NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 82 ... 96 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 17-10 06:40
Na wat problemen te hebben opgelost. Loopt de wp weer als een zonnetje te spinnen.

Of het nu komt door de betere doorstroming van de vloerverwarming.

Of dat de smo s40 nu met de extra data van de BT71 sensor eea beter kan afregelen.

Maar een cop van 4 met -1 grd is niet slecht.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FvYh-JMytlsd5I3UCQqx9gU8YZU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Z4gMznPG5keSFT0DyFVdaGxY.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDSyioxJ8ASIlQZaQtDKOzM5DBk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RIrakTl8us2R9U2ccdJo0WTf.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:29
berry76 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:23:
Na wat problemen te hebben opgelost. Loopt de wp weer als een zonnetje te spinnen.

Of dat de smo s40 nu met de extra data van de BT71 sensor eea beter kan afregelen.

Maar een cop van 4 met -1 grd is niet slecht.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ben jaloers op dit resultaat; het ziet er echt heel netjes uit. Bij mij zit het verbruik nu al op 15 kWh. Dit komt doordat de elektrische bijverwarming continu ingeschakeld is. De compressorfrequentie draait rond de 110 Hz. Gisteren was het echt een drama wat betreft geluid; het klonk bijna alsof er een boomzaag aan het werk was. We hebben hier alleen radiatoren en een huis dat niet optimaal geïsoleerd is. COP is hier maar 2.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 18-10 08:30
berry76 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:23:

Maar een cop van 4 met -1 grd is niet slecht.
Ik neem deze COP van MyUplink met een korreltje zout. Volgens mijn dashboard zou ik vandaag tot nu toe met 17 kWh 76 kWh geproduceerd hebben. En dat met elke 30-40 minuten een defrost van 12+ minuten. Ik vermoed dat ze de onttrokken warmte tijdens een defrost er niet vanaf trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:20
cgms schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:01:
[...]

Ik neem deze COP van MyUplink met een korreltje zout. Volgens mijn dashboard zou ik vandaag tot nu toe met 17 kWh 76 kWh geproduceerd hebben. En dat met elke 30-40 minuten een defrost van 12+ minuten. Ik vermoed dat ze de onttrokken warmte tijdens een defrost er niet vanaf trekken.
Met een kwh meter op je (NIBE) warmtepomp kom je ook op een andere COP uit 8) (160kwh volgens NIBE app als maandverbruik en volgens kwh meter 200 kwh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd86
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Hier merk ik afgelopen dagen dat de bijverwarming regelmatig en voor langere duur bijspringt wat resulteert in erg hoge verbruikscijfers (50-75 kWh op de meter, dus laat dat zeker 40-65 kWh WP verbruik zijn) AMS10-6 met SHB10-6 en curve 2,0.

Ik heb “stop bijverwarming” op -5 gezet gisteren om te kijken of de WP het zelf trekt, die lijkt dan continu op hoogste frequentie te draaien en GM blijft -455/-459.
Huis lijkt wel redelijk op temperatuur te blijven na die aanpassing van stop bijverwarming.

Installateur komt binnenkort langs maar wat zou ik kunnen veranderen qua instellingen om een goede balans tussen verbruik en comfort te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
Voor mensen die alleen met radiatoren verwarmen: hoe hebben jullie de flow-instelling in menu 7.1.6.2 ingesteld?

Bij mij staat deze momenteel op: Radiatoren + Vloerverwarming, terwijl ik helemaal geen vloerverwarming heb. DOT staat op -10 graden.

Mijn situatie is als volgt:

Ik heb vijf radiatoren en twee lage-temperatuur Jaga-convectoren.
Dit zijn de instellingen zoals mijn installateur ze heeft ingesteld.

Ik vraag me af of deze instelling optimaal is, aangezien ik geen vloerverwarming gebruik. Wat zijn jullie ervaringen of tips met soortgelijke opstellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
boyd86 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:09:
Hier merk ik afgelopen dagen dat de bijverwarming regelmatig en voor langere duur bijspringt wat resulteert in erg hoge verbruikscijfers (50-75 kWh op de meter, dus laat dat zeker 40-65 kWh WP verbruik zijn) AMS10-6 met SHB10-6 en curve 2,0.

Ik heb “stop bijverwarming” op -5 gezet gisteren om te kijken of de WP het zelf trekt, die lijkt dan continu op hoogste frequentie te draaien en GM blijft -455/-459.
Huis lijkt wel redelijk op temperatuur te blijven na die aanpassing van stop bijverwarming.

Installateur komt binnenkort langs maar wat zou ik kunnen veranderen qua instellingen om een goede balans tussen verbruik en comfort te krijgen?
Hier is het vergelijkbaar, maar jouw verbruik lijkt hoger dan dat van mij. Misschien zijn onze situaties niet helemaal vergelijkbaar. Mijn hoogste dagverbruik in januari was vorige week, met 32 kWh op één dag. Voor de maand zit mijn totale verbruik nu op 476 kWh.

Ik heb een F2040-6 in combinatie met de SMO S40. Mijn woning is van 1952, matig geïsoleerd, en ik gebruik geen vloerverwarming. Het huis ligt in het zuiden van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd86
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
warsame schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:55:
[...]

Hier is het vergelijkbaar, maar jouw verbruik lijkt hoger dan dat van mij. Misschien zijn onze situaties niet helemaal vergelijkbaar. Mijn hoogste dagverbruik in januari was vorige week, met 32 kWh op één dag. Voor de maand zit mijn totale verbruik nu op 476 kWh.

Ik heb een F2040-6 in combinatie met de SMO S40. Mijn woning is van 1952, matig geïsoleerd, en ik gebruik geen vloerverwarming. Het huis ligt in het zuiden van Nederland.
In mijn geval gaat het om een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning (plm. 180 m2 vloerverwarming en onverwarmde zolder) mede de reden dat ik een lager verbruik mogelijk acht, maar ik krijg de vinger nog niet op de zere plek en de installateurs vinden het helaas ook maar ingewikkeld heb ik het idee.

[ Voor 3% gewijzigd door boyd86 op 20-01-2025 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
boyd86 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:00:
[...]

In mijn geval gaat het om een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning (plm. 180 m2 vloerverwarming en onverwarmde zolder) mede de reden dat ik een lager verbruik mogelijk acht, maar ik krijg de vinger nog niet op de zere plek en de installateurs vinden het helaas ook maar ingewikkeld heb ik het idee.
Dat klinkt vervelend. Hopelijk kun je het uiteindelijk oplossen, want dit verbruik lijkt mij vrij hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-10 11:15
Heb in Home Assistant nu de entity "Energy used by additional heat" enabled, is dat degene waarmee dat bij houden ook?

Zie in MyUplink wel Additional Heat actief. Wat ik wel vreemd vind aangezien het niet eens onder 0 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
warsame schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:55:
[...]

Wow, oké. Ik zit op 1100kWh al, huis uit 1971 met naisolatie. Wel vrijstaande woning, en op een plek met veel mist... Dat lijkt er ook in te hakken.

Maar groot verschil zeg, misschien moet ik toch die additional heater even in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
cgms schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:01:
[...]

Hoe meet jij het opgewekte vermogen? Ik heb voor het gebruik van stroom één homewizard meter voor de wp en één voor de boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-10 16:40
In de smo40 heb je “tijdfactor add. Heat”. Die kun je in de gaten houden of er daadwerkelijk gebruik van wordt gemaakt. Noot: Die loopt echter ook op als je legionella runs doet.
Verder heb ik ook voor de binnenunit een aparte kwh meter van home wizard.

Tijd sinds half september nu 4.3 uur, 39.7kwh, alleen voor legionella runs.

Edit, ik heb ook een HW plug voor de SMO40 zelf, die staat nu op bijna 98kwh in dezelfde periode. Pompjes gebruiken toch best wat stroom.

[ Voor 17% gewijzigd door wickydude op 20-01-2025 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
ApexAlpha schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:12:
[...]

Wow, oké. Ik zit op 1100kWh al, huis uit 1971 met naisolatie. Wel vrijstaande woning, en op een plek met veel mist... Dat lijkt er ook in te hakken.

Maar groot verschil zeg, misschien moet ik toch die additional heater even in de gaten houden.
Mijn kilowattmeter is alleen geïnstalleerd bij de buitenunit. Mijn verbruik zal waarschijnlijk ook hoger zijn als ik de SMO had meegenomen in de meting. Ik ben ook nog niet achter hoe ik het verbruik van de elektrische bijverwarming apart kan meten. Het is mogelijk dat mijn totale energieverbruik daardoor ook hoger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
warsame schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:23:
[...]

Mijn kilowattmeter is alleen geïnstalleerd bij de buitenunit. Mijn verbruik zal waarschijnlijk ook hoger zijn als ik de SMO had meegenomen in de meting. Ik ben ook nog niet achter hoe ik het verbruik van de elektrische bijverwarming apart kan meten. Het is mogelijk dat mijn totale energieverbruik daardoor ook hoger is.
Oh dat getal is enkel je buitenunit?

bij mij het is mijn hele huis, dus wellicht dat dat al wat verklaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
wickydude schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:18:
In de smo40 heb je “tijdfactor add. Heat”. Die kun je in de gaten houden of er daadwerkelijk gebruik van wordt gemaakt. Noot: Die loopt echter ook op als je legionella runs doet.

Enig idee waar je dit kan zien? Online zie ik menu 3.3 staan maar die zie ik niet in de MyUplink App staan. Wellicht dat je die alleen via de SMO zelf kan uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
ApexAlpha schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:24:
[...]

Enig idee waar je dit kan zien? Online zie ik menu 3.3 staan maar die zie ik niet in de MyUplink App staan. Wellicht dat je die alleen via de SMO zelf kan uitlezen.
Ik zie die ook in myuplink onder 3.3 info bijverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
wickydude schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:26:
[...]

Ik zie die ook in myuplink onder 3.3 info bijverwarming
Dat is toch vreemd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c895JZ_CE3Jdp6RoSfsks2WQHmY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MN9wdVYd8nM1IaDtTScqSfpE.jpg?f=fotoalbum_large

Wellicht zie je die alleen als je een abbo hebt.

Ach ja ik kijk wel weer als ik thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
ApexAlpha schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:23:
[...]

Oh dat getal is enkel je buitenunit?

bij mij het is mijn hele huis, dus wellicht dat dat al wat verklaart.
Ja, inderdaad, de kilowattmeter zit alleen bij de buitenunit. Ik heb verder geen legionella-run. Alleen het verbruik van de SMO S40 mis ik nog, en waarschijnlijk moet het verbruik van de elektrische bijverwarming apart worden meegeteld, maar ik weet nog niet precies hoe ik dat moet meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
ApexAlpha schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:27:
[...]

Dat is toch vreemd:
[Afbeelding]

Wellicht zie je die alleen als je een abbo hebt.

Ach ja ik kijk wel weer als ik thuis ben.
Ik heb wel abbo maar ik zie ook geen 3.3. Wel 3.1.9:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cBN4H2_kv6JSoV_QZF_E13XviRc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Fu1EXf6zZFSjGttApCTK0sH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnJaJoRe
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12:14
ApexAlpha schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:24:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_KYvOJukO60HOiqltcjTzwQIDDk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KlzA2uhv30YEk3yg4t0MQsU2.png?f=fotoalbum_large

Aanvulling:
Dit is verbruik in 2jaar, bijverwarming springt bij mij maar zelden aan en dan kortdurend

[ Voor 22% gewijzigd door AnJaJoRe op 20-01-2025 11:59 ]

F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 RSV300X boiler UKV100 serieel-buffer Alleen Radiatoren PV9200Wp Oppervlak 200m2 600m3 bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
wickydude schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:18:

Edit, ik heb ook een HW plug voor de SMO40 zelf, die staat nu op bijna 98kwh in dezelfde periode. Pompjes gebruiken toch best wat stroom.
Ik heb de smo s40. In welke menu’s lees je dat af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
warsame schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:29:
[...]

Ja, inderdaad, de kilowattmeter zit alleen bij de buitenunit. Ik heb verder geen legionella-run. Alleen het verbruik van de SMO S40 mis ik nog, en waarschijnlijk moet het verbruik van de elektrische bijverwarming apart worden meegeteld, maar ik weet nog niet precies hoe ik dat moet meten.
Voor de bijverwarming zul je een extra meter in de meterkast moeten plaatsen als je het echt wilt meten.
Een benadering kan zijn als je de uren hebt en het vermogen van 1kw wat jij hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Ah thanks dit is hem inderdaad.

Zie nu ook staan:

29,8h voor heet water.
504 uur voor verwarming.

Is dat hoog? Wat hebben anderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
berry76 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:56:
[...]

Ik heb de smo s40. In welke menu’s lees je dat af?
Zie post van Anjajore hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
wickydude schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:57:
[...]

Zie post van Anjajore hierboven.
Oké dat is in uur. Ik zie geen kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
berry76 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:58:
[...]

Oké dat is in uur. Ik zie geen kWh
Met aan aparte kwh meter van homewizard in de meterkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
AnJaJoRe schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:54:
[...]

[Afbeelding]

Aanvulling:
Dit is verbruik in 2jaar, bijverwarming springt bij mij maar zelden aan en dan kortdurend
22 uur maar???

Ik heb notabene op 2 verdiepingen vloerverwarming. dan lijkt het toch veel te hoog bij mij.

Al heb ik wel een 12kW WP en niet 16.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnJaJoRe
warsame schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:36:
Voor mensen die alleen met radiatoren verwarmen: hoe hebben jullie de flow-instelling in menu 7.1.6.2 ingesteld?

Bij mij staat deze momenteel op: Radiatoren + Vloerverwarming, terwijl ik helemaal geen vloerverwarming heb. DOT staat op -10 graden.

Mijn situatie is als volgt:

Ik heb vijf radiatoren en twee lage-temperatuur Jaga-convectoren.
Dit zijn de instellingen zoals mijn installateur ze heeft ingesteld.

Ik vraag me af of deze instelling optimaal is, aangezien ik geen vloerverwarming gebruik. Wat zijn jullie ervaringen of tips met soortgelijke opstellingen?
Bij mij alleeen radiatoren, installatie zie mijn signature
Conventionele radiatoren, niet gewijzigd bij overgang van gas > warmtepomp, totaal 12 radiatoren en 1 convector, waarvan 5 op de bovenverdieping die marginaal openstaan
Menu 7.1.6.2 op radiatoren, DOT -10 vermogen bij DOT14kW

F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 RSV300X boiler UKV100 serieel-buffer Alleen Radiatoren PV9200Wp Oppervlak 200m2 600m3 bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
AnJaJoRe schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:54:
[...]

[Afbeelding]

Aanvulling:
Hmm, om de bijverwarminggeschiedenis in de app te kunnen zien, heb je dus myUplink Premium-geschiedenis nodig. Dat heb ik helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
warsame schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:07:
[...]

Hmm, om de bijverwarminggeschiedenis in de app te kunnen zien, heb je dus myUplink Premium-geschiedenis nodig. Dat heb ik helaas niet.
Nee ik kan het ook zien zonder abbo.

Het is alleen 3.1.12 niet 3.3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnJaJoRe
ApexAlpha schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:02:
[...]

22 uur maar???

Ik heb notabene op 2 verdiepingen vloerverwarming. dan lijkt het toch veel te hoog bij mij.

Al heb ik wel een 12kW WP en niet 16.
Ik kan er niet meer van maken, vind het ook erg laag, maar doe ook maar 1x/4wk een legionellarun, en bijverwarmen pas vanaf -560 graadminuten wat zelden bereikt wordt
Zoals uit andere posts blijkt moet je wrschl.ook de opgave van NIBE’s eigen meting ook als geflatteerd zien, maar ook als je 10% marge extra rekent is het niet veel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
AnJaJoRe schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:11:
[...]

Ik kan er niet meer van maken, vind het ook erg laag, maar doe ook maar 1x/4wk een legionellarun, en bijverwarmen pas vanaf -560 graadminuten wat zelden bereikt wordt
Zoals uit andere posts blijkt moet je wrschl.ook de opgave van NIBE’s eigen meting ook als geflatteerd zien, maar ook als je 10% marge extra rekent is het niet veel
Ja moet toch eens kijken of ik die bijverwarming later kan laten inschakelen.

Je zou zeggen dat het met 2x vloerverwarming wel moet trekken zonder 500 uur bijverwarming.

edit: toevallig een idee waar je dit doet? :P

[ Voor 3% gewijzigd door ApexAlpha op 20-01-2025 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
wickydude schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:56:
[...]

Voor de bijverwarming zul je een extra meter in de meterkast moeten plaatsen als je het echt wilt meten.
Een benadering kan zijn als je de uren hebt en het vermogen van 1kw wat jij hebt staan.
Hi wickydude,
Ik dacht altijd dat de elektrische bijverwarming zich in de buitenunit bevond, maar nadat ik wat vragen hier op het forum had gesteld, ben ik van gedachten veranderd. Nu ga ik ervan uit dat de elektrische bijverwarming zich ergens anders bevindt, maar waar precies, dat is me nog niet helemaal duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
warsame schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:20:
[...]

Hi wickydude,
Ik dacht altijd dat de elektrische bijverwarming zich in de buitenunit bevond, maar nadat ik wat vragen hier op het forum had gesteld, ben ik van gedachten veranderd. Nu ga ik ervan uit dat de elektrische bijverwarming zich ergens anders bevindt, maar waar precies, dat is me nog niet helemaal duidelijk.
Hij zit niet in de buitenunit, al dachten de installateurs destijds van wel. Dus wellicht dat dat bij sommige merken zo is?

Hij hangt waarschijnlijk ergens tussen je buitenunit en de splitter voor warm water / verwarming zodat het voor beiden gebruikt kan worden.

Er zou ook een kabel vanuit je SMO S40 naar het apparaat moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
wickydude schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:59:
[...]

Met aan aparte kwh meter van homewizard in de meterkast
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDSyioxJ8ASIlQZaQtDKOzM5DBk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RIrakTl8us2R9U2ccdJo0WTf.png?f=user_large

Dat heb ik ook. Die foto was ook bijgevoegd

Ik zou nu 20 kWh opgewekt hebben tegen 4 kWh geconsumeerd via nibe en in homewizard heeft de wp 7,9 kWh gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
ApexAlpha schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:08:
[...]

Nee ik kan het ook zien zonder abbo.

Het is alleen 3.1.12 niet 3.3.
Gek dit. In menu 3.1.12 heb ik geen bijverwarming staan:
Ik heb staan:
Aantal starts: 3248
Totale bedrijfstijd:5448h
-waarvan verwarming:4866h
-waarvan warmwater:582h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
warsame schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:29:
[...]

Gek dit. In menu 3.1.12 heb ik geen bijverwarming staan:
Ik heb staan:
Aantal starts: 3248
Totale bedrijfstijd:5448h
-waarvan verwarming:4866h
-waarvan warmwater:582h
Heb je wel een bijverwarming?

Ik heb dit ook staan namelijk, en meteen daaronder het kopje "Add. Heat".

[ Voor 10% gewijzigd door ApexAlpha op 20-01-2025 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
ApexAlpha schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:25:
[...]

Hij zit niet in de buitenunit, al dachten de installateurs destijds van wel. Dus wellicht dat dat bij sommige merken zo is?

Hij hangt waarschijnlijk ergens tussen je buitenunit en de splitter voor warm water / verwarming zodat het voor beiden gebruikt kan worden.

Er zou ook een kabel vanuit je SMO S40 naar het apparaat moeten gaan.
Ik heb echt als een gek gezocht op zolder, waar de SMO en het warmwatervat staan, maar ik heb niets gevonden. Zit de elektrische bijverwarming standaard altijd bij de warmtepomp, of moet je deze apart aanschaffen? Hieronder vind je de offerte van de installateur. Alleen de boiler is later aangepast naar hygiëneboilers van OEG.
Nibe F2040-6 warmtepomp lucht/water monoblock 1x 230V modulerend
• Nibe RMU S40 slimme kamerthermostaat voor Nibe S serie warmtepomp
• Nibe SMO S40 regelunit voor lucht/water warmtepomp
• Nibe CPD11-25/65 circulatiepomp modulerend 230V
• Nibe VCC 11 wisselafsluiter voor 6-8-12kW
• Nibe RSV 200 spiraalboiler 186 liter
• Nibe muurbeugel tbv F2040 6-8-12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
warsame schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:40:
[...]

Ik heb echt als een gek gezocht op zolder, waar de SMO en het warmwatervat staan, maar ik heb niets gevonden. Zit de elektrische bijverwarming standaard altijd bij de warmtepomp, of moet je deze apart aanschaffen? Hieronder vind je de offerte van de installateur. Alleen de boiler is later aangepast naar hygiëneboilers van OEG.
Nibe F2040-6 warmtepomp lucht/water monoblock 1x 230V modulerend
• Nibe RMU S40 slimme kamerthermostaat voor Nibe S serie warmtepomp
• Nibe SMO S40 regelunit voor lucht/water warmtepomp
• Nibe CPD11-25/65 circulatiepomp modulerend 230V
• Nibe VCC 11 wisselafsluiter voor 6-8-12kW
• Nibe RSV 200 spiraalboiler 186 liter
• Nibe muurbeugel tbv F2040 6-8-12
Nee niet standaard, en zo te zien heb je hem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
ApexAlpha schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:41:
[...]

Nee niet standaard, en zo te zien heb je hem niet.
Wat? Dus de SMO denkt dat ik een elektrische bijverwarming heb en daarom geeft de app aan dat deze aanstaat? Dat lijkt me toch niet helemaal kloppen. In de app menu 3.1.9 El.Bijverwarm. staat status op actief. Is dit soms dan iets anders? lijkt me van niet.

[ Voor 14% gewijzigd door warsame op 20-01-2025 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
warsame schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:44:
[...]

Wat? Dus de SMO denkt dat ik een elektrische bijverwarming heb en daarom geeft de app aan dat deze aanstaat? Dat lijkt me toch niet helemaal kloppen.
Nouja hij staat in ieder geval niet in deze lijst met spullen...

Die van mij is deze: https://www.wasco.nl/artikel/0859026

Je kan eens kijken welke draden er vanuit de SMO S40 overal naartoe lopen. Er zal een draad naar je boiler gaan voor temp, draad naar de circulatiepomp etc... Uiteindelijk moet een van de draden naar een bijverwarmer gaan als je er een hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnJaJoRe
warsame schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:20:
[...]

Hi wickydude,
Het zou er uit kunnen zien met een ELK van NIBE zoals op de foto bij mij
Leiding vanaf WP (rood uit de vloer) gaat ELK in (witte kastje onder de SMO) en dan naar driewegklep QN10 die aanstuurt of de flow naar verwarming of boiler gaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f812lJTnojZcvpwSfpKoj3X98Hw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AebxXqaIX5bZ5Fjn4ZIJPtYJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
AnJaJoRe schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:09:
[...]

Het zou er uit kunnen zien met een ELK van NIBE zoals op de foto bij mij
Leiding vanaf WP (rood uit de vloer) gaat ELK in (witte kastje onder de SMO) en dan naar driewegklep QN10 die aanstuurt of de flow naar verwarming of boiler gaat

[Afbeelding]
Bedankt! Ik heb geen ELK lijkt het, want ik zie nergens een wit kastje. Ik heb de taal van de app nu naar Engels veranderd, en daar staat "EL. Add heat" in plaats van "EL. Bijverwarm." in het Nederlands. Ik han hier uit niet uitmaken wat dit eigenlijk zegt want ik zie nergens anders in de app ook iets van ELK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
warsame schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:28:
[...]

Bedankt! Ik heb geen ELK lijkt het, want ik zie nergens een wit kastje. Ik heb de taal van de app nu naar Engels veranderd, en daar staat "EL. Add heat" in plaats van "EL. Bijverwarm." in het Nederlands. Ik han hier uit niet uitmaken wat dit eigenlijk zegt want ik zie nergens anders in de app ook iets van ELK.
"El. Add Heat" betekent gewoon Electric Addtional Heater. Gewoon hoe ze dat apparaat noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
berry76 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:29:
[...]

[Afbeelding]

Dat heb ik ook. Die foto was ook bijgevoegd

Ik zou nu 20 kWh opgewekt hebben tegen 4 kWh geconsumeerd via nibe en in homewizard heeft de wp 7,9 kWh gebruikt.
De vraag ging specifiek over de bijverwarming. Vandaar de opmerking over de uren. En ik heb dus 1 kwh meter voor de buitenunit en 1 voor de bijverwarming (en een plug voor de smo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
warsame schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:28:
[...]

Een bijverwarmingselement kan ook onder in je boilervat zitten om alleen je SWW te doen.

Als je er zo niet uitkomt zou je toch je installateur maar weer eens moeten vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Net mijn vriendin overtuigd om de bijverwarmer helemaal uit te zetten in 4.1.

Ben zelf niet thuis dus mooi op afstand kijken of ze het warm houdt vannacht. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
wickydude schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:37:
[...]

Een bijverwarmingselement kan ook onder in je boilervat zitten om alleen je SWW te doen.

Als je er zo niet uitkomt zou je toch je installateur maar weer eens moeten vragen.
Ik heb de vraag al uitstaan richting mijn installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Dat Askoma ding in een van je eerdere foto’s is dus een verwarmingselement. Bij jou wordt het zo te zien niet in de regeling gebruikt maar heeft de installateur het voor noodgevallen toegevoegd.
Op mij komt het over dat je geen bijverwarming hebt die de regeling kan inschakelen en kan meehelpen als je wp het niet meer trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaafst
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17-10 14:15
Nou, dat was me het weekendje wel.

Vrijdag 43kWh, zaterdag 55kWh, zondag 46 kWh. Dat is alleen WP verbruik. Daarbij 35 defrosts/starts per dag en alles zonder SWW runs en zonder bijverwarming (is geblokkeerd). En dan nog werd de gewenste Ta niet gehaald. En dat met een behoorlijke dosis herrie...

Wat me opviel, en tegenstond, is dat de graadminuten niet meer aftellen vanaf de waarde die bij "start bijverwarming" is ingesteld. Die staat bij mij op -1000 GM, en de GM teller gaat niet lager dan -999. Ook schakelt de WP nooit naar z'n maximale toerental. Die bleef op 85Hz (max is 120Hz). En dat terwijl de gewenste Ta lang niet gehaald werd. Suggesties om de frequentie omhoog te krijgen in die situatie zijn welkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MWwjJJgJPZp7O_FEHVeCc41DzEw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JdBsf5SWYc26HVkRvqKluNlY.png?f=fotoalbum_large

Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
wickydude schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:55:
Dat Askoma ding in een van je eerdere foto’s is dus een verwarmingselement. Bij jou wordt het zo te zien niet in de regeling gebruikt maar heeft de installateur het voor noodgevallen toegevoegd.
Op mij komt het over dat je geen bijverwarming hebt die de regeling kan inschakelen en kan meehelpen als je wp het niet meer trekt.
Deze bedoel je?: daar lopen wel twee kabels vanaf de SMO naar toe.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQkL0-KFv4gDIgfQh-W0o5foRYk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Aqk4E1AtrNBTJqyqPMXplSqz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Nee, dat is je pomp. Ik bedoel dat witte ding waar de stekker niet van ingeplugd zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
wickydude schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:00:
Nee, dat is je pomp. Ik bedoel dat witte ding waar de stekker niet van ingeplugd zit
Ah, nu begrijp ik het. De installateur heeft me destijds uitgelegd dat ik dat ding kon aansluiten om warm water te maken als er een storing is met de warmtepomp. Of in ieder geval, zo heb ik het begrepen. Wat is nu het beste om te doen? Moet ik de kabel alsnog op het stroom aansluiten of de bijverwarming uitschakelen via de SMO? SMO denkt nu dat hij aan het bijverwarmen is toch? volgens de app dan.

[ Voor 6% gewijzigd door warsame op 20-01-2025 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnJaJoRe
@warsame als dat Askoma-ding in de boiler zit dan kan hij m.i.alleen maar dienen om warm-water te produceren bij WP-uitval, als hij in een buffervat zit zou het inderdaad een verwarmingselement kunnen zijn voor je circulatie, lijkt mij daarvoor echter veel te licht (2kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
warsame schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:10:
[...]

Ah, nu begrijp ik het. De installateur heeft me destijds uitgelegd dat ik dat ding kon aansluiten om warm water te maken als er een storing is met de warmtepomp. Of in ieder geval, zo heb ik het begrepen. Wat is nu het beste om te doen? Moet ik de kabel alsnog op het stroom aansluiten of de bijverwarming uitschakelen via de SMO? SMO denkt nu dat hij aan het bijverwarmen is toch? volgens de app dan.
Niet inpluggen want je regeling doet er niets mee.
Smo kan denken wat ie wil, maar als ie er niet is kan die er niks mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Maar als je huis gewoon warm wordt heb je geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
wickydude schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:36:
Maar als je huis gewoon warm wordt heb je geen probleem.
Het is inderdaad een elektrisch element van 2 kW. Het huis is prima warm, maar ik ervaar veel herrie, zowel overdag als 's avonds. Het verbruik is hoog, maar dat is misschien normaal voor deze tijd van het jaar. De graadminuten worden echter maar niet weggewerkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5rXleF6hV-KUQerjgwrz5wx19bg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6OLPciDInD1w4M9jsN9t17C4.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lbX3T_Iezp61SSsjyn7PzT5_IEI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/o1UyAGDTVWSBuhwFThNcIrRa.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QBrdpOcpLvt_TM6e2YfLttXsQrk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XHu2HKFO9if7yr4gYya8c4xR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
gaafst schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:58:

Vrijdag 43kWh, zaterdag 55kWh, zondag 46 kWh. Dat is alleen WP verbruik. Daarbij 35 defrosts/starts per dag en alles zonder SWW runs en zonder bijverwarming (is geblokkeerd). En dan nog werd de gewenste Ta niet gehaald. En dat met een behoorlijke dosis herrie...

Wat me opviel, en tegenstond, is dat de graadminuten niet meer aftellen vanaf de waarde die bij "start bijverwarming" is ingesteld. Die staat bij mij op -1000 GM, en de GM teller gaat niet lager dan -999. Ook schakelt de WP nooit naar z'n maximale toerental. Die bleef op 85Hz (max is 120Hz). En dat terwijl de gewenste Ta lang niet gehaald werd. Suggesties om de frequentie omhoog te krijgen in die situatie zijn welkom.

[Afbeelding]
Als de Ta niet gehaald wordt, wordt je huis dan wel warm genoeg? Zo niet dan kun je je element vrijgeven om het toch warm te krijgen. Daar is ie voor bedoeld. Tenzij je verbruik belangrijker vindt dan comfort, dan accepteer je een lagere temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
warsame schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:48:
[...]

Het is inderdaad een elektrisch element van 2 kW. Het huis is prima warm, maar ik ervaar veel herrie, zowel overdag als 's avonds. Het verbruik is hoog, maar dat is misschien normaal voor deze tijd van het jaar. De graadminuten worden echter maar niet weggewerkt.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zou het eens bespreken met je installateur.
Met die grafiekjes lijkt het niet helemaal lekker te zijn ingeregeld of gedimensioneerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-10 22:59
@Knowbody Zou jij eens een overzicht willen delen van jouw compressorfrequentie van de afgelopen 2-4 dagen en als het kan ook de DMs erbij plus de BT25.

Als ik het goed is had jij de stille modus altijd aan tot max 60Hz? Toch?

Hier komt de compressorfrequentie tot max 80Hz en ik benieuwd wat de DM's/BT25 doen als je compressorfrequentie limiteert tot max. 60Hz.

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benjamin1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08:07
gaafst schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:58:

[Afbeelding]
Ik weet niet wat erger is. Hier het hele weekend een binnentemperatuur die lager is dan gewenst en een WP die het hele weekend op het max. toerental van 110 Hz heeft gedraaid, afgezien van de ontelbare defrosts en het nodige lawaai....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaafst
wickydude schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:07:
[...]

Als de Ta niet gehaald wordt, wordt je huis dan wel warm genoeg?
Net niet
Zo niet dan kun je je element vrijgeven om het toch warm te krijgen. Daar is ie voor bedoeld. Tenzij je verbruik belangrijker vindt dan comfort, dan accepteer je een lagere temperatuur.
Zoals aangegeven heeft de WP nog ruimte om een stapje hoger te gaan (85 -> 120 Hz). Maar dat doet die dus niet. Dat zou ik liever fixen dan dat ik nog meer stroom verbrandt met een COP=1 element (wat maar 2 kW is, en dus waarschijnlijk ook geen zoden aan de dijk zet).

Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaafst
Benjamin1 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:53:
[...]
Ik weet niet wat erger is. Hier het hele weekend een binnentemperatuur die lager is dan gewenst en een WP die het hele weekend op het max. toerental van 110 Hz heeft gedraaid, afgezien van de ontelbare defrosts en het nodige lawaai....
De herrie had ik alsnog op 85Hz. De F2040-12 is sowieso al een enorme herriebak, ook op 25Hz. Het verschil tussen de herrie op 85Hz en op 120Hz maakt dan waarschijnlijk ook niet zoveel meer uit. En het element inschakelen zal ook niet zoveel effect hebben met z'n 2kW. Dan kan ik beter een kacheltje in de kamer zetten.

Ongeacht de herrie zou ik graag dat de WP op maximaal vermogen draait als dat nodig is. Extra kacheltjes kunnen daarna altijd nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lussovius
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-10 15:11
gaafst schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:07:
[...]

Net niet

[...]

Zoals aangegeven heeft de WP nog ruimte om een stapje hoger te gaan (85 -> 120 Hz). Maar dat doet die dus niet. Dat zou ik liever fixen dan dat ik nog meer stroom verbrandt met een COP=1 element (wat maar 2 kW is, en dus waarschijnlijk ook geen zoden aan de dijk zet).
Ik zie dat je een SMO-40 hebt. Dan bepaalt de compressorcurve de snelheid afhankelijk van de buitentemperatuur. Nibe heeft geen "slimme" zelfsturende regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miranda89
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 18-10 22:10
lussovius schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:42:
[...]

Ik zie dat je een SMO-40 hebt. Dan bepaalt de compressorcurve de snelheid afhankelijk van de buitentemperatuur. Nibe heeft geen "slimme" zelfsturende regeling.
Maar dan zou die bij DM=start bijverwarming ook wel naar de maximale frequentie gaan. Zijn de frequenties geblokkeerd of is er een stil programma?

Ik had vorig stookseizoen dat de gewenste compressor frequentie niet boven de 75Hz uit wilde komen. Dat bleek een bug in de softwareversie die twee dagen voor inbedrijfstelling was uitgekomen. Niet dat Nibe dat zelf aan mij of de installateur vertelde, daar moest ik zelf achter komen. De oplossing was een volgende softwareupdate doen (had toen geen internet op de SMO, dus kon iet zien dat er een update was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durkydurk
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 06-05 17:26
Knowbody schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:50:
[...]

Jouw driewegklep werkt verkeerd om.

Er is een schrijven waarin staat hoe je dat kunt oplossen....ik zoek ff

https://www.nibe.eu/nl-be...incipeschemas-hydraulisch

[Afbeelding]
Wow, zou dat kunnen bij mij?? Ik kan een foto maken, maar geen idee hoe ik die hier kan delen? Wellicht dat je mee kunt kijken?

Edit:

ik heb de freq blok weer teruggebracht van 80hz naar 60hz, het was echt niet te doen qua herrie.
Wat mij verder weer opviel vandaag : lange tijd staan draaien en hij deed er super lang over om richting 40/45 graden te komen om de vloerverwarming aan te vullen, dit deed hij tussen de 50 en 60 hz. Maar toen hij net warm water ging maken draaide hij op 41hz en bereikte hij de 55 graden binnen 10/15 minuten. Hoe kan het dat hij veel harder moet werken bij vloerverwarming dan het warm water vat?? Ik kan er met mijn hoofd niet bij.

[ Voor 29% gewijzigd door Durkydurk op 20-01-2025 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
@Durkydurk De waterlus in wp en boilerspiraal heeft niet zo’n groot volume. Je vloer heeft een veel grotere massa water en beton dan je boiler, het duurt veel langer om die op te warmen.
De temperatuur uit de wp is hoger doordat de laadpomp langzamer gaat draaien, 1% of zo, het water krijgt dan meer tijd om energie op te nemen. Het al warme water gaat weer terug de wp in en wordt nog verder opgewarmd enzovoort.
Bij verwarming is de pompsnelheid groter waardoor de warmte sneller weggetrokken wordt en de vloer in gaat. Wat dus lang duurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
gaafst schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:13:
[...]

De herrie had ik alsnog op 85Hz. De F2040-12 is sowieso al een enorme herriebak, ook op 25Hz. Het verschil tussen de herrie op 85Hz en op 120Hz maakt dan waarschijnlijk ook niet zoveel meer uit. En het element inschakelen zal ook niet zoveel effect hebben met z'n 2kW. Dan kan ik beter een kacheltje in de kamer zetten.

Ongeacht de herrie zou ik graag dat de WP op maximaal vermogen draait als dat nodig is. Extra kacheltjes kunnen daarna altijd nog.
Waar staat je DOT op? Die waarde geeft aan bij welke buitentemperatuur hij vol vermogen zal draaien. Staandaard zou die op -10 staan. Je zou eens kunnen kijken wat er gebeurt als je die naar 0 graden zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwollie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-02 11:33
Hier heb ik inmiddels een drietal maanden een s2125/12 draaien. Van het weekend was de ventilator vast gevroren dus heb ik met een kacheltje staan kloten om deze weer los te krijgen. Maar is gelukt. Toen heb ik met verbazing staan kijken waarom de warmtepomp uberhaupt van die gigantisch lange ontdooisessies houd terwijl de verdamper al lang ontdooid is. Ik heb het met de stopwatch opgenomen en als de verdamper schoon is gaat hij nog 12 minuten door met het verwarmen van de verdamper. Mijn inziens een beetje overdreven. Is dat bij jullie ook zo?

Als ik bij mijn sensoren kijk stuurt hij de bt84 naar de 60 graden en de bt16 naar de 20 graden. Lijkt me wel een beetje overdreven??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sOxby-HW1wHKZLmL89gk8wxR2AQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/INYoTXEVR4gA0HMV3w6OYjTo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18-10 15:29
@zwollie De BT16 is degene die er toe doet. Zodra die van de ~0 graden af komt is het klaar

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_tw
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-10 22:18
DIY schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:31:
[...]

Er zit een (niet giftige) vloeistof, een inert gas of een poreuze vaste stof in de dubbele wand van de scheiding.

De eindtemperatuur zal inderdaad rond de 56gr liggen, maar bij een warmtepomp zal er een Delta T worden aangehouden tov de temperatuur van het water in het vat.

Er is een tweaker die een dergelijk boilervat heeft geprobeerd, maar die kreeg storingen bij het opwarmen. Je kunt het dus proberen aangezien die vaten goedkoop te krijgen zijn, maar de kans is klein dat het (efficiënt) werkt.
Dan mag je verwachten dat de afgifte van 1.8m² een vertekend beeld geeft. Want het is geen direct metaal op water contact. Er zit dus een isolerende substantie tussen...

Heb je zelf ook een boiler en zo ja welke dan ?

[ Voor 3% gewijzigd door wouter_tw op 20-01-2025 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:02
warsame schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:10:
[...]

Uiteraard de SMO vertellen dat je geen bijverwarming hebt !!

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
warsame schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:48:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Jouw situatie is ongeveer gelijk met de rest van alle lucht water warmtepompen in mistig NL.
Over een paar dagen is de rust wedergekeerd.

Graadminuten tellen niet verder als -459 als de bijverwarming (die er niet eens is) geblokkeerd staat.
Gewoon dat ding z'n werk laten doen. Optimaal is het gewoon nu even niet.

PS jouw installateur is niet meer dan dat. Geen inbedrijfsteller of specialist.
Uiteraard is radiatoren+vloerverwarming een standaard instelling die hij had moeten wijzigen in radiatoren.

Het zijn wellicht maar kleine effecten maar ook het bewijs dat ze weinig boekjes lezen.

[ Voor 9% gewijzigd door Knowbody op 20-01-2025 23:25 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
zwollie schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:57:
Hier heb ik inmiddels een drietal maanden een s2125/12 draaien. Van het weekend was de ventilator vast gevroren dus heb ik met een kacheltje staan kloten om deze weer los te krijgen. Maar is gelukt. Toen heb ik met verbazing staan kijken waarom de warmtepomp uberhaupt van die gigantisch lange ontdooisessies houd terwijl de verdamper al lang ontdooid is. Ik heb het met de stopwatch opgenomen en als de verdamper schoon is gaat hij nog 12 minuten door met het verwarmen van de verdamper. Mijn inziens een beetje overdreven. Is dat bij jullie ook zo?

Als ik bij mijn sensoren kijk stuurt hij de bt84 naar de 60 graden en de bt16 naar de 20 graden. Lijkt me wel een beetje overdreven??

[Afbeelding]
Even een paar pagina's terug staat dit zelfde fenomeen ook. De -3 naar -2 instellen was dat de eerste stap meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
gaafst schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:13:
[...]

De stille modus is bij mij ideaal en met 1 druk op de knop kan ik dat via smartphone met myuplink weer ongedaan maken als er meer vermogen nodig is.

Ja ik zou ook niet weer voor een AMS of 2040 kiezen. Dergelijk maar naar huidige maatstaven te luidruchtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
gaafst schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:07:
[...]

Net niet

[...]

Die van mij ging verrassend verder dan 85 Hz toen BT16 al onder de -20 was. Normaal is 85 Hz een limiet, maar blijkbaar zit er een stukje reserve die alleen wordt aangesproken als de voorwaarden voldoen.
Hij trekt dan nog even door, op het einde van een run voordat de defrost wordt ingezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
martius schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:38:
@Knowbody Zou jij eens een overzicht willen delen van jouw compressorfrequentie van de afgelopen 2-4 dagen en als het kan ook de DMs erbij plus de BT25.

Als ik het goed is had jij de stille modus altijd aan tot max 60Hz? Toch?

Hier komt de compressorfrequentie tot max 80Hz en ik benieuwd wat de DM's/BT25 doen als je compressorfrequentie limiteert tot max. 60Hz.
Ik heb het soms ook uitgezet. Ook hier werden de graadminuten niet weggewerkt, wat ook niet hoeft van mij maar in principe werd de temperatuur niet geheel gehaald.

Maar een paar tienden lagere ruimtetemperatuur in huis is geen ramp.

Welke temperatuur je kunt halen met 60 Hz is niet veelzeggend. Ik kon ongeveer 6 kW vermogen halen. In principe voldoende.

Gooi je bijvoorbeeld de pompsnelheid op 20 a 30% dan kun je een veel hogere temperatuur halen. Logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgms

Ik heb dezelfde lange defrosts, en zoals ik begrijp zowat iedereen hier met een S2125/12. 2 keer 12-13 minuten, en dan 1 keer 20+ minuten. Ik sta er wel van te kijken dat jouw ventilator bevroren was. Die 20+ run met de hoge BT16 lijkt me juist om die te ontdooien (op een gegeven moment gaat de ventilator dan ook draaien). Wat dat betreft hier geen problemen met de ventilator.

Ik heb de vraag wel via de installateur aan Nibe gesteld. Zodra (of als) ik een antwoord krijg, dan zal ik het hier ook posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnJaJoRe
Dit is toch wel een opvallende bevinding, klopt het dat de defrost-problemen zich vooral bij de S2125-serie voordoen?, hoe zit dat bij de f2040-ers?, ik moet bekennen dat dit bij mijn f2120 niet lijkt te spelen (defrost bij 0gr.om de 2uur gedurende 6min)
En lawaai?, ook wat dat betreft bij mij geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
Knowbody schreef op maandag 20 januari 2025 @ 23:10:
[...]

Jouw situatie is ongeveer gelijk met de rest van alle lucht water warmtepompen in mistig NL.
Over een paar dagen is de rust wedergekeerd.

Graadminuten tellen niet verder als -459 als de bijverwarming (die er niet eens is) geblokkeerd staat.
Gewoon dat ding z'n werk laten doen. Optimaal is het gewoon nu even niet.

PS jouw installateur is niet meer dan dat. Geen inbedrijfsteller of specialist.
Uiteraard is radiatoren+vloerverwarming een standaard instelling die hij had moeten wijzigen in radiatoren.

Het zijn wellicht maar kleine effecten maar ook het bewijs dat ze weinig boekjes lezen.
Dank je. Dit stelt me enigszins gerust. Ik heb inmiddels de instelling alleen op radiatoren gezet in plaats van radiatoren + vloerverwarming. Even afwachten of dat verschil gaat maken. Ik moet nog uitzoeken hoe ik de bijverwarming, die niet in gebruik is, kan uitschakelen in de SMO, zodat ik deze niet in de app zie als actief. Dit zorgt alleen maar voor verwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilvermeeuw
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-10 20:16
Ik heb de SMO-20 met de F2120, geintegreerd in Home Assistant.
Als bijverwarming heb ik een gas gestookte CV ketel.
De SMO schakeld de CV ketel soms in, vooral bij het ontdooien. Ik kan dat zien aan BT25 en daaruit volgend de graadminuten.

Hoe kan ik in HA zien, wanneer de bijverwarming ingeschakeld wordt?
Hoe kan ik in HA de bijverwarming met de hand "aan" zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
Knowbody schreef op maandag 20 januari 2025 @ 23:31:
[...]
Welke temperatuur je kunt halen met 60 Hz is niet veelzeggend.
Testje met Block Freq. (7.3.2.1) van de 65-120Hz. Ben benieuwd!

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwollie
dit is mijn bt16. In mijn optiek veel te ver en onnodig doorgeschoten. Dit is mijn 6e warmtepomp en heb dit bij geen van alle zo extreem gezien. Dat dat de s2125 neusje van de zalm was..............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwollie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f5d_haj82lkCkyujKNIVaKHqX08=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7WbzRxcvQHP74dpPX7pn0RR3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnJaJoRe
zwollie schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:29:
dit is mijn bt16. In mijn optiek veel te ver en onnodig doorgeschoten. Dit is mijn 6e warmtepomp en heb dit bij geen van alle zo extreem gezien. Dat dat de s2125 neusje van de zalm was..............
De grafiekjes die je postte van BT16 en BT84 zijn niet echt anders dan die van mij wat betreft temperatuurbereik, maar wel minstens 2x zo frequent als de mijne, elke piek is bij een defrost, dus ik denk niet dat die waarden zo extreem zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UMudwCsnUBg-z1vBT0oLElVhaM4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/iG2eN6zCb6RYwC8ruO1PNgGs.png?f=user_large

Mijn S2125-12 heeft ongeveer hetzelfde in de grafiek, veel ontdooicycli nu met het mistig weer rond of net onder de 0.

Dat van de ventilator herken ik niet. Heb je wel de optie aan staan dat hij eens per 10 ontdooicycli ook de ventilator meeneemt? Staat in 4.11.3. Hier staat ook een optie om handmatig de ventilator te laten ontdooien.

Ik kan in de grafieken dus zien dat er veel ontdooid wordt, maar ik kan je niet zeggen of dit normaal is of niet... Is mijn eerste warmtepomp...

Volgende week komen ze wel voor jaarlijks onderhoud en dan wil ik ook Nibe (laten) bellen met wat vragen, zoals deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Knowbody schreef op maandag 20 januari 2025 @ 23:10:
[...]

[...]
Wat doet die instelling van "vloerverwarming" of "vloerverwarming + radiatoren" eigenlijk?

Ik snap dat radiatoren minder warmteafgifte hebben dus ik zou een hogere temp verwachten, of andere flow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaafst
wickydude schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:41:
[...]
Waar staat je DOT op? Die waarde geeft aan bij welke buitentemperatuur hij vol vermogen zal draaien. Staandaard zou die op -10 staan. Je zou eens kunnen kijken wat er gebeurt als je die naar 0 graden zet.
Die staat nog op de standaard -10°C. Maar ik wil natuurlijk niet dat het toerental onnodig te hoog wordt als de omstandigheden wat gunstiger zijn. Het zou dus niet direct afhankelijk moeten zijn van de buitentemp. Tot 85Hz worden netjes stappen gemaakt adhv de graadminuten, wat precies is wat nodig is, nl meer vermogen als de gewenste Ta niet gehaald wordt. Alleen houdt dat op bij 85Hz.

Ik duik nog wel een keer in de compressor-curve en de DOT instelling. Was de afgelopen jaren niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gaafst
Knowbody schreef op maandag 20 januari 2025 @ 23:19:
[...]
De stille modus is bij mij ideaal en met 1 druk op de knop kan ik dat via smartphone met myuplink weer ongedaan maken als er meer vermogen nodig is.
Ik heb daarvoor de GM "start diff. bijverwarming" heel hoog gezet (1000). Dan toert de WP alleen op als het uren lang niet lukt de gewenste Ta te halen. Meestal gaat dat tot 50-60Hz en dan stijgen de GM al weer. Daarmee komt ie de meeste koude nachten door zonder erg hoog op te toeren. Geen knop voor nodig. Dat werkt tot 85Hz goed, gaat alleen niet boven de 85Hz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cgms
ApexAlpha schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:49:
[...]

Wat doet die instelling van "vloerverwarming" of "vloerverwarming + radiatoren" eigenlijk?

Ik snap dat radiatoren minder warmteafgifte hebben dus ik zou een hogere temp verwachten, of andere flow?
De temperatuur is geregeld via je stookcurve. Ik verwacht dat dit invloed heeft op de flow/pompcurve. Ik heb een aparte circulatiepomp, omdat ik een buffervat heb. In de handleiding daarvan staat het wat uitgebreider uitgelegd:

Bij vloerverwarming (waar de meeste flow weerstand in de lange afgifte leidingen zit), is de opvoerhoogte van de pomp constant bij alle flows. Dit zorgt er voor dat de flow per groep niet varieert als er groepen bij of afgeregeld worden.

Bij radiatoren neemt de opvoerhoogte van de pomp af, als er minder flow gevraagd wordt. Ik vermoed omdat bij radiatoren er ook een aardig deel van de flowweerstand zit in de leidingen naar de radiatoren toe. Als de opvoerhoogte constant zou zijn, dan zou als er een radiator dichtgezet zou worden, de flow naar de andere radiatoren hoger worden.

De flow door de warmtepomp (en indien geen 2e pomp, door het afgifte systeem) is weer is dan weer indirect in te stellen door de "delta T bij DOT" (in de SMO S40, menu 7.1.6.2) lijkt me. Hoe lager deze waarde, hoe hoger de flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Thanks voor de antwoorden.

Als ik dit systeem eenmaal draaiend heb zoals ik het wil schrijf ik me bij de KvK in als warmtepomp specialist denk ik, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07:50

hrv

Nou, begin ook in mijn installateur het vertrouwen te verliezen. Ook in mijn S2125 overigens.

In mijn geval wil hij de ELK bijna 24/7 ingeschakeld houden en dat maakt het duurder dan een antieke oliegestookte ketel lijkt me.

Gisteren stond BT25 op 19,6 en BT71 op 19,4 en merkte ik dat de woning aardig aan het afkoelen was.
Rond 19:00 heb ik de ELK weer vrijgegeven voor gebruik.
Rond 22:30 was BT25 24,2 en BT71 22,8

Vanochtend was het weer dik 21 graden in de woning.
Rond 06:00 was BT25 27 graden en BT71 25,9.

Gedurende 11 uur heeft de ELK dus vol meegedraaid. Ik heb hem inmiddels weer uitgeschakeld en weet dat ik nu een paar dagen een redelijk warme woning heb. Maar dit is niet de manier om dat te bereiken.

De curve heb ik vanochtend van 5 naar 3 gezet, want ik wil eigenlijk maar 18 graden in de woning op dit moment.

Waar ik gewoon niet bij kan is dat de S2125 niet in staat is om de aanvoertemperatuur bij een buitentemperatuur rond het vriespunt boven de 20 graden te houden. Bij een verschil van minder dan 2 graden tussen aan en afvoer mag dat toch geen grote opgave zijn?

Ter info, het gaat om ongeveer 150m2 vloerverwarming, zeer goed geïsoleerde benedenverdieping, redelijk geïsoleerde bovenverdieping (wordt nog aan gewerkt), nog geen verwarming op de bovenverdieping en geen deur in de woonkamer (kluswoning). Met andere woorden er ontsnapt veel warmte naar boven, maar als de 2125 de aanvoer op 22 of zo kan houden dan blijft het binnen rond de 18 en dat is op het moment prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgms
hrv schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:00:
Nou, begin ook in mijn installateur het vertrouwen te verliezen. Ook in mijn S2125 overigens.

In mijn geval wil hij de ELK bijna 24/7 ingeschakeld houden en dat maakt het duurder dan een antieke oliegestookte ketel lijkt me.

Gisteren stond BT25 op 19,6 en BT71 op 19,4 en merkte ik dat de woning aardig aan het afkoelen was.
Rond 19:00 heb ik de ELK weer vrijgegeven voor gebruik.
Rond 22:30 was BT25 24,2 en BT71 22,8
Valt je warmtepomp misschien in storing door de lage retour temperatuur tijdens ontdooien (retourtemperatuur moet boven de 20 graden blijven)? Als je retourtemperatuur niet heel hoog is, en de warmtebuffer niet heel groot is, dan kan deze tijdens defrosts onder de 20 graden komen. Als de BT25 vrijwel gelijk is aan de BT71 lijkt hij niks te doen (wat zou kunnen als hij op storing is). De ELK hoort bij te springen als dit gebeurt, maar als deze geblokkeerd is, houdt het op.

Eventueel eens kijken in de alarm logs (menu 7.9.2 in de SMO S40).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:16
Nieuwe update Nibe:

Version: 3.5.5
Release date: 2025-01-20

ADDED
• Option for manual hourly electric price input (menu 4.2.5.1) to be used with the Smart Energy Source
and Smart Price Adaption functionalities. This input can also be configured via Modbus TCP
• Option for manual transfer fee input (menu 4.2.5.2) to be used with Smart Energy Source and Smart
Price Adaptation. This input can also be configured via Modbus TCP
• Added the ability to restrict Modbus TCP/IP access to a single IP address (menu 7.5.9)
• Added a new menu (3.1.16) to monitor internal communication quality
• New AUX input for tariff blocking with NC contact
• Alarm to handle internal errors in the radiator valve SRV10
• Support for Fronius and SolarEdge SunSpec Smart Meter, including the energy dashboard
• VVM S330, SVM S332: Pump exercise functionality for the hot water pump GP8
• VVM S320/S325: Functionality that allows hot water to charge with higher power when heating demand is present simultaneously
• New RMU S40 version: v2.1.1
• New S2125-8/12 version: v3.1.1
- Fixed an issue that could cancel defrost when tank defrost was active
- Updated speeds in “Silent Mode”
• New F2120 version: v3.0.14

CHANGES
• Updated the default selected periods for the Energy Log Tile
• Fixed bugs related to entering Wi-Fi credentials
• S735: Fixed an issue with sensor errors on BP15/BP16 when the fan is stopped
• S735-4: Fixed an issue with defrost functionality when using demand-controlled ventilation

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:16
mvrooij schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:13:
Nieuwe update Nibe:

Version: 3.5.5
Release date: 2025-01-20
ADDED
• Option for manual hourly electric price input (menu 4.2.5.1) to be used with the Smart Energy Source
and Smart Price Adaption functionalities. This input can also be configured via Modbus TCP
• Option for manual transfer fee input (menu 4.2.5.2) to be used with Smart Energy Source and Smart
Price Adaptation. This input can also be configured via Modbus TCP
• Added the ability to restrict Modbus TCP/IP access to a single IP address (menu 7.5.9)
• Added a new menu (3.1.16) to monitor internal communication quality
• New AUX input for tariff blocking with NC contact
• Alarm to handle internal errors in the radiator valve SRV10
• Support for Fronius and SolarEdge SunSpec Smart Meter, including the energy dashboard
• VVM S330, SVM S332: Pump exercise functionality for the hot water pump GP8
• VVM S320/S325: Functionality that allows hot water to charge with higher power when heating demand is present simultaneously
• New RMU S40 version: v2.1.1
• New S2125-8/12 version: v3.1.1
- Updated speeds in “Silent Mode”
• New F2120 version: v3.0.14

CHANGES
• Updated the default selected periods for the Energy Log Tile
• Fixed bugs related to entering Wi-Fi credentials
• S735: Fixed an issue with sensor errors on BP15/BP16 when the fan is stopped
• S735-4: Fixed an issue with defrost functionality when using demand-controlled ventilation
Nu dus de Silent speeds veranderd op de S2125. Hier ging het vorig jaar bij mij door fout.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
mvrooij schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:14:
[...]

Nu dus de Silent speeds veranderd op de S2125. Hier ging het vorig jaar bij mij door fout.
Dat is interessant, met een update van vorig jaar werd dit gelimit op 40hz. Ik zal eens updaten om te kijken wat de nieuwe limiet is.

Edit: update voltooid. Het is nu maximaal 60hz in stille modus.

[ Voor 8% gewijzigd door rusman op 21-01-2025 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martius
rusman schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:29:
[...]
Edit: update voltooid. Het is nu maximaal 60hz in stille modus.
Die is inderdaad erg fijn, echter :) zou ik graag dit nog verder willen oprekken/flexibeler maken door BlockFreq 1 van-tot (7.3.2.1) via HA aan te sturen.

### Updated - voor S2125-12(Version: 3.1.1) met SMOS40(Version: 3.5.5) ###
BlockFreq. 1 Aan/Uit
Titel in modbus export: id:4970
Register: 5296

BlockFreq.1 van
Titel in modbus export: id:4972
Register: 5298

BlockFreq.1 tot
Titel in modbus export: id:4974
Register: 5300

###

Het is me echter nog niet gelukt dit via voor elkaar te krijgen. Doel is namelijk om overdag tot max. 80hz te laten gaan en bij SWW runs. In de nacht tot ergens tussen 65-70hz.

Wat ik namelijk ervaar is dat ergens tussen 60-70Hz mijn irritatie punt zit qua geluidsproductie en dat vanaf 65Hz nog de gewenste Ta binnen acceptabele tijd wordt gemaakt. Bij elke waarde onder de 65Hz duurt dit nu, in combinatie met de 2-3 defrosts, te lang waardoor ons huis te gaat afkoelen.

[ Voor 9% gewijzigd door martius op 22-01-2025 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
martius schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:06:
[...]

Die is inderdaad erg fijn, echter :) zou ik graag dit nog verder willen oprekken/flexibeler maken door BlockFreq 1 van-tot (7.3.2.1) via HA aan te sturen.

BlockFreq. 1 Aan/Uit
Register: 4970

BlockFreq.1 van
Register: 4972

BlockFreq.1 tot
Register: 4974

Het is me echter nog niet gelukt dit via voor elkaar te krijgen. Doel is namelijk om overdag tot max. 80hz te laten gaan en bij SWW runs. In de nacht tot ergens tussen 65-70hz.

Wat ik namelijk ervaar is dat ergens tussen 60-70Hz mijn irritatie punt zit qua geluidsproductie en dat vanaf 65Hz nog de gewenste Ta binnen acceptabele tijd wordt gemaakt. Bij elke waarde onder de 65Hz duurt dit nu, in combinatie met de 2-3 defrosts, te lang waardoor ons huis te gaat afkoelen.
Ja, daar worstelde ik ook al mee inderdaad. Mocht je een manier vinden om dit voor elkaar te krijgen dan hoor ik het uiteraard graag :)
Pagina: 1 ... 82 ... 96 Laatste