NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 86 ... 90 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jet4e
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 29-03 07:12
wickydude schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:56:
In the installation instructions of your heat pump, there should be a chapter on defrosting.
Basically, if the value of BT16 drops below the setpoint (usually -3) it starts accumulating "defrost time", then when a certain value is reached, a defrost cycle will start.
That being said, +10 is usually pretty far above the range where defrosts will occur.
Yeah, I have seen the installation manual where defrost conditions are described. But there is no mention of time based defrosts.

In the graphs below it is clearly visible that defrost happens every 3 hours exactly, while BT16 is above 0.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q413IGZEdiIY6QufIQmmPTvPjuI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kBDB5IaPrxybO4UurmON3FXf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DUw_NCFWpvsyn0MA6uTM-piSVIM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dXH53sgkmcB8AgcDqN2Bwgri.png?f=fotoalbum_large

I have seen other manufacturers (i.e.Daikin) having Oil Return Operation set by time interval (3 hours, by the way). Wondering if Nibe is having the same somewhere in their firmware, that is not documented.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:52
Weird.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:28
Miranda89 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 22:04:
[...]

Ik heb in mijn huis uit 1981 met betonnen vloeren, maar met mechanische afzuiging het volgende gedaan:
- afzuigen in wc, badkamer en woonkamer/keuken (klein beetje)
- extra toevoerkanaal door de koof aangelegd, naast de afvoerbuis. Deze ter hoogte van begane grond plafond in met t-stuk gesplitst en weggewerkt achter verlaagd plafond.
- 2 toevoerpunten in woonkamer/keuken.
Dit zorgt voor een lichte overdruk in de woonkamer, wat onder de deur door (flinke kier) via de gang naar de wc en badkamer loopt. Het is niet ideaal, maar het was wat (prijs)technisch haalbaar was.
Er bestaan ook decentrale units. Dat is makkelijker bij bestaande bouw, maar is veel prijziger of veel minder efficient. En in ons geval met maar aan 1 kant een gevel met frisse lucht, alsnog moeilijk.
Een andere optie is het plaatsen van een centrale ventilatie met alleen afvoerkanalen
Kijk hiervoor eens op de site van www.brinkclimatesystems.n...latie/centrale-ventilatie die een centrale ventilatie met alleen afvoerkanalen aanbiedt

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gaafst
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22-05 23:39
jet4e schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:14:
[...]
In the graphs below it is clearly visible that defrost happens every 3 hours exactly, while BT16 is above 0.
I can confirm part of the behaviour. Defrosts with BT28/BT1 > 10°C and BT16 > 3°C. No fixed schedule of 3 hours though. Especially when there is intermittend heating demand it will start a defrost within 5 minutes of starting a run, even if all temperatures are above 3°C.

Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:53
Miranda89 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 22:04:
[...]

Ik heb in mijn huis uit 1981 met betonnen vloeren, maar met mechanische afzuiging het volgende gedaan:
- afzuigen in wc, badkamer en woonkamer/keuken (klein beetje)
- extra toevoerkanaal door de koof aangelegd, naast de afvoerbuis. Deze ter hoogte van begane grond plafond in met t-stuk gesplitst en weggewerkt achter verlaagd plafond.
- 2 toevoerpunten in woonkamer/keuken.
Dit zorgt voor een lichte overdruk in de woonkamer, wat onder de deur door (flinke kier) via de gang naar de wc en badkamer loopt. Het is niet ideaal, maar het was wat (prijs)technisch haalbaar was.
Er bestaan ook decentrale units. Dat is makkelijker bij bestaande bouw, maar is veel prijziger of veel minder efficient. En in ons geval met maar aan 1 kant een gevel met frisse lucht, alsnog moeilijk.
Bedankt voor jullie reactie @wickydude @Miranda89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
jet4e schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:14:
[...]

Yeah, I have seen the installation manual where defrost conditions are described. But there is no mention of time based defrosts.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

I have seen other manufacturers (i.e.Daikin) having Oil Return Operation set by time interval (3 hours, by the way). Wondering if Nibe is having the same somewhere in their firmware, that is not documented.
This indeed likely is not a real defrost but oil return. The compressor switches of and then restarts again. Mine does that after 12 hours, if it reaches that length off run and also calls that a defrost.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Komt Goed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-05 14:59
wickydude schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:54:
Als je in de installatiemanual kijkt zie je deze tabel
[Afbeelding]

De eerste regel geeft aan wat je zoekt. Bij -7 en een aanvoertemperatuur van 35 graden heeft de s2125-12 een vermogenafgifte (warmte) van 7,23kW bij elektrische input van 2,73 kW met een COP van 2,65.
Dan zou je er juist eentje groter moeten kiezen als je 9 a 10kW nodig hebt.
ik dacht dat de Nibe S2125 enkel beschikbaar was in een 8 en 12 variant? (6 of 10 kW respectievelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:08
Komt Goed schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:42:
[...]

ik dacht dat de Nibe S2125 enkel beschikbaar was in een 8 en 12 variant? (6 of 10 kW respectievelijk)
Klopt. Ik ben ook wel benieuwd waar die tabel op doelt, want zelfs Nibe Zweden heeft die 16 en 20 niet.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:26
Aziraphale schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 22:22:
[...]

Klopt. Ik ben ook wel benieuwd waar die tabel op doelt, want zelfs Nibe Zweden heeft die 16 en 20 niet.
Wellicht met extra electric capacity? Bijv een ELK?

• gaafst
LangeFries schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 18:57:
[...]

This indeed likely is not a real defrost but oil return. The compressor switches of and then restarts again.
Every 3 hours? Or directly after an idle period of a few hours?

Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
macbelly schreef op zondag 23 februari 2025 @ 15:10:
[...]

Dat bedoel ik inderdaad. De afgelopen frisse dagen scheelde me dat ruim 1.5kW aan vermogen (ruim 40kWh per dag) bij een buitentemperatuur van -5C tot 0C en een inblaastemperatuur van 15C tot 17C. De WTW unit rapporteert de energiewaardes keurig in de app (zie afbeeldingen). OP dit moment bij hogere temperaturen is de opbrengst een stuk minder maar wordt de lucht nog steeds opgewarmd tot ongeveer 17C.
Op het display van de WTW kun je continu zien hoeveel de lucht wordt opgewarmd. In de zomer gebeurt het omgekeerde (de koelere uitgeblazen lucht koelt de warmere schone lucht af). De WTW is ongeveer 1 jaar in bedrijf. Over die periode was de COP ongeveer 20 (6405/327) en sinds 1 januari zelfs 34 (1350/40). Dat is nog eens wat anders dan onze warmtepompen! :*)

De omrekening naar gas: 1m3 gas komt overeen met afgerond 10kWh warmte. Dan levert iedere 1000kWh WTW-warmte 100m3 gasbesparing op (of 200 kWh voor een warmtepomp met SCOP 5).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik moet toch nog terugkomen op wat de Zehnder app van mijn ComfoAir Q350 rapporteert. De bespaarde energie lijkt wel erg hoog te zijn.

Als lakmoesproef heb ik de volgende berekening gemaakt: 170m3/u inblazen, inblaastemperatuur 17,5C, gemiddelde buitentemperatuur 6C (okt-mrt=180 dagen), soortelijk massa droge lucht 1,29kg/m3, soortelijke warmte droge lucht 1005J/(kg.K).
Dit levert bij elkaar dan een gemiddeld bespaard vermogen op van 170/3600 x 1,29 x 1005 x (17,5-6) = 700W. Dit is 16.8kW per dag. Over de winterperiode okt t/m mrt: 180x16.8=3025kW per jaar. Hierin is 90% efficiëntie al verwerkt omdat de afgevoerde lucht bij ons ca 19,5C is.
Het is mij niet duidelijk hoe de Zehnder app aan een 2x zo hoge bespaarde energie komt. Toch blijft het mooi meegenomen. Bij een hoger debiet van de ventilatie is de besparing evenredig hoger.

Voor een uitgebreidere uitleg bij deze berekening (verwarming van de lucht) zie https://www.huisenergiene...armteterugwinsysteem-wtw/

Voor uitgebreide informatie over centrale balansventilatie met WTW kun je terecht op dit forum: Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

Daar staat ook nog een ander element wat relevant is voor de berekening van de warmteterugwinning in mijn geval (enthalpie unit voor het terugwinnen en inbrengen van gecondenseerd water). Zie deze post: macbelly in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"

[ Voor 6% gewijzigd door macbelly op 01-03-2025 09:36 ]

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-05 19:48

ReLight

echo("What Now ? !")

Iemand bekend met deze? Nibe s2125 - 12, smo s40
Alarm om 12:40.nogal wat piek gedrag ervoor van compressor en ventilatie in de uren ervoor.
Power cut en restart zo ver geeft nog geen tekenen dat de compressor weer meedoet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bqlsFCF3Dms3azJYSvzwgNihnuI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bDUY2tKWiLE4HFPwKl2berPg.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
  • Nu online
@ReLight De melding suggereert dat de inverter stuk is, of de voeding van de buitenunit is niet in orde (draad met slecht contact of zo), maar daar zijn ook andere foutmeldingen voor, dacht ik. Maar als zowel de fan als de compressor slecht lopen, kan dat toch de gemeenschappelijke oorzaak zijn.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

LangeFries schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 21:08:
@ReLight De melding suggereert dat de inverter stuk is, of de voeding van de buitenunit is niet in orde (draad met slecht contact of zo), maar daar zijn ook andere foutmeldingen voor, dacht ik. Maar als zowel de fan als de compressor slecht lopen, kan dat toch de gemeenschappelijke oorzaak zijn.
Txs, na contact met de installateur die Nibe ook belde hebben die het zelfde vermoeden.
De set is op bijverwarming gezet, dat wordt even kuubjes gas blazen😭. Maar was al. Blij dat er midden in de carnaval opgenomen werd. (ik zit echt ground zero, zeg maar)
zal het vervolg delen hier vd week.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:35
Er wordt met enige regelmaat hier in dit topic gevraagd of een installatie goed functioneert t.o.v. een andere installatie. Het antwoord daarop is niet altijd mogelijk. SCOP en COP geven een idee echter houden geen rekening met bijv. wel of geen SWW en/of de gemiddelde temp. van BT1/BT28.

Zou een getal gebaseerd op het delen van de COP door de gemiddelde temp. van BT1+BT28 een uitkomst zijn?

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
martius schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:10:
Er wordt met enige regelmaat hier in dit topic gevraagd of een installatie goed functioneert t.o.v. een andere installatie. Het antwoord daarop is niet altijd mogelijk. SCOP en COP geven een idee echter houden geen rekening met bijv. wel of geen SWW en/of de gemiddelde temp. van BT1/BT28.

Zou een getal gebaseerd op het delen van de COP door de gemiddelde temp. van BT1+BT28 een uitkomst zijn?
De COP en SCOP zijn gemiddelde getallen waarmee je warmtepompen kan vergelijken. Dit zegt natuurlijk niet of je deze waarde met je woning kan behalen. Namelijk dit is o.a. afhankelijk van de isolatiegraad van de woning, de binnen- en buitentemperatuur en type warmtepomp.
Als je een betrouwbaar beeld wil hebben wat SCOP van je waterpomp is, dan kan je
beter kijken of je de gebruiksgegevens van de warmtepomp kan uitlezen
Ik heb een Nibe F2040-8 warmtepomp die ik met een usb-stick kan uitlezen en krijg te zien wat het verbruik per uur is voor zowel verwarming en ook voor het warmwater. Ook krijg ik de geproduceerde Thermische Energie (incl. aanvullende verwarming) in mijn geval 11.401. kWh en de Verwarming elektriciteit (excl. extra verwarming) 2.996 kWh te zien.
Als ik deze twee getallen op elkaar deel dan krijg ik een SCOP-waarde van 3,81 voor verwarming. Voor de NIBE F2040-8 wordt vaak een SCOP tussen 4,0 en 5,0 vermeld, afhankelijk van de installatie en de werkelijke omstandigheden. De binnentemperatuur is bij mij gemiddeld 21 graden.
Bij mij worden gegevens uitgelezen en opgeslagen in een tekstbestand. Dus alles staat in een kolom. Deze kan je met Excel natuurlijk splitsen en je krijgt inzicht in het verbruik. Ook wordt per uur de binnen- en buitentemperatuur gegeven.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
martius schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:10:

Nee, dat helpt niet om te vergelijken.
Als ik dezelfde wp heb als jij, maar jij woont in een nieuwbouwappartement met vvw en ik in een 30 jaar oud vrijstaand huis met radiatoren, gaan we heel verschillende COP zien, maar toch kunnen beide prima ingeregeld zijn. Binnen wat er mogelijk is gegeven de woning.
Edit: stel dat de vrijstaande woning naast het appartement staat, dan hebben beide dezelfde waardes voor bt1 en bt28. Dan hou je dus het verschil.

[ Voor 8% gewijzigd door wickydude op 03-03-2025 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaafst
clodders schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:57:
[...]
Ik heb een Nibe F2040-8 warmtepomp die ik met een usb-stick kan uitlezen en krijg te zien wat het verbruik per uur is voor zowel verwarming en ook voor het warmwater. Ook krijg ik de geproduceerde Thermische Energie (incl. aanvullende verwarming) in mijn geval 11.401. kWh en de Verwarming elektriciteit (excl. extra verwarming) 2.996 kWh te zien.
Hoe dan? Dat wil ik ook....

De F2040 heeft toch helemaal geen energiemeters aan boord. Alleen een (hoogst onbetrouwbare) stroommeting voor de compressor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clodders
gaafst schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:12:
[...]

De F2040 heeft toch helemaal geen energiemeters aan boord. Alleen een (hoogst onbetrouwbare) stroommeting voor de compressor.
De NIBE SMO 40 regelunit heeft een USB-poort. Deze bevindt zich achter het plaatje met de tekst SMO 40. Trek het plaatje voorzichtig eruit, en je ziet twee poorten. Steek de USB-stick in een van de poorten, en vervolgens verschijnt het menu USB-poort op het scherm.
Druk op OK en ga naar Energielog exporteren.
Na enkele minuten staan alle gegevens op de USB-stick, waarna je deze veilig kunt verwijderen. De uitgelezen en opgeslagen gegevens worden opgeslagen in een tekstbestand, waarbij alle gegevens in één kolom staan. In Excel kun je deze eenvoudig splitsen, zodat je inzicht krijgt in het verbruik. Ook wordt per uur de binnen- en buitentemperatuur weergegeven.
Als je Excel op je computer hebt staan, voeg dan het bestand vanaf de USB-stick in.
Alle gegevens staan in kolom A. Selecteer kolom A, ga naar het tabblad Gegevens en klik in het midden van het lint op Tekst naar kolommen. Kies de optie Gescheiden, klik op Volgende, zet de juiste vink spatie aan, klik weer op Volgende en daarna op Voltooien. De gegevens worden nu correct gesplitst.
Als laatste handeling moet de punt in de getallen nog worden vervangen door een komma. Ga naar het tabblad Start, klik bij Zoeken en selecteren op Vervangen. Zodra de punten zijn vervangen door komma’s, kun je de gegevens optellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s6uDXA4O-ls8Qyg0n8Z11WtI98E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/f2xHCTLIpHxLm6vmI7FenQA5.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18:10
gaafst schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:12:
[...]

Klopt, de F2040 heeft inderdaad geen energiemeter. Ik denk dat er gebruik wordt gemaakt van de informatie van de CT klemmen maar die zijn niet heel nauwkeurig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gaafst
Mars2020 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:26:
[...]
Klopt, de F2040 heeft inderdaad geen energiemeter. Ik denk dat er gebruik wordt gemaakt van de informatie van de CT klemmen maar die zijn niet heel nauwkeurig.
De CT klemmen zijn om de bijverwarming te limiteren als er voor de rest van het huis teveel stroomvraag vanuit het net is.

Er zit ook een stroommeting in de buitenunit, maar die is niet erg nauwkeurig. Maar dan heb je nog niet de hoeveelheid "geproduceerde thermische energie". Of zijn dat de (ongedocumenteerde en wellicht nieuwe) registers 44306 en 44308? En hoe wordt dat gemeten zonder flowmeter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
Ik vermoed dat er geschat wordt op een soortgelijke manier als in dit topic: arjan7101 in "COP berekening voor Nibe warmtepompen"
Een benadering op basis van de prestaties die eens gemeten zijn bij de certificering.

[ Voor 5% gewijzigd door wickydude op 04-03-2025 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Komt Goed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-05 14:59
Dit is in het verleden toch al een paar keer besproken hier dacht ik. Conclusie was dat het een "ruwe" indicatie kan zijn. Maar je kan het uiteraard ook exact meten door de Flow in het systeem te monitoren samen met de vertrek- en retourtemperatuur. Nibe heeft hier zelfs een losse sensor voor (EMK300 / 500) die je kan aansluiten op de SMO S40 (of het ook werkt op de non-S weet ik even niet van buiten). Dan nog een losse kWh meter met puls uitgang die je ook kan koppelen aan de SMO S40 en je weet exact wat je COP op ieder moment is.

Er bestaan ook legio losse meetsystemen die het kunnen (OpenEnergyMonitor bv, maar met losse componenten is het ook te bouwen, oa Hydrocal-M3,...).

Als ik het me goed herinner is de schatting die Nibe zelf intern maakt (als je dus geen flow en kWh sensor hebt in je systeem) meestal ongeveer 10 á 25 % afwijkend van de effectief gemeten waardes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
gaafst schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:09:
[...]

De CT klemmen zijn om de bijverwarming te limiteren als er voor de rest van het huis teveel stroomvraag vanuit het net is.

Er zit ook een stroommeting in de buitenunit, maar die is niet erg nauwkeurig. Maar dan heb je nog niet de hoeveelheid "geproduceerde thermische energie". Of zijn dat de (ongedocumenteerde en wellicht nieuwe) registers 44306 en 44308? En hoe wordt dat gemeten zonder flowmeter?
CT klemmen zijn inderdaad voor de loadbalancing…. De stroommeting in de buitenunit ken ik niet, maar in de binnenunit zit wel een energiemeter (BF1/EMK), ik denk dat deze voor de thermische energie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leguan
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23-05 13:13
Nibe heeft machine learning AI functionaliteit aan de SMO S40 toegevoegd om de temperatuur te regelen, als dat maar goed gaat. Heb uit nieuwsgierigheid gisteravond wel meteen de update geïnstalleerd en tot nu toe blijft het huis nog prima op temperatuur. So far so good. De Tibber integratie is (voorlopig?) echter wel komen te vervallen. De mogelijkheid om extern de verschuiving van de stooklijn aan te passen lijkt te zijn vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:05
Leguan schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:52:
Nibe heeft machine learning AI functionaliteit aan de SMO S40 toegevoegd om de temperatuur te regelen, als dat maar goed gaat. Heb uit nieuwsgierigheid gisteravond wel meteen de update geïnstalleerd en tot nu toe blijft het huis nog prima op temperatuur. So far so good. De Tibber integratie is (voorlopig?) echter wel komen te vervallen. De mogelijkheid om extern de verschuiving van de stooklijn aan te passen lijkt te zijn vervallen.
Interessant! Ik had nog niet gezien dat er een update is.

Om AI goed die temperatuur te laten regelen, is gemanipuleer van de stooklijn niet handig. Mogelijk zit dat er achter als reden.
Daarbij komt zelfs dat hij zelf een curve kiest. En dat is waar ik lang naar uit heb gekeken.

Benieuwd hoe hij het gaat doen. Aan het eind van de winter kunnen we er vast niet heel veel meer mee testen.

[ Voor 18% gewijzigd door Knowbody op 07-03-2025 09:32 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23-05 06:55
Volgens de changelog moet ie ook het volgende doen:
RMU S40 v2.2.1 updated for Smart Room Comfort

Bij mij blijft de rmu s40 op v2.2.0. nog meer mensen last van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theo66
  • Laatst online: 10:17

theo66

NIBE S1155-6

Dinjesk schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:02:
Volgens de changelog moet ie ook het volgende doen:
RMU S40 v2.2.1 updated for Smart Room Comfort

Bij mij blijft de rmu s40 op v2.2.0. nog meer mensen last van?
Update gedaan naar nieuw versie 4.0.10. Na de herstart begon ook de RMU S40 gelijk aan een update naar de nieuwe versie. Maar ik zie een versienummer v2.2.0 en niet v2.2.1 zoals in de release notes. De oude/vorige versie was v2.1.1. Volgens mij is er dus wel een update gedaan

In de categorie 'durf te vragen' Mijn S1155 heeft al sinds de plaatsing een WiFi dongle in de USB poort. Is dat normaal of is dat ding per ongeluk blijven zitten bij de productie? Heb er namelijk nog nooit iemand over gehoord. Ik gebruik wel de draadloze NIBE radiatorkraan SRV10 en repeater RPP10. Of is het daarvoor nodig?

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:52
theo66 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:41:
[...]

Update gedaan naar nieuw versie 4.0.10. Na de herstart begon ook de RMU S40 gelijk aan een update naar de nieuwe versie. Maar ik zie een versienummer v2.2.0 en niet v2.2.1 zoals in de release notes. De oude/vorige versie was v2.1.1. Volgens mij is er dus wel een update gedaan

In de categorie 'durf te vragen' Mijn S1155 heeft al sinds de plaatsing een WiFi dongle in de USB poort. Is dat normaal of is dat ding per ongeluk blijven zitten bij de productie? Heb er namelijk nog nooit iemand over gehoord. Ik gebruik wel de draadloze NIBE radiatorkraan SRV10 en repeater RPP10. Of is het daarvoor nodig?
Hier ook een update gehad van 2.1.1 naar 2.2.0, dus misschien een typo in de release notes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reusje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-05 16:07
Leguan schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:52:
Is of/of wat betreft de curves volgens de release notes:
Version: 4.0.10
Release date: 2025-03-03

ADDED
• Machine learning AI functionality Smart Room Comfort to control indoor temperature. Functionality is automatic activated when a room sensor is set for controlling heating in menu 1.3.3. For users that using room sensor control, it will be migrated to Smart Room Comfort function after SW update. Please note a good room sensor position is highly recommended
• Update on home screens to adapt to Smart Room Comfort
• Added menu 1.3.3 in myUplink
• RMU S40 v2.2.1 updated for Smart Room Comfort
• External cooling supply (BT25) in myUplink history

CHANGES
Removed the use of heat curves and offset when Smart Room Comfort running under normal conditions
• Increased update rate on energy log tile values
• Updates in menus 5.2.1 and 5.2.2
• VVM S330/SVM S332: Fixed issue with unstable hot water temperature
• VVM S330/SVM S332: Fixed issue that addition is blocked in Small and Medium hot water modes even when heating demand is too big for compressor
• F2040/F2050: Updated functionality to handle startup of cooling mode to prevent Low pressure stop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
TheMystery schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:14:
[...]

Hier ook een update gehad van 2.1.1 naar 2.2.0, dus misschien een typo in de release notes.
Dat zou goed kunnen.

Heb het gemeld bij hun in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:52
Vandaag eens de nieuwe optie aangezet, voor deze update had de thermostaat weinig invloed, vandaag is de warmtepomp niet meer aangeweest terwijl die gisteren met dezelfde temperatuur soms 20 min uitging en het binnen 23 graden werdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Even een update, alhoewel de installateur wel thuis geeft en probeerd nibe in beweging te krijgen, tot dusver geen sjoege van hen. Nu al een week met een dooie s2125.
#nietzofraai. Onderwijl 60 kuub gas verder...
-
ReLight schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:24:
Iemand bekend met deze? Nibe s2125 - 12, smo s40
Alarm om 12:40.nogal wat piek gedrag ervoor van compressor en ventilatie in de uren ervoor.
Power cut en restart zo ver geeft nog geen tekenen dat de compressor weer meedoet.

[Afbeelding]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
Gevonden op LinkedIn

" Bijdrage van Stefan Calling

Director Product Management NIBE AB / NIBE Energy Systems

Congratulation all NIBE S-series current and future owners, our release 4.0 include one of the most significant functional additions we have ever made. Introducing the Smart Room Comfort functionality — a new machine learning feature that maintains the desired indoor temperature to an optimal price (together with SPA functionality (Smart Price Adaption))

I have tested if for a wile now and can say that the comfort and price optimization is on a new level. The NIBE S-series is a smart product that get smarter during its total lifetime. "

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
Heeft iemand hier zonder een myUplink abo, maar met de combi een SMO S40 en een BT50 via Home Assistant het voor elkaar gekregen om de temperatuur van het klimaatsysteem te te passen?

In de de "Log met wijzigingen" (7.9.1) zie ik geen wijziging van temperatuur voorbij komen en in de standaard integratie heb ik ook geen optie aangetroffen. Of ik kijk er inmiddels overheen.

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Versie 4 draait sinds gisteravond.

Ik laat hem nu volledig zijn gang gaan. Heb de belangrijkste parameters maar weer op automatisch gezet.

De warmtepomp is vannacht aangegaan en ging hard van stapel. Het zal dus vandaag warm worden in de woning. Nemen we maar voor lief.

Ik ga ervan uit dat ze het nu eindelijk eens goed doen. Geef het een week de tijd. Het wordt nog weer kouder vanaf dinsdag dus nog net voldoende mogelijkheden om uit te proberen.

Wat nog steeds niet goed gaat is dat na elke herstart (dus ook update) de pomp instelling voor koeling weer op intermitterend springt. Die instelling wordt niet vastgezet in flashROM geheugen lijkt het.

[ Voor 10% gewijzigd door Knowbody op 08-03-2025 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-05 18:03
Mijn BT1 lijkt kapot te zijn, geeft consistent ca. 6 graden minder weer dan buitentemp werkelijk is. Ik heb sensor schoongemaakt (voor zover dat kan), helpt niet.

Nu schijnt het zo te zijn dat je de sensor zelf kan vervangen zonder de rest (kastje, etc), het is eigenlijk gewoon een weerstand. Iemand een idee waarop ik dan zou moeten googlen? Ik kom met bt1 en varianten daarop steeds op het totale kastje uit van ca. Eur 80,-.

[ Voor 4% gewijzigd door LittleTycoon op 08-03-2025 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gurk2
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:35
Zoeken op tweakers heb je de volgende post:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73385316

Nog effe verder gelezen in hetzelfde topic, hier wordt in volgende bericht een typenummer gegeven:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73396148

[ Voor 44% gewijzigd door Gurk2 op 08-03-2025 13:01 ]

55.605 Wattpiek, Nibe F2120-16, Home assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:51
Hier een VVM320 met F2120-8. Gisteravond een stroomstoring gehad, nu wil ie geen warm water meer produceren. Geen enkele foutmelding, alles lijkt gewoon normaal. Bij inschakelen van 'eenmalig verhogen warm water' hoor je wel e.e.a. stromen en zie je de status veranderen, maar de temperatuur blijft gelijk. De unit een keer opnieuw opgestart. Stroom eraf en erop. Maar blijft hetzelfde.

Iemand nog een slim idee wat ik kan proberen of waar ik naar moet kijken?

[ Voor 9% gewijzigd door millerman_sf op 08-03-2025 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
millerman_sf schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:37:
Hier een VVM320 met F2120-8. Gisteravond een stroomstoring gehad, nu wil ie geen warm water meer produceren. Geen enkele foutmelding, alles lijkt gewoon normaal. Bij inschakelen van 'eenmalig verhogen warm water' hoor je wel e.e.a. stromen en zie je de status veranderen, maar de temperatuur blijft gelijk. De unit een keer opnieuw opgestart. Stroom eraf en erop. Maar blijft hetzelfde.

Misschien de 3 weg?? Kijken of de druppel en de golfjes nog toegevoeg zijn.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HavoOS_Kio1lmDsfUK_8sqOOfpQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A3jKIVYML6hULKzsiPUflwLf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
Ik heb geen SMO S40, het scherm van de VVM320 ziet er iets anders uit.

Maar daar staan alle indicatoren gewoon zoals normaal. Ik heb ook de noodstand en handmatige 'alleen bijverwarmen' geprobeerd, maar er komt ook dan geen warm water uit de kraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders

Schakel eens tijdelijk in luxe aan en kijk wat de warmtepomp gaat doen.
Heb je soms de warmwatervoorziening geprogrammeerd?
kijk ook even bij menu 4.9.1 of de functie voorkeuren goed staat, standaard 30 minuten op warmwater en 30 minuten op verwarming.
Mogelijk geef de gebruikshandleiding binnenmodule NIBE VVM 320 op pagina 87 een oplossing of in de handleiding voor installateur NIBE VVM 320 Binnenmodule op pagina 64 hoofdstuk 10 Storingen in comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
Functievoorkeuren staan goed. Tijdelijk luxe had ik geprobeerd, dan schakelt ie wel naar hoge capaciteitsvraag, zie je het icoontje wijzigen en hoor je wat water lopen, maar daarna gebeurt er niks met de temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
millerman_sf schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:45:
Functievoorkeuren staan goed. Tijdelijk luxe had ik geprobeerd, dan schakelt ie wel naar hoge capaciteitsvraag, zie je het icoontje wijzigen en hoor je wat water lopen, maar daarna gebeurt er niks met de temperatuur.
Nog een optie is minimaal 10 minuten het stroom geheel afsluiten. Dus echt de stroomschakelaar omdraaien.
kijk of de laatste software aanwezig het kan voorkomen dat de installatie terug is gegaan naar de fabrieksinstelling, Anders wordt het een bezoek van een monteur, meer kan ik ook niet bedenken ben benieuwd wat de uitkomst gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
Mijn installateur stelt voor om de RMU, die bij de bestelling van mijn F2040-6 in combinatie met de SMO S40 zat maar niet kon worden aangesloten via de bestaande tweedraads van mijn oude cv-thermostaat, alsnog aan te sluiten. De RMU heeft namelijk vier draden nodig. Hij wil een openverdeler plaatsen met een parallelpomp en deze dan de RMU schakelen met een tweedraads. Is dit aan te raden? Ik heb de eventuele extra kosten hiervoor nog niet besproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
clodders schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 17:05:
[...]

Nog een optie is minimaal 10 minuten het stroom geheel afsluiten. Dus echt de stroomschakelaar omdraaien.
kijk of de laatste software aanwezig het kan voorkomen dat de installatie terug is gegaan naar de fabrieksinstelling, Anders wordt het een bezoek van een monteur, meer kan ik ook niet bedenken ben benieuwd wat de uitkomst gaat worden.
Yes, software is vorige week nog geupdate. Stroom gaat er nu 10 min af, wie weet. Anders inderdaad maar een monteur. Lijkt erop dat er niks rondgepompt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody

Na een stroomstoring kan het zijn dat de volgorde van wakker worden niet goed gaat.

De buitenunit even uitzetten wellicht.

Als de software veranderd is zou ik denken dat de instelling van de "koppeling" niet klopt en check dan ook de instelling van de bijverwarming (voor of na QN10)

[ Voor 10% gewijzigd door Knowbody op 08-03-2025 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
Buitenunit en binnenuit beiden in verschillende volgorde uit en weer aangezet. Mag helaas ook niet baten. Wat bedoel je met de instelling van de koppeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
millerman_sf schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 18:52:
Buitenunit en binnenuit beiden in verschillende volgorde uit en weer aangezet. Mag helaas ook niet baten. Wat bedoel je met de instelling van de koppeling?
In de SMO 40 vind je het bij 5.2.3.
Zal voor de VVM ook zoiets zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
warsame schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 17:14:
Mijn installateur stelt voor om de RMU, die bij de bestelling van mijn F2040-6 in combinatie met de SMO S40 zat maar niet kon worden aangesloten via de bestaande tweedraads van mijn oude cv-thermostaat, alsnog aan te sluiten. De RMU heeft namelijk vier draden nodig. Hij wil een openverdeler plaatsen met een parallelpomp en deze dan de RMU schakelen met een tweedraads. Is dit aan te raden? Ik heb de eventuele extra kosten hiervoor nog niet besproken.
Heb een collega van mij was dit ook het geval. Daar is de RMU aangesloten op de bestande tweedraads kabel van de oude thermostaat in de woonkamer.
Aan NIBE gevraagd wat zijn de consequenties hiervan en zij gaven aan als bij de warmtepomp de stooklijn goed is ingesteld dan heb je de RMU niet nodig.
Het is verstandiger om een volledig myUplink abonnement bij NIBE te nemen, je betaalt er jaarlijks
voor. Vanuit de app kan je de warmtepomp aansturen en bijkomende voordeel is dat je ook te zien krijgt of er een update aanwezig is, waarvoor je alleen maar moet aangeven dat deze toegepast kan worden.
Een voorwaarde is wel de SMO40 aangesloten wordt op internet. In de SMO40 zit een internetpoort. Bij mijn collega’s was geen internet bij de warmtepomp aanwezig dit heb ik opgelost met een set powerline adapters via het stroomnet.
De eerste adapter stop je in het stopcontact vlak bij het modem-router. Via een netwerkkabel maakt dit adapter verbinding met het modem. De ander plug je in het stopcontact bij de warmtepomp en verbindt via met een korte internet kabel aan de SMO40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
warsame schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 17:14:
Wat is hiervan het doel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:19
Fijn die AI update! Ik heb mij altijd verbaasd dat mijn 25 jaar oude Honeywell CV thermostaat een zelflerende PID regeling had, terwijl je bij de warmtepomp ineens met ‘stooklijnen’ en ‘graadminuten’ aan de slag moest. Daar zal vast een goede reden voor zijn (bij vloerverwarming erg langzaam thermisch systeem, moeilijk te regelen?) en fijn als je de instellingen goed begrijpt, maar voor de gemiddelde eindgebruiker erg lastig te optimaliseren, met name ook weer door de traagheid van het (thermische) systeem en de vele omgevingsfactoren.

Het viel me nu wel op dat de warmtepomp na de update alleen nog maar ‘tarief 1’ stroom verbruikt volgens homeassistant; ik denk dat dat het daltarief is? Voorheen was dat een mix van ongeveer 50-50% normaal en daltarief. Ik heb geen prijsadaptatie ingesteld, wel weersafhankelijk. Omdat ik een vast tarief heb zou ik de voorkeur hebben om zoveel mogelijk overdag te stoken, hogere COP en minder geluidsoverlast. Iemand dit ook opgevallen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
@saturn21

Het zonneseizoen is gestart. Verwarmen is nu minder logisch en dat beetje dat nog nodig is kan het best dan overdag.

In de winter is de nacht echter het goedkopere moment.

Een beetje contra dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
clodders schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:43:
[...]

Heb een collega van mij was dit ook het geval. Daar is de RMU aangesloten op de bestande tweedraads kabel van de oude thermostaat in de woonkamer.
Aan NIBE gevraagd wat zijn de consequenties hiervan en zij gaven aan als bij de warmtepomp de stooklijn goed is ingesteld dan heb je de RMU niet nodig.
Het is verstandiger om een volledig myUplink abonnement bij NIBE te nemen, je betaalt er jaarlijks
voor. Vanuit de app kan je de warmtepomp aansturen en bijkomende voordeel is dat je ook te zien krijgt of er een update aanwezig is, waarvoor je alleen maar moet aangeven dat deze toegepast kan worden.
Een voorwaarde is wel de SMO40 aangesloten wordt op internet. In de SMO40 zit een internetpoort. Bij mijn collega’s was geen internet bij de warmtepomp aanwezig dit heb ik opgelost met een set powerline adapters via het stroomnet.
De eerste adapter stop je in het stopcontact vlak bij het modem-router. Via een netwerkkabel maakt dit adapter verbinding met het modem. De ander plug je in het stopcontact bij de warmtepomp en verbindt via met een korte internet kabel aan de SMO40.
De SMO S40 heeft wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Als de AI update eindelijk gaat zorgen voor een install & forget systeem kan dit topic dicht!

;-)

PS of het ook uitgerold gaat (en kan) worden naar de niet-smart systemen is afwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clodders
saturn21 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 10:32:
Fijn die AI update! Ik heb mij altijd verbaasd dat mijn 25 jaar oude Honeywell CV thermostaat een zelflerende PID regeling had, terwijl je bij de warmtepomp ineens met ‘stooklijnen’ en ‘graadminuten’ aan de slag moest. Daar zal vast een goede reden voor zijn (bij vloerverwarming erg langzaam thermisch systeem, moeilijk te regelen?) en fijn als je de instellingen goed begrijpt, maar voor de gemiddelde eindgebruiker erg lastig te optimaliseren, met name ook weer door de traagheid van het (thermische) systeem en de vele omgevingsfactoren.

Het viel me nu wel op dat de warmtepomp na de update alleen nog maar ‘tarief 1’ stroom verbruikt volgens homeassistant; ik denk dat dat het daltarief is? Voorheen was dat een mix van ongeveer 50-50% normaal en daltarief. Ik heb geen prijsadaptatie ingesteld, wel weersafhankelijk. Omdat ik een vast tarief heb zou ik de voorkeur hebben om zoveel mogelijk overdag te stoken, hogere COP en minder geluidsoverlast. Iemand dit ook opgevallen?
Dit is alleen mogelijk als je in menu 4.1 plusfuncties, menu 4.1.6 smart price adaption heb geactiveerd hier wordt de inzet van de warmtepomp mede beïnvloed naar de stroomprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
clodders schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:44:
[...]

Dit is alleen mogelijk als je in menu 4.1 plusfuncties, menu 4.1.6 smart price adaption heb geactiveerd hier wordt de inzet van de warmtepomp mede beïnvloed naar de stroomprijs.
Bij mij is het 4.2.5 voor SPA.

Als je ook je PV omvormer weet te koppelen onstaat er ook een menu 4.2.2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasring
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:09
martius schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 20:57:
Heeft iemand hier zonder een myUplink abo, maar met de combi een SMO S40 en een BT50 via Home Assistant het voor elkaar gekregen om de temperatuur van het klimaatsysteem te te passen?

In de de "Log met wijzigingen" (7.9.1) zie ik geen wijziging van temperatuur voorbij komen en in de standaard integratie heb ik ook geen optie aangetroffen. Of ik kijk er inmiddels overheen.
Ik heb een vvm s320 maar dat zou gelijk moeten zijn aan de S40 en ik kan de temperatuur gewoon bedienen maar ik heb een RMU S40 als ruimte sensor, misschien maakt dat een verschil. Echter toont die de binnentemp als bt50.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnJaJoRe
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17:42
clodders schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:43:
[...]

1. Bij mij idem, SMO S40 via powerline bedraad verbonden, werkt prima
2. RMU S40 bij mij voor voeding 2-draads verbonden via de oude thermostaatdraad, maar voor de temperatuur regeling draadloos (is NIET-WiFi bij Nibe ) via een repeater. Heb de indruk de laatste dagen dat de temp in de woonkamer veel beter op orde is na die update. Lijkt wel degelijk goed te werken

F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 RSV300X boiler UKV100 serieel-buffer Alleen Radiatoren PV9200Wp Oppervlak 200m2 600m3 bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
AnJaJoRe schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:32:
[...]

1. Bij mij idem, SMO S40 via powerline bedraad verbonden, werkt prima
2. RMU S40 bij mij voor voeding 2-draads verbonden via de oude thermostaatdraad, maar voor de temperatuur regeling draadloos (is NIET-WiFi bij Nibe ) via een repeater. Heb de indruk de laatste dagen dat de temp in de woonkamer veel beter op orde is na die update. Lijkt wel degelijk goed te werken
Ik twijfel er eigenlijk niet aan dat die update ervoor zal zorgen dat het aandeel van Nibe weer wat zal kunnen plussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lps
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23-03 19:50

lps

Mijn shb10 wil de laatste tijd het tapwater maar niet warmer maken dan een 45 graden. De stoptemperatuur is ingesteld op 50 maar dit lukt maar niet. Als je handmatig 'tijdelijk in luxe' aanzet gaat hij vervolgens wel naar de ingestelde 60 graden. Dit doet die dan vanaf de 45 graden (bijna) volledig via het elektrisch element. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
lps schreef op zondag 9 maart 2025 @ 15:05:
Mijn shb10 wil de laatste tijd het tapwater maar niet warmer maken dan een 45 graden. De stoptemperatuur is ingesteld op 50 maar dit lukt maar niet. Als je handmatig 'tijdelijk in luxe' aanzet gaat hij vervolgens wel naar de ingestelde 60 graden. Dit doet die dan vanaf de 45 graden (bijna) volledig via het elektrisch element. Iemand een idee?
Stille modus of vermogen begrensd ? Compressor curve niet op automatisch ?

[ Voor 3% gewijzigd door Knowbody op 09-03-2025 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnJaJoRe
Knowbody schreef op zondag 9 maart 2025 @ 16:17:
[...]

Door update instelling SWW veranderd?

F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 RSV300X boiler UKV100 serieel-buffer Alleen Radiatoren PV9200Wp Oppervlak 200m2 600m3 bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
wickydude schreef op zondag 9 maart 2025 @ 09:19:
[...]

Wat is hiervan het doel?
Doel is om de RMU als ruimtesensor te kunnen gebruiken middels tweedraads kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Zie post van AnJaJoRe hier boven. Dat kan dus middels een repeater.
Ik nam aan dat er een reden (doel) is om nu achteraf een RMU te plaatsen. En een extra pomp. Vaag…
Eerder meldde je dat je tevreden was en alleen langer warm water zou willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
wickydude schreef op zondag 9 maart 2025 @ 17:01:
Zie post van AnJaJoRe hier boven. Dat kan dus middels een repeater.
Ik nam aan dat er een reden (doel) is om nu achteraf een RMU te plaatsen. En een extra pomp. Vaag…
Eerder meldde je dat je tevreden was en alleen langer warm water zou willen hebben.
Ik ben over het algemeen tevreden, maar ik gebruik nu de ROT 10 als ruimtesensor. Deze is draadloos, maar verliest vaak de verbinding met de SMO doordat de afstand te groot is. Ik heb voor de RMU betaald, maar deze kon niet aangesloten worden met de tweedraads. Ik kan het allemaal zo laten en vergeten, maar dat vind ik zonde, gezien het feit dat ik voor een RMU betaald heb. Daarnaast vind ik de RMU met kleurendisplay mooier en aantrekkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lps

lps

Knowbody schreef op zondag 9 maart 2025 @ 16:17:
[...]

Compressor curve staat op auto en een stille modus droom ik van. Maar waar kan je zien of het vermogen is begrensd?

Software heb ik een versie terug gezet en haalt niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
warsame schreef op zondag 9 maart 2025 @ 17:12:
[...]

Ik ben over het algemeen tevreden, maar ik gebruik nu de ROT 10 als ruimtesensor. Deze is draadloos, maar verliest vaak de verbinding met de SMO doordat de afstand te groot is. Ik heb voor de RMU betaald, maar deze kon niet aangesloten worden met de tweedraads. Ik kan het allemaal zo laten en vergeten, maar dat vind ik zonde, gezien het feit dat ik voor een RMU betaald heb. Daarnaast vind ik de RMU met kleurendisplay mooier en aantrekkelijker.
Volgens mij kan dat gewoon 2-draads aangesloten worden. Die 2 draden zijn dan louter de voeding en niet de data, maar dat kan immers draadloos en met een beetje geluk zonder repeater.

Een binnenmuur kiezen in een referentieruimte waar zelfs de lage winterzon niet op schijnt kan een uitdaging zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
lps schreef op zondag 9 maart 2025 @ 17:21:
[...]

Compressor curve staat op auto en een stille modus droom ik van. Maar waar kan je zien of het vermogen is begrensd?

Software heb ik een versie terug gezet en haalt niks uit.
Wat zijn de temperaturen van het water in de spiraal bij die 45 graden? De retour zal niet hoger kunnen dan 55 graden.
Is er voldoende debiet (mogelijk vuil in de ball filter) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
[...]

Heb je geprobeerd om een nieuwe kabel te trekken? Als de huidige niet klemvast zit in de buizen dan kun je mogelijk de oude gebruiken om een nieuwe er door te trekken.
Of iets als wat ik heb gedaan. Gat door de muur in de woonkamer dat uitkomt in een kast in de hal, daar in de kast naar beneden en door de vloer naar de kruipruimte en daar met de andere kabels naar de warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars2020
saturn21 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 10:32:

Een cv regeling is een totaal ander soort regeling dan een warmtepomp die op basis van stooklijn regelt. CV is daarbij een relatief snel process terwijl een warmtepomp relatief traag reageert. In de professionele omgevingen gebruikt Honeywell overigens ook stooklijnen en graadminuten net als bij een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15:11
Mijn ervaring met de nieuwe software is nog niet zo denderend. Heb hem sinds vrijdag draaien maar iedere ochtend is de binnentemperatuur gezakt, vanmorgen naar 20.4 ( bij een ingestelde binnentemperatuur van 21 graden). De F2040-6 was volle bak aan het werk toen ik beneden kwam.
Wat mij daarbij opvalt is dat de buitenunit niet boven de 100Hz komt en de berekende toevoer ook niet wordt gehaald.

De binnentemperatuur is gezakt omdat wij een vloerverwarming onder de dekvloer hebben van 8cm, duurt wel even voordat deze opwarmt. De WP is vannacht rond half 3 aan de bak gegaan op basis van de de gedaalde binnentemperatuur maar heeft onvoldoende rekening gehouden met de buitentemperatuur en de buffer in de vloer...

Hopelijk leert de AI voldoende uit de situatie om dit in de toekomst te voorkomen, vooralsnog zie weinig tekenen hiervan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
Dinjesk schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:46:
[...]

Dat zou goed kunnen.

Heb het gemeld bij hun in ieder geval.
Net terugkoppeling gehad van hun support. Het moet idd 2.2.0 zijn. Het is een typo in hun release note

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
Knowbody schreef op zondag 9 maart 2025 @ 18:37:
[...]

Volgens mij kan dat gewoon 2-draads aangesloten worden. Die 2 draden zijn dan louter de voeding en niet de data, maar dat kan immers draadloos en met een beetje geluk zonder repeater.

Een binnenmuur kiezen in een referentieruimte waar zelfs de lage winterzon niet op schijnt kan een uitdaging zijn.
Jammer dat mijn installateur aangaf dat de rmu niet met 2 draden aangesloten kon worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
wickydude schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:28:
[...]

Heb je geprobeerd om een nieuwe kabel te trekken? Als de huidige niet klemvast zit in de buizen dan kun je mogelijk de oude gebruiken om een nieuwe er door te trekken.
Of iets als wat ik heb gedaan. Gat door de muur in de woonkamer dat uitkomt in een kast in de hal, daar in de kast naar beneden en door de vloer naar de kruipruimte en daar met de andere kabels naar de warmtepomp
Nieuwe kabel trekken was mij niet gelukt helaas. Ik heb echt van alles geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Benjamin1 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 08:11:
Mijn ervaring met de nieuwe software is nog niet zo denderend. Heb hem sinds vrijdag draaien maar iedere ochtend is de binnentemperatuur gezakt, vanmorgen naar 20.4 ( bij een ingestelde binnentemperatuur van 21 graden). De F2040-6 was volle bak aan het werk toen ik beneden kwam.
Wat mij daarbij opvalt is dat de buitenunit niet boven de 100Hz komt en de berekende toevoer ook niet wordt gehaald.

De binnentemperatuur is gezakt omdat wij een vloerverwarming onder de dekvloer hebben van 8cm, duurt wel even voordat deze opwarmt. De WP is vannacht rond half 3 aan de bak gegaan op basis van de de gedaalde binnentemperatuur maar heeft onvoldoende rekening gehouden met de buitentemperatuur en de buffer in de vloer...

Hopelijk leert de AI voldoende uit de situatie om dit in de toekomst te voorkomen, vooralsnog zie weinig tekenen hiervan
Hier lijkt het wel een stuk intelligenter te werken! Ik denk dat eindelijk goed gaat komen nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:19
Oeh nieuwe software!

Ga gelijk updaten.

Waar hebben jullie je SPA op staan? Die van mij staat nu op 5 geloof ik (pre-update).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Benjamin1 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 08:11:
[...]

Denk inderdaad dat een dekvloer van 8cm cement bovenop je lussen niet als standaardwaarde ingesteld staat. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
theo66 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:41:
[...]

@theo66 In mijn S1255 van begin 2024 zat ook een dongle. Dit zit er volgens mij in voor de inbedrijfstelling door de monteur en is nodig totdat de wp op het lokale netwerk zit. Ik heb mijn dongle meegegeven aan de monteur.

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnJaJoRe
warsame schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:01:
[...]

Jammer dat mijn installateur aangaf dat de rmu niet met 2 draden aangesloten kon worden.
Zoals eerder gemeld… het kan zeker WEL, als jouw installateur zo pertinent zegt dat het niet kan dan is hij onkundig, onwillend of heeft de oude draad zover afgeknipt dat die niet meer bruikbaar is en heeft hij geen creatieve oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
AnJaJoRe schreef op maandag 10 maart 2025 @ 18:04:
[...]

Zoals eerder gemeld… het kan zeker WEL, als jouw installateur zo pertinent zegt dat het niet kan dan is hij onkundig, onwillend of heeft de oude draad zover afgeknipt dat die niet meer bruikbaar is en heeft hij geen creatieve oplossing
De oude draad is gelukkig nog intact. Ik zal de oplossing die hierboven genoemd is nogmaals met hem bespreken en kijken wat zijn reactie is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
warsame schreef op maandag 10 maart 2025 @ 18:29:
[...]

De oude draad is gelukkig nog intact. Ik zal de oplossing die hierboven genoemd is nogmaals met hem bespreken en kijken wat zijn reactie is.
Je hebt zelfs 2 opties:

De 2 draden kunnen dus zoals eerder aangegeven als voeding worden gebruikt. De thermostaat kan vervolgens draadloos worden verbonden. Maar niet elke installateur vindt dat een goed idee ivm betrouwbaarheid van de verbinding.

Je kunt de 2 draden ook voor data gebruiken, en de thermostaat apart voeden met een USB kabeltje. Er zit onderop een USB poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcKeulers
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21-05 18:42
[...]

Hoi warsame, de RMU voor de SMO S40 of de 40 zijn Modbus slaves die vanuit de hoofd print bedient worden met voeding en de data kabels. Je vindt hier de beschrijving van de aansluitingen onder https://www.nibe.eu/downl...nopt-elektrisch-jan24.pdf die van de s40 als voorbeeld. Hier zie je dus 12 volt + op pin 1 en aarde op pin 4, verder op pin 2 en 3 de data kabels … je kunt deze unit met twee draden aansluiten door je de voeding vanuit de s40 te doen en de Modbus communicatie via een ander kanaal laat lopen … hoe dat dan binnenkomt op de s40 met de Modbus weet ik niet, ik heb helaas een voorloper de SMO 40. Ik maak zelf veelvuldig gebruik van Modbus Gateways die de RTU signalen van NIBE omzetten in TCP Modbus en vice versa. TCP Modbus kan weer via wifi …

Je kunt ook de RMU voeden lokaal met 12 volt en de twee draden voor de Modbus communicatie gebruiken naar de SMO s40, een voeding van 12 volt is beduidend goedkoper dan gateways

Hoe dan ook je zult altijd de vier draden moeten aansluiten om een werkende Modbus slave te krijgen …

Wat de RMU met twee draden (welke?) doet weet ik niet …

Ik snap je installateur als die zegt dat het niet kan, daar het een vrij technisch verhaal wordt waarop hij of zij garantie moet geven en mijn gateways zijn niet 100% stabiel … :'(

Hoop dat dit helpt, sorry voor het technische verhaal…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
Knowbody schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:03:
[...]

Hier lijkt het wel een stuk intelligenter te werken! Ik denk dat eindelijk goed gaat komen nu.
Gedeeltelijk mee eens.

Ja de WP slaat niet aan bij een temp boven de ingestelde waarde echter COP is lager dan vorig jaar. Ook is de temp ‘s ochtends lager dan de ingestelde temp en kan het systeem het dus niet bij benen.

Nog even aankijken hoe het gaat. De “klachten” over een te koude vloer nemen namelijk toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warsame
MarcKeulers schreef op maandag 10 maart 2025 @ 20:06:
[...]

Hoi warsame, de RMU voor de SMO S40 of de 40 zijn Modbus slaves die vanuit de hoofd print bedient worden met voeding en de data kabels. Je vindt hier de beschrijving van de aansluitingen onder https://www.nibe.eu/downl...nopt-elektrisch-jan24.pdf die van de s40 als voorbeeld. Hier zie je dus 12 volt + op pin 1 en aarde op pin 4, verder op pin 2 en 3 de data kabels … je kunt deze unit met twee draden aansluiten door je de voeding vanuit de s40 te doen en de Modbus communicatie via een ander kanaal laat lopen … hoe dat dan binnenkomt op de s40 met de Modbus weet ik niet, ik heb helaas een voorloper de SMO 40. Ik maak zelf veelvuldig gebruik van Modbus Gateways die de RTU signalen van NIBE omzetten in TCP Modbus en vice versa. TCP Modbus kan weer via wifi …

Je kunt ook de RMU voeden lokaal met 12 volt en de twee draden voor de Modbus communicatie gebruiken naar de SMO s40, een voeding van 12 volt is beduidend goedkoper dan gateways

Hoe dan ook je zult altijd de vier draden moeten aansluiten om een werkende Modbus slave te krijgen …

Wat de RMU met twee draden (welke?) doet weet ik niet …

Ik snap je installateur als die zegt dat het niet kan, daar het een vrij technisch verhaal wordt waarop hij of zij garantie moet geven en mijn gateways zijn niet 100% stabiel … :'(

Hoop dat dit helpt, sorry voor het technische verhaal…
Dank je wel @MarcKeulers , Hier ga ik ook zeker goed naar kijken. Ik kan je uiteenzetting goed plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo66
  • Laatst online: 10:17

theo66

NIBE S1155-6

Mr. Jinx schreef op maandag 10 maart 2025 @ 20:05:
[...]

De 2 draden kunnen dus zoals eerder aangegeven als voeding worden gebruikt. De thermostaat kan vervolgens draadloos worden verbonden. Maar niet elke installateur vindt dat een goed idee ivm betrouwbaarheid van de verbinding.
Ik had problemen met de verbinding met een SRV 10. Heb er zo’n Nibe repeater RPP 10 tussen gezet en nu perfect.

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
martius schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:46:
[...]

Gedeeltelijk mee eens.

Ja de WP slaat niet aan bij een temp boven de ingestelde waarde echter COP is lager dan vorig jaar. Ook is de temp ‘s ochtends lager dan de ingestelde temp en kan het systeem het dus niet bij benen.

Nog even aankijken hoe het gaat. De “klachten” over een te koude vloer nemen namelijk toe.
Ik weet niet hoe jij woont maar met de zoninstraling die er elke dag is geweest sinds de update maakt de WP geen urenlange runs en wordt de vloer sowieso niet warm.

(In de winter draag ik dikke wollen sokken thuis. Ze zijn te dik voor in de schoenen. Dat helpt ook)

[ Voor 7% gewijzigd door Knowbody op 10-03-2025 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
Knowbody schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:50:
[...]

In de SMO 40 vind je het bij 5.2.3.
Zal voor de VVM ook zoiets zijn
Er miste een heleboel instellingen. Kennelijk zag de VVM320 de F2120 geheel niet meer, maar komt daar ook geen foutmelding van.

Na weer een paar herstarts en wijzigingen van softwareversie kwam deze ineens weer online. Na een uur of 3 voorverwarmen, deed ie het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Knowbody schreef op maandag 10 maart 2025 @ 22:27:
[...]

Ik weet niet hoe jij woont maar met de zoninstraling die er elke dag is geweest sinds de update maakt de WP geen urenlange runs en wordt de vloer sowieso niet warm.

(In de winter draag ik dikke wollen sokken thuis. Ze zijn te dik voor in de schoenen. Dat helpt ook)
Ik weet niet mijn HA compressor curve:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjBrwg96tUZ1cxxGglaJ1tJCClI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ry1UL3fh3inBAbOsPFwFLr6T.png?f=fotoalbum_large

Heb gister die update gedaan.

Ik geef het uiteraard een paar dagen maar lijkt in ieder geval onrustiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
Vandaag een melding van NIBE gekregen dat er een update is voor VVM 225, VVM 320, VVM 325
Probleem opgelost waarbij sommige apparaten het contact met myUplink verloren
F2040/F2050: Verbeterde opstartprocedure in koelmodus om stops als gevolg van lage druk te voorkomen, alarm
156 “lage LP-koeling”.
F2040/F2050: Veranderde afhandeling van alarmen voor hoge omgevingstemperatuur, waardoor uitschakelingen door zonne-inwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lps

lps

Knowbody schreef op zondag 9 maart 2025 @ 18:40:
[...]

Wat zijn de temperaturen van het water in de spiraal bij die 45 graden? De retour zal niet hoger kunnen dan 55 graden.
Is er voldoende debiet (mogelijk vuil in de ball filter) ?
Ik heb maar enkele foto's gemaakt tijdens een run Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJoDPlOA969Fbr3ag_3yqkqnTbk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KQ638x18OtsI5dvuRK0BtWeT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZxrgZJSvbB4UUFYKkXsB2Pg1rc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NlAifFJHwXvtvZ0pZUObqCKz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9WiQ8wQhOF8oM4XhhDkDkQ4B1A4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EMrMpjizjuKhKgTC6mCJsgKi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gzShJu-HNY-mJxU8GDu-M0P6kqw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GWmOGDGrYaMJ1NELJFVMGkLo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durkydurk
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 06-05 17:26
Afgelopen nacht heeft mijn F2120-20 drie keer meer dan 100hz gedraaid, ik zou graag willen weten waarom. Is er een parameter die mij kan laten zien waarom? Kan dat te maken hebben met een defrost bijvoorbeeld? Ik wens zo vurig dat ik een pomp zou hebben die gewoon de hele nacht zou draaien op een constant niveau ipv wat ik nu zie. Misschien zit ik er naast.
Op dit moment heb ik de stille modus voor overdag en vanaf 2300 tot 0600 mag hij doen wat hij wil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QeKGPUcBpl_N-0XCRbWdf1TuGBc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nq665JCYtRtAoa0hb2GLA31D.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15:11
Wat ik zie tijdens de SWW run is dat je dT tussen BT3 en BT12 erg groot is. Dat is mijn inziens onwenselijk en een erg groot verschil tussen wat je spiraal in- en uitgaat.

Ik zou even kijken wat voor instellingen je hebt voor de het verwarmen van het tapwater/SWW... mss dat je wat instellingen kan delen van menu 7 Warmwater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnJaJoRe
Durkydurk schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 08:30:
Afgelopen nacht heeft mijn F2120-20 drie keer meer dan 100hz gedraaid, ik zou graag willen weten waarom. Is er een parameter die mij kan laten zien waarom? Kan dat te maken hebben met een defrost bijvoorbeeld? Ik wens zo vurig dat ik een pomp zou hebben die gewoon de hele nacht zou draaien op een constant niveau ipv wat ik nu zie. Misschien zit ik er naast.
Op dit moment heb ik de stille modus voor overdag en vanaf 2300 tot 0600 mag hij doen wat hij wil.

[Afbeelding]
Als je in dezelfde grafiek de verdamper BT16 toevoegt zie je daarin een piek als hij defrost, als die piekjes synchroon lopen met jouw 100hz pieken dan klopt het dat het de defrost doen, anders is er een andere reden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durkydurk
Hi Anjajore,

zie onder: ik heb huidige compressor en verdamper toegevoegd; moet dit er zo uit zien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZQ_7sW6IbMvcJvVrxjuz7Y6DW8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F4s9HNEtTHsTNJvE9Jp7JJYp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Durkydurk op 13-03-2025 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnJaJoRe
Durkydurk schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:28:
Hi Anjajore,

zie onder: ik heb huidige compressor en verdamper toegevoegd; moet dit er zo uit zien?

[Afbeelding]
Dit is wel de grafiek die ik bedoelde, je ziet dat bij elk BT16-piekje (=defrost) een compressorpiekje van plm.75hz gedurende plm.8minuten, komt overeen met mijn F2120-16
Die andere pieken van 100hz en langere duur zijn dus ergens anders van.
Jouw vraag was of die van defrosts kwamen…. Nee dus, verder puzzelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durkydurk
Ok, dank voor je reactie! Geen idee waar ik verder moet zoeken. Ik heb de stooklijn van 6 /2 naar 5 /1 gebracht want die 6/2 zorgde helemaal voor meerdere idiote pieken in HZ iedere nacht. @wickydude ik weet nu hoe ik de flow moet aanpassen op de verdelers, ga dit nog doen maar kan me niet voorstellen dat dit met die 105hz te maken heeft. Nog enige ideëen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Rare pieken inderdaad. Geen idee hoe dat komt.
Heb je de laatste software geinstalleerd? Je had een s40 meen ik? Misschien dat ie dan wat anders gaat regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Durkydurk schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 17:26:
Ok, dank voor je reactie! Geen idee waar ik verder moet zoeken. Ik heb de stooklijn van 6 /2 naar 5 /1 gebracht want die 6/2 zorgde helemaal voor meerdere idiote pieken in HZ iedere nacht. @wickydude ik weet nu hoe ik de flow moet aanpassen op de verdelers, ga dit nog doen maar kan me niet voorstellen dat dit met die 105hz te maken heeft. Nog enige ideëen?
Hoge toerentallen treden alleen op wanneer de berekende Ta niet gehaald wordt en de graadminuten ver gezakt zijn.

Vooral bij vloerverwarming is het bij een foute stooklijn onmogelijk (e ook onnodig) een berekende Ta te halen als de lijn te hoog staat.

Nibe gaat uit van 5 a 6 maar dat geldt voor een situatie met parallel buffervat.

Met stooklijn 2 a 3 kun je al een eind komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
wickydude schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 17:40:
Rare pieken inderdaad. Geen idee hoe dat komt.
Heb je de laatste software geinstalleerd? Je had een s40 meen ik? Misschien dat ie dan wat anders gaat regelen.
S serie met v 4.x gaat inderdaad uit van machine learning en gaat het zelf uitzoeken op basis van gewenste ruimtetemperatuur.

Dat moet wel even de tijd krijgen.

Pagina: 1 ... 86 ... 90 Laatste