S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6
Ik weet het niet zeker maar ik vermoed dat vrijwel iedereen de CP11 pomp (GP12) pwm gestuurd heeft.Krissiejj schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:27:
Ik heb nu een wat kleinere warmtepomp van 5kw. welke rond -5 nog maar 2/3 kw doet. En dat is eigenlijk te weinig en de Nibe wp kan dit prima opvangen bij -5.
Ik zit er aan te denken om een F2050-6 aan te schaffen. In principe heb ik de gehele installatie al, met een parallel buffervat alleen zit ik te kijken naar de Pomp GP12, welke tussen wp en installatie zit. Moet dit een pwm pomp zijn of kan ik hier een Alpha 1 of 2 tussen zetten.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Het idee van een buffervat plaatsen heb ik laten varen.Knowbody schreef op maandag 22 september 2025 @ 22:54:
[...]
Jij hebt zo'n laag verbruik dat dat buffervat in elk geval niet heel nadelig uitpakt !! Lekker zo laten.
Door kleiner te gaan met mijn warmtepomp zal het grotendeels verbeteren maar omdat we de installatie gaan herontwerpen ga ik ook een UKV toevoegen.
De 4 poorts aansluiting is erg conservatief maar dat wil ik gewoon. Het verlies in rendement door menging kan nooit veel zijn omdat mijn Ta rond de 25 ligt. Elke start van een warmtepomp is killing voor de SCOP.
Het belangrijkste voordeel van schema P3 of P4 is dat BT25 in het vat gaat meten. Hierdoor ben ik dan af van het fenomeen dat BT25 (die bepalend is voor de graadminuten berekening) een onjuist hoge temperatuur meet gedurende meerdere minuten bij een actie van de driewegklep. Dit maakt de graadminuten regeling eigenlijk onzuiver.
Verder zal GP12 rustiger lopen en is GP10 een zuinige DC pomp en ik verwacht dat opgeteld het wattage van beide pompen lager is dan in de oude situatie waarbij GP12 doorgaans tegen de 60 Watt opneemt tijdens verwarming. Mogelijk is en Grundfos Alpha 2 ook stiller. Ik wil deze dan op proportionele druk laten werken.
De nieuwe F2050-6 die ik krijg heeft niet zoveel liters nodig, ik heb ruim voldoende water in de vloer. Met de huidige warmtepomp is dat op het randje.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Eénmaal per week op een vast tijdstip verwarm ik mijn SWW extra ('Meer warm water' of 'periodieke verhoging'). Het is mij opgevallen dat dit in de maanden juni t/m augustus significant minder stroom voor bijverwarming kost dan in de rest van het jaar (0.9-1.2 kWh tegenover 2.1-3.3kWh per keer). Het gaat om een 180L vat.
Dit was zowel vorig jaar als dit jaar het geval (de wp is sinds begin 2024 in gebruik).
Rara wat gebeurt hier?
[ Voor 99% gewijzigd door macbelly op 29-09-2025 23:08 ]
@macbellyKnowbody schreef op maandag 29 september 2025 @ 23:54:
@macbelly Hogere bron temperatuur denk ik (de buitenlucht dus). Dus hogere COP, en haalt iets hogere temperatuur in het vat dus minder lang op het element. Zoiets.
Ik onderschrijf de reactie van knowbody, hierbij mijn wamteelement gebruik voor een 500 liter vat, je ziet duidelijk een verschil tussen zomer en winter. Pas op, let niet op november 2024, ik was aan het experimenteren :-) …
:strip_exif()/f/image/ONYRWs7CDUZX2xRUtP73zGqX.jpg?f=fotoalbum_large)
NIBE SMO40 F2120-20, SE 9000 Wp, Victron 9,2 kWh
Als je bijverwarming niet in het SWW vat zit maar in "het circuit" en je hebt een monoblock buitenunit, dan gaat tijdens het naverwarmen het warme water alsnog door de buitenunit heen, waar het in de winter meer afkoelt dan in de zomer.macbelly schreef op maandag 29 september 2025 @ 22:54:
Het is mij opgevallen dat dit in de maanden juni t/m augustus significant minder stroom voor bijverwarming kost dan in de rest van het jaar
Rara wat gebeurt hier?
Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k
De stoptemperatuur voor de compressor lijkt me in de zomer gelijk aan die in de winter.Knowbody schreef op maandag 29 september 2025 @ 23:54:
@macbelly Hogere bron temperatuur denk ik (de buitenlucht dus). Dus hogere COP, en haalt iets hogere temperatuur in het vat dus minder lang op het element. Zoiets.
Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k
Door een lager tempo duurt het langer voordat BT6 tevreden is. In die tijd neemt de gemiddelde temperatuur in het vat wel toe omdat het onderin warmer zal worden. Maar daar zit geen sensor dus dat zie je niet.gaafst schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:37:
[...]
De stoptemperatuur voor de compressor lijkt me in de zomer gelijk aan die in de winter.
@Knowbody @gaafst @MarcKeulersmacbelly schreef op maandag 29 september 2025 @ 22:54:
Ik loop tegen iets vreemds aan (in mijn ogen dan). Kan iemand het volgende verklaren?
Eénmaal per week op een vast tijdstip verwarm ik mijn SWW extra ('Meer warm water' of 'periodieke verhoging'). Het is mij opgevallen dat dit in de maanden juni t/m augustus significant minder stroom voor bijverwarming kost dan in de rest van het jaar (0.9-1.2 kWh tegenover 2.1-3.3kWh per keer). Het gaat om een 180L vat.
Dit was zowel vorig jaar als dit jaar het geval (de wp is sinds begin 2024 in gebruik).
Rara wat gebeurt hier?
Ik zie dat jullie alledrie de buitenlucht erbij betrekken maar het gaat om een bodem/water warmtepomp (S1255-6). Maakt dat nog verschil voor jullie antwoorden? Tot nu toe 3x bijverwarming gezien waarbij de eerste 2x de verwarming nog niet aanstond. Alleen vrijwel iedere dag opwarmen van m'n SWW vat.
@MarcKeulers
Ik zie in de grafiek verschillen in de hoeveelheid verbruikte kWh maar geen factor 2 en ook niet zo plotseling als bij mij (echt van de ene op de andere keer).
@gaafst
De bijverwarming (6kW) kan zowel voor SWW als gewone verwarming gebruikt worden (dat laatste is nog niet voorgekomen tot nu toe).
Ik lag te slapen.macbelly schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 18:46:
[...]
@Knowbody @gaafst @MarcKeulers
Ik zie dat jullie alledrie de buitenlucht erbij betrekken maar het gaat om een bodem/water warmtepomp (S1255-6). Maakt dat nog verschil voor jullie antwoorden? Tot nu toe 3x bijverwarming gezien waarbij de eerste 2x de verwarming nog niet aanstond. Alleen vrijwel iedere dag opwarmen van m'n SWW vat.
Als je die genoemde maanden aan het koelen was had je mogelijk een warmere bron.
[ Voor 8% gewijzigd door Knowbody op 30-09-2025 19:06 ]
Macbelly, dank voor de uitleg, mijn grafieken kun je inderdaad beter vergetenmacbelly schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 18:46:
[...]
@Knowbody @gaafst @MarcKeulers
@MarcKeulers
Ik zie in de grafiek verschillen in de hoeveelheid verbruikte kWh maar geen factor 2 en ook niet zo plotseling als bij mij (echt van de ene op de andere keer).
@gaafst
De bijverwarming (6kW) kan zowel voor SWW als gewone verwarming gebruikt worden (dat laatste is nog niet voorgekomen tot nu toe).
Dank voor de reacties en aanvullingen. Ik zal de vraag ook in Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis stellen.
Ik heb in januari 2025 mijzelf een Nibe F2050 met SMO S40 en RMU S40 cadeau gedaan en hybride dmv een pentax open verdeler aangesloten op mijn huidige cv-installatie bestaande uit een Remeha combi met 120m2 vloerverwarming 11 groeps op de begane grond en 4 lt radiatoren op de slaapkamers, 2 slaapkamers worden soms wat uurtjes bijverwarmd middels een elektrisch kacheltje/infra rood ivm studerende pubers.
De huidige vloerverwarming verdeler met pomp heb ik vervangen voor een gesloten verdeler zonder pomp.
De cv-ketel heb ik buiten werking gezet omdat de Nibe het alleen ook wel aan kan en gebruik nu om te testen een 150liter elektrische boiler voor warmwater wat erg goed bevalt en tot nu toe bijna altijd gratis op zonnestroom heb kunnen verwarmen met mijn 26 zonnepanelen.
Nu ben ik van plan om helemaal van het gas af te gaan en de open verdeler en cv ketel te vervangen voor een Nibe buffervat van 120liter in serie in de aanvoer met een elektrisch verwarmingselement om op zonnige koude dagen mee te laten verwarmen op overtollig zonne-energie en als bijverwarming als de Nibe het moeilijk krijgt in de winter (verwacht niet dat dit echt nodig zal zijn).
De keuze om het buffervat serie in de aanvoer te plaatsen heeft volgens mij ook het voordeel dat een defrost sneller zal gaan omdat er ruim voldoende warm water op voorraad is en niet het water uit de vloerverwarming gehaald hoeft te worden wat al wat afgekoeld is.
Graag jullie mening hierover of ik hier goed aan doe of iets over het hoofd zie.
Warm tapwater en cv wil ik bewust gescheiden houden mede om de Nibe te ontlasten en enkel voor cv en koeling te gebruiken. wellicht komt er nog een warmtepompboiler!
Alvast bedankt voor het meedenken.
P.S. het is de bedoeling om voor de zomermaanden meer elektrische boilers te gaan plaatsen om te gebruiken als water accu/voorverwarming warm tapwater geschakeld middels een HW stekker op overcapaciteit.
Dit is een forum over L/W warmtepompen, dus als je er niet expliciet bij vermeldt dat het om iets anders gaat, krijg je niet de juiste antwoorden. Daarnaast wellicht beter om het in een forum te vragen waar het wel on-topic is.macbelly schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 18:46:@Knowbody @gaafst @MarcKeulers
Ik zie dat jullie alledrie de buitenlucht erbij betrekken maar het gaat om een bodem/water warmtepomp
Als het geen L/W monoblock is, heb ik minder tot geen verstand van, maar zie ik ook niet direct een reden voor meer bijverwarming.Maakt dat nog verschil voor jullie antwoorden?
En misschien het belangrijkste ...ik heb ook al veel vragen beantwoord gezien voor Nibe b/w wp waarvoor ik de meedenkende l/w wp bezitters hartelijk dank. Het water/water forum biedt vaak geen specifieke info voor Nibe. Vandaar.
Je blijft hier welkom hoor en het staat inderdaad gewoon onderin.macbelly schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 14:04:
In dit geval was ik ervan uitgegaan dat het verwarmen van warmwater via de compressor of bijverwarming in een Nibe geen verschil zou maken tussen L/W of B/W. Mijn Nibe model staat in iedere footer en de meeste deelnemers die antwoorden hebben doorgaans door dat dat een b/w wp is.
En misschien het belangrijkste ...ik heb ook al veel vragen beantwoord gezien voor Nibe b/w wp waarvoor ik de meedenkende l/w wp bezitters hartelijk dank. Het water/water forum biedt vaak geen specifieke info voor Nibe. Vandaar.
Hi Sted74,Sted74 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:05:
Goedendag,
Ik heb in januari 2025 mijzelf een Nibe F2050 met SMO S40 en RMU S40 cadeau gedaan en hybride dmv een pentax open verdeler aangesloten op mijn huidige cv-installatie bestaande uit een Remeha combi met 120m2 vloerverwarming 11 groeps op de begane grond en 4 lt radiatoren op de slaapkamers, 2 slaapkamers worden soms wat uurtjes bijverwarmd middels een elektrisch kacheltje/infra rood ivm studerende pubers.
De huidige vloerverwarming verdeler met pomp heb ik vervangen voor een gesloten verdeler zonder pomp.
De cv-ketel heb ik buiten werking gezet omdat de Nibe het alleen ook wel aan kan en gebruik nu om te testen een 150liter elektrische boiler voor warmwater wat erg goed bevalt en tot nu toe bijna altijd gratis op zonnestroom heb kunnen verwarmen met mijn 26 zonnepanelen.
Nu ben ik van plan om helemaal van het gas af te gaan en de open verdeler en cv ketel te vervangen voor een Nibe buffervat van 120liter in serie in de aanvoer met een elektrisch verwarmingselement om op zonnige koude dagen mee te laten verwarmen op overtollig zonne-energie en als bijverwarming als de Nibe het moeilijk krijgt in de winter (verwacht niet dat dit echt nodig zal zijn).
De keuze om het buffervat serie in de aanvoer te plaatsen heeft volgens mij ook het voordeel dat een defrost sneller zal gaan omdat er ruim voldoende warm water op voorraad is en niet het water uit de vloerverwarming gehaald hoeft te worden wat al wat afgekoeld is.
Graag jullie mening hierover of ik hier goed aan doe of iets over het hoofd zie.
Warm tapwater en cv wil ik bewust gescheiden houden mede om de Nibe te ontlasten en enkel voor cv en koeling te gebruiken. wellicht komt er nog een warmtepompboiler!
Alvast bedankt voor het meedenken.
P.S. het is de bedoeling om voor de zomermaanden meer elektrische boilers te gaan plaatsen om te gebruiken als water accu/voorverwarming warm tapwater geschakeld middels een HW stekker op overcapaciteit.
Een schema van wat je hebt en beoogt zou wellicht handig zijn :-) …
Als je een verwarmingselement in een buffervat opneemt moet je in ieder geval zorgen dat er vermenging optreedt, 3 of 4 vier aansluitingen, zie eerdere post van Knowbody hierover.
Als je het buffervat voor warmteopslag wilt gebruiken ( zonnige koude dagen , als ik het goed begrijp) moet je zorgen dat alles wel goed blijft werken … zowel de aanvoer via de warmtepomp als de toevoer voor de vvw en de lt radiatoren.
Ken je overschot aan kWh niet op zonnige koude dagen, realiseer je wel dat je het ook voor SWW wilt gebruiken, blijft er dan nog wat over voor de verwarming?
Elektrische elementen zijn goed voor overschot, maar de warmtepompboiler is vele malen efficiënter voor 1 graad verwarmen van je SWW, keuze blijft aan jou.
Weet ook niet hoeveel plaats je hebt, een 120 liter buffervat is niet al te groot, een 500 liter behoeft plaats bv. Kijk eens naar mijn schema mbt tot buffervat en additionele verwarming, bij mij een houtkachel, principe blijft hetzelfde, ik heb 3 zones. Plaatje in een van mijn vorige posts .., buffervat is 500 liter. Momenteel ben ik bezig mijn accu uit te breiden zodat ik mijn overschot aan elektriciteit met een dynamisch contract kan vereffenen en mijn buffervat als warmteopslag kan gebruiken , warmte geproduceerd door de warmtepomp.
Zomaar wat gedachten … je kunt heel veel kanten op
Ik lees hier aandachtig mee omdat ik zelf een MHI Hydrolution heb en die is vrijwel identiek. Ik kan alleen de instellingen niet vinden voor de pompsnelheid. Heeft iemand een idee of deze instelling ook in de MHI interface zit of via myUplink?mvrooij schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:30:
Vanmorgen is mijn WP weer in rust geschoten maar blijft natuurlijk GP12 en GP10 draaien. Nu zag ik dat dit standaard in rust ingesteld staat op 30%. Ik heb deze nu naar 10% gezet en merk dat ik 20 watt zak in constant verbruik van de SMO. Wat is het nadeel hiervan en zou het bijvoorbeeld ook naar 10 of 5% kunnen? Benieuwd naar jullie mening hierover.
Ik vind dat de WP nu veel te hoog gaat lopen, maar ik krijg dit niet opgelost. Huidig scenario, om een beeld te schetsen:
- Buitentemp: ~14C
- Berekende aanvoertemp: 23C
En dan:
De WP schakelt in, pakt een start-piek, gaat terug naar 25Hz, loopt hier een paar minuten op, en gaat dan door naar ~58Hz. Hierdoor gaat de aanvoertemp naar ongeveer 28C, wat onzinnig hoog is, de looptijd onnodig kort maakt en de COP onnodig laag.
Wat heb ik geprobeerd:
- Spelen met de DOT (nu -20C) en het vermogen bij DOT staat nu op 10kW.
- Uit of aanzetten van Smart Energy Price
- Uit of aanzetten van de Weersafhankelijke regeling
Ik heb al vele parameters geprobeerd en probeer hier omheen te werken, maar dat lukt vooralsnog niet erg. In mijn vorige SMO20 (en oude software?) was er een optie voor een compressor-curve, maar dat wordt niet ondersteund door de S40. Ik ben benieuwd naar jullie input.
"Chaos kan niet uit de hand lopen"
Dit is nou het probleem met over-gedimensioneerde warmtepompen !!storeman schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:06:
Ik kom hier ook eens mijn 'problemen' voorleggen. Ik heb een S40 icm een F2120-16. De WP is - zeker na isolatiemaatregelen - aan de royale kant.
Ik vind dat de WP nu veel te hoog gaat lopen, maar ik krijg dit niet opgelost. Huidig scenario, om een beeld te schetsen:
- Buitentemp: ~14C
- Berekende aanvoertemp: 23C
En dan:
De WP schakelt in, pakt een start-piek, gaat terug naar 25Hz, loopt hier een paar minuten op, en gaat dan door naar ~58Hz. Hierdoor gaat de aanvoertemp naar ongeveer 28C, wat onzinnig hoog is, de looptijd onnodig kort maakt en de COP onnodig laag.
Wat heb ik geprobeerd:
- Spelen met de DOT (nu -20C) en het vermogen bij DOT staat nu op 10kW.
- Uit of aanzetten van Smart Energy Price
- Uit of aanzetten van de Weersafhankelijke regeling
Ik heb al vele parameters geprobeerd en probeer hier omheen te werken, maar dat lukt vooralsnog niet erg. In mijn vorige SMO20 (en oude software?) was er een optie voor een compressor-curve, maar dat wordt niet ondersteund door de S40. Ik ben benieuwd naar jullie input.
Wat je kunt doen als je een ruimtetemperatuur van 22 graden wenst (geen idee) is de minimale aanvoer op 22 zetten (deze waarde staat voor een ruimtetemperatuur van 20 ook op 20, wat logisch is). Maar dat is niet je probleem.
Heb je een lage stooklijn zoals ik (2-0) dan zet je de maximale aanvoertemperatuur op 27 a 28. Niet op 35. Maar goed, ik ken jouw huis niet. Z
Je graadminuten starten op -60. Heb je veel warmte in beton gebufferd dan zet je die op -180
Want telkens bij het starten overruled de firmware vd buitenunit het setpoint van waarschijnlijk 25 Hz en toert even op en daarna weer af. Maar in die tijd tikken de graadminuten al hard weg en ontstaat de korte run. Hier haal je waarschijnlijk resultaat mee.
Wat je ook nog kan doen is je hele systeem temperen door de GP12 pomp op een lage waarde te zetten. Tenminste, als je net als ik een afgiftesystemen met weinig weerstand hebt. Heb je dat niet, dan kun je ook niets met mijn setting hiervoor, maar bij mij haal ik 20 liter per minuut met de pomp op 25%.
Dat is voldoende bij mij. Mijn te sterke warmtepomp gaat dan ook plaatsmaken voor een kleinere.
De WP kan makkelijk op een lagere frequentie lopen, maar weigert dit door een bepaalde (on)logica die nibe heeft ingebouwd. Nog iets raars:
Als ik de blo keerfrequentie instel op 40-90Hz, blijft hij hieronder (39Hz). Stel ik de blokkeerfrequentie in op 39-90Hz, dan gaat de WP weer vrolijk op 58Hz draaien.
Ik heb nu een paar DOT instellingen gewijzigd, eens kijken wat dat helpt.
Wat je verder aangeeft over de GM, volgens mij staat dat hier nu nog los van. Het toerental moet en kan echt wel omlaag. Ik heb wel runs van minimaal 40 minuten, maar dat zou op een lager vermogen makkelijk moeten kunnen verdubbelen met de huidige temperaturen.
Ter volledigheid even een grafiekje (de runs/inzet zijn niet representatief ivm wat dingen proberen een en ander wat geforceerd qua GM). De eerste en laatste run zijn voor warm water, waarbij de laatste door de blokkeerfrequentie iets werd beperkt.
/f/image/bIeZircervBdbIGuO3AWMDvC.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door storeman op 08-10-2025 18:58 ]
Ik zou eens beginnen met het uitvinken van de ruimtevoeler.storeman schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 18:47:
@Knowbody dank voor je reactie, maar weten k snap niet waar je heen wilt of waarom de overdimensionering hier nu een probleem blijkt.
De WP kan makkelijk op een lagere frequentie lopen, maar weigert dit door een bepaalde (on)logica die nibe heeft ingebouwd. Nog iets raars:
Als ik de blo keerfrequentie instel op 40-90Hz, blijft hij hieronder (39Hz). Stel ik de blokkeerfrequentie in op 39-90Hz, dan gaat de WP weer vrolijk op 58Hz draaien.
Ik heb nu een paar DOT instellingen gewijzigd, eens kijken wat dat helpt.
Wat je verder aangeeft over de GM, volgens mij staat dat hier nu nog los van. Het toerental moet en kan echt wel omlaag. Ik heb wel runs van minimaal 40 minuten, maar dat zou op een lager vermogen makkelijk moeten kunnen verdubbelen met de huidige temperaturen.
Ter volledigheid even een grafiekje (de runs/inzet zijn niet representatief ivm wat dingen proberen een en ander wat geforceerd qua GM). De eerste en laatste run zijn voor warm water, waarbij de laatste door de blokkeerfrequentie iets werd beperkt.
[Afbeelding]
Laat het weten maar eens op een stooklijn draaien
Tip: ik heb mijn WP wat rustiger weten te krijgen door de flow vast te zetten! GP12 draait nu zo rustig, waarbij het debiet past bij een ca. 6 kW WP (dat is 18 lpm, en op basis van aflezen debietmeters kom ik op ca. 18 a 20 lpm)
Het mooie is dat het systeem ook voldoet aan het minimale defrost debiet, want dan wordt de pomp uitgestuurd naar 100% (bij mij 80%, wat als max is ingesteld, lager wil niet)
Met de pomp op max komt de flow boven de 30 lpm.
De DOT instelling doet er dan niet meer toe, hij kan er toch niet veel mee als de pomp op een vaste waarde staat.
[ Voor 16% gewijzigd door Knowbody op 09-10-2025 21:21 ]
Wat voor systeem heb je verder? Vloerverwarming met een flow van? En met een buffervat of zonder?
Het is ook gissen wat je wel hebt ...
In 2022 had je een SMO20 en buffervat en de sensor daarvan zou IN dat vat moeten zitten om Intermitterend als instelling goed te keuren.
Of dat zo was is mij niet duidelijk.
Je hebt nu een SMO S40. De rest is hetzelfde ? Staat die pomp dan nog steeds verkeerd ingesteld?
In de DOT hoef je dit gedrag waar je nu mee zit niet te zoeken.
Blijft natuurlijk dat we best benieuwd zijn wat je wel hebt. Pomploze verdelers? (Want open verdeler is geen duidelijke definitie dus dat woord zou verboden moeten worden)
Buffervat ? Hoe aangesloten, volgens welk schema ?
Etc.
/f/image/4M2qX5lpuLnNQw6GRN3kMQrh.png?f=fotoalbum_large)
Dit zegt mij: flow is goed (genoeg) en de dT over de compressor zou lager kunnen door een lagere frequentie, het lijkt mij dus echt een sturingsprobleem in de Nibe. Ik heb nu wat DOT zaken gereset.
Voor de volledigheid hoe mijn systeem eruit ziet:
- Nibe F2120-16 aangestuurd door de SMO S40
- Grundfoss UPM2 circulatiepomp (GP12), GP10 is niet meer
- 3-weg klep voor switch tussen hygiëne-vat en verwarmingscircuit
- Open, pomploze verdelers op BG en verdieping, geschatte flow: 1500l/u
- BG: ca 80m2
- Verdieping: 60m2, maar deze zijn behoorlijk geknepen, behalve badkamer
- Koperen leidingen 28/35mm
Verder:
- Buitensensor, sensoren op de aanvoer en retourleidingen van de verwarming en in het hygiënevat
- Gekoppelde 3-weg klep
- Modbus over TCP koppeling met Home Assistant
- Geen ruimtesensor
- Stooklijn op -1 met een helling van 3
- Pomp op auto-modus, minimale snelheid 1% in wacht, dan is er nog prima flow door de verdeler.
[ Voor 6% gewijzigd door storeman op 08-10-2025 22:58 ]
Flow zal inderdaad het probleem niet zijn.
Ik vind het lastig om de grafiek te lezen.
Dus je hebt het buffer eruit gegooid en hebt alleen nog een hygiënevat.
Zitten je sensoren op de fysiek juiste plaatsen (BT25 en BT71 ?)
Staan de relatieve graadminuten op de standaard 400 ?
Als het probleem hier niet in zit, zou je misschien eens kunnen proberen om de frequenties onder de 30 Hz te blokkeren, zodat hij op 30 Hz start. Als ik de grafiek zo zie, dan zou je graag willen dat de compressor in deze omstandigheden continu op 30-35 Hz draait, zodat de graadminuten langzaam weggewerkt worden.
Overigens vind ik de overdimensionering hier nog best meevallen. Als de compressor op 30 Hz zou lopen onder deze omstandigheden, dan zou hij enkele uren achter elkaar lopen (met 58 Hz loopt hij nog een half uur), en in het ergste geval slechts enkele starts/stops per dag hebben.
Hoi Storeman,storeman schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:57:
Dank voor de herinnering dat ik een en ander eerder had gepost, dit had ik niet meer helemaal paraat. Het komt behoorlijk overeen met wat ik toen had. Vanmiddag zag het er zo uit (einde kwam door een aanpassing van GM in HA wat niet goed werkt). De paarse (GM) heeft op het laagste punt een waarde van -254 en op het hoogste punt 3.
[Afbeelding]
Dit zegt mij: flow is goed (genoeg) en de dT over de compressor zou lager kunnen door een lagere frequentie, het lijkt mij dus echt een sturingsprobleem in de Nibe. Ik heb nu wat DOT zaken gereset.
Voor de volledigheid hoe mijn systeem eruit ziet:
- Nibe F2120-16 aangestuurd door de SMO S40
- Grundfoss UPM2 circulatiepomp (GP12), GP10 is niet meer
- 3-weg klep voor switch tussen hygiëne-vat en verwarmingscircuit
- Open, pomploze verdelers op BG en verdieping, geschatte flow: 1500l/u
- BG: ca 80m2
- Verdieping: 60m2, maar deze zijn behoorlijk geknepen, behalve badkamer
- Koperen leidingen 28/35mm
Verder:
- Buitensensor, sensoren op de aanvoer en retourleidingen van de verwarming en in het hygiënevat
- Gekoppelde 3-weg klep
- Modbus over TCP koppeling met Home Assistant
- Geen ruimtesensor
- Stooklijn op -1 met een helling van 3
- Pomp op auto-modus, minimale snelheid 1% in wacht, dan is er nog prima flow door de verdeler.
Het begin van je grafiek is vreemd, binnen 10 minuten veranderd de temperatuur die naar je systeem zou moeten met meerdere graden, iets later zakt hij enigszins … is er in die periode of voorafgaand aan de periode zon op een van je buiten sensoren geweest? Hoe staat de filtering (2 h of 48 h). De GM dynamiek van je warmtepomp wordt aangestuurd door de buitentemperatuur die je kunt filteren … kijk eens in die hoek …
Ter vergelijking afgelopen dagen is de gecalculeerde aanvoer temperatuur van mijn systeem met 2,5 graden veranderd over 24 uur, met vijf stappen, dat levert een steady systeem op ( met mijn buffervat lange runs). Mijn filterttijd voor wintertijden staat op 48 uur, voor koelen op 2 uur (zomer). Ik heb een SMO40, moet nog elke keer de filtertijd wijzigen van winter naar zomer en terug, maar bij de SMOS40 heb je er twee geloof ik.
Hoop dat dit helpt, gr. Marc
Ter aanvulling:
- Start GM staat momenteel op AUTO
- Stapverhoging
Gistermiddag de volgende zaken aangepast:
- 7.1.6.3 (handm gesel. vermogen bij DOT): uit (was 10kW, ging uit van thermisch)
- 7.1.6.2 Gedimensioneerde buitentemp: -18C (was -20C)
Ik vermoet dat dit heeft geholpen, aangezien de compressor vannacht op 41Hz heeft gedraaid.
De filtertijd staat op 24h voor zowel verwarmen als koelen.
@cgms Wat jij omschrijft, lijk mij inderdaad hoe het regelsysteem zou moeten werken.
@Knowbody De Graadminuut instellingen heb ik op auto gezet. (7.1.10.3)
Voor de goede orde nog een verduidelijking van die relatieve graadminuten.
Die 400.
Dat betekent met de standaard waarden dat bij -160 de compressor wat harder gaat werken, bij -260 weer wat harder, idem bij -360 en -460....
Dus bij 400 heb je 4 momenten met onderling 100 GM
Kiest men 800 dan wordt het dus, ten opzichte van de -60 : -260, -460, -660 en -860. Dat zijn dus de momenten dat de compressor gaat optoeren (aftoeren op de 'terugweg').
Als de teller op -459 blijft hangen betekent dat dat de bijverwarming is geblokkeerd. Hij telt dan niet verder maar gaat een steeds hogere aanvoer temperatuur berekenen ter compensatie.
Edit:
Iets eerder dan het aanpassen van de relatieve graadminuten, de DOT verder verlaagd, nu draait ie op 32Hz, dat begint er zowaar op te lijken
[ Voor 28% gewijzigd door storeman op 10-10-2025 08:42 ]
Ik heb mijn DOT op de UK manier ingesteld.storeman schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:40:
@Knowbody Ah, dat betreft 7.1.10.3, ik heb deze eens flink hoger gezet (stond op 400). Als deze wat zou doen, had ik toch 'trapjes' in de frequentie-curve. Maar niet geschoten is altijd mis
Edit:
Iets eerder dan het aanpassen van de relatieve graadminuten, de DOT verder verlaagd, nu draait ie op 32Hz, dat begint er zowaar op te lijken
-3 graden 5 kW, dT 5k
Hi Storeman,storeman schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:02:
Thanks! Ga ik dat eens proberen
Ik zit met hetzelfde en het is mij afgelopen jaar nog niet gelukt om dit op te lossen.
Nu vroeg ik me af of je een verbetering hebt gezien de afgelopen dagen met de aanpassingen die je hebt gedaan?
Welke WP en sturing heb jij?
na de opstartpiek gaat de compressor naar 25Hz en daarna naar 57-80 Hz.
ik zal van de week ook is gaan spelen met deze instelling en kijken of het verbeterd.
Kijk ook eens naar je gevraagde compressorfrequentie. Best kans dat die lager is dan de werkelijke frequentie. de buitenunit neemt de gevraagde frequentie en een zootje andere sensoren en besluit dan dat er meer nodig is.
Voorbeeld:
/f/image/CnW5Q4twowryZoNf2ka8pRSH.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 35% gewijzigd door wickydude op 13-10-2025 11:29 ]
/f/image/DrUhlB9xs1lKVgNTRR07rrYn.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb alleen vloerverwarming, 16 groepen waarvan er nu 14 open staan.
Het zou ook kunnen dat hier teveel flow doorheen komt zoals eerder benoemd in dit topic (het zijn RIHO constant flow ventielen) dus weet niet precies of de ingestelde waarde ook echt de flow is.
aankomende week zal ik dit ook eens aanpassen naar 18-20l/m
De aanvoertemp vanuit de WP ligt aan het einde van het 25Hz deel van de run wel boven de gewenste/berekende aanvoertemperatuur? Ik vermoed van wel (net als bij mij), maar wel even checken.
Dat er een boel variabelen zijn, is mij ondertussen wel duidelijk, maar hoe deze variabelen nu gecombineerd worden tot onlogisch gedrag, is het grote vraagteken. In de basis zou de WP naar een toerental geregeld moeten worden waarbij de WP net iets warmer water levert dan gevraagd door de stooklijn. Hoeveel erboven kan je sturen a.d.h.v. weersverwachtingen, te verwachten defrosts, prijsverwachtingen en verwachtingen voor een DHW run. Dit gedrag ligt er wat mij betreft veel te ver vanaf en een aantal van deze parameters zouden ook al in de berekende aanvoertemperatuur kunnen zitten ipv in het gevraagde vermogen.
Op mij komt het over als dat de unit doet wat ie volgens Nibe moet doen.
Mijn weersafhankelijke regeling moet aan gaan bij -180 GM. Dat zie je gebeuren net voor 14u. Je ziet ook dat het aantal GM ook nog flink onder de -200GM kan zakken ('s nachts). Het mooie van deze instellingen is dat er (hele) lang runs gemaakt worden op een laag toerental van de compressor. Op de bewuste dag leverde de Nibe 34kWh CV warmte bij een verbruik van 4.4kWh (COP 7.7).
/f/image/YqZSVgqVHKNJA8Q8GPmuQ9wJ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door macbelly op 13-10-2025 14:58 ]
Version: 4.5.7
Release date: 2025-10-13
ADDED
• Support for EEBUS functions MPC (Monitoring of Power Consumption) and LPC (Limiting of Power
Consumption)
• Possibility to set different temperatures for minimum calculated cooling supply and stop cooling. This
improves regulation of supply cooling temperature around the minimum supply temperature
• SMO S40: Support for Grundfos UPM4 PWM-controlled charge pumps
• SMO S40 med GSHP: AUX input for “Activate all brine pumps”
• S11/1255/S11/1256: AUX output “Delays cooling indication”
• VVM S500: Support for two S2125-16
• RMU S40 updates to v2.7.1(only with wired connection)
• F2120/S2125: Added protection status in menu 3.1.8.X
• S2125-8/12 updates to v3.1.19:
-At high ambient temperatures, the lowest value of BT1 or BT28 is used to avoid compressor blocking
during " high ambient heating"
- Possibility to disable the “Fan de-icing” function from the indoor unit
- S2125-12: Improved defrost sequence and “de-icing fan” function which increases performance in
high humidity
• S2125-14/16/20 updates to v3.1.16:
- At high ambient temperatures, the lowest value of BT1 or BT28 is used to avoid compressor blocking
during "high ambient heating"
CHANGES
• Fixed issues with the public REST API in menu 7.5.15
• Improved heating comfort in Smart Room Comfort
• Improved Smart Guide flow of indoor temperature
• SMO S40 with GSHP: Possiblity to Read/Write BT63 (register 3809), BT68 (register 3810) and BT69
(register 3811). Now available via REST API and Modbus TCP/IP
• Removed menu 4.30.4 Factory reset from myUplink to prevent user to use function by mistake
• VVM S330 / SVM S332: Fixed that min supply was not possible to set to 7°C
• Fixed issue that operating mode brine pump when “continuous operation 10 days” is finished defaults
to “manual” mode
• Minor adjustments to menu and menu texts
• SMO S40: Fixed issue with short operation time in system with Smart Price Adaption and Solar PV
• F2040-8/F2050-10: Fixed issue with displaying of BP8
• S735 Fixed issue that coluld cause alarm 600 (safety input inverter) or alarm 479 (Fault in safety
circuit in SFT) as fan stopped during filter cleaning
Deze vind ik wel erg interessant voor mij: - S2125-12: Improved defrost sequence and “de-icing fan” function which increases performance in high humidity.
Merkte hier altijd de meeste problemen in hoge luchtvochtigheid situaties.
[ Voor 4% gewijzigd door mvrooij op 13-10-2025 15:30 ]
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
Die viel mij ook meteen op. Volgens mijn hebben we het hier afgelopen winter over gehad. Dit was ook bij mij een probleem. Defrosts van 15 minuten, en elke 3e 25 minuten sloeg nergens op. Heb ik ook bij mijn installateur aangegeven, maar hij klaagde er over dat Nibe steeds niet thuis gaf. Lijkt me dat we niet voor niets hebben geklaagd. Ik hoop dat dat nu beter is dan.mvrooij schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:29:
Deze vind ik wel erg interessant voor mij: - S2125-12: Improved defrost sequence and “de-icing fan” function which increases performance in high humidity.
Volgens mij willen wij ook teveel beïnvloeden op dat ding, daar moet je geen Nibe voor kopen geloof ik.wickydude schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:22:
Ik ben er zeker van dat er een logica in gebakken zit, alleen vertellen ze er niet bij wat die logica dan is
Op mij komt het over als dat de unit doet wat ie volgens Nibe moet doen.
Ik herken het gedrag overigens ook, hier een F2120-12 die ruim bemeten is. Volgens ons heilige chatgpt speelt ook het volgende mee:
Het is jammer dat het nog te warm is buiten, ik heb te weinig runs nu om dingen goed te checken. Hij zou wat mij betreft ook langzamer mogen pruttelen maar verder werkt het ook wel prima. Weinig runs en niet heel kort.De inverterregeling in de F2120 heeft ramp rates (veranderingssnelheid van Hz beperkt tot ±X Hz per minuut).
Dat voorkomt drukschommelingen en cavitatie in het koudemiddelcircuit.
Dus zelfs als hij wil afregelen, mag dat maar langzaam.
→ Jij ziet dan een aanvoer die al piekt, terwijl de compressor nog “na-ijlt”.
Hij mag niet direct naar z’n minimale Hz (rond 25 Hz).
• En als hij daar eenmaal is, zit er een minimale looptijd of drukvoorwaarde op voordat hij mag stoppen of nog verder omlaag mag.
→ Daardoor zie je bij lage warmtevraag liever korte stops dan lang moduleren.
Start GM is -180min, bijverwarming stappen op 1000, start diff bijverwarming op 2000. DOT op -20, max verschil aanvoertemp op , GP10 apart in het vvw circuit, ukv-100 in serie aangesloten.
Wat hebben jullie als waarde bij Max versch aanvoertemperatuur bij compressor?
Hier start hij als de gemiddelde buiten temp 24h 14 graden is. Twijfelde om dit naar 15 te zetten, maar het zit nog op het randje. Binnen voelt het goed aan en is het niet nodig geweest om te draaien. Verwacht dat hij morgen of overmorgen weer zal gaan beginnen.
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
Ik vermoed dat vanwege je hoge flow de WP veel vermogen nodig is om de ingestelde dT te behalen...
Het warmteverlies uit het huis is dan ook nog niet zo groot. Hij kan niet lager dan 25Hz, daar redt ie het momenteel vrij makkelijk mee.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Niet alleen bedrade …. 😱Aziraphale schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 19:59:
Lopen er meer mensen tegenaan dat hun bedraad aangelsoten RMU S40 regelmatig een spontane reboot heeft?
F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 RSV300X boiler UKV100 serieel-buffer Alleen Radiatoren PV9200Wp Oppervlak 200m2 600m3 bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A+
Dank voor het delen van deze info.mvrooij schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:29:
Nieuwe update:
Ik ben ook erg benieuwd naar deze “improved defrost sequence”. Vorig jaar in november/december was die van ons bijzonder vaak aan het defrosten. De omstandigheden waren ook erg slecht, maar ik had toch zo mijn bedenkingen bij deze functie. De regeling raakte er compleet door van streek en de COP ging volledig onderuit.
Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)
Maar doe dat dan vanuit de pomp! Niet gaan knijpen om minder debiet te krijgen.riberts schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 11:59:
bij mij is dit gelijk met uitzondering van de opstart piek.
[Afbeelding]
Ik heb alleen vloerverwarming, 16 groepen waarvan er nu 14 open staan.
Het zou ook kunnen dat hier teveel flow doorheen komt zoals eerder benoemd in dit topic (het zijn RIHO constant flow ventielen) dus weet niet precies of de ingestelde waarde ook echt de flow is.
aankomende week zal ik dit ook eens aanpassen naar 18-20l/m
Knijpen doe je alleen om de onderlinge balans (bv een korte groep die hal en toilet doet moet dan verhoudingsgewijs minder debiet krijgen t.o.v. het grote geheel (die vol open horen te staan)
Net als ik niet thuis ben.....mvrooij schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:29:
Nieuwe update:
ADDED
• Support for EEBUS functions MPC (Monitoring of Power Consumption) and LPC (Limiting of Power
Consumption)
• Possibility to set different temperatures for minimum calculated cooling supply and stop cooling. This
improves regulation of supply cooling temperature around the minimum supply temperature
-At high ambient temperatures, the lowest value of BT1 or BT28 is used to avoid compressor blocking
- S2125-12: Improved defrost sequence and “de-icing fan” function which increases performance in
high humidity
- At high ambient temperatures, the lowest value of BT1 or BT28 is used to avoid compressor blocking
CHANGES
• SMO S40 with GSHP: Possiblity to Read/Write BT63 (register 3809), BT68 (register 3810) and BT69
• Removed menu 4.30.4 Factory reset from myUplink to prevent user to use function by mistake
• Fixed issue that operating mode brine pump when “continuous operation 10 days” is finished defaults
to “manual” mode
• SMO S40: Fixed issue with short operation time in system with Smart Price Adaption and Solar PV
• S735 Fixed issue that coluld cause alarm 600 (safety input inverter) or alarm 479 (Fault in safety
Hopelijk hebben we hier het meeste aan:
"Improved heating comfort in Smart Room Comfort"
Na het updaten zal de pomp mode voor koeling wel weer zoals gewoonlijk op intermitterend springen. Geen kabouter die die bug opvalt en Nibe NL leest ook niet mee.
[ Voor 4% gewijzigd door Knowbody op 13-10-2025 21:54 ]
Het hele probleem met Nibe regelingen speelt vrijwel altijd bij oversized.Piper schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:25:
[...]
Volgens mij willen wij ook teveel beïnvloeden op dat ding, daar moet je geen Nibe voor kopen geloof ik.
Ik herken het gedrag overigens ook, hier een F2120-12 die ruim bemeten is. Volgens ons heilige chatgpt speelt ook het volgende mee:
[...]
Het is jammer dat het nog te warm is buiten, ik heb te weinig runs nu om dingen goed te checken. Hij zou wat mij betreft ook langzamer mogen pruttelen maar verder werkt het ook wel prima. Weinig runs en niet heel kort.
Start GM is -180min, bijverwarming stappen op 1000, start diff bijverwarming op 2000. DOT op -20, max verschil aanvoertemp op , GP10 apart in het vvw circuit, ukv-100 in serie aangesloten.
Wat hebben jullie als waarde bij Max versch aanvoertemperatuur bij compressor?
Ik zou iedereen die niet eigenwijs is dan ook willen adviseren te kiezen voor een warmtepomp waarbij wordt gerekend met bèta factor 0.8, uitgaande van een warmteverlies bij -6 gr C.
Vorige winter was niet heel koud, en niet lang koud, mijn wp heeft nog niet alles moeten geven om het huis warm te houden. Ben benieuwd hoe het komende winter gaat, inclusief ons nieuwe HR++ glas.
Heb al eerder gezegd dat ik prima tevreden ben, Nibe heeft zijn warmtepompen niet zo uitgelegd dat hij de hele dag draait. Met het verbruik dit eerste jaar en het aantal starts/uren ben ik tot nu tevreden.
Beetje optimalisatie kan nog, maar ordegrootte ben ik een heel eind tevreden.
Nieuwe update:
Zojuist deze update gedownload en geinstalleerd, probleemloos zo het lijkt, zelfs de ( niet-bedrade ) RMU S40 werd meegenomen
Ben eigenlijk wel tevreden zo het nu loopt, RMU als kamersensor leidend sinds de ‘Machine learning’ werd geintroduceerd
Verloop van twee dagen graadminuten en compressor met programma er onder, de compressor activiteit bij hoge graadminuten zijn momenten van SWW-opwarmen, de thermostaatstaat dan laag waardoor de GM hoog stijgen
/f/image/sGxuNAsQEK6OoZWQtb2HRBJG.png?f=fotoalbum_large)
F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 RSV300X boiler UKV100 serieel-buffer Alleen Radiatoren PV9200Wp Oppervlak 200m2 600m3 bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A+
Is mij nog niet opgevallen (met bedrade aansluiting).Aziraphale schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 19:59:
Lopen er meer mensen tegenaan dat hun bedraad aangelsoten RMU S40 regelmatig een spontane reboot heeft?
Zou je geen langere runs willen hebben (bijv door de graadminuten sterker negatief te laten worden voordat de wp opstart)?[b]AnJaJoRe schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 22:14
...
Ben eigenlijk wel tevreden zo het nu loopt, RMU als kamersensor leidend sinds de ‘Machine learning’ werd geintroduceerd
Verloop van twee dagen graadminuten en compressor met programma er onder, de compressor activiteit bij hoge graadminuten zijn momenten van SWW-opwarmen, de thermostaatstaat dan laag waardoor de GM hoog stijgen
[Afbeelding]
Door de gematigde temperaturen zijn ze nu wat kort, dat klopt, een paar weken geleden wat het wat koeler toen waren de runs wat langer. Deze grafiek was dus twee dagen, dus plm.8 runs per dag, bij mijn systeem met alleen radiatoren is het wachten op lagere graadminuten minder aangenaam. Wel heb ik onlangs de pompsnelheid in rust verlaagd van 10 naar 5% waarna het systeem nog wat rustiger reageertmacbelly schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 23:01:
[...]
Zou je geen langere runs willen hebben (bijv door de graadminuten sterker negatief te laten worden voordat de wp opstart)?
Het stomme is juist dat ‘ie niet naar de 25Hz teruggaat, terwijl dat makkelijk moet kunnen.wickydude schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 19:16:
@Piper Het is mi ook niet zo gek dat ie met deze buitentemperaturen kortere runs maakt.
Het warmteverlies uit het huis is dan ook nog niet zo groot. Hij kan niet lager dan 25Hz, daar redt ie het momenteel vrij makkelijk mee.
Het aantal defrosts was hier ook veel, maar mijns inziens niet verkeerd. Elke keer als hij ging defrosten zat er zeker een flinke hoeveelheid ijs op. Ik verwacht dan ook niet dat dit minder wordt met deze update. Ik hoop dat de verbetering met name zit in de duur van de defrosts. Bij mij was dat 2x 15 minuten en de 3e keer zelfs 25 minuten, terwijl er meestal na 5 minuten al geen ijs meer zichtbaar was. En die 25 minuten telt hard aan als je elke 45 minuten een defrost hebt. Dan moet hij buiten die defrosts 2x zo hard werken om de graadminuten weg te werken, die ook nog extra hard oplopen door de warmte die door de defrost aan het systeem onttrokken is.Luchtenburger schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 20:28:
[...]
Dank voor het delen van deze info.
Ik ben ook erg benieuwd naar deze “improved defrost sequence”. Vorig jaar in november/december was die van ons bijzonder vaak aan het defrosten. De omstandigheden waren ook erg slecht, maar ik had toch zo mijn bedenkingen bij deze functie. De regeling raakte er compleet door van streek en de COP ging volledig onderuit.
@Aziraphale : Hier geen problemen met de bedrade RMU. Deze updatet/restart alleen als de SMO ook updated. Ik gebruik deze overigens niet om te regelen, alleen een stooklijn. Ik doede haard nog wel eens aan, en dan wordt het in de woonkamer warmer dan in de rest van het huis.
De regeling denkt daar dus anders over 😎Piper schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 07:57:
[...]
Het stomme is juist dat ‘ie niet naar de 25Hz teruggaat, terwijl dat makkelijk moet kunnen.
Door dit gedrag is het aantal defrosts naar mijn mening dus hoger dan noodzakelijk en hierdoor daalt de systeem efficiëntie.cgms schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:35:
[...]
Het aantal defrosts was hier ook veel, maar mijns inziens niet verkeerd. Elke keer als hij ging defrosten zat er zeker een flinke hoeveelheid ijs op. Ik verwacht dan ook niet dat dit minder wordt met deze update. Ik hoop dat de verbetering met name zit in de duur van de defrosts. Bij mij was dat 2x 15 minuten en de 3e keer zelfs 25 minuten, terwijl er meestal na 5 minuten al geen ijs meer zichtbaar was. En die 25 minuten telt hard aan als je elke 45 minuten een defrost hebt. Dan moet hij buiten die defrosts 2x zo hard werken om de graadminuten weg te werken, die ook nog extra hard oplopen door de warmte die door de defrost aan het systeem onttrokken is.
Als de defrosts te lang duren, koelt het huis teveel af en zakt de temperatuur in het systeem te veel. Daardoor moet de warmtepomp nadien harder aan de bak om alles weer recht te trekken en hierdoor ontstaat er sneller/meer ijs op de verdamper waardoor er weer sneller een defrost cycle gestart moet worden.
Als deze update ervoor zorgt dat een defrost cycle efficiënter is en dus korter duurt, verwacht ik ook minder defrost cycles en dus een hogere efficiëntie van het systeem. Wij gaan zien wat het oplevert!
Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)
Je hebt gelijk. Omdat de wtp daarna inderdaad minder hard hoeft te werken, zal ook de tijd tussen defrosts toenemen.Luchtenburger schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:14:
[...]
Door dit gedrag is het aantal defrosts naar mijn mening dus hoger dan noodzakelijk en hierdoor daalt de systeem efficiëntie.
Als de defrosts te lang duren, koelt het huis teveel af en zakt de temperatuur in het systeem te veel. Daardoor moet de warmtepomp nadien harder aan de bak om alles weer recht te trekken en hierdoor ontstaat er sneller/meer ijs op de verdamper waardoor er weer sneller een defrost cycle gestart moet worden.
Als deze update ervoor zorgt dat een defrost cycle efficiënter is en dus korter duurt, verwacht ik ook minder defrost cycles en dus een hogere efficiëntie van het systeem. Wij gaan zien wat het oplevert!
Deze hier net ook geïnstalleerd, ging probleemloos op mijn SMO S40 en de RMU en S2125-12 zijn netjes mee genomen. Ben benieuwd naar met name de aanpassingen rondom defrosts. Dat vond ik vorig jaar (toen hij net was geïnstalleerd) nog wel een dingetje inderdaad.mvrooij schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:29:
Nieuwe update:
ADDED
Consumption)
high humidity
CHANGES
to “manual” mode
Verder ook hier eigenlijk heel tevreden, regeling op basis van de RMU lijkt met deze temperaturen in elk geval uitstekend te werken sinds de introductie van de “Machine Learning” functionaliteit. Staat hier gewoon altijd op 21 graden en daar blijft hij ook netjes binnen 0,5 graden van. Hooguit bij veel zon op de raam schiet hij even wat verder door maar dat is logisch en het systeem gaat dan ook netjes snel helemaal uit.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Version: v9721R3
Release date: 2025-10-08
ADDED
Support for Modbus 40 in MHB05
Update of demand controlled ventilation functionality
Hot water temperature added on tile “hot water”
Support for 15 minutes electricity price
Update of defrost alarms for F2040/F2050 for low supply temperature and low flow during tank
defrost
Smart Energy Source with Smart price adaption and Smart price adaption with Smart control is
working with hourly prices
CHANGES
Fixed a bug that affected the functionality of smart thermostats connected via API
Improved functionality against myUplink
Fixed an issue with AUX control of heating and cooling that was causing heating to be active when no operational mode was activated
Deze Machine Learning optie geeft mij nog steeds het idee dat ik toch een RMU moet gaan kopen.. al moet ik zeggen dat het echt top draait maar het geeft wel wat meer mogelijkheden.ik222 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 22:38:
[...]
Deze hier net ook geïnstalleerd, ging probleemloos op mijn SMO S40 en de RMU en S2125-12 zijn netjes mee genomen. Ben benieuwd naar met name de aanpassingen rondom defrosts. Dat vond ik vorig jaar (toen hij net was geïnstalleerd) nog wel een dingetje inderdaad.
Verder ook hier eigenlijk heel tevreden, regeling op basis van de RMU lijkt met deze temperaturen in elk geval uitstekend te werken sinds de introductie van de “Machine Learning” functionaliteit. Staat hier gewoon altijd op 21 graden en daar blijft hij ook netjes binnen 0,5 graden van. Hooguit bij veel zon op de raam schiet hij even wat verder door maar dat is logisch en het systeem gaat dan ook netjes snel helemaal uit.
“If it ain’t broken… don’t mend it”…😏mvrooij schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:30:
[...]
Deze Machine Learning optie geeft mij nog steeds het idee dat ik toch een RMU moet gaan kopen.. al moet ik zeggen dat het echt top draait maar het geeft wel wat meer mogelijkheden.
- Nibe levert voor mijn S2125 een geisoleerde condensafvoerslang met thermolint in 3 lengtes: type KVR11
- Het lint wordt elektrisch aangesloten op de S2125.
- De S2125 heeft op de printplaat een relais wat het lint in- en uitschakelt.
- Ook wordt het lint afgezekert op de S2125 printplaat.
Nu mijn vraag:
De combinatie thermolint + geïsoleerde afvoerslang is stukken goedkoper zelf samen te stellen.
De thermolinten in de handel hebben echter standaard aan de kabel een aangegoten aan/uit contact. (doorgaans:
temp zakt onder de +5 C -> kabelcontact AAN
temp stijgt boven de +15 C -> kabelcontact UIT
Het contact schakelt dus altijd ruim op tijd AAN voordat het NIBE relais het thermolint wil aan zetten (contacten staan in feite in serie).
Vraag:
kabelcontact lekker laten zitten? of toch maar verwijderen (kortsluiten)?
Nibe S2125-12 (verwarming en actieve koeling), SMO S40, Remeha Ace 35c, Niko domotica integratie, Jaga Briza fancoils; SolarEdge 3500 Wp zuid + 3500 Wp West; 11 kW Alfen laadpaal
Ff uit nieuwsgierigheid: waarom wil je dit? Bij mij loopt condenswater zo uit de afvoer van de wp het grind er onder in. Geen ijsbrokken gezien vorige winter.
[ Voor 12% gewijzigd door wickydude op 17-10-2025 14:43 ]
Er was geen geschikte plek in de tuin zonder uit te komen op erg lange aanvoer en retour leidingen naar de apparatuur binnen (hybride / open verdeler / buffervat).
De WP staat daarom op de uitbouw / heel groot balkon.
Het condens druppelt nu nog wel weg tussen de 50x50-tegels op tegeldragers, maar bij stevig vriesweer verwacht ik dat het daaronder een klomp ijs wordt. (S2125 recent geplaatst)
De condensafvoer met geïsoleerde slang en thermolint gaat een paar meter overbruggen naar een bestaande afvoer.
Nibe S2125-12 (verwarming en actieve koeling), SMO S40, Remeha Ace 35c, Niko domotica integratie, Jaga Briza fancoils; SolarEdge 3500 Wp zuid + 3500 Wp West; 11 kW Alfen laadpaal
Ik had de eerste winter ook geen condensafvoer en het water liep rechtstreeks de oprit op. Dit zorgde vooral tijdens vorst voor een flink gladde oprit. Er komt aardig wat water uit per defrost.aandegrift schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:56:
@wickydude
Er was geen geschikte plek in de tuin zonder uit te komen op erg lange aanvoer en retour leidingen met de apparatuur binnen (hybride / open verdeler / buffervat).
Het condens druppelt nu nog wel weg tussen de 50x50-tegels op tegeldragers, maar bij stevig vriesweer verwacht ik dat het daaronder een klomp ijs wordt. ( S2125 recent geplaatst)
De condensafvoer met geïsoleerde slang en thermolint gaat een paar meter overbruggen naar een bestaande afvoer.
Ik had de eerste winter ook geen condensafvoer en het water liep rechtstreeks de oprit op. Dit zorgde vooral tijdens vorst voor een flink gladde oprit. Er komt aardig wat water uit per defrost. Daarom ook maar snel een afvoer gemaakt, sindsdien alles perfect.aandegrift schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:56:
@wickydude
Er was geen geschikte plek in de tuin zonder uit te komen op erg lange aanvoer en retour leidingen met de apparatuur binnen (hybride / open verdeler / buffervat).
Het condens druppelt nu nog wel weg tussen de 50x50-tegels op tegeldragers, maar bij stevig vriesweer verwacht ik dat het daaronder een klomp ijs wordt. ( S2125 recent geplaatst)
OK, dank voor de nieuwsgierigheidsbevredigingaandegrift schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:56:
@wickydude
Er was geen geschikte plek in de tuin zonder uit te komen op erg lange aanvoer en retour leidingen naar de apparatuur binnen (hybride / open verdeler / buffervat).
Het condens druppelt nu nog wel weg tussen de 50x50-tegels op tegeldragers, maar bij stevig vriesweer verwacht ik dat het daaronder een klomp ijs wordt. (S2125 recent geplaatst)
@rusman nee dat snap ik. De mijne loopt leeg op een flinke laag grind, en de wp staat tegen de muur aan.
Daarop vooruitlopend: hij komt tegen bij de gevel, direct bij de verdeler.
De meegeleverde flexibele slangen horen volgens de manual in een elleboog te worden gelegd.
Wie heeft dit op deze manier of wie heeft ze toch recht door de muur?
De voetjes van de F2050 zijn verstelbaar en kunnen direct op een beton blok.
Is het verstandig om hier bigfoots onder te plaatsen (want die hebben een montage gleuf)
Bigfoots geen ervaring mee. Staat hier op betonbanden.
De flexibele hoses moeten buiten blijven, mogen niet door de muur. Dat betekent dat ik de muurdoorvoer wat meer naar links moet hebben van voren af gezien ..wickydude schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:14:
De elleboog is bedoeld om wat flexibiliteit in de slangen te houden ivm trillingen (geluidsoverdracht) en uitzetverschillen bij kou en hitte. Zou ik er in doen.
Bigfoots geen ervaring mee. Staat hier op betonbanden.
Ik denk dat de bigfoots niet nodig zijn. Heb hier ook beton gemaakt.
[ Voor 16% gewijzigd door Knowbody op 17-10-2025 21:37 ]
Edit: de foto gevonden
bioscrasher in "NIBE L/W warmtepomp optimalisatie"
[ Voor 33% gewijzigd door Knowbody op 18-10-2025 16:37 ]
Ik ben nog bezig met het tweaken van de settings om hem rustiger te laten lopen.
Ik vroeg me af is er iemand die de programmering stille stand gebruikt met Max frequentie om te zorgen dat de buitenunit rustig loopt en het stroomverbruik wat lager is?
Ik zie mijn (10kw) unit af en toe lekker rustig draaien om 600w en dan bedenkt hij zich en knalt hij naar 3000w dan is hij 15-30 min later klaar en gaat hij uit. Ik heb zelf liever dat hij langer draait op lager vermogen en hoopte dat met Max frequentie te bereiken vandaar de vraag.
Als hij op 3000w draait is de frequentie 85Hz.
En welke instellingen zijn het meeste interessant om mee te spelen om het gedrag en verbruik te optimaliseren.
Dit wordt de eerste volle winter dat hij draait. Hij is in februari geïnstalleerd en ik hang een beetje tussen stooklijn 2 en 3 in eigenlijk om het aangenaam te houden.
Alvast bedankt
[ Voor 17% gewijzigd door Master-T op 19-10-2025 18:48 ]
Er zijn verschillende opties om te proberen.Master-T schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 18:38:
Hey allemaal. Ik heb een MHI maar principe is hetzelfde volgens mij.
Ik ben nog bezig met het tweaken van de settings om hem rustiger te laten lopen.
Ik vroeg me af is er iemand die de programmering stille stand gebruikt met Max frequentie om te zorgen dat de buitenunit rustig loopt en het stroomverbruik wat lager is?
Ik zie mijn (10kw) unit af en toe lekker rustig draaien om 600w en dan bedenkt hij zich en knalt hij naar 3000w dan is hij 15-30 min later klaar en gaat hij uit. Ik heb zelf liever dat hij langer draait op lager vermogen en hoopte dat met Max frequentie te bereiken vandaar de vraag.
Als hij op 3000w draait is de frequentie 85Hz.
En welke instellingen zijn het meeste interessant om mee te spelen om het gedrag en verbruik te optimaliseren.
Dit wordt de eerste volle winter dat hij draait. Hij is in februari geïnstalleerd en ik hang een beetje tussen stooklijn 2 en 3 in eigenlijk om het aangenaam te houden.
Alvast bedankt
Maar dan helpt het als je je systeem goed kent.
Bijvoorbeeld de maximale aanvoertemperatuur lager zetten.
Bijvoorbeeld de minimale aanvoertemperatuur op de waarde zetten die je wenst als ruimtetemperatuur.
Bijvoorbeeld de graadminuten start van -60 naar -180 als je vloerverwarming hebt met een dikke laag dekvloer en een recente woning
Bijvoorbeeld de pompsnelheid vastzetten op een waarde waarbij je de juiste flow haalt. Dan kun je een zware WP wel wat temperen.
Waarom hij ineens zoveel power geeft terwijl dat niet nodig is volgens jou is lastig uitzoeken maar de data in Myuplink kan wel helpen.
Knowbody schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:46:
[...]
Er zijn verschillende opties om te proberen.
Maar dan helpt het als je je systeem goed kent.
Bijvoorbeeld de maximale aanvoertemperatuur lager zetten.
Bijvoorbeeld de minimale aanvoertemperatuur op de waarde zetten die je wenst als ruimtetemperatuur.
Bijvoorbeeld de graadminuten start van -60 naar -180 als je vloerverwarming hebt met een dikke laag dekvloer en een recente woning
Bijvoorbeeld de pompsnelheid vastzetten op een waarde waarbij je de juiste flow haalt. Dan kun je een zware WP wel wat temperen.
Waarom hij ineens zoveel power geeft terwijl dat niet nodig is volgens jou is lastig uitzoeken maar de data in Myuplink kan wel helpen.
/f/image/eVcPx3t0IxZOTTClY1cBp1ye.png?f=fotoalbum_large)
Bedankt voor je reactie.
De Max aanvoer temperatuur is bij mij op 40 gezet door de installateur volgens mij.
Ik heb ongeveer 100m2 vloerverwarming op de begane grond en op de 1e verdieping een 6 tal ouder type radiatoren. Ik vind de 1e verdieping niet zo interessant om warm te hebben als de kou er maar net een beetje af is voor de kinderen. Het huis is vrijstaand uit 1997.
Wanneer je het over de pompsnelheid hebt dan bedoel je de GP12 neem ik aan? Ik kan nergens vinden waar ik deze op een vaste instelling kan zetten. Ik kan alleen de min en max vinden. Maar Max kan niet lager dan 80%
Ik zal de GM eens wat verder naar beneden zetten.
Hij heeft vannacht wel een mooie lange run gedraaid met de begrenzing van de frequentie dus dat is wel mooi.
Is dit wel een goede manier of is het eigenlijk sterk af te raden om de frequentie hiervoor te gebruiken?
Maar als het echt koud wordt heb je kans dat hij het niet meer bij kan houden.
Wat Knowbody zegt: waarom schiet hij ineens door…
Zonder verdere data weinig zinnigs over te zeggen.
Runs van drie kwartier tot een uur zijn overigens normaal zeker bij de huidge temperaturen. Als het kouder wordt worden ze vanzelf langer.
[ Voor 11% gewijzigd door wickydude op 21-10-2025 09:17 ]
Pompsnelheid GP12 kun je veranderen door het schuifje van auto te halen.
40 graden. Dat dacht ik wel. De startgids schrijft dat voor, 5 graden hoger dan het hoogste punt van de curve. Als je 35 graden nodig hebt dan is dat dus 40. Maar 5 graden kan heel veel zijn.
Bij vloerverwarming: als het dankzij zoneregeling mogelijk is om zulke hoge temperaturen te bereiken (stel bijna alles loopt dicht en je hebt een buffervat) dan moet je het niet veranderen.
Als je net zoals ik met een hele lage curve werkt, en nooit zones dichtgooit, zal het voor de compressor al lastig worden om 30 graden te halen. Zeker als je geen buffervat hebt en het systeem 'open loop' functioneert.
Aangezien ik zelf aan 26 graden voldoende heb als het vriest, staat bij mij de max op 28.
Dat betekent dat hij nooit hoger gaat berekenen, maar wel hoger gaat aanvoeren om de graadminuten bij te kunnen houden. Als bij mij de 30 graden zou worden gehaald, en de retour is dan opgelopen tot 25, dan zal het flink warm zijn in de woning, ik gok en graad of 25.
Snap je? Dus je moet kijken welk getal hoort bij de woning en wat realistisch haalbaar is voor het vermogen van de WP.
In te voorkomen dat hij onnodige en onhaalbare temperaturen gaat berekenen en dus op enig moment ook full power aan de bak moet ...
[ Voor 13% gewijzigd door Knowbody op 21-10-2025 09:51 ]
Kijk dat maakt het verhaal al weer iets duidelijker inderdaad. Ik heb een buffervat inderdaad en geen aparte zones ingeregeld. Hooguit dat ik af en toe een keer een radiator meer of minder open heb staan op de 1e verdieping.Knowbody schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:26:
Begrenzing freq vind ik een beetje een net niet methode.
Pompsnelheid GP12 kun je veranderen door het schuifje van auto te halen.
40 graden. Dat dacht ik wel. De startgids schrijft dat voor, 5 graden hoger dan het hoogste punt van de curve. Als je 35 graden nodig hebt dan is dat dus 40. Maar 5 graden kan heel veel zijn.
Bij vloerverwarming: als het dankzij zoneregeling mogelijk is om zulke hoge temperaturen te bereiken (stel bijna alles loopt dicht en je hebt een buffervat) dan moet je het niet veranderen.
Als je net zoals ik met een hele lage curve werkt, en nooit zones dichtgooit, zal het voor de compressor al lastig worden om 30 graden te halen. Zeker als je geen buffervat hebt en het systeem 'open loop' functioneert.
Aangezien ik zelf aan 26 graden voldoende heb als het vriest, staat bij mij de max op 28.
Dat betekent dat hij nooit hoger gaat berekenen, maar wel hoger gaat aanvoeren om de graadminuten bij te kunnen houden. Als bij mij de 30 graden zou worden gehaald, en de retour is dan opgelopen tot 25, dan zal het flink warm zijn in de woning, ik gok en graad of 25.
Snap je? Dus je moet kijken welk getal hoort bij de woning en wat realistisch haalbaar is voor het vermogen van de WP.
In te voorkomen dat hij onnodige en onhaalbare temperaturen gaat berekenen en dus op enig moment ook full power aan de bak moet ...
Mijn stooklijn staat op 2 nu dus in principe hoeft hij geen hoge aanvoertemperatuur te halen. Ik zou dus wat kunnen vogelen daarmee.
Ik zal ook de stille modus er eens afhalen om te kijken wat hij doet met de andere instellingen.
2 vragen nog:
1. Wat is een goede pompsnelheid om eens mee te beginnen?
2. Zou het kunnen komen dat hij piekt omdat ik smart price adaptation aan heb staan? (En is het dus beter om dit uit te zetten)
Thanks
Ik heb geen 2e pomp in het systeem zitten dat weet ik zeker.wickydude schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:36:
Als je een buffervat en radiatoren hebt, dan heb je waarschijnlijk ook een tweede pomp. GP12 is dan de laadpomp en GP10 de circulatie naar je afgiftesysteem?
Er zat eerder ook nog een pomp op de verdeler maar die is weg en er is een nieuwe verdeler geplaatst.
Dat is prima.Master-T schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:38:
[...]
Ik heb geen 2e pomp in het systeem zitten dat weet ik zeker.
Er zat eerder ook nog een pomp op de verdeler maar die is weg en er is een nieuwe verdeler geplaatst.
Je buffer is een volumizer, die zal in de retour zitten
Als je debiet meters hebt kun je het redelijk aflezen, omdat er ook radiatoren meedoen, wordt het lastig zonder flowmeter.
Ik denk niet dat je een flowmeter aan boord hebt.
De Knowbody formule (haha) voor flow is 3x het benodigde vermogen.
Voor een 8 kW dus 24 liter per minuut, en dat is de max.
Waarom mogen de flexibele leidingen niet door de muur?Knowbody schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 21:36:
[...]
De flexibele hoses moeten buiten blijven, mogen niet door de muur. Dat betekent dat ik de muurdoorvoer wat meer naar links moet hebben van voren af gezien ..
Ik denk dat de bigfoots niet nodig zijn. Heb hier ook beton gemaakt.
Misschien een tip ik heb zelf in de aan en afvoer buiten vorstbeveiligers van Caleffi istop gemonteerd dat mocht de boel in storing vallen en het vriest hard loopt iig de warmtepomp netjes leeg zonder kans op kapotvriezen! Better safe then sorry!
Ik heb mijn F2050-10 wel op Bigfoods gemonteerd op het terras, dat staat zeer stevig en vangt eventuele trillingen mooi op!
[ Voor 10% gewijzigd door Sted74 op 22-10-2025 00:38 ]
De flexible hoses daarvoor sowieso niet lang genoeg, en je wilt sowieso geen koppeling halverwege de spouwmuur. Ook is die van de aanvoer voorzien van een haakse bocht en ontluchter. Recht naar achteren door de muur is daardoor al niet mogelijk. Het zou wel mooi geweest zijn, maar dan dempen ze ook niet dus dat gaat het doel voorbij.Sted74 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 00:30:
[...]
Waarom mogen de flexibele leidingen niet door de muur?
Misschien een tip ik heb zelf in de aan en afvoer buiten vorstbeveiligers van Caleffi istop gemonteerd dat mocht de boel in storing vallen en het vriest hard loopt iig de warmtepomp netjes leeg zonder kans op kapotvriezen! Better safe then sorry!
Ik heb mijn F2050-10 wel op Bigfoods gemonteerd op het terras, dat staat zeer stevig en vangt eventuele trillingen mooi op!
Urban Plumbers is blij dat Nibe de beveiligers (anti frost valves) niet voorschrijft en past er bij bijvoorbeeld Vaillant niet 2 toe maar 1.
Verdubbeling van de betrouwbaarheid.
[ Voor 20% gewijzigd door Knowbody op 22-10-2025 09:15 ]
Ik heb een tweede set flexibele buis (de 2 buizen met bocht op de aan en afvoer) gebruikt en geen koppeling in de muur, tussen de twee flexibele buizen die achter de warmtepomp lopen heb ik de 2 Caleffi's geplaatst (laagste punt).Knowbody schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 06:35:
[...]
De flexible hoses daarvoor sowieso niet lang genoeg, en je wilt sowieso geen koppeling halverwege de spouwmuur. Ook is die van de aanvoer voorzien van een haakse bocht en ontluchter. Recht naar achteren door de muur is daardoor al niet mogelijk. Het zou wel mooi geweest zijn, maar dan dempen ze ook niet dus dat gaat het doel voorbij.
Urban Plumbers is blij dat Nibe de beveiligers (anti frost valves) niet voorschrijft en past er bij bijvoorbeeld Vaillant niet 2 toe maar 1.
Verdubbeling van de betrouwbaarheid.
Wat bedoel je met Urban Pumbers is blij dat nibe ze niet voorschrijft?
Ik persoonlijk vind het wel een prettig idee dat de Nibe nu beveiligd is tegen kapot vriezen vooral nu we gewaarschuwd zijn voor het wegvallen van elektra in de winter en ik nog geen back-up batterij heb.
Zolang ze niet onnodig falen is het een prima idee.Sted74 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 14:12:
[...]
Ik heb een tweede set flexibele buis (de 2 buizen met bocht op de aan en afvoer) gebruikt en geen koppeling in de muur, tussen de twee flexibele buizen die achter de warmtepomp lopen heb ik de 2 Caleffi's geplaatst (laagste punt).
Wat bedoel je met Urban Pumbers is blij dat nibe ze niet voorschrijft?
Ik persoonlijk vind het wel een prettig idee dat de Nibe nu beveiligd is tegen kapot vriezen vooral nu we gewaarschuwd zijn voor het wegvallen van elektra in de winter en ik nog geen back-up batterij heb.
Urban Plumbers is een YT kanaal.