NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 83 ... 94 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 15-09 08:17

hrv

cgms schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:27:
[...]

Valt je warmtepomp misschien in storing door de lage retour temperatuur tijdens ontdooien (retourtemperatuur moet boven de 20 graden blijven)? Als je retourtemperatuur niet heel hoog is, en de warmtebuffer niet heel groot is, dan kan deze tijdens defrosts onder de 20 graden komen. Als de BT25 vrijwel gelijk is aan de BT71 lijkt hij niks te doen (wat zou kunnen als hij op storing is). De ELK hoort bij te springen als dit gebeurt, maar als deze geblokkeerd is, houdt het op.

Eventueel eens kijken in de alarm logs (menu 7.9.2 in de SMO S40).
Ik ga vanavond naar de logs kijken.

Warmtebuffer moet groot genoeg zijn. 100m2 16mm vvw buis, 50m2 20mm vvw buis, alles 10cm hoh zou minimaal 210 liter moeten zijn, en er is een parallel buffervat van 100 liter. Dus 310 liter lijkt me toch ruim voldoende voor verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-09 09:39
• Option for manual hourly electric price input (menu 4.2.5.1) to be used with the Smart Energy Source
and Smart Price Adaption functionalities. This input can also be configured via Modbus TCP
• Option for manual transfer fee input (menu 4.2.5.2) to be used with Smart Energy Source and Smart
Oh wat fijn.

De SPA optie werkt erg goed, hij gaat praktisch standaard uit op de dure uren.

Ik merkte wel dat de prijzen niet overeenkomen met de prijzen in de app. Soms is het de 2ct opslag die mijn energieboer rekent maar soms klopt het van geen kant...

Hopelijk kan dit beter ingesteld worden. Al moet ik zeggen dat de verschillen tussen hoog en laag altijd kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Haha als je "manual" doet geeft ie je de optie om voor elk van de komende 24 uur een tarief in te vullen op dat kleine touch screen.

Hehe. Dat lijkt me wat overdreven, maar de toevoeging voor Modbus is erg gewenst!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3AaoiJ08cAuP7Gkd3oXQrLr5fE8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ogzpm99hFnJ6nWnJxpJgQeip.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonny
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20:45
AnJaJoRe schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:02:
Dit is toch wel een opvallende bevinding, klopt het dat de defrost-problemen zich vooral bij de S2125-serie voordoen?, hoe zit dat bij de f2040-ers?, ik moet bekennen dat dit bij mijn f2120 niet lijkt te spelen (defrost bij 0gr.om de 2uur gedurende 6min)
En lawaai?, ook wat dat betreft bij mij geen probleem
Ik heb zowel een F als S reeks. Defrost vallen goed mee in vergelijking met wat ik hier kan lezen.
Op 20/01 F2120-16 16x defrost, S2125-8 12x defrost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonny
hrv schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:00:
Nou, begin ook in mijn installateur het vertrouwen te verliezen. Ook in mijn S2125 overigens.

In mijn geval wil hij de ELK bijna 24/7 ingeschakeld houden en dat maakt het duurder dan een antieke oliegestookte ketel lijkt me.

Gisteren stond BT25 op 19,6 en BT71 op 19,4 en merkte ik dat de woning aardig aan het afkoelen was.
Rond 19:00 heb ik de ELK weer vrijgegeven voor gebruik.
Rond 22:30 was BT25 24,2 en BT71 22,8

Vanochtend was het weer dik 21 graden in de woning.
Rond 06:00 was BT25 27 graden en BT71 25,9.

Gedurende 11 uur heeft de ELK dus vol meegedraaid. Ik heb hem inmiddels weer uitgeschakeld en weet dat ik nu een paar dagen een redelijk warme woning heb. Maar dit is niet de manier om dat te bereiken.

De curve heb ik vanochtend van 5 naar 3 gezet, want ik wil eigenlijk maar 18 graden in de woning op dit moment.

Waar ik gewoon niet bij kan is dat de S2125 niet in staat is om de aanvoertemperatuur bij een buitentemperatuur rond het vriespunt boven de 20 graden te houden. Bij een verschil van minder dan 2 graden tussen aan en afvoer mag dat toch geen grote opgave zijn?

Ter info, het gaat om ongeveer 150m2 vloerverwarming, zeer goed geïsoleerde benedenverdieping, redelijk geïsoleerde bovenverdieping (wordt nog aan gewerkt), nog geen verwarming op de bovenverdieping en geen deur in de woonkamer (kluswoning). Met andere woorden er ontsnapt veel warmte naar boven, maar als de 2125 de aanvoer op 22 of zo kan houden dan blijft het binnen rond de 18 en dat is op het moment prima.
Op welke frequentie draait de 2125 dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-09 17:30
ApexAlpha schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:49:
[...]

Wat doet die instelling van "vloerverwarming" of "vloerverwarming + radiatoren" eigenlijk?

Ik snap dat radiatoren minder warmteafgifte hebben dus ik zou een hogere temp verwachten, of andere flow?
Die zet de deltaT bij DOT op een andere waarde.7 voor vloer, 10 voor vloer+rad, 15 voor rad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 19:58
hrv schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:19:
[...]

Ik ga vanavond naar de logs kijken.

Warmtebuffer moet groot genoeg zijn. 100m2 16mm vvw buis, 50m2 20mm vvw buis, alles 10cm hoh zou minimaal 210 liter moeten zijn, en er is een parallel buffervat van 100 liter. Dus 310 liter lijkt me toch ruim voldoende voor verwarming.
Het probleem is misschien niet de grootte van je buffer, maar de temperatuur. Ik heb 200m2 vvw (ik weet niet hoe die verdeeld is, ik begon me pas te verdiepen toen de warmtepomp opstartte), en een buffervat. Toch daalt de retour temperatuur 2 grC bij mij gedurende een defrost (van 25 naar 23). En als die van jouw bij het begin al 22 grC, zou die dus onder de 20 kunnen komen bij een defrost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:57
Dat hij doorschiet naar ~20graden gebeurt bij mij binnen een minuut. Ik zou zelfs zeggen binnen 30sec. Dan is het bij mij ook klaar en gaat hij aftoeren 4-weg klep schakelen en weer starten. Dat duurt een minuut of 6, maar dan is hij alweer aan het verwarmen. Het echte ontdooien duurt maar een paar minuten tot maximaal iets van 7 a 8 min, afhankelijk van ijsdikte.
De F2120 is inderdaad het neusje van de zalm en echt een mooi apparaat met scroll compressor. Naar ik begrepen heb, heeft de 2125 geen scroll meer.

[ Voor 9% gewijzigd door LangeFries op 21-01-2025 19:17 ]

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:25
ApexAlpha schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:49:
[...]

Wat doet die instelling van "vloerverwarming" of "vloerverwarming + radiatoren" eigenlijk?

Ik snap dat radiatoren minder warmteafgifte hebben dus ik zou een hogere temp verwachten, of andere flow?
Daarmee geef je het systeem aan met welke dT het vermogen wordt gehaald. Het systeem gebruikt de pompsnelheid om daar dan naar toe te werken en zal afleiden welke pompsnelheid passend is bij een andere temperatuur.

Je kunt ook 5K of 7K invullen maar als je gewoon vloerverwarming invoert hoef je dat getal niet te weten.
Bij radiatoren hoort waarschijnlijk 15K.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
gaafst schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:20:
[...]

Ik heb daarvoor de GM "start diff. bijverwarming" heel hoog gezet (1000). Dan toert de WP alleen op als het uren lang niet lukt de gewenste Ta te halen. Meestal gaat dat tot 50-60Hz en dan stijgen de GM al weer. Daarmee komt ie de meeste koude nachten door zonder erg hoog op te toeren. Geen knop voor nodig. Dat werkt tot 85Hz goed, gaat alleen niet boven de 85Hz.
Is ook een optie. Zelfs 2000 had ik ook al eens. Eigenlijk wil ik zo dicht mogelijk bij de standaard waarden blijven. Hoewel ik niet de indruk hebt dat die waarden het zuinigste zijn.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
AnJaJoRe schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:02:
Dit is toch wel een opvallende bevinding, klopt het dat de defrost-problemen zich vooral bij de S2125-serie voordoen?, hoe zit dat bij de f2040-ers?, ik moet bekennen dat dit bij mijn f2120 niet lijkt te spelen (defrost bij 0gr.om de 2uur gedurende 6min)
En lawaai?, ook wat dat betreft bij mij geen probleem
Elke ~45 minuten. (AMS en F2040 zijn qua sturing vermoedelijk hetzelfde)

Alleen als de WP op 25 hz draait gaat het naar de 90 a 120 minuten.

Bij 0 gr zie ik dat hij de 25 hz kan overrulen en naar 35 hz gaat.

De defrost is snel voorbij maar daarna duurt het weer even voor hij naar de 60+ Hz is. En het kost een extra start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
zwollie schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:29:
dit is mijn bt16. In mijn optiek veel te ver en onnodig doorgeschoten. Dit is mijn 6e warmtepomp en heb dit bij geen van alle zo extreem gezien. Dat dat de s2125 neusje van de zalm was..............
Mijn AMS doet vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv

hrv

Fonny schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:15:
[...]

Op welke frequentie draait de 2125 dan?
Geen idee, die heb ik niet bijgehouden.
Nu op 114 Hz, BT25 op 20,5 en BT71 op 20,3

Ik kan gewoonweg niet geloven dat dat ding met deze temperaturen moeite heeft om water van rond de 20 graden 3 of 4 graden warmer te maken.

Misschien snap ik het niet, maar als je nu all volledig elektrisch moet draaien, hoe doet ie dat dan bij min 10?
De kosten rijzen de pan uit :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Klinkt alsof er toch wat niet goed zit. En als die installateur je de hele dag de ELK wil laten gebruiken wordt het tijd een andere installateur te vragen voor een second opinion.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwollie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-02 11:33
hrv schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:08:
[...]

Ik kan gewoonweg niet geloven dat dat ding met deze temperaturen moeite heeft om water van rond de 20 graden 3 of 4 graden warmer te maken.

Misschien snap ik het niet, maar als je nu all volledig elektrisch moet draaien, hoe doet ie dat dan bij min 10?
Ik zat even jouw verhaal door te lezen mbt de S2125, hetzelfde toestel als mij.
Wat mij opvalt bij jou is het kleine temperatuursverschil tussen de bt25 en de bt71. Bij mij is dat globaal 5 graden, bij jou maar 0,3 graden. Waar meet je deze waardes in jouw installatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:39
[...]

Op hoeveel is de maximale aanvoer temperatuur ingesteld? Is er wel voldoende flow? Het lijkt haast alsof de WP zijn warmte niet kwijt kan en met een gelijke retour temp terugkomt. Staat de vloerverwarming wel open?

Is er ook een RMU in het spel die de boel mogelijk verstoord?

Ter vergelijking, ik draai op een stooklijn 3, en heb met deze temperaturen buiten een aanvoer temp van rond de 28 graden.

[ Voor 11% gewijzigd door rusman op 22-01-2025 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Vraagje over de instellingen van de pompsnelheid.
Het gaat om een Nibe S735 van een kennis.

Als je een systeem hebt met een 100L parallel buffer met externe pomp en lage temp verwarming, hoe kun je de flow snelheid dan het beste instellen? Radiator, Radiator+Vloerver. of Vloerverwarming?

De pompsnelheid van dit systeem lijkt gemiddeld niet harder te draaien dan 30%.
Is dit normaal gedrag, of betekent het dat er iets niet goed staat ingesteld?

Gegevens:
* Nibe 100L buffer parallel met Wilo pomp op middelste stand
* 6 x Lage temp. verwarming jaga strada
* 7.1.6.2 Flow instelling = rad + vloerverw.
*7.1.2.2 PP SN. CV GP1 = Auto / min. snelheid 1% / max. snelheid 100% / snelheid in wachtmodus 30%
* Stooklijn 4 / verschuiving +2
* dT zit meestal rond de 5

De flow instelling stond eerst op 'radiator', maar het leek me dat een 100L buffer + 6 ltv radiatoren ongeveer het zelfde effect heeft als 'rad + vloerverwarming'.

De pieken naar 70% in de grafiek hieronder hebben denk ik te maken met de defrosts, maar daarna gaat het telkens weer naar 30%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sH2VQkkmIMeoVsGi6ybV6mImNNo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xk9R4ritxhjQTsdUWfvnvvqy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GBzhFAHPsPnfcz4hL4QAiEzAVMI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WDStj01oKkeR8JERr7zSYJSS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_kATNA_gON_d2T244mbJlx0nXIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CPZWhlEigMgVoRbzTL0JQ2GJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cgms
Mr. Jinx schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:21:
Vraagje over de instellingen van de pompsnelheid.
Het gaat om een Nibe S735 van een kennis.

Als je een systeem hebt met een 100L parallel buffer met externe pomp en lage temp verwarming, hoe kun je de flow snelheid dan het beste instellen? Radiator, Radiator+Vloerver. of Vloerverwarming?

De pompsnelheid van dit systeem lijkt gemiddeld niet harder te draaien dan 30%.
Is dit normaal gedrag, of betekent het dat er iets niet goed staat ingesteld?
Ik heb ook een systeem met een buffervat en aparte pomp. Dit is normaal gedrag. De pomp snelheid wordt geregeld met de delta T over de warmtepomp (verschil tussen water in en water uit van de warmtepomp). De pomp is berekenend op een systeem zonder buffer, waar deze het water ook door de leidingen moet pompen. Maar omdat waarschijnlijk het buffervat en de andere pomp dicht bij de pomp van de warmtepomp staan, heeft de pomp maar heel weinig leidingweerstand te overwinnen. Daarom draait deze op lage toeren. Dat is bij mij ook zo.

Alleen bij een defrost gaat hij inderdaad naar een hoger toerental, omdat hij dan een hogere flow door de condensor nodig heeft.

Er zal wat verschil in de delta T waarmee de pomp aangestuurd zit tussen Radiator, Radiator+ VVW en Vloerverwarming. Als ik het goed heb, stuurt hij bij Radiator op kleine flow/grote delta T, en bij VVW op grote flow/kleine delta T. Dat laatste zal iets beter voor de COP van de warmtepomp zijn, maar kost je iets meer pompenergie, maar ik zou die instelling kiezen. Uiteindelijk brengen ze allemaal dezelfde hoeveelheid warmte in het systeem, en de externe pomp bepaald toch de circulatie over de afgifte systemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
[...]

Het klinkt alsof het water niet door je verwarmingsssysteem gaat maar meteen terug komt bij de warmtepomp?

Heb je ergens een bypass ventiel open staan? Of de VVW dicht juist?

Je kan ook in 1.30.4 het laagst mogelijke temp gewoon eens op 24c zetten, met de bijverwarmer geblokkeerd in 4.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxus
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 23-08 22:41
Vraagje… in de changelog van de laatste update van de SMO 40 staat het volgende: “It is now possible to activate “run fan during defrost” from menu 4.9.7 in the control module. Only active down to -10°C

Wat zijn hier de voor- en nadelen van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Taxus schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:13:
Vraagje… in de changelog van de laatste update van de SMO 40 staat het volgende: “It is now possible to activate “run fan during defrost” from menu 4.9.7 in the control module. Only active down to -10°C

Wat zijn hier de voor- en nadelen van?
Trekt wat warmte lucht uit de verdamper om ook alles op je fan te ontdooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:06
rusman schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:29:
[...]

Dat is interessant, met een update van vorig jaar werd dit gelimit op 40hz. Ik zal eens updaten om te kijken wat de nieuwe limiet is.

Edit: update voltooid. Het is nu maximaal 60hz in stille modus.
Zou ik nu stille modus veilig in de nacht aan kunnen zetten dan?

Vorig jaar dit geprobeerd waardoor mijn hele pomp is blijven hangen door een ijsblok.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
mvrooij schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:44:
[...]

Zou ik nu stille modus veilig in de nacht aan kunnen zetten dan?

Vorig jaar dit geprobeerd waardoor mijn hele pomp is blijven hangen door een ijsblok.
Kwam de ijsvorming door de lage compressor frequentie? Enige verandering met deze update lijkt te zijn dat de maximale frequentie van 40hz naar 60hz is gegaan. Ik draai momenteel met een blockfreq op 80hz, maar overweeg wel stille modus voor de nacht ipv een offset op de stooklijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
rusman schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:02:
[...]

Kwam de ijsvorming door de lage compressor frequentie? Enige verandering met deze update lijkt te zijn dat de maximale frequentie van 40hz naar 60hz is gegaan. Ik draai momenteel met een blockfreq op 80hz, maar overweeg wel stille modus voor de nacht ipv een offset op de stooklijn.
Wat ik toen gedaan had was stille modus geactiveerd tussen 22:30 en 06:30. Sinds ik dat toen aan heb gezet was 2/3 dagen daarna een groot blok ijs ontstaan in mijn pomp. Dit heb ik met een kacheltje laten ontdooien en toen het volledig weg was weer ingeschakeld en Silent modus afgezet voor de nacht. Toen was het ook tegen vriespunt en vochtig weer waardoor hij voor mijn gevoel dus door de maximale hz van 40 niet voldoende kon defrosten.

Naar mijn mening zou Nibe dit nooit moeten kunnen accepteren, hij zou dan zelf moeten overrulen met wat nodig is om het wel werkend te houden.

[ Voor 7% gewijzigd door mvrooij op 22-01-2025 12:21 ]

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rusman
mvrooij schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:20:
[...]

Wat ik toen gedaan had was stille modus geactiveerd tussen 22:30 en 06:30. Sinds ik dat toen aan heb gezet was 2/3 dagen daarna een groot blok ijs ontstaan in mijn pomp. Dit heb ik met een kacheltje laten ontdooien en toen het volledig weg was weer ingeschakeld en Silent modus afgezet voor de nacht. Toen was het ook tegen vriespunt en vochtig weer waardoor hij voor mijn gevoel dus door de maximale hz van 40 niet voldoende kon defrosten.

Naar mijn mening zou Nibe dit nooit moeten kunnen accepteren, hij zou dan zelf moeten overrulen met wat nodig is om het wel werkend te houden.
Mijn defrosts gebeuren eigenlijk altijd op 60hz, dus dat zou in dit geval geen probleem moeten opleveren denk ik. Je kan het een nachtje proberen en zien wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicosp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:22

nicosp

NIBE S1255-6PC

Weet iemand hoe je deze flowmeter op de vloerverwarming moet inregelen (dus hoe ik de flow kan verhogen)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ObLLXSyAZr3PrVjDqNqAqlRniXg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vOmVpVKm2PUiGJLnuFhQpgen.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv

hrv

zwollie schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 08:10:
[...]
Ik zat even jouw verhaal door te lezen mbt de S2125, hetzelfde toestel als mij.
Wat mij opvalt bij jou is het kleine temperatuursverschil tussen de bt25 en de bt71. Bij mij is dat globaal 5 graden, bij jou maar 0,3 graden. Waar meet je deze waardes in jouw installatie?
De storingsmonteur van de installateur was dit ook al opgevallen, maar volgens hem zitten de sensoren op de juiste plaats.

Er wordt een afspraak gemaakt met een monteur van Nibe, dus ik hoop dat die daar ook duidelijkheid over kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv

hrv

rusman schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 08:44:
[...]

Op hoeveel is de maximale aanvoer temperatuur ingesteld? Is er wel voldoende flow? Het lijkt haast alsof de WP zijn warmte niet kwijt kan en met een gelijke retour temp terugkomt. Staat de vloerverwarming wel open?

Is er ook een RMU in het spel die de boel mogelijk verstoord?

Ter vergelijking, ik draai op een stooklijn 3, en heb met deze temperaturen buiten een aanvoer temp van rond de 28 graden.
Max aanvoer is de standaard 60 graden.
Er is voldoende flow, tenminste de VVW staat open, 15 groepen in totaal in de woning met een goede flow (volgens de flowmeters)

Er is inderdaad een RMU aangesloten, maar ik heb niet het idee dat die ook maar 1% meedoet in het verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
nicosp schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:29:
Weet iemand hoe je deze flowmeter op de vloerverwarming moet inregelen (dus hoe ik de flow kan verhogen)[Afbeelding]
Ik heb thuis twee vloerverwarmingsverdelers en bij eentje moet het rode vlottertje omlaag en de andere omhoog.

Dus ik denk dat het gewoon een kwestie van proberen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgms
Weet iemand hoe je deze flowmeter op de vloerverwarming moet inregelen (dus hoe ik de flow kan verhogen)
Maak een foto waar iets meer op staat. Meestal zit er op 1 de teruggaande leiding van hetzelfde systeem een draaiknop waar je wat mee kunt regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Weet iemand hoe je deze flowmeter op de vloerverwarming moet inregelen (dus hoe ik de flow kan verhogen)[Afbeelding]
Je ziet de cijfers er op staan. Vlotter omhoog is meer flow.
Meestal is open (meer flow) tegen de klok in, en dicht met de klok mee.
De linker is verder ingedraaid en heeft minder flow dan de rechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwollie
Dit is een Nathan SBK 4100 of 4010 verdeler. Use the force of google for the datasheet. Ik zet de flow meestal tussen de 2 en de 3 in eerste instantie. Daarna met warmtebeelcamera ff checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicosp

nicosp

NIBE S1255-6PC

kun je dat glaasje gewoon in of uitdraaien zonder dat eea gaat lekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwollie
nicosp schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:20:
kun je dat glaasje gewoon in of uitdraaien zonder dat eea gaat lekken?
de zwarte dop moet je van de kraan af trekken en op het glazen buisje zetten. Vervolens is het een kwestie van draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicosp

nicosp

NIBE S1255-6PC

helaas is er geen zwarte dop meer kan het ook voorzichtig met een tang?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wickydude
Ik deed het meestal gewoon met de hand. Ik zou geen tang op dat plastic zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonny
[...]

Er is toch iets grandioos fout in ofwel de instellingen of hydraulisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
hrv schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:44:
[...]

De storingsmonteur van de installateur was dit ook al opgevallen, maar volgens hem zitten de sensoren op de juiste plaats.

Er wordt een afspraak gemaakt met een monteur van Nibe, dus ik hoop dat die daar ook duidelijkheid over kan geven.
Die zitten vast op dezelfde leiding alleen eentje dicht bij de driewegklep. Zoiets.

Maar daar hoort BT63 te zitten.

Wederom heb ik weer twijfels bij de deskundigheid van installateurs die Nibe spulletjes (van de groothandel) leveren.

Edit: heb jij ook een BT63 ? Die hoort ongeveer hetzelfde aan te geven als BT25 in de verwarmingsmodus.

Als je die hebt ben ik benieuwd. Mogelijk zijn de draden van BT63 en BT71 verwisseld.

[ Voor 14% gewijzigd door Knowbody op 23-01-2025 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-09 07:34
rusman schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:15:
[...]
Ja, daar worstelde ik ook al mee inderdaad. Mocht je een manier vinden om dit voor elkaar te krijgen dan hoor ik het uiteraard graag :)
Worstelen bleek echt weer een duh moment ... Na een modbus export vanuit de SMOS40 en het bekijken van de "Log met wijzigingen"(7.9.1) zag ik wat er al de hele tijd stond. Zie deze post voor de registers en wat aanvullende info: martius in "NIBE L/W warmtepomp optimalisatie".

Hierna heb ik wat in de modbus export staat en de "Log met wijzigingen" met elkaar gematched. Wat bleek nu het geval te zijn. Ik zat met de verkeerde waarde als register te pannekoeken. Het getal wat je ziet in de "Log met wijzigingen" is opzoekbaar in de eerste kolom van de modbus export. Twee kolomen verder staat de register waarde. Nu heeft Nibe natuurlijk weer een Zweedse gehaktbal er doorheen gegooid. Niet alle nummers staan erin, soms staat er tekst 8)7

FYI. In de "Log met wijzigingen" worden alle wijzigingen binnen de SMOS30 bijgehouden. Mocht je dus iets zoeken, daar het nummer opzoeken, de modbus export erbij en matchen maar.

Anyhow. Nu was het "simpel". In de configuration.yaml van HA onderstaande toegevoegd waarna je met een automation de waarde kan manipuleren. Oja, gebruik op eigen risico. *O*

configuration.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
modbus:
  - name: "NibeS2125" # Needed for as "Hub" name in Automation
    type: tcp
    host: <YOUR IP>
    port: 502
    sensors:
### Additional sensors ###
       - name: "SMOS40 BlockFreq 1 - From frequency (EB101)"
        unique_id: "sensor.smos40_eb101_compressor_blockfreq_1_from"
        unit_of_measurement: "Hz"
        data_type: int16
        address: 5298
        input_type: holding  # R/W
        scale: 1
        precision: 1
        state_class: measurement
        slave: 1
      - name: "SMOS40 BlockFreq 1 - To frequency (EB101)"
        unique_id: "sensor.smos40_eb101_compressor_blockfreq_1_to"
        unit_of_measurement: "Hz"
        address: 5300
        input_type: holding  # R/W
        precision: 1

voorbeeld van een automation:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: __SMOS40 EB101 BlockFreq 1 - from - 80Hz - 21:30
description: ""
triggers:
  - trigger: time
    at: "21:30:00"
conditions: []
actions:
  - action: modbus.write_register
    metadata: {}
    data:
      hub: NibeS2125
      address: 5298
      value: 80
mode: single

Met je met de "From"-waarde(address: 5298) kan je natuurlijk ook met de "To"-waarde(address: 5300) doen.

Mocht je "BlockFreq 1" aan uit willen zetten zal je in de configuration.yaml een vergelijkbare modbus sensor plus automation moeten toevoegen. Gebruik dan address: 5296.

Hiermee heb je volledige controle over de stille modus, maar dan anders. 8)

Ik ga het nu gebruiken om tijdens de SWW runs een hoger waarde te gebruiken (80Hz) en daarnaast 68Hz. Als het niet werkt dan stap ik er weer vanaf, werkt het wel d:)b

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jet4e
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 29-03 07:12
cgms schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:52:
[...]
t hij inderdaad naar een hoger toerental, omdat hij dan een hogere flow door de condensor nodig heeft.

Er zal wat verschil in de delta T waarmee de pomp aangestuurd zit tussen Radiator, Radiator+ VVW en Vloerverwarming. Als ik het goed heb, stuurt hij bij Radiator op kleine flow/grote delta T, en bij VVW op grote flow/kleine delta T. Dat laatste zal iets beter voor de COP van de warmtepomp zijn, maar kost je iets meer pompenergie, maar ik zou die instelling kiezen. Uiteindelijk brengen ze allemaal dezelfde hoeveelheid warmte in het systeem, en de externe pomp bepaald toch de circulatie over de afgifte systemen.
It is also worth noting, that higher flow rate entering the buffer tank could increase the internal flow velocity within the buffer thus affecting temperature stratification. That would cause mixing of hot and return water inside the buffer which effectively means the water temperature towards heating installation (that would be BT25, if sensor is located after the buffer) will be lower than the temperature supplied by the heat pump (BT12).
The same effect can be observed also in case of discrepancy between flow rates on both sides of the buffer tank.

In that regard, what is the difference between BT12 and BT25 on your systems where you have a buffer tank in parallel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cgms
In that regard, what is the difference between BT12 and BT25 on your systems where you have a buffer tank in parallel?
De circulatie over mijn vloerverwarming is hoger dan over mijn warmtepomp, dus circuleert er inderdaad retour water over mijn (parallelle) buffertank. Het verschil is tussen de BT12 en BT 25 is typisch 1-2 graden.

Ik heb er aan gedacht om de delta T bij DOT wat lager te zetten, om de flows te balanceren. Dit zou theoretisch een kleine verhoging van de COP geven, omdat de temperatuur in de condensor wat lager wordt. De pomp-energie van de cirulatiepomp wordt dan weer wel hoger. De verschillen zijn zo klein, dat het geen hoge prioriteit heeft. Ook heb ik geen aparte vermogensmeter voor mijn warmtepomp, dus het is lastig evalueren wat het brengt. Als het verschil tussen BT12 en BT25 10 graden zou zijn, dan was het belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
cgms schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:01:
[...]

Het probleem is misschien niet de grootte van je buffer, maar de temperatuur. Ik heb 200m2 vvw (ik weet niet hoe die verdeeld is, ik begon me pas te verdiepen toen de warmtepomp opstartte), en een buffervat. Toch daalt de retour temperatuur 2 grC bij mij gedurende een defrost (van 25 naar 23). En als die van jouw bij het begin al 22 grC, zou die dus onder de 20 kunnen komen bij een defrost.
Hoe is jouw buffervat geschakeld. En hoeveel liter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgms
Parallel geschakeld. Ik schat 50-100 liter. Ik ben nu niet thuis, maar het is een stuk kleiner dan de 300 l boiler.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zwollie
Knowbody schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:09:
[...]

Dit is mijn installatietje. Heb dit keer de ruimte ervoor genomen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4KUdd45HWxBKW8LsD0vTri9KVnc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f10hrz7UxEcxls7WvQ1RK0lH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@zwollie deftig !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
martius schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:13:
[...]

Mocht je "BlockFreq 1" aan uit willen zetten zal je in de configuration.yaml een vergelijkbare modbus sensor plus automation moeten toevoegen. Gebruik dan address: 5296.
Eigenlijk is dit het enige wat ik wil doen, is het schakelen tussen aan/uit. Had je hiervoor al een sensor gemaakt? Ik was vanmiddag wat aan het spelen met de from en to sensors, maar zag toch wel wat gekke dingen. Op een gegeven moment toen ik hem op 100 tot 120hz zetten sprong de from ineens naar 25hz. Voelde nog niet heel betrouwbaar in ieder geval. Mooiste zou zijn om dit gewoon in de officiele Nibe integratie in Home Assistant te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwollie
bericht van Nibe vandaag:

"Wanneer een ontdooicyclus wordt gestart, duurt deze maximaal 12 minuten. Tijdens de ontdooicyclus wordt onder andere de BT16 verdamper temperatuur in de gaten gehouden. De regeling wil dat deze temperatuur boven de 15°C uitkomt, dit is dan teken voor de regeling dat machine volledig is ontdooid. Het kan dus zijn dat de verdamper ijsvrij is maar dat de BT16 nog niet gewenste 15°C heeft behaald.

Onderstaand heb ik diverse afbeeldingen bijgevoegd waarmee locatie en elektrische aansluiting is weergegeven. Mocht u vermoeden hebben dat sensoren verwisseld zijn (kleine kans maar niet uit te sluiten), zou u dit aan de hand van de afbeeldingen kunnen controleren.

Coen Bogaers
Technical Support Engineer"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
rusman schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:04:
[...]

Eigenlijk is dit het enige wat ik wil doen, is het schakelen tussen aan/uit. Had je hiervoor al een sensor gemaakt? Ik was vanmiddag wat aan het spelen met de from en to sensors, maar zag toch wel wat gekke dingen. Op een gegeven moment toen ik hem op 100 tot 120hz zetten sprong de from ineens naar 25hz. Voelde nog niet heel betrouwbaar in ieder geval. Mooiste zou zijn om dit gewoon in de officiele Nibe integratie in Home Assistant te hebben.
Vreemd gedrag. Heb je ook een S2125-12 & SMOS40?

Anders zou ik de “Log met wijzigingen” openen plus de modus export om te zien of de register address overeenkomen.

Hier doet het wat het moet doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RoC4wxiM4zaXFemHPHGDB7EfzY8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uUaG5yLLayT2YX7BZ1UbUgVa.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door martius op 24-01-2025 13:42 ]

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnJaJoRe
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16-09 13:59
AnJaJoRe schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:54:
[...]

[Afbeelding]

Aanvulling:
Dit is verbruik in 2jaar, bijverwarming springt bij mij maar zelden aan en dan kortdurend
Bovengenoemde afbeelding postte ik een paar dagen geleden, net als sommige commentaren vond ik ook zelf wel dat de cijfers voor tijdfactor bijverwarming laag waren
Gisteren die update SMO S40 naar versie 3.5.5 gedaan waarna ik zag dat de tijdfactor wel hetzelfde was maar het aandeel warmwater gereset naar 0, mogelijk is er bij eerdere updates ook ‘cijfervervuiling’ oogetreden
Blijft een feit dat de totale tijd dat ELK bijverwarming over 2 jaren heel bescheiden lijkt maar dat niet goed te zien is welk deel aan verwarming (volgens mij zelden) en welk deel aan warmwater (meestal alleen het laatste stukje legionella-run) besteed is

F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 RSV300X boiler UKV100 serieel-buffer Alleen Radiatoren PV9200Wp Oppervlak 200m2 600m3 bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lussovius
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-09 10:27
wickydude schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:37:
@Durkydurk De waterlus in wp en boilerspiraal heeft niet zo’n groot volume. Je vloer heeft een veel grotere massa water en beton dan je boiler, het duurt veel langer om die op te warmen.
De temperatuur uit de wp is hoger doordat de laadpomp langzamer gaat draaien, 1% of zo, het water krijgt dan meer tijd om energie op te nemen. Het al warme water gaat weer terug de wp in en wordt nog verder opgewarmd enzovoort.
Bij verwarming is de pompsnelheid groter waardoor de warmte sneller weggetrokken wordt en de vloer in gaat. Wat dus lang duurt.
Is er niet wat anders aan de hand? Ik heb precies dezelfde buitenunit en vind die tot 40hz fluisterstil daarboven niet sitl maar ook niet dramatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
zwollie schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:48:
[...]

Dit is mijn installatietje. Heb dit keer de ruimte ervoor genomen. [Afbeelding]
Eens met Knowbody. Deftig!
Maar waarom drie vaten? En twee expansievaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
lussovius schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:32:
[...]

Is er niet wat anders aan de hand? Ik heb precies dezelfde buitenunit en vind die tot 40hz fluisterstil daarboven niet sitl maar ook niet dramatisch.
Ik gaf antwoord op de vraag waarom een wp het SWW sneller warm kan krijgen dan het VVW water.
Heeft niet iets met geluid te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwollie
wickydude schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:42:
[...]

Eens met Knowbody. Deftig!
Maar waarom drie vaten? En twee expansievaten?
Op de meest linker boiler heb ik 36 heatpipes aangesloten. Dat is dus een apart circuitje met pompgroep, regelaar, expvat etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartN
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 30-06 17:28
Hallo! Kunnen julie mij helpen met aansluiten van een SolarEdge SE8K op een Nibe SMO S40?
Het wil me maar niet lukken. Ik was eerst bezig met een Nibe EME 20, maar ik las hier op het forum dat er geen EME 20 nodig is tussen SolarEdge en SMOS40.
De SolarEdge was al bekabeld (ethernet aansluiting) aangesloten op internet; ik heb geen verdere kabels nu getrokken tussen SolarEdge en SMOS40. Ik lees dat jullie op de SolarEdge enkel de optie MODBUS TCP-poort aanzetten? Dus Modbus TCP inschakelen en de Poort op 502 zetten (dat is de poort van de SMO S40 Modbus TCP/IP). Verder niets bijzonder instellen/aanpassen op de SolarEdge; dus alle RS485-opties staan uit ("geen").
Dan naar de SMO S40. Deze is via menuoptie 5.2.2 ook via ethernet aangesloten op internet. Instellingen ipv4 en dns staan op automatisch. Dan heb ik via menuoptie 7.5.9 Modbus TCP/IP aangezet, evenals de optie Alleen Modbus lezen; verder alles uit. Dan door naar menuoptie 7.5.12.1, waar de optie Modbus PV aangezet is. Dan via optie 7.5.12.2 een omvormer toevoegen, met de volgende instellingen:
Type omvormer: Sunspec (kan ook kiezen uit Sungrow SH Series, Sun2000, maar maakt verder niet uit)
IP (statisch): 0.0.0.0
Poort: 502
Eenheids-ID: 1

Als ik die omvormer toevoeg, blijft de omvormer in de 'niet aangesloten' toestand. Ik lees dus altijd een huidig PV-vermogen van 0 kW.

Wat doe ik hier verkeerd? Heeft iemand tips en trics voor me? Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@BartN

Ik moest even zoeken bij mijn SMA

In 7.5.12.2

Sunspec

Het ip adres moest ik statisch ingegeven en heb daarom gezorgd dat mijn omvormer steeds hetzelfde ip adres krijgt.

Poort 502

ID 126.

Ik meen dat dit 1 + 125 was.

Zoiets zal bij jou ook moeten.

Edit: mogelijk 1502 in Nibe instellen en 502 op de SE.

Er is wel het een en ander over te vinden in dit topic

[ Voor 101% gewijzigd door Knowbody op 25-01-2025 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havisoft
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:24
BartN schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 17:08:
Hallo! Kunnen julie mij helpen met aansluiten van een SolarEdge SE8K op een Nibe SMO S40?
Het wil me maar niet lukken. Ik was eerst bezig met een Nibe EME 20, maar ik las hier op het forum dat er geen EME 20 nodig is tussen SolarEdge en SMOS40.
De SolarEdge was al bekabeld (ethernet aansluiting) aangesloten op internet; ik heb geen verdere kabels nu getrokken tussen SolarEdge en SMOS40. Ik lees dat jullie op de SolarEdge enkel de optie MODBUS TCP-poort aanzetten? Dus Modbus TCP inschakelen en de Poort op 502 zetten (dat is de poort van de SMO S40 Modbus TCP/IP). Verder niets bijzonder instellen/aanpassen op de SolarEdge; dus alle RS485-opties staan uit ("geen").
Dan naar de SMO S40. Deze is via menuoptie 5.2.2 ook via ethernet aangesloten op internet. Instellingen ipv4 en dns staan op automatisch. Dan heb ik via menuoptie 7.5.9 Modbus TCP/IP aangezet, evenals de optie Alleen Modbus lezen; verder alles uit. Dan door naar menuoptie 7.5.12.1, waar de optie Modbus PV aangezet is. Dan via optie 7.5.12.2 een omvormer toevoegen, met de volgende instellingen:
Type omvormer: Sunspec (kan ook kiezen uit Sungrow SH Series, Sun2000, maar maakt verder niet uit)
IP (statisch): 0.0.0.0
Poort: 502
Eenheids-ID: 1

Als ik die omvormer toevoeg, blijft de omvormer in de 'niet aangesloten' toestand. Ik lees dus altijd een huidig PV-vermogen van 0 kW.

Wat doe ik hier verkeerd? Heeft iemand tips en trics voor me? Thanks!
Volgens mij moet je het ipv4 adres (statisch) van jouw omvormer invoeren ipv 0.0.0.0 Het Sunspec protocol is goed.
Heb je op de omvormer wel de optie modbus aanstaan met de juiste poort? (502)
Ik heb overigens de optie alleen modbus lezen uit staan op mijn VVM S320.

Nibe S2125-12 + VVM_S320 RMU_S40 | PV SolarEdge SE9k 9.500 KWh per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
De ratio starts vs bedrijfsuren loopt nog steeds langzaam terug.runs meestal rond 1u15, met een langere run als er SWW gedraaid wordt en er verwarming gevraagd wordt.
Alleen gm naar -120, bijverwarming bij 600 gm verschil.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pOsse1wNaq3LBcrLzYoHhwtEzGE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hs1anoaqAeibujtHP9LnOMA3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berry76
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13-09 19:17
Deze week de laatste update gedraaid op de smo s40. Door een medewerker van kpn is mijn modem gereset, hierdoor alle vaste ip adressen weg.

Ik heb de solaredge SE5K met poort 1502 en waarde 1 weer gekoppeld.

Nu kan ik een slimme meter koppelen. Welke is dat? Want de Tibber en de homewizard herkent de nibe niet.

Ook zie ik nu voor het eerst een batterij teken onder de zon in het scherm pv systeem staan.

Ik heb de Tibber Homevolt. Maar het lijkt me niet dat deze met nibe kan gaan communiceren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9yW8rU6CwflCZMhOxA4r0AV-yq0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Dn53UZHMe8rnE6DqIhBWb31t.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0LOgX2oh9W7Mp_GCmigHY9hHrh8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/U4OFQx7jupDyX5BHzGpyXfAy.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Iemand hier ervaring met de AUX uitgangen van de SMO S40?

Ik heb zone regeling in het hele huis maar is in principe niet ingeschakeld. Dit zat er al in en heb dit vernieuwd naar een moderne variant (Danfoss) en gebruik het nu vooral om de temperaturen per ruimte uit te lezen en om bijv. de badkamer en slaapkamer wel te regelen (koelen/verwarmen etc). Overige ruimtes sluit ik nooit af in principe op advies van hier omdat deze waterzijdig in geregeld zijn.

Nu heb ik de optie om mijn Danfoss het automatische signaal te geven dat hij in koelstand gaat, dit kan ik doen door AUX11 (AA100-X7) van de SMO S40 te gebruiken met de functie "Indicatie Koelstand".

Nu is alleen de vraag of ik deze dan op NC of NO aansluit (Normally Closed of Normally Open). Mijn gevoel zegt dat hij normaal gesproken op Open moet, maar ik krijg dit nergens duidelijk gevonden. Hopelijk kan iemand mij hier het antwoord op geven, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
mvrooij schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:25:

Ik heb zone regeling in het hele huis maar is in principe niet ingeschakeld. Dit zat er al in en heb dit vernieuwd naar een moderne variant (Danfoss) en gebruik het nu vooral om de temperaturen per ruimte uit te lezen en om bijv. de badkamer en slaapkamer wel te regelen (koelen/verwarmen etc). Overige ruimtes sluit ik nooit af in principe op advies van hier omdat deze waterzijdig in geregeld zijn.

Nu heb ik de optie om mijn Danfoss het automatische signaal te geven dat hij in koelstand gaat, dit kan ik doen door AUX11 (AA100-X7) van de SMO S40 te gebruiken met de functie "Indicatie Koelstand".

Nu is alleen de vraag of ik deze dan op NC of NO aansluit (Normally Closed of Normally Open). Mijn gevoel zegt dat hij normaal gesproken op Open moet, maar ik krijg dit nergens duidelijk gevonden. Hopelijk kan iemand mij hier het antwoord op geven, bedankt!
Het is een uitgang die aan je Danfoss een signaal moet gaan geven, toch? Dat hangt er dan van af hoe je Danfoss het wil hebben. Heb je niets in de handleiding van Danfoss staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
wickydude schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:48:
[...]

Het is een uitgang die aan je Danfoss een signaal moet gaan geven, toch? Dat hangt er dan van af hoe je Danfoss het wil hebben. Heb je niets in de handleiding van Danfoss staan?
Ja daarom denk ik dat het Open moet omdat zodra hij geen signaal krijgt gebeurt er niks. Danfoss wil een schakeling zien zodra hij naar "koelen" moet daarom denk ik dat als mijn WP in normale stand (verwarmen) draait het op aangesloten op Normal Open moet.

Danfoss zegt enkel dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fzRRs7fX0wkQJ0Y1LKLjOq7AyWo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RIFyZKkE8Sc4jfIg6yhPzyVg.png?f=fotoalbum_large

Toepassingsbeschrijving
Vloerverwarmingssysteem met automatische omschakeling
voor koeling, geregeld door een warmtebron, bijvoorbeeld een
warmtepomp
De warmtepomp levert het koelsignaal aan de Danfoss Icon™
hoofdregelaar wanneer de warmtepomp naar de koelmodus gaat
en de koelmodus dus wordt geactiveerd. Als de warmtepomp is
aangesloten, regelt het systeem de circulatiepomp en wordt die
ingeschakeld wanneer er in ten minste 1 ruimte een warmte- of
koelvraag is
Het verwarmingssignaal voor bijvoorbeeld een cv-ketel of
warmtepomp wordt alleen geactiveerd als het systeem zich in
de verwarmingsmodus bevindt en er in ten minste 1 ruimte een
warmtevraag is. Voor koeltoepassingen adviseren we altijd om een
dauwpuntsensor in het systeem te installeren om vochtschade
aan de vloer en de installaties te voorkomen in gevallen waarbij de
relatieve vochtigheid hoger is dan het dauwpunt.

[ Voor 33% gewijzigd door mvrooij op 28-01-2025 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:25:

Koelmodus heb ik op aux10 en de uitgang wordt hoog bij koeling. Dus is nu 0 (kun je zien in 3.1.14)

Op aux11 heb ik een alarm, deze is nu 1 en wordt 0 bij spanningsuitval of spontane reboot.

Wat is er zo ingewikkeld aan? Vrij simpel te testen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leguan
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02-08 09:59
Iemand een idee hoe het elektrische element ELK-9 (aangesloten op 400V, 2 stappen, 3+6 kW) ingesteld dient te worden in menu 7.1.5.1 van de SMO S40? De handleiding van Nibe vermeldt daar helaas vrij weinig over.

Belangrijkste vraag:
- moet de binaire stap in of uitgeschakeld zijn?

Ik denk zelf dat deze ingeschakeld moet zijn. Wanneer binair is uitgeschakeld is de toename lineair. Dat zou betekenen dat een vermogenstoename wordt ingesteld die geldt voor iedere stap. Je hoeft dan ook maar 1 vermogen in te stellen, iedere stap heeft immers dezelfde vermogenstoename.

Bij een binaire stap kan de eerste stap een toename van 3kW betreffen, en de tweede stap 6kW. Snap dan alleen niet waarom ik 3 vermogens in moet stellen (relais 1, 2 en 3) bij 2 stappen.

Indien binaire stap ingeschakeld, is dit de juiste instelling?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jaT-J6tnr5Ph6_mpsbdyVgrIeqQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UIhyirpMrQlqV5pk89YVkvDO.jpg?f=fotoalbum_large

Indien binaire stap uitgeschakeld, is dit de juiste instelling?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wlyBdWqp32xYNTa16LjtmZWna7s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2iY7H2Q3fOER7c7qVCLu4rU5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Leguan op 28-01-2025 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gurk2
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:30
Binaire stap moet voor de ELK9 uitgeschakeld zijn.
Inderdaad raar dat je dan niet per relais het vermogen kunt instellen (deze instelling zit er nog niet lang in, want heb ik nooit ingesteld). Ik zou dan waarde pakken die ongeveer klopt voor beide stappen, 4kW ofzo.

55.605 Wattpiek, Nibe F2120-16, Home assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
mvrooij schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:49:
[...]

Ja daarom denk ik dat het Open moet omdat zodra hij geen signaal krijgt gebeurt er niks. Danfoss wil een schakeling zien zodra hij naar "koelen" moet daarom denk ik dat als mijn WP in normale stand (verwarmen) draait het op aangesloten op Normal Open moet.

Danfoss zegt enkel dit:
[Afbeelding]

Toepassingsbeschrijving
Vloerverwarmingssysteem met automatische omschakeling
voor koeling, geregeld door een warmtebron, bijvoorbeeld een
warmtepomp
De warmtepomp levert het koelsignaal aan de Danfoss Icon™
hoofdregelaar wanneer de warmtepomp naar de koelmodus gaat
en de koelmodus dus wordt geactiveerd. Als de warmtepomp is
aangesloten, regelt het systeem de circulatiepomp en wordt die
ingeschakeld wanneer er in ten minste 1 ruimte een warmte- of
koelvraag is
Het verwarmingssignaal voor bijvoorbeeld een cv-ketel of
warmtepomp wordt alleen geactiveerd als het systeem zich in
de verwarmingsmodus bevindt en er in ten minste 1 ruimte een
warmtevraag is. Voor koeltoepassingen adviseren we altijd om een
dauwpuntsensor in het systeem te installeren om vochtschade
aan de vloer en de installaties te voorkomen in gevallen waarbij de
relatieve vochtigheid hoger is dan het dauwpunt.
Klopt, als er niets is aangesloten is ie open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leguan
Gurk2 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 17:38:
Binaire stap moet voor de ELK9 uitgeschakeld zijn.
Inderdaad raar dat je dan niet per relais het vermogen kunt instellen (deze instelling zit er nog niet lang in, want heb ik nooit ingesteld). Ik zou dan waarde pakken die ongeveer klopt voor beide stappen, 4kW ofzo.
Dank voor je reactie, en inderdaad vreemd dat je dan het vermogen per stap niet in kan stellen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurk2
Leguan schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 17:47:
[...]

Dank voor je reactie, en inderdaad vreemd dat je dan het vermogen per stap niet in kan stellen…
Ik twijfel nu een beetje.
Handleiding ELK9:
ELK9

Zal me niks verbazen als het beide kan, als ik naar het schema kijk.
Alleen voordeel van binair is dat je 1 extra stap hebt, 3, 6 en 9 kW.
Maar ik dacht dat ik het bij installatie goed uitgezocht had, maar twijfel nu toch. Ik ga het nog even nakijken.

[ Voor 3% gewijzigd door Gurk2 op 28-01-2025 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Leguan schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 17:01:
Iemand een idee hoe het elektrische element ELK-9 (aangesloten op 400V, 2 stappen, 3+6 kW) ingesteld dient te worden in menu 7.1.5.1 van de SMO S40? De handleiding van Nibe vermeldt daar helaas vrij weinig over.

Belangrijkste vraag:

Ik denk zelf dat deze ingeschakeld moet zijn. Wanneer binair is uitgeschakeld is de toename lineair. Dat zou betekenen dat een vermogenstoename wordt ingesteld die geldt voor iedere stap. Je hoeft dan ook maar 1 vermogen in te stellen, iedere stap heeft immers dezelfde vermogenstoename.

Bij een binaire stap kan de eerste stap een toename van 3kW betreffen, en de tweede stap 6kW. Snap dan alleen niet waarom ik 3 vermogens in moet stellen (relais 1, 2 en 3) bij 2 stappen.

[Afbeelding]

Indien binaire stap uitgeschakeld, is dit de juiste instelling?

[Afbeelding]
Is het echt 3 + 6 ? Wat onhandig, want 6 past niet achter 16 of 20A.

Edit: hier zit ik fout. Het kan met 2 fasen, 400V

Binair moet sowieso uit staan. Daarmee kun je 8 sturingen maken via hardware contacten. 2x2x2 is 8 varianten.

Als het 3x3kw is, dan 3 stappen.

Fysiek zit ie voor of na de 3weg klep. Dat zul je zelf wel weten en dat dien je daar ook goed in te stellen. Als die voor de klep zit kun je zowel verwarmen of SWW boiler doen.

Ik heb zelf geen ELK maar een eenvoudigere BUH van Nibe in zo'n container. Die heeft standaard een brug zodat ie ook werkt wanneer die stappen niet goed staan. Hij gaat dan direct op vol vermogen aan.
Of de ELK ook default een brug heeft (die je dus dient te verwijderen, de SMO neemt die functie immers over in stappen) zou dus kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gurk2
Knowbody schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 18:26:
[...]
Binair moet sowieso uit staan. Daarmee kun je 8 sturingen maken via hardware contacten. 2x2x2 is 8 varianten.

Als het 3x3kw is, dan 3 stappen.
Ja maar die 8 varianten kun je beperken, door aantal stappen in te stellen.
Dus:
00 = uit
01 = 3kW
10 = 6kW
11 = 9kW

Dus vraag me af of binair niet kan.

Hier nog wat extra info over het aansluiten:
https://www.nibe.eu/downl...neetschakelaars_jul21.pdf

Hier hebben ze het in de tekst over 1 of 2 stappen, terwijl er 3 aan-standen kunnen zijn.

Mij lijkt binair toch te moeten kunnen. Is dan wel mooier, omdat je dan mooi stapjes van 3kW hebt, en 1 extra tussenstap.

[ Voor 37% gewijzigd door Gurk2 op 28-01-2025 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Gurk2 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:03:
[...]

Dus:
00 = uit
01 = 3kW
10 = 6kW
11 = 9kW

Hier hebben ze het in de tekst over 1 of 2 stappen, terwijl er 3 aan-standen kunnen zijn.

Mij lijkt binair toch te moeten kunnen. Is dan wel mooier, omdat je dan mooi stapjes van 3kW hebt, en 1 extra tussenstap.
Gewoon proberen. Het zijn potentiaal vrije contacten en als het goed is ingesteld kan hij goed rekenen met de energielog. Dat lijkt mij de enige reden voor de software om die getallen te weten.

Edit ja ik denk dat je gewoon gelijk hebt. Ik was in de war met die andere instelling; shunt ipv stapsgewijs.

[ Voor 6% gewijzigd door Knowbody op 28-01-2025 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leguan
Gurk2 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:03:
[...]

Dus:
00 = uit
01 = 3kW
10 = 6kW
11 = 9kW

De ELK-9 heeft 2 stappen (zie aansluitschema, J1.2 en J1.2). Er is ook een ELK-15 (en groter), die heeft 3 stappen. Indien aangesloten op 400V is het vermogen van de eerste stap te regelen middels een doorverbinding tussen B en C, zie tweede plaatje. Stap 1 is dan 1,5 of 3kW. Stap 2 is altijd 6kW. Totaal dus 9kW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xtCk6-boHbppFORtvvycuTVXD88=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3AuOyhT94hHBnYEIg5eavQp4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mN-vZH4zVEwe-mfohje_DF4isoQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kXLLr9BhRrMXhblVifiXFCA4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Knowbody schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:14:
[...]

Koelmodus heb ik op aux10 en de uitgang wordt hoog bij koeling. Dus is nu 0 (kun je zien in 3.1.14)

Op aux11 heb ik een alarm, deze is nu 1 en wordt 0 bij spanningsuitval of spontane reboot.

Wat is er zo ingewikkeld aan? Vrij simpel te testen toch?
Ja dus sluit ik hem aan op C en NO. Zie hier afbeelding uit de handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHQPRQFAodJds1CYY9MhKqpCCqA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Et1NAk1M1OVdn9F9pjFafgsh.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@Leguan
Volgens mij kun je met 3 stappen zonder binair uit de voeten.

K1 3 kW (K2 niet bekrachtigd) stap 1
K2 6 kW (K1 niet bekrachtigd) stap 2
K1 en K2 9 kW stap 3

Per stap 3 kW klopt dan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:55:
[...]

Ja dus sluit ik hem aan op C en NO. Zie hier afbeelding uit de handleiding:
[Afbeelding]
Ja dat zal kloppen. Maar je komt er ook gauw genoeg achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Knowbody schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:02:
@Leguan
Volgens mij kun je met 3 stappen zonder binair uit de voeten.

K1 3 kW (K2 niet bekrachtigd) stap 1
K2 6 kW (K1 niet bekrachtigd) stap 2
K1 en K2 9 kW stap 3

Per stap 3 kW klopt dan ook.
Zo werkt het niet. Je hebt maar twee stappen. De 1e is 3kW, in stap 2 komt er 6kW bij. That’s it.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3B1hZZ8wAc4XhHce5pZyBA3VUwU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KcmpfWora5yHyqJ43LG4b2Dn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door wickydude op 28-01-2025 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miranda89
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 18:54
Nu we het toch over de ELK 9 hebben, die wil ik ook aanschaffen als we van het gas afgaan.

Momenteel heb ik geen stroomsensors aangesloten, is dit voor de ELK 9 wel noodzakelijk? Ik heb een 3x25A aansluiting, dus kan met 3kW per fase voor de ELK wel krap worden dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
wickydude schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 22:04:
[...]

Zo werkt het niet. Je hebt maar twee stappen. De 1e is 3kW, in stap 2 komt er 6kW bij. That’s it.

[Afbeelding]
Dat is als je 2 stappen instelt.

Maak er maar eens 3 van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Knowbody schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 05:26:
[...]

Dat is als je 2 stappen instelt.

Maak er maar eens 3 van.
Hm ik heb de ELK handleiding nog eens doorgespit. Er staat inderdaad 1 zinnetje in over drie stappen. Heb ik voorheen niet gezien. Verderop wordt alleen maar over twee stappen gesproken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VzbBbY-U5VvCSrGY2aR5so4oBBQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KI5H4bRU0J1h7ahD172OA4EC.png?f=fotoalbum_large
Ach, voor mij zijn twee stappen ook best, maar misschien probeer ik het nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Miranda89 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 23:11:
Nu we het toch over de ELK 9 hebben, die wil ik ook aanschaffen als we van het gas afgaan.

Momenteel heb ik geen stroomsensors aangesloten, is dit voor de ELK 9 wel noodzakelijk? Ik heb een 3x25A aansluiting, dus kan met 3kW per fase voor de ELK wel krap worden dan.
bij 25A kun je max 5,7kW over een fase hebben. Maar het is wel verstandig om te doen, zeker als je ook nog een auto gaat laden of wassen en drogen tegelijk of zo. Spoelen zaten standaard in de doos bij de f2120, zijn niet duur maar wel wat werk om aan te sluiten naar de regelaar toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gurk2
Leguan schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 17:01:

Belangrijkste vraag:

Ik heb het bij mij aangepast, en getest.
Heb nu binaire stap, met 3 stappen. Bij relais 1 heb ik 3kW, relais 2 6kW, en relais 3 9kW, ingevuld. Relais 3 heb ik 9 kW ingevuld, maar ga ervan uit dat deze instelling niet gebruikt wordt, omdat er maar 3 stappen zijn (dus 2 relais binair nodig).

Vervolgens even getest, door de compressor uit te zetten, en de graadminuten handmatig te veranderen. Ik zie dan in mijn energieverbruik dat bij verschillende graadminuten de 3kW, 6kW en 9kW gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
berry76 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:31:
Deze week de laatste update gedraaid op de smo s40. Door een medewerker van kpn is mijn modem gereset, hierdoor alle vaste ip adressen weg.

Ik heb de solaredge SE5K met poort 1502 en waarde 1 weer gekoppeld.

Nu kan ik een slimme meter koppelen. Welke is dat? Want de Tibber en de homewizard herkent de nibe niet.

Ook zie ik nu voor het eerst een batterij teken onder de zon in het scherm pv systeem staan.

Ik heb de Tibber Homevolt. Maar het lijkt me niet dat deze met nibe kan gaan communiceren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Antwoord van Nibe Nl:

Beste Berry,

Bedankt voor de mail.
De energiemeter waarnaar gevraagd wordt is een energiemeter voor de registratie van het verbruik van het huishouden (excl. warmtepomp). Met deze info kan je bij een overschot aan PV huishoudelijke apparaten voorrang verlenen t.o.v. de warmtepomp.
In Nederland wordt deze meter eigenlijk nooit geplaatst omdat de positie zo moet worden gekozen dat alle relevante groepen gemeten worden exclusief de warmtepomp.
Een kWh-meter moet dan middels een puls-uitgang (bedrade verbinding) verbonden worden met de warmtepomp regeling.

De andere meters die u benoemd in uw e-mail kunnen niet draadloos met ons toestel verbonden worden.

Hopend u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:39
In al het defrost geweld van een aantal weken geleden heb ik nog een nabrander.

Ik zie alleen "active" defrosts, nooit "passive" defrosts.
Defrost data van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJiNKBxNlxmDNo-l29VTY_2OS4E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GynQmJrilMmuEdlDrfSOCzLL.png?f=fotoalbum_large

(ik zie nu pas dat "Time to defrost" niet juist gespeld is 8)7 )
Voor zover ik weet wordt een passieve defrost aangegeven met '2'. In het verleden heb ik dat volgens mij wel gezien, maar tegenwoordig nooit meer (geen idee hoe lang dit al zo is).

Ik lees deze data uit met Home Assistant met de volgende modbus configuratie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
   - name: "NIBE: Defrost (EB101)"
      unique_id: "wp_defrost_EB101"
      address: 1805
      precision: 0
      input_type: input
      scan_interval: 60
    - name: "NIBE: Time to defrost (EB101)"
      unique_id: "wp_time_to_defrost"
      device_class: duration
      unit_of_measurement: "min"
      address: 407
      precision: 0
      input_type: input
      scan_interval: 60

Instellingen in menu 7.3.2.1:
Starttemperatuur : -3 graden celcius
Temp passief/actief: 3 graden celcius
Vaker ontdooien: uit

Iemand een idee waarom er niet passief ontdooid wordt? (zou toch moeten boven de 3 graden bij deze instelling?)

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:57
En hij moet bijna aan het ontdooien toe zijn, en er moet geen warmtevraag meer zijn. Wanneer de temperatuur dan boven de 3 (default = 4graden) is, dan gaat hij passief ontdooien. Dat gebeurt nu eenmaal niet zo vaak.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 10:28

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Ik lurk sinds half November '24 in dit topic mee. Ik hoopte onder aanpassingen uit te komen. Echter tot vanmorgen. Ik heb een ELK9 inline electrische heater icm een F2050-10 icm een losse 300l boiler en enkel vloerverwarming door heel het huis. Ik merkte wanneer het buiten rond de nul graden werd de stroomvraag significant steeg, zo ook deze morgen 40kw in 4h tijd.
HomeWizard gaf aan dat het verbruik rond de 6kw met pieken naar de 10kw lag deze morgen. Terwijl er naar mijn mening helemaal geen extreme warmtevraag was. Geen SWW vraag en Boiler was op temp, huis was warm enkel buiten was het koud.
Vervolgens heb ik de setting op de SMO S40 "Weater control" van Factor 5 naar 2 gezet. Dit zorgt er schijnbaar voor dat het elektrisch element bij kouder weer minder snel bij verwarmt?!
Dat resulteerde gelijk in een omschakeling van een relais, uitschakeling van de ELK9 en dus weer "normaal" stroomverbruik door de F2050-10. Tot zover mijn eerste WP tunings ervaring 8)7

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgms
WeaZuL schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:46:
Ik lurk sinds half November '24 in dit topic mee. Ik hoopte onder aanpassingen uit te komen. Echter tot vanmorgen. Ik heb een ELK9 inline electrische heater icm een F2050-10 icm een losse 300l boiler en enkel vloerverwarming door heel het huis. Ik merkte wanneer het buiten rond de nul graden werd de stroomvraag significant steeg, zo ook deze morgen 40kw in 4h tijd.
HomeWizard gaf aan dat het verbruik rond de 6kw met pieken naar de 10kw lag deze morgen. Terwijl er naar mijn mening helemaal geen extreme warmtevraag was. Geen SWW vraag en Boiler was op temp, huis was warm enkel buiten was het koud.
Vervolgens heb ik de setting op de SMO S40 "Weater control" van Factor 5 naar 2 gezet. Dit zorgt er schijnbaar voor dat het elektrisch element bij kouder weer minder snel bij verwarmt?!
Dat resulteerde gelijk in een omschakeling van een relais, uitschakeling van de ELK9 en dus weer "normaal" stroomverbruik door de F2050-10. Tot zover mijn eerste WP tunings ervaring 8)7
Kun je een plaatje van de graadminuten sturen, en de instellingen van de graadminuten? Als ik het goed begrepen heb, zorgt de Weather control voor een correctie op de Ta. Het ELK element wordt ingeschakeld als de graadminuten te laag worden. Mogelijk dat door de snelle daling van de temperatuur de Ta sneller opliep dan je WTP bij kon houden (en de weersafhankelijke regeling versterkt dat). Als hij meer ruimte had gehad op de graadminuten, zou de ELK niet bij moeten komen. Bij deze temperaturen zou de ELK niet nodig moeten zijn, als je WTP groot genoeg is.

En welke instellingen staan je graadminuten (menu 7.1.10.3), "start compressor" en "verschil tussen stappen bijverwarming"? Vooral die laatste kan wel eens te krap ingesteld zijn (ik heb hem verhoogd naar 1000).

[ Voor 6% gewijzigd door cgms op 31-01-2025 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 10:28

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

cgms schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:23:
[...]

Kun je een plaatje van de graadminuten sturen, en de instellingen van de graadminuten? Als ik het goed begrepen heb, zorgt de Weather control voor een correctie op de Ta. Het ELK element wordt ingeschakeld als de graadminuten te laag worden. Mogelijk dat door de snelle daling van de temperatuur de Ta sneller opliep dan je WTP bij kon houden (en de weersafhankelijke regeling versterkt dat). Als hij meer ruimte had gehad op de graadminuten, zou de ELK niet bij moeten komen. Bij deze temperaturen zou de ELK niet nodig moeten zijn, als je WTP groot genoeg is.

En welke instellingen staan je graadminuten (menu 7.1.10.3), "start compressor" en "verschil tussen stappen bijverwarming"? Vooral die laatste kan wel eens te krap ingesteld zijn (ik heb hem verhoogd naar 1000).
Ik moet toegeven dat ik mij nu op glad ijs bevind, lees ik ben lerende. Maar hier het gevraagde, de setting (menu 7.1.10.3) staat momenteel bij mij op Auto. Als ik hem op manual zet staan er de volgende settings op/bij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fj9z1Ikf-HWSpRodQO72RsNYIog=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qICB4vaKy25YkwagoShAaNpg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ybLZDeihRUKervew_t1GNq17yeo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AIXF3qJ7WvyTTuAYuq42Odhc.jpg?f=fotoalbum_tile

Daarnaast de GraadMinuten van de afgelopen twee weken waarbij dus Weater control" op Factor 5 stond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CADIPgbAY0iHgw7zbx-B4Bi2PkE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qZPTgPEM6Z8VqEboo46Lw7Sg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7UIAqkI-QUbhJ_RcX3rHFjM2RIk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UP6d2VQ4jsm3sIxqYcaN9Rmr.jpg?f=fotoalbum_tile

Versus gemeten buitentemp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uz4LrVXirVlZDcxYUD_fuPfQNZQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xr1Tsy45IJinlvuzDYl3AVqG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4B2nxXmCStQkkb3Q2ZJOVtVm1LU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NRFG5f0UJCsGLC6EyGzu8Upu.jpg?f=fotoalbum_tile

En de uitschieters in verbruik tijdens de koude dagen, eerst rond de 21ste en dan vanochtend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oALpzYSdXpoGIojkdCE9DQF0ijY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZOfcy6zxjxLsTJ80DhV9yzs8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2xfkeGZDGCbiBolihNL2ryGnE8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7eBaWpbYH0kMe8I7tqxzdnTQ.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 32% gewijzigd door WeaZuL op 31-01-2025 15:18 ]

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cgms
Ik maakte een foutje in mijn vorige mail. Niet "verschil tussen stappen bijverwarming" staat bij mij op 1000, maar "GRD MIN start bijverwarming". Als je graadminuten gelijk worden aan de som van "GRD MIN start bijverwarming" en "start compressor" dan start de ELK.

In jouw geval dus bij -460 graadminuten. Dit lijkt in bovenstaande plaatjes te gebeuren als de buitentemperatuur hard weg zakt, mogelijk in combinatie met wat defrosts. Hard wegzakken kan een aantal oorzaken hebben. De volgende zaken komen in me op:

1. Te snel oplopende Ta: Waarop staat je filtertijd voor verwarmen (menu 7.1.10.2 denk ik). Deze staat bij mij op 24h (maar wel met alleen vloerverwarming. Als je radiatoren hebt moet het misschien wat korter zijn. Daar heb ik geen ervaring mee). Wat voor een afgiftesysteem heb je? Vloerverwarming, radiatoren, of een combinatie van beide?
2. Te kleine warmtepomp. Kan het gevraagde vermogen niet leveren als de Ta oploopt. Controleer wat je compressor frequentie doet. Als deze naar 100% gaat en de graadminuten nog steeds niet oplopen, dan kan dit het geval zijn.
3. Te trage regeling. Controleer hiervoor ook je compressor frequentie. Als deze te traag oploopt, dan kan dit het geval zijn. "GRD MIN start bijverwarming" verhogen kan dan helpen. Of anders aanpassen van het vermogen bij DOT" (verhogen?) of de DOT zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
Op dit moment ben ik wat aan het testen om via myUplink de graadminuten integrator te beinvloeden afhankelijk van energieprijs en of er eigen opwekking is vanuit de Victron Cerbo. Wat hij nu doet is elk begin van het uur kijken of er genoeg zonne energie is en wat de prijs is in verhouding tot het etmaal gemiddelde. Met een sommetje trekt hij dan de graadminuten omhoog of omlaag. Ik vind de methode van Nibe eigenlijk niet goed genoeg (te traag en niet inspelen of het eigen energie is).
Ik zou ook graag zelf nog de frequentie willen manipuleren, maar daar nog geen methode voor gevonden.
Zijn hier nog meer ervaringen met het aansturen op een dergelijke manier?

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leguan
Gurk2 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:36:
[...]

Heb nu binaire stap, met 3 stappen. Bij relais 1 heb ik 3kW, relais 2 6kW, en relais 3 9kW, ingevuld. Relais 3 heb ik 9 kW ingevuld, maar ga ervan uit dat deze instelling niet gebruikt wordt, omdat er maar 3 stappen zijn (dus 2 relais binair nodig).

Vervolgens even getest, door de compressor uit te zetten, en de graadminuten handmatig te veranderen. Ik zie dan in mijn energieverbruik dat bij verschillende graadminuten de 3kW, 6kW en 9kW gebruikt worden.
Ik heb het zojuist ook aangepast en getest. Ingesteld op Binaire stap, 3 stappen, relais 1 op 3kW, relais 2 op 6kW en relais 3 op 9kW. Vervolgens de graadminuten in stapjes naar beneden bijgesteld, en er werd netjes in stappen van 3kW bijverwarming ingeschakeld. Blijft toch bijzonder hoe onduidelijk Nibe hierover is in de handleiding.
Srednier schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:35:
Op dit moment ben ik wat aan het testen om via myUplink de graadminuten integrator te beinvloeden afhankelijk van energieprijs en of er eigen opwekking is vanuit de Victron Cerbo. Wat hij nu doet is elk begin van het uur kijken of er genoeg zonne energie is en wat de prijs is in verhouding tot het etmaal gemiddelde. Met een sommetje trekt hij dan de graadminuten omhoog of omlaag. Ik vind de methode van Nibe eigenlijk niet goed genoeg (te traag en niet inspelen of het eigen energie is).
Ik zou ook graag zelf nog de frequentie willen manipuleren, maar daar nog geen methode voor gevonden.
Zijn hier nog meer ervaringen met het aansturen op een dergelijke manier?
Ik laat de Tibber app het werk doen. Die manipuleert de stooklijn (-2 tot +2) op basis van de dynamische stroomprijs.
WeaZuL schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:46:
Zolang de binnentemperatuur nog acceptabel is, kun je de bijverwarming ook zo instellen dat deze pas ingezet mag worden vanaf een temperatuur onder nul. Standaard staat de instelling op +5 graden. Ik heb die van mij ingesteld op -4. Zo lang de compressor het kan bijbenen, moet die al het werk doen. Dan maar flink op z'n tenen lopen. Alles beter dan COP 1, want dat doet echt pijn in mijn duurzame energie hart.
Miranda89 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 23:11:

Niet noodzakelijk, bij mij liggen ze al twee jaar ongebruikt en niet aangesloten ergens in de kelder in de buurt van de warmtepomp. Mijn laadpaal doet al aan loadbalancing. En de kans dat je elektrisch kookt, de oven aan hebt en het buiten ook nog eens kouder is dan -4 (pas dan mag mijn ELK-9 meedoen) is vrij klein. En als het dan gebeurt, ik heb automaten onder de meter zitten. Dus dat is een kwestie van wat verbruik afschakelen en vervolgens het betreffende automaatje weer inschakelen.

[ Voor 70% gewijzigd door Leguan op 31-01-2025 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
Leguan schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 21:58:

Ik laat de Tibber app het werk doen. Die manipuleert de stooklijn (-2 tot +2) op basis van de dynamische stroomprijs.
Goeie, dat lijkt ook te werken.
Voor de knutselaars, in node-red een patch naar parameter 47011 lijkt dit ook te doen

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martius
Met een gemiddelde van 16% lagere temp ten opzichte van 01.2024, gemeten over het gemiddelde van BT1 en BT28, is de WP afgelopen maand 6% efficienter geweest met daarbij dezelfde SWW en binnentemp vraag.

Overigens ook met 25% minder zonduur (volgens KNMI) en dus minder stralingswarmte in/op huis.

Dat tweaken loont

[ Voor 17% gewijzigd door martius op 01-02-2025 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 14:26
Ik wil mijn Tibber app kooppelen aan mijn Nibe. Warmtepomp. Echter lukt dit niet omdat ik geen kamersensor heb. Welke moet ik hier voor aanschaffen? Ik zie verschillende sensoren in een aantal webshops staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-09 05:44
martius schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 10:40:
Met een gemiddelde van 16% lagere temp ten opzichte van 01.2024, gemeten over het gemiddelde van BT1 en BT28, is de WP afgelopen maand 6% efficienter geweest met daarbij dezelfde SWW en binnentemp vraag.

Overigens ook met 25% minder zonduur (volgens KNMI) en dus minder stralingswarmte in/op huis.

Dat tweaken loont
Hier afgelopen januari 216 kWh voor de warmtepomp tov 201 kWh vorig jaar. Geen instellingen gewijzigd. De 25% minder zon en instraling verklaart wel iets. Heb nog niet de graaddagen vergeleken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVO-er
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-03 16:34
Waarom toert AMS10-6 niet eerder hoger op?

Het valt mij op- dat de AMS10-6 (i.c.m. SHB10-6) pas hogere frequenties gaat draaien als de “start diff. bijverwarming” bijna bereikt wordt.

Die heb ik op 350GM staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A4SWJblZ_lSPpYllkG4AR-zEHVA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r13sulPtLv35C3ZSAc8PAjzI.jpg?f=fotoalbum_large
Pas bij GM -250 toert de compressor op van 66Hz naar 88Hz en pas bij GM-300 gaat hij naar 100Hz.

Gevolg van dit late op toeren is dat de bijverwarming ingeschakeld moet worden om de graadminuten weg te werken terwijl daarna blijkt dat het op de hogere frequentie prima lukt om op temperatuur te blijven met uitsluitend de compressor.

Is dit normaal ?
Zo niet, wat moet ik dan anders instellen om er vanaf te geraken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
Sunri5e schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 10:48:
Ik wil mijn Tibber app kooppelen aan mijn Nibe. Warmtepomp. Echter lukt dit niet omdat ik geen kamersensor heb. Welke moet ik hier voor aanschaffen? Ik zie verschillende sensoren in een aantal webshops staan.
Ben benieuwd hoe je dit wilt gaan doen. Ik heb mijn Nibe AMS 20-6 met SMO s40 als power up toegevoegd aan de Tibber app. Ik heb de Nibe RMU s40 als kamerthermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 14:26
berry76 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 13:51:
[...]

Ben benieuwd hoe je dit wilt gaan doen. Ik heb mijn Nibe AMS 20-6 met SMO s40 als power up toegevoegd aan de Tibber app. Ik heb de Nibe RMU s40 als kamerthermostaat
Ik dus ook vandaar mijn vraag 😝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
Sunri5e schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 16:26:
[...]

Ik dus ook vandaar mijn vraag 😝
Kijken welke Nibe thermostaat kan communiceren met jouw controller van Nibe. En hoe de kamerthermostaat aangesloten moet worden. Bedraad of via draadloze verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Gurk2 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:36:
[...]

Bij mijn SMO40 nu ook. Binair, 3 stappen. Bij SMO40 hoef ik geen kW in te vullen, alleen binair aan en 3 stappen.
Er staat trouwens nog een optie transformatieratio in dat menu. Iemand een idee wat dat is/doet?

[ Voor 6% gewijzigd door wickydude op 01-02-2025 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Klopt het trouwens dat de bijverwarming ingeschakeld wordt als de WW instelling naar luxe gaat? Ik dacht dat die alleen met compressor zou werken. Ik wou bij veel zon mijn water wat warmer maken, maar niet de ELK gebruiken. Met HA kan ik de stand wel naar luxe zetten, maar helaas niet de stoptemperatuur instellen.
Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
wickydude schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:09:
[...]

Bij mijn SMO40 nu ook. Binair, 3 stappen. Bij SMO40 hoef ik geen kW in te vullen, alleen binair aan en 3 stappen.
Er staat trouwens nog een optie transformatieratio in dat menu. Iemand een idee wat dat is/doet?
Uiteraard. Dat is voor de stroomspoelen die om je 3x25A horen, zodat de regeling ziet wat het huis doet en de bijverwarming eventueel kan terugschakelen.

De meesten hebben die stroomspoelen niet. Ik ook niet.

Pagina: 1 ... 83 ... 94 Laatste