NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 104 105 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:59
AnJaJoRe schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:30:
[...]

Inmiddels ook bij mij gedaan, via USB, geen probleem…. Maar….
Bij mij treedt wel steeds een merkwaardig fenomeen op bij updates
Vóór de update meldt mijn systeem niets over nieuwe updates, ik lees dat hier op het forum, download de update dan op USB, en voer hem uit
Direct na de update meldt het systeem dat er “een update klaar staat voor update over internet”, een melding die pas weg gaat als ik de update nogmaals uitvoer óver de al ge-update software
Dat gaat overigens altijd goed, maar raar is het wel.

Overigens werkt het systeem tegenwoordig bij mij prima met regeling via de RMU-S40 en ML, ik kan eigenlijk gewoon bedienen als met de voormalige gas-ketel, wel met een programma met temperatuur-instellingen tussen de 19 en 20.5gr (nacht 19, ochtend 20 en middag/avond vrij instelbaar op de RMU, SWW tussen 14en15.30u)
Heel eerlijk wacht ik altijd paar dagen tot een week. Ik krijg eerst een melding via de mail dat er een update is maar mijn SMO S40 komt altijd pas dagen later met dat ik ook werkelijk kan updaten. Ik doe het dus nooit met USB. Ik denk dat het ook niet verkeerd is om meerdere dagen te wachten, het is in het verleden al eens geweest dat hij volgens mij is teruggetrokken door een bepaalde bug.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart

• AnJaJoRe
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
MvRtje schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:57:
[...]

Heel eerlijk wacht ik altijd paar dagen tot een week. Ik krijg eerst een melding via de mail dat er een update is maar mijn SMO S40 komt altijd pas dagen later met dat ik ook werkelijk kan updaten. Ik doe het dus nooit met USB. Ik denk dat het ook niet verkeerd is om meerdere dagen te wachten, het is in het verleden al eens geweest dat hij volgens mij is teruggetrokken door een bepaalde bug.
Blijkbaar heb ik niet genoeg geduld 🫣

F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 RSV300X boiler UKV100 serieel-buffer Alleen Radiatoren (8 beg.grond,5 op etage) PV9200Wp Oppervlak 2x100m2 600m3 Vrijstaand bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A++

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:18
@havisoft @MarcKeulers en @Biggles
Ik ben nog niet zoveel verder met mijn analyse van de defrosts op SWW gezien er de afgelopen dagen (weken) nauwelijks defrosts zijn geweest. Afgelopen paar dagen wel een aantal defrosts gehad, die gingen op SWW nadat ik foutmelding 418 over het vuilfilter weer kreeg.

Bij mij staat de buitenunit relatief ver van de binnenunit, hier zit ongeveer 13 meter leidingwerk tussen. Ik zat mij af te vragen of dat iets met deze melding te maken zou hebben. Wellicht verwacht de buitenunit onmiddellijk warm water zodra de defrost cycle begonnen is, maar duurt dit even voordat het warme water de buitenunit bereikt heeft.

Wat is de afstand bij jullie tussen de binnenunit en de buitenunit?

Ik heb de nieuwe update trouwens nog niet geïnstalleerd, wijzigingen zijn geloof ik niet echt relevant voor mij, ik wacht dus nog wel even.

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

• Sted74
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 09:56
Afgelopen dinsdag heb ik mijn SMO-S40 succesvol geüpdatet naar 4.7.5 middels vaste ethernetkabel zonder problemen en het systeem draait nog als een zonnetje!

Ik heb mijn F2050-10 sinds januari dit jaar hybride aangesloten met een externe warmwaterboiler en als ik deze winter goed doorkom zonder gasgebruik gaat de gasketel er definitief uit en bespaar ik ook weer wat op het vastrecht voor gas.

[ Voor 46% gewijzigd door Sted74 op 18-12-2025 13:39 ]

• kayano55
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:54
Inf1nite schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 18:01:
Ik volg dit forum al een tijdje, en zit nog met een aantal vragen in mijn hoofd.

Wij hebben een SHB 10 hydrobox met een AMS 10-6 slave. Daarnaast hebben we een losse warmtepompboiler voor ons SWW. Dit is een gescheiden systeem. De boiler wordt tevens gebruikt voor de mechanische ventilatie. Dit alles in een nieuwbouwwoning welke afgelopen jaar is opgeleverd.

Ik gebruik nu stooklijn 2/-1, en dit houdt onze woonkamer rond 20 graden. Echter, bij zonnig weer (zoals vandaag) loopt de temperatuur snel op richting 23/24 graden! Wat mij opvalt is dat de warmtepomp in zo'n situatie overdag niets doet en 's nachts moet "overwerken" om er voor te zorgen dat de temp niet onder de 20 graden zakt. Dit lijkt mij een beetje zonde van de energie.

Hoe heb je dit uiteindelijk opgelost? Ik heb ook grote raampaartijen, heb een tijdje WAR gedraaid maar liep tegen het probleem aan, nu weer met factor 2 van de RMU maar die knijpt in mijn ogen de aanvoer te veel waardoor het frisser voelt of de compressor uren uitblijft.

Om dit te voorkomen heb ik afgelopen week de factor van de RMU 40 van 2 naar 0 gezet, zodat het systeem 100% WAR draait, met het idee dat de vloer dan overdag niet verder afkoelt en het systeem in de nacht minder hard hoeft te werken. Dit lijkt op zich te werken, maar de temperatuur in de woonkamer met zonnig weer loopt dus wel hevig op.

Binnenkort wordt zonwering geplaatst maar ik vind het een beetje zonde om de zonwering met dit weer naar beneden te hebben omdat het anders binnen te warm wordt.

Hebben jullie ideeën over hoe ik de warmte zou kunnen beperken? Alvast bedankt voor het meedenken.

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Luchtenburger schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:01:
Ik ben nog niet zoveel verder met mijn analyse van de defrosts op SWW gezien er de afgelopen dagen (weken) nauwelijks defrosts zijn geweest.
Met de Kerstdagen heb je weer voldoende kans op defrosts. Kun je je met goed fatsoen verontschuldigen tegenover het bezoek met het dreigement dat het anders koud wordt tijdens het diner. H

[ Voor 44% gewijzigd door macbelly op 18-12-2025 14:35 ]

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

• Biggles
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 18:29
Ik ben nog niet zoveel verder met mijn analyse van de defrosts op SWW gezien er de afgelopen dagen (weken) nauwelijks defrosts zijn geweest. Afgelopen paar dagen wel een aantal defrosts gehad, die gingen op SWW nadat ik foutmelding 418 over het vuilfilter weer kreeg.

Bij mij staat de buitenunit relatief ver van de binnenunit, hier zit ongeveer 13 meter leidingwerk tussen. Ik zat mij af te vragen of dat iets met deze melding te maken zou hebben. Wellicht verwacht de buitenunit onmiddellijk warm water zodra de defrost cycle begonnen is, maar duurt dit even voordat het warme water de buitenunit bereikt heeft.

Ik heb de nieuwe update trouwens nog niet geïnstalleerd, wijzigingen zijn geloof ik niet echt relevant voor mij, ik wacht dus nog wel even.
@Luchtenburger
Bij mij zit er ook aardig wat leidingwerk tussen binnen en buitenunit. Ik gok dat de afstand tussen die twee een meter of 9 is.

• havisoft
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:59

@Luchtenburger Bij mij is de afstand ca 9 meter

NIBE RMU_S40 + VVM_S320 + S2125-12 | PV SolarEdge SE9k 9.500 KWh per jaar

• Luchtenburger
Dank voor de snelle reacties, hier lijken wij iets gemeenschappelijks in de configuraties te hebben.

Zoals @macbelly aangeeft ziet het er naar uit dat de temperaturen rond de kerstdagen weer zakken tot rond het vriespunt.
Ik zal dan eens weer proberen om het defrost gedrag te analyseren, wellicht ook beter de parameters van de buitenunit zelf in de gaten gaan houden.

Daarna maar eens zien of ik voldoende info heb om weer eens een mail naar NIBE te sturen.

• Biggles
Luchtenburger schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:06:
Dank voor de snelle reacties, hier lijken wij iets gemeenschappelijks in de configuraties te hebben.

Zoals @macbelly aangeeft ziet het er naar uit dat de temperaturen rond de kerstdagen weer zakken tot rond het vriespunt.
Ik zal dan eens weer proberen om het defrost gedrag te analyseren, wellicht ook beter de parameters van de buitenunit zelf in de gaten gaan houden.

Daarna maar eens zien of ik voldoende info heb om weer eens een mail naar NIBE te sturen.
@Luchtenburger

Om te kijken of er nog meer overeenkomsten zijn naast het lange leidingwerk, nog wat extra info.
Ik heb dus een grundfos upm2 25-70. Tijdens verwarmen staat deze altijd op 100%. Alleen bij verwarmen SWW varieert de pompsnelheid.

In de handleiding staat dat er een minimale flow van 0,32l/sec nodig is voor een defrost. Nu weet ik niet of ik dat haal op de vloerverwarming en ik weet ook niet zo goed wat ik er mee moet, aangezien de defrosts in februari nog via de vloerverwarming liepen en nu niet meer. Er is niets aan het systeem veranderd.

• Luchtenburger
Biggles schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:58:
[...]

@Luchtenburger

Om te kijken of er nog meer overeenkomsten zijn naast het lange leidingwerk, nog wat extra info.
Ik heb dus een grundfos upm2 25-70. Tijdens verwarmen staat deze altijd op 100%. Alleen bij verwarmen SWW varieert de pompsnelheid.

In de handleiding staat dat er een minimale flow van 0,32l/sec nodig is voor een defrost. Nu weet ik niet of ik dat haal op de vloerverwarming en ik weet ook niet zo goed wat ik er mee moet, aangezien de defrosts in februari nog via de vloerverwarming liepen en nu niet meer. Er is niets aan het systeem veranderd.
Ik heb een VVM S320 binnenunit waar de pomp in zit. Aan het begin van dit stookseizoen stond die ook continu op 100% met een flow van ongeveer 22,5l/m
Ik heb de DoT en dT parameters aangepast, de pomp draait nu continu op 80%, de flow is ongeveer 19,5l/m.

Met de 22,5l/m (of 0,37l/s) op 100% (waarop de pomp draait bij een defrost) is de flow dus hoger dan de eis van 0,32l/s

Verder heb ik een buffer in serie van 90 liter. Ik vraag mij af of deze nog nodig is, initieel had ik naregeling op de vloerverwarming, maar die heb ik er af gehaald. Volgens mij moet er nu dus altijd voldoende volume beschikbaar zijn.

Al met al ben ik momenteel tevreden over het regelgedrag van het systeem, het is intussen veel rustiger dan vorig jaar. Ik weet niet of dit komt door firmware updates of door het aanpassen van parameters (of een combinatie van beide)
Het enige wat ik nog graag zou verbeteren is het defrost gedrag. Hier wordt het regelgedrag van het systeem instabiel van en dus inefficiënt.

• MarcKeulers
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20:48

Bij mij is de afstand ~23 meter, ik heb echter geen S-serie …

NIBE SMO40 F2120-20, SE 9000 Wp, Victron 9,2 kWh

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb een aanbieding liggen voor een F2050-6 i.c.m. een Nibe Prepaer MHB 05 binnenunit. Betreft een woning uit 1978 met 5cm spouwisolatie en vloerverwarming uit 2008 (slakkenhuis h.o.h. 15, vloerisolatie 7cm pir) en boven radiatoren, woonoppervlakte +/-250m2 waarvan +/- 100m2 op begane grond in de praktijk verwarmd + badkamer + 1 werkkamer met radiator.

Voor mijn gevoel is de 8KW unit vrij krap bemeten al is het in een hybride opstelling. Ik ga nog wat meer info vragen over de verwachting qua verwarming/energieverbruik etc. Is dit uberhaupt een reele optie voor een dergelijke woning?

Daarnaast willen we de buitenunit aan de andere kant van de woning neerzetten gezien dat de enige locatie is waar we zelf, en de buren geen last hebben van het geluid, de afstand is echter 25 meter tussen de binnen en buitenunit, zitten er limitaties op qua afstand?

• warsame
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:06
Avvd schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:52:
Ik heb een aanbieding liggen voor een F2050-6 i.c.m. een Nibe Prepaer MHB 05 binnenunit. Betreft een woning uit 1978 met 5cm spouwisolatie en vloerverwarming uit 2008 (slakkenhuis h.o.h. 15, vloerisolatie 7cm pir) en boven radiatoren, woonoppervlakte +/-250m2 waarvan +/- 100m2 op begane grond in de praktijk verwarmd + badkamer + 1 werkkamer met radiator.

Voor mijn gevoel is de 8KW unit vrij krap bemeten al is het in een hybride opstelling. Ik ga nog wat meer info vragen over de verwachting qua verwarming/energieverbruik etc. Is dit uberhaupt een reele optie voor een dergelijke woning?

Daarnaast willen we de buitenunit aan de andere kant van de woning neerzetten gezien dat de enige locatie is waar we zelf, en de buren geen last hebben van het geluid, de afstand is echter 25 meter tussen de binnen en buitenunit, zitten er limitaties op qua afstand?
Mijn installateur adviseerde minimaal een 8 kW-unit in een hybride opstelling. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een Nibe F2040-6 all-electric met een 200 L boiler.
Het huis is comfortabel warm met een jaarverbruik van circa 3.000 kWh.
Ik verwarm uitsluitend met radiatoren, verwarmde oppervlak beneden bedraagt 78 m². verder verwarm ik nog 2 slaapkamers in de eerst verdieping(sins kort) en een badkamer.
De afstand tussen de buitenunit en de SMO S40 is ongeveer 13 meter.
De woning is gebouwd in 1952 en heeft een matige isolatie.

F2040-6 | SMO-S40 | Hygiene boiler 200 L | Alleen radiatoren | HoekHuis BJ 1952 | Buffervat 25 L | Wilo Yonos PICO circulatiepomp | Honeywell T6 thermostaat

• macbelly
  • Niet online

Warmteverlies/transmissieberekening (laten) maken?

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:40
macbelly schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:33:
[...]

Warmteverlies/transmissieberekening (laten) maken?
Een installateur die deze setup adviseert in plaats van een 12 kW weet wat die doet.

BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

• kayano55
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:54
Knowbody schreef op zondag 19 februari 2023 @ 20:29:
[...]

Ok. Dan doe je dit:

Je laat de RMU meedoen, en maakt (langdurig en vaak) notities van de berekende aanvoertemperatuur en de buitentemperatuur zodat je een beeld krijgt met welke temperaturen het systeem werkt.

Nibe schrijft dat in elke handleiding voor de installateur

"De ruimtesensor is aangesloten op klem-
menstrook AA100-X10:2 en op een willekeurige ingang
op klemmenstrook AA100-X11.
Indien er een ruimtesensor wordt gebruikt om de kamer-
temperatuur in °C te wijzigen en/of om de kamertempe-
ratuur te finetunen, moet de sensor worden geactiveerd
in menu 1.3 "Instellingen ruimtesensor".
Als er een ruimtesensor wordt gebruikt in een kamer
met vloerverwarming, dient deze uitsluitend een weer-
gavefunctie te hebben en geen functie ter controle van
de kamertemperatuur"

Verder staat er dit:

[Afbeelding]
Ik heb dit nagevraagd bij NIBE en dit was de reactie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Paw2JvyUgOBI5pAfS16MYXEoVzE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GGox0iuAeokHjHxVDJh1vgVe.png?f=fotoalbum_large

Ik had het ook het stukje van de installateurshandleiding meegestuurd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UifupLKa9mMxXUatXV5izCxnJU0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wflC3NOzBxT66VYqV3ZWe9WL.png?f=user_large

• Skipperhenk
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 19:17
Ik ben er nog niet achter hoe ik de instelling van de RMU kan controleren in de vvm-S320 want hier kan ik de RMU 40 bijvoorbeeld een halve graad ophogen en dan gaat volgens mij de buitenunit toch eerder en langer draaien.
Dus is het niet alleen een weergave functie.
Hier 100m2 vloerverwarming B.G waar ook de RMU hangt.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Skipperhenk schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 19:29:
Ik ben er nog niet achter hoe ik de instelling van de RMU kan controleren in de vvm-S320 want hier kan ik de RMU 40 bijvoorbeeld een halve graad ophogen en dan gaat volgens mij de buitenunit toch eerder en langer draaien.
Dus is het niet alleen een weergave functie.
Hier 100m2 vloerverwarming B.G waar ook de RMU hangt.
Je kunt gewoon zelf instellen of de RMU wel of niet daadwerkelijk invloed heeft. Alleen Nibe raadt in de installateurs handleiding beïnvloeding door de RMU dus af bij vloerverwarming.

Zelf sta ik er een beetje gemengd in, op zich werkt de RMU sinds de introductie van ML ook met vloerverwarming prima zolang de omstandigheden niet te veel wisselen. Dan heb je met de juiste stooklijn een prima regeling. Als de omstandigheden echter ineens flink wisselen dan reageert het systeem door de vloerverwarming te traag op de correcties door de RMU waardoor die veel te extreem gaat over corrigeren. Dus ik snap het advies van Nibe ook wel weer.

• Knowbody
kayano55 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:16:
[...]

Ik heb dit nagevraagd bij NIBE en dit was de reactie:

[Afbeelding]

Ik had het ook het stukje van de installateurshandleiding meegestuurd.

[Afbeelding]
Mooi!

Wat zou het dan fijn zijn als Nibe NL dat dan ook even aanpast danwel rechtzet in hun manuals.

BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:31
Luchtenburger schreef op donderdag 18 december 2025 @ 21:24:
[...]

Ik heb een VVM S320 binnenunit waar de pomp in zit. Aan het begin van dit stookseizoen stond die ook continu op 100% met een flow van ongeveer 22,5l/m
Ik heb de DoT en dT parameters aangepast, de pomp draait nu continu op 80%, de flow is ongeveer 19,5l/m.

Met de 22,5l/m (of 0,37l/s) op 100% (waarop de pomp draait bij een defrost) is de flow dus hoger dan de eis van 0,32l/s

Verder heb ik een buffer in serie van 90 liter. Ik vraag mij af of deze nog nodig is, initieel had ik naregeling op de vloerverwarming, maar die heb ik er af gehaald. Volgens mij moet er nu dus altijd voldoende volume beschikbaar zijn.

Al met al ben ik momenteel tevreden over het regelgedrag van het systeem, het is intussen veel rustiger dan vorig jaar. Ik weet niet of dit komt door firmware updates of door het aanpassen van parameters (of een combinatie van beide)
Het enige wat ik nog graag zou verbeteren is het defrost gedrag. Hier wordt het regelgedrag van het systeem instabiel van en dus inefficiënt.
Die 22.5l/m zit precies op de grens. Ik moet zorgen, dat de anti-vorst radiatoren in de schuur open blijven, dan zit ik ook op zoiets en dan gaat het net op het CV water. Als ze in februari door de zon dichtlopen heb ik ook een probleem en begint hij op SWW.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

• Luchtenburger
LangeFries schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 20:59:
[...]

Die 22.5l/m zit precies op de grens. Ik moet zorgen, dat de anti-vorst radiatoren in de schuur open blijven, dan zit ik ook op zoiets en dan gaat het net op het CV water. Als ze in februari door de zon dichtlopen heb ik ook een probleem en begint hij op SWW.
Dan is de vraag hoe ik de flow kan verhogen. Ik heb een vloerverdeler met 12 groepen, daar moet toch voldoende water doorheen kunnen?
Zie ook mijn post Luchtenburger in "NIBE L/W warmtepomp optimalisatie"

• LangeFries
Luchtenburger schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 21:29:
[...]

Dan is de vraag hoe ik de flow kan verhogen. Ik heb een vloerverdeler met 12 groepen, daar moet toch voldoende water doorheen kunnen?
Daar moet veel meer doorheen kunnen, als je dat met mijn 6 radiatoren en 5 vv groepen vergelijkt. De vv is ook nog ouderwets bijverwarming, dus niet optimaal. Ik heb nooit begrepen, hoe er bij mij 22l/m doorheen kan, maar het gebeurt wel.

• Knowbody
Luchtenburger schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 21:29:
[...]

Zoek even in dit topic op Watts verdeler.

Ik heb de handleiding daarvan gepost. Daar staat waar je het debiet mee afstelt.

Verder vind ik het maar raar geknutsel bij die retour vd verdeler met die T-afsplitsing bijvoorbeeld.

[ Voor 9% gewijzigd door Knowbody op 19-12-2025 21:51 ]

• martius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:51
Knowbody schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 20:14:
[...]

Mooi!

Wat zou het dan fijn zijn als Nibe NL dat dan ook even aanpast danwel rechtzet in hun manuals.
Waarom? De firma Picobello moet ook wat te doen hebben ;-)

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

• Knowbody
martius schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 21:53:
[...]

Waarom? De firma Picobello moet ook wat te doen hebben ;-)
Dat is waar.

• macbelly
  • Niet online
ik222 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 19:45:
[...]

Je kunt gewoon zelf instellen of de RMU wel of niet daadwerkelijk invloed heeft. Alleen Nibe raadt in de installateurs handleiding beïnvloeding door de RMU dus af bij vloerverwarming.

Zelf sta ik er een beetje gemengd in, op zich werkt de RMU sinds de introductie van ML ook met vloerverwarming prima zolang de omstandigheden niet te veel wisselen. Dan heb je met de juiste stooklijn een prima regeling. Als de omstandigheden echter ineens flink wisselen dan reageert het systeem door de vloerverwarming te traag op de correcties door de RMU waardoor die veel te extreem gaat over corrigeren. Dus ik snap het advies van Nibe ook wel weer.
Vorig stookseizoen (ons eerste) heb ik geëxperimenteerd met ruimteregeling via de RMU S40 icm vloerverwarming. Dat was geen succes met name vanwege warmtebuffering van de vloer. Ook ondersteunt mijn S-series wp geen combinatie van WAR met ruimtecompensatie door de RMU S40. ML heb ik vooralsnog links laten liggen.
Ik draai volledig op stooklijn en dat bevalt me prima. Op het eind van vorig stookseizoen had ik de goeie lijn te pakken en heb tot nu toe niets meer hoeven te wijzigen. Dat betekent weinig variatie in kamertemperatuur en lange runs van de compressor op lage toeren (20hz of iets daarboven, gemiddelde lengte van de run meer dan 4 uur sinds 1 september).

• RedGolf
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-12 08:40
Knowbody schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:21:
@havisoft

Het probleem met een verdeler zoals je schrijft is dat de pomp hydraulisch actief wordt, en dus alle debiet wat voor een ander circuit bestemd is (radiatoren) wegtrekt. Juist doordat je het mengventiel dichtdraait wordt de alpha pomp meer hydraulisch actief.
Dat hoeft niet zo te zijn wanneer iedere afgaande groep van de verdeler is ingeregeld op het juiste debiet. Daarnaast is de vraag of de verdeler vanwege diameters van de aanvoerleiding niet beperkt wordt in het maximale debiet wat de unit maximaal kan onttrekken aan het systeem.

• hrv
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20:37

hrv

In een hybride opstelling zal het best werken.
Maar wat voor vermogen heb je nodig als je volledig van het gas af zou willen?

Er zijn in NL duizenden "hybride" opstellingen gemaakt waarbij de WP zwaar onderbemeten is en als die mensen ooit van het gas of willen of moeten dan zullen ze een andere buitenunit moeten aanschaffen.

In dat geval is goedkoop dus duurkoop, afhankelijk over hoeveel jaar je dat zou willen.
Ik zou zelf altijd kijken naar wat de woning nodig heeft als ik van het gas af zou zijn. Als het extreem koud is kan die ketel dan nog mee doen, maar je wilt niet afhankelijk zijn van de ketel lijkt me. Misschein wel voor SWW, maar dat is een keuze ivm bijvoorbeeld beperkte ruimte voor een boilervat.

• Luchtenburger
Knowbody schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 21:46:
[...]

Zoek even in dit topic op Watts verdeler.

Ik heb de handleiding daarvan gepost. Daar staat waar je het debiet mee afstelt.

Verder vind ik het maar raar geknutsel bij die retour vd verdeler met die T-afsplitsing bijvoorbeeld.
Dank voor deze tip d:)b
Ik heb die handleiding bekeken, ik wist niet dat dit zo werkte. Ik probeerde de flow ook in te stellen met de flowmeters zelf.
Ik heb de stelschroeven in de retour maximaal open gezet, maar dat maakt geen verschil.
Vervolgens heb ik alles (groepen van de vloerverdeler en radiatoren) eens dicht gedraaid. Bij sommige groepen lukt het niet om de groep dicht te draaien met de stelschroef in de retour (ik zie niets aan de flowmeter veranderen). Ik heb alle groepen dus ook afgesloten met de flowmeters (daarna gaf elke flowmeter wel 0l/m aan)
De pomp gaat dan naar 97%, de flow is 9.3l/m (dat zal dan door de bypass gaan neem ik aan).
Vervolgens heb ik de groepen één voor één open gedraaid. Bij de eerste groepen gaat de flow dan naar iets van 3l/m. Bij ongeveer 6 groepen open zit ik op een flow van de warmtepomp van 19-20l/m. Daarna gaat de flow nauwelijks omhoog. Bij alle groepen open is de flow voor elke groep ongeveer 2l/m, sommigen zijn maar iets meer dan 1l/m.
Nadat ik de radiatoren ook weer open heb gezet, zit ik weer op een flow van ongeveer 22.5l/m (bij 97% pompsnelheid).
Ik geloof dus toch dat er in mijn leidingwerk niet helemaal lekker zit.

• Knowbody
@Luchtenburger de verdeler krijgt dan te weinig debiet aangeboden lijkt het.

Voetventielen dienen eigenlijk voor het behangen, in de radiator te verwijderen dus.

In de aanvoer van de radiator kan het zijn dat er een instelbare inlaat is toegepast. Dat moet je ook maar net weten, dan is die daar geknepen.

• Skipperhenk
Knowbody schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 15:55:
@Luchtenburger de verdeler krijgt dan te weinig debiet aangeboden lijkt het.

Voetventielen dienen eigenlijk voor het behangen, in de radiator te verwijderen dus.

In de aanvoer van de radiator kan het zijn dat er een instelbare inlaat is toegepast. Dat moet je ook maar net weten, dan is die daar geknepen.
Voetventielen zijn volgens mij ventielen, niet alleen voor het behangen :) Daar zit een ventiel wat de retour kan aanpassen. Een belangrijk onderdeel dus voor de doorstroming in de radiatoren.
Wil je dat allemaal (dus ook de vloerverwarming) waterzijdig inregelen, dan ben je wel een paar uurtjes bezig.
Eigenlijk is dan ook een warmtebeeld camera heel makkelijk om de stroming te kunnen volgen/meten.

• Biggles
Luchtenburger schreef op donderdag 18 december 2025 @ 21:24:
[...]

@Luchtenburger

Tot mijn grote verbazing schakelde mijn systeem vannacht ineens om van defrosts op SWW naar vloerverwarming. Niets veranderd aan het systeem. Ben benieuwd wat het systeem vanavond gaat doen, maar ik ben het spoor bijster.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3RP3NEhqWCz6DB_XY9EuYOf07U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u4CCHqWrlZota03GhREOhXeV.jpg?f=fotoalbum_large

• LangeFries
@Biggles heb je radiatorthermostaten of zo, die vannacht opengingen vanwege warmtevraag en daardoor een hogere flow mogelijk maakten?

• Biggles
LangeFries schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 18:55:
@Biggles heb je radiatorthermostaten of zo, die vannacht opengingen vanwege warmtevraag en daardoor een hogere flow mogelijk maakten?
Nee, dat is niet gebeurd. Ik heb 3 radiatoren (met thermostaatkranen) openstaan vanwege de extra flow. Het wordt nooit zo warm op de slaapkamers dat de thermostaatkranen dicht gaan. Ik heb in de weken ervoor nog extra radiatoren open gezet voor nog meer flow, maar dat leverde niets op. Die heb ik maar weer dicht gezet. En dan vannacht ineens dit beeld.

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22:09
Sinds de update een tijd terug liepen de defrosts bij mij veel beter. Sinds vanmiddag echter een probleem. De compressor frequentie loopt niet zo ver op als voorheen, en ook de evaporator temperatuur loopt niet meer zo ver op aan het einde van de defrosts. Uiteindelijk ging hij steeds korter na elkaar ontdooien, en kwam er een ondooifout. Ik heb de smo s40 opnieuw opgestart, maar het probleem lijkt te blijven. Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/llAw3TsCT5ylw-cnlfdelFSONgI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sviDgRBqptWKDvSrbT759mm5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtrLJ9CcRjjWHrQA8LQ8zSCUnrA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9a8zCRAgsx6JEH5nFgWYwRlI.jpg?f=fotoalbum_large

Nibe S2125-12, SMO S40, vrijstaande woning 190 m2 vloerverwarming (1973, gerenoveerd 2023), Zehnder Q450, 28 zonnepanelen O/W met veel schaduw, Enphase IQ8/IQ8+ micro-omvormers

• pbleijsw
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10:43
Kan iemand mij helpen.
Mijn installatie is redelijk standaard volgens onderstaand schema.
D.m.v. 3-wegklep verwarming van boiler door warmtepomp op bovenste spiraal
Van maart tot oktober wordt de boiler mede dmv solar op de onderste spiraal verwarmd.
Doordat er alleen WP verwarming bovenin het vat plaatsvind wordt er maar een klein deel van de 200 liter water verwarmd.
Indien het SWW niet meer toereikend is wordt het water na verwarmd door een CV ketel.
Nu wil ik de naverwarming door CV laten vervallen en de elektrische verwarming onder in het vat combineren met WP spiraal bovenin..
Is er in de SMO 40 een instelling die dat kan realiseren? Welke instellingen zijn hier voor nodig?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ex3pvPnlBKWNfck-ozMiLM6g4vw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TyWY4D5hhNpkgimz4cEHLwMk.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door pbleijsw op 20-12-2025 22:19 . Reden: wijziging ]

Nibe F2040-8 SMO40. hybride met Atag A244C 7500Wp op Zuiden 2 x Huawei Sun 2000-3KTL-M1

• havisoft
Ik heb hier al een aantal keren gelezen over de foutmelding ontdooifout ID 236. Nu heb ik vannacht ook deze foutmelding gekregen helaas. Ik lees hier alleen als oplossing het met een kacheltje oid ontdooien van de buitenunit of het langdurig uitzetten van de warmtepomp. Heeft iemand nog suggesties wat ik zou kunnen doen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pph2g4Gr-FfRpza5Kq0TcoSMXko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QwdPKvNQtjsgz1uBLOsFe4av.jpg?f=fotoalbum_large

Na een reset en een defrost van 20 minuten! lijkt het probleem gelukkig verholpen te zijn. Hopelijk blijft het bij deze ene keer.

[ Voor 8% gewijzigd door havisoft op 21-12-2025 12:31 ]

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22:09
Zo zag hij er bij mij ook uit. Onderin nog steeds bevroren. Lijkt me dan een nibe fout.

Nibe S2125-12, SMO S40, vrijstaande woning 190 m2 vloerverwarming (1973, gerenoveerd 2023), Zehnder Q450, 28 zonnepanelen O/W met veel schaduw, Enphase IQ8/IQ8+ micro-omvormers

• MarcKeulers
pbleijsw schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 22:07:
Kan iemand mij helpen.
Mijn installatie is redelijk standaard volgens onderstaand schema.
D.m.v. 3-wegklep verwarming van boiler door warmtepomp op bovenste spiraal
Van maart tot oktober wordt de boiler mede dmv solar op de onderste spiraal verwarmd.
Doordat er alleen WP verwarming bovenin het vat plaatsvind wordt er maar een klein deel van de 200 liter water verwarmd.
Indien het SWW niet meer toereikend is wordt het water na verwarmd door een CV ketel.
Nu wil ik de naverwarming door CV laten vervallen en de elektrische verwarming onder in het vat combineren met WP spiraal bovenin..
Is er in de SMO 40 een instelling die dat kan realiseren? Welke instellingen zijn hier voor nodig?[Afbeelding]
Hi pbleijsw,
De mi meest energie efficiënte manier is een circulatie over je SWW vat aan te leggen dat reageert op de dT tussen bt6 en bt7, maar dat is klussen en kijken hoe af te stellen … in dit geval pomp je of het koude water naar boven of het warme water naar beneden en mengt het water in je vat waardoor de hoeveelheid warmte in het vat stijgt en je langer ermee kunt doen …
Of je verhoogd de temperatuur zodanig dat je wp het niet aankan en de hulp van een externe bron, de elektrische verwarming in je SWW vat, erbij vraagt. In mijn geval doe ik een keer per week een legionella run tot 58 graden en op gegeven moment schakelt de SMO40 de ELK en het elektrisch element in het SWW vat in, de wp gaat uit maar de flow blijft en je krijgt dan extra warmte vanuit het elektrisch element naast de ELK. Na zoveel tijd stopt de SWW run vanzelf ook al haalt ie de temperatuur niet … menu 5.1.12.
Geen idee wat voor elektrisch element je hebt, de mijne heeft een temperatuurbegrenzer, die kun je ook gebruiken.
Hoe is je element nu geschakeld, je hebt een SMO40, dus ik kan wat settings en foto’s delen!

• MarcKeulers
havisoft schreef op zondag 21 december 2025 @ 09:17:
Ik heb hier al een aantal keren gelezen over de foutmelding ontdooifout ID 236. Nu heb ik vannacht ook deze foutmelding gekregen helaas. Ik lees hier alleen als oplossing het met een kacheltje oid ontdooien van de buitenunit of het langdurig uitzetten van de warmtepomp. Heeft iemand nog suggesties wat ik zou kunnen doen?
[Afbeelding]
Hoi havisoft en @cgms , bij de SMO40 kun je handmatig ontdooien zie foto … wellicht te proberen voordat je met de föhn gaat werken, vandaag is het warmer :-) …Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TKNBl55pAfRNWdOYyZupwzzjGHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BQAZrZ6ObD4vUIETKO2FY4sC.jpg?f=fotoalbum_large

• AnJaJoRe
  • Nu online
MarcKeulers schreef op zondag 21 december 2025 @ 09:54:
[...]

Hi pbleijsw,
De mi meest energie efficiënte manier is een circulatie over je SWW vat aan te leggen dat reageert op de dT tussen bt6 en bt7, maar dat is klussen en kijken hoe af te stellen … in dit geval pomp je of het koude water naar boven of het warme water naar beneden en mengt het water in je vat waardoor de hoeveelheid warmte in het vat stijgt en je langer ermee kunt doen …
Of je verhoogd de temperatuur zodanig dat je wp het niet aankan en de hulp van een externe bron, de elektrische verwarming in je SWW vat, erbij vraagt. In mijn geval doe ik een keer per week een legionella run tot 58 graden en op gegeven moment schakelt de SMO40 de ELK en de spiraal in het SWW vat in, de wp gaat uit maar de flow blijft en je krijgt dan extra warmte vanuit het elektrisch element naast de ELK. Na zoveel tijd stopt de SWW run vanzelf ook al haalt ie de temperatuur niet … menu 5.1.12.
Geen idee wat voor elektrisch element je hebt, de mijne heeft een temperatuurbegrenzer, die kun je ook gebruiken.
Hoe is je element nu geschakeld, je hebt een SMO40, dus ik kan wat settings en foto’s delen!
@pbleijsw De tekening en het probleem beziende vroeg ik me af waar de BT6 zit, zit die niet te hoog in het vat?, zou verplaatsen naar onderin helpen?

F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 RSV300X boiler UKV100 serieel-buffer Alleen Radiatoren (8 beg.grond,5 op etage) PV9200Wp Oppervlak 2x100m2 600m3 Vrijstaand bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A++

• pbleijsw
AnJaJoRe schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:36:
[...]

@pbleijsw De tekening en het probleem beziende vroeg ik me af waar de BT6 zit, zit die niet te hoog in het vat?, zou verplaatsen naar onderin helpen?
Bt6 zit onderin

Nibe F2040-8 SMO40. hybride met Atag A244C 7500Wp op Zuiden 2 x Huawei Sun 2000-3KTL-M1

• pbleijsw
MarcKeulers schreef op zondag 21 december 2025 @ 09:54:
[...]

Hi pbleijsw,
Of je verhoogd de temperatuur zodanig dat je wp het niet aankan en de hulp van een externe bron, de elektrische verwarming in je SWW vat, erbij vraagt. In mijn geval doe ik een keer per week een legionella run tot 58 graden en op gegeven moment schakelt de SMO40 de ELK en het elektrisch element in het SWW vat in, de wp gaat uit maar de flow blijft en je krijgt dan extra warmte vanuit het elektrisch element naast de ELK. Na zoveel tijd stopt de SWW run vanzelf ook al haalt ie de temperatuur niet … menu 5.1.12.
Dank voor je reactie.
Ik heb geen ELK. De WP kan de verwarming van het huis gedurende de winter goed aan.
Nu probeer ik ook het SWW met de WP te doen
Het 3 kW elektrische element is via een HR 10 hulprelais aangesloten.
Alleen weet ik niet waar ik de aansturing van het relais op de SMO 40 aan moet sluiten en welke instellingen daarbij horen om de hele tank te verwarmen. incl. een getimede legionella run.
Stapgeregelde bijverwarming krijg ik niet werkend.

• Knowbody
@pbleijsw

Ik neem aan dat de gasketel middels aan-uit contact wordt gestuurd om de naverwarming te activeren.
Dat contact vanuit de SMO zou dan in plaats van de gasketel het relais van je 3 kW spiraal moeten aansturen lijkt me.

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:10
Knowbody schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:09:
@pbleijsw

Ik neem aan dat de gasketel middels aan-uit contact wordt gestuurd om de naverwarming te activeren.
Dat contact vanuit de SMO zou dan in plaats van de gasketel het relais van je 3 kW spiraal moeten aansturen lijkt me.
Ik denk het eigenlijk niet. De meeste sww naverwarmingsketels werken met een flowmeter om te zien of er ww gevragd wordt en een instelling voor sww watertemperatuur. Is het inkomende water kouder dan ingesteld dan schakelt de ketel zichzelf in.
Ik denk dat het element als bijverwarming na q10 is ingesteld. Wat gebeurt er als de stand Luxe gekozen wordt met een stoptemperatuur van 60 of zo?? Dan zou waarschijnlijk het element op een gegeven moment ingeschakeld moeten worden als de wp niet hoger kan komen .

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• wickydude
Een 3kW element heeft waarschijnlijk alleen maar die ene stap van 3kW…

• warsame
Is er iemand die alleen met radiatoren verwarmt en kan aangeven welke waarde Pressure (BP4) normaal heeft in menu 3.1.8.1 van de SMO S40?
Bij mij staat deze nu op 27,4 bar (tijdens SWW-bedrijf) en tijdens verwarmen meestal rond de 22 bar.
Ik kan in de handleiding niet vinden wat een normale waarde is en dit lijkt mij vrij hoog.

Verder heb ik alles op default staan voor DM en DOT in menu 7.1.10.x. en 7.1.6.3. Dit staan bij bij alleemaal op default.
Voor mensen met alleen radiatoren: wat hebben jullie hier ingesteld en regelen jullie de warmtevraag weersafhankelijk in combinatie met een ruimtesensor, of gebruiken jullie één van beide? Ik wil eindelijk eens kijken of het wat rustiger gaat als ik WAR inregel eerst en misschien daarna icm ruimte sensor correctie.

F2040-6 | SMO-S40 | Hygiene boiler 200 L | Alleen radiatoren | HoekHuis BJ 1952 | Buffervat 25 L | Wilo Yonos PICO circulatiepomp | Honeywell T6 thermostaat

• Knowbody
warsame schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:48:
Is er iemand die alleen met radiatoren verwarmt en kan aangeven welke waarde Pressure (BP4) normaal heeft in menu 3.1.8.1 van de SMO S40?
Bij mij staat deze nu op 27,4 bar (tijdens SWW-bedrijf) en tijdens verwarmen meestal rond de 22 bar.
Ik kan in de handleiding niet vinden wat een normale waarde is en dit lijkt mij vrij hoog.

Verder heb ik alles op default staan voor DM en DOT in menu 7.1.10.x. en 7.1.6.3. Dit staan bij bij alleemaal op default.
Voor mensen met alleen radiatoren: wat hebben jullie hier ingesteld en regelen jullie de warmtevraag weersafhankelijk in combinatie met een ruimtesensor, of gebruiken jullie één van beide? Ik wil eindelijk eens kijken of het wat rustiger gaat als ik WAR inregel eerst en misschien daarna icm ruimte sensor correctie.
26.x bar hier 46 Hz R410A
Radiatoren

19.6 85 Hz R32
Vvw

• warsame
Knowbody schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:12:
[...]

26.x bar hier 46 Hz R410A
Radiatoren

19.6 85 Hz R32
Vvw
Top. dank je. niks om over zorgen te maken dus.
Ik ben nog benieuwd over de andere instellingen en zo!

• MarcKeulers
pbleijsw schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:47:
[...]

Dank voor je reactie.
Ik heb geen ELK. De WP kan de verwarming van het huis gedurende de winter goed aan.
Nu probeer ik ook het SWW met de WP te doen
Het 3 kW elektrische element is via een HR 10 hulprelais aangesloten.
Alleen weet ik niet waar ik de aansturing van het relais op de SMO 40 aan moet sluiten en welke instellingen daarbij horen om de hele tank te verwarmen. incl. een getimede legionella run.
Stapgeregelde bijverwarming krijg ik niet werkend.
Wellicht heb je hier iets aan? https://www.nibe.eu/downl...neetschakelaars_jul21.pdf
Wat is het type nummer van je elektrische element en heeft het een magneetschakelaar of niet ?
Je moet ook de draden in je hr10 gaan volgen naar je SMO40 om erzeker van te zijn dat ze juist aangesloten zijn. Ik neem aan dat je elektrisch element zijn eigen groep heeft in de meterkast ? 3000 watt is niet niks ..

• pbleijsw
wickydude schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:21:
[...]

Ik denk het eigenlijk niet. De meeste sww naverwarmingsketels werken met een flowmeter om te zien of er ww gevragd wordt en een instelling voor sww watertemperatuur. Is het inkomende water kouder dan ingesteld dan schakelt de ketel zichzelf in.
Ik denk dat het element als bijverwarming na q10 is ingesteld. Wat gebeurt er als de stand Luxe gekozen wordt met een stoptemperatuur van 60 of zo?? Dan zou waarschijnlijk het element op een gegeven moment ingeschakeld moeten worden als de wp niet hoger kan komen .
Idd de ketel wordt nu zodanig aangestuurd dat als het water in de boiler onder de 40 graden komt (Met een aparte thermostaatsensor naast BT7 dus boven in de boiler) en er WW via de flowsensor van de ketel wordt gevraagd dat deze dan gaat naverwarmen.
Omdat de WP alleen bovenin de boiler verwarmt is er te weinig warm water voor 2 personen om te douchen zonder naverwarming.
Daarom wil ik die naverwarming elimineren door ervoor te zorgen dat met de WP en het 3 kW element de hele boiler 200l op de gewenste watertemperatuur brengen en houden.
Het elektrisch element is een 3 fase unit die ik dmv een extern hulprelais aan kan sturen. Ik zoek nu nog een instelling waarbij in de SMO een contact inkomt die door BT6 aangestuurd wordt.
Ik heb stapgeregelde bijverwarming na q10 ingesteld maar op geen van de staprelais AA7-X2 wordt geschakeld.
Moet ik soms ook nog bij accessoires wat instellen? zie foto's
Of zou ik parallel aan de WW stand van de driewegklep het hulprelais aan kunnen sturen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LdOACro6muZCDltTxhQxEspjLpU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gmJ7coh1S69CuFgZWo0hjwC7.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8MDHCDg3Y2RymjgvLh5rFIawJWI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UcQIkYjcKiYYSAql94O0VZQE.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G5yqG75h8NzLANFsg3Ut7QYEYN4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yy670G7TTOiHGUjCGi1VASEG.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3PA_67fjtrOSQmE5cG3ngrYfjt8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FnF3EdIwWsO84gRYhKnmP7EW.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KvfImySOBPffkTg-UP4hVEvAxxU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eirqrbYZIUIK72YY7cRcujrv.jpg?f=fotoalbum_large

• pbleijsw
MarcKeulers schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:59:
[...]

Wellicht heb je hier iets aan? https://www.nibe.eu/downl...neetschakelaars_jul21.pdf
Wat is het type nummer van je elektrische element en heeft het een magneetschakelaar of niet ?
Je moet ook de draden in je hr10 gaan volgen naar je SMO40 om erzeker van te zijn dat ze juist aangesloten zijn. Ik neem aan dat je elektrisch element zijn eigen groep heeft in de meterkast ? 3000 watt is niet niks ..
zie mijn quote aan wickydude

• Knowbody
-

[ Voor 99% gewijzigd door Knowbody op 21-12-2025 15:53 ]

• MarcKeulers
pbleijsw schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:16:
[...]

zie mijn quote aan wickydude
Hi, je foto’s zijn van de bijverwarming van de verwarming, niet van de SWW … kijk eens in 5.1.12 … en deze bijverwarming reageert m.i. niet op bt6 …. Maar ik kan heb mis hebben …

• MvRtje
havisoft schreef op zondag 21 december 2025 @ 09:17:
[Afbeelding]

Na een reset en een defrost van 20 minuten! lijkt het probleem gelukkig verholpen te zijn. Hopelijk blijft het bij deze ene keer.
Dit zelf vorig jaar en dat jaar ervoor ook gehad eenmalig. Nu dit jaar (nog) niet en draait het werkelijk als een zonnetje zodra SPA uitstaat onder 7 graden buiten temp. Ook heb ik de instelling gemaakt dat actief ontdooien vanaf -1 is en niet -3. Ze raden zelfs aan 0 graden vanuit NIBE. Weet niet waar dit bij jou op staat?

Komende weken gaan we richting de -4 dus ben benieuwd hoe het dan allemaal weer gaat draaien!

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart

• AnJaJoRe
  • Nu online
warsame schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:48:

Bij mij alleen radiatoren, SMO-S40 en RMU-S40 als sturende ruimtesensor, dus niet WAR,
maar pomp F2120-16, ik zie in 3.1.8.1 geen BP4, zie afbeelding,
wrs heeft deze pomp die waarde BP4 niet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jaiq15LhsWgQ1qw8uscYC_FzkAo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YZetLy5sL9bTJu15RkS2ugXE.png?f=fotoalbum_large

In 7.1.6.3 DOT op -10 vermogen bij DOT 12
In 7.1.10.3 Graadminuten: Verwarming auto, start compressor -60 rel.graadminuten bijverwarming 500, verschil stappen 120
In 7.3.2.1 ontdooien -1, temp actief/passief 4

Ik heb deze maand maar 1x op 1 dec een defrost gehad
Sinds Machine Learning comfortabeler huis, dagritme nacht 19.’, ochtend 20’ middag/avond 20.5’,
SWW tussen 14.00 en 15.30 maar meestal na 45min klaar, 1x per maand legionella 60’ waarbij tussen 58’ en 60’ de ELK even bijspringt

[ Voor 6% gewijzigd door AnJaJoRe op 21-12-2025 17:23 ]

• Knowbody
BP9 is het dan.

De tag names zijn niet altijd hetzelfde.

• wickydude
@pbleijsw lees nog even de installatiehandleiding goed door.
https://assetstore.nibe.s...rage/ODc3MTAzLzAvbWFzdGVy

Het is mogelijk om aan te geven dat er een element in het vat zit en wanneer dat mee mag doen.
Je zult nog iets moeten instellen, dan zou je menu 5.3.8 erbij moeten krijgen.

• havisoft
MarcKeulers schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:11:
[...]

Hoi havisoft en @cgms , bij de SMO40 kun je handmatig ontdooien zie foto … wellicht te proberen voordat je met de föhn gaat werken, vandaag is het warmer :-) …[Afbeelding]
@MvRtje Na 20 minuten! ontdooien werkte de warmtepomp weer naar behoren. Handmatig ontdooien is dus niet nodig. Hopelijk blijft het bij deze ene keer.

[ Voor 3% gewijzigd door havisoft op 21-12-2025 21:45 ]

• warsame
AnJaJoRe schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:12:
[...]

Bij mij alleen radiatoren, SMO-S40 en RMU-S40 als sturende ruimtesensor, dus niet WAR,
maar pomp F2120-16, ik zie in 3.1.8.1 geen BP4, zie afbeelding,
wrs heeft deze pomp die waarde BP4 niet

[Afbeelding]

In 7.1.6.3 DOT op -10 vermogen bij DOT 12
In 7.1.10.3 Graadminuten: Verwarming auto, start compressor -60 rel.graadminuten bijverwarming 500, verschil stappen 120
In 7.3.2.1 ontdooien -1, temp actief/passief 4

Ik heb deze maand maar 1x op 1 dec een defrost gehad
Sinds Machine Learning comfortabeler huis, dagritme nacht 19.’, ochtend 20’ middag/avond 20.5’,
SWW tussen 14.00 en 15.30 maar meestal na 45min klaar, 1x per maand legionella 60’ waarbij tussen 58’ en 60’ de ELK even bijspringt
@AnJaJoRe @wickydude bedankt. Ik heb nu in 7.1.6.3 DOT op -10 vermogen bij DOT 12KW(stond op 10KW) staan.

• thijsbov
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18:49
Hallo allemaal,

Ik heb een F2050-10 met SMO S40 en RMU S40. Nu lijkt de actuator niet goed te draaien, en ook niet automatisch. Ik heb een afbeelding bijgevoegd. Moet deze 180 graden gedraaid worden? De aanvoer van warm water van de warmtepomp komt van boven (‘Aanvoer’). De CV zijde zit rechts (‘CV’) en het boilervat / warm tapwater zit links (‘Tapwater’).

Alvast bedankt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iCcy2KQnlOrhcvI6-xA3hNazd6U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OeINVQttGkWqTBfxBHpkBNE7.jpg?f=fotoalbum_large

• MarcKeulers
Hierbij een leuke grafiek met een SMO40 / F2120 vanmiddag bij ongeveer 6 graden buitentemperatuur, een run van 8 tot nagenoeg 17, toen waren de graadminuten op …. setpoint 28.7, BT12 op 29.9, BT 25 op 29.2 en BT3 op 25.7 en 26.2, ongeveer 1.1 kW aan elektrisch vermogen afgenomen, steady voor 7 uur … geluk gehad denk ik, geen zon, geen SWW, geen defrost, genoeg de deur opengemaakt ….. maar wel grappig dat het kan met een niet S setup …
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PasKiJGcTe_ldzqnf72HvIeS0q4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Pip29JEkJYxPVZYRpq8KbvH.jpg?f=fotoalbum_large

• Knowbody
thijsbov schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:26:
Hallo allemaal,

Ik heb een F2050-10 met SMO S40 en RMU S40. Nu lijkt de actuator niet goed te draaien, en ook niet automatisch. Ik heb een afbeelding bijgevoegd. Moet deze 180 graden gedraaid worden? De aanvoer van warm water van de warmtepomp komt van boven (‘Aanvoer’). De CV zijde zit rechts (‘CV’) en het boilervat / warm tapwater zit links (‘Tapwater’).

Alvast bedankt.[Afbeelding]
Hoe het werkt:

AB is de gezamenlijke, dus vanaf de warmtepomp.

B is basic. Dat gaat naar je verwarming
A is active, dat gaat naar de SWW.

Zonder sturing staat de positie dus in B.

• bennierex
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:53

bennierex

Pilot_Z

Biggles schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:58:
[...]

@Luchtenburger

Met het risico dat ik het nu weer over mezelf afroep...

Sinds de update naar 4.7.5 geen meldingen meer van te lage flow bij defrosts.
Mijn leidingwerk is kort (een meter of 3 á 4 tot aan de vv verdeler), dus dat kan het eerder niet geweest zijn.

Wel heb ik ook dat de pomp continue op 100% loopt bij verwarmen, maar ik ben er nog niet aan toegekomen om te gaan prutsen met de settings om dat omlaag te krijgen. Weet vrij zeker dat 100% continue niet nodig is.

• AnJaJoRe
  • Nu online
MarcKeulers schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:09:
Hierbij een leuke grafiek met een SMO40 / F2120 vanmiddag bij ongeveer 6 graden buitentemperatuur, een run van 8 tot nagenoeg 17, toen waren de graadminuten op …. setpoint 28.7, BT12 op 29.9, BT 25 op 29.2 en BT3 op 25.7 en 26.2, ongeveer 1.1 kW aan elektrisch vermogen afgenomen, steady voor 7 uur … geluk gehad denk ik, geen zon, geen SWW, geen defrost, genoeg de deur opengemaakt ….. maar wel grappig dat het kan met een niet S setup …
[Afbeelding]
Soortgelijke pomp, wel-S-regelaar , ook lange run, piek om 14.00 door SWW, opgenomen vermogen 1.3 kwh per uur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AVaS2MVH4faDuMWBibrvb0Epp24=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PL4tI2j4CkgTpjJYCqf30zc1.png?f=fotoalbum_large

• thijsbov
Knowbody schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:36:
[...]

Hoe het werkt:

AB is de gezamenlijke, dus vanaf de warmtepomp.

B is basic. Dat gaat naar je verwarming
A is active, dat gaat naar de SWW.

Zonder sturing staat de positie dus in B.
Ik had de modus 'weg' stand. Klopt het dat die dan niet automatisch schakelt? Volgens mij zit hij er wel goed op namelijk.

• Knowbody
thijsbov schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:05:
[...]

Ik had de modus 'weg' stand. Klopt het dat die dan niet automatisch schakelt? Volgens mij zit hij er wel goed op namelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O35zSDqHHHFI2JoVgnEKJNr-_Q4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aPwAEMi8rNJwOJZRWwjJ56j5.png?f=fotoalbum_large

Hier met het positioneer schakelaartje bepaal je hoe die staat kun je aflezen hoe die staat. Op jouw eerste foto wijst die naar B. Dat is de standaard (als er geen spanning op het stuursignaal staat). Als dat klopt met hoe de leidingen zijn aangesloten dan hoef je niets te doen.

Volgens mij heeft de afwezigheid stand niets met de werking te maken. Alles gaat een tandje lager.

[ Voor 12% gewijzigd door Knowbody op 22-12-2025 19:32 ]

• wickydude
thijsbov schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:26:
Hallo allemaal,

Alvast bedankt.[Afbeelding]
Hij moet alleen draaien als de wp wisselt van cv naar sww of andersom. Tijdens de wissel, dus niet continu he.doet daar iets van 10 seconden over of zo.
Op je foto lijkt hij dus op cv stand te staan, zie plaatje van @Knowbody
Waarom denk je dat hij niet goed werkt?

[ Voor 4% gewijzigd door wickydude op 22-12-2025 18:55 ]

• thijsbov
wickydude schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:54:
[...]

Hij moet alleen draaien als de wp wisselt van cv naar sww of andersom. Tijdens de wissel, dus niet continu he.doet daar iets van 10 seconden over of zo.
Op je foto lijkt hij dus op cv stand te staan, zie plaatje van @Knowbody
Waarom denk je dat hij niet goed werkt?
Ik kan hem wel forceren via de geforceerde modus, maar hij lijkt niet automatisch te wisselen. Ik heb de prioritisering op automatisch staan. Ik denk dat hij niet werkt omdat het SWW niet opwarmt, ook niet als ik vraag om meer warm water. Het comfort staat op gemiddeld, maar het SWW is 33 graden, dus waarom hij niet wisselt, is mij een raadsel.

• Knowbody
thijsbov schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:26:
[...]

Ik kan hem wel forceren via de geforceerde modus, maar hij lijkt niet automatisch te wisselen. Ik heb de prioritisering op automatisch staan. Ik denk dat hij niet werkt omdat het SWW niet opwarmt, ook niet als ik vraag om meer warm water. Het comfort staat op gemiddeld, maar het SWW is 33 graden, dus waarom hij niet wisselt, is mij een raadsel.
Afwezigheid modus ook uit gezet ?

• Knowbody
thijsbov schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:05:
[...]

De weg stand heeft alleen invloed op SWW als "groot" of "gemiddeld" is geactiveerd. Dan wordt de watertemperatuur verlaagd.

• thijsbov
Knowbody schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:33:
[...]

Afwezigheid modus ook uit gezet ?
Dat denk ik wel, maar weet ik niet zeker. Op de RMU S40 kan ik thuis/weg instellen, maar afwezigheidsmodus lijkt nog weer anders te zijn?

• Knowbody
thijsbov schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:39:
[...]

Dat denk ik wel, maar weet ik niet zeker. Op de RMU S40 kan ik thuis/weg instellen, maar afwezigheidsmodus lijkt nog weer anders te zijn?
Nee hoor ik bedoel ook de thuis/weg.

• thijsbov
Knowbody schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:41:
[...]

Nee hoor ik bedoel ook de thuis/weg.
Die staat wel uit. Dus thuis staat aan. Hoe moet ik het voor mij zien dan? Hij zou op een gegeven moment vanzelf moeten gaan wisselen als de temperatuur te laag is?

• Knowbody
thijsbov schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:49:
[...]

Die staat wel uit. Dus thuis staat aan. Hoe moet ik het voor mij zien dan? Hij zou op een gegeven moment vanzelf moeten gaan wisselen als de temperatuur te laag is?
Weet je zeker dat de stuurdraad goed contact maakt in de klemmenstrook in de SMO ? Of bij de motor?

Als er op zwart spanning komt wordt de klep actief. Check die draad.

• thijsbov
Knowbody schreef op maandag 22 december 2025 @ 22:15:
[...]

Weet je zeker dat de stuurdraad goed contact maakt in de klemmenstrook in de SMO ? Of bij de motor?

Als er op zwart spanning komt wordt de klep actief. Check die draad.
Dat wel, dat baseer ik op het feit dat ik hem via de geforceerde instellingen wel kan forceren, de QN10 klep.

• MvRtje
Afgelopen 24uur ieder uur een defrost gehad van 8 tot 12 minuten. Graadminuten blijven tussen -90 en -150. Voor mijn gevoel draait het nu top, al vind ik de defrost aardig fors maar daar moet ik bij mijn setup gewoon aan toegeven ben ik bang bij temperaturen tussen 0 en 5 graden. Binnen temp 22 graden met een berekende aanvoer van tussen de 28/29 graden. Verbruik 24h ongeveer 30kWh.

• Pocketware
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:56

Pocketware

Recent een paar Shelly's op de VVM320 en F2120 gezet.
Zie nu weer dat de legionella run van de VVM320 bijna 10kWh neemt...

Stroomverbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E950ni-1CQ3SCNYpb6CgrhVYGV8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N2jVR3fhuLL85AF3HLhidOoe.png?f=fotoalbum_large

Dit beeld zie ik ook op de P1 meter (dus geen Shelly issue):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6CvjL84S8oB7wGLzh-Ykv1CoDsI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EUeQgHn54ORJ6ntRirMNM8nV.png?f=fotoalbum_large

en de temperatuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NUzQitafdwh8IP4jLbFAHbOXTDQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SbQqukDuob69Qitj9IrIM6Dl.png?f=fotoalbum_large

Is de duur van deze run nog ergens instelbaar? Dit is wel een dure run elke 14 dagen.
1 uur boven de 60 graden is ook voldoende.

• wickydude
Hangt heel erg van je systeem af, hoe groot is je boiler? Wat was de BT6 om te beginnen?
Qua temperatuur moet je naar BT6 kijken, die moet naar 60 graden. BT7 is dan altijd wat hoger.
en dat doet ie maar 1x, dan stopt ie.
Hoe lager BT6 was om te beginnen, hoe langer de run duurt.

[ Voor 18% gewijzigd door wickydude op 23-12-2025 11:17 ]

• Koelsmurf
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16:32
Even een vraag van een andere orde.
De warmtepomp Ams10-12 wordt aangestuurd vanaf een smo20.
In de stille stand menu 5.11.1 kan je het aantal Hz instellen van 25 tot 120 Hz. Moet ik het zo zien 25 Hz minimale capaciteit en 120 Hz maximale capaciteit. Iemand een idee.

• wickydude
Koelsmurf schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:41:
Even een vraag van een andere orde.
De warmtepomp Ams10-12 wordt aangestuurd vanaf een smo20.
In de stille stand menu 5.11.1 kan je het aantal Hz instellen van 25 tot 120 Hz. Moet ik het zo zien 25 Hz minimale capaciteit en 120 Hz maximale capaciteit. Iemand een idee.
Klopt

• Luchtenburger
bennierex schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:46:
[...]
Wel heb ik ook dat de pomp continue op 100% loopt bij verwarmen, maar ik ben er nog niet aan toegekomen om te gaan prutsen met de settings om dat omlaag te krijgen. Weet vrij zeker dat 100% continue niet nodig is.
Wat is bij jou het debiet bij 100% pompsnelheid?
MvRtje schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 08:55:
Afgelopen 24uur ieder uur een defrost gehad van 8 tot 12 minuten. Graadminuten blijven tussen -90 en -150. Voor mijn gevoel draait het nu top, al vind ik de defrost aardig fors maar daar moet ik bij mijn setup gewoon aan toegeven ben ik bang bij temperaturen tussen 0 en 5 graden. Binnen temp 22 graden met een berekende aanvoer van tussen de 28/29 graden. Verbruik 24h ongeveer 30kWh.
Hier vandaag 4 defrost cycles tot dusver, allemaal op de vloer.
Graadminuten zitten tussen -80 en -225
Aanvoer temperatuur is momenteel rond de 27 graden (buitentemperatuur is 3-4 graden vandaag), binnentemperatuur is 20.5 graden.
Voor mijn gevoel draait de pomp nu ook mooi, alleen het ontdooien op SWW wil ik er graag af hebben.
Ik ben ook benieuwd of alles de komende dagen mooi blijft lopen als de temperaturen zakken (hoewel -4 's nachts en overdag boven nul nog niet echt heel heftig is natuurlijk)

• Pocketware
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:56

Pocketware

wickydude schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:15:
Hangt heel erg van je systeem af, hoe groot is je boiler? Wat was de BT6 om te beginnen?
Qua temperatuur moet je naar BT6 kijken, die moet naar 60 graden. BT7 is dan altijd wat hoger.
en dat doet ie maar 1x, dan stopt ie.
Hoe lager BT6 was om te beginnen, hoe langer de run duurt.
Standaard VVM320; dus zo'n 200 liter.

BT6:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2kF8EV37naZ6IstFjHO4rhEc_s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ykucIZZrc6YZYHVCb5OplVL1.png?f=fotoalbum_large

Programma houdt de temperatuur dus zo'n 4 uur op 60+ graden

• wickydude
Hmm, dat doet mijn smo40 niet, die gaat 1x naar de 60, schakelt dan weer terug naar de normale modus en laat hem dan weer gewoon afkoelen.
Geen Luxe modus actief met een hoge starttemperatuur?

• warsame
Bij mij zit de Delta T meestal rond de 2 graden. Hoe is dat bij jullie? En wat wordt eigenlijk als ideaal beschouwd voor radiatoren?

• bennierex
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:53

bennierex

Pilot_Z

Luchtenburger schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:23:
[...]

Wat is bij jou het debiet bij 100% pompsnelheid?

[...]
Ongeveer 22L/min als ik het aflees op de flowmeters van de vloerverwarming (is de enige afnemer die op het systeem zit, geen radiatoren oid). Is er ook een sensor om dat uit te lezen? Ik heb een SMO S40 dus geen geintegreerde binnenunit.

• AnJaJoRe
  • Nu online
warsame schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:24:
Bij mij zit de Delta T meestal rond de 2 graden. Hoe is dat bij jullie? En wat wordt eigenlijk als ideaal beschouwd voor radiatoren?
In mijn systeem bij temperaturen boven plm.7'buiten is de DT meestal ongeveer 3 graden, nu het wat kouder is neemt de DT toe, vandaag tussen 4 en 6 graden, bij gewenste aanvoer rond de 40 graden, ik heb 'gewone' radiatoren dus wat hogere temp dan de vloerverwarmers in dit forum
Pompsnelheid is bij mij gelimiteerd op 80% wat hij ook meestal draait, in rust-en-wacht-stand 5%, ik heb geen mogelijkheid de feitelijke flow te meten maar uitgaande van de opgegeven debietwaarden van de Grundfos UPM2 25-70 en radiatorensysteem met altijd ergens vrije loop neem ik aan dat de flow ruim voldoende is

Overigens vandaag tot dusver 3x een defrost, steeds max 6 minuten

[ Voor 7% gewijzigd door AnJaJoRe op 23-12-2025 15:55 ]

• MarcKeulers
Pocketware schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:44:
[...]

Standaard VVM320; dus zo'n 200 liter.

BT6:
[Afbeelding]

Programma houdt de temperatuur dus zo'n 4 uur op 60+ graden
Wat is je instelling qua temperatuur voor de tweewekelijkse legionella run, hoe hoog moet ie gaan ?

Kan zijn dat hij de temperatuur niet bereikt, heb je een foutmelding gezien ?

• Luchtenburger
bennierex schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:37:
[...]

Ongeveer 22L/min als ik het aflees op de flowmeters van de vloerverwarming (is de enige afnemer die op het systeem zit, geen radiatoren oid). Is er ook een sensor om dat uit te lezen? Ik heb een SMO S40 dus geen geintegreerde binnenunit.
Geen idee of je met een losse SMO S40 (ik heb altijd begrepen dat deze regelunit in de VVM S320 zit) ook de flow kunt meten, wellicht is dit afhankelijk van de installatie.
Ik lees hiervoor modbus adres 40 uit (BF1) in Home Assistant.

• Knowbody
Luchtenburger schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 17:59:
[...]

Geen idee of je met een losse SMO S40 (ik heb altijd begrepen dat deze regelunit in de VVM S320 zit) ook de flow kunt meten, wellicht is dit afhankelijk van de installatie.
Ik lees hiervoor modbus adres 40 uit (BF1) in Home Assistant.
De units kunnen het wel meten, maar de flowmeter is vaak optioneel.

Bij de S2125 en ik dacht de F2120 ook zitten ze standaard in de buitenunits.

• Skipperhenk
Hier een gemiddelde DT van 6 vandaag.
Laatste weken meestal een DT van 4 tot 6.
Een F 2050-6 en een Vvm-S320 met een Ukv 40 buffervat.
Meeste hier is VW en daarbij 1 radiator in de werkkamer en garage plus combi vloer en sierradiator BK.

• wickydude
Knowbody schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 18:36:
[...]

F2120 niet. Wordt iig niet genoemd in de manuals waar verder wel alle sensoren genoemd worden.

• hrv
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20:37

hrv

Knowbody schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 18:36:
[...]

Hmm.. Ik heb een S2125, maar ik zie niets in modbus over de flow. Enig idee hoe deze heet bij de S2125?

• Knowbody
hrv schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:37:
[...]

Hmm.. Ik heb een S2125, maar ik zie niets in modbus over de flow. Enig idee hoe deze heet bij de S2125?
Volgens mij moet je deze bij info kunnen zien. Dus ook zonder Modbus.

• havisoft
hrv schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:37:
[...]

De flowsensor bij de S2125 is flow_sensor_bf1_30041

• warsame
AnJaJoRe schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:52:
[...]

In mijn systeem bij temperaturen boven plm.7'buiten is de DT meestal ongeveer 3 graden, nu het wat kouder is neemt de DT toe, vandaag tussen 4 en 6 graden, bij gewenste aanvoer rond de 40 graden, ik heb 'gewone' radiatoren dus wat hogere temp dan de vloerverwarmers in dit forum
Pompsnelheid is bij mij gelimiteerd op 80% wat hij ook meestal draait, in rust-en-wacht-stand 5%, ik heb geen mogelijkheid de feitelijke flow te meten maar uitgaande van de opgegeven debietwaarden van de Grundfos UPM2 25-70 en radiatorensysteem met altijd ergens vrije loop neem ik aan dat de flow ruim voldoende is

Overigens vandaag tot dusver 3x een defrost, steeds max 6 minuten
Dat haal ik niet. rond 2.5c max, Pomp snelheid(GP1) vaak tussen 15-25%. Uitschieters naar 80%. Hier ook UPM2 25-70

• martius
havisoft schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 21:26:
[...]

De flowsensor bij de S2125 is flow_sensor_bf1_30041
Standaard? Ik zie deze sensor niet. Ook niet bij de disabled entities in HA. Of heb je deze zelf toegevoeg aan HA?

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

• theo66
  • Laatst online: 22:44

theo66

NIBE S1155-6

bij mij is dat ook de naam van de flow sensor, in een S1155, met de standaard NIBE HA integratie

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

• martius
Nieuwe bril nodig

Pagina: 1 ... 104 105 Laatste