NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 88 89 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-05 11:44
wickydude schreef op woensdag 2 april 2025 @ 08:52:
Update april.
Met het eind van het stookseizoen in zicht, gaat mijn starts per uur waarde toch weer langzaam de verkeerde kant op. De runs worden korter.
Sinds november ging de ratio langzaam omlaag, met stooklijn naar 3 nog wat verder en met DOT naar -15 weer. Maar nu weer iets omhoog.
F2120-16 met SMO40.
[Afbeelding]
In mijn geval merk ik dat 2025 meer verbruik heeft opgeleverd dan 2024:
Het verbruik van de warmtepomp in januari, februari en maart was als volgt:

In 2024:

Januari: 606 kWh

Februari: 326 kWh

Maart: 248 kWh

In 2025:

Januari: 677 kWh

Februari: 492 kWh

Maart: 327 kWh
Samengevat 2024 vs 2024:

Januari: Stijging van 11,73%

Februari: Stijging van 51,22%

Maart: Stijging van 31,85%

Het kan natuurlijk kouder zijn geweest dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcogsus
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Knowbody schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:28:
[...]

Wel vreemd dat een accesoire verdwijnt na een update.

Nibe test dat natuurlijk ook niet uitgebreid als je behoorlijk wat versies achter ligt en je gaat updaten. Je zou de RMU S40 dan opnieuw kunnen toevoegen. Of verwijderen en toevoegen. Zoiets. Dat ie getriggerd wordt.
Dat opnieuw toevoegen lijkt dus niet te werken helaas. Met de optie accessoires zoeken, maar ook met de RMU S40 1t/m 8 aanzetten krijg ik de melding communicatie fout. Is er een manier om de RMU te resetten oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:44
remcogsus schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:17:
[...]

Dat opnieuw toevoegen lijkt dus niet te werken helaas. Met de optie accessoires zoeken, maar ook met de RMU S40 1t/m 8 aanzetten krijg ik de melding communicatie fout. Is er een manier om de RMU te resetten oid?
Reset weet ik niet. Er zit een aan uit schuifje op de zijkant links.

Tijdje spanningsloos kan helpen.

[ Voor 32% gewijzigd door Knowbody op 02-04-2025 11:29 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:41
warsame schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:03:
[...]

In 2024:

In 2025:

Samengevat 2024 vs 2024:

Je kan dit controleren op site https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation door de gegevens in te vullen, zoals het weerstation, de datum en temperatuur.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:06
warsame schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:03:
[...]

In 2024:

In 2025:

Samengevat 2024 vs 2024:

Idem hier. Als ik kijk naar alleen Maart 2025 en de BT1&BT28 waardes dan is het gemiddeld 17% kouder geweest.

Als ik dan de COP afzet tegen temperatuur dan zie ik toch een toegenomen efficiëntie van 14%. Dat laatste is voornamelijk door de enorme hoeveelheid zon van afgelopen maand en het “slimmer” zijn geworden van de SMO S40.

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcogsus
  • Nu online
Knowbody schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:27:
[...]

Reset weet ik niet. Er zit een aan uit schuifje op de zijkant links.

Tijdje spanningsloos kan helpen.
Het schuifje links gaat hij inderdaad uit, maar terug aan gelijk weer de melding loading...

Ook net even de stroom eraf gehaald voor 10 seconden, maar langer zou dus wellicht kunnen helpen?

Edit: stroom er 5 minuten afgehaald, maar ook dat tevergeefs.

[ Voor 7% gewijzigd door remcogsus op 02-04-2025 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-05 22:27
clodders schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:29:
[...]

Je kan dit controleren op site https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation door de gegevens in te vullen, zoals het weerstation, de datum en temperatuur.
Alternatief: https://www.kwa.nl/diensten/graaddagen-en-koeldagen kun je hele excels downloaden en vergelijken per meetstation. Voorbeeld (Links 2024, rechts 2025):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qr3SuQwvBD11KB_dpik4L8X6C2U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r7gEH9AVs5oBHHgLuguNGQnO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
remcogsus schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:37:
[...]

Het schuifje links gaat hij inderdaad uit, maar terug aan gelijk weer de melding loading...

Ook net even de stroom eraf gehaald voor 10 seconden, maar langer zou dus wellicht kunnen helpen?

Edit: stroom er 5 minuten afgehaald, maar ook dat tevergeefs.
Uitdaging.

Zoeken naar een update (downgrade dus nu) waarbij de RMU ook een update heeft gehad en die erop zetten. V 3.5.5 bijvoorbeeld.

Bij 3.3.8 is de RMU geupdate naar 2.0
Dat kun je ook eerst nog proberen, daarna 3.5.5 en daarna 4.x

[ Voor 11% gewijzigd door Knowbody op 02-04-2025 13:09 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcogsus
  • Nu online
Knowbody schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:07:
[...]

Uitdaging.

Zoeken naar een update (downgrade dus nu) waarbij de RMU ook een update heeft gehad en die erop zetten. V 3.5.5 bijvoorbeeld.

Dankjewel voor het meedenken. Dat waardeer ik zeer! Ik ga dit vanmiddag proberen te doen. Wordt vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcogsus
  • Nu online
Knowbody schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:07:
[...]

Uitdaging.

Zojuist maar eerst 1.8.3 teruggezet, maar ook dit weer zonder succes. De RMU blijft loading… geven en knipperen.

Lijkt me helaas tijd voor een installateur..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• clodders
remcogsus schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:15:
[...]

Zojuist maar eerst 1.8.3 teruggezet, maar ook dit weer zonder succes. De RMU blijft loading… geven en knipperen.

Als je het zelf wil oplossing bel dan met NIBE bereikbaar op werkdagen van 08:00 tot 17:00 uur, dus wat let je om dit te doen, zorg dat je het serienummer bij de hand heb, staat in de app apparaten

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcogsus
  • Nu online
clodders schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:31:
[...]

Als je het zelf wil oplossing bel dan met NIBE bereikbaar op werkdagen van 08:00 tot 17:00 uur, dus wat let je om dit te doen, zorg dat je het serienummer bij de hand heb, staat in de app apparaten
Helaas morgen een kantoordag, dus ik ga vrijdagochtend meteen contact met ze opnemen. Ik zal het laten weten hoe het loopt. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnJaJoRe
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:29
remcogsus schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:15:
[...]

Is jouw RMU S40 bedraad of draadloos verbonden en heb je na die updates/resets in de instellingen op de RMU zelf gecheckt of hij draadloos of bedraad probeert aan te sluiten?, idem op de SMO?, als SMO een bedrade RMU zoekt en de RMU draadloos dan blijft hij hangen. Andersom natuurlijk net zo. Bij mij wilde RMU na update bedraad vinden maar die heb ik niet, pas na instelling op de RMU lukte dat

F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 RSV300X boiler UKV100 serieel-buffer Alleen Radiatoren PV9200Wp Oppervlak 200m2 600m3 bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcogsus
  • Nu online
AnJaJoRe schreef op donderdag 3 april 2025 @ 17:34:
[...]

Is jouw RMU S40 bedraad of draadloos verbonden en heb je na die updates/resets in de instellingen op de RMU zelf gecheckt of hij draadloos of bedraad probeert aan te sluiten?, idem op de SMO?, als SMO een bedrade RMU zoekt en de RMU draadloos dan blijft hij hangen. Andersom natuurlijk net zo. Bij mij wilde RMU na update bedraad vinden maar die heb ik niet, pas na instelling op de RMU lukte dat
Klinkt als een mogelijke oorzaak inderdaad. Echter kan ik op mijn RMU niets installeren, omdat deze op loading blijft hangen. Hoe krijg ik hem daar uit? Op de SMO kan ik bij installateursinstellingen ook niet iets vinden om dit in te stellen. Wellicht weet ik niet waar of kijk ik verkeerd, weet je toevallig waar in de SMO?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
remcogsus schreef op donderdag 3 april 2025 @ 18:21:
[...]

Klinkt als een mogelijke oorzaak inderdaad. Echter kan ik op mijn RMU niets installeren, omdat deze op loading blijft hangen. Hoe krijg ik hem daar uit? Op de SMO kan ik bij installateursinstellingen ook niet iets vinden om dit in te stellen. Wellicht weet ik niet waar of kijk ik verkeerd, weet je toevallig waar in de SMO?

Bedankt!
Accessoires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcogsus
  • Nu online
Daar kan ik helaas geen RMU selecteren, staat niet in het lijstje. In de Release Notes staat ook dat de ondersteuning pas later is toegevoegd hiervoor. SMO staat btw weer terug op versie 1.8.3. Wat ik me begin af te vragen is hoe het dan mogelijk was dat de RMU wel beeld heeft gegeven.

Alle gedachtes zijn welkom. Morgen ga ik sowieso bellen met NIBE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcogsus
  • Nu online
Conclusie op het hele verhaal:

TLDR: RMU S40 heeft zijn software verloren door de update en is onbruikbaar geworden. Oplossing was om een nieuwe RMU S40 te installeren.

Vanochtend gebeld met NIBE, zij gaven al vrij snel aan niets voor mij te kunnen betekenen en dat ik contact op moest nemen met de installateur. De lokale installateur gebeld en het probleem voorgelegd. Deze kwam vanmiddag langs en heeft ook vrij snel NIBE gebeld. NIBE gaf aan dat de RMU S40 tijdens het updaten zijn software heeft verloren en dat deze niet meer bruikbaar is. De installateur heeft toen een nieuwe RMU S40 aangesloten en deze werkte vrijwel direct, probleemloos. Toen heb ik gevraagd of hij nog een keer de oude RMU S40 wilde aansluiten en dat heeft hij ook gedaan. Deze gaf meteen weer het scherm met de melding: Loading... en kwam niet verder. Daarna weer de nieuwe terug aangesloten en deze werkt nu.

Vraag voor mij rest wel of het überhaupt wel plausibel is dat de RMU na een software update onbruikbaar is geworden, maar ik ben blij dat het nu weer werkt.

Bedankt voor de hulp! We zaten met veel zaken wel in de goede richting en een kapotte RMU had ik niet kunnen bedenken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
remcogsus schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:34:

....

Bedankt voor de hulp! We zaten met veel zaken wel in de goede richting en een kapotte RMU had ik niet kunnen bedenken..
Door een update.... Ik blijf daar wat van vinden.

Heb het eens gehad met een iMac van toen bijna 10 jaar jong, die kapot ging van een update. Zonde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benjamin1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10:57
Mijn installateur adviseerde mij om de SMO S40 binnen garantietermijn altijd te updaten maar na 2 jaar dat niet meer te doen ivm problemen met updaten... het is geen nieuws dat dit wel eens mis kan gaan met componenten van Nibe...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Benjamin1 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 22:25:
Mijn installateur adviseerde mij om de SMO S40 binnen garantietermijn altijd te updaten maar na 2 jaar dat niet meer te doen ivm problemen met updaten... het is geen nieuws dat dit wel eens mis kan gaan met componenten van Nibe...
Er staat geen disclaimer op het moment dat de update in beeld staat. Dus dan zou ik het voor het gerecht gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin1
Knowbody schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 08:05:
[...]

Er staat geen disclaimer op het moment dat de update in beeld staat. Dus dan zou ik het voor het gerecht gooien.
Dat ben je altijd vrij in natuurlijk. Mijn installateur ken ik ook op persoonlijke basis en hij meldde dit op persoonlijk vlak, gebaseerd op ervaring. Dit is mijn inziens dus geen nieuw fenomeen. Ook hier op dit forum zijn al talloze voorbeelden voorbij gekomen waarbij updates fout lopen en componenten defect gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnJaJoRe
remcogsus schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:34:

TLDR: RMU S40 heeft zijn software verloren door de update en is onbruikbaar geworden. Oplossing was om een nieuwe RMU S40 te installeren.

Vanochtend gebeld met NIBE, zij gaven al vrij snel aan niets voor mij te kunnen betekenen en dat ik contact op moest nemen met de installateur. De lokale installateur gebeld en het probleem voorgelegd. Deze kwam vanmiddag langs en heeft ook vrij snel NIBE gebeld. NIBE gaf aan dat de RMU S40 tijdens het updaten zijn software heeft verloren en dat deze niet meer bruikbaar is. De installateur heeft toen een nieuwe RMU S40 aangesloten en deze werkte vrijwel direct, probleemloos. Toen heb ik gevraagd of hij nog een keer de oude RMU S40 wilde aansluiten en dat heeft hij ook gedaan. Deze gaf meteen weer het scherm met de melding: Loading... en kwam niet verder. Daarna weer de nieuwe terug aangesloten en deze werkt nu.

Vraag voor mij rest wel of het überhaupt wel plausibel is dat de RMU na een software update onbruikbaar is geworden, maar ik ben blij dat het nu weer werkt.

Het hele verhaal is toch wat wonderlijk, mijn SMO S40 staat op versie 4.0.1.0, toch heel anders dan die van jou, dat zou met die RMU S40 geen probleem mogen geven. Ook miste ik in je verhaal een beetje met welke warmtepomp je eigenlijk werkt. Naar mijn gevoel had alles met volledige updates geewoon moeten werken.
Gelukkig heb je nu dus een werkend systeem maar zou je bezorgd worden voor toekomstige updates

F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 RSV300X boiler UKV100 serieel-buffer Alleen Radiatoren PV9200Wp Oppervlak 200m2 600m3 bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:25
remcogsus schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:06:
[...]

Dat was ook een van mijn gedachten inderdaad. Alleen kon ik deze niet vinden op myUplink.com. Waar kan ik oudere versies downloaden?
Ik vermoed dat jouw nibe nog niet aan myuplink is gekoppeld ? Inderdaad even gestapeld updaten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benjamin1
Update naar versie 4.1.5 inmiddels binnen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k5wyHuyz5wVZLkDw4gzCZc7m2PM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fHfXhQuZQvhRDs2fvIjE3dTG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightwars
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 17-04 12:46
Sten Vollebregt schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:54:
[...]

Bij deze. Ik lees mijn omvormer uit via HASS en gebruik de waarden daarvan om de correcte waardes in de ESPHome modbus server te krijgen. In de comments staat uitgelegd wat de verschillende registers bevatten. Sommige worden uberhaupt niet uitgelezen door Nibe, maar ik heb me wel aan de Sunspec specificaties gehouden. Ik gebruik hiervoor een apart LilyGo T-CAN485 boardje. Eerst had ik het draaien op de ESP die als Nibegw dienst doet met een extra UART naar MODBUS-RTU shield, maar dan lijkt het af een toe vast te lopen.
By any chance, do you have captured the data sent between the EME20 and the Nibe?

Hebt u toevallig de gegevens vastgelegd die tussen de EME20 en de Nibe zijn verzonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:00
Nee, alleen de data tussen de omvormer en de EME20. Dit zou wel interessant kunnen zijn om de EME20 na te kunnen maken, maar ik weet niet hoe ik hem kan afluisteren zonder dat ik het risico loop mijn warmtepomp te beschadigen of de boel te verstoren.

No, only the data between the inverter and the EME20. This could be interesting to be able to hardware copy the EME20, but I don't know how I can listen to it without the risk of damaging my heat pump or disrupting the communication.

Advies hoe dit te doen is welkom/Suggestions how to do this is welcome.

[ Voor 38% gewijzigd door Sten Vollebregt op 08-04-2025 17:00 ]

My case has so many fans that it hovers above the ground

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 02-05 15:19
Ik begrijp onderstaand gedrag niet van de "calculated supply climate system 1". De warmtepomp is ingesteld op curve 3, verschuiving -1. 's nachts zet ik de verschuiving naar -2, zodat de WTP minder hoeft te doen en niet gaat defrosten nu. Om 10:00 weer naar -1 gezet (dat is het sprongetje in de calculated supply temperatuur). Verder staat het filter op 24h, dus de "average temperature BT1" is vrij constant. De invloed van de RMU staat uit (dus ook geen AI), en ook de weersafhankelijke regeling staat uit. Toch zakt de calculated supply temperature gedurdende de dag van 23,9 naar 21,4. De curve staat bij 10°C op ongeveer 23 °C aanvoer temperatuur, dus zou niet zo ver moeten zakken.

Zie ik iets over het hoofd wat deze variatie kan veroorzaken? Kan iemand me hier mee helpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K90HdED8N8SNtxGDFpCwtqtFtYk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OvItIk0fqXJVh1DwndtJQCj7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-05 11:40

ReLight

echo("What Now ? !")

Context: spontaan kapotte inverter bij S2125-12 systeem van 32 maanden oud. Twee weken op service moeten wachten van Nibe.
Even een woord van waarschuwing hier tav NIBE en service bezoeken.

Heb op dit moment een klein conflict lopen met hen, hoop het anderen te besparen. En voor nieuwe aankopers dit vooraf te weten en te bespreken.
Nibe rekent dus voor alle werk op systeem van meer dan twee jaar oud voorrijden en arbeidsmarkt kosten Ongeacht of het onderdeel onder garantie wordt vervangen nog. (tot vijf jaar indien door gecertificeerd installateur opgezet)

De tarieven worden vooraf niet gedeeld en zonder aftekenen krijg je vervolgens een en factuur.
457€ voor 90m werk! (50m inbedrijf stellen wachten)
Te bizar voor woorden op een situatie die 'volledig onder gerantie valt'. Heel erg teleurgesteld in dit bedrijf momenteel. Ik wacht nog op een laatste vraag op coulance maar dan gaat dit naar de rechtsbijstand.

[ Voor 7% gewijzigd door ReLight op 08-04-2025 20:16 ]

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightwars
Sten Vollebregt schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:58:
Nee, alleen de data tussen de omvormer en de EME20. Dit zou wel interessant kunnen zijn om de EME20 na te kunnen maken, maar ik weet niet hoe ik hem kan afluisteren zonder dat ik het risico loop mijn warmtepomp te beschadigen of de boel te verstoren.

No, only the data between the inverter and the EME20. This could be interesting to be able to hardware copy the EME20, but I don't know how I can listen to it without the risk of damaging my heat pump or disrupting the communication.

Advies hoe dit te doen is welkom/Suggestions how to do this is welcome.
Je gebruikt esphome al, dus dit zou een starter zijn: https://github.com/elupus/esphome-nibe/tree/master
Er zijn meer vergelijkbare projecten zoals nibegw of nibepi. Met wat aanpassingen kun je de communicatie tussen de omvormer en de eme20 zien. Ik heb er al wat basisbevindingen over, maar ik heb de eme20 niet om duidelijk te zien welke reacties er gemaakt moeten worden.

You are already using esphome so this would be a starter: https://github.com/elupus/esphome-nibe/tree/master
There a more similar projects like nibegw or nibepi. With some modifications you can see the communication between the inverter and the eme20. I already have some basic findings about it, but I have not the eme20 to clearly see which responds should be made.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
cgms schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 19:42:
Ik begrijp onderstaand gedrag niet van de "calculated supply climate system 1". De warmtepomp is ingesteld op curve 3, verschuiving -1. 's nachts zet ik de verschuiving naar -2, zodat de WTP minder hoeft te doen en niet gaat defrosten nu. Om 10:00 weer naar -1 gezet (dat is het sprongetje in de calculated supply temperatuur). Verder staat het filter op 24h, dus de "average temperature BT1" is vrij constant. De invloed van de RMU staat uit (dus ook geen AI), en ook de weersafhankelijke regeling staat uit. Toch zakt de calculated supply temperature gedurdende de dag van 23,9 naar 21,4. De curve staat bij 10°C op ongeveer 23 °C aanvoer temperatuur, dus zou niet zo ver moeten zakken.

Zie ik iets over het hoofd wat deze variatie kan veroorzaken? Kan iemand me hier mee helpen?

[Afbeelding]
Staat SPA aan ?

Edit ik denk dat de WP met deze temperaturen op 25 Hz draait en ver over de calculated temp heen gaat en dat dan ondanks de graadminuten die dat compenseren, ook compenseert met de berekende temperatuur.

De gemiddelde temperatuur van BT1 wordt niet gebruikt voor de stooklijn maar voor de AUTO regeling (filtertijd)

[ Voor 12% gewijzigd door Knowbody op 08-04-2025 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:00
lightwars schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:19:
[...]

Je gebruikt esphome al, dus dit zou een starter zijn: https://github.com/elupus/esphome-nibe/tree/master
Er zijn meer vergelijkbare projecten zoals nibegw of nibepi. Met wat aanpassingen kun je de communicatie tussen de omvormer en de eme20 zien. Ik heb er al wat basisbevindingen over, maar ik heb de eme20 niet om duidelijk te zien welke reacties er gemaakt moeten worden.

You are already using esphome so this would be a starter: https://github.com/elupus/esphome-nibe/tree/master
There a more similar projects like nibegw or nibepi. With some modifications you can see the communication between the inverter and the eme20. I already have some basic findings about it, but I have not the eme20 to clearly see which responds should be made.
The communication between the inverter and EME20 is just plain MODBUS-RTU. The EME20 polls the address range it supports, and in return, the 'inverter' responds to the requested registers.

The communication between the EME20 and the heat pump is probably what you want to know, as in theory this would allow one to mimic the EME20 on an ESP. Reading this is a bit more complicated, though:
1. I would have to listen to traffic between the EME20 and the heatpump without disrupting it. Not sure how this can be done with the Nibegw framework (and not really time to figure it out). Maybe a simple MODBUS-RTU sniffer would do, as I believe Nibe uses a fairly similar way of communicating. I would have to gather data from both sides as there will definitely be some hand-shaking.
2. All other devices, like the MODBUS40 or RMU40, are connected to the EME20 which relays it to the main bus. These will have to be disconnected to make decoding easier.

I do have nibe-esphome running on another ESP node to read out my heat pump (and mimic an RMU40) connected to my EME20. However, the default wiring will not show the traffic between the EME20 and heat pump.

My case has so many fans that it hovers above the ground

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
ReLight schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 20:12:
Context: spontaan kapotte inverter bij S2125-12 systeem van 32 maanden oud. Twee weken op service moeten wachten van Nibe.

Heb op dit moment een klein conflict lopen met hen, hoop het anderen te besparen. En voor nieuwe aankopers dit vooraf te weten en te bespreken.
Nibe rekent dus voor alle werk op systeem van meer dan twee jaar oud voorrijden en arbeidsmarkt kosten Ongeacht of het onderdeel onder garantie wordt vervangen nog. (tot vijf jaar indien door gecertificeerd installateur opgezet)

De tarieven worden vooraf niet gedeeld en zonder aftekenen krijg je vervolgens een en factuur.
Te bizar voor woorden op een situatie die 'volledig onder gerantie valt'. Heel erg teleurgesteld in dit bedrijf momenteel. Ik wacht nog op een laatste vraag op coulance maar dan gaat dit naar de rechtsbijstand.
Ik begrijp dat je teleurgesteld bent maar je moet niet je ogen sluiten voor de praktijk dat je
voorrijden en arbeidskosten moet betalen als er iets moet gebeuren buiten de wettelijke installatiegarantie van twee jaar.
Ongeacht of het nu om een warmtepomp, zonnepanelen of andere apparaten gaat en je hebt geen service-contract of een andere overeenkomst afgesloten dan is het normaal de je buiten de installatiegarantie van twee jaar de voorrij- en arbeidskosten moet betalen.
Je krijgt productgarantie van de fabriek dus in dit geval wordt het onderdeel vervangen en je krijgt twee jaar installatiegarantie en hieronder vallen de voorrij- en arbeidskosten.
Het is natuurlijk domme pech.
De vraag is of de factuur van € 457 inclusief btw te hoog is. Gezien de huidige loon en transportkosten die in rekening worden gebracht val de € 457, niet uit de toon.
Je wordt toch ook betaald als je aan het werken bent en moet wachten op iets.
En de zin “woord van waarschuwing hier t.a.v. NIBE en service bezoeken” is het de vraag of dit wel juist is. Je geeft toch zelf opdracht om iets te l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightwars
Sten Vollebregt schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:48:
[...]

The communication between the inverter and EME20 is just plain MODBUS-RTU. The EME20 polls the address range it supports, and in return, the 'inverter' responds to the requested registers.

The communication between the EME20 and the heat pump is probably what you want to know, as in theory this would allow one to mimic the EME20 on an ESP. Reading this is a bit more complicated, though:
1. I would have to listen to traffic between the EME20 and the heatpump without disrupting it. Not sure how this can be done with the Nibegw framework (and not really time to figure it out). Maybe a simple MODBUS-RTU sniffer would do, as I believe Nibe uses a fairly similar way of communicating. I would have to gather data from both sides as there will definitely be some hand-shaking.
2. All other devices, like the MODBUS40 or RMU40, are connected to the EME20 which relays it to the main bus. These will have to be disconnected to make decoding easier.

I do have nibe-esphome running on another ESP node to read out my heat pump (and mimic an RMU40) connected to my EME20. However, the default wiring will not show the traffic between the EME20 and heat pump.
Hi, I understand that it is some work to do it and your decision.

My understanding is that the RS485 connection is a bus and every devices sees the whole communication. For gathering data some will only have to look after the byte sequence "0x5c 0x00 0xa4" <- This is the command from the heat pump to the eme20, the next byte is the command to the eme20 like version number 0xee or 0x50.
The responds start with 0xc0 and the mostly the command byte 0x50. But it is tricky, cause the rmu use also the command 0x60 probably more.

Everything is good, thank you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgms
Knowbody schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:23:
[...]

Staat SPA aan ?

Edit ik denk dat de WP met deze temperaturen op 25 Hz draait en ver over de calculated temp heen gaat en dat dan ondanks de graadminuten die dat compenseren, ook compenseert met de berekende temperatuur.

De gemiddelde temperatuur van BT1 wordt niet gebruikt voor de stooklijn maar voor de AUTO regeling (filtertijd)
De SPA staat uit. Ik denk niet dat de WP ook compenseert met de berekende temperatuur, maar dat je laatste opmerking de spijker op de kop slaat. De stooklijn wordt waarschijnlijk berekend met de actuele temperatuur (met eventuele SPA/RMU/weersverwachting compensatie, die bij mij alle drie nu uit staan). Dus dan is het logisch dat de berekende aanvoer temperatuur zo veel varieert, als de temperatuur overdag stijgt van 0 naar 15 grC en terug.

Dat maakt het wel wat lastig om te doen wat ik wil (overdag extra warmte er in pompen, en 's nachts minder). Misschien dat ik toch nog wat meer moet gaan experimenteren met de weersverwachting functie. Ik heb overal vloerverwarming met een flinke smeervloer. Het systeem is dus traag. Door de aanvoer temperatuur te berekenen met de actuele buitentemperatuur laat de WTP natuurlijk de hele tijd achter de feiten aan lopen. De RMU wil ik niet gebruiken, omdat ik in de winter nog wel eens de houtkachel aanzet. Deze staat in dezelfde ruimte als de RMU, en ik wil niet dat de WTP dan ophoudt met het hele huis te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
cgms schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:10:
[...]

De SPA staat uit. Ik denk niet dat de WP ook compenseert met de berekende temperatuur, maar dat je laatste opmerking de spijker op de kop slaat. De stooklijn wordt waarschijnlijk berekend met de actuele temperatuur (met eventuele SPA/RMU/weersverwachting compensatie, die bij mij alle drie nu uit staan). Dus dan is het logisch dat de berekende aanvoer temperatuur zo veel varieert, als de temperatuur overdag stijgt van 0 naar 15 grC en terug.

Dat maakt het wel wat lastig om te doen wat ik wil (overdag extra warmte er in pompen, en 's nachts minder). Misschien dat ik toch nog wat meer moet gaan experimenteren met de weersverwachting functie. Ik heb overal vloerverwarming met een flinke smeervloer. Het systeem is dus traag. Door de aanvoer temperatuur te berekenen met de actuele buitentemperatuur laat de WTP natuurlijk de hele tijd achter de feiten aan lopen. De RMU wil ik niet gebruiken, omdat ik in de winter nog wel eens de houtkachel aanzet. Deze staat in dezelfde ruimte als de RMU, en ik wil niet dat de WTP dan ophoudt met het hele huis te verwarmen.
Als je nu nog steeds moet stoken dan kun je ook je minimale aanvoertemperatuur op 22 graden zetten.

Daarnaast zou je kunnen overwegen een BT50 erbij de plaatsen in een neutrale ruimte waar de zon niet (op de binnenmuur) komt. De overloop bijvoorbeeld.
Dan maak je de BT50 leidend. Je kunt zelf meerdere ruimtevoelers combineren. Met v4.x gaat dat beter dan ooit.

[ Voor 9% gewijzigd door Knowbody op 09-04-2025 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 03-05 23:01
ReLight schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 20:12:

Wat staat er in de garantievoorwaarden van de installateur?

Hier iets vergelijkbaars gehad met een MHI warmtepomp. 5 jaar garantie door installateur, na 36 maanden stuurt de installateur direct MHI aan voor een storing. MHI vervangt de kapotte ventilatormotor onder garantie maar rekent wel 2 uurlonen, 1,5 reisuren én voorrijkosten. Uit mijn hoofd zo'n €750,- Ze schrijven soms met een hark, de reisuren worden doms door 2 klanten betaalt. En waarom dan ook nog voorrijkosten he?

De installateur stuurde de rekening direct naar mij door, ik beroep mij op de 5 jaar garantie.

Uiteindelijk heeft de rechtsbijstandverzekering het geschil in mijn voordeel beslecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
cgms schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 19:42:

[Afbeelding]
Bij mij gaat de calculated supply soms ook naar beneden. Dat is niet erg. Als hij 20gr berekent en de Tr uit de vloer is 21 graden dan gaat ie niet stoken maar lopen de graadminuten naar positieve waardes, tot de max van +100. S avonds gaat de Tacalc weer omhoog en lopen de graadminuten weer naar beneden, tot uiteindelijk de wp weer aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
wickydude schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:50:
[...]

Bij mij gaat de calculated supply soms ook naar beneden. Dat is niet erg. Als hij 20gr berekent en de Tr uit de vloer is 21 graden dan gaat ie niet stoken maar lopen de graadminuten naar positieve waardes, tot de max van +100. S avonds gaat de Tacalc weer omhoog en lopen de graadminuten weer naar beneden, tot uiteindelijk de wp weer aan gaat.
Beetje vergelijkbaar hier. Wel alleen met radiatoren.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mz2dFdWmo5TdP0gFeAZH0kTEEbw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z5JMYEUX2ImlkWFci9ZKTVki.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-05 11:40

ReLight

echo("What Now ? !")

clodders schreef op woensdag 9 april 2025 @ 08:05:
[...]

Ik begrijp dat je teleurgesteld bent maar je moet niet je ogen sluiten voor de praktijk dat je
voorrijden en arbeidskosten moet betalen als er iets moet gebeuren buiten de wettelijke installatiegarantie van twee jaar.
Ongeacht of het nu om een warmtepomp, zonnepanelen of andere apparaten gaat en je hebt geen service-contract of een andere overeenkomst afgesloten dan is het normaal de je buiten de installatiegarantie van twee jaar de voorrij- en arbeidskosten moet betalen.
Je krijgt productgarantie van de fabriek dus in dit geval wordt het onderdeel vervangen en je krijgt twee jaar installatiegarantie en hieronder vallen de voorrij- en arbeidskosten.
Het is natuurlijk domme pech.
De vraag is of de factuur van € 457 inclusief btw te hoog is. Gezien de huidige loon en transportkosten die in rekening worden gebracht val de € 457, niet uit de toon.
Je wordt toch ook betaald als je aan het werken bent en moet wachten op iets.
En de zin “woord van waarschuwing hier t.a.v. NIBE en service bezoeken” is het de vraag of dit wel juist is. Je geeft toch zelf opdracht om iets te l
Dank voor je goedbedoelde advies: deze zaak zit echter iets anders in elkaar. Ik neem ook geen onredelijke positie in, en een service bijdrage heb ik ook voorgesteld. Maar dit zijn "Ierse travelers" praktijken zo. Een bedrijf mag zonder opgave van kosten en overeenkomst erover vooraf niet zo maar een rekening sturen, zeker niet zonder redelijke onderbouwing. En 'onder gerantie reparatie van een ondeugdelijk product wordt in NL en het consumentenrecht in het voordeel van de consument uitgelegd. Dwz zonder andere kosten in rekening te brengen. Daar is een vervelend woord voor: oplichting.

Nibe is hier 20min vandaan. Doorgaans (ook door mijn instalateur in de regio) wordt 60€ voorrijkosten berekend. Maw NIBE rekend even uit de loss pols 260€ per uur aan kosten. Sinds wanneer is dat acceptabel als bedrag?

Maar bij deze, mede tweakers - wees geïnformeerd.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03-05 17:47
ReLight schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 21:05:
[...]

Nibe is hier 20min vandaan. Doorgaans (ook door mijn instalateur in de regio) wordt 60€ voorrijkosten berekend. Maw NIBE rekend even uit de loss pols 260€ per uur aan kosten. Sinds wanneer is dat acceptabel als bedrag?

Maar bij deze, mede tweakers - wees geïnformeerd.
Welkom in de installateurs wereld. Ik schrik niet van dat bedrag….
Dat ze 20 minuten bij je vandaan zitten, wil niet zeggen dat je daardoor minder kosten betaald. Dan zou iemand in Groningen namelijk het 10 voudige betalen. In de voorijkosten zit niet alleen het tarief van de monteur, maar ook op kantoor zit iemand die moet voorbereiden en plannen. Ik ken veel bedrijven die al veel meer in rekening brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 13:19

hrv

Ik heb een SMO S40, S2150 en RMU nog wat (die nieuwe).

Gisteren de buitenunit van de stroom gehaald en de dip-switch omgezet zodat de unit ook kan koelen (want dat was de installateur natuurlijk even vergeten).
  • De koelcurve staat standaard op 0. (Standaard)
  • De minimum temperatuur koeling op 18. (Standaard)
  • De RMU is aangepast zodat deze koeling weergeeft / mogelijk maakt en ook de luchtvochtigheid kan zien.(Zelf aan moeten vinken)
In principe zou de RMU nu gegevens moeten aanleveren om het dauwpunt te berekenen.
Wat me echter onduidelijk is is of ik de minimum aanvoertemperatuur nu kan verlagen omdat de unit zelf de berekening dauwpunt uitvoert, of dat deze waarde er gewoon niet meer toe doet omdat de unit de berekening voor laat gaan op de minimale aanvoertemperatuur.

De handleidingen zijn natuurlijk weer heerlijk onduidelijk op dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgms
hrv schreef op woensdag 16 april 2025 @ 08:17:

In principe zou de RMU nu gegevens moeten aanleveren om het dauwpunt te berekenen.
Wat me echter onduidelijk is is of ik de minimum aanvoertemperatuur nu kan verlagen omdat de unit zelf de berekening dauwpunt uitvoert, of dat deze waarde er gewoon niet meer toe doet omdat de unit de berekening voor laat gaan op de minimale aanvoertemperatuur.
De RMU levert direct de luchtvochtigheid (in %) aan. Deze is ook o.a. in de Myuplink af te lezen.

In menu 7.1.7.2 (installateursinstellingen) is een vochtregeling optie. Ik ga er van uit, dat als deze actief is, deze de aanvoertemperatuur verhoogd als het dauwpunt te laag wordt. Ik het het zelf echter niet geprobeerd, omdat de vochtmeting van mijn RMU niet goed werkt (heb ik een punt van gemaakt bij mijn installateur, maar deze heeft nog steeds geen antwoord van Nibe).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Even korte vraag: wat staat er op de SMO S40 voor een versie bij jullie?

Gister weer een update gedaan en er staat 4.0.10 terwijl volgens de change logs we op 4.1.5 moeten zitten?

Lig ik achter of zijn ze gewoon vergeten het versienummer te updaten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qi1HsgRaIi4omYu1JIQSOSzIjfc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RRD1zfmxgCsXDc1eXxGK6pSH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door ApexAlpha op 22-04-2025 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
ApexAlpha schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:12:

Gister weer een update gedaan en er staat 4.0.10 terwijl volgens de change logs we op 4.1.5 moeten zitten?

[Afbeelding]
Kijk op de site https://myuplink.com en ga naar apparaten dan kan je zien of de laatste versie is geinstaleerd en bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Nu online
clodders schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:20:
[...]

Kijk op de site https://myuplink.com en ga naar apparaten dan kan je zien of de laatste versie is geinstaleerd en bijgewerkt.
Ja daar staat dus 4.0.10 en als ik op "release notes" klik kom ik op die pdf waar staat dat 4.1.5 de laatste is, inmiddels van alweer 19 dagen geleden.

Vandaar de vraag

[ Voor 4% gewijzigd door ApexAlpha op 22-04-2025 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:25
ApexAlpha schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:33:
[...]

Ja daar staat dus 4.0.10 en als ik op "release notes" klik kom ik op die pdf waar staat dat 4.1.5 de laatste is, inmiddels van alweer 19 dagen geleden.

Vandaar de vraag
Een reboot forceert een software check. Wellicht dat het helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
[...]

Vandaar de vraag
Ik heb een ander systeem wel kan je daar in kleur groen zien of alles is bijgewerkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
[...]

Vandaar de vraag
Volgens mij staat er een soort downgrade klaar.

Een Nibe kabouter heeft weer zitten prutsen.
Ik doe even niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik heb vandaag een upgrade gedaan en kreeg versie 4.1.5 voorgeschoteld nadat ik op myuplink.com ingelogd was.

[ Voor 21% gewijzigd door macbelly op 22-04-2025 22:34 ]

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollingRacoon
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 27-04 19:23
Goeden avond,

Vanavond is mijn nibe f2040 12 met smo 40 zomaar uit het niets in luxe gegaan en hij blijft maar warm tapwater maken.

Spa uit
Geen externe contacten
Heb geen 3wegklep
Comford stand zuinig
Warmtepomp op handmatig
Programma staat uit.
Legionella staat uit.

Hij blijft maar draaien.
Vorige week vrijdag heeft hij dit ook gedaan denk ik. Maar toen waren we niet thuis. Zie foto van energy appAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6fC_0HITH5CY-bqeBpkxPY7yXU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/59B1k79iWOuOTQZzvS7kRSJe.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee?

Bedankt!

Bij nader inzien stond 2.2 Comford stand op smart control. Toen ik deze op zuinig zette ging hij nog niet uit.

Het zou kunnen door de hoge temperaturen van de week er voor icm de zonneboiler dat de warmtepomp ook deze temperaturen wou gaan halen. "Deze functie leert het tapwater gebruik en stemt te temperaturen in de boiler hier op af" aldus de myUplink App..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySv2vXwhJoP971tVboOFrz-i2Zg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bwnpLsHRghku2gjP8LCvoQ2q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AmHXX02TULfUOOkXxzM3BbDxNGc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3207d2YF6zghbV4lM0yTZQcN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l68F39Mol5zkzeg5-g0SO0r4g0w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PpBDI057vi0mVAPHJVrjicR8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTvuq3ckiKvlOofDw7TJDo9-SAA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SUf8ACRhqB7jDq3Yv9G25Yyr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 89% gewijzigd door RollingRacoon op 22-04-2025 23:51 ]

Nibe F2040-12 SMO40 3KW-SolarEdge 3KW-Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Nu online
RollingRacoon schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:33:

Het zou kunnen door de hoge temperaturen van de week er voor icm de zonneboiler dat de warmtepomp ook deze temperaturen wou gaan halen. "Deze functie leert het tapwater gebruik en stemt te temperaturen in de boiler hier op af" aldus de myUplink App..
Haha, zou het?

Heb je nu Smart Control uit?

Ik had eerst ook Smart Control aanstaan maar eerlijk gezegd had ik dan soms lauw water als ik toch een keer 's middags ging douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv

hrv

hrv schreef op woensdag 16 april 2025 @ 08:17:
Ik heb een SMO S40, S2150 en RMU nog wat (die nieuwe).

Gisteren de buitenunit van de stroom gehaald en de dip-switch omgezet zodat de unit ook kan koelen (want dat was de installateur natuurlijk even vergeten).
  • De koelcurve staat standaard op 0. (Standaard)
  • De minimum temperatuur koeling op 18. (Standaard)
  • De RMU is aangepast zodat deze koeling weergeeft / mogelijk maakt en ook de luchtvochtigheid kan zien.(Zelf aan moeten vinken)

De handleidingen zijn natuurlijk weer heerlijk onduidelijk op dit gebied.
Iemand enig idee of de aanvoertemperatuur veilig naar een graad of 12 kan omdat in principe de RMU nu de dauwpuntberekening aanlevert?

Iemand een overzicht van zijn instellingen voor koeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Nu online
hrv schreef op woensdag 23 april 2025 @ 08:44:
[...]

Iemand enig idee of de aanvoertemperatuur veilig naar een graad of 12 kan omdat in principe de RMU nu de dauwpuntberekening aanlevert?

Iemand een overzicht van zijn instellingen voor koeling?
Ik weet niet of ik dit zou doen. Toen ik het op 18 had vorige zomer dropen de druppels van de radiatoren al af. Die moesten sowieso uit dus.

Maar ik heb maar één RMU voor 5 kamers dus ik ga het er niet op gokken kwa luchtvochtigheid.

Sowieso is vloerkoeling fijn maar als je echt flink moet koelen kan het niet op tegen een airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv

hrv

We hebben alleen vloerverwarming op de begane grond, en boven komen Jagas, die een en ander weer zelf regelen. Het hele huis is voorzien van WTW ventilatie, dus luchtvochtigheid is nagenoeg overal gelijk.

Dus als het beneden berekend wordt zie ik geen problemen voor de rest van de woning.

Ik heb airco gehad en vond het helemaal niets. Te veel beweging in de lucht en niet makkelijk om gelijkmatig te koelen. Het idee met vloerkoeling is natuurlijk dat het lange tijd continue draait en voorkomt dat het veel warmer wordt. Ik zit ook weer niet te wachten op 20 graden binnen terwijl het buiten 30 graden is, een paar graden verschil doet al wonderen.

Maar de vraag blijft, wat kun je veilig instellen als de RMU de luchtvochtigheid doorgeeft en het systeem zelf het dauwpunt kan berekenen? Daar heb ik nog steeds geen antwoord op en de handleidingen geven dat ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
hrv schreef op woensdag 23 april 2025 @ 08:53:
We hebben alleen vloerverwarming op de begane grond, en boven komen Jagas, die een en ander weer zelf regelen. Het hele huis is voorzien van WTW ventilatie, dus luchtvochtigheid is nagenoeg overal gelijk.

Dus als het beneden berekend wordt zie ik geen problemen voor de rest van de woning.

Ik heb airco gehad en vond het helemaal niets. Te veel beweging in de lucht en niet makkelijk om gelijkmatig te koelen. Het idee met vloerkoeling is natuurlijk dat het lange tijd continue draait en voorkomt dat het veel warmer wordt. Ik zit ook weer niet te wachten op 20 graden binnen terwijl het buiten 30 graden is, een paar graden verschil doet al wonderen.

Maar de vraag blijft, wat kun je veilig instellen als de RMU de luchtvochtigheid doorgeeft en het systeem zelf het dauwpunt kan berekenen? Daar heb ik nog steeds geen antwoord op en de handleidingen geven dat ook niet.
Zet je vraag eens in ChatGPT dan krijg je meer achtergrond informatie en je kan door blijven vragen zodat je een goed beeld krijgt wat wijs is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollingRacoon
ApexAlpha schreef op woensdag 23 april 2025 @ 08:42:
[...]

Haha, zou het?

Heb je nu Smart Control uit?

Ik had eerst ook Smart Control aanstaan maar eerlijk gezegd had ik dan soms lauw water als ik toch een keer 's middags ging douchen.
Ja ik denk het, de zonneboiler zit op het zelfde vat als de warmtepomp. Dus als die de week er voor 50 graden was door de zon wil de Smart control dit waarschijnlijk de week er na ook weer doen. Dat is het enige dat ik kan bedenken.

Smart control staat nu uit. Kijken wat hij gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
hrv schreef op woensdag 23 april 2025 @ 08:53:

Waar haal je de info vandaan dat het systeem het dauwpunt berekent? ALs het niet in de handleiding staat kun je er beter van uit gaan dat ie dat niet doet.

12 graden is overigens wel heel koud hoor. en hoe kouder, hoe harder je wp moet werken.
Ik zou niet onder de 18 graden gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-04 14:50
Klein vraagje over de Nibe F750. Die wordt aangestuurd vanuit een thermostaat in de woonkamer. De woonkamer is 21c en koelt met de huidige buitentemperatuur niet verder af. De thermostaat staat ingesteld op 15c. Toch zie ik in home assistant dat de warmtepomp af en toe +-10 min aan het verwarmen is (heating, geen warm water). Hoe kan dit? En hoe voorkom ik dit? Ik heb het liever wat koeler in huis dan warmer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ya6sSMkwdCzUqhy4FMB4IKXxgQA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9cF85qccwmofnhmMt3pNNCJU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door stijnos1991 op 23-04-2025 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
  • Laatst online: 03-05 17:47
Goeden avond,

Vanavond is mijn nibe f2040 12 met smo 40 zomaar uit het niets in luxe gegaan en hij blijft maar warm tapwater maken.

Spa uit
Geen externe contacten
Heb geen 3wegklep
Comford stand zuinig
Warmtepomp op handmatig
Programma staat uit.
Legionella staat uit.

Hij blijft maar draaien.
Vorige week vrijdag heeft hij dit ook gedaan denk ik. Maar toen waren we niet thuis. Zie foto van energy app[Afbeelding]

Iemand een idee?

Bedankt!

Bij nader inzien stond 2.2 Comford stand op smart control. Toen ik deze op zuinig zette ging hij nog niet uit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Staan de start en stop temperaturen niet heel erg laag ingesteld?
Als je wtw pas bij 10 of 20 graden gaat opwarmen heb je best wel koud “warm” water denk ik…. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
stijnos1991 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:54:
Klein vraagje over de Nibe F750. Die wordt aangestuurd vanuit een thermostaat in de woonkamer. De woonkamer is 21c en koelt met de huidige buitentemperatuur niet verder af. De thermostaat staat ingesteld op 15c. Toch zie ik in home assistant dat de warmtepomp af en toe +-10 min aan het verwarmen is (heating, geen warm water). Hoe kan dit? En hoe voorkom ik dit? Ik heb het liever wat koeler in huis dan warmer.
[Afbeelding]
Is het alleen de status die wijzigt? of gaat de aanvoertemperatuur ook omhoog?
de WP gebruikt bij mij ook af en toe wat stroom (80W) als hij langdurig geen warmte hoeft te leveren op een warme dag, zonder dat de compressor loopt volgens de data. Weet niet waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
stijnos1991 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:54:
[Afbeelding]
Als de pomp op wachtstand loopt, loopt de graadminuten regeling ook. Meestal zal die op 100 GM staan, maar het kan best zijn dat je water onder de temperatuur komt die als laagste is ingesteld (meestal staat die op 20) of die wordt berekend.

Bij de auto regeling staat de stop verwarming standaard op 17 graden, die kun je lager instellen. Ook de filtertijd speelt daar een rol bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
  • Registratie: Maart 2025
  • Nu online

[Afbeelding]
Ah, ik dacht al dat ik in de war was. Ik had die versie 4.0.10 weken geleden al geinstalleerd toen ie net uit was. was ook helemaal tevreden met de AI functionaliteit, ik zag een update naar 4.1.5 voorbij komen, maar nu is dus gewoon weer die 4.0.10 geinstalleerd?

En ik krijg geen melding meer dat er een 4.1.5 is....
Heel raar. Screenshot van zojuist:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/drr6EOKLgIVaBMHdetT88TmtKuc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uqXybNl2ZxOhNQbdnZ9PlhLB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door bixobie op 25-04-2025 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Nu online
bixobie schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:20:
[...]

Ah, ik dacht al dat ik in de war was. Ik had die versie 4.0.10 weken geleden al geinstalleerd toen ie net uit was. was ook helemaal tevreden met de AI functionaliteit, ik zag een update naar 4.1.5 voorbij komen, maar nu is dus gewoon weer die 4.0.10 geinstalleerd?

[Afbeelding]
Ja gek hè? Misschien hebben ze een roll-back gedaan maar dan verwacht ik toch communicatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warsame
bixobie schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:20:
[...]

[Afbeelding]
Hier ook exact hetzelfde met mijn F2040-6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnJaJoRe
Naar aanleiding van de verschillende posts over een update ook even gezocht en in het proces viel me iets op wat ik al vaker zag:
Mijn laatste update was 4.0.10, loopt prima met die AI-instelling
In mijn MyUplink-app werd geen nieuwe update gemeld, op MyUplink.com via browser werd wèl 4.1.5 aangegeven.
Na download op USB moeiteloos geinstalleerd met mededeling Update geslaagd, en dan…. Meldt de SMO S40 dat er een nieuwe update is en doet hij het hele download-proces en update nog eens over
Kortom Twee keer dezelfde update achter elkaar … heel vreemd, maar goed, het werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Gewoon een foutje van een Nibe kabouter.

Ze hebben de update die geen update was inmiddels offline gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnJaJoRe
Knowbody schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:07:
Gewoon een foutje van een Nibe kabouter.

Ze hebben de update die geen update was inmiddels offline gehaald.
Toch meldt MyUplink bij mij nu wel 4.1.5 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
AnJaJoRe schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 15:53:
Naar aanleiding van de verschillende posts over een update ook even gezocht en in het proces viel me iets op wat ik al vaker zag:
Mijn laatste update was 4.0.10, loopt prima met die AI-instelling
In mijn MyUplink-app werd geen nieuwe update gemeld, op MyUplink.com via browser werd wèl 4.1.5 aangegeven.
Na download op USB moeiteloos geinstalleerd met mededeling Update geslaagd, en dan…. Meldt de SMO S40 dat er een nieuwe update is en doet hij het hele download-proces en update nog eens over
Kortom Twee keer dezelfde update achter elkaar … heel vreemd, maar goed, het werkt
Bij een update van de firmware wordt de vorige versie nog bewaard. Dan kun je ‘eenvoudig’ terug mocht er iets mis gaan. Als je 2x de zelfde firmware installeert kan dat niet meer. Zou dat de oorzaak zijn dat je op versie 4.1.5 blijft?

Ik heb eerder deze week versie 4.1.5 geïnstalleerd (download van myuplink.com en update via USB stick). Die versie draait nog steeds op mijn S1255. Kan ook zijn dat er alleen problemen zijn met bepaalde types warmtepomp? Ik gebruik de AI functie niet (regeling nog steeds op stooklijn).

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
AnJaJoRe schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:23:
[...]

Toch meldt MyUplink bij mij nu wel 4.1.5 🤔
Tuurlijk, die is op 3 april uitgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnJaJoRe
macbelly schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:53:
[...]

Bij een update van de firmware wordt de vorige versie nog bewaard. Dan kun je ‘eenvoudig’ terug mocht er iets mis gaan. Als je 2x de zelfde firmware installeert kan dat niet meer. Zou dat de oorzaak zijn dat je op versie 4.1.5 blijft?

Ik heb eerder deze week versie 4.1.5 geïnstalleerd (download van myuplink.com en update via USB stick). Die versie draait nog steeds op mijn S1255. Kan ook zijn dat er alleen problemen zijn met bepaalde types warmtepomp? Ik gebruik de AI functie niet (regeling nog steeds op stooklijn).
ad 1. dat 2x zelfde update leek mij ook al een probleem maar heb gelukkig nog geen mislukte updates gehad, punt is natuurlijk dat als ik een update GEDÁÁN heb met USB de SMO direct NÁ de update meldt dat er een update is (terwijl de SMO vóór update helemaal niet aangeeft dat er een update is, dat die er was wist ik door de posts op dit forum), zoals @Knowbody al zei, de NIBEkabouter heeft een wat ongelukkige hand van updaten). Dus dan denk je zou er nòg een update zijn?, nee dus, gewoon 2x dezelfde

ad 2. Op mijn F2120 met SMO S40 draait Ai voorlopig prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
  • Nu online
Knowbody schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 17:55:
[...]

Tuurlijk, die is op 3 april uitgekomen.
Zo tuurlijk is dat blijkbaar niet; ik zie deze update alleen als losse download in de myuplink website, NIET in de myuplink app en ook niet op de wp zelf...

Heb Nibe maar even via email om opheldering gevraagd. Geen idee of ze daar op reageren.

[ Voor 12% gewijzigd door bixobie op 26-04-2025 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnJaJoRe
bixobie schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 08:39:
[...]

Zo tuurlijk is dat blijkbaar niet; ik zie deze update alleen als losse download in de myuplink website, NIET in de myuplink app en ook niet op de wp zelf...

Heb Nibe maar even via email om opheldering gevraagd. Geen idee of ze daar op reageren.
Precies mijn punt, als je op eigen initiatief die losse update download op USB en installeert gebeurt wat ik boven beschreef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
  • Nu online
Ja, dat had ik dus ook met die 4.0.1 versie, die is bij mij dus 2x achter elkaar geinstalleerd... er zit iets flink fout bij Nibe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Laatst online: 14:34
Nav berichten hier toch even gaan kijken. K weet nog dat ik naar 4.10 zelf de update heb gedaan, maar k zie nu dat ik al op 4.15 draai nu. Geen idee wanneer dat gebeurd is. 🤷‍♂️

Alles loopt soepel en zonder problemen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bo9PdH40XRf2y3O6l91ZNE-FPE4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iydRXM98ajcPFfstuurS7dDg.jpg?f=fotoalbum_large

Zaken waar de update invloed op zou moeten hebben, maak ik zelf niet direct gebruik van. K denk ook dat voor mijn wp alles wel uitge-update zal zijn. Qua afstemming van compressor en pompen is the sweetspot al wel bereikt ga ik van uit.

[ Voor 63% gewijzigd door jurgen purgen op 26-04-2025 20:46 ]

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
  • Nu online
Bij mij blijft ie dus zeggen dat mijn systeem up-to-date is met versie 4.0.1... geen 4.1.5 te bekennen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/drr6EOKLgIVaBMHdetT88TmtKuc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uqXybNl2ZxOhNQbdnZ9PlhLB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnJaJoRe
bixobie schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 20:53:
Bij mij blijft ie dus zeggen dat mijn systeem up-to-date is met versie 4.0.1... geen 4.1.5 te bekennen.
[Afbeelding]
Maar daar zit hem juist… je VVM S-serie meldt geen update, op de Web-versie van MyUplink vind je die wel en kun je op USB zetten en dan je VVM of SMO handmatig updaten, maar daarná bedenkt de SMO alsnòg dat er een update is en doet het nog een keer over.
NIBE moet deze bug een keer oplossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollingRacoon
Grwoon Chat GPT vragen als je problemen hebt:Top, dankjewel voor de screenshot!
Ik zie dat jouw SMO 40 draait op versie 9707R4.

Ik heb even gekeken: 9707R4 is inderdaad een recente firmware voor de SMO 40, maar... er zijn meerdere meldingen van gebruikers dat na deze update:

De warmtepomp spontaan naar "Luxe" modus springt.

Instellingen zijn overschreven (met name warmwatercomfort/booster-instellingen).

Soms tijdenprogramma's (voor tapwater of verwarming) verkeerd zijn geïnterpreteerd na de update.

Kort gezegd:
De 9707R4 update kan ervoor zorgen dat de SMO 40 de tapwater-instellingen automatisch verhoogt, waardoor je ongewenst in "Luxe" modus belandt.
Goeden avond,

Spa uit
Geen externe contacten
Heb geen 3wegklep
Comford stand zuinig
Warmtepomp op handmatig
Programma staat uit.
Legionella staat uit.

Hij blijft maar draaien.
Vorige week vrijdag heeft hij dit ook gedaan denk ik. Maar toen waren we niet thuis. Zie foto van energy app[Afbeelding]

Iemand een idee?

Bedankt!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bixobie
  • Nu online
AnJaJoRe schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 21:06:
[...]

Maar daar zit hem juist… je VVM S-serie meldt geen update, op de Web-versie van MyUplink vind je die wel en kun je op USB zetten en dan je VVM of SMO handmatig updaten, maar daarná bedenkt de SMO alsnòg dat er een update is en doet het nog een keer over.
NIBE moet deze bug een keer oplossen
Ja dat had ik dus al met de 4.0.10 fw, maar dan zonder die met usb te gebruiken, gewoon via de app... Ik heb nu de 4.1.5 wel op een usb gezet (omdat de app deze niet ziet), update gedaan en inderdaad meteen na de reboot zegt ie dat er een update is naar 4.1.5 :+ precies zoas jij beschrijft, Ik hoop dat ik nu wel uit die rare fw loop ben ontsnapt... we gaan het zien als de volgende fw er is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bixobie
  • Nu online
"Ons hoofdkantoor heeft een toename gezien van problemen met softwareversie 4.1.5 op sommige (niet alle) apparaten. Dit heeft invloed op de communicatie met aangesloten warmtepompen/accessoires.
Er zal zo snel mogelijk een nieuwe softwareversie worden uitgebracht. Tot die tijd is de oplossing op softwareversie V4.0.10 te blijven"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter Hermens
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 29-04 21:13

[Afbeelding]
Bij mij staat er 4.1.5

PieterH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Nu online
bixobie schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:09:
"Ons hoofdkantoor heeft een toename gezien van problemen met softwareversie 4.1.5 op sommige (niet alle) apparaten. Dit heeft invloed op de communicatie met aangesloten warmtepompen/accessoires.
Er zal zo snel mogelijk een nieuwe softwareversie worden uitgebracht. Tot die tijd is de oplossing op softwareversie V4.0.10 te blijven"
Waar komt dit vandaan? Of heb je zelf contact opgenomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bixobie
  • Nu online
ApexAlpha schreef op woensdag 30 april 2025 @ 07:28:
[...]
Waar komt dit vandaan? Of heb je zelf contact opgenomen?
ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv

hrv

Kan iemand zijn instellingen voor koeling delen?

Ik heb een SMO S40, S2150 en RMU en heb wat uitdagingen met de koelfunctie.

- De koelcurve staat standaard op 0. (Standaard)
- De minimum temperatuur koeling op 18. (Standaard)
- De RMU is aangepast zodat deze koeling weergeeft / mogelijk maakt en ook de luchtvochtigheid kan zien.
- Voorkom condensvorming (7.1.7.2) is aangevinkt (zou ik dan de minimum temperatuur ook lager dan 18 kunnen zetten zodat koelen sneller gaat?)
- Filtertijd koeling aangepast van 24 uur naar 2 uur (gelijk met filtertijd verwarming) (7.1.10.2)
- Bedrijf handmatig op koeling gezet want er werd niet gekoeld (wellicht niet nodig na de aanpassing filtertijd?).

Die filtertijd heb ik aangepast, omdat de gemiddelde temperatuur over 24 uur rond de 14 graden bleef hangen en het in de middag te warm werd in de woning. 24 uur lijkt me ook wel heel erg lang.

Gisteren is ie dus werkelijk gaan koelen. Met een berekende aanvoertemperatuur van 18 graden (minimum instelling).
Vandaag ineens een melding "korte bedrijfstijd compressor - EB101-EP14"

Ik kan niet veel zinnigs vinden over instellingen voor koeling, dus ik doe feitelijk maar wat. Zou het erg op prijs stellen als iemand zijn instellingen en ervaringen kan delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Waarschijnlijk staat de pomp op intermitterend ipv auto.

Dat staat die na elke herstart cq update van de SMO S40.

Dat is een niet erkende bug die er al heel lang inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv

hrv

Die heb ik gisteren inderdaad aangepast naar auto. Had al gelezen dat die na een update teruggezet wordt.

@Knowbody heb jij koeling in jouw systeem? Waar staan jouw waardes op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
hrv schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:56:
Die heb ik gisteren inderdaad aangepast naar auto. Had al gelezen dat die na een update teruggezet wordt.

@Knowbody heb jij koeling in jouw systeem? Waar staan jouw waardes op?
Bij mij wil ik hem ook laten koelen maar hij wil ook niet starten. Of de Machine Learning 4.x update er iets mee te maken heeft, geen idee.
Hij start zelfs niet op 4.1 handmatig.

Ik ben zelf niet thuis dus kan niet bij alle settings komen.

Eigenlijk zou dat niet moeten uitmaken.

Korte bedrijfstijd compressor: wellicht te weinig afgifte. Pompsnelheid of te weinig open groepen?

[ Voor 8% gewijzigd door Knowbody op 30-04-2025 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hrv

hrv

Alles staat open. Vloerverwarming over de gehele benedenverdieping en geen zones, niets afgeknepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-T
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 01-05 08:04
AnJaJoRe schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 18:50:
[...]

ad 1. dat 2x zelfde update leek mij ook al een probleem maar heb gelukkig nog geen mislukte updates gehad, punt is natuurlijk dat als ik een update GEDÁÁN heb met USB de SMO direct NÁ de update meldt dat er een update is (terwijl de SMO vóór update helemaal niet aangeeft dat er een update is, dat die er was wist ik door de posts op dit forum), zoals @Knowbody al zei, de NIBEkabouter heeft een wat ongelukkige hand van updaten). Dus dan denk je zou er nòg een update zijn?, nee dus, gewoon 2x dezelfde

ad 2. Op mijn F2120 met SMO S40 draait Ai voorlopig prima
Deze update is nog niet beschikbaar voor de MHI variant volgens mij toch? Zou wel benieuwd zijn naar de AI functies.
Ik heb de WP pas enkele maanden en ben nog volop bezig met ontdekken hoe hij het beste draait. Nu is er natuurlijk geen warmte vraag dus draait alleen de pomp voor de vloerverwarming af en toe, verder geen verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgms
Sinds een paar weken kan ik de cooling curve niet meer aansturen via Modbus. Ik dacht dat er misschien een update geweest was, waardoor deze alleen nog te bedienen zou zijn als hij in koelmodus stond. Maar nu ik bovenstaande lees, denk ik dat er misschien meer aan de hand is. Dat er toch een update geweest is die de koelmodus kapot gemaakt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
cgms schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 09:02:
Sinds een paar weken kan ik de cooling curve niet meer aansturen via Modbus. Ik dacht dat er misschien een update geweest was, waardoor deze alleen nog te bedienen zou zijn als hij in koelmodus stond. Maar nu ik bovenstaande lees, denk ik dat er misschien meer aan de hand is. Dat er toch een update geweest is die de koelmodus kapot gemaakt heeft.
Sinds 4.x denk ik

Koelen werkt niet meer (of misschien wel bij degene die de downgrade upgrade heeft gedaan)

Als je de ruimtevoeler actief hebt kijkt hij sowieso niet naar de curve maar bedenkt zelf wat.

Hoe dat voor koelen uitpakt, moeten we achterkomen.

Ik denk dat een update aanstaande is, hopelijk werkt het koelen dan wel.

[ Voor 4% gewijzigd door Knowbody op 01-05-2025 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
Ik kwam deze pagina tegen, vond het wel helpen. Weet niet of anderen dit ook al kennen.
https://www.nibe.eu/nl-nl...len/instellen-koelfunctie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benjamin1
Ik heb de verwarming gestuurd door de RMU S40 en de koeling gewoon door de buitentemperatuur. Hij werkt bij mij prima en is zojuist op de normale manier gestart.

Volgens mij staat er ook iets in de release-notes van v4.x dat enkel de verwarming werkt adhv binnentemperatuur en dus de RMU S40...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv

hrv

wickydude schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:31:
Ik kwam deze pagina tegen, vond het wel helpen. Weet niet of anderen dit ook al kennen.
https://www.nibe.eu/nl-nl...len/instellen-koelfunctie
Helaas staat de S2125 er niet bij.
De instellingen zijn met de nieuwe FW ook al achterhaald overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv

hrv

Knowbody schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 09:18:
[...]

Sinds 4.x denk ik

Koelen werkt niet meer (of misschien wel bij degene die de downgrade upgrade heeft gedaan)

Als je de ruimtevoeler actief hebt kijkt hij sowieso niet naar de curve maar bedenkt zelf wat.

Hoe dat voor koelen uitpakt, moeten we achterkomen.

Ik denk dat een update aanstaande is, hopelijk werkt het koelen dan wel.
Koelen werkt wel blijkbaar.

Ik heb de max temperatuur koelen verlaagd naar iets belachelijks van 6 graden om te zien hoe de WP zou reageren. Dan zie ik de berekende aanvoertemperatuur netjes naar iets van 14 graden zakken eind van de ochtend. Inmiddels staat deze op 17,8.

In beiden gevallen ligt die temperatuur ruim boven het dauwpunt in de woning. Alleen het stuk koperen leiding vlak voor de ELK heeft wat condens. Verder nergens, ook niet op mijn RVS vloerverdeler.

Dus ik denk dat als je de RMU netjes mee laat doen voor koeling en luchtvochtigheid, dat deze meedoet zodat de SMO S40 het dauwpunt kan berekenen.

Wat wel vreemd is is dat ik zowel vandaag als gisteren eenmalig een "korte bedrijfstijd compressor" melding heb gehad. Dit was voor deze melding, dus aangezien de WP nu water mag en moet leveren beneden de 18 graden hoop ik dat dat morgen voorbij is.

Ik sta nu op 265 starts. Nu maar kijken of ik de komende dagen een beetje lange runs maak of niet.
En hopen dat het aangenaam blijft in de woning natuurlijk.

Ik denk dat hiermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
hrv schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 18:06:
[...]

Koelen werkt wel blijkbaar.

Ik heb de max temperatuur koelen verlaagd naar iets belachelijks van 6 graden om te zien hoe de WP zou reageren. Dan zie ik de berekende aanvoertemperatuur netjes naar iets van 14 graden zakken eind van de ochtend. Inmiddels staat deze op 17,8.

In beiden gevallen ligt die temperatuur ruim boven het dauwpunt in de woning. Alleen het stuk koperen leiding vlak voor de ELK heeft wat condens. Verder nergens, ook niet op mijn RVS vloerverdeler.

Dus ik denk dat als je de RMU netjes mee laat doen voor koeling en luchtvochtigheid, dat deze meedoet zodat de SMO S40 het dauwpunt kan berekenen.

Wat wel vreemd is is dat ik zowel vandaag als gisteren eenmalig een "korte bedrijfstijd compressor" melding heb gehad. Dit was voor deze melding, dus aangezien de WP nu water mag en moet leveren beneden de 18 graden hoop ik dat dat morgen voorbij is.

Ik sta nu op 265 starts. Nu maar kijken of ik de komende dagen een beetje lange runs maak of niet.
En hopen dat het aangenaam blijft in de woning natuurlijk.

Ik denk dat hiermee
Welke versie ?

Bij mij gaat de pomp niet aan en is er geen vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
  • Nu online
VVM-S320 met fw 4.1.5 hier, krijg de koeling ook niet meer aan de praat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
bixobie schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 18:56:
VVM-S320 met fw 4.1.5 hier, krijg de koeling ook niet meer aan de praat...
Als ik morgenavond thuis ben ga ik stoeien.
Misschien is het morgen upgrade dag. Anders downgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Ik heb een smo40 en f2120. Gaat voor het eerst koelen, maar doet dat in heel korte spurts, tussen 5 en 20 minuten. GM lopen naar +80, koelen start en dan schieten de gm in 1x naar 0 lijkt het.
Is dat iets wat anderen bekend voorkomt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-vC7E1FBrshsjoCQXUE-eHKHk8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VYeSvGRCX1nl55TGVUhkbgxN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door wickydude op 01-05-2025 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 03-05 21:37
wickydude schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 19:41:
Ik heb een smo40 en f2120. Gaat voor het eerst koelen, maar doet dat in heel korte spurts, tussen 5 en 20 minuten. GM lopen naar +80, koelen start en dan schieten de gm in 1x naar 0 lijkt het.
Is dat iets wat anderen bekend voorkomt?
[Afbeelding]
Ziet er uit alsof je een klein afgiftesysteem voor koelen hebt. Heb je vloerverwarming of gebruik je radiatoren? Of beter, wat is je afgiftesysteem?

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Pagina: 1 ... 88 89 Laatste