroomverbruik
Door mijn hoge temperaturen en serieele buffer is er genoeg energie om snel te ontdooien
De afgelopen maand was wat kouder dan eerdere jaren, bovendien waaide het flink, en dat heeft naar mijn gevoel veel invloed
Echter altijd geldt dat het product van flow en deltaT aan de primaire zijde gelijk is aan het product van flow en deltaT aan de secundaire zijde.
Mijn totale stroomverbruik van Zonneplan in januari was 1250kWh en beduidend hoger dan december met 850kWhAnJaJoRe schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:36:
[...]
BT71=24.3 BT3=24.6 BT12=28.1 BT25=26.9.
Het retour water warmt dus op in de leiding en aanvoer water koelt erg af. Bij hogere vermogens met 31/32 graden aanvoer zie ik bijna 2 graden verlies in de aanvoer leiding. Als de WP uit staat en het water enkel circuleert dan zijn alle 4 de temperaturen gelijk.
Ik ben er nog niet over uit of er nu veel verlies is van de leiding naar de grond of dat de energie wel behouden blijft in het circuit. Ik denk dat de Terrendis leidingen meer verlies hebben dan de fabrikant opgeeft.
Verbruik in januari 1165kwh voor de WP. Locatie net boven Tiel, Huis uit 2012 met 260m2 vloeroppervlak.
[ Voor 6% gewijzigd door ahjwinth op 06-02-2026 12:41 ]
Nibe F2120-20 & SMO40 | Victron ESS 3P 8kW 44kWh | 15000WP Fronius | Homeassistant
Ik denk niet dat dat verliezen naar de grond zijn, eerder menging over de buffer die je waarschijnlijk ook hebt.ahjwinth schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:39:
Ik heb hetzelfde. Een F2120-20 die buiten staat en met een 160/50 Terrendis leiding van 23 meter aangesloten op de CV installatie in huis. Alles is vloerverwarming dus ik draai met vrij lage temperaturen.
Het retour water warmt dus op in de leiding en aanvoer water koelt erg af. Bij hogere vermogens met 31/32 graden aanvoer zie ik bijna 2 graden verlies in de aanvoer leiding. Als de WP uit staat en het water enkel circuleert dan zijn alle 4 de temperaturen gelijk.
Ik ben er nog niet over uit of er nu veel verlies is van de leiding naar de grond of dat de energie wel behouden blijft in het circuit. Ik denk dat de Terrendis leidingen meer verlies hebben dan de fabrikant opgeeft.
Verbruik in januari 1165kwh voor de WP. Locatie net boven Tiel, Huis uit 2012 met 260m2 vloeroppervlak.
de circulatiepomp/laadpomp (EB101 GP12) 'intermitterend*' laten draaien is (sinds kort) de default in de instellingen (zie * in menu 7.1.2.3). Dit vind ik wel vreemd. De technische handleidingen geven een PWM geregelde pomp aan. De SMO S40 heeft hiervoor de aansluitingen, en vervolgens wordt de pomp alleen nog AAN/UIT gestuurd. Ik heb hiervoor -via mijn installateur- een vraag uit staan bij NIBE.G-addict schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 23:04:
[...]
Mijn ervaring is dat het beter werkt om deze pomp continu te laten draaien en de circulatiepomp van de warmtepomp zelf intermitterend in te stellen, je hebt dan veel minder warmteverlies op het moment dat de compressor niet draait.
Tot de software update 28-1-2026, (naar versie 4.7.6) draaide mijn laadpomp variërende percentages tussen 65% en 85% (of stond stil) - Dit alles naar mijn tevredenheid.
Na de update draait de laadpomp 100% of staat stil.
En menu 7.1.2.3 stond op 'intermitterend*'
Op zich dus logisch maar strookt niet met de situatie van voor de update.
Menu 7.1.2.3 heb ik weer op 'Auto" gezet, maar de laadpomp draait nog steeds 100% of staat stil.
To be continued...
Nibe S2125-12 (verwarming en actieve koeling), SMO S40, Remeha Ace 35c, Niko domotica integratie, Jaga Briza fancoils; SolarEdge 3500 Wp zuid + 3500 Wp West; 11 kW Alfen laadpaal
Nee ik heb geen buffer, waterinhoud van 260m2 vloerverwarming is bij mij de buffer.wickydude schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:54:
[...]
Ik denk niet dat dat verliezen naar de grond zijn, eerder menging over de buffer die je waarschijnlijk ook hebt.
Dus de metingen zitten aan het begin en eind van de Terrendis leiding zonder aftakking, pomp t-stukken. Ik meet dus de temperatuur verschil over de leiding zonder verstoringen
[ Voor 21% gewijzigd door ahjwinth op 06-02-2026 13:15 ]
Nibe F2120-20 & SMO40 | Victron ESS 3P 8kW 44kWh | 15000WP Fronius | Homeassistant
Ik sta versteld van jouw retourtemp, de BT3 geeft bij mij 24,4 aan, tjé, nogal verschil.AnJaJoRe schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:36:
[...]
Ik vind zelf dat de graadminuten redelijk lang in de min blijven staan.
Volgens de binnen unit zou ik in jan, 586 KWH hebben gebruikt. Met alle andere gebruikers erbij 1007KWH voor januari. (inkl PHEV)
:strip_exif()/f/image/gCE2NUx7VBXLaZYgJbM7TVyH.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb mijn installatie zelf geplaatst en de nodige aandacht besteed aan de terreinleiding die bij mij 10m is waarvan 4 in de grond en 6 beschut (houten omkasting) tegen de gevel.ahjwinth schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:39:
Ik heb hetzelfde. Een F2120-20 die buiten staat en met een 160/50 Terrendis leiding van 23 meter aangesloten op de CV installatie in huis. Alles is vloerverwarming dus ik draai met vrij lage temperaturen.
Ik heb getwijfeld om een duo leiding te nemen of twee enkele. Wat ik in de specificaties vreemd vond bij meerdere merken oa terrendis en Thermaflex flexalen, is dat twee enkele leidingen meer verlies geven dan één dubbele. Ik vermoed dat er vooral sprake is van een overdracht van warmte van warm naar koud en niet van verlies. Het is een soort warmte circulatie van aanvoer terug naar retour. Ik heb ook de ervaring dat de temperatuur verliezen nihil zijn misschien 1 a 2 tienden in mijn geval. Die sensoren van Nibe zijn akelig nauwkeurig. Ik kan ze ook vergelijken met mijn Kamstrup warmtemeter.
Maar het verhaal van opwarming van de retour bij lage temperaturen heb ik eerder gezien.
Hier ook vergelijkbaar, BT12/BT3 34.8/29.8 BT25 29.5/BT71 28.4 ik heb maar 7 radiatoren aan, 3 kleine in de badkamers en gang en 4 niet al te grote beneden.wickydude schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:44:
[...]
Bij mij is dat ook zo, BT12/3 32.1/28.3 en BT25/71 29.1/26.6. met veel kortere leiding
Heb nu dezelfde ervaring, eerst via USB daarna nogmaals. Weer later kwam de update van de warmtepomp zelf S2125-12, deze kun je ook apart van de website downloaden wanneer je op de website in het pull-down menu het merk NIBE AB selecteert. Daar staat de firmware voor al hun apparaten.AnJaJoRe schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:21:
[...]
Bij mij gaat dat ook zo, maar … als ik op USB download en dan installeer (gaat eigenlijk altijd goed) dan wordt NÁ de installatie de nieuwe update pas gezien en wil hij die opnieuw installeren, eerder gaat die melding niet meer weg 🫣
Overigens kwam ik er zojuist achter dat er een menu 7.5.16 Revert software update bestaat. Had dit nog niet eerder gezien.
Bij een update (bijv 4.8.7) wordt er een backup van de vorige versie (4.7.6) bewaard. Daarmee kan een restore uitgevoerd worden (terug naar 4.7.6)., Maar … als je 2x de zelfde update (4.8,7) uitvoert is de eerste backup (4.7.6) verdwenen en is er geen weg terug meer naar 4.7.6 via menu 7.5.16.RedGolf schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 18:54:
[...]
Heb nu dezelfde ervaring, eerst via USB daarna nogmaals. Weer later kwam de update van de warmtepomp zelf S2125-12, deze kun je ook apart van de website downloaden wanneer je op de website in het pull-down menu het merk NIBE AB selecteert. Daar staat de firmware voor al hun apparaten.
Overigens kwam ik er zojuist achter dat er een menu 7.5.16 Revert software update bestaat. Had dit nog niet eerder gezien.
S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6
Ja daar heb je gelijk in, het is slordig dat de update niet gegarandeerd via de app verschijnd.macbelly schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:14:
[...]
Bij een update (bijv 4.8.7) wordt er een backup van de vorige versie (4.7.6) bewaard. Daarmee kan een restore uitgevoerd worden (terug naar 4.7.6)., Maar … als je 2x de zelfde update (4.8,7) uitvoert is de eerste backup (4.7.6) verdwenen en is er geen weg terug meer naar 4.7.6 via menu 7.5.16.
via menu blockFreqsurcharge schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:08:
Ben nu door eerder commentaar dat je via software de f1245 kunt veranderen naar 8 kW uit aan het zoeken hoe de firmware werkt. Als iemand nog tips heeft hierover zou het welkom zijn.
Het is normaal dat de uitgaande temperatuur vh parallelle buffervat (BT25) lager is dan de ingaande temperatuur (BT12). Er treedt een vermenging op in het vat vd 2 hydraulisch gescheiden circuits.warsame schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 08:42:
[...]
Waauw, echt super mooi en duidelijk uitgelegd. Nadat ik dit gelezen had, ben ik meteen mijn grafieken gaan bekijken. Daarbij valt het me op dat het dT‑verschil tussen BT12 en BT25 bij mij rond de 3,5 graden ligt. Ik heb een parallel buffervat met radiatoren, maar dit dT blijft te groot en ik krijg het voorlopig niet lager. De Wilo Pico (GP10?) staat al op zijn laagste stand.
BT3 is niet geïsoleerd en pikt wat warmte op die daar heerst. Daarom hoger dan BT71.AnJaJoRe schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:36:
[...]
Bedankt voor de naam, beetje doorgezocht hier en in het topic. Ik mis menu 5.1.24 om die waarde in te kunnen stellen. Vermoedelijk omdat de warmtepomp beschikbaar is als 6 en 8 kW variant, en als enige verschil dan een begrenzing in de software is.
De firmware update biedt in ieder geval de mogelijkheid de programmacode uit te pluizen. Er zijn 3 blokken, een kleine bootloader gebaseerd op at91lib, een langpack en de echte code, gecomprimeerd met LZF. De md5sum van ieder blok komt overeen met de header als test of er geen corruptie is.
Misschien is het nog te vinden waar de begrenzing zit, vermoedelijk door te kijken door wanneer f-1245-6 of -8 gekozen wordt.
In Menu 7.3.2 dan misschien?surcharge schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:12:
[...]
Bedankt voor de naam, beetje doorgezocht hier en in het topic. Ik mis menu 5.1.24 om die waarde in te kunnen stellen. Vermoedelijk omdat de warmtepomp beschikbaar is als 6 en 8 kW variant, en als enige verschil dan een begrenzing in de software is.
De firmware update biedt in ieder geval de mogelijkheid de programmacode uit te pluizen. Er zijn 3 blokken, een kleine bootloader gebaseerd op at91lib, een langpack en de echte code, gecomprimeerd met LZF. De md5sum van ieder blok komt overeen met de header als test of er geen corruptie is.
Misschien is het nog te vinden waar de begrenzing zit, vermoedelijk door te kijken door wanneer f-1245-6 of -8 gekozen wordt.
Bij gebruik van een buffer is dat verklaarbaar vanwege menging in het vat. Zonder buffer vind ik het verschil groot. Bij mij (2 pijps buffer) zijn BT25 en BT12 binnen tienden aan elkaar gelijk ondanks 10m grondleiding en 3m gewone leiding. Tussen BT3 en BT71 zit een variabel verschil waarbij BT3 altijd hoger is ofwel de warmtepomp draait op een dT die gelijk is of kleiner dan de installatie. De warmtepomp hoeft dus geen hogere temperatuur te maken dan wat de installatie nodig heeft en dat is fijn.wickydude schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:44:
[...]
Bij mij is dat ook zo, BT12/3 32.1/28.3 en BT25/71 29.1/26.6. met veel kortere leiding
Ik heb ze van Heimeier de Eclipse serie, ook verkrijgbaar van Danfos (RA-DV).
Dat betekent dat indien je deze op bv 50 liter per uur instelt, dat ook zo blijft ongeacht of het drukverschil 0,1 of 0,6 bar is. Deze reduceren ook de ruis.
Probleem was dat mijn CV installatie op zolder staat en ik van daaruit met een te dunne leiding naar beneden moet voor de vloerverwarming van de begane grond en de radiatoren voor de garage en kantoortje.
Omdat voor elkaar te krijgen is best een flinke druk nodig (GP10 staat op constante druk). Echter zodra de vloerverwarming begint te knijpen neem de druk aan het einde van de leiding (kantoor en garage) fors toe en de oude kranen begonnen dan te gieren. Dit was geen gewone ruis meer. Vergelijkbare situatie had ik ook op de slaapkamers.
Het kan ook betekenen dat onder bepaalde omstandigheden er veel te veel vermogen naar bv de garage werd gestuurd zonder dat je dat echt door hebt.
Dit lijkt nu verleden tijd, ik heb ook de druk iets kunnen verlagen omdat ik nu meer controle heb over wat er gebeurt.
Fijn dat je dit eindelijk lijkt te hebben opgelost. Het is wat mij betreft echt geen pretje om voortdurend met ruis opgescheept te zitten.RedGolf schreef op maandag 9 februari 2026 @ 08:48:
Ik heb afgelopen week met succes de radiatorkranen op de bovenverdieping en twee onderblokken op de begane grond (garage en kantoortje) vervangen door exemplaren welke druk gecompenseerd zijn.
Ik heb ze van Heimeier de Eclipse serie, ook verkrijgbaar van Danfos (RA-DV).
Dat betekent dat indien je deze op bv 50 liter per uur instelt, dat ook zo blijft ongeacht of het drukverschil 0,1 of 0,6 bar is. Deze reduceren ook de ruis.
Probleem was dat mijn CV installatie op zolder staat en ik van daaruit met een te dunne leiding naar beneden moet voor de vloerverwarming van de begane grond en de radiatoren voor de garage en kantoortje.
Omdat voor elkaar te krijgen is best een flinke druk nodig (GP10 staat op constante druk). Echter zodra de vloerverwarming begint te knijpen neem de druk aan het einde van de leiding (kantoor en garage) fors toe en de oude kranen begonnen dan te gieren. Dit was geen gewone ruis meer. Vergelijkbare situatie had ik ook op de slaapkamers.
Het kan ook betekenen dat onder bepaalde omstandigheden er veel te veel vermogen naar bv de garage werd gestuurd zonder dat je dat echt door hebt.
Dit lijkt nu verleden tijd, ik heb ook de druk iets kunnen verlagen omdat ik nu meer controle heb over wat er gebeurt.
Ik twijfel eigenlijk nog steeds tussen ombouwen naar in serie in de retour of ombouwen naar een parallelbuffer met een extra pomp. De extra pomp kost geld, verbruikt energie, maar ik zie zelf de toegevoegde waarde niet meer zo. Ik heb met waterzijdig inregelen en een naregeling op de kamers die ik koeler wil houden (slaapkamers, schuur) het eigenlijk prima voor elkaar. Zie ik iets over het hoofd?
Vrijstaand 1914 | Extra vloer en muurisolatie | Triple glas | WTW: in aanmaak | WP: Nibe F2120-16 + VVM310 met SMO40 + RMU40 | CV wonen: vloerverwarming, slapen: Jaga Strada DHB Hybrid | Solar: Fronius west 7.0kVA | Accu 2x HomeWizard PiB
If it ain’t broken, don’t fix it.RISL schreef op maandag 9 februari 2026 @ 09:58:
Mijn 100 liter buffer zit nu in de aanvoerlijn in serie.
Ik twijfel eigenlijk nog steeds tussen ombouwen naar in serie in de retour of ombouwen naar een parallelbuffer met een extra pomp. De extra pomp kost geld, verbruikt energie, maar ik zie zelf de toegevoegde waarde niet meer zo. Ik heb met waterzijdig inregelen en een naregeling op de kamers die ik koeler wil houden (slaapkamers, schuur) het eigenlijk prima voor elkaar. Zie ik iets over het hoofd?
Ik ga echter het buffervat fysiek verplaatsen, dus dan kan ik 'm gelijk aansluiten in de retour. Ik denk dat daarmee het huis eerder op gaat warmen als de graadminuten de warmtepomp inschakelen ipv dat ze dan nog verder zakken omdat eerst de buffer wordt opgewarmd.
Ik was eerst 100% overtuigd van een parallelbuffer, maar zie nu geen voordelen meer.
Vrijstaand 1914 | Extra vloer en muurisolatie | Triple glas | WTW: in aanmaak | WP: Nibe F2120-16 + VVM310 met SMO40 + RMU40 | CV wonen: vloerverwarming, slapen: Jaga Strada DHB Hybrid | Solar: Fronius west 7.0kVA | Accu 2x HomeWizard PiB
Wat voor grondleiding heb jij gebruikt met welke diameters?RedGolf schreef op maandag 9 februari 2026 @ 08:28:
[...]
Bij gebruik van een buffer is dat verklaarbaar vanwege menging in het vat. Zonder buffer vind ik het verschil groot. Bij mij (2 pijps buffer) zijn BT25 en BT12 binnen tienden aan elkaar gelijk ondanks 10m grondleiding en 3m gewone leiding. Tussen BT3 en BT71 zit een variabel verschil waarbij BT3 altijd hoger is ofwel de warmtepomp draait op een dT die gelijk is of kleiner dan de installatie. De warmtepomp hoeft dus geen hogere temperatuur te maken dan wat de installatie nodig heeft en dat is fijn.
Het zal iets kunnen uitmaken, maar niet heel veel denk ik. Het is niet zo dat eerst de buffer opgewarmd wordt en dan pas het water naar de vloer gaat, he. Het is een continue stroom die door het hele systeem gaat.RISL schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:08:
Ja, precies mijn gedachten.
Ik ga echter het buffervat fysiek verplaatsen, dus dan kan ik 'm gelijk aansluiten in de retour. Ik denk dat daarmee het huis eerder op gaat warmen als de graadminuten de warmtepomp inschakelen ipv dat ze dan nog verder zakken omdat eerst de buffer wordt opgewarmd.
Ik was eerst 100% overtuigd van een parallelbuffer, maar zie nu geen voordelen meer.
De graadminuten zakken nog wat verder omdat de wp even tijd nodig heeft om het water boven de berekende aanvoertemperatuur te krijgen, dan pas gaan de graadminuten de goeie kant op. Dat zal meer invloed hebben dan de buffer in aanvoer of retour zetten.
Maar als je hem toch verplaatst...
Dat is inderdaad menging. Maar er kunnen nog meer factoren zijn, zoals waar de sensoren precies bevestigd zijn. Als jij een 2 pijps buffer hebt vind ik het juist een beetje vreemd dat je BT12 en BT25 zo dicht bij elkaar zitten. Een beetje menging zou ik dan juist verwachten.RedGolf schreef op maandag 9 februari 2026 @ 08:28:
[...]
Bij gebruik van een buffer is dat verklaarbaar vanwege menging in het vat. Zonder buffer vind ik het verschil groot. Bij mij (2 pijps buffer) zijn BT25 en BT12 binnen tienden aan elkaar gelijk ondanks 10m grondleiding en 3m gewone leiding. Tussen BT3 en BT71 zit een variabel verschil waarbij BT3 altijd hoger is ofwel de warmtepomp draait op een dT die gelijk is of kleiner dan de installatie. De warmtepomp hoeft dus geen hogere temperatuur te maken dan wat de installatie nodig heeft en dat is fijn.
thermaflex flexalen 600 duo in de maat 32+32 / 125. Binnendiameter enkele buis 26mm en buitendiameter 125mm. Andere merken zijn bv Terrendis en Rehau. Let een beetje op met leggen, want ze worden verkocht alszijnde hoog flexibel, maar je kunt beter met een echte Anaconda slang van 12m stoeien dan met zo’n terreinleiding.ahjwinth schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:32:
[...]
Wat voor grondleiding heb jij gebruikt met welke diameters?
Wanneer je het uittekent is het begrijpelijk. Zolang de aanvoerende flow uit de warmtepomp hoger is dan de flow aan CV zijde, slurpt GP10 (CV) al het warme water uit de aanvoerleiding van de warmtepomp. Aan de retour juist omgekeerd. De aanzuigende flow uit de warmtepomp is hoger dan wat de CV kan leveren, dus zuigt hij zijn eigen warme water aan via de buffer.wickydude schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:47:
[...]
Dat is inderdaad menging. Maar er kunnen nog meer factoren zijn, zoals waar de sensoren precies bevestigd zijn. Als jij een 2 pijps buffer hebt vind ik het juist een beetje vreemd dat je BT12 en BT25 zo dicht bij elkaar zitten. Een beetje menging zou ik dan juist verwachten.
De regeling zorgt er in principe voor dat GP12 snel genoeg draait. Je kan dit ook forceren door GP12 op een vaste hoge snelheid te zetten, zodanig dat deze altijd hoger is dan wat de CV zijde maximaal kan vragen.
Let op, dit werkt alleen met een twee pijps buffer zo!
Ik denk dat ik het wel begrijp hoor...RedGolf schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:55:
[...]
Wanneer je het uittekent is het begrijpelijk. Zolang de aanvoerende flow uit de warmtepomp hoger is dan de flow aan CV zijde, slurpt GP10 (CV) al het warme water uit de aanvoerleiding van de warmtepomp. Aan de retour juist omgekeerd. De aanzuigende flow uit de warmtepomp is hoger dan wat de CV kan leveren, dus zuigt hij zijn eigen warme water aan via de buffer.
De regeling zorgt er in principe voor dat GP12 snel genoeg draait. Je kan dit ook forceren door GP12 op een vaste hoge snelheid te zetten, zodanig dat deze altijd hoger is dan wat de CV zijde maximaal kan vragen.
Let op, dit werkt alleen met een twee pijps buffer zo!
Als je pompen continu in die situatie staan heb je absoluut gelijk.
GP12 wordt zoals je zegt door de smo ook teruggeregeld, maar gp10 draait op een constante druk/flow. Dus de situatie zal in de meeste gevallen varieren over de tijd. Daarom zou ik menging verwachten op het moment dat. gp12 zover teruggedraaid wordt dat de gp10 meer doet dan gp12.
E.e.a. natuurlijk afhankelijk van het systeem, zoveel verschillen....
Helaas kunnen we nergens nalezen hoe de regelingen precies werken. Maar ik vermoed dat op BT25 wordt geregeld en GP12 wordt opgetoert om met minimale overtemperatuur BT25 op het setpoint te houden. Vervolgens doen simpele hydraulische wetten de rest😊wickydude schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:01:
[...]
Ik denk dat ik het wel begrijp hoor...![]()
Als je pompen continu in die situatie staan heb je absoluut gelijk.
GP12 wordt zoals je zegt door de smo ook teruggeregeld, maar gp10 draait op een constante druk/flow. Dus de situatie zal in de meeste gevallen varieren over de tijd. Daarom zou ik menging verwachten op het moment dat. gp12 zover teruggedraaid wordt dat de gp10 meer doet dan gp12.
E.e.a. natuurlijk afhankelijk van het systeem, zoveel verschillen....
Terwijl ik daarstraks op de bank zat, zag ik een flinke wolk condensmist voorbij komen. Vervolgens controleer ik wat het systeem aan het doen is en zie ik dat er vollop via de boiler (300 liter) ontdooid werd gedurende 15 minuten. BT6 wordt ca 6 graden onderuit gehaald dat is fors. Zojuist kom ik terug van visite en zie ik opnieuw een wolk mist voorbijkomen en wederom is hij bezig met een ontdooi cyclus via de boiler! Dit heeft hij sinds september nooit gedaan en nu 2x achter elkaar. Ik heb ook nooit ontdooi fouten gehad, zou ook raar zijn met een 200 liter buffer welke met gemak de maximale flow van de warmtepomp aankan (1.9m3/uur).
Nu viel het mij via de app op dat mijn ELK9 op geblokkeerd stond. Dat heb ik niet zo bewust ingesteld. Ik moest in menu 4.1 Bedrijfsstand switchen naar handmatig om daar het vinkje weer aan te zetten bij bijverwarming. Ik weet nog niet of dit de oorzaak is, maar herkent iemand dit? Rond kerst stond de bijverwarming per abuis geblokkeerd via de instellingen van het weekprogramma (menu 6) maar nu niet.
Dit weekend ook de SMO S40 en de S2125-12 geüpdatet naar de laatste versie. Op dit moment kan ik niets anders bedenken dan dat of de firmware, of de instellingen van de bijverwarming de boosdoener is van deze manier van ontdooien.
Staat op geblokkeerd omdat de buitentemperatuur boven de 5 graden is gekomen.
Helaas in menu 4 bedrijfstand stond automatisch ingesteld maar het vinkje bij bijverwarming was weg (staat nu weer aan). Mijn ervaring is dat indien in menu 3.1.9 el.bijverwarming staat op ‘geblokkeerd ‘ dan is de ELK via een setting uitgezet en kan niet door de regeling worden bijgeschakeld. Indien hij niet geblokkeerd is, maar er gewoon geen vraag is voor de ELK, dan staat er gewoon ‘uit’, maar kan hij ieder moment door de regeling worden ingeschakeld.Knowbody schreef op maandag 9 februari 2026 @ 22:13:
@RedGolf
Staat op geblokkeerd omdat de buitentemperatuur boven de 5 graden is gekomen.