WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
UKV100 met 2 aangesloten leidingen als parallel vat. Sensor op de leiding.Knowbody schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:50:
@wickydude jouw buffer heeft 4 poorten en BT25 zit in het meetbuisje ?
@mvrooij jouw buffer heeft 2 poorten en BT25 meet op de leiding?
Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase
Dan heb je exact hetzelfde als ik.wickydude schreef op donderdag 27 november 2025 @ 08:19:
[...]
UKV100 met 2 aangesloten leidingen als parallel vat. Sensor op de leiding.
Dit is mijn gebruikte schema:
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
[ Voor 10% gewijzigd door wickydude op 27-11-2025 08:51 ]
Mijn GP12 draait op 43% en bij Defrost op 80. GP10 draait op 15/16 Watt, deze past zich automatisch aan. (Auto adapt).wickydude schreef op donderdag 27 november 2025 @ 08:49:
GP12 snelheid is meestal vrij laag, nu 1%, dus de GP10 trekt de flow waarschijnlijk over het buffervat.
Runs zijn op het moment mooi lang, tussen 1,5 en 2,5 uur en bij sww tussendoor nog langer.
GP10 past zich aan aan drukverschil bij dichtlopende delen, maar reageert niet op warmte. Hij wordt tenslotte alleen maar aan en uit gezet door de SMO, niet op snelheid geregeld. Bij vloerverwarming (constante hoeveelheid in het afgiftesysteem) kun je met constante druk te werken omdat de opvoerhoogte toch niet verandert.mvrooij schreef op donderdag 27 november 2025 @ 08:50:
[...]
Mijn GP12 draait op 43% en bij Defrost op 80. GP10 draait op 15/16 Watt, deze past zich automatisch aan. (Auto adapt).
Klopt, bij mij is het gewoon constant. Heb ook geen SWW.wickydude schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:00:
[...]
GP10 past zich aan aan drukverschil bij dichtlopende delen, maar reageert niet op warmte. Hij wordt tenslotte alleen maar aan en uit gezet door de SMO, niet op snelheid geregeld. Bij vloerverwarming (constante hoeveelheid in het afgiftesysteem) kun je met constante druk te werken omdat de opvoerhoogte toch niet verandert.
Gebruik mijn Zone regeling ook minimaal tot niet, enkel voor slaapkamers of in de zomer in de badkamers waar ik niet wil koelen.
GP10 doet dan ook niets voor SWW, is puur voor het verwarmingscircuit.mvrooij schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:07:
[...]
Klopt, bij mij is het gewoon constant. Heb ook geen SWW.
Gebruik mijn Zone regeling ook minimaal tot niet, enkel voor slaapkamers of in de zomer in de badkamers waar ik niet wil koelen.
Waar kan ik dat zien? En ik heb boven en beneden van die rode debietmeters, als ik ze dichtdraai gaan ze naar 0 (ook logisch). Hoe ver ik ze ook opendraai die gaan niet verder dan een bepaald punt. Boven heb ik dus zoneregeling per slaapkamer. Maar in de woonkamer is dat niet het geval.Knowbody schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:22:
[...]
Dan was waarschijnlijk de flow ook laag want alle varianten van curve 2 en 3 voldoen in principe voor een nieuwbouw woning met alleen vloerverwarming.
Hoe kan je regelen dat er meer water stroomt L/Min?
Alle waarden van die debietmeters bij elkaar optellen geeft wat het systeem totaal aan flow levert.kayano55 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:21:
[...]
Waar kan ik dat zien? En ik heb boven en beneden van die rode debietmeters, als ik ze dichtdraai gaan ze naar 0 (ook logisch). Hoe ver ik ze ook opendraai die gaan niet verder dan een bepaald punt. Boven heb ik dus zoneregeling per slaapkamer. Maar in de woonkamer is dat niet het geval.
Uiteindelijk bepaalt de circulatiepomp hoeveel er werkelijk totaal geleverd wordt.
Heb je een systeem met een buffervat en een tweede circulatiepomp?
Ik heb een NIBE F1253 modulerende water/water combi warmtepompwickydude schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:35:
[...]
Alle waarden van die debietmeters bij elkaar optellen geeft wat het systeem totaal aan flow levert.
Uiteindelijk bepaalt de circulatiepomp hoeveel er werkelijk totaal geleverd wordt.
Heb je een systeem met een buffervat en een tweede circulatiepomp?
Nibe F2040-8 SMO40. hybride met Atag A244C 7500Wp op Zuiden 2 x Huawei Sun 2000-3KTL-M1
De verdamper is compleet dicht gevroren, en dan komt er een foutmelding dat ontdooien niet is gelukt.
Andere keren uiteindelijk hem met een hetelucht kanon ontdooid, en dan werkt ie weer naar behoren.
De leverancier kan er er niks aan vinden (bestaat sinds eind vorig jaar ook niet meer trouwens).
Nibe zegt dat er niks aan de hand is, echter zijn die nu 1 keer geweest, 3 dagen nadat ik hem zelf ontdooid heb. Wachten op hun is helaas geen optie.
De actief ontdooi temp aanpassen hebben we de vorige keer geprobeerd, echter laat deze waarde zich niet wijzigen om een onverklaarbare reden.
Aan de hand van de temp/druk/opgewekt vermogen is er een keer gerekend of er genoeg koudemiddel zou zijn, dat was toen wel het geval.
De installateur heeft de drukken een keer nagemeten en die zouden goed zijn.
Ik ga echt hulp van jullie nodig hebben om dit probleem opgelost te kunnen krijgen aangezien de leverancier en nibe geen optie blijken te zijn.
Het betreft dus een F2120-16 met een SMO40
Curve 3 offset -1
Parallel buffer (UKV100)
Alle afgifte via vloerverwarming (220m2) die in deze tijd van het jaar open staat
Flow tussen de 15 en 36 afhankelijk van pomp frequentie
BT3 tussen de 24 en 26 graden op dagen zoals vandaag
Gisteren toen alles nog goed was, ongeveer zelfde tijdsvenster als voor vandaag:
BT16 -6 tot 2
BT84 -5 tot 28
BP8LP 4 tot 7
BP9HP 7 tot 18
Ta (BT12) 24 tot 30
Tr (BT3) 24 tot 27
Afgelopen 3 uur (met verdamper dichtgevroren en mislukte defrosts)
BT16 -28 tot 0
BT84 -28 tot 30
BP8LP 2 tot 6
BP9HP 3 tot 17
Ta (BT12) 20 tot 30
Tr (BT3) 24 tot 25
Als er meer informatie nodig is om hopelijk tot een conclusie en oplossing te komen hoor ik ze graag!
30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
Ik heb het dit jaar nog niet gehad, hij draait nu werkelijk als een zonnetje. Ik heb meerdere malen de defrosts in de gate gehouden, hij is dan echt volledig schoon.format5 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:00:
En weer opnieuw heb ik het bevriezings probleem wat ieder jaar voor komt...
De verdamper is compleet dicht gevroren, en dan komt er een foutmelding dat ontdooien niet is gelukt.
Andere keren uiteindelijk hem met een hetelucht kanon ontdooid, en dan werkt ie weer naar behoren.
De leverancier kan er er niks aan vinden (bestaat sinds eind vorig jaar ook niet meer trouwens).
Nibe zegt dat er niks aan de hand is, echter zijn die nu 1 keer geweest, 3 dagen nadat ik hem zelf ontdooid heb. Wachten op hun is helaas geen optie.
De actief ontdooi temp aanpassen hebben we de vorige keer geprobeerd, echter laat deze waarde zich niet wijzigen om een onverklaarbare reden.
Aan de hand van de temp/druk/opgewekt vermogen is er een keer gerekend of er genoeg koudemiddel zou zijn, dat was toen wel het geval.
Ik ga echt hulp van jullie nodig hebben om dit probleem opgelost te kunnen krijgen aangezien de leverancier en nibe geen optie blijken te zijn.
Curve 3 offset -1
Parallel buffer (UKV100)
Alle afgifte via vloerverwarming (220m2) die in deze tijd van het jaar open staat
Gisteren toen alles nog goed was, ongeveer zelfde tijdsvenster als voor vandaag:
BT16 -6 tot 2
BT84 -5 tot 28
BP8LP 4 tot 7
BP9HP 7 tot 18
Ta (BT12) 24 tot 30
Tr (BT3) 24 tot 27
BT16 -28 tot 0
BT84 -28 tot 30
BP8LP 2 tot 6
BP9HP 3 tot 17
Ta (BT12) 20 tot 30
Tr (BT3) 24 tot 25
Als er meer informatie nodig is om hopelijk tot een conclusie en oplossing te komen hoor ik ze graag!
Maak je gebruik van SPA? Wat ik hier meerdere malen aangegeven heb merk ik dat met SPA de deforsts niet meer goed verlopen, daarom uit onder gemiddeld buiten temp van 8 graden. Vanaf 8 gaat deze automatisch aan bij me.
Welke temp geeft je actieve ontdooi momenteel aan? Ik heb deze sinds dit jaar op standaard 0 gezet en sinds paar dagen naar -1 wat ook erg goed lijkt te gaan. -3 durf ik niet meer aan.
mvrooij schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:18:
[...]
Ik heb het dit jaar nog niet gehad, hij draait nu werkelijk als een zonnetje. Ik heb meerdere malen de defrosts in de gate gehouden, hij is dan echt volledig schoon.
Maak je gebruik van SPA? Wat ik hier meerdere malen aangegeven heb merk ik dat met SPA de deforsts niet meer goed verlopen, daarom uit onder gemiddeld buiten temp van 8 graden. Vanaf 8 gaat deze automatisch aan bij me.
Welke temp geeft je actieve ontdooi momenteel aan? Ik heb deze sinds dit jaar op standaard 0 gezet en sinds paar dagen naar -1 wat ook erg goed lijkt te gaan. -3 durf ik niet meer aan.
SPA gebruik ik niet en staat uit.
De actieve defrost staat op standaard en kan ik niet aanpassen.
Omschakelen dus bij 4 graden. Tellen vanaf -3 (op bt16)
Na aanpassen en op OK klikken springt deze vrolijk terug naar de default waarde.
Vorig jaar (op 2 weken na een jaar geleden)
Toen uiteindelijk ook met hetelucht kanon ontdooid en daarna ging het weer maanden (bijna een jaar zelfs) weer goed.
Wat ook deze keer weer terug komt is dat het een timing dingentje lijkt.
Het is ook vandaag weer fout gegaan icm een SWW run, ofja eigenlijk net als altijd, vlak daar na juist...
[ Voor 7% gewijzigd door format5 op 27-11-2025 13:37 ]
Hoi Wickydude, ik heb hetzelfde “gedrag” als de pompsnelheid laag is, bij hogere pompsnelheid is het verschil een graad of zo bij steady state. Mijn pomp GP12 staat op minimum 1%, de andere pompen GP20 te vergelijken met jouw GP 10 pompen continue maar hebben ook een menger erbij, dus wat uit het buffervat gehaald wordt is niet constant. Ik ben aan het bekijken hoe ik altijd op een graad verschil kan komen voor de steady state. Zie mijn grafiek van de laatste 24 uur:wickydude schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:06:
Ik moet zeggen dat het verschil tussen bt12 en bt25 groter is dan ik had verwacht. Bij de huidige temperatuur rond het vriespunt is bt12 bijna 5 graden hoger dan bt25 in steady state.
De gp10 staat hier op stand 3 cp, flinke flow.
De parallelbuffer doet dan kennelijk toch wel wat in mixen van de stromen.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/BuAlgdgbf6kli9H1IhzAdLmS.jpg?f=fotoalbum_large)
Vooral de grafieken van vandaag zijn mooi, runs van 8 uur met ontdooien erbij … moet nog verder hierin duiken … als je meer grafieken wilt kan ik die natuurlijk posten …
Wat mij bevreemd aan jouw grafiek is dat de temperatuur van BT3 hoger ligt dan die van BT71 als ik het goed aflees… dat snap ik niet … alsof er een verwarmer zit tussen de twee ..
NIBE SMO40 F2120-20, SE 9000 Wp, Victron 9,2 kWh
Hi format5, ik heb dit een keer gehad bij een curve van 4,0, dat was te laag voor mijn systeem met 100m2 vloer en 500 liter buffer en 500 liter SWW. Nadien draai ik met 4,1 en werkt alles naar behoren. Weet niet hoe 3,-1 zich tot 4,? Verhoudt maar mijn advies is de curve stapsgewijs omhoog totdat je het probleem niet meer hebt, je hebt een lading energie nodig voor het ontdooien en als het een keer niet helemaal goed lukt wordt het de tweede keer nog moeilijker etc … hoop dit helpt!format5 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:00:
Curve 3 offset -1
Parallel buffer (UKV100)
BT16 -6 tot 2
BT84 -5 tot 28
BP8LP 4 tot 7
BP9HP 7 tot 18
Ta (BT12) 24 tot 30
Tr (BT3) 24 tot 27
BT16 -28 tot 0
BT84 -28 tot 30
BP8LP 2 tot 6
BP9HP 3 tot 17
Ta (BT12) 20 tot 30
Tr (BT3) 24 tot 25
Ik weet het, ben het niet vergeten want wat een gekloot is dat haha. Hier gelukkig geen enkel probleem meer gehad, en ben bang dat ik het niet goed kan vergelijken met jou puur omdat ik geen SWW heb. Hopelijk kan iemand anders je hier helpen!format5 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:35:
[...]
SPA gebruik ik niet en staat uit.
De actieve defrost staat op standaard en kan ik niet aanpassen.
Omschakelen dus bij 4 graden. Tellen vanaf -3 (op bt16)
Na aanpassen en op OK klikken springt deze vrolijk terug naar de default waarde.
Vorig jaar (op 2 weken na een jaar geleden)heb ik hetzelfde met je besproken
Toen uiteindelijk ook met hetelucht kanon ontdooid en daarna ging het weer maanden (bijna een jaar zelfs) weer goed.
Wat ook deze keer weer terug komt is dat het een timing dingentje lijkt.
Het is ook vandaag weer fout gegaan icm een SWW run, ofja eigenlijk net als altijd, vlak daar na juist...
De curves verhogen lijkt me niet de gewenste oplossing.MarcKeulers schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:54:
[...]
Hi format5, ik heb dit een keer gehad bij een curve van 4,0, dat was te laag voor mijn systeem met 100m2 vloer en 500 liter buffer en 500 liter SWW. Nadien draai ik met 4,1 en werkt alles naar behoren. Weet niet hoe 3,-1 zich tot 4,? Verhoudt maar mijn advies is de curve stapsgewijs omhoog totdat je het probleem niet meer hebt, je hebt een lading energie nodig voor het ontdooien en als het een keer niet helemaal goed lukt wordt het de tweede keer nog moeilijker etc … hoop dit helpt!
Immers hogere curve is hogere temperatuur.
Met 3,-1 is het binnen 21 graden overal.
Warmer ga ik het niet willen hebben
Ik heb er op zich geen problemen mee dat er verschil in zit zolang het goed werktMarcKeulers schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:37:
[...]
Wat mij bevreemd aan jouw grafiek is dat de temperatuur van BT3 hoger ligt dan die van BT71 als ik het goed aflees… dat snap ik niet … alsof er een verwarmer zit tussen de twee ..
BT3 is inderdaad hoger dan BT71. Ook dat komt volgens mij doordat je eigenlijk twee circuits parallel hebt.
De ene cirkel loopt via GP12, BT3, BT12 en buffervat, de andere cirkel via buffervat, BT25, GP10 en BT71. In/bij het buffervat vermengen die stromen elkaar, afhankelijk van hoe hard beide pompen op dat moment werken.
Een klein verschil in sensors kan er natuurlijk ook altijd zijn. Plus BT3 zit in de buitenunit waar misschien nog een klein effect kan zijn van omliggende warme delen.
Ik probeer iemand te helpen die een tijdje terug tijdens een duurzame huizenroute bij mij langs kwam. Hij heeft, net als ik, een S2125-8, maar met een SMO S40 en geen boiler. Het huis is een tussenwoning uit de jaren '70, wat nageïsoleerd is met spouw, dak en vloerisolatie. Verder heeft hij op de benedenverdieping ingefreesde vloerverwarming en ook nog een aantal radiatoren. Het probleem is simpel: Het wordt bij temperaturen zoals vorige week niet warm, terwijl de warmtepomp op stooklijn 8 stond te blazen. Vorig jaar liep hij hier ook al tegenaan en is er op advies van Nibe een parallele buffer van 100 liter in gezet. Dat helpt nog niet en nu is de suggestie van de installateur om er nog maar een element tussen te gaan zetten.
Wat ook speelt is dat als hij de radiatoren open draait, de flow naar de vloer instort en de flowmeters op de verdeler naar 0 gaan. Alle radiatoren dicht levert dan weer flow op in de vloer.
Ik heb gisteravond hem als eerste geadviseerd om de stooklijn omlaag te gooien, want een Ta van 37,5 (dat had hij gisteren) leek me wel heel erg hoog. En ik heb hem toegezegd om hier het een en ander eens neer te leggen, dus bij deze. Ik voeg even een paar screenshots uit MyUplink, een tekening van de installatie en nog wat andere metingen toe. Hopelijk ziet een van jullie dan direct waar het hem in zit en kan ik de man helpen.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Zit BT71 hier wel goed? Dient die niet voor de retour uit de UKV te zitten. Zie plaatje van @wickydudemvrooij schreef op donderdag 27 november 2025 @ 08:36:
[...]
Dan heb je exact hetzelfde als ik.
Dit is mijn gebruikte schema:
[Afbeelding]
NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004
Geen idee of dit de oplossing is echter nooit geschoten altijd mis.Aziraphale schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:55:
Heren,
Ik probeer iemand te helpen die een tijdje terug tijdens een duurzame huizenroute bij mij langs kwam. Hij heeft, net als ik, een S2125-8, maar met een SMO S40 en geen boiler. Het huis is een tussenwoning uit de jaren '70, wat nageïsoleerd is met spouw, dak en vloerisolatie. Verder heeft hij op de benedenverdieping ingefreesde vloerverwarming en ook nog een aantal radiatoren. Het probleem is simpel: Het wordt bij temperaturen zoals vorige week niet warm, terwijl de warmtepomp op stooklijn 8 stond te blazen. Vorig jaar liep hij hier ook al tegenaan en is er op advies van Nibe een parallele buffer van 100 liter in gezet. Dat helpt nog niet en nu is de suggestie van de installateur om er nog maar een element tussen te gaan zetten.
Wat ook speelt is dat als hij de radiatoren open draait, de flow naar de vloer instort en de flowmeters op de verdeler naar 0 gaan. Alle radiatoren dicht levert dan weer flow op in de vloer.
Ik heb gisteravond hem als eerste geadviseerd om de stooklijn omlaag te gooien, want een Ta van 37,5 (dat had hij gisteren) leek me wel heel erg hoog. En ik heb hem toegezegd om hier het een en ander eens neer te leggen, dus bij deze. Ik voeg even een paar screenshots uit MyUplink, een tekening van de installatie en nog wat andere metingen toe. Hopelijk ziet een van jullie dan direct waar het hem in zit en kan ik de man helpen.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Hoe staan de voetventielen van de radiatoren ingesteld als de radiatoren volledig open staan?
Ik heb vergelijkbaar gedrag gehad en ben toen gaan afstellen zodat iig de flow door de vvw op orde was.
Dus alle radiatoren open, vvw open (elke groep natuurlijk wel afgestemd op lengte) en dan per voetventiel van de radiatoren dusdanig gaan knijpen tot het moment dat je ze hoort. De volgorde die ik qua radiatoren toen heb hanteert is: badkamer > studeerkamer > kinderkamers > gang.
Tevens heb ik twee goedkope digitale thermometers op beide retourleiding gedaan om zodoende te zien of de retourtemp zo dicht mogelijk bij elkaar zit. Heeft me wel enkele maanden van m'n leven gekost echter nu heb ik wel alles warm.
Algemene vraag hieromtrent. Is er een "flowverdeler" die je hiervoor kan inzetten? Die dus automagisch ervoor zorgt de flow door beide circuits hetzelfde is?
[ Voor 6% gewijzigd door martius op 27-11-2025 16:35 ]
NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004
Hoi Aziraphale, als de flow inkacheld lijkt het mij dat er eerst goed waterzijdig ingeregeld moet worden, zie ook reactie hierboven over voetventielen, dan kun je met GP10 op max de druk goed verdelen, of beter gezegd links en rechts knijpen. Ik weet niet wat stand 3 is bij de GP10, maar hieronder de keuzes voor de Alpha 1, wellicht is een andere setting beter. Mijn 3 zones hebben allemaal een andere instelling wbt de pomp.Aziraphale schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:55:
Heren,
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Hoop dit helpt om op weg te komen … Google op waterzijdig inregelen … er is veel materiaal!
Waterzijdig inregelen ja ... dat is de juiste term!MarcKeulers schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:36:
[...]
Hoi Aziraphale, als de flow inkacheld lijkt het mij dat er eerst goed waterzijdig ingeregeld moet worden, zie ook reactie hierboven over voetventielen, dan kun je met GP10 op max de druk goed verdelen, of beter gezegd links en rechts knijpen. Ik weet niet wat stand 3 is bij de GP10, maar hieronder de keuzes voor de Alpha 1, wellicht is een andere setting beter. Mijn 3 zones hebben allemaal een andere instelling wbt de pomp.
Hoop dit helpt om op weg te komen … Google op waterzijdig inregelen … er is veel materiaal!
[Afbeelding]
Ok, ik snap het, zie hetzelfde gedrag bij een vraag hieronder, zit jouw BT25 dan op de pijp na de UKV? Dan is de DT met je verhaal hierboven te begrijpen. Dan meet je met de BT25 de ingaande temperatuur van de radiatoren en vloerverwarming en met de BT71 de uitgaande temperatuur… dank voor de extra uitleg.!wickydude schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:50:
[...]
Ik heb er op zich geen problemen mee dat er verschil in zit zolang het goed werkt
BT3 is inderdaad hoger dan BT71. Ook dat komt volgens mij doordat je eigenlijk twee circuits parallel hebt.
De ene cirkel loopt via GP12, BT3, BT12 en buffervat, de andere cirkel via buffervat, BT25, GP10 en BT71. In/bij het buffervat vermengen die stromen elkaar, afhankelijk van hoe hard beide pompen op dat moment werken.
Een klein verschil in sensors kan er natuurlijk ook altijd zijn. Plus BT3 zit in de buitenunit waar misschien nog een klein effect kan zijn van omliggende warme delen.
Ok, snap ik. Ik dacht langs de trant van vind de oorzaak van het probleem ( bv kan te weinig energie in je verwarmingssysteem zijn, of iets anders), bedenk dan hoe je kunt optimaliseren … bv buffervat (vergroten), kleinere buitenunit, etc.format5 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:20:
[...]
De curves verhogen lijkt me niet de gewenste oplossing.
Immers hogere curve is hogere temperatuur.
Met 3,-1 is het binnen 21 graden overal.
Warmer ga ik het niet willen hebben
Gr. Marc
Tewienig energie lijkt me niet.MarcKeulers schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:01:
[...]
Ok, snap ik. Ik dacht langs de trant van vind de oorzaak van het probleem ( bv kan te weinig energie in je verwarmingssysteem zijn, of iets anders), bedenk dan hoe je kunt optimaliseren … bv buffervat (vergroten), kleinere buitenunit, etc.
Gr. Marc
Als dat zo zou zijn zou de TR flink moeten dalen.
Die zakt tijdens een defrost niet meetbaar (minder dan 0,1 graad dus).
En dat past ook wel bij wat ik verwacht, immers 100L buffer en 2200m 16mm slang, en dan nog alle dikke leidingen tussen de verdelers, dat is veel water, wat allemaal in beton ligt, met dus veel massa.
Alsnog bedankt voor het meedenken! Begrijp me zeker niet verkeerd.
Kleinere buitenunit, deze is bij -10 100% last aan het draaien, ik zou dan niet naar kleiner gaan
Meer isoleren, dat gaat helaas niet zonder de gevels te gaan vervangen. Deze unit is voor een jaren 70 woning met 220m2 gebruikersopp en 550m3 inhoud. Dat lijkt me dan nog niet zo heel verkeerd.
Het plaatje wat ik stuur is officeel vanuit NIBE (Ook advies vanuit Nibe aan mijn installateur om het in mijn specifiek zo te maken). Maar ik heb even gekeken en mijn installateur heeft hem zoals het lijkt hier zitten:martius schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:23:
[...]
Zit BT71 hier wel goed? Dient die niet voor de retour uit de UKV te zitten. Zie plaatje van @wickydude
Maar, zou het waterzijdig inregelen dan ook een oplossing zijn voor die (toch wel vrij dramatische) graadminuten? Hij werkt ze nauwelijks weg, dus die wp blijft maar vol gas gaan. Mijn eigen interpretatie is dat als hij de flow goed krijgt er, in combinatie met een lagere stooklijn, een veel rustiger gedrag moet ontstaan.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Moet het niet op proportionele druk ?mvrooij schreef op donderdag 27 november 2025 @ 08:50:
[...]
Mijn GP12 draait op 43% en bij Defrost op 80. GP10 draait op 15/16 Watt, deze past zich automatisch aan. (Auto adapt).
Ik heb er geen ervaring mee. Binnenkort wel!
Ben momenteel bezig met mijn vorige unit die elders als hybride ingezet gaat worden met 300 liter parallel 4 poorts buffer. Systeem met radiatoren en oud niet-geïsoleerde woning.
Een Grundfos Alpha2 GO... moet die ingeleerd worden weet iemand dat ?
0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026
Hoi format5, dank voor meer info … je buffer en vloer komen samen op 540 liter om en nabij … laten we aannemen dat er nog 60 liter elders zit .., 600 liter. Als ik ernaast zit laat me weten.format5 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:26:
[...]
Tewienig energie lijkt me niet.
Als dat zo zou zijn zou de TR flink moeten dalen.
Die zakt tijdens een defrost niet meetbaar (minder dan 0,1 graad dus).
En dat past ook wel bij wat ik verwacht, immers 100L buffer en 2200m 16mm slang, en dan nog alle dikke leidingen tussen de verdelers, dat is veel water, wat allemaal in beton ligt, met dus veel massa.
Alsnog bedankt voor het meedenken! Begrijp me zeker niet verkeerd.
Kleinere buitenunit, deze is bij -10 100% last aan het draaien, ik zou dan niet naar kleiner gaan
Meer isoleren, dat gaat helaas niet zonder de gevels te gaan vervangen. Deze unit is voor een jaren 70 woning met 220m2 gebruikersopp en 550m3 inhoud. Dat lijkt me dan nog niet zo heel verkeerd.
Mijn woning uit 1969 met uitbouw en redelijke isolatie, 250 m2, 100 m2 vloerverwarming, denk 600 m vloerverwarming met dezelfde diameter, en dan twee voorraadvaten van 500 liter (een voor SWW)… dus om en nabij 1200 liter, kan dus geen 4,0 draaien
Wat helpt om het fenomeen beter in te schatten is de temperaturen te loggen alle 5 minuten, minst invasieve methode is met nibeuplink en een python programma of home assistant, dan zie je achteraf wat er precies gebeurde …
Kleinere unit lijkt inderdaad niet van toepassing, goed dat je 21 graden krijgt bij 3,-1!
Ik probeer verder mee te denken :-) … heb je een bijverwarming, bv ELK die je in kunt zetten bij defrost ?
Gr. Marc
BT3 zal iets hoger zijn, door leiding verliezen. Maar het kan ook zijn dat deze sensor wat warmte oppikt van nabijgelegen warmere delen.MarcKeulers schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:37:
[...]
Hoi Wickydude, ik heb hetzelfde “gedrag” als de pompsnelheid laag is, bij hogere pompsnelheid is het verschil een graad of zo bij steady state. Mijn pomp GP12 staat op minimum 1%, de andere pompen GP20 te vergelijken met jouw GP 10 pompen continue maar hebben ook een menger erbij, dus wat uit het buffervat gehaald wordt is niet constant. Ik ben aan het bekijken hoe ik altijd op een graad verschil kan komen voor de steady state. Zie mijn grafiek van de laatste 24 uur:
[Afbeelding]
Vooral de grafieken van vandaag zijn mooi, runs van 8 uur met ontdooien erbij … moet nog verder hierin duiken … als je meer grafieken wilt kan ik die natuurlijk posten …
Om met een 4 poorts buffervat zij min mogelijk menging te krijgen is het zaak dat het debiet aan primaire zijde gelijk is aan het debiet van de secundaire zijde.
Tot zover de theorie. In de praktijk is dat lastig want dan is het buffervat werkloos en heb je aan beide kanten dezelfde dT.
Meestal sluit men een buffervat als 4 poorts aan als het gaat om hydraulische scheiding, waarbij het afgiftesysteem met een hogere dT en lagere flow werkt, bijvoorbeeld omdat een bestaand systeem te dunne leidingen heeft en de radiatoren te klein zijn voor echt lage temperatuur verwarming.
0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026
Hoe bedoel je dit precies? De SMO S40 regelt de gp12, hier kan/stel ik zelf niks op in. Enkel max 80%. En 1% in stilstand.Knowbody schreef op donderdag 27 november 2025 @ 18:53:
[...]
Moet het niet op proportionele druk ?
Ik heb er geen ervaring mee. Binnenkort wel!
Ben momenteel bezig met mijn vorige unit die elders als hybride ingezet gaat worden met 300 liter parallel 4 poorts buffer. Systeem met radiatoren en oud niet-geïsoleerde woning.
Een Grundfos Alpha2 GO... moet die ingeleerd worden weet iemand dat ?
Je zult je pomp in 100% moeten laten sturen via de software om te kijken wat systeem kan, aan debiet.kayano55 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:21:
[...]
Waar kan ik dat zien? En ik heb boven en beneden van die rode debietmeters, als ik ze dichtdraai gaan ze naar 0 (ook logisch). Hoe ver ik ze ook opendraai die gaan niet verder dan een bepaald punt. Boven heb ik dus zoneregeling per slaapkamer. Maar in de woonkamer is dat niet het geval.
Ik neem een klein beetje aan dat een water-water systeem door kenners wordt geïnstalleerd en ingeregeld, in tegenstelling tot lucht-water, waarbij installateurs het vak hebben geleerd in het gasketel tijdperk en theoretisch niet altijd voldoende zijn onderlegd.
Ik bedoel de GP10.mvrooij schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:08:
[...]
Hoe bedoel je dit precies? De SMO S40 regelt de gp12, hier kan/stel ik zelf niks op in. Enkel max 80%. En 1% in stilstand.
Ik snap je maar om de flow goed te krijgen door alle units …. Wellicht idee om voetventielen te laten plaatsen dat werkt stukken beter dan met de temperatuur kraan, kost wat maar dan kun je ook echt regelen.Aziraphale schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:45:
@martius @MarcKeulers Waterzijdig inregelen heb ik hem inderdaad ook geadviseerd en dat moet dat met de kranen, want voetventielen zijn niet aanwezig.
Maar, zou het waterzijdig inregelen dan ook een oplossing zijn voor die (toch wel vrij dramatische) graadminuten? Hij werkt ze nauwelijks weg, dus die wp blijft maar vol gas gaan. Mijn eigen interpretatie is dat als hij de flow goed krijgt er, in combinatie met een lagere stooklijn, een veel rustiger gedrag moet ontstaan.
Wat ik uit de grafieken opmaak is dat hij defrost om de 30 minuten of zo, dan krijg je de graadminuten inderdaad nooit weg.
Heeft hij een bijverwarming ? Kan die ingeschakeld worden?
Kan hij op alleen de vloerverwarming draaien? Of heeft ie dan een huis met rebellen ? Zo kun je proberen deze ruimte goed te krijgen … en dan die uit en de radiatoren …
De unit zou komende dagen bij 6+ graden minder moeten defrosten, wellicht kijken hoe hij werkt, ook hier is het handig om te loggen om de 5 minuten .., desnoods via een NIBE abbo …
Installateur gaf aan op auto adapt zodat hij het zelf bepaal. Valt me op dat hij vandaag maar rond 9watt constant doet, dat is erg laag. WP zelf draait vandaag overdag door temp boven 7 graden ook rustig zonder defrosts.
Mijn vermoeden is dat de flow gewoon te laagbis, hij maakt prima warmte maar krijgt die niet in de vloer.Aziraphale schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:45:
@martius @MarcKeulers Waterzijdig inregelen heb ik hem inderdaad ook geadviseerd en dat moet dat met de kranen, want voetventielen zijn niet aanwezig.
Water zoekt net als stroom de weg van de minste weerstand.
Als bij geopende radiatoren er geen flow meer naar de vloer gaat dan heeft de vloer dus een hogere weerstand dan de radiatoren.
Ik weet natuurlijk niet hoe zijn systeem is uitgevoerd qua loop van leidingen.
Bij mijn wp installatie zijn de leidingen naar de vvw verdeler vervangen door 32mm leidingen om er genoeg flow heen te krijgen.
Laat hem eens kijken wat voor diameter leidingen er naar de vvw verdeler lopen vanaf de wp.
Pomp mag ook in de retour zitten, staat ook ergens in de Nibe documenten.mvrooij schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:33:
[...]
Het plaatje wat ik stuur is officeel vanuit NIBE (Ook advies vanuit Nibe aan mijn installateur om het in mijn specifiek zo te maken). Maar ik heb even gekeken en mijn installateur heeft hem zoals het lijkt hier zitten:
[Afbeelding]
Dat doet vermoeden dat het systeem echt is uitgelegd op radiatortemperaturen zoals voorheen met de gasketel.
65 graden moet je niet in je vloer stoppen, zit er misschien nog ergens een pomp op de vvw verdeler en een thermostaatkraan/mengventiel?
Hoe komt je BT84 op 30 uit met zo'n klomp ijs? Wanneer het systeem ontdooit blijft bij mij de BT84 tot het einde toe onder 0 en als het allemaal weg is loopt hij naar +10 a +20 en dan besluit de VVM dat het klaar is. Als de deffrost eerder zou stoppen, dan kan BT84 eigenlijk niet boven nul uitkomen.format5 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:00:
Curve 3 offset -1
Parallel buffer (UKV100)
BT16 -6 tot 2
BT84 -5 tot 28
BP8LP 4 tot 7
BP9HP 7 tot 18
Ta (BT12) 24 tot 30
Tr (BT3) 24 tot 27
BT16 -28 tot 0
BT84 -28 tot 30
BP8LP 2 tot 6
BP9HP 3 tot 17
Ta (BT12) 20 tot 30
Tr (BT3) 24 tot 25
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Nee, er zit geen pomp meer op, maar hij denkt nog wel sterk in gas temperaturen. Vandaar dat hij dat ingesteld heeft, maar dat bereikt hij natuurlijk nooit qua aanvoer. Hij had hem ook nog op een combinatie van WAR en RMU staan voor de regeling, dus dat zal hem ook niet veel geholpen hebben. Mijn eerste advies was ook, aangezien Nibe regelen op de RMU in een ruimte met vvw afraadt, hem op WAR te zetten en de stooklijn omlaag te zetten. Nu komt daar dus het waterzijdig inregelen bij.wickydude schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:46:
@Aziraphale overigens zag ik een max aanvoertemp van 65 graden staan in een van je notities.
Dat doet vermoeden dat het systeem echt is uitgelegd op radiatortemperaturen zoals voorheen met de gasketel.
65 graden moet je niet in je vloer stoppen, zit er misschien nog ergens een pomp op de vvw verdeler en een thermostaatkraan/mengventiel?
Vuilfilter heb ik gecontroleerd, deze is schoon.
Bij een pompinstelling van 100% is de doorstroming 22-23l/min. Volgens mij moet dat voldoende zijn, maar het is niet bijzonder hoog.
Vanaf de warmtepomp lopen kunststof buizen van 32mm (buitendiameter) naar de vloerverdeler, deze staat 5-7m verderop.
Onderstaand een afbeelding hoe deze vloerverdeler is aangesloten (vloerverdeler is weggewerkt in een kast, betere foto is helaas niet mogelijk).
Aanvoer is dus met kunststof buizen van 32mm, die gaan over in metalen buizen van 28mm. Vlak voor de vloerverdeler zitten echter een aantal koppelingen, de dunste buitendiameter die ik hier kan meten is slechts 22mm.
De buizen gaan ook nog naar rechts naar de 5 radiatoren op de bovenverdieping en in de badkamer.
Zou de 22mm de flow dermate knijpen dat ik deze problemen heb (defrost foutmeldingen, ontdooien op SWW i.p.v. op de vloer)?
Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)
Luchtenburger schreef op donderdag 27 november 2025 @ 21:19:
Ik heb hier ook nog steeds problemen met de doorstroming. Regelmatig krijg ik de foutmelding: "De doorstroming is laag. Controleer vuilfilter en pomp". Alarm-id: 418.
Bij een pompinstelling van 100% is de doorstroming 22-23l/min. Volgens mij moet dat voldoende zijn, maar het is niet bijzonder hoog.
Vanaf de warmtepomp lopen kunststof buizen van 32mm (buitendiameter) naar de vloerverdeler, deze staat 5-7m verderop.
Onderstaand een afbeelding hoe deze vloerverdeler is aangesloten (vloerverdeler is weggewerkt in een kast, betere foto is helaas niet mogelijk).
Aanvoer is dus met kunststof buizen van 32mm, die gaan over in metalen buizen van 28mm. Vlak voor de vloerverdeler zitten echter een aantal koppelingen, de dunste buitendiameter die ik hier kan meten is slechts 22mm.
De buizen gaan ook nog naar rechts naar de 5 radiatoren op de bovenverdieping en in de badkamer.
Zou de 22mm de flow dermate knijpen dat ik deze problemen heb (defrost foutmeldingen, ontdooien op SWW i.p.v. op de vloer)?
[Afbeelding]
Ah!Luchtenburger schreef op donderdag 27 november 2025 @ 21:19:
Ik heb hier ook nog steeds problemen met de doorstroming. Regelmatig krijg ik de foutmelding: "De doorstroming is laag. Controleer vuilfilter en pomp". Alarm-id: 418.
[Afbeelding]
De bekende Watts verdeler! Bij die verdeler kun je misschien winst behalen door de flow niet af te stellen met de buisjes vd debietmeters (die horen volledig open te staan) maar met het zwarte vierkantje onder de blauwe dopjes op de retour.
Maximaal 5 halve slagen draaien. Ik heb er wel eens eerder over gepost.
Dat stukje 22 mm maakt niets uit.
Dan is mijn dag om! Kan ik naar bed.
Je wordt er niet aan herinnerd dat het Premium abonnement verlopen is.
Even betalen dus.
[ Voor 33% gewijzigd door Knowbody op 27-11-2025 22:54 ]
Ook ik heb sinds 1,5 maand de waarschuwing dat de doorstroming te laag is. Alleen SWW wordt gebruikt voor de defrosts. 15 min defrost om vervolgens het gebruikte SWW weer op te warmen in 35 minuten om dan nog even 30 min het huis te verwarmen. Dan start de hele cyclus weer opnieuw.
Vorige winter geen enkel probleem gehad met de S2125-12/SMO S40. Gebruikte netjes water uit de vloer voor de defrosts en alles draaide fantastisch.
Nibe geeft aan dat het systeem eerst water van de vloerverwarming gebruikt voor de defrosts en als dat niet lukt wordt SWW gebruikt. Maar mijn retourtemp is 25 graden en ruim voldoende volgens nibe om een defrost uit te voeren, maar toch wordt SWW gebruikt.
De meeste meldingen van de te lage doorstromingen kwamen tijdens een defrost cycle.
De puzzel gaat verder, maar een softwareprobleempje sluit ik zeker niet uit. De installateur en Nibe gaan nu verder zoeken. Hoop dat de anderen met dit probleem dit ook bij Nibe hebben neergelegd.
[ Voor 10% gewijzigd door Biggles op 28-11-2025 07:12 ]
Ik log inderdaad al, maar dan om de 10 seconden zelfsMarcKeulers schreef op donderdag 27 november 2025 @ 18:57:
[...]
Hoi format5, dank voor meer info … je buffer en vloer komen samen op 540 liter om en nabij … laten we aannemen dat er nog 60 liter elders zit .., 600 liter. Als ik ernaast zit laat me weten.
Mijn woning uit 1969 met uitbouw en redelijke isolatie, 250 m2, 100 m2 vloerverwarming, denk 600 m vloerverwarming met dezelfde diameter, en dan twee voorraadvaten van 500 liter (een voor SWW)… dus om en nabij 1200 liter, kan dus geen 4,0 draaien… zonder bevriezing. Hoe temper ik mijn temperatuur? Door drie zones met AXC30’s te gebruiken met ruimte thermostaten en aparte pompen…heb wel een F2120-20 en veel ruimte. Vorig jaar bij de bevriezing hielp de 42 graden uit mijn SWW ook niet meer ….
Wat helpt om het fenomeen beter in te schatten is de temperaturen te loggen alle 5 minuten, minst invasieve methode is met nibeuplink en een python programma of home assistant, dan zie je achteraf wat er precies gebeurde …
Kleinere unit lijkt inderdaad niet van toepassing, goed dat je 21 graden krijgt bij 3,-1!
Ik probeer verder mee te denken :-) … heb je een bijverwarming, bv ELK die je in kunt zetten bij defrost ?
Gr. Marc
Vandaar dat ik ook zo kan zeggen dat bij een defrost de temp zo minimaal zakt.
Gisteren met het heteluchtkanon alles ondooid (houte platen er om heen, kanon aan, 30 min later al het ijs weg.
Sindsdien heeft de pomp een inhaalslag gedaan van bijna 3 uur en zijn er vanaf door mij ontdooien tot nu nog geen defrosts geweest, en is er minimale ijs opbouw
Geen idee hoe dat kan, het is wel tijdens de ontdooi cyclusLangeFries schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:53:
[...]
Hoe komt je BT84 op 30 uit met zo'n klomp ijs? Wanneer het systeem ontdooit blijft bij mij de BT84 tot het einde toe onder 0 en als het allemaal weg is loopt hij naar +10 a +20 en dan besluit de VVM dat het klaar is. Als de deffrost eerder zou stoppen, dan kan BT84 eigenlijk niet boven nul uitkomen.
Wou een foto stuk log posten, maar na invoegen foto herlaad de pagina steeds
Edit, met de samsung browser werkt het wel... vreemd..
:strip_exif()/f/image/mWprwLslzillkPsY6qeOoBJI.png?f=user_large)
Bt84 paars
Ta Bt12 groen
Tr Bt3 geel. Dit was gisteren toen er problemen waren.
En eergisteren (wat vergelijkbaar is met vandaag trouwens)
[ Voor 42% gewijzigd door format5 op 28-11-2025 08:16 ]
Alles via je installateur door geven is het advies. Als je installateur nog Nibe ondersteund tenminste.Biggles schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 07:01:
Ik heb al meerdere berichten gezien over SWW voor defrosts en de waarschuwing voor doorstroming met schone vuilfilters.
Ook ik heb sinds 1,5 maand de waarschuwing dat de doorstroming te laag is. Alleen SWW wordt gebruikt voor de defrosts. 15 min defrost om vervolgens het gebruikte SWW weer op te warmen in 35 minuten om dan nog even 30 min het huis te verwarmen. Dan start de hele cyclus weer opnieuw.
Vorige winter geen enkel probleem gehad met de S2125-12/SMO S40. Gebruikte netjes water uit de vloer voor de defrosts en alles draaide fantastisch.
Nibe geeft aan dat het systeem eerst water van de vloerverwarming gebruikt voor de defrosts en als dat niet lukt wordt SWW gebruikt. Maar mijn retourtemp is 25 graden en ruim voldoende volgens nibe om een defrost uit te voeren, maar toch wordt SWW gebruikt.
De meeste meldingen van de te lage doorstromingen kwamen tijdens een defrost cycle.
De puzzel gaat verder, maar een softwareprobleempje sluit ik zeker niet uit. De installateur en Nibe gaan nu verder zoeken. Hoop dat de anderen met dit probleem dit ook bij Nibe hebben neergelegd.
Ik ben 99% ervan overtuigd dat het een software aanpassing is die of gecorrigeerd is waardoor het nu werkt zoals het volgens Nibe bedacht is of het is een ouderwetse bug.
Vraag. Heb jij ML aan staan? Die heb ik namelijk nog niet uitgezet. Ik ben eerst andere zaken aan het uitsluiten om zo dicht mogelijk richting de default instellingen aan te schuren. Daarna ML uit.
Ik kreeg overigens het advies om de stooklijn naar 5/0 te zetten met ML uit (BT50 uit).
Ook ik heb hier hetzelfde probleem. S2125-12 met een VVM-S320. Mijn flow was ook beperkt; ik had bij de warmtepomp de bijgeleverde kogelkraam met filter gemonteerd. Deze had ik al eerder gespoeld, maar ivm ongunstige plaats besloten te vervangen voor losse vuilfilter. afsluitkranen zaten al binnen, iets eerder in het circuit.Biggles schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 07:01:
Ik heb al meerdere berichten gezien over SWW voor defrosts en de waarschuwing voor doorstroming met schone vuilfilters.
De flow ging met 150% omhoog (15l/m -> 24l/m), echter de "onvoldoende flow" meldingen bleven. Desalniettemin een nuttige optimalisatie, echter zit het probleem echt niet in de flow.
Intern is de VVM-S320 grotendeels 22mm, dus veel meer flow is nauwelijks haalbaar (wat ook zichtbaar is wanneer de defrost op SWW plaatsvindt, wat enkel van buitenunit naar VVM-S320 gaat).
Wololoo
Nou de software werkt niet zoals Nibe wil, want ze geven aan dat hij het water boven een bepaalde drempelwaarde uit de vloer moet gebruiken voor defrosts en niet standaard SWW. En de 25 graden bij mij is ruim voldoende. Dus ik hou het op een bug.martius schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 08:33:
[...]
Alles via je installateur door geven is het advies. Als je installateur nog Nibe ondersteund tenminste.
Ik ben 99% ervan overtuigd dat het een software aanpassing is die of gecorrigeerd is waardoor het nu werkt zoals het volgens Nibe bedacht is of het is een ouderwetse bug.
Vraag. Heb jij ML aan staan? Die heb ik namelijk nog niet uitgezet. Ik ben eerst andere zaken aan het uitsluiten om zo dicht mogelijk richting de default instellingen aan te schuren. Daarna ML uit.
Ik kreeg overigens het advies om de stooklijn naar 5/0 te zetten met ML uit (BT50 uit).
k heb de RMU S40 aan staan. Ooit een goede stooklijn gecreëerd, maar sinds de update in maart werkt de RMU eigenlijk wel goed. De BT50 heb ik niet aangesloten.
Ik heb alleen de stooklijn aangepast en de bijverwarming op -5 gezet. Die laatste heb ik deze week teruggezet op de default waarde van 5, maar dat had geen invloed. Werd niet gebruikt. Dus bij mij staat alles op default, maar wel met de RMU aan.
Met de buitentemperaturen in de dubbele cijfers werkt het voorlopig weer even goed. Dit weekend zal wel weer drama worden.
Zodra hij weer het water van de vloerverwarming pakt zoals afgelopen winter, dan zijn alle problemen weg. Maar hoe….
Welke pomp gebruiken jullie ivm de waarschuwing? Ook een Grundfos UPM2 25-70? Even aan het zoeken naar overeenkomsten en verschillen.
[ Voor 4% gewijzigd door Biggles op 28-11-2025 09:12 ]
Hier een UPM2 25-75 180Biggles schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:08:
[...]
Nou de software werkt niet zoals Nibe wil, want ze geven aan dat hij het water boven een bepaalde drempelwaarde uit de vloer moet gebruiken voor defrosts en niet standaard SWW. En de 25 graden bij mij is ruim voldoende. Dus ik hou het op een bug.
k heb de RMU S40 aan staan. Ooit een goede stooklijn gecreëerd, maar sinds de update in maart werkt de RMU eigenlijk wel goed. De BT50 heb ik niet aangesloten.
Ik heb alleen de stooklijn aangepast en de bijverwarming op -5 gezet. Die laatste heb ik deze week teruggezet op de default waarde van 5, maar dat had geen invloed. Werd niet gebruikt. Dus bij mij staat alles op default, maar wel met de RMU aan.
Met de buitentemperaturen in de dubbele cijfers werkt het voorlopig weer even goed. Dit weekend zal wel weer drama worden.
Zodra hij weer het water van de vloerverwarming pakt zoals afgelopen winter, dan zijn alle problemen weg. Maar hoe….
Welke pomp gebruiken jullie ivm de waarschuwing? Ook een Grundfos UPM2 25-70? Even aan het zoeken naar overeenkomsten en verschillen.
Hier ook een UPM2 25-70 bij de S2125-12 en SMO S40. En ook hier dus zowel de flow melding nu 2 x gehad als regelmatig defrosts uit SWW.Biggles schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:08:
[...]
Nou de software werkt niet zoals Nibe wil, want ze geven aan dat hij het water boven een bepaalde drempelwaarde uit de vloer moet gebruiken voor defrosts en niet standaard SWW. En de 25 graden bij mij is ruim voldoende. Dus ik hou het op een bug.
Installateur is erbij geweest, deze heeft de filters schoongemaakt maar daar kwam nauwelijks vuil uit. Sindsdien de melding niet meer gehad maar ik denk dat dat toeval is.
Ik vermoed zelf ook sterk een software bug, iets als dat er een flow sensor verkeerd wordt uitgelezen of geïnterpreteerd. Als SMO S40 namelijk tijdens een defrost denkt dat de flow te laag is kan dan zowel een reden zijn voor de melding als voor het feit dat hij dan op SWW gaat defrosten.
Van de installateur hoeft ik dan verder vrees ik ook niets te verwachten op dit vlak. Begrijp me niet verkeerd, ze hebben keurig werk geleverd met het aansluiten en leidingwerk, alles ziet er echt super netjes uit dus ik ben tevreden. Maar technisch begrijpen ze weinig van warmtepompen, ik heb ze bijvoorbeeld ook zelf moeten vertellen hoe ze de ELK-9 correct moesten aansluiten en moesten instellen op de SMO S40 zodat deze netjes in 3 stappen ingeschakeld wordt indien nodig.
[ Voor 11% gewijzigd door ik222 op 28-11-2025 11:23 ]
Bij mij komt de installateur daar ook niet verder mee (kan ik hem ook niet kwalijk nemen, het zijn complexe apparaten die te veel tijd kosten om goed af te stellen)
Onlangs heb ik een mail naar NIBE gestuurd (algemene support email adres), daarop kwam een korte standaard reactie dat dit normaal gedrag is en dat ik bij comfort problemen maar contact op moest nemen met de installateur.
Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)
Een defrost wordt gestart op het moment dat deze nodig is.
Als dat tijdens een warm water run is, dan is dat en wordt deze daar voor gebruikt.
Tijdens verwarmings bedrijf uiteraard de verwarming.
En bij zwembad zou dat het zwembad weer zijn.
Waat wel vaak zichtbaar is, dat tijdens een defrost bij verwarmings bedrijf het warm water vat iets af koelt.
Vaak is dit te herleiden naar leiding trace en sensor posities. Denk hierbij aan thermosyfon
Zo is het mij destijds uitgelegd, en zo zie ik het bij mij ook terug.
Ik zie geen verlaging van het SWW vat als er een defrost is tijdens verwarmings bedrijf of andersom.
Zo zou het moeten werken. En zo werkte het afgelopen winter ook.format5 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:18:
Voor zo ver ik het destijds van Nibe heb begrepen icm de SMO-40 (maar verwacht dat de regelingen overal redelijk gelijk zullen zijn):
Een defrost wordt gestart op het moment dat deze nodig is.
Als dat tijdens een warm water run is, dan is dat en wordt deze daar voor gebruikt.
Tijdens verwarmings bedrijf uiteraard de verwarming.
En bij zwembad zou dat het zwembad weer zijn.
Waat wel vaak zichtbaar is, dat tijdens een defrost bij verwarmings bedrijf het warm water vat iets af koelt.
Vaak is dit te herleiden naar leiding trace en sensor posities. Denk hierbij aan thermosyfon
Zo is het mij destijds uitgelegd, en zo zie ik het bij mij ook terug.
Ik zie geen verlaging van het SWW vat als er een defrost is tijdens verwarmings bedrijf of andersom.
En nu ben ik mijn SWW dus kwijt na een defrost cycle. 15 min defrost cycle, 35-40 min SWW opwarmen en dan nog 30 min huis verwarmen. Dan weer opnieuw de hele ellende. Dus als hij 12 uur staat te draaien is hij slechts 4 uur aan het verwarmen en de rest bezig met defrost cycle’s icm het wederom opwarmen SWW. Dan krijgt hij het moeilijk om het binnen warm te houden en zie je dat de berekende aanvoer temperatuur naar de 40 graden gaat om het te compenseren bij een buitentemperatuur van 5 graden. Dan gaat het hele orgel vals.
De berkende aanvoer blijft bij mij onveranderd tijdens welke cyclus dan ook, alleen de graadminuten veranderen. Dat staat er namelijk los van zover ik weet.Biggles schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:50:
[...]
Zo zou het moeten werken. En zo werkte het afgelopen winter ook.
En nu ben ik mijn SWW dus kwijt na een defrost cycle. 15 min defrost cycle, 35-40 min SWW opwarmen en dan nog 30 min huis verwarmen. Dan weer opnieuw de hele ellende. Dus als hij 12 uur staat te draaien is hij slechts 4 uur aan het verwarmen en de rest bezig met defrost cycle’s icm het wederom opwarmen SWW. Dan krijgt hij het moeilijk om het binnen warm te houden en zie je dat de berekende aanvoer temperatuur naar de 40 graden gaat om het te compenseren bij een buitentemperatuur van 5 graden. Dan gaat het hele orgel vals.
Wel vreemd gedrag wat jij dan ziet.
Bij mij zie ik dat niet, behalve dat defrosts gisteren een ramp waren, en na met heteluchtkanon weer normaal waren
[ Voor 17% gewijzigd door wickydude op 28-11-2025 13:28 ]
Je ziet sowieso de temperatuur van de boiler (BT6) dalen dan tijdens een defrost. En daarnaast kan ik het ook zien aan de stand van de driewegklep (QN10).Aziraphale schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:55:
Even uit nieuwsgierigheid: Hoe zien jullie dat hij een defrost op sww doet?
Beide uitgelezen via modus in Home Assistant.
Als je mij bedoelt (met ieder jaar 1 soms 2 keer een compleet dicht gevroren buiten unit).wickydude schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:27:
Voor degenen met de ijsklomp: Gebruik je ook de optie permanent ontdooien van ventilator in menu 4.9.7?
Nee, deze optie gebruik ik niet.
Als ik het vinkje aan zet en uit het menu ga en er weer terug in is het vinkje weer weg.
Dit is samen met de andere defrost instellingen iets wat om een vreemde onverklaarbare reden niet op is te slaan.
Ik bleek me te vergissen. BT84 zit aan het begin en gaat al snel naar 30 graden bij mij, de BT16 zit achteraan en blijft op "0"tijdens de dfrost tot hij klaar is (de eerste defrost valt de Nibe resolutie wat mooier):format5 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 08:09:
[...]
Geen idee hoe dat kan, het is wel tijdens de ontdooi cyclus
Wou een foto stuk log posten, maar na invoegen foto herlaad de pagina steeds
Edit, met de samsung browser werkt het wel... vreemd..
[Afbeelding]
Bt84 paars
Ta Bt12 groen
Tr Bt3 geel. Dit was gisteren toen er problemen waren.
En eergisteren (wat vergelijkbaar is met vandaag trouwens)
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/4m2lFyiqF6mmakOVrb3WvT8A.png?f=user_large)
Dit is bt84. let wel op het einde gaat hij uit en krijgt dan blijkbaar nog wat warmte mee, want dan loopt hij naar ~20 graden:
:strip_exif()/f/image/oW6B48ij3X36p7ZIfQyWvSMK.png?f=user_large)
Aan een rappe daling van de temperatuur van de bovenste sensor in de boiler. Je raakt zo 10 graden kwijt.Aziraphale schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:55:
[ Voor 8% gewijzigd door LangeFries op 28-11-2025 19:24 ]
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Is het normaal dat bij zacht weer zoals nu, de compressor een aantal stops heeft?Knowbody schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:11:
[...]
Je zult je pomp in 100% moeten laten sturen via de software om te kijken wat systeem kan, aan debiet.
Ik neem een klein beetje aan dat een water-water systeem door kenners wordt geïnstalleerd en ingeregeld, in tegenstelling tot lucht-water, waarbij installateurs het vak hebben geleerd in het gasketel tijdperk en theoretisch niet altijd voldoende zijn onderlegd.
Waarschijnlijk komen de graad minuten boven 0 en stopt het systeem daarom. Dat betekent dan feitelijk dus dat er gewoon geen warmtevraag meer is. Als het ondertussen nog steeds koud is in huis gaat er iets mis met het afgifte systeem (als in onvoldoende afgifte).kayano55 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 07:47:
[...]
Is het normaal dat bij zacht weer zoals nu, de compressor een aantal stops heeft? [Afbeelding]
Wat zie je als berekende aanvoer temperaturen, gehaalde aanvoer temperaturen en retour temperaturen?
Ik heb een pi zero met nibepi draaien en die doet veel waarden sturen naar influx, wat ik weer in grafana visualiseerAziraphale schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:55:
MHB05 (Nibe Perpaer) is een kant en klare hybride oplossing.
V 9721R3 (de MHB05 software is s gebaseerd op SMO 40 of misschien zelfs SMO 20)
Draait in oud huis welke niet geschikt is voor een warmtepomp (!). Maar we hebben het toch gedaan ( !! ).
Hybride. Parallel buffervat 300 liter, 4 aansluitingen. Systeem met radiatoren ook 100 liter inhoud.
Grundfos Alpha2 GO als GP10.
De warmtepomp staat op betonblokken, verankerd. Geen bigfoots. Hij staat goed waterpas, dat is zeer belangrijk!
Warmtepomp vriendelijk weertje. 9 graden.
Het is nog even uitvogelen hoe de stooklijn moet. Deze staat nu op 12.
De automatische compressor curve beviel me niet zo, hij wacht te lang met optoeren (op AUTO gaat hij na de start terug naar 25 Hz, al lopen de graadminuten per 10 op elke minuut!) waardoor uiteindelijk de graadminuten op -460 komen en de gasketel bijspringt. Dit aangepast. Nu twee varianten waar ik mee moet spelen, de stooklijn curve en de compressor curve.
BT25 meet in het vat, een stukje lager dan de aanvoer leidingen. Ervaren hoe dat gaat. Uiteraard heerst daar een gemixte temperatuur.
BT71 ook geplaatst (is optioneel)
Deze warmtepomp doet het fijn op een buffervat en heeft geen moeite om 50 graden te maken. Dat hoeft nu ook niet, de berekende aanvoer is rond de 38 bij 9 graden. Daarmee wordt het prima comfortabel.
Maandag gaat het kouder worden, kijken hoe het dan gaat.
Leuke klus en ik monitor dit systeem in mijn eigen Myuplink. Heb nu 2 systemen waar ik naar kan kijken. Uiteraard direct Premium afgesloten voor een jaartje.
Momenteelik222 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 08:34:
[...]
Waarschijnlijk komen de graad minuten boven 0 en stopt het systeem daarom. Dat betekent dan feitelijk dus dat er gewoon geen warmtevraag meer is. Als het ondertussen nog steeds koud is in huis gaat er iets mis met het afgifte systeem (als in onvoldoende afgifte).
Wat zie je als berekende aanvoer temperaturen, gehaalde aanvoer temperaturen en retour temperaturen?
Berekende aanvoer 27
Gehaalde aanvoer 26.8
Retourtemperatuur 23.9
Buitentemperatuur 6.8
Het is niet koud thuis, wel comfortabel
Dat is inderdaad een leuk project. Mijn ervaring met de BT25 in een 500 liter vat is dat de temperatuur “naijlt” op de BT2, de mate van verschil bij steady state door het snelheidsverschil in de flows tussen GP12 en GP20 (bij mij 3x) wordt bepaald. Heb nog niet helemaal door hoe ik daar op kan sturen.Knowbody schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 21:59:
MHB05 + AMS10-12 geplaatst en inbedrijf gesteld.
MHB05 (Nibe Perpaer) is een kant en klare hybride oplossing.
V 9721R3 (de MHB05 software is s gebaseerd op SMO 40 of misschien zelfs SMO 20)
Draait in oud huis welke niet geschikt is voor een warmtepomp (!). Maar we hebben het toch gedaan ( !! ).
Hybride. Parallel buffervat 300 liter, 4 aansluitingen. Systeem met radiatoren ook 100 liter inhoud.
Grundfos Alpha2 GO als GP10.
De warmtepomp staat op betonblokken, verankerd. Geen bigfoots. Hij staat goed waterpas, dat is zeer belangrijk!
Warmtepomp vriendelijk weertje. 9 graden.
Het is nog even uitvogelen hoe de stooklijn moet. Deze staat nu op 12.
De automatische compressor curve beviel me niet zo, hij wacht te lang met optoeren (op AUTO gaat hij na de start terug naar 25 Hz, al lopen de graadminuten per 10 op elke minuut!) waardoor uiteindelijk de graadminuten op -460 komen en de gasketel bijspringt. Dit aangepast. Nu twee varianten waar ik mee moet spelen, de stooklijn curve en de compressor curve.
BT25 meet in het vat, een stukje lager dan de aanvoer leidingen. Ervaren hoe dat gaat. Uiteraard heerst daar een gemixte temperatuur.
BT71 ook geplaatst (is optioneel)
Deze warmtepomp doet het fijn op een buffervat en heeft geen moeite om 50 graden te maken. Dat hoeft nu ook niet, de berekende aanvoer is rond de 38 bij 9 graden. Daarmee wordt het prima comfortabel.
Maandag gaat het kouder worden, kijken hoe het dan gaat.
Leuke klus en ik monitor dit systeem in mijn eigen Myuplink. Heb nu 2 systemen waar ik naar kan kijken. Uiteraard direct Premium afgesloten voor een jaartje.
Verder heb ik een paar keer de Graadminuten vastgezet op -60 (elke vijf minuten dit naar de SMO40 sturen). Na een uur of vier is je vat dan inderdaad gevuld met 50 graden water … langzaam maar zeker gaat de BT2 omhoog :-) … had wat zonne-energie over ;-).
Ik heb er geen enkele twijfel over dat je het in het oude huis comfortabel krijgt, ook in de winter ( die ene week per jaar).
Succes met het tweaken en je ervaringen met het buffervat!
Dankjewel @MarcKeulers !MarcKeulers schreef op zondag 30 november 2025 @ 20:58:
[...]
Dat is inderdaad een leuk project. Mijn ervaring met de BT25 in een 500 liter vat is dat de temperatuur “naijlt” op de BT2, de mate van verschil bij steady state door het snelheidsverschil in de flows tussen GP12 en GP20 (bij mij 3x) wordt bepaald. Heb nog niet helemaal door hoe ik daar op kan sturen.
Verder heb ik een paar keer de Graadminuten vastgezet op -60 (elke vijf minuten dit naar de SMO40 sturen). Na een uur of vier is je vat dan inderdaad gevuld met 50 graden water … langzaam maar zeker gaat de BT2 omhoog :-) … had wat zonne-energie over ;-).
Ik heb er geen enkele twijfel over dat je het in het oude huis comfortabel krijgt, ook in de winter ( die ene week per jaar).
Succes met het tweaken en je ervaringen met het buffervat!
Het is leuk om mee bezig te zijn. Dat van die BT25 klopt.
Alle radiatoren in het (grote) huis zijn voorzien van TRV's dus lopen open en dicht naar gelang men waar warmte wil.
Het maakt dan ook niet heel erg uit hoe de stooklijn eruit komt te zien, een ruimte wordt niet continue verwarmd. Stel je voor dat de thermostaatkranen standaard op 2 staan en bij opstaan naar 3 (of 4, dan gaat het sneller!) worden gedraaid. 's Avonds gaan ze terug naar 2.
Daarom dat buffer ertussen. Voor de buitenunit een zegen. Nu deze hogere temperaturen maakt dan wat er doorgaans mee gebeurt (geïsoleerde woningen, vloerverwarming) is er veel minder hinder van defrosts en de defrosts verlopen daarnaast vliegensvlug, waarbij de verdamper BT16 op het eind 45 graden meet!
Ben hoopvol dat de gasketel maar weinig zal worden aangesproken, maar het wachten op kouder weer.
Vandaag was het tussen 7 en 5 graden buiten.
Het verbruik over 24 uur zal ongeveer uitkomen op 33 kWh. 7 runs. 5 defrosts. Gas: 0 m3 !
Met de handmatige compressor curve (-8, 17) zal de WP altijd graadminuten wegwerken, tenzij de curve te laag is. Hij moduleert niet terug dus op een moment staat GM op 0. En dat is ook prima met dat buffer ertussen.
Continue laten draaien is hier niet gewenst, niet zinvol en ook niet efficiënt. Het lijkt allemaal prima te werken. Ik zal nog wel even bezig zijn met de juiste getallen.
Het lijkt er op dat er niet "bewust" op SWW ontdooid wordt: de prio blijft op HEAT staan en schakelt tijdens ontdooien niet naar HOT WATER (maar kan zijjn dat de SMO-S40 dat anders aangeeft dan de SMO-40). Ook daalt alleen BT6. Schakelt je driewegklep daadwerkelijk om tijdens de bewuste ontdooisessies? Als bij mij op SWW ontdooid wordt, schakelt prio naar HOT WATER en daalt BT7 (en daalt/stijgt BT6 richting BT25).
Is alles hydraulisch exact conform een Nibe schema aangesloten (buiten je BT71 verplaatsing)?
De grafieken van BT12, BT6 en BT7 tijdens een SWW run zien er ook wat apart uit, BT6&7 lopen nogal achter op BT12. Zijn aan- en afvoer (XL8 en XL9) van je boiler niet verwisseld?
Nibe:F2040-12, SMO-40, BA-ST9040-2FE(365l), UKV100 - vv:200m² - 280m², 850m³, Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp, Growatt TLS-3 8k
Op de SMO-S40 blijft de prio tijdens een ontdooisessie op SWW inderdaad gewoon op HEAT staan. Maar driewegklep schakelt wel degelijk en dat is ook uit te lezen uit de SMO (aparte sensor via modbus voor de positie van QN10, die gaat naar 1).gaafst schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:56:
[...]
Het lijkt er op dat er niet "bewust" op SWW ontdooid wordt: de prio blijft op HEAT staan en schakelt tijdens ontdooien niet naar HOT WATER (maar kan zijjn dat de SMO-S40 dat anders aangeeft dan de SMO-40). Ook daalt alleen BT6. Schakelt je driewegklep daadwerkelijk om tijdens de bewuste ontdooisessies? Als bij mij op SWW ontdooid wordt, schakelt prio naar HOT WATER en daalt BT7 (en daalt/stijgt BT6 richting BT25).
Is alles hydraulisch exact conform een Nibe schema aangesloten (buiten je BT71 verplaatsing)?
De grafieken van BT12, BT6 en BT7 tijdens een SWW run zien er ook wat apart uit, BT6&7 lopen nogal achter op BT12. Zijn aan- en afvoer (XL8 en XL9) van je boiler niet verwisseld?
-Room sensor uitgevinkt (er is geen echte referentie ruimte en in de nacht worden de TRV's terug gedraaid van 3 naar 2)
-WAR curve niet makkelijk te bepalen: er moet gewoon warmte zijn als dat gevraagd wordt (door te draaien aan de radiator thermostaat knoppen)
-terug naar AUTO compressor curve
-daarbij DOT op 0 graden (hybride, sowieso te weinig power bij -10 graden buitentemperatuur - heb het volle vermogen al wel nodig bij het vriespunt - )
-hierdoor vertrekt de compressor na starten wel sneller zodat de graadminuten niet onnodig zakken
-vanwege dat BT25 IN het buffervat meet (meetbuisje) de start GM niet op -60 maar op -10 gezet. Het duurt toch al een flinke poos voordat de gemeten waarde van BT25 weer in de buurt komt van de berekende, voor te korte runs daarom niet bang.
-afgiftesysteem dT niet op radiatoren maar op 7K ingesteld.
Edit: ik ga BT25 verplaatsen naar de aanvoerleiding vh afgiftesysteem. Dat zal beter werken.
De pomp GP12 laat ik op intermitterend.
[ Voor 6% gewijzigd door Knowbody op 01-12-2025 22:00 ]
Voor zo ver ik begrepen heb is het de bedoeling dat BT25 op de splitsing zit buffervat/afgifte systeem bij parallel opstelling.Knowbody schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:16:
Edit: ik ga BT25 verplaatsen naar de aanvoerleiding vh afgiftesysteem. Dat zal beter werken.
De pomp GP12 laat ik op intermitterend.
Op die manier meet je de werkelijke behoeft.
Bij buffervat alleen kan het zijn dat alles meteen naar afgifte gaat, en je dus veel warmte mist.
Bij afgifte alleen kan het zijn dat het systeem "kortgesloten" is via buffervat, en je niet meet dat het misschien al op temp is.
Bij toevoer alleen mis je waar het heen gaat, afgifte of buffervat.
Op het t stuk voor het buffervat meet je precies wat de werkelijke gemengde temp is, en wat dus je buffervat in/naar afgifte gaat.
BT25 in de tank is met bijverwarming in de tank (zowel serie als parallel opstelling (afhankelijk van de koppeling van vat)).
BT25 op de aanvoer is bij een serie opstelling zonder bijverwarming in de tank.
Zie info Nibe
Het suffe is dat parallel op verschillende manieren kan. Ik heb het hier op de minst efficiënte manier aangesloten, maar dan zonder de extra bijverwarming. Die situatie is niet getekend en uitgelegd.format5 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 08:57:
[...]
Voor zo ver ik begrepen heb is het de bedoeling dat BT25 op de splitsing zit buffervat/afgifte systeem bij parallel opstelling.
Op die manier meet je de werkelijke behoeft.
Bij buffervat alleen kan het zijn dat alles meteen naar afgifte gaat, en je dus veel warmte mist.
Bij afgifte alleen kan het zijn dat het systeem "kortgesloten" is via buffervat, en je niet meet dat het misschien al op temp is.
Bij toevoer alleen mis je waar het heen gaat, afgifte of buffervat.
Op het t stuk voor het buffervat meet je precies wat de werkelijke gemengde temp is, en wat dus je buffervat in/naar afgifte gaat.
BT25 in de tank is met bijverwarming in de tank (zowel serie als parallel opstelling (afhankelijk van de koppeling van vat)).
BT25 op de aanvoer is bij een serie opstelling zonder bijverwarming in de tank.
Zie info Nibe
Maar gelukkig hebben we nog zelf enig verstand 😄
De sensor zit nu op de leiding. Ik had het zelf kunnen weten. Logisch.
Nu moet het beter gaan met de automatische compressor curve.
PS voor de situatie met de sensor in het vat, ontkom je mijn ogen haast niet aan een handmatige compressor curve, danwel de DOT setting flink aanpassen (eerder richting 0 dan -10). Je zult steeds flinke undershoots en overshoots krijgen.
Nibe heeft best wel wat opties uitgetekend door alle diverse documenten heen...
Mijn NIBE-installateur is gisteren langs geweest, twee jaar na de installatie. Ik heb een aantal zaken met hem besproken waar ik tegenaan liep:
1. Waarom mijn SWW (Sanitair Warm Water) niet voldoende is voor twee korte douches van maximaal 5 tot 10 minuten. Hiervoor heeft de installateur de BT6-sensor flink naar beneden gezet, aangezien deze redelijk hoog zat. Hopelijk helpt dit.
2. Waarom er tijdens de defrost warmte uit mijn huis (SWW) wordt gehaald en waarom de warmtepomp zoveel geluid maakt tijdens dit proces.
3. Daarnaast wilde ik de RMU bedraad aansluiten, maar dit is helaas niet gelukt, ondanks twee uur proberen. De oude tweedraads aansluiting kon niet vervangen worden door een vierdraads aansluiting. Hij is zelf ook geen voorstander van de draadloze aansluiting met een repeater.
Mijn installatie bestaat uit een F2040-6, SMO-S40, een hygienevat van 200L ([https://www.oeg.net/nl/verswaterboiler-200-liter-516008214](https://www.oeg.net/nl/verswaterboiler-200-liter-516008214)), één grote laagtemperatuur radiator en vijf kleinere normale radiatoren.
Om al deze kwesties op te lossen, stelde de installateur voor om mijn systeem parallel aan te sluiten, in combinatie met een klein buffervat van 25 liter en een Honeywell T6 die op de oude tweedraads aansluiting kan worden aangesloten. De Honeywell T6 zou niet aan de SMO-S40 worden gekoppeld, aangezien dit niet ondersteund wordt door NIBE.
De installateur wil de Honeywell T6 puur gebruiken als kamer-vraaggever (aan/uit), die vervolgens een Wilo-zoneklep of Wilo-pomp schakelt, zodat er warm water door de radiatoren stroomt wanneer er warmtevraag is. Het 25L buffervat zou ook helpen bij de defrost en het systeem zou hierdoor rustiger en stabieler moeten werken. De warmtepomp zou in dit geval niet meer via de BT50-sensor werken, maar op basis van de weerafhankelijke regeling (WAR).
Hoogover tekening van de nieuwe situatie is bijgevoegd om een beter inzicht te geven in de aangepaste opzet.
[ Voor 9% gewijzigd door warsame op 02-12-2025 14:03 ]
Het heeft 2 jaar zonder dit fenomeen prima gefunctioneerd en werd er warmte uit de vloer onttrokken. Altijd.gaafst schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:56:
[...]
En in de tussentijd zijn alleen de firmwares geupdate. Dus. Of bug of het werkt nu zoals Nibe het ooit voor ogen gehad.
Als P4 maar dan zonder heater.format5 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:54:
Nu maak je me wel nieuwsgierig hoe jou schema dan is
Nibe heeft best wel wat opties uitgetekend door alle diverse documenten heen...
Als je de RMU S40 voedt via usb kun je wel met 2 draden de data doen. Maar dan heb je dus een usb kabeltje over de muur.
Een aan /uit thermostaat kan in de SMO gewoon op een AUX input. Je kunt daar verschillende functies aan koppelen aan keihard blokkeren of bijvoorbeeld de stooklijn middels een externe afstelling beïnvloeden.
Dat van die hygiëne buffer. Dat is dus je buffer die geladen is met heet CV water waar voor het douchen het leidingwater door een spiraal loopt, en instant verwarmd wordt, toch ?
Voor een defrost trekt hij dan toch altijd de energie uit zo'n buffer ?
Hoi warsame,warsame schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:08:
Graag jullie input/advies:
Mijn NIBE-installateur is gisteren langs geweest, twee jaar na de installatie. Ik heb een aantal zaken met hem besproken waar ik tegenaan liep:
1. Waarom mijn SWW (Sanitair Warm Water) niet voldoende is voor twee korte douches van maximaal 5 tot 10 minuten. Hiervoor heeft de installateur de BT6-sensor flink naar beneden gezet, aangezien deze redelijk hoog zat. Hopelijk helpt dit.
2. Waarom er tijdens de defrost warmte uit mijn huis (SWW) wordt gehaald en waarom de warmtepomp zoveel geluid maakt tijdens dit proces.
3. Daarnaast wilde ik de RMU bedraad aansluiten, maar dit is helaas niet gelukt, ondanks twee uur proberen. De oude tweedraads aansluiting kon niet vervangen worden door een vierdraads aansluiting. Hij is zelf ook geen voorstander van de draadloze aansluiting met een repeater.
Mijn installatie bestaat uit een F2040-6, SMO-S40, een hygienevat van 200L ([https://www.oeg.net/nl/verswaterboiler-200-liter-516008214](https://www.oeg.net/nl/verswaterboiler-200-liter-516008214)), één grote laagtemperatuur radiator en vijf kleinere normale radiatoren.
Om al deze kwesties op te lossen, stelde de installateur voor om mijn systeem parallel aan te sluiten, in combinatie met een klein buffervat van 25 liter en een Honeywell T6 die op de oude tweedraads aansluiting kan worden aangesloten. De Honeywell T6 zou niet aan de SMO-S40 worden gekoppeld, aangezien dit niet ondersteund wordt door NIBE.
De installateur wil de Honeywell T6 puur gebruiken als kamer-vraaggever (aan/uit), die vervolgens een Wilo-zoneklep of Wilo-pomp schakelt, zodat er warm water door de radiatoren stroomt wanneer er warmtevraag is. Het 25L buffervat zou ook helpen bij de defrost en het systeem zou hierdoor rustiger en stabieler moeten werken. De warmtepomp zou in dit geval niet meer via de BT50-sensor werken, maar op basis van de weerafhankelijke regeling (WAR).
Hoogover tekening van de nieuwe situatie is bijgevoegd om een beter inzicht te geven in de aangepaste opzet.[Afbeelding]
Wellicht al met je gedeeld, in dat geval, sorry
1. Het volume van je spiraal is 12 liter douchewater, weet niet wat de temperatuur van je vat is, maar goed dat BT6 op de onderste positie wordt gezet, dan is er meer warmte in het buffervat. Normaal wordt een hygiëne buffer zowel voor verwarming ( de 200 liter als buffer) als voor SWW gebruikt en vaak met een tweede warmtebron (bv zonneboiler) … je huidig plaatje laat zien dat je deze hygiene buffer na de QN10 hebt zitten als SWW alleen, weet niet of ik dat goed begrijp. Om comfortabel te douchen moet de BT7 best hoog zijn lijkt mij, heb je grafieken van BT6 en BT7 ?
2. Om op de eerste vraag een antwoord te geven is er meer info nodig, grafieken van BT12, BT16 en wellicht BT3 … heb je die? Bij mij loopt de pomp GP12 op 80% bij een defrost, een 15 minuten lang, dat is best te horen, neem aan dat het geluid ook van jouw pomp komt, check even, ik hoor het alleen als ik in de ruimte zelf sta.
3. Zie de tip van @Knowbody , hier dacht ik ook aan, check even de voeding, bij mijn SMO40 heb ik 12 volt gelijkspanning nodig, maar bij jouw systeem kan dat anders zijn. Ik neem aan dat je de twee aderige kabel niet uit de muur kunt trekken en vervangen door een vieraderig … (als je trekt aan de tweeaderige vastmaken dan is ie meteen op zijn plaats, maar alleen als de kabel in een kabelbuis ligt!). Ik weet niet of 25 liter extra buffer je defrosten over SWW gaan oplossen …
Hoop dit helpt …
Martius, kleine vraag naar je SWW instellingen … heb jij een vaste tijd dat je smos40 de SWW boiler weer op temperatuur brengt of mag ie dat doen wanneer dan ook ?martius schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 17:57:
[...]
Het heeft 2 jaar zonder dit fenomeen prima gefunctioneerd en werd er warmte uit de vloer onttrokken. Altijd.
En in de tussentijd zijn alleen de firmwares geupdate. Dus. Of bug of het werkt nu zoals Nibe het ooit voor ogen gehad.
Ik heb nog een defrost gehad de afgelopen 3 dagen … verder alles zonder. Die defrost was midden in een SWW run en werd uit de SWW run gehaald, niet uit de vloer.
Gr. Marc
Ik had 1 vast moment midden op de dag echter nu met het kannibalistische gedrag van de defrost en de ‘winter”’ ben ik over gestapt naar 3 momenten om zodoende gedurende de gehele dag warm genoeg SWW ter beschikking te hebben. 1x groot en tweemaal smart control(medium).MarcKeulers schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:09:
[...]
Martius, kleine vraag naar je SWW instellingen … heb jij een vaste tijd dat je smos40 de SWW boiler weer op temperatuur brengt of mag ie dat doen wanneer dan ook ?
Ik heb nog een defrost gehad de afgelopen 3 dagen … verder alles zonder. Die defrost was midden in een SWW run en werd uit de SWW run gehaald, niet uit de vloer.
Gr. Marc
Voor de ‘winter’ was twee vaste momenten voldoende. 1 in de ochtend rond 05:30 en 1 in de avond rond 20:00uur.
:strip_exif()/f/image/dwvLojVxnQoWbvrMtTjpU2cM.jpg?f=fotoalbum_large)
We zijn met z’n 5-en hier en normaliter waren de twee verwarm momenten voldoende.
Over de RMU-S40: ik wil inderdaad geen USB-kabel of andere losse kabeltjes in het zicht. Het moet gewoon netjes en degelijk aangesloten worden.Knowbody schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 18:46:
@warsame
Als je de RMU S40 voedt via usb kun je wel met 2 draden de data doen. Maar dan heb je dus een usb kabeltje over de muur.
Een aan /uit thermostaat kan in de SMO gewoon op een AUX input. Je kunt daar verschillende functies aan koppelen aan keihard blokkeren of bijvoorbeeld de stooklijn middels een externe afstelling beïnvloeden.
Dat van die hygiëne buffer. Dat is dus je buffer die geladen is met heet CV water waar voor het douchen het leidingwater door een spiraal loopt, en instant verwarmd wordt, toch ?
Voor een defrost trekt hij dan toch altijd de energie uit zo'n buffer ?
Wat betreft de AUX-input op de SMO: ik ga mijn installateur vragen waarom hier niet aan is gedacht.
Over de hygiënebuffer: dat klopt zoals je het beschrijft.
En over het defrost-gedeelte: op dit moment wordt de warmte daarvoor uit het hygiënebuffervat gehaald, waardoor de warmtepomp daarna extra moet werken om dat verlies weer aan te vullen. Volgens mijn installateur zou een klein parallel buffervat van 25 liter dit oplossen, omdat de warmte voor de defrost dan altijd uit dat aparte vat komt en niet meer uit het vat dat ook voor tapwater wordt gebruikt. De warmtepomp hoeft dan na een defrost minder hard bij te regelen.
Mijn belangrijkste open vraag is of zo’n extra buffervat in de praktijk echt zinvol is en of het merkbaar comfort oplevert.
Edit: Betere hydraulisch schema bijgevoegd.
[ Voor 7% gewijzigd door warsame op 03-12-2025 16:43 ]
Hi @MarcKeulers ,MarcKeulers schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 20:24:
[...]
Hoi warsame,
Wellicht al met je gedeeld, in dat geval, sorry
1. Het volume van je spiraal is 12 liter douchewater, weet niet wat de temperatuur van je vat is, maar goed dat BT6 op de onderste positie wordt gezet, dan is er meer warmte in het buffervat. Normaal wordt een hygiëne buffer zowel voor verwarming ( de 200 liter als buffer) als voor SWW gebruikt en vaak met een tweede warmtebron (bv zonneboiler) … je huidig plaatje laat zien dat je deze hygiene buffer na de QN10 hebt zitten als SWW alleen, weet niet of ik dat goed begrijp. Om comfortabel te douchen moet de BT7 best hoog zijn lijkt mij, heb je grafieken van BT6 en BT7 ?
2. Om op de eerste vraag een antwoord te geven is er meer info nodig, grafieken van BT12, BT16 en wellicht BT3 … heb je die? Bij mij loopt de pomp GP12 op 80% bij een defrost, een 15 minuten lang, dat is best te horen, neem aan dat het geluid ook van jouw pomp komt, check even, ik hoor het alleen als ik in de ruimte zelf sta.
3. Zie de tip van @Knowbody , hier dacht ik ook aan, check even de voeding, bij mijn SMO40 heb ik 12 volt gelijkspanning nodig, maar bij jouw systeem kan dat anders zijn. Ik neem aan dat je de twee aderige kabel niet uit de muur kunt trekken en vervangen door een vieraderig … (als je trekt aan de tweeaderige vastmaken dan is ie meteen op zijn plaats, maar alleen als de kabel in een kabelbuis ligt!). Ik weet niet of 25 liter extra buffer je defrosten over SWW gaan oplossen …
Hoop dit helpt …
Sorry zeggen is niet nodig, ik waardeer je input. De temperatuur van mijn vat staat op 55 °C, omdat er bij dit type buffervat geen legionella-run nodig is. Ik heb inderdaad geen zonneboiler. BT7 heb ik niet; de andere sensoren wel, maar mijn Grafana werkt op dit moment niet helemaal goed, waardoor ik nu even geen grafieken beschikbaar heb.
BT25 extern op de aanvoerleiding naar het afgiftesysteem aangesloten.
De Nibe regeling vind ik best lastig voor deze situatie. Onnodig complex.
De berekende temperatuur: wanneer deze gehaald is en overschreden wordt, worden de GM afgebouwd. Tegen de tijd dat ze op 0 staan is de berekende temperatuur met 5 a 10 graden overschreden, volgens de BT25 sensor. De GM lopen op tot maximaal, en dat is +100.
De compressor is dan uit voor een poosje.
Het maakt niet uit of de gasketel was bijgesprongen, voor het wegwerken (nog steeds lijkt mij dat het doel niet maar het is een noodgreep) werd de BT25 temperatuur zodanig veel hoger en toert de compressor daarbij te traag af, dat het buffer geladen wordt met teveel warmte waardoor hij wel af MOET schakelen.
De andere kant op dan:
De gemeten temperatuur begint onder de berekende temperatuur te komen. De GM tellen af van +100 naar -60.
De compressor start. Op de automatische compressor curve vind ik het maar zozo hij mag van mij gelijk wel naar de berekende temperatuur toewerken, maar doet dat veel te gestaag. De compressor heeft genoeg power maar toch komt hij mogelijk in de problemen en schakelt dan de gasketel bij. Het eind van dit liedje is hetzelfde, het buffervat is warmer dan de berekende temperatuur.
Soms komt dat best goed uit, want dan gaan de mensen in een ander vertrek aan de radiator kraan draaien voor warmte. Als er dan wat extra in de buffer zit is dat niet erg.
Omdat het een systeem met radiatoren is, en geen trage verwarmde massa (ondanks het buffervat) gaat de temperatuur van BT25 met relatief snelle stappen veranderen dat ik dan denk daarom stuurt de regeling niet beter bij !?
Energetisch een beetje onlogisch dat de warmtepomp tot full speed is gegaan terwijl dat nog niet nodig was.
DOT staat al op 0 graden ipv -10
De gasketel komt bij na 200 diff. GM (standaard waarde 400)
De handmatige compressor curve heb ik ook gebruikt, en zie daarin nog wel een oplossing.
Het zou echter mooier zijn als de regeling zelf nog wat slimmer stuurde.
Suggesties zijn welkom.
/f/image/AX5qOasITGqG1VFj0HYNrvJQ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/pRcJc5LYK1xA6Ykt52tledj6.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/39bs2HjeuuUX5MxFMnUiS1RM.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door Knowbody op 03-12-2025 14:47 ]
1.Knowbody schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:29:
Een systeem met 300 liter 4-poorts buffervat.
….
Begrijp ik het goed dat je BT25 op de aanvoer naar het afgifte systeem hebt, dus NÁ de buffer?
In de hydraulische schema’s meen ik te lezen dat de BT25 op de aanvoer uit de WP náár / vóór de buffer moet zitten òf ín de buffer
Bij deze plaatsing is het logisch dat BT25 langzaam na-ijlt op het verwarmen want de buffer warmt indirect op
Bij mijn serieel systeem zit hij na QN10 voor hij het afgiftesysteem ingaat en de buffer zit tussen retour uit afgiftesysteem en GP12
2.
Heb ik meteen een vraagje, in mijn schema staat dat BT71 voor de buffer zit, bij mijn installatie zit BT71 direct onder de buffer, lijkt me geen essentieel verschil en lijkt ook goed te werken maar ik vroeg me af of dit consequenties heeft
/f/image/behCw5Ky2sgZaTW7SGEFcn4w.png?f=fotoalbum_large)
NB. Afgiftesysteem alleen radiatoren
[ Voor 8% gewijzigd door AnJaJoRe op 03-12-2025 15:03 ]
F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 RSV300X boiler UKV100 serieel-buffer Alleen Radiatoren (8 beg.grond,5etage) PV9200Wp Oppervlak 2x100m2 600m3 bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A++
Bedankt voor je reactie.AnJaJoRe schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:55:
[...]
1.
Begrijp ik het goed dat je BT25 op de aanvoer naar het afgifte systeem hebt, dus NÁ de buffer?
In de hydraulische schema’s meen ik te lezen dat de BT25 op de aanvoer uit de WP náár / vóór de buffer moet zitten òf ín de buffer
Bij deze plaatsing is het logisch dat BT25 langzaam na-ijlt op het verwarmen want de buffer warmt indirect op
Bij mijn serieel systeem zit hij na QN10 voor hij het afgiftesysteem ingaat en de buffer zit tussen retour uit afgiftesysteem en GP12
2.
Heb ik meteen een vraagje, in mijn schema staat dat BT71 voor de buffer zit, bij mijn installatie zit BT71 direct onder de buffer, lijkt me geen essentieel verschil en lijkt ook goed te werken maar ik vroeg me af of dit consequenties heeft
[Afbeelding]
Een parallel buffer met 4 poorten is wezenlijk anders dan jouw plaatje.
Gisteren zat de sensor nog in de buffer, de regeling (de combinatie van de graadminuten- en compressor regeling) reageert echter hetzelfde: hij vertrekt te laat of ijlt teveel na.
BT71 moet ergens op de retourleiding vlak bij de buffer. In mijn geval 1 meter vanaf het vat is goed. BT71 is indicatief, de regeling doet er hier niets mee.
Bij jou zit die NA de buffer, maar het is de bedoeling dat hij geen temperatuur verhoging registreert als de 3weg klep richting het SWW vat staat, dus vandaar dat ze de sensor halverwege de verschillende retourstromen getekend hebben.
[ Voor 7% gewijzigd door Knowbody op 03-12-2025 15:26 ]
Dat mijn systeem heel anders is weet ik, het plaatje was onderdeel van deel 2 , dank voor je antwoord daar opKnowbody schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:02:
[...]
Bedankt voor je reactie.
Een parallel buffer met 4 poorten is wezenlijk anders dan jouw plaatje.
Gisteren zat de sensor nog in de buffer, de regeling (de combinatie van de graadminuten- en compressor regeling) reageert echter hetzelfde: hij vertrekt te laat of ijlt teveel na.
BT71 moet ergens op de retourleiding vlak bij de buffer. In mijn geval 1 meter vanaf het vat is goed. BT71 is indicatief, de regeling doet er hier niets mee.
De opmerking over BT 25 sloeg wel op jouw 4-poorts buffer, BT25 hoort er m.i.vóór, misschien zelfs verder voor dan je hem hebt, en niet achter de buffer
F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 RSV300X boiler UKV100 serieel-buffer Alleen Radiatoren (8 beg.grond,5etage) PV9200Wp Oppervlak 2x100m2 600m3 bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A++
Ervoor heeft geen zin, daar heerst de temperatuur van BT12 (in dit geval van MHB 05 heet die sensor BT63).AnJaJoRe schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:07:
[...]
Dat mijn systeem heel anders is weet ik, het plaatje was onderdeel van deel 2 , dank voor je antwoord daar op
De opmerking over BT 25 sloeg wel op jouw 4-poorts buffer, BT25 hoort er m.i.vóór, misschien zelfs verder voor dan je hem hebt, en niet achter de buffer
BT63 meet de temperatuur van wat er naar het afgiftesysteem toe gaat (dus een combinatie van warmte vanuit de warmtepomp en/of de gasketel).
Hier gaat dat het buffervat in, en wat er uit komt gaat naar de radiatoren. Op die uitgaande leiding zit BT25.
@Knowbody , je verlaagt de gevraagde temperatuur met ongeveer 10 graden voor de nacht en verhoogd hem weer in de ochtend, bij beide keren slaan de graadminuten op tilt, ofwel naar de 100 ofwel naar diep in het negatieve. Zelfs de overdag verlaging van 4~5 graden lijkt tot een DM te lijden van -350. Met 31 graden lijkt het systeem best om te kunnen gaan. Probeer een dag of twee met redelijk constante gevraagde temperatuur, zeg 35 graden met een maximale afwijking van 1 graad, dan kijken wat het systeem doet … nu variëren er heel veel dingen …Knowbody schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:29:
De berekende temperatuur: wanneer deze gehaald is en overschreden wordt, worden de GM afgebouwd. Tegen de tijd dat ze op 0 staan is de berekende temperatuur met 5 a 10 graden overschreden, volgens de BT25 sensor. De GM lopen op tot maximaal, en dat is +100.
Het maakt niet uit of de gasketel was bijgesprongen, voor het wegwerken (nog steeds lijkt mij dat het doel niet maar het is een noodgreep) werd de BT25 temperatuur zodanig veel hoger en toert de compressor daarbij te traag af, dat het buffer geladen wordt met teveel warmte waardoor hij wel af MOET schakelen.
De andere kant op dan:
De gemeten temperatuur begint onder de berekende temperatuur te komen. De GM tellen af van +100 naar -60.
De compressor start. Op de automatische compressor curve vind ik het maar zozo hij mag van mij gelijk wel naar de berekende temperatuur toewerken, maar doet dat veel te gestaag. De compressor heeft genoeg power maar toch komt hij mogelijk in de problemen en schakelt dan de gasketel bij. Het eind van dit liedje is hetzelfde, het buffervat is warmer dan de berekende temperatuur.
Soms komt dat best goed uit, want dan gaan de mensen in een ander vertrek aan de radiator kraan draaien voor warmte. Als er dan wat extra in de buffer zit is dat niet erg.
Omdat het een systeem met radiatoren is, en geen trage verwarmde massa (ondanks het buffervat) gaat de temperatuur van BT25 met relatief snelle stappen veranderen dat ik dan denk daarom stuurt de regeling niet beter bij !?
Energetisch een beetje onlogisch dat de warmtepomp tot full speed is gegaan terwijl dat nog niet nodig was.
De handmatige compressor curve heb ik ook gebruikt, en zie daarin nog wel een oplossing.
Suggesties zijn welkom.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ter info, mijn systeem met houtkachel geeft een vergelijkbaar beeld. Staat de houtkachel aan (4 kW ongeveer) dan zie je dat de buffer hier nog uren profijt van heeft ( niet zo’n heel goeie menging ) en heb ik eerst een run van een uur dan twee uur en later in de ochtend van 4~5 uur. Als ik niet stook vanwege stookalert rood, dan heb ik alleen lange runs … zelfde effect heeft de SWW run die even wat heet water in de buffer stop, niet veel maar genoeg om te verstoren. De graadminuten lopen dan heel snel af. Als ik het goed heb heb je geen SWW in dit systeem.
Hoop dat je hier wat aan hebt, grafiek met DM bijgevoegd, we beginnen met stoken om 16:30 tot 22:00. SWW run van 11:15 tot 12:00.
@martius , super bedankt voor de uitleg en ik snap volkomen dat je met z’n 5-en graag altijd warm water wilt hebben. Ik las dat je curve op 5,0 gezet hebt, heb je daarna nog last gehad van kanabaliseren van je SWW warmtevoorraad? Kan zijn dat er geen defrost meer nodig was, dan is het afwachten …martius schreef op woensdag 3 december 2025 @ 07:40:
[...]
Ik had 1 vast moment midden op de dag echter nu met het kannibalistische gedrag van de defrost en de ‘winter”’ ben ik over gestapt naar 3 momenten om zodoende gedurende de gehele dag warm genoeg SWW ter beschikking te hebben. 1x groot en tweemaal smart control(medium).
Voor de ‘winter’ was twee vaste momenten voldoende. 1 in de ochtend rond 05:30 en 1 in de avond rond 20:00uur.
[Afbeelding]
We zijn met z’n 5-en hier en normaliter waren de twee verwarm momenten voldoende.
@warsame , super bedankt voor je nieuwe schema. In jou oude las ik iets van 150 liter, slaat dat op de inhoud van je radiatoren samen ? Weet je met hoeveel graden je SWW water in temperatuur verlaagd wordt bij een defrost? Dus van 55 graden naar ?warsame schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:09:
[...]
Over de RMU-S40: ik wil inderdaad geen USB-kabel of andere losse kabeltjes in het zicht. Het moet gewoon netjes en degelijk aangesloten worden.
Wat betreft de AUX-input op de SMO: ik ga mijn installateur vragen waarom hier niet aan is gedacht.
Over de hygiënebuffer: dat klopt zoals je het beschrijft.
En over het defrost-gedeelte: op dit moment wordt de warmte daarvoor uit het hygiënebuffervat gehaald, waardoor de warmtepomp daarna extra moet werken om dat verlies weer aan te vullen. Volgens mijn installateur zou een klein parallel buffervat van 25 liter dit oplossen, omdat de warmte voor de defrost dan altijd uit dat aparte vat komt en niet meer uit het vat dat ook voor tapwater wordt gebruikt. De warmtepomp hoeft dan na een defrost minder hard bij te regelen.
Mijn belangrijkste open vraag is of zo’n extra buffervat in de praktijk echt zinvol is en of het merkbaar comfort oplevert.
Edit: Betere hydraulisch schema bijgevoegd.
[Afbeelding]
Als ik mag aannemen dat de flow met de GP12 op minimaal 80% zo’n 20 liter per minuut is en je defrost 15 minuten duurt, verbruik je zo’n 300 liter om de buitenunit te defrosten … allemaal aannames gebaseerd op mijn eigen systeem, kan fout zitten.
Welk is de temperatuur die naar je radiatoren gaat de BT25 ?
Gr. Marc
Kan deels ook te maken hebben met dat een 300l buffer wel heel groot is… duurt een tijd voordat dat warm is en als het een keer warm is en de wp stopt, heb je nog steeds veel warmte die in het huis terechtkomt, waardoor de gm verder omhoog schieten. Een dT van ca 7 graden Ta tov Tber is dan best veel.Knowbody schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:29:
De andere kant op dan:
Suggesties zijn welkom.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
/f/image/AB4i7NSYl83HvSXdUqC9Y063.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jqnF2mrg2yFbhX7hP6NSZITi.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/wmnqppfVH5olm1pLiD3pOqRo.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Bjb9boulcs0jleKjSvOpgmrt.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Pi1rHdBdex4va5q8OMkQTczU.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/s4HkNSd9LUcCV4wmumBR5Zqu.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/jJQ1LHZMTrFtuABPXgPXR6uY.jpg?f=fotoalbum_tile)