NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 118 119 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08:50
Jessy007 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:51:
Hallo allemaal ik heb een wp van nibe en vind dat hij veel pendelt.

Wat ik heb aangepast
Graden minuten-300
Bijverwarming 800
En de stooklijn een tik omhoog in nummer omlaag in temperatuur
Smart price adoption staat ook aan op 3

[Afbeelding]
Is dit normaal?
Kun je een grafiek van graadminuten laten zien over een langere periode (enkele dagen)? Dat geeft wat meer informatie dan alleen de grafiek van de compressor frequentie.

Verder is het van belang te weten of je een SMO 40 of een SMO S40 hebt. Wat ik begrijp is dat de SMO 40 terug altijd probeert te regelen tot 0 graadminuten, en dan een tijdje uit staat, terwijl de SMO S40 probeert de graadminuten constant te houden op een bepaalde negatieve waarde.

1x uitslaan op een ochtend vind ik nog niet "veel pendelen", al zou een goed gedimensioneerde wtp rond de 0 graden toch wel continu moeten lopen (ik gok dat de dipjes in je compressor frequentie geen pendelen is, maar ontdooicycli bij deze temperaturen).

Nibe S2125-12, SMO S40, vrijstaande woning 190 m2 vloerverwarming (1973, gerenoveerd 2023), Zehnder Q450, 28 zonnepanelen O/W met veel schaduw, Enphase IQ8/IQ8+ micro-omvormers

• MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Ik bedoel of deze functie Silent mode defrosting er ook voor kan zorgen dat de WP nog rustiger/zuiniger kan draaien. Ik maak geen gebruik van SWW dus vraag me af of dit dan meerwaarde heeft om te testen/activeren.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart

• -jann
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-03 21:37
ik222 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 16:01:
[...]

Er zit hier een 100L buffervat (serieel) in het systeem.

Daarnaast is er beneden ook vloerverwarming maar wel met een mengverdeler met pomp (mengventiel wel zover mogelijk dicht). Open verdeler zonder pomp heeft er tussen gezeten maar dat werkte niet omdat het slechts 2 lussen van minimaal 200 meter zijn. Dus zonder pomp was er onvoldoende flow door die lussen heen om de vloer overal warm te krijgen.

Aanvoertemperatuur tijdens een defrost op het afgifte systeem blijft hier ook altijd 25+ graden en vaak zelfs 30+. De defrost gaat ook prima en snel alleen volgens de Nibe kabouters is het blijkbaar sinds november ineens soms random niet meer goed genoeg…

Overigens sinds gisteren Silent Defrost nog een keer geprobeerd nu op 4.8.7 maar ook dat lost het probleem niet op.
Ik ben ruim 2 maanden met mijn systeem bezig geweest om dit probleem op te lossen, en na het verwijderen van de weerstand in mijn systeem was het eindelijk opgelost. Er is een kans dat de software wat te kritisch is, maar de melding lage flow is in ieder geval echt gerelateerd aan een te lage flow tijdens de defrost.

Bij mij zat er te veel weerstand in de warmtemeter. Wellicht dat er bij jou ergens anders te veel weerstand zit, maar dit is inderdaad aan de installateur.

• -jann
MvRtje schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 16:59:
[...]

Ik bedoel of deze functie Silent mode defrosting er ook voor kan zorgen dat de WP nog rustiger/zuiniger kan draaien. Ik maak geen gebruik van SWW dus vraag me af of dit dan meerwaarde heeft om te testen/activeren.
Lijkt me niet, snellere defrosts zorgt voor sneller weer draaien en dus een kleinere dip in GM.

• -jann
ik222 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 16:01:
[...]

Er zit hier een 100L buffervat (serieel) in het systeem.

Daarnaast is er beneden ook vloerverwarming maar wel met een mengverdeler met pomp (mengventiel wel zover mogelijk dicht). Open verdeler zonder pomp heeft er tussen gezeten maar dat werkte niet omdat het slechts 2 lussen van minimaal 200 meter zijn. Dus zonder pomp was er onvoldoende flow door die lussen heen om de vloer overal warm te krijgen.

Aanvoertemperatuur tijdens een defrost op het afgifte systeem blijft hier ook altijd 25+ graden en vaak zelfs 30+. De defrost gaat ook prima en snel alleen volgens de Nibe kabouters is het blijkbaar sinds november ineens soms random niet meer goed genoeg…

Overigens sinds gisteren Silent Defrost nog een keer geprobeerd nu op 4.8.7 maar ook dat lost het probleem niet op.
Heb je een grafiek van BT12?

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
-jann schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 17:12:
[...]

Heb je een grafiek van BT12?
Jazeker, zie hieronder grafieken van 2 verschillende dagen met BT6 erbij. In een grafiek zie je dat er eerst op SWW en daarna weer op het afgifte systeem ontdooid wordt. In de andere grafiek wordt er de hele dag op het afgifte systeem ontdooid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N6xNPhPqKKJKQcwMwGSskZX0DSk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CwdQ5PVVazK1Gh8UyRs2b6Il.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ovbakpXn_skHPOeNvuPqS1m7bHs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ms79bz9CZTI6xbN0iIqPLDYZ.jpg?f=fotoalbum_tile

• -jann
ik222 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 18:08:
[...]

Jazeker, zie hieronder grafieken van 2 verschillende dagen met BT6 erbij. In een grafiek zie je dat er eerst op SWW en daarna weer op het afgifte systeem ontdooid wordt. In de andere grafiek wordt er de hele dag op het afgifte systeem ontdooid.
[Afbeelding][Afbeelding]
Je ziet hier ook momenten dat je aanvoer onder de 20C dipt, dit waren bij mij ook de momenten van problemen. Dit kan komen door te weinig buffer en de radiatoren, of zoals bij mij, te weinig flow op dat moment.

Edit: zie op dat moment geen sww probleem.

• Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-03 21:17
cgms schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 16:41:
[...]

Kun je een grafiek van graadminuten laten zien over een langere periode (enkele dagen)? Dat geeft wat meer informatie dan alleen de grafiek van de compressor frequentie.

Verder is het van belang te weten of je een SMO 40 of een SMO S40 hebt. Wat ik begrijp is dat de SMO 40 terug altijd probeert te regelen tot 0 graadminuten, en dan een tijdje uit staat, terwijl de SMO S40 probeert de graadminuten constant te houden op een bepaalde negatieve waarde.

1x uitslaan op een ochtend vind ik nog niet "veel pendelen", al zou een goed gedimensioneerde wtp rond de 0 graden toch wel continu moeten lopen (ik gok dat de dipjes in je compressor frequentie geen pendelen is, maar ontdooicycli bij deze temperaturen).
Bedankt voor de reactie
Ik heb een smo40

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vUj4F5WJeQj_T71RvlQwnJrWqTM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZATjgR6ISPXZ7fLAtDReWeHA.png?f=fotoalbum_large

Je kan zien waneer ik de instellingen heb veranderd aan de drastische verandering in de grafiek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/43ZCA0Q-vLWOcOymErOMAh2cTxo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/my9s7ysgEruP7CtrKsqfuyPW.png?f=fotoalbum_large
Dit is van vandaag.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
-jann schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 18:17:
[...]

Je ziet hier ook momenten dat je aanvoer onder de 20C dipt, dit waren bij mij ook de momenten van problemen. Dit kan komen door te weinig buffer en de radiatoren, of zoals bij mij, te weinig flow op dat moment.

Edit: zie op dat moment geen sww probleem.
Precies, die momenten corresponderen niet met de tijd van de alarmen en ook blijft ontdooien dan inderdaad gewoon op het afgifte systeem gaan daarna. En dit is inderdaad BT12, dus nadat de warmte voor de defrost eruit is. De temperatuur uit het afgifte systeem is dan nog flink hoger. Zie deze grafieken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jMMaXKm1jRPmsGfUBHhSgX6Oeu8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/blDk5xmbeTc3dq9TgjXGEp3T.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u0hWlxHX05VhThc1B5OPE6tQtBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MXmk8VVYLtx3foNCoTVXDnRx.jpg?f=fotoalbum_large
Iemand enig idee wat de minimale temperatuur is van de retour tijdens een defrost volgens Nibe? Volgens mij is dat ooit gepost maar kan het zo niet terugvinden.

[ Voor 47% gewijzigd door ik222 op 19-02-2026 18:45 ]

• RedGolf
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-03 05:44
Cobbuh schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 14:10:
[...]

In mijn geval heb ik te maken met een MHB05 wat in basis een open verdeler is met een verwarmingselement. BT24 die gasketel temperatuur meet en BT63 meet de uitgaande temperatuur richting het afgifte systeem (zie ook schema hieronder). Ik heb het vermoeden dat BT63 wordt gebruikt in de regeling om eventuele leiding verliezen te compenseren tussen de wp en de MHB05 zodat de aanvoer temperatuur richting het afgifte systeem altijd net iets hoger is dan de berekende temperatuur.

[Afbeelding]

Als BT25 gebruikt wordt in de regeling, waarom zou deze in mijn geval uren lang 0,5 - 1 graden achter lopen op de berekende aanvoertemperatuur zonder dat de wp gaat optoeren.
Volgens je schema is CP10 een 4 pijps buffervat en zal bt25 nooit gelijk zijn aan bt12. Daarnaast ga je er vanuit dat de toeren regeling van gp12 vanzelf zal optoeren, dat is bij mij lang zo geweest maar na wat updates en verbeteringen in het cv systeem, is dat bij mij niet altijd meer het geval. Daarom heb ik voorlopig gp12 vastgezet, ik heb nog niet geëxperimenteerd met het verhogen van de minimale waarde.

Nibe S2125-12, SMO S40, ELK9, Vloerverwarming+radiatoren Enphase 7560Wp, ABB SCU200

• Cobbuh
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 05-03 18:00
wickydude schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 14:32:
[...]

Heb je ook dat secondaire systeem? In dat geval zouden bt25 en ep21-bt2 ongeveer gelijk moeten zijn bij bedrijf.
Als ik het goed lees in de installatiehandleiding dan regelt een mhb op bt63 als er geen buffer en bt25 aanwezig zijn.
Naar mijn weten heb ik geen secondair systeem. Het is soms gewoon lastig te doorgronden hoe alles samenwerkt en te begrijpen waarom de wp zo reageert.

Zoals wanneer ik de hybride mode uitschakel reageert de wp direct door op te toeren en de aanvoer temperatuur verhoogd om zo de GM wegwerkt. Maar waarom niet als de hybride functie is ingeschakeld? Lijkt als of er een ander regeling actie is?

Soms zie je ook een groot verschil tussen de gewenste en de huidige compressor frequentie, wat houdt de wp tegen dat de wp de frequentie niet volgt.

• RedGolf
-jann schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 17:09:
[...]

Ik ben ruim 2 maanden met mijn systeem bezig geweest om dit probleem op te lossen, en na het verwijderen van de weerstand in mijn systeem was het eindelijk opgelost. Er is een kans dat de software wat te kritisch is, maar de melding lage flow is in ieder geval echt gerelateerd aan een te lage flow tijdens de defrost.

Bij mij zat er te veel weerstand in de warmtemeter. Wellicht dat er bij jou ergens anders te veel weerstand zit, maar dit is inderdaad aan de installateur.
Klopt, bij het uitzoeken van mijn warmtemeter viel het mij op dat er forse verschillen zitten in weerstand (kvs waarde) tussen het ene en andere exemplaar. Ik heb mijn Kamstrup uitgezocht onder andere vanwege zijn lage kvs waarde. Ook kwam ik er tijdens het opstarten achter dat de weerstand van mijn boiler spiraal (geen NIBE maar een Nexus) hoger was dan verwacht en hoger dan vergelijkbare exemplaren van NIBE. De fabrikant kon mij deze waarde niet noemen?!? Bijzonder

Je had ook een krachtiger GP12 kunnen installeren maar zowel NIBE als de installateur in Nederland, gaan je daar niet spontaan bij helpen (niet voorgeschreven of originele pomp).

Nibe S2125-12, SMO S40, ELK9, Vloerverwarming+radiatoren Enphase 7560Wp, ABB SCU200

• RedGolf
ik222 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 18:38:
[...]

Iemand enig idee wat de minimale temperatuur is van de retour tijdens een defrost volgens Nibe? Volgens mij is dat ooit gepost maar kan het zo niet terugvinden.
Ik kan het niet snel vinden, maar volgens mij 21 graden

• RedGolf
Alkjoa schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:09:
@Knowbody @MarcKeulers @RedGolf : Wederom bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Hier nog een update:
De pompsnelheid van de GP12 was inderdaad redelijk laag, zie attached plaatje (rond de 25% in verwarmingsmodus). Helaas lijkt er geen mogelijkheid om de snelheid van de GP10 in te zien (ik kan dat hele ding nergens vinden in de menu's van de SMO S40).
Nu heb ik de GP12 van Auto naar 75% gezet, en zie daar: de temperatuur van de BT25 sensor liep snel op. Het "grappige" is dat nu de analoge thermometer op de VVW verdeler zo'n 5 °C achterliep op de BT25. Wel werden de graadminuten langzaam weggewerkt.
Helemaal goed is het nog niet, want 's nachts bij 0-1 °C buitentemperatuur liepen de graadminuten weer op naar -1059.
Ik heb nog steeds het sterke vermoeden dat de BT25 niet goed zit en/of op de verkeerde buis zit. Ik heb een afspraak met de installateur gemaakt.
[Afbeelding][Afbeelding]
Fijn dat dit reageert zoals verwacht. Die lage graadminuten worden waarschijnlijk veroorzaakt door de vele ontdooiingen met dit weer. Nu met die natte sneeuw (hoge luchtvochtigheid) en lage temperaturen van 1 graden, liepen mijn ontdooiingen ook op van maximaal 5 in 7 uur, naar 7 in 5 uur. Bij mij daalde de GM tot -875 en is de bijverwarming ca 2 uur ingeschakeld geweest.

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 05-03 20:47
RedGolf schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 08:15:
[...]

Mijn bt7 daalt ongeveer 2 graden in 7 uur. Mijn 300 liter horizontale boiler staat op een zolder waar het ongeveer 20 graden is. Betreft een goed geïsoleerde zolder waar alle warmtepomp techniek staat.

Het klopt dat de boiler temperatuur eerst een beetje daalt bij de start van het opwarmen. Ik zie aan mijn warmtemeters wat er gebeurt. Bij de start stroomt warm water uit de spiraal in de boiler, naar de nog koude warmtepomp (bij mij ca 15/30m leiding werk. Tegelijk stroomt nog vrijwel koudwater uit dit leidingwerk de spiraal in. Pas na een paar minuten draait deze balans om en wordt het CV water warmer dan de boiler inhoudt. Heel veel korte ritjes maken is dan niet efficiënt, maarja wat is veel? Ik denk dat ik twee laad cycli per dag heb waarvan één langere.
Heb je dan de prioriteit aangepast zodat die niet 30 minuten dit en daarna 30 minuten dat gaat doen?

BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

• cgms
Jessy007 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 18:35:
[...]

Bedankt voor de reactie
Ik heb een smo40

[Afbeelding]

Je kan zien waneer ik de instellingen heb veranderd aan de drastische verandering in de grafiek.
[Afbeelding]
Dit is van vandaag.
1 start per 6 uur is niet dramatisch. Ik vermoed inderdaad dat dit komt door de smo 40, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Je zou wat in dit topic terug kunnen zoeken daar over.

Nibe S2125-12, SMO S40, vrijstaande woning 190 m2 vloerverwarming (1973, gerenoveerd 2023), Zehnder Q450, 28 zonnepanelen O/W met veel schaduw, Enphase IQ8/IQ8+ micro-omvormers

• Knowbody
Cobbuh schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 14:10:
[...]

...

Als BT25 gebruikt wordt in de regeling, waarom zou deze in mijn geval uren lang 0,5 - 1 graden achter lopen op de berekende aanvoertemperatuur zonder dat de wp gaat optoeren.
Omdat dat de SMO 40 regeling is.

Zelf vind ik het een waardeloze regeling en niet meer van deze tijd maar ze stoppen het toch in nieuwe producten, zoals de MHB en SHB lijnen.

Het is niet eenvoudig dat goed werkend te krijgen.

Dan kun je van de automatische curve afstappen maar ook dat heeft nadelen.
De handmatige compressor curve is alleen maar bruikbaar als er 7x24 op WAR wordt geregeld, en waarbij het liefst geen nachtverlaging oid wordt toegepast.

BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

• RedGolf
Knowbody schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 21:08:
[...]

Heb je dan de prioriteit aangepast zodat die niet 30 minuten dit en daarna 30 minuten dat gaat doen?
Neen, daar heb ik nog niet mee geëxperimenteerd. Maar toen ik op zolder zat te sleutelen viel het mij op hoe of het werkt. De WP begint pas met temperatuur verhogen nadat QN10 omgezet is. Vervolgens duurt het even voordat dat de aanvoer een hogere temperatuur heeft dan de boiler en tot dat moment koelt hij iets af.

• RedGolf
Knowbody schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 21:46:
[...]

Omdat dat de SMO 40 regeling is.

Zelf vind ik het een waardeloze regeling en niet meer van deze tijd maar ze stoppen het toch in nieuwe producten, zoals de MHB en SHB lijnen.

Het is niet eenvoudig dat goed werkend te krijgen.

Dan kun je van de automatische curve afstappen maar ook dat heeft nadelen.
De handmatige compressor curve is alleen maar bruikbaar als er 7x24 op WAR wordt geregeld, en waarbij het liefst geen nachtverlaging oid wordt toegepast.
Ik neem aan dat je met automatische curve de stooklijn bedoelt? Het probleem met een warmtepomp is dat hij zo wordt uitgerekend dat hij voldoende vermogen levert om bij (in principe -10) de boel 24/7 warm te houden. Gezien de defrost ellende die al een paar graden boven nul begint, betekent dit dat je vanaf pakweg +5 graden nauwelijks vermogen over hebt voor een flinke boost. Je kunt dus niet uren lang niet verwarmen en vervolgens een uurtje gas geven om op temperatuur te komen. Zeker niet bij oudere woningen als de mijne (1966) ondanks naisolatie. Je wordt gedwongen 24/7 te verwarmen en dan komt zo’n graadminuten principe al snel in beeld om te corrigeren. Indien de woning op temperatuur komt, heeft bt25 de neiging om te hoog te worden en gaat de compressor af toeren en probeert hij een steady state te bereiken.

• RedGolf
cgms schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:20:
[...]
Ik heb het in het verleden nagevraagd bij Nibe, en hun antwoord was dat de BT25 precies op het mixpunt moet zitten (en dus de mixtemperatuur moet meten). Dat is logisch, want je wilt de temperatuur naar de verwarming constant houden. Afwijkend van wat Nibe zeg, betekent dat de BT25 dan ook iets rechts van het mixpunt mag zitten, op de gezamelijke leiding naar het verwarmingssysteem.
Grappig dat je dat gevraagd hebt. Ik vroeg me dat ook al af omdat dit op sommige schema’s specifiek zo getekend is, maar het wordt nergens in de handleiding beschreven (SMO S40). En ik begrijp ook niet waarom specifiek op die plek.

• Cobbuh
RedGolf schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 23:00:
[...]

Grappig dat je dat gevraagd hebt. Ik vroeg me dat ook al af omdat dit op sommige schema’s specifiek zo getekend is, maar het wordt nergens in de handleiding beschreven (SMO S40). En ik begrijp ook niet waarom specifiek op die plek.
In mijn installatie is de BT25 is doormiddel van een kruisstuk precies op de aftakking geplaatst, en doormiddel van een lange genoege dompelbuis zit deze nu nagenoeg in het midden van het kruisstuk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5kP-U0Dm_GZpjzdBkcmaLYGvJM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DXHpImViw2ClpztMVOoOl2Gw.png?f=fotoalbum_large

• MarcKeulers
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 09:16
Alkjoa schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:09:
@Knowbody @MarcKeulers @RedGolf : Wederom bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Hier nog een update:
De pompsnelheid van de GP12 was inderdaad redelijk laag, zie attached plaatje (rond de 25% in verwarmingsmodus). Helaas lijkt er geen mogelijkheid om de snelheid van de GP10 in te zien (ik kan dat hele ding nergens vinden in de menu's van de SMO S40).
Nu heb ik de GP12 van Auto naar 75% gezet, en zie daar: de temperatuur van de BT25 sensor liep snel op. Het "grappige" is dat nu de analoge thermometer op de VVW verdeler zo'n 5 °C achterliep op de BT25. Wel werden de graadminuten langzaam weggewerkt.
Helemaal goed is het nog niet, want 's nachts bij 0-1 °C buitentemperatuur liepen de graadminuten weer op naar -1059.
Ik heb nog steeds het sterke vermoeden dat de BT25 niet goed zit en/of op de verkeerde buis zit. Ik heb een afspraak met de installateur gemaakt.
[Afbeelding][Afbeelding]
@Alkjoa , weer bedankt voor je additionele plaatjes. Je lijkt niet meer energie uit de warmtepomp te kunnen trekken bij je verwarming, maar bij de SWW runs is het geen probleem …..
De SWW setting is vrij simpel, niet veel aan te veranderen voor het opwarmen van de SWW tank …
Je haalt makkelijk 40-50 graden!

De verwarmings settings die zijn er heel veel, en de SMO S40 heeft er weer meer dan de versie die ik heb SMO 40.
Wellicht eens goed alle settings te noteren om te kijken wat je ingesteld hebt ….
Je huis is warm, je hebt waarschijnlijk een RMU S40 in de woonkamer hangen en per fancoil een temperatuur sturing ?
Regel je op RMU of op weersafhankelijk regeling WAR ? Ik weet niet hoe je dat moet instellen op een SMO S40 …

Je BT 25, als ie op het kanaal naar de buffer zit zou hij tussen BT 12 en BT 3 in moeten liggen, maar hij is lager dan BT 3 … dus ik vermoed dat hij goed zit … ook dat je bij hogere flow de graadminuten wegwerkte …

Hoop dat dit helpt, ieder systeem is anders, en ik heb geen mogelijkheid te testen met de SMO S40 dus alles weer met een korreltje zout …

NIBE SMO40 F2120-20, SE 9000 Wp, Victron 9,2 kWh

• RedGolf
Is het jullie ook opgevallen dat sommige data in de app en modbus niet meer klopt sinds de recente update van de SMO S40?

In de app klopt er niets van de bedrijfsuren van de compressor, idem de injectie temperatuur. Deze overeenkomstige parameters kloppen ook niet wanneer je ze via modbus tcp uitleest. Er zijn meer parameters waar iets mee is maar dat heb ik zo niet bij de hand.

Het lijkt wel dat er bij iedere update er een nieuw probleem bijkomt. Dit zijn toch zaken die eenvoudig te testen zijn

• RedGolf
Cobbuh schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:25:
[...]

In mijn installatie is de BT25 is doormiddel van een kruisstuk precies op de aftakking geplaatst, en doormiddel van een lange genoege dompelbuis zit deze nu nagenoeg in het midden van het kruisstuk.
[Afbeelding]
Dit is geen halve maatregel 😎

• Knowbody
RedGolf schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 23:00:
[...]

Die plek (dus bovenop het stokje van de T) is wel verklaarbaar. Afhankelijk van de flow van beide pompen is de richting van het water naar of vanuit het vat of gewoon rechtdoor.
Op dat specifieke punt meet je dan in alle drie de mogelijkheden correct.

• Knowbody
RedGolf schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 22:16:
[...]

Ik neem aan dat je met automatische curve de stooklijn bedoelt? Het probleem met een warmtepomp is dat hij zo wordt uitgerekend dat hij voldoende vermogen levert om bij (in principe -10) de boel 24/7 warm te houden. Gezien de defrost ellende die al een paar graden boven nul begint, betekent dit dat je vanaf pakweg +5 graden nauwelijks vermogen over hebt voor een flinke boost. Je kunt dus niet uren lang niet verwarmen en vervolgens een uurtje gas geven om op temperatuur te komen. Zeker niet bij oudere woningen als de mijne (1966) ondanks naisolatie. Je wordt gedwongen 24/7 te verwarmen en dan komt zo’n graadminuten principe al snel in beeld om te corrigeren. Indien de woning op temperatuur komt, heeft bt25 de neiging om te hoog te worden en gaat de compressor af toeren en probeert hij een steady state te bereiken.
De compressor curve. De niet-S heeft een instelbare compressor curve.

• Knowbody
Cobbuh schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:25:
[...]

[Afbeelding]
Dat is leuk bedacht.

Een sensor in een dompelbuis moet goed contact maken. Strak wikkelen in aluminium folie bijvoorbeeld tot de diameter van de buis bereikt is.

• RedGolf
Knowbody schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 15:25:
[...]

Die plek (dus bovenop het stokje van de T) is wel verklaarbaar. Afhankelijk van de flow van beide pompen is de richting van het water naar of vanuit het vat of gewoon rechtdoor.
Op dat specifieke punt meet je dan in alle drie de mogelijkheden correct.
In mijn geval zit bt25 afgaand op de leiding van de cv installatie. In theorie zou de sensor verkeerd kunnen meten indien een nageregelde installatie geheel zou dichtlopen waardoor er geen stroming meer is richting cv en alleen nog door de buffer. Bt25 zou dan afkoelen met als gevolg dat de graadminuten gaan oplopen en de warmtepomp gaat optoeren omdat hij denkt dat er warmte vraag is.

Dat is dan nog een puntje van aandacht voor mij, al doet deze situatie zich bij mij niet voor (denk ik).

• Knowbody
RedGolf schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 15:53:
[...]

In mijn geval zit bt25 afgaand op de leiding van de cv installatie. In theorie zou de sensor verkeerd kunnen meten indien een nageregelde installatie geheel zou dichtlopen waardoor er geen stroming meer is richting cv en alleen nog door de buffer. Bt25 zou dan afkoelen met als gevolg dat de graadminuten gaan oplopen en de warmtepomp gaat optoeren omdat hij denkt dat er warmte vraag is.

Dat is dan nog een puntje van aandacht voor mij, al doet deze situatie zich bij mij niet voor (denk ik).
Het is dan ook een ideaal, bovenop de T.

Een paar centimeter verderop is de leiding dan ook nog wel warm, dus komt het wel goed.

• Cobbuh
Knowbody schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 15:29:
[...]

Dat is leuk bedacht.

Een sensor in een dompelbuis moet goed contact maken. Strak wikkelen in aluminium folie bijvoorbeeld tot de diameter van de buis bereikt is.
Deze is nu netjes gemonteerd met warmte geleidende pasta. Maar aluminium folie werkt ook goed!

• Alkjoa
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-03 11:33
MarcKeulers schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:21:
[...]

@Alkjoa , weer bedankt voor je additionele plaatjes. Je lijkt niet meer energie uit de warmtepomp te kunnen trekken bij je verwarming, maar bij de SWW runs is het geen probleem …..
De SWW setting is vrij simpel, niet veel aan te veranderen voor het opwarmen van de SWW tank …
Je haalt makkelijk 40-50 graden!

De verwarmings settings die zijn er heel veel, en de SMO S40 heeft er weer meer dan de versie die ik heb SMO 40.
Wellicht eens goed alle settings te noteren om te kijken wat je ingesteld hebt ….
Je huis is warm, je hebt waarschijnlijk een RMU S40 in de woonkamer hangen en per fancoil een temperatuur sturing ?
Regel je op RMU of op weersafhankelijk regeling WAR ? Ik weet niet hoe je dat moet instellen op een SMO S40 …

Je BT 25, als ie op het kanaal naar de buffer zit zou hij tussen BT 12 en BT 3 in moeten liggen, maar hij is lager dan BT 3 … dus ik vermoed dat hij goed zit … ook dat je bij hogere flow de graadminuten wegwerkte …

Hoop dat dit helpt, ieder systeem is anders, en ik heb geen mogelijkheid te testen met de SMO S40 dus alles weer met een korreltje zout …
Regeling is in 3 zones vloerverwarming maar niet met Nibe thermostaten maar thermostaten van Watts in combinatie met een Albrand VVW verdeler en regeling. Eerlijk gezegd weet ik ook niet helemaal hoe een warmtevraag wordt gecommuniceerd. Ik vermoed dat de VVW verdeler opengaat en de warmtepomp moet het dit maar detecteren.
Per fancoil idd een thermostaat in de betreffende kamer die het 3-weg ventiel in dat ding openzet.

Over BT25: sinds ik de GP12 snelheid heb opgevoerd zie ik precies wat je beschrijft: de BT25 waardes liggen tussen BT3 en BT12. Zie plaatje van vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y2gy_mM7WD7ci8GTS1-69Vi8eyg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NGJvbkTmBYbUbLvzvh19sGyB.png?f=fotoalbum_large

• MarcKeulers
Alkjoa schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 20:47:
[...]

Regeling is in 3 zones vloerverwarming maar niet met Nibe thermostaten maar thermostaten van Watts in combinatie met een Albrand VVW verdeler en regeling. Eerlijk gezegd weet ik ook niet helemaal hoe een warmtevraag wordt gecommuniceerd. Ik vermoed dat de VVW verdeler opengaat en de warmtepomp moet het dit maar detecteren.
Per fancoil idd een thermostaat in de betreffende kamer die het 3-weg ventiel in dat ding openzet.

Over BT25: sinds ik de GP12 snelheid heb opgevoerd zie ik precies wat je beschrijft: de BT25 waardes liggen tussen BT3 en BT12. Zie plaatje van vandaag.

[Afbeelding]
Hi @Alkjoa , super bedankt voor de extra info. Ik vermoed afgaande van je beschrijving, dat de Watts/Albrand regeling communiceerd met de NIBE SMOS40 over warmtevraag ja dan wel nee … wellicht nog specifieker of trapsgewijs, maar daar ben ik echt een leek in. Hoe het dan verder in de SMO S40 geregeld is gaat mijn pet te boven ( hoe de warmte vraag leidt tot de compressor snelheden van je buitenunit).
Het “leuke” is dat ik een 3 zones regeling heb volledig NIBE gestuurd, deze setup is veel complexer dan de normale NIBE P2 ( parallel vat ) setup, en je gp10 zal waarschijnlijk vanuit de Watts/Albrand gestuurd worden ( maar ben ik niet zeker ). In mijn situatie heb ik 3 GP 10 voor 3 zones die een semi onafhankelijke besturing hebben van de SMO 40, wellicht vergelijkbaar met jou.
Ik stuur mijn buitenunit aan door BT3 en BT 71 ongeveer gelijk te houden door te kijken welke dT ( tussen bt12 en BT3) dat het beste regelt PLUS ik heb een manuele compressor sturing ( niet mogelijk bij S40 zover ik begrijp).
Als je installateur komt vraag hem hoe de connectie tussen NIBE en de watts/Albrand werkt … iemand moet dat ingesteld hebben …
Sorry dat ik niet veel verder kan helpen … die S40 is te complex daar ik hem niet kan testen. Succes!

Oh, een additionele vraag uit nieuwsgierigheid, je SWW run ( warm water) bestaat uit meerdere runs van 30 minuten afgewisseld met een verwarmingsrun. Waarom heb je daarvoor gekozen ipv een run …

[ Voor 4% gewijzigd door MarcKeulers op 20-02-2026 21:32 ]

• RedGolf
MarcKeulers schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 21:29:
[...]

Hi @Alkjoa , super bedankt voor de extra info. Ik vermoed afgaande van je beschrijving, dat de Watts/Albrand regeling communiceerd met de NIBE SMOS40 over warmtevraag ja dan wel nee … wellicht nog specifieker of trapsgewijs, maar daar ben ik echt een leek in. Hoe het dan verder in de SMO S40 geregeld is gaat mijn pet te boven ( hoe de warmte vraag leidt tot de compressor snelheden van je buitenunit).
Het “leuke” is dat ik een 3 zones regeling heb volledig NIBE gestuurd, deze setup is veel complexer dan de normale NIBE P2 ( parallel vat ) setup, en je gp10 zal waarschijnlijk vanuit de Watts/Albrand gestuurd worden ( maar ben ik niet zeker ). In mijn situatie heb ik 3 GP 10 voor 3 zones die een semi onafhankelijke besturing hebben van de SMO 40, wellicht vergelijkbaar met jou.
Ik stuur mijn buitenunit aan door BT3 en BT 71 ongeveer gelijk te houden door te kijken welke dT ( tussen bt12 en BT3) dat het beste regelt PLUS ik heb een manuele compressor sturing ( niet mogelijk bij S40 zover ik begrijp).
Als je installateur komt vraag hem hoe de connectie tussen NIBE en de watts/Albrand werkt … iemand moet dat ingesteld hebben …
Sorry dat ik niet veel verder kan helpen … die S40 is te complex daar ik hem niet kan testen. Succes!

Oh, een additionele vraag uit nieuwsgierigheid, je SWW run ( warm water) bestaat uit meerdere runs van 30 minuten afgewisseld met een verwarmingsrun. Waarom heb je daarvoor gekozen ipv een run …
Warmtepompen bieden vrijwel geen mogelijkheden om aangestuurd te worden door externe thermostaten omdat het weinig zin heeft. Een warmtepomp heeft te weinig power om snel te kunnen reageren op warmtevraag. Indien je uitsluitend thermostaten van NIBE hebt kan de stooklijn wat intelligenter worden bepaald. Maar of dit mooi gaat werken zal sterk afhangen van de vraag hoe goed radiatoren, fancoils (convector) en vloerverwarming zijn afgestemd op de woning en elkaar. Indien er één afgifte systeem is welke een beduidend hogere aanvoertemperatuur nodig heeft, zal deze in belangrijke mate de stooklijn bepalen.

De SMO probeert bt25 op de stooklijn te houden en dat is het. Alle overige temperaturen zijn een gevolg van hoe de installatie is gebouwd en ingeregeld.

• Knowbody
Iemand nog ideeën over een parallel buffervat.

Momenteel een situatie waarbij het buffervat is aangesloten volgens P4. De klassieke setup en niet de beste.

Ik neig nu naar P1 of P2.

P1 is parallel, 2 poorts
P2 is parallel, 3 poorts met retour door buffer

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:41
Wij gaan onze woning met 80m2 uitbouwen. We gaan hierbij ook een extra badkamer in huis toevoegen. Het vermogen van onze huidige warmtepomp (De SHB 10 met een AMS 10) wordt te klein voor de nieuwe situatie. Hierdoor zal deze vervangen worden door een nieuw model met meer vermogen. Nu heb ik dus dadelijk een warmtepomp van 5 jaar oud over. Ik heb niet de illusie dat ik hier nog veel geld voor ga krijgen. Nu is het zo dat we ook een zwembad in de tuin aan gaan leggen die we willen gaan verwarmen. Kan ik daar mijn huidige warmtepomp voor gebruiken? Of kan ik daarvoor beter een warmtepomp voor aanschaffen die ontwikkeld is om zwembaden te verwarmen?

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:31
Knowbody schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:50:

Momenteel een situatie waarbij het buffervat is aangesloten volgens P4. De klassieke setup en niet de beste.

P1 is parallel, 2 poorts
Ik heb een 2 poorts parallele buffer van 100l. Moet zeggen dat ik er nooit over nadenk, het systeem draait gewoon, zonder issues. Wat is de reden dat je zou willen veranderen?

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• wickydude
Sunri5e schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:40:
Wij gaan onze woning met 80m2 uitbouwen. We gaan hierbij ook een extra badkamer in huis toevoegen. Het vermogen van onze huidige warmtepomp (De SHB 10 met een AMS 10) wordt te klein voor de nieuwe situatie. Hierdoor zal deze vervangen worden door een nieuw model met meer vermogen. Nu heb ik dus dadelijk een warmtepomp van 5 jaar oud over. Ik heb niet de illusie dat ik hier nog veel geld voor ga krijgen. Nu is het zo dat we ook een zwembad in de tuin aan gaan leggen die we willen gaan verwarmen. Kan ik daar mijn huidige warmtepomp voor gebruiken? Of kan ik daarvoor beter een warmtepomp voor aanschaffen die ontwikkeld is om zwembaden te verwarmen?
Een warmtepomp is een warmtepomp. Of ie nou water warm maakt voor verwarming of om het zwembad op te warmen maakt de warmtepomp niet uit :)
Het gaat er meer om of het een beetje klopt qua dimensionering; heeft ie genoeg vermogen om je doel te bereiken…
Overigens kan de Nibe aansturing uitgebreid worden met een zwembad deel, kwestie van configureren, extra leidingwerk en extra pomp, driewegklep en zo. Je heb5 er niet perse een tweede warmtepomp voor nodig.

• Sunri5e
wickydude schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:48:
[...]

Een warmtepomp is een warmtepomp. Of ie nou water warm maakt voor verwarming of om het zwembad op te warmen maakt de warmtepomp niet uit :)
Het gaat er meer om of het een beetje klopt qua dimensionering; heeft ie genoeg vermogen om je doel te bereiken…
Overigens kan de Nibe aansturing uitgebreid worden met een zwembad deel, kwestie van configureren, extra leidingwerk en extra pomp, driewegklep en zo. Je heb5 er niet perse een tweede warmtepomp voor nodig.
Oh, dat wist ik niet. Wat voor een zwembad deel kun je doorvoor aanschaffen? Ik zit ook nog te twijfelen of ik voor een water/water of lucht/water zal gaan. Maar als ik in de zomer ook nog steeds warmte uit die bron ga trekken raakt deze dan niet sneller uitgeput?

• wickydude
Je zou eerst een zwembad kunnen kopen ;)
Ik ben geen installateur, verwacht van mij geen componentenlijst.
Er zou ook eerst een vermogens berekening gedaan moeten worden, het hangt er natuurlijk helemaal van af hoe groot je je zwembad hebt… een 25m bad met 6 banen ga je niet met 1 kleine wp doen, daar is wat meer voor nodig.
Maar als voorbeeld is er de POOL40 set, zie https://dev.nibecustomerp...ual%20(IHB)/031432-14.pdf

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Sunri5e schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:50:
[...]

Oh, dat wist ik niet. Wat voor een zwembad deel kun je doorvoor aanschaffen? Ik zit ook nog te twijfelen of ik voor een water/water of lucht/water zal gaan. Maar als ik in de zomer ook nog steeds warmte uit die bron ga trekken raakt deze dan niet sneller uitgeput?
Om te beginnen waarschijnlijk wat open deuren maar ik noem ze toch maar: een bodem/water wp draait flink voordeliger (qua verbruik, ook om te koelen in de zomer) maar duurder in aanschaf en is zowel ‘s zomers als ‘s winters geruisloos.
In de zomer wil je je bron opwarmen en je zult idd een transmissieberekening van het geheel willen zien (zoals genoemd door @wickydude) om te beoordelen of het allemaal uit kan. In de zomer kun je dan wel gebruik maken van de warmte die je aan je huis onttrekt tijdens het koelen.
Je kunt ook een paar PVT panelen neerleggen om het warmteverlies richting het zwembad te compenseren.

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

• Sunri5e
macbelly schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:18:
[...]

Om te beginnen waarschijnlijk wat open deuren maar ik noem ze toch maar: een bodem/water wp draait flink voordeliger (qua verbruik, ook om te koelen in de zomer) maar duurder in aanschaf en is zowel ‘s zomers als ‘s winters geruisloos.
In de zomer wil je je bron opwarmen en je zult idd een transmissieberekening van het geheel willen zien (zoals genoemd door @wickydude) om te beoordelen of het allemaal uit kan. In de zomer kun je dan wel gebruik maken van de warmte die je aan je huis onttrekt tijdens het koelen.
Je kunt ook een paar PVT panelen neerleggen om het warmteverlies richting het zwembad te compenseren.
Over de PVT panelen had ik nog niet eens nagedacht. Zou ik met het leggen van PVT panelen ook mijn dadelijk ondergedemsioneerde warmtepomp daarmee kunnen ondersteunen? Of werkt dat niet zo?

• macbelly
  • Niet online
Sunri5e schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:40:
[...]

Over de PVT panelen had ik nog niet eens nagedacht. Zou ik met het leggen van PVT panelen ook mijn dadelijk ondergedemsioneerde warmtepomp daarmee kunnen ondersteunen? Of werkt dat niet zo?
Je hebt de extra kW’s nodig in de winter en dan zullen de PVT panelen ook (veel) minder leveren dus dat betwijfel ik. Je hebt echt een goede adviseur nodig (en ik zou pleiten voor één die wat mij betreft merk/oplossing-onafhankelijk is).

• Sunri5e
macbelly schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:01:
[...]

Je hebt de extra kW’s nodig in de winter en dan zullen de PVT panelen ook (veel) minder leveren dus dat betwijfel ik. Je hebt echt een goede adviseur nodig (en ik zou pleiten voor één die wat mij betreft merk/oplossing-onafhankelijk is).
Thnx! Wat zou ik voor mijn tweedehands systeem nog kunnen krijgen op de markt?

• Chicken
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:02
Voor een buitenzwembad in de tuin kun je ook nadenken over wanneer je deze gaat gebruiken. Alleen in de zomer? Dan zou je ook heatpipes neer kunnen leggen, die verbruiken geen stroom, alleen voor het rondpompen van de warmte. Dat had mijn voormalige buurvrouw in haar zwembad. Dat ging zo goed dat ze nu en dan de heatpipes af moest dekken omdat ze anders een hottub had ipv een zwembad. :)

[ Voor 0% gewijzigd door Chicken op 22-02-2026 17:06 . Reden: typo ]

• Sunri5e
Chicken schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:05:
Voor een buitenzwembad in de tuin kun je ook nadenken over wanneer je deze gaat gebruiken. Alleen in de zomer? Dan zou je ook heatpipes neer kunnen leggen, die verbruiken geen stroom, alleen voor het rondpompen van de warmte. Dat had mijn voormalige buurvrouw in haar zwembad. Dat ging zo goed dat ze nu en dan de heatpipes af moest dekken omdat ze anders een hottub had ipv een zwembad. :)
Kon je ze dat niet op een af andere manier mechanisch regelen dan? Lekker onhandig als je het op zo'n manier moet regelen :P

• Chicken
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:02
Sunri5e schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:08:
[...]
Kon je ze dat niet op een af andere manier mechanisch regelen dan? Lekker onhandig als je het op zo'n manier moet regelen :P
Was een soort automatisch zonneschermpje dat elektrisch uitgerold werd over de heatpipes.

• Sunri5e
Chicken schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:15:
[...]

Was een soort automatisch zonneschermpje dat elektrisch uitgerold werd over de heatpipes.
:P

• Knowbody
Sunri5e schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:50:
[...]

Voor de SHB10 heb je de uitbreiding POOL 40 nodig.
Ik weet niet of je gaat koelen in de zomer, zoniet dan kun je de SHB blijven gebruiken voor huis en zwembad. Het kan natuurlijk alles wel, echter 1 ding tegelijk.
Nuchter bekeken lukt mij dat als het nodig is om te koelen, er voldoende zonneschijn is dat het zwembad mogelijk niet eens bijverwarmd hoeft te worden.

Misschien wil je bij de nieuwe warmtepomp wel een SMO-S40 of VVM-S, dan heb je een aparte set voor het zwembad.

PS voor je badkamer: denk goed na over voldoende oppervlakte van je verwarming. Desnoods h.o.h extreem dicht bij elkaar of ook een knuffelmuur.

Mijn badkamer (niet groot) is omgeven door 3 buitenmuren, heeft de langste verwarmingslus van het huis en bovendien amper 3 m2 vloer waar verwarming hoh 10cm in ligt. Dat had achteraf beter gekund.

[ Voor 16% gewijzigd door Knowbody op 22-02-2026 18:10 ]

• Knowbody
Sunri5e schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:05:
[...]

Thnx! Wat zou ik voor mijn tweedehands systeem nog kunnen krijgen op de markt?
Weinig. Want je concurrent is de subsidie.

• Knowbody
wickydude schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:44:
[...]

Ik heb een 2 poorts parallele buffer van 100l. Moet zeggen dat ik er nooit over nadenk, het systeem draait gewoon, zonder issues. Wat is de reden dat je zou willen veranderen?
Ik niet, maar het systeem met de MHB 05 en 300 liter buffervat.
Vermoedelijk gaat het beter werken als het leidingwerk een beetje wordt aangepast.

@Aziraphale jij hebt iemand in je kennisenkring die van P4 naar P2 is overgestapt. Hoe is dat bevallen?

• RedGolf
Knowbody schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:58:
[...]

Voor de SHB10 heb je de uitbreiding POOL 40 nodig.
Ik weet niet of je gaat koelen in de zomer, zoniet dan kun je de SHB blijven gebruiken voor huis en zwembad. Het kan natuurlijk alles wel, echter 1 ding tegelijk.
Nuchter bekeken lukt mij dat als het nodig is om te koelen, er voldoende zonneschijn is dat het zwembad mogelijk niet eens bijverwarmd hoeft te worden.

Misschien wil je bij de nieuwe warmtepomp wel een SMO-S40 of VVM-S, dan heb je een aparte set voor het zwembad.

PS voor je badkamer: denk goed na over voldoende oppervlakte van je verwarming. Desnoods h.o.h extreem dicht bij elkaar of ook een knuffelmuur.

Mijn badkamer (niet groot) is omgeven door 3 buitenmuren, heeft de langste verwarmingslus van het huis en bovendien amper 3 m2 vloer waar verwarming hoh 10cm in ligt. Dat had achteraf beter gekund.
Ik heb geen knuffelmuur maar een badkamer (handdoek) radiator waarvan de retour naar de vloerverwarming gaat. Dit werkt uitstekend. Wanneer ik mijn stooklijn afstem op de vloerverwarming beneden, dan wordt de badkamer makkelijk 2-3 graden warmer.

• Knowbody
RedGolf schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:55:
[...]

Ik heb geen knuffelmuur maar een badkamer (handdoek) radiator waarvan de retour naar de vloerverwarming gaat. Dit werkt uitstekend. Wanneer ik mijn stooklijn afstem op de vloerverwarming beneden, dan wordt de badkamer makkelijk 2-3 graden warmer.
Dat is mooi dat jij dat hebt.
Maar het gaat om Sunrise.

Zeker als je geen radiatoren hebt is het iets om rekening mee te houden.

• MarcKeulers
Knowbody schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:05:
[...]

Vermoedelijk gaat het beter werken als het leidingwerk een beetje wordt aangepast.

@Aziraphale jij hebt iemand in je kennisenkring die van P4 naar P2 is overgestapt. Hoe is dat bevallen?
Hi @Knowbody , ik heb een P3 parallel buffervat met cv houtkachel als extra element. Als ik iets kan simuleren laat het me weten, een P3 is geen P1of P2 maar wellicht dat het helpt bij de keuze.

• format5
  • Laatst online: 03-03 19:17
Sunri5e schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:40:
Als de huidige te klein wordt heb je ook nog een andere optie.
Cascade schakeling van 2, indien degene die jij hebt dat ondersteund uiteraard.

Dan kan je wat je tekort komt op die manier compenseren.
En misschien zelfs het totale systeem wat efficienter krijgen in laag last tijden.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:53
Knowbody schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:05:
[...]

Dat was @energiecoach . Ik weet niet hoe het er daar nu voor staat.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• RedGolf
format5 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 22:52:
[...]

Als de huidige te klein wordt heb je ook nog een andere optie.
Cascade schakeling van 2, indien degene die jij hebt dat ondersteund uiteraard.

Dan kan je wat je tekort komt op die manier compenseren.
En misschien zelfs het totale systeem wat efficienter krijgen in laag last tijden.
Dat zou ook mijn eerste reactie zijn. Ik weet alleen niet of warmtepompen in een cascade allemaal identiek moeten zijn.

Overigens kan de opbrengst van het particulier verkopen van een gebruikte warmtepomp misschien nog meevallen, omdat je alleen subsidie krijgt indien je een warmtepomp laat installeren door een installateur. Dus wanneer een klusser goedkoop af wil zijn door zelf te installeren, is dit een optie. Voor Nibe zijn voldoende gegevens beschikbaar om zelf aan de slag te kunnen.

Een installateur laten komen voor een handtekening voor subsidie kost snel richting €600,-

• RedGolf
Knowbody schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:50:

P1 is parallel, 2 poorts
Voordeel van P1 (2 poorts, 2 leidingen) is dat je geen dT hebt tussen bt25 en bt12, mits gp12 snel genoeg draait. Je stooklijn kan met de dT tussen bt25 en bt12 worden verlaagd en daarmee verhoogd je rendement.

Ik snap nog niet wat het voordeel zou kunnen zijn om de retouren door de buffer te laten stromen (p3). Wellicht om in bepaalde gevallen bt3 te beïnvloeden?

• format5
RedGolf schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:47:
[...]

Dat zou ook mijn eerste reactie zijn. Ik weet alleen niet of warmtepompen in een cascade allemaal identiek moeten zijn.
Voor zover ik weet niet, ik weet namelijk een bedrijf dat een F2120-20 en F2120-16 in cascade heeft.
Maar welke combinaties er kunnen zou ik niet weten.

Ik heb zelf wel eens zitten spelen met het idee een lichtere bij mijn F2120-16 te zetten om op die manier in laaglast efficienter te kunnen zijn. Echter kom ik al snel niet rendabel uit en daarom nooit doorgepakt.

Cascade kan dus niet bij bepaalde series. Goed opletten wanneer wel en niet dus

[ Voor 6% gewijzigd door format5 op 23-02-2026 20:41 ]

• Pocketware
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-03 18:36

Pocketware

Gistermiddag toen ik niet thuis was een keer of zes een sensor error (id: 227) gehad. Na de laatste remote reset ging het weer goed tot vanmiddag…

Resetten en uit/aan hielp niet; error bleef komen.

Toch zelf maar even de F2120 buitenunit open gemaakt. In Zweden hebben ze zeker geen spinnen en muizen? 😉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DveZN3vhPNUpxnhcSbIaOgkcxuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bQ39sJFyYY0nR5p9bbr1KfHx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KBbeI834mEOXDAv7u6rGC6vDL_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wyR0b6dzw4VAgQuUs7gJu814.jpg?f=fotoalbum_large

Lekker warm holletje heeft de muis gemaakt.

Na voorzichtig uitzuigen en uitblazen de unit weer aangezet en tot nu toe🤞 geen errors meer.

Tot zover het advies van de installateur “deze unit heeft geen onderhoud nodig”.

Toch maar een jaarlijkse “optimalisatie” inplannen voor uitzuigen.

Nu nog even kijken of de unit ook muisproof kan.

• RedGolf
Pocketware schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:41:
Gistermiddag toen ik niet thuis was een keer of zes een sensor error (id: 227) gehad. Na de laatste remote reset ging het weer goed tot vanmiddag…

Toch zelf maar even de F2120 buitenunit open gemaakt. In Zweden hebben ze zeker geen spinnen en muizen? 😉

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Na voorzichtig uitzuigen en uitblazen de unit weer aangezet en tot nu toe🤞 geen errors meer.

Tot zover het advies van de installateur “deze unit heeft geen onderhoud nodig”.

Inderdaad, deze reden had ik ook niet verzonnen! Check ook of er geen kabels aangevreten zijn door de muizen. Dat gebeurt inhuis wel, betekent soms ook de laatste maaltijd voor de muis ;)

De installateur welke mijn warmtepomp ‘opleverde’, gaf het advies om de unit jaarlijks te openen om de ventilator, verdamper, etc van bladeren te ontdoen. Tevens het vuilfilter reinigen (zit verstopt in bijgeleverde Kogelkraan in de retour), bijvullen etc. Wanneer je dat doet zou dit ook opvallen.

• Knowbody
RedGolf schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:39:
[...]

Voordeel van P1 (2 poorts, 2 leidingen) is dat je geen dT hebt tussen bt25 en bt12, mits gp12 snel genoeg draait. Je stooklijn kan met de dT tussen bt25 en bt12 worden verlaagd en daarmee verhoogd je rendement.

Ik snap nog niet wat het voordeel zou kunnen zijn om de retouren door de buffer te laten stromen (p3). Wellicht om in bepaalde gevallen bt3 te beïnvloeden?
P2 heeft dat voordeel ook. De aanvoer gaat rechtdoor, eventueel overtollige gaat de buffer in. Omdat dit in de meeste situaties maar een klein deel is, ligt de snelheid ook laag en dat waarborgt een redelijke stratificatie.

Daarnaast heeft P2 als voordeel dat de inhoud van de buffer door de retour op een redelijke temperatuur wordt gehouden, waardoor er tbv de defrost cyclus in elk geval wat 'voorraad' aanwezig is dat minimaal de temperatuur heeft van de retour, waardoor het voor het ontdooien een vergelijkbaar voordeel heeft als een serie buffer in de retour.

Tenminste, zo kijk ik er tegenaan.

• rft80
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07:40
Wij zijn bezig met verbouwing van jaren 30 woning. Hier komt onder andere een nibe s2150 in. Heb wat discussie met de installateur over de de aansturing van de vloerverwarming (motor ventielen of niet).

Vraag staat in nieuw onderwerp, dankbaar voor jullie inzichten:

Nibe s2150/20: vloerverwarming naregeling of niet?

• Knowbody
Voor alle het nog niet gezegd is, de SHB en ook de MHB ondersteunen geen cascade!

• surcharge
  • Registratie: September 2025
  • Nu online
Hoi,
Pocketware schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:41:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ze hebben hier in Zweden absoluut wel muizen en spinnen, maar die nestelen zich liever in iets warmers dan in een buitenunit, zeker bij de extreem koude temperaturen van de winter. :*)

• RedGolf
Knowbody schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:15:
[...]

P2 heeft dat voordeel ook. De aanvoer gaat rechtdoor, eventueel overtollige gaat de buffer in. Omdat dit in de meeste situaties maar een klein deel is, ligt de snelheid ook laag en dat waarborgt een redelijke stratificatie.

Daarnaast heeft P2 als voordeel dat de inhoud van de buffer door de retour op een redelijke temperatuur wordt gehouden, waardoor er tbv de defrost cyclus in elk geval wat 'voorraad' aanwezig is dat minimaal de temperatuur heeft van de retour, waardoor het voor het ontdooien een vergelijkbaar voordeel heeft als een serie buffer in de retour.

Tenminste, zo kijk ik er tegenaan.
Wanneer ik tijd en zin heb, kan ik twee thermokoppels plaatsen in de dompelbuizen van mijn buffer (2 pijps). Ik verwacht dat deze relatief warm is omdat mijn gp12 meer flow geeft dan gp10 en dus meer warm water door de buffer trekt. Is inderdaad prettiger bij ontdooien.

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-02 21:09

ReLight

echo("What Now ? !")

> Tevens het vuilfilter reinigen.

Is daar nog iets van een instructie voor? Tips?

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

• Knowbody
ReLight schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:42:
> Tevens het vuilfilter reinigen.

Is daar nog iets van een instructie voor? Tips?
Pomp uit. Blauwe hendel draaien. Dopje eraf. Punttang om de borgveer te verwijderen. Zeefje eruit.
Zoiets.

• RedGolf
Knowbody schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:59:
[...]

Pomp uit. Blauwe hendel draaien. Dopje eraf. Punttang om de borgveer te verwijderen. Zeefje eruit.
Zoiets.
Juist, wel eerst de installatie uitzetten anders wordt GP12 niet blij :)

• pbleijsw
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 05-03 10:20
RedGolf schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:40:
[...]

Juist, wel eerst de installatie uitzetten anders wordt GP12 niet blij :)
Ik zag een monteur alleen de dop aan de zijkant van de kraan eraf doen en de kraan kort een paar keer dicht doen.
Door de druk in het systeem spoelt het filter schoon. Niet ervoor gaan staan want dan wordt je nat. ;)

Nibe F2040-8 SMO40. hybride met Atag A244C 7500Wp op Zuiden 2 x Huawei Sun 2000-3KTL-M1

• Knowbody
pbleijsw schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:46:
[...]

Ik zag een monteur alleen de dop aan de zijkant van de kraan eraf doen en de kraan kort een paar keer dicht doen.
Door de druk in het systeem spoelt het filter schoon. Niet ervoor gaan staan want dan wordt je nat. ;)
Dat flushen kan ook. Wel een cowboy methode.

• RedGolf
Knowbody schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:12:
[...]

Dat flushen kan ook. Wel een cowboy methode.
Hoef ik op mijn houten zoldervloer niet te doen

• Knowbody
RedGolf schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:33:
[...]

Hoef ik op mijn houten zoldervloer niet te doen
Doekje ervoor valt mee hoor

• pbleijsw
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 05-03 10:20
Knowbody schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:40:
[...]

Doekje ervoor valt mee hoor
je kunt er ook een stuk tuinslang aan schroeven. :*)

Nibe F2040-8 SMO40. hybride met Atag A244C 7500Wp op Zuiden 2 x Huawei Sun 2000-3KTL-M1

• gerben-82
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08:32
Goedendag mensen,

Hier sinds deze week een nibe warmtepomp.

MHB05 met een f2050-10
300liter boiler en 100L parralel buffervat.
Vloerverwarming heeft zoneregeling op alle kamers. Nu zit er in de mhb05 een pomp en een extra pomp in de aanvoer naar de vloerverwarming. Wat is nu het beste?
De thermostaten zijn aan uit en gaan via de mohlenhoff alpha2 en van daaruit een ketelcontact die zit op aux2 van de nibe.
Aux 2 staat op externe regeling. De extra pomp zit op de nibe aangesloten of is het beter deze via de mohlenhoff te schakelen middel pomp relay.

Hebben jullie nog tips om het te fine tunen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SghQm6e5ETNom1EyvDwNsJFstZQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3YkqkGP9UXyXOzWsxxIy7rYH.png?f=fotoalbum_large

• Knowbody
gerben-82 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:25:
Goedendag mensen,

Hier sinds deze week een nibe warmtepomp.

MHB05 met een f2050-10
300liter boiler en 100L parralel buffervat.
Vloerverwarming heeft zoneregeling op alle kamers. Nu zit er in de mhb05 een pomp en een extra pomp in de aanvoer naar de vloerverwarming. Wat is nu het beste?
De thermostaten zijn aan uit en gaan via de mohlenhoff alpha2 en van daaruit een ketelcontact die zit op aux2 van de nibe.
Aux 2 staat op externe regeling. De extra pomp zit op de nibe aangesloten of is het beter deze via de mohlenhoff te schakelen middel pomp relay.

Hebben jullie nog tips om het te fine tunen?
[Afbeelding]
Mijn ervaring met MHB:

Ketel wordt aangestuurd door het daarvoor bedoelde contact. Op de ketel zelf komt deze sturing binnen op het aan/uit contact.

De Alpha2 (GP10) wordt gevoed vanuit de MHB. Alleen als het stookseizoen voorbij is zal deze pomp dan geen spanning krijgen.
Deze pomp is meestal ingesteld op proportionele druk bij zone regeling (waar een systeem met radiatoren en thermostaatkranen ook toe behoort)

Het lijkt mij niet dat jouw zoneregeling ook de MHB aan gaat sturen.

Er is altijd flow omdat het vat parallel zit. Dus je afgiftesysteem kan compleet dichtlopen en de warmtepomp stopt dan op basis van de graadminuten.

[ Voor 5% gewijzigd door Knowbody op 27-02-2026 14:48 ]

• gerben-82
Snap hem even niet. Alpha2 is geen pomp, is
Mijn zoneregeling. Vandaaruit gaat een aan/uit contact naar de mhb05. Op de aux2 zoals de handleiding voorschrijft. Maar soms zie ik dus de 2de pomp draaien terwijl de groepen docht staan vandaar of het beter is de pomp aan en uit te laten gaan via de alpha 2 zoneregeling. Want die stuurt de pomp pas aan als er vraag is en de groepen open gaan.
Knowbody schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:47:
[...]

Mijn ervaring met MHB:

Ketel wordt aangestuurd door het daarvoor bedoelde contact. Op de ketel zelf komt deze sturing binnen op het aan/uit contact.

De Alpha2 (GP10) wordt gevoed vanuit de MHB. Alleen als het stookseizoen voorbij is zal deze pomp dan geen spanning krijgen.
Deze pomp is meestal ingesteld op proportionele druk bij zone regeling (waar een systeem met radiatoren en thermostaatkranen ook toe behoort)

Het lijkt mij niet dat jouw zoneregeling ook de MHB aan gaat sturen.

Er is altijd flow omdat het vat parallel zit. Dus je afgiftesysteem kan compleet dichtlopen en de warmtepomp stopt dan op basis van de graadminuten.

• Knowbody
gerben-82 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:33:
Mijn zoneregeling. Vandaaruit gaat een aan/uit contact naar de mhb05. Op de aux2 zoals de handleiding voorschrijft. Maar soms zie ik dus de 2de pomp draaien terwijl de groepen docht staan vandaar of het beter is de pomp aan en uit te laten gaan via de alpha 2 zoneregeling. Want die stuurt de pomp pas aan als er vraag is en de groepen open gaan.

[...]
Geen idee. Als alpha2 bij jou een zoneregeling is dan is dat iets dat ik niet ken.

Aux 2 staat mogelijk geprogrammeerd als blokkeren warmtepomp. Ik denk niet dat ik dat zo zou doen. Het is een mogelijkheid, de graadminuten springen dan keihard naar 0 en dat zou best kunnen werken.

• wickydude
gerben-82 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:33:
[...]
Ik denk dat het niet veel uitmaakt waarvandaan de pomp wordt aangestuurd omdat de groepen toch dicht gaan.
In het algemeen worden zones afgeraden bij een (Nibe) warmtepomp omdat dat de wp toch traag reageert. De wp regeling werkt liever op de buitentemperatuur. Werkt beter en is zuiniger. Zoneregeling schopt de wp regeling overhoop. Met twee pompen is het nog weer anders.
Daarom zijn er minder mensen hier die er ervaring mee hebben.

• wickydude
Knowbody schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:11:
[...]

Geen idee. Als alpha2 bij jou een zoneregeling is dan is dat iets dat ik niet ken.

Aux 2 staat mogelijk geprogrammeerd als blokkeren warmtepomp. Ik denk niet dat ik dat zo zou doen. Het is een mogelijkheid, de graadminuten springen dan keihard naar 0 en dat zou best kunnen werken.
Ik begrijp dat aux2 in dit geval als externe afstelling is gedefinieerd. Zoals je vroeger je cv ketel aansloot.
Uit de installatiehandleiding:
Externe afstelling
De geselecteerde verwarmingscurve wordt verhoogd met
een gedefinieerde waarde wanneer het AUX-contact wordt
gesloten. Bij een open contact is de verhoging niet langer
geldig.
Temperatuurverhoging gedefinieerd in menu 1.9.2. Deze
functie kan bijvoorbeeld worden gebruikt door een aan/uit
kamerthermostaat.

Ik neem aan dat daarmee de gm regeling buitenspel wordt gezet, maar dat staat er niet direct in

[ Voor 33% gewijzigd door wickydude op 27-02-2026 16:56 ]

• gerben-82
Klopt zoals u zegt. Aux2 is ingesteld voor aan/uit thermostaat.

Is het dan beter om die aan uit functie uit te zetten? En de wp gewoon z’n gang laten gaan?
De groepen gaan wel open bij warmtevraag.
Neem aan dat die dan rustig door draait over het buffervat.
Maar enige is dat dan mischien externe pomp gp12 dan draait terwijl groepen dicht staan.
Is dat dan niet slecht voor de pomp?

Mischien iemand een idee.
wickydude schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:52:
[...]

Ik begrijp dat aux2 in dit geval als externe afstelling is gedefinieerd. Zoals je vroeger je cv ketel aansloot.
Externe afstelling
geldig.
kamerthermostaat.

Ik neem aan dat daarmee de gm regeling buitenspel wordt gezet, maar dat staat er niet direct in

• wickydude
gerben-82 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 17:28:

Is het dan beter om die aan uit functie uit te zetten? En de wp gewoon z’n gang laten gaan?
Maar enige is dat dan mischien externe pomp gp12 dan draait terwijl groepen dicht staan.

[...]
Je hebt hem net, ik zou gewoon eens een tijdje aankijken hoe het systeem draait. Het is nu weer vrij warm, is zo niet goed te zeggen denk ik.
Vwb je tweede pomp, ik neem aan dat de installateur daar over nagedacht heeft. Weet niet hoe je systeem er precies uitziet. Maar die draait waarschijnlijk ook over je buffer.

• gerben-82
Klopt, draait ook over een paralelbuffer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sWAx9j4uLoLCY0cqYMIeePm3N1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cy3osbRXqZ6G33RS972DwxhB.jpg?f=fotoalbum_large
wickydude schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 19:02:
[...]

Je hebt hem net, ik zou gewoon eens een tijdje aankijken hoe het systeem draait. Het is nu weer vrij warm, is zo niet goed te zeggen denk ik.
Vwb je tweede pomp, ik neem aan dat de installateur daar over nagedacht heeft. Weet niet hoe je systeem er precies uitziet. Maar die draait waarschijnlijk ook over je buffer.

• Knowbody
wickydude schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:52:
[...]

Externe afstelling
geldig.
kamerthermostaat.

Nee Nee.
Was het maar waar dat de GM regeling op de en of andere manier buitenspel kon worden gezet.

Externe afstelling is gewoon hetzelfde als + of - op de curve doen, via de RMU bijvoorbeeld.

Als je 'blokkeren' kiest als functie op een input, stopt de verwarming vrijwel onmiddellijk en gaan de graadminuten naar 0. En blijven op 0 totdat de blokkering wordt opgeheven.

• Knowbody
gerben-82 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 17:28:

[...]
Eerst gewoon ervaren !

GP10, de externe pomp, kan altijd blijven draaien je hebt immers een parallel buffervat. Maar als deze pomp op proportionele druk staat zal deze stoppen met pompen als de weerstand te hoog is (alles dicht).

GP12, de interne pomp, gaat naar een laag toerental of stopt (intermitterend). Omdat het parallel buffervat erin zit kan er niets fout gaan.

• Knowbody
gerben-82 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 20:20:
[Afbeelding]

[...]
Grappig. Je hebt -zo te zien- een MHB maar geen gasketel aangesloten.

• gerben-82
Klopt MHB05 met uitbreidingsset full electric
Knowbody schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 21:03:
[...]

Grappig. Je hebt -zo te zien- een MHB maar geen gasketel aangesloten.

• format5
gerben-82 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 20:20:
[Afbeelding]

[...]
Ik probeer te begrijpen hoe het aangesloten zit op deze foto, echter loop ik steeds vast.

Hopelijk dat iemand anders het wel snapt en dat ik iets fout denk, maar voor mij lijkt het alsof er ergens iets onlogisch zit. Ik zou immers verwachten dat de leidingen links onder en rechts afgifte zijn, echter zie ik dan niet hoe het buffer hier parallel in zou hangen.

Ik neem aan dat het aangesloten is volgens een van de hydraulische schema's zoals nibe die beschikbaar stelt?

• Knowbody
format5 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 23:20:
[...]

Ik probeer te begrijpen hoe het aangesloten zit op deze foto, echter loop ik steeds vast.

Hopelijk dat iemand anders het wel snapt en dat ik iets fout denk, maar voor mij lijkt het alsof er ergens iets onlogisch zit. Ik zou immers verwachten dat de leidingen links onder en rechts afgifte zijn, echter zie ik dan niet hoe het buffer hier parallel in zou hangen.

Ik neem aan dat het aangesloten is volgens een van de hydraulische schema's zoals nibe die beschikbaar stelt?
Rood en blauw komen vanaf de buitenunit.

• Knowbody
gerben-82 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 21:21:
Klopt MHB05 met uitbreidingsset full electric

[...]
Dat dacht ik al.

In het begin had je het over een ketel contact. Verwarrend.

• gerben-82
Sorry voor de verwarring. 🙈

Bedoelde natuurlijk het aan/uit contact wat normaal de ketel aanstuurt.

Die zit dus nu op de aux2 van mhb05 zoals de handleiding zegt
Knowbody schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 23:45:
[...]

Dat dacht ik al.

In het begin had je het over een ketel contact. Verwarrend.

• gerben-82
Rood en blauw komen van de buitenunit.

Blauw loopt onderlangs door in koper en zit een tstuk onder het buffervat. 1 gaat buffervat in ander loopt helemaal door naar links.met tstuk naar aansluiting boilervat onderin. En andere stuk op de retour van de vloerverwarming.

Rood gaat bovenlangs naar de mhb05 xl8
Vanaf mhb xl1 gaat die naar ab driewegklep.
B driewegklep gaat op tstuk buffervat en aanvoer extra pomp. Andere kant pomp aanvoer vloerverwarrming

A driewegklep naar bovenste aansluiting boilervat
Aansluiting bovenop vat gaat naar warm tapwater.

Koud water op boilevat helemaal onderaan
format5 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 23:20:
[...]

• RedGolf
Ben ik de enige die er last van heeft dat sinds de meeste recente update van de SMO S40 en S2125-12 er niets meer klopt van het aantal compressor bedrijfsuren en de injectie temperatuur BT81?

Het aantal bedrijfsuren is sinds de update gekelderd van 2654 naar 279 en bij BT81 verschijnt ‘-‘ in de app en op myUplink.

• aandegrift
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08:29
@RedGolf

De tegel 'Total runtime compressor' had ik nog niet geselecteerd in de app. Deze staat bij mij op 0. 8)7

Ik gebruik de Warmtepomp niet voor SWW, daarom bij mij geen tegel met 'BT81'.

Huis BJ 2007 320m2: Nibe S2125-12 (verwarming en actieve koeling), SMO S40, Remeha Ace 35c (SWW+Hybride), Niko domotica integratie, Jaga Briza fancoils; SolarEdge 3500 Wp zuid + 3500 Wp West; 11 kW Alfen laadpaal

• RedGolf
aandegrift schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 14:43:
@RedGolf

De tegel 'Total runtime compressor' had ik nog niet geselecteerd in de app. Deze staat bij mij op 0. 8)7

Ik gebruik de Warmtepomp niet voor SWW, daarom bij mij geen tegel met 'BT81'.
Indien je op de website van MyUplink inlogt zou je de bedrijfsuren van de compressor moeten kunnen zien toch?

De injectie temperatuur is de temperatuur van koelmiddel wat in de compressor wordt geïnjecteerd om bij lage temperaturen de compressor nog te laten werken (volgens Google :) )

• AnJaJoRe
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08:22
RedGolf schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 06:26:
Ben ik de enige die er last van heeft dat sinds de meeste recente update van de SMO S40 en S2125-12 er niets meer klopt van het aantal compressor bedrijfsuren en de injectie temperatuur BT81?

Het aantal bedrijfsuren is sinds de update gekelderd van 2654 naar 279 en bij BT81 verschijnt ‘-‘ in de app en op myUplink.
Ja 🙄 klopt niks van

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U7aMeJ2hXS_JDV2vd_kfS8lyEV4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VIAjuL7vFncDXkxlc0rePugJ.png?f=fotoalbum_large

De uren verwarming en warmwater kloppen wel, de optelling niet
Getallen van 3 jaar bedrijfstijd

F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 boiler RSV300X buffer-serieel UKV100 Alleen Radiatoren (8 beg.grond,5 op etage) PV9200Wp Oppervlak 2x100m2 600m3 Vrijstaand bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A++

• macbelly
  • Niet online
Voor een S-series b/w wp kloppen de getallen wel (2 jaar in bedrijf).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YnGLjKdUZsIWgFDpU7FQhBk_A5s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ty9Gqy6VXHp869BeFA7zhUJK.png?f=fotoalbum_large

• theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:26

theo66

NIBE S1155-6

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-on1rNLu-c_tjYrakBFl_oSZ_AI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/arDPdrXMwMsXedXEWLxvG6aM.png?f=fotoalbum_large
Bij mij een vergelijkbaar plaatje, S1155 en de statistieken kloppen. Bedrijfstijd bijna 2,5 jaar

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

• cgms
AnJaJoRe schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:18:
De uren verwarming en warmwater kloppen wel, de optelling niet
Getallen van 3 jaar bedrijfstijd
Kan het zijn dat er ook nog uren koeling zijn?

• AnJaJoRe
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08:22
cgms schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 08:33:
[...]

Kan het zijn dat er ook nog uren koeling zijn?
Nee, geen koeling
F-serie L/W-warmtepomp, S-serie SMO en RMU
Tot voor kort klopten de getallen wel maar nu dus niet meer
Stoort me overigens niet, alles werkt zoals het hoort

[ Voor 30% gewijzigd door AnJaJoRe op 05-03-2026 16:31 ]

F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 boiler RSV300X buffer-serieel UKV100 Alleen Radiatoren (8 beg.grond,5 op etage) PV9200Wp Oppervlak 2x100m2 600m3 Vrijstaand bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A++

• cealis82
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 08:55
Ik heb een Nibe 225 warmtepomp en huis werd te warm dus vermoedde dat ik iets teveel met de instellingen had geknooid dus ik dacht laat ik alles terugzetten zoals het was en koos fabrieksinstellingen.

Maar nadat ik dit had gedaan kreeg ik alarm 301, iemand enig idee of ik dit zelf kan oplossen of dat ik een servicemonteur moet langs laten komen?

Opgelost, zag in meterkast dat een stop eruit was gegaan.

[ Voor 8% gewijzigd door cealis82 op 06-03-2026 08:55 ]

Pagina: 1 ... 118 119 Laatste