Handig. Bedankt voor de link. Altijd nuttig om te zien wat voor wijzigingen er in software en firmware zijn doorgevoerd en welke problemen er wel en welke nog niet zijn opgelost.
Deze link is iets meer generiek:
https://myuplink.com/update-firmware
Daar kun je per apparaat een releasenotes doc vinden
https://myuplink.com/update-firmware
Daar kun je per apparaat een releasenotes doc vinden
[ Voor 27% gewijzigd door wickydude op 18-09-2025 18:41 ]
Bij wie is er een parallel buffervat met tenminste 3 aansluitingen.
En hoe hoeveel liter.
En hoe hoeveel liter.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Knowbody,Knowbody schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 16:57:
En hoe hoeveel liter.
Ik heb een buffervat van 500 liter met aansluiting voor warmtepomp F2120-20, een houtkachel (7 kW) en 3 zones (3 afzonderlijke gedeeltes in mijn huis). Het controle systeem is een SMO40, verder zonnepanelen (9000 kwh op jaarbasis) en een accusysteem (victron,1 phase met 9,6 kwh). Daarnaast nog een 500 liter SWW vat.
Weet niet of dit je vraag dekt en wat precies je bedoelt met 3 aansluitingen en of mijn vat parallel is of in serie. Als je verdere info wilt, laat het weten,
Gr. Marc
NIBE SMO40 F2120-20, SE 9000 Wp, Victron 9,2 kWh
Hoi Marc, dank!MarcKeulers schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 19:29:
[...]
Knowbody,
Ik heb een buffervat van 500 liter met aansluiting voor warmtepomp F2120-20, een houtkachel (7 kW) en 3 zones (3 afzonderlijke gedeeltes in mijn huis). Het controle systeem is een SMO40, verder zonnepanelen (9000 kwh op jaarbasis) en een accusysteem (victron,1 phase met 9,6 kwh). Daarnaast nog een 500 liter SWW vat.
Weet niet of dit je vraag dekt en wat precies je bedoelt met 3 aansluitingen en of mijn vat parallel is of in serie. Als je verdere info wilt, laat het weten,
Gr. Marc
Ik zoek naar de ervaringen met buffervaten die met 3 poorten of met 4 poorten zijn aangesloten.
De 3 poorts variant is een mooi en bijzondere. Maar ook die kan op 2 manieren worden aangesloten qua retour of aanvoer.
/f/image/wtDOaUFVfdMEGg3pgkEKGsLu.png?f=fotoalbum_large)
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Knowbody,Knowbody schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 19:59:
[...]
Hoi Marc, dank!
Ik zoek naar de ervaringen met buffervaten die met 3 poorten of met 4 poorten zijn aangesloten.
De 3 poorts variant is een mooi en bijzondere. Maar ook die kan op 2 manieren worden aangesloten qua retour of aanvoer.
[Afbeelding]
Snap het,
:strip_exif()/f/image/gGu54vYwS0G4SEOWkSZ9FqvA.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een systeem zoals P3, dus 3 poorten aangesloten, mijn tweede verwarming is de houtkachel.
Wat wil je weten?
Gr. Marc
Ja mooi gemaakt.MarcKeulers schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 20:06:
[...]
Knowbody,
Snap het, [Afbeelding]
Ik heb een systeem zoals P3, dus 3 poorten aangesloten, mijn tweede verwarming is de houtkachel.
Wat wil je weten?
Gr. Marc
Je hebt zelfs een 2e buffer in serie.. Doet er ook niet toe.
Hoe bevalt het? Weet je de SCOP of vertekend dat vanwege de houtkachel?
Hoi Knowbody,Knowbody schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 20:14:
[...]
Ja mooi gemaakt.
Het bevalt uitstekend, maar dat komt ook door jullie hulp hier op het forum :-) …
Mijn badkamer is m.i. te koud, het afgifte vermogen is wellicht te laag, maar dat wil ik nog eens testen deze winter. Momenteel staat alles behalve SWW uit.
SCOP is moeilijk, in oktober geeft de houtkachel genoeg warmte, ook in de lente, verder “verbruik” ik zo veel mogelijk zonne-energie door het vat gedurende een zonnige dag tot 40/50 graden op te stoken, is niet altijd even efficiënt wat betreft de SCOP, maar wel goed voor mijn energierekening …
De houtkachel is er omdat wij bij koop van het huis er een klein lelijk bos bij kregen, dat wordt nu weer geleidelijk een boomgaard, hout de kachel in …
Systeem werkt sinds 2018 november en heel tevreden met installateur.
Gr. Marc
Hier op de P4 manier aangesloten, volgens mij inefficiënt door de menging maar ik heb nooit echt kunnen achterhalen hoeveel verlies het op zou leveren. Ook nooit zelf nauwkeurig gemeten dus heb ook geen nauwkeurige scop voor je .Knowbody schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 19:59:
[...]
Hoi Marc, dank!
[Afbeelding]
P4 ok. Heb je radiatoren?Piper schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 21:08:
[...]
Hier op de P4 manier aangesloten, volgens mij inefficiënt door de menging maar ik heb nooit echt kunnen achterhalen hoeveel verlies het op zou leveren. Ook nooit zelf nauwkeurig gemeten dus heb ook geen nauwkeurige scop voor je .
Ben zeer benieuwd naar je ervaringen.Jawiweb schreef op donderdag 18 september 2025 @ 14:52:
Bedankt Jurgen voor het delen van je ervaringen.
Ons bedrijf is erkend NIBE-installateur en in overleg met NIBE was deze update geen probleem.
Wat ik opvallend vind, is dat ik via dit forum en Reddit vaak beter geïnformeerd word dan via NIBE zelf of hun trainingen. Als ik een firmware-update uitvoer bij een klant, wil ik simpelweg weten wat er verandert en waarom.
Uit mijn praktijkervaring kan ik je vertellen dat je geluk hebt gehad met het blind updaten. Vorig jaar hebben slecht geteste firmwareversies bij ons voor zoveel problemen gezorgd dat de telefoon roodgloeiend stond. Daarom hebben we toen bewust besloten om updates voorlopig stop te zetten.
Volgende week heb ik contact met een developer van NIBE. Hopelijk krijg ik dan meer inzicht in de huidige stand van zaken rondom de software, nieuwe functies en het technisch/functioneel ontwerp.
Aanvullingen zijn uiteraard welkom, en als ik iets nuttigs te weten kom, zal ik het hier zeker delen.
Het probleem met het overslaan van firmware upgrades is dat Nibe (en de meeste fabrikanten) eigenlijk alleen de upgrade van de vorige naar de huidige firmware testen. Dus een grote stap nemen kan onbekende problemen introduceren. Benieuwd wat Nibe hier zelf over aangeeft.
Wat ook totaal onduidelijk is is in hoeverre updates invloed hebben op de leermogelijkheden van de RMU. Die gegevens worden ergens opgeslagen en het is mij niet duidelijk of die bij bepaalde wijzigingen overboord gaan of niet.
Het zou erg prettig zijn als Nibe actief zou deelnemen aan dit forum. Het zou veel toevoegen voor zowel de community als voor Nibe zelf omdat ze veel actievere feedback krijgen.
Nee allemaal vvw, met naregeling die in de praktijk eigenlijk niet gebruikt wordt.
En je bent tevreden over het energieverbruik en het comfort na defrosts ? Ik overweeg namelijk een parallel buffervat.Piper schreef op zondag 21 september 2025 @ 10:29:
[...]
Nee allemaal vvw, met naregeling die in de praktijk eigenlijk niet gebruikt wordt.
Knowbody,Knowbody schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 20:14:
[...]
Ja mooi gemaakt.
Hier een gooi naar de SCOP. Ik meet geen warmte opbrengst, heb het getal van de NIBE app, 20830 kWh bij een geschat elektriciteitsverbruik door NIBE van 3775.
Ik meet wel mijn elektriciteitsverbruik, dat is m.i. 4400 kWh over het afgelopen jaar (afgerond). Hiervan is ongeveer 800 kWh voor de SWW, weet niet of NIBE dat ook mee laat tellen bij het elektriciteitsverbruik ..
Heb je hier wat aan ?
Ik ben zelf erg tevreden over het buffervat daar ik het als tijdelijke warmte opslag kan gebruiken, naast de accu en eventueel het SWW vat (heeft een elektrische spiraal van 4,5 kW, staat niet op het overzicht). De vloer kan ik niet tot 40 graden verwarmen met een vvw, ook niet omdat mijn katten dan het huis uit vluchten ;-) …
Mijn ervaring tot nu toe is dat zelf lerende deel overboord gaat bij een update. Jammer je ziet dan in ene heel vervelend gedrag. En ja het zou goed zijn dat Nibe zich ook in dit forum gaat melden en zijn input (lees ook lering) gaat nemen van wat er geconstateerd wordt door ons cq de suggesties zou meenemen die we hier doen. We betalen behoorlijk veel voor de software maar ik vind dat er relatief weinig van uit Nibe tegen over staat. Jammer de WP is verder een prima product!
ik was er ook al bang voor dat na een update of stroomuitval, de regeling al het geleerde middels machine learning zou zijn vergeten.nicosp schreef op zondag 21 september 2025 @ 16:59:
Mijn ervaring tot nu toe is dat zelf lerende deel overboord gaat bij een update. Jammer je ziet dan in ene heel vervelend gedrag. En ja het zou goed zijn dat Nibe zich ook in dit forum gaat melden en zijn input (lees ook lering) gaat nemen van wat er geconstateerd wordt door ons cq de suggesties zou meenemen die we hier doen. We betalen behoorlijk veel voor de software maar ik vind dat er relatief weinig van uit Nibe tegen over staat. Jammer de WP is verder een prima product!
Jahoor. Mooi dat je tevreden bent.MarcKeulers schreef op zondag 21 september 2025 @ 13:22:
[...]
Knowbody,
Hier een gooi naar de SCOP. Ik meet geen warmte opbrengst, heb het getal van de NIBE app, 20830 kWh bij een geschat elektriciteitsverbruik door NIBE van 3775.
Ik meet wel mijn elektriciteitsverbruik, dat is m.i. 4400 kWh over het afgelopen jaar (afgerond). Hiervan is ongeveer 800 kWh voor de SWW, weet niet of NIBE dat ook mee laat tellen bij het elektriciteitsverbruik ..
Heb je hier wat aan ?
Ik ben zelf erg tevreden over het buffervat daar ik het als tijdelijke warmte opslag kan gebruiken, naast de accu en eventueel het SWW vat (heeft een elektrische spiraal van 4,5 kW, staat niet op het overzicht). De vloer kan ik niet tot 40 graden verwarmen met een vvw, ook niet omdat mijn katten dan het huis uit vluchten ;-) …
Ik heb ook een parallel buffervat aangesloten conform plaatje P3. Ik heb niet het idee dat het wat toevoegt als het afgiftesysteem groot genoeg is. Pendelen komt dan sowieso niet voor. En met de runs van maar 37 min tussen de ontdooisessies gaat de WP toch al vaak aan en uit. Een keertje extra pendelen maakt dan ook niet uit.Knowbody schreef op zondag 21 september 2025 @ 12:20:
En je bent tevreden over het energieverbruik en het comfort na defrosts ? Ik overweeg namelijk een parallel buffervat.
Voor defrosts maakt het denk ik ook niet uit tenzij je echt een heel groot vat hebt (ruim groter dan de 40 en 100 liter vaten die Nibe levert). Er zit zo weinig warmte in het buffervat dat de warmte voor het ontdooien uit de vloer of (meestal!) uit het SWW vat komt. Dit geldt voor lage Ta (~23-26°C), bij slechte isolatie en dus een hoge Ta kan het anders uitpakken.
En, doordat er met 2 pompen altijd een debietverschil is tussen het primaire en secundaire circuit treedt altijd vermenging tussen aan- en afvoer op. De warmtepomp maakt heter water dan uiteindelijk de vloer in gaat. Met het aanpassen van de laadpomp snelheden kan ik de debieten iets dichter bij elkaar krijgen waardoor de Ta richting vloer stijgt en het sneller warm wordt.
Als je voor een buffervat gaat, zet er een extra kraantje tussen zodat je 'm kunt "uitschakelen", dan kun je beide situaties proberen.
Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k
Ik heb een parallel buffervat van 50 liter volgens p4 icm een smo40, dit is zo opgeleverd na de bouw en ik had hier geen inspraak in. Bij mij draait het nu goed, maar dat is wel een hele klus geweest. Het probleem is dat er een onbalans ontstaat tussen het opwek- en afgiftecircuit. De warmtepomp regelt de dT over de meetpunten bt3 en bt12 welke in het primaire circuit zitten, dus voor het buffervat. De regeling doet feitelijk niks met de dT over bt25 en bt71.Knowbody schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 16:57:
En hoe hoeveel liter.
Wat ik dus altijd zag was de warmtepomp opvoerde als de retourtemperatuur bt12 begon op te lopen om de dT op de ingestelde 4⁰C te houden. Het gevolg is dat er steeds minder warm water richting de vloerverwarming gaat, de secundaire pomp wordt immers niet door de smo40 geregeld en blijft op zijn eigen regeling draaien. Ik heb dit hier opgelost door bt3 te verplaatsen naar de positie van bt71. De warmtepomp draait daardoor een stuk rustiger en de temperaturen van het opwek en afgiftecircuit zijn veel meer in balans. Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen om een parallel buffervat te plaatsen als het niet echt nodig is. Volgens mij heb je een voldoende grote installatie waarbij een buffer simpelweg overbodig is.
Het verbruik van de warmtepomp over heel 2024 was 870 kWh voor verwarmen, koelen en SWW. Ik meet geen scop.
Jij hebt zo'n laag verbruik dat dat buffervat in elk geval niet heel nadelig uitpakt !! Lekker zo laten.G-addict schreef op maandag 22 september 2025 @ 22:35:
[...]
Ik heb een parallel buffervat van 50 liter volgens p4 icm een smo40, dit is zo opgeleverd na de bouw en ik had hier geen inspraak in. Bij mij draait het nu goed, maar dat is wel een hele klus geweest. Het probleem is dat er een onbalans ontstaat tussen het opwek- en afgiftecircuit. De warmtepomp regelt de dT over de meetpunten bt3 en bt12 welke in het primaire circuit zitten, dus voor het buffervat. De regeling doet feitelijk niks met de dT over bt25 en bt71.
Wat ik dus altijd zag was de warmtepomp opvoerde als de retourtemperatuur bt12 begon op te lopen om de dT op de ingestelde 4⁰C te houden. Het gevolg is dat er steeds minder warm water richting de vloerverwarming gaat, de secundaire pomp wordt immers niet door de smo40 geregeld en blijft op zijn eigen regeling draaien. Ik heb dit hier opgelost door bt3 te verplaatsen naar de positie van bt71. De warmtepomp draait daardoor een stuk rustiger en de temperaturen van het opwek en afgiftecircuit zijn veel meer in balans. Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen om een parallel buffervat te plaatsen als het niet echt nodig is. Volgens mij heb je een voldoende grote installatie waarbij een buffer simpelweg overbodig is.
Het verbruik van de warmtepomp over heel 2024 was 870 kWh voor verwarmen, koelen en SWW. Ik meet geen scop.
Door kleiner te gaan met mijn warmtepomp zal het grotendeels verbeteren maar omdat we de installatie gaan herontwerpen ga ik ook een UKV toevoegen.
De 4 poorts aansluiting is erg conservatief maar dat wil ik gewoon. Het verlies in rendement door menging kan nooit veel zijn omdat mijn Ta rond de 25 ligt. Elke start van een warmtepomp is killing voor de SCOP.
Het belangrijkste voordeel van schema P3 of P4 is dat BT25 in het vat gaat meten. Hierdoor ben ik dan af van het fenomeen dat BT25 (die bepalend is voor de graadminuten berekening) een onjuist hoge temperatuur meet gedurende meerdere minuten bij een actie van de driewegklep. Dit maakt de graadminuten regeling eigenlijk onzuiver.
Verder zal GP12 rustiger lopen en is GP10 een zuinige DC pomp en ik verwacht dat opgeteld het wattage van beide pompen lager is dan in de oude situatie waarbij GP12 doorgaans tegen de 60 Watt opneemt tijdens verwarming. Mogelijk is en Grundfos Alpha 2 ook stiller. Ik wil deze dan op proportionele druk laten werken.
Ik heb dan ook maar een kleine woning met 85m2 verwarmd oppervlak :-). En verbruik voor SWW is ook erg gunstig met ca 0,6 kWh per dag. Het gemeten verbruik is overigens enkel de buitenunit.Knowbody schreef op maandag 22 september 2025 @ 22:54:
[...]
Jij hebt zo'n laag verbruik dat dat buffervat in elk geval niet heel nadelig uitpakt !! Lekker zo laten.
Maar toch.G-addict schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:12:
[...]
Ik heb dan ook maar een kleine woning met 85m2 verwarmd oppervlak :-). En verbruik voor SWW is ook erg gunstig met ca 0,6 kWh per dag. Het gemeten verbruik is overigens enkel de buitenunit.
Ik heb het dubbele aan opp maar minstens driedubbel aan verbruik. Heb wel de ruimte doorgaans op 22 graden, dat wel.
Maar dat gaat beter worden straks als de 2050-6 het stokje mag overnemen van de AMS10-12.
Ik las onlangs dat je naar een 6 kW warmtepomp gaat, dat geeft waarschijnlijk wel een rustiger beeld.Knowbody schreef op maandag 22 september 2025 @ 22:54:
[...]
Door kleiner te gaan met mijn warmtepomp zal het grotendeels verbeteren maar omdat we de installatie gaan herontwerpen ga ik ook een UKV toevoegen.
De 4 poorts aansluiting is erg conservatief maar dat wil ik gewoon. Het verlies in rendement door menging kan nooit veel zijn omdat mijn Ta rond de 25 ligt. Elke start van een warmtepomp is killing voor de SCOP.
Mijn buffer is 4 poorts aangesloten door de installateur, ik had geen inspraak. Maar persoonlijk zou ik het liefst situatie P1 en anders P3 zien. Dat is in het recente verleden toch het meest efficient gebleken bij anderen.
Bij P3 en P4 heeft Nibe Bt25 denk ik in het vat gezet vanwege het verwarmingselement. Ik heb er eerder mee geëxperimenteerd om de door jou aangehaalde redenen om BT 25 in het vat te meten maar dit gaf bij mij geen beter resultaat. De regeling werd er niet stabieler van en na bijvoorbeeld een SWW run kwam er alsnog warmer water langs BT25 waardoor de graadminuten beïnvloed werden.Knowbody schreef op maandag 22 september 2025 @ 22:54:
[...]
Het belangrijkste voordeel van schema P3 of P4 is dat BT25 in het vat gaat meten. Hierdoor ben ik dan af van het fenomeen dat BT25 (die bepalend is voor de graadminuten berekening) een onjuist hoge temperatuur meet gedurende meerdere minuten bij een actie van de driewegklep. Dit maakt de graadminuten regeling eigenlijk onzuiver.
Uiteindelijk heb ik BT 25 verplaatst naar net achter GP10. Zoals gezegd Zit BT3 ook op een andere positie, dezelfde positie als BT71.
[ Voor 7% gewijzigd door G-addict op 23-09-2025 10:48 ]
Zoals gezegd heb ik het verbruik van de binnenunit nooit gemeten, weet dus ook niet wat de pomp Gp12 verbruikt. De Alpha 2 verbruikt idd bijna niks. Wel ben ik benieuwd waarom je voor de proportionele druk sturing kiest?Knowbody schreef op maandag 22 september 2025 @ 22:54:
[...]
Verder zal GP12 rustiger lopen en is GP10 een zuinige DC pomp en ik verwacht dat opgeteld het wattage van beide pompen lager is dan in de oude situatie waarbij GP12 doorgaans tegen de 60 Watt opneemt tijdens verwarming. Mogelijk is en Grundfos Alpha 2 ook stiller. Ik wil deze dan op proportionele druk laten werken.
Ik vind 20-25W nog best veel om continu te hebben draaien hoor 😜
Voor wie het interessant vindt: mijn smo40 inclusief gp12 en gp10 heeft in een jaar tijd 280kWh verstookt. Naar mijn mening best significant. De buitenunit 3830kWh.
Voor wie het interessant vindt: mijn smo40 inclusief gp12 en gp10 heeft in een jaar tijd 280kWh verstookt. Naar mijn mening best significant. De buitenunit 3830kWh.
3x mijn wp verbruik komt overeen met ons totale elektriciteitsverbruik haha. Wij hebben de woning wel ietsje koeler: 20,5 graden Celcius.Knowbody schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:14:
[...]
Maar toch.
Ik heb het dubbele aan opp maar minstens driedubbel aan verbruik. Heb wel de ruimte doorgaans op 22 graden, dat wel.
Maar dat gaat beter worden straks als de 2050-6 het stokje mag overnemen van de AMS10-12.
2024 volledig jaar 203 kWh voor de SMO S40 (grotendeels uiteraard de GP12 pomp, hier een UPM 25-70wickydude schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:44:
Als ik naar een buffer ga doe ik dat ook vanwege koelen en bovendien kan de zoneregeling dan op slaapkamers weer worden teruggeplaatst. Vandaar dat ik dacht dat het proportionele druk moet zijn dan.G-addict schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:35:
[...]
Zoals gezegd heb ik het verbruik van de binnenunit nooit gemeten, weet dus ook niet wat de pomp Gp12 verbruikt. De Alpha 2 verbruikt idd bijna niks. Wel ben ik benieuwd waarom je voor de proportionele druk sturing kiest?
Maar zal het ervaren.
Hier een kleine update: Ervaringen met Nibe firmware-updates: verplichte Uplink, geen regie, onduidelijke processenwickydude schreef op donderdag 18 september 2025 @ 14:46:
De laatste paar updates voor mijn systeem (smo40 en f2120) waren voor zover ik kon zien vooral nodig vanwege de app-update die myuplink deed.
Ik heb met een versie problemen gehad, die heb ik toen teruggedraaid. Toen daarna de volgende update kwam gaf dat geen problemen
Afgelopen week liep ik bij het updaten van een Nibe SMO S40/RMU S40 tegen een aantal serieuze beperkingen aan. In onze situatie draait alles op Modbus over LAN, zonder dat we Uplink of externe cloudkoppelingen willen gebruiken. Toch blijkt dat de firmware steeds meer richting verplichte Uplink-connectie wordt geduwd: blokkeren kan niet, en de functionaliteit blijft actief, zelfs als je het niet wilt.
De handmatige firmware-update zelf verloopt gecontroleerd en lijkt in eerste instantie goed te gaan. Maar daarna gebeuren er vreemde dingen: zonder dat de installateur wordt geïnformeerd, worden via de SMO of Uplink-verbinding automatisch de firmware van de RMU en de warmtepomp bijgewerkt. Je hebt totaal geen controle over wanneer en hoe dit gebeurt, wat de verwachtingen zijn, of het goed is gegaan, en wie het moet constateren als het misgaat.
Het grootste probleem: de gebruiker kan alleen verder als de nieuwe privacyvoorwaarden worden geaccepteerd. Er is geen optie om dit te weigeren, wat wij als een ontwerpfout zien. Dit alles is voorgelegd aan Nibe, maar tot nu toe is er geen initiatief om hier iets aan te doen.
Extra punt:
We hebben de SMO-module inmiddels in een aparte VLAN-omgeving geplaatst om ongewenste communicatie te blokkeren, maar zelfs dan probeert Nibe nog steeds actief verbinding te maken. Dat hoeft voor ons echt niet en is onwenselijk.
Kortom: als je volledige regie wilt houden over je installatie en alleen Modbus over LAN gebruikt, loop je tegen flinke beperkingen aan. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen of er andere oplossingen zijn gevonden om deze verplichte cloudkoppelingen en automatische updates te omzeilen/ uit te zetten
Je zou beter kubieke meters vergelijken ipv vierkante meters.Knowbody schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:14:
[...]
Maar toch.
Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 1 HW PiB
Die verhouding ligt toch aardig gelijk. We hebben beiden een moderne woning dus als zijn oppervlakte 3x zo groot is, is het volume ook ongeveer 3x zo groot.RISL schreef op woensdag 24 september 2025 @ 06:25:
[...]
Je zou beter kubieke meters vergelijken ipv vierkante meters.
Ik geef jullie beiden gelijk 😛G-addict schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:44:
[...]
Die verhouding ligt toch aardig gelijk. We hebben beiden een moderne woning dus als zijn oppervlakte 3x zo groot is, is het volume ook ongeveer 3x zo groot.
M2 vergelijken is dan ook meer het afgiftesysteem (inhoudelijk)vergelijken en niet de warmteverliezen of benodigde warmte.
Zonder de hoh afstand en gebruikte diameters te weten zegt dat nog niet alles.
Maar bijvoorbeeld hoh 10 en 16x2 buis heeft nagenoeg dezelfde waterinhoud als hoh 15 met 18x2 buis.
Als je voldoende buffer hebt in je vloerverwarmingsgroepen die altijd open staan kunnen de zoneregelingen zoiezo gehandhaafd blijven. De link tussen een parallel buffer en koelen ontgaat mij overigens even. Dat gaat ook prima zonder parallel buffervat.Knowbody schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:27:
[...]
Als ik naar een buffer ga doe ik dat ook vanwege koelen en bovendien kan de zoneregeling dan op slaapkamers weer worden teruggeplaatst. Vandaar dat ik dacht dat het proportionele druk moet zijn dan.
Maar zal het ervaren.
Daar heb je gelijk in. Maar dan zou je ook de ventilatievoorziening, toegepaste beglazing, qv 10 waarde en zoninstraling cq zonwering moeten meenemen ;-)Knowbody schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:47:
[...]
Ik geef jullie beiden gelijk 😛
M2 vergelijken is dan ook meer het afgiftesysteem (inhoudelijk)vergelijken en niet de warmteverliezen of benodigde warmte.
Zonder de hoh afstand en gebruikte diameters te weten zegt dat nog niet alles.
Maar bijvoorbeeld hoh 10 en 16x2 buis heeft nagenoeg dezelfde waterinhoud als hoh 15 met 18x2 buis.
Ik weet dat ik open loop kan draaien met mijn systeem. Zelfs als een aantal zones gaan dichtlopen of weer openen.G-addict schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:48:
[...]
Als je voldoende buffer hebt in je vloerverwarmingsgroepen die altijd open staan kunnen de zoneregelingen zoiezo gehandhaafd blijven. De link tussen een parallel buffer en koelen ontgaat mij overigens even. Dat gaat ook prima zonder parallel buffervat.
Wat me echter opvalt is dat de WP minder moeite heeft met SWW als het koud is (en de verdamper temperatuur niet zo idioot laag wordt daarbij) dat ik ook daarom deze overweging maak.
Voor als je echt op het stroomverbruik aan het letten bent, ik heb eens mijn zone regeling (die ik in maar enkele ruimtes gebruik) gaan meten. Zodra hij alle groepen "open" moet zetten dan verbruikt dit constant 50 watt (2 watt per zone motor ongeveer). Meestal zijn deze namelijk NC (normally closed) dat wil zeggen dat in de winter ze eigenlijk normaal gesproken zonder stroom dicht zijn. Hou hier dus ook rekening mee. Ik heb in mijn gehele woning 25+ groepen. Stel in de winter moeten die allemaal open dan verbruik je dus per dag 50watt aan stroom constant extra.Knowbody schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:24:
[...]
Ik weet dat ik open loop kan draaien met mijn systeem. Zelfs als een aantal zones gaan dichtlopen of weer openen.
Wat me echter opvalt is dat de WP minder moeite heeft met SWW als het koud is (en de verdamper temperatuur niet zo idioot laag wordt daarbij) dat ik ook daarom deze overweging maak.
Ik heb hier bijna geen enkele ruimte meer voorzin van de zone regeling omdat ik het nu volledig stabiel waterzijdig ingeregeld heb. Maar het kan soms wel eens handig zijn in enkele ruimtes.
Hier sinds vorige winter en deze zomer pas echt blij met mijn installatie na alles fine tunen en waterzijdig blijven inregelen. Ik maak gebruik van het volgende schema:
/f/image/8ELbc4Q5Fxw3drMmWCJZlwHY.png?f=fotoalbum_large)
Altijd bepaalde twijfel gehad of de ukv nodig was, maar heb ook niet het idee dat het perse in de weg zit. Gebruik mijn systeem enkel voor verwarming en geen warmwater. Vorig jaar 25m2 aangebouwd waar een nieuwe vloerverdeler tussen gekomen is. Deze verbouwing was precies in de winter van December tot en met Februari dus het verbruik in deze maanden lag erg hoog omdat ik moest compenseren. Benieuwd hoe 't komende winter gaat zijn met de nieuwe aanbouw. Nu totaal met boven verdieping 285m2 woonoppervlakte waarvan ik in principe in de winter 185m2 van warm hou op 21,5 graad. Denk achteraf dat ik het ook met een S2125-8 ook had kunnen verwarmen.
ps. zie dat ze nu ook zwaardere modellen hebben van de S2125-(20).
[ Voor 33% gewijzigd door mvrooij op 24-09-2025 10:38 ]
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
Dank.mvrooij schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:30:
[...]
Voor als je echt op het stroomverbruik aan het letten bent, ik heb eens mijn zone regeling (die ik in maar enkele ruimtes gebruik) gaan meten. Zodra hij alle groepen "open" moet zetten dan verbruikt dit constant 50 watt (2 watt per zone motor ongeveer). Meestal zijn deze namelijk NC (normally closed) dat wil zeggen dat in de winter ze eigenlijk normaal gesproken zonder stroom dicht zijn. Hou hier dus ook rekening mee. Ik heb in mijn gehele woning 25+ groepen. Stel in de winter moeten die allemaal open dan verbruik je dus per dag 50watt aan stroom constant extra.
Ik heb hier bijna geen enkele ruimte meer voorzin van de zone regeling omdat ik het nu volledig stabiel waterzijdig ingeregeld heb. Maar het kan soms wel eens handig zijn in enkele ruimtes.
Hier sinds vorige winter en deze zomer pas echt blij met mijn installatie na alles fine tunen en waterzijdig blijven inregelen. Ik maak gebruik van het volgende schema:
[Afbeelding]
Altijd bepaalde twijfel gehad of de ukv nodig was, maar heb ook niet het idee dat het perse in de weg zit. Gebruik mijn systeem enkel voor verwarming en geen warmwater. Vorig jaar 25m2 aangebouwd waar een nieuwe vloerverdeler tussen gekomen is. Deze verbouwing was precies in de winter van December tot en met Februari dus het verbruik in deze maanden lag erg hoog omdat ik moest compenseren. Benieuwd hoe 't komende winter gaat zijn met de nieuwe aanbouw. Nu totaal met boven verdieping 285m2 woonoppervlakte waarvan ik in principe in de winter 185m2 van warm hou op 21,5 graad. Denk achteraf dat ik het ook met een S2125-8 ook had kunnen verwarmen.
ps. zie dat ze nu ook zwaardere modellen hebben van de S2125-(20).
Bij mij heb ik de zoneregeling gebouwd met NO-motoren. Als de regeling of de Domotica PC uit staat staat alles open.
Het mooie van 2-poorts parallel is dat er geen menging plaatsvindt. Maar als de beide circuits in balans zijn, voegt het buffer ook niets toe en wordt het koude water aangesproken bij defrosts, waarbij immers GP12 naar max flow wordt gestuurd waardoor het buffer juist dan wordt gebruikt!
Daarom zou ik dan ook kiezen voor alle 4 poorten te gebruiken, of desnoods 3 (aanvoer door buffer of retour door buffer).
Menging maakt mij niet uit. Of er nou 26 graden of 28 graden moet worden aangevoerd dat is heel wat anders dan 40 versus 45 of 45 versus 50.
Maar ik denk er nog over -)
De S2125 zal de F2120 lijn moeten vervangen omdat die nog R410A gebruikt. Dus zullen er ook meerdere vermogens leverbaar worden.
Idem, hier twee zomers en vooral winters aan besteed. Alle groepen staan hier handmatig open (of dicht). Naar mijn idee maakt het met een aanvoertemperatuur van < 30 graden C ook niet echt meer uit of de groep dan dichtloopt bij bijvoorbeeld zoninstraling.mvrooij schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:30:
[...]
Hier sinds vorige winter en deze zomer pas echt blij met mijn installatie na alles fine tunen en waterzijdig blijven inregelen.
Dit is zeker een feit. Niet altijd blijven denke het kan beter. Ik heb nu het gevoel dat het allemaal goed afgesteld is, zomer en winter. We gaan het deze winter weer zien! Heeft me hier inderdaad ook 2 winters en 2 zomers gekost.G-addict schreef op woensdag 24 september 2025 @ 16:09:
En wat ook helpt, al is het wellicht niet tweakers waardig... Iets accepteren zoals het is :-). Niet perfect maar goed genoeg is acceptabel en dat geeft echt heel veel rust!
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
Hoi wickydude, een vraag voor mijn lering. Uit je grafiek blijkt dat je een pomp continue draait, is dat ook zo als je geen warmtevraag hebt ( er hoeft niet verwarmt te worden) ? En indien zo, waarom is dit zo ingesteld ? Wellicht doe ik iets verkeerd …wickydude schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:44:
Mijn situatie van 1 mei tot 1 oktober is dat ik niet verwarm en dat mijn zonepompen volledig uit staan (0 Watt), ik heb er 3. En de GP12 voor de warmtepomp staat op 0 behalve voor SWW of de legionella run, verbruik gedurende die maanden ongeveer 0,170 Wh per dag. Weet nog niet wat ik verbruik in de periode 1 oktober tot 1 mei, gaan we dit seizoen meten. Voor de zones heb ik drie axc’s die regelen op drie bt50 die in huis hangen.
Als ik koel, maar dat komt heel sporadisch voor, is het verbruik hoger, maar dit seizoen niet hoeven te doen, woon in het koude noorden ;-).
Gr. Marc
In het begin was het zo dat de installateur de gp10 had aangesloten op een constante voeding, dus die draaide fulltime. Later heb ik die op de pompcontacten aangesloten, waardoor de smo hem uit en aan kan zetten.
Grootste deel van de zomer stond ie uit. Elke dag liet de smo hem even draaien zodat hij niet vast gaat zitten.
Nu bij verwarming actief loopt hij eigenlijk de hele tijd. Dat is nodig om een goede meting van de watertemperatuur te krijgen zodat de gm goed oplopen. Zou je de pomp uit laten dan komt er geen circulatie met koud water uit de vloer, de sensor zou gewoon warm kunnen blijven terwijl de vloer koud kan zijn.
Grootste deel van de zomer stond ie uit. Elke dag liet de smo hem even draaien zodat hij niet vast gaat zitten.
Nu bij verwarming actief loopt hij eigenlijk de hele tijd. Dat is nodig om een goede meting van de watertemperatuur te krijgen zodat de gm goed oplopen. Zou je de pomp uit laten dan komt er geen circulatie met koud water uit de vloer, de sensor zou gewoon warm kunnen blijven terwijl de vloer koud kan zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door wickydude op 24-09-2025 22:07 ]
Ah, natuurlijk, zo lopen de drie pompen bij mij ook continue als ik ga verwarmen, met een menger ervoor voor de juiste warmte afgifte uit het buffervat.wickydude schreef op woensdag 24 september 2025 @ 22:06:
In het begin was het zo dat de installateur de gp10 had aangesloten op een constante voeding, dus die draaide fulltime. Later heb ik die op de pompcontacten aangesloten, waardoor de smo hem uit en aan kan zetten.
Ik laat je mijn pomp verbruik weten zo snel ze weer aan zijn, zit nu een energiemeter tussen.
Bedankt voor het antwoord !
Marc
Hier is de WP vandaag weer begonnen, buiten temp gemiddeld 24h onder 13 graden. Binnen bleef het afgelopen dagen tussen de 20,5 en 22 door de zon. Vandaag dagje minder zon dus mooi om te zien dat hij op het juiste moment weer gaat starten in de automatische stand met de juiste instellingen voor mijn woning. Twijfel was er om gemiddelde buiten start temp naar 14 te zetten maar 1 of 2 dagen iets lagere temp binnen is geen ramp.
Mijn SMO waar beide pompen opzitten heeft dit jaar (zit losse HomeWizard meter op) tot nu toe 182 kWh verbruikt. Vorig jaar was dit 295kWh over heel jaar.
Mijn WP zelf heeft 3002 kWh verbruikt tot nu toe, maar is beetje vertekend beeld omdat door een grote verbouwing van December tot en met Februari ik de ruimtes moest opvangen qua warmte vanwege het open liggen van de aanbouw (tijdelijke stofwand van hout). WP stond dus stukje hoger te blazen dan normaal.
Mooimvrooij schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:12:
Hier is de WP vandaag weer begonnen, buiten temp gemiddeld 24h onder 13 graden. Binnen bleef het afgelopen dagen tussen de 20,5 en 22 door de zon. Vandaag dagje minder zon dus mooi om te zien dat hij op het juiste moment weer gaat starten in de automatische stand met de juiste instellingen voor mijn woning. Twijfel was er om gemiddelde buiten start temp naar 14 te zetten maar 1 of 2 dagen iets lagere temp binnen is geen ramp.
Bij mij gisterenavond de WP via handmatige mode op verwarmen gezet niet omdat het koud in huis is, maar wel om de koude vloer wat minder kil te maken. En als test. GP12 op 25% gezet want ik wil totaal niet meer dan 20 liter per minuut flow door de groepen. Die 20 lpm is de max voor de 2050-6, die over 3 weken wordt geplaatst.
Start GM op -180 gezet om nog enigszins 'lange' runs te krijgen.
PS Het nadeel van jouw automatische stand is dat de filtertijd opnieuw begint te tellen na bijvoorbeeld een software update
Jij bent dus erg benieuwd hoe dat komend seizoen gaat uitpakken 😊mvrooij schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:16:
Mijn WP zelf heeft 3002 kWh verbruikt tot nu toe, maar is beetje vertekend beeld omdat door een grote verbouwing van December tot en met Februari ik de ruimtes moest opvangen qua warmte vanwege het open liggen van de aanbouw (tijdelijke stofwand van hout). WP stond dus stukje hoger te blazen dan normaal.
Ja klopt, merkte het ook wat aan de vloer gisteravond!Knowbody schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:23:
[...]
Mooi
Bij mij gisterenavond de WP via handmatige mode op verwarmen gezet niet omdat het koud in huis is, maar wel om de koude vloer wat minder kil te maken. En als test. GP12 op 25% gezet want ik wil totaal niet meer dan 20 liter per minuut flow door de groepen. Die 20 lpm is de max voor de 2050-6, die over 3 weken wordt geplaatst.
Start GM op -180 gezet om nog enigszins 'lange' runs te krijgen.
PS Het nadeel van jouw automatische stand is dat de filtertijd opnieuw begint te tellen na bijvoorbeeld een software update
Nou leuk dat je dit zegt, ik had de laatste update nog niet gedaan dus heb die paar dagen terug gedaan en merkte inderdaad dat de filtertijd temperatuur aangepast werd. Zie hier de grafiek:
/f/image/tAXDSJXiexhyujxTAOIaxRuj.png?f=fotoalbum_large)
Nu is het geen ramp, want hij begint nu netjes en dit was paar dagen geleden.
Juist, er is 25m2 bij gekomen in de eetkamer. Aanbouw met bijna alleen maar glas en een lichtstraat. Loodgieter heeft in deze ruimte 3 lussen gelegd met 18mm verwarmingsbuis op max 10cm. Iets meer capaciteit dus dan normaal. Tripple Glas alles en aanbouw goed geïsoleerd volgens de laatste standaarden. Erg benieuwd wat het gaat brengen komende winter.Knowbody schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:24:
[...]
Jij bent dus erg benieuwd hoe dat komend seizoen gaat uitpakken 😊
@mvrooij
Wat doet jouw verdamper temperatuur nu?
Bij mij is de buitentemperatuur volgens BT1 9 a 10 graden.
De verdamper daalt naar 0 a 1 graad gedurende de run.
Vlak na de start zie ik al 4 graden, dat komt door de verhoogde frequentie 46 HZ, welke daarna naar 25 Hz gaat
Vlak na de start zie ik al 4 graden, dat komt door de verhoogde frequentie 46 HZ, welke daarna naar 25 Hz gaat
[ Voor 5% gewijzigd door Knowbody op 25-09-2025 10:06 ]
Verdamper temperatuur nu (BT16) is 5,2 graden.Knowbody schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:05:
@mvrooij
BT1 is bij mij nu 11,2.
Graadminuten bouwen iets op, zit op -121 nu maar loopt op. Heeft ook wel te maken met SPA. Stroom gaat nu goedkoper worden dus zie hem langzaam harder werken. Vanmorgen heeft hij de piek in stroomprijs beetje ontweken zeg maar.
[ Voor 19% gewijzigd door mvrooij op 25-09-2025 10:29 ]
Dus jij hebt mengverdelers met pompen? En een thermostaatknop er op?MarcKeulers schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:12:
[...]
Ah, natuurlijk, zo lopen de drie pompen bij mij ook continue als ik ga verwarmen, met een menger ervoor voor de juiste warmte afgifte uit het buffervat.
Ik laat je mijn pomp verbruik weten zo snel ze weer aan zijn, zit nu een energiemeter tussen.
Bedankt voor het antwoord !
Marc
[ Voor 24% gewijzigd door wickydude op 25-09-2025 10:57 ]
Wickydude, zie hier mijn redelijk up to date systeem (mis wat kleine dingen)wickydude schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:55:
[...]
Dus jij hebt mengverdelers met pompen? En een thermostaatknop er op?
:strip_exif()/f/image/gGu54vYwS0G4SEOWkSZ9FqvA.jpg?f=fotoalbum_large)
Aan de rechterkant zie je de drie afgifte systemen met hun zones. Alle drie worden ze geregeld door een aparte axc30 met mixing valve en pomp. Op drie verschillende plaatsen in mijn huis hangen NIBE BT50 en bij de aan en afvoer weer BT2enBT3 (alles3keer).
Deze opzet was nodig daar ik naast de warmtepomp ook een haardkachel heb die zijn warmte in het buffervat kwijt wordt, naast de warmte in de kamer. Het buffervat en de warmtepomp worden door de buitentemperatuur gestuurd en de temperatuur in het buffervat. De zones door de interne temperatuur op drie verschillende plaatsen. Verder kan ik de radiatoren nog afzonderlijk sturen, de vvw niet, die heeft geen additionele sluiting, is wel waterzijdig ingeregeld.
Wellicht een beetje overkill hier en daar maar wel enorm flexibel, kan op zonnige dagen bij verwarmen mijn warmtepomp een run van 6uur laten maken en hetbuffervat vullen met warmte, dan heb ik voldoende warmte voor de avond … buffervat is 500 liter. Met de accu nu ook nog mogelijkheid optijd te gaan sturen in de herfst en lente (winter is de accu zo goed als niet te gebruiken).
Hoop dat het helpt en duidelijk is, bij vragen laat maar weten!
Het is mij tijdens de laatste FW update ook opgevallen dat alle componenten erin zaten. Ik dacht dat ik voorheen apart een update voor de RMU moest starten en dat was nu niet het geval.Jawiweb schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 20:56:
[...]
De handmatige firmware-update zelf verloopt gecontroleerd en lijkt in eerste instantie goed te gaan. Maar daarna gebeuren er vreemde dingen: zonder dat de installateur wordt geïnformeerd, worden via de SMO of Uplink-verbinding automatisch de firmware van de RMU en de warmtepomp bijgewerkt. Je hebt totaal geen controle over wanneer en hoe dit gebeurt, wat de verwachtingen zijn, of het goed is gegaan, en wie het moet constateren als het misgaat.
Op zich zie ik dit niet als een probleem. In veel gevallen wordt een bepaalde versie FW in combinatie met een bepaalde versie FW op alle andere componenten getest. Dus het is dan ook het beste als alles op één lijn zit en dit zal Nibe in dit geval waarschijnlijk minder calls opleveren.
De tijd zal dat laatste leren denk ik

Dat is overigens niet ongebruikelijk. Ik werk zelf bij een SW vendor en dit is gebruikelijk.Jawiweb schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 20:56:
[...]
Het grootste probleem: de gebruiker kan alleen verder als de nieuwe privacyvoorwaarden worden geaccepteerd. Er is geen optie om dit te weigeren, wat wij als een ontwerpfout zien. Dit alles is voorgelegd aan Nibe, maar tot nu toe is er geen initiatief om hier iets aan te doen.
Neem je telefoon. Als je daar de voorwaarden niet wilt accepteren heb je ook maar 1 optie. Weggooien dat apparaat.
Je kunt natuurlijk internet toegang blokkeren voor het MAC adres of IP adres van je SMOS40. Dan kun je wel lokaal communieren, maar niet naar internet. Als jullie op afstand modbus uitlezen zou je alleen die poorten kunnen toestaan. Ik persoonlijk zou dan weer niet als te blij zijn met een bedrijf dat modbus over het internet uitleestJawiweb schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 20:56:
[...]
Extra punt:
We hebben de SMO-module inmiddels in een aparte VLAN-omgeving geplaatst om ongewenste communicatie te blokkeren, maar zelfs dan probeert Nibe nog steeds actief verbinding te maken. Dat hoeft voor ons echt niet en is onwenselijk.
Ok nu snap ik het een beetje. ThanksMarcKeulers schreef op donderdag 25 september 2025 @ 12:32:
[...]
Wickydude, zie hier mijn redelijk up to date systeem (mis wat kleine dingen)[Afbeelding]
Aan de rechterkant zie je de drie afgifte systemen met hun zones. Alle drie worden ze geregeld door een aparte axc30 met mixing valve en pomp. Op drie verschillende plaatsen in mijn huis hangen NIBE BT50 en bij de aan en afvoer weer BT2enBT3 (alles3keer).
Deze opzet was nodig daar ik naast de warmtepomp ook een haardkachel heb die zijn warmte in het buffervat kwijt wordt, naast de warmte in de kamer. Het buffervat en de warmtepomp worden door de buitentemperatuur gestuurd en de temperatuur in het buffervat. De zones door de interne temperatuur op drie verschillende plaatsen. Verder kan ik de radiatoren nog afzonderlijk sturen, de vvw niet, die heeft geen additionele sluiting, is wel waterzijdig ingeregeld.
Wellicht een beetje overkill hier en daar maar wel enorm flexibel, kan op zonnige dagen bij verwarmen mijn warmtepomp een run van 6uur laten maken en hetbuffervat vullen met warmte, dan heb ik voldoende warmte voor de avond … buffervat is 500 liter. Met de accu nu ook nog mogelijkheid optijd te gaan sturen in de herfst en lente (winter is de accu zo goed als niet te gebruiken).
Hoop dat het helpt en duidelijk is, bij vragen laat maar weten!
@MarcKeulers deftig systeem!
Ik was eens aan het kijken naar de SWW instellingen van het systeem dat hier eind vorige winter geplaatst is (Nibe S2125-12, SMO S40 en een Nibe RSH300 boilervat).
In menu 7.1.1.2 kun je bij de “Charge Method” kiezen uit Delta Temp of Target Temp. Standaard stond deze op Delta Temp wat volgens de installatiehandleiding ook de aanbevolen waarde is voor de RSH300 boiler met een Charging Coil.
Echter als ik die waarde aanpas naar Target Temp. dan duren de SWW runs een heel stuk korter. Dat komt omdat de compressor bij Delta Temp zoals je ook verwacht puurt stuurt op Delta temperatuur. Dit betekent dat de aanvoertemperatuur langzaam wordt opgebouwd tijdens de run. Bij Target Temp. gaat de compressor meteen harder werken, gaat de pompsnelheid iets omhoog en gaat de aanvoer temperatuur meteen naar de eind temperatuur waardoor je een grotere delta krijgt en de boiler veel sneller warm is.
Iemand enig idee waarom ze dan toch Delta Temp hier adviseren als setting? Ik weet dat hogere aanvoertemperaturen minder energiezuinig zijn maar ik kan me haast niet voorstellen dat het verschil tussen starten met bijvoorbeeld 50 graden en dan langzaam opbouwen naar meestal rond de 62 graden efficiënter is dan een veel kortere periode direct op 62 graden draaien met een hogere flow?
In menu 7.1.1.2 kun je bij de “Charge Method” kiezen uit Delta Temp of Target Temp. Standaard stond deze op Delta Temp wat volgens de installatiehandleiding ook de aanbevolen waarde is voor de RSH300 boiler met een Charging Coil.
Echter als ik die waarde aanpas naar Target Temp. dan duren de SWW runs een heel stuk korter. Dat komt omdat de compressor bij Delta Temp zoals je ook verwacht puurt stuurt op Delta temperatuur. Dit betekent dat de aanvoertemperatuur langzaam wordt opgebouwd tijdens de run. Bij Target Temp. gaat de compressor meteen harder werken, gaat de pompsnelheid iets omhoog en gaat de aanvoer temperatuur meteen naar de eind temperatuur waardoor je een grotere delta krijgt en de boiler veel sneller warm is.
Iemand enig idee waarom ze dan toch Delta Temp hier adviseren als setting? Ik weet dat hogere aanvoertemperaturen minder energiezuinig zijn maar ik kan me haast niet voorstellen dat het verschil tussen starten met bijvoorbeeld 50 graden en dan langzaam opbouwen naar meestal rond de 62 graden efficiënter is dan een veel kortere periode direct op 62 graden draaien met een hogere flow?
Dit visualiseert het een beetje . COP is een benadering obv testdata Nibe, maar geeft grosso modo weer waar het heen gaat als de aanvoertemperatuur buitenunit omhoog gaat.
/f/image/p6Lj7LndsFEA0f8GkQcAubcP.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door wickydude op 25-09-2025 18:50 ]
COP benadering volgens methode die hier wordt beschreven: arjan7101 in "COP berekening voor Nibe warmtepompen"
Daar had ik P1 moeten tiepen. Rest van het verhaal klopt nog steeds, best veel vermenging door debietverschil tussen primair en afgifte.gaafst schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:42:
Ik heb ook een parallel buffervat aangesloten conform plaatje P3.
Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k
Het is nog niet koud genoeg. Mijn WP slaat ongeveer 8x per dag aan voor ±60-90 min. Daarna heeft hij zijn graadminuten weggewerkt en gaat hij weer uit. Dit alles draait op de laagst mogelijke capaciteit van de unit. Zodra het buiten consistent kouder wordt zal hij weer langere runs gaan maken waar hij rustig de hele dag kan draaien.warsame schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:03:
IIk weet nog steeds niet precies wat ik hiervan moet vinden. Er zijn best veel starts. Hoe zit dat bij jullie? Ik zag bijvoorbeeld gisteren dat er veel idle momenten zijn in het verbruik van de WP. Duiden deze momenten op de start/stop situaties?[Afbeelding]
[Afbeelding]
Overall is je aantal starts nog steeds lager dan je aantal uren, dus ik zou me geen zorgen maken.warsame schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:03:
IIk weet nog steeds niet precies wat ik hiervan moet vinden. Er zijn best veel starts. Hoe zit dat bij jullie? Ik zag bijvoorbeeld gisteren dat er veel idle momenten zijn in het verbruik van de WP. Duiden deze momenten op de start/stop situaties?[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een compressor heeft over het algemeen een levensduur van 150.000 starts of 100.000 uren, dus zolang je zo doorgaat zal bij jou het aantal uur leidend worden over 20 jaar 😉
En inderdaad, als het echt koud wordt zullen de runs wel langer worden.
Momenteel lukt het mij niet de warmtepomp en lange run te laten maken.warsame schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:03:
[Afbeelding]
Daarvoor is het minimaal vermogen te hoog (wat een van de redenen is dat ik ga downsizen).
Maar door wat langere pauzes te accepteren worden de runs ook langer.
Je ziet in het eerste plaatje het moment dat ik met de graadminuten van -60 naar -180 ben gegaan.
Verder heb ik de pompsnelheid vastgezet zodat hij niet als een malle onbedoeld vermogen gaat leveren.
Het is zeker nog niet koud in huis, en de verwarming hoeft ook nog niet aan, maar om te testen met het debiet heb ik de verwarming nu 2 dagen actief. Eerst op curve 2, nu op machine learning via de ruimtevoeler.
/f/image/BORX93IxADVvOtjtZyd1zuPO.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/fQFDI9Wa6CUCrN1SVXCXb89b.png?f=fotoalbum_large)
Ik ga downsizen. Of eigenlijk rightsizen.warsame schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 12:22:
@rusman @Knowbody bedankt.
@wickydude Je gaat toch downsizen naar de 2050-6? Wat verwacht je daar nog meer van, naast langere runs? Mijn installateur raadde destijds een 2040-8 aan, maar ik heb uiteindelijk toch voor de 2040-6 gekozen.
De 2050-6 is doorgaans stiller dan mijn split 12 kW maar heeft uiteraard ook niet dezelfde spierballen.
Ik zet deze stap om meerdere redenen. Mijn ruimte waar de binneninstallatie staat zal er ook van opknappen.
Vanmorgen is mijn WP weer in rust geschoten maar blijft natuurlijk GP12 en GP10 draaien. Nu zag ik dat dit standaard in rust ingesteld staat op 30%. Ik heb deze nu naar 10% gezet en merk dat ik 20 watt zak in constant verbruik van de SMO. Wat is het nadeel hiervan en zou het bijvoorbeeld ook naar 10 of 5% kunnen? Benieuwd naar jullie mening hierover.
Ik dacht/zag vanmorgen hetzelfde, maar ben iets voorzichtiger naar 15% gegaan. Ik kan me voorstellen dat je circulatie wilt houden als het vriest buiten, maar er om wat voor reden de graadminuten zijn opgelopen naar het afschakelpunt. Ik heb zelf een systeem met een paralelbuffer (ik neem aan jij ook, omdat je ook 2 pompen hebt), dus de GP12 hoeft niet door de vloerverwarming te pompen. Deze heeft dus weinig weerstand.mvrooij schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:30:
Vanmorgen is mijn WP weer in rust geschoten maar blijft natuurlijk GP12 en GP10 draaien. Nu zag ik dat dit standaard in rust ingesteld staat op 30%. Ik heb deze nu naar 10% gezet en merk dat ik 20 watt zak in constant verbruik van de SMO. Wat is het nadeel hiervan en zou het bijvoorbeeld ook naar 10 of 5% kunnen? Benieuwd naar jullie mening hierover.
Tijdens verwarmen nu haalt deze bij mij nog geen 10%. Als er geen andere reden is dan vochtbeveiliging, dan denk ik inderdaad dat deze ook terug kan naar 5% in mijn/onze situatie.
In een situatie zonder paralelbuffer is het anders uiteraard, omdat de pomp dan ook de circulatie door de vloer verzorgd. Dan moet deze zeker doorlopen, maar ik weet niet of hij dan ook naar de 30% gaat, of dat er met die configuratie op iets anders gestuurd wordt.
[ Voor 11% gewijzigd door cgms op 26-09-2025 14:41 ]
Als de buitenunit uit is dan is mijn gp12 ook uit?? Gp10 blijft wel draaien, maar die regelt zichzelf.mvrooij schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:30:
Het percentage zegt niet zoveel. Die 30% is gekozen zodat in de meeste afgiftesystemen er genoeg debiet is, bijvoorbeeld om een bypass klep open te kunnen sturen als alle afsluiters zijn dichtgegaan.mvrooij schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:30:
Ik heb het hier op 1% staan omdat ik aan de debietmeters kan zien dat er zelfs dan voldoende doorstroming is. Het hangt dus af van de leidingen, de kringen, de capaciteit van GP12 etc.
Ik draai zelfs buiten de wachttijden om op maar 25%, wat ongeveer 20 liter per minuut geeft. Bij defrosts gaat hij maximaal, dat is hier 80%
Hoi warsame,warsame schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:03:
[Afbeelding]
Hierbij mijn starts en op time, vanaf 18 november 2018 … bijna 7 jaar actief.
Een belangrijk detail, wij hebben ook een houtkachel die we gebruiken voor de verwarming (via buffervat), dat reduceert het totaal aantal starts. Verder komen wij goed uit met 1 SSW run per dag, we zijn met z’n tweeen, dat is de run van vandaag ..
:strip_exif()/f/image/vMGtd9y6oSXsDeImvlArILZo.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door MarcKeulers op 26-09-2025 21:53 ]
Hoi mvrooij, gedurende het verwarmings seizoen (oktober tot en met april) staat het minimum op 1% voor de gp12. De rest van het seizoen ( zomer) op 0%. Maar dat is in mijn situatie met een buffervat, kan afwijkend zijn voor jou! Zie commentaar van o.a. knowbody.mvrooij schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:30:
Yes hier nu op 1% gezet en maximale pomp snelheid op 80%. Dit is voor mij systeem met 2 pompen ook meer dan voldoende.MarcKeulers schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 22:00:
[...]
Hoi mvrooij, gedurende het verwarmings seizoen (oktober tot en met april) staat het minimum op 1% voor de gp12. De rest van het seizoen ( zomer) op 0%. Maar dat is in mijn situatie met een buffervat, kan afwijkend zijn voor jou! Zie commentaar van o.a. knowbody.
Ik heb nu een wat kleinere warmtepomp van 5kw. welke rond -5 nog maar 2/3 kw doet. En dat is eigenlijk te weinig en de Nibe wp kan dit prima opvangen bij -5.
Ik zit er aan te denken om een F2050-6 aan te schaffen. In principe heb ik de gehele installatie al, met een parallel buffervat alleen zit ik te kijken naar de Pomp GP12, welke tussen wp en installatie zit. Moet dit een pwm pomp zijn of kan ik hier een Alpha 1 of 2 tussen zetten.
Ik zit er aan te denken om een F2050-6 aan te schaffen. In principe heb ik de gehele installatie al, met een parallel buffervat alleen zit ik te kijken naar de Pomp GP12, welke tussen wp en installatie zit. Moet dit een pwm pomp zijn of kan ik hier een Alpha 1 of 2 tussen zetten.
Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.
Mijn Nibe b/w warmtepomp doet sinds afgelopen dinsdag 3-5 runs per dag (vanaf --180 GM en incl SWW). Compressoruren 6-12 per dag (incl SWW).warsame schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:03:
IIk weet nog steeds niet precies wat ik hiervan moet vinden. Er zijn best veel starts. Hoe zit dat bij jullie?
S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6
.
[ Voor 99% gewijzigd door macbelly op 28-09-2025 16:40 ]
. (hoe creëer ik een nieuwe post zonder dat die aan de vorige post van mij wordt geplakt?)
[ Voor 255% gewijzigd door macbelly op 28-09-2025 17:09 ]
Ik weet het niet zeker maar ik vermoed dat vrijwel iedereen de CP11 pomp (GP12) pwm gestuurd heeft.Krissiejj schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:27:
Ik heb nu een wat kleinere warmtepomp van 5kw. welke rond -5 nog maar 2/3 kw doet. En dat is eigenlijk te weinig en de Nibe wp kan dit prima opvangen bij -5.
Het idee van een buffervat plaatsen heb ik laten varen.Knowbody schreef op maandag 22 september 2025 @ 22:54:
[...]
Jij hebt zo'n laag verbruik dat dat buffervat in elk geval niet heel nadelig uitpakt !! Lekker zo laten.
De nieuwe F2050-6 die ik krijg heeft niet zoveel liters nodig, ik heb ruim voldoende water in de vloer. Met de huidige warmtepomp is dat op het randje.
Ik loop tegen iets vreemds aan (in mijn ogen dan). Kan iemand het volgende verklaren?
Eénmaal per week op een vast tijdstip verwarm ik mijn SWW extra ('Meer warm water' of 'periodieke verhoging'). Het is mij opgevallen dat dit in de maanden juni t/m augustus significant minder stroom voor bijverwarming kost dan in de rest van het jaar (0.9-1.2 kWh tegenover 2.1-3.3kWh per keer). Het gaat om een 180L vat.
Dit was zowel vorig jaar als dit jaar het geval (de wp is sinds begin 2024 in gebruik).
Rara wat gebeurt hier?
Eénmaal per week op een vast tijdstip verwarm ik mijn SWW extra ('Meer warm water' of 'periodieke verhoging'). Het is mij opgevallen dat dit in de maanden juni t/m augustus significant minder stroom voor bijverwarming kost dan in de rest van het jaar (0.9-1.2 kWh tegenover 2.1-3.3kWh per keer). Het gaat om een 180L vat.
Dit was zowel vorig jaar als dit jaar het geval (de wp is sinds begin 2024 in gebruik).
Rara wat gebeurt hier?
.
[ Voor 99% gewijzigd door macbelly op 29-09-2025 23:08 ]
@macbelly Hogere bron temperatuur denk ik (de buitenlucht dus). Dus hogere COP, en haalt iets hogere temperatuur in het vat dus minder lang op het element. Zoiets.
@macbellyKnowbody schreef op maandag 29 september 2025 @ 23:54:
@macbelly Hogere bron temperatuur denk ik (de buitenlucht dus). Dus hogere COP, en haalt iets hogere temperatuur in het vat dus minder lang op het element. Zoiets.
Ik onderschrijf de reactie van knowbody, hierbij mijn wamteelement gebruik voor een 500 liter vat, je ziet duidelijk een verschil tussen zomer en winter. Pas op, let niet op november 2024, ik was aan het experimenteren :-) …
:strip_exif()/f/image/ONYRWs7CDUZX2xRUtP73zGqX.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je bijverwarming niet in het SWW vat zit maar in "het circuit" en je hebt een monoblock buitenunit, dan gaat tijdens het naverwarmen het warme water alsnog door de buitenunit heen, waar het in de winter meer afkoelt dan in de zomer.macbelly schreef op maandag 29 september 2025 @ 22:54:
Het is mij opgevallen dat dit in de maanden juni t/m augustus significant minder stroom voor bijverwarming kost dan in de rest van het jaar
Rara wat gebeurt hier?
De stoptemperatuur voor de compressor lijkt me in de zomer gelijk aan die in de winter.Knowbody schreef op maandag 29 september 2025 @ 23:54:
Door een lager tempo duurt het langer voordat BT6 tevreden is. In die tijd neemt de gemiddelde temperatuur in het vat wel toe omdat het onderin warmer zal worden. Maar daar zit geen sensor dus dat zie je niet.gaafst schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:37:
[...]
De stoptemperatuur voor de compressor lijkt me in de zomer gelijk aan die in de winter.
@Knowbody @gaafst @MarcKeulersmacbelly schreef op maandag 29 september 2025 @ 22:54:
Ik loop tegen iets vreemds aan (in mijn ogen dan). Kan iemand het volgende verklaren?
Rara wat gebeurt hier?
Ik zie dat jullie alledrie de buitenlucht erbij betrekken maar het gaat om een bodem/water warmtepomp (S1255-6). Maakt dat nog verschil voor jullie antwoorden? Tot nu toe 3x bijverwarming gezien waarbij de eerste 2x de verwarming nog niet aanstond. Alleen vrijwel iedere dag opwarmen van m'n SWW vat.
@MarcKeulers
Ik zie in de grafiek verschillen in de hoeveelheid verbruikte kWh maar geen factor 2 en ook niet zo plotseling als bij mij (echt van de ene op de andere keer).
@gaafst
De bijverwarming (6kW) kan zowel voor SWW als gewone verwarming gebruikt worden (dat laatste is nog niet voorgekomen tot nu toe).
Ik lag te slapen.macbelly schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 18:46:
[...]
@Knowbody @gaafst @MarcKeulers
Ik zie dat jullie alledrie de buitenlucht erbij betrekken maar het gaat om een bodem/water warmtepomp (S1255-6). Maakt dat nog verschil voor jullie antwoorden? Tot nu toe 3x bijverwarming gezien waarbij de eerste 2x de verwarming nog niet aanstond. Alleen vrijwel iedere dag opwarmen van m'n SWW vat.
Als je die genoemde maanden aan het koelen was had je mogelijk een warmere bron.
[ Voor 8% gewijzigd door Knowbody op 30-09-2025 19:06 ]
Macbelly, dank voor de uitleg, mijn grafieken kun je inderdaad beter vergetenmacbelly schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 18:46:
[...]
@Knowbody @gaafst @MarcKeulers
@MarcKeulers
Ik zie in de grafiek verschillen in de hoeveelheid verbruikte kWh maar geen factor 2 en ook niet zo plotseling als bij mij (echt van de ene op de andere keer).
@gaafst
De bijverwarming (6kW) kan zowel voor SWW als gewone verwarming gebruikt worden (dat laatste is nog niet voorgekomen tot nu toe).
@MarcKeulers @Knowbody @gaafst
Dank voor de reacties en aanvullingen. Ik zal de vraag ook in Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis stellen.
Dank voor de reacties en aanvullingen. Ik zal de vraag ook in Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis stellen.
Goedendag,
Ik heb in januari 2025 mijzelf een Nibe F2050 met SMO S40 en RMU S40 cadeau gedaan en hybride dmv een pentax open verdeler aangesloten op mijn huidige cv-installatie bestaande uit een Remeha combi met 120m2 vloerverwarming 11 groeps op de begane grond en 4 lt radiatoren op de slaapkamers, 2 slaapkamers worden soms wat uurtjes bijverwarmd middels een elektrisch kacheltje/infra rood ivm studerende pubers.
De huidige vloerverwarming verdeler met pomp heb ik vervangen voor een gesloten verdeler zonder pomp.
De cv-ketel heb ik buiten werking gezet omdat de Nibe het alleen ook wel aan kan en gebruik nu om te testen een 150liter elektrische boiler voor warmwater wat erg goed bevalt en tot nu toe bijna altijd gratis op zonnestroom heb kunnen verwarmen met mijn 26 zonnepanelen.
Nu ben ik van plan om helemaal van het gas af te gaan en de open verdeler en cv ketel te vervangen voor een Nibe buffervat van 120liter in serie in de aanvoer met een elektrisch verwarmingselement om op zonnige koude dagen mee te laten verwarmen op overtollig zonne-energie en als bijverwarming als de Nibe het moeilijk krijgt in de winter (verwacht niet dat dit echt nodig zal zijn).
De keuze om het buffervat serie in de aanvoer te plaatsen heeft volgens mij ook het voordeel dat een defrost sneller zal gaan omdat er ruim voldoende warm water op voorraad is en niet het water uit de vloerverwarming gehaald hoeft te worden wat al wat afgekoeld is.
Graag jullie mening hierover of ik hier goed aan doe of iets over het hoofd zie.
Warm tapwater en cv wil ik bewust gescheiden houden mede om de Nibe te ontlasten en enkel voor cv en koeling te gebruiken. wellicht komt er nog een warmtepompboiler!
Alvast bedankt voor het meedenken.
P.S. het is de bedoeling om voor de zomermaanden meer elektrische boilers te gaan plaatsen om te gebruiken als water accu/voorverwarming warm tapwater geschakeld middels een HW stekker op overcapaciteit.
Ik heb in januari 2025 mijzelf een Nibe F2050 met SMO S40 en RMU S40 cadeau gedaan en hybride dmv een pentax open verdeler aangesloten op mijn huidige cv-installatie bestaande uit een Remeha combi met 120m2 vloerverwarming 11 groeps op de begane grond en 4 lt radiatoren op de slaapkamers, 2 slaapkamers worden soms wat uurtjes bijverwarmd middels een elektrisch kacheltje/infra rood ivm studerende pubers.
De huidige vloerverwarming verdeler met pomp heb ik vervangen voor een gesloten verdeler zonder pomp.
De cv-ketel heb ik buiten werking gezet omdat de Nibe het alleen ook wel aan kan en gebruik nu om te testen een 150liter elektrische boiler voor warmwater wat erg goed bevalt en tot nu toe bijna altijd gratis op zonnestroom heb kunnen verwarmen met mijn 26 zonnepanelen.
Nu ben ik van plan om helemaal van het gas af te gaan en de open verdeler en cv ketel te vervangen voor een Nibe buffervat van 120liter in serie in de aanvoer met een elektrisch verwarmingselement om op zonnige koude dagen mee te laten verwarmen op overtollig zonne-energie en als bijverwarming als de Nibe het moeilijk krijgt in de winter (verwacht niet dat dit echt nodig zal zijn).
De keuze om het buffervat serie in de aanvoer te plaatsen heeft volgens mij ook het voordeel dat een defrost sneller zal gaan omdat er ruim voldoende warm water op voorraad is en niet het water uit de vloerverwarming gehaald hoeft te worden wat al wat afgekoeld is.
Graag jullie mening hierover of ik hier goed aan doe of iets over het hoofd zie.
Warm tapwater en cv wil ik bewust gescheiden houden mede om de Nibe te ontlasten en enkel voor cv en koeling te gebruiken. wellicht komt er nog een warmtepompboiler!
P.S. het is de bedoeling om voor de zomermaanden meer elektrische boilers te gaan plaatsen om te gebruiken als water accu/voorverwarming warm tapwater geschakeld middels een HW stekker op overcapaciteit.
Dit is een forum over L/W warmtepompen, dus als je er niet expliciet bij vermeldt dat het om iets anders gaat, krijg je niet de juiste antwoorden. Daarnaast wellicht beter om het in een forum te vragen waar het wel on-topic is.macbelly schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 18:46:@Knowbody @gaafst @MarcKeulers
Ik zie dat jullie alledrie de buitenlucht erbij betrekken maar het gaat om een bodem/water warmtepomp
Als het geen L/W monoblock is, heb ik minder tot geen verstand van, maar zie ik ook niet direct een reden voor meer bijverwarming.Maakt dat nog verschil voor jullie antwoorden?
In dit geval was ik ervan uitgegaan dat het verwarmen van warmwater via de compressor of bijverwarming in een Nibe geen verschil zou maken tussen L/W of B/W. Mijn Nibe model staat in iedere footer en de meeste deelnemers die antwoorden hebben doorgaans door dat dat een b/w wp is.
En misschien het belangrijkste ...ik heb ook al veel vragen beantwoord gezien voor Nibe b/w wp waarvoor ik de meedenkende l/w wp bezitters hartelijk dank. Het water/water forum biedt vaak geen specifieke info voor Nibe. Vandaar.
En misschien het belangrijkste ...ik heb ook al veel vragen beantwoord gezien voor Nibe b/w wp waarvoor ik de meedenkende l/w wp bezitters hartelijk dank. Het water/water forum biedt vaak geen specifieke info voor Nibe. Vandaar.
Je blijft hier welkom hoor en het staat inderdaad gewoon onderin.macbelly schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 14:04:
In dit geval was ik ervan uitgegaan dat het verwarmen van warmwater via de compressor of bijverwarming in een Nibe geen verschil zou maken tussen L/W of B/W. Mijn Nibe model staat in iedere footer en de meeste deelnemers die antwoorden hebben doorgaans door dat dat een b/w wp is.
Voor de geïnteresseerde: via deze post is mijn jaarverbruik met de NIBE S735-4 te vinden: tinusa4 in "Nibe S735 ervaringen en advies m.b.t. optimalisatie" (in een vrij rustig topic geplaatst, vandaar deze share in dit algemene NIBE topic)
Hi Sted74,Sted74 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:05:
Goedendag,
Een schema van wat je hebt en beoogt zou wellicht handig zijn :-) …
Als je een verwarmingselement in een buffervat opneemt moet je in ieder geval zorgen dat er vermenging optreedt, 3 of 4 vier aansluitingen, zie eerdere post van Knowbody hierover.
Als je het buffervat voor warmteopslag wilt gebruiken ( zonnige koude dagen , als ik het goed begrijp) moet je zorgen dat alles wel goed blijft werken … zowel de aanvoer via de warmtepomp als de toevoer voor de vvw en de lt radiatoren.
Ken je overschot aan kWh niet op zonnige koude dagen, realiseer je wel dat je het ook voor SWW wilt gebruiken, blijft er dan nog wat over voor de verwarming?
Elektrische elementen zijn goed voor overschot, maar de warmtepompboiler is vele malen efficiënter voor 1 graad verwarmen van je SWW, keuze blijft aan jou.
Weet ook niet hoeveel plaats je hebt, een 120 liter buffervat is niet al te groot, een 500 liter behoeft plaats bv. Kijk eens naar mijn schema mbt tot buffervat en additionele verwarming, bij mij een houtkachel, principe blijft hetzelfde, ik heb 3 zones. Plaatje in een van mijn vorige posts .., buffervat is 500 liter. Momenteel ben ik bezig mijn accu uit te breiden zodat ik mijn overschot aan elektriciteit met een dynamisch contract kan vereffenen en mijn buffervat als warmteopslag kan gebruiken , warmte geproduceerd door de warmtepomp.
Zomaar wat gedachten … je kunt heel veel kanten op