NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 121 122 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:24
Misschien bij de verdeler.

Je vloer is niet meteen 13 graden.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:10
wickydude schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 07:55:
@Jessy007 Bedoel je dat je minimum aanvoer temperatuur setting op 16 staat of dat bij de eigen koelcurve de aanvoer op 16 staat?

Bij de koelcurve zou het op iets van 18 moeten staan, maar de minimum aanvoer temperatuur staat bij mij op 13.

De meeste warmtepompen halen al heel snel een lage aanvoertemperatuur. Als die bij de minimumtemperatuur komt (wat een harde grens is voor de regelaar) stopt hij en zet de graadminuten op 0.

Hij heeft wat meer speelruimte nodig waarschijnlijk. Verschil berekende en werkelijke is nodig om de gm weg te werken.

En inderdaad, als de vloer nog niet heel warm is valt er niet zo veel uit te halen en krijg je korte runs.
Hier 1.30.5 laagste aanv. koel ook op 13 staan en 1.30.7 Eigen stooklijn heb ik op aanvoertemp overal 17. Hierbij krijg ik tot nu toe geen condens, bij 16 begon dit wel licht, dus naar 17 gegaan.

Binnen temp vanmorgen tussen de 21,7 en 22,2 graden (verschillende ruimtes die gemeten worden).

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra


  • Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:55
wickydude schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 07:55:
@Jessy007 Bedoel je dat je minimum aanvoer temperatuur setting op 16 staat of dat bij de eigen koelcurve de aanvoer op 16 staat?

Bij de koelcurve zou het op iets van 18 moeten staan, maar de minimum aanvoer temperatuur staat bij mij op 13.

De meeste warmtepompen halen al heel snel een lage aanvoertemperatuur. Als die bij de minimumtemperatuur komt (wat een harde grens is voor de regelaar) stopt hij en zet de graadminuten op 0.

Hij heeft wat meer speelruimte nodig waarschijnlijk. Verschil berekende en werkelijke is nodig om de gm weg te werken.

En inderdaad, als de vloer nog niet heel warm is valt er niet zo veel uit te halen en krijg je korte runs.
Ik heb nu de minimum naar 14 gezet en ja de curve stond op 18

  • Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:55
Jessy007 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:50:
[...]

Ik heb nu de minimum naar 14 gezet en ja de curve stond op 18
Ik zie nu licht condens aleen in de technische ruimte ( klein wasmachine en droger dus wat warmer)

Maar trueg naar 16 gezet nu in de gaten houden 👀

  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:24
2 graden verschil gaat niet genoeg regelruimte zijn.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:55
wickydude schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:25:
2 graden verschil gaat niet genoeg regelruimte zijn.
Wat kan / moet ik veranderen om dit goed te krijgen?

  • MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:10
wickydude schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:25:
2 graden verschil gaat niet genoeg regelruimte zijn.
Ik vraag me wel af of het nu niet te heftig is door die laagste aanvoer te veranderen naar 13, ik had deze op 16 maar merk nu bij 13 dat hij nu ook werkelijk veel lager door mijn vloer aan het pompen is terwijl de stooklijn op 17 staat.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra


  • Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:55
MvRtje schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:30:
[...]

Ik vraag me wel af of het nu niet te heftig is door die laagste aanvoer te veranderen naar 13, ik had deze op 16 maar merk nu bij 13 dat hij nu ook werkelijk veel lager door mijn vloer aan het pompen is terwijl de stooklijn op 17 staat.
Ja klopt compressor blijft langer aan maar nu wel condens 😳 maar kan bij iedereen anders zijn condens vormet met een hoge luchtvochtigheid een grote delta

  • Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:21
MvRtje schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:45:
[...]

Hier 1.30.5 laagste aanv. koel ook op 13 staan en 1.30.7 Eigen stooklijn heb ik op aanvoertemp overal 17. Hierbij krijg ik tot nu toe geen condens, bij 16 begon dit wel licht, dus naar 17 gegaan.

Binnen temp vanmorgen tussen de 21,7 en 22,2 graden (verschillende ruimtes die gemeten worden).
Als je de RMU 40S hebt -die ook de RH kan meten - kun je ook condens bewaking activeren. De regeling berekent dan zelf het dauwpunt en houdt daar rekening mee bij het koelen.

Maar doorgaans moet het goed gaan als je niet te vroeg wilt koelen. Die standaard waarde 25 op de buitensensor is eigenlijk goed, filtertijd koelen 1 of 2 uur.

Als je teveel en te vroeg koelt wordt de retourtemperatuur ook flink lager dan die ongeveer 21 en dan kom je automatisch ver onder de 18 uit.

Noodrem 1.30.5 inderdaad ewn paar graden lager dan de stooklijn zetten is juist.

BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label


  • MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:10
Knowbody schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:43:
[...]

Als je de RMU 40S hebt -die ook de RH kan meten - kun je ook condens bewaking activeren. De regeling berekent dan zelf het dauwpunt en houdt daar rekening mee bij het koelen.

Maar doorgaans moet het goed gaan als je niet te vroeg wilt koelen. Die standaard waarde 25 op de buitensensor is eigenlijk goed, filtertijd koelen 1 of 2 uur.

Als je teveel en te vroeg koelt wordt de retourtemperatuur ook flink lager dan die ongeveer 21 en dan kom je automatisch ver onder de 18 uit.

Noodrem 1.30.5 inderdaad ewn paar graden lager dan de stooklijn zetten is juist.
Geen RMU dus geen condens bewaking. Ben zelf al sinds ik deze WP hebt aan het finetunen om zo goed mogelijk te koelen en geen condens te krijgen.


Hier staat het inderdaad ook op 25 graden en filtertijd koelen 2 uur.

Noodrem 1.30.5 staat nu op 14, en stooklijn naar 18 gezet in plaats van 17. Even kijken wat hij doet, nog geen condens hoor maar zag net wel door 1.30.5 te verlagen naar 13 dat hij aardig aan het zakken was met watertemperatuur wat door de vloer gepompt werd.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra


  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:24
ìk zou de stooklijn idd niet lager dan 18 zetten.

Ook goed om in gedachten te houden dat het geen airco is, koelen blijft een beetje beperkt tot de scherpe randjes er af halen.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • Mr. Jinx
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Weet iemand of het mogelijk is om de warmtepomp (in dit geval een S735) te koppelen aan Homewizard p1? Om op die manier slimmer om te gaan met opgewekte zonnestroom?

Probleem is namelijk dat we hier micro omvormers hebben van AP Systems, maar geen toegang hebben tot de gateway (ECU) om Modbus TCP in te stellen. Het is namelijk een gedeeld systeem op een appartementencomplex, maar wel met ieder z'n eigen zonnepanelen.
Er is wel een Open API van AP Systems waar we toegang toe hebben, maar die wordt niet ondersteund door Nibe.

We zoeken dus een andere manier om de panelen te koppelen, Homewizard zou mooi zijn.

  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:24
Niet direkt mogelijk. Wel via een omweg, via Home Assistant bijvoorbeeld.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:21
wickydude schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:09:
Niet direkt mogelijk. Wel via een omweg, via Home Assistant bijvoorbeeld.
En anders SPA factor op max invloed.

BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label


  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:24
Ter vergelijking: bij mij staat start koelen op 25, curve op 18 graden en min. aanvoer op 13. GM op 100.

Tussen de runs door is de retour circa 20 a 21 graden.

Dan krijg ik nu dit:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QrzQENWH_hlNA1KJ_bnFif8szpU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EQ0Q8ugK3oMa3HQyEGbwL5KX.png?f=user_large

Retour uit de vloer is 16.6, dus condens zou op de vloer nog niet moeten optreden.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:24
en runs van een half uur of zo.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:10
wickydude schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:22:
Ter vergelijking: bij mij staat start koelen op 25, curve op 18 graden en min. aanvoer op 13. GM op 100.

Tussen de runs door is de retour circa 20 a 21 graden.

Dan krijg ik nu dit:[Afbeelding]

Retour uit de vloer is 16.6, dus condens zou op de vloer nog niet moeten optreden.
Dit is vergelijkbaar met wat ik krijg als ik ook dat zou aanhouden. Enkel die retour red ik zeker niet, mijn retour blijft tussen 19 en 20 graden (op BT3 en BT71). Jij krijgt geen condens? Tegels?

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra


  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:24
PVC. Voelt fris, maar krijg geen natte voeten.

leidingen liggen overigens niet diep, achteraf ingefreesd, 1990 huis dus minder massa dan bij een nieuwbouw huis met een dekvloer over de vvw heen.

[ Voor 62% gewijzigd door wickydude op 19-06-2026 13:31 ]

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:24
Overigens gaan de GM niet helemaal naar nul, hij stopt al met koelen als die rond de 20 zitten. zal wel ergens tegen een limiet aan lopen nog.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:16
Geldt die 1.30.5 naar <18 alleen voor de SMO? Ik kan bij mijn VVM S320 hem namelijk nog steeds niet onder de 18 zetten.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC


  • MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:10
wickydude schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:29:
PVC. Voelt fris, maar krijg geen natte voeten.

leidingen liggen overigens niet diep, achteraf ingefreesd, 1990 huis dus minder massa dan bij een nieuwbouw huis met een dekvloer over de vvw heen.
Hier tegels en ook goed fris én (nog) geen vocht. Ik test het even uit met deze instellingen.
Ah ja dat zal het verschil wel zijn, hier nieuwbouw standaarden.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra


  • Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:55
Ik denk dat mijn systeem pendelt omdat de pomp snelheid te hoog is als hij gaat koelen 56% waardoor de retour snel afkoelt en dan denk ik ben klaar compressor uit.

Ik kan aleen 5.1.11 niet vinden in het menu ik heb een nibe ba svm

  • Youkali
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 21-06 18:20
ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Mijn Nibe warmtepomp (L/W SMO S40) heeft veel problemen. De installateur is nogal uit de bocht gevlogen. Er komt een onderzoek en vandaaruit verder.
Nu heb ik een probleem wat ik nogal eng vind.

De buitenunit staat op het platte dak, bevestigd aan de schoorsteenmuur. Garantie voor geluidsoverlast weet ik nu. De installateur had buitenunit eerst los op het dak, en vond zichzelf erg coulant dat hij deze heeft verplaatst naar de schoorsteenmuur.
Echter, jammer maar helaas, de buitensensor kijkt nu naar het westen.

Gisterenavond om 7 uur mat de buitensensor 43,9 °C !
Volgens Buienradar was het 32 en Tibber vond 33,7

Omdat Nibe werkt met Graadminuten (= berekende aanvoertemperatuur minus gemeten aanvoertemperatuur (?BT25). Dit wordt telkens bij elkaar opgeteld en wanneer het totaal min 60 of hoger is dan gaat de compressor aan. Wanneer waarde graadminuten = 0 dan schakelt compressor uit. (info uit video Nibe)

Okay, volgens mij komt de berekende aanvoertemperatuur uit de stooklijn. Deze is bij mij altijd 30 °C. Het lukt me niet dit te veranderen.

De gemeten aanvoertemp is lijkt me de temperatuur van de sensor BT25 (geen idee waar die zit ik gok de aanvoerleiding, deze is nu ijskoud)

Waar de temperatuur BT1 wordt gebruikt weet ik niet

De graadminuten liepen op tot 430

De buitenunit pendelde als een gek, het grafiekje ziet er uit als een fijne stofkam. Ook maakt de buitenunit erg veel herrie, overdag is dat te doen maar 's nachts heel vervelend.

Het liefst zou ik het systeem uitzetten. Ik kan zonder koeling en ook wel even zonder warm water. De max temperaturen blijven voorlopig nog wel a boven de 30 °C. Het uitzetten wordt overal afgeraden. Maar het heftige pendelen van de compressor is ook niet goed voor het systeem.

Wat is volgens jullie de beste optie? Hoe kan dit hanteerbaar te maken. Een oplossing is de buitensensor naar het noorden laten kijken maar dat kan nog wel even duren. De installateur komt echt niet dus dat kun je wel vergeten

Ohja, ik heb geen kennis. Ik ken wat woordjes en zoek dan hier of in de handleidingen op wat en hoe. De consequenties van bepaalde acties overzien kan ik niet, daarvoor heb ik onvoldoende kennis

  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:24
B1 is de sensor waar de hele regeling zijn sturing op baseert (evt met filtertijd).

Numero uno is die sensor verplaatsen naar Noord, het liefst zonder dat die ‘s morgens vroeg of ‘s avonds laat zon kan krijgen. En als het even kan niet boven een plat dak wat de hele dag opwarmt zodat die sensor toch nog indirect opwarmt.

Maar dat hangt van je mogelijkheden af.


Check dan je settings voor koelen. Start koelen op 25, gm op 100, omschakel temperatuur op iets van 23. S40 heeft smart mode, staat die ingeschakeld?

En als je koelen minder belangrijk vindt dan geluid, dan kun je de regeling op handmatig zetten ipv auto, en koelen uitschakelen terwijl je warmwater ingeschakeld laat.

Menu nummers weet ik niet, geen s40 hier.

Hoop dat het wat helpt.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • Youkali
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 21-06 18:20
goed punt @wickydude , plat dak heeft idd alom zon

ik heb een menu gezien voor graadminuten, maar dat zit in het installateursdeel (menu 7) daar kom ik liever niet aan.

Smart mode, nee, ben al blij als ie simpel werkt ;-)
Ja, weet het is kostenbesparend, werken met lage tarieven.

Handmatig instellen moet lukken. Ga ik naar kijken.
Staat nu auto
Menu 4.1 ; handmatig aangezet. alles uitgevinkt behalve Compressor.
Die stopte ook met razen na 1 minuut
Bij vraag naar warm water (is ingesteld tussen 12 en 16 uur) zal het wel starten neem ik aan. Morgen op letten.

Heerlijk rust!
Blij mee, dank

  • Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:55
Kan je niet gewoon een programma maken dat hij aleen overdag warm water mag maken? Dit kan ook met koelen teminste bij de ba svm 20-200

  • Pieter Hermens
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08:10
Pieter Hermens schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:17:
Goedemorgen, ik heb een S2125 met SMOS40 deze kan ook koelen, hoe kan ik zien of deze ook daadwerkelijk koelt (welke instellingen geschiedenis kiezen om info te zien). Buiten 32 graden binnen loopt op tot 25 graden, nu 8.15 uur 25,9 graden. (ben geen techneut! )

PieterH


  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:24
Pieter Hermens schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:05:
Pieter Hermens schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:17:
Goedemorgen, ik heb een S2125 met SMOS40 deze kan ook koelen, hoe kan ik zien of deze ook daadwerkelijk koelt (welke instellingen geschiedenis kiezen om info te zien). Buiten 32 graden binnen loopt op tot 25 graden, nu 8.15 uur 25,9 graden. (ben geen techneut! )
In de geschiedenis grafiek van BT25 aanvoer temperatuur moet je kunnen zien dat hij periodiek koud water aanvoert. Moet je ook met de blote voeten kunnen voelen ;)

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • Pieter Hermens
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08:10
wickydude schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:09:
[...]

In de geschiedenis grafiek van BT25 aanvoer temperatuur moet je kunnen zien dat hij periodiek koud water aanvoert. Moet je ook met de blote voeten kunnen voelen ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrcWOzOZ7UMDCFIRdF0hgu57IcA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yVSdRIVcFZRylOXoqq4IcjEo.png?f=fotoalbum_large

Vanaf gisterenavond 21.00 uur geen grafieklijn!

PieterH


  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:24
Lijkt er op dat er niet gekoeld wordt inderdaad.

Even goed je instellingen controleren , kun je misschien dit documentje voor gebruiken, regeling is hetzelfde als het goed is. https://headless.nibe.eu/download/18.470e436e196f70c9e6dc97/1749629046086/Instellen%20koeling%20NIBE%20S1145,%20S1245,%20S1155%20en%20S1255.pdf

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • Pieter Hermens
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08:10
wickydude schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:25:
Lijkt er op dat er niet gekoeld wordt inderdaad.

Even goed je instellingen controleren , kun je misschien dit documentje voor gebruiken, regeling is hetzelfde als het goed is. https://headless.nibe.eu/download/18.470e436e196f70c9e6dc97/1749629046086/Instellen%20koeling%20NIBE%20S1145,%20S1245,%20S1155%20en%20S1255.pdf
Super bedankt, direct geraadpleegd en instellingen aangepast. Nu afwachten. 😀

PieterH


  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:24
Ik zie daar wel in dat de waarde in 1.30.5 niet goed is. Die minimale aanvoer moet altijd lager liggen dan de waarde in de curve, anders kunnen de graadminuten niet teruglopen en loopt de boel meteen tegen de limiet aan.. Zet die op 13 of 14.

[ Voor 10% gewijzigd door wickydude op 22-06-2026 10:19 ]

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • flipkees22
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Ik heb vanuit nieuwbouwwoning uit 2026 ook een ba svm 20-200 die kan koelen.

Om lange runs te maken heb ik de graadminuten op 100 gezet. Deze worden bij het koelen afgebouwd tot 70 GM en daarna stopt de wp met koelen en lopen de GM weer op naar 100 en begint hij opnieuw. Weet iemand hoe ik deze kan later afbouwen naar 0?

Hoe hebben jullie de flow in de verdeler ingesteld? Op de verdeler boven is deze bij mij op basis van verwarmen afgesteld door de installateur. Alleen zie ik bij het koelen dat sommige leidingen meer flow hebben dan andere, en daardoor is de vloer op sommige plekken minder koel dan andere

  • Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:55
flipkees22 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:53:
Ik heb vanuit nieuwbouwwoning uit 2026 ook een ba svm 20-200 die kan koelen.

Om lange runs te maken heb ik de graadminuten op 100 gezet. Deze worden bij het koelen afgebouwd tot 70 GM en daarna stopt de wp met koelen en lopen de GM weer op naar 100 en begint hij opnieuw. Weet iemand hoe ik deze kan later afbouwen naar 0?

Hoe hebben jullie de flow in de verdeler ingesteld? Op de verdeler boven is deze bij mij op basis van verwarmen afgesteld door de installateur. Alleen zie ik bij het koelen dat sommige leidingen meer flow hebben dan andere, en daardoor is de vloer op sommige plekken minder koel dan andere
Hier zit ik ook mee te spelen nu maar handmatig de pomp met koelen op 55% gezet maar dit is bij elk huis anders moet je mee spelen. Via de app kan je meer info zien en ik heb het via home assistent draaien maar is best ingewikkeld

  • darasta
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-06 12:04
flipkees22 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:53:
Ik heb vanuit nieuwbouwwoning uit 2026 ook een ba svm 20-200 die kan koelen.

Om lange runs te maken heb ik de graadminuten op 100 gezet. Deze worden bij het koelen afgebouwd tot 70 GM en daarna stopt de wp met koelen en lopen de GM weer op naar 100 en begint hij opnieuw. Weet iemand hoe ik deze kan later afbouwen naar 0?

Hoe hebben jullie de flow in de verdeler ingesteld? Op de verdeler boven is deze bij mij op basis van verwarmen afgesteld door de installateur. Alleen zie ik bij het koelen dat sommige leidingen meer flow hebben dan andere, en daardoor is de vloer op sommige plekken minder koel dan andere
Er even vanuitgaanda dat dit met een SMO 40 is.
zie post: darasta in "NIBE L/W warmtepomp optimalisatie"

Ik vond ik de run met 30GM te kort, dus die heb ik naar 90 GM gezet (1.9.5 Actieve koeling starten EN stapsverschil compressor).
Hiermee zijn mijn runs ongeveer 45minuten tot 1u.

Als stapverschil niet aangepast wordt, dan krijg je het gedrag zoals je beschrijft.

  • flipkees22
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
darasta schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:46:
[...]


Er even vanuitgaanda dat dit met een SMO 40 is.
zie post: darasta in "NIBE L/W warmtepomp optimalisatie"

Ik vond ik de run met 30GM te kort, dus die heb ik naar 90 GM gezet (1.9.5 Actieve koeling starten EN stapsverschil compressor).
Hiermee zijn mijn runs ongeveer 45minuten tot 1u.

Als stapverschil niet aangepast wordt, dan krijg je het gedrag zoals je beschrijft.
Is inderdaad SMO 40. Ik heb in menu 1.9.5 alleen niet de mogelijkheid om het stapsverschil in te stellen.

  • Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:21
Jessy007 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:20:
[...]

Hier zit ik ook mee te spelen nu maar handmatig de pomp met koelen op 55% gezet maar dit is bij elk huis anders moet je mee spelen. Via de app kan je meer info zien en ik heb het via home assistent draaien maar is best ingewikkeld
Juist doordat je afwijkt van de startwaarde 30 GM neemt de kans toe dat de aanvoertemperatuur op de grens komt. Je schiet in eigen voet want het doel van lange runs wordt niet bereikt.


Mogelijk kun je de grenswaarde lager zetten dan 18.


Pomp moet op automatisch zodat hij ver terug kan toeren naar 1% om zo lang mogelijke runs te bereiken. Dat gaat geleidelijk. Hij hoort te starten met een hoge % waarde van GP12.


Te grote warmtepompen en niet echt superwarme vloeren zijn ook een goede combinatie voor korte runs.

BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label


  • Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:55
Knowbody schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 01:22:
[...]

Juist doordat je afwijkt van de startwaarde 30 GM neemt de kans toe dat de aanvoertemperatuur op de grens komt. Je schiet in eigen voet want het doel van lange runs wordt niet bereikt.


Mogelijk kun je de grenswaarde lager zetten dan 18.


Pomp moet op automatisch zodat hij ver terug kan toeren naar 1% om zo lang mogelijke runs te bereiken. Dat gaat geleidelijk. Hij hoort te starten met een hoge % waarde van GP12.


Te grote warmtepompen en niet echt superwarme vloeren zijn ook een goede combinatie voor korte runs.
Ik had mooie runs maar nu er weinig koel vraag is gaat hij pendelen. Ik had hem op auto maar dat pendeld hij nog meer. Ik weet nu even niet wat ik nog kan doen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-jMn_BA0Shs3hDEy-_nm3MTvGw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dCP0KgfyoRHQP2UpNb9FXqCH.png?f=fotoalbum_large

  • MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:10
Jessy007 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 08:44:
[...]

Ik had mooie runs maar nu er weinig koel vraag is gaat hij pendelen. Ik had hem op auto maar dat pendeld hij nog meer. Ik weet nu even niet wat ik nog kan doen

[Afbeelding]
Heb jij SPA actief?

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra


  • Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:55
Ja Volgensmij op 3 van de 10 staan ik ben nu niet thuis dus weet het niet 100% zeker. Is dit een probleem?

  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:24
Jessy007 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 08:44:
[...]

Ik had mooie runs maar nu er weinig koel vraag is gaat hij pendelen. Ik had hem op auto maar dat pendeld hij nog meer. Ik weet nu even niet wat ik nog kan doen

[Afbeelding]
Hoe staat je "Start koelen" temperatuur? Lager dan 24 of 25 graden is niet zinvol.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:55
wickydude schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:03:
[...]

Hoe staat je "Start koelen" temperatuur? Lager dan 24 of 25 graden is niet zinvol.
22 graden. Hij koelt goed maar de pomp staat op handmatig 55% mechien dat hij savonds zijn koeling niet kwijt kan in de vloer

  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:24
flipkees22 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:53:
Ik heb vanuit nieuwbouwwoning uit 2026 ook een ba svm 20-200 die kan koelen.

Om lange runs te maken heb ik de graadminuten op 100 gezet. Deze worden bij het koelen afgebouwd tot 70 GM en daarna stopt de wp met koelen en lopen de GM weer op naar 100 en begint hij opnieuw. Weet iemand hoe ik deze kan later afbouwen naar 0?

Hoe hebben jullie de flow in de verdeler ingesteld? Op de verdeler boven is deze bij mij op basis van verwarmen afgesteld door de installateur. Alleen zie ik bij het koelen dat sommige leidingen meer flow hebben dan andere, en daardoor is de vloer op sommige plekken minder koel dan andere
Voor je verdeler zou het niet uit moeten maken of je verwarmt of koelt. Misschien is het verschil nu iets meer voelbaar, maar dat zal er ook zijn als je verwarmt.

Waarschijnlijk loopt de wp ergens tegen een limiet aan. Dat kan de minimale aanvoertemperatuur instelling zijn, of de delta-T.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:24
Jessy007 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:05:
[...]

22 graden. Hij koelt goed maar de pomp staat op handmatig 55% mechien dat hij savonds zijn koeling niet kwijt kan in de vloer
Dat is niet misschien. dat is zeker :P

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:10
Jessy007 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:01:
[...]

Ja Volgensmij op 3 van de 10 staan ik ben nu niet thuis dus weet het niet 100% zeker. Is dit een probleem?
Ik heb makkelijk praten omdat ik een 36kWh batterij heb, maar deze gaf bij mij wel de meeste problemen. Wat hij namelijk dan doet is bij goedkopere stroom lagere temperatuur erin, en in de avond bij duurdere stroom een tijd of niks of juist hogere temperaturen erin. Daar werkt koelen te traag voor en gaat het niet werken naar mijn mening.

Wat ik zelf nu zelf aan het testen ben is SPA uit, minimale aanvoer 13 graden en stooklijn op 18 graden. De pomp op AUTO en op handmatige snelheid. Deze snelheid heb ik nu op 70% staan. Het draait nu al sinds gisteren 17:00 constant met graadminuten tussen de 80 en 90. Aanvoer was18 graden en retour is 19,8. De flow was naar mijn mening veel te laag op automatische stand, hij draaide constant op max 20/30% waardoor mijn retour altijd rond 21 bleef. Nu met pomp op 70% blijft het constant draaien en zit de retour op 19,8.

Ik heb net 5 minuten geleden de stooklijn naar 17 gezet, wil kijken of dit met condens ook goed gaat. Voor nu lijkt dit echt top te werken, SPA gaf de meeste problemen en de flow was gewoonweg te laag op auto stand.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra


  • Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:55
MvRtje schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:08:
[...]

Ik heb makkelijk praten omdat ik een 36kWh batterij heb, maar deze gaf bij mij wel de meeste problemen. Wat hij namelijk dan doet is bij goedkopere stroom lagere temperatuur erin, en in de avond bij duurdere stroom een tijd of niks of juist hogere temperaturen erin. Daar werkt koelen te traag voor en gaat het niet werken naar mijn mening.

Wat ik zelf nu zelf aan het testen ben is SPA uit, minimale aanvoer 13 graden en stooklijn op 18 graden. De pomp op AUTO en op handmatige snelheid. Deze snelheid heb ik nu op 70% staan. Het draait nu al sinds gisteren 17:00 constant met graadminuten tussen de 80 en 90. Aanvoer was18 graden en retour is 19,8. De flow was naar mijn mening veel te laag op automatische stand, hij draaide constant op max 20/30% waardoor mijn retour altijd rond 21 bleef. Nu met pomp op 70% blijft het constant draaien en zit de retour op 19,8.

Ik heb net 5 minuten geleden de stooklijn naar 17 gezet, wil kijken of dit met condens ook goed gaat. Voor nu lijkt dit echt top te werken, SPA gaf de meeste problemen en de flow was gewoonweg te laag op auto stand.
Mooie informatie ja de auto heeft teweinig flow naar mijn mening ik snap aleen niet hoe mensen de wp naar de curve laten luisteren mijn wp gaat naar 16 graden als ik de minimale aanvoer tenminste op 16 zet, de curve is 17 graden ( ik heb dan nog geen condens in de warmere techniek ruimte.

  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:24
Jessy007 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:22:
[...]

Mooie informatie ja de auto heeft teweinig flow naar mijn mening ik snap aleen niet hoe mensen de wp naar de curve laten luisteren mijn wp gaat naar 16 graden als ik de minimale aanvoer tenminste op 16 zet, de curve is 17 graden ( ik heb dan nog geen condens in de warmere techniek ruimte.
Nibe werkt met graadminuten. Die bouwen op en worden weggewerkt doordat er een verschil gecreeerd wordt tussen berekende aanvoertemperatuur (curve) en werkelijke aanvoertemperatuur. Bij verwarmen is de werkelijke Ta altijd hoger dan de curve, bij koelen moet die dus per definitie lager zijn, anders kunnen er geen graadminuten weggewerkt worden.

Zie die 18 (of bij jou dan 17) als een gemiddelde waar omheen geregeld wordt. wp uit --> Ta loopt op boven curve --> GM lopen op. Dan gaat de wp aan --> Ta gaat omlaag onder de curve --> GM lopen terug tot ... enzovoort

[ Voor 12% gewijzigd door wickydude op 23-06-2026 09:32 ]

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:10
Jessy007 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:22:
[...]

Mooie informatie ja de auto heeft teweinig flow naar mijn mening ik snap aleen niet hoe mensen de wp naar de curve laten luisteren mijn wp gaat naar 16 graden als ik de minimale aanvoer tenminste op 16 zet, de curve is 17 graden ( ik heb dan nog geen condens in de warmere techniek ruimte.
Nou dit probleem had ik dus ook, en ik ben er achter dat als ik SPA uitzet, eigen stooklijn naar zeg even 17 graden zet op iedere buitentemperatuur en de minimale aanvoer naar 13 dan blijft deze constant 17 graden als aanvoer berekenen. Nu met de pomp handmatig op 70% lijkt het echt zoveel beter te gaan, ik ga het nu 24h testen of ik geen condens krijg. Kun jij dit misschien ook eens testen? Begin in ieder geval met het uit zetten van de SPA uit voor koelen.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra


  • Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:55
MvRtje schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:30:
[...]

Nou dit probleem had ik dus ook, en ik ben er achter dat als ik SPA uitzet, eigen stooklijn naar zeg even 17 graden zet op iedere buitentemperatuur en de minimale aanvoer naar 13 dan blijft deze constant 17 graden als aanvoer berekenen. Nu met de pomp handmatig op 70% lijkt het echt zoveel beter te gaan, ik ga het nu 24h testen of ik geen condens krijg. Kun jij dit misschien ook eens testen? Begin in ieder geval met het uit zetten van de SPA uit voor koelen.
Oke top ga ik proberen ps vrijdag krijg ik een 6kwh accu dus ook geen probleem met duren tarrieven meer.

  • MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:10
Jessy007 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:34:
[...]

Oke top ga ik proberen ps vrijdag krijg ik een 6kwh accu dus ook geen probleem met duren tarrieven meer.
Als dit goed gaat draaien, twijfel ik zelf nog om er nog een schema op te gooien. Dat hij van 08:00 tot 19:00 mag koelen (bij zonopwekking) en en dan bijvoorbeeld na 00:00 zodra de stroompiek voorbij is. Maar hier moet ik nog even naar kijken op moment ik zeker weet dat dit goed werkt.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra


  • Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:55
MvRtje schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:49:
[...]

Als dit goed gaat draaien, twijfel ik zelf nog om er nog een schema op te gooien. Dat hij van 08:00 tot 19:00 mag koelen (bij zonopwekking) en en dan bijvoorbeeld na 00:00 zodra de stroompiek voorbij is. Maar hier moet ik nog even naar kijken op moment ik zeker weet dat dit goed werkt.
Ga ik wel proberen ik draai al 3 dagen aanvoer 17 graden en is nu koel binnen onder dan 21.2 graden nu 😳 maar boven 25😭

  • Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:21
Jessy007 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:22:
[...]

Mooie informatie ja de auto heeft teweinig flow naar mijn mening ik snap aleen niet hoe mensen de wp naar de curve laten luisteren mijn wp gaat naar 16 graden als ik de minimale aanvoer tenminste op 16 zet, de curve is 17 graden ( ik heb dan nog geen condens in de warmere techniek ruimte.
Als je eerder vertrekt... Kom je vanzelf onder de 18.

Dat komt door je 22 graden ipv 25.

BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label


  • Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:21
MvRtje schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:30:
[...]

Nou dit probleem had ik dus ook, en ik ben er achter dat als ik SPA uitzet, eigen stooklijn naar zeg even 17 graden zet op iedere buitentemperatuur en de minimale aanvoer naar 13 dan blijft deze constant 17 graden als aanvoer berekenen. Nu met de pomp handmatig op 70% lijkt het echt zoveel beter te gaan, ik ga het nu 24h testen of ik geen condens krijg. Kun jij dit misschien ook eens testen? Begin in ieder geval met het uit zetten van de SPA uit voor koelen.
Tropische dagen. Dan gaat het wel.

Maar daarna is het afwachten.


Bij mij gaat het perfect met lage flow.

BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label


  • HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17:37

HRV

Knowbody schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 01:22:
[...]
Pomp moet op automatisch zodat hij ver terug kan toeren naar 1% om zo lang mogelijke runs te bereiken. Dat gaat geleidelijk. Hij hoort te starten met een hoge % waarde van GP12.
@Knowbody waarom is het gunstig als de pomp terug kan naar 1%?

Krijg je langere runs doordat je dan de retourtemperatuur hoger krijgt? (Want langzamer door de vloer heen, dus meer overdracht)

Maar als er zo weinig rondgepompt wordt, dan gaat aan de andere kant het koelen ook niet echt snel toch? Er wordt weinig kouder water de vloer ingepompt met 1%

  • Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:21
HRV schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:14:
[...]

@Knowbody waarom is het gunstig als de pomp terug kan naar 1%?

Krijg je langere runs doordat je dan de retourtemperatuur hoger krijgt? (Want langzamer door de vloer heen, dus meer overdracht)

Maar als er zo weinig rondgepompt wordt, dan gaat aan de andere kant het koelen ook niet echt snel toch? Er wordt weinig kouder water de vloer ingepompt met 1%
Lagere flow is minder vermogen dus traag.

Het moet zo traag mogelijk allemaal. Zolang het minimale vermogen maar haalbaar is.

De retourtemperatuur is een gegeven. Dat is de temperatuur van het betonpakket. De aanvoertemperatuur gaat omhoog als de flow omlaag gaat bij koelen. Daardoor minder snel de GM op 0 dus beter.

Wel moet er balans zijn in het afgiftesysteem -waterzijdig- zodat ook in de verste hoeken vh systeem energie uitgewisseld wordt bij die lage flow. Hij kiest uiteindelijk zelf om zover mogelijk terug te toeren met de pomp. Bij de start is wel een hogere flow nodig dus handmatig op 10% zetten gaat waarschijnlijk niet in alle situaties goed werken.

BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label


  • HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17:37

HRV

Knowbody schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:28:
[...]

Lagere flow is minder vermogen dus traag.

Het moet zo traag mogelijk allemaal. Zolang het minimale vermogen maar haalbaar is.

De retourtemperatuur is een gegeven. Dat is de temperatuur van het betonpakket. De aanvoertemperatuur gaat omhoog als de flow omlaag gaat bij koelen. Daardoor minder snel de GM op 0 dus beter.
Die laatste snap ik nog niet helemaal. Met name bij 1% pompsnelheid die ik ook regelmatig in mijn systeem heb gezien.

Als ik het water sneller door het betonpakket laat lopen en er kan voldoende gekoeld worden dan heeft de de retour inderdaad de temperatuur van het betonpakket. Maar doordat er meer water door is gelopen is er toch ook meer gekoeld?

Als je er met slechts 1% snelheid water door pompt, dan gaat misschien de WP wel langer draaien, maar effectief koel je toch ook minder?

  • MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:10
HRV schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 07:51:
[...]

Die laatste snap ik nog niet helemaal. Met name bij 1% pompsnelheid die ik ook regelmatig in mijn systeem heb gezien.

Als ik het water sneller door het betonpakket laat lopen en er kan voldoende gekoeld worden dan heeft de de retour inderdaad de temperatuur van het betonpakket. Maar doordat er meer water door is gelopen is er toch ook meer gekoeld?

Als je er met slechts 1% snelheid water door pompt, dan gaat misschien de WP wel langer draaien, maar effectief koel je toch ook minder?
Eens, dit idee had ik ook.

Sinds mijn aanpassingen voor koelen met dit warmen weer draait het top. Zonder SPA pakt hij netjes vast de eigen stooklijn instellingen dus 17 graden aanvoer is ook werkelijk constant 16,9/17 de vloer in. Pomp op 70% waardoor retour op 19,6 komt dus Delta T zit op 2,6 graden wat erg netjes is met koelen. Dit zat met pomp op automatisch eerst boven de 4 graden, hierdoor heb ik dus de flow van de pomp handmatig verhoogd naar 70%. Eerst kwam hij in automatische stand maar richting de 30 a 40 max.

Ik had gisteravond een blok staan van 19:00 tot 00:00 voor koelen, dit om de absurd dure dynamische stroomprijzen te ontwijken. Ik heb een flinke batterij, dus des te meer ik kan cashen/terug leveren in deze periode en de vloer blijft toch wel koel voor die uren. Hij begon 00:00 weer te koelen met een retour van 20,8 en heeft dit in 4 uurtjes tijd weer stabiel terug gebracht naar 19,6. Graadminuten liepen op naar 140 en gingen naar 80 deze ochtend. Nu de zon weer flink begint te schijnen en het buiten warmer wordt loopt dit weer wat op natuurlijk.

Voor mij lijkt SPA uit en handmatige snelheid pomp het grote verschil te zijn. Wie weet met buiten temperaturen onder 30 graden dat de pomp snelheid wat lager zou kunnen. Het is bij mij ook een flink circuit en massa waar het doorheen moet. Totaal 275m2 wat hij moet koelen, begane grond en verdiepingsvloer. Beneden temperaturen vanmorgen 22,3 en boven temperaturen 22,8.

Aanvoer verlagen naar 16 durf ik niet vanwege condens, zit nu met een luchtvochtigheid van 65/70% binnen en aanvoer van 17 al op het randje denk ik.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra


  • Cobbuh
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 08:55
darasta schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 18:28:
[...]

Dit is hetzelfde probleem wat ik heb gehad. Er worden graadminuten opgebouwd, maar zodra het koelen start reset deze naar -1 omdat de retourtemperatuur onder de ingestelde waarde komt. De minimale aanvoertemperatuur voor koeling in menu 1.9.3.2 moet je instellen op 10 graden. Je krijgt een melding dat dit niet aanbevolen is, maar als je dat accepteert zou de waarde moeten blijven staan

zie post: darasta in "NIBE L/W warmtepomp optimalisatie"

Daarnaast vond ik de run met 30GM te kort, dus die heb ik naar 90 GM gezet (1.9.5 Actieve koeling starten EN stapsverschil compressor).
Hiermee zijn mijn runs ongeveer 45minuten tot 1u
Er komt bij mijn geen melding, niet in de app en ook niet op het apparaat zelf.

  • HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17:37

HRV

MvRtje schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:32:
[...]

Aanvoer verlagen naar 16 durf ik niet vanwege condens, zit nu met een luchtvochtigheid van 65/70% binnen en aanvoer van 17 al op het randje denk ik.
Heb je geen RMU? Die meet de luchtvochtigheid en daarmee kan het systeem zelf het dauwpunt berekenen. Werkt perfect!

  • MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:10
HRV schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:34:
[...]

Heb je geen RMU? Die meet de luchtvochtigheid en daarmee kan het systeem zelf het dauwpunt berekenen. Werkt perfect!
Nee maak ik geen gebruik van op moment. Al 3 jaar niet, voor mijn gevoel nog niet mis op gepakt maar goed om te weten.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra


  • flipkees22
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
MvRtje schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:32:
[...]

Eens, dit idee had ik ook.

Sinds mijn aanpassingen voor koelen met dit warmen weer draait het top. Zonder SPA pakt hij netjes vast de eigen stooklijn instellingen dus 17 graden aanvoer is ook werkelijk constant 16,9/17 de vloer in. Pomp op 70% waardoor retour op 19,6 komt dus Delta T zit op 2,6 graden wat erg netjes is met koelen. Dit zat met pomp op automatisch eerst boven de 4 graden, hierdoor heb ik dus de flow van de pomp handmatig verhoogd naar 70%. Eerst kwam hij in automatische stand maar richting de 30 a 40 max.

Ik had gisteravond een blok staan van 19:00 tot 00:00 voor koelen, dit om de absurd dure dynamische stroomprijzen te ontwijken. Ik heb een flinke batterij, dus des te meer ik kan cashen/terug leveren in deze periode en de vloer blijft toch wel koel voor die uren. Hij begon 00:00 weer te koelen met een retour van 20,8 en heeft dit in 4 uurtjes tijd weer stabiel terug gebracht naar 19,6. Graadminuten liepen op naar 140 en gingen naar 80 deze ochtend. Nu de zon weer flink begint te schijnen en het buiten warmer wordt loopt dit weer wat op natuurlijk.

Voor mij lijkt SPA uit en handmatige snelheid pomp het grote verschil te zijn. Wie weet met buiten temperaturen onder 30 graden dat de pomp snelheid wat lager zou kunnen. Het is bij mij ook een flink circuit en massa waar het doorheen moet. Totaal 275m2 wat hij moet koelen, begane grond en verdiepingsvloer. Beneden temperaturen vanmorgen 22,3 en boven temperaturen 22,8.

Aanvoer verlagen naar 16 durf ik niet vanwege condens, zit nu met een luchtvochtigheid van 65/70% binnen en aanvoer van 17 al op het randje denk ik.
Hier ook pompsnelheid ingesteld op 70%. Sindsdien gaat het koelen een stuk beter. Aanvoer schommelt rond de 17,5 graden en gaat op 18 graden de verdeler in.

Buitenunit maakt daardoor ook een stuk minder lawaai.

  • Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:21
HRV schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 07:51:
[...]

Die laatste snap ik nog niet helemaal. Met name bij 1% pompsnelheid die ik ook regelmatig in mijn systeem heb gezien.

Als ik het water sneller door het betonpakket laat lopen en er kan voldoende gekoeld worden dan heeft de de retour inderdaad de temperatuur van het betonpakket. Maar doordat er meer water door is gelopen is er toch ook meer gekoeld?

Als je er met slechts 1% snelheid water door pompt, dan gaat misschien de WP wel langer draaien, maar effectief koel je toch ook minder?
Ja low and slow. Dus met zo min mogelijk vermogen zodat de grens ook niet zo snel bereikt wordt. Als de GP12 pomp flink terug toert is dat om te voorkomen dat er veel korte runs ontstaan. Dat doet de regeling zelf.

Flink een ruimte afkoelen dmv vloerkoeling wil alleen maar als je het dauwpunt overschreidt. Dat is niet fijn en voelt ook niet echt lekker aan de voeten.

Bij mij blijft het koelwater mooi rond de 17 a 18 met 20.5 a 21 als retour. Met een te zware warmtepomp lukte dit niet. Ik ben daarom vorig jaar overgestapt op een kleiner model, zodat het koelen ook mooier zou gaan.

Koelen start ergens in de middag als het 25 graden is geworden (1 uur filtertijd). Het koelen gaat dan ongeveer door tot middernacht omdat de sensor nog lang warmte vanuit de muur registreert.

Het gaat ook perfect nu met het geknepen afgiftesysteem, aangepast naar de juiste getallen die bij het lagere vermogen horen.

Volgens de Energie Log tegel is de dag-COP rond de 6 en dat is inclusief warmwater naar 49 graden in de middag. Stemt mij tevreden.

BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label


  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:24
Dat is wel heel mooi ja. De mijne is inderdaad iets te groot, begint ook bij 25 gr buiten, maar dan met Ta van uiteindelijk 14 en na een half uur is ie klaar met de 100 graadminuten… wel vreemd dat hij niet naar 25Hz wil zakken. Blijft minimaal 31Hz draaien, krijg hem niet lager.

En vanmiddag zelfs nog hoger… grrr.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dfWOtIfNPCqeAZupgAN-insVrGs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M2441hn8Nh7FmRBgpF2djUHR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door wickydude op 24-06-2026 21:38 ]

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:24
Zal de gp10 nog eens wat terugschroeven, kijken wat er gebeurt.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:21
wickydude schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:36:
Dat is wel heel mooi ja. De mijne is inderdaad iets te groot, begint ook bij 25 gr buiten, maar dan met Ta van uiteindelijk 14 en na een half uur is ie klaar met de 100 graadminuten… wel vreemd dat hij niet naar 25Hz wil zakken. Blijft minimaal 31Hz draaien, krijg hem niet lager.

En vanmiddag zelfs nog hoger… grrr.

[Afbeelding]
Hij stuurt ook qua invloed van de firmware op de sensor BT28 van de S2125. Pakt die zonlicht oid? Hij zal onder bepaalde omstandigheden en hogere minimale snelheid hebben.

BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label


  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:24
Knowbody schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:07:
[...]

Hij stuurt ook qua invloed van de firmware op de sensor BT28 van de S2125. Pakt die zonlicht oid? Hij zal onder bepaalde omstandigheden en hogere minimale snelheid hebben.
Geen direct zonlicht, hij staat tegen de garage aan op het westen. Maar na de middag kan daar best wat zon tegen de unit en de muur aan schijnen.

Hij is inderdaad best wel hoog, maar zakt wel weer een stuk als de fan begint te draaien bij een run.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aVGPirJ3eRetYrh8Xzc7XF_UCMY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D8D3dM1zyRFmk6BjZsxEmEjO.png?f=fotoalbum_large

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • MarcKeulers
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16:53
wickydude schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:36:
Dat is wel heel mooi ja. De mijne is inderdaad iets te groot, begint ook bij 25 gr buiten, maar dan met Ta van uiteindelijk 14 en na een half uur is ie klaar met de 100 graadminuten… wel vreemd dat hij niet naar 25Hz wil zakken. Blijft minimaal 31Hz draaien, krijg hem niet lager.

En vanmiddag zelfs nog hoger… grrr.

[Afbeelding]
Hoi Wickydude, daar we nagenoeg dezelfde componenten gebruiken, hier mijn ervaring van gisteren. Mijn systeem koelde zo sterk dat ik fout 342 kreeg en de Ta rond de 7 graden kwam …. Op zoek naar minder koelvermogen heb ik als eerste de compressorcurve naar minimaal gezet voor alle temperaturen bij koelen tot 42 graden … hopelijk bereiken we die nooit.

Ik kreeg nog steeds een frequentie van 40 herz en heb toen de delta T van menu 1.9.5 van beide temperaturen op 3 (minimum) gezet. Dat resulteerde in een frequentie van 30 Herz, lijkt voor onze situatie het minimum te zijn … mijn Ta is nu 11 graden bij een GP12 van 35%, met een delta T van 7 … en een run van 2 uur, toen ben ik gestopt. GP20 was maximaal, Ta van de vvw was 16 en Tr was 20 op het laatst …

Mijn GP20 heeft ook een menger erbij die het vvw toevoer mengt met de afvoer tot de 16 graden, dat is een ( klein maar wezenlijk ) verschil met jou situatie zonder menger.

BT28 heeft bij mij ooit 45 graden gehaald bij een warm water run en toen stopte de buitenunit. Ik heb sindsdien er voor gezorgd dat de sensor nooit in de volle zon komt …

Hoop dit helpt !

NIBE SMO40 F2120-20, SE 9000 Wp, Victron 27,6 kWh


  • lps
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19:39

lps

Ik heb een vraag m.b.t. het koelen. (Shb10 i.c.m. ams10/16)

Het systeem werkt, alleen gaat de compressor nooit meer draaien dan 25 hert, behalve het bekende plekje tijdens het starten van een run.

Ik heb de curve in 5.1.23 al geprobeerd op auto en met een handmatige curve van 20 tot 30graden maar totaal geen verschil te merken. Heeft er iemand enig idee welke instelling niet goed staat?

  • Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:55
MarcKeulers schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:19:
[...]

Hoi Wickydude, daar we nagenoeg dezelfde componenten gebruiken, hier mijn ervaring van gisteren. Mijn systeem koelde zo sterk dat ik fout 342 kreeg en de Ta rond de 7 graden kwam …. Op zoek naar minder koelvermogen heb ik als eerste de compressorcurve naar minimaal gezet voor alle temperaturen bij koelen tot 42 graden … hopelijk bereiken we die nooit.

Ik kreeg nog steeds een frequentie van 40 herz en heb toen de delta T van menu 1.9.5 van beide temperaturen op 3 (minimum) gezet. Dat resulteerde in een frequentie van 30 Herz, lijkt voor onze situatie het minimum te zijn … mijn Ta is nu 11 graden bij een GP12 van 35%, met een delta T van 7 … en een run van 2 uur, toen ben ik gestopt. GP20 was maximaal, Ta van de vvw was 16 en Tr was 20 op het laatst …

Mijn GP20 heeft ook een menger erbij die het vvw toevoer mengt met de afvoer tot de 16 graden, dat is een ( klein maar wezenlijk ) verschil met jou situatie zonder menger.

BT28 heeft bij mij ooit 45 graden gehaald bij een warm water run en toen stopte de buitenunit. Ik heb sindsdien er voor gezorgd dat de sensor nooit in de volle zon komt …

Hoop dit helpt !
Heb je de delta van 20 op 3 gezet en van 40 naar 3?

  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:24
MarcKeulers schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:19:
[...]

Hoi Wickydude, daar we nagenoeg dezelfde componenten gebruiken, hier mijn ervaring van gisteren. Mijn systeem koelde zo sterk dat ik fout 342 kreeg en de Ta rond de 7 graden kwam …. Op zoek naar minder koelvermogen heb ik als eerste de compressorcurve naar minimaal gezet voor alle temperaturen bij koelen tot 42 graden … hopelijk bereiken we die nooit.

Ik kreeg nog steeds een frequentie van 40 herz en heb toen de delta T van menu 1.9.5 van beide temperaturen op 3 (minimum) gezet. Dat resulteerde in een frequentie van 30 Herz, lijkt voor onze situatie het minimum te zijn … mijn Ta is nu 11 graden bij een GP12 van 35%, met een delta T van 7 … en een run van 2 uur, toen ben ik gestopt. GP20 was maximaal, Ta van de vvw was 16 en Tr was 20 op het laatst …

Mijn GP20 heeft ook een menger erbij die het vvw toevoer mengt met de afvoer tot de 16 graden, dat is een ( klein maar wezenlijk ) verschil met jou situatie zonder menger.

BT28 heeft bij mij ooit 45 graden gehaald bij een warm water run en toen stopte de buitenunit. Ik heb sindsdien er voor gezorgd dat de sensor nooit in de volle zon komt …

Hoop dit helpt !
Die Delta T staat ook al op 3 ja. er lijkt niet zo veel meer te verbeteren te zijn met deze grote unit. BT28 zit zelf niet in de zon, maar als de zon op de unit en de muur erachter schijnt gaat ook bt28 mee. De menger is in mijn geval een 100l buffervat met een GP10 circulatiepomp die het naar de vloer brengt.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:24
Keek net nog even met de FLIR naar de vloer en de radiatoren.

Bleek dat er twee groepen nagenoeg geen flow hadden (waarom? geen idee, niets veranderd aan de instellingen), dat maar even rechtgezet.

Misschien nog interessant voor de nerds, zie hier wat er gebeurt met een radiator (met heatfans) als je die gebruikt om te koelen, natuurkunde is a bitch... koud water zakt meteen naar onderen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQ_YaANw-76nzJjyq0R-gGKZQXs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x9X5jaU6IRbvxPay1pbsYJ7K.jpg?f=fotoalbum_large

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:24
lps schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:22:
Ik heb een vraag m.b.t. het koelen. (Shb10 i.c.m. ams10/16)

Het systeem werkt, alleen gaat de compressor nooit meer draaien dan 25 hert, behalve het bekende plekje tijdens het starten van een run.

Ik heb de curve in 5.1.23 al geprobeerd op auto en met een handmatige curve van 20 tot 30graden maar totaal geen verschil te merken. Heeft er iemand enig idee welke instelling niet goed staat?
Wat is je probleem? Ik wou dat de mijne op 25Hz ging draaien...

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • lps
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19:39

lps

Dat ik graag meer koelvermogen zou willen hebben.

  • Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:55
lps schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:49:
Dat ik graag meer koelvermogen zou willen hebben.
Wat is je aanvoer en retour? En wat is je pomp snelheid

  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:24
Hm, dat is met een warmtepomp bijna nooit een probleem. Zolang je aanvoertemperatuur richting de vloer onder de ingestelde waarde (18?) komt, is het prima. Wat is je aanvoer en retourtemperatuur?

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • lps
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19:39

lps

Omdat mijn unit groot genoeg is probeer ik hem alleen overdag te laten draaien ivm de eigen zonnestroom.

Smorgens is aanvoer retour ca 19/21 eind van de dag 17.5/19.5

Hij houdt het dus ook redelijk bij alleen wou proberen om overdag nog harder te koelen omdat ik toch stroom over heb, en tot nu toe geen condensvorming.


Pompsnelheid is 100% ik heb bij mij zowel met verwarmen als koelen nog nooit iets anders gezien dan 100% dat blijft ook een vraagstuk

  • Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:55
lps schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:02:
Omdat mijn unit groot genoeg is probeer ik hem alleen overdag te laten draaien ivm de eigen zonnestroom.

Smorgens is aanvoer retour ca 19/21 eind van de dag 17.5/19.5

Hij houdt het dus ook redelijk bij alleen wou proberen om overdag nog harder te koelen omdat ik toch stroom over heb, en tot nu toe geen condensvorming.


Pompsnelheid is 100% ik heb bij mij zowel met verwarmen als koelen nog nooit iets anders gezien dan 100% dat blijft ook een vraagstuk
Ik koel met 17 graden aanvoer bij mij geen condens. Koel je op 18?

  • MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:10
lps schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:02:
Omdat mijn unit groot genoeg is probeer ik hem alleen overdag te laten draaien ivm de eigen zonnestroom.

Smorgens is aanvoer retour ca 19/21 eind van de dag 17.5/19.5

Hij houdt het dus ook redelijk bij alleen wou proberen om overdag nog harder te koelen omdat ik toch stroom over heb, en tot nu toe geen condensvorming.


Pompsnelheid is 100% ik heb bij mij zowel met verwarmen als koelen nog nooit iets anders gezien dan 100% dat blijft ook een vraagstuk
Hier aanvoer vast op 17 graden (SPA uit zetten) en retour blijft dan tussen 19,6 en 19,8. Pomp (GP12) snelheid handmatig op 70%. Hij blijft dit hele dag netjes doen, en merk dat zodra het warmer buiten wordt hij gewoon meer Hz doet om die 17 graden aanvoer te kunnen blijven maken. Het werkt werkelijk perfect nu. Binnen temp vanmorgen tussen de 22 en 22,5 graad in alle ruimtes.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra


  • MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:10
Jessy007 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:06:
[...]

Ik koel met 17 graden aanvoer bij mij geen condens. Koel je op 18?
Hier bij 17 ook geen condens, vannacht eens getest door 16 er doorheen te pompen en nu zag ik vanmorgen op enkele plekken langzaam minimaal condens ontstaan. Daardoor besloten terug naar 17 te gaan en dit nu als standaard te houden en niet meer aan te passen.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra


  • Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:55
MvRtje schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:09:
[...]

Hier aanvoer vast op 17 graden (SPA uit zetten) en retour blijft dan tussen 19,6 en 19,8. Pomp (GP12) snelheid handmatig op 70%. Hij blijft dit hele dag netjes doen, en merk dat zodra het warmer buiten wordt hij gewoon meer Hz doet om die 17 graden aanvoer te kunnen blijven maken. Het werkt werkelijk perfect nu. Binnen temp vanmorgen tussen de 22 en 22,5 graad in alle ruimtes.
Dit heb ik ook gedaan hij is al van af 7:00 aan 😁😍

  • Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:55
MvRtje schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:11:
[...]

Hier bij 17 ook geen condens, vannacht eens getest door 16 er doorheen te pompen en nu zag ik vanmorgen op enkele plekken langzaam minimaal condens ontstaan. Daardoor besloten terug naar 17 te gaan en dit nu als standaard te houden en niet meer aan te passen.
Ja dit heb ik ook met 16 graden heb je het ook aleen op de aanvoer?

  • MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:10
Jessy007 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:12:
[...]

Ja dit heb ik ook met 16 graden heb je het ook aleen op de aanvoer?
Wat bedoel je precies? Ik stel mijn stooklijn dan in op 16 graden, dan gaat aanvoer ook even tijdelijk naar onder de 16 en daarna stabiel op 16 maar dan krijg ik langzaam condens. Daarom stooklijn nu naar 17 gezet zodat aanvoer constant ook werkelijk 17 graden is. (minimale aanvoer staat bij mij op 13).

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra


  • Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:55
MvRtje schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:19:
[...]

Wat bedoel je precies? Ik stel mijn stooklijn dan in op 16 graden, dan gaat aanvoer ook even tijdelijk naar onder de 16 en daarna stabiel op 16 maar dan krijg ik langzaam condens. Daarom stooklijn nu naar 17 gezet zodat aanvoer constant ook werkelijk 17 graden is. (minimale aanvoer staat bij mij op 13).
Ik bedoen waar ie condens vormt bij mij aleen ip de aanvoer leiding als je naar 16 graden gaat

  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:24
lps schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:02:
Omdat mijn unit groot genoeg is probeer ik hem alleen overdag te laten draaien ivm de eigen zonnestroom.

Smorgens is aanvoer retour ca 19/21 eind van de dag 17.5/19.5

Hij houdt het dus ook redelijk bij alleen wou proberen om overdag nog harder te koelen omdat ik toch stroom over heb, en tot nu toe geen condensvorming.


Pompsnelheid is 100% ik heb bij mij zowel met verwarmen als koelen nog nooit iets anders gezien dan 100% dat blijft ook een vraagstuk
Klinkt als een prachtig draaiende wp die goed regelt waar hij moet zitten. S40 denk ik?

Als je meer wilt koelen moet de koelcurve naar beneden.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:10
Jessy007 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:22:
[...]

Ik bedoen waar ie condens vormt bij mij aleen ip de aanvoer leiding als je naar 16 graden gaat
Ah ja leiding doet het al eerder, ook niet erg. Maar heb het dan over mijn tegelvloer dat er op bepaalde punten licht condens komt. Dat risico wil ik niet nemen, plus dat 16 eigenlijk ook echt te laag is. Standaard raden ze ook altijd 18 aan, met 17 gaan we al lager. Veel koeler ga ik het huis toch niet krijgen en is ook niet nodig. Zoek gewoon stabiliteit en dat lijk ik eindelijk gevonden te hebben.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra


  • MarcKeulers
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16:53
Jessy007 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:24:
[...]

Heb je de delta van 20 op 3 gezet en van 40 naar 3?
Yep, die van 20 stond bij mij al op 3 …

NIBE SMO40 F2120-20, SE 9000 Wp, Victron 27,6 kWh


  • Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:21
MarcKeulers schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:50:
[...]

Yep, die van 20 stond bij mij al op 3 …
Bij iedereen dat is standaard.

Die waarde van 6 kan inderdaad iets lager. Heb ik op 4. Ik wil geen grote dT bij koelen want dan gaat het ver onder de 18 uitkomen en dat moet niemand willen.

BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label


  • MarcKeulers
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16:53
lps schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:49:
Dat ik graag meer koelvermogen zou willen hebben.
@lps weet niet of je de delta T’s kunt aanpassen zoals eerder beschreven, maar die verhogen leidt tot een hogere frequentie van je compressor en meer opgenomen vermogen dus ook meer koeling …

als je de compressor curve op handmatig kunt zetten heb je nog een middel om meer te variëren, maar dat kan niet met elke unit!

Hoop dat het helpt!

NIBE SMO40 F2120-20, SE 9000 Wp, Victron 27,6 kWh


  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:24
Compressorsnelheid verhogen kan geen doel op zich zijn. Dat gaat alleen leiden tot kortere runs omdat hij dan dezelfde hoeveelheid warmte er in kortere tijd uit gaat halen. Wil je meer warmte uit het huis trekken moet je curve omlaag. Je regeling bepaalt dan of ern een hogere snelheid nodig is om dat te halen.

Maar met het systeem van @lps lukt dat fluitend met twee vingers in de neus denk ik.

[ Voor 26% gewijzigd door wickydude op 25-06-2026 13:21 ]

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • lps
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19:39

lps

wickydude schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:24:
[...]

Klinkt als een prachtig draaiende wp die goed regelt waar hij moet zitten. S40 denk ik?

Als je meer wilt koelen moet de koelcurve naar beneden.
De koelcurve staat dus lager, heb hem zelf heel extreem naar 14 graden gezet, de minimum aanvoertemperatuur staat ook op 14.

Dot op -10

Het lijkt mij dan toch dat de compressor eigenlijk moet gaan optoeren?

  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:24
Ja.

Totdat hij die 14 graden haalt en dan schakelt hij zichzelf uit want hij mag niet onder de 14 komen door de minimum aanvoer temperatuur.

Misschien handig om volgende keer een wat vollediger beeld te geven ipv alleen vragen hoe de compressor harder te laten lopen. Nu wel veel ge-heen-en-weer.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • MarcKeulers
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16:53
wickydude schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:17:
Compressorsnelheid verhogen kan geen doel op zich zijn. Dat gaat alleen leiden tot kortere runs omdat hij dan dezelfde hoeveelheid warmte er in kortere tijd uit gaat halen. Wil je meer warmte uit het huis trekken moet je curve omlaag.
@wickydude de vraag was “meer koelvermogen”, dus wat ik begreep van @lps meer koeling door de buitenunit … die wordt bepaald door het vermogen dat je die buitenunit laadt produceren, één van de parameters is de frequentie, wat je ook ziet als je naar de compressorgrafieken kijkt, die lopen op van 25 naar 45 graden, dus telkens hogere frequentie om bij stijgende buitentemperatuur de binnentemperatuur stabiel te houden … als ik de vraag verkeerd begrepen heb …

Eens dat als je meer warmte uit je huis wilt trekken dat je de curve moet verlagen … maar dat was niet de vraag die ik beantwoorde ..

NIBE SMO40 F2120-20, SE 9000 Wp, Victron 27,6 kWh


  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:24
@lps Heb je ook grafieken van graadminuten, aanvoer- en retourtemperatuur BT25 en BT71 en compressorsnelheid?

[ Voor 3% gewijzigd door wickydude op 25-06-2026 13:31 ]

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • lps
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19:39

lps

wickydude schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:28:
Ja.

Totdat hij die 14 graden haalt en dan schakelt hij zichzelf uit want hij mag niet onder de 14 komen door de minimum aanvoer temperatuur.

Misschien handig om volgende keer een wat vollediger beeld te geven ipv alleen vragen hoe de compressor harder te laten lopen. Nu wel veel ge-heen-en-weer.
Excuses daarvoor dan.

Maar dan blijft nog steeds de vraag waarom hij niet wil optoeren :P

  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:24
@MarcKeulers Mijn vraag was meer waarom er meer koelvermogen zou moeten komen.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:24
Maar dan blijft nog steeds de vraag waarom hij niet wil optoeren :P
Ken je instellingen niet... in mijn geval staat de compressorcurve voor koelen zo ingesteld dat hij pas mag optoeren als de buitentemperatuur boven de 39 graden komt.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:21
In tegenstelling tot verwarmen kun je bij koelen middels de warmtepomp niet zo maar even de vloer opladen met koude bij overschot aan stroom.

Waarom niet? Het antwoord is het dauwpunt en de daarbij horende condensvorming.

Daardoor kun je niet zomaar even vermogen maken. Bij verwarmen kun je 35 graden aanvoeren in een ruimte van 20. Geen probleem. Dat verschil kun je met koelen niet bereiken en daardoor is het effect ook niet zo groot. Bij koelen zou je dan met 10 graden moeten werken in een ruimte van 25 om het in perspectief te plaatsen.

Dat impliceert ook dat een buitenunit zijn ontwerpvermogen nooit kwijt kan in het afgiftesysteem bij koelen. Je mag al blij zijn dat op minimaal vermogen het koelen aan een stuk door loopt.

[ Voor 53% gewijzigd door Knowbody op 25-06-2026 13:41 ]

BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label


  • MarcKeulers
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16:53
lps schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:32:
[...]

Excuses daarvoor dan.

Maar dan blijft nog steeds de vraag waarom hij niet wil optoeren :P
@lps het antwoord op je vraag blijft gissen, waarom? Bij een SMO40 kan ik handmatig de compressorcurve aanpassen, bij een SMOS40 weer niet (als ik het juist heb). NIBE heeft zo veel verschillende systemen en er zijn zoveel verschillende manieren om die systemen toe te passen , als er geen duidelijk overzicht is weet je niet wat wat beïnvloed en blijft het gissen en proberen met parameters te spelen! Dat is m.i. ook tweaken :-) …

Voorbeeld, ik ben helemaal in de nopjes met mijn 500 liter buffervat voor verwarmen, anderen zien liever geen buffervat … wat is wijsheid?

Een schema van je opstelling of een verwijzing daarnaar met grafieken van je belangrijkste parameters maakt het gissen minder … en de verwarring over de vragen ook … als je snapt wat ik bedoel ..

Succes!

NIBE SMO40 F2120-20, SE 9000 Wp, Victron 27,6 kWh


  • Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WIHm_4Wwc7mJ8rpxC7xkIsPcJH0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GJcwrPTWWJdETJM0KR5dZVgO.png?f=fotoalbum_large Ik vind de compressor nog een beetje onrustig, de dm doopt langzaam omhoog heeft iemand een idee?

  • apelders
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:21
Ik ben benieuwd of er iemand meer te maken heeft gehad met het spontaan stoppen van het koelen.
Ik heb mijn SMO 40 ingesteld op koelen zoals te vinden in de instructies op https://professional.nibe.eu/nl-nl/documentatie/overige-downloads/overige-downloads/instellen-koelfunctie-en-omschakelen-verwarmen-naar-koelen-en-omgekeerd.
Echter een paar dagen geleden stopte hij met koelen en dat is niet echt fijn met deze temperaturen.
Toch maar eerst eens in de settings gedoken en wat blijkt: de koelcurve settings waren aangepast.

In menu 1.9.7.2 kun je je eigen koelcurve instellen en ik heb deze ingesteld volgens het advies van NIBE op 18 graden. Wat bleek is dat deze waarden spontaan veranderd waren naar 37 graden!
Dan snap ik wel dat hij niet gaat koelen.
Ik heb de settings weer teruggezet en mijn graadminuten weer gereset. Nu staat hij weer mooi te zoeven en hopelijk merk ik morgenvroeg of het huis weer is afgekoeld.

Iemand die dit ook heeft meegemaakt?
Pagina: 1 ... 121 122 Laatste