NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 89 90 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:45
Mijn afgifte is te gering voor koelen. Om deze week niet te hoeven verwarmen, heb ik deuren en ramen open gehad om zoveel mogelijk warmte naar binnen te laten. Uiteindelijk was het 23 graden in huis. Hopelijk was dat genoeg. Als dinsdagochtend inderdaad de zon schijnt, dan gaat het denk ik lukken.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:43
Software versie 4.2.4 is uitgebracht: https://www.nibe.eu/webda...link_changelog/nibe-n.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:25
Knowbody schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 23:19:
[...]

Graag even duidelijk zijn. Staat de laagste aanvoer temperatuur op 18 dan komt het daardoor. En start de WP daardoor kort en vaak dan krijg je foutmeldingen.
Zeker met maar 30 graadminuten gaat het heel snel.

18 graden als laagste temperatuur is een veilig gekozen instelling.
Maar dan moet er genoeg warmte in het beton zitten om te kunnen koelen.

De update heeft er niets mee te maken.
Waarin ben ik niet duidelijk? Dan kan ik dat verduidelijken. Bij ons staat de warmtepomp op 60 graadminuten en krijg ik de melding dit jaar voor het eerst. Inderdaad met 18 graden als limiet. Onze 2-onder-kap buren (gelijk systeem) hebben dit probleem niet. Gisteren was de zon weg, dus hoefde het huis niet te koelen. Intussen wil het huis weer koelen en hup, gelijk weer de foutmelding.
Vandaar mijn vraag in welke richting ik dit moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:05
MoiZie schreef op maandag 5 mei 2025 @ 16:43:
[...]

Waarin ben ik niet duidelijk? Dan kan ik dat verduidelijken. Bij ons staat de warmtepomp op 60 graadminuten en krijg ik de melding dit jaar voor het eerst. Inderdaad met 18 graden als limiet. Onze 2-onder-kap buren (gelijk systeem) hebben dit probleem niet. Gisteren was de zon weg, dus hoefde het huis niet te koelen. Intussen wil het huis weer koelen en hup, gelijk weer de foutmelding.
Vandaar mijn vraag in welke richting ik dit moet zoeken.
Door de 18 graden op 10 te zetten weet je of daarmee de foutmelding wegblijft of niet.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:25
Knowbody schreef op maandag 5 mei 2025 @ 16:56:
[...]

Door de 18 graden op 10 te zetten weet je of daarmee de foutmelding wegblijft of niet.
Ok. Ik heb in 1.9.3.2 de temperatuur van 18 naar 10 graden gezet. We gaan het de komende dagen afwachten. Intussen bedankt voor je suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reaper.JA2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-06 06:27
Is er hier iemand die het voor elkaar krijgt om de Nibe warmtepomp goed aan te sturen met een Home Assistant integratie?

In ons geval een F1240 met een VVM320 binnenmodule. Wat ik graag zou willen:
- warm water maximaal verwarmen met zonne-energie,
- huis verwarmen en wachten op zonne-energie mits de solar forecast er is.

"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:49
Er zijn verschillende wegen met verschillende mogelijkheden. De eenvoudigste is via de MyUplink integratie, maar die geeft niet alle opties.De meest uitgebreide via Modbus, daar is een interface bordje voor nodig bij jou. Anders kun je hier eens kijken: Haal meer uit je NIBE Warmtepomp met NibeGW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Ik heb zelf de MyUplink integratie, en vanuit HA schakel ik de ww modus naar Luxe als er genoeg stroom over is. setpoints voor start en stoptemperatuur dan in MyUplink of op de wp zelf. Met Modbus kun je die dacht ik ook in HA aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollingRacoon
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 06-06 19:24
Hallo,

Heeft er iemand ervaring met de stroomspoelen die bij de Nibe SMO40 geleverd worden?

Ik heb deze nu aangesloten, de zonnepanelen leveren terug maar ik zie geen -8ampere maar gewoon 8 ampere op fase 2. De spoel zit goed aangesloten.

Als ik namelijk een grootverbruiker aan zet zakken de ampere wel.

Is dit gewoon een sofware dingetje? Dat nibe gewoon die - niet toont?

Ik kan er niks over vinden in dit topic.

Bedankt!

[ Voor 8% gewijzigd door RollingRacoon op 08-05-2025 15:11 ]

Nibe F2040-12 SMO40 3KW-SolarEdge 3KW-Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
Ik zie momenteel ook positieve waarden, ondanks dat ik teruglever.
De waarde is in mijn historie altijd positief, of ik nou verbruik of teruglever.
De spoelen zijn er uiteindelijk voor om te voorkomen dat de hoofdzekering overbelast raakt bij gebruik van het extra verwarmingselement, die tot 9kW kan trekken. Als je teruglevert met 8A en de wp gaat aan, dan zie je zoals je al zei dat de waarde gaat dalen, dus is er geen probleem voor de bewaking.

[ Voor 74% gewijzigd door wickydude op 08-05-2025 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollingRacoon
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 06-06 19:24
wickydude schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:11:
Ik zie momenteel ook positieve waarden, ondanks dat ik teruglever.
De waarde is in mijn historie altijd positief, of ik nou verbruik of teruglever.
De spoelen zijn er uiteindelijk voor om te voorkomen dat de hoofdzekering overbelast raakt bij gebruik van het extra verwarmingselement, die tot 9kW kan trekken. Als je teruglevert met 8A en de wp gaat aan, dan zie je zoals je al zei dat de waarde gaat dalen, dus is er geen probleem voor de bewaking.
Klopt, maar voor het mooie had er -8 moeten staan na mijn idee.

Bedankt voor je reactie!

Nibe F2040-12 SMO40 3KW-SolarEdge 3KW-Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Zojuist deze update gedaan.
Komt na de update terug met een sensor fout 316 EB101-EP14.

Straks alles maar eens uit/aan. Eerst de update van de RMU voltooien die is nog bezig.

Update:
Uit aan was niet nodig.
Resetten terwijl de RMU nog bezig was met de update hielp niet. Toen de RMU klaar was kon ik daar resetten en bleef de zaak gezond.

[ Voor 18% gewijzigd door Knowbody op 09-05-2025 11:19 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
RollingRacoon schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:41:
[...]

Klopt, maar voor het mooie had er -8 moeten staan na mijn idee.

Bedankt voor je reactie!
De stroomspoeltjes zijn niet richting gevoelig. Ze hebben alleen als doel om de hoofdzekering(en) van je woonhuis te beschermen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
Er is ook een update voor de smo40. 9715r5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Sinds de update is mijn ww schema een uur uit de pas. Datum en tijd staan goed in het systeem menu maar bij de service info is het een uur eerder. Lijkt wel of ie de zomertijd niet meeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
wickydude schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:05:
Sinds de update is mijn ww schema een uur uit de pas. Datum en tijd staan goed in het systeem menu maar bij de service info is het een uur eerder. Lijkt wel of ie de zomertijd niet meeneemt.
Haha.
De Nibe kabouters...! Elke keer is er wat.

Mijn pomp gaat nog steeds telkens op intermitterend na een herstart.

Het is dat ik de mogelijkheden die de SMO qua Input en output mooi vind maar anders zou ik gewoon een Vaillant nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:02
wickydude schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:05:
Kijk even bij mijn systeem sub tijd & datum of hier de tijdszone Amsterdam staat.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
clodders schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 12:33:
[...]

Kijk even bij mijn systeem sub tijd & datum of hier de tijdszone Amsterdam staat.
Staat op Amsterdam UTC +2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
wickydude schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 15:52:
[...]

Staat op Amsterdam UTC +2
Ik denk dat het klopt want in de app loopt deze ook een uur achter, echter als ik via de site inlog dan krijg ik wel de gegevens tot op het laatste tijdmoment te zien

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Nee het klopt dus niet. Voor de update ging de ww run om 12u van start, zoals het geprogrammeerd is.
Na de update begon ie om 11u. En vandaag al helemaal raar, om de 10 minuten van sww naar standby en weer terug. Ga de oude versie maar terugzetten als dat morgen niet beter gaat. Heb het programma nu naar 13u verschoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalrick
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-06 09:44

Metalrick

tcpdump ninja

wickydude schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:31:
Er is ook een update voor de smo40. 9715r5
Deze heb ik geprobeerd, geen warm water meer, terug naar 9696R3. Van 9715 heb ik r3 een maand geleden ook gekregen en geprobeerd, ook daar geen warm water (en in het rood "NOT TESTED" in het scherm :F)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
9707r4 weer terug gezet. Sla 9715 wel over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:24
Ik heb een SMO40 (of eigenlijk een RC-HY40). Daarin wil ik zoveel mogelijk gebruik maken van de dynamische tarieven. Ik heb een buffervat van 500 liter, dus dat zou nu voldoende capaciteit moeten zijn om ~2 dagen te overbruggen met 4 personen (al lees ik dat hij maar 24h vooruit kijkt).

Nu merk ik alleen het volgende:
- Er wordt vooral 's avonds gedoucht. Het buffervat wordt dan de volgende ochtend tussen 10h-12h verwarmd. Dat betekent dus vlak voordat het stroom goedkoop wordt...
- Elke dag lijkt de vloerverwarming (BT25, en dus ook BT71) aan te gaan tussen ~9h en 13h. Maar het huis is nu 21 graden, wat prima is, mag evt iets lager zelfs. De VV hoeft van mij niet aan... Komt dit misschien omdat BT25/BT71 in de ochtend onder de 20gr komen?

Voorbeeld van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eFPmpZHDhHEW5rYG5_D62Q4EnfE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CyB1cs3FtMpvisdgxtNR43H9.png?f=fotoalbum_large

Waar zou dit aan kunnen liggen?

Target temp staat op 19,5 gr, hij gebruikt de laagste standaard stooklijn (was in januari, maandje na installatie voldoende). En ook de Smart price adaption (4.16) heb ik op max gezet voor kamertemp (waarde: 10), warm water (4) en koelen (10).

Mis ik nog een andere instelling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
Je kunt een programma voor warmwater maken waarin je alleen ww bedrijf toestaat binnen de tijden die jij wil, bijvoorbeeld vanaf 12u tot 16u.
Dat je vv gaat verwarmen komt doordat de graadminuten zover zijn opgelopen dat dat nodig wordt geacht. Je kunt het setpoint van Stop verwarming wat lager zetten, of de invloedfactor vergroten van je ruimtesensor als je die hebt.
Maar als je je SPA factor lager zet zal dat ook helpen.

[ Voor 7% gewijzigd door wickydude op 13-05-2025 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miranda89
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 17:16
Ik heb een vraag over elektrische elementen. Ik ben een boiler aan het aansluiten op een SMO40. Er komt een ELK 9 voor de driewegklep en in de boiler zelf komt ook een klein warmte-element (om zonne-energie mee weg te slurpen en om bij zeer lage buitentemperatuur de boiler te kunnen verwarmen zonder de cv te onderbreken.

Heeft iemand hier ervaring mee? In de handleiding van de SMO vond ik dat de eerste twee relais kunnen worden gebruikt voor de ELK en de derde voor een element in de boiler. Maar ik vraag me af of dat gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Miranda89 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:09:
Ik heb een vraag over elektrische elementen. Ik ben een boiler aan het aansluiten op een SMO40. Er komt een ELK 9 voor de driewegklep en in de boiler zelf komt ook een klein warmte-element (om zonne-energie mee weg te slurpen en om bij zeer lage buitentemperatuur de boiler te kunnen verwarmen zonder de cv te onderbreken.

Heeft iemand hier ervaring mee? In de handleiding van de SMO vond ik dat de eerste twee relais kunnen worden gebruikt voor de ELK en de derde voor een element in de boiler. Maar ik vraag me af of dat gaat werken.
De hoge stroom loopt niet door die relais. De relais wordt gebruikt om het vermogen in stapjes te regelen. De SMO bepaalt hoeveel elementen van de ELK ingeschakeld worden.

Volgens mij staat bij de handleiding van de ELK hoe en wat de mogelijkheden zijn om te schakelen.

Uit mijn hoofd:
Je kunt het zo schakelen dat je 3 stappen van 3 kW krijgt, dat pas achter 16A, of 2 stappen van 4,5 kW op 400 volt, tussen 2 fasen.
Volgens mij is het zo dat de elementen zijn opgebouwd uit spiralen van 1,5 kW dus het is maar net hoe de ELK intern is bedraad. Je kunt meerdere combinaties verzinnen wat dat betreft.

In de SMO geef je aan hoeveel stappen er zijn.

Ik heb geen ELK9, maar een eenvoudige Nibe bijverwarming van 3+3 kW. 2 stappen.

Met de 2 relaisuitgangen van de SMO heb je 4 standen

Uit uit
Aan uit
Uit aan
Aan aan

[ Voor 3% gewijzigd door Knowbody op 14-05-2025 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude

Zoals ik het lees kun je de derde stap het extra element in de boiler mee aansturen, maar niet apart twerwijl ook cv water verwarmd wordt. Dat wil je qua COP ook eigenlijk niet. Ik zou dat aparte element puur aan de zonneenergie koppelen, de rest door de WP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcKeulers
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08-06 20:43

in mijn situatie met een SMO40 en een 2x3 kW NIBE element voor driewegklep en een 4,5 kW element in de boiler plus een HR10 relais schakelaar voor zowel NIBE element als ook boilerelement. Dit werkt op drie manieren, HR10 op automatisch, dan wordt bij de legionella run eerst een element, dan het tweede element van NIBE geschakeld vervolgens het boiler element, verkort de legionella run en is efficiënter vanaf 52 graden ( dan pas worden de elementen aangeschakeld), tevens bij koelen wordt de boiler alleen verhit door het boilerelement, en gebruikt de NIBE geen normale SSW run ( die het koelen zou onderbreken en thermisch enorm inefficiënt is daar er water van 18 graden verwarmd moet gaan worden, mijn buitenunit staat 25 meter van de boiler vandaan, is dus relevant in mijn geval ).
Als het HR10relais op aan staat gaat alleen de boilerspiraal aan en kan ik verwarmen met overschot zonne-energie en/of accuenergie. Hier zou je m.i. een myPV nog tussen moeten om precies het overschot te verbruiken, dat komt wellicht nog een keer.
Het is dus mogelijk, heb nog niet de NIBE settings achterhaalt en mijn NIBE elementen worden ook maar voor 50% gebruikt (1,5 kW) daar ik geen geschikte kabel met koperdiameter heb liggen voor meer dan 9 kW …

De HR10 werkt alleen met het element in de boiler, de NIBE elementen worden rechtstreeks vanuit de SMO40 aangestuurd, het NIBE element heeft een eigen relais.

Hoop dat dit helpt … let op de juiste stroomkabels …

[ Voor 3% gewijzigd door MarcKeulers op 14-05-2025 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miranda89
MarcKeulers schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:38:
[...]

in mijn situatie met een SMO40 en een 2x3 kW NIBE element voor driewegklep en een 4,5 kW element in de boiler plus een HR10 relais schakelaar voor zowel NIBE element als ook boilerelement. Dit werkt op drie manieren, HR10 op automatisch, dan wordt bij de legionella run eerst een element, dan het tweede element van NIBE geschakeld vervolgens het boiler element, verkort de legionella run en is efficiënter vanaf 52 graden ( dan pas worden de elementen aangeschakeld), tevens bij koelen wordt de boiler alleen verhit door het boilerelement, en gebruikt de NIBE geen normale SSW run ( die het koelen zou onderbreken en thermisch enorm inefficiënt is daar er water van 18 graden verwarmd moet gaan worden, mijn buitenunit staat 25 meter van de boiler vandaan, is dus relevant in mijn geval ).
Als het HR10relais op aan staat gaat alleen de boilerspiraal aan en kan ik verwarmen met overschot zonne-energie en/of accuenergie. Hier zou je m.i. een myPV nog tussen moeten om precies het overschot te verbruiken, dat komt wellicht nog een keer.
Het is dus mogelijk, heb nog niet de NIBE settings achterhaalt en mijn NIBE elementen worden ook maar voor 50% gebruikt (1,5 kW) daar ik geen geschikte kabel met koperdiameter heb liggen voor meer dan 9 kW …

De HR10 werkt alleen met het element in de boiler, de NIBE elementen worden rechtstreeks vanuit de SMO40 aangestuurd, het NIBE element heeft een eigen relais.

Hoop dat dit helpt … let op de juiste stroomkabels …
Dit is heel verhelderend. Ik heb de stroomkabel maten aangehouden die Nibe in de documentatie heeft staan.
Ik denk dat ik het element in de boiler met een slimme stekker ga schakelen in plaats van via de SMO.

Het enige wat ik me nog afvraag is of het voor de ELK 9 uitmaakt of het draaiveld van de drie fasen uitmaakt. Dat kan ik nergens vinden. Vanwege de belasting wil ik het liefst dat de warmtepomp en de ELK niet met 3kW op dezelfde fase als de warmtepomp aanstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
De warmtepomp en de ELK draaien niet gelijktijdig. de ELK gaat aan op het moment dat de wp ophoudt. Zitten in hetzelfde watercircuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
voor ww in ieder geval. voor verwarming weet ik het niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
Als je met een slimme stekker gaat schakelen, kijk dan wel even naar de vermogens. ik heb er een paar van Hue, die mogen max 2000W schakelen meen ik
Edit: 2300W. Die van Homewizard gaan tot 3680W

[ Voor 13% gewijzigd door wickydude op 14-05-2025 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Miranda89 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:19:
[...]

Dit is heel verhelderend. Ik heb de stroomkabel maten aangehouden die Nibe in de documentatie heeft staan.
Ik denk dat ik het element in de boiler met een slimme stekker ga schakelen in plaats van via de SMO.

Het enige wat ik me nog afvraag is of het voor de ELK 9 uitmaakt of het draaiveld van de drie fasen uitmaakt. Dat kan ik nergens vinden. Vanwege de belasting wil ik het liefst dat de warmtepomp en de ELK niet met 3kW op dezelfde fase als de warmtepomp aanstuurt.
Een weerstand heeft geen last van links - of rechts draaiveld.
Ik zou het via de SMO schakelen. Dat werkt het mooist en makkelijkst. De voeding komt uiteraard uit een aparte 400v groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
wickydude schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:30:
De warmtepomp en de ELK draaien niet gelijktijdig. de ELK gaat aan op het moment dat de wp ophoudt. Zitten in hetzelfde watercircuit.
Dat kun jij niet zeggen.

Als de bijverwarming voor de driewegklep zit, kan deze (meehelpen met) verwarmen of met SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
wickydude schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:32:
voor ww in ieder geval. voor verwarming weet ik het niet
Ik heb afgelopen winter alle verwarming met de wp kunnen doen, ELK heeft niet hoeven helpen.

[ Voor 21% gewijzigd door wickydude op 14-05-2025 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:39
savagenld schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 23:00:
Ik heb een SMO40 (of eigenlijk een RC-HY40). Daarin wil ik zoveel mogelijk gebruik maken van de dynamische tarieven. Ik heb een buffervat van 500 liter, dus dat zou nu voldoende capaciteit moeten zijn om ~2 dagen te overbruggen met 4 personen (al lees ik dat hij maar 24h vooruit kijkt).

Nu merk ik alleen het volgende:
- Er wordt vooral 's avonds gedoucht. Het buffervat wordt dan de volgende ochtend tussen 10h-12h verwarmd. Dat betekent dus vlak voordat het stroom goedkoop wordt...
- Elke dag lijkt de vloerverwarming (BT25, en dus ook BT71) aan te gaan tussen ~9h en 13h. Maar het huis is nu 21 graden, wat prima is, mag evt iets lager zelfs. De VV hoeft van mij niet aan... Komt dit misschien omdat BT25/BT71 in de ochtend onder de 20gr komen?

Voorbeeld van vandaag:
[Afbeelding]

Waar zou dit aan kunnen liggen?

Target temp staat op 19,5 gr, hij gebruikt de laagste standaard stooklijn (was in januari, maandje na installatie voldoende). En ook de Smart price adaption (4.16) heb ik op max gezet voor kamertemp (waarde: 10), warm water (4) en koelen (10).

Mis ik nog een andere instelling?
Ik heb een soortgelijk probleem dat de smart price adaption niet juist werkt en het systeem juist energie gaat gebruiken op het moment dat de tarieven hoog zijn.
Ik heb de indruk dat dit een bug is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Mars2020 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 20:41:
[...]

Ik heb een soortgelijk probleem dat de smart price adaption niet juist werkt en het systeem juist energie gaat gebruiken op het moment dat de tarieven hoog zijn.
Ik heb de indruk dat dit een bug is.
Hier de Epex prijzen van vandaag via Myuplink.
Ziet het er bij jou ook zo uit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2BYlxlSXVb8lZap-bRbJ3InjAq4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vYEWaIVth7iItf2GH9M2Hp5D.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
Dat is ook precies de grafiek die ik ook zie. Ik heb een paar van de tips van @wickydude doorgevoerd, en vandaag startte het verwarmen van het ww wel netjes om 12h. Net wanneer de prijs echt naar beneden gaat.

Maar we warmtepomp schoot wel aan om 10h voor de VV. Dit komt inderdaad door de graadminuten, die liep tussen 10:00 en 10:40 met 140 punten op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10q4STtjsk9Eo8dCYLoAdsC4QdE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0oqVBib8aCIK30ia1akikfki.png?f=user_large

Maar ik kan niet achterhalen waarom de GM constant zijn in de nacht, en op dat moment plots oploopt:
  • Thermometer staat aan de noord kant, en loopt langzaam op vanaf 6h.
  • De Ta en Tr zijn gelijk en vrij constant in de nacht
  • De binnentemp is eerder ook al licht aan het oplopen door de zon
Wat zou dat kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
Dat is waarschijnlijk het effect van de SPA.
Rond 10 gaat de prijs naar 0. Daarmee gaat je regeling de berekende aanvoertemp omhoog zetten. Daardoor lopen de GM op (verschil berekende temp en gemeten aanvoertemp) en start de pomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
savagenld schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 22:39:
Dat is ook precies de grafiek die ik ook zie. Ik heb een paar van de tips van @wickydude doorgevoerd, en vandaag startte het verwarmen van het ww wel netjes om 12h. Net wanneer de prijs echt naar beneden gaat.

Maar we warmtepomp schoot wel aan om 10h voor de VV. Dit komt inderdaad door de graadminuten, die liep tussen 10:00 en 10:40 met 140 punten op:
[Afbeelding]

Maar ik kan niet achterhalen waarom de GM constant zijn in de nacht, en op dat moment plots oploopt:
Wat zou dat kunnen zijn?
Je temperatuur " stop verwarming " staat waarschijnlijk veel te hoog. Default 17 graden. Kan meestal lager. Bijbehorende filtertijd is vaak even puzzelen.

Als de GP12 pomp gaat lopen gaan de graadminuten mogelijk veranderen. Als de temperatuur in het afgiftesysteem onder de laagste waarde van 20 graden komt gaan de graadminuten lopen. Ook al is het veel warmer in de woning.
De GP12 blijft lopen zolang de voorwaarde van 'stop verwarming' nog niet is bereikt. De default 17 graden slaat nergens op voor Nederland.

Alternatief is de handmatige stand om verwarmen keihard uit te zetten.

[ Voor 19% gewijzigd door Knowbody op 15-05-2025 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
De pomp loopt nu (nog) continu aan. De installateur gaf aan dat het regelen door de unit vaker problemen geeft en het een heel zuinige pomp is.

Ik heb de stop verwarming naar 15gr gezet, en minimale aanvoertemp naar 18gr.

SPA zou het idd ook kunnen verklaren, ik zou de invloed kunnen verlagen maar als het gaat houd ik die het liefst hoog.

Maar bedankt! Dit geeft me weer een paar knopjes die ik de komende tijd kan tunen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
savagenld schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 08:23:
De pomp loopt nu (nog) continu aan. De installateur gaf aan dat het regelen door de unit vaker problemen geeft en het een heel zuinige pomp is.

Ik heb de stop verwarming naar 15gr gezet, en minimale aanvoertemp naar 18gr.

SPA zou het idd ook kunnen verklaren, ik zou de invloed kunnen verlagen maar als het gaat houd ik die het liefst hoog.

Maar bedankt! Dit geeft me weer een paar knopjes die ik de komende tijd kan tunen
De minimale 18 graden is alleen logisch als je je huis op 18 graden wilt verwarmen.
Aanbevolen is 20, bij mij staat het op 21 want dat is voor mij de minimale ruimtetemperatuur die in mijn huis comfortabel voelt. Dan is het niet logisch dat je water dan op minimaal 20 berekend wordt, want dan ben je eigenlijk aan het afkoelen.

Die 15 graden gaat je helpen, maar wel als de juiste filtertijd is gebruik; een korte filtertijd zorgt ervoor dat de 15 graden altijd wel bereikt wordt in de nachten dus gaat de WP gewoon verwarmen in de zomer.
Installateurs begrijpen er ook maar weinig van en stoken zelf meestal nog op gas.

Alle smart opties werken pas enigszins goed als de basis goed staat.
In nieuwbouw voegt het weinig toe en werkt het meestal voordeliger om continue op de laagste stand te pruttelen. Dat kan alleen maar goed werken als de WP de juiste bandbreedte heeft qua vermogen.

[ Voor 15% gewijzigd door Knowbody op 15-05-2025 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
Dat de wp nog verwarmt zie ik hier ook inderdaad. Moet de filtertijd nog eens beter inregelen.

Wat je met SPA eigenlijk doet, is op goedkope tijden meer warmte maken, ook als het niet echt nodig is voor de ruimte temperatuur, om dan op duurdere tijden later te hoeven verwarmen als het extraatje langzaam weggewerkt is.
Dat kan resulteren in een te warm huis als je bijvoorbeeld de invloedsfactor van SPA te hoog hebt staan.
Dat is een afweging die ieder voor zich moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
Knowbody schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:48:
[...]

[Afbeelding]
Zo te zien kloppen de prijzen bij mij wel, maar kan zijn dat de regeling niet juist werkt….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
Knowbody schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:48:
[...]

[Afbeelding]
Bij mij staan ook de juiste dynamische prijzen in de warmtepomp en in myuplink

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
clodders schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:42:
[...]

Bij mij staan ook de juiste dynamische prijzen in de warmtepomp en in myuplink
De regeling werkt gewoon met die data en dus best goed. De berekende temperatuur wordt naar gelang de factor die men kiest aangepast. Op de duurste momenten wordt er echt wel afgebouwd met verwarmen bijvoorbeeld.

Misschien doet de WP dingen die men niet verwacht, maar goed niemand wil een koude douche etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-06 19:54
Ik ben aan het kijken hoe ik mijn smo40 kan voorzien van informatie over de fasebelasting van mijn hoofdaansluiting, zodat hij daar op kan throttelen als het nodig is…

Is daar iets kant en klaars voor ? Mijn meterkast en smo40 zitten niet bij elkaar en er is geen mogelijkheid een kabel rechtstreeks te trekken, er is wel op beide plekken netwerk..

Chatgtp stelt een raspbery pi voor die modbus emuleert bij de smo40 en via een api call mijn homewizard p1 meter uitleest…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 06-06 12:42
helm71 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:45:
Ik ben aan het kijken hoe ik mijn smo40 kan voorzien van informatie over de fasebelasting van mijn hoofdaansluiting, zodat hij daar op kan throttelen als het nodig is…

Is daar iets kant en klaars voor ? Mijn meterkast en smo40 zitten niet bij elkaar en er is geen mogelijkheid een kabel rechtstreeks te trekken, er is wel op beide plekken netwerk..

Chatgtp stelt een raspbery pi voor die modbus emuleert bij de smo40 en via een api call mijn homewizard p1 meter uitleest…
Ik heb de SMO S40 via wifi/modbus gekoppeld met mijn HomeAssistant op een NUC. Was wel even aanmodderen voordat de modbus werkte. Bleek uiteindelijk dat een vast IP adres toekennen aan de SMO S40 op de wifi de problemen oploste. Daarna is de wifi verbinding op de SMO S40 ook niet meer uitgevallen, wat voorheen wel nogal eens gebeurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 09:13

hrv

Vannacht zijn de graadminuten opgelopen naar -495. Vandaag de hele dag blijven die allemaal staan.

Vreemd, want eigenlijk zou hij weer moeten gaan koelen, maar ook als hij niet koelt (temperatuur in huis is nu ok) dan verwacht ik toch dat de graadminuten wel afbouwen.

Hij staat overigens geforceerd ingesteld op handmatig / koelen, maar ik ben dus bang dat als dat niet het geval was geweest dat rare ding nu was gaan verwarmen. Het blijft verrassen die Nibe.

Overige waardes:
Berekende aanvoer: 21,1
Externe aanvoer (BT25): 18,9
Retour (BT71) 18,9

Ik zou nu dus eerder verwachten dat de Nibe zijn graadminuten naar nul, of licht positief weggewerkt zou hebben, maar er zit helemaal geen beweging in.

Iemand enig idee waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
hrv schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:14:
Vannacht zijn de graadminuten opgelopen naar -495. Vandaag de hele dag blijven die allemaal staan.

.....

Iemand enig idee waarom?
Ja.

De koelmodus staat aan maar als hij het bijvoorbeeld via SPA, weerregeling of de machine learning invloed echt nog lang niet nodig vindt om te koelen, worden de GM negatief.

Als het op auto modus zou staan met de juiste buitentemperatuur ingesteld zou er nu waarschijnlijk geen enkele vraag zijn; niet van verwarming, niet van koeling. Maar het komt dus omdat je de modus op handmatig zet.

[ Voor 41% gewijzigd door Knowbody op 16-05-2025 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
helm71 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:45:

Het kant en klare vanuit Nibe: de 3 stroomspoeltjes die Nibe meelevert volgens de handleiding maar die er niet altijd bij zijn.
Die zijn bedoeld om de bijverwarming te throttelen als de hoofdaansluiting het zwaar gaat krijgen.
Wat is bij jou het probleem dan? EV laadsessie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
Dat is ook precies de grafiek die ik ook zie. Ik heb een paar van de tips van @wickydude doorgevoerd, en vandaag startte het verwarmen van het ww wel netjes om 12h. Net wanneer de prijs echt naar beneden gaat….
Wat heb je aangepast? Ik heb al even enkele pagina’s teruggekeken, maar kan zo snel niet iets vinden mbt de aan te passen instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody

[Afbeelding]

Wat zou dat kunnen zijn?
Loopt er toevallig een programma die nacht verlaging doet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Is er iemand die het minimale opgenomen vermogen weet van de F2050-10 bij verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BryanD
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-05 12:02
Vraagje voor de kenners hier, ik kan er weinig info over vinden en warmtepompen e.d. zijn ook niet echt iets waar ik me veel mee bezig houdt. Excuses als het niet gepast is.

Heb nu een drie jaar oude Nibe VVM 320 met een F2040-16 als buiten unit en van de week is mijn Nibe RMU 40 overleden (als in, reageert niet meer op de knoppen en raakt soms vast in een rare loop). Heb al geprobeerd om de RMU opnieuw op te starten e.d. maar ik kom nu niet verder dan het service menu (reageert niet op bediening).

Heb de documentatie er al op na geslagen maar er zit helaas maar 2 jaar garantie op de hele bende. Dus zal ik zelf moeten opdraaien voor de kosten van een nieuwe thermostaat. Zat al even te kijken, maar die RMU's zijn dus gewoon 400 euro en dat is mij echt véél te veel. Dus nu is mijn vraag aan jullie eigenlijk; Weten jullie misschien een goed alternatief? *Is* er uberhaupt een alternatief? Ik heb ergens al gelezen dat Nibe niet bepaald makkelijk is met externe thermostaten enzo, maar ik hoop dat jullie mij hier wat meer over kunnen vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaafst
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-06 21:05
BryanD schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:27:
er zit helaas maar 2 jaar garantie op de hele bende.
Dat zegt niets, je hebt recht op een deugdelijk product. Een levensduur van minimaal 15-20 jaar voor zo'n simpel ding lijkt met rechtvaardig, zeker gezien de prijs die ze er aan hangen.

Als het alleen is voor de regeling en niet om te bedienen, kun je ook af met een externe temperatuursensor en een nibegw. Die laatste kan een RMU emuleren en de temperatuur van die externe sensor doorgeven aan de VVM.

Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• savagenld
Mars2020 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 20:42:
[...]

Wat heb je aangepast? Ik heb al even enkele pagina’s teruggekeken, maar kan zo snel niet iets vinden mbt de aan te passen instellingen.
Dit heb ik uiteindelijk aangepast:
- Setpoint van Stop verwarming wat lager gezet
- Invloedfactor de ruimtesensor vergroot van 1 naar 1,3

Het resultaat is iets beter, maar nog niet wat ik verwacht. Ik wilde eigenlijk in kleine stapjes blijven tunen, maar ik ben nu bang dat ik het systeem dan teveel tune of de huidige weersomstandigheden. Ik denk dat ik hem beter gewoon uit kan zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• savagenld
Knowbody schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 20:55:
[...]

Loopt er toevallig een programma die nacht verlaging doet ?
De optie om het geluid 's nachts te verlagen staat idd aan, dat kan verklaren waarom de graadminuten gelijk blijven tijdens de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightwars
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 30-05 10:34
Weet iemand hoe de "com"-waarde uit servicemenu 3.1 van de eme20 overeenkomt met welke omvormerwaarde?

Ik probeer het gedrag van de eme20 na te bootsen en zet het op 100% als de maximale waarde die ik wil verzenden is bereikt.

Someone knows how the "com" value from the service menu 3.1 of the eme20 corresponds to which inverter value?

I try to emulate the eme20 behaviour and set it to 100% if the max value I want to send is reached.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ogrpUOqYXlHZY2Pg6KnHmuk5Mk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MyWj3E3NwHmDc08SgoFtYvW6.jpg?f=fotoalbum_large

@Sten Vollebregt misschien

[ Voor 1% gewijzigd door lightwars op 19-05-2025 11:39 . Reden: tag ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Laatst online: 08-06 22:55
Vraagje voor de kenners hier, ik kan er weinig info over vinden en warmtepompen e.d. zijn ook niet echt iets waar ik me veel mee bezig houdt. Excuses als het niet gepast is.

Heb nu een drie jaar oude Nibe VVM 320 met een F2040-16 als buiten unit en van de week is mijn Nibe RMU 40 overleden (als in, reageert niet meer op de knoppen en raakt soms vast in een rare loop). Heb al geprobeerd om de RMU opnieuw op te starten e.d. maar ik kom nu niet verder dan het service menu (reageert niet op bediening).

Heb de documentatie er al op na geslagen maar er zit helaas maar 2 jaar garantie op de hele bende. Dus zal ik zelf moeten opdraaien voor de kosten van een nieuwe thermostaat. Zat al even te kijken, maar die RMU's zijn dus gewoon 400 euro en dat is mij echt véél te veel. Dus nu is mijn vraag aan jullie eigenlijk; Weten jullie misschien een goed alternatief? *Is* er uberhaupt een alternatief? Ik heb ergens al gelezen dat Nibe niet bepaald makkelijk is met externe thermostaten enzo, maar ik hoop dat jullie mij hier wat meer over kunnen vertellen.
De RMU die bij u gesneuveld is is niet te vervangen voor een Honeywell oid. Het is een directe verbinding met de controller om meer zaken dan de temp te regelen. Asl je die zaken niet regelde op de RMU dan zal je hem wss niet missen. De regeling is op WP ook te bedienen. het enige gemis is dus de registratie van de temp waar de RMU heeft gehangen. Je zou kunnen kijken naar enkel de voeler te plaatsen zodat de wp toch nog inzicht heeft in de temp in de woning. Hier enkele voorbeelden.
voorbeeld 1, HTS40 , duur maar minder duur dan RMU
voorbeeld 2, RTS40 (de voeler) , wasco , catalogus NIBE '25

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miranda89

Mocht je meerwaarde zien in een RMU (display) tov een temperatuursensor: mijn RMU40 komt van marktplaats voor €130. Kun je dan zo een op een vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BryanD
Dank allen voor de tips!

Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om maar gewoon het geld voor een nieuwe RMU 40 op te hoesten. Ik heb momenteel gewoon geen warm water en alle andere routes (achter garantie aan, nibegw, etc.) gaan langer duren dan gewoon een nieuwe bestellen.

Een RTS40 had eventueel gekund, maar het is op zich wel fijn natuurlijk om beneden gewoon de thermostaat te hebben. Marktplaats heb ik niet gecheckt, had ik waarschijnlijk wel beter kunnen doen zo te zien. Uiteindelijk heb ik bij eigenklus.nl een RMU 40 gevonden voor 328 euro. Niet bepaald goedkoop, maar dan kan ik in ieder geval gewoon weer douchen.

Nogmaals dank voor de hulp, fingers crossed dat dit niet weer gebeurt (ik ga er niet van uit hoor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
BryanD schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 08:17:
Dank allen voor de tips!

Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om maar gewoon het geld voor een nieuwe RMU 40 op te hoesten. Ik heb momenteel gewoon geen warm water en alle andere routes (achter garantie aan, nibegw, etc.) gaan langer duren dan gewoon een nieuwe bestellen.

Een RTS40 had eventueel gekund, maar het is op zich wel fijn natuurlijk om beneden gewoon de thermostaat te hebben. Marktplaats heb ik niet gecheckt, had ik waarschijnlijk wel beter kunnen doen zo te zien. Uiteindelijk heb ik bij eigenklus.nl een RMU 40 gevonden voor 328 euro. Niet bepaald goedkoop, maar dan kan ik in ieder geval gewoon weer douchen.

Nogmaals dank voor de hulp, fingers crossed dat dit niet weer gebeurt (ik ga er niet van uit hoor).
Warmwater kan je ook instellen via het menu 2 in de Nibe VVM 320 hiervoor heb je gaan RMU40 nodig.
Kijk of dit hier lukt want dan is er iets anders aan de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcKeulers
lightwars schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:38:
Weet iemand hoe de "com"-waarde uit servicemenu 3.1 van de eme20 overeenkomt met welke omvormerwaarde?

Ik probeer het gedrag van de eme20 na te bootsen en zet het op 100% als de maximale waarde die ik wil verzenden is bereikt.

Someone knows how the "com" value from the service menu 3.1 of the eme20 corresponds to which inverter value?

I try to emulate the eme20 behaviour and set it to 100% if the max value I want to send is reached.

[Afbeelding]

@Sten Vollebregt misschien
Ik weet niet zeker, maar in mijn tests met de EME20 en mijn SolarEdge is mij opgevallen dat de com de verbinding weergeeft, dus 100% is een goede verbinding, 0% is geen verbinding, maar dit is mijn deductie, geen 100% zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightwars
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 30-05 10:34
Dank je.
Dat klinkt logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
  • Registratie: Maart 2025
  • Nu online
Ik zie al sinds een week of 3 geen graadminuten meer... gewoon helemaal nul. Is dat normaal?
In de historie zie ik ze nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Wat is je stoptemperatuur verwarmen?
Als de buitentemperatuur daarboven komt gaan de gm naar nul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
  • Nu online
Volgens mij 20 zo uit m'n hoofd, de gemiddelde buitentemp komt daar (nog) niet boven, die is iets van 16.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-06 13:04

Nibe is een duur merk, Nibe Nederland is extreem duur.

Ik heb zelf alles in Zweden besteld, waar de markt veel volwassener en competatiever is. De RMU 40 is hier al bijna de helft: https://hemmatema.se/vvs/varmesystem/tillbehor/nibe-rmu-40/

Verder kun je op Marktplaats wel een krijgen voor €150 gok ik.

Voor €400 heb je een PS5 joh, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
  • Nu online
wickydude schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:31:
Wat is je stoptemperatuur verwarmen?
Als de buitentemperatuur daarboven komt gaan de gm naar nul
Het is nu al weer bijna 25 graden binnen, ik verwacht eigelijk dat de koeling al lang iets zou moeten doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
bixobie schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:00:
[...]

Het is nu al weer bijna 25 graden binnen, ik verwacht eigelijk dat de koeling al lang iets zou moeten doen?
Dat zou kunnen. Maar daarvoor moet het systeem wel correct zijn ingesteld.

Met jouw stop verwarming op maar liefst 20 graden (default is al hoog met 17) heb ik daar mijn twijfels bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
ApexAlpha schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:40:
[...]

Ik heb zelf alles in Zweden besteld, waar de markt veel volwassener en competatiever is. De RMU 40 is hier al bijna de helft: https://hemmatema.se/vvs/varmesystem/tillbehor/nibe-rmu-40/

Ik wil misschien wel een nieuwe buitenunit, ik ga dit adres onthouden.

6k (230) vs 6,5K (400) voor een S2125-8 scheelt al 2k met de goedkoopste webshop in NL

[ Voor 6% gewijzigd door Knowbody op 20-05-2025 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
  • Nu online
Knowbody schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:14:
[...]

Dat zou kunnen. Maar daarvoor moet het systeem wel correct zijn ingesteld.

Met jouw stop verwarming op maar liefst 20 graden (default is al hoog met 17) heb ik daar mijn twijfels bij.
Nee de doeltemperatuur bij verwarmen is 20 graden, ik moet even kijken wat 'stop verwarming' is maar volgens mij staat dat default, ben daar niet aan geweest. Kan ik helaas ook in de app niet zien, moet ik zo even naar beneden.

Ik zie wel in de app dat de gemiddelde buitentemp 16.6 is, dus als die default 'stop verwarming' op 17 staat, dan klinkt eea wel logisch dat er (nog) niet gekoeld wordt denk ik... die zal ik dan eens naar 15 draaien.

[ Voor 23% gewijzigd door bixobie op 20-05-2025 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-06 13:04
Knowbody schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:15:
[...]

Ik wil misschien wel een nieuwe buitenunit, ik ga dit adres onthouden.
Mijn S2125-12 was daar €3000 goedkoper dan NL adressen, ze spreken allemaal Engels en de subsidie mag je nog steeds aanvragen.

Mijn installateur heeft inmiddels 10+ bestellingen bij Hemmatema gedaan al, haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
bixobie schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:17:
[...]

Nee de doeltemperatuur bij verwarmen is 20 graden, ik moet even kijken wat 'stop verwarming' is maar volgens mij staat dat default, ben daar niet aan geweest. Kan ik helaas ook in de app niet zien, moet ik zo even naar beneden.

Ik zie wel in de app dat de gemiddelde buitentemp 16.6 is, dus als die default 'stop verwarming' op 17 staat, dan klinkt eea wel logisch dat er (nog) niet gekoeld wordt denk ik... die zal ik dan eens naar 15 draaien.
Sommige belangrijke parameters kun je alleen op de binnenunit of SMO instellen.

Als je even terugleest welke dingen anderen tegenkomen kom je er wel uit.

Filtertijd speelt een rol. En uiteraard moet koeling enabled zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
ApexAlpha schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:17:
[...]

Mijn S2125-12 was daar €3000 goedkoper dan NL adressen, ze spreken allemaal Engels en de subsidie mag je nog steeds aanvragen.

Mijn installateur heeft inmiddels 10+ bestellingen bij Hemmatema gedaan al, haha.
Goed.

Subsidie gaat voor mij niet gelden. Gasloos gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BryanD
clodders schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 08:44:
[...]

Warmwater kan je ook instellen via het menu 2 in de Nibe VVM 320 hiervoor heb je gaan RMU40 nodig.
Kijk of dit hier lukt want dan is er iets anders aan de hand.
Klopt hoor, in principe werkt de VVM zelf gewoon goed. Het enige is omdat hij een RMU verwacht, die momenteel dus geen signaal (of iig niet het juiste signaal) terug geeft weigert hij warm water te maken schijnbaar.

Hmm, zou inclusief verzending ongeveer 50 euro schelen in zweden. Maar inderdaad marktplaats was de betere oplossing geweest, kosten technisch. Zag inderdaad al wat voor bij komen voor rond de 220 etc. Maar heb geen zin om nu nog langer te wachten (en kan het zelf ook helaas niet wachten om er achter aan te gaan) op een RMU van marktplaats. Op dit moment is de kortste klap gewoon wachten op degene die ik besteld heb. Thanks voor de tip though, zal ik zeker onthouden voor in de toekomst!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wickydude
bixobie schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:17:
[...]

Er zijn meerdere zaken in te stellen, je kunt even kijken of de links hier helpen:
wickydude schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:31:
Ik kwam deze pagina tegen, vond het wel helpen. Weet niet of anderen dit ook al kennen.
https://www.nibe.eu/nl-nl...len/instellen-koelfunctie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
Knowbody schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:49:
[...]

Goed.

Subsidie gaat voor mij niet gelden. Gasloos gebouwd.
Mijn woning is ook gasloos gebouwd en ik heb ook subs ontvangen. Met de toen geldende regels natuurlijk. Betaling was in februari en aanvraag in november maar installaties van na 1 jan '22 kregen 2x zoveel subs💸💸

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 06-06 12:42
jurgen purgen schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:44:
[...]

Mijn woning is ook gasloos gebouwd en ik heb ook subs ontvangen. Met de toen geldende regels natuurlijk. Betaling was in februari en aanvraag in november maar installaties van na 1 jan '22 kregen 2x zoveel subs💸💸
Als ik het zo lees is een subsidievoorwaarde op dit moment, dat de woning voor 1 januari 2019 gebouwd is, of de bouwvergunning voor 1 januari 2018 is afgegeven.

Bron: https://www.rvo.nl/subsid...mp#voorwaarden-warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
cgms schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:36:
[...]

Als ik het zo lees is een subsidievoorwaarde op dit moment, dat de woning voor 1 januari 2019 gebouwd is, of de bouwvergunning voor 1 januari 2018 is afgegeven.

Bron: https://www.rvo.nl/subsid...mp#voorwaarden-warmtepomp
Ja ok..

Ik ben niet meer op de hoogte van de subs. Goed dat je me er even op wijst dat dit er nu in staat.
Ik heb '21 de subs aangevraagd voor een wp in een huis van '17.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalrick
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-06 09:44

Metalrick

tcpdump ninja

Metalrick schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:04:
[...]

Deze heb ik geprobeerd, geen warm water meer, terug naar 9696R3. Van 9715 heb ik r3 een maand geleden ook gekregen en geprobeerd, ook daar geen warm water (en in het rood "NOT TESTED" in het scherm :F)
Afgelopen week nogmaals 9715R5 getest, nog steeds geen succes. Hij "ziet" de buitenunit niet meer, dan is het ook lastig om warm water te gaan maken. Ik ben benieuwd of meer mensen hier tegenaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Knowbody schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 20:31:
[...]

Het kant en klare vanuit Nibe: de 3 stroomspoeltjes die Nibe meelevert volgens de handleiding maar die er niet altijd bij zijn.
Die zijn bedoeld om de bijverwarming te throttelen als de hoofdaansluiting het zwaar gaat krijgen.
Wat is bij jou het probleem dan? EV laadsessie?
Probleem is er nog niet, maar ik heb het toch graag on orde…

Die spoeltjes, hebben die een bedrade verbinding naar de warmtepomp nodig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcKeulers
helm71 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 14:37:
[...]

Probleem is er nog niet, maar ik heb het toch graag on orde…

Die spoeltjes, hebben die een bedrade verbinding naar de warmtepomp nodig ?
Hierbij uit de installatie guide voor de SMO40 …Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-UEahVIvd_I5XbLAVBSTcD_QHxE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RGnJsCuhvxUXIcLGwAfOeSRm.png?f=fotoalbum_large
Hoop dat het helpt, er zijn dus fysieke draden nodig, er moet een voltage staan tussen de vier punten welk overeenkomt met de stroom die geconsumeerd wordt ..
Gr. Marc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Ja, zo is het wel bedoeld. Hier in de meterkast zitten er drie, die worden in een doosje aan een multicore kabel geknoopt (UTP kabel denk ik), die dan naar de WP gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
A ja, daar staat het ook. Meeraderige kabel met minimaal 0.5mm2 aders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
MarcKeulers schreef op zondag 25 mei 2025 @ 14:59:
[...]

Hierbij uit de installatie guide voor de SMO40 …[Afbeelding]
Hoop dat het helpt, er zijn dus fysieke draden nodig, er moet een voltage staan tussen de vier punten welk overeenkomt met de stroom die geconsumeerd wordt ..
Gr. Marc
Dank !

Ik heb een loze utp kabel… zou ik die aders kunnen gebruiken denk je ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
UTP kabel haalt de 0,5mm2 per ader bij lange na niet. Maar het is te proberen. Eventueel steeds 2 aders combineren misschien.
Zou kunnen dat de spanningsval wat te groot is, hangt ook van de kabellengte af, dan krijg je misschien afwijkende metingen.
Heb net ff gekeken, bij mij is het idd geen utp kabel maar een 4-aderige kabel met wat dikkere aders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miranda89
berry76 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 22:44:
Via Facebook met een installateur in contact gekomen. Er zat lucht in de ELK9 waardoor er een zekering uitschakelde. Nu ontlucht en de schakelaar geresset, hopelijk gaat het nu goed
Ik vrees dat ik hetzelfde probleem heb: relais in de ELK9 schakelen op de juiste momenten, maar nix geen bijverwarming.
Ik heb de ELK ontlucht en op het donkergroene knopje gedrukt, maar toch blijft de temperatuurbegrenzer open (lees: geen spanning na de temperatuurbegrenzer). Iemand enig idee waar ik het zoeken moet?

Edit: opgelost door de resetknop nog iets verder in te drukken 8)7 tot de maximaalthermostaat terugklikt. Weer wat geleerd

[ Voor 9% gewijzigd door Miranda89 op 26-05-2025 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcKeulers
helm71 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 15:33:
[...]

Dank !

Ik heb een loze utp kabel… zou ik die aders kunnen gebruiken denk je ?
Als je een multimeter of voltmeter hebt kun je de weerstand meten over de kabel (aan één kant twee kabels aan elkaar maken, aan andere kant de weerstand meten). Ga uit van een maximale amperage van 0,05 per spoel (16 ampere gedeeld door 300, ongeveer). Volgens NIBE mag er niet meer dan 3,2 volt over een spoel staan, dat suggereert dat de interne weerstand ongeveer 20 ohm is … met de gemeten weerstand kun je jouw afwijking bepalen .. en bepalen of die afwijking ok voor je is …

Je kunt ook kijken of je op het internet iets kunt vinden over de weerstand per meter …

Mijn persoonlijke kijk, je sluit het aan en neemt de afwijking voor lief. Kijk in de smo hoeveel je NIBE meet en of dat ok is voor je .. met een utp kabel kun je een paar draden combineren zodat je de weerstand van de kabel halveert, hoop dat het helpt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 13:56

ReLight

echo("What Now ? !")

ReLight schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 21:05:
[...]

Dank voor je goedbedoelde advies: deze zaak zit echter iets anders in elkaar. Ik neem ook geen onredelijke positie in, en een service bijdrage heb ik ook voorgesteld. Maar dit zijn "Ierse travelers" praktijken zo. Een bedrijf mag zonder opgave van kosten en overeenkomst erover vooraf niet zo maar een rekening sturen, zeker niet zonder redelijke onderbouwing. En 'onder gerantie reparatie van een ondeugdelijk product wordt in NL en het consumentenrecht in het voordeel van de consument uitgelegd. Dwz zonder andere kosten in rekening te brengen. Daar is een vervelend woord voor: oplichting.

Nibe is hier 20min vandaan. Doorgaans (ook door mijn instalateur in de regio) wordt 60€ voorrijkosten berekend. Maw NIBE rekend even uit de loss pols 260€ per uur aan kosten. Sinds wanneer is dat acceptabel als bedrag?

Maar bij deze, mede tweakers - wees geïnformeerd.
#closure - rekening is geheel gecrediteerd.

De instalateur heeft mijn uitzet van zaken, inclusief eea aan artikelen over de garanties mbt economische levensduur en jurisprudentie van zaken opnieuw voor gelegd aan Nibe, hierbij heb ik bv ook gevraagd wat de kosten van voorrijden+uurloon zouden zijn geweest onder het service contract welke ik wel heb met de installeur. Hierbij ook het dossier nummer van mijn rechtsbijstandsverzekering duidelijk vermeld.

Geen enkele vorm van reactie van Nibe op dit alles, behalve dus de creditering. 🎉🎉🎊
Dit ging exact zoals ik door de rbv werd voorgesteld; er klopt geen hol van de garantie limitaties en service voorwaarden tov consument recht.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hrv
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 09:13

hrv

Gefeliciteerd. Wellicht handig om wat gegevens te delen. Welke jurisprudentie, voorbeeldbrief, daar kunnen anderen wellicht ook nog wat aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koelsmurf
  • Laatst online: 05-06 13:57
Zijn er nog hobbyisten die erover nagedacht hebben om de Nibe hybride warmtepomp uit te schakelen bij een buitentemperatuur van 4 a 7 gr om het veelvuldig ontdooien tegen te gaan. Warmtepomp uit en cv aan. En hoe dit te schakelen met een smo 20.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Knowbody
Koelsmurf schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:34:
Zijn er nog hobbyisten die erover nagedacht hebben om de Nibe hybride warmtepomp uit te schakelen bij een buitentemperatuur van 4 a 7 gr om het veelvuldig ontdooien tegen te gaan. Warmtepomp uit en cv aan. En hoe dit te schakelen met een smo 20.
Ik zou de gasketel compleet uitschakelen..weg ermee. Weg gasaansluiting. Weg extra kosten.
Gas kost altijd geld. Stroom kost regelmatig niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter Hermens
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 13:14
Koelsmurf schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:34:
Ik heb mijn S2125 met smo s40 van +5 naar -5 geplaatst. Geen enkel probleem en daarna geen gasverbruik meer gehad.
De installateur heeft hem op +5 gezet wat volgens mij onzinnig is.

PieterH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Pieter Hermens schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:36:
[...]

Ik heb mijn S2125 met smo s40 van +5 naar -5 geplaatst. Geen enkel probleem en daarna geen gasverbruik meer gehad.
De installateur heeft hem op +5 gezet wat volgens mij onzinnig is.
De installateur heeft niet zoveel gedaan denk ik. +5 is de standaard waarde ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Knowbody schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 21:22:
[...]

De installateur heeft niet zoveel gedaan denk ik. +5 is de standaard waarde ;)
PS op zich is dat niet erg. De backup treedt in werking als de graadminuten op -460 komen (bij de standaard instellingen vd graadminuten).

Als de warmtepomp correct is geconfigureerd bij de inbedrijfstelling zal deze waarde niet snel worden bereikt. Hangt ook af van het juiste vermogen en juiste keuze van de GP12 pomp.

O.a. de "hoogste aanvoertemperatuur verwarming" (1.30.6 in S40) moet op een haalbaar getal worden ingesteld. Staat deze te hoog, dan kan het zijn dat de regeling een temperatuur gaat berekenen die heel lastig te halen is als de flow bijvoorbeeld (te) hoog is. Dan kom je in de problemen.

Wat is te hoog ? Volgens de startgids is gewenst een getal in te voeren die 5 graden hoger ligt dan de stooklijn. Bijvoorbeeld 35+5 is 40.

Mijn systeem werkte met een hoge flow rate van ca 30 lpm. Daarbij is een flow temperature van 26 al genoeg bij 0 graden buitentemperatuur en 30 graden ongeveer de max en ook zat genoeg voor kouder weer! Dus ik hoef daar geen 35 graden in te vullen, dat haalt hij toch niet.

Maar gaat de flow omlaag (of gedwongen, door de pomp te begrenzen op bijvoorbeeld 30%) dan haalt de wp makkelijker hogere temperaturen en moet dat getal in menu 1.30.6 ook worden aangepast naar bijvoorbeeld 35 a 40.

Hij gaat daar dan ook mee rekenen. Echter als hij te optimistisch is en te hoog gaat berekenen terwijl de warmtepomp het niet trekt, dan pas komen de graadminuten in de buurt van die -460. Zeker als er tussendoor ook nog SWW (douchewater) moet worden verwarmd.

Ik heb nu een flow van onder de 20 lpm en een maximale flow temperature van 28 ofzoiets.
20 groepen vloerverwarming, alles altijd open. Geen zone afsluiters !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Bij mij gaat de wp aan het eind van de nacht toch nog een paar keer draaien als het s nachts kouder is.
Heb de temperatuur op de rmu naar 18 gezet maar doet het toch nog af en toe, ook als het binnen 19,6 graden is. Gm lopen heel langszaam op als de Ta onder de 20 graden zakt (19,8 of zo).
Maar van mij hoeft ie niet te draaien.
Hoe lossen jullie dat op? Min. Watertemp staat op 20, die zou ik nog wat lager kunnen zetten. Of van auto modus naar handmatig gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door wickydude op 09-06-2025 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
wickydude schreef op maandag 9 juni 2025 @ 15:39:
Bij mij gaat de wp aan het eind van de nacht toch nog een paar keer draaien als het s nachts kouder is.
Heb de temperatuur op de rmu naar 18 gezet maar doet het toch nog af en toe, ook als het binnen 19,6 graden is. Gm lopen heel langszaam op als de Ta onder de 20 graden zakt (19,8 of zo).
Hoe lossen jullie dat op? Min. Watertemp staat op 20, die zou ik nog wat lager kunnen zetten. Of van auto modus naar handmatig gaan.
Volgens mij is dat al vaker benoemd in dit draadje.

De stop temperatuur verwarming staat te hoog. De default is 17 graden en er hoort een bepaalde filtertijd bij. Die waarde is voor veel situaties erg hoog.

Alternatief is 1 klikje in Myuplink waarmee je de bedrijfsstand op handmatig zet.
Dat gebruik ikzelf het liefst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
wickydude schreef op maandag 9 juni 2025 @ 15:39:
Ik gebruik ook handmatig, zet twee keer per jaar de boel om:

Rond april de mogelijkheid tot verwarming uit, koeling aan, groepen van de vloerverwarming badkamer dicht.

Eind september omgekeerd.

Op deze manier hou je controle en kan het niet mis gaan.
Pagina: 1 ... 89 90 Laatste