NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 93 94 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:08
nicosp schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 18:37:
Beste mensen met een S1255 W/W pomp. Heeft een van U een idee of er grafiek is in myUplink waaruit ik kan opmaken wanneer de koeling is ingeschakeld en wanneer uit. Misschien is er een andere manier om de begin en eindtijd terug te halen van een koeling cyclus.
Graadminuten is al een indicatie

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nicosp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:31

nicosp

NIBE S1255-6PC

Graadminuten worden niet gebruikt bij mij bij koeling althans ze staan al de heletijd op 0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
nicosp schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 21:24:
Graadminuten worden niet gebruikt bij mij bij koeling althans ze staan al de heletijd op 0
Klopt bij passieve koeling (geen graadminuten).

Ik heb gekeken of ik wat simpels kon vinden in de app maar daar is bitter weinig. Wat er het dichtste bij komt is de “Berekende aanvoier koeling klimaatsysteem x’ maar dat zegt nog niets als de CV-pomp niet draait. Het lijkt erop dat je naar de Geavanceerde instellingen moet gaan en dan in menu 3.1.5 kun je de huidige waardes van de koeling zien. Bij mij zie ik nu aanvoer 17,1C, retour 18,3C, CV pomp 70%, bronpomp 75% … er wordt dus gekoeld.

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
nicosp schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 21:24:
Ja suf van mij ;)

Als ik parameter Priority plot op de history kan ik het ook zien.

60 is koelen
20 is tapwater
10 is niets

[ Voor 20% gewijzigd door Knowbody op 16-08-2025 23:29 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12:20
Knowbody schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 23:25:
[...]
Als ik parameter Priority plot op de history kan ik het ook zien.

60 is koelen
20 is tapwater
10 is niets
IddAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_kwPGvCMBif8Ow1SjA0sHggkr8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qNh9Akd7FEHyux9IUDwJhb7V.jpg?f=fotoalbum_large

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicosp

nicosp

NIBE S1255-6PC

ik heb gen idee waar jullie dit plaatje vandaan halen. Ik zie parameter Priority plot op de history nergens terug. Kan iemand mij zeggen waar dit in de myUplink is te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
nicosp schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 17:47:
ik heb gen idee waar jullie dit plaatje vandaan halen. Ik zie parameter Priority plot op de history nergens terug. Kan iemand mij zeggen waar dit in de myUplink is te vinden
Heb jij een abbo bij Nibe voor Myuplink??

Je kan sws bij geschiedenis jouw data ophalen.

Je kan als ik me niet vergis 3 parameters tegelijk plotten (visueel weergeven).
Daar heb ik een screenshot van gepost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10-09 23:40

theo66

NIBE S1155-6

nicosp schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 18:37:
Beste mensen met een S1255 W/W pomp. Heeft een van U een idee of er grafiek is in myUplink waaruit ik kan opmaken wanneer de koeling is ingeschakeld en wanneer uit. Misschien is er een andere manier om de begin en eindtijd terug te halen van een koeling cyclus.
S1155: In de HA integratie kijk ik naar sensor.cooling_status_31020. Die heeft waarde 0 of 1

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:26
nicosp schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 17:47:
Ik zie Priority ook niet in de app.
Mogelijke oorzaken voor zoiets zijn meestal de wp die het niet ondersteunt (non-S smo40 hier) of dat je eeen geschiedenis abbo op myuplink moet hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
jurgen purgen schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 18:00:
[...]

Heb jij een abbo bij Nibe voor Myuplink??

Je kan sws bij geschiedenis jouw data ophalen.

Je kan als ik me niet vergis 3 parameters tegelijk plotten (visueel weergeven).
Daar heb ik een screenshot van gepost
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gRpIdnVMIAjxZ3zHHSXdURs0fh8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pbJIFB9DfQpCuc3jOiXzgxVJ.jpg?f=fotoalbum_large

De namen vd parameters staan op alfabetische volgorde

[ Voor 3% gewijzigd door jurgen purgen op 18-08-2025 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicosp

nicosp

NIBE S1255-6PC

Ik heb standaard abonnement geen premium Heb je premium nodig? bij ja moet je dan ook een standaard abonnement hebben. Dus 2 abonnementen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
mMyuplink heeft twee abonnementen.
Tegenwoordig heten ze Premium Beheer en Premium Geschiedenis.
Beheer laat je instellingen aanpassen met de app die zonder abbo niet kunnen (maar niet het Service menu).
Geschiedenis geeft je meer grafiekjes en drie grafieken tegelijk.
Je kunt elk afzonderlijk nemen.
Ik heb alleen de eerste, voor de geschiedenis kijk ik in Home Assistant.

[ Voor 8% gewijzigd door wickydude op 19-08-2025 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07-09 09:31

hrv

Allereerst, afgelopen maart-mei is het verwarmen redelijk naar wens gegaan. Geen wijzigingen in die instellingen.
Vanochtend was het volgens de Nibe tijd om te gaan verwarmen. Klopt ook wel, de filtertijd staat op 48 uur en het is redelijk fris geweest in de afgelopen nachten en dagen.

Temperatuur in de woning was 18,9, vraag is 20.
Toen ik het redelijk warm begon te krijgen maar eens gekeken. Temperatuur in de woning inmiddels naar 22,5 graden en de graadminuten op -459.
Die heb ik maar een schop naar nul gegeven, want voordat die weer weggewerkt zijn zijn we nog een paar uur verder.

Inmiddels 23 graden in de woning. GM op 240, dus vol aan het koelen.

Ik heb geen probleem met het verwarmen, het werd inderdaad oncomfortabel koel in de woning.
Dus de filtertijd, daar ben ik wel tevreden mee. Maar waarom die enorme overshoot?

Waarom stug doorstoken met aanvoer op 29,2 en retour op 23,3. Iedereen snapt dan dat het na verloop van tijd erg warm gaat worden. Sterker nog, het was toen dus al 21,1 in de woning en nadat ik de GM op 0 heb gezet is dit nog doorgestegen naar een oncomfortabele 23.

Nu is ie aan het koelen. Aanvoer 16,3 Retour 20,9 GM 240....
Die vloer krijg toch onnodig op zijn donder zo en het is niet comfortabel in de woning.

S2125
RMU S40
SMO S40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darasta
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:30
hrv schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 18:42:
Allereerst, afgelopen maart-mei is het verwarmen redelijk naar wens gegaan. Geen wijzigingen in die instellingen.
Vanochtend was het volgens de Nibe tijd om te gaan verwarmen. Klopt ook wel, de filtertijd staat op 48 uur en het is redelijk fris geweest in de afgelopen nachten en dagen.

Temperatuur in de woning was 18,9, vraag is 20.
Toen ik het redelijk warm begon te krijgen maar eens gekeken. Temperatuur in de woning inmiddels naar 22,5 graden en de graadminuten op -459.
Die heb ik maar een schop naar nul gegeven, want voordat die weer weggewerkt zijn zijn we nog een paar uur verder.

Inmiddels 23 graden in de woning. GM op 240, dus vol aan het koelen.

Ik heb geen probleem met het verwarmen, het werd inderdaad oncomfortabel koel in de woning.
Dus de filtertijd, daar ben ik wel tevreden mee. Maar waarom die enorme overshoot?

Waarom stug doorstoken met aanvoer op 29,2 en retour op 23,3. Iedereen snapt dan dat het na verloop van tijd erg warm gaat worden. Sterker nog, het was toen dus al 21,1 in de woning en nadat ik de GM op 0 heb gezet is dit nog doorgestegen naar een oncomfortabele 23.

Nu is ie aan het koelen. Aanvoer 16,3 Retour 20,9 GM 240....
Die vloer krijg toch onnodig op zijn donder zo en het is niet comfortabel in de woning.

S2125
RMU S40
SMO S40
Welke stooklijn gebruik je? Klinjt alsof deze te hoog staat. De gevraagde retourtemp bij de huidige buitentemperatuur is meer dan het warmteverlies, dus warmt je huis op.
Daalden je GM bij de genoemde temperaturen? Zo nee, dan staat je stooklijn (veel te) hoog en blijf je GM opbouwen.
Vanaf hoeveel opgebouwde GM mag er verwarmd worden? Als dit erg hoog staat, verklaard dit ook waarom er zo veel zijn. Duurt even om ze te verzamelen, maar vervolgens ook om ze weer af te bouwen.

Zonder je instellingen te noemen weinig zinnigs over te zeggen.

Een warmtepomp doet (nagenoeg) niks met de binnentemperatuur qua aansturing/regeling.

[ Voor 5% gewijzigd door darasta op 24-08-2025 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Mijn maximale aanvoertemperatuur voor verwarmen staat op 28 gr (1.30.6)
Daar heb ik nog niet mee gedraaid, maar dat zal voorkomen dat de graadminuten steeds verder achterop raken omdat hij ondanks de lage stooklijn toch steeds hoger gaat berekenen.

Dat getal stond ergens in de 30 voorheen, wat absurd is voor mijn systeem. Misschien kun je hier iets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv

hrv

@darasta
Stooklijn 2 offset 0
Daarmee heeft ie vanaf maart lekker staan draaien zonder problemen.

Hij gaat verwarmen vanaf -60 DM

Ik snap dus niet waarom hij zo belachelijk doorschiet en een hoge aanvoer berekent.

[ Voor 23% gewijzigd door hrv op 25-08-2025 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv

hrv

Knowbody schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 21:27:
Mijn maximale aanvoertemperatuur voor verwarmen staat op 28 gr (1.30.6)
Daar heb ik nog niet mee gedraaid, maar dat zal voorkomen dat de graadminuten steeds verder achterop raken omdat hij ondanks de lage stooklijn toch steeds hoger gaat berekenen.

Dat getal stond ergens in de 30 voorheen, wat absurd is voor mijn systeem. Misschien kun je hier iets mee.
Dat is misschien een idee.
Al heb ik in de winter wel gezien dat wat hogere temperaturen nodig waren.

Maar misschien vertaalt dit zich dan in een bijna constante run als het echt koud is. Op zich ook niet gek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reaper.JA2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 13:22
Aziraphale schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 22:10:
@wheli Hier een VVMS320 met twee volwassenen en twee kids van 9 en 4. Lukt prima met de boiler in de VVM op gemiddeld of Smart Control. Ook wij hebben een bad, al gebruiken we dat niet vaak, maar geen regendouche oid. Qua schema mag hij nu alleen overdag op pv opwarmen en dan heb ik ook nog ingesteld dat hij rekening houdt met dynamische prijzen. Met twee keer per week opwarmen red ik het niet.
Dat klinkt goed. Ben even benieuwd hoe je ze zowel op PV als dynamische prijzen hebt ingesteld.

Ik heb dat ook, maar vraag me af of het goed genoeg is;
- Warmtepomp ingesteld op dynamische prijzen, met 'mate van effect' op 4 voor warm water,
- Via Home Asisstant ingesteld ( >2kWh PV en warm water < 45c, dan opwarmen tot 55c).

Wil hetzelfde doen voor de verwarming, maar kom er nog niet echt achter hoe dat 'direct' in te schakelen is zonder met de temperatuur te gaan klooien. Heb je daar ook ideeën voor? Dan verbruiken we iig 100% vd PV in de winter.

"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaafst
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-08 15:27
Reaper.JA2 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:08:
[...]
Wil hetzelfde doen voor de verwarming, maar kom er nog niet echt achter hoe dat 'direct' in te schakelen is zonder met de temperatuur te gaan klooien.
De graadminuten instellen. Doordat het vermogen waarop de WP draait afhangt van de graadminuten (en stappen), kun je dan ook enigszins instellen op welk vermogen die gaat draaien.

Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reaper.JA2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 13:22
gaafst schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:37:
[...]

De graadminuten instellen. Doordat het vermogen waarop de WP draait afhangt van de graadminuten (en stappen), kun je dan ook enigszins instellen op welk vermogen die gaat draaien.
Heb je dit zelf ook ingesteld? Ga er in duiken, dankjewel :)
Eindelijk een oplossing die níet via modbus hoeft.

"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaafst
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-08 15:27
Ja, maar juist om te voorkomen dat er opgewarmd wordt als de zon gaat schijnen, anders wordt 't een sauna.
Eindelijk een oplossing die níet via modbus hoeft.
Ik weet niet hoe jij de graadminuten wilt instellen, maar dat zal toch via modbus of nibegw-achtige manier moeten. Lijkt me ook een basisbehoefte als je zelf wilt gaan tunen.

je kunt ook een stooklijnaanpassing of blokkade triggeren via de AUX ingangen. Minder flexibel, maar geen modbus nodig.

Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darasta
hrv schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 01:13:
@darasta
Stooklijn 2 offset 0
Daarmee heeft ie vanaf maart lekker staan draaien zonder problemen.

Hij gaat verwarmen vanaf -60 DM

Ik snap dus niet waarom hij zo belachelijk doorschiet en een hoge aanvoer berekent.
Hmm. Apart. Een dergelijke lage stooklijn zou dit niet moeten doen bij deze temperaturen.
Kan je grafieken laten zien met de berekende aanvoertemperatuur, daadwerkelijk aanvoertemperatuur, graad minuten, compressorfrequentie, pompsnelheid en warmtepompstatus. Wellicht kunnen we dan zien wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv

hrv

Bij deze.
We hebben natuurlijk een grote update gehad een maandje geleden...

Hoe dan ook, de graadminuten heb ik een paar keer geforceerd naar nul gegooid omdat ik weet dat de vloer alleen maar meer warmte gaat afgeven.Heeft allemaal niet geholpen zoals je kunt zien gaat ie binnen no time weer verwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQvLiyZ8By61gAaYzcSoKv2gvNk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E5dNAKiMHfXT6Uz7BHVPbh5g.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zag er in ieder geval geen logica in, dus ik heb hem nu op 100% weersafhankelijk gezet, kijken of dat beter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martgom
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-09 22:31
We hebben een woning uit 1970 en zijn nu de keuken aan het verbouwen en hier opnieuw VV aan het aanleggen, dit komt in een bestaande situatie en wilde hiermee de verdeler gelijk vervangen door een pomploze. Ik had een discussie met de installateur, hij geeft aan dat de pomp van de NIBE Warmtepomp niet sterk genoeg is en daarom in de verdelers nog een pomp moet zitten, daarnaast omdat het een hybride installatie is (ook al is de CV begrenst qua temperatuur).

Zie hier de volledige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-XLR7Hv67PUyd92uYMvTgkvZBw8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9CPIOvvxZhinKSDAzRScfHrk.png?f=fotoalbum_large

Wat zouden jullie doen in deze situatie? Deze verdeler zonder pomp plaatsen en gelijk de andere 3 ook aanpassen? Of zo laten met 4x een verdeler met pomp?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3DCZmMYjvVCqQ3UBDUWiGXRCTEE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DAWekESWTFNi8iuWGQqvySbH.jpg?f=fotoalbum_large

99x TS-165C2 | ZO | 16,33 kWp | SolarEdge SE15K 3 Fase | NIBE F2040-16 | SMO20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
martgom schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 22:19:
We hebben een woning uit 1970 en zijn nu de keuken aan het verbouwen en hier opnieuw VV aan het aanleggen, dit komt in een bestaande situatie en wilde hiermee de verdeler gelijk vervangen door een pomploze. Ik had een discussie met de installateur, hij geeft aan dat de pomp van de NIBE Warmtepomp niet sterk genoeg is en daarom in de verdelers nog een pomp moet zitten, daarnaast omdat het een hybride installatie is (ook al is de CV begrenst qua temperatuur).

[Afbeelding]

Wat zouden jullie doen in deze situatie? Deze verdeler zonder pomp plaatsen en gelijk de andere 3 ook aanpassen? Of zo laten met 4x een verdeler met pomp?

[Afbeelding]
Dit lijkt geen warmtepomp deskundige installateur. Op cursus sturen bij Heat Geek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-09 14:47
Pomploze verdelers plaatsen!
Heb ik zelf ook direct gedaan tot ik dit huis kocht en zag dat er nog verdelers met pompen zaten op de VV.

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 1 HW PiB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vraag de installateur om een bewijs van zijn beredenering. Als hij al deskundige zoiets roept moet hij het ook bewijzen. Het kan echt zo zijn dat het klopt wat hij zegt. Ik zie bv 2 badkamers. Op basis van jouw schets kunnen wij hier niet opmaken hoe groot de woning is en hoe lang en dun de leidingen zijn. Flow is key.
Mocht er dus toch voor een systeem met pompen gekozen worden, zorg dan dat de NIBE zelf deze pompen aanstuurt via de ECS-SET (Extra Climate System). Dit zijn (voor een simpele arbeider als ik🤭) dure onderdelen, maar zorgen wel voor een efficiënt systeem omdat de NIBE zelf bepaald hoe en waar de energie heen gevoerd wordt.
Elk huis is anders en sws een bestaande installatie uitbreiden zorgt voor bottlenecks. Ik zie bv ook een gasketel en samen met het bouwjaar ga ik uit van verwarmen op hoge temperatuur en dus dunne leidingen, dus beperkte flow mbt een wp

[ Voor 6% gewijzigd door jurgen purgen op 27-08-2025 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darasta
hrv schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 08:52:
Bij deze.
We hebben natuurlijk een grote update gehad een maandje geleden...

Hoe dan ook, de graadminuten heb ik een paar keer geforceerd naar nul gegooid omdat ik weet dat de vloer alleen maar meer warmte gaat afgeven.Heeft allemaal niet geholpen zoals je kunt zien gaat ie binnen no time weer verwarmen.

[Afbeelding]

Ik zag er in ieder geval geen logica in, dus ik heb hem nu op 100% weersafhankelijk gezet, kijken of dat beter gaat.
Wat een gek beloop. Zodra de verwarming vrij wordt gegeven (waarschijnlijk op basis van de gemiddelde buitentemperatuur vraagt hij om een hoge aanvoertemperatuur, waardoor hij heel snel graadminuten opbouwt.
Als ik het beloop zie van de gevraagde temp, dan lijkt iets dit overdag te verhogen.
Waarom je warmtepomp deze temperatuur vervolgens niet lijkt te kunnen halen is mij een raadsel. Met een compressor snelheid van 70 hz maakt die van mij SWW...
Ik snap ook niet waarom de GM een plateau bereiken. Dat gedrag heb ik nooit gezien.

Dingen waarvan ik weet dat ze de stooklijn kunnen beinvloeden zijn je thermostaat en ingestelde binnentemperatuur. Hier kun je vaak een factor aan geven ( Factor 1: 1 graad verschil is 1 verschuiving van de stooklijn, factor 2: 1 graad verschil is 2 verschuiving etc.)
Andere is price adaptation en weersomstandigheden. Dit laatste zit niet op mijn pomp aangezien ik de SMO40 heb (en dus niet de S variant).
Het zal wel softwarematig zijn, aangezien je eerder een seizoen normaal gedrag hebt gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 10-09 22:50

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie een 16mm haakse aanvoer naar deze verdeler. Dat is te dun volgens mij voor warmtepomptemperaturen. Ik zou minstens 25mm gebruiken. En inderdaad de pompen zou ik verwijderen.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Ik sluit me bij jurgen aan. Laat de installateur het uitleggen. Om te beginnen de vraag op welke temperatuur het moet gaan werken. Indien relatief hoog, dan dient de verdeler met pomp als mixverdeler om de temperatuur omlaag te brengen voor de vvw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:25
Update voor de S-series:
Version: 4.4.7
Release date: 2025-08-26
ADDED
• Support for local REST API in menu 7.5.15 as an alternative to ModBus TCP/IP
• New software version RMU S40: v2.6.3
• Hot water temperature on the hot water tile in myUplink
• S125x, VVM S320, VVM S325, S735, S735C: Added hot water volume on the hot water tile in myUplink
• Support for Nord Pool 15-minute electricity price periods
• Possibility to adjust cooling on the Climate Adjustment tile in myUplink
• Tariff prices for transfer fees in menu 4.2.5.2
• Support for Smart Price Adaption settings in the Czech Republic (GER price zone) and in Slovakia (PL
price zone)
• It is now possible in multi-operation with a ground source heat pump to select cluster start order of
compressors in cooling operation in the menu 7.1.7.4
CHANGES
• Improved ventilation tile in myUplink
• Improved menu 2.5 (Hot water circulation)
• Accessorie ACS45: Improved functionality to stay in passive cooling mode
• VVMS320/VVMS325: Fixed issue with the alarm 306 (Communication fault, circulations pump GP1)
• VVMS320/VVMS325: Fixed issue where BP4 was sometimes showing a wrong value
• F2040/F2050/AMS10/AMS20: Fixed a problem with communication alarm towards the outdoor unit
that could occur after updating to V4.3.5 and fixed a problem where contact with sensors in the outdoor unit was temporarily lost
• S735C: Fixed issue with incorrect triggering of Low Pressure Alarm in cooling operation
De toevoeging van een local rest API is interessant, mogelijk wat vriendelijker dan modbus integratie. Daarnaast hoop aanpassingen voor myuplink. Ik zag dat ze nu geschatte douchetijd aangeven in de app, als dat accuraat is zou het wel interessant kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martgom
Henielma schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 19:42:
[...]

Ik zie een 16mm haakse aanvoer naar deze verdeler. Dat is te dun volgens mij voor warmtepomptemperaturen. Ik zou minstens 25mm gebruiken. En inderdaad de pompen zou ik verwijderen.
Goed gezien, zal dat vragen. Het wordt aangesloten op een ringleiding van 32mm die door de hele woning loopt. Zojuist ook besloten om de 4 radiatoren die in de woning hangen te verwijderen, deze doen praktisch niets omdat er Lage Temperatuur door de leidingen heen gaat, mochten de kinderen ooit op hun kamer gaan studeren oid kan ik beter een elektrisch paneel neerhangen.

Deze nieuwe verdeler kan de installateur nog eenvoudig pomploos installeren, maar wat zouden jullie doen met de 3 andere verdelers die er al een paar jaar hangen? Zijn deze aan te passen of moet de hele verdeler vervangen worden? Zie foto's van de verdelers. Ik heb weleens begrepen dat je deze op een manier aan kan passen zodat de pomp uit kan maar dan kan ik de pomp eventueel laten zitten voor het geval blijkt dat er te weinig flow is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJ-3CMnYh4J_-edJWno-zaObfO8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BH0ZMl6kP7qrTRXtpEvizLAi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YUa2v52EHNkWUM_vVtnmjQJi8uQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BwlUiZfEDl8OwxDA6LEqQGDW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O_mk9qWxJUMItsjPPC3JXCWoGmE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ju0znNb8H6QdAcPiQxHaMfRG.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martgom
wickydude schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 21:00:
Ik sluit me bij jurgen aan. Laat de installateur het uitleggen. Om te beginnen de vraag op welke temperatuur het moet gaan werken. Indien relatief hoog, dan dient de verdeler met pomp als mixverdeler om de temperatuur omlaag te brengen voor de vvw
De warmtepomp gaat meestal niet boven de 30 graden. De CV ketel staat begrensd op 45 graden en slaat heel soms aan als het lager is dan -5. Dus volgens mij zou er nooit gemixt hoeven te worden. Enige zou nog voor de flow kunnen zijn omdat er op 4 verschillende plekken in de woning een verdeler hangt omdat het in het verleden in delen geinstalleerd is.

• Knowbody
wickydude schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 21:00:
Deze installateur is ongeschikt.

• Knowbody
martgom schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 22:49:
[...]

Goed gezien, zal dat vragen. Het wordt aangesloten op een ringleiding van 32mm die door de hele woning loopt. Zojuist ook besloten om de 4 radiatoren die in de woning hangen te verwijderen, deze doen praktisch niets omdat er Lage Temperatuur door de leidingen heen gaat, mochten de kinderen ooit op hun kamer gaan studeren oid kan ik beter een elektrisch paneel neerhangen.

Deze nieuwe verdeler kan de installateur nog eenvoudig pomploos installeren, maar wat zouden jullie doen met de 3 andere verdelers die er al een paar jaar hangen? Zijn deze aan te passen of moet de hele verdeler vervangen worden? Zie foto's van de verdelers. Ik heb weleens begrepen dat je deze op een manier aan kan passen zodat de pomp uit kan maar dan kan ik de pomp eventueel laten zitten voor het geval blijkt dat er te weinig flow is.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Radiatoren doen wel degelijk iets op 30 graden. Alleen je voelt het niet met de hand, omdat je hand warmer is.
Je zou ze zelfs kunnen vervangen door grotere. Altijd open laten en de ruimte wordt heus verwarmd.

Als jouw installateur zegt dat er een pomp in de verdeler moet en de verdeler heeft ook nog eens een beperking in de leiding (dat knietje) zegt dat genoeg. Laat die installateur zich bezig houden met cv ketels.

Ik klink hier vrij stellig in maar dat ben ik ook.

• Mars2020
  • Laatst online: 10-09 23:23
martgom schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 22:49:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Heb je weleens gekeken naar een ander type radiator? Er zijn radiatoren die geschikt zijn voor laagwater temperatuur (LTV radiator).

• jurgen purgen
martgom schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 22:52:
[...]

De warmtepomp gaat meestal niet boven de 30 graden. De CV ketel staat begrensd op 45 graden en slaat heel soms aan als het lager is dan -5. Dus volgens mij zou er nooit gemixt hoeven te worden. Enige zou nog voor de flow kunnen zijn omdat er op 4 verschillende plekken in de woning een verdeler hangt omdat het in het verleden in delen geinstalleerd is.
Ik wil niet de installateur nu gelijk wegzetten als onbekwaam.

Wij hier weten niet wat de specifieke vraag naar de installateur is geweest waarop hij zijn werk heeft gebaseerd. Wij weten aleen hoe het nu naar ons gebracht is. Niks negatiefs in de manier van hoe het naar ons gebracht is btw.

Het feit dat de radiatoren en de gasketel op de tekening staan, komt bij mij over als een "voor altijd " -hybride opstelling. Dus nooit de overstap naar FE.

Er zijn zoals je hoort meerdere punten waarop dit een inefficiënt systeem lijkt, en die zouden door de tweakers hier anders aangepakt worden. En elk op zijn eigen manier.

Een hybride-systeem bedenken met een wp kan zoals je dus merkt op verschillende manieren en elke met hun eigen mate van verhouding tussen de gasketel en de wp.

Met de werktemperatuur die jij voor ogen hebt moet er dus genoeg flow over elke groep afzonderlijk zijn. Met of het liefst zonder pompen. En ook moet het afgiftesysteem de energie af kunnen geven. Zoek dus naar zoals hierboven aangegeven wordt met lage temperatuur radiatoren. Met convectoren als het kan. Er zijn meerdere merken en systemen die hierin kunnen voorzien.

Veelal heeft elk merk z'n aanhangers. Een soort van Opel vs VW

• hrv

hrv

Meerdere pompen of een pomp op een verdeler kan ook meerdere dingen betekenen.

Als je systeem groot genoeg is kan het inderdaad zo zijn dat je een tweede pomp nodig hebt. Je hebt bij een Nibe installatie vaak een laadpomp, die regelt de flow tussen de buitenunit en het systeem binnen zeg maar. Daarnaast kun je een pomp hebben om het interne systeem aan te sturen. Deze reageert meestal op de flow die de laadpomp genereert en gaat dan meedraaien.

Bij een CV en vloerverwarming heb je ook vaan twee pompen.
De CV pomp, zie die even als de laadpomp.
De pomp op de verdeler, wiens taak het is om deels onafhankelijk van de CV pomp een deel van de koudere retour te mengen met het hetere CV water. Vaak was dit te heet (60 ipv 40) voor vloerverwarming en hiermee wordt de temperatuur in de vloer op een veilig niveau gehouden.

Het is volgens mij echter niet zo dat een verdelerpomp zo ineens kan fungeren als een pomp in een warmtepomp systeem. Er moet niet gemengd worden, de temperatuur die de WP aanlevert is al laag en je moet een hoge flow in je gehele systeem hebben, niet alleen in de vloer.

Dus ja, dikke leidingen naar de verdelers en een goede pomp voor het gehele interne systeem als je met lage temperatuur wilt gaan werken.

Als je de mogelijkheid hebt @martgom dan zou ik zeker de hoofdleidingen naar de verdelers zo dik mogelijk uitvoeren. Indien mogelijk vervangen en zoveel mogelijk uit 1 stuk geisoleerde flexleiding.

• martgom
hrv schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:49:
Meerdere pompen of een pomp op een verdeler kan ook meerdere dingen betekenen.

Als je systeem groot genoeg is kan het inderdaad zo zijn dat je een tweede pomp nodig hebt. Je hebt bij een Nibe installatie vaak een laadpomp, die regelt de flow tussen de buitenunit en het systeem binnen zeg maar. Daarnaast kun je een pomp hebben om het interne systeem aan te sturen. Deze reageert meestal op de flow die de laadpomp genereert en gaat dan meedraaien.

Bij een CV en vloerverwarming heb je ook vaan twee pompen.
De CV pomp, zie die even als de laadpomp.
De pomp op de verdeler, wiens taak het is om deels onafhankelijk van de CV pomp een deel van de koudere retour te mengen met het hetere CV water. Vaak was dit te heet (60 ipv 40) voor vloerverwarming en hiermee wordt de temperatuur in de vloer op een veilig niveau gehouden.

Het is volgens mij echter niet zo dat een verdelerpomp zo ineens kan fungeren als een pomp in een warmtepomp systeem. Er moet niet gemengd worden, de temperatuur die de WP aanlevert is al laag en je moet een hoge flow in je gehele systeem hebben, niet alleen in de vloer.

Dus ja, dikke leidingen naar de verdelers en een goede pomp voor het gehele interne systeem als je met lage temperatuur wilt gaan werken.

Als je de mogelijkheid hebt @martgom dan zou ik zeker de hoofdleidingen naar de verdelers zo dik mogelijk uitvoeren. Indien mogelijk vervangen en zoveel mogelijk uit 1 stuk geisoleerde flexleiding.
Het was ook lastige casus voor de installateur, het was last minute dat hij het moest doen en had alleen doorgekregen dat het een hybride opstelling was en daar plaatste hij eigenlijk altijd een verdeler met een pomp ter bescherming van de vloer.

Ik heb zojuist even alles opgemeten, de hoofdleiding vanuit de warmtepomp is 28mm en gaat als een ringleiding naar boven en beneden (zit een grote kelder onder de woning). Deze 2 ringleidingen zijn 32mm.
- Op de ringleiding in de kelder zitten 4 VV verdelers met elk 22mm aansluiting en een pomp.
- Op de ringleiding op de 1e verdieping zitten 4 radiatoren en een RTL ventiel

Op de retour leiding zit een pomp, de Grundfos UPM2, deze wordt door de WP aangestuurd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SboSt0qVJAYnrvTLq3jKy5HivFI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fIXVuH9uGoZBQTRMxWt4Bv7S.jpg?f=fotoalbum_large

Altijd lastig natuurlijk een bestaande situatie en verbouwingen in delen (eerst de woonkamer, dan de kelder en nu na paar jaar de keuken).

Op basis van jullie reacties zit ik nu te denken om:
- De verdeler in de keuken pomploos aan te sluiten met 22 mm leidingen (zoals de andere leidingen naar de VV)
- De andere verdelers pomploos te maken (als dat mogelijk is met de bestaande verdelers, anders deze vervangen door zelfde type als in de keuken)
- Radiatoren laten hangen, al doen ze weinig, hoef ik nu niet al die muren te stucen en opnieuw te schilderen.

Hebben jullie tips mbt de 3 verdelers met bestaande pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-09 14:47
Ik heb de verdelers met pomp verkocht op marktplaats.

Bij mij was het ook ter bescherming van de vloer gedaan door de installateur van de vorige eigenaar. WP stond vrijwel continu 65 graden water te maken en dat werd dan gebruikt voor de paar laatste radiatoren die er in hingen.

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 1 HW PiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennierex
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-09 13:37

bennierex

Pilot_Z

rusman schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 21:42:
Update voor de S-series:

[...]

De toevoeging van een local rest API is interessant, mogelijk wat vriendelijker dan modbus integratie. Daarnaast hoop aanpassingen voor myuplink. Ik zag dat ze nu geschatte douchetijd aangeven in de app, als dat accuraat is zou het wel interessant kunnen worden.
Iemand ergens documentatie van de REST-API gevonden? Ik heb via modbus nu wel alles in Homeassistant, maar ik heb moeite met het bepalen van de actuele status. Heb nu een template sensor gemaakt op basis van compressor freq, 3-weg klep positie, defrosting flag en de parameter 'cooling status', maar die laatste blijkt niet aan te geven of de wp in cooling modus is of niet... 8)7
Nu wel een andere sensor aan het uitlezen, genaamd `current_status_31121`, maar dat is een bitmask zonder documentatie (dus trial-and-error om uit te vinden wat het betekent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
martgom schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 17:31:
[...]

Het was ook lastige casus voor de installateur, het was last minute dat hij het moest doen en had alleen doorgekregen dat het een hybride opstelling was en daar plaatste hij eigenlijk altijd een verdeler met een pomp ter bescherming van de vloer.

Ik heb zojuist even alles opgemeten, de hoofdleiding vanuit de warmtepomp is 28mm en gaat als een ringleiding naar boven en beneden (zit een grote kelder onder de woning). Deze 2 ringleidingen zijn 32mm.
- Op de ringleiding in de kelder zitten 4 VV verdelers met elk 22mm aansluiting en een pomp.
- Op de ringleiding op de 1e verdieping zitten 4 radiatoren en een RTL ventiel

Op de retour leiding zit een pomp, de Grundfos UPM2, deze wordt door de WP aangestuurd.
[Afbeelding]

Altijd lastig natuurlijk een bestaande situatie en verbouwingen in delen (eerst de woonkamer, dan de kelder en nu na paar jaar de keuken).

Op basis van jullie reacties zit ik nu te denken om:
- De verdeler in de keuken pomploos aan te sluiten met 22 mm leidingen (zoals de andere leidingen naar de VV)
- De andere verdelers pomploos te maken (als dat mogelijk is met de bestaande verdelers, anders deze vervangen door zelfde type als in de keuken)
- Radiatoren laten hangen, al doen ze weinig, hoef ik nu niet al die muren te stucen en opnieuw te schilderen.

Hebben jullie tips mbt de 3 verdelers met bestaande pomp?
Als ik het zo lees dan kon het waterzijdig inregelen wel eens een uitdaging worden met al die verdelers en ringleidingen. complex systeem vind ik.
Als het nog mogelijk is zou je de aanvoer vanaf de wp naar die 32mm ringleidingen ook minimaal 32mm willen hebben. de 28mm wordt anders een restrictie. Geen idee hoe erg dat uitvalt.

Over die radiatoren kan ik uit ervaring melden dat enkele platen vervangen door dubbele platen met dezelfde afmetingen en uitgerust met heatfans nog geen garantie is voor warme kamers boven. Je hebt ook te maken met warmteverliezen die boven waar de radiatoren zitten in mijn geval groter zijn dan beneden waar de vvw zit. ik heb in de badkamer en de werkkamer een elektrische bijverwarming gezet die ik aan zet als dat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv

hrv

Even een vraagje over het programmeren van blokkeringen.

Ik heb een programma waarbij ik gedurende 14:00 - 15:00 warm water productie toelaat.
De rest van de tijd staat warm water op geblokkeerd.

Dit heb ik gedaan omdat de SMOS40 ondanks Smart Price Adaption toch gewoon op het duurste deel van de dag het warm water ging verwarmen. Niet heel smart vond ik.

Dit gaat al maanden goed, maar gisteren echter heeft hij slechts een half uur gedraaid. Hij is te laat begonnen. Geen idee waarom. Vanochtend hadden we dus te weinig warm water om echt lekker te douchen, dus ik denk ik geef hem een boost.
  • Op de RMUS40 de optie "Meer warm water" gekozen. Icoontje verandert wel, maar ik zie de warmtepomp geen warm water maken.
  • In de app dan maar diezelfde optie gekozen.... ook geen enkel effect.
  • Uiteindelijk het blokkeer schema uitgeschakeld, en toen ging hij wel....
Dat laatste is logisch, want dat had ie sowieso gedaan omdat de temperatuur onder het minimum zat.
Wat me echter bevreemd is dat een expliciete actie "Ik wil nu meer warm water" een lagere prioriteit heeft dan het schema met de blokkering.

Hebben jullie dezelfde ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
hrv schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:02:

Ik heb een programma waarbij ik gedurende 14:00 - 15:00 warm water productie toelaat.

Dit heb ik gedaan omdat de SMOS40 ondanks Smart Price Adaption toch gewoon op het duurste deel van de dag het warm water ging verwarmen. Niet heel smart vond ik.

Dit gaat al maanden goed, maar gisteren echter heeft hij slechts een half uur gedraaid. Hij is te laat begonnen. Geen idee waarom. Vanochtend hadden we dus te weinig warm water om echt lekker te douchen, dus ik denk ik geef hem een boost.
  • Op de RMUS40 de optie "Meer warm water" gekozen. Icoontje verandert wel, maar ik zie de warmtepomp geen warm water maken.
Dat laatste is logisch, want dat had ie sowieso gedaan omdat de temperatuur onder het minimum zat.
Wat me echter bevreemd is dat een expliciete actie "Ik wil nu meer warm water" een lagere prioriteit heeft dan het schema met de blokkering.

Mijn eerste vraag is dan waarin heb je maar een uurtje vrijgave geprogrammeerd? 1400 1600 een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Waarschijnlijk was de bt6 om 14:00 nog niet onder de starttemperatuur gezakt. Inderdaad beter van 14-16 of 17u toestaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jasring
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:02
bennierex schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:51:
[...]

Iemand ergens documentatie van de REST-API gevonden? Ik heb via modbus nu wel alles in Homeassistant, maar ik heb moeite met het bepalen van de actuele status. Heb nu een template sensor gemaakt op basis van compressor freq, 3-weg klep positie, defrosting flag en de parameter 'cooling status', maar die laatste blijkt niet aan te geven of de wp in cooling modus is of niet... 8)7
Nu wel een andere sensor aan het uitlezen, genaamd `current_status_31121`, maar dat is een bitmask zonder documentatie (dus trial-and-error om uit te vinden wat het betekent).
Nog niks kunnen vinden over de API, als je m inschakelt krijg je wel het portnummer te zien maar die geeft nog geen response lijkt het.
https://<IP>:8443/
zou wel leuk zijn als ze ook documentatie hebben bij zo'n nieuwe feature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnJaJoRe
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09-09 15:00
hrv schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:02:

Mijn programma is soortgelijk, van 14.00-15.30 mag het SWW opwarmen waarmee wij gewoonlijk voldoende warmwater hebben om de volgende ochtend te douchen. Een enkele keer douchet er een van ons s’avonds al en dan is de grens van de boiler al bereikt en daarom heb ik ook 06.15-07.00 vrijgegeven. Meestal warmt hij zo alleen s’middags op en is de boiler in de ochtend nog niet zo ver afgekoeld om aan te slaan.
Toch zie ik soms dat de temperatuur marginaal is geworden tegen 14.00 u maar pas de limiet (onder de 40’) bereikt, slaat dan dus pas aan ergens midden in die anderhalf uur tussen 14.00 en 15.30,
Conclusie: als de temperatuur-limiet niet bereikt is slaat hij later aan
Suggestie (zie ook @Knowbody ) langere tijd instellen en een korte ‘noodrem’ in de ochtend

F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 RSV300X boiler UKV100 serieel-buffer Alleen Radiatoren PV9200Wp Oppervlak 200m2 600m3 bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv

hrv

wickydude schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:27:
Waarschijnlijk was de bt6 om 14:00 nog niet onder de starttemperatuur gezakt. Inderdaad beter van 14-16 of 17u toestaan.
BT6 was 100% onder de waarde. Dat is ook zo raar. Dit is de eerste keer dat hij later begint en het geheel niet op temperatuur kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv

hrv

Ik zal die noodrem inderdaad toevoegen, dat is wel een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv

hrv

Maar niemand vind het vreemd dat de blokkering, een vaste / geplande instelling, niet overruled wordt door de handmatige actie om nu meer SWW te gaan produceren?

Ik zou zeggen die optie moet alles overrulen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
Zoals jullie mogelijk weten is er in mijn nieuwbouw woning een te grote warmtepomp geïnstalleerd.

In overleg met mijn installateur gaan we dat oplossen.
Er komt dus dit jaar een gebruikte AMS 10-12 + HBS05-12 uit 2022 beschikbaar (is geen subsidie op aangevraagd en komt tzt op Marktplaats, of stuur PM bij belangstelling)

Ik ga downsizen naar de F2050-6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
hrv schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 08:20:
Maar niemand vind het vreemd dat de blokkering, een vaste / geplande instelling, niet overruled wordt door de handmatige actie om nu meer SWW te gaan produceren?

Ik zou zeggen die optie moet alles overrulen.
Nee. Uit is uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10-09 23:40

theo66

NIBE S1155-6

Ik heb de SWW standaard op gemiddeld staan en in het programma breng ik dat terug naar klein voor het grootste deel van de dag, muv 12:00 - 15:00u. Gaat tot nu toe goed, SWW produceren wordt gedaan met lage tarieven. Op zaterdag is het trouwens van 10-15 om ruimte te geven voor legionella run. Ik weet nog niet hoe dat in de winter gaat werken, of dan de tarieven overdag ook het laagst zijn.

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
theo66 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 21:36:
Ik heb de SWW standaard op gemiddeld staan en in het programma breng ik dat terug naar klein voor het grootste deel van de dag, muv 12:00 - 15:00u. Gaat tot nu toe goed, SWW produceren wordt gedaan met lage tarieven. Op zaterdag is het trouwens van 10-15 om ruimte te geven voor legionella run. Ik weet nog niet hoe dat in de winter gaat werken, of dan de tarieven overdag ook het laagst zijn.
In de winter is in de nacht het tarief doorgaans het laagst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07-09 16:48
Upgrade naar versie 4.4.7 is binnen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3fKKZVaRmM4RY-XLRsy6U7w_wpE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G5D5P9hl2zkKqQuEpr9tANko.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv

hrv

Gisteren mijn schema maar eens uitgezet waarin ik warm water productie blokkeer.

We zijn inmiddels een aantal releases verder, dus ik dacht ik ga Smart Price Adaption maar weer een keer proberen. Wellicht dat het beter werkt dan vroeger.

Maar helaas. Vanochtend na het douchen, zo rond 07:30 vondt Nibe het tijd om warm water te gaan produceren. Een uurtje of twee later is de prijs op zijn laagst. Dus zo "smart" is die SPA nog steeds niet.

Iemand betere ervaringen? Liefst doe ik het op het goedkoopste moment van de dag zonder al te veel toeren te hoeven uithalen (zoals een dynamische besturing vanuit Home Assistant).

Ik heb nu SWW geblokkeerd tussen 06:30 en 10:00 om in ieder geval die dure piek weg te halen, maar dat is natuurlijk niet altijd de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
hrv schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:04:
Gisteren mijn schema maar eens uitgezet waarin ik warm water productie blokkeer.

We zijn inmiddels een aantal releases verder, dus ik dacht ik ga Smart Price Adaption maar weer een keer proberen. Wellicht dat het beter werkt dan vroeger.

Maar helaas. Vanochtend na het douchen, zo rond 07:30 vondt Nibe het tijd om warm water te gaan produceren. Een uurtje of twee later is de prijs op zijn laagst. Dus zo "smart" is die SPA nog steeds niet.

Iemand betere ervaringen? Liefst doe ik het op het goedkoopste moment van de dag zonder al te veel toeren te hoeven uithalen (zoals een dynamische besturing vanuit Home Assistant).

Ik heb nu SWW geblokkeerd tussen 06:30 en 10:00 om in ieder geval die dure piek weg te halen, maar dat is natuurlijk niet altijd de beste optie.
Heb je toevallig ook een koppeling met je zonnepanelen omvormer? Die overruled SPA. Eigen stroom eerst zogezegd.

Hier start de SWW productie als er voldoende opwek is om genoeg vermogen over te houden voor het verbruik vd woning.
Verder een blokkade van 20:00 -07:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv

hrv

Nee heb ik niet gedaan omdat Nibe niet weet of mijn auto aan het laden is bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
Om dat "probleem" op te lossen kan je de bijgeleverde ct-klemmen in je meterkast inbouwen. Als je daar de mogelijkheid voor hebt natuurlijk. Dan voeg je dus loadbalancing toe aan je wp.

Ik ben ook sinds half juli dynamisch en ik merk niet heel veel van SPA. Niet niks, maar niet iets bijzonders iig.
Wat ik wel merk sinds ik de wp op "Opslaan Plus" heb staan, het elektrisch element wordt ingeschakeld om het water tot 59°C te verwarmen, maar dit is vaak op het einde van een run die eigenlijk altijd tussen 07:30 en 11:00 plaatsvindt. Dus het water wordt warmer opgestookt.
Door een vroege ochtendzon kan de SWW-productie eerder starten dan bij een regenachtige ochtend. Daarom het grote tijdvak. Vrouw en dochter douchen in de avond. En door mijn werk verschilt het per dag wanneer ik douche. Als ik om 04:00 thuiskom dan heb ik altijd nog genoeg warmte in de boiler. En met de verbeterde grafic in Myuplink kan ik zien of er nog genoeg SWW is om te douchen.

[ Voor 74% gewijzigd door jurgen purgen op 02-09-2025 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv

hrv

De CT spoelen heb ik gemonteerd.

Maar daarmee kan de WP alleen bewaken wat de belasting van de hoofdzekering is zodat hij niet zoveel verbruikt dat het totale verbruik in de woning boven de 25A op een fase uit komt.

De WP kan met de CT spoelen niet meten of er stroom teruggeleverd wordt. Die CT spoelen geven alleen aan hoeveel stroom er doorheen loopt, niet welke kant op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
@hrv

Als je nou gewoon de 'eco /klein' stand als STANDAARD hanteert (menu 2.2 S-series), dan hoef je alleen maar een blokje van 'gemiddeld /comfort' te programmeren op het moment dat je denkt dat het gunstig is:

In de winter is dat in de nacht van 01.00 tot 04.00.
In de zomer is dat in de middag van 13.00 tot 16.00

De ondergrens voor klein stel je zo in, dat hij eigenlijk niet meer begint bij te warmen. Zet bijvoorbeeld de laagste temperatuur op 16 of 20 graden, dan begint hij pas als de temperatuur bij BT6 tot die grens is gekomen.

Het effect is ongeveer hetzelfde als blokkeren maar er zal altijd warm water worden gemaakt als er incidenteel meer warmwater wordt gepakt en vat flink is afgekoeld. Ook zal de knop 'meer warm water' gewoon werken.

SPA voor warmwater kun je dan uitzetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Knowbody op 02-09-2025 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
hrv schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 17:00:
Nee heb ik niet gedaan omdat Nibe niet weet of mijn auto aan het laden is bijvoorbeeld.
Ik ben bekend met de werking van de meetspoelen/ct-klemmen.

Ik ging er hier van uit dat je bedoelde dat de Nibe moest bijhouden hoe druk het op de thuisinstallatie was en kon "voelen" of er plaats was voor zijn werk.

Maar zoals ik eerder al zei, is het enige at ik merk bij SPA dat het water warmer opgeslagen wordt. Is leuk voor een zwembad, maar SWW zet geen echte zoden aan de dijk.

Ik verwacht ook een wencurve als het zometeen naar de herfst en winter toe gaat. Dan kan het zijn dat de goedkoopste uren in de nacht zijn, Maar ondanks het fluisterstille karakter van de wp, resoneert de vloer in de nacht toch wel erg hinderlijk en daarom heb ik de blokkade tijdens de nachtelijke uren. Dus ik zal een compromis moeten vinden met SPA en geblokkerde tijdsvakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv

hrv

Knowbody schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:16:
@hrv

Als je nou gewoon de 'eco /klein' stand als STANDAARD hanteert (menu 2.2 S-series), dan hoef je alleen maar een blokje van 'gemiddeld /comfort' te programmeren op het moment dat je denkt dat het gunstig is:

In de winter is dat in de nacht van 01.00 tot 04.00.
In de zomer is dat in de middag van 13.00 tot 16.00

De ondergrens voor klein stel je zo in, dat hij eigenlijk niet meer begint bij te warmen. Zet bijvoorbeeld de laagste temperatuur op 16 of 20 graden, dan begint hij pas als de temperatuur bij BT6 tot die grens is gekomen.

Het effect is ongeveer hetzelfde als blokkeren maar er zal altijd warm water worden gemaakt als er incidenteel meer warmwater wordt gepakt en vat flink is afgekoeld. Ook zal de knop 'meer warm water' gewoon werken.

SPA voor warmwater kun je dan uitzetten.
Das ook een oplossing inderdaad.

Je mag toch hopen dat Nibe meeleest en zich realiseert wat voor rare bokkesprongen we moeten maken voor zoiets simpels... Zouden ze het ooit leren? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online
hrv schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 18:32:
De CT spoelen heb ik gemonteerd.

Maar daarmee kan de WP alleen bewaken wat de belasting van de hoofdzekering is zodat hij niet zoveel verbruikt dat het totale verbruik in de woning boven de 25A op een fase uit komt.

De WP kan met de CT spoelen niet meten of er stroom teruggeleverd wordt. Die CT spoelen geven alleen aan hoeveel stroom er doorheen loopt, niet welke kant op.
Das idd wel flauw dat de Nibe niet aan geeft of er teruggeleverd wordt. De spoelen voor mijn laadpaal geven wel keurig aan op welke fase er stroom wordt afgenomen of teruggeleverd. Dat gebruikt de laadpaal om er voor te zorgen dat er alleen op zonnenergie geladen kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
Is voor je Nibe niet interessant, gaat puur om de stroombelasting in je circuit. 16A invoeden is de max, net als 16A importeren. En het voorkomt dat er een probleem ontstaat als iemand de spoel verkeerd om monteert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
hrv schreef op woensdag 3 september 2025 @ 18:09:
[...]

Das ook een oplossing inderdaad.

Je mag toch hopen dat Nibe meeleest en zich realiseert wat voor rare bokkesprongen we moeten maken voor zoiets simpels... Zouden ze het ooit leren? 8)7
Het is erg makkelijk in het gebruik. Even zoeken naar de onderwaarde (bij mij nu op 16, BT6 zit halverwege in het vat van netto 360 liter)

Qua programmering is het ook simpel. Elke dag hetzelfde en eventueel in de donkere maanden naar het nachtelijke tijdstip. Via Myuplink is dat in enkele seconden om te zetten.
Je kunt dan bijvoorbeeld ook voor precies die uren een nachtverlaging van -1 op de stooklijn doen, dan valt het mee met achterop raken van de graadminuten.

Denk er dan ook om dat de prioriteit instelling er voor zorgt dat de regeling zal wisselen tussen verwarmen en warmwater, waardoor je het window voor warmwater groot genoeg moet kiezen. 3 uurtjes kan dan aan de krappe kant zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Knowbody op 03-09-2025 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik was er gisteravond al bang voor. Het is zo ver, NIBE vindt het nodig om mijn huis te verwarmen. Thermostaat in de kamer staat nog op 23°C.
Stop heating staat op 14°C.
Vanochtend net iets na 05:00 is het gemiddelde over een periode van 3 uur onder de 14°C gekomen.
Waterpomp gaat draaien, bouwt eerst positieve graadminuten op.
Na een uur zijn de positieve graadminuten weer opgesnoept en begint het naar negatief te lopen.
Om 09:00 zijn er 240 negatieve graadminuten en begint de warmte productie.

Eigenlijk is er eerst begonnen aan warmte onttrekking uit de woning door het water rond te pompen om het vervolgens weer toe te voegen.
Dat terwijl er eigenlijk helemaal geen behoefte was aan bijspringen van verwarmen.

Omdat er aan mijn NIBE geen kamerthermostaat is gekoppeld heeft het dus ook geen weet van of warmte levering nodig is. Is het mogelijk om de NIBE te voeden met kamer temperatuur via bijvoorbeeld modbus en NibeGW? Zal mooi zijn als de NIBE weet dat bij kamertemperatuur > 21°C nog niks doen.

Hoe gaan jullie hiermee om?

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:34
Mijn Warmtepomp heeft een REST API, hahaha :D

Geniaal eigenlijk. Kan dit TLS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Sinds die update waarbij verwamen en koelen is samengevoegd tot één temperatuurinstelling ( 8)7 ) heb ik hier ook last van. Ik heb die 'wachtperiode' omhoog geschroefd maar uiteindelijk ging die laatst ook verwarmen omdat het binnen net ietsje kouder was dan 23, maar ja ik wil eigenlijk gewoon terug naar het oude systeem waarbij die tussen 20 - 25 gewoon niks doet, niet koelen niet verwarmen.

Ik weet nog niet hoe en Nibe zelf ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:06
ApexAlpha schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 11:08:
[...]

Sinds die update waarbij verwamen en koelen is samengevoegd tot één temperatuurinstelling ( 8)7 ) heb ik hier ook last van. Ik heb die 'wachtperiode' omhoog geschroefd maar uiteindelijk ging die laatst ook verwarmen omdat het binnen net ietsje kouder was dan 23, maar ja ik wil eigenlijk gewoon terug naar het oude systeem waarbij die tussen 20 - 25 gewoon niks doet, niet koelen niet verwarmen.

Ik weet nog niet hoe en Nibe zelf ook niet.
Dit is denk ik enkel van toepassing als je een Thermostaat binnen hebt of niet? Ik heb hier namelijk geen last van met enkel verwarmen/koelen op buiten temp.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
mvrooij schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 11:24:
[...]

Dit is denk ik enkel van toepassing als je een Thermostaat binnen hebt of niet? Ik heb hier namelijk geen last van met enkel verwarmen/koelen op buiten temp.
Misschien moet ik dat ding ook maar gaan uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter Hermens
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 09-09 17:34
Ik gebruik koeling niet, en zet de warmtepomp uit in mei. Kan deze ook niet wanneer het niet nodig is verwarmen. Eind september zet ik hem weer aan! :)

PieterH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Ik denk dat het het handigst is om de handmatige mode te gebruiken...

In oktober / november vink je dan verwarming aan en in april weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aandegrift
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10-09 23:12
4 dagen geleden heb ik in mijn bestaande woning (bouwjaar 2007) de Nefit Exellent vervangen voor een hybride systeem: NIBE S2125-12, SMO S40, Remeha Tzerra Ace-Matic 35c.
Het huis heeft op de BG vloerverwarming, op de 1e verdieping heb ik 5 fancoils (JAGA) geïnstalleerd.

Het principe schema is als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yr7fR3ALl7gMuUikNW2KXSnmmrk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MvavfqfrphdafHHqFDHglLIi.png?f=fotoalbum_large

De verschillende NIBE componenten werken allemaal storingvrij. Ik kan de warmtepomp compressor en ventilator via de testfuncties in de SMO S40 handmatig laten draaien.

Ik heb mij inlezen op het principe van de graadminuten bij NIBE.

Nu ben ik bezig met het inregelen voor normaal gebuik. (auto-stand)
Mijn vraag:
De warmtepomp zou moeten starten bij -60 Graadminuten (standaardinstelling).
Als ik de vloerverwarming open zet zie ik de Graadminuten teller keurig zakken tot onder de -60
WP start echter niet, geen enkele foutmelding,
de graadminuten dalen verder tot onder de -400 waardoor wel (zoals verwacht) de CV-bijverwarming start.

Wat zie ik over het hoofd?

(voor deze test heb ik de filtertijd verwarmen tijdelijk op 0 uur gezet)
(aan de stooklijn instellingen heb ik niets gewijzigd)

Nibe S2125-12 (verwarming en actieve koeling), SMO S40, Remeha Ace 35c, Niko domotica integratie, Jaga Briza fancoils

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
@aandegrift ik denk dat je tegengehouden wordt door de ruimtetemperatuur.

Zet de ruimtevoeler eens buitenspel.

Of je hebt de compressor geblokkeerd en bijverwarming niet.

[ Voor 25% gewijzigd door Knowbody op 09-09-2025 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aandegrift
@Knowbody Dank je wel voor reactie. Je hebt me verder op weg geholpen:

ik lees in de manual:
Compressor geblokkeerd vanwege de temperatuuromstandigheden.
– Wacht tot de temperatuur binnen het werkbereik van het product ligt.

Het was vandaag buiten 15-18 graden, dus mogelijk buiten het werkbereik.

Je schrijft 'of je hebt de compressor geblokkeerd' Kan je dat dan ook (per ongeluk) handmatig doen? hoe de-blokkeer je dan weer? Ik vind dit niet terug in de manual.

Wat betreft de ruimtevoeler (die ik inderdaad niet heb):
De manual schrijft hierover:
SMO S40 werkt zonder ruimtesensor maar als u de binnentemperatuur
van de woning wilt aflezen van het display op
SMO S40 moet de ruimtesensor worden geïnstalleerd

Ik heb hiervoor verder ook geen instellingen gevonden om deze de disabelen.

Nibe S2125-12 (verwarming en actieve koeling), SMO S40, Remeha Ace 35c, Niko domotica integratie, Jaga Briza fancoils

• Knowbody
aandegrift schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 23:46:
@Knowbody Dank je wel voor reactie. Je hebt me verder op weg geholpen:

ik lees in de manual:
Compressor geblokkeerd vanwege de temperatuuromstandigheden.
– Wacht tot de temperatuur binnen het werkbereik van het product ligt.

Het was vandaag buiten 15-18 graden, dus mogelijk buiten het werkbereik.

Je schrijft 'of je hebt de compressor geblokkeerd' Kan je dat dan ook (per ongeluk) handmatig doen? hoe de-blokkeer je dan weer? Ik vind dit niet terug in de manual.

Wat betreft de ruimtevoeler (die ik inderdaad niet heb):
De manual schrijft hierover:
SMO S40 werkt zonder ruimtesensor maar als u de binnentemperatuur
van de woning wilt aflezen van het display op
SMO S40 moet de ruimtesensor worden geïnstalleerd

Ik heb hiervoor verder ook geen instellingen gevonden om deze de disabelen.
Hmmm. Nee hier zit niet jouw oplossing tussen.

Heb je de startgids doorlopen?

Hoe staat de status bij 4.1 op het moment van testen?

• aandegrift
Startgids is doorlopen.

Menu 4.1 :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZhYXh4phlqzLLOsWE9wdW3a1aU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WegWcGITKaS4AbTgeah8GCNc.jpg?f=fotoalbum_large

Vanochtend draaide al wel de laadpomp GP12 op 70%..
Warmtepomp1 : niet geblokkeerd.

Toch draaide de CV-bijverwarming CV weer een tijdje ,
Stand Graad Minuten staat na de nacht al weer super laag: -900
gister ingesteld: onder de -1000 mag de bijverwarming aan.

menu 3.1.3:
berekende aanvoertemp 28.1 C
Externe aanvoer (BT25) 25.3 C
Retourtemperatuur (BT71) 25.0 C
(er is vanuit de woning nu ook geen vraag, lijkt mij logisch )

Verder geen prioriteringen ingesteld.

ik begrijp dus niet waarom de CV bijverwarming (waarschijnlijk op graadminuten) bijspringt als er geen warmtevraag is.

[ Voor 3% gewijzigd door aandegrift op 10-09-2025 07:50 ]

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11:55
aandegrift schreef op woensdag 10 september 2025 @ 07:44:
Startgids is doorlopen.

Menu 4.1 :
[Afbeelding]

Vanochtend draaide al wel de laadpomp GP12 op 70%..
Warmtepomp1 : niet geblokkeerd.

Toch draaide de CV-bijverwarming CV weer een tijdje ,
Stand Graad Minuten staat na de nacht al weer super laag: -900
gister ingesteld: onder de -1000 mag de bijverwarming aan.

menu 3.1.3:

ik begrijp dus niet waarom de CV bijverwarming (waarschijnlijk op graadminuten) bijspringt als er geen warmtevraag is.
Kun je het vinkje naast de compressor linksonder uitvinken? Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat dat betekent dat je je compressor "blokkeert".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rusman
Vinkje geeft aan wat er beschikbaar is momenteel. Slotje geeft aan dat je het niet kan aanpassen door de auto modus. Kijk even naar je instelling voor "stop verwarming". Waarschijnlijk is de gemiddelde buitentemperatuur te hoog, en daardoor de verwarming niet beschikbaar (uitgeschakeld door de auto modus) momenteel.

Ter referentie, bij mij is de gemiddelde temp de afgelopen 24 uur 13 graden en mijn stop verwarming staat op 16 graden. Vinkjes voor compressor en verwarming staan nu aan, en hij is begonnen met verwarmen.

• aandegrift
@rusman

Menu 7.1.10.2 INSTEL. AUTO-MODUS
Act. koeling starten 22 gr
Stop verwarming 19 gr (bij jou dus op 16 gr)
Stop bijverwarming 5 gr
filtertijd verwarming 24h
filtertijd koeling 24h
tijd tussen koelen en verwarmen 2h
koel-/warmtesensor Geen

menu 3.1.3 VERWARMING

Buitentemp. (BT1) 13,0 C
Gemiddelde buitentemperatuur 12.6 C

Vraag: Stop verwarming iets verlagen (naar 16 C) ?

door jullie input ben ik ook verder gekomen:
Ik lees in de manual:
de BT74-sensor is nodig voor NIBE-installaties die koelen aanbieden.
Als de koelings-/verwarmingssensor (BT74) is aangesloten en geactiveerd in menu 7.x, kan er geen andere ruimtesensor worden geselecteerd in menu 1.3.3 - "Instellingen ruimtesensor".

Mijn NIBE systeem mag koelen.
De manual is echter onduidelijk. De BT74 is toch een optionele ruimtesensor en geen leidingsensor?

(De warmte/koel vraag aan het NIBE systeem wordt volledig op naregeling gedaan)

Maar of dit te maken heeft met mijn oorspronkelijke vraag op het forum (waarom gaat de CV- bijverwarmen) verwacht ik niet.

[ Voor 46% gewijzigd door aandegrift op 10-09-2025 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Dat je cv gaat bijspringen is duidelijk en logisch.
De vraag waar je het antwoord op zoekt is waarom gaat de warmtepomp niet starten bij -60 GM.

Omdat je geen driewegklep hebt volgens mij hoef je ook geen koppeling te maken (QN10) anders zou ik verwachten dat je daar iets mee moest.

• aandegrift
@Knowbody
OK, begrijp ik.
De warmtepomp mag starten als de -60 GM wordt onderschreden.
Het onderschrijden van deze waarde is dus geen must dat de Warmtepomp start.
Omdat er feitelijk nog geen warmtevraag uit de woning was (De systeem aanvoer- en retour temp bleven de afgelopen 24h bijna hetzelfde rond de 24 a 25 C ) loopt wel de GM teller vrolijk verder in de min.

Ik lees dat het systeem inschat dat als de warmtevraag niet urgent genoeg is, de warmtepomp wacht met starten, zelfs voorbij de -60 GM.

ook lees ik dat de stooklijn, compressiecurve en frequentiegrenzen er voor kunnen zorgen dat de warmtepomp pas voorbij -120 GM inschakelt.

Ik zag vanochtend een waarde van -900 GM. Was nog steeds geen reden voor de start. (?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
aandegrift schreef op woensdag 10 september 2025 @ 07:44:

menu 3.1.3:

De berekende aanvoertemp betekent dat er wel warmtevraag is vanuit de weersafhankelijke regeling. Als je geen ruimtesensor hebt kan er ook geen warmtevraag uit de woning komen.
Er is ergens een instelling voor de gewenste ruimtetemperatuur ( weet zo ff niet waar). Kijk daar eens naar?
Op basis daarvan in combinatie met de WAR berekent de wp de gewenste aanvoertemp.
Berekend is hoger dan bt25, dus je GM lopen op. Eigenlijk zou de buitenunit moeten gaan draaien lijkt me.
Lijkt er op dat je een vrij hoge curve gekozen hebt?

• aandegrift
Hoi @wickydude ,
Het CV-systeem is volledig op naregelingen (met kleppen aangestuurd door domotica-thermostaten)

ik kan in de NIBE SMO S40 manual geen info vinden over het instellen van: "gewenste ruimtetemperatuur".

De stooklijn is op dit moment nog de fabrieksinstelling. (niet zelf gekozen).

[ Voor 9% gewijzigd door aandegrift op 10-09-2025 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
aandegrift schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:50:
Hoi @wickydude ,
Het CV-systeem is volledig op naregelingen (met kleppen aangestuurd door domotica-thermostaten)

ik kan in de NIBE SMO S40 manual geen info vinden over het instellen van: "gewenste ruimtetemperatuur".

De stooklijn is op dit moment nog de fabrieksinstelling. (niet zelf gekozen).
Ruimtetemperatuur is inderdaad niet van toepassing , sorry.
Je zegt volledig op naregeling, geldt dat ook voor je vvw beneden? Heb je een vvw verdeler met of zonder pomp?
En begin eens met stooklijn te verlagen, dan gaat die berekende aanvoertemp ook omlaag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wickydude
Klinkt overigens als dat je installateur wel eens mag komen meekijken. Je mag er toch van uitgaan dat hij een normaal werkend systeem opgeleverd heeft.

• aandegrift
@wickydude
De vv-verdeler heeft nu nog een pomp (en één master klep die nu open staat (domotica sturing).
Deze vv-verdeler wordt nog vervangen door een pomploze kunststof verdeler (geen menging meer).

De hele woning kan op lagetemperatuur bediend worden (1e verdieping fancoils)
Heb 3 winters getest met het CV-ketel water op de laagst mogelijke aanvoerstand ( 45 C )

Installateur: Hij heeft mijn vraag vanochtend linea recta doorgestuurd naar NIBE nl. --wachten--

Ik ben een tweaker, wil dus ook precies gaan begrijpen hoe een en ander op elkaar in werkt.
En, nieuwsgierigheid en een beetje ongeduldig spelen ook een rol ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rusman
Je kan eens proberen de auto modus uit te zetten en handmatig de verwarming aan te vinken. Het lijkt er toch op dat de verwarming geblokkeerd staat ergens. Aangezien je berekende TA boven de huidige TA zit heb je sowieso een warmtevraag en zou hij aan moeten gaan zodra de verwarming niet meer geblokkeerd is.

• aandegrift
Hoi @rusman

Handmatig aangevinkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ewgk_9jRM_1EKUw3pYpjKAI659k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ywWTP11hI3Ya51PhFVgMnPab.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens menu 3.1.8.1. WARMTEPOMP 1
Geblokkeerd: Nee
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MrDy32C-7FxkRaHrof7MwQ2xw4M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NRuzeueDn238AXJPKyIqO5e6.jpg?f=fotoalbum_large

Maar wat betekent in het pull down infoscherm: Hoofdeenheid geblokkeerd?

AI geeft meerdere mogelijkheden.
1. actieve storing of alarmmelding (gecheckt niet aan de orde)
2. beveiligingsfunctie geactiveerd (gecheckt niet aan de orde)
3. handmatige uitschakeling of onderhoudsmodus (niet aan de orde)
4. geen warmtevraag actief (de reden volgens mij)
5. communicatieprobeem tussen SMO S40 en WP (gecheckt niet aan de orde)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E0d6ue9GOCWZEowyAa3emNwQb1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dwfHrWzAfSW4gmwyANSuYICe.jpg?f=fotoalbum_large

Op dit moment is berekende temp lager dan TA
Menu 3.1.2 OVERZICHT:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wVVEKKC1BvS3jzJNSAnJ6X3hw_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7EUVGBAr0RYQOlY5rqmwmu0u.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door aandegrift op 10-09-2025 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rusman
@aandegrift Probeer als test eens de stooklijn flink omhoog te zetten. Het is nu warm buiten, dus logisch dat er geen vraag is met de huidige stooklijn.

• aandegrift
@rusman

Stooklijn bij wijze van test flink omhoog gezet. Zie het direct in de berekende aanvoertemperatuur 33 C:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vXVCxE5Tcad_455_lwiYbqwWIog=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kq7RXngJEf21wCYtWCv5IXw7.jpg?f=fotoalbum_large

Nu ff wachten omdat het aantal graadminuten van +52 moet zakken tot onder de -60 ....

To be continued...

10 minuten later:
berekende aanvoertemperatuur is naar 44 C:
graadminuten bijna op -60 GRD MIN

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Wm44R5meGjZSUQQqkl0ip3tBUg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AUKmtkgGkuHoVkSTGQlZam2p.jpg?f=fotoalbum_large

weer 10 minuten later:
graadminuten met -170 ruim voorbij de -60 GRD MIN

Geen WP start,
maar ook geen foutmeldingen.

[ Voor 32% gewijzigd door aandegrift op 10-09-2025 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
@aandegrift
Zodra de GM op -60 staat MOET de WP starten. Niet MAG.
Als er geen warmtevraag is, is de berekende temperatuur ook niet hoger dan de actuele. Tenzij je minimale waarde niet op 20 staat. Check dat. (1.30.4)
Als graadminuten in beweging komen, is dat omdat er vraag is. Dus de compressor moet starten bij -60 (neem aan dat die waarde op standaard staat).

Als er geen vraag is is er ook geen reden dat de graadminuten aftellen.

Omdat het lastig is om de auto modus te gebruiken wat betreft buitentemperatuur (19 is veel te hoog) zou ik zeggen kies eerst de handmatige modus.
Maar goed jij wilt testen dus ik begrijp dan dat je de getallen wat manipuleert. Maar bij -60 betekent het vrijgave voor de warmtepomp, die hoort dan te beginnen.

Als de graadminuten vervolgens (snel) verder blijven dalen komt dat omdat de berekende waarde (veel) hoger is dan de actuele BT25 waarde.

Je conclusie is juist dat het vreemd is dat de WP niet start.

BT74 heb je niet nodig.

Check ook wat er gebeurt bij de inputs, zie 3.1.14.
Misschien dat je daar iets hebt aangesloten dat de compressor blokkeert.

Je zoneregeling even buitenspel zetten. Misschien gewoon weglaten maar dat is voor later.

Mogelijk is het zo dat de regeling juist met de bijverwarming wil beginnen omdat de berekende waarde veel hoger is dan de actuele waarde van het water in je systeem. Als de berekende waarde meer dan 5 graden daarboven ligt, kan het zijn dat de regeling zo slim is om eerst maar eens wat temperatuur in het systeem te brengen.

Dit komt natuurlijk omdat je de stooklijn op standaard hebt. Helaas is die waarde, ook voor vloerverwarming, veel te hoog.
Zet de stooklijn eerst.maar eens op 4 of 5.
Met een berekende waarde van 27 a 28 terwijl het water nu 25 graden is volgens BT25 moet de warmtepomp die vraag kunnen overbruggen en moet dus kunnen starten.

[ Voor 32% gewijzigd door Knowbody op 10-09-2025 18:02 ]

• aandegrift
Hoi @Knowbody ,

Allereerst dank voor je uitgebreide antwoord.

De laagste aanvoer temp staat op 20 C (heb ik niet aan gezeten) (1.30.4):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lgcSF_2uyueLNoUf3oa3FmeoYlU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/04NKJxOsjtkeIAspdWDhhKWs.jpg?f=fotoalbum_large

-60 GRD MIN is inderdaad de ingestelde waarde voor start WP. (niet gewijzigd)

Dank voor de bevestiging dat de BT74 niet nodig is.

Inputs, ( 3.1.14. ) Er is daar niets aangesloten op AUX1 t/m 6 en ook niets gedefinieerd in de software.

zoneregeling: Hier is verder niets gedefinieerd, anders dan de standaard velden.

Ik heb nu de stooklijn van de standaardwaarde omlaag gezet naar 5.
Gelijk zie ik de actuele GRD MIN terug oplopen van -160 naar -158 en verder richting de 0 :
(dat begrijp ik: De berekende waarde is nu lager dan de actuele waarde van BT25.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLxyLktfSe0iSll4E1VJ__cWL-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lUpVuDBA7NBAb4vMwjF4GT63.jpg?f=fotoalbum_large

En een kwartier later -135 GRD MIN:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2pJMvcQhYPZQxxzYZ3v58kyy0ok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LyEcpqIxrBsEu0I5ddqpN579.jpg?f=fotoalbum_large

Met een CV aanvoer en retour beide rond de 24 C kan ik mij voorstellen dat de WP geen werk heeft op grond van de stooklijn.
De GRD MIN lopen nu weer van op van - naar +.
Blijft voor mij niet duidelijk dat deze eerst van + naar - liepen, voorbij de -60 zonder WP start, en bij -560 GRD MIN wel braaf de CV-bijverwarming start.

Nu in menu 1.4 BEDRIJFSTAND weer 'Auto' geselecteerd.

[ Voor 24% gewijzigd door aandegrift op 10-09-2025 19:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rusman
@aandegrift je hebt in het installateur menu ook een optie om de compressor geforceerd te starten. Heeft je installateur wel getest of de compressor uberhaupt goed aangesloten/werkt? Staat het stroom erop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
Dat je WP niet start bij -60 is inderdaad niet goed. Dat je CV ketel bij -560 start is wel zoals het moet, dat is je bijverwarming, hoewel die pas mag draaien als het kouder is dan de ingestelde waarde bij Stop bijverwarming ( standaard 5gr dacht ik). Normaal komt je WP in bij -60 en komen de graadminuten nooit bij die waarde van -560 tenzij het heel koud is en je WP niet genoeg warmte kan genereren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online
Ik volg het probleem met belangstelling en zo langzamerhand begin ik te denken of het niet effectiever is om terug te gaan naar fabrieksinstellingen. Daarna de Startgids (inbedrijfstelling) nog een keer helemaal doorlopen. Dan heb je houvast aan een situatie die in ieder geval in de winter zou moeten werken en kun je van daaruit verder werken. Je kunt dan ook je instellingen op een stick zetten die je weer kunt terugzetten om een bekende situatie op te roepen na experimenteren.

• aandegrift
@rusman
De compressor en de ventilator zijn beide los geforceerd getest nadat het systeem gevuld was met water. Beide werken prima.
Ben erg tevreden over het beperkte geluidniveau. Dit was een selectie criterium, naast hybride en koelen.

[ Voor 28% gewijzigd door aandegrift op 10-09-2025 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aandegrift
macbelly schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:40:
Ik volg het probleem met belangstelling en zo langzamerhand begin ik te denken of het niet effectiever is om terug te gaan naar fabrieksinstellingen. Daarna de Startgids (inbedrijfstelling) nog een keer helemaal doorlopen. Dan heb je houvast aan een situatie die in ieder geval in de winter zou moeten werken en kun je van daaruit verder werken. Je kunt dan ook je instellingen op een stick zetten die je weer kunt terugzetten om een bekende situatie op te roepen na experimenteren.
@macbelly
Je tip hou ik nog even achter de hand.
Er loopt ook nog een lijntje via installateur naar NIBE nl.
Reden om het parallel hier te behandelen is mijn ongeduld en 'ter leering ende vermaeck'.

ik hou jullie op de hoogte!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
aandegrift schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:51:
[...]

@macbelly
Je tip hou ik nog even achter de hand.
Er loopt ook nog een lijntje via installateur naar NIBE nl.
Reden om het parallel hier te behandelen is mijn ongeduld en 'ter leering ende vermaeck'.

ik hou jullie op de hoogte!
Ja wij vinden het wel een uitdaging om met de juiste oplossing te komen.
;-)

Pagina: 1 ... 93 94 Laatste