Dan heeft de installateur zelf zitten slapen. De type aanduiding van NIBE kan misleidend zijn omdat de S2125-12 geen 12kW warmtepomp is maar 7,8 kW bij -10 graden. Indien je de data sheet bekijkt en de vermogens curve in de technische handleiding, dan blijkt dat ook zo. Ik heb een warmtemeter op mijn S2125 en deze meet het vermogen en dat klopt met de data sheet. Je kunt geen warmtepomp kopen op basis van een type aanduiding, je dient de datasheet te bekijken.ahjwinth schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 11:12:
De installateur waar ik de smos40 van kocht had ook een aantal s2125 staan, bijna nieuw en die werden ook allemaal op marktplaats aangeboden. Hij vertelde dat de F serie beter was in zijn ogen omdat de klanten waar hij de S serie plaatse klaagde dat het huis koud bleef volgens hem omdat de S niet het opgegeven vermogen leverde. De F serie deed dat wel.
Ik zou zo weer een NIBE kopen en heb hem zelf geïnstalleerd en ingeregeld. Wat ik een groter probleem vind is de stevige prijs. Eén op de lange termijn voordeel is de beschikbaarheid van een groot dealer netwerk en reservedelen.
De software issues die hier besproken worden zijn dingen die veelal alleen ondervonden worden door nerds welke op bit niveau hun installatie uitlezen, wat 95% van de consumenten niet doet. Daarnaast brengt NIBE iedere paar maanden wel een update uit wat van andere merken nog maar de vraag is, zeker wanneer de systemen wat ouder worden.
Mijn S2125-12 met SMO S40 draait nu precies een jaar.
Nibe S2125-12, SMO S40, ELK9, Vloerverwarming+radiatoren Enphase 7560Wp, ABB SCU200