NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 87 ... 94 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnJaJoRe
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:35
Knowbody schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 18:11:
[...]

S serie met v 4.x gaat inderdaad uit van machine learning en gaat het zelf uitzoeken op basis van gewenste ruimtetemperatuur.

Dat moet wel even de tijd krijgen.
Bij mij met alleen radiatoren lijkt het wonderwel te werken, temperatuur in de woonkamer waar de RMU S40 hangt volgt keurig mijn ingestelde programma (met hooguit een paar tienden van graden variatie)
De graadminuten worden steeds keurig weggewerkt, runs van één a anderhalf uur, ik verwacht wel een puntje lagere stooklijn te kunnen gaan

F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 RSV300X boiler UKV100 serieel-buffer Alleen Radiatoren PV9200Wp Oppervlak 200m2 600m3 bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:16
AnJaJoRe schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 18:22:
[...]

Bij mij met alleen radiatoren lijkt het wonderwel te werken, temperatuur in de woonkamer waar de RMU S40 hangt volgt keurig mijn ingestelde programma (met hooguit een paar tienden van graden variatie)
De graadminuten worden steeds keurig weggewerkt, runs van één a anderhalf uur, ik verwacht wel een puntje lagere stooklijn te kunnen gaan
Als je de Nibe AI regelijk aan hebt staan worden de instellingen van je stooklijn genegeerd. Bij mij ging de gevraagde stooklijn alle kanten op, veel te laat reageren op dalende temperatuur, en meteen maximale temperatuur vragen om te compenseren. Niet echt een rustig gedrag, heb het maar weer uitgezet na 2 dagen. Zal waarschijnlijk langer nodig hebben om te leren, maar mijn stooklijn stond prima, en hoef niet zo nodig een AI die dit regelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durkydurk
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 06-05 17:26
Hi beiden,
ja ik heb de nieuwste software met AI geinstalleerd 3 dagen geleden. Als jullie praten over de stooklijn, dan heb je 2 variabelen; verschuiving en curve. bij mij staat de verschuiving op 5 en de curve op 1. Zou ik eventueel de verschuiving kunnen terugbrengen naar 4 en de curve op 1 laten?
Ik heb ook een vloerverwarming buffervat.
Moet ik anders de freq blokkeren van 80 tot 120? of doe ik dan meer kwaad dan goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durkydurk
@rusman hoe weet je of dit aan of uitstaat? Die ai? Vraag me af of dit uberhaupt aanstaat bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:24
AnJaJoRe schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 18:22:
[...]

Stooklijn wordt niet meer gebruikt in 4.x als de ruimtesensor in 1.3.3 acties is.

Ik wil het ook zo laten. Verwacht nu ook wat sneller updates van 4.x

[ Voor 3% gewijzigd door Knowbody op 13-03-2025 19:34 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Durkydurk schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 18:49:
Hi beiden,
ja ik heb de nieuwste software met AI geinstalleerd 3 dagen geleden. Als jullie praten over de stooklijn, dan heb je 2 variabelen; verschuiving en curve. bij mij staat de verschuiving op 5 en de curve op 1. Zou ik eventueel de verschuiving kunnen terugbrengen naar 4 en de curve op 1 laten?
Ik heb ook een vloerverwarming buffervat.
Moet ik anders de freq blokkeren van 80 tot 120? of doe ik dan meer kwaad dan goed?
We bedoelen het getal dat bij de curve hoort.

Of je daar een verschuiving in moet aanbrengen is ook weer situatie afhankelijk.

Als je in 1.3.3 een sensor bij verwarming hebt aangevinkt vervalt je curve. Hij staat er wel, maar hij kijkt er niet naar.

Ik heb overigens de indruk dat ze het "machine learning" algoritme retourgestuurd hebben gemaakt. Heel verstandig.

[ Voor 6% gewijzigd door Knowbody op 13-03-2025 21:11 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benjamin1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14-09 22:07
@Knowbody
Ik ben even nieuwsgierig aangezien de v4.0 bij jou wel goed werkt. Wat heb jij voor externe invloeden ingesteld en welke waardes voor bijvoorbeeld SPA en de weerregeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Benjamin1 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 18:28:
@Knowbody
Ik ben even nieuwsgierig aangezien de v4.0 bij jou wel goed werkt. Wat heb jij voor externe invloeden ingesteld en welke waardes voor bijvoorbeeld SPA en de weerregeling?
Het is een week beschikbaar. Nog niemand kan nu al concluderen of het goed werkt. Wat ik wel weet, is dat ik dit WIL! Dus de wens is de vader van de gedachte dat dit de ultieme update is.

Bij mij is het Machine Learning algoritme ook nog steeds zoekende. Wat ik merk is dat hij soms uren of halve dagen niets doet, in de nacht gaat beginnen en vervolgens achter raakt met de graadminuten en de backup heater inschakelt.

Ik laat het allemaal toe.

Resultaat is dat circa 12u later de warmte uit de vloer vrijkomt (9 cm cementdekvloer) en de WP weer uren kan gaan slapen. Vervolgens doet het zonnetje ook wat dus schiet de ruimtetemperatuur omhoog en dat is voor de regeling een hoop om van te leren. Of die dat dan ook goed gaat doen, daar ga ik wel een beetje van uit om de simpele reden dat het moet kunnen. Er is data voorhanden op het gebied van weather forecasting en ook smart price adaption en dan ook nog zijn eigen metingen van de buitentemperatuur, de ruimtetemperatuur en de vloertemperatuur. En hij leert de snelheid van het afgiftesysteem en ook de snelheid van de warmteverliezen bij een gegeven buitentemperatuur lijkt mij ook dus uiteindelijk moet het toch een keer echt SMART worden!

Dus bij mij staan zoveel mogelijk parameters op standaard waarden en automatisch. Er is ook geen programma actief en geen stille regering oid.
De ingestelde temperatuur staat op 21.
De werkelijke ruimtetemperatuur is meestal boven de 22. Omdat het dan in de avond begint af te koelen, gaat hij vervolgens in de nacht weer aan. Dat heb ik liever op zonnestroom maar ja. Eerst maar eens zien of het systeem zo beter gaat sturen...

De weerregeling heb ik op middenstand 5.
De SPA staat aan, maar geen invloed op verwarming.

Zonnestroom via modbus is ook bekend, maar hij mag er niets mee doen voor de verwarming, wel voor de boiler. (Smart Control, op "comfort")

Ik ben hoopvol omdat het anders lijkt te functioneren dan voorheen.
Als bijvoorbeeld de ruimtetemperatuur van 22 graden naar ca. 21.7 daalt beginnen de graadminuten ook weer af te tellen. Terwijl setpoint 21 graden is. Zo moet het. Het systeem is traag dus hij moet de temperatuur "opvangen".
Echter hij gaat dan vrij snel de berekende Ta verhogen waardoor de compressor steeds harder moet.
Dan denk ik je had ook eerder kunnen vertrekken.

[ Voor 9% gewijzigd door Knowbody op 14-03-2025 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benjamin1
Knowbody schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 20:34:
[...]

Het is een week beschikbaar. Nog niemand kan nu al concluderen of het goed werkt. Wat ik wel weet, is dat ik dit WIL! Dus de wens is de vader van de gedachte dat dit de ultieme update is.

Bij mij is het Machine Learning algoritme ook nog steeds zoekende. Wat ik merk is dat hij soms uren of halve dagen niets doet, in de nacht gaat beginnen en vervolgens achter raakt met de graadminuten en de backup heater inschakelt.

Ik laat het allemaal toe.

Resultaat is dat circa 12u later de warmte uit de vloer vrijkomt (9 cm cementdekvloer) en de WP weer uren kan gaan slapen. Vervolgens doet het zonnetje ook wat dus schiet de ruimtetemperatuur omhoog en dat is voor de regeling een hoop om van te leren. Of die dat dan ook goed gaat doen, daar ga ik wel een beetje van uit om de simpele reden dat het moet kunnen. Er is data voorhanden op het gebied van weather forecasting en ook smart price adaption en dan ook nog zijn eigen metingen van de buitentemperatuur, de ruimtetemperatuur en de vloertemperatuur. En hij leert de snelheid van het afgiftesysteem en ook de snelheid van de warmteverliezen bij een gegeven buitentemperatuur lijkt mij ook dus uiteindelijk moet het toch een keer echt SMART worden!

Dus bij mij staan zoveel mogelijk parameters op standaard waarden en automatisch. Er is ook geen programma actief en geen stille regering oid.
De ingestelde temperatuur staat op 21.
De werkelijke ruimtetemperatuur is meestal boven de 22. Omdat het dan in de avond begint af te koelen, gaat hij vervolgens in de nacht weer aan. Dat heb ik liever op zonnestroom maar ja. Eerst maar eens zien of het systeem zo beter gaat sturen...

De weerregeling heb ik op middenstand 5.
De SPA staat aan, maar geen invloed op verwarming.

Zonnestroom via modbus is ook bekend, maar hij mag er niets mee doen voor de verwarming, wel voor de boiler. (Smart Control, op "comfort")

Ik ben hoopvol omdat het anders lijkt te functioneren dan voorheen.
Als bijvoorbeeld de ruimtetemperatuur van 22 graden naar ca. 21.7 daalt beginnen de graadminuten ook weer af te tellen. Terwijl setpoint 21 graden is. Zo moet het. Het systeem is traag dus hij moet de temperatuur "opvangen".
Echter hij gaat dan vrij snel de berekende Ta verhogen waardoor de compressor steeds harder moet.
Dan denk ik je had ook eerder kunnen vertrekken.
Thnx voor je reactie.
Bij mij is de situatie zo goed als vergelijkbaar; cementdekvloer van 8cm op de vloerverwarming en halve dagen geen actie van de WP en in de nacht gaat hij dan aan, snel naar het maximale toerental te schieten en berekende aanvoertemperaturen te produceren die ik nog niet heb gezien.

Ik heb hem zelf van de week van de wijs gebracht door een aanpassing te doen in de systeeminstellingen waardoor het leerproces opnieuw is begonnen volgens mij.

Ik laat hem verder ook met rust en zie iedere dag dat hij eerder begint met de berekende aanvoertemperatuur omhoog te gooien met een dalende graadminuten regeling tot gevolg. Lijkt er dus op dat het leerproces steeds beter de situatie begint te snappen en te anticiperen.... fingers crossed....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durkydurk
Wauw, jullie beiden lijken wel mjjn eigen situatie. Ik vind ook te allen tijde dat de pomp te laat inschakelt als de temperaturen allang teveel aan het dalen zijn, gevolg; een pomp die keihard staat te werken ipv rustig te pruttelen om te anticiperen. Als wijze van expriment heb ik gisteren de stooklijn curve laten zakken van 5 naar 4 en de verschuiving liet ik op 1 staan. Gevolg een pomp die heel constant draaide vannacht. Wel kwam ik vanochtend beneden en zag dat de temp in grote keuken/woonkamer op 20.2 stond (ingesteld 20.5.) en de tv kamer op 19.6 (ingesteld 20.5). Hebben anderen dit ook? Dat de temp zoveel terugzakt na een nacht? Verder ben ik als de dood om het AI aan te zetten voorlopig. Ik vind het prima om de pomp de hele dag te laten draaien op een laag niveau, ipv keihard gependel.

Afgelopen nacht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2NO6jPeFiBxcZzMR3YZ0Ypx5vxI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xM86oGBi1Hi6jS8EoHb5RQDA.png?f=fotoalbum_large

EDIT: nog steeds wel benieuwd naar wat die twee verhogingen naar 80Hz zijn in de nacht

[ Voor 3% gewijzigd door Durkydurk op 15-03-2025 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@Durkydurk

Leg de graadminuten er eens bij voor jezelf. Dat zullen die 2 bergen kunnen verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durkydurk
Hieronder de grafiek van de compressor en graadminuten. Ik heb in 7.1.10 graadminuten de instellingen op ''auto'' staan. Ik heb altijd het idee dat zoiets beter werkt dan vanalles op handmatig zetten. Als ik de automatisch uitvink krijg ik een paar opties bij zoals wanneer de compressor moet starten (-60).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J5Fa36KPUXXVdyn8WM4zkhix0Xo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gB612Q9riAY7aZDJXx6OYpEq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Durkydurk schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:19:
Hieronder de grafiek van de compressor en graadminuten. Ik heb in 7.1.10 graadminuten de instellingen op ''auto'' staan. Ik heb altijd het idee dat zoiets beter werkt dan vanalles op handmatig zetten. Als ik de automatisch uitvink krijg ik een paar opties bij zoals wanneer de compressor moet starten (-60).

[Afbeelding]
Mooi zo laten.

Dat de compressor harder ging werken (die 2 bergen) ging gelijk op met de graadminuten die onderuit gingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Ik heb RMU-S40 uitgevinkt en BT50 aangevinkt.

BT50 is veel stabieler als ik in de geschiedenis kijk. Ook verklaarbaar want een simpele PTC of NTC.

De RMU will wel eens een halve graad verspringen voor een minuut ofzoiets.

BT50 hing echter in een andere ruimte. Ik ben vanmiddag aan het draden trekken geweest en heb deze sensor nu op een plek die hopelijk perfect is.

Uiteraard is het belangrijk dat de plek van de sensor goed gekozen is. En met versie 4.x wordt daar nog eens extra op gewezen in de release notes.

PS ik kan ook als ik dat wil beide sensoren aanvinken, hij werkt dan met een gemiddelde waarde van die 2.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HKEA5ZAaZ4Vrt5ZjfOP8J5Tqc4I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rvrkkIeJM8Powd1gD6zSjDAs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Knowbody op 15-03-2025 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lps
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23-03 19:50

lps

Benjamin1 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:11:
[...]

Wat ik zie tijdens de SWW run is dat je dT tussen BT3 en BT12 erg groot is. Dat is mijn inziens onwenselijk en een erg groot verschil tussen wat je spiraal in- en uitgaat.

Ik zou even kijken wat voor instellingen je hebt voor de het verwarmen van het tapwater/SWW... mss dat je wat instellingen kan delen van menu 7 Warmwater?
Voor zover ik weet heb ik geen menu 7
Warmwaterinstellingen is 5.1.1 maar weet niet of je die bedoeld. Overigens stopt hij nu al 2 dagen de hele tijd bij 47 graden Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bIiW0k2OK8Sd_2UF7VgKvu8oYhs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4huOpmkPW4bmBjKdJAFAGzrF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bwCfsM_zbfZKJqe0xa5xmA8q9DE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TpaAXtgs0EyjBF1hFiWVAAuF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
lps schreef op zondag 16 maart 2025 @ 08:23:
[...]

Warmwaterinstellingen is 5.1.1 maar weet niet of je die bedoeld. Overigens stopt hij nu al 2 dagen de hele tijd bij 47 graden [Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is niet wat er bedoeld wordt.

Maar goed, een verklaring voor BT6 die meer dan 5 graden lager was dan BT7 kan zijn:
-er werd warm water genomen op het moment van de foto.
-BT6 zit wellicht onderin en niet in het midden vh vat.
-laag debiet door vervuild filter.

Of: de foto's zijn gemaakt op het moment van omschakeling na een defrost.

Focus op het temperatuur verschil tussen BT12 en BT3 (je hebt immers geen BT7).
Doorgaans als de warmtepomp bezig is met het verwarmen van warmwater is het verschil 5 graden.
De GP12 pompsnelheid is daarbij variërend.

[ Voor 13% gewijzigd door Knowbody op 16-03-2025 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:15
[...]

Warmwaterinstellingen is 5.1.1 maar weet niet of je die bedoeld. Overigens stopt hij nu al 2 dagen de hele tijd bij 47 graden [Afbeelding]

[Afbeelding]
Kan het zijn dat in menu 2.2 smart control is aangevinkt. Deze functie leert het warmwaterverbruik van de voorgaande week en stemt de temperatuur in de boiler af voor de komende week om zo een minmaal energieverbruik te garanderen

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin1
[...]

[Afbeelding]
Oke bij mijn SMO S40 staan de instellingen voor warmwater in menu 7, dan bedoel ik een menu waar oa de laadmethode van je boilervat staan, ik vermoed dat daar iets niet goed ingesteld staat omdat je een verschil van 20 graden ofzo had tussen in- en uitgaande waterflow in je buitenunit ten tijde van een SWW-run. Daar moet je even naar op zoek gaan en een foto delen indien mogelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lps
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23-03 19:50

lps

- @Knowbody er was inderdaad vlak voor die foto nog gedouched

@clodders nee staat niet een.

@Benjamin1 menu 7 heb ik niet. Maar als je op de laatste foto kijkt zie je als laadmethode delta-temp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14-09 23:03

theo66

NIBE S1155-6

nvm; verkeerde topic

[ Voor 112% gewijzigd door theo66 op 16-03-2025 22:59 ]

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Tot nu toe lijkt de V4.x Machine Learning nog steeds niet veel te leren.

Het werkt best goed als de WP weer aan moet gaan omdat de temperatuur begint te dalen (maar nog boven het setpoint is, dat is dus zoals het moet)!

Maar als hij dan loopt gaat hij op den duur een steeds hogere Ta berekenen. Dan denk ik van je weet toch dat ik traag ben...doe eens rustig.

De Nibe kabouters mogen nog wel even wat gaan tunen in de algoritmes.

En als het setpoint bereikt is gaat hij gewoon door. Het duurt lang voordat de berekende Ta omlaag gaat. (Edit: ik bedenk mij nu dat een bepaalde hysterese ook wel handig is om te weten of de temperatuur dalende of stijgende is dus mogelijk wil de regeling bv 0,5 gr boven het setpoint uitkomen).
Maar ook dat punt was hij al voorbij. En vanmiddag gaat de zon er vol op.
Dan kunnen de buitendeuren tegen elkaar open.

Ik zou sowieso graag willen zien dat zodra het setpoint bereikt is , de berekende Ta direct naar 20 graden gaat. Bufferen staat namelijk ook uit, dus dat is het niet. Invloed van zonnepanelen staat ook uit. Eigenlijk staan alle deftige regelingen uit maar dan nog schiet hij door.

[ Voor 11% gewijzigd door Knowbody op 17-03-2025 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:34
Knowbody schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:53:

De Nibe kabouters mogen nog wel even wat gaan tunen in de algoritmes.
Geen idee of je dit in je grafieken inzichtelijk kan maken. Ben namelijk benieuwd of ik hetzelfde gedrag kan zien. Ik heb namelijk ook veel zon inval en heb 1.1.1 op de SMO S40 verhoogd aangezien de ingestelde temp niet werd behaalt.

Ik heb namelijk als enige na de update van ML weer BT50 geactiveerd in 1.3.3, overige instellingen as-is laten staan. Ik was immers tevreden en controleerde eventuele dalen/pieken met een verschuiving van de curve.

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalnietemin
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15-09 17:07
martius schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:27:
[...]

Volgens je signature heb je een SMO 40. Die zou, correct me if I'm wrong, samen met een EME 20 gekoppeld moeten kunnen worden met je Sunspec inverter middels het "Sunspec" (serieel) protocol RS485.

Bladzijde 60 van de Installateurshandleiding.
"COMMUNICATIEMODULE VOOR
ZONNE-ENERGIE EME 20
EME 20 wordt gebruikt om communicatie en controle tussen de
omvormers voor zonnecellen van NIBE en de SMO 40 mogelijk te
maken.
Onderdeelnr. 057 215"

Mocht je er 1 zoeken. Ik heb die van mij uit mijn installatie gehaald aangezien mijn regelunit via TCP Modbus met mijn SolarEdge inverter kan communiceren. Als we uit de prijs komen kan die van jou zijn 8)

[...]

Mijn ervaring en daarmee een stukje advies. Probeer zo min mogelijk via externe 3d party zaken zoals HomeAssistant aan te sturen. Mijn ervaring is dat mijn regelunit (SMO S40) daar trager en instabieler door wordt. Wat ik hier ook vaker heb gelezen is dat mogelijk updates van de regelunit niet werken of erg traag zijn.
Hi @martius heb je toevallig die EME 20 nog liggen? Ik heb een Nibe F1145 (water-water) warmtepomp en een SolarEdge SE25K die SunSpec protocol ondersteuning heeft.

De Nibe F1145 is helaas niet zo geavanceerd als de S-serie, ik kan deze niet rechtstreeks via TCPIP koppelen met de SolarEdge.

Nu ben ik aan het afwegen of het de moeite waard is om een EME 20 aan te schaffen. Het lijkt er namelijk op dat er niks te configureren valt in de mate waarin de warmtepomp gebruik maakt van de Zon-PV opbrengsten. In de documentatie staat:
a) CV-systeem stooklijn +1
b) Warmtapwatertemperatuur boiler verhoogt “tijdelijk luxe stand”
C) zwembadtemperatuurregeling +1.

Als ik rechtstreeks zou gaan sturen door het zetten van de registers via de MyUplink API via Home Assistant dan kan ik de stooklijnen nog meer omhoog zetten en volgens mij kan ik zelf de Warmtapwatertemperatuur (BT6) zelf zetten. Die EME 20 lijkt dus erg beperkt. Heb jij hier ervaring mee?

Link SolarEdge Sunspec doc: https://knowledge-center....tation-technical-note.pdf

Link Nibe SME 20: https://professional.nibe...tieblad%20-%20FEB2021.pdf

Alvast hartelijk dank voor je reactie.

Nibe F1145-15 EXP | PCM42 koeling | KV300 buffervat vloerverwarming | VPA300 boilervat | UKV20 500L buffervat zwembad + ELK9(kW) elek.backup element | POOL40 | 80L E-boiler | NibeGW voor HASS MODBUS koppeling | Zon-PV: 23,49 kWP + SE25K Solaredge omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin1
lps schreef op zondag 16 maart 2025 @ 22:49:
- @Knowbody er was inderdaad vlak voor die foto nog gedouched

@clodders nee staat niet een.

@Benjamin1 menu 7 heb ik niet. Maar als je op de laatste foto kijkt zie je als laadmethode delta-temp
Ik had idd deze instelling niet zien staan, goeie. Hij staat idd goed dus ik tast in het duister. Ik blijf alsnog het temperatuurverschil verdacht vinden en heb het vermoeden dat daar het probleem zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
desalnietemin schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:35:
[...]
Hi @martius heb je toevallig die EME 20 nog liggen?

Alvast hartelijk dank voor je reactie.
Ik heb hem nog steeds en heb hem nooit aangesloten. De SMO S40 ondersteund inderdaad via TCPIP rechtstreekse communicatie met mijn Solardge omvormer. Ervaring kan ik helaas niet delen als het gaat om de EME20.

Het nut of nutteloosheid van de koppeling met je omvormer kan ik ook niet delen. Ik heb er geen ervaring mee en heb het vermoeden dat het vooral toepassing heeft als je constant het minimale verbruik van installatie opwekt over langere periode. Ik heb denk ik te weinig panelen/opbrengst hiervoor.

Met Home Assistant en wat boeren verstand kom je ook heel ver. 🤓

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalnietemin
martius schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:41:
[...]

Ik heb hem nog steeds en heb hem nooit aangesloten. De SMO S40 ondersteund inderdaad via TCPIP rechtstreekse communicatie met mijn Solardge omvormer. Ervaring kan ik helaas niet delen als het gaat om de EME20.

Het nut of nutteloosheid van de koppeling met je omvormer kan ik ook niet delen. Ik heb er geen ervaring mee en heb het vermoeden dat het vooral toepassing heeft als je constant het minimale verbruik van installatie opwekt over langere periode. Ik heb denk ik te weinig panelen/opbrengst hiervoor.

Met Home Assistant en wat boeren verstand kom je ook heel ver. 🤓
Thanks @martius, via de Engelse EME20 installatie handleiding ben ik iets wijzer geworden (link: https://professional.nibe...ual%20(IHB)/431668-10.pdf). Daarin (zie screenshot) zie je dat je de vpolgende opties aan/uit kunt zetten:
- Affect room temperature (in mijn geval mijn Nibe UKV300 vloerverwarming buffervat opwarmen)
- Affect hot water (in mijn geval mijn Nibe VPA 300/200 warmtapwater boiler owarmen)
- Affect pool temperature
- Prioritise domestic electricity

Echter er staat niet bij of je de mate waarin dit effect heeft kunt instellen. Ik zie wel bij alle opties "Default values: off" staan. Wellicht kun je daar de mate waarin het effect heeft instellen (net zoals bij SPA)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fq5cG0_iIaZXeLbAWzPazpb0dss=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6hC2EYNwN8pH7cQ6PUcrJdkc.png?f=fotoalbum_large

Nibe F1145-15 EXP | PCM42 koeling | KV300 buffervat vloerverwarming | VPA300 boilervat | UKV20 500L buffervat zwembad + ELK9(kW) elek.backup element | POOL40 | 80L E-boiler | NibeGW voor HASS MODBUS koppeling | Zon-PV: 23,49 kWP + SE25K Solaredge omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 11:09
Ik heb een EME20 icm met mijn F1255. Je kan inderdaad de mate van effect instellen voor warm water en de verwarming, vergelijkbaar met SPA. Het nut valt mij tegen, als je stuurt op alleen SPA dan krijg je een vergelijkbaar effect omdat ook de prijs van energie laag is als er veel zon is. Echter, SPA denkt af en toe dat het handig is om in de nacht veel water te maken, wat je natuurlijk weer kan uitzetten door een tijdschema te maken.

Check wel even welke versie van Sunspec je omvormer ondersteund. Nibe volgt namelijk niet netjes de Sunspec standaard en leest hard-coded een aantal registers uit. Zeker bij het nieuwere Sunspec protocol gaat het dan volledig mis, omdat er op die adressen geen bruikbare data zit. Uiteindelijk heb ik voor mijn Growatt een ESPHome modbus server gemaakt die het vertaald in een protocol dat Nibe wel begrijpt.

My case has so many fans that it hovers above the ground

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
Nu de WP weer eens wat langer zelf uitgaat de magneet/vuilfilter en de filterball weer eens schoongemaakt.

Beide hadden redelijk wat vuiligheid gevangen en met name de eerste, door de aanwezigheid van de magneet, ook weer wat metaal deeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-09 17:30
desalnietemin schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:24:
[...]

- Affect room temperature (in mijn geval mijn Nibe UKV300 vloerverwarming buffervat opwarmen)
- Affect hot water (in mijn geval mijn Nibe VPA 300/200 warmtapwater boiler owarmen)
Hij zal dan eigenlijk je huis warmer maken, niet alleen je buffervat (ik ga uit van een open pomploze verdeler zonder naregeling).
Dat wil je niet onbeperkt.
Ik gebruik zelf Home assistant om met hulp van een relaiskastje de SG Ready functie te sturen. Daarbij kan ik zien dat hij de berekende Ta omhoog doet als dat wordt ingeschakeld.
Ik heb de boiler standaard op Normaal staan, maar in Home assistant check ik of ik veel PV energie teruglever, en schakel dan naar Tijdelijk luxe.
Uiteindelijk is het nut hiervan ook enigzins beperkt, meer dan 1 graad warmer wil ik het in huis niet krijgen, en de boiler hoeft ook weer niet door naar de 80 graden. Hangt natuurlijk af van hoeveel PV capaciteit je hebt. Ik krijg nooit alles in de warmtepomp/boiler gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
En hij gaat bijvoorbeeld pas weer beginnen met water warm maken als de BT6 onder de ingestelde starttemperatuur zit. Zit je BT6 op 52 gr en je starttemp op 48 dan zal hij niet aanslaan tenzij je de starttemperatuur naar 53 zet. Dat is me niet gelukt met de MyUplink integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Heeft er iemand ervaring met het gebruik van het schema?

Ik wil 'm overdag instellen op 20 graden en dan 's nachts een graadje minder op 19 graden.
Helemaal nu met de nieuwe AI regelfunctie die hier zeer goed lijkt te werken tot nu toe.

Het rare is dat als ik de RMU bijvoorbeeld overdag even op 21 graden zet, en het wordt nacht, dan zou je verwachten dat de instelling op de RMU weer naar het klokprogramma gaat, dus naar 19 graden gaat. Maar deze blijft dan ingesteld op 21 graden.

De volgende ochtend zou volgens het klokprogramma de temp op 20 graden moeten worden ingesteld. Maar de RMU blijft op 21 graden staan. Ik bedoel niet de gemeten temperatuur, maar echt de ingestelde temperatuur.

Ik heb wel het idee dat de gevraagde temperatuur van het schema wordt gevolgd, maar dat deze waarde niet wordt weergegeven op de RMU. Beetje verwarrend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
Mr. Jinx schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:47:
Heeft er iemand ervaring met het gebruik van het schema?

Ik wil 'm overdag instellen op 20 graden en dan 's nachts een graadje minder op 19 graden.
Helemaal nu met de nieuwe AI regelfunctie die hier zeer goed lijkt te werken tot nu toe.

Het rare is dat als ik de RMU bijvoorbeeld overdag even op 21 graden zet, en het wordt nacht, dan zou je verwachten dat de instelling op de RMU weer naar het klokprogramma gaat, dus naar 19 graden gaat. Maar deze blijft dan ingesteld op 21 graden.

De volgende ochtend zou volgens het klokprogramma de temp op 20 graden moeten worden ingesteld. Maar de RMU blijft op 21 graden staan. Ik bedoel niet de gemeten temperatuur, maar echt de ingestelde temperatuur.

Ik heb wel het idee dat de gevraagde temperatuur van het schema wordt gevolgd, maar dat deze waarde niet wordt weergegeven op de RMU. Beetje verwarrend?
Je zal een keuze moeten maken of verwarmen een vast ingestelde schema of door de RMU te gebruiken. Zolang de RMU op 21 graden blijft staan zal deze niet naar het ingestelde schema kijken want de instelling is lager dan die van de RMU en mogelijk wordt het schema gedeactiveerd

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin1
clodders schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 17:15:
[...]

Je zal een keuze moeten maken of verwarmen een vast ingestelde schema of door de RMU te gebruiken. Zolang de RMU op 21 graden blijft staan zal deze niet naar het ingestelde schema kijken want de instelling is lager dan die van de RMU en mogelijk wordt het schema gedeactiveerd
Eens, een schema met daarin instellingen voor SWW wordt overigens wel gerespecteerd.

Dit wordt ook min of meer vermeld in de releasenotes van de v4.0 software dat stooklijn en toebehoren worden genegeerd zolang de ruimtesensor leidend wordt ingesteld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Niet online
Ok, totaal onlogisch / onduidelijk dus :)

Stooklijn wordt niet gebruikt, dus dat is niet aan de order.
Het gaat er om wat er gebeurt als je tijdelijk wilt afwijken van het ingestelde schema.
Bij een standaard Honeywell wordt de temperatuur van het schema gewoon ingesteld op de thermostaat.
Pas je dat handmatig aan op de thermostaat, dan wordt de instelling vanzelf weer overruled door het schema bij het eerst volgende tijdsslot.
Helder en duidelijk.

Bij de Nibe lijkt dat dus weer net ff anders te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:43
Ik ben ook met schema's bezig, maar dan juist voor SWW. Ik heb nu twee modi ingesteld: SWW aan (op gemiddeld) en SWW uit. Hoe kan ik die nu het beste inzetten in een schema om optimaal van de opwek van mijn PV gebruik te maken en te voorkomen dat we onder een koude douche staan?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Aziraphale schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 19:44:
Ik ben ook met schema's bezig, maar dan juist voor SWW. Ik heb nu twee modi ingesteld: SWW aan (op gemiddeld) en SWW uit. Hoe kan ik die nu het beste inzetten in een schema om optimaal van de opwek van mijn PV gebruik te maken en te voorkomen dat we onder een koude douche staan?
Hangt natuurlijk van je PV en je douchegewoontes af :P
Bij mij geef ik dagelijks tussen 12 en 16 SWW vrij.Dan het meest kans op zon.
Ik heb een 300L boiler. Stoptemperatuur 52 graden. Dan krijg ik genoeg warm water om met zn tweeen makkelijk van kunnen douchen, ook de volgende ochtend. Als er extra gedoucht wordt, bijvoorbeeld als een van de kids thuis is, neemt de temperatuur wel wat af. Nog steeds warm douchen, maar dan niet meer heet douchen.
Dus als er veel zon is schakel ik via HA de Luxe stand in, dan krijg ik wat meer warm water.Of bij legionellarun. Ziet er dan bijvoorbeeld zo uit qua temperatuurverloop
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4BGad-3dMHT3TpEnrLAj6xe_e7w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5Jjt6vEQTwYxuGDieFI6kYnO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Hoe heter je het water laat worden, hoe langer je er van kunt douchen. je mengt dan wat meer koud water bij als je doucht, zodat je minder van het hete water nodig hebt.
Mijn ervaring is goed. liever 1x per dag heter laten worden in de zon, dan 2x per dag water maken als de zon niet schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-09 17:03
Aziraphale schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 19:44:
Hier mag hij van 12u tot 16u zijn ding doen. 300l verwarmen tot 50 graden. De rest van de dag mag hij tot 36 graden verwarmen voor in geval nood te douchen.

Heb de temperaturen van klein en gemiddeld aangepast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yaS94_aub8ehiIAc04M35MokBfk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/60AlOTRpLxhUz1P7XZvG662l.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:43
Dank! Ik heb een VVMS320, dus een 180l boiler. Normaal is dat geen punt en als er 's ochtends wat minder warm water is moet ik maar leren om minder lang te douchen. ;)

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcKeulers
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 30-07 19:02
Sten Vollebregt schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:00:
Ik heb een EME20 icm met mijn F1255. Je kan inderdaad de mate van effect instellen voor warm water en de verwarming, vergelijkbaar met SPA. Het nut valt mij tegen, als je stuurt op alleen SPA dan krijg je een vergelijkbaar effect omdat ook de prijs van energie laag is als er veel zon is. Echter, SPA denkt af en toe dat het handig is om in de nacht veel water te maken, wat je natuurlijk weer kan uitzetten door een tijdschema te maken.

Check wel even welke versie van Sunspec je omvormer ondersteund. Nibe volgt namelijk niet netjes de Sunspec standaard en leest hard-coded een aantal registers uit. Zeker bij het nieuwere Sunspec protocol gaat het dan volledig mis, omdat er op die adressen geen bruikbare data zit. Uiteindelijk heb ik voor mijn Growatt een ESPHome modbus server gemaakt die het vertaald in een protocol dat Nibe wel begrijpt.
Hoi Sten, zou je de ESPHome Modbus server kunnen delen voor de vertaling ? Mijn EME20 werkt niet goed met de solaredge 10k inverter, gaat niet naar mode 4 en er is ook geen aux uitgang die ik kan selecteren …bij voorbaat super bedankt! Marc

[ Voor 3% gewijzigd door MarcKeulers op 18-03-2025 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalnietemin
wickydude schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:22:
[...]

Hij zal dan eigenlijk je huis warmer maken, niet alleen je buffervat (ik ga uit van een open pomploze verdeler zonder naregeling).
Dat wil je niet onbeperkt.
Ik gebruik zelf Home assistant om met hulp van een relaiskastje de SG Ready functie te sturen. Daarbij kan ik zien dat hij de berekende Ta omhoog doet als dat wordt ingeschakeld.
Ik heb de boiler standaard op Normaal staan, maar in Home assistant check ik of ik veel PV energie teruglever, en schakel dan naar Tijdelijk luxe.
Uiteindelijk is het nut hiervan ook enigzins beperkt, meer dan 1 graad warmer wil ik het in huis niet krijgen, en de boiler hoeft ook weer niet door naar de 80 graden. Hangt natuurlijk af van hoeveel PV capaciteit je hebt. Ik krijg nooit alles in de warmtepomp/boiler gestopt.
Hi @wickydude , dank voor je reply.

Ik heb wel verdelers met pomp en zone regelingen. Dus mijn UKV300 300L buffervat voor de vloerverwarming mag wat mij betreft best 95 graden worden (max. temperatuur conform spec). Why not?
Hetzelfde voor mijn VPA 300/200-Cu 300L warmtapwater boiler, die kan conform spec ook tot 95 graden opwarmen. Mocht ik dan nog teveel PV produceren op de momenten dat ik er teruglever kosten voor zou moeten betalen dan dim ik mijn omvormer (of schakel die af). Althans, that's the plan....

T.a.v. de SG-ready, kun je iets meer vertellen over welk relaiskastje je gebruikt?
Kun je de mate waarin de stooklijn (+1, +2, +3 etc.) en het warmtapwater (x graden) beïnvloedt worden instellen?

Ik zag deze post (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81376506) van @FTL die in HAS aan het proberen is de SG Ready functie na te bootsen. Dat lijkt me wel maximaal flexibel. Ik ben aan het kijken of ik dat kan gaan combineren met: https://flexmeasures.io/

Groet en dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
desalnietemin schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 22:02:
[...]

Hi @wickydude , dank voor je reply.

Ik heb wel verdelers met pomp en zone regelingen. Dus mijn UKV300 300L buffervat voor de vloerverwarming mag wat mij betreft best 95 graden worden (max. temperatuur conform spec). Why not?
Hetzelfde voor mijn VPA 300/200-Cu 300L warmtapwater boiler, die kan conform spec ook tot 95 graden opwarmen. Mocht ik dan nog teveel PV produceren op de momenten dat ik er teruglever kosten voor zou moeten betalen dan dim ik mijn omvormer (of schakel die af). Althans, that's the plan....

T.a.v. de SG-ready, kun je iets meer vertellen over welk relaiskastje je gebruikt?
Kun je de mate waarin de stooklijn (+1, +2, +3 etc.) en het warmtapwater (x graden) beïnvloedt worden instellen?

Ik zag deze post (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81376506) van @FTL die in HAS aan het proberen is de SG Ready functie na te bootsen. Dat lijkt me wel maximaal flexibel. Ik ben aan het kijken of ik dat kan gaan combineren met: https://flexmeasures.io/

Groet en dank
Ok, met pompverdelers is het anders. Die mengt dan wat warm water bij, misschien ff checken, zijn dat die mengkraan een max temp heeft. CV water wordt meestal niet heter dan 70 graden.

Ik gebruik deze zigbee relaisbox: https://www.robbshop.nl/r...-zigbee-relais-schakelaar.
Aangesloten op twee aux contacten in de smo.ik schakel dus fysiek de contacten, niet zoals ftl de instellingen, dat lukt bij myuplink integratie bij mij niet. Ik gebruik geen modbus.
Bovendien laat ik de smo liever zelf zijn werk doen, geef alleen eigenlijk aan dat er zon beschikbaar is. Zoals SG ready bedoeld is.
Bii SG Ready gebruik ik momenteel alleen mode 2 en 3. Je kunt in de smo40 regelaar alleen kiezen of er gebruik van wordt gemaakt, voor verwarming, sww en koeling niet hoe sterk het effect is. Ik gebruik het niet voor koeling, wil geen kans op condensvorming op de vloer.
Ik kan mode 1 ook nog aanzetten, die vond ik wat te veel van het goede. Te warm in huis.
Ik schakel apart de sww naar Tijdelijk luxe als het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Als je bij Enphase kijkt, kan die ook een SG ready oplossing bieden, die werkt ook alleen met mode 2 en 3. Blokkeren en forceren doet Enphase niet. Dat grijpt te hard in denk ik, kun je mogelijk effecten krijgen die je niet wilt (te lang blokkeren kan bijvoorbeeld leiden tot te koude buitenunit waardoor ie later niet netjes kan starten als de blokkering er weer af gaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08:25
wickydude schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:19:
[...]

Dus als er veel zon is schakel ik via HA de Luxe stand in, dan krijg ik wat meer warm water.Of bij legionellarun. Ziet er dan bijvoorbeeld zo uit qua temperatuurverloop
Ik wil hier straks ook wat mee gaan knutselen. Ben je met modbus met HA verbonden, en zo ja, met welke entiteit schakel je dan de "Luxe" stand in? De SMOS40 Hot Water Demand mode kent alleen small/medium/large/smart control voor zover ik kan zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
Nee, geen modbus. En luxe zal bij jou Large zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-09 19:14
In de afgelopen twee weken is mijn SMO 40 (versie 9707R4) twee keer z'n verbinding met myUplink verloren. Kreeg mailtje van myUplink dat de verbinding verbroken was.

Even gekeken op de display, daar had hij gewoon een ethernet verbinding en ook was de SMO 40 intern gewoon pingbaar. Na wat tips uit andere Nibe topics heb ik bij de eerste keer verbinding verliezen het IP statisch ingesteld en DHCP dus uitgezet.

Maar nu gebeurde het gisteren opnieuw. Heb geprobeerd de UTP kabel er even uit te doen en terug erin. Maar hij kwam toen niet terug online by myUplink.

Uiteindelijk de hele SMO 40 maar uitgezet en weer aangezet. Toen kwam hij na een minuut of 8 wel weer online. (Zou kunnen dat UTP kabel erin en eruit misschien wel genoeg was geweest, heb daar uiteindelijk maar minuut of drie op gewacht :X ...)

Iemand anders hier last van?

zeroxcool.net - curity.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Mijn smo 40 verliest regelmatig (= meerdere malen per dag) voor een of enkele minuten de verbinding, maar daar krijg ik geen melding van (zit nog op 9696r6).
Ook met kabel verbonden, ik leef er maar mee.
Een keer in de week zou ik al een hele verbetering vinden:)

[ Voor 13% gewijzigd door wickydude op 19-03-2025 09:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 11:09
MarcKeulers schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:59:
[...]

Hoi Sten, zou je de ESPHome Modbus server kunnen delen voor de vertaling ? Mijn EME20 werkt niet goed met de solaredge 10k inverter, gaat niet naar mode 4 en er is ook geen aux uitgang die ik kan selecteren …bij voorbaat super bedankt! Marc
Bij deze. Ik lees mijn omvormer uit via HASS en gebruik de waarden daarvan om de correcte waardes in de ESPHome modbus server te krijgen. In de comments staat uitgelegd wat de verschillende registers bevatten. Sommige worden uberhaupt niet uitgelezen door Nibe, maar ik heb me wel aan de Sunspec specificaties gehouden. Ik gebruik hiervoor een apart LilyGo T-CAN485 boardje. Eerst had ik het draaien op de ESP die als Nibegw dienst doet met een extra UART naar MODBUS-RTU shield, maar dan lijkt het af een toe vast te lopen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
609
610
611
612
613
614
615
616
617
618
619
620
621
622
623
624
625
626
627
628
629
630
631
632
633
634
635
636
637
638
639
640
641
642
643
esphome:
  name: modbus-node
  friendly_name: mbnode

esp32:
  board: esp32dev
  framework:
    type: arduino

# Enable logging
logger:

# Enable Home Assistant API
api:
  reboot_timeout: 0s
  encryption:
    key: "PUTYOUROWN"

ota:
  - platform: esphome
    password: "PUTYOUROWN"

wifi:
  ssid: YOUR_SSID
  password: YOUR_PW
  power_save_mode: none

# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "MB Fallback Hotspot"
    password: "YOUROWNPW"

captive_portal:

# Set pins required for LilyGo T-CAN485 board
output:
  - platform: gpio
    id: ENABLE_PIN # Enable the chip
    pin:
      number: GPIO19
      inverted: true
    id: SE_PIN # Enable autodirection
    pin:
      number: GPIO17
    id: ENABLE_5V_PIN # Enable 5V pin for RS485 chip
    pin:
      number: GPIO16

# Configure uart that will be used
uart:
  - id: eme20_uart
    rx_pin: GPIO21
    tx_pin: GPIO22
    baud_rate: 9600
    #parity: EVEN

# Some helper functions to restart ESPHome from HA
button:
- platform: restart
  name: MBN Restart
- platform: safe_mode
  name: MBN Safe Mode Boot

# Sensors
sensor:
  - platform: homeassistant
    id: ac_current
    entity_id: sensor.rgl1cgh062_phase_1_current
    filters:
      - multiply: 10
    id: ac_voltage
    entity_id: sensor.rgl1cgh062_phase_1_voltage
    filters:
    id: ac_power
    entity_id: sensor.rgl1cgh062_phase_1_power
    filters:
    id: grid_freq
    entity_id: sensor.rgl1cgh062_grid_frequency
    filters:
      - multiply: 100
    id: dc_power
    entity_id: sensor.rgl1cgh062_pv_input_actual
    filters:
    id: pv1_voltage
    entity_id: sensor.rgl1cgh062_pv1_voltage
    filters:
    id: pv2_voltage
    entity_id: sensor.rgl1cgh062_pv2_voltage
    filters:
    id: pv1_current
    entity_id: sensor.rgl1cgh062_pv1_current
    filters:
    id: pv2_current
    entity_id: sensor.rgl1cgh062_pv2_current
    filters:
    id: pv_temp1
    entity_id: sensor.rgl1cgh062_inverter_temperature
    filters:
    id: pv_temp2
    entity_id: sensor.rgl1cgh062_intelligent_power_management_temperature
    filters:
    id: pv_state
    entity_id: sensor.rgl1cgh062_state
    id: ac_energy_lifetime
    entity_id: sensor.rgl1cgh062_generated_energy_total
    filters:

# Sunspec imitator for EME20
modbus:
   - uart_id: eme20_uart
     id: modbus_server
     role: server

modbus_controller:
  - modbus_id: modbus_server
    address: 0x01
    command_throttle: 10ms
    server_registers:
    # SunS
      - address: 40000
        value_type: U_WORD
        read_lambda: |-
          return 0x5375;
      - address: 40001
          return 0x6E53;
    # Standard model
      - address: 40002
          return 0x0001;
      - address: 40003
          return 0x041;
      - address: 40004
          return 0x2020;
      - address: 40005
          return 0x2020;
      - address: 40006
          return 0x5620;
      - address: 40007
          return 0x496E;
      - address: 40008
          return 0x7665;
      - address: 40009
          return 0x7274;
      - address: 40010
          return 0x6572;
      - address: 40011
          return 0x2020;
      - address: 40012
          return 0x0000;
      - address: 40013
          return 0x0000;                     
      - address: 40014
          return 0x0000;
      - address: 40015
          return 0x0000;              
      - address: 40016
          return 0x0000;     
      - address: 40017
          return 0x0000;           
      - address: 40018
          return 0x0000;     
      - address: 40019
          return 0x0000;
      - address: 40020
          return 0x5056;
      - address: 40021
          return 0x2020;
      - address: 40022
          return 0x2033;
      - address: 40023
          return 0x3630;
      - address: 40024
          return 0x2020;
      - address: 40025
          return 0x2020;
      - address: 40026
          return 0x2000;
      - address: 40027
          return 0x0000;
      - address: 40028
          return 0x0000;
      - address: 40029
          return 0x0000;
      - address: 40030
          return 0x0000;
      - address: 40031
          return 0x0000;
      - address: 40032
          return 0x0000;
      - address: 40033
          return 0x0000;
      - address: 40034
          return 0x0000;
      - address: 40035
          return 0x0000;
      - address: 40036
          return 0x2020;
      - address: 40037
          return 0x2020;
      - address: 40038
          return 0x2020;
      - address: 40039
          return 0x2020;
      - address: 40040
          return 0x2020;
      - address: 40041
          return 0x2020;          
      - address: 40042
          return 0x2020;
      - address: 40043
          return 0x2020;
      - address: 40044
          return 0x3F2F;
      - address: 40045
          return 0x312E;
      - address: 40046
          return 0x3030;
      - address: 40047
          return 0x0000;
      - address: 40048
          return 0x0000;
      - address: 40049
          return 0x0000;
      - address: 40050
          return 0x0000;
      - address: 40051
          return 0x0000;
      - address: 40052
          return 0x5247;
      - address: 40053
          return 0x4C31;
      - address: 40054
          return 0x4347;
      - address: 40055
          return 0x4830;
      - address: 40056
          return 0x3632;
      - address: 40057
          return 0x0000;
      - address: 40058
          return 0x0000;
      - address: 40059
          return 0x0000; 
      - address: 40060
          return 0x0000;
      - address: 40061
          return 0x0000;
      - address: 40062
          return 0x0000;
      - address: 40063
          return 0x0000; 
      - address: 40064
          return 0x0000;
      - address: 40065
          return 0x0000;
      - address: 40066
          return 0x0000;
      - address: 40067
          return 0x0000;           
      - address: 40068
          return 0x0001;
     # - address: 40069
     #   value_type: U_WORD
     #   read_lambda: |-
     #     return 0x8000;
#Sunspec 101 model
      - address: 40069  #Single phase
          return 0x0065;
      - address: 40070  #Length = 50
          return 0x0032;
      - address: 40071  #AC current total
          return id(ac_current).state;
      - address: 40072  #AC current A
      - address: 40073  #X
          return 0x0000;
      - address: 40074  #X
          return 0x0000;
      - address: 40075  #Current SF, 0.1x
        value_type: S_WORD
          return 0xFFFF;
      - address: 40076  #AC voltage AB
          return id(ac_voltage).state;            
      - address: 40077  #X
          return 0x0000;
      - address: 40078  #X
          return 0x0000;
      - address: 40079  #AC voltage AN
      - address: 40080  #X
          return 0x0000;
      - address: 40081  #X
          return 0x0000;
      - address: 40082  #AC voltage SF
          return 0xFFFF; 
      - address: 40083  #AC Power
          return id(ac_power).state;
      - address: 40084  #AC power SF 0.1x
          return 0xFFFF;
      - address: 40085  #AC frequency
          return id(grid_freq).state;
      - address: 40086  #AC freq SF 0.01x
          return 0xFFFE;           
      - address: 40087  #Apparant power
      - address: 40088  #Apparant power SF 0.1x
          return 0xFFFF;
      - address: 40089  #Reactive power
          return 0x0000;
      - address: 40090  #Reactive power SF 0.1x
          return 0xFFFF;
      - address: 40091  #PF
          return 0x0001;
      - address: 40092  #PF SF
          return 0x0000; 
      - address: 40093  #Lifetime energy word 1
        value_type: U_DWORD
          return id(ac_energy_lifetime).state;
      - address: 40095  #Lifetime energy SF 100x
          return 0x0002;
      - address: 40096  #DC current
          return id(pv1_current).state + id(pv2_current).state;           
      - address: 40097  #DC Current SF 0.1x
          return 0xFFFF;
      - address: 40098  #DC voltage
          return (id(pv1_voltage).state + id(pv2_voltage).state)/2;
      - address: 40099  #DC voltage SF 0.1x
          return 0xFFFF;
      - address: 40100  #DC power
          return id(dc_power).state;
      - address: 40101  #DC power SF 0.1x
          return 0xFFFF;
      - address: 40102  #Temperature cabin (mandatory)
          return id(pv_temp1).state; 
      - address: 40103  #Temperature heatsink
          return id(pv_temp2).state; 
      - address: 40104  #Temperature transformer
          return 0x0000;
      - address: 40105  #Temp other
          return 0x0000;
      - address: 40106  #Temp SF 0.1x
          return 0xFFFF;           
      - address: 40107  #Operating state
          switch (int((id(pv_state).state))){
             case 0:
               return 0x0002;
             case 1:
               return 0x0004;
             case 3:
               return 0x0007;
             default:
               return 0x0000;
          }     
      - address: 40108  #Vendor operating code
          return 0x0000;          
      - address: 40109  #Event1
          return 0x0000;
      - address: 40110
          return 0x0000;
      - address: 40111  #Event2
          return 0x0000;
      - address: 40112
          return 0x0000; 
      - address: 40113  #Vendor event 1
          return 0x0000;
      - address: 40114
          return 0x0000;
      - address: 40115  #Vendor event 2
          return 0x0000;
      - address: 40116
          return 0x0000;           
      - address: 40117  #Vendor event 3
          return 0x0000;
      - address: 40118
          return 0x0000;
      - address: 40119  #Vendor event 4
          return 0x0000;
      - address: 40120
          return 0x0000;

My case has so many fans that it hovers above the ground

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Sinds maandagmiddag 1700 was de verwarming uit.
De zon maakt de woning in de loop van de dag warm genoeg.

Vanochtend (woensdag) ging het weer aan, en gelukkig maar heel kort. Ik was benieuwd of hij een hoge Ta zou gaan berekenen maar dat viel me mee en hij ging al snel weer terug.

Machine learning deed vandaag z'n werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-09 21:47
Knowbody schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:43:
Sinds maandagmiddag 1700 was de verwarming uit.
De zon maakt de woning in de loop van de dag warm genoeg.

Vanochtend (woensdag) ging het weer aan, en gelukkig maar heel kort. Ik was benieuwd of hij een hoge Ta zou gaan berekenen maar dat viel me mee en hij ging al snel weer terug.

Machine learning deed vandaag z'n werk.
Dat is echt knap! Zelf heb ik afgelopen tijd 2 defrost en 10 kWh verbruikt, dinsdag 6 defrost en 15 kWh, en vandaag weer 6 defrost en 10 kWh. Heb jij op die dagen ook een laag verbruik gehad, aangezien je warmtepomp niet hoeft te draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnJaJoRe
Bij mij lijkt de AI-regulering subjectief duidelijk beter, kennelijk werkt het met alleen radiatoren goed
In de grafieken is het gerschil opvallend, Januari een heel ander patroon dan nu in Maart
Het systeem lijkt mijn programma beter te volgen, de temperatuur in de woonkamer waar ook de RMU S40 hangt is dagelijks keurig op schema
Wel lijkt het stroomverbruik wat meer, dagelijks geschatte COP 4 a 4.5 waar die eerder bij temperaturen boven nul wel 5 was

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8FmcfEws2AtDYKCZNbtcuTKcqFE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pYQ7om27CwYqQDVUVNEHO5KO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VSzP_UC9_DAbHlXn5tijHfT-Xdw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ESs2CigUffcM9MkXzxMkK51Z.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BUnPD1stzPlLptgNhZu2qYVKxV0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gG6RRrm8gpOPQC5a8UXi06Fw.png?f=fotoalbum_large

Boven: typisch patroon in januari met stooklijnregeling
Tweede: typisch patroon sinds update
Derde: dagelijkse programma
Ik gebruik de curve van BT16 als defrost-markering
Wat nog opvalt is dat die curve sinds de update fragmenteert
Compressorpiek op 16.00u is SWW-opwarming naar vraag ‘klein’ =50’

[ Voor 9% gewijzigd door AnJaJoRe op 19-03-2025 18:44 ]

F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 RSV300X boiler UKV100 serieel-buffer Alleen Radiatoren PV9200Wp Oppervlak 200m2 600m3 bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcKeulers
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 30-07 19:02
Sten Vollebregt schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:54:
[...]

Bij deze. Ik lees mijn omvormer uit via HASS en gebruik de waarden daarvan om de correcte waardes in de ESPHome modbus server te krijgen. In de comments staat uitgelegd wat de verschillende registers bevatten. Sommige worden uberhaupt niet uitgelezen door Nibe, maar ik heb me wel aan de Sunspec specificaties gehouden. Ik gebruik hiervoor een apart LilyGo T-CAN485 boardje. Eerst had ik het draaien op de ESP die als Nibegw dienst doet met een extra UART naar MODBUS-RTU shield, maar dan lijkt het af een toe vast te lopen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
609
610
611
612
613
614
615
616
617
618
619
620
621
622
623
624
625
626
627
628
629
630
631
632
633
634
635
636
637
638
639
640
641
642
643
esphome:
  name: modbus-node
  friendly_name: mbnode

esp32:
  board: esp32dev
  framework:
    type: arduino

# Enable logging
logger:

# Enable Home Assistant API
api:
  reboot_timeout: 0s
  encryption:
    key: "PUTYOUROWN"

ota:
  - platform: esphome
    password: "PUTYOUROWN"

wifi:
  ssid: YOUR_SSID
  password: YOUR_PW
  power_save_mode: none

# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "MB Fallback Hotspot"
    password: "YOUROWNPW"

captive_portal:

# Set pins required for LilyGo T-CAN485 board
output:
    id: ENABLE_PIN # Enable the chip
    pin:
      number: GPIO19
    id: SE_PIN # Enable autodirection
    pin:
      number: GPIO17
    id: ENABLE_5V_PIN # Enable 5V pin for RS485 chip
    pin:
      number: GPIO16

# Configure uart that will be used
uart:
  - id: eme20_uart
    rx_pin: GPIO21
    tx_pin: GPIO22
    baud_rate: 9600
    #parity: EVEN

# Some helper functions to restart ESPHome from HA
button:
- platform: restart
  name: MBN Restart
- platform: safe_mode
  name: MBN Safe Mode Boot

# Sensors
sensor:
    id: ac_current
    entity_id: sensor.rgl1cgh062_phase_1_current
    filters:
    id: ac_voltage
    entity_id: sensor.rgl1cgh062_phase_1_voltage
    filters:
    id: ac_power
    entity_id: sensor.rgl1cgh062_phase_1_power
    filters:
    id: grid_freq
    entity_id: sensor.rgl1cgh062_grid_frequency
    filters:
      - multiply: 100
    id: dc_power
    entity_id: sensor.rgl1cgh062_pv_input_actual
    filters:
    id: pv1_voltage
    entity_id: sensor.rgl1cgh062_pv1_voltage
    filters:
    id: pv2_voltage
    entity_id: sensor.rgl1cgh062_pv2_voltage
    filters:
    id: pv1_current
    entity_id: sensor.rgl1cgh062_pv1_current
    filters:
    id: pv2_current
    entity_id: sensor.rgl1cgh062_pv2_current
    filters:
    id: pv_temp1
    entity_id: sensor.rgl1cgh062_inverter_temperature
    filters:
    id: pv_temp2
    entity_id: sensor.rgl1cgh062_intelligent_power_management_temperature
    filters:
    id: pv_state
    entity_id: sensor.rgl1cgh062_state
    id: ac_energy_lifetime
    entity_id: sensor.rgl1cgh062_generated_energy_total
    filters:

# Sunspec imitator for EME20
modbus:
   - uart_id: eme20_uart
     id: modbus_server
     role: server

modbus_controller:
  - modbus_id: modbus_server
    address: 0x01
    command_throttle: 10ms
    server_registers:
    # SunS
      - address: 40000
          return 0x5375;
      - address: 40001
          return 0x6E53;
    # Standard model
      - address: 40002
          return 0x0001;
      - address: 40003
          return 0x041;
      - address: 40004
          return 0x2020;
      - address: 40005
          return 0x2020;
      - address: 40006
          return 0x5620;
      - address: 40007
          return 0x496E;
      - address: 40008
          return 0x7665;
      - address: 40009
          return 0x7274;
      - address: 40010
          return 0x6572;
      - address: 40011
          return 0x2020;
      - address: 40012
          return 0x0000;
      - address: 40013
          return 0x0000;                     
      - address: 40014
          return 0x0000;
      - address: 40015
          return 0x0000;              
      - address: 40016
          return 0x0000;     
      - address: 40017
          return 0x0000;           
      - address: 40018
          return 0x0000;     
      - address: 40019
          return 0x0000;
      - address: 40020
          return 0x5056;
      - address: 40021
          return 0x2020;
      - address: 40022
          return 0x2033;
      - address: 40023
          return 0x3630;
      - address: 40024
          return 0x2020;
      - address: 40025
          return 0x2020;
      - address: 40026
          return 0x2000;
      - address: 40027
          return 0x0000;
      - address: 40028
          return 0x0000;
      - address: 40029
          return 0x0000;
      - address: 40030
          return 0x0000;
      - address: 40031
          return 0x0000;
      - address: 40032
          return 0x0000;
      - address: 40033
          return 0x0000;
      - address: 40034
          return 0x0000;
      - address: 40035
          return 0x0000;
      - address: 40036
          return 0x2020;
      - address: 40037
          return 0x2020;
      - address: 40038
          return 0x2020;
      - address: 40039
          return 0x2020;
      - address: 40040
          return 0x2020;
      - address: 40041
          return 0x2020;          
      - address: 40042
          return 0x2020;
      - address: 40043
          return 0x2020;
      - address: 40044
          return 0x3F2F;
      - address: 40045
          return 0x312E;
      - address: 40046
          return 0x3030;
      - address: 40047
          return 0x0000;
      - address: 40048
          return 0x0000;
      - address: 40049
          return 0x0000;
      - address: 40050
          return 0x0000;
      - address: 40051
          return 0x0000;
      - address: 40052
          return 0x5247;
      - address: 40053
          return 0x4C31;
      - address: 40054
          return 0x4347;
      - address: 40055
          return 0x4830;
      - address: 40056
          return 0x3632;
      - address: 40057
          return 0x0000;
      - address: 40058
          return 0x0000;
      - address: 40059
          return 0x0000; 
      - address: 40060
          return 0x0000;
      - address: 40061
          return 0x0000;
      - address: 40062
          return 0x0000;
      - address: 40063
          return 0x0000; 
      - address: 40064
          return 0x0000;
      - address: 40065
          return 0x0000;
      - address: 40066
          return 0x0000;
      - address: 40067
          return 0x0000;           
      - address: 40068
          return 0x0001;
     # - address: 40069
     #   value_type: U_WORD
     #   read_lambda: |-
     #     return 0x8000;
#Sunspec 101 model
      - address: 40069  #Single phase
          return 0x0065;
      - address: 40070  #Length = 50
          return 0x0032;
      - address: 40071  #AC current total
      - address: 40072  #AC current A
      - address: 40073  #X
          return 0x0000;
      - address: 40074  #X
          return 0x0000;
      - address: 40075  #Current SF, 0.1x
          return 0xFFFF;
      - address: 40076  #AC voltage AB
      - address: 40077  #X
          return 0x0000;
      - address: 40078  #X
          return 0x0000;
      - address: 40079  #AC voltage AN
      - address: 40080  #X
          return 0x0000;
      - address: 40081  #X
          return 0x0000;
      - address: 40082  #AC voltage SF
          return 0xFFFF; 
      - address: 40083  #AC Power
      - address: 40084  #AC power SF 0.1x
          return 0xFFFF;
      - address: 40085  #AC frequency
          return id(grid_freq).state;
      - address: 40086  #AC freq SF 0.01x
          return 0xFFFE;           
      - address: 40087  #Apparant power
      - address: 40088  #Apparant power SF 0.1x
          return 0xFFFF;
      - address: 40089  #Reactive power
          return 0x0000;
      - address: 40090  #Reactive power SF 0.1x
          return 0xFFFF;
      - address: 40091  #PF
          return 0x0001;
      - address: 40092  #PF SF
          return 0x0000; 
      - address: 40093  #Lifetime energy word 1
        value_type: U_DWORD
          return id(ac_energy_lifetime).state;
      - address: 40095  #Lifetime energy SF 100x
          return 0x0002;
      - address: 40096  #DC current
          return id(pv1_current).state + id(pv2_current).state;           
      - address: 40097  #DC Current SF 0.1x
          return 0xFFFF;
      - address: 40098  #DC voltage
          return (id(pv1_voltage).state + id(pv2_voltage).state)/2;
      - address: 40099  #DC voltage SF 0.1x
          return 0xFFFF;
      - address: 40100  #DC power
          return id(dc_power).state;
      - address: 40101  #DC power SF 0.1x
          return 0xFFFF;
      - address: 40102  #Temperature cabin (mandatory)
          return id(pv_temp1).state; 
      - address: 40103  #Temperature heatsink
          return id(pv_temp2).state; 
      - address: 40104  #Temperature transformer
          return 0x0000;
      - address: 40105  #Temp other
          return 0x0000;
      - address: 40106  #Temp SF 0.1x
          return 0xFFFF;           
      - address: 40107  #Operating state
          switch (int((id(pv_state).state))){
             case 0:
               return 0x0002;
             case 1:
               return 0x0004;
             case 3:
               return 0x0007;
             default:
               return 0x0000;
          }     
      - address: 40108  #Vendor operating code
          return 0x0000;          
      - address: 40109  #Event1
          return 0x0000;
      - address: 40110
          return 0x0000;
      - address: 40111  #Event2
          return 0x0000;
      - address: 40112
          return 0x0000; 
      - address: 40113  #Vendor event 1
          return 0x0000;
      - address: 40114
          return 0x0000;
      - address: 40115  #Vendor event 2
          return 0x0000;
      - address: 40116
          return 0x0000;           
      - address: 40117  #Vendor event 3
          return 0x0000;
      - address: 40118
          return 0x0000;
      - address: 40119  #Vendor event 4
          return 0x0000;
      - address: 40120
          return 0x0000;
Sten, super bedankt, hier ga ik mee aan de slag, ik heb een driefase omvormer, moet wat meer data inlezen …rapporteer terug als ie werkt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
warsame schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:32:
[...]

Dat is echt knap! Zelf heb ik afgelopen tijd 2 defrost en 10 kWh verbruikt, dinsdag 6 defrost en 15 kWh, en vandaag weer 6 defrost en 10 kWh. Heb jij op die dagen ook een laag verbruik gehad, aangezien je warmtepomp niet hoeft te draaien?
Knap? Nee hoor. Dinsdag veel zon en nog teren op te veel warmte die er maandag in is gepompd.
De mijne is dol op defrosts. Soms al vlak na het starten. Optimaal ? Nee. Niet echt.

Ik vind de zuinigheid van de split unit AMS (broertje van F2040) tegenvallen. Uiteraard komt dat ook doordat het een ouder model is die bij mij ook nog eens teveel vermogen heeft. Hij lijkt niet geoptimaliseerd voor hoe ik het gebruik. De maximale Ta heb ik ingesteld (1.30.6) op 28 graden (wat mede ervoor zorgt dat hij niet ontspoort in z'n regeling)!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kPX-sPE3BQQu4iz2Uin36ugttSI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gFRn1T4jqN10rBkQeV4AAtxI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJUdW64KvA8caH1z-9oai6sbI08=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/efv2qQuDirKnmAIPKJi2iiug.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GKk8-ou5ZCCReWPpMdcBvET-ePM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jb2SSudQn3DlHfCSJz8jgfPC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
clodders schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 17:15:
[...]

Heb het getest.

Een schema werkt wel degelijk.

Hier heb ik het nu zo dat de WP in de nacht niets mag doen, want overdag veel zon.
Dus hij staat op 20 graden in de nacht tot 07.00u.

Dat dit actief is kun je zien in menu 1.4

Prompt om 7u loopt de berekende Ta weer op, die stond de hele nacht op berekend 20 gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
Knowbody schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 07:09:
[...]

Heb het getest.

Een schema werkt wel degelijk.

Hier heb ik het nu zo dat de WP in de nacht niets mag doen, want overdag veel zon.
Dus hij staat op 20 graden in de nacht tot 07.00u.

Dat dit actief is kun je zien in menu 1.4

Prompt om 7u loopt de berekende Ta weer op, die stond de hele nacht op berekend 20 gr
Ik heb een ander NIBE systeem en bij mij komt menu 1.4 niet voor, ik kan in menu 1.9.4 regelen of het systeem maar de RMU kijkt of niet.
Dus ik kan dat niet zien wat jij wel ziet.
Ook geef je niet aan of je gebruik maakt van de RMU of gebruik maakt van tijdschema’s.
Als je de RMU heeft aangevinkt dan bepaalt deze de binnentemperatuur. Als deze uitgeschakeld is dat moet je werken met tijdschema’s. Dus wat is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnJaJoRe
clodders schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:39:
[...]

Ik heb een ander NIBE systeem en bij mij komt menu 1.4 niet voor, ik kan in menu 1.9.4 regelen of het systeem maar de RMU kijkt of niet.
Ook geef je niet aan of je gebruik maakt van de RMU of gebruik maakt van tijdschema’s.
Als je de RMU heeft aangevinkt dan bepaalt deze de binnentemperatuur. Als deze uitgeschakeld is dat moet je werken met tijdschema’s. Dus wat is het?
Volgens mij is dit niet waar, ik gebruik de RMU S40 aangevinkt en heb in MyUplink een programma gemaakt, (dat is ongewijzigd na de update) zie mijn beschrijving gisteren.
Systeem volgt prima mijn schema met de temperatuur van de RMU, ook goed zichtbaar in het verschil van grafiek in januari met stooklijnsturing en nu in maart met RMU en schema sturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
AnJaJoRe schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:49:
[...]

Volgens mij is dit niet waar, ik gebruik de RMU S40 aangevinkt en heb in MyUplink een programma gemaakt, (dat is ongewijzigd na de update) zie mijn beschrijving gisteren.
Systeem volgt prima mijn schema met de temperatuur van de RMU, ook goed zichtbaar in het verschil van grafiek in januari met stooklijnsturing en nu in maart met RMU en schema sturing
Wat is niet waar. leg dit een uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnJaJoRe
clodders schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:57:
[...]

Wat is niet waar. leg dit een uit!
Je schreef dat als de RMU is aangevinkt een vast schema (ik lees dan “programma”) niet meer gevolgd wordt, en dat doet het dus wel, en zelfs beter dan voor update

[ Voor 5% gewijzigd door AnJaJoRe op 20-03-2025 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
AnJaJoRe schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:01:
[...]

Je schreef dat als de RMU is aangevinkt een vast schema (ik lees dan “programma”) niet meer gevolgd wordt, en dat doet het dus wel, en zelfs beter dan voor update
Als de RMU 40 is ingesteld op een constante temperatuur van 21 graden Celsius, maar het warmteschema is ingesteld op 19 graden Celsius, dan ontstaat er een conflict tussen de ingestelde temperatuur en het schema.
De RMU 40 zal doorgaans de prioriteit geven aan het ingestelde warmteschema. Echter Mr. Jinx schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:47 dat dit bij hem niet het geval is en dan ga je zoeken wat is hiervan de oorzaak.
Hij verwacht dat in het display van de RMU 40 de 21 graden zal worden veranderen naar 19 graden als het nieuwe tijdschema ingaat.
Niet geeft hij aan hoe het systeem reageert in de nacht.
Je geeft aan dat jouw systeem prima je schema volgt en dat geloof ik wel.
Niet geeft je aan of de temperatuur in het display wordt veranderd in dit geval van 21 naar 19 graden en dit was de vraag.
Ook heb ik gezegd als je de RMU heeft aangevinkt dan bepaalt deze de binnentemperatuur maar als deze uitgeschakeld is dat moet je werken met tijdschema’s hier is geen spelt tussen te krijgen.
De vraag blijf staan wordt de veranderde temperatuur zichtbaar in de display heb dit niet uitgetest want ik werk alleen met de RMU 40 en niet met tijdsblokken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnJaJoRe
clodders schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:27:
[...]

Als de RMU 40 is ingesteld op een constante temperatuur van 21 graden Celsius, maar het warmteschema is ingesteld op 19 graden Celsius, dan ontstaat er een conflict tussen de ingestelde temperatuur en het schema.
De RMU 40 zal doorgaans de prioriteit geven aan het ingestelde warmteschema. Echter Mr. Jinx schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:47 dat dit bij hem niet het geval is en dan ga je zoeken wat is hiervan de oorzaak.
Hij verwacht dat in het display van de RMU 40 de 21 graden zal worden veranderen naar 19 graden als het nieuwe tijdschema ingaat.
Niet geeft hij aan hoe het systeem reageert in de nacht.
Je geeft aan dat jouw systeem prima je schema volgt en dat geloof ik wel.
Niet geeft je aan of de temperatuur in het display wordt veranderd in dit geval van 21 naar 19 graden en dit was de vraag.
Ook heb ik gezegd als je de RMU heeft aangevinkt dan bepaalt deze de binnentemperatuur maar als deze uitgeschakeld is dat moet je werken met tijdschema’s hier is geen spelt tussen te krijgen.
De vraag blijf staan wordt de veranderde temperatuur zichtbaar in de display heb dit niet uitgetest want ik werk alleen met de RMU 40 en niet met tijdsblokken
Dan is het antwoord op je vraag dat het display niet aanpast naar de stand die het ingestelde schema voorschrijft, maar de pomp levert wel de temp van het schema.
Onderstaand 2 fotootjes van RMU, de eerste vóór aanraken, actuele temp en de temp buiten, licht gedempte intensiteit display, de tweede na activeren, actuele temp nu 20,7 en de ingestelde temp RMU 20, terwijl schema nu 19,5 voorschrijft.
Het is nu warm in de kamer op het zuiden, waardoor het systeem stilstaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/omYPE2WkL4VsjDl2pah8-6qxMi4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eBYWBAV2yAn2aIW4ygDiWdTk.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Chy-C3Eo4G2Sb6VcRh_EcZF8h5Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4BWOExiFspBTGmLJFJ4RDK22.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
AnJaJoRe schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:37:
[...]

Dan is het antwoord op je vraag dat het display niet aanpast naar de stand die het ingestelde schema voorschrijft, maar de pomp levert wel de temp van het schema.
Onderstaand 2 fotootjes van RMU, de eerste vóór aanraken, actuele temp en de temp buiten, licht gedempte intensiteit display, de tweede na activeren, actuele temp nu 20,7 en de ingestelde temp RMU 20, terwijl schema nu 19,5 voorschrijft.
Het is nu warm in de kamer op het zuiden, waardoor het systeem stilstaat

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt voor je antwoord en het is mij duidelijk hoe het systeem op dit onderdeel werkt.
Mijn systeem is al in 2018 geplaatst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
clodders schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:39:
[...]

Dan heb jij geen S40 dus geen machine learning update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Niet online
AnJaJoRe schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:37:
[...]

Dit lijkt inderdaad te kloppen. Ik heb dit ook bij Nibe nagevraagd.

Het schema wordt gewoon gevolgd met de RMU actief, maar de temperatuur op het display wordt daar helaas niet op aangepast.
Stel: je past handmatig de temperatuur aan en zet 'm op 25 graden, dan wordt tijdelijke de temperatuur aangepast tot het volgende klokprograam. Dan wordt de temperatuur weer terug gezet naar het schema.

Het verwarrende vind ik dat dan de temperatuur op het display op 25 graden blijft staan, terwijl dat eigenlijk niet de temp is waar de warmtepomp daadwerkelijk op staat ingesteld volgens het klokprogramma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
Knowbody schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 21:23:
[...]

Knap? Nee hoor. Dinsdag veel zon en nog teren op te veel warmte die er maandag in is gepompd.
De mijne is dol op defrosts. Soms al vlak na het starten. Optimaal ? Nee. Niet echt.

Ik vind de zuinigheid van de split unit AMS (broertje van F2040) tegenvallen. Uiteraard komt dat ook doordat het een ouder model is die bij mij ook nog eens teveel vermogen heeft. Hij lijkt niet geoptimaliseerd voor hoe ik het gebruik. De maximale Ta heb ik ingesteld (1.30.6) op 28 graden (wat mede ervoor zorgt dat hij niet ontspoort in z'n regeling)!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij mij staat de max Ta op 50 graden. Ik zie dat Ta laatste dagen weleens richting 50c aantikt, wellicht tijdens SWW Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fi7P29h9Dh0u92RgbywFUJ7TlbY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/53LTGYRwbgGTSLTEuzMk5lox.png?f=fotoalbum_largeen omdat ik alleen radioteren heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
Knowbody schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:47:
[...]

Dan heb jij geen S40 dus geen machine learning update.
Dat klopt heb een NIBE F2040-08, een VVM 320 met 180 liter en een RMU 40 die ook met tijdschema kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
warsame schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:10:
[...]

Bij mij staat de max Ta op 50 graden. Ik zie dat Ta laatste dagen weleens richting 50c aantikt, wellicht tijdens SWW [Afbeelding]en omdat ik alleen radioteren heb?
Heb je radiatorventilatoren onder de radiators hangen?
Hierbij een plaatje van mijn warmtepomp over dezelfde periode. De Ta staat op 45 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fve7Ioj6X8fghREiPYp0ZlxurvI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VqZqZqZeVTB9SNRvWYAYbxBg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
clodders schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:30:
[...]

Heb je radiatorventilatoren onder de radiators hangen?
Hierbij een plaatje van mijn warmtepomp over dezelfde periode. De Ta staat op 45 graden.
[Afbeelding]
Ja ik heb ook ventilatoren eronder hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:32

ReLight

echo("What Now ? !")

Nu met de self learning update op de s2125 staat de Ta lager dan voor mn radiatoren boven wenselijk is.

Hoe toch de Ta iets bij te stellen?

Ps, na twee! Weken kwam Nibe de inverter totaal vervangen. Spanning regeling was geheel kapot.

[ Voor 25% gewijzigd door ReLight op 21-03-2025 20:57 ]

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
ReLight schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 20:56:
Nu met de self learning update op de s2125 staat de Ta lager dan voor mn radiatoren boven wenselijk is.

Hoe toch de Ta iets bij te stellen?

Ps, na twee! Weken kwam Nibe de inverter totaal vervangen. Spanning regeling was geheel kapot.
Mogelijk kijkt de machine learning naar het ingestelde afgiftesysteem en mogelijk ook naar de DOT instellingen.
Je kunt proberen je maximale aanvoertemperatuur te verhogen, mogelijk kijkt hij daar ook naar.

Sinds ik die heb verlaagd (28 gr) is hij rustiger geworden met de berekende Ta.

Maar goed. De winter is voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 10:20

koekjah

Luctor et emergo

Hopelijk kan iemand mij advies geven over het volgende. Twee jaar geleden is onze nieuwbouwwoning opgeleverd. Deze kwam met de Nibe vvm250 icm de F2050 buitenunit. Omdat we bang waren dat de warmwater capaciteit te weinig zou zijn, konden we - tegen ruime meerprijs - een zogenaamde hotfill boiler laten installeren.
Dit bleek achteraf een Nibe eminent boiler van 100 liter, wat niet eens specifiek een hotfill is.

Bij oplevering had ik al twijfels aan de installateur. Geen uitleg, unit nog op fabrieksinstellingen en hij had de gebruiksaanwijzing nodig om hem in te stellen. Kan natuurlijk, maar het blijkt dat het installatiebedrijf ook helemaal geen erkende dealer/servicepunt is van Nibe.

Nu, twee jaar later, hebben we savonds regelmatig last van koud water tijdens het douchen. We douchen niet vaker als voorheen en hebben ook niet aan de instellingen gezeten. Mijn vrouw doucht lang, maar ook niet zo extreem. Zojuist was de watertemperatuur nog 34 graden na één douchebeurt.

Natuurlijk ga ik morgen een melding maken bij de installateur, maar heb er bar weinig vertrouwen in en gaat weer een lang traject worden. Heb het gevoel dat e.e.a. niet goed zit, maar het ontbreekt aan de kennis dit te bevestigen.

Iemand tips in deze situatie? Wellicht kijken of Nibe zelf een monteur langs kan sturen als second opinion?

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 00:25
koekjah schreef op zondag 23 maart 2025 @ 20:57:
Hopelijk kan iemand mij advies geven over het volgende. Twee jaar geleden is onze nieuwbouwwoning opgeleverd. Deze kwam met de Nibe vvm250 icm de F2050 buitenunit. Omdat we bang waren dat de warmwater capaciteit te weinig zou zijn, konden we - tegen ruime meerprijs - een zogenaamde hotfill boiler laten installeren.
Dit bleek achteraf een Nibe eminent boiler van 100 liter, wat niet eens specifiek een hotfill is.

Bij oplevering had ik al twijfels aan de installateur. Geen uitleg, unit nog op fabrieksinstellingen en hij had de gebruiksaanwijzing nodig om hem in te stellen. Kan natuurlijk, maar het blijkt dat het installatiebedrijf ook helemaal geen erkende dealer/servicepunt is van Nibe.

Nu, twee jaar later, hebben we savonds regelmatig last van koud water tijdens het douchen. We douchen niet vaker als voorheen en hebben ook niet aan de instellingen gezeten. Mijn vrouw doucht lang, maar ook niet zo extreem. Zojuist was de watertemperatuur nog 34 graden na één douchebeurt.

Natuurlijk ga ik morgen een melding maken bij de installateur, maar heb er bar weinig vertrouwen in en gaat weer een lang traject worden. Heb het gevoel dat e.e.a. niet goed zit, maar het ontbreekt aan de kennis dit te bevestigen.

Iemand tips in deze situatie? Wellicht kijken of Nibe zelf een monteur langs kan sturen als second opinion?
Op de site van Nibe kun je een service aanvraag of inbedrijfstelling aanvragen,maar dat is eigenlijk alleen voor installateurs.
Je zou je kunnen bellen en de situatie uitleggen, wellicht dat ze alsnog komen.
https://www.nibe.eu/nl-nl/installateur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
koekjah schreef op zondag 23 maart 2025 @ 20:57:

Wij kunnen hier niet zo veel mee, want de informatie is daarvoor te summier.

Wel weet ik zeker dat er wat te tunen valt, bijvoorbeeld op het gebied van de verwarming.
Maar dat was je vraag niet.

Omdat de boiler niet zo groot is de VVM 225 heeft netto 176 liter waterinhoud, zul je het tapwater comfort op Luxe/Groot moeten zetten om zoveel mogelijk douchewater beschikbaar te hebben. Je kunt daarvan de maximale waarde instellen op bijvoorbeeld 65 graden (dan hoef je ook geen legionella programma te draaien) en de onder waarde zodanig dat de WP vrij snel weer warmwater gaat maken. De prioriteit (4.9.1) daarvan kun je aanpassen naar 60 of bijvoorbeeld 90 minuten, zodat hij niet steeds afwisselt tussen verwarmen en warmwater. Dat laatste is namelijk niet echt nodig bij nieuwbouw. Je merkt het niet als de verwarming even en paar uurtjes uit staat. Het laatste stukje (boven de ongeveer 55 gr) kan dan met het ingebouwde element en dan heb je dat andere boilertje mogelijk niet eens nodig.

Voor je verwarming:
Als je het minstens 21 graden wenst in de nieuwbouw woning, dan zou ik de minimale aanvoertemperatuur ook op 21 zetten. Niet op 20.
Menu 1.9.3

Ik zou de maximale aanvoertemperatuur op 28 zetten, niet op 35 of 40.
Menu 5.1.2

Je krijgt dan een veel rustiger regelgedrag. Het voorkomt dat de graadminuten diep dalen terwijl dat niet nodig is.

Een stooklijn op 2 of 3.

NB
Deze getallen passen bij nieuwbouw van 2 jaar jong, zonder radiatoren en zonder buffervat.

Op de foto: de standaard instellingen staan hier vrij zuinig. Voor een groter huishouden of ander douche gedrag staan ze te laag. Aanpassen dus, want ik denk dat alles standaard staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rr2fPD8Xm-0GDj5NHIL08-jYR2g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PX8kTR1zJyZZ04XdSLMqiPih.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Knowbody op 24-03-2025 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Thanks! De instelling op luxe betekent waarschijnlijk een significante toename van het elektriciteitsgebruik?

Overigens lijkt het erop dat ze de Eminent boiler alleen op het bad hebben aangesloten, los van de warmtepomp. Heb de boiler nu uitgeschakeld/afgekoeld en het bad heeft koud water, terwijl de douche gewoon warm is.
Het viel me al op dat de wp temperatuur niet daalde na het vullen van een bad...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
koekjah schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 07:15:
Thanks! De instelling op luxe betekent waarschijnlijk een significante toename van het elektriciteitsgebruik?

Overigens lijkt het erop dat ze de Eminent boiler alleen op het bad hebben aangesloten, los van de warmtepomp. Heb de boiler nu uitgeschakeld/afgekoeld en het bad heeft koud water, terwijl de douche gewoon warm is.
Het viel me al op dat de wp temperatuur niet daalde na het vullen van een bad...
Wat pas echt verspilde energie is, is een boilertje op temperatuur houden terwijl het bad niet wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Knowbody schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 07:30:
[...]

Wat pas echt verspilde energie is, is een boilertje op temperatuur houden terwijl het bad niet wordt gebruikt.
Dont shoot the messenger! Dit is ook niet hoe wij het voor ons zagen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
koekjah schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 19:09:
[...]

Dont shoot the messenger! Dit is ook niet hoe wij het voor ons zagen
Pas op hoor, straks heb ik geen zin meer om te reageren....

Maar goed de uitdaging is dat die kleine boiler onlogisch is aangesloten, en de VVM snel leeg is.

Dat laatste is in 30 seconden op te lossen in de software.

Je installateur zal ook wat moeten doen, daar lijkt het tenminste op.

Uiteraard gaat je verbruik omhoog als je het warme water op een hogere temperatuur buffert. Maar je probleem was een koude douche, en daarvoor kwam je naar hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Klopt en ga je aanbeveling zeker proberen. Dank!

Punt is alleen dat we nooit zo snel koud water hadden, met dezelfde instellingen. Ik wil dus ook uitsluiten dat er iets defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13-09 19:17
Het lijkt erop dat na de laatste upadate de smo s40 van slag is. Hij is nu aan het verwarmen. Terwijl de temperatuur op 19,5 staat en het ruim 21 grd in de kamer is.

Waarom zou de nibe nú verwarmen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8zXj6MkQsCbeLOaruyLZhFP11g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RDWjlL5QPizQVnqM0UtEc6D3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2NrOWPCom2KJQiCHc1-m4p8HK1M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SXhVcE2byFrXFwaQbS5AjwdE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
berry76 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 23:37:
Het lijkt erop dat na de laatste upadate de smo s40 van slag is. Hij is nu aan het verwarmen. Terwijl de temperatuur op 19,5 staat en het ruim 21 grd in de kamer is.

Waarom zou de nibe nú verwarmen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Omdat de laagste aanvoertemperatuur, die staat meestal op 20 graden, wel gewoon telt. Zie 1.30.4. Dat wordt de minimale berekende aanvoertemperatuur.
Als de temperatuur van het CV water daaronder komt, gaan de graadminuten alsnog open.

Bij mij heb ik die op 22 staan, anders is de vloer me te koel, ookal is de ruimte warmer. Dus ja, dan verwarmt die WP af en toe. Vind ik prima.

Wil je dat allemaal stoppen, moet je de temperatuur waarbij de buitentemperatuur langer dan de filtertijd daarboven komt, goed zetten. Dan stopt de gp12 pomp en maakt het ook niet meer uit wat de temperatuur is van het cv water.
Ik heb die waarde, standaard 17 graden geloof ik, op 13 staan.
Met de koude nachten is dat nu nog niet aan de orde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berry76
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13-09 19:17
Ah duidelijk. Dank je de laagste aanvoertemperatuur staat op 23 grd.

Daar zal door komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcogsus
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:08
Hi iedereen,
Sinds 2023 wonen we in een woning met een NIBE SMO S40 en NIBE RMU S40. We hebben de woning dus zo gekocht. Er is mij wat uitleg gegeven over de stooklijn en hoe deze in te stellen en daarmee konden we tot nu toe redelijk uit de voeten. Nu heb ik het systeem afgelopen week aan de wifi gehangen en zag ik dat er een update beschikbaar was. Het systeem zit nu op versie 1.8.3 en de nieuwe update is 4.0.10.

Ik heb dit geprobeerd te doen via het displaytje, maar dit werkte niet. Toen heb ik vandaag de software via USB gedownload en op deze manier geprobeerd. Echter krijg ik de volgende melding:
“Deze software is niet geldig voor uw systeem”.

Het gaat om het bestand met de bestandsnaam: nibe-n-4_0_10.swu wat ik van myUplink heb gedownload.

Volgens myUplink is dit wel de juiste versie en als ik het type/model volg ook.

Doe ik iets verkeerd of wat zou ik nog kunnen proberen?

De installateur heb ik via de oude bewoners proberen te bereiken, maar de beste man is met pensioen.

[ Voor 4% gewijzigd door remcogsus op 31-03-2025 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warsame
remcogsus schreef op maandag 31 maart 2025 @ 19:39:
Hi iedereen,
Sinds 2023 wonen we in een woning met een NIBE SMO S40 en NIBE RMU S40. We hebben de woning dus zo gekocht. Er is mij wat uitleg gegeven over de stooklijn en hoe deze in te stellen en daarmee konden we tot nu toe redelijk uit de voeten. Nu heb ik het systeem afgelopen week aan de wifi gehangen en zag ik dat er een update beschikbaar was. Het systeem zit nu op versie 1.8.3 en de nieuwe update is 4.0.10.

Ik heb dit geprobeerd te doen via het displaytje, maar dit werkte niet. Toen heb ik vandaag de software via USB gedownload en op deze manier geprobeerd. Echter krijg ik de volgende melding:
“Deze software is niet geldig voor uw systeem”.

Het gaat om het bestand met de bestandsnaam: nibe-n-4_0_10.swu wat ik van myUplink heb gedownload.

Volgens myUplink is dit wel de juiste versie en als ik het type/model volg ook.

Doe ik iets verkeerd of wat zou ik nog kunnen proberen?

De installateur heb ik via de oude bewoners proberen te bereiken, maar de beste man is met pensioen.
Misschien moet jij eerst een tussen update doen voordat jij naar deze laatste versie kan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcogsus
warsame schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:52:
[...]

Misschien moet jij eerst een tussen update doen voordat jij naar deze laatste versie kan??
Dat was ook een van mijn gedachten inderdaad. Alleen kon ik deze niet vinden op myUplink.com. Waar kan ik oudere versies downloaden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warsame
remcogsus schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:06:
[...]

Dat was ook een van mijn gedachten inderdaad. Alleen kon ik deze niet vinden op myUplink.com. Waar kan ik oudere versies downloaden?
Ik vond dit op google, maar of dit veilig en correct firmware is kan ik helaas niet zeggen. Misschien dat iemand hier een oudere firmware heeft bewaard?
https://www.kelvin-kaelte...irmware-nibe-s-serie.html

Edit: Er staan ook andere modelen firmware, lijkt legit maar toch..

[ Voor 6% gewijzigd door warsame op 31-03-2025 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcogsus
warsame schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:37:
[...]

Ik vond dit op google, maar of dit veilig en correct firmware is kan ik helaas niet zeggen. Misschien dat iemand hier een oudere firmware heeft bewaard?
https://www.kelvin-kaelte...irmware-nibe-s-serie.html
Bedankt voor de firmware! Ik twijfel ook een beetje aan de veiligheid en correctheid, maar ik wil graag toch iets proberen. Ik laat het weten morgen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
remcogsus schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:42:
[...]

Bedankt voor de firmware! Ik twijfel ook een beetje aan de veiligheid en correctheid, maar ik wil graag toch iets proberen. Ik laat het weten morgen!
Ik denk dat je eerst naar versie 2 moet.

Er staat wel ergens een link in dit topic. Je kunt terug naar alle versies als je weet hoe ze heten. Dat haal je uit de release notes en vul je in in de link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcogsus
Knowbody schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:48:
[...]

Ik denk dat je eerst naar versie 2 moet.

Er staat wel ergens een link in dit topic. Je kunt terug naar alle versies als je weet hoe ze heten. Dat haal je uit de release notes en vul je in in de link.
Bedankt, ga ik deze weg ook proberen! Wist dat niet van de versioning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Knowbody schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 20:10:
om oudere software versies te downloaden kun je deze url gebruiken en moet je daarin het versienummer aanpassen ;-)

https://api.myuplink.com/...n/version/2.18.5/download
@remcogsus
Quote mezelf even !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcogsus
Ah super! Bedankt! Ik ga hiermee aan de slag! Probeer hem gewoon eerst naar de eerst volgende versie te updaten en zo verder.

Bedankt voor de hulp allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcogsus
Het updaten is gelukt! Echter heb ik nu het volgende probleem:

Mijn RMU S40 blijft op het scherm loading weergeven en gaat steeds uit, aan met de melding, uit etc.

Opnieuw uit en aanzetten van de RMU heeft geen invloed. Ook de SMO herstart, maar nog steeds geen resultaat.

Ik dacht misschien is deze niet gekoppeld, maar ik heb niks veranderd.

Heeft iemand enige idee?

[ Voor 11% gewijzigd door remcogsus op 01-04-2025 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
remcogsus schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:50:
[...]

Mijn RMU S40 blijft op het scherm loading weergeven en gaat steeds uit, aan met de melding, uit etc.

Opnieuw uit en aanzetten van de RMU heeft geen invloed. Ook de SMO herstart, maar nog steeds geen resultaat.

Heeft iemand enige idee?
De update nog een keer doen wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-09 17:03
[...]

Heeft iemand enige idee?
Heb je de usb er nog steeds in?

Ik heb ook ooit zoiets gehad met een usb stick waar ik op logde. Deze bleek ergens een schrijf fout te hebben en corrupte de boel bij het opstarten.

Stick eruit en hij liep gelijk door

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clodders
[...]

Heeft iemand enige idee?
De meest handige wijze is om met de helpdesk van NIBE Energietechniek B.V. te bellen
T +31 (0)88 264 2300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
clodders schreef op woensdag 2 april 2025 @ 07:22:
[...]

De meest handige wijze is om met de helpdesk van NIBE Energietechniek B.V. te bellen
T +31 (0)88 264 2300
Nieuwsgierig. Ben jij verbonden aan Nibe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Update april.
Met het eind van het stookseizoen in zicht, gaat mijn starts per uur waarde toch weer langzaam de verkeerde kant op. De runs worden korter.
Sinds november ging de ratio langzaam omlaag, met stooklijn naar 3 nog wat verder en met DOT naar -15 weer. Maar nu weer iets omhoog.
F2120-16 met SMO40.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ezGCVxZij4OgKAjbIkaXe5gmb04=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dJpAeIsnY22OKhOeZZQZUWDu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clodders
Knowbody schreef op woensdag 2 april 2025 @ 08:50:
[...]

Nieuwsgierig. Ben jij verbonden aan Nibe?
Ik ben niet verbonden aan Nibe.
Neem welk contact met ze op als ik een vraag heb zowel voor mijzelf als voor anderen en krijg dan een goed antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcogsus
Knowbody schreef op woensdag 2 april 2025 @ 06:25:
[...]

De update nog een keer doen wellicht.
Ik heb de update meermaals uitgevoerd, ook naar een versie lager. Dit had geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcogsus
Dinjesk schreef op woensdag 2 april 2025 @ 06:50:
[...]

Heb je de usb er nog steeds in?

Ik heb ook ooit zoiets gehad met een usb stick waar ik op logde. Deze bleek ergens een schrijf fout te hebben en corrupte de boel bij het opstarten.

Stick eruit en hij liep gelijk door
Goede tip, heb dit meteen gedaan. Echter nog geen resultaat. Ben nu het systeem opnieuw aan het opstarten. Hopelijk maakt dat nog verschil.

Wat ik wel zag is dat bij het installateur menu geen accesoire staat die overeenkomt met de RMU. Is dit normaal? Want als ik deze aanzet 1-8 dan krijg ik meteen een foutmelding vanuit het home scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcogsus
clodders schreef op woensdag 2 april 2025 @ 07:22:
[...]

T +31 (0)88 264 2300
Dankjewel, dit lijkt inderdaad mijn last resort wel. Hopelijk kan ik dit vandaag tussendoor nog doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
remcogsus schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:07:
[...]

Goede tip, heb dit meteen gedaan. Echter nog geen resultaat. Ben nu het systeem opnieuw aan het opstarten. Hopelijk maakt dat nog verschil.

Wat ik wel zag is dat bij het installateur menu geen accesoire staat die overeenkomt met de RMU. Is dit normaal? Want als ik deze aanzet 1-8 dan krijg ik meteen een foutmelding vanuit het home scherm.
Wel vreemd dat een accesoire verdwijnt na een update.

Nibe test dat natuurlijk ook niet uitgebreid als je behoorlijk wat versies achter ligt en je gaat updaten. Je zou de RMU S40 dan opnieuw kunnen toevoegen. Of verwijderen en toevoegen. Zoiets. Dat ie getriggerd wordt.

Pagina: 1 ... 87 ... 94 Laatste