NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 123 124 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15-08 12:17
clodders schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 07:12:
[...]

De vraag is natuurlijk waarom je de boiler iedere dag tot zo'n hoge temperatuur zou verwarmen.Ik heb een vergelijkbare situatie. Bij mij staat de boiler al acht jaar ingesteld op 45 °C. Eén keer per twee weken wordt de temperatuur automatisch verhoogd naar 60 °C voor de legionellapreventie. Dat bevalt prima en voorkomt onnodig energieverbruik door de boiler dagelijks op een hogere temperatuur te houden.
Goed punt, ik denk dat het met de smart price adaption settings te maken heeft met de mate van effect op hoogste stand 4

A++++ | 2422 Wp Oost, 4036 Wp West | NIBE F1255-6 R PC | Douche-wtw VX2100 | 3x Zendure SF800 Plus

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:29
jaroen89 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 08:34:
[...]

Goed punt, ik denk dat het met de smart price adaption settings te maken heeft met de mate van effect op hoogste stand 4
Kijk even bij menu warmtapwater, daar kan je aangeven zuinig, normaal en luxe ook kan je hier de tijd instellen. In menu twee heb ik comfortstand smart control aangevinkt staan. Kijk of je dit kan terugvinden in de handleiding.
Bij smart price adaption wordt alleen gekeken naar de stroomprijs wanneer het beste moment is om warmwater te maken en heeft geen invloed op de temperatuur.

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:10
De zoveelste S-series update om LP alarms te voorkomen bij het koelen. Ik heb er soms ook last van.

Kijken of het nu beter gaat!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R193XuoQZ064PPwMphbbExLjpBg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zf6F3zkzOH0JSjd2zIEQA0Px.png?f=fotoalbum_large

BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

• l.klink
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 22-07 22:43
Goedenavond,

Ik heb een Nibe warmtepomp installatie, split dus met buiten- en binnenunit (AMS-/SHB-serie). Deze is nog geen drie jaar oud. Vanochtend viel mij op dat het warm tapwater niet zo warm was. Gedurende de dag is de temperatuur daarvan verder omlaag gegaan (nu zo rond de 32 graden celsius). Normaal zit dit ergens rond de 45-55 graden celsius, met een periodieke verhoging naar rond de 60. Toen ik vanochtend op de display keek zag ik geen alarm maar wel een foutcode, namelijk 181, de wekelijkse periodieke verhoging (i.v.m. legionella) was niet gelukt. Ik kan geen oorzaak vinden, het oogt voor mij vooral dat het systeem een reset nodig heeft. Wat denken jullie, wat zou de oorzaak kunnen zijn? Ik denk mogelijk dat er misschien op het moment van de periodieke verhoging teveel stroom gevraagd is in samenhang met een draaiende wasmachine en droger, die vermoedelijk gelijktijdig aanstonden, en vervolgens niet meer is teruggegaan naar de normale operatie. Ik kan mij toch niet voorstellen dat er nu al iets kapot zou zijn, bovendien zijn er geen andere alarmmeldingen of foutcodes. Ik hoor graag of iemand van jullie een tip heeft.

• Knowbody
l.klink schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 19:51:
Goedenavond,

Ik heb een Nibe warmtepomp installatie, split dus met buiten- en binnenunit (AMS-/SHB-serie). Deze is nog geen drie jaar oud. Vanochtend viel mij op dat het warm tapwater niet zo warm was. Gedurende de dag is de temperatuur daarvan verder omlaag gegaan (nu zo rond de 32 graden celsius). Normaal zit dit ergens rond de 45-55 graden celsius, met een periodieke verhoging naar rond de 60. Toen ik vanochtend op de display keek zag ik geen alarm maar wel een foutcode, namelijk 181, de wekelijkse periodieke verhoging (i.v.m. legionella) was niet gelukt. Ik kan geen oorzaak vinden, het oogt voor mij vooral dat het systeem een reset nodig heeft. Wat denken jullie, wat zou de oorzaak kunnen zijn? Ik denk mogelijk dat er misschien op het moment van de periodieke verhoging teveel stroom gevraagd is in samenhang met een draaiende wasmachine en droger, die vermoedelijk gelijktijdig aanstonden, en vervolgens niet meer is teruggegaan naar de normale operatie. Ik kan mij toch niet voorstellen dat er nu al iets kapot zou zijn, bovendien zijn er geen andere alarmmeldingen of foutcodes. Ik hoor graag of iemand van jullie een tip heeft.
Begin eens in de meterkast.

BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

• l.klink
Knowbody schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 20:03:
[...]

Begin eens in de meterkast.
Alles staat nog zoals het was voor de foutmelding. Schakelaars nog aan.

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01:24
Goedenavond,

Gekke vraag misschien maar staat je buitenunit in de volle zon? Dan kan het even te warm zijn geweest? Heb je de loadbalancing CT klemmen gebruikt? Met de draaiende wasmachine en andere apparatuur kan het zijn dat er te lang gewacht moest worden op "ruimte" binnen de toegestane amperage. Dan stopt ie idd en geeft aan dat het niet gelukt is. Kan je de melding wegklikken? Of anders ff een aan en uit?

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

• l.klink
jurgen purgen schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 20:50:
[...]

Gekke vraag misschien maar staat je buitenunit in de volle zon? Dan kan het even te warm zijn geweest? Heb je de loadbalancing CT klemmen gebruikt? Met de draaiende wasmachine en andere apparatuur kan het zijn dat er te lang gewacht moest worden op "ruimte" binnen de toegestane amperage. Dan stopt ie idd en geeft aan dat het niet gelukt is. Kan je de melding wegklikken? Of anders ff een aan en uit?
Ik heb geen elektrische auto, ik denk dat de loadbalancing vraag in relatie tot dit is. Hoe dan ook, niet gebruikt. De melding heb ik weg kunnen klikken, lampje brand de hele dag al groen, geen foutcodes of alarmen, desondanks geen warm tapwater! Ik heb 'm net even aan en uit gedaan d.m.v. werkschakelaar, kijken of dat helpt. Als iemand iets weet hoor ik het graag.

• warsame
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:01
clodders schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 07:12:
[...]

De vraag is natuurlijk waarom je de boiler iedere dag tot zo'n hoge temperatuur zou verwarmen.Ik heb een vergelijkbare situatie. Bij mij staat de boiler al acht jaar ingesteld op 45 °C. Eén keer per twee weken wordt de temperatuur automatisch verhoogd naar 60 °C voor de legionellapreventie. Dat bevalt prima en voorkomt onnodig energieverbruik door de boiler dagelijks op een hogere temperatuur te houden.
Ik kan me goed voorstellen dat je je overschot naar de boiler stuurt als je anders terugleverkosten zou moeten betalen. Ik doe dit elke dag als er overschot is, via een automation in Home Assistant. Het gaat bijna dagelijks om zo'n 4 kW waarvoor ik anders terugleverkosten zou betalen. In juni was dit 85kW aan gratis stroom. SSW gaat dan rond de 70C

F2040-6 | SMO-S40 | Hygiene boiler 200 L | Alleen radiatoren | HoekHuis BJ 1952 | Buffervat 25 L | Wilo Yonos PICO circulatiepomp | NIBE RTS 40

• havisoft
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:51
warsame schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 21:13:
[...]

Ik kan me goed voorstellen dat je je overschot naar de boiler stuurt als je anders terugleverkosten zou moeten betalen. Ik doe dit elke dag als er overschot is, via een automation in Home Assistant. Het gaat bijna dagelijks om zo'n 4 kW waarvoor ik anders terugleverkosten zou betalen. In juni was dit 85kW aan gratis stroom. SSW gaat dan rond de 70C
Zou je willen/kunnen uitleggen hoe je dit in Homeassistant voor elkaar hebt gekregen. Wellicht met NodeRed? Ik zou ook zoiets willen instellen. Als je dat liever hebt kan het ook met een DM.

PS ik heb in NodeRed een flow gemaakt die teruglevering PV-opwek van mijn SolarEdge omvormer voorkomt bij negatieve stroomprijzen. We zouden e.e.a. kunnen uitwisselen?

NIBE VVM_S320 + S2125-12 met RMU_S40 | PV SolarEdge SE9k 8.500 KWh per jaar

• Knowbody
l.klink schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 20:58:
[...]

Ik heb geen elektrische auto, ik denk dat de loadbalancing vraag in relatie tot dit is. Hoe dan ook, niet gebruikt. De melding heb ik weg kunnen klikken, lampje brand de hele dag al groen, geen foutcodes of alarmen, desondanks geen warm tapwater! Ik heb 'm net even aan en uit gedaan d.m.v. werkschakelaar, kijken of dat helpt. Als iemand iets weet hoor ik het graag.
Je kunt altijd via de ruimtesensor of het menu kiezen voor meer/extra warmwater. Dan start hij daarmee direct.

• l.klink
Knowbody schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 23:18:
[...]

Je kunt altijd via de ruimtesensor of het menu kiezen voor meer/extra warmwater. Dan start hij daarmee direct.
Geprobeerd, reageert 'ie niet op. Temperatuur blijft stabiel te laag.

• Knowbody
Goedenavond,

Mogelijk ben je de koppeling in de software kwijtgeraakt. In de software maak je kenbaar dat je warmwater hebt en een driewegklep.

In de SHB zal trouwens ook een automaat zitten voor de 9 kW bijverwarming.

[ Voor 3% gewijzigd door Knowbody op 08-07-2026 08:26 ]

• l.klink
Knowbody schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 08:24:
[...]

Mogelijk ben je de koppeling in de software kwijtgeraakt. In de software maak je kenbaar dat je warmwater hebt en een driewegklep.

In de SHB zal trouwens ook een automaat zitten voor de 9 kW bijverwarming.
Dank voor je feedback tot zover. De koppeling lijkt er nog te zijn, denk ik:

foto 1

foto 2

Als ik het goed zeg zit die driewegkoppeling in de SHB.

Wat bedoel je te zeggen met dat er in de SHB een automaat zal zitten voor de 9 kW bijverwarming?

• Knowbody
l.klink schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 09:00:
[...]

Dank voor je feedback tot zover. De koppeling lijkt er nog te zijn, denk ik:

foto 1

foto 2

Als ik het goed zeg zit die driewegkoppeling in de SHB.

Wat bedoel je te zeggen met dat er in de SHB een automaat zal zitten voor de 9 kW bijverwarming?
Ok dan is dat in orde.

In de SHB zal een schakelaar of automaat 3x16A kunnen zitten voor het elektrisch element. Maar dan moet de kap eraf om dat te checken.

Maar ook zonder dat element moet de warmtepomp gewoon werken en beginnen met het maken van warmwater.

SHB ook al eens uit gehad?

De douche is inmiddels koud ?

[ Voor 12% gewijzigd door Knowbody op 08-07-2026 11:48 ]

• warsame
havisoft schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:12:
[...]

Zou je willen/kunnen uitleggen hoe je dit in Homeassistant voor elkaar hebt gekregen. Wellicht met NodeRed? Ik zou ook zoiets willen instellen. Als je dat liever hebt kan het ook met een DM.

PS ik heb in NodeRed een flow gemaakt die teruglevering PV-opwek van mijn SolarEdge omvormer voorkomt bij negatieve stroomprijzen. We zouden e.e.a. kunnen uitwisselen?
Hoi @havisoft Valt eigenlijk mee! Ik heb iets simpels gedaan met de P1-meter van HomeWizard in combinatie met een HomeWizard-socket. De boiler zit op die socket, en via een Home Assistant-automation kijk ik of er genoeg overschot is.

Omdat mijn boilerelement meteen de volle 2000W wil trekken, heb ik ingesteld dat hij pas start zodra er vanaf 1600W overschot is, en weer stopt zodra dat onder de 1400W zakt.

Verder zitten mijn boilerelement en wasmachine helaas in dezelfde groep, dus heb ik er nog aan toegevoegd dat de boiler moet stoppen zodra de wasmachine boven de 100W verbruikt.

Als de EV thuis is, pakt die het overschot wel al vanaf 1400W. Daaronder gaat het overschot helaas terug naar het net.

De Eddi van myenergi doet dit eigenlijk beter, omdat die al vanaf een veel lager overschot naar de boiler kan sturen en een stuk professioneler is. Maar die kost wel honderden euro's meer.

Werkt tot nu toe eigenlijk beter dan verwacht. Gewoon goed! Als je nog interesse hebt, kan ik de automation met je delen.

F2040-6 | SMO-S40 | Hygiene boiler 200 L | Alleen radiatoren | HoekHuis BJ 1952 | Buffervat 25 L | Wilo Yonos PICO circulatiepomp | NIBE RTS 40

• jurgen purgen
l.klink schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 20:58:
[...]

ik had het eigenlijk over de CT-klemmen van de warmtepomp zodat hij weet hoeveel stroom hij van het net kan trekken. Dat is ook loadbalancing maar dan vanuit de warmtepomp. een soort beveiliging. Als het goed is zaten die bij de warmtepomp.

maar ik zie dat je wss een ander probleem hebt

• l.klink
Knowbody schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:54:
[...]

Ok dan is dat in orde.

In de SHB zal een schakelaar of automaat 3x16A kunnen zitten voor het elektrisch element. Maar dan moet de kap eraf om dat te checken.

Maar ook zonder dat element moet de warmtepomp gewoon werken en beginnen met het maken van warmwater.

SHB ook al eens uit gehad?

De douche is inmiddels koud ?
Ja, SHB uit gehad, heeft geen oplossend resultaat gehad. De douche is inderdaad koud.

Morgenochtend komt er een monteur, ik hoop dan iets meer te weten, hopende op een simpele verkeerde software-setting maar ik heb werkelijk geen idee waar 't 'm in zal zitten. Misschien een kapotte driewegklep of motor maar lijkt me eigenlijk raar na nog geen drie jaar. Lampje op groen, tussen de 1,5 - 2,0 bar druk, geen actuele foutcodes of alarm, zeg 't maar...

• havisoft
warsame schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 13:52:
[...]

Hoi @havisoft Valt eigenlijk mee! Ik heb iets simpels gedaan met de P1-meter van HomeWizard in combinatie met een HomeWizard-socket. De boiler zit op die socket, en via een Home Assistant-automation kijk ik of er genoeg overschot is.

Omdat mijn boilerelement meteen de volle 2000W wil trekken, heb ik ingesteld dat hij pas start zodra er vanaf 1600W overschot is, en weer stopt zodra dat onder de 1400W zakt.

Verder zitten mijn boilerelement en wasmachine helaas in dezelfde groep, dus heb ik er nog aan toegevoegd dat de boiler moet stoppen zodra de wasmachine boven de 100W verbruikt.

Als de EV thuis is, pakt die het overschot wel al vanaf 1400W. Daaronder gaat het overschot helaas terug naar het net.

De Eddi van myenergi doet dit eigenlijk beter, omdat die al vanaf een veel lager overschot naar de boiler kan sturen en een stuk professioneler is. Maar die kost wel honderden euro's meer.

Werkt tot nu toe eigenlijk beter dan verwacht. Gewoon goed! Als je nog interesse hebt, kan ik de automation met je delen.
@warsame bedankt voor jouw reactie daar heb ik voldoende aan. Ook heb ik geen homewizzard-socket en ben ook niet van plan om die aan te schaffen.

• MarcKeulers
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 15-08 10:04
havisoft schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:12:
[...]

@havisoft zou je die nodered code mbt solaredge willen delen?

NIBE SMO40 F2120-20, SE 9000 Wp, Victron 27,6 kWh

• clodders
MarcKeulers schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:34:
[...]

Als je een SolarEdge app hebt, dan kan je dit daar ook regelen bij instellingen, elektriciteitstarief

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• l.klink
Het probleem lijkt te zijn verholpen. Men (incl. Nibe zelf) dachten aan een kapotte printplaat. Toen kwam monteur twee, die constateerde dat de temp. bij sensor bt15 ruim over de 100-120 graden stond, ofwel vermoedelijk kapotte sensor. Heel toevallig lag er nog precies zo'n sensor vanuit installatie destijds, gemonteerd, temperatuur tapwater inmiddels 58 graden :-).

• havisoft
clodders schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 17:07:
[...]

Als je een SolarEdge app hebt, dan kan je dit daar ook regelen bij instellingen, elektriciteitstarief
Klopt maar dan wordt de volledige opwek van de PV installatie geblokkeerd en kun je ook de opwek niet voor het energiegebruik van je huis gebruiken en moet je dus energie van het net afnemen. Bij mijn NodeRed flow wordt de energieopwek afgestemd op het energieverbruik van het net en hoef je dus geen energie van het net af te nemen.

• havisoft
MarcKeulers schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:34:
[...]

Om de NodeRed te kunnen gebruiken moet je wel de SolarEdge omvormer kunnen aansturen. Ik doe dat in HomeAssistant met de SolarEdge Modbus Multi integratie. Daarnaast heb ik een HomeWizard PI-meter die ik uit kan lezen. Heb jij ook de beschikking over deze integratie en de benodigde gegevens?

• clodders
havisoft schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 22:00:
[...]

Klopt maar dan wordt de volledige opwek van de PV installatie geblokkeerd en kun je ook de opwek niet voor het energiegebruik van je huis gebruiken en moet je dus energie van het net afnemen. Bij mijn NodeRed flow wordt de energieopwek afgestemd op het energieverbruik van het net en hoef je dus geen energie van het net af te nemen.
Ik weet natuurlijk niet welke instelling je gebruikt
Ik maak gebruik van de instel mogelijkheden en mijn SoLarEdge omvormer wordt niet geblokkeerd.
Bij negatieve prijzen wordt mijn omvormer terug geschaald en wordt alleen de batterij en het energieverbruik opgewekt. Ik maak alleen gebruik van de mogelijkheden die SolarEdge biedt en dat is voldoende voor mij.

• MarcKeulers
clodders schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 07:30:
[...]

Ik weet natuurlijk niet welke instelling je gebruikt
Ik maak gebruik van de instel mogelijkheden en mijn SoLarEdge omvormer wordt niet geblokkeerd.
Bij negatieve prijzen wordt mijn omvormer terug geschaald en wordt alleen de batterij en het energieverbruik opgewekt. Ik maak alleen gebruik van de mogelijkheden die SolarEdge biedt en dat is voldoende voor mij.
@clodders klopt, maar ik heb geen accu van solaredge, dus de integratie van @havisoft biedt dan een uitkomst voor mij. Ik moet mijn solaredge aansturen op basis van de accu stand van mijn Victron. @havisoft ja ik heb nu 3 verschillende p1 meters :-) en ben nu bezig de homeassistent te operationaliseren … dus je oplossing is zeer welkom :-), heb je een privé im (tweakers account) gestuurd, vermoeien we de anderen niet met dit thema …

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@MarcKeulers @havisoft Ik ben ook geïnteresseerd. Ik zit in het proces van aanschaf van een Victron batterij (meest waarschijnlijke keus op dit moment) en moet de besturing combineren met een Goodwe omvormer van de zonnepanelen en Ratio laadpaal. Ik gebruik Home Assistant als integrator.

[ Voor 6% gewijzigd door macbelly op 10-07-2026 23:14 ]

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

• warsame
macbelly schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:13:
@MarcKeulers @havisoft Ik ben ook geïnteresseerd. Ik zit in het proces van aanschaf van een Victron batterij (meest waarschijnlijke keus op dit moment) en moet de besturing combineren met een Goodwe omvormer van de zonnepanelen. Daar gebruik ik ook Home Assistant voor als integrator.
Herkenbaar, ik zit met een vergelijkbare afweging. Ik heb zelf een SolarEdge-omvormer en een Zappi-laadpaal, en dacht eerst dat het slimmer zou zijn om de batterij van één van die merken te nemen in plaats van een derde partij erbij te halen. Maar hoe meer ik me erin verdiep, hoe vaker ik toch bij Victron of een andere open partij uitkom, zodat goede integratie zoals met HA mogelijk is.

• Knowbody
warsame schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 12:13:
[...]

Herkenbaar, ik zit met een vergelijkbare afweging. Ik heb zelf een SolarEdge-omvormer en een Zappi-laadpaal, en dacht eerst dat het slimmer zou zijn om de batterij van één van die merken te nemen in plaats van een derde partij erbij te halen. Maar hoe meer ik me erin verdiep, hoe vaker ik toch bij Victron of een andere open partij uitkom, zodat goede integratie zoals met HA mogelijk is.
Het is maar net wat je er voor over hebt. En hoeveel ruimte je hebt.

Zelf heb ik gekozen om niet meer dan 4k uit te geven en dat moet het maar zijn voor de komende jaren. Daarvoor 10 kWh aan capaciteit. Het kan altijd goedkoper, zeker als je de DIY route gaat. Maar ik wil geen gedonder met bijvoorbeeld de verzekering dus gekozen voor iets dat goed genoeg en veilig is en support heeft.

Het houdt in zonnemaanden de €€ teller mooi op 0, wat rationeel gezien het enige doel is.

HA integratie is voor mij niet perse nodig, Homewizard kan het inmiddels zelf ook prima sturen op basis van dynamisch. Het enige is dat het een stekker batterij systeem is dat afhankelijk is van stabiele Wifi en het is geen backup voor stroomuitval.

• havisoft
macbelly schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:13:
@MarcKeulers @havisoft Ik ben ook geïnteresseerd. Ik zit in het proces van aanschaf van een Victron batterij (meest waarschijnlijke keus op dit moment) en moet de besturing combineren met een Goodwe omvormer van de zonnepanelen en Ratio laadpaal. Ik gebruik Home Assistant als integrator.
@macbelly ik weet niet of er ook een integratie voor een Goodwe omvormer is die deze in HA kan aansturen. Als die er wel is dan kan ik wel wat informatie met je delen via mail.

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:07
Knowbody schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 12:50:
[...]

Het is maar net wat je er voor over hebt. En hoeveel ruimte je hebt.

Zelf heb ik gekozen om niet meer dan 4k uit te geven en dat moet het maar zijn voor de komende jaren. Daarvoor 10 kWh aan capaciteit. Het kan altijd goedkoper, zeker als je de DIY route gaat. Maar ik wil geen gedonder met bijvoorbeeld de verzekering dus gekozen voor iets dat goed genoeg en veilig is en support heeft.

Het houdt in zonnemaanden de €€ teller mooi op 0, wat rationeel gezien het enige doel is.

HA integratie is voor mij niet perse nodig, Homewizard kan het inmiddels zelf ook prima sturen op basis van dynamisch. Het enige is dat het een stekker batterij systeem is dat afhankelijk is van stabiele Wifi en het is geen backup voor stroomuitval.
€4k? Waren die dingen niet iets van €1300p/s?. Als je er 4 hebt, heb je ze waarschijnlijk apart aan de mk gehangen?

Als dat 4k kost hoor ik graag het geheim 🤫

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• Knowbody
wickydude schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:42:
[...]

€4k? Waren die dingen niet iets van €1300p/s?. Als je er 4 hebt, heb je ze waarschijnlijk apart aan de mk gehangen?

Als dat 4k kost hoor ik graag het geheim 🤫
Momenteel 1195

Via pure-energie dynamisch EU 100 ps korting en EU 100 bonus pj (max 5 jaar lang)

Dus 4380 kom je dan op.

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:29
Knowbody schreef op maandag 13 juli 2026 @ 21:10:
[...]

Momenteel 1195

Via pure-energie dynamisch EU 100 ps korting en EU 100 bonus pj (max 5 jaar lang)

Dus 4380 kom je dan op.
Ben je bij Zendure zo'n 1000€ goedkoper uit.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC+

• Knowbody
Aziraphale schreef op maandag 13 juli 2026 @ 21:34:
[...]

Ben je bij Zendure zo'n 1000€ goedkoper uit.
Dat zal. Ik ben niet gegaan voor prijs!

LFP kost 50 a 100 per kWh dus de handige jongen kan zelf iets knutselen. Maar die kant wilde ik niet op.

[ Voor 23% gewijzigd door Knowbody op 13-07-2026 21:40 ]

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:29
Knowbody schreef op maandag 13 juli 2026 @ 21:35:
[...]

Dat zal. Ik ben niet gegaan voor prijs!

LFP kost 50 a 100 per kWh dus de handige jongen kan zelf iets knutselen. Maar die kant wilde ik niet op.
Ik ben geen handige jongen en ook niet primair gegaan voor de prijs, maar voor gewoon goed spul.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC+

• macbelly
  • Niet online
havisoft schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:39:
[...]

@macbelly ik weet niet of er ook een integratie voor een Goodwe omvormer is die deze in HA kan aansturen. Als die er wel is dan kan ik wel wat informatie met je delen via mail.
Dank alvast! Er is zeker een Goodwe integratie beschikbaar op HA. Die gebruik ik nu om de opbrengst van de zonnepanelen terug te regelen en zodoende de teruglevering te beperken. Als ik de auto oplaad wordt de opbrengst van de zonnepanelen maximaal opgevoerd.
Vwb de Cerbo van Victron begrijp ik dat die niet rechtstreeks de Goodwe kan aansturen.

Ik stuur een PB met e-mailadres zodat we info kunnen uitwisselen.

• obro651
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 11-08 19:58
Goedemiddag,

Iemand in dit (of een ander) topic bekend met de koppeling tussen een Nibe warmtepomp F2120 serie (en SMO20 in mijn geval) en de Enphase Energy Router+?

Het idee van de Enphase Energy Router+ is dat je icm een thuisaccu en zonnepanelen de warmtepomp slim gaat sturen dmv het SG ready 'protocol'.

Kennis bij Enphase installateurs is (zeer) beperkt/ niet en Nibe NL reageert alleen met 'werkt gewoon goed'...

Ik kan de router gratis krijgen van een installateur zodat hij er ervaring mee opbouwt en ik zijn proefkonijn ben. Dan ben ik nu nog in de oriënterende fase want het hele proefkonijn idee staat me nog niet aan vanwege gebrek aan kennis, dus ben ik op zoek naar praktijk ervaring. In het Enphase topic stel ik dezelfde vraag, maar kan me voorstellen dat niet iedereen met een Nibe pomp óók in dat topic zit.

Hoor graag de ervaringen, als die er zijn.

En ja ik weet dat Enphase duur is, er goedkopere oplossingen zijn etc, maar dat is nu de vraag niet. Ook de terugverdientijd van een accu is nu de discussie niet ;)

• wickydude
Ik heb zelf iets in elkaar gezet…

SG ready zijn in de basis 2 contacten die geschakeld worden zodat de regelaar extra warmte, warmwater of koeling kan gaan doen.

Vwb Enphase; ken je deze ? https://enphase.com/nl-nl/download/warmtepomp-nibe-f2120-8-12-16-20-beknopte-handleiding-voor-iq-energy-router

• wickydude
Ter aanvulling: de Nibe regeling weet niet en maakt het dus niet uit wat er is aangesloten op de twee contacten .

In de smo stel je in wat er moet gebeuren als de contacten bediend worden.

• obro651
wickydude schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:02:
Ik heb zelf iets in elkaar gezet…

SG ready zijn in de basis 2 contacten die geschakeld worden zodat de regelaar extra warmte, warmwater of koeling kan gaan doen.

Vwb Enphase; ken je deze ? https://enphase.com/nl-nl/download/warmtepomp-nibe-f2120-8-12-16-20-beknopte-handleiding-voor-iq-energy-router
Ik ken het document, maar ook daar krijg ik niet duidelijk uit wat er wel en niet bediend gaat worden. Ik heb de indruk dat alles wordt aangestuurd in ieder geval. Maar wat gaat er met stooklijnen etc gebeuren als je dit slim gaat aansturen?

• wickydude
Kijk ook even in dit document, de tabel geeft weer wat er wijzigt. https://www.nibe.eu/download/18.70943a919994c7f108528/1760004153559/NIBE%20Productinformatieblad%20-%20Smart%20Grid%20Ready%2009102025.pdf

In je SMO geef je aan wat de SG ready mag beinvloeden. 4.1.5 voor welke functies het betreft (koelen beter niet doen, dan wordt de boel te koud en gaat condenseren). Voor verwarmen gaat de wp met een hogere Ta rekenen, om extra warmte in je vloer te stoppen. Stooklijn verandert niet. Edit: kan zijn dat op de achtergrond de stooklijn verandert, maar zie je niet echt. Als SG ready weer uit gaat, gaat ie weer terug naar de originele settings

Voor warmwater doet hij de stoptemperatuur omhoog, en activeert de Luxe-stand. Kan dan ook het bijverwarmingselement inschakelen, waarbij het kan zijn dat je meer stroom trekt dan je zonnepanelen leveren. Dat zou de Enphase router dan weer moeten zien en SG ready uitschakelen (met vertraging).

Enphase geeft alleen mode 2 en 3 door, oftewel Normaal en lage prijs. Ik heb wat geexperimenteerd met mode 1 - overcapaciteit, maar dan werd het te warm overdag en koelde dan weer sterk af 's nachts. Niet prettig, dus gebruik ik niet meer.

[ Voor 6% gewijzigd door wickydude op 16-07-2026 19:59 ]

• obro651
Dit document kreeg ik vandaag doorgestuurd van Nibe inderdaad.
Stand 2 lage prijs: SG actief
Stand 3 Normaal: SG niet actief

Dat zou betekenen dat de Energy router alleen iets gaat doen bij lage prijs (of PV overschot) aangezien in stand 3 SG niet actief is. Ik zie net op de SMO dat ik kan kiezen welke systemen beïnvloed kunnen worden. Koelen dus uit is je advies begrijp ik.

• wickydude
Ja, bij koelen heb je minder speelruimte qua temperaturen. Je gaat met SG Ready al gauw teveel koelen en condens krijgen.

• RedGolf
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-08 18:52
Ik kreeg afgelopen week de melding dat er een firmware update klaar stond. Dat installeren ging probleemloos, maar vanochtend merkte ik dat zonder enige aanleiding het systeem opnieuw de ELK9 hulp verwarming gebruikt om de boiler te verwarmen. Ik heb nu in het klok menu bij bedrijfs modi in alle modi de backup verwarming geblokkeerd. Vreemd is dat wel de karterverwarming van de warmtepomp werd ingeschakeld maar niet de compressor. Ik kan dat zien aan mijn kWh meters, daar zag ik dat het niet klopte.

Ben er nog niet uit of dit wederom een software bug is, of er vanwege de update een instelling omgevallen is.

SMO S40: 4.22.8

S2125-12: 3.3.1

Nibe S2125-12, SMO S40, ELK9, Vloerverwarming+radiatoren Enphase 7560Wp, ABB SCU200

• MarcKeulers
warsame schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 12:13:
[...]

@warsame laat me weten als je voor Victron gaat, ik heb de node-red van @havisoft omgekat naar een Victron node-red (leest waardes uit de Victron en solaredge systemen uit) en is zodanig ingesteld dat bij negatieve stroomprijzen (zonder de btw etc) alleen het huis gebruik en de batterij gevoed worden. De solaredge wordt gelimiteerd door Power Limiting functie van Victron. Nogmaals bedankt @havisoft , je algoritme werkt super, ook op Victron!

@macbelly , het ligt aan de versie van je goodwe omvormer of die direct geïntegreerd kan worden in Victron. Ik heb zelf een virtuele Hoymiles omvormer in Victron die ik direct via node red aanstuur. Als je direct kunt integreren en je goodwe staat power limiting toe via SunSpec protocol is het in Victron eenvoudig!

[ Voor 14% gewijzigd door MarcKeulers op 21-07-2026 20:18 ]

• macbelly
  • Niet online
MarcKeulers schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:15:
[...]

@macbelly , het ligt aan de versie van je goodwe omvormer of die direct geïntegreerd kan worden in Victron. Ik heb zelf een virtuele Hoymiles omvormer in Victron die ik direct via node red aanstuur. Als je direct kunt integreren en je goodwe staat power limiting toe via SunSpec protocol is het in Victron eenvoudig!
Van wat ik kon vinden in de wirwar van Goodwe typenummers ondersteunt mijn model (GW12K-SDT-20) idd SunSpec. Dat is een mooie opsteker en hoop dat ik dat straks werkend kan krijgen. Of zoals de Engelsen zo mooi zeggen The proof of the pudding is in the eating.

• Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14-08 12:56
Even een vraag ik heb home assistent en gebruik de officiële nibe intergratie maar die werk vanaf gisteren 23:05 niet meer hebben meer mensen er last van?

Ik heb al van alles gebruikt opnieuw opstarten reloaden van de spanning af niks werkt.

• wickydude
App werkt wel, maar integratie in HA is sinds gisteravond 23:53 niet meer verbonden.

Server side issue. Gebeurt wel eens.

Een van de redenen dat ik toch ook maar een NibeGW Modbus aansluiting heb geknutseld...

[ Voor 10% gewijzigd door wickydude op 23-07-2026 08:33 ]

• macbelly
  • Niet online
Op eerste gezicht hier geen probleem. Dit is een screenshot van officiële Nibe integratie entiteiten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m4vU4ZB4xB8PCWf0y-S7CceyQvg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OK4OmAM2zpowUAT6mmG2jj3l.png?f=user_large

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Hier werkt de Nibe App op iOS ook niet meer, ik denk dus inderdaad dat er serverside issues zijn waarbij sommige verbindingen wel werken en andere niet.

In Home Assistant werkt alles gewoon maar dat is bij mij een lokale Modbus koppeling.

• MarcKeulers
Ik heb een ticket gelogd bij NIBE voor de API service met de vraag of ze weten wanneer het server probleem opgelost is. Ik krijg code 504, server time out ( hun server geeft niet thuis op vragen van mijn server).

• macbelly
  • Niet online
MyUplink boodschap op mobiel: We are performing maintenance ... please try again later.

In Home Assistant lees ik mijn Nibe S1255 rechtstreeks uit via modbus en daarom heb ik vermoedelijk wel gewoon uptodate data beschikbaar.

• MarcKeulers
Bij mij weer opgelost … de API is weer werkend :-)

[ Voor 35% gewijzigd door MarcKeulers op 23-07-2026 09:33 ]

• Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14-08 12:56
Bij mij doet hij het weer 🎉

Ik dacht al mijn nieuwe automatisering heeft alles verkloot 😂

• clodders
ik222 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 08:42:
Hier werkt de Nibe App op iOS ook niet meer, ik denk dus inderdaad dat er serverside issues zijn waarbij sommige verbindingen wel werken en andere niet.

In Home Assistant werkt alles gewoon maar dat is bij mij een lokale Modbus koppeling.
Ik denk dat je opnieuw moet inloggen. Dit was ook bij mij het geval. Na opnieuw ingelogd te hebben werkt de app weer.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
clodders schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:33:
[...]

Ik denk dat je opnieuw moet inloggen. Dit was ook bij mij het geval. Na opnieuw ingelogd te hebben werkt de app weer.
Werkt inmiddels alweer, ook zonder opnieuw inloggen. Storing zal opgelost zijn 🙂

• MasterFreak
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:57

MasterFreak

Zeker weten!

Hoi allen,

Sinds kort hier ook een Nibe systeem geïnstalleerd gekregen. Betreft een F2050-10 met SMO S40. De firmware waarop de SMO is uitgeleverd betrof 4.7.5, hierop heb ik succes m'n Solaredge SE3680H kunnen koppelen via Modbus-TCP waarna alle data kwam netjes binnenkwam.

Echter, na de update naar 4.12.8 geeft de SMO geen geproduceerde energie meer weer, de waarde blijft op 0 kW, ook voor het gemiddelde.

Ga ik naar menu 3.1.11.8 PV Zonlicht; zie ik wel netjes waardes zoals spanning, actuele opwekking en ook het totaal geproduceerd vermogen. De verbinding is er dus wel.

Heb al eens geprobeerd om de omvormer opnieuw te koppelen, omvormer herstart, smo herstart maar dit mag allemaal niet baten.

Meer mensen met dit probleem na de 4.12.8 update? Kan dit een (omgevallen) instelling zijn die ik over het hoofd zie oid.

• havisoft
MasterFreak schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 19:41:
Hoi allen,

Sinds kort hier ook een Nibe systeem geïnstalleerd gekregen. Betreft een F2050-10 met SMO S40. De firmware waarop de SMO is uitgeleverd betrof 4.7.5, hierop heb ik succes m'n Solaredge SE3680H kunnen koppelen via Modbus-TCP waarna alle data kwam netjes binnenkwam.

Echter, na de update naar 4.12.8 geeft de SMO geen geproduceerde energie meer weer, de waarde blijft op 0 kW, ook voor het gemiddelde.

Ga ik naar menu 3.1.11.8 PV Zonlicht; zie ik wel netjes waardes zoals spanning, actuele opwekking en ook het totaal geproduceerd vermogen. De verbinding is er dus wel.

Heb al eens geprobeerd om de omvormer opnieuw te koppelen, omvormer herstart, smo herstart maar dit mag allemaal niet baten.

Meer mensen met dit probleem na de 4.12.8 update? Kan dit een (omgevallen) instelling zijn die ik over het hoofd zie oid.
Dit "probleem" is bekend bij Nibe maar wordt niet op korte termijn opgelost helaas. Hieronder de mail die ik van Nibe hierover heb ontvangen.

Een vergelijkbare situatie met betrekking tot de PV-productie is bekend bij het ontwikkelteam. De kwestie is momenteel in onderzoek, maar op dit moment is er nog geen duidelijkheid over de oorzaak of een mogelijke oplossing. Alle relevante informatie is inmiddels verzameld en gedeeld met het ontwikkelteam in Zweden, zodat zij een diepgaand onderzoek kunnen uitvoeren.

Mocht er daadwerkelijk sprake zijn van een (software)fout, dan wordt een eventuele oplossing naar verwachting pas na de zomer beschikbaar. Op dit moment is er verder geen inhoudelijke informatie. Houd de releasenotes in de gaten van de software updates via de myUplink.com website. Mocht u niets hebben gemerkt, dan kunt u aan het einde van oktober mogelijk een statusupdate vragen door te reageren op deze e-mail.

Zoals wij eerder hebben aangegeven aan u, verzoeken wij u altijd de officiële route te volgen voor uw kwesties met de warmtepomp. Neem hiervoor dus contact op met uw installateur. De installateur kan de melding vervolgens bij ons indienen, zodat deze volgens de geldende procedure in behandeling kan worden genomen.

Meldingen van particulieren met betrekking tot storingen of vragen over de werking van het systeem worden niet rechtstreeks door onze supportafdeling behandeld. Alvast bedankt.

• MasterFreak
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:57

MasterFreak

Zeker weten!

havisoft schreef op zondag 26 juli 2026 @ 09:48:
[...]

Dit "probleem" is bekend bij Nibe maar wordt niet op korte termijn opgelost helaas. Hieronder de mail die ik van Nibe hierover heb ontvangen.

Een vergelijkbare situatie met betrekking tot de PV-productie is bekend bij het ontwikkelteam. De kwestie is momenteel in onderzoek, maar op dit moment is er nog geen duidelijkheid over de oorzaak of een mogelijke oplossing. Alle relevante informatie is inmiddels verzameld en gedeeld met het ontwikkelteam in Zweden, zodat zij een diepgaand onderzoek kunnen uitvoeren.

Mocht er daadwerkelijk sprake zijn van een (software)fout, dan wordt een eventuele oplossing naar verwachting pas na de zomer beschikbaar. Op dit moment is er verder geen inhoudelijke informatie. Houd de releasenotes in de gaten van de software updates via de myUplink.com website. Mocht u niets hebben gemerkt, dan kunt u aan het einde van oktober mogelijk een statusupdate vragen door te reageren op deze e-mail.

Zoals wij eerder hebben aangegeven aan u, verzoeken wij u altijd de officiële route te volgen voor uw kwesties met de warmtepomp. Neem hiervoor dus contact op met uw installateur. De installateur kan de melding vervolgens bij ons indienen, zodat deze volgens de geldende procedure in behandeling kan worden genomen.

Meldingen van particulieren met betrekking tot storingen of vragen over de werking van het systeem worden niet rechtstreeks door onze supportafdeling behandeld. Alvast bedankt.
Helder, bedankt voor de update.

Dan dat maar afwachten helaas.

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:12

corsat

Gasloos sinds oktober 2016

Ik heb een Nibe F130 ventilatie warmtepomp boiler en zoek nu naar mogelijkheden om deze met HA te verbinden. Nibepi heb ik al doorgenomen maar ik heb het vermoeden dat ik dit apparaat niet via een RS485 verbinding werkend ga krijgen. Kan er ook helemaal niets over terugvinden. In mijn menu van de stuurunit krijg ik ook geen menu met de mogelijkheid om de modbus aan te zetten. Iemand die kan bevestigen dat de F130 idd zeer beperkt is.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.62

• wickydude
Als ik de installatiehandleiding van die F130 bekijk zit er geen volledige wp besturing a la SMO20, SMO40 of SMOS40 in. dus dat zal je beperken ja.

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:12

corsat

Gasloos sinds oktober 2016

Ok, beperken maar wat is dan wel mogelijk?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.62

• wickydude
Ik kende de F130 eigenlijk niet. Maar wat ik zo op Nibe.eu kan vinden NIBE F130 ventilatielucht/water warmtepomp | NIBE heeft deze helemaal geen communicatiemogelijkheden. Er wordt ook nergens RJ45, Modbus, MyUplink genoemd.

Denk dat je pech hebt.

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Is het mogelijk om het “stand-by” energieverbruik te verlagen?

Ik heb een NIBE SHB10 AMS 10-12 en zowel allow cooling als allow heating staan uit. Er wordt periodiek dus alleen SWW gevraagd. En toch zit het energieverbruik tussen de 40W en 45W. Sinds 1 mei zit ik dan ook op ongeveer 200kWh. Gemeten met de 3-fasen meter van honewizard.

iRacing Profiel | Mijn SimRig

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
The_FrankO schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 21:36:
Is het mogelijk om het “stand-by” energieverbruik te verlagen?

Ik heb een NIBE SHB10 AMS 10-12 en zowel allow cooling als allow heating staan uit. Er wordt periodiek dus alleen SWW gevraagd. En toch zit het energieverbruik tussen de 40W en 45W. Sinds 1 mei zit ik dan ook op ongeveer 200kWh. Gemeten met de 3-fasen meter van honewizard.
Ik heb een SHB20-12 met een AMS20-10 en meet met ct klemmen 20w stand-by verbruik (ook heating/cooling uit en alleen sww aan).

Die 40w is bijna 1 kWh per dag aan stand-by. Geen idee of je dat verder kan verlagen.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• wickydude
Zou de pomp GP10 kunnen zijn. Bij mijn smo40 was die op continue voeding aangesloten ipv de geschakelde voeding. Heb ik omgezet naar de bedoelde aansluitpunten op de print. Scheelde 30W. Pomp doet nu alleen mee als er verwarmd of gekoeld moet worden en anders elke dag een poosje om de pomp niet vast te gaan laten zitten.

• The_FrankO
  • Niet online
wickydude schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 22:56:
Zou de pomp GP10 kunnen zijn. Bij mijn smo40 was die op continue voeding aangesloten ipv de geschakelde voeding. Heb ik omgezet naar de bedoelde aansluitpunten op de print. Scheelde 30W. Pomp doet nu alleen mee als er verwarmd of gekoeld moet worden en anders elke dag een poosje om de pomp niet vast te gaan laten zitten.
Oogje schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 22:13:
[...]

Ik heb een SHB20-12 met een AMS20-10 en meet met ct klemmen 20w stand-by verbruik (ook heating/cooling uit en alleen sww aan).

Die 40w is bijna 1 kWh per dag aan stand-by. Geen idee of je dat verder kan verlagen.
Inderdaad, net iets meer dan 1kWh per dag wanneer er niets is gevraagd. Ik vind het veel, en het was dan bijvoorbeeld 31 juli ook goed voor zo’n 22% van mijn energieverbruik op die dag. Mag dus wel minder van mij.

De “charge pump speed” staat op 0%, periodiek zie ik het kort oplopen tegen vast roesten dus ik zou zeggen dat dit al goed staat.

Ik heb echter het idee dat dit niet de GP10 is? Ik lees uit met NibeGW in Home Assistant en ik zie tussen de 750+ wel een sensor “GP10 Ext. Supply Pump Status” welke op off staat. In 5.11.1.2 (Slave Settings EB101 charge pump) zie ik staan GP12. Verder kan ik niks vinden van een GP10

Of zou het NibeGW zijn die het apparaat en zijn computer continue “wakker” houdt en daardoor een hoog energieverbruik creëert?

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:15
Ik heb wel eens contact gehad met Nibe over het hoge standyverbruik. Toen ik er wat meer mee bezig was zag ik dat de SMO 20 ongeveer 15W deed. Verder zie ik dat mijn monoblock regelmatig pieken heeft van ca 90W. Deze blijken te zijn om de olie op temperatuur te houden. Ik vind het ook best stevig, van te voren is hier niets duidelijk over in de brochure. Ik had dat best willen weten. Inmiddels heb ik het maar geaccepteerd, gaat toch niet veranderen. Maar jammer is het wel.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• wickydude
@The_FrankO Ik weet niet hoe je systeem is uitgelegd, ik vermoed dat je een buffervat en een tweede pomp hebt die het water naar je huis brengt. Die heet gp10. De laadpomp is gp12. Die draait om het water naar de buitenunit te pompen.

Gp10 is meestal een pomp als een Grundfos alpha, die heeft een aantal standen die je op de pomp kunt selecteren en regelt zichzelf qua druk/volume.

Als je die ext supply pump status ziet, die geeft aan of je regelaar de contacten waar de gp10 aan zou moeten zitten inschakelt of niet.

Maar het kan dus zijn dat die pomp niet op die contacten is aangesloten maar een continue spanning krijgt omdat ie op andere pins is aangesloten.

• The_FrankO
  • Niet online
wickydude schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 11:45:
@The_FrankO Ik weet niet hoe je systeem is uitgelegd, ik vermoed dat je een buffervat en een tweede pomp hebt die het water naar je huis brengt. Die heet gp10. De laadpomp is gp12. Die draait om het water naar de buitenunit te pompen.

Gp10 is meestal een pomp als een Grundfos alpha, die heeft een aantal standen die je op de pomp kunt selecteren en regelt zichzelf qua druk/volume.

Als je die ext supply pump status ziet, die geeft aan of je regelaar de contacten waar de gp10 aan zou moeten zitten inschakelt of niet.

Maar het kan dus zijn dat die pomp niet op die contacten is aangesloten maar een continue spanning krijgt omdat ie op andere pins is aangesloten.
Er zit inderdaad een buffervat UKV 100 aan gekoppeld. Van binnen zie ik verder ook geen kabels aangesloten op GP10 en ook geen kabel verder gelabeld GP10. Enige pomp dat ik kon vinden was gelabeld GP12.

Ik ben bang dat het inderdaad een gevalletje is van, dat is nou eenmaal zo met een nibe….

• Knowbody
Oogje schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 22:13:
[...]

Nee de buitenunit 10-12 alleen al vreet inderdaad 40 Watt continue.

Het ontwerp is dan ook uit 2009.

@The_FrankO
Dat is zonde buiten het stookseizoen om. Troost je met de zonnepanelen. Dan hebben die ook nog wat nuttigs te doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Knowbody op 02-08-2026 14:55 ]

• thijsbov
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14-08 10:01
Sinds afgelopen week heb ik wat problemen met het verwarmen van mijn tapwater. De warmtepomp maakt zeer korte runs van c.a. 10-15 minuten en moet een aantal keer starten om tot de gewenste temperatuur te komen. De sensoren van het tapwater zitten wel goed, iemand een idee waar dit in kan zitten? Kost mij nu al aardig wat starts op de machine ...

Daarnaast lukt het mij niet meer op mijn E-element te starten met een legionella run, deze start niet meer automatisch. Thermosstaat staat op maximaal van het E-element, geforceerd inschakelen via de SMO S40 werkt wel.

• Knowbody
thijsbov schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:36:
Sinds afgelopen week heb ik wat problemen met het verwarmen van mijn tapwater. De warmtepomp maakt zeer korte runs van c.a. 10-15 minuten en moet een aantal keer starten om tot de gewenste temperatuur te komen. De sensoren van het tapwater zitten wel goed, iemand een idee waar dit in kan zitten? Kost mij nu al aardig wat starts op de machine ...

Daarnaast lukt het mij niet meer op mijn E-element te starten met een legionella run, deze start niet meer automatisch. Thermosstaat staat op maximaal van het E-element, geforceerd inschakelen via de SMO S40 werkt wel.
Misschien dat het kogelfilter gereinigd moet worden?

• thijsbov
Knowbody schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:38:
[...]

Misschien dat het kogelfilter gereinigd moet worden?
Dat zou kunnen. Kan dat zelf? En is het aannemelijk dat dat zo is? De machine is ongeveer 10 maanden in gebruik nu. Is er documentatie te vinden over dat filter en hoe je zoiets kunt doen?

Het gaat om een F2050-10 WP.

Zou dat ook het eufel met het E-element oplossen?

[ Voor 4% gewijzigd door thijsbov op 03-08-2026 09:52 ]

• wickydude
Als je hem nog niet zo lang hebt, is het dan niet zinvol om bij je installateur aan te kloppen? Je mag toch verwachten dat zo'n installatie langer dan 10 maanden zonder problemen blijft werken.

• thijsbov
wickydude schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:24:
Als je hem nog niet zo lang hebt, is het dan niet zinvol om bij je installateur aan te kloppen? Je mag toch verwachten dat zo'n installatie langer dan 10 maanden zonder problemen blijft werken.
Dat heb ik gedaan, alleen konden ze pas in oktober. Nibe kon eerder, dus die komt over twee weken ... Zou dat ook graag willen idd.

Weet iemand of BT-63 (temp sensor bijverwarming) continu uitgelezen moet kunnen worden? In mijn app zie ik daar nameljk alleen maar een tegeltje met "-".

• wickydude
BT63 is normaal niet beschikbaar in de myuplink app bij mij.

• thijsbov
wickydude schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:42:
BT63 is normaal niet beschikbaar in de myuplink app bij mij.
Oké, dan zal dat wel kloppen. In de geforceerde instellingen is het wel aan te sturen, dus dat is vreemd... Ook niet geblokkeerd door temperatuur begrenzer oid. Lijkt haast wel softwarematig een bug te zijn.

• wickydude
BT63 is er alleen voor de bewaking van de bijverwarming. Als gebruiker kun en hoef je daar niets mee. Voor normaal wp bedrijf worden BT3 en BT12 gebruikt. en Bt25 en bt71. Als je geen ELK oid hebt wordt die sensor ook niet eens gemonteerd.

• thijsbov
wickydude schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 14:49:
BT63 is er alleen voor de bewaking van de bijverwarming. Als gebruiker kun en hoef je daar niets mee. Voor normaal wp bedrijf worden BT3 en BT12 gebruikt. en Bt25 en bt71. Als je geen ELK oid hebt wordt die sensor ook niet eens gemonteerd.
Die sensoren werken alle vier wel naar behoren. In deze tijd (zomer) gebruikt de machine de ELK alleen voor de periodieke verhoging van tapwater, alleen werkt die dus niet.

• wickydude
Als je normale SWW niet goed werkt, komt ie waarschijnlijk niet op het punt dat hij de ELK wil gaan inschakelen.

Zie je niet ergens een foutmelding als hij de run net afgebroken heeft? in het servicemenu zie je nog wel eens een foutmelding, ook als die niet erg genoeg is om een vol alarm te geven wat dan in de app zichtbaar wordt. Iets als "compressor te vaak gestart" of "temperatuur te hoog"? Dat zijn meldingen die hij meestal zelf reset als hij het nog eens probeert.

• wickydude
Overigens heb ik net even gekeken, maar nu kan ik wel BT63 selecteren als tegel in de app (vroeger niet), en zie daar de temperatuur. Misschien toch iets met die sensor. Maar zal toch iets voor een monteur zijn. Vreemd dat een installateur voor zoiets geen tijd maakt.

• Knowbody
wickydude schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 15:48:
Overigens heb ik net even gekeken, maar nu kan ik wel BT63 selecteren als tegel in de app (vroeger niet), en zie daar de temperatuur. Misschien toch iets met die sensor. Maar zal toch iets voor een monteur zijn. Vreemd dat een installateur voor zoiets geen tijd maakt.
BT63 is een optionele, losse, sensor. Als die wordt gemonteerd op de leiding naar de 3-wegklep dient die te worden bedraad op een AUX input. Mogelijk zit daar iets niet goed.

In 3.1.14 (bij de s-series) kun je zien of BT63 is geprogrammeerd en op welke AUX. Meestal 1.

• wickydude
Knowbody schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:41:
[...]

BT63 is een optionele, losse, sensor. Als die wordt gemonteerd op de leiding naar de 3-wegklep dient die te worden bedraad op een AUX input. Mogelijk zit daar iets niet goed.

In 3.1.14 (bij de s-series) kun je zien of BT63 is geprogrammeerd en op welke AUX. Meestal 1.
Thanks, meer voor @thijsbov denk ik.

• Dinjesk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-08 11:47
Ik mis hier ineens sinds 1 aug de koppeling van de bt63 in home assistant en ook in myuplink.

Ook het handmatig op alleen de bijverwarming (elk9) doet de wp niks.

Iemand een idee waar ik nog naar kan kijken of is het tijd om de installateur te bellen?

***Aanvulling***

Heb de installateur gebeld en die vertelde dat het een bekende fout is in waarschijnlijk de laatste firmware. Hij had al meerdere gesproken die hetzelfde hadden of niet meer konden koelen. Zonder bt63 doet de bijverwarming het niet. Wat dit mbt tot koelen doet weet ik niet aangezien ik niet koel.

Hij rade aan de startgids(uitgebreid) opnieuw te doorlopen en om de bt63 sensor weer terug te krijgen.

Dit is inderdaad voor mij de oplossing geweest.

[ Voor 49% gewijzigd door Dinjesk op 04-08-2026 14:35 ]

• thijsbov
Bedankt @wickydude en @Knowbody . De BT63 is wel gewoon uit te lezen via dat menu, dus daar zal het niet aan liggen.

Benieuwd wat de Nibe monteur ervan gaat zeggen... Houd jullie op de hoogte :-)

• thijsbov
Dinjesk schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 20:05:
Ik mis hier ineens sinds 1 aug de koppeling van de bt63 in home assistant en ook in myuplink.

Ook het handmatig op alleen de bijverwarming (elk9) doet de wp niks.

Iemand een idee waar ik nog naar kan kijken of is het tijd om de installateur te bellen?

***Aanvulling***

Heb de installateur gebeld en die vertelde dat het een bekende fout is in waarschijnlijk de laatste firmware. Hij had al meerdere gesproken die hetzelfde hadden of niet meer konden koelen. Zonder bt63 doet de bijverwarming het niet. Wat dit mbt tot koelen doet weet ik niet aangezien ik niet koel.

Hij rade aan de startgids(uitgebreid) opnieuw te doorlopen en om de bt63 sensor weer terug te krijgen.

Dit is inderdaad voor mij de oplossing geweest.
Als je de startgids opnieuw doorloopt, ben je dan al je eigen settings (b.v. graadminuten, schema's, modi etc.) kwijt?

[ Voor 3% gewijzigd door thijsbov op 10-08-2026 16:06 ]

• wickydude
Kleine update beschikbaar voor non-S:

Version: v9727R4

Release date: 2026-08-11

ADDED

Compatible with S2061

support for S2061 in MHB05

support for S2060 in MHB05

CHANGES

Fixed an issue with an incorrect compressor status value on the myUplink tile

Fixed an issue where the average temperature was missing in menu 3.1 on myUplink

Minor adjustments to menu and menu texts

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:35
Mijn f2120 met smo40 maakt sinds de vakantie iedere dag warm water, ongeacht de de starttemperatuur.

Ik heb de instelling op 'normaal' staan, met een starttemp. van 43 graden en stop van 50. Meestal maken we daarmee iedere twee dagen warm water.

Na de vakantie was de temperatuur van het vat 25 graden, want ik had vakantiemodus ingeschakeld (en daarin warm water uitgezet). De WP startte en stopte pas bij 56 graden. Sindsdien start hij iedere dag tijdens de niet-geblokkeerde uren, terwijl de temperatuur van het vat nog niet onder de 45 graden is geweest. Iemand een idee wat er kan zijn en wat ik kan doen om het op te lossen?

[ Voor 6% gewijzigd door RISL op 13-08-2026 20:30 ]

Vrijstaand 1914 | Extra vloer en muurisolatie | Triple glas | WTW: in aanmaak | WP: Nibe F2120-16 + VVM310 met SMO40 + RMU40 | CV wonen: vloerverwarming, slapen: Jaga Strada DHB Hybrid | Solar: Fronius west 7.0kVA | Accu 2x HomeWizard PiB

• Knowbody
RISL schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:29:
Mijn f2120 met smo40 maakt sinds de vakantie iedere dag warm water, ongeacht de de starttemperatuur.

Ik heb de instelling op 'normaal' staan, met een starttemp. van 43 graden en stop van 50. Meestal maken we daarmee iedere twee dagen warm water.

Na de vakantie was de temperatuur van het vat 25 graden, want ik had vakantiemodus ingeschakeld (en daarin warm water uitgezet). De WP startte en stopte pas bij 56 graden. Sindsdien start hij iedere dag tijdens de niet-geblokkeerde uren, terwijl de temperatuur van het vat nog niet onder de 45 graden is geweest. Iemand een idee wat er kan zijn en wat ik kan doen om het op te lossen?
Dan heb je bij SPA ook warmwater aangevinkt?

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:38
wickydude schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 06:56:
Kleine update beschikbaar voor non-S:

Version: v9727R4

Release date: 2026-08-11

ADDED

Compatible with S2061

support for S2061 in MHB05

support for S2060 in MHB05

CHANGES

Fixed an issue with an incorrect compressor status value on the myUplink tile

Fixed an issue where the average temperature was missing in menu 3.1 on myUplink

Minor adjustments to menu and menu texts
Wat niet genoemd wordt is dat het navigeren door de menu's weer een stuk soepeler en rapper gaat, dat is in iedergeval op mijn VVM225 het geval na deze update.

Bij 1 van de vorige updates (waarschijnlijk toen we overgingen van Nibe Uplink naar Myuplink?) reageerde alles opeens een stuk trager, dus mooi dat dat weer hersteld is.

Het enige wat ik nog mis in Myuplink is de meldingen geschiedenis die je in de oude Uplink omgeving had, kon je bijvoorbeeld exact zien wanneer en hoevaak er ge-defrost werd, en daarnaast ook andere (storings)meldingen die normaal na enige tijd verdwijnen van het scherm werden daar netjes gelogd.

• RISL
Knowbody schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:32:
[...]

Dan heb je bij SPA ook warmwater aangevinkt?
Nee, SPA staat uit voor warmwater. Ik heb geen flauw idee waar ik het zoeken moet.

Vrijstaand 1914 | Extra vloer en muurisolatie | Triple glas | WTW: in aanmaak | WP: Nibe F2120-16 + VVM310 met SMO40 + RMU40 | CV wonen: vloerverwarming, slapen: Jaga Strada DHB Hybrid | Solar: Fronius west 7.0kVA | Accu 2x HomeWizard PiB

• jurgen purgen
RISL schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 23:47:
[...]

Nee, SPA staat uit voor warmwater. Ik heb geen flauw idee waar ik het zoeken moet.
ooit had ik het idee dat al het geleerde als kennis achterbleef in de wp maar ik las pas ergens (en weet niet meer waar) dat de regeling jpuw douche gedrag van de afgelopen twee weken aanhoudt als kennis.

Kan t zijn dat ie weer aan het inleren is ?

• RISL
Ik denk dat dat op de Smo S40 best zou kunnen, maar de SMO40 is daar niet toe in staat toch?

Ik zal het in ieder geval onthouden en eens kijken of het gedrag verandert. Bedankt.

• clodders
jurgen purgen schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 00:00:
[...]

ooit had ik het idee dat al het geleerde als kennis achterbleef in de wp maar ik las pas ergens (en weet niet meer waar) dat de regeling jpuw douche gedrag van de afgelopen twee weken aanhoudt als kennis.

Kan t zijn dat ie weer aan het inleren is ?
Kijk in je handleiding van je installatie als het daar beschreven staat dan dan kijk het systeem er naar als de instellingen goed staan. Het is een instelling van het systeem bij mij doet het systeem dit in ieder geval. Heb een F2040 8 kw met een VVM 320 en RMU 40 kamerthermostaat.

• Knowbody
RISL schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 23:47:
[...]

Staat de PV omvormer gekoppeld zodat hij misschien iets doet met overschot zonneenergie?

• Dinjesk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-08 11:47
thijsbov schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:56:
[...]

Als je de startgids opnieuw doorloopt, ben je dan al je eigen settings (b.v. graadminuten, schema's, modi etc.) kwijt?
Nee blijft behouden

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Zou iemand met wat meer verstand even naar deze waarden willen kijken:
  • - of which hot water:
  • 18 u
  • - of which hot water:
  • 585 u
  • addition
  • 0.0
  • affect cooling
  • 0.0
  • affect hot water
  • 1.0
  • affect room temperature
  • 1.0
  • Alarm
  • OK
  • alarm room sens cool
  • 0.0
  • Average outdoor temp (BT1)
  • 28,8 °C
  • Brine in (BT10)
  • 15,6 °C
  • Brine out (BT11)
  • 17,7 °C
  • Brine pump speed (GP2)
  • 75,0%
  • Built-in passive cooling
  • 2.832,80 kWh
  • Calculated cooling supply climate system 1
  • 20,0 °C
  • Calculated supply climate system 1
  • 20,0 °C
  • Condenser (BT12)
  • 19,1 °C
  • Connectiviteit
  • Verbonden
  • control room sensor syst
  • 1.0
  • cooling
  • 1.0
  • cooling curve
  • 0.0
  • cooling factor system
  • 0.0
  • Cooling offset (Smart Price Adaption)
  • 0.0
  • Current (BE1)
  • 0,00 A
  • Current (BE2)
  • 0,00 A
  • Current (BE3)
  • 0,00 A
  • Current compressor frequency
  • 0 Hz
  • Current hot water mode
  • 0.0
  • Degree minutes
  • 0.0
  • Discharge (BT14)
  • 52,2 °C
  • dT Inverter - exh air (BT20)
  • 0,0 °C
  • Est. power at DOT
  • 3.956,0 W
  • Extern. adjust­ment climate system 1
  • Uit
  • Extern. block­ing input cooling
  • Uit
  • filtering time
  • 2 u
  • Flow sensor (BF1)
  • 12,3 l/m
  • heating
  • 0.0
  • heating factor system
  • 2.0
  • Heating medium pump speed (GP1)
  • 70,0%
  • Heating offset (Smart Price Adaption)
  • 2.5
  • Heating, compressor only
  • 9.242,90 kWh
  • Heating, including int. add. heat
  • 9.242,90 kWh
  • Hot water amount
  • 29 m
  • Hot water charging (BT6)
  • 53,4 °C
  • Hot water temp.
  • 57,0 °C
  • Hot water top (BT7)
  • 57,4 °C
  • Hot water, compressor only
  • 2.305,60 kWh
  • Hot water, including int. add. heat
  • 2.397,30 kWh
  • Int elec add heat
  • Blocked
  • Inverter temperature
  • 24,7 °C
  • Liquid line (BT15)
  • 22,5 °C
  • Max compressor frequency
  • 90 Hz
  • Min compressor frequency
  • 20 Hz
  • Mode (Smart Price Adaption)
  • 1.0
  • Next periodic increase: 12 . 08 . 2026
  • 3.0
  • Number of compressor starts
  • 1880.0
  • number of starts:
  • 1880.0
  • Oil temperature (BT29)
  • 0,0 °C
  • Oil temperature (EP15-BT29)
  • 0,0 °C
  • Oper. time
  • 4.300 u
  • Oper. time hot water
  • 585 u
  • Outdoor temperature
  • 29,8 °C
  • Pool offset (Smart Price Adaption)
  • 0.0
  • Pump: Brine (GP2)
  • Aan
  • Pump: Heating medium (GP1)
  • Aan
  • Return line (BT3)
  • 21,2 °C
  • Room temperature (BT50)
  • 24,3 °C
  • Status (Smart Price Adaption)
  • 30.0
  • Status compressor
  • Off
  • Status com­pressor raw
  • 20.0
  • status:
  • Off
  • status: raw
  • 15003.0
  • Suction gas (BT17)
  • 37,4 °C
  • Supply line (BT2)
  • 19,1 °C
  • time betw. switch heat/cool
  • 2 u
  • Time factor add heat
  • 18.2
  • total operating time:
  • 4.300 u
  • Used power at DOT
  • 3.956,0 W
Dit komt uit Home Assistant en is voor mijn Nibe F1253. De vloerkoeling lijkt toch niet zo héél goed te werken. Ik heb ze nu heel koud gezet (vroeger kreeg ik dan condens op mijn vloer als ik ze te koud zette), nu koelt de pomp nog wel wat, maar toch te weinig.

Is er nog een probleem denken jullie? Het is een appartementsgebouw met 18 sondes waarvan er één sonde defect is (lucht in de sonde). De aannemer komt dit herstellen maar ik vraag me af of dit hieraan wel kan liggen: 1/18de is dus weg qua "sondes".

Alvast enorm bedankt! Ik heb ook al de vereenvoudigde PDF erbij genomen om de koeling in te stellen, maar dit lijkt toch geen/bijna geen effect te hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Pharos1985 op 14-08-2026 16:17 ]

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:43
RISL schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:29:
Hij wil als eerste na de vakantie een legionella run. Blijkbaar lukt dat niet. Wellicht het element niet aan staan? Dat blijft hij elke dag proberen.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

• RISL
Bedankt voor het meedenken en alle suggesties.

Pv is niet gekoppeld, dus dat kan (voor zover ik zie) geen oorzaak zijn. Via Homeassistent wil ik de toekomst wel wat meer gaan doen hiermee.

Bij mij gebeurt er nooit een legionella run. Ik weet niet waar ik dat zou kunnen instellen en het is volgens mij ook niet nodig, gezien de spiraal met tapwater die door het buffervat gaat bij de F2120.

Ik heb dit gedrag nog nooit gehad na vakanties. Ook na een handmatige run eergisteren naar 70 graden water, en veel afname, werd er gisteren van 49 naar 50 graden verwarmd.

Vanmorgen heb ik de F2120 maar eens uitgezet voor een halfuur en de stroom er geheel afgehad. Vanmiddag volgde hij voor het eerst in een week netjes het programma (start ingesteld bij 43 graden, actuele temp 45 graden, dus geen start).

Hopelijk heeft dit geholpen, maar mij onduidelijk wat de oorzaak was.

[ Voor 14% gewijzigd door RISL op 15-08-2026 19:11 ]

Pagina: 1 ... 123 124 Laatste