NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 122 123 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:34
cealis82 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 14:33:
Gaat mij om deze waardes lager in te stellen dan 18.[Afbeelding]
En wat staat er dan in 1.9 3.2 ?

BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label


  • cealis82
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 19:04
Bij 1.9.3.2 staat 18 en kan ik niet lager zetten, zodra ik lager bevestig zet die deze op 18 graden.

  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:19
cealis82 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 14:33:
Gaat mij om deze waardes lager in te stellen dan 18.[Afbeelding]
Die kan ik hier wel lager dan 18 zetten… maar zoals hierboven, wat is je minimale aanvoer temperatuur in 1.9.3.2? Ik denk dat je die lager moet zetten dan 18 voordat je deze waardes kunt verlagen.

Hij kan natuurlijk niet lager aanvoeren dan de minimale aanvoer temperatuur

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • cealis82
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 19:04
Zoals ik al zei die kan ik dus niet lager dan 18 zetten en ik kan niet achterhalen waarom, heb alles nagekeken en al laag gezet en kan het nog niet aanpassen naar een lagere temperatuur.

  • Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:34
cealis82 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 16:34:
Zoals ik al zei die kan ik dus niet lager dan 18 zetten en ik kan niet achterhalen waarom, heb alles nagekeken en al laag gezet en kan het nog niet aanpassen naar een lagere temperatuur.
Dit geeft Google AI als antwoord

De NIBE VVM 225 binnenmodule heeft een ingebouwde functie om vloerverwarming of andere systemen te laten koelen. De fabrieksinstelling hiervoor is 18 °C. Het systeem kan softwarematig worden ingesteld tot 17 °C, maar voor koeling onder de 18 °C heb je de NIBE ELK 213 EXP uitbreidingsset of een vergelijkbare actieve koelaccessoire nodig.Koeling onder de 18 °C is mogelijk, maar vereist specifieke aanpassingen en extra hardware om condensatie en schade aan je vloer of systeem te voorkomen:Software-instellingen: Controleer of je in Menu 1 (Binnenklimaat) of Menu 4.9.2 (Start koelen) de koeltemperatuur kunt aanpassen. De minimale ingebouwde ondergrens voor de aanvoertemperatuur is 17 °C.Condensatiegevaar: Wees extreem voorzichtig met koelwater onder de 18 °C. Zodra de leidingtemperatuur onder het dauwpunt van de lucht zakt, ontstaat er condens op je vloeren of leidingen, wat kan leiden tot houten vloeren die kromtrekken of schade aan stucwerk.Actieve Koeling Kit (ELK 213): Om de aanvoertemperatuur écht onder de 18 °C te krijgen zonder condensatieproblemen (dit vereist vaak een dauwpuntsensor), wordt meestal geadviseerd om de koelingsset, zoals de NIBE ELK 213 EXP voor actief koelen, te gebruiken.

BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label


  • cealis82
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 19:04
Zoals ik al in een vorige post zei heb ik in het voorjaar een reset gedaan dus heb het idee dat door reset hij gewoon dat onderdeel niet ziet omdat het wellicht niet meer geactiveerd is.

  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:19
Ik denk dat je dan het beste met je installateur of Nibe direct contact op zou moeten nemen.

Hoewel ik persoonlijk 18 wel de ondergrens vind…

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:34
cealis82 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:21:
Zoals ik al in een vorige post zei heb ik in het voorjaar een reset gedaan dus heb het idee dat door reset hij gewoon dat onderdeel niet ziet omdat het wellicht niet meer geactiveerd is.
Ja ik weet wat je zei maar veel kan ik ook niet vinden over jouw situatie want je versterkt weinig info.

Misschien heb je wel een ELK 213 maar nu niet meer geactiveerd als accessoire. Weet ik veel.

Die VVM binnenunits gaan terecht niet laag met koelen, want dat vocht wil je eigenlijk niet.

Hier wil ik ook niet laag met koelen. Heb nu condens op de aanvoerleiding en de verdeler. Volgens de logs is het 16.8 geweest. Het dauwpunt is vandaag erg hoog. De luchtvochtigheid buiten is 95%.

Mijn RMU-S meet 68% RH maar dat is in de ruimte waar het daadwerkelijk minder vochtig is (airco) dan daar waar de installatie staat. Oftewel de dauwpunt berekening die aan staat kan daar ook niets aan doen. Hij mag van mij 2 graden onderschreiden dus kapt ermee bij 16.

Vandaag (extreme hitte in NL) is het gewoon oppassen met die condensatie.

BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

Pagina: 1 ... 122 123 Laatste